سهم کارگزاری در هر معامله

سهم کارگزاری در هر معامله
سهم کارگزاری در هر معامله

کمتر از ۱۰ روز تا شروع دوره نخبگان نوین ۲۹ + هدیه ویژه

اطلاعات بیشتر و ثبت نام

خانه سرمایه – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

جهت انجام معاملات اوراق بهادار شامل سهام، اوراق تسهیلات مسکن، اوراق مشارکت و اوراق اجاره باید به کارگزاری مراجعه کرده، ثبت‌نام کنید و کد بورسی یا کد معاملاتی‌تان را بگیرید.

در واقع کارگزاری واسطی است که زمینه‌های لازم جهت انجام معاملات راحت‌تر را برای شما فراهم می‌کند و در عوض، بابت این کار از شما کارمزد می‌گیرد.

سهم کارگزاری در هر معامله

در این مقاله راهنمای کاملی درباره کارمزد خرید و فروش سهام در بورس به شما ارائه می‌دهیم تا از این دریچه بتوانید با دید کاملی به خرید و فروش اوراق بهادار بپردازید.

فهرست عناوین

با توجه به اطلاعیه سازمان بورس در تاریخ ۷ تیرماه۱۳۹۹، کارمزد معاملات از تاریخ ۱ مرداد ۱۳۹۹، مشمول تغییرات زیر نیز خواهد بود:

۱- سقف نرخ کارمزد خرید و فروش شرکت های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، مدیریت فناوری بورس تهران، سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت های کارگزاری از معاملات “سهام” و “حق تقدم سهام” به میزان ۲۰% با رعایت حداکثر سقف ریالی مصوب در هر معامله، کاهش یافت.

۲- معادل ۳۰% از درآمد ناشی از کارمزد معاملات شرکت های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت های کارگزاری از معاملات “سهام” و “حق تقدم سهام” به صورت روزانه توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی کسر و به حساب صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه واریز خواهد شد.

۱) در معاملات بازار بورس نیز هم‌چون سایر معاملات، بحث مالیات مطرح است. اما نکته مهم و حائز اهمیت آن است که مالیات فقط در زمان فروش اوراق اخذ می‌گردد و در زمان خرید، مالیاتی از شما دریافت نمی‌شود.

۲) کارمزد و مالیات پرداختی از سوی شما به طور مستقیم از حسابی که نزد کارگزاری دارید کسر می‌گردد. در نتیجه نباید نگران این مسئله باشید که در پایان هر دوره باید مبالغی را به حساب نهاد مربوطه واریز کنید. بد نیست بدانید که شرکت‌ها باید بابت عملکرد سالیانه خود اظهارنامه عملکرد پر کرده و به سازمان مالیاتی ارسال کنند یا شما اگر خانه‌ای را اجاره دهید باید بابت درآمد اجاره خود به صورت دوره‌ای اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنید. اما در معاملات بورس نیاز به این‌گونه فعالیت‌ها نیست.

۳) مالیات پرداختی بابت فروش سهام معادل ۰٫۵ درصد یا ۰٫۰۰۵ مبلغ فروش سهام است؛ فارغ از اینکه شما در آن معامله سود یا زیان کنید. در سال ۱۳۹۷ در راستای ایجاد جذابیت بیشتر معاملات بورس، مالیات فروش سهام از ۰٫۵ درصد به ۰٫۱ درصد کاهش پیدا کرده است. بنابراین اگر مصوبه جدیدی از سوی دولت و اداره مالیات منتشر نگردد، نرخ مالیات فروش سهام در سال ۱۳۹۸ دوباره به سطح قبلی خود بازخواهد گشت.

۴) همان‌طور که در مقالات پیشین خدمت شما عرض شد از طریق حساب کاربری خود نزد کارگزار بورس اوراق بهادار می‌توانید سهام درج‌ شده در بازار بورس، فرابورس، اوراق تسهیلات مسکن، اوراق اختیار فروش تبعی، اوراق مشارکت و اوراق اجاره را مورد معامله قرار دهید. کارمزد و مالیات تمام این اوراق یکسان نبوده و هر ورقه بهادار نرخ خاص خود را دارد که در ادامه به تفکیک اوراق توضیحاتی ارائه خواهد شد.

همان‌طور که پیش‌ از این نیز ذکر گردید، بابت خرید و فروش سهام مبالغی تحت عنوان کارمزد معاملات و مالیات کسر می‌گردد که از آن‌ها با عنوان کسورات یاد می‌شود. حالا در قالب مثالی عملی شیوه محاسبات مربوط به کسورات را در خرید و فروش سهام بورسی تشریح می‌کنیم.

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، جمع کارمزد معاملات بابت خرید سهام معادل ۰٫۴۶۴ درصد قیمت خرید است. درحالی‌که بابت فروش سهام مبلغی معادل ۰٫۵۷۵ درصد قیمت فروش کسر می‌گردد که البته ۰٫۱ درصد کسورات مربوط به مالیات است و طبق آنچه در بالا ذکر گردید درصد مالیات در سال‌های آتی به سطح نرمال خود یعنی ۰٫۵ درصد مبلغ فروش بازخواهد گشت. اما چون این مقاله در سال ۱۳۹۷ نگاشته شده ما در محاسبات خود از ۰٫۱ درصد به عنوان نرخ مالیات مبنای محاسبات استفاده می‌کنیم.

حالا فرض کنید که می‌خواهید تعداد ۱۰ هزار سهم شرکت زامیاد با نماد «خزامیا» را در قیمت ۱۰۰۰ ریال خریداری کرده و پس از دو ماه در قیمت ۱۲۵۰ ریال به ازای هر سهم به فروش برسانید. حالا در محاسبات زیر به شما نشان خواهیم داد که به چه میزان سرمایه جهت خرید آن تعداد از سهام نیاز خواهید داشت. به محاسبات زیر توجه کنید:

در حالت عادی و در شرایطی که کسوراتی وجود نداشته باشد بابت خرید ۱۰ هزار سهم خزامیا در قیمت ۱۰۰۰ ریال به مبلغ ۱۰ میلیون ریال نیاز داشتید. اما چون کسورات خرید سهام بورسی معادل ۰٫۴۶۴ درصد است بنابراین ارزش ریالی مورد نیاز شما بابت خرید تعداد ۱۰ هزار سهم خزامیا معادل ۱۰۰۴۶۴۰۰ ریال است. زیرا ارزش ریالی خرید یک سهم خزامیا با لحاظ کارمزد:

۱۰۰۰ * ۱٫۰۰۴۶۴ = ۱۰۰۴٫۶۴

ارزش ریالی خرید ۱۰ هزار سهم خزامیا:

۱۰۰۰ * ۱۰۰۰۰ * ۱٫۰۰۴۶۴ = ۱۰۰۴۶۴۰۰

درنتیجه، اگر در حساب خود تنها مبلغ ده میلیون ریال موجودی داشته باشید نمی‌توانید تعداد ۱۰ هزار سهم خزامیا را در قیمت ۱۰۰۰ ریال درخواست دهید. برای اینکه بتوانید سفارش خرید خود را ثبت کنید یا مجبور به کاهش قیمت خرید هستید که معمولا کار غیرمرسومی است – مگر آنکه سطور عرضه و تقاضا ارقام پایین‌تری را نمایش دهد – یا اینکه تعداد سهام مدنظر خود را کاهش دهید و مثلا تعداد ۹۹۶۰ سهم خزامیا را در این قیمت درخواست دهید.

اما برای فروش تعداد ۱۰ هزار سهم خزامیا در قیمت ۱۲۵۰ ریال موجودی ریالی که به حساب شما منظور خواهد شد به این شیوه محاسبه می‌گردد:

درصد کسورات فروش سهام: ۰٫۵۷۵٪ یا ۰٫۰۰۵۷۵

ارزش ریالی فروش ۱۰ هزار سهم خزامیا در قیمت ۱۲۵۰ ریال

۱۰۰۰۰ * ۱۲۵۰ = ۱۲۵۰۰۰۰۰

مبلغی که پس از اعمال کسورات به حساب شما واریز خواهد شد برابر است با:

۱۲۵۰۰۰۰۰ * (۱ – ۰٫۰۰۵۷۵) = ۱۲۵۰۰۰۰۰ * ۰٫۹۹۴۲۵ = ۱۲۴۲۸۱۲۵

 اگر کسوراتی وجود نداشت ۱۲۵۰۰۰۰۰ ریال به‌ حساب شما واریز می‌شد و ارزش فروش ضریب یک می‌گرفت. اما در زمان حال ۰٫۰۰۵۷۵ به‌ عنوان ضریب کاهنده لحاظ می‌شود. در واقع ۰٫۹۹۴۲۵ به‌ عنوان ضریب مورد تایید جهت محاسبه ارزش ریالی متعلق به شما انتخاب می‌گردد.

باز هم تأکید می‌کنیم که در محاسبات بالا میزان مالیات معادل ۰٫۱ درصد ارزش ریالی فروش لحاظ شده است. در سال‌های گذشته یا حالت عادی، مالیات فروش سهام معادل ۰٫۵ درصد ارزش فروش است. هم‌چنین مالیات از ارزش فروش سهام اخذ می‌گردد و در معاملات سهام، کاری به سود یا زیان شما ندارد.

کارمزد معاملات در بازار فرابورس تفاوت چندانی با بازار بورس ندارد و تنها کارمزد معاملات خرید سهام به‌ جای ۰٫۴۶۴ درصد رقم ۰٫۴۵۴ درصد است و کارمزد فروش نیز مشابه بازار بورس است.

اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اسناد خزانه و … جزو ابزار بازار بدهی محسوب می‌شوند. زیرا این اوراق جزو بدهی‌های شرکت منتشر کننده به‌ حساب می‌آیند. نرخ کارمزد اوراق بدهی هم در خرید و هم در فروش معادل ۰٫۰۷۲۵ درصد است.

مثلا فرض کنید شما به دنبال خرید ۱۰۰ ورقه اوراق مشارکت یک‌ میلیون ریالی هستید و پس از مدتی این اوراق را در قیمت ۱۰۲۰۰۰۰ ریال به فروش می‌رسانید. حالا کارمزد خرید و فروش را با هم محاسبه می‌کنیم:

ارزش خرید هر ورقه مشارکت بدون کارمزد: ۱۰۰۰۰۰۰ ریال

کارمزد خرید اوراق: ۰٫۰۷۲۵ یا ۰٫۰۰۰۷۲۵

ارزش خرید هر ورقه مشارکت با لحاظ کارمزد:

۱۰۰۰۰۰۰ * (۱ + ۰٫۰۰۰۷۲۵) = ۱۰۰۰۷۲۵

ارزش ریالی موردنیاز بابت خرید ۱۰۰ ورقه مشارکت:

سهم کارگزاری در هر معامله

۱۰۰۰۷۲۵ * ۱۰۰ = ۱۰۰۰۷۲۵۰۰

در حالی‌ که اگر کارمزدی وجود نداشت ارزش پرداختی بابت ۱۰۰ ورقه مشارکت معادل ۱۰۰ میلیون ریال می‌شد.

حالا فرض می‌کنیم که این ورقه بهادار به ۱۰۲۰۰۰۰ ریال برسد. از آنجایی‌ که کارمزد فروش نیز ۰٫۰۷۲۵ درصد است، ارزش ریالی موجود در حساب پس از کسر کارمزد به شرح زیر خواهد بود:

ارزش فروش یک ورقه مشارکت بدون لحاظ کارمزد: ۱۰۲۰۰۰۰ ریال

کارمزد فروش اوراق: ۰٫۰۷۲۵ درصد یا ۰٫۰۰۰۷۲۵

ارزش فروش هر ورقه مشارکت با لحاظ کارمزد:

۱۰۲۰۰۰۰ * (۱ – ۰٫۰۰۰۷۲۵) = ۱۰۲۰۰۰۰ * ۰٫۹۹۹۲۷۵ = ۱۰۱۹۲۶۰

در نتیجه ارزش ریالی ناشی از فروش ۱۰۰ عدد ورقه مشارکت برابر خواهد بود:

۱۰۱۹۲۶۰ * ۱۰۰ = ۱۰۱۹۲۶۰۰۰

در حالی‌ که اگر کارمزدی در میان نبود ارزش ریالی فروش این اوراق معادل ۱۰۲۰۰۰۰۰۰ ریال می‌شد.

اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نوعی از اوراق است که با خریدشان می‌توانید در دریافت وام مسکن اولویت پیدا کنید. باید برای خرید این اوراق به شعب بانک مسکن مراجعه کرده یا از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری اقدام کنید.

کارمزد خرید این اوراق معادل ۰٫۴۹ درصد قیمت خرید و کارمزد فروش این اوراق ۰٫۲۴ درصد ارزش فروش است. فرض کنید که شما می‌خواهید تعداد ۱۰۰ ورقه تسهیلات مسکن را به قیمت هر برگه ۷۰۰ هزار ریال خریداری کنید.

در این صورت مبلغی که بابت خرید این اوراق نیاز خواهید داشت برابر است با:

قیمت خرید یک ورقه تسهیلات مسکن بدون کارمزد: ۷۰۰۰۰۰ ریال

قیمت خرید یک ورقه تسهیلات مسکن با کارمزد:

۷۰۰۰۰۰ * (۱ + ۰٫۰۰۴۹) = ۷۰۳۴۳۰

بنابراین برای خرید تعداد ۱۰۰ ورقه تسه باید موجودی به میزان ۷۰۳۴۳۰۰۰ ریال را در نظر بگیرید.

۷۰۳۴۳۰ * ۱۰۰ = ۷۰۳۴۳۰۰۰

حالا فرض کنید قیمت این ورقه به ۶۵۰۰۰۰ ریال کاهش پیدا کرده است و شما به هر دلیلی می‌خواهید ۱۰۰ برگه تسه را به فروش برسانید. بنابراین ارزش ریالی که به شما تعلق خواهد گرفت برابر خواهد بود با:

ارزش فروش یک برگه تسه: ۶۵۰۰۰۰ ریال

کارمزد فروش اوراق: ۰٫۲۴ درصد ارزش فروش

ارزش ریالی ۱۰۰ برگه تسه بدون لحاظ کارمزد:

۶۵۰۰۰۰ * ۱۰۰ = ۶۵۰۰۰۰۰۰

ارزش ریالی ۱۰۰ برگه تسه با لحاظ کارمزد:

۶۵۰۰۰۰۰۰ * (۱ – ۰٫۰۰۲۴) = ۶۵۰۰۰۰۰۰ * ۰٫۹۹۷۶ = ۶۴۸۴۴۰۰۰

در واقع، پس از فروش ۱۰۰ برگه تسه در قیمت ۶۵۰۰۰ ریال مبلغ ۶۴۸۴۴۰۰۰ ریال به حساب شما واریز خواهد شد.

مؤلف: احمد لحیم گرزاده

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.6 / 5. تعداد امتیاز: 17

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

عرض سلام و خسته نباشید یه سوال داشتم ممنون میشم ج بدید با فرمایشات گفته شده در بالا کارمزد کارگزاری ها حتی زیر دو درصد هست.تقریبا یک پس چرا کارگزاری برای فروش سهام عدالت حدود ده درصد کارمزد برمیداره ؟ که خیلی زیاده ینی هر بار که سهمی ذو میفروشه دهدرصد بر میداره چرا ؟؟؟

با سلام و احترام فروش سهام عدالت شامل کارمزد و مالیات نیست. با بخش پشتیبانی کارگزاری تماس حاصل نموده و در این باره توضیح بخواهید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرید.

سلام یه سوال داشتم چرا هر بار خریدیک سهم کارمزد اون سهم زیاد میشه ؟ من قبلا فولاد خریدم قبلا کارمزدش چیزی حدود ۵هزار تومان بود امروز خریدم کارمزدش ۲۱هزار تومان شد تعداد سهمی که امروز خریدم از خرید قبلی کمتر بود

با سلام و احترام مبلغ کارمزد تابع ارزش ریالی سفارش معاملاتی شما است. اگر قیمت سهم شدیداً افزایش یافته باشد، حتی در صورت کاهش تعداد سهم نیز کارمزد معاملاتی بیشتر خواهد شد. در مورد کارمزدهای معاملاتی لازم به ذکر است، که بر اساس مصوبه سازمان بورس کارمزد شرکت‌های کارگزاری کاهش نیز یافته است! در این زمینه با بخش پشتیبانی کارگزاری خود تماس حاصل فرمایید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

کمتر از ۱۰ روز تا شروع دوره نخبگان نوین ۲۹ + هدیه ویژه

اطلاعات بیشتر و ثبت نام

خانه سرمایه – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

جهت انجام معاملات اوراق بهادار شامل سهام، اوراق تسهیلات مسکن، اوراق مشارکت و اوراق اجاره باید به کارگزاری مراجعه کرده، ثبت‌نام کنید و کد بورسی یا کد معاملاتی‌تان را بگیرید.

در واقع کارگزاری واسطی است که زمینه‌های لازم جهت انجام معاملات راحت‌تر را برای شما فراهم می‌کند و در عوض، بابت این کار از شما کارمزد می‌گیرد.

سهم کارگزاری در هر معامله

در این مقاله راهنمای کاملی درباره کارمزد خرید و فروش سهام در بورس به شما ارائه می‌دهیم تا از این دریچه بتوانید با دید کاملی به خرید و فروش اوراق بهادار بپردازید.

فهرست عناوین

با توجه به اطلاعیه سازمان بورس در تاریخ ۷ تیرماه۱۳۹۹، کارمزد معاملات از تاریخ ۱ مرداد ۱۳۹۹، مشمول تغییرات زیر نیز خواهد بود:

۱- سقف نرخ کارمزد خرید و فروش شرکت های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، مدیریت فناوری بورس تهران، سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت های کارگزاری از معاملات “سهام” و “حق تقدم سهام” به میزان ۲۰% با رعایت حداکثر سقف ریالی مصوب در هر معامله، کاهش یافت.

۲- معادل ۳۰% از درآمد ناشی از کارمزد معاملات شرکت های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت های کارگزاری از معاملات “سهام” و “حق تقدم سهام” به صورت روزانه توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی کسر و به حساب صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه واریز خواهد شد.

۱) در معاملات بازار بورس نیز هم‌چون سایر معاملات، بحث مالیات مطرح است. اما نکته مهم و حائز اهمیت آن است که مالیات فقط در زمان فروش اوراق اخذ می‌گردد و در زمان خرید، مالیاتی از شما دریافت نمی‌شود.

۲) کارمزد و مالیات پرداختی از سوی شما به طور مستقیم از حسابی که نزد کارگزاری دارید کسر می‌گردد. در نتیجه نباید نگران این مسئله باشید که در پایان هر دوره باید مبالغی را به حساب نهاد مربوطه واریز کنید. بد نیست بدانید که شرکت‌ها باید بابت عملکرد سالیانه خود اظهارنامه عملکرد پر کرده و به سازمان مالیاتی ارسال کنند یا شما اگر خانه‌ای را اجاره دهید باید بابت درآمد اجاره خود به صورت دوره‌ای اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنید. اما در معاملات بورس نیاز به این‌گونه فعالیت‌ها نیست.

۳) مالیات پرداختی بابت فروش سهام معادل ۰٫۵ درصد یا ۰٫۰۰۵ مبلغ فروش سهام است؛ فارغ از اینکه شما در آن معامله سود یا زیان کنید. در سال ۱۳۹۷ در راستای ایجاد جذابیت بیشتر معاملات بورس، مالیات فروش سهام از ۰٫۵ درصد به ۰٫۱ درصد کاهش پیدا کرده است. بنابراین اگر مصوبه جدیدی از سوی دولت و اداره مالیات منتشر نگردد، نرخ مالیات فروش سهام در سال ۱۳۹۸ دوباره به سطح قبلی خود بازخواهد گشت.

۴) همان‌طور که در مقالات پیشین خدمت شما عرض شد از طریق حساب کاربری خود نزد کارگزار بورس اوراق بهادار می‌توانید سهام درج‌ شده در بازار بورس، فرابورس، اوراق تسهیلات مسکن، اوراق اختیار فروش تبعی، اوراق مشارکت و اوراق اجاره را مورد معامله قرار دهید. کارمزد و مالیات تمام این اوراق یکسان نبوده و هر ورقه بهادار نرخ خاص خود را دارد که در ادامه به تفکیک اوراق توضیحاتی ارائه خواهد شد.

همان‌طور که پیش‌ از این نیز ذکر گردید، بابت خرید و فروش سهام مبالغی تحت عنوان کارمزد معاملات و مالیات کسر می‌گردد که از آن‌ها با عنوان کسورات یاد می‌شود. حالا در قالب مثالی عملی شیوه محاسبات مربوط به کسورات را در خرید و فروش سهام بورسی تشریح می‌کنیم.

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، جمع کارمزد معاملات بابت خرید سهام معادل ۰٫۴۶۴ درصد قیمت خرید است. درحالی‌که بابت فروش سهام مبلغی معادل ۰٫۵۷۵ درصد قیمت فروش کسر می‌گردد که البته ۰٫۱ درصد کسورات مربوط به مالیات است و طبق آنچه در بالا ذکر گردید درصد مالیات در سال‌های آتی به سطح نرمال خود یعنی ۰٫۵ درصد مبلغ فروش بازخواهد گشت. اما چون این مقاله در سال ۱۳۹۷ نگاشته شده ما در محاسبات خود از ۰٫۱ درصد به عنوان نرخ مالیات مبنای محاسبات استفاده می‌کنیم.

حالا فرض کنید که می‌خواهید تعداد ۱۰ هزار سهم شرکت زامیاد با نماد «خزامیا» را در قیمت ۱۰۰۰ ریال خریداری کرده و پس از دو ماه در قیمت ۱۲۵۰ ریال به ازای هر سهم به فروش برسانید. حالا در محاسبات زیر به شما نشان خواهیم داد که به چه میزان سرمایه جهت خرید آن تعداد از سهام نیاز خواهید داشت. به محاسبات زیر توجه کنید:

در حالت عادی و در شرایطی که کسوراتی وجود نداشته باشد بابت خرید ۱۰ هزار سهم خزامیا در قیمت ۱۰۰۰ ریال به مبلغ ۱۰ میلیون ریال نیاز داشتید. اما چون کسورات خرید سهام بورسی معادل ۰٫۴۶۴ درصد است بنابراین ارزش ریالی مورد نیاز شما بابت خرید تعداد ۱۰ هزار سهم خزامیا معادل ۱۰۰۴۶۴۰۰ ریال است. زیرا ارزش ریالی خرید یک سهم خزامیا با لحاظ کارمزد:

۱۰۰۰ * ۱٫۰۰۴۶۴ = ۱۰۰۴٫۶۴

ارزش ریالی خرید ۱۰ هزار سهم خزامیا:

۱۰۰۰ * ۱۰۰۰۰ * ۱٫۰۰۴۶۴ = ۱۰۰۴۶۴۰۰

درنتیجه، اگر در حساب خود تنها مبلغ ده میلیون ریال موجودی داشته باشید نمی‌توانید تعداد ۱۰ هزار سهم خزامیا را در قیمت ۱۰۰۰ ریال درخواست دهید. برای اینکه بتوانید سفارش خرید خود را ثبت کنید یا مجبور به کاهش قیمت خرید هستید که معمولا کار غیرمرسومی است – مگر آنکه سطور عرضه و تقاضا ارقام پایین‌تری را نمایش دهد – یا اینکه تعداد سهام مدنظر خود را کاهش دهید و مثلا تعداد ۹۹۶۰ سهم خزامیا را در این قیمت درخواست دهید.

اما برای فروش تعداد ۱۰ هزار سهم خزامیا در قیمت ۱۲۵۰ ریال موجودی ریالی که به حساب شما منظور خواهد شد به این شیوه محاسبه می‌گردد:

درصد کسورات فروش سهام: ۰٫۵۷۵٪ یا ۰٫۰۰۵۷۵

ارزش ریالی فروش ۱۰ هزار سهم خزامیا در قیمت ۱۲۵۰ ریال

۱۰۰۰۰ * ۱۲۵۰ = ۱۲۵۰۰۰۰۰

مبلغی که پس از اعمال کسورات به حساب شما واریز خواهد شد برابر است با:

۱۲۵۰۰۰۰۰ * (۱ – ۰٫۰۰۵۷۵) = ۱۲۵۰۰۰۰۰ * ۰٫۹۹۴۲۵ = ۱۲۴۲۸۱۲۵

 اگر کسوراتی وجود نداشت ۱۲۵۰۰۰۰۰ ریال به‌ حساب شما واریز می‌شد و ارزش فروش ضریب یک می‌گرفت. اما در زمان حال ۰٫۰۰۵۷۵ به‌ عنوان ضریب کاهنده لحاظ می‌شود. در واقع ۰٫۹۹۴۲۵ به‌ عنوان ضریب مورد تایید جهت محاسبه ارزش ریالی متعلق به شما انتخاب می‌گردد.

باز هم تأکید می‌کنیم که در محاسبات بالا میزان مالیات معادل ۰٫۱ درصد ارزش ریالی فروش لحاظ شده است. در سال‌های گذشته یا حالت عادی، مالیات فروش سهام معادل ۰٫۵ درصد ارزش فروش است. هم‌چنین مالیات از ارزش فروش سهام اخذ می‌گردد و در معاملات سهام، کاری به سود یا زیان شما ندارد.

کارمزد معاملات در بازار فرابورس تفاوت چندانی با بازار بورس ندارد و تنها کارمزد معاملات خرید سهام به‌ جای ۰٫۴۶۴ درصد رقم ۰٫۴۵۴ درصد است و کارمزد فروش نیز مشابه بازار بورس است.

اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اسناد خزانه و … جزو ابزار بازار بدهی محسوب می‌شوند. زیرا این اوراق جزو بدهی‌های شرکت منتشر کننده به‌ حساب می‌آیند. نرخ کارمزد اوراق بدهی هم در خرید و هم در فروش معادل ۰٫۰۷۲۵ درصد است.

مثلا فرض کنید شما به دنبال خرید ۱۰۰ ورقه اوراق مشارکت یک‌ میلیون ریالی هستید و پس از مدتی این اوراق را در قیمت ۱۰۲۰۰۰۰ ریال به فروش می‌رسانید. حالا کارمزد خرید و فروش را با هم محاسبه می‌کنیم:

ارزش خرید هر ورقه مشارکت بدون کارمزد: ۱۰۰۰۰۰۰ ریال

کارمزد خرید اوراق: ۰٫۰۷۲۵ یا ۰٫۰۰۰۷۲۵

ارزش خرید هر ورقه مشارکت با لحاظ کارمزد:

۱۰۰۰۰۰۰ * (۱ + ۰٫۰۰۰۷۲۵) = ۱۰۰۰۷۲۵

ارزش ریالی موردنیاز بابت خرید ۱۰۰ ورقه مشارکت:

سهم کارگزاری در هر معامله

۱۰۰۰۷۲۵ * ۱۰۰ = ۱۰۰۰۷۲۵۰۰

در حالی‌ که اگر کارمزدی وجود نداشت ارزش پرداختی بابت ۱۰۰ ورقه مشارکت معادل ۱۰۰ میلیون ریال می‌شد.

حالا فرض می‌کنیم که این ورقه بهادار به ۱۰۲۰۰۰۰ ریال برسد. از آنجایی‌ که کارمزد فروش نیز ۰٫۰۷۲۵ درصد است، ارزش ریالی موجود در حساب پس از کسر کارمزد به شرح زیر خواهد بود:

ارزش فروش یک ورقه مشارکت بدون لحاظ کارمزد: ۱۰۲۰۰۰۰ ریال

کارمزد فروش اوراق: ۰٫۰۷۲۵ درصد یا ۰٫۰۰۰۷۲۵

ارزش فروش هر ورقه مشارکت با لحاظ کارمزد:

۱۰۲۰۰۰۰ * (۱ – ۰٫۰۰۰۷۲۵) = ۱۰۲۰۰۰۰ * ۰٫۹۹۹۲۷۵ = ۱۰۱۹۲۶۰

در نتیجه ارزش ریالی ناشی از فروش ۱۰۰ عدد ورقه مشارکت برابر خواهد بود:

۱۰۱۹۲۶۰ * ۱۰۰ = ۱۰۱۹۲۶۰۰۰

در حالی‌ که اگر کارمزدی در میان نبود ارزش ریالی فروش این اوراق معادل ۱۰۲۰۰۰۰۰۰ ریال می‌شد.

اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نوعی از اوراق است که با خریدشان می‌توانید در دریافت وام مسکن اولویت پیدا کنید. باید برای خرید این اوراق به شعب بانک مسکن مراجعه کرده یا از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری اقدام کنید.

کارمزد خرید این اوراق معادل ۰٫۴۹ درصد قیمت خرید و کارمزد فروش این اوراق ۰٫۲۴ درصد ارزش فروش است. فرض کنید که شما می‌خواهید تعداد ۱۰۰ ورقه تسهیلات مسکن را به قیمت هر برگه ۷۰۰ هزار ریال خریداری کنید.

در این صورت مبلغی که بابت خرید این اوراق نیاز خواهید داشت برابر است با:

قیمت خرید یک ورقه تسهیلات مسکن بدون کارمزد: ۷۰۰۰۰۰ ریال

قیمت خرید یک ورقه تسهیلات مسکن با کارمزد:

۷۰۰۰۰۰ * (۱ + ۰٫۰۰۴۹) = ۷۰۳۴۳۰

بنابراین برای خرید تعداد ۱۰۰ ورقه تسه باید موجودی به میزان ۷۰۳۴۳۰۰۰ ریال را در نظر بگیرید.

۷۰۳۴۳۰ * ۱۰۰ = ۷۰۳۴۳۰۰۰

حالا فرض کنید قیمت این ورقه به ۶۵۰۰۰۰ ریال کاهش پیدا کرده است و شما به هر دلیلی می‌خواهید ۱۰۰ برگه تسه را به فروش برسانید. بنابراین ارزش ریالی که به شما تعلق خواهد گرفت برابر خواهد بود با:

ارزش فروش یک برگه تسه: ۶۵۰۰۰۰ ریال

کارمزد فروش اوراق: ۰٫۲۴ درصد ارزش فروش

ارزش ریالی ۱۰۰ برگه تسه بدون لحاظ کارمزد:

۶۵۰۰۰۰ * ۱۰۰ = ۶۵۰۰۰۰۰۰

ارزش ریالی ۱۰۰ برگه تسه با لحاظ کارمزد:

۶۵۰۰۰۰۰۰ * (۱ – ۰٫۰۰۲۴) = ۶۵۰۰۰۰۰۰ * ۰٫۹۹۷۶ = ۶۴۸۴۴۰۰۰

در واقع، پس از فروش ۱۰۰ برگه تسه در قیمت ۶۵۰۰۰ ریال مبلغ ۶۴۸۴۴۰۰۰ ریال به حساب شما واریز خواهد شد.

مؤلف: احمد لحیم گرزاده

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.6 / 5. تعداد امتیاز: 17

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

عرض سلام و خسته نباشید یه سوال داشتم ممنون میشم ج بدید با فرمایشات گفته شده در بالا کارمزد کارگزاری ها حتی زیر دو درصد هست.تقریبا یک پس چرا کارگزاری برای فروش سهام عدالت حدود ده درصد کارمزد برمیداره ؟ که خیلی زیاده ینی هر بار که سهمی ذو میفروشه دهدرصد بر میداره چرا ؟؟؟

با سلام و احترام فروش سهام عدالت شامل کارمزد و مالیات نیست. با بخش پشتیبانی کارگزاری تماس حاصل نموده و در این باره توضیح بخواهید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرید.

سلام یه سوال داشتم چرا هر بار خریدیک سهم کارمزد اون سهم زیاد میشه ؟ من قبلا فولاد خریدم قبلا کارمزدش چیزی حدود ۵هزار تومان بود امروز خریدم کارمزدش ۲۱هزار تومان شد تعداد سهمی که امروز خریدم از خرید قبلی کمتر بود

با سلام و احترام مبلغ کارمزد تابع ارزش ریالی سفارش معاملاتی شما است. اگر قیمت سهم شدیداً افزایش یافته باشد، حتی در صورت کاهش تعداد سهم نیز کارمزد معاملاتی بیشتر خواهد شد. در مورد کارمزدهای معاملاتی لازم به ذکر است، که بر اساس مصوبه سازمان بورس کارمزد شرکت‌های کارگزاری کاهش نیز یافته است! در این زمینه با بخش پشتیبانی کارگزاری خود تماس حاصل فرمایید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

کمتر از ۱۰ روز تا شروع دوره نخبگان نوین ۲۹ + هدیه ویژه

اطلاعات بیشتر و ثبت نام

خانه سرمایه – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

جهت انجام معاملات اوراق بهادار شامل سهام، اوراق تسهیلات مسکن، اوراق مشارکت و اوراق اجاره باید به کارگزاری مراجعه کرده، ثبت‌نام کنید و کد بورسی یا کد معاملاتی‌تان را بگیرید.

در واقع کارگزاری واسطی است که زمینه‌های لازم جهت انجام معاملات راحت‌تر را برای شما فراهم می‌کند و در عوض، بابت این کار از شما کارمزد می‌گیرد.

سهم کارگزاری در هر معامله

در این مقاله راهنمای کاملی درباره کارمزد خرید و فروش سهام در بورس به شما ارائه می‌دهیم تا از این دریچه بتوانید با دید کاملی به خرید و فروش اوراق بهادار بپردازید.

فهرست عناوین

با توجه به اطلاعیه سازمان بورس در تاریخ ۷ تیرماه۱۳۹۹، کارمزد معاملات از تاریخ ۱ مرداد ۱۳۹۹، مشمول تغییرات زیر نیز خواهد بود:

۱- سقف نرخ کارمزد خرید و فروش شرکت های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، مدیریت فناوری بورس تهران، سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت های کارگزاری از معاملات “سهام” و “حق تقدم سهام” به میزان ۲۰% با رعایت حداکثر سقف ریالی مصوب در هر معامله، کاهش یافت.

۲- معادل ۳۰% از درآمد ناشی از کارمزد معاملات شرکت های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت های کارگزاری از معاملات “سهام” و “حق تقدم سهام” به صورت روزانه توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی کسر و به حساب صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه واریز خواهد شد.

۱) در معاملات بازار بورس نیز هم‌چون سایر معاملات، بحث مالیات مطرح است. اما نکته مهم و حائز اهمیت آن است که مالیات فقط در زمان فروش اوراق اخذ می‌گردد و در زمان خرید، مالیاتی از شما دریافت نمی‌شود.

۲) کارمزد و مالیات پرداختی از سوی شما به طور مستقیم از حسابی که نزد کارگزاری دارید کسر می‌گردد. در نتیجه نباید نگران این مسئله باشید که در پایان هر دوره باید مبالغی را به حساب نهاد مربوطه واریز کنید. بد نیست بدانید که شرکت‌ها باید بابت عملکرد سالیانه خود اظهارنامه عملکرد پر کرده و به سازمان مالیاتی ارسال کنند یا شما اگر خانه‌ای را اجاره دهید باید بابت درآمد اجاره خود به صورت دوره‌ای اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنید. اما در معاملات بورس نیاز به این‌گونه فعالیت‌ها نیست.

۳) مالیات پرداختی بابت فروش سهام معادل ۰٫۵ درصد یا ۰٫۰۰۵ مبلغ فروش سهام است؛ فارغ از اینکه شما در آن معامله سود یا زیان کنید. در سال ۱۳۹۷ در راستای ایجاد جذابیت بیشتر معاملات بورس، مالیات فروش سهام از ۰٫۵ درصد به ۰٫۱ درصد کاهش پیدا کرده است. بنابراین اگر مصوبه جدیدی از سوی دولت و اداره مالیات منتشر نگردد، نرخ مالیات فروش سهام در سال ۱۳۹۸ دوباره به سطح قبلی خود بازخواهد گشت.

۴) همان‌طور که در مقالات پیشین خدمت شما عرض شد از طریق حساب کاربری خود نزد کارگزار بورس اوراق بهادار می‌توانید سهام درج‌ شده در بازار بورس، فرابورس، اوراق تسهیلات مسکن، اوراق اختیار فروش تبعی، اوراق مشارکت و اوراق اجاره را مورد معامله قرار دهید. کارمزد و مالیات تمام این اوراق یکسان نبوده و هر ورقه بهادار نرخ خاص خود را دارد که در ادامه به تفکیک اوراق توضیحاتی ارائه خواهد شد.

همان‌طور که پیش‌ از این نیز ذکر گردید، بابت خرید و فروش سهام مبالغی تحت عنوان کارمزد معاملات و مالیات کسر می‌گردد که از آن‌ها با عنوان کسورات یاد می‌شود. حالا در قالب مثالی عملی شیوه محاسبات مربوط به کسورات را در خرید و فروش سهام بورسی تشریح می‌کنیم.

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، جمع کارمزد معاملات بابت خرید سهام معادل ۰٫۴۶۴ درصد قیمت خرید است. درحالی‌که بابت فروش سهام مبلغی معادل ۰٫۵۷۵ درصد قیمت فروش کسر می‌گردد که البته ۰٫۱ درصد کسورات مربوط به مالیات است و طبق آنچه در بالا ذکر گردید درصد مالیات در سال‌های آتی به سطح نرمال خود یعنی ۰٫۵ درصد مبلغ فروش بازخواهد گشت. اما چون این مقاله در سال ۱۳۹۷ نگاشته شده ما در محاسبات خود از ۰٫۱ درصد به عنوان نرخ مالیات مبنای محاسبات استفاده می‌کنیم.

حالا فرض کنید که می‌خواهید تعداد ۱۰ هزار سهم شرکت زامیاد با نماد «خزامیا» را در قیمت ۱۰۰۰ ریال خریداری کرده و پس از دو ماه در قیمت ۱۲۵۰ ریال به ازای هر سهم به فروش برسانید. حالا در محاسبات زیر به شما نشان خواهیم داد که به چه میزان سرمایه جهت خرید آن تعداد از سهام نیاز خواهید داشت. به محاسبات زیر توجه کنید:

در حالت عادی و در شرایطی که کسوراتی وجود نداشته باشد بابت خرید ۱۰ هزار سهم خزامیا در قیمت ۱۰۰۰ ریال به مبلغ ۱۰ میلیون ریال نیاز داشتید. اما چون کسورات خرید سهام بورسی معادل ۰٫۴۶۴ درصد است بنابراین ارزش ریالی مورد نیاز شما بابت خرید تعداد ۱۰ هزار سهم خزامیا معادل ۱۰۰۴۶۴۰۰ ریال است. زیرا ارزش ریالی خرید یک سهم خزامیا با لحاظ کارمزد:

۱۰۰۰ * ۱٫۰۰۴۶۴ = ۱۰۰۴٫۶۴

ارزش ریالی خرید ۱۰ هزار سهم خزامیا:

۱۰۰۰ * ۱۰۰۰۰ * ۱٫۰۰۴۶۴ = ۱۰۰۴۶۴۰۰

درنتیجه، اگر در حساب خود تنها مبلغ ده میلیون ریال موجودی داشته باشید نمی‌توانید تعداد ۱۰ هزار سهم خزامیا را در قیمت ۱۰۰۰ ریال درخواست دهید. برای اینکه بتوانید سفارش خرید خود را ثبت کنید یا مجبور به کاهش قیمت خرید هستید که معمولا کار غیرمرسومی است – مگر آنکه سطور عرضه و تقاضا ارقام پایین‌تری را نمایش دهد – یا اینکه تعداد سهام مدنظر خود را کاهش دهید و مثلا تعداد ۹۹۶۰ سهم خزامیا را در این قیمت درخواست دهید.

اما برای فروش تعداد ۱۰ هزار سهم خزامیا در قیمت ۱۲۵۰ ریال موجودی ریالی که به حساب شما منظور خواهد شد به این شیوه محاسبه می‌گردد:

درصد کسورات فروش سهام: ۰٫۵۷۵٪ یا ۰٫۰۰۵۷۵

ارزش ریالی فروش ۱۰ هزار سهم خزامیا در قیمت ۱۲۵۰ ریال

۱۰۰۰۰ * ۱۲۵۰ = ۱۲۵۰۰۰۰۰

مبلغی که پس از اعمال کسورات به حساب شما واریز خواهد شد برابر است با:

۱۲۵۰۰۰۰۰ * (۱ – ۰٫۰۰۵۷۵) = ۱۲۵۰۰۰۰۰ * ۰٫۹۹۴۲۵ = ۱۲۴۲۸۱۲۵

 اگر کسوراتی وجود نداشت ۱۲۵۰۰۰۰۰ ریال به‌ حساب شما واریز می‌شد و ارزش فروش ضریب یک می‌گرفت. اما در زمان حال ۰٫۰۰۵۷۵ به‌ عنوان ضریب کاهنده لحاظ می‌شود. در واقع ۰٫۹۹۴۲۵ به‌ عنوان ضریب مورد تایید جهت محاسبه ارزش ریالی متعلق به شما انتخاب می‌گردد.

باز هم تأکید می‌کنیم که در محاسبات بالا میزان مالیات معادل ۰٫۱ درصد ارزش ریالی فروش لحاظ شده است. در سال‌های گذشته یا حالت عادی، مالیات فروش سهام معادل ۰٫۵ درصد ارزش فروش است. هم‌چنین مالیات از ارزش فروش سهام اخذ می‌گردد و در معاملات سهام، کاری به سود یا زیان شما ندارد.

کارمزد معاملات در بازار فرابورس تفاوت چندانی با بازار بورس ندارد و تنها کارمزد معاملات خرید سهام به‌ جای ۰٫۴۶۴ درصد رقم ۰٫۴۵۴ درصد است و کارمزد فروش نیز مشابه بازار بورس است.

اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اسناد خزانه و … جزو ابزار بازار بدهی محسوب می‌شوند. زیرا این اوراق جزو بدهی‌های شرکت منتشر کننده به‌ حساب می‌آیند. نرخ کارمزد اوراق بدهی هم در خرید و هم در فروش معادل ۰٫۰۷۲۵ درصد است.

مثلا فرض کنید شما به دنبال خرید ۱۰۰ ورقه اوراق مشارکت یک‌ میلیون ریالی هستید و پس از مدتی این اوراق را در قیمت ۱۰۲۰۰۰۰ ریال به فروش می‌رسانید. حالا کارمزد خرید و فروش را با هم محاسبه می‌کنیم:

ارزش خرید هر ورقه مشارکت بدون کارمزد: ۱۰۰۰۰۰۰ ریال

کارمزد خرید اوراق: ۰٫۰۷۲۵ یا ۰٫۰۰۰۷۲۵

ارزش خرید هر ورقه مشارکت با لحاظ کارمزد:

۱۰۰۰۰۰۰ * (۱ + ۰٫۰۰۰۷۲۵) = ۱۰۰۰۷۲۵

ارزش ریالی موردنیاز بابت خرید ۱۰۰ ورقه مشارکت:

سهم کارگزاری در هر معامله

۱۰۰۰۷۲۵ * ۱۰۰ = ۱۰۰۰۷۲۵۰۰

در حالی‌ که اگر کارمزدی وجود نداشت ارزش پرداختی بابت ۱۰۰ ورقه مشارکت معادل ۱۰۰ میلیون ریال می‌شد.

حالا فرض می‌کنیم که این ورقه بهادار به ۱۰۲۰۰۰۰ ریال برسد. از آنجایی‌ که کارمزد فروش نیز ۰٫۰۷۲۵ درصد است، ارزش ریالی موجود در حساب پس از کسر کارمزد به شرح زیر خواهد بود:

ارزش فروش یک ورقه مشارکت بدون لحاظ کارمزد: ۱۰۲۰۰۰۰ ریال

کارمزد فروش اوراق: ۰٫۰۷۲۵ درصد یا ۰٫۰۰۰۷۲۵

ارزش فروش هر ورقه مشارکت با لحاظ کارمزد:

۱۰۲۰۰۰۰ * (۱ – ۰٫۰۰۰۷۲۵) = ۱۰۲۰۰۰۰ * ۰٫۹۹۹۲۷۵ = ۱۰۱۹۲۶۰

در نتیجه ارزش ریالی ناشی از فروش ۱۰۰ عدد ورقه مشارکت برابر خواهد بود:

۱۰۱۹۲۶۰ * ۱۰۰ = ۱۰۱۹۲۶۰۰۰

در حالی‌ که اگر کارمزدی در میان نبود ارزش ریالی فروش این اوراق معادل ۱۰۲۰۰۰۰۰۰ ریال می‌شد.

اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نوعی از اوراق است که با خریدشان می‌توانید در دریافت وام مسکن اولویت پیدا کنید. باید برای خرید این اوراق به شعب بانک مسکن مراجعه کرده یا از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری اقدام کنید.

کارمزد خرید این اوراق معادل ۰٫۴۹ درصد قیمت خرید و کارمزد فروش این اوراق ۰٫۲۴ درصد ارزش فروش است. فرض کنید که شما می‌خواهید تعداد ۱۰۰ ورقه تسهیلات مسکن را به قیمت هر برگه ۷۰۰ هزار ریال خریداری کنید.

در این صورت مبلغی که بابت خرید این اوراق نیاز خواهید داشت برابر است با:

قیمت خرید یک ورقه تسهیلات مسکن بدون کارمزد: ۷۰۰۰۰۰ ریال

قیمت خرید یک ورقه تسهیلات مسکن با کارمزد:

۷۰۰۰۰۰ * (۱ + ۰٫۰۰۴۹) = ۷۰۳۴۳۰

بنابراین برای خرید تعداد ۱۰۰ ورقه تسه باید موجودی به میزان ۷۰۳۴۳۰۰۰ ریال را در نظر بگیرید.

۷۰۳۴۳۰ * ۱۰۰ = ۷۰۳۴۳۰۰۰

حالا فرض کنید قیمت این ورقه به ۶۵۰۰۰۰ ریال کاهش پیدا کرده است و شما به هر دلیلی می‌خواهید ۱۰۰ برگه تسه را به فروش برسانید. بنابراین ارزش ریالی که به شما تعلق خواهد گرفت برابر خواهد بود با:

ارزش فروش یک برگه تسه: ۶۵۰۰۰۰ ریال

کارمزد فروش اوراق: ۰٫۲۴ درصد ارزش فروش

ارزش ریالی ۱۰۰ برگه تسه بدون لحاظ کارمزد:

۶۵۰۰۰۰ * ۱۰۰ = ۶۵۰۰۰۰۰۰

ارزش ریالی ۱۰۰ برگه تسه با لحاظ کارمزد:

۶۵۰۰۰۰۰۰ * (۱ – ۰٫۰۰۲۴) = ۶۵۰۰۰۰۰۰ * ۰٫۹۹۷۶ = ۶۴۸۴۴۰۰۰

در واقع، پس از فروش ۱۰۰ برگه تسه در قیمت ۶۵۰۰۰ ریال مبلغ ۶۴۸۴۴۰۰۰ ریال به حساب شما واریز خواهد شد.

مؤلف: احمد لحیم گرزاده

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.6 / 5. تعداد امتیاز: 17

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

عرض سلام و خسته نباشید یه سوال داشتم ممنون میشم ج بدید با فرمایشات گفته شده در بالا کارمزد کارگزاری ها حتی زیر دو درصد هست.تقریبا یک پس چرا کارگزاری برای فروش سهام عدالت حدود ده درصد کارمزد برمیداره ؟ که خیلی زیاده ینی هر بار که سهمی ذو میفروشه دهدرصد بر میداره چرا ؟؟؟

با سلام و احترام فروش سهام عدالت شامل کارمزد و مالیات نیست. با بخش پشتیبانی کارگزاری تماس حاصل نموده و در این باره توضیح بخواهید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرید.

سلام یه سوال داشتم چرا هر بار خریدیک سهم کارمزد اون سهم زیاد میشه ؟ من قبلا فولاد خریدم قبلا کارمزدش چیزی حدود ۵هزار تومان بود امروز خریدم کارمزدش ۲۱هزار تومان شد تعداد سهمی که امروز خریدم از خرید قبلی کمتر بود

با سلام و احترام مبلغ کارمزد تابع ارزش ریالی سفارش معاملاتی شما است. اگر قیمت سهم شدیداً افزایش یافته باشد، حتی در صورت کاهش تعداد سهم نیز کارمزد معاملاتی بیشتر خواهد شد. در مورد کارمزدهای معاملاتی لازم به ذکر است، که بر اساس مصوبه سازمان بورس کارمزد شرکت‌های کارگزاری کاهش نیز یافته است! در این زمینه با بخش پشتیبانی کارگزاری خود تماس حاصل فرمایید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

ورود و ثبت نام

وبلاگ

برای انجام معاملات اوراق بهادار اعم از سهام، اوراق تسهیلات مسکن، اوراق مشارکت و اوراق اجاره، باید به یک کارگزاری مراجعه کنید. ارتباط بین شما و سازمان بورس توسط کارگزاری برقرار می‌گردد. در واقع کارگزاری ها زمینه‌های لازم جهت انجام معاملات راحت‌تر را برای شما فراهم می‌کنند و بابت انجام این فعالیت‌ها ما کارمزد کارگزاری را پرداخت میکنیم.

این کارمزد زمانی از شما دریافت می شود که سهامی را خریداری کرده، و یا سهام خود را می‌فروشید. این کارمزد که البته، مبلغ آن اندک است، از سوی متولیان بازار سرمایه صرف اداره و توسعه مستمـر این بازار می‌شود. البته بخشی از آن کارمزد کارگزاری است.

در این مقاله به دنبال آن هستیم تا راهنمایی کامل، از کارمزد معاملات بورس در سال ۹۹ و کارمزد کارگزاری را به همراه مثالهای عملی خدمت شما ارائه دهیم. همچنین تخفیف های کارمزد کارگزاری آگاه و کارمزد کارگزاری مفید که برای مشتریان خود در نظر گرفته اند، توضیح داده می شود، تا بتوانید با آگاهی کامل به خرید و فروش اوراق بهادار بپردازید.

سهم کارگزاری در هر معامله

حتما بخوانید: عرضه اولیه چیست؟ چگونه آن را خریداری کنیم؟

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، جهت انجام معاملات اوراق بهادار در ابتدا باید به یک کارگزاری مراجعه کنید. پس از ثبت‌نام اولیه، کد بورسی و یا کد معاملاتی خود را دریافت کرده و در ادامه می توانید به صورت حضوری و یا آنلاین با واسطه کارگزاری  به خرید و یا فروش اوراق بهادار اقدام نمایید. در واقع کارگزاری واسطه ای است که اتصال شما به بازار بورس را امکان پذیر کرده و زمینه‌های لازم جهت انجام معاملات راحت‌تر را فراهم می‌نماید و بابت انجام این فعالیت کارمزدی را از شما دریافت می‌کند.

میزان کارمزد معاملات بورسی با توجه به نوع سهام، نوع معامله (خرید یا فروش) و داشتن یا نداشتن مالیات متفاوت است.

در جدول زیرمجموع کارمزد معاملات بورس در سال ۹۹ بر حسب قیمت خرید یا فروش به صورت مجزا آورده شده است. در این جدول مقدار مالیات مربوط به هر معامله در ستونی مجزا آورده شده است و مقدار آن در کارمزد کل لحاظ شده است. کارمزد و مالیات پرداختی از سوی شما مستقیماً از حساب شما نزد کارگزاری کسر می‌گردد.

حتما بخوانید: آموزش تابلو خوانی بورس | سایت TSETMC

نکته : لیست کاملی از کارمزد معاملات بورس در سال ۹۹ به صورت یک فایل پی دی اف هر سال توسط سازمان بورس انتشار می یابد که کارمزد همه انواع معاملات را به صورت کامل و مفصل شرح می دهد که از این لینک می توانید آنرا تهیه کنید.

برای درک بهتر استفاده از جدول فوق، در قالب یک مثال عملی نحوه محاسبات مربوط به کسورات را در خرید و فروش سهام بورسی تشریح می‌کنیم.

حتما بخوانید: صندوق سرمایه گذاری چیست؟

با توجه به جدول بالا، کارمزد معاملات بورس بابت خرید سهام بورسی معادل ۰.۰۰۳۷۱۲ قیمت خرید، و ۰.۰۰۸۸ قیمت فروش کسر می‌گردد که البته ۰.۵ درصد این کارمزد مربوط به مالیات است. فرض کنید که شما می‌خواهید تعداد ۱۰۰ سهم از شرکتی را در قیمت ۱۰,۰۰۰ ریال خریداری نموده و پس از دو ماه در قیمت ۱۲,۰۰۰ ریال به ازای هر سهم به فروش برسانید. نمودار زیر محاسبات کارمزد معاملات بورس بابت خرید این سهام را نشان می دهد. باید توجه داشت که در هنگام خرید مبلغ کارمزد (۳,۷۱۲ ریال) به قیمت سهام (۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال) اضافه شده و مبلغ مجموع (۱,۰۰۳,۷۱۲ ریال ) از حساب کارگزاری شما کسر می گردد.

نمودار زیر محاسبات کارمزد معاملات بورس بابت فروش این سهام را نشان می دهد. باید توجه داشت که در هنگام فروش مبلغ کارمزد (۱۰,۵۶۰ ریال) از قیمت سهام (۱۲۰۰۰۰۰ ریال) کسر شده و مبلغ ۱,۱۸۹,۴۴۰ ریال در حساب کارگزاری شما درج خواهد شد.

حتما بخوانید: ویدیو مستند زندگی وارن بافت (Warren Buffet)

کارگزاری ها برای انجام معاملات بورسی مشتریان شان در هنگام خرید ۰.۳۰۴ درصد و در هنگام فروش ۰.۳۰۴ درصد به عنوان کارمزد کارگزاری دریافت می کنند. برای مثال فوق در هنگام خرید و فروش، مبلغ کارمزد کارگزاری به ترتیب ۳۰۴۰ و ۳۶۴۸ ریال است.

پس از کسر کارمزد کارگزاری از کارمزد کل، مبلغ مانده بابت انجام فعالیتها خرید و فروش سهام از سوی متولیان بازار سرمایه صرف اداره و توسعه مستمـر این بازار می‌شود.

در معاملات بازار بورس نیز همچون سایر معاملات بحث مالیات مطرح است؛ اما نکته مهم و حائز اهمیت آن است که مالیات تنها در زمان فروش اوراق اخذ می‌گردد و در زمان خرید اوراق مالیاتی از شما دریافت نمی‌شود.

شکل زیر تقسیم این کارمزد ها را بین عوامل دخیل در بازار سرمایه را برای معاملات خرید و فروش سهام شرکت های بورسی نشان می دهد. نسبت تقسیم کارمزد بین این عوامل در معاملات مختلف بازار سرمایه متفاوت است.

کارگزاری آگاه در راستای مشتری مداری و جلب رضایت سرمایه‌گذاران محترم باشگاه مشتریان را پایه‌ریزی کرده است. شما با عضویت در این باشگاه، از مزایا و امکانات آن بهره‌مند می شوید. هر عضو باشگاه با استفاده از روش‌هایی (انجام معامله اوراق بهادار از طریق کارگزاری آگاه، انجام معاملات آتی سکه در کارگزاری آگاه، شرکت در مسابقات باشگاه و …) می‌تواند امتیاز کسب کند.

حتما بخوانید: سامانه سجام چیست؟ ثبت نام سجام بورس و دریافت کد بورسی غیر حضوری

با توجه به امتیاز کسب‌شده، در یکی از سطوح ۱۰ گانه جدول زیر قرار می گیرد. در حقیقت امتیازات صرفاً مبنای سطح‌بندی و بهره‌مندی از خدمات سطوح مختلف خواهد بود. با ورود به هر سطح (که براساس امتیاز فرد تعیین می‌شود)، شخص می‌تواند از منافع و تخفیفات معاملات اوراق بهادار و آتی سکه به‌صورت وجه نقد بهره‌مند شود.

کارگزاری مفید نیز راستای مشتری مداری و جلب رضایت سرمایه‌گذاران محترم باشگاه پلکان را پایه‌ریزی کرده است. پلکان با شیوه ای منصفانه طیف وسیعی از خدمات و هدایا را در اختیار اعضا قرار می دهد. در پلکان هیچ فعالیتی بدون پاداش نمی ماند. و پوشش عمده نیازهای مرتبط با بازار سرمایه تنها بخشی از خدمات پلکان است.

حتما بخوانید: صندوق طلا چیست و چگونه می‌توان در صندوق طلا سرمایه گذاری کرد؟

کاربران در استفاده از این خدمات وجهی پرداخت نمی‌کنند و اساس پلکان بر امتیاز استوار است:

هر امتیاز پلکان حدودا معادل ۱۰,۰۰۰ ریال ارزش دارد. البته امکان نقد کردن امتیازها وجود ندارد و مشتریان می توانند امتیازها را صرف دریافت پاداش های پلکان کنند.

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات مورد نیاز شما در مورد میزان مالیات و کارمزد خرید و فروش سهام و دیگر اوراق بهادار مورد معامله در بورس و فرابورس اطلاعاتی به شما ارائه دهیم. همچنین نحوه تقسیم این کارمزد بین کارگزاری ها و سازمان بورس توضیح داده شد.  میزان این کارمزد و مالیات معاملات بسیار اندک بوده و این موضوع باعث جذابیت‌ بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری می شود. ضمنا کارگزاری های آگاه و مفید از کارمزدی که به آن تعلق می‌گیرد، تخفیفاتی نیز برای مشتریان خود در نظر می‌گیرد که در این مقاله بررسی شده است.

دانش‌آموخته کارشناسی فیزیک دانشگاه مازندران، فعال در حوزه بورس، مربی تحلیل گری
کالج تی بورس

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

چرا ظاهرا کارمزد خرید و فروش سهام + مالیات ان یکجا در موقع خرید سهم توسط مفیدکسر میشود؟!!

سلام کارمزد خرید هنگام خرید و کارمزد فروش +مالیات هنگام فروش از سهامدار گرفته می شود . اما بعد خرید سهام اگر به پرتفوتان نگاه کنید ظاهرا کارمزد خرید و فروش سهام + مالیات کم شده است اما در واقع فقط شما کارمزد خرید را داده اید و اگر بخواهید آن سهم را با قیمت معامله همین لحظه به فروش برسانید عدد نشان داده شده معادل ارزش سهم با کسر کارمزد فروش و مالیات می باشد .

با عرض سلام کامزد خرید فروش حدودا ۱.۵ درصد میباشد🤔

آیا می شود در دو یا سه کارگزاری مختلف ثبت نام و معامله کرد ؟

بله. شما می توانید همزمان چند کد معاملاتی از کارگزاری های مختلف داشته باشید.

سلام.من کارگزارم مبین سرمایه هست.من همه معاملاتم رو چک کردم مجموعا توی خرید و فروش سهم حدود۲.۵ درصد کم میکنه،این قانونیه؟ اگرقانونی نیست چطور میتونم شکایت کنم؟

سلام وقت بخیر کارمزدی که سازمان بورس تعیین کرده قانونی و ثابت است. اگر محاسبات شما درست باشد با کار گزاری تماس گرفته و توضیح بخواهید.

سهم کارگزاری در هر معامله

سلام کارمزد خرید و فروش (سهام بورسی) ۱.۴۳ % است که عموما گفته میشود ۱.۵%

سلام روزتون بخیر عذرمیخوام من چون تازه واردم اطلاعاتی ندارم من ۵۰۰ تومن حساب کارگزاریمو شارژ کردم هیچ خرید و فروشیم انجام ندادم بعد ی روز پشیمون شدم بعد درخواست برداشت وجه دادم ولی بجای ۵۰۰ فقط ۳۰۰ به حسابم اومده چرا یعنی ۲۰۰ کارمزد بابت کاری که انجام نشد دریافت کردن؟

سلام خریدو فروشی انجام نشده که کارمزدی کم بشه. باید با کارگزاریتون تماس بگیرید

۱.۴ کارمزد خرید کم میکنه زمان فروش هم ۱ درصد😒

نه. کارمزد خرید و فروش کلا به طور تقریبی برابر ۱.۵ درصد است.

سلام. کارگزاری آگاه موقع خرید ۱.۴۲ درصد و موقع فروش تقریبا یک درصد کسر میکنه.

سلام ۱.۴۲درصد کارمزد خرید و فروش می باشد نه فقط کارمزد خرید .(البته به کارمزدها تخفیف هم تعلق گرفته است)

سلام خانم ادهمی کارمزد فروش ۳۰درصد سهام عدالت ازطریق کارگزلری آگاه چقدر میباشد ممنون

سلام کارگزاری ها درقبال فروش سهام عدالت کارمزد ۱/۷ درصدی دریافت میکنند

سلام درصورت امکان در مورد حداقل مبلغ کارمزد معاملات توضیحی بدید کارگزاری برهان سهند هستم و متوجه شدم برای خرید عرضه اولیه های کوچیک مبلغی بیشتر بابت تفاوت حداقل کارمزد کسر میشه. مثلا خرید عرضه اولیه ۱۵ هزار تومن میشه و به فرض ۸۰ تومن میشه کارمزد خرید اما فرداش حدودا ۱۹۲۰=۸۰-۲۰۰۰ تومن بابت تفاوت حداقل کارمزد از حسابم کسر میشه باپشتیبانی کارگزاری صحبت کردم گفت مبلغ حداقل معاملات ۵۰۰ هزار هست و چون عرضه اولیه ها جدیدا مبلغ خیلی پایین تری هستند و قطعا کارمزد کمتری دارن یه مبلغ بیشتری کسر میشه. هر جایی هم این موضوع رو سرچ کردم متاسفانه توضیحی ندیدم. تشکر

سلام حداقل کارمزد کسر شده برای خرید یا فروش هر نماد در یک روز معادل کارمزد خرید یا فروش حدود مبلغ ۵۰۰ هزار تومان ( کمی بیشتر ) است. مثلا اگر سهم عرضه اولیه ۱۵ هزار تومان است. معادل درصد کارمزد در هنگام خرید از حساب برداشته می شود و مبلغ کامزد ما به تفاوت تا حدود ۵۰۰ هزار تومان هر جداگانه کسر می شود.

همه کارگزاری ها همین حداقل مبلبغ رو دارند.

سلام اون لینک pdf که از سایت seo گذاشتید، من هر چی میگردم تو سایت seo لینکش رو پیدا نمیکنم! میشه لینک صفحه مربوطه رو بزارید؟ ممنون

سلامhttps://www.seo.ir/Upload/FileGallery/SeoFiles/132403051205336516_Bultan%2043%20-%20990501%20-%20%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%20%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1.pdf

یا وارد سایت seo.ir شوید از قسمت قوانین مقررات و امور حقوقی گزینه نرخ کارمزدها و خدمات رو انتخاب کنید وارد صفحه مربوطه خواهید شد.

ممنون

آیا روزی که صندوق بفروشیم قیمت همان روز را به ما میدن یاروزهای بعد مثلا ۹۰۰میلیون تومان پرتفوی ماست روز فروش باید چقدر به حساب مان بیاد

معمولا در پرتفو کارگزاری ها مبلغ سود و یا ضرر با محاسبه کارمزد قید شده است و به هنگام فروش به همان مبلغ به حساب کارگزاری شما واریز خواهد شد.

سلام من تو کارگزاری سعدی ثبت نام کردم و درخواست فروش۶۰ درصد سهام رو زدم و الان پشیمون آیا راه حلی داره که تغییر کارگزاری بدم و در کارگزاری آگاه ثبت نام کنم برای فروش سهام؟؟؟

سلام در حال حاضر امکان تغییر کارگزاری وجود ندارد. برای اطمینان بیشتر با خود کارگزاری تماس بگیرید.

با سلام حساب کاربری به چه صورت وچند مرحله آن به چه معنی است؟

سلام ، کارگزاری مفید روی هر خرید ۱.۲۵ و روی هر فروش تقریبا ۱ درصد کارمزد کم می کنه. اون ۱.۲۵ که معلومه. چون بلافاصله پس از خرید تو پرتفوی می زنه ۱.۲۵ ضرر.

اون ۱ درصد هم اینجوری حساب کردم. که اگه تعداد دارایی رو در مبلغی که خود سامانه در کنار پرتفوی نوشته بکنیم. تقریبا ۱ درصد با قسمتی که تو پرتفوی نوشته ارزش سهام فاصله داره.

شاید تو مقدار خرد تفاوتی چندانی نکنه. ولی مثلا ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ توان سهام ۱۲,۵۰۰,۰۰۰ چیزی که همه می گن کم می کنه ولی اگر اون ۱ درصد رو هم موقع فروش کم کنه ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ دیگه میشه ، که فاجعس 😔.

سلام وقت بخیر . کارمزد کارگزاری برای خرید و فروش با هم تقریبا ۱.۵% بودکه جدیدا شامل تخفیف هم شده و حدود ۱.۲۵% شده. مثلا شما یک سهم رو در ۵%+ میخرید وقتی به پرتفوی تان نگاه می‌کنید در قسمت بازدهی می نویسد ۱.۲۵%- این یعنی اگر شما همین لحظه بخواهید سهم خود را با این قیمت معامله بفروشید به اندازه ۱.۲۵% ضرر خواهید کرد که این مقدار ضرر به خاطر کامزد کارگزاری برای خرید و فروش با هم هست

سلام ایا مقدار درصد سود یا ضرر که توی پرتفو نشان داده شده درواقع مقدار ضرر کارمزد هم شامل میشود؟؟؟

سلام وقت بخیر بله درصد سود یا ضرر محاسبه شده در پرتفویتان با کسر کارمزد کارگزاری نشان داده می شود

خب اگر باهم ۱.۲۵درصد کم میکنه فرداش که قیمت بالا یا پایین میشه طبق گفته شما اولا نباید پولی کسر شود که می‌شود دوما قیمت که ثابت نیست که همون اول کارمزد فروش رو هم کم کنه پس نتیجه میگیریم که ۱.۲۵ برای فقط خرید کم میشه

با سلام کارمزد خرید وفروش در صندوق های کارگزاری چقدره؟

سلام از طریق این لینک شما میتوانید به لیست کامل انواع کارمزدهای کارگزاری از جمله صندوق های کارگزاری دسترسی پیدا کنید

سلام. من امروز یه دونه سهم فروختم (اولین بارم بود که فروش انجام میدادم) به قیمت ۲۵۴۴۰ ریال. نزدیک ۲۲۰ ریال کارمزد کارگزاری ازم کسر شد که شد حدود ۲۵۲۲۰ ریال. ولی فقط نزدیک به ۶۰۰۰ ریال به مانده حسابم اضافه شد و ۱۹۹۹۲ ریال اون ازم کسر شد. این مبلغ نزدیک به ۲۰۰۰ تومن برای چی از یه معامله ایی که ۲۵۰۰ تومن بود، ازم گرفته شده؟ آیا در فروش های بعدی هم، همین مبلغ دائما ازم کسر میشه؟ من اون سهم رو کلا ۱۹۰۰ تومن خریده بودم که با فروشش تنها ۶۰۰ تومن نصیبم شد. این جوری واقعا هیچ سودی واسه من باقی نمی مونه که!

سلام وقت بخیر بر اساس مصوبه هشتاد و چهارمین جلسه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مورخ ۳۰/۱۰/۱۳۸۶ سقف کارمزد کارگزاران در معامالت سهامی که ارزش معامله آنها ۵ میلیون ریال یا کمتر باشد، “بیست هزار ریال” تعیین گردید. که این قانون هم می تواند در کار گزاری های مختلف، متفاوت اجرا می شود.

سلام میخواستم بدونم کارمزد حقوقی های سهم چقدر هست و ایا اندازه ما کارمزد میدهند یا نه فرق دارد

سلام وقت بخیر کارمزد اشخاص حقیقی و حقوقی یکسان است.

باسلام . وقت بخیر من ی فروش ۱۰میلیون و خورده ای انجام دادم و کارگزاری محترم هم ۲ میلیون تومان کم کرد از حساب من و هم اینکه تعداد سهامی که خریدم چیزی که تو سایت کارگزاری موقع خرید برام زد با چیزی که پیامک برام اومد متفاوت بود چه باید بکنم ؟ آیا این درست؟ ۲میلیون برای یک معامله خیلی زیادد

سلام وقت بخیر مطمئنا دو میلیون کارمزد نیست. برای روشن شدن موضوع با کارگزاری تماس بگیرید.

سلام.یعنی اگر دریک روزی یه سهمی بخریم ومثلا با۳درصد سود درهمانروز بفروشیم یعنی هیچ سودی نکردیم وفقط درصد کارگزاری گیرش اومده؟پس نوسانگیران چطوری دریک روز سودقابل توجهی میکنند؟

سلام وقت بخیر ۱/۵ درصد کارمزد هست و بقیه سود شماست. هرچه خرید در درصد های پایین تر و فروش در درصد های بالاتر و با مبلغ زیادتر باشد سود ان چشمگیر تر خواهد بود

با سلام بنده حدود ۳ سال در بورس فعالیت دارم ‌ . با کارگزاری آگاه و اقتصاد بیدار معاملاتی رو انجام میدم . آگاه که سرورش جدیدا پاسخگوی این حجم از کاربران نیست . اقتصاد بیدار که تخفیف کارمزد رو قطع کرده ‌ میشه راهنمایی بفرمایید که کدوم کارگزاری هم خدمات و سرعت بهتر و متنوع‌تر و بشه از تخفیفات بیشتر بهره برد . با توجه به بالا بودن گردش حسابم تخفیف کارمزد معاملات یکی از گزینه های مهم برای انتخاب کارگزاریست ممنونم میشم

سلام وقت بخیر در حال حاضر کارگزاری آگاه تخفیفات رو به صورت وجه نقد و امتیاز در باشگاه مشتریان دارد و کارگزاری مفید هم به مانده حساب به صورت روزانه سودی میدهد که هر دو اینها کارگزاری های شلوغ هستند .اما کارگزاریهای خلوت تر شاید سرعت بهتری داشته باشند ولی تخفیفات خاصی نداریم و یا در نهایت مانند کارگزاری آگاه . کارگزاری مبین سرمایه هم در موارد خاص برای افرادی که گرش حساب بالایی دارند هم تخفیفاتی شامل میشود برای اطلاعات بیشتر سایت کارگزای ها را مطالعه بفرمایید .

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هر گاه به پیام من پاسخ داده شد، به من ایمیل بده.

نرم افزار دایره طلایی سهام  |  پروژه همدلی  |  دریافت کد بورسی

ورود

نام کاربری:

رمز عبور:


پادکستDownloads-icon


این لینکDownloads-icon


https://www.seo.ir/Upload/FileGallery/SeoFiles/132403051205336516_Bultan%2043%20-%20990501%20-%20%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%20%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1.pdfDownloads-icon


از طریق این لینکDownloads-icon

انتشار یافته در: 14 / 05 / 2018

با ما گفتگو کنید یا از طریق ارسال ایمیل تماس بگیرید.

© 2020

برای مشاوره کارمزد معاملات بورس

برای مشاوره کارمزد معاملات بورس

 

تمامی افرادی که آشنایی هر چند اندکی با بازار سرمایه دارند می دانند که معاملات در بازار بورس و اوراق بهادار از طریق کارگزاری ها انجام شده و سرمایه گذاران نمی توانند مستقیما به بازار بورس رفته و معامله انجام دهند . در واقع کارگزاری ها به نوعی واسطه میان سرمایه گذار و بازار بورس محسوب می شوند و از آنجایی که هیچ خدمتی رایگان نیست ، برای این واسطه گری مبلغی به عنوان کارمزد به آن ها تعلق می گیرد .

در واقع این کارگزاری ها خود به بازار مرکزی بورس متصل بوده و معاملات آنلاینی که ما روزانه انجام می دهیم به واسطه این اتصال شکل می گیرد . بنابراین برای خرید و فروش سهام در بازار بورس باید مالیاتی را پرداخت کنیم که اصطلاحا به آن کارمزد گفته می شود و در پنج دسته جای می گیرند . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص کارمزد معاملات بورس پرداخته شده است .

سهم کارگزاری در هر معامله

همانطور که گفته شد کارگزاری ها بابت خدمات واسطه گری خود مستحق دریافت کارمزد از معاملاتی که سرمایه گذاران انجام می دهند ، هستند . همچنین دولت اصولا برای انجام معاملات از معامله گر ها مالیاتی را اخذ نمی کند . هر چند بعضی از کارگزاری ها با توجه به سابقه معاملات سهامداران خود تخفیف هایی در میزان کارمزد خود می دهند که می توان با تغییر کارگزاری بورس از این امکانات آن ها استفاده کرد .

البته در زمان خرید بورس و اوراق بهادار ، مالیاتی از سرمایه گذار اخذ نمی شود و مالیات صرفا در زمان فروش بورس محاسبه می شود . کارمزد و مالیاتی که با توجه به قیمت معامله محاسبه می شود ، مستقیما از حسابی که سرمایه گذار نزد کارگزاری دارد ، کسر می شود . نرخ کارمزد معاملات در بورس اوراق بهادار تهران به شرح ذیل هستند :

 

موضوع

خرید 

فروش

کارمزد کارگزاران

0.304%

0.304%

کارمزد شرکت بورس

0.0256%

0.0256%

حق نظارت سازمان

0.024%

0.024%

کارمزد شرکت سپرده گذاری

0.0096%

0.0144%

فناوری

0.008%

0.012%

مالیات

0

0.5%

جمع

0.3712%

0.88%

 

با توجه به اطلاعات درج شده در جدول بالا مجموع کارمزد معاملات در بازار بورس اوراق بهادار تهران 1.2512% می باشد .

در صورتی که هنوز کد بورسی خود را دریافت نکرده اید می توانید علاوه بر ثبت نام آنلاین کد بورسی ، در سامانه سجام بدون پرداخت هزینه نیز ثبت نام کنید .

بیشتر بخوانید: دریافت کد بورسی

 

 

تمام سرمایه گذاران با استفاده از حساب کاربری خود در کارگزاری ها می توانند به بازارهای بورس ، فرابورس ، اوراق مشارکت و … دسترسی پیدا کنند . نرخی که برای کارمزد معاملات در فرابورس در نظر گرفته شده است ، تفاوت چندانی با نرخ معاملات در بازار بورس ندارد . نرخ کارمزد خرید و فروش در بازار فرا بورس به شرح ذیل هستند :

سهم کارگزاری در هر معامله

 

موضوع

خرید 

فروش

کارمزد کارگزاران

0.304%

0.304%

کارمزد شرکت فرا بورس

0.0256%

0.0256%

حق نظارت سازمان

0.016%

0.024%

کارمزد شرکت سپرده گذاری

0.0096%

0.0144%

فناوری

0.008%

0.012%

مالیات

0

0.5%

جمع

0.3632%

0.88%

 

با توجه به اطلاعات درج شده در جدول بالا مجموع کارمزد معاملات در بازار بورس اوراق بهادار تهران 1.2432% می باشد .

افرادی که متقاضی دریافت کد بورسی هستند ، باید قبل از هر اقدامی ابتدا در سامانه سجام ثبت نام به عمل آورده و کسانی که قبل از طراحی این سامانه کد بورسی داشته اند نیز باید در این سایت اطلاعات خود را وارد کنند .

بیشتر بخوانید: ثبت نام سامانه سجام

اوراق تسهیلات مسکن ، در واقع اوراقی است که بانک مسکن به کسانی که دارای سپرده حساب ممتاز هستند ، اختصاص می دهد . این اوراق قابلیت معامله در فرابورس را دارا بوده و هر برگه از آن معادل پنج میلیون ریال می باشد . نرخ کارمزد معاملات اوراق تسهیلات مسکن به شرح ذیل هستند :

 

موضوع

خرید 

فروش

کارمزد کارگزاران

0.004

0.0015

کارمزد شرکت بورس

0.0004

0.0004

حق نظارت سازمان

0.0001

0.0001

کارمزد شرکت سپرده گذاری

0.00012

0.00018

فناوری

0

0

مالیات

0

0

جمع

0.0049

0.0024

 

 

در این نوع از اوراق مشارکت ، منتشر کننده اوراق موظف می شود که سود ثابتی را در برنامه زمانی مشخصی به دارنده اوراق بپردازد . در واقع مانند این است که شما پولی را به کسی قرض داده باشید با این شرط که با بهره از پیش تعیین شده به شما پس دهد . نرخ کارمزد معاملات اوراق با سود ثابت به شرح ذیل هستند :

 

موضوع

خرید 

فروش

کارمزد کارگزاران

0.0006

0.0006

کارمزد شرکت بورس

0.0001

0.0001

حق نظارت سازمان

0

0

کارمزد شرکت سپرده گذاری

0.000015

0.000015

فناوری

0.00001

0.00001

مالیات

0

0

جمع

0.000725

0.000725

 

 

صندوق ETF یکی از صندوق های مربوط به سرمایه گذاری است که واحد های تشکیل دهنده آن مانند سهام در بازار بورس قابل معامله است . به بیان دیگر یک مجموعه قوی سعی میکند که با تشکیل یک مجموعه از سهام و اوراق بهادار ، سود کسب کند . نرخ کارمزد خرید و فروش صندوق های قابل معامله در بورس به شرح زیر هستند :

 

موضوع

خرید 

فروش

کارمزد کارگزاران

0.0006

0.0006

کارمزد شرکت بورس

0.0001

0.0001

کارمزد شرکت سپرده گذاری

0.000015

0.000015

کارمزد شرکت مدیریت فناوری

0.00001

0.00001

جمع

0.000725

0.000725

 

ثبت نام در سامانه سجام از دو مرحله تشکیل شده است ، در وحله اول باید به صورت اینترنتی اطلاعات خواسته شده توسط کاربر در سامانه تکمیل شده و سپس احراز هویت انجام شود . احراز هویت نیز هم از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت و هم به صورت اینترنتی از طریق سامانه سجام ممکن است .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کارمزد معاملات بورس در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون کارمزد معاملات بورس پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: نحوه احراز هویت سجام

 

 

برای مشاوره کارمزد معاملات بورس

برای مشاوره کارمزد معاملات بورس


درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071667 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 30000 ریال ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری سایت مشاوره دینا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و …. هیچگونه وابستگی ندارد.

جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.


قانون مجازات اسلامی جدیدDownloads-icon


دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستریDownloads-icon


ظرفیت پذیرش آزمون اخذ پروانه مشاوره خانوادهDownloads-icon

شايد براي شما هم اين سؤال به وجود آمده باشد که وقتي قصد داريد سهامي را خريداري کنيد، آيا علاوه ‌بر مبلغ موردنياز براي خريد سهام، بايد هزينه ديگري هم بپردازيد يا نه؟ وقتي سهام خود را مي‌فروشيد چطور؟ پاسخ سؤال مثبت است، چون سرمايه‌گذار براي خريد و فروش سهام و ساير انواع اوراق بهادار در بورس، بايد کارمزد بپردازد. اين كارمزد كه البته، مبلغ آن بسيار اندك است، ازسوي متوليان بازار سرمايه صرف اداره و توسعه مستمـر اين بازار مي‌شود. اما مبلغ کارمزد خريد و فروش اوراق بهادار در بورس، چقدر است؟

الف. کارمزد خريد سهام

كارمزد خريد سهام، حدود 49 صدم درصد است.

اجازه بدهيد با يك مثال توضيح دهيم. فرض كنيد قصد داريد هزار سهم شركت (الف) را به قيمت هر سهم، 150 تومان خريداري كنيد. در اين صورت، جمع كل مبلغ موردنياز براي خريد سهام، 150 هزار تومان خواهد بود. باتوجه به اينكه كارمزد خريد سهام، 49 صدم درصد است، شما بايد حدودا مبلغ 735 تومان كارمزد نيز براي خريد سهام موردنظر بپردازيـد.

 

سهم کارگزاری در هر معامله

ب. كارمزد و ماليات فروش سهام

كارمزد فروش سهام، 53 صدم درصد مبلغ معامله است. در فروش سهام، علاوه‌بـر كارمزد، 50 صدم درصد هم ماليات از فروشنده سهام دريافت مي‌شود كه جمعا برابر با يك مميز سه صدم درصد است.

در مثال قبل فرض كنيد قصد داريد هزار سهم شركت (الف) را به قيمت هر سهم، 150 تومان به فروش برسانيد. در اين صورت، جمع كل مبلغ موردنياز براي فروش سهام، 150 هزار تومان خواهد بود. باتوجه به اينكه كارمزد فروش سهام، 49 صدم درصد و ماليات فروش نيز برابر با 50 صدم درصد (در مجموع يك مميز سه صدم درصد ) است، شما بايد در مجموع 1545 تومان بابت اين معامله پرداخت نماييد.

 

ج. کارمزد خريد و فروش اوراق مشارکت و اوراق اجاره

كارمزد خريد و فروش اوراق مشاركت و اوراق اجاره در بورس حدودا يك هفتم كارمزد خريد و فروش سهام، يعني 7 صدم درصد مبلغ معامله است، البته برخلاف سهام، فروش اين اوراق مشمول پرداخت ماليات نمي‌شود. به عنوان مثال، اگر شما قصد داشته باشيد 150 هزار تومان اوراق مشاركت در بورس خريداري كنيد يا بفروشيد، فقط بايـد 105 تومان كارمـزد بپردازيـد.

بنابراين، همانطور كه ملاحظه مي‌كنيد، كارمزد و ماليات خريد و فروش سهام و ساير انواع اوراق بهادار در بورس، بسيار اندك بوده و همين موضوع نيز يكي از مزيت‌هاي بورس، در مقايسه با سايـر بازارهاي سرمايه‌گذاري به شمار مي‌رود.

 

 


آیین نامۀ سرمایه گذاری خارجی در بورس ها و بازارهای خارج از بورسDownloads-icon


ضوابط اعطاي مجوز معامله اوراق بهادار به سرمایه گذار خارجیDownloads-icon

خانه » آموزش ورود به بورس » کارمزد معاملات در بورس

کارگزاران بورس اشخاص حقوقی هستند که در معاملات اوراق بهادار به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می‌کنند و در قبال خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهند، حق‌الزحمه یا کارمزد دریافت می‌کنند. کارمزد خرید و فروش اوراق بهادار مقدار بسیار کمی است که البته یکی از مزیت‌های مهم بازار سرمایه در مقابل سایر بازارهای سرمایه‌گذاری نیز می‌‌باشد. در ادامه به بررسی میزان کارمزد معاملات انواع اوراق بهادار می‌پردازیم.

 

نرخ کارمزد و خدمات معاملات انواع اوراق بهادار در بازار سرمایه ایران توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین و در پایگاه اینترنتی این سازمان به نشانیwww.seo.ir  منتشر می‌شود. مطابق جدول زیر (براساس آخرین ویرایش سازمان بورس و اوراق بهادار به تاریخ 01/05/1399) نرخ کارمزد انواع اوراق یکسان نیست و برای هر نوع ورقه بهادار نرخ متفاوتی وجود دارد که با نسبت مشخص بین کارگزاران، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار، شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه، شرکت مدیریت فناوری و سازمان بورس و اوراق بهادار تقسیم شده و صرف امور مربوط به اداره و توسعه بازار سرمایه خواهد شد.

برای درک بهتر موضوع با یک مثال ادامه می‌دهیم:

سهم کارگزاری در هر معامله

فرض کنید که قصد دارید تعداد 1000 سهم از یک شرکت بورسی را به قیمت هر سهم 1000 تومان خریداری کنید. بنابراین مبلغ مورد نیاز برای خرید سهام معادل 1.000.000 تومان خواهد بود.

با توجه به اینکه کارمزد خرید سهام 0.003712 درصد است، بنابراین مطابق فرمول زیر شما باید حدوداً مبلغ 3710 تومان به عنوان کارمزد برای خرید سهم فوق پرداخت کنید.

مبلغ مورد نیاز انجام معامله  = میزان کارمزدx  قیمت هر سهم x تعداد سهم

برای فروش همین تعداد سهم نیز با توجه به اینکه کارمزد و مالیات فروش سهام 0.0088 درصد است، بنابراین شما باید حدوداً مبلغ 8800 تومان به عنوان کارمزد و مالیات برای فروش سهم فوق پرداخت کنید.

 

لازم به ذکر است مطابق آخرین اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار در تیر ماه سال 1399، کارمزد معاملات مشمول تغییرات زیر شد:

و در نهایت یک نکته قابل توجه برای موفقیت در سرمایه‌گذاری مدیریت هوشمندانه هزینه‌های مربوط به کارمزد معاملات است. این هزینه‌های فرسایشی در صورتی‌که بارها اتفاق بیفتند، منجر به کسر مبالغ قابل توجهی از سود خواهند شد. این نکته برای نوسان گیران که معاملات مکرر انجام می‌دهند از نظر مالی کارا نیست.

بنابراین تلاش کنید که تعداد معاملات خود را مدیریت کنید. این کار نه تنها کارمزد معاملات شما را کاهش می‌دهد بلکه مالیات پرداختی شما را نیز کاهش خواهد داد.

همان طور که همه شما می دانید برای خرید و فروش سهم یا سایر اوراق بهادار علاوه بر داشتن یک کد معاملاتی (کد بورسی) باید در یک کارگزاری ثبت نام کنیم. کارگزاری ها از نهادهای مالی هستند که نقش واسطه های مالی را اجرا می کنند. این نهادها باعث می شوند که سرمایه ها با سرعت بیشتر و با هزینه ای کمتر در گردش باشند. به بیان دیگر، این نهادها عمدتا امور مالی و سرمایه گذاری را، اجرایی می کنند.

شرکت های کارگزاری خدمات متنوعی ارائه می دهند، اما مهم ترین وظیفه آن ها خرید و فروش سهام و همچنین سایر اوراق پذیرفته شده در بورس است. کارگزاران نقش واسطه ای بین خریداران و فروشندگان ایفا می کنند و به ازای آن مبلغی را به عنوان کارمزد از مشتریان (سهامداران) دریافت می کنند.برای این که یک معامله انجام شود، دو کارگزار مشخص به نمایندگی از هر سهامدار اقدام به خرید و فروش می کنند. کارگزار به نوعی نماینده ی حقوقی سرمایه گذاران در معاملات بوده و افراد بدون کارگزاری، قادر به انجام معامله نیستند.

یکی از سوالات پرتکرار فعالان بازار سرمایه، میزان کارمزدی است که به ازای معاملات خود می پردازند. در پاسخ به این سوال ابتدا باید تاکید کرد که میزان کارمزد پرداختی بسته به نوع معامله (خرید/فروش) و بازار سهام مورد مبادله (بورس/فرابورس) متفاوت است.

همانطور که گفته شد کارگزاری ها بابت واسطه گری مستحق دریافت کارمزد از معاملاتی که سرمایه گذاران انجام می دهند ، می شوند . همچنین دولت اصولا برای انجام معاملات از معامله گر ها مالیاتی را اخذ نمی کند . هر چند بعضی از کارگزاری ها با توجه به سابقه معاملات سهامدار تخفیف هایی در کارمزد می دهند که می توان با تغییر کارگزاری بورس از امکانات آن ها استفاده کرد .

البته در زمان خرید بورس و اوراق بهادار ، مالیاتی از سرمایه گذار اخذ نمی شود و مالیات صرفا در زمان فروش بورس محاسبه می شود . کارمزد و مالیاتی که با توجه به قیمت معامله محاسبه می شود ، مستقیما از حسابی که سرمایه گذار نزد کارگزاری دارد ، کسر می شود . نرخ کارمزد معاملات در بورس اوراق بهادار تهران به شرح ذیل هستند:

سهم کارگزاری در هر معامله

در بازار بورس و اوراق بهادار سه نوع کارمزد تحت عنوان کارمزد خرید سهام، کارمزد و مالیات فروش سهام و کارمزد خرید و فروش اوراق مشارکت و اوراق اجاره وجود دارد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

کارمزد خرید سهام، حدود ۰.۴۹ درصد است. اجازه بدهید این موضوع را با یک مثال توضیح دهیم.فرض کنید قصد دارید هزار سهم شرکت (الف) را به قیمت هر سهم، ۱۰۰ تومان خریداری کنید. در این صورت، جمع کل مبلغ موردنیاز برای خرید سهام، ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود. باتوجه به اینکه کارمزد خرید سهام، ۰.۴۹ درصد است، شما باید حدودا مبلغ ۴۹۰ تومان کارمزد نیز برای خرید سهام مورد نظر پرداخت کنید.

این کارمزد همانطور که از نامش پیداست مربوط به فروش سهام می باشد. کارمزد فروش سهام ، ۰.۵۳ درصد مبلغ معامله است. در فروش سهام، علاوه بـر کارمزد، ۰.۵ درصد هم مالیات از فروشنده سهام دریافت می شود که جمعا برابر با ۱.۰۳ درصد است.بطور مثال فرض کنید قصد دارید هزار سهم شرکت (الف) را به قیمت هر سهم، ۱۰۰ تومان به فروش برسانید. در این صورت، جمع کل مبلغ مورد نیاز برای فروش سهام، ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود. شما باید در مجموع ۱۰۳۰ تومان بابت این معامله پرداخت نمایید.

کارمزد خرید و فروش اوراق مشارکت و اوراق اجاره در بورس حدودا یک هفتم کارمزد خرید و فروش سهام، یعنی ۰.۰۷ درصد مبلغ معامله است، البته برخلاف سهام، فروش این اوراق مشمول پرداخت مالیات نمی شود.در ادامه مثال بالا ، اگر شما قصد داشته باشید ۱۰۰ هزار تومان اوراق مشارکت در بورس خریداری کنید یا بفروشید، فقط بایـد ۷۰ تومان کارمـزد بپردازیـد.

بنابراین کارمزد و مالیات خرید و فروش سهام و سایر انواع اوراق بهادار در بورس، بسیار کم و ناچیز بوده و همین موضوع نیز یکی از مزیت های بورس، در مقایسه با سایـر بازارهای سرمایه گذاری به شمار می رود.

1.کارمزد خرید سهام، حدود 49 صدم در صد است.
2.كارمزد و ماليات فروش سهام، كارمزد فروش سهام، 53 صدم درصد مبلغ معامله است در فروش سهام، علاوه بـر كارمزد، 50 صدم درصد هم ماليات از فروشنده سهام دريافت مي شود كه جمعا برابر با يك مميز سه صدم درصد است.
3.کارمزد خرید و فروش اوراق مشارکت و اوراق اجاره، حدودا یک هفتم کارمزد خرید و فروش سهام، یعنی 7 صدم درصد مبلغ معامله است. ولی فروش این اوراق مشمول مالیات نمیشود و این بر خلاف سهام است که در فروش مالیات به آن تعلق می گیرد.نرخ کارمزد معاملاتی در تمامی کارگزاران یکسان است و فرقی ندارد که با کدام کارگزاری فعالیت می کنید و حتی این نرخ در معاملات آنلاین، تلفنی و یا حضوری تفاوتی نخواهد داشت.
کارمزد معاملات در بازار فرابورس نیز مانند بازار بورس است و تنها کارمزد معاملات خرید سهام به جای 0.464 درصد رقم 0.454 در صد است و کارمزد فروش نیز مانند بازار بورس میباشد و شامل مالیات است.

صندوق ETF یکی از صندوق های مربوط به سرمایه گذاری است که واحد های تشکیل دهنده آن مانند سهام در بازار بورس قابل معامله است . در واقع یک مجموعه قوی سعی میکند که با تشکیل یک مجموعه از سهام و اوراق بهادار ، سود کسب کند . نرخ کارمزد خرید و فروش صندوق های قابل معامله در بورس به شرح زیر هستند :

۱) در معاملات بازار بورس نیز هم چون سایر معاملات، بحث مالیات مطرح است. اما نکته مهم و حائز اهمیت آن است که مالیات فقط در زمان فروش اوراق اخذ می گردد و در زمان خرید، مالیاتی از شما دریافت نمی شود.

۲) کارمزد و مالیات پرداختی از سوی شما به طور مستقیم از حسابی که نزد کارگزاری دارید کسر می گردد. در نتیجه نباید نگران این مسئله باشید که در پایان هر دوره باید مبالغی را به حساب نهاد مربوطه واریز کنید. بد نیست بدانید که شرکت ها باید بابت عملکرد سالیانه خود اظهارنامه عملکرد پر کرده و به سازمان مالیاتی ارسال کنند یا شما اگر خانه ای را اجاره دهید باید بابت درآمد اجاره خود به صورت دوره ای اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنید. اما در معاملات بورس نیاز به این گونه فعالیت ها نیست.

۳) مالیات پرداختی بابت فروش سهام معادل ۰٫۵ درصد یا ۰٫۰۰۵ مبلغ فروش سهام است؛ فارغ از اینکه شما در آن معامله سود یا زیان کنید. در سال ۱۳۹۷ در راستای ایجاد جذابیت بیشتر معاملات بورس، مالیات فروش سهام از ۰٫۵ درصد به ۰٫۱ درصد کاهش پیدا کرده است. بنابراین اگر مصوبه جدیدی از سوی دولت و اداره مالیات منتشر نگردد، نرخ مالیات فروش سهام در سال ۱۳۹۸ دوباره به سطح قبلی خود بازخواهد گشت.

۴) همان طور که در مقالات پیشین خدمت شما عرض شد از طریق حساب کاربری خود نزد کارگزار بورس اوراق بهادار می توانید سهام درج شده در بازار بورس، فرابورس، اوراق تسهیلات مسکن، اوراق اختیار فروش تبعی، اوراق مشارکت و اوراق اجاره را مورد معامله قرار دهید. کارمزد و مالیات تمام این اوراق یکسان نبوده و هر ورقه بهادار نرخ خاص خود را دارد که در ادامه به تفکیک اوراق توضیحاتی ارائه خواهد شد.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

یکی از مسائل مهمی که در مورد آن همیشه سؤال می‌شود، کارمزد بورس چقدر است؟ یا محاسبه کارمزد بورس است. در این رابطه شما باید بدانید که چطور در یک کارگزاری اقدام به محاسبه کارمزد می‌کنند و این موضوع چگونه انجام می‌شود. با توجه به آخرین قوانین و اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد، در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم، تمامی مطالبی که در این زمینه لازم است، اطلاع داشته باشید را با شما بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

در ادامه مهم‌ترین تغییراتی که از اوایل مردادماه سال جاری بر روی نحوه محاسبه کارمزد خرید و فروش در بورس، تأثیرگذار بوده است را باهم بررسی خواهیم کرد:

طبق تغییرات جدید انجام‌شده، حداکثر میزان نرخ خریدوفروش سهام شرکت‌های اوراق بورس بهادار تهران، ۲۰ درصد خواهد بود. این به آن معنا است که شرکت‌های کارگزاری می‌توانند بر اساس سهام و حق تقدم سهام به میزان ۲۰ درصد از خرید یا فروش سهام کارمزد بگیرند. این موضوع می‌تواند بر اساس قیمت و نرخ معامله تغییر کند.

سهم کارگزاری در هر معامله

نکته بعدی که در این رابطه لازم است که در مورد آن اطلاع داشته باشید، واریز ۳۰ درصدی درآمد ناشی از کارمزد معاملات بورس توسط شرکت‌های کارگزاری به‌حساب صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار است! درواقع شرکت‌های کارگزاری باید بر اساس مسئله سهام و حق تقدم سهام، این کار را به‌صورت روزانه انجام دهند!

 

 

اگر می‌خواهید اطلاعات خود را در زمینه کارمزد خریدوفروش سهام، تکمیل کنید، پرداختن به این نکته ضروری است که کارگزاری‌ها در این زمینه چه‌کارهایی انجام می‌دهند و چه نکاتی را رعایت می‌کنند؟ در ادامه چند نکته مهم در این زمینه که مربوط به کارگزاری‌ها است را باهم بررسی خواهیم کرد:

در معاملات بازار سرمایه و شرکت بورس، مانند هر معامله دیگری که در سراسر دنیا انجام می‌شود، بحث مالیات و پرداخت حقوق دولت مطرح می‌شود! در رابطه با بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار، بهتر است بدانید که مالیاتی که باید پرداخت شود، تنها در زمان فروش یک سهم یا اوراق باید پرداخت گردد.(پیشنهاد میکنم مقاله سود مرکب در بورس را هم بخوانید)


همین حالا خرید کنید

نکته بعدی که در مورد شرکت‌های کارگزاری وجود دارد، این است که شما لازم نیست خودتان در یک‌زمان مشخص، هزینه‌ای را به‌حساب یک نهادی یا سازمان تحت عنوان مالیات پرداخت کنید. شما در هنگام خریدوفروش و انجام معامله، به‌صورت خودکار شاهد این خواهید بود که مبلغ کارمزد و مالیات به‌صورت خودکار از حساب شما کسر می‌شود.(مقاله خریدوفروش حقوقی را بخوانید)
در این زمینه برای اینکه اهمیت این موضوع را بهتر متوجه شوید، بهتر است بدانید که شرکت‌ها و افرادی که دارای شغل‌های آزاد هستند، باید سالانه اظهارنامه‌های مالیاتی را پر کنند و بر این اساس مبلغی را تحت عنوان مالیات پرداخت کنند. در بورس این‌گونه نیست و به لطف شرکت‌های کارگزاری، هزینه انجام معامله به‌صورت خودکار از حساب شما کسر خواهد شد.(اگر میخواهید فیلترنویس حرفه ای شوید،پیشنهاد میکنم آموزش فیلترنویسی پیشرفته میداس سرمایه را تهیه نمایید)

نکته حائز اهمیت بعدی که باید در مورد آن صحبت کنیم، این است که میزان مالیاتی که شرکت‌های کارگزاری از شما کم می‌کنند، نیم درصد مبلغ هر سهام است. این موضوع فارغ از آن است که شما آیا سود کرده‌اید و یا زیان! درواقع حتی اگر شما در خرید یک سهام ضرر هم کرده باشید، باید مالیات فروش سهام خود را پرداخت کنید.

همان‌طور که تا آلان اشاره کردیم، بابت خریدوفروش سهام، مبلغی تحت عنوان کمیسیون یا همان کارمزد معاملات از حساب شما نزد شرکت کارگزاری کسر می‌شود. اگر بخواهیم به‌صورت عدد تمامی شرح کارمزدها را باهم جمع کنیم با عددی معادل ۰٫۴۶۴ معادل خرید و ۰٫۵۷۵ معادل فروش روبرو خواهیم شد. در این زمینه اگر سؤالی دارید، می‌توانید با یک متخصص بورس صحبت کنید.

آخرین نکته که در این زمینه بهتر است به آن شاره کنیم، این است که بر اساس قوانین جدید که شما باید از طریق بهترین کارگزاری‌های بورس اقدام به خریدوفروش سهام کنید، توجه به این نکته ضروری است که بدانید، کارگزاری‌ها به‌صورت خودکار میزان کارمزد خود را از شما کم می‌کنند و برای شما شرایطی را فراهم می‌کنند که در آن قادر باشید، بدون نیاز به کار خاصی مالیات خود را پرداخت کنید.

تکمیل اطلاعات در مورد نحوه محاسبه کارمزد فروش سهام و کارمزد خرید سهام، کمک می‌کند تا شما قادر باشید، اطلاعات اولیه در مورد بورس را تکمیل کرده و با دید بهتری در این بازار به خریدوفروش بپردازید. درنهایت اگر در این زمینه شما هم سؤال، نظر و یا تجربه خاصی دارید، می‌توانید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین در ادامه این مقاله هم بخوانید: مزایای بورس اوراق بهادار از دیدگاه اقتصاد کلان و مقاله همه‌چیز در مورد خرید عرضه اولیه از معرفی تا اطلاع‌رسانی برای خرید و مقایسه کارگزاری مفید و آگاه را بخوانید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون ارسال دیدگاه مشترک شوید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

میداس سرمایه به شما کمک می‌کند تا بتوانید در شغل معامله‌گری حرفه‌ای شوید و در این مسیر به‌صورت عملی شما را یاری می‌کند. کار اصلی ما معامله‌گری و آموزش آن است خدمات و آموزشهای ما:
1.معامله گری در بازارهای بورس ایران(آتی زعفران، بورس اوراق بهادار، طلا)
2.اکسپرت نویسی و بهینه سازی
3.مشاوره سرمایه گذاری

برای اطلاع از جدیدترین دوره‌ها کارگاه‌ها، محصولات آموزشی و فروش‌های ویژه، همین الان ایمیل‌تان را وارد کنید تا به شما خبر بدهیم!

ایمیل شما با موفقیت به خبرنامه اضافه شد.


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟


آدرس ایمیل *


گذرواژه *

سهم کارگزاری در هر معامله


عضویت

کد بورسی

ورود به بورس | آموزش بورس

اطلاع کامل از کارمزد کارگزاری بورس یکی از آن مواردی است که باید در معاملات روزانه خود حتما در نظر داشته باشیم. کارمزد کارگزاری از خرید و فروش سهام تاثیر بسیار زیادی در سوددهی افراد نوسانگیر می گذارد، لذا توجه به کارمزد کارگزاری بورس الزامی است. دریافت کارمزد کارگزاری از هر معامله یکی از راه های کسب درآمد کارگزاری هاست و این که کارمزد کدام کارگزاری کمتر است قطعا بسیار مهم است. پس اگر نمیدانید کارمزد کارگزاری در معاملات چقدر است و کارمزد کارگزاری بورس چگونه محاسبه می شود، با سایت کد بورسی همراه باشید.

به منظور خرید یا فروش همه چیز نمی ‌توان به صورت مستقیم اقدام کرد، به عنوان مثال برای خرید و یا اجاره یک خانه باید به بنگاه‌ های مشاور املاک مراجعه کرد. مشاور املاک با‌توجه به بودجه و شرایط مد‌نظر شما خانه ‌هایی را به شما نشان خواهد داد. در صورتی که شما از خانه ‌ای خوشتان بیاید و قصد خرید یا اجاره آن را داشته باشید، مشاور املاک مبلغی را به‌ عنوان حق ‌الزحمه جوش دادن معامله از شما دریافت می‌ کند. در اینجا مشاور املاک نقش یک رابط را بازی می‌ کند و به شما کمک می ‌کند تا راحت ‌تر به هدف خود برسید در مقابل آن مبلغی را بابت ارائه خدمات از شما به ‌عنوان کارمزد یا حق ‌الزحمه دریافت می ‌کند. کارگزاری ‌ها نیز، کاری مشابه با مشاورین املاک انجام می ‌دهند.

درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

سهم کارگزاری در هر معامله

دریافت کد بورسیسریع و رایگان

ولی چگونه؟ همان ‌طور که همه شما می ‌دانید برای معامله سهم یا سایر اوراق بهادار علاوه ‌بر داشتن یک کد بورسی باید در یک کارگزاری ثبت ‌نام کنیم. کارگزاری‌ ها از نهادهای مالی هستند که نقش واسطه‌ های مالی را اجرا می‌کنند. این نهادها موجب خواهند شد تا سرمایه‌ ها با سرعت بیشتر و با هزینه ‌‌ای کمتر در گردش باشند. به عبارتی این نهادها معمولا امور مالی و سرمایه ‌گذاری‌ را اجرایی می‌ کنند. شرکت‌ های کارگزاری خدمات متنوعی ارائه می ‌دهند، ولی حائز اهمیت ترین وظیفه آن ‌‌ها خرید و فروش سهام و همچنین دیگر اوراق پذیرفته شده در بورس است. کارگزاران نقش واسطه‌ ای میان خریداران و فروشندگان ایفا می‌ کنند و به ازای آن مبلغی را به‌ عنوان کارمزد از سهامداران دریافت می نمایند.

به این منظور که یک معامله صورت پذیرد، دو کارگزار مشخص به نمایندگی از هر سهامدار برای انجام معامله اقدام می ‌کنند. کارگزار به نوعی نماینده‌ حقوقی سرمایه ‌گذاران در معاملات بوده و افراد بدون کارگزاری، توانایی انجام معامله را ندارند. این طور فرض کنید بدون داشتن واسطه بخواهیم سهم‌ های خود را معامله کنیم، با اطمینان می ‌توان گفت یافتن شخصی که قصد فروش سهام خود را داشته باشد و این سهم همان سهمی که ما قصد خرید آن را داریم باشد، امری بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن است.

کارگزاری‌ ها این کار را برای ما ممکن خواهند کرد. در حقیقت کسی که قصد فروش و یا خرید یک سهم را داشته باشد به کارگزاری خود مراجعه می ‌کند. از آن ‌جا که همه کارگزاری ‌ها به یک هسته معاملاتی متصل هستند، می‌ توانند سریعا اطلاعات را در اختیار همدیگر بگذارند و پروسه پیدا کردن خریدار و فروشنده را تسهیل کنند. در ازای انجام این کار از ما دستمزد دریافت می ‌کنند، که به این دستمزد، کارمزد معاملات گفته می شود. معاملاتی که ما روزانه و به صورت آنلاین در یک لحظه انجام می ‌دهیم از طریق مسیرهایی صورت می پذیرد که بابت آن از ما کارمزد گرفته می ‌شود. با تصویب قاون جدید میزان کارمزد تغییر کرده است. این بدین معنی است که چنانچه قبلا برای خرید سهمی حدود ۰.۴۶۴ درصد از ارزش معامله را به‌ عنوان کارمزد پرداخت می ‌کردیم، الان ۲۰ درصد از این مقدار کسر شده و کارمزد خرید به ۰.۳۷۱۲ درصد رسیده است.

به منظور انجام معاملات اوراق بهادار در ابتدا باید به یک کارگزاری مراجعه کنید. پس از ثبت ‌نام اولیه، کد بورسی و یا کد معاملاتی خود را دریافت می کنید و در ادامه می توانید به صورت حضوری و یا آنلاین با واسطه کارگزاری به خرید و یا فروش اوراق بهادار بپردازید. در حقیقت کارگزاری واسطه ای است که اتصال شما به بازار بورس را امکان پذیر کرده و زمینه ‌های لازم جهت انجام معاملات راحت ‌تر را فراهم می‌ کند و بابت انجام این فعالیت کارمزدی را از شما دریافت می‌ کند. میزان کارمزد معاملات بورسی با توجه به نوع سهام، نوع معامله که شامل خرید یا فروش است و داشتن یا نداشتن مالیات متفاوت است. انواع سهام به صورت زیر است :

به منظور درک بهتر استفاده از جدول فوق، در قالب یک مثال عملی نحوه محاسبات مربوط به کسورات را در خرید و فروش سهام بورسی تشریح می ‌کنیم. کارمزد معاملات بورس بابت خرید سهام بورسی معادل ۰.۰۰۳۷۱۲ قیمت خرید، و ۰.۰۰۸۸ قیمت فروش کسر می‌ شود که البته ۰.۵ درصد این کارمزد مربوط به مالیات است. فرض کنید که شما قصد دارید تعداد ۱۰۰ سهم از شرکتی را در قیمت ۱۰,۰۰۰ ریال بخرید و پس از دو ماه در قیمت ۱۲,۰۰۰ ریال به ازای هر سهم بفروشید.

حتما بخوانید : نحوه تغییر کارگزاری بورس | نحوه تغییر شرکت کارگزاری بورس

باید توجه داشت که در هنگام خرید مبلغ کارمزد (۳,۷۱۲ ریال) به قیمت سهام (۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال) اضافه شده و مبلغ مجموع (۱,۰۰۳,۷۱۲ ریال ) از حساب کارگزاری شما کسر می شود. باید در نظر داشته باشید که در هنگام فروش مبلغ کارمزد (۱۰,۵۶۰ ریال) از قیمت سهام (۱۲۰۰۰۰۰ ریال) کسر شده و مبلغ ۱,۱۸۹,۴۴۰ ریال در حساب کارگزاری شما درج می شود.

محاسبه کارمزد کارگزاری : کارگزاری ها به منظور انجام معاملات بورسی مشتریان شان در هنگام خرید ۰.۳۰۴ درصد و در هنگام فروش ۰.۳۰۴ درصد به عنوان کارمزد کارگزاری دریافت می کنند. به عنوان مثال فوق در هنگام خرید و فروش، مبلغ کارمزد کارگزاری به ترتیب ۳۰۴۰ و ۳۶۴۸ ریال است.

محاسبه کارمزد سازمان بورس : بعد از کسر کارمزد کارگزاری از کارمزد کل، مبلغ مانده بابت انجام فعالیت ها خرید و فروش سهام از سوی متولیان بازار سرمایه صرف اداره و توسعه مستمر این بازار می ‌شود.

محاسبه مالیات در کارمزد معاملات بورس : در معاملات بازار بورس نیز مانند دیگر معاملات بحث مالیات مطرح است، ولی نکته مهم و حائز اهمیت آن است که مالیات تنها در زمان فروش اوراق اخذ می‌گردد و در زمان خرید اوراق مالیاتی از شما دریافت نمی ‌شود. شایان ذکر است که نسبت تقسیم کارمزد بین این عوامل در معاملات مختلف بازار سرمایه متفاوت است.

مجموع کارمزد‌های فروش قبلا برابر با ۰.۰۰۹۷۵ بود، ولی الان به ۰.۰۰۸۸ در بازار بورس رسیده است. امکان دارد الان با خود بپرسید ۰.۰۰۸۸، ۲۰ درصد کمتر از۰.۰۰۹۷۵ نیست، بنابراین چجوری ممکن است که کارمزد فروش ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده باشد. با کاهش ۲۰ درصدی کارمزدها مقدار مالیات تغییر نکرده و همان ۰.۵ درصد باقی مانده است. یکی از فرق هایی که بین کارمزد خرید و فروش وجود دارد، به مالیات ارتباط دارد.

وقتی که ما سهمی را می فروشیم، مثل فروش دیگر دارایی ‌ها، درصدی به‌ عنوان مالیات از ما اخد خواهد شد. این مالیات در هر صورت از فروشنده گرفته می شود. یعنی تفاوتی ندارد که شما طی معامله ‌ای که انجام داده ‌اید، سود کردید یا زیان، به ‌هر حال باید مالیات خود را بپردازید. تنها تفاوتی که بین پرداخت مالیات سهام با دیگر دارایی‌ ها وجود دارد این است که، مالیات سهام به ‌صورت خودکار از شما اخذ خواهد شد و مثل پرداخت مالیات واحد تجاری و … نیازی به پر کردن اظهارنامه مالیاتی نخواهید داشت.

این را در نظر داشته باشید که کارگزاری ‌ها، شرکت ‌های بورس و فرابورس، شرکت سپرده ‌گذاری، شرکت مدیریت فناوری و سازمان نظارتی در ازای ارائه خدمات و بهبود زیر‌ساخت‌ ها مبالغی را تحت عنوان کارمزد خرید و فروش از ما دریافت می کنند، لذا چنانچه در عرضه اولیه ‌ای شرکت کردید یا سهمی خریداری کردید و بعد از آن دیدید که در همان قیمت خرید میزان سود شما منفی نشان داده می‌ شود، نگران نشوید. این اتفاق به علت کسر کارمزد افتاده است و با اولین مثبت ۵ وضعیت آن تغییر خواهد کرد.

کارگزاری آگاه در راستای مشتری مداری و جلب رضایت سرمایه ‌گذاران محترم باشگاه مشتریان را پایه‌ ریزی کرده است. شما با عضویت در این باشگاه، از مزایا و امکانات آن بهره ‌مند می شوید. هر عضو باشگاه با استفاده از روش‌ هایی (انجام معامله اوراق بهادار از طریق کارگزاری آگاه، انجام معاملات آتی سکه در کارگزاری آگاه، شرکت در مسابقات باشگاه و …) می‌ تواند به کسب امتیاز بپردازد.

حتما بخوانید : بهترین کارگزاری بورسی کدام است؟

با توجه به امتیاز کسب ‌شده، در یکی از سطوح ۱۰ گانه جدول زیر قرار می گیرد. در واقع امتیازات تنها مبنای سطح‌ بندی و استفاده از خدمات سطوح مختلف خواهد بود. با ورود به هر سطح که طبق امتیاز فرد تعیین می ‌شود، شخص می‌ تواند از منافع و تخفیفات معاملات اوراق بهادار و آتی سکه به‌ صورت وجه نقد بهره‌ مند شود.

کارگزاری مفید نیز راستای مشتری مداری و جلب رضایت سرمایه‌ گذاران محترم باشگاه پلکان را پایه ‌ریزی کرده است. پلکان با شیوه ای منصفانه طیف وسیعی از خدمات و هدایا را در اختیار اعضا قرار می دهد. در پلکان هیچ فعالیتی بدون پاداش نمی ماند و پوشش عمده نیازهای مرتبط با بازار سرمایه تنها بخشی از خدمات پلکان است. کاربران در استفاده از این خدمات وجهی نمی پردازند و اساس پلکان بر امتیاز استوار است :

۱) کارمزد و مالیات پرداختی از سوی شما به صورت مستقیم از حسابی که نزد کارگزاری دارید کسر می شود. لذا نباید نگران این مسئله باشید که در پایان هر دوره باید مبالغی را به حساب نهاد مربوطه واریز کنید. گفتنی است که شرکت ها باید بابت عملکرد سالیانه خود اظهارنامه عملکرد پر کرده و به سازمان مالیاتی ارسال کنند یا شما اگر خانه ای را اجاره دهید باید بابت درآمد اجاره خود به صورت دوره ای اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنید، ولی در معاملات بورس نیاز به این گونه فعالیت ها نیست.

۲) باید در نظر داشت که از طریق حساب کاربری خود نزد کارگزار بورس اوراق بهادار می توانید سهام درج شده در بازار بورس، فرابورس، اوراق تسهیلات مسکن، اوراق اختیار فروش تبعی، اوراق مشارکت و اوراق اجاره را مورد معامله قرار دهید. کارمزد و مالیات تمام این اوراق یکسان نبوده و هر ورقه بهادار نرخ خاص خود را دارد که در ادامه به تفکیک اوراق توضیحاتی ارائه می شود.

۳) مالیات پرداختی بابت فروش سهام معادل ۰٫۵ درصد یا ۰٫۰۰۵ مبلغ فروش سهام است؛ فارغ از اینکه شما در آن معامله سود یا زیان کنید. در سال ۹۷ در راستای ایجاد جذابیت بیشتر معاملات بورس، مالیات فروش سهام از ۰٫۵ درصد به ۰٫۱ درصد کاهش پیدا کرده است. لذا چنانچه مصوبه جدیدی از سوی دولت و اداره مالیات انتشار نیابد، نرخ مالیات فروش سهام در سال ۱۳۹۸ دوباره به سطح قبلی خود باز می گردد.

۴) در معاملات بازار بورس نیز همچون دیگر معاملات، بحث مالیات مطرح است، ولی نکته حائز اهمیت آن است که مالیات فقط در زمان فروش اوراق اخذ می گردد و در زمان خرید، مالیاتی از شما دریافت نخواهد شد.

آیا برای خرید در بازار بورس باید مالیات پرداخت شود؟ خیر، برای خرید در بازار بورس مالیاتی پرداخت نمی شود و تنها فروش در این بازار مشمول مالیات است.

آیا کارمزد باید به صورت دستی توسط سرمایه گذار به کارگزاری پرداخت شود؟ خیر، کارمزد معاملات در بازار بورس از حسابی که سرمایه گذار نزد کارگزاری دارد به صورت خودکار کسر می شود.

کارمزد معاملات بورس به چه کسی پرداخت می شود؟ کارمزد معاملات بورس به کارگزاری که واسطه معامله بین بازار بورس و سرمایه گذار برای انجام معامله بوده است، پرداخت می شود.

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات مورد نیاز شما در مورد میزان مالیات و کارمزد خرید و فروش سهام و دیگر اوراق بهادار مورد معامله در بورس و فرابورس اطلاعاتی به شما ارائه دهیم. همین طور نحوه تقسیم این کارمزد بین کارگزاری ها و سازمان بورس توضیح داده شد. میزان این کارمزد و مالیات معاملات بسیار اندک بوده و این امر موجب جذابیت‌ بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌ گذاری می شود. در ضمن کارگزاری های آگاه و مفید از کارمزدی که به آن تعلق می ‌گیرد، تخفیفاتی نیز برای مشتریان خود در نظر می ‌گیرد که بررسی کردیم.

به منظور انجام معاملات اوراق بهادار اعم از سهام، اوراق تسهیلات مسکن، اوراق مشارکت و اوراق اجاره، باید به یک کارگزاری مراجعه فرمایید. ارتباط بین شما و سازمان بورس به وسیله کارگزاری برقرار می‌گردد. در حقیقت کارگزاری ها زمینه‌ های لازم جهت انجام معاملات راحت ‌تر را در اختیار شما عزیزان قرار می دهند و بابت انجام این فعالیت‌ ها ما کارمزد کارگزاری را پرداخت می کنیم. این کارمزد زمانی از شما دریافت می شود که سهامی را بخرید و یا سهام خود را بخواهید به فروش برسانید.

این کارمزد که البته، مبلغ آن اندک است، از سوی متولیان بازار سرمایه صرف اداره و توسعه مستمر این بازار می‌شود. البته بخشی از آن کارمزد کارگزاری است. همانطور که گفته شد کارگزاری ها بابت واسطه گری مستحق دریافت کارمزد از معاملاتی که سرمایه گذاران انجام می دهند، می شوند. همچنین دولت اصولا برای انجام معاملات از معامله گر ها مالیاتی را دریافت نمی کند. اگرچه بعضی از کارگزاری ها با توجه به سابقه معاملات سهامدار تخفیف هایی در کارمزد می دهند که می توان با تغییر کارگزاری بورس از امکانات آن ها استفاده کرد. در نظر داشته باشید که در مدل جدید و طبق قانون گذاری های انجام شده، کارمزد انجام معاملات در همان ابتدا در هزینه خرید سهام اعمال شده و از فرد دریافت می شود و در زمان فروش صرفا مالیات محاسبه می شود. کارمزد و مالیاتی که با توجه به قیمت معامله محاسبه می شود، مستقیما از حسابی که سرمایه گذار نزد کارگزاری دارد، کسر خواهد شد.

در این مطلب آموزشی یاد گرفتیم که کارمزد کارگزاری چقدر است و کارمزد کارگزاری خرید و فروش سهام به چه صورت است.

امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان کارمزد کارگزاری در خرید و فروش نهایت استفاده را برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در مورد کارمزد کارگزاری سهام مختلف داشتید، حتما از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

سهم کارگزاری در هر معامله

ایمیل *

وب‌ سایت

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

فرستادن دیدگاه

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

سهم کارگزاری در هر معامله
سهم کارگزاری در هر معامله
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *