سونوگرافی داپلر بارداری

سونوگرافی داپلر بارداری
سونوگرافی داپلر بارداری

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، سونوگرافی داپلر روشی است که با استفاده از بازگشت امواج صوتی، می‌تواند حرکاتی مثل جریان خون و ضربان قلب را اندازه‌گیری کرد. اسکن‌های سونوگرافی داپلر کابرد خوبی در تعیین سرعت جریان خون و جهت گردش آن دارند.
این اطلاعات مشخص می‌کند که رشد جنین طبیعی است و خون و مواد غذایی کافی در اختیار بافت‌ها قرار می‌گیرد. اسکن‌های داپلر هم با همان دستگاه‌های سونوگرافی معمولی انجام می‌شود و انجام این نوع سونوگرافی برای خانم‌هایی که بارداری پرخطر دارند، در سه ماهه سوم بسیار کاربرد است.

 

سونوگرافی داپلر هم شبیه سونوگرافی معمولی است و با استفاده از فرکانس بالای امواج صوتی به نام «فراصوتی» انجام می‌شود که گوش ما این صداها را نمی‌شنود.
این امواج فراصوت که توسط دستگاه سونوگرافی ایجاد می‌شود، مثل انعکاس صدا به استخوان‌ها و بافت‌ها برخورد کرده و بازمی‌گردند و انعکاس این صدا توسط یک میکروفون ضبط می‌شود. تمام این‌ها توسط یک کاوشگر (پروب) دستی کوچک به نام «ترانسدیوسر» (مبدل) انجام می‌شود.
یک نوع ژل هم که به فرایند سونوگرافی داپلر کمک می‌کند، روی تمام سطح شکم مالیده می‌شود و بعد، ترانسدیوسر با فشار کمی روی سطح پوست، شروع به عکس‌برداری می‌کند. مواد متراکم‌تر مثل استخوان‌ها انعکاس بهتری نسبت به بافت‌های نرم‌تر دارند که بدن از آنها ساخته شده است و با مقایسه انعکاس همین مواد است که تصویری از بچه روی صفحه رایانه شکل می‌گیرد و به صورت زنده و همزمان پخش می‌شود.

 

چیزی که سونوگرافی داپلر را از سونوگرافی معمولی متمایز می‌کند این است که داپلر می‌تواند جریان خون در رگ‌های خونی را تشخیص دهد، سرعت جریان خون را تخمین می‌زند، جهت گردش خون را مشخص می‌کند، لخته‌های خونی و … را شناسایی می‌کند. این روزها بیشتر دستگاه‌های سونوگرافی یک داپلر داخلی دارند و می‌توان هر دو نوع سونوگرافی را همزمان انجام داد.سونوگرافی داپلر بارداری

 

نه! مثل تمام سونوگرافی‌های دیگر، وقتی این کار توسط یک فرد متخصص انجام شود، داپلر هم کاملا ایمن است. متخصص سونوگرافی، همان کسی که مسئول انجام این نوع اسکن تصویربرداری است، با دنبال کردن مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های ثابت، مراقب سلامت شما و فرزندتان در طول این فرایند خواهد بود.
از آنجا که این نوع تصویربرداری با استفاده از شعاع متمرکزی از امواج صوتی انجام می‌شود، این دستگاه می‌تواند مقدار کمی گرما تولید کند. بنابراین، هر دستگاه سونوگرافی دارای یک نمایشگر شاخص حرارت است که تخمین دقیقی از مقدار گرمای تولیدشده می‌دهد.
این دستگاه در حالت عادی شاخص حرارتی پایینی دارند و با خروجی‌های مختلف برای ماه‌های مختلف بارداری عرضه می‌شوند. معمولا سونوگرافی بیشتر از نیم ساعت طول نمی‌کشد و سونوگرافی داپلر هم نهایتا چند دقیقه زمان می‌برد. به همین خاطر خطری مادر و جنینش را تهدید نمی‌کند.
ضمن اینکه در طول تمام دهه‌هایی که استفاده از سونوگرافی در دوره بارداری رواج پیدا کرده، هیچ شواهد و مدارکی نشان نداده که این نوع تصویربرداری خطرناک است.

 

در کل، خانم‌ها باید در طول دوره بارداری دو سونوگرافی پایه انجام دهند. یکی از آنها در سه ماهه اول است که تعداد جنین‌ها، ضربان قلب بچه و رشد بچه را بررسی می‌کند و تاریخ زایمان بر اساس همین سونوگرافی تخمین زده می‌شود.
سونوگرافی دوم هم معمولا در سه ماهه دوم و برای کنترل ناهنجاری‌های جسمی و اطمینان از رشد طبیعی بچه انجام می‌گیرد.
اما اگر پزشک طی هر یک از این سونوگرافی‌ها هر نوع ناهنجاری مشاهده کند، برای تشخیص و نتیجه‌گیری نهایی سونوگرافی داپلر انجام می‌دهد.
داپلر معمولا برای کنترل جریان خون جفت، جریان خون بند ناف جنین و جریان خون به قلب و مغز انجام می‌شود تا از طبیعی بودن این موارد مطمئن باشند.
اگر هر نوع مشکلی در جریان خون شناسایی شود، پزشک تشخیص خواهد داد که این مشکل به خاطر گرفتگی رگ خونی، کم‌خونی سلول داسی شکل یا حساسیت RH رخ داده است.
محدودیت جریان خون در جنین می‌تواند منجر به کاهش وزن تولد، رشد ناقص، کاهش سایز و … منجر شود. نوع خاصی از سونوگرافی داپلر به نام «داپلر ترانس کرانیال» هم برای تخمین سکته در بچه‌های مبتلا به کم‌خونی داسی شکل انجام می‌شود.

بارداری دوقلو یا چندقلو

بالا یا پایین بودن شاخص توده بدنی (BMI) مادر

مشکلات پزشکی مثل دیابت یا فشار خون بالا

آلودگی بچه به آنتی بادی‌های رزوس

میزان رشد بچه کم است

سابقه سقط یا تولد نوزاد ریزنقش

سیگاری بودن مادر

زمانی پزشک درخواست سونوگرافی داپلر در بارداری دارد که مشکلات یا ناهنجاری خاصی در اسکن‌های اولیه تشخیص داده شود که مادر باردار باید دوره بارداری خود را با مراقبت‌های ویژه بگذراند.

بعضی از دیگر موارد رایج که ممکن است نیاز به سونوگرافی داپلر را بیشتر کند، از این قرار است:

وقتی مادری چند قلو در شکم دارد، بارداری‌اش پرخطر محسوب می‌شود و باید وضعیتش مرتب با سونوگرافی داپلر کنترل شود؛ به این خاطر که احتمال بروز مشکلات مختلف در بارداری‌های چندقلویی چند برابر است، مشکلاتی مثل: سندرم انتقال خون دوقلوها، تاخیر رشد داخل رحمی، پیچده شدن در بند ناف و …

این مشکلات می‌تواند در مراحل اولیه در سونوگرافی داپلر شناسایی شود.

جفت غذا، مواد مغذی و اکسیژن را از بدن مادر گرفته و برای جنین آماده می‌کند. جریان سالم خون در جفت برای رشد طبیعی نوزاد ضروری است. در سونوگرافی‌های آنومالی که در سه ماهه دوم انجام می‌شود، اگر مشکلی مثل کُندی رشد جنین دیده شود، برای شناسایی هر نوع اختلال در گردش خون جفتی تصویربرداری داپلر انجام می‌شود.

تصویربرداری داپلر همچنین برای شناسایی جفت سرراهی (پایین بودن جفت) انجام می‌شود. این تصویربرداری می‌تواند وضعیت جفت را نشان دهد که می‌تواند تا پایان بارداری تغییر کند.

سلامت مادر تاثیر زیادی بر رشد جنین داردو پزشکان از سونوگرافی داپلر برای میزان جریان خون در رگ‌های بندناف و جفت استفاده می‌کنند. اختلالاتی هستند که طی آنها جریان خون در رگ‌ها می‌تواند محدود شود، مثل گرفتگی رگ‌ها بر اثر سیگار کشیدن، داروهای خاص و بعضی دیگر از عوامل مربوط به سبک زندگی.

گرفتگی رگ‌ها باعث مقاومت بالا نسبت به گردش خون شده، باعث تولید ناکافی اکسیژن و مواد مغذی برای جنین می‌شود. مشکلاتی مثل فشار خون بالا و دیابت می‌تواند تاثیر زیادی بر این موارد بگذارد.

وقتی میزان رشد جنین در سونوگرافی‌های قبلی راضی‌کننده نباشد، پزشک از سونوگرافی داپلر جنین برای بررسی بیشتر وضعیت استفاده می‌کند.

سونوگرافی داپلر (Doppler ultrasound) فقط برای مشاهده جریان خون در جنین مورد استفاده قرار می­ گیرد. سونوگرافی داپلر جنین با یک دستگاه دستی به نام مبدل انجام می شود. سونوگرافی داپلر نشان میدهد مواد مغذی کافی و اکسیژن به جفت و از جفت به جنین می رسد یا خیر. سونوگرافی داپلر می‌تواند سرعت جریان خون را اندازه گیری کند و با استفاده از سونوگرافی داپلر می­توان به کاهش جریان یا مسدودیت مسیر خون در رگ­ های اصلی پی برد. در این نوشتار ابتدا سونوگرافی داپلر را تشریح کرده و سپس به چگونگی انجام آن را می پردازیم.

 

سونوگرافی داپلر (Doppler ultrasound) از امواج صوتی بازتابی برای مشاهده جریان خون در رگ­ ها استفاده می­ شود. این ابزار تشخیصی در ارزیابی وضعیت جریان خون در رگ­ها و رگ­های اصلی مانند بازوها، پاها و گردن به پزشک کمک می ­کند. با استفاده از سونوگرافی داپلر می­توان به کاهش جریان یا انسداد رگ های اصلی پی برد. گرفتگی و یا کندی جریان خون در رگ می­ تواند منجر به سکته مغزی شود. لخته­ های خونی موجود در ورید­های پا (ترومبوز سیاهرگی عمقی یا لخته­ شدگی عمیق ورید یا DVT) که ممکن است پاره شده و جریان خون به ریه­ ها را مسدود کند (آمبولی ریه)، با استفاده از این آزمایش مشخص می­ شود. در دوران بارداری، سونوگرافی داپلر  برای بررسی جریان خون جنین و وضعیت سلامت کودک مورد استفاده قرار می­ گیرد.

سونوگرافی داپلر فقط در دوران بارداری انجام نمی شود. این سونوگرافی برای بررسی گردش خون در سایر بیماران نیز مورد استفاده قرار می گیرد. سونوگرافی داپلر کاهش جریان خون را از طریق رگ های خونی نشان میدهد. همچنین انسداد در سیستم گردش خون یا لخته را نیز نشان میدهد. بنابراین سونوگرافی داپلر می تواند فرد را از سکته مغزی، آمبولی ها و غیره محافظت کند. به همین ترتیب سونوگرافی داپلر در دوران بارداری می تواند به پزشک کمک کند تا هر گونه مسائل مربوط به سلامت مادر و نوزاد را تشخیص دهد.سونوگرافی داپلر بارداری

 

 

در طول سونوگرافی داپلر، یک دستگاه دستی به آرامی بر روی پوست و بالای رگ خونی حرکت داده می­شود که ترنسدیوسر یا مبدل نام دارد. امواج صوتی به وسیلۀ یک میکروفون تقویت شده و از طریق مبدل ارسال و دریافت می­شوند. امواج صوتی از اجسام جامد، از جمله سلول ­های خونی برگشت می ­یابند. حرکت سلول­های خون تغییراتی را در بازتاب و بازگشت امواج صوتی منعکس شده ایجاد می­ کند که به آن اثر داپلر می­ گویند. در صورت عدم وجود جریان خون، بازگشت امواج بدون تغییر باقی می­ ماند.

اطلاعات بدست آمده از امواج صوتی منعکس شده برای ترسیم نمودارها یا تصاویر نشان­ دهندۀ جریان خون در عروق خونی مورد استفاده قرار می­ گیرد، این نمودارها و تصاویر برای بازنگری یا ارزیابی ­های آینده قابل ذخیره­سازی هستند.

سونوگرافی داپلر  بارداری دقیقا مانند سونوگرافی عادی انجام می شود، شما باید برای سونوگرافی داپلر بارداری و داپلر جنین روی تخت به پشت یا پهلو دراز بکشید، یک رادیالوژیست یا سونوگرافیست وسیله ای به نام مبدل را به آرامی بر روی پوست شکم شما و بالای عروق خونی حرکت می دهد. این مبدل امواج صوتی درون رگ ها را تقویت می کند و آن را از طریق یک میکروفن دریافت می کند. 

 

سونوگرافی داپلر نمای بصری یا شنیداری حرکت خون در رگ­ها، شریان­ها و رگ­های خونی جنین را با استفاده از امواج صوتی در اختیار پزشک قرار می ­دهد. امواج صوتی بازتابیده برای تشخیص جریان خونی مسدود، لخته­ های خون و سلامت جنین قابل استفاده هستند. اما بر خلاف تصویربرداری با امواج فراصوتی که عکس نوزاد در داخل رحم را به والدین می­دهد، سونوگرافی داپلر فقط برای مشاهده جریان خون در جنین مورد استفاده قرار می­ گیرد. سونوگرافی داپلر جنین با یک دستگاه دستی به نام مبدل انجام می شود. سونوگرافی داپلر نشان میدهد مواد مغذی کافی و اکسیژن به جفت و از جفت به جنین می رسد یا خیر.

 

 

سونوگرافی داپلر کاربردهای تشخیصی زیادی دارد، اما در شرایط بارداری و از حیث سلامت جنین و بارداری، کاربردهای آن محدود هستند. پزشکان در دوران بارداری اغلب از سونوگرافی داپلر  بارداری برای بررسی جریان خون بندناف، جریان خون جفت و جریان خون قلب و مغز جنین استفاده می­ کنند. با استفاده از نتایج سونوگرافی داپلر، پزشک به محدودیت جریان خون به علت کم خونی داسی شکل، حساسیت RH یا رگ­ های خونی مسدود شده که بهانه­ ای برای ناهنجاری­ های جنینی هستند، پی می ­برد.

اگر کم­ خونی داسی شکل تشخیص داده شود، باید نوع خاصی از سونوگرافی داپلر با عنوان داپلر ترانس کرانانیال (TCD) برای ارزیابی خطر سکته مغزی انجام شود.

  

 

سونوگرافی داپلر در دوران بارداری به نوع دستگاه و مرحله بارداری بستگی دارد.

این سونوگرافی را می توان به صورت همان زمان با سونوگرافی طبیعی بارداری انجام داد. رادیولوژیست یک ژل بر روی شکم و ناحیه لگن اعمال خواهد کرد. سپس از مبدل اولتراسوند بر روی معده و لگن استفاده می کند، همانطور که در مورد سونوگرافی معمولی نیز استفاده می شود.

همانطور که از نام آن پیداست، در اینجا پروب داپلر در داخل واژن قرار می گیرد. این روش به که پزشک کمک می کند بارداری خارج از رحم را بررسی کند.

این دستگاه دستی است که برای نظارت بر ضربان قلب جنین مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

 

پاور داپلر نوعی سونوگرافی داپلر رنگی است که می­تواند به منظور بررسی دقیق­تر جریان خون در درون اندام ­ها به داخل اندام های بدن نفوذ کند. تصاویر حاصل یک پوشش رنگی است که سرعت و جهت خون را نشان می­ دهد.

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع:

نی نی پلاس

سونوگرافی و آزمایش های بارداری

سونوگرافی و آزمایش های بارداری

سونوگرافی و آزمایش های بارداری

سونوگرافی و آزمایش های بارداری

سونوگرافی و آزمایش های بارداری

سونوگرافی و آزمایش های بارداری

سونوگرافی و آزمایش های بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

ایمیل خود را وارد کنید. لینک نمایش یا بازیابی گذرواژه برای شما ارسال خواهد شد.

بخش ورود

سونوگرافی داپلر بارداری

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

ایمیل خود را وارد کنید. لینک نمایش یا بازیابی گذرواژه برای شما ارسال خواهد شد.

بخش ورود

سونوگرافی کالر داپلر یا همان سونوگرافی داپلر رنگی (Color Doppler or color flow Doppler) در واقع روش استاندارد برای بررسی عروق خونی است.اساس داپلر بر پایه فرکانس صوتی است که از یک منبع ساطع‌شده و به‌طرف مبدل آمده یا از آن دور می‌شود.درواقع در سونوگرافی کالر داپلر طول‌موج مشخصی به رگ تابیده می‌شود; و بر اساس سرعت و مسیر حرکت گلبول‌های قرمز در رگ‌ها،‌ سرعت برگشت امواج به دستگاه متغیر است. زمانی که این امواج فراصوت به دستگاه برمی‌گردند تصاویر رنگی روی مانیتور ثبت می‌شود. امواجی که به مبدل نزدیک می‌شوند به رنگ قرمز و امواجی که از آن دور می‌شوند به رنگ آبی دیده می‌شوند.

سونوگرافی کالر داپلر روشی بی‌خطر و غیرتهاجمی برای ارزیابی جریان خون در عروق است.در سونوگرافی داپلر موارد زیر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

از آنجایی‌که بحث ما پیرامون مسائل بارداری هست به بررسی کالر داپلر عروق جنینی و جفتی و رحمی می‌پردازیم. با این روش جریان خون دربند ناف، عروق مغز جنین و رحم مادر بررسی می‌شود.و بر اساس آن می‌توان میزان اکسیژن و مواد مغذی را که در اختیار جنین قرار می‌گیرد متوجه شد.

در مواردی که به دلیل اختلالات عروقی جفتی یا رحمی، اکسیژن کمتری به جنین می‌رسد،خون جنین اسیدی شده و با پیشرفت این فرایند درنهایت ایست قلبی و مرگ جنین رخ می‌دهد.لذا با انجام سونوگرافی کالر داپلر و تشخیص به‌موقع این اختلالات می‌توان از ایجاد عوارض بارداری و مرگ جنین جلوگیری کرد.

بنابراین همان‌طور که گفته شد اساس سونوگرافی داپلر بر پایه امواج فراصوت است; لذا خطری برای مادر و جنین به همراه نخواهد داشت.با این‌حال توصیه می‌شود که سونوگرافی کالرداپلر فقط در مواقعی که ضروری است انجام شود; و حداقل زمان ممکن برای انجام آن صرف گردد.

سونوگرافی کالر داپلر هم به‌صورت واژینال و هم به‌صورت شکمی قابل انجام است; ولیکن اغلب مواقع انجام آن به طریقه شکمی صورت می‌گیرد و برای انجام آن نیاز به آمادگی خاصی نیست

طبق پروتکل، در بارداری‌های پرخطر و احتمال کاهش رشد جنین از ٢٦ هفتگی سونوگرافی کالر داپلر انجام می‌شود.در بارداری‌هایی باسابقه ناسازگاری گروه‌های خونی و وجود انتی بادی در خون مادر، کم‌خونی احتمالی جنین با سونوگرافی کالر داپلر از١٦- ١٨ هفتگی بررسی می‌شود.

در زمان سونوگرافی NT برای بررسی جریان خون ورید داکتوس و بررسی مقاومت عروق رحمی جهت پیش‌بینی ایجاد فشارخون در طی بارداری، سونوگرافی کالر داپلر انجام می‌شود ولیکن در این سن بارداری باید زمان انجام سونوگرافی داپلر را به حداقل رساند و ترجیحاً طی ۱۰ دقیقه آنرا انجام داد

در حالت نرمال بند ناف به‌صورت سه رگی (دو شریان و یک ورید) در جنین دیده می‌شود; ولی در ١ مورد از ٢٠٠بارداری یکی از شرایین بند ناف تشکیل نشده یا تحلیل می‌رود; و بند ناف به‌صورت دو رگ (یک شریان و یک ورید) رویت می‌گردد.در این موارد باید جنین ازنظر سایر آنومالی‌های همراه مانند مشکلات قلبی، کلیوی و گوارشی بررسی شود; و در صورت همراهی با سایر آنومالی‌ها،بررسی کروموزومی جنین با امنیوسنتز لازم است علاوه بر آن پایش رشد جنین به‌صورت سریال توصیه می‌گردد زیرا در این جنین‌ها احتمال بروز کاهش رشد،‌ بیشتر می‌باشد.

تشخیص چسبندگی غیرطبیعی جفت به رحم یکی دیگر از مواردی است که با سونوگرافی کالر داپلر قابل‌تشخیص است. در این موارد فضاهای عروقی متعدد در داخل جفت و عروق فراوان در حدفاصل بین جفت و رحم مشاهده می‌شود.. علاوه بر آن فضای نرمال پشت جفت از بین می‌رود. درنهایت دست‌اندازی پرزهای جفتی به داخل رحم با دیدن همان فضاهای عروقی متعدد و عروق پل زننده در ضخامت جفت،مطرح کننده چسبندگی غیرطبیعی جفت به رحم می‌باشد.

کاهش رشد جنین یکی از مواردی است که به‌طور شایع از سونوگرافی کالر داپلر برای تصمیم‌گیری در مورد سیر بارداری استفاده می‌شود. در این مورد شریان نافی و شریان مغزی جنین و شریان رحمی مادر مورد بررسی قرار می‌گیرد.علاوه بر آن گاهی موارد بررسی داپلر وریدهای جنین شامل شامل ورید داکتوس و ورید نافی نیز نیاز است.

شریان نافی درواقع نشان‌دهنده وضعیت عروق بستر جفت می‌باشد و در حالت نرمال جریان خون با مقاومت پایینی دارد. اگر به دلیل بیماری‌های عروقی مادر مانند فشارخون بالا و دیابت بستر نرمال عروقی جفت از بین برود; مقاومت شریان نافی بالا رفته و اکسیژن‌رسانی به جنین مختل می‌شود.هرچقدر مقاومت شریان نافی بالاتر رود به‌تدریج باعث کم شدن جریان خون دیاستول در آن و درنهایت منجر به از بین رفتن جریان خون دیاستول (‌absent) و سپس معکوس شدن (reverse) آن می‌شود که در این موارد خون‌رسانی به جنین شدیداً کاهش میبابد.زمانی‌که مقاومت شریان نافی افزایش می‌یابد نیاز به بررسی داپلر شریان مغزی جنین می‌باشد.

شرایین رحمی دو طرف مادر خون را به رحم منتقل می‌کنند و داپلر آن نشان‌دهنده میزان خون‌رسانی است.در حالت نرمال مقاومت شرایین رحمی پایین است; تا خون‌رسانی کامل به جفت و جنین صورت گیرد.در مواردی که مقاومت شریان رحمی بالا می‌رود یا تنگی در شریان رحمی به‌صورت ناچینگ دیده می‌شود.احتمال بروز عوارض بارداری مانند فشارخون، کاهش رشد،کاهش حجم مایع آمنیوتیک و زایمان زودرس افزایش می‌یابد. بنابراین یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توان ایجاد عوارض بارداری را پیش‌بینی و پیشگویی کرد، سنجش مقاومت شرایین رحمی با استفاده از سونوگرافی کالر داپلر می‌باشد. به همین منظور توصیه به انجام داپلر شرایین رحمی در حین انجام سونوگرافی NT می‌شود تا در صورت بالا بودن مقاومت شریان‌ها (بالا بودن PI آنها) جهت جلوگیری از ایجاد عوارض بارداری، آسپرین شروع شود.

در بررسی شریان مغزی جنین از شریان مغزی میانی استفاده می‌شود که حدود ۸۰% جریان خون مغز جنین را شامل می‌گردد.در حالت طبیعی عروق مغزی جنین جریان خون با مقاومت بالایی دارد.اما زمانی که اکسیژن‌رسانی به جنین کم می‌شود برای این‌که خون کافی به مغز جنین برسد سیستم دفاعی بدن مقاومت عروق مغزی را کاهش می‌دهد; و به‌اصطلاح شاخص ضربان شریانی یا همان PI شریان مغزی میانی کاهش می‌یابد و این کاهش PI در جنین‌های دچار کاهش رشد اهمیت دارد.داپلر وریدهای جنینی در آخرین مرحله مختل می‌گردد.درصورتی‌که اختلال در داپلر وریدی مشاهده گردد مرگ قریب‌الوقوع جنین قابل پیش‌بینی می‌باشد.

در سونوگرافی کالر داپلر از دو شاخص، شاخص مقاومتی (RI) و شاخص ضربان شریانی (‌PI) برای تفسیر استفاده می‌شود.در حالت نرمال در شریان نافی و شرایین رحمی مادر این شاخص‌ها پایین و در شریان مغزی میانی جنین این شاخص‌ها بالا می‌باشد.حال در صورتی که این شاخص‌ها در شریان نافی بالای منحنی ۹۵ درصد برای سن بارداری و در شریان مغزی زیر منحنی ۵ درصد اندازه‌گیری شود مطرح کننده اختلال خون‌رسانی جنین است و بر اساس هفته بارداری و سایر فاکتورهای مادری و تست‌های سلامت جنین تصمیم‌گیری خواهد شد.درصد این شاخص‌ها برحسب سن بارداری و بر اساس جداول مربوطه سنجیده می‌شود.

بنابراین همان‌طوری که ملاحظه می‌کنید با استفاده از این روش بی خطر که توسط فرد متبحر انجام و تفسیر گردد، اطلاعات زیادی در مورد سیستم گردش خون جنین به‌دست می‌آید که بر اساس آنها می‌توان در مورد ختم یا ادامه بارداری تصمیم‌گیری کرد.

دکتر شیرین ترابی متخصص زنان و زایمان برای شما دوستان توراهی در باره‌ی سونوگرافی داپلر توضیح می‌دهد.

نویسنده:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

اشتراک در خبرنامه توراهی: مطالب مفید سایت بارداری

ویدئو، عکس و مطالب جذاب در رابطه با سلامت زنان و نوزاد را در شبکه‌های اجتماعی توراهی دنبال کنید.

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

ایمیل خود را وارد کنید. لینک نمایش یا بازیابی گذرواژه برای شما ارسال خواهد شد.

بخش ورود

سونوگرافی داپلر رنگی بارداری با هدف بررسی کاهش جریان یا مسدودیت مسیر خون در رگ­ های اصلی و همچنین مواد مغذی کافی و اکسیژن به جفت و از جفت به جنین انجام می‌شود.

 سونوگرافی کالرداپلر بارداری؛ داپلر رنگی جنین (Doppler ultrasound) برای بررسی جریان خون جنین و وضعیت سلامت کودک مورد استفاده قرار می­ گیرد. این سونوگرافی با هدف بررسی اندازه‎گیری سرعت و کاهش جریان خون یا  تشخیص لخته های خونی در جریان خون نافی جنین، جریان خون جفت و جریان خون در قلب و مغز و همچنین بررسی مواد مغذی کافی و اکسیژن به جفت و از جفت به جنین مورد آنالیز قرار می‎گیرد. توجه کنید که تشخیص ضایعات ساختمانی قلب تنها توسط اکوکاردیوگرافی قلب جنین آنالیز می‎شود.

تنها سونوگرافیست‌های ماهری که گواهینامه انجام این سونوگرافی را دارند، از عهده انجام دادنش برمی‌آیند. هر گونه خطا یا اشتباهی در این سونوگرافی با توجه به محدودیت جریان خون، عوارض زیر را برای جنین به همراه دارد:

به همین دلیل انجام این سونوگرافی، تنها در مراکز تخصصی که مجوز انجام سونوگرافی داپلر رنگی مانند کلینیک هایی که دکتر گرامی در آن حضور دارند؛  انجام می‌گیرد.

سونوگرافی کالر داپلر بارداری، بنا به تشخیص پزشک معالج و معمولا برای تشخیص یا درمان موارد زیر درخواست می شود:سونوگرافی داپلر بارداری

همچنین سونوگرافی کالر داپلر بارداری به صورت تکمیلی در موارد زیر استفاده خواهد شد:

بهترین زمان انجام سونوگرافی کالر داپلر بارداری معمولا از هفته سی ام بارداری به بعد انجام می‎شود.

سونوگرافی کالر داپلر بارداری را می توان با خیال راحت انجام داد، زیرا تا کنون تحقیقات مختلف نشان داده است هیچ گونه آسیبی به جنین وارد نمی شود.

این سونوگرافی نیاز به ناشتا بودن و مثانه پر ندارد.

تمام مراکزی که دکتر گرامی در آن حضور دارند با توجه بکارگیری تجهیزات پیشرفته و تجربه بسیار بالای دکتر گرامی دقیق ترین نتایج را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

هزینه انجام آن بستگی به این که در کدام مرکز دولتی یا خصوصی انجام شود؛ هزینه متفاوت است. با توجه به امکان تغییر تعرفه‎ها در هر سال ، برای اطلاع از قیمت دقیق  می‎توانید با هر یک از بهترین کلینیک های سونوگرافی تهران که دکتر گرامی در آن حضور دارند تماس بگیرید.

در زیر برخی ازسوالات متدوالی که مراجعین در خصوص این خدمت داشته اند آورده شده و پاسخ متناسب جناب آقای دکتر گرامی نیز آورده شده است

سونوگرافی کالر داپلر با تمام کاربرد آن در همه بارداری ها استفاده نمی شود، بنا به تشخیص پزشک معالج و معمولا برای تشخیص یا درمان موارد ذکر شده در توضیحات درخواست می شود.

سونوگرافی داپلررنگی جنین معمولا به‎صورت شکمی انجام می‎شود. 

 

آیا سوالی دارید و در لیست بالا نیست ؟ آن را از دکتر گرامی بپرسید در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.

فقط اینو بگم که همه سونوگراف ها و جنین شناس و دکتر زنان مزخرف خودم گفتن سقط کن بچه ناهنجاره . ولی دکتر گرامی گفت والابلا من هیچ ناهنجاری تو جنین شما نمیبینم . بعد از توکل بخدا به حرفها و سونوگرافی های هرهفتم با دکتر ادامه دادم . حتی دکتر زنانم نیومد برای زایمانم چون معتقد بود با یه بچه ناهنجار مواجه میشه و بهانه آورد که نیاد گفت برو اورژانس دکتر کشیک .
بچه بدنیا اومد بدون کوچکترین ناهنجاری بدون کوچکترین علامت غیرعادی . الان ۱۱ ماهشه ماهه نازه راه میره و من همش میگم آخه کی میخواست تو نیایی بدنیا که انقد اصرار داشتن تو ناهنجاری !!!!
دکتر عزیز تو جون یه انسان رو نجات دادی و تا آخر عمرم مدیونتم

تمام سونوگرافی های دوران بارداریم رو دکتر گرامی انجام دادن،عالی بودن.
در سونوی nt به من گفتن به احتمال ۷۰،۸۰ درصد بچه پسره،واقعا هم درست گفتن.دکتر گرامی تو کارشون بسیار دقیق هستن.
حوصله و اخلاقعالی دکتر یکطرف،برخورد منشیان عزیز دکتر و بخصوص خانم شاه محمدی نازنین، یکطرف.
به همه توصیه می کنم که اگه براشون مقدوره برای انجام سونوگرافی حتما به این کیلینیک مراجعه کنن.

کلینیک سونوگرافی الوند : تهران ، میدان آرژانتین، خیابان الوند (‌شرق) بیمارستان کودکان تهران : تهران، تقاطع خيابان طالقانی و ولیعصر(مرکز) کلینیک میلاد غرب : تهران، ستارخان ، اول حبیب الله (غرب)

پروفایل دکتر گرامی خدمات قابل ارائه کلینیک های سونوگرافی پرسش و پاسخ مقالات آموزش و تخصصی

با کلیک روی نشان فوق درسریعترین زمان وقت سونوگرافی بگیرید

کلینیک تصویربرداری الوند تهران ، میدان آرژانتین، خیابان الوند (‌شرق) بیمارستان کودکان تهران تهران، تقاطع خيابان طالقانی و ولیعصر(مرکز) کلینیک میلاد غرب تهران، ستارخان ، اول حبیب الله (غرب)

با کلیک روی نشان فوق درسریعترین زمان وقت سونوگرافی بگیرید


Email

عضو شوید

دکتر گرامی ، رادیولوژیست ، ارائه کننده بهترین خدمات سونوگرافی تهران

طراحی سایت و سئو توسط رسانگار

ارائه کننده بهترین خدمات سونوگرافی تهران

طراحی سایت و سئو توسط رسانگار

سونوگرافی داپلر یا سونوگرافی فراصوت جنین روشی است که در آن برای اندازه گیری جریان خون از بند ناف استفاده می شود و این روش بررسی می کند که آیا جریان به تمام قسمت های بدن از جمله مغز و قلب کودک شما طبیعی است یا خیر و این روش همچنین نشان می دهد که کودک تمام مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز را دریافت می کند یا خیر؟

از سونوگرافی داپلر برای تشخیص مشکلات مختلف مربوط به بارداری استفاده می شود و به همان روشی که رادار سرعت یک اتومبیل کار می کند ، فعالیت می کند.

بیشتر تجهیزات لازم برای انجام اسکن معمولی برای اسکن داپلر نیز استفاده می شود و اسکن نیز در همان زمان انجام خواهد شد. شخصی که اسکن (یا سونوگرافی) را انجام می دهد ژلی را بر روی شکم شما قرار می دهد و مبدل یک وسیله دستی را بر روی آن حرکت می دهد که این دستگاه امواج صوتی را به رحم شما ارسال می کند.

این امواج جریان خون کودک شما را از طریق سیستم گردش خون و بند ناف دریافت می کند و این وسیله به منظور بررسی نحوه عملکرد بدن کودک شما استفاده می شود و همچنین این اسکن می تواند درست بعد از سونوگرافی شما انجام شود و فقط چند دقیقه طول می کشد تا تمام شود و شما نتایج را بلافاصله دریافت خواهید کرد.

سونوگرافی داپلر بارداری

درست مانند اسکن های فراصوت ، سونوگرافی داپلر در دوران بارداری نیز وقتی توسط یک متخصص آموزش دیده انجام شود، ایمن است و ایمنی چیزی است که نیازی به نگرانی برایش نیست زیرا چنانچه در نمناک گفته ایم هیچ خطری برای شما یا کودکتان وجود ندارد اما قبل از هفته بیست و چهارم بارداری نباید اسکن داپلر انجام شود.

چندین نوع اسکن سونوگرافی داپلر وجود دارد که عبارتند از:

در اسکن داپلر پزشک می تواند با تجزیه و تحلیل صدا جریان خون را در یک ناحیه کمتر و یا مسدود کند و در این اسکن از دستگاهی استفاده می کنند که می تواند میزان آسیب به رگ های خونی یا وجود هرگونه بیماری را بررسی کند.

این نوع از سونوگرافی داپلر در بیمارستان انجام می گیرد تا در کنار تخت بیمار دستگاه قابل حمل قرار بگیرد تا پزشک سریع از میزان آسیب عروق خونی بیمار آگاه شود. این نوع از سونوگرافی داپلر، در یکی از ویژگی های امواج صوتی تغییر ایجاد می کند تا از جریان خون درون رگ های خونی اطلاعات مناسبی را به پردازشگر بدهد.

از تجهیزات استاندارد سونوگرافی برای گرفتن تصویر از رگ های خونی و اندام های اطراف استفاده می شود و صدای داپلر توسط یک کامپیوتر در یک نمودار ایجاد می شود که سرعت و جهت گردش خون از طریق عروق را نشان می دهد و رایانه صدا های اسکن را به رنگ تبدیل می کند و این رنگ ها بر روی تصاویر رگ ها پوشانده شده و جهت و سرعت جریان خون در رگهای خونی را نشان می دهد .

برای تهیه تصاویر در این نوع از سونوگرافی داپلر، از روش اولتراسوند استاندارد از عروق خونی استفاده می شود. در این نوع سونوگرافی داپلر کامپیوتر اصوات داپلر را به رنگی تبدیل می کند و پزشک با انجام آن می تواند از سرعت و جهت جریان خون درون رگ ها اطلاع یابد.

این نوع سونوگرافی داپلر یکی از انواع سونوگرافی داپلر رنگی است. نوعی رنگ است که به پزشکان کمک می کند تا با استفاده از روال استاندارد تصاویر سختی را که امکان پذیر نیست ؛ دریافت کنند و این اسکن اغلب برای دیدن جریان خون از طریق عروق موجود در اندام های سفت و محکم توصیه می شود.

پزشکان معمولاً سونوگرافی داپلر را زمانی توصیه می کنند که بارداری شما به مراقبت های اضافی نیاز داشته باشد و در موارد زیر ممکن است به مراقبت بیشتری احتیاج داشته باشید:

سونوگرافی داپلر ممکن است به تشخیص بسیاری از شرایط کمک کند که تعدادی از آن ها عبارتند از:

سونوگرافی داپلر می تواند با اندازه گیری میزان تغییر در سطح (فرکانس) جریان خون سریع را تخمین بزند. در حین سونوگرافی داپلر یک تکنسینی که در تصویربرداری با (سونوگرافی) آموزش دیده است ، یک وسیله دستی کوچک (مبدل) را فشار می دهد و به اندازه ی یک قالب صابون سطح بدنتان مورد بررسی قرار می گیرد و این آزمایش ممکن است به عنوان جایگزینی برای روش های تهاجمی تر مانند آنژیوگرافی انجام شود که شامل تزریق رنگ به رگ های خونی است به طوری که در تصاویر اشعه ایکس به وضوح نشان داده می شود.

آزمایش سونوگرافی داپلر همچنین ممکن است به پزشک شما کمک کند تا آسیب دیدگی به شریان را بررسی کند یا معالجه خاصی روی رگ ها و شریان های شما داشته باشد.

این سونوگرافی بسته به اطلاعاتی که به دنبالش هستند از دستگاه دستی ای به نام مبدل استفاده می کند تا قسمت های مختلف را بررسی کند.

آزمایش سونوگرافی داپلر توسط رادیولوژیست نیز قابل انجام است و معمولاً در اتاق سونوگرافی انجام می شود و از شما خواسته می شود هرگونه جواهراتی را که ممکن است در نتیجه اسکن تأثیر بگذارد ، درآورید و این که باید بر روی کمر یا سمت چپ خود دراز بکشید و از در معرض دید قرار گرفتن شکم تان اطمینان حاصل کنید و ژل روی شکم شما زده می شود.

متخصص سونوگرافی داپلر، وسیله ای به اندازه یک قالب صابون را بر روی ناحیه خاصی از بدن (ناحیه ای که سونوگرافی داپلر بر روی آن انجام می گیرد) قرار می دهد.

این روش بسیار امن هست و این کار بدون هیچ گونه عمل تهاجمی و یا وارد شدن از طریق پوست صورت می گیرد. پس از قرار گرفتن این وسیله بر روی پوست بدن، متخصص آن را حرکت می دهد.

حرکت گلبول های خونی در رگ های فرد، سرعت برگشت امواج را تغییر می دهد و دستگاه پردازشگر بر اساس بازگشت امواج فراصوت، تصاویری را بر روی مانیتور ثبت می کند که جریان خون در فرد را نشان می دهد. سونوگرافی داپلر برای بررسی میزان آسیب به شریان ها به کار می رود و به پزشک کمک می کند تا بر اساس میزان صدمات وارده، اقدامات درمانی خاصی را انجام دهد.

این آزمون می تواند روش جایگزینی برای روش های تهاجمی مانند آنژیوگرافی و ونوگرافی باشد. در این روش ها برای تشخیص مشکل فرد ، ماده رنگی به عروق خونی تزریق می شود تا تصاویری با اشعه X بدست آید .

شریان هایی که خون را به رحم شما منتقل می کنند به عنوان شریان های رحمی شناخته می شوند و این آزمایش داپلر برای بررسی اینکه آیا خون کافی از طریق جفت به جنین شما می رسد ، انجام خواهد شد.

اگر خون کافی از جفت عبور نکند، بر رشد کودک تأثیر می گذارد زیرا چنانچه در نمناک گفته ایم اکسیژن و مواد مغذی از طریق بند ناف به نوزاد نمی رسند و اگر احتمال ابتلا به پره اکلامپسی را دارید، پزشک اسکن داپلر رحمی را توصیه می کند ، شرایطی که با فشار خون بالا مشخص می شود و بر نحوه کار جفت تأثیر می گذارد.

اگر دوقلو باردار هستید و کودک شما دارای پادتن آر هاش است یا اگر کودک شما سرعت رشد آهسته ای دارد، اسکن داپلر شریانی ناف توصیه می شود و این اسکن جریان خونِ از نوزاد به جفت را از طریق بند ناف بررسی می کند.

اگر سونوگرافی مشکلی با این اسکن پیدا کند ، ممکن است اسکن داپلر دیگر بخواهند تا جریان خون در مغز کودک و شریان اصلی او یعنی آئورت را بررسی کند و اگر اسکن نشان دهد که کودک شما به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نمی کند ، ممکن است زایمان زودرس تجویز شود.

هیچ آمادگی لازم برای اسکن داپلر وجود ندارد و فقط اطمینان حاصل کنید که در صورت وجود همه گزارشات مربوط به اسکن داپلر های قبلی ، همه نسخه های پزشک خود را نیز به همراه دارید.

محدودیت های خاصی در مورد سونوگرافی داپلر وجود دارد که عبارتند از:

– تجزیه و تحلیل رگ های موجود در بدن کودک شما نسبت به موارد سطحی دشوارتر است و اسکن MRI و CT برای دیدن صحیح این عروق عمیق مورد نیاز است.

– رگ های کوچکتر در بعضی مواقع ارزیابی شان دشوار می شود.

– اگر آترواسکلروز کلسیفیکاسیون در رگهای خونی وجود داشته باشد ممکن است که مانع از پرتوهای سونوگرافی شوند.

– پرتوهای سونوگرافی معمولاً قادر به تفکیک بین رگ های خونی باریک و آنهایی که کاملاً بسته اند، نیستند.

دستگاه های قابل حمل اسکن داپلر در دسترس هستند و برای گوش دادن به ضربان قلب کودک می توانید یکی از این موارد را خریداری کنید.

این وسیله همچنین به عنوان داپلر جیبی شناخته می شود و با این حال ، پزشکان توصیه می کنند که مادران از مصرف آن در خانه خودداری کنند.

نتایج ارائه شده توسط این داپلرهای دستی قابل تجزیه نیست و ممکن است به صدای خونی که در سرخرگ یا جفت شما جریان دارد گوش دهید و آن را با ضربان قلب کودکتان اشتباه بگیرید.

انجام اسکن توسط یک متخصص و مراجعه به جلسات قبل از تولد راهی مطمئن برای دانستن نحوه عملکرد کودک شما است پس اطمینان حاصل کنید که یک پزشک در حال انجام این آزمایش است.

معمولا هر خانمی در طول دوران بارداری, برای اطمینان از سلامت جنین خود حداقل ۳ یا ۴ بار باید سونوگرافی انجام دهد. سونوگرافی NT, سونوگرافی غربالگری, سونوگرافی آنومالی، سونوگرافی کالرداپلر و غیره. اما گاهی پزشک بنا به وضعیت مادر و جنین سونوگرافی های دیگری را نیز تجویز می کند, که از جمله آن ها به سونوگرافی کالرداپلر می توان اشاره کرد. سونوگرافی کالرداپلر در دوران بارداری به نوع دستگاه و مرحله بارداری بستگی دارد. مرکز تصویر برداری غرب تهران (جام جم شهریار)، با در اختیار داشتن دستگاه های فوق پیشرفته تصویر برداری, احتمال هرگونه خطای پزشکی را در حد چشم گیری کاهش داده است. در ادامه همراه جام جم باشید تا در مورد سونوگرافی کالرداپلر و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید.

بارداری یکی از تجربه های شیرین زندگی برای هر خانم است, گاه ممکن است به تجربه ای تلخ و دردناک تبدیل شود و سایه درد و رنج آن، سال ها بر زندگی شخص سنگینی کند. اکثر ما در بین اطرافیان خود مادرانی را سراغ داریم که به دلیل اشتباهات سونوگرافی فرزند سالم خود را سقط کرده اند و برعکس، مادران دیگری را می شناسیم که فرزند معلول بدنیا آورده اند. چرا که پزشک اطلاعات دقیقی مبنی بر مشکل دار بودن جنین, از طریق سونوگرافی کسب نکرده است. همین امر موجب نگرانی مادران باردار درطول دوران بارداری می شود و از لذت این دوران می کاهد. اما امروزه با پیشرفت دنیای تکنولوژی دستگاه های تصویربرداری بسیار با کیفیتی وارد بازارهای جهانی شده است که احتمال وقوع هرگونه خطایی را به حداقل رسانده است.

سونوگرافی کالرداپلردر غرب تهران

مواردی که به تشخیص پزشک در هنگام بارداری باید از سونوگرافی کالرداپلر استفاده شود.

پزشک هنگام سونوگرافی عملکرد جفت را مورد بررسی قرارمی دهد تا دریابد آیا جفت مواد مورد نیاز و اکسیژن کافی به جنین می رساند یا نه و قسمت های مختلفی را مورد بررسی قرارمی دهد تا به اطلاعاتی که در مورد جنین و بارداری نیازدارد, برسد. این سونوگرافی با یک دستگاه دستی به نام مبدل انجام می شود. سونوگرافی کالر داپلر قابلیت اندازه گیری سرعت خون را دارد. با این سونوگرافی می توان به کاهش جریان خون و مسدود بودن مسیر خون در رگ های اصلی پی برد.سونوگرافی داپلر بارداری

دراین نوع سونوگرافی پروب داپلر داخل واژن قرار می گیردو به پزشک کمک می کند بارداری خارج از رحمی را تشخیص دهد.

اگر احتمال بروز اختلال پره اکلامپسی در مادر باردار بالا باشد, پزشک سونوگرافی کالرداپلر رحمی را پیشنهاد می کند.چرا که بروزپره اکلامپسی بر روی عملکرد جنین تاثیر گذار است.

جنین برای رشد, به اکسیژن و برخی مواد غذایی نیاز دارد, بنابراین دیواره شریان رحمی باید حالت کشسان پیدا کند تا خون مورد نیاز را به جفت برساند. اگرخون کافی به جفت نرسد جنین اکسیژن و مواد مورد نیاز خود را از طریق بند ناف دریافت نمی کند.

دستگاه سونوگرافی کالرداپلر

معمولا پزشک به مادران بارداری که رشد جنین شان کند باشد و یا دو قلوباردار هستند, سونوگرافی کالرداپلر شریان ناف را توصیه می کنند.این سونوگرافی ازطریق بند ناف و جفت, جریان خون جنین را موردبررسی قرارمی دهد. این روش هیچ گونه خطری برای مادر و جنین ندارد.

باانجام سونوگرافی کالرداپلر شریان ناف پزشک پی می برد آیا جنین مواد مورد نیازش را از جفت دریافت می کند یا نه. اگر نتیجه سونوگرافی کالرداپلر شریان ناف, اختلال یا مشکلی را نمایان سازد, پزشک سونوگرافی کالرداپلر دیگری را تجویز می کند تا جریان خون در مغز و آئورت را مورد بررسی قرار دهد و ممکن است چندین سونوگرافی کالرداپلر را تجویز کندتا از سلامتی جنین اطمینان حاصل نماید و بهترین زمان برای تولد را تشخیص دهد. اگر این سونوگرافی نشان دهد که جنین مواد غذایی و اکسیژن کافی را از جفت دریافت نمی کند, پزشک زایمان قبل از موعد را پیشنهاد خواهد کرد.

**انجام مکرر سونوگرافی کالرداپلر هیچ خطری برای نوزاد نخواهد داشت. مزایای سونوگرافی کالرداپلر که بطور مکرر انجام شود, از خطرات احتمالی آن بیشتر است.**

مادران باردار باید به پزشک خود اعتمادکنند و هیچ نوع نگرانی نسبت به انجام سونوگرافی هایی که برای اطمینان از سلامت مادر و جنین تجویز می کند نداشته باشند. ما به مادران باردار توصیه می کنیم برای اطمینان بیشتر به مرکز تصویربرداری جام جم در غرب تهران مراجعه کنند تا نگرانی هایی که در مورد خطرات انواع سونوگرافی های بارداری و عمومی دارند بطور کامل از بین برود و نتیجه ی سونوگرافی خود را در کمترین زمان ممکن و بادقت بسیار بالا در تشخیص, دریافت کنند.

نکته ی مهم وحائز اهمیت دیگری در مورد مرکز تصویربرداری غرب تهران (جام جم) این است که این مرکز فوق پیشرفته بصورت شبانه روزی و حتی در ایام تعطیل آماده ارائه کلیه خدمات تصویر برداری, برای آسودگی خیال بیماران عزیز, مخصوصا مادران بارداری که نیاز به انواع سونوگرافی های آنومالی, NT, کالرداپلر و اورژانسی دارند, می باشد.

سونوگرافی کالرداپلر کاربرد های تشخیصی فراوان دارد. از جمله مواردی که از سونوگرافی کالرداپلر استفاده می شود, می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد های سونوگرافی کالرداپلر

این دستگاه مورد تایید تمام پزشکان برای تشخیص تراکم استخوان می باشد. در حال حاضر بهترین دستگاه و تنها برند معتبر دنیا است که با دقت بسیار بالا علاوه بر سنجش تراکم استخوان, میزان ریسک بیماری های قلبی و چاقی را نیز تعیین می کند. این دستگاه که دقت بالایی دارد, تصاویر واضح و شفافی برای تشخیص دقیق بیماری ارائه می دهد و کمک بزرگی به جامعه پزشکی محسوب می شود.

درجامعه امروزی پوکی استخوان رو به پیشرفت است. در این میان زنان بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند. در بین زنان, مادرانی که فرزندان بسیار بدنیا آوردند و از شیر خود, کودکان شان را تغذیه کردند, بیشتر دچار پوکی استخوان می شوند. هنگام بارداری و زمان شیردهی نوزاد میزان قابل توجهی مواد مورد نیازش را از بدن مادر می گیرد. اگر در این دوران مادران, تغذیه خود را جدی نگیرند و کلیسم که ساختار اصلی استخوان را تشکیل می دهد, به میزان کافی دریافت نکنند مستعد مبتلا شدن به پوکی استخوان می باشند.

اگر در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنند و برای تشخیص ابتلا به پوکی استخوان به مراکز معتبر درمانی که مجهزبه دستگاه های پیشرفته است مراجعه کنند, براحتی می شود از درصد دقیق بیماری اطلاع یافت و پیشگیری و درمان را آغاز کرد.

چکاب های مهم برای خانم ها

دستگاه ماموگرافی دیجیتال هالوژیک که بهترین و معتبرترین برند ماموگرافی روز دنیا به شمارمی رود,
خدمت بزرگی به بیماران و جامعه پزشکی محسوب می شود. تکنولوژی بکار گرفته شده در این دستگاه سبب دقت بالا می شود و واضح ترین و دقیق ترین جواب را در اختیار پزشک قرار می دهد. در دستگاه ماموگرافی معمولی عکس گرفته شده از بیمار بر روی فیلم رادیولوژی ثبت و چاپ می شود, اما درماموگرافی دیجیتال تصویر بیمار بر روی کامپیوتر ثبت شده و با تکنولوژی دیجیتال دستگاه, بزرگنمایی صورت می گیرد.

مرکز تصویر برداری غرب تهران (جام جم) کلیه خدمات تصویربرداری پزشکی را با بکار گیری به روز ترین دستگاه های معتبر دنیا, به بیماران ارائه می دهد. تا بیماران عزیز دغدغه ای به جز تلاش برای بهبود نداشته باشند. استفاده از دستگاه های پیشرفته سبب می شود تا پزشک تشخیص درستی از بیماری داشته باشد و همین امر سبب جلوگیری از پرداخت هزینه های اضافی برای بیمار و مراجعه های مکرر برای انجام تصویربرداری می شود.

مرکز تصویربرداری جام جم جهت رفاه بیماران با کلیه بیمه ها ازجمله تامین اجتماعی, بیمه ایرانیان, بیمه آتیه سازان بیمه ملت, بیمه ایران و سایر بیمه ها قرارداد رسمی دارد. می توانید با هزینه ای مناسب از بهترین نوع خدمات این مرکز استفاده کنید. با جام جم از درصد دقیق تصویربرداری ها و آزمایشات خود آسوده خاطر باشید.

اسکن استخوان ستون فقرات و کل بدن (whole body) و اسکن کبد و طحال می باشد.
مرکز تصویربرداری جام جم در فضایی امن وآرام و با کادر پزشکی مجرب و به روزترین دستگاه های فوق پیشرفته, خدمات خود را با سرعت بالا و کیفیت عالی و هزینه های معقول به شهروندان عزیز تهرانی و سایر بیماران شهرستانی ارائه می دهد

مرکز تصویربرداری پزشکی جام جم شهریار در سال ۱۳۸۶ با هدف رشد و توسعه خدمات تصویربرداری پزشکی در محدوده غرب استان تهران شروع به کار کرد این مرکز در مسیر کیفیت و پیاده سازی الزامات و امکانات مدرن با استانداردهای جهانی و تخصصی تصویربرداری پزشکی و با بکارگیری نیروهای مجرب و کارآزموده که مجموعه‌ای منسجم کم‌نظیر و پاسخگو در تمام سطوح پزشکی تبدیل شد و گام به عرصه ی خدمت نهاد و به عنوان اولین و پیشرفته ترین مرکز ام آر آی در غرب استان تهران توانست خدمتی نوین در عرصه پزشکی به همشهریان شهریاری و حومه ارائه نماید.

تلفن : 9-02165279352
فکس : 02165279350
تلگرام : 09104999916

نشانی:شهریار ، خیابان انقلاب ، کوچه انبیا ، بن بست اصفیا (روبروی بلوار نواب)

 

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

خوش آمدید.به حساب کاربری خود وارد شوید.

بازگردانی رمز عبور

یک کلمه عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

موسسه سونوگرافی و رادیولوژی صدرا – سونوگرافی دکتر علیرضا رضوانی زاده

تداخلات دارویی مدروکسی پروژسترون – بخش سوم
سونوگرافی داپلر بارداری

تداخلات دارویی مدروکسی پروژسترون – بخش دوم

تداخلات دارویی مدروکسی پروژسترون – بخش اول

بعضی اوقات پزشکان راهی به کار می‌برند تا به نوعی از تکنولوژی در درمان بیماری استفاده کنند و با این کار درست بزنند وسط هدف. به‌کارگیری تکنولوژی به بدن فشا نمی‌آورد، نتایجی سریع دارد و عوارض جانبی در پی ندارد. این امر در مورد سونوگرافی داپلر هم صدق می‌کند. سونوگرافی فراصوتی داپلر به پزشکان کمک می‌کند تا بدون استفاده از اشعه‌ی ایکس یا هرگونه تزریق، بتوانند از آنچه درون بدن در حال روی دادن است سر در بیاورند.

این سونوگرافی به جای استفاده از اشعه، امواج صوتی را به تصویر تبدیل می‌کند. پزشکان معمولا از این روش برای بررسی مسائل مرتبط با جریان خون، نظیر لختگی درون رگ‌ها یا انسداد عروق استفاده می‌کنند.

سونوگرافی داپلر یکی از روش‌های اصلی برای تشخیص ترومبوز وریدی عمقی (DVT) است؛ نوعی بیماری که در آن، لخته‌های خون در دیواره‌ی سیاه‌رگ‌های عمقی و خصوصا در پاها شکل می‌گیرند. ترومبوز وریدی عمقی ممکن است منجر به بروز مشکلاتی جدی‌تر نظیر بروز لختگی خون در ریه‌ها شود. این بیماری می‌تواند منجر به مرگ گردد به همین دلیل در صورت مشاهده‌ی علائم بیماری، بررسی و تشخیص آن امری مهم و ضروری است.

در صورت مشاهده‌ی علائم و نشانه‌های DVT، نشانه‌هایی نظیر درد و ورم پا، پزشک از سونوگرافی داپلر استفاده می‌کند تا ببیند که درون بدن‌تان چه خبر است و مشکل از چه قرار است. تصاویر بدست آمده در این سونوگرافی مشخص می‌کنند که جریان خون کجا کند یا متوقف می‌شود و این می‌تواند به این معنی باشد که لختگی خون دارید.

سونوگرافی داپلر در موارد زیادی موفق و کارامد عمل میکند ولی در یافتن لخته‌های خون در رگ‌های باریک و کوچک لگن و پشت ساق پا خوب عمل نمی‌کند.

علاوه بر یافتن لخته‌های خون، این سونوگرافی در موارد زیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد:

• بررسی گردش خون در رگ ها، شریان‌ها و قلب

• جستجو جهت یافتن شریان‌های تنگ یا بسته شده

• مشاهده و بررسی جریان خون پس از فرایند درمان

• جستجو جهت یافتن برآمدگی و ورم در شریان‌ها؛ پدیده‌ای که به آن، اتساع عروق گفته می‌شود.

به‌ کارگیری این سونوگرافی روی شکم می‌تواند در تشخیص موارد زیر کارایی داشته باشد:

• شناسایی مشکلات مرتبط با جریان خون در کبد، کلیه‌ها، پانکراس و طحال

• اتساع عروقی در شاهرگ‌های شکم

همچنین در دوران بارداری می‌توان از این سونوگرافی برای بررسی جریان خون از مادر به جنین استفاده کرد.

عموما بهتر است که برای انجام این سونوگرافی لباسی گشاد به تن کنید، گرچه ممکن است پزشک از شما بخواهد که لباس‌تان را دربیاورید و روپوش مخصوص را بپوشید. همچنین بهتر است که زیورآلات و جواهرات خود را در منزل بگذارید زیرا در حین انجام فرایند از شما خواسته می‌شود تا تمام زیورآلاتی که در ناحیه‌ی مورد آزمایش بدن قرار دارند را دربیاورید.

اگر این سونوگرافی برای آزمایش DVT روی پاهای‌تان است نیاز نیست که کار دیگری انجام دهید. اما اگر سونوگرافی داپلر روی شکم‌تان انجام گیرد، پزشک از شما می‌خواهد که بین 6 تا 12 ساعت قبل از سونوگرافی چیزی نخورید و نیاشامید. در این بازه‌ی زمانی فقط می‌توانید برای مصرف داروهای‌تان مقدار بسیار کمی آب بنوشید.

آن دسته زنانی که قرار است سونوگرافی داپلر روی لگن‌شان انجام گیرد باید یک ساعت قبل از سونوگرافی، حدود یک لیتر آب بنوشند. برای اینکه سونوگرافی کارایی لازم را داشته باشد باید مثانه پر باشد.

معمولا به پشت، روی تخت دراز می‌کشید. پزشک یا مسئول سونوگرافی روی محلی که قرار است مورد آزمایش قرار بگیرد، ژل می‌مالد. این امر سبب می‌گردد تا امواج صوتی بهتر حرکت کنند و در نتیجه تصاویر واضح‌تری بدست بیاید.

سپس پزشک دستگاه کوچکی شبیه میکروفون یا عصا را روی پوست‌تان فشار می‌دهد. هنگامیکه پزشک دستگاه را روی پوست حرکت می دهد، اواج صوتی به درون بدن‌تان فرستاده می‌شوند. این امواج با سلول‌های خون، ارگان‌های داخلی و دیگر بخش‌های بدن برخورد می‌کنند، بازتاب می‌یابند و دوباره به دستگاه باز می‌گردند. در طول این فرایند، کمی فشار احساس می‌کنید؛ اگر بدن حساسی نداشته باشید، این فشار درد نخواهد داشت.

کامپیوتر این امواج صوتی را می‌گیرد و آن‌ها را به تصاویر متحرکی تبدیل می‌کند که می‌توانید به صورت زنده آن‌ها را روی صفحه‌ی نمایشگر ببینید. پس از انجام آزمایش، ژل را از روی بدن‌تان پاک می‌کنید و دیگر آزاد هستید که بروید. این سونوگرافی معمولا بین 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد.

نتیجه‌ی این سونوگرافی خیلی زود آماده می شود. گاهی اوقات مسئول سونوگرافی، پزشک نیست و فقط برای انجام سونوگرافی آموزش دیده است. حتی در این صورت هم، تصاویر بلافاصله آماده می‌شوند و می‌توان آن‌ها را سریعا به پزشک داد تا نتیجه را بررسی کند.

باز هم تاکید می‌شود که سونوگرافی داپلر، بی‌خطر و بدون درد است و در انجام آن از پرتوافشانی استفاده نمی‌شود.

پزشک معنای تصاویر بدست آمده را برای‌تان توضیح می‌دهد. اگر این سونوگرافی را به منظور تشخیص DVT انجام داده باشید، پزشک آنچه را که تصاویر در مورد جریان خون‌تان نشان می‌دهند را برای‌تان توضیح می‌دهد و شما را در مورد قدم بعدی و اقداماتی که باید انجام دهید، راهنمایی می‌کند.

چنانچه لختگی در خون‌تان مشاهده شود، ممکن است از شما خواسته شود تا طی چند روز متوالی، سونوگرافی‌های داپلر بیشتری انجام دهید تا مشخص شود که آیا لخته بزرگتر می‌شود یا نه و همچنین اینکه آیا لخته‌ی جدیدی تشکیل می‌گردد یا نه.

مترجم: ملوک دانشمند

رشد جنین ماه به ماه از زمان جنینی تا تولد

سونوگرافی برای بررسی وضعیت باروری

قطب جنینی و سونوگرافی اوایل بارداری

شرح تصاویر سونوگرافی جنین در بارداری

[…] تا از عملکرد طبیعی آن اطمینان حاصل کند. در صورت انجام سونوگرافی داپلر می توانید ضربان قلب کودک را نیز بشنوید. همچنین وضعیت […]

[…] ضربان قلب جنین­ها را در هفته چهاردهم بارداری با سونوگرافی داپلر بشنوند. میتوانید یکی از این دستگاه‌ها را برای استفاده […]سونوگرافی داپلر بارداری

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

موسسه سونوگرافی و رادیولوژی صدرا واقع در محدوده شرق تهران و تهرانپارس است.

سونوگرافی رشد جنین

فلکه دوم تهرانپارس، ابتدای خیابان فرجام شرقی، پلاک 25، ساختمان پزشکان اشراق، طبقه دوم، موسسه صدرا


تلفن تماس : 02177292245

تمامی حقوق این سایت به سونوگرافی صدرا تعلق دارد.

کپی برداری از مطالب سایت، پیگرد قانونی دارد.

طراحی سایت ،
سئو و
تولید محتوا توسط
سئو پارسی

فلکه دوم تهرانپارس، ابتدای خیابان فرجام شرقی، پلاک 25، ساختمان پزشکان اشراق، طبقه دوم

تداخلات دارویی مدروکسی پروژسترون – بخش سوم

تداخلات دارویی مدروکسی پروژسترون – بخش دوم

تداخلات دارویی مدروکسی پروژسترون – بخش اول

خوش آمدید.به حساب کاربری خود وارد شوید.

بازگردانی رمز عبور

یک کلمه عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

سونوگرافی رنگی یا سونوگرافی داپلر یکی از گزینه هایی است که دکتر زنان برای بررسی سلامت جنین و مادر و عملکرد صحیح جفت در دوران بارداری ،تجویز می کند .

حاملگی پرخطر یکی از مواردی است که سلامتی یا زندگی مادر یا جنین را تهدید می کند. این موارد نیاز به مراقبت های ویژه دارند. برخی از بارداری ها با پیشرفت خود و در ماه های آخر، در معرض خطر بالا قرار می گیرند در حالی که برخی از خانم ها به دلایل مختلف حتی قبل از بارداری در معرض خطر هستند.

به طور کلی ، زنان در دوران بارداری به دو اسکن اولتراسوند (سونوگرافی) اساسی نیاز دارند. اولین مورد در سه ماهه اول بارداری است که برای فهمیدن تعداد نوزادان ، بررسی ضربان قلب کودک ، تعیین رشد کودک و پیش بینی موعد زایمان است.

اسکن دوم در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود تا ناهنجاری های جسمی را بررسی کند و تأیید کند که کودک به طور عادی در حال رشد است. اگر پزشک در طول این اسکن ها ناهنجاری پیدا کند ، سونوگرافی داپلر برای بررسی بیشتر انجام می شود. از داپلرها معمولاً برای بررسی جریان خون جفت ، جریان خون بند ناف جنین و جریان خون در قلب و مغز استفاده می شود تا همه چیز طبیعی باشد.

در صورت مشاهده هرگونه محدودیت در جریان ، پزشکان می توانند تشخیص دهند که آیا این بیماری ناشی از رگ خونی محدود ، کم خونی داسی شکل یا حساسیت RH است.جریان خون محدود در جنین می تواند باعث کاهش وزن هنگام تولد ، اختلال در رشد ، کاهش اندازه و غیره شود. سونوگرافی داپلر بارداری

نوع خاصی از سونوگرافی داپلر به نام Transcranial Doppler برای ارزیابی خطر سکته در نوزادان مبتلا به کم خونی داسی شکل استفاده می شود.

هنگامی که مادر در حال حمل چند جنین است ، حاملگی یک ریسک بالا محسوب می شود و به طور مرتب با اسکن داپلر کنترل می شود. دلیل این امر این است که چنین حاملگی ها احتمال بروز عوارض مختلفی را دارند. برخی از آنها عبارتند از: TTTS (سندروم انتقال خون قل به قل) ، IUGR (محدودیت رشد داخل رحمی) ، گره بند ناف و غیره. این عوارض را می توان در اوایل با سونوگرافی رنگی تشخیص داد.

جفت، خون – مواد مغذی و اکسیژن را از بدن مادر تامین می کند. گردش خون سالم در جفت برای رشد طبیعی نوزاد ضروری است. در اسکن تشخیص ناهنجاری در سه ماهه دوم ، اگر مشکلاتی از قبیل رشد کند جنین مشاهده شود ، از اسکن داپلر برای تشخیص هرگونه بی نظمی در جریان خون جفت استفاده می شود.

از سونوی رنگی نیز در تشخیص جفت سرراهی استفاده می شود. اسکن می تواند وضعیت جفت را نشان دهد که می تواند تا انتهای بارداری تغییر کند.

سلامت مادر تأثیر عمیقی بر رشد جنین دارد. پزشکان از سونوگرافی رنگی برای تعیین میزان گردش خون در شریان های ناف و جفت استفاده می کنند. شرایطی وجود دارد که تحت آن جریان خون در شریانها محدود می شود مانند انقباض عروق به دلیل استعمال دخانیات ، داروهای خاص و سایر دلایل مرتبط با شیوه زندگی.

شریان های منقبض شده مقاومت بالایی در برابر جریان خون دارند و در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی نادرست به جنین منتقل می شود. شرایطی مانند فشار خون بالا و دیابت نیز می تواند تأثیر قابل توجهی در این مورد داشته باشد.

از داپلرها معمولاً برای تعیین جریان خون استفاده می شود. هنگامی که ناهنجاری ها در اسکن های قبلی تشخیص داده می شود ، پزشک به طور کلی جریان خون را در قسمت های مهم مادر و جنین بررسی می کند.

انواع مختلفی از اسکن داپلر وجود دارد که می تواند ویژگی های مختلفی از جمله جهت خون ، سرعت خون و مکان را تعیین کند. بسته به آنچه نیاز به ارزیابی دارد ، از سه نوع اسکن داپلر استفاده می شود:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

موبایل : 09204041123      –      09217925581

 سونوگرافی داپلر در بارداری روشی بی خطر برای ارزیابی خونرسانی به جنین می باشد. ضرورت سونوگرافی داپلر در بارداری توسط متخصص زنان تعیین می شود. در مقاله پیش رو به پاسخ این پرسش می پردازیم که سونوگرافی داپلر در بارداری چگونه انجام میشود؟

دروانا: 

سونوگرافی داپلر در بارداری جریان خون را از طریق بند ناف و سایر بخش های بدن جنین مانند مغز و قلب او اندازه گیری می کند. انجام سونوگرافی داپلر در بارداری نشان می دهد آیا جنین اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز را از طریق جفت دریافت می کند یا خیر. سونوگرافی داپلر در بارداری می تواند همزمان با اسکن های نرمال انجام شود، زیرا تجهیزات لازم برای هر دو روش مشابه می باشد. اغلب دستگاههای سونوگرافی قابلیت عملکرد داپلر را نیز دارار می باشند. و اما سونوگرفی داپلر در بارداری چگونه انجام میشود؟ در هر دو روش متخصص زنان مقداری ژل روی شکم قرار می دهد و سپس با استفاده از دستگاهی به نام مبدل آن را روی پوست حرکت می دهد. دستگاه مبدل امواج صوتی را از طریق بند ناف به بدن جنین همچنین سیستم گردش خون او می رساند. به این ترتیب تصاویری روی صفحه نمایش داده می شود که روند جریان خون را نشان می دهد. سونوگرافی داپلر در بارداری ایده مناسبی است که از عملکرد بدن جنین اطلاعاتی را در اختیار قرار می دهد. بسته به اطلاعاتی که از بارداری و جنین مورد نیاز می باشد نواحی مختلفی در طول انجام سونوگرافی داپلر در بارداری بررسی می شود. مدت زمان انجام سونوگرافی داپلر در بارداری حدود چند دقیقه است. پس از انجام سونوگرافی داپلر در بارداری، پزشک متخصص نتایج را فورا در اختیار قرار می دهد.

همانند سایر روش های سونوگرافی انجام سونوگرافی داپلر در بارداری خطری در پی ندارد. اگر سونوگرافی داپلر در بارداری توسط متخصص متبحر انجام شود در آن صورت تصویر واضحی از وضعیت سلامت جنین ایجاد می شود و در صورتی که به درستی به کار برده شود، انجام سونوگرافی داپلر در بارداری (سه ماهه دوم و سوم) خطری را برای جنین در پی نخواهد داشت.

اگر نیاز به مراقبت بیشتر در دوران بارداری وجود داشته باشد در آن صورت انجام سونوگرافی داپلر در بارداری ضرورت می یابد. موارد زیر از جمله شرایطی است که لزوم انجام سونوگرافی داپلر در بارداری را به دنبال دارد:سونوگرافی داپلر بارداری

یکی دیگر از دلایل انجام سونوگرافی داپلر در بارداری وزن کوچک جنین نسبت به هفته بارداری می باشد. به این ترتیب می توان بررسی کرد آیا جفت عملکرد نرمالی دارد و اکسیژن رسانی و غذارسانی را به نحو مناسبی انجام می دهد یا خیر. 

شریان های رحمی عروقی هستند که وظیفه خونرسانی به رحم را بر عهده دارند. اسکن داپلر شریان رحمی بررسی خواهد کرد آیا خون کافی به جفت می رسد یا خیر. جنین برای داشتن رشد مناسب به اکسیژن و مواد مغذی کافی نیاز دارد. بنابراین دیواره های شریان های رحمی باید کشسانی خوبی داشته باشند تا خونرسانی مناسبی انجام شود. در بارداری شریان های کوچک به طور طبیعی افزایش سایز می دهند تا خون کافی به جنین برسد و به این ترتیب مقاومت کاهش می یابد. اگر خون نتواند از طریق جفت به مقدار کافی در اختیار جنین قرار بگیرد جنین مواد مغذی و اکسیژن کافی دریافت نمی کند. اگر احتمال ابتلا به پره اکلامپسی وجود داشته باشد در آن صورت ممکن است نیاز به انجام اسکن داپلر شریان رحمی وجود داشته باشد. 

در مواردی که رشد جنین آهسته است یا جنین تحت تاثیر آنتی بادی های رزوس قرار گرفته باشد، یا این که بارداری دو قلو یا چند قلو باشد، در این شرایط نوع دیگری از سونوگرافی داپلر در بارداری انجام می شود. این نوع از سونوگرافی داپلر در بارداری سونوگرافی داپلر شریان ناف می باشد که طی آن از طریق بند ناف، جریان خون از بدن مادر به جفت بررسی می شود. این نوع سونوگرافی داپلر در بارداری روشی بی خطر و موثر است که نشان می دهد آیا جنین ترکیبات مورد نیاز را از جفت دریافت می کند یا خیر. اگر نتیجه این نوع سونوگرافی داپلر در بارداری مشکلی را نشان دهد در آن صورت متخصص زنان اسکن داپلر دیگری را برای بررسی جریان خون در مغز و آئورت جنین انجام خواهد داد. در این شرایط وضعیت سلامت جنین بررسی می شود و ممکن است بهترین زمان برای زایمان تعیین شود. تکرار سونوگرافی داپلر در بارداری برای جنین بی خطر می باشد. مزایای تکرار سونوگرافی داپلر در بارداری به منظور بررسی وضعیت سلامت جنین بر معایب احتمالی آن غالب می باشد. اگر نتایج سونوگرافی داپلر در بارداری نشان دهد جنین مواد مغذی کافی دریافت نمی کند در آن صورت باید هر چه سریع تر زایمان انجام شود.

کاردیوتوکوگرافی فرمی از داپلر می باشد که در آن تنها از صوت استفاده شده و تصویری ایجاد نمی شود. این نوع سونوگرافی داپلر در بارداری ضربان قلب جنین را بررسی می کند و نشان می دهد آیا ضربان قلب سرعت نرمالی دارد یا خیر. ضربان قلب سالم در مورد جنین از یک ضربه تا ضربه دیگر متفاوت می باشد و زمانی که به اطراف حرکت می کند ضربان قلب او افزایش می یابد. انجام این نوع از سونوگرافی داپلر در بارداری سالم ضرورتی ندارد. اگر شما احساس کنید که حرکت جنین در طول روز بی نظم می باشد این شرایط ممکن است طبیعی باشد در صورتی که حرکات جنین تدریجا آهسته شود، فورا باید با متخصص زنان خود تماس حاصل کنید.

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

سونوگرافی داپلر بارداری
سونوگرافی داپلر بارداری
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *