سیبک فرمان چیست

سیبک فرمان چیست
سیبک فرمان چیست

حرکت خودرو به وسیله عملکرد صحیح و منظم قطعات زیادی میسر می شود که در این میان سیستم تعلیق و سیستم فنربندی از اهمیت خاصی برخوردار هستند. فرمان پذیری یا هندلیبگ خودرو یکی از مهمترین شاخصه های هر خودرویی می باشد و در زمان انتخاب می تواند کمک فراوانی برای خرید خودروی مورد نظر انجام دهد.

سیبک فرمان چیست

این سیستم از اجزایی همانند سیبک، فنرها، کمک فنر ها و … تشکیل شده است که وظیفه اصلی آن اتصال بدنه و چرخ ها به یکدیگر و مدیریت ارتباط بین جاده و خودرو است. سیستم تعلیق خودرو در وظایف دیگری مانند هدایت خودرو، شتاب گرفتن آن و همچنین ترمز و توقف خودرو نقش مهمی را ایفا می کند.

به عنوان مثال کمک فنرها وظیفه دارند که نوسانات ایجاد شده در فنر خودرو را کنترل و در نهایت آنها را میرا کند. میزان حرکت فنر و ارتعاشات وارده به کمک فنر را می توان عامل اصلی افزایش یا کاهش عمر کمک فنرها دانست، یا دیفرانسیل قسمتی از وسائل انتقال نیروی محرکه هستند که سبب می‌شوند چرخ‌ها با سرعت‌های مختلف و با نیرویی مساوی بچرخند.

همچنین میله موجگیر بخشی از سیستم تعلیق خودرو است که به پایداری خودرو در پیچ های تند یا حرکت مارپیچی کمک می کند.  این میله معمولا یک میله فولادی است و در دو سر خود دارای بوش می باشد که معمولاً زیر قسمت جلوی خودرو وصل شده و چرخ های مقابل را به یکدیگر متصل می کند. همه این قطعات در کنار قطعات دیگر وظیفه فرمان پذیری خودرو و حرکت نرم و ایمن آن را در زمان رانندگی بر عهده دارند.

در خودرو قطعه ای به نام سیبک فرمان (به انگلیسی Ball Joint) وجود دارد که علاوه بر متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق، واسطه چرخیدن چرخ ها هم می شود. این قطعه کروی شکل، باعث چرخش چند محور مجزا، به صورت هم زمان می شود. البته سیبک در چند قسمت از خودرو به کار رفته است که قطعات شبیه به هم هستند اما هر کدام وظیفه خاص خود را دارند.

در این بین سیبک فرمان، از یک طرف به طبق های خودرو و از سوی دیگر به متعلقات چرخ متصل می شود. فرمان خودرو را به هر طرف بچرخانید، این قطعه هم چرخ ها را به همان طرف می چرخاند. سیبک ها همواره تحت فشار نیروهای کششی هستند و تلاش می کنند که از میزان اصطکاک به وجود آمده در بین قطعات بکاهند. به علاوه سیبک فرمان علاوه بر جهت دهی به چرخ های خودرو، تحمل بخشی از وزن خودرو را نیز بر عهده دارد.

این قطعه مانند سایر اتصالات مکانیکی می بایست گریس‌ کاری مناسبی داشته و به منظور جلوگیری از  اتلاف روانکارهای داخل قطعه و همچنین ممانعت از ورود گرد و خاک و ذرات دیگر به داخل آن از گردگیر مناسب استفاده شود.

در صورتی که سیبک فرمان خراب شود و حرکت مفصلی خود را به درستی انجام ندهد فرمان پذیری خودرو با اشکال مواجه می شود. سیبک نباید در راستای محور عمودی حرکتی داشته باشد؛ لقی مجاز این قطعه در راستای عمود آنقدر کم است که با دست حس نمی‌شود. پس خرابی و لقی آن موجب لرزش فرمان می‌ شود.

سیبک فرمان همانند دیگر قطعات سیستم تعلیق تحت فشار زیادی است و با توجه به اهمیت آن باید از سلامت آنها اطمینان یافت. ممکن است این قطعه در اثر ضربات شدید در تصادفات یا عبور از مسیرهای ناهموار دچار لهیدگی و حتی شکستگی شود. به علاوه این قطعه در معرض خوردگی و زنگ زدگی نیز قرار دارد و در اثر کارکرد به مدت طولانی و قرار گرفتن تحت فشار می تواند دچار سایش و لقی نیز شود.

هرزشدن مهره و یا خرابی رزوه پیچ سیبک، پارگی گردگیر و نفوذ گرد وغبار به داخل سیبک نیز از اتفاقاتی هستند که ممکن است برای این قطعه رخ دهد.

آسیب دیدگی سیبک فرمان به هر دلیلی از جمله دلایل مذکور می تواند علائمی همچون افزایش فرسودگی سایر قطعات سیستم فرمان، ساییده شدن لاستیک های جلوی خودرو یا به اصطلاح لاستیک سایی، کاهش فرمان پذیری خودرو، سفت شدن فرمان خودرو یا لقی و خلاصی بیش از حد آن و عدم بازگشت اتوماتیک فرمان خودرو به وضعیت مستقیم پس از عبور از پیچ را به همراه داشته باشد.

کشیده شدن فرمان به یک سمت، شنیده شدن صدا در هنگام عبور از دست انداز و لرزش فرمان در زمان حرکت یا پیچیدن خودرو از دیگر علائم خرابی سیبک فرمان است.

همانطور که در بالا خواندیم سیبک فرمان از اهمیت بالایی در پایداری، فرمان پذیری و امنیت خودرو دارد لذا توصیه مجله رنو ایران به شما این است تا در صورت برخورد با علائم خرابی احتمالی این قطعه، در اولین فرصت خودروی خود را به یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش رنو و یا شرکای تجاری آن در سراسر کشور انتقال دهید تا توسط متخصصین مورد بررسی قرار گیرد.

البته در صورتی که به این نمایندگی ها دسترسی ندارید تا حد امکان سعی کنید که قطعه مورد نیاز را از میان قطعات استاندارد و اصلی تهیه کنید. قطعات اصلی رنو دارای مشخصه هایی است که شناسایی آنها را از نمونه های تقلبی آسان می کند.

به منظور تشخیص بسته بندی اصلی از سایر بسته بندی ها می بایست به نکات زیر توجه کنید:

• عبارت “Group Renault” و “Groupe Renault” به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه ها درج شده است.
• عبارت “Genuine Parts” و “Pieces D’Origine” و”Piezas De Origen” (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه ها به چاپ رسیده است.

به جز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.

شاخصه دوم شناسایی قطعه اصلی و استاندارد رنو درج برچسب های امنیتی این شرکت بر روی بسته بندی قطعه است. این برچسب ها دارای کد پیگیری منحصر به فرد هستند که جهت شناسایی فروشنده قطعه و کشور سازنده مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه در ساخت این بر چسب ها از جوهر حساس به نور استفاده شده است که با تغییر زوایه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر می کند.

کلید واژه ها:
محصولات رنو قطعات یدکی اصلی شناسایی قطعات یدکی اصلی قطعات اصلی رنو سیبک فرمان رنو جلوبندی قطعه یدکی رنو

In an automobile, ball joints are spherical bearings that connect the control arms to the steering knuckles, and are used on virtually every automobile made.[1] They bionically resemble the ball-and-socket joints found in most tetrapod animals.[2]

A ball joint consists of a bearing stud and socket enclosed in a casing; all these parts are made of steel. The bearing stud is tapered and threaded, and fits into a tapered hole in the steering knuckle. A protective encasing prevents dirt from getting into the joint assembly. Usually, this is a rubber-like boot that allows movement and expansion of lubricant. Motion-control ball joints tend to be retained with an internal spring, which helps to prevent vibration problems in the linkage.

The “offset” ball joint provides means of movement in systems where thermal expansion and contraction, shock, seismic motion, and torsional motions, and forces are present.[3]

A ball joint is used for allowing free rotation in two planes at the same time while preventing translation in any direction,[1] including rotating in those planes. Combining two such joints with control arms enables motion in all three planes, allowing the front end of an automobile to be steered and a spring and shock (damper) suspension to make the ride comfortable.

A simple kingpin suspension requires that the upper and lower control arms (wishbones) have pivot axes that are parallel, and in strict geometric relationship to the kingpin, or the top and bottom trunnions, which connect the kingpin to the control arms, would be severely stressed and the bearings would suffer severe wear. In practice, many vehicles had elastomeric bearings in the horizontal pivots of the trunnions, which allowed some small amount of flexibility, however this was insufficient to allow much adjustment of caster to be made, and also introduced compliance where the suspension designer may not have desired it in his quest for optimum handling. Camber angle could generally be adjusted by moving both inner pivots of either the upper or lower control arm inwards or outwards by an exactly equal amount. But compliance of the control arm inner pivots, typically due to the use of elastomeric bearings, would again cause the trunnions to be stressed. The suspension designer’s freedom was limited, it was necessary to have some compliance where it might not be wanted, and very little where more would have been useful in absorbing the fore and aft impact loading from bumps.

سیبک فرمان چیست

The introduction of ball joints top and bottom allowed 3-axis articulation and so removed all the constraints on the control arm axes being exactly parallel, so caster could be freely adjusted, typically by asymmetric adjustment of the position of the control arm inner pivots, while camber was adjusted by the symmetric adjustment of these same pivots.

The arrangements for adjusting the toe angle are not changed by introducing ball joints in the suspension, although the steering linkage itself must use 4 or more pivots, also usually ball joints, and in almost every vehicle ever made, some of these have been adjustable by having a threaded end and locknut, to enable the toe to be set precisely.

This ability to fine-tune ball-jointed suspension allows manufacturers to make the automobile more stable and easier to steer, compared to the older kingpin style suspension. It may also be quieter and more comfortable, because lateral and fore and aft compliance in the suspension can be introduced in controlled amounts at the control arm inner pivots without compromising the integrity of the steering axis pivots, which are now ball joints instead of a king pin and trunnions. The smoother ride may also increase tire tread life, since the ball-joint suspension allows better control of suspension geometry and so can provide better tire-to-road contact.

On modern vehicles, [4] joints are the pivot between the wheels and the suspension of an automobile. They are today almost universally used in the front suspension, having replaced the kingpin/linkpin or kingpin/trunnion arrangement, but can also be found in the rear suspension of a few higher-performance autos.[5] Ball joints play a critical role in the safe operation of an automobile’s steering and suspension.

Many currently manufactured automobiles worldwide use MacPherson strut suspension, which utilises one ball joint per side, between the lower end of the strut and the control arm, with the necessary small amount of articulation at the top of the strut being usually provided by an elastomeric bearing, within which is a ball bearing to allow free rotation about the steering axis. So, there are commonly only two ball joints in the suspension, however there will be at least four (track rod ends and rack ends) in the steering linkage.

In non-MacPherson strut automobile suspension, the two ball joints are called the “upper ball joint” and “lower ball joint”. Lower ball joints are sometimes larger and may wear out faster, because the fore and aft loads, primarily due to braking, are higher at the bottom ball joint. (Torque reaction and drag add at the bottom joint, and partly cancel at the top joint.) Also, lateral cornering loads are higher at the bottom joint. Depending on the suspension design, the vertical load from the suspension spring may be handled entirely by the top ball joint, or entirely by the bottom ball joint. The damper load, (which is low in normal conditions, zero when stationary, but in peak bump or rebound rate may be almost as large as the spring load) is usually, but not always, taken on the same ball joint as the spring load. The anti-roll bar loading is often, but not always, taken on the bottom ball joint. It may be taken by the top ball joint, or directly from the steering knuckle by ball-jointed drop links.

If one of the ball joints does not carry spring load, it may be fitted with an internal anti-rattle spring to keep the ball preferentially in contact with one seat. This was the case in the BMC Mini of 1959 and its many derivatives, where the lower control arm carried no vertical loading, so the joint needed and anti-rattle spring, while the top joint, comprising identical parts, was always in compression due to spring (rubber cone) and damper loads, and so was not fitted with a spring.

Other vehicles of the 1960s era, including some Vauxhalls, had lower ball joints with considerable end float, because the joint was always in tension as the spring and damper loads were applied via the lower control arm and were always non-zero.

Another example is the Ford Focus, which uses MacPherson struts, and the anti-roll bar is connected directly to the strut, so the lower ball joint is only carrying fore and aft traction/braking and lateral cornering loads.

Unlike a kingpin, which requires an assembly in the center of the wheel in order to pivot, joints connect to the upper and lower end of the spindle (steering knuckle), to the control arms. This leaves the center section open to allow the use of front-wheel drive. Older kingpin designs can only be used in a rear-wheel-drive configuration.

Sealed ball joints do not require lubrication as they are “lubed for life”. Formerly most ball joints had grease fitting (sometimes called a grease zerk) and were designed for periodic addition of a lubricant, however almost all modern cars use sealed ball joints to minimise maintenance requirements. The lubricant was usually a very high-viscosity lubricant. It is commonly believed that standard ball joints will outlive sealed ones because eventually the seal will break, causing the joint to dry out and rust.[5] Additionally, the act of adding new lubricant pushes out old and dry lubricant, extending the life of the joint. This was supposed to be done at intervals of 1000 to 2000 miles on many vehicles, which is incompatible with the service interval on modern cars, often 12000 miles or more, and in any case was rarely attended to by owners, resulting in severe wear and possible ball joint failure, which can result in serious accidents. For this reason, almost all ball joints on modern European or Far Eastern cars are the sealed for life type. New technology especially applied to the internal bearing design has allowed ball joints to meet these longer service intervals. The special designs incorporate sintered metal bearings which replace OEM sealed polymer/plastic version and improved dust boot seals that work much better at retaining the grease.

A spherical rolling joint is a high-precision ball joint consisting of a spherical outer and inner race separated by ball bearings. The ball bearings are housed in a spherical retainer and roll along both the inner and outer surfaces. This design allows the joint to have very low friction while maintaining a large range of motion and backlash as low as 1 μm. SRJs are often used in parallel robotics applications like a Stewart platform, where high rigidity and low backlash are essential.[6][7]

Most SRJs are designed with an offset housing, allowing for higher compressive loads in a smaller space. Alternatively, the joint can be assembled backwards for higher tensile load capability but less range of motion.

An alternative to the SRJ is the universal joint, which consists of two revolute joints.[8] By using spherical rolling joints instead of universal, designers can reduce the number of joints to achieve the same result. Using a spherical joint as opposed to a universal joint also eliminates the problematic possibility of a kinematic singularity.[9] Plain spherical bearings can be used in place of SRJs at the cost of increased friction, but offer an opportunity to preload the joint further.

While there is no exact lifespan that can be put on sealed ball joints, they can fail as early as 80,000 miles (130,000 km) in modern vehicles, and much sooner in older vehicles.[citation needed] Signs of a failing ball joint may start with a sudden burst sound as a result of ball joint dismantling. Then it keeps on with clicking, popping or snapping sound when the wheel is turned and eventually turn into a squeaking sound at the end of a stop, when the gas pedal is used and/or also when hitting bumps. Another symptom could be ‘thud’ noises coming from front suspension when going over bumps. Dry ball joints have dramatically increased friction and can cause the steering to stick or be more difficult.

If a ball joint fails, the results can be dangerous as the wheel’s angle becomes unconstrained, causing loss of control. Because the tire will be at an unintended angle, the vehicle will come to an abrupt halt, damaging the tires. Also, during failure, debris can damage other parts of the vehicle.[5]

While in automotive parlance the term “ball joint” usually refers to the primary ball joint connections at the ends of the control arms, this type of joint is used in other parts as well, including tie rod ends. In these other applications, they are typically called tie rod ends or, when they are an inner tie rod end on a rack-and-pinion steering system, they are called inner socket assemblies. These joints are also used in a number of other non-automotive applications, from the joints of dolls to other mechanical linkages for a variety of devices, or any place where a degree of rotation in movement is desired.

سیبک فرمان قطعات کروی شکلی در سیستم فرمان و هدایت خودرو هستند که حرکت بین دو قطعه را بدون کم‌ترین اصطکاک فراهم می‌کنند. سیبک‌ها در معرض نیروهای کششی و فشاری قرار می‌گیرند وقتی سیبکی در بالای طبق پایینی و زیر محور چرخ قرار می‌گیرد تحت تأثیر نیروی کششی است زیرا محور چرخ متمایل به بالا و طبق متمایل به پایین است و در نتیجه سیبک کشیده می‌شود وقتی سیبکی در زیر طبق بالایی و روی محور چرخ قرار گیرد تحت تأثیر نیروی فشاری است زیرا محور چرخ به وسیله چرخ متمایل به بالا و طبق نیز با کشش فنر متمایل به پایین می‌شود در نتیجه سیبک کشیده می‌شود.
یکی از دلایل لرزش فرمان، می‌تواند خرابی سیبک فرمان باشد.[۱]

سیبک فرمان جهت ایجاد حرکت از جمله حرکت دورانی در دو محور متفاوت به صورت همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کارگیری این قطعه به همراه بازوهای کنترل امکان ایجاد حرکت در هر سه محور مختصاتی را فراهم می‌کند که نتیجتاً هدایت و فرمان دهی به قسمت جلوی خودرو و سیستم تعلیق برای خنثی سازی حرکت‌های ناخواسته (مثلاً بر اثر ورود به یک دست انداز) را ممکن می‌نماید.[۲]

به سادگی و در هر مکان و هر زمان خودرو خود را دیاگ بزنید و خطاهای آن را بر طرف کنید.

اکسچنج 98 سیستم تمام خودکار خرید و فروش پول های الکترونیک ازرهای دیجیتال با پشتیبانی 24 ساعته و خدمات رسالی سریع
خرید و فروش کلیه پول های الکترونیک زیر

به صورت کاملا اتوماتیک و پرداخت آنی

سیبک ها قطعاتی از خودرو هستند که نقش بسیار مهمی را در حرکت خودرو ایفا می کنند. سیبک ها معمولا در سیستم فرمان و سیستم تعلیق خودرو کاربرد دارند و وظیفه شان به طور کلی، فراهم سازی امکان حرکت دورانی و چرخشی در هنگام نیاز است. وظیفه سیبک فرمان، انتقال فرمان چرخش به چرخ ها و وظیفه سیبک سیستم تعلیق، فراهم آوردن امکان حرکت نرم خودرو در هنگام عبور از سطوح ناهموار است. با ما در ادامه همراه باشید تا ضمن معرفی دقیق تر این قطعه، علائم خرابی سیبک را نیز بررسی کنیم و وظیفه این قطعه مهم در خودرو را شرح دهیم.

سیبک یک قطعه کروی فلزی است که به آن یک بازو متصل شده است، این قطعه کروی در درون یک محفظه فولادی که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده حرکت دورانی می‌کند. این حرکت دورانی باعث می شود تا قطعه ای که در قسمت بازوی سیبک متصل شده است، توانایی حرکت به طرفین و بالا و پایین را به طور همزمان داشته باشد. بنابراین این قطعات نقش مهمی را در فرمان پذیری خودرو و همچنین در سیستم تعلیق خودرو بازی می کنند.

سیبک فرمان چیست

هنگامی که شما فرمان خودرو را به یک جهت می چرخانید، سیبک فرمان این حرکت را به چرخ ها منتقل می کند و از طرفی حرکت در جهت بالا و پایین، سبب می شود تا در هنگام حرکت خودرو در دست اندازها و سطوح ناهموار، چرخ ها از انعطاف پذیری مورد نیاز بهره مند شوند. به همین علت است که وجود هر گونه اشکال در این قطعه به طور مستقیم در سیستم تعلیق و فرمان خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

محل قرار گیری سیبک در خودرو

این قطعه در خودرو نقش مهمی را ایفا می کند و با این که معمولا در معرض آسیب های مختلفی قرار می گیرد اما به سادگی خراب نمی شود. با این حال ممکن است بنا به دلایل مختلفی، این قطعه از خودرو نیز دچار مشکلات مختلفی شود. در ادامه تعدادی از علائم خرابی سیبک خودرو ذکر شده است که با مشاهده هر کدام از این نشانه ها، باید سلامت این قطعه را بررسی کنید.

معمولا عبور از دست اندازها با سرعت بالا، چرخاندن فرمان با قدرت زیاد، بروز تصادفات، پوسیدگی و زنگ زدگی، هرز شدگی و لقی، از جمله عواملی هستند که باعث خرابی این قطعه می شوند و موجب می شوند تا راننده مجبور به تعویض این قطعه شود. شکستن سیبک باعث هرزگردی فرمان و عدم فرمان پذیری خودرو خواهد شد و در نتیجه هنگامی که این قطعه از سیستم فرمان دچار مشکل عمده شود، رانندگی با خودرو امکان پذیر نخواهد بود. در نتیجه پیشنهاد می شود که قبل از این که این ناحیه از خودرو دچار مشکل عمده شود، در صورت مشاهده علائم بالا، به فکر تعمیر آن باشید.


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای کنترل فرزندان و دانلود برنامه هک کردن تلگرام می توانید از سامانه مراقبت از خانواده استفاده کنید.

اگر قصد خرید پرفکت مانی سریع و خودکار و فروش آن را دارید، می توانید ازخدمات وب سایت پی98 استفاده کنید.

برای خرید وبمانی اتوماتیک می توانید از خدمات بخش وبمانی پی98 استفاده کنید.

تمامی حقوق نزد
اسمارت کار
محفوظ می باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،سیبک ها قطعاتی از خودرو هستند که نقش بسیار مهمی را در حرکت خودرو ایفا می کنند. سیبک ها معمولا در سیستم فرمان و سیستم تعلیق خودرو کاربرد دارند و وظیفه شان به طور کلی، فراهم سازی امکان حرکت دورانی و چرخشی در هنگام نیاز است. وظیفه سیبک فرمان، انتقال فرمان چرخش به چرخ ها و وظیفه سیبک سیستم تعلیق، فراهم آوردن امکان حرکت نرم خودرو در هنگام عبور از سطوح ناهموار است. با ما در ادامه همراه باشید تا ضمن معرفی دقیق تر این قطعه، علائم خرابی سیبک را نیز بررسی کنیم و وظیفه این قطعه مهم در خودرو را شرح دهیم.

سیبک یکی از مهم ترین قطعات سیستم فرمان خودرو است که علاوه بر متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق، واسطه چرخیدن چرخ ها هم می شود. این قطعه کروی شکل، باعث چرخش چند محور مجزا به صورت هم زمان می شود. قطعه سیبک در چند قسمت از خودرو به کار رفته است. این قطعات شبیه به هم، وظیفه خاص خود را دارند. این مقاله به طور ویژه به سیبک فرمان می پردازد. سیبک فرمان، بازوهایی دارد که به کمک آن ها، چرخش اتصالات خود را کنترل می کند.

سیبک فرمان چه وظیفه ای دارد؟

هر سیبک فرمان، از یک طرف به طبق ها و از طرف دیگر به متعلقات چرخ متصل می شود. فرمان خودرو را به هر طرف بچرخانید، این قطعه هم چرخ ها را به همان طرف می چرخاند. سیبک ها همواره تحت فشار نیروهای کششی هستند و تلاش می کنند که از میزان اصطکاک به وجود آمده در بین قطعات بکاهند.

سیبک فرمان علاوه بر جهت دهی به چرخ های خودرو، تحمل بخشی از وزن خودرو را نیز بر عهده دارد.

سیبک فرمان چیست

اگر یکی از موارد زیر و سایر نشانه های خرابی سیبک فرمان را در خودروی خود مشاهده کردید، آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل از کجاست.

قطعات سیستم فرمان دچار فرسودگی می شوند.

تایرهای جلو، سایش غیر طبیعی دارند.

فرمان پذیری خودرو خوب نیست و از مسیر منحرف می شود.

فرمان خودرو به شکل غیر طبیعی، به ویژه هنگام دور زدن می لرزد و به یک سمت می کشد.

فرمان، اصطلاحاً خلاصی دارد.

سگ دست ها به صدا می افتند.

از جمله عوامل مهم بروز مشکل در سیبک فرمان می توان به پارگی گردگیر سیبک، زنگ زدگی، خوردگی و هرز شدن مهره و رزوه پیچ سیبک اشاره کرد.

در گذشته بیشتر از سیبک های گریس دار استفاده می شد. سیبک های گریس دار با هر بار تعویض روغن باید گریس کاری می شدند. در حال حاضر، تولید و به کارگیری این قطعات در خودرو، بهینه شده و نیاز به مراقبت خاصی ندارند، اما به این معنی نیست که به طور کامل از رسیدگی به سیبک فرمان غافل شویم. در بیشتر موارد، بدون روغن کار کردن سیبک فرمان و مرغوب نبودن جنس سیبک باعث خرابی آن می شود. عامل دیگری که منجر به خرابی سیبک فرمان می شود، پاره شدن گردگیرهاست.

گردگیر سیبک در مجاورت آب و هواست، بنابراین عواملی مانند باران باعث پوسیدگی و پارگی آن می شود. نحوه رانندگی شما هم در بیشتر شدن عمر گردگیر مؤثر است. عبور سریع و با شدت از دست اندازها و نیز تصادف های سنگین باعث پارگی گردگیر می شود. برای دیرتر خراب شدن سیبک فرمان از گردگیرهای مناسب استفاده کنید. بوش های داخلی سیبک نیز ممکن است به مرور زمان و بر اثر کارکرد طولانی آسیب ببینند.

نکته: گاهی اوقات مشکلات مربوط به سیبک با گریس کاری برطرف می شود.

هر وقت حس کردید فرمان پذیری خودرو کم شده و از مسیر منحرف می شود، به سراغ تایرها بروید. سایش بیش از حد تایرها مهر تأییدی بر عملکرد نادرست سیبک فرمان است. اگر مواردی را که در قسمت قبل گفته شد، مشاهده کردید، برای تعویض این قطعه اقدام کنید. علت استفاده نکردن از کلمه تعمیر برای سیبک این است که این قطعه به صورت پرسی ساخته می شود و تعمیر شدنی نیست.

هزینه تعمیرات سیستم جلوبندی پراید نسبت به سایر خودروها کمتر است، اما شما می توانید با رعایت نکاتی که در بالا ذکر شد، همین هزینه کم را هم به صفر برسانید. علائم خرابی سیبک پراید همان مواردی است که در بالا ذکر کردیم. خود سیبک پراید نیز جزو قطعات گران قیمت نیست. انتخاب یک سیبک پراید کار سختی نیست، چرا که تمامی مدل های پراید از یک نوع سیبک فرمان استفاده می کنند.

ذات خودرو با دو حرکت رفت و برگشتی و دورانی عجین بوده و انرژی تولیدی در موتور به واسطه سایر تجهیزات و سیستم‌های خودرو تبدیل به انرژی دورانی می‌شود. از مهم‌ترین تجهیزاتی که در فراهم نمودن حرکت دورانی در خودرو نقش بسزایی دارند، سیبک‌ها هستند.

کلیک کن و عضو کانال تلگرام همراه مکانیک شو تا فیلم‌های جذاب خودرو مورد نظرت رو ببینی

سیبک‌ها در سیستم فرمان و سیستم تعلیق خودرو، حضور داشته و نقشی بسیار حیاتی در این سیستم‌ها ایفا می‌نمایند. در ادامه با مجله همراه مکانیک همراه شوید تا در مقاله ” سیبک خودرو چیست و علائم خرابی آن کدامند؟ ” به بررسی این بخش مهم در خودرو بپردازیم.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید

تعویض پلاک خودرو

سیبک فرمان چیست

راهنمای خرید دست دوم

استعلام خلافی خودرو

در اولین بخش از مقاله سیبک خودرو چیست و علائم خرابی آن کدامند؟ به بررسی دلیل تهیه مقاله، یعنی سیبک می‌پردازیم. سیبک مشابه یک گوی فلزی بوده که یک بازو به آن متصل شده است. این گوی فلزی درون محفظه‌ای فولادی قرار داشته که اطراف آن نیز با لاستیک پوشانده شده است.

با کلیک روی این دکمه و نصب اپلیکیشن همراه مکانیک دیگه همیشه از قیمت خودروت آگاهی و کسی نمیتونه ازت کلاهبرداری کنه.

پرواضح است که حرکت دورانی در  داخل این محفظه انجام می‌گیرد. در واقع، حرکت رفت و برگشتی قطعه‌ای که در قسمت بالایی بازوی سیبک قرار دارد؛ منجر به حرکت دورانی سیبک می‌گردد. سیبک چرخ‌ها را به سیستم تعلیق متصل نموده و چرخیدن چرخ‌ها را ممکن می‌سازد.

سیبک فرمان از یک طرف به طبق‎ها و از سمت دیگر به چرخ متصل می‌گردد. زمانیکه راننده فرمان را می‌چرخاند، حرکت فرمان از طریق سیبک به چرخ‌ها منتقل شده و چرخ‌ها نیز در همان جهت حرکت خواهند نمود.

کلیک کن تا بدون اتلاف وقت و پاسخ گویی به تلفن ماشینت رو بصورت سفارشی بفروشی

علاوه بر این، سیبک‌ها به حرکت نرم خودرو نیز کمک می‌کنند بدین صورت که حرکت بالا و پایین سیبک در دست‌اندازها و جاده‌های ناهموار، تا حدودی ارتعاشات را گرفته و مانع از حضور آن‌ها در کابین می‌شود.

در این بخش از مقاله سیبک خودرو چیست و علائم خرابی آن کدامند؟ با ما همراه شوید تا به علائم خرابی سیبک خودرو بپردازیم.

با یه کلیک میتونی هر نوع ماشینی رو چه صفر کیلومتر چه صد هزار کیلومتر از بزرگترین نمایشگاه خودرو آنلاین در کشور کارشناسی شده و با شرایط ویژه بخری!!!

سیبک‌ها را باید از حیاتی‌ترین قطعات خودرو دانست که خرابی‌ آن‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی را در پی داشته باشد. این خرابی‌ها عمدتا با علائمی همراه است که در ادامه بدان‌ها اشاره شده است.

تنها با یک کلیک میتونی تا 30 دقیقه بعد خودروت رو با طرح فروش فوری همراه مکانیک به پول نقد تبدیل کنی

در صورت مشاهده هر یک از موارد فوق، به یک مکانیک یا کارشناس باتجربه مراجعه نمایید تا از آسیب‌های احتمالی آتی جلوگیری نمایید.

صرف اطلاع از علائم خرابی یک قطعه یا سیستم در خودرو، ارزش افزوده خاصی برای راننده یا مالک خودرو ایجاد نمی‌کند بلکه باید دلایل این امر نیز مشخص و مرتفع شوند. مهم‌ترین دلایل خرابی سیبک‌ها عبارتند از:

در صورت خرابی سیبک، شما خود نیز قادر به تعویض آن خواهید بود که در مقالات آتی به این موضوع خواهیم پرداخت.

مطالعه مقالات مرتبط زیر را از دست ندهید

با اپلیکیشن همراه مکانیک از تغییرات قیمت خودرو باخبر شوید

[…] سیبک خودرو چیست و علائم خرابی آن کدامند؟ […]

admin_ajax_url = ‘https://www.hamrah-mechanic.com/mag/wp-admin/admin-ajax.php’;var tag_names = ‘[“u0633u06ccu0628u06a9″,”u0633u06ccu0628u06a9 u062eu0648u062fu0631u0648”]’;

jQuery(document).ready( function () {
mmhrec_get_from_api();
} );

در جوابکو می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربه‌تون رو به اشتراک بگذارید!

سیبک فرمان قطعه‌ای است از جعبه فرمان و زمانی که شما فرمان را می‌چرخانید، سیبک فرمان این حرکت را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. سیبک فرمان متشکل است از یک گوی فلزی دسته‌دار که درون یک محفظه کروی از جنس فولاد قرار گرفته است. بین گوی فلزی و محفظه فولادی نیز بوش‌های لاستیکی قرار گرفته است تا از اصطکاک و سایش جلوگیری شود. سیبک بعنوان محور چرخشی، چرخ‌ها را به شکلی به سیستم تعلیق متصل می‌کند که قابلیت چرخش در زمان پیچاندن فرمان و همزمان با بالا و پایین رفتن چرخ‌ها در دست‌اندازها وجود داشته باشد. این سیستم دقیقا همانند مکانیسمی است که در محل اتصال پای انسان به لگن وجود دارد.سیبک‌ها می‌توانند مقداری از وزن خودرو را نیز تحمل نمایند. سیبک فرمان معمولا از یک طرف به طَبَق و از طرف دیگر به متعلقات چرخ متصل می‌شوند. سیبک‌ها اغلب فقط در محور جلوی خودرو هستند و به سر هر طَبَق دیده می‌شوند. سیبک‌هایی نیز در اتصالات میل فرمان قرار گرفته‌اند که از سیبک‌های سیستم تعلیق کوچکتر هستند ولی اغلب با سیبک‌های سیستم تعلیق اشتباه گرفته می‌شوند. سیبک‌ها اکثرا به نگهداری نیازی ندارند اما در برخی خودروهای قدیمی از سیبک‌های گریس خور استفاده شده که باید همزمان با تعویض روغن یا حداکثر هر 6 ماه یکبار گریس کاری شوند.

سیبک‌ها به خوبی حرکت بین دو قطعه را بدون کم‌ترین اصطکاک فراهم می‌کنند در عین حال در معرض نیروهای کششی و فشاری قرار می‌گیرند. وقتی سیبکی در بالای طَبَق پایینی و زیر محور چرخ قرار می‌گیرد، تحت تاثیر نیروی کششی است زیرا محور چرخ متمایل به بالا و طَبَق متمایل به پایین است و در نتیجه سیبک کشیده می‌شود. همچنین وقتی سیبک در زیر طَبَق بالایی و روی محور چرخ قرار گیرد تحت تاثیر نیروی فشاری است زیرا محور چرخ به وسیله چرخ متمایل به بالا و طَبَق نیز با کشش فنر متمایل به پایین می‌شود در نتیجه سیبک کشیده می‌شود.

سیستم فرمان خودرو و قطعاتی که تشکیل دهنده آن هستند جزء قسمت‌های مهم سیستم ایمنی خودرو هستند. از آنجایی که وظیفه سیبک در سیستم فرمان، ایجاد امکان گردش چرخ‌ها است، در صورت عملکرد ناقص و خرابی این قطعه، فرمان‌پذیری خودرو، سایش غیر معقول تایرها، انحراف خودرو از مسیر مستقیم و… به وجود خواهد آمد. این قطعه مانند سایر اتصالات مکانیکی در صورت لزوم باید به صورت درست گریس‌کاری شود و به منظور جلوگیری از اتلاف روانکارهای داخل قطعه، از گردگیر مناسب استفاده گردد. علائمی در خودرو که نشان خرابی سیبک فرمان می‌باشد:

در صورتی که یکی از مشکلات زیر را در سیبک خودروی خود مشاهده کردید بهتر است که هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض سیبک‌های فرمان و تنظیم مجدد زوایای فرمان اقدام کنید:

سیبک فرمان چیست

عسل رجایی‌منفرد و 4 نفر دیگر پسندیدند

سیبک فرمان از جمله قطعاتی است که خرابی آن برای سیستم جلوبندی خودرو، به منزله آفت است. اگر می خواهید عوامل خرابی سیبک را بشناسید و از بروز آن جلوگیری کنید، با توربومگ همراه باشید. همه نکاتی که باید درباره سیبک فرمان بدانید، در این مقاله ذکر شده است.

 

سیبک یکی از مهم ترین قطعات سیستم فرمان خودرو است که علاوه بر متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق، واسطه چرخیدن چرخ ها هم می شود. این قطعه کروی شکل، باعث چرخش چند محور مجزا به صورت هم زمان می شود. قطعه سیبک در چند قسمت از خودرو به کار رفته است. این قطعات شبیه به هم، وظیفه خاص خود را دارند. این مقاله به طور ویژه به سیبک فرمان می پردازد. سیبک فرمان، بازوهایی دارد که به کمک آن ها، چرخش اتصالات خود را کنترل می کند.

شکل زیر مربوط به سیبک پراید است. همان طور که در عکس می بینید، سیبک فرمان از یک گوی فلزی دسته دار، بوش های لاستیکی و محفظه ای فولادی تشکیل شده است.

سیبک فرمان چیست

 

خرید انواع لوازم یدکی پراید از توربویدک !

هر سیبک فرمان، از یک طرف به طبق ها و از طرف دیگر به متعلقات چرخ متصل می شود. فرمان خودرو را به هر طرف بچرخانید، این قطعه هم چرخ ها را به همان طرف می چرخاند. سیبک ها همواره تحت فشار نیروهای کششی هستند و تلاش می کنند که از میزان اصطکاک به وجود آمده در بین قطعات بکاهند.

سیبک فرمان علاوه بر جهت دهی به چرخ های خودرو، تحمل بخشی از وزن خودرو را نیز بر عهده دارد.

 

اگر یکی از موارد زیر و سایر نشانه های خرابی سیبک فرمان را در خودروی خود مشاهده کردید، آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل از کجاست.

قطعات سیستم فرمان دچار فرسودگی می شوند.

تایرهای جلو، سایش غیر طبیعی دارند.

فرمان پذیری خودرو خوب نیست و از مسیر منحرف می شود.

فرمان خودرو به شکل غیر طبیعی، به ویژه هنگام دور زدن می لرزد و به یک سمت می کشد.

فرمان، اصطلاحاً خلاصی دارد.

سگ دست ها به صدا می افتند.

 

از جمله عوامل مهم بروز مشکل در سیبک فرمان می توان به پارگی گردگیر سیبک، زنگ زدگی، خوردگی و هرز شدن مهره و رزوه پیچ سیبک اشاره کرد.

در گذشته بیشتر از سیبک های گریس دار استفاده می شد. سیبک های گریس دار با هر بار تعویض روغن باید گریس کاری می شدند. در حال حاضر، تولید و به کارگیری این قطعات در خودرو، بهینه شده و نیاز به مراقبت خاصی ندارند، اما به این معنی نیست که به طور کامل از رسیدگی به سیبک فرمان غافل شویم. در بیشتر موارد، بدون روغن کار کردن سیبک فرمان و مرغوب نبودن جنس سیبک باعث خرابی آن می شود. عامل دیگری که منجر به خرابی سیبک فرمان می شود، پاره شدن گردگیرهاست.

 

خرید سیبک فرمان پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از توربویدک!

گردگیر سیبک در مجاورت آب و هواست، بنابراین عواملی مانند باران باعث پوسیدگی و پارگی آن می شود. نحوه رانندگی شما هم در بیشتر شدن عمر گردگیر مؤثر است. عبور سریع و با شدت از دست اندازها و نیز تصادف های سنگین باعث پارگی گردگیر می شود. برای دیرتر خراب شدن سیبک فرمان از گردگیرهای مناسب استفاده کنید. بوش های داخلی سیبک نیز ممکن است به مرور زمان و بر اثر کارکرد طولانی آسیب ببینند.

نکته: گاهی اوقات مشکلات مربوط به سیبک با گریس کاری برطرف می شود.

 

هر وقت حس کردید فرمان پذیری خودرو کم شده و از مسیر منحرف می شود، به سراغ تایرها بروید. سایش بیش از حد تایرها مهر تأییدی بر عملکرد نادرست سیبک فرمان است. اگر مواردی را که در قسمت قبل گفته شد، مشاهده کردید، برای تعویض این قطعه اقدام کنید. علت استفاده نکردن از کلمه تعمیر برای سیبک این است که این قطعه به صورت پرسی ساخته می شود و تعمیر شدنی نیست.

 

هزینه تعمیرات سیستم جلوبندی پراید نسبت به سایر خودروها کمتر است، اما شما می توانید با رعایت نکاتی که در بالا ذکر شد، همین هزینه کم را هم به صفر برسانید. علائم خرابی سیبک پراید همان مواردی است که در بالا ذکر کردیم. خود سیبک پراید نیز جزو قطعات گران قیمت نیست. انتخاب یک سیبک پراید کار سختی نیست، چرا که تمامی مدل های پراید از یک نوع سیبک فرمان استفاده می کنند.

برای خرید سیبک فرمان پراید ۱۱۱ کلیک کنید ! 

 

اگر خودروی شما پراید است، برای ما از مشکلات به وجود آمده برای سیبک آن بنویسید. تعویض این قطعه چقدر وقت طول کشید و چقدر هزینه دربر داشت؟ توربومگ از تجربه های شما در جهت بهبود مقالات بهره می برد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

سیبک فرمان چیست

سلام – من چند روز پیش ، تو کارواش اومدم سرو ته کنم سیبکم زد بیرون ، ی چرخم کلا ی سمت دیگه بود مجبور شدم با دست چرخو بچرخونم و حرکت کنم ، ماشینم خیلی ارتفاع داره ، جلوبندی ساز گفته مشکل از میزون فرمون بوده ، ی طرف پیچش خیلی باز بوده ی طرف بسته ، ولی ۱ سالی میشد که میزون فرمون زده بودم ، تا این که یادم اومد روز قبلش ، ماشین خاموش بود فرمون تکون دادم صدا میومد ، رفتم دوباره میزون فرمون زدم امروز ، همه چیشو اوکی کرد ، خواستم این مطلبو بزارم تا شاید نیاز یکی بشه ، سیبک فرمون از هرچیزی تو ماشین مهم تره ، اگه یک درصد تو سدعت بالا حتی ۷۰ تا ۸۰ تا در بیاد یا ببره ، اگه چپ نکنید تهش اینه تو درو دیوارید ، خیلی گرون نیست مواظبش باشید

تنظیم فرمون پراید به هم میخوره با اینکه تنظیم مجدد میشه بمحض گردش به چپ یا راست دوباره تنظیم فرمون به هم میخوره علت چیه

باسلام بهتره جعبه فرمان مورد باز بینی قرار بگیره بست های نگهدارنده به بدنه خودرو شاید پوسیده گی پایه های جعبه فرمان مورد دیگر خرابی خوده جعبه فرمان .امکان خرابی سیبکها

فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودرو توربویدک در آستانه شروع به کار وبسایت خود با ارائه خدمات فروش آنلاین لوازم یدکی خودرو تلاش کرده است با پشتوانه سال ها تجربه در بازار قطعات یدکی خودرو، مجموعه ای از بهترین ها را برای شما فراهم نماید. «ضمانت اصالت کالا»، «سرعت در ارسال کالا» و «پشتیبانی متعهدانه» از اصول اساسی فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودرو توربویدک هستند که به آن ها پایبند خواهد بود. توربویدک سفارشات بیشتر از پانصد هزارتومان را بصورت رایگان برای مشتریان ارسال خواهد کرد. مجله اینترنتی توربومگ با کمک علاقمندان و نویسندگان مجرب در حوزه خودرو و لوازم یدکی می کوشد اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران خود قرار دهد. با استفاده از بخش تماس با ما پذیرای هرگونه پیشنهاد، نظر، انتقاد از سوی کاربران عزیز هستیم. کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کاوش تدبیر یدک (فروشگاه آنلاین توربویدک) می‌باشد.

ایران – تهران – میدان هروی، خیابان شهید کاظم موسوی (گلستان پنجم)، پلاک ۱۲۸

info@turboyadak.com

پاسخگویی از ساعت ۹ تا ۱۹

تمامی حقوق برای این وبسایت محفوظ است

در خودرو قطعه ای به نام سیبک فرمان (به انگلیسی Ball Joint) وجود دارد که علاوه بر متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق، واسطه چرخیدن چرخ ها هم می شود. این قطعه کروی شکل، باعث چرخش چند محور مجزا، به صورت هم زمان می شود. سیبک فرمان، از یک طرف به طبق های خودرو و از سوی دیگر به متعلقات چرخ متصل می شود. فرمان خودرو را به هر طرف بچرخانید، این قطعه هم چرخ ها را به همان طرف می چرخاند. سیبک ها همواره تحت فشار نیروهای کششی هستند و تلاش می کنند که از میزان اصطکاک به وجود آمده در بین قطعات بکاهند.

سیبک فرمان علاوه بر جهت دهی به چرخ های خودرو، تحمل بخشی از وزن خودرو را نیز بر عهده دارد. همان طور که ملاحظه می کنید این قطعه یعنی سیبک فرمان نقش بسیار مهمی را در خودرو بازی می کند گرچه ممکن است چندان به چشم نیاید. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا ضمن معرفی این قطعه به معرفی علائم خرابی و دلایل آسیب دیدن آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

سیبک ها قطعاتی از خودرو هستند که نقش بسیار مهمی را در حرکت خودرو ایفا می کنند. سیبک ها معمولا در سیستم فرمان و سیستم تعلیق خودرو کاربرد دارند و وظیفه شان به طور کلی، فراهم سازی امکان حرکت دورانی و چرخشی در هنگام نیاز است. وظیفه سیبک فرمان، انتقال فرمان چرخش به چرخ ها و وظیفه سیبک سیستم تعلیق، فراهم آوردن امکان حرکت نرم خودرو در هنگام عبور از سطوح ناهموار است. با ما در ادامه همراه باشید تا ضمن معرفی دقیق تر این قطعه، علائم خرابی سیبک را نیز بررسی کنیم و وظیفه این قطعه مهم در خودرو را شرح دهیم.

سیبک یک قطعه کروی فلزی است که به آن یک بازو متصل شده است، این قطعه کروی در درون یک محفظه فولادی که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده حرکت دورانی می‌کند. این حرکت دورانی باعث می شود تا قطعه ای که در قسمت بازوی سیبک متصل شده است، توانایی حرکت به طرفین و بالا و پایین را به طور همزمان داشته باشد. بنابراین این قطعات نقش مهمی را در فرمان پذیری خودرو و همچنین در سیستم تعلیق خودرو بازی می کنند.

سیبک فرمان چیست

هنگامی که شما فرمان خودرو را به یک جهت می چرخانید، سیبک فرمان این حرکت را به چرخ ها منتقل می کند و از طرفی حرکت در جهت بالا و پایین، سبب می شود تا در هنگام حرکت خودرو در دست اندازها و سطوح ناهموار، چرخ ها از انعطاف پذیری مورد نیاز بهره مند شوند. به همین علت است که وجود هر گونه اشکال در این قطعه به طور مستقیم در سیستم تعلیق و فرمان خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

 

 

سیبک فرمان همانند دیگر قطعات سیستم تعلیق تحت فشار زیادی است و با توجه به اهمیت آن باید از سلامت آنها اطمینان یافت. ممکن است این قطعه در اثر ضربات شدید در تصادفات یا عبور از مسیرهای ناهموار دچار لهیدگی و حتی شکستگی شود. به علاوه این قطعه در معرض خوردگی و زنگ زدگی نیز قرار دارد و در اثر کارکرد به مدت طولانی و قرار گرفتن تحت فشار می تواند دچار سایش و لقی نیز شود.

هرزشدن مهره و یا خرابی رزوه پیچ سیبک، پارگی گردگیر و نفوذ گرد و غبار به داخل سیبک نیز از اتفاقاتی هستند که ممکن است برای این قطعه رخ دهد.

آسیب دیدگی سیبک فرمان به هر دلیلی از جمله دلایل مذکور می تواند علائمی همچون افزایش فرسودگی سایر قطعات سیستم فرمان، ساییده شدن لاستیک های جلوی خودرو یا به اصطلاح لاستیک سایی ، کاهش فرمان پذیری خودرو، سفت شدن فرمان خودرو یا لقی و خلاصی بیش از حد آن و عدم بازگشت اتوماتیک فرمان خودرو به وضعیت مستقیم پس از عبور از پیچ را به همراه داشته باشد.

کشیده شدن فرمان به یک سمت، شنیده شدن صدا در هنگام عبور از دست انداز و لرزش فرمان در زمان حرکت یا پیچیدن خودرو از دیگر علائم خرابی سیبک فرمان است.

از جمله عوامل مهم بروز مشکل در سیبک فرمان می توان به پارگی گردگیر سیبک، زنگ زدگی، خوردگی و هرز شدن مهره و رزوه پیچ سیبک اشاره کرد.

در گذشته بیشتر از سیبک های گریس دار استفاده می شد. سیبک های گریس دار با هر بار تعویض روغن باید گریس کاری می شدند. در حال حاضر، تولید و به کارگیری این قطعات در خودرو، بهینه شده و نیاز به مراقبت خاصی ندارند، اما به این معنی نیست که به طور کامل از رسیدگی به سیبک فرمان غافل شویم.

در بیشتر موارد، بدون روغن کار کردن سیبک فرمان و مرغوب نبودن جنس سیبک باعث خرابی آن می شود. عامل دیگری که منجر به خرابی سیبک فرمان می شود، پاره شدن گردگیرهاست.

دانلود فرمون از گوگل پلی

دانلود فرمون از کافه بازار

دانلود فرمون از آی اپس

دانلود فرمون از سیبچه

سوالات متداول

تماس با ما

تالار گفتمان فرمون

قیمت خودرو

© کپی رایتفرمون

یکی از قطعات مهم در سیستم جلوبندی خودرو است که کروی شکل است و وظیفه آن کم کردن اصطکاک بین دو قطعه است و در معرض دو نیرو کشش و فشار قرار می گیرد و یکی از علایم خرابی آن می تواند لرزش در فرمان باشد.

سیبک بعنوان محور چرخشی ، چرخها را به نحوی به سیستم تعلیق متصل می نماید که قابلیت چرخش در زمان پیچاندن فرمان ، همزمان با بالا و پایین رفتن چرخها در دست اندازها وجود داشته باشد ، دقیقا بمانند آنچه در محل اتصال پای انسان به لگن وجود دارد.

سیبکها که قابلیت ساپورت مقداری از وزن خودرو را نیز دارا هستند ، معمولا از یکسو به طَبَق و از سوی دیگر به متعلقات چرخ متصل می شوند.

سیبکها معمولا فقط در محور جلو ، و به سر هر طَبَق دیده می شوند ، البته سیبک هایی هم در اتصالات میل فرمان وجود دارد که کوچکتر از سیبکهای سیستم تعلیق هستند و غالبا توسط عوام با سیبک های سیستم تعلیق اشتباه گرفته می شوند.

اکثر سیبکها نیاز به نگهداری ندارند ، اما در برخی خودروهای قدیمی از سیبکهای گریس خور استفاده شده که باید همزمان با تعویض روغن یا حداکثر هر ۶ ماه یکبار گریس کاری شوند.

سیبک فرمان چیست

 

 

امیدوارم با این مقاله کوتاه با مفهموم سیبک در اتومبیل آشنا شده باشید .

مجتمع فنی دارالفنون به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین مجتمع های فنی کشور با بیش از هزار فارغ التحصیل از سراسر کشور، پیشروی مهارت هایی است که همواره تلاش می کند توازن منطقی بین نیازهای بازار کار و توانایی فنی متقاضیان جهت ورود به بازار کار را ایجاد نماید و با کادر مجرب …
[ بیشتر بخوانید ]

مجموعه‌ جلوبندی‌ شامل‌ سیبک‌ها، چپقی‌ها،اتصالات‌ چندگانه‌، میله‌ تعادل‌، طبق‌ و… بسته‌ به‌ نحوه‌ رانندگی‌ و ناهمواری‌ مسیر حداکثر هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر نیازبه‌ بازدید و سرویس‌ دارند.

هر دو هفته‌ یکبار فشار باد تایرها را مطابق‌ دستورات‌ سازنده‌ خودرو، تنظیم‌ نمایید که‌ این‌ عمل‌ باید هنگامی‌ که‌لاستیک‌ها سرد هستند و در شروع‌ حرکت‌ صورت‌ گیرد.
بین‌ هر ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد رینگها ولاستیک‌ها را مجددا بالانس‌ کرده‌ و آنها را بصورت‌ ضربدری‌با…

سیبک فرمان ۲۰۶ ،سیبک طبق ۲۰۶ ،قیمت چپقی فرمان رانا ،تعویض سیبک پژو ۲۰۷ ،قیمت سیبک ۲۰۶ ،تعویض گردگیر چپقی فرمان ۲۰۶ ،سیبک طبق پراید

علائم خرابی سیبک فرمان

افزایش فرسودگی سایر قطعات سیستم فرمان.
سایش بیش از حد تایرهای جلو.
افت کیفیت فرمان پذیری خودرو (اصطلاحاً سفت شدن فرمان و یا لقی بیش از حد فرمان و انحراف خودرو).
عدم بازگشت اتوماتیک فرمان خودرو به وضعیت مستقیم پس از عبور از پیچ.
کشیدن فرمان
خلاصی بیش از حد فرمان
لقی و صدی تقه از سگ دس…

سیستم تعلیق جلو – میل موج گیر

سیستم تعلیق جلو
سیستم تعلیق جلو چهار وظیفه دارد.

نگهداری وزن قسمت جلوی خودرو
جذب ضربه های دست انداز و جلوگیری از انتقال این ضربه ها به سرنشینان و بار .
 تأمین کنترل فرمان و میزانی چرخ
تأمین کنترل فرمان در حین ترمز گیری شدید .

درسیستم تعلیق جلو از هر چهار نوع فنر – شمش، لول ، موج گیر و بادی – استفاده میشود.
در شکل یک سیستم تعلیق جلو و فرمان متداول نشان داده شده است . برای فرمان گیری ، هر توپی چرخ جلو …

خرابی سیبک فرمان خودرو, سیبک خودرو, سیبک فرمان خودرو, قطعات خودرو

سیستم فرمان خودرو و قطعات تشکیل دهنده آن، جزو مهم ترین سیستم های ایمنی خودرو هستند. وظیفه سیبک در سیستم فرمان، ایجاد امکان گردش چرخ ها است.

سیبک فرمان
علائم خرابی سیبک فرمان

سیبک فرمان

سیستم فرمان خودرو و قطعات تشکیل دهنده آن، جزو مهمترین سیستم های ایمنی خودرو هستند. وظیفه سیبک در سیستم فرمان، ایجاد امکان گردش چرخ ها است. در صورت عملکرد ناقص و خرابی این قطعه، فرمان پذیر…

شرکت JTEKT Corp فرمان‌ خودروهای آینده تغییر شکل می‌دهد؟

بزرگترین تولیدکننده فرمان‌های دنیا در حال کار و توسعه فرمان‌های جدید برای خودروسازان بزرگ جهان است که از سال ۲۰۲۰ روی خودروهای خودران ارائه خواهند شد و قصد دارد برخی نمونه‌های تولیدی را از سال ۲۰۱۸ وارد بازار کند.
دنیا به شکل عجیب و با سرعت بالا در حال تغییر است و دنیای اتومبیل هیبریدی‌ها، الکتریکی‌ها و پدیده در حال ظهور خودران‌ها را در الویت خود قرار داده است. خودران‌ها همه ا…

سیبک فرمان چیست

۱۵ دلیل لرزش و کشیدن فرمان خودرو شما!
علت گیج زدن فرمان خودرو چیست؟

در نهایت به خاطر داشته باشید هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین تخصص و تجربه یک تعمیرکار شود. پس بهتر است در نهایت به آنچه که تعمیرکارتان می‌گوید اعتماد کنید.

پایگاه اطلاع‌رسانی خودروسازی: هر چند در این مطلب بیشتر از خودروی پراید یاد شده بود اما با توجه به آنکه به طور کلی میان سیستم‌های جلوبندی خودروها تفاوت چندانی وجود ندارد، اصول کلی اشاره شده در این بخش را می‌توان برای خودروهای دیگر ن…

سگ دست وشغال دست چیست؟ کدام قسمت خودرو را سگ دست وشغال دست می گویند؟

سگ دست وشغال دست در واقع همان توپی چرخ که از بالا به سمت کمک وصل میشه واز سمت سیبک به جعبه فرمان وصل میشه

سگ دست در واقع لولاییه برای چرخیدن چرخ روی محور فرمون که محورش هم یا سیبکه یا تو ماشینای قدیمی با اکسل غیر مستقل ( مثل کامیون ها و یا شاسی بلند ها ) رو میل سگدست میچرخه
وظیفه ی نگهداری چرخ هم به عهده ی اونه

دیسکهای ترمز و فرمون و اتصالات چرخها و توپی چرخ به سگدست بست…

سیستم تعلیق ومتعلقات سیستم تعلیق

دانستنی‌ها درباره سیستم تعلیق اتومبیل

بخش اول:
در کاتالوگ‌ها یا دفترچه راهنمای خودروها، در قسمت نوع سیستم تعلیق با نام‌هایی چون: سیستم تعلیق مستقل، مک فرسون، پیچشی، Multilink و … مواجه می‌شویم، اما متاسفانه اطلاعات عامه مردم، درباره سیستم تعلیق و انواع و اجزای آن در حد بسیار اندکی می‌باشد؛ در حدی که حتی برخی افراد نمی‌دانند سیستم تعلیق یا Suspension به کدام قسمت یا قسمت‌هایی از خودرو اطلاق می‌شود…

سیبک فرمان چیست
سیبک فرمان چیست
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *