شمش طلا چیست؟

شمش طلا چیست؟
شمش طلا چیست؟

فهرست مطالب

شمش طلا یا نقش اول بسیاری از فیلم‌های پلیسی و اَکشِن! چرا که حتما شما هم مثل ما در مورد سرقت شمش‌های طلا یا پیدا کردن شمش‌های طلا هم فیلم زیاد دیده‌اید و هم داستان و ماجراجویی‌هایی در این مورد شنیده‌اید. بسیاری از آدم ربایی‌ها و دزدی‌ها و جنگ‌ها بر سر همین شمش‌های طلاست!  چرا شمش‌های طلا تا این حد ذهن آدم‌ها را در گیر کرده است؟! شاید به این دلیل است که شمش‌های طلا در ذهن ما نمایانگر حجم زیادی از طلای خام یا طلای خالص است.

شمش طلا (به انگلیسی gold bar و gold ingot معروف هست)، همان طلای خامیست که حداقل عیار آن ۹۹۵ و حداکثر آن ۹۹۹.۹۹ می‌باشد. نکته‌ای که در شمش خیلی مهم است و از اهمّیت بالایی برخوردار است، عیار آن می‌باشد. هرچه عیار آن بیش و بیشتر شود، ارزش آن دو چندان می‌شود. عیار شمش برای اینکه بیشتر شود، به دستگاه‌ و تکنولوژی پیشرفته‌تری نیاز هست. این دستگاه‌ و تکنولوژی انحصاراً در اختیار شرکت‌های معتبر دنیا قرار دارد و آن را در اختیار دیگر کشورها قرار نمی‌دهند. در کشور ما، شرکت‌های خاص و معتبری تحت نظر بانک مرکزی و اتحادیه طلا و وجود دارند که می‌توانند شمش‌هایی با خلوص ۹۹۵ تولید کنند.

درست است که دیگر امروزه کسی به سفرهای طولانی برای یافتن طلا نمی‌رود اما فقط کافیست سری به بازار طلا بزنید کسانی که هنوز به دنبال طلا هستند و می‌خواهند حاصل دسترنج ماه‌ها یا سال‌های خود را تبدیل به شمش‌های طلا کنند. در بازار تهران، خریداران شمش طلا سوالات زیادی از ما می‌پرسند مانند: شمش‌‌های طلا معمولاً چند گرمی هستند؟ فرق بین شمش با آبشده طلا چیست؟ شمش طلا بخریم یا سکه؟ اسپرد شمش دیگر چیست؟ چرا شمش‌های سوئیسی اینقدر معروف هستند؟ از کجا شمش طلا بخریم؟ و هزاران سوالات دیگر. اگر می‌خواهید جواب این سوالات را بدانید با ما همراه باشید.

شمش طلا چیست؟

وزن شمش‌ها از استانداردهای مشخصی تبعیت می‌کنند. هر شرکتی با توجه به بازاری که در اختیار دارد، رنج مشخصی را تولید می‌کند و به بازار عرضه می‌کند. برای مثال برای صادرات شمش طلا به کشورهای دیگر از شمش‌های حدوداً ۱۲ کیلیوگرمی استفاده می‌کنند. وزن شمش طلا کاملا بستگی به کارایی افراد دارد. کسی که می‌خواهد هدیه بدهد شمش های یک گرمی را انتخاب می‌کند. کسی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند و پول خود را طلا کند، شمش‌های یک کیلویی می‌خرد. در ادامه انواع سایز شمش‌های موجود در کارخانه‌های مختلف را در جدولی قرار می‌دهیم:

در ایران شمش‌های ۱۲ کیلوگرمی زیر نظر بانک مرکزی وارد می‌شود، بانک مرکزی نیمی از این شمش‌ها صرف ضرب سکه می‌کند و مقداری از آن‌ها را برای ساخت مصنوعات طلا در اختیار سازندگان طلا و جواهر می‌گذارد. علاوه بر بانک مرکزی بانک‏‌های خصوصی دیگر نیز مجوز واردات شمش‌های طلا با وزن کمتر را برای سرمایه‌گذاری نیز دارند.

بزرگترین شمش طلا در جهان متعلق به موزه تُی گُلد Toi Gold است که در سال ۲۰۰۵ از آن رونمایی کردند این شمش طلا ۲۵۰ کیلو گرم وزن دارد و ابعاد آن در حدود ۴۵.۵ سانتی‌متر و ۲۲.۵ سانتی‌متر است همچنین ارتفاع این شمش طلا غول پیکر به ۱۷ سانتی‌متر نیز می‌رسد که قابل مقایسه با دیگر شمش‌های طلای ساخته شده در جهان نیست.

همانطور که گفته شد شمش‌های طلا توسط کارخانه‌های مختلف ساخته می‌شوند که معروفترین آن‌ها شمش‌های سوئیسی، اماراتی، استرالیایی و انگلیسی هستند. که البته در بازار طلا شمش‌های سوئیسی معروف‌ترند و این صرفاً فقط به خاطر بازاریابی و تبلیغات این کارخانه است و هیچ مزیت دیگری نسبت به سایر کارخانه‌ها و برندها ندارند، چه بسا کشورهایی در این میان هستند که به شمش‌های با عیار ۹۹۹۹۹/۹۹۹ دسترسی پیدا کرده‌اند اما باز هم شمش‌های سوئیسی چون بین مردم شناخته شده‌تر هستند هنوز طرفداران بسیاری در بازارهای خرید و فروش شمش دارند. به همین خاطر شمش‌های سوئیسی از قیمیت بالاتری برخوردارند. این نوع شمش را می‌توانید در سبزه میدان، پاساژ اردیبهشت و خرداد بازار بزرگ تهران خریداری کنید. برندهای معروف شمش به همراه توضیحات آن را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

 

همچنین علاوه بر شمش‌های طلای خارجی و وارداتی، شمش‌های ساخته شده توسط کارخانه‌ها و کارگاه‌های ایرانی نیز هستند که نقاشی‌های مختلف و زیبایی روی آن حک شده‌اند و بسیار مناسب هدیه دادن یا جمع‎آوری کلکسیون هستند چراکه با گذشت زمان نیز بر ارزش آن‌ها افزوده و نفیستر می‌شوند. به اینگونه شمش‌ها که به‌عنوان یادبود استفاده می‌شود، مدالیون گفته می‌شود. پارسیس گُلد و ایران شمش و خانه سکه ایران سه تا از کارخانه‌های سازنده شمش‌های طلا در ایران هستند که در قسمت خرید و فروش شمش بیشتر درباره‌ی آن صحبت می‌کنیم.

 

معمولا روی تمام شمش‌های طلای شرکتی، علائمی باید درج شود. برای آن‌که از ساخت شمش‌های تقلبی جلوگیری شود هرکارخانه‌ی سازنده ملزم است از قالب‌هایی استفاده کند که علاوه بر عیار شمش طلا نام شرکت و کارخانه‌اش را حک کنند. که وقتی طلای ذوب شده را درون آن‌ها می‌ریزند که اسم شرکت سازنده روی شمش نمایان باشد تا در هنگام وجود هرگونه مشکل بتوان پیگیری‌های لازم را انجام داد. در ادامه، علائم دیگر روی شمش طلا را توضیح می‌دهیم.

عیار: همانطور که گفتیم عیار شمش‌های طلا ، باید روی آن‌ توسط کارخانه حک شود که معمولا این عیار معادل ۹۹۹ است.
وزن: وزن هر شمش باید به صورت دقیق روی شمش طلا حک شده باشد، به طوری که اگر آن را روی ترازوهای حساس مخصوص طلافروشان وزن کنیم باید وزنی که ترازو نشان می‌دهد با وزن حک شده روی شمش یکی باشد.
کد شناسایی یا Assay office bar: هر شمش طلا یا به طور کلی همه مصنوعات طلا باید یک کد شناسایی داشته باشد. این کد را آزمایشگاه‌های عیار سنجی ( ری گیری ) زیر نظر اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر هر کشور، برای شمش‌ها و مصنوعات طلا تعیین می‌کنند، در این راستا فقط باید حواستان را جمع کنید تا از کدهای باطله روی شمش‌ها استفاده نشده باشد. واژه Assay office bar معنی شمش انگ شده و واژه Assay master معنی عیارشناس را می‌دهد.
آرم و نام کارخانه سازنده: روی هر محصول با کیفیت و اصلی که تولید می‌شود آرم و نام کارخانه‌‎ی آن نمایان است. شمش‌های طلا نیز از این قاعده مستثنی نیستند و روی آن‌ها آرم و نام کارخانه آن حک می‌شود تا کار سواستفادگران و متقلبان دشوارتر شود.

غالبا شمش‌های طلا ۲۴ عیار می‌باشد و بسیار نرم هستند آنطور که به راحتی جای انگشت شما روی آن می‌ماند. به دلیل همین نرمی طلا، در واقعیت طلا با عیار ۲۴ و خلوص ۱۰۰۰ وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد به صورت پلمپ یا وکیوم است و بیشتر برای هدیه دادن کاربرد دارد. به همین خاطر است روی شمش‌های طلا با وزن‌های مختلف عدد ۹۹۹ را مشاهده می‌کنید.

نکته‌ی مهم دیگری که وجود دارد این است، بسیاری از افراد انس طلا را با شمش طلا به اشتباه می‌گیرند؛ انس طلا بیشتر یک قرارداد بین معامله‌گران طلا می‌باشد و قیمت طلا را تعیین می‌کند. مثلا وقتی در اخبار می‌نویسند که قیمت طلای جهانی افزایش یافت، به این معنی هست که قیمت یک انس طلا نسبت به قبل افزایش داشته است. در کشورهای مختلف عیار طلایی که استفاده می‌کنند بسیار متفاوت است، عیار کشورهای عربِ اطراف خلیج فارس معمولاً ۲۱ ، هند ۲۲، اروپایی و آمریکایی حدود ۱۴ و در ایران ۱۸ می‌باشد. قیمت طلا ۱۸ عیار از روی قیمت مثقال طلا محاسبه می‌شود همچنین قیمت طلا، با عیارهای مختلف با همین فرمول‌ها به‌دست می‌آید. که البته در مقاله‌های قبلی به طور کامل درمورد آن صحبت کردیم. بهتر است در این مطلب بیش از این از شمش طلا دور نشویم.

برای آنکه مفهوم این اصطلاح را به راحتی متوجه شوید مجبور هستیم برخی از مطالب بالا را دوباره یادآوری کنیم. همانطور که گفتیم تاکنون طلای ۱۰۰ درصد خالص در صنعت یافت نشده است. طلای ناب عناصر مولکولی دیگری را نیز برای مستحکم نگاه داشتن ساختار خود، هرچند ناچیز پذیرفته است؛ این عناصر ناچیز هستند و نمی‌توان آن‌ها را از بین برد. طلاهای موجود در ذخایر بانک‌ها، همگی دارای درصدی خلوصی نزدیک به صد در صد هستند. که این یعنی ۹۹/۹۹۹۹ در صد آن‌ها از طلا و حدود چند ده هزارم آن عناصر دیگر است. در نتیجه منظور از اصطلاح چهار نُه همان طلا با در صد خلوص ۹۹/۹۹۹۹ است، یعنی بعد از ممیز باید ۴ تا ۹ باشد. اگر بگوییم فلان برند کانادایی، شمشی برابر ۶ تا ۹ تولید می‌کند، یعنی عیار آن شمش معادل ۹۹/۹۹۹۹۹۹ می‌باشد. به این نکته هم توجه کنید که هر چقدر هم عیار طلا بالاتر باشد، رنگ آن زردتر با هاله‌ای از رنگ نارنجی است.

 

اگر قصد خرید شمش طلا را دارید حتما به مغازه‌دارهای زیر نظر اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر بروید و هرگز از مغازه‌دارهای استیجاری بی نام نشان خرید نکنید، گول قیمت ارزان و کارمزد و مالیات کم این فروشنده‌ها را نخورید به دردسرهایی که امکان دارد به آن دچار شوید نمی‌ارزد. کمی بیشتر پول می‌دهید در عوض خیالتان از بابت شمشی که خریدید راحت است و مطمئن هستید پول خود را جای درستی سرمایه گذاری کرده‌اید.

همچنین در برخی از سایت‌های اینترنتی معتبر هم خرید شمش‌های طلا با هر وزن و گرمی آسان و به صرفه است فقط قبل از آنکه دست به خرید بزنید، پیشنهاد می‌کنیم کمی حوصله به خرج دهید و از معتبر بودن آن سایت اطمینان حاصل کنید هرگونه سوال و ابهامی داشتید حتما با آن‌ها تماس بگیرید حتی بهتر است اگر فرصت کافی دارید به صورت حضوری به آنجا بروید و فراموش نکنید که قیمت آن شمش طلایی که قصد دارید بخرید را از چندین جا بپرسید. در اینجا چند سایت زیر که خرید و فروش شمش‌های طلا را انجام می‌دهند را معرفی می‌کنیم.

فروشگاه خانه سکه ایران که دارای استاندار T99 در ایران می‌باشد. به‌نشانی https://www.shemshetala.com/
شرکت ناب فلز اطلس به نشانی  http://nabfelezatlas.ir/
شرکت پارسیس گُلد به نشانی https://www.parsisgold.com/Default.aspx
فروشگاه ایران شمش به نشانی https://iranshemsh.com/

علاوه بر این برای خرید شمش طلا می‌توانید به بازار بزرگ تهران و پاساژ خرداد بروید در آنجا نیز مغازه‌هایی سر شناس و زیر نظر اتحادیه وجود دارند که می‌توانند در خرید و فروش شمش‌های طلا به شما کمک کنند و همچنین می‌توانید با پرس و جو کردن از مغازه‌های مختلف قیمت گرفتن، بهترین قیمت برای خرید یا فروش شمش را پیدا کنید. فقط نکته‌ی مهمی را دوباره یادآوری می‌کنم از افرادی که مغازه ندارند شمش نخرید چرا که عیار سنجی و تشخیص شمش‌های اصل کار هر کسی نیست و اگر در این کار وارد نیستید هرگز این ریسک را نکنید. [در بروزرسانی بعدی این مقاله، اسم طلافروشی‌هایی که شمش می‌فروشند و معتبر هستند را لیست می‌کنیم.]

تا به حال فکر کردید که هنگامی که زیورآلات و طلاجات کهنه و شکسته یا طلاهای دست دوم خود را وقتی می‌فروشید چه می‌شوند؟ بله؛ درست است آن‌ها به کوره‌های ذوب طلا برده می‌شوند و پس از ذوب در قالب‌های مختلفی ریخته می‌شوند و به صورت طلای آب شده در می‌آیند.

چون زیورآلات و طلاجات ما ۱۸ عیار و با درصد خلوص ۷۵۰ هستند در نتیجه، عیار طلای آبشده هم در حدود ۷۵۰ است. البته ممکن هست دو یا سه پله کمتر باشد. یعنی خلوص طلای ذوب شده برابر ۷۴۸ یا ۷۴۷ باشد. برای اینکه طلای ذوب شده را به عیار ۷۵۰ تبدیل کنند، سکه ضرب شده بانک مرکزی را به طلای ذوب شده اضافه می‌کنند. عیار سکه ۹۰۰ می‌باشد و این باعث می‌شود که عیار طلای ذوب شده را بالا بیاورد. بنابراین عیار طلای آبشده، برابر ۷۵۰ می‌باشد. توجه کنید: شمش طلا به خاطر اینکه در لحظه در دسترس نیست و همچنین قیمت آن نسبت به سکه گران هست و البته عیار آن نسبت به سکه ۱۰۰ پله بالاتر هست، توجیه عقلانی ندارد که از شمش به جای سکه برای بالا بردن عیار آبشده استفاده کنیم.

روی طلای آبشده باید یک کد حک شده باشد که ما با تماس به شماره تلفن گویا ۸۸۹۳۱۸۳۳ و دادن این کد، از صحت و تقلبی نبودن آن باخبر می شویم. این تنها راهی هست که مطمئن شویم آن طلای آبشده، تقلبی نیست.

شماره تماس عیار طلا و اتحادیه طلا و جواهر : ۸۸۹۳۱۸۳۳-۰۲۱

حرف خودمانی: امروزه با گرانی طلا، یکسری سودجو و از خدا بی خبر، وسط طلای آبشده، مفتول غیر طلا قرار می‌دهند و از این طریق وزن طلای آبشده را بالا می‌برند به همین دلیل است که بسیار از طلافروشان یا کسانی که می‌خواهند طلای آب شده بخرند، در هنگام خرید اصطلاحاً طلای آب شده را قیچی می‌زنند تا مطمئن شوند که آن قطعه آبشده، تقلبی نیست. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای خرید طلای آبشده به هر کسی اعتماد نکنید و فقط از فروشنده‌هایی خرید کنید که مغازه دارند و زیر نظر اتحادیه صنف طلا و جواهر هستند چرا که در غیر این صورت اگر طلای آب شده‌ای که خریداری کرده‌اید تقلبی از آب در بیاید دیگر دستتان به هیچ جا بند نیست و پلیس و اتحادیه طلا و جواهر نیز به سختی می‌توانند این موضوع را پیگیری کنند و امکان دارد شما هیچگاه به پول خود نرسید.

اولین تفاوت طلای آبشده با شمش، در عیار آن هست. همانطور که گفتیم طلای آب شده همان طلاجات مستعمل یا طلاهای از مد رفته و خاک گرفته ویترین طلافروشان است. که چون عیار این طلاجات ۱۸ است در نتیجه عیار طلای آبشده ۱۸ است یا کمی بیشتر یا کمتر از ۱۸ عیار هست. اما شمش‌های طلا، ۲۴ عیار هستند و کمترین ناخالصی را دارند به همین خاطر است که گاهی به شمش‌های ۲۴ عیار نیز طلای خام هم گفته می‌شود.

دومین تفاوت این هست که طلای آبشده فقط در ایران خرید و فروش می شود در حالی که شمش بین‌المللی هست. درست هست که شکل هر دو یکی هست ولی چون عیار آنها فرق دارد، گواهی استاندارد بین الملی به طلای آبشده تعلق نمی‌گیرد. برای اینکه طلای ابشده به عنوان شمش باشد باید عیار آن حداقل ۹۵۰ باشد.

سومین تفاوت در ابعاد آن‌ها می‌باشد. طلای آبشده در اشکال مختلف موجود هست و هیچ قاعده‌ای ندارد در حالی که شمش، بین الملی می‌باشد و دارای وزن و ابعاد مشخصی هست. چون اکثرا کارگاه‌های طلاسازی از طلای ابشده برای ساخت مصنوعات طلا استفاده می کنند، راحت تر هستند که طلای آبشده به صورت مفتول (منظور به صورت باریک و دراز می‌باشد.) باشد و هر اندازه که بخواهند ببرند و از آن برای کار خود استفاده کنند.

اما چهارمین تفاوت: درست برعکس طلای آب شده شمش‌های شرکتی طلا بسیار معتبر با علائم حک شده بر روی آن و با عیاری مشخص و تضمین شده در بازار عرضه می‌شوند. خب مسلماً محصولی که از اعتبار زیادی برخوردار است و ما با خیال راحتتری آن را خریداری می‌کنیم کمی گرانتر از محصولی فاقد اعتبار است.

پنجمی تفاوت را می‌توان در اجرت آن‌ها دانست. شمش‌های ۲۴ عیار شرکتی اجرت و کارمزد مشخصی دارند که توسط اتحادیه صنف طلا و جواهر هر کشور اعلام می‌شود و در مقابل آن طلای آب شده بدون اجرت و بدون هیچ کارمزدی در بین مردم خرید و فروش می‌شوند. که همین دلیلیست که مردم و سرمایه گذاران به خرید و فروش طلای آب شده بیشتر علاقه دارند تا شمش‌های ۲۴ عیار شرکتی!

در وحله‌ی اول بهتر است مفهوم و معنای اسپرد را بدانیم: در بازار مبادلات ارز، برای هر جفت ارز در هر لحظه دو قیمت متفاوت وجود دارد. یکی قیمتی است که شما می توانید در آن قیمت، خرید انجام دهید (این نرخ را Ask می‌گویند) و دیگری قیمتی است که شما می توانید در آن قیمت، فروش انجام دهید (این قیمت را Bid می‌گویند) تفاوت این دو قیمت را اسپرد (Spread) می‌نامیم. به عبارت دیگر اسپرد همان اختلاف بین قیمت خریدار و قیمت فروشنده در لحظه می‌باشد.

حالا که معنی واژه اسپرد را فهمیدیم حتما معنی اسپرد شمش طلا برایمان مشخص شده است. بله، دقیقا اسپرد شمش طلا اختلاف قیمت خرید شمش طلا از بازار و قیمت فروش آن در بازار است.

خب، حالا که تا اینجای مقاله با ما بودید و از کلیات و جزئیات شمش طلا بیشتر سردر آورده‌اید ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که بهتر است روی کدام یک از این بازارها یعنی شمش طلا و سکه سرمایه گذاری کنیم؟ باید اعتراف کرد که سرمایه‌گذاری روی سکه کمی مطمئنتر است چرا که تقلب در این بازار کمتر از بازار شمش‌های طلاست و این فقط به خاطر آن است که سکه‌ها عیار، وزن مشخصتر دارند و یک مسکوک طلا به حساب می‌آید که توسط بانک مرکزی ضرب شده است اما در هنگام خرید و فروش شمش‌های طلا باید بسیار بیشتر حواستان جمع باشد تا شمش طلا تقلبی یا قاچاق نباشد یا ممکن است در هنگام معامله‌های شمش طلا خریدار به درستی عیار و کد حک شده روی شمش اطمینان پیدا نکند و بگوید که آن آزمایشگاه و ریگیری را قبول ندارد و از اینگونه مسائل دردسرساز برایتان پیش بیاید. علاوه بر این‌ها مثلا اگر برای سرمایه‌گذاری یا پس انداز، برنامه ریزی کنید که ماهی یک یا چند سکه بخرید قطعا بیشتر برایتان مقدور است تا اینکه ماهی یک شمش طلا! با همه این شرایط، تصمیم گیرنده نهایی شما هستید و بهتر است با توجه به توان مالی و ریسکپذیری خود دست به خرید سکه یا شمش بزنید.

 

اگر جزو افرادی هستید که شمش‌های طلای زیادی دارید حتما به فکر جایی مطمئن برای نگهداری آن‌ها باشید و دلتان را به گاوصندوق‌های بزرگ و سنگین خوش نکنید چراکه برخی از آن‌ها به سادگی قفلشان باز می‌شود و دیگر مانعی برای سارقین زبردست به حساب نمی‌آیند. برای کسانی که سرمایه خود را تبدیل به طلا و شمش‌های طلا کرده‌اند صندوق امانات بانک‌ها بهترین مکان است اگر هم که به صندوق امانات بانک‌ها هم اعتماد ندارید و فکر می‌کنید بانک‌ها اطلاعات شما را پیش خود نگه نمی‌دارند؛ باید جایی امن و مطمئن را انتخاب کنید! بهتر است اینطور بگوییم که شاید اگر طلاهای خود را در فریزر خانه‌یتان نگهداری کنید بیشتر از گاوصندوق‌های پیزوری، امنیت طلاهای شما را حفظ می‌کند. جا دارد برای آنکه این موضوع را بیشتر جدی بگیرید سرقت چند سال پیش در منطقه قلهک را یادآوری کنیم.شمش طلا چیست؟

چند سال پیش سارقین در سرقت خانه‌ای در منطقه قلهک، ۵ کیلو طلا، ۵۰ هزار دلار، ۱۰۰ سکه طلا، چند ساعت مارک‌دار با قاب و بند طلای ۱۸عیار و ۳۰ میلیون پول نقد گیرشان آمد. پلیس ارزش مالی اموال دزدیده شده در این سرقت را بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون تومان برآورد کرد. انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی دستمایه انتقاد و شوخی برخی از کاربران با مالباختگان این پرونده شد. کاربران نوشته بودند: سارقین با کله رفته‌اند در دبه‌ی عسل، چرا صاحب خانه این همه پول و طلا را در خانه‌ی خود پنهان کرده بود؟ بهتر نبود آن‌ها در صندوق امانات بانک نگهداری می‌کرد؟! شاید هم پول‌هایش غیر قانونیست و فکر می‌کند فوری از دادسرا دعوتنامه براش می‌آید! ؟

در مصاحبه‌ای، خود مال باخته اینگونه تعریف می‌کند: «همراه خانواده مسافرت رفته بودم، وقتی برگشتیم با تعجب متوجه باز بودن در شدیم. قفل در ورودی تخریب شده‌بود. همسر و بچه‌هایم ترسیدند و داخل نیامدند. وقتی برق را روشن کردم، دیدم خانه‌مان مثل بازار شام شده؛ همه چیز به هم ریخته بود. لباس‌ها کف زمین بود و در گاوصندوق هم که توی آن کلی دلار و طلا داشتم باز بود. دلم ریخت؛ با ناامیدی جلو رفتم و دیدم ای داد بی‌داد… همه دار و ندارم را برده‌اند. فشارم افتاد و نشستم روی زمین. همسرم به پلیس زنگ زد و ماجرا را اطلاع داد.» درباره‌ی اینکه پول و طلاهایش را چرا در خانه گذاشته بود این توضیح را داد: «کارم طوری است که باید مقداری پول و طلا خانه‌ام باشد. گاهی سفرهای غیر منتظره پیش می‌آید و زمان برای تهیه دلار یا ارزهای دیگر نیست. به همین خاطر مقداری دلار و یورو توی گاوصندوق نگهداری می‌کردم تا اگر نیاز شد استفاده کنم. البته به واسطه همین کار، بعضی اوقات معامله‌هایی صورت می‌گیرد که با توجه به تراکنش مالی محدود بانک و سایر چیزها نیاز دم دست بودن پول و طلا دارم. قبول می‌کنم این حجم از طلایی که توی خانه داشتم اشتباه محض بود. واقعاً نمی‌دانستم یک روز چنین اتفاقی برایم می‌افتد.»

این ماجرا را برایتان تعریف کردیم که فکر نکنید این اتفاق برای شما نمی‌افتد و فقط ما شنونده‌ی آن هستیم، پس اگر مقدار زیادی طلا، شمش طلا یا پول در خانه‌ی خود دارید از همین لحظه به فکر مکانی امن برای آن‌ها باشید که البته ما صندوق امانات بانک‌های معتبر یا خریدن گاوصندوق‌هایی با قفل‌های بسیار پیشرفته را برای نگهداری از ثروت خود پیشنهاد می‌کنیم.

در هنگام خرید شمش‌های طلا،خیلی مراقب باشید. قبل از خرید شمش طلا حتماً این مقاله را چندین بار بخوانید و اگر دغدغه‌‌ای در این مورد دارید، ما خوشحال می‌شویم صدای شما را بشنویم. خرید شمش طلا باید با دقت و با حساسیت انجام شود تا بعدها با مشکلاتی از قبیل تقلبی بودن شمش‌های طلا و ناخالص بودن یا حتی قاچاق و دزدی بودن شمش‌ها مواجه نشوید چرا که دردسر هرکدام از این موارد بیش از آن است که فکرش را کنید. به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر از مکان‌هایی خرید کنید که زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر باشند، همه علائم و کدهای مربوطه روی شمش را چک کنید. و از فروشنده بخواهید با حوصله بیشتری در مورد شمش‌ها برای شما صحبت کند و در صورت امکان هرکدام را به شما نشان دهد.

امیدواریم آنچه که باید در مورد شمش‌های طلا بدانید را با خواندن دقیق این مقاله متوجه شده باشید. البته ممکن است سوال یا نکته‌ای به ذهنتان رسیده باشد که ما در این مقاله  آن را پوشش نداده باشیم. لطفاً آن را در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

«با ذکر منبع، کپی این مطلب بلامانع است»

با عرض سلام سوالی داشتم مبنی بر اینکه می توان به میزان دقیق ۷۵ گرم شمش طلای پامپ سوییس از کشور مالزی به ایران اورد؟ در فرودگاه ایران گیر نمی دهند؟

سلام
لطفاً در مورد خرید شمش طلا و نحوه استفاده از مدارک شمش طلا که اجاره داده می‌شود توضیح بدین.
سپاس گذارم

درپی اتفاقات و اغتشاشات ناشی از گران شدن بنزین، بانکها نام صندوقهای امانی (امانات) را به صندوقهای اجاره ای تغییر دادند. این یعنی بانک هیچ مسئوبیتی دربرابر اموال داخل صندوق ندارد و اگر محتویات آنها به سرقت برود، کسی پاسخگو نیست. در واقع بانکها فقط صندوقی را که به گفته خودشان حداکثر تلاش را برای امنیت آن به خرج داده اند، اجاره میدهند. همین.

حالا اموال لون مال باخته پیدا شد یانه؟
اگه مردم به بانک اعتماد داشتند که این ریسک رو نمیکردند.
و وقتی که سود بانک با منت ۲۰ درصده ولی تورم ۴۰ درصده!

سلامICTMAN عزیز، متاسفانه تا کنون خبری از اینکه اموال ایشون پیدا شده یا نه به دست ما نرسیده است، درست است که سود بانکی خیلی کم است و تورم خیلی زیادتر از آن است اما گاهی اوقات در شرایطی که جای امنی برای نگهداری اموال خود نداریم بهتر است بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم یا اینکه اگر حجم بالایی از پول و طلا در خانه خود داریم از دزدگیرها و درب های ضد سرقت و گاو صندوق های مطمئن و امن غافل نشویم.

اطلاعات بسیار مفید بود تشکر دارم.

اجرت یا همون اسپرد شمش برای یک شمش ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ کرمی سوئیسی در ایران چند درصد ویا چه رقمی است مثلا اگر من الان به قیمت روز یک شمش ۱۰۰ گرمی سوئیسی معتبر از یک طلا فروشی بخرم روزی که بخوام بفروشم بر فرض اینکه قیمت همان اندازه باشد چقدر از قیمت شمشم کم میشود ؟ وسوال دیگه از کجا باید بدونیم که یک کد باطله روی یک شمش ویا ابشده وجود ندارد شاید یک کسی یکبار ابشده درست بخرد که شماره درستی دارد وهمان شماره را بعدا روی همان مقدار ابشده دیگر هم بزند وشما وقتی ان شماره را استعلام میکنید ان نهاد مربوطه بگوید شماره درست است از کجا باید فهمید ممنون از راهنمایی شما

سلام دوست عزیز. شمش های سوئیسی اسپرد بالایی دارند بین ۲.۵ یا ۳.۵ میلیون بستگی به وزن آن دارد. و اما می رویم سراغ نکته ای که در مورد انگ و کد روی طلای آب شده یا شمش طلا بیان کردید، در این مورد بازم میگم فقط خرید از جای معتبر و دریافت فاکتور خرید معتبر چاره ی آن است، دقیقا مسئله ای که باعث می شود خرید طلا اب شده و شمش طلا را پر ریسک نشان دهد همین موضوعی است که به آن اشاره کردید. برای مطمئن شدن از طلای اب شده که معمولا آن را قیچی می کنند و شمش های طلا را هم از پکشان خارج می کنند تا ماهیت طلای داخل آن را بسنجند. ( البته این در صورتی است که به اصل بودن آن طلا اب شده یا شمش شک داشته باشیم و از جای معتبری به دستمان نرسیده باشد یا فاکتور معتبری نداشته باشد. )

واقعا مطالب بدرد خوری بود یه سوال : از نظر اجرت و مالیات سهم شمش نسبت به سکه یا زیور آلات دیگه بیشتره یا کمتر . ممنون از تیم دی اجرت

سلام مهدی عزیز، شمش طلا از نظر اجرت و مالیات سهم بیشتری داره که توی معاملات به آن اسپرد شمش میگویند. اسپرد شمش طلا همان اختلاف معاملاتی در زمان خرید و فروش طلا است، که هر چه وزن شمش مورد معامله بیشتر باشد، اسپرد آن بیشتر می شود البته بحث ما شمش های طلای شرکتی است که در مقابل آن می توان گفت طلای اب شده قرار دارد که کمترین سهم را ( اختلاف قیمت بین خرید و فروش ) دارد. پیشنهاد می کنم اگر مقاله طلا اب شده را نخواندید حتما سری به ان بزنید.

درود فراوان
سپاسگزارم از روشنگری که افراد جامعه نیازمند دانستن باشند.
سوالی داشتم میزان دارایی هر شخص از ذخیره شمش طلا که قانون ممانعت ننماید، چه مقدار می تواند باشد.باتوجه به اینکه مراتب خریدبصورت قانونی باشد. ودارای فاکتورهای خرید یاشد. و دچار مشکلات قانونی نگردد و سرمایه اش ذخیره طلا باشد. سپاسگزارم

سلام شما همه را توضیح دادید ام درباره محاسبه شمش هیچی نگفتید لطفاً درباره خرید ونحوه محاسبه توضیح دهید متشکرم

سلام ابوالفضل عزیز، عیار شمش ها ۹۹۹ یا ۹۹۵ هستند که اصطلاحا به آن عیار ۲۴ می گویند ولی روی خود آن یا پک بسته بندی آن عیار دقیق آن را نوشته اند، پس برای محاسبه قیمت یک گرم شمش باید قیمت آن را با توجه به عیار آن مشخص کنیم برای این کار عیار شمش را ضرب در قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار می کنیم و بعد تقسیم بر عدد ۷۵۰ می کنیم. برای مثال:
قیمت طلا ۱۸ عیار امروز ۶۷۰ هزار تومان است.
عیار شمش هم ۹۹۹ هست.
۶۷۰۰۰۰ ضربدر ۹۹۹ میشود : ۶۶۹۳۳۰۰۰۰ و بعد جواب آن را تقسیم بر ۷۵۰ می کنیم که می شود: ۸۹۲۴۴۰ که اگر رندش کنیم می شود ۸۹۲ هزار تومان.
پس قیمت هر گرم شمش شد ۸۹۲ هزار تومان. این عدد را ضربدر وزن شمش خود کنید ( وزن شمش را روی بسته بندی یا پک آن می نویسند)
حال می رسیم به اسپرد شمش در زمان خرید و فروش
اسپرد شمش اصطلاحا همان اجرت است که کارخانه های سازنده برای پک و بسته بندی آن می گیرند و واسطه یعنی طلافروشان هم مبلغی دوباره روی ان می کشند تا سود خودشان را کرده باشند.
متاسفانه این مبالغ نا مشخص است اگر شما قصد خرید شمش دارید بهتر است از چندین جا قیمت بگیرید و از مناسب ترین جا خرید کنید.
در هنگام فروش شمش طلا به طلافروشان نیز همین است از چندجا سوال کنید و آن کس که به قیمت بهتری آن را می خرد بفروشید البته بسیاری از طلافروشان وزن شمش را ضرب در قیمت هر گرم شمش ۹۹۹ می کنند و شمش را می خرند و مبلغی بابت اجرت دیگر به شما نمی دهند مگر اینکه بخواهند به قول خودشان همکاری با شما حساب و کتاب کنند و کمی بیشتر شمش شما را بخرند.
یادتان نرود که به همین خاطر است بیشتر کسانی که برای سرمایه گذاری می خواهند طلا بخرند به سراغ شمش نمی ایند و اکثرا یا طلا ابشده می خرند یا سکه و یا مصنوعات طلا .

با سلام
آیا میتوان پلاک طلا ضرب کرد و چه راهکار ساده ایی را برای این پروسه پیشنهاد می کنید ، مثلا پلاک ملکه الیزابت.
برای ذوب کردن سنگ و پودر طلا چه دستگاه ارزان و کم حجمی را پیشنهاد می کنید. برای فهمیدن عیار طلا به صورت علمی آیا پروسه خاصی از طریق مواد شیمیایی لازم است یا از طریق تجهیزات دیگر قابل تشخیص می باشد. با سپاس

با سلام
مقداري پول در حساب دبي دارم ايا امكانش هست در فرودگاه دبي شمش بگيرم و وارد ايران بشم و مشكلي نداره ؟

سلام . تشکر از شما . مقاله جالبی بود.
برای خرید طلا اب شده چطوری حساب کنیم ؟
اگه ده تومن داشته باشیم یک طلا اب شده با گرم بالا بخریم بهتر یا چند تا با گرم پایین؟
موفق باشید

سلام الهه عزیز ، خرید طلای اب شده به این صورت است که قیمت روز طلا به علاوه چند هزار تومان سودی است که طلا فروش برای خود بر می دارد محاسبه می شود، که این سود در خرده فروشان گرمی ۱۰ هزار تومان است و در طلافروشانی که واسطه نیستند گرمی ۲ تا ۵ هزار تومان است. ( البته باز هم بستگی دارد شما چند گرم می خواهید طلا اب شده بخرید هر چه از نظر گرمی طلای بیشتری بخرید این سود کمتر هم با شما حساب می شود. )
و اینکه پرسیدید بهتر است چند قطعه با گرم پایین بخرید یا یک قطعه با گرم بالا؛ ببینید از نظر وزنی و قیمتی این ها با هم هیچ تفاوتی ندارد تنها فرق آن در زمان فروش اب شده ها است اگر شما ابشده هایی در گرم های کم داشته باشید می توانید در صورت نیازتان فقط یک قطعه آن را بفروشید و قطعه دیگر را نگه دارید والا هیچ فرق دیگری باهم ندارد.

سلام وعرض ادب از کجا میشود تشخیص داد که فروشنده ای که به ما طلا میفروشد آنهم تقلبی نباشد چه معیاری وجود دارد چطور میشود به فروشنده اعتماد کرد معیادهایش چیه

سلام بهمن عزیز، اینکه چه طور خیالتان راحت باشد از بابت طلایی که طلا فروش به شما می فروشد تا طلایی تقلبی نباشد چندین مورد را بهتر است هنگام خرید طلا رعایت کنیم؛
اول آنکه از طلافروشی های زیر نظر اتحادیه طلا بخریم و از مغازه هایی خرید کنیم که می دانیم چندین سال است که طلافروش هستند و در بین مردم شناخته شده اند.
دوم با بررسی روی طلا باید کدی روی آن حک شده باشد این کد بسیار ریز است و در طلاجاتی مثل زنجیر بسیار کوچک در کنار قفل آن حک شده است.
سوم و از همه مهمتر فاکتوری است که ضمن خرید از طلافروش دریافت می کنید باید دقت کنید فاکتوری معتبر از طلافروش بگیرید تا اگر خدایی نکرده بحث تقلب یا گران فروشی در کار بود بتوانید به سرعت از طریق اتحادیه این مسئله را حل کنید. برای آنکه متوجه شوید فاکتور معتبر چه فاکتوری است توصیه می کنیم حتما مقاله هر آنچه در مورد فاکتور طلا باید بدانید را مطالعه کنید.
همچنین بد نیست نگاهی به مقاله نکات مهم خرید طلا بیندازید چراکه تمامی این نکات را به طور مفصل در آن ذکر کرده ایم.

سلام و خیلی ممنون بابت توضیحات عالی که دادید.
شما نوشتید که امکان تولید شمش با خلوص بالاتر از ۹۵۰ در ایران نیست.
من امروز سایت پارسیس رو دیدم که ادعا شده خلوص شمش ها ۹۹۹.۹ هست.
میخواستم نظرتون رو بپرسم

سلام سعید عزیز، خیلی ممنون. پارسیس گُلد برند معتبری در تولید شمش هست، و این ادعا که شمش‌هایش ۹۹۹.۹ است به جاست، فقط باید این عیار روی پَک بسته بندی شمش درج شده باشد و همچنین کد شناسایی هم باید داشته باشد نکته ی مهم دیگر که باید به ان توجه کنید این است که باید مطمئن باشید شمش اصل از برند پارسیس باشد و نه مدل تقلبی آن، از این رو پیشنهاد می شود از جای معتبری شمش بخرید.

با تشکر از مطلب مفیدتان.در خصوص عدم اطمینان به صندوق بانکها چندی پیش در یکی از بانکهای قدیمی کشور مشتری به شدت به رییس بانک معترض بود که این چه امنیتیست که صندوق امانات شما داره من اشتباها با کلید صندوقم صندوق مجاور رو باز کردم‌ !!!!تو خود حدیث مفصل بخوان زین مجمل.

با سلام واحترام
بسیار سپاسگزارم از توضیحات ارائه شده بسیارعالی وخوب بود.تقاضامندم مرتبط مطالب را بروز رسانی نموده واطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه نمایید .واگر ممکنه کتابهایی دراین خصوص معرفی نمایید.که بتوان دانش خود را درخصوص طلا وبازار آن افزایش داد.وخواهشمندم در مقاله ای تفاوت سکه بهار آزادی وسکه معمولی را ارائه نمایید.

سلام.وقت بخیر.
چه سایت خوبی دارید. در کنار تبلیغ کار خودتون به موازات اطلاعات واقعی رو منتشر می‌کنید و برعکس اکثر سایت یا کانال‌های خبری دیگه، با اینکه متن ها طولانی هست، ولی حوصله سر بر نیست و هر پارگراف مطلب جدیدی رو ارائه می‌کنه.
ممنون و موفق باشید..

با سلام
شمش طلای شرکت های مطرح شده (پارسیس گلد-ایران شمش-خانه سکه ایران) را همه طلا فروشان می خرند یا باید فقط به خود این سازنده ها فروخت؟

سلام امیدجان
همه به قیمت وزن و عیار آن از شما می خرند. نگران این موضوع نباشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *


دی‌اجرت: سریع، امن و به قیمت روز، طلای شما را می‌خرد. در این سامانه، قصد داریم به صورت آنلاین و اینترنتی، طلای دست‌دوم و شکسته‌ای که می‌خواهید بفروشید را با بهترین قیمت و بالاتر از طلافروشی‌ها بخریم. تا هم امنیت طلای شما حفظ شود و هم با سرعت و بدون هیچ رفت و آمدی بتوانید طلاهای خود را بفروشید و پول آن را دریافت کنید.


09102231340


info[@]diojrat.com

تهران، بازار بزرگ تهران- پاساژ خرداد

شمش طلا یا نقش اول بسیاری از فیلم های پلیسی و اَکشِن! چرا که حتما شما هم مثل ما در مورد سرقت شمش های طلا یا پیدا کردن شمش های طلا هم فیلم زیاد دیده اید و هم داستان و ماجراجویی هایی در این مورد شنیده اید. بسیاری از آدم ربایی ها و دزدی ها و جنگ ها بر سر همین شمش های طلاست! چرا شمش های طلا تا این حد ذهن آدم ها را در گیر کرده است؟! شاید به این دلیل است که شمش های طلا در ذهن ما نمایانگر حجم زیادی از طلای خام یا طلای خالص است.

شمش طلا (به انگلیسی gold bar و gold ingot معروف هست)، همان طلای خامیست که حداقل عیار آن ۹۹۵ و حداکثر آن ۹۹۹.۹۹ می باشد. نکته ای که در شمش خیلی مهم است و از اهمّیت بالایی برخوردار است، عیار آن می باشد. هرچه عیار آن بیش و بیشتر شود، ارزش آن دو چندان می شود. عیار شمش برای اینکه بیشتر شود، به دستگاه و تکنولوژی پیشرفته تری نیاز هست. این دستگاه و تکنولوژی انحصاراً در اختیار شرکت های معتبر دنیا قرار دارد و آن را در اختیار دیگر کشورها قرار نمی دهند. در کشور ما، شرکت های خاص و معتبری تحت نظر بانک مرکزی و اتحادیه طلا و وجود دارند که می توانند شمش هایی با خلوص ۹۹۵ تولید کنند.

درست است که دیگر امروزه کسی به سفرهای طولانی برای یافتن طلا نمی رود اما فقط کافیست سری به بازار طلا بزنید کسانی که هنوز به دنبال طلا هستند و می خواهند حاصل دسترنج ماه ها یا سال های خود را تبدیل به شمش های طلا کنند.

طلای آب شده:

شمش طلا چیست؟

شمش طلا:

قیمت جهانی طلا در هر اونس گران شد. اونس ارزان شد. اونس ثابت باقی ماند. راستی هر اونس طلا دقیقاً به چه میزان است؟اونس یکی از واحدهای جرم است. نماد آن Oz که سرواژه عبارت Ounce است.اونس معمولی در سیستم بین المللی اوزان، برابر با یک شانزدهم پوند یا ۴۰۰ ارزن است که در سیستم متریک مساوی ۲۸٫۳۴۹۵۲۳۱۲۵ گرم می شود. هم چنین برای اندازه گیری وزن فلزات گران بها یعنی؛ طلا، نقره، پلاتین و پالادیم از اونس بین المللی تروا استفاده می شود. که معادل ۳۱٫۱۰۳۴۷۶۸ گرم است. این اونس فقط برای اندازه گیری این فلزات گران بها کاربرد دارد و وزن شمش ها و سکه های طلا و دیگر فلزات گران بها و همین طور قیمت آن ها معمولاً با اونس تروا بیان می شود.اصطلاح یک اونس طلا به معنی طلایی یک تکه یا ساچمه با وزن یک اونس تروا و با خلوص ۹۹٫۹۹ درصد (۲۴ عیار) است.انواع دیگر اونس شامل اونس ماریا ترزا معادل ۲۸٫۰۶۶۸ گرم، اونس اسپانیایی معادل ۲۸٫۷۵ گرم، اونس متریک چینی معادل ۵۰ گرم و اونس متریک هلندی معادل ۱۰۰ گرم، می شوند.

وزن شمش ها از استانداردهای مشخصی تبعیت می کنند. هر شرکتی با توجه به بازاری که در اختیار دارد، رنج مشخصی را تولید می کند و به بازار عرضه می کند. برای مثال برای صادرات شمش طلا به کشورهای دیگر از شمش های حدوداً ۱۲ کیلیوگرمی استفاده می کنند. وزن شمش طلا کاملا بستگی به کارایی افراد دارد. کسی که می خواهد هدیه بدهد شمش های یک گرمی را انتخاب می کند. کسی که می خواهد سرمایه گذاری کند و پول خود را طلا کند، شمش های یک کیلویی می خرد. در ادامه انواع سایز شمش های موجود در کارخانه های مختلف را در جدولی قرار می دهیم:

پس از گذر زمان طلا و جواهراتی را که به دلیل پسند نکردن و شکسته شدن به فروش می‌رسانید، دست دوم به حساب می آیند و طلافروشان بعد از جمع آوری، آنها را در کوره‌های طلا ذوب می‌کنند.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، کارخانه‌های ذوب طلا به دلیل رساندن آب‌شده به عیار مطلوب فلزات دیگری مانند نقره، مس یا شمش طلای خالص را به آن می‌افزایند و دوباره فرایند ذوب را تکرار می‌کنند. از این نوع روش به عنوان طلای آب‌شده یاد می‌شود. این نوع طلا فقط در ایران قابل معامله است و در فضای بین‌الملل ناشناخته است.

شمش طلا چیست؟

در عرف بازار آب‌شده هایی که عیار آنها بالا باشد را شمش می‌نامند. در تولید این قطعه گران‌بها باید دقت زیادی به عمل آید تا خلوص آن مناسب باشد در اکثر مواقع شمش طلا با عیار بالا به صرفه نیست، زیرا علاوه بر پول آن باید کارمزدش را نیز پرداخت کنید. این نوع طلا هم در داخل کشور و هم در سطح بین‌المللی شناخته و مورد تأیید است.

مجموعه آرون، شمش آرون شناسنامه‌دار را برای اولین بار توسط سیستم‌های اتوماتیک به صورت استاندارد با وزن و عیار دقیق ۷۵۰ تولید می‌کند. این نوع روش در برابر آب‌شده بسیار عالی بوده و خیال خریداران را از نظر عیار و وزن راحت‌تر کرده است.شمش طلا چیست؟

تفاوت طلای آب‌شده با شمش طلا

طلای آب‌شده:

شمش طلا:

شمش طلا بخریم یا طلای آب‌شده؟

اگر هدف شما سرمایه گذاری امن با خیال راحت است، سرمایه گذاری روی کالای شرکت معتبر و معروف و البته مورد تائید از طرف بخش‌های مربوطه در کشور پیشنهاد ما است. ولی اگر بخواهید سرمایه گذاری کورکورانه و احتمال از دست دادن سرمایه خود را دارید می‌توانید از هر مغازه و یا شرکتی که اسمش را طلافروش و طلاساز بگذارد خرید کنید و خودتان علت ضرر و از بین رفتن سرمایه‌تان شوید.

شمش های طلای چند گرمی بخریم؟

وزن این نوع طلاها گوناگون است. شرکت‌ها به خاطر بازار هدف و بازاری که در اختیار دارند در رِنج‌های مشخصی تولید و روانه بازار می‌کنند. وزن شمشی که در عروسی دوستتان برای هدیه به او خرید می‌کنید با شمش سرمایه گذاری قطعاً تفاوت زیادی خواهد داشت. افراد بر حسب دارایی و سرمایه‌ای که برای معامله در نظر گرفته‌اند شروع به خرید آن در رِنج‌های مختلف می‌کنند.

علائم مهم روی شمش طلا

مجموعه آرون در سایزهای متفاوتی شروع به تولید شمش طلا می‌کند و روز به روز قصد دارد سایزهای مختلفی را تولید و روانه بازار نماید. همه این طلاها دارای شناسنامه برای رهگیری هستند. البته بخشی از این مطالب بر روی شمش حک شده است که در این مقاله به مفهوم آنها می‌پردازیم.

اسم شرکت سازنده در زمان ساخت روی آن حک می‌شود تا در زمان هرگونه مشکل بتوان پیگیری لازم را انجام داد. کارخانه سازنده نشان از اعتبار و ارزش آن است.

وزن باید به صورت دقیق روی شمش حک شده باشد اگر این شمش را روی ترازوهای مخصوص خود وزن کنیم باید دقیقاً همان عددی را نشان دهد که روی آن نوشته شده است.

کارخانه سازنده شمش‌های ۱۸ عیار را با درجه خلوص ۷۵۰ بر روی شمش‌ها حک می‌کند.

سال ساخت، نشان از سال تولید آن است و منظور از کد مجوز نیز T۱۶۶۴ که توسط اتحادیه طلا و جواهر کشور ارائه شده است.

سخنی کوتاه

هدف از سرمایه گذاری حفظ ارزش و کسب سود است بنابراین با سرمایه گذاری در بخش‌های نامعلوم روی کالاهای نامطلوب سرمایه خود را از دست ندهید. یکی از شرکت‌های معتبر به نام آرون دریک رخشان با شماره ثبت ۵۵۳۸۸۷ که در کشور فعالیت می‌کند. شمش‌های مجموعه آرون دارای مجوز از اتحادیه طلا و جواهرات کشور در ایران شمش طلای ۱۸ عیار تولید می‌کند.

این مطلب، یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

شمش طلا ۴۰۰ اونس یا ۱۲/۵ کیلووزن دارد و عیار آن ۹۹۵ در هزار است. شمش طلا ابزاری جذاب با استانداردهای بین‌المللی برای سرمایه‌گذاران است.

با افزایش واردات شمش طلا از مبادی قانونی به کشور و حذف ۴ درصد تجمیع عوارض و افزایش ورود قانونی، قاچاق شمش و طلا به صفر نزدیک شده‌است[نیازمند منبع]. واردات شمش طلا به صورت طلای خام (شمش) از کشورهای روسیه، ترکیه و امارات صورت می‌گیرد[نیازمند منبع].
از آنجا که واردات شمش طلا از نظر بانک مرکزی هیچ ایرادی ندارد[نیازمند منبع]، لذا هرکسی می‌تواند شمش طلایی را وارد کند، ضمن اینکه این امر نه تنها ضربه‌ای به اقتصاد ایران نمی‌زند بلکه به نفع اقتصاد کشور است[نیازمند منبع].
واردات شمش طلا باعث افزایش ذخایر کشور است[نیازمند منبع] و بسیاری از ارگانها، واحدهای تولیدی، شرکتهایی که کار صادرات و واردات انجام می‌دهند، نسبت به واردات شمش طلا اقدام می‌نمایند[نیازمند منبع].

این روزها خرید طلا و سکه به علت نقدشوندگی خوب، سرمایه گذاری مطمئن، بازدهی خوب و حفظ ارزش پول با گذشت زمان به یکی از گزینه‌های جذاب برای مردم تبدیل شده است. خرید و فروش طلا در ایران به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. از متداول‌ترین روش‌های خرید طلا در ایران می‌توان خرید فیزیکی طلا، سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا و سپرده‌های طلا را نام برد. در میان روش‌های خرید فیزیکی طلا، طلای آب شده دارای محبوبیت زیادی است. در این مطلب شما را با طلای آب شده، مزایایی که دارد و نحوه خرید آن آشنا می‌کنیم.

به طلایی که ذوب شده است، طلای آب شده می‌گویند. حالا ممکن است این طلای آب شده از ذوب کردن شمش بدست آمده باشد یا طلا و جواهرات قدیمی و دست دوم. طلای آب شده (به انگلیسی: Solid Gold) مخلوطی از طلا و فلزات دیگر است تا به آلیاژ دلخواه برسد.

طلای آب شده اغلب از ذوب کردن طلای متفرقه (Scrap Gold) بدست می‌آید. منظور از طلای متفرقه جواهرات دست دوم و شکسته‌ای است که به طلا فروشی‌ها می‌فروشیم. طلافروشان برای اینکه این نوع از طلاها بلا استفاده نماند و دوباره وارد چرخه مالی شود، آن‌ها را به کارگاه ارسال کرده و در آنجا با کوره‌های مخصوص ریخته‌گری طلا و جواهرات ذوب می‌کنند تا طلای ذوب شده بدست بیاید.

طلای ذوب شده می‌تواند به هر شکل و ابعادی باشد و قانون خاصی برای مشخص کردن شکل و ابعاد آن وجود ندارد. متداول‌ترین شکل طلای آبشده بصورت مکعب است. مفتولی بودن شکل طلای ذوب شده به طلاسازان کمک می‌کند تا هر اندازه طلا برای مصنوعات طلا لازم دارد، قیچی کرده و آبشده باقیمانده را دست نخورده باقی بگذارد. به علاوه حمل و نقل طلای ذوب شده به شکل مفتول برای عموم مردم و همچنین طلا فروشان راحت‌تر از اشکال دیگر آن است.

همانطور که قبلا گفت طلای ذوب شده اغلب از ذوب کردن جواهرات فرسوده بدست می‌آید. از آنجایی که عیار جواهرات و مصنوعات طلا در ایران 18 (750 از 1000) است، طبیعتا عیار آب شده هم 18 است، البته ممکن مقدار آن کمی کمتر یا بیشتر باشد.شمش طلا چیست؟

اگر بخواهند عیار طلای آبشده را بالاتر از 18 ببرند، در هنگام ذوب از سکه‌های 22 عیار هم استفاده می‌کنند یا بالعکس اگر بخواهند عیار طلای ذوب شده از 18 کمتر شود در هنگام ذوب از فلزات دیگر مانند نقره و مس هم استفاده می‌کنند.

همانگونه که گفته شد چون برای ساخت طلای ذوب شده از طلا و جواهرات و فلزات مختلف استفاده می‌شود امکان دارد عیار آن بیشتر یا کمتر از 18 باشد. حتما از خودتان می‌پرسید پس چگونه می‌شود عیار آب شده را بدست آورد؟

 برای تخمین عیار طلای آب شده، کمتر از
نیم گرم از آن را با قیچی مخصوص اینکار می‌برند و به ری‌گیری می‌دهند، تا پس از
انجام آزمایش‌هایی روی این قطعه عیار آن مشخص شود. سپس ری‌گیری قطعه آزمایش شده را
در پاکتی گذاشته و تحویل می‌دهد. همچنین شماره‌ رسیدی که روی پاکت و قبض ری‌گیری
ثبت شده را بر روی آبشده درج می‌کند و انگ می‌زند.

اگر از شما به عنوان حسابدار مغازۀ طلافروشی خواستند «انگ آبشده را بخوان» باید همان شماره‌ای که روی آبشده درج شده را بخوانید. علاوه بر انگ، نام ری‌گیری نیز روی آبشده کوبیده می‌شود.

تا قبل از اینکه عیار طلای آبشده مشخص نشده باشد، به آن آب شده با عیار شرطی می‌گویند. یعنی آبشده ای که مبادله می‌شود اما عیار آن به شرط است. به شرط اینکه عیار آن در ری گیری طبق روشی که در بالا توضیح داده شد، اندازه گیری شود.

عیار طلاهای آب شده شرطی در صورت خرید از فروشندگان و افراد معتبر اغلب 750
(18 عیار) است، اما با عیارهای کمتر مثلا 740، 735 و … نیز توسط فروشندگان کم
اعتبارتر فاکتور می‌شود.

نوشتن عیار و وزن طلای آب شده به این شکل است که خطی افقی می‌کشند و در بالای آن وزن قطعه طلای ذوب شده به گرم و در پایین خط عیار آن را می‌نویسند.

در تصویر زیر سه قطعه طلای ذوب شده را مشاهده می‌کنید، وزن طلای آب شده در سمت راست حدود نیم کیلوگرم است. قطعه وسط هم که خودش به سه قطعه تقسیم شده (تا در جاهای مختلف استفاده شود) وزنی حدود نیم کیلوگرم دارد و قطعه سمت چپ که طلای آبشده‌ای نسبتا سبک و نازک است حدود 147 گرم وزن دارد.

به عنوان مثال وزن و عیار سه قطعه آب شده عکس بالا را بصورت زیر می‌نویسند:

روال بر این است که وزن‌ها را تا سه رقم اعشار می‌نویسند و رقم آخر همیشه صفر است، تا دو رقم اعشار هم نوشته شود درست است اما دلیل اینکار این است که چنین می‌نویسند و چنین می‌خوانند. این وزن و عیار به شکل گفته شده روی برچسبی نوشته شده و روی طلای آبشده چسبانده می‌شود، تا شخصی که سند را ثبت می‌کند از صحت عیار و وزن قطعه مطمئن شود.

برخی از بنکداری‌ها و عمده فروشی‌های طلا، سکه را مانند آب شده به فروش می‌رسانند. وزن هر سکه تمام بهار آزادی 8.133 گرم است و عیار آن 900 (22 عیار) می‌باشد. به عنوان مثال وزن و عیار 5 سکه بهار آزادی (40.660 گرم) را بصورت زیر می‌نویسند:

احتمالا حالا که با طلای آب شده، اشکال آن و عیارش آشنا شدید از خود می‌پرسید اگر روزی طلای آبشده خریدم ارزش آن را باید چگونه محاسبه کنم. پیش از این گفتیم که عیار آب شده اغلب 750 یا همان 18 عیار است. برای محاسبه هر گرم آب شده باید از فرمول زیر استفاده کنید:

در زمان نوشتن این مقاله مظنه طلا برابر با 2,190,000 تومان بوده است، با این وجود قیمت یک گرم آب شده 18 عیار (750 گرم خلوص از 1000) برابر بوده است با:

حال اگر عیار آب شده شما به عنوان مثال 740 باشد در مخرج کسر باید به جای 750 عدد 740 را قرار دهید.

اگر قبلا جواهرات زینتی یا سکه خریداری کرده باشید حتما می‌دانید که طلافروشان در هنگام فروش سکه و جواهرات مبالغی تحت عنوان حق ضرب (برای سکه)، اجرت ساخت و مالیات از شما دریافت می‌کنند. مهم‌ترین مزیت آب شده این است که هیچ کدام از این موارد شامل آن نمی‌شود. یعنی در هنگام خرید یک گرم آب شده در زمان نگارش این مطلب شما باید مبلغ 505 هزار تومانی که در فرمول بالا بدست آمد را پرداخت کنید و نه بیش‌تر.

مزیت دیگر طلای آب شده این است که می‌توانید آن را به هر شکلی در بیاورید. به عنوان مثال طرح خاصی از جواهرات زینتی مدنظرتان است که در بازار موجود نیست، اگر از قبل آب شده خریداری کرده باشید می‌توانید آن را به یک کارگاه طلاسازی بدهید تا به شکل دلخواه شما آن را تحویلتان دهد. با اینکار با یک تیر دو نشان زده‌اید. هم جواهر دلخواهتان را بدست آورده‌اید و هم چون قبلا آب شده را قبلا خریداری کرده‌اید در قیمت پایین‌تری نسبت به امروز توانسته‌اید از آن بهره ببرید.

یکی از سوالات متداولی که اکثرا پرسیده می‌شود این است که طلای آب شده بخریم
یا سکه؟ کدام بهتر است؟

باید بدانید که در این مورد بین سرمایه گذاران بزرگ هم اختلاف است. بسیاری خرید آب شده را کاری اشتباه می‌دانند چون عقیده دارند جای تقلب در آن زیاد است و چون عموم جامعه با آن آشنایی ندارند به راحتی می‌توانند توسط افراد سودجو متضرر شوند.

برخی دیگر هم خرید طلای اب شده را به این علت که مالیات و کارمزد به آن تعلق
نمی‌گیرد پیشنهاد می‌کنند، این افراد عقیده دارند که با اینکار می‌توان طلای
بیشتری پس انداز کرد.

با در نظر گرفتن هردوی این نظریه‌ها، باز هم به این علت که سکه طلا شناخته شده‌تر است و دسترسی به آن راحت‌تر می‌باشد، برای عموم افراد جامعه خرید سکه طلا به جای آب شده پیشنهاد می‌شود.

برای دسترسی آسان و لحظه‌ای به قیمت روز انواع طلا و سکه می‌توانید به سایت سیگنال مراجعه  کنید و با استفاده از دیتای صفحه طلا در سیگنال از قیمت انواع طلا  مطلع شوید.

به علاوه با استفاده از آموزش‌های بازار طلا و تحلیل تکنیکال‌هایی که بصورت روزانه در این صفحه بارگذاری می‌شود می‌توانید چشم‌انداز بهتری از بازار طلا در اینده داشته باشید و منطقی‌تر تصمیم گیری کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام اطلاعات عالی هست

با سلام و احترام، ممنون از مطالب مفید و کاربردی و تشکر از زحمات دست اندر کاران محترم

ممنون از اطلاعات خوبتان

سلام ممنون از اطلاعات خوبتان

سلام مطالب فوق‌العاده عالیست.تشکر میکنم از اساتید حرفه ای

سلام علیکم ورحمت الله
از اطلاعاتی که میدهید ممنونم
خیلی جالب است…

سلام
با تشکر از اطلاعات مفیدتان.
تمام مطالبتان عالیه

بسیار خوب و مفید
مثل همیشه

بسیار عالی

سلام به عوامل سیگنال
من از اپلیکیشن بازر برای خرید و فروش طلای آبشده استفاده می کنم به نظر شما میشه به این اپلیکیشن اعتماد کرد؟

باسلام
از مراجع ذیربط استعلام بفرمایید

شمش طلا چیست؟

سلام،
سپاس از توضیح عالی و ساده!

سلام. باعرض سلام وخسته نباشید .یه سوال دارم خرید طلای آب شده فروشنده باید فاکتور بده ؟ چون من گرفتم فاکتور ندادن گفتن طلای آب شده فاکتور نمی خواد

باسلام
بایستی انگ(همانطور که در این مقاله اشاره شده است) بر روی قطعه ی طلا هک شده باشد

مطالبتون عالی بود متشکرم

ممنونم

بسیار عالی ، ممنون

عالی بود. ممنون

بسیارمفید مختصر و آگاه کننده بود

سلام!توضیحات جامع وخوبی بود!متشکرم!موفق وپیروزباشید!

عالی۔بود۔

در بازار طلا نوسانگیری چطوریه

باسلام
به علت نوسانات شدید قیمتی نیاز به مهارت بالایی در تحلیل و معامله گری دارد و همچنین پرریسک می باشد

سلام آیا به هر مقدار که بخواهیم میتوانیم طلای آبشده داشته باشیم مثلا ۵ گرم یا حتما باید مقدار زیاد تری پرداخت کنیم

بله مشکلی نیست.

سلام.من میخام طلای اب شده بخرم چطوری استعلام بگیرم ببین درست هست یا ن؟

با سلام
باید برروی قطعه طلا انگ ری گیری توسط مراکز عیار سنجی معتبر هک شده باشد و ترجیحا اگر تخصصی درین زمینه ندارید از خریدو فروش آبشده اجتناب کنید چرا که امکان تقلب وجود دارد.

عالی بود ممنونم از مطالب ارزندتون

برای تحلیل ابشده ایا چارت رایگانی وجود دارد مثل سایت ره آورد یا خیر ؟؟؟؟

باسلام
در سیگنال چارت رایگان وجود دارد.

از شهرستان چند سال پیش طلای آبشده با فاکتور و شناسنامه خریدم الان در تهران نمیتوانم بفروشم ، میگویند از همان شهری که خریدی باید بفروشی و عیار شهر به شهر فرق می‌کند، چرا استانداری تعریف نشده ؟

باسلام
اگر دارای انگ عیارسنجی میباشد
برای فروش نباید مشکلی داشته باشید.
و اگر انگ بر روی قطعه هک نشده است به یکی از مراکز معتبر و رسمی عیار سنجی مراجعه نمایید.

ممنون از اطلاع رسانیتون

مایلید در کدام زمینه ها ایمیل دریافت کنید؟

شمش طلا چیست؟
شمش طلا چیست؟
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *