شپش سر را چگونه از بین ببریم

شپش سر را چگونه از بین ببریم
شپش سر را چگونه از بین ببریم

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نمناک: 

با توجه افزایش میزان مراجعین به کلینیک ها و مطب های پزشکی برای درمان مشکل شپش موی سر و به درخواست شما کاربران عزیز نمناکی مطلب جامعی را برایتان جمع آوری کرده ایم که مجوعه ای از درمان های قطعی و سریع شپش موی سر در هر رده سنی است.

شپش سر نوعی حشره انگلی است که برروی سر، مژه و ابروها یافت می شودو وزانه چندین بار از خون انسان استفاده کرده . این حشره نمی تواند مدت زیادی بدون تماس با پوست بدن زنده بماند و فقط از طریق تماس مستقیم منتقل می شود. 

بیشتر در کودکان خردسال و مهدکودک و در کودکان دوران ابتدایی شیوع دارد. این بیماری با تماس نزدیک سر و به اشتراک گذاشتن کلاه، شانه، روسری و سنجاق بین کودکان منتشر می شود و وقتی کودک مبتلا شود بقیه افراد خانواده نیز در معرض خطر ابتلا قرار می گیرند.  هرچند شپش سر مشکلی خطرناک نیست، اما می تواند باعث خارش شدید و غیرقابل تحمل شوند.

تماس مستقیم با لباس و رختخواب فرد مبتلا اصلی ترین  راه ابتلا است.شپش سر را چگونه از بین ببریم

استفاده از کلاه و روسری فرد مبتلا

خارش شدید و آزاردهنده سر

برجستگی های کوچک و قرمز برروی سر، گردن و شانه ها 

ذره های سفید بسیار شبیه به شوره سر  برروی پایه ی موها که بسختی کنده می شوند

بهترین نسخه های طب سنتی و خانگی با مواد اولیه گیاهی که می توانند در سریع ترین زمان ممکن شپش موی سر را کامل رفع کنند شامل:

25 گرم نعناع را با 25 گرم میوه سرو کوهی و 10 عدد میخک و 10 عدد برگ عرعر را به مدت 20 دقیقه در سرکه بجوشانید و بعد از ولرم شدن از صافی رد کنید و موهایتان را به ان آغشته سازید و اجازه دهید تا 1 ساعت بر روی موهایتان بماند و سپس موها را شانه بزنید.

30 میلی لیتر سرکه سیب را با 15 میلی لیترروغن جوجویا و 10 قطره اسانس پونه و 10 قطره اسانس نیااولی و 15 قطره اسانس عرعر مخلوط کنید و موهایتان را به دقت و کاملا آغشته به این مخلوط کنید و بعد از یک ساعت موی خود را شانه زده و بعد بشویید.

روش دیگر :  سرکه را گرم کرده و آن را روی سر خود بمالید. حوله یا کلاهی روی سر خود بگذارید و 30 دقیقه صبر کنید و بعد بشویید. و یا اینکه مخلوط روغن معدنی و سرکه را بر روی موهای خود بمالید تا شپش ها از موهایتان جدا شوند. این کار را ادامه دهید تا به کلی شپش ها از موهایتان جدا شوند.

گفته می شود اگر مایونز روی مو مالیده شود و یک شب تا صبح روی آن با کلاه کیسه ای مخصوص سر پوشیده شود شپش ها را خفه می کند ، برای این منظور روش صحیح درمان شپش با سس مایونز را خواهیم گفت ؛ ابتدا موهایتان را کاملا به سُس مایونز آغشته کنید. آنها را محکم با پلاستیک یا کلاه حمام بپوشانید. همچنین می توانید روی پلاستیک را با حوله بپوشانید؛ حالا اجازه بدهید حداقل پنج تا شش ساعت روی موهایتان بماند. بعد از مدت تعیین شده موها را به خوبی با شامپو بشویید و سرتان را کاملا با سشوار خشک کنید . برای نتیجه ی هرچه بهتر این کار را هفته ای یک بار به مدت حدود دو ماه تکرار کنید.

پیاز نیز یکی از موادی است که در از سالهای دور تا کنون برای درمان شپش موی سر استفاده می شود که روش آن را در ادامه این بخش از نمناک برایتان خواهیم گفت. چهار یا پنج عدد پیاز را در مخلوط کن بریزید تا به شکل خمیر درآید ، خمیر حاصله را در صافی بریزید و با پشت قاشق فشار بدهید تا آب آن خارج شود حالا  پوست سرتان را با آب پیاز ماساژ بدهید و آن را با کلاه حمام بپوشانید و اجازه بدهید حداقل دو ساعت روی سرتان بماند بعد از مدت زمان مناسب موها را با شامپو و آب ولرم بشویید و سپس حتما موها را خشک کنید و برای جدا کردن شپش ها از یک شانه ی ضدشپش استفاده کنید.

فراموش نکنید که این درمان را سه روز متوالی تکرار کنید و سپس برای ریشه کن کردن کامل شپش سر، آن را هفته ای یک بار به مدت دو ماه تکرار کنید.

یکی از بهترین و مشهورترین و البته و بی خطرترین روش ها برای درمان شپش اسپند است. توصیه می شود از این روش برای همه کودکانی که به مدرسه می روند استفاده شود حتی اگر موهای آن ها سالم است و شپش ندارد. برای این روش درمان باید یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. این مقدار برای موهای بلند را تا 2 یا 3 برابر افزایش دهید. سپس کل موها را به این ترکیب آغشته کرده و اجازه دهید تا 45 دقیقه روی موها باقی بماند. برای اثربخشی بهتر می توانید موها را با یک کیسه پلاستیکی پوشش دهید. سپس موها را با آب گرم آبکشی نمایید. 

استفاده از روغن نارگیل برای درمان شپش کمی متفاوت با روش های دیگر است چرا که زمان لازم برای اثرگذاری آن بیشتر است ؛ برای انجام این روش سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل را گرم و کمی کافور به آن اضافه کنید سپس این مخلوط را روی تمام سرتان بمالید و پوست سر را با آن ماساژ بدهید حالا سرتان را با یک کلاه حمام بپوشانید و بگذارید تمام شب روی سرتان بماند. صبح روز بعد موها را با شامپو بشویید و وقتی خشک شد، با یک شانه ی ضدشپش شانه بزنید، این نسخه باید به مدت پنج روز، روزانه استفاده شود.

برای استفاده از این روش سنتی و کاملا طبیعی به یک شانه با دندانه های ریز و حنا طبیعی نیاز داریم. حنا را به روش معمول ( مخلوط کردن مقداری از حنا با آب گرم ) درست کنید و سپس تمام موهای سر را با آن پوشش دهید. یک پوشش پلاستیکی روی موها قرار دهید و اجازه دهید تا حنا به مدت 3 ساعت روی مو و پوست سر باقی بماند. سپس موهای خود را بشویید و با استفاده از شانه به آرامی موها را شانه بزنید. با استفاده از این روش شپش مو تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

فراموش نکنید که هرگز از شانه های پلاستیکی استفاده نکنید و از شانه فلزی برای شانه زدن هر بخش از موی خود استفاده کنید. بعد از اتمام شانه زدن ، شانه استفاده شده را در آب صابون قرار دهید و خوب آن را شستشو دهید تا شپش های آن کشته شوند.

نکته:زمانیکه شپش را درمان می نمایید، همه لباس ها و ملحفه های خود را در آب داغ و بهمراه پاک کننده ها بشویید. اینکار نتنها به فرآیند درمان کمک می نماید، بلکه جلوی انتقال شپش سر به سایرین را نیز می گیرد.

یک وبسایت فوق العاده دیگر با قالب فلوکس و هیولای وردپرس!

خانه ◄ بیماری های مو ◄ شپش سر از بررسی علت تا درمان

شپش سر همانند موخوره از جمله شایع‌ترین مشکلات مو است. تنها می‌تواند بر روی موی سر زنده باقی بماند و زندگی کند. این حشره با خزیدن میان سر افراد در زمانی که نزدیک هم قرار گرفته اند، پخش می‌شود. در صورتی که به وجود شپش بر روی سر خود یا فرزند خود مشکوک هستید می‌توانید با استفاده از شانه ضد شپش، شپش‌ها را شناسایی کند و با روش‌های مختلف مانع از گسترش آنها شوید.

اگر بر روی سر فردی شپش پیدا کردید، باید درمان تمامی افراد اطراف وی نیز به صورت همزمان آغاز شود، تا بدین ترتیب از آلودگی مجدد فرد جلوگیری شود. برای درمان شپش از داروهای ضد آفت، استفاده مکرر از شانه ضد شپش یا اصلاح موی سر استفاده می‌شود.

شپش سر معمولا زمانی رخ می‌دهد که شپش‌های بالغ از سر یک فرد به سر فرد دیگر منتقل می‌شوند، این موضوع زمانی رخ می‌دهد که سر افراد به هم نزدیک باشد.شپش سر را چگونه از بین ببریم

بزرگسالان و کودکان به یک میزان در معرض شپش سر هستند و میزان ابتلای آنها به این مشکل ربط زیادی به نوع موی سر یا بهداشت شخصی آنها ندارد. شپش سر می‌تواند در سر افراد مختلف به راحتی زندگی کند و این موضوع به دفعات حمام یا حمام نکردن ربطی ندارد.

حتماً بخوانید: کهیر چیست و چگونه درمان می‌شود؟

خوشبختانه شپش قادر به پریدن نیست، اما می‌تواند به خزیدن بر روی رشته‌های مو بپردازد. وقتی شپش‌ها از سر فرد بیرون می‌ریزند، انتقال آنها به سر جدید در موارد کمی امکان پذیر است، زیرا شپش‌ها پس از جدا شدن از سر به سرعت ضعیف می‌شوند و تنها یک تا دو روز در خارج از سر افراد قادر به زندگی هستند.

زمانی که فرد به شپش آلوده می‌شود، خارش سر علامت بسیار رایجی است که در بیشتر موارد افراد را آزار می‌دهد. بزاق شپشکحاوی موادی است که باعث خارش پوست می‌شوند. با این وجود همه افراد آلوده به شپش احساس خارش نمی‌کنند یا ممکن است پس از مدتی سر آنها شروع به خارش کند. بنابرین بررسی منظم در افراد در معرض شپش قرار دارند، خصوصا کودکان، فارغ از وجود خارش اهمیت زیادی دارد.

علائم دیگر آلودگی به شپش سر شامل زخم‌ها یا عفونت‌های جمجمه ای است که به خاراندن محل نیش شپش ایجاد می‌شوند.

فرد معاینه کننده می‌تواند با انجام اقدامات زیر به بررسی وجود شپش بر روی سر افراد بپردازد:

فرد باید یک شانه ضد شپش تهیه کند.

برای انجام این کار بهتر است یک حوله سفید بر روی شانه‌های فرد قرار داده شود و پس از آن شانه زدن موی فرد آغاز شود. پس از این فرد بررسی کننده می‌تواند بر روی حوله و شانه به دنبال شواهد وجود شپش سر باشد. شپش‌ها موجودات کوچکی هستند و استفاده از ذره بین می‌تواند به فرد معاینه کننده کمک کند.

بهتر است فرد بررسی کننده شانه را به طور منظم بر روی کاغذ تمیز کند تا قادر به تشخیص شپش باشد. شپش معمولا در چند دقیقه خشک می‌شود و شما می‌توانید حرکت آنها را به راحتی مشاهده کنید.

بعضی افراد ترجیح می‌دهند بررسی شپش را بر روی موی خشک انجام دهند. شپش بر روی موی خشک با راحتی بیشتری جابجا می‌شود و دیدن آنها برای افراد ساده تر خواهد بود، خصوصا اگر تعداد زیادی بر روی سر فرد وجود داشته باشند. با این وجود، شانه کردن موی خشک کارآمدی کمتری دارد و شپش‌ها می‌توانند از شانه جدا شده و به روی موی فرد سقوط کنند.

فردی که برای شپش مورد بررسی قرار گرفته است باید بر روی یک صفحه سفید خم شود و شانه زدن از سمت جمجمه به سمت صفحه انجام گیرد.

شانه زدن سر می‌تواند به یافتن تخم‌های شپش کمک کند. این تخم‌ها معمولا چنان خوب به رشته‌های مو متصل می‌شوند که در زمان شانه زدن موجب شکستن رشته‌های چسبیده به تخم‌ها می‌شوند. پیدا کردن تخم شپش به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده آلودگی موی سر افراد به شپش باشد، زیرا این تخم‌ها ممکن است باز شده باشند یا مرده باشند.

برای این که مطمئن شویم یک فرد به شپش آلوده است، باید شپش زنده را بر روی سر وی مشاهده کنیم. محل قرار گیری تخم شپش بر روی رشته‌های مو می‌تواند به تعیین زمان آلودگی فرد به شپش کمک کند. از آن جایی که شپش‌ها معمولا در نزدیکی جمجمه تخم گذاری می‌کنند و مو معمولا یک سانتی متر در ماه رشد می‌کند، تخم‌های نزدیک به جمجمه معمولا دیرتر از تخم‌های بالاتر از جمجمه گذاشته شده اند.

شپش سر می‌تواند سفید، قهوه ای یا سیاه باشد. بعضی از انواع شپش نیمه شفاف هستند و در صورتی که به تازگی تغذیه کرده باشند، قرمز رنگ خواهند بود. 

اندازه شپش سر بالغ معمولا به دو تا سه میلی متر می‌رسد. پای شپش‌ها معمولا پنجه دارد، تا بدین ترتیب شپش‌ها به سادگی قادر به چسبیدن و جابجایی بر روی مو باشند.

شپش‌های نابالغ نیز کاملا شبیه انواع بالغ هستند اما رنگ روشن تری دارند و ابعاد آنها نیز کوچکتر است. شپش‌های نابالغ کوچک حداقل یک میلی متر هستند.

ابعاد تخم شپش (رشک) معمولا به صورت ۰.۳ در ۰.۸ میلی متر است و به خوبی به رشته‌های مو چسبیده هستند. این تخم‌ها معمولا ظاهری زرد رنگ دارند و پیش از باز شدن نیمه شفاف هستند و پس از باز شدن به رنگ سفید کاغذی در می‌آیند. هر تخم دریچه ای دارد که در زمان باز شدن جدا می‌شود.

چگونه رشک مرده را از زنده تشخیص دهیم ؟‌ تشخیص رشک مرده از زنده بسیار دشوار است و از روی رنگ آنها نمی‌توان قضاوت کرد. برای بررسی و اطمینان، هر رشکی را که از سر خارج کرده‌اید فشار دهید. وقتی فشار می‌دهید رشک های زنده تکان می‌خورند ولی رشک‌های مرده هیچ حرکتی ندارند. پس از درمان موی آلوده به شپش، اطمینان حاصل کنید که تمامی رشک‌هایی که از مو خارج شده است مرده هستند تا از شپش در امان بمانید.

بسیاری از مردم تعجب می کنند که آیا تخمهای شپش یا همان رشک پس از مرگ تغییر رنگ می دهند یا خیر؟ متأسفانه ، بسیاری از مردم بر این باورند که رشک‌های قهوه ای تیره مرده اند و آنها را از سر جدا نمی کنند. در حالی که بر عکس این باور درست است. هرچه تخم شپش تیره تر باشد به معنای آن است که شپش زودتر از تخم بیرون خواهد آمد. اگر رشک‌های تیره در مو پیدا کردید، بدانید که فقط در طی یک یا دو روز آینده خود این تخم‌ها تخم ریزی خواهند کرد.

ابعاد تخم‌ها به قدری بزرگ است که افراد بتوانند بدون ابزار نیز آنها را مشاهده کنند، با این وجود افراد با استفاده از ذره بین قادر به تعیین جزئیات تخم‌ها خواهند بود. هر دو دسته رشک های مرده یا زنده می‌توانند به رشته‌های مو بچسبند.

توصیه می‌شود خانواده‌های پرجمعیت به بررسی ماهیانه همه افراد با کمک شانه‌های ضد شپش بپردازند.

شپش سر می‌تواند با کمک داروهای ضد حشرات، شانه زدن یا اصلاح موی سر به ابعاد کمتر از نیم سانتی متر، از بین برود. تمامی افراد مبتلا به شپش سر باید در سریع ترین زمان ممکن با یکی از روش‌های زیر برای حداقل کردن خطر آلودگی دیگران درمان شوند. اگر افراد خانواده یا حلقه آشنایان به شپش آلوده شده اند، آنها نیز باید به طور همزمان درمان شوند تا از آلودگی افراد دیگر و یا آلودگی مجدد افراد درمان شده جلوگیری شود.

شانه ضد شپش می‌تواند برای مبارزه با شپش سر استفاده شود. این روش توسط افراد زیادی استفاده نمی‌شود، زیرا به صرف زمان زیادی نیاز دارد. شانه کردن موهای خیس به صورت منظم و کامل در هر روز باید برای دوازده تا چهارده روز ادامه پیدا کند. بهتر است موها به صورت هفتگی و برای سه هفته بعد از پایان درمان بررسی شوند.

شپش سر نمی‌تواند بر روی موهای کوتاه تر از نیم سانتی متر زنده بماند. اصلاح موی سر درمان مطلوب کسانی محسوب می‌شود که بتوانند موی کوتاه را برای دوره ای تحمل کنند. لطفا به یاد داشته باشید که شپش می‌تواند پس از اصلاح بر روی باقی مانده‌های مو جابجا شود.

بعضی از شپش‌ها تلاش می‌کنند بر روی موی اصلاح شده نیز باقی بمانند، برای رفع کامل مشکل بهتر است پس از اصلاح موی سر از شانه ضد شپش برای پایان دادن کار استفاده شود.

ممکن است شپش به وسیله شانه‌ها یا برس‌ها منتقل شود و این ابزارها باید شسته یا فریز شوند تا از پخش این آلودگی‌ها جلوگیری شود. بهتر است شانه‌ها و برس‌ها را در دمای منفی بیست درجه و برای حداقل چهار ساعت فریز کنید یا آنها را به وسیله آب شصت درجه شستشو دهید.

برای خیلی از افراد سوال است که از کجا بفهمیم شپش درمان شده است ؟‌ شپش چنان عارضه ناخوشایندی است که فرد ممکن است احساس کند پایان ناپذیر است. در ادامه با چند مرحله می‌تونید اطمینان حاصل کنید که  شپش از بین رفته است:  

خوشه‌ای ذره بینی که به طور کلی در گروه‌های شش یا هفت تایی رشک جمع می شوند و نزدیک پوست سر قرار دارند، نشان دهنده این است که شپش هنوز از بین نرفته است. اگر متوجه شوید که رشک‌ها با فاصله بیشتری نسبت به پوست سر قرار دارند، لزوماً زنده نیستند و همیشه زنده نخواهند ماند. با استفاده از یک ذره بین جستجوی ذرات نزدیک پوست سر آسان تر می‌شود.

پس از انجام اقدامات درمانی، موی سر فرد آلوده شده باید به صورت هفتگی و به مدت سه هفته بررسی شود تا از حذف شپش‌های سر اطمینان حاصل شود.شپش سر را چگونه از بین ببریم

شپش علاوه بر موهای شما می‌تواند در تختخواب، فرش، مبلمان و ماشین نیز زنده بماند. از آنجا که شپش قادر به پریدن یا پرواز کردن نیست، بعید است که در مواردی که شما با آنها تماس ندارید به شما منتقل شوند. با این حال، رشک و شپش می توانند خزنده شوند، بنابراین برای اطمینان در مورد از بین رفتن شپش‌ها، مطمئن شوید که خانه خود را با دقت بیشتری تمیز می‌کنید. اگر همه لباس‌ها ، حیوانات خانگی آلوده، بالش و روبالشی ها را شسته اید و فرش و مبلمان را جارو برقی کشیده‌اید ، وسایل شما نباید آلوده به شپش باشد.

شایع ترین دلیل از بین نرفتن یا بازگشت شپش به علت عدم استفاده از روش های درمانی مناسب است. متخصصان شپش‌زدایی با استفاده از یک دستگاه پزشکی مخصوص و بدون استفاده از مواد شیمیایی، شپش و تخمک های آنها را از بین می برد که از داروهای بدون نسخه نیز موثرتر است. 

دکتر نابت تاجمیر ریاحی متخصص پوست و مو

به اشتراک گذاشتن این مقاله

با سلام.برای تشخیص شوره از شپش اصولی وجود دارد مثلا اینکه پوسته های شپش سست تر و شپش چسبیده ترند ولی واقعا یک معاینه همه جانبه لازم است .واقعا استفاده آزمایشی از سرکه و درمان های خانگی می تواند مساله ساده که پس از تشخیص قابل حل است را پیچیده کند.در صورت تمایل برای ویزیت نام خود را به 09339090455 ارسال نمایید.

با سلام خدمت شما.معیار تشخیص شپش معاینه بالینی هست و هیچ تست آزمایشگاهی در این باره وجود ندارد.در واقع به پزشک متخصص پوست می توانید در این باره اطمینان به دست آورید.در کل مبتلایان به شپش سر بهتر از جهت اطمینان از نبود شپش و رفع شدن آن مراجعه مجدد داشته باشند و واقعا تست آزمایشگاهی برای این مورد وجود ندارد که البته این نکته خودش یک علت بیولوژیک دارد که خارج از حوصله پرسش شماست.

چاله های جای جوش همان زخم های عمیق بر روی پوست هستند که معمولا به خودی خود از بین نمی روند و بر روی پوست

پوست‌های بیش از حد براق واقعا آزاردهنده هستند و زمانی‌که تصمیم می‌گیرید براق شدن پوست را برطرف کنید با خود می‌گویید: «شاید باید یک بار

زمانی‌که پوست سرتان می‌خارد، واقعا فکرکردن به موضوع دیگری خیلی سخت است. احتمالا احساس می‌کنید که این خارش دیگر هیچ‌وقت از بین نمی‌رود ولی باید

دکتر نابت تاجمیر ریاحی، یکی از بهترین متخصصان پوست، مو و زیبایی در تهران هستند. درمان تخصصی بیماری های پوستی، درمان تخصصی بیماری های مو، کاشت مو با جدیدترین متدهای روز دنیا با خط رویش طبیعی و تراکم بالا و خدمات جوانسازی پوست با جدیدترین دستگاه ها مثل RF Fractional Scarlet در کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر نابت تاجمیر ریاحی انجام می شود.

آدرس مطب : تهران، ولنجک، خیابان ساسان شمالی، بین سیزدهم و پانزدهم، پلاک ۳۳ ، واحد ۲۱

📞 شماره تماس مطب:

۰۲۱۲۲۶۵۷۹۰۰ – ۰۲۱۲۲۶۵۷۹۱۶

طراحی و توسعه توسط شرکت همیار سیستم

یک وبسایت فوق العاده دیگر با قالب فلوکس و هیولای وردپرس!

خانه ◄ بیماری های مو ◄ شپش سر از بررسی علت تا درمان

شپش سر همانند موخوره از جمله شایع‌ترین مشکلات مو است. تنها می‌تواند بر روی موی سر زنده باقی بماند و زندگی کند. این حشره با خزیدن میان سر افراد در زمانی که نزدیک هم قرار گرفته اند، پخش می‌شود. در صورتی که به وجود شپش بر روی سر خود یا فرزند خود مشکوک هستید می‌توانید با استفاده از شانه ضد شپش، شپش‌ها را شناسایی کند و با روش‌های مختلف مانع از گسترش آنها شوید.

اگر بر روی سر فردی شپش پیدا کردید، باید درمان تمامی افراد اطراف وی نیز به صورت همزمان آغاز شود، تا بدین ترتیب از آلودگی مجدد فرد جلوگیری شود. برای درمان شپش از داروهای ضد آفت، استفاده مکرر از شانه ضد شپش یا اصلاح موی سر استفاده می‌شود.

شپش سر معمولا زمانی رخ می‌دهد که شپش‌های بالغ از سر یک فرد به سر فرد دیگر منتقل می‌شوند، این موضوع زمانی رخ می‌دهد که سر افراد به هم نزدیک باشد.شپش سر را چگونه از بین ببریم

بزرگسالان و کودکان به یک میزان در معرض شپش سر هستند و میزان ابتلای آنها به این مشکل ربط زیادی به نوع موی سر یا بهداشت شخصی آنها ندارد. شپش سر می‌تواند در سر افراد مختلف به راحتی زندگی کند و این موضوع به دفعات حمام یا حمام نکردن ربطی ندارد.

حتماً بخوانید: کهیر چیست و چگونه درمان می‌شود؟

خوشبختانه شپش قادر به پریدن نیست، اما می‌تواند به خزیدن بر روی رشته‌های مو بپردازد. وقتی شپش‌ها از سر فرد بیرون می‌ریزند، انتقال آنها به سر جدید در موارد کمی امکان پذیر است، زیرا شپش‌ها پس از جدا شدن از سر به سرعت ضعیف می‌شوند و تنها یک تا دو روز در خارج از سر افراد قادر به زندگی هستند.

زمانی که فرد به شپش آلوده می‌شود، خارش سر علامت بسیار رایجی است که در بیشتر موارد افراد را آزار می‌دهد. بزاق شپشکحاوی موادی است که باعث خارش پوست می‌شوند. با این وجود همه افراد آلوده به شپش احساس خارش نمی‌کنند یا ممکن است پس از مدتی سر آنها شروع به خارش کند. بنابرین بررسی منظم در افراد در معرض شپش قرار دارند، خصوصا کودکان، فارغ از وجود خارش اهمیت زیادی دارد.

علائم دیگر آلودگی به شپش سر شامل زخم‌ها یا عفونت‌های جمجمه ای است که به خاراندن محل نیش شپش ایجاد می‌شوند.

فرد معاینه کننده می‌تواند با انجام اقدامات زیر به بررسی وجود شپش بر روی سر افراد بپردازد:

فرد باید یک شانه ضد شپش تهیه کند.

برای انجام این کار بهتر است یک حوله سفید بر روی شانه‌های فرد قرار داده شود و پس از آن شانه زدن موی فرد آغاز شود. پس از این فرد بررسی کننده می‌تواند بر روی حوله و شانه به دنبال شواهد وجود شپش سر باشد. شپش‌ها موجودات کوچکی هستند و استفاده از ذره بین می‌تواند به فرد معاینه کننده کمک کند.

بهتر است فرد بررسی کننده شانه را به طور منظم بر روی کاغذ تمیز کند تا قادر به تشخیص شپش باشد. شپش معمولا در چند دقیقه خشک می‌شود و شما می‌توانید حرکت آنها را به راحتی مشاهده کنید.

بعضی افراد ترجیح می‌دهند بررسی شپش را بر روی موی خشک انجام دهند. شپش بر روی موی خشک با راحتی بیشتری جابجا می‌شود و دیدن آنها برای افراد ساده تر خواهد بود، خصوصا اگر تعداد زیادی بر روی سر فرد وجود داشته باشند. با این وجود، شانه کردن موی خشک کارآمدی کمتری دارد و شپش‌ها می‌توانند از شانه جدا شده و به روی موی فرد سقوط کنند.

فردی که برای شپش مورد بررسی قرار گرفته است باید بر روی یک صفحه سفید خم شود و شانه زدن از سمت جمجمه به سمت صفحه انجام گیرد.

شانه زدن سر می‌تواند به یافتن تخم‌های شپش کمک کند. این تخم‌ها معمولا چنان خوب به رشته‌های مو متصل می‌شوند که در زمان شانه زدن موجب شکستن رشته‌های چسبیده به تخم‌ها می‌شوند. پیدا کردن تخم شپش به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده آلودگی موی سر افراد به شپش باشد، زیرا این تخم‌ها ممکن است باز شده باشند یا مرده باشند.

برای این که مطمئن شویم یک فرد به شپش آلوده است، باید شپش زنده را بر روی سر وی مشاهده کنیم. محل قرار گیری تخم شپش بر روی رشته‌های مو می‌تواند به تعیین زمان آلودگی فرد به شپش کمک کند. از آن جایی که شپش‌ها معمولا در نزدیکی جمجمه تخم گذاری می‌کنند و مو معمولا یک سانتی متر در ماه رشد می‌کند، تخم‌های نزدیک به جمجمه معمولا دیرتر از تخم‌های بالاتر از جمجمه گذاشته شده اند.

شپش سر می‌تواند سفید، قهوه ای یا سیاه باشد. بعضی از انواع شپش نیمه شفاف هستند و در صورتی که به تازگی تغذیه کرده باشند، قرمز رنگ خواهند بود. 

اندازه شپش سر بالغ معمولا به دو تا سه میلی متر می‌رسد. پای شپش‌ها معمولا پنجه دارد، تا بدین ترتیب شپش‌ها به سادگی قادر به چسبیدن و جابجایی بر روی مو باشند.

شپش‌های نابالغ نیز کاملا شبیه انواع بالغ هستند اما رنگ روشن تری دارند و ابعاد آنها نیز کوچکتر است. شپش‌های نابالغ کوچک حداقل یک میلی متر هستند.

ابعاد تخم شپش (رشک) معمولا به صورت ۰.۳ در ۰.۸ میلی متر است و به خوبی به رشته‌های مو چسبیده هستند. این تخم‌ها معمولا ظاهری زرد رنگ دارند و پیش از باز شدن نیمه شفاف هستند و پس از باز شدن به رنگ سفید کاغذی در می‌آیند. هر تخم دریچه ای دارد که در زمان باز شدن جدا می‌شود.

چگونه رشک مرده را از زنده تشخیص دهیم ؟‌ تشخیص رشک مرده از زنده بسیار دشوار است و از روی رنگ آنها نمی‌توان قضاوت کرد. برای بررسی و اطمینان، هر رشکی را که از سر خارج کرده‌اید فشار دهید. وقتی فشار می‌دهید رشک های زنده تکان می‌خورند ولی رشک‌های مرده هیچ حرکتی ندارند. پس از درمان موی آلوده به شپش، اطمینان حاصل کنید که تمامی رشک‌هایی که از مو خارج شده است مرده هستند تا از شپش در امان بمانید.

بسیاری از مردم تعجب می کنند که آیا تخمهای شپش یا همان رشک پس از مرگ تغییر رنگ می دهند یا خیر؟ متأسفانه ، بسیاری از مردم بر این باورند که رشک‌های قهوه ای تیره مرده اند و آنها را از سر جدا نمی کنند. در حالی که بر عکس این باور درست است. هرچه تخم شپش تیره تر باشد به معنای آن است که شپش زودتر از تخم بیرون خواهد آمد. اگر رشک‌های تیره در مو پیدا کردید، بدانید که فقط در طی یک یا دو روز آینده خود این تخم‌ها تخم ریزی خواهند کرد.

ابعاد تخم‌ها به قدری بزرگ است که افراد بتوانند بدون ابزار نیز آنها را مشاهده کنند، با این وجود افراد با استفاده از ذره بین قادر به تعیین جزئیات تخم‌ها خواهند بود. هر دو دسته رشک های مرده یا زنده می‌توانند به رشته‌های مو بچسبند.

توصیه می‌شود خانواده‌های پرجمعیت به بررسی ماهیانه همه افراد با کمک شانه‌های ضد شپش بپردازند.

شپش سر می‌تواند با کمک داروهای ضد حشرات، شانه زدن یا اصلاح موی سر به ابعاد کمتر از نیم سانتی متر، از بین برود. تمامی افراد مبتلا به شپش سر باید در سریع ترین زمان ممکن با یکی از روش‌های زیر برای حداقل کردن خطر آلودگی دیگران درمان شوند. اگر افراد خانواده یا حلقه آشنایان به شپش آلوده شده اند، آنها نیز باید به طور همزمان درمان شوند تا از آلودگی افراد دیگر و یا آلودگی مجدد افراد درمان شده جلوگیری شود.

شانه ضد شپش می‌تواند برای مبارزه با شپش سر استفاده شود. این روش توسط افراد زیادی استفاده نمی‌شود، زیرا به صرف زمان زیادی نیاز دارد. شانه کردن موهای خیس به صورت منظم و کامل در هر روز باید برای دوازده تا چهارده روز ادامه پیدا کند. بهتر است موها به صورت هفتگی و برای سه هفته بعد از پایان درمان بررسی شوند.

شپش سر نمی‌تواند بر روی موهای کوتاه تر از نیم سانتی متر زنده بماند. اصلاح موی سر درمان مطلوب کسانی محسوب می‌شود که بتوانند موی کوتاه را برای دوره ای تحمل کنند. لطفا به یاد داشته باشید که شپش می‌تواند پس از اصلاح بر روی باقی مانده‌های مو جابجا شود.

بعضی از شپش‌ها تلاش می‌کنند بر روی موی اصلاح شده نیز باقی بمانند، برای رفع کامل مشکل بهتر است پس از اصلاح موی سر از شانه ضد شپش برای پایان دادن کار استفاده شود.

ممکن است شپش به وسیله شانه‌ها یا برس‌ها منتقل شود و این ابزارها باید شسته یا فریز شوند تا از پخش این آلودگی‌ها جلوگیری شود. بهتر است شانه‌ها و برس‌ها را در دمای منفی بیست درجه و برای حداقل چهار ساعت فریز کنید یا آنها را به وسیله آب شصت درجه شستشو دهید.

برای خیلی از افراد سوال است که از کجا بفهمیم شپش درمان شده است ؟‌ شپش چنان عارضه ناخوشایندی است که فرد ممکن است احساس کند پایان ناپذیر است. در ادامه با چند مرحله می‌تونید اطمینان حاصل کنید که  شپش از بین رفته است:  

خوشه‌ای ذره بینی که به طور کلی در گروه‌های شش یا هفت تایی رشک جمع می شوند و نزدیک پوست سر قرار دارند، نشان دهنده این است که شپش هنوز از بین نرفته است. اگر متوجه شوید که رشک‌ها با فاصله بیشتری نسبت به پوست سر قرار دارند، لزوماً زنده نیستند و همیشه زنده نخواهند ماند. با استفاده از یک ذره بین جستجوی ذرات نزدیک پوست سر آسان تر می‌شود.

پس از انجام اقدامات درمانی، موی سر فرد آلوده شده باید به صورت هفتگی و به مدت سه هفته بررسی شود تا از حذف شپش‌های سر اطمینان حاصل شود.شپش سر را چگونه از بین ببریم

شپش علاوه بر موهای شما می‌تواند در تختخواب، فرش، مبلمان و ماشین نیز زنده بماند. از آنجا که شپش قادر به پریدن یا پرواز کردن نیست، بعید است که در مواردی که شما با آنها تماس ندارید به شما منتقل شوند. با این حال، رشک و شپش می توانند خزنده شوند، بنابراین برای اطمینان در مورد از بین رفتن شپش‌ها، مطمئن شوید که خانه خود را با دقت بیشتری تمیز می‌کنید. اگر همه لباس‌ها ، حیوانات خانگی آلوده، بالش و روبالشی ها را شسته اید و فرش و مبلمان را جارو برقی کشیده‌اید ، وسایل شما نباید آلوده به شپش باشد.

شایع ترین دلیل از بین نرفتن یا بازگشت شپش به علت عدم استفاده از روش های درمانی مناسب است. متخصصان شپش‌زدایی با استفاده از یک دستگاه پزشکی مخصوص و بدون استفاده از مواد شیمیایی، شپش و تخمک های آنها را از بین می برد که از داروهای بدون نسخه نیز موثرتر است. 

دکتر نابت تاجمیر ریاحی متخصص پوست و مو

به اشتراک گذاشتن این مقاله

با سلام.برای تشخیص شوره از شپش اصولی وجود دارد مثلا اینکه پوسته های شپش سست تر و شپش چسبیده ترند ولی واقعا یک معاینه همه جانبه لازم است .واقعا استفاده آزمایشی از سرکه و درمان های خانگی می تواند مساله ساده که پس از تشخیص قابل حل است را پیچیده کند.در صورت تمایل برای ویزیت نام خود را به 09339090455 ارسال نمایید.

با سلام خدمت شما.معیار تشخیص شپش معاینه بالینی هست و هیچ تست آزمایشگاهی در این باره وجود ندارد.در واقع به پزشک متخصص پوست می توانید در این باره اطمینان به دست آورید.در کل مبتلایان به شپش سر بهتر از جهت اطمینان از نبود شپش و رفع شدن آن مراجعه مجدد داشته باشند و واقعا تست آزمایشگاهی برای این مورد وجود ندارد که البته این نکته خودش یک علت بیولوژیک دارد که خارج از حوصله پرسش شماست.

چاله های جای جوش همان زخم های عمیق بر روی پوست هستند که معمولا به خودی خود از بین نمی روند و بر روی پوست

پوست‌های بیش از حد براق واقعا آزاردهنده هستند و زمانی‌که تصمیم می‌گیرید براق شدن پوست را برطرف کنید با خود می‌گویید: «شاید باید یک بار

زمانی‌که پوست سرتان می‌خارد، واقعا فکرکردن به موضوع دیگری خیلی سخت است. احتمالا احساس می‌کنید که این خارش دیگر هیچ‌وقت از بین نمی‌رود ولی باید

دکتر نابت تاجمیر ریاحی، یکی از بهترین متخصصان پوست، مو و زیبایی در تهران هستند. درمان تخصصی بیماری های پوستی، درمان تخصصی بیماری های مو، کاشت مو با جدیدترین متدهای روز دنیا با خط رویش طبیعی و تراکم بالا و خدمات جوانسازی پوست با جدیدترین دستگاه ها مثل RF Fractional Scarlet در کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر نابت تاجمیر ریاحی انجام می شود.

آدرس مطب : تهران، ولنجک، خیابان ساسان شمالی، بین سیزدهم و پانزدهم، پلاک ۳۳ ، واحد ۲۱

📞 شماره تماس مطب:

۰۲۱۲۲۶۵۷۹۰۰ – ۰۲۱۲۲۶۵۷۹۱۶

طراحی و توسعه توسط شرکت همیار سیستم

یک وبسایت فوق العاده دیگر با قالب فلوکس و هیولای وردپرس!

خانه ◄ بیماری های مو ◄ شپش سر از بررسی علت تا درمان

شپش سر همانند موخوره از جمله شایع‌ترین مشکلات مو است. تنها می‌تواند بر روی موی سر زنده باقی بماند و زندگی کند. این حشره با خزیدن میان سر افراد در زمانی که نزدیک هم قرار گرفته اند، پخش می‌شود. در صورتی که به وجود شپش بر روی سر خود یا فرزند خود مشکوک هستید می‌توانید با استفاده از شانه ضد شپش، شپش‌ها را شناسایی کند و با روش‌های مختلف مانع از گسترش آنها شوید.

اگر بر روی سر فردی شپش پیدا کردید، باید درمان تمامی افراد اطراف وی نیز به صورت همزمان آغاز شود، تا بدین ترتیب از آلودگی مجدد فرد جلوگیری شود. برای درمان شپش از داروهای ضد آفت، استفاده مکرر از شانه ضد شپش یا اصلاح موی سر استفاده می‌شود.

شپش سر معمولا زمانی رخ می‌دهد که شپش‌های بالغ از سر یک فرد به سر فرد دیگر منتقل می‌شوند، این موضوع زمانی رخ می‌دهد که سر افراد به هم نزدیک باشد.شپش سر را چگونه از بین ببریم

بزرگسالان و کودکان به یک میزان در معرض شپش سر هستند و میزان ابتلای آنها به این مشکل ربط زیادی به نوع موی سر یا بهداشت شخصی آنها ندارد. شپش سر می‌تواند در سر افراد مختلف به راحتی زندگی کند و این موضوع به دفعات حمام یا حمام نکردن ربطی ندارد.

حتماً بخوانید: کهیر چیست و چگونه درمان می‌شود؟

خوشبختانه شپش قادر به پریدن نیست، اما می‌تواند به خزیدن بر روی رشته‌های مو بپردازد. وقتی شپش‌ها از سر فرد بیرون می‌ریزند، انتقال آنها به سر جدید در موارد کمی امکان پذیر است، زیرا شپش‌ها پس از جدا شدن از سر به سرعت ضعیف می‌شوند و تنها یک تا دو روز در خارج از سر افراد قادر به زندگی هستند.

زمانی که فرد به شپش آلوده می‌شود، خارش سر علامت بسیار رایجی است که در بیشتر موارد افراد را آزار می‌دهد. بزاق شپشکحاوی موادی است که باعث خارش پوست می‌شوند. با این وجود همه افراد آلوده به شپش احساس خارش نمی‌کنند یا ممکن است پس از مدتی سر آنها شروع به خارش کند. بنابرین بررسی منظم در افراد در معرض شپش قرار دارند، خصوصا کودکان، فارغ از وجود خارش اهمیت زیادی دارد.

علائم دیگر آلودگی به شپش سر شامل زخم‌ها یا عفونت‌های جمجمه ای است که به خاراندن محل نیش شپش ایجاد می‌شوند.

فرد معاینه کننده می‌تواند با انجام اقدامات زیر به بررسی وجود شپش بر روی سر افراد بپردازد:

فرد باید یک شانه ضد شپش تهیه کند.

برای انجام این کار بهتر است یک حوله سفید بر روی شانه‌های فرد قرار داده شود و پس از آن شانه زدن موی فرد آغاز شود. پس از این فرد بررسی کننده می‌تواند بر روی حوله و شانه به دنبال شواهد وجود شپش سر باشد. شپش‌ها موجودات کوچکی هستند و استفاده از ذره بین می‌تواند به فرد معاینه کننده کمک کند.

بهتر است فرد بررسی کننده شانه را به طور منظم بر روی کاغذ تمیز کند تا قادر به تشخیص شپش باشد. شپش معمولا در چند دقیقه خشک می‌شود و شما می‌توانید حرکت آنها را به راحتی مشاهده کنید.

بعضی افراد ترجیح می‌دهند بررسی شپش را بر روی موی خشک انجام دهند. شپش بر روی موی خشک با راحتی بیشتری جابجا می‌شود و دیدن آنها برای افراد ساده تر خواهد بود، خصوصا اگر تعداد زیادی بر روی سر فرد وجود داشته باشند. با این وجود، شانه کردن موی خشک کارآمدی کمتری دارد و شپش‌ها می‌توانند از شانه جدا شده و به روی موی فرد سقوط کنند.

فردی که برای شپش مورد بررسی قرار گرفته است باید بر روی یک صفحه سفید خم شود و شانه زدن از سمت جمجمه به سمت صفحه انجام گیرد.

شانه زدن سر می‌تواند به یافتن تخم‌های شپش کمک کند. این تخم‌ها معمولا چنان خوب به رشته‌های مو متصل می‌شوند که در زمان شانه زدن موجب شکستن رشته‌های چسبیده به تخم‌ها می‌شوند. پیدا کردن تخم شپش به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده آلودگی موی سر افراد به شپش باشد، زیرا این تخم‌ها ممکن است باز شده باشند یا مرده باشند.

برای این که مطمئن شویم یک فرد به شپش آلوده است، باید شپش زنده را بر روی سر وی مشاهده کنیم. محل قرار گیری تخم شپش بر روی رشته‌های مو می‌تواند به تعیین زمان آلودگی فرد به شپش کمک کند. از آن جایی که شپش‌ها معمولا در نزدیکی جمجمه تخم گذاری می‌کنند و مو معمولا یک سانتی متر در ماه رشد می‌کند، تخم‌های نزدیک به جمجمه معمولا دیرتر از تخم‌های بالاتر از جمجمه گذاشته شده اند.

شپش سر می‌تواند سفید، قهوه ای یا سیاه باشد. بعضی از انواع شپش نیمه شفاف هستند و در صورتی که به تازگی تغذیه کرده باشند، قرمز رنگ خواهند بود. 

اندازه شپش سر بالغ معمولا به دو تا سه میلی متر می‌رسد. پای شپش‌ها معمولا پنجه دارد، تا بدین ترتیب شپش‌ها به سادگی قادر به چسبیدن و جابجایی بر روی مو باشند.

شپش‌های نابالغ نیز کاملا شبیه انواع بالغ هستند اما رنگ روشن تری دارند و ابعاد آنها نیز کوچکتر است. شپش‌های نابالغ کوچک حداقل یک میلی متر هستند.

ابعاد تخم شپش (رشک) معمولا به صورت ۰.۳ در ۰.۸ میلی متر است و به خوبی به رشته‌های مو چسبیده هستند. این تخم‌ها معمولا ظاهری زرد رنگ دارند و پیش از باز شدن نیمه شفاف هستند و پس از باز شدن به رنگ سفید کاغذی در می‌آیند. هر تخم دریچه ای دارد که در زمان باز شدن جدا می‌شود.

چگونه رشک مرده را از زنده تشخیص دهیم ؟‌ تشخیص رشک مرده از زنده بسیار دشوار است و از روی رنگ آنها نمی‌توان قضاوت کرد. برای بررسی و اطمینان، هر رشکی را که از سر خارج کرده‌اید فشار دهید. وقتی فشار می‌دهید رشک های زنده تکان می‌خورند ولی رشک‌های مرده هیچ حرکتی ندارند. پس از درمان موی آلوده به شپش، اطمینان حاصل کنید که تمامی رشک‌هایی که از مو خارج شده است مرده هستند تا از شپش در امان بمانید.

بسیاری از مردم تعجب می کنند که آیا تخمهای شپش یا همان رشک پس از مرگ تغییر رنگ می دهند یا خیر؟ متأسفانه ، بسیاری از مردم بر این باورند که رشک‌های قهوه ای تیره مرده اند و آنها را از سر جدا نمی کنند. در حالی که بر عکس این باور درست است. هرچه تخم شپش تیره تر باشد به معنای آن است که شپش زودتر از تخم بیرون خواهد آمد. اگر رشک‌های تیره در مو پیدا کردید، بدانید که فقط در طی یک یا دو روز آینده خود این تخم‌ها تخم ریزی خواهند کرد.

ابعاد تخم‌ها به قدری بزرگ است که افراد بتوانند بدون ابزار نیز آنها را مشاهده کنند، با این وجود افراد با استفاده از ذره بین قادر به تعیین جزئیات تخم‌ها خواهند بود. هر دو دسته رشک های مرده یا زنده می‌توانند به رشته‌های مو بچسبند.

توصیه می‌شود خانواده‌های پرجمعیت به بررسی ماهیانه همه افراد با کمک شانه‌های ضد شپش بپردازند.

شپش سر می‌تواند با کمک داروهای ضد حشرات، شانه زدن یا اصلاح موی سر به ابعاد کمتر از نیم سانتی متر، از بین برود. تمامی افراد مبتلا به شپش سر باید در سریع ترین زمان ممکن با یکی از روش‌های زیر برای حداقل کردن خطر آلودگی دیگران درمان شوند. اگر افراد خانواده یا حلقه آشنایان به شپش آلوده شده اند، آنها نیز باید به طور همزمان درمان شوند تا از آلودگی افراد دیگر و یا آلودگی مجدد افراد درمان شده جلوگیری شود.

شانه ضد شپش می‌تواند برای مبارزه با شپش سر استفاده شود. این روش توسط افراد زیادی استفاده نمی‌شود، زیرا به صرف زمان زیادی نیاز دارد. شانه کردن موهای خیس به صورت منظم و کامل در هر روز باید برای دوازده تا چهارده روز ادامه پیدا کند. بهتر است موها به صورت هفتگی و برای سه هفته بعد از پایان درمان بررسی شوند.

شپش سر نمی‌تواند بر روی موهای کوتاه تر از نیم سانتی متر زنده بماند. اصلاح موی سر درمان مطلوب کسانی محسوب می‌شود که بتوانند موی کوتاه را برای دوره ای تحمل کنند. لطفا به یاد داشته باشید که شپش می‌تواند پس از اصلاح بر روی باقی مانده‌های مو جابجا شود.

بعضی از شپش‌ها تلاش می‌کنند بر روی موی اصلاح شده نیز باقی بمانند، برای رفع کامل مشکل بهتر است پس از اصلاح موی سر از شانه ضد شپش برای پایان دادن کار استفاده شود.

ممکن است شپش به وسیله شانه‌ها یا برس‌ها منتقل شود و این ابزارها باید شسته یا فریز شوند تا از پخش این آلودگی‌ها جلوگیری شود. بهتر است شانه‌ها و برس‌ها را در دمای منفی بیست درجه و برای حداقل چهار ساعت فریز کنید یا آنها را به وسیله آب شصت درجه شستشو دهید.

برای خیلی از افراد سوال است که از کجا بفهمیم شپش درمان شده است ؟‌ شپش چنان عارضه ناخوشایندی است که فرد ممکن است احساس کند پایان ناپذیر است. در ادامه با چند مرحله می‌تونید اطمینان حاصل کنید که  شپش از بین رفته است:  

خوشه‌ای ذره بینی که به طور کلی در گروه‌های شش یا هفت تایی رشک جمع می شوند و نزدیک پوست سر قرار دارند، نشان دهنده این است که شپش هنوز از بین نرفته است. اگر متوجه شوید که رشک‌ها با فاصله بیشتری نسبت به پوست سر قرار دارند، لزوماً زنده نیستند و همیشه زنده نخواهند ماند. با استفاده از یک ذره بین جستجوی ذرات نزدیک پوست سر آسان تر می‌شود.

پس از انجام اقدامات درمانی، موی سر فرد آلوده شده باید به صورت هفتگی و به مدت سه هفته بررسی شود تا از حذف شپش‌های سر اطمینان حاصل شود.شپش سر را چگونه از بین ببریم

شپش علاوه بر موهای شما می‌تواند در تختخواب، فرش، مبلمان و ماشین نیز زنده بماند. از آنجا که شپش قادر به پریدن یا پرواز کردن نیست، بعید است که در مواردی که شما با آنها تماس ندارید به شما منتقل شوند. با این حال، رشک و شپش می توانند خزنده شوند، بنابراین برای اطمینان در مورد از بین رفتن شپش‌ها، مطمئن شوید که خانه خود را با دقت بیشتری تمیز می‌کنید. اگر همه لباس‌ها ، حیوانات خانگی آلوده، بالش و روبالشی ها را شسته اید و فرش و مبلمان را جارو برقی کشیده‌اید ، وسایل شما نباید آلوده به شپش باشد.

شایع ترین دلیل از بین نرفتن یا بازگشت شپش به علت عدم استفاده از روش های درمانی مناسب است. متخصصان شپش‌زدایی با استفاده از یک دستگاه پزشکی مخصوص و بدون استفاده از مواد شیمیایی، شپش و تخمک های آنها را از بین می برد که از داروهای بدون نسخه نیز موثرتر است. 

دکتر نابت تاجمیر ریاحی متخصص پوست و مو

به اشتراک گذاشتن این مقاله

با سلام.برای تشخیص شوره از شپش اصولی وجود دارد مثلا اینکه پوسته های شپش سست تر و شپش چسبیده ترند ولی واقعا یک معاینه همه جانبه لازم است .واقعا استفاده آزمایشی از سرکه و درمان های خانگی می تواند مساله ساده که پس از تشخیص قابل حل است را پیچیده کند.در صورت تمایل برای ویزیت نام خود را به 09339090455 ارسال نمایید.

با سلام خدمت شما.معیار تشخیص شپش معاینه بالینی هست و هیچ تست آزمایشگاهی در این باره وجود ندارد.در واقع به پزشک متخصص پوست می توانید در این باره اطمینان به دست آورید.در کل مبتلایان به شپش سر بهتر از جهت اطمینان از نبود شپش و رفع شدن آن مراجعه مجدد داشته باشند و واقعا تست آزمایشگاهی برای این مورد وجود ندارد که البته این نکته خودش یک علت بیولوژیک دارد که خارج از حوصله پرسش شماست.

چاله های جای جوش همان زخم های عمیق بر روی پوست هستند که معمولا به خودی خود از بین نمی روند و بر روی پوست

پوست‌های بیش از حد براق واقعا آزاردهنده هستند و زمانی‌که تصمیم می‌گیرید براق شدن پوست را برطرف کنید با خود می‌گویید: «شاید باید یک بار

زمانی‌که پوست سرتان می‌خارد، واقعا فکرکردن به موضوع دیگری خیلی سخت است. احتمالا احساس می‌کنید که این خارش دیگر هیچ‌وقت از بین نمی‌رود ولی باید

دکتر نابت تاجمیر ریاحی، یکی از بهترین متخصصان پوست، مو و زیبایی در تهران هستند. درمان تخصصی بیماری های پوستی، درمان تخصصی بیماری های مو، کاشت مو با جدیدترین متدهای روز دنیا با خط رویش طبیعی و تراکم بالا و خدمات جوانسازی پوست با جدیدترین دستگاه ها مثل RF Fractional Scarlet در کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر نابت تاجمیر ریاحی انجام می شود.

آدرس مطب : تهران، ولنجک، خیابان ساسان شمالی، بین سیزدهم و پانزدهم، پلاک ۳۳ ، واحد ۲۱

📞 شماره تماس مطب:

۰۲۱۲۲۶۵۷۹۰۰ – ۰۲۱۲۲۶۵۷۹۱۶

طراحی و توسعه توسط شرکت همیار سیستم

یک وبسایت فوق العاده دیگر با قالب فلوکس و هیولای وردپرس!

خانه ◄ بیماری های مو ◄ شپش سر از بررسی علت تا درمان

شپش سر همانند موخوره از جمله شایع‌ترین مشکلات مو است. تنها می‌تواند بر روی موی سر زنده باقی بماند و زندگی کند. این حشره با خزیدن میان سر افراد در زمانی که نزدیک هم قرار گرفته اند، پخش می‌شود. در صورتی که به وجود شپش بر روی سر خود یا فرزند خود مشکوک هستید می‌توانید با استفاده از شانه ضد شپش، شپش‌ها را شناسایی کند و با روش‌های مختلف مانع از گسترش آنها شوید.

اگر بر روی سر فردی شپش پیدا کردید، باید درمان تمامی افراد اطراف وی نیز به صورت همزمان آغاز شود، تا بدین ترتیب از آلودگی مجدد فرد جلوگیری شود. برای درمان شپش از داروهای ضد آفت، استفاده مکرر از شانه ضد شپش یا اصلاح موی سر استفاده می‌شود.

شپش سر معمولا زمانی رخ می‌دهد که شپش‌های بالغ از سر یک فرد به سر فرد دیگر منتقل می‌شوند، این موضوع زمانی رخ می‌دهد که سر افراد به هم نزدیک باشد.شپش سر را چگونه از بین ببریم

بزرگسالان و کودکان به یک میزان در معرض شپش سر هستند و میزان ابتلای آنها به این مشکل ربط زیادی به نوع موی سر یا بهداشت شخصی آنها ندارد. شپش سر می‌تواند در سر افراد مختلف به راحتی زندگی کند و این موضوع به دفعات حمام یا حمام نکردن ربطی ندارد.

حتماً بخوانید: کهیر چیست و چگونه درمان می‌شود؟

خوشبختانه شپش قادر به پریدن نیست، اما می‌تواند به خزیدن بر روی رشته‌های مو بپردازد. وقتی شپش‌ها از سر فرد بیرون می‌ریزند، انتقال آنها به سر جدید در موارد کمی امکان پذیر است، زیرا شپش‌ها پس از جدا شدن از سر به سرعت ضعیف می‌شوند و تنها یک تا دو روز در خارج از سر افراد قادر به زندگی هستند.

زمانی که فرد به شپش آلوده می‌شود، خارش سر علامت بسیار رایجی است که در بیشتر موارد افراد را آزار می‌دهد. بزاق شپشکحاوی موادی است که باعث خارش پوست می‌شوند. با این وجود همه افراد آلوده به شپش احساس خارش نمی‌کنند یا ممکن است پس از مدتی سر آنها شروع به خارش کند. بنابرین بررسی منظم در افراد در معرض شپش قرار دارند، خصوصا کودکان، فارغ از وجود خارش اهمیت زیادی دارد.

علائم دیگر آلودگی به شپش سر شامل زخم‌ها یا عفونت‌های جمجمه ای است که به خاراندن محل نیش شپش ایجاد می‌شوند.

فرد معاینه کننده می‌تواند با انجام اقدامات زیر به بررسی وجود شپش بر روی سر افراد بپردازد:

فرد باید یک شانه ضد شپش تهیه کند.

برای انجام این کار بهتر است یک حوله سفید بر روی شانه‌های فرد قرار داده شود و پس از آن شانه زدن موی فرد آغاز شود. پس از این فرد بررسی کننده می‌تواند بر روی حوله و شانه به دنبال شواهد وجود شپش سر باشد. شپش‌ها موجودات کوچکی هستند و استفاده از ذره بین می‌تواند به فرد معاینه کننده کمک کند.

بهتر است فرد بررسی کننده شانه را به طور منظم بر روی کاغذ تمیز کند تا قادر به تشخیص شپش باشد. شپش معمولا در چند دقیقه خشک می‌شود و شما می‌توانید حرکت آنها را به راحتی مشاهده کنید.

بعضی افراد ترجیح می‌دهند بررسی شپش را بر روی موی خشک انجام دهند. شپش بر روی موی خشک با راحتی بیشتری جابجا می‌شود و دیدن آنها برای افراد ساده تر خواهد بود، خصوصا اگر تعداد زیادی بر روی سر فرد وجود داشته باشند. با این وجود، شانه کردن موی خشک کارآمدی کمتری دارد و شپش‌ها می‌توانند از شانه جدا شده و به روی موی فرد سقوط کنند.

فردی که برای شپش مورد بررسی قرار گرفته است باید بر روی یک صفحه سفید خم شود و شانه زدن از سمت جمجمه به سمت صفحه انجام گیرد.

شانه زدن سر می‌تواند به یافتن تخم‌های شپش کمک کند. این تخم‌ها معمولا چنان خوب به رشته‌های مو متصل می‌شوند که در زمان شانه زدن موجب شکستن رشته‌های چسبیده به تخم‌ها می‌شوند. پیدا کردن تخم شپش به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده آلودگی موی سر افراد به شپش باشد، زیرا این تخم‌ها ممکن است باز شده باشند یا مرده باشند.

برای این که مطمئن شویم یک فرد به شپش آلوده است، باید شپش زنده را بر روی سر وی مشاهده کنیم. محل قرار گیری تخم شپش بر روی رشته‌های مو می‌تواند به تعیین زمان آلودگی فرد به شپش کمک کند. از آن جایی که شپش‌ها معمولا در نزدیکی جمجمه تخم گذاری می‌کنند و مو معمولا یک سانتی متر در ماه رشد می‌کند، تخم‌های نزدیک به جمجمه معمولا دیرتر از تخم‌های بالاتر از جمجمه گذاشته شده اند.

شپش سر می‌تواند سفید، قهوه ای یا سیاه باشد. بعضی از انواع شپش نیمه شفاف هستند و در صورتی که به تازگی تغذیه کرده باشند، قرمز رنگ خواهند بود. 

اندازه شپش سر بالغ معمولا به دو تا سه میلی متر می‌رسد. پای شپش‌ها معمولا پنجه دارد، تا بدین ترتیب شپش‌ها به سادگی قادر به چسبیدن و جابجایی بر روی مو باشند.

شپش‌های نابالغ نیز کاملا شبیه انواع بالغ هستند اما رنگ روشن تری دارند و ابعاد آنها نیز کوچکتر است. شپش‌های نابالغ کوچک حداقل یک میلی متر هستند.

ابعاد تخم شپش (رشک) معمولا به صورت ۰.۳ در ۰.۸ میلی متر است و به خوبی به رشته‌های مو چسبیده هستند. این تخم‌ها معمولا ظاهری زرد رنگ دارند و پیش از باز شدن نیمه شفاف هستند و پس از باز شدن به رنگ سفید کاغذی در می‌آیند. هر تخم دریچه ای دارد که در زمان باز شدن جدا می‌شود.

چگونه رشک مرده را از زنده تشخیص دهیم ؟‌ تشخیص رشک مرده از زنده بسیار دشوار است و از روی رنگ آنها نمی‌توان قضاوت کرد. برای بررسی و اطمینان، هر رشکی را که از سر خارج کرده‌اید فشار دهید. وقتی فشار می‌دهید رشک های زنده تکان می‌خورند ولی رشک‌های مرده هیچ حرکتی ندارند. پس از درمان موی آلوده به شپش، اطمینان حاصل کنید که تمامی رشک‌هایی که از مو خارج شده است مرده هستند تا از شپش در امان بمانید.

بسیاری از مردم تعجب می کنند که آیا تخمهای شپش یا همان رشک پس از مرگ تغییر رنگ می دهند یا خیر؟ متأسفانه ، بسیاری از مردم بر این باورند که رشک‌های قهوه ای تیره مرده اند و آنها را از سر جدا نمی کنند. در حالی که بر عکس این باور درست است. هرچه تخم شپش تیره تر باشد به معنای آن است که شپش زودتر از تخم بیرون خواهد آمد. اگر رشک‌های تیره در مو پیدا کردید، بدانید که فقط در طی یک یا دو روز آینده خود این تخم‌ها تخم ریزی خواهند کرد.

ابعاد تخم‌ها به قدری بزرگ است که افراد بتوانند بدون ابزار نیز آنها را مشاهده کنند، با این وجود افراد با استفاده از ذره بین قادر به تعیین جزئیات تخم‌ها خواهند بود. هر دو دسته رشک های مرده یا زنده می‌توانند به رشته‌های مو بچسبند.

توصیه می‌شود خانواده‌های پرجمعیت به بررسی ماهیانه همه افراد با کمک شانه‌های ضد شپش بپردازند.

شپش سر می‌تواند با کمک داروهای ضد حشرات، شانه زدن یا اصلاح موی سر به ابعاد کمتر از نیم سانتی متر، از بین برود. تمامی افراد مبتلا به شپش سر باید در سریع ترین زمان ممکن با یکی از روش‌های زیر برای حداقل کردن خطر آلودگی دیگران درمان شوند. اگر افراد خانواده یا حلقه آشنایان به شپش آلوده شده اند، آنها نیز باید به طور همزمان درمان شوند تا از آلودگی افراد دیگر و یا آلودگی مجدد افراد درمان شده جلوگیری شود.

شانه ضد شپش می‌تواند برای مبارزه با شپش سر استفاده شود. این روش توسط افراد زیادی استفاده نمی‌شود، زیرا به صرف زمان زیادی نیاز دارد. شانه کردن موهای خیس به صورت منظم و کامل در هر روز باید برای دوازده تا چهارده روز ادامه پیدا کند. بهتر است موها به صورت هفتگی و برای سه هفته بعد از پایان درمان بررسی شوند.

شپش سر نمی‌تواند بر روی موهای کوتاه تر از نیم سانتی متر زنده بماند. اصلاح موی سر درمان مطلوب کسانی محسوب می‌شود که بتوانند موی کوتاه را برای دوره ای تحمل کنند. لطفا به یاد داشته باشید که شپش می‌تواند پس از اصلاح بر روی باقی مانده‌های مو جابجا شود.

بعضی از شپش‌ها تلاش می‌کنند بر روی موی اصلاح شده نیز باقی بمانند، برای رفع کامل مشکل بهتر است پس از اصلاح موی سر از شانه ضد شپش برای پایان دادن کار استفاده شود.

ممکن است شپش به وسیله شانه‌ها یا برس‌ها منتقل شود و این ابزارها باید شسته یا فریز شوند تا از پخش این آلودگی‌ها جلوگیری شود. بهتر است شانه‌ها و برس‌ها را در دمای منفی بیست درجه و برای حداقل چهار ساعت فریز کنید یا آنها را به وسیله آب شصت درجه شستشو دهید.

برای خیلی از افراد سوال است که از کجا بفهمیم شپش درمان شده است ؟‌ شپش چنان عارضه ناخوشایندی است که فرد ممکن است احساس کند پایان ناپذیر است. در ادامه با چند مرحله می‌تونید اطمینان حاصل کنید که  شپش از بین رفته است:  

خوشه‌ای ذره بینی که به طور کلی در گروه‌های شش یا هفت تایی رشک جمع می شوند و نزدیک پوست سر قرار دارند، نشان دهنده این است که شپش هنوز از بین نرفته است. اگر متوجه شوید که رشک‌ها با فاصله بیشتری نسبت به پوست سر قرار دارند، لزوماً زنده نیستند و همیشه زنده نخواهند ماند. با استفاده از یک ذره بین جستجوی ذرات نزدیک پوست سر آسان تر می‌شود.

پس از انجام اقدامات درمانی، موی سر فرد آلوده شده باید به صورت هفتگی و به مدت سه هفته بررسی شود تا از حذف شپش‌های سر اطمینان حاصل شود.شپش سر را چگونه از بین ببریم

شپش علاوه بر موهای شما می‌تواند در تختخواب، فرش، مبلمان و ماشین نیز زنده بماند. از آنجا که شپش قادر به پریدن یا پرواز کردن نیست، بعید است که در مواردی که شما با آنها تماس ندارید به شما منتقل شوند. با این حال، رشک و شپش می توانند خزنده شوند، بنابراین برای اطمینان در مورد از بین رفتن شپش‌ها، مطمئن شوید که خانه خود را با دقت بیشتری تمیز می‌کنید. اگر همه لباس‌ها ، حیوانات خانگی آلوده، بالش و روبالشی ها را شسته اید و فرش و مبلمان را جارو برقی کشیده‌اید ، وسایل شما نباید آلوده به شپش باشد.

شایع ترین دلیل از بین نرفتن یا بازگشت شپش به علت عدم استفاده از روش های درمانی مناسب است. متخصصان شپش‌زدایی با استفاده از یک دستگاه پزشکی مخصوص و بدون استفاده از مواد شیمیایی، شپش و تخمک های آنها را از بین می برد که از داروهای بدون نسخه نیز موثرتر است. 

دکتر نابت تاجمیر ریاحی متخصص پوست و مو

به اشتراک گذاشتن این مقاله

با سلام.برای تشخیص شوره از شپش اصولی وجود دارد مثلا اینکه پوسته های شپش سست تر و شپش چسبیده ترند ولی واقعا یک معاینه همه جانبه لازم است .واقعا استفاده آزمایشی از سرکه و درمان های خانگی می تواند مساله ساده که پس از تشخیص قابل حل است را پیچیده کند.در صورت تمایل برای ویزیت نام خود را به 09339090455 ارسال نمایید.

با سلام خدمت شما.معیار تشخیص شپش معاینه بالینی هست و هیچ تست آزمایشگاهی در این باره وجود ندارد.در واقع به پزشک متخصص پوست می توانید در این باره اطمینان به دست آورید.در کل مبتلایان به شپش سر بهتر از جهت اطمینان از نبود شپش و رفع شدن آن مراجعه مجدد داشته باشند و واقعا تست آزمایشگاهی برای این مورد وجود ندارد که البته این نکته خودش یک علت بیولوژیک دارد که خارج از حوصله پرسش شماست.

چاله های جای جوش همان زخم های عمیق بر روی پوست هستند که معمولا به خودی خود از بین نمی روند و بر روی پوست

پوست‌های بیش از حد براق واقعا آزاردهنده هستند و زمانی‌که تصمیم می‌گیرید براق شدن پوست را برطرف کنید با خود می‌گویید: «شاید باید یک بار

زمانی‌که پوست سرتان می‌خارد، واقعا فکرکردن به موضوع دیگری خیلی سخت است. احتمالا احساس می‌کنید که این خارش دیگر هیچ‌وقت از بین نمی‌رود ولی باید

دکتر نابت تاجمیر ریاحی، یکی از بهترین متخصصان پوست، مو و زیبایی در تهران هستند. درمان تخصصی بیماری های پوستی، درمان تخصصی بیماری های مو، کاشت مو با جدیدترین متدهای روز دنیا با خط رویش طبیعی و تراکم بالا و خدمات جوانسازی پوست با جدیدترین دستگاه ها مثل RF Fractional Scarlet در کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر نابت تاجمیر ریاحی انجام می شود.

آدرس مطب : تهران، ولنجک، خیابان ساسان شمالی، بین سیزدهم و پانزدهم، پلاک ۳۳ ، واحد ۲۱

📞 شماره تماس مطب:

۰۲۱۲۲۶۵۷۹۰۰ – ۰۲۱۲۲۶۵۷۹۱۶

طراحی و توسعه توسط شرکت همیار سیستم

شپش حشره‌ی کوچکی است که از خون سر تغذیه می‌کند. در مواردی از لحاظ ظاهری مشابه شوره‌ی سر است؛ اما با این تفاوت که با حرکت دادن مو، از سر جدا نمی‌شود. معمولا کودکان بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. شپش مشکل حادی ایجاد نمی‌کند، اما در اثر تغذیه از خون سر، باعث ایجاد زخم و خارش شدید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ شخصی که دچار این مشکل می‌شود، به این معنی نیست که بهداشت را رعایت نکرده است. تماس با وسایل شخصی آلوده مانند کلاه، شانه، هدفون، حوله و امثال آن‌ها باعث انتقال این بیماری خواهد شد. معمولا کودکان بیشتر در معرض آن قرار می‌گیرند. پس از اینکه با تعریفی از شپش آشنا شدیم، حال وقت آن است که به درمان‌های خانگی و سریع بیماری شپش بپردازیم پس با ما همراه باشید.

 

شپش سر را چگونه از بین ببریم

 

 

برای استفاده، 4 و یک چهارم قاشق غذاخوری روغن زیتون را با 15 الی 20 قطره از روغن‌های ذکر شده، مخلوط کنید. با پنبه آن را به کف سر بمالید و به مدت یک شبانه (حداقل 12 ساعت) بگذارید بر روی سر بماند. در انتها، مو را شامپو کرده و آبکشی انجام دهید.

در موارد نادری، برخی از کودکان ممکن است نسبت به این روغن‌ها (به خصوص روغن درخت چای) حساسیت نشان بدهند. اگر کودک شما نسبت به یک روغن آلرژی دارد، سعی کنید روغن‌های دیگر را امتحان کنید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که شانه کردن را هرگز فراموش نکنید؛ چرا که برای رهایی از شپش‌ها و تخم آن‌ها ضروری است.

 

 

 

 

88492747

88830950

info@bornanews.ir

تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

شپش‌ سر یک انگل اجباری انسان است که به ریشه موها می‌چسبد و روی بدن حیوانات دیگر یا روی اشیا و وسایل منزل نمی‌توانند بیش از ۲۴ ساعت زنده بماند. روش های درمان خانگی شپش سر در این مطلب می خوانید:

به گزارش ایمنا شپش سر در ابتدا علامت خاصی ندارد، زمانی متوجه آلودگی موهای سر می‌شویم که انگل اقدام به خون‌خواری کرده و خارش سر شروع می‌شود، افراد جامعه شیوع شپش سر در مدارس و مهدهای کودک را جدی نمی‌دانند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که مدارس کشور خصوصاً مدارس شهرستان‌ها و مناطق حاشیه‌ای آمار بالایی از میزان شیوع این بیماری دارند.

شپش سر حشره­ای کوچک، بدون بال و خون‌خوار و موجودی ۶ پا است که به پوست سر و گردن می‌چسبد و از خون انسان تغذیه می‌کند و ازآنجاکه سطح خارجی پوست و مو را آلوده می­کند، انگل خارجی اجباری انسان محسوب می­شود، سایز شپش به‌اندازه یک‌دانه کنجد است و باکمی دقت می‌توان شپش‌ها را دید. رنگ شپش ممکن است سفید، قهوه‌ای یا خاکستری تیره باشد. نام علمی این حشره، «پدیکولوس کپیتیس» است و عمرش ۳۰ روز است. این حشره هر چهار ساعت خون می‌مکد و سه‌بار پوست‌ریزی می‌کند، شپش ماده روزی ۳ تا ۴ تخم می‌گذارد. تخم‌ها بیضی‌شکل، سفیدرنگ و به‌اندازه‌ی ته سنجاق هستند ( ۰٫۸ میلی‌متر طول دارند) و شپش‌ها آن‌ها را روی ساقه مو در نزدیکی پوست سر می‌چسبانند و به مو و درز لباس‌ها می‌چسبد زیرا این تخم‌ها برای بقای خود به گرمای پوست نیاز دارند، در مکان‌های خیلی گرم و مرطوب آن‌ها ممکن است نزدیک نوک موی سرهم مشاهده شوند، به این تخم‌ها Nit  یا رشک گفته می‌شود، محل شایع این تخم­ها در موهای پشت سر و پشت گوش می­باشد.

نشانه‌های شپش سر عبارت‌اند از خارش شدید و آزاردهنده سر، برجستگی‌های کوچک و قرمز بر روی سر، گردن و شانه‌ها ذره‌های سفید بسیار شبیه به شوره سر  بر روی پایه‌ی موها که به‌سختی کنده می‌شوند و گاه باعث می‌شوند شپش سر با شوره سر اشتباه گرفته شود، تفاوت شپش با شوره این است که به‌راحتی از پوست سر جدا نمی‌شود و اگر از سشوار استفاده شود، تخم شپش می‌تواند بیش از یک متر هم بپرد.

شپش سر را چگونه از بین ببریم

اصلی‌ترین راه‌ ابتلا به شپش سر تماس مستقیم با لباس و رختخواب فرد مبتلا است و به‌طورکلی: حضور در مدرسه برای کودکان، نشستن در فاصله بسیار نزدیک به دیگران، خوابیدن در یک رختخواب مشترک و اشتراک‌گذاری شانه، برس یا حوله از دلایل مبتلا شدن به این انگل است.

رعایت بهداشت فردی، پرهیز از تماس با اشیاء و لباس‌های آلوده و گزارش موارد افراد آلوده به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی درمانی ازجمله راه‌های پیشگیری از ایجاد شپش روی موی سر افراد به شمار می‌رود. هنگام مواجه‌شدن با  آلودگی بهتر است لباس و ملحفه در آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه جوشانده شود و از اطو و خشک‌کن برای خشک‌کردن لباس‌ها بهره‌گیری شود. پس از هر تعطیلات باید دانش آموزان پس از بازگشت به محیط آموزشی معاینه شوند.

معاینه کلیه افراد خانواده درصورتی‌که یکی از اعضای آن‌ها مبتلا شده باشد.

شپش یک انگل است و سه نوع دارد: شپش سر، شپش بدن و عانه (تناسلی). شپش سر، ما را بیمار نمی‌کند؛ تنها ایجاد خارش می‌کند و ممکن است در اثر خارش، سر زخم شود و این زخم، عفونت کند که آن‌وقت خطرناک استT معمولاً از زمانی که شخص به شپش سر آلوده می‌شود تا زمان بروز علائم ۲ تا شش هفته طول می‌کشد گاه ممکن است فرد به این عارضه مبتلا شده ولی هیچ علامتی نداشته باشد.

شپش سر در همه جوامع بشری شیوع دارد و مربوط به قشر خاصی نیست، بنابراین این تصور که شپش تنها در جوامع فقیر و با سطح بهداشت پایین مشاهده می‌شود باوری اشتباه است. هرسال در ایالات‌متحده بین ۶ تا ۱۲ میلیون نفر بین کودکان ۳ تا ۱۱ سال به شپش مبتلا می‌شوند، در اروپا بین یک تا بیست درصد از گروه‌های مختلف مردم در سال به این بیماری مبتلا می‌گردند.

این عارضه بیشتر در کودکان سه تا یازده‌ساله دیده می‌شود و در دختران در مقایسه با پسران شایع‌تر است. زیرا دختران معمولاً موهای بلندی دارند و از وسایل شخصی دیگران مانند برس و گیره سر یا در مدارس از مقنعه‌های سایر دانش‌آموزان استفاده می‌کنند
هنگامی‌که هوا سرد می‌شود مردم در اماکن عمومی تجمع بیشتری پیدا می‌کنند و نزدیکی افراد در کنار هم زمینه را برای انتقال و سرایت شپش فراهم می‌کند.

درمان شپش سر به‌وسیله شامپوها و لوسیون‌های شیمیایی موجود در داروخانه‌ها مانند کرم پرمترین، مالاتیون، لوسیون بنزیل الکل، سوسپانسیون موضعی اسپینوساد، لوسیون ایورمکتین، لیندان، گامابنزن و… و طب سنتی و گیاهی انجام می‌شود ولی افراد باید از مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی ضد شپش خودداری کنند زیرا استفاده ناصحیح از این داروها به سیستم اعصاب مرکزی صدمه وارد می‌کند. برای اطمینان توصیه می‌شود جهت درمان شیمیایی به پزشک مراجعه کنید تا روش‌های درمانی سریع‌تر برای از بین بردن شپش سر به شما پیشنهاد کند.

شپش بدون وجود میزبان ۲۴ ساعت زنده می‌ماند بنابراین در صورت انتقال شپش به وسایل خانه به‌راحتی از بین می‌رود. اگر موی سر اعضای خانواده دارای شپش بود، علاوه بر درمان وی، باید خانه را ایزوله کرد،روبالشی‌ها، لباس‌ها، حوله‌ها را با آب داغ شسته و با حرارت خشک شود. شانه‌ای که توسط شخص استفاده می‌شد باید ضدعفونی شود. کف اتاق‌ها و حتی روی مبل‌ها به‌راحتی با جاروبرقی زدن تمیز می‌شوند اما برای اطمینان تا زمانی که فرد کاملاً از شر شپش رها نشده است روی مبل‌ها را پلاستیک بکشیده شود و وسایل تخت وی هرروز شسته شود.

از دیرباز برای از بین بردن از روش‌های مختلف ازجمله استفاده از سرکه و نمک، اسپند، پیاز، سیر و حنا استفاده می‌شد. برای درمان شپش با حنا کلیک کنید: گیاهی که شپش سر را ریشه‌کن می‌کند

در درمان خانگی شپش خارج کردن تخم‌های شپش سر به کمک شست و شوی سر محلول آب و سرکه و سپس شانه کردن موها به‌وسیله شانه‌های دندانه ریز ضروری است، استفاده از سرکه سیب هم مفید است. از مواد اشتعال‌زا بر روی موها استفاده نکنید

روش ۱: ترکیب ۳۰ میلی‌لیتر سرکه سیب  با ۱۵ میلی‌لیتر روغن جوجویا و ۱۰ قطره اسانس پونه و ۱۰ قطره اسانس نیااولی و ۱۵ قطره اسانس عرعر آغشته کردن مو با آن و شستشوی سر پس از یک ساعت.

روش ۲: ۲ لیوان سرکه (۴۰۰ میلی‌لیتر) ۲ تا ۴ شاخه رزماری تازه و استفاده ازآن‌ پس از یک ماه، شما همچنین می‌توانید اجازه دهید تا بیشتر بماند و قوی‌تر شود. آغشته کردن موها با آن و شستشو پس از یک ساعت.

روش ۳: ترکیب ۱ لیوان سرکه (۲۰۰ میلی‌لیتر ) و ۳ قطره روغن درخت چای و اسپری کردن آن به موها و ماساژ پوست سر، پس از یک ساعت موها شسته شود. (قبل از استفاده خوب تکان دهید)

روش ۴: ترکیب ۱ لیوان سرکه (۲۰۰ میلی‌لیتر) ۱ حبه سیر  و ۱۰قطره روغن اکالیپتوس، سرکه با سیر له شود، مخلوط حاصله هم زده شود و روغن اوکالیپتوس نیز اضافه شود، روغن اکالیپتوس باعث کاهش بوی سیر و افزایش اثرات آن می‌شود، آغشته کردن موها با آن و شستشو بعد از دو ساعت (قبل از استفاده تکان دهید)

روش ۵: ترکیب  ۱ لیوان سرکه (۲۰۰ میلی‌لیتر) نصف لیوان روغن نارگیل (۱۰۰ گرم) روغن نارگیل باید در درجه ۲۳° جامد بماند، آغشته کردن موها با آن و شستشو بعد از دو ساعت، خوب هم بزنید و قبل مصرف حتماً تکان دهید.

روش ۶: ترکیب یک چهارم فنجان نمک (۵۰میلی‌لیتر)  و ¼ فنجان سرکه(۵۰ میلی‌لیتر) و استفاده از آن بر روی سر، پس از دو ساعت موها آب‌کشی شود. خوب هم بزنید و قبل مصرف حتماً تکان دهید.

روش ۷: مالیدن سرکه گرم روی موها و سپس قرار دادن حوله یا کلاه روی مو، بعد از نیم ساعت موها شسته شود.

روش ۸: ترکیب مقادیر مساوی از سرکه و روغن معدنی. خوب مخلوط شود، آغشته کردن موها با آن در شب، پوشاندن موها با کلاه، صبح روز بعد موها شسته شود.

روش ۹: استفاده  از سرکه سفید و آغشته کردن همه موها با آن در شب، پوشاندن موها با کلاه، صبح روز بعد موها شسته و با سشوار خشک شود.

روش ۱۰: ترکیب مقدار مساوی سرکه با آب و آغشته کردن موهای تمیز با آن، پس از ده دقیقه موها با آب خالی آب‌کشی شود.

همه این روش‌ها تا درمان کامل شپش سر و هفته‌ای ۳ الی ۴ بار انجام شود. پس از هر بار استفاده از روش‌های بالا موهای خود را کاملاً با شانه دنده ریز به روش زیر شانه بزنید. اگر گره‌ای در موها وجود دارد با استفاده از یک شانه معمولی گره‌ها را بازکنید، مقدار زیادی نرم‌کننده بر روی پوست سر بریزید و خوب ماساژ دهید و شانه کنید تا تمام سر را در برگیرد. با یک شانه دانه‌ریز به‌دقت موها را از ریشه تا انتهای ساقه مو شانه بزنید. این مرحله بسیار مهم است و باید باحوصله انجام دهید تا روند درمان شپش بهتر پیش برود.
بعد از هر بار شانه زدن، نرم‌کننده موجود روی شانه را پاک‌کنید، در این مرحله تخم شپش با ذره‌بین قابل‌مشاهده است.

شانه زدن را برای هر بخش از سر حداقل ۴ الی ۵ بار تکرار کنید و سپس به بخش بعدی بروید. بعدازاین که کل سر را شانه کردید، می‌توانید سر را با آب گرم و سرکه آب‌کشی نمایید.

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

شپش سر یک مشکل رایج در میان کودکان است ؛یک کودک شپش می گیرد و سپس ناگهان همه شپش سر می گیرند. بنابراین مهم است که اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم و چند درمان طبیعی خانگی را داشته باشیم و انجام دهیم ، در این بخش از سلامت پوست و موی نمناک به برخی از درمان های سرکه اشاره کرده ایم،با وجود بوی قوی اش، سرکه ماده ای عالی برای از بین بردن شپش است، شما همچنین می توانید قدرت آن را با مواد دیگر بیشتر کنید؛ درمان های طبیعی مبارزه با شپش سر بدون استفاده از محصولات شیمیایی.ما آنها را با مواد دیگری مانند رزماری، اسانس روغن چای، سیر، اوکالیپتوس و روغن نارگیل ترکیب می کنیم.

شپش سر یک مشکل رایج در مدارس است زیرا آنها از طریق تماس فیزیکی به راحتی در میان کودکان پخش می شوند ،این انگل های کوچک به پوست سر حمله می کنند و خون سر را تغذیه می کنند که باعث خارش زیادی می شود در نتیجه، اگر می دانید که کودکی در مدرسه شپش سر دارد، باید اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهید.بسیاری از محصولات و شامپو های مختلفی برای مبارزه با شپش سر وجود دارد با این حال، اکثریت آنها از مواد شیمیایی تشکیل شده و همیشه کارایی ندارند از سوی دیگر، بسیاری محصولات طبیعی وجود دارند که می توانیم به وسیله آنها از شر شپش سر بدون عوارض جانبی منفی برای پوست سر یا سلامتی خلاص شویم.

پایه برای همه این درمان ها سرکه است، محصولی که می تواند برای بسیاری از مشکلات سلامتی را رفع کند و همچنین در تمیز کردن محصولات استفاده می شود با این حال، چیزی عالی در مورد سرکه، که بر خلاف محصولات شیمیایی است، این است که تخم گذاری روی پوست سر را متوقف می کنند علاوه بر این، سرکه یک ضد عفونی کننده بزرگ و تنظیم کننده ph است. بسیاری از مردم از آن به عنوان یک نرم کننده خانگی استفاده می کنند، زیرا موها را براق و نرم می کند ؛ برای مبارزه با شپش سر، می توانید از سرکه سیب یا انواع دیگر آن استفاده کنید البته بهتر است که طبیعی باشد، نه سرکه پاستوریزه و یک نکته این که، تمام روش های درمانی زیر باید به وسیله آب رقیق شده باشند.

اولین درمان، و همچنین سنتی ترین درمان خانگی، سرکه رزماری است. شما می توانید آن را با استفاده از رزماری، که یک گیاه دارویی است و خواص آنتی سپتیکی دارد، خودتان بسازید. به این ترتیب، هنگامی که به آن نیاز دارید، می توانید درست کنید وهمچنین هرگز منقضی و خراب نمی شود.شپش سر را چگونه از بین ببریم

مواد لازم:

چگونه آن را تهیه کنیم:

هر دو ماده را داخل یک شیشه قرار دهید.

آن را خوب مهر و موم کنید و اجازه دهید تا یک ماه بماند .

می توانید آن را پس از یک ماه استفاده کنید، اما شما همچنین می توانید اجازه دهید تا بیشتر بماند و قوی تر شود.

روغن درخت چای یک محصول طبیعی است که شما همیشه باید آن را در کابینت خود داشته باشید. این روغن قدرتمند به مبارزه با انواع بیماری ها، ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها کمک می کند. برای گرفتن نتیجه، این ماده را به شامپو خود برای عاملی پیشگیرانه اضافه کنید، و یا حتی برای درمانی فوری می توانید آن را با سرکه مخلوط کنید با این حال، ما باید به شما بوی بسیار قوی و تندش را هشدار دهیم.

مواد لازم؛

چگونه آن را آماده کنیم؟

هر دو مواد را مخلوط کرده و در یک بطری اسپری بریزید.

درست قبل از استفاده خوب تکان دهید.

یکی از درمان های خانگی که همیشه موثر است، سیر می باشد، یک آنتی بیوتیک طبیعی در عین حال، به علت بوی قوی اش مانند خواص آن، سیر یک مبارط عالی برای شدش ها است.در این مورد، شما می توانید روغن اکالیپتوس را اضافه کنید تا بوی سیر کمی کاهش یابد و اثرات آن حتی بیشتر هم شود.

مواد اولیه:

چگونه آن را تهیه کنیم؟

سرکه را با سیر له کنید.

مخلوط حاصله را به خوبی هم بزنید و آن را در یک ظرف بگذارید.

روغن اوکالیپتوس را نیز اضافه کنید.

قبل از استفاده تکان دهید.

برای تهیه این درمان خانگی، باید سرکه و روغن نارگیل را مخلوط کنید. این روغن گیاهی به دلایل خواص خاص اش، در دنیا کم کم محبوب می شوند.

مواد لازم:

چگونه آن را تهیه کنیم:

هر دو مواد را باهم مخلوط کنید و آنها را در یک شیشه بریزید.

روغن نارگیل باید در درجه 23° جامد بماند.

خوب هم بزنید و قبل مصرف حتما تکان دهید.

مواد لازم

روش:

نمک و سرکه را به طور کامل با هم مخلوط کنید.

ترکیب به دست آمده را به آرامی و روی تمام موها اسپری نمایید به طوری که تمام سطح موها مرطوب شود.

حالا یک کلاه روی سر خود قرار داده و 2 ساعت صبر کنید وبعد موهای خود را بشویید.

برای رفع شپش موهای سر کودک این روش را هر 3 روز یکبار تکرار کنید.

شپش‌های سر ، حشرات کوچکی هستند که از پوست سر انسان تغذیه می‌کنند . عموماً شپش کودکان را هدف قرار می‌دهد و به‌صورت تماس سر با سر با فرد دیگری که آلوده است این اتفاق میافتد .

داشتن شپش سر نشانه داشتن بهداشت ضعیف شخصی یا تمیز نبود وسایل خانه نیست . شپش سر هیچ‌گونه باکتری و عفونت میکروبی را با خود حمل نمی‌کند .

برای از بین بردن و تخم‌ها ( رشک ) می‌توان از داروهای بدون نیاز به نسخه ، داروهای تجویزی و درمان‌های خانگی و گیاهی استفاده کرد .

خارش : شایع‌ترین علامت داشتن شپش خارش پوست سر ، گردن و گوش‌ها است . این خارش نتیجه واکنش بدن به گاز گرفتن شپش است . درزمانی که شخصی برای اولین بار به شپش آلوده می‌شود ، ممکن است خارش ۴ تا ۶ هفته بعد هم اتفاق نیافتد .

بودن شپش روی پوست سر : شپش ممکن است قابل‌دیدن باشد ، اما دیدن آن‌ها سخت است زیرا کوچک هستند و از نور دوری کرده و سریع حرکت می‌کنند .شپش سر را چگونه از بین ببریم

بودن تخم شپش ( رشک ) روی ساقه مو : رشک‌ها به ساقه مو می‌چسبند . دیدن این رشک‌ها ممکن است سخت باشد ، زیرا خیلی کوچک هستند . آن‌ها را می‌توان راحت در اطراف گوش و خط موی گردن دید . تخم‌های خالی را راحت‌تر می‌توان شناسایی کرد ، زیرا رنگ روشن‌تری دارند و از پوست سر هم دور هستند . به‌هرحال دیدن رشک ، نمی‌تواند دلیل قطعی داشتن شپش فعال باشد .

سوزش پوست سر ، گردن و شانه : خارش می‌تواند منجر به ایجاد قرمزی و جوش‌های قرمز شود که در بعضی موارد به عفونت باکتریایی تبدیل می‌شود .

درزمانی که به داشتن شپش شک کردید ، به پزشک مراجعه کنید ، هرچند بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که با استفاده از داروهای بدون نیاز به نسخه نیز می‌توان شپش غیرفعال را درمان کرد .

مواردی که ممکن است با شپش اشتباه گرفته شوند :

شپش‌ها به رنگ برنزه یا خاکستری هستند که تقریباً اندازه دانه‌های روی توت‌فرنگی هستند . شپش از خون انسان ( پوست سر ) تغذیه می‌کند . شپش ماده‌ای چسبناک تولید می‌کند که تخم‌ها را به‌سختی به ساقه مو می‌چسباند که عموماً بیشتر از ۵ میلی‌متر فاصله از پوست سر ندارند .

چرخه زندگی شپش به ۳ قسمت تقسیم می‌شود

تخم : بعد از ۶ تا ۹ روز متولد می‌شوند .

شپش نابالغ : بعد از بیرون آمدن از تخم ، ۹ تا ۱۲ روز طول می‌کشد تا به شپش بالغ تبدیل شود .

شپش بالغ : به مدت ۳ تا ۴ هفته زنده می‌ماند . شپش ماده روزی ۶ تا ۱۰ تخم می‌گذارد .

شپش‌ها می‌خزند ، اما نمی‌پرند و پرواز نمی‌کنند . در اغلب اوقات انتقال شپش به‌صورت تماس مستقیم سر با سر است ؛ که در خانه یا در مدرسه و هنگام باز بچه‌ها رخ می‌دهد .

انتقال غیرمستقیم شپش شایع نیست ، اما ممکن است از مواردی مانند زیر نیز شپش منتقل شود :

۱ – کلاه و روسری

۲ – شانه و برس

۳ – لوازمی که برای مو استفاده می‌شود

۴ – بالشت ، حوله ، اثاثیه و لوازم خانه

۵ – همچنین انتقال غیرمستقیم می‌تواند درجایی که لباس‌ها نگهداری می‌شوند ایجاد شود . مثلاً کمد لباس ها و انتقال آن از کلاه کاسکت به دیگر لباس‌ها .

نکته : حیوانات خانگی مانند : گربه و سگ نمی‌توانند نقشی در گسترش شپش سر داشته باشند .

عوامل خطرساز

به دلیل اینکه انتقال شپش عموماً به‌صورت تماس مستقیم سربه‌سر انجام می‌شود ، ریسک انتقال آن در افراد کم سن و سال کودکان در حال بازی کردن بیشتر است . در امریکا شپش سر در پیش‌دبستانی بیشتر از دبستان اتفاق میافتد .

عوارض

اگر کودک محل خارش را خراش دهید ، ممکن است به دلیل آسیب پوست ، عفونت ایجاد شود .

جلوگیری از گرفتن شپش در کودکان سخت است ، زیرا آن‌ها در تماس نزدیک با یکدیگر هستند ، اما می‌توان مقداری شانس گرفتن شپش را به‌صورت غیرمستقیم در کودکان کاهش داد :

۱ – لباس‌های کودکان خود را به‌صورت جدا آویزان کنید .

۲ – از مصرف اشتراکی شانه ، برس ، کلاه و روسری اجتناب کنید .

۳ – از تخت ، بالشت و پتوی شخصی که دارای شپش است اجتناب کنید .

۴ – نگرانی از گرفتن شپش سر دلیل خوبی برای اجتناب از استفاده از وسایل محافظتی مشترک مثل کلاه ایمنی در هنگام دوچرخه‌سواری و موارد مشابه نیست .

۳ نوع درمان برای ، درمان شپش وجود دارد :

۱ – درمان‌های خانگی

۲ – داروهای بدون نیاز به نسخه

۳ – داروهای تجویزی

با توجه به اینکه شواهد کمی از تأثیرگذار بودن روش‌های خانگی وجود دارد اما ممکن است بدون استفاده از مواد شیمیایی قوی بتوانید از شر شپش به طور طبیعی خلاص شوید ، به همین دلیل اول درمان‌های گیاهی و سپس درمان‌های دارویی گفته می‌شود .شپش سر را چگونه از بین ببریم

شانه زدن درست را امتحان کنید . شانه‌ مخصوص پاک‌سازی شپش با دندانه‌های ریز بر روی موی خیس و لیز شپش‌ها را از داخل مو بیرون کند . این روش اگر به مدت چند هفته استفاده شود می‌تواند شپش و تخم‌های آنها را از بین ببرد . بعد از ۲ هفته شپش‌ها از بین می‌روند اما باید ۲ هفته دیگر این کار را تکرار کنید .

طرز استفاده :

۱ – یک عدد شانه مخصوص از بین بردن شپش خریداری کنید . از داروخانه یا به‌صورت آنلاین قابل‌خرید است .

۲ – موها را خیس کنید و مقداری نرم‌کننده مو بزنید .

۳ – هر قسمت از مو را باید ۲ بار شانه بکشید و هفته‌ای ۳ یا ۴ روز این کار را انجام دهید .

۴ – از نور مستقیم روی جایی که شانه می‌کنید استفاده کنید تا بهتر ببینید . حتی استفاده از ذره‌بین نیز مفید است .

۵ – مو را به دسته‌های ۲٫۵ تا ۳٫۵ سانتی‌متری تقسیم کرده و از پوست سر تا انتهای آن را شانه بکشید .

۶ – با دستمال یا آب داغ بعد از هر بار شانه کردن شانه را تمیز کنید .

۷ – هر قسمتی که شانه می‌کنید را با سنجاق ببندید تا بدانید کدام قسمت را شانه کرده‌اید و نقطه‌ای را جا نیندازید .

از عصاره‌های گیاهی استفاده کنید . شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عصاره‌های گیاهی می‌توانند شپش را بکشند ، تخم‌های آن‌ها را از بین ببرند و همچنین خارش سر را کم کنند . این روش توسط FDA تائید نشد است .

عصاره‌ها با تأثیر زیاد :

عصاره‌های تأثیرگذار دیگر :

طرز استفاده :

۱ – ۲۰ قطره از عصاره گیاهی را که انتخاب کرده‌اید با ۲ قاشق غذاخوری روغن گیاهی مخلوط‌کنید .

۲ – مخلوط را روی موهای خود زده و با کلاه حمام یا نایلون موهای خود را بپوشانید سپس دور آن حوله بپیچید .

۳ – یک ساعت صبر کنید سپس با شامپو بشورید .

شپش را در هنگام خواب از بین ببرید . بسیاری از مواد خانگی هستند که می‌توانند شپش را از بین ببرند . هر شب‌هنگام خواب از این مواد روی سر خود استفاده کنید .

موادی که می‌توانید استفاده کنید :

طرز استفاده :

۱ – سر خود را با یکی از مواد گفته شدن بپوشانید .

۲ – کلاه حمام یا با نایلون روی مو را بپوشانید .

۳ – برای جلوگیری از نشت می‌توانید با حوله سر خود را ببندید .

۴ – صبح روز بعد موهای خود را تا زمانی که تمیز شوند شستشو دهید .

موهای خود را با آب و سرکه آبکشی نمایید . بعد از ؛ از بین بردن شپش و تخم آن‌ها با مخلوطی از ۵۰% آب و ۵۰% سرکه می‌توانید مرده آن‌ها و تخم‌ها را حل کرده و از موهای خود خارج سازید .

مخلوط را به‌آرامی روی موها بمالید و سپس شستشو دهید .

مخلوطی از سرکه و روغن‌زیتون نیز می‌تواند مؤثر باشد .

از محصولات قابل اشتعال استفاده نکنید . فرقی نمی‌کند که کدام درمان طبیعی را انتخاب می‌کنید فقط باید حواستان باشد که از مواد قابل اشتعال مانند بنزین استفاده نکنید زیرا می‌توانند برای سلامتی شما خطرناک باشند و با مشتعل شدن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به شما وارد کنند .

در ادامه مقاله چند روش جدید و همچنین چند روشی که به صورت اجمالی گفته شد را به صورت گام به گام و کامل تشریح می‌کنیم که تمامی آنها طبیعی ، گیاهی و با توجه به طب سنتی هستند .

استفاده از سس مایونز را به درستی انجام دهید . سس مایونز دارای میزان زیادی روغن است که خواص چسبندگی دارد . بنابراین می‌تواند به خفه کردن شپش‌های زنده کمک کند ، همچنین باعث چرب و روان کردن موها شده و شانه کردن شپش‌ها از پوست سر را تسهیل می‌کند .

مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۹ منتشر شد که طی آن نشان داده شد سس مایونز می‌تواند مقدار زیادی از شپش‌ها را بکشد ؛ البته اگر به مقدار زیاد از آن روی سر زده‌شده و ۱۲ ساعت روی آن بماند .

مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۳ منتشر شد که نشان داد سس مایونز می‌تواند روی کاهش تنفس شپش‌ها تأثیرگذار باشد و ممکن است میزان آلودگی به شپش را کم کند .

روش انجام :

۱ – موهای خود را کاملاً با سس مایونز پرچرب بپوشانید .

۲ – آن را محکم با نایلون یا کلاه حمام بپوشانید . همچنین می‌توانید حوله‌ای روی نایلون نیز ببندید .

۳ – یک‌شب بگذارید روی سرتان بماند .

۴ – صبح روز بعد با شامپوی معمولی موهای خود را بشورید .

۵ – موهای خود سشوار داغ بکشید تا هر شپشی هم که باقی‌مانده است کشته شود .

۶ – با استفاده از شانه شپش ، شپش‌ها و تخم‌های آن‌ها را بردارید .

۷ – هفته‌ای یک‌بار ، به مدت ۲ ماه این کار را تکرار کنید .

روغن نارگیل راه رهایی از شپش است . یکی دیگر از راه‌های مؤثر در درمان شپش سر ، روغن نارگیل است ، زیرا روغن نارگیل از تکان خوردن آزادانه شپش‌ها جلوگیری کرده ، بنابراین از تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌کند .

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۰۲ انجام شد ، محققان ترکیبی از روغن نارگیل ، روغن رازیانه و روغن درخت کانانگا را روی موهای کودکان ۶ تا ۱۴ سال ، روزی ۳ بار به مدت ۵ روز امتحان کردند و فهمیدند که روی شپش تأثیرگذار است .

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۰ منتشر شد که نشان داد اسپری نارگیل و رازیانه می‌تواند به‌عنوان درمان جایگزین شپش استفاده شود .

روش انجام :

۱ – ۴ تا ۵ قطره عصاره رازیانه را در ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل بریزید .

۲ – کاملاً موها و پوست سرخود را با این مخلوط بپوشانید تا به مرحله اشباع برسد .

۳ – موهای خود را با حوله حمام ، نایلون یا حوله ببندید و بگذارید ۶ تا ۸ ساعت یا یک‌شب بماند .

۴ – صبح روز بعد موهای خود را با شانه مخصوص شپش شانه کرده و مانند همیشه با شامپو بشورید .

۵ – هرروز به مدت یک هفته ‌این کار را انجام دهید تا شپش را ریشه‌کن کنید .

۶ – همراه با روغن نارگیل می‌توانید روغن‌زیتون و روغن بچه نیز استفاده کنید .

از روغن درخت چای کمک بگیرید . روغن درخت چای یک حشره‌کش طبیعی است و خواص زیادی برای سلامتی دارد . به دلیل مؤثر بودن این ماده به‌عنوان حشره‌کش ، نقش حیاتی‌ای در درمان شپش سر ایفا می‌کند .

مطالعات در سال ۲۰۱۰ محققان ۳ دارویی که داخل یکی از آن‌ها روغن درخت چای وجود داشت را برای درمان شپش استفاده کردند . آن‌ها دریافتند که روغن درخت چای روی خالی شدن سر از شپش تأثیر دارد .

روش انجام :

۱ – ۱ قاشق چای‌خوری روغن درخت چای ، ۳۰ گرم شامپوی طبیعی و ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون را با یکدیگر مخلوط‌کنید .

۲ – محلول را به‌آرامی روی موی خود بزنید و با حوله یا کلاه حمام سرخود را بپوشانید . بگذارید ۳۰ دقیقه بگذرد ، سپس با آب گرم آبکشی نمایید .

۳ – درنهایت موهای خود را با شانه مخصوص شپش تا زمانی که هنوز خیس هستند ، شانه کنید .

نکته : روغن درخت چای را نخورید ، زیرا می‌تواند سمی باشد .

طب سنتی را امتحان کنید . روی قدرت درمانی چریش حساب بازکنید . این مورد نیز یک حشره‌کش طبیعی است که می‌تواند به کشتن شپش کمک کند . همچنین این گیاه می‌تواند باعث تسکین دادن ناراحتی‌های پوستی سر شود که از شپش سر ، سرچشمه می‌گیرند .

در سال ۲۰۱۲ محققان تأثیر شامپوی حاوی عصاره دانه چریش را روی سر ۱۲ کودک آزمایش کردند و فهمیدند که بسیار مؤثر است .

روش های استفاده :

۱ – خمیری از برگ‌های چریش را روی سر و پوست سر بزنید . بگذارید تا خشک شود ، سپس موهای خود را آبکشی نمایید . هفته‌ای ۲ بار و حداقل به مدت ۲ ماه این کار را انجام دهید .

۲ – همچنین می‌توانید مو و پوست سر را با مقداری روغن خالص چریش ماساژ دهید و اجازه دهید تا ۱ ساعت بماند ، سپس با شامپو آن را بشورید . بعد از خشک شدن موها از شامپوی شپش برای برداشتن شپش و تخم‌های آن‌ها استفاده کنید و هفته‌ای ۲ تا ۳ بار در هفته به مدت ۱ تا ۲ ماه این کار را تکرار کنید .

 

وازلین می‌تواند راه گشای شما باشد . وازلین می‌تواند تأثیر خفه‌کنندگی روی شپش سر داشته باشد . وزارت بهداشت مینه سوتای آمریکا ، وازلین را در لیست روش‌های درمانی برای شپش سر قرار داده است .

روش انجام :

۱ – لایه کلفتی از وازلین را قبل از خواب روی پوست سر خود بزنید .

۲ – سرخود را با حوله یا وسایل مشابه بپوشانید و بگذارید یک‌شب بماند .

۳ – موهای خود را کاملاً با شانه مخصوص شپش شانه کنید .

۴ – این کار را چند شب پشت سر هم انجام دهید .

سرکه سفید می‌تواند به شما کمک کند . یکی دیگر از راه‌های ارزان و ایمن برای خلاصی از شر شپش ، استفاده از سرکه سفید است . سرکه سفید دارای اسید استیک است که می‌تواند دربرداشتن تخم شپش ( رشک ) به شما کمک کند .

در تحقیقی که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد ، گزارش داده شد که فرمول‌های ضد شپشی که دارای ۵% اسید استیک هستند ، می‌توانند به از بین بردن رشک شپش کمک کنند .

در سال ۲۰۱۲ نیز مطالعه‌ای نشان داد که اسید استیک باعث حل شدن ماده‌ای که تخم‌ها را به موها می‌چسباند می‌شود .

روش انجام :

۱ – ۵۰% سرکه سفید را با %۵۰ آب مخلوط‌کنید .

۲ – موها و پوست سر را با این محلول اشباع کنید و سپس روی موها را بپوشانید و بگذارید ۱ تا ۲ ساعت بماند .

۳ – سپس شانه را در سرکه سفید غوطه‌ور کنید و موهای خود را با آن شانه کنید . هر دفعه فقط مقدار کمی از موهای خود را شانه کنید .

۴ – همچنین می‌توانید قبل و بعد از شامپو زدن نیز سرتان را با سرکه آبکشی نمایید .

 

ترکیب کافور و روغن نارگیل معجزه میکند . کافور نیز یک درمان طبیعی برای شپش سر است که می‌تواند به شما کمک کند . شپش‌ها به‌سختی می‌توانند بوی قوی کافور را تحمل کنند ، بنابراین با شانه کردن راحت‌تر می‌توان آن‌ها را از موها خارج کرد ، همچنین روغن نارگیل می‌تواند به خفه کردن شپش‌ها کمک کند .

روش انجام :

۱ – نصف پیمانه روغن نارگیل را در ماکروویو آب کنید .

۲ – ۱ قاشق غذاخوری پودر کافور داخل آن ریخته و خوب هم بزنید .

۳ – با مخلوط موهای خود را اشباع کنید و موها را بپوشانید ، یک‌شب بگذارید بماند .

۴ – صبح روز بعد موهای خود را با شامپو بشورید . بعد از خشک شدن با شانه شپش موها را شانه کنید .

۵ – این درمان را به مدت ۵ روز انجام دهید .

درمان با هوای داغ را تست کنید . یکی دیگر از راه‌های خلاصی از شر شپش سر استفاده از هوای داغ است . دستگاه‌هایی برای این منظور وجود دارند که از هوای گرم برای کشتن بیشتر شپش‌ها کمک می‌گیرند .

این دستگاه‌ها برپایه تصور کاهش آب استوارشده است ، که به کشتن شپش‌های سر و تخم‌های آن‌ها می‌انجامد .

در سال ۲۰۰۶ یک دستگاه اختصاصی به نام louserbuster ساخته‌شد و نشان داده‌شد که خیلی هم مؤثر است . شما می‌توانید این دستگاه‌ها را از بازار خریداری و استفاده کنید .

هشدار : از سشوار معمولی به‌عنوان استفاده از هوای داغ استفاده نکنید ، زیرا می‌تواند به پوست سر آسیب برساند .

پرمترین ( Permethrin ) : پرمترین نوع مصنوعی تولیدشده پیرترین است . پرمترین تخم‌ها را نمی‌کشد و درمان با آن نیازمند استفاده ۹ تا ۱۰ روزه است تا تخم های باقی مانده در موها نیز بعد از تولد کشته شوند . عوارض آن شامل قرمزی و خارش پوست سر است .

پیرترین ( Pyrethrin ) با افزودنی : یک داروی بدون نیاز به نسخه پزشک است ، پیرترین با دیگر مواد شیمیایی ترکیب می‌شود تا تأثیر آن افزایش پیدا کند . این محصول فقط خود شپش‌ها را می‌کشد و تخم‌ها را از بین نمی‌برد ، بنابراین نیاز به استفاده ۹ تا ۱۰ روزه بعد از اولین استفاده را دارد . عوارض آن شامل خارش و قرمزی پوشت سر می‌شود . اگر به گل داودی یا گل سرخ حساسیت دارید ، نباید از این دارو استفاده کنید .

 

بنزیل الکل : این محصول سمی نیست اما باعث کشتن شپش‌ها با جلوگیری از تنفس کردن آن‌ها می‌شود . عوارض آن می‌تواند قرمزی و خارش پوست سر باشد . بنزیل الکل برای استفاده روی کودکان زیر ۶ ماه تأیید نشده است .

 

آیورمکتین : آیورمکتین برای شپش‌ها سمی است . این دارو برای استفاده روی افراد ۶ ماه به بالا تأییدشده است . می‌توان آن را روزی یک‌بار روی موی خشک زده و بعد از ۱۰ دقیقه آبکشی شود .

آیورمکتین همچنین به‌صورت قرص نیز موجود است که برای کودکان بالای ۱۵ کیلوگرم ، پزشک می‌تواند آن را تجویز کند ، البته اگر دیگر درمان‌های موضعی نتواند شپش را از بین ببرد .

 

اسپینوزاد : اسپینوزاد برای استفاده روی افراد بالای ۴ سال تأییدشده است . می‌توان آن را روی موهای خشک زد و سپس پس از ۱۰ دقیقه با آب گرم آبکشی نمود . این دارو می‌تواند شپش و تخم‌ها ( رشک‌ها ) را بکشد و معمولاً نیازی به تکرار درمان ندارد .

 

مالاتیون : مالاتیون برای استفاده در افراد ۶ سال یا بزرگ‌تر تأییدشده است . لوسیون باید به موها زده‌شده ، بگذارید تا به‌صورت طبیعی خشک شود و بعد از ۸ الی ۱۲ ساعت آبکشی کنید . این لوسیون دارای میزان زیادی الکل است ، بنابراین نباید با سشوار یا در نزدیکی شعله مصرف شود . مصرف مالاتیون را می‌توان ۷ تا ۹ روز بعد از شروع درمان ادامه داد ؛ البته اگر لازم باشد .

۱ – هیچ‌گونه وسیله‌ای را با فرد آلوده به شپش مشترکا مصرف نکنید .

۲ – شانه و برس های فرد آلوده را از دیگران جدا کنید .

۳ – بعد از درمان شپش ، تمامی لباس‌ها و رخت خواب فرد آلوده را با آب داغ بشورید .

۴ – بقیه وسایلی که قابل شستشو نیستند را در کیسه‌ای گذاشته ، درب آن را ببندید و یک هفته بگذارید بماند .

۵ – تمام فرش ، موکت ، مبلمان ، پرده و وسایل خانه را جاروبرقی بکشید .

۶ – هراز چند گاهی موهای خود را با شانه ضد شپش ، شانه کنید .

وسایل خانه را تمیز کنید . با توجه به اینکه اصولاً شپش‌ها بیشتر ۱ روز دوری از پوست ؛ زنده نمی‌مانند اما بهتر است احتیاط را رعایت کنید و وسایل خانه را تمیز کنید .

کارهای زیر را انجام دهید :

۱ – رخت خواب ، دستشویی حیوانات خانگی و لباس‌ها را با آب داغ و صابون شستشو دهید . آب باید حداقل ۵۵ درجه سانتی‌گراد باشد . وسایل گفته‌شده را با گرمای زیاد خشک‌کنید .

۲ – لوازم مراقبتی مو مانند : شانه ، برش و دیگر وسایل را در آب داغ و صابون شستشو دهید . این وسایل را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب با حداقل دمای ۵۵ درجه خیس کنید .

۳ – وسایلی که قابل شستشو و تمیز کردن نیستند را در یک پلاستیک گذاشته و در آن را بندید . به مدت ۲ هفته بگذارید در جایی بماند تا شپش‌ها و تخم‌ها بدون هوا بمانند .

۴ – خانه و مبلمان را جاروبرقی بکشید .

دقیق بازرسی کنید . بعد از درمان به مدت چند هفته موهای خود را به‌خوبی بررسی کنید تا عاری از شپش و تخم باشد . این کار به جلوگیری از پخش شدن شپش می‌شود . به‌وسیله زره بین و فلاش موبایل به‌خوبی موها و وسایل خانه را بررسی کنید .

تخم‌های شپش ۷ تا ۱۱ روز بعد از گذاشته شدن به شپش تبدیل می‌شوند بنابراین تا ۲ هفته پس از درمان پوست خود را خوبی بررسی کنید .

شپش از کجا می‌آید ؟ مدرسه و محل نگهداری بچه‌ها عموماً منابع اصلی شپش هستند البته در هر مکان دیگری نیز می‌توانند باشند . اگر میدانید که از شما یا بچه شما شپش را از کجا گرفته است حتماً به آن مرکز اطلاع دهید تا اقدامات لازم را انجام دهند و شپش گسترش پیدا نکند .

وسایل شخصی خود را جدا کنید . تا جایی که می‌توانید وسایل شخصی خود را از دیگران جدا کنید و بافاصله از آن‌ها قرار دهید . این کار برای جلوگیری از انتقال شپش لازم است .

کت ، کلاه و دیگر لباس‌های خود را جدا از بقیه افراد قرار دهید .

فقط از لوازم شخصی خودتان استفاده کنید . خیلی مهم است که وسایل شخصی خود را با دیگران مشترک استفاده نکنید . این کار می‌تواند به جلوگیری از انتشار شپش کمک کند .

شانه ، برش ، مسواک ، کلاه و روسری خود را فقط خودتان استفاده کنید .

وسایل ورزش مانند کلاه ورزشی و هدبند نیز باید فقط توسط خودتان مصرف شود .

به پزشک مراجعه کنید . اگر روش‌های گفته‌شده در درمان شپش بی‌تأثیر بودند به پزشک مراجعه کنید . ممکن است شما برای درمان شپش به دارو نیاز داشته باشید .

خارش مداوم سر می‌تواند باعث ایجاد عفونت بشود .

شپش ممکن است مانند دیگر مشکلات مثل : شوره ، باقی ماندن چیزی روی مو ، بافت مرده مو روی ساقه مو ، چسبندگی و بودن حشرات ریز به نظر بی آید .

توصیه بسیار مهم : بسیاری از کاربران و افرادیکه زیر این مطلب نظر داده‌اند ، در مورد از بین بردن رشک یا همان تخم شپش به مشکلات زیادی برخورده‌اند ، ازاین‌رو مقاله‌ای کامل برای از بین بردن رشک شپش تهیه‌کرده‌ایم که می‌توانید از لینک زیر راه‌کارها را مطالعه بفرمایید :

۱ – روغن نارگیل نیز می‌تواند مؤثر باشد . در هنگام خواب روغن نارگیل را به سر خود زده و آن را بپوشانید و صبح آبکشی نمایید .

۲ – حواستان در هنگام استفاده از پلاستیک روی سر بچه باشد ، زیرا ممکن است باعث خفگی شود .

۳ – شپش ها روی اجسام بی‌جان زنده نمی‌مانند ، زیرا برای زنده ماندن نیاز به خون‌ دارند .

مرداد ۱۶, ۱۳۹۹ در ۱۲:۴۵ ب.ظ

سلام وااای نمی دونید لحظه ای که اومدم خونه و دخترم از فرط گریه زیاد صورتش ورم کرده بود گفت چی شده گفت شپش گرفتم در همین لحظه که داشت می گفت نگاهم به جلوی موش افتاد که دیدم…… پراز لولو شده ودارن توی سرش راه می رن چقدر این صحنه عمناک بود و اونموقع گفتم خدا بداد مادرایی برسه که بچه هاشون بیماریهای سختی دارند و اون هم مثل من مادره با این که خیلی ناراحت بودم ولی فقط می گفتم خدایا شکرت و الان که دارم باهاتون صحبت می کنم سر خودم و دخترم رو آغشته به روغن زیتون کردم😂 و روز دوم هستش ولی بگم که تا فهمیدم سریع موهاش رو در حموم کوتاه کوتاه کردم و بعد هم سر اون رو و هم خودم رو روغن زیتون فراوان مالیدم و بعد از سه ساعت که شستیم حتی یک دونه از لولوها نبود ولی رشک هنوز هست البته دیروز بعد از حموم و سشوار ، روغن اسفند رو بمدت ۳ ساعت مالیدیم. و بعدهم شستیم و دستم رو آغشته به سرکه کردم و تمام موهامون رو دست کشیدم. امروز هم که روز دومه ، روغن زیتون مالیدیم و حدود ۷ ساعت نگه نی دارم و بعد می شورم و تصمیم دارم ان شاء الله شب موقع خواب اسفند دم کرده رو روی موهامون بمالم و صبح بشوریم. و مجدداً سرکه بزنم

می خوام فردا ان شاء الله حنا و سرکه را هم بزنم🤗 تجربه تلخ و جالب و آمورنده ای بود. ان شاء الله همه پدر و مادرا و عزیزانشون در پناه پروردگارشون و نمایندگان اونها سلامت و موفق باشند. بامید آمدن آخرین منجی بشریت✌

پاسخ دادن

تیر ۳۰, ۱۳۹۹ در ۴:۳۱ ق.ظ

با سلام .موهام خیلی پرو وز و فر بود بنا به دلایلی ۹روز نتونستم برم حموم و شروع شد دخترمم گرفت البته اول مال اونو فهمیدم چون سرشو خیلی میخاروند و وقتی دیدم داشتم سکته میکردم رفتم دکتر شامپو و لوسیون داده فعلا دو روزه داریم استفاده میکنیم کل خونرم ریختم تو لباسشویی با اب نودو پنج درجه شستم امروز موهای خودمو دختره سه سالمو رنگ کردم جنازه شپش هارو از سر دخترم بیرون کشیدم ولی کسی مال منو نیست که در بیاره همسرم قهره باهام و میگه به من چه امیدوارم زودتر حل شه

پاسخ دادن

تیر ۲۴, ۱۳۹۹ در ۹:۳۸ ق.ظ

دوستم قبلا شپش داش سه نوع شامپوی ضد شپش خرید هیچکدومش هم به درد نخورد اخرش اومد ابلیمو و سرکه سیب خالص و طبیعی . پودر حشره کش . پودر لباسشویی. سفید کننده . اسپند . رو قاطی کرد و یه هفته استفاده کرد و سشوار رو با اخرین درجه نزدیک موهاش گرفت تا تخم های شپش ها بمیرن بعد یه هفته دیگه اثری از اونا نموند

پاسخ دادن

تیر ۲۰, ۱۳۹۹ در ۶:۳۲ ق.ظ

من ودوتادخترهام دچارشپش شدیم هرکاری کردیم اخرش رشکهاازبین نمیرفتندازکوتاهی گرفته تاهردرمانی که فکرش رابکنیداخربه توصیه دوستم اسپندرامثل چای دم کردم وازشب تاصبح روی سرمون گذاشتم وروی سرم نایلون کشیدم وکلاه بسرکردیم صبح که رفتم حمام سرم رابشورم باورنمیکردم که همه ای شپش هامردندوبراحتی باشانه زدن رشکهاپایین میاندفقط یکبارانجام دادم ولی معجزه اوربود امتحان کنیدبدون اسیب زدن به خودتون این روش فوقلاده است

پاسخ دادن

اسفند ۱۱, ۱۳۹۸ در ۵:۰۷ ب.ظ

عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان ما هم یه تجربه تو یکو نیم ماه اخیر داشتیم که خدمت دوستان عرض میکنم، یکونیم ماه پیش یدفعه دیدیم سر دخترم پر از شپش شده حالا یه بچه چهار ساله از کجا اومده بود واقعا نمی دونم فقط ذهنمون به شهربازی اونم قسمت استخر توپش رفت، بعد متوجه شدیم سر همسرمم گرفته، خلاصه کلی درمان کردیم که همه بی فایده بودن، شامل شیتشو با پودر رختشویی سرکه سامپو مخصوص سس مایونز رنگ مو و … خودم چک کردم مثلااین لامصبو گذاشتمش تو سرکه شب تا صبح زنده موند، خلاصه تنها راهی که خوب بود نفت بود، ولی تهیه کردن نفتم سخته، سرا کاملا اغشته کنید فقط هشت دقیقه کافیه ، من فوق مهندسیه شیمی هستم و پر حوصله، تو چهار دقه نمیمیرن ولی تو پنج میمیرن و هشت کافیه کافیه، دو بار این عملا انجام بدین به فاصله پنج روز، و تا می تونین رشکارو جدا کنین تمام ملافه هارو بریزین ماشین با دمای ۶۰ و پتوهارو اتوی داغ بکشین یا پلاستیک کنین برای چند روز، اصلا هم نترسین نه ریزش میاره نه چیزی الان یکو نیم ماه گذشته و ما دیگه هیچی ندیدیم شکر خدا، موفق باشین

پاسخ دادن

بهمن ۲۷, ۱۳۹۸ در ۲:۴۷ ب.ظ

سلام من امروز متوجه شدم پسر ۵ سالم شپش گرفته ۲ تا حشره زنده پیدا کردم و کل موهاشو تمییز کردم بعدم موهاشو کوتاه کردم و با شامپو مخصوص کاملا شستم و شونه کردم فقط خیلی تعداد تخما کم بود احتمالا تازه شده باشه میشه کمک کنید و بگید بعد اینکارا چند بار دیگه باید بشورم و چک کنم

پاسخ دادن

بهمن ۲۲, ۱۳۹۸ در ۸:۳۴ ق.ظ

من از وازلین استفاده کردم خیلی خوب بود درسته یک هفته سر چرب بود اما همون چرب بودن عاملی بود که دوباره تخمی گذاشته نشه و مادرهاش هم از بین رفتن همه خفه شدن و مردن رشک ها هم تو سوراخش وازلین رفت و مردن همه در یک هفته

پاسخ دادن

اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹ در ۹:۱۹ ق.ظ

سلام.ببخشید شما چجوری از وازلین استفاده کردنی؟؟؟

پاسخ دادن

بهمن ۱۳, ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۱ ب.ظ

✋دوستان این مطلب زیاده اما باور کنید ارزش خوندشو داره و اگر کسی دونه به دونه این موارد رو انجام دادم دقیقا و نتیجه ایی نگرفت به پزشک مراجعه کنه.

سلام من همون موقع که مبتلا شدم مثل خیلی از شماها میومدم اینجا و این مطالبو میخوندم و با حرف اون افرادی که گفته بودن خوب نمیشه و چند ساله که شپش دارن، اشک می‌ریختم و حالم بدتر از قبل میشد. اما تو همین وضعیت پیام یه عده از عزیزانم بود که آرومم می‌کرد چون خوب شده بودن منم با خودم نیت کردم اگر خوب شدم بیا اینجا براتون بگم که چیکار کردم که کاملا خوب شدم تا شماهام استفاده کنید و ان شاالله خیلی زود خوب شید. در وهله اول من بهتوووون قول میدم که خوب میشه این بیماری درمان داره اگر بهش توجه کنید و صبر پيشه کنید و با دقت همه چی رو رعایت کنید من بهتون قول میدم که خوب میشه. 😊😍 ولی حتما باید منشا رو پیدا کنید که اگر نکنید فایده نداره مثلا خواهر کوچک من از دوستای مدرسش گرفته بوده. مثلا اگر حیوون خونگی دارید یا اگر دام دارید یا هر دلیل دیگه ایی حتما منشا رو پیدا کنید و از بین ببرید. از خواهرم خواستیم که دیگ مقنعه شو سر کلاس درنیاره از دوستش که متاسفانه مبتلا بوده فاصله بگیره. و بهش بفهمونه که باید بره فکری براش بکنه. یه چند دقیقه فک کنید پاشید اطرافتونو نگاه کنید و دلیلشو پیدا کنید چون حشره اس و تخمش پریده اومده رو سر شما ببینید از کجا اومده. چون اگر نفهمید و درمانم بشید دوباره میاد و این میشه که بعضیاتون چند ساله درگیرید. در وهله دوم باید بگم اینکه میگن مگه الان کسی شپش میگیره باید بگم شپش کوچکترین ربطی به نظافت شخصی و اینجور مسائل نداره شپش یه حشره است و تخمش حدودا یک متر میپره و منتقل میشه پس ربطی به بهداشت و عدم بهدا‌شت نداره پس آرامش خودتونو حفظ کنید و با یه برنامه ریزی صحیح برید به مبارزش💪 ما سه تا خواهریم که هر سه تا مون مدتی بود کله هامون میخارید ولی بهش بی توجه بودیم مثلا می‌گفتیم چقد سرم میخاره بعد اون یکی خواهرم میگفت لابد حموم نرفتی و هرهر میخندیدم😐چون اصلا فکرشم نمی‌کردیم. ولی یه روز خواهر بزرگترم گفت دلیل خارش سر من خشکی پوسته سرمه و بعد از حموم روغن زیتون زد به سرش اومده بود بیرون و داشت با مامانمم حرف می‌زد که یه حشره از موهاش آویزون میشه(چون روغن زیتون مانع نفس کشیدنه حشره میشه و مجبوره برای تنفس بیاد بیرون و ضعیف میشه اما باید توجه کنید که روغن زیتون درمان قطعی نیست) و می‌ترسه و مامانمم تشخیص میده که شپشه چون مامانمم اینا بچه که بودن یک بار میگیره و کاملا شناخت داشت نسبت به این موجود چون اونم مثل خواهرم خیلی ترسیده بوده. بعدم اینکه متوجه شدیم نه تنها خواهر بزرگم بلکه منو و اون یکی خواهرمم داریم 😢 من شبا خوابم نمی‌برد و وقتی بهشون فک میکردم که تو سرم هستن گریه میکردم و میخواستم سرمو بکنم چون هرسه تامون حشره داشتیم اونم نه یکی دوتا بلکه سه چهارتا شایدم بیشتر 😭 تا اینکه شروع کردیم به تحقیق و راجع بهش هرچی تونستیم اطلاعات جمع کردیم و خودمون شروع کردیم خودمونو درمان کردیم. و ظرف یک هفته کاملا درمان شدیم 😍 حالا چجوری؟! اول اینکه باید بدونید هر تعداد نفراتی که شپش دارید باید باید باید باااااهممم درمان شید چون غیر از این فایده نداره . مامانمم رفت داروخانه و شامپو پرمترین و دای لیس چهار درصد و شونه مخصوص شپش و اسپری مخصوص شپش خرید روز دوم پاشدیم کل فرشهای خونه رو دادیم قالیشویی شست و دیگه پهن نکردیم چو ن تخماش میرن لای فرشا و هر روز خونه رو جارو میزدیم. هرچی لباس تو کمدامون بودن اونایی که ضروری بودن و میخواستیم بپوشیم دوبار انداختیم تو لباس شویی تا تو ۹۰ درجه شسته بشن البته بعضیاشون آب رفت 😁🤦‍♀️ و اون لباساییم که نمی‌خواستیم بپوشیم انداختیم تو پلاستیک زباله و محکم درشو بستیم چون تخمای شپش که به ساقه موهاتون چسبیده داره از خون شما تغذیه میکنه و بزرگ و بزرگتر میشه تا میشه یه حشره اما اونا بدون تماس با کف سر فقط ۷۲ ساعت زنده می‌مونن و نمیتونن در مقابل دمای بالا دومم بیارن به همین علت لباسا و انداختیم تو پلاستیک زباله تا بمیرن و تو دمای بالا شستیم تا ازبین بردن چون این تخما روی درز لباس قرار میگرن که با چشم قابل رویت نیست و حتی اگر شما درمان هم بشید اما اینا دوباره برمیگردن به همین دلیل که خیلی از عزیزان درمان نشدن. پس این کارو حتما جدی بگیرید. بعد از اون ملافه تخت و رو بالشتی و پتو و همه چی تو دمای ۹۰ درجه دوبارشستیم بعد ملافه تمیز انداختیم و کل اتاق ها و کل خونه رو اسپری زدیم این اسپری باعث میشن که شپش ها سریعا بمیرن و نابود شن و اگر اشتباه نکنم تا یک هفته باقی می‌مونن و هر شپشی رو نابود میکنن پس حتما اسپری روهم تهیه کنید و بزنید. بعد از اینکه کل خونه و ایزوله کردیم 😁 دونه دونه رفتیم حموم و مامانمم برامون شامپو پرمترین رو زد طبق دستورش ولی برای خواهر کوچکترم چون موهاش فوق العاده فر هست و کمی حشرهاس بیشتر از ما بود دای لیس ۴ درصد استفاده کردیم بعد از زدن شامپو با شونه های مخصوص شپش شروع کرد موهامونو شونه زدن برای من دوتاشون تو شونه بودن و یکی شونم رو صندلی دیدم. بعدش موهامو شستمو و سشوار گرفتم و خوابیدم و هر روزم ملافه و لباسامو عوض میکردم و روشون اسپری میزدم و میخوابیدم و این درحالی بود که امتحانای خرداد دانشگاهم شروع شده بود اما کوتاهی نمیکردم و مو به مو انجام می‌دادم. بعد از اون چند روز بعد دوباره شامپو و خواهر کوچیکم دای لیس ۴ درصدو استفاده کردیم و بازم با اون شونه ها شونه زدیم و بعد از یک هفته سر همدیگرو گشتیم و تا اگر تخمی مونده از بین ببریم که به غیر از سه چهارتا چیزی نمونده بود و بحمداللَّه بعد از یک هفته کاملا درمان شدیم و اونام رفتن و همه چی به خیر و خوشی تموم شد باور کنید اگر این مواردو رعایت کنید حتی اگر بدترین نوعشم باشه درمان میشه فقط حوصله به خرج بدید و براتون مهم باشه و منشا شپش رو پیدا کنید و اونو از بین ببرید. که اگر از بین نبرید دوباره برمیگرده. یکم اراده بخرج بدید و عاجزانه خواهش میکنم اگر بچتون یا خودتون شپش دارید تا زمان درمان وارد اجتماع نشید یا اگر میشد رعایت کنید تا بقیه رم مبتلا نکنید مثلا آرایشگاه نرید 😏 آهان لازم بذکر هست که ما اصلا موهامونو کوتاه نکردیم موهامون تا وسط کمرمون بود و لی اگر موهاتون پرپشت و خیلی بلنده خودتون کمی کوتاهش کنید بعد درمان برید آرایشگاه. این روش درمانی و شامپو هایی که اسم بردم (پرمترین و دای لیس ۴ درصد که قوی تره) هم تخم شپش و هم خود حشره رو نابود میکنه اما چون بعضی از تخما خیلی گیرن باید بعدش چند بارررر با شانه مخصوص شپش، موهاتون شونه بزنید چنددددبار یا از عزیزی بخوایید که براتون نگاه کنه و اگر تخمی مونده خارج کنه. اگر این کارو انجام ندید این تخم رشد کرده و تبدیل به حشره میشه و حشره هم دوباره چنتا تخم میذاره و عملا هرکاری کردید بی فایده بوده. پس اصلا حشره ها مهم نیستن که جنازشونو می‌بینید خوشحال میشید و فک میکنید خوب شدید مسئله اصلی رشک یا تخم هاشون هست که حتما باید نابود بشن تا تبدیل به حشره دیگه ایی نشن پس اگر فلان کارو کردید و حشره مرده دیدید خوشحال نشید جون اون حشره قطعا چنتا تخم گذاشته و تا یکی دو هفته دیگ این تخما تبدیل به حشرات متعدد میشن و خودشونو نشون میدن. و تنها راهش همین شامپوها و شونه و نگاه کردن دقیق ساقه های مو هست.

یکمم راجع بهش تحقیق کنید چنتا سایت و مقاله بخونید تا همه چی دستتون بیاد و با شناخت کامل بهتر از پسش برمیایید. عزیزانم مطمعن باشید که درمان میشه فقط کمی حوصله بخرج بدید و صبر داشته باشید همیننن در عرض یک هفته خوب خوب خواهی شد 🙏❤️

اگر براتون مفید بود چون ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله هست صلواتی بفرستید و دلتون خواست برامنم دعا کنید 😜😁

پاسخ دادن

بهمن ۲۲, ۱۳۹۸ در ۸:۲۶ ق.ظ

مرسی دوست عزیز

پاسخ دادن

آذر ۸, ۱۳۹۸ در ۵:۱۵ ق.ظ

سلام ترو خدا یک راهکار خوب بگین تمام این کارا رو انجام دادم ولی باز برگشتن انقدر خونه جارو و لباس تو آب داغ هم کردم بازم برگشت و زنده هم دیدم خارش یک عالمه واییی دیوونه شدم خواهرم از باشگاه گرفت بعد به مامانم و من حالا ابجیم خوب شد منم و مامانم هم خوب شدیم ولی باز منو مامانم برگشت اه

پاسخ دادن

بهمن ۳, ۱۳۹۸ در ۹:۵۲ ب.ظ

سلام تنها راه حل شپش کوتاهی مو هست غیر از هیییچ راه حلی نداره پس وقت خودتون رو نگیرید

پاسخ دادن

فروردین ۱, ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۷ ق.ظ

سلام از دارو های ضد شپش همیوپاتی استفاده کنید واقعا عالیه

پاسخ دادن

آبان ۲۳, ۱۳۹۸ در ۴:۲۵ ب.ظ

ترو خدا کمک کنید یه ساله منو مامانمو و خواهرم داریم هرکاری میکنیم فایده ندارد باز شپش و تخمش توی سرمونه فایده ندارد ترو جان هر کی دوست دارید راهکار های مفید بگید نه الکی و بی فایده

پاسخ دادن

آبان ۲۴, ۱۳۹۸ در ۹:۱۰ ق.ظ

سلام روشهای شیمیایی به دلیل مقاوم کردن شپش ها زیاد کارای نداره،بهترین کار بعد از بین بردن حشره استفاده از روشهای سنتی هست، و آن هم دانه دانه رسکها باید از موها جدا بشه و از اونجا که موی بلند تمیز کردنش سخته باید حتما موها کوتاه بشه،کوتاه کردن از بین نمی برد حتما باید خودتان کوتاه کنید و به آرایشگاه نروید تا به دیگران منتقل شود، بعد از کوتاهی هر روز ۷ تا۸ ساعت روغن زیتون بزنید تا شپشهای بالغ خفه شوند، تخمها هم بعد از شستن موها و سشوار کشیدن با ناخن جدا شود، این کار حتما باید ۱۰ روز پی در پی تکرار شود

پاسخ دادن

آبان ۲۳, ۱۳۹۸ در ۴:۲۲ ب.ظ

چیکار کنم یک ساله داریم منو خواهرم و مادرم خواهرم ۵سالشه از مهد کودک گرفته. به همتون داده داریم دیوونه میشیم هر کاری می کنیم پاک نمیشه چه کنیم جان هر کی دوست دارید راه کار بدید لطفاً

پاسخ دادن

مهر ۲۳, ۱۳۹۸ در ۳:۰۲ ب.ظ

سلام تقریبا دوهفته پیش من و پسرچهارساله ام برای مسافرت سوار اتوبوس شدیم… تقریبا ده ساعت تو راه بودیم و چون شب بود پسرم خیلی زود خوابش گرفت. مهماندار اتوبوس یه متکای کوچیک بهم داد تابذارم زیرسر بچه ام تا راحت تر بخوابه…. وقتی از از مسافرت برگشتیم، بعداز یک هفته احساس خارش سر پیدا کردم، چندروز بعد پسرم هم گفت سرش میخاره… به هرچیزی فکر کردم جز شپش… یه روز تو آفتاب با دقت موهای پسرمو نگاه کردم… ومتاسفانه باهمون چیزی روبه روشدم که ازش وحشت داشتم….«شپش»!!!😨😨😨 در حد مرگ ترسیدم… اصلا باورم نمیشد… شپش… اون هم تو خونه من…! تو موهای پسرمن…! بلافاصله حاضرشدم، رفتیم داروخانه یه شامپوی مخصوص گرفتم که داخل بسته اش یه شیشه روغن مخصوص شپش هم داشت، یه اسپری هم گرفتم واسه ضدعفونی کردن لباسها و رختخواب و کمد و کشوها…. بعدش پسرمو بردم آرایشگاه، موهاشو از ته با ماشین شماره ۴ تراشیدیم، اومدیم خونه واسش ازهمون روغن زدم و بردمش حموم، وشامپوی مخصوص زدم به سرش…. خداروشکر سر پسرم پاکسازی شد. خودم رفتم ارایشگاه، موهامو مدل مردونه کوتاه کردم. اومدم ازهمون روغن وشامپو استفاده کردم، شب رختخواب و متکای تمیز اوردم، روی متکاها رو ملافه سفید انداختم… اما اون شب تا صبح از خارش سر نتونستم بخوابم… صبح که بیدارشدم یه شپش سیاه مُرده روی ملافه متکام دیدم😲😲😲 دیگه نتونستم تحمل کنم… زنگ زدم به همون ارایشگاهی که پسرمو برده بودم، و ازشون خواهش کردم بیان منزل و موهای منو هم از ته بتراشند!!! ایشون هم لطف کردند و اومدند و الان که دارم باهاتون صحبت میکنم کچلِ کچلم!!!!!!!!!!😫😫😫 در کل تجربه خیلی بدی بود… الان از جاهای عمومی… از وسایل نقلیه عمومی… اتوبوس، قطار، تاکسی، مترو…. بشدت وحشت دارم…. تصمیم داشتم پسرمو مهدکودک ثبت نام کنم، اما بخاطر این اتفاق دیگه نظرم عوض شد، چون از خیلی هاشنیدم تو مهدها هم این مشکل خیلی وجود داره…. الان مشغول ضدعفونی و پاکسازی خونه هستم. شونه ها و برس ها، گل سرو هرچی که داشتم همه رو یک ساعت تو محلوا آبجوش تاید و وایتکس گذاشتم، بعد گذاشتم تو تراس آفتاب بخورند، تمام پتوها، ملافه ها، لباس ها رو با ۶۰ درجه شستم و بالاپشت بوم تو افتاب پهن کردم، حتی بعضی لباسها رو با ۹۰ درجه شستم.(لیف حمام،کیسه حمام، حوله ها، رو بالشتی ها…) بعد همه رو اُتو کشیدم، مخصوصا رو بالشتی هارو حتما اُتو بکشید. واسه جارو برقی از کیسه یکبارمصرف استفاده کردم. بعد کل خونه رو سم پاشی کردم( ماسک زدم، و پسرم رو همسرم برده بود بیرون)، یه اسپندحسابی هم دود کردم، طوریکه هیچ جارو نمیشد دید😰😰😰 بعد پنجرهارو بازگذاشتم تاهوای خونه عوض بشه…. کشوهای لباسهارو بااسپری که از داروخانه گرفته بودم ضدعفونی کردم…. امیدوارم واسه هیچکس پیش نیاد… واقعا چیز بد و وحشتناکیه… تصمیم دارم حضورا برم همون تعاونی که سوار اتوبوسش شدیم، و بهشون بگم بخاطر بی تعهدی و رعایت نکردن بهداشت از طرف اونها چه بلایی سر من و خانواده ام اومد…. الان به جز همسرم هیچکس نمیدونه من کچل کردم! نمیدونم وقتی مامانم، یا مادرشوهرم بفهمند چه واکنشی دارند؟؟؟ من هیچوقت اتوبوسرانی رو نمی بخشم چون اونا خیلی راحت، وبا یک هزینه خیلی کم میتونن جلوی این اتفاقها رو بگیرند…

پاسخ دادن

مهر ۸, ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۲ ق.ظ

سلام اسفند برای ازبین بردن موثر هست؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ دادن

آذر ۲۰, ۱۳۹۸ در ۶:۲۸ ب.ظ

سلام اسپند را مثل چای بزارید دم بکشه و مثل شامپو استفاده کنید حتما اژ بین می بره

پاسخ دادن

مهر ۲, ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۸ ب.ظ

سلام من یه بار گرفتم هر کاری هم کردم نمیرفتن تا آخر سر موهامو اتو کردم تافت هم زدم تا ۲۴ ساعت که موند بعدش که شستم دیگه هیچی ندیدم خداروشکر

پاسخ دادن

مهر ۱۵, ۱۳۹۸ در ۶:۳۲ ب.ظ

چه جالب

پاسخ دادن

مهر ۲۸, ۱۳۹۸ در ۲:۱۹ ب.ظ

سلام تخم شپش ها هم با اتو کردن رفتن؟یعنی منم اتو کنم؟

پاسخ دادن

آبان ۲, ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۸ ق.ظ

سلام.ببخشید اول تاف زدین بعد اتو کردین یا اول اتو زدین بعد تافت؟

پاسخ دادن

فروردین ۲۹, ۱۳۹۹ در ۸:۰۸ ب.ظ

سلام به دوستان عزیزم خواهش میکنم کمکم کنیدمن چندوقت پیش خواهرم ازیکی رفقاش گرفته بودحالامنوخاهرم هم گرفتیم فکرنکنم کسی کمکم کنه واسه جداکردن رشک ها یه نظری بدین که مفیدباشه خودم بتونم بااستفاده ازچیزی درمون کنم تشکر.

پاسخ دادن

شهریور ۲۷, ۱۳۹۸ در ۱:۰۴ ب.ظ

سلام من چن روزه ک احساس خارش میکردم امروزمامانم نگاه کردچن تادانه رشک بیشترنبود..برای ازبین بردنشون بایدچیکارکنم ک زیادترنشن؟؟

پاسخ دادن

شهریور ۲۶, ۱۳۹۸ در ۹:۱۷ ق.ظ

سلام دختر منم یک ماه پیش گرفت خداروشکر کمتر از یک هفته کاملا تمام شد به نظر من بهترین کار اینه که وقتی متوجه شدید موهاتون رو کاملا آغشته به سس مایونز کنید ۴-۵ ساعت بمونه تا شپش ها خفه بشند بعد تو حمام با شونه لیندا نیت خوب شونه کنید و با شامپو پرمترین بشورید روزهای بعد هر روز روغن زیتون ۲- ۳ ساعت بذارید و تو حمام خوب شونه کنید و سرکه سیب بذارید رو موهاتون ۱۰ دقیقه و شونه کنیدو بعد بشورید ملحفه های تخت و روسری و لباسها و هرچی با سرتون تماس داره هر روز با لباسشویی ۶۰ درجه بشورید و هر روز جاروبرقی بکشید از همه مهمتر نذر حدیث کسا کردم که بقیه نگیرند چون بچه نوزاد دارم و هم دخترم هم خوب بشه که خداروشکر درست شد

پاسخ دادن

شهریور ۱۸, ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۹ ق.ظ

نه داری چون شپش نمیشه دید سریع فرار میکنه .منم اول فکر میکردم سر دخترم فقط تخم هست بعد که شامپو مخصوص زدم شپش ها رو دیدم

پاسخ دادن

شهریور ۵, ۱۳۹۸ در ۵:۲۰ ب.ظ

سلام… من نزدیک یه ماهه خارش داشتم هربار مامانم یا خواهرم ب سرم نگاه میکردن هیچی نبود، حتی شوره هم نبود تمیز بود سرم ولی فقط میخارید مامانم میگفت که پوست سرت قرمز شده و جوش زده برا همین میخاره بعدش امروز فقط دوتا شپش دیدم یکی رو شونم بود یکیشم تو سرم ولی کامل ته سرم نبود رو موهام بود، ولی بازم هر وق نگا میکنم نه شپشی هست نه تخمی فقط میخاره مامانم گفت فردا پودر حشره کش میریزه رو سرم فقط نمیدونم واقعا شپش دارم یا نه😢😢😢

پاسخ دادن

شهریور ۷, ۱۳۹۸ در ۶:۱۵ ق.ظ

سلام لطفا از پودر و اسپری حشره کش استفاده نکنید ، این مواد خطرناک هستند و ممکنه برای شما مشکلات زیادی را به همراه داشته باشند . موفق باشید

پاسخ دادن

شهریور ۲۳, ۱۳۹۸ در ۵:۰۷ ق.ظ

عزیزم من اسپری سوسک کش هم زدم به حد مرگ حساسیت کرد سرم و انگار سوزن سوزن میشد فقطم کم شد از بین نرفتن سرکه و سس و اتوی مو و خیلی چیزارو امتحان کردم فقط رنگ مو جواب داد بخاطر اکسیدانش تازه تک و توک بازم مونده بود ک دونه دونه هرروز چک میکرد مامانم و کلا اون رشته مو رو میبرید شما میتونی رنگ موی خودتو پیدا کنی و رنگ کنی

پاسخ دادن

آذر ۱۱, ۱۳۹۸ در ۶:۴۲ ب.ظ

اونا جوش نیست محل نیش شپشه که اونجوری میشه .مطمئن باش داری بفکر درمانش باش

پاسخ دادن

مرداد ۲۷, ۱۳۹۸ در ۸:۴۸ ق.ظ

سلام بهترین درمان برای از بین بردن رشک وشپش وکاملا رایگان وبی ضرر که خودم نیز امتحان کردم همون روز از بین رفت..مالیدن روغن نباتی به ریشه مو وساقه مو وپوشوندن اون به مدت ۲ الی ۳ ساعت به راحتی از شر رشک وشپش خلاص بشین ومنم دعا کنین.سپاسگزارم از همه دوستان

پاسخ دادن

مهر ۱۳, ۱۳۹۸ در ۴:۳۲ ب.ظ

ینی واقعان تاثیر داره؟

پاسخ دادن

مرداد ۲۰, ۱۳۹۸ در ۲:۱۲ ق.ظ

با سلام عزیزان دوباره شپش اومده ولی جای نگرانی نیست میدونم قیافش چندشه و حتا شنیدن اسم شپش ولی بحمدلله قابل درمان هست حتما حتما شانه فلزی مخصوص شپش تهیه کنید و شامپوی مخصوص شپش

ب محض مشاهده سرتون را با آب داغ بشورید با نرم کننده و شانه فلزی همه ی شپش های زنده بیرون میان بعدش روغن بزنید شبها قبل از خواب با شانه و با حوصله سرتان را چرب کنید و شانه بزنید کلاه رنگ بپوشید و بخابید صبح دوباره حمام و آب داغ و شانه طی ۴روز همه چی مثل قبل عادی وعالی میشه منم اولش خیلی ترسیدم و حسابی گریه کردم ولی علاج داره شپشه هیولا ک نیست من از مهمونام گرفتم کاشکی گفته بودن شپش دارن اصلا چرا بعضیا اینقدر بی وجدانن لطفا وقتی شپش‌دارید مهمونی نرید مسافرت نرید بشنینید توی خونه درمانش ک کردید بعدن هرجا دلتون خواست بروید *شپشاتون رو با خودتون اینور اونور نبرید* درمان میشه خیالتون راحت امیدتون بخدا باشه اتفاقیه ک افتاده بدترش نکنیم

پاسخ دادن

آبان ۲, ۱۳۹۸ در ۱:۱۸ ق.ظ

سلام بله واقعا درسته آخه چرا وقتی میدونید شپش توی سرتونه از خونه بیرون میرید… دختر من هم از مهمونمون گرفت بعدشم من الهی بگردم دخترم خیلی عذاب کشید تا جایی که موهاش رو رنگ کردم ای جانم چقدر گریه کرد دخترم ۵ سالشه…الان بهتر شکر خدا رنگ رو که زدم تمام شپش‌ها از ریز و درشت مُردن… الان خودم گیر کردم خیلی سخته واقعا اعصاب نمیذاره… می‌خوام دکلره کنم چون رنگ کامل جواب نداد‌‌… الان بعضی اوقات که دخترم(مرسانا) سرش رو میخارونه دلم میریزه زود سرش رو نگاه میکنم واقعا دیگه دست خودم نیس

پاسخ دادن

مرداد ۱۶, ۱۳۹۸ در ۲:۱۴ ق.ظ

من الان ۴ روزه فهمیدم شپش دارم باورم نمیشد یکماه بود سرم میخارید تا حالا تجربش رو نداشتم تا این که ۴ روزه پیش وقتی سرم رو میخاروندم یکدفعه یه حشره دیدم سریع تحقیق کردم دیدم بله مثل اینکه شپش دارم ما یک ماه پیش شمال بودیم احتمالا از انجا گرفتم اول سر پسرم و شوهرم رو نگاه کردم دیدم انها هم گرفتن انها سریع کل موهاشون رو از ته زدن خودم هم همه لباس ها رو یا تو اب جوش گذاشتم یا ریختم لباس شویی دمای ۶۰ درجه بعد تو افتاب پهن کردم خونه کسی هم نفتم این چند روز، شامپو لیندان روز اول زدم و شپش ها مردن از روز دوم شروع کردم سرکه و نمک هر روز به مدت ۲ ساعت رو سرم گذاشتم بعد با نرم کننده شستم و با شونه ریز شونه کردم هر روز هم هردو ساعت یکبار تو دستشویی موهامو با شونه ریز شونه کردم هر وقتم موهامو شستم با سشوار داغ خشک کردم و شونه کردم یک شب در میون هم سس مایونز میزنم سرم فعلا شپش ندارم ولی رشک ها هر روز کمتر از دیروز میشه سوره نبا هم میخونم خودم رو حسابی اماده جنگ کردم تا حداقل دو هفته این کارا رو هر روز انجام میدم مطمنم خوب میشم شما هم تلاشتون رو بکنید و به خدا توکل کنید مطمنم خوب میشید بالاخره هر بیماری سختیه خودش رو داره باید مطمن باشیم که خوب میشیم

پاسخ دادن

مرداد ۷, ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۰ ق.ظ

اول از همه باید حواستون باشه اطرافیانتون مبتلا نشن پس ی اتاق و کاملا خالی کنین هر چی ک داره عروسک لباس هر چی فقط ی تخت برا خوب و همون فرش بسه…هر کیم میخواست بیاد پیشتون بگین روسری سرش کنه و وقتی هم از اتاق خارج میشه لباسارو در بیاره تو تشت اب داغ و تاید بریزه و لباس جدید بپوشه بره بیرون … این ک ازین حالا خودتون باید چیکار کنین خودتون اول از همه شامپو لیندان بزنین ب سرتون طبق دستوری ک داده فقط من دستکش دستم نکردم شما یادتون نره دستتون کنین همه شپشارو با شونش بریزین بیرون با دستمال شونه رو پاک کنین دوباره بکشین تا همش بریزه وقتی از حموم خواستین بیاین بیرون کل حمومو با اب داغ بشورین بعد خارج شین حوله استفاده نکنین شستنش سخته یک پارچه استفاده کنین خودتونو خشک کنین همونو بذاریت تو تایدو اب داغ تا فرداش بشورین و تو افتاب پهن کنین تا دوباره استفاده کنین یا ازین پارچه های ی بار مصرفاستفاده کنین این از اولین کار هر لباسیم دارین تو تایمی ک شما حمومین بگین تو اب جوش و تاید زیاد بشورن پهن کنن تو افتاب تا اگه چیزی داره بمیره این از روز اول روز دومم چیزی ب سرتون نزنین چون تو خود بروشور گفته یک تا دوروز کاری نکنین ینی حموم نرین و روغن نزنین تو این تایم میتونین لباسارو بشورین تو افتاب پهن کنین همرو تو نایلون بذارین درشو ببیندین محکم بذارین چند هفته بمونه فقط دو سه دست لباس بردارین ک تو این ی هفته زیاد حموم باید برین هی همونارو بشورین و بپوشین یک رو تختی و رو بالشتی ی بار مصر شونه شپش ازون فلزیا و اسپری درمین نیازه اینارو تهیه کنین و اگر موهاتون بلنده سه چهار شیشه بادوم تلخ من بعد دو روز شب اول روغن زیتون زدم ب سرم فرداش رفتم حموم با شونه ضد شپش شونه زدم دیگه تک و توک شپش یود اکثرا رشک بود … اکثر رشکا درومد سرمو با شامپو بچه و اب داغ شستم چون قراره زیاد برین حموم از شامپو بچه استفاده کنین ک زیاد ب موهاتون اسیب نرسه حمومو شستم اومدم بیرون خودمو خشک کردم با همون حوله تنم بدن اینکه لباس بپوشم اسپری سرکه رقیق شده با اب تو موهام زدم پستم بعد یه رب میشستم سشوار میکردم حمومو اسپری درمین میزدم بعد تو افتا میشستم مامانم خدا خیرش بده انشالله روسری سرش میکرد میومد سرمو نگاه میکرد اگه رشکی بود در میوورد بعد خودش لباساشو همرو عوض میکرد با اون پارچه ای ک من تنم بود بعد حموم…. مینداخت تو اب داغوک تاید من لباس میپوشیدم اونم همه لباسارو عوض میکرد میرفت تا شبش باز ک من میخواستم روغن بزنم روغن و میزدم نایلون میذاشتم با پارچه های ی بار مصرف سرمو میبستم تا صبش ک میرفتم حموم حداقل هفت ساعت تو سرتون باشه… شب دوم روغن بادوم تلخ زدم فرداش دوباره همین کارارو تکرار کردم شب سوم دوباره روغن بادوم تلخ صبش ک رفتم حموم سرم دوباره پر رشک شده بود درحالی ک روز قبلش اصلا هیچی نبود اومدم تو خونه من چون رفته بودم طبقه پایینمون رو زمین میخوابیدم فهمیدم احتمالا شپش روی فرش بوده دوباره اومده تو سرم چون شپش بیست و چهار تا چهلو هشت ساعت خارج بدن زنده میمونه گفتم پس باید سرم بسته باشه ک دیگه چیزی نره توش اومدم بیرون دوباره کارای روز قبل و کردیم منتها دوباره روغن زدم ب سرم تا شب شب دوباره رفتم حموم شونه کردم چون ترسیده بودم نرم کننده لطیفه زدم ب سرم شونه کردم دوباره موهامو با اب داغ شستم دوباره شونه بعدم اومدم بیرون همون شب ک شد شب چهارم زرده تخم مرغ با ابلیمو قاطی کردم زدم زدم ب سرم صب رفتم حموم سرمو شستم بعد شونه کردم ک دوباره کارای قبلی و کردم فقط چونیکم سفیده داره زرده ها نترسین فک نکنین دوباره سراون پر رشکه نه سفیدس چون سرتون بسته بوده سفیده گرم شده بسته بعد دوباره نرم کننده لطیفه زدم شونه کردم اومدم بیرونو سشوار کشیدم همه موهامو دوباره مامانم دید دوباره بادم تلخ شبش رفتم حموم و تکرار شب پنجم دوباره روغن زیتون تکرار همه کارای قبلی ظهرش روغن تلخ مهم اینه ک سرتون بسته باشه از محیط شپش وارد سرتون نشه شب اخر ک شب شیشم بود دوباره روغن تلخ زدم صب رفتم حموم اومدم سرکه غلیظ دو ساعت زدم شستم سشوار مامانم دید و تمام خلاص شدم دیگه از اتاق خارج شدم همه لباسایی ک اون چندروز استفاده کردم دوباره با اب داغو تاید شستم اتاق و کاملا حشره کش و سم و پیف پاف زدیم تا چند روز درش بسته باشه کسی نره دیگه تا دو سه روز دیگشم شبا تخم مرغ و روغن تلخ میزدم هم برای تقویت هم برای اطمینان و شونه میکردم محض اطمینان مامانم سرمو نگاه میکردو بازم محض اطمینان تختمو میپوشوندم با همون ی بار مصرفا بعدم دیگه خلاص همین…درسته ی هفته اذیت داره هر بیماری یکی دو هفته اذیت داره بعد درمان میشین همین الکی ب خودتون استرس وارد نکنین با ارامش ب درمان بپردازین خدا ب انسان عقل داده برای همین با ارامش با عقلتون ی هفته برین جلو اصلاا چیز مهمی نیس ک خودتونو اذیت کنین من الکی بهم استرس وارد شد ی هفته شما نکنین شما اروم باشین مثل هر بیماری دیگه حتی سرما خوردگی ک توکلتون ب خداس اینجا هم توکلتون ب خدا باشه همه چی زود اوکی میشه و اینکه اصلا هم جوش موهاتونو نزنین همه چیزایی ک گفتم تقویتیه هم درسته چون زیاد شونه میکنین میریزه اما ب جاش تقویتم میشه تازه بعدش موهاتون خیلی هم خوشرنگ و خوش حالت میشه و اینکه یادم رفت بگم من هر روز یه رب سرکه اسپری شده رو بعد حمومایی ک صب میرفتم میزدم و بعد میشستم تو این مدت از اب داغ استفاده کنین فک کنین تو سونا و جکوزیین هیچ ضررو ایرادی نداره بعدشم تا ی ماه ب خودتونو موهاتون میرسین اونایی ک ریخته زود درمیاد همین خلاص

پاسخ دادن

مرداد ۷, ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۴ ق.ظ

سلام خیلی ممنون که تجربیات خودتون را برای دیگران به اشتراک گذاشتین . امیدوارم همیشه موفق باشید

پاسخ دادن

مرداد ۷, ۱۳۹۸ در ۹:۳۹ ق.ظ

بابا دوستان چرا انقدر جو میدین چرا انقدر بزرگش میکنین شپشه دیگه دیدتونو عوض کنین ب چشم ی بیماری مثل بقیه بیماریا بهش نگاه کنین هر بیماری نیاز ب درمان داره حتی همون سرما خوردگی ساده ….فک کنین سرما خورده شدین برای همینم حداقل یکی دو هفته وقت لازمه ک خوب بشین ب کسی هم نباید نزدیک شین ک اونا هم سرما نخورن فقط اون عامل بیماری ویروسه این حشرس شپشه …بابا تو عهد بوق ک زندگی نمیکنین دنیا پیشرفت کرده قدیم الایام ک قدیم بوده با هیچی درمانش میکردن الان ک دیگه هیچی ….باووو کنین دارن جو میدن انقد چیز بزرگی نیست بخدا حقم دارن منم وقتی گرفتم اومدم کامنتارو خوندم از زندگی افتادم اصلا ….فقط ی هفته زمان برد ک درمان کامل بشم هر بیماری سخته و نیاز ب درمان داره اینم مثل بقیه بیماریا …الان دقیق بهتون میگم چیکار کنین اینکارارو بکنین ظرف یه هفته میره انقدر استرس ب خودتون ندین انقدر جوش نزنین از کیستون میره …🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️پسفردا همین حرصی ک خونردین براتون میمونه چون شپش واقعا چیزی نیس حداکثررر دو هفته ای درمان میشه الان تو ی نظر دیگه کامل میگم چیکار کنین

پاسخ دادن

تیر ۳۱, ۱۳۹۸ در ۹:۳۴ ق.ظ

سلام رفقا اصلا نگران نباشید بعضیا می گن شپش قابل درمان نیست ولی اگه کمی صبر و حوصله به خرج بدید رفع میشه من خواهرم می رفت کلاس نقاشی از اونجا شپش گرفته بود و به من ومامانم منتقل کرد ما خیلی از راه هارو امتحان کردیم: شامپوی پرمترین.سس مایونز .صابون مراغه. صابون گلنار . گل سرشوی و انواع شامپوی خارجی و داخلی ولی اونا همش باعث کمتر شدن شپش میشد وکامل درمان نمی کرد تا روزی که ما تصمیم گرفتیم از اسپند استفاده کنیم واقعا موثر بود بعد از حموم هم با شانه دندانه ریز و دست دونه دونه رشک ها رو میکشیدیم ا ما واقعا خسته کننده بود تا که تصمیم گرفتیم از اتو مو استفاده کنیم اتو باعث سوختن رشک ها میشه برای پاک سازی لحاف و وسایل دیگه لازم نیست هرروز اونا رو بشورید میتونید از داروخونه حشره کش درمین تهیه کنید واون رو به لحاف و… اسپری کنید به خدا توکل کنید انشالله که همتون از دست شپش ها خلاص میشید

پاسخ دادن

تیر ۲۳, ۱۳۹۸ در ۷:۵۰ ق.ظ

سلام خسته نباشید دخترم مهاش شپش گرفته و من خیلی گریه کردم و ترسیدم بعدش دیدم خودمم گرفتم . اولش موهامون رو با سرکه و آب شستیم و ماساژدادیم و شانه کردیم و بعدش با شامپو ممولی شستیم و شانه کردیم و بعدش شامپو پرمترین زدم و شانه کردم خیلی شپش ریخت

الان چند روزگذشته دیگه شپش ندیدم ولی رشک رو دیدم نمدونم چیکار کنم که اینا از بین بره ؟ دارم دیوونه یشم .

پاسخ دادن

مرداد ۴, ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۴ ب.ظ

هرکسی از یه‌چیز‌استفاده‌میکنه من به شخصه اسپند اسیاب شده سرکه پودر رخت شویی شامپوی‌مخصوص و…استفاده کردم ولی رشک ها‌نمیرفتن اصلا تکون‌نمیخوردن لعنتیا از داروگیاهی یه اسپری دست ساز خریدم که طول درمانش۱۰روزه بود من وخواهر و برادرم که یه زمان گرفته بودیم استفاده کردیم‌همزمان همه‌چیزارو تواب جوش شستیم الان خداروشکر همشون خشک شدن و ریختن باشونه های مخصوص شونه‌کردیم واقعا موثربود

پاسخ دادن

مرداد ۱۰, ۱۳۹۸ در ۱:۲۴ ب.ظ

شامپو لاکسی دی موثر تر هستش

پاسخ دادن

مرداد ۱۳, ۱۳۹۸ در ۸:۰۶ ب.ظ

سلام برای از بین بردن رشک باید از اسپند و سرکه استفاده کنید چون سرکه سست میکنه رشک هارو .. وقتی که سرکه زدین با شونه ضد شپش شونه کنید من همین کارو کردم الانم دیگه هیچی ندارم شونه ضد شپش هم اگه خواستید بخرید مارک لیندا نیت تهیه کنید اگرم اینترنتی خاستید بخرید از دیجی کالا بخرید … ان شاالله راحت بشید از دست این لعنتیا

پاسخ دادن

مرداد ۲۰, ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۱ ب.ظ

سلام رشکها به شپش تبدیل مشند زمانی هنوز بالغ نشدند درمان را ادامه دهید تا از بین بروند و نتوانند تخم گذازی کنند به عطاری مراجه کنید مقداری سرکه و داروی مخصوص که روغنی هست تهیه کنی وقتی به مو میزنید یک سطل بگذاید و مو هارا هر روز باشانه دندانه ریز استفاده کنید تا تخمها کاملا از بین بروند خونسرد باشید و چند هفته ادامه دهید مطمعن باشید از بین میرود

پاسخ دادن

شهریور ۲۹, ۱۳۹۸ در ۵:۲۸ ب.ظ

دوستان برای هز بین بردن رشک باید از اسپند استفاده کنین .این تجربه خودمه که دخترم درگیر شد روز اول شامپو پرمترین گرفتم زدم فایده ای نداشت .از یکی از دوستان شمالی شنیدم که اسپندو به اندازه یه قاشق غذاخوری تو یه لیوان آب دم کن و به سر بمال یه پلاستیک بکش روش به مدت یک ساعت بعد با آب بشور.همین کارو کزدم واقعا نتیجه شگفت انگیزی داشت .شب قبلش موهای دخترم پربود از رشک که واقعا درمونده شده بودم ولی بعداز این قضیه تعداد انگشت شماری بودن که تونستم اونارم با دست بگیرم .به نظرم این بهترین راهه

پاسخ دادن

خرداد ۶, ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۸ ق.ظ

من دوست صمیمیم شپش داره میاد میشینه کنارم منم چند روزیه سرم میخاره .نمیدونم چجوری بهش این قضیه رو بگم ناراحت نشه تا وقتی ام ک اون درمان نکنه من اگه درمان کنم هم بی فایدس چون بازم از اون منتقل میشه ب من اه.الان موندم چیکار کنم 😢 ب مدرسه هم نمیتونم خبر بدم چون میترسم خودمم داشته باشم . کسی پیشنهادی داره؟

پاسخ دادن

فروردین ۲۹, ۱۳۹۸ در ۹:۴۹ ق.ظ

سلام .دخترم از محیط مدرسه گرفتار شپش شد هر چی هم لیندان زدم بی فایده بود تا اینکه تصمیم گرفتم موهاش رو که خیلی هم بلند بودن با پودر رختشویی بشورم .بعد از شستن سرش و شونه زدم شپش ها مرده بودن و تخماشون مونده بود.شروع کردم موهاش و با سشوار و حرارت بالا .سشوار کشیدم کپسول دور تخمها با حرارت ترکیده بود و دیگه چسبنده نبودن تو دو روز کاملا درمان شد در حین سشوار تخم شپش رو که میدیدم در میاوردم تا اینکه تموم شدن احتیاطا دو روز بعد دوباره با تاید سرش و شستم .استفاده کنید انشالله مشکلتون حل بشه

پاسخ دادن

تیر ۱۱, ۱۳۹۸ در ۵:۳۹ ق.ظ

سلام درمان قطعی با اسفندخیلی مفیده.واقعا ریشه کن میکنه.کمی اسفند اسیاب کنید ۱۵ دقیقه بزارید دم بکشه بعد۴۵ دقیقه روی موها قرار دهید با نایلون موها را بپوشانید. معجزه می کند

پاسخ دادن

فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ در ۵:۰۹ ب.ظ

سلام خسته نباشین … خواهر من از طریق مهد کودک شپش گرفته بود خیلی هم زیاد بودن شامپو لیندان و شامپو پرمترین هم زدیم فقط کم شدن با شانه مخصوص هم شونه میزنیم ولی بازم تخم داره … با سرکه هم شستیم و موهاشم که رشک داشت با قیچی زدیم … روغن زیتون و حنا هم گذاشتیم ولی فقط تعدادش کم شده … ولی خدارو شکر الان فقط کمتر شده .. منم نزدیک دو روزه سرم میخاره ممکنه که منم دچارش شده باشم..؟!

پاسخ دادن

فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ در ۹:۲۸ ب.ظ

سلام بله امکان داره

پاسخ دادن

آذر ۲۶, ۱۳۹۷ در ۱:۳۸ ب.ظ

سلام میشه راه قطعی نابود شدن کلی شپشارو بگید ..ممنون میشم

پاسخ دادن

خرداد ۱۱, ۱۳۹۸ در ۷:۲۰ ب.ظ

قطعی ترینش حدود دو هفته ازتون وقت میگیره اینکع اول از همه لباسایی ک این چند وقته پوشیدینو بریزن ماشین لباسشویی با اب داغ یکی دو ساعت بشوره بعد خشک ک شد یقه لباسارو اتو کنید بعد هفته ای سه بار دو شب درمیون زرده تخم مرغ و سرکه و مایونز رو قاطی کنید با فرچه مورنگ کنی مثل رنگ به موهاتون بزنید پلاستیک بکشید و بذارین هشت ساعت اینطورا بمونه خیلی زود راحت میشین از شرشون و میرن گم میشن

پاسخ دادن

آبان ۱۱, ۱۳۹۸ در ۴:۱۹ ق.ظ

بهترین ومطمئن ترین راه کشتن شپش تاید رابه جای شامپو بزنید به سروبدنتان واقعا معجزه میکنه سه روز پشت سرهم وباروغن بادام تلخ کف سروموهایتان راچر ب کنید خوب خوب میشید خیلی هاجواب گرفتند

پاسخ دادن

آذر ۲۶, ۱۳۹۷ در ۱:۳۶ ب.ظ

من الان ﭺند وقته یکسره با هر راهی دارم درمان میکنم از مواد ضد شپش و روغن زیویتونو اینا ..همش هم سرمو با شانه مخصوص شونه میکنم ولی خوب نمیشه بازم هستن …ﭺیکار کنم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

پاسخ دادن

مهر ۲, ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۲ ب.ظ

اول موهاتو اتو کن بعد تافت بزن بزار تا ۲۴ ساعت بمونه بعد با شانه ریز بشور

پاسخ دادن

مهر ۲۵, ۱۳۹۷ در ۷:۴۲ ق.ظ

شب اول که شک کردم دارم سرکه زدم و بعد رفتم حمام کلی شونه زدم شب دوم سس مایونز زدم تا صبح بمونه رو سرم و بعد حمام و شونه شب سوم شامپوی پرمترین و شونه زدم شب چهارم سرکه زدم و شونه و اتو مو البته من کل لباسام و ملحفه رو با آبجوش گذاشتم بمونه و شستم بعدش تو کل رخت خوابم و لباسام اسپری پرمترین زدم و هر روز مامانم موهامو چک میکرد و تخم های غیر فعال شده رو در می آورد من یک هفته طول کشید تا خوب بشم از حموم که میاین سشوار بکشین عالیه انشالله که هیچ وقت کسی شپش نگیره و اونایی که گرفتن زود خوب بشن.

پاسخ دادن

مهر ۱۹, ۱۳۹۷ در ۳:۰۰ ب.ظ

سلام.من هرکار انجام میدم زندهاش از بین میره ولی تخم هاشون خیلین چیکار کنم اونا از بین برن!!؟

پاسخ دادن

مهر ۱۳, ۱۳۹۷ در ۵:۵۱ ق.ظ

من راههای زیادی رو امتحان کردم از جمله روغن زیتون و سس مایونز و اتو مو و… تنها راهی که جواب داد استفاده از اسپند بود… اسپند رو آسیاب کردم و تو یک لیوان آب جوش یک قاشق غذاخوری اسپند آسیاب شده (موهای کوتاه ۱لیوان و بلند ۲لیون کافیه) رو به مدت ۱۵دقیقه رو کتری دم کردم ….دم کرده اسپند رو یک روز درمیون ۴۵دقیقه با کلاه حمام رو موهای تمیز گذاشتم .بدون هیچ شوینده ای فقط موها رو آبکشی کردم …ظرف مدت ۱هفته همه شپش ها از بین رفتن..استفاده از اسپند شپش ها رو از بین می بره برای از بین بردن رشک هم شربت کوتریموکسازول خیلی موثر بود…

پاسخ دادن

تیر ۲۵, ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۶ ب.ظ

سلام عزیزم ایا اسپند تخم ها هم از بین میبره

پاسخ دادن

شهریور ۲۷, ۱۳۹۸ در ۷:۵۷ ق.ظ

شربت رو مالیدین به سرتون؟

پاسخ دادن

مهر ۵, ۱۳۹۷ در ۶:۳۶ ق.ظ

سلام،من تمام این کارایی رو که میگم به طور مرتب اجام دادم و موهام و سرم کاملا تمیز شد اول اینکه هرشب موهامو با روغن بادام تلخ به طور غلیظی آغشته میکردم و روشو با کلاه حمام یا روسری میپوشوندم صبح میرفتم حموم موهامو تمیز میشستم بعد نمشو میگرفتم و سرکه میزدم و مالش میدادم تقریبا تا ده دقیقه بعد که از حموم میومدم نم موهامو میگرفتم تمام موهامو مامانم ذره ذره نگاه میکرد و رشک ها رو میگرفت بعد اسپند رو برام میجوشندش و اسپری میکرد به موهام تا حداقل چهار ساعت باز بعدش موهامو میشستم دوباره شپشا رو میگرفتم دوباره روغن میزدم روزی سه مرتبه مامانم شپشا رو میگرفت مرتب روغن میزدم و روزی یه بار اسپند میزاشتم رو موهام،الان موهام تمیز شده

پاسخ دادن

مهر ۱۳, ۱۳۹۷ در ۸:۳۳ ق.ظ

سلام روش خوبیه

پاسخ دادن

شهریور ۱۸, ۱۳۹۷ در ۲:۳۳ ب.ظ

سلام من و خانمم ۲۰ روز پیش شاهد چندتا شپش روی سرمان بودیم البته خانمم بیشتر ؛ب خدا تنها راه درمان ما که تو ۲ روز جواب داد استفاده از اسپری سوسک کش بدون بو و رنگ کردن مو بود ب خدا تو ۲ روز تموم شد امتحان کنین و نتیجه گرفتین برامون دعا کنین

پاسخ دادن

خرداد ۱۱, ۱۳۹۸ در ۷:۲۳ ب.ظ

هیچوقت این کارای خطرناکو پیشنهاد نکنید این سمای قوی احتمال سرطان و تشنج و بیماریهای پوستیک زیاد میکنه

پاسخ دادن

خرداد ۲۱, ۱۳۹۸ در ۳:۱۵ ب.ظ

شما رو بخدا به هیچ وجه به هیج وجه هرگز از مواد شیمیایی نظیر سوسک کش و.. استفاده نکنید همین پارسال در شمال خانمی برای دو کودک دختر و پسرش استفاده کرد و هر دو رو به کام مرگ داد .

پاسخ دادن

آذر ۱۰, ۱۳۹۸ در ۲:۰۰ ب.ظ

من زدم به سرم داشتم میمردم.گفتم تا صبح زنده نمیدونم.سرم داغ کرده بود.به خودم گفتم عجب غلطی کردم.بازم فرداش سرم خارید.تازه الانم دارم😥

پاسخ دادن

شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ در ۱۲:۲۷ ق.ظ

سلام من دخترم شپش گرفت خیلی ترسیدم و نگران بودم همه مواد گیاهی رو استفاده کردم کامل از بین نمیرفت تا اینکه به توصیه یک آرایشگر از مخلوط اکسیدان و یکم شامپو استفاده کردم کل موهاش رو آغشته کردم بعد از نیم ساعت داخل حمام بعد از شستن مقدارزیاد شامپو نرم کننده زوم و با شانه دندانه ریز شانه کردم حتی تخم هاش هم از بین رفت.یکم زمان بر و سخته ولی صددرصد نتیجه میده.موفق باشید

پاسخ دادن

اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۸ در ۱:۰۳ ق.ظ

رنگ موها تغییر نمیکنه؟

پاسخ دادن

شهریور ۸, ۱۳۹۷ در ۷:۵۳ ق.ظ

سلام دوستان من الان یه روشی رو بهتون میگم که اصلا نشنیده باشین اما بسیار کارآمد. دخترم موهای بلندی داشت که دچار این مشکل شده بود خیلی نگران بودم اما خدا کمک کرد و دو روزه ازش خلاص شد بدون هیچ دردسری یا کوتاه کردن مو…. اول از همه موهاتون رو با شامپو ساده بشورین بعد نیمه خشک کنید و بعد شامپو پرمترین مخصوص شپش هستش رو یکبار روی موهاتون بریزید و ده دقیقه بزارین باشه بعد بشورین و موهاتون رو نیمه خشک کنید و بععععععد ازززززز داروی حیوانی اورمکتین که از داروخانه دامپزشکی باید تهیه کنید استفاده کنید و چندین قطره روی موهاتون بمالید و کاملا موهارو هم بزنید و بمالید بعد یه کلاه سرتون کنید تا صبح.تا دو روز حموم نرید بعد از دو روز حموم برین و بعد از حموم موهاتون رو با شونه مخصوص شپش شونه کنید و شپش های مرده رو کاملا مشاهده کنید این کار حتی رشک هارو هم آز بین میبره خیالتون رااااحت در هفته در بار این کار رو انجام بدین تا برای همیشه از شرشون خلاص شین البتع حواستون باشه این دارو سمی هستش مراقب چشمتون باشید و بلافاصله دستتون رو چند بار بشورید….. و برای من هم بعد از دیدن نتیجه عالی دعا کنید منو از دعای خیرتون بی نصیب نزارید.موفق باشید عزیزان….

پاسخ دادن

مهر ۱۳, ۱۳۹۷ در ۸:۳۴ ق.ظ

روشتون خخخخخخخخخخخخخخخخخخخیییییییییللللللللللللییییییییییییییییییی میتونه کمک کنه

پاسخ دادن

شهریور ۵, ۱۳۹۷ در ۶:۲۵ ق.ظ

سلام دوستان موهاتون رو با روغن جامد چرب کنید و شانه تخم شپش کش که دندانه های بسیارریزی داره باهاش شونه کنید موهاتونو ازبالا به پایین. لازم نیست روغن تو سرتون بمونه به محض اینکه کارتون تموم شد سرتون رو باشامپوهای معمولی بشورید و در حین شامپو هم باشانه چند باری شانه کنید.تا سه روز تخم شپش ها کامل از بین میرن و اگه به ندرت تخم شپش رو تو سرتون دیدین این کارو تا یه هفته ادامه بدین.البته باید وسایل هایی مثل شامپو لباس و هرچیز دیگری که با جسمتون ارتباط داشته پاکسازی کنید با اسپری ضدشپش. انشالله که مشکل دوستان حل میشه

پاسخ دادن

شهریور ۳, ۱۳۹۷ در ۱۰:۲۹ ق.ظ

سلام ….من برای دخترم این مشکل پیش اومد …در عرص دو روز رفعش کردم و خواستم به شما هم بگم….. بار اول با شامپو لیندان شستم و شونه زدم…با اینکار خود شپش از بین میره ولی تخمش اصلا…بنابراین بعد از حمام تا جایی که به روحیه دخترم لطمه نزنه موهاش رو کوتاه کردم …تقریبا قارچی مهم این بود که زیر گوش وپشت سرش خالی بشه….و شب نشستم تمام تخمایی که مونده بود رو دونه دونه با ناخن گرفتم …چون موش کوتاه بود امکان پدیر بود ….باید بدونید که این تخمها روی مو مثل مونجوق داخل سوزن میمونه و تا انتهای مو باید کشیده بشه تا در بیاد…. و از فرداش سر یه زمان معینی میبردمش حمام و بعد از شستشوی عادی یک دست نرم کننده به سرش میزدم و با شونه مخصوص مثل شامپو لیند ا شونه می کردم….البته خیلی سریع که به موهاش اسیب نزنه و بعد از هر شونه مخصوص از بالا به پایین شونه رو تمیز میکردم …تا دوروز شاید شفیره های خیلی کوچیک سیاه ببینید … ….شامپو نرم کننده همون کار سس مایونز رو میکنه چون قابلیت چسبندگی داره …مال دختر من با این کارم بعد از دوروز چیزی ندیدم ولی تا یک هفته هم هر روز چک میکردم که تخمی نبینم که اگه احیانا بود بردارم و تا چهار روز با نرم کننده شستم……. من دخترم از مهد کودک گرفت و شوهرم با اینکه پزشک متخصص تا مدتها علت خارش سر دخترم رو نساختن شامپوش میدونستیم تا اینکه علنی دیده شد…و من چون نه دیده بودم ونه یکدرصد فکر م به شپش میرفت تا چندتای تخم شپش رو تو سر دخترم شوره تصور میکردم….

پاسخ دادن

مرداد ۱۲, ۱۳۹۷ در ۱۰:۰۹ ق.ظ

سلام.من پارسال تابستون سرم شپش گرفته بود رفتم دکتر درمان کردم بعد الآن دوباره سرم شپش گرفته چیکار بلید بکنم؟؟؟نظافتم کامل انجام میدم

پاسخ دادن

مرداد ۶, ۱۳۹۷ در ۱۰:۴۴ ب.ظ

سلام من سرم شپش گرفته بود از شامپو لیندان استفاده کردم تو دوروز تمومه موهام تمیز شد حتی تخماشم از بین رفتن معاینه ام رفتم ک مطمعن بشم کاملا از بین رفته بود البته من تو این دوروز روزی چهار بار حموم رفتم موهامم خیلی شونه کردم با شونه دندونه ریز

پاسخ دادن

تیر ۲۸, ۱۳۹۷ در ۷:۲۷ ق.ظ

سلام من پریروز موهامو با شامپو لیندان شستم ولی هنوز رشک داره موهام تروخدا بگید چکار کنم موهام بلنده میشه دوباره شامپو استفاده کنم یا مضره الان دو روز ک استفاده کردم همه بطری کامل استفاده کردم شامپوی لیندان بود

پاسخ دادن

تیر ۱۰, ۱۳۹۷ در ۳:۴۸ ب.ظ

سلام .شپش دروسایل منزل چقدر زنده میمونه.الان سه هفته از درمان سر پسرم که از مدرسه مبتلا به شپش شده میگذره اما هنوز در اسباب بازی و کمد حشرات ریز سفیدی راه میرند اینا همون شپش هستن؟ چون همه میگن شپش بیرون از بدن دوروز بیشتر نمیمونه.

پاسخ دادن

مهر ۵, ۱۳۹۷ در ۱۰:۱۷ ق.ظ

نه اونا شپش نمتونه باشه شپش فقط از سر وبدن تغذیه میکنه

پاسخ دادن

تیر ۷, ۱۳۹۸ در ۷:۲۴ ب.ظ

من سرم شپش گرفته الان ۳هفتس هنوز کامل تمیز نشده. ولی الان دوروزی میشه ک تعداد کمی رشگ میبینم تو سرم چسبیده به سرمه اما وقتی درمیارم فشار میدم با ناخونام صدا نمیده پوچه. یعنی از تخم دراومدن و این بقایای تخمش هست ک پوچه؟ آخه تو سرم اصلا شپش زنده نیست

پاسخ دادن

خرداد ۳۱, ۱۳۹۷ در ۷:۳۷ ب.ظ

من راهی رو واسه از بین بردن رشک انجام دادم که خیلی خوب جواب داد موهای سر رو اتو مو کنید.البته اتو موی من خیلی داغه و خیلی کم کم مو ها رو درون اتو قرار می دادم

پاسخ دادن

مرداد ۱۲, ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۶ ب.ظ

ترو خدا راهنماییم کنین من هر ک بگین کردم ریزن لامصبا زنده بعضی مواقع میبینم ولی با شونه دنده ریز اصن نمیشه کنده نمیشن حتی مجبورم شدم موهام کوتاه کنم ولی فایده ای چندانی نذاشت ….واسه مردا خیلی راحته ولی واسه ما زنا خیلی سخته …ولی از اسپند استفاده نکردم خیلیا راه حل دادن ک استفاده کنم حالا ب امید خدا ببینم چی میشه من الان ۶ ماهه ک اینجوریم و هنوز درمان نشدم دعام کنین😔

پاسخ دادن

اسفند ۱۹, ۱۳۹۶ در ۴:۴۷ ق.ظ

ازبين بردن شپش سر كار ساده يي هست ما ميتونيم اين كار رو با شانه مخصوص يا شانه دندون ريزه ازبين ببريم ولي ازبين بردن تخم شپش سر يا همون رشك خيلي ريز و كوچولو هست و تعداد شون هم زياده و اين كار مشكليه برأي ازبين بردن تخم شپش چيكار كنيم؟؟؟ لطفا رهنمايي كنيد

پاسخ دادن

اسفند ۱۹, ۱۳۹۶ در ۸:۴۴ ق.ظ

سلام مقاله زیر میتونه کمکتون بکنه : https://koorook.com/how-to-get-rid-of-lice/ موفق باشید

پاسخ دادن

مهر ۳, ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۰ ب.ظ

سلام من الان يك هفتست درگيرم وموهام پروشك بود ولي دوسه روز پشت سرهم اسفندو اسياب كردم دم كردم ب مدت يه ربع وچهل وپنج دقيقه گذاشتم روموهام يعني عالي بود وچندباري اينكارو انجام دادم الان ديگ خداروشكرهيچي روسرم نمونده اگرم چندتايي هست اونام مردن وخشكشه ك مونده ميكشم درمياد وميبينم مرده

پاسخ دادن

اسفند ۱۵, ۱۳۹۶ در ۱۰:۵۵ ق.ظ

اين روشهايي كه در هنگام خواب گفتيد شپش رو ازبين ببريد رو تا چند وقت ادامه بدهيم؟؟؟

پاسخ دادن

اسفند ۱۵, ۱۳۹۶ در ۱۱:۵۶ ق.ظ

سلام زمان خاصی نداره و شما باید هر درمانی که پیش میگیرید تا زمان از بین رفتن کامل شپش درمان را ادامه بدهید . خواندن مقاله زیر هم پیشنهاد میشود . https://koorook.com/how-to-get-rid-of-lice/ موفق باشید

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ریزش مو دلایل متعددی مانند موارد زیر می‌تواند داشته باشد : رژیم غذایی کمبود موادمعدنی دارو…

موبایل تمایل زیادی برای جذب میکروب ، ویروس ، باکتری و کثیفی دارد و …

ضدعفونی کردن لباس‌ها یکی از قسمت‌های مهم برای تازه ، تمیز و سالم نگه‌داشتن …

بدن شما از دستگاه‌های مختلفی مانند : سیستم ایمنی ، قلبی و عروقی ، …

آشنایی با سیستم ایمنی بدن سیستم ایمنی قابلیت بدن برای جنگیدن با بیماری‌ها یا …

سیستم ایمنی ، بدن شما را در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌ها محافظت می‌کند . …

بسیاری از محصولات تمیزکننده رایج دارای مواد شیمیایی خطرناکی هستند که می‌توانند برای سیستم …

گلبول های سفید خون که به لکوسیت معروف هستند سیستم دفاعی بدن در مقابل …

بسیاری از آفت کش ها و سموم روی میوه ها و سبزی جاتی که …

سلامتی ارزشمندترین چیزی است که در زندگی وجود دارد . خیلی از راهها وجود …

گلبول های سفید خون که به لکوسیت معروف هستند سیستم دفاعی بدن در مقابل …

کک و مک چیست ؟ کک و مک نقاط قهوه‌ای ، تخت و گردی …

ویروس معده ( ویروس گوارشی ) عموما خطر جدی ایجاد نمیکند اما تا چند …

نفخ کردن ، آروغ زدن یا باد معده ( به اصلاح عامیانه گوزیدن و …

مرتب کردن و سیخ ( راست ) کردن گوش سگ برای ظاهری زیبا و …

پروسه درمان گودی و سیاهی زیر یا اطرف چشم نسبتا طولانی میباشد . بعضی …

بخور صورت باعث ریلکس شدن پوست ، افزایش خون رسانی ، باز شدن منافذ …

ویتامین C با نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود ، ویتامین C دارای خاصیت …

وقتیکه مشکلی در روده دارید یا روده شما دارای عملکرد درستی نمیباشد و حتی …

عروس هلندی اصالتا یک پرنده استرالیایی میباشد . عروس های استرالیایی معمولا خاکستری رنگ …

سینک ظرفشویی یکی از پرکاربردترین وسیله های خانه می باشد که به دلیل در …

جوش‌های سرسیاه مانند کثیفی‌های گیرکرده در پوست هستند ، اما درواقع نوعی جوش هستند …

با استفاده از این ۴ دانه طبیعی میتوانید به سادگی نفخ شکم و باد …

سلولیت یا تجمع چربی چیست ؟ جمع شدن بافت چربی در منطقه خاصی از …

آیا سفید شدن مو طبیعی است ؟ طبیعی است که با افزایش سن مو …

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار

شپش سر را چگونه از بین ببریم
شپش سر را چگونه از بین ببریم
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *