صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری
صندوق های سرمایه گذاری

3
آذر

ساعت
13:00
الی
14:30

آنلاین

به طور خلاصه کار صندوق ها این است که مبالغ کوچک را جمع آوری می کنند و این سرمایه جمع شده را به صورت تخصصی در حوزه های مختلف
تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند. هر سودی که از بابت این فعالیت
حاصل شد به نسبت سهم هر سرمایه گذار تقسیم می شود. مدیر صندوق هم بابت فعالیت حرفه ای کارمزد
دریافت می کند.
حوزه های فعالیت این صندوق ها می تواند اوراق بهادار، ارز، طلا و حتی ساختمان یا یک پروژه باشد.

صندوق های سرمایه گذاری

۲۶ سال نگاه حرفه‌ای به بازار سرمایه



امیدنامه
Downloads-icon



اساسنامه
Downloads-icon



بیانیه سیاست سرمایه‌گذاری
Downloads-icon



امیدنامه

Downloads-icon



اساسنامه
Downloads-icon



بیانیه سیاست سرمایه‌گذاری
Downloads-icon



امیدنامه
Downloads-icon



اساسنامه
Downloads-icon



بیانیه سیاست سرمایه‌گذاری
Downloads-icon



امیدنامه
Downloads-icon



اساسنامه
Downloads-icon



بیانیه سیاست سرمایه‌گذاری
Downloads-icon



امیدنامه
Downloads-icon



اساسنامه
Downloads-icon



بیانیه سیاست سرمایه‌گذاری
Downloads-icon



امیدنامه
Downloads-icon



اساسنامه
Downloads-icon



بیانیه سیاست سرمایه‌گذاری
Downloads-icon

صندوق سرمایه‌گذاری‌ یا Mutual Fund مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است که فرصت سرمایه‌گذاری واسطه‌ای را برای شما بوجود می‌آورد.

[توضیحات بیشتر را پس از جدول بخوانید]

صندوق سرمایه‌گذاری یا Mutual Fund مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است که فرصت سرمایه گذاری واسطه‌ای را برای شما بوجود می‌آورد. اغلب افرادی که قصد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و با حداقل ریسک در بورس را دارند، جامعه هدف صندوق‌ها محسوب می‌شوند و درواقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری که زیر نظر سازمان بورس و برخی بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری فعالیت می‌کنند، نقش واسطه مالی را برای این افراد ایفا می‌کنند تا سرمایه‌گذاری کم ریسک‌تر و حرفه‌ای‌تری داشته باشند. در حال حاضر سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری در بازار ایران به بیش از ۱۱۵۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

شما برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نیاز به دانش حرفه‌ای بورس نخواهدی داشت. علاوه بر این زمان زیادی هم از شما نخواهد گرفت و درگیر کارهای اداری و مالی چندانی نیستید، چرا که بیشتر موارد توسط مدیر و متولی صندوق انجام می‌شود.

با حداقل مبلغ نیر می‌توانید در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید و در کمترین مدت می‌توانید واحد سرمایه‌گذاری خود را نقد کنید.صندوق های سرمایه گذاری

بیشتر بخوانید: صندوق ETF چیست؟

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به‌واسطه نوع سرمایه‌گذاری و ترکیب دارایی‌ها که دارند و اهدافی که دنبال می‌کنند می‌توان دسته‌بندی کرد. صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی، صندوق سرمایه‌گذاری مختلط، صندوق قابل معامله، صندوق‌های نیکوکاری، صندوق مبتنی بر طلا، صندوق‌های بازار گردان ازجمله آن‌ها هستند که در بین آن‌ها صندوق‌های درآمد ثابت، سهامی و مختلط در اولویت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران هستند.

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری با کمترین ریسک ممکن هستید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بهترین انتخاب برای شماست. بیشترین حجم دارایی این صندوق‌ها (بعضاً تا 90 درصد) در قالب سپرده‌های بانکی، گواهی سپرده بانکی اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌شود. ضمن اینکه بخش اندکی از دارایی صندوق نیز در بورس سرمایه می‌شود. سود غالبا تضمین‌شده این صندوق‌ها در مقاطع عمدتاً در مقاطع یک‌ماهه و بعضاً در مقاطع سه‌ماهه پرداخت می‌شود. مشتریانی که به هر دلیل در کوتاه‌ترین زمان ممکن (حداقل یک ماه) نیاز به دریافت سرمایه خود باشند، به‌راحتی می‌توانند با ابطال واحدهای خود، سرمایه‌شان را به‌صورت نقدی دریافت کنند.

با توجه به اینکه حداکثر دارایی‌های این صندوق (حداقل 70 درصد) به‌صورت سهام در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود، امکان تضمین حداقل سود برای مشتریان وجود ندارد و به همین دلیل ریسک سرمایه‌گذاری در آن بالاست. این صندوق بیشتر مدنظر آن دسته از سرمایه‌گذارانی است که اهل ریسک هستند و تمایل دارند باواسطه قرار دادن صندوق سرمایه‌گذاری و استفاده از تجربیات کارشناسان و مدیران صندوق در بورس فعالیت داشته باشند. اگرچه ریسک صندوق های سرمایه گذاری بورسی نسبت به صندوق با درآمد ثابت بیشتر است و تضمین حداقل سود وجود ندارد اما این شانس برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که بازدهی و سود بیشتری را نصیب خودشان کنند.

اگر برای سرمایه‌گذاری حد وسطی از ریسک‌پذیری را دارید، صندوق مختلط بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. در این صندوق، حداقل 40 درصد از میزان دارایی‌ها به‌صورت سپرده بانکی و اوراق مشارکت و مابقی دارایی‌ها در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود. با توجه به سرمایه‌گذاری بخشی از دارایی‌ها در بورس، سود تضمین‌شده در این صندوق وجود ندارد اما احتمال سوددهی بیشتر نسبت به صندوق درآمد ثابت وجود دارد.

 

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید به تعداد حداقل سرمایه‌گذاری که در هرکدام از صندوق‌ها متفاوت است، واحد (Unit) سرمایه‌گذاری توسط متقاضی خریداری شود که قیمت آن در زمان پذیره‌نویسی حدود 100 هزار تومان و پس از آن برابر با ارزش روز واحدهای سرمایه‌گذاری است. جهت انجام امور احراز هویت شما باید همراه با مدارک شناسایی خود به دفاتر کارگزاری یا شعب منتخب صندوق مراجعه و بعد از انجام پر کردن فرم‌های لازم، به‌صورت اینترنتی تعداد واحد لازم را با توجه به میزان مبلغی که برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌اید، خریداری کنید. نکته مهم اینکه قیمت صدور (خرید) واحدهای سرمایه‌گذاری شما بر اساس NAV اولین روز کاری پس از ارائه درخواستتان محاسبه می‌شود و مبلغ واریزی شما علی‌الحساب است.

چطور صدور (خرید) بهتری انجام دهیم؟

قطعاً برای افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند این سؤال پیش‌آمده که چطور می‌توانند، بهترین انتخاب را در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته باشند. بدون شک بررسی عملکرد هفتگی، ماهانه، سه‌ماهه و سالانه صندوق‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای مقایسه صندوق‌ها باشد. بررسی روند نوسانات صندوق‌ها از طریق نمودارهای NAV که در سایت اکثر صندوق‌ها قابل‌دسترسی است و همچنین مقایسه میزان ترکیب دارایی صندوق‌ها می‌تواند نقشه راه خوبی برای یک انتخاب خوب و کم ریسک تر باشد.

منظور از ضامن نقد شوندگی چیست؟

اینکه هر زمان شما برای نقد شدن واحدهای خریداری‌شده اراده کنید و در کمترین زمان ممکن پول خود را از صندوق خارج کنید، یکی از مزیت‌های مهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. درواقع هنگام فروش واحدهای سرمایه‌گذاری خود، شما در جایگاه فروشنده و ضامن نقد شوندگی صندوق در جایگاه خریدار قرار می‌گیرد و در زمان تعیین‌شده در قرارداد (24 تا 72 ساعت کاری) سرمایه شما تبدیل به پول نقد می‌شود. ضمن اینکه در برخی صندوق‌ها پرداخت حداقل سود تضمین‌شده نیز، دارای ضمانت است. در حال حاضر در خصوص اینکه بانک‌ها می‌توانند ضامن نقد شوندگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشند یا خیر، قوانین و مقررات اجرایی یکسانی وجود ندارد و درحالی‌که بسیاری از صندوق‌ها اعلام می‌کنند که امکان ضمانت از سوی بانک‌ها وجود ندارد، برخی صندوق‌ها همچنان ضامن نقد شوندگی خودشان را بانک‌های عامل مربوطه اعلام می‌کنند.

ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) چیست؟

مبلغی که برای خریدوفروش (صدور و ابطال) هر واحد صندوق لازم است اصطلاحاً NAV صندوق گفته می‌شود که همان ارزش خالص دارایی‌های صندوق است.

NAV یا همان ارزش کل دارایی‌های یک صندوق پس از کسر بدهی‌های آن بر تعداد واحدهای صندوق تقسیم می‌شود. یعنی اگر بدهی‌های صندوق را از کل دارایی‌های آن کم کنیم و عدد حاصل را بر تعداد واحدهای منتشرشده آن صندوق تقسیم کنیم، عددی که به دست می‌آید تعیین‌کننده قیمت هر واحد (unit) صندوق است. ارزش خالص دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری در پایان هرروز محاسبه و از تقسیم مابه‌التفاوت دارایی‌ها و بدهی‌ها بر تعداد واحدهای منتشره، ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود که بر اساس این قیمت شخص می‌تواند اوراق جدید خریداری و یا اوراق قبلی خود را ابطال کند.

 

دارنده واحد (unit) هر زمان که بخواهد می‌تواند برای ابطال واحدها و نقد کردن سرمایه خود اقدام کند. هزینه ابطال، نحوه پرداخت و بازه زمانی تعیین‌شده برای پرداخت سرمایه شما بر مبنای اساسنامه و امیدنامه صندوق خواهد بود. در برخی صندوق‌ها ابطال واحدها هیچ هزینه‌ای برای مشتری ندارد اما برخی صندوق‌ها هزینه‌ای بابت ابطال واحدها از مشتریان دریافت می‌کنند که مبلغ ثابت آن 2000 تومان بابت هر گواهی سرمایه‌گذاری است. ضمن اینکه هزینه متغیر ابطال نیز بر اساس زمان‌بندی ابطال (فاصله صدور و ابطال و مدت‌زمان سرمایه‌گذاری) تحت عنوان تعجیل در خروج در امید نامه صندوق‌ها تعیین و دریافت می‌شود. هزینه ابطال متغیر سرمایه‌گذارانی که مدت سرمایه‌گذاری آن‌ها کمتر از 90 روز است بین 1 تا 5 درصد نسبت به قیمت ابطال دریافت خواهد شد.

 

اگر شما تصمیم به ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خودی در صندوق سرمایه‌گذاری را گرفته باشید، قیمت واحدهای شما بر مبنای قیمت ابطال روز بعد از ارائه درخواست ابطال، محاسبه می‌شود. به‌طور مثال اگر شما روز شنبه درخواست ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود را به صندوق اعلام کنید، قیمت واحدهای شما برای ابطال به قیمت روز یکشنبه واحد محاسبه خواهد شد.

 

با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف سودها مختلفی به سرمایه شما تعلق می‌گیرد. سود حاصل از محل افزایش ارزش خالص دارایی‌ها ((NAV، دریافت سود تقسیمی سالانه صندوق و دریافت سود سرمایه‌ای حاصل از خریدوفروش اوراق بهادار توسط صندوق با توجه به مندرجات امید نامه و اساس‌نامه آن‌ها در مقاطع تعیین‌شده پرداخت خواهد شد. بسیاری از صندوق‌ها نیز این شرایط را برای مشتریان خود به وجود آورده‌اند تا به‌جای دریافت سود نقدی و با تبدیل سود به واحدهای جدید، میزان سرمایه خود را افزایش دهند.

 

بامطالعه امیدنامه صندوق، می‌توانید در جریان سیاست کاری و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای آینده پول سرمایه‌گذاری شده شما در صندوق‌های سرمایه قرار بگیرید. در امید نامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید اطلاعاتی چون: انواع کارمزدها (مدیریت، فروش، ابطال) واحدها و سهام، مهم‌ترین ریسک‌هایی که سرمایه‌گذاران در طی سرمایه‌گذاری در این صندوق با آن روبه‌رو خواهند شد، اسامی مدیران و میزان سرمایه‌گذاری حقوق و دستمزد آن‌ها، ضامنین، نحوه پرداخت سود و… پیدا کنید.

 

دقت کنید که صندوق‌ها انواع مختلفی دارند و صندوقی مناسب است که بانک اصل پول را تضمین کرده باشد. صندوق‌ها ممکن است حداقلی از سود را تضمین کرده باشند. اگر تضمین حداقل سود برای صندوق وجود نداشته باشد در شرایط خاص که بازدهی صندوق کاهش پیدا کند سود شما هم می‌تواند کم شود و بانک و صندوق سرمایه‌گذاری تعهدی در این مورد ندارند.

صندوق‌ها معمولاً پیش‌بینی سودی دارند که همان عددی است که معمولاً در بانک به شما اعلام می‌شود. اما سود قطعی صندوق می‌تواند با این عدد تفاوت داشته باشد.

میانگین بازدهی صندوق

اطلاع خیلی مفیدی که پیش از سرمایه‌گذاری در هر صندوق، میانگین بازدهی صندوق در طول چند ماه گذشته است. دو صندوق دو بانک مختلف ممکن است پیش‌بینی سود یکسانی داشته باشند اما با تحقیق در مورد عملکرد چند ماه گذشتهٔ آن‌ها می‌توانید ببینید که در کدام‌یک سود بیشتری می‌توانید کسب کنید. اطلاعات به‌روز مربوط به میانگین سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها و دیگر آمار مربوط به آن‌ها را می‌توانید در بخش صندوق سرمایه‌گذاری رده مشاهده کنید.

هزینه و مدت ابطال

اگر می‌خواهید در صندوق سرمایه‌گذاری بانکی پول بگذارید حتماً در مورد مدت‌زمان و هزینه ابطال اطلاعات کافی کسب کنید. برخی صندوق‌ها برای ابطال سرمایه‌گذاری ممکن است هزینه‌ای در نظر بگیرند. این هزینه ممکن است رقمی ثابت به ازای هر واحد سرمایه‌گذاری 100 هزارتومانی باشد و یا ممکن است که پول شما برای مدتی مثلاً یک ماه در حسابی مسدود شود. مطمئن شوید که حالت برداشت بدون جریمه و هزینه ابطال به چه صورت است. در مورد مدت ابطال و اینکه دقیقاً چند روز بعد پول در حسابتان است هم اطمینان حاصل کنید. دقت کنید که تعداد روزی که به شما اعلام می‌شود روز کاری است و روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها را در نظر نگیرید.

دوره بازپرداخت سود

دوره بازپرداخت سود هم از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کنید. درحالی‌که بیشتر صندوق‌ها به‌صورت ماهانه سود پرداخت می‌کنند ممکن است صندوقی سودش را هر سه ماه پرداخت کند. به‌علاوه ممکن است بتوانید بین دوره‌های مختلف پرداخت سود هم انتخابی داشته باشید. طبیعی است که صورت وجود چنین شرایطی با انتخاب دوره‌های طولانی‌تر، سود بیشتری برای شما در نظر گرفته می‌شود.

روز پرداخت سود هم لزوماً اول ماه نیست. بنابراین اگر این موضوع برای شما اهمیت دارد در این مورد هم حتماً سؤال کنید.

 

۱. افراد مختلف بسته به میزان سرمایه، درجهٔ ریسک‌پذیری و روحیات فردی، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری متفاوتی در پیش می‌گیرند، اما معمولا برای مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری، سعی می‌کنند همه تخم‌مرغ‌ها را داخل یک سبد نگذراند. شما هم اگر می‌خواهید ریسک‌تان کمتر شود، سعی کنید تمام سرمایه‌تان را به یک صندوق اختصاص ندهید.صندوق های سرمایه گذاری

۲. اگر ریسک‌پذیر هستید و می‌خواهید بخشی از سرمایه‌تان را وارد صندوق‌های سهامی (یا مختلط) کنید، سعی کنید در بازه‌هایی اقدام به این کار کنید که شاخص بورس دارد روند اصلاحی‌اش را تمام می‌کند (دوره‌ای که قیمت سهام افت کرده و به نظر نمی‌رسد افت بیشتری در کار باشد).

۳. سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها بهتر است با دید بلندمدت (مثلاً بیشتر از یک سال) باشد تا احتمالاً سود شیرینی نصیب سرمایه‌گذار کند. بنابراین بهتر است آن بخشی از سرمایه‌تان را وارد این صندوق‌ها کنید که در کوتاه‌مدت (مثلاً در سال جاری) نیازی به آن ندارید.

۴. بهتر است مقدار سرمایه‌ای که می‌خواهید در یک صندوق سهامی یا مختلط بگذارید، به چند بخش تقسیم کنید و در فاصله‌های زمانی مختلف اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. در انتهای روند اصلاحی ممکن است روند قیمت واحدهای صندوق نزولی باشد و اگر در چند مرحله خرید کنید، میانگین خرید پایین‌تری خواهید داشت.

 

بر اساس نوع سرمایه‌گذاری و ترکیب دارایی‌ها و اهدافی که دنبال می‌کنند. صندوق‌های درآمد ثابت، سهامی و مختلط در اولویت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران هستند.

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و با حداقل ریسک در بورس را دارند. البته صندوق‌ها را می‌توان به پرریسک، کم ریسک و میان ریسک وجود دارد.

درکوتاه‌ترین زمان ممکن (حداکثر سه‌روز کاری)، می‌توانند با ابطال واحدهای خود، سرمایه‌شان را به‌صورت نقدی دریافت کنند.

میانگین بازدهی صندوق در طول چندماه گذشته، هزینه و مدت ابطال و دوره بازپرداخت سود هر صندوق توجه کنید.

با مطالعه امیدنامه هر صندوق سرمایه‌گذاری به این اطلاعات دست پیدا می‌کنید.

قیمت واحدهای شما بر مبنای قیمت ابطال روز بعد از ارائه درخواست ابطال، محاسبه می‌شود.
















n “);
var doc = document.querySelector(“.myBox”);
doc.innerHTML = html;
};

var close = function close(e) {
tempClose();
hide();
showSticky();
};

var tempClose = function tempClose() {
db().save(“instagram-instaRadeNew-temp”, new Date().getTime());
};

var check = function check() {
var scrollTop = window.pageYOffset !== undefined ? window.pageYOffset : (document.documentElement || document.body.parentNode || document.body).scrollTop;
var body = document.body,
html = document.documentElement;
var w_height = window.innerHeight;
var d_height = Math.max(body.scrollHeight, body.offsetHeight, html.clientHeight, html.scrollHeight, html.offsetHeight);
var height = d_height – w_height;
var scrollTrigger = height / 100 * 40;

if (scrollTop >= scrollTrigger) {
unregister();
show();
}
};

function delegate(el, evt, sel, handler) {
el.addEventListener(evt, function (event) {
var t = event.target;

while (t && t !== this) {
if (t.matches(sel)) {
handler.call(t, event);
return;
}

t = t.parentNode;
}
});
}

if ( checkBeforeLaunch().isClicked() && checkBeforeLaunch().isTempClicked()) {
content();
register();
}

return {
show: show,
hide: hide
};
}

window.myBox = myBox;
window.onload = window.myBox;

},{}]},{},[1])

#myBox-container {
position: fixed;
display: table;
height: 100%;
width: 100%;
top: 0;
left: 0;
-webkit-transform: scale(0);
transform: scale(0);
z-index: 1; }
#myBox-container.four {
z-index: 999999;
-webkit-transform: scale(1);
transform: scale(1); }
#myBox-container.four .myBox-background {
background: rgba(0, 0, 0, 0.7); }
#myBox-container.four .myBox-background .myBox {
-webkit-animation: blowUpmyBox 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards;
animation: blowUpmyBox 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards; }
#myBox-container.four + .content {
z-index: 1;
-webkit-animation: blowUpContent 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards;
animation: blowUpContent 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards; }
#myBox-container.four.out .myBox-background .myBox {
-webkit-animation: blowUpmyBoxTwo 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards;
animation: blowUpmyBoxTwo 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards; }
#myBox-container.four.out + .content {
-webkit-animation: blowUpContentTwo 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards;
animation: blowUpContentTwo 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards; }
#myBox-container .myBox-background {
display: table-cell;
background: rgba(0, 0, 0, 0.8);
text-align: center;
vertical-align: middle; }
#myBox-container .myBox-background .myBox {
display: inline-block;
border-radius: 3px;
font-weight: 300;
position: relative; }
#myBox-container .myBox-background .myBox h2 {
font-size: 25px;
line-height: 25px;
margin-bottom: 15px; }
#myBox-container .myBox-background .myBox p {
font-size: 18px;
line-height: 22px; }
#myBox-container .myBox-background .myBox img {
width: 100%;
height: 100%;
display: block; }
#myBox-container .myBox-background .myBox .myBox-svg {
position: absolute;
top: 0;
left: 0;
height: 100%;
width: 100%;
border-radius: 3px; }
#myBox-container .myBox-background .myBox .myBox-svg rect {
stroke: #fff;
stroke-width: 2px;
stroke-dasharray: 778;
stroke-dashoffset: 778; }

@-webkit-keyframes blowUpContent { 0% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } 99.9% { -webkit-transform: scale(2); transform: scale(2); opacity: 0; } 100% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); } }

@keyframes blowUpContent { 0% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } 99.9% { -webkit-transform: scale(2); transform: scale(2); opacity: 0; } 100% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); } }

@-webkit-keyframes blowUpContentTwo { 0% { -webkit-transform: scale(2); transform: scale(2); opacity: 0; } 100% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } }

@keyframes blowUpContentTwo { 0% { -webkit-transform: scale(2); transform: scale(2); opacity: 0; } 100% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } }

@-webkit-keyframes blowUpmyBox { 0% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); } 100% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); } }

@keyframes blowUpmyBox { 0% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); } 100% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); } }

@-webkit-keyframes blowUpmyBoxTwo { 0% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } 100% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); opacity: 0; } }

@keyframes blowUpmyBoxTwo { 0% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } 100% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); opacity: 0; } }

.close-button { color: white; cursor: pointer; padding: 10px; }

.box-left { position: fixed; z-index: 99999; top: 10%; width: 36px; height: 36px; background: #fff; left: 0; margin-left: 10px; border-radius: 10px; } .box-left img { width: 100%; }

.hide { display: none; }

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

بازیابی رمز عبور

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد کنید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

مایلید در کدام زمینه ها ایمیل دریافت کنید؟

این ویدیو ۱۰ دقیقه‌ای دیدگاه مالی شما را متحول می‌کند!

مشاهده ویدئو

خانه سرمایه – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

آزادی مالی، یکی از اهدافی است که سرمایه گذاران به دنبال آن هستند. رسیدن به این آزادی، نیازمند آشنایی با انواع روش‌های سرمایه گذاری است تا بتوانیم از این راه، هم ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنیم و هم قدمی برای رشد آنها برداریم. به قول «رابرت کیوساکی» پس انداز کردن پولی که هر روز در حال از دست دادن ارزش خود است به تنهایی کافی نیست، بلکه این سرمایه گذاری است که شما ثروتمند می‌کند. بورس، یکی از روش‌های سرمایه گذاری به شمار می‌رود. اگر این روش به درستی و با مهارت انجام شود می‌تواند بازدهی مناسبی را برای سرمایه گذار به ارمغان بیاورد. اما شاید همه مردم از مهارت، اطلاعات یا زمان کافی برای این سرمایه گذاری برخوردار نباشند. به همین دلیل آنها باید با استفاده از روش‌های غیرمستقیم سرمایه گذاری از ارزش پول خود محافظت کنند. در این قسمت از خانه سرمایه به موضوع «صندوق سرمایه گذاری» می‌پردازیم.

صندوق های سرمایه گذاری

فهرست

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی مثل کمبود وقت، نداشتن اطلاعات کافی درباره فرصت‌های سرمایه گذاری موجود و … به تنها گزینه‌ای که برای پس‌انداز پول خود فکر می‌کنند، بانک است. در نتیجه، فرصت کسب بازده‌های بیشتر را از دست می‌دهند. یکی از ابزارهایی که این فرصت را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد، صندوق‌های سرمایه گذاری است. این صندوق‌ها برای افرادی که قصد دارد به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه گذاری کنند یا اینکه زمان و اطلاعات کافی برای سرمایه گذاری مستقیم را ندارند مناسب است. با این کار، سرمایه گذار امکان دستیابی به بازدهی‌ بالاتر از سود بانکی را به دست خواهد آورد. یک صندوق سرمایه گذاری، مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است. می‌توانید آن را به صورت شرکتی در نظر بگیرید که افراد مختلف، پول‌های خود را روی هم می‌گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کنند.

اگر به سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری علاقه دارید ویدیوی زیر را از دست ندهید.

 

صدها یا هزاران نفر، مبلغی از دارایی خود را نزد این صندوق‌های سرمایه گذاری می‌گذارند. مجموعه همه این مبالغ، دارایی صندوق را شکل می‌دهد. برای اینکه سهم هر فرد از این دارایی کلی و بزرگ مشخص شود و همچنین ورود و خروج به صندوق آسان باشد، مجموعه دارایی صندوق‌های سرمایه گذاری به بخش‌هایی به نام «واحد» یا «یونیت» تقسیم می‌شود که قیمتی معادل صد هزار تومان یا بیشتر دارند. بنابراین هر فرد در مراجعه به صندوق‌های سرمایه گذاری می‌تواند یک یا چند واحد را خریداری کند. هنگام خروج نیز می‌تواند یک یا چند یا همه واحدهای خود را به فروش برساند. در نتیجه، امکان سرمایه ‌گذاری با مبالغ اندک برای افراد وجود دارد. علاوه بر این، در صورت نیاز به وجه نقد، نیازی به خروج همه سرمایه از صندوق وجود ندارد و می‌توان به میزان نیاز از آن برداشت کرد، بدون آنکه به میزان بازدهی آسیبی وارد شود.

قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های غیرقابل معامله، ۲ الی ۳ روز کاری بعد مشخص می‌شود. به همین دلیل، هنگامی ‌که افراد برای سرمایه‌گذاری به یک صندوق مراجعه می‌کنند، از آن می‌خواهند تعداد واحد مشخصی را برایشان صادر کند. پس از گذشت ۳ روز و مشخص شدن قیمت، صندوق، واحدها را صادر می‌کند. با توجه به تغییر همیشگی قیمت واحدها، میان مبلغ پرداخت ‌شده و مبلغ واحدهای خریداری ‌شده، مابه‌التفاوتی وجود خواهد داشت که صندوق، آن را به‌حساب فرد بازگشت می‌دهد. هنگام فروش نیز، پس از ارائه درخواست فروش واحد، دو روز زمان نیاز است تا قیمت واحدها مشخص شود و واحدهای فرد فروخته یا ابطال شود.

یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ صندوق‌های سرمایه گذاری، متنوع بودن آنها است. تقریبا برای هر نوع سلیقه سرمایه گذاری و هر میزان ریسک‌پذیری، نوعی صندوق سرمایه گذاری وجود دارد. در واقع، تفاوت اصلی انواع صندوق‌های سرمایه گذاری در ترکیب دارایی‌های آنها است. به این معنی که صندوق‌ها با توجه به ماهیت و نوعشان درصدی از سرمایه خود را در گزینه‌های کم ریسک مثل سپرده بانکی، اوراق مشارکت و در گزینه‌های با ریسک بیشتر در بازار بورس سرمایه گذاری می‌کنند. در ادامه با انواع صندوق‌های سرمایه گذاری آشنا می‌شویم.

این نوع صندوق‌ها حداقل بین ۷۰% تا ۹۰% از دارایی‌های خود را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کنند. باقی‌مانده دارایی‌های صندوق نیز به اختیار مدیر صندوق (تا سقف ۱۰%) در بورس سرمایه گذاری می‌شود. این صندوق‌ها مناسب افرادی است که ریسک‌پذیری پایینی دارند چون علاوه بر ریسک کم از یک حداقل سود تضمین شده هم برخوردار هستند. این صندوق‌ها در دوره‌های از قبل معین شده (مثلا ماهانه یا ۳ ماه یکبار) به سرمایه گذاران خود سود پرداخت می‌کنند. قابلیت نقد شوندگی آنها نیز بالا است؛ یعنی شما به راحتی می‌توانید واحدهای صندوق خود را به پول نقد تبدیل کنید. همچنین بیشتر این صندوق‌ها یک رکن به نام ضامن نقد شوندگی دارند که معمولا یک نهاد مالی معتبر است. این ضامن باعث آسودگی خاطر بیشتری برای سرمایه گذاران می‌شود. در نهایت اینکه این صندوق‌ها معمولا بازدهی بیشتری نسبت به بانک دارند. پس برای افراد کم ریسک که پول خود را در بانک نگهداری می‌کنند یک گزینه جذاب برای سرمایه گذاری با ریسک پایین به شمار می‌روند.

با توجه به توسعه ابزارهای مالی در ایران شاهد انتشار اوراق مشارکت، گواهی‌های سپرده بانک‌ها و شرکت‌های مختلف خصوصی و دولتی هستیم. برای اینکه این اوراق جذابیت لازم را نزد سرمایه گذاران داشته باشند معمولا دارای سودی ۳ الی ۴ درصد بالاتر از سپرده‌های بانکی هستند. از طرفی تضمین شده هستند و این موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از سرمایه گذاران به سمت این اوراق جذب شوند. صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نیز بخش قابل توجهی از سرمایه‌های خود را در این اوراق سرمایه گذاری می‌کنند تا از این دریچه بتوانند بازدهی بالاتری نسبت به سپرده‌های بانکی ایجاد کنند. در ضمن، برخی از صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بانکی نیز به دلیل قوانین حاکم بر آن بانک یک الی دو درصد بالاتر از سایر صندوق‌های مشابه سود پرداخت می‌کنند. مثلا اگر صندوق‌های دیگر سود ۲۰ درصدی بپردازند آن صندوق خاص سود ۲۲ درصدی را پرداخت می‌کند.

این نوع از صندوق‌ها حداقل ۷۰% از دارایی‌های خود را در سهام سرمایه گذاری می‌کنند. ۳۰% باقی‌مانده نیز به اختیار مدیر صندوق در سهام، اوراق مشارکت، سپرده بانکی یا سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌شود. این کار باعث می‌شود که ریسک این نوع صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر شود. به دلیل اینکه بخش زیادی از دارایی‌های این نوع صندوق در بورس سرمایه گذاری می‌شود، در نتیجه این نوع از صندوق‌ها حداقل سود تضمین شده ندارند. این صندوق‌ها بیشتر مناسب افرادی هستند که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند، اما فرصت یا اطلاعات کافی برای این کار را ندارند. با سرمایه گذاری در این نوع صندوق‌ها سرمایه شما توسط یک تیم تحلیلی با مدیریت حرفه‌ای و آشنا به مسائل مالی و سرمایه گذاری، در بورس سرمایه گذاری می‌شود. به همین دلیل ریسک بیشتری نیز دارند؛ اما از طرف دیگر این قابلیت را دارند که نسبت به صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، بازدهی بیشتری را نصیب سرمایه گذاران کنند؛ مثلا در مواقعی که وضعیت بورس مناسب است، میزان بازدهی و سودآوری این صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت قابل مقایسه نیست. بسیاری از این صندوق‌ها ضامن نقد شوندگی هم دارند.

هرگاه یک صندوق سرمایه گذاری سهام یا مختلط، عرضه اولیه شد پیشنهاد می‌گردد تا بخشی از سرمایه خودتان را بابت خرید واحدهای آن تخصیص بدهید. چون تجربه نشان داده که ارزش واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری تازه تاسیس طی سه الی پنج سال بازدهی خارق‌العاده‌ای را محقق می‌کنند و سرمایه گذاری ایمنی محسوب می‌شوند. از طرفی، تعداد صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام کم نیستند و هر کدام از آنها با توجه به قدمتشان قیمت‌های مختلفی – از ۳۰۰ هزار تومان به بالا – دارند. شاید بپرسید: «چگونه یک صندوق را انتخاب کنم؟» شما می‌توانید با مراجعه به سایت «fipiran» سابقه عملکرد صندوق‌های مختلف سرمایه گذاری در سهام یا مختلط را مقایسه کنید. معمولا صندوق‌های سرمایه گذاری مختلف در صنایع خاصی سرمایه گذاری می‌کنند. از آنجایی که حجم بزرگی از سرمایه را در اختیار دارند جابه‌جایی‌های مداومی در بین صنایع مختلف بورسی انجام نمی‌دهند، بنابراین شما ضمن بررسی روند عملکردی صندوق‌ها به سایت آنها هم مراجعه کنید و ببینید که تمرکز سرمایه گذاری این صندوق در چه صنایعی است تا از این دریچه بتوانید واحدهای یک صندوق موفق را خریداری کنید.

این نوع از صندوق‌ها حداکثر ۶۰% از دارایی خود را در سهام سرمایه گذاری می‌کنند. حداقل ۴۰% از دارایی صندوق نیز در اوراق با درآمد ثابت مثل اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی سرمایه گذاری می‌شود. به صورت کلی می‌توان گفت این نوع از صندوق‌های سرمایه گذاری از نظر سطح ریسک بین صندوق با درآمد ثابت و صندوق سرمایه گذاری در سهام قرار می‌گیرند. سرمایه گذاری در این نوع از صندوق‌ها به افرادی با سطح ریسک متوسط توصیه می‌شود. چون بیش از نیمی از دارایی‌های آن در سهام سرمایه گذاری می‌شود. همچنین برای تعدیل این ریسک حداقل ۴۰% از دارایی‌های صندوق در اوراقی که درآمد ثابتی دارند سرمایه گذاری می‌شود. این صندوق‌ها نیز پتانسیل بازدهی بیشتری نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت دارند. ولی به دلیل سرمایه گذاری بخشی از دارایی‌ها در سهام، حداقل سود تضمین شده ندارند. بسیاری از این صندوق‌ها ضامن نقد شوندگی دارند.

فعالیت اصلی این صندوق‌ها، سرمایه گذاری در اوراق بهادار یا دارایی‌های فیزیکی است که به عنوان دارایی پایه صندوق در نظر گرفته می‌شود. عملکرد این نوع از صندوق‌ها به عملکرد دارایی پشتوانه آن بستگی دارد. می‌توان گفت مهم‌ترین ویژگی این صندوق‌ها داد و ستد پذیری واحدهای سرمایه گذاری آنها در بازار سرمایه است. به این صورت که معامله واحدهای این نوع از صندوق‌ها به شیوه معاملات سهام عادی، در سامانه معاملاتی بازار فرابورس ایران صورت می‌پذیرد. صندوق‌های قابل معامله می‌توانند هر کدام از ۳ نوع صندوق سرمایه گذاری که گفتیم باشند. ریسک متفاوتی که این نوع از صندوق‌ها نسبت به سایر صندوق‌های گفته شده دارند، این است که واحدهای سرمایه گذاری آنها در بورس خرید و فروش می‌شوند. پس عرضه و تقاضای بازار و شرایط بورس نیز می‌تواند بر قیمت آنها تاثیر بگذارد. همچنین خرید و فروش این صندوق‌ها از طریق بورس می‌تواند به نقدشوندگی بیشتر آنها کمک کند.

بسیاری از مردم دوست دارند که با خرید طلا و سکه، ارزش پول خود را حفظ کنند. اما اتفاق‌هایی مانند گم‌ یا ربوده شدن، همیشه پیش روی این نوع از سرمایه‌گذاری‌ها بوده است. صندوق‌های سرمایه‌ گذاری طلا با خرید و فروش سپرده سکه و انواع اوراق بهادار مبتنی بر طلا که معمولا در بورس پذیرفته ‌شده‌اند، به کسب بازده می‌پردازند. در نتیجه، سرمایه‌گذاران علاوه بر رهایی از مشکلاتی که برایتان گفتیم، می‌توانند با ارقام خرد در طلا سرمایه‌گذاری کنند. البته این صندوق‌ها می‌توانند مازاد دارایی‌های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کنند.

برای ایرانی‌ها سرمایه‌گذاری در مسکن همیشه یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود؛ نوعی از سرمایه‌گذاری که به مبالغ بسیار بالایی نیاز دارد. صندوق‌های سرمایه‌ گذاری زمین و ساختمان، صندوق‌هایی هستند که سرمایه‌های کوچک اشخاص حقیقی یا حقوقی را به‌ منظور سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ ساختمانی جذب می‌کنند. با این کار امکان استفاده سرمایه‌گذاران خرد از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ و درآمدزای مسکن فراهم می‌شود.

صندوق‌ سرمایه‌ گذاری پروژه، صندوق‌هایی هستند که منابع مالی سرمایه‌گذاران را برای تأمین مالی پروژه‌های صنعتی، معدنی، نفت و پتروشیمی جذب می‌کنند. هدف از تشکیل این نوع صندوق‌ها، جمع‌آوری سرمایه از متقاضیان و اختصاص وجوه جمع‌آوری ‌شده به ساخت و بهره‌برداری انواع پروژه‌های دارای توجیه است.

صندوق‌های‌ سرمایه‌ گذاری نیکوکاری، امکان نوعی جدید و جذاب از سرمایه‌گذاری نیکوکارانه را فراهم آورده‌اند. در این شیوه، صندوق‌هایی با اهداف خاص مانند حمایت از جایزه بین‌المللی المصطفی (مشهور به نوبل اسلامی)، ورزش کشتی یا حتی باشگاه‌های ورزشی تأسیس می‌شوند. افرادی که قصد حمایت از این اهداف نیکوکارانه را دارند، به‌جای پرداخت پولی که پس از یک‌بار پرداخت و هزینه شدن به پایان می‌رسد، در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود ناشی از این سرمایه‌گذاری به‌صورت همیشگی به آن هدف اعطا می‌شود. البته فرد می‌تواند بخشی از سود ناشی از این سرمایه‌گذاری را برای خود و بخش دیگر برای آن هدف در نظر بگیرد.

بعضی از کسب و کارها به‌ جای طی یک مسیر خطی، مسیری نمایی و شتاب‌گونه را طی می‌کنند. البته یا به سمت رشد و موفقیت یا به سمت افول و ورشکستگی. البته امکان دوم به ‌مراتب بیش از اولی است اما همان تجربه‌های معدود موفقیت مانند «گوگل»، «آمازون»، «دیجی کالا»، «اسنپ» و … به ‌قدری پول‌ساز و سودآور هستند که همه شکست‌ها را جبران می‌کنند. عده‌ای از افراد، سرمایه‌گذاری در چنین صندوق‌هایی را ترجیح می‌دهند؛ صندوق‌هایی که بر ایده‌ها و کسب‌وکارهای نوآورانه سرمایه‌گذاری می‌کنند و ممکن است سودی فراوان عاید افراد کنند.

همان‌طور که از نامشان پیدا است نوعی تخصصی از صندوق‌ها هستند که بازارگردانی سهام شرکت یا صنعت از پیش تعیین‌ شده‌ای را بر عهده دارند. بازارگردانی به معنای خریدوفروش سهم‌های شرکت یا صنعتی خاص است که موجب بهبود نقدشوندگی و متعادل نگه‌داشتن بازار می‌شود.

صندوق‌‌های سرمایه‌ گذاری شاخصی، صندوق‌هایی هستند که منابع مالی جمع‌آوری ‌شده را درست به شکلی سرمایه‌گذاری می‌کنند که عملکردی مشابه با عملکرد یکی از شاخص‌های بازار سرمایه را به دست بیاورند؛ نه کمتر، نه بیشتر.

اکثر صندوق‌های سرمایه گذاری یک سایت منحصر به خود صندوق دارند. شما در سایت صندوق‌های سرمایه گذاری می‌توانید اطلاعاتی از قبیل قیمت صدور، قیمت ابطال، تعداد واحدهای در اختیار سرمایه گذاران، مدیران سرمایه گذاری صندوق و همچنین اساسنامه و امیدنامه صندوق را مشاهده نمایید. قیمت صدور یعنی قیمتی که اگر بخواهید یک واحد صندوق را خریداری کنید، باید بپردازید. قیمت ابطال نیز یعنی قیمتی که اگر بخواهید یک واحد سرمایه گذاری صندوق را به فروش برسانید، به دست می‌آورید. این قیمت‌ها معمولا نزدیک به «NAV» صندوق هستند. مثلا اگر به سایت صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت «گنجینه زرین شهر» مراجعه کنید صفحه زیر را می‌بینید که اطلاعات صندوق در آن آمده است:

برای پیدا کردن صندوق سرمایه گذاری مورد نظرتان می‌توانید از سایت شرکت «فناوری مدیریت بورس تهران» به آدرس «www.fipiran.com» استفاده کنید. در این سایت، اطلاعات مختلفی راجع به صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید بازدهی صندوق‌های مختلف را در بازه‌های زمانی متفاوت مورد بررسی قرار دهید، صندوق‌ها را از جهت‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کرده و در نهایت صندوق مناسب با ویژگی‌های خودتان را انتخاب کنید. در شکل زیر می‌توانید مقایسه صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت را مشاهده کنید:

برای این کار باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به شعب منتخب آن صندوق مراجعه کنید. این شعب از طریق خود صندوق معرفی می‌شوند؛ مثلا بانک، شرکت کارگزاری یا یک شرکت تامین سرمایه می‌توانند شعب منتخب صندوق باشند. این شعبه، مدارکی مانند شناسنامه، کارت ملی و شماره حسابتان را از شما درخواست می‌کند. همچنین باید به اندازه مبلغی که می‌خواهید در صندوق سرمایه گذاری کنید، به شماره حسابی که از طرف صندوق معرفی می‌شود پول واریز کنید. پس از تکمیل فرم‌های مورد نیاز و گذراندن تشریفات لازم، گواهی واحدهای سرمایه گذاری، برای شما صادر خواهد شد.

این موضوع کاملا به شرایط شما در عرصه معامله‌گری در بازار سرمایه بستگی دارد. اگر فردی هستید که تمایل زیادی به سرمایه گذاری در بازار بورس دارید اما وقت، دانش و مهارت لازم را در این حوزه ندارید بدون تردید، صندوق سرمایه گذاری سهامی و مختلط، گزینه ایدئالی برای شما محسوب می‌شوند. با توجه به حجم سنگین سرمایه در اختیار صندوق‌های سرمایه گذاری، معمولا در دوران رونق بازار سرمایه ارزش واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌ها با رشد قابل توجهی روبه‌رو می‌شود و در سایر دوران، عملکردی خنثی از خودش نشان می‌دهد. با این وجود، بسیاری از معامله‌گران بازار سرمایه، بخشی از سرمایه بورسی خود را به خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری با سابقه درخشان تخصیص می‌دهند تا بتوانند عملکرد مضاعفی را در بازار تجربه کنند. بنابراین، با توجه به سابقه معاملاتی خود و ارزیابی صندوق‌های مختلف پیشنهاد می‌گردد تا بخشی از سرمایه خود را به خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری اختصاص بدهید.

نویسنده:
پیمان باغچه سرا

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.9 / 5. تعداد امتیاز: 46

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

ممنون از پاسخ شما ……..
چند روز پیش پیام فرستادم خدمتتون و پاسخ هم دادید و تشکر..فقط میخاستم بگم منظور من از صندوق سرمایه گذاری >>>صندوق سرمایه**** بود…و میخاستم بدونم مبلغی که گذاشتم برای سرمایه گذاری با توجه به اینکه بعد از ۴٫۵ ماه که کلا ۴۰میلیون گذشته الان ۱۳میلیون ت کم شده و مشکلی نداره/؟ هنوز صبر کنم..؟؟؟.حالا سود هم که نکنم مشکلی نیست و میخاستم بدونم اصل سرمایه من کسر نمیشه…..؟لطفا اینم پاسخ بدید تشکر فراوان

باسلام دوست عزیز
توصیه بر سهامداری می باشد و بازار رشد خواهد داشت

با سلام و احترام …
من تقریبا چهار ماه و نیم هست توی یکی از صندوقهای سرمایه گذاری مبلغ چهل تومن پول گذاشتم و الان حدود ۱۱ میلیون تومن از پولم کم شده و ضرر کردم.. سودی اضافه نشده بلکه از پولمم کم شده…به نظرتون کل پولم از دست نمیره ؟؟؟و یا اینکه به نظر شما صبر کنم شاید درست بشه…لطفا پاسخ بدید… تشکر و سپاس فراوان

باسلام دوست عزیز
صبوری کنید. نگرانی از این بابت وجودندارد بورس محل نوسان است هراس نداشته باشید و سهامداری کنید

من چهار ماهه توی یکی از صندوقهای سرمایه گذاری
پول گذاشتم
و الان دیدم حدود ۱۴ میلیون از پولم کم شده و ضرر کردم
واقعا از تعجب شاااخ در اوردم
مکه میشه نه تنها سودی اضافه نشده
بلکه از پولمم کم شده
هیچ مرجعی هم ندارن بپرسم چرا کم شده
هیچ سودی بهم ندادی
بلکه از نرخ آن ای وی هم کم شده
واقعا نباید این صندوقها برای بازارگردانی شون پاسخگو باشن؟؟؟
خوب ادم خودش مستقیم بذاره توی بورس بیشتر سود میکنه
همین اندازه هم ضررصندوق های سرمایه گذاری

با سلام و احترام
بله درست می‌فرمایید. این به دلیل ریزش بازار طی حدوداً دو ماه اخیر است.
هر چند صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط کارشناسان و معامله‌گران حرفه‌ای مدیریت می‌شوند، اما در مواقع ریزش یکپارچه بازار سرمایه آن‌ها نیز قطعاً تحت تأثیر قرار گرفته و زیان‌ده می‌شوند.
سرمایه‌گذاری مستقیم نیازمند داشتن تخصص تحلیلی و صرف زمان است. افراد غیرحرفه‌ای در چنین وضعیتی معمولاً بیشتر از صندوق‌ها زیان می‌کنند!
برای ارائه توضیحات با کارشناسان صندوق تماس بگیرید.

عالی بود

مطالب خیلی مفید و به زبان ساده بودن و بسیتر ممنونم که صبورانه به همه سوالات کاربران پاسخی شفاف میدید و ادم از همین سوال جواب ها هم کلی اطلاعات بدست میاره. بسیار سپاسگزارم

با سلام
تشکر، لطف دارید.

ممنون از مطالب مفیدتون

ایا با سقوط بورس واحدها در صندوق ها غیر قابل بازگشت از بین میروند و لطفا توضیح بدید ایا سرمایه گذاری در شرایط بد بورس در صندوق ها گزینه خوبیست یا خیر ؟ممنون

با سلام و احترام
سوال اول شما شفاف نیست. اگر منظور این است، که آیا پس از سقوط بازار تعداد واحدهای صندوق شما کم می‌شوند؟ خیر واحدهای صندوق تحت مالکیت شما ثابت هستند و فقط ارزش آن‌ها به دلیل کاهش ارزش سهام در بازار بورس کاهش می‌یابد.
بله علی‌الخصوص برای افراد غیر متخصص گزینه مناسب‌تری است، زیرا با مدیریت سرمایه توسط مشاوران حرفه‌ای ریسک و زیان کمتری متقبل می‌شوند.

با سلام ممنون از مطلب مفیدتون.
سوال بنده اینه:
مثلا صندوق هایی مثل آساس یا آگاس که در سامانه کارگزاری ها قابل خرید و فروش هستن، مثل سهام شرکت های عادی عمل میکنند؟ یعنی ما هر زمان که صلاح دیدیم میتونیم اون تعداد سهمی که از صندوق داریم رو از طریق همون پنل کارگزاری مثل سهمهای دیگمون به قیمت روز بفروشیم؟ مثلا صندوقی که نسبت به دیروز ۵% مثبت بوده رو همون لحظه میتونیم مثل سهامهای دیگه به فروش برسونیم؟ یعنی در واقع عملکردشون مثل سهام هست یا نیاز هست که ما مدت خاصی این صندوق ها رو نگهداری کنیم و به دفاترشون مراجعه کنیم؟

سلام دوست عزیز
یه سری صندوق ها مثل امین، دارا یکم، ارزش و … که در خود بورس وجود دارن مثل بقیه سهام ها در تایم معاملاتی روزانه قابلیت خرید و فروش دارند. ولی صندوق های سرمایه گذاری دیگه که شما از سایت خود صندوق خرید یا فروش رو انجام میدین طبق شرایط اون صندوق هست و باید قوانین و مقرراتشون رو مطالعه کنید و یا با شرکتشون تماس بگیرید و شرایط را بپرسید.

با سلام من etf خریداری کرده ام و با توجه به اینکه هیچ مدرکی به ما ارائه نداده اند چگونه می توانم پیگیر آن باشم. و آیا سود واریز می شود یا فقط ارزش آن تغییر می کند؟
ممنون

با سلام و احترام
باید در ابتدا در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شوید. پس از صدور کد بورسی توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و مراجعه به یکی از شرکت‌های کارگزاری بورس، کد معاملاتی شما صارد شده و باید در سامانه مربوط به کارگزاری خود درخواست تغییر کارگزار برای نماد دارایکم ثبت بفرمایید، تا این نماد به پرتفوی بورسی شما منتقل شود. سود یا زیان شما بر اساس ارزش روز هر واحد صندوق نسبت به مبلغ خریداری شده خواهد بود.

با سلام
در مورد صندوق هایی که سود ثابت ندارند نحوه سود دهیشون به چه صورت است؟ ایا ماهیانه است؟
در ماشین حساب بعضی از صندوق ها برای سرمایه گذاری ۶۵ میلیون ماهیانه سود ۱۷-۱۸ میلیون لحاظ شده آیا این درست است؟

با سلام و احترام
خیر سوددهی ماهیانه نداشته یا به عبارت دیگر، سوددهی زمان‌بندی شده ندارند. سود سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از طریق افزایش قیمت دارایی‌ها در بازار بورس حاصل شده و طبعاً این موررد باعث افزایش قیمت واحدهای صندوق می‌گردد. در نتیجه بازدهی سرمایه‌گذاران از طریق رشد ارزش واحدهای صندوق ایجاد می‌شود. مورد مذکور به این دلیل است، که برخی صندوق‌ها طی روند افزایشی ماه‌ها و سال‌های اخیر موفق به کسب بازدهی بالایی شده‌ و این لزومی بر ادامه‌دار بودن یا ثبات همیشگی این مقدار سوددهی نخواهد بود.

سلام
۱٫وقتی تو یه صندوق سود ثابت میزنه : سود ۳۶۵ روز ۲۲ درصد یعنی سالی ۲۲ درصد؟یا در سال گذشته ماهی ۲۲ درصد؟
۲٫وقتی سود ۳۶۵ روزه صندوق در سهام ۵۰۰ درصده یعنی سال گذشته ۵۰۰ درصد سود داده به مشتریاش؟
۳٫ این سود ۳۶۵ روزه صندوقهای ثابت و در سهام میتونه ملاک بر کیفیت و قدرت یه صندوق باشه؟
سپاس بیکران

با سلام دوست عزیز
۱- سود محقق شده در سال گذشته می باشد.
۲- سود سالانه به معنی سود نقطه به نقطه سالانه ست. مثلا از ۱۲ مرداد ۹۸ تا ۱۲ مرداد ۹۹
۳-بله یکی از فاکتور های مهم برای سنجش صندوق ها بررسی عملکرد صندوق ها در گذشته به خصوص در بازده های بلند مدت می باشد.

سلام وقت بخیر
سوال که داشتم در مورد باز دهی صندوق ها سهامی هستش.
مثلا صندوق رشد سامان که صندوق سهامی هست سود یکماه گذشتش(۲۸ درصد) بوده
حالا سوال من اینه :
اگه یکماه پیش من ۵۰ میلیون سرمایه گذاری میکردم با توجه با ۲۸ درصد سود صندوق در ماه قبل،
اصل و سود پول من ۶۴ میلیون میشد؟؟؟
لطفا راهنمایی بفرمایید
با تشکر

باسلام دوست عزیز
این صندوق بصورت ۳ ماه یکبار تقسیم سود دارد و در آخرین دوره تقسیم سود در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ۴.۲۵ سود به سرمایه گذاران توزیع نمود.
مقایسه صندوق های سرمایه گذاری

سلام میشه بفرماید صندوق های که از عمر انها چند ماهی بیشتر نگذشته چگونه می توان آنها را بررسی کرد آیا خرید واحد از این صندوق ها نسبت به صندوق های قدیمی تر به صلاح است؟

باسلام دوست عزیز
میانگین بازدهی صندوق در طول چندماه گذشته، هزینه و مدت ابطال و دوره بازپرداخت سود هر صندوق توجه کنید.

هزینه و مدت ابطال ینی چی؟

باسلام دوست عزیز
صندوق های سرمایه گذاری بابت مدیریت سرمایه سرمایه‌گذاران، هزینه‌هایی دارند که با جزئیات کامل و با عنوان هزینه‌های صندوق سرمایه‌ گذاری در اساسنامه و امیدنامه صندوق ذکر می‌شوند و برای اطلاع عموم روی وب سایت صندوق قرار می‌گیرند.قیمت ابطال معادل قیمت فروش واحدهای سرمایه‌گذاری است.

سلام
من سهام عدالت دارم
آیا میتونم کاری کنم که صندوق‌ها با سهام من کار کنندوسودی هم به من بدهند
اصلا میشه چنین کاری کرد

باسلام دوست عزیز
صندوق سرمایه گذاری و سهام عدالت با هم متفاوتند

باسلام
چند سوال دررابطه باصندوق های سهامی داشتم ممنون می شم پاسخ بدهید
۱-سرمایه گذاری درصندوق زمان حداقلی دارد؟ به طورمثال روزانه هم می شود واحد خرید یاباید حتما یک ماه یاچندماه واحد رانگه داریم
۲-صندوق هایی که ضامن نقد شوندگی ندارند یعنی شاید مااصلا به پولمان نرسیم
۳-برای ثبت نام درصندوقی حتما باید آن صندوق درشهر محل سکونت ماشعبه داشته باشد؟

باسلام دوست عزیز
می توانید در هر زمان با ت.جه به نوع صندوق سرمایه گذاری نسبت به ابطال آن اقداک کنید. بسیاری از صندوق ها نیز ضامن نقدشوندگی ندارند وسرمایه گذاران باید علاوه بر عملکرد صندوق به مدیران و سایر اطلاعات صندوق نیز توجه کنند.ضامن نقد شوندگی صندوق این اطمینان خاطر را به سهامداران می‌دهد که آن‌ها در هر زمانی می‌توانند واحدهای صندوق را بفروشند و سرمایه خود را نقد کنند.
نحوه خرید واحدهای صندوق بستگی به نوع معامله آن دارد. اگر صندوق از نوع غیرقابل معامله باشد دو راه دارید:
مراجعه حضوری به شعب صندوق، ارائه مدارک لازم و پرکردن فرم‌های مربوطه
استفاده از سایت اصلی هر صندوق، ارائه اسکن مدارک و پر کردن فرم‌ها بصورت آنلاین
اما اگر صندوق از نوع قابل معامله (ETF) باشد، با داشتن کد معاملاتی فعال در بورس و ثبت نام در یکی از کارگزاری‌ها رسمی کشور به راحتی می‌توانید مانند سهام عادی در بورس واحدهای صندوق مورد نظر خود را خریداری کنید.

منظور از آلفا و بتای صندوق چیست و مقدار عددی خوب و بد آن در چه محدودی است ؟(لطفا به زبان ساده بگویید)

باسلام دوست عزیز
آلفا معمولاً نشان‌دهنده مقدار که مدیر پرتفوی آن را به بازده صندوق اضافه کرده یا از آن کاسته است. آلفا برابر با مثبت یک به معنای ۱% عملکرد بهتر صندوق از شاخص معیار است. همچنین آلفا برابر با منفی یک نشان‌دهنده عملکرد پایین‌تر به میزان ۱% است. برای سرمایه‌گذاران هرچه آلفا مثبت‌تر باشد، بهتر است.
بتا که به‌عنوان ضریب بتا شناخته‌شده، معیار نوسانات یا ریسک سیستماتیک یک پرتفوی، سهم یا ورقه مشارکت نسبت به‌کل بازار است.بتای برابر یک نشان‌دهنده این موضوع است که قیمت سرمایه‌گذاری، هماهنگ با بازار حرکت می‌کند. بتای کمتر از یک نشان‌دهنده این است که سرمایه‌گذاری دارای نوسانات کمتری نسبت به بازار است و متقابلاً بتای بیشتر از یک نشان‌دهنده نوسانات بیشتر سرمایه‌گذاری نسبت به‌کل بازار می­باشد.

سلام مجدد و ممنون از سایت خوبتون
اگر در صندوق سهامی فعالیت بکنیم، نیازی به این نیست که خودمون سهام بخریم که؟ خود اون صندوق متخصصینی داره که به خرید و فروش سهام و سود صندوق و سرمایه گذاران بپردازن؟

باسلام دوست عزیز
بله شما واحدی از صندوق را خریداری می کنید

ممنون از مطلب مفیدتون ولی ش صندوقها وادرسشون رواز کجا تهیه کنیم

با سلام دوست عزیز
برای پیدا کردن صندوق سرمایه گذاری مورد نظرتان می‌توانید از سایت شرکت «فناوری مدیریت بورس تهران» به آدرس «www.fipiran.com» استفاده کنید.

سلام. نمیدونم پیامم که قبلا نوشته بودم ارسال شده یا نه. به همین خاطر دوباره می پرسم.
سه تا سوال داشتم:
۱٫ در مورد صندوق هایی که سودشون رو ماه به ماه پرداخت میکنن، ما باید ماه به ماه یونیت بخریم و ابطال کنیم؟
۲٫ برای ورود به صندوق سرمایه گذاری سهامی، نیازی به داشتن کد بورسی نیست؟
۳٫ آیا میشه همزمان هم تو صندوق سرمایه گذاری سهامی و هم تو خود بورس فعالیت کرد؟
با تشکر

با سلام دوست عزیز
۱- برای دریافت سود نیازی به ابطال نمی باشد.
۲- بستگی داره صندوق انتخابی شما قابل معامله در بورس باشه یا خیر. اگر صندوق از نوع قابل معامله باشه باید کد بورسی داشته باشید در غیر اینصورت داشتن کد بورسی الزامی نیست و صثبت نام در سامانه سجام و سپس مراجعه به شعب صندوق کافی است.
۳- بله

سلام و با عرض خسته نباشید. سه تا سوال از محضر شریفتون داشتم.
۱٫ برداشتم از مطالبی که نوشتید اینه که برای دریافت سود باید ابطال واحد کرد و در ماه بعد دوباره باید واحد خرید. آیا درسته؟ و اگر اشتباهه لطفا درستشو بگید.
۲٫ برای ورود به صندوق سرمایه گذاری سهامی، آیا در ابتدا نیازی به دریافت کد بورسی نیست؟
۳٫ امکانش هست که همزمان هم تو صندوق سرمایه گذاری سهامی وارد شد و هم در خود بورس فعالیت کرد؟

با سلام دوست عزیز
۱- برای دریافت سود نیازی به ابطال نمی باشد.
۲- بستگی داره صندوق انتخابی شما قابل معامله در بورس باشه یا خیر. اگر صندوق از نوع قابل معامله باشه باید کد بورسی داشته باشید در غیر اینصورت داشتن کد بورسی الزامی نیست و صثبت نام در سامانه سجام و سپس مراجعه به شعب صندوق کافی است.
۳- بله

باسلام و خسته نباشید
سوالی داشتم از خدمتتان
بعد از ابطال واحد در صندوق سرمایه گذاری سهام چه زمانی پول به حساب واریز می شود؟
منظورم این است آیا شرایط خاصی دارد(یونینت ما را خریدار جدیدی بخرد و …) یا اینکه پس از چند روز کاری پول به حسابمان واریز می شود؟

با سلام دوست عزیز
زمان بندی واریز در صندوق های مختلف متفاوت است.

با سلام و عرض خسته نباشید تشکر فراوان از اطلاعات مفیدی که صادقانه و به زبان ساده در اختیار عموم مردم قرار میدهید.
به ندرت پیش میاد که بنده در مورد مطلبی نظر بدهم اما سایت فوق العادتان به قدری مفید بود که مرا مجاب به نظر دادن کرد.با تشکر

سلام مهدی جان خیلی ممنون از لطفت
خوشحالیم که مطالب سایتمون براتون مفید بوده
موفق باشین

سلام.سود سرمایه گذار در صندوق های که در سهام هستند و سود ثابت ندارند در چه بازده زمانی واریز میشه .آیا هرگاه صندوق فروش میکنه سود واریز میشه یا سود در سررسید پرداخت میشه؟متشکرم

با سلام دوست عزیز
صندوق های سرمایه گذاری با درامد ثابت یک حداقل سود تضمین شده دارند.این صندوق ها در دوره های از قبل معین شده(مثلا ماهانه یا ۳ ماه یکبار) به سرمایه گذاران خود سود پرداخت می کنند.

سلام
قیمت ابطال از قیمت صدور کمتره پس یعنی اگه بخوایم واحدامونو بفروشیم پول کمتری ب دستمون میرسه درسته؟
بعد سودی ک میدن ب صورت ماهانه ب حساب واریز میشه؟

با سلام دوست عزیز
قیمت ابطال یا بازخرید واحدهای سرمایه‌گذاری بر پایه خالص ارزش دارایی‌های ابطال(NAV ابطال) و با فرض کسر هزینه‌های مربوط به معاملات از بهای فروش دارایی‌های سبد تعیین می‌شود و مبنای خالص پرداخت به شخص قرار می‌گیرد. به‌عبارتی وقتی سرمایه‌گذاری واحدهای صندوق را ابطال می‌کند، فرض بر این است که دارایی‌های صندوق فروش رفته و هزینه کارمزد معاملات آن پرداخت‌شده و سپس وجه نقد به سرمایه‌گذار عودت داشته می‌شود. همچنین این اطمینان برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که بدون توجه به وضعیت بازار و قابلیت نقد شوندگی سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق، می‌تواند پول خود را با کسر هزینه متعارف معاملات دریافت کند.
معمولا صندوق های سرمایه گذاری با درامد ثابت یک حداقل سود تضمین شده دارند.این صندوق ها در دوره های از قبل معین شده(مثلا ماهانه یا ۳ ماه یکبار) به سرمایه گذاران خود سود پرداخت می کنند.

سلام ممنون از مطالب مفیدتون.
ببخشید ی سوال داشتم.
حداقل سرمایه برای ورود به صندوق های سرمایه گذاری ثابت و خرید واحد های سرمایه گذاری چقدره؟؟؟

با سلام دوست عزیز
حداقل میزان سرمایه‌ای که افراد می‌توانند در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند برابر با یک یا ده واحد است. به بیان ساده‌، شما می‌توانید تنها با خرید یک واحد در در اکثر صندوق‌ها، سرمایه گذاری کنید. حداکثر میزان سرمایه‌ای که یک فرد حقیقی می‌تواند در صندوق‌ها سرمایه گذاری نماید نیز ۵% از کل دارایی‌های صندوق است.
لازم به ذکر است که این اعداد مطلق نیستند و هریک از صندوق‌ها ممکن است میزان متفاوتی برای حداقل و حداکثر سرمایه خود در نظر گرفته باشند. حتی ممکن است صندوقی محدودیت حداکثری برای سرمایه گذاری نداشته باشد. تمامی این موارد در امیدنامه صندوق‌ها ذکر می‌شود.

سلام وقتتون بخیر

بنده مبلغ ۲۸ میلیون سرمایه دارم و میخوام پولم رو داخل صندوق سرمایه‌گذاری پس انداز کنم
چه صندوقی مناسب و پربازده هست

پیشنهاد شما کدوم صندوق هست
ثابت،سهامی یا مختلط؟

با توجه به اینکه ضامن تقدشوندگی داشته باشه و هم سود رو ماهانه پرداخت کنه ممنون میشم به ایمیلم ارسال کنید

سلام میتونین از طریق سایت fipiran صندوق ها رو باهم مقایسه کنید و لیستشون هم اونجا مشاهده کنید

سلام من هیچ گونه اطلاعی از بورس ندارم میخام مبلغ صد میلیون د صندوق سرمایه گزاری مشترک بانک ملی سرمایه گزاری کنم میخاستم بدونم این صندوق چگونه سود به من می پردازه مرسی

با سلام و احترام
با سرمایه‌گذاری در این صندوق، از طریق افزایش قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری آن منتفع می‌شوید، زیرا این صندوق از نوع سرمایه‌گذاری در سهام بوده و پرداخت سود ثابت و تضمین شده ندارد.

سلام،من در صندوق سرمایه گذاری سهام خرید کردم، ولی مجددا پول واریزی رابحسابم برگشت دادند و مبلغ. ۵۰ هزارتومان کسرکردند،نمیدونم چرا این اتفاق افتاده،چرا همون پولی که واریز کردم کامل بهم برنگردوند،لطفا راهنمایی فرمایید..باتشکر

با سلام و احترام
این مورد صرفاً از طریق مسئولین صندوق سرمایه‌گذاری مربوطه قابل پیگیری است.
(در صورتی که اقدام به صدور و سپس ابطال واحد سرمایه‌گذاری نموده باشید، این اتفاق طبیعی است؛ زیرا حین خرید واحدهای سرمایه‌گذاری مبلغی بالاتر(قیمت صدور) پرداخت نموده و در حین فروش واحدها نیز مبلغی کمتر(قیمت ابطال) نسبت به NAV به شما پرداخت می‌شود.)

سلام
درخصوص صندوق های با درآمد ثابت، سوالم این هست که اگر صندوق سود بیشتری کند، آیا آن سود را هم تقسیم می کند؟ یا چون توافق شده درآمد ثابت است سود بیشتری ارایه نمی شود؟

سوال بعدی آنست که در سایت صندوق هزینه صدور هر واحد بطور مثال ۱۹۰۰۰ تومان عنوان شده و در بورس، همین صندوق به قیمت ۱۹۴۰۰ خرید و فروش می شود. علت این تفاوت چیست؟ (بنابراین به صرفه است که از خود صندوق خرید شود)

سوال آخر هم آنکه آیا به کسانی که چه از طریق بورس و چه از طریق خود صندوق نسبت به خرید اقدام می کنند، سود ماهانه/فصلی تعلق می گیرید؟

با سلام دوست عزیز
این نوع صندوقها حداقل بین ۷۰% تا ۹۰% از دارایی های خود را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می نمایند.باقیمانده دارایی های صندوق نیز به اختیار مدیر صندوق (تا سقف ۱۰%) در بورس سرمایه گذاری می شود.یک صندوق سرمایه گذاری با درامد ثابت مناسب برای افرادی است که ریسک پذیری پایینی دارند.چرا که بیشتر سرمایه آن در دارایی های با درامد ثابت سرمایه گذاری شده است.همچنین معمولا صندوق های سرمایه گذاری با درامد ثابت یک حداقل سود تضمین شده دارند.این صندوق ها در دوره های از قبل معین شده(مثلا ماهانه یا ۳ ماه یکبار) به سرمایه گذاران خود سود پرداخت می کنند.قابلیت نقد شوندگی آن ها نیز بالاست.یعنی شما به راحتی می توانید واحد های صندوق خود را به پول نقد تبدیل کنید.همچنین بیشتر این صندوق ها یک رکن به نام ضامن نقد شوندگی دارند که معمولا یک نهاد مالی معتبر است.این ضامن باعث آسودگی خاطر بیشتری برای سرمایه گذاران می شود.در نهایت اینکه این صندوق ها معمولا بازدهی بیشتری نسبت به بانک دارند.پس برای افراد کم ریسک که پول خود را در بانک نگهداری می کنند یک گزینه جذاب برای سرمایه گذاری با ریسک پایین به شمار می روند.

ببخشید سلام سرمایه گداری در صندوق قابل معامله در سهام که نیازی به اطلاعات روزانه بورس نمیباشد برای خرید و فروش سهام؟؟؟

با سلام و احترام،
برای سرمایه گذاری در هر نوع از دارایی های مالی قابل معامله در بورس، چه سهام، چه صندوق و… باید نسبت به اطلاعات مربوط به دارایی آگاهی پیدا کنید. راجع به دارایی های صندوق ها نیز می توانید در سامانه کدال گزارشات شرکت را مطالعه کنید.

عالی

با سلام
یکسالی هست که در صندوق اعتماد بانک ملی بادر آمد ثابت سرمایه گذاری کردم ولی این صندوق ضامن نقدشوندگیش برداشته شده و ندارد . آیا مشکلی بابت این موضوع پیدا میکنیم ممنون میشم راهنمایی کنید

با سلام و احترام، خیر

مطالب کامل و عالی بود.ممنون

باسلام
یک سری از صندوقهای سرمایه گذاری فاقد ضامن نقد شونده هستند، این موضوع با ریسک همراه است یا نه؟
احتمال اینکه صندوق به عملکردش پای بند نباشه محتمل است؟

با سلام دوست عزیز
ضامن نقدشوندگی یکی از ارکان صندوق های سرمایه گذاری و شخصیتی حقوقی است که کارش از اسمش مشخص است! تامین نقدینگی لازم برای ابطال واحدها و بازگرداندن اصل پول و سود آن به سرمایه‌گذاران به عهده صندوق است، در صورتی‌ که صندوق از عهده پرداخت تمام یا قسمتی از این پول بنا به هر دلیلی بر نیاید این وظیفه ضامن نقدشوندگی است که تمام یا قسمت باقیمانده از مبلغ را پرداخت کند.

با سلام،
آیا صندوقهای سهامی هستند که سود دوره خود را بصورت ماهیانه یا ۳ ماهه پرداخت کنند؟ و آیا در بین صندوقها، صندوقهایی هستند که بخشی از سود دوره (بر اساس درخواست مشتری) را تقسیم کرده و مابقی را مجددا سرمایه گذاری کنند؟

با سلام و احترام
شیوه کسب بازدهی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دو روش کلی خلاصه شده است. صندوق‌های با درآمد ثابت، سودهای نقدی طی دوره‌های مشخصی(مثلاً سه ماهه) پرداخت می‌کنند.در حالی‌که سرمایه‌گذاران صندوق‌های در سهام یا مختلط، بر اساس افزایش ارزش خالص هر واحد(NAV) منتفع می‌شوند.
با توجه به شرایط مذکور، صندوق با درآمد ثابت برای شما مناسب‌تر است. اما توجه داشته باشید، که صندوق سرمایه‌گذاری یک نهاد مالی عمومی است و امکان تغییر روال و سیاست‌های آن بر اساس درخواست هر مشتری ممکن نیست. در صورتی که سرمایه نسبتاً بالایی در اختیار دارید، به منظور تشکیل و مدیریت سبد دارایی اختصاصی می‌توانید؛ به شرکت‌های سبدگردانی مراجعه نمایید. (جهت اطلاع از شرایط حداقل سرمایه مورد پذیرش شرکت‌های سبدگردان، باید شرکت مورد نظر تماس حاصل فرمایید)

سلام
“سوال مهمی” که وجود داره اینه که :
آیا صندوقها (مخصوصا در سهام ) وقتی احساس کنند که روند بازار منفی خواهد شد ، کل یا بخشی از سهامشون رو می فروشند یا اجازه این کار رو ندارند { یعنی محکوم به همراهی همیشگی با روند بازار هستند } ؟

با سلام و احترام
ترکیب دارایی‌های صندوق بر اساس قوانین و صلاحدید مدیر و تیم مشاوران سرمایه‌گذاری صندوق تعیین می‌شود. در واقع سقف تعیین شده میزان دارایی برای صندوق در سهام(مثلاً ۷۰ درصد) در حداکثر تأثیرگذار است و در مواقع بحران صندوق‌ها به منظور صیانت از دارایی سهام‌داران، تدابیر مدیریت ریسک و سرمایه را به خوبی اعمال می‌کنند و الزامی برای حفظ دارایی‌های زیان‌ده ندارند.

سلام ببخشید کارمزد مدیرصندوق و تریدر و ضامن نقدشوندگی وسایر کارکنان چقدره؟

با سلام و احترام
متصدیان سمت‌های مذکور بر اساس شرح شغلی خود به عنوان کارمند یک نهاد حقوقی مالی و بر اساس ضوابط قانون کار، حقوق دریافت می‌کنند. در واقع مزایای این افراد به صورت کارمز تعریف نشده است.

سلام .خدا قوت .اطلاعات ارزشمند و مفیدی در اختیارم گذاشتین .صمیمانه سپاسگزارم

واقعا دمتون گرم
خیلی خیلی ممنون
بسیار جامع و قابل فهم نوشتید
سایتتون عالیه

سلام ، طبق مطالب گفته شده و آن چیزی که فهمیدم ، صندوق های مختلط تقریبا ضرری رو متحمل سرمایه گذار نمیکنه ؟ اگه نظرتون مخالفه لطفا توضیح بدید

سلام میتونید برای عملکرد بهتر سبدگردانی کنید

با سلام
بنده حدود یک سال است (البته به صورت پاره وقت) در بورس سرمایه گذاری می کنم، با توجه به اینکه صبح ها سر کار هستم، اما می تونم بعداز ظهر ها در بورس فعالیت داشته باشم، ولی چون صبح ها مشغول کار دیگه ای هستم معمولا متحمل ضررهایی شدم، ضمن اینکه هنوز تجربه کافی برای سرمایه گذاری سنگین هم ندارم، اما هنوز نتونستم تصمیم درستی بگیرم که خودم در بورس سرمایه گذاری کنم یا اینکه در صندوق سرمایه گذاری، ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

برای ماها که معامله گر حرفه ای نیستیم بهترین راه سرمایه گذاری در بورس استفاده از صندوق هاست. من در صندوق فیروزه موفقیت سرمایه گذاری کردم و بدون هیچ دردسری ۱۲۳ درصد توی یکسال گذشته سود کردم. دمشون گرم واقعا خیلی حرفه ای هستن

آقا واقعا دستتون درد نکنه , تنها جایی بود که راحت و روان و خیلی کامل توضیح داده بود . دستتون درد نکنه خیلی

سلام با تشکر از توضیحات خوبتان درباره بورس و سرمایه گذاری من سوالی داشتم آیا با مبلغ 2000000تومان یا بیشتر میشود در صندوقهای سرمایه گذاری ثبت نام کرد؟لطفا جواب بدید

باید از صندوقی که قصد سرمایه گذاری دارید تلفنی بپرسید

با سلام
من زیاد اطلاعاتم بالا نیست میخواستم بدونم عملا چه موقع سرمایه گذاری که در یه صندوق سرمایه گذاری کرده ضرر میکنه؟؟

وقتی که سرمایه گذاری اونها زیان بده شما هم چون واحد های سرمایه گذاری صندوق خرید کردید زیان می کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

داشتن اطلاعات و داده های مناسب، كافی و به موقع از اهمیت بسیار زیادی در تصمیم گیری های سرمایه گذاران برخوردار است. در عین حال گردآوری داده ها و پردازش بر روی آن ها از سابقه چندانی در بازار سرمایه كشور برخوردار نبوده [ادامه]

راهنمای سایت: 84301300-021 فکس: 88748189-021

کلیه حقوق این سایت متعلق به شركت مديريت فناوري بورس تهران می باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شركت مديريت فناوري بورس تهران می باشد.

داشتن اطلاعات و داده های مناسب، كافی و به موقع از اهمیت بسیار زیادی در تصمیم گیری های سرمایه گذاران برخوردار است. در عین حال گردآوری داده ها و پردازش بر روی آن ها از سابقه چندانی در بازار سرمایه كشور برخوردار نبوده [ادامه]

راهنمای سایت: 84301300-021 فکس: 88748189-021

کلیه حقوق این سایت متعلق به شركت مديريت فناوري بورس تهران می باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شركت مديريت فناوري بورس تهران می باشد.

توجه کنید Capslock روشن است!

صندوق ارمغان ایرانیان

صندوق سرمایه‌گذاری ارمغان ایرانیان، از نوع صندوق­‌های سرمایه‌گذاری بادر آمد ثابت قابل معامله (ETF) در بورس ایران است و دارای پرداخت سود ماهانه می باشد و در 15 ام هرماه مبلغ سود هر سرمایه گذار محاسبه شده و طی دو روز کاری بعد به حساب وی واریز می گردد.صندوق های سرمایه گذاری

مراحل سرمایه گذاری

جهت پذیره‌نویسی یا صدور واحدهای سرمایه‌گذاری ابتدا سرمایه‌گذار باید در صورت نداشتن کد معاملاتی با مراجعه به یکی از کارگزاری‌ کد معاملاتی را اخذ کرده، سپس اقدام به خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری از طریق مراجعه حضوری به شرکت‌های کارگزاری کرده و یا با اخذ کد معاملاتی آنلاین، سرمایه‌گذار راسا به صورت اینترنتی اقدام به خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری کند.

• معاملات واحدهای ETF از طریق فرابورس و در قالب مکانیزم عرضه و تقاضا• استفاده از مدیران حرفه‌ای جهت مدیریت سرمایه صندوق• کاهش هزینه‌های اجرایی نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعلی• امکان کسب بازدهی بیشتر در طول زمان با تحمل ریسک کمتر• نقدشوندگی بالای واحدهای سرمایه‌گذاری• شفافیت اطلاعاتی بیشتر با توجه به انتشار لحظه‌ای NAV صندوق و عدم تاخیر در به‌روزرسانی اطلاعات• حداقل شدن محدودیت‌های معاملاتی سهام همچون توقف و بازگشایی نماد، گره معاملاتی، حجم مبنا و…• امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم با توجه به ارزش اسمی 10.000 ریالی واحدهای صندوق

 

 

 

 

شروع سرمایه گذاری

گروه تأمین سرمایه نوین به عنوان اولین بانک سرمایه گذاری کشور، با مشارکت بانکهای تجاری و هلدینگهای صنعتی مجوز فعالیت خود را در سال ۱۳۸۷ از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نموده است. صندوق های سرمایه گذاری تحت مدیریت تامین سرمایه نوین به عنوان قدیمی ترین صندوق های سرمایه گذاری با ایجاد بازدهی جذاب برای سرمایه گذاران همواره مورد توجه بوده اند لذا تامین سرمایه نوین با ایجاد سامانه جامع صندوق های سرمایه گذاری Nibmarket . com برای کلیه افراد راه حل های سرمایه گذاری متنوعی با مدیریت انواع مختلف از صندوق های سرمایه گذاری از طریق ایجاد امکان صدور و ابطال واحدهای صندوق های سرمایه گذاری ارایه نموده است.

صندوق های سرمایه گذاری
صندوق های سرمایه گذاری
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *