طرح سه فوریتی تعطیلی کشور

طرح سه فوریتی تعطیلی کشور
طرح سه فوریتی تعطیلی کشور

تعدادی از نمایندگان مجلس یک طرح سه فوریتی را با هدف تعطیلی کشور برای یک ماه تهیه کرده‌اند.

بر اساس این طرح دولت باید حقوق کارکنان دولت با هر نوع قرارداد را پرداخت کند.

دولت همچنین موظف به تامین مایحتاج دهک‌های پایین جامعه و واریز حقوق کامل دو ماهه برای تمامی آنها است.

مجلس از پنجم اسفند به بعد تعطیل شده و جلسات آن به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود. اعضای رئیسه مجلس اعلام کرده‌اند که جلسات علنی از روز سه‌شنبه از سر گرفته خواهد شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، به ویروس کرونا مبتلا و قرنطینه شده است.طرح سه فوریتی تعطیلی کشور

طرح‌های سه فوریتی باید در همان جلسه که اعلام وصول می‌شود بررسی شود و در صورت تصویب، شورای نگهبان نیز باید سریعا درباره آن اظهار نظر کند.

بودجه این طرح از عدم فروش بنزین سهمیه‌ای و ارائه آن به صورت کاملا آزاد با نرخ واحد ۳۰۰۰ تومان و همچنین یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

رئیس‌‌جمهوری ایران روز هفتم فروردین در جلسه کمیته اقتصادی دولت با اشاره به کمبود منابع مالی دولت برای امور مقابله با شیوع کرونا، از ارسال نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی برای اجازه برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی خبر داد. آیت‌الله خامنه‌ای هنوز با این درخواست موافقت نکرده است.

در همین حال ۱۰۰ فعال سیاسی و مدنی در بیانیه‌ای این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا صندوق توسعه ملی «می‌بایست صرف سپاه قدس گردد و نباید در امر حیاتی سلامت مردم هزینه شود» و همچنین چرا سرمایه موسسات اقتصادی زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای برای مقابله با کرونا صرف نمی‌شود.

انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده مقابل رستورانی در پایتخت سومالی حداقل ۲۰ کشته بر جای گذاشت.

یک مقام پزشکی کشور به رویترز گفته است بر اثر این عملیات انتحاری، ۳۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده نگرفته‌ اما معمولا گروه شبه‌نظامی و اسلامگرای افراطی الشباب در این کشور یا کشورهای منطقه دست به این گونه حملات می‌زند. این گروه سال‌هاست که برای تشکیل حکومت اسلامی دست به خشونت می‌زند.

افزایش خشونت گروه‌های تروریستی در این کشور فقیر در حالی است که مذاکرات دولت سومالی و نیروهای اپوزیسیون به بن‌بست خورده است.

ماه گذشته انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی کشور به تعویق افتاد و متعاقب آن مذاکرات میان دولت و اپوزیسیون برای رسیدن به توافقی پیرامون آینده سیاسی کشور آغاز شد.

یک نماینده دمکرات کنگره آمریکا روز جمعه ۱۵ اسفند شکایتی را علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده و وکیل او، رودی جولیانی، در دادگاه فدرال واشینگتن به جریان انداخت.

این دومین پرونده شکایتی است که در سه هفته گذشته علیه رئیس جمهوری پیشین و متحدانش به ثبت می‌رسد.

این دادخواست که در دادگاه فدرال واشینگتن تنظیم شده است، اتهاماتی را علیه دونالد ترامپ، رودی جولیانی، دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد ترامپ و مو بروکس، نماینده جمهوری‌خواه کنگره، مطرح کرده است.

اریک سوال‌ول، عضو دمکرات کنگره و پدیدآورنده این دعوای حقوقی معتقد است که «تبعات مستقیم و پیش‌بینی‌پذیر» حمله به ساختمان اصلی کنگره آمریکا، نتیجه «اقدامات غیرقانونی» آقای ترامپ و متحدانش قلمداد می‌شود.

آقای سوال‌ول از حامیان طرح استیضاح دونالد ترامپ در ماه گذشته بود. سنای ایالات متحده اما در پایان، آقای ترامپ را از اتهام تحریک به شورش علیه کنگره تبرئه کرد.

حدود سه هفته پیش، بنی تامپسون، دیگر نماینده دمکرات کنگره آمریکا و رئیس کمیته امنیت ملی این مجلس، شکایتی را با اتهاماتی مشابه علیه آقای ترامپ و وکیلش در یکی از دادگاه‌های واشینگتن به ثبت رساند.

دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر گذشته مقابل جو بایدن، رقیب دمکرات خود، شکست خورد اما نتیجه انتخابات را نپذیرفت و مدعی تقلب در انتخابات شد؛ ادعایی که در نهایت منجر به حمله گروهی از هواداران خشونت‌طلب او به کنگره در روز ششم ژانویه (۱۷ دی‌ماه) و مرگ پنج تن از جمله یک مامور پلیس شد.

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه ۱۵ اسفند اعلام کرد که جان مکافی، برنامه‌نویس و بنیان‌گذار شرکت نرم‌افزار آنتی‌ویروس مکافی، به اتهام «کلاهبرداری» و «پولشویی» تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

مکافی هم‌اکنون از بابت اتهامات مالیاتی که در پرونده‌ای جداگانه علیه او تنظیم شده است، در اسپانیا در بازداشت به سر می‌برد.

اوایل پاییز امسال، این کارآفرین و میلیونر آمریکایی پس از دستگیری در فرودگاه بارسلونا، به زندان منتقل شد تا فرآیند استردادش به آمریکا طی شود.

یک منبع آگاه در پلیس اسپانیا گفته بود که خالق نرم‌افزار مک‌آفی هنگامی‌که با گذرنامه بریتانیایی قصد داشت سوار هواپیمایی به مقصد استانبول شود، دستگیر شد.

جیمی گیل واتسون جونیور، مشاور اجرایی تیم رمزارزِ مکافی، نیز در ردیف متهمان این پرونده قرار دارد و به گفته وزارت دادگستری آمریکا، روز پنج‌شنبه ۱۴ اسفند بازداشت شده است.

خبرگزاری رویترز پیشتر در گزارشی نوشته بود که جان مک‌آفی به‌واسطه تبلیغ رمزارز (نظیر بیت‌کوین)، مشاوره و سخنرانی برای مردم تاکنون میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرده است. او متهم است که از پرداخت مالیات و ارایه اظهارنامه مالیاتی خود به عنوان شهروند آمریکا سر باز زده است.

وزارت کشور ایران از فعالیت‌ «موسسه خیریه‌ معلولین باور سبز» به بهانه «سیاه‌نمایی خودداری کرد».

مرتضی عبدی، مدیر این موسسه، روز جمعه، ۱۵ اسفند، در ویدئویی در توئیتر از توقف فعالیت این موسسه خبر داد.

در توئیتی که در صفحه «کمپین معلولان» منتشر شده آمده است که وزارت کشور از فعالیت‌ این خیریه‌ به بهانه «سیاه‌نمایی» از طریق «رسانه‌ای نمودن فعالیت‌هایش» و «بدون اخطار قبلی» جلوگیری کرده است.

در این توییت همچنین آمده است که «پس از این اتفاق مدیران موسسه حاضر به دادن تعهدی مبنی بر رسانه‌ای نکردن فعالیت‌هایشان شدند.»

در روزهای گذشته موسسه خیریه «جمعیت امام علی» در تهران هم با شکایت وزارت کشور در دادگاه بدوی حکم به انحلال گرفت.
این بنیاد خیریه در سال‌های اخیر همواره از سوی برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه به فعالیت علیه نظام در پوشش کمک به نیازمندان متهم می‌شد، اتهامی که این نهاد و شمار قابل‌توجهی از فعالان مدنی آن را رد می‌کنند.

مسئولان موسسه باور سبز پیشتر اعلام کرده بودند که اطلاع‌رسانی درباره فعالیت‌های این مجموعه به منظور کسب حمایت‌های مردمی انجام می‌شود.

مؤسسه خیریه «باور سبز» با هدف ارائه خدمات به معلولان با همکاری تعدادی از معلولان مهاجر افغانستانی در سال ۹۲ در مشهد تاسیس شد و تاکنون به حدود ۸۰۰ فرد دارای معلولیت به صورت رایگان خدمات‌رسانی کرده است.

به گفته مسئولان این خیریه، این مجموعه تنها با اتکا به حمایت‌ مردم خدمات آموزشی، ورزشی، مددکاری، فیزیوتراپی و اشتغال را به افراد دارای معلولیت بدون تبعیض ملیتی ارائه می‌کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه پاسداران از آن چه «خنثی‌سازی توطئه ربایش» هواپیما در مسیر اهواز به مشهد توسط نیروهای «یگان امنیت پرواز سپاه» نامید، خبر داد.

این «هواپیماربایی» ساعت ۲۲ و ۱۰ دقیقه پنج‌شنبه شب در «یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر» رخ داده است.طرح سه فوریتی تعطیلی کشور

خبرگزاری ایلنا، روز جمعه، ۱۵ اسفند، به نقل از یک منبع آگاه در این باره نوشت: «شب گذشته در مسیر مشهد-اهواز در هواپیمای ایران‌ایر یکی از مسافران مدعی می‌شود که حامل بمب است.»

به گفته این منبع که به نام و سمت وی اشاره‌ای نشده، «یک خانواده چهار نفره در این هواپیما با یک مهماندار وارد تنش و بحث می‌شوند و با جدی‌تر شدن دعوا، مدعی می‌شوند که حامل بمب هستند و هواپیما بمب‌گذاری شده است.»

به گفته این مقام آگاه، «مهماندار به خلبان اطلاع می‌دهد و خلبان به سرعت در فرودگاه اصفهان فرود می‌آید.»

آن‌طور که این منبع مطلع خبر داده، «البته هیچ بمبی در کار نبوده و این افراد به دور کمر خود چوب بسته بودند.»

سپاه پاسداران در بیانیه خود اعلام کرده که بر اساس «اظهارات اولیه، عامل این توطئه قصد داشته است هواپیما را پس از ربایش در فرودگاه یکی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به زمین بنشاند.»

سپاه اعلام کرده که ابعاد و زوایای این هواپیماربایی در حال بررسی است.

همزمان با افزایش آمار موارد ابتلا به کرونا در کشور، هشدار درباره اوج‌گیری دوباره کرونا در آستانه سال جدید به دلیل ازحام شهروندان در مراکز خرید ادامه دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز جمعه، ۱۵ اسفندماه از شناسایی بیش از هشت‌ هزار مورد جدید مبتلا به کرونا و جان باختن ۸۱ نفر دیگر بر اثر این بیماری طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به این ترتیب، آمار رسمی کل مبتلایان به کرونا تا امروز به یک میلیون و ۶۷۳ هزار و ۴۷۰ نفر و مجموع جان‌باختگان به ۶۰ هزار و ۵۱۲ نفر رسید.

به گفته خانم لاری، ۳۶۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که پیش از این سازمان نظام پزشکی ایران، آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی برآورد کرده بود.

در همین حال بسیاری از مقامات درمانی ایران درخصوص بحرانی‌تر شدن کرونا در کشور به دلیل افزایش تردد و ازدحام‌ در آستانه سال نو و احتمال افزایش سفرها در نوروز به‌ویژه با توجه به شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته در کشور هشدار می‌دهند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که با وجود اعمال محدودیت‌های شبانه در شهرهای قرمز از جمله تهران برخی صنوف تا ساعات نیمه‌شب باز و مراکز خرید و وسایل حمل و نقل عمومی در ساعت‌های روز، بسیار پرازدحام هستند.

در همین زمینه حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره تغییر ساعت کار صنوف در روزهای پایانی سال به خبرگزاری ایسنا گفت که صنوف هم‌چنان تا ساعت ۲۰ اجازه فعالیت دارند.

آقای رحیمی درباره احتمال افزایش ساعت کار صنوف یا تغییر در ساعات اجرای محدودیت‌های تردد شبانه هم گفت: «ما پیرو مصوبات ستاد مقابله با کرونا هستیم و تاکنون چنین موضوعی به ما اعلام نشده است.»

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در ادامه از افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی ترافیک در پایتخت طی روزهای گذشته خبر داد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با انتقاد از «عادی‌انگاری مردم و مسئولان» با وجود شرایط قرمز خوزستان، بر لزوم تعطیلی چندهفته‌ای این استان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، شکرالله سلمان‌زاده روز جمعه، ۱۵ اسفند، گفت که در محدوده سه شهرستان حوزه دانشکده علوم پزشکی آبادان شامل آبادان، خرمشهر و شادگان روزانه به طور متوسط ۲۰۰ تا ۲۲۰ مورد بیمار سرپایی مبتلا به کرونا شناسایی و ۵۰ مورد بستری می‌شوند.

آقای سلمان‌زاده با بیان که «اعلام وضعیت قرمز تنها یک کلمه و بازی با رنگ‌ها نیست» از تعطیل نکردن استان خوزستان انتقاد کرد و گفت: «محدودیت‌ها تنها بستن راه‌ها نیست، بلکه شامل تغییر رفتار مردم، اصناف و مسئولان است، اما این اتفاق نیفتاده است.»

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به این که طبق پروتکل کشوری در شهرهای قرمز تنها مشاغل گروه ۱ اجازه فعالیت دارند، گفت که در خوزستان همه مشاغل در حال فعالیت هستند و مراسم عروسی و عزاداری هم برگزار می‌شود.

به دنبال بحرانی شدن وضعیت استان خوزستان به دلیل شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته، مقامات استانی در روزهای گذشته بارها خواستار قرنطینه و تعطیلی کامل این استان از ستاد ملی مقابله با کرونا شدند، ولی این درخواست‌ها تاکنون بی‌پاسخ مانده و در روزهای اخیر تنها رفت و آمد به این استان با محدودیت‌هایی همراه شده است.

همزمان منابع درمانی استان خوزستان در روزهای گذشته بارها درباره کمبود پرستار و تخت برای رسیدگی به بیماران هشدار داده‌اند، به طوری که این شرایط در نهایت منجر به اعلام «وضعیت ویژه» در استان خوزستان از روز سه‌شنبه، ۱۲ اسفند شد، اما هم‌چنان محددیت‌های جدیدی اعمال نشد.

استاندار خوزستان روز پنج‌شنبه ضمن اعلام مثبت شدن تست کرونای دو هزار نفر در روز در این استان گفت که از این تعداد، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر حتما باید بستری شوند.

در همین حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم گفت که «یک‌سوم موارد فوت کرونا» در خوزستان کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستان بوده و پس از آن درگذشته‌اند.

واژگونی یک دستگاه اتوبوس روز جمعه، ۱۵ اسفندماه، در استان اصفهان دو کشته و ۱۷ مصدوم بر جای گذاشت.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به وقوع این حادثه در ساعت ٠٧:۳۱ امروز به خبرگزاری ایرنا گفت که این حادثه در ۲۰ کیلومتری محور میمه – مورچه‌خورت اصفهان رخ داده است.

اصغر زارع، رئیس پلیس راه اصفهان، علت اولیه این حادثه را «ناتوانی راننده در اثر تخطی از سرعت مطمئنه» اعلام کرد.

به گفته آقای زارع، در این حادثه راننده مقصر است، ولی سهم شرکت مسافربری به لحاظ عدم نظارت بر وضعیت لاستیک‌های اتوبوس از لحاظ استاندارد نبودن و صاف بودن نیز باید بررسی شود.

رئیس پلیس راه اصفهان به حادثه واژگونی یک دستگاه کامیون در کمربندی خمینی‌شهر در این استان، ۹ ساعت پیش از حادثه امروز اشاره کرد و گفت که آن حادثه تنها خسارتی بوده و تلفات جانی به همراه نداشته است.

روز پنج‌شنبه نیز بر اثر برخورد یک اتوبوس با کامیون در هرمزگان، شش نفر کشته و ۲۹ نفر مجروح شدند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان پزشکی قانونی ایران در مورد تلفات جاده‌ای کشور که اواخر آذرماه منتشر شده است، در هفت ماهه نخست سال ۹۹، ۹۴۱۷ نفر در رفت ‌و آمدهای جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

این آمار در حالی اعلام شده که به دلیل شیوع کرونا در یک سال اخیر و کاهش ترددهای جاده‌ای آمار قربانیان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴٫۶ درصد و تعداد مصدومان هم بیش از ۵۵ هزار نفر کاهش یافته است.

بر اساس همین گزارش در سال ۹۹، تعداد مصدومان ۱۷۲ هزار و ۹۲۹ نفر بود که این تعداد در مدت مشابه ۱۳۹۸ به ۲۲۸ هزار و ۱۴۹ نفر می‌رسید.

پلیس راهور ایران عوامل انسانی، مشکلات جاده‌ای و نقص فنی خودروها را به ترتیب مهم‌ترین دلایل تلفات جاده‌ای در کشور عنوان می‌کند.

اعضای اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، و هم‌پیمانان این سازمان روز پنج‌شنبه بار دیگر بر سر عدم افزایش تولید نفت تا دست‌کم یک ماه دیگر توافق کردند.

همزمان با تشدید گمانه‌زنی درباره احتمال کاهش تولید نفت توسط تولیدکنندگان «اوپک پلاس»، قیمت‌های جهانی نفت در روز چهارشنبه، ۱۳ اسفند، افزایش یافته بود.
قیمت هر بشکه نفت برنت با افزایشی دو درصدی به ۶۳ دلار و ۹۸ سنت رسید و قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس با رشدی مشابه در قیمت تا ۶۰ دلار و ۹۲ سنت افزایش یافت.

یک روز بعد یعنی پنج‌شنبه تمام کشورها به نتیجه رسیدند که با توجه به «ادامه شکنندگی بازار» به دلیل ادامه بحران کرونا دست‌کم تا ماه آوریل، یک ماه دیگر، تولید خود را افزایش ندهند.

این در حالی است که محمد الفارس، وزیر نفت کویت، روز چهارشنبه در مصاحبه با رویترز گفته بود که بازار جهانی نفت تحت تاثیر افزایش امید و خوش‌بینی به توزیع واکسن و مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ تقویت شده است.

توافق جدید البته استثناهایی هم داشت، روسیه و قزاقستان که قرار است تنها برای تامین نیاز داخلی‌شان قدری تولید نفت را افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خبر توافق جدید باعث شد که بهای نفت در بازارهای جهانی به بالاترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته برسد. بهای هر بشکه نفت برنت با پنج درصد افزایش به بالای ۶۷ دلار رسید.

سال گذشته در پی آغاز همه‌گیری کرونا و سقوط در تقاضا برای نفت، اوپک پلاس، اعضای اوپک به علاوه کشورهای هم‌پیمان، تولید خود را تا نزدیک به ده میلیون بشکه در روز کاهش دادند که برای خود رکوردی بی‌سابقه بود.

تا ماه جاری میلادی یعنی مارس این سازمان تنها سه میلیون از این کاهش را جبران کرده و هنوز کاهشی هفت میلیون بشکه‌ای را حفظ کرده است.

سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران ضمن اعلام خبر ورود سومین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» از روسیه گفت که تاکنون ۵۷۰ هزار دوز واکسن کرونا از دو کشور چین و روسیه وارد کشور شده است.

خبرگزاری مهر روز جمعه، ۱۵ اسفندماه، به نقل از کیانوش جهانپور اعلام کرد که محموله سوم واکسن «اسپوتنیک وی» که روز پنج‌شنبه وارد ایران شده، شامل ۲۰۰ هزار دوز بوده است.

آقای جهانپور همچنین مقدار کل واکسن وارداتی از روسیه را ۳۲۰ هزار دوز اعلام کرد.

این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود نخستین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» شامل ۵۰۰ هزار دوز، ۱۶ بهمن و دومین محموله آن حاوی ۱۰۰ هزار دوز، ۲۵ بهمن وارد کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونا چینی سینوفارم هم دهم اسفند وارد ایران شده است.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران اوایل اسفندماه از برنامه این وزارتخانه برای واکسیناسیون حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کشور خبر داده بود.

واکسیناسیون این تعداد شهروند در صورت ورود واکسن سبد کوواکس پیش از آغاز سال نو امکان‌پذیر است، اما علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز اعلام کرد که تاریخ حدودی ورود این واکسن بین ۲۸ اسفند ۹۹ تا ۸ فروردین ۱۴۰۰ خواهد بود.

طبق اعلام وزارت بهداشت ، سهمیه ایران از سبد کوواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز است.

برنامه کوواکس که با حضور ۷۶ کشور جهان دنبال می‌شود، زیر نظر سازمان جهانی بهداشت قرار دارد و هدف آن کمک به خرید و توزیع واکسن کرونا در همه کشورهای جهان است.

با توجه به استفاده از دو دوز واکسن کرونا برای هر شهروند در روند واکسیناسیون ۵۷۰ هزار واکسنی که تاکنون وارد ایران شده، پاسخگوی واکسیناسیون تنها ۲۸۵ هزار نفر از جمعیت ایران است.

رئیس سازمان نظام پزشکی پیشتر از عقب‌ماندگی در تهیه ‎واکسن کرونا انتقاد کرده بود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی روز جمعه خبر داد که نیروهای ائتلافی تحت فرماندهی این کشور حمله پهپادی نیروهای حوثی یمن به یک فرودگاه و یک پایگاه هوایی را دفع کرده‌اند.

این دومین حمله نیروهای شیعه حوثیِ تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است که در دو روز گذشته رخ می‌دهد.

سخنگوی نیروهای نظامی حوثی‌ها روز جمعه در یک پیام توییتری خبر داد که این نیروها با پهپادی مسلح فرودگاه ابها و همچنین پایگاه ملک خالد در جنوب عربستان سعودی را هدف قرار داده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی می‌نویسد که این پهپاد پیش از رسیدن به هدف خود نابود شده است.

ادعای تازه شورشی‌های شیعه یمن در حالی منتشر می‌شود که ایالات متحده روز سه‌شنبه از تحریم دو تن از فرماندهان این گروه خبر داد.
این در حالی است که از سوی دیگر دو منبع مطلع روز چهارشنبه، ۱۳ اسفند، به خبرگزاری رویترز گفتند که مقامات آمریکایی برای اولین بار با رهبران شورشیان حوثی یمن دیدار کرده‌اند. این ملاقات بی‌سابقه بخشی از اقدامات دولت جدید آمریکا برای پایان دادن به جنگ شش ساله در یمن است.

وزیر خارجه ایران بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی درباره توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام، مذاکره نخواهد کرد.

محمدجواد ظریف روز پنج‌شنبه ۱۴ اسفند در توئیتی نوشت: «برجام قابل مذاکره مجدد نیست. پایان. اگر ۲۰۲۱ سال ۲۰۱۵ نیست، ۱۹۴۵ هم نیست. پس بیایید منشور سازمان ملل متحد را عوض کرده و حق وتو را که این همه توسط آمریکا مورد سوءاستفاده قرار گرفته است، حذف کنیم».

اشاره آقای ظریف به شکل‌گیری سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ است که جایگزین جامعه ملل شد و ایالات متحده از جمله کشورهایی است که در شورای امنیت آن حق وتو دارد.

یک روز قبل از این توئیت، وندی شرمن، گزینه جو بایدن برای معاونت وزیر خارجه آمریکا، در جلسه سنا با اشاره به توافق هسته‌ای با ایران گفته بود، از سال ۲۰۱۶ که این توافق اجرا شد جهان تغییر کرده است؛ واقعیت‌ها در عرصه میدانی تغییر کرده، شرایط ژئوپلیتیک منطقه تغییر کرده است و مسیر به جلو نیز باید به همین ترتیب تغییر کند.

خانم شرمن در ادامه تاکید کرده بود که اکنون به توافقی محکم‌تر از برجام با ایران نیاز است.

ایالات متحده نسبت به بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران ابراز تمایل کرده، اما می‌گوید که ایران باید به طور کامل برجام را رعایت کند. ایران در پی خروج واشینگتن از برجام با دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، گام به گام از تعهدات خود عدول کرد و اکنون نیز شرط بازگشت به برجام را لغو تحریم‌های آمریکا اعلام کرده است.

وزیر خارجه ایران در توئیت خود خواستار اجرای برجام توسط هر دو طرف شد و نوشت: «بیایید دست از ژست گرفتن که هر دو ما از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ انجام دادیم برداشته و به اجرای برجام که هر دو ما آن را امضا کرده‌ایم رو بیاوریم».‎

وزارت دفاع ترکیه روز پنج‌شنبه ۱۴ اسفند از کشته شدن ۱۰ نیروی نظامی خود از جمله یک فرمانده بلندپایه در پی سقوط یک فروند بالگرد خبر داد.

بر اساس بیانیه این وزارت‌خانه، بالگرد مزبور روز پنج‌شنبه در شرایط نامساعد جوی در نواحی ناآرام جنوب شرقی ترکیه دچار سانحه شد و علاوه‌بر ۱۰ کشته، سه تن مجروح نیز بر جای گذاشت.

گفته می‌شود که تماس با این بالگرد در استان بیتلیس ترکیه و سی دقیقه پس از برخاستن قطع شده بود.

تصاویر تلویزیونی حاکی است که محل وقوع سانحه به دلیل بارش سنگین پوشیده از برف است و توده ابرهای متراکم، کوه‌های منطقه را از دید خارج کرده است. با این حال، هنوز از دلایل سقوط بالگرد اطلاعی در دست نیست.

در همین حال، تولگار آگار نماینده حزب «عدالت و توسعه» نیز در صفحه توئیترش نوشت که نام یک ژنرال بلندپایه ترکیه نیز در فهرست کشته‌شدگان سانحه امروز گزارش شده است.

ساعاتی بعد، وزارت دفاع ترکیه نیز این خبر را تایید کرد.

رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که حلوصی آکار، وزیر دفاع و سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه عازم محل سانحه شدند.

آمریکا و اتحادیه اروپا بلافاصله با ترکیه ابراز همدردی کردند.

زمین‌لرزه شدیدی به بزرگی ۷.۲ درجه بامداد جمعه به وقت محلی، سواحل شرقی نیوزیلند را لرزاند و باعث شد تا مقام‌های این کشور با اعلام خطر وقوع سونامی، از ساکنان سواحل بخواهند تا منطقه را تخلیه کرده و به ارتفاعات پناه ببرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مراکز لرزه‌نگاری خبر می‌دهند که امواج سونامی این زمین‌لرزه ممکن است بین ۳۰ سانتیمتر تا یک متر ارتفاع پیدا کرده و تا ۳۰۰ کیلومتری کانون زلزله نیز برسند.

کانون این زمین‌لرزه در آب‌های شرق جزیره شمالی نیوزیلند در عمق ۹۴ کیلومتری زمین گزارش شده است.

نزدیک‌ترین شهر به کانون این زلزله شهر گیزبورن با جمعیتی ۳۵ هزار نفری است و گفته می‌شود ۶۰ هزار نفر در این منطقه لرزه‌های شدیدی را حس کرده‌اند.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۳ درجه در سال ۲۰۱۱ میلادی شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند را به لرزه در آورد و با تخریب بخش اعظم این شهر ۱۸۵ کشته برجای گذاشت.

با استفاده از رویترز و آسوشیتدپرس/پ.پ/ک.ر

در پی دریافت نتایج مثبت از تزریق واکسن ضدکرونای آسترازنکا به افراد بالای ۶۵ سال در بریتانیا، وزارت بهداشت آلمان روز پنج‌شنبه از تأیید این واکسن برای استفاده توسط سالمندان آلمانی خبر داد.

آلمان تاکنون با اشاره به فقدان شواهد آزمایش‌های بالینی، از تأیید این واکسن برای این گروه سنی خودداری کرده بود.

در منطقه اروپای مرکزی، مجارستان روز پنج‌شنبه به خاطر شیوع رو به افزایش ویروس کرونا در این کشور، حلقه شهربندان برای شهروندان خود را با دستور تعطیلی مدارس و اکثر مغازه‌ها و مشاغل تنگ‌تر کرد.

این کشور ۹.۸ میلیون نفری عضو اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ۶ هزار و ۲۷۸ مورد جدید از ابتلای به کووید ۱۹ را گزارش کرد که بالاترین میزان روزانه آن در سه ماه گذشته است.

در همین حال، موارد روزانه ابتلا به کرونا در جمهوری چک، روز چهارشنبه ۱۳ اسفند از مرز ۱۵ هزار نفر گذشت و با این حساب، آمار کل مبتلایان به این ویروس در این کشور اکنون به ۱٬۲۸۴٬۲۸۸ نفر و شمار قربانیان این ویروس در جمهوری چک به ۲۱ هزار و ۱۲۸ نفر رسیده است.

تزریق واکسن ضدکرونا در جمهوری چک شروعی آهسته داشته و تا روز یکم مارس (۱۱ اسفند) تنها ۶۷۴ هزار دوز به شهروندان تزریق شده است. دولت این کشور هم‌اکنون وضعیت اضطراری چهار هفته‌ای اعلام کرده که از ۲۸ فوریه آغاز شده است.


بیشتر

معاون اول رئیس‌جمهور

«نخواهیم گذاشت کمر مردم ایران زیر فشار اقتصادی خم شود»

© 2021 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

مجلس ایران طرح سه فوریتی تعطیلی کشور را از دستور کار خارج کرد. شش نماینده مجلس با انتقاد از این اقدام، در توئیتی مشترک نوشتند این طرح سه‌فوریتی با اشتباه نایب‌رئیس مجلس و اخطار ناوارد یک نماینده از دستور خارج شده است.

شش نماینده مجلس شورای اسلامی در یک توییتی مشترک به از دستورکار خارج شدن طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ اعتراض کردند. این  جلسه نخستین نشست علنی مجلس پس از پایان تعطیلات نوروزی بود.  ریاست این جلسه را مسعود پزشکیان بر عهده داشت.طرح سه فوریتی تعطیلی کشور

طیبه سیاوشی، سیده حمیده زرآبادی، عبدالکریم حسین زاده، بهرام پارسایی، سید فرید موسوی، فاطمه سعیدی در این توییت مشترک نوشتند: “طرح سه‌فوریتی تعطیلی یک‌ماهه، با اخطار یک نماینده و اشتباه نایب‌رئیس، از دستور کار خارج شد. اولاً اصل ۷۱ چنین اختیاراتی را ابتدا به مجلس می‌دهد. ثانیاً اگر اصل ۷۹ فقط برای دولت احصا شده، چرا در فصل قوهٔ مقننه و ذیل حقوق آن قرار گرفته است؟ ثالثاً به طرح سه‌فوریتی اخطار وارد نیست.”

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

عبدالکریم حسین‌زاده نماینده اشنویه و نقده در مجلس شورای اسلامی این اقدام نایب‌رئیس مجلس را غیرقانونی می‌داند و استدلال کسانی را که معتقد بودند این طرح اخطار قانون اساسی دارد وارد ندانست چرا که بنا بر این بوده که فوریت این طرح در مجلس بررسی شود نه خود طرح و بررسی فوریت هم اخطار قانون اساسی ندارد.

به گفته این نماینده استدلال کسانی که می‌گفتند اساسا خود طرح مغایر قانون اساسی است نیز استدلال به جایی نبوده چرا که این وظیفه شورای نگهبان است که مغایرت یک طرح با قانون اساسی را تشخیص دهد. 

استدلال دیگر مخالفان این بوده که اصولا تعطیلی کشور بر اساس اصل ۷۹ قانون اساسی در اختیار مجلس نیست و دولت باید لایحه آن را بدهد. حسین‌زاده اما می‌گوید اگر این طور است چرا اصل ۷۹ در فصل مربوط به اختیارات قوه مقننه آمده و در فصل مربوط به قوه مجریه؟

این ایرادی بود که پیشتر طیبه سیاوشی دیگر نماینده مجلس نیز بدان اشاره کرده بود.

اصل ۷۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌گوید: «برقراری حکومت نظامی ممنوع است. در حالت جنگ و شرایط اضطراری نظیر آن، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتاً محدودیت‌های ضروری را برقرار نماید، ولی مدت آن به هر حال نمی‌تواند بیش از سی روز باشد و در صورتی که ضرورت همچنان باقی باشد دولت موظف است مجدداً از مجلس کسب مجوز کند.»

نماینده اشنویه به روزنامه شرق گفته است: «رد شدن طرح سه فوریتی تعطیلی کشور آن هم در روزهایی که هوطنان فوج فوج به کرونا مبتلا می شوند و از دست می روند،  سنگ قبری بر مجلس بود.»

او همچنین تشکیل جلسه علنی مجلس پس از یک ماه تعطیلی را به این منظور دانست که “به ما و دیگران بفهمانند مجلس به یک نهاد دست چندم تبدیل شده است که در بحرانی ترین شرایط کشور هم نمی‌تواند از حداقل اختیارات خود استفاده کند”.

حسین‌زاده گفت: «بلایی که بر سر طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور آمد، نمود کامل استبداد رای و زیرپا گذاشتن قانون بود.»

طرح تعطیلی یک ماهه کشور از کجا آمد؟

از چند روز پیش و در زمان تعطیلی مجلس برخی نمایندگان از جمله طیبه سیاوشی خبر داده بودند که بر اساس اصل ۷۹ قانون اساسی طرحی سه فوریتی تهیه شده که در صورت تصویب و تایید شورای نگهبان “همه مراکز دولتی، عمومی و خصوصی به‌جز هیئت‌دولت، ستاد مرکزی قوه قضائیه، مجلس، ارگان‌های نظامی، حاکمیتی و رفاهی تعطیل می‌شود. منبع مالی طرح نیز فروش موقت بنزین آزاد، برداشت از صندوق توسعه با مجوز رهبری و کمک اعطایی بانک جهانی پیش‌بینی شده است”.

عبدالکریم حسین‌زاده نیز در گفت و گو با روزنامه شرق در این باره گفت: «ما با ثبت پیامکی همکاران چیزی حدود ۸۰ امضا روی طرح داشتیم و امروز در صحن علنی مجلس سه‌فوریت این طرح اعلام وصول شد و در مجلس مطرح شد. در حرکتی باورنکردنی برخلاف آیین‌نامه و قانون اساسی اتفاقات عجیبی افتاد.»

او سپس به ایراداتی که به این طرح از سوی نمایندگان وارد شده اشاره کرد و اینکه پزشکیان نایب رییس مجلس که در غیاب علی لاریجانی مجلس را اداره می‌کند اخطار قانون اساسی را پذیرفته است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

نماینده نقده در ادامه به شرق گفت: «بر خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس جلسه اخطار قانون اساسی را وارد دانست؛ درحالی‌که اصلا درباره فوریت امکان طرح اخطار وجود ندارد!»

او در ادامه به کشورهای دیگر مثل چین و کره جنوبی اشاره کرده و گفت: «این قرنطینه‌هراسی تا کی؟‌ مدام می‌گوییم کشورهای دشمن می‌خواهند کشور را به سمت تعطیلی بکشانند، شما چرا این نگاه نادرست نسبت به موضوع دارید؟ ما با آزادکردن تعاملات اجتماعی هزینه جانی برای مردم ایجاد می‌کنیم.»

مشخص نیست که آیا خروج طرح تعطیلی کشور از دستور کار مجلس حکم حکومتی خامنه‌ای بوده یا از طرف مجموعه دولت با آن مخالفت شده است.

در هر حال یک روز پس از خارج شدن این طرح از دستور کار مجلس، حسن روحانی اعلام کرد که کسب و کارها و ادارات در شهرستان‌ها از ۲۳ فروردین و در تهران از  ۳۰ فروردین کارشان را مجددا آغاز می‌کنند.

عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان از “کم‌کاری دولت در زمینۀ وارد کردن واکسن کرونا به کشور” انتقاد کرد. او گفت مسئولان فعلا فکری به حال ملت خودشان بکنند که از بیکاری و گرسنگی رنج می‌برند.

وزیر بهداشت می‌گوید مسافرت اصلی‌ترین عامل گردش ویروس است و سفرهای نوروزی به شدت نگران‌کننده هستند. رهبر جمهوری اسلامی هم گفته اگر ستاد ملی مقابله با کرونا سفر را ممنوع کرد مردم نباید به مسافرت بروند.

به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران شدت افزایش ابتلا به کرونا در تهران هنوز به اندازه خوزستان و سایر استان‌های بحرانی نیست. ویروس جهش یافته کرونا تا کنون ۲۰ قربانی گرفته و آمار روزانه قربانیان هم به ۱۰۸ نفر رسیده است.

وزیر خارجه ایران اعلام کرد که اظهارات شخصیت‌های سیاسی ایران پیرامون برجام ارتباطی با دولت ندارد.
 

با رشد شهرها و شهرنشینی بر اهمیت فضاهای عمومی همچون پارک‌ها و کافه‌ها نیز افزوده شده است. کافه‌نشینی در ایران حالا دیگر یک “پدیده روشنفکری” نیست و طیف وسیع‌تری به آن روی آورده‌اند. در این گزارش تصویری:
 

سابقه زندگی یهودیان در آلمان قدمتی ۱۷۰۰ ساله دارد و امروزه هم آلمان ماوا و کاشانه بیش از ۲۰۰ هزار یهودی است. نسل جدید پیروان یهودیت چهره‌ جدیدی از این آئین به دنیا معرفی کرده‌اند. دویچه‌وله پای صحبت یک خاخام زن و یک دختر کارآموز دوره خاخامی که دگرباش جنسی است، نشسته و از دیدگاه‌های آنها پرسیده است.
 

© 2021 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

ایران

هم‌رسانی این مطلب:

نمایندگان مجلس ایران روز سه شنبه رای به خروج طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور از دستور کار مجلس دادند.

این رای گیری به دنبال اخطار یکی از نمایندگان در مورد مغایرت طرح ارائه شده با چهار ماده قانون اساسی صورت گرفت. مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی اداره جلسه را در دست داشت این اخطار را وارد دانست و آن را به رای گذاشت.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به ویروس جدید کرونا مبتلا شده است و در قرنطینه به سر می برد.طرح سه فوریتی تعطیلی کشور

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

علی ادیانی راد، نماینده قائمشهر در جریان اخطار قانون اساسی خود گفت: «طبق اصل ۷۹ قانون اساسی دولت باید در این باره لایحه دهد و مجلس آن را تصویب کند. علاوه بر این طبق اصل ۷۵ قانون اساسی طرح نمایندگان نمی‌تواند موجب افزایش هزینه یا کاهش هزینه برای دولت شود.»

وی افزود: «پیش از این آقا [علی خامنه ای، رهبر ایران] نامه مکتوبی نوشتند و گفتند هر گونه تصمیم درباره بنزین با نظر شورای امنیت ملی صورت می‌گیرد. اگر در این باره تمشیت نشود امنیت ملی را مخدوش می‌کند.»

مسعود پزشکیان در ابتدای جلسه علنی روز سه شنبه مجلس از دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواست تا روز چهارشنبه هفته آینده طرح ملی مبارزه با کرونا را به مجلس ارائه کند. وی همچنین از دولت خواست علت عدم اجرای قانون مدیریت بحرانی را که مصوب مجلس است توضیح دهد.

وی ضمن آرزوی سلامتی برای علی لاریجانی گفت: «در روزهایی که نمایندگان در مجلس حضور نداشتند ایشان در تمام مدت پیگیر و درگیر مسائل کرونا بوده و به خاطر تلاش‌هایشان اکنون به این بیماری مبتلا شدند و در قرنطینه خانگی هستند.»

محمد قاسمی، سرپرست مرکز پژوهش های مجلس نیز در جلسه روز سه شنبه گفت: «به احتمال زیاد تا پایان سال با این ویروس درگیر هستیم و تاریخ مشخصی برای نابودی این ویروس وجود ندارد باید برای تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این ویروس تدابیری اندیشیده شود.»

جلسات علنی مجلس ایران از ۴۳ روز پیش به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا تعطیل شده بود. به گفته اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس تست ابتلا به کرونای ۱۱ نفر از نمایندگان مثبت بوده است.

هم‌رسانی این مطلب:

ایران

هم‌رسانی این مطلب:

عبدالکریم حسین‌زاده، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس ایران از ارائه طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور به هیات رئیسه مجلس خبر داد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا درباره جزییات ارائه این طرح سه فوریتی گفت: «یکشنبه هفته گذشته که جلسه مجلس قرار بود به صورت مجازی برگزار شود، من در محل صحن مجلس حاضر شدم و ضمن رایزنی با رییس مجلس، طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور را در یک ماده و ۱۱ تبصره و با امضای ۱۶ نفر از نمایندگان تحویل آقای قاضی زاده هاشمی کردم، ایشان نیز این طرح را به اداره قوانین ارجاع کردند.»

با این حال وی تصریح کرد که این طرح حدود یک ماه پیش تهیه شده است اما به‌دلیل تعطیلی مجلس امکان بررسی آن وجود نداشت. وی افزود: «بنا داریم این طرح را در اولین جلسه علنی مجلس برای اتخاذ راهکارهایی جهت مقابله با کرونا مطرح کنیم.»طرح سه فوریتی تعطیلی کشور

با وجود اینکه یک ماه و نیم از تایید رسمی وجود ویروس کرونا در ایران می‌گذرد اما مقام‌های کشور تا کنون برای قرنطینه کامل شهرها مقاومت و تنها به محدودیت‌های ترددی در برخی نقاط و توصیه به در خانه ماندن اکتفا کرده‌اند.

از سوی دیگر مجلس ایران قرار است در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری جلسه علنی داشته باشد. عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری این دو جلسه به تسنیم گفت: «قرار است نمایندگان در جلسات علنی هفته جاری حضور کمتری داشته باشند و تعدادی از نمایندگان نیز از طریق ویدئو کنفرانس تلویزیونی با صحن مجلس در ارتباط باشند.»

وی افزود: «تمهیداتی برای چیدمان صندلی های نمایندگان در جلسات علنی در نظر گرفته شده و برگزاری تمامی جلسات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا و موازین طرح فاصله گذاری اجتماعی خواهد بود.»

مجلس ایران در حالی این هفته برگزاری جلسات علنی خود را از سر می‌گیرد که در روز پنجشنبه ۱۴ فروردین اعلام شد که علی لاریجانی، رئیس این نهاد به ویروس کرونا مبتلا شده است و در قرنطینه تحت درمان قرار دارد.

طبق آخرین آمار رسمی، تا ظهر روز شنبه ۱۶ فروردین مجموع موارد فوتی ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در ایران به ۳ هزار و ۴۵۲ نفر رسیده است. سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۸ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا در کشور جان خود را از دست داده‌اند. این بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا در یک شبانه روز در ایران است.

همچنین طبق این آمار، تا کنون ۵۵ هزار و ۷۴۳ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلب:

مطالب بیشتر درباره

مطالب بیشتر درباره

تهران – ایرنا – نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مغایرت طرح سه فوریت تعطیلی یک ماهه کشور با اصول قانون اساسی موافقت کردند و این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

نمایندگان در نشست علنی امروز  – سه‌شنبه – مجلس شورای اسلامی با مغایرت طرح سه فوریت تعطیلی یک ماهه کشور با اصول قانون اساسی موافقت کردند؛ بنابراین این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

عبدالکریم حسین زاده طراح طرح سه فوریتی تعطیلی کشور برای یک ماه بر اساس اصل ۷۹ قانون اساسی، گفت: علیرغم اینکه در یک ماه گذشته تمامی نمایندگان به دنبال انجام کاری برای کمک به شرایط کشور بودند اما اختیار مداخله مستقیم در تصمیمات را نداشتند.

نماینده مردم نقده، اشنویه در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی غفلت چند هفته‌ای رخ داده در مبارزه با کرونا یکی از آسیب‌های اساسی را موجب شد که به دلیل این غفلت ۸۰ نفر از نمایندگان خواستار تصویب طرح سه فوریت تعطیلی کشور برای یک ماه بر اساس اصل ۷۹ قانون اساسی شدند.

وی با بیان اینکه بر اساس هشدارهای سازمان بهداشت جهانی اگر کشورها محدودیت‌های تردد را رعایت نکنند درگیر موج دوم شیوع کرونا خواهند شد، اظهار کرد: ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و نباید تعطیلی کشور را ترور سیاسی و اقتصادی قلمداد کرد.طرح سه فوریتی تعطیلی کشور

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: تعطیلی یک ماه کشور به این معنا است که علیرغم تمام محدودیت‌ها و تحریم‌های اقتصادی میان حفظ جان ملت و عدم آسیب‌پذیری اقتصاد، جان مردم را انتخاب کرده است.

حسین زاده ادامه داد: از عمر فعلی مجلس تنها ۴۰ روز باقی مانده است اگرچه این ۴۰ روز برای نمایندگان عددی نیست اما می‌توان در این ایام با قرنطینه جان مردم را حفظ کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم از عدم پیش‌بینی وضعیت کنونی، سردرگمی در تصمیم‌گیری انتقاد کرد و گفت: می توان با استفاده از منابع حاصل از اخذ مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان، برداشت  یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی با اذن رهبری و کاهش مصرف سوخت، طرح سه فوریت تعطیلی یک ماهه کشور را اجرایی کرد.

بر اساس این گزارش طرح ۳ فوریت تعطیلی یک ماهه کشور با اخطار قانون اساسی مبنی بر مغایرت این طرح با اصول قانون اساسی از دستور کار مجلس خارج شد.

تهران- ایرنا- دستیار رییس مجلس در امور بین‌الملل در پیامی در حساب…

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات دبیر مجمع…

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به بمباران بوکمال توسط…

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه گفت: ایالات متحده به اعمال ‌سیاست شکست…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

خبرها را در تلگرام تابناک دنبال کنید:

در هفته‌های گذشته انتقادات مجلسی‌ها به طرح‌های دولت در مبارزه با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران شدت گرفت – ATTA KENARE / AFP

با گذشت نزدیک به سه ماه از شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و بحث و جدل‌های فراوان مقامات حکومت برای قرنطینه و یا عدم اجرای قرنطینه، هنوز هم ضدونقیض‌گویی‌ها درباره قرنطینه ادامه دارد.

در آخرین واکنش روز گذشته عده‌ای از نمایندگان مجلس، طرح سه‌فوریتی قرنطینه یک ماهه کشور را مطرح کردند. طرحی که همان دیروز تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد گزارش‌ها حاکی از تلاش این نمایندگان برای در دستور کار قرار گرفتن این طرح در جلسه علنی فردا، سه‌شنبه ۱۸ فروردین ادامه دارد.

روزنامه شرق در یادداشتی مفصل درباره این طرح مجلس نوشته است که این طرح یک ماده‌ای با ۱۱ تبصره به اصل ۷۹ قانون اساسی تکیه کرده است. براساس این اصل «برقراری حکومت نظامی ممنوع است. در حالت جنگ و شرایط اضطراری نظیر آن، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتا محدودیت‌های ضروری را برقرار کند، ولی مدت آن به‌هرحال نمی‌تواند بیش از ۳۰ روز باشد و درصورتی‌که ضرورت باشد دولت موظف است مجددا از مجلس کسب مجوز کند».

به نوشته روزنامه شرق این اصل از قانون اساسی تا کنون مورد استفاده قرار نگرفته بوده است. طرح سه فوریتی تعطیلی کشور

طبق طرحی که این نمایندگان به هیئت رئیسه سپرده‌اند، کشور باید قرنطینه کامل شود و پس از آن مایحتاج دهک‌های پایین جامعه به مدت دوماه تامین شود و هم‌چنین حقوق کامل دو ماه این دهک از جامعه به صورت «پیش تراکنش» واریز شود. در این طرح هم‌چنین واریز کمک‌معیشتی دو ماه پیشِ رو برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم پیش‌بینی شده است و آورده شده که «استثنائا در این دو ماه باید این مبلغ دو برابر شرایط عادی باشد».

تامین منابع مالی که در این طرح آمده است از محل «عدم فروش بنزین سهمیه‌ای و ارائه آن به‌صورت کاملا آزاد با نرخ واحد سه‌هزار تومان» و «برداشت یک میلیارد دلار مورد نظر دولت از صندوق توسعه ملی با اذن رهبر» است. یکی‌دیگر از منابع در این طرح «مبلغ واریزی از صندوق پول جهانی» در نظر گرفته شده است. 

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یکی از  امضاکنندگان این طرح است. این نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه ضرورت قرنطینه هنوز احساس می‌شود، به روزنامه شرق گفته است: « هدف این طرح نیز نه فشار به دولت که همکاری با دولت است. ممکن است فشاری روی دولت باشد که نتواند قرنطینه را اعمال کند. البته دولت حتی از واژه قرنطینه نیز هراس دارد و واژه‌های دیگری به جای آن به کار می‌برد و این شاید به‌دلیل تعریفی است که از قرنطینه وجود دارد و دولت نمی‌تواند آن را اجرائی کند.»

به زعم سلحشوری «این طرح به اصلاحاتی نیاز دارد و در بخش منابع مالی باید توجه زیادی داشت».

به گفته نماینده تهران، در شرایطی که به نظر می‌رسد «دولت دچار نوعی حالت بی‌تصمیمی» است و اظهارنظرهای ضدونقیض شنیده می‌شود «این طرح راهکاری مقابل دولت قرار می‌دهد و از تصمیمات چندگانه جلوگیری می‌کند».

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این طرح سه فوریتی آمده است: «درخصوص تعطیلی کامل کشور، جلسات هیئت دولت، جلسات علنی مجلس شورای اسلامی و ستاد مرکزی قوه قضائیه رئیس قوه و معاونان آن استثنا بوده و به‌هیچ‌وجه نباید تعطیل شود».

عبدالکریم حسین‌زاده، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی و از طراحان این طرح سه فوریتی به روزنامه شرق گفته است که «ما به انسجام نیاز داریم. این انسجام مختص دولت و مردم نیست. اینکه تنها از مردم انتظار داشته باشیم که گوش‌به‌زنگ اوامر و دستورات باشند منجر به حل بحران نمی‌شود. باید توجه کنیم که رقیب مشترک همه ما امروز کرونا است. امروز در مقابل جناح‌ها یا دولت قرار نداریم بلکه همگی باید مقابل کرونا بایستیم. تا انسجامی واقعی در نظام حکمرانی ما شکل نگیرد امکان شکست کرونا و کاهش آسیب‌پذیری کشور در حد شعار باقی می‌ماند».

تصویب شدن طرح سه فوریتی در مجلس شورای اسلامی سابقه زیادی ندارد و باید دید که روند این طرح چگونه پیش خواهد رفت و نگاه شورای نگهبان به آن چگونه خواهد بود.

در هفته‌های گذشته انتقادات مجلسی‌ها به طرح‌های دولت در مبارزه با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران شدت گرفت و بسیاری نسبت به سیاست‌های یک‌بام و دو هوای دولت در مبارزه با ویروس کرونا خرده گرفتند.

 محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس، هرچند به برخی سیاست‌های دولت درخصوص قرنطینه انتقاد کرده بود اما در مصاحبه‌ای اذعان کرد که با توجه به درخواست‌های مکرر دولت برای تعطیلی مراکز پرجمعیت مذهبی در ایران به هنگام اوج شیوع کرونا، بسیاری از نیروهای قدرتمند مذهبی در کشور مانع اجرای این تعطیلی شدند.   مجلس شورای اسلامی از همان ابتدای شیوع کرونا به شدت درگیر این بحران جهانی شد و تعداد از نمایندگان نیز به بیماری کووید ۱۹ دچار شدند. آخرین فرد مجلس که خبر بیماری او منتشر شد، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بود. 

رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح سه فوریتی تعطیلی کامل کشور تقدیم هیات رییسه مجلس شده است.

عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکشنبه هفته گذشته که جلسه مجلس قرار بود به صورت مجازی برگزار شود من در محل صحن مجلس حاضر شدم و ضمن رایزنی با رییس مجلس، طرح سه فوریتی تعطیلی کامل کشور را در یک ماده و ۱۱ تبصره و با امضای ۱۶ نفر از نمایندگان تحویل آقای قاضی زاده هاشمی کردم، ایشان نیز این طرح را به اداره قوانین ارجاع کردند.

وی‌ افزود: این طرح که حدود یک ماه پیش تهیه شده بر مبنای تعطیلی یک ماه کشور و براساس اصل ٧٩ قانون اساسی پیش‌بینی شده بود که با توجه به اینکه مجلس جلسه علنی نداشت امکان مطرح کردن آن نیز نبود لذا بنا داریم این طرح را در اولین جلسه علنی مجلس برای اتخاذ راهکارهایی جهت مقابله با کرونا مطرح کنیم.

نایب رییس فراکسیون امید با اعلام آمادگی در خصوص دریافت پیشنهادات نمایندگان در جزییات این طرح، اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در چند ماه گذشته، کشور به صورت نیمه تعطیل در آمده است، لذا به منظور قطع زنجیره انتقال این ویروس باید حداقل به مدت یک ماه کمترین تردد و تماس وجود داشته باشد.

انتهای پیام

طرح سه فوریتی تعطیلی کشور

چرا ادارات رو تعطیل نمیکنند بهرحال این فاصله اجتماعی در ادارات که رعایت نمیشود و ممکن است یکی از کارمندان یا مراجعان‌ناقل باشد و بقیه را الوده کند اگر قصد کنترل بیماریست تعطیلات باید سراسری باشد

تا مجلس دوباره جلسه علنی بذاره و شما بخواین تصویب کنید
یا کرونا رفع شده یا هم همه مردن.

دقیقا میشه نوش دارو بعد مرگ سهراب…چقدر زود دیر خواهد شد

مگر مجلس آلمان یا اروپا یا آمریکاه است که مجلس باری از دوش مردم بر دارند نه وضع کارگران ومستمری بگیر ان و بازنشستگان را نگاه کنید… مشتی … نا کار آمد توی مجلس هستند و یک روضه ای می خوانند

هرچه زودتر تعطیل کنید تعداد کشته ها کمتر میشه

این کار خودش از کرونا خطرناکتره. طراحان این چنین طرحهایی به دلیل عدم توان فکری کافی باید از مجلس اخراج بشن. فکر میکنن همه کشور مثل خودشونن سر ماه حقوق بگیرن. تازه فکر اینم نمیکنن که این حقوقی که مدتها گرفتن و ذخیره هم کردن از کجا میاد؟!!

بازم تعطیلی؟ کاش زیر بار برن

این از نظر حرفه‌ای غیرتخصصی است زیرا استان‌های کشور یکسان نیست

اگه جان مردم خود مردم وجود مردم ایران براتون ارزش داره به اون خدایی ک میپرستید تعطیل کنید من سه تا برادرمو از دست دادم حداقل به خانوادهاتون رحم کنید.

بعد باید چجور زندگی کنیم بفهمین نداریم به خدا من با یک بچه بی سرپرست با دو زار حقوق کمیته امداد چطور قسط اجاره خرج خونه بدم قبلا کار میکردم خونه مردم یک ماه کار نکردم صاحبخونه هزار جور بهم حرف میزنه بچم نوجونه خجالت میکشه بفهمین

اگه تعطیل شود که خیلی خوبه.

اگر حقوق شهروندی رعایت نشود بازهم شلوغی شهر را شاهد خواهیم بود و منتظر معجزه هم نباشیم در ضمن کسانی که رعایت نمی‌کنند قوانین سختی را اعمال کنید. وسلام

دولت هرگز زیر بار اجرای این طرح نخواهد رفت.مردم هم که به هیچ عنوان رعایت نمیکنن.امروز خیابونهای شهر ما با روزهای قبل از کرونا هیچ تفاوتی نداشت.آمار فوتی روز به روز بالا میره و این جماعت همه چیز رو به مسخره میگرن.روزی که یکی از خانواده خودشون فوت کنه بر اثر کرونا میشینن هی زار زار گریه میکنن و میزنن توی سرشون ولی الان رعایت نمیکنن.مردمان عجیبی داریم

واقعا درست می فرمائید. مردم عجیبی هستیم. فرق ما با مردم چین این است که انها تمکین می کنند. یعنی حرف گوش کن هستند. ولی ما مردم ایران

اونوقت کسی نمیگه اگه کشور تعطیل اونوقت از کجا باید بیاریم بخوریم؟کسی نمیگه انسان با هوا یا ببخشید با نوشخار زندگی نمیکنه بلکه باید مث سگ کار کنه تا یه لقمه نون در بیاره.اون نماینده که این طرح میده خودش از هزار جا در امد داره.و اگه ده سالم مملکت تعطیل بشه ککشم نمیگزه.

عزیزجان وقتی زنده نباشیم دیگه چه فایده؟! باید اول بتونیم زنده بمونیم یا نه؟؟؟ والا بالله این بیماری جدی و خطرناکه.سری به آرامستانها بزنید.دسته دسته مردم دارن میمیرن.خیلیاشم به خاطر رعایت نکردن خودشونه ولاغیر.دولت اومده به زور ببره مردمو توو خیابونا؟ دیگه لاقل برا کارای غیر ضرور که نباید رفت بیرون دیگه

بهتر نیست مجلس این طرح رو درسال آینده بررسی کنه تااون موقع یا همه ی ملت مردن یا این ویروسه خودش خسته شده رفته

در پی اخطار یکی از نمایندگان و رای موافق مجلس طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور از دستور کار پارلمان خارج شد.

به گزارش ایسنا، طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور بر اساس اصل ۷۹ قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار گرفت که با اخطار یکی از نمایندگان مواجه شد.

علی ادیانی طرح سه فوریت این طرح را مغایر چهار اصل قانون اساسی عنوان و خاطرنشان کرد: طبق اصل ۷۹ قانون اساسی دولت باید در این باره لایحه دهد و مجلس آن را تصویب کند. علاوه بر این طبق اصل ۷۵ قانون اساسی طرح نمایندگان نمی‌تواند موجب افزایش هزینه یا کاهش هزینه برای دولت شود.

وی افزود: پیش از این آقا (رهبری) نامه مکتوبی نوشتند و گفتند هر گونه تصمیم درباره بنزین با نظر شورای امنیت ملی صورت می‌گیرد. اگر در این باره تمشیت نشود امنیت ملی را مخدوش می‌کند.

ادیانی اضافه کرد: این طرح همچنین با اصل ۱۷۶ مغایر است. چرا که بر اساس آن تعطیلی حد و حصر قائل شدن و محدود کردن حقوق شهروندی جزو اختیارات شورای عالی امنیت ملی است. چرا ما به دنبال قانون نویسی هستیم در حالی که شهریور امسال قانون مدیریت بحران به دولت ابلاغ شده و نیازی به این طرح نیست.طرح سه فوریتی تعطیلی کشور

مسعود پزشکیان این اخطار را وارد دانست و گفت: به نظرم این طرح از نظر قانونی اشکال داشته و ما نباید آن را می‌پذیرفتیم. در ادامه این اخطار به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت کردند و بر همین اساس این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

انتهای پیام

چرا کسی نظر نمیده تو ایسنا

طرح سه فوریتی تعطیلی کشور
طرح سه فوریتی تعطیلی کشور
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *