عفونت قارچی لب

عفونت قارچی لب
عفونت قارچی لب

به گزارش بهداشت نیوز: عفونت های قارچی لب و صورت

طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، بیش از ۱۵۰ گونه قارچ کاندیدا وجود دارد. با این حال، تنها ۱۵ گونه از آنها می توانند انسان ها را آلوده کنند. شایع ترین گونه هایی که باعث عفونت در صورت می شوند کاندیدا آلبیکانس هستند. کاندیدا آلبیکانس در دهان، پوست و دستگاه گوارش وجود دارد. به طور معمول، باکتری هایی که درون بدن انسان زندگی می کنند از تکثیر آن و بروز مشکلات پیشگیری می کنند. با این حال، شرایطی وجود دارند که محیط را برای رشد این مخمر آماده می کنند و منجر به بروز عفونت قارچی به نام کاندیدیازیس می شود.

عفونت های قارچی لب و صورت

دو نوع کاندیدیازیس عموماً بر روی صورت تأثیر می گذارند:

    برفک دهانی
    پرلچه

عفونت های قارچی لب و صورت – برفک دهانی چیست؟

برفک دهانی، یک نوع عفونت قارچی بافت های داخل دهان است که با تکه های سفید رنگ و یا زرد رنگ بر روی زبان، لثه ها و داخل گونه ها مشخص می شود.

در موارد حاد، سقف دهان و گلو نیز ممکن است درگیر باشند. این جراحات را می توان با یک انگشت پاک کرد، اما ممکن است دردآور باشد و باعث خونریزی شود.

برفک دهانی در کودکان سالم غیرعادی نیست و معمولاً جای نگرانی ندارد. با این حال، در بزرگ سالان، ممکن است نشانه وجود یک سیستم ایمنی ضعیف باشد.
علل

برفک دهانی، توسط کاندیدا که گونه ای از قارچ کاندیدا آلبیکانس است، ایجاد می شود.  مقدار کمی کاندیدا آلبیکانس در دهان افراد سالم وجود دارد. برخی از شرایط خاص، آسیب پذیری به برفک دهانی را افزایش می دهد:

    داشتن یک بیماری که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند مانند HIV، سرطان یا دیابت
    کمبود روی
    مصرف داروهایی که باعث کاهش ذخیره طبیعی و جانوری بدن می شوند و از بدن در برابر رشد بیش از حد قارچ محافظت می کنند، مانند درمان با آنتی بیوتیک یا شیمی درمانی.

علائم

علاوه بر آسیب هایی که در بالا توضیح داده شد، علائم برفک دهانی عبارت اند از:

    بروز زخم هایی که غلظتی شبیه به غلظت پنیر دارند.
    التهاب (قرمزی و درد که ممکن است با خوردن یا بلعیدن تداخل داشته باشد)
    احساس اینکه دهان پر از پنبه است.
    از دست دادن قوه چشایی
    احساس سوزش و درد در زیر دندان های مصنوعی

عفونت های قارچی لب و صورت
درمان

پزشکان معمولاً برفک دهانی را با داروهای ضد قارچی درمان می کنند که بیمار باید به مدت ۷ تا ۱۴ روز از آنها استفاده کند. این داروها عبارت اند از:

    نیستاتین که معمولاً به شکل دهانشویه استفاده می شود که بیمار باید برای شستشوی درون دهان خود از آن استفاده کرده و سپس قورت دهد.
    قرص کلوتریمازول که در دهان نگه داشته می شود تا حل شود
    قرص های فلوکونازول (دیفلوکان)

پرلچه (چیلیتیس زاویه ای)

پرلچه یک عفونت قارچی دهانی است که به واسطه زخم ها و ترک خوردگی، در گوشه  های لب مشخص می شود و می تواند در یک طرف و یا دو طرف دهان اتفاق بیفتد

پرلچه هنگامی رخ می دهد که گوشه  های دهان فرد اغلب مرطوب است، مانند افرادی که از براکت استفاده می کنند و دندان های مصنوعی نامناسبی دارند و یا در کسانی که به طور مکرر، لب هایشان را خیس می کنند.

همچنین در افرادی که پوست اطراف دهان آنها به دلیل سن یا از دست دادن وزن، شل و آویزان است، رایج و متداول است.
علائم

علائم زیر از شایع ترین علائم پرلچه هستند:

    در یک یا هر دو گوشه لب ها، ممکن است زخم هایی به وجود آیند که ترک خورده و خونریزی کنند.
    لب ها ممکن است خشک، ناراحت کننده و ممکن است سوزش داشته باشند
    احساس مزه بد در دهان
    غذا خوردن ممکن است دشوار باشد زیرا باز کردن دهان، دردناک است
    بافت نرم و نازک
    گوشه های لب ممکن است قرمز و ناهموار شوند

عفونت های قارچی لب و صورت
علل

پرلچه نیز همانند برفک دهانی، توسط رشد بیش از حد قارچ کاندیدا آلبیکانس ایجاد می شود. پرلچه و برفک دهانی، ممکن است با هم اتفاق بیفتند. به خطر افتادن سیستم ایمنی بدن و یا کمبود باکتری های مفید و سودمند، به دلیل استفاده از آنتی بیوتیک  ها و شیمی درمانی، می توانند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهند.

تصور می شود که با تجمع بزاق در گوشه های دهان، محیط برای رشد قارچ کاندیدا فراهم می شود.

با خشک شدن بزاق، پوست ترک خورده و باعث می شود که فرد، ناحیه آسیب دیده را به طور مکرر خیس کند تا خشکی پوست را برطرف سازد.

خیس کردن، بزاق بیشتری را ترشح کرده و برای مدت طولانی تری، دهان را مرطوب نگه می دارد و یک فرصت عالی را برای رشد و تکثیر قارچ کاندیدا آلبیکانس، فراهم می کند.
درمان

استفاده از کرم های ضد قارچ، یک روش برای درمان این نوع از عفونت های قارچی است. این کرم ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

    نیستاتین
    کتوکونازول
    کلوتریمازول
    میکونازول

علاوه بر این، پزشک ممکن است یک کورتیکو استروئید موضعی مانند تریامسینولون و یا هیدروکورتیزون را به عنوان ضد قارچ، تجویز کند.

عفونت های قارچی لب و صورت
عفونت های قارچی صورت و دیابت

افراد دیابتی، معمولاً به عفونت های قارچی نظیر برفک دهانی و پرلچه به دلیل وجود قارچی مانند کاندیدا، مبتلا می شوند. آلبیکانس، از گلوکز برای انرژی استفاده می کنند.

از آنجایی که افراد مبتلا به دیابت، سطح قند خون بالایی دارند، این مقدار بیش از حد قند خون، باعث رشد قارچ می شود.

دیابت همچنین سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و این نیز یکی دیگر از دلایل بروز بیشتر عفونت های کاندیدال در بیماران دیابتی می باشد.
داروها و درمان های خانگی

برخی از داروهای خانگی می توانند به درمان عفونت های قارچی کمک کنند، اما همیشه قبل از اقدام برای درمان عفونت قارچی کاندیدا آلبیکانس، با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر این، از آنجایی که برخی افراد ممکن است نسبت به بعضی از مواد مانند نارگیل یا روغن درخت چای حساسیت داشته باشند، توصیه می شود که ابتدا آنها را بر روی یک قسمت از پوست خود، امتحان کنند.

برای انجام یک آزمایش بر روی پوست، از یک پارچه پنبه ای استفاده کنید و مقدار کمی از این مواد را بر روی قسمتی از پوست که دیده نمی شوند مانند پشت گوش و یا پشت گردن، امتحان کنید. یک یا دو روز (۲۴ تا ۴۸ ساعت) صبر کنید تا ببینید آیا به این مواد، واکنشی نشان می دهید یا خیر. اگر هیچ واکنشی مثل التهاب یا قرمز شدن نداشته باشید، پس می توانید به این نوع درمان، ادامه دهید.
مونیستات (میکونازول)

مونیستات دارویی برای درمان عفونت های قارچی واژینال و کاندیدیازیس پوست می باشد. کاندیدیازیس، نوعی عفونت قارچی پوست است که معمولاً در زیر بغل و کشاله ران اتفاق می افتد و بدون نسخه نیز به فروش می رسد.

استفاده از آن در گوشه  های دهان ممکن است به درمان پرلچه نیز کمک کند
روی

در برخی موارد خاص، مصرف مکمل روی، علائم عفونت های کاندیدای صورت را کاهش خواهد داد.

روی، به عنوان یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی، می تواند به بدن کمک کند تا با رشد بیش از حد کاندیدا مقابله نماید.

همچنین مصرف مکمل خوراکی روی، نشان داده است که میتواند به بهبود بثورات ناشی از استفاده از پوشک که یکی دیگر از انواع عفونت های کاندیدای پوستی است، سرعت ببخشد؛ بنابراین، ممکن است در مبارزه با عفونت های مشابه نیز مفید باشد.

عفونت های قارچی لب و صورت
تاثیر روغن نارگیل بر عفونت های قارچی لب و صورت

روغن نارگیل، قاتل طبیعی میکروب ها از جمله باکتری ها و قارچ  ها است.

مالیدن کمی روغن نارگیل به طور موضعی بر روی پوست آسیب دیده، نه تنها به کنترل رشد بیش از حد کاندیدا کمک کرده، بلکه به عنوان یک مرطوب کننده قوی نیز عمل می کند که می تواند به درمان پوست خشک و ترک خورده ناشی از پرچله نیز کمک کند.
روغن درخت چای

روغن درخت چای به خاطر خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی که دارد، معروف است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ انجام گرفت، نشان داد که روغن درخت چای در مقابله با عفونت قارچ کاندید آلبیکانس که پاتوژن اصلی برفک دهانی و پرچله است، موثر می باشد.

برای برفک دهانی، روغن درخت چای را با روغن نارگیل ترکیب کنید و یک دهانشویه بسازید اما آن را قورت ندهید. برای درمان پرلچه، روغن درخت چای را به گوشه  های لبه ای خود بمالید.


دکتر سلام

شفقناافغانستان- ترک گوشه لب، یک بیماری پوستی است که باعث می‌شود یک یا هر دو گوشه‌ی لب (قسمت اتصال لب بالا و پایین) ملتهب و دردناک شود. این التهاب که با قرمزی، تورم و درد در قسمت ترک همراه است، گا‌ها ممکن است، به مرور به روی لب یا پوست اطراف لب گسترش یابد، اما محل پیدایش آن همیشه گوشه‌ی لب است. در این مطلب با بررسی روش‌های درمان ترک گوشه لب، همراه ما باشید.

درمان ترک گوشه لب با روش‌های مختلف پزشکی و خانگی
روش‌های پزشکی و خانگی بسیاری هستند که می‌توانند به درمان این مشکل کمک کنند. ما برخی از این روش‌ها را در زیر آورده‌ایم:

تغییر در سبک زندگی؛ افراد مبتلا به دیابت و مشکلات تغذیه‌ای

برای افراد مبتلا به دیابت، درمان ترک گوشه لب ممکن است همراه با تغییراتی در سبک زندگی، درمان با انسولین یا دارو‌های دیابت باشد. مکمل‌های ویتامین یا ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی نیز می‌تواند به افرادی که به دلیل مسائل تغذیه‌ای، به ترک لب دچار شده‌اند، کمک کند.

آنتی بیوتیک‌ها؛ درمان عفونت

عفونت قارچی لب

هنگامی که شقاق گوشه‌ی لب عفونت کند، این عفونت باید به صورت جداگانه درمان شود. بسیار مهم است که علت عفونت تشخیص داده شود، زیرا برای مثال عفونت‌های مخمر به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهند. در بیشتر موارد، پزشک می‌تواند با نگاه کردن به شکل ظاهری زخم، نوع عفونت و اینکه آیا باکتریایی است یا قارچی را تشخیص دهد.

بهداشت؛ راهی برای کنترل عفونت

تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه می‌تواند درد را کاهش داده و از بدتر شدن عفونت جلوگیری کند. استفاده از بالم لب یا مواد مشابه می‌توانند خشکی را از بین ببرند و پوست را از تماس با بزاق دور نگاه دارند. همچنین ممکن است پزشک یک پماد موضعی استروئیدی به شما پیشنهاد کند که می‌تواند بهبود پوست را تحریک نماید. این پماد همچنین درد و خارش را کاهش می‌دهد.

تزریق یا فیلر؛ اصلاح شکل غیرعادی لب

هنگامی که شکل ظاهری غیرعادی لب یا دهان عامل شقاق گوشه لب باشد، یا هنگامی که فرد به چندین عفونت مبتلا شده باشد، پزشک ممکن است برای اصلاح شکل دهان تزریق ژل را پیشنهاد کند. پرکننده‌های آرایشی که به زیر پوست تزریق می‌شوند، افتادگی لب که منجر به زخم گوشه دهان شده است را درمان می‌کنند. در این روش بسیار مهم است که پروتز‌ها در جای درست قرار گیرند.

درمان‌های خانگی ترک گوشه لب؛ از انواع روغن تا خوراکی‌ها

۱. روغن‌های اسانس

روغن درخت چای دارای خاصیت ضد قارچی است و می‌تواند به جلوگیری از رشد قارچ‌ها کمک کند. در حالی که خواص ضد التهابی آن نیز باعث کاهش التهاب و درد ناشی از عفونت می‌شود. همچنین روغن اسطوخودوس با برخورداری از همین خواص، به درمان عفونت‌های قارچی و کاهش درد زخم کمک می‌کند.

روش درمان:

۲ یا ۳ قطره روغن درخت چای یا اسطوخودوس را به دو قاشق چایخوری روغن نارگیل بیافزایید و اجازه دهید به خوبی ترکیب شوند.
سپس این ترکیب را با استفاده از پنبه، به گوشه‌های لب اعمال کنید.
این کار باید هر سه ساعت یک بار تکرار شود.

۲. جوش شیرین

جوش شیرین دارای خواص ضدعفونی‌کنندگی طبیعی است و می‌تواند در از بین بردن عفونت‌های قارچی و باکتریایی به شما کمک کند.

روش درمان:

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب کنید تا یک خمیر تشکیل شود.
این خمیر را به ناحیه‌ی زخم بمالید و بعد از ۵ دقیق آبکشی کنید.
لب را با یک حوله تمیز خشک کرده و سپس یک مرطوب کننده اعمال نمایید.
این روش را یک بار دیگر پس از ۳ تا ۴ ساعت تکرار کنید.

۳. سیر

سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که فعالیت ضد قارچی از خود نشان می‌دهد. استفاده موضعی سیر برای معالجه‌ی ترک گوشه لب و همچنین خارش و التهاب ناشی از آن، می‌تواند بسیار مفید باشد.

روش درمان:

دو حبه سیر را به خوبی له کرده و آن را به ناحیه‌ی تحت تاثیر بیماری بمالید.
اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه سیر روی زخم بماند و سپس به خوبی آبکشی کنید.
لب‌هایتان را کاملا با یک حوله‌ی تمیز خشک نمایید و مقداری مرطوب کننده اعمال کنید.
این کار را هر ۴ ساعت یک بار باید تکرار نمایید.

۴. عسل

عسل به دلیل خواص ضد قارچی و ضدعفونی کنندگی، یک درمان خانگی و طبیعی برای زخم گوشه‌ی لب است.

روش درمان:

مقداری عسل را به ناحیه‌ی زخم اعمال کنید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به همان حال بماند.
عسل را از روی پوست بشویید و به خوبی آن را خشک کنید. می‌توانید از یک مرطوب‌کننده نیز استفاده نمایید.
این کار را هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار، تکرار کنید.

۵. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا دارای خاصیت آبرسانی بسیار قوی است و می‌تواند لب‌ها را از خشکی، ترک و عفونت محافظت کند.

روش درمان:

چند قطره روغن جوجوبا را مستقیما بر روی زخم بریزید.
اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند و سپس آبکشی نمایید.
این کار را سه بار تکرار نمایید.

۶. وازلین

خاصیت نرم‌کنندگی قدرتمند وازلین می‌تواند در مرطوب نگه داشتن قسمت‌های ترک خورده‌ی لب کمک کند. این ماده همچنین بهبود زخم‌ها را نیز سرعت می‌بخشد. شما می‌توانید هر زمان که لازم می‌دانید، مقداری وازلین را به زخم لب بزنید.

۷. لیمو

نوشیدن آبلیمو ۲ تا ۳ بار در روز می‌تواند به درمان سریع‌تر ترک گوشه لب کمک کند. وجود ویتامین C در لیمو آن را به یک تقویت‌کننده‌ی طبیعی سیستم ایمنی تبدیل کرده است که به بهبود وضعیت شما می‌انجامد.

روش درمان:

نصف یک لیموی تازه را به یک لیوان آب اضافه نمایید.
به خوبی هم بزنید و در صورت تمایل مقداری عسل نیز اضافه کنید.
نوشیدنی را با استفاده از نی بنوشید.

۸. ماست

ماست پروبیوتیک از انواع باکتری‌های مفید زنده تشکیل شده است که به درمان شقاق گوشه لب کمک می‌کند و می‌تواند به صورت موضعی نیز مصرف شود. مصرف ماست موجب کاهش التهاب و افزایش رطوبت پوست می‌شود.

روش درمان:

عفونت قارچی لب

مقداری ماست پروبیوتیک را به گوشه‌های لب بمالید.
اجازه دهید ماست در طول شب روی لب بماند.
همچنین مصرف یک کاسه ماست، به صورت خوراکی نیز مفید خواهد بود.

۹. روغن نارگیل

روغن نارگیل علاوه بر درمان ترک گوشه لب، دو ویژگی مهم دارد: اول اینکه خواص ضد قارچی آن می‌تواند با رشد قارچ‌ها در دهان مبارزه کند و دوم اینکه خواص مرطوب‌کنندگی آن از آسیب بیشتر لب‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.

روش درمان:

مقداری روغن نارگیل را مستقیما بر روی مناطق آسیب‌دیده اعمال کنید.
قبل از شستشو، ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید.
در صورت لزوم این کار را تکرار نمایید.

۱۰. آلوئه ورا

ژل آلوئه‌ورا به دلیل خواص درمانی طبیعی که دارد، بسیار محبوب است. این ماده در تسکین بخشیدن به پوست تحریک شده و جلوگیری از فعالیت قارچ‌ها بسیار موثر است.

روش درمان:

دو قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا را در یخچال بگذارید و سپس ژل سرد شده را روی زخم اعمال کنید.
اجازه دهید ژل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی لب باقی بماند.
این کار را ۳ تا ۴ ساعت یک بار تکرار کنید.

۱۱. سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی بسیار قوی است که هر دو برای درمان ترک گوشه لب مفید هستند. ماهیت ضد التهابی سرکه نیز تحریک‌شدگی پوست را کاهش می‌دهد.

روش درمان:

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با سه چهارم فنجان آب ترکیب نمایید.
یک پنبه را در محلول بدست آمده بخیسانید و به نواحی ترک خورده بمالید.
پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیق آبکشی کنید.
بعد از ۴ تا ۵ ساعت، یک بار دیگر این کار را تکرار نمایید.

۱۲. روغن زیتون

روغن زیتون هم یک گزینه‌ی فوق‌العاده دیگر برای درمان شقاق گوشه لب است. این روغن ناحیه‌ی تحت درمان را مرطوب کرده و با عفونت قارچی و التهاب مبارزه می‌کند.
روش درمان:

یک قاشق چایخوری روغن زیتون خنک را بر گوشه‌های لب بمالید.
اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی لب بماند و سپس آبکشی کنید.
این کار را سه بار در روز، به طور منظم تکرار کنید.

۱۳. آب نمک

اگرچه این روش ممکن است در ابتدا ایجاد سوزش کند، اما ارزش امتحان کردن را دارد. خاصیت ضد عفونی‌کنندگی نمک می‌تواند به کاهش عفونت کمک کرده و از پیشرفت آن جلوگیری به عمل آورد.

روش درمان:

نصف قاشق چایخوری نمک را به سه چهارم فنجان آب ولرم اضافه کنید.
محلول را به خوبی هم بزنید و یک تکه پنبه را درون آن بیاندازید تا خیس بخورد.
پنبه را روی زخم لب قرار دهید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به همان حال بماند.
لب‌ها را آبکشی کنید.
این پروسه را سه بار در روز، به صورت منظم تکرار کنید.

ترک گوشه لب نشانه چیست؟

در بسیاری از موارد، علت مشخصی برای ترک گوشه لب وجود ندارد. با این حال، اغلب، زخم گوشه‌های دهان هنگامی اتفاق می‌افتد که این قسمت‌ها برای مدت زیادی مرطوب بمانند. هنگامی که بعد از آن، بزاق دهان بخار می‌شود، خشکی و تحریک پوست لب آغاز می‌گردد. سپس فرد ممکن است برای اجتناب از خشکی، لب‌های خود را زبان بزند و این رطوبت بیشتر و درنتیجه دردسر بیشتر در پی خواهد داشت.
این مناطق از لب که دچار خشکی هستند، ممکن است ترک بخورند یا پوست آن‌ها جدا شود و خونریزی کند. در بعضی موارد، خشکی و ترک ایجاد شده موجبات ورود عفونت را فراهم می‌کند. یکی از رایج‌ترین عفونت‌ها در اثر «کاندیدا» یا «مخمر» ایجاد می‌شود که منجر به خارش یا سوزش ناحیه می‌گردد. عفونت‌های باکتریایی متداول، از جمله استاف و استرپ نیز می‌توانند رخ دهند. یا حتی ممکن است چندین عفونت به وجود آید. به عنوان مثال فرد مبتلا به ترک گوشه لب ممکن است همزمان که عفونت مخمر دارد، به استاف آلوده شود.
توجه داشته باشید که مالیدن یا لیسیدن منطقه‌ی آلوده می‌تواند آن را بدتر کند و درد را شدت بخشد.

چه کسانی بیشتر در خطر ابتلا به ترک گوشه لب هستند؟

اکثر افرادی که دچار ترک گوشه‌ی لب می‌شوند، اغلب به مشکلات دیگری دچار هستند که گا‌ها ایجاد ترک را تحریک کرده است و مهم‌ترین این عوامل خطر، بیماری دیابت است. دیابت می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و باعث آسیب‌پذیری بیشتر آن در برابر عفونت مخمر شود. بسیاری از مبتلایان به دیابت دچار مشکلات پوستی از جمله عفونت می‌شوند. دیابت همچنین می‌تواند به لثه‌ها و دندان‌ها آسیب وارد کند، منجر به از بین رفتن آن‌ها گردد و خطر ابتلا به زخم‌های گوشه لب را افزایش دهد.

تشخیص ترک گوشه لب

برخی دیگر از عوامل خطرناک که ممکن است به ترک گوشه لب دامن بزنند، عبارتند از:

تماس بیش از حد بزاق با پوست
سیستم ایمنی ضعیف
ژنتیک
مسائل تغذیه‌ای
ابتلا به برفک
مشکللات دندان و لثه
ابتلا به ویروس یا عفونت در دهان یا در نزدیکی دهان
داشتن لب‌های بسیار خشک و ترک خورده

۱. درمان ترک گوشه لب چقدر طول می‌کشد؟

اگر درمان به موقع شروع نشود، عفونت ممکن است به هر نقطه از لب سرایت کند و در این صورت ممکن است بین دو هفته تا چند ماه، طول درمان متفاوت باشد.

۲. چه پماد‌هایی به درمان شقاق گوشه لب کمک می‌کنند؟

ترکیبی از پماد‌های موضعی ضد باکتریایی و ضد قارچی اغلب به درمان این مشکل کمک می‌کنند. پماد هیدروکورتیزون چشمی، یکی از این گزینه‌هاست.

۳. کمبود چه ویتامین‌هایی می‌تواند منجر به زخم گوشه لب شود؟

کمبود ویتامین‌های گروه B مانند B ۲ و آهن از عوامل بروز این زخم‌ها هستند.

۴. آیا ترک گوشه لب مسری است؟

خوشبختانه پاسخ به این سوال خیر است. اگرچه ممکن است عفونت به اطراف لب نیز منتشر شود، اما نمی‌تواند به سایر نقاط بدن یا افراد دیگر سرایت کند.

سخن پایانی

ترک گوشه لب می‌تواند بسیار دردناک و دردسرساز باشد، اما در بیشتر موارد نه یک بیماری جدی، بلکه یک ناراحتی است.

همچنین این مشکل در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است. افرادی که مکررا دچار شقاق گوشه لب می‌شوند، باید از پزشک خود در رابطه با دلایل احتمالی این مشکل سوال کنند و بررسی نمایند که با اعمال چه تغییراتی می‌توانند این دفعات را کاهش دهند. گاهی تنها یک تغییر ساده در سبک زندگی، مثلا چرب کردن مرتب لب در زمستان، می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

به این ترتیب، ممکن است خواندن مطلب «رفع ترک‌خوردگی لب با این ۱۲ داروی خانگی» برای شما مفید باشد. نظر شما چیست؟ شما برای درمان یا جلوگیری از چنین زخم‌هایی چه می‌کنید؟

منبع: ستاره

انتهای پیام

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | فیسبوک | تلگرام

تاولهای لب از نظر اندازه، ظاهر و علائم مربوط به آن متفاوت هستند. درمان بستگی به علت دارد اما اغلب اوقات می توان از داروهای بدون نسخه و درمانهای خانگی استفاده کرد. علتهای جدیتر تاول لب ممکن است نیازمند درمان طبی باشد.

در این مقاله ما به علتهای ممکن تاولهای لب، روشهای درمان آنها و زمان مراجعه به پزشک نگاهی خواهیم انداخت.

علتهای تاول لب

چندین دلیل ممکن برای تاول لب وجود دارد

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) یک عفونت ویروسی شایع است که می تواند موجب تبخال روی لب و اطراف دهان شود. تبخالها تاولهای کوچک پر از مایع هستند که می توانند دردناک و همراه با خارش باشند.

عفونت قارچی لب

ویروس تبخال مسری و براحتی از طریق تماس به دیگران منتقل شده و باعث عفونت می شود. تبخال معمولا خودش طی یک هفته یا بیشتر از بین می رود.

عفونت ویروسی دیگر که موجب تاول لب می شود بیماری دست، پا و دهان یا HFMD است. علائم این بیماری عبارتند از:

HFMD یک بیماری شایع در کودکان زیر ۵ سال است. اگر چه بسیار مسری اما به ندرت شدید می شود. بسیاری از افراد بدون هیچ درمان طبی طی ۷ تا ۱۰ روز خوب می شوند.

سیفلیس یک بیماری آمیزشی ست که ناشی از یک عفونت باکتریایی است. این بیماری اغلب همراه با تاولهای قرمز و بدون درد است که می تواند روی اندامهای تناسلی یا اطراف مقعد ظاهر شود اما گاهی اوقات هم روی لبها یا داخل دهان بروز می کند.

علائم آن در روزهای نخست ملایم است و بسیاری از افراد ممکن است متوجه نشوند که بیماری دارند. پزشکان می توانند سیفلیس را با آنتی بیوتیک درمان کنند. البته این بیماری در صورت درمان نشدن می تواند موجب اختلالات شدید شود.

برفک دهان یا کاندیدیاسیس دهانی، عفونتی ست که ناشی از یک نوع مخمر به نام Candida است. این مخمر بطور طبیعی در دهان وجود دارد اما اگر زیاد رشد کند گاهی اوقات می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.

هر کسی ممکن است برفک دهان داشته باشد اما افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند بیش از دیگران در معرض ابتلا هستند. برفک دهان را می توان با یک داروی ضد قارچ بدون نسخه درمان کرد.

واکنش آلرژیک به ماده ای خاص که به عنوان آلرژن یا حساسیت زا شناخته می شود ممکن است موجب التهاب لب و در ادامه تاول لب شود. آلرژنهایی که موجب تحریک واکنش روی لبها می شوند شامل بعضی از غذاها، شوره حیوانات خانگی و بعضی از رژلبها مثلا آنهایی که حاوی تیتانیوم یا مواد شیمیایی دیگر می شوند.

افرادی دارای این نوع حساسیت معمولا دچار تورم لب ناگهانی می شوند که معمولا پس از مصرف این مواد ظاهر می شود .

دانه های فوردایس مجموعه ای از لکه های سفید یا زرد روی لبها یا نزدیک آن است. این لکه ها مسری یا دردناک نیستند. این لکه ها غده های چربی بزرگ شده ای هستند که بطور طبیعی روی لبها و سایر نقاط مرطوب پوست همانند داخل گونه ها در دها یا اندامهای تناسلی است و معمولا به مرور زمان ناپدید می شوند.

آفتها، زخمهای کوچک و مسطحی هستند که داخل لبها یا گونه، روی زبان یا در پایین لثه ها تشکیل می شوند. این زخمه معمولا در نوجوانان و جوانان ایجاد می شوند و ممکن است در طول زندگی شخص بطور مرتب عود کنند. آفتها معمولا دردناک هستند اما مسری نیستند. تحریک کننده های آن می تواند استرس، زخمهای دهان و غذاهای خاص همچون قهوه، شکلات، توت فرنگی، بادام زمینی و گوجه باشد. این زخمها معمولا طی یک هفته یا بیشتر خود بخود از بین می روند.

موکوسل یا کیستهای حاوی مخاط، تاولهای پر از مایع هستند که روی لب پایین، لثه ها یا داخل دهان شکل می گیرند. این کیستها معمولا پس از یک جراحت مثلا تصادفی گاز گرفتن لب یا مسدود شدن یک غده بزاقی که مسئول تخلیه بزاق به دهان است، ایجاد می شوند. اکثر موکوسلها اغلب بدون درمان خود بخود ناپدید می شوند.

میلیاها کیستهای سفید کوچکی هستند که روی پوست تشکیل می شوند. آنها اغلب در نوزادان دیده می شوند و بیشتر روی صورت بخصوص روی بینی، چانه یا گونه ها بروز می کنند اما گاهی اوقات هم در لبه های لب ظاهر می شوند. میلیا از پوستهای مرده ای که داخل بسته های کوچک چربی داخل سطح پوست به دام می افتند، ناشی می شود. آنها بدون درد و بی ضرر هستند و نیازی به درمانهای پزشکی ندارند چون معمولا بدون درمان طی یک یا دو ماه ناپدید می شوند.

درماتیت دور دهانی یک عارضه پوستی شایع است که شبیه آکنه یا رزاسه است. افراد مبتلا به این عارضه دچار بثورات کوچک متورم کوچک و قرمز اطراف دهان و روی گونه می شوند. پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی موجب درماتیت می شود اما استفاده از کرمهای پوستی حاوی کورتیکو استروئیدها، کرمهای خاص آرایشی و یا تماس پوست با آب یا خمیر دندان حاوی فلوراید ممکن است باعث تحریک آن شود.

تاول لب در مواردی نادر ممکن است علامت سرطان دهان باشد. این نوع سرطان به هنگامی که یک تومور روی لبها یا پوشش داخلی دهان ایجاد می شود، بروز می کند.

عوامل خطر ایجاد کننده سرطان دهان عبارتند از:

علائم اولیه سرطان دهان عبارتند از زخمهای کوچک یا توده های ظاهر شده روی لبها که بهبود پیدا نمی کنند. این زخمها می توانند بزرگ شوند و تا داخل دهان، لثه ها، زبان و فک گسترده شوند. گاهی اوقات هم از سفید به قرمز تغییر رنگ پیدا می کنند.

کسی که فکر می کند علائمی که دارد ممکن است نشان دهنده سرطان دهان باشد باید فورا به پزشک مراجعه کند.

عوامل ممکن دیگر تاول لب

عوامل ممکن دیگر برای تاول لب عبارتند از:

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر موارد تاول لب دلیلی برای نگرانی دارند و بسیاری از انواع آن خودشان بدون درمان از بین می روند. البته در صورتی که هر یک از موارد زیر را داشته باشید باید به پزشک مراجعه کنید:

تشخیص

برای تشخیص تاول لب پزشک ابتدا شرح حال بیمار را خواهد گرفت و در مورد علائم وی سوالاتی خواهد پرسید. آنها ممکن است در مورد عادات سیگار کشیدن یا نوشیدن، قرار گرفتن در آفتاب و کرمها یا داروهایی که استفاده می کنند، سوالاتی خواهند پرسید.

پزشک برای تشخیص بهتر آزمایشات زیر را توصیه خواهد کرد:

وقتی نمونه برداری انجام شد، پزشک یک نمونه کوچک از سلولهای عارضه را برای آنالیز زیر میکروسکوپ به آزمایشگاه می فرستد.

درمان تاول لب

درمان برای تاولهای روی لبها بستگی به علت پیش آورنده آن دارد. برای تاولهای ناشی از عفونت، پزشکان ممکن است داروهای زیر را تجویز کنند:

اگر آلرژی یا التهاب موجب تاول شود، پزشک ممکن است آنتی هیستامین ها را توصیه کند. برای آفت دهانی پزشک ممکن است تجویز یا توصیه زیر را انجام دهد:

برای تبخال دهان ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

برای درماتیت دور دهانی، پزشکان ممکن است یک آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی را در صورت شدید بودن عارضه، تجویز کنند. آنتی بیوتیکها معمولا شامل تتراسایکلین، داکسی سایکلین، مینوسایکلین یا اریترومایسین هستند.

افراد مبتلا به سرطان دهان ممکن است نیازمند درمانهای شدیدتر و پیچیده تر همانند جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی باشند.

درمان خانگی تاول لب

چندین درمان خانگی و ابزارهای خود مراقبتی وجود دارد که می تواند بهبود تاول لب را تسریع کرده و هر نوع درد و ناراحتی را تسکین دهد. اینها معمولا شامل موارد زیر هستند:

عفونت قارچی لب

کلام پایانی

تاول لب چندین علت دارد. این تاولها معمولا بی ضرر هستند و خود بخود از بین می روند. البته بعضی از موارد تاول لب ممکن است نیازمند درمان باشند و گاهی اوقات می توانند علامت یک عارضه جدی تر همچون سرطان دهان باشند.

در صورتی که تاول لبی دارید که طی چند هفته از بین نمی رود یا همراه با علائم شدید دیگر است، باید به پزشک مراجعه کنید.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، زخم گوشه‌ای می‌تواند در یک یا هر دو طرف دهان شما ایجاد شود و یک بیماری التهابی است که می‌تواند چند روز طول بکشد (یا یک مشکل مزمن باشد). این وضعیت همچنین می‌تواند در هر سنی از جمله نوزادان دیده شود.
 

عفونت قارچی لب

علائم انگولار استوماتیت تقریباً به طور انحصاری در گوشه‌های دهان ظاهر می‌شود. علائم می‌توانند دردناک باشند. این نشانه‌ها ممکن است از قرمزی خفیف تا تاول‌های باز و خونریزی دهنده، متفاوت باشد.

اگر نتیجه تست شناسایی، عفونت باکتریایی یا قارچی باشد، که در بیشتر موارد هم همین است، این عفونت می‌تواند به پوست اطراف گسترش یابد. همچنین می‌تواند به برفک دهان منجر شود

اگر در حال تجربه این مسئله هستید، گوشه‌های دهان شما ممکن است علائم موارد زیر باشد:
· خونریزی
· قرمزی
· تورم
· ترک‌خوردگی
· تاول
· پوسته‌پوسته شدن
· خارش
· زبری
· دردعلائم دیگر عبارت‌اند از:
· طعم بد در دهان
· احساس سوزش روی لب یا دهان
· لب‌های خشک یا شکاف‌دار
· مشکل در غذا خوردن به علت تحریک
به علت تحریک قوی که غذا خوردن را برای شما دشوار خواهد کرد، ممکن است به اندازه کافی مواد مغذی را دریافت نکنید و دچار کاهش وزن شوید.
 

چندین دلیل مختلف برای بروز این مسئله وجود دارد، شایع‌ترین آن عفونت مخمری در نتیجه بزاق است.
بزاق می‌تواند در گوشه‌های لب جمع و گرفتار شود و همین امر باعث ترک خوردن لب‌ها گردد.
ممکن است فرد در تلاش برای تسکین درد یا خشکی لب‌های خود، آن‌ها را بیشتر لیس بزند. این بزاق اضافی، در گوشه لب جمع شده و محیطی مناسب برای رشد قارچ‌هایی مثل مخمر فراهم می‌آورد.
ویروس‌ها و باکتری‌ها همچنین می‌توانند باعث بروز آن شوند.برخی افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زخم گوشه‌ای قرار دارند، از جمله افرادی که:
· لب بالایی برآمده‌ای دارند که زاویه عمیق‌تری در گوشه لب‌ها ایجاد می‌کند.
· مرتباً دچار برفک دهانی می‌شوند.
· دارای پوست حساس هستند.
· مرتباً از کورتیکواستروئیدها یا آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند.
· بیماری‌های التهابی دیگری مانند بیماری کرون دارند.
· از داروهای رتینوئید خوراکی استفاده می‌کنند.
· سیگار می‌کشند.
· به کم‌خونی، دیابت یا سرطان دچارند.
· کمبود ویتامین‌های B9،B6، B2 یا B3 یا ماده معدنی روی و آهن دارند.
· مبتلا به سندرم شوگرن می‌باشند.
· روی دندان‌هایشان بریس ارتودنسی دارند.
· دچار سندروم داون هستند.
· اختلالات ایمنی مانند HIV دارند.
· به مکیدن انگشت شست عادت دارند.
· دندان مصنوعی نامناسب دارند.
· بزاق زیادی دارند.
· دندان‌هایشان نامرتب است و یا دندان‌های نیششان مرتب قرار نگرفته است.
· در نتیجه کاهش زیاد وزن و یا پیری، دچار افتادگی پوست شده‌اند.
· دچار خشکی زبان یا زروستومیا هستند.
· دچار کم آبی می‌باشند.
· در مناطقی با آب و هوای سرد و خشک زندگی می‌کنند.
 

برای تشخیص این شرایط پزشک، دهان را از نزدیک معاینه می‌کند تا هرگونه ترک، قرمز، تورم یا تاول را بررسی نماید. او همچنین از شما درباره عاداتی که ممکن است داشته باشید سؤال خواهد کرد.
سایر شرایط (مانند هرپس لابیالیس و لیکن پلان) می‌تواند باعث بروز علائمی شبیه به زخم گوشه لب شود. برای اطمینان از علت، پزشک ممکن است از گوشه‌های دهان و بینی شما نمونه بردارد و به آزمایشگاه بفرستد تا ببیند چه نوع باکتری یا قارچی ممکن است وجود داشته باشد.
 

در حالی که بسیاری از موارد این مشکل، نسبتاً به آسانی قابل درمان هستند، پس از تشخیص علت اصلی توسط پزشک، بایستی آن را درمان کنید.
اگر نتیجه تست شناسایی، عفونت باکتریایی یا قارچی باشد، که در بیشتر موارد هم همین است، این عفونت می‌تواند به پوست اطراف گسترش یابد. همچنین می‌تواند به برفک دهان منجر شود.

 

هدف از درمان، رفع آلودگی و خشک نگه داشتن پوست برای جلوگیری از بروز عفونت دوباره است.
اگر پزشک شما دلیل این بیماری را کمبود مواد مغذی تشخیص دهد، ممکن است یک مکمل غذایی را به شما پیشنهاد کند.
اگر علت مخمر است، ممکن است پزشک یک کرم موضعی ضدقارچ برای شما تجویز کند. موضعی یعنی شما باید دارو را روی پوست بمالید.
اگر دلیل زخم گوشه لب، باکتری باشد، آنتی‌بیوتیک موضعی ضد باکتری برایتان تجویز خواهد شد.گزینه‌های درمانی دیگر شامل:
· ضدعفونی‌کننده موضعی برای تمیز نگه داشتن زخم‌ها
· پماد استروئیدی موضعی
· تزریق پرکننده برای کاهش چین و چروک در گوشه‌های دهان
· نوشیدن آب یا مکیدن آب‌نبات سخت برای خشکی دهانشما همچنین می‌توانید از درمان‌های خانگی برای معالجه خود استفاده کنید:
· استفاده منظم از بالم لب برای جلوگیری از خشکی لب
· استفاده از ژل پترولیوم (وازلین) یا روغن نارگیل در گوشه‌های دهان که به‌عنوان مانعی برای بزاق است.

کلید واژه ها:
زخم گوشه لب‌ها

نشانی:

اراک کوی گلستان- معاونت غذا و دارو

تلفن:

33685570-086

دورنگار:

33678627-086

کد پستی:

3818653366

ساعات پاسخگویی:

7:15 الی 15:45


ارتباط مستقیم با دفتر معاونت:33678626-086
ارتباط مستقیم با واحد IT معاونت: 336775920-086


درد کتف چپ نشانه چیست ؟


لخته خون در کرونا ، علت لخته…


آیا سن در باروری مردان موثر …


بیماری های پوستی واگیردار


درمان خانگی دل درد

عفونت قارچی لب


انواع کهیر و روش های درمان

پوسته ریزی و التهاب اطراف دهان اغلب بی خطر هستند اما باید از علت آن مطمئن باشید و به اندازه کافی مایعات بنوشید. لب‌هایی که ترک خورده نیز شایع هستند و اغلب به دنبال سرما خشکی و تماس با هوای خشک و بادی ایجاد میشوند اما باید به بیماران تاکید کنید که مایعات به اندازه کافی بنوشند و درمان مناسب دریافت کنند. خشکی و پوسته ریزی گوشه های لب به دنبال عفونت قارچی به خصوص کاندیدا یا عفونت باکتریایی ایجاد شود .

 اغلب افراد به علت مک زدن لب یا عواملی که باعث ترشح بزاق روی گوشه های دهان و لب میشود به این عفونت مبتلا می شوند.اگزما یا درماتیت یا نوعی التهاب پوست اطراف لب و دهان اغلب با قرمزی خشکی و پوسته ریزی لب ها ایجاد می شوند اگزما به نوعی اختلال در پوست گفته می‌شود که باعث بروز جوش های خارش دار پوست ترک خورده تاول های دردناک می شود. بسیاری از افراد دچار اگزما  دچار دوره‌هایی از خود التهاب و بهبود اگزما در طول دوره زندگی شان می شوند. ژنتیک و عوامل محیطی بر بروز این اختلال نقش دارند و مهم است که تشخیص داده شود علت کدام است. عوامل محرک مثل موادی که روی لب ها استفاده می شود یا مک زدن عادتی لبها از علل بروز اگزما است. همچنین واکنش آلرژیک به محصولات آرایشی مواد دندانپزشکی خمیر دندان یا برخی داروها نیز از علل بروز این اختلال است علائم اگزمای ممکن است یک یا چند بار در اساس یک یا هر دو لبه ایجاد شود همچنین ممکن است پوست داخل و اطراف دهان را نیز درگیر کند. 

شامل این موارد هست:  قرمز روی یا اطراف لبها خشکی پوست ریزی خارش احساس سوزش درد و التهاب همانطور که گفته شد فاکتورهای زیادی ممکن است اگزما را در افراد مختلف شعله ور کند از جمله محصولات آرایشی و شیمیایی به خصوص رژلب ها، انواع صابون، شوینده ها، خشکی پوست ،زندگی در آب و هوای سرد و خشک و برخی غذاها، کشیدن ‌سیگار عفونت های تنفسی استرس تعریق زیاد و تغییرات هورمونی. سابقه خانوادگی اگزما و آلرژی، استرس، داشتن شغل یا فعالیتی که باعث تماس با مواد محرک میشود، استفاده از رژلب، حساسیت به هوای سرد یا گرم ،مبتلا بودن به سرماخوردگی و آنفولانزا ،تغییرات هورمونی به خصوص در زنان از عوامل مستعد کننده به ابتلا به اگزما ای اطراف لب هستند.

درمان شامل برخی داروها و همچنین نکات بهداشتی در منزل می شود از جمله کرم های حاوی کورتیکواستروئید ها و مرطوب نگهداشتن منظم لبها و تجویز کرمهای ضد قارچ در صورت عفونت اطراف لب. همچنین استفاده از برخی محصولات طبیعی مثل روغن نارگیل روغن آفتابگردان، ویتامین دی، پروبیوتیک‌ها، سرکه می توانند در کنترل علائم موثر باشند و البته توجه داشته باشید که استفاده از سرکه سیب می تواند باعث سوزش زیاد شود و به همین علت اغلب افراد سعی می کنند ابتدا با میزان کمی آن را امتحان کنند و سپس آن را مصرف کنند

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

آدرس : بلوار آفریقا کوچه مروارید پلاک 8
– تلفن : 021-75046300
,021-71148100

استفاده از مطالب وب سایت طبینجا فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به
شرکت گروه رادوین تجارت خاورمیانه می‌باشد.

زخم های دور دهان از عارضه هایی است که به دلایل مختلف ویروسی، عفونت، باکتری که دارد ممکن است اشخاص بسیاری را درگیر خود کند و یکی از شایع ترین آنها درمان قارچ گوشه لب است.

ژاله شرییانی متخصص پوست و مو در گفتگو با ممتاز نیوز گفت: زخم های دور دهان یکی از عارضه هایی است که ممکن است به سبب عوامل مختلف داخلی و خارجی که دارد برای اشخاص بسیار مشکل ایجاد کند.

وی افزود: در ابتلا به این عارضه قارچ ها، عفونت ها، استرس و گاهی اختلالات هورمونی می تواند موثر باشد، البته بسته به متفاوت بودن علل این عارضه ممکن است تاثیر متفاوتی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این که ممکن است اشخاص به هنگام درمان قارچ گوشه لب به صورت خودسرانه عمل کنند اخطار داد که ممکن است در آینده مشکلات بیشتری را ایجاد کند.

عفونت قارچی لب

شرییانی افزود: درمان زخم های دور دهان بسته به سبب های مختلفی که دارد متفاوت است اما در بیشتر موارد در ابتلا ،درمان، مصرف کرم های متفرقه و حساسیت زا متوقف می گردد و در بعضی موارد از داروهای ضد حساسیت استفاده می گردد.

از نظر بالینی علل مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به قارچ گوشه لب و سوزش لب ها، زخم های گوشه دهان و درد و قرمزی این زخم ها شود.

زخم گوشه لب می تواند ناشی از کمبود ویتامین B2 باشد و برای درمان به پزشک مراجعه کنید و مکمل ویتامین ب دریافت کنید.

عفونت لثه و دندان ها، علت دیگری است که می تواند به زخم دور دهان که با التهاب، قرمزی، ورم و خارش همراه است، منجر شود.

بهتر است لب‌های خشک را در برابر نور آفتاب محافظت کرد.

هر روز حمام نروید و اگر عادت به حمام روزانه دارید، از شوینده‌ای مثل شامپو یا صابون استفاده نکنید.

صابون با pH5 و شامپوهای بدن حاوی کرم باشند.

حمام داغ و طولانی نداشته باشید و حتما بعد از استحمام از لوسیون‌های بدن استفاده کنید. گاهی حتی یک بار مصرف لوسیون‌ها کافی نیست و لازم است چند ساعت بعد از حمام دوباره استفاده شوند.

این موضوع در افراد مسن به‌خصوص در فصل‌هایی که هوا خشک‌تر است، مثل پاییز و زمستان ضروری است.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید *

(ضروری)

(ایمیل شما نمایش داده نمی شود)
(ضروری)

روزنامه امروز

نرخ روز ارز

قيمت سکه و طلا

قيمت روز خودرو

قيمت انواع گوشی

قيمت مسکن

قيمت لپ تاپ

قيمت تبلت

قيمت دوربين

قيمت تلويزيون

قيمت لاستيک

نقشه تهران

نقشه ترافيک تهران

وضع آب و هوا

ترافيک جاده ها

آلودگي هواي تهران

پخش زنده تلويزيون

جدول ليگ برتر

عفونت قارچی لب

قرآن آنلاين

اوقات شرعي

تقويم ايران

شاخص سلامتی

عفونت قارچی لب
عفونت قارچی لب
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *