علت ترشح بوی بد ناف

علت ترشح بوی بد ناف
علت ترشح بوی بد ناف

ناف حفره‌ای است که روی شکم ما قرار دارد. البته معمولا چندان به ناف‌مان فکر نمی‌کنیم، چون از ابتدای زندگی در آن مکان وجود داشته و برای همه عادی شده است. اما خوب است بدانید ناف واقعا یک حفره است و جاییست که بند ناف در دوران جنینی به آن وصل بوده است. این حفره به چهار قسمت راست، چپ، بالا و پایین تقسیم می‌شود. گاهی ممکن است متوجه بوی بد ناف شوید و این سوال برایتان پیش آید که علت آن چیست؟ آیا ناف شما عفونت کرده است و یا ترشح خاصی باعث این بوی بد می باشد. این سوالات را در مقاله بصورت کامل پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

به گزارش سیمای سلامت به نقل از «نیوهلث ادوایزر» بوی بد ناف در اکثر موارد تهدید جانی ندارد. اما می تواند نشان دهنده ی شرایطی خاص باشد. در اکثر موارد این موضوع به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی است، اما ممکن است بوی ناف همراه با ترشح، دفع باد، خارش یا درد باشد.

تجمع چرک یا لایه های مرده‌ی پوست می تواند موجب سوزش پوست شده و بوی تعفن ایجاد کند.

اگر پوست نزدیک ناف ملتهب است ممکن است دچار عفونت باکتریایی ناهوازی شده باشید و این عفونت علت بوی بد ناف باشد.

علت ترشح بوی بد ناف

افرادی که شکمی بزرگ دارند بیشتر درخطر عفونت ناف هستند، چون ناف آنها بزرگ تر است و چرک، باکتری و رطوبت بیشتری وارد آن می شود.

به احتمال زیاد اصلا نیازی به نگرانی نیست. یکی از تغییرات بارداری افزایش میزان تعریق بدن است؛ که میتواند بسوی ناف جاری شده، در آن تجمع کرده و ایجاد بوی ناخوشایند کند. کافیست روزی دوبار نافتان را با الکل و گوش پاکن تمیز کنید.

اشعه یو وی به پوست آسیب می زند، به همین علت قرار گرفتن ناحیه ی ناف در معرض آن می تواند باعث بروز التهاب و عفونت شود.

افراد دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های مختلف از جمله عفونت ناف می باشند. این عفونت ها ممکن است شروع به ایجاد بوی بد و ترشح از ناف کنند.

عفونت باکتریایی: این نوع عفونت در صورتی ایجاد می شود که ناف تمیز و شسته نشود. اگر در ناف بو و ترشح چرکی وجود داشته باشد، احتمال عفونت باکتریایی وجود دارد.

عفونت قارچی: این نوع از عفونت هم با بو و ترشح همراه است. شایع ترین نوع قارچ، کاندیدا است که در محیط گرم و مرطوب رشد می کند.

باز بودن اورهوس: این حالت در اثر بسته نشدن اورهوس که مجرایی بین مثانه و ناف است، و معمولا بعد از تولد بسته می شود ایجاد می شود. این اتفاق می تواند موجب عفونت باکتریایی یا قارچی شود.

عفونت پس از اعمال جراحی: ابتلا به عفونت پس از برخی عمل های جراحی امری شایع است. و می تواند ایجاد بوی ناخوشایند و ترشح چرکی کند. رایج ترین علت ابتلا به این عفونت ها انسداد شرایین است که باعث قرمزی، ورم و درد می شود.

برخی شرایط پوستی ممکن است منجر به بوی بد ناف شود. اما این موارد نادر هستند.

سیلدنافیل (ویاگرا) چیست | نحوه مصرف و عوارض جانبی

کیست های چربی: این حالت می تواند ایجاد بوی بد و ترشح کند اما بسیار نادر است. خطری جدی محسوب نمی شود، اما عفونتی است که در اثر کیست ایجاد شده و نیاز به پیگیری دارد.

اگزما: این مشکل می تواند باعث تجمع شدید سلول های مرده ی پوستی شود که منجر به پوسته پوسته شدن و انسداد حفره ی ناف می شود. در صورت وجود باکتری و چربی در ناف، اوضاع بدتر خواهد شد.

اگر شرایط زیر را دارید، احتمال بدبو شدن ناف در شما بیشتر است:

اگر بوی بد ناشی از کثیفی یا چرب بودن ناف باشد، می‌توانید با شست‌وشوی دقیق آن بوی بد را برطرف کنید.

اگر بوی ناف ناشی از عفونت باشد، باید برای رفع آن و درمان عفونت به پزشک مراجعه کنید.

بوی بد ناف می تواند باعث خجالت زدگی فرد شود. در اینجا توضیح کاملی از چگونگی نظافت ناف آورده ایم. با دانستن این موارد دیگر در مورد بوی ناف سوالی در ذهن نخواهید داشت.

آماده سازی: ابتدا وسایل مورد نیازتان را فراهم کنید. وسایلی مثل: آب، روغن بچه، الکل یا محلول ضدعفونی و گوش پاکن.

سابیدن و پاک کردن: گوش پاکن را در محلول بزنید و ناف خود را با آن بسابید. تا زمانی که تمام چرک ها تمیز شوند ادامه دهید.

پاک کردن محلول ضدعفونی: حالا دوباره نافتان را با یک گوش پاکن تمیز بسابید تا از محلول پاک شود.

مراقبت نهایی: برای سالم نگه داشتن پوست ناف، از کرم های محافظ پوست استفاده کنید.

چرک، باکتری، قارچ و سایر جرم‌ها می‌توانند در ناف حبس شده و تکثیر شوند و به بروز عفونت منجر گردند. در چنین وضعیتی ممکن است متوجه شوید که مایعی سفید، زرد، قهوه‌ای رنگ یا خونی از ناف‌تان خارج می‌شود. همچنین ممکن است این ترشح بوی بدی داشته باشد.

برخی از دلایل شایع ترشح ناف در زنان و مردان عبارت‌اند از:

اگر ترشح ناف دارید، برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید. ترشح ناف می‌تواند نشانه‌ای از وجود عفونت باشد، مخصوصاً اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده باشید. سایر علائم عفونت عبارت‌اند از:

درد پای راست و درد پای چپ نشانه چیست ؟

عوارض و مضرات کندر که شاید از آن بی خبر باشید

خواص نخود فرنگی؛ سرشار از پروتئین و فیبر

محصولات تراریخته چه هستند + فواید و عوارض جانبی

ورم معد؛ علل، تشخیص و درمان

قاعدگی دردناک یا دیسمنوره چیست؟

من نافم چرک کرده و ازش چرک خارج میشه. بنظرتون باید چیکار کنم؟ علت عفونت ناف چیه واقعا؟

من سه ماه پیش نافم شروع به خارج شدن عفونت همراه با بوی بد کرد ، به دکتر مراجعه کردم که کپسول سفالکسین رو تجویز کرد ولی بعد یک ماه خوب نشد ، به دکتر داخلی مراجعه کردم تشخیص داد که سینوس نافی هست و اون هم باز همون دارو رو تجویز کرد و بی نتیجه ، به دکتر دیگه ایی مراجعه کردم قرص آیزیترومایسین ۵۰۰ رو تجویز کرد با چند تا آمپول که اون هم هیچ اثری نداشت ، به بیمارستان خصوصی مراجعه کردم که گفتن فیستول نافی هست و باید داخل ناف تراش بخوره ، الان یک هفته از عمل من داره میگذره و چون عمل باز انجام شده و بخیه نداره ، مدام خون و آب و همچنان عفونت خارج میشه ، از نافم تیکه برداری شده و هنوز جواب اون نیومده که علت عفونت چیه ، واقعا هم نگرانم هم اینکه خسته شدم از روی تخت ماندن .هیچ کسی هم علتش رو نمیدونه

وضعیت الانتون چگونه هست؟

سلام من نافم قرمز شده و ترشح داره لطفن کمکن کنین

علت ترشح بوی بد ناف

سلام من نافم بوی بدی میده کمی هم درد و سوزش اطراف نافم دارم لطفا اگه اطلاعاتی دارید به من بگید

سلام من از نافم چیزی مثل خون و آباد خارج میشه مقدارش هم کمه باید چکار کنم درمان خانگیش چیه؟؟؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

ابزار سنجش سوخت و ساز پایه – BMR |ابزار سنجش شاخص توده بدنی – BMI |

ناف یکی از قسمت هایبدن هست که به دو صورت مختلف محدب و مقعر وجود دارد. ناف مقعر که به صورت تو رفتگی می باشد. می تواند محل زندگی 60-70 گونه موجودات ریز میکروسکوپی باشد. که شما آن را با چشم غیر مساط نمی بینید . تجمع  این باکتری ها در ناف می تواند بوی ناخوشایندی را تولید کند که در مدت زمان طولانی باعث ناراحتی شما بشود. اما راه های از این بو چیست؟

شما می توانید ناف خود را با آب به همراه روغن بچه، الکل یا محلول ضدعفونی و گوش پاکن بشورید.  به این صورت که محلول ضد عفونی کننده  را به ناف خود بریزید و با گوش پاک کن آن جا را بسایید.  این را تا زمانی انجام دهید که ناف شما کاملا تمیز شده باشد و هیچ اثری از چرک و کثیفی نباشد. و در آخر نیز با آب ناف خود را بشورید. اگر پس از انجام این مراحل بوی بد ناف شما از بین رفت بهتر هست به پزشک پوست مراجعه کنید.

سلام ناف یک قسمت بیرونی بدنه و علت بد بو بودن اون هم ی عامل بیرونیه . بیشترین علت بد بویی ناف عدم رعایت بهداشت فردیه . چون کمتر کسی به این قسمت از بدنش توجه نشونه میده . این حفره ی کوچیک که روی شکم قرار داره از چشم ما موقع حموم کردن دور میمونه  . 

به خاطر این که این حفره گوده بیشتری امکان جمع شدن آشغال های خیلی ریز و میکروب ها رو داخل خودش داره و این علت بد بو شدن نافه . 

اما نباید ساده از کنار این گذشت چون عدم نظافت ناف میتونه منجر به عفونت ناف بشه . مخصوصا تو کسایی که شکم های بزرگی دارن . پس برای جلو گیری از ابتلا به عفونت نافه که نتیجه اون درد ، ترشح و بوی بد از نافه بهتره که به نظافت ناف توجه کنید و خوب بشوریدش . برای این کار میتونید از مواد ضد عفونی کننده ( هر چند وقت یک بار ) استفاده کنید . 

علت ترشح بوی بد ناف

ناف یکی از قسمت های بدن است که به دلیل تو رفتگی که دارد محل مناسبی برای تجمع باکتری ها وذ موجودات ریز ذره بینی است. این قسمت از بدن در برخی مواد به دلیل علل زیر دارای بود بد می باشد.


5.7k سوال


7.0k پاسخ


70 دیدگاه


925 کاربر

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

دکتر بتادین و مترونیدازول و سیپرو فلاکسین برام نوشته ولی از درد داغونم و لباسم که به بدنم میگیره درد میگیره و ی پما هم نوشته پماد تراسایکین هست اون که زدم سوزش بدتر شد ایا بوی بد ناف ممکنه از زیر پاره شده باشه نافم گود هس و اینکه اگه چربی شکم بر دارم خوبه چون شکمم چاق هس شاید چربی میزنه بیرون

سلام دوست گرامی احتمالا شما دچار عفونت ناف شده اید و قرمزی و بوی بد ناحیه ناف به خاطر عفونت میباشد. لطفا به پزشک خود اعتماد کنید و دوره درمان خود را کامل کنید.

در صورت لزوم می توانید به متخصص داخلی مراجعه نمایید.

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

علت ترشح بوی بد ناف

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

همانطور که همه می دانیم ناف جایی قرار گرفته که در واقع بند‌ناف در داخل رحم در آنجا به شکم جنین وصل بوده‌است. ناف از جمله قسمت هایی از بدن است که کمتر نظافت می شود و کمتر کسی در حمام حواسش به شستن ناف است و این موضوع باعث ایجاد بوی بد در ناف می شود که موجب نگرانی افراد می شود. در این مطلب به بررسی علت بوی بد ناف می پردازیم.

بر خلاف تصور عامه مردم شکل ناف در اثر بریدن بند ناف به وجود نمی‌آید و پیش از این در شکم مادر حالت ناف شکل گرفته است. شکل ناف در میان مردم مختلف متفاوت است و اندازه آن بین ۱.۵ تا ۲ سانتی متر است.

 ۲ نوع ناف وجود دارد: نافهای محدب و مقعر. افرادی که ناف‌های مقعر دارند معمولا دچار مشکل بد بوی ناف می‌شوند زیرا این محیط گرم و مرطوب است و به دلیل شکلی که دارد فضای مناسبی برای جمع شدن چربی و سلولهای مرده و باکتریهاست.

طبق گزارشی که توسط سایت دیسکاوری صورت گرفته، محققین دریافته‌اند که ناف‌های تورفته می توانند به طور متوسط ۶۰ تا ۱۰۰، و یا حتی تعداد بسیار بیشتری گونه باکتری،‌ مخمر و قارچ در خود داشته باشند. این مطالعه نشان می‌دهد که ناف شما می‌تواند تفریحگاهی برای خوشگذرانی انواع موجودات گوناگون باشد!‌

علت ترشح بوی بد ناف

راب دان، از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، بیان میکند که در ناف افراد عادی، ‌چیزی در حدود ۶۰ الی ۷۰ گونه از موجودات ریز پیدا شده و با توجه به این که موجودات ساکن ناف شما، الزاماً همان موجوداتی نیستند که در ناف دیگر افراد زندگی می‌کنند، در نهایت و به طور کلی طبق این تحقیق و بررسی، نزدیک به ۱۴۰۰ گونه از این موجودات در ناف افراد مختلف پیدا گشته اند.

محققین در این مطالعه ناف تعداد زیادی از مردان و زنان را که از نقاط مختلف، با سن و زمینه های اخلاقی و عادتهای متفاوت و متمایز بوده اند تحت بررسی قرار دادند. در این بین، ‌آن‌ها به مخمرها و قار‌چ‌های جالبی رسیده‌اند.

همانگونه که گفته شد، در سال ۲۰۱۱ محققان دانشگاه کارولینای شمالی، ناف بیش از ۵۰۰ داوطلب را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند و متوجه شدند بیش از ۱۴۰۰ نوع باکتری در ناف داوطلبان وجود دارد و از این میان ۴۰ نوع باکتری در ناف ۸۰ درصد افراد مشترکاً زندگی می‌کند. 

محققین، زیست‌پذیری این گونه‌ها را نیز بررسی نموده و در حال حاضر به دنبال توالی Genome آن‌ها می باشند. ولی تحقیقات اولیه نشان می‌دهند ترکیب موجوداتی که در حال زندگی در ناف هر شخص هستند،‌ برای او منحصر به فرد و یکتا می باشد. به گفته این محققان این باکتریها مولد بویی هستند که بوی طبیعی انسان بوده و باعث می‌شود هر فرد از دیگری تمایز داده شود.

این سوال که آیا با شستن باید باکتریهای این ناحیه را از بین برد سوال بسیاری از متخصصان پوست است اما بررسی‌ها نشان داده که این باکتریها نه تنها مضر نیستند بلکه می‌توانند از ورود عوامل بیماری‌زا به بدن پیشگیری کنند. کسانی که نافشان بوی بدی می‌دهد بهتر است با متخصص پوست مشورت کنند. 

التهاب، سوزش و خارش ناف ممکن است به دلیل عفونت ناحیه باشد و در این شرایط با تجویز داروهای موضعی ضد قارچ و آنتی باکتریال مسئله برطرف میشود. ریزش مایع از ناف نیز می‌تواند نشانه وجود کیست یا چسبندگی ناف به دستگاه گوارش باشد و گرچه مسئله‌ای نادر است اما با مشاهده آن باید به سرعت با متخصص مشورت کرد. 

اگر هیچ یک از این مسایل وجود نداشته باشد متخصص پوست از شما می‌خواهد نافتان را با الکل ۶۰ درجه شستشو دهید و ببنید باز هم نافتان بو می‌دهد یا خیر. در اکثر موارد این کار به رفع بوی بد ناف کمک می‌کند اما اگر باقی ماند باید با متخصص مشورت کرد. 

علت درد دور ناف چیست؟

فاطمه

سلام من سه ما از زایمانم میگذره الان چند روزه از نافم ترشح میاد و بوی بد داره دلیلش چیه؟

دکتر محسن پورحقیقی

دکتر سید مسعود داودی

دکتر محمد نیکزاد

دکتر آرزو سیدی

دکتر سيد سجاد محمدی

دکتر محسن نراقی

386 بازدید

832 بازدید

830 بازدید

6742 بازدید

2174 بازدید

1768 بازدید

1980 بازدید

25 اسفند 1399

25 اسفند 1399

25 اسفند 1399

25 اسفند 1399

25 اسفند 1399

24 اسفند 1399

24 اسفند 1399

ناف تا حد زیادی از بینی تان فاصله دارد. اما اگر متوجه بوی نامطبوع آن شدید، شاید متعجب شوید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. ساده ترین توضیح برای بوی ناف مسئله بهداشت است. چرک، باکتری و میکروب های دیگر در این قسمت حفره ای جمع می شوند، جایی که بند ناف شما را به مادرتان وقتی که در رحم بودید متصل می کرد. اگر ناف را تمیز نگه ندارید، احتمالا این فرورفتگی کوچک کثیفی و آلودگی را در خود جمع می کند. گاهی اوقات ناف بدبو می تواند نشانه شرایطی مانند عفونت یا کیست باشد که به مراقبت پزشکی نیاز دارد. علائم دیگر را به همراه این شرایط جستجو کنید،مانند:

دلایل بوی ناف می تواند از بهداشت ضعیف تا عفونت تغییر کند.

ناف اکوسیستم کوچک خودش را دارد. محققان دریافتند که ناف می تواند منبع امنی برای نزدیک به 70 نوع باکتری متفاوت باشد. قارچ و میکروب های دیگر نیز می توانند داخل ناف تجمع کنند. این میکروب ها از چربی، پوست مرده، کثیفی، عرق و آلودگی هایی که می توانند در ناف جمع شوند، تغذیه می کنند. سپس آنها تکثیر می شوند. باکتری ها و میکروب های دیگر بوی نامطبوع را به وجود می آورند، درست مانند بویی که در هنگام عرق کردن از زیر بغل به مشام می رسد. هر چه ناف عمیق تر، چرک و میکروب بیشتری می تواند در داخل آن تجمع کند. نتیجه ترکیب چرک، باکتری و عرق بوی نامطبوع است. خبر خوب این است که بوی بد به راحتی با بعضی عادت های بهداشتی خوب رفع می شود.

کاندیدا یک قارچ مخمر است که دوست دارد در محیط های تاریک، گرم و مرطوبی مانند کشاله ران و زیر بغل رشد کند. ناف نیز محل خوبی برای رشد این موجودات ریز است، مخصوصا اگر آنجا را تمیز نگه ندارید. اگر شما دیابت ملیتوس (یا دیابت شیرین) دارید احتمالا بیشتر مستعد عفونت مخمری هستید. دیابت ملیتوس یک بیماری با سطح قند خونی بالاتر از حد نرمال است (هیپرگلیسمی)، و این هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) توانایی سیستم دفاعی بدن برای مقابله با عفونت ها را کاهش می دهد. اگر اخیرا جراحی در شکم تان داشته اید، مانند درمان فتق ناف، این اتفاق می تواند ناف را در معرض خطر بالای عفونت قرار دهد. پوست اطراف پیرسینگ ناف نیز می تواند دچار عفونت شود. هر زمان که سوراخی برای زیبایی در پوست ایجاد می کنید، باکتری ها می توانند به داخل آن نفوذ کنند. 

علت ترشح بوی بد ناف

اگر عفونتی دارید، احتمالا شما ترشح چرک از ناف تان را می بینید. بعضی اوقات چرک ها بو بد ترشح خواهند کرد. علائم دیگر شامل: درد، قرمزی و تورم در این قسمت است. هر نشانه از عفونت شامل: تب، چرک و قرمزی نیاز به بررسی توسط پزشک تان دارد.

کیست اپیدرمویید با یک برآمدگی در لایه بالایی پوست شروع می شود و کیست پیلار در نزدیکی فولیکول مو به وجود می آید. هر دو این کیست ها داخل غشا خود سلول هایی دارند که یک پروتئین کراتین آلوده و ضخیم را ایجاد و ترشح می کند. اگر یکی از این کیست ها بزرگ و پاره شود بوی نامطبوع زیاد و مایع زرد رنگ از آن ترشح و کم کم ناپدید می شود. ممکن است این کیست ها عفونی هم شوند. پزشک تان می تواند تشخیص و درمانی را برای این نوع کیست ها تعیین کند.

کیست های سباسه از کیست پوستی و پیلار شایع تر هستند. کیست های سباسه از غدد چربی پوست ناشی می شوند که به طور طبیعی ماده مومی و چرب به نام سبوم را برای محافظت و چربی پوست تولید می کند. کیست های سباسه از چربی پر می شوند و می توانند منجر به عفونت شوند. اگر شما مشکل کیست سباسه دارید، درمان های متفاوتی بسته به نوع نیاز شما و روش پزشک تان موجود هستند.

شما برای موضوعات بهداشتی نیاز به دیدن پزشک ندارید. وقتی که ناف تان را تمیز کردید، بوی آن باید رفع شود. اگر متوجه ترشح از ناف تان شدید وقتی را برای مراجعه به پزشک تان مشخص کنید.این مشکل می تواند نشانه عفونت باشد. علاوه بر این اگر نشانه های دیگر عفونت را داشتید با پزشک تان تماس بگیرید. علائمی مانند:

پزشک ناف تان را معاینه خواهد کرد و احتمالا نمونه ای از ترشح ناف تان می تراشند. نمونه ترشح به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد، جایی که متخصصان آن را زیر میکروسکوپ بررسی می کنند یا آزمایش های دیگر را برای نمونه انجام می دهند تا متوجه شوند چه ترکیباتی در این این ترشحات وجود دارد.

ناف تان را تمیز و خشک نگه دارید. از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید. عرق و آلودگی می تواند در زیر لباسی که به پوست تان چسبیده به وجود بیاید. مصرف مواد قندی را در رژیم غذایی تان کاهش دهید، مخصوصا اگر بیمار دیابتی هستید. بیش از حد بودن سطح گلوکز خون می تواند خطر عفونت را افزایش دهد. احتمالا پزشک تان مصرف کرم ضد قارچ یا آنتی بیوتیک موضعی را بسته به نوع میکروبی که باعث عفونت شده، تجویز می کند.

اگر قسمتی از پوست از طریق پیرسینگ دچار عفونت شده است، زیورآلات را بردارید. گلوله کتانی را با صابون دست آنتی باکتریال و آب گرم خیس کنید، و با ملایمت ناف تان را با آن بشویید. همواره این ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید. از پوشیدن لباس تنگ خودداری کنید چون این کار می تواند قسمت عفونی را دچار سوزش کند. اگر این روش ها موثر نبودند، شاید نیاز باشد به پزشک مراجعه کنید.

شما نباید کیست رویه ای پوست را درمان کنید مگر اینکه دچار عفونت شدید شده باشد یا شما را اذیت کند. یک متخصص پوست می تواند با تزریق دارو، خشک کردن آن یا خروج کامل کیست شما را از شر آن خلاص کند.

آسان ترین روش برای جلوگیری از تجمع باکتری و کثیفی ها در ناف تان تمیز کردن هر روز آن است. در ادامه روش آن رابه شما نشان می دهیم:

منبع: healthline

پست الکترونیکی

support@pezeshket.com

تلفن پشتیبانی

021-91002055

درمان عفونت ناف می تواند شامل مصرف آنتی بیوتیک و حتی در مراحل شدیدتر، جراحی باشد. این عفونت ها گاهی منشا ویروسی دارد. در عفونت ناف، آلودگی، باکتری، قارچی و سایر میکروارگانیسم ها می توانند در داخل شکم شما مانده و شروع به تکثیر کنند. حتی برخی از آلودگی ها ممکن است باعث ایجاد عفونت هم شوند. در این شرایط شما احتمالا متوجه ترشحات سفید، زرد، قهوه ای یا خونی از قسمت شکم خود می شوید. این ترشحات ممکن است بوی نامطبوعی نیز داشته باشد.

علت ترشح بوی بد ناف

عفونت های دکمه شکم یا ناف یک مشکل بسیار رایج است که می تواند افراد در هر سنی از جمله نوزادان را درگیر کند. از آنجا که دکمه شکم عمیق، مرطوب و تاریک است، زمینه مناسبی برای تولید مخمر و باکتری ها است.

عرق زیاد از حد، صابون و سایر مواد رسوب یافته در حفره ناف می توانند به رشد باکتری کمک کرده و باعث ایجاد عفونت شوند. از دیگر علل و عوامل موثر در ایجاد عفونت های دکمه شکم می توان به عادات بهداشتی ضعیف، جراحی شامل دکمه شکم، سوراخ شدن شکم، دیابت، کیست چربی، قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر اشعه ماوراء بنفش (UV) و چاقی اشاره کرد.

شایع ترین علل عفونت ناف جراحی و یا کیست است. سایر علل عفونت ناف، عبارتند از:

به طور کلی، ناف ممکن است محل تجمع باکتری ها باشد. در مواردی که این ناحیه به درستی تمیز نشود، تجمع باکتری های می توانند منجر به بروز عفونت گردد. عفونت های باکتریایی باعث ترشحات زرد یا سبز با بوی بد می شوند. همچنین ممکن است این عفونت با تورم، درد اطراف شکم همراه باشد.

کاندیدیازیس یک عفونت مخمری است که توسط کاندیدا ایجاد می شود. کاندیدا  نوعی مخمر که به طور معمول در مناطق مرطوب و تاریک بدن رشد می کند. حتی می تواند بین چین های پوستی مانند ناحیه کشاله ران و زیر بازوها ایجاد شود. مخمر همچنین می تواند در دکمه شکم به خصوص اگر آن را تمیز و خشک نباشد، رشد کند. کاندیدیازیس در دکمه شکم شما باعث ایجاد بثورات قرمز و خارش دار روی ناف و همچنین ترشحات سفید و غلیظ شود.

افراد دیابتی بیشتر به عفونت های مخمری مبتلا می شوند. زیرا مخمر از قند تغذیه می کند و بالا بودن قند خون مشخصه دیابت درمان نشده است. بررسی ها نشان داده که زنان دیابتی بیشتر از زنانی که دیابت ندارند مستعد ابتلا به عفونت های مخمر واژن هستند. اشکال دیگر عفونت های مخمری، از جمله عفونت های مخمری در دکمه شکم، ممکن است در میان افراد دیابتی شایع تر باشند.

اگر اخیراً تحت عمل جراحی شکم مانند ترمیم فتق قرار گرفته اید، ممکن است متوجه تخلیه چرک از طریق شکم شوید.  در این شرایط بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید چون می تواند نشانه ای از عفونت باشد که نیاز به درمان فوری دارد.

هنگام رشد جنین در رحم، مثانه توسط یک لوله کوچک به نام اوراس به بند ناف اتصال پیدا می کند. از این راه ادرار از بدن جنین تخلیه می شود. معمولاً اوراسوس قبل از تولد بسته می شود، اما در شرایط بسته شدن ناقص و یا نادرست ممکن است منجر به بروز عوارض شود. در این شرایط تجمع مایعات می تواند باعث تشکیل کیست بر روی اوراسوس شود. حتی کیست ممکن است آلوده و عفونی گردد. یکی از علائم این عفونت نشت مایعات کدر یا خونی از ناف است.

علائم دیگر کیست های اوراچال، عبارتند از:

کیست سباسه از غدد آزاد کننده چربی پوست به نام غدد چربی تشکیل می شود. در این شرایط احتمال دارد. یک جوش سرسیاه در مرکز کیست وجود داشته باشد. کیست آلوده با ترشحات غلیظ، زرد و بدبو همراه است. در برخی موراد ممکن است قرمز و ملتهب شود.

در صورت هر گونه ترشح از ناف خود بهتر است به پزشک مراجعه کنید. ترشح از ناف می تواند نشانه ای از عفونت باشد، خصوصاً اگر اخیراً جراحی خاصی انجام داده باشید. علائم دیگر عفونت عبارتند از:

برای درمان عفونت ناف و تشخیص آن، پزشک معاینه جسمی را انجام می دهد و ناف را بررسی می کند. ممکن است بررسی قسمت آسیب دیده برای تشخیص علت آن کافی باشد. همچنین پزشک احتمال دارد مقداری از ترشحات یا سلول ها را از روی شکم خارج کرده و نمونه را به آزمایشگاه بفرستد. یک تکنسین، سلول ها یا مایع را برای تشخیص نوع عفونت زیر میکروسکوپ بررسی می کند.

برای سالم نگه داشتن ناف و جلوگیری از بروز عفونت در این منطقه بهتر است راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

صرف نظر از علت عفونت ناف، داروهای خانگی می توانند در رفع این مشکل موثر باشند. برخی از درمان های خانگی برای عفونت ناف عبارتند از:

عفونت ناف را می توان با آب گرم نمک درمان کرد. گرمای حاصل از آب گرم در افزایش جریان خون در منطقه آلوده موثر است. از طرفی نمک به جذب رطوبت داخل دکمه شکم کمک می کند تا بهبود یابد. به علاوه، به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل خواهد کرد.

1 قاشق چایخوری نمک را به 1 فنجان آب گرم اضافه کرده و آن را مخلوط کنید تا نمک حل شود. یک پنبه را به این محلول آغشته کرده و از آن برای تمیز کردن محل آلوده استفاده کرده، سپس با دقت خشک کنید. برای مقابله بیشتر با عفونت، یک کرم ضد باکتری بدون نسخه استفاده کنید. این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید تا عفونت از بین برود. همچنین می توانید یک محلول نمکی آماده را از اکثر داروخانه ها خریداری کنید.

برای بهبودی و جلوگیری از رشد بیشتر باکتری ها در دکمه شکم، تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه آسیب دیده ضروری است. برای تمیز کردن محل، می توانید از یک صابون ضد باکتری هنگام دوش گرفتن یا حمام استفاده کنید. بعد از استحمام، ناحیه آسیب دیده را کاملاً خشک کرده و مقداری کرم یا لوسیون ضد باکتری بر پایه آب، 2 یا 3 بار در روز بمالید تا عفونت رفع شود.

توصیه می شود از یک پماد پایه آب استفاده کنید؛ زیرا رطوبت موجود در انواع دیگر پماد می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و مانع تنفس پوستی شود.

برای درمان عفونت ناف می توانید از کمپرس گرم برای رفع عفونت استفاده کنید. گرمای کمپرس گرم در کاهش درد موثر است و به بهبود نیز کمک می کند. یک دستمال را در آب گرم فرو ببرید و آب اضافی آن را بگیرید. پارچه گرم را برای چند دقیقه بر روی شکم خود قرار دهید. برای کاهش درد چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

روغن درخت چای یکی دیگر از درمان های طبیعی موثر برای عفونت ناف است. این روغن اساسی دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتری و ضد عفونی کننده است. 4 یا 5 قطره روغن درخت چای را در 1 قاشق چای خوری روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید. با استفاده از یک پنبه آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس آن را با دستمال پاک کنید. این کار را روزانه 2 یا 3 بار انجام دهید.

برای تمیز کردن ناحیه آسیب دیده، می توانید از الکل نیز استفاده کنید. خاصیت ضد عفونی کننده آن ناحیه آلوده را تمیز کرده و از شیوع عفونت جلوگیری می کند. همچنین باعث تسکین تحریک و درد می شود. مقدار کمی الکل را روی یک پنبه قرار دهید. آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. چندین بار در روز این کار را انجام دهید.

سرکه سفید برای پیشگیری از ترشحات ناف، بسیار موثر است. ماهیت اسیدی سرکه سفید با عفونت مبارزه می کند و حتی از انتشار آن جلوگیری می کند. 1 قسمت سرکه سفید را با 2 قسمت آب گرم مخلوط کنید. یک پنبه را در این محلول خیس کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی آن بماند. آن را با آب گرم بشویید و محل را کاملاً خشک کنید. این کار را روزانه 2 یا 3 بار تکرار کنید تا عفونت برطرف شود.

از آلوئه ورا می توان برای بهبود عفونت دکمه شکم استفاده کرد. آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده ای دارد که می تواند درد را تسکین داده و منجر به بهبودی سریع شود. یک برگ آلوئه ورا را انتخاب کرده و ژل آن را خارج کنید. این ژل را روی دکمه شکم بمالید و اجازه دهید خودش خشک شود. محل را با دستمال مرطوب تمیز کرده و با حوله نرم خشک کنید.

همچنین می توان از زردچوبه برای جلوگیری از عفونت های ناف استفاده کرد. زردچوبه یک ماده ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک طبیعی است که می تواند از عفونت جلوگیری کند.

یک خمیر با کمی پودر زردچوبه و آب تهیه کنید. این خمیر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید تا خشک شود. آن را با دستمال پاک کنید و محل را خشک نگه دارید. این روش را 2 یا 3 بار در روز برای کاهش درد و جلوگیری از شیوع عفونت انجام دهید. همچنین می توانید 1 قاشق چای خوری پودر زردچوبه و کمی عسل را در یک لیوان شیر داغ مخلوط کنید. آن را روزانه قبل از خواب بنوشید تا بهبود داخلی بدن را تقویت کند.

گیاه گیاه گل همیشه بهار حاوی خاصیت آبرسانی، ضد التهابی و ضد عفونی کننده است که به تسکین خارش و تحریک ناف آلوده کمک می کند. 2 تا 3 گل یا برگ گل همیشه بهار را خرد کرده و آب آن را استخراج کنید. آب را به صورت موضعی روی ناحیه آلوده قرار دهید. این کار را چند روز 2 یا 3 بار در روز انجام دهید. اگر گل همیشه بهار تازه در دسترس نیست، می توانید از لوسیون یا پماد گل همیشه بهار استفاده کنید. طبق دستور آن را روی دکمه شکم آلوده قرار دهید.

درمان بر اساس علت اصلی آن انجام می شود. برای درمان بهتر این عفونت باید پوست دکمه شکم خود همیشه تمیز و خشک نگه دارید. برای از بین بردن عفونت مخمری از پودر یا کرم ضد قارچ استفاده کنید. همچنین بهتر است مصرف قند را در رژیم غذایی خود محدود کنید چون مخمر از شکر تغذیه می کند.

برای عفونت باکتریایی، پزشک ممکن است استفاده از پماد آنتی بیوتیک را توصیه کند. اگر دیابت دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که قند خون شما به خوبی کنترل شده است.

پزشک ابتدا عفونت را با آنتی بیوتیک درمان می کند. در برخی موارد حتی شاید لازم باشد کیست تخلیه شود. پس از برطرف شدن عفونت، درمان شامل برداشتن کیست با جراحی لاپاراسکوپی است. پزشک این جراحی را از طریق شکاف کوچکی در شکم انجام می دهد.

پزشک ممکن است برای کاهش التهاب ناشی از کیست چربی، دارویی را در کیست تزریق یا برش کوچکی در آن ایجاد کرده و مایعات را تخلیه کند. گزینه دیگر، برداشتن کل کیست با جراحی یا لیزر است.

پیش آگهی عفونت ناف و میزان موفقیت درمان عفونت ناف، به علت ترشح دکمه شکم و میزان مراقبت از آن بستگی دارد. در صورت مشاهده علائم عفونت مانند قرمزی، تورم و تخلیه بوی بد به پزشک مراجعه کنید. برای رفع سریع عفونت باید با یک آنتی بیوتیک یا داروی ضد قارچ تحت درمان قرار بگیرید.

علت ترشح بوی بد ناف

منابع: 

https://www.healthline.com/health/belly-button-discharge

https://www.top10homeremedies.com/how-to/treat-belly-button-infection.html

انکولوژی یا سرطان شناسی یا oncology رشته پزشکی است که با تشخیص،…

پولیپکتومی برداشتن پولیپ است. متداول ترین انواع آن ، پولیپکتومی رحم و…

راهکارهای بهبود تعادل هورمونی می توانند به طور قابل توجهی بر خلق…

ویروس کرونا در کودکان، موضوع نگران کننده ای است که والدین باید…

اختلالات اولیه کمبود آنتی بادی، با گروهی از بیماری های مرتبط است…

سلام من یه چیز مثل حالت قارچ توی نافم زده سرشم سفیده نایع سفیدم ازش خارج میشه درمان خانکی روش جوابه یا باید به دکتر نشون داد

سلام حتما به پزشک جراح عمومی مراجعه نمایید.

سلام من از دیروز شروع شده از شکمم مو و چرک میاد برم دکتر بهتره یا با روش خانگی حل کنم؟

سلام حتما به فوق تخصص گوارش مراجعه نمایید.

سلام
ببخشید من نافم خشک شده و ترک های قهوه ای توش هست
میخواستم ببینم مشکلی دارم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.



نام‌کاربری*

ایمیل*

رمز عبور*

تأیید رمز عبور*

علت ترشح بوی بد ناف

کد امنیتی* برای به روز رسانی تصویر امنیتی بر روی تصویر کلیک کنید

فراموشی رمز عبور

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

ایمیل*

سلام یه یه چهار روز هست از نافم یه ماده آبکی بد بو ترشح میکنه هیچ دردی هم توی شکمم ندارم البته من خودم مقصرم نافم رو دستکاری کردم قبلش سالم لود نافم فقط زود زود تمیز میکردم آشغالشو درمی آوردم این باعث شد که از نافم ماده آبکی بد بودو بیاد خیلی میترسم نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم خوب بشه خیلی ممنون میشم اگه جواب بدید ۲۱ سالمه آقا هستم

شما باید وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید پاسخ ارسال کنید

 پرسش قبلی

پرسش بعدی 

ناف یک عضو برای قبل از تولد است یعنی بعد از اینکه انسان متولد میشود دیگر بجز یک یادگاری از پیوند بین شما و مادرتان کاربرد دیگری ندارد.ناف در واقع محل اتصال بند ناف بوده است که پس از جدا سازی به جا مانده است و وظیفه ی بند ناف در زمانی که شما جنینی در شکم مادرتان بوده اید این بوده است که اکسیژن و مواد غذایی را برای رشد به شما برساند تا از یک نقطه ی خیلی کوچک به چند کیلو برسید و آماده ی به دنیا آمدن شوید.عفونت قارچیعفونت ناشی از قارچ هایی مثل کاندیدا آلبیکنس میتواند باعث ایجاد بوی بد ناف باشد ، از علائم این بیماری میتوان به ترشح مایل به زرد از ناف ، درد همراه با ترشح و بوی مقاوم به تمیز کردن اشاره کرد.وجود یک عفونت باکتریاییباکتری هم میتواند باعث ایجاد عفونت شود این عفونت همراه با درد و ترشح چرک از ناف است ، برای جلوگیری از این مورد باید همیشه ناف را تمیز نگه دارید ، بعد از ورزش و عرق کردن حتما ناف را کاملا شستشو دهید ولی مراقب باشید زخم نشود ، همیشه نافتان را خشک کنید.پس از عمل های نواحی شکماگر به تازگی عمل جراحی در نواحی شکم انجام داده اید ، مثل عمل کیسه سفرا ، لاپراسکوپی ، بستن لوله های رحم یا مواردی دیگر ممکن است دچار بوی بدی در ناف شوید که بعد از مدتی از بین خواهد رفت ، اگر بو خیلی شدید است حتما با پزشک مشورت کنید.بارداریبوی بد ناف که گاهی خیلی هم بد میشود در دوران بارداری ممکن است اتفاق بیفتد که ناشی از عوض شدن شرایط هورمونی بدن و یا گرم شدن و عرق کردن بدن باشددیابتدیابت میتواند ناف شما را بد بود کند به طوری که بوی آن شبیه به بوی پنیر گندیده است ، این بو همراه با ترشح است.پیرسینگ نافپیرسینگ یک عامل خارجی در بدن است و ممکن است طی واکنش هایی با عرق ، یا عفونی شدن محل سوراخ شدن ناف باعث ایجاد بوی بد شود ، برای رهایی از این موضوع میتوانید از پیرسینگ های موقت چسبی استفاده کنید.https://www.treatcurefast.com/belly-button/smelly-belly-button/why-does-my-belly-button-smell-bad-poop-cheese-navel-smelly-discharge/

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

سلام بچه ها

یه مدتیه نافم بوی بدی میده و عفونت کرده. چند روز الکل زدم ولی خوب نشد. رفتم دکتر بهم قرص مترونیدازول داد. خیلی بهتر شد. ولی بازم یخورده بو میده. الان سه روزه قرصارو میخورم ولی اصلا الکل نمیزنم. چون احساس میکنم الکل فایده نداره. چی کار کنم. خوب میشه به نظرتون؟؟؟

ناف منم اونجوریه .

علت ترشح بوی بد ناف

نمیدونم چرا.ازبچگی اونجوره.

چگونه نافتون عفونت کرده؟

اونا دستکاری کردی؟

مال شوهر من اینطوری شده بود، با موچین عفونتش رو خارج کردیم و هرروز با پد الکلی تمیزش میکردیم، کاملا خوب شد

خرید میوه و سبزیجات از خونه

تنها  با  یک کلیک  

خواهر زادم اینجوری شد عملش کردن

مال من کلا همینطوریه خوب نمیشه

یک بار ماه و قسمت من کن.. 

 چطوری عفونتشو خارج کردید؟؟ من خودم همیشه چند قطره الکل میریزم توی نافم.

 کسی دست کاری نکرد. همیشه یه قسمت از لباسم بوی بد میداد بعد متوجه شدم که بوی نافمه و عفونتی شده

اهان

امیدوارم که داروهای انتی بیوتیک جواب بده.

نور چراغ قوه رو انداختیم که کامل دیده شه، بعدش من با کمی کنکاش درش آوردم، خون هم داشت توش و بوی وحشتناکی هم میداد

موهای دور ناف رو باید اصلاح کنی، بعد حموم هم با پد الکی و گوش پاک کن تمیزش کنی بعدش هم خشک

اره این خشک کردنه فکر کنم خیلی مهمه. چند جا خوندم امروز. آخه من همینجوری الکل رو میرختم توی ناف و اصلا خشکش نمیکردم..

مرسی عزیزم از راهنماییت

خواهش میکنم عزیزم، یکی رو هم البته لازم داری کمکت کنه، واسه خود آدم  دست تنها سخته

ایشالا زود خوب میشه

راستی عزیزم عنبرنسا رو یادم رفت بگم، قبل دوش گرفتن، اندازه یه حبه قند از عنبر نسا دود کن تو حموم، طوری که دودش بخوره به ناف. عفونت رو میکشه بیرون، خیلی عالیه

ببخشید ولی چجورط شوهر منم اینجوری شده خیلی میترسم وقت دکتر رفتنم نداره میشه کمک کنی

ترس نداره، اول اینکه اگه دکتر بره احتمالا خود دکتر خارجش میکنه، یه پزشک عمومی..

اما اگه خودت میخوای تمیزش کنی، اول باید موهای دور ناف رو اصلاح کنید، با چراغ قوه نور بندازین توش دیده شه، پد الکی رو بزن به موچین و ناف و دور و برش، موچین رو آروم ببر جلو و اگه چیزی بهش خورد درش بیار

هر روز هم با پد الکلی تمیز کنید ناف رو و موهاشو کوتاه نگه دارید

چرا عملش کردن بخاطر بو بد؟ 

علت ترشح بوی بد ناف

پماد موپیروسین خیلی خوبه

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است



وقتی به تمامی سوراخ های روی بدن خود فکر می کنید سوراخ ناف را کمتر مورد توجه قرار داده و فکر نخواهید کرد که این قسمت از بدن دچار عفونت شود. اما عفونت های ناف نیز بسیار رایج و مهم هستند. ناف دارای تا خوردگی های متعددی است که باعث شکل گیری پشته ای از سلول های مرده و میکروارگانیسم های دیگر می شود اما افراد معمولاً شستن ناف خود را فراموش می کنند. مانند دیگر نقاط بدن، ناف نیز به طور طبیعی حاوی باکتری و قارچ است. اگر به طور مرتب سوراخ ناف خود را تمیز نکنید و شرایط مهیا باشد، میکروارگانیسم های بیماری زا می توانند تکثیر شده و در ادامه باعث عفونت شوند. شاید متوجه ترشحات سفید، زرد، قهوه ای و حتی خونی از ناف خود شده باشید که می توانند بوی نامطبوعی نیز داشته باشند. در ادامه می خواهیم شما را با ۵ مورد از معمول ترین علل عفونت این قسمت از بدن و نشانه های آن آشنا کنیم.

ناف انسان خانه نزدیک به ۷۰ نوع مختلف باکتری است که معمولاً در موارد عفونی باعث ترشحات مایع به رنگ زرد یا سبز با بویی بد از ناف می شوند. در واقع هر نوع باکتری می تواند باعث عفونت ناف شود اما در این میان باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus) بیش از هر باکتری دیگری در این زمینه مقصر شناخته شده و در کل باکتری است که باعث عفونت های پوستی متعددی می شود. عفونت استافیلوکوکوسی ناف می تواند به شکل های مختلفی خود را نشان دهد به ویژه یک حالت عفونی بسیار مُسری که در دنیای پزشکی «زرد زخم» (impetigo) نامیده می شود. زرد زخم بدون تاول می تواند باعث علائمی مانند زخم های خارش دار شود که در نهایت باز شده و یک پوست قرمز و ریش ریش با لایه ای زرد رنگ روی آن به جای می ماند.

علت ترشح بوی بد ناف

بعد از ان نوبت به زرد زخم تاول دار می رسد که می تواند به تاول های پر از مایع منجر شود که باز شده و زخم هایی پوسته پوسته و خشن از آن ها به جای می ماند. بین زخم ها و لایه بالای آن، دو نوع زرد زخم شباهت های بسیاری از لحاظ شدت و بد بودن زخم دارند. تفاوت مهم و مشهود بین این دو این است که زرد زخم تاول دار معمولاً با قرمز شدن پوست همراه نیست در حالی که زرد زخم غیرتاولی پوست را قرمز می کند. عفونت های پوستی استافیلوکوکوسی ممکن است به دمل و آبسه نیز منجر شوند که معمولاً برآمدگی هایی کوچک و گرم و البته پر از چرک هستند که در زیر پوست شکل می گیرند. احتمال وقوع عفونت های استافیلوکوکوسی در ناف نیز وجود دارد و پیرسینگ ناف می تواند عامل مهمی در ابتلای به این نوع از عفونت نافی باشد. به همین دلیل در صورت انجام پیرسینگ ناف باید پس از آن به طور مرتب از ناف خود مراقبت نمایید.

باکتری استرپتوکوکوس (Streptococcus) یکی دیگر از عوامل معمول عفونت های پوستی به طور کلی و عفونت های نافی به طور خاص است. مانند استافیلوکوکوس اورئوس، باکتری استرپتوکوکوس نیز باعث زرد زخم می شود. همچنین این باکتری می تواند باعث بروز نوعی عفونت خاص به نام «آماس بافت همبند» (cellulitis) شود که معمولاً از طریق ورود کرم های آلوده به باکتری گروه A استرپتوکوکی به درون بدن شما از طریق هوا و از مسیر پوست- مانند یک برش یا زخم در پوست- ایجاد می شود. ورم بافت همبند می تواند باعث جوش های متورم شده، دردناک، قرمز و بسیار حساسی شود که در ادامه می تواند تاولی شده و زخم گردد. همچنین این عفونت می تواند از پوست نیز عبور کرده و بافت های زیرین را نیز درگیر سازد که در ادامه علائمی مانند تب، لرزیدن و تورم غده های لنفاوی را در پی دارد. در این گونه موارد باید با مشورت پزشک آنتی بیوتیک مصرف نمود.

تنها واژن نیست که می تواند به عفونت های قارچی متعدد مبتلا شود. عفونت های قارچی می توانند دهان، حلق، مری و حتی ناف شما را نیز درگیر نمایند. نام علمی این نوع خاص از عفونت قارچی که مربوط به ناف می باشد «کاندیدیازیس» (candidiasis) است . این نوع عفونت خاص زمانی رخ می دهد که قارچ موسوم به «کاندیدا» (Candida) که به طور طبیعی در پوست وجود دارد به شکل غیرقابل کنترلی رشد می کند. قارچ کاندیدا معمولاً در نقاط مرطوب و بدور از نور بدن یا نقاطی که دارای تاخوردگی است، مانند زیر ران یا زیر بغل رشد می کند. در صورت ابتلا به این نوع بیماری عفونی در ناف شاهد یک جوش قرمز، پوست فلس دار، خروج آب شفاف از جای زخم، خارش و سوزش در این ناحیه از بدن خواهید بود. افراد مبتلا به دیابت بیش از دیگران مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستند و این بدین دلیل است که قارچ معمولاً از مواد قندی تغذیه می کند و قند خون بالا که از عوارض اصلی ابتلا به دیابت درمان نشده است یکی از فاکتورهای اصلی ابتلا به عفونت های قارچی در بدن است. مطالعات نشان داده که زنان مبتلا به دیابت بیش از دیگران مستعد ابتلا به عفونت های قارچی واژن هستند.

کیست اپیدرموئید نوعی کیست غیرسرطانی است که می تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود؛ از جمله در ناف. کیست های اپیدرموئید معمولاً زمانی شکل می گیرند که سلول های پوستی که باید بریزند به پوست چسبیده، به درون پوست رفته و رشد می کند. این اتفاق می تواند زمانی رخ دهد که پوست شما به شدت تحریک شده یا صدمه ببیند. ممکن است برای سال ها و بدون هیچ گونه مشکلی کیست اپیدرموئید داشته باشید اما این کیست ها گاهی ترکیده و عفونی می شوند. اگر یک کیست اپیدرموئید در ناف خود داشته باشید به احتمال فراوان قرمز رنگ و دردناک بوده و از آن مایع زرد یا سبز رنگ تراوش خواهد کرد. توصیه اکید این است که از ترکاندن و فشار دادن کیست خودداری نمایید زیرا این کار باعث بدتر شدن زخم و عفونت بیشتر می شود. با پزشک متخصص تماس بگیرید تا با خالی کردن یا برداشتن کیست و تجویز آنتی بیوتیک مشکل را حل نمایند. قبل از مراجعه به پزشک نیز می توان با کمپرس آب گرم روی کیست، از درد آن کاست.

کیست های چربی شباهت بسیاری با کیست های اپیدرموئیدی دارند با این تفاوت که کیست های چربی به خاطر بسته شدن غده های چربی یا فولیکول های مو رخ می دهد. مانند کیست های اپیدرموئیدی، گاهی اوقات یک کیست چربی نیز تنها یک برآمدگی است که هیچ علائم ناخوشایند و آزار دهنده ای ندارد. اما در صورتی که کیست چربی شما عفونی شود می تواند به قرمز شدن، گرم بودن موضع و ترشحات زرد رنگ و بودار شبیه پنیر منجر شود. اگر به کیست چربی عفونی مبتلا هستید با مراجعه به پزشک متخصص می توانید کیست را خالی یا بردارید.

البته این ها تمامی عوامل ابتلا به عفونت ناف نیستند و مواردی دیگر مانند جراحی های ناحیه ناف از قبیل جراحی فتق و کیست اوراکوسی نیز می توانند ابتلا به عفونت های نافی را در پی داشته باشند.

در حالی که تمیز کردن مرتب ناف نمی تواند تضمینی برای مبتلا نشدن به عفونت های نافی باشد اما می تواند تا حدودی زیادی در این امر موثر باشد. به همین دلیل توصیه ما این است که ناف خود را به طور مرتب با صابون یا آب خالی بشویید. اگر ناف شما بسیار مقعر و تو رفته است با استفاده از انگشت خود که به صابون آغشته شده تمامی فضای داخل آن تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره «اسهال و استفراغ»، شایع‎ترین بیماری‎های فصل گرما

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 2.5 / 5. تعداد رای: 12

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

با سلام من اولی رو دارم بعد میخواستم بدونم دلیلش میتونه بلند کردن اجسام سنگین باشه یا ربطی نداره

ببخشید من آخرین مورد رو فکر کنم دارم،به چه پزشکی باید مراجعه کنم؟

۱۳۹۸. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ
است.

علت ترشح بوی بد ناف
علت ترشح بوی بد ناف
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *