علت تلخی دهان

علت تلخی دهان
علت تلخی دهان

گاه یک مزه تلخی در دهان ایجاد می شود که نمی توان آن را با خوردن شیرینی برطرف نمود.تلخ شدن دهان به عوامل مختلفی بستگی دارد و با برخی از اقدامات می توان این تغییر چشایی را از بین برد. یک طعم تلخ یا بد در دهان، می تواند یک واکنش طبیعی در برابر غذاهای تند و ترش باشد.

طعم، یک حس پیچیده است که می تواند به دلیل بسیاری از عوامل مانند:بهداشت ضعیف دهان و دندان ، خشکی دهان یا حاملگی باشد. درمان یک طعم تلخ مداوم در دهان، را می توان با برخی از داروهای ساده خانگی کنترل کرد.

طعم و مزه تلخ و دائمی در دهان از نظر پزشکی به نارسایی چشایی معروف است. این طعم به عنوان یک مزه ناخوشایند توصیف شده است و میتواند تا زمان طولانی ادامه داشته باشد تا وقتی که علت آن مشخص شود. پیش از این هم در بخش سلامت نمناک گفته شد که افراد مبتلا به نارسایی چشایی ممکن است یک طعم همیشگی ناخوشایند ثابت را تجربه کنند که اغلب یکی از موارد زیر است:

طعم و مزه را میتوان با خوردن یا چیز های دیگر به سختی برای مدت کوتاهی تغییر داد. یک شخص ممکن است حتی پس از مسواک زدن همچنان طعم تلخ را حس کند.علت تلخی دهان

بسیاری از علل طعم تلخ در دهان جدی نیستندف با این حال علائم میتواند باعث تحریک و یا تداخل با رژیم منظم غذایی فرد و یا لذت از زندگی روزانه وی شود.

شرایط زیر میتواند طعم تلخ را در دهان ایجاد کنند:

دهان خشک:

دهان خشک همچنین به عنوان خشکی دهان نی شناخته میشود و زمانی که دهان به اندازه کافی بزاق ترشح نمیکند، اتفاق می افتد. از آنجا که بزاق به کاهش باکتری در دهان کمک میکند، پس داشتن بزاق کمتر به معنی باکتر های بیشتر زنده در دهان است.

افراد مبتلا به خشکی دهان، حس چسبناکی و خشکی در دهان خود را احساس میکنند که این میتواند ناشی از عواملی مانند دارو ها ، مصرف دخانیات و یا اختلالات از پیش باقی مانده باشد.یک فرد همچنین با داشتن گرفتگی بینی ، دهان خشک را تجربه میکند زیرا تنفس از دهان باعث خشکی آن میشود. افراد مبتلا به خشکی دهان همیشگی برای تشخیص باید با پزشک خود مشورت کنند.

مسائل مربوط به دهان و دندان:

بهداشت ضعیف دهان و دندان میتواند همچنین باعث یک طعم تلخ در دهان شود و یا ممکن است باعث افزایش حفره ها، عفونت ها و بیماری های لثه یا ورم لثه شود. بسیاری از مسائل معمول مربوط به دهان و دندان را میتوان از طریق مسواک زدن یا نخ دندان از بین برد یا از بروز آن جلوگیری کرد. استفاده از دهان شویه ضد باکتری در میان مسواک زدن نیز باکتری های مضر را به حداقل میرساند.

بارداری:

بسیاری از زنان باردار از طعم تلخ یا فلز دهان خود در 3 ماهه اول شکایت میکنند. هورمون های بدن در دوران بارداری دچار نوسان میشوند، این نوسان مستواند بر حواس تاثیر بگذارد که میتواند طعم برخی غذا ها را غیر قابل تحمل کند. که این مزه با پیشرفت بارداری یا بعد از زایمان از بین میرود.

سندروم سوزش دهان:

سندروم سوزش دهان یک شرایطی است که موجب احساس سوزش در دهان میشود. این احساس میتواند کاملا متفاوت باشد اما بسیاری آن را همانند خوردن فلفل های تند توصیف میکنند.در کنار آن برخی افراد میتوانند طعم تلخ را در دهان نیز حس کنند.

علائم سندرم سوزش دهان ممکن است به صورت پراکنده ظاهر شوند اما همچنین میتوانند مزمن و طولانی مدت باشند. برخی افراد مبتلا به این سندرم ، ممکن است در خوردن و یا نوشیدن دچار مشکل شوند در حالی که در دیگری ممکن است این علائم مشاهده نشود.

یائسگی:

زنان در معرض یائسگی ممکن است طعم تلخی در دهان خود را تجربه کنند، که این امر به علت سطوح پایین استروژن موجود در بدن می باشد و از طرفی هم ممکن است به علت خشکی دهان ایجاد شود.

برفک دهان:

یک عفونت مخمر در دهان، اغلب باعث ایجاد لکه های سفید روی زبان ، دهان و گلو می شود. همچنین ممکن است طعم تلخ یا ناخوشایند را در دهان ایجاد کند، و ممکن است تا زمانی که عفونت درمان نشود، ادامه داشته باشد.

رفلاکس اسید:

بیماری رفلاکس اسید معده، ممکن است منبع تلخی ناخواسته در دهان باشد.این شرایط زمانی رخ می دهد که ماهیچه یا اسفنکتر در بالای شکم ضعیف شود و باعث می شود که از اسید یا صفرا به داخل لوله غذا برسد و در ان رشد کند.

چنانچه در اینن بخش از سلامت نمناک می خوانید این بیماری تمایل دارد تا لوله غذایی را تحریک کند و باعث سوزش در قفسه سینه یا شکم می شود.همچنین می تواند یک طعم فاسد یا تلخ را در دهان ایجاد کند و تا زمانی که علائم دیگر وجود داشته باشند، ممکن است ادامه پیدا کند.

استرس و اضطراب:

سطح بالای استرس و اضطراب می تواند پاسخ استرس را در بدن تحریک کند، که اغلب باعث تغییر در احساس فرد برای طعم ها می شود. همچنین اضطراب می تواند باعث خشکی دهان شود، که اغلب با طعم تلخ همراه است.

آسیب عصبی:

عصب ها نیز مانند سایر حواس ما، جوانه های طعم مستقیماً به اعصاب مغز متصل می شوند.آسیب به اعصاب می تواند باعث تغییر در نحوه ی برخورد فرد با طعم ها شود.آسیب عصبی می تواند از یک آسیب سر یا شرایط دیگری باشد، که عبارتند از:

در برخی از افراد داروهای خاص، مکمل ها و درمان های پزشکی ممکن است طعم تلخ در دهان را ایجاد کنند. فرد برای اطلاع از داروهایی که مصرف می کند، باید با پزشک خود مشورت کند.

داروهایی که ممکن است باعث طعم تلخ دهان شوند :

بیماری ها:

بعضی بیماری ها از جمله عفونت های سینوسی یا سرماخوردگی می توانند باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شوند. در طول این بیماری، بدن پروتئین التهابی ای را برای جذب سلول های مضر می فرستد، که این پروتئین ها همچنین ممکن است بر زبان و جوانه های چشایی تاثیر بگذارند و باعث می شود فرد یک طعم تلخ تر از حد طبیعی را در دهان خود تجربه کند.

درمان سرطان:

علت تلخی دهان

فردی که در معرض درمان سرطان قرار می گیرد، ممکن است در هنگام غذا خوردن و یا نوشیدن یک طعم خاص و تلخ مانندی را در دهان خود تجربه کند. شیمی درمانی و پرتو درمانی باعث تحریک جوانه های طعم در برخی از افراد می شود و ممکن است حتی با خوردن چیزهای ساده ای، مانند نان یا آب معدنی نیز طعم تلخ یا ناخوشایندی حس کنند.

یک فوق تخصص بیماری‌های دستگاه گوارش درباره علت احساس تلخی در دهان توضیح داد.

دکتر محسن اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه علت تلخی دهان ممکن است مربوط به دلیل رفلاکس اسید و صفرا در معده باشد، گفت: گاهی به دلیل سوء هاضمه عملکردی در زمانی که معده عملکرد خوبی نداشته باشد صفرا به داخل معده برگشت می‌کند و کمی التهاب و تحریک ایجاد می‌شود که در این حالت فرد احساس تلخی دهان می‌کند.

وی افزود: در برخی موارد به دنبال مصرف برخی از غذاها، تجربه استرس‌های روانی و مصرف برخی داروها ممکن است تلخی دهان ایجاد شود. تلخی دهان مربوط به سن خاصی نیست و در هر سنی ممکن است اتفاق افتد.  البته معمولا در سنین میانسالی و ۴۰ تا ۵۰ سالگی تلخی دهان در افراد بروز می‌کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه روش درمانی تلخی دهان عمدتا درمان رفلاکس معده و درمان سوء هاضمه عملکردی است، گفت:  تلخی دهان در هر دو جنس اتفاق می‌افتد و تفاوت چندانی ندارد. تصور برخی این است که علت تلخی دهان را مربوط به کیسه صفرا و سنگ صفرا می‌دانند و این در حالی است که این دلیل مطرح نیست.  

این فوق تخصص بیماری‌های دستگاه گوارش با بیان اینکه تلخی دهان به تنهایی نشانه بیماری خاصی نیست، افزود: تلخی دهان به ندرت مربوط به بیماری های دهان و دندان می‌شود، اما طعم بد و بوی بد دهان مربوط به  بیماری‌های دندان، سیسنوس، لوزه‌ها و حتی عفونت‌های ریوی است.علت تلخی دهان

اسماعیلی تاکید کرد: افراد حساسی که تلخی دهان را  بسیار تجربه می‌کنند برای اینکه کمتر به تلخی دهان دچار شوند باید دقت کنند داروهایی که مصرف می‌کنند در صورتی که ضروری نیست قطع کنند. توصیه می‌شود معده این افراد خالی نباشد، چندان پرخوری نکنند و بعد از غذا نیز بلافاصله دراز نکشند. همچنین مصرف سیگار می‌تواند  تلخی دهان را تشدید کند و پیاده‌روی نیز می‌تواند در بهبود تلخی دهان موثر واقع شود.

انتهای پیام



سندرم سوزش دهان باعث حساسیت یا سوزش در دهان می شود 

 

داشتن طعم تلخ مزمن در دهان شما، صرفنظر از آنچه که می خورید یا می نوشید، طبیعی نیست و می تواند یکی از چندین شرایط سلامتی را نشان دهد. علت تلخی دهان

 

علل طعم تلخ در دهان:

داشتن طعم تلخ در دهان شما اغلب یک مشکل جدی نیست، اما می تواند زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد و بر روی رژیم غذایی تاثیر گذارد.

 

سندرم سوزش دهان:

همانطور که از نامش بر می آید، سندرم سوزش دهان باعث حساسیت یا سوزش در دهان می شود که می تواند بسیار دردناک باشد. این علائم ممکن است در یک قسمت از دهان یا در سراسر دهان رخ دهد. همچنین می تواند احساس خشکی دهان و طعم تلخ یا فلزی ایجاد کند.

سندرم سوزش دهان در زنان و مردان رخ می دهد، به ویژه در زنان که در معرض یائسگی قرار دارند.

بعضی اوقات سوزش دهان علت قابل شناسایی ندارد. پزشکان معتقدند ممکن است به دلیل آسیب اعصاب در دهان باشد. همچنین ممکن است برای شرایطی مانند دیابت ، درمان سرطان و تغییرات هورمونی در طول یائسگی مرتبط باشد.

 

بارداری :

استروژن هورمون زنانه که در دوران بارداری نوسان می کند، می تواند جوانه های طعم را تغییر دهد. بسیاری از زنان وقتی که باردار هستند، طعم تلخ یا فلزی در دهان خود را گزارش می کنند. این معمولا بعدها بعد از بارداری یا بعد از زایمان حل میشود.

 

بعضی اوقات سوزش دهان علت قابل شناسایی ندارد

 

دهان خشک :

احساس خشکی دهان ، همچنین به نام زئوسومیا شناخته می شود، می تواند به علت کاهش تولید بزاق باشد. کاهش می تواند به دلایل مختلف رخ دهد، از جمله:

سالخوردگی

داروهای خاص

یک بیماری خودایمنی مانند سندرم Sjögren ، که باعث خشکی بیش از حد در دهان و چشم می شود

مصرف دخانیات و سیگار کشیدن

بدون تولید بزاق مناسب، طعم و مزه دهان تغییر می کند. چیزهایی که ممکن است به عنوان مثال طعم تلختر یا کمتر شور باشند. علاوه بر این، کمبود بزاق می تواند باعث بلعیدن یا صحبت کردن سخت شود و افرادی که با این وضعیت ممکن است حفره های بیشتر و عفونت لثه را متوجه شوند .

 

رفلکس اسید :

ریفلاکس اسید، همچنین به نام GERD، زمانی رخ می دهد که اسفنکتر مری پایین تر تضعیف شده و اجازه می دهد غذا و اسید معده از معده شما به سمت بالا به مری و دهان منتقل شود. اسفنکتر مری پایین تر از ماهیچه ای است که در پایین مری قرار دارد که لوله ای است که غذا را از دهان به معده می برد. از آنجا که این غذا حاوی اسید های گوارشی و آنزیم ها است، می تواند منجر به طعم تلخ در دهان شما شود.

سایر علائم عبارتند از:

سوزش چند ساعت پس از غذا در قفسه سینه

مشکلات بلع

سرفه مزمن 

 

بدون تولید بزاق مناسب، طعم و مزه دهان تغییر می کند

 

داروها و مکمل ها

هنگامی که بدن شما انواع خاصی از دارو را جذب کرده است، بقایای دارو به بزاق منتقل می شود. علاوه بر این، اگر یک دارو یا مکمل دارای عناصر تلخ یا فلزی باشد، می تواند طعم تلخ دهان را تغییر دهد.

داروهای شایع عبارتند از:

آنتی بیوتیک تتراسایکلین

علت تلخی دهان

لیتیوم، که برای درمان برخی از اختلالات روانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد

برخی داروهای قلبی

ویتامین ها و مکمل های حاوی روی، کروم یا مس

 

بیماری ها و عفونت ها

هنگامی که شما یک عفونت سرد، سینوس یا بیماری دیگر دارید، بدن شما به طور طبیعی یک پروتئین تولید شده توسط سلول های مختلف بدن را برای ترویج و التیام می دهد. تصور می شود که این پروتئین همچنین می تواند جوانه های طعم را تحت تأثیر قرار دهد و باعث افزایش حساسیت به طعم تلخ شود.

 

دارو یا مکمل دارای عناصر تلخ یا فلزی باشد، می تواند طعم تلخ دهان را تغییر دهد

 

درمان سرطان

اشعه و شیمی درمانی می تواند جوانه های طعم را تحریک کند، و باعث می شود در دهان احساس تلخی یا طعم فلز ایجاد کند.

 

درمانهای خانگی تلخی دهان:

برخی از چیزهایی که می توانید در خانه انجام دهید برای کمک به تسکین و حتی جلوگیری از طعم تلخ دهان خود وجود دارد.

نوشیدن مقدار زیادی مایعات و جویدن آدامس بدون قند برای کمک به افزایش تولید بزاق.

بهداشت دهان و دندان. دندان ها را دوبار در روز بشویید. دندانپزشک خود را هر شش ماه یکبار ببینید.

کاهش وزن در صورت نیاز، اجتناب از غذاهای تند و چرب، نکشیدن سیگار ، محدود کردن الکل ، انجیر اسلیمین گیاهی می تواند به افزایش ترشحات مخاطی کمک کند، که برای محافظت از تخریب لمینال دستگاه گوارشی از تحریک اسید معده کمک می کند.

اگر متوجه شدید از پزشک خود بخواهید داروهایتان را عوض کند، به شما طعم تلخ می دهد.

 

نوشیدن مقدار زیادی مایعات به رفع تلخی دهان کمک می کند

 

درمان تلخی دهان : 

درمان طولانی مدت بستگی به این دارد که چه چیزی موجب طعم تلخ شما می شود. پزشک شما برای اولین بار از علائم شما مطلع خواهد شد، تاریخچه پزشکی و داروهایی که مصرف می کنید و سپس یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. پزشک شما ممکن است برای آزمایش شرایط زیر، مانند دیابت،شما را به آزمایشگاه  بفرستد.

 

درمان بستگی به وضعیت پایه و یا دیگر علل دارد که طعم تلخ را ایجاد می کند. به عنوان مثال، اگر ریفلاکس اسید طعم تلخ را ایجاد می کند، ممکن است دکتر آنتی اسیدها بدون نسخه یا نسخه تجویز شود. اگر دیابت نوع 2 دچار این مشکل باشد، پزشک ممکن است داروهایی مانند متفورمین (Glucophage) تجویز کند. متفورمین مقدار قند (گلوکز) تولید کبد را کاهش می دهد. اگر داروهای خاصی که باعث می شود طعم تلخ ایجاد شود، ممکن است پزشک بتواند چیزی متفاوت را تجویز کند.

 

پزشک ممکن است شما را به متخصصین زیر ارجاع دهد:

یک دندانپزشک اگر متقاعد شوند طعم تلخ به یک موضوع دندان مرتبط است.

یک متخصص غدد درون ریز، اگر آن را با یک بیماری مانند دیابت مرتبط است.

 یک روماتولوژیست، اگر سندرم Sjögren داشته باشید .

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

چگونگی درمان ناهنجاری های دهان، دندان و فک

مرکز تخصصی کاشت ابرو در کرج

اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان

بهترین روش شستوشوی لباس های مشکی و تیره

رزرو تورهای داخلی و خارجی از درگاه معتبر

بالاترین قدرت پاک کنندگی شیشه خودرو

سیگاررا نه؛ وسوسه سیگارکشیدن راترک کنید!

روغن حیوانی گوسفندی درجه یک کرمانشاه

ویزیت آنلاین توسط مجرب ترین پزشکان

ابروهایی که همیشه میخواستید داشته باشید

تخفیف فوق‌العاده فریم های عینک برند

موخوره وشکنندگی موهاتو بااین روغن درمان کن

ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

سم زدایی بدن از مواد مخدر، سیگار و الکل

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

دلیل طعم بد دهان چیست و چه راهکار درمانی دارد؟ در این مقاله به دلایلی که می‌تواند علت طعم بد دهان باشد، خواهیم پرداخت.

همه‌ی افراد بعضی اوقات طعم بد دهان را تجربه می‌کنند.در صورت تکرار طعم بدن دهان علت زمینه‌ای و نهفته ای برای آن مطرح است. صرف نظر از اینکه عامل ایجاد این عارضه چیست، طعم بد دهان باعث از بین رفتن اشتها شده و حتی احتمال بروز فقر مواد مغذی و دیگر مشکلات تغذیه‌ای هم وجود دارد. 

اگر این مشکل بعد از یک یا دو روز حل نشود، برای حل آن با پزشک خود مشورت کنید. در هنگام ملاقات با پزشک هر گونه تغییر احتمالی در اشتها و حس بویایی را با او در میان بگذارید. 

در این مقاله در مورد علت‌های احتمالی ایجاد طعم بد در دهان را مرور کرده و توصیه‌هایی در مورد بازگرداندن طعم و حس خوب به دهان خواهیم داشت.علت تلخی دهان

تعریف طعم بد دهان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای برخی افراد طعم دهان ناخوشایند و مانند طعم فلز و ترشی خواهد شد. گروهی دیگر هم طعم تلخی در دهان خود احساس می‌کنند. طعمی که فرد در دهان خود احساس می‌کند به دلیل به وجود آمدن آن بستگی دارد. حتی ممکن است فرد متوجه‌ی کم شدن حس چشایی در هنگام غذا خوردن شود. 

بهداشت دهان و دندان رایج‌ترین دلیل طعم بد در دهان است. مرتب مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن می‌تواند به ورم لثه (gingivitis) و در نهایت ایجاد طعم بد در دهان منجر شود. 

مشکلات دندانی مانند عفونت‌ها، آبسه‌ی دندان و حتی در آمدن دندان عقل می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود. 

دیگر علایم و نشانه‌های وجود مشکلات دندانی عبارتند از:

با رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده‌ی روزانه، مرتب و درست از نخ دندان و مسواک می‌توان از مشکلات رایج دندانی پیشگیری کرد. همچنین فرد باید به صورت مرتب برای چک کردن و تمیز کردن دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کند. 

برای محافظت بیش‌تر می‌تواند از دهان شویه‌های ضد باکتریایی در کنار مسواک و نخ دندان استفاده کرد. 

خشکی دهان 

خشکی دهان زمانی اتفاق می افتد که غدد بزاقی به اندازه‌ی کافی بزاق تولید نمی‌کنند. این حالت باعث ایجاد خشکی و چسبندگی در دهان می‌شود.

بزاق رشد باکتری‌ها در دهان را کاهش داده و به خورد شدن مواد غذایی در دهان کمک می‌کند. با کم شدن بزاق احتمال ایجاد طعم بد در دهان به دلیل زیاد بودن باکتری‌ها و باقی مانده‌ی مواد غذایی وجود دارد. 

چندین عامل باعث ایجاد خشکی دهان می‌شود، این عوامل شامل: 

اگر فرد به خشکی دهان مبتلا باشد باید برای شناسایی عامل ایجاد کننده‌ی آن با پزشک مشورت کند. بسیاری از افرادی که با این مشکل مواجه هستند با تغییر سبک زندگی، تنظیم داروهای مصرفی و استفاده از دهان شویه‌ها می‌توانند با آن مقابله کنند.

برفک دهانی

برفک دهانی نوعی عفونت قارچی است که در محیط‌های گرم و مرطوب از جمله دهان ایجاد می‌شود. همه‌ی افراد مستعد ابتلا به این نوع عفونت هستند، اما نوزادان، افراد مسن و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف بیش‌تر در معرض این آسیب هستند. 

برفک دهانی همچنین باعث:

مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان شویه به صورت مرتب تا حدود زیادی از بروز برفک دهانی جلوگیری می‌کند. کم کردن مصرف مواد حاوی شکر و شیرینی هم بسیار موثر است، چرا که مخمر یا قارچ از شکر تغذیه می‌کند. 

اگر متوجه‌ی برجستگی‌های سفید رنگی در دهان خود شدید، حتی اگر هیچ گونه علامت دیگری نداشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید. 

عفونت‌های تنفسی 

عفونت‌های تنفسی خصوصاً عفونت‌های تنفسی ویروسی می‌توانند بر طعم دهان تاثیر بگذارند.

، سینوزیت، سرماخوردگی و عفونت گوش میانی غالباً بر حس چشایی و بویایی اثر می‌گذارند.

علائم دیگر عفونت دستگاه تنفسی عبارتند از:

عفونت‌های تنفسی معمولاً خود به خود و بعد از گذشت یک یا دو هفته بهبود پیدا می‌کنند. طعم بد دهان هم زمانی که عفونت برطرف شد از بین خواهد رفت. 

هپاتیت ب نوعی عفونت ویروسی کبدی است. و یکی از علایم اولیه‌ی آن طعم تلخی و ناخوشایند در دهان است. 

دیگر علایم و نشانه‌های اولیه‌ی این بیماری عبارتند از:

هپاتیت ب نوعی بیماری عفونی مهم است. اگر علایم این بیماری را داشتید و یا احساس کردید که در معرض ویروس بودید، حتماً با پزشک خود مطرح کنید. 

علاوه بر طعم بد دهان؛ داروهایی که برای درمان هپاتیت c مصرف می‌شوند، حس بویایی را هم مختل می‌کنند. طعم بد دهان زمانی که مصرف داروها قطع شود، متوقف خواهد شد. 

بارداری 

نوسانات هورمونی اوایل بارداری می‌تواند باعث ایجاد تغییرات زیادی در حواس ویژه شود. زن باردار در این دوران گاهی غذایی را هوس خواهد کرد که هرگز پیش از این امتحان نکرده و یا ناگهان بوی خاصی حال او را بهم خواهد زد. برخی از زنان از وجود طعم بد؛ خصوصاً طعم فلزی و ترشی، در دهان خود در سه ماهه‌ی اول بارداری شکایت دارند. گرچه وجود این طعم بد آزاردهنده است ولی معمولاً بی خطر بوده و بعد از پایان بارداری هم برطرف خواهد شد. 

یائسگی 

زنان یائسه یا زنانی که در آستانه‌ی یائسگی هستند، اغلب اوقات طعم تلخ و آزاردهنده‌ای در دهان خود احساس می‌کنند. این مسئله معمولاً به خاطر خشکی دهان رخ می‌دهد که یکی از علائم رایج یائسگی است. 

دلیل احتمالی دیگر طعم بد دهان در یائسگی سندروم دهان سوزان (burning mouth syndrome) است. این مشکل نادر است ولی خطر بروز آن بعد از یائسگی به دلیل پایین رفتن سطح هورمون استروژن افزایش خواهد یافت. علاوه بر طعم بد دهان، گاهی فرد متوجه‌ی سوزش در نوک زبان خود هم خواهد شد. این علایم به صورت موقت ظاهر شده و دوباره از بین می‌روند و این روند فرایندی تکرار شونده است. 

اگر در آستانه‌ی یائسگی و یا در حین آن این علایم را تجربه می‌کنید حتماً این مشکل را با پزشک خود مطرح کنید. پزشک روش‌های درمانی را با شما در میان خواهد گذاشت. برای برخی از زنان داروهای جایگزین هورمون تجویز می‌شود تا به رفع مشکلات آن‌ها کمک شود. 

ریفلاکس

ریفلاکس یا بازگشت اسید معده و صفرا علایم مشابه داشته و ممکن است در یک زمان اتفاق بیفتند. این‌ها توسط صفرا یا مایعات کبد که به گوارش کمک می‌کنند و یا توسط اسید معده که به سمت مری حرکت می‌کند، رخ می‌دهند. 

هر دوی این مشکلات باعث ایجاد طعم ترش در دهان می‌شوند، علاوه بر این علایم و نشانه‌های دیگری هم دارند:

در صورت داشتن علایم ریفلاکس اسید معده و صفرا به پزشک مراجعه کنید. انواع مختلفی از داروها برای کمک به رفع این مشکلات وجود دارد.علت تلخی دهان

درمان خانگی این مشکل عبارتند از:

ویتامین‌ها و دیگر مکمل‌های دارویی

بسیاری از ویتامین‌ها و مکمل‌ها باعث ایجاد طعم فلز مانند و ترش شدگی در دهان می‌شوند. این حالت مخصوصاً زمانی رخ می‌دهد که در مقادیر زیاد مصرف شوند. 

برخی از رایج‌ترین ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که باعث بروز این مشکل می‌شوند، عبارتند از:

داروها 

بسیاری از داروها هم باعث ایجاد طعم بد در دهان خواهند شد. داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک که باعث ایجاد این حالت می‌شوند شامل:

داروهای تجویزی زیر هم می‌توانند به این پدیده منچر شوند:

درمان سرطان 

داروهای شیمی درمانی زیادی برای درمان سرطان استفاده می‌شود. بسیاری از این داروها باعث ایجاد طعم فلز مانند و ترش شدگی در دهان می‌شوند.

پرتودرمانی زمانی که برای درمان سرطان‌های گردن و سر استفاده می‌شود می‌تواند باعث بروز طعمی ناخوشایند در دهان شود. معمولاً زمانی که این درمان‌ها متوقف شوند هم این مشکل برطرف خواهد شد.

مشکلات عصبی 

جوانه‌های چشایی به اعصاب مغزی متصل هستند. هر عاملی که روی این اعصاب اثر بگذارد منجر به ایجاد طعم بد در دهان خواهد شد. 

مشکلاتی که روی اعصاب مغزی اثر می‌گذارند شامل:

برخی از داروهایی که برای درمان این مشکلات عصبی استفاده می‌شود هم باعث ایجاد طعم نامطبوع در دهان خواهد شد. این مشکل معمولاً بعد از درمان بیماری‌های زمینه‌ای رفع خواهد شد. 

اگر بدون هیچ دلیل خاصی فرد به طعم بد دهان دچار شده باشد، باید برای بررسی دقیق دلایل احتمالی زمینه‌ای به پزشک مراجعه کند. 

تا زمانی که به پزشک مراجعه کنید، برای حل موقتی این مشکل از محلول‌های مخصوص دهان شویه استفاده کنید یا آدامس بجویید.

هرگونه سوال در رابطه با موضوع این مقاله را می‌توانید در بخش نظرات بنویسید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ داده شود.

منبع:

healthline

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

من دو روزه دهنم بد طمع هست…تلخ یا ترش نیست
مرتب مسواک میزنم و نخ دندان استفاده میکنم
مطمئنم مشکل لثه و دندان ندارم
معدم هم اذیت نیست
چه دلیلی میتونه داشته باشه

سلام ممكنه پوسيدگي دندان باشه يا افزايش ترشح اسيد معده
قرص فاموتيدين ٤٠ ميلي گرم هر ١٢ ساعت يكي بخوريد اگه بهتر نشديد به دندان پزشك مراجعه كنيد

سلام خانم دکتر مرشدی عزیز منم وضعیت دوستان رو دارم دهنم مزه ی خوبی نداره از اشتها هم افتادم چند روزی هست که گوشم هم درد میکنه و سر درد دارم قرص سرماخوردگی میخورم یک کم بهتر میشم ولی مزه ی بد دهنم خوب نمیشه

سلام عزیزم
علایمتان به علت ابتلا به کرونا رخ داده
مایعات زیاد بخورید، آبمیوه همچون آب هویج و آب سیب و آب کرفس بخورید
شستشوی بینی با آب نمک یا سرم شستشو هر ۸ ساعت
قرص ویتامین ث ۱۰۰۰ میلیگرم روزی یک عدد و قرص زینک پلاس روزی یک عدد
اصولاً درمان قطعی ندارد و با گذشت ۴ الی ۶ هفته خود به خود بهبود می‌یابد و اگر بهبود نیافتید به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید

پسرم 16 سالش یهو تردیک دوماه حس چشاییشش تعییر کرده بوی بسیار بد ومزها ی عدا رو بسیار بد مخصوصا مرع گوشت پیاز که به شدت باعث بالا اوردنش می شه دیکه حتی عدای معمولی هم نمی تونه بخوره می گه بوو مزه بد می ده دکتر بهش دارو داد اثلا خوب نشد اومکسی کلاو وشستشو داد با یک قرص حساسیت بدتر شد بهتر نشد تو رو خدا بکید چی کار کنم

سلام علایم‌ پسر شما به علت ابتلا به کرونا رخ داده
اسپری بینی رینوسالتین هر هشت ساعت یک بافت
قرص فکسوفنادین یا قرص سیتریزین شبی یک عدد
شستشوی بینی با آب نمک یا سرم شستشو هر ۸ ساعت
قرص ویتامین ث ۱۰۰۰ میلیگرم روزی یک عدد و قرص زینک پلاس روزی یک عدد
اصولاً درمان قطعی ندارد و با گذشت ۴ الی ۶ هفته خود به خود بهبود می‌یابد و اگر بهبود نیافتید به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید

سلام شبتون بخیر من یکماه بیشتر کرونا گرفته بودم وده درصد ریه ام درگیر بود الان بهترم ویتامین و…هم تا یک هفته پیش مصرف میکردم ولی یک هفته قطع کردم الان چند روز وسط زبانم شدید تلخ میشه و معدم ترش می‌کنه نمی‌دونم از الکل ضدعفونی کننده دستام هست یا چیز دیگه اگر میشه راهنمایی بفرمائید ممنون 37سالمه

سلام دچار رفلاکس شده‌اید قرص فاموتیدین ۴۰ میلی گرم همراه با صبحانه ناهار و شام بخورید تا ده روز

سلام
امکان هس که بخاطر تغییر در عادات و سبک غذایی برای مدتی سیستم گوارشی بریزه به هم؟

سلام بله عادت غذايي روي دستگاه گوارش اثر ميذاره

ممنون.یک سوال دیگه
حالتی پیداکردم که بعد غذا معده من ناگهانی یه حالت انقباضی میگیره و ناگهانی آزاد میشه و با عرض معذرت صدای قاروقور معده و رودَم بیش از حد زیاد شده و قطع نمیشه. علت این صدا چیه؟

بدليل عصبي بودن هست يا تند تند غذا خوردن
قرص كلوفك هر ١٢ ساعت يكي بخوريد
اگه اضطراب داريد به متخصص اعصاب و روان مراجعه كنيد

با عرض سلام ودعای خیر برای شما خانم دکتر مرشدی ودیگرهمکارانتان راجع به بوی ومزه بد از عوارض بعداز بهبودی کرنا ایا این عواض بعداز شش هفته بهبود حاصل خواهدشد چون الان دو ماه میشه دخترم هنوز خوب نشده لطفا راهنمایی فرمایید خداوند خیرتان بدهد

سلام دوست عزیز متشکرم
ببینی در واقع در افراد مختلف این عارضه ممکن است در طول زمان های مختلف بهبود یابد اما میزان نرمال بهبودی ۴ الی ۶ هفته است
اگر دخترتان طی این دو ماه اصلاً بهبودی نداشته و بویایی ندارد به مدت ۱۰ روز قرص سیتریزین شبی یک عدد و اسپری بینی رینوسالتین هر هشت ساعت یک بافت بزند اگر خوب نشد باید به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید

سلام و وقت بخیر
من حدودا 4 روز هست که انتهای دهان حین خوردن بعضی غدا ها یا بو های غلیظ مزه و بوی بسیار بدی و حس میکنم
از علایم کرونا هم موردی تا به حال و قبل نداشتم ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام درست است سایر علایم کرونا را نداشته اید همین علامت به تنهایی می‌تواند نشان دهد شما احتمالاً ناقل بی علامت کرونا بوده‌اید

خب این به این معنی هست که الان ناقل هستم یا که ناقل بودم و فقط الان عوارض بیماری شامل حالم شده؟

سلام
نمی توان دقیقا زمان ابتلا را مشخص کرد
زیرا در افراد مختلف در زمان های مختلفی از شروع بیماری یا پس از بهبود بیماری ایجاد می شود
اما تا یک هفته قرنطینه را رعایت کنید

سلام خسته نباشید. مدتیه دنده های نزدیک به معده من برآمده تر نسبت به دنده های سمت راسته بدنمه. هیچ دردی ندارم. ولی سیستم گوارشیم کمی به هم ریخته. بعد غذا معده و رودَم داغ میشن. عذرخواهی میکنم صدای قاروقور شکمم یه کم بیش تر از حالت طبیعی شده. وکمی احساس پری و سفتی معده میکنم که این احساس رو دارم که معدَم یک لحظه سفت میشه و ناگهانی خالی میشه

سلام قرص پنتوپرازول ٤٠ ميلي گرم صبح ها يكي بخوريد همراه با قرص فاموتيدين ٤٠ ميلي گرم شب ها يكي تا ١ ماه
قرص دمپريدون هر ١٢ ساعت يك عدد مصرف كنيد
اگه بعد از يكماه بهتر نشديد توسط متخصص گوارش ويزيت شويد

سلام من ریفلاکس و نفخ شدید معده دارم از قرص نولپازا ۲۰هم استفاده میکنم چند وقتیه بغل زبانم ملتهب شده بنظرتون از اسید معدمه؟

سلام ميتونه بدليل افزايش ترشح اسيد معدتون باشه اما بهتره كه بصورت حضوري معاينه شويد

سلام خانم دکتر مرشدی عزیز .
علت تورم گردن در دوطرفه میتواند باشد

سلام عزیزم،سوال تان خیلی واضح نیست
دقیقاً مشخص کنید کجای گردن تورم دارد و از کی ایجاد شده؟
سایر علامت‌ها مثل تب و بی حالی و ضعف کاهش اشتها و درد گردن هم دارید؟

سلام خسته نباشید.
خانم دکتر ممکنه کسی از ترس و استرس بیش از حدی که ممکنه به یک بیماری سخت مبتلا باشه قسمت هایی از بدنش تیر بکشه؟یا عملکرد سیستم گوارشیش به هم بخوره؟
من یک ماه پیش تو یک منطقه سردسیر سرما خوردم که فقط یه روز تهوع داشتم ولی بخاطر افکار منفی هرروزم یک دردهای ناگهانی و خفیفی در قسمت های بدنم ایجاد میشد.
سونوگرافی رفتم کبد طحال و…. همه نرمال بودند و تا الان هیچ بی اشتهایی و تهوع و… نداشتم. ولی بازم یه ترسی دارم که منو افسرده کرده و سیستم گوارشیم ریخته به هم. ممکنه بیماری بخاطر استرس باشه؟

سلام بله این استرس و اضطراب به شدت می تواند روی دستگاه گوارش اثر منفی بگذارد
آرامش داشته باشید و قرص کلردیازپوکساید ۵ میلی هر ۱۲ ساعت یک عدد بخورید
اگر ظرف دو هفته بهبود نیافتید به متخصص داخلی مراجعه کنید

سلام خسته نباشید. من یه مدتیه بعد از خوردن غذا معده و رودَم داغ میشه.علت و درمان این مشکلو لطف کنید بگید. البته که مصرف آبم هم کم شده.
دوم اینکه اواخر شب حس میکنم بزاق تلخ در انتهای دهانم ترشح میشه و دهانم تلخ میشه. علت؟

سلام بدليل رفلاكس معدتونه
قرص پنتوپرازول ٤٠ ميلي گرم صبح ها يكي بخوريد
قرص فاموتيدين ٤٠ ميلي گرم هم شبها يكي بخوريد تا يك ماه
اگه بعد از يكماه بهتر نشديد بايد توسط
متخصص گوارش ويزيت شويد

با سلام و احترام
من زنی ۵۸ ساله هستم که ناراحتی معده و ریفلاکس دارم و الان قرص ونتو صبح ناشتا مصرف میکنم . چند روزی است که احساس می کردم دو طرف گلویم کمی متورم است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کردم و ایشان گفت چیزی نیست وغرغره با محلول شستشو تجویز کردند و الان بهتر است . اما گلویم به شدت خشک است و مدام باید صدایم را صاف کنم و امروز از صبح دهانم تلخ است .خیلی اذیت میشوم لطفاً مرا راهنمایی بفرمایید .

سلام قرص پنتوپرازول را علاوه بر صبح به نیم ساعت قبل از شام هم بخورید
شربت آلومینیوم ام جی یک قاشق قبل از خواب
شربت دیفن هیدرامین هر هشت ساعت یک قاشق

با سلام و احترام
بسیار از راهنمایی شما ممنونم . واقعا در طی این مدت کرونا حضورتان باعث دلگرمی ماست . آرزومندم خداوند نگهدارشما و عزیزانات باشد .
خانم دکتر عزیز تورم دو طرف گردن یا زیر گلو به چه علتی می تواند باشد؟

تشکر دوست عزیز لطف دارید
این که فرمود های تورم دو طرفه گردن آیا از بیرون قابل لمس است؟یا احساس تورم دارید؟
آیا کل گردن است یا به شکل توده های کوچک یعنی غدد لنفاوی تورم دارد؟

سلام خسته نباشید ۱۸ ساله هستم.من تیر ماه یک هفته بویایی و چشایی مو از دست دادم و احتمال میدم که کرونا بوده باشه. گذشت و من الان نزدیک سه چهار هفته است که بوی غذاها ازارم میده و اینقدر شدیده که حالت تهوع میگیرم مخصوصا مرغ،گوشت قرمز و تخم مرغ اصلا نمیتونم بخورم و مزه مسموم میده تو دهنم. از اون موقع که اینجوری شدم خیلی لاغر شدم چون بعضی غذا ها رو میتونم فقط بخورم. چی کار کنم؟

سلام به مرور بهتر ميشه
قرص تلفست هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص با پماد ويتامين A موضعي داخل بيني هر شب يك نوبت
مرتب هم بينيتونو با سرم شستشو پاك كنيد

مجله اینترنتی دکتردکتر از دی ۱۳۹۶ در راستای ارتقای فرهنگ سلامت ایرانیان فعالیت خود را آغاز کرد. به‌وجود آوردن بستری قابل اعتماد و کامل از اطلاعات پزشکی با استفاده از آخرین دانش روز دنیا از مهم‎‌ترین اهداف مجله است.

در حال حاضر فعالیت مجله اینترنتی دکتردکتر، بر معرفی بیماری‌ها و علائم آن‌ها، معرفی مراکز درمانی و تجهیزات پزشکی متمرکز است.

پرسش و پاسخ پزشکی از شاخص‌ترین امکانات مجله اینترنتی دکتردکتر است. سوال‌ها و دغدغه‌های پزشکی شما در این بخش توسط تیم پزشکی مجله پاسخ داده خواهند شد؛ شما همچنین می‌توانید تجربه‌های خود را از انتخاب پزشک تا راه‌های درمان در بخش پرسش و پاسخ با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

تماس تلفنی با پزشکان

نوبت‌دهی اینترنتی پزشکان



Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon



Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

این حالت بیشتر وقت هایی پیش می آید که هَله هوله یا خوراکی های اسیدی می خوریم. مزه ی تلخِ دهان نشانه ی افزایش باکتری ها در دهان است که شاید ناشی از رژیم غذایی نامناسب باشد. البته تلخ دهانی علت های گوناگونی دارد. در این مطلب با برخی از این علت ها آشنا می شویم و روش هایی را برای درمان این مشکل معرفی می کنیم.

برخی از رایج ترین عواملی که باعث تلخی دهان می شوند را در ادامه معرفی می کنیم.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

یکی از مهم ترین دلایل تلخی دهان است. رعایت نکردن بهداشت دهان باعث افزایش احتمال عفونت و بروز بیماری های لثه و مشکلاتی مانند عفونت دندان و ورم لثه می شود که همگی موجب تلخی دهان هستند.

مصرف دارو

علت تلخی دهان

مصرف برخی داروها ممکن است باعث تلخی دهان شود. این داروها اغلب شامل داروهایی هستند که برای درمان بیماری های قلبی عروقی و بیماری های با ریشه ی روان شناختی تجویز می شوند. برخی از آنتی بیوتیک ها مانند آلوپورینول و بعضی داروهای ضدافسردگی هم ممکن است تلخی دهان به همراه داشته باشند.

مولتی ویتامین ها و مکمل ها

انواع خاصی از مولتی ویتامین ها و مکمل ها هم ممکن است باعث تلخی دهان شوند. این مکمل ها اغلب دارای مقدار زیادی روی و مس هستند. مکمل های آهن هم منجربه تلخی دهان می شوند. خوشبختانه با پایان مصرف مکمل یا مولتی ویتامین مشکل تلخی مزه ی دهان هم از بین می رود.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن بر غده های چشایی تأثیر می گذارد که نتیجه ی آن تلخی دهان است. تنفس برخی مواد شیمیایی مانند مواد نفتی و بنزین احتمال بروز تلخی دهان را افزایش می دهد.

رفلاکس معده (واشاریدگی معده ای-مروی)

بازگشت اسید معده به مری و ورود آن به دهان، مزه ای تلخ در دهان به جا می گذارد.

بارداری

دروان بارداری با تغییرات هورمونی همراه است. برخی از این تغییرات هورمونی باعث تلخی دهان می شوند. این مشکل که در زنان باردار رایج است، با خوردن آب نبات یا تکه ای لیمو به سادگی از بین می رود.

برخی دیگر از دلایل بروز تلخی دهان

نمک

نمک یک درمان بسیار خوب برای درمان طعم تلخ دهان است. نمک به عنوان یک پاک کننده عمل می کند و هر نوع مواد غذایی ، رشد باکتری و سلول های مرده را از سطح زبان حذف می کند.
همچنین دارای خاصیت ضد عفونی کننده است و هر نوع باکتری که در دهان وجود دارد را می کشد و باعث از بین بردن طعم تلخ دهان می شود.
نحوه استفاده از نمک برای از بین بردن تلخی دهان

پروبیوتیک

پروبیوتیک ها رشد باکتری های خوب را بهبود می بخشند ، به این ترتیب باکتری های بد را از بین می برند. پروبیوتیک ها شامل باکتری های L. acidophilus هستند که به حفظ تعادل اسیدی در دهان کمک می کنند و همچنین هر گونه اسید اضافی موجود در دهان را خنثی می کنند. همچنین رشد باکتری ها را در دهان کنترل می کنند.
نحوه استفاده از پروبیوتیک برای از بین بردن تلخی دهان

سبزیجات گلیسیرینه

سبزیجات گلیسیرینه به طور گسترده ای برای طعم تلخ دهان ، ضعف بدنی و سفید شدن زبان مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی که شرایط فوق به علت خشکی دهان ایجاد می شود این بسیار موثر است. این سبزیجات در همه فروشگاه های عمومی و پزشکی در دسترس است.
نحوه استفاده از سبزیجات گلیسیرینه برای از بین بردن تلخی دهان

روغن نارگیل

این روش برای درمان زبان تلخ و زبان سفید توصیه می شود. این روش طعم تلخ دهان را به دلیل رفلکس اسید تسکین می دهد و برای حفظ تعادل اسید و پایدار دهان بسیار مفید است.
همچنین به علت خاصیت آنتی باکتریایی ، هر نوع رشد باکتری را در دهان شما از بین می برد. همچنین سموم بدن شما را دفع می کند.
نحوه استفاده از روغن نارگیل برای از بین بردن تلخی دهان

این کار را به صورت روزانه حتی پس از درمان ، انجام دهید زیرا دهان داخلی شما را سالم نگه می دارد.

پراکسید هیدروژن

هیدروژن پراکسید یک عامل ضد باکتری قوی است. هر گونه رشد باکتری موجود در داخل دهان شما باعث ایجاد طعم تلخ می شود. همچنین دارای ویژگی های سفید کننده دندان است. برای استفاده از پراکسید هیدروژن ، از غلظت بیش از 3٪ استفاده نکنید.
نحوه استفاده از روغن نارگیل برای از بین بردن تلخی دهان

آب آلوئه ورا

آب آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. همچنین دارای خواص شفا بخش است که زبان و یا دهان شما را از هر گونه آسیب که به تلخی دهان کمک می کند ، محافظت می کند. آلوئه ورا باکتری ها را می کشد و به حفظ سلامت دهان کمک می کند.
نحوه استفاده از آب آلوئه ورا برای از بین بردن تلخی دهان

زردچوبه

زردچوبه یک عامل ضد باکتری قوی است و برای کشتن باکتری های موجود در دهان بسیار مفید است. این یک درمان خوب برای حفظ بهداشت دهان است.
نحوه استفاده از زردچوبه برای از بین بردن تلخی دهان

نوشابه سودا

سودا یک راه حل بسیار رایج برای حذف طعم تلخ در دهان است. این دارای ماهیت خیره کننده ای است که کمک می کند تا از هر نوع رسوب دهانی ، که منجر به تلخی می شود و جوانه های طعم را باز می کند خلاص شوید. سطوح pH دهان را حفظ می کند و در دهان تلخ با رفلکس اسید کمک می کند.
نحوه استفاده از نوشابه سودا برای از بین بردن تلخی دهان

نقره کلوئیدی

علت تلخی دهان

نقره کلوئیدی در کنترل عفونت قارچ های دهان ، طعم تلخ ، زبان سفید و نفس بدبو مفید است. دارای خواص ضد میکروبی نیز است.
نحوه استفاده از نقره ی کلوئیدی برای از بین بردن تلخی دهان

سیشل هندی

معمولا به عنوان نیم (Neem) شناخته می شود ، سیشل هندی برای طعم تلخ دهان بسیار موثر است. دارای خواص ضد میکروبی است و توانایی حفظ بهداشت دهان و دندان را دارد. این نیز یک تصفیه کننده خون است و کمک می کند تا هر گونه سم را در دهان حذف کند.
نحوه استفاده از سیشل هندی برای از بین بردن تلخی دهان

آب مرکبات

مرکبات مانند نارنج و لیمو حاوی ویتامین C و اسید است که به سطح pH دهان کمک می کند و همچنین حفظ بهداشت دهان و دندان است. برای پاک کردن طعم تلخ دهان دهان خود را با کمک میوه های مرکبات بشویید.
نحوه استفاده از آب مرکبات برای از بین بردن تلخی دهان

علت تلخی دهان
علت تلخی دهان
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *