علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم

علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم
علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم

گیاه اسپاتی فیلوم گیاهی همیشه سبز با گل های کوچک و بسیار زیبا است. پیش از خرید و نگهداری ،بهتر است با بیماری های اسپاتی فیلوم و عوارضی که به آن دچار میشود و علت آن ها مانند: علت زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم ، علت سوختگی برگ اسپاتی فیلوم ، اسپاتی فیلوم پژمرده و … آشنا شوید تا از بوجود آمدن همچین مشکلاتی جلوگیری کنید یا اگر هم اکنون به چنین مشکلاتی دچار شده اید باید بدانید که خیلی از آن ها به راحتی و با تغیر شرایط حل میشوند:

پیشنهاد: برای آشنایی با شرایط نگهداری این گیاه زیبا کلیک کنید.

علت ایجاد این مشکل احتمالا به خاطر کمبود رطوبت است چرا که این گل به رطوبت بالای هوا احتیاج دارد و یا به دلیل استفاده از آب سنگین است.(آبی که املاح زیاد دارد)

علت بروز این مشکل آبیاری بیش از اندازه است دقت کنید که بین دو آبیاری سطح رویی خاک خشک شود.ان مشکل همچنین به دلیل سردی هوا و خشکی خاک هم ممکن است مشاهده شود.ابتدا علت را پیدا کرده و سپس به رفع آن اقدام کنید.

علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم

این مشکل به دلیل کمبود مواد مغذی ایجاد میشود.حتما به کود دهی طبق دستور اقدام کنید.

علت ایجاد این مشکل آبیاری بیش از اندازه و پوسیدگی ریشه است . در برخی موارد چسبیدن گیاه به پنجره های سرد در زمستان و سرمای هوا هم میتواند موجب بروز این مشکل شود.

بروز این مشکل طبیعی است.

این مشکل میتواند به دلیل آبیاری بیش از حد و زهکشی ضعیف گلدان ایجاد شودزمانی که آب اضافی گلدان به درستی  تخلیه نشود ، گیاه بی حال و پژمرده شده و برگ های پایینی زرد می شوند.

 در صورتی که نور کافی به گیاه نرسد و  تغذیه آن مناسب نباشد ،ممکن است گیاه تمایلی به گل دادن نداشته باشد.

 

علت ایجاد این مشکل کنه قرمز است. این حشرات بر روی برگ یا ساقه تجمع کرده و از شیره گیاه تغذیه میکنند و باعث زردی برگها و ضعیف شدن گیاهان می‌شوند. با آفت کش مناسب سم پاشی کنید.

از دیگر آفاتی است که می‌تواند از شیره گیاه تغذیه کند و به دلیل فعالیت آن ها برگها در هم پیچیده و بدشکل می‌شوند و لکه هایی نقره ای – خاکستری بر روی آن ها ایجاد می‌شود. 

از جمله بیماریهای قارچی است که لکه های مرده سیاه یا قهوه ای رنگ در حاشیه یا مرکز پهنه برگ ایجاد می‌کند.

دلیل ایجاد این مشکل شپشک آرد آلود است که از آفات گیاه اسپاتی و بسیاری از گیاهان دیگر است.گیاه را هر ۱۴ روز یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید.

پیشنهاد:برای اشنایی با نحوه ی کاشت و تکثیر اسپاتی فیلوم کلیک کنید.

 


سلام خسته نباشید من این گیاه رو دارم ولی نمیدونم چرا از موقعی ک خریدمش نوک برگهاش سیاه و خشک شده ،بعضی از برگهای پایینی لوله ای شکل شدن و موقعی ک خریدمش یه گل داشت ک سبز بود بعد از یه هفته الآن گله پژمرده و سیاه شده.

سلام. سیاه و خشک شدن برگ های گیاه به دلیل کمبود رطوبت هست بهتره که برای گیاه جزیره درست کنید تا رطوبتش تامین بشه. خشک شدن گل هم به دلیل تموم شدن عمر اون هست.

سلام. اسپاگتی که دارم برگاش داره سوراخ سوراخ میشه انگار یه چیزی داره میخورتش ولی هرچی نگاه میکنم چیزی پیدا نمی کنم.
آیا افت خاصی داره؟ اگه هست راه مبارزه چی هست
تشکر

شپشک آرد آلود سفید در خاک هست که شبها هنگام تاریکی بیرون آمده و برگ و ساقه گیاه را میخورند

سلام .گل های گیاه من زرد شدن وحشره های ریز خیلی زیادی دور واطرافش زدهو.علتش چیه

سلام من چند وقتی میشه که این گل رو خریدم اما داره یواش یواش کناره برگ هاش زرد میشه مثل این میمونه که کرم زده البته برگ های قدیمی هست دلیل این اتفاقی که برای گلم افتاده چه چیزی هست ممنون میشم که جواب بدین

سلام من چند وقتی میشه که این گل رو خریدم اما داره یواش یواش کناره برگ هاش زرد میشه مثل این میمونه که کرم زده البته برگ های قدیمی هست دلیل این اتفاقی که برای گلم افتاده چه چیزی هست ممنون میشم که جواب بدین

سلام روز بخیر.
شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ زرد شدن برگ ها ممکنه از آبیاری زیاد و یا کمبود مواد مغذی باشه. می تونین عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

سلام
احتمالا گل از محیطی که توشه ناراحته. باید واسش کادو بخری یا سوپرایزش کنی. یا ببریش پارک. فقط پروتکل ها رو رعایت کن که اگه گل ببینه رعایت نکردی برگاش میریزه

سلام من این گل را دارم برگ هاش پژمرده چ زرد شده و گل های سفیدش خشک شدن چیکار کنم واسش

سلام روزتون بخیر
گل لی لی صلح من از سفیدی به سبزی رفته علتش چیه و باید چیکار کنم؟

سلام .وقتی عمر گلاش تمام میشه از سفیدی ب سبز تغییر زنگ میده بعد هم خشک میشه

سلام من الان ٢سال این گیاه رو دارم رشدش خوبه ولی تو این دو سال اصلا گل نداده چکار می تونم بکنم تا گل بده؟

باهاش صحبت کن حتما میده. بهترین راه مذاکره هستش. فقط دقت کن وسط مذاکره بهش آب ندی ها…

با سلام و خداقوت
گل اسپاتی دارم دور روز هست برگ هاش شل شدن و برگ های زیریش دارن سیاه میشن
لیفا راهنمایی بفرمایید

سلام روزتون بخیر
گل لی لی صلح من از سفیدی به سبزی رفته علتش چیه و باید چیکار کنم؟ لطفا راهنماییم کنید

سلام این مسئله طبیعیه جای نگرانی نیست.

سلام گیاه من خیلی حالش خوب بود مرتب گل میداد الان یک مدت که برگای پایینی لوله ای شکل شدن ونوک برگهایش میسوزه ورفته رفته از بین میرن بنظرتون چکار کنم

علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم

سلام احتمالا رطوبتش کمه. براش جزیره درست کنید تا حالش بهتر شه.

سلام من گل اسپاتی دارم چند روز نبودم و یکی دیگه بهش رسیدگی میکرد وقتی برگشتم دیدم اب زیادی بهش داده من زود خاکشو عوض کردم الان گل های ریزی که میخواست تازه باز بشن قهویی شدن چیکار میتونم بکنم اعصابم خیلی خورد شده لطفا کمکم کنید

سلام به خاک قارچ کش بزنید و چند روز آبیاری نکنید. آبیاری رو هر بار بعد از خشک شدن خاک انجام بدین. شاید گیاه احیا بشه.

سلام .گل های گیاه من زرد شدن وحشره های ریز خیلی زیادی دور واطرافش زدهو.علتش چیه

سلام اسپاتیفیلوم من نوکش حالت سوختگی داره و گاه تا نیمه برگ این سوختگی پیش رفته. گل اصلا نمیده چکار کنم

سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ این مشکل احتمالا از کمبود رطوبت یا قرار گرفتن در معرض نور شدیده. گیاه رو غبارپاشی کنید یا براش جزیره درست کنید تا رطوبت تامین شه.

سلام
وقتتون بخیر
من تازه این گیاه رو تهیه کردم، امروز یکی از گل‌هاش قهوه‌ای شده. باید براش چه کاری انجام بدم؟
ممنونم

سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ می تونین عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

سلام
گل من برگهاش خیلی کوچک در میاد هرچی تقویمی دادم حل نشد الان گل کیده ولی برگهاش آویزان و بی جونه

سلام
روی تمام برگهای اسپاتی فیلومی که به تازگی خریدم سوراخ های ریزی دیده میشه رنگ برگ هنوز سبز هست و تغییر رنگ به قهوه ای و زرد نداده
اثری از حشره روی برگ ها نیست
میشه راهنمایی بفرمایید که از چه سمی برای از بین بردن این مشکل استفاده کنم؟

سلام برگ های جدید گیاه من نوکش زرد و بعد سیاه شدن زیر گلدونم انگار هرسری گلدونو بلند میکنم یکم اب یا حالت عرق زدگی شده فعلا حدود دو هفته اینطوراست ک بهش اب ندادم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ایران درخت

امروز ، فروشگاه اینترنتی گل و گیاه  ایران درخت با بیش از 500 نوع محصول گوناگون اعم از گیاهان آپارتمانی ، انواع تقویت کننده ها و کود های گل و گیاه ، انواع گلدان های پلاستیکی ، سفالی ، سرامیکی و … ، انواع خاک های مخصوص گیاهان توانسته است نیاز های گل و گیاه شما مشتریان عزیز را در کمترین زمان ممکن فراهم آورد.

ماموریت و رساله ی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه ایران درخت ، تامین سریع تمامی گل و گیاه ، ملزومات باغبانی و جلب رضایت شما مشتریان گرامی میباشد.


آدرس ایمیل:



نام کاربری یا ایمیل *


رمز عبور *


ورود

دسامبر 30, 2019
گلهای آپارتمانی, گلهای مقاوم به نور کم, گیاهان گلدار آپارتمانی

0

گل اسپاتی فیلوم با نام اصلی Spathiphyllum wallisii یکی از زیباترین گلهای آپارتمانی است که می توانید از آن استفاده کنید. اسپاتی فیلوم از خانواده گل شیپوریان (Araceae) بوده و دارای گونه های بسیاری مانند : اسپاتی فیلوم سنسیشن، مونا لوا و ابلق می باشد. رشد این گیاه بین 20 …

گل اسپاتی فیلوم از خانواده شیپوری بومی مناطق گرمسیری آمریکا مانند آمریکای مرکزی و کلمبیا می باشد. اسپاتی فیلوم حدود ۴۰ گونه دارد که به عنوان گیاهی گلدانی و آپارتمانی طرفداران بیشماری پیدا کرده است.گیاه اسپاتی فیلوم چند ساله، علفی و همیشه سبز است که گلهای سفید رنگی زینت بخش آن می‌شود. برگ های اسپاتی فیلوم سبز براق و نوک تیز است. این گل تا ارتفاع 45 الی 60 سانتیمتر رشد می کند.توجه کنید که تمامی قسمت های این گیاه در صورت مصرف و خورده شدن سمی هستند. اسپاتی فیلوم به دلیل خاصیت تصفیه کنندگی هوا و مقاوم بودن به نور کم، انتخاب مناسبی برای اداره ها ، بانک ها و منازل می باشد. گل های این گیاه معمولا در اواخر زمستان و در طی فصل بهار و تابستان شکل می گیرد و عمر نسبتا طولانی از چهار تا ده هفته دارد. حتی ممکن است که در طی سال دو مرتبه شاهد گلدهی این گیاه باشیم. در این مقاله روش تکثیر اسپاتی فیلوم به علاوه شرایط نگهداری این گیاه زیبا را به همراه بیماری و عارضه های فیزیولوژیک متداول آن با روش درمانی مناسب به تفصیل بیان خواهیم کرد. در پایان به سوالات رایج و متداول شما خوانندگان عزیز در مورد اسپاتی فیلوم پاسخ داده شده است.

برای خرید ماسک تنفسی اینجا کلیک کنید!

برای خرید آبپاش پاش دستی با تریگر ایرانی اینجا کلیک کنید!

لطفا از فروشگاه اینترنتی مهندس نیک دیدن فرمایید!

اسپاتی فیلوم از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود. این گیاه نگهداری آسانی دارد و به خانه شما زیبایی می بخشد. با یادگیری تکنیک های مراقبت صحیح از گل اسپاتی فیلوم، سال آینده فضای با طراوتی در منزلتان خواهید داشت.

علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم بومی جنگل های گرمسیری مرطوب و پر سایه هستند. بنابراین در اکثر شرایط آب و هوایی نمیتوانند تمام طول سال را در بیرون از خانه باشند. با این وجود در محل کار یا خانه ، اسپاتی فیلوم را به مکانی گرم با رطوبت بالا منتقل کنید. به هیچ عنوان اسپاتی فیلوم را نزدیک پنجره نیمه باز یا حتی بسته اما نورگیر قرار ندهید. پنجره های شمالی یا غربی مکان مناسبی برای نگهداری اسپاتی فیلوم می باشند. از قرار گرفتن گیاه در معرض هوای سرد و آفتابی جلوگیری کنید. نور زیاد و سرما موجب چروکیدگی و قهوه ای شدن برگ های گیاه می شود.

بسته به محل زندگیتان میتوانید اسپاتی فیلوم را در هوای گرم و مرطوب به بیرون از خانه و محیطی سایه دار مانند پاسیوهای خانگی انتقال دهید. اگر در منطقه گرمسیری زندگی میکنید گیاهتان را با خیالت راحت در تمام طول سال ، بیرون از خانه نگهداری کنید.

مکان مناسب اسپاتی فیلوم

بهترین مراقب از اسپاتی فیلوم آبیاری به موقع و اندازه است. فقط و فقط! در زمانی که خاک گلدان خشک شده است آب را به اندازه ای اضافه کنید که خاک خیس شود اما روی سطح خاک آبی باقی نماند. آبیاری کم نیز باعث پژمردگی، افتادگی برگ ها و در نهایت نابودی گیاه می شود. همچنین آب بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه و بیماری های مهلک می شود. هفته ای یکبار در صورت خشک شدن خاک آبیاری کنید. در بعضی مواقع حتی توصیه میشود ابتدا اجازه دهید گیاه کمی پژمرده شود و سپس اسپاتی فیلوم را آبیاری کنید.

آبیاری اسپاتی فیلوم

در مناطق استوایی، اسپاتی فیلوم علاوه بر خاک مناسب هوای مرطوبی را در جنگل های گرمسیری تجربه می کندکه همین موضوع علت اصلی شادابی و طراوات بالای این گیاه در آن مناطق می باشد. بناربراین با اسپری آب بر روی برگ ها هوای شرجی و مرطوب را برای گیاهتان بوجود بیاورید. در تابستان به دلیل فصل رشد گیاه و افزایش شادابی و طراوت اسپات ، عمل مه افشانی را بیشتر از فصول دیگر انجام دهید.

اسپاتی فیلوم به کلر حساس است . بنابراین ابتدا آب مورد استفاده برای آبیاری را 24 ساعت در دمای اتاق نگه دارید تا کلر آن بپرد سپس آن را به گلدان اضافه کنید.

مه پاشی اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم در مقایسه با گیاهان آپارتمانی دیگر نیاز به هرس زیادی ندارد. اما بنا بر هر دلیل اگر برگ های گیاهتان پژمرده یا قهوه ای شکل شد برای جلوگیری از اتلاف انرژی گیاه برای اندام مرده و خشک ، شما میتوانید آن قسمت را از تنه جدا کنید. برای این اقدام از قیچی تیز و ضدعفونی شده با الکل استفاده کنید و اندام آلوده را از نزدیکترین قسمت به سطح خاک ببرید.

پژمردگی و قهوه ای رنگ شدن برگ ها اگر چه نشان میدهد فراموش کرده اید گیاه را آبیاری کنید! اما میتواند علائم یک عارضه فیزیولوژیک یا بیماری مهلک باشد. پس اگر با وجود آبیاری منظم قهوه ای شدن و پژمردگی را در گیاهتان مشاهده کردید به دنبال علائم جدی تر بیماری (که در پایین به شما توضیح خواهیم داد) و درمان آن باشید.

هرس اسپاتی فیلوم

جدا از آبیاری و نور غیر مستقیم، گیاه شما به نگهداری زیادی نیاز ندارد. کود دهی و استفاده از مکمل های رشدی برای تغذیه و رشد بیشتر گیاه اسپاتی فیلوم نیاز نیست!. با این وجود اگر همچنان راغب به استفاده از کود هستند (به منظور طولانی کردن دوره گلدهی و یا رشد بیشتر شاخساره) دقت کنید که اسپاتی فیلوم به کود زیادی بسیار حساس است و سریع واکنش نشان می دهد. بدین منظور شما میتوانید از کود کامل (کود 20-20-20) با دستور مصرف یک چهارم قاشق چایی خوری را در یک لیتر آب حل کنید و در بهار و تابستان ماهی یکبار همراه آب آبیاری اضافه کنید.

تغذیه اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم را می توانید از اواسط تا اواخر بهار تکثیر کنید. این گیاه به تدریج انبوه و گسترده می‌شود. بنابراین در زمان تکثیر گیاه می‌توان گیاه مادری را به دو یا سه دسته تقسیم کرد و هر قسمت را در گلدانی جداگانه کشت نمود. در ادامه 6 گام صحیح و اصولی در تعویض گلدان اسپاتی فیلوم را به تفصیل شرح خواهیم داد.برای خرید خاک مخصوص اینجا کلیک کنید

اسپاتی فیلوم ها مانند تمامی گیاهان آپارتمانی تحت شرایط محیطی ایده آل در گلدان مناسب، رشد و توسعه بهتری را پیدا می کنند. وقتی گلدان اسپاتی فیلوم خیلی بزرگتر از سایز گیاه باشد بخاطر آب زیاد و حجم بالای آبیاری بعد از مدتی شاهد زرد شدن برگ های گیاه بدون هیچ دلیل مشخصی! خواهید بود. علاوه بر این شما ممکن است توده های ریشه گیاه را روی سطح خاک مشاهده کنید.

به طور کلی اسپاتی فیلوم هر سال یا حداقل هر دوسال نیاز به تعویض گلدان دارد. در صورت مشاهده علائم ذکر شده در بالا سریعا اقدام به تعویض گلدان کنید.

تعویض گلدان اسپاتی فیلوم

هنگام تعویض گلدان به منظور ایجاد فضای بیشتر برای توسعه و رشد ریشه مسلما باید ظرف بزرگتری از سایز قبلی را انتخاب کنید. گلدان جدید حداقل باید 5سانت قطر دهانه بیشتری نسبت به گلدان قدیمی داشته باشد. به طور کلی اسپاتی فیلوم نسبت به گلدان اولیه به قطر دهانه بیش از 25 سانتیمتر نیازی ندارد و در صورت تعویض گلدان و ماندن علائم زردی، قهوه ای شدن و یا پژمردگی شما باید علت این مشکلات را در موضوعی دیگر جستجو کنید.

جنس گلدان اعم از پلاستیکی، سفالی و یا سرامیکی برای اسپاتی فیلوم فرقی ندارد و همه نوع گلدان برای این گیاه مناسب می باشد. اطمینان حاصل کنید که سوراخ های ته گلدان شما زهکش مناسبی برای خروج آب اضافی هستند. در صورت عدم خروج آب اضافی از ته گلدان ، بیماری پوسیدگی ریشه گیاه شما را از بین خواهد برد.

گلدان اسپاتی فیلوم

همانطور که در بالا اشاره شد اسپاتی فیلوم بومی جنگل های مرطوب گرمسیری می باشد. خاک جنگل حاوی توده متراکمی از کنوپی ضخیم پر از مواد مغذی و آلی پوسیده می باشد که ریشه های این گیاه به طور پیوسته از آن تغذیه می کنند. بنابراین بستر مناسب اسپاتی فیلوم خاکی ست که شبیه خاک جنگل باشد. خاک گلدان اسپاتی فیلوم شامل درصد مساوی از پرلیت، ماسه و کمپوست پوسیده می باشد. در حالت ایده آل خاک شما باید سبک و متخلل و بدون بو باشد.

خاک اسپاتی فیلوم

گلدان را به قدری از خاک پر کنید که گیاهتان به راحتی در بالای آن بنشیند. در حالت ایده آل باید بعد از قرار دادن گیاه، فقط در اطراف آن خاک بریزید و اضافه آن برای استقرار بهتر به زیر ریشه ها برود. به عبارت ذیگر هنگام خاک ریختن ، گیاه نباید از جایی که مدنظر است تکان بخورد و خاک باید فقط نقش پوششی برای فضاهای خالی اطراف گلدان را ایفا کند. سپس با استفاده از بیلچه یا چنگک باغبانی خاک را به طور یکسان در اطراف گیاه پخش کنید. خاک قبلی چسبیده به ریشه گیاه را پاک نکنید و برای جلوگیری از صدمات تنش شما میتوانید از ترکیب خاکی مشابه گلدان قدیمی استفاده کنید. بعد از آبیاری اولیه و نشست خاک دوباره کمی خاک اضافه کنید. خاک گلدان بایستی 1.5 الی 2.5 سانت زیر لبه گلدان باشد.

اگر گیاه به گلدان قدیمی چسبیده و جدا نمیشود ابتدا آن را پر از آب کنید و بعد از یه ساعت خیس خوردن به راحتی از دهانه گلدان خارج می شود.

فصل تعویض گلدان اسپاتی فیلوم

 

بعد از کاشت اسپاتی فیلوم در گلدان جدید ، ریشه ها قدرت نگه داشتن گیاه را ندارند. اسپاتی فیلوم در این حالت توان ایستاده ماندن را ندارد. شما برای مهار گیاه بهتر است چوب خشک را کنار ساقه اسپاتی فیلوم دفن کنید. فقط مواظب باشید چوب خشک به ریشه ها آسیب نرساند و برای چسبیدن قیم به ساقه از ریسمان نخی استفاده نمایید. زمانی که از استقرار محکم گیاه اطمینان حاصل شد، قیم را از گیاه جدا کنید.

علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم

قیم گیاه اسپاتی فیلوم

تقسیم گیاه مادری از قسمت تاج به دو یا سه قسمت از راه های تکثیر و پرورش اسپاتی فیلوم به شمار می رود. پاجوش اسپاتی فیلوم از خوشه های برگی متراکم تشکیل شده است که از تنه اصلی گیاه مجزا می باشد.

برای جدا کردن پاجوش ابتدا گیاه را از گلدان بیرون بیاورید. از قسمت بالای تاج شروع کنید و به آرامی ریشه های گیاه را از قسمت پایینی جدا کنید. طبیعی است که در هنگام عمل جداسازی پاجوش به قسمت هایی از ریشه آسیب وارد شود اما سعی کنید ریشه ها را نشکنید. بعد از جداسازی گیاهچه از تاج گیاه، آن را در گلدانی کوچک (که قطر آن از 15 سانت بیشتر نباشد) بکارید و تمامی مراقب های لازم را به عمل بیاورید.

پاجوش اسپاتی فیلوم

یکی از متداول ترین مشکلات رشدی اسپاتی فیلوم رژیم آبیاری نادرست می باشد. کم آبی یا آبیاری بیش از حد، کلکسیونی از علائم را در اسپاتی فیلوم نشان میدهد که اکثر این نشانه ها با عارضه های فیزیولوژیکی یا بیماری های شایع این گیاه همپوشانی دارد. بنابراین با دیدن اولین نشانه های رنگ پریدگی یا بیماری در اسپاتی فیلوم ابتدا شما باید طبق آنچه در بالا گفتیم آبیاری را انجام دهید و در صورت رفع نشدن علائم به سراغ راه های درمانی بروید.

نشانه های مشهود کم آبی: خشکی شدید خاک، زردشدن برگ ها، افتادگی و خم شدن ساقه ها از علائم تشنگی گیاه می باشد. در صورت مشاهده این نشانه ها، آبیاری را به طور منظم حداقل هفته ای یکبار انجام دهید. توجه داشته باشید گیاهانی با گلدان بزرگتر در هر بار آبیاری ، آب بیشتری را جذب می کنند و این تایم آبدهی را با مشکل روبرو می کند. تشخیص آبیاری بیش از حد کار دشواری میباشد اما اغلب نوک برگ ها در این مواقع به رنگ قهوه ای در می آید. در صورت غرقاب شدن ، پوسیدگی ریشه و مشکلات شدیدتری برای گیاه بوجود می آید.

آبیاری اسپاتی فیلوم

پوسیدگی ریشه از بیماری های رایج و متداول در اسپاتی فیلوم می باشد که هر گیاهی را تهدید به مرگ می کند. این بیماری در اثر آبیاری زیاد یا ضعیف بودن زهکش بوجود می آید. در صورتی که ریشه ها در تماس طولانی با آب باشند ، عملکرد ریشه برای جذب هوا مختل خواهد شد و در این مرحله پوسیدگی شروع می شود. انواع خاصی از میکروارگانیسم ها در پوسیدگی ریشه نقس دارند. اسپورهای قارچ در صورت وجود رطوبت گسترش می یابند و تمام ریشه را آلوده می کنند. پوسیدگی ریشه اغلب منجر به مرگ گیاه می شود اما برای نجات گیاه باید ابتدا آن را از گلدان خارج کنید و قسمت های نرم، آبکی و پوسیده ریشه را حذف نمایید. سپس گیاه را در گلدان جدید، خشک با زهکش عالی بکارید.

پوسیدگی ریشه از زیر خاک شروع می شود اما علائم پژمردگی در قسمت طوقه به بالای گیاه نمایان خواهد شد. اگر چه نور آفتاب و آبیاری زیاد باعث افتادگی ساقه می شود اما در بیشتر اوقات این علائم نشان دهنده پیشرفت بیماری پوسیدگی ریشه می باشد. در صورت آلودگی گیاه مادری ، گیاهچه تاج آن را به گلدان دیگر منتقل کنید.

پوسیدگی ریشه اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم مستعد حمله شته ها، کنه ها و سایر بندپایان کوچک می باشد. در صورت مشاهده علائمی مانند برگ مردگی، پژمردگی، حمله آفات و حشرات، ترشح چسبناک روی برگ و یا تار تنیده شده سفید رنگ احتمال وجود بیماری وجود دارد. برای رهایی از آفاتی از قبیل شته و کنه و شپشک ها با فشار آب قوی گیاه را بشورید. برای اطمینان از عدم بازگشت آفت با حشره کش ارگانیک و بی خطر گیاه را سمپاشی کنید. همچنین برای استفاده از آفت کش خانگی مانند صابون حشره کش طبق دستور العمل زیر عمل کنید:

1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن نباتی، 3 قاشق غذاخوری (16 گرم) فلفل تند و 12 گرم (1 قاشق غذاخوری) صابون چرب طبیعی (بصورت جامد نه مایع!) را در 1 لیتر آب گرم حل کنید. سپس این ترکیب را داخل اسپری بریزید و بر روی گیاه آلوده اسپری کنید.

آفات اسپاتی فیلوم

عفونت های قارچی ابتدا بالقوه و سپس کشنده می شوند. در صورت مشاهده کپک های سفید و خاکستری رو سطح خاک به هیچ عنوان نگران نشوید چون این قارچ ها مشکلی برای گیاهتان بوجود نمی آورند (اگرچه میتواند برای بعضی از افراد ایجاد حساسیت و آلرژی کند). برای حذف این لکه ها میتوانید از دارچین استفاده کنید (دارچین خاصیت قارچکشی دارد که باید کمی دارچین در آب بریزید و سپس به بستر آلوده اضافه کنید). در صورت مشاهده لکه های تیره رنگ روی ساقه اسپاتی فیلوم احتمالا گیاهتان دچار عفونت شدید قارچی شده است (البته در بعضی مواقع علت لکه های سیاه ساقه سرمازدگی میباشد).

در صورت گسترش آلودگی های قارچی ، بهترین اقدام حذف و سوزاندن گیاه آلوده می باشد چراکه اسپورهای قارچ به طور پایدار تنه را درگیر کرده و مانع از رشد و سبزینگی گیاه شما خواهد شد. اسپورهای قارچ قابلیت انتقال بیماری به گلدان های دیگر را نیز دارند. اگر مایل به حذف گیاه نیستید تمامی قسمت های آلوده را با تیغ تیز تمیز دور بریزید. تفاله چایی و قارچکش های طبیعی برای کنترل آلودگی های قارچی در خاک بسیار مفید می باشند.

آلودگی قارچی اسپاتی فیلوم

برای خرید هورمون تقویتی، کود مخصوص و آفت کش های لازم اینجا کلیک کنید!

 

منبع: سایت مهندس نیک

کپی برداری با ذکر منبع و لینک به سایت مهندس نیک بلامانع می باشد.

 برای ورود به گروه پرسش و پاسخ کانال تلگرام مهندس نیک کلیک کنید! (ورود با فیلتر شکن امکان پذیر است)

 

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نام علمی: Spathiphyllum wallisii
اسپاتی فیلوم یکی از ۴۰ گونه‌ی همیشه سبز منطقه‌ی گرمسیری می‌باشد. این گل در ایران با نام‌های گل چمچه ای، سوسن صلح شناخته می‌شود. این گل به دلیل اینکه در زیستگاه‌های طبیعی خود در زیر سایه‌ی درختان بزرگ‌تر از خود می‌باشد و نور کمی دریافت می‌کند به این شرایط سازگاری پیدا کرده است.

رشد این گیاه بین ۲۰ سانتی متر تا ۱٫۸ متر می‌باشد و دارای گونه‌های متفاوتی همچون اسپاتی فیلوم، مونا لوا، ابلق، سنسیشن می‌باشد. این گل زیبا دارای برگ‌های سبز تیره براق و نیزه‌ای شکل است و گل‌های استوانه‌ای سفید رنگ دارد. اسپاتی فیلوم علاوه بر زیبایی که به منازل شما می‌دهد قابلیت تصفیه‌ی هوای آلوده را دارد (می‌تواند فرمالدئید، بنزن، متیل، تولوین، استون و مونوکسید کربن هوا را توصیه کند.)

علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم

تماس شیره‌ی این گیاه با دست باعث حساسیت می‌شود. دست‌ها را پس از تماس با این گیاه شستشو دهید.

شرایط نگهداری گل اسپاتی فیلوم :نور: نور مناسب برای این گیاه نور متوسط و غیر مستقیم است. ولی به این نکته توجه داشته باشد در شرایط نور کم ضعیف می‌شود و در نور زیاد برگ‌های آن قهوه‌ای می‌شود.

دما: زیست بوم اصلی این گیاه در مناطق گرمسیری است پس این گیاه به دمای پایین حساس است. دمای مناسب برای نگهداری این گیاه بین ۲۰ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد‌ است و کمترین دمایی که می‌تواند تحمل کند ۱۳ درجه است.

آبیاری: این گیاه خاک مرطوب را می‌پسندد اما بین دو آبیاری اجازه دهید خاک به اندازه ۱ سانتی متر بالای گلدان خشک شود سپس آبیاری کنید زیرا به قارچ بسیار حساس است. هرگز اجازه ندهید خاک آن کامل خشک شود.

رطوبت: به دلیل اینکه این گیاه بومی مناطق گرمسیری و استوایی است رطوبت بالا نیاز دارد و به هوای خشک حساس است، یک روز در میان برای گیاه خود غبار پاشی انجام دهید. در زیرگلدانی آن سنگ ریزه بریزید و آن را با آب پر کنید. (در تابستان‌ها در صورتی که هوا خیلی گرم بود هر روز غبار پاشی را انجام دهید).

خاک: خاک مناسب برای این گیاه خاکی سبک با زهکشی بالا است (۶۰ درصد پیت ماس و ۴۰ درصد پرلیت و یا همچنین از ترکیب ۳۰ درصد پیت ماس + ۳۰ درصد کوکوپیت و ۴۰ درصد پرلیت نیز می‌تواند استفاده کرد). خاک این گل باید غنی و کمی اسیدی باشد.

تکثیر: برای تکثیر این گل پاجوش‌هایی که در کنار ساقه‌های بزرگ در آمده‌اند را جدا کنید و در گلدانی با خاک سبک بکارید. این کار در زمستان یا بلافاصله پس از گلدهی انجام می‌شود. با کاشت بذر هم می‌توان این گل را تکثیر کرد. بهترین زمان برای تکثیر این گیاه بهار و تابستان می‌باشد.

تغذیه: اسپاتی فیلوم به دلیل گلدهی به تغذیه بالایی نیاز دارد. هر ماه گیاه خود را با کود کریستالون قرمز و یا کود ترکیبی نیتروژن، فسفر و پتاسیم تغذیه کنید.

اسپاتی فیلوم جای محدود برای ریشه را می‌پسندد. زمانی که ریشه‌های گیاه از کف گلدان خارج شد آنگاه تعویض گلدان را انجام دهید و گلدان جدید نباید خیلی بزرگ باشد.

آفات و بیماری‌ها:علت قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گل اسپاتی فیلوم: چند علت می‌تواند باعث این مشکل شود، یکی از دلایل آن ممکن است آبدهی بیش از حد و یا نور آفتاب مستقیم باشد (آبیاری را کاهش دهید و مکان گلدان را عوض کنید). یکی دیگر از علت‌های آن می‌تواند کمبود رطوبت باشد و یا آبیاری با آبی که املاح بالایی دارد.

لک‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌ها و نوک لوله شده به سمت بالا: کود دهی زیاد باعث این مشکل می‌شود. (کوددهی را کاهش دهید و برای شستشوی رسوبات ته نشین شده بر روی ریشه خاک را آبیاری کنید به صورتی که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود).

دلیل زرد شدن برگ‌های پایین گل اسپاتی فیلوم: دلیل این مشکل آبیاری زیاد می‌باشد. آب اضافه اگر از گلدان خارج نشود باعث بی حال و زرد شدن برگ‌ها می‌شود.

این مشکل در صورت سرد شدن هوا و یا خشک شدن خاک هم قابل مشاهده است.

علت سیاه شدن برگ‌های گل اسپاتی فیلوم: آبیاری بیش از حد و سرمای هوا عامل سیاه شدن برگ‌ها است. (بیماری‌های قارچی عامل اصلی این مشکل هستند).

دلیل گل ندادن اسپاتی فیلوم: نداشتن نور، تغذیه نشدن مناسب گیاه، باعث می‌شود تمایلی به گل دادن نداشته باشد. اسپاتی فیلوم زمانی که بالغ می‌شود اگر چند سال تقسیم نشود گلدهی آن نیز متوقف می‌شود (در فصل بهار آن را تقسیم کنید زیرا باعث بهتر گل دادن آن می‌شود.)

علت چروک و خشک شدن برگ‌های گل اسپاتی فیلوم: کم بودن رطوبت محیط اطراف اسپاتی فیلوم باعث خشک شدن برگ‌هایش می‌شود. در صورتی که رطوبت هوای اطراف کم بود و برگ‌های گیاه شما دچار این مشکل شد روزی دو مرتبه برگ‌های آن را با آب اسپری کنید.

دلیل قهوه‌ای شدن برگ‌های گل اسپاتی فیلوم: آبیاری بیش از حد، کم بودن رطوبت، نور مستقیم آفتاب باعث سوختن برگ‌های این گیاه می‌شود.
اگر رطوبت هوا کم باشد کنه قرمز به قسمت پایینی برگ‌های این گیاه حمله می‌کند اسپری آب حداقل هفته‌ای یکبار ضروری است.

انواع واریته های اسپاتی فیلوم:
دومینو (domino): یک واریته با رشد متوسط است و به صورت بوته‌ای رشد می‌کند.

واریته ی Mauna Loa: این واریته می‌تواند تا ۶۰ سانتی متر رشد کند و تمام سال گل دهد و رنگ گل‌های آن از سفید به سبز تغییر می‌کند و چند ماه گل‌های آن عمر می‌کند.

نویسنده: نسرین رحیمی
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

خرید بذر کاکتوس

مقالات مشابه:


۹۴ Comments


۱۷ Comments


۶۰ Comments


۶۴ Comments


۵۹ Comments


۷۸ Comments

سلام،خسته نباشید،گل اسپاتیم دیگه گل نمیده🥺فک کنم قهر کرده،حدود ۲هفته مسافرت بودم آب نداشت،برگشتم خیلی پژمرده شده بود،الان سرحال شده ولی دیگه از اون موقع گل نمیده،چیکار کنم بازم گل بده؟

سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو باید ایدال کنید،هر زمان سطح خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید وگیاه رو با کودهای کامل تقویت کنید برای گلدهی باید نور کافی هم دریافت کنه.

سلام وقت بخیر حدود ۵متهی هست ک اسپاتی رو خریدم خیلی خوب بود تا اینکه دیروز متوجه شدم زیر برگهاش لکه هاس سیاه به وجود اومده و بعد از چند روز برگها زرد میشن میخواستم بودنم این لک های خال خالی از چیه و درمانش چیه؟اینم بگم من هم ماهی یه بار کود میدم و از لحاظ رطوبت هم گیاه رو مرطوب نگه داشم حتی گیاه گل هم داره

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم واینکه از چه نوع کودی استفاده میکنید با چه دزی؟ آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

 واحد فروش: 09121064980دفتر مرکزی: 04442237373

ساعت پاسخگویی:هفت روز هفتهاز ساعت 10 صبح تا 6 عصر پاسخگوی شما هستیماس ام اس پاسخ داده نمی‌شود.

میهن کاکتوس را دنبال کنید:

  

آخرین بروزرسانی محصولات:9 دی 1399

1. قیمت درج شده بر روی محصولات، قیمت ده عدد بذر می باشد.2. برای خرید تعداد بسته های بیشتر بر روی محصول مورد نظر کلیک کنید.3. راهنمای کامل کشت همراه بذرها ارسال می شود.4. فروش فقط اینترنتی بوده و فروش حضوری نداریم.5. میهن کاکتوس هیچ آدرس دیگری جز این سایت ندارد و در قبال سوء استفاده وب سایت ها و کانال های متخلف هیچ مسئولیتی ندارد. اگر سوال بیشتری دارید اینجا کلیک کنید.

از اعتماد شما به میهن کاکتوس متشکریم

نماد اعتماد:
نماد ساماندهی:


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟


آدرس ایمیل *


گذرواژه *


عضویت

نگهداری از گل اسپاتی فیلوم طرفداران زیادی دارد. گیاه اسپاتی فیلوم بومی مناظق گرمسیری امریکا و جنوب شرقی اسیاست و در ایران نیز با نام گل چمچمه ای و  سوسن صلح شناخته می‌شود . تنوع گل اسپاتی فیلوم نسبتا زیاد است و ۴۰ گونه گیاهی دارد که معروف ترین ان به نام Spathiphyllum wallisi شناخته می‌شود. ارتفاع این گیاه به ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد.

گل اسپاتی فیلوم از گیاهان همیشه سبز و گلدار بشمار می‌آید. در صورتی که شرایط نگهداری گل اسپاتی فیلوم در خانه را بدانید می‌توانید از زیبایی آن در تمام طول سال بهره ببرید. سایت ذره‌بین در این مقاله با عنوان “چگونه از گل اسپاتی فیلوم مراقبت کنیم” همه‌ی اصول و نیازهای این گیاه از جمله نور، آبیاری، کوددهی و روش تکثیر را به شما آموزش خواهد داد. با ما همراه باشید.

گل اسپاتی فیلوم  گیاهی است با برگ‌های سبز  و براق و نوک باریک که گل‌های سفید و زیبایی دارد.

گل‌های این گیاه به صورت سمبله هایی سفید رنگ و استوانه ای هستند.

گل اسپاتی فیلوم در دسته‌ی گیاهان گلدار اپارتمانی قرارمیگیرد و از گیاهان آپارتمانی مقاوم و تصویه کننده هواست. این ویژگی‌ها باعث شده تا اسپاتی فیلوم محبوبیت زیادی داشته باشد.

علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم

همچنین به علت داشتن قیمت مناسب در کنار زیبایی انتخابی مناسب برای هدیه بشمار می‌آید.

اگر شرایط مناسبی  برای گل اسپاتی فیلوم فراهم باشد، سالی دوبار گل می‌دهد که هر بار ۴ تا ۱۰ هفته این گل‌های زیبا روی ان خودنمایی می‌کنند.

معمولا فصل رویش گل های گیاه اسپاتی فیلوم  بهار و تابستان است.

توجه داشته باشید که این گیاه در عین زیبایی در دسته گیاهان سمی قرار دارد و برای کسانی که حیوان خانگی دارند خطرناک می‌باشد.

گیاه زیبای اسپاتی فیلوم خودش به شما یاداوری میکند که زمان آبیاریش فرا رسیده است .

این گیاه زمانی که نیاز به آبیاری دارد برگهایش به سمت پایین خم می‌شود.

باید توجه داشته باشید که سطح خاک تا سه سانتی‌متر خشک باشد سپس ان را آبیاری کنید.

آبیاری بیش از اندازه گیاه اسپاتی فیلوم باعث می‌شود برگ‌های آن سیاه و خشک شود و معمولا از کناره‌های برگ شروع به خشک شدن و سیاه شدن می‌کند.

در فصل های سرد آبیاری را کمتر و در فصل های گرم نیز آبیاری گیاه را بیشتر کنید.

گل اسپاتی فیلوم رطوبت دوست است و محیط خنک را می‌پسندد. بهتر است برای شادابی بیشتر برایش جزیره درست کنید.

برای ساختن جزیره، درون زیرگلدانی گیاه سنگ ریزه بگذارید و ان را تا نصف دیواره زیرگلدانی آب بریزید و گلدان را روی ان قرار دهید. همچنین می‌توانید در کنار گلدانتان ظرف آب قرار دهید .

این کار رطوبت محیط اطراف گل اسپاتی فیلوم را افزایش می‌دهد و موجب رشد سریع‌تر گیاه خواهد شد.

نکته‌ای که باید در نگهداری از گل اسپاتی فیلوم در نظر بگیرید این است که این گیاه به نور ملایم نیاز دارد.

البته نوع ابلق این گیاه به نور بیشتری نیاز دارد. توجه کنید که این گیاه به نور مستقیم حساس است.

نور مستقیم موجب سوختگی برگ اسپاتی فیلوم می‌شود.

همچنین در صورتی که نور کم باشد، برگ‌ها بی‌حال می‌شوند و برگ‌های جوان آن کم‌رنگ و نازک خواهد شد.

می‌توانید برای تامین رطوبت گیاه، غبار پاشی (اسپری کردن آب جوشیده سرد شده به گیاه از فاصله‌ی نیم متری) انجام دهید. البته توجه کنید که غبار پاشی در نور مستقیم موجب سوختگی و سوراخ شدن برگ گل اسپاتی فیلوم شود.

دمای مناسب برای این گل اسپاتی فیلوم ۱۲ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. اگر شرایط ابیاری مناسب را برای گل اسپاتی فیلوم فراهم کنید و هوا را برایش مرطوب سازید تا دمای ۳۲ درجه نیز دوام می‌آورد. در صورتی که هوا گرم باشد، گیاه به آبیاری بیشتری نیاز دارد.

بهترین و مناسب‌ترین خاک برای گیاه اسپاتی فیلوم خاک سبک با زهکشی بالاست. بهترین ترکیب پیشنهادی برای این نوع گیاه ۶۰ درصد  خاک پیت ماس و ۴۰ درصد پرلیت می‌باشد .

 همچنین کودهایی که حاوی میزیم و آهن هستند نیز بهترین نوع کود برای این گیاه است. زیرا گل اسپاتی فیلوم  به کمبود آهن و منیزم موجود در خاک حساس است و باعث زرد شدن برگ ها می‌شود. توجه کنید که کوددهی را بیشتر از ماهی یکبار انجام ندهید زیرا گیاه را از بین می‌برد.

بهتر است کوددهی در فصل بهار و تاستان انجام شود.

برای تکثیر گیاه اسپاتی فیلوم گیاه را از گلدان خارج کنید و پاجوش‌هایی (بوته‌هایی) که ۳ تا ۴ برگ دارند را با چاقو از گیاه مادر جدا کنید و آن‌ها را در گلدان کوچک دیگری بکارید. پس از جدا کردن پاجوش‌ها گیاه مادر را به گلدانش برگردانید. خاک مناسب برای کاشت پاجوش‌ها، ترکیب کوکوپیت+ پرلیت+ خاکبرگ است. گیاه اسپاتی فیلوم دوست دارد ریشه‌اش محدود باشد. بنابراین بهتر است که گلدان کوچک برای آن انتخاب کنید.

بهترین زمان برای تکثیر گل اسپاتی فیلوم فصل بهار و تابستان است .

توجه کنید که بوته‌ای که از گیاه مادر جدا کرده‌اید را زیاد عمیق نکارید تا گیاه بتواند برگ‌های جدید بدهد.

بی‌حال شدن گل اسپاتی فیلوم نشان دهنده‌ی تشنگی و گرمای محیط گیاه است.

قهوه ای شدن و خشکی نوک برگهای گیاه اسپاتی فیلوم به علت گرمای  زیاد و نور مسقیم آفتاب و نبود رطوبت کافی است. گلدان  را در سایه و یا جای خنک تر بگذارید. در صورتی که کناره‌ی برگ‌های گیاه قهوه‌ای شود، به علت آبیاری بیش از اندازه گلدان است.

اگر برگهای گیاه به رنگ سیاه درامده باشد دلیل بر سرمای زیاد محیط است. بنابراین باید گلدان را به جای گرم‌تر منتقل کنید.

زمانی که نور برای گیاه کافی نباشد و تغذیه گیاه نیز مناسب نباشد گیاه نیز تمایلی به گل دادن نخواهد داشت. می‌توانید ماهی یکبار (نه بیشتر) از کودهای مخصوص گلدهی برای گیاه استفاده کنید. البته توجه کنید که نباید در فصل‌های سرد سال کوددهی انجام شود.

نکته‌ای که در نگهداری از گل اسپاتی فیلوم باید در نظر بگیرید این است که این گیاه در عین زیبایی در دسته گیاهان سمی قرار دارد. گیاه اسپاتی فیلوم دارای کریستال های اگزالات کلسیمی است که اگر حیوانات خانگی آن را بجوند مسمومیت‌هایی برای انها به وجود می‌آورد که باعث ایجاد درد در صورت، ریختن اب دهان حیوان، تورم دهان و لب های آنها شود و در نتیجه نفس کشیدن برایشان مشکل می‌شود.

همچنین به علت وجود آلکالویید لیکورین موجود در ساقه و ریشه های گل اسپاتی فیلوم برای انسان‌ها نیز سمی است و علائمی مانند تورم لب ها، زبان و حالت  تهوع و استفراغ ایجاد می‌کند.

در صورتی که گل‌های گیاه رو به تیرگی رفت، آن‌ها را بچینید زیرا این گل‌ها موجب از بین رفتن گیاه می‌شوند.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

اسپاتی فیلوم با نام رایج و برازنده ” peace lily” ، گیاهی چند ساله از خانواده شیپوریان است و بومی جنگلهای مرکزی و جنوب آمریکا هستند و در آمریکا خارج از منزل رشد میکند و در بقیه مکان ها گیاه آپارتمانی محسوب میشوند. گل اسپاتی فیلوم برگهای سبز و نوک تیز دارد و وظیفه تصفیه آلودگی هوا را دارند و سموم موجود در منازل شامل فرمالدهید و آمونیاک را از بین میبرد.گیاهی است که مراقبت راحتی دارد ، و با نور کم هم سازگار است.اگر در منزل از نور کافی برای نگهداری گیاه برخوردار نیستید میتوانید از فروشگاه آنلاین گل و گیاه گُل سِتان با خرید گیاهان مقاوم به نور کم و سایه، طراوت را به خانه خود بیاورید.در این مقاله با گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم را بخوانید.

فهرست مطالب این مقاله:

دمای رایج در منزل و مقداری گرم تر برای رشد بهتر این گیاه مناسب است. مکان هایی که ناگهان گرم و سرد میشوند دلپذیر این گیاه نیست. در کل دمای بین 12 الی 23 درجه را ترجیح میدهد. و اگر دمای هوا زیاد شود باعت پیچیدگی و سوختگی برگ هایش میشود. و به سرما حساس است و هوای سرد را نمیتواند تحمل کند.

در حالت ایده آل این گیاه خاک مرطوب (نه خیس) را ترجیح میدهد و بهتر است آب دهی را وقتی که خاک خشک شد انجام دهید ولی هرگز اجازه ندهید گیاه در خاک خیس دایمی بماند و اجازه ندهید تا گیاه از کم آبی پژمرده شود ( این گیاه از گیاهانی است که به سرعت خود را ترمیم و از پژمردگی نجات میدهد).آب اضافی گیاه بعد از آبیاری باید از خاکش خارج شود در غیر این صورت باعث پوسیدگی ریشه های گیاه میشود.برگهای اسپاتی فیلوم در اثر آبیاری زیاد یا کم قهوه ای رنگ میشود پس بهتر است برنامه آب دهی گیاه را تغییر دهید.

علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم

این گیاه کمبود آب دهی را میتواند تحمل کند ولی آب دهی منظم را ترجیح میدهد.هرچند وقت یکبار گیاه را حمام ببرید و زیر دوش آب برگ هایش را بشورید تا از گرد و غباری که بر روی برگهای آن انباشته شده است پاک شود به این ترتیب روزنه هایی که بر روی برگ هاست نیز پاک میشود و باعث میشود که برگ ها راحتر و بهتر نفس بکشند.

مطلب مرتبط : روش های آبیاری گیاهان در مسافرت

گل اسپاتی فیلوم سفید نور کم را میتواند تحمل کند و خود را با آن وفق دهد اما بدون وجود نور پنجره و یا لامپ، با مشکل کمبود گلدهی و یا عدم وجود گل مواجه خواهد شد.این گیاهان میتوانند هر کمبودی را تحمل کنند به جز نور مستقیم که برایشان غیرقابل تحمل است و گلدهی بیشتر آنها به نور غیرمستقیمی که به آنها میتابد بستگی دارد.علت بیش از حد زرد رنگ شدن برگهای این گیاه میتواند به علت کمبود نور باشد.

اسپاتی فیلوم به خاکی با زه کشی مناسب نیاز دارد و ترکیب پیت ماس و خاک برگ و پرلیت انتخاب خوبی برای آن است. علت پژمرده شدن برگ های این گیاه عدم مواد مغذی خاک است که با کوددهی تامین میشود.

در ادامه روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم به کوددهی آن میپردازیم:گل اسپاتی فیلوم به کود دهی سنگینی نیاز ندارد .کود دهی آن باید به صورت نصف دستور العمل، یکبار در ماه و در زمان گلدهی و رشد گیاه (فصل بهار و تابستان) انجام شود و کودی که حاوی منیزیم و آهن باشد برای آن مناسب است.البته بدانید کوددهی زیاد باعث قهوه ای شدن نوک برگهای گیاه میشود و به خاطر بسپارید گیاه را در زمستان کوددهی نکنید.

اسپاتی فیلوم در گلدان هایی که دقیق اندازه آنهاست و تا حدودی تنگ تر است گلدهی بهتری دارد و زمانی گلدان را تعویض کنید که گیاه را به اندازه کافی آبیاری کرده اید و جای آن بسیار کوچک شده است.هنگام تعویض گلدان حتما ریشه های سیاه شده و خراب شده را جدا کنید و بعد از تعویض گلدان حتما به آبیاری آن توجه کنید.

شما می‌توانید با هرس کردن به موقع، ظاهر گیاه را مرتب و زیبا حفظ کنید. کندن گلها، یکی از این روش‌هاست. اسپاتی فیلوم گل‌های خود را بر ساقه‌هایی ایجاد می‌کند که مستقیما از بدنه اصلی گیاه منشاء می‌گیرند. اگر یک ساقه گل داد، دیگر نمی‌تواند گل دیگری ایجاد کند. پس از محو شدن گل، ساقه نیز در نهایت قهوه‌ای شده و از بین خواهد رفت. به همین علت هرس کردن این گیاه باید از پایه صورت بگیرد. ساقه را از پایین‌ترین بخش ممکن جدا کنید. این کار فضای کافی برای ظهور ساقه‌های جدید را فراهم می‌کند.

هرس کردن اسپاتی فیلوم فقط محدود به ساقه‌های گلدار نیست. گاهی اوقات برگ‌ها زرد/ قهوه‌ای می‌شوند. هر زمان که شاهد تغییر رنگ برگها بودید، باید دست به کار شوید و آنها را از پایه جدا کنید.

پس از شرح روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم به بررسی آفات احتمالی آن میپردازیم:خلاص شدن از آفات اسپاتی فیلوم به راحتی صورت میگیرد:

شته ی ماده به تنهایی غذا نمیخورد. روزانه حدود 3 تا 6 شته حامله تولید میکند و هرکدام از آنها چند روز آینده به تولید مثل ادامه میدهند. این شته ها در پشت برگ گیاهان کلونی تشکیل میدهند.شپشک ها پشت برگ ها و در امتداد رگ های برگ هایی که از خاک بیرون آمده اند زندگی میکنند. آنها شبیه پنبه و کرکی هستند، آنها مانند شته ها شیره برگ ها را تخلیه میکنند.هر دو شپشک ها و شته ها ماده چسبناکی را تولید میکنند که باعث جذب مورچه ها و هاگ ها شده وباعث تولید قارچ سیاه میشوند.

برای ریشه کن کردن شپشک آردی و شته ها ، گلدان را داخل یک کیسه قرار داده و اجازه ورود آب به خاک نداده و گیاه را زیر دوش آب برده و برگ های آن را با فشار آب و یا اسپری بشویید.و همینطور میتوان با کشیدن پنبه الکلی بر روی برگ های شته زده، این شپشک ها و شته ها را از بین برد.یکی دیگر از راه های خلاص شدن استفاده از صابون های ارگانیک موجود است، که میتوان این صابون ها را بر روی برگ و پشت برگ های شته زده اسپری کرد. این کار را هفته ای یکبار تکرار کنید و یا تا زمانی که مشکل شته ها از بین بروند.حتما برای سلامتی خود از ماسک و دستکش استفاده کنید.

مطلب مرتبط : رفع شپشک آردی گیاه

کنه های تار عنکبوتی هشت پا از شیره گیاه تغذیه میکنند.برگ های حلقوی و پیچ خورده که از یک پوشش پارچه مانند ریز تشکیل شده اند، خبر از کنه تار عنکبوتی میدهند.کنه تار عنکبوتی شباهت زیادی به گرد و غبار سفید دارد.اسپری آب و صابون که باعث از بین برفتن شته و شپشک میشود برای از بین بردن این کنه نیز کارساز است.

پشه های سیاهی که بر اطراف اسپاتی فیلوم پرواز میکنند، نوعی قارچ هستند.تشخیص این نوع پشه ها از روی شاخک ها و پاهای بلندشان است که از تخم هایی که بر روی خاک هستند تولید میشوند. با اینکه در هنگام بلوغ بی خطر هستند ولی از ریشه و برگ های گیاه تغذیه می کنند.تخم های این نوع پشه ها علاقه زیادی به محیط های مرطوب و خزه ای دارند.برای جلوگیری از به وجود آمدن این تخم ها و کاهش آن اجازه دهید بین 2 آبیاری خاک گلدان به اندازه 2 سانت خشک شود.اگر خاک خشک باعث از بین رفتن این حشره ها نشد میتوانید از اسپری آماده برای از بین بردن این حشرات استفاده کرد، که این اسپری را بر روی خاک و برگ های گیاه هر 2 روز یکبار تکرار کنید تا به کلی این حشره های مزاحم از بین بروند.

در هنگام استفاده از این اسپری حتما از ماسک و عینک محافظ استفاده کنید و بعد از استفاده از اسپری دست های خود را با آب صابون و با دقت بشویید.این نوع آفات اگر بر روی خاک خشک قرار گیرند بعد از 4 روز از بین میروند و گاهی خاک گلدان را به هم بزنید تا هوا داخل خاک گلدان شده و همینطور لایه های زیری خاک خشک شوند.

اسپاتی فیلوم از جمله گیاهانی است که برای افراد کم‌تجربه در زمینه نگهداری از گیاهان توصیه می‌شود. به همین دلیل، مشاهده کردن برگ‌های زرد رنگ در این گیاه اصلا اتفاق خوش آیندی نیست. حال دلایل اصلی زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم را بررسی کرده و مشکل گیاه خود را برطرف کنید:

اجازه بدهید اولین دلیل را، به علتی نرمال و بدون نگرانی اختصاص دهیم. برگ‌های قدیمی، به طور طبیعی زرد شده و در نهایت خشک می‌شوند و می‌ریزند.می‌توانید آنها را به محض زرد شدن از گیاه جدا کنید، پس خیالتان راحت باشد که این مورد، مشکلی برای گیاه به حساب نمی‌آید. برگ‌ها را از محل اتصال به ساقه، با یک قیچی تمیز ببرید.

آبیاری بیش از حد، محتمل‌ترین علت برای زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم است. به طور کلی این مشکل، از اصلی‌ترین مشکلات در نگهداری از گیاهان آپارتمانی به شمار می‌رود.اما صرفا آبیاری زیاد گیاه ممکن است دلیل ایجاد این مشکل نباشد، استفاده از گلدانی بدون حفرات زه کشی کافی یا خاکی با زه کشی ضعیف نیز می‌تواند این مسئله را تشدید کند.در تمام این حالات، ریشه در آب قرار گرفته، اکسیژن کافی به آن نرسیده و در نهایت پوسیده می‌شود.

بهترین راه حل، پیشگیری است. گیاه را فقط زمانی آبیاری کنید که به آن نیاز دارد. بنابراین آبیاری در روزهای از قبل تعیین شده می‌تواند مشکلات بزرگی برای گیاه ایجاد کند.در صورت نیاز، گیاه را مجدد در خاکی سبک‌تر بکارید، خاکی که رطوبت را حفظ کرده و در عین حال آب را به خوبی عبور می‌دهد. خاک‌های حاوی ترکیبات و الیاف طبیعی، بهترین انتخاب‌ هستند.از وجود حفرات زه کشی کافی در زیر گلدان اطمینان حاصل کنید تا آب هرگز در آنجا جمع نشود. اگر با این مشکل روبرو شدید، اجازه دهید ریشه قبل از آبیاری مجدد کاملا خشک شود. اینگونه از ابتلای گیاه به قارچ و پوسیدگی جلوگیری می‌کنید.فراموش نکنید که اسپاتی فیلوم خاک مرطوب را دوست دارد اما تا خشک شدن نیمه بالایی خاک صبر کنید و سپس آن را آبیاری کنید.

همانطور که اشاره کردیم، اسپاتی فیلوم از بهترین گیاهان برای افراد مبتدی است، زیرا نیازهای خود را به خوبی نمایان می‌کند و هر زمان که آب نیاز داشته باشد، پژمرده می‌شود!دیدن این گیاه گرمسیری در حالتی آشفته و خسته، می‌تواند هشدار دهنده باشد. اما خوشبختانه پس از دریافت مقدار کافی آب، سریعا سرحال شده و به گیاهی شاداب تبدیل خواهد شد.

تا زمانی که برای طولانی مدت گل اسپاتی فیلوم را تشنه نگه ندارید، مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. اگرچه کم آبی برای آن خوب نیست، اما به هر حال پژمردگی و زردی ناشی از کم آبی نگران کننده نخواهد بود.مشکل اینجاست که تشنه نگه داشتن گیاه به طور مرتب، و عدم توجه به آن در این حالت، سبب زرد شدن برگ‌ها خواهد شد.

درمان، بهبود روند آبیاری است. اگر گیاه نور بیشتری دریافت کرده و یا تابستان را در خارج از خانه سپری می‌کند، به آبیاری بیشتری نیز نیاز خواهد داشت. اگر نتوانستید به آن کمک کنید، نگران نباشید. گل اسپاتی فیلوم بسیار مهربان است: تنها کافی است برگ‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کنید و این بار، آبیاری منظم‌تری را پیش بگیرید.

اگرچه اسپاتی فیلوم گیاه سخت گیری نیست، اما نسبت به کلر حساسیت خاصی دارد. این مشکل می‌تواند سبب زردشدن برگ‌ها شود، به ویژه اگر آب لوله کشی شما دارای مقادیر بالای املاح باشد.ما این روش را برای آبیاری تمام گیاهان آپارتمانی توصیه می‌کنیم: اجازه دهید آب برای یک شب، در ظرفی رو باز باقی بماند. این کار سبب می‌شود تا گاز کلر خارج شود، بنابراین سبب سوختن ریشه‌ها نخواهد شد. اگر استفاده از آب لوله کشی برای شما نگران کننده است، می‌توانید آب باران، آب تصفیه شده یا آب مقطر را جایگزین کنید.

یکی از دلایل محبوبیت اسپاتی فیلوم، تطابق آن با شرایط نوری مختلف است. جایگاه آنها در طبیعت، بخش تاریک‌تر جنگل‌هاست. پس این گیاه سایه دوست است. اسپاتی فیلوم جزو معدود گیاهانی است که در کنج‌های تاریک به خوبی رشد می‌کنند.اما، قطعا آنها به مقداری نور نیاز دارند. فتوسنتز، فرآیندی است که سبزی برگ‌ها را حفظ می‌کند. اگر نور کافی به برگ‌ها نرسد، این فرآیند متوقف شده و در نهایت برگ‌ها زرد یا رنگ پریده می‌شوند. البته بجز شرایط بسیار حاد، تنها تاثیر واقعی تاریکی بر این گیاه کاهش تعداد گل‌هاست، برگ‌ها همچنان سبز و باطراوت باقی می‌مانند.

مشکل رایج زمانی رخ می‌دهد که نور شدت پیدا کند. برگ‌های اسپاتی فیلوم در صورت دریافت نور بسیار شدید، زرد می‌شوند. نور مستقیم خورشید نیز سبب سوختن آنها شده و لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر سطح برگ ایجاد می‌کند. تمام این مشکلات با فیلتر کردن نور یا انتقال گیاه به مکان تاریک‌تر برطرف خواهد شد. (پرده یک فیلتر عالی برای نور است)

گل اسپاتی فیلوم تنها در بازه دمایی 18 الی 24 درجه سانتی گراد مقاوم است. بنابراین بهترین شرایط برای رشد آن، بودن در کنار ما و زندگی در محیط داخلی خانه است. اگر برگ‌های گیاه در اثر دمای بسیار پایین/ بالا زرد شود، به احتمال قوی خودتان دلیل را سریعا می‌فهمید.آنها از دستگاه‌های سرمایشی و جریان قوی باد سرد متنفرند. قرار دادن آنها در راهرو، ایوان یا بالکن سرد سریعا سبب زرد شدن برگ‌ها خواهد شد و تحمل دمای زیر 7 درجه برای اسپاتی فیلوم ممکن نیست.

راه حل این است که گیاه را به مکانی با دمای متعادل (همان بازه ذکر شده)، و عاری از هرگونه دستگاه سرمایشی منتقل کنید.

با اینکه این گیاه به کود زیادی نیاز ندارد، اما برای داشتن رشدی سالم باید مواد مغذی لازم را در اختیار داشته باشد. مانند هر گیاه دیگری، اگر نیتروژن کافی به گیاه نرسد، برگ‌ها زرد خواهند شد.تشخیص کمبود منیزیم و آهن ساده است، در صورت کمبود هر کدام از اینها، برگ‌ها زرد می‌شوند اما رگه‌ها همچنان سبز باقی خواهند ماند. البته زیاد بودن نور می‌تواند همچنین ترکیبی در سطح برگ ایجاد کند، پس مطمئن شوید که مشکل را به درستی تشخیص داده‌اید.

بهترین و ساده‌ترین روش برای خوشحال نگه داشتن گل اسپاتی فیلوم، کاشتن آن در خاکی غنی است؛ خاکی که هم مواد مغذی و هم زه کشی مناسب را برای گیاه فراهم می‌کند. می‌توانید در طول فصول رشد، ماهی یکبار از کود حلال در آب برای گیاه استفاده کنید.مواظب باشید که در کوددهی زیاده روی نکنید، زیرا می‌تواند آسیب بیشتری نسبت به کمبود کود به گیاه وارد کند.پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از بروز هرگونه عوارض جانبی، از نصف میزان توصیه شده کود استفاده کنید.

این گیاه آسان گیر، معمولا مشکلی با تغییر گلدان یا کاشت در تکثیر شدن و … ندارد. اما به هر حال، این اتفاق به گیاه شوک وارد می‌کند، اتفاقی که گاهی سبب زرد شدن برگ‌ها خواهد شد.تغییر گلدان/ کاشت مجدد را در فصل بهار انجام دهید. بدین شکل گیاه فرصت کافی برای استقرار در گلدان جدید را خواهد داشت.اسپاتی فیلوم می‌تواند تراکم و فشردگی ریشه را به خوبی تحمل کند، پس نیازی نیست خیلی سریع گلدان آن را عوض کنید.اگر پس از تغییر گلدان، شاهد برگ‌های زرد رنگ بودید؛ کمی فرصت دهید و از آن مراقبت کنید، خیلی زود برگ‌های سبز و جدید خودش را نمایان می کند.اگر زرد شدن برگ‌ها ادامه پیدا کرد و یا خبری از برگ‌های سبز نبود، باید مشکل را در جای دیگری پیدا کنید. اسپاتی فیلوم در این موضوع خیلی بد اخلاقی نمی‌کند!

یک نکته عالی دیگر در مورد اسپاتی فیلوم این است که مانند اغلب گیاهان تزئینی، حشرات را به سوی خود جذب نمی‌کند. اگر آن را سالم و سرحال نگه دارید، خودش از پس حشرات و آفات بر می‌آید!آنها از حشرات مصون نیستند، بدیهی است. اما اگر نشانه‌هایی از حضور این میهمانان ناخوانده مشاهده کردید، راه حل دشوار نخواهد بود. اصلی‌ترین آفات، شته و شپشک آردی هستند. اگر به میزان کافی گیاه را آبیاری نکنید، ممکن است کنه تار عنکبوتی نیز ظاهر شود.

تمیز کردن برگ‌ها، یک درمان پایه‌ای و سریع است که معمولا مشکل را حل می‌کند.آفات قوی‌تر را می‌توانید با اسپری کردن صابون حشره کش از بین ببرید. مخلوط آب و صابون معمولی نیز کار ساز است. ابتدا با میزان سبک آن شروع کنید. یعنی خیلی صابون به کار نبرید. اگر لازم بود، میزان آن را افزایش دهید.

ما بدترین اتفاق را برای آخرین گزینه کنار گذاشتیم! زیرا تقریبا هیچ درمان قابل قبولی برای دو بیماری اصلی اسپاتی فیلوم وجود ندارد:قارچ سیلیندروکلادیوم اسپاتی فیلی (Cylindrocladium spathyphilli)قارچ گیاه کش (Phytophthora parasticia)

این قارچ‌ها در خاک زندگی می‌کنند و می‌توانند گیاه را از ریشه بپوسانند.بهترین درمان، پیشگیری است. زیرا مشاهده کردن برگ‌های زرد شده، تقریبا آخرین مراحل این بیماری است. در واقع، دیگر کار خاصی از دست شما بر نمی‌آید. اگر اجازه دهید خاک بین هر بار آبیاری خشک شود، این بیماری‌ها نمی‌توانند تکثیر یا پراکنده شوند. علاوه بر این، حتما هنگام کار با گیاه از دستکش و قیچی استرلیزه شده و کاملا تمیز استفاده کنید.

تمام دلایل احتمالی را به همراه روش درمان، توضیح دادیم.دلیل هر چه که بود، این نکات را از یاد نبرید:• گیاه را دور نریزید! اسپاتی فیلوم جوانه‌های جدید را سریع ایجاد می‌کند. پس برگ‌های زرد می‌توانند پس از درمان گیاه، در مدتی کوتاه با برگ‌های سبز جایگزین شوند.• برگ‌های زرد شده را از گیاه جدا کنید. آنها مجدد سبز نخواهند شد، بلکه به دلیل ضعف خود ممکن است مشکلات دیگری را برای گیاه ایجاد کنند. پس همین الان آنها را حذف کنید.

علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم

اگر شاهد قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گیاه خود بودید، باید در نحوه نگهداری تجدید نظر کنید. به طور کلی، این اتفاق در اثر اشتباهات صاحب گیاه رخ می‌دهد، پس قدم اول، بازنگری در شرایط فراهم شده، است.

قوی‌ترین علت برای قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های اسپاتی فیلوم، نامناسب بودن آبیاری است، آبیاری زیاد/ کم هر دو به یک میزان در این موضوع دخیل هستند. متخصصین ما پیشنهاد می‌کنند که تا زمان پژمردگی نسبی گیاه صبر کنید و سپس به گیاه آب بدهید.درصورتی به گیاه، تنها مقدار بسیار کمی آب برسانید، احتمالا نوک برگ‌ها قهوه‌ای خواهد شد.برای مثال، اگر به جای اینکه در آغاز روند پژمردگی به گیاه آب برسانید، تا زمان پژمردگی کامل گیاه صبر کنید و سپس آن را آبیاری کنید، قهوه‌ای شدن نوک برگها عارضه‌ای اجتناب ناپذیر خواهد بود و همینطور برعکس، آبیاری بیش از حد، بخصوص زمانی که خاک از قبل خیس بوده است، همان اندازه برای گیاه دردسر ساز است و نشانه نیز همان است، نوک برگ قهوه‌ای!

این گیاه، از محیط گرم و مرطوب لذت می‌برد. در واقع، برای اینکه بتوانید رطوبت مورد نیاز آن را در فضای بسته آپارتمانی فراهم کنید، باید اآنرا در سینی آب و سنگریزه قرار دهید. یک سینی بزرگ انتخاب کرده، آن را با سنگ ریزه بپوشانید. سپس به قدری آب در آن بریزید که تا نیمه سنگ‌ها را در بر بگیرد. سپس گلدان را روی سنگریزه‌ها قرار دهید، به طوری که هیچ تماس مستقیمی با آب نداشته باشد.اگر این کار را انجام ندهید، هنوز اسپاتی فیلوم سرحال است اما اگر آن را در کنار دستگاه‌های سرمایشی/ گرمایشی قرار دهید، نمی‌تواند از خطرات در امان باشد. در این صورت آسیب وارد شده به گیاه را با ظهور بخش‌های قهوه‌ای در نوک برگ شاهد خواهید بود.

تجمع میزان اضافی کود در خاک نیز از سایر دلایل قهوه‌ای شدن برگ‌هاست. تنها در صورت نیاز، و آن هم چند هفته یکبار به گیاه کود بدهید. کود حلال در آب بهترین گزینه است.نمک موجود در آب هم می‌تواند به قهوه‌ای شدن نوک برگها منجر شود. اگر فکر می‌کنید آب لوله کشی شما سنگین بوده و دارای نمک بالاست، از آب مقطر برای آبیاری گیاهان استفاده کنید. آب باران یا آب تصفیه شده نیز مناسب هستند.

در مجموع در این مطلب سعی کردیم، از روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم و آفات این گیاه اطلاعات لازم را در اختیار شما گذاشته باشیم؛ اما چنانچه در حین خواندن، سوالی درباره گل اسپاتی فیلوم به ذهنتان رسیده است اما پاسخ آن را نیافته‌اید یا نیاز به مشاوره گیاه دارید، از طریق بخش نظرات زیر همین مطلب سوالات خود را با کارشناسان گُل‌سِتان درمیان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

ارکیده بنفش با گلدان بتنی

آنتوریوم در گلدان فلزی

ست دو تایی وریزیا و گازمانیا آناناسی نارنجی

گازمانیا آناناسی نارنجی

وریزیا نارنجی با گلدان سرامیکی

ارکیده سفید زرد با گلدان بتنی

ارکیده سفید بنفش با گلدان بتنی

گلدان باغ گلها (سایز بزرگ)

گیاه وریزیا قرمز

گیاه وریزیا بروملیاد زرد

مشاهده کردن برگ‌های زرد رنگ در این گیاه اصلا اتفاق خوش آیندی نیست. حال دلایل اصلی زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم را بررسی میکنیمپیر شدن برگ‌هاآبیاری بیش از حدکم آبیکیفیت آبمشکلات نوریمشکلات دماییکمبود منابع مغذیشوک ناشی از تغییر گلدانآفاتبیماری‌ها(شرح کامل در متن مقاله)

می‌دانید که این اتفاق، در صورت آبیاری بیش از حد گیاه رخ می‌دهد. اغلب اوقات تشخیص آن ساده است.پژمردگی در عین خیس بودن خاک از بارزترین علائم پوسیدگی ریشه است.هر زمان که احتمال دادید ریشه در هر حال نابودی است، سریعا اقدام کنید. شاید هم شکی اشتباه باشد، اما بهتر است ریشه را از خاک خارج کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید.در قدم نخست، همانطور که گفتیم باید گیاه را از گلدان خارج کنید. خاک‌های چسبیده به توپ ریشه را کنار بزنید و آن را به خوبی چک کنید. هر بخشی از ریشه که لزج، بد رنگ و بدبو شده بود را به کمک یک قیچی تیز ببرید. حال گلدان سفالی جدیدی را انتخاب کرده و آن را با خاک غنی و مرغوب پر کنید. زیر گلدانی را فراموش نکنید، حتما آن را پس از هر بار پر شدن، خالی کنید.بعد از کاشت مجدد، دیگر باید روند آبیاری را اصلاح کنید. اگر مانند قبل به آبیاری ادامه دهید، مجدد پوسیدگی در انتظار ریشه خواهد بود.بهترین راه برای تشخیص زمان آبیاری هر گیاهی، لمس کردن خاک است. انگشت خود را در عمق چند سانتی متری خاک فرو برده و میزان رطوبت آن را بسنجید. اگر خیس بود، باز هم صبر کنید. اگر نمی‌خواهید از این روش استفاده کنید، به حرف اسپاتی فیلوم گوش دهید! با پژمرده و نرم کردن برگ‌هایش، به شما خواهد گفت که زمان آبیاری فرا رسیده است.

بله. گل اسپاتی فیلوم، قسمتی جذاب از رشد آن به شمار می‌رود. بخصوص که در میان برگ‌های سبز و بلند، جلوه‌ای متفاوت به گیاه می‌بخشد. این گلها نهایتا برای مدت یک ماه بر روی گیاه هستند و سپس خود به خود از بین خواهند رفت.اسپاتی فیلوم تا زمان رسیدن به بلوغ کامل، شکوفه نخواهد داد. در نتیجه اگر گیاه شما در حال سپری کردن نخستین سال زندگی است، نباید انتظار گل از آن داشته باشید. البته بعید نیست اگر چنین گیاهی گل تولید نکند، حتی اگر در سلامت کامل باشد.بهترین روش برای ترقیب گیاه به گلدهی، فراهم کردن شرایط محیطی مناسب است. ااسپاتی فیلوم به خاک غنی با زه کشی عالی نیاز دارد. بر حسب نیاز، هر هفته گیاه را آبیاری کنید. بهتر است گیاه را با آب مقطر سیراب کنید، زیرا به املاح موجود در آب لوله کشی حساس است. کود مناسب را فراموش نکنید.در این شرایط، بهتر است گیاه را در مکانی با نور کم و دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید؛ میزان نور خورشید ورودی باید به اندازه‌ای باشد که بتوانید در آن کتاب بخوانید. اگر اتاق خیلی تاریک است، به مرور آن را به مکانی روشن‌تر ببرید. این افزایش تدریجی میزان نور، می‌تواند اسپاتی فیلوم‌های فاقد گل را نیز به سمت گلدهی سوق دهد. گلدهی این گیاه در بهار یا اوایل تابستان رخ می‌دهد.

اسپاتی فیلوم به داشتن برگچه‌های بزرگ و سفید رنگ خود معروف است. قسمتی از گیاه که گاهی به غلط فکر می‌کنیم گل است، اما در حقیقت یک برگ تغییر شکل یافته سفید است که با تجمع گل‌های ریز گیاه احاطه می‌شود. پس از پایان گلدهی، این بخش نیز شروع به سبز شدن کرده و پژمرده می‌شود. این کاملا طبیعی است، و فقط به معنی تمام شدن بازه گلدهی گیاه است.شما می‌توانید با هرس کردن به موقع، ظاهر گیاه را مرتب و زیبا حفظ کنید. کندن گلها، یکی از این روش‌هاست. اسپاتی فیلوم گل‌های خود را بر ساقه‌هایی ایجاد می‌کند که مستقیما از بدنه اصلی گیاه منشاء می‌گیرند. اگر یک ساقه گل داد، دیگر نمی‌تواند گل دیگری ایجاد کند. پس از محو شدن گل، ساقه نیز در نهایت قهوه‌ای شده و از بین خواهد رفت. به همین علت هرس کردن این گیاه باید از پایه صورت بگیرد. ساقه را از پایین‌ترین بخش ممکن جدا کنید. این کار فضای کافی برای ظهور ساقه‌های جدید را فراهم می‌کند.هرس کردن اسپاتی فیلوم فقط محدود به ساقه‌های گلدار نیست. گاهی اوقات برگ‌ها زرد/ قهوه‌ای می‌شوند. هر زمان که شاهد تغییر رنگ برگها بودید، باید دست به کار شوید و آنها را از پایه جدا کنید.همیشه قبل از آغاز، قیچی خود را به خوبی بشویید. اگر می‌توانید آن را ضدعفونی کنید و سپس به سراغ گیاهان بروید.مواردی که گفتیم، تمام امر هرس کردن اسپاتی فیلوم بود. می‌بینید که اصلا پیچیده نیست و راهی آسان برای شاداب نگه داشتن گیاه است.

چقدر این مطلب کاربردی بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره کلیک کنید.

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد امتیازها: 10

به این آموزش امتیاز بدهید!

گل فروشی آنلاین گُل‌سِتان همواره تلاش می کند تا مطلب کاربردی را، در حوزه گل و گیاه برای مخاطبان فارسی زبان تولید کند.
لطفا با ارسال دیدگاه در این قسمت ،به انتقال اطلاعات بیشتر به خواننده وب فارسی کمک کنید.

عالی بود،من تازه خریداری کردم،گلدانش را عوض کردم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام *

ایمیل *

ارکیده زرد و بنفش با گلدان بتنی

موجود نیست

آنتوریوم نارنجی با گلدان سرامیکی

موجود نیست

آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی

موجود نیست

ارکیده بنفش با گلدان بتنی

آنتوریوم در گلدان فلزی

ست دو تایی وریزیا و گازمانیا آناناسی نارنجی

هرهفته جدیدترین مقالات و تخفیفات را از طریق ایمیل دریافت کنید.

هفت روز هفته، شنبه تا جمعه ساعت 9 الی 19 
 |  واتس اپ 09120785191
 |  تماس 88823690-021

استفاده از مطالب گل فروشی اینترنتی گُل‌سِتان تنها برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت ارزش آفرینان فردای روشن (گل فروشی آنلاین گُل‌ستان) است.

علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم
علت سبز شدن گل اسپاتی فیلوم
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *