علت نبض زدن پلک چشم

علت نبض زدن پلک چشم
علت نبض زدن پلک چشم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

یک پزشک – اخبار فناوری، پزشکی، سینما و کتاب

پریدن پلک چشم، اسپاسم ها (گرفتگی عضلات) و گاهی پلک زدن ها، تکراری و غیر قابل کنترل هستند که معمولا در پلک بالایی رخ می دهد.

علت نبض زدن پلک چشم

این انقباضات (blepharospasm) معمولا بر عضلات هر دو چشم تاثیر می گذارند. اگر شما دچار این حالت باشید، ممکن است یک حرکت غیر ارادی را که هر چند ثانیه، یک تا دو دقیقه طول می کشد و یا عود می کند تجربه کنید.

کشش پلک، یا میوکیمیا اسپاسمی تکرار شونده و ناخواسته از عضلات پلک است اغلب، در قسمت پلک بالایی رخ می دهد، اما می تواند در هر دو طرف بالا و پایین بروز داده شود ، برای اکثر افراد، این اسپاسم ها بسیار خفیف هستند و مانند پلک زدن های ملایم در پلک ،آن را احساس نمی کنند اما دیگران ،ممکن است یک اسپاسم به اندازه کافی قوی داشته باشند، که هر دو پلک را به طور کامل متوقف کند؛ این وضعیت دیگری است که به نام بلفاروپاسم، شناخته می شود.

اکثر مردم دچار انقباضات جزئی پلک چشم در طول زندگی خود می شوند. علل آن عبارتند از:

– خستگی

شاید اولین دلیلی را که بتوان برای پریدن پلک بیان کرد، استرس باشد. همه ما کم و بیش در زندگی با استرس مواجه می شویم. زمانی که استرس بر ما مستولی می شود بدن از خود واکنش نشان می دهد که پریدن پلک می تواند یکی از این واکنش ها باشد.

دیگر عاملی که سبب این مشکل می شود فشار بیش از اندازه به چشم است. این فشار به این معناست که ممکن است چشم مان نیاز به عینک دارد و یا اگر از عینک استفاده می کنید باید به تعویض شماره عینک بپردازید. اگر گاها بعد از مدت ۲۰ دقیقه به جایی غیر از صفجه نمایش نگاه کنید می توانید از این فشار کم کنید. گاها آلرژی هم مزید بر علت می شود که پرش چشم بیشتر شود. لذا اگر آلرژی چشمی دارید از مصرف آنتی هیستامین خودداری کنید.

اگر خواب کافی نداشته باشید باید منتظر مشکلاتی مانند پرش پلک باشید. خستگی مفرط می تواند چشم شما را وارد چالش جدیدی کند که خود زمینه ساز مشکلات دیگر است.

کمبود ویتامین در بدن یکی دیگر از عواملی است که سبب پیدایش پلک پریدن می شود. اگر نمی دانید که از لحاظ ویتامین چه کمبود هایی دارید حتما آزمایش خون بدهید. کمبود موادی چون منیزیون و کلسیم در بدن باعث پرش خود بخودی پلک خواهد شد.

گاها هم دیده می شود که پرش پلک می تواند در علت یکی از بیماری نظیر التهاب پلک، خشک چشم، حساسیت به نور، ناخنک چشم و حتی فلج بل یا پارکینسون باشد. که در جای خود می بایست مورد بررسی قرار گیرند و درمان مربوط به هر یک در صورت تشخیص انجام شود

– شما بیش از حد کافئین مصرف می کنید.

عادت قهوه خوردن ممکن است علت پرش پلک چشم شما باشد. دکتر یچسکل متخصص بینایی سنجی در آمریکا می گوید کافئین یک نوع محرک است و مصرف آن باعث بالا رفتن ضربان قلب و سوخت و ساز بدن می شود و در نتیجه عضلات بیشتری فعالیت کرده و ممکن است پلک چشم بپرد. ماهیچه هایی که حساسیت بیشتری نسبت به کافئین دارند تحریک بیشتری شده و واکنش بیشتری نشان می دهند. دقیقا مشخص نیست مصرف چه مقدار کافئین می تواند باعث بروز این پرش شود ولی باید مقدار مصرف خود را کمتر کنید تا پرش چشم شما هم کمتر شود.

– استرس دارید.

بدن افراد نسبت به استرس واکنش های متفاوتی نشان می دهد که پریدن پلک چشم یکی از آن هاست. اگر علت پریدن چشم در شما استرس است باید کشف کنید چه چیزی باعث استرس شما شده است و برای رفع آن تلاش کنید تا مشکل پرش چشم در شما متوقف شود. یکی از کارهایی که می توانید برای کم کردن استرس انجام دهید ورزش یوگاست.

– حساسیت دارید.

وقتی به چیزی حساسیت دارید ماده هیستامین در بدن شما آزاد می شود و موجب واکنش بدن نسبت به آن می شود، یکی از این واکنش ها پرش پلک چشم است، مشابه پف یا خارش چشم که ممکن است به علت حساسیت ایجاد شود. دکتر یچسل می گوید اگر علت پرش چشم شما حساسیت بود می توانید برای رفع آن از قطره های چشمی هیستامین استفاده کنید.

– مقدار خواب کافی نداشته اید.

پلک چشم از حساس ترین عضلات در بدن شماست بنابراین هرگونه عدم تعادل در بدن موجب اختلال در عملکرد آن می شود و به همین خاطر نداشتن خواب کافی یکی از علت های پریدن چشم به شمار می رود. متخصصان بینایی سنجی می گویند موقعی که این اتفاق می افتد چشمان شما احساس خستگی کرده و پلک چشم ممکن است شروع به پریدن کند. برای حل این مشکل شب ها زودتر خوابیده و سعی کنید ۸ ساعت در شبانه روز بخوابید.

– نیاز به عوض کردن شماره عینک خود دارید.

اگر به هنگام مطالعه یا نگاه کردن به کامپیوتر چشم شما می پرد ممکن است نشانه تغییر شماره چشم شما باشد. زیرا عضلات چشم برای تمرکز تلاش زیادی می کنند این گفته متخصصان بینایی سنجی در رابطه با پرش پلک چشم است. بهترین راه برای حل این مشکل مراجعه به چشم پزشک و چکاپ می باشد.

– ممکن است تومور داشته باشید.

احتمال این موضوع بسیار ضعیف است ولی به ندرت ممکن است اتفاق بیفتد. شما باید با دکتر خود در این رابطه صحبت کرده و دلایلی که موجب پرش چشم می شود را بررسی کنید تا مشکل شما حل شود و در صورتی که این مشکل حل نشد باید آزمایش خون انجام شود. بعد از آن چشم پزشک شما از روی نتیجه آزمایش خون تشخیص خواهد داد که آیا نیاز به مراجعه به چشم پزشک اعصاب دارید یا خیر. این متخصصان می توانند ارتباط بین مشکلات بینایی و مغز را تشخیص داده و دلیل پرش چشم شما را بهتر متوجه شوند.

شکل جزئی پریدن پلک، بی ضرر و بدون درد است. این حالت معمولا خود به خود از بین می رود. اما می تواند آزاردهنده هم باشد، به ویژه در شرایطی که اسپاسم (انقباض عضلانی) به اندازه کافی قوی باشد و پلک ها را به طور کامل ببندد.

در برخی موارد، انقباض پلک مدت طولانی ادامه دارد. برخی افراد، اسپاسم های مکرر در طول روز را تجربه می کنند. علائم می توانند روزها، هفته ها یا حتی ماه ها بعد دوباره برگردند. این حالت می تواند استرس های روحی زیادی ایجاد کند و با زندگی فرد تداخل داشته باشد.

در جدی ترین شکل، انقباض پلک می تواند مزمن شود. این حالت می تواند باعث چشمک زدن مداوم و دوبینی شود. اگر منجر به شرایطی شود که در آن باز نگه داشتن چشم فرد مشکل باشد، می تواند باعث اختلال دید شدید شود
گاهی اوقات، انقباضات و زنش پلک می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر چشم باشد، از قبیل:

– بلفاریت (التهاب پلک)

– خشکی چشم

– حساسیت به نور

– ناخنک چشم

به ندرت می تواند نشانه ای از یک اختلال مغزی یا عصبی باشد، مانند:

– فلج بل

– دیستونی

– بیماری پارکینسون

– تیک عصبی

زنش و انقباض پلک همچنین می تواند عارضه برخی داروها باشد. رایج ترین داروهای مطرح در این مورد، داروهای مورد استفاده در درمان جنون و صرع می باشند.

انواع انقباض پلک

علت نبض زدن پلک چشم

سه نوع متداول از زنش و انقباض پلک وجود دارد:

۱- زنش پلک جزئی

۲- انقباض پلک  (blepharospasm) خوش خیم

۳- اسپاسم  نیمه صورت

۱- زنش پلک جزئی اغلب در ارتباط با عوامل زندگی ایجاد می شود، مانند:

– خستگی

– استرس

– کمبود خواب

– استفاده از الکل، تنباکو و یا کافئین

این حالت هم چنین می تواند به دلیل تحریک سطح چشم (قرنیه) یا غشاهای پوشاننده پلک (ملتحمه) ایجاد شود. گاهی اوقات علت زنش پلک جزئی ناشناخته باقی می ماند که تقریبا در همه موارد، بی ضرر و بدون درد است.

۲- انقباض پلک خوش خیم معمولا در اواسط تا اواخر دوران بزرگسالی ایجاد می شود و به تدریج توسعه می یابد. این حالت در زنان دو برابر مردان است.

به طور معمول، انقباض پلک خوش خیم با تحریک بیش از حد چشم یا چشمک زدن مکرر شروع می شود و عوامل زیر می توانند آغازگر آن باشند:

– خستگی

– استرس

– عوامل محرک مانند نور، باد و یا آلودگی هوا

به تدریج که وضعیت بدتر می شود، ممکن است منجر به افزایش حساسیت نسبت به نور، تاری دید و انقباض عضلات صورت شود. در موارد شدید، اسپاسم می تواند آن قدر شدید باشد که پلک را تا چند ساعت بسته نگه دارد.

محققان بر این باورند که این بیماری ممکن است ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی باشد. با وجودی که این بیماری معمولا به صورت تصادفی رخ می دهد، گاهی در خانواده ها به صورت ارثی تکرار می شود.

۳- اسپاسم نیمه صورت بسیار نادر است و باعث درگیری عضلات دیگری غیر از عضلات پلک می شود. این حالت معمولا شامل عضلات اطراف دهان نیز می شود. بر خلاف انواع دیگر زنش و انقباض پلک، معمولا تنها یک طرف صورت را درگیر می کند.

در اغلب موارد، اسپاسم نیمه صورت ناشی از فشار یک شریان بر روی عصب عضلات صورت می باشد.

– انقباض یا اسپاسم اطراف چشم

– اسپاسم صورت که بیشتر از یک هفته طول بکشد

– زنش پلکی که بیش از یک هفته هم چنان ادامه داشته باشد

– انقباضی که به طور کامل پلک شما را ببندد.

– اسپاسم عضلانی که درگیری عضلات دیگر صورت را نیز ایجاد کند

– قرمزی، تورم و یا ترشح از چشم

– افتادگی پلک فوقانی

اگر پزشک شما مشکوک شود که یک اختلال مغزی یا عصبی عامل پریدن پلک شماست، شما را برای علائم رایج دیگر بررسی می کند و یا شما را به یک متخصص مغزواعصاب و یا متخصص دیگر ارجاع می دهد

در اغلب موارد، زنش پلک جزئی حتی بدون این که شما متوجه شوید از بین می رود.

اگر خشکی چشم باعث سوزش قرنیه یا ملتحمه و تحریک چشم شود، درمان آن با اشک مصنوعی باعث بهبود می شود.

تا کنون، پزشکان درمان موفقی برای انقباض پلک خوش‌خیم نیافته اند. اما گزینه های مختلفی برای کاهش شدت آن به کار می روند.

شایع ترین این درمان ها استفاده از سم بوتولینوم (که هم چنین به عنوان بوتاکس یا Xeomin شناخته می شود) است. بوتاکس به طور معمول برای بیماران مبتلا به اسپاسم نیمه صورت توصیه می شود. هنگامی که در مقادیر بسیار کم به عضلات چشم تزریق می شود، ممکن است اسپاسم را برای چند ماه کاهش دهد، اما تاثیر آن به تدریج کاهش می یابد و تکرار آن ضروری است.

تغییر در شیوه زندگی اغلب می تواند پرش چشم را متوقف کند. اگر فکر می کنید که استرس یا خستگی باعث پرش چشم شما می شود، باید به اندازه ی کافی به چشم هایتان استراحت بدهید و آنها را بسته نگه دارید.

خواب کافی و راحت داشته باشید و سعی کنید تکنیک های تمدد اعصاب (مانند یوگا) را بیاموزید. محدود کردن مصرف کافئین نیز می تواند موثر باشد. اگر پرش مربوط به خشکی چشم تان است، استفاده از اشک مصنوعی می تواند مفید باشد.

کاهش زمان مشاهده صفحات نمایش الکترونیکی مثل تلویزیون، تبلت، موبایل و … نیز در بهبود و جلوگیری از پرش چشم مهم است.

توصیه می شود هر ۱۰ دقیقه یک بار به چشمان خود استراحت دهید. برای استراحت عضلات چشم، چشمان خود را ببندید. سپس به یک جسم دور نگاه کنید. شما باید مشابه این استراحت را هنگام خواندن کتاب و یا هر زمان که چشم شما به شدت درگیر است، داشته باشید. این کار فقط ۱۰ تا ۱۵ ثانیه طول می کشد، بنابراین “نداشتن وقت” بهانه خوبی نیست.

– طب سوزنی

– هیپنوتیزم

– کایروپرکتیک

– تغذیه درمانی

اما مزایای این درمان ها از طریق مطالعات علمی ثابت نشده است.

اگر درمان های دیگر با شکست رو به رو شوند، روش جراحی گزینه آخر است.

هم چنین به طور کلی برای بیماران مبتلا به اسپاسم نیمه صورت از روش جراحی مغز و اعصاب برای کاهش فشار شریان بر روی عصب صورت استفاده می شود.

در حالی که چنین اقدامات جراحی معمولا نتایج دائمی ایجاد می کنند، ولی می توانند منجر به عوارض جدی نیز شوند. علاوه بر این، هر گونه عوارض جانبی به احتمال زیاد به طور دائمی باقی می ماند.

حال پس از بررسی عوامل ایجاد کننده این مشکل به چند روش درمانی که در طب سنتی انجام می شود اشاره می کنیم:

– به چشم خود گرما بدهید. گرما باعث می شود تا انقباض ماهیچه های چشم کم شود که این کار به تکان خوردن غیرعادی پلک کمک خواهد کرد. مقداری آب جوشیده را بوسیله یک حوله به مدت چند دقیقه به چشم خود ماساژ دهید. تکرار این عمل در روز می تواند کمک کننده باشد.

درمان پرش پلک در طب سنتی

– از موز استفاده کنید. چرا که مورد دارای پتاسیم بالایی است که می تواند از پرش پلک جلوگیری بعمل آورد.

– سیب زمینی نیز می تواند ماهیچه های چشم را آرام کند. به مدت ۱۵ دقیقه در روز سیب زمینی را پوست بگیرید و به صورت ورقه ای بر روی چشم خود قرار دهید. قابلیت خنک کنندگی سیب زمینی شاهکار می کند.

– خیار یکی دیگر از روشهای بهبود پرش پلک در طب سنتی است. خیار عضلات چشم را شد می کند. پیشنهاد می کنیم بصورت روزانه چند تکه خیار بر روی چشم تان قرار دهید تا به دمای اتاق برسد. حتی می توانید در کنار این کار خیار هم مصرف کنید.

۱. کمپرس گرم:
کمپرس گرم، عضلات چشم را به خوبی آرام و در نهایت، حرکات ناخواسته پلک ها را متوقف می کند ، حوله یا دستمالی را در آب گرم فرو کنید پس از فشردن آن، آن را بر روی پلک چشم قرار دهید، تا زمانی که گرما از بین می رود این فرآیند را ۵-۶ بار در روز تکرار کنید.

۲. موز:
یکی از شایع ترین علل شل شدن پلک چشم، کمبود پتاسیم است. موز را به طور مرتب مصرف کنید، زیرا مقدار زیادی پتاسیم را در بر می گیرد، که به غلبه بر برانگیختگی و پرش پلک کمک می کند.

خوردن موز یکی از درمان های خانگی پرش پلک چشم
۳. تکنیک آبرسانی:
اسپری کردن، جایگزین آب گرم می تواند به حل مسئله پلک ها کمک کند مژه های خود را با آب گرم بشویید تا آرامش پیدا کنید.

۴. کلسیم:
کلسیم ،عنصر مهمی برای نگه داشتن اعصاب و سیستم عصبی سلامت است به منظور متوقف کردن پرش چشم، مواد غذایی غنی از کلسیم مانند :شیر، ماست، پنیر و آب پرتقال میل نمایید .
چند درمان خانگی موثر برای درمان پرش پلک چشم
۵. منیزیم:
منیزیم، به حفظ عضلات و عملکرد عضلانی نرمال کمک می کند و بنابراین یک درمان مؤثر برای درمان شوک چشم، مصرف مواد غذایی غنی از منیزیم ،مانند آووکادو، دانه ها، لوبیا، آجیل، سبزی برگ و غیره است.

گلاب یکی از راه های درمان پرش پلک
۶. گلاب:
گلاب، لوسیون چشمی است ، این پاک کننده، بی ضرر به عنوان یکی از راه حل های اصلی تحریک شدن پلک که آلودگی است، استفاده ،و از گلاب، به عنوان قطره چشم برای تمیز کردن، تغذیه، و آرام کردن ماهیچه های چشم کمک گرفته می شود فقط یک پد پنبه را در گلاب، آغشته کرده و چشمها را با آن بشویید.

۷. بخار:
بخار، یکی دیگر از روش های خوب درمان چشم ها است ، بخار حرکت عصبی را کاهش می دهد و تمام آلودگی را از منافذ پوست می شوید تمام کاری که باید انجام دهید اضافه کردن چند قطره اکالیپتوس در آب جوش است و به مدت ۱۰ دقیقه به طور منظم صورت خود را بخور دهید.
نکته:هنگام استفاده از این روش، سر خود را با یک حوله بپوشانید.
بهترین درمان های خانگی برای درمان پرش پلک چشم

خیار یکی از راه های درمان پرش پلک
۸. خیار:
یکی از بهترین راهها برای تسکین عضلات چشم و آرامبخشی حرکت عصبی، خیار است چرا که دارای خواص ضد التهابی است ،که به طور طبیعی عضلات چشم را ریلکس میکند ، یک قطعه خیار خنک ،بر روی چشم آسیب دیده نگه دارید تا زمانی که به دمای اتاق برسد.

۹. سیب زمینی:
اثر خنک کننده سیب زمینی، ماهیچه های چشم را آرام می کند، در نتیجه، کمک خواهد کرد همه آنچه باید انجام دهید ،این است که یک سیب زمینی کوچک را در برش های نازک بریده و این برش ها را روی چشم خود قرار دهید.

ماساژ چشم یکی از راه های درمان پرش پلک
۱۰. ماساژ چشم:
ماساژ مناطق اطراف (زیر و بالا) چشم ،با کمک انگشت اشاره ماساژ ،در نهایت باعث افزایش گردش خون و تقویت عضلات چشم خواهد شد این فرایند را حداقل برای ۳۰ ثانیه ۵-۶ بار در روز تکرار کنید.
ورزش چشم برای درمان پرش پلک
۱۱. پلک زدن سخت:
چشمک زدن، یک روش عالی برای درمان پرش پلک است ، چشمانتان را ببندید و سپس آنها را از حد معمول بازتر کنید این روش باعث افزایش رطوبت چشم ها می باشد. تکرار این روند ،را تا زمانی که تولید اشک کنند، راه حلی ست که به پلک های شما کمک می کند.

۱۲. چشمک زدن سریع:
چشمک زدن به سرعت نه تنها کمک می کند، تا آلودگی چشم را از بین ببرد، بلکه عضلات چشم را نیز روان و آرام می کند به سرعت و به مدت حدود ۲۰ ثانیه چشمک بزنید سپس یک استراحت کوچکی بگیرید ،و روند را تکرار کنید.
توجه:در صورتی که باعث ایجاد درد یا تحریک در چشم شود، ادامه ندهید.

درمان های خانگی برای پرش پلک چشم
۱۳. بستن نیمه پلک ها:
بسته شدن پلک ها تا نیمه می تواند تسکین فوری را فراهم کند سعی کنید آن را برای حداقل سی ثانیه انجام دهید این درمان باعث می شود که ماهیچه ها ،قوی و هیدراته شوند تا مشکل چشمی باقی نماند.

۱۴. تمرین تنفس:
تمرینات تنفس، تمرینات ده دقیقه ای روزانه (قبل از خواب و بعد از بیداری)، هستند که می توانند به کاهش سطح استرس کمک کنند، که در نهایت مشکل را برطرف کند.
توصیه های دیگری که باید برای درمان پرش پلک رعایت کنید

توصیه هایی برای درمان پرش پلک چشم
خواب مناسب ۸ ساعت در روز
نوشیدن بیش از ۸-۱۰ لیوان آب
استفاده از عینک های آنتی ریفلکس، جهت کم کردن فشار ،اگر زمان زیادی را در مقابل کامپیوتر می گذراندید.
چنانچه که روی کامپیوتر کار می کنید، استراحت داده و چشم ها را ببندید.
چشمان خود را در فواصل منظم شستشو دهید.
چشمانتان را با استفاده از قطره های چشم مرطوب کنید.
چای یا قهوه بیش از حد، ننوشید زیرا ممکن است ،باعث بروز مشکل شود.
از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید.
وقت زیادی را در مقابل دستگاه های الکترونیکی ،مانند ؛کامپیوتر، لپ تاپ و موبایل صرف نکنید.
چشمانتان را به طور مرتب، با دست پاک نکنید.

چگونه چال لپ داشته باشیم؟

چگونه چسب را پاک کنیم؟

چگونه چت تلگرام را برگردانیم؟

چگونه چاق شویم و از لاغری بیش از حد رهایی یابیم؟

انواع روش‌های درمان واریس پا و بهترین گزینه درمانی برای شما

چرا همیشه احساس خستگی می‌کنم؟ خستگی مزمن شدید – راه‌های کاهش و پرهیز از خستگی…

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

داروخانه اینترنتی مگنیفر / طراحی وب سایت / عروسی / تولید محتوا / بهترین فیلم های جهان / خرید خانه در ترکیه / منهول پلی اتیلن / خرید بلیط هواپیما تهران از ره بال آسمان / داروخانه آنلاین تینا / داروخانه اینترنتی آرتان / انجام پروژه متلب / مشاوره حقوقی تلفنی وکیل / سایت ترجمه تخصصی رایت می /

آدرس ایمیل خود را وارد کنید و در مرحله بعد یادتان نرود که حتما تأیید کنید:


سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

حتما برای شما هم پیش آمده که در قسمت پلک چشم دچار لرزش شده اید یا اصطلاحا دچار پریدگی پلک شده اید. بروز لرزش پلک چشم می تواند دلایل متعددی داشته باشد و پس از مدت کوتاهی نیز برطرف می شود. اما حالت دیگری نیز ممکن است اتفاق بیفتد و آن لرزش غیر طبیعی پلک چشم است که ممکن است مدت ها ادامه داشته باشد. در ادامه شما را با مهمترین دلایل لرزش غیر طبیعی پلک چشم آشنا خواهیم نمود.

لرزش چشم یا پرش پلک که با نام میوکیمیا نیز شناخته می شود، یکی از اسپاسم های ناخواسته عضلات پلک چشم است که معمولا در پلک بالا رخ می دهد، البته میوکیمیا ممکن است در پلک پایین هم رخ دهد. در این حالت پلک چشم می پرد و ممکن است این حرکت آنقدر خفیف باشد که شخص متوجه آن نشود و در حالتی دیگر نیز ممکن است آنقدر لرزش پلک چشم شدید باشد که باعث کلافه شدن فرد شود. دلیل عمده این نوع پرش ها، انقباضات غیر ارادی ماهیچه ها است که با روش هایی می توان از این انقباضات ماهیچه ای جلوگیری کرد.

همانگونه که گفته شد، لرزش های پلک چشم معمولا به دلیل اسپاسم های عضلات چشم و پلک است که این اسپاسم ها می تواند به دلایل ذیل رخ دهند.

در واقع موارد ذکر شده می توانند در بوجود آمدن و تشدید اسپاسم های عضلانی پلک بسیار موثر باشند. اما به جز موارد گفته شده،دلایل عصبی و مغزی دیگری نیز وجود دارند که باعث ایجاد عارضه پریدن پلک می شوند که این دلایل عبارتند از:

علت نبض زدن پلک چشم

پدیده لرزش پلک چشم به ندرت ممکن است اتفاق بیفتد و عارضه ای خطرناک نیست. معمولا پرش چشم پس از چند روز یا نهایتا چند هفته برطرف می شود. اما گاهی این عارضه پس از چند هفته نیز ادامه دارد و باعث ایجاد مشکلات چشمی خواهد شد. اگر دوره اسپاسم های عضلانی و لرزش پلک خیلی طولانی شد و همچنین با یکی از علائم ذیل مواجه شدید، هر چه سریعتر به متخصص چشم پزشک مراجعه نمایید.

برای درمان لرزش پلک چشم، ابتدا باید عاملی که در به وجود آمدن لرزش پلک تاثیر داشته است را شناسایی کرده و آن را برطرف نمایید. اما راهکارهایی وجود دارند که به صورت کلی می توانند باعث درمان این عارضه شوند.برای از بین رفتن خواب آلودگی و خستگی می توانید کمی کافئین بنوشید تا انرژی دوباره به بدن شما بازگردد.تزریق بوتاکس می تواند تا چندین ماه باعث رفع لرزش پلک شود.در مواردی که این عارضه خیلی شدید است، از جراحی برای از بین بردن برخی اعصاب و عضلات پلک استفاده می شود.استفاده از کمپرس آب گرم بر روی پلک ها نیز می تواند این عارضه را خفیف تر نماید.

مقالات مرتبط و مفید در حوزه بینایی:

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

آیا تاکنون دچار پرش پلک چشم و یا تیک عصبی چشم شده‌اید؟ شاید برای شما این سوال پیش بیاید که علت آن چیست و چگونه می‌توان آن را متوقف کرد. در این مقاله به 8 علت و راه درمان پریدن پلک چشم یا تیک عصبی چشم خواهیم پرداخت.

پرش یا تیک عصبی چشم (eye twitching) – یا اگر دقیق‌تر بگوییم پرش پلک چشم – یک اسپاسم و گرفتگی غیر قابل کنترل ماهیچه‌های پلک چشم است. در بیش‌تر موارد، این عارضه تنها چند دقیقه طول خواهد کشید، اما برخی اوقات ممکن است تا روزها و یا حتی بیش‌تر ادامه داشته باشد. 

زمانی که فرد دچار پرش چشم می‌شود، تصور می‌کند که همه‌ی اطرافیان متوجه‌ی مشکل او هستند. اما در بیش‌تر موارد این مشکل به راحتی قابل مشاهده توسط دیگران نیست. در پزشکی به مشکل پرش پلک چشم مایوکیمیا (myokymia) گفته می‌شود. 

شما می‌توانید هرگونه سوال در رابطه با پرش پلک چشم را در سیستم مشاوره متنی(پرسش پاسخ) دکتردکتر بنویسید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پرسش‌های شما پاسخ داده شود.

علت نبض زدن پلک چشم

دلایل بروز این عارضه عبارتند از:

برای متوقف کردن این مشکل، ابتدا باید علت بروز آن را شناخت. برخی اوقات، تغییر اندکی در رژیم غذایی و سبک زندگی تا حد قابل قبول و زیادی خطر ابتلا به این مشکل را کم کرده و حتی به رفع آن به صورت کامل کمک خواهد کرد. 

علت بروز پرش چشم و راهکارهای رفع آن را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

استرس 

استرس یکی از رایج‌ترین دلایل پرش چشم است. یوگا، تمرینات هوازی، وقت گذرانی با دوستان و خانواده و سبک کردن جدول برنامه‌ی روزانه و اختصاص وقت بیش‌تر برای استراحت، از جمله راهکارهای پیشنهادی برای کاهش استرس بوده و احتمالاً به از بین رفتن پرش پلک چشم کمک خواهد کرد. 

خستگی 

کمبود خواب که ممکن است به دلیل استرس ایجاد شده و یا علت دیگری داشته باشد، می‌تواند بروز پرش چشم را تحریک کند. 

خستگی چشم 

خستگی چشم ناشی از کار کردن زیاد با کامپیوتر، تبلت یا گوشی‌های تلفن هوشمند – یکی از علت‌های رایج پرش پلک چشم است. 

در هنگام کار با ابزار دیجیتال قانون 20 – 20 – 20 را اجرا کنید. هر 20 دقیقه یکبار از رایانه‌ی خود چشم برداشته و به مدت 20 ثانیه به نقطه‌ای در دور دست (حداقل فاصله‌ی 20 فوتی یا 6 متری) خیره شوید. این کار خستگی چشم که عامل تحریک کننده‌ی بروز پرش چشم است را کاهش خواهد داد. 

کافئین 

مصرف فراورده‌های حاوی کافئین هم عامل تحریک کنننده‌ی این مشکل چشمی به شمار می‌رود. به مدت یک و یا دو هفته مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های گاز دار را متوقف کرده و یا انواع بدون کافئین آن را مصرف کنید.

الکل 

اگر بعد از مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل دچار پرش چشم شدید، باید مصرف آن را متوقف کنید. چرا که مصرف این ماده باعث بروز آن شده است. 

خشکی چشم 

بسیاری از افراد بزرگسال به خصوص بعد از سن 50 سال به خشکی چشم دچار می‌شوند. این عارضه خصوصاً در میان افرادی که با رایانه کار می‌کنند، داروهای خاصی – برخی آنتی هیستامین‌ها و داروهای ضد افسردگی – مصرف می‌کنند، از لنزهای تماسی چشمی استفاده می‌کنند و یا به مقدار زیاد الکل و کافئین مصرف می‌کنند، بسیار شایع‌تر از دیگر افراد است. 

اگر به پرش چشم مبتلا هستید و در عین حال در چشم‌های خود احساس خشکی بیش‌ از حد دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. پزشک در چنین مواقعی قطره‌های اشک مصنوعی تجویز می‌کند، این قطره‌ها رطوبت چشم‌ها را تامین خواهد کرد و منجر به توقف پرش چشم خواهد شد و از طرفی احتمال بروز آن را در آینده بسیار کاهش خواهد داد. 

مشکلات تغذیه‌ای 

برخی گزارش‌ها حاکی از این است که کمبود برخی از مواد همچون منیزیم می‌تواند به اسپاسم پلک چشم منجر شود. این گزارش‌ها را نمی‌توان با قاطعیت تایید کرد، ولی می‌توان از آن به عنوان یکی از دلایل احتمالی بروز این مشکل یاد کرد.

اگر نگران هستید که رژیم غذایی شما، همه‌ی نیازهای بدن برای داشتن دید سالم‌تر را پوشش نمی‌دهد، قبل از خرید مکمل‌های غذایی و ویتامین‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید. 

حساسیت‌ها 

افراد مبتلا به آلرژی‌ها یا حساسیت چشمی، دچار خارش، تورم و اشک چشم زیاد می‌شوند. فرد به دلیل داشتن حساسیت چشم خود را زیاد می مالد و همین باعث آزاد شدن هیستامین از پلک شده و در نتیجه به پرش پلک چشم می انجامد. 

در برخی از مواقع قطره‌های چشمی که برای کاهش علایم حساسیت ساخته شده‌اند، کمک کننده خواهند بود. اما آنتی هیستامین موجود در این قطره‌ها منجر به خشکی چشم خواهد شد. پیش از مصرف هرگونه ماده‌ای اگر علائم حساسیت و یا پرش چشم دارید با پزشک خود مشورت کنید.

در موارد نادر، با وجود آگاهی از علت و انجام روش‌های درمانی در دسترس، پرش چشم متوقف نخواهد شد. اگر این مشکل پلک چشم ماندگار و مزمن باشد، می‌توان با تزریق بوتاکس آن را درمان کرد. بوتاکس انقباضات ماهیچه‌ای غیرارادی پلک چشم که باعث بروز مشکل شده را متوقف خواهد کرد. 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن مشکلات زیر، بلافاصله باید به چشم پزشک مراجعه کرد، همه‌ی این موارد علائم وجود مشکلی جدی هستند که باید به دقت بررسی شوند:

اگر پرش چشم از بین نرود، ممکن است نشانه‌ای از وجود یک مشکل جدی عصبی باشد که پلک چشم را تحت تاثیر قرار داده است. انقباضات پلک‌ها یا بلفارواسپاسم یا پرش های غیر عادی صورت یا اسپاسم همی فاسیال از جمله این بیماری‌ها هستند. 

این مشکلات به نسبت پرش پلک چشم، وخیم‌تر بوده و به خوبی قابل مشاهده هستند. 

شما می‌توانید هرگونه سوال در رابطه با پرش پلک چشم را در سیستم مشاوره متنی(پرسش پاسخ) دکتردکتر بنویسید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پرسش‌های شما پاسخ داده شود.

منبع:

allaboutvision

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص مغز و اعصاب روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص مغز و اعصاب دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

علت نبض زدن پلک چشم

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من ۱۲ سالمه یه مدت چشم چپم میزنه بعد تصویر یعنی برعکس میشه وقتی به جای خیره میشم

سلام قرص ويتامين ب١ ٣٠٠ ميلي گرم بخوريد و بهتره توسط متخصص چشم ويزيت شويد.

چند ماهیه زیر چشمم میپره اما چندروزیه روی پلکمم هم شروع به پریدن کرده نمیدونم علت چیه

سلام ميتونه بدليل كمبود ويتامين ب١ باشه يا بدليل اضطراب و كم خوابي يا كمبود كلسيم استراحتتون خوب باشه، قرص ويتامين ب١ ٣٠٠ ميلي گرم هر شب يكي بخوريد همراه با قرص كلسيم هر روز يكي

سلام چند روزیه ک پلکم میپره سنگ کلیه دارم وپنتوپرازول برای معده مصرف میکنم چه کنم

سلام قرص ويتامين ب١ ٣٠٠ ميلي گرم هر شب يكي بخوريد تغذيه و خواب كافي هم داشته باشيد

سلام ازسرصبح پرش پلک سمت چپ دارم علتش چیه؟

سلام بدليل اضطراب يا كم خوابي يا گاهي كاهش جزيي كلسيم و منيزيم خون هست قرص ويتامين دي ١٠٠٠ روزي يكي بخوريد قرص ويتامين ب١ ٣٠٠ ميلي گرم هر شب يكي بخوريد قرص كلسيم و منيزيم هم يك روز درميان مصرف كنيد

سلام چند وقتی بود که خیلی کم پلک سمت راستم میپرید ولی الان چند روزی هست که خیلی زیاد شده همش میپره و روی پلکم احساس سنگینی میکنم

سلام از نظر خواب و استراحت بيشتر حواستون به خودتون باشه قرص ويتامين ب١ ٣٠٠ ميلي گرم هر شب يكي بخوريد همراه با قرص كلسيم منيزيم هر شب بكي ويتامين دي ١٠٠٠ واحد هم هر روز يك عدد بخوريد

سلام..دیشب موی سر پسرم رو با ماشین موزر کچل کردیم.. از همون موقع تیک عصبی چشم پیدا کرده و مدام پلک میزنه.. علتش چیه؟

سلام ترسيده يا استرس گرفته بهتره بيشتر بهش توجه كنيد

سلام من 13 سالمه پلکم هی تو سه روزه که میپره چکار کنم هیچ کس هم متوجه نمیشن

سلام بدليل كم خوابي يا اضطراب هست گاهي هم كمبود كلسيم و منيزيم و ويتامين دي اين خالت را ايجاد ميكند قرص ويتامين ب١ ٣٠٠ ميلي گرم هر شب يكي بخوريد همراه با قرص كلسيم منيزيم ويتامين دي روزي يكي

سلام نزدیک دو هفته ای پسرم که ده سالشه پرش چشم پیدا کرده وحرکت هایی رو انجام میده خواهش میکنم راهنماییم کنید

سلام بايد متخصص مغز واعصاب ويزيتش كنه و از نظر تشنج بروسي شه

مجله اینترنتی دکتردکتر از دی ۱۳۹۶ در راستای ارتقای فرهنگ سلامت ایرانیان فعالیت خود را آغاز کرد. به‌وجود آوردن بستری قابل اعتماد و کامل از اطلاعات پزشکی با استفاده از آخرین دانش روز دنیا از مهم‎‌ترین اهداف مجله است.

در حال حاضر فعالیت مجله اینترنتی دکتردکتر، بر معرفی بیماری‌ها و علائم آن‌ها، معرفی مراکز درمانی و تجهیزات پزشکی متمرکز است.

پرسش و پاسخ پزشکی از شاخص‌ترین امکانات مجله اینترنتی دکتردکتر است. سوال‌ها و دغدغه‌های پزشکی شما در این بخش توسط تیم پزشکی مجله پاسخ داده خواهند شد؛ شما همچنین می‌توانید تجربه‌های خود را از انتخاب پزشک تا راه‌های درمان در بخش پرسش و پاسخ با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

تماس تلفنی با پزشکان

نوبت‌دهی اینترنتی پزشکان


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

ایران وی – مجله تفریحی سرگرمی

پرش پلک چشم از موارد شایع ای است که برای خیلی ها ممکن است پیش آمده باشد . یکی از اصلی ترین دلایل پرش پلک چشم و نبض زدن رگ زیر چشم داشتن استرس شخص است .

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که چشمتان بپرد و در این لحظه تمام تمرکز و تلاش شما برای رفع پرش پلک چشم صرف شود. پرش پلک و چشم علت های مختلفی می تواند داشته باشد و چند نو متداول در این زمینه وجود دارد.

پرش پلک چشم که به شکل غیرارادی رخ می دهد گاهی اوقات به قدری شدید است که باعث بسته شدن کامل پلک و بعد باز شدن آن می شود. تیک پلکها می تواند فقط در پلک تحتانی و یا پلک فوقانی و یا هر دو پلک رخ دهد.تیک های عصبی جز اختلالاتی هستند که عمدتا ریشه روانپزشکی دارند پس به هیچ عنوان پرش پلک چشم هایتان را نادیده نگیرید.

علت نبض زدن پلک چشم

این انقباضات (blepharospasm) پرش پلک چشم معمولا بر عضلات هر دو چشم تاثیر می گذارند. اگر شما دچار این حالت باشید، ممکن است یک حرکت غیر ارادی را که هر چند ثانیه، یک تا دو دقیقه طول می کشد و یا عود می کند تجربه کنید.

اکثر مردم دچار انقباضات جزئی پلک چشم و پرش پلک چشم در طول زندگی خود می شوند. علل آن عبارتند از:

شکل جزئی پرش پلک چشم ، بی ضرر و بدون درد است. این حالت معمولا خود به خود از بین می رود. اما می تواند آزاردهنده هم باشد، به ویژه در شرایطی که اسپاسم (انقباض عضلانی) به اندازه کافی قوی باشد و پلک ها را به طور کامل ببندد.

عوامل ایجاد پرش پلک چشم

در برخی موارد، پرش پلک چشم مدت طولانی ادامه دارد. برخی افراد، اسپاسم های مکرر در طول روز را تجربه می کنند. علائم می توانند روزها، هفته ها یا حتی ماه ها بعد دوباره برگردند. این حالت می تواند استرس های روحی زیادی ایجاد کند و با زندگی فرد تداخل داشته باشد.

در جدی ترین شکل پرش پلک چشم و انقباض پلک می تواند مزمن شود. این حالت می تواند باعث چشمک زدن مداوم و دوبینی شود. اگر منجر به شرایطی شود که در آن باز نگه داشتن چشم فرد مشکل باشد، می تواند باعث اختلال دید شدید شود

گاهی اوقات، انقباضات و پرش پلک چشم می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر چشم باشد، از قبیل:
– بلفاریت (التهاب پلک)
– خشکی چشم
– حساسیت به نور
– ناخنک چشم

به ندرت می تواند نشانه ای از یک اختلال مغزی یا عصبی باشد، مانند:
– فلج بل
– دیستونی
– بیماری پارکینسون
– تیک عصبی

زنش و انقباض پلک همچنین می تواند عارضه برخی داروها باشد. رایج ترین داروهای مطرحبرای درمان پرش پلک چشم، داروهای مورد استفاده در درمان جنون و صرع می باشند.

انواع پرش پلک چشم
سه نوع متداول از زنش و انقباض پلک وجود دارد:

 

۱- پرش پلک چشم جزئی اغلب در ارتباط با عوامل زندگی ایجاد می شود، مانند:
– خستگی
– استرس
– کمبود خواب
– استفاده از الکل، تنباکو و یا کافئین

این حالت هم چنین می تواند به دلیل تحریک سطح چشم (قرنیه) یا غشاهای پوشاننده پلک (ملتحمه) ایجاد شود. گاهی اوقات علت زنش پلک جزئی ناشناخته باقی می ماند که تقریبا در همه موارد، بی ضرر و بدون درد است.

۲- انقباض پلک خوش خیم معمولا در اواسط تا اواخر دوران بزرگسالی ایجاد می شود و به تدریج توسعه می یابد. این حالت در زنان دو برابر مردان است.

به طور معمول، انقباض پلک خوش خیم با تحریک بیش از حد چشم یا چشمک زدن مکرر شروع می شود و عوامل زیر می توانند آغازگر آن باشند:
– خستگی
– استرس
– عوامل محرک مانند نور، باد و یا آلودگی هوا نیز میتوانند باعث پرش پلک چشم شوند

به تدریج که وضعیت بدتر می شود، ممکن است منجر به افزایش حساسیت نسبت به نور، تاری دید و انقباض عضلات صورت شود. در موارد شدید، اسپاسم می تواند آن قدر شدید باشد که پلک را تا چند ساعت بسته نگه دارد.

محققان بر این باورند که این بیماری ممکن است ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی باشد. با وجودی که این بیماری معمولا به صورت تصادفی رخ می دهد، گاهی در خانواده ها به صورت ارثی تکرار می شود.

 

۳- اسپاسم نیمه صورت بسیار نادر است و باعث درگیری عضلات دیگری غیر از عضلات پلک می شود. این حالت معمولا شامل عضلات اطراف دهان نیز می شود. بر خلاف انواع دیگر زنش و انقباض پلک، معمولا تنها یک طرف صورت را درگیر می کند.

در اغلب موارد، اسپاسم نیمه صورت ناشی از فشار یک شریان بر روی عصب عضلات صورت می باشد.

در هنگام ابتلا به پرش پلک چشم چه موقع باید به چشم پزشک مراجعه کرد؟

اگر پزشک شما مشکوک شود که یک اختلال مغزی یا عصبی عامل پرش پلک چشم شماست، شما را برای علائم رایج دیگر بررسی می کند و یا شما را به یک متخصص مغزواعصاب و یا متخصص دیگر ارجاع می دهد

در اغلب موارد، پرش پلک چشم جزئی حتی بدون این که شما متوجه شوید از بین می رود.

اگر خشکی چشم باعث سوزش قرنیه یا ملتحمه و تحریک چشم شود، درمان آن با اشک مصنوعی باعث بهبود می شود.

تا کنون، پزشکان درمان موفقی برای انقباض پلک خوش خیم نیافته اند. اما گزینه های مختلفی برای کاهش شدت آن به کار می روند.

شایع ترین درمان برای پرش پلک چشم استفاده از سم بوتولینوم (که هم چنین به عنوان بوتاکس یا Xeomin شناخته می شود) است. بوتاکس به طور معمول برای بیماران مبتلا به اسپاسم نیمه صورت توصیه می شود.

هنگامی که در مقادیر بسیار کم به عضلات چشم تزریق می شود، ممکن است اسپاسم را برای چند ماه کاهش دهد، اما تاثیر آن به تدریج کاهش می یابد و تکرار آن ضروری است.

 

علت التهاب عنبیه چیست و روش درمان بیماری التهاب…

دلیل و علت قرمز شدن چشم چیست؟ بهترین راه و روش…

روش های تشخیص انحراف چشم کودکان و راه های درمان و…

عینک آنتی رفلکس چیست؟

دانشمندان دستگاهی ساخته اند که با تولید اشک طبیعی…

علت نبض زدن پلک چشم

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم


مطالب جدید

عکس جدید شبنم قلی خانی با شوهرش داخل ماشین لاکچری ایشان!


عکس الیکا عبدالرزاقی تو بغل برادرزاده اش

علت درگذشت محمد رضا شجریان خسرو آواز ایران چه بوده است؟

دانلود مداحی چه فراقی من ایرانم و تو عراقی نوحه زیبای…

عکس متفاوت شبنم قلی خانی در حال قایق سواری در رامسر

تست کرونای ترامپ مثبت اعلام شد او و همسرش ملانیا ترامپ…


عکس پروفایل دخترونه با گیتار ژست های مختلف!

عکس پروفایل دخترونه پاییزی بیش از 124 تصویر دختر پاییز فوق…

عکس پروفایل دخترونه غمگین بیش از 120 تصویر زیبا فاز…

عکس پروفایل دخترونه شاد 132 تصویر فوق العاده زیبا با ژست…

اگر تا به حال به پرش پلک مبتلا شده اید، می دانید که تجربه آن چقدر ناخوشایند است. پریدن چشم عملی غیر ارادی است و حاصل اسپاسم تکراری عضله پلک می باشد. پریدن پلک (اسپاسم) می تواند بین چند ثانیه تا یک تا دو دقیقه طول بکشد. در اکثر مواقع، پرش چشم بی ضرر و نسبتا شایع است. اکثرا، تنها پلک پایین چشم درگیر است، اما پلک بالا نیز می تواند دچار پرش یا کشش ناگهانی گردد. اگر چه ممکن است پرش بدون هیچ علت خاصی رخ دهد، اما در شرایط خاصی به پرش پلک دامن زده و آن را بدتر می کند. هنگامی که به علت پرش چشم پی بردید، می توان ازدرمان های خانگی طبیعی استفاده کرد تا از پرش چشم خلاص شویم.

استرس

واکنش هر فرد به استرس با دیگری متفاوت است. پرش چشم می تواند نشانه ای از وجود استرس باشد، به ویژه هنگامی که این استرس در رابطه با مشکلات بینایی باشد. در حالی که ما در هر زمان تحت تنش و استرس هستیم، بدن ما به روش های مختلف نسبت به آن واکنش نشان می دهد. پرش پلک می تواند یکی از نشانه های استرس باشد . برای از بین بردن استرس، شما می توانید از طیف وسیعی از درمان های طبیعی استفاده کنید. به عنوان مثال، مدیتیشن یک راه عالی برای کمک به آرامش شما می باشد.

کمبود خواب

کمبود خواب می تواند بدن شما را به شیوه های متفاوت تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما به خوبی در شب استراحت نکنید، ممکن است در نتیجه کمبود خواب دچار پرش چشم شوید. مطمئن شوید که با خاموش کردن تمام  وسایل الکترونیکی حدود دو ساعت قبل از اینکه به رختخواب بروید از خواب کافی برخوردار می شوید. آخرین وعده غذایی خود را باید دو تا سه ساعت قبل از خواب مصرف کنید. شما همچنین می توانید یک ساعت زودتر به رختخواب بروید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت خواهید داشت.

علت نبض زدن پلک چشم

کافئین، تنباکو و الکل

محصولاتی که دارای یک اثر تحریک کننده و یا ناراحت کننده می باشند، مانند کافئین، تنباکو و الکل، می توانند باعث پرش چشم گردند. مصرف کنندگان کافئین ممکن است بعد از مصرف فنجان دوم یا سوم در طی روز، به جای نوشیدنی های کافئین دار از چای های گیاهی و یا آب میوه استفاده کنند که به همان میزان دارای انرژی می باشد. آب میوه یک جایگزین عالی برای نوشیدنی های الکلی می باشد. دفعه بعدی که پرش چشم برای شما پیش آمد از نوشیدن نوشیدنی های الکلی دست کشیده و به جای آن از آب و چای های گیاهی استفاده کنید.

خشکی چشم

خشکی چشم ها به ویژه در افراد مسن بیماری رایجی است. خشکی چشم همچنین در افرادی که هر روز به مدت طولانی از کامپیوتر استفاده می کنند، افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، مصرف کنندگان کافئین و الکل و کسانی که از داروهای خاص استفاده می کنند، اتفاق می افتد. بی خوابی و استرس نیز ممکن است باعث خشکی چشم شوند. برای تسکین فوری خشکی چشم و تسکین پریدن چشم، از کمپرس گرم یا کیسه ای گرم بر روی چشمان خود استفاده کنید. شما می توانید با خیساندن یک لیف حمام در آب گرم کمپرس خود را تهیه کنید و در حالی که دراز کشیده اید آن را بر روی چشم بسته خود قرار دهید.

خستگی (فشار) چشم

اگر شما کارمند هستید و مجبورید ساعات زیادی را بدون حرکت پشت میز بنشینید و مدت زمان طولانی به کامپیوتر و یا مانیتور و دیگر وسایل الکترونیکی نگاه کنید، ممکن است در چشمان خود احساس فشار کنید که نتیجه آن می تواند پرش پلک باشد. سعی کنید در هنگام کار کردن در هر ساعت ۵ دقیقه به خود استراحت بدهید و یا چند دقیقه به مانیتور کامپیوتر نگاه نکنید. اگر برایتان مقدور است از محل کار خود خارج شوید تا برای چند لحظه هوای تازه تنفس کرده و از نور طبیعی خورشید بهره ببرید. فشار چشم ممکن است نشانه ای از ضعیف شدن دید چشم باشد. در این مورد، شما ممکن است وضعیت بینایی خود را با مراجعه به پزشک بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که علت پرش چشم شما ضعیف شدن دیدتان نمی باشد.

کمبودهای تغذیه ای

برخی کمبودهای تغذیه ای می تواند موجب پرش پلک شود.

آلرژی

برخی از افراد به سبب وجود محرکهای محیطی که می تواند باعث خارش، تورم و ترشح اشک شود، دچار آلرژی می گردند. در این موارد چشم معمولا مالیده می شود و این می تواند سبب پرش پلک شود. در این موردسعی کنید که عنصری را که که باعث سوزش (تحریک) چشم می شود را شناسایی کنید و آن را از بین ببرید و اگر شما می توانید روغن های ضروری برای تسکین آلرژی استفاده کنید.

اگر شما فکر می کنید پرش چشم شما نشانه ای از ضعف بینایی می باشد، لازم است به یک چشم پزشک مراجعه کنید تا تست های لازم را انجام دهد. همچنین زمانی که پرش چشم مزمن می شود و یا برای چند ماه طول می کشد لازم است به پزشک مراجعه کنید. هنگامی که نشانه های دیگر همراه پرش چشم وجود دارد، لازم است توسط دکتر مورد بررسی قرار گیرید چرا که این موضوع می تواند نشانه ای از یک اختلال مغزی و یا عصبی باشد.

اگر همراه پرش چشم علائم زیر را نیز دارید به پزشک مراجعه کنید:

همچنین ممکن است در صورتی که دچار زخم یا خراشیدگی قرنیه باشید که تشخیص داده نشده است، مبتلا به پرش مزمن چشم گردید. در این زمان یک خراش یا جراحت در قرنیه چشم که لایه ای شفاف و محافظ است و در بخش جلویی عنبیه قرار دارد، به وجود می آید. از آن جایی که جراحت و یا زخم در قرنیه سبب آسیب دائمی به چشم می گردد لازم است به محض اینکه حس کردید چشم شما آسیب دیده است، به پزشک مراجعه کنید.

بهترین درمان های طبیعی برای کچلی کشاله ران

بهترین درمان های خانگی دیورتیکولیت

خارش ریش مشکلی رایج در مردان: فرقی نمی کند، برای نخستین بار است که ریش می گذارید یا سال ها است که ریش دارید خارش ریش مشکلی بسیار معمول و رایج است. موهای ریش مانند موهای سر شما نیست این موها آندروژنیک نامیده می شوند…

راهنمای سالم زیستن

وبسایت پیام سلامت با هدف ارتقاء دانش عمومی افراد جامعه در زمینه مسائل مختلف مرتبط با سلامت شخصی و اجتماعی و سلامت جسمی و روحی در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد. در این مدت ما کوشیده ایم با ارائه مطلب مفید و کاربردی و با رعایت امانت داری نسبت به منبع محتوا، مرجعی قابل اعتماد برای مخاطبانمان باشیم.

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز عبور

مرا به خاطر بسپار

ثبت نام بسته شده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از الو دکتر: 

پریدن پلک چشم به صورت غیر ارادی اتفاق می افتد و خطرناک نیست اما پریدن مداوم و پشت سر هم پلک چشم باعث بسته شدن پلک چشم می گردد. در این مقاله به علل ودرمان پرش پلک چشم پرداخته شده است.

پرش‌های پلک به‌ندرت آن‌قدر جدی هستند که به درمان پزشکی اورژانسی نیاز پیدا کنند. با این حال اسپاسم پلک مزمن ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال جدی‌تر در مغز یا سیستم عصبی باشد. در صورت مشاهده‌ی هر کدام از موارد زیر به همراه اسپاسم پلک مزمن، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

تغییر در شیوه زندگی اغلب می تواند پرش چشم را متوقف کند. اگر فکر می کنید که استرس یا خستگی باعث پرش چشم شما می شود، باید به اندازه ی کافی به چشم هایتان استراحت بدهید و آنها را بسته نگه دارید. خواب کافی و راحت داشته باشید و سعی کنید تکنیک های تمدد اعصاب (مانند یوگا) را بیاموزید.محدود کردن مصرف کافئین نیز می تواند موثر باشد. اگر پرش مربوط به خشکی چشم تان است، استفاده از اشک مصنوعی می تواند مفید باشد.کاهش زمان مشاهده صفحات نمایش الکترونیکی مثل تلویزیون، تبلت، موبایل و … نیز در بهبود و جلوگیری از پرش چشم مهم است. توصیه می شود هر 10 دقیقه یک بار به چشمان خود استراحت دهید. برای استراحت عضلات چشم، چشمان خود را ببندید. سپس به یک جسم دور نگاه کنید. شما باید مشابه این استراحت را هنگام خواندن کتاب و یا هر زمان که چشم شما به شدت درگیر است، داشته باشید. این کار فقط 10 تا 15 ثانیه طول می کشد، بنابراین “نداشتن وقت” بهانه خوبی نیست.رعایت نکات زیر می تواند به کاهش پرش پلک شما کمک کند:

قطعا برایتان پیش آمده که پلک یکی از چشم هایتان شروع به پرش های ناگهانی کند، پرش هایی که کنترلشان در اختیار شما نیست و گاهی اوقات فوق العاده آزار دهنده هستند و شما را به مرز جنون می رساند.

اما خوشبختانه این پدیده در اکثر مواقع خطرناک نبوده و پرش های اعصاب خردکن را هم که کنار بگذاریم، با درد خاصی همراه نیست. دانی ساه، از دانشگاه نبراسکا می گوید: «اساسا پرش پلک به خاطر تحریک بیش از حد ماهیچه های چشم است.»

این تحریک بیش از اندازه نتیجه اش انقباض های غیر ارادی ماهیچه ها است و سبب می شود تا پرش پلک ها رخ دهد. اما به طور دقیق تر، چه چیزی باعث این تحریک بیش از اندازه شده و چطور می توان آن را درمان کرد.

اسپاسم پلک می تواند بدون هیچ دلیلی که ما از آن سر در می آوریم رخ دهد. از آنجایی که آن ها به ندرت نشانه ای از مشکل جدی هستند، دلیل رخ دادنشان هنوز مشخص نیست. با این حال موضوعات زیر می تواند در بروز آن موثر باشد:

علت نبض زدن پلک چشم

اگر عارضه در شما شدت بیشتری پیدا کند، موارد زیر می تواند آسیب بیشتری به شما وارد سازد:

جالب است بدانید که این اتفاق در زنان بیشتر رخ می دهد و تقریبا 50 هزار آمریکایی در بزرگسالی دچار آن هستند. به مرور زمان نشانه ها شدت بیشتری می گیرد و در صورت عدم رسیدگی ممکن است منجر به تار بینی، اسپاسم دیگر عضلات صورت و حساسیت بالای به نور شود.

 

 

به ندرت پیش می آید که پرش پلک تبدیل به یک موقعیت اورژانسی شود. اگرچه اسپاسم مزمن پلک می تواند نشانه ای باشد مبنی بر اختلالات سیستم عصبی یا مغز. در این حالت و اگر نشانه های زیر را دیدید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید:

در مواردی بسیار نادر، اسپاسم پلک علامت اختلال جدی در مغز و اعصاب است. اگر موارد بالا را داشته باشید، ممکن است شرایط شما رابطه ای با یکی از بیماری های زیر نیز داشته باشد:

اکثر اسپاسم های پلک بدون هیچ گونه درمان شناخته شده ای طی چند روز و یا چند هفته از بین می روند. اگر دوره مورد نظر بسیار طولانی شد، می توانید فاکتورهای احتمالی موثر را کاهش دهید. عمده عوامل شناخته شده موثر در این مسئله، استرس، خستگی و مصرف بیش از اندازه کافئین است. بنابراین:

در شرایط بسیار حاد، معمولا تزریق سم بوتولونیم یا همان بوتاکس تجویز می شود. تا زمانی که تاثیر این سم باقی مانده، اثری از پرش پلک نخواهد بود اما به محض شروع دوباره، باید تزریقی دیگر صورت پذیرد.

اگر موقعیت به قدری آزار دهنده است که زندگی را برای شما دشوار کرده، برخی از مراکز درمانی جراحی های مخصوصی دارند تا عضلات و اعصاب دخیل در این مسئله را کاملا از بین برده و یا حذف کنند.

اگر اسپاسم پلک شما اخیرا بیش از حد عادی شده، حتما زمان وقوع آن و دلایلی که فکر می کنید با آن مرتبط هستند را یادداشت کنید. اگر مصرف کافئین، تنباکو و الکل دارید، میزان آن را ثبت کنید و بنویسید که تا چه حد استرس داشته اید و چقدر توانسته اید در چند روز گذشته بخوابید. همه این ها می تواند عوامل موثری برای پرش پلک به حساب آید.

برای مثال اگر متوجه شدید خواب کم باعث شده تا پرش پلک به سراغ شما آید، از آن شب به بعد سعی کنید نیم ساعت الی یک ساعت زودتر بخوابید. شاید از این طریق فشار کاهش یافته و اسپاسم ها نیز به حداقل برسد.

دلایل بسیاری در این مسئله دخیل است. درمان و چشم انداز آن برای هر فردی متفاوت است. پژوهشگران تاکنون ارتباط این پدیده با ژنتیک شخص را به طور دقیق پیدا نکرده اند ولی مشخص است که سابقه فامیلی نقش چندانی ندارد.

پرش های مربوط به استرس، کمبود خواب و دیگر فاکتورهای مرتبط با سبک زندگی افردا می تواند بهترین ارتباط باشد. اگر هر یک از این موضوعات به عنوان عامل اصلی در هر فرد شناسایی شود، بهتر است روی همان فاکتور برای یافتن سلامتی سرمایه گذاری شود.

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.


Downloads-icon

علت نبض زدن پلک چشم
علت نبض زدن پلک چشم
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *