علیرضا زیباحالت منفرد

علیرضا زیباحالت منفرد
علیرضا زیباحالت منفرد

علیرضا زیبا حالت منفرد معروف به جعبه سیاه (زاده ۲۰ آبان ۱۳۵۲) یک متهم به فساد کلان مالی در ایران و سپس دومینیکا است. وی از همدستان اصلی بابک زنجانی در جریان دور زدن تحریم‌های نفتی ایران بوده‌است. پرونده وی به چندین هزار میلیارد تومان فساد مالی و تخلفات عدیده در بانکداری، نفت و .. منتهی شد.[۱]

وی همچون بابک زنجانی در ابتدا راننده یک مدیر میانی بود. او سپس اقدام به راه‌اندازی یک باشگاه بدنسازی کرد. اما با ناتوانی از پاس کردن چک‌های طلبکاران راهی زندان شد. وی سپس به دلالی خودرو روی آورده و در سن ۲۷ سالگی صاحب دو نمایندگی خودرو در ایران می‌شود.

وی در سال ۱۳۸۲ در سن ۲۸ سالگی با مهاجرت به مالزی شروع به تجارت سنگ‌های زینتی کرد و از سویی با حمایت سفارت ایران در مالزی اقدام به تأسیس یک مدرسه غیرانتفاعی برای ایرانیان مقیم مالزی نمود. او در مالزی نیز به نفوذ سیاسی رسید و در یکی از ایالت‌های آن به مقام داتو دست یافت که یک مقام سلطنتی است و دارنده آن دارای مزایای اجتماعی و اقتصادی به‌شمار می‌رود. او همچنین به تجارت روغن موتور نیز مشغول بود.

به دلیل موقعیت خوب منفرد در مالزی، وی مورد توجه بابک زنجانی قرار گرفته و برای فعالیت‌های بانکی زنجانی که از پیچیده‌ترین و مبهم‌ترین ابعاد فعالیت‌های وی بوده‌است در مالزی و تاجیکستان با زنجانی همکاری می‌کند. گفته شده‌است که وی در خرید بانک FIIB در مالزی و بانک ارزش در تاجیکستان با زنجانی همکاری کرده‌است. از سوی دیگر شواهدی از دست داشتن منفرد در فرایند خرید بانک ارزش برای بابک زنجانی وجود دارد. در این‌باره پاسکال فرزند احمد نجادی رئیس بانک Arab_malasyia bank که بر اثر یک اقدام تروریستی در مالزی به قتل رسید، در گفتگویی با روزنامه شرق در سال ۱۳۹۲ گفت: «علیرضا زیباحالت منفرد صاحب امضای مجازی بانک ارزش در تمام معاملات این بانک با بانک معاملات اندونزی بوده‌است و جهت خرید مجوز فعالیت بانک ارزش سه میلیون و پانصد هزار یورو به بانک معاملات اندونزی پرداخت کرده‌است.»

وی از روابط خوبی با نخست‌وزیر دومینیکا برخوردار بود تا جاییکه توانسته بود از دومینیکا گذرنامه دیپلماتیک بگیرد. پس از پایان کار دولت احمدی‌نژاد و شروع رسیدگی به پرونده بابک زنجانی، مأمورانی از ایران برای دستگیری وی به مالزی اعزام شدند، اما او با مصونیت ناشی از گذرنامه دیپلماتیک، از مالزی گریخت. او نهایتاً در سال ۲۰۱۶ توسط پلیس بین‌الملل دستگیر و به ایران مسترد شد.[۲][۳]

سخنگوی قوه قضائیه از قطعی شدن حکم حبس ۲۵ ساله علیرضا زیباحالت‌منفرد معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی خبر داد.

پس از گذشت ۹۴۰ روز از بازداشت علیرضا زیباحالت منفرد، معروف به «جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی» محکومیت سنگین وی صادر شد.

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد امروز شنبه (۱۱ خرداد) به ریاست قاضی صلواتی در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

زیبا حالت منفرد با بیان اینکه قربانی اقدامات زنجانی است، گفت: زنجانی همان وزرا، شرکت نیکو، مدیرعامل وقت سازمان تأمین اجتماعی را فریب داد، من را هم فریب داد.

زیباحالت منفرد 11 میلیون بشکه نفت و مشتقات آن را از بابک زنجانی تحویل گرفته و بعد از اینکه نتوانسته آنها را به بفروشد مجبور شده آنها را به وزارت نفت برگرداند اما در این بین اتفاقاتی برای محموله رخ دادعلیرضا زیباحالت منفرد

برگزاری دادگاه سیدهادی رضوی به عنوان یکی از متهمان فساد بانک سرمایه بهانه‌ای شد تا نگاهی داشته باشیم به عوام‌فریبی مجرمانی که از احساسات مذهبی سوءاستفاده می‌کنند .

پنجمین جلسه دادگاه علیرضا زیباحالت منفرد معروف به جعبه سیاه پرونده نفتی امروز برگزار شد.

جعبه سیاه اقدامات مجرمانه بابک زنجانی در دادگاه اظهار کرد: بابک زنجانی با من تماس گرفت و گفت که فکر نکن که با خراب کردن من می‌توانی خودت با شرکت نفت کار کنی. ۴ وزیر و نمایندگان مجلس پشت من هستند.

پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد امروز یکشنبه (۵ خرداد) به ریاست قاضی صلواتی در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی در حال برگزاری است.

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد که از او به عنوان جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی یاد می‌شود، صبح چهارشنبه به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در دادگاه انقلاب برگزار شد.

متهم اخلال در نظام اقتصادی و از همدستان بابک زنجانی گفت: زنجانی و شرکایش هیچ وقت فکر نمی‌کردند دستگیر شوم و به همین خاطر اظهارات و اقدامات مجرمانه کذبی را به من نسبت دادند.

نماینده حقوقی شرمت ملی نفت توضیح داد: منفرد از عملیات‌های مجرمانه زنجانی اطلاع و به آن علم داشته به طوریکه این متهم در اظهارات خود گفته است که شرکت SCT یک شرکت صوری بوده است.

پس از ۶۶۳ روز گذشت از بازداشت علیرضا زیبا حالت منفرد ملقب به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی کیفرخواست برای این فرد صادر شده و پرونده به دادگاه انقلاب رفت.

۴۰۵روز از بازداشت جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی می گذرد و این در حالی است که پرونده وی هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی و در دادسرا قرار دارد.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

سخنگوی قوه قضائیه از قطعی شدن حکم حبس ۲۵ ساله علیرضا زیباحالت‌منفرد معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی خبر داد.

سخنگوی قوه از صدور حکم بدوی برای زیباحالت منفرد خبر داد.

علیرضا زیباحالت منفرد با بیان اینکه قربانی اقدامات زنجانی است، گفت: وی همانطور که وزرا را فریب داد، شرکت نیکو، شرکت ملی نفت، مدیرعامل وقت تامین اجتماعی و … را فریب داد من را هم فریب داد.

علیرضا زیبا حالت منفرد در ششمین جلسه رسیدگی به اتهاماتش که به صورت علنی برگزار شد به دفاع از خود پرداخت.

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیباحالت منفرد به صورت علنی برگزار شد.
علیرضا زیباحالت منفرد


قاضی صلواتی خطاب به متهم علی‌رضا زیبا حالت منفرد گفت: شما می‌خواهید اقدامات خود را کمرنگ کنید این درحالی است که اگر شما نبودید بابک زنجانی نمی توانست به اقدامات مجرمانه خود برسد.

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد به ریاست قاضی صلواتی در حال برگزاری است.

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

خبرها را در تلگرام تابناک دنبال کنید:

حال تزریق کنندگان واکسن ایرانی کرونا چطور است؟ (کلیک کنید)

در کدام نیروگاه‌ها مازوت مصرف می‌شود؟ (کلیک کنید)

 

کلیات

علیرضا زیباحالت منفرد

علیرضا زیبا حالت منفرد متولد ۱۳۵۴ است که در پرونده بابک زنجانی نام او بار‌ها برده شد، در پرونده فساد نفتی متواری بود و ۲۶ دی سال ۹۵ با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) و همکاری پلیس اینترپل به کشور بازگردانده شد.

 

رسیدگی به اتهامات

اردیبهشت ماه سال ۹۸ و پس از پایان تحقیقات پرونده، دادرسی و رسیدگی به اتهامات این متهم در شعببه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.  تا پایان اردیبهشت ۹۸  ۲ جلسه برای قرائت کیفرخواست پرونده این متهم برگزار شد. 

 

اتهامات

مدیریت شرکت‌های نفتی بابک زنجانی و مسئولیت خرید بانک مالزی با زیبا حالت منفرد بوده است.مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای از شرکت HK به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو، مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در پولشویی به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از اصلی‌ترین اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد است.

علیرضا زیباحالت منفرد، یکی از همکاران بابک زنجانی با حکم دادگاه به ۲۰ سال حبس و پرداخت ۱.۲ میلیارد یورو محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مبلغ ۱.۲ میلیارد یورو به عنوان «رد مال» تعیین شده و آقای زیباحالت منفرد به جزای نقدی هم محکوم شده است.

میزان جزای نقدی اعلام نشده است.

علیرضا زیباحالت منفرد که برخی رسانه‌ها از او به عنوان «دست راست» بابک زنجانی نام می‌بردند، ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۵ توسط اینترپل بازداشت و به ایران تحویل داده شد.

بابک زنجانی که در جریان رسیدگی به پرونده فساد نفتی به اعدام محکوم شده، به پرداخت حدود دو میلیارد یورو نیز محکوم شده بود.علیرضا زیباحالت منفرد

به گفته مقام‌های وزارت نفت ایران، آقای زنجانی تاکنون فقط یک پنجم بدهی‌هایش را پرداخت کرده است.

علیرضا زیباحالت منفرد در جلسات دادگاه که خرداد امسال برگزار شد، گفت در «ثبت شرکت‌های صوری در مالزی»، دور زدن تحریم و «پیدا کردن مخازن نفتی» برای انبار نفت، آقای زنجانی را کمک می‌کرده و «پنج کشتی» برای فروش دریافت کرده است.

او همچنین پذیرفت که «حدود چهار هزار حواله به نام شرکت‌های بابک زنجانی صادر کرده و به ازای هر حواله ۵۰ دلار» دریافت کرده است.

آقای زیباحالت منفرد گفت در کار دکوراسیون ساختمان در مالزی فعال بوده و به هیچ عنوان در نفت و بانک تخصص نداشته است.

قاضی دادگاهی در ایالات متحده علیه تصمیم دولت دونالد ترامپ برای تحریم وکلای حقوق بشری رای داد که از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در رابطه با جرایم جنگی حمایت می‌کنند.

کاترین پولک فایلا، قاضی ناحیه منهتن، روز دوشنبه ۱۵ دی ماه حکمی اولیه علیه کاخ سفید صادر کرد که آن را از اجرای دستور دونالد ترامپ برای مجازات کیفری یا مدنی چهار استاد حقوق دانشگاه منع می‌کند.

آقای ترامپ خواستار تحریم‌های مالی و مسافرتی کارکنان دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه و هر کسی شده است که از اقدامات این نهاد از جمله تحقیقات درباره جرایم جنگی احتمالی نیروهای آمریکایی در افغانستان طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ حمایت می‌کند.

قاضی فایلا گفت که دادخواهان احتمالا بتوانند ثابت کنند که دستور دونالد ترامپ بر خلاف قانون اساسی مانع آزادی بیان آنها شده است.

مقامات کاخ سفید دیوان کیفری بین‌المللی را متهم به نقض حاکمیت ایالات متحده می‌کنند و می‌گویند که این نهاد همچنین به روسیه اجازه می‌دهد تا از آن بهره‌برداری کند و به این ترتیب در خدمت منافع مسکو قرار دارد.

دولت آقای ترامپ شهریور ماه امسال فاتو بنسودا، دادستان دیوان را تحریم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۵ دی به توقیف یک کشتی توسط ایران که با پرچم کره جنوبی در خلیج فارس تردد می‌کرد واکنش نشان داد و خواستار آزادی فوری آن شد.

این سخنگو که نامش فاش نشده است در بیانیه‌ای اظهار داشت: «رژیم (ایران) به عنوان بخشی از تلاش‌های آشکار آن برای اخاذی از جامعه بین‌المللی در راستای کاهش فشار تحریم‌ها، حقوق و آزادی‌ تردد دریایی در خلیج فارس را تهدید می‌کند».

او افزود: «با جمهوری کره‌جنوبی همصدا شده و از ایران می‌خواهیم که فورا این کشتی را آزاد کند».

رسانه‌های ایران روز دوشنبه از توقیف این کشتی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران خبر دادند و اعلام کردند که آن به یکی از بنادر کشور هدایت شده است.

ایران مدعی شده که کشتی کره جنوبی «آلودگی نفتی و مخاطرات زیست‌محیطی» ایجاد کرده ولی کره جنوبی این ادعا را رد کرده و خواستار آزادسازی فوری آن شده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران را تایید کرد.

رافائل گروسی در گزارشی به شورای حکام آژانس گفت که «ایران امروز در مرکز غنی‌سازی سوخت فردو اورانیومی که پیشتر در سطح ۴.۱ درصد غنی شده بود را به شش آبشار سانتریفوژ تزریق کرد تا غنی‌سازی بیشتری تا سطح ۲۰ درصد انجام دهد».

پیشتر، کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین خبر داده بود که ایران روز ۱۱ دی‌ماه آژانس را از قصد خود برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی مطلع کرده بود.

انتشار خبر افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران با نگرانی اتحادیه اروپا روبرو شده و سخنگوی آن ساعاتی پیش گفت که منتظر گزارش مدیرکل آژانس می‌مانیم تا در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و واکنش نشان دهیم.

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز دوشنبه گفت که اقدام اخیر ایران در راستای اجرای مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» است که مجلس شورای اسلامی روز ۱۲ آذر تصویب و دولت را ملزم کرد که سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ذخیره کند.

شمار دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی در کشور ترکیه، طی سال‌های اخیر حدود هزار و ۳۰۰ درصد افزایش یافته و از ۴۳۸ دانشجو در سال ۲۰۱۳ به شش هزار و ۹۹ دانشجو در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

رصدخانه مهاجرت ایران با انتشار آماری که حاکی از این رشد حضور دانشجویان ایرانی در ترکیه است، گزارش داده است که از سال ۱۳۹۳ مقصدهای تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی کشور، تغییر قابل توجهی داشته و از کشورهایی مثل آمریکا، کانادا، فرانسه و انگلستان به سمت کشورهایی مانند ترکیه، مجارستان و این‌گونه کشورها سوق پیدا کرده است.

بنابر این گزارش، قیمت ارز، تأثیر مستقیمی در تغییر روند کشورهای انتخابی دانشجویان داشته است که «ممکن است این تغییر سبب کاهش کیفیت تحصیلی دانشجویان و نخبگان شود.»

سالنامه آماری رصدخانه مهاجرت ایران مقصدهای اصلی دانشجویان ایرانی را به گزارش رسمی یونسکو به ترتیب به این شکل اعلام کرده‌است: آمریکا، ترکیه، آلمان، ایتالیا، کانادا، مالزی، استرالیا، امارات، هند، اتریش، فرانسه، مجارستان و انگلستان.

برپایه گزارش رصدخانه مهاجرت ایران، در سال‌های اخیر کشورهای ترکیه، آلمان و کانادا تبدیل به مقصد اول دانشجویان ایرانی شده‌اند.

در حالی که مقام‌های ارشد وزارت بهداشت ایران بر رعایت توصیه‌های بهداشتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمع برای جلوگیری از بحرانی شدن دوباره کرونا در ایران تاکید کرده‌اند، انتشار تصاویر مراسم خاکسپاری محمدتقی مصباح یزدی در قم نشان می‌دهد که برگزارکنندگان این مراسم توجه‌‌ای به توصیه‌های وزارت بهداشت نداشته‌اند.

در این تصاویر که مربوط به روز دوشنبه ۱۵ دی‌ است، صدها نفر که اغلب از روحانیون ساکن قم هستند، در صفوف فشرده در حال تشییع تابوت محمدتقی مصباح یزدی دیده می‌شوند.

بسیاری از کاربران در توییتر با انتشار عکس‌های این مراسم به اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت و تبلیغات صداوسیما درباره این محدودیت‌ها اشاره کرده‌اند و از دوگانگی در سیاست‌ها انتقاد کرده‌اند.

بر اساس آخرین آمار و اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت شرایط کرونا در ایران «حساس و شکننده» است و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۰ بیمار مبتلا به کرونا جان باخته‌اند و ۴۹۰۱ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری هستند و تحت مراقبت‌‌های ویژه قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از شناسایی ۶ هزار و ۷۳ بیمار جدید در این مدت خبر داده و گفته است که وضعیت شیوع کرونا در چهار شهر ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی کماکان قرمز است.

با احتساب آمار رسمی جدید که وزارت بهداشت اعلام کرده، تا روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه تعداد کل مبتلایان به کرونا در ایران به حدود یک میلیون و دویست پنجاه هزار نفر و تعداد قربانیان به ۵۵ هزار و ۶۵۰ نفر افزایش یافت.

برخی منابع رسمی در ایران از جمله سازمان نظام پزشکی کشور آمارهای وزارت بهداشت را دقیق نمی‌دانند و تعداد واقعی قربانیان و مبتلایان به کرونا را سه تا چهار برابر آمار اعلام شده، برآورد کرده‌اند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفته است دولت ایران از رفتار عراق و افغانستان در جلسه کمیته پنجم سازمان ملل که به بررسی تحریم‌های ایران اختصاص داشت، «ناخرسند» است. علیرضا زیباحالت منفرد

او که روز دوشنبه ۱۵ دی ماه در یک نشست خبری سخن می‌گفت، به نقل از نخست‌وزیر عراق گفته است که این موضوع در حال پیگیری است.

روز ۱۱ دی‌ماه، در جریان بررسی بودجه امسال سازمان ملل، دولت آمریکا پیشنهاد داده بود که سازمان ملل برای سال ۲۰۲۱ کمیته تحریم‌های ایران را فعال کند.

این پیشنهاد با ۱۱۰ رای مخالف به تصویب نرسید ولی نماینده عراق به این پیشنهاد دولت آمریکا رای ممتنع داد. نماینده دولت افغانستان نیز در این جلسه شرکت نکرده بود.

پس از بازتاب رای ممتنع عراق در رسانه‌ها، حیدر العبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق در صفحه توییتر خود نوشت که احتمالا این تصمیم « در راستای سیاست بی‌طرفی عراق» اتخاذ شده است.

نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر عراق در تهران نیز به خبرگزاری ایرنا گفت نخست‌وزیر عراق در پیامی به ایران تاکید کرده است که از «هیچ تصمیمی» علیه ایران حمایت نمی‌کند و «کمیسیونی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است».

در ماه‌های اخیر موضوع پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق نیز به یک موضوع پیچیده تبدیل شده است.

مقام‌های دولت ایران می‌گویند ۵ میلیارد دلار از پول ناشی از فروش گاز به عراق در این کشور بلوکه شده است و به علت تحریم‌های بانکی و مالی، امکان جابجایی این میزان پول را ندارند.

پیمانکاران ایرانی نیز اعلام کرده‌اند که ۸۰۰ میلیون دلار از شرکت‌های دولتی عراق طلبکار هستند ولی قادر به وصول طلب خود نیستند.

مقام‌های دولت ایران در سفرهای متعدد تلاش کرده‌اند نسبت به آزادسازی مرحله‌ای پول‌های بلوکه شده، واردات دارو یا مواد غذایی که مشمول تحریم نیست و همچنین پرداخت پول خرید واکسن کرونا از این محل، به پول‌های بلوکه شده دسترسی پیدا کنند.

منبع: ایسنا، ایرنا / ر.ح

روزنامه همشهری گزارش داده است که بازپرس دادسرای امنیت اخلاقی تهران برای کیوان امام‌وردی که پس از افشاگری درباره «تجاوز جنسی» بازداشت شد، اتهام «افساد فی‌الارض» اعلام کرده است.

پرونده این متهم قرار است در دادگاه انقلاب صادر شود و طبق رویه معمول در قوه قضاییه ایران، چنین اتهامی می‌تواند منجر به صدور حکم اعدام برای متهمان شود.

آقای امام‌وردی روز چهارم شهریور امسال در پی افشاگری ده‌ها زن در توئیتر و اینستاگرام بازداشت شد.

زنان افشاگر او را به «تجاوز بعد از خوراندن شراب حاوی مواد بیهوش‌کننده» متهم کرده‌اند.

روزنامه همشهری گزارش داده است که تاکنون ۱۰ نفر از زنان «با مراجعه به دادسرا و مواجهه حضوری با متهم او را شناسایی و شکایت‌شان را مطرح کردند» و ۱۰ نفر دیگر نیز از طریق تلفن ماجرا را شرح داده‌اند.

بر اساس این گزارش، آقای امام‌وردی در جریان تحقیقات، اتهامات مطرح شده را رد کرده و گفته است که این افراد با رضایت خودشان به خانه او رفته‌اند.

در این پرونده اعلام شده بود که این متهم به «۳۰۰ دختر در طول ۱۰ سال تجاوز کرده است» ولی بر اساس گزارش روزنامه همشهری، کیوان امام‌وردی «در جریان تحقیقات به برقراری رابطه جنسی با حدود ۵۰ دختر» اقرار کرده است.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم شش سال حبس تعزیری ژیلا کرم زاده مکوندی، فعال مدنی، را تایید کرد.

خانم مکوندی از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به پنج سال حبس و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و در مجموع به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی پنج سال زندان در مورد خانم مکوندی قابل اجرا است.

ژیلا کرم‌زاده مکوندی به همراه راحله راحمی‌پور، فعال حقوق بشر، در ۲۱ آبان ۹۸، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شدند.

هر دو نفر، مدتی بعد، با تودیع قرار وثیقه، موقتا و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.

خانم راحمی‌پور خواهر حسین راحمی،پور یکی از فعالان سیاسی است که بنا بر گزارش‌ها حدود سال ۱۳۶۳ اعدام شد.

او در سال‌های گذشته به ‌دنبال یافتن برادرزاده خود به نام گلرو است که در زندان اوین متولد شد، اما ظاهراً از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

رسانه‌های ایران روز یکشنبه ۱۴ دی از تصویب لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» در جلسه هیات دولت جمهوری اسلامی خبر دادند.

به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری ایران، این لایحه شامل ۵۸ ماده در پنج فصل تعاریف و کلیات، نظارت بر اجرای قانون، وظایف دستگاه‌های اجرایی، جرایم و مجازات‌ها و آیین دادرسی است.

بر اساس این لایحه، هر رفتاری که از بابت جنسیت یا موقعیت آسیب‌پذیر یا نوع رابطه با زن، باعث آسیب زدن به جسم یا روان یا شخصیت، حیثیت و یا محدودیت یا محرومیت از حقوق و آزادی‌های قانونی او شود، «خشونت» تلقی می‌شود.

همچنین بنابر لایحه مزبور، «مابه‌التفاوت دیه زنان سرپرست خانواری که به قتل می‌رسند یا آسیب جسمی به آن‌ها وارد می‌شود، برابر با دیه مردان از بیت‌المال پرداخت خواهد شد».

به‌گفته فعالان حقوق بشر، محتوای این لایحه همچنان انتظارات موجود در زمینه حقوق زنان را برآورده نمی‌کند. همچنین میزان عملی بودن آن با توجه به تبعیضاتی که علیه زنان در قوانین جمهوری اسلامی وجود دارد روشن نیست.

این لایحه برای تبدیل شدن به قانون باید به تصویب مجلس شورای اسلامی بزند و چشم‌انداز اجرایی شدن آن مشخص نیست.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، روز یکشنبه با اعلام این خبر در صفحه توئیترش نوشت: «حاصل تلاش ده‌ها حقوقدان، قاضی، مدیر و مقامات قوای مجریه و قضاییه تقدیم زنان شایسته و صبور ایرانی؛ لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت امروز پس از صدها نفر ساعت کارشناسی در دولت تصویب شد».

دید‌ه‌بان حقوق بشر اواسط آذر امسال خواستار اصلاح و تصویب هر چه سریع‌تر لایحه منع خشونت علیه زنان از سوی ایران شده بود.

این نهاد اما تصریح کرده بود که لایحه فعلی ایراداتی دارد از جمله فاصله با استاندارهای بین‌المللی، سکوت درباره ازدواج کودکان و تجاوز به همسر، تعریف نکردن مصادیق خشونت خانگی و ترویج میانجی‌گری خانوادگی.

ایران یکی از تنها چهار کشوری است که به کنوانسیون سازمان ملل برای رفع هر گونه تبعیض علیه زنان نپیوسته است.

در حالی که ۱۱ سناتور جمهوری‌خواه خواهان اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند، چهار سناتور دیگر جمهوری‌خواه همراه با چند سناتور دمکرات خواهان تایید نتایج انتخابات توسط کنگره شدند.

سناتورهای جمهوری‌خواه سوزان کالینز، لیسا مرکاوسکی، بیل کسیدی و میت رامنی که خود در سال ۲۰۱۲ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود، روز یکشنبه ۱۴ دی همراه با چند سناتور دمکرات با امضای بیانیه‌ای خواهان تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری توسط کنگره شدند.

این بیانیه می‌گوید رای‌دهندگان حرف خود را زده‌اند و کنگره باید مسئولیت خود را در تایید نتایج انتخابات انجام دهد.

کنگره ایالات متحده قرار است روز چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه برای جمع‌بندی آراء الکترال و اعلام نتایج رسمی انتخابات نشستی برگزار کند.

قبلا ۱۱ سناتور جمهوری‌خواه اعلام کرده بودند که به تایید پیروزی بایدن در کنگره آمریکا اعتراض خواهند کرد؛ اگرچه بنابر گزارش رویترز، تایید انتخابات ریاست‌جمهوری در کنگره عمدتا تشریفاتی است و تاثیری بر نتیجه انتخابات ندارد.

تقریبا تمام شکایت‌های ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در مورد تقلب در ایالت‌های مختلف با شکست روبرو شده است.

تعداد قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده روز یکشنبه ۱۴ دی از مرز ۳۵۰ هزار نفر گذشت و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این تعداد به‌دلیل دورهمی‌های تعطیلات کریسمس و سال نو افزایش یابد.

داده‌های گردآوری شده توسط دانشگاه جان هاپکینز نشان می‌دهد که تاکنون دست‌کم بیست میلیون نفر در آمریکا به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.

این کشور از ماه پیش استفاده از دو واکسن فایزر و مدرنا را برای مصونیت‌بخشی به کادر درمانی و کارکنان مراکز سالمندان را آغاز کرده ولی کند بودن روند مایه‌کوبی و آشفتگی در این زمینه انتقادهایی را برانگیخته است.

چندین ایالت آمریکا از جمله کارولینای شمالی و آریزونا از افزایش شمار مبتلایان در روزهای گذشته خبر داده‌اند. صاحبان سردخانه‌ها در بخش کالیفرنیای جنوبی که وضعیت بحرانی دارد می‌گویند سردخانه‌هایشان پر از اجساد شده است.

بعد از آمریکا، برزیل با ۱۹۵ هزار قربانی مبتلا به کووید۱۹ در رده دوم تلفات جهانی قرار دارد.

حملات همزمان گروه‌های شبه‌نظامی به دو روستای در کشور آفریقایی نیجر که روز شنبه اتفاق افتاد، ۱۰۰ برجای گذاشت.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۱۴ دی‌ماه از قول دو مقام رسمی گزارش داد که این حملات در مرز نیجر با مالی اتفاق افتاده است و گمان می‌رود توسط شبه‌نظامیان اسلامگرا انجام شده باشد.

حملات قبلی در این کشور آفریقایی عمدتا توسط گروه‌های وابسته به القاعده یا داعش انجام می‌شد.

سال ۲۰۲۰ حملات مشابه به روستاهای مرزی نیجر در نزدیکی مرزهای مالی، بورکینافاسو و نیجریه صدها کشته بر جای گذاشت.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حملات روز شنبه را بر عهده نگرفته و دولت نیجر نیز در این زمینه گزارشی رسمی منتشر نکرده است.

پیشتر روز هشتم آذر، دولت نیجریه، همسایه جنوبی نیجر، اعلام کرده بود که دست‌کم ۴۳ کارگر مزرعه در پی حمله‌ای خونین در شمال شرق نیجریه «سلاخی» و کشته شدند.

آبان امسال نیز پیکارجویان گروه اسلامی بوکوحرام در دو حمله جداگانه به زمین‌های کشاورزی در مجموع ۲۲ کارگر نیجریه را حین انجام کار به قتل رساندند.

گروه شبه‌نظامی کتائب حزب‌الله عراق که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد حمله به سفارت آمریکا در بغداد را ندارد.

ابو حسین الحمیداوی، دبیرکل گروه کتائب حزب‌الله، روز یکشنبه ۱۴ دی‌ماه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ما وارد سفارت شرارت (آمریکا) نخواهیم شد و قصد براندازی دولت عراق را نیز نداریم. هنوز فرصت وجود دارد».

سفارت آمریکا در ماه‌های اخیر هدف حملات راکتی گروه‌های شبه‌نظامی شیعه قرار گرفت و آمریکا انگشت اتهام در این زمینه را متوجه ایران کرده است.

با این حال، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز شنبه هشدار داد که اسرائیل توطئه حمله به آمریکایی‌ها در عراق را چیده است تا ایالات متحده را به جنگ با ایران بکشاند، ادعایی که اسرائیل آن را «مهمل» خواند.

کتائب حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، امارات و ژاپن قرار دارد و پارسال نیز ایالات متحده به‌دلیل حملات آن‌ها به اماکن دیپلماتیک و نیروهای نظامی آمریکا در عراق، پایگاه‌های این گروه را مورد حمله قرار داد که در جریان آن دهها نفر کشته شدند.

آقای ترامپ روز سوم دی‌ماه اعلام کرد هر گونه حمله در عراق که به کشته شدن حتی یک آمریکایی منجر شود، ایران مسئول آن است.

روز ۱۳ دی‌ماه، سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و شماری از شبه‌نظامیان شیعه عراقی از جمله ابومهدی المهندس، معاون گروه حشد الشعبی، در نزدیکی فرودگاه بغداد توسط پهپادهای آمریکایی بود.

جوانمیر مرادی، عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد ‎کارگران ایران، روز یکشنبه، ۱۴ دی ماه توسط ماموران لباس شخصی در حومه کرمانشاه بازداشت شد.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، آقای مرادی روز یکشنبه، پس از یک تماس شخصی برای برای بازدید و انجام یک پروژه کاری به محلی در حومه شهر کرمانشاه دعوت شد، اما پس از مراجعه به محل مذکور، نیروهای امنیتی او را بازداشت کردند.

ماموران امنیتی منزل این فعال کارگری را پس از بازداشت او مورد تفتیش قرار دادند و تعدادی از لوازم شخصی او را با خود بردند.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه آقای مرادی اطلاعاتی منتشر نشده است.

به گزارش هرانا،‌ ارگان خبری فعالان حقوق بشری ایران، آقای مرادی در سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ به عنوان زندانی سیاسی در زندان کرمانشاه یک دوره حبس را پشت سر گذاشته است.

او همچنین در سال ۱۳۸۵ به اتهام برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در کرمانشاه بازداشت و سپس تبرئه شد.

جوانمیر مرادی سال ۱۳۸۷ نیز به اتهام برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در عسلویه بازداشت و به مدت چهل و هفت روز در انفرادی اداره اطلاعات بوشهر و زندان بوشهر در بازداشت بوده است.

او پس از طی این دوره به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد که این محکومیت به جریمه نقدی دو میلیون تومان تبدیل شد.

در حال حاضر برخی دیگری از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد ‎کارگران ایران به اتهام‌های امنیتی یا در زندان هستند یا برای گذراندن محکومت قضایی به دایره اجرای احکام احضار شده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت ایران که روز یک‌شنبه، ۱۴ دی منتشر شد، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۲ نفر دیگر بر اثر کرونا در کشور جان باختند و حدود شش هزار بیمار جدید شناسایی شدند.

بر اساس این آمار، مجموع مبتلایان به کرونا از زمان شیوع آن در ایران را یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۳۴ نفر و قربانیان را ۵۵ هزار و ۵۴۰ نفر اعلام کرد.

آمار رسمی مبتلایان به کرونا و جان‌باختگان همواره با تردید جدی کارشناسان و شماری از مدیران بهداشتی در ایران مواجه بوده و مدیران سازمان نظام پزشکی، آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام شده توسط وزارت بهداشت برآورد کرده‌اند.

با وجود اعلام روند کاهشی شمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا در هفته‌های گذشته، رئیس جمهور ایران و مقامات وزارت بهداشت درباره اوج‌گیری دوباره کرونا در بهمن ماه هشدار داده‌اند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در روزهای گذشته وضعیت ۴ شهرستان در استان مازندران را قرمز اعلام کرد و درباره وضعیت برخی شهرهای استان گیلان هشدار داد.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران هم روز یک شنبه با وجود روند کاهشی آمار کرونا در تهران، شرایط پایتخت را «شکننده» و وضعیت آن را «نارنجی» اعلام کرد.

علیرضا زالی در خصوص درخواست برخی صنوف درخصوص بازگشایی و لغو طرح فاصله‌گذاری فیزیکی گفت که بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی در مناطق نارنجی و زرد ممکن نیست.

وضعیت قرمز یا «خیلی پرخطر» به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم ۱۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده باشند.

وضعیت نارنجی یا «پرخطر» هم شرایطی را شامل می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم شش نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شوند.

در وضعیت زرد یا «خطر متوسط» این رقم به دست‌کم سه نفر از هر صدهزار نفر می‌رسد.


بیشتر

سخنگوی ستاد سالگرد مردمی قاسم سلیمانی

«برخی از دوستان سردار سلیمانی گفتند که در برخی از عملیات‌ها علیه نیروهای صهیونیستی در منطقه، بعضی شب‌ها سردار به خواب‌شان می‌آید و نقشه راه اجرای عملیات را نشان می‌دهد»

© 2021 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

پس از گذشت ۹۴۰ روز از بازداشت علیرضا زیباحالت منفرد، معروف به «جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی» محکومیت سنگین وی صادر شد.

فارس نوشت: رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی این روزها در حال رسیدگی است. روز گذشته اعلام شد که دادگاه بدوی، حکم علیرضا زیبامنفرد معروف به جعبه سیاه را در ماجرای پرونده بابک زنجانی صادر کرده است.

«جعبه سیاه» کیست؟

علیرضا زیباحالت منفرد،متولد 20 آبان ماه سال 1352 در تهران است،وی در خانواده‌ای 5 نفره با یک خواهر و برادر بزرگتر از خود به دنیا آمد و در اوایل جوانی زمانیکه 20 سال داشته است ازدواج کرد و در خانه‌ای استیجاری در جنوب شهر تهران ساکن شد.

تاجر جوان و خوش آوازه آن سال‌ها، در سال ۸۹ با بابک زنجانی آشنا شد و از آن پس قصه‌اش رنگ و لعاب دیگری گرفت. پایش به ماجراها و ماجراجویی‌های طلای سیاه باز شد و خودش شد شاه کلید پرونده‌های نفتی!علیرضا زیباحالت منفرد

شباهت‌‌های تاجر نفتی با بابک زنجانی

زندگی منفرد از زوایای بسیاری به زندگی شریک‌اش یعنی بابک زنجانی شبیه است. او مانند بابک زنجانی که به گفته خودش راننده رئیس کل اسبق بانک مرکزی بوده است،در سال‌های اول ازدواجش رانندگی یکی از مدیران میانی دولت بود اما بلندپروازی‌هایش باعث شد در همان سال‌ها بدون داشتن سرمایه اولیه‌ یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های بدنسازی تهران را دایر کند. او سرمایه این کار را به وسیله چک‌های مدت دار تامین کرد و کمتر از یک سال طول نکشید که طلبکاران پول خود را از او طلب کردند و در نتیجه منفرد بابت چک‌های بی محل راهی زندان شد.

پس از مدتی منفرد از زندان آزاد شد و این بار به سراغ شغل خرید و فروش اتومبیل رفت و به قدری در این کار موفق بود که قبل از 27 سالگی صاحب 2 نمایندگی فروش خودرو، ازخودروسازی‌های مشهور شد.

متهم نفتی در مالزی

آن طور که خودش بعدها گفت در سال ۸۴ و به دلیل تحصیل فرزندانش به مالزی مهاجرت کرد و آنجا به تجارت سنگ‌های زینتی اقدام کرد و با رابطه خوبی که با سفارت ایران در مالزی برقرار کرد و با حمایت آنها یک مدرسه غیرانتفاعی برای ایرانیان مقیم مالزی دایر کرد. آنقدر این ماجرا سر و صدا می‌کند و به نفوذ سیاسی می‌رسد که در یکی از ایالت‌های مالزی به مقام سلطنتی که مزایای اجتماعی و اقتصادی زیادی دارد دست پیدا می‌کند؛ مقام داتو. 

البته همزمان روغن موتور هم تجارت می کرده اما هیچ‌گاه به عنوان یک تاجر نفتی شناخته نمی‌شده است.

نحوه آشنایی با بابک زنجانی

موقعیت خوب منفرد در مالزی باعث جلب توجه زنجانی شد. بهترین موقعیتی که او می‌تواند برای کارسازی اموراتش در مالزی جفت وجور کند. منفرد در این باره می‌گوید: «در سال ۸۹ در سفری که مشاور عالی نخست وزیر مالزی به ایران داشت همراه وی بودم که در طی این سفر نیز به کیش رفتیم و در آنجا توسط یکی از دوستان با آقای بابک زنجانی آشنا شدم. ایشان در طی آن سفر که میهمان وی بودیم به من گفتند که نیاز به مجوز تأسیس صرافی در مالزی دارم».

از همین جا بود که همکاری این دو نفر در مالزی و تاجیکستان شروع می‌شود. آن طور که شواهد نشان می‌دهد اولین همکاری جدی‌شان هم خرید بانک FIIBدر مالزی بوده است، همچنین بانک ارزش در تاجیکستان. 

ماجرایی که پاسکال، فرزند احمد نجادی، رئیس بانک Arab_malasyia bankکه در یک اقدام تروریستی در مالزی به قتل رسید، سال ۹۲ گفته بود: «علیرضا زیباحالت منفرد صاحب امضای مجازی بانک ارزش در تمام معاملات این بانک با بانک معاملات اندونزی بوده و جهت خرید مجوز فعالیت بانک ارزش سه میلیون و پانصد هزار یورو به بانک معاملات اندونزی پرداخت کرده است». اما در واقع این بانک متعلق به بابک زنجانی بوده و علی منفرد مجوز فعالیت این بانک را با گرفتن حق امضا از جانب زنجانی گرفته بود. البته بعضی‌ها هم گفته‌‎اند که این حق امضا موقت بوده و پس از یک ماه به پایان رسیده است.

البته ماجرای رفاقت این دو نفر به همین جا ختم نمی‎شود؛ منفرد در تبادلات نفتی هم با زنجانی همکاری می‌کرده است.

موضوع وقتی جدی‌تر می‌شود که زنجانی از فروش نفت ایران، ناتوان می‌ماند. برای همین دست به دامان منفرد می‌شود تا با ارتباطاتی که در شرق آسیا داشته، مقدمات انبار نفت یا فروش آنها را در کشور چین ایجاد کند. منفرد که کارکشته بود متوجه می‌شود که فروش نفت ایران و حتی انبار آن به صورت قانونی ممکن نیست بنابراین نفت را به صورت موقت در انبارهای غیرقانونی چین نگهداری می کند. اما هزینه‌های زیاد انبارداری باعث می‌شود تا دوباره این نفت‌ها به ایران بازگردانده شوند. منفرد هم که دلال این ماجرا بود و حق دلالی را از دو طرف ایرانی و چینی گرفته رقمی در حدود ۵ تا ۲۰ میلیون دلار پیشنهاد می دهد. 

منفرد با نخست وزیر جمهوری دومینیکن هم روابط خوبی داشت؛ تا جایی که از این جمهوری برای خودش گذرنامه دیپلماتیک گرفته بود. 

سرنخ های فروش نفت در دستان منفرد

اما در دولت قبل که رسیدگی به پرونده بابک زنجانی شروع شد، مأمورانی از ایران برای بازداشت او راهی مالزی شدند. اما او اموالش را نقد و با گذرنامه‎ دیپلماتیک به دومینیکا گریخت.

زیبا حالت منفرد یکی از اصلی ترین مهره های پرونده بابک زنجانی است که محموله‌های نفت دریافتی توسط بابک زنجانی از وزارت نفت را از طریق یک شخص هندی تبار، به شرکت‌هایی از جمله العقیلی در امارات می فروخته است.

این در حالی است که غلامحسین اسماعیلی رئیس سابق دادگستری تهران در خصوص آخرین وضعیت پرونده  همدست جدید بابک زنجانی گفته بود: یکی از متهمان این پرونده که در فرآیند قضایی اولیه و زمان رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی و همدستانش دستگیر نشده بود، بعد از این قضایا دستگیر شد و تحقیقات در این رابطه تکمیل یافت.

اسماعیلی گفته بود: در تحقیقات تکمیلی از این فرد اطلاعات خوب و مفیدی دریافت شد که در سرنوشت و تصمیم قضایی تاثیرگذار است و مرجع قضایی برای دیگر همدستان بابک زنجانی هم تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

وی تاکید کرده بود: در این پرونده بخشی از دادنامه از سوی دیوان عالی کشور نقض شده است که به اعتبار ارجاع به شعبه هم عرض در شعبه رسیدگی می‌شود و این موضوع باعث شد که فرآیند رسیدگی به این پرونده بعد از ارجاع به شعبه هم عرض طولانی شود، در هر صورت امیدواریم بر اساس اطلاعات جدید و تحقیقات تکمیلی تصمیم خوبی اتخاذ شود.

سرانجام؛ متهم که به دستور شعبه ششم بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۸ تهران تحت تعقیب بین‌المللی قرار گرفته، توسط پلیس بین‌الملل ناجا با همکاری سایر نهادها بازداشت و به کشور مسترد شد.

دو روز بعد از دستگیری و استرداد او به کشور، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان سابق تهران بدون ذکر نام از او به عنوان جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی یاد می کند: «متهم دستگیر شده، جعبه سیاه فعالیت های مجرمانه بابک زنجانی در رابطه اخذ مجوز فعالیت و خرید بانک اف.آی.آی.بی توسط متهم اصلی پرونده محسوب می شود. متهم پس از دستگیری زنجانی، از ورود به کشور امتناع کرد».

وی با اشاره به منابع بابک زنجانی برای خرید این دو بانک و فروش آن به بانک ملت، گفته بود: متهم نفتی پول‌هایی که بنا بود بنابر قرارداد نفتی به پیمانکار داده شود به بانک ملت می‌دهد که بعدها در ردیابی‌ها مشخص شد که این فرد پول‌های دولت و برای پرداخت بدهی با نام به بانک ملت استفاده کرده است که این وجوه از سوی دادستانی در بانک مرکزی توقیف شده است.

جعفری دولت‌‌آبادی اظهار می کند: از متهم دستگیر شده، اموالی شامل چندین ملک و آپارتمان، یک دستگاه بنز پانصد و یک تخته فرش یک میلیارد تومانی توقیف شده است.

وکیل بابک زنجانی: زیباحالت منفرد نقش کلیدی در فروش نفت داشته است

رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی در رابطه با  نقش این متهم در پرونده فساد نفتی به فارس می گوید: این متهم نقش اصلی و اساسی را در عملیات اجرایی خرید و فروش نفت داشته است.زنجانی از طریق ایمیل و تلفن کارها را مدیریت می‌کرد اما کسی که به صورت عملی و اجرایی کارها را پیش می‌‌برد، زیبا حالت منفرد است.

وی می گوید: روند رسیدگی قضایی از این فرد، می‌تواند زوایای پنهان این پرونده و حلقه‌های مفقوده را پیدا کند.چراکه یکی از خریداران نفتی ادعا کرده بود که محمولات نفتی را که خریداری کرده با آب قاطی بوده در اینجا این متهم باید پاسخگو باشد من نمی‌خواهم بگویم او نفت و آب را قاطی کرده اما قطعاً اطلاعات مهمی دارد چرا که در خرید و فروش نفت و تحویل محموله‌های نفتی نقش اصلی را بر عهده داشته است.

کوهپایه‌زاده تأکید می کند: حداقل به عنوان کسی که از محتویات پرونده مطلع هستم می‌دانم که سرنوشت این دو حکم با هم عجین است و اظهارات این متهم تأثیرگذار خواهد بود در هر صورت تا زمانی که حکم قطعی راجع این فرد صادر نشود نمی‌توان نظر قطعی داد. 

آغاز دادگاه رسیدگی به اتهامات «منفرد»

سرانجام پس از گذشت حدود دوسال از بازداشت منفرد، 19 آبان سال 97، کیفرخواست متهم صادر و جلسات دادگاه وی آغاز شد.

در اولین و دومین جلسه دادگاه که بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد، کیفرخواست ۹۸ صفحه‌ای پرونده قرائت شد.علیرضا زیباحالت منفرد

در سومین جلسه دادگاه در ۳۰ اردیبهشت ماه امسال، طبق اعلام رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، متهم در کشور دومینیکا با تلاش شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان (عج) و همکاری پلیس اینترپل دستگیر شد. متهم سفیر دومینیکا در کشور مالزی بود که مطابق مقررات این کشور مقام پادشاهی داشته و در ضمن مدیریت شرکت‌های نفتی متهم بابک زنجانی را برعهده داشته است.

در چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی در اول خردادماه قاضی صلواتی خطاب به زیباحالت منفرد گفت: ۶۰ میلیون دلار بابت ذخیره نفت‌ها به جیب زده‌اید.

نماینده دادستان نیز گفت که حلقه نهایی جهت اینکه بابک زنجانی به نیت مجرمانه خود برسد شما هستید و اگر متواری نبودید در پرونده اصلی به پرونده شما رسیدگی می‌شد که متهم زیبا حالت منفرد پاسخ داد: من متواری نبودم و ۱۵ سال است که خارج از کشور و مقیم کشور مالزی هستم.

در پنجمین جلسه دادگاه در ۵ خردادماه رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی با حضور در جلسه دادگاه گفت: «زیبا حالت منفرد» با مظلوم‌نمایی منکر نقش خود در پرونده می‌شود. موکل من ۶ سال است در زندان به سر می‌برد و عبرت گرفته است. دفاعیات امروز ما نافی رأی قطعی شعبه صادره نیست و ما در مقابل رأی صادره دادگاه تسلیم هستیم و آقای بابک زنجانی بدهکار است و تا ریال آخر بدهی خود را باید پرداخت کند.

در ششمین جلسه دادگاه علیرضا زیباحالت منفرد در آخرین دفاع از خود گفت: زنجانی مورد وثوق شخصیت‌های نظام بود چرا من نباید به وی اطمینان می‌کردم‌. چه انتظاری از من بی سواد می‌رفت که در کشور غریب به ایشان اطمینان نکنم. من از هیچیک از اقدامات مجرمانه زنجانی اطلاع نداشتم. حتی یکسال قبل از بازداشت او نیز رابطه‌ام را با ایشان قطع کردم.

با ارائه آخرین دفاعیات علیرضا زیباحالت منفرد، قرار شد حکم این پرونده در مهلت قانونی صادر شود.

صدور حکم بدوی بعد از 940 روز!

حالا پس از گذشت 940 روز از بازداشت منفرد، روز گذشته حکم این متهم بزرگترین پرونده نفتی کشور اعلام شد.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در دوازدهمین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت حکم زیباحالت منفرد گفت: حکم بدوی برای این متهم صادر  و منتهی به محکومیتی سنگین شده است.

وی افزود: از آنجا که پرونده جزو پرونده های عادی بوده و جزو پرونده های ویژه اقتصادی دادگاه انقلاب نبود و حکمش نیز قطعیت نیافته، از بیان جزییات  معذوریم و با قطعی شدن حکم توسط دیوان عالی کشور، اطلاع‌رسانی در مورد حکم قطعی این متهم خواهد شد.

علیرضا زیباحالت منفرد
علیرضا زیباحالت منفرد
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *