فروش عرضه اولیه

فروش عرضه اولیه
فروش عرضه اولیه

کمتر از ۱ روز تا شروع دوره نخبگان نوین ۲۹ + هدیه ویژه

اطلاعات بیشتر و ثبت نام

خانه سرمایه – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر گردید عرضه اولیه سهام ضمن حفظ منافع سرمایه‌گذاران موجب رونق بازار بورس و توسعه اقتصادی می‌شود و در واقع یک رابطه برد – برد را ایجاد می‌کند. با این وجود این مسئله بدین معنا نیست که سرمایه‌گذاران سهام تازه عرضه‌شده را به مدت نامعلوم در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشند. زیرا یک سرمایه‌گذار همواره به دنبال کسب منفعت از سهام دارای پتانسیل بالا است. بنابراین کسب آگاهی از نشانه‌های خروج سهامی که به تازگی در بازار بورس عرضه شده‌اند نشانه مهمی است که هر سرمایه‌گذار بایستی درباره آن اطلاعاتی داشته باشد. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که با رؤیت مجموعه‌ای از نشانه‌ها، از سهام مزبور خارج شده و به اصطلاح سود شناسایی کنیم و دست به فروش عرضه اولیه خود زنیم.

فهرست عناوین

فروش عرضه اولیه

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد تجربه عرضه‌های اولیه پیشین ما را به این نتیجه می‌رساند که در تمامی عرضه‌های اولیه شرکت کنیم چون جز در موارد معدودی بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی محقق شده است. با این وجود بهتر است در مورد تحلیل‌های پیرامون سهام آماده عرضه اولیه مطالعه داشته باشید و چنانچه عموم تحلیل‌ها نمایانگر سودآور بودن خرید عرضه اولیه داشت آنگاه در عرضه اولیه شرکت کنید.

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر گردید دیدگاه مثبتی پیرامون عرضه اولیه سهام وجود دارد و این مسئله موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران مختلف تمایل به خرید سهام مزبور در روزهای معاملاتی بعد بشوند، این دسته از افراد به دلیل جذابیت بالایی که برای این سهام متصور هستند حاضرند تا در سقف قیمتی آن روز معاملاتی نیز سفارش خرید بگذارند و از این دریچه تقاضای سنگینی در سقف قیمتی برای سهم به وجود می‌آید و به اصطلاح صف خرید سنگینی برای آن به وجود می‌آید. حال سهامدار عمده متناسب با برنامه‌ریزی‌های خود اقدام به عرضه سهام به متقاضیان می‌کند و در نتیجه معاملات شکل می‌گیرد. این موضوع طی روزهای معاملاتی بعد نیز تکرار می‌گردد و این موضوع موجب ایجاد سود معاملاتی جذاب در عرضه اولیه‌ سهام می‌گردد.

از منظر تئوریک و بر اساس آنچه در دنیا رایج است قیمت فروش عرضه اولیه سهام را به گونه‌ای تعیین می‌کنند تا شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه بتوانند از بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که شرکت‌هایی که خواهان ورود به بورس هستند از طریق نهادهای مالی هم چون شرکت‌های تأمین سرمایه و یا شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری مورد تائید سازمان بورس، ارزش‌گذاری می‌گردند و پس از آن سهامداران عمده با توجه به ارزش ذاتی به‌دست‌آمده قیمتی را جهت ورود به بورس به سازمان بورس ارائه می‌دهند.

آنچه در عالم واقع اتفاق می‌افتد بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که پیش از این خدمت شما بیان شد و دارای جزییات بسیاری است که در ادامه خدمت شما تشریح خواهد شد. در ادامه توجه شما را به نکات ذیل جلب می‌نماییم:

خوشبختانه با ورود اینترنت در معاملات بورس و گسترش آن شاهد انتشار رایگان تحلیل بنیادی سهام عرضه اولیه در سایت‌های مختلف تحلیلگری و کارگزاری هستیم. حتماً دو تا ۵ تحلیل بنیادی از سایت‌هایی که به آن‌ها اطمینان دارید، مطالعه نموده و برآیند نظرات در رابطه با ارزش ذاتی آن سهام را در نظر بگیرید. این موضوع می‌تواند نسبت به دیدگاه شما در رابطه با فروش عرضه اولیه مهم و مؤثر باشد. البته گاهی اوقات در تحلیل‌های انجام‌شده گران بودن قیمت سهام در عرضه اولیه نتیجه می‌شود. در این حالت چنانچه از چشم‌انداز صنعت و یا خاص نبودن سهامدار عمده مطمئن هستید می‌توانید در عرضه اولیه خرید نمایید. برای مثال سهم پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد سپ که دارای حاشیه‌هایی در زمان عرضه اولیه بود گران ارزیابی شد با این وجود این سهم حدود ۵۰ درصد بازدهی ایجاد کرد.

لازم به ذکر است که برای تعیین اندازه شرکت بایستی تعداد سهام شرکت را در قیمت پایانی سهام( در مورد سهام آماده عرضه، قیمت تعیین‌شده در عرضه اولیه) ضرب نمایید و از این دریچه ارزش بازار سهام را محاسبه نمایید. معمولاً اگر ارزش ریالی به دست آمده کمتر از ۱۰۰۰ میلیارد ریال بشود می‌توان گفت که این شرکت در سهام کوچک دسته‌بندی می‌گردد و چنانچه بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد ریال شود در دسته شرکت‌های متوسط قرار گرفته و بالاتر از آن را معمولاً جزو شرکت‌های بزرگ به حساب می‌آوریم. برای مثال به دو سهم کشاورزی و دامپروری بینالود با نماد زبینا و پتروشیمی پارس با نماد پارس توجه فرمایید.

تعداد سهام زبینا: ۴۰۰ میلیون سهم

سقف قیمت سهم در عرضه اولیه: ۱۵۲۴ریال

ارزش بازار شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود:

۴۰۰۰۰۰۰۰۰ * ۱۵۲۴ = ۶۰۹۶۰۰۰۰۰۰۰۰

بنابراین زبینا جزو سهام کوچکی بوده که در بورس عرضه شده است.

تعداد سهام پارس: ۶ میلیارد

سقف قیمت سهم در عرضه اولیه : ۲۴۰۰۰ ریال

ارزش بازار شرکت پتروشیمی پارس:

۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰ * ۲۴۰۰۰ = ۱۴۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

همان‌طور که مشاهده می‌کنید ارزش بازار شرکت پتروشیمی پارس در زمان عرضه اولیه ۱۴۴ هزار میلیارد ریال بوده است.  نکته حائز اهمیت اینکه معمولاً شرکت‌های بزرگی مانند پتروشیمی پارس در زمان عرضه اولیه تنها به میزان ارزش ذاتی خود رشد می‌کنند و معمولاً هیچ رفتار هیجانی در معاملات این سهام رؤیت نمی‌گردد. در حالی که در معاملات سهام کوچک چنین امری روی نمی‌دهد و بعضاً شاهد تحقق بازدهی‌های بالای ۵۰ درصد هم در آن بوده‌ایم. برای نمونه سهم زشگزا که متعلق به شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد است پس از عرضه اولیه بازدهی ۷۴ درصدی را محقق کرده است.

بازار بورس مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر دارای دوره‌های متفاوتی از رکود، رشد و رونق دارد و پس از آن مجدداً شروع روند نزولی را شاهد هستیم و این سیکل طی زمان به صورت متوالی اتفاق می‌افتد. اگر شرکتی در زمان رکود و یا نزول بازار عرضه گردد معمولاً به دلیل خروج سرمایه حجم تقاضا برای عرضه اولیه افت پیدا می‌کند و به همین دلیل چون جو عمومی بازار منفی هست تعداد روزهای مثبت در سهام عرضه اولیه پایین‌تر از دوران رونق خواهد بود. اما در دوران رونق و صعود شدید بازار(مانند شهریور سال ۱۳۹۷) زمانی که یک سهم عرضه اولیه می‌شود از آنجایی که حجم نقدینگی بزرگی در بازار در جریان است عموماً تقاضای سنگینی برای سهام ایجاد می‌گردد که در نهایت می‌تواند برای مدت طولانی شاهد تشکیل صف‌های خرید سنگین در آن سهم باشیم.

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر گردید به دلایل مختلف تقاضا برای خرید سهام پس از عرضه اولیه در سقف قیمتی ایجاد می‌شود و بعضاً شاهد تقاضای چند صد میلیونی نیز هستیم. اما از آنجایی که تعداد معدودی از ۵ تا ۱۰ درصد از سهام شرکت در دست سرمایه‌گذاران بازار بورس قرار دارد و هم‌چنین با توجه به روش بوک بیلدینگ در عرضه اولیه تعداد سهام هر فرد نیز بسیار معدود است در نتیجه این وظیفه سهامدار عمده است تا از سهم حمایت کند و از طریق عرضه سهام به متقاضیان معاملات روزانه سهم انجام می‌گیرد. در این رابطه ذکر دو نکته ضروری است:

✓✓ چنانچه سهم عرضه‌شده در بازار بورس مورد معامله قرار گیرد، آنگاه سهم دارای حجم مبنا خواهد بود. بنابراین یکی از وظایف سهامداران عمده این هست تا عرضه روزانه را به گونه‌ای انجام دهند تا به اصطلاح حجم مبنا پر شود و در نتیجه قیمت پایانی نیز مثبت کامل بخورد. با این وجود مواردی رؤیت شده که به دلیل عدم حمایت لازم از سوی سهامدار عمده معاملات روزانه سهم تازه عرضه‌شده به اندازه حجم مبنا انجام نمی‌شود و در نتیجه قیمت پایانی کمتر از ۵ درصد رشد می‌نماید. اگر این موضوع برای دو الی سه روز ادامه پیدا کنه ممکن است که اثر منفی بر تقاضای سهام بگذارد و این موضوع موجب خالی شدن صف خرید سهم بشود.

✓✓ بعضاً مشاهده می‌شود که یک سهم طی چند روز کاری صف خرید سنگینی دارد و در آن ایام به صورت معمول معامله می‌شود. اما در یک روز معاملاتی با وجود اینکه صف خرید سنگینی وجود دارد اما به دلیل عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده که از آن تحت عنوان عرضه آبشاری نیز یاد می‌شود به‌یک‌باره صف خرید به طور کامل عرضه می‌شود و بعضاً شاهد افول قیمت آخرین معامله نیز هستیم. در این صورت لازم است تا شما اقدام به تصمیم‌گیری کنید تا با سهم می‌مانید و یا اینکه از آن خارج می‌شوید.

هر شرکتی که عرضه می‌گردد دارای محصولاتی است و در صنعت خاصی فعال است. شما به عنوان یک سرمایه‌گذار بهتر است تا در مورد محصولات اصلی این شرکت‌ها و چشم‌انداز آینده آن، صنعتی که در آن فعال است و وضعیت آن صنعت و اینکه آیا روند روبه رشدی را می‌توان از آن انتظار داشت و یا این صنعت موردحمایت دولت قرار دارد یا اینکه وابسته به اقتصاد جهانی است و … تحقیق بنما‌یید تا از این دریچه بتوانید تصمیم‌گیری بهتری در رابطه با فروش عرضه اولیه ، ماندن با آن و حتی خرید سنگین‌تر در آن و … اتخاذ بنمایید. برای مثال شرکت کشت و دام قیام اصفهان با نماد زقیام در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ در قیمت ۲۳۶۹ ریال عرضه اولیه شد و بازدهی اولیه حدود ۴۵ درصدی( با لحاظ سود نقدی)  محقق کرد(لازم به ذکر است که به این بازدهی در بازار، بازدهی اولیه می‌گویند) پس از آن معاملات سهم متعادل شد. اما با توجه به افزایش نرخ ارز و به تبع آن انتظار رشد قیمت فرآورده‌های گوشتی می‌توانستید در آن قیمت‌ها خرید سنگینی را انجام بدهید و بعد از حدود ۱۱ ماه سود حدود ۵۰۰ درصدی را نصیب خود نمایید.

در پایان درباره اینکه چه زمانی بهترین نقطه برای فروش عرضه اولیه است وجود ندارد زیرا این موضوع به عوامل مختلفی مانند نیاز شما به نقدینگی حاصل از عرضه اولیه، خرید عرضه اولیه به صورت اعتباری از کارگزار و در نتیجه تسویه‌حساب با آن و … بستگی دارد. ولی حتماً نکات اشاره‌شده در این مقاله را با دقت مطالعه کرده و به خاطر بسپارید تا در زمان هر عرضه اولیه اقدام مقتضی متناسب با شرایط را انجام دهید.

مؤلف: احمد لحیم گرزاده

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.4 / 5. تعداد امتیاز: 49

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

باسلام. من عرضه اولیه وسپهر خریدم حدود چهارده روز سود خوبی کرده اما ثابت شده سوددهیش. میخواستم بدونم الان وقت مناسبی برای فروش هست یا صبر کنم.

با سلام و احترام در این زمینه امکان اظهار نظر نداریم. لطفاً با یک مشاور سرمایه‌گذاری در بورس مشورت کنید.

سلام.من چندتا عرضه اولیه خریدم ولی الان همگی صف فروش شدن،میخواستم از شما بپرسم که آیا باید بفروشم؟؟

سلام شما باید تحلیلی از سهم داشته باشید یا شخص دیگری برایتان تحلیل کند و طبق اون اقدام به فروش سهم کنید

محصولی عرض اولیه خریدم تو پرتفوی کلی هست ولی تو پرتفوی لحظه نیست

با سلام و احترام ملاک اصلی پرتفوی سپرده‌گذاری است، که با تاخیر یک روز کاری به‌روزرسانی می‌شود. در صورتی که نماد مذکور در پرتفوی سپرده‌گذاری شما موجود است، مشکلی وجود ندارد. برای اضافه شدن به پرتفوی لحظه‌ای، نماد مذکور را خودتان به صورت دستی اضافه کنید.

سلام من عرضه اولیه گرفته غزرالان هر کاری میکنم نمیتونم بفروشم چطوریه همش میگه تو قسمت فروش ثبت شد ولی نمیفروشهفروش عرضه اولیه

با سلام و احترام در صورتی که این نماد در پرتفوی سپرده‌گذاری شما وجود داشته و سفارش فروش را نیز به درستی ثبت کنید، مشکلی وجود ندارد. عدم فروش سهم می‌تواند، به دلیل وجود صف فروش یا بالا بودن قیمت درخواستی شما و عدم وجود خریدار در آن قیمت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش پشتیبانی کارگزار خود تماس بگیرید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

کمتر از ۱ روز تا شروع دوره نخبگان نوین ۲۹ + هدیه ویژه

اطلاعات بیشتر و ثبت نام

خانه سرمایه – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر گردید عرضه اولیه سهام ضمن حفظ منافع سرمایه‌گذاران موجب رونق بازار بورس و توسعه اقتصادی می‌شود و در واقع یک رابطه برد – برد را ایجاد می‌کند. با این وجود این مسئله بدین معنا نیست که سرمایه‌گذاران سهام تازه عرضه‌شده را به مدت نامعلوم در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشند. زیرا یک سرمایه‌گذار همواره به دنبال کسب منفعت از سهام دارای پتانسیل بالا است. بنابراین کسب آگاهی از نشانه‌های خروج سهامی که به تازگی در بازار بورس عرضه شده‌اند نشانه مهمی است که هر سرمایه‌گذار بایستی درباره آن اطلاعاتی داشته باشد. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که با رؤیت مجموعه‌ای از نشانه‌ها، از سهام مزبور خارج شده و به اصطلاح سود شناسایی کنیم و دست به فروش عرضه اولیه خود زنیم.

فهرست عناوین

فروش عرضه اولیه

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد تجربه عرضه‌های اولیه پیشین ما را به این نتیجه می‌رساند که در تمامی عرضه‌های اولیه شرکت کنیم چون جز در موارد معدودی بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی محقق شده است. با این وجود بهتر است در مورد تحلیل‌های پیرامون سهام آماده عرضه اولیه مطالعه داشته باشید و چنانچه عموم تحلیل‌ها نمایانگر سودآور بودن خرید عرضه اولیه داشت آنگاه در عرضه اولیه شرکت کنید.

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر گردید دیدگاه مثبتی پیرامون عرضه اولیه سهام وجود دارد و این مسئله موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران مختلف تمایل به خرید سهام مزبور در روزهای معاملاتی بعد بشوند، این دسته از افراد به دلیل جذابیت بالایی که برای این سهام متصور هستند حاضرند تا در سقف قیمتی آن روز معاملاتی نیز سفارش خرید بگذارند و از این دریچه تقاضای سنگینی در سقف قیمتی برای سهم به وجود می‌آید و به اصطلاح صف خرید سنگینی برای آن به وجود می‌آید. حال سهامدار عمده متناسب با برنامه‌ریزی‌های خود اقدام به عرضه سهام به متقاضیان می‌کند و در نتیجه معاملات شکل می‌گیرد. این موضوع طی روزهای معاملاتی بعد نیز تکرار می‌گردد و این موضوع موجب ایجاد سود معاملاتی جذاب در عرضه اولیه‌ سهام می‌گردد.

از منظر تئوریک و بر اساس آنچه در دنیا رایج است قیمت فروش عرضه اولیه سهام را به گونه‌ای تعیین می‌کنند تا شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه بتوانند از بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که شرکت‌هایی که خواهان ورود به بورس هستند از طریق نهادهای مالی هم چون شرکت‌های تأمین سرمایه و یا شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری مورد تائید سازمان بورس، ارزش‌گذاری می‌گردند و پس از آن سهامداران عمده با توجه به ارزش ذاتی به‌دست‌آمده قیمتی را جهت ورود به بورس به سازمان بورس ارائه می‌دهند.

آنچه در عالم واقع اتفاق می‌افتد بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که پیش از این خدمت شما بیان شد و دارای جزییات بسیاری است که در ادامه خدمت شما تشریح خواهد شد. در ادامه توجه شما را به نکات ذیل جلب می‌نماییم:

خوشبختانه با ورود اینترنت در معاملات بورس و گسترش آن شاهد انتشار رایگان تحلیل بنیادی سهام عرضه اولیه در سایت‌های مختلف تحلیلگری و کارگزاری هستیم. حتماً دو تا ۵ تحلیل بنیادی از سایت‌هایی که به آن‌ها اطمینان دارید، مطالعه نموده و برآیند نظرات در رابطه با ارزش ذاتی آن سهام را در نظر بگیرید. این موضوع می‌تواند نسبت به دیدگاه شما در رابطه با فروش عرضه اولیه مهم و مؤثر باشد. البته گاهی اوقات در تحلیل‌های انجام‌شده گران بودن قیمت سهام در عرضه اولیه نتیجه می‌شود. در این حالت چنانچه از چشم‌انداز صنعت و یا خاص نبودن سهامدار عمده مطمئن هستید می‌توانید در عرضه اولیه خرید نمایید. برای مثال سهم پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد سپ که دارای حاشیه‌هایی در زمان عرضه اولیه بود گران ارزیابی شد با این وجود این سهم حدود ۵۰ درصد بازدهی ایجاد کرد.

لازم به ذکر است که برای تعیین اندازه شرکت بایستی تعداد سهام شرکت را در قیمت پایانی سهام( در مورد سهام آماده عرضه، قیمت تعیین‌شده در عرضه اولیه) ضرب نمایید و از این دریچه ارزش بازار سهام را محاسبه نمایید. معمولاً اگر ارزش ریالی به دست آمده کمتر از ۱۰۰۰ میلیارد ریال بشود می‌توان گفت که این شرکت در سهام کوچک دسته‌بندی می‌گردد و چنانچه بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد ریال شود در دسته شرکت‌های متوسط قرار گرفته و بالاتر از آن را معمولاً جزو شرکت‌های بزرگ به حساب می‌آوریم. برای مثال به دو سهم کشاورزی و دامپروری بینالود با نماد زبینا و پتروشیمی پارس با نماد پارس توجه فرمایید.

تعداد سهام زبینا: ۴۰۰ میلیون سهم

سقف قیمت سهم در عرضه اولیه: ۱۵۲۴ریال

ارزش بازار شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود:

۴۰۰۰۰۰۰۰۰ * ۱۵۲۴ = ۶۰۹۶۰۰۰۰۰۰۰۰

بنابراین زبینا جزو سهام کوچکی بوده که در بورس عرضه شده است.

تعداد سهام پارس: ۶ میلیارد

سقف قیمت سهم در عرضه اولیه : ۲۴۰۰۰ ریال

ارزش بازار شرکت پتروشیمی پارس:

۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰ * ۲۴۰۰۰ = ۱۴۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

همان‌طور که مشاهده می‌کنید ارزش بازار شرکت پتروشیمی پارس در زمان عرضه اولیه ۱۴۴ هزار میلیارد ریال بوده است.  نکته حائز اهمیت اینکه معمولاً شرکت‌های بزرگی مانند پتروشیمی پارس در زمان عرضه اولیه تنها به میزان ارزش ذاتی خود رشد می‌کنند و معمولاً هیچ رفتار هیجانی در معاملات این سهام رؤیت نمی‌گردد. در حالی که در معاملات سهام کوچک چنین امری روی نمی‌دهد و بعضاً شاهد تحقق بازدهی‌های بالای ۵۰ درصد هم در آن بوده‌ایم. برای نمونه سهم زشگزا که متعلق به شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد است پس از عرضه اولیه بازدهی ۷۴ درصدی را محقق کرده است.

بازار بورس مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر دارای دوره‌های متفاوتی از رکود، رشد و رونق دارد و پس از آن مجدداً شروع روند نزولی را شاهد هستیم و این سیکل طی زمان به صورت متوالی اتفاق می‌افتد. اگر شرکتی در زمان رکود و یا نزول بازار عرضه گردد معمولاً به دلیل خروج سرمایه حجم تقاضا برای عرضه اولیه افت پیدا می‌کند و به همین دلیل چون جو عمومی بازار منفی هست تعداد روزهای مثبت در سهام عرضه اولیه پایین‌تر از دوران رونق خواهد بود. اما در دوران رونق و صعود شدید بازار(مانند شهریور سال ۱۳۹۷) زمانی که یک سهم عرضه اولیه می‌شود از آنجایی که حجم نقدینگی بزرگی در بازار در جریان است عموماً تقاضای سنگینی برای سهام ایجاد می‌گردد که در نهایت می‌تواند برای مدت طولانی شاهد تشکیل صف‌های خرید سنگین در آن سهم باشیم.

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر گردید به دلایل مختلف تقاضا برای خرید سهام پس از عرضه اولیه در سقف قیمتی ایجاد می‌شود و بعضاً شاهد تقاضای چند صد میلیونی نیز هستیم. اما از آنجایی که تعداد معدودی از ۵ تا ۱۰ درصد از سهام شرکت در دست سرمایه‌گذاران بازار بورس قرار دارد و هم‌چنین با توجه به روش بوک بیلدینگ در عرضه اولیه تعداد سهام هر فرد نیز بسیار معدود است در نتیجه این وظیفه سهامدار عمده است تا از سهم حمایت کند و از طریق عرضه سهام به متقاضیان معاملات روزانه سهم انجام می‌گیرد. در این رابطه ذکر دو نکته ضروری است:

✓✓ چنانچه سهم عرضه‌شده در بازار بورس مورد معامله قرار گیرد، آنگاه سهم دارای حجم مبنا خواهد بود. بنابراین یکی از وظایف سهامداران عمده این هست تا عرضه روزانه را به گونه‌ای انجام دهند تا به اصطلاح حجم مبنا پر شود و در نتیجه قیمت پایانی نیز مثبت کامل بخورد. با این وجود مواردی رؤیت شده که به دلیل عدم حمایت لازم از سوی سهامدار عمده معاملات روزانه سهم تازه عرضه‌شده به اندازه حجم مبنا انجام نمی‌شود و در نتیجه قیمت پایانی کمتر از ۵ درصد رشد می‌نماید. اگر این موضوع برای دو الی سه روز ادامه پیدا کنه ممکن است که اثر منفی بر تقاضای سهام بگذارد و این موضوع موجب خالی شدن صف خرید سهم بشود.

✓✓ بعضاً مشاهده می‌شود که یک سهم طی چند روز کاری صف خرید سنگینی دارد و در آن ایام به صورت معمول معامله می‌شود. اما در یک روز معاملاتی با وجود اینکه صف خرید سنگینی وجود دارد اما به دلیل عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده که از آن تحت عنوان عرضه آبشاری نیز یاد می‌شود به‌یک‌باره صف خرید به طور کامل عرضه می‌شود و بعضاً شاهد افول قیمت آخرین معامله نیز هستیم. در این صورت لازم است تا شما اقدام به تصمیم‌گیری کنید تا با سهم می‌مانید و یا اینکه از آن خارج می‌شوید.

هر شرکتی که عرضه می‌گردد دارای محصولاتی است و در صنعت خاصی فعال است. شما به عنوان یک سرمایه‌گذار بهتر است تا در مورد محصولات اصلی این شرکت‌ها و چشم‌انداز آینده آن، صنعتی که در آن فعال است و وضعیت آن صنعت و اینکه آیا روند روبه رشدی را می‌توان از آن انتظار داشت و یا این صنعت موردحمایت دولت قرار دارد یا اینکه وابسته به اقتصاد جهانی است و … تحقیق بنما‌یید تا از این دریچه بتوانید تصمیم‌گیری بهتری در رابطه با فروش عرضه اولیه ، ماندن با آن و حتی خرید سنگین‌تر در آن و … اتخاذ بنمایید. برای مثال شرکت کشت و دام قیام اصفهان با نماد زقیام در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ در قیمت ۲۳۶۹ ریال عرضه اولیه شد و بازدهی اولیه حدود ۴۵ درصدی( با لحاظ سود نقدی)  محقق کرد(لازم به ذکر است که به این بازدهی در بازار، بازدهی اولیه می‌گویند) پس از آن معاملات سهم متعادل شد. اما با توجه به افزایش نرخ ارز و به تبع آن انتظار رشد قیمت فرآورده‌های گوشتی می‌توانستید در آن قیمت‌ها خرید سنگینی را انجام بدهید و بعد از حدود ۱۱ ماه سود حدود ۵۰۰ درصدی را نصیب خود نمایید.

در پایان درباره اینکه چه زمانی بهترین نقطه برای فروش عرضه اولیه است وجود ندارد زیرا این موضوع به عوامل مختلفی مانند نیاز شما به نقدینگی حاصل از عرضه اولیه، خرید عرضه اولیه به صورت اعتباری از کارگزار و در نتیجه تسویه‌حساب با آن و … بستگی دارد. ولی حتماً نکات اشاره‌شده در این مقاله را با دقت مطالعه کرده و به خاطر بسپارید تا در زمان هر عرضه اولیه اقدام مقتضی متناسب با شرایط را انجام دهید.

مؤلف: احمد لحیم گرزاده

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.4 / 5. تعداد امتیاز: 49

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

باسلام. من عرضه اولیه وسپهر خریدم حدود چهارده روز سود خوبی کرده اما ثابت شده سوددهیش. میخواستم بدونم الان وقت مناسبی برای فروش هست یا صبر کنم.

با سلام و احترام در این زمینه امکان اظهار نظر نداریم. لطفاً با یک مشاور سرمایه‌گذاری در بورس مشورت کنید.

سلام.من چندتا عرضه اولیه خریدم ولی الان همگی صف فروش شدن،میخواستم از شما بپرسم که آیا باید بفروشم؟؟

سلام شما باید تحلیلی از سهم داشته باشید یا شخص دیگری برایتان تحلیل کند و طبق اون اقدام به فروش سهم کنید

محصولی عرض اولیه خریدم تو پرتفوی کلی هست ولی تو پرتفوی لحظه نیست

با سلام و احترام ملاک اصلی پرتفوی سپرده‌گذاری است، که با تاخیر یک روز کاری به‌روزرسانی می‌شود. در صورتی که نماد مذکور در پرتفوی سپرده‌گذاری شما موجود است، مشکلی وجود ندارد. برای اضافه شدن به پرتفوی لحظه‌ای، نماد مذکور را خودتان به صورت دستی اضافه کنید.

سلام من عرضه اولیه گرفته غزرالان هر کاری میکنم نمیتونم بفروشم چطوریه همش میگه تو قسمت فروش ثبت شد ولی نمیفروشهفروش عرضه اولیه

با سلام و احترام در صورتی که این نماد در پرتفوی سپرده‌گذاری شما وجود داشته و سفارش فروش را نیز به درستی ثبت کنید، مشکلی وجود ندارد. عدم فروش سهم می‌تواند، به دلیل وجود صف فروش یا بالا بودن قیمت درخواستی شما و عدم وجود خریدار در آن قیمت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش پشتیبانی کارگزار خود تماس بگیرید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

کمتر از ۱ روز تا شروع دوره نخبگان نوین ۲۹ + هدیه ویژه

اطلاعات بیشتر و ثبت نام

خانه سرمایه – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر گردید عرضه اولیه سهام ضمن حفظ منافع سرمایه‌گذاران موجب رونق بازار بورس و توسعه اقتصادی می‌شود و در واقع یک رابطه برد – برد را ایجاد می‌کند. با این وجود این مسئله بدین معنا نیست که سرمایه‌گذاران سهام تازه عرضه‌شده را به مدت نامعلوم در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشند. زیرا یک سرمایه‌گذار همواره به دنبال کسب منفعت از سهام دارای پتانسیل بالا است. بنابراین کسب آگاهی از نشانه‌های خروج سهامی که به تازگی در بازار بورس عرضه شده‌اند نشانه مهمی است که هر سرمایه‌گذار بایستی درباره آن اطلاعاتی داشته باشد. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که با رؤیت مجموعه‌ای از نشانه‌ها، از سهام مزبور خارج شده و به اصطلاح سود شناسایی کنیم و دست به فروش عرضه اولیه خود زنیم.

فهرست عناوین

فروش عرضه اولیه

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد تجربه عرضه‌های اولیه پیشین ما را به این نتیجه می‌رساند که در تمامی عرضه‌های اولیه شرکت کنیم چون جز در موارد معدودی بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی محقق شده است. با این وجود بهتر است در مورد تحلیل‌های پیرامون سهام آماده عرضه اولیه مطالعه داشته باشید و چنانچه عموم تحلیل‌ها نمایانگر سودآور بودن خرید عرضه اولیه داشت آنگاه در عرضه اولیه شرکت کنید.

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر گردید دیدگاه مثبتی پیرامون عرضه اولیه سهام وجود دارد و این مسئله موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران مختلف تمایل به خرید سهام مزبور در روزهای معاملاتی بعد بشوند، این دسته از افراد به دلیل جذابیت بالایی که برای این سهام متصور هستند حاضرند تا در سقف قیمتی آن روز معاملاتی نیز سفارش خرید بگذارند و از این دریچه تقاضای سنگینی در سقف قیمتی برای سهم به وجود می‌آید و به اصطلاح صف خرید سنگینی برای آن به وجود می‌آید. حال سهامدار عمده متناسب با برنامه‌ریزی‌های خود اقدام به عرضه سهام به متقاضیان می‌کند و در نتیجه معاملات شکل می‌گیرد. این موضوع طی روزهای معاملاتی بعد نیز تکرار می‌گردد و این موضوع موجب ایجاد سود معاملاتی جذاب در عرضه اولیه‌ سهام می‌گردد.

از منظر تئوریک و بر اساس آنچه در دنیا رایج است قیمت فروش عرضه اولیه سهام را به گونه‌ای تعیین می‌کنند تا شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه بتوانند از بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که شرکت‌هایی که خواهان ورود به بورس هستند از طریق نهادهای مالی هم چون شرکت‌های تأمین سرمایه و یا شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری مورد تائید سازمان بورس، ارزش‌گذاری می‌گردند و پس از آن سهامداران عمده با توجه به ارزش ذاتی به‌دست‌آمده قیمتی را جهت ورود به بورس به سازمان بورس ارائه می‌دهند.

آنچه در عالم واقع اتفاق می‌افتد بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که پیش از این خدمت شما بیان شد و دارای جزییات بسیاری است که در ادامه خدمت شما تشریح خواهد شد. در ادامه توجه شما را به نکات ذیل جلب می‌نماییم:

خوشبختانه با ورود اینترنت در معاملات بورس و گسترش آن شاهد انتشار رایگان تحلیل بنیادی سهام عرضه اولیه در سایت‌های مختلف تحلیلگری و کارگزاری هستیم. حتماً دو تا ۵ تحلیل بنیادی از سایت‌هایی که به آن‌ها اطمینان دارید، مطالعه نموده و برآیند نظرات در رابطه با ارزش ذاتی آن سهام را در نظر بگیرید. این موضوع می‌تواند نسبت به دیدگاه شما در رابطه با فروش عرضه اولیه مهم و مؤثر باشد. البته گاهی اوقات در تحلیل‌های انجام‌شده گران بودن قیمت سهام در عرضه اولیه نتیجه می‌شود. در این حالت چنانچه از چشم‌انداز صنعت و یا خاص نبودن سهامدار عمده مطمئن هستید می‌توانید در عرضه اولیه خرید نمایید. برای مثال سهم پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد سپ که دارای حاشیه‌هایی در زمان عرضه اولیه بود گران ارزیابی شد با این وجود این سهم حدود ۵۰ درصد بازدهی ایجاد کرد.

لازم به ذکر است که برای تعیین اندازه شرکت بایستی تعداد سهام شرکت را در قیمت پایانی سهام( در مورد سهام آماده عرضه، قیمت تعیین‌شده در عرضه اولیه) ضرب نمایید و از این دریچه ارزش بازار سهام را محاسبه نمایید. معمولاً اگر ارزش ریالی به دست آمده کمتر از ۱۰۰۰ میلیارد ریال بشود می‌توان گفت که این شرکت در سهام کوچک دسته‌بندی می‌گردد و چنانچه بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد ریال شود در دسته شرکت‌های متوسط قرار گرفته و بالاتر از آن را معمولاً جزو شرکت‌های بزرگ به حساب می‌آوریم. برای مثال به دو سهم کشاورزی و دامپروری بینالود با نماد زبینا و پتروشیمی پارس با نماد پارس توجه فرمایید.

تعداد سهام زبینا: ۴۰۰ میلیون سهم

سقف قیمت سهم در عرضه اولیه: ۱۵۲۴ریال

ارزش بازار شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود:

۴۰۰۰۰۰۰۰۰ * ۱۵۲۴ = ۶۰۹۶۰۰۰۰۰۰۰۰

بنابراین زبینا جزو سهام کوچکی بوده که در بورس عرضه شده است.

تعداد سهام پارس: ۶ میلیارد

سقف قیمت سهم در عرضه اولیه : ۲۴۰۰۰ ریال

ارزش بازار شرکت پتروشیمی پارس:

۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰ * ۲۴۰۰۰ = ۱۴۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

همان‌طور که مشاهده می‌کنید ارزش بازار شرکت پتروشیمی پارس در زمان عرضه اولیه ۱۴۴ هزار میلیارد ریال بوده است.  نکته حائز اهمیت اینکه معمولاً شرکت‌های بزرگی مانند پتروشیمی پارس در زمان عرضه اولیه تنها به میزان ارزش ذاتی خود رشد می‌کنند و معمولاً هیچ رفتار هیجانی در معاملات این سهام رؤیت نمی‌گردد. در حالی که در معاملات سهام کوچک چنین امری روی نمی‌دهد و بعضاً شاهد تحقق بازدهی‌های بالای ۵۰ درصد هم در آن بوده‌ایم. برای نمونه سهم زشگزا که متعلق به شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد است پس از عرضه اولیه بازدهی ۷۴ درصدی را محقق کرده است.

بازار بورس مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر دارای دوره‌های متفاوتی از رکود، رشد و رونق دارد و پس از آن مجدداً شروع روند نزولی را شاهد هستیم و این سیکل طی زمان به صورت متوالی اتفاق می‌افتد. اگر شرکتی در زمان رکود و یا نزول بازار عرضه گردد معمولاً به دلیل خروج سرمایه حجم تقاضا برای عرضه اولیه افت پیدا می‌کند و به همین دلیل چون جو عمومی بازار منفی هست تعداد روزهای مثبت در سهام عرضه اولیه پایین‌تر از دوران رونق خواهد بود. اما در دوران رونق و صعود شدید بازار(مانند شهریور سال ۱۳۹۷) زمانی که یک سهم عرضه اولیه می‌شود از آنجایی که حجم نقدینگی بزرگی در بازار در جریان است عموماً تقاضای سنگینی برای سهام ایجاد می‌گردد که در نهایت می‌تواند برای مدت طولانی شاهد تشکیل صف‌های خرید سنگین در آن سهم باشیم.

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر گردید به دلایل مختلف تقاضا برای خرید سهام پس از عرضه اولیه در سقف قیمتی ایجاد می‌شود و بعضاً شاهد تقاضای چند صد میلیونی نیز هستیم. اما از آنجایی که تعداد معدودی از ۵ تا ۱۰ درصد از سهام شرکت در دست سرمایه‌گذاران بازار بورس قرار دارد و هم‌چنین با توجه به روش بوک بیلدینگ در عرضه اولیه تعداد سهام هر فرد نیز بسیار معدود است در نتیجه این وظیفه سهامدار عمده است تا از سهم حمایت کند و از طریق عرضه سهام به متقاضیان معاملات روزانه سهم انجام می‌گیرد. در این رابطه ذکر دو نکته ضروری است:

✓✓ چنانچه سهم عرضه‌شده در بازار بورس مورد معامله قرار گیرد، آنگاه سهم دارای حجم مبنا خواهد بود. بنابراین یکی از وظایف سهامداران عمده این هست تا عرضه روزانه را به گونه‌ای انجام دهند تا به اصطلاح حجم مبنا پر شود و در نتیجه قیمت پایانی نیز مثبت کامل بخورد. با این وجود مواردی رؤیت شده که به دلیل عدم حمایت لازم از سوی سهامدار عمده معاملات روزانه سهم تازه عرضه‌شده به اندازه حجم مبنا انجام نمی‌شود و در نتیجه قیمت پایانی کمتر از ۵ درصد رشد می‌نماید. اگر این موضوع برای دو الی سه روز ادامه پیدا کنه ممکن است که اثر منفی بر تقاضای سهام بگذارد و این موضوع موجب خالی شدن صف خرید سهم بشود.

✓✓ بعضاً مشاهده می‌شود که یک سهم طی چند روز کاری صف خرید سنگینی دارد و در آن ایام به صورت معمول معامله می‌شود. اما در یک روز معاملاتی با وجود اینکه صف خرید سنگینی وجود دارد اما به دلیل عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده که از آن تحت عنوان عرضه آبشاری نیز یاد می‌شود به‌یک‌باره صف خرید به طور کامل عرضه می‌شود و بعضاً شاهد افول قیمت آخرین معامله نیز هستیم. در این صورت لازم است تا شما اقدام به تصمیم‌گیری کنید تا با سهم می‌مانید و یا اینکه از آن خارج می‌شوید.

هر شرکتی که عرضه می‌گردد دارای محصولاتی است و در صنعت خاصی فعال است. شما به عنوان یک سرمایه‌گذار بهتر است تا در مورد محصولات اصلی این شرکت‌ها و چشم‌انداز آینده آن، صنعتی که در آن فعال است و وضعیت آن صنعت و اینکه آیا روند روبه رشدی را می‌توان از آن انتظار داشت و یا این صنعت موردحمایت دولت قرار دارد یا اینکه وابسته به اقتصاد جهانی است و … تحقیق بنما‌یید تا از این دریچه بتوانید تصمیم‌گیری بهتری در رابطه با فروش عرضه اولیه ، ماندن با آن و حتی خرید سنگین‌تر در آن و … اتخاذ بنمایید. برای مثال شرکت کشت و دام قیام اصفهان با نماد زقیام در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ در قیمت ۲۳۶۹ ریال عرضه اولیه شد و بازدهی اولیه حدود ۴۵ درصدی( با لحاظ سود نقدی)  محقق کرد(لازم به ذکر است که به این بازدهی در بازار، بازدهی اولیه می‌گویند) پس از آن معاملات سهم متعادل شد. اما با توجه به افزایش نرخ ارز و به تبع آن انتظار رشد قیمت فرآورده‌های گوشتی می‌توانستید در آن قیمت‌ها خرید سنگینی را انجام بدهید و بعد از حدود ۱۱ ماه سود حدود ۵۰۰ درصدی را نصیب خود نمایید.

در پایان درباره اینکه چه زمانی بهترین نقطه برای فروش عرضه اولیه است وجود ندارد زیرا این موضوع به عوامل مختلفی مانند نیاز شما به نقدینگی حاصل از عرضه اولیه، خرید عرضه اولیه به صورت اعتباری از کارگزار و در نتیجه تسویه‌حساب با آن و … بستگی دارد. ولی حتماً نکات اشاره‌شده در این مقاله را با دقت مطالعه کرده و به خاطر بسپارید تا در زمان هر عرضه اولیه اقدام مقتضی متناسب با شرایط را انجام دهید.

مؤلف: احمد لحیم گرزاده

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.4 / 5. تعداد امتیاز: 49

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

باسلام. من عرضه اولیه وسپهر خریدم حدود چهارده روز سود خوبی کرده اما ثابت شده سوددهیش. میخواستم بدونم الان وقت مناسبی برای فروش هست یا صبر کنم.

با سلام و احترام در این زمینه امکان اظهار نظر نداریم. لطفاً با یک مشاور سرمایه‌گذاری در بورس مشورت کنید.

سلام.من چندتا عرضه اولیه خریدم ولی الان همگی صف فروش شدن،میخواستم از شما بپرسم که آیا باید بفروشم؟؟

سلام شما باید تحلیلی از سهم داشته باشید یا شخص دیگری برایتان تحلیل کند و طبق اون اقدام به فروش سهم کنید

محصولی عرض اولیه خریدم تو پرتفوی کلی هست ولی تو پرتفوی لحظه نیست

با سلام و احترام ملاک اصلی پرتفوی سپرده‌گذاری است، که با تاخیر یک روز کاری به‌روزرسانی می‌شود. در صورتی که نماد مذکور در پرتفوی سپرده‌گذاری شما موجود است، مشکلی وجود ندارد. برای اضافه شدن به پرتفوی لحظه‌ای، نماد مذکور را خودتان به صورت دستی اضافه کنید.

سلام من عرضه اولیه گرفته غزرالان هر کاری میکنم نمیتونم بفروشم چطوریه همش میگه تو قسمت فروش ثبت شد ولی نمیفروشهفروش عرضه اولیه

با سلام و احترام در صورتی که این نماد در پرتفوی سپرده‌گذاری شما وجود داشته و سفارش فروش را نیز به درستی ثبت کنید، مشکلی وجود ندارد. عدم فروش سهم می‌تواند، به دلیل وجود صف فروش یا بالا بودن قیمت درخواستی شما و عدم وجود خریدار در آن قیمت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش پشتیبانی کارگزار خود تماس بگیرید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

زمان فروش عرضه اولیه سهام چه زمانی است؟ این سوالی است که شاید ذهن خیلی از افراد را به خود درگیر کرده باشد. لذا سعی کردیم تا در این مقاله اطلاعات مفیدی به شما و افراد خطر پذیر حوزه بورس بدهیم تا از زمان خرید سها‌م‌های اولیه یک شرکت مطلع باشید و بتوانید سود خوبی به جیب بزنید.

قبل از اینکه به طور دقیق درباره زمان فروش عرضه اولیه در بورس اطلاعات کسب کنید، بد نیست بدانید که عرضه اولیه سهام به چه معناست. شرکت‌هایی که برای اولین بار وارد بورس می‌شوند، به عنوان عرضه اولی شناخته شده و سهام آن‌ها معمولا با قیمیتی نه چندان بالا به فروش می‌رسند. همچنین به خاطر محدودیت، تعداد سهام قابل خرید و سهام قابل عرضه، رشد قیمت زیادی رخ می‌دهد که مورد توجه سهامداران بسیاری قرار می‌گیرد. به دلیل ارزان بودن این نوع از سهام، طرفداران زیادی دارند که بعد از خرید با سود زیادی رو به رو می‌شوند و ارزش آن‌ها چند برابر می‌شود. برای آشنایی با نحوه خرید عرضه اولیه می توانید مطلب “صفر تا صد نحوه خرید عرضه اولیه” را در سایت مطالعه کنید.

شاید از خود بپرسید که چرا باید از زمان فروش عرضه اولیه بورس اطلاع داشته باشیم؟ در جواب باید به شما بگوییم که با دانستن این موضوع می‌توانید در طی یک زمان عالی در بازار بورس حضور یافته و سهمی پرسود را برای خودتان تهیه کرده و سرمایه‌گذاری قابل قبولی را رقم بزنید. اگر فردی هستید که می‌خواهید برای اولین بار اقدام به خرید سهم کنید، دانستن زمان فروش عرضه اولیه به شما کمک می‌کند تا با خطر کمتری وارد این بازار شده و ضرر مالی متوجه شما نباشد. همچنین به عنوان اولین گام برای سرمایه‌گذاری در بورس باعث می‌شود تا اطلاعات دقیق‌تری درباره این بازار کسب کرده و دانشتان در این مسیر افزایش یابد.

قوانین خاصی برای زمان فروش عرضه اولیه سهام در نظر گرفته شده که خوب است تا با آن‌ها آشنا شوید. قبل از هر چیز باید بدانید که هر شرکتی که قصد ورود به بازار بورس را دارد، باید پذیرش شده و روند خاصی را طی کند. سپس زمان ورود آن به بورس اعلام می‌شود و اگر قصد خرید دارید باید در تاریخ اعلام شده، وارد سامانه و اقدام به خرید کنید. در زمان خرید عرضه اولیه تعداد محدودی که از قبل تعیین می‌شود، می‌توانید بخرید. همچنین به خاطر بسپارید که امکان اینکه از چند کارگزار و یا با چند کد بورسی اقدام به خرید کنید، وجود ندارد.

بهترین زمان فروش عرضه های اولیه کی است؟ در پاسخ به شما می‌گوییم که پس از متعادل شدن قیمت سهام، امکان فروش سهامتان وجود دارد. در آن زمان می‌توانید بسته به شرایط موجود مانند ارزش سهام، شرایط سود و زیان شرکت، تعداد تقاضا و غیره اقدام به فروش سهام کنید. فراموش نکنید که هر روز قیمت سهامتان را چک نمایید تا از ارزش آن مطلع شوید.فروش عرضه اولیه

فروش عرضه اولیه سهام

علاوه بر دانستن زمان مناسب برای فروش عرضه اولیه، خوب است تا با عوامل تاثیرگذار آن هم آشنا شوید. تعداد سهام ارزش عرضه شده از جمله فاکتورهایی است که بر فروش اثر می‌گذارد. به آن معنا که اگر تعداد عرضه کمتر باشد، تعداد فروشندگان نیز کاهش می‌یابد و به تبع آن بر ارزش سهم نیز اثرگذار است. رفتار سهامدار نیز از دیگر عوتمل تاثیرگذار است به نحوی که اگر سهامدار عمده اقدام به فروش نکند، ارزش سهم افزایش پیدا می‌کند. اخبار و شایعه‌ها هم بر عرضه، قیمت و حتی فروش عرضه اولیه می‌تواند اثرگذار باشد که لازم است به آن نیز توجه نمایید.

اکنون که با زمان فروش عرضه های اولیه آشنا شدید، باید بدانید که هیچ تاریخ دقیقی به عنوان بهترین زمان فروش عرضه اولیه وجود ندارد؛ چرا که این عامل به موارد متعددی مانند نقدینگی، خرید اولیه و غیره بستگی دارد. ولی در نظر داشته باشید که با راهنمایی‌های کارگزاران (معرفیبهترین کارگزاری‌ های بورس) می‌توانید در بهترین زمان اقدام به فروش سهام خود کرده و یا به خرید آن اقدام نمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آکادمی اسکناس به عنوان زیرمجموعه پلتفرم سرمایه‌گذاری نیکات ، با رویکرد مدیریت سرمایه‌گذاری در کشور ، به آموزش و تولید محتوای تخصصی در این حوزه میپردازد.
کلیه حقوق متعلق است به شرکت تجارت الکترونیک نیکات (سهامی خاص)

 

یکی از متداول ترین سوال های سرمایه گذارن این است که: کی عرضه اولیه را بفروشیم ؟ یا بهترین زمان فروش عرضه اولیه چه موقعی است؟ همان‌طور که خرید به موقع سهام یکی از مهمترین حرکتها در بازار سهام است، اینکه سرمایه‌گذار بداند که چه زمانی از سهام خریداری شده خارج شود و یا به عبارتی آن را به فروش برساند نیز نکته بسیار مهمی در تعیین سرنوشت سرمایه‌گذاران در بازار سهام به شمار می‌رود. از آنجا که اگر سهم عرضه اولیه شده به قیمت مناسبی عرضه شود معمولا رشد قیمت آن در طی چند روز اتفاق می افتد و به همین دلیل تمایلی برای فروش سهم در ابتدا وجود ندارد. زمانی که شرکتی سهام خود را برای اولین بار در بازار بورس اورراق بهادار عرضه می‌کند، اصطلاحا آن سهام عرضه اولیه شده است. به دلیل توانایی در حصول سود کم ریسک از عرضه اولیه‌ها، اقبال عمومی از آنها بالاست. حال پرسش اصلی اینجاست که چه زمانی باید عرضه اولیه ها را بفروشیم؟

در محاسبه بازدهی اولیه سهام تازه عرضه اولیه شده 3 فاکتور به‌عنوان متغییر تاثیرگذارند. این سه فاکتور عبارت‌اند از:

کی عرضه اولیه را بفروشیم؟ چهار عامل مهم موثر بر رشد قیمت سهم پس از عرضه اولیه در بورس بشرح ذیل می باشند:

سوالی که ممکن است برای تعدادی از عزیزان پیش اید این است که: کی عرضه اولیه را بفروشیم ؟

تعداد سهام عرضه شده: هرچقدر تعداد عرضه کمتر بوده باشد، معمولا فروشندگان کمتری نیز وجود خواهند داشتفروش عرضه اولیه

رفتار سهامدار عمده: اگر سهامدار عمده پس از عرضه اولیه، سهام دیگری عرضه نکند معمولا سهام رشد بیشتری می‌کند.

جو کلی بازار: در زمانی که جو کلی بازار مثبت است و همه خوشبین هستند، افراد کمی حاضر به فروش می‌شوند.

اخبار و شایعه‌های پیرامون سهم: گاهی اخبار و شایعات منفی یا مثبتی پیرامون سهام عرضه شده شکل می‌گیرد و افراد براساس این شایعات و اخبار تصمیم می‌گیرند.تصمیم‌گیری برای فروش سهام بر عهده خود شماست. حتی این اختیار را دارید روز پس از عرضه اولیه، سهام خود را بفروشید ولی به عنوان یک توصیه کلی، بهتر است تا زمانی که صف خرید در سهم وجود دارد، سهام خود را نگهداری نمایید.

حتی می‌توانید در روزهای پس از عرضه، باز هم از این سهم خریداری نمایید چون محدودیت خرید فقط در روز عرضه اولیه وجود دارد و پس از آن محدودیت برداشته می‌شود.

بطور کلی عرضه اولیه در بورس تهران اغلب اوقات با حواشی زیادی انجام می‌شود.  معمولا سهم‌هایی که به تازگی در بورس عرضه می‌شوند تا مدتی مورد توجه قرار می‌گیرند ولی پس از مدتی از توجه به آنها کاسته می‌شود.

کی عرضه اولیه را بفروشیم ؟ توجه کنید به دلیل تقاضای بسیار زیادی که برای عرضه‌های اولیه وجود دارد، معمولا سهمیه کمی به افراد شرکت‌کننده خواهد رسید؛ با این حال، خرید سهام در عرضه اولیه یک راه بی‌خطر برای تجربه اولین سرمایه‌گذاری در بورس می باشد، زیرا بیشتر مواقع مقداری سود نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد.

تلگرام عرضه اولیه

در عرضه اولیه با بوک بیلدینگ، یک بازه زمانی، حداقل و حداکثر قیمت قابل خرید و سهمیه برای هر کدمعاملاتی در نظر گرفته می‌شود.

شما باید بر اساس این اطلاعات که توسط ناظر بازار در روز عرضه اعلام می‌شود، سفارش خود را در ساعت مشخص شده ارسال نمایید.

تخصیص سهام توسط ناظرین به کدهای معاملاتی انجام می‌گیرد و معمولا در صورت وجود تقاضای بالا، همه افراد بطور مساوی از عرضه‌ها بهره‌مند می‌شود.

حق انحصاری © 2021 وب سایت عرضه اولیه . کلیه حقوق محفوظ می‌باشد.

معرفی کتاب های کاربردی در بورس خرید کتاب های مفید بورس برای اموزش و سپس ورود به بازار سرمایه یکی از مهم ترین و اصلی ترین موضوعات فعالیت در این

کتاب به بورس خوش آمدید : کتابی با رویکرد تحلیل بنیادی کاربردی در بورس + ورود به بازار سرمایه تا به امروز کتاب‌های فراوانی در حوزه آموزش ورود به بورس

آموزش تصویری تابلو خوانی در بورس تهران ویدئو آموزشی تابلو خوانی در بورس تهران از مجموعه آموزش های ویدئویی می باشد که در کلاس های آموزش تابلو خوانی در بورس

مصاحبه بیل ویلیامز اسطوره بازارهای مالی مصاحبه بیل ویلیامز یکی از خواندنی ترین مصاحبه ها می باشد که بیشتر در خصوص ترید او می باشد. اینکه چه فعالیت هایی در

گزارش بازار بورس : بازار نوسانی کلیه اطلاعات داده شده در این بخش صرفا یک گزارش از عملکرد بازار سرمایه در تاریخ 9 دی ماه بوده و نباید تحت هیچفروش عرضه اولیه

مرحله پیش گشایش در بورس مرحله پیش گشایش در بورس تهران در حال حاضر از ساعت 8:45 تا ساعت 9 می باشد به گونه ای که بعد از ساعت 8:45

گزارش بازار بورس به تاریخ شنیه 6 دی کلیه اطلاعات داده شده در این بخش صرفا یک گزارش از عملکرد بازار سرمایه در تاریخ 6 دی ماه بوده و نباید

شاخص کل یا شاخص هم وزن : کدامیک را بررسی کنیم شاخص کل یا شاخص هم وزن از انواع شاخص هایی می باشد که سرمایه گذاران برای بررسی رفتار بازار

نام کاربری یا ایمیل *

رمز عبور *

ورود

 

 

 

 

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

سلام وقت بخیر اگر وجه کافی برای خرید میزان سهم اعلام شده نداشته باشیم و سهام عرضه شده در نهایت بیشتر از تعداد سهم سفارش شده از طرف ما باشد، آیا در آخر سهامی به ما تعلق میگیرد؟ (من 200 سهم سفارش داده باشم ولی در نهایت به هر فرد 300 سهم برسد.)

سلام

بله به شما تعلق میگیرد. همان 200 سهم که سفارش دادید

سلام لطفا نحوه محاسبه حدودی میزان سهام تعلق گرفته به هر نفر توضیح بدید. همیشه از تعداد اعلام شده به همه کمتر میرسه بعضا از نصفم کمتر

سلام

تعداد کل عرضه را بر تعداد کدهای معاملاتی تقسیم کنید. به همین ترتیب تعداد سهمی که به شما تعلق میگیرد را متوجه می شوید

سلام کتاب آموزش بورس خودتون رو میخوام ۰۹۱۶۵۰۳۸۲۰۱

سلام

هنوز منتشر نشده

سلام استاد آموزش کامل ازبورس دارین منظورم سی دی های آموزشی هست ازکجا کیر بیارم لطفا راهنماییم کنین

سلام مطلب بسیار خوبی بود ممنون از شما

سلام

سپاس

سلام، اگه بخوام بصورت خصوصی کلاسهای شما رو شرکت کنم ، از صفر تا صد بورس،آیا امکانش هست وچه مقدار باید هزینه کنم، البته از نطر مبلغ مشکلی نیست خداروشکر، خودم هم مدرس دوره های مدیریت مشارکتی ، برای سازمانها وشرکتهای دولتی وخصوصی هستم.ولی دوست دارم فرایند معامله گری در بورس رو کامل یاد بگیرم.ممنون.

سلام

فرصتش رو ندارم متاسفانه

و.لی در دو.ره های آگاه میتونید شرکت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *فروش عرضه اولیه

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

تلگرام پشتیبانی :

کانال تلگرام:

تلگرام مدیریت:

armanahmadi1

mehdiafzaliaan

mehdiafzalian

ثبت نام در دوره های آموزشی جدید

X

کتاب به بورس خوش امدید

برای سفارش کتاب کلیک کنید

هدف از این پست توضیح مراحل خرید سهام عرضه اولیه در بورس بصورت گام به گام می باشد. مراحل خرید عرضه اولیه بسیار ساده است و همه سرمایه گذارانی که دارای کد بورسی (کد معاملاتی) هستند می توانند عرضه اولیه را خریداری کنند. خرید سهام عرضه اولیه یک راه کم ریسک برای سرمایه‌گذاری در بورس مخصوصا برای تازه واردان می باشد.

برای خرید عرضه اولیه شما میتوانید به دو صورت انلاین و آفلاین اقدام نمایید. در خرید آفلاین سرمایه گذار باید قیمت و حجم در خواستی (همانطور که در اطلاعیه عرضه اولیه عنوان شده است) خود را وارد سامانه معاملاتی کند تا کارگزار نسبت به خرید عرضه اولیه برای شخص اقدام کند.

در خرید عرضه اولیه به صورت آنلاین سرمایه گذار باید در زمان تعیین شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار اقدام به خرید سهام کند که شرح آن به صورت کامل آورده شده است.

درباره “آموزش تصویری ثبت نام و خرید ارزهای دیجیتال و بیت کوین“بیشتر بخوانید

مراحل خرید سهام عرضه اولیه در بورس به شرح زیر می باشد:فروش عرضه اولیه

هر یک از مراحل در ادامه به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

خرید سهام عرضه اولیه برای همه افرادی که دارای کد بورسی (کدمعاملاتی) هستند آزاد می باشد. توجه کنید که دریافت کد بورسی رایگان می باشد و پس از دریافت آن، یک نام کاربری و رمز عبور آن به منظور ورود به نرم‌افزار معاملاتی توسط کارگزاری برای شما ارسال خواهد شد.

برای اطلاع از چگونگی دریافت کد معاملات بر خط و شرایط آن بر روی “نحوه دریافت کد معاملات برخط ” کیلک کنید.

عرضه‌های اولیه معمولا چندین بار در سال انجام می‌شوند، در گذشته تعداد عرضه‌های اولیه چندان زیاد نبود اما از سال گذشته تا کنون تعداد عرضه های اولیه افزایش چشمگیری داشته است.

جهت اطلاع از زمان عرضه‌ اولیه و اطلاعات مربوط به آن باید اخبار سایت‌های بورسی همچون ihadaf.com و کانال‌های خبری که این اخبار را اطلاع‌رسانی می‌کنند را پیگیری نمایید. بیشتر کارگزاری‌ها نیز این عرضه‌ها را به مشتریان خود اطلاع رسانی می کنند.

پس از اطلاع از تاریخ عرضه اولیه حدودا ساعت ۱۰ صبح همان‌روز به سایت www.tsetmc.com مراجعه نمایید و از اطلاع‌رسانی‌های ناظر بازار باخبر شوید.

اطلاعیه‌های ناظر بازار به شکل یک اعلام کوچک در گوشه سمت چپ و پایین صفحه نمایش داده می‌شود. پس از کلیک روی اعلام اشاره شده، پیام‌های ناظر بازار برای نمادهای مختلف را مشاهده می‌کنید.

اگر قرار باشد عرضه اولیه در روز جاری اتفاق بیفتد، معمولا ناظر بازار بین ساعات ۱۰ تا ۱۳، پیام مربوط به عرضه اولیه را منتشر می‌کند که در این پیام‌ها زمان و چگونگی این عرضه اطلاع رسانی خواهد شد.

یک نمونه پیام ناظر بازار در خصوص عرضه اولیه به شرح زیر می باشد:

تاریخ عرضه اولیه                                   xتعداد کل سهام قابل عرضه                    xساعت مجاز برای ثبت سفارش              xسهمیه هر نفر (هر کد معاملاتی)           xبازه قیمت هر سهم                                xسایر شرایط ورود سفارش                     x

به همه جزئیات این پیام دقت نمایید چون وارد کردن اطلاعات اشتباه، باعث می‌شود عرضه اولیه به شما تعلق نگیرد.

بعد از مشاهده جزییات عرضه اولیه از پیام ناظر، اولین کاری که باید انجام دهید این است که باید موجودی حساب‌تان را نزد کارگزاری افزایش دهید، سپس سفارش خرید عرضه اولیه را در ساعت مشخص شده، ارسال کنید.

با توجه به میزان عرضه و تقاضا، سهمیه هر فرد مشخص شده است و اگر شما سفارش خرید را بیش از این مقدار قرار دهید، هیچ سهامی به شما تعلق نمی‌گیرد.

به قیمت مجاز بسیار دقت کنید، قیمت باید دقیقا ریال به ریال با قیمت اعلام شده مطابقت داشته باشد. توجه داشته باشید تقاضا برای خرید عرضه اولیه چون زیاد است، معمولا همه افراد سقف قیمت مجاز را در فرم سفارش خرید وارد می‌کنند پس حتما سقف قیمتی را وارد کنید.

همانطور که گفته شد برای خرید عرضه اولیه باید کد بورسی داشته باشید و پس از ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی، کارگزاری رمز عبور و نام کاربری ورود به سیستم معاملاتی آنلاین را برای شما ارسال می‌کند.

پس از دریافت رمز عبور و نام کاربری در ساعت مشخص عرضه اولیه وارد سیستم معاملاتی‌تان شوید سپس موجودی خود را از طریق پرداخت آنلاین و رمز دوم یا رمز پویا افزایش دهید (در صورت نیاز).

بیشتر بخوانید: معاملات برخط چیست؟

در حال حاضر اصلی‌ترین نرم‌افزار‌های موجود که کارگزاری‌ها برای خرید و فروش آنلاین سهام در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند عبارت اند از :

برای محاسبه موجودی لازم برای خرید عرضه اولیه باید سهمیه هر شخص را ضربدر حداکثر قیمت مجاز کنید تا حداکثر سرمایه لازم را بدست آورید.

ما در این سایت جزئیات و اخبار مربوط به عرضه اولیه، نقدینگی مورد نیاز و … را قبل از عرضه اولیه، اطلاع رسانی میکنیم و میتوانید با پیگیری مطالب و اخبار در سایت ما از جزئیات باخبر شوید.

بعنوان مثال اگر حداکثر قیمت عرضه، ۲,۷۵۰ ریال باشد و سهمیه هر نفر حداکثر ۲,۰۰۰ سهم، حداکثر مبلغ موردنیاز برای خرید ۵۵۰,۰۰۰ تومان خواهد بود.

بعد از انجام مراحل بالا باید در ساعت مشخص شده برای عرضه اولیه، سفارش خودتان را مطابق با جزییات ارسال کنید.

*برای اطمینان از ارسال شدن سفارش، می‌توانید لیست سفارشات را بررسی کنید.

تخصیص سهام به هر کد معاملاتی بعد از پایان زمان اعلام شده برای خرید ، انجام خواهد شد. بورس با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان و قیمت وارد شده توسط آنها، سهام را بین شرکت‌کنندگان توزیع خواهد کرد.

در ساعت ۱۷ یا ۱۸ موجودی سهام‌تان را بررسی نمایید تا از مقدار عرضه تعلق گرفته به خودتان مطلع شوید.

بیشتر بخوانید:

 ۱۷ توصیه قبل از خرید و فروش سهام در بازار پرتلاتم بورس

چگونه در بورس موفق شویم؟

۹ باور غلط سرمایه گذاران در بورس

معمولا در روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه، صف خرید برای سهام شرکت عرضه شده شکل خواهد گرفت. یعنی قیمت به حداکثر دامنه نوسان خود (مثبت ۵ درصد) خواهد رسید و تعداد زیادی سفارش برای خرید سهام ثبت خواهد شد.

اولین تجربه‌ سرمایه‌گذاری بسیاری از افراد در بورس تهران، خرید عرضه اولیه می باشد که اکثرا به تجربه شیرینی هم تبدیل شده است زیرا سهام هر شرکتی عرضه می‌شود معمولا تا چند روز صف خرید برای آن به وجود می آید و حدودا تا چند روز شاهد رشد ۵ درصدی ارزش سهام این شرکت‌ها هستیم.

گاهی آنقدر حجم صف های عرضه اولیه زیاد است و فروشنده ای برای سهم وجود ندارد، سهم حتی نمیتواند حجم مبنا پر کند.فروش عرضه اولیه

عوامل بسیاری همچون، رفتار سهام دار عمده و جو کلی بازار بر رشد قیمت سهامی شرکتی که برای اولین بار در بازار بورس منتشر شده موثر می باشد که در ادامه مطلب به شرح آنها می پردازیم.

 هرچقدر تعداد عرضه کمتر بوده باشد، معمولا فروشندگان کمتری نیز وجود خواهند داشت. مثلا در ریزش های اخیر نماد گدنا به نسبت سایر عرضه های اولیه بازدهی بسیار بالایی داشت.

اگر سهامدار عمده پس از عرضه اولیه، سهام دیگری عرضه نکند معمولا سهام رشد بیشتری می‌کند.

در زمانی که جو کلی بازار مثبت است و همه خوشبین هستند، افراد کمی حاضر به فروش می‌شوند.

گاهی اخبار و شایعات منفی یا مثبتی پیرامون سهام عرضه شده شکل می‌گیرد و افراد براساس این شایعات و اخبار تصمیم می‌گیرند.

تصمیم‌گیری برای فروش سهام بر عهده خود شماست. حتی این اختیار را دارید روز پس از عرضه اولیه، سهام خود را بفروشید ولی به عنوان یک توصیه کلی، بهتر است تا زمانی که صف خرید در سهم وجود دارد، سهام خود را نگهداری نمایید.

حتی می‌توانید در روزهای پس از عرضه، باز هم از این سهم خریداری نمایید چون محدودیت خرید فقط در روز عرضه اولیه وجود دارد و پس از آن محدودیت برداشته می‌شود.

بطور کلی عرضه اولیه در بورس تهران اغلب اوقات با حواشی زیادی انجام می‌شود.  معمولا سهم‌هایی که به تازگی در بورس عرضه می‌شوند تا مدتی مورد توجه قرار می‌گیرند ولی پس از مدتی از توجه به آنها کاسته می‌شود.

توجه کنید به دلیل تقاضای بسیار زیادی که برای عرضه‌های اولیه وجود دارد، معمولا سهمیه کمی به افراد شرکت‌کننده خواهد رسید؛ با این حال، خرید سهام در عرضه اولیه یک راه بی‌خطر برای تجربه اولین سرمایه‌گذاری در بورس می باشد، زیرا بیشتر مواقع مقداری سود نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد.

*در عرضه اولیه با بوک بیلدینگ، یک بازه زمانی، حداقل و حداکثر قیمت قابل خرید و سهمیه برای هر کدمعاملاتی در نظر گرفته می‌شود.

شما باید بر اساس این اطلاعات که توسط ناظر بازار در روز عرضه اعلام می‌شود، سفارش خود را در ساعت مشخص شده ارسال نمایید.

تخصیص سهام توسط ناظرین به کدهای معاملاتی انجام می‌گیرد و معمولا در صورت وجود تقاضای بالا، همه افراد بطور مساوی از عرضه‌ها بهره‌مند می‌شود.

بیشتر بخوانید: مفاهیم پایه جهت ورود به بازار بورس چیست ؟

🔷 پیش از انتشار عرضه اولیه جدید ، آگهی در رابطه با قیمت سقف و کف آن در بازار بورس منتشر می شود. و فقط در یک روز معین عرضه اولیه منتشر می شود.

🔷 سرمایه گذاران حدود ۰.۵% کارمزد از کل مبلغی که بابت خرید نخستین سهام پرداخت می کنند.

🔷 سرمایه گذاران می توانند از طریق سامانه کدال codal.ir آگهی رسمی عرضه اولیه سهام را مشاهده نمایید.

🔷 پس از افزایش اعتبار پرتفوی و ثبت سفارش مبنی بر خرید عرضه اولیه، کارگزاری ها پس از پایان ساعات معاملاتی سفارشات را جمع آوری نموده و عرضه اولیه را در پرتفوی متقاضاین منظور می نمایند و این بازار بورس است که میزان سهمیه اختصاصی به هر کد حقیقی یا حقوقی را تعیین می نماید.

🔷 از آنجایی که عرضه های اولیه حداقل ۱۵ درصد سود در ۳ روز داده تقاضا برای خرید عرضه نخستین بسیار زیاد بود اما عطش خریداران برای سهام عرضه اولیه، معمولا ظرف یک هفته فروکش می کند که البته این موضوع بستگی به شرایط بازار و وضعیت سهام مورد نظر دارد.

🔷 همانطور که می دانید عرضه اولیه، سهام شرکتی است که برای اولین بار در بازار بورس منتشر می شود از این رو دارای نماد خاص می باشد برای مثال عرضه اولیه شیر پاستوریزه گیلان با نماد غگیلا انجام شد.

🔷 امکان فروش سهام عرضه اولیه معمولا در روز معاملات بعد از خرید آن وجود دارد و صندوق های سرمایه گذاری و مشاوران بورس بررسی ارزندگی عرضه اولیه را انجام می شود.

🔷 برای بررسی ارزندگی سهام عرضه اولیه در بازار بورس، می بایست تحلیل فاندمنتال را یاد بگیرید. عرضه ابتدایی هیچ الزامی را به دارندگان کد حقیقی یا حقوقی برای شرکت در مجامع ایجاد نمی کند.

سلام و تشکر و قدر دانی

سپاس از توجه شما

عرض ادب
چند روز بعد از دریافت کد بورسی میتوان شروع به خرید سهام کرد؟

دریافت کد بورسی به معنی مجاز به خرید و فروش سهم نیست بلکه باید نام کاربری و رمز عبورتون تایید و براتون پیامک بشه. بعد از دریافت نام کاربری و رمز عبور شما می تونید در تایم بازار اقدام به خرید سهم کنید.

سلام ممنون از توضیحاتتون ، آیا یک هفته قبل تر میشه سفارش افلاین در عرضه اولیه زد و اگه میشه ، باید از همون روز حساب کارگزاریمونو شارژ کنیم

بله عزیز در بعضی کارگزاری ها مانند آگاه میشه و بعضی دیگر کارگزاری ها مانند مفید باید پول حداکثر عرضه رو واریز کنین تا خرید اتوماتیک انجام بشه
هر کارگزاری راه مختلف داره

خوب

،خریذ عرضه اولیه

ممنون از توضیحات مفید شما
یه سوال داشتم وقتی از قبل از روز عرضه اولیه از کارگزاری درخواست خرید میکنی روز عرضه هم شخصا باید عملیات خرید را انجام بدیم یا کارگزاری انجام میده ؟

سلام خیر ۹۹درصدخودکارگزار انجام میدهدوممکن است فقط یک درصدازمواقع به علل مختلف کارگزار نتواندانجام دهد بنابراین پیشنهادمیشود درساعات اولیه عرضه خودتان نیز از طریق سامانه کارگزاریتون پیگیر باشید موفق وسربلندباشید

توضیحاتتون عالی بود.منون از شما

سپاس از توجه شما

با سلام بنده جانباز ۷۰ درصد از کار افتاده کلی در تاریخ ۱۳۹۹/۲/۲۱ مبلغ ۲ میلیون تومان از طریق اپلیکشن آپ به شماره ارجاع ۰۲۱۷۸۴۴۶۸۸۵۲ واریز کردم ولی هنوز موفق به دریافت سهام خود نشدم فقط گفتند کارگزاری بانک ملی مسئول خرید بوده ولی چون بنده وضع جسمانی کامل ندارم ودر کارگزاری اگاه سهام وکد بورسی دارم خواهشمندم که کارگزاری بانک گلی سهام اینجاب رو به کارگزاری اگاه انتقال دهد بخار خدا من پاودست ندارم که پیگیری کنم .باتشکر سید ضیاالدین خاتمی

یه سوال سلام.برای سفارشگیری روز دوم عرضه اولیه.در چه ساعتی باید سفارش را ثبت کرد.؟خیلی جواب لازمم الان.

در روز بعد از عرضه اولیه بعیده که بتونید سهام عرضه اولیه بخرید اما میتونید شانسوتون رو با گذاشتن سفارش سرخطی امتحان کنید و راس ساعت ۸:۳۰ سفارش خرید بزنید.

سلام، ممنون از مطالبتون
آیا میشود عرضه اولیه ای را قبل عرضه (یعنی قبل ورود به بورس) سهامش رو خریداری کرد؟

سلام
خیر

عالی عالی

سلام توضیحات خوب بود
کاش نحوه انتقال پول ب حساب مارگزاری را هم‌توضیح میدادید

با سلام
من برای اولین بار میخوام سهام عرضه اولی خریداری کنم و تا حالا تجربه ای در بورس نداشتم اگه امکانش هست راهنمایی کنید
با تشکر

ممنون واقعا اطلاعات مفیدی در اختیار گذاشتین.

سلام.
ببخشید کسی میتونه منو راهنمایی کنه
من تا الان دو بار خرید عرضه اولیه زدم و هر دو بار زده سفارش شما ثبت شد و میره توی قسمت سفارشات و توی پرتفوی نمیره که نگاه میکنم روز بعدتز درخواست درخواستم پاک میشه و پول به حسابم بر میگره آیا باید مراحلی هست انجام بدم چون هم تعداد هم مبلغ رو کامل دقیق وارد کردم در ضمن من روی حالت خودکار خرید عرضه اولیه گذاشتم ولی تا حالا برام خودکار ثبت نکرده لطفا راهنمای کنید
اگه میشه به ایمیلم ارسال کنید اینم ایمیلمHamed.gholampoor.bandar@gmail.com

سلام .چرا برای خرید بعضی عرضه اولیه ها در همان لحظه اول بازگشایی صف وحشتناک تشکیل میشه و با اینکه همه قوانین خرید رو رعایت میکنیم و ارسال میکنیم خرید انجام نمیشه؟حتی گزینه خرید توسط کارگزاری رو هم فعال کردم!!!

این سهام عدالتو که روش مستقیم زدیم و وارد بورس شد به عنوان عرضه ی اولیه محسوب میشن یا نه باید جداگانه عرضه ی اولیه رو بخریم ؟ممنون میشم اگه راهنمایی بکنید

سلام
سهام عدالت سبدی متشکل از چند شرکته که ۳۶ تای اون ها بورسی هستن و در حال حاضر در بورس مشغول فعالیت هستن بنابراین سبد سهام عدالت عرضه اولیه نیست.

عالی بود. استفاده کردم دمتون گرم

ممنون از توضیح شما

سلام. من سهام عدالت وآزاد کردم. بخوام سهام رو وارد بورس کنم دقیقا چه مراحلی باید انجام بشه کارای احراز هویت هم برای کارگزاری مفید انجام دادم ولی هنوز پیام برام نیومده. ممنون میشم راهنمای کنید

سلام
سهام عدالت هنوز وارد پرتفوی بورسی نشده
به محض اینکه مراحل اضافه کردن سهام عدالت به پرتفوی اعلام بشه در سایت اطلاع رسانی می کنیم.

سلام ممنون از شما بابت توضیحات دقیق.

سوالم اینه که آیا تمام عرضه اولیه ها ارزش خرید دارن ؟ یعنی از کجا اطلاع پیدا کنم که این عرضه اولیه رشد خوبی خواهد داشت یا نه

تورو خدا راهنمایی کنید من چهارشنبه ۴۰۰تومان ارز اولیه فعال کردم امروز موجودی زده ۲۶۸یعنی۱۳۸تومان ضرر کردم

نه واسه شما اندازه ۱۳۸تومن ارز اولیه خریده فقط بقیش برگشته تو حسابتون

سلام من سهام عدالت رو آزاد کردم و کد بورسی هم گرفتم آیا میشه از طریق همون سهام وارد بورس شد و عرضه اولیه خرید و فروش کرد؟
ممنون میشم توضیح بدین
اگه میشه راهنمایی کنین چیکار کنم؟

اعلام کردند در پی آزادسازی سهام عدالت افراد کد بورسی بگیرند که اگر یک زمانی سهام عدالت وارد سبد بورسی سهامدار شد خودش به راحتی و بدون واسطه به خرید و فروش سهام موجود در سبد سهام عدالت بپردازه. در جواب سوال شما هم باید بگم بله شما می تونید عرضه اولیه و یا هر سهم دیگه ای رو بخرید.

با سلام
من اخیرا دیدم که سهام عرضه های اولیه مثل بقیه سهام ها وقتی به سود ۵۰% میرسند بسته میشوند و کنفرانس و اطلاعیه میزارن و بعد دو روز باز میشوند اما بعد از باز شدن شدیدا منفی شده و کلا تبدیل به صف فروش میشوند.
آیا این یک امر معموله یا کاملا بستگی به شرکت یا شرایط بازار داشته؟

سلام
کاملا به شرایط بازار و ارزندگی اون سهم بستگی داره

آدرس واحد مرکزی: تهران،خیابان شهید بهشتی ،جنب متروی میرزای شیرازی ،ساختمان پارسه ،پلاک ٤٣٦ ،طبقه چهارم ،واحد ١٥

آدرس واحد پذیرش: تهران،خیابان شهید بهشتی ،جنب متروی میرزای شیرازی، شرکت سبدگردان هدف

کد پستی: 1586764649تلفن: 02191004770 (30 خط پشتیبانی)
دورنگار: 88714383
پست الکترونیکی: info@ihadaf.com

جهت دریافت مشاوره سرمایه گذاری در سبدگردان هدف نام استان خود را به 10000604 پیامک کن

برای تشخیص بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه باید به عوامل زیادی مانند اندازه شرکت، صنعتی که شرکت در آن فعالیت دارد، عملکرد سهامداران عمده آن سهم و … توجه نمایید. ما در ادامه به بررسی این سوال که چگونه بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه را تشخیص دهیم؟ میپردازیم.

عرضه اولیه سهام با حفظ منافع سرمایه‌گذاران باعث رونق بازار بورس و همچنین توسعه اقتصادی می‌شود و یک رابطه برد – برد را ایجاد می‌کند.

البته با اینکه عرضه اولیه سود خوبی را برای سهامداران به همراه دارد دلیل نمیشود سرمایه‌گذاران سهام تازه عرضه‌شده را تا مدت های خیلی طولانی در سبد سرمایه‌گذاری خود نگهدارند.

افرادی که در بازار بورس سرمایه‌گذاری میکنند همیشه به دنبال کسب سود از سهام دارای پتانسیل بالا می باشند. بر این اساس افراد باید از نشانه‌های خروج سهامی که به تازگی در بازار بورس عرضه شده‌اند آگاهی داشته باشند.فروش عرضه اولیه

با توجه به آمار و تجربه عرضه‌های اولیه قبلی نتیجه گیری میکنیم که در همه عرضه‌های اولیه شرکت کنیم تا به امروز تمامی عرضه ای اولیه بجز چند مورد معدود حداقل بازدهی ۱۰تا ۲۰ درصدی محقق شده است.

درباره مراحل خرید سهام عرضه اولیه بیشتر بدانید.

اما بهتر است که شما در مورد تحلیل‌های پیرامون سهام آماده عرضه اولیه مطالعه ای و تحلیلی داشته باشید و در صورتی که اکثریت تحلیل‌ها بیانگر سودآور بودن عرضه اولیه مورد نظر بود آنگاه در عرضه اولیه شرکت کنید.

طبق آنچه در دنیا رایج است و بر اساس تئوریک قیمت فروش عرضه اولیه سهام به نحوی مشخص میشود که خریداران عرضه اولیه حداقل از بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی آن بهره‌ ببرند.

البته توجه داشته باشید شرکت‌هایی که تصمیم دارند به بورس وارد شوند به واسطه ی نهادهای مالی مانند شرکت‌های تأمین سرمایه و یا شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری که مورد تائید سازمان بورس هم هستند  ارزش‌گذاری می‌شوند.

بعد از ارزش گذاری شرکت توسط نهادهای مورد تایید سازمان بورس، سهامداران عمده بر اساس ارزش ذاتی به‌دست‌آمده قیمتی را برای ورود به بورس به سازمان بورس ارائه می‌دهند.

همیشه انچه در عمل رخ میدهد با آنچه از نظر تئوری بیان میشود متفاوت است و فروش عرضه اولیه سهام از منظر عمل دارای جزییات بیشتری است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت. در فروش عرضه اولیه به نکات زیر توجه فرمایید؛

برای مشخص کردن اندازه شرکت باید تعداد سهام شرکت ضربدر قیمت پایانی سهام کنید و از این طریق ارزش بازار سهام را محاسبه نمایید.

اگر خودتان به تحلیل بنیادی مسلط هستید وضعیت شرکت را از نظر بنیادی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید اما اگر اطاعاتی در این باره ندارید میتوانید به سایت‌های مختلف تحلیلگری و کارگزاری مراجعه نمایید که خیلی از این سایت ها اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار میدهند.

اگر تمایل دارید درباره نحوه انجام تحلیل بنیادی بیشتر بدانید کلیک کنید.

البته توجه داشته باشید که به یک تحلیل اکتفا نکنید و حتماً چند تحلیل بنیادی از سایت‌هایی که از تحلیل های آنها اطمینان کسب کرده اید را مورد مطالعه قرار داده و برآیند نظرات در رابطه با ارزش ذاتی آن سهام را در نظر بگیرید.

آنچه در فوق ذکر کردیم می‌تواند مهم و موثر در دیدگاه شما نسبت به فروش عرضه اولیه باشد.

بازار بورس هم مثل دیگر فعالیت های اقتصادی دوره‌های متفاوتی را از جمله رونق، رکود و رشد را تجربه کرده است و بعد از آن دوباره شروع روندش نزولی بوده است و این سیکل در طول زمان بطور متوالی اتفاق خواهد افتاد.

در صورتی که شرکتی در زمان رکود یا نزول بازار عرضه گردد به علت خروج سرمایه، حجم تقاضا هم برای عرضه اولیه کاهش پیدا خواهد کرد و بر همین اساس جو عمومی بازار منفی میشود و شمار روزهای مثبت در سهام عرضه اولیه پایین‌تر از دوران رونق خواهد بود.

درباره دلایل افت بازار سهام و قیمت سهام بیشتر مطالعه کنید.

اما در دوره های زمانی رونق و صعود شدید بازار زمانی که یک سهم عرضه اولیه می‌شود به دلیل اینکه حجم نقدینگی بزرگی در بازار در جریان است معمولا تقاضای سنگینی برای سهام ایجاد می‌شود که در حالت برای مدت زیادی شاهد تشکیل صف‌های خرید سنگین در آن سهم خواهیم بود.

صنعت های متفاوتی در حال فعالیت در بورس هستند. هر شرکتی هم که عرضه می‌شود در صنعت خاصی فعال و دارای محصولاتی است.

بهتر است که شما به عنوان یک سرمایه‌گذار تحقیقاتی درباره محصولات اصلی شرکت‌، آینده آن، وضعیت صنعتی که در آن فعال است، پتانسیل روند روبه رشد آن، حمایت دولت از آن صنعت و یا بررسی اینکه وابسته به اقتصاد جهانی است و … انجام دهید.

اگر تمایل دارید درباره چگونگی تشخیص بهترین سهام در بورس بیشتر بدانید کلیک کنید.

شما باید تحقیقات ذکر شده را انجام دهید تا از این راه بتوانید تصمیم‌گیری بهتری را درباره فروش عرضه اولیه، نگهداری آن و یا خرید بیشتر آن و … اتخاذ کنید.

بنابر دلایل متفاوتی تقاضا برای خرید سهام پس از عرضه اولیه در سقف قیمتی ایجاد و بعدها شاهد تقاضای چند صد میلیونی خواهیم بود.

زمانی که سهم عرضه‌شده در بازار بورس معامله می شود، سهم حجم مبنا خواهد داشت بر این اساس یکی از وظایف سهامداران عمده این است که عرضه روزانه را گونه‌ای انجام دهند تا حجم مبنا پر شود و در نهایت قیمت پایانی مثبت کامل شود.

در مواردی مشاهده شده که به دلیل عدم حمایت کافی از طرف سهامدار عمده معاملات روزانه سهم تازه عرضه‌شده به میزان حجم مبنا انجام نمیشود و در نهایت قیمت پایانی کمتر از ۵ درصد رشد می‌کند.

در صورتی که برای دو الی سه روز این موضوع تکرار شود امکان دارد بر تقاضای سهام اثر منفی بگذارد و باعث از بین رفتن خالی صف خرید سهم شود.

آدرس واحد مرکزی: تهران،خیابان شهید بهشتی ،جنب متروی میرزای شیرازی ،ساختمان پارسه ،پلاک ٤٣٦ ،طبقه چهارم ،واحد ١٥

آدرس واحد پذیرش: تهران،خیابان شهید بهشتی ،جنب متروی میرزای شیرازی، شرکت سبدگردان هدف

کد پستی: 1586764649تلفن: 02191004770 (30 خط پشتیبانی)
دورنگار: 88714383
پست الکترونیکی: info@ihadaf.com

جهت دریافت مشاوره سرمایه گذاری در سبدگردان هدف نام استان خود را به 10000604 پیامک کن

مدرس و تحلیلگر بازار بورس

خرید عرضه اولیه در بورس معمولا از جمله فعالیت هایی است که به سرمایه گذاران تازه وارد برای خرید و فروش سهام پیشنهاد میشود چرا که عرضه های اولیه به خاطر جذابیت قیمتی مورد استقبال سرمایه گذاران واقع شده و در چند روز ابتدایی شاهد رشد قبمت آن می باشیم. بخش های قبل گفتیم که سرمایه گذاری در بورس دارای مزایای فراوانی می باشد و هر فردی در کنار شغل خود می تواند یک درآمد دومی را هم داشته باشد. برای خرید عرضه اولیه هر سرمایه گذاری باید داری کد معاملاتی باشد.

تعریف عرضه اولیه در بورس

به طور کلی شرکت هایی که برای اولین بار وارد بازار سرمایه می شوند اصطلاحا عرضه اولیه می شوند. شرکت ها قبل از ورود به بازار سرمایه ممکن است شرکت دولتی و یا خصوصی باشند ولی به محض ورود به بازار سرمایه، سهامی عام می شوند و عده ای زیادی از خریداران سهام این شرکت، مالک آن و به اصطلاح سهامدار می شوند. زمانی که شرکتی قصد ورود به بورس را دارد بعد از طی کردن مراحل پذیرش تاریخ برای ورود آن به بازار سرمایه در نظر گرفته می شود که معمولا این تاریخ ۲ روز کاری قبل از عرضه باید توسط سایت فرابورس ایران و یا سایت بورس اطلاع رسانی شود که در واقع زمان عرضه اولیه سهام است.فروش عرضه اولیه

برای خرید عرضه اولیه به دو صورت انلاین و آفلاین میتوان اقدام نمود. در خرید آفلاین سرمایه گذار باید قیمت و حجم در خواستی ( همانطور که در اطلاعیه عرضه اولیه عنوان شده است) خود را وارد سامانه معاملاتی کند تا کارگزار نسبت به خرید عرضه اولیه برای شخص اقدام کند. در خرید عرضه اولیه به صورت آنلاین سرمایه گذار باید در زمان تعیین شده توسط بورس اقدام به خرید سهام کند که شرح آن به صورت کامل آورده شده است. به عنوان مثال در شکل زیر اطلاعیه عرضه اولیه داروسازی اوه سینا در نماد داوه نشان داده شده است که در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۷ عرضه اولیه می شود.

برای خرید عرضه اولیه سرمایه گذار باید درخواست قیمت و حجم را وارد سامانه معاملاتی کند. در خصوص قیمت و حجم باید گفت که سرمایه گذار نمی تواند درخواست خود را به هر قیمت و حجمی وارد سامانه کند بلکه باید درخواست حجم و قیمت خود را طبق اطلاعات منتشر شده در آگهی عرضه اولیه وارد سامانه کند.

آیا از دو کارگزاری میتوان عرضه اولیه خریددر خصوص چگونگی خرید عرضه اولیه در بازار سرمایه این سوال در بین سرمایه گذاران تازه وارد وجود دارد که ایا میتوان از چند کارگزاری عرضه اولیه خرید یا خیر؟ پاسخ خیر است چرا که هر سرمایه گذار با کد بورسی خود صرفا میتواند یک بار عرضه اولیه را خریداری کند و امکان خرید عرضه اولیه از یک کد بورسی در چند کارگزاری امکان پذیر نمی باشد.  

شرایط خرید عرضه اولیه : عرضه اولیه را با چه قیمتی بخریم

در خرید عرضه اولیه نمیتوان قیمت و حجم را به صورت دلخواه وارد سامانه معاملاتی کرد. بلکه هر عرضه اولیه دارای شرایطی می باشد که در مثال توضیح داده شده است. به عنوان مثال در آگهی عرضه اولیه شرکت داوه حجم در نظر گرفته شده توسط هر سرمایه گذار حقیقی و حقوقی ۷۰۰ سهم و دامنه قیمت تعیین شده در محدوده ۳۰۰۰الی ۳۳۰۰ می باشد. حال سرمایه گذار میتواند حداکثر ۷۰۰ سهم را وارد سامانه کند و اگر ۱ سهم هم بیشتر وارد سامانه معاملاتی کند با خطا مواجه می شود و امکان خرید عرضه اولیه نیست. از طرفی ممکن است برخی از عرضه اولیه ها به دلیل بزرگ بودن شرکت به نقدینگی فراوانی نیاز داشته باشد و سرمایه گذار به هر دلیلی نتواند آن را تامین کند. به همین دلیل در این حالت می تواند تعداد کمتری از سهم را برای خرید وارد سامانه معاملاتی کند.

در خصوص پیشنهاد قیمت در خرید عرضه اولیه هم باید به یک نکته توجه کرد. برای سرمایه گذارانی که اطلاعات چندانی نسبت به ارزش گذاری سهم شرکت ندارند بهتر است قیمت مطلوب برای خرید را از شبکه های اجتماعی معتبر استعلام کنند که نظر تحلیلگران بر روی چه قیمتی است. اما رایج است که سرمایه گذاران بالاترین قیمت پیشنهاد شده در اگهی را به عنوان قیمت عرضه اولیه در نظر میگیرند و دلیل آن هم معمولا به دلیل سود ده بودن عرضه اولیه می باشد و همه سرمایه گذاران تمایل دارند عرضه های اولیه را هر چند با مبلغ کم خریداری کنند.

معمولا زمان دقیق عرضه اولیه در همان روز در قسمت ناظر بازار در صفحه همان نماد قرار میگیرد ولی معمولا زمان عرضه اولیه ساعت ۱۰ الی ۱۲ می باشد. هر سرمایه گذاری در بازه زمانی تعیین شده می تواند سفارش خود را وارد سامانه معاملاتی کند و هیچگونه تقدم و تاخری در زمان سفارش وجود ندارد. یعنی فرقی نداره شما ساعت ۱۰ سفارش خود را وارد سامانه کنید یا ۱۰:۳۰ یا ۱۱:۰۰ . چرا که بعد از ساعت در نظر گرفته شده عرضه انجام می شود و همه سرمایه گذاران به نسبت مساوی سهام را خریداری می‌کنند.

ممکن است گاهی در اطلاعیه پذیرش تعداد سهم در نظر گرفته شده ۵۰۰ سهم باشد ولی پس از اینکه عرضه انجام می شود میبینید که به شما ۳۵۰ سهم رسیده است و علت آن نیز قائده تسهیم به نسبت در عرضه اولیه می باشد. به عنوان مثال در عرضه اولیه بالا تعداد کل سهام  ۲۰ میلیون برگ سهم باشد و کل تقاضای سیستم نیز ۲۰ میلیون برگ سهم باشد در این صورت به هر سرمایه گذار ۲۰۰ سهم می رسد ولی اگر تقاضا بیشتر از مقدار عرضه سهم ( در این مثال ۲۰ میلیون برگ سهم می باشد ) تعداد سهامی که به هر شخص می رسد کمتر از ۲۰۰ سهم می باشد که باید مد نظر سرمایه گذاران قرار گیرد.

مهم ترین سوال در بین سرمایه گذاران این است که عرضه اولیه را در چه زمانی به فروش برسانند. از آنجا که اگر سهم به قیمت مناسبی عرضه شود معمولا رشد قیمت آن در طی چند روز اتفاق می افتد و به همین دلیل تمایلی برای فروش سهم در ابتدا وجود ندارد. اما برای سرمایه گذارانی که اطلاع درستی از ارزش سهم ندارند بهتر است که در صورت عرضه شدن صف خرید ، سهم خود را نیز به فروش برسانند. البته فروش سهم نیز در عرضه اولیه قوانینی دارد که در کتاب ” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار ” منتشر شده و در آن توضیح داده شده است.

با توجه به توضیحات فوق میتوان گفت که هر سرمایه گذار تازه وارد به بورس می تواند عرضه اولیه را در بازار خریداری کند و از این محل سود خوبی را کسب کند و به این ترتیب با خرید عرضه اولیه با بازار سرمایه بیشتر اشنا شود. البته گاهی اوقات هم شرکت های تازه وارد با قیمت مناسبی کشف قیمت نمی شوند و به همین دلیل سود مناسبی نصیب سرمایه گذار نمیکنند که تعداد شرکت هایی که با قیمت نامناسب عرضه میشوند بسیار کم می باشد. بهتر است که سرمایه گذاران تازه وارد به بورس برای سرمایه گذاری در بورس ابتداآموزش های لازم را کسب کنند و سپس وارد این بازار شوند.

در خصوص خرید عرضه اولیه در بین سرمایه گذاران این سوال وجود دارد که آیا بدون نقدینگی هم میتوان عرضه اولیه را از کارگزاری ها خریداری کرد یا خیر. در این خصوص باید گفت که برخی از کارگزاری ها این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده اند که بدون داشتن نقدینگی عرضه اولیه را خریداری کنند. در این کارگزاری ها معمولا فروش سهام نیز توسط کارگزاری انجام می شود و ممکن است کارگزاری در موعد مقرر سهام را بفروشد ولی سهم بعد از آن چندین روز رشد کند. از آنجا که خرید عرضه اولیه به نقدینگی زیادی نیاز ندارد بهتر است خرید و فروش خود را در کارگزاری معتبر انجام دهید و درگیر خدمات اینچنینی و در عوض کارگزاری بدون خدمات مناسب نباشید

منبع: وب سایت آموزش بورس مهدی افضلیان

مدرس و تحلیلگر بازار بورس

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت


مطلبی دیگر از این نویسنده


مطلبی دیگر در همین موضوع


بر اساس علایق شما

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

فروش عرضه اولیه
فروش عرضه اولیه
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *