فواید طب سوزنی

فواید طب سوزنی
فواید طب سوزنی

برای سهولت فهم و درک این مطلب، مطلب مربوطه بصورت صوتی نیز در ادامه در اختیار شما قرار گرفته شده است، شما می توانید آنرا گوش کرده و بر روی کامپیوتر، گوشی موبایل یا تب لت خود دانلود کنید.

 

طب سوزنی یا سوزن درمانی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های طب سنتی چین است، که نظیر بسیاری از قواعد و قوانین طب سنتی مبنای علمی تایید شده ندارد و روشی تجربی محسوب می‌شود. در این روش درمانی، متخصصین سوزن‌های نازکی را به نقاط مشخص بدن که گذرگاه انرژی نام دارند فرو می‌کنند. طب سوزنی در اغلب موارد با هدف تسکین درد تجویز می‌شود و همانطور که قابل حدس است روش انجام آن در کشورهای گوناگون با هم تفاوت دارد. این طب در ایالات متحده بر اساس قوانین طب سوزنی سنتی چینی یا TCM و در آلمان بصورت کاملا متفاوتی انجام می‌گیرد. اصولا روش های درمانی متعدد دارای عوارض گوناگونی هستند. طب سوزنی نیز یکی از همین روش های درمان با مزایا و معایب خود است.

طب سوزنی به تدریج با رهبری سیاسی کشور کنار رعایت طب غربی در چین محبوبیت پیدا کرد. این طب برای اولین بار در قرن ششم از طریق مبلغان پزشکی به کره و پس از آن به ژاپن گسترش یافت. سپس از فرانسه  به اروپا راه یافت. پس از آن در قرن بیستم، در ایالات متحده و کشورهای غربی گسترش پیدا کرد. به عنوان یک قاعده کلی می‌توان گفت سوزن درمانی یک روش مستقل برای درمان مشکلات بیماران نیست، بلکه در گروه روش‌های تکمیلی است که با دیگر راه‌های درمانی ترکیب می‌شود.

فواید طب سوزنی

همانطور که گفته شد طب سوزنی، یک جایگزین برای تسکین درد است. اگرچه این روش در شرایط مختلف، عملکرد متفاوتی دارد و نمی‌‌توان برای تسکین همه دردها از طب سوزنی استفاده کرد. انجام  طب سوزنی روی بیمارانی که از درد و مشکلات استخوانی و عضلانی، نظیر کمردرد، انقباض و اسپاسم  شانه یا درد زانو رنج می‌برند بسیار موثر است. بدیهی است معاینه بالینی در کشورهای گوناگون با هم متفاوت چشمگیری دارد. مقایسە میانگین تعداد بیماران تحت درمان در هر ساعت در کشورهای چین (۱۰ بیمار) و ایالات متحده (۱.۲ بیمار) اختلاف معناداری را نشان می‌دهد. در چین طب سنتی سوزنی معمولا همراه با فنجان درمانی و گیاه درمانی انجام خواهد شد. گرچه امروزه طیف متنوعی از رویکردهای طب سوزنی با فلسفه‌های مختلف وجود دارد، اما در ایلات متحده آمریکا، این روش درمانی مطابق با طب سنتی چینی انجام می‌شود.

 

براساس اعتقادات سنتی طب چینی انرژی یا همان “چی” بر روی خطوطی درون و بیرون بدن به نام مریدیان در حال حرکت هستند، هرچقدر این مسیرها هموار باشند حرکت انرژی به سهولت انجام می شود اما اگر در جایی از بدن فرو رفتگی یا برآمدگی بر مسیر انرژی وجود داشته باشد، بدن با افزایش یا کاهش انرژی در آن نقطه همراه می شود. چینی های باستان بر این باور بودند که بیماری در عدم تعادل حرکتی انرژی است. اگر برجستگی و فرورفتگی های مسیر انرژی (مریدیان) هموار شوند، فرد به تعادل انرژی بازگشته و سلامتی خود را به دست می آورد. حال هموار کردن این مسیر با فرو کردن سوزن های خاصی در اندازه، جنس و ضخامت مختلف صورت می گیرد. بر طبق طب سنتی چینی دو نیروی مخالف هم (یین و یانگ) در جهان و در بدن انسان وجود دارند. در حالتی که انسان سالم است این دو نیرو در بدن در تعادل هستند. انرژی حیات که انرژی “چی” نام دارد و در تمام بدن در جریان است این دو نیرو را در تعادل نگه می دارد. حال اگر چیزی سبب مسدود شدن جریان “چی” در بدن شود و تعادل یین و یانگ از بین برود فرد بیمار می شود. در سوزن درمانی متخصص با تشخیص بیماری و با استفاده از سوزن های باریک مخصوص طب سوزنی به جریان انرژی “چی” در بدن کمک میکند و سبب بهبود عملکرد کلی بدن می شود. تعداد جلسات درمان و تعداد و نقاط سوزن درمانی به نوع بیماری فرد و تشخیص متخصص بستگی دارد.

در طب چینی عدم تعادل انرژی ( چی ) بر گذرگاه‌های انرژی (خطوط مریدیان ) را عامل بیماری می دانند

اعتقادات اولیه و سنتی چینی‌ها، همراه با علم سنتی گیاهی، طب سوزنی و دانش‌های سنتی بر مبنای سلامتی، علم پزشکی سنتی چینی (TCM) را به وجود آوردند. سوزن درمانی بخش مهمی از طب سنتی چین است که به باور وجود نیروی زندگی (نیروی چی) در بدن انسان اتکا دارد. براساس این اعتقاد “چی” از طریق ارگان‌های بدن (اندام‌های زنگ فو) در بافت‌های پوست، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، استخوان‌ها و مفاصل جریان دارد و در بدن گردش می‌کند. خطوطی که نیروی چی را در بدن هدایت می‌کنند “مریدین” نام دارند. در طب سوزنی، سوزن‌ها در نقاطی قرار می‌گیرند که گذرگاه‌های انرژی هستند. 

در طب سوزنی این اعتقاد وجود دارد که باد، سرما و رطوبت باعث انسداد برخی نقاط در مسیر گردش نیروی “چی” می‌شوند و متخصصان در سوزن درمانی با فروبردن سوزن در این نقاط خاص سبب درمان و تسکین درد خواهند شد. کارشناسان این علم، برای یافتن الگوی درمان ابتدا شخص را معاینه می‌کنند. بررسی رنگ و شکل زبان، قدرت نسبی نقاط پالس و بوی نفس از معاینات اولیه و مهم محسوب می‌شود. 

تئوری پین و یانگ پایه‌ای‌ترین مفهوم در طب سوزنی است. دراین طب باور براین است که  جهان هستی از تعامل و ترکیب این دو نیروی متضاد به حیات خود ادامه می‌دهد. هر اندام بدن نیز درون خود “یین و یانگ” دارد. مجموعه یین و یانگ بدن در حالت بهینه و سلامت در تعادل است. اما بیماری هنگامی عارض می‌شود که تعادل میان یین و یانگ بیش از حد نوسان‌های معمول برهم بخورد .در صورت افزایش یانگ (و کاهش یین) بیماری با طبیعت گرم و در صورت افزایش یین (و کاهش یانگ) بیماری با طبیعت سرد ظاهر می‌شود.

 

تحقیقات و بررسی‌های علمی وجود نیروی “چی” در بدن را رد می‌کنند. مقاله‌های منتشر شده در این زمینه طب سوزنی را یک  مفهوم شبه علمی توصیف کرده که در اکثریت درمان‌های آن هیچ اقدام منطقی وجود ندارد و بیشتر بر اساس دانش علمی مربوط به سلامت و مراقبت‌های بهداشتی است که در حال حاضر به طور گسترده توسط جامعه علمی مورد پذیرش متخصصان است. در برخی موارد هم متخصصان طب سوزنی درباره نحوه تشخیص بیماری و درمان‌هایی که باید صورت بگیرد با هم اختلاف نظر دارند. ولی امروزه همه کارشناسان، سوزن درمانی را به عنوان یک راه درمان موازی با راه‌های درمان پزشکی و علمی به عنوان روشی تکمیلی و برای تسکین درد پذیرفته اند.

برخی مطالعات نشان می‌دهد طب سوزنی باعث ایجاد یک سری حوادث در سیستم عصبی مرکزی بدن افراد می‌شود و تغییر شکل مکانیکی پوست توسط سوزن طب سوزنی باعث آزاد شدن آدنوزین خواهد شد. تاثیر طب سوزنی در اختلالات گوارشی ممکن است به اثرات آن بر سیستم عصبی پاراسمپاتیک و سمپاتیک مرتبط باشد. طب سوزنی همچنین اثر ضد التهابی دارد که می تواند باعث  فعال شدن عصب واگ و غیر فعال شدن ماکروفاژهای التهابی شود.

 

طب سوزنی یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های طب سنتی چینی است. گرچه بسیاری از مورخان معتقد هستند که طب سوزنی در چین آغاز شده است، اما در زمان دقیق آن روایت‌های متناقضی وجود دارد. تاریخچه استفاده از طب سوزنی در کشور چین به دوران نوسنگی بازمی‌گردد. در آن زمان از سنگ‌های نوک تیزی به نام “بیان شی” به جای سوزن‌های امروزی استفاده می‌شد. سوزن‌های سنگی طب سوزنی مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش توسط باستان‌شناسان در چین کشف شده‌است، ولی برخی محققان دلیل استفاده از این سنگ‌ها را در طب سوزنی تایید نکرده‌اند. چرا که امکان دارد چینیان باستان برای درمان آبسه‌ها از این سوزن‌های سنگی استفاده کرده باشند.

نخستین کتاب چینی که در مورد طب سوزنی نوشته شده است، کتاب “طب داخلی کلاسیک امپراطور زرد” نام دارد که حدود ۲۳۰۰ سال پیش تالیف شده است. این کتاب از انواع سوزن‌های فلزی، گذرگاه‌های انرژی در بدن و نقاط خاص روی آن‌ها، انواع روش‌های فروکردن سوزن در بدن و بیماری‌های قابل درمان با طب سوزنی بحث کرده است. بر اساس یک مقاله درباره رماتیسم، اولین مدارک “تشخیص و درمان سازماندهی شده” برای درمان رماتیسم از طریق طب سوزنی در حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد دربخشی از کتاب پزشکی ” طب داخلی کلاسیک امپراطور زرد ” بوده است.

باستان‌شناسان سوزن‌های طلایی و نقره‌ای را در آرامگاه لیو شنگ با قدمتی حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد پیدا کرده‌اند که اولین شواهد باستان‌شناسی طب سوزنی هستند. گرچه مشخص نیست که هدف چینی‌های باستان از استفاده این سوزن‌ها چه بوده است. همچنین در تحقیقات تاریخ‌شناسان مومیایی ۵۰۰۰ ساله‌ای با خالکوبی‌های خاص یافت شده است. این خالکوبی‌ها در نقاطی هستند که در طب سوزنی برای درمان کمردرد و دردهای شکمی استفاده می‌شود. مورخان پس از بررسی‌های بیشتر دریافتند که این مومیایی از مشکلات کم و دردهی شکمی رنج می‌برده است.

 

مدت‌هاست که استفاده از سوزن زنی در چین، ایالات متحده، استرالیا، اروپا و نوردیک تصویب شده است. اما استفاده از سوزن درمانی در فنلاند بسیار کمتر است. این نوع درمان در چین بسیار گسترده عمل می‌کند و در اروپا یکی از شایع‌ترین روش‌های پزشکی جایگزین محسوب می‌شود. از سال ۲۰۰۴ در سوئیس طب سوزنی به عنوان جایگزینی رایج برای دارو تبدیل شده است. در سال ۲۰۰۹ در انگلستان  در مجموع، ۴ میلیون درمان طب سوزنی صورت گرفته است. در ژاپن برآورد شده است که ۲۵% مردم در بعضی مواقع طب سوزنی را امتحان می‌کنند. در اوایل سال ۲۰۱۰، بیش از ۱۴ میلیون آمریکایی گزارش کردند که به طور مرتب از سوزن درمانی به عنوان بخشی از مراقبت‌های بهداشتی خود استفاده می‌کنند.

 

شایع‌ترین مکانیزم تحریک نقاط خاص درطب سوزنی، نفوذ به پوست با سوزن‌های نازک فلزی است که به صورت دستی انجام می‌شود. گاهی نیز ممکن است سوزن‌ها با روش الکتریکی (الکتروکنوپناتور) تحریک شوند.
 

برای استفاده از سوزن‌ها، ابتدا باید پوست ضدعفونی شده باشد. سوزن‌ها اغلب با یک لوله راهنمای پلاستیکی به بدن وارد می‌شوند. متخصصین این طب برای وارد کردن سوزن‌ها به پوست از شیوه‌های مختلفی نظیر چرخش یا حرکت به بالا و پایین روی پوست استفاده می‌کنند. از آنجا که بیشترین درد در لایه‌های سطحی پوست احساس می‌شود، توصیه کاردانان این روش درمانی، فرو کردن سریع سوزن در پوست است. اغلب سوزن‌ها با دست تحریک می‌شوند تا حس ناخوشایند موضعی و درد ناشی از سوزن  برای بیماران کاهش پیدا کند. بی‌شک میزان مهارت متخصص سوزن درمانی روی چگونگی درج سوزن تاثیر می‌گذارد و ممکن است فرد آن‌قدر ماهر باشد که بتواند سوزن را بدون درد وارد پوست کند.

 

بررسی‌ها و تحقیقات نشان داده است برخلاف اداعاهای صورت گرفته درباره نیروی “چی” مبنی بر هدایت جریان “چی” از طریق مریدیان‌ها، عموما جایی که سوزن‌ها وارد می‌شوند، مهم نیست بلکه تعداد سوزن‌ها و جلسات مهم است. این تحقیق همچنین نشان داده نحوه قرار دادن سوزن، عمق فرو کردن آن، نوع، شدت تحریک و تعداد سوزن‌های مورد استفاده مهم هستند. گرچه طب سوزنی می‌تواند درد را کاهش دهد، اما اکثر تحقیقات نشان می‌دهد که اثرات طب سوزنی عمدتا به دلیل پلاسبو و تلقین درمانی است که اثرات کوتاه مدت دارد. بنابراین باید گفت دلایل کافی برای حمایت از این طب در مقایسه با درمان‌های اصلی پزشکی وجود ندارد و سوزن درمانی بهتر از درمان اصلی علمی و پزشکی نیست.

اما علی‌رغم تاثیرگذاری سوزن درمانی، آزمایشات و بررسی‌های متعدد نشان داده است این طب برای طیف وسیعی از شرایط موثر نیست. در واقع طبق بررسی‌های سیستماتیک، طب سوزنی در درمان و تسکین درد تاثیر چندانی ندارد. یعنی این روش، یک درمان مقطعی با تاثیر گذاری کوتاه مدت است که مزایا و اثرات طولانی مدت ندارد.

براساس نتایج به دست آمده از تحقیقات گسترده  بر طب سوزنی، پلاسبو عامل بسیار موثری در اثر بخشی طب سوزنی است. همانطور که می‌دانید پلاسبو روشی است که در آن بیمار تحت معالجه واقعی قرار نمی‌گیرد و با تلقین درمانی به نتیجه می‌رسد. بیماری‌هایی نظیر پارکینسون یا دردهایی با منشا عصبی، با استفاده از روش‌های پلاسبو قابل معالجه هستند. طبق بررسی‌های انجام شده، استفاده از طب سوزنی در کمردردهای مزمن به عنوان یک مکمل درمان نه تنها موثر است بلکه از نظر هزینه‌های جانبی برای بیماران هم مقرون به صرفه خواهد بود.

 

همان طور که گفته شد بسیاری از بیماری ها که علم پزشکی در درمان آنها ناموفق بوده است و تنها با تجویز مسکن ها به آرام کردن درد بیماران پرداخته است، با طب سوزنی قابل درمان هستند. ولی سوالی که پیش می آید اینست: در حالی که علم پزشکی و دارو درمانی با انبوهی از عوارض دارویی و ناکامی ها در درمان بیماری ها مواجه شده است طب سوزنی چگونه در درمان و تسکین درد موفق عمل می کند؟ در مواردی گزارش شده که طب سوزنی بر روی دو بیمار یکسان نتیجه متفاوت داشته است

قطعا اثربخشی هر روش درمانی از فردی به فرد دیگر و از پزشکی به پزشک دیگر متفاوت است. روش و شرایط انجام طب سوزنی اهمیت بالایی در تاثیرگذاری آن دارد. طبیعتا اگر این درمان توسط افراد متخصص و در شرایط استریل انجام شود، عوارض ناشی از انجام طب سوزنی را کاهش می‌دهد. توجه به این نکته در شرایطی که افراد زیادی برای فرار از عوارض جبران‌ناپذیر داروهای شیمیایی به طب سوزنی گرایش پیدا کرده‌اند، اهمیت زیادی دارد. اما متاسفانه گزارش‌های انتقال عفونت در سوزن درمانی طی دهه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با توجه به اینکه عوارض این درمان بیشتر پنوموتوراکس (پاره شدن کیسه‌های هوایی ریه) و عفونت گزارش شده است، توصیه می‌شود متخصصین طب سوزنی به اندازه کافی آموزش داده شوند تا احتمال بروز چنین خطراتی کاهش یابد.بررسی سال ۲۰۱۲ نشان داد که طب سوزنی برای مقابله با برخی از بیماری‌ها در مقایسه با سایر روش‌های درمانی مقرون به صرفه است. همچنین کنار روش‌های درمانی پزشکی برای درمان کمر دردهای مزمن نسبت به روش‌های دیگر، برای بیماران هزینه‌های کمتری داشته است.

تحقیقات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد با وجود اینکه که طب سوزنی یک روش پزشکی جایگزین و تکمیلی است که به صورت ترکیبی با سایر راه‌های درمان نتیجه می‌دهد، برای کاهش درد چهار نوع مختلف درد مزمن موثر عمل می‌کند:

۱. درد پشت و گردن

۲. استئوآرتریت زانو

۳. سردرد مزمن

۴. شانه درد

 

فواید طب سوزنی

تحقیقات و بررسی‌هایی که در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ روی تاثیر سوزن درمانی  بر کمر دردهای مزمن روی افراد مختلف در چند کشور انجام شد، نشان می‌دهد طب سوزنی در کاهش درد و حتی گاه در درمان برخی دردهای ناحیه کمر بسیار خوب عمل کرده است و روند درمانی مثبتی را سیر می‌کند. مطالعات تصویربرداری مغز نیز اثرات ضد درد این روش درمانی را در افراد نشان داده است. این نتیجه‌گیری به آن معنی است که انجام طب سوزنی در درمان کمر دردهای مزمن فقط تاثیر روانی ندارد، بلکه به طور مستقیم به عنوان یک کاهنده درد و حتی در برخی افراد به عنوان درمان این بیماری عمل کرده است. 

سر درد می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی نظیر استرس، فشار عصبی، انقباض عضلات شانه، گردن و سر، مشکلات عروقی، ضربه‌ و… باشد. از بین انواع مختلف سر دردهای تنشی، میگرن و سردردهای ناشی از مشکلات گردن، نوع اول یعنی سردرد تنشی شایع ترین مورد بین بیماران است. در این نوع سر درد شدت درد معمولا ملایم تا متوسط است و بیماران آن را به صورت سردردی نبض‌دار در دو طرف سر توصیف می‌کنند. دانشمندان در دو بررسی جداگانه در سال ۲۰۱۶ دریافتند که طب سوزنی در درمان و از بین بردن درد ناشی از سر دردهای مزمن و میگرنی بسیار مفید و موثر هستند. بر اساس این تحقیقات سوزن درمانی برای پیشگیری از حملات میگرنی شبیه به داروهای پیشگیری عمل می‌کند. 

استئو آرتریت یک بیماری است که بر اثر فرسودگی مفاصل ایجاد می‌شود. این بیماری معمولا در مفصل‌هایی بروز میکند که قبلا دچار صدمه شده باشد . آرتروز مفصل‌های بزرگ نظیر مفصل لگن و زانو را گرفتار می‌کند. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ به این نتیجه منجر شد که “شواهد کنونی استفاده از طب سوزنی به عنوان جایگزین برای آنتی‌ژن‌های سنتی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت موثر است.” همچنین طب سوزنی ممکن است یکی از درمان‌های موثر فیزیکی برای کاهش مقطعی و کوتاه مدت درد آرتروز زانو، در مقایسه با سایر روش های فیزیکی باشد. همچنین شواهدی وجود دارد که طب سوزنی برای افرادی که مبتلا به فیبرومیالژیا هستند مفید بوده و درد یا گرفتگی را بهبود می‌بخشد.

پس از یک مرور کلی بر تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده دانشمندان دریافتند که طب سوزنی در تسکین دردهای حاد پس از عمل جراحی به طرز چشمگیری موثر است. همچنین شواهد کافی برای اعلام این موضوع وجود دارد که طب سوزنی سنتی در درمان حالت تهوع‌های ناشی از بیهوشی و تهوع‎های معمولی موثر است. متخصصان عملکرد طب سوزنی برای تسکین درد و رفع حالت تهوع را مثبت ارزیابی کردند. گرچه برخی دیگر از دانشمندان معتقد هستند این آزمایشات دقیق نبوده و نیازمند بررسی‌های بیشتر است. 

نتایج آزمایش انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد طب سوزنی برای کاهش و بهبود درد سرطان در بزرگ‌سالان موثر است. یعنی سوزن درمانی ممکن است به عنوان یک درمان کمکی برای مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان موثر باشد. همچنین می‌تواند برای افراد مبتلا به علائم مرتبط با سرطان و شیمی درمانی سودمند باشد. بسیاری از محققین این طب باور دارند طب سوزنی می‌تواند در درمان حالت تهوع‌های ناشی از شیمی درمانی نیز موثر باشد. 

یک بررسی متاآنالیز در سال ۲۰۱۶ نشان داد که طب سوزنی با کاهش قابل توجه اختلالات خواب در زنان مبتلا به اختلالات خواب مرتبط با یائسگی همراه است.

رینیت  آلرژیک معمولا به عنوان حساسیت فصلی، زکام یا تب یونجه نیز شناخته می شود و علائمی مانند: سرفه، عطسه،  خارش، آبریزش بینی و … دارد.

کوليک صفراوي، مشخص‌ترين علامت کوله‌سيستيت، از انسداد موقت مجراى سيستميک با سنگ صفراوى ناشى مى‌شود.

افسردگی یک بیماری روانی‌ست که باعث احساس غم و ناراحتی مداوم و از دست‌دادن علاقه می‌شود.انواع مختلفی مانند: (از جمله افسردگی نوروفیزیسم و افسردگی پس از زایمان) دارد.

بیماری قلبی شامل سایر بیماری‌های قلب از جمله بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، سکته قلبی، آریتمی قلبی و کاردیومیوپاتی می‌باشد.

ديسمنوره يک درد خاص همراه با قاعدگي است که معمولاً قبل از سن ۲۰ سالگي و بعد از اولين قاعدگي شروع مي شود.

زخم های گوارشی شامل زخم هایی هستند، که بر روی مخاط و زیرمخاط مری، معده و بخش های بالایی روده کوچک در نتیجه فرسایش این بافت ها توسط اسید معده رخ می دهند.

گاستریت یا ورم معده به حالتی گفته می شود كه در آن معده دچار التهاب یا عفونت خفیف در لایه مخاطی می شود.

یکی از جمله اختلالات مغزی استخوانی است که سب درد های شدید در ناحیه صورت می شود.

سر درد ها عللی متفاوتی دارند: سینوزیت, سر درد های عصبی و …

فشار خون بالا دلایل و علائم متفاوتی دارد و درمان این بیماری با طب سوزنی بسیار ساده تر از دارو درمانی است.

 

درد های ناشی از ساییدگی مفاصل و آسیب های ورزشی و تصادفات.

دردهایی با منشا عصبی،  بالا بودن سن، آسیب های ورزشی و تصادفات.

تهوع ناشی از شیمی درمانی و تهوع های صبحگاهی

درد مهره های گردن بدلیل تصادفات به ویژه در تصادفات موتور سواری

از جمله درد دندانی و درد فک در جراحی های دهان و دندان

درد،  خشکی و گرفتگی شانه که ممکن است از مفصل شانه و یا عضلات، رباط ها و تاندوهان اطراف آن ناشی شود.

میگرن سردردی شدید با درد ضربان‌دار و کوبنده است که معمولا در یک طرف سر بروز می‌کند و اغلب با تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه است.

معمولا پس از جراحی محدودیت های خاصی در استفاده از مسکن ها وجود دارد. طب سوزنی با تسکین درد بیمار را برای گذراندن دوره نقاهت پس از جراحی یاری می کند.

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که مشخصه اصلی آن درد و تورم مفاصل بخصوص مفاصل کوچک است

عملکرد نادرست عصب سیاتیکSciatica  موجب بروز یک بیماری به نام سیاتیک می گردد که با درد، ضعف، بی حسی و یا سوزن سوزن شدن پا همراه است.

سکته مغزی اکثرا صدماتی مانند فلج شدن موقت نیمی از بدن را همراه دارد که طب سوزنی با درمان این عارضه به کمک بیماران می آید.

اختلال برونش های ریه که با تنگی نفس و سرفه های پی در پی همراه است.

 


 

تا این قسمت بیماری هایی را لیست کردیم که بصورت مستقیم با طب سوزنی درمان یا بهبود یافته اند، همچینین برخی از بیماری ها که بطور نسبی با سوزن درمانی درمان شدند عبارتند از:

 

آکنه یک بیمارى مزمن است که پیازهاى مو و غدد چربى پوست را درگیر مى‌کند.

وابستگی جسمی مزمن نسبت به الکل سبب رعشه، اضطراب، توهم و هذیان می‌شود.طب سوزنی یکی از بهترین راه های درمان این افراد است.

یک نوع ضعف یا فلج است که عضلات صورت را درگیر می کند. این عارضه به دلیل مشکلی در عصب چهره ای ایجاد می شود.

طب سوزنی در درمان بعضی از سرطان ها و به عنوان درمان تکمیلی برخی دیگر موثر است.

استرس یک بیماری و دلیل عمده بسیاری از بیماری های دیگر است.

آسیب مغزی ناشی از تصادفات و ضربه های مغزی.

 دیابت‌ وابسته‌ به‌ انسولین (دیابت‌ نوع‌ ۱) یك‌ بیماری‌ متابولیكی‌ مزمن‌ است كه‌ مشخصه‌ آن‌ ناتوانی‌ بدن‌ در تولید انسولین‌ است. كنترل‌ خوب‌ دیابت‌ احتمال‌ بروز عوارض‌ را كم‌ می‌كند.

طب سوزنی در درمان ناباروری زنان و همچنین آماده کردن شرایط بیمار برای کسب نتیجه بهتر در IVF تاثیر بالایی دارد.

درگیری عصب صورت که می‌تواند با انقباضات عضلات صورت ، ضعف عضلات و یا فلج صورت خود را نشان دهد.

فیبرومیالژیا سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمنی است که باعث درد شدید در تمام قسمت های بدن می شود.

نقرس یکی از انواع بیماری های ورم مفاصل می باشد که با درد همراه است. نقرس در اثر افزایش اسید اوریک در خون به وجود می آید.

ویروس‌ هپاتیت ب نوعی از ویروس هپاتیت است که در کبد انسان جایگزین شده و تکثیر می‌نمایند.

طب سوزنی سبب افزایش شیردهی مادران کم شیر می شود

بنا بر تححقیقات انجام شده طب سوزنی توانایی در مان برخی از اختلالات جنسی را دارد.

این بیماری از علل مهم دردهای صورت است. درد با حملا ت تیز و شدید شروع میشود بطوریکه ناگهان مانند برش چاقو و یا فرورفتن سوزنی تیز احساس می گردد.

منییر، اختلال در گو ش داخلی است که با حملات کاهش شنوایی,سرگیجه و وز وز گوش همراه است.

یکی از درمان هایی که برای اعتیاد بکار برده می شود طب سوزنی است که با کاهش درد و حالات روانی افراد آنها را در ترک اعتیاد یاری می دهد.

بیمارارنی که به صلاح دید پزشکان آندوسکوپی می شوند درد و ناراحتی های خاصی را حین و پس از آندوسکوپی متحمل می شوند. طب سوزنی با تسکین درد به این دست از بیماران کمک میکند.

تخمدان پلي کيستيک يکي از علل شايع اختلالات هورموني در خانمها است که سبب بوجود آمدن مشکلات خاصی برای آن ها می شود.

پروستاتیت، التهاب پروستات است. دو نوع پروستاتیت وجود دارد: پروستاتیت حاد و پروستاتیت مزمن باکتریایی. هر دو نوع این پروستاتیت‌ ها ناشی از عفونت پروستات هستند.

یکی از عوارض آزار دهنده ایست که معمولا بعد از شکستگی، پیچ خوردگی یا دیگر ضربات به اندام بوجود میاید. این عارضه خود را بصورت درد، تورم و خشکی مفصلی در دست یا پای اندام آسیب دیده نشان میدهد.

رفلاکس ادراری برگشت غیر طبیعی ادرار از مثانه به کلیه است که ممکن است سبب تخریب و از کار افتادن کلیه شود.

اسکیزوفرنی اختلال عصبی مزمن و شدید که با آشفـتگی در گفـتار،ادراکـ،، عاطفه، تفکر و عملکرد اجتماعی مشخص میشود.

گلو درد های مزمن در شرایطی که معمولا فرد فاقد علائم سرماخوردگی است.

درد در ناحیه ستون فقرات که معمولا گسترده است و سبب اخلال در زندگی عادی فرد می شود.

اسپاسم و گرفتگی گردن بر اثر استرس، نشستن نادرست و ضربه‌های واردشده.

اختلالات عضلات و مفصل فکی گیجگاهی که معمولا به عنوان مفصل تمپورومندیبولار شناخته می شود، گروهی از وضعیت هایی هستند که سبب درد و اختلال در کارکرد مفصل فک و عضلات ان می شود.

باوجود اینکه سوزن درمانی طی هزاران سال در چین مورد استفاده قرار گرفته است، در ایالت متحده تا اوایل سال ۲۰۰۰ روی کودکان مورد استفاده قرار نگرفت. در سال ۲۰۰۷، نظرسنجی ملی مصاحبه بهداشتی برآورد کرد حدود ۱۵۰.۰۰۰کودک درمان طب سوزنی را در شرایط مختلف تجربه کرده‌اند. طب سوزنی به طور بالقوه می‌تواند تعدادی از مسایل مربوط به کودکان معمولی نظیر مسایل دستگاه گوارش، ریفلاکس، کولیک، آسم، آلرژی، ADHD و سردرد را بهبود بخشد. اگر از طب سوزنی در دوران بارداری استفاده شود، اکثر عوارض جانبی ناشی از طب سوزنی خفیف و گذرا خواهند بود. شایع‌ترین عوارض جانبی در این دوران درد، سوزش یا درد نا مشخص و خونریزی است. اگر چه دو مورد مرگ و میر نیز گزارش شده است. گرچه طب سوزنی در زنان باردار غیرقانونی نیست، اما رعایت برخی نکات برای سوزن درمانی خانم‌های باردار الزامی است. همچنین در دوران بارداری باید از قرار دادن سوزن در منطقه شکمی اجتناب شود.

 

به طور کلی اگر طب سوزنی توسط یک متخصص باتجربه، با استفاده از سوزن‌های استاندارد، تمیز و یک بار مصرف انجام پذیرد ایمن است. برای انجام صحیح طب سوزنی و از بین بردن خطرات احتمالی و عوارض جانبی لازم است پزشک متخصص کاملا آموزش دیده باشد و مهارت کافی داشته باشد. افراد مبتلا به بیماری‌های جدی ستون فقرات، مانند سرطان یا عفونت، گزینه‌های خوبی برای طب سوزنی نیستند. همچنین برخی موارد هستند که نباید با طب سوزنی درمان شوند. نظیر اختلالات کواگولوپاتی (هموفیلی و بیماری پیشرفته کبد)، مصرف وارفارین، اختلالات روانی شدید وعفونت‌های پوستی یا آسیب پوست (مانند سوختگی). متاسفانه بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹، ۹۰ مورد عوارض جدی شامل ۵ مورد مرگ برای افرادی که ممنوعیت استفاده از سوزن درمانی را داشته‌اند، گزارش شده است. اما باید گفت دلیل این عوارض ماهیت طب سوزنی نیست، بلکه خطاهایی است که از متخصص طب سوزنی سر زده است.

اکثر این گزارش‌ها از آسیا آغاز می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده فقر بهداشتی و عدم استفاده از وسایل استریل‎کننده در بسیاری از کشورهای این قاره است. البته گزارش‌هایی از عوارض طب سوزنی در کشورهای توسعه یافته نظیر استرالیا، اتریش، کانادا، کرواسی، فرانسه، آلمان، ایرلند، هلند، نیوزیلند، اسپانیا، سوئد، سوئیس، انگلستان و ایالات متحده است. گزارش‌ها شامل ۳۸ مورد عفونت و ۴۲ مورد آسیب اندام بود. شایع‌ترین عوارض جانبی شامل پنوموتوراکس، عفونت باکتری و ویروسی است.بررسی ‌های انجام شده در سال ۲۰۱۳، بدون محدودیت در مورد تاریخ انتشار، نوع مطالعه یا زبان نشان داد ۲۹۵ مورد عفونت میکروسکوپیک پاتوژن به عنوان عوارض طب سوزنی گزارش شده است. منابع احتمالی آلودگی  و عفونت عبارت هستند از حوله، بسته گرم یا مخزن آب جوش، استفاده مجدد از سوزن‌های بازیافت شده یا سوزن‌های آلوده، استفاده مجدد از سوزن‌های شخصی و استفاده مجدد از سوزن‌ها در بخش‌های مختلف بدن همان فرد. به همین دلیل توصیه شده است که پزشکان طب سوزنی از سوزن‌های یک بار مصرف استفاده کنند. گرچه استفاده مجدد از سوزن‌های استریلیزه هنوز مجاز است.

در انگلستان، ایالات متحده، عربستان سعودی، استرالیا، ژاپن، کانادا و بسیاری از کشورهای اروپایی دستگاه‌های نظارتی مختلفی برای امور طب سوزنی وجود دارد.

به توصیه سازمان بهداشت جهانی، قبل از صدور مجوز یا گواهی‌نامه برای یک متخصص طب سوزنی، ۲۰۰ ساعت آموزش تخصصی برای پزشکان و۲۵۰۰ ساعت آموزش تخصصی برای افرادی که سابقه مطالعات و آموزش‌های پزشکی ندارند الزامی است. بسیاری از دولت‌ها استانداردهای مشابهی را اتخاذ کرده‌اند. در سال ۱۹۹۹ شورای قانون‌گذاری چین، یک شورای پزشکی تشکیل داد. این شورا مسایل مربوط به سوزن درمانی شامل امتحان مجوز، ثبت نام، و همچنین دوره‌های تحصیلی و آموزشی مورد تایید هیئت مدیره را به طور مستقیم هدایت می‌کند.

کانادا نیز دارای برنامه‌های صدور گواهینامه طب سوزنی در استان‌های بریتیش کلمبیا، انتاریو، آلبرتا و کبک است. استانداردهای تعیین شده برای این درمان، توسط انجمن طب چینی و طب سوزنی کانادا در استان‌ها تحت نظر مقررات دولت تعیین می‌شود.

مقررات مربوط به سوزن درمانی در ایالات متحده در دهه ۱۹۷۰ در کالیفرنیا آغاز شد که در نهایت توسط ایالت وایومینگ و آیداهو مورد نظارت و پیگیری قرار گرفت. الزامات صدور مجوز در دولت‌های مختلف متفاوت است. برای مثال سوزن‌های مورد استفاده در طب سوزنی در ایالات متحده توسط اداره غذا و داروی تنظیم می‌شود. در برخی کشورها نیز طب سوزنی توسط هیئت امتحان پزشکی تنظیم شده است. در حالی که در بعضی دیگر توسط هیئت صدور مجوز بهداشت یا آموزش و پرورش تنظیم و تایید شد.
در ژاپن، پزشکان طب سوزنی توسط وزیر بهداشت، کار و رفاه پس از گذراندن آزمون و فارغ التحصیلی از یک دانشکده فنی یا دانشگاه، مجاز به فعالیت هستند. استرالیا نیز سنت‌های پزشکی چینی را از طریق هیئت پزشکی چین در استرالیا و مقررات بهداشت عمومی تنظیم می‌کند.

 

تا این لحظه طب سوزنی تعریف شد، تاثیر آن بر بیماری های مختلف بیان شد، عوارض جانبی آن به تفکیک بررسی شد، در حال حاضر نیاز هست بدانیم روش طب سوزنی در شرق و غرب به چه صورتی است. ابتدا به ساکن نیاز تعریف مشخصی از طب شرق و غرب داشته باشیم در مطلب دیگری به تفکیک تفاوت میان طب شرقی و غربی را توضیح داده و به بررسی تفاوت روش کار طب سوزنی در چین و آلمان می پردازیم.

در طب سوزنی سنتی ۴ روش برای تشخیص بیماری و انتخاب نقاط خاص برای سوزن‌گذاری و شروع درمان وجود دارد:

معاینات کلی بیشتر روی چهره و به ویژه زبان بیمار متمرکز است. از جمله تجزیه و تحلیل اندازه زبان، شکل، رنگ و پوشش، وجود دندان در دهان و شرایط عمومی آن‌ها وبوی دهان. همچنین توجه به گوش، حلق و بینی نظیر گوش دادن به صداهای خاصی نظیر خس خس ریه از دیگر عوامل موثر در تشخیص بیماری و راه‌های درمانی است.

نتیجه گیری نهایی وشروع درمان وابسته به پاسخ ۷ پرسش زیر است:

۱. تب و لرز
۲. تعریق
۳. اشتها
۴. تشنگی، طعم و مزه
۵. ادرار، درد و سوزش
۶. خواب
۷. قاعدگی و ترشحات

همچنین در نظر گرفتن احساسات کلی، عواطف و روان بدن بیمار

طب سوزنی در چین تمام بدن بیمار را قابل درمان از طریق سوزن زدن می داند اما در طب سوزن آلمانی ( غربی ) تنها گوش بیمار را منبع قابل درمان سوزن زدن می دانند. طب سوزنی در آلمان و چین در روش کار یکسان ولی در فلسفه متفاوت هستند، هر دو از سوزن های نازک بهره می برند، نقطه هایی از بدن را منبع درمان بسیاری از بیماری ها می دانند، اما طب سوزنی گوش در آلمان، براساس نورولوژی و تحریک عصب پایه ریزی شده است، و طب سوزنی گوش چینی ها براساس فلسفه “چین” یا گردش انرژی در داخل و خارج از بدن پایه ریزی شده است.

چینی ها برای درمان نقاط طب سوزنی گوش از سوزن استیل, مو کسا , خونگیری , دانه گذاری , الکتر اکوپانکچر و ماساژ استفاده میکنند و از طرف دیگر در آلمان از سوزن های طلای برای تقویت نقاط و نقره ای برای تضعیف نقاط و دستگاه نقطه یاب برای مشخص شدن مسیر حرکت , لیزر و فرکانس و فیلترهای رنگی و سوزن های ASP بهره می برند. آلمانی ها معتقدند در حین بیماری تغییرات یونی قابل اندازه گیری با دستگاه های مخصوص دیده می شود یعنی پوست گوش فرد بیماری دچار افزایش یا کاهش یونی می شود، در حالت کاهش یونی از سوزن های مخصوص طلایی برای تقویت و بازگشت به حالت متعادل استفاده می شود و در حالت انباشت یونی از سوزن های مخصوص نقره ای برای تضعیف یونی در محل مربوطه استفاده می شود. 

نکته جالب این است که مغز و سیستم و غشای عصبی از قانون تغییرات یونی پیروی می کنند. در فیزیولوژی ورود و خروج سدیم و پتاسیم به درون و بیرون غشای سلولی افزایش یا کاهش تراکم یونی را نمایش می دهد که نشانه ای از بیماری است. دستگاهی به نام نقطه یاب برای اندازه گیری دقیق الکتریکال پتانسیل پوستی یک نقطه وجود دارد که به پزشک مربوطه می گوید برای این نقطه خاص از چه سوزنی طلایی یا نقره ای بایستی استفاده کند. مثلا برای بیماری ناباروری خانم ها به نامhyperprolactinemia  بیمار در ان دچار افزایش تولید هورمون پرولکتین شده است استفاده از سوزن نقره ای باعث تولید کاهش شده و دستگاه نقطه یاب نیز چنین می گوید، این دقت درمانگری در طب چینی به هیچ عنوان وجود ندارد.

 

در مارس ۱۹۷۲ خانه دار ۳۵ ساله ای به نام الفرید اهل وین با داروهای بیهوشی عمومی بی هوش نشد سپس با طب سوزنی کاملا عالی از درد و ترس و بی حسی موضعی را تجربه کرد. به همین دلیل او الان اولین و معروف ترین بیماری دنیای غرب است. بیمار بعدها برداشت خود را چنین توصیف کرد، وقتی به سالن جراحی آورده شدم، پرستاران نگران بی هوشی من بودند، انگار همه کلینیک آنجا جمع شده بودند، سپس شخصی آمد مثل نیشگون قسمتی از دستم دچار سوزن مقطعی شد که جای سوزن های طب سوزنی بود و پس از آن دستم بی حسی کامل را تجربه کرد، جراحی ۸ دقیقه طول کشید، عمل من خیلی بامزه و خنده دار بود، هیچ چیزی را لمس نمی کردم، به پزشکان نگاه می کردم، از هیچ چیز نمی ترسیدم، شرط اصلی من برای این عمل این بود که هیچ دردی را حس نکنم که این صد در صد محقق شد.

پروفسور بیشکو در این زمینه می گوید:

دلیل ما برای انتخاب این خانم برای طب سوزنی این بود که این خانم بیماری دستگاه اعصاب نداشت پس بهترین مورد برای این آزمایش بود، من روی چهار نقطه از روده بزرگ و کمر او سوزن زدم، بیمار پس از دو دقیقه کاملا از گردن به پائین بی هوش شد، البته که داروهای بی حسی و بی هوشی آماده بود ولی هیچ نیازی به آنها پیدا نکرد. بسیاری از بیمارها ماه ها از عارضه جانبی بیهوشی عمومی قوی رنج می برند، و پس از آن حتی مشاهده شده در سن های بالا نیز دچار آلزایمرهای مدت دار شده اند، حتی داروهای بی حسی برای برخی خانم های باردار باعث سقط جنین شده. در چین هر ساله بیش از ۵۰۰،۰۰۰ هزار جراحی با کمک بی حسی سوزن ها انجام می شود، طب آمار ۹۰% این عمل ها موفقیت آمیز بوده اند.

 

همانطور که بیان شد طب سوزنی به عنوان یک روش درمان دارای تائید کنندگان و تکذیب کنندگان خود است. عده ای روش طب سوزنی را معجزه آسا می دانند و عده ای آن را فقط روش پلاسبو یا تلقین درمانی می دانند. در این مقاله سعی داریم با گذر از تائید یا تکذیب تاثیر طب سوزنی اطلاعاتی صرفا عمومی در اختیار علاقمندان به شناخت طب سوزنی قرار دهیم و در این مسیر اگر قسمتی از مقاله نیاز به کامل شدن داشته باشد از پیشنهادات دوستان استفاده می کنیم. برای مثال پس از نگارش این مقاله در فروم مربوط به تجربیات شخصی شما از طب سوزنی، اطلاعات جالبی ارائه شد که به مرور مقاله مربوطه تکمیل گشت.

 

اطلاعات تماس:

.۰۹۱۲۴۹۴۲۷۷۳ .۰۲۱۸۸۷۰۳۴۲۱

اطلاعات تماس:

.۷۷۱۹۱۶۵۹ .۷۷۱۸۹۶۲۴

ایشان با ۱۵ سال سابقه درمان کودکان بدون دارو از طریق مشاوره آنلاین کنار خانواده های عزیز هستند.

نیوشا باز هم مثل همیشه یه کتاب کودک به نام المر رو معرفی می کنه. المر از بهترین کتاب های ادبیات کلاسیک در حوزه خودشناسی هست.

تمامی حقوق مطالب و تصاویر تولیدی این سایت متعلق به سایت رادیو کودک است، هرگونه کپی برداری با ذکر نام سایت و لینک به آن براساس صفحه قوانین و مقررات بلامانع است.

آرشیو موضوعی وبسایت

تغذیه و سلامتی

سلامت زنان

سلامت مردان

سلامت کودکان

فواید طب سوزنی

سلامت میانسالان

سلامت روان

سلامت جنسی

اعتیاد و سیگار

پوست و مو

دهان و دندان

تناسب اندام

ویتامین و مکمل

انواع دارو ها

انواع بیماری

طب سوزنی (Acupuncture) یکی از اشکال، طب چینی بوده که قرن هاست برای درمان مشکلات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این طب  براساس این نظریه استوار شده که انرژی (در طب سنتی چینی به انرژی چی/Chi می گویند)، در داخل و بیرون بدن و درون راههای که به آنها کانالهای انرژی می گویند جریان دارد. این طب شامل فروکردن سوزن های بسیار نازک در پوست و برروی نقاط استراتژیکی و حیاتی بدن می شود و بیشتر برای درمان درد مورد استفاده قرار می گیرد.پزشکان طب سوزنی کار معتقداند زمانی فرد بیمار می شود که چیزی مسیر حرکت انرژی (chi) را بلوکه کرده و یا تعادل آن را برهم زده باشد. آنها معتقداند طب سوزنی کمک می کند که مسیر بلوکه شده برداشته شود و یا تعادل انرژی در بدن به شکل اول برگردد. برخلاف این نظر، بیشتر پزشکان غربی معتقداند که طب سوزنی با فشار برروی نقاط خاص باعث تحریک اعصاب، ماهیچه ها و بافت های همبند می شود. این تحریک ها باعث افزایش ترشح مسکن های طبیعی بدن و همچنین افزایش جریان خون در بدن می شود.

بعد از معاینه توسط پزشک طب سوزنی کار، وی نقاط بلوکه شده و یا دارای مشکل در بدن شما را مشخص می کند. مشکل در هر نقطه ای از بدن باعث ابتلا به بیماری خاصی می شود. بعد از اینکه پزشک نقاط مشکل دار را یافت، شروع به فروکردن سوزن در پوست شما می نماید. هرچند روش هر پزشک طب سوزنی کار با دیگری متفاوت است، اما معمولا این درمان بین ۱۵ دقیقه تا یک ساعت طول کشیده و ممکن است، نیاز به چند جلسه درمان و یا مراجعه منظم و همیشگی به پزشک باشد.

 

ممکن است هنگام داخل رفتن سوزن، فشار کمی احساس نمایید. در اکثر افراد این فشار درد آور و ناراحت کننده نیست. ناحیه ای که سوزن فرو رفته ممکن است سوزن سوزن شده، بی حس شده، خارش داشته و یا درد کمی داشته باشد. طب سوزنی کار ها معتقداند این احساس نشانه ای از آزاد شدن انرژی در بدن می باشد. بعد از اینکه سوزن وارد شد، طب سوزنی کار ممکن است سوزن را کمی جلو عقب کرده یا جریان گرما و یا الکتریسیته به آن وارد نماید.

 

افراد برای درمان درد و همچنین درمان بعضی از انواع بیماری های خاص از طب سوزنی استفاده می کنند. شما می توانید از طب سوزنی به عنوان درمانی کامل و یا در کنار سایر درمان ها استفاده نمایید. تحقیقات نشان می دهند که استفاده از شیمی درمانی برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از بارداری و شیمی درمانی و درد بعد از جراحی مفید است. همچنین طب سوزنی برای:

 

همه انواع درمان ها حاوی خطرات و فوایدی هستند.

 

 

فواید استفاده از این طب بعنوان راهی برای کنترل و درمان انواع درد در خیلی از افراد ثابت شده است. همچنین تحقیقات نشان می دهند که طب سوزنی در افرادیکه به عملکرد آن معتقد اند، بیشتر است. از آنجاییکه این درمان اثرات جانبی خیلی کمی داشته، استفاده از آن حداقل برای امتحان و بررسی کارایی آن روی شما و کاهش دردهایتان بخصوص اگر بدنتان به سایر روش های کاهش درد جواب نمی دهد، مفید می باشد. استفاده از بعضی از انواع طب سوزنی در زنان باردار خطرناک می باشد.

 

 

منبع تصاویر 

 

اطلاعات پزشکی

سلامت عمومی

تغذیه و سلامتی

پوست و مو

پوست و مو

پوست و مو

فواید طب سوزنی

اطلاعات پزشکی

اطلاعات پزشکی

اطلاعات دارویی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

به نظر من طب سوزنی شیوه ای بسیار کارآمد است، من شخصا آن را در قالب لیزر درمانی و طب فشاری آزموده ام، مطمئنا اطلاع دارید که نقاط طب سوزنی و طب فشاری و لیزر درمانی یکی هستند

سلام.طب سوزنی برای بیماریهای رماتیسمی هم استفاده میشه.

سلام مطلب شما درباره طب سوزنی در بیشتر قسمتها واقع بینانه بود، ازتون تشکر میکنم به همین دلیل خواهش میکنم پزشکی که طب سوزنی برای کمک به کاهش وزن را انجام دهد به من معرفی فرمایید، ترجیحا مرکز شهر تهران، با سپاس مجدد

ببخشید طب سوزنی نه سنتی

سلام
برادر شوهر من سال قبل سندروم گلین باره گرفتن و متاسفانه دیر متوجه شدن و خیلی پیشرفت کردو فلج صورت هم شدن ک متخصصای اعصاب گفتن نمیشه برای صورتش کاری کرد و اعصاب صورتش اسیب دیده.ایا با طب سنتی میشه حتی ده درصد صورتشون بهبود پیدا کنه؟ ممکنه خواهش کنم جواب سوالمو برام ایمیل کنید .ممنون میشم

طب سوزنی واقعا معجزه می کنه من خودم به شخصه از استفاده از این روش طبی بهره های زیادی بردم

من گردن درد شدید داشتم که با این روش واقعا مشکل م حل شد
به همه پیشنهاد میکنم حتما این روش رو تست بکنند

مطلب بسیار خوبی بود
در گوگل سرچ کردم اولین مطلب شما بودین ولی کاش مطالب مرتبط بیشتری از طب سوزنی قرار میدادین
مثلا در جهت بهبود میگرن
یا مثلا دردهای عضلانی

سلام آیا طب سوزنی میتونه زود انزالی رو درمان کنه, من خیلی سختمه این موضوع. از بس که کاندوم تاخیری استفاده میکنم.

سلام آیا طب سوزنی کمکی به رشد وترمیم عصب قطع شده دست میکند؟

باسلام
چندماه پیش بابت گودی کمر۱بارطب سوزنی رفتم
اما ادامه ندادم،ازاون روز احساس میکنم بدنم خیلی ضعیف شده وسریع سرما میخورم،وزیاد سرفه میکنم،میخواستم بدونم این ضعف بدنیم ربطی باطب سوزنی داره یانه

با سلام
من تصمیم داشتم برای خط خنده و چروک پلک بالایی چشمم بوتاکس کنم اما خیلی از عوارضش می ترسم. آیا طب سوزنی میتونه در این موارد تأثیر داشته باشه؟ با سپاس

سلام خسته نباشید.ببخشید طب سوزنی واسه چین و چروک صورت قابل استفاده است و در چند جلسه ?ممنونم.لطفا جواب سوالات را در اینجا بگذارید چون ممکنه سوال بقیه سوال ما هم باشه .تشکر

آره موثره.فقط بوتاکس نکنیدخیلی عوارض داره که اصلن کسی درموردش نمیگه😧😧😧

سلام من پوست صورتم خیلی خشکه هم صورتم خیلی لاغره زیر چشامم سیاهی داره وحلقه بسته‌ گونه هامم خیلی کوچیکه ایا باطب سوزنی جواب میگیرم چندوقت دووم داره؟ایا برام ضرری نداره وتوصورتم ایجاد زخم وتورم وکبودی نمیکنه؟؟هزینش چقدره هرجلسش؟؟

سلام گمی میماند اما خوب میشه با سورن نح دار با دارو کیاهی میشه راحت بشی

سلام من خیلی لاغرم وبی اشتها،که آزمایش وسونو که انجام دادم مشکلی نداشتم ،طب سوزنی برام تاثیرداره؟

آیا طب سوزنی در درمان درد معده موثر است یا خیر؟

سلام آیا طب سوزنی برای درد معده تاثیر دارد ؟

سلام
من ۴ساله کم کاری تیرویید دارم.طب سوزنی میتونه اونو درمان کنه؟

باسلام خدمت شما
بنظر نمیرسه طب سوزنی تاثیری در این مورد داشته باشد.

سلام
خسته نباشید،با طب سوزنی میشه مشکلات پوستی مثل لک،جوش،التهاب،چروک را درمان کرد

سلام ،طب سوزنی یکی از بهترین راهای براری درمان سنتی است بدون شک .ودر هر نقطع بدن تاثیر فروانی برای بهبودی خواهی داشت.

با سلام ورم شدید مچ ایا با طب سوزنی حل میشود

باسلام خدمت شما
بستگی به علت ورم دارد. درصورتیکه بیماری عفونی و یا التهابی باشد خیر ولی در زمینه آرتروز طب سوزنی می تواند باعث کم شدن درد شود.

man mikhastam vase soratam ke poor tar beshe az tebe sozani estefade konam.mamnon misham age tozihat bishtar va khatarate ehtemali ke momkene vase soratam dashte bashe ro vasam email konid.ba tashakor

باسلام خدمت شما
بنظر نمی رسد که طب سوزنی تاثیری بر چاق شدن صورت داشته باشد.
می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید:
راههایی برای چاق کردن صورت

سلام ببخشین با استفاده از طب سوزنی میشه لاغر شد؟ایا از طب سوزنی برای درمان بیماری های پوستی میشه استفاده کرد پنفیکوس ؟ممنون.میشه تو تبریز طب سوزنی برام معرفی کنین

باسلام خدمت شما
بله از طب سوزنی برای لاغری هم استفاده می نمایند البته درصد تاثیر آن برروی لاغری برای ما معلوم نیست.
بنظر نمی رسد که طب سوزنی برروی بیماری های پوستی تاثیر خاصی داشته باشد برای بیماری های پوستی به متخصص پوست و در صورت صلاحدید ایشان به متخصص طب سوزنی مراجعه نمایید.

* بسيار خوشحال مي شودم در اين سايت نام نويسي نمايم .

براي اولين بار است كه تصميم گرفته ام طب سوزني انجام دهم به تازگي دچار ورم مفصل پا شده ام و اضافه وزن نيز دارم راهنمايي فرمائيد . متشكرم

باسلام خدمت شماطب سوزنی برای هر دو مواردیکه فرمودید توصیه می شود.
توصیه می کنیم به افراد شناخته شده و متخصص در این زمینه مراجعه نمایید.

و چه بايد بكنم؟

سلام. در اثر ضربه به گردن دچار درد در اين ناحيه بودم كه به پيشنهاد يكي از دوستان به طب سوزني روي آوردم. در مراجعه ي اوليه پزشك معالج با توجه به ضعيف بودن و لاغري جسمم گفتند كه جان بدن شما (يا در اصطلاح طب سوزني يانگ ) كم است و پيش از هر درماني بايد آن را درمان كنيم بنابراين از تعدادي سوزن در ناحيه ي مچ پا و مچ دست و زير ناف و خط طولي در امتداد ناف منتهي به معده (بنا به گفته ي خودشان روي عصب واگ) و بين دو ابرو و دو سوزن روي سر زدند.لازم به ذكر است كه دو جلسه بيشتر نرفتم.پس از جلسه ي اول احساس خواب آلودگي زيادي كردم و ساعات زيادي خوابيدم و احساس درد در چشمها داشتم.جلسه ي دوم محل سوزن در قسمت عصب واگ (به گفته ي ايشان) (جايي در محل معده و بالاتر از ناف )شروع به كبودي و سفت شدن كرد كه درد هم داشت.دكتر گفت براي رفع كبودي روي محل جگر سفيد بگذارم.. روز بعد محل سوزنها روي مچ دست پر از جوشهاي ريز مثل اگزما شد كه بسيار آزاردهنده بود..جاي سوزنها درد ميكرد..بخصوص در ناحيه ي واگ (حوالي معده) و روي سر ! سر درد و چشم درد بدي شدم كه بسيار آزاردهنده بود.. درد گرفتن چشمها در نور خورشيد و دردهاي چرخشي در دست و پا كه از ناحيه اي به ناحيه ي ديگر منتقل ميشد!كه همه ي اين عوارض تا مدتها ادامه داشت ..چشم درد ..قرمزي چشمها..سردرد ..بعلاوه اينكه جاي سوزنها هنوز درد دارد! پزشك فقط گفت كه دم كرده ي زعفران بخور!!! پس از جلسه ي دوم با توجه به اين مسايل ديگر مراجعه نكردم !حدود ۶ ماه گذشته هنوز هم آن عوارض اذيتم ميكند.. با توجه به اينكه فقط دو جلسه رفتم! علت چه ميتواند باشد لطفا راهنمايي كنيد

باسلام خدمت شما
عموما شدت سوزن های طب سوزنی و نحوه استفاده از آنها در حدی نیست که به اعصاب آسیب رسانده و تا این حد باعث درد شود. با اینحال توصیه می شود که به منظور بررسی آسیب های احتمالی ناشی از طب سوزنی و یا اینکه مشکل چیز دیگری هست و پیدا شود به متخصص اعصاب و روان مراجعه نمایید.

من درحال لاغری بااستفاده از طب سوزنی هستم وبسیارراضی۰اگر باردارشوم آیا ادامه درمان برایم ضرردارد؟

باسلام خدمت شما
عموما استفاده از طب سوزنی در دوران بارداری توصیه نمی شود.
بهتر است یا باردرای و یا درمان را بتاخیر بیاندازید.

ایا طب سوزنی می تواند لرزش دست را درمان کند

باسلام خدمت شما
بنظر نمی رسد تاثیر چندانی داشته باشد اما امتحان آن احتمالا بی خطر است.

باسلام..من دیابت دارم آیا طب سوزنی برای افراد دیابتی خوب است

با سلام خدمت شما درباره تاثیر این روش برروی دیابت اطلاعی در دست ما نمی باشد.

ایا طب سوزنی برای درمان لرزش دست کاربرد دارد

بیشتر افراد در مورد اینکه فواید طب سوزنی چیست مواردی را شنیده‌اند ولی در واقع فقط تعداد کمی هستند که فواید آن را بر بدن بدانند.

البته خطرات روش طب سوزنی چین ناچیز و اگر توسط پزشک انجام شود بدون عوارض است.

بهتر است پیش از هر گونه اقدام، اطلاعات کلی در مورد این روش باستانی چین داشته باشیم.

یک روش درمانی باستانی است که ریشه در چین، ژاپن و دیگر کشورهای آسیایی دارد.

این روش توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده و به‌طور سنتی به عنوان یک روش پیش گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد،فواید طب سوزنی

توسط یک سوم جمعیت جهان به عنوان اولین روش درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طب سوزنی را می‌توان در کنار دیگر روش‌های درمانی شامل روش‌ درمانی غربی، استفاده کرد.

این طب انرژی حیاتی یا چی در بدن فرد را متعادل می‌کند.

فرایند همه چیز در بدن ما، چه فیزیکی و چه غیر فیزیکی (احساسی یا روحی)

به حضور نیروی چی وابسته است و انرژی چی نیز در همه موجودات زنده وجود دارد.

انرژی حیاتی یا چی در تمام کانال‌های بدن که به آن مریدین می‌گویند، جریان دارد.

این درمان بر اساس ایجاد جریان آزادانه انرژی جهت به دست آوردن سلامت در بدن انجام می‌شود.

بیماری و علائم آن به دلیل عدم تعادل انرژی چی ایجاد شده و نشان دهنده درخواست بدن برای کمک است.

تماس کم انرژی با استفاده از طب سوزنی مانند باز کردن مسیرهای بسته

جهت ایجاد جریان و گردش انرژی چی برای بازیابی سلامتی، می‌باشد.

این روش درمانی می‌تواند برای بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد.

بیماری‌های تنفسی، گوارشی و مشکلات گردش خون، مشکلات مربوط به قاعدگی،

بارداری یا دوران یائسگی، اختلالات عصبی عضلانی، اضطراب،

افسردگی، شوک عاطفی و دیگر مشکلات روحی و روانی و بی‌خوابی.


درد بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد و سلامت کلی بدن، رشد و سلامت داخلی بدن را بهبود می‌بخشد.

این طب برای افراد مختلف در سنین مختلف برای درمان بیماری‌هایی که دیگر روش‌ها از درمان آن عاجز مانده‌اند، بسیار مفید و مؤثر است.

به دلیل آنکه این طب معمولاً تمام بدن را تحت معالجه قرار می‌دهد،

مردم علاوه بر بهبود مشکل و بیماری‌شان، بهبود سلامت کلی بدن را نیز تجربه می‌کنند.

بیشتر جلسات این طب در حدود 45 ساعت به طول می‌انجامد.

احتمالاً در جلسه اول در مورد سوابق پزشکی شما سوالاتی پرسیده می‌شود

و سپس در جلسات بعد آزمایش‌هایی بر روی شما انجام می‌شود.

طب سوزنی در جداولی خصوصی، عملکرد و پیشرفت شما را ثبت می‌کند.

همچنین می‌توانید هر سؤالی که در مورد آن دارید را از پزشک‌تان بپرسید.

پیش از انجام این طب، پزشک ضربان نبض را بررسی کرده تا بهترین روش درمان را تشخیص دهد.

او همچنین پس از فرو کردن سوزن‌ها در بدن و پس از انجام درمان نیز ضربان قلب و نبض را بررسی می‌کند.

سپس او چند سوزن بسیار نازک، کاملاً ضد عفونی شده، یک بار مصرف

و از جنس فولاد ضد زنگ را در نقاط مختلف بدن که به آن‌ها نقاط طب سوزنی می‌گویند، فرو می‌کند.

برخی از این سوزن‌ها مدتی در جای خود مانده در حالی که

دیگر سوزن‌ها بلافاصله برداشته می‌شوند که این عمل بستگی به ضربان و علائمی بیماری شما دارد.

ممکن است از شما خواسته شود که در حالی که سوزن در بدنتان قرار دارد

به مدت 10 تا 15 دقیقه استراحت داشته باشید.

برخی مردم بلافاصله بهبود در بیماری و مشکل خود را احساس خواهند کرد

و برای برخی دیگر ممکن است کمی زمان ببرد که آن هم معمول است و نمی‌توان زمان آن را به درستی تخمین زد.فواید طب سوزنی

توسط پزشک دارای گواهی نامه که معمولاً سطوح مختلف انجام آن را گذرانده است، انجام می‌گیرد.

این کار توسط همان فردی انجام می‌گیرد که روش‌های معمول پزشکی را انجام می‌دهد.

جواب سؤال بستگی به علت انجام طب سوزنی دارد.

اگر شما صرفاً می‌خواهید آن را برای آرام سازی بدن و کاهش استرس که

باعث مشغله ذهنی، نگرانی، گرفتگی عضلات، اختلال در خواب و … می‌شود انجام دهید،

به احتمال زیاد تنها با انجام یک جلسه درمانی بهبود در وضعیت سلامت بدنتان را تجربه خواهید کرد.

این روش درمانی خصوصاً پیش از مسافرت بسیار مفید است

چرا که به شما اجازه می‌دهد در طول این مدت سلامت بدنتان حفظ شده و از تعطیلاتتان بهترین بهره را ببرید.

از طرف دیگر، زمانی که شما دچار مشکلات و بیماری‌های جدی‌تر هستید، درمان‌های شدیدتر و بیشتری باید بر روی شما انجام گیرد.


طب سوزنی که بافاصله کم از یکدیگر انجام شوند (مثلاً هر روز یا یک روز در میان)، برطرف می‌شود

بیماری‌های مزمن بسته به نوع بیماری معمولاً در طی 2 تا 6 هفته درمان می‌شوند.

ممکن است بپرسید خود بیمار برای کمک به درمان و بهبود خواص آن چه کاری می‌تواند انجام دهد.

نوشیدن حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز، می‌توانید آن کار را تا چند هفته ادامه دهید،

این کار به تنظیم و اثرگذاری بیشتر روش‌های درمانی کمک می‌کند.

انجام تمرین و ورزش به‌طور معمول، مطمئن شوید هر روز زمانی را در آرامش و سکوت سپری کنید،

میزان مصرف قهوه‌تان را به حداقل کاهش دهید. چای‌های کافئین‌دار از این جهت مشکلی ندارند.

البته که نه. عوارض جانبی موجود، به خصوص در مقایسه با روش‌های رایج درمانی مانند جراحی، بسیار کمتر است.

برخی از مردم درد خفیف و کوتاه را تجربه می‌کنند و برخی دیگر نیز ممکن است کمی احساس سبکی سر

(توجه داشت باشید که حتماً قبل از انجام آن چیزی بخورید) داشته باشند

و همچنین ایجاد کبودی خفیف در بدن محتمل است.

به علاوه بیمار ممکن است با شرایطی که با نام بحران درمان شناخته می‌شود، مواجه گردد.

بحران درمان معمولاً در ابتدای کار به وجود آمده، و در کوتاه مدت علائم بیماری را بدتر می‌کند،

و تا چند ساعت این حالت باقی می‌ماند.

پس از آن سلامتی بدن به طرز چشم گیری بهبود می‌یابد.

بحران درمان بسیار رایج است ولی معمولاً باعث ایجاد هیچ‌گونه نگرانی نمی‌شود.

طب سوزنی گوش سیستم و روشی جداگانه محسوب می‌شود.

برخی از پزشکان تنها این روش را مورد استفاده قرار می‌دهند.


اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی، اعتیاد یا حساسیت و آلرژی می‌باشد.

در کابوت شور، این روش معمولاً به صورت جلسات فردی و شخصی انجام می‌گیرد.

طب سوزنی گوش به صورت گروهی انجام شده و درمان بیماری‌های روحی

و اعتیاد به این طریق به ‌طور مؤثرتر انجام می‌گیرد.

از آنجا که این روش معمولاً به صورت گروهی انجام می‌شود، هزینه کمتری نیز خواهد داشت.

گروه‌های مختلف مانند انجمن مرکز سلامت روانی، گروه مجربان

و مراکز زهر زدایی معمولاً از این شکل طب سوزنی استفاده می‌کنند.

پیش از آنکه بحث در مورد فواید آن را آغاز کنیم، بهتر است کمی در مورد اصل و ریشه طب سوزنی بدانیم.

این طب اولین بار در حدود 2 هزار سال پیش در چین مورد استفاده قرار گرفت

و یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمانی در جهان است.

در طب سوزنی که امروزه در ایالات‌متحده آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد،

سوزن‌های فلزی نازک در محل‌های خاصی از بدن قرار داده‌شده

و توسط دست یا جریان ضعیف الکتریسیته تحریک می‌شوند.

طب سوزنی پایه و اساس طب سنتی چینی بوده و اساس آن اعتقاد به وجود دو نیروی متضاد ولی جدانشدنی در بدن انسان، هست.

این نیروها با نام‌های یین و یانگ شناخته می‌شوند. نیروی یین نسبتاً سرد، کند و حالتی منفعل داشته

و در مقابل آن یانگ نشان‌دهنده گرما، هیجان و فعالیت و تحرک است.

سلامت بدن و شرایط مناسب به هنگام تعادل میان یین و یانگ به وجود می‌آید.


این مسیرها مریدین نام دارند. مریدین‌ها با حدود 2 هزار نقطه سوزنی در بدن ارتباط دارند و به آن‌ها متصل هستند.

12 مریدین اصلی و 8 مریدین فرعی در بدن موجود است.

با آنکه طب رایج غربی همچنان به‌طور دقیق نمی‌توان چگونگی عملکرد این طب را درک کرده و آن را توضیح دهد،

ولی مطالعات مختلفی در مراکز پزشکی غربی در مورد آن انجام‌شده است.

طبق گفته موسسه سلامت ملی آمریکا پاسخ به این سؤال مثبت است.

طب سوزنی در زمینه‌های مختلف مراقبت از سلامتی و درمان بیماری‌ها، تأثیرگذار ظاهرشده است.

این زمینه‌ها شامل: حالت تهوع پس از عمل، عوارض جانبی شیمی‌درمانی،

استئو آرتریت، درد پایین کمر، سردرد، انقباض‌های دوران قاعدگی، اعتیاد، سندرم مجرای مچ دست، آسم و … می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهند که طب سوزنی قادر به کاهش درد، بهبود عملکرد و حرکت مفاصل مبتلابه التهاب آرتریت بوده

و می‌تواند به ‌عنوان یک درمان مکمل استاندارد مورد استفاده قرار گیرد.

درست است که بسیاری از مردم در مورد تأثیرگذاری و فواید طب سوزنی شک دارند،

ولی زمانی که همین افراد بیمار می‌شوند، به طب سوزنی روی آورده و به آن اعتماد می‌کنند.

گفته می‌شود طب سوزنی از طریق تنظیم عملکرد سیستم عصبی،

بر روی اندام‌ها و بخش‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارد.

این نظریه چنین می‌گوید که طب سوزنی با تأثیرگذاری بر سیستم عصبی بدن

می‌تواند آزادسازی اندروفین و سلول‌های ایمنی بدن را در قسمت مشخصی از بدن افزایش دهد.

همچنین نظریه دیگری نیز در مورد عملکرد و فواید طب سوزنی وجود دارد

که طبق آنآ این روش با تغییر فرارسان‌های عصبی در مغز، ترکیبات شیمیایی را تغییر می‌دهد.

البته که دارد. در طب چینی اعتقاد بر آن است که برای حفظ سلامت، باید انرژی چی که در بدن ما جریان دارد متعادل باقی بماند.

به همین طریق طب سوزنی به افراد سالم کمک می‌کند تعادل انرژی را در بدن خود حفظ کنند.

جریان انرژی حیاتی در بدن ما ممکن است از تعادل خارج‌شده باشد ولی همچنان سالم به نظر برسیم.

در این مرحله استفاده از آن به‌ عنوان یک عامل پیش‌گیری محسوب می‌شود.

بررسی و متعادل کردن جریان انرژی در نقاط موجود در مریدین‌ها در بدن مانند تنظیم خودرو پیش از نیاز به تعمیر آن است.

او خود با استفاده از این طب توانسته بدن خود را به طرز شگفت ‌انگیزی تغییر بدهد

و از یک فرد لاغر با وزن 58 کیلوگرم به فردی با هیکل عضلانی و متناسب 90 کیلوگرم تغییر کند.

می‌تواند برای بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد. برخی از این بیماری ها شامل:

و سلامت کلی بدن، رشد و سلامت داخلی بدن را بهبود می بخشد.

این طب برای افراد مختلف در سنین مختلف برای درمان بیماری‌هایی که

دیگر روش‌ها از درمان آن عاجز مانده‌اند، بسیار مفید و موثر است.

به دلیل آنکه طب سوزنی درمانی معمولا تمام بدن را تحت معالجه قرار می دهد،

مردم علاوه بر بهبود مشکل و بیماری شان، بهبود سلامت کلی بدن را نیز تجربه می‌کنند.

سوزن های بسیار نازک در آن به گونه ای قرار داده می شوند که سلامت کلی بدن را بهبود می‌دهند.

برخی از قسمت های بدن برای بهبود وضعیت روحی و سلامت کلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درد کمر، سردرد و میگرن، سرطان، افسردگی، اختلالات خواب

و بسیاری دیگر از بیماری های فیزیکی و احساسی رنج می برند، نیز بسیار مفید است.

کاهش استرس و کاهش احتمال اختلالات احساسی مانند افسردگی می شود، استفاده کرد.

مدیتیشن و تمرکز بر روی تنفس روشی موثر جهت تفکرات و انرژی منفی در بدن است.

به همین دلیل آن چین روشی موثر برای کاهش استرس می باشد.

بسیاری از متخصصین باروری استفاده از طب سوزنی را به عنوان یک مکمل در کنار روش‌های پزشکی و تخصصی توصیه می‌کنند.

این روش با کاهش استرس و تاثیر گذاری بر روی اندام‌های مربوط به تولید مثل،

به زنان و مردان جهت بهبود و ارتقای وضعیت باروری شان کمک می کند.


حتما بررسی کنید که به بهترین دکتر مرتبط مراجعه می‌کنید

و به خوبی آموزش دیده و دارای گواهی نامه است.

با رعایت این نکات، خواهید فهمید که آن یک روش درمانی جایگزین بسیار عالی است که

می تواند دردهای مزمن را تسکین داده و سلامت کلی بدن را بهبود دهد.

دکتر کتایون عمانیان (پروانه طبابت طب سوزنی)

درمان درد و بیماری‌های شایع، جوانسازی پوست و کنترل وزن با:

طب سوزنی امبدینگ، بسته به نوع نخ در کاهش سایز، لیفت و چربی سوزی

، درمان درد و بیماری از 2 هفته تا 2 ماه اثر دارد و بسته به نیاز انتخاب می‌شود.

بدون عوارض و درد خاصی با وسایل استریل و بهداشتی

برای تماس سریع در موبایل روی شماره‌های زیر کلیک کنید.

02188719573 – 09351216381

یک روش پزشکی درمانی و زیبایی در طب سنتی چین است که با سوزن‌های استریل خیلی ظریف نقاطی از مسیرهای حرکت انرژی چی بدن تحریک می‌شود.

این طب برای درمان انواع درد و بیماری، جوانی پوست و کنترل وزن کاربرد دارد.

فواید آن در کل اثر سلامتی پایدار، تقویت سیستم ایمنی، انرژی بخشی و غیره برای بدن دارد.

خیر، اثرات آن با توجه به تغذیه روزانه و وضعیت جسمی هر فرد، بیماری بدن و مهارت پزشک می‌تواند در جلسات و سبک یکسان متفاوت باشد.

این طب در بدن، سر و گوش در اولویت با سوزن‌هایی با انواع سایز و جنس استیل انجام می‌شود اما در موارد از اتصال جریان الکتریکی ظریف به سوزن‌ها استفاده می‌شود

گاهی به جای سوزن در نقاط مورد نظر نخ کاشته می‌شود و به اندازه چندین جلسه اثر دارد.

در مواردی از لیزر کم توان سرد LLLT برای تحریک نقاط مورد نظر بدون سوزن استفاده می‌شود.

گاهی بر روی سوزن‌های قرار گرفته در پوست گیاهی به نام موکسی قرار می‌دهند تا سوزن‌ها داغ شوند و اثرات درمانی تشدید شود.

روش کاشت نخ با طب سوزنی امبدینگ، اثرات قوی درمانی و زیبایی، چند برابر یک جلسه این طب دارد و می‌تواند بر حسب تشخیص دکتر رفت و آمد کمتر شود.

تعریف طب سنتی چین در ویکی پدیا

مطالب کاملی تو ساییتون هست فقط پزشکای طب سوزنی هم معرفی کنید مه بتونیم مراحعه کنیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

بیشتر افراد در مورد اینکه فواید طب سوزنی چیست مواردی را شنیده‌اند ولی در واقع فقط تعداد کمی هستند که فواید آن را بر بدن بدانند.

البته خطرات روش طب سوزنی چین ناچیز و اگر توسط پزشک انجام شود بدون عوارض است.

بهتر است پیش از هر گونه اقدام، اطلاعات کلی در مورد این روش باستانی چین داشته باشیم.

یک روش درمانی باستانی است که ریشه در چین، ژاپن و دیگر کشورهای آسیایی دارد.

این روش توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده و به‌طور سنتی به عنوان یک روش پیش گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد،فواید طب سوزنی

توسط یک سوم جمعیت جهان به عنوان اولین روش درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طب سوزنی را می‌توان در کنار دیگر روش‌های درمانی شامل روش‌ درمانی غربی، استفاده کرد.

این طب انرژی حیاتی یا چی در بدن فرد را متعادل می‌کند.

فرایند همه چیز در بدن ما، چه فیزیکی و چه غیر فیزیکی (احساسی یا روحی)

به حضور نیروی چی وابسته است و انرژی چی نیز در همه موجودات زنده وجود دارد.

انرژی حیاتی یا چی در تمام کانال‌های بدن که به آن مریدین می‌گویند، جریان دارد.

این درمان بر اساس ایجاد جریان آزادانه انرژی جهت به دست آوردن سلامت در بدن انجام می‌شود.

بیماری و علائم آن به دلیل عدم تعادل انرژی چی ایجاد شده و نشان دهنده درخواست بدن برای کمک است.

تماس کم انرژی با استفاده از طب سوزنی مانند باز کردن مسیرهای بسته

جهت ایجاد جریان و گردش انرژی چی برای بازیابی سلامتی، می‌باشد.

این روش درمانی می‌تواند برای بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد.

بیماری‌های تنفسی، گوارشی و مشکلات گردش خون، مشکلات مربوط به قاعدگی،

بارداری یا دوران یائسگی، اختلالات عصبی عضلانی، اضطراب،

افسردگی، شوک عاطفی و دیگر مشکلات روحی و روانی و بی‌خوابی.


درد بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد و سلامت کلی بدن، رشد و سلامت داخلی بدن را بهبود می‌بخشد.

این طب برای افراد مختلف در سنین مختلف برای درمان بیماری‌هایی که دیگر روش‌ها از درمان آن عاجز مانده‌اند، بسیار مفید و مؤثر است.

به دلیل آنکه این طب معمولاً تمام بدن را تحت معالجه قرار می‌دهد،

مردم علاوه بر بهبود مشکل و بیماری‌شان، بهبود سلامت کلی بدن را نیز تجربه می‌کنند.

بیشتر جلسات این طب در حدود 45 ساعت به طول می‌انجامد.

احتمالاً در جلسه اول در مورد سوابق پزشکی شما سوالاتی پرسیده می‌شود

و سپس در جلسات بعد آزمایش‌هایی بر روی شما انجام می‌شود.

طب سوزنی در جداولی خصوصی، عملکرد و پیشرفت شما را ثبت می‌کند.

همچنین می‌توانید هر سؤالی که در مورد آن دارید را از پزشک‌تان بپرسید.

پیش از انجام این طب، پزشک ضربان نبض را بررسی کرده تا بهترین روش درمان را تشخیص دهد.

او همچنین پس از فرو کردن سوزن‌ها در بدن و پس از انجام درمان نیز ضربان قلب و نبض را بررسی می‌کند.

سپس او چند سوزن بسیار نازک، کاملاً ضد عفونی شده، یک بار مصرف

و از جنس فولاد ضد زنگ را در نقاط مختلف بدن که به آن‌ها نقاط طب سوزنی می‌گویند، فرو می‌کند.

برخی از این سوزن‌ها مدتی در جای خود مانده در حالی که

دیگر سوزن‌ها بلافاصله برداشته می‌شوند که این عمل بستگی به ضربان و علائمی بیماری شما دارد.

ممکن است از شما خواسته شود که در حالی که سوزن در بدنتان قرار دارد

به مدت 10 تا 15 دقیقه استراحت داشته باشید.

برخی مردم بلافاصله بهبود در بیماری و مشکل خود را احساس خواهند کرد

و برای برخی دیگر ممکن است کمی زمان ببرد که آن هم معمول است و نمی‌توان زمان آن را به درستی تخمین زد.فواید طب سوزنی

توسط پزشک دارای گواهی نامه که معمولاً سطوح مختلف انجام آن را گذرانده است، انجام می‌گیرد.

این کار توسط همان فردی انجام می‌گیرد که روش‌های معمول پزشکی را انجام می‌دهد.

جواب سؤال بستگی به علت انجام طب سوزنی دارد.

اگر شما صرفاً می‌خواهید آن را برای آرام سازی بدن و کاهش استرس که

باعث مشغله ذهنی، نگرانی، گرفتگی عضلات، اختلال در خواب و … می‌شود انجام دهید،

به احتمال زیاد تنها با انجام یک جلسه درمانی بهبود در وضعیت سلامت بدنتان را تجربه خواهید کرد.

این روش درمانی خصوصاً پیش از مسافرت بسیار مفید است

چرا که به شما اجازه می‌دهد در طول این مدت سلامت بدنتان حفظ شده و از تعطیلاتتان بهترین بهره را ببرید.

از طرف دیگر، زمانی که شما دچار مشکلات و بیماری‌های جدی‌تر هستید، درمان‌های شدیدتر و بیشتری باید بر روی شما انجام گیرد.


طب سوزنی که بافاصله کم از یکدیگر انجام شوند (مثلاً هر روز یا یک روز در میان)، برطرف می‌شود

بیماری‌های مزمن بسته به نوع بیماری معمولاً در طی 2 تا 6 هفته درمان می‌شوند.

ممکن است بپرسید خود بیمار برای کمک به درمان و بهبود خواص آن چه کاری می‌تواند انجام دهد.

نوشیدن حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز، می‌توانید آن کار را تا چند هفته ادامه دهید،

این کار به تنظیم و اثرگذاری بیشتر روش‌های درمانی کمک می‌کند.

انجام تمرین و ورزش به‌طور معمول، مطمئن شوید هر روز زمانی را در آرامش و سکوت سپری کنید،

میزان مصرف قهوه‌تان را به حداقل کاهش دهید. چای‌های کافئین‌دار از این جهت مشکلی ندارند.

البته که نه. عوارض جانبی موجود، به خصوص در مقایسه با روش‌های رایج درمانی مانند جراحی، بسیار کمتر است.

برخی از مردم درد خفیف و کوتاه را تجربه می‌کنند و برخی دیگر نیز ممکن است کمی احساس سبکی سر

(توجه داشت باشید که حتماً قبل از انجام آن چیزی بخورید) داشته باشند

و همچنین ایجاد کبودی خفیف در بدن محتمل است.

به علاوه بیمار ممکن است با شرایطی که با نام بحران درمان شناخته می‌شود، مواجه گردد.

بحران درمان معمولاً در ابتدای کار به وجود آمده، و در کوتاه مدت علائم بیماری را بدتر می‌کند،

و تا چند ساعت این حالت باقی می‌ماند.

پس از آن سلامتی بدن به طرز چشم گیری بهبود می‌یابد.

بحران درمان بسیار رایج است ولی معمولاً باعث ایجاد هیچ‌گونه نگرانی نمی‌شود.

طب سوزنی گوش سیستم و روشی جداگانه محسوب می‌شود.

برخی از پزشکان تنها این روش را مورد استفاده قرار می‌دهند.


اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی، اعتیاد یا حساسیت و آلرژی می‌باشد.

در کابوت شور، این روش معمولاً به صورت جلسات فردی و شخصی انجام می‌گیرد.

طب سوزنی گوش به صورت گروهی انجام شده و درمان بیماری‌های روحی

و اعتیاد به این طریق به ‌طور مؤثرتر انجام می‌گیرد.

از آنجا که این روش معمولاً به صورت گروهی انجام می‌شود، هزینه کمتری نیز خواهد داشت.

گروه‌های مختلف مانند انجمن مرکز سلامت روانی، گروه مجربان

و مراکز زهر زدایی معمولاً از این شکل طب سوزنی استفاده می‌کنند.

پیش از آنکه بحث در مورد فواید آن را آغاز کنیم، بهتر است کمی در مورد اصل و ریشه طب سوزنی بدانیم.

این طب اولین بار در حدود 2 هزار سال پیش در چین مورد استفاده قرار گرفت

و یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمانی در جهان است.

در طب سوزنی که امروزه در ایالات‌متحده آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد،

سوزن‌های فلزی نازک در محل‌های خاصی از بدن قرار داده‌شده

و توسط دست یا جریان ضعیف الکتریسیته تحریک می‌شوند.

طب سوزنی پایه و اساس طب سنتی چینی بوده و اساس آن اعتقاد به وجود دو نیروی متضاد ولی جدانشدنی در بدن انسان، هست.

این نیروها با نام‌های یین و یانگ شناخته می‌شوند. نیروی یین نسبتاً سرد، کند و حالتی منفعل داشته

و در مقابل آن یانگ نشان‌دهنده گرما، هیجان و فعالیت و تحرک است.

سلامت بدن و شرایط مناسب به هنگام تعادل میان یین و یانگ به وجود می‌آید.


این مسیرها مریدین نام دارند. مریدین‌ها با حدود 2 هزار نقطه سوزنی در بدن ارتباط دارند و به آن‌ها متصل هستند.

12 مریدین اصلی و 8 مریدین فرعی در بدن موجود است.

با آنکه طب رایج غربی همچنان به‌طور دقیق نمی‌توان چگونگی عملکرد این طب را درک کرده و آن را توضیح دهد،

ولی مطالعات مختلفی در مراکز پزشکی غربی در مورد آن انجام‌شده است.

طبق گفته موسسه سلامت ملی آمریکا پاسخ به این سؤال مثبت است.

طب سوزنی در زمینه‌های مختلف مراقبت از سلامتی و درمان بیماری‌ها، تأثیرگذار ظاهرشده است.

این زمینه‌ها شامل: حالت تهوع پس از عمل، عوارض جانبی شیمی‌درمانی،

استئو آرتریت، درد پایین کمر، سردرد، انقباض‌های دوران قاعدگی، اعتیاد، سندرم مجرای مچ دست، آسم و … می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهند که طب سوزنی قادر به کاهش درد، بهبود عملکرد و حرکت مفاصل مبتلابه التهاب آرتریت بوده

و می‌تواند به ‌عنوان یک درمان مکمل استاندارد مورد استفاده قرار گیرد.

درست است که بسیاری از مردم در مورد تأثیرگذاری و فواید طب سوزنی شک دارند،

ولی زمانی که همین افراد بیمار می‌شوند، به طب سوزنی روی آورده و به آن اعتماد می‌کنند.

گفته می‌شود طب سوزنی از طریق تنظیم عملکرد سیستم عصبی،

بر روی اندام‌ها و بخش‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارد.

این نظریه چنین می‌گوید که طب سوزنی با تأثیرگذاری بر سیستم عصبی بدن

می‌تواند آزادسازی اندروفین و سلول‌های ایمنی بدن را در قسمت مشخصی از بدن افزایش دهد.

همچنین نظریه دیگری نیز در مورد عملکرد و فواید طب سوزنی وجود دارد

که طبق آنآ این روش با تغییر فرارسان‌های عصبی در مغز، ترکیبات شیمیایی را تغییر می‌دهد.

البته که دارد. در طب چینی اعتقاد بر آن است که برای حفظ سلامت، باید انرژی چی که در بدن ما جریان دارد متعادل باقی بماند.

به همین طریق طب سوزنی به افراد سالم کمک می‌کند تعادل انرژی را در بدن خود حفظ کنند.

جریان انرژی حیاتی در بدن ما ممکن است از تعادل خارج‌شده باشد ولی همچنان سالم به نظر برسیم.

در این مرحله استفاده از آن به‌ عنوان یک عامل پیش‌گیری محسوب می‌شود.

بررسی و متعادل کردن جریان انرژی در نقاط موجود در مریدین‌ها در بدن مانند تنظیم خودرو پیش از نیاز به تعمیر آن است.

او خود با استفاده از این طب توانسته بدن خود را به طرز شگفت ‌انگیزی تغییر بدهد

و از یک فرد لاغر با وزن 58 کیلوگرم به فردی با هیکل عضلانی و متناسب 90 کیلوگرم تغییر کند.

می‌تواند برای بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد. برخی از این بیماری ها شامل:

و سلامت کلی بدن، رشد و سلامت داخلی بدن را بهبود می بخشد.

این طب برای افراد مختلف در سنین مختلف برای درمان بیماری‌هایی که

دیگر روش‌ها از درمان آن عاجز مانده‌اند، بسیار مفید و موثر است.

به دلیل آنکه طب سوزنی درمانی معمولا تمام بدن را تحت معالجه قرار می دهد،

مردم علاوه بر بهبود مشکل و بیماری شان، بهبود سلامت کلی بدن را نیز تجربه می‌کنند.

سوزن های بسیار نازک در آن به گونه ای قرار داده می شوند که سلامت کلی بدن را بهبود می‌دهند.

برخی از قسمت های بدن برای بهبود وضعیت روحی و سلامت کلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درد کمر، سردرد و میگرن، سرطان، افسردگی، اختلالات خواب

و بسیاری دیگر از بیماری های فیزیکی و احساسی رنج می برند، نیز بسیار مفید است.

کاهش استرس و کاهش احتمال اختلالات احساسی مانند افسردگی می شود، استفاده کرد.

مدیتیشن و تمرکز بر روی تنفس روشی موثر جهت تفکرات و انرژی منفی در بدن است.

به همین دلیل آن چین روشی موثر برای کاهش استرس می باشد.

بسیاری از متخصصین باروری استفاده از طب سوزنی را به عنوان یک مکمل در کنار روش‌های پزشکی و تخصصی توصیه می‌کنند.

این روش با کاهش استرس و تاثیر گذاری بر روی اندام‌های مربوط به تولید مثل،

به زنان و مردان جهت بهبود و ارتقای وضعیت باروری شان کمک می کند.


حتما بررسی کنید که به بهترین دکتر مرتبط مراجعه می‌کنید

و به خوبی آموزش دیده و دارای گواهی نامه است.

با رعایت این نکات، خواهید فهمید که آن یک روش درمانی جایگزین بسیار عالی است که

می تواند دردهای مزمن را تسکین داده و سلامت کلی بدن را بهبود دهد.

دکتر کتایون عمانیان (پروانه طبابت طب سوزنی)

درمان درد و بیماری‌های شایع، جوانسازی پوست و کنترل وزن با:

طب سوزنی امبدینگ، بسته به نوع نخ در کاهش سایز، لیفت و چربی سوزی

، درمان درد و بیماری از 2 هفته تا 2 ماه اثر دارد و بسته به نیاز انتخاب می‌شود.

بدون عوارض و درد خاصی با وسایل استریل و بهداشتی

برای تماس سریع در موبایل روی شماره‌های زیر کلیک کنید.

02188719573 – 09351216381

یک روش پزشکی درمانی و زیبایی در طب سنتی چین است که با سوزن‌های استریل خیلی ظریف نقاطی از مسیرهای حرکت انرژی چی بدن تحریک می‌شود.

این طب برای درمان انواع درد و بیماری، جوانی پوست و کنترل وزن کاربرد دارد.

فواید آن در کل اثر سلامتی پایدار، تقویت سیستم ایمنی، انرژی بخشی و غیره برای بدن دارد.

خیر، اثرات آن با توجه به تغذیه روزانه و وضعیت جسمی هر فرد، بیماری بدن و مهارت پزشک می‌تواند در جلسات و سبک یکسان متفاوت باشد.

این طب در بدن، سر و گوش در اولویت با سوزن‌هایی با انواع سایز و جنس استیل انجام می‌شود اما در موارد از اتصال جریان الکتریکی ظریف به سوزن‌ها استفاده می‌شود

گاهی به جای سوزن در نقاط مورد نظر نخ کاشته می‌شود و به اندازه چندین جلسه اثر دارد.

در مواردی از لیزر کم توان سرد LLLT برای تحریک نقاط مورد نظر بدون سوزن استفاده می‌شود.

گاهی بر روی سوزن‌های قرار گرفته در پوست گیاهی به نام موکسی قرار می‌دهند تا سوزن‌ها داغ شوند و اثرات درمانی تشدید شود.

روش کاشت نخ با طب سوزنی امبدینگ، اثرات قوی درمانی و زیبایی، چند برابر یک جلسه این طب دارد و می‌تواند بر حسب تشخیص دکتر رفت و آمد کمتر شود.

تعریف طب سنتی چین در ویکی پدیا

مطالب کاملی تو ساییتون هست فقط پزشکای طب سوزنی هم معرفی کنید مه بتونیم مراحعه کنیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

بیشتر افراد در مورد اینکه فواید طب سوزنی چیست مواردی را شنیده‌اند ولی در واقع فقط تعداد کمی هستند که فواید آن را بر بدن بدانند.

البته خطرات روش طب سوزنی چین ناچیز و اگر توسط پزشک انجام شود بدون عوارض است.

بهتر است پیش از هر گونه اقدام، اطلاعات کلی در مورد این روش باستانی چین داشته باشیم.

یک روش درمانی باستانی است که ریشه در چین، ژاپن و دیگر کشورهای آسیایی دارد.

این روش توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده و به‌طور سنتی به عنوان یک روش پیش گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد،فواید طب سوزنی

توسط یک سوم جمعیت جهان به عنوان اولین روش درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طب سوزنی را می‌توان در کنار دیگر روش‌های درمانی شامل روش‌ درمانی غربی، استفاده کرد.

این طب انرژی حیاتی یا چی در بدن فرد را متعادل می‌کند.

فرایند همه چیز در بدن ما، چه فیزیکی و چه غیر فیزیکی (احساسی یا روحی)

به حضور نیروی چی وابسته است و انرژی چی نیز در همه موجودات زنده وجود دارد.

انرژی حیاتی یا چی در تمام کانال‌های بدن که به آن مریدین می‌گویند، جریان دارد.

این درمان بر اساس ایجاد جریان آزادانه انرژی جهت به دست آوردن سلامت در بدن انجام می‌شود.

بیماری و علائم آن به دلیل عدم تعادل انرژی چی ایجاد شده و نشان دهنده درخواست بدن برای کمک است.

تماس کم انرژی با استفاده از طب سوزنی مانند باز کردن مسیرهای بسته

جهت ایجاد جریان و گردش انرژی چی برای بازیابی سلامتی، می‌باشد.

این روش درمانی می‌تواند برای بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد.

بیماری‌های تنفسی، گوارشی و مشکلات گردش خون، مشکلات مربوط به قاعدگی،

بارداری یا دوران یائسگی، اختلالات عصبی عضلانی، اضطراب،

افسردگی، شوک عاطفی و دیگر مشکلات روحی و روانی و بی‌خوابی.


درد بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد و سلامت کلی بدن، رشد و سلامت داخلی بدن را بهبود می‌بخشد.

این طب برای افراد مختلف در سنین مختلف برای درمان بیماری‌هایی که دیگر روش‌ها از درمان آن عاجز مانده‌اند، بسیار مفید و مؤثر است.

به دلیل آنکه این طب معمولاً تمام بدن را تحت معالجه قرار می‌دهد،

مردم علاوه بر بهبود مشکل و بیماری‌شان، بهبود سلامت کلی بدن را نیز تجربه می‌کنند.

بیشتر جلسات این طب در حدود 45 ساعت به طول می‌انجامد.

احتمالاً در جلسه اول در مورد سوابق پزشکی شما سوالاتی پرسیده می‌شود

و سپس در جلسات بعد آزمایش‌هایی بر روی شما انجام می‌شود.

طب سوزنی در جداولی خصوصی، عملکرد و پیشرفت شما را ثبت می‌کند.

همچنین می‌توانید هر سؤالی که در مورد آن دارید را از پزشک‌تان بپرسید.

پیش از انجام این طب، پزشک ضربان نبض را بررسی کرده تا بهترین روش درمان را تشخیص دهد.

او همچنین پس از فرو کردن سوزن‌ها در بدن و پس از انجام درمان نیز ضربان قلب و نبض را بررسی می‌کند.

سپس او چند سوزن بسیار نازک، کاملاً ضد عفونی شده، یک بار مصرف

و از جنس فولاد ضد زنگ را در نقاط مختلف بدن که به آن‌ها نقاط طب سوزنی می‌گویند، فرو می‌کند.

برخی از این سوزن‌ها مدتی در جای خود مانده در حالی که

دیگر سوزن‌ها بلافاصله برداشته می‌شوند که این عمل بستگی به ضربان و علائمی بیماری شما دارد.

ممکن است از شما خواسته شود که در حالی که سوزن در بدنتان قرار دارد

به مدت 10 تا 15 دقیقه استراحت داشته باشید.

برخی مردم بلافاصله بهبود در بیماری و مشکل خود را احساس خواهند کرد

و برای برخی دیگر ممکن است کمی زمان ببرد که آن هم معمول است و نمی‌توان زمان آن را به درستی تخمین زد.فواید طب سوزنی

توسط پزشک دارای گواهی نامه که معمولاً سطوح مختلف انجام آن را گذرانده است، انجام می‌گیرد.

این کار توسط همان فردی انجام می‌گیرد که روش‌های معمول پزشکی را انجام می‌دهد.

جواب سؤال بستگی به علت انجام طب سوزنی دارد.

اگر شما صرفاً می‌خواهید آن را برای آرام سازی بدن و کاهش استرس که

باعث مشغله ذهنی، نگرانی، گرفتگی عضلات، اختلال در خواب و … می‌شود انجام دهید،

به احتمال زیاد تنها با انجام یک جلسه درمانی بهبود در وضعیت سلامت بدنتان را تجربه خواهید کرد.

این روش درمانی خصوصاً پیش از مسافرت بسیار مفید است

چرا که به شما اجازه می‌دهد در طول این مدت سلامت بدنتان حفظ شده و از تعطیلاتتان بهترین بهره را ببرید.

از طرف دیگر، زمانی که شما دچار مشکلات و بیماری‌های جدی‌تر هستید، درمان‌های شدیدتر و بیشتری باید بر روی شما انجام گیرد.


طب سوزنی که بافاصله کم از یکدیگر انجام شوند (مثلاً هر روز یا یک روز در میان)، برطرف می‌شود

بیماری‌های مزمن بسته به نوع بیماری معمولاً در طی 2 تا 6 هفته درمان می‌شوند.

ممکن است بپرسید خود بیمار برای کمک به درمان و بهبود خواص آن چه کاری می‌تواند انجام دهد.

نوشیدن حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز، می‌توانید آن کار را تا چند هفته ادامه دهید،

این کار به تنظیم و اثرگذاری بیشتر روش‌های درمانی کمک می‌کند.

انجام تمرین و ورزش به‌طور معمول، مطمئن شوید هر روز زمانی را در آرامش و سکوت سپری کنید،

میزان مصرف قهوه‌تان را به حداقل کاهش دهید. چای‌های کافئین‌دار از این جهت مشکلی ندارند.

البته که نه. عوارض جانبی موجود، به خصوص در مقایسه با روش‌های رایج درمانی مانند جراحی، بسیار کمتر است.

برخی از مردم درد خفیف و کوتاه را تجربه می‌کنند و برخی دیگر نیز ممکن است کمی احساس سبکی سر

(توجه داشت باشید که حتماً قبل از انجام آن چیزی بخورید) داشته باشند

و همچنین ایجاد کبودی خفیف در بدن محتمل است.

به علاوه بیمار ممکن است با شرایطی که با نام بحران درمان شناخته می‌شود، مواجه گردد.

بحران درمان معمولاً در ابتدای کار به وجود آمده، و در کوتاه مدت علائم بیماری را بدتر می‌کند،

و تا چند ساعت این حالت باقی می‌ماند.

پس از آن سلامتی بدن به طرز چشم گیری بهبود می‌یابد.

بحران درمان بسیار رایج است ولی معمولاً باعث ایجاد هیچ‌گونه نگرانی نمی‌شود.

طب سوزنی گوش سیستم و روشی جداگانه محسوب می‌شود.

برخی از پزشکان تنها این روش را مورد استفاده قرار می‌دهند.


اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی، اعتیاد یا حساسیت و آلرژی می‌باشد.

در کابوت شور، این روش معمولاً به صورت جلسات فردی و شخصی انجام می‌گیرد.

طب سوزنی گوش به صورت گروهی انجام شده و درمان بیماری‌های روحی

و اعتیاد به این طریق به ‌طور مؤثرتر انجام می‌گیرد.

از آنجا که این روش معمولاً به صورت گروهی انجام می‌شود، هزینه کمتری نیز خواهد داشت.

گروه‌های مختلف مانند انجمن مرکز سلامت روانی، گروه مجربان

و مراکز زهر زدایی معمولاً از این شکل طب سوزنی استفاده می‌کنند.

پیش از آنکه بحث در مورد فواید آن را آغاز کنیم، بهتر است کمی در مورد اصل و ریشه طب سوزنی بدانیم.

این طب اولین بار در حدود 2 هزار سال پیش در چین مورد استفاده قرار گرفت

و یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمانی در جهان است.

در طب سوزنی که امروزه در ایالات‌متحده آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد،

سوزن‌های فلزی نازک در محل‌های خاصی از بدن قرار داده‌شده

و توسط دست یا جریان ضعیف الکتریسیته تحریک می‌شوند.

طب سوزنی پایه و اساس طب سنتی چینی بوده و اساس آن اعتقاد به وجود دو نیروی متضاد ولی جدانشدنی در بدن انسان، هست.

این نیروها با نام‌های یین و یانگ شناخته می‌شوند. نیروی یین نسبتاً سرد، کند و حالتی منفعل داشته

و در مقابل آن یانگ نشان‌دهنده گرما، هیجان و فعالیت و تحرک است.

سلامت بدن و شرایط مناسب به هنگام تعادل میان یین و یانگ به وجود می‌آید.


این مسیرها مریدین نام دارند. مریدین‌ها با حدود 2 هزار نقطه سوزنی در بدن ارتباط دارند و به آن‌ها متصل هستند.

12 مریدین اصلی و 8 مریدین فرعی در بدن موجود است.

با آنکه طب رایج غربی همچنان به‌طور دقیق نمی‌توان چگونگی عملکرد این طب را درک کرده و آن را توضیح دهد،

ولی مطالعات مختلفی در مراکز پزشکی غربی در مورد آن انجام‌شده است.

طبق گفته موسسه سلامت ملی آمریکا پاسخ به این سؤال مثبت است.

طب سوزنی در زمینه‌های مختلف مراقبت از سلامتی و درمان بیماری‌ها، تأثیرگذار ظاهرشده است.

این زمینه‌ها شامل: حالت تهوع پس از عمل، عوارض جانبی شیمی‌درمانی،

استئو آرتریت، درد پایین کمر، سردرد، انقباض‌های دوران قاعدگی، اعتیاد، سندرم مجرای مچ دست، آسم و … می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهند که طب سوزنی قادر به کاهش درد، بهبود عملکرد و حرکت مفاصل مبتلابه التهاب آرتریت بوده

و می‌تواند به ‌عنوان یک درمان مکمل استاندارد مورد استفاده قرار گیرد.

درست است که بسیاری از مردم در مورد تأثیرگذاری و فواید طب سوزنی شک دارند،

ولی زمانی که همین افراد بیمار می‌شوند، به طب سوزنی روی آورده و به آن اعتماد می‌کنند.

گفته می‌شود طب سوزنی از طریق تنظیم عملکرد سیستم عصبی،

بر روی اندام‌ها و بخش‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارد.

این نظریه چنین می‌گوید که طب سوزنی با تأثیرگذاری بر سیستم عصبی بدن

می‌تواند آزادسازی اندروفین و سلول‌های ایمنی بدن را در قسمت مشخصی از بدن افزایش دهد.

همچنین نظریه دیگری نیز در مورد عملکرد و فواید طب سوزنی وجود دارد

که طبق آنآ این روش با تغییر فرارسان‌های عصبی در مغز، ترکیبات شیمیایی را تغییر می‌دهد.

البته که دارد. در طب چینی اعتقاد بر آن است که برای حفظ سلامت، باید انرژی چی که در بدن ما جریان دارد متعادل باقی بماند.

به همین طریق طب سوزنی به افراد سالم کمک می‌کند تعادل انرژی را در بدن خود حفظ کنند.

جریان انرژی حیاتی در بدن ما ممکن است از تعادل خارج‌شده باشد ولی همچنان سالم به نظر برسیم.

در این مرحله استفاده از آن به‌ عنوان یک عامل پیش‌گیری محسوب می‌شود.

بررسی و متعادل کردن جریان انرژی در نقاط موجود در مریدین‌ها در بدن مانند تنظیم خودرو پیش از نیاز به تعمیر آن است.

او خود با استفاده از این طب توانسته بدن خود را به طرز شگفت ‌انگیزی تغییر بدهد

و از یک فرد لاغر با وزن 58 کیلوگرم به فردی با هیکل عضلانی و متناسب 90 کیلوگرم تغییر کند.

می‌تواند برای بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد. برخی از این بیماری ها شامل:

و سلامت کلی بدن، رشد و سلامت داخلی بدن را بهبود می بخشد.

این طب برای افراد مختلف در سنین مختلف برای درمان بیماری‌هایی که

دیگر روش‌ها از درمان آن عاجز مانده‌اند، بسیار مفید و موثر است.

به دلیل آنکه طب سوزنی درمانی معمولا تمام بدن را تحت معالجه قرار می دهد،

مردم علاوه بر بهبود مشکل و بیماری شان، بهبود سلامت کلی بدن را نیز تجربه می‌کنند.

سوزن های بسیار نازک در آن به گونه ای قرار داده می شوند که سلامت کلی بدن را بهبود می‌دهند.

برخی از قسمت های بدن برای بهبود وضعیت روحی و سلامت کلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درد کمر، سردرد و میگرن، سرطان، افسردگی، اختلالات خواب

و بسیاری دیگر از بیماری های فیزیکی و احساسی رنج می برند، نیز بسیار مفید است.

کاهش استرس و کاهش احتمال اختلالات احساسی مانند افسردگی می شود، استفاده کرد.

مدیتیشن و تمرکز بر روی تنفس روشی موثر جهت تفکرات و انرژی منفی در بدن است.

به همین دلیل آن چین روشی موثر برای کاهش استرس می باشد.

بسیاری از متخصصین باروری استفاده از طب سوزنی را به عنوان یک مکمل در کنار روش‌های پزشکی و تخصصی توصیه می‌کنند.

این روش با کاهش استرس و تاثیر گذاری بر روی اندام‌های مربوط به تولید مثل،

به زنان و مردان جهت بهبود و ارتقای وضعیت باروری شان کمک می کند.


حتما بررسی کنید که به بهترین دکتر مرتبط مراجعه می‌کنید

و به خوبی آموزش دیده و دارای گواهی نامه است.

با رعایت این نکات، خواهید فهمید که آن یک روش درمانی جایگزین بسیار عالی است که

می تواند دردهای مزمن را تسکین داده و سلامت کلی بدن را بهبود دهد.

دکتر کتایون عمانیان (پروانه طبابت طب سوزنی)

درمان درد و بیماری‌های شایع، جوانسازی پوست و کنترل وزن با:

طب سوزنی امبدینگ، بسته به نوع نخ در کاهش سایز، لیفت و چربی سوزی

، درمان درد و بیماری از 2 هفته تا 2 ماه اثر دارد و بسته به نیاز انتخاب می‌شود.

بدون عوارض و درد خاصی با وسایل استریل و بهداشتی

برای تماس سریع در موبایل روی شماره‌های زیر کلیک کنید.

02188719573 – 09351216381

یک روش پزشکی درمانی و زیبایی در طب سنتی چین است که با سوزن‌های استریل خیلی ظریف نقاطی از مسیرهای حرکت انرژی چی بدن تحریک می‌شود.

این طب برای درمان انواع درد و بیماری، جوانی پوست و کنترل وزن کاربرد دارد.

فواید آن در کل اثر سلامتی پایدار، تقویت سیستم ایمنی، انرژی بخشی و غیره برای بدن دارد.

خیر، اثرات آن با توجه به تغذیه روزانه و وضعیت جسمی هر فرد، بیماری بدن و مهارت پزشک می‌تواند در جلسات و سبک یکسان متفاوت باشد.

این طب در بدن، سر و گوش در اولویت با سوزن‌هایی با انواع سایز و جنس استیل انجام می‌شود اما در موارد از اتصال جریان الکتریکی ظریف به سوزن‌ها استفاده می‌شود

گاهی به جای سوزن در نقاط مورد نظر نخ کاشته می‌شود و به اندازه چندین جلسه اثر دارد.

در مواردی از لیزر کم توان سرد LLLT برای تحریک نقاط مورد نظر بدون سوزن استفاده می‌شود.

گاهی بر روی سوزن‌های قرار گرفته در پوست گیاهی به نام موکسی قرار می‌دهند تا سوزن‌ها داغ شوند و اثرات درمانی تشدید شود.

روش کاشت نخ با طب سوزنی امبدینگ، اثرات قوی درمانی و زیبایی، چند برابر یک جلسه این طب دارد و می‌تواند بر حسب تشخیص دکتر رفت و آمد کمتر شود.

تعریف طب سنتی چین در ویکی پدیا

مطالب کاملی تو ساییتون هست فقط پزشکای طب سوزنی هم معرفی کنید مه بتونیم مراحعه کنیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

بیشتر افراد در مورد اینکه فواید طب سوزنی چیست مواردی را شنیده‌اند ولی در واقع فقط تعداد کمی هستند که فواید آن را بر بدن بدانند.

البته خطرات روش طب سوزنی چین ناچیز و اگر توسط پزشک انجام شود بدون عوارض است.

بهتر است پیش از هر گونه اقدام، اطلاعات کلی در مورد این روش باستانی چین داشته باشیم.

یک روش درمانی باستانی است که ریشه در چین، ژاپن و دیگر کشورهای آسیایی دارد.

این روش توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده و به‌طور سنتی به عنوان یک روش پیش گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد،فواید طب سوزنی

توسط یک سوم جمعیت جهان به عنوان اولین روش درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طب سوزنی را می‌توان در کنار دیگر روش‌های درمانی شامل روش‌ درمانی غربی، استفاده کرد.

این طب انرژی حیاتی یا چی در بدن فرد را متعادل می‌کند.

فرایند همه چیز در بدن ما، چه فیزیکی و چه غیر فیزیکی (احساسی یا روحی)

به حضور نیروی چی وابسته است و انرژی چی نیز در همه موجودات زنده وجود دارد.

انرژی حیاتی یا چی در تمام کانال‌های بدن که به آن مریدین می‌گویند، جریان دارد.

این درمان بر اساس ایجاد جریان آزادانه انرژی جهت به دست آوردن سلامت در بدن انجام می‌شود.

بیماری و علائم آن به دلیل عدم تعادل انرژی چی ایجاد شده و نشان دهنده درخواست بدن برای کمک است.

تماس کم انرژی با استفاده از طب سوزنی مانند باز کردن مسیرهای بسته

جهت ایجاد جریان و گردش انرژی چی برای بازیابی سلامتی، می‌باشد.

این روش درمانی می‌تواند برای بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد.

بیماری‌های تنفسی، گوارشی و مشکلات گردش خون، مشکلات مربوط به قاعدگی،

بارداری یا دوران یائسگی، اختلالات عصبی عضلانی، اضطراب،

افسردگی، شوک عاطفی و دیگر مشکلات روحی و روانی و بی‌خوابی.


درد بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد و سلامت کلی بدن، رشد و سلامت داخلی بدن را بهبود می‌بخشد.

این طب برای افراد مختلف در سنین مختلف برای درمان بیماری‌هایی که دیگر روش‌ها از درمان آن عاجز مانده‌اند، بسیار مفید و مؤثر است.

به دلیل آنکه این طب معمولاً تمام بدن را تحت معالجه قرار می‌دهد،

مردم علاوه بر بهبود مشکل و بیماری‌شان، بهبود سلامت کلی بدن را نیز تجربه می‌کنند.

بیشتر جلسات این طب در حدود 45 ساعت به طول می‌انجامد.

احتمالاً در جلسه اول در مورد سوابق پزشکی شما سوالاتی پرسیده می‌شود

و سپس در جلسات بعد آزمایش‌هایی بر روی شما انجام می‌شود.

طب سوزنی در جداولی خصوصی، عملکرد و پیشرفت شما را ثبت می‌کند.

همچنین می‌توانید هر سؤالی که در مورد آن دارید را از پزشک‌تان بپرسید.

پیش از انجام این طب، پزشک ضربان نبض را بررسی کرده تا بهترین روش درمان را تشخیص دهد.

او همچنین پس از فرو کردن سوزن‌ها در بدن و پس از انجام درمان نیز ضربان قلب و نبض را بررسی می‌کند.

سپس او چند سوزن بسیار نازک، کاملاً ضد عفونی شده، یک بار مصرف

و از جنس فولاد ضد زنگ را در نقاط مختلف بدن که به آن‌ها نقاط طب سوزنی می‌گویند، فرو می‌کند.

برخی از این سوزن‌ها مدتی در جای خود مانده در حالی که

دیگر سوزن‌ها بلافاصله برداشته می‌شوند که این عمل بستگی به ضربان و علائمی بیماری شما دارد.

ممکن است از شما خواسته شود که در حالی که سوزن در بدنتان قرار دارد

به مدت 10 تا 15 دقیقه استراحت داشته باشید.

برخی مردم بلافاصله بهبود در بیماری و مشکل خود را احساس خواهند کرد

و برای برخی دیگر ممکن است کمی زمان ببرد که آن هم معمول است و نمی‌توان زمان آن را به درستی تخمین زد.فواید طب سوزنی

توسط پزشک دارای گواهی نامه که معمولاً سطوح مختلف انجام آن را گذرانده است، انجام می‌گیرد.

این کار توسط همان فردی انجام می‌گیرد که روش‌های معمول پزشکی را انجام می‌دهد.

جواب سؤال بستگی به علت انجام طب سوزنی دارد.

اگر شما صرفاً می‌خواهید آن را برای آرام سازی بدن و کاهش استرس که

باعث مشغله ذهنی، نگرانی، گرفتگی عضلات، اختلال در خواب و … می‌شود انجام دهید،

به احتمال زیاد تنها با انجام یک جلسه درمانی بهبود در وضعیت سلامت بدنتان را تجربه خواهید کرد.

این روش درمانی خصوصاً پیش از مسافرت بسیار مفید است

چرا که به شما اجازه می‌دهد در طول این مدت سلامت بدنتان حفظ شده و از تعطیلاتتان بهترین بهره را ببرید.

از طرف دیگر، زمانی که شما دچار مشکلات و بیماری‌های جدی‌تر هستید، درمان‌های شدیدتر و بیشتری باید بر روی شما انجام گیرد.


طب سوزنی که بافاصله کم از یکدیگر انجام شوند (مثلاً هر روز یا یک روز در میان)، برطرف می‌شود

بیماری‌های مزمن بسته به نوع بیماری معمولاً در طی 2 تا 6 هفته درمان می‌شوند.

ممکن است بپرسید خود بیمار برای کمک به درمان و بهبود خواص آن چه کاری می‌تواند انجام دهد.

نوشیدن حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز، می‌توانید آن کار را تا چند هفته ادامه دهید،

این کار به تنظیم و اثرگذاری بیشتر روش‌های درمانی کمک می‌کند.

انجام تمرین و ورزش به‌طور معمول، مطمئن شوید هر روز زمانی را در آرامش و سکوت سپری کنید،

میزان مصرف قهوه‌تان را به حداقل کاهش دهید. چای‌های کافئین‌دار از این جهت مشکلی ندارند.

البته که نه. عوارض جانبی موجود، به خصوص در مقایسه با روش‌های رایج درمانی مانند جراحی، بسیار کمتر است.

برخی از مردم درد خفیف و کوتاه را تجربه می‌کنند و برخی دیگر نیز ممکن است کمی احساس سبکی سر

(توجه داشت باشید که حتماً قبل از انجام آن چیزی بخورید) داشته باشند

و همچنین ایجاد کبودی خفیف در بدن محتمل است.

به علاوه بیمار ممکن است با شرایطی که با نام بحران درمان شناخته می‌شود، مواجه گردد.

بحران درمان معمولاً در ابتدای کار به وجود آمده، و در کوتاه مدت علائم بیماری را بدتر می‌کند،

و تا چند ساعت این حالت باقی می‌ماند.

پس از آن سلامتی بدن به طرز چشم گیری بهبود می‌یابد.

بحران درمان بسیار رایج است ولی معمولاً باعث ایجاد هیچ‌گونه نگرانی نمی‌شود.

طب سوزنی گوش سیستم و روشی جداگانه محسوب می‌شود.

برخی از پزشکان تنها این روش را مورد استفاده قرار می‌دهند.


اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی، اعتیاد یا حساسیت و آلرژی می‌باشد.

در کابوت شور، این روش معمولاً به صورت جلسات فردی و شخصی انجام می‌گیرد.

طب سوزنی گوش به صورت گروهی انجام شده و درمان بیماری‌های روحی

و اعتیاد به این طریق به ‌طور مؤثرتر انجام می‌گیرد.

از آنجا که این روش معمولاً به صورت گروهی انجام می‌شود، هزینه کمتری نیز خواهد داشت.

گروه‌های مختلف مانند انجمن مرکز سلامت روانی، گروه مجربان

و مراکز زهر زدایی معمولاً از این شکل طب سوزنی استفاده می‌کنند.

پیش از آنکه بحث در مورد فواید آن را آغاز کنیم، بهتر است کمی در مورد اصل و ریشه طب سوزنی بدانیم.

این طب اولین بار در حدود 2 هزار سال پیش در چین مورد استفاده قرار گرفت

و یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمانی در جهان است.

در طب سوزنی که امروزه در ایالات‌متحده آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد،

سوزن‌های فلزی نازک در محل‌های خاصی از بدن قرار داده‌شده

و توسط دست یا جریان ضعیف الکتریسیته تحریک می‌شوند.

طب سوزنی پایه و اساس طب سنتی چینی بوده و اساس آن اعتقاد به وجود دو نیروی متضاد ولی جدانشدنی در بدن انسان، هست.

این نیروها با نام‌های یین و یانگ شناخته می‌شوند. نیروی یین نسبتاً سرد، کند و حالتی منفعل داشته

و در مقابل آن یانگ نشان‌دهنده گرما، هیجان و فعالیت و تحرک است.

سلامت بدن و شرایط مناسب به هنگام تعادل میان یین و یانگ به وجود می‌آید.


این مسیرها مریدین نام دارند. مریدین‌ها با حدود 2 هزار نقطه سوزنی در بدن ارتباط دارند و به آن‌ها متصل هستند.

12 مریدین اصلی و 8 مریدین فرعی در بدن موجود است.

با آنکه طب رایج غربی همچنان به‌طور دقیق نمی‌توان چگونگی عملکرد این طب را درک کرده و آن را توضیح دهد،

ولی مطالعات مختلفی در مراکز پزشکی غربی در مورد آن انجام‌شده است.

طبق گفته موسسه سلامت ملی آمریکا پاسخ به این سؤال مثبت است.

طب سوزنی در زمینه‌های مختلف مراقبت از سلامتی و درمان بیماری‌ها، تأثیرگذار ظاهرشده است.

این زمینه‌ها شامل: حالت تهوع پس از عمل، عوارض جانبی شیمی‌درمانی،

استئو آرتریت، درد پایین کمر، سردرد، انقباض‌های دوران قاعدگی، اعتیاد، سندرم مجرای مچ دست، آسم و … می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهند که طب سوزنی قادر به کاهش درد، بهبود عملکرد و حرکت مفاصل مبتلابه التهاب آرتریت بوده

و می‌تواند به ‌عنوان یک درمان مکمل استاندارد مورد استفاده قرار گیرد.

درست است که بسیاری از مردم در مورد تأثیرگذاری و فواید طب سوزنی شک دارند،

ولی زمانی که همین افراد بیمار می‌شوند، به طب سوزنی روی آورده و به آن اعتماد می‌کنند.

گفته می‌شود طب سوزنی از طریق تنظیم عملکرد سیستم عصبی،

بر روی اندام‌ها و بخش‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارد.

این نظریه چنین می‌گوید که طب سوزنی با تأثیرگذاری بر سیستم عصبی بدن

می‌تواند آزادسازی اندروفین و سلول‌های ایمنی بدن را در قسمت مشخصی از بدن افزایش دهد.

همچنین نظریه دیگری نیز در مورد عملکرد و فواید طب سوزنی وجود دارد

که طبق آنآ این روش با تغییر فرارسان‌های عصبی در مغز، ترکیبات شیمیایی را تغییر می‌دهد.

البته که دارد. در طب چینی اعتقاد بر آن است که برای حفظ سلامت، باید انرژی چی که در بدن ما جریان دارد متعادل باقی بماند.

به همین طریق طب سوزنی به افراد سالم کمک می‌کند تعادل انرژی را در بدن خود حفظ کنند.

جریان انرژی حیاتی در بدن ما ممکن است از تعادل خارج‌شده باشد ولی همچنان سالم به نظر برسیم.

در این مرحله استفاده از آن به‌ عنوان یک عامل پیش‌گیری محسوب می‌شود.

بررسی و متعادل کردن جریان انرژی در نقاط موجود در مریدین‌ها در بدن مانند تنظیم خودرو پیش از نیاز به تعمیر آن است.

او خود با استفاده از این طب توانسته بدن خود را به طرز شگفت ‌انگیزی تغییر بدهد

و از یک فرد لاغر با وزن 58 کیلوگرم به فردی با هیکل عضلانی و متناسب 90 کیلوگرم تغییر کند.

می‌تواند برای بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد. برخی از این بیماری ها شامل:

و سلامت کلی بدن، رشد و سلامت داخلی بدن را بهبود می بخشد.

این طب برای افراد مختلف در سنین مختلف برای درمان بیماری‌هایی که

دیگر روش‌ها از درمان آن عاجز مانده‌اند، بسیار مفید و موثر است.

به دلیل آنکه طب سوزنی درمانی معمولا تمام بدن را تحت معالجه قرار می دهد،

مردم علاوه بر بهبود مشکل و بیماری شان، بهبود سلامت کلی بدن را نیز تجربه می‌کنند.

سوزن های بسیار نازک در آن به گونه ای قرار داده می شوند که سلامت کلی بدن را بهبود می‌دهند.

برخی از قسمت های بدن برای بهبود وضعیت روحی و سلامت کلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درد کمر، سردرد و میگرن، سرطان، افسردگی، اختلالات خواب

و بسیاری دیگر از بیماری های فیزیکی و احساسی رنج می برند، نیز بسیار مفید است.

کاهش استرس و کاهش احتمال اختلالات احساسی مانند افسردگی می شود، استفاده کرد.

مدیتیشن و تمرکز بر روی تنفس روشی موثر جهت تفکرات و انرژی منفی در بدن است.

به همین دلیل آن چین روشی موثر برای کاهش استرس می باشد.

بسیاری از متخصصین باروری استفاده از طب سوزنی را به عنوان یک مکمل در کنار روش‌های پزشکی و تخصصی توصیه می‌کنند.

این روش با کاهش استرس و تاثیر گذاری بر روی اندام‌های مربوط به تولید مثل،

به زنان و مردان جهت بهبود و ارتقای وضعیت باروری شان کمک می کند.


حتما بررسی کنید که به بهترین دکتر مرتبط مراجعه می‌کنید

و به خوبی آموزش دیده و دارای گواهی نامه است.

با رعایت این نکات، خواهید فهمید که آن یک روش درمانی جایگزین بسیار عالی است که

می تواند دردهای مزمن را تسکین داده و سلامت کلی بدن را بهبود دهد.

دکتر کتایون عمانیان (پروانه طبابت طب سوزنی)

درمان درد و بیماری‌های شایع، جوانسازی پوست و کنترل وزن با:

طب سوزنی امبدینگ، بسته به نوع نخ در کاهش سایز، لیفت و چربی سوزی

، درمان درد و بیماری از 2 هفته تا 2 ماه اثر دارد و بسته به نیاز انتخاب می‌شود.

بدون عوارض و درد خاصی با وسایل استریل و بهداشتی

برای تماس سریع در موبایل روی شماره‌های زیر کلیک کنید.

02188719573 – 09351216381

یک روش پزشکی درمانی و زیبایی در طب سنتی چین است که با سوزن‌های استریل خیلی ظریف نقاطی از مسیرهای حرکت انرژی چی بدن تحریک می‌شود.

این طب برای درمان انواع درد و بیماری، جوانی پوست و کنترل وزن کاربرد دارد.

فواید آن در کل اثر سلامتی پایدار، تقویت سیستم ایمنی، انرژی بخشی و غیره برای بدن دارد.

خیر، اثرات آن با توجه به تغذیه روزانه و وضعیت جسمی هر فرد، بیماری بدن و مهارت پزشک می‌تواند در جلسات و سبک یکسان متفاوت باشد.

این طب در بدن، سر و گوش در اولویت با سوزن‌هایی با انواع سایز و جنس استیل انجام می‌شود اما در موارد از اتصال جریان الکتریکی ظریف به سوزن‌ها استفاده می‌شود

گاهی به جای سوزن در نقاط مورد نظر نخ کاشته می‌شود و به اندازه چندین جلسه اثر دارد.

در مواردی از لیزر کم توان سرد LLLT برای تحریک نقاط مورد نظر بدون سوزن استفاده می‌شود.

گاهی بر روی سوزن‌های قرار گرفته در پوست گیاهی به نام موکسی قرار می‌دهند تا سوزن‌ها داغ شوند و اثرات درمانی تشدید شود.

روش کاشت نخ با طب سوزنی امبدینگ، اثرات قوی درمانی و زیبایی، چند برابر یک جلسه این طب دارد و می‌تواند بر حسب تشخیص دکتر رفت و آمد کمتر شود.

تعریف طب سنتی چین در ویکی پدیا

مطالب کاملی تو ساییتون هست فقط پزشکای طب سوزنی هم معرفی کنید مه بتونیم مراحعه کنیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

بدون اطلاع داشتن از ایمنی و عوارض طب سوزنی ، به هیچ وجه نمی‌توان در مورد استفاده از این روش با قطعیت تصمیم گرفت.

در مورد عوارض طب سوزنی باید گفت که این خطرات احتمالی می‌توانند

به سه قسمت تقسیم شود خطر عفونت، خطر خطا در انجام این تکنیک و عوارض جانبی آن.

هر کدام از این سه موضوع به‌طور جداگانه در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

فواید طب سوزنی

این طب روشی خطرناک نیست نه به خاطر سوزن

و نه از لحاظ پزشکی بلکه وقتی توسط یک فرد غیر پزشک انجام شود.

از آنجا که طب سوزنی به‌طور همه جانبه بر روی بدن تأثیر می‌گذارد،

عوارض جانبی که به‌طور معمول در آن اتفاق بیافتد بسیار کم است.

طب سوزنی در دنیای صنعتی امروزی تقریباً همیشه با استفاده از

سوزن‌های مخصوص  و ظریف کاملاً ضد عفونی شده و یک بار مصرف انجام می‌شود.

برای کاهش خطر عفونت آن، بیشتر متخصصان در این زمینه ملزم به گذراندن دوره روش ضد عفونی کردن سوزن هستند.

در این دوره پزشکان طب سوزنی یاد می‌گیرند که چطور از آلودگی سوزن‌ها

یا محل انجام آن در بدن که ممکن است موجب عفونت و بیماری شود، جلوگیری کنند.

با انجام این موارد، عفونت و انتقال آلودگی بسیار نادر خواهد بود.

در یک نظر سنجی غیررسمی در مورد این طب، هیچ مورد عفونت در بیماران یافت نشد.

با این وجود، آلودگی و عفونت در محل انجام آن خیلی درصد کمی ممکن است اتفاق افتد،

مگر در افرادی که دچار ضعف و اختلالات مربوط به سیستم ایمنی بدن هستند.


پزشک طب سوزنی حتماً از سوزن‌های استریل و ضد عفونی شده و یک بار مصرف استفاده کند.

وقتی پزشک شما در مورد ضعف سیستم ایمنی بدن شما در معاینه طب چینی متوجه شود،

جای نگرانی نیست و احتمال عفونت و انتقال آلودگی بسیار کم خواهد بود.

از سال 1996، سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا سوزن‌های مورد استفاده در آن را به عنوان

یکی از ابزارت پزشکی دسته بنده کرد و پزشکان را

ملزم به استفاده از سوزن‌های ضد عفونی شده و یک بار مصرف کرد.

کارخانه‌های تولید سوزن‌ها ملزم هستند که برچسب یک بار مصرف را برای محصولات خود به کار برند.

همچنین دکتر طب سوزنی ابتدا محل فرو کردن سوزن را

با یک ماده ضد عفونی کننده پاک می‌کند تا احتمال عفونت و بیماری به حداقل برسد.

با توجه به آنکه سالانه میلیون‌ها نفر از این طب استفاده می‌کنند

و از سوزن‌های مخصوص بسیاری استفاده می‌شود،


مراجعه به یک پزشک دارای گواهی نامه بسیار مهم است چرا که سوزن‌های ضد عفونی نشده

و سوزن‌هایی که به روش نادرست ضد عفونی می‌شوند می‌توانند ناقل بیماری باشند.

در رابطه با عوارض طب سوزنی در مقایسه با روش‌های دیگر،

بیانیه توافقی از طرف آژانس تحقیق پزشکی ملی یعنی موسسه ملی سلامت ارائه شده است که در آن بیان شده که


آن‌ها همچنین اظهار کردند که وقوع عوارض جانبی نامناسب در آن در حقیقت کمتر از عوارض جانبی

ناشی از استفاده از داروهای شیمیایی یا دیگر روش‌های پزشکی مورد استفاده برای درمان همان بیماری است.

به‌طور مثال بیماری‌های عضلات استخوان مانند فیبرومیلاژیا، درد میوفاسیال، آرنج تنیس بازان و …

همگی بیماری‌هایی هستند که این طب می‌تواند در بهبودی آن‌ها تأثیر مثبت داشته باشد.فواید طب سوزنی

این بیماری‌های دردناک معمولاً با استفاده از روش‌های دیگر،

مثل داروهای ضد التهاب (آسپیرین، ایبیوپروفن و …) یا به وسیله تزریق استروئید درمان می‌شوند.

هر دو راه حل می‌توانند عوارض جانبی زیان آوری برای بدن داشته باشند

ولی با این حال تنها روش‌های شناخته شده و مورد قبول برای درمان هستند.

این روش مؤثر و مطمئن‌ترین روش درمانی شناخته شده برای انسان است

طب سوزنی سنتی برای بهبود سلامت، کاهش درد و کاهش علائم بیماری‌ها و درمان‌های مختلف مؤثر است.

در ابتدا ممکن است این روش درمانی کمی عجیب به نظر رسد

ولی مردم چین باستان در طول این سال‌ها این شیوه را اثر بخش تشخیص داده‌اند.


نیروی چی انرژی مثبتی است که در بدن انسان جریان دارد.

زمانی که نیروی چی در بدن از تعادل خارج شود، فرد دچار ضعف و بیماری می‌گردد.

دکتر طب سوزنی و پزشکان باتجربه می‌توانند با استفاده از دانش خود،

سلامت و بیماری را با کمک تحریک نقاط خاصی در بدن که

در طول مریدین ها یا کانال انرژی نامرئی چی وجود دارند، افزایش دهند.

این نقاط خاص در بدن آکوپوینت به معنی نقاط طب سوزنی نام دارند که سوزن در آن‌ها فرو کرده می‌شود.

سوزن‌های مورد استفاده در طب سوزنی تقریباً به نازکی موی سر انسان می‌باشد.

امروزه در طب سوزنی مدرن، علاوه بر استفاده از گیاهان درمانی از الکترو آکوپانکچر

و کت گوت نیز در کنار طب سوزنی سنتی به کار گرفته می‌شود.

ولی اصل و ریشه این روش درمانی یکسان است.

روش‌های جدید طب سوزنی همچنین فرد را شاداب کرده و انرژی حیاتی در بدن انسان را تنظیم می‌کنند.

این کار از طریق کار بر نواحی خاصی از بدن انجام شده و در مدت زمان کوتاهی موجب بهبود سلامت می‌گردد.

امروزه این حقیقت کاملاً آشکار است که طب سوزنی همانند روش‌های درمانی معمول بوده

و هر دوی این روش‌ها، درمانی قدرتمند و اثر بخش هستند.

همه باید بدانند که استفاده از هیچ کدام از این روش‌ها چندان ساده نبوده و تنها راه موجود برای درمان مشکلات سلامتی نیستند.

تمامی روش‌های درمانی، چه شرقی و چه غربی نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارند.

بنابراین ترکیبی درست از طب سوزنی و تغذیه

و اصلاح سبک زندگی و طب غربی و سنتی می‌تواند بسیار بهتر از هر کدام از آن‌ها به‌تنهایی باشد.


و مشکلات سلامتی و بیماری‌های مزمن، دردها و زیبایی بدن و پوست

از روش‌های درمانی شرقی مانند طب سوزنی و کت گوت بهتر نتیجه می‌گیرند.

این سؤال معمولاً در ذهن همه شکل می‌گیرد و بیماران در اولین جلسه طب سوزنی این سؤال را مطرح می‌کنند.

اگر یک متخصص یا دکتر و درمانگر طب سوزنی دارای گواهینامه باشد،

کاملاً بر تمام بدن انسان مسلط بوده و در فرو کردن سوزن در نقطه درست مسیر حرکت چی در بدن مهارت داشته باشد.

همچنین به این موضوع باید اشاره داشت که

سوزن‌های مورد استفاده پیش از فرو کردن در بدن، استریل یا آنکه یک بار مصرف هستند.

معمولاً هنگام فرو کردن سوزن هیچ گونه خون ریزی به وجود نمی‌آید. سوزن‌های مورد استفاده به نازکی تار مو هستند.

سوزن‌ها با دقت بسیار زیاد و با رعایت کامل مسائل ایمنی در نقاط طب سوزنی در بدن فرو کرده می‌شوند.

پزشکان روش‌های درمانی شرقی به‌شدت مراقب سلامت بیماران خود هستند

و از احتمال عفونت و آلودگی‌های موجود در محیط یا لوازم مورد استفاده کاملاً آگاه هستند.

آن‌ها در هر مرحله تا جای ممکن فضایی پاکیزه و عاری از آلودگی را ایجاد می‌کنند.

در نتیجه می‌توان گفت این روش کاملاً ایمن و بی‌خطر است.

وقتی که به یک دکتر طب سوزنی باتجربه و ماهر مراجعه کنید،

او برای درمان شما در ابتدا معاینه و مشاوره به سبک طب چینی انجام می‌دهد

و برای درمان از سوزن و روش کت گوت و طب سوزنی گوش استفاده می‌کند.

پس از انجام درمان بیماران معمولاً احساس آرامش و پر انرژی بودن می‌کنند.

در نتیجه بروز عوارض طب سوزنی چندان رایج نمی‌باشد.

این سوء تفاهمات یک بعد اسرار آمیز و معما گونه‌ای به شیوه کاملاً منطقی

و علمی این طب به عنوان یک روش درمانی داده‌اند.

توجه داشته باشید که این روش از زمان ابداع و به کار گیری‌اش در چین باستان، توانسته هزاران نفر را درمان کرده است.


و وابستگی به روش های درمانی رایج بسیار مفید می باشد.

رایج ترین عارضه جانبی که در این روش درمانی گزارش شده است، سوراخ کردن اشتباه ریه می باشد.

این آسیب می تواند موجب پنوموتوراکس شود.

دیگر عارضه جانبی که ممکن است در طب سوزنی رخ دهد،

عفونت و ابتلا به هپاتیت است که به علت استفاده از سوزن‌های آلوده یا استفاده شده ایجاد می‌شود.


و آموزش‌های نامناسب پزشک طب سوزنی ایجاد می شوند.

همچنین باید به یاد داشت که مرکز درمانی حتما تمیز بوده و بهداشتی باشد.

ولی حقیقت آن است که درد ناشی از سوزن های طب سوزنی

بسیار جزئی بوده و با درد ناشی از سوزن های تزریق قابل مقایسه نیست.

درد کمتر سوزن‌ها به علت آن است که

بسیار نازک بوده و مانند سوزن های پزشکی برای تزریق نیستند.

این روش درمانی باستانی چین به مدت هزاران سال برای درمان بسیاری از بیماری‌های مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

فواید آن بسیار هستند و امروزه نیز به روش‌های مختلف

از این طب سنتی چینی برای کمک به هزاران نفر استفاده می‌شود.

کسانی که از حساسیت، آسم، سینوزیت، سردرد، میگرن، کمر درد و دردهای مفاصل و عضلات رنج می‌برند

می‌توانند به کمک یک پزشک یا درمانگر آموزش دیده جهت انجام آن

بر روی آن‌ها بهره برده، از درد و بیماری خود خلاص شوند و مشکلات و بیماری‌های خود را کنترل و درمان کنند.


و به علاوه تأثیری گذاری آن در درمان برخی بیماری‌ها بسیار بیشتر است.

کسانی که نمی‌توانند از پس هزینه‌های همیشه در حال افزایش مراقبت از سلامت بر آیند،

این طب نه تنها یک روش درمانی بسیار مؤثر محسوب می‌شود

بلکه می‌تواند نیاز به تهیه نسخه‌های گران قیمت و یا ارزان شیمیایی و استفاده از دیگر روش‌ها را از بین ببرد.

در زمینه کاهش، کنترل و درمان دردها این طب روشی بسیار ایمن

و بی‌خطرتر از مواد مسکن و ضد درد اعتیاد آور است.

ولی با این حال این روش بیشتر به عنوان یک روش درمانی

و سلامتی پیشگیری کننده و باهدف بازیابی تعادل بدن، در نظر گرفته می‌شود.

به همین دلیل طب سوزنی در شرایط و جهان امروزی جهت کاهش تأثیرات مخرب شیوه زندگی مانند:

استرس و ورود مواد سمی در داخل بدن، مفید و سودمند بوده و سلامت کلی بدن همه مردم را بهبود می‌دهد.

این طب یک روش درمانی ریشه دار است که

به مدت هزاران سال با اطمینان و به صورت کاملاً مؤثر مورد استفاده بوده است.

ولی بسیاری در مورد اثر آن تردید دارند.

دکتر کتایون عمانیان (پروانه طبابت طب سوزنی)

درمان درد و بیماری‌های شایع، جوانسازی پوست و کنترل وزن با:

طب سوزنی امبدینگ، بسته به نوع نخ در کاهش سایز، لیفت و چربی سوزی

، درمان درد و بیماری از 2 هفته تا 2 ماه اثر دارد و بسته به نیاز انتخاب می‌شود.

بدون عوارض طب سوزنی و درد با وسایل استریل و یکبار مصرف

برای تماس سریع در موبایل روی شماره‌های زیر کلیک کنید.

02188719573 – 09351216381

طب سنتی چین ویکی پدیا

سلام من برای درد مچ دستم که ناشی از تنگی کانال مچ هست طب سوزنی کردم .متاسفانه کل دستم از کار افتاد و الان ۴۸ ساعته کل دستم میسوزد و دردش بیشتر از قبل شده .پایین شصت و پاشنه دستم هم به دنبال سوزش وحشتناک کبود شده.
دکتر گفت دیگه طب سوزنی نمیکنم فیزیوتراپی میکنم دستاتو.

طب سوزنی روشی پزشکی هست ولی هر پزشکی با یک دوره آموزشی مهارت و تسلط در انجام آن ندارد وگرنه معمولا مشکلات خاصی در طول درمان بوجود نمیاد جز کمبودی مختصر در نقاطی در بضعی از افراد و یاد تغییرات درد

میشه بگید کدام نقطه رو برای شما تجویز کردن؟

من انجام دادم عااالیه …اشتهامو کنترل کرد حالتهای عصبیم از بین رفت …قبلا خیلی زود خسته میشدم وانرژی کم میاوردم اما بعد از چند جلسه طب سوزنی بسیار پر انرژی هستم وبه اعصابم مصلت شدم …به گفته خونوادم رنگ صورتم خیلی باز شده و پوستم شاداب شده .همین.

درد داره؟

سلام طب سوزنی برای بیماران انسدادمزمن ریه مفید هست

متشکرم از کلینیک ها بابت این همه اطلاعات
اگه میشه چندتا پزشک طب سوزنی خوب هم معرفی کنید

اصلا مگه می خوان چاقو بزنن که نوشتید خطرات طب سوزنی
من 100 بار طب سوزنی رفتم یه سوزن ریز یه بار مصرف داره
برای ترگ سیگارم خیلی خوب بود و الان در سال چند جلسه میرم

سلام به همه و اونایی که علاقه به طب سوزنی دادن
منو و خانوادم و دوستان چندین بار از این روش برا در و بیماری و زیبایی صورت و بدن برا خانمم استفاده کردیم
هیجان
و چیز خطرناک و و دردناک غیر قابل تحمل والا ندیدیم
من موندم بعضیا چرا حاضر نیستم برن یه بار تجربه کنند تا از خیلی از مشکلات جسمی و روحی خللصشن
این همه تو کشورهای آسیایی و اروپایی و آمریکا انجام میشه اونوقت ما فک میکنیم لولو خورس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی است که قدمت آن به هزاران سال پیش بر می گردد. در این روش سوزن های جامد و باریکی در نقاط خاصی از بدن وارد می شود تا موجب بهبود سلامتی فرد و درمان بیماری شود.

این روش، به تنهایی و یا همراه با سایر روش های درمانی معمول، تقریبا برای درمان همه ی انواع بیماری ها کاربرد دارد.

طب سوزنی، راهی منحصر بفرد برای سلامتی و توانایی درمان طیف وسیعی از بیماری ها از جمله علت گردن درد و … را ارائه می دهد.

بیماری های اسکلتی-عضلانی، سردرد،  بیماری صبحگاهی و سیاتیک تنها چند نمونه از بیماری هایی است که به طور موثر درمان می شوند.

طب سوزنی صورت ، ابرو و پیشانی برای بانوان

فواید طب سوزنی

سوزن خشک (dry needling) شکل غربی “طب سوزنی” است و این نوع روش درمان دارای نام های مختلفی است. سوزن خشک متداول ترین نام است. درمان با طب سوزنی بر اساس طب سنتی چینی انجام می گیرد.

شکل مدرن از این طب یعنی سوزن خشک بر اساس مطالعات علمی نوروآناتومی پیشرفته و تحقیقات گسترده بر روی سیستم اعصاب و سیستم اسکلتی –عضلانی  در غرب ایجاد شده است.

سوزن خشک در فیزیوتراپی شامل استفاده از یک سوزن به عنوان یک عامل فیزیکی به منظور ایجاد تحریک مکانیکی با هدف غیر فعال کردن نقاط ماشه‌ای می‌باشد.

برای درمان دردهای اسکلتی عضلانی استفاده می‌شود که باعث کاهش درد، افزایش دامنه حرکتی و بهبود کیفیت زندگی می‌شود سوزن خشک در فیزیوتراپی برای ناحیه‌ای از عضله استفاده می‌شود که دچار اختلال حرکتی[۱] (مثل نقاط ماشه ای) شده ‌باشد.

این پروسه درمانی تلاش می‌کند که تنشن عضله را کاهش داده، عملکرد نرمال عضله را بازگرداند و درد را از بین ببرد.

هدف و فلسفه ای که پشت  روش درمانی سوزن خشک وجود دارد، بر اساس تئوری های باستانی و یا اصول طب سنتی چینی نیست. به کارگیری روش مدرن سوزن خشک (dry needling) توسط متخصص طب سوزنی بر اساس مطالعات نوروآناتومی غربی و تحقیقات علمی مدرن بر روی سیستم عصبی و سیستم اسکلتی-عضلانی می باشد.

به هر حال، در هر دو روش طب سوزنی و سوزن خشک (dry needling) از وسیله ی یکسانی استفاده می شود؛ یک سوزن جامد باریک.

– فرو کردن سوزن خشک در نقاط ماشه ای عضلات با ایجاد اختلال در موتورهای عضله، موجب شل شدن آن ها می شود.

۲- با ایجاد برش های خیلی کوچک توسط فرو کردن سوزن در اندام، در بافتی که دچار اختلال و درد است، یک پاسخ درمانی محلی ایجاد می شود که در نتیجه از طریق روند بهبودی طبیعی، عملکرد طبیعی خود را به دست می اورد.

۳- استفاده از سوزن خشک (dry needling) موجب تحریک مسیرهای عصبی می شود، که با ایجاد اختلال در رسیدن پیام های درد به سیستم عصبی مرکزی، موجب توقف درد می شود. فرآیند کنترل درد به صورت زیر است:

۴- Dry needling (سوزن خشک)، از طریق آزاد سازی برادی کینین، ماده ی P، و سایر پروتئین ها و نوروترانسمیترهای بدن،  یک پاسخ شیمیایی محلی ایجاد می کند که موجب مسدود شدن مسیر انتقال پیام های درد می شود.

استفاده از روش dry needling (سوزن خشک) به همراه سایر روش های فیزیوتراپی نشان داده است که می تواند به درمان عوارض زیر کمک کند:

اغلب افراد پس از انجام این روش دچار درد می شوند. این درد یه صورت درد عضلانی در ناحیه ی تحت درمان توصیف می شود. معمولا درد ایجاد شده، بین چند ساعت تا دو روز برطرف می شود.

اغلب افراد فرو رفتن سوزن ها را احساس نمی کنند. کشش موضعی در محل باعث ایجاد پاسخ بسیار کوتاه (کمتر از ۱ ثانیه) درد می شود. برخی افراد می گویند که درد آن مانند شوک لحظه ای الکتریکی بسیار ناچیز است. برخی دیگر دردی مانند گرفتگی عضله احساس می کنند. پاسخ درمانی ایجاد شده، با پاسخ کششی موضعی همراه است که واکنشی مطلوب است.

توصیه های ما در این مورد بسته به میزان دردی که شما دارید، و پاسخ فردی شما به این درمان، متفاوت است. این توصیه ها می تواند شامل استفاده از کمپرس گرم یا یخ در محل، استفاده از دستگاه تنس، کشش ملایم محل و تغییر فعالیت های روزانه باشد.

معمولا برای ایجاد واکنش مثبت، به چندین جلسه مراجعه نیاز است. سعی ما بر این است که بدون استفاده از هیچ گونه دارویی، تغییرات بیوشیمیایی و مکانیکی ایجاد کنیم. به همین دلیل، به دنبال آن هستیم که به آستانه ی خاصی دست یابیم که پس از آن چرخه ی درد دچار اختلال می شود.

طب سوزنی ترسناک به نظر می رسد اما  شواهدی زیادی برای تایید تاثیر آن وجود دارد.

اگر زیاد با درمانهای کل نگر آشنایی نداشته باشید، شاید طب سوزنی به نظرتان کمی ترسناک بیاید.

فرو رفتن سوزن ها در پوست چگونه می تواند حالتان را بهتر کند؟ آیا این کار دردناک نیست؟

خوب باید بگوییم نه، این روش قطعاً آنقدر که فکر می کنید درد ندارد و با در نظر گرفتن اینکه بیش از ۲۵۰۰ سال مورد استفاده و مطالعه قرار گرفته است، به نظر می رسد طرفداران طب سوزنی جداً به آن باور دارند.

بعضی از افراد حاضراند برای تایید تاثیر طب سوزنی قسم بخورد و از آن به عنوان معجزه ای یاد می کنند که می تواند کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشد زیرا گفته می‌شود که قادر به درمان هرگونه مشکلی است؛ از افسردگی و آلرژی گرفته تا حالت تهوع در صبح و گرفتگی های عضلانی.

اگر به حرف های طرفداران این روش درمانی گوش دهید، این روش سوزنی، درمان فوق‌العاده ای برای تقریباً همه چیز به نظر می‌رسد اما آیا واقعاً این چنین است؟

حال بیایید نگاهی دقیق تری به آن بیاندازیم.

طب سوزنی یک روش مبتنی بر طب چینی است که با تحریک نقاط خاصی در پوست بوسیله سوزن ها، بیماریهای مختلفی را درمان میکند.

یک متخصص طب سوزنی که دارای مدرک حرفه ای (MS) در زمینه طب سنتی چینی است اینگونه توضیح می دهد که طب سوزنی یک متد حداقل تهاجمی است که در آن  نواحی پر از عصب سطح پوست به منظور تاثیر گذاشتن بر روی بافت ها، ارگان ها و عملکردهای مختلف بدن تحریک می شوند.

هر سوزن طب سوزنی جراحت کوچکی را در محل ورود به پوست ایجاد می کند.

اگرچه این جراحت آنقدر کوچک است که ناراحتی ناشی از آن اندک یا ناچیز است اما سیگنالی که به دلیل آن ارسال می شود آنقدر قوی هست که واکنش بدن را برانگیزد.

این واکنش سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و در نتیجه آن گردش خون در آن ناحیه افزایش می یابد، زخم ترمیم می شود و درد تسکین می یابد.

تحقیقات حال حاضر در مورد طب سوزنی اساساً بر مبنای این تئوری انجام می‌شوند.

فلسفه چینی پشت طب سوزنی کمی پیچیده است زیرا این روش باستانی بر اساس علم و پزشکی نیست. آنها باور داشتند که بدن انسان با نیرویی نامرئی و زندگی بخش به نام “چی” یا “qi” پرشده است و از آن نیرو میگیرد.

وقتی نیروی “چی” به خوبی جریان پیدا کند و به همه نواحی که باید برسد، شخص سلامت جسمی و ذهنی خوبی خواهد داشت.

وقتی انرژی “چی” به درستی جریان پیدا نکند، مسدود شود یا ناکارآمد باشد بیماری ایجاد خواهد شد.

“چی” مفهموم زیاد دور از ذهنی نیست. می توانید آن را به صورت مکانیزم داخلی طبیعی بدن در نظر بگیرید.

 گاهی اوقات در صورت داشتن استرس و اضطراب بیشتر مستعد ابتلا به بیماری می شوید. وقتی سالم و آرام هستید بازتاب آنرا در جسم تان مشاهده می کنید.

از همه اینها گذشته حس و حال، سلامت ذهنی و سلامت عمومی بدن شما بر سلامت جسمی تان تاثیر دارد، بنابراین هدف طب سوزنی کمک به بازیابی تعادل یا انرژی چی و در نهایت تسکین بسیاری از بیماری ها است.فواید طب سوزنی

سوزن خشک و طب سوزنی بر روی کمر بانوان

ممکن است به دلایل مختلفی علاقمند به طب سوزنی باشید، مثلا برخی از افراد به دنبال درمان سردردهای مزمن و فشار سینوس هایشان هستند.

عارضه ها و علائم بیشماری وجود دارند که گفته می شود طب سوزنی می تواند به درمان آنها کمک کند.

در اینجا به چند مورد از ادعاهای بسیاری که در این مورد وجود دارد اشاره می کنیم.

در بعضی از مطالعات حتی عنوان شده است که طب سوزنی می تواند به درمان سرطان و ام اس کمک کند اما تحقیقات اندکی در مورد تاثیر این روش در درمان این بیماری ها انجام گرفته است و برای تایید این فواید نیاز به مطالعات بیشتری است.

شواهد کمی در مورد تاثیر طب سوزنی در موارد زیر وجود دارد:

با وجود اینکه هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد طب سوزنی معجزه ای برای درمان همه چیز است اما شواهدی وجود دارند که نشان می دهند استفاده از این روش برای درمان چندین بیماری و عارضه ارزش امتحان کردن را دارد.

 باید دلیلی وجود داشته باشد که طب سوزنی بیش از ۲۵۰۰ سال مورد استفاده قرار گرفته است و هرچه تحقیقات در این باره بیشتر می‌شود دانش ما از نحوه دقیق کارکرد آن افزایش می یابد.

اگر در حال حاضر مبتلابه عارضه ای هستید که شواهد علمی، تاثیر طب سوزنی در درمان آن را تایید می کنند، در اینجا به شما می گوییم که در یک جلسه درمان با طب سوزنی چه اتفاقی می‌افتد.

 یک جلسه درمان با طب سوزنی تقریباً بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول میکشد. البته بیشتر این زمان به صحبت کردن درباره علائم و نگرانی‌های شما درباره سوزن ها خواهد گذشت.

قسمت اصلی درمان با طب سوزنی حدوداً ۳۰ دقیقه طول می کشد.

البته مدت زمان ماندن سوزن ها در پوست شما لزوماً به این اندازه نیست.

در مورد نتایج، تقریبا غیر ممکن است که بگوییم باید چه انتظاری داشته باشید زیرا بدن هر شخص به گونه متفاوتی به طب سوزنی واکنش نشان می‌دهد و آن را تجربه می‌کند.

یک واکنش یکسان به طب سوزنی وجود ندارد. بعضی از افراد احساس آرامش می کنند و ممکن است کمی خسته شوند اما بعضی دیگر ممکن است احساس انرژی کنند و آماده انجام هر کاری باشند.

بعضی از افراد درست پس از درمان با این روش، بهبودی را احساس میکنند و برای بعضی دیگر ممکن است تغییرات مثبت پس از چند بار درمان مشاهده شود.

متخصصان می‌گویند که شایع ترین واکنش این است که افراد احساس خوشحالی و رضایت می کنند.

توصیف آن با کلمات سخت است اما طب سوزنی برای اکثر افراد یک حس تعادل و هارمونی خاص ایجاد می‌کند و حس خوبی به آنها می‌دهد.

همچنین ممکن است پس از درمان احساس خستگی داشته باشید و متوجه تغییراتی در غذا خوردن، خوابیدن یا عادات روده شوید و یا اینکه هیچ تغییری را تجربه نکنید.

 اگر کسی را میشناسید که تجربه خوبی با یک متخصص طب سوزنی داشته است از او بخواهید که شما را شخصا ارجاع دهد یا معرفی کند.

این بهترین راه است زیرا افرادی که فکر و سلیقه مشابهی دارند اغلب یکدیگر را همراهی می کنند.

اما اطمینان حاصل کنید که به یک متخصص طب سوزنی دارای مجوز مراجعه می کنید (آنها باید پس از اسمشان LAc داشته باشند.)

یک متخصص طب سوزنی دارای مجوز باید در امتحان طب سوزنی و طب چینی کمیسیون ملی صدور مدرک قبول شود یا برنامه NCCAOM را در موسسات طب چینی، طب سوزنی و زیست پزشکی به طور کامل گذرانده باشد.

موارد مورد نیاز برای دریافت بعضی از مدارک در نقاط مختلف جهان کمی متفاوت است.

همچنین می توانید به صورت آنلاین به دنبال متخصصین طب سوزنی دارای مجوز در شهر محل زندگی خودتان بگردید.

آناتومی طب سوزنی بر روی ماکت

شما نباید هیچ گاه طب‌سوزنی را خودتان امتحان کنید. این کار نه تنها ممکن است علائم تان را بدتر کند بلکه متخصصان تاکید دارند که هیچ راه خوبی برای به تعادل رساندن انرژی “چی” در بدن نیست.

اگر به دنبال راه هایی برای دستیابی به تاثیراتی مشابه طب سوزنی در خانه می‌گردید، در عوض برای افزایش جریان انرژی در قسمت های مختلف بدن انجام تایچی، یوگا و مدیتیشن و تکنیک های ساده ماساژ خود پیشنهاد می‌شود.

روش فشار دادن نقاط مخصوص طب سوزنی طب فشاری نام دارد.

یک متخصص انعکاس درمانی دارای مدرک می تواند تا حدی به شما  نشان دهد که کدام نقاط بدن تان را می توانید خودتان ماساژ دهید.

برای مثال، اگر دچار گرفتگی های قاعدگی می شوید،قسمت فرورفتگی ناحیه داخلی مچ پایتان را با انگشت شست بگیرید و کمی فشار دهید.

این ناحیه نقاط K3,4,5 را پوشش می دهد.

اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، ناحیه “Yintang” که بین ابروها قرار دارد را به صورت مدور، ابتدادر جهت چرخش عقربه های ساعت و سپس در خلاف جهت آنها مالش دهید.

برای کمک به تسکین درد پایین کمر فشار دادن ناحیه Du 26 پیشنهاد می شود. این ناحیه بین وسط بینی و لب بالایی است.

 معروف ترین نقطه فشاری LI 4  است و دلیل خوبی برای موضوع وجود دارد.

فشار دادن این نقطه که بین ماهیچه های بین انگشت شست و انگشت اشاره قرار دارد، به تسکین سر درد ها، درد دندان، استرس و درد گردن و صورت کمک می‌کند.

اگر باردار هستید این نقطه را فشار ندهید مگر اینکه برای زایمان آماده باشید. این کار در هنگام زایمان می‌تواند به ایجاد انقباض ها کمک کند.

بیشتر بخوانید : طب فشاری چیست و چه کاربردی دارد

طب سوزنی به عنوان یک راه درمان ایمن و  مفید برای بسیاری از عارضه ها شناخته شده است اما درمانی برای همه چیز نیست.

شما باید باز هم داروهایتان را مصرف کنید.

با اینکه ممکن است این روش علائم تان را به کلی از بین نبرد اما می تواند آنها را کاهش دهد بنابراین ارزش امتحان کردن را دارد؛ خصوصاً در مورد دردهای مزمن.

اگر هنوز نسبت به این روش خوشبین نیستید با پزشک تان درباره نگرانی هایتان صحبت کنید.

آنها با بررسی علائم، سابقه پزشکی و سلامت عمومی تان، مناسب بودن یا نبودن طب سوزنی برای شما را تعیین خواهند کرد.

اگر نمی دانید که باید از کجا شروع کنید با یکی از متخصصین طب سوزنی ما مشورت کنید. یک متخصص می تواند به شما دقیقاً نشان دهد که باید کجا را فشار دهید و چگونه فشار را به نحو درستی اعمال کنید.

شماره تماس های کلینیک: ۰۲۱۲۲۷۶۴۵۵۵– ۰۹۱۲۸۳۴۰۵۳۶ – ۰۲۱۲۲۷۸۶۰۴۹

برای اطلاع از آدرس جهت مراجعه حضوری یا دریافت نوبت غیر حضوری به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

فیزیوتراپی در قلهک

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

دریافت نوبت


طب سوزنی یا سوزن درمانی (به چینی: 针灸)، ژِن جیو) گونه‌ای پزشکی جایگزین است[۱] و از مهم‌ترین شاخه‌های طب سنتی چینٰ TCM([۲]) است که با فروکردن سوزن در بدن انجام می‌شود. طب سوزنی یک شبه‌علم است[۳][۴] زیرا تئوری‌های این گونه طب بر اساس روش‌های علمی نیست و برخی آن را شیادی سلامت می‌دانند.[۵] روش طب سوزنی با توجه به کشوری که در آن اجرا می‌شود متفاوت است[۶] و از فلسفه‌ها و شیوه‌های فکری متفاوتی سرچشمه می‌گیرند.[۷] عموماً این نوع طب برای تسکین درد استفاده می‌شود.[۸][۹] هرچند درمانگران این روش مدعی هستند که می‌توان طیف بیشتری از بیماری‌ها را با طب سوزنی درمان کرد. طب سوزنی همیشه در تلفیق با شیوه‌های دیگر درمان استفاده می‌شود.[۱۰]

نتایج آزمایش‌ها و مرور سیستماتیک متناقض هستند که می‌تواند نشانگر بی‌اثری طب سوزنی باشد.[۱۱] یکی از بررسی‌های بنیاد همیاری کاکرین نشان داد که طب سوزنی بر طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها بی‌اثر است.[۱۱] یک مرور سیستماتیک در دانشگاه اکستر و دانشگاه پلیموث مدرک کمی در اثباتی اثربخشی این شیوه برای تسکین درد یافت.[۸] در کل، مدارک نشان می‌دهند که درمان کوتاه مدت طب سوزنی تأثیر بلند مدت ندارد.[۸] برخی تحقیق‌ها نشان داده‌انند که طب سوزنی بر برخی از دردها تأثیرگذار است اما اکثر این تحقیقات اثر آن را بر اثر خاصیت خودِ روش درمانی نمی‌دانند.[۶] یک مرور سیستماتیک نتیجه گرفت که اثر ضددردی طب سوزنی به نظر می‌رسد فاقد ارتباط بالینی است و نمی‌توان آن را به روشنی از تعصب تمیز داد.[۱۲] یک فراتحلیل نشان داد که طب سوزنی برای کمردرد مزمن به عنوان درمانی مکمل در کنار درمان اصلی مقرون به صرف است،[۱۳] در حالی که یک مرور سیستماتیک جداگانه شواهد کافی برای مقرون به صرفه بودن طب سوزنی در درمان کمردرد مزمن پیدا نکرد.[۱۴]”

در این طب با فروکردن سوزن‌های بسیار نازک به نقاط خاصی از بدن که گذرگاه‌های انرژی دانسته می‌شوند برای تسکین درد یا درمان مشکل خاصی از بیمار استفاده می‌شود. تئوری طب سوزنی مدعی است که این نقاط خاص بر روی مسیرهای خاصی از بدن با نام گذرگاهmeridian[۱۵] قرار دارند که انرژی حیات که در زبان چینی به آن «چی» (QI) گفته می‌شود در آن‌ها جریان دارد.

پس از آن که طب سوزنی نیز مانند سایر روش‌های طب سنتی در دنیا، از سیستم‌های پزشکی و بهداشتی چین حذف و با طب کلاسیک جدید جایگزین شده بود، در زمان مائو و به دلیل کمبود پزشک در چین، مجدداً بر سر زبان‌ها افتاد.[۱۶]
فواید طب سوزنی

سازمان بهداشت جهانی و مؤسسه ملی سلامت آمریکا [نیازمند منبع] نام بیش از سی بیماری را در زمره موارد حیطه درمان توسط طب سوزنی اعلام کرده‌اند.[۱۷]

تاریخچه استفاده از طب سوزنی در کشور چین به دوران نوسنگی بازمی‌گردد که در آن زمان از سنگ‌هایی نوک تیز به نام «بیان شی» استفاده می‌شد. سوزن‌های سنگی طب سوزنی مربوط به پنج هزار سال پیش توسط باستان‌شناسان در کشور چین کشف شده‌است. نخستین کتاب چینی که در آن در مورد طب سوزنی بحث شده‌است کتاب «طب داخلی کلاسیک امپراتور زرد» می‌باشد که در حدود ۲۳۰۰ سال پیش نوشته شده‌است. آن کتاب از انواع سوزن‌های فلزی، گذرگاه‌های انرژی در بدن و نقاط خاص بر روی آنها، انواع روش‌های فروکردن سوزن در بدن و انواع بیماری‌هایی که می‌توان با استفاده از طب سوزنی آن‌ها را درمان کرد بحث کرده‌است.[۱۸]

طب سنتی چین شاخه‌ای کل‌نگر از پزشکی با قدمتی پنج هزارساله است که حتی پس از مدتی چنین طولانی، همچنان در حال حاضر نیز در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان مکملی برای پزشکی غربی، کاربرد فراوانی برای ارتقاء سلامت و درمان بیماران دارد. کتاب «طب داخلی امپراتور زرد» مهم‌ترین مرجع باقی‌مانده از ۲۵۰۰ سال پیش است که حاوی مبانی اصلی طب سوزنی است.[۱۹]

به باور طب سوزنی ریشه هر بیماری را می‌توان در اختلال به‌وجود آمده در الگوی انرژی حیاتی الکترومغناطیسی بدن جستجو کرد و بنابراین هر بیماری را می‌توان با اصلاح این الگو درمان نمود. این بدین معنی است که اگر بدن ما در هماهنگی با انرژی‌های درونی خود باشد به‌طور طبیعی سالم خواهیم بود. در چنین شرایطی یاخته‌ها و دستگاه ایمنی بدنمان در حداکثر توانایی و ظرفیت برای مقاومت در برابر عوامل بیماری‌زا می‌باشد. هر بیماری نخست خود را به صورت یک اختلال در تعادل انرژی حیاتی در مسیرهای انرژی زیستی و همین‌طور اندام‌های حیاتی بدن نشان می‌دهد. چنانچه بیماری در این مرحله اولیه درمان نشود تبدیل به یک بیماری علامت دار یا اختلال عملکرد مزمن می‌شود.
تئوری یین و یانگ پایه‌ای‌ترین مفهوم در طب سوزنی می‌باشد. در این طب باور بر این است که جهان هستی از تعامل و ترکیب این دو نیروی مکمل به حیات خود ادامه می‌دهد. جنبش، فعالیت و حرکت را می‌توان به یانگ (Yang) و قرار و آرامش و سکون را به یین (Yin) نسبت داد.[۵۴]

هر اندام بدن نیز در درون خود دارای بعد یین(Yin) و یانگ(Yang) می‌باشد. مجموعه یین و یانگ بدن در حالت بهینه و سلامت در تعادل است اما بیماری هنگامی عارض می‌شود که تعادل میان یین(Yin) و یانگ (Yang) بیش از حد نوسان‌های معمول در شبانه روز برهم بخورد. در صورت افزایش یانگ (و کاهش یین) بیماری با طبیعت گرم و در صورت افزایش یین (و کاهش یانگ) بیماری با طبیعت سرد ظاهر می‌شود.[۲۰]

درمان بیماری در طب چینی، شامل جایگزین نمودن یین یا یانگ کاهش یافته یا آرام نمودن یانگ یا یین اضافی است. به این ترتیب پزشک می‌تواند به شعور ذاتی بدن بیمار کمک کند تا تعادل ازدست‌رفته خود را دوباره بدست آورد. به این منظور، پزشک از طریق معاینه زبان و نبض و توجه به شرح حال بیمار تلاش می‌کند ریشه اصلی بیماری و نیز طبیعت بیماری را تشخیص دهد تا بتواند با به‌کارگیری روش‌های مختلف نظیر طب سوزنی، گیاه‌درمانی، اصلاح شیوه زندگی (رژیم غذایی، فعالیت بدنی،..) با فناوری‌های امروزی، به بهبود بیماری کمک کند. هنگامی که تعادل انرژی‌های درونی و نیروهای یین و یانگ در بدن مستقر می‌شود، تعادل به بدن بازمی‌گردد.

طب سوزنی مهم‌ترین بخش طب سنتی چین به حساب می‌آید و اصل اساسی در آن، درمان بیمار به عنوان یک کلیت ترکیب یافته از ابعاد سه‌گانه جسم، ذهن و روح از طریق توجه به ریشه‌های اصلی بیماری و نه صرف سرکوب علائم مربوط به بیماری است.

در این شیوه درمانی پزشک با وارد نمودن سوزن‌های استریل ظریف و یکبار مصرف از جنس استیل در سطح بدن (بسته به موضع از زیر پوست تا بافت چربی و حداکثر تا عضله)، با به حرکت درآوردن جریان الکترومغناطیسی (چی Qi) موردنیاز برای کار کردن صحیح سلول‌ها و بافت‌های بدن، از یکسو انباشتگی و انسداد چی را برطرف می‌کند و از سوی دیگر کمبود انرژی حیاتی را در اندام‌ها و مسیرهای مربوط به آن‌ها در سراسر بدن، درمان می‌کند.

سوزن‌های مورد استفاده در این طب بسیار ظریف است و به همین دلیل معمولاً باعث احساس درد نمی‌شود. البته گاهی در منطقی از سطح بدن که انباشتگی چی وجود داشته باشد ممکن است احساس درد ملایم یا سوزش در محل واردکردن سوزن احساس شود که ظرف چند ثانیه به احساس خوشایندی از گرما، جریان، آرامش و رهایی تبدیل شود.

طب سوزنی دانش دقیق و حساب شده‌ای برای تأثیرگذاری بر تولید، فرایند، ذخیره‌سازی، توزیع و عملکرد انرژی حیاتی در ارگانیسم انسانی است. طب سوزنی کمک می‌کند تا تعادل چی در بدن به وضعیت مطلوب بازگردد و از راه استقرار در وضعیت پایدار چنین تعادلی، فرد می‌تواند تجربه هماهنگی با کل هستی که همان تعریف اصلی سلامت می‌باشد را تجربه کند.

انجمن طب سوزنی بریتانیا پس از بررسی پیامدهای درمان سی و چهار هزار بیمار توسط ۵۷۴ درمانگر طب سوزنی، با ارائه مقاله‌ای در مجله معتبر «ژورنال بریتانیایی پزشکی» British Medical Journal در ماه سپتامبر ۲۰۰۱ چنین اعلام نمود که طب سوزنی در صورتی که توسط پزشکان آموزش دیده در دوره‌های استاندارد انجام شود، بسیار ایمن و فاقد هرگونه عارضه جدی است.[۲۱][۲۲][۲۳][۲۴]
بیشتر بیماران، طب سوزنی را با تزریقات مقایسه می‌کنند، و به همین دلیل با ترس و نگرانی زیادی مواجه می‌شوند؛ ولی لازم است ذکر شود که سوزن‌ها، بسیار باریک و صیقلی طراحی شده‌اند تا بیمار دردی حس نکند، و اگر دردی ایجاد شود معمولاً در حد یک پشه گزیدگی می‌باشد.
امروزه طب سوزنی به عنوان مهم‌ترین رویکرد در طب چین، پرطرفدارترین شیوه طب سنتی بین پزشکان در سراسر جهان است. طی پنجاه سال گذشته، تعداد بیشماری از پزشکان از کشورهای گوناگون پس از طی دوره پزشکی عمومی یا دوره تخصصی پزشکی کلاسیک با تحصیل در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های بین‌المللی طب سوزنی چین نظیر آکادمی طب سوزنی پکن (CBIATC) و شانگهای، این طب را فراگرفته و در کشورهای خود مشغول به طبابت با این شیوه می‌باشند.[۲۵]
طب سوزنی در بسیاری از بیماری‌ها جایگاه درمانی ویژه‌ای دارد و در درمان برخی بیماری‌ها یک سروگردن بالاتر از طب نوین قرار می‌گیرد.
به عنوان مثال سردردهایی با منشأ نامشخص یا درمان پای بی‌قرار یا حتی اختلالات روحی روانی همچون استرس و اضطراب پاسخ مناسبی به درمان طب سوزنی می‌دهند یا موارد دیگری از بیماری ها[۵۱]
برای درد حاد کمر، طب سوزنی اثر مثبتی نداشته‌است ولی در دردهای مزمن کمر اثر بخشی مثبتی مشاهده شده‌است. این اثر مثبت تفاوتی با اثر درمان‌های معمول پزشکی امروزی یا سنتی نبوده‌است.[۲۶][۲۷][۲۸]

اثر طب سوزنی در همراهی با روش باروری آزمایشگاهی (IVF) هم مثبت[۲۹] و هم منفی[۳۰] بوده‌است.

در مورد اثر طب سوزنی بر تهوع و استفراغ بعد عمل پژوهش‌ها نشان داد که طب سوزنی اثر مثبتی داشته اما اثرش کمتر یا مساوی با اثرات داروهای رایج بوده‌است.[۳۱]
اثر طب سوزنی بر تهوع ناشی از بارداری پنجاه درصد بیش از اثر درمان توسط دارونما بوده‌است.[۳۲]

اثر طب سوزنی بر درد گردن در مطالعاتی بیشتر از اثر درمان توسط دارونما بوده‌است.[۳۳]

اثر درمانی طب سوزنی بر درد مزمن شانه مثبت بوده‌است.[۳۴]

در مورد اثر بر دردهای آرتروز نتایج پژوهش‌ها نقض‌کننده هم هستند. هم نتایج مثبت[۳۵][۳۶] و هم نتایج منفی[۳۷] از این تحقیقات به دست آمده‌است.

در پی یک بازبینی سیستمیک پژوهش‌ها مشخص شد که طب سوزنی اثری در درمان ماهیچه‌درد الیافی (فیبرومیالژی) ندارد.[۳۸]

در مورد این بیماری‌ها هم مطالعه گروه کوکران (Cochrane Collaboration) نتوانست شواهدی مبنی بر اثر مثبت یا منفی به نفع طب سوزنی بیابد که این به علت تحقیقات ضعیف، مبهم و بد کیفیت بوده و نیاز به مطالعات بهتر احساس می‌شود: آسم[۳۹] فلج بل،[۴۰] وابستگی به کوکائین،[۴۱] افسردگی بالینی،[۴۲] دیس منوره (با استفاده از تحریک الکتریکی پوست),[۴۳] صرع،[۴۴] گلوکوم،[۴۵] بی‌خوابی،[۴۶] سندرم روده تحریک‌پذیر،[۴۷] تحریک زایمان بچه،[۴۸] آرتریت روماتوئید،[۴۹] درد شانه،[۵۰] روان گسیختگی،[۵۱] ترک سیگار،[۵۲] سکته حاد،[۵۳] توانبخشی پس از سکته،[۵۴] آرنج تنیس‌بازان،[۵۵] و فراموشی عروقی.[۵۶]

در رابطه با خطرات و عوارض طب سوزنی می‌توان گفت که این روش درمانی در صورتی که توسط پزشک مجرب انجام شود تقریباً کم خطرترین و کم عارضه‌ترین شیوه درمانی است. در صورتی‌که فرد دچار اختلال خون‌ریزی دهنده باشد یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده کند، استفاده از طب سوزنی برای وی خطرناک می‌باشد. همچنین استفاده از سوزن‌هایی که به خوبی ضدعفونی و استریل نشده‌اند، خطر آلوده شدن فرد را بدنبال دارند.[۵۷]

در ایران تمایل به این نوع درمان گسترش یافته و کلینیک‌های گوناگونی برای آن تأسیس شده‌است. معاون وزیر بهداشت ایران اعتقاد دارد که طب مکمل شامل رشته‌های مختلف مانند کایروپراکتیک، طب سوزنی و همئوپاتی است که هیچ‌کدام از آن‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تدریس نمی‌شود و معدود افرادی که در این رشته‌ها در کشور فعالیت دارند، خارج از کشور دوره دیده‌اند. به گفته وی کمتر از ۳۰۰ نفر از افراد دوره دیده این رشته‌ها در خارج از کشور، در ایران فعالیت قانونی دارند.[۵۸]

متخصص طب سوزنی با توجه به شرایط بیمار، نقاطی را انتخاب می‌کند که بیشینهٔ تأثیر را بر مکانیسم کلی بدن او بگذارد. استعمال طب سوزنی باعث ترشح مواد طبیعی ضددرد در بدن می‌شود که علاوه بر خاصیت سرکوب‌کنندگی درد، کمک به افزایش ایمنی بدن، تعدیل متابولیسم و همچنین سیستم گوارشی می‌کند.

با توجه به گزارش‌ها آزمایشگاهی و بالینی، طب سوزنی در درمان اختلالات گوناگون دستگاه گوارش باعث بهبود چشمگیر این بیماران شده‌است.[۵۹][۶۰] تحقیقات مختلف توانستند نقش طب سوزنی را در درمان سیستم گوارشی، از خشکی دهان الی اختلالات عملکردی همچون ریفلاکس، تهوع و استفراغ، سندرم رودهٔ تحریک پذیر (IBS)، سوء هاضمه، یبوست، اسهال، نفخ شکم، اختلالات صفراوی و مری، فرایندهای التهابی در روده، نقرس و کولیت نشان دهند

شرایطی که باعث پروسه‌های التهابی، به خصوص در رودهٔ کوچک و رودهٔ بزرگ می‌شود را به‌طور کلی التهاب دستگاه گوارش می‌نامند. از زخم روده و بیماری کرون می‌توان به عنوان شایع‌ترین و اصلی‌ترین بیماری‌های مختص به التهاب دستگاه گوارش نام برد. در سال ۲۰۱۰، حدود ۳۴۰۰۰ نفر تنها به علت بیماری‌های گوارشی فوت کردند.[۶۱] به علت این که علایم بیماری‌های گوارشی حاد و جدی هستند و عوارض ناشی از درمان‌های دارویی طولانی مدت بیماران را کلافه کرده‌است، اغلب این بیماران به دنبال روش‌های درمانی مکمل یا جایگزین هستند. در نروژ، سالانه ۴۹٪ از بیماران مبتلا به بیماری‌های التهاب دستگاه گوارش، به طب مکمل روی می‌آورند.

مجله علمی جهانی گوارش در مقاله‌ای یک آزمایش فوق‌العاده جالب را منتشر نمود. در این آزمایش که از موش‌های مبتلا به زخم روده استفاده می‌شد، پس از استعمال طب سوزنی همراه با فیتیله گذاری، محققین متوجه تغییراتی در بافت رودهٔ موش‌ها شدند. بدین صورت که تورم مخاط رودوی و شکل‌گیری زخم در آن‌ها تغییر کرد و رو به بهبودی پیش رفت. بعلاوه، التهاب به‌طور چشمگیری در سلول‌های موجود در دیوارهٔ روده کاهش یافت. اما جالب تر از همه زمانی بود که محققین مشاهده کردند که سلول‌های پوشانندهٔ روده (سلول‌های اپیتلیوم) زخم را می‌پوشانند و همچنین در بررسی مولکولی، متوجه کاهش سطح فاکتورهای التهابی (IL-12 و TNF-α) شدند.

تأثیر طب سوزنی-الکتریکی بر زخم‌های معده و مری نیز توسط محققین بسیاری مطالعه شده‌است که بر اساس آن‌ها، استعمال طب سوزنی-الکتریکی باعث بهتر به گردش درآمدن جریان خون در مخاط معده، تنظیم سطح موتیلین (هورمون محرک ماهیچه‌های صاف مجرای فوقانی معدی-روده‌ای که باعث افزایش حرکات معده و دوازدهه می‌شود) و سوماتوستاتین (باعث کاهش انقباضات در روده می‌شود در نتیجه هضم و جذب مواد غذایی در روده بهتر می‌شود) می‌گردد که در نهایت باعث کاهش گرفتگی و درد در بیماران مبتلا بع زخم معده می‌شود [۹, ۱۰].

در مطالعه‌ای که بر روی مبتلایان به سندرم رودهٔ تحریک پذیر صورت گرفت، محققین ثابت کردند که درد مزمن معده-رودهٔ این بیماران، پس از استعمال طب سوزنی کاهش می‌یابد. بر این اساس با تحریک مسیر سروتونین (عامل التهاب) و به گردش درآوردن آن، از تمرکز غلظت سروتونین در روده کاسته می‌شود [۱۱]. از طرف دیگر، یکی از عواملی باعث تحریک التهاب و ورم در این بیماران می‌شود، استرس و تنش است. استعمال طب سوزنی در این بیماران باعث کاهش آزادسازی هورمون آزادکنندهٔ کورتیکوترپین در مغز می‌شود که در نتیجهٔ آن با کاهش سطح کورتیزول خون، استرس در این بیماران نیز کم می‌شود [۱۲]. بنابراین با توجه به مطالبی که گفته شد، بیماران مبتلا به اختلالات گوارشی که به دنبال طب مکمل برای دردهای معده-رودهٔ خود هستند، طب سوزنی می‌تواند برایشان کمک‌کننده و مفید باشد.


“Acupuncture: does it alleviate pain and are there serious risks? A review of reviews”Downloads-icon


“Meta-analysis: acupuncture for low back pain”Downloads-icon


the originalDownloads-icon

طب سوزنی بخشی مهم از طب سنتی چینی (TCM)، یک سیستم مراقبت‌های سلامتی و بهداشتی اولیه با سیر تکامل بدون وقفه در چین و شرق آسیا است که هزاران سال پیش آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد.

پزشکان چینی از تکنیک‌های مختلف برای ارزیابی رفتار و پاسخ بدن انسان در طول سلامت و بیماری استفاده کرده‌اند. بر این اساس، آن‌ها روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای حفظ سلامت جسمی و روانی و برای درمان انواع بیماری‌ها به کار گرفتند که طب سوزنی از جمله‌ی این ابزارها است.

در این مقاله به طور خلاصه به سؤالات زیر می‌پردازیم:

طب سوزنی چیست؟

تاریخچه طب سوزنی

فواید طب سوزنی

تحقیقات درباره‌ی طب سوزنی چه می‌گوید؟

کاربردها و فواید طب سوزنی

عوارض طب سوزنی چیست؟

چگونه طب سوزنی را انجام می‌دهند؟

طب سوزنی نوعی از درمان است که در آن، سوزن‌های بسیار نازک از راه پوست یک فرد در نقاط خاص و با عمق‌های مختلف وارد بدن می‌شود و با تحریک این نقاط، جریان خون افزایش می‌یابد و در عین حال فعالیت مسکن‌های طبیعی بدن نیز بیشتر می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که این شکل از درمان به تسکین درد کمک می‌کند و برای طیف گسترده‌ای از مشکلات دیگر استفاده می‌شود.

با این حال، به گزارش مرکز ملی سلامت مکمل و فراگیر (NCCIH)، شواهد محدودی برای اثربخشی آن در زمینه‌هایی غیر از درد وجود دارد.

چگونگی اثرگذاری طب سوزنی از لحاظ علمی همچنان مشخص نیست.

بعضی از مردم ادعا می‌کنند که با ایجاد تعادل در انرژی حیاتی اثر خود را می‌گذارد در حالی که بقیه بر این باورند که این روش یک اثر عصبی دارد. پزشک، سوزن را با هدف متعادل کردن انرژی وارد بدن می‌کند.

در کنار تسکین درد گفته می‌شود که طب سوزنی می‌تواند به تقویت سلامت و درمان برخی از بیماری‌‌ها کمک کند. مشکلات و بیماری‌هایی که در آن از این روش برای درمان استفاده می‌شود شامل انواع مختلف درد، مانند سردرد، مشکلات فشار خون و سیاه‌سرفه است.

قدمت طب سوزنی به حداقل ۱۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد یعنی زمانی که سیستمی سازمان‌یافته از تشخیص و درمان با استفاده از سوزن برای اولین‌بار در نوشته‌های چینی توصیف شده بود.

با این حال، به گفته‌ی دکتر ادزارد ارنست، یک پزشک متخصص در حوزه‌ی تحقیق و پژوهش درباره‌ی طب مکمل و جایگزین معتقد است این شیوه احتمالاً قبل از این تاریخ وجود داشته است.

روش مدرن طب سوزنی از زمانی که برای اولین‌بار در چین معرفی شد، بسیار تغییر کرده است.

در قرن ۱۸، طب سوزنی چیزی بسیار متفاوت از شیوه‌های توصیف ‌شده در متون چینی بود. به گفته‌ی نویسندگان، در اوایل قرن ۲۰، پزشکان در آکادمی پزشکی امپریال چینی دیگر طب سوزنی را مطالعه نکردند. با این حال، نویسندگان می‌گویند: در طول دوران پیشرفت، در دهه‌ی ۱۹۵۰ و انقلاب فرهنگی دهه‌ی ۱۹۶۰، رهبر کمونیست چین، مائو تسه تونگ، به صورتی فعال شروع به تبلیغ طب سوزنی و سایر درمان‌های سنتی پزشکی به عنوان «راه‌حلی عملی برای ارائه‌ی مراقبت‌های بهداشتی به جمعیت زیادی از مردم» کرد، ولی هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد احیای عمل باستانی طب سوزنی به بهبود سلامتی شهروندان چینی منجر شده است یا خیر.

امروزه درمان‌ با استفاده از طب سوزنی در بیمارستان‌ها و دیگر مراکز مراقبت‌های بهداشتی در غرب بر اساس همان اصولی نیست که در متون کهن شرقی دیده می‌شود بلکه این روش اصول و قواعد خاص خود را دارد.

مطالعات متعدد اخیر که توسط دانشمندان در اروپا و ایالات‌متحده انجام شد نشان داده است که طب سوزنی حداقل در درمان درد و تهوع مؤثر است. به عنوان مثال، یکی از بزرگ‌ترین مطالعاتی که تا امروز روی طب سوزنی و درد مزمن انجام شده است یک متاآنالیز از ۲۹ مطالعه انجام شده است که نزدیک به ۱۸۰۰۰ نفر را در برگرفته و در اکتبر سال ۲۰۱۲ در آرشیو طب داخلی منتشر شد.

این مطالعه نشان داد که این طب برای درمان درد مزمن مؤثر و در نتیجه گزینه ارجاع معقولی است. انجام تحقیقات با استفاده از کنترل‌های علمی مناسب به دلیل ماهیت تهاجمی طب سوزنی دشوار است.

در یک مطالعه بالینی، یک گروه کنترل باید درمان با دارونما را تحمل کنند تا بتوان این نتایج را با درمان به وسیله‌ی طب سوزنی واقعی مقایسه کرد.

برخی از مطالعات به این نتیجه رسیدند که طب سوزنی مزایایی به عنوان دارونما برای بیمار دارد اما نتایج برخی مطالعات دیگر نشان می‌دهد که این روش مزایای واقعی دارد.

 

محققان اکنون در حال انجام تحقیقاتی هستند تا مشخص کنند که آیا طب سوزنی در درمان افسردگی، اضطراب و انواع علائم مربوط به درمان سرطان و انواع سرطان مؤثر است یا خیر؟ هم‌اکنون نیز تحقیقات دیگری هم در حال انجام است که بررسی می‌کنند آیا طب سوزنی می‌تواند به درمان علائم مربوط به سرطان از جمله گرگرفتگی، نوروپاتی محیطی و ورم بازو یا دست کمک کند یا خیر؟ به گفته‌ی بائو یکی از پزشکانی که بر استفاده از طب سوزنی به عنوان درمان مکمل برای بیماران مبتلا به سرطان پستان تمرکز می‌کند، اکثر پزشکانی که در خارج از حوزه‌ی طب سنتی چینی به کار مشغول هستند، متقاعد نشده‌اند که طب سوزنی می‌تواند بیماری‌های خاص مانند دیابت و یا کبد و یا کلیه را درمان کند.

در حال حاضر این روش برای کاهش عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان و یا علائم ناشی از سرطان استفاده می‌شود، اما هرگز به طور مستقیم سرطان را درمان نمی‌کند.

اگر طب سوزنی به جلوگیری از سرطان کمک کند، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود اما به نظر او این پژوهش هنوز به آن سطح نرسیده است.

پژوهش‌هایی که در آلمان انجام شد کاربرد طب سوزنی را نشان داده است که به کاهش سردرد تنشی و میگرن کمک می‌کند. NCCIH یادآور می‌شود که چند کاربرد طب سوزنی ثابت شده است از جمله

آن‌ها اختلالات دیگری را ذکر می‌کنند که ممکن است از طب سوزنی بهره‌مند شوند اما می‌گویند که این گفته به تأیید علمی بیشتر نیاز دارد. طب سوزنی معمولاً در رابطه با درمان‌های باروری نیز استفاده می‌شود.

برخی تحقیقات نشان می‌‌دهد که این طب، اثربخشی بسیاری از داروهای معمول را دارد که برای افزایش باروری مصرف می‌شود، چرا که به طور طبیعی سطح هورمونی که ‌به تخمدان‌ها می‌رسد را افزایش می‌دهد.

تحقیقات زیادی در مورد زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و افرادی که به علت این سندرم مشکلات بارداری دارند انجام شده است.

خلاصه چندین مقاله بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ درباره‌ی این موضوع نشان داد که طب سوزنی می‌تواند به حفظ تعادل هورمون مانند کاهش سطح تستوسترون و تنظیم تخمک‌گذاری کمک کند و همه‌ی این‌ها به افزایش ۳۳ درصدی احتمال یک بارداری موفق منجر می‌شود.

در سال ۲۰۰۳، سازمان بهداشت جهانی کاربرد طب سوزنی را با ذکر فهرست زیادی از بیماری‌ها و شرایطی(مثل درد مزمن) که احتمالاً با طب سوزنی قابل ‌درمان است اعلام کرد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

بیماری‌های دیگر که گفته می‌شود طب سوزنی به درمان آن‌ها کمک کند اما به شواهد بیشتری نیاز دارد، عبارت‌اند از نورالژی فیبرومیالژیا، اعتیاد به الکل، تنباکو و مواد مخدر، درد ستون فقرات، گردن، دمانس عروقی، سیاه‌سرفه، یا سندرم تورت. سازمان جهانی بهداشت همچنین به کاربرد طب سوزنی در درمان تعدادی از عفونت‌ها از جمله برخی از عفونت‌های دستگاه ادراری و تب هموراژیک اپیدمی اذعان کرده است.

با این حال، این سازمان اعلام کرده است که «تنها وزارت بهداشت کشور می‌تواند بیماری‌ها، علائم و شرایطی که درمان با طب سوزنی را می‌توان توصیه کرد» تعیین کند. این روش درمان یک جایگزین طبیعی برای دارو است زیرا هدف درمان، کاهش درد به طور طبیعی است.

این روش درمانی کمک می‌کند تا سموم حذف شوند و روند درمان را سرعت می‌بخشد.

مطالعات انجام شده مؤسسه ملی بهداشت (NIH) نشان می‌دهد که طب سوزنی در مقایسه با داروهای تجویز شده و دیگر روش‌های پزشکی که برای درمان بیماری‌های مشابه به کار می‌رود، عوارض جانبی کمتری دارد. یکی دیگر از فواید طب سوزنی این است که ممکن است به بیمارانی که برای آن‌ها داروهای ضد درد مناسب نیست، کمک کند.

طب سوزنی برای تمام گروه‌های سنی و برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مفید است.

از دیگر فواید طب سوزنی افزایش استقامت، بازیابی انرژی، تنظیم هورمون‌ها و افزایش سیستم ایمنی بدن است.فواید طب سوزنی

طب سوزنی یک درمان طبیعی برای تعدادی از بیماری‌ها از جمله سردرد، کمر درد، بی‌خوابی، استرس و خستگی است. روشی مناسب برای درمان بیماری‌های مزمن مانند آرتروز، کاهش شنوایی، آسم، دیابت و ناباروری مؤثر است.

اگر سوزن به درستی وارد بدن نشود، این احتمال وجود دارد که به پارگی اندام یا عفونت منجر شود.

قرار دادن نادرست سوزن باعث ایجاد خونریزی، تورم و احساس دردناک در نقاطی می‌شود که سوزن وارد بدن شده است.

در صورتی که روند درمان به ‌درستی انجام شود، عوارض طب سوزنی بسیار کم خواهد بود و می‌توان آن را با درمان‌های دیگر ترکیب کرد.

این درمان زمانی روشی مطمئن است که توسط یک متخصص طب سوزنی آموزش ‌دیده و دارای مجوز انجام گیرد. سوزن باید غیر سمی و فقط یک‌بار استفاده شود.

آن‌ها باید به ‌درستی برچسب زده و مهر و موم شوند.

اگر سوزن دوباره استفاده شود و یا استریل نباشد، بیمار ممکن است به بیماری‌های عفونی مختلف دچار شود.

اگر سوزن به نحو مناسب وارد بدن نشود این احتمال وجود دارد که به پارگی اندام یا عفونت منجر شود.

از دیگر عوارض طب سوزنی به علت قرار دادن نادرست سوزن ایجاد خونریزی، تورم و احساس دردناک در نقاطی است که سوزن وارد بدن شده است.

طب سوزنی برای قسمت‌های آسیب‌دیده بدن مانند استخوان شکسته و همچنین برای افراد مبتلا به اختلالات خونریزی، توصیه نمی‌شود.

طبق نظریه طب سنتی چینی، نقاط سوزنی در مجراهای انرژی قرار می‌گیرد جایی که از طریق آن انرژی حیاتی جریان می‌یابد.

این انرژی با نام «qi» یا «چی» شناخته شده است. یک متخصص طب سوزنی ابتدا وضعیت بیمار را بررسی و ارزیابی می‌کند.

از بیمار خواسته می‌شود تا به پشت، جلو و یا یک طرف بسته به جایی که سوزن باید قرار گیرد، دراز بکشد.

باید دقت کرد که از سوزن یک‌بار مصرف و استریل شده استفاده شود.

پزشک یک یا چند سوزن استریل را وارد بدن می‌کند.

وقتی که هر سوزن وارد بدن می‌شود، بیمار ممکن است یک احساس سوزش یا درد بسیار کوتاه احساس کند.

این روش نسبتاً بدون درد است. گاهی اوقات سوزن گرم و یا با برق تحریک می‌شود.

سوزن بین ۵ تا ۳۰ دقیقه در این نقاط می‌گذارند.

تعداد درمان موردنیاز به فرد بستگی دارد.

یک مشکل حاد به طور معمول پس از ۸ تا ۱۲ جلسه را بهبود می‌بخشد.

پزشک پس از انجام کار، توصیه‌های لازم درباره‌ی مراقبت از خود و یا سایر درمان‌های مکمل مانند مصرف گیاهان دارویی را ارائه می‌کند. به طور کلی، طب سوزنی یک مکمل برای درمان‌های معمولی به حساب می‌آید و این احتمال وجود دارد که اگر در کنار عادات سالم زندگی انجام شود، بیشترین تأثیر را داشته باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

تهران، خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان، پلاک 932 مجتمع تخصصی و فوق تخصصی کیمیا

۷۵۶۵ – ۰۲۱

۱۵۴۱۹۴۷۱۳۶

تهران، خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان، پلاک 932 مجتمع تخصصی و فوق تخصصی کیمیا

تلفن: ۷۵۶۵-۰۲۱ ‌ ‌‌ ‌‌ ‌ ‌ کدپستی : ۱۵۴۱۹۴۷۱۳۶

طراحی: کانون آگهی و تبلیغات نقش ماهی ۲۶۷۰۲۴۰۰ – ۰۲۱    /    اجرا: yaghoot.studio

طراحی: کانون آگهی و تبلیغات نقش ماهی

۲۶۷۰۲۴۰۰ – ۰۲۱

اجرا: yaghoot.studio

فواید طب سوزنی
فواید طب سوزنی
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *