قرارداد جعاله فروش ملک

قرارداد جعاله فروش ملک
قرارداد جعاله فروش ملک

قرارداد جعاله ملک یکی از قرارداد‌هایی است که اکثر افراد خواه ناخواه با آن سروکار دارند، چون افراد برای گذراندن زندگی خود اول از همه نیاز به محلی دارند که در آن سکونت داشته باشند و برای این‌کار یا باید خانه بخرند یا باید خانه اجاره کنند و از طرف دیگر برای این‌که درآمدی داشته باشند باید کسب و کاری راه اندازی کنند و برای این کار یا باید مغازه و دفتری بخرند یا اجاره کنند یا محلی را برای انجام کار در نظر بگیرند مانند کارگاه یا سالن یا اتاق و….

البته کلمه ملک در نمونه قرارداد جعاله ملک فقط محدود به ساختمان نیست بلکه می‌توانند زمین بخرند و آن را تبدیل به خانه یا مغازه بکنند یا باغ و زمین کشاورزی بخرند و در آن، کشاورزی و باغداری بکنند.

حالا می‌خواهیم از زاویه دیگر به این قضیه نگاه کنیم، در فرضی که شخصی ملکی دارد و می‌خواهد آن را بفروشد یا اجاره دهد. در این‌جا برای این‌که بتواند ملکش را به بهترین و بالاترین قیمت بفروشد یا اجاره دهد باید سراغ شخصی برود که در این زمینه فعالیت کند و با او نمونه قرارداد جعاله فروش ملک تنظیم کند و آن شخص باید بتواند افراد خریدار را پیدا کند و آن‌ها را سر میز معامله بیاورد و بعد از پایان معامله اجرت و کمیسیون خود را بگیرد. شاید با خود بگوئید که خوب این نامش دلالی ملک است و کلمه جعاله در اینجا چه معنی دارد؟

جعاله یکی از عقد‌هایی است که قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران آن را به رسمیت شناخته است و به معرفی آن پرداخته است. جعاله قراردادی است که در آن شخصی به شخص دیگری می‌گوید کاری که می‌خواهم را انجام بده و در مقابلش پاداش بگیر.

در جعاله کسی که دستور انجام کاری را می‌دهد جاعل است و کسی که انجام کار را به عهده می‌گیرد عامل نام دارد.قرارداد جعاله فروش ملک

یک ویژگی قرارداد جعاله این است که در جعاله، جاعل می‌تواند به یک شخص خاص بگوید که کار مورد نظرش را انجام دهد یا به صورت عمومی اعلام کند که هر کس بتواند این کار را انجام دهد یک میلیون تومان به او پاداش خواهم داد و در این‌جا هرکس که زودتر بتواند آن کار را انجام دهد پاداش مورد نظر را می‌گیرد و بدون شک هدفی که جاعل می‌خواهد این است که کار مورد نظر او به بهترین شکل انجام شود.

در نمونه قرارداد جعاله ملک هم همینطور است در اینجا جاعل به شخص خاصی مراجعه می‌کند، مثلاً می‌گوید اگر خانه من را بالای 500 میلیون فروختی 5 میلیون به تو پاداش می‌دهم و از او می‌خواهد که کار را با بالاترین و بهترین قیمت انجام دهد یا به صورت عمومی به دلالان مختلف می‌گوید هرکس توانست باغ من را تا یک ماه دیگر با قیمت بالای 400 میلیون تومان بفروشد 4 میلیون تومان به او پاداش می‌دهم.

درست است که ما در این‌جا بیشتر در مورد نمونه قرارداد جعاله فروش ملک صحبت می‌کنیم اما نباید فقط از نگاه فروشنده به نمونه قرارداد جعاله ملک نگاه کنیم بلکه این شرایط در مورد خریدار هم وجود دارد. مثلاً خریدار می‌گوید اگر بتوانی یک خانه 100 متری در خیابان بهار برای من با قیمت زیر 300 میلیون تومان پیدا کنی مبلغ 5 میلیون تومان به تو اجرت خواهم داد و با او نمونه قرارداد جعاله خرید ملک تنظیم کند. در اینجا خریدار هم می‌خواهد پائین‌ترین قیمت و بهترین قیمت را برای انجام معامله داشته باشد.

در نمونه قرارداد جعاله املاک مخصوصاً نمونه قراراد جعاله برای فروش ملک ، عامل نقش مهم دلالی را به عهده دارد و برای آنکه دلال محسوب شود باید پروانه دلالی بگیرد برای گرفتن پروانه و مجوز دلالی باید شرایط زیر راداشته باشد:

دقت داشته باشید که دلال ملک باید برای کسب مجوز و پروانه دلالی به اداره کل ثبت اسناد و املاک مراجعه کند.

موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که گاهی اوقات، طرفین معامله از انجام معامله پشیمان می‌شوند و می‌خواهند قرارداد را فسخ کنند. در این حالت، دلال اجرت دلالی خود را به صورت کامل می‌گیرد و شرایط این چنینی نمی‌تواند مانع گرفتن اجرت دلال شود.

اما اگر فسخ معامله به خاطر تقصیر دلال باشد دیگر نمی‌تواند اجرت بگیرد. مثلاً شخصی برای اجاره مکان تجاری به دلال مراجعه کند و بخواهد در آن مکان کسب و کار راه اندازی کند و دلال، ملکی را که مجوز تجاری ندارد (مثلاً اداری است) به او معرفی می‌کند و برایش معامله می‌کند در این‌جا چون دلال مقصر است پس نمی‌تواند اجرتی که در نمونه قرارداد جعاله ملکی مشخص شده است را بگیرد.

دلال اگر مرتکب خیانت در امانت شود مثلاً به نفع طرف مقابل معامله عمل کند یا از طرف مقابل معامله پول یا چکی بگیرد که بر خلاف عرف تجاری باشد، نمی‌تواند اجرت بگیرد و مسئولیت کیفری دارد.

یک زمانی دلال فقط از سمت یکی از طرفین معامله واسطه می‌شود که باید اجرتش را از همان طرف بگیرد اما یک زمانی از سمت دو طرف قرارداد واسطه است که در این صورت مبلغ دلالی بین دو طرف قرارداد به صورت مساوی تقسیم می‌شود.

تیم حقوقی رکلا، قرارداد جعاله ملکی را تنظیم کرده است.

روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد جعاله اختصاصی خود را برای ما ارسال کنید. برای این کار، اینجا بزنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند


سوالی دارید؟ با من صحبت کنید

معمولا کمتر از یک ساعت پاسخ می دهیم.

سلام! چگونه می توانم به شما کمک کنم؟


we run on

crisp


سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید!


با تیم رکلا صحبت کنید

قرارداد جعاله املاک از جمله قراردادهای پرکاربرد امروزی به شمار می‌آید.

امروزه با توجه به وضعیت املاک در کشور و نیاز پیوسته مردم به اجاره یا خریداری خانه و زمین، حجم قابل توجهی از مراجعه به مشاوران املاک را شاهد هستیم.

این مشاوران با راهنمایی رساندن و ارائه اطلاعات مفید در زمینه خرید و فروش ملک، می‌توانند در حفظ زمان و سرمایه مشتریان خود سهیم باشند و در این میان، حق الزحمه‌ای را نیز برای خود دریافت کنند.

اما گاهی اوقات، مشتری یا خریدار خانه، نمونه قرارداد جعاله املاک را با شخص مشاور املاک امضاء می‌کند و از او می‌خواهد تا با توجه به مشخصاتی که در قرارداد ارائه می‌دهد، خانه‌‌ای را به صورت مستقیم از فروشنده آن، خریداری کند.

در یک نگاه کلی، عقد جعاله با توجه به ماده 561 قانون مدنی عبارت است از «انجام دادن عملی سفارش شده توسط شخص دیگر و دریافت حق الزحمه یا کمیسیون پس از به اتمام رساندن کار.»قرارداد جعاله فروش ملک

در نتیجه، مشاور املاک یا سایر افرادی که طرف متن قرارداد جعاله املاک قرار می‌گیرند، با خریداری خانه، زمین، ویلا و… حق الزحمه‌ای را مطابق ماده567 قانون مدنی دریافت می‌کنند.

در ادامه نکات مهم حاکم بر فرم قرارداد جعاله مشاور املاک را بررسی می‌کنیم و وظایف و تعهدات هریک از طرفین قرارداد مربوطه را مورد اشاره قرار می‌دهیم.

در بسیاری از اوقات در کوچه‌ها یا خیابان‌ها مشاهده می‌کنیم که مردم برای پیدا شدن اشیاء گمشده خود، آگهی‌هایی را تنظیم می‌کنند. آن‌ها برای پیدا شدن اشیاء خود توسط سایر افراد، حاضرند پاداش یا مژدگانی نیز به ایشان پرداخت کنند.

همین انجام دادن کار و دریافت پاداش از شخص درخواست کننده، ماهیت جعاله و تنظیم قراردادهای مربوط به آن مانند قرارداد جعاله املاک را نشان می‌دهد.

در نمونه قرارداد جعاله املاک نیز شما از یک متخصص یا مشاور املاک درخواست می‌کنید که خانه‌ای را با توجه به دستورات و خواسته‌های شما خریداری کند.

این خرید با توجه به اینکه توسط یک متخصص انجام می‌شود و این متخصص دارای مهارت‌هایی همچون ارتباط موثر، فن بیان، تجربه در خرید و فروش ملک و… است می‌تواند برای شما کم‌ترین دردسر و دغدغه را به همراه داشته باشد.

بهتر است قبل از پاسخ به این سوال، جعاله عام و خاص را تعریف کنیم:

منظور از جعاله عام این است که شما انجام کاری را درخواست کنید بدون آنکه برای شما مهم باشد که چه کسی اقدامات مربوط به کار شما را به اتمام می‌رساند.

به عبارت دیگر در اینجا، بیشتر به انجام رساندن کار برای شخص درخواست کننده مهم است و شخصی که کار را انجام می‌دهد و نوع حرفه و تخصص او چندان اهمیت ندارد.

در فرض بالا، پیدا کردن اشیاء گم شده، نوعی جعاله عام است، چراکه مالک اشیاء به هر کسی که شی مربوطه را پیدا کند پاداش می‌دهد و برای او مهم نیست که چه کسی و با چه تخصصی آن را پیدا می‌کند.

در مقابل، منظور از جعاله خاص این است که درخواست کننده، برای انجام کارخود متخصص مجربی را تعیین می‌کند و از او می‌خواهد که اقدامات مربوطه را انجام دهد.

درواقع در جعاله خاص، درخواست کننده، به دنبال شخص خاصی می‌گردد تا مسئولیت انجام کار را به او واگذار کند و در نهایت نیز حق الزحمه او را پرداخت کند.

در نتیجه متوجه می‌شویم که نمونه قرارداد جعاله املاک زیر مجموعه جعاله خاص قرار می‌گیرد و افراد برای خریداری ملک، بهترین متخصصان یا مشاوران املاک را مورد بررسی قرار می‌دهند و سپس انجام  اقدامات لازم در زمینه خرید را به آنان واگذار می‌کنند.

ارکان این دسته از قراردادها با توجه به ماده 562 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شوند.

در واقع مهم‌ترین ارکانی که باید در قرارداد جعاله املاک مورد اشاره قرار بگیرند، عبارت‌اند از:

در ادامه هر یک از این موارد را به صورت مفصل بررسی می‌کنیم:

به شخصی که انجام کاری را از شخص دیگر درخواست می‌کند، جاعل گفته می‌شود. در اینجا مشتری با پرداخت حق الزحمه، مشاور املاک یا متخصص در زمینه ملک را برای خریداری ملک مورد نظر خود، مامور می‌کند.

عامل به شخصی گفته می‌شود که درخواست جاعل را به انجام می‌رساند و پس از اتمام کار از جاعل، حق الزحمه یا جُعل دریافت می‌کند. در

متن قرارداد جعاله مشاور املاک ، مشاور املاک یا شخصی که به صورت تخصصی در حیطه خرید و فروش املاک مشغول به کار است به عنوان عامل در نظر گرفته می‌شود.

چنانچه اشاره شد، جعل به حق الزحمه‌ای گفته می‌شود که پس از انجام اقدامات درخواست شده از سوی جاعل، مطابق ماده 567 قانون مدنی به عامل پرداخت می‌شود.

در ادامه این نوشتار، به مهم‌ترین نکات مربوط به تنظیم قرارداد جعاله اشاره می‌کنیم:

در این قسمت، مشخصات کامل مربوط به جاعل و عامل بررسی می‌شود و در قرارداد جعاله املاک ذکر می‌شود.

از جمله مشخصات اشخاص حقیقی طرف قرارداد شامل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، اقامتگاه، محل سکونت یا مرکز مهم امور، شماره تماس، نام پدر و… می‌باشد.

از طرف دیگر، در صورتی که یکی از طرفین قرارداد جعاله املاک شخص حقوقی حقوق خصوصی باشد، مشخصاتی از قبیل نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، اقامتگاه یا مرکز عملیات اداری شرکت (ماده 590 قانون تجارت) ، تلفن، نام و سمت نماینده و… در فرم قرارداد جعاله مشاور املاک نوشته خواهد شد.

منظور از مورد جعاله، همان عملی است که جاعل از عامل درخواست دارد تا آن را انجام دهد و در مقابل، جعل دریافت کند. در نمونه قرارداد جعاله مشاور املاک ، مورد جعاله خرید یا فروش ملک به بهترین قیمت و با در نظر گرفتن سفارشات جاعل توسط عامل می‌باشد.

در این بخش از قرارداد، جزئیات مرتبط با اقدامات درخواست شده از شخص عامل نوشته می‌شود و به عبارتی، وظیفه اصلی عامل در این قسمت نوشته می‌شود.

برای مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از قرارداد جعاله ملک رکلا است که در بانک قرارداد نیز موجود می‌باشد.

در ابتدای این نوشتار، به جُعل و چگونگی تعلق گرفتن آن به عامل اشاره کردیم. علاوه بر ماده 567 که در رابطه با زمان پرداخت جعل سخن گفته است، ماده 563 قانون مدنی نیز به جزئیات مربوط به جعل پرداختی از سوی جاعل اشاره کرده است.

تیم حقوقی رکلا، قرارداد جعاله ملک را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای این کار، اینجا کلیک کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند


سوالی دارید؟ با من صحبت کنید

معمولا کمتر از یک ساعت پاسخ می دهیم.
قرارداد جعاله فروش ملک

سلام! چگونه می توانم به شما کمک کنم؟


we run on

crisp


سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید!


با تیم رکلا صحبت کنید

ورود و ثبت نام

این محصول یک نمونه قرارداد جعاله است.که توسط گروه آموزشی سروش مقدسی برای شما آماده شده است. تابه‌حال برای شما هم اتفاق افتاده است که مدت‌ها از وقت و سرمایه خود را برای یک ملک بگذارید. پشت سر هم تبلیغات انجام دهید و از مالک هم قول همکاری یک‌ماهه گرفته‌اید که مالک در این مدت ملک را به املاک دیگری نسپارد ولی بعد از مدتی اتفاقی که افتاده است معامله ملک انجام‌شده است.نمونه قرارداد جعاله ملکی Word و نمونه قرارداد جعاله ملکی PDF همین حالا قابل تهیه و دانلود است.

و…

تقریباً هیچ قانونی در این شرایط وجود ندارد که کمک شما بیاید و ایفای حق امکان‌پذیر نیست و از اتحادیه املاک هم کاری ساخته نیست.

یک پیشنهاد عالی برای شما داریم می‌توانید با یک قرارداد جعاله ملکی از همه این مشکلات و اتفاقات بد جلوگیری کنیدقرارداد جعاله فروش ملک

جعاله در لغت به معنای مزدی است که در برابر انجام کاری قرار داده می‌شود و در اصطلاح فقها، صیغه‌ای است که ثمره آن به دست آوردن منفعتی در برابر عوض است. البته برای انعقاد قرارداد جعاله شرط نیست که کارمزد معلوم باشد

از جعاله، تعاریف دیگری نیز صورت گرفته است که بر اساس یکی از تعاریف فقها، ملتزم شدن جاعل به دادن عوض در قبال عملی که حلال و مقصود عقلا است، جعاله نامیده می‌شود. همچنین در تعریف دیگری، قرارداد جعاله عبارت است از التزام شخص به پرداخت اجرت و پاداش معلوم در مقابل عملی، اعم از اینکه عامل، معین باشد یا خیر.

طبق قانون، جعاله تعهدی جایز است و تا زمانی که عمل به اتمام نرسیده باشد، هر یک از طرفین می‌توانند رجوع کنند اما اگر جاعل، دراثنای عمل عامل از قرارداد جعاله رجوع کند، باید اجرت المثل عمل عامل را بدهد

قرارداد جعاله ملک از سه رکن جاعل، عامل و جُعل تشکیل می‌شود

۱– جاعل

کسی که انجام کاری را درخواست می‌کند.

۲– عامل

کسی که کار درخواستی را انجام می‌دهد.

۳– جُعل

عوض و مزد را می‌گویند.

بله. قرارداد جعاله ملکی کاملاً قانونی است

قرارداد جعاله فروش ملک مناسب املاک کلنگی. مستغلات و به‌طورکلی املاک باقیمت بالاتر است که فروش آن پیچیده‌تر و سخت‌تر است

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره درخواست مشاوره خود را ارسال کنید و یا با ما در تماس باشید.

در صورتی که نیاز به مشاوره دارید می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در تماس باشید


نام و نام خانوادگی


پست الکترونیکی


تلفن همراه


دانلود نمونه قرارداد مشارکت در ساخت همراه با رعایت کلیه نکات حقوقی کامل ترین و جامع ترین قرارداد مشارکت در ساخت word و PDF است.

متن کامل نمونه قرارداد اجاره نامه (عمومی) و تححیخ شده که مناسب برای تنظیم قرارداد اجاره می باشد که بر خلاف قرارداد های چاپی نقاط ضعف ندارد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما *

نام *

ایمیل *

39,000 تومان

مدرس دوره‌های تخصصی فن بیان، زبان بدن، کسب‌وکار، ثروت سازی،آموزش مشاور املاک،دوره های تخصصی تنظیم قرارداد های ملکی

در گروه آموزشی سروش مقدسی به راحتی تمامی فنون یک مشاور املاک بودن را می آموزید


ورود


نام کاربری:


رمز عبور:


وکیل تاپ –

جعاله عقد است و تمام شرایط اساسی صحت معاملات اعم از قصد و رضا و اهلیت و مشروع بودن جهت معامله در آن لازم الرعایه می باشد. جعاله یعنی جاعل (همان شخص متقاضی عمل) ملتزم می شود در قبال عمل مشخصی پاداش و اجرت بپردازد. در جعاله لازم نیست که عامل به طور دقیق در قرار داد مشخص گردد. موضوع جعاله باید مشروع باشد مثلا پرداخت اجرت برای قاچاق کالا جعاله محسوب نمیشود همچنین باید از جمله اموری باشد که بتوان آنرا به دیگری واگذار کرد. مثلا قرارداد جعاله برای ادای نماز های شخص صحیح نمی باشد. عقد جعاله ممکن است به دو صورت عام و خاص منعقد شود. در جعاله عام، شخصیت عامل برای جاعل اهمیتی ندارد و صرفا رسیدن به مقصود معین مد نظر اوست و هرکس که عمل را انجام بدهد مستحق اجرت است. اما در جعاله خاص، جاعل انجام کار معینی را از شخص معینی میخواهد. درصورت انجام آن توسط شخص دیگری آن فرد مستحق اجرت نمی باشد. درست است که عقد جعاله مسامحه ایست و مبلغ دستمزد وعامل ممکن است ذکر نگردد اما عمل باید مشخص باشدو نمی توان در قرارداد جعاله این مورد را مبهم گذاشت.

این قرارداد با لحاظ مقررات عقد جعاله و ماده ۱۰ قانون مدنی در مورخ  …… بین آقای …… به نشانی: …… که در این قرارداد «جاعل» نامیده می‌شوند از یک سو …… به نشانی: ……  در این قرارداد «اجیر» نامیده می‌شود از سوی دیگر منعقد و برای طرفین لازم‌الاجرا و لازم­الاتباع می‌باشد.

انجام تمامی اقدامات حقوقی و قضایی و اجرایی و اداری و هر نوع اقدامات قانونی لازم نسبت به صد سهم از صد سهم (شش‌دانگ) یک قطعه زمین به مساحت تقریبی ……  مترمربع به پلاک ثبتی ……  اصلی و …… فرعی اراضی ……  بخشی را واقع در …… دریافت سند رسمی یا المثنی نسبت به پلاک ثبتی و ملک از مرجع ذیصلاح اعم از اداره ثبت‌اسناد و املاک و یا مراجع قضایی یا هر ارگان دیگر تحت مذاکره یا مصالحه یا اقدام قضایی؛

با انجام پذیرفته شدن جعاله به هر نحوه اجیر به‌صورت خودکار بر چهل سهم از صد سهم از موضوع جعاله (زمین) مالک خواهد شد و جاعل یا نمایندگان قانونی آن‌ها مکلف هستند اقدامات لازم اعم از انتقال قطعی و رسمی ملک به نسبت سهم اجیر از شش‌دانگ به همراه کلیه حقوق عرفی و قانونی را انجام داده و سهم اجیر را تحویل بدهند و همچنین اجیر در صورت اخذ وجه یا بهای ملک یا هر نوع وجه دیگری حق دارد ابتدا حق­الجعاله به میزان مقرر را برداشت کند.قرارداد جعاله فروش ملک

از تاریخ اعطای وکالت بلاعزل این قرارداد برای مدت یک سال شمسی شروع خواهد شد که این زمان برای مدت مشابه قابل تمدید با توافق طرفین می­باشد.

درصورتی‌که در مدت قرارداد هیچ‌گونه فعالیتی مؤثر در انجام موضوع جعاله صورت نگرفت قرارداد کم­لن­یکن محسوب خواهد شد.

جاعل                                          اجیر

شاهد ۱                                      شاهد۲

 

 

دانلود قرارداد PDF

این مطلب توسط توحید زینالی وکیل پایه یک دادگستری نگاشته شده است.برای مشاوره حقوقی با ایشان دکمه زیر را کلیک کنید.
درخواست مشاوره

حق العمل کاری چیست و در قانون تجارت چه شرایطی دارد؟

نمونه قرارداد عكاسی

فسخ قرارداد کار از طرف کارگر و کارفرما

بروکر چیست + نکات حقوقی مهم که در عقد قرارداد بروکری باید رعایت شود

۲۵ نکته حقوقی مهم که قبل از تنظیم قرارداد باید بدانید

قرارداد انتقال تکنولوژی یعنی چه و آشنايی با انواع قرارداد انتقال تكنولوژی

پرداخت هرگونه هزینه از طرف جاعلین جهت انجام قرارداد جعاله به عهده جاعلین نمیباشد.
سلام این متن یعنی چی؟

سلام یعنی هزینه های انجام عمل با شخص عامل است

متخصصین ما به آنها جامع عمل می پوشانند.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

این مطلب توسط توحید زینالی وکیل پایه یک دادگستری نگاشته شده است.برای مشاوره حقوقی با ایشان دکمه زیر را کلیک کنید.درخواست مشاوره


دانلود قرارداد PDFDownloads-icon



توضیح: طرفین قرارداد می توانند با توجه به شرایط خود بندهایی را به این قرارداد اضافه یا از آن حذف کنند.

جعاله عقدی است که شخصی ملزم به پرداخت اجرت مشخصی در برابر انجام کاری توسط شخص معین یا غیرمعینی می شود.قرارداد جعاله فروش ملک

 

ماده ۱- طرفین قرارداد

طرف اول قرارداد

جاعل (پرداخت کننده اجرت در برابر کار)

خانم/ آقای ……………………….. فرزند ………………. به شماره شناسنامه …………………….. کد ملی ………………… صادره از …………….. تلفن ثابت ………………… همراه ………………..

ساکن …………………………………………………………………………………………………………..

 طرف دوم قرارداد

عامل (شخصی که کار باید انجام دهد)

خانم/آقای ……………………….. فرزند ……………….. به شماره شناسنامه ……………………. کد ملی ………………… صادره از …………….. تلفن ثابت………………… همراه ………………..

ساکن …………………………………………………………………………………………………………..


ماده ۲- مورد جعاله

……………………………………………………………………………………………………


ماده ۳) حق الجعاله (اجرت کار) و نحوه پرداخت آن

اجرت عامل در انجام مورد جعاله مبلغ …………………… ریال وجه رایج معادل ……………… تومان است که جاعل متعهد گردیده آن را در پایان مدت مرقوم نقداً به عامل بپردازد.

 

ماده ۴- مدت قرارداد

از تاریخ …………………….. لغایت ……………………….. ماه/سال کامل شمسی.

 

ماده ۵- تعهدات طرفین

در این قسمت با توجه به مورد جعاله می‌توان تعهداتی را برای طرفین قرارداد در نظر گرفت.

 

ماده ۶- شرایط قرارداد

۱- کلیه هزینه‌های ناشی از خرید مواد اولیه، لوازم کار، دستمزد و مزایای کارگران و حق بیمه و غیره به عهده عامل است.

۲- هر یک از طرفین حق رجوع از این جعاله را مادامی که عمل به اتمام نرسیده و یا قبل از شروع به عمل دارد ولی اگر جاعل در اثناء عمل رجوع نماید باید اجرت المثل عمل عامل را به نسبت عملی که انجام داده بدهد هرچند فسخ از طرف خود عامل نیز شده باشد.

۳- استحقاق عامل به دریافت تمامت جعل (عوض کار) موکول به انجام جعاله در موعد مقرر می ‌باشد.

 

ماده ۷- وجه التزام

عامل متعهد و ملتزم است که در تحویل و انجام به موقع مورد جعاله طی مدت مرقوم اقدام نماید و در صورت تأخیر در انجام مورد جعاله عامل متعهد است روزانه مبلغ ………………… ریال معادل …………….. تومان به عنوان وجه التزام به جاعل بابت هر روز تأخیر بپردازد و جاعل حق دارد روزانه مبلغ ………………. ریال معادل ……………… تومان وجه التزام مذکور را در صورت تأخیر از اجرت کسر و باقی را بپردازد.

 

ماده ۸- مرجع حل اختلاف

در صورت بروز هرگونه اختلاف فی مابین و نیز در رابطه با حسن انجام کار طبق مشخصات فنی مندرج در صورت وضعیت مزبور، طرفین داوری خانم/ آقای ……………….. فرزند …………..  شماره شناسنامه ……………… ساکن ……………………………………….. را پذیرفته و مورد را به داور مزبور ارجاع کرده و رأی آن داور برای طرفین در مورد ارجاعی قاطع  و غیرقابل اعتراض بوده و لازم الاجراء است و ذینفع حق دارد در صورت تمایل به دادگاه صالحه مراجعه نماید.

 

ماده ۹- اقامتگاه طرفین

قرارداد جعاله فروش ملک

هرگونه اخطار، درخواست و مکاتبه در خصوص مفاد این قرارداد باید کتباً به نشانی طرفین که در این قرارداد نوشته شده و اقامتگاه قانونی آنان محسوب می‌شود ارسال گردد. در صورتی که این محل تغییر کند می‌بایست محل جدید بلافاصله کتباً به طرف دیگر اطلاع داده شود و در صورت تخلف، ارسال اخطار، درخواست یا مکاتبه به اقامتگاه قانونی سابق وی، ابلاغ شده تلقی خواهد شد.

 

ماده ۱۰- نسخه های قرارداد

این قرارداد مشتمل بر ده ماده در تاریخ ………………. در … نسخه با اعتبار واحد تنظیم و بین طرفین مبادله گردید و مفاد و مندرجات آن مورد توافق کامل طرفین می ‌باشد.



  امضاء طرف اول قرارداد (جاعل)                                 امضاء طرف دوم قرارداد (عامل)

 

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوچه 34، پلاک 4

تلفن: 02188106553

ایمیل: info[at]dadrah[dot]ir

ایمیل شکایات: report[at]dadrah[dot]ir

© تمامی حقوق این وبسایت متعلق به دادراه می باشد.

نگارش توسط : تیم تحریریه ایلیا
 
 
|
 
 
شنبه، 20 دی 1399

ثبت شرکت ایلیا در مقاله ای که به شرح ذیل می باشد تلاش بر آن دارد تا به نمونه قراردادهایی در خصوص جعاله، همراه با نمونه قرارداد جعاله فروش ملک بپردازد خاطر نشان می شویم که چنانچه با هر سوال و مسئله ای روبرو شدید می توانید با مشاوران و کارشناسان ثبت شرکت ایلیا تماس حاصل نمایید.

ماده ۱- طرفین قرارداد

طرف اول قرارداد

جاعل (پرداخت کننده اجرت در برابر کار)

قرارداد جعاله فروش ملک

خانم/ آقای ……………………….. فرزند ………………. به شماره شناسنامه …………………….. کد ملی ………………… صادره از …………….. تلفن ثابت ………………… همراه ………………..

ساکن …………………………………………………………………………………………………………..

طرف دوم قرارداد

عامل (شخصی که کار باید انجام دهد)

خانم/آقای ……………………….. فرزند ……………….. به شماره شناسنامه ……………………. کد ملی ………………… صادره از …………….. تلفن ثابت………………… همراه ………………..

ساکن …………………………………………………………………………………………………………..

ماده ۲- مورد جعاله

……………………………………………………………………………………………………

ماده ۳) حق الجعاله (اجرت کار) و نحوه پرداخت آن

اجرت عامل در انجام مورد جعاله مبلغ …………………… ریال وجه رایج معادل ……………… تومان است که جاعل متعهد گردیده آن را در پایان مدت مرقوم نقداً به عامل بپردازد.

ماده ۴- مدت قرارداد

از تاریخ …………………….. لغایت ……………………….. ماه/سال کامل شمسی.

ماده ۵- تعهدات طرفین

در این قسمت با توجه به مورد جعاله می‌توان تعهداتی را برای طرفین قرارداد در نظر گرفت.

ماده ۶- شرایط قرارداد

۱- کلیه هزینه‌های ناشی از خرید مواد اولیه، لوازم کار، دستمزد و مزایای کارگران و حق بیمه و غیره به عهده عامل است.

۲- هر یک از طرفین حق رجوع از این جعاله را مادامی که عمل به اتمام نرسیده و یا قبل از شروع به عمل دارد ولی اگر جاعل در اثناء عمل رجوع نماید باید اجرت المثل عمل عامل را به نسبت عملی که انجام داده بدهد هرچند فسخ از طرف خود عامل نیز شده باشد.

۳- استحقاق عامل به دریافت تمامت جعل (عوض کار) موکول به انجام جعاله در موعد مقرر می ‌باشد.

ماده ۷- وجه التزام

عامل متعهد و ملتزم است که در تحویل و انجام به موقع مورد جعاله طی مدت مرقوم اقدام نماید و در صورت تأخیر در انجام مورد جعاله عامل متعهد است روزانه مبلغ ………………… ریال معادل …………….. تومان به عنوان وجه التزام به جاعل بابت هر روز تأخیر بپردازد و جاعل حق دارد روزانه مبلغ ………………. ریال معادل ……………… تومان وجه التزام مذکور را در صورت تأخیر از اجرت کسر و باقی را بپردازد.

ماده ۸- مرجع حل اختلاف

در صورت بروز هرگونه اختلاف فی مابین و نیز در رابطه با حسن انجام کار طبق مشخصات فنی مندرج در صورت وضعیت مزبور، طرفین داوری خانم/ آقای ……………….. فرزند ………….. شماره شناسنامه ……………… ساکن ……………………………………….. را پذیرفته و مورد را به داور مزبور ارجاع کرده و رأی آن داور برای طرفین در مورد ارجاعی قاطع و غیرقابل اعتراض بوده و لازم الاجراء است و ذینفع حق دارد در صورت تمایل به دادگاه صالحه مراجعه نماید.

ماده ۹- اقامتگاه طرفین

هرگونه اخطار، درخواست و مکاتبه در خصوص مفاد این قرارداد باید کتباً به نشانی طرفین که در این قرارداد نوشته شده و اقامتگاه قانونی آنان محسوب می‌شود ارسال گردد. در صورتی که این محل تغییر کند می‌بایست محل جدید بلافاصله کتباً به طرف دیگر اطلاع داده شود و در صورت تخلف، ارسال اخطار، درخواست یا مکاتبه به اقامتگاه قانونی سابق وی، ابلاغ شده تلقی خواهد شد.

ماده ۱۰- نسخه های قرارداد

این قرارداد مشتمل بر ده ماده در تاریخ ………………. در … نسخه با اعتبار واحد تنظیم و بین طرفین مبادله گردید و مفاد و مندرجات آن مورد توافق کامل طرفین می ‌باشد.

امضاء طرف اول قرارداد (جاعل) امضاء طرف دوم قرارداد (عامل)

 

 

جعاله،مطابق قانون ضمانتی جایزی می باشد و تا وقتی که امر به اتمام نرسیده باشد،هر کدام یک از طرفین می توانند مراجعه کنند.ولی در صورتی که جاعل در حین عمل عامل از قرارداد جعاله بازگردد،باید اجرت المثل عمل عامل را بدهد.امری که به سبب قرداد جعاله،تقاضا می شود باید شرعی و عقلانی باشد.در صورتی که شخصی،جهت مرتکب شدن به جرم،و یا کاری که بر خلاف اخلاق حسنه مستلزم ارائه اجرت می گردد، جعاله باطل می باشد.

این قرارداد بر اساس ماده 10 و 561 قانون مدنی و بنا به توافق و تفاهم کامل ضمن العقد خارج لازم بین طرفین قرارداد که ذیلا مشروح است در تاریخ …………… منعقد گردید و طرفین خود را ملزم و متعهد به اجرای متن و مفاد آن نمودند.

ماده 1. طرفین قرارداد قرارداد جعاله

الف) طرف اول (جاعل)

سرکار خانم ………. فرزند …………… شماره شناسنامه ………………. صادره از ……………….. به عنوان اصیل تام الاختیار به آدرس: تهران خیابان ……………………… که در این قرارداد حاضر و متبعد جاعل نامیده می شود از یک سو و از سوی دیگر:قرارداد جعاله فروش ملک

ب) طرف دوم(عامل)

آقای …………….. فرزند …………….. به شماره شناسنامه ……………. صادره از …………… به آدرس …………….. تلفن ……….. همراه که منبعد در این قرارداد عامل نامیده می شود بر اساس مفاد مندرج در ذیل منعقد گردید.

ماده2. موضوع قرارداد

عبارت است از حدود اختیارات وکالتنامه تضمینی فیمابین در خصوص پیگیری و انجام امور ثبتی اعم از پیاده نمودن نقشه و جستجوی موقعیت استقرار سپس شناسایی متصرفین احتمالی و النهایه هر گونه اقدامی در جهت توافقات و حصول نتیجه به نفع موکل موضوع شش دانگ قطعه زمین ………………… فرعی از …………… از …………….. اصلی وفرعی از …………….. اصلی اداره ثبت اسناد و املاک ……………… می باشد.

ماده 3. حق العمل و اجرت عامل قرارداد جعاله

جعل اجرت این تعهدات برای عامل در صورت حصول به نتیجه قیمت یا عین و یا معوض …………………… دانگ از هر یک از پلاک های موضوع قرارداد می باشد که مورد توافق و رضایت طرفین قرار گرفت.

ماده 4. مراحل پرداخت و دریافت حق العمل یا اجرت عامل قرارداد جعاله

اجرت عامل در یک مرحله به شرح ذیل قابل پرداخت بوده و جاعل در کمال صحت وسلامت عقل و بدون هیچ گونه فشار و یا جو مصنوعی و با رضایت کامل خود را متعهد و ملزم به پرداخت اجرت عامل طی چک حق کارگزاری مبنی بر این که بلافاصله همزمان با واریز وجه و بدون هیچ گونه منع قانونی عندالمطالبه به آقای ………………پرداخت و ارائه گردد.

ماده 6. تعهدات طرفین قرارداد جعاله

الف)تعهدات جاعل

1.جاعل متعهد گردید که کلیه شرایط لازم در این زمینه را بررسی و صحت و سقم اسناد و مدارک مثبته قانونی ارائه شده خود را برای عامل فراهم سازد.

2. جاعل متعهد گردید در صورتی که نیاز به حضور در جلسه نهایی با متصرفین معرفی شده توسط عامل باشد، نسبت به عقد قرارداد نهایی با شرایط مندرج در بند 2 اقدام نماید.

3.جاعل متعهد گردید رونوشت و اصل کلیه اسناد و هر آن چه را که مورد نیاز عامل باشد درقبال اخذ رسید کتبی در اختیار عامل قرار داده و شخص جاعل، ضامن صحت و اعتبار اصل اسناد و مدارک و همچنین رونوشت های تحویلی به عامل می باشد و در صورتی که رونوشت های اسناد و مدارک وی با اصل آنها مغایرت داشته و یا اصل و رونوشت های اسناد جعلی یا غیر واقعی باشد، ضمن پذیرش کلیه مسئولیت های قضایی و حقوقی آن، عامل را مستحق دریافت کل حق الجعاله منظور شده در این قرارداد خواهد بود.

4.جاعل متعهد گردید و تضمین نمود، بلافاصله همزمان با واریز وجوه اصل نتیجه عامل، اجرت و حق کارگزاری عامل را پرداخت نماید، بدیهی است در صورت عدم حصول نتیجه نهایی ، عامل حق مطالبه هیچ وجهی تحت عنوان هزینه یا هر عنوان دیگری ندارد.

5. جاعل متعهد گردید جهت قبولاندن اسناد و اخذ موافقت ها و حصول نتیجه پس از امضاء قرارداد حاضر،نسبت به تنظیم وکالتنامه به نام عامل در دفاتر اسناد رسمی اقدام نماید.

ب)تعهدات عامل

1.عامل متعهد گردید تمامی تلاش و همت خود را در جهت حصول نتیجه از منابع معتبر تمیز و قانونی نزد هر یک از اشخاص حقیقی با حقوقی و یا ادارات و سازمان های خصوصی یا دولتی بر اساس ضوابط و مقررات جاریه حاکم بر جمهوری اسلامی ایران به کار گیرد.

2.عامل متعهد گردید در صورتی که بعد از قرارداد حاضر به هر دلیل در مهلت قرارداد، نتیجه نهایی حاصل نگردد، بر عودت وکالتنامه و قرارداد اخذ شده و همچنین کلیه اسناد و مدارک را به جاعل مسترد نماید.

3. عامل متعهد گردید اطلاعات و اسناد موضوع این قرارداد را محرمانه حفظ نماید.

4. عامل متعهد گردید در صورتی که موسسات یا ادارات متصرف، قبل یا بعد از عقد قرارداد نهایی با جاعل به هر دلیلی در پی اجحاف و عمل نکردن تعهدات و یا ضایع کردن حقوق حقه جاعل و یا به محض احساس هر گونه سوء استفاده مالی جاعل و یا اعمال زور و فشار و هر علل غیر واقعی و غیر منصوب که باعث تضعیف روحیه و ناامیدی عامل گردد خود را متعهد و ملزم به اجرای صحیح عدالت، برقراری آرامش، دفاع از تمام حقوق حقه جاعل و جلوگیری از وارد آمدن هر گونه هزینه اضافه و خسارت مالی و معنوی به جاعل دانست.

5.جاعل هیچ هزینه ای را برای انجام کار تا زمان نتیجه نهایی پرداخت نمی نماید.

ماده 7. شرایط خاص قرارداد جعاله

کلیه قوانین و مقررات و قاعده مربوط به حوادث غیر مترقبه و شرایط خاص در قانون تجارت حاکم بر این قرارداد خواهد بود.

ماده 8.این قرارداد در ………………………. ماده تنظیم گردیده و کلیه عبارت چاپی و دست نویس با امضاء طرفین دارای حکم واحد و لازم الاجرا است.

امضاء و مهر جاعل امضاء و مهر عامل

طرف اول قرارداد (جاعل) : خانم / آقای ………………………………. فرزند آقای ………………………. دارای شناسنامه شماره ……………………………. صادره از ……………………………………… متولد ………………………. ساکن : ………………………………………………………..

طرف دوم قرارداد (عامل) : خانم / آقای ………………………………. فرزند آقای ………………………. دارای شناسنامه شماره ……………………………. صادره از ……………………………………… متولد ………………………. ساکن : ………………………………………………………..

مورد جعاله : رنگ آمیزی و نقاشی یک باب ساختمان مسکونی ده طبقه که هر طبقه آن چهار واحد است با راهروها و زیرزمین و پارکینگ

(مشخصات فنی آن از حیث عرض و طول و ابعاد دیوارها و سقف ها و درب ها و پنجره ها و دستگویی ها و حمام ها و سایر سرویس ها و درب ورودی و مشخصات فنی رنگ از حیث استاندارد بودن و نام کارخانجات سازنده رنگها و نیز تعیین الوان مختلف مورد مصارف از قبیل کرم ، طوسی ، سفید و غیره و نیز روغنی یا پلاستیکی بودن رنگ طبق صورت وضعیت امضاء شده طرفین است که نزد هر یک از طرفین موجود و معتبر است.)

با قید اینکه ساختمان مذکور احداثی در شش دانگ یک قطعه زمین به مساحت …………… مترمربع دارای پلاک …………… فرعی از………….. اصلی مزبور و باقیمانده از فرعی و اصلی مرقوم واقع در …………. بخش …………… ثبتی تهران محدوده و مورد ثبت سند مالکیت شماره ………….. مورخ …/…/…۱۳ صفحه ………… جلد …………. بشماره چاپی …………. صادره به نام و ملکی جاعل می باشد که نزد عامل محرز و مشخص است.

مدت قرارداد: از تاریخ زیر لغایت ……………. ماه کامل شمسی

حق الجعاله : اجرت عامل در انجام مورد جعاله مبلغ ………….. ریال رایج است که جاعل متعهد گردیده آنرا در پایان مدت مرقوم نقداً به عامل بپردازد.

این قرارداد براساس ماده ۱۰ قانون مدنی و مادتین ۵۶۹ و ۵۷۰ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران در باب جعاله و با علم و اطلاع کامل و در عین صحت عقلی طرفین منعقد گردیده است و کلیه مفاد آن برای طرفین نافذ و لازم الاجرا می باشد.

ماده ۱ – طرفین قرارداد

۱-۱) جاعل (ملتزم):

۲-۱) عامل (طرف):

ماده ۲- مورد جعاله (موضوع قرارداد)

ارائه خدمات در خصوص انجام امور ………………………………

(بعنوان مثال دریافت جواز ساخت)  …………………………………………………..

……………………..جهت ……………………..می باشد.

ماده ۳- اجرت جعاله (جعل)

۱-۳-اجرت جعاله شامل حق الزحمه و کارمزد عامل برای تمامی خدمات مورد جعاله به مبلغ ……ریال و یا ……..% درصد از هر آن چیزی که از بابت جعاله بدست آید تعیین و توافق گردیده است که به شرح ذیل از طرف جاعل به عامل پرداخت میگردد.

۲-۳-پیش پرداخت مبلغ ………………ریال بعنوان پیش پرداخت قرارداد طی چک شماره ……………….. مورخ ….از طرف جاعل به عامل پرداخت گردید………..ریال طی و یا ……………..%درصد از حصول مورد جعاله که طی ……… از طرف جاعل به عامل تحویل و یا پرداخت میگردد.

تبصره: جاعل می‌تواند کلیه مطالبات، خسارات قانونی و قراردادی و سایر خسارات وارده به خود را از محل وجه تضمین فوق‌الذکر، بدون نیاز به هیچگونه اقدام اداری و قضایی، وصول نماید.

۳-۳-تضمین اجرت جعاله : جاعل به عنوان تضمین و حسن ادای اجرت مورد جعاله یک فقره چک به مشخصات …… نزد عامل قرار دادند که در صورت هرگونه خلاف تعهد پرداخت مورد تضامن از سوی عامل قابل وصول می باشد و در صورت تسویه حساب مالی از سوی جاعل ، عین چک باید از سوی عامل به جاعل مسترد گردد.

ماده ۴- مدت قرارداد

مدت قرارداد از تاریخ دریافت پیش پرداخت حداقل به مدت ——- ماه کاری تعیین و توافق گردیده است که در صورت توافق طرفین در ماده ده این قرارداد (توضیحات توافقی) قابل تغییر و یا تمدید خواهد بود.

ماده۵- سایر شرایط

۱-۵-طبق ماده ۵۶۵ قانون مدنی جعاله تعهدی است جایز و مادامی که عمل به اتمام نرسیده است هریک از طرفین می توانند رجوع کنند ولی اگر جاعل در اثنا و عمل رجوع نماید باید اجرت المثل عمل عامل را بدهد، که طبق توافق طرفین مبلغ پیش پرداخت را شامل میگردد.

۲-۵-اسناد و مالی که جعاله برای آن واقع شده است از وقتی که به دست عامل می رسد تا به جاعل تحویل گردد، نزد عامل امانت می باشد.

۳-۵-ارائه و تحویل مدارک مورد نیاز جعاله به عهده جاعل می باشد و چنانچه هرگونه مشکلی در این رابطه بروز نماید که موجب توقف کار گردد و یا عین مدارک و اسناد (رونوشت یا اصل) از لحاظ قانونی خلاف و یا جعلی باشد به منزله فسخ جعاله از سوی جاعل بوده و جاعل موظف به پرداخت خسارت مالی به عامل و ضبط و حصول پیش پرداخت مورد قرارداد از سوی عامل می گردد.

ماده ۶- فورس ماژور

هرگونه موانع قانونی و حوادث غیر منتظره از قبیل سیل، زلزله و جنگ و از این قبیل که باعث توقف فعالیتهای عامل گردد، بروز نماید قرارداد فسخ و حسابهای فی مابین طبق قوانین جعاله و مدنی بین الطرفین تسویه خواهد گردید.

ماده۷- حل اختلاف

کلیه اختلافاتی که ممکن است بر اثر اجرای قرارداد یا تعبیر و تفسیر مندرجات آن بین طرفین قرارداد رخ دهد و نتوان آن را از طریق مذاکره دوستانه ظرف مدت یک هفته پس از اعلام کتبی یک طرف مبنی بر وقوع اختلاف، حل وفصل نمود، موضوع از طریق داوری توسط هیاتی مرکب از داور منتخب جاعل، داور منتخب عامل و یک نفر داور ثالث به انتخاب دو داور مذکور حل و فصل خواهد گردید. چنانچه طرفین ظرف مدت ۳ روز داور مربوطه را انتخاب ننمایند و یا داوران منتخب داور ثالث را در مدت مذکور انتخاب ننمایند، تعیین داور انتخاب نشده به‌عهده دادگاه صالح می‌باشد‌. رأی هیات مذکور برای طرفین قطعی و لازم‌الاجرا می‌باشد‌ ضمن اینکه عامل می‌بایست که تا پایان اختلاف، کلیه تعهداتی را که به موجب این قرارداد بر عهده دارد مطابق مفاد قرارداد اجرا نماید.

ماده ۸- اقامتگاه قراردادی طرفین

اقامتگاه قراردادی طرفین همان است که در ماده ۱ این قرارداد ذکر شده است و انجام کلیه مکاتبات به نشانی‌های مذکور در حکم ابلاغ به طرف دیگر می‌باشد. در صورت تغییر در نشانی‌های فوق، مراتب می‌بایست به‌طور کتبی به طرف دیگر اعلام شود. تا پیش از دریافت اعلامیه یاد شده، کلیه مکاتبات، مراسلات، اظهارنامه‌ها و غیره به نشانی‌های سابق، ابلاغ شده محسوب می‌گردد.

ماده ۹- نسخ قرارداد

این قرارداد در ۹ ماده و چهار نسخه متحدالمتن و با اعتبار یکسان تنظیم و در تاریخ ——– توسط طرفین امضاء و مبادله گردید.

جاعل عامل

 مهر و امضا

نمونه قرارداد جعاله

توضیح: طرفین قرارداد می توانند با توجه به شرایط خود بندهایی را به این قرارداد اضافه یا از آن حذف کنند.

جعاله عقدی است که شخصی ملزم به پرداخت اجرت مشخصی در برابر انجام کاری توسط شخص معین یا غیرمعینی می شود.

ماده ۱- طرفین قرارداد

طرف اول قرارداد

جاعل (پرداخت کننده اجرت در برابر کار)

خانم/ آقای ……………………….. فرزند ………………. به شماره شناسنامه …………………….. کد ملی ………………… صادره از …………….. تلفن ثابت ………………… همراه ………………..

ساکن …………………………………………………………………………………………………………..

 طرف دوم قرارداد

عامل (شخصی که کار باید انجام دهد)

خانم/آقای ……………………….. فرزند ……………….. به شماره شناسنامه ……………………. کد ملی ………………… صادره از …………….. تلفن ثابت………………… همراه ………………..

ساکن …………………………………………………………………………………………………………..

ماده ۲- مورد جعاله

……………………………………………………………………………………………………

ماده ۳) حق الجعاله (اجرت کار) و نحوه پرداخت آن

اجرت عامل در انجام مورد جعاله مبلغ …………………… ریال وجه رایج معادل ……………… تومان است که جاعل متعهد گردیده آن را در پایان مدت مرقوم نقداً به عامل بپردازد.

ماده ۴- مدت قرارداد

از تاریخ …………………….. لغایت ……………………….. ماه/سال کامل شمسی.

ماده ۵- تعهدات طرفین

در این قسمت با توجه به مورد جعاله می‌توان تعهداتی را برای طرفین قرارداد در نظر گرفت.

ماده ۶- شرایط قرارداد

۱- کلیه هزینه‌های ناشی از خرید مواد اولیه، لوازم کار، دستمزد و مزایای کارگران و حق بیمه و غیره به عهده عامل است.

۲- هر یک از طرفین حق رجوع از این جعاله را مادامی که عمل به اتمام نرسیده و یا قبل از شروع به عمل دارد ولی اگر جاعل در اثناء عمل رجوع نماید باید اجرت المثل عمل عامل را به نسبت عملی که انجام داده بدهد هرچند فسخ از طرف خود عامل نیز شده باشد.

۳- استحقاق عامل به دریافت تمامت جعل (عوض کار) موکول به انجام جعاله در موعد مقرر می ‌باشد.

ماده ۷- وجه التزام

عامل متعهد و ملتزم است که در تحویل و انجام به موقع مورد جعاله طی مدت مرقوم اقدام نماید و در صورت تأخیر در انجام مورد جعاله عامل متعهد است روزانه مبلغ ………………… ریال معادل …………….. تومان به عنوان وجه التزام به جاعل بابت هر روز تأخیر بپردازد و جاعل حق دارد روزانه مبلغ ………………. ریال معادل ……………… تومان وجه التزام مذکور را در صورت تأخیر از اجرت کسر و باقی را بپردازد.

ماده ۸- مرجع حل اختلاف

در صورت بروز هرگونه اختلاف فی مابین و نیز در رابطه با حسن انجام کار طبق مشخصات فنی مندرج در صورت وضعیت مزبور، طرفین داوری خانم/ آقای ……………….. فرزند …………..  شماره شناسنامه ……………… ساکن ……………………………………….. را پذیرفته و مورد را به داور مزبور ارجاع کرده و رأی آن داور برای طرفین در مورد ارجاعی قاطع  و غیرقابل اعتراض بوده و لازم الاجراء است و ذینفع حق دارد در صورت تمایل به دادگاه صالحه مراجعه نماید.

ماده ۹- اقامتگاه طرفین

هرگونه اخطار، درخواست و مکاتبه در خصوص مفاد این قرارداد باید کتباً به نشانی طرفین که در این قرارداد نوشته شده و اقامتگاه قانونی آنان محسوب می‌شود ارسال گردد. در صورتی که این محل تغییر کند می‌بایست محل جدید بلافاصله کتباً به طرف دیگر اطلاع داده شود و در صورت تخلف، ارسال اخطار، درخواست یا مکاتبه به اقامتگاه قانونی سابق وی، ابلاغ شده تلقی خواهد شد.

ماده ۱۰- نسخه های قرارداد

این قرارداد مشتمل بر ده ماده در تاریخ ………………. در … نسخه با اعتبار واحد تنظیم و بین طرفین مبادله گردید و مفاد و مندرجات آن مورد توافق کامل طرفین می ‌باشد.

  امضاء طرف اول قرارداد (جاعل)                                 امضاء طرف دوم قرارداد (عامل)

 

 

پل ارتباطی مجتمع ایلیا

( به لبخندتان برترینیم )

شماره تماس مجتمع ثبتی ، اداری و حقوقی ایلیا

پاسخ دادن به :

به سیستم مشاوره آنی خوش آمدید .

لطفا جهت شروع پشتیبانی یکی از روش های زیر را انتخاب فرمایید

هم اکنون آنلاین نیستیم

شما مشخص کنید کی با شما تماس بگیریم

شماره تماس :

نام و نام خانوادگی :

موضوع مشاوره:


ساعت تماس :

لطفا تا پایان مشاوره این صفحه را باز نگه دارید .

تمامی حقوق برای مجتمع ایلیا محفوظ است.

ثبت شرکت

ثبت علامت تجاری

مراحل ثبت شرکت

نحوه تنظیم قرارداد
نمونه قرارداد های تنظیم شده
ابطال قراردادها
فسخ قرارداد
ابطال شروط قراردادی
مطالبه خسارت وجه التزام قراردادی
الزام به ایفای تعهدات قراردادی
تنفیذ اقاله قراردادها
وکیل دعاوی قراردادی
وکیل تنظیم قرارداد
خدمات حقوقی قراردادها
قرارداد جعالهقرارداد جعاله یکی از عقود معین است که در  مواد 561 تا 570 قانون مدنی به آن پرداخته شده است. این عقد یکی از عقود خاص در قانون مدنی است و علاوه بر شرایط اساسی برای صحت معامله که در ماده 190 قانون مدنی ذکر شده است ، دارای شرایط مخصوص به خود نیز می باشد.

کاربرد قرارداد جعاله شرایط جعالههزینه انجام عمل موضوع قرارداد جعاله تعیین مبلغ در قرارداد جعاله زمان پرداخت مبلغ قرارداد جعالهوضعیت مالی که جعاله بر آن واقع شده است مسئولیت عامل در قرارداد جعالهفسخ قرارداد جعالهبطلان قرارداد جعاله فوت طرفین قرارداد جعالهطرح دعوای مربوط به  قرارداد جعاله نمونه قرارداد جعالهماده ی 1- طرفین قراردادماده ی 2- موضوع قراردادماده ی 3- اجرت قراردادماده ی 4- مدت قراردادماده ی 5- سایر مواردقرارداد جعاله
کاربرد قرارداد جعاله
جعاله عقدی است که براساس آن یک طرف در ازای انجام خدماتی از سوی طرف دیگر متعهد بر پرداخت اجرت به او می شود.
قانون مدنی ایران در ماده 561 جعاله را چنین تعریف کرده است : “جعاله ، عبارت است از التزام شخصی به ادای اجرت معلوم در مقابل عملی اعم از اینکه طرف معین باشد یا غیر معین ” بنابراین با توجه به  این ماده ، جعاله بر دو نوع عام و خاص می باشد .
طرفین این قرارداد ، جاعل (ملتزم) و عامل ( انجام دهنده) هستند.
لازم نیست جاعل شخصا از عمل جعاله منتفع گردد ، بلکه کافی است که عمل جعاله دارای منفعت عقلایی باشد ، حتی اگر شخص یا اشخاص ثالثی از آن منتفع گردند.
شرایط جعاله
عملی که  مورد جعاله قرار می گیرند بایستی شرایطی داشته باشد از جمله :
۱-حلال و مشروع باشد ؛
۲- منفعت قابل توجه عقلایی داشته باشد ؛
۳- از کارهای واجب بر جاعل نباشد .
هزینه انجام عمل موضوع قرارداد جعاله
هزینه هایی که برای انجام عمل مورد نیاز است بایستی توسط عامل پرداخت شود زیرا تعهد بر هر امری ، تعهد بر لوازم آن نیز می باشد ؛ اما به هر حال ممکن است طرفین ، خلاف این امر را شرط و توافق نمایند.
.u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59 , .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59 .postImageUrl , .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59 .centered-text-area { min-height: 80px; position: relative; } .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59 , .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59:hover , .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59:visited , .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59:active { border:0!important; } .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59 .clearfix:after { content: “”; display: table; clear: both; } .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59 { display: block; transition: background-color 250ms; webkit-transition: background-color 250ms; width: 100%; opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #16A085; } .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59:active , .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59:hover { opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #1ABC9C; } .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59 .centered-text-area { width: 100%; position: relative; } .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59 .ctaText { border-bottom: 0 solid #fff; color: #ECF0F1; font-size: 16px; font-weight: bold; margin: 0; padding: 0; text-decoration: underline; } .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59 .postTitle { color: #2C3E50; font-size: 16px; font-weight: 600; margin: 0; padding: 0; width: 100%; } .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59 .ctaButton { background-color: #1ABC9C!important; color: #ECF0F1; border: none; border-radius: 3px; box-shadow: none; font-size: 14px; font-weight: bold; line-height: 26px; moz-border-radius: 3px; text-align: center; text-decoration: none; text-shadow: none; width: 80px; min-height: 80px; background: url(https://hamilaw.ir/wp-content/plugins/intelly-related-posts/assets/images/simple-arrow.png)no-repeat; position: absolute; right: 0; top: 0; } .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59:hover .ctaButton { background-color: #16A085!important; } .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59 .centered-text { display: table; height: 80px; padding-left: 18px; top: 0; } .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59 .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59-content { display: table-cell; margin: 0; padding: 0; padding-right: 108px; position: relative; vertical-align: middle; width: 100%; } .u7d2687df88d61b1e13b79b1fb8bbbd59:after { content: “”; display: block; clear: both; } بیشتر بخوانید :  قرارداد انتقال فناوریتعیین مبلغ در قرارداد جعاله
برای تعیین جُعل ، توافق و رضایت طرفین کافی است و نرخ یا مقررات خاصی برای این امر وجود ندارد ، در نتیجه مبلغ مورد توافق بی کم و کاست بایستی به عامل داده شود.
زمان پرداخت مبلغ قرارداد جعاله
از مقررات راجع به جعاله این گونه استنباط می گردد که جُعل بایستی پس از انجام عمل به عامل پرداخت شود ، ولی در عین حال خلاف این امر را نیز که ناشی از توافق طرفین باشد ، نمی توان خلاف قانون دانست ؛زیرا ممکن است طرفین در قرارداد ، مقرر کنند که جاعل بخشی از مبلغ را به عنوان پیش پرداخت به عامل بپردازد.
وضعیت مالی که جعاله بر آن واقع شده است
بنا بر صراحت ماده 569 قانون مدنی که مقرر داشته “مالی که جعاله بر آن واقع شده است ، از زمانی که به دست عامل می رسد تا به جاعل رد کند ، در دست او امانت است ؛ لذا باید توجه داشت که عدم تصریح به این نکته در قرارداد جعاله ، نافی امانی بودن ید عامل نمی باشد ؛ اما برای  روشن بودن تکالیف بهتر است به آن اشاره شود.
پس از تسلیم امانت از سوی عامل و یا انجام عمل توسط وی ، او مستحق جُعل می گردد.
مسئولیت عامل در قرارداد جعاله
به استثنا فسخ ، در صورتی که عامل پس از شروع به عمل ، آن را ترک نماید و در اثر این ترک عمل ، زیانی متوجه جاعل گردد ، عامل از باب تسبیب ، مسئول خسارات وارده به جاعل می باشد.
فسخ قرارداد جعاله
عقد جعاله از عقود جایز است و لذا در قرارداد مزبور می توان ماده ای را برای فسخ قرارداد در نظر گرفت.
از آنجایی که در عقد جعاله ، عمل عامل مد نظر است و عمل انسان محترم می باشد ، لذا چنانچه فسخ قرارداد ، قبل از شروع به عمل باشد، عامل حقی بر جاعل پیدا نمی کند ؛ زیرا کاری نکرده است که مستحق اجرت باشد ، اما در صورتی که جاعل پس از شروع به کار عامل قرارداد جعاله را  فسخ نماید موظف است اجرت المثل را به عامل پرداخت نماید.
.ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f , .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f .postImageUrl , .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f .centered-text-area { min-height: 80px; position: relative; } .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f , .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f:hover , .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f:visited , .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f:active { border:0!important; } .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f .clearfix:after { content: “”; display: table; clear: both; } .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f { display: block; transition: background-color 250ms; webkit-transition: background-color 250ms; width: 100%; opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #16A085; } .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f:active , .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f:hover { opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #1ABC9C; } .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f .centered-text-area { width: 100%; position: relative; } .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f .ctaText { border-bottom: 0 solid #fff; color: #ECF0F1; font-size: 16px; font-weight: bold; margin: 0; padding: 0; text-decoration: underline; } .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f .postTitle { color: #2C3E50; font-size: 16px; font-weight: 600; margin: 0; padding: 0; width: 100%; } .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f .ctaButton { background-color: #1ABC9C!important; color: #ECF0F1; border: none; border-radius: 3px; box-shadow: none; font-size: 14px; font-weight: bold; line-height: 26px; moz-border-radius: 3px; text-align: center; text-decoration: none; text-shadow: none; width: 80px; min-height: 80px; background: url(https://hamilaw.ir/wp-content/plugins/intelly-related-posts/assets/images/simple-arrow.png)no-repeat; position: absolute; right: 0; top: 0; } .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f:hover .ctaButton { background-color: #16A085!important; } .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f .centered-text { display: table; height: 80px; padding-left: 18px; top: 0; } .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f-content { display: table-cell; margin: 0; padding: 0; padding-right: 108px; position: relative; vertical-align: middle; width: 100%; } .ua0b931d9537cca2a09242cfd8d28270f:after { content: “”; display: block; clear: both; } بیشتر بخوانید :  قرارداد فروش بین المللیاما در صورتی که فسخ قرارداد از سوی عامل باشد ، حتی اگر در این خصوص هزینه هایی را نیز متقبل شده باشد ، مستحق اجرت المثل نخواهد بود.
در عین حال چنانچه عملی که در قرارداد جعاله مد نظر طرفین است ، دارای اجزای متعددی باشد و هر یک از آن اعمال ، جاعل را به هدف و منظور خودش برساند و قرارداد جعاله پس از انجام یکی از این موارد  فسخ گردد ، عامل مستحق اجرت المثل می باشد ؛ در این فرض فرقی نمی کند که فسخ از ناحیه جاعل باشد یا عامل.
بطلان قرارداد جعاله
ماده 570 قانون مدنی صراحتا مقرر نموده که جعاله بر عمل نامشروع و یا بر عمل غیر عقلائی باطل است.
با این وجود ، خواه جاعل ، عالم و یا جاهل  بر بطلان قرارداد باشد ،  عامل مستحق اجرت المثل قسمتی از اعمال جعاله که انجام داده است ، خواهد بود.
فوت طرفین قرارداد جعاله
در صورت فوت یا جنون عامل یا جاعل ، حتی اگر مقداری از عمل مورد نظر توسط عامل انجام شده باشد ، قرارداد منفسخ می گردد و هیچ یک از طرفین حقی بر دیگری نخواهد داشت.
طرح دعوای مربوط به  قرارداد جعاله
در برخی موارد ممکن است  یکی از طرفین قرارداد جعاله در انجام وظایف قراردادی خود کوتاهی کرده  و یا از انجام تعهدات خود سر باز زند ؛ در این صورت شخص زیان دیده می تواند با مراجعه به مرجع صالح جهت احقاق حقوق قانونی خود طرح دعوا نماید.
دعوای مربوطه به قرارداد جعاله باید در دادگاه محل اقامت خوانده اقامه گردد و مرجع صالح آن هم با توجه به بهای خواسته شورای حل اختلاف یا دادگستری محل خواهد بود. هزینه دادرسی این دعوا نیز با توجه به تعرفه قانونی تعیین شده براساس خواسته تقویم شده مشخص می گردد.
نمونه قرارداد جعاله
این قرارداد براساس ماده ی 10 و ماده های 569 و 570 قانون مدنی و با علم و اطلاع کامل و در عین سلامت عقلی و اهلیت دو طرف منعقد گردیده است و کلیه مفاد آن برای طرفین نافذ و لازم الاجرا است.
.u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6 , .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6 .postImageUrl , .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6 .centered-text-area { min-height: 80px; position: relative; } .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6 , .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6:hover , .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6:visited , .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6:active { border:0!important; } .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6 .clearfix:after { content: “”; display: table; clear: both; } .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6 { display: block; transition: background-color 250ms; webkit-transition: background-color 250ms; width: 100%; opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #16A085; } .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6:active , .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6:hover { opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #1ABC9C; } .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6 .centered-text-area { width: 100%; position: relative; } .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6 .ctaText { border-bottom: 0 solid #fff; color: #ECF0F1; font-size: 16px; font-weight: bold; margin: 0; padding: 0; text-decoration: underline; } .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6 .postTitle { color: #2C3E50; font-size: 16px; font-weight: 600; margin: 0; padding: 0; width: 100%; } .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6 .ctaButton { background-color: #1ABC9C!important; color: #ECF0F1; border: none; border-radius: 3px; box-shadow: none; font-size: 14px; font-weight: bold; line-height: 26px; moz-border-radius: 3px; text-align: center; text-decoration: none; text-shadow: none; width: 80px; min-height: 80px; background: url(https://hamilaw.ir/wp-content/plugins/intelly-related-posts/assets/images/simple-arrow.png)no-repeat; position: absolute; right: 0; top: 0; } .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6:hover .ctaButton { background-color: #16A085!important; } .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6 .centered-text { display: table; height: 80px; padding-left: 18px; top: 0; } .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6 .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6-content { display: table-cell; margin: 0; padding: 0; padding-right: 108px; position: relative; vertical-align: middle; width: 100%; } .u8b7f141a7ef0204fbea7332bcf175cd6:after { content: “”; display: block; clear: both; } بیشتر بخوانید :  نکات مهم در تنظیم قرارداد فروش (خرید و فروش)ماده ی 1- طرفین قرارداد
1-1: جاعل (ملتزم): آقای /خانم…………………………به نشانی…………………………………………………………………………………با شماره تماس………………………
1-2: عامل(طرف): آقای /خانم……………………………به نشانی…………………………………………………………………………………… با شماره تماس……………………….
ماده ی 2- موضوع قرارداد
ارائه ی خدمات در خصوص انجام امورات……………………………………………………….(برای نمونه دریافت گواهی ساخت و پایان کار ساختمان) می باشد.
ماده ی 3- اجرت قرارداد
3-1: دستمزد و حق الزحمه ی عامل برای تمام خدمات انجام گرفته به مبلغ …………………………ریال……………درصد از آن چیزی است که بابت جعاله به دست می آید توافق گردیده است.
3-2: پیش پرداخت مبلغ…………………..نقداً یا طی چک شماره ی ……………………….مورخ………………………..بانک از طرف اول به طرف دوم پرداخت گردید………………..ریال و یا…………………….درصد از مالی که از جعاله به دست آمده است.
تبصره: طرف اول می تواند کلیه مطالبات و خسارات قانونی و قراردادی خود را از محل وجه تضمین فوق بدون نیاز به هیچگونه اقدام اداری و قضایی حصول نماید.
3-3: تضمین اجرت: طرف اول برای تضمین پرداخت اجرت یک فقره چک به شماره ی…………………بانک……………. را نزد عامل قرار داده است که در صورت هر گونه خلاف تعهد از طرف اول به وسیله ی طرف دوم قابل وصول باشد.
ماده ی 4- مدت قرارداد
مدت قرارداد جعاله مورد نظر از تاریخ دریافت پیش پرداخت حداقل به مدت……………ماده کاری تعیین و توافق گردیده است که با توافق طرفین قابل تغییر خواهد بود.
ماده ی 5- سایر موارد
این قرارداد در 5 ماده و 4 نسخه یکسان و متحدالشکل تنظیم گردیده است که در صورتی که موانع قانونی و حوادث غیرمنتظره از قبیل سیل، زلزله و… باعث توقف عملیات عامل شود قرارداد فسخ و حسابهای بین طرفین تسویه خواهد شد.
امضای طرف اول (جاعل): امضای طرف دوم (عامل):
 
موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی با ده سال سابقه در حوزه دعاوی و تنظیم قراردادهای داخلی و بین المللی آماده ارائه مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه انواع قراردادها می باشد.

قرارداد جعاله یکی از عقود معین است که در  مواد 561 تا 570 قانون مدنی به آن پرداخته شده است. این عقد یکی از عقود خاص در قانون مدنی است و علاوه بر شرایط اساسی برای صحت معامله که در ماده 190 قانون مدنی ذکر شده است ، دارای شرایط مخصوص به خود نیز می باشد.

جعاله عقدی است که براساس آن یک طرف در ازای انجام خدماتی از سوی طرف دیگر متعهد بر پرداخت اجرت به او می شود.

قانون مدنی ایران در ماده 561 جعاله را چنین تعریف کرده است : “جعاله ، عبارت است از التزام شخصی به ادای اجرت معلوم در مقابل عملی اعم از اینکه طرف معین باشد یا غیر معین ” بنابراین با توجه به  این ماده ، جعاله بر دو نوع عام و خاص می باشد .

طرفین این قرارداد ، جاعل (ملتزم) و عامل ( انجام دهنده) هستند.قرارداد جعاله فروش ملک

لازم نیست جاعل شخصا از عمل جعاله منتفع گردد ، بلکه کافی است که عمل جعاله دارای منفعت عقلایی باشد ، حتی اگر شخص یا اشخاص ثالثی از آن منتفع گردند.

عملی که  مورد جعاله قرار می گیرند بایستی شرایطی داشته باشد از جمله :

۱-حلال و مشروع باشد ؛

۲- منفعت قابل توجه عقلایی داشته باشد ؛

۳- از کارهای واجب بر جاعل نباشد .

هزینه هایی که برای انجام عمل مورد نیاز است بایستی توسط عامل پرداخت شود زیرا تعهد بر هر امری ، تعهد بر لوازم آن نیز می باشد ؛ اما به هر حال ممکن است طرفین ، خلاف این امر را شرط و توافق نمایند.

برای تعیین جُعل ، توافق و رضایت طرفین کافی است و نرخ یا مقررات خاصی برای این امر وجود ندارد ، در نتیجه مبلغ مورد توافق بی کم و کاست بایستی به عامل داده شود.

از مقررات راجع به جعاله این گونه استنباط می گردد که جُعل بایستی پس از انجام عمل به عامل پرداخت شود ، ولی در عین حال خلاف این امر را نیز که ناشی از توافق طرفین باشد ، نمی توان خلاف قانون دانست ؛زیرا ممکن است طرفین در قرارداد ، مقرر کنند که جاعل بخشی از مبلغ را به عنوان پیش پرداخت به عامل بپردازد.

بنا بر صراحت ماده 569 قانون مدنی که مقرر داشته “مالی که جعاله بر آن واقع شده است ، از زمانی که به دست عامل می رسد تا به جاعل رد کند ، در دست او امانت است ؛ لذا باید توجه داشت که عدم تصریح به این نکته در قرارداد جعاله ، نافی امانی بودن ید عامل نمی باشد ؛ اما برای  روشن بودن تکالیف بهتر است به آن اشاره شود.

پس از تسلیم امانت از سوی عامل و یا انجام عمل توسط وی ، او مستحق جُعل می گردد.

به استثنا فسخ ، در صورتی که عامل پس از شروع به عمل ، آن را ترک نماید و در اثر این ترک عمل ، زیانی متوجه جاعل گردد ، عامل از باب تسبیب ، مسئول خسارات وارده به جاعل می باشد.

عقد جعاله از عقود جایز است و لذا در قرارداد مزبور می توان ماده ای را برای فسخ قرارداد در نظر گرفت.

از آنجایی که در عقد جعاله ، عمل عامل مد نظر است و عمل انسان محترم می باشد ، لذا چنانچه فسخ قرارداد ، قبل از شروع به عمل باشد، عامل حقی بر جاعل پیدا نمی کند ؛ زیرا کاری نکرده است که مستحق اجرت باشد ، اما در صورتی که جاعل پس از شروع به کار عامل قرارداد جعاله را  فسخ نماید موظف است اجرت المثل را به عامل پرداخت نماید.

اما در صورتی که فسخ قرارداد از سوی عامل باشد ، حتی اگر در این خصوص هزینه هایی را نیز متقبل شده باشد ، مستحق اجرت المثل نخواهد بود.

در عین حال چنانچه عملی که در قرارداد جعاله مد نظر طرفین است ، دارای اجزای متعددی باشد و هر یک از آن اعمال ، جاعل را به هدف و منظور خودش برساند و قرارداد جعاله پس از انجام یکی از این موارد  فسخ گردد ، عامل مستحق اجرت المثل می باشد ؛ در این فرض فرقی نمی کند که فسخ از ناحیه جاعل باشد یا عامل.

ماده 570 قانون مدنی صراحتا مقرر نموده که جعاله بر عمل نامشروع و یا بر عمل غیر عقلائی باطل است.

با این وجود ، خواه جاعل ، عالم و یا جاهل  بر بطلان قرارداد باشد ،  عامل مستحق اجرت المثل قسمتی از اعمال جعاله که انجام داده است ، خواهد بود.

در صورت فوت یا جنون عامل یا جاعل ، حتی اگر مقداری از عمل مورد نظر توسط عامل انجام شده باشد ، قرارداد منفسخ می گردد و هیچ یک از طرفین حقی بر دیگری نخواهد داشت.

در برخی موارد ممکن است  یکی از طرفین قرارداد جعاله در انجام وظایف قراردادی خود کوتاهی کرده  و یا از انجام تعهدات خود سر باز زند ؛ در این صورت شخص زیان دیده می تواند با مراجعه به مرجع صالح جهت احقاق حقوق قانونی خود طرح دعوا نماید.

دعوای مربوطه به قرارداد جعاله باید در دادگاه محل اقامت خوانده اقامه گردد و مرجع صالح آن هم با توجه به بهای خواسته شورای حل اختلاف یا دادگستری محل خواهد بود. هزینه دادرسی این دعوا نیز با توجه به تعرفه قانونی تعیین شده براساس خواسته تقویم شده مشخص می گردد.

این قرارداد براساس ماده ی 10 و ماده های 569 و 570 قانون مدنی و با علم و اطلاع کامل و در عین سلامت عقلی و اهلیت دو طرف منعقد گردیده است و کلیه مفاد آن برای طرفین نافذ و لازم الاجرا است.

1-1: جاعل (ملتزم): آقای /خانم…………………………به نشانی…………………………………………………………………………………با شماره تماس………………………

1-2: عامل(طرف): آقای /خانم……………………………به نشانی…………………………………………………………………………………… با شماره تماس……………………….

ارائه ی خدمات در خصوص انجام امورات……………………………………………………….(برای نمونه دریافت گواهی ساخت و پایان کار ساختمان) می باشد.

3-1: دستمزد و حق الزحمه ی عامل برای تمام خدمات انجام گرفته به مبلغ …………………………ریال……………درصد از آن چیزی است که بابت جعاله به دست می آید توافق گردیده است.

3-2: پیش پرداخت مبلغ…………………..نقداً یا طی چک شماره ی ……………………….مورخ………………………..بانک از طرف اول به طرف دوم پرداخت گردید………………..ریال و یا…………………….درصد از مالی که از جعاله به دست آمده است.

تبصره: طرف اول می تواند کلیه مطالبات و خسارات قانونی و قراردادی خود را از محل وجه تضمین فوق بدون نیاز به هیچگونه اقدام اداری و قضایی حصول نماید.

3-3: تضمین اجرت: طرف اول برای تضمین پرداخت اجرت یک فقره چک به شماره ی…………………بانک……………. را نزد عامل قرار داده است که در صورت هر گونه خلاف تعهد از طرف اول به وسیله ی طرف دوم قابل وصول باشد.

مدت قرارداد جعاله مورد نظر از تاریخ دریافت پیش پرداخت حداقل به مدت……………ماده کاری تعیین و توافق گردیده است که با توافق طرفین قابل تغییر خواهد بود.

این قرارداد در 5 ماده و 4 نسخه یکسان و متحدالشکل تنظیم گردیده است که در صورتی که موانع قانونی و حوادث غیرمنتظره از قبیل سیل، زلزله و… باعث توقف عملیات عامل شود قرارداد فسخ و حسابهای بین طرفین تسویه خواهد شد.

امضای طرف اول (جاعل): امضای طرف دوم (عامل):

 

موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی با ده سال سابقه در حوزه دعاوی و تنظیم قراردادهای داخلی و بین المللی آماده ارائه مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه انواع قراردادها می باشد.


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *قرارداد جعاله فروش ملک

فرستادن دیدگاه

Info(at)hamilaw(dot)ir

09123034393

021-22740104

021-22740103

021-22748947

تهران، تجریش ، خیابان دکتر باهنر (نیاوران)، خیابان دزاشیب ،روبروی آتش نشانی

پلاک 32 ،ورودی شرقی ، طبقه اول واحد 6 شرقی

تمامی حقوق برای وب سایت موسسه حقوقی بین المللی  دادپویان حامی محفوظ است . کپی به هر شکل غیر مجاز و غیر قانونی است.  Copyright @2014-2020    Hamilaw.ir

همه ی ایران

همه ی ایران

همه ی ایران

تیم تولید محتوای املاک ایران

جُعاله در فقه و حقوق ایران عبارت است از عقدی که طی آن شخصی در برابر دریافت اجرت یا پاداشی التزام به انجام کاری می‌یابد. جعاله در لغت به معنای اجرت و دستمزد به‌کار می‌رود. به عبارت دیگر و از نگاه فقهی جعاله ملتزم شدن جاعل به دادن عوض است در قبال عملی که حلال و مقصود عقلا است. در جعاله، شخص ملتزم را جاعل و طرف مقابل را عامل، و اجرت را جُعل می‌گویند. به عبارت دیگر جعاله عقدی است که شخصی ملزم به پرداخت اجرت مشخصی در برابر انجام کاری توسط شخص معین یا غیرمعینی می شود.قرارداد جعاله فروش ملک

توضیح: طرفین قرارداد می توانند با توجّه به شرایط خود بندهایی را به این قرارداد اضافه یا از آن حذف کنند.

 

۴۵۰,۰۰۰ ریال – اضافه کردن به سبد خرید تأیید خرید مورد به سبد خرید اضافه شد

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

گروه املاک ایران با توجّه به اهمیّت جایگاه املاک و مستغلات، پیشرفت تکنولوژی و نیاز مبرم به یک پایگاه جامع خدمات ملکی سراسر کشور از سال 1393 شروع به فعالیت نموده تا خدمتی شایسته، آسان و فراگیر به هموطنان عزیز نماید.

از دید ما، اعتماد مشتریان بزرگ‌ترین دارایی یک کسب‌و‌کار است. پس تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا اعتماد شما را حفظ کنیم.

Copyright ©2020. All Rights Reserved.

کلّیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به گروه املاک ایران می باشد.

قرارداد جعاله فروش ملک
قرارداد جعاله فروش ملک
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *