قرارداد جعاله وکالت

قرارداد جعاله وکالت
قرارداد جعاله وکالت

قرارداد جعاله وکیل یکی دیگر از قراردادهای پرکاربرد جعاله زیر مجموعه مواد 561 الی 570 قانون مدنی است.

امروزه با وجود اینکه ارتباطات و فناوری‌های نوین گسترش یافته است، مشاهده می‌کنیم که همچنان بسیاری از اقدامات و امور اداری، بانکی، ملکی و… توسط خود اشخاص انجام نمی‌شوند.

به عبارت دیگر اقداماتی همچون خرید و فروش ملک، خرید سهم الارث، دریافت مدارک و اسناد بانکی، خرید سهام بورس اوراق بهادار و… با توجه به دغدغه و انبوهی از کارها در زندگی هر شخص، توسط خود او انجام نمی‌شوند.

بنابراین در اوضاع کنونی شاهد هستیم که اشخاص با تنظیم نمونه قرارداد جعاله وکیل ، اختیار انجام امور مورد نظر خود را به اشخاص دیگر واگذار می‌کنند و در مقابل، پس از اتمام کار، حق الزحمه مقرر شده در نمونه قرارداد جعاله وکیل را به آن‌ها پرداخت می‌کنند.

دامنه این عقد معین بسیار گسترده است و طیف وسیعی از اقدامات را فرا می‌گیرد. تصور کنید قصد داشته باشید خودرویی دست دوم را خریداری کنید. شما با توجه به تحقیقات خود، خودرو را تعیین کرده‌اید اما وقت لازم برای رفت و آمد مربوط به خرید، تعویض پلاک، بررسی خودرو و… را ندارید.

قرارداد جعاله وکالت

در اینجاست که شما می‌توانید بر روی عامل در قرارداد جعاله وکیل حساب باز کنید.

البته توجه داشته باشید که نمونه قرارداد جعاله وکالت با عقد وکالت موضوع مواد 656 الی 683 قانون مدنی تفاوت دارد.

عقد وکالت از جمله عقود معین است که دارای شرایط خاص خود می‌باشد و با بحث جعاله که خود دارای شرایط و قوانین به خصوصی می‌باشد متفاوت است.

در ادامه مفهوم نمونه قرارداد جعاله وکیل را شرح می‌دهیم و سپس مهم‌ترین نکات مرتبط با تنظیم آن را بیان می‌کنیم.

به طور کلی قراردادهای جعاله با توجه به ماده 561 قانون مدنی عبارت‌اند از «التزام شخصی به انجام عملی معین در قبال دریافت حق الزحمه مقرر شده در متن قرارداد.»

بنابراین در این دسته از قراردادها، یکی از طرفین، انجام فعلی را از دیگری تقاضا می‌کند و دیگری نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهد و پس از اتمام کار خود، حق الزحمه را دریافت می‌کند.

بسته به موضوع نمونه قرارداد جعاله وکالت ، وکالت مربوطه می‌تواند رسمی یا غیر رسمی باشد؛ به عنوان مثال ممکن است شخصی از دیگری درخواست کند که مالی را بعد از 2 روز به مشتری تحویل دهد. در متن قرارداد نیز چنین ذکر می‌کند که شخص انجام دهنده، وکیل من به حساب می‌آید و در نتیجه، ارائه مال مربوطه به مشتری از سوی او، حکم ارائه مال از سوی من (فروشنده) را دارد.

این مثال نمونه‌ای از یک وکالت غیر رسمی بود. در خصوص وکالت رسمی تصور کنید که شما قصد دارید ملکی را به فروش برسانید. برای خرید و فروش ملک، اصولاً اعطای وکالت غیر رسمی کافی نمی‌باشد و معمولاً طرفین در متن نمونه قرارداد جعاله وکیل قید می‌کنند که انجام دهنده وظیفه دارد در تاریخ مقرر شده در متن قرارداد، به دفترخانه ثبت اسناد رسمی مراجعه کند.

علاوه بر این، ممکن است طرف نمونه قرارداد جعاله وکالت هرشخصی باشد. به عبارت دیگر، این امکان برای درخواست کنندگان وجود دارد که از افراد متخصص حقوقی یا حتی غیر حقوقی برای انجام اقدامات لازم استفاده کنند و در نتیجه، استفاده از وکیل دادگستری برای جاعل یا درخواست کننده، ضرورتی ندارد.

قرارداد جعاله وکیل دارای سه رکن اصلی می‌باشد که استفاده از آن‌ها در متن قراردادها ضروری است.

این ارکان را در ادامه توضیح می‌دهیم:

با استفاده از این رکن در همین نوشتار دانستیم که منظور از جاعل در نمونه قرارداد جعاله وکالت ، شخص درخواست کننده می‌باشد. جاعل حق دارد کلیه درخواست‌هایی که مخالف با شرع و قوانین صادره از دستگاه‌های قانونگذاری نباشد را در متن قرارداد میان خود و شخص عامل قید کند. در ضمن شخص جاعل باید از شرایط مندرج در ماده 211 قانون مدنی یعنی عاقل، بالغ و رشید بودن برخوردار باشد.

همچنین داشتن اهلیت معاملاتی یا استیفاء موضوع ماده 958 قانون مدنی نیز برای شخص جاعل ضرورت دارد.

طرف دیگر قرارداد جاعل، شخص عامل می‌باشد و در نتیجه انجام درخواست مقرر شده در متن نمونه قرارداد جعاله وکالت ، مستحق حق الزحمه یا جُعل می‌باشد.

فقه اسلامی که قوانین موضوعه ایران بر اساس آن گردآوری شده است، تاکید می‌کند که برای قرار گرفتن در سمت عاملیت عقود جعاله، توانایی انجام کار شرط لازم برای عامل تلقی می‌شود.

حق الزحمه‌ای که پس از انجام کار از سوی عامل به او پرداخت می‌شود، جُعل نام دارد. میزان جُعل با توجه به توافقات میان طرفین قرارداد جعاله وکالت تعیین می‌شود.

قرارداد جعاله وکیل به دو دسته تقسیم می‌شود:

در جعاله عام، آنچه بیشتر از هرچیزی برای شخص جاعل اهمیت دارد، به اتمام رسیدن کار توسط عامل یا عاملین می‌باشد و در نتیجه برای او مهم نیست که چه کسی انجام اقدامات را به عهده گرفته است. ممکن است شخص عامل، وکیل دادگستری، مشاور املاک، کارگزار سهام یا حتی کارگری ساده باشد.

به هرحال آنچه مسلم است این است که شخص جاعل به انجام کار خود فکر می‌کند و تمرکز بر روی اینکه چه کسی قصد دارد اقدامات را به انجام برساند مورد توجه شخص جاعل نمی‌باشد.

در مقابل، در جعاله خاص، انجام کار در کنار انجام دهنده آن، مورد نظر شخص جاعل قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در صورتی که جاعل قصد داشته باشد ملکی را خریداری کند، به احتمال زیاد از متخصصی برجسته در حوزه املاک استفاده می‌کند یا اینکه با تنظیم نمونه قرارداد جعاله وکیل با یک مشاور املاک، خرید خانه مد نظر خود را به او می‌سپارد.

ماده 570 قانون مدنی اشاره می‌کند: جعاله بر عمل نامشروع یا غیر عقلایی باطل است.

تصور کنید جاعلی از عامل درخواست کند که مقداری مواد مخدر را به شخص دیگری انتقال دهد و در مقابل، مبلغ قابل توجهی را به عنوان جُعل دریافت کند.

با توجه به اینکه خرید و فروش مواد مخدر مغایر با شرع و قوانین مصوب ایران می‌باشد، لذا عقد تنظیم شده میان جاعل و عامل نیز باطل خواهد بود.

همچنین در صورتی که موضوع‌ نمونه قرارداد جعاله وکالت ، انجام اقدامات و امور پوچ و بیهوده باشد، عقد مربوطه دارای صحت و اعتبار نخواهد بود.

در این بخش، تعهدات طرفین قرارداد را بررسی می‌کنیم. البته تعهدات و حقوق طرفین به مواردی که گفته خواهد شد محدود نیست و شما می‌توانید مطابق با انتظارات خود، موارد دیگری را نیز، به آن اضافه کنید.

مهم‌ترین تعهدات جاعل را بررسی می‌کنیم:

مهم‌ترین تعهدات عامل در قرارداد جعاله وکیل را بررسی می‌کنیم:

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد جعاله وکیل خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد اینجا بزنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند


سوالی دارید؟ با من صحبت کنید

معمولا کمتر از یک ساعت پاسخ می دهیم.

سلام! چگونه می توانم به شما کمک کنم؟


we run on

crisp


سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید!

قرارداد جعاله وکالت


با تیم رکلا صحبت کنید

جعاله در لغت به معنای مزدی است که در برابر انجام کاری قرار داده می‌شود و در اصطلاح فقها، صیغه‌ای است که ثمره آن به دست آوردن منفعتی در برابر عوض است. البته برای انعقاد قرارداد جعاله شرط نیست که کارمزد معلوم باشد.

از جعاله، تعاریف دیگری نیز صورت گرفته است که بر اساس یکی از تعاریف فقها، ملتزم شدن جاعل به دادن عوض در قبال عملی که حلال و مقصود عقلا است، جعاله نامیده می‌شود. همچنین در تعریف دیگری، قرارداد جعاله عبارت است از التزام شخص به پرداخت اجرت و پاداش معلوم در مقابل عملی، اعم از اینکه عامل، معین باشد یا خیر.

طبق قانون، جعاله تعهدی جایز است و تا زمانی که عمل به اتمام نرسیده باشد، هر یک از طرفین می‌توانند رجوع کنند اما اگر جاعل، در اثنای عمل عامل از قرارداد جعاله رجوع کند، باید اجرت المثل عمل عامل را بدهد. جعاله دارای این مزیت است که در آن معلوم بودن تفصیلی کار لازم نیست و موضوع التزام می تواند مجهول باشد، همان طور که قانون مدنی هم به آن تصریح دارد. چنان که در مورد اجرت نیز همین مطلب ثابت است.

کاری که به موجب قرارداد جعاله ، درخواست می شود، باید مشروع و عقلایی باشد، اگر شخصی، برای ارتکاب جرم یا کاری برخلاف اخلاق حسنه، ملتزم به دادن اجرت شود، جعاله باطل است.

قرارداد جعاله وکالت

جعاله به اعتبار چگونگی ایجاب و پیشنهاد آن، بر دو قسم است:

در جعاله خاص، ایجاب برای شخص معین است و طرف خطاب، یک یا چند نفر خاص هستند. مثل این که پدر به فرزند خود بگوید که اگر فلان مساله را حل کنی، مبلغی مشخص به تو خواهم داد.

در جعاله عام، هدف جاعل، رسیدن به مقصود خود است و برای او فرقی ندارد که کار مورد نظر توسط چه کسی انجام شود. به عنوان مثال، می‌گوید که هر کس فلان کار را انجام دهد، به او مبلغی مشخص  پاداش می‌دهم.

قرارداد جعاله یک نوع عقد و از جمله عقود معین است و جاعل با خواندن صیغه ای خود را ملزم می‌کند که در صورت انجام شدن کاری مشخص برای او از سوی دیگری، این شخص مستحق مزد و عوض است. به عنوان مثال، فردی که یک راس دام خود را گم کرده است، اعلام می‌کند که هر کس حیوان گمشده او را پیدا کرد، مبلغی مشخص دریافت می‌کند.

کسی که انجام کاری را درخواست می‌کند.

کسی که کار درخواستی را انجام می‌دهد.

عوض و مزد را می‌گویند.

شرط است که جاعل باید بالغ و عاقل باشد و حاکم شرع او را از تصرف در اموالش منع نکرده باشد اما در خصوص عامل، وجود این شروط، ضروری نیست.

کارهایی مورد جعاله قرار می گیرند که شرایط زیر را داشته باشند.

۱- کار مورد جعاله، حلال و مشروع باشد. چرا که جعاله بر انجام کارهای حرام مثل زنا باطل است.

۲- کار، غرض و منفعت قابل توجه عقلایی داشته باشد، بنابراین قرارداد جعاله بر انجام کارهای عبث و بیهوده از قبیل کشیدن تمام آب چاه یا رفتن به اماکن خطرناک و تاریک صحیح نیست.

۳- عمل مورد جعاله از کارهای واجب بر جاعل نباشد. به عنوان مثال، جاعل بگوید هر کسی نماز ظهر و عصر مرا بخواند، مبلغی مشخص به او می دهم که در این صورت جعاله باطل است.

در جعاله، ایجاب از طرف جاعل بوده و به صورت عام یا خاص است. در ایجاب عام، همواره این امر مفروض است که التزام به پرداخت عوض یا اجرت، در مقابل اولین کسی است که عمل را انجام داده است. قبول در جعاله ممکن است صریح یا ضمنی باشد، همان طور که در جعاله عام چنین است.

در جعاله، عامل زمانی مستحق اجرت است که جاعل درخواست انجام کاری کند. به عنوان مثال، جاعل بگوید هر کسی گمشده ی مرا یافت، به او این مبلغ را پرداخت خواهم کرد.بنابراین اگر گمشده قبل از درخواست جاعل در دست کسی باشد، بر او لازم است که آن را تحویل صاحبش بدهد و مستحق عوض هم نیست.همچنین عامل زمانی مستحق دریافت مزد است که کار درخواستی را به اتمام برساند.

در صورتی که در عقد جعاله، عامل مشخصی مورد خطاب باشد و قرارداد جعاله با او بسته شود، اگر شخص دیگری غیر از عامل مشخص شده، کار مورد نظر را انجام دهد، این فرد مستحق اجرت نیست. چرا که طرف عقد نبوده و جاعل تعهدی نسبت به او ندارد. در این صورت، عامل معین نیز به دلیل اینکه کاری انجام نداده، مستحق اجرت نخواهد بود.

سلام.
کامل و عالی بود. تشکر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام

ایمیل

وبسایت


ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


تلفن تماس با وکیل

ساعات کاری دفتر

نمونه قراردادهای حقوقی تنظیم شده توسط وکلای متخصص قرارداد

جعاله عقدی است که شخصی ملزم به پرداخت اجرت مشخصی در برابر انجام کاری توسط شخص معین یا غیرمعینی می شود.طرفین قرارداد می توانند با توجه به شرایط خود بندهایی را به این قرارداد اضافه یا از آن حذف کنند.

تماس و مشاوره با وکیل متخصص عقود و قراردادها

قرارداد جعاله وکالت

 

جاعل (پرداخت کننده اجرت در برابر کار) :

خانم/ آقای ……….. فرزند ………. به شماره شناسنامه ……….. کد ملی ………… صادره از …….. تلفن ثابت ……… همراه  …..ساکن ………. .

 

عامل (شخصی که کار باید انجام دهد) :

خانم/آقای …….. فرزند ……….. به شماره شناسنامه ………. کد ملی ………… صادره از …… تلفن ثابت……… همراه  ……..ساکن ………… .

 

……………….. .

 

اجرت عامل در انجام مورد جعاله مبلغ …… ریال وجه رایج معادل ……… تومان است که جاعل متعهد گردیده آن را در پایان مدت مرقوم نقداً به عامل بپردازد.

 

از تاریخ ………….. لغایت ………….. ماه/سال کامل شمسی.

 

در این قسمت با توجه به مورد جعاله می‌توان تعهداتی را برای طرفین قرارداد در نظر گرفت.

 

1- کلیه هزینه‌های ناشی از خرید مواد اولیه، لوازم کار، دستمزد و مزایای کارگران و حق بیمه و غیره به عهده عامل است.

2- هر یک از طرفین حق رجوع از این جعاله را مادامی که عمل به اتمام نرسیده و یا قبل از شروع به عمل دارد ولی اگر جاعل در اثناء عمل رجوع نماید باید اجرت المثل عمل عامل را به نسبت عملی که انجام داده بدهد هرچند فسخ از طرف خود عامل نیز شده باشد.

3- استحقاق عامل به دریافت تمامت جعل (عوض کار) موکول به انجام جعاله در موعد مقرر می ‌باشد.

4- …………… .

5- ………….. .

6- ………….. .

7- …………. .

 

مهم ترین بخش در نگارش یک قرارداد همین قسمت شرایط قرارداد است که می تواند حسب مورد و با توجه به توافقات طرفین و ویژگی های معامله متفاوت باشد.توصیه می شود این قسمت حتما تحت نظر و بعد از مشاوره با یک وکیل تنظیم شود و در صورت امکان بهتر است نگارش کلی یک قرارداد خصوصاً بخش شرایط قرارداد را به یک وکیل متخصص دعاوی حقوقی و قراردادها بسپارید.

 

عامل متعهد و ملتزم است که در تحویل و انجام به موقع مورد جعاله طی مدت مرقوم اقدام نماید و در صورت تأخیر در انجام مورد جعاله عامل متعهد است روزانه مبلغ …… ریال معادل ……….. تومان به عنوان وجه التزام به جاعل بابت هر روز تأخیر بپردازد و جاعل حق دارد روزانه مبلغ ………. ریال معادل ……… تومان وجه التزام مذکور را در صورت تأخیر از اجرت کسر و باقی را بپردازد. 

 

در صورت بروز هرگونه اختلاف فی مابین و نیز در رابطه با حسن انجام کار طبق مشخصات فنی مندرج در صورت وضعیت مزبور، طرفین داوری خانم/ آقای ………….. فرزند …………..  شماره شناسنامه ………… ساکن …….. را پذیرفته و مورد را به داور مزبور ارجاع کرده و رأی آن داور برای طرفین در مورد ارجاعی قاطع  و غیرقابل اعتراض بوده و لازم الاجراء است و ذینفع حق دارد در صورت تمایل به دادگاه صالحه مراجعه نماید.

 

هرگونه اخطار، درخواست و مکاتبه در خصوص مفاد این قرارداد باید کتباً به نشانی طرفین که در این قرارداد نوشته شده و اقامتگاه قانونی آنان محسوب می‌شود ارسال گردد. در صورتی که این محل تغییر کند می‌بایست محل جدید بلافاصله کتباً به طرف دیگر اطلاع داده شود و در صورت تخلف، ارسال اخطار، درخواست یا مکاتبه به اقامتگاه قانونی سابق وی، ابلاغ شده تلقی خواهد شد.

 

این قرارداد مشتمل بر ده ماده در تاریخ ……. در … نسخه با اعتبار واحد تنظیم و بین طرفین مبادله گردید و مفاد و مندرجات آن مورد توافق کامل طرفین می ‌باشد.

 

امضاء طرف اول قرارداد (جاعل)                              

امضاء طرف دوم قرارداد (عامل)

قرارداد جعاله وکالت

 

مطالعه متن یک نمونه قرارداد صلح یا صلحنامه

 

1- معرفی قرارداد هبه یا بخشش

2- جعاله-وکیل متخصص قراردادها

3- نمونه متن هبه نامه یا عقد هبه یا قرارداد بخشش

4- مشاوره با وکیل برای تنظیم انواع قراردادها و عقود

 

 


Name (required)


Email (required)


من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز


در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید. 

دفتر وکالت دادگران از سال 1384 با همکاری جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه تهران تاسیس شد و تا به امروز با هدف قبول وکالت و اعطای مشاوره حقوقی به هموطنان ایرانی سراسر دنیا و خارجیان مقیم ایران، به حیات خود ادامه داده است.اعضای این مجموعه با سرلوحه قراردادن حق و عدالت و حرکت در چهارچوب قوانین و دوری از پرونده های موهوم و بی نتیجه، توانسته اند اعتماد مراجعین و موکلین را کسب نموده و صاحب اعتبار شوند.

ادامه مطلب …..

 

وکیل تاپ –

جعاله عقد است و تمام شرایط اساسی صحت معاملات اعم از قصد و رضا و اهلیت و مشروع بودن جهت معامله در آن لازم الرعایه می باشد. جعاله یعنی جاعل (همان شخص متقاضی عمل) ملتزم می شود در قبال عمل مشخصی پاداش و اجرت بپردازد. در جعاله لازم نیست که عامل به طور دقیق در قرار داد مشخص گردد. موضوع جعاله باید مشروع باشد مثلا پرداخت اجرت برای قاچاق کالا جعاله محسوب نمیشود همچنین باید از جمله اموری باشد که بتوان آنرا به دیگری واگذار کرد. مثلا قرارداد جعاله برای ادای نماز های شخص صحیح نمی باشد. عقد جعاله ممکن است به دو صورت عام و خاص منعقد شود. در جعاله عام، شخصیت عامل برای جاعل اهمیتی ندارد و صرفا رسیدن به مقصود معین مد نظر اوست و هرکس که عمل را انجام بدهد مستحق اجرت است. اما در جعاله خاص، جاعل انجام کار معینی را از شخص معینی میخواهد. درصورت انجام آن توسط شخص دیگری آن فرد مستحق اجرت نمی باشد. درست است که عقد جعاله مسامحه ایست و مبلغ دستمزد وعامل ممکن است ذکر نگردد اما عمل باید مشخص باشدو نمی توان در قرارداد جعاله این مورد را مبهم گذاشت.

این قرارداد با لحاظ مقررات عقد جعاله و ماده ۱۰ قانون مدنی در مورخ  …… بین آقای …… به نشانی: …… که در این قرارداد «جاعل» نامیده می‌شوند از یک سو …… به نشانی: ……  در این قرارداد «اجیر» نامیده می‌شود از سوی دیگر منعقد و برای طرفین لازم‌الاجرا و لازم­الاتباع می‌باشد.

انجام تمامی اقدامات حقوقی و قضایی و اجرایی و اداری و هر نوع اقدامات قانونی لازم نسبت به صد سهم از صد سهم (شش‌دانگ) یک قطعه زمین به مساحت تقریبی ……  مترمربع به پلاک ثبتی ……  اصلی و …… فرعی اراضی ……  بخشی را واقع در …… دریافت سند رسمی یا المثنی نسبت به پلاک ثبتی و ملک از مرجع ذیصلاح اعم از اداره ثبت‌اسناد و املاک و یا مراجع قضایی یا هر ارگان دیگر تحت مذاکره یا مصالحه یا اقدام قضایی؛

قرارداد جعاله وکالت

با انجام پذیرفته شدن جعاله به هر نحوه اجیر به‌صورت خودکار بر چهل سهم از صد سهم از موضوع جعاله (زمین) مالک خواهد شد و جاعل یا نمایندگان قانونی آن‌ها مکلف هستند اقدامات لازم اعم از انتقال قطعی و رسمی ملک به نسبت سهم اجیر از شش‌دانگ به همراه کلیه حقوق عرفی و قانونی را انجام داده و سهم اجیر را تحویل بدهند و همچنین اجیر در صورت اخذ وجه یا بهای ملک یا هر نوع وجه دیگری حق دارد ابتدا حق­الجعاله به میزان مقرر را برداشت کند.

از تاریخ اعطای وکالت بلاعزل این قرارداد برای مدت یک سال شمسی شروع خواهد شد که این زمان برای مدت مشابه قابل تمدید با توافق طرفین می­باشد.

درصورتی‌که در مدت قرارداد هیچ‌گونه فعالیتی مؤثر در انجام موضوع جعاله صورت نگرفت قرارداد کم­لن­یکن محسوب خواهد شد.

جاعل                                          اجیر

شاهد ۱                                      شاهد۲

 

 

دانلود قرارداد PDF

این مطلب توسط توحید زینالی وکیل پایه یک دادگستری نگاشته شده است.برای مشاوره حقوقی با ایشان دکمه زیر را کلیک کنید.
درخواست مشاوره

حق العمل کاری چیست و در قانون تجارت چه شرایطی دارد؟

نمونه قرارداد عكاسی

فسخ قرارداد کار از طرف کارگر و کارفرما

بروکر چیست + نکات حقوقی مهم که در عقد قرارداد بروکری باید رعایت شود

۲۵ نکته حقوقی مهم که قبل از تنظیم قرارداد باید بدانید

قرارداد انتقال تکنولوژی یعنی چه و آشنايی با انواع قرارداد انتقال تكنولوژی

پرداخت هرگونه هزینه از طرف جاعلین جهت انجام قرارداد جعاله به عهده جاعلین نمیباشد.
سلام این متن یعنی چی؟

سلام یعنی هزینه های انجام عمل با شخص عامل است

hasan.rezapour.1340@gmail.com

باسلام وسپاس
باتوجه به اینکه اینجانب مدت ۲۵سال سابقه فعالیت در امور املاک رادارم/
یکی از بهترین وکوتاهترین وجامع وکامل قرارداد جعاله را درسایت شما یافتم که از حضرتعالی کمال تشکر رادارم.

سلام و سپاس از قدر شناسی شما گرامی

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

این مطلب توسط توحید زینالی وکیل پایه یک دادگستری نگاشته شده است.برای مشاوره حقوقی با ایشان دکمه زیر را کلیک کنید.درخواست مشاوره


دانلود قرارداد PDFDownloads-icon

%PDF-1.5
%
224 0 obj
>
endobj

256 0 obj
>/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[224 70]/Info 223 0 R/Length 128/Prev 187628/Root 225 0 R/Size 294/Type/XRef/W[1 2 1]>>stream
hbbd“b`^$’R )3@%H b



توضیح: طرفین قرارداد می توانند با توجه به شرایط خود بندهایی را به این قرارداد اضافه یا از آن حذف کنند.

جعاله عقدی است که شخصی ملزم به پرداخت اجرت مشخصی در برابر انجام کاری توسط شخص معین یا غیرمعینی می شود.

قرارداد جعاله وکالت

 

ماده ۱- طرفین قرارداد

طرف اول قرارداد

جاعل (پرداخت کننده اجرت در برابر کار)

خانم/ آقای ……………………….. فرزند ………………. به شماره شناسنامه …………………….. کد ملی ………………… صادره از …………….. تلفن ثابت ………………… همراه ………………..

ساکن …………………………………………………………………………………………………………..

 طرف دوم قرارداد

عامل (شخصی که کار باید انجام دهد)

خانم/آقای ……………………….. فرزند ……………….. به شماره شناسنامه ……………………. کد ملی ………………… صادره از …………….. تلفن ثابت………………… همراه ………………..

ساکن …………………………………………………………………………………………………………..


ماده ۲- مورد جعاله

……………………………………………………………………………………………………


ماده ۳) حق الجعاله (اجرت کار) و نحوه پرداخت آن

اجرت عامل در انجام مورد جعاله مبلغ …………………… ریال وجه رایج معادل ……………… تومان است که جاعل متعهد گردیده آن را در پایان مدت مرقوم نقداً به عامل بپردازد.

 

ماده ۴- مدت قرارداد

از تاریخ …………………….. لغایت ……………………….. ماه/سال کامل شمسی.

 

ماده ۵- تعهدات طرفین

در این قسمت با توجه به مورد جعاله می‌توان تعهداتی را برای طرفین قرارداد در نظر گرفت.

 

ماده ۶- شرایط قرارداد

۱- کلیه هزینه‌های ناشی از خرید مواد اولیه، لوازم کار، دستمزد و مزایای کارگران و حق بیمه و غیره به عهده عامل است.

۲- هر یک از طرفین حق رجوع از این جعاله را مادامی که عمل به اتمام نرسیده و یا قبل از شروع به عمل دارد ولی اگر جاعل در اثناء عمل رجوع نماید باید اجرت المثل عمل عامل را به نسبت عملی که انجام داده بدهد هرچند فسخ از طرف خود عامل نیز شده باشد.

۳- استحقاق عامل به دریافت تمامت جعل (عوض کار) موکول به انجام جعاله در موعد مقرر می ‌باشد.

 

ماده ۷- وجه التزام

عامل متعهد و ملتزم است که در تحویل و انجام به موقع مورد جعاله طی مدت مرقوم اقدام نماید و در صورت تأخیر در انجام مورد جعاله عامل متعهد است روزانه مبلغ ………………… ریال معادل …………….. تومان به عنوان وجه التزام به جاعل بابت هر روز تأخیر بپردازد و جاعل حق دارد روزانه مبلغ ………………. ریال معادل ……………… تومان وجه التزام مذکور را در صورت تأخیر از اجرت کسر و باقی را بپردازد.

 

ماده ۸- مرجع حل اختلاف

در صورت بروز هرگونه اختلاف فی مابین و نیز در رابطه با حسن انجام کار طبق مشخصات فنی مندرج در صورت وضعیت مزبور، طرفین داوری خانم/ آقای ……………….. فرزند …………..  شماره شناسنامه ……………… ساکن ……………………………………….. را پذیرفته و مورد را به داور مزبور ارجاع کرده و رأی آن داور برای طرفین در مورد ارجاعی قاطع  و غیرقابل اعتراض بوده و لازم الاجراء است و ذینفع حق دارد در صورت تمایل به دادگاه صالحه مراجعه نماید.

 

ماده ۹- اقامتگاه طرفین

قرارداد جعاله وکالت

هرگونه اخطار، درخواست و مکاتبه در خصوص مفاد این قرارداد باید کتباً به نشانی طرفین که در این قرارداد نوشته شده و اقامتگاه قانونی آنان محسوب می‌شود ارسال گردد. در صورتی که این محل تغییر کند می‌بایست محل جدید بلافاصله کتباً به طرف دیگر اطلاع داده شود و در صورت تخلف، ارسال اخطار، درخواست یا مکاتبه به اقامتگاه قانونی سابق وی، ابلاغ شده تلقی خواهد شد.

 

ماده ۱۰- نسخه های قرارداد

این قرارداد مشتمل بر ده ماده در تاریخ ………………. در … نسخه با اعتبار واحد تنظیم و بین طرفین مبادله گردید و مفاد و مندرجات آن مورد توافق کامل طرفین می ‌باشد.



  امضاء طرف اول قرارداد (جاعل)                                 امضاء طرف دوم قرارداد (عامل)

 

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوچه 34، پلاک 4

تلفن: 02188886412

ایمیل: info[at]dadrah[dot]ir

ایمیل شکایات: report[at]dadrah[dot]ir

© تمامی حقوق این وبسایت متعلق به دادراه می باشد.

نحوه تنظیم قرارداد
نمونه قرارداد های تنظیم شده
ابطال قراردادها
فسخ قرارداد
ابطال شروط قراردادی
مطالبه خسارت وجه التزام قراردادی
الزام به ایفای تعهدات قراردادی
تنفیذ اقاله قراردادها
وکیل دعاوی قراردادی
وکیل تنظیم قرارداد
خدمات حقوقی قراردادها
قرارداد جعالهقرارداد جعاله یکی از عقود معین است که در  مواد 561 تا 570 قانون مدنی به آن پرداخته شده است. این عقد یکی از عقود خاص در قانون مدنی است و علاوه بر شرایط اساسی برای صحت معامله که در ماده 190 قانون مدنی ذکر شده است ، دارای شرایط مخصوص به خود نیز می باشد.

کاربرد قرارداد جعاله شرایط جعالههزینه انجام عمل موضوع قرارداد جعاله تعیین مبلغ در قرارداد جعاله زمان پرداخت مبلغ قرارداد جعالهوضعیت مالی که جعاله بر آن واقع شده است مسئولیت عامل در قرارداد جعالهفسخ قرارداد جعالهبطلان قرارداد جعاله فوت طرفین قرارداد جعالهطرح دعوای مربوط به  قرارداد جعاله نمونه قرارداد جعالهماده ی 1- طرفین قراردادماده ی 2- موضوع قراردادماده ی 3- اجرت قراردادماده ی 4- مدت قراردادماده ی 5- سایر مواردقرارداد جعاله
کاربرد قرارداد جعاله
جعاله عقدی است که براساس آن یک طرف در ازای انجام خدماتی از سوی طرف دیگر متعهد بر پرداخت اجرت به او می شود.
قانون مدنی ایران در ماده 561 جعاله را چنین تعریف کرده است : “جعاله ، عبارت است از التزام شخصی به ادای اجرت معلوم در مقابل عملی اعم از اینکه طرف معین باشد یا غیر معین ” بنابراین با توجه به  این ماده ، جعاله بر دو نوع عام و خاص می باشد .
طرفین این قرارداد ، جاعل (ملتزم) و عامل ( انجام دهنده) هستند.
لازم نیست جاعل شخصا از عمل جعاله منتفع گردد ، بلکه کافی است که عمل جعاله دارای منفعت عقلایی باشد ، حتی اگر شخص یا اشخاص ثالثی از آن منتفع گردند.
شرایط جعاله
عملی که  مورد جعاله قرار می گیرند بایستی شرایطی داشته باشد از جمله :
۱-حلال و مشروع باشد ؛
۲- منفعت قابل توجه عقلایی داشته باشد ؛
۳- از کارهای واجب بر جاعل نباشد .
هزینه انجام عمل موضوع قرارداد جعاله
هزینه هایی که برای انجام عمل مورد نیاز است بایستی توسط عامل پرداخت شود زیرا تعهد بر هر امری ، تعهد بر لوازم آن نیز می باشد ؛ اما به هر حال ممکن است طرفین ، خلاف این امر را شرط و توافق نمایند.
.uf9018c99a9281553433559851f7dc015 , .uf9018c99a9281553433559851f7dc015 .postImageUrl , .uf9018c99a9281553433559851f7dc015 .centered-text-area { min-height: 80px; position: relative; } .uf9018c99a9281553433559851f7dc015 , .uf9018c99a9281553433559851f7dc015:hover , .uf9018c99a9281553433559851f7dc015:visited , .uf9018c99a9281553433559851f7dc015:active { border:0!important; } .uf9018c99a9281553433559851f7dc015 .clearfix:after { content: “”; display: table; clear: both; } .uf9018c99a9281553433559851f7dc015 { display: block; transition: background-color 250ms; webkit-transition: background-color 250ms; width: 100%; opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #16A085; } .uf9018c99a9281553433559851f7dc015:active , .uf9018c99a9281553433559851f7dc015:hover { opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #1ABC9C; } .uf9018c99a9281553433559851f7dc015 .centered-text-area { width: 100%; position: relative; } .uf9018c99a9281553433559851f7dc015 .ctaText { border-bottom: 0 solid #fff; color: #ECF0F1; font-size: 16px; font-weight: bold; margin: 0; padding: 0; text-decoration: underline; } .uf9018c99a9281553433559851f7dc015 .postTitle { color: #2C3E50; font-size: 16px; font-weight: 600; margin: 0; padding: 0; width: 100%; } .uf9018c99a9281553433559851f7dc015 .ctaButton { background-color: #1ABC9C!important; color: #ECF0F1; border: none; border-radius: 3px; box-shadow: none; font-size: 14px; font-weight: bold; line-height: 26px; moz-border-radius: 3px; text-align: center; text-decoration: none; text-shadow: none; width: 80px; min-height: 80px; background: url(https://hamilaw.ir/wp-content/plugins/intelly-related-posts/assets/images/simple-arrow.png)no-repeat; position: absolute; right: 0; top: 0; } .uf9018c99a9281553433559851f7dc015:hover .ctaButton { background-color: #16A085!important; } .uf9018c99a9281553433559851f7dc015 .centered-text { display: table; height: 80px; padding-left: 18px; top: 0; } .uf9018c99a9281553433559851f7dc015 .uf9018c99a9281553433559851f7dc015-content { display: table-cell; margin: 0; padding: 0; padding-right: 108px; position: relative; vertical-align: middle; width: 100%; } .uf9018c99a9281553433559851f7dc015:after { content: “”; display: block; clear: both; } بیشتر بخوانید :  قرارداد کنسرسیومتعیین مبلغ در قرارداد جعاله
برای تعیین جُعل ، توافق و رضایت طرفین کافی است و نرخ یا مقررات خاصی برای این امر وجود ندارد ، در نتیجه مبلغ مورد توافق بی کم و کاست بایستی به عامل داده شود.
زمان پرداخت مبلغ قرارداد جعاله
از مقررات راجع به جعاله این گونه استنباط می گردد که جُعل بایستی پس از انجام عمل به عامل پرداخت شود ، ولی در عین حال خلاف این امر را نیز که ناشی از توافق طرفین باشد ، نمی توان خلاف قانون دانست ؛زیرا ممکن است طرفین در قرارداد ، مقرر کنند که جاعل بخشی از مبلغ را به عنوان پیش پرداخت به عامل بپردازد.
وضعیت مالی که جعاله بر آن واقع شده است
بنا بر صراحت ماده 569 قانون مدنی که مقرر داشته “مالی که جعاله بر آن واقع شده است ، از زمانی که به دست عامل می رسد تا به جاعل رد کند ، در دست او امانت است ؛ لذا باید توجه داشت که عدم تصریح به این نکته در قرارداد جعاله ، نافی امانی بودن ید عامل نمی باشد ؛ اما برای  روشن بودن تکالیف بهتر است به آن اشاره شود.
پس از تسلیم امانت از سوی عامل و یا انجام عمل توسط وی ، او مستحق جُعل می گردد.
مسئولیت عامل در قرارداد جعاله
به استثنا فسخ ، در صورتی که عامل پس از شروع به عمل ، آن را ترک نماید و در اثر این ترک عمل ، زیانی متوجه جاعل گردد ، عامل از باب تسبیب ، مسئول خسارات وارده به جاعل می باشد.
فسخ قرارداد جعاله
عقد جعاله از عقود جایز است و لذا در قرارداد مزبور می توان ماده ای را برای فسخ قرارداد در نظر گرفت.
از آنجایی که در عقد جعاله ، عمل عامل مد نظر است و عمل انسان محترم می باشد ، لذا چنانچه فسخ قرارداد ، قبل از شروع به عمل باشد، عامل حقی بر جاعل پیدا نمی کند ؛ زیرا کاری نکرده است که مستحق اجرت باشد ، اما در صورتی که جاعل پس از شروع به کار عامل قرارداد جعاله را  فسخ نماید موظف است اجرت المثل را به عامل پرداخت نماید.
.u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb , .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb .postImageUrl , .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb .centered-text-area { min-height: 80px; position: relative; } .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb , .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb:hover , .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb:visited , .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb:active { border:0!important; } .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb .clearfix:after { content: “”; display: table; clear: both; } .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb { display: block; transition: background-color 250ms; webkit-transition: background-color 250ms; width: 100%; opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #16A085; } .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb:active , .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb:hover { opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #1ABC9C; } .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb .centered-text-area { width: 100%; position: relative; } .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb .ctaText { border-bottom: 0 solid #fff; color: #ECF0F1; font-size: 16px; font-weight: bold; margin: 0; padding: 0; text-decoration: underline; } .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb .postTitle { color: #2C3E50; font-size: 16px; font-weight: 600; margin: 0; padding: 0; width: 100%; } .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb .ctaButton { background-color: #1ABC9C!important; color: #ECF0F1; border: none; border-radius: 3px; box-shadow: none; font-size: 14px; font-weight: bold; line-height: 26px; moz-border-radius: 3px; text-align: center; text-decoration: none; text-shadow: none; width: 80px; min-height: 80px; background: url(https://hamilaw.ir/wp-content/plugins/intelly-related-posts/assets/images/simple-arrow.png)no-repeat; position: absolute; right: 0; top: 0; } .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb:hover .ctaButton { background-color: #16A085!important; } .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb .centered-text { display: table; height: 80px; padding-left: 18px; top: 0; } .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb-content { display: table-cell; margin: 0; padding: 0; padding-right: 108px; position: relative; vertical-align: middle; width: 100%; } .u05bee7629dc063c7abe513e01fbe63cb:after { content: “”; display: block; clear: both; } بیشتر بخوانید :  نحوه تنظیم قرارداد و نکاتی که در زمان تنظیم قرارداد باید بدانیماما در صورتی که فسخ قرارداد از سوی عامل باشد ، حتی اگر در این خصوص هزینه هایی را نیز متقبل شده باشد ، مستحق اجرت المثل نخواهد بود.
در عین حال چنانچه عملی که در قرارداد جعاله مد نظر طرفین است ، دارای اجزای متعددی باشد و هر یک از آن اعمال ، جاعل را به هدف و منظور خودش برساند و قرارداد جعاله پس از انجام یکی از این موارد  فسخ گردد ، عامل مستحق اجرت المثل می باشد ؛ در این فرض فرقی نمی کند که فسخ از ناحیه جاعل باشد یا عامل.
بطلان قرارداد جعاله
ماده 570 قانون مدنی صراحتا مقرر نموده که جعاله بر عمل نامشروع و یا بر عمل غیر عقلائی باطل است.
با این وجود ، خواه جاعل ، عالم و یا جاهل  بر بطلان قرارداد باشد ،  عامل مستحق اجرت المثل قسمتی از اعمال جعاله که انجام داده است ، خواهد بود.
فوت طرفین قرارداد جعاله
در صورت فوت یا جنون عامل یا جاعل ، حتی اگر مقداری از عمل مورد نظر توسط عامل انجام شده باشد ، قرارداد منفسخ می گردد و هیچ یک از طرفین حقی بر دیگری نخواهد داشت.
طرح دعوای مربوط به  قرارداد جعاله
در برخی موارد ممکن است  یکی از طرفین قرارداد جعاله در انجام وظایف قراردادی خود کوتاهی کرده  و یا از انجام تعهدات خود سر باز زند ؛ در این صورت شخص زیان دیده می تواند با مراجعه به مرجع صالح جهت احقاق حقوق قانونی خود طرح دعوا نماید.
دعوای مربوطه به قرارداد جعاله باید در دادگاه محل اقامت خوانده اقامه گردد و مرجع صالح آن هم با توجه به بهای خواسته شورای حل اختلاف یا دادگستری محل خواهد بود. هزینه دادرسی این دعوا نیز با توجه به تعرفه قانونی تعیین شده براساس خواسته تقویم شده مشخص می گردد.
نمونه قرارداد جعاله
این قرارداد براساس ماده ی 10 و ماده های 569 و 570 قانون مدنی و با علم و اطلاع کامل و در عین سلامت عقلی و اهلیت دو طرف منعقد گردیده است و کلیه مفاد آن برای طرفین نافذ و لازم الاجرا است.
.u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48 , .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48 .postImageUrl , .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48 .centered-text-area { min-height: 80px; position: relative; } .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48 , .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48:hover , .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48:visited , .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48:active { border:0!important; } .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48 .clearfix:after { content: “”; display: table; clear: both; } .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48 { display: block; transition: background-color 250ms; webkit-transition: background-color 250ms; width: 100%; opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #16A085; } .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48:active , .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48:hover { opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #1ABC9C; } .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48 .centered-text-area { width: 100%; position: relative; } .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48 .ctaText { border-bottom: 0 solid #fff; color: #ECF0F1; font-size: 16px; font-weight: bold; margin: 0; padding: 0; text-decoration: underline; } .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48 .postTitle { color: #2C3E50; font-size: 16px; font-weight: 600; margin: 0; padding: 0; width: 100%; } .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48 .ctaButton { background-color: #1ABC9C!important; color: #ECF0F1; border: none; border-radius: 3px; box-shadow: none; font-size: 14px; font-weight: bold; line-height: 26px; moz-border-radius: 3px; text-align: center; text-decoration: none; text-shadow: none; width: 80px; min-height: 80px; background: url(https://hamilaw.ir/wp-content/plugins/intelly-related-posts/assets/images/simple-arrow.png)no-repeat; position: absolute; right: 0; top: 0; } .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48:hover .ctaButton { background-color: #16A085!important; } .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48 .centered-text { display: table; height: 80px; padding-left: 18px; top: 0; } .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48 .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48-content { display: table-cell; margin: 0; padding: 0; padding-right: 108px; position: relative; vertical-align: middle; width: 100%; } .u7f71ad7aa65c103fe9669f9cb6163c48:after { content: “”; display: block; clear: both; } بیشتر بخوانید :  ضمانت نامه و  ضمانت نامه مشروطماده ی 1- طرفین قرارداد
1-1: جاعل (ملتزم): آقای /خانم…………………………به نشانی…………………………………………………………………………………با شماره تماس………………………
1-2: عامل(طرف): آقای /خانم……………………………به نشانی…………………………………………………………………………………… با شماره تماس……………………….
ماده ی 2- موضوع قرارداد
ارائه ی خدمات در خصوص انجام امورات……………………………………………………….(برای نمونه دریافت گواهی ساخت و پایان کار ساختمان) می باشد.
ماده ی 3- اجرت قرارداد
3-1: دستمزد و حق الزحمه ی عامل برای تمام خدمات انجام گرفته به مبلغ …………………………ریال……………درصد از آن چیزی است که بابت جعاله به دست می آید توافق گردیده است.
3-2: پیش پرداخت مبلغ…………………..نقداً یا طی چک شماره ی ……………………….مورخ………………………..بانک از طرف اول به طرف دوم پرداخت گردید………………..ریال و یا…………………….درصد از مالی که از جعاله به دست آمده است.
تبصره: طرف اول می تواند کلیه مطالبات و خسارات قانونی و قراردادی خود را از محل وجه تضمین فوق بدون نیاز به هیچگونه اقدام اداری و قضایی حصول نماید.
3-3: تضمین اجرت: طرف اول برای تضمین پرداخت اجرت یک فقره چک به شماره ی…………………بانک……………. را نزد عامل قرار داده است که در صورت هر گونه خلاف تعهد از طرف اول به وسیله ی طرف دوم قابل وصول باشد.
ماده ی 4- مدت قرارداد
مدت قرارداد جعاله مورد نظر از تاریخ دریافت پیش پرداخت حداقل به مدت……………ماده کاری تعیین و توافق گردیده است که با توافق طرفین قابل تغییر خواهد بود.
ماده ی 5- سایر موارد
این قرارداد در 5 ماده و 4 نسخه یکسان و متحدالشکل تنظیم گردیده است که در صورتی که موانع قانونی و حوادث غیرمنتظره از قبیل سیل، زلزله و… باعث توقف عملیات عامل شود قرارداد فسخ و حسابهای بین طرفین تسویه خواهد شد.
امضای طرف اول (جاعل): امضای طرف دوم (عامل):
 
موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی با ده سال سابقه در حوزه دعاوی و تنظیم قراردادهای داخلی و بین المللی آماده ارائه مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه انواع قراردادها می باشد.

قرارداد جعاله یکی از عقود معین است که در  مواد 561 تا 570 قانون مدنی به آن پرداخته شده است. این عقد یکی از عقود خاص در قانون مدنی است و علاوه بر شرایط اساسی برای صحت معامله که در ماده 190 قانون مدنی ذکر شده است ، دارای شرایط مخصوص به خود نیز می باشد.

جعاله عقدی است که براساس آن یک طرف در ازای انجام خدماتی از سوی طرف دیگر متعهد بر پرداخت اجرت به او می شود.

قانون مدنی ایران در ماده 561 جعاله را چنین تعریف کرده است : “جعاله ، عبارت است از التزام شخصی به ادای اجرت معلوم در مقابل عملی اعم از اینکه طرف معین باشد یا غیر معین ” بنابراین با توجه به  این ماده ، جعاله بر دو نوع عام و خاص می باشد .

طرفین این قرارداد ، جاعل (ملتزم) و عامل ( انجام دهنده) هستند.

قرارداد جعاله وکالت

لازم نیست جاعل شخصا از عمل جعاله منتفع گردد ، بلکه کافی است که عمل جعاله دارای منفعت عقلایی باشد ، حتی اگر شخص یا اشخاص ثالثی از آن منتفع گردند.

عملی که  مورد جعاله قرار می گیرند بایستی شرایطی داشته باشد از جمله :

۱-حلال و مشروع باشد ؛

۲- منفعت قابل توجه عقلایی داشته باشد ؛

۳- از کارهای واجب بر جاعل نباشد .

هزینه هایی که برای انجام عمل مورد نیاز است بایستی توسط عامل پرداخت شود زیرا تعهد بر هر امری ، تعهد بر لوازم آن نیز می باشد ؛ اما به هر حال ممکن است طرفین ، خلاف این امر را شرط و توافق نمایند.

برای تعیین جُعل ، توافق و رضایت طرفین کافی است و نرخ یا مقررات خاصی برای این امر وجود ندارد ، در نتیجه مبلغ مورد توافق بی کم و کاست بایستی به عامل داده شود.

از مقررات راجع به جعاله این گونه استنباط می گردد که جُعل بایستی پس از انجام عمل به عامل پرداخت شود ، ولی در عین حال خلاف این امر را نیز که ناشی از توافق طرفین باشد ، نمی توان خلاف قانون دانست ؛زیرا ممکن است طرفین در قرارداد ، مقرر کنند که جاعل بخشی از مبلغ را به عنوان پیش پرداخت به عامل بپردازد.

بنا بر صراحت ماده 569 قانون مدنی که مقرر داشته “مالی که جعاله بر آن واقع شده است ، از زمانی که به دست عامل می رسد تا به جاعل رد کند ، در دست او امانت است ؛ لذا باید توجه داشت که عدم تصریح به این نکته در قرارداد جعاله ، نافی امانی بودن ید عامل نمی باشد ؛ اما برای  روشن بودن تکالیف بهتر است به آن اشاره شود.

پس از تسلیم امانت از سوی عامل و یا انجام عمل توسط وی ، او مستحق جُعل می گردد.

به استثنا فسخ ، در صورتی که عامل پس از شروع به عمل ، آن را ترک نماید و در اثر این ترک عمل ، زیانی متوجه جاعل گردد ، عامل از باب تسبیب ، مسئول خسارات وارده به جاعل می باشد.

عقد جعاله از عقود جایز است و لذا در قرارداد مزبور می توان ماده ای را برای فسخ قرارداد در نظر گرفت.

از آنجایی که در عقد جعاله ، عمل عامل مد نظر است و عمل انسان محترم می باشد ، لذا چنانچه فسخ قرارداد ، قبل از شروع به عمل باشد، عامل حقی بر جاعل پیدا نمی کند ؛ زیرا کاری نکرده است که مستحق اجرت باشد ، اما در صورتی که جاعل پس از شروع به کار عامل قرارداد جعاله را  فسخ نماید موظف است اجرت المثل را به عامل پرداخت نماید.

اما در صورتی که فسخ قرارداد از سوی عامل باشد ، حتی اگر در این خصوص هزینه هایی را نیز متقبل شده باشد ، مستحق اجرت المثل نخواهد بود.

در عین حال چنانچه عملی که در قرارداد جعاله مد نظر طرفین است ، دارای اجزای متعددی باشد و هر یک از آن اعمال ، جاعل را به هدف و منظور خودش برساند و قرارداد جعاله پس از انجام یکی از این موارد  فسخ گردد ، عامل مستحق اجرت المثل می باشد ؛ در این فرض فرقی نمی کند که فسخ از ناحیه جاعل باشد یا عامل.

ماده 570 قانون مدنی صراحتا مقرر نموده که جعاله بر عمل نامشروع و یا بر عمل غیر عقلائی باطل است.

با این وجود ، خواه جاعل ، عالم و یا جاهل  بر بطلان قرارداد باشد ،  عامل مستحق اجرت المثل قسمتی از اعمال جعاله که انجام داده است ، خواهد بود.

در صورت فوت یا جنون عامل یا جاعل ، حتی اگر مقداری از عمل مورد نظر توسط عامل انجام شده باشد ، قرارداد منفسخ می گردد و هیچ یک از طرفین حقی بر دیگری نخواهد داشت.

در برخی موارد ممکن است  یکی از طرفین قرارداد جعاله در انجام وظایف قراردادی خود کوتاهی کرده  و یا از انجام تعهدات خود سر باز زند ؛ در این صورت شخص زیان دیده می تواند با مراجعه به مرجع صالح جهت احقاق حقوق قانونی خود طرح دعوا نماید.

دعوای مربوطه به قرارداد جعاله باید در دادگاه محل اقامت خوانده اقامه گردد و مرجع صالح آن هم با توجه به بهای خواسته شورای حل اختلاف یا دادگستری محل خواهد بود. هزینه دادرسی این دعوا نیز با توجه به تعرفه قانونی تعیین شده براساس خواسته تقویم شده مشخص می گردد.

این قرارداد براساس ماده ی 10 و ماده های 569 و 570 قانون مدنی و با علم و اطلاع کامل و در عین سلامت عقلی و اهلیت دو طرف منعقد گردیده است و کلیه مفاد آن برای طرفین نافذ و لازم الاجرا است.

1-1: جاعل (ملتزم): آقای /خانم…………………………به نشانی…………………………………………………………………………………با شماره تماس………………………

1-2: عامل(طرف): آقای /خانم……………………………به نشانی…………………………………………………………………………………… با شماره تماس……………………….

ارائه ی خدمات در خصوص انجام امورات……………………………………………………….(برای نمونه دریافت گواهی ساخت و پایان کار ساختمان) می باشد.

3-1: دستمزد و حق الزحمه ی عامل برای تمام خدمات انجام گرفته به مبلغ …………………………ریال……………درصد از آن چیزی است که بابت جعاله به دست می آید توافق گردیده است.

3-2: پیش پرداخت مبلغ…………………..نقداً یا طی چک شماره ی ……………………….مورخ………………………..بانک از طرف اول به طرف دوم پرداخت گردید………………..ریال و یا…………………….درصد از مالی که از جعاله به دست آمده است.

تبصره: طرف اول می تواند کلیه مطالبات و خسارات قانونی و قراردادی خود را از محل وجه تضمین فوق بدون نیاز به هیچگونه اقدام اداری و قضایی حصول نماید.

3-3: تضمین اجرت: طرف اول برای تضمین پرداخت اجرت یک فقره چک به شماره ی…………………بانک……………. را نزد عامل قرار داده است که در صورت هر گونه خلاف تعهد از طرف اول به وسیله ی طرف دوم قابل وصول باشد.

مدت قرارداد جعاله مورد نظر از تاریخ دریافت پیش پرداخت حداقل به مدت……………ماده کاری تعیین و توافق گردیده است که با توافق طرفین قابل تغییر خواهد بود.

این قرارداد در 5 ماده و 4 نسخه یکسان و متحدالشکل تنظیم گردیده است که در صورتی که موانع قانونی و حوادث غیرمنتظره از قبیل سیل، زلزله و… باعث توقف عملیات عامل شود قرارداد فسخ و حسابهای بین طرفین تسویه خواهد شد.

امضای طرف اول (جاعل): امضای طرف دوم (عامل):

 

موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی با ده سال سابقه در حوزه دعاوی و تنظیم قراردادهای داخلی و بین المللی آماده ارائه مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه انواع قراردادها می باشد.


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قرارداد جعاله وکالت

فرستادن دیدگاه

09123034393

09126029277

021-22740104

021-22740103

Info(at)hamilaw(dot)ir

تهران ، میدان تجریش، خیابان دکتر باهنر ، روبه روی آتش نشانی پلاک 32 طبقه اول واحد 6 شرقی

تمامی حقوق این وب  سایت برای موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی محفوظ است . کپی به هر شکل غیر مجاز و غیر قانونی است.

 Copyright @2014-2021 Hamilaw.ir

قرارداد جعاله وکالت
قرارداد جعاله وکالت
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *