قرارداد خرید زمین

قرارداد خرید زمین
قرارداد خرید زمین

پاسخگوئی به سوالات حقوقی(رایگان)

 

بعضاٌ در مراجعات متعددی نیاز به در دسترس داشتن قراردادی برای خرید وفروش قطعه زمین ویلای یا زمین واقع در شهرستان که تنظیم سند به دلیل در اختیار نداشتن سوابق ثبتی نیاز به تنظیم قرارداد ویژه ای دارد احساس می گردید نمونه ای از متن این قرارداد در ذیل تنظیم گردیده است.

به نام خدا

قرارداد خرید ملک

قرارداد خرید زمین

ماده۱-طرفین قرارداد:

این قرارداد فی مابین فی مابین آقای/خانم                 فرزند               به شماره شناسنامه                 کدملی                     بنشانی:                                                       بعنوان فروشنده و آقای/خانم         فرزند           به شماره شناسنامه                             کدملی                       بنشانی:                                                                   بعنوان خریدار منعقد و کلیه شرایط آن فی مابین طرفین لازم الاتباع است.

ماده۲-موضوع قرارداد:

موضوع قرارداد عبا رت است از فروش          قطعه زمین به متراژ تقریبی       مترمربع واقع شده در

دارای پلاک ثبتی     فرعی از     اصلی       بخش ثبتی       که حدود اربعه آن به شرح کروکی پیوست مشخص و به امضاء طرفین رسیده است که شمالاً       جنوباً     شرقاً    غرباً   محصور گردیده است که بر اساس آن کلیه حقوق ناشی از مالکیت فروشنده به خریدار منتقل می گرددتوصیفات واقعی و لازم در مورد مورد معامله به اطلاع خریدار رسیده است و فروشنده هیچگونه حقوقی را برای اشخاص ثالث در آن قرار نداده است وملک در رهن وتوقیف وبیع شرط نمی باشد.

مورد معامله در تاریخ                     به خریدار تحویل داده شد/می شود.

ماده۳-مبلغ قرارداد

جمعا ٌ مبلغ                       ریال از قرار متری     ریال است که مبلغ مذکور تماماٌ از سوی خریدار به فروشنده تادیه گردید و فروشنده اقرا به وصول ان می نماید /بر اساس     فقره چک به شماره های   مورخ     از حساب جاری شماره   بانک   تحویل فروشنده گردید.

ماده ۴-شروط معامله

۱-صیغه بیع قسعی فی مابین جاری شد و اسقاز کافه خیارات و غبونات از طرفین بعمل آمد وخریدار حق همه تصرف و انتفاعات را از موضوع قرارداد دارد بالخص حق اخذ پروانه ساختمانی و احداث ساختمان و… را در قطعه زمین مذکور خواهد داشت.

۲-سند قطعه زمین مذکور از سوی فروشنده بنام خریدار در تاریخ               در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم خواهد گردید/فروشنده متعهد گردید کلیه اقدامات قانونی و اداری و ثبتی لازم برای اخذ سند مالکیت را به انجام رسانیده و بنام خریدار بنماید ومتعهد است در هر زمان و مراجعی که لازم باشد من جمله جهت تفکیک مورد معامله و…حاضر و اقدام لازم را انجام دهدو هزینه های لازمه را از سوی خریدار/فروشنده تامین خواهد گردید.

۳-در صورتی که بر اثر انطباق موضوع معامله با مشخصات ثبتی پلاک مورد معامله تغییر یابد نیازی به اجرای صیغه بیع جدیدی نمی باشد . بطور ضمنی خریدار وکیل است تا نسبت به اصلاح پلاک اقدام لازمه را انجام دهد.

۴-ملک مذکور دارای راه              متری از سمت           ان می باشد که این راه از سوی       احداث گردیده و متعلق به این ملک می باشد.

۵-مساحت وحدود ملک تقریبی است و توابع ومتعلقات مربوطه به آن فی مابین طرفین به نحوی که رافع هرگونه اشتباهی باشد مشخص شده وچنانچه نیاز به توضیحی خاص باشد در توضیحات ذکر خواهد شد.

۶-در صورت بروز هرگونه اختلافی فی مابین خریدار و فروشنده یا بالعکس ابتدا طرفین سعی در ختم آن خواهند نمود و در غیر اینصورت مراجع قانونی نسیت به رفع اختلاف اقدام لازم را بعمل خواهند آورد.

۷-در صورتیکه ثمن معامله بصورت چک داده شده است فروشنده در صورت عدم وصول هر یک از چکها حق فسخ قرارداد را تا یکماه بعد از تاریخ برگشت خواهد داشت در اینصورت خریدار باید مورد معامله را پس از دریافت اعلام فسخ به فروشنده مسترد دارد و فروشنده نیز مکلف است کلیه ثمن دریافتی را بهمراه اصل چکهای دریافتی به خریدار عودت دهد./فروشنده حق مراجعه به خریدار و وصول چک را بهمراه خسارت مربوطه خواهد داشت.

 

این قرارداد در     نسخه واحد که دارای اعتبار واحد است تنظیم گردید در صورت الحاق و جعل در هر یک از نسخ نوشتار ممندرج در هر     نسخه ملاک عمل خواهد بود و کلیه نسخ آن اعتبار واحد دارد وبعد از امضاء برای طرفین لازم الاتباع و لازم الاجرا خواهد بود .

توضیحات لازمه:

دفتر وکالت 

 

 

خریدار                                  فروشنده                             شهود۱                                   شهود۲

 

صدای وکیل پاسخ دهنده به سوالات حقوقیه شما و ارائه دهنده مشاوره رایگان توسط وکیل دادگستری

 

در هنگام تنظیم قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟|وکیل تنظیم قرارداد|وکیل قراردادها

نکات مهم تنظیم قراردادها|وکیل قرارداد|وکیل تنظیم قرارداد|وکیل خوب

معایب قراردادهای سنجشی|وکیل قرارداد|قراردادحقوقی|انواع قرارداد|وکیل خوب

با توجه به سوء استفاده برخی از وبسایت ها از نام و اعتبار «صدای وکیل»، به کلیه بازدیدکنندگان و کاربران اعلام می کنیم، «صدای وکیل» فعالیت رسمی و قانونی خود را تنها در بستر وبسایت sedayevakil.com انجام می دهد و زیر مجموعه مجموعه حقوقی صدف با نظارت وکیل دادگستری آقای علی مهاجری میباشد.از آنجا که خدمات «صدای وکیل» در این وبسایت رایگان ارائه می شود، از شما عزیزان خواهشمندیم هیچ مبلغی بابت مشاوره به وبسایت های که از نام صدای وکیل استفاده می کنند پرداخت ننمایید.لازم به ذکرست روزانه صدها مراجعه کننده با استفاده از خدمات رایگان ما (پاسخگویی تلفنی به سوالات حقوقی) راهنمایی می شوند و ما بر این باوریم که با راهنمایی خود بتوانیم قدم کوچکی برای رفع مشکلات حقوقی شما در هر نقطه از ایران باشیم.این نوید را هم می دهیم که درصدد تعقیب و پیگرد قضایی سوء استفاده کنندگان و عاملان این موضوع و ایجاد بستری امن برای شما همراهان صدای وکیل هستیم.

 

 

آدرس : تهران میدان انقلاب خیابان جمال زاده جنوبی پلاک39 ساختمان صدف طبقه دوم 

تلفن : (6 خط ویژه) 02166567311                                قرارداد خرید زمین

وکیل سرپرست : 09352943060  (هزینه مشاوره 120 هزارتومان)

ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریدdocument.getElementById(‘cloakf2b528264edeb82c59323bb26988dabe’).innerHTML=”;var prefix=’ma’+’il’+’to’;var path=’hr’+’ef’+’=’;var addyf2b528264edeb82c59323bb26988dabe=’info’+’@’;addyf2b528264edeb82c59323bb26988dabe=addyf2b528264edeb82c59323bb26988dabe+’Sedayevakil’+’.’+’com’;var addy_textf2b528264edeb82c59323bb26988dabe=’info’+’@’+’Sedayevakil’+’.’+’com’;document.getElementById(‘cloakf2b528264edeb82c59323bb26988dabe’).innerHTML+=’‘+addy_textf2b528264edeb82c59323bb26988dabe+’‘;

صدای وکیل را در صفحات اجتماعی دنبال کنید

کلیه حقوق این وبسایت برای دارندگان آن محفوظ می باشد

طراحي و سئو وب سايت با توسط Razhur.com

آمار بازدید سایت

 

 

            محل امضاء و اثر انگشت فروشنده/فروشندگان                       نام و نام خانوادگی و محل امضاء و اثر انگشت شاهد نخست

            محل امضاء و اثر انگشت خریدار/خریداران                             نام و نام خانوادگی و محل امضاء و اثر انگشت شاهد دوم

 

قرارداد خرید زمین

نمونه سند حقوقی که به رایگان در اختیار دارید توسط متخصصین رشته حقوق تهیه شده و یصورت دوره ای ویرایش می شود. شما می توانید فایل ورد و پی دی اف سند فوق را دانلود کرده و پس از اعمال تغییرات ضروری مورد استفاده قرار دهید. بدیهی است که صلح؛ مرجع حقوقی ایران هیچ گونه مسوولیتی در مورد استفاده شما از این سند بر عهده نمی گیرد. پیشنهاد ما همواره این است که در انجام امور حقوقی خود از متخصصین یاری بگیرید، شما می توانید برای یافتن وکیل، کارشناس رسمی و یا دفتر اسناد رسمی مناسب در سراسر کشور از لینک های زیر استفاده کنید.

دسترسی سریع

قرارداد

قوانین

کتاب

متخصصین

دفـاتر

 

 

 

       محل امضاء و اثر انگشت فروشنده/فروشندگان                              نام و نام خانوادگی و محل امضاء و اثر انگشت شاهد نخست

        محل امضاء و اثر انگشت خریدار/خریداران                                  نام و نام خانوادگی و محل امضاء و اثر انگشت شاهد دومقرارداد خرید زمین

 

 

نمونه سند حقوقی که به رایگان در اختیار دارید توسط متخصصین رشته حقوق تهیه شده و یصورت دوره ای ویرایش می شود. شما می توانید فایل ورد و پی دی اف سند فوق را دانلود کرده و پس از اعمال تغییرات ضروری مورد استفاده قرار دهید. بدیهی است که صلح؛ مرجع حقوقی ایران هیچ گونه مسوولیتی در مورد استفاده شما از این سند بر عهده نمی گیرد. پیشنهاد ما همواره این است که در انجام امور حقوقی خود از متخصصین یاری بگیرید، شما می توانید برای یافتن وکیل، کارشناس رسمی و یا دفتر اسناد رسمی مناسب در سراسر کشور از لینک های زیر استفاده کنید.

دسترسی سریع

قرارداد

قوانین

کتاب

متخصصین

دفـاتر

در لیست زیر تمام سوالات حقوقی پرسیده شده در دادراه و پاسخ وکیل یا وکلا به هر پرسش حقوقی در حوزه ” خرید و فروش زمین , بیع نامه زمین , قرارداد بیع زمین ” قابل مشاهده است. شما می توانید با کلیک بر روی گزینه مشاهده، مشاوره حقوقی وکلای عضو دادراه را در قالب پرسش و پاسخ حقوقی در حوزه ” خرید و فروش زمین , بیع نامه زمین , قرارداد بیع زمین ” مشاهده کنید.

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوچه 34، پلاک 4

تلفن: 02188106553

ایمیل: info@dadrah.ir

ایمیل شکایات: report@dadrah.ir

قرارداد خرید زمین

© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.

1398/10/08

 

 

قرارداد خرید زمین

شاید در ابتدای امرخرید و معامله ملک و زمین های کشاورزی قولنامه ای کار ساده‌ای به نظر بیاید ولی در واقع خیلی از افراد نمی دانند که در هنگام خرید و فروش این گونه زمین های کشاورزی قولنامه ای به چه مواردی توجه کنند.  گاها در معاملات املاک ، مشکلاتی مانند عدم تعهد به قرار داد از سمت طرفین معامله یا بنگاه املاک ، افراد را به دردسرهای حقوقی و مالی بسیاری می اندازد. در واقع پروسه خرید زمین و مسکن گاه آن قدر پیچیده می‌شوند که بسیاری از مردم نمی‌دانند در این مواقع چگونه باید عمل کنند. بنابراین تن به قراردادی می دهند که در واقع با چشمان بسته امضا شده است. روزانه شاهد افرادی هستم که به دفتر من مراجعه می کنند و در تله ی بسیار بدی گرفتار شده اند آن هم به دلیل امضای قراردادی که آگاهی کاملی از عواقب آن نداشته اند و فقط با دانستن یک یا چند مفاد حقوقی و یا با همراهی یک فرد آگاه و یا وکیل املاک، می توانستند از به وجود آمدن این قبیل مشکلات پیشگیری کنند و جلوی بسیاری از ضرر و زیان ها را در همان ابتدای امر بگیرند. در این مطلب شما با 13 نکته حقوقی مهم در هنگام خرید و فروش زمین های کشاورزی قولنامه ای آشنا خواهید شد.

 

 

 

4-از اداره منابع  طبیعی استعلام بگیرید برای اینکه زمین مرتع نباشد ،دولتی نباشد ، و حریم جنگل یا رودخانه و سد و… نباشد و مشکلات دیگر حقوقی مربوط به منابع طبیعی نداشته باشد.

 

 بیشتر بدانید:در هنگام خرید ملک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

5-برخی از این زمین ها دارای سند تک برگ یا منگوله دار و یا  برگه مخصوص گواهی مالکیت هستند هستند و برخی هم قولنامه ای هستند ، که وضیعت آن باید در توضیحات قولنامه ذکر شود

 

6-ذکر این جمله که (( چنانچه هر گونه فسادی در معامله مشخص شود  فروشنده متعهد است علاوه بر فسخ فلان مبلغ را به عنوان خسارت به خریدار پرداخت کند))

 

7-بهتر است تعهد محضری از فروشنده  برای محکم کردن معامله دریافت شود. 

 

8-جهت محکم کاری :تحقیق محلی از اهالی روستا ، همچنین دریافت امضا از مالک زمین مجاور و یا امضا از مالک قبلی میتواند در محکم کردن خرید شما کمک کند .(  این کار باعث شفافیت برخی موارد میشود مثلا غصبی نبودن ، فروش مال غیر و مالک نبودن ، بدهی های احتمالی زمین ،توقیفی نبودن ،مدعی های دیگر و…) 

 

9-در مورد حق پشیمانی یا مدعی شدن شخص دیگر و یا قابل انتقال نبودن ملک در قولنامه توضیح دهید (مثلا  حق پیشمانی ده درصد از مبلغ کل بدون تشریفات قانونی) 

 

 بیشتر بدانید:تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌‌های عمومی و عمرانی

 

 

10-بین طرفین شرط شود که چنانچه هر یک از چکها به هر علت در موقع ارائه به بانک پرداخت نشود ، بیع و قرارداد به خودی خود منفسخ خواهد شد و فروشنده می تواند ملک را به دیگری منتقل کند در این حالت صرفا مبلغ پرداختی خریدار به کسر ۱۰ درصد قابل استرداد خواهد بود “

 

11-اگر زمین  یا باغ دارای سند باشد  قبل از عقد قرارداد ، توسط دفترخانه از اداره ثبت ، در مورد اینکه توفیقی نبودن ملک و یا ممنوع المعامله نبودنمن مالک و یا وکیل ، استعلام کنید .

 

12-در مورد کلیه متعلقات از جمله داشتن یا نداشتن چاه و داشتن مجوز و باطل شدن یا نشدن آن مجوز صریحا در قولنامه بنویسید و  بهتر است در مورد مجوز ازاداره آبیاری استعلام به عمل آورید.

 

13- زمین هایی که لب جاده هستند باید فاصله حریم قانونی را داشته باشند که در مورد آن میتوان از اداره راه استعلام لازم را دریافت کرد که مثلا در طرح توسعه  و راهسازی جاده نباشد

در پایان ذکر این مورد ضروری است که مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغ‌های خارج از بافت شهری و روستایی باید مطلع باشند که چنانچه به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون مربوطه، اقدام به تغییر کاربری نمایند، مرتکب جرم شده اند.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه املاک کلیک کنید

درخواست مشاوره

بهترین وکیل ملکی تهران

وکیل متخصص املاک

قرارداد خرید زمین

وکیل ملکی

وکیل دعاوی ملکی

021-77033457

09220583118

وبلاگ آدرس – اجاره خانه – سامانه اجاره خانه

هر کدام از بخش‌های قولنامه خرید ملک جزئیاتی دارند که شاید بد نباشد قبل از بستن قرارداد خانه با آن‌ها آشنا شوید. حالا که بعد از کلی بازدید و بررسی، خانه‌ موردنظرتان را پیدا کرده‌اید، خوب است نگاهی هم به بخش‌های قولنامه یا مبایعه نامه بیندازید تا آگاهانه و هوشمندانه قرارداد مهم خرید خانه را امضا کنید.

نکته‌ای که پیش از هرچیز باید به آن توجه کنید این است که قولنامه خرید با قولنامه اجاره متفاوت است. امروز می‌خواهیم درباره‌ بخش‌های قولنامه خرید ملک صحبت کنیم و قولنامه اجاره خانه را برای فرصت دیگری بگذاریم. برای این کار بهتر است از متن نمونه مبایعه نامه خرید خانه استفاده کنیم:

۱-۱ فروشنده/فروشندگان…………………………………………………. فرزند ………………………… به شماره شناسنامه ……………………………………صادره از …………………………..کدملی ………………………………………….. متولد ………………………. ساکن ……………………………………………………..  تلفن ……………………………….. با وکالت/قیمومت/ولایت/وصایت ……………………………. فرزند …………………. به شماره شناسنامه …………………… متولد ………………………… بموجب …………………………..

۱-۲ خریدار/خریداران  ……………………………………………… فرزند ………………………… به شماره شناسنامه …………………………………… صادره از …………………………..کدملی ………………………………………….. متولد ………………………. ساکن ……………………………………………………..  تلفن ……………………………….. با وکالت/قیمومیت/ولایت/وصایت ……………………………. فرزند …………………. به شماره شناسنامه …………………… متولد ………………………… بموجب ……………………………قرارداد خرید زمین

ماده‌ی یک قولنامه خرید ملک مربوط به اطلاعات شخصی طرفین است که باید در نهایت دقت و صحت پر شود. با وجودی که این بخش از قولنامه شما را با پیچیدگی زیادی درگیر نمی‌کند، دقت در ثبت اطلاعات صحیح در این قسمت اهمیت زیادی دارد.

عبارتست از انتقال ……………………. دانگ یک ………………………………………. دارای پلاک ثبتی شماره ……………….. فرعی از …………… اصلی قطعه ………………….. واقـع در بخش ……………. حوزه ثبتی …………………….. به مساحت …………………………….. متر مربع دارای سند مالکیت به شماره سریال ……………… صفحه ………….. دفتر ………….. بنام…………………………………………………….. بانضمام ………….. دانگ پارکینگ شماره ……………………. فرعی و ………….. دانگ انباری شماره ………………….. فرعی از ………………. اصلی طبق سند رهنی شماره  ………………….. دفتر اسناد رسمی …………………  مورد رهن بانک ………………… دارای حق اشتراک آب / برق / گاز / اختصاصی / اشتراکی / شوفاژ / روشن / غیرروشن / کولر/ تلفن دایر/ غیر دایر به شماره ……………………………………….به نشانی …………………………………………………………. ………………………………………..

ماده‌ دوم قولنامه خرید ملک به اطلاعات مهم و کلیدی‌ ملک موردنظر می‌پردازد. علاوه بر دقت بالا در هنگام ثبت این اطلاعات، این نکته را فراموش نکنید که صحت همه‌ بخش‌های این قسمت باید از قبل تأیید شود و با توافق طرفین در قولنامه به ثبت برسد.

۳-۱ ثمن مورد معامله به طور مقطوع ……………………………………. ریال به حروف  ……………………………………………….. ریال تعیین گردید.

۳-۲ همزمان با این توافق مبلغ ………………………………………ریال معادل ………………………………………… تومان نقداً/طی چک …………… بانک ………………….. شعبه …………………….. به فروشنده پرداخت گردید، باقیمانده ثمن ……………………………………………. ریال در زمان تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی پرداخت خواهد شد.

کلمه‌ی «ثمن» به معنی بهای معامله یا قیمت ملک است. در ماده‌ سوم قولنامه خرید ملک ، مبلغی که خریدار به فروشنده می‌پردازد به عدد و حروف مشخص می‌گردد. علاوه بر آن چگونگی پرداخت این مبلغ هم در ماده‌ سوم درج می‌شود. قاطعیت و توافق قبلی در این بخش مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در نظر گرفته شود.

۴-۱ طرفین متعهد شدند جهت تنظیم سند طبق قرارداد در تاریخ     /    /    ۱۳  در دفتر اسناد رسمی شماره …………………………………… حاضر شوند و فروشنده متعهد گردید سند را به نام خریدار یا هر کس که خریدار معرفی نماید انتقال دهد، در ضمن اجرای تعهد به تنظیم سند از طرف فروشنده بنام انتقال گیرنده بعدی، موکول به احراز انتقال از طریق ارائه قرارداد می‌باشد. در صورت عدم حضور هر یک از طرفین در دفتر خانه اسناد رسمی برای تنظیم سند، گواهی سر دفتر مثبت تخلف نامبرده می‌باشد.

۴-۲ عدم ارائه مستندات و مدارک لازم جهت تنظیم سند از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن توسط خریدار در حکم عدم حضور است و سر دفتر در موارد مدکور مجاز به صدور گواهی عدم حضور می باشد.

در ماده ۴ قولنامه خرید خانه، دو طرف معامله درباره‌ تاریخی برای تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی به نتیجه می‌رسند. همچنین جریمه‌ تخلف هرکدام از طرفین معامله‌کننده در این بخش از قولنامه تعیین می‌شود. این جریمه‌ها بر اساس توافق بین دو طرف معامله، اشکال مختلفی پیدا می‌کند.

۵-۱ فروشنده موظف است مورد معامله را در تاریخ     /    /    ۱۳  با تمام توابع و ملحقات و منضمات آن تسلیم خریدار کند و هر گونه موانع در استیفاء و بهره برداری کامل از مورد معامله را برطرف کند.

۵-۲ در صورتیکه معلوم گردد مورد معامله به جهت قوه قاهره قابلیت انتقال نداشته و این عامل مربوط به زمان انعقاد مبایعه نامه باشد عقد باطل است و فروشنده موظف است ثمن دریافتی را به خریدار عودت نماید.

۵-۳ در صورتیکه معلوم گردد مورد معامله به هر علتی غیر از عامل قوه قاهره مانند رهن، مصادره، عملیات اجرائی دادگستری و یا اجرای اسناد رسمی، مستحق للغیر و غصبـی بودن قانونـاً قابل انتقــال به خریـدار نبوده فروشنـده موظف است علاوه بر استرداد ثمن معامله معادل ………………………………………………….. ریال بعنوان خسارت به خریدار بپردازد.

۵-۴ کلیه هزینه های ناشی از تسلیم مورد معامله بر عهده فروشنده است، مگر اینکه به صورت دیگری توافق شده باشد.

این ماده از قرارداد خرید خانه به مسائل پیرامون تحویل ملک توسط فروشنده به خریدار می‌‌پردازد. قوانین روشنی که در این بخش برای مواردی از قبیل بدقولی فروشنده در زمان تسلیم ملک گذاشته شده‌اند، باعث می‌شوند فروشنده به قرارداد پایبند بماند؛ در غیر این صورت با عواقب قانونی این ماده روبه‌رو خواهد شد.

۶-۱ این قرارداد فروشنده را از هرگونه انتقال مورد معامله به هر عنوان و دلیل به غیر از خریدار منع می‌کند. در صورت تخلف و انتقال به غیر، خریدار حق خواهد داشت درخواست فسخ قرارداد را نموده و یا با اقامه دعوی ابطال به طرفیت فروشنده و منتقل الیه ، الزام فروشنده را به انتقال مورد معامله بخواهد . در صورتی که الزام ممکن نباشد خریدار حق فسخ معامله را دارد و فروشنده موظف است کلیه هزینه‌هایی که خریدار متقبل شده بپردازد و معادل ……………………………………………. ریال بعنوان خسارت تخلف از عدم انجام تعهد به وی پرداخت نماید.

۶-۲ فروشنده متعهد است قبلاً و یا حداکثر تا زمان مقرر برای تنظیم سند رسمی کلیه مجوزها و مدارک لازم از مراجع مختلف در خصوص مورد معامله از قبیل مفاصاحساب شهرداری، مالیاتی و غیره را اخذ نماید.

۶-۳ فروشنده مکلف است کلیه بدهی‌های احتمالی در خصوص توابع، اعیان، مستحدثات و امکانات موجود در مورد معامله را حداکثر تا زمان تنظیم سند رسمی تصفیه نماید.

۶-۴ هزینه‌های نقل و انتقال اعم از دارایی، شهرداری و به عهده فروشنده است و هزینه حق الثبت و حق التحریر بر عهده …………………. می‌باشد.

۶-۵ قیمت توافق شده برای معامله در بند ۱ ماده ۳ به هیچ عنوان و به جهت نوسان قیمت مورد معامله قابل تغییر نیست و از این حیث حق و ادعایی برای فروشنده یا خریدار متصور نیست.

۶-۶ کلیه خیارات از جمله خیار غبن به استثنای خیار تدلیس با اقرار طرفین اسقاط گردید.

۶-۷ در صورتیکه عدم اجرای تعهد از جانب فروشنده باشد وی مکلف است به ازای هر روز تاخیر مبلغ ………………………….. ریال بعنوان خسارت تاخیر اجرای تعهد به طرف مقابل پرداخت نماید و در صورتیکه ممتنع خریدار باشد وی مکلف است به ازای هر روز تاخیر مبلغ ………………………………. ریال بعنوان خسارت تاخیر اجرای تعهد در وجه طرف مقابل پرداخت نماید. خسارت مذکور علاوه بر انجام تعهد اصلی بوده و با آن قابل جمع است.

این ماده از قولنامه خرید خانه درباره‌ وظایفی است که امضا کردن این قرارداد برای طرفین به وجود می‌آورد. بخش اعظمی از این ماده به مواردی می‌پردازد که فروشنده نباید انجام دهد. کلمه‌ی «خیار» در بند ۶-۶- به معنی اختیار فسخ قرارداد خانه است. «تدلیس» عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود. «خیار غبن» یعنی هر گاه یکی از طرفین عقد در معامله متوجه شود که اختلاف زیادی در ارزش معامله وجود دارد، مثلاً بین قیمت واقعی و قیمت پرداختی تفاوت زیادی وجود داشته باشد، می‌تواند بعد از آگاهی به این اختلاف، معامله را فسخ کند.

حق الزحمه مشاور املاک طبق تعرفه کمیسیون نظارت شهرستان بالمناصفه بعهده طرفین است که همزمان با امضای این قرارداد به موجب قبوض شماره ……….. و ……….. پرداخت شد.

در ماده‌ هفتم، درباره مبلغ حق کمیسیون و پرداخت آن همزمان با امضای این قولنامه بحث می‌کنیم.

این قرارداد در تاریخ     /    /    ۱۳ در دفتر مشاور املاک شماره ………………… به نشانی …………………………………………………………………… در سه نسخه بین طرفین تنظیم و امضاء و مبادله گردید. مشاور املاک موظف است ضمن ممهور نمودن نسخ قرارداد به مهر مخصوص مشاور، نسخه اول و دوم را به خریدار و فروشنده تسلیم نماید و نسخه سوم را در دفتر مخصوص بایگانی کند و هر سه نسخه دارای اعتبار یکسان است که با تنظیم سند رسمی از درجه اعتبار ساقط است.

در ماده‌ هشت قرارداد خرید خانه، رسمیت و صحت قرارداد اعلام شده و مسئولیت‌های مشاور املاک به وضوح تعیین می‌شود. کلمه‌ی «ممهور» در اینجا به معنی مهر زده و امضا شده است.

 موارد حقوقی مفاد این قرارداد مطابق با مقررات جاری است و تایید می‌شود.

و در نهایت در ماده‌ آخر، درستی و صحت تمامی مسائل حقوقی ذکرشده در قولنامه خرید خانه تأیید می‌شود. شناخت بخش‌های مبایعه نامه خرید ملک کار سختی نیست و فقط به تمرکز و دقت احتیاج دارد. با اطلاع دقیق از بخش‌های این قرارداد خرید و فروش خانه و آگاهی نسبت به تمام موارد، می‌توانید از صحت قراردادتان مطمئن باشید و با خیال راحت آنرا را امضا کنید.

پست قبلی

محاسبه متراژ ساختمان را چطور بدون استفاده از متر انجام دهید؟

پست بعدی

نکات مهم خرید ملک و مواردی که در بازدید از خانه باید به آن توجه کنید

امکانات آدرس در زمان کرونا

حق کمیسیون املاک ۹۸ و شیوه محاسبه آن براساس قانون

قرارداد خرید زمین

همه چیز درباره استعلام سند ملک با کد ملی

رهن کامل چند درصد قیمت خانه است و چطور می‌توان آن را محاسبه کرد؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

خرید املاک و اراضی کار ساده‌ای نیست؛ بسیاری از افراد در طول چندین سال
تمام سرمایه‌ی خود را پس‌انداز می‌کنند تا بتوانند با آن ملکی را برای خود تهیه
کنند. فرآیندهای خرید زمین و مسکن
گاه آن قدر پیچیده می‌شوند که بسیاری از مردم نمی‌دانند در این مواقع چگونه باید
عمل کنند. روزانه پرونده‌های زیادی در دادگاه‌ها تشکیل می‌شود که مربوط به
کلاهبرداری‌های حوزه‌ی معاملات خرید زمین و مسکن است.

کلاهبرداران
مسکن به روش‌های مختلف در کمین هستند تا بتوانند سرمایه‌ی افراد را غارت کنند و
برای این کار هیچ حد و مرزی را پیش‌ روی خود متصور نمی‌شوند. به همین خاطر دانستن نکات حقوقی خرید زمین و سایر
املاک برای افرادی که قصد معامله‌ی املاک و مستغلات دارند، از اهمیت زیادی
برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به برخی از نکات مهم که در هنگام معامله‌ی
املاک باید به آن‌ها توجه کرد، اشاره کنیم.

 به کدام مشاور املاک اعتماد کنیم؟

قرارداد خرید زمین

شاید
برایتان جالب و البته عجیب باشد که درصد قابل توجهی از پرونده‌های کلاهبرداری مسکن
مربوط به مشاوران املاک است! بسیاری از مردم فکر می‌کنند اگر تمام کارها را به
مشاور املاک بسپرند و قرارداد را در قالب یک قولنامه در بنگاه‌ها منعقد کنند، همه
چیز به خوبی و خوشی تمام می‌شود! در حالی که این مرحله حساس‌ترین قسمت معاملات
املاک محسوب می‌شود و گاه می‌تواند مشکل‌سازترین قسمت نیز باشد.

تصور ما از کلاهبرداران همیشه افرادی هستند که یک نقاب مشکی به صورت می‌زنند
و به صورت گانگستری اقدام می‌کنند! اما تقریباً هیچ‌کس احتمال نمی‌دهد که شاید
همان شخصی که به عنوان مشاور املاک با یک دست کت و شلوار رسمی شیک پشت میز نشسته و
در برخورد با مشتریان به عنوان یک انسان کاملاً متشخص عمل می‌کند، یکی از همان
کلاهبرداران باشد! نگاهی به پرونده‌های کلاهبرداری نشان می‌دهد که برخی از افراد
با اجاره‌ی یک مکان برای مدتی کوتاه در قالب یک بنگاه معاملاتی ظاهر می‌شوند و
اهداف شوم خود را با کلاهبرداری از مشتریان دنبال می‌کنند.

چگونه به یک مشاور املاک اعتماد کنیم؟

بنابراین اولین گام مهم در خرید زمین و املاک، آن است که یک مشاور
املاک مورد اعتماد انتخاب کنیم. هر مشاور املاک باید دارای یک مجوز از اتحادیه‌ی
مشاورین املاک باشد که صحت عملکرد آن را مورد تأیید قرار دهد. توصیه می‌شود به
بنگاه‌هایی مراجعه کنید که مدت زمان زیادی از فعالیت آن‌ها می‌گذرد و نزد اهالی
محل شناخته شده و مورد اعتماد هستند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که قولنامه همان سند ملک است اما حقیقت آن
است که قولنامه یک کاغذ معمولی است که جزو اسناد رسمی محسوب نمی‌شود. اسناد رسمی
اسنادی هستند که به تأیید دولت و نهادهای قضایی رسیده باشند و از آنجایی که
قولنامه توسط خریدار، فروشنده و مدیر بنگاه که افرادی عادی هستند، تنظیم می‌شود،
در شمار اسناد رسمی محسوب نمی‌گردد.

تنظیم قولنامه به این دلیل انجام می‌شود
که معمولاً طرفین برای فراهم نمودن شرایط معامله نیاز به زمان دارند؛ ممکن است خریدار برای تهیه‌ی کل مبلغ معامله و یا فروشنده
تا نهایی کردن وضعیت ملک نیاز به زمان داشته باشند؛ بنابراین قولنامه‌ای را بین
خود تنظیم می‌کنند تا شرایط معامله و مراحل آن به صورت جزیی و دقیق ذکر شود.
انعقاد قولنامه برای خرید زمین و مسکن به معنای آن است که ملک
مورد نظر یکبار مورد معامله قرار گرفته است.

 در هنگام نوشتن قولنامه به چه نکاتی باید توجه
کرد؟

قبل از
انعقاد قولنامه بهتر است درباره‌ی قوانین و نکات حقوقی خرید زمین و مسکن
اطلاعات اولیه‌ای داشته باشید تا احتمال بروز هرگونه مشکل بعدی به حداقل برسد. از
آنجایی که معامله مرحله به مرحله انجام می‌شود، معمولاً برخی از مدارک و اسناد
خریدار و فروشنده به عنوان ضمانت اجرایی نزد بنگاه به عنوان امانت قرار داده می‌شود.
سند خرید زمین و یا مسکن
را قبل از انعقاد قولنامه بررسی کنید و از کد رهگیری مربوطه استعلام کنید.

کد رهگیری کدی است که به هر معامله خرید زمین یا مسکن داده می‌شود تا صحت معاملات تضمین شود.
در واقع از طریق کد رهگیری می‌توانید در جریان آخرین
وضعیت ملک مربوطه قرار بگیرید و اگر آن ملک قرار است به چند نفر به صورت همزمان
فروخته شود، شما از این موضوع آگاهی کسب می‌کنید. به جزییات سند دقت کنید و تمام
قسمت‌ها از جمله مشاعات، متراژ زمین، پارکینگ، تعداد اتاق‌ها، متراژ و… را با ملک واقعی مورد مطابقت قرار دهید. اگر
چکی رد و بدل می‌شود، باید جزییات چک مانند شماره سریال، مبلغ و نام طرفین مورد
معامله در آن چک به صورت دقیق ذکر شود. قولنامه باید در سه نسخه تنظیم شود که پس
از امضای طرفین و شاهدان آن‌ها، یک نسخه از آن نزد خریدار، یک نسخه نزد فروشنده و
یک نسخه نزد بنگاه محفوظ می‌ماند.

 

یکی از نکات حقوقی خرید زمین توجه به
قوانین خرید زمین از نهادها
و اشخاص حقوقی است. برای این قسم از خرید زمین حتماً باید مجوزهای وکالت طرف
فروشنده از نهاد مربوطه را به دقت بررسی کنید و از صحت آن‌ها مطمئن شوید. همچنین
توجه داشته باشید که خرید زمین‌هایی که توسط دادگاه‌های انقلاب مصادره و به دستگاه‌هایی مانند بنیاد
شهید، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان
و… منتقل شده‌اند، معمولاً با مشکلاتی
همراه است؛ زیرا مالکان قبلی ممکن است ادعایی را درباره‌ی ملک سابق خود مطرح کنند که
از سمت نهادهای قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بعضی از زمین‌ها در محدوده‌ی طرح تفصیلی قرار گرفته‌اند که
اصطلاحاً گفته می‌شود درون طرح قرار دارند؛ بنابراین قبل از خرید زمین باید از طرح تفصیلی شهر مربوطه
اطلاعاتی را کسب کنید و درباره‌ی مشمول طرح نبودن ملک مربوطه مطمئن شوید. همچنین
برای زمین‌های کشاورزی به نکات حقوقی خرید زمین های کشاورزی توجه کنید. بعضی از
زمین‌های کشاورزی دارای سند رسمی نیستند و به صورت محلی و سنتی برای آن‌ها سند
تنظیم شده است. برای خرید زمین‌هایی از این دست باید قبل از انعقاد هرگونه قرارداد از مراجع مربوطه و
دفاتر اسناد رسمی استعلام‌هایی را کسب کنید و درباره‌ی صحت این دسته از اسناد
مطمئن شوید.

 

 

قرارداد خرید زمین
قرارداد خرید زمین
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *