قرارداد قانون کار 99

قرارداد قانون کار 99
قرارداد قانون کار 99

قرارداد کار انواع مختلفی دارد که همگی اجباری هستند و به عنوان یک فرم حقوقی قابل استناد در مراجع قانونی میان کارگر و کارفرما محسوب می‌شوند.

با توجه به این موضوع، نمونه قرارداد انجام کار به قرارداد کاری دائمی ( غیر موقت ) ، قرارداد کار موقت با مدت معین و کار معین تقسیم می‌شود.

ماده 7 قانون کار جمهوری اسلامی ایران قرار داد کار را تعریف کرده‌است.

لازم به ذکر است که هریک از این قراردادها می‌تواند در شرکت‌های خصوصی و یا دولتی تنظیم گردد و در این خصوص تفاوتی وجود ندارد.

با ما همراه باشید تا انواع قرارداد کار وزارت کار ، نکات قرارداد کار و قرارداد آزمایشی اداره کار را بررسی کنیم.قرارداد قانون کار 99

ابتدا انواع قرارداد کار وزارت کار را با هم مرور می‌کنیم و پس از آن، مهمترین نکات قانون کار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

قرارداد کار دائم یا فرم قرارداد کار غیرموقت ، یک توافق نامه بدون زمان است. یعنی در بندهای فرم قرار داد کار هیچ نشانه‌ای در مورد موقتی بودن، وجود ندارد.

یکی از نکات مهم قرارداد کار وزارت کار این است که مطابق تبصره 2 ماده 7  قانون کار در کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبه مستمر دارد در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود قراردادکار، دائمی محسوب می‌شود.

مطابق ماده 21 قانون کار، قرارداد دائم با یکی از شرایط زیر به پایان می‌رسد:

استعفای کارگر مطابق قانون انجام می‌شود. کارگر وظیفه دارد یک ماه به فعالیت خود ادامه دهد و در همان ابتدا استعفای خود را به صورت کتبی به کارفرما اعلام کند. در صورتی که حداکثر ظرف مدت 15 روز، استعفای خود را به صورت مکتوب به کارفرما اطلاع نداد استعفای ایشان منتفی محسوب می‌شود و قرارداد قانون کار همچنان معتبر است. در این حالت، کارگر وظیفه دارد رونوشت استعفا و انصراف آن را به شورای اسلامی کارگاه (در صورت وجود) و یا انجمن صنفی و یا نماینده کارگران تحویل دهد.

در مورد اخراج کارگر نیز باید توجه داشت که مطابق ماده 27 همین قانون، هرگاه کارگر در انجام وظایف محوله کوتاهی نماید و آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه را حتی با وجود تدکرات کتبی نقض کند، کارفرما حق دارد علاوه بر مطالبات و حقوق عقب افتاده به نسبت هر سال سابقه کار، معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر را به عنوان حق سنوات به وی پرداخت نماید و قرارداد را فسخ کند.

پس از قرارداد کار دائم ، یکی دیگر از انواع قرارداد کار ، قرارداد کار موقت با مدت معین است.

ماهیت برخی کارها به شکلی است که برای آن، مدت مشخصی از طرف کارفرما مشخص می‌شود. اما مدت قرارداد قانون کار ، از سوی کارفرما و کارگر ، قابل تمدید است. لازم به ذکر است که تمدید قرارداد کاری به معنای تبدیل آن به کار دائم نیست مگر آن که طرفین در این مورد توافق نمایند و به صراحت به دائمی بودن اشاره کنند. عدم تمدید قرارداد کار هم بعد پایان مدت آن امکان‌پذیر است.

ویژگی این نوع قراردادها ، معین بودن عمل و نتیجه آن است و شرط زمان انجام عمل در آن، اهمیت کمتری دارد. اگرچه نوشتن مدت آن بهتر است تا از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود و یک قرارداد مطمئن تنظیم گردد. نحوه پرداخت حق الزحمه در شرایط توافق ذکر می‌شود و با انجام کامل تعهدات و پرداخت حق الزحمه ، قرارداد نامه کاری موقت به پایان می‌رسد.

مطابق ماده 25 قانون کار جمهوری اسلامی ایران ، هرگاه قرارداد کاری برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین امضاء شده باشد هیچ کدام از طرفین فرم قراردادکار به تنهایی حق فسخ آن را ندارند. اما به طور کلی شرایط پایان قراردادکار موقت با قرارداد مدت معین یا قرارداد کار معین نیز تا حد زیادی مشابه قرارداد کار دائمی است که در بالا، آن را توضیح دادیم. تنها نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد آن است که در این نوع از قراردادکار ، پس از پایان مدت نیز در صورت عدم تمدید قرارداد کار وزارت کار ، توافق نامه به پایان می‌رسد و اگر قرارداد کاری معین است پس از انجام کامل عمل، رابطه کارگری و کارفرمایی تمام می‌شود.

مساله ساعات کار کارگران، یکی از نکات مهم قرارداد کار وزارت کار می‌باشد.

مطابق با ماده 51 قانون کار ، ساعات کار کارگران در شبانه‌روز نباید از 7 ساعت و 20 دقیقه بیشتر باشد.

البته در کارهای سخت و زیان آور و زیر‌زمینی ساعات کار نباید از شش ساعت در روز و 36 ساعت در هفته بیشتر شود.

کارفرما و کارگر میتوانند ساعات کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان نوشته شده در قانون کار و در سایر روزها بیشتر از آن قرار دهند به شرط آن که مجموع ساعات کار در کل هفته از 44 ساعت بیشتر نشود.

مطابق با ماده 148 قانون کار، کارفرمایان وظیفه دارند که بر اساس قانون تامین اجتماعی، کارگران خود را بیمه کنند.

در این مورد فرقی نمیکند که قراردادکار، دائمی یا موقت باشد. در هرصورت، بیمه باید پرداخت شود.

بر اساس ماده 35 قانون کار ، مزد یا حق الزحمه ، وجه نقد یا غیر نقدی یا هم نقدی و هم غیرنقدی است که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.

در صورتی که مزد به صورت ساعتی پرداخت شود به آن مزد ساعتی گفته می‌شود.

در صورتی که پرداخت مزد بر اساس میزان انجام کار یا محصولی باشد که تولید شده است به آن، کارمزد و در صورتی که بر اساس انجام کار در زمان معین باشد به آن کارمزد ساعتی گفته می‌شود.

در حال حاضر، حداقل دستمزد کارگری، ۶۳۶/۸۰۹ ریال (ششصد و سی و شش هزار و هشتصد و نه ریال) می‌باشد و حداقل حقوق ماهیانه (برای 31 روز کار) مبلغ ۱۹/۷۴۱/۰۷۹ (نوزده میلیون و هفتصد و چهل و یک هزار و هفتاد و نه ریال) است.

مطابق با ماده 62 قانون کار ، روز جمعه به عنوان روز تعطیل کارگران محسوب می‌شود که البته به روز جمعه مزد تعلق می‌گیرد حتی با وجود آن که کارگر کار نکرده باشد و در تعطیلات باشد.

البته در اموری که نیاز به کار در روز جمعه است، اگر از تعطیلی روز جمعه استفاده نشود کارگر مستحق دریافت 40 درصد اضافه بر مزد است یعنی علاوه بر حقوقی که بخاطر کار در روز جمعه دریافت می‌کند 40 درصد از حقوق روزانه خود را هم دریافت خواهد نمود.

مرخضی سالانه کارگران با استفاده از مزد و محاسبه چهار روز جمعه، مجموعاً یک ماه است.

بقیه روزهای تعطیل جزو روزهای مرخصی محسوب نمی‌شود.

در مورد کارگرانی هم که کمتر از یک سال مشغول به کار هستند میزان مرخصی استحقاقی به نسبت مدت زمانی که کار کرده‌اند از کل سال و از میزان یک ماه مرخصی استحقاقی محاسبه می‌شود.

حق مسکن و بن کاری ، از مزایای قانونی کارگر و کارمند محسوب می‌شود.

کارفرما موظف است این حقوق قانونی را پرداخت کند. اگر از پرداخت آن مبالغ خودداری کرد، کارگر می‌تواند به وزارت کار مراجعه کند و دعوای او در آنجا مطرح شود.

در حال حاضر، بن کارگری به میزان ۴/۰۰۰/۰۰۰ ریال (چهار میلیون ریال) و حق مسکن به مبلغ ۳/۰۰۰/۰۰۰ ریال (سه میلیون ریال) می‌باشد.

پرداخت حق اولاد به کارگر، شرایط زیر را دارد:

در حال حاضر، حق اولاد به میزان ۱/۹۱۰/۴۲۷ ریال (یک میلیون و نهصد و ده هزار و چهارصد و بیست و هفت ریال) می‌باشد.

طبق ماده 46 قانون کار، ماموریت وقتی اتفاق می‌افتد که کارگر برای انجام کار، حداقل، 50 کیلومتر از کارگاه دور شود یا اگر تا این مسافت دور نمی‌شود، مجبور باشد، حداقل یک شب در محل ماموریت توقف کند. طبق قانون کار، حق ماموریت از مزد ثابت یا مزد مبنای کارمند و کارگر، کمتر نیست. از طرف دیگر، کارفرما موظف است، هزینه رفت و برگشت به محل ماموریت را پرداخت کند.

کارگر در مورد پرداخت این هزینه‌ها هیچ وظیفه‌ای ندارد.

قرارداد قانون کار 99

مساله دوره آزمایشی یکی دیگر از نکات مهم قرارداد کار است.

طبق ماده 11 قانون کار طرفین می‌توانند با توفق یکدیگر، مدتی را به عنوان دوره آزمایشی تعیین کنند.

در طول این مدت هریک از طرفین حق دارند بدون نیاز به اطلاع قبلی و بدون آن که لازم باشد خسارتی پرداخت نمایند رابطه کاری را قطع کنند و قرارداد کار آزمایشی فسخ شود.

البته در صورت فسخ نمونه قرارداد کار دوره آزمایشی و قطع رابطه کاری از طرف کارفرما ، ایشان وظیفه دارد حقوق کامل تمام دوره آزمایشی را به طرف مقابل پرداخت کنند اما اگر کارگر به قراردادکار پایان دهد، کارگر فقط مستحق دریافت دستمزد مدتی است که فعالیت کرده است.

حداکثر مدت دوره آزمایشی قرارداد کاری برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا، سه ماه است.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم، موضوع بیمه دوره آزمایشی است. باید توجه داشت که حتی در دوره آزمایشی نیز، کارگر مستحق دریافت بیمه می‌باشد. کارفرما باید توجه داشته باشد که رابطه کاری با کارگر حتی اگر به صورت آزمایشی باشد، مستلزم پرداخت بیمه ایشان است. پس دوره آزمایشی کار نیز، مانع از پرداخت حق بیمه کارگری نمی‌باشد و قرارداد قانون کار حتی در حالت آزمایشی نیز، مشمول بیمه است و باید به این نکته توجه داشت.

به این قرارداد قانون کار، قرارداد کار سه ماهه نیز گفته می‌شود.

ماده 11 قانون کار اجازه داده است که کارفرما و کارگر مدتی را به عنوان دوره آزمایشی تعیین کنند. در میان مردم به آن، قرارداد آزمایشی اداره کار گفته می‌شود. امروزه، کارفرمایان زیادی، در ابتدای همکاری با کارگر، قرارداد آزمایشی اداره کار امضاء می‌کنند.

این دوره دارای خصوصیات زیر است:

یکی از سوالات مهم کاربران این است: آیا قرارداد آزمایشی اداره کار به صورت جداگانه تنظیم شود و پس از آن قرارداد اصلی میان طرفین امضا شود یا بهتر است قرارداد آزمایشی اداره کار به عنوان یک شرط باشد و در متن توافق اصلی نوشته می‌شود؟
پیشنهاد ما، تفکیک این دو توافق از یکدیگر است. این کار، اختلافات بعدی را به حداقل می‌رساند.

بارها از سوی کارفرمایان یا کارگران و کارمندان از ما پرسیده شده است که قرارداد کار برای چند روز یا چند ماه تنظیم می‌شود؟ آیا در این مورد، محدودیتی توسط قانون تعیین شده است؟ آیا باید حداقل‌هایی را در این مورد رعایت کنیم و براساس آن، قرارداد تنظیم شود؟ در صورتی که پاسخ سوال منفی است، قرارداد را برای چه مدتی تنظیم کنیم که تبعات قانونی آن به حداقل برسد؟

پاسخ این است که هیچ محدودیتی توسط قانون گذار تعیین نشده است و شما می‌توانید بدون نگرانی و برای هرمدت زمانی که در نظر دارید، با طرف مقابل خود توافق کنید. بنابراین یک قرارداد یک روزه نیز، دارای اعتبار قانونی است.

در مورد سوال دوم نیز، باید گفت هیچ تفاوتی در مدت قرارداد از نظر تبعات قانونی آن وجود ندارد و میزان مسئولیت‌های کارفرما براساس میزان مدتی که نیرو، در اختیار ایشان است، تعیین خواهد شد.

سوال دیگری که پرسیده می‌شود نحوه پرداخت بیمه نیرو است. بعضی از کارفرمایان، حق بیمه خود را در خصوص بیمه کارگر یا کارمند به ایشان پرداخت می‌کنند تا به قول خودشان، زحمت مراجعه به مراکز بیمه و برگه بازی و مانند آن را کم کنند. آن‌ها از ما می‌پرسند که آیا این روش، باعث می‌شود که وظیفه قانونی آن‌ها، انجام شود و دیگر مسئولیتی در مقابل قانون نداشته باشند؟

باید بگوییم نه! شما به هر حال مسئول مستقیم سهم خود از حق بیمه کارگر یا کارمند هستید. حتی با پرداخت این سهم به نیروی انسانی خود و حتی با وجود دریافت رسید، مسئولیت شما تمام نمی‌شود و حتی ممکن است به دلیل تاخیر در پرداخت بیمه، جریمه شوید.

قرارداد پاره وقت اداره کار قراردادی است که در آن، مدت کارکرد روزانه کارگر، از 8 ساعت فعالیت روزانه کمتر می‌باشد یا کارگر در برخی از روزهای هفته، در خدمت کارفرما است و در روزهای دیگر، در اختیار خودش می‌باشد.

رعایت قوانین وزارت کار در مورد قراردادهای کار پاره وقت نیز ضروری است. در این مورد، هیچ تفاوتی میان قراردادهای کار تمام وقت و پاره وقت وجود ندارد و بیمه این قراردادها، متناسب با ساعات کارکرد، محاسبه می‌شود. بنابراین بابت هر 8 ساعت کار، یک روز سابقه بیمه محاسبه خواهد شد.

در مورد سایر مزایا نیز، مانند حق بیمه است و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت (پاره وقت) فعالیت می‌کنند، متناسب با ساعات فعالیت انجام شده، محاسبه می‌شود. بنابراین قرارداد پاره وقت اداره کار و قرارداد کار دائمی، از نظر بیمه با هم تفاوت ندارند.

به قرارداد ساعتی اداره کار ، قرارداد حق الزحمه ساعتی نیز گفته می‌شود. قراردادکار بدون بیمه امکان‌پذیر نیست.

قانون کار یک قانون اجباری (آمره) است و با توجه به این‌که موضوع بیمه کارگر در قانون کار آمده است، توافق برخلاف آن، فاقد اعتبار است.

ماده 148 قانون کار در این مورد بیان می‌کند:

«کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی ، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.»

بنابراین، اگر می‌خواهید قرارداد ساعتی اداره کار تنظیم کنید، حتی اگر در مورد بیمه توافق نشود، رعایت شرایط قانون کار ضروری است. البته با کمک سند حقوقی دیگری، با نام قرارداد پیمانکاری تک نفره ، می‌توانید نوعی قرارداد بدون بیمه تنظیم کنید. اما این قرارداد دارای قواعد خاصی است که ضرورت دارد به آن‌ها توجه شود. بدون بیمه بودن این قرارداد براساس دادنامه شماره 1815 مورخ 1393/11/6 هیات عمومی دیوان عدالت اداری می‌باشد.

طبق ماده 148 قانون کار و مانند قرارداد کاری ساعتی، فرم قرارداد کار موقت بدون بیمه قانونی نیست. بنابراین حتی اگر در متن قرارداد نامه کاری ، جزئیات بیمه ذکر نشود، باز هم وظیفه پرداخت حق بیمه وجود دارد و نمی‌توان این وظیفه قانونی را نادیده گرفت. حتی اگر کارگر و کارفرما در مورد عدم پرداخت بیمه توافق کنند، در صورت شکایت کارگر در اداره کار، مرجع رسیدگی به نفع ایشان رأی می‌دهد.

طبق ماده 157 قانون کار، مرجع حل اختلاف نمونه قرارداد کاری ، اداره کار است.

بنابراین کارفرما و کارگر باید شکایت خود را در اداره کار طرح کنند. اختلافات، ابتدا از طریق صلح و سازش حل می‌شود و در صورت عدم سازش، هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار ، به موضوع رسیدگی می‌کنند. لازم به ذکر است، تنها مرجع رسیدگی به اختلافات طرفین، همین مرجع است و طرفین نمی‌توانند برای مراجعه به مرجع دیگری، توافق کنند.

برای مثال، به کادر و فلش قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از نمونه قرارداد کار رکلا است توجه کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، مرجع حل اختلاف، اداره کار تعیین شده است.

ممکن است پس از پایان قرارداد، کارگر و کارفرما بخواهند که توافق را تمدید کنند. برای این موضوع، دو حالت وجود دارد:

اگر شرایط تمدید، در متن باشد نیز، دو حالت وجود دارد:

در حالت تمدید خودکار، کارفرما و کارگر، تاثیری در تمدید قرارداد ندارند. به محض تمام شدن مدت آن، قرارداد برای یک دوره دیگر تمدید خواهد شد. البته در حالت تمدید خودکار، متن قرارداد به این شکل تنظیم می‌شود که، درصد مشخصی در دوره بعد، به مجموع دستمزد کارگر اضافه می‌شود که این درصد به دلیل تغییرات ارزش پول کشور است و در مجموع، این مبلغ، از حداقل دستمزد وزارت کار، کمتر نخواهد بود.

در حالت دوم، تمدید قرارداد با توافق طرفین و مطابق شرایط مورد نظر آن‌ها، انجام می‌شود.

توافق نامه‌های کارگری و پیمانکاری، تفاوت‌های متعددی دارند:

یکی از سوالاتی که زیاد پرسیده می‌شود مساله نوع رابطه کاری در حالت نداشتن قرارداد بین کارگر و کارفرما می‌باشد. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که نداشتن قرارداد بین کارگر و کارفرما چه تبعاتی دارد؟

نداشتن قرارداد بین کارگر و کارفرما می‌تواند تبعات سنگینی را متوجه کارفرما کند. در این حالت، رابطه طرفین به صورت دایمی تلقی می‌شود و کارفرما حق اخراج کارگر را ندارد. از طرف دیگر، کارگر می‌تواند هرادعایی را در خصوص حقوق و مزایای خود در اداره کار طرح کند زیرا به دلیل نبود یک سند حقوقی مکتوب، جزئیات حقوق ماهیانه او مشخص نیست.

بنابراین این ذهنیت که بدون یک توافق مکتوب، شرایط بهتری برای کارفرما رقم می‌خورد یک تصور نادرست است و توصیه می‌کنیم حتماً جزئیات روابط و تعاملات خود را با کارگران به صورت قراردادی و کتبی تنظیم کنید.

خیر. در واقع از آنجایی که روابط کارگری و کارفرمایی براساس قانون کار تعیین می‌شود و این قانون، یک قانون آمره و دستوری است، لذا هرگونه توافقی برخلاف آن، پذیرفته نیست. به عبارت دیگر، جزئیات روابط کارگری و کارفرمایی براساس متن قوانین کار و تامین اجتماعی تعیین می‌شود و طرفین موظف به تبعیت از آن شرایط و قواعد قانونی هستند.

برای مثال، هیچ کدام از کارگر و کارفرما حق ندارند در خصوص حقوق ماهیانه کمتر از حقوق تعیین شده توسط قانون گذار، توافق کنند. همچنین توافق در مورد اینکه، کارگر بیمه نشود یا اینکه حق بیمه به خود کارگر پرداخت شود و به اداره تامین اجتماعی پرداخت نشود، قابل قبول نخواهد بود.

بنابراین، قراردادی که به نفع کارفرما و به ضرر کارگر باشد، در عمل قابل پیاده سازی نیست و قانون گذار با توجه به اهمیت روابط کارگری و کارفرمایی، جزئیات روابط آن‌ها را مشخص کرده است و هرگونه توافقی را در این خصوص رد می‌کند.

 

تیم حقوقی رکلا دو فایل از نمونه قرارداد کار 99 و نمونه قرارداد کار معین را در دو نسخه pdf (قابل چاپ) و word (قابل ویرایش) برای دانلود آماده کرده است.

برای دسترسی به فایل قرارداد کار و دانلود نمونه قرارداد کار سال 99 روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات فرم نمونه قرارداد کاری شوید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند

سلام ممنون از پست خوبتون یه سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنین
من 5 سال تو سوپری کارکردم و کارفرمام بیمه منو پرداخت نکرده
باید دادگاه شکایت کنم یا اداره کار؟

به اداره کار مراجعه کنید و پس از تنظیم دادخواست در خصوص خواسته خود مبنی بر اعمال ماده 148 قانون کار و حق بیمه، از کارفرمای خود شکایت نموده و ضمن ارایه مدارک مستند و قابل پذیرش، از مرجع مربوطه درخواست اعمال حق نمایید.

سلام
من با کارفرما قرارداد ساعتی داشتم . و در قرارداد ذکر شد که از شنبه تا چهارشنبه از 8 تا 17 ساعت کاریمه .
یک مبلغی هم بعنوان دستمزد ساعتی من مشخص شد و نوشته بود که همه مزد همینه شامل عیدی و سنوات و …
ولی قرار بود که مزایا رو بدن و اون نوشته فقط طبق فرمت شرکت مادر نوشته شده
الان من میتونم برای گرفتن مزایا، حقوق تعطیلی های رسمی و. .. اقدام کنم؟
مزد من ساعتی 25 تومن بوده

قواعد مربوط به قانون کار ، از قواعد دستوری و اصطلاحاً آمره است… که توافق بر خلاف آن هم امکان پذیر نیست… بنابراین شما میتوانید برای دریافت حقوق زمان کار خود اقدامات قانونی مقتضی را صورت دهید.

آیا میتوان قراردادی تنظیم کرد که به صورت موقت و معین باشد یعنی هر کدام سریعتر اتفاق افتاد (زمان پایان یا اتمام کار) قرارداد پایان یابد؟

بله… قرارداد کار موقت را میتوان اینگونه نیز تنظیم نمود… منعی وجود ندارد.

سلام
کارفرمای با 15 کارگر هستم. بعضی از کارگرانم 15 سال سایقه دارند. موضوع پرداخت پایه سنوات روزانه 58333 ریال برایشان تعلق میگیرد؟ یا کارگاه کوچک من از این بند معاف است؟
اگر بگیرد یعنی من باید به کارگر 10 سال سابقه باید روزانهه 80 هزار تومان پرداخت کنم؟؟؟!!!! این برایم خیلی سخت است.

تعلق می‌گیرد اما برای تاخیر، خسارتی پرداخت نخواهید کرد. بلکه فقط خود پایه سنوات بایستی پرداخت شود.

سلام وقت بخیر
در یک شرکت خصوصی حدود 6 سال کار میکنکم. حقوقم الان حدود 2500 تومان هست و عین همین هم در بیمه رد میشه ولی و من در ماه حدود 80 ساعت اضافه کاری میکنم ولی در بیمه حدود 10 ساعت اضافه کاری رد میشه که حقوقم 2500 بشه. آیا میتونم بعد از اتمام کار حق و حقوقم را بگیرم کلیه مدارک ورود و خروج را دارم

از اونجایی که این موضوع تخلف است. با در دست داشتن، مدارک و شواهد به اداره کار مراجعه کنید. به حقوق قانونی خود می‌رسید.

ببخشید نحوه محاسبه پایه سنوات ماهیانه چطوریه ؟؟

برای محاسبه، پایه سنوات هرسال را جداگانه از بخش‌نامه‌های مربوطه به دست آورید و با سال‌های بعد جمع کنید.(پایه سنوات بعد از گذشت یک سال)

با سلام و وقت بخیر. من یک قرارداد کار موقت برای یک آموزشگاه آموزشگاه زبان در سال 98 نیاز داشتم که در اون موارد زیر رو باید بنویسم:
مزد ساعتی
مزد تعطیلات برای هر ساعت
حق بن برای هر ساعت
وجه مرخصی استحقاقی برای هر ساعت
عیدی برای هر ساعت
پپایان کار برای هر ساعت.
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

در سال 99 (به ریال):
مزد هر ساعت کار : ۸۳.۴۶۶ ، حق مسکن ۹۹ قانون کار : ۱.۰۰۰.۰۰۰ ، بن کارگری ۹۹ قانون کار : ۴.۰۰۰.۰۰۰ ، فوق العاده هر ساعت اضافه کاری ۹۹ : ۱۱۶.۸۵۳ مزد ۹۹ قانون کار (روزانه) : ۶۱۱.۸۰۹
فرمول محاسبه عیدی و پاداش سالانه : سابقه کار به سال ضرب در دوبرابرآخرین حقوق ماهانه
فرمول محاسبه مزد هر ساعت کار : مزد روزانه تقسیم بر ۷.۳۳

با سلام. من در یک موسسه آموزشی از سال 94 کار میکنم که ماهانه 5 روز برای بیمه رد میشه. از اول اسفند هم تعطیل شدیم. با توجه به بخشنامه دولت در مورد بیمه بیکاری، در سامانه ثبت نام کردم ولی دو هفته بعد اس ام اس اومد که مشمول دریافت بیمه بیکاری نیستم. پیگیر که شدم دیدیم بیمه دی ماه و بهمن ماه من از طرف کارفرما پرداخت نشده. با توجه به تعطیلی مدارس و موسسات آموزشی تا شهریور، من میخواستم از بیمه بیکاری استفاده کنم. لطفا من رو راهنمایی کنین چیکار کنم. ممنون از وقت و توجهتون.

لازم است در اداره کار علیه کارفرما بابت بیمه معوقه طرح شکایت کنید. ایشان مسئول پرداخت است.

سلام وقت بخیر
پایه حقوق 99 چقدر هست

پایه حقوق سال 1399 : 1,835,426
مزد هر ساعت کار : ۸,۳۴۶

در مورد شکایات کارگر از کارفرما
قرارداد های دو ماهه که پایان هر دو ماه تسویه حساب ها گرفته بشه باز کارگر میتومه شکایت بکنه؟
اگر حق سنوات بن و اولاد مسکن نگیرن؟

بله. امکان پذیر است.

سلام
در قراردادم با شرکت مرجع حل اختلاف را شخص معینی از سوی خود شرکت قید شده، ضمنا نسخه قرارداد مربوط با من را نزد خودشون نگه داشتند و به من تحویل ندادن.
آیا قابل پیگیری هست؟؟؟

مرجع حل اختلاف قرارداد کار، اداره کار است. هرتوافقی غیر از این، پذیرفته نیست

سلام و عرض ادب

برای شرکت ما هفته ای چند بار حسابداری میومده و کار مالیات انجام میداده و به خاطر اشنایی قراردادی بسته نشده الان برای پایان سال میخواستیم قراردادی ببندیم برای سالی که گذشت. ایشون بازنشسته هستن و بیمه خدمات درمانی ( تامین اجتماعی نیستن) جای دیگه هم کار میکردن بهشون بیمه تعلق نمیگرفته … حقوق هم 2 میلیون بوده که هر ماه برای کار های مالی دریافت میکردن . الان چه نوع قراردادی میشه با ایشون بست که مشکل ساز نباشه و بیمه هم تعلق نگیره؟

اگر تکلیف به حضور در زمان‌های مشخص نداشتن، از قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده کنید.

سلام وقت بخییر من جایی کارکردم اما متاسفانه مزایا وحقوق را پراخت نکردند بعد منبع چی بیار از اداره کار شکایت کنم

با کمک شهود رابطه کاری خود با ایشان را در مراجع اداره کار ثابت کنید.

سلام وقت بخیر اگه یه پرسنل برای حفظ بیمه شخصیش نخواد از بیمه استفاده کنه چه قراردادی نوشته بشه که حق بیمش رو دریافت کنه و مشکلی از نظر اداره کار پیش نیاد

نوع تعاملات قراردادی خودتون رو به سمت و سوی قرارداد مشارکت مدنی ببرید. این قرارداد در بانک قرارداد رکلا قرار گرفته است.

سلام من برای یه شرکت دارم کار میکنم که سال گذشته هم باهاشون کار کردم از اول سال تا حالا قراردادنبستن امرو، قرارداد آوردن بت پایین ترین سطح حقوق و یه بند که اخراج به منرله پایان کار محسوب میشه و حق شکایت نداریم
میخوام بدونم که با این وضعیت میتونم از کار خارج بشم وآیا بیمه بیکاری به من تعلق میگیره

ابتدا نسبت به اثبات وجود رابطه کاری قبلی با مراجعه به اداره کار اقدام کنید. حتما باید برخلاف میل تون از کار بیکار شده باشید. بازنشسته یا مستمری بگیر نباشید و حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید.

اگر بخواهیم کارگر را فقط برای 4 ماه استخدام کنیم، آیا باز هم باید بیمه او را بپردازیم؟

سلام. بله. بیمه به ایشان تعلق می‌گیرد. اما توجه داشته باشید که این بیمه به نسبت مدتی است که مشغول به کار هستند. بنابراین اگر، 4 ساعت در روز کار می‌کنند، بیمه نصف می‌شود.

آیا میشه توی قرارداد کار یک نفر داور تعیین کنیم و دیگه به دادگاه مراجعه نکنیم؟

در قرارداد کار خیر. زیرا براساس قانون کار هست و قانون کار هم از قوانینی هست که امکان توافق برخلاف اون وجود نداره.

سلام. وقت بخیر… آیا اگر قرارداد به صورت آزمایشی باشد باید کارفرما بیمه پرداخت کند یا خیر؟ برای تنظیم یک قرارداد آزمایشی باید چه کاری انجام داد؟

بله. در قرارداد آزمایشی هم باید بیمه پرداخت شود و هیچ تفاوتی بین قرارداد کار غیر آزمایشی و این قرارداد وجود ندارد.

ببخشید من از قرار داد چیزی سرم نمیشه میخوام یه قرار دادی تنظیم کنم که بعدا با مشکلی برنخوریم
اکثر کارگرای ما حدودا 6 ماه هست که کار می‌کنن و میشه گفت دائم هستن

درخواست مشاوره و تنظیم قرارداد خود را برای ما ارسال کنید. با شما تماس می‌گیریم. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد اینجا بزنید.


سوالی دارید؟ با من صحبت کنید

معمولا کمتر از یک ساعت پاسخ می دهیم.

سلام! چگونه می توانم به شما کمک کنم؟


we run on

crisp


سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید!


با تیم رکلا صحبت کنید

محمدی

2020-06-08

مطالب خواندنی
5 دیدگاه ها

مشاهده فهرست

قرارداد کار موضوع مهمی است که ضروری است هر یک از کارمندان و کارفرمایان نسبت به آن شناخت لازم را داشته باشند. به موجب نمونه قرارداد کار که در امور مختلف موجود می‌باشد، تمام آنچه بین کارمند و کارفرما بوده لازم الاجرا می شود و در صورت بروز هرگونه تخلف می‌توان به آن استناد کرد.

شما می توانید فایلهای نمونه قرارداد کاری بین دو نفر را در فرمت پی دی اف و ورد به صورت رایگان از سایت ما دانلود کنید.

دانلود فایل ورد فرم شماره 1 ( نمونه قرارداد کار )قرارداد قانون کار 99

دانلود فایل pdf فرم شماره 1 ( نمونه قرارداد کار )

*******

دانلود فایل ورد فرم شماره 2  ( نمونه قرارداد کار موقت )

دانلود فایل pdf فرم شماره 2  ( نمونه قرارداد کار موقت )

*******

دانلود فایل ورد فرم شماره 3 ( نمونه قرارداد کار )

دانلود فایل pdf فرم شماره 3 ( نمونه قرارداد کار )

*******

دانلود فایل ورد فرم شماره 4 ( نمونه قرارداد کار )

دانلود فایل pdf فرم شماره 4 ( نمونه قرارداد کار )

*******

در ادامه به بررسی جزئیات بیشتر این موضوع پرداخته شده و همچنین چند نمونه قرارداد کار گردآوری شده است تا افراد بتوانند به خوبی موضوع را متوجه شده از آن‌ها استفاده نمایند.

به موجب قرارداد کار الزامی بین کارگذار و کارمند ایجاد می شود تا به سبب آن هر یک از طرفین به وظایف خود عمل نمایند. بدین ترتیب روابط کارگر و کارفرما جنبه ای قانونی یافته و مواردی همچون حق الزحمه و مطالبات نیز در سایه قراردادی قانونی صورت می گیرند. لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت این موضوع بخشی از قانون کار نیز به بررسی آن پرداخته است که به شرح زیر می‌باشد:

قرارداد کار به قراردادی کتبی یا شفاهی اطلاق می شود که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی خود، کاری را برای مدتی موقت یا غیرموقت برای کارفرما انجام می دهد.

به طور کلی و در تمامی قرار داد های کاری همواره 2 طرف حضور دارند. این دو طرف عبارت اند از:

 

کارگر طبق ماده 2 قانون کار بدین شکل تعریف شده است:

شخصی حقیقی، در واقع به عنوان انسانی تعریف شده است که به دستور کارفرما کار را انجام داده و در قبال آن کار، مُزد دریافت می‫کند. این مزد می‫تواند به شکل های:

 

 همچنین در مقابل، کارفرما نیز بدین ترتیب تعریف شده است:

شخصی حقیقی یا حقوقی است که ضرورتی ندارد حتما انسان باشد. (می تواند هر نهاد و یا ارگان خاصی نیز در نظر گرفته شود.)

همچنین لازم به ذکر است که در صورت انعقاد قرارداد روابط بین‌ کارگر و کارفرما مطابق قانون کار رسمیت پیدا خواهد کرد.

 

با توجه به آنچه پیش تر بیان شد می توان ویژگی هایی را برای قرارداد کار در نظر گرفت که از قرار زیر هستند:

این فرایند در قانون به عنوان عقد شناخته شده و برای آن مقرارات خاصی نیز در نظر گرفته شده است.

برای انعقاد این قرارداد تشریفات خاصی نیاز نبوده و می توان آن را به صورت کتبی یا شفاهی منعقد نمود.

به موجب این نوع قرارداد کارگر در قبال انجام کار خود حق الزحمه دریافت کرده و کارفرما نیز در قبال کسی که این کار را انجام داده موظف است تا به او اجرتی را پرداخت کند.

بدین معنی که در این نوع قرارداد کار نمی توان مزایای در نظر گرفته شده برای کارگر را کمتر از میزان مقرر در قانون کار دانست. جز در مواردی استثنا که در قانون مشخص شده است.

در قرارداد موقت زمان اتمام قرارداد ذکر شده و بدین ترتیب در زمان تعیین شده به پایان می رسد. باید دانست در تمدید این نوع قرارداد دال بر بر دائمی شدن آن نمی باشدچنانچه این قرارداد در موعد مقرر تمدید نگردد و کارگر نیز در حال ادامه فعالیت خود باشد، می تواند ادعای تمدید قرارداد را نماید.

این نوع قرارداد برای اموری ترتیب داده می شود که مستمر بوده و در واقع قرارداد دائم است. لازم به ذکر است که در گذشته در خصوص این قراردادها به جای عبارت غیر موقت از واژه دائم استفاده می شده است اما بنا به دلایل زیر و با تشخیص مراجع مسئول امروزه از لفظ غیر موقت برای این نوع قرارداد استفاده می شود.

دلایل:

مثال:

برای تفهیم بهتر این موضوع کارگری را در نظر بگیرید که در کارگاهی مشغول به کار و قرارداد او دارای این دو بند است:

در نتیجه او یک کارگر دائم است.

قرارداد قانون کار 99

 

برای اینکه بدانیم قرارداد کار واجد شرایط صحت است یا خیر، ضروری است تا به اطلاعاتی دسترسی داشته و آن ها را مد نظر قرار دهیم. این اطلاعات از قرار زیر هستند:

 

از جمله مواردی که ضروری است تا در قرارداد کار ذکر شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

جمع بندی

هر‌آنچه در خصوص قرارداد کار و موارد مربوط به آن ضروری تلقی می شد بیان شدند. امید است تا هر یک از افراد با مطالعه این مطالب توانسته باشند اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کرده و با آگاهی به عقد قراردادهای کاری و …  بپردازند.

همچنین لازم به ذکر است که داشتن اطلاعات کافی در خصوص تمامی اموری که نیازمند عقد قرارداد هستند می تواند مانع از بروز مشکلات و درگیری ها در آینده و مسیر پیش رو شوند.

عالی…دستتون درد نکنه

با سلامخواهشمندام نمونه ای از قراداد که در ذیل شرح داده ام برایم ارسال نمایید:من دنبال نمونه قراداد با شرکت آبیاری هستم که در آن استفاده از نهر آب و کانال مربوط به آن برای بهره برداری بیشتر از نیروی آب و تولید برق و تا مدت طولانی و اینکه انحصار این فعالیت نزد من بوده و کسی حق استفاده را نداشته باشد مگر با اذن و اجازه من و اینکه اجاره بها به مقدار 5 تا 10 درصد از سود خالص بعد از کسر هزینه ها پرداخت شود.

با سلام میشه قراردادی نوشت که مشمول بیمه نشد

باسلام وخداقوت
میخاستم یه قرارداد فی مابین دو مرکز مشاوره دررابطه با اینکه قرارچنتا نیرو مشاوراز دفتر … دردفترمشاوره …که دوتا اتاق به ماداده است کارکنیم ووارد حوزهای کاری اون دفترنیزنشویم و درحوزهای مشخص شده فعالیت کنیم

بسیار عالی

تمامی خدمات وب سایت استخدام شو، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.


دانلود فایل pdf فرم شماره 1Downloads-icon


دانلود فایل pdf فرم شماره 2Downloads-icon


دانلود فایل pdf فرم شماره 3Downloads-icon


دانلود فایل pdf فرم شماره 4Downloads-icon

محمدی

2020-06-08

مطالب خواندنی
5 دیدگاه ها

مشاهده فهرست

قرارداد کار موضوع مهمی است که ضروری است هر یک از کارمندان و کارفرمایان نسبت به آن شناخت لازم را داشته باشند. به موجب نمونه قرارداد کار که در امور مختلف موجود می‌باشد، تمام آنچه بین کارمند و کارفرما بوده لازم الاجرا می شود و در صورت بروز هرگونه تخلف می‌توان به آن استناد کرد.

شما می توانید فایلهای نمونه قرارداد کاری بین دو نفر را در فرمت پی دی اف و ورد به صورت رایگان از سایت ما دانلود کنید.

دانلود فایل ورد فرم شماره 1 ( نمونه قرارداد کار )قرارداد قانون کار 99

دانلود فایل pdf فرم شماره 1 ( نمونه قرارداد کار )

*******

دانلود فایل ورد فرم شماره 2  ( نمونه قرارداد کار موقت )

دانلود فایل pdf فرم شماره 2  ( نمونه قرارداد کار موقت )

*******

دانلود فایل ورد فرم شماره 3 ( نمونه قرارداد کار )

دانلود فایل pdf فرم شماره 3 ( نمونه قرارداد کار )

*******

دانلود فایل ورد فرم شماره 4 ( نمونه قرارداد کار )

دانلود فایل pdf فرم شماره 4 ( نمونه قرارداد کار )

*******

در ادامه به بررسی جزئیات بیشتر این موضوع پرداخته شده و همچنین چند نمونه قرارداد کار گردآوری شده است تا افراد بتوانند به خوبی موضوع را متوجه شده از آن‌ها استفاده نمایند.

به موجب قرارداد کار الزامی بین کارگذار و کارمند ایجاد می شود تا به سبب آن هر یک از طرفین به وظایف خود عمل نمایند. بدین ترتیب روابط کارگر و کارفرما جنبه ای قانونی یافته و مواردی همچون حق الزحمه و مطالبات نیز در سایه قراردادی قانونی صورت می گیرند. لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت این موضوع بخشی از قانون کار نیز به بررسی آن پرداخته است که به شرح زیر می‌باشد:

قرارداد کار به قراردادی کتبی یا شفاهی اطلاق می شود که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی خود، کاری را برای مدتی موقت یا غیرموقت برای کارفرما انجام می دهد.

به طور کلی و در تمامی قرار داد های کاری همواره 2 طرف حضور دارند. این دو طرف عبارت اند از:

 

کارگر طبق ماده 2 قانون کار بدین شکل تعریف شده است:

شخصی حقیقی، در واقع به عنوان انسانی تعریف شده است که به دستور کارفرما کار را انجام داده و در قبال آن کار، مُزد دریافت می‫کند. این مزد می‫تواند به شکل های:

 

 همچنین در مقابل، کارفرما نیز بدین ترتیب تعریف شده است:

شخصی حقیقی یا حقوقی است که ضرورتی ندارد حتما انسان باشد. (می تواند هر نهاد و یا ارگان خاصی نیز در نظر گرفته شود.)

همچنین لازم به ذکر است که در صورت انعقاد قرارداد روابط بین‌ کارگر و کارفرما مطابق قانون کار رسمیت پیدا خواهد کرد.

 

با توجه به آنچه پیش تر بیان شد می توان ویژگی هایی را برای قرارداد کار در نظر گرفت که از قرار زیر هستند:

این فرایند در قانون به عنوان عقد شناخته شده و برای آن مقرارات خاصی نیز در نظر گرفته شده است.

برای انعقاد این قرارداد تشریفات خاصی نیاز نبوده و می توان آن را به صورت کتبی یا شفاهی منعقد نمود.

به موجب این نوع قرارداد کارگر در قبال انجام کار خود حق الزحمه دریافت کرده و کارفرما نیز در قبال کسی که این کار را انجام داده موظف است تا به او اجرتی را پرداخت کند.

بدین معنی که در این نوع قرارداد کار نمی توان مزایای در نظر گرفته شده برای کارگر را کمتر از میزان مقرر در قانون کار دانست. جز در مواردی استثنا که در قانون مشخص شده است.

در قرارداد موقت زمان اتمام قرارداد ذکر شده و بدین ترتیب در زمان تعیین شده به پایان می رسد. باید دانست در تمدید این نوع قرارداد دال بر بر دائمی شدن آن نمی باشدچنانچه این قرارداد در موعد مقرر تمدید نگردد و کارگر نیز در حال ادامه فعالیت خود باشد، می تواند ادعای تمدید قرارداد را نماید.

این نوع قرارداد برای اموری ترتیب داده می شود که مستمر بوده و در واقع قرارداد دائم است. لازم به ذکر است که در گذشته در خصوص این قراردادها به جای عبارت غیر موقت از واژه دائم استفاده می شده است اما بنا به دلایل زیر و با تشخیص مراجع مسئول امروزه از لفظ غیر موقت برای این نوع قرارداد استفاده می شود.

دلایل:

مثال:

برای تفهیم بهتر این موضوع کارگری را در نظر بگیرید که در کارگاهی مشغول به کار و قرارداد او دارای این دو بند است:

در نتیجه او یک کارگر دائم است.

قرارداد قانون کار 99

 

برای اینکه بدانیم قرارداد کار واجد شرایط صحت است یا خیر، ضروری است تا به اطلاعاتی دسترسی داشته و آن ها را مد نظر قرار دهیم. این اطلاعات از قرار زیر هستند:

 

از جمله مواردی که ضروری است تا در قرارداد کار ذکر شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

جمع بندی

هر‌آنچه در خصوص قرارداد کار و موارد مربوط به آن ضروری تلقی می شد بیان شدند. امید است تا هر یک از افراد با مطالعه این مطالب توانسته باشند اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کرده و با آگاهی به عقد قراردادهای کاری و …  بپردازند.

همچنین لازم به ذکر است که داشتن اطلاعات کافی در خصوص تمامی اموری که نیازمند عقد قرارداد هستند می تواند مانع از بروز مشکلات و درگیری ها در آینده و مسیر پیش رو شوند.

عالی…دستتون درد نکنه

با سلامخواهشمندام نمونه ای از قراداد که در ذیل شرح داده ام برایم ارسال نمایید:من دنبال نمونه قراداد با شرکت آبیاری هستم که در آن استفاده از نهر آب و کانال مربوط به آن برای بهره برداری بیشتر از نیروی آب و تولید برق و تا مدت طولانی و اینکه انحصار این فعالیت نزد من بوده و کسی حق استفاده را نداشته باشد مگر با اذن و اجازه من و اینکه اجاره بها به مقدار 5 تا 10 درصد از سود خالص بعد از کسر هزینه ها پرداخت شود.

با سلام میشه قراردادی نوشت که مشمول بیمه نشد

باسلام وخداقوت
میخاستم یه قرارداد فی مابین دو مرکز مشاوره دررابطه با اینکه قرارچنتا نیرو مشاوراز دفتر … دردفترمشاوره …که دوتا اتاق به ماداده است کارکنیم ووارد حوزهای کاری اون دفترنیزنشویم و درحوزهای مشخص شده فعالیت کنیم

بسیار عالی

تمامی خدمات وب سایت استخدام شو، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.


دانلود فایل pdf فرم شماره 1Downloads-icon


دانلود فایل pdf فرم شماره 2Downloads-icon


دانلود فایل pdf فرم شماره 3Downloads-icon


دانلود فایل pdf فرم شماره 4Downloads-icon

محمدی

2020-06-08

مطالب خواندنی
5 دیدگاه ها

مشاهده فهرست

قرارداد کار موضوع مهمی است که ضروری است هر یک از کارمندان و کارفرمایان نسبت به آن شناخت لازم را داشته باشند. به موجب نمونه قرارداد کار که در امور مختلف موجود می‌باشد، تمام آنچه بین کارمند و کارفرما بوده لازم الاجرا می شود و در صورت بروز هرگونه تخلف می‌توان به آن استناد کرد.

شما می توانید فایلهای نمونه قرارداد کاری بین دو نفر را در فرمت پی دی اف و ورد به صورت رایگان از سایت ما دانلود کنید.

دانلود فایل ورد فرم شماره 1 ( نمونه قرارداد کار )قرارداد قانون کار 99

دانلود فایل pdf فرم شماره 1 ( نمونه قرارداد کار )

*******

دانلود فایل ورد فرم شماره 2  ( نمونه قرارداد کار موقت )

دانلود فایل pdf فرم شماره 2  ( نمونه قرارداد کار موقت )

*******

دانلود فایل ورد فرم شماره 3 ( نمونه قرارداد کار )

دانلود فایل pdf فرم شماره 3 ( نمونه قرارداد کار )

*******

دانلود فایل ورد فرم شماره 4 ( نمونه قرارداد کار )

دانلود فایل pdf فرم شماره 4 ( نمونه قرارداد کار )

*******

در ادامه به بررسی جزئیات بیشتر این موضوع پرداخته شده و همچنین چند نمونه قرارداد کار گردآوری شده است تا افراد بتوانند به خوبی موضوع را متوجه شده از آن‌ها استفاده نمایند.

به موجب قرارداد کار الزامی بین کارگذار و کارمند ایجاد می شود تا به سبب آن هر یک از طرفین به وظایف خود عمل نمایند. بدین ترتیب روابط کارگر و کارفرما جنبه ای قانونی یافته و مواردی همچون حق الزحمه و مطالبات نیز در سایه قراردادی قانونی صورت می گیرند. لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت این موضوع بخشی از قانون کار نیز به بررسی آن پرداخته است که به شرح زیر می‌باشد:

قرارداد کار به قراردادی کتبی یا شفاهی اطلاق می شود که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی خود، کاری را برای مدتی موقت یا غیرموقت برای کارفرما انجام می دهد.

به طور کلی و در تمامی قرار داد های کاری همواره 2 طرف حضور دارند. این دو طرف عبارت اند از:

 

کارگر طبق ماده 2 قانون کار بدین شکل تعریف شده است:

شخصی حقیقی، در واقع به عنوان انسانی تعریف شده است که به دستور کارفرما کار را انجام داده و در قبال آن کار، مُزد دریافت می‫کند. این مزد می‫تواند به شکل های:

 

 همچنین در مقابل، کارفرما نیز بدین ترتیب تعریف شده است:

شخصی حقیقی یا حقوقی است که ضرورتی ندارد حتما انسان باشد. (می تواند هر نهاد و یا ارگان خاصی نیز در نظر گرفته شود.)

همچنین لازم به ذکر است که در صورت انعقاد قرارداد روابط بین‌ کارگر و کارفرما مطابق قانون کار رسمیت پیدا خواهد کرد.

 

با توجه به آنچه پیش تر بیان شد می توان ویژگی هایی را برای قرارداد کار در نظر گرفت که از قرار زیر هستند:

این فرایند در قانون به عنوان عقد شناخته شده و برای آن مقرارات خاصی نیز در نظر گرفته شده است.

برای انعقاد این قرارداد تشریفات خاصی نیاز نبوده و می توان آن را به صورت کتبی یا شفاهی منعقد نمود.

به موجب این نوع قرارداد کارگر در قبال انجام کار خود حق الزحمه دریافت کرده و کارفرما نیز در قبال کسی که این کار را انجام داده موظف است تا به او اجرتی را پرداخت کند.

بدین معنی که در این نوع قرارداد کار نمی توان مزایای در نظر گرفته شده برای کارگر را کمتر از میزان مقرر در قانون کار دانست. جز در مواردی استثنا که در قانون مشخص شده است.

در قرارداد موقت زمان اتمام قرارداد ذکر شده و بدین ترتیب در زمان تعیین شده به پایان می رسد. باید دانست در تمدید این نوع قرارداد دال بر بر دائمی شدن آن نمی باشدچنانچه این قرارداد در موعد مقرر تمدید نگردد و کارگر نیز در حال ادامه فعالیت خود باشد، می تواند ادعای تمدید قرارداد را نماید.

این نوع قرارداد برای اموری ترتیب داده می شود که مستمر بوده و در واقع قرارداد دائم است. لازم به ذکر است که در گذشته در خصوص این قراردادها به جای عبارت غیر موقت از واژه دائم استفاده می شده است اما بنا به دلایل زیر و با تشخیص مراجع مسئول امروزه از لفظ غیر موقت برای این نوع قرارداد استفاده می شود.

دلایل:

مثال:

برای تفهیم بهتر این موضوع کارگری را در نظر بگیرید که در کارگاهی مشغول به کار و قرارداد او دارای این دو بند است:

در نتیجه او یک کارگر دائم است.

قرارداد قانون کار 99

 

برای اینکه بدانیم قرارداد کار واجد شرایط صحت است یا خیر، ضروری است تا به اطلاعاتی دسترسی داشته و آن ها را مد نظر قرار دهیم. این اطلاعات از قرار زیر هستند:

 

از جمله مواردی که ضروری است تا در قرارداد کار ذکر شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

جمع بندی

هر‌آنچه در خصوص قرارداد کار و موارد مربوط به آن ضروری تلقی می شد بیان شدند. امید است تا هر یک از افراد با مطالعه این مطالب توانسته باشند اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کرده و با آگاهی به عقد قراردادهای کاری و …  بپردازند.

همچنین لازم به ذکر است که داشتن اطلاعات کافی در خصوص تمامی اموری که نیازمند عقد قرارداد هستند می تواند مانع از بروز مشکلات و درگیری ها در آینده و مسیر پیش رو شوند.

عالی…دستتون درد نکنه

با سلامخواهشمندام نمونه ای از قراداد که در ذیل شرح داده ام برایم ارسال نمایید:من دنبال نمونه قراداد با شرکت آبیاری هستم که در آن استفاده از نهر آب و کانال مربوط به آن برای بهره برداری بیشتر از نیروی آب و تولید برق و تا مدت طولانی و اینکه انحصار این فعالیت نزد من بوده و کسی حق استفاده را نداشته باشد مگر با اذن و اجازه من و اینکه اجاره بها به مقدار 5 تا 10 درصد از سود خالص بعد از کسر هزینه ها پرداخت شود.

با سلام میشه قراردادی نوشت که مشمول بیمه نشد

باسلام وخداقوت
میخاستم یه قرارداد فی مابین دو مرکز مشاوره دررابطه با اینکه قرارچنتا نیرو مشاوراز دفتر … دردفترمشاوره …که دوتا اتاق به ماداده است کارکنیم ووارد حوزهای کاری اون دفترنیزنشویم و درحوزهای مشخص شده فعالیت کنیم

بسیار عالی

تمامی خدمات وب سایت استخدام شو، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.


دانلود فایل pdf فرم شماره 1Downloads-icon


دانلود فایل pdf فرم شماره 2Downloads-icon


دانلود فایل pdf فرم شماره 3Downloads-icon


دانلود فایل pdf فرم شماره 4Downloads-icon

محمدی

2020-06-08

مطالب خواندنی
5 دیدگاه ها

مشاهده فهرست

قرارداد کار موضوع مهمی است که ضروری است هر یک از کارمندان و کارفرمایان نسبت به آن شناخت لازم را داشته باشند. به موجب نمونه قرارداد کار که در امور مختلف موجود می‌باشد، تمام آنچه بین کارمند و کارفرما بوده لازم الاجرا می شود و در صورت بروز هرگونه تخلف می‌توان به آن استناد کرد.

شما می توانید فایلهای نمونه قرارداد کاری بین دو نفر را در فرمت پی دی اف و ورد به صورت رایگان از سایت ما دانلود کنید.

دانلود فایل ورد فرم شماره 1 ( نمونه قرارداد کار )قرارداد قانون کار 99

دانلود فایل pdf فرم شماره 1 ( نمونه قرارداد کار )

*******

دانلود فایل ورد فرم شماره 2  ( نمونه قرارداد کار موقت )

دانلود فایل pdf فرم شماره 2  ( نمونه قرارداد کار موقت )

*******

دانلود فایل ورد فرم شماره 3 ( نمونه قرارداد کار )

دانلود فایل pdf فرم شماره 3 ( نمونه قرارداد کار )

*******

دانلود فایل ورد فرم شماره 4 ( نمونه قرارداد کار )

دانلود فایل pdf فرم شماره 4 ( نمونه قرارداد کار )

*******

در ادامه به بررسی جزئیات بیشتر این موضوع پرداخته شده و همچنین چند نمونه قرارداد کار گردآوری شده است تا افراد بتوانند به خوبی موضوع را متوجه شده از آن‌ها استفاده نمایند.

به موجب قرارداد کار الزامی بین کارگذار و کارمند ایجاد می شود تا به سبب آن هر یک از طرفین به وظایف خود عمل نمایند. بدین ترتیب روابط کارگر و کارفرما جنبه ای قانونی یافته و مواردی همچون حق الزحمه و مطالبات نیز در سایه قراردادی قانونی صورت می گیرند. لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت این موضوع بخشی از قانون کار نیز به بررسی آن پرداخته است که به شرح زیر می‌باشد:

قرارداد کار به قراردادی کتبی یا شفاهی اطلاق می شود که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی خود، کاری را برای مدتی موقت یا غیرموقت برای کارفرما انجام می دهد.

به طور کلی و در تمامی قرار داد های کاری همواره 2 طرف حضور دارند. این دو طرف عبارت اند از:

 

کارگر طبق ماده 2 قانون کار بدین شکل تعریف شده است:

شخصی حقیقی، در واقع به عنوان انسانی تعریف شده است که به دستور کارفرما کار را انجام داده و در قبال آن کار، مُزد دریافت می‫کند. این مزد می‫تواند به شکل های:

 

 همچنین در مقابل، کارفرما نیز بدین ترتیب تعریف شده است:

شخصی حقیقی یا حقوقی است که ضرورتی ندارد حتما انسان باشد. (می تواند هر نهاد و یا ارگان خاصی نیز در نظر گرفته شود.)

همچنین لازم به ذکر است که در صورت انعقاد قرارداد روابط بین‌ کارگر و کارفرما مطابق قانون کار رسمیت پیدا خواهد کرد.

 

با توجه به آنچه پیش تر بیان شد می توان ویژگی هایی را برای قرارداد کار در نظر گرفت که از قرار زیر هستند:

این فرایند در قانون به عنوان عقد شناخته شده و برای آن مقرارات خاصی نیز در نظر گرفته شده است.

برای انعقاد این قرارداد تشریفات خاصی نیاز نبوده و می توان آن را به صورت کتبی یا شفاهی منعقد نمود.

به موجب این نوع قرارداد کارگر در قبال انجام کار خود حق الزحمه دریافت کرده و کارفرما نیز در قبال کسی که این کار را انجام داده موظف است تا به او اجرتی را پرداخت کند.

بدین معنی که در این نوع قرارداد کار نمی توان مزایای در نظر گرفته شده برای کارگر را کمتر از میزان مقرر در قانون کار دانست. جز در مواردی استثنا که در قانون مشخص شده است.

در قرارداد موقت زمان اتمام قرارداد ذکر شده و بدین ترتیب در زمان تعیین شده به پایان می رسد. باید دانست در تمدید این نوع قرارداد دال بر بر دائمی شدن آن نمی باشدچنانچه این قرارداد در موعد مقرر تمدید نگردد و کارگر نیز در حال ادامه فعالیت خود باشد، می تواند ادعای تمدید قرارداد را نماید.

این نوع قرارداد برای اموری ترتیب داده می شود که مستمر بوده و در واقع قرارداد دائم است. لازم به ذکر است که در گذشته در خصوص این قراردادها به جای عبارت غیر موقت از واژه دائم استفاده می شده است اما بنا به دلایل زیر و با تشخیص مراجع مسئول امروزه از لفظ غیر موقت برای این نوع قرارداد استفاده می شود.

دلایل:

مثال:

برای تفهیم بهتر این موضوع کارگری را در نظر بگیرید که در کارگاهی مشغول به کار و قرارداد او دارای این دو بند است:

در نتیجه او یک کارگر دائم است.

قرارداد قانون کار 99

 

برای اینکه بدانیم قرارداد کار واجد شرایط صحت است یا خیر، ضروری است تا به اطلاعاتی دسترسی داشته و آن ها را مد نظر قرار دهیم. این اطلاعات از قرار زیر هستند:

 

از جمله مواردی که ضروری است تا در قرارداد کار ذکر شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

جمع بندی

هر‌آنچه در خصوص قرارداد کار و موارد مربوط به آن ضروری تلقی می شد بیان شدند. امید است تا هر یک از افراد با مطالعه این مطالب توانسته باشند اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کرده و با آگاهی به عقد قراردادهای کاری و …  بپردازند.

همچنین لازم به ذکر است که داشتن اطلاعات کافی در خصوص تمامی اموری که نیازمند عقد قرارداد هستند می تواند مانع از بروز مشکلات و درگیری ها در آینده و مسیر پیش رو شوند.

عالی…دستتون درد نکنه

با سلامخواهشمندام نمونه ای از قراداد که در ذیل شرح داده ام برایم ارسال نمایید:من دنبال نمونه قراداد با شرکت آبیاری هستم که در آن استفاده از نهر آب و کانال مربوط به آن برای بهره برداری بیشتر از نیروی آب و تولید برق و تا مدت طولانی و اینکه انحصار این فعالیت نزد من بوده و کسی حق استفاده را نداشته باشد مگر با اذن و اجازه من و اینکه اجاره بها به مقدار 5 تا 10 درصد از سود خالص بعد از کسر هزینه ها پرداخت شود.

با سلام میشه قراردادی نوشت که مشمول بیمه نشد

باسلام وخداقوت
میخاستم یه قرارداد فی مابین دو مرکز مشاوره دررابطه با اینکه قرارچنتا نیرو مشاوراز دفتر … دردفترمشاوره …که دوتا اتاق به ماداده است کارکنیم ووارد حوزهای کاری اون دفترنیزنشویم و درحوزهای مشخص شده فعالیت کنیم

بسیار عالی

تمامی خدمات وب سایت استخدام شو، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.


دانلود فایل pdf فرم شماره 1Downloads-icon


دانلود فایل pdf فرم شماره 2Downloads-icon


دانلود فایل pdf فرم شماره 3Downloads-icon


دانلود فایل pdf فرم شماره 4Downloads-icon

قرارداد کار ۹۹ یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام‌کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام‌شونده) می‌باشد. این قرارداد بیان‌کننده مقررات و ضوابط موجود میان روابط دو طرف قرارداد می‌باشد. کسانی که این قرارداد را منعقد می‌کنند، در هر طرف قرارداد و در هر جایگاهی که باشند می‌بایست حقوق و تعهدات خود را در این قرارداد در ارتباط با یکدیگر در نظر بگیرند.

ما در این متن درصدد هستیم تا در مورد حقوق کارفرما و کارمندان و اصلی‌ترین نکات قرارداد کاری ۹۹ صحبت کنیم. در این میان افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۹، در نهایت با ۲۱ درصد افزایش حقوق تصویب شد که علاوه بر قرارداد کاری، حداقل حقوق سال ۹۹ که به تازگی تصویب شده است را به تفکیک بیان می‌کنیم.

چنانچه پس از خواندن این مطلب نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص قرارداد کار و یا حقوق سال ۹۹ داشتید می‌توانید از مشاوره حقوقی وینداد کمک بگیرید.

زمانی که شما کسب و کاری را آغاز می‌کنید نکته حیاتی و مهم، استخدام نیرو و تنظیم قرارداد کار با آن‌ها می‌باشد. یکی از چالش‌های حقوقی هر کسب‌وکاری به ویژه کسب‌وکارهای جدید، آشنایی با حقوق جایگاه کارفرما و کارمند است که نقص اطلاعات در این زمینه می‌تواند صدمات زیادی از جمله از دست دادن زمان برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید هنگام استخدام کارمند انجام دهید این است که نمونه قرارداد کار را حتما تهیه کنید.قرارداد قانون کار 99

برای ورود به بحث قرارداد کار ۹۹ لازم است ابتدا کارفرما و کارگر را براساس قانون کار تعریف کنیم.

مطابق ماده ۲ قانون کار کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

مطابق ماده ۳ کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند.

برای شفاف شدن حقوق و تعهدات طرفین میان کارگر و کارفرما قراردادی منعقد می‌شود که به قرارداد کار معروف است و طبق تعریف ماده ۷ عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

کارگران و کارفرمایان در هنگام تنظیم قرارداد کار سال ۹۹ ، معمولا اطلاعات جامع و کاملی در مورد حقوق و وظایف خود ندارند، به همین علت، بهتر است برای تنظیم قرارداد کار سال ۹۹ از کارشناسان حقوقی که در این حوزه تخصص دارند استفاده کنبد. وینداد امکانی را فراهم آورده است تا کارگران و کارفرمایان بتوانند در کمترین زمان با پرداخت هزینه مناسب، قرارداد کار سال ۹۹ را در کنار مشاوران حقوقی برجسته تنظیم کنند و از مشاوره آن‌ها بهره‌مند شوند.

قرارداد کار بین کارفرما و کارگر علاوه بر مشخصات دقیق طرفین باید حاوی موارد ذیل باشد:

اگر به دنبال قرارداد کار ۹۹ حرفه‌ای هستید با خرید نمونه قراردادهای کاری و آموزش کامل آن یک قرارداد کاری حرفه‌ای را در دست داشته باشد.

در صورتی‌که با مسائل حقوقی آشنا نیستید، حتماً قبل از امضای هر قراردادی، آن را به دقت مطالعه کنید و در صورت داشتن ابهام در بند و ماده‌ای، درباره آن سوال کنید. در اکثر قراردادهای شرکت‌ها و نهادهای حقوقی جملاتی است که ممکن است برای افراد عادی مبهم باشند، از این رو از پرسیدن معنی عبارات حقوقی داخل قرارداد هراس نداشته باشید. شما می‌توانید همین الان قراردادهای استخدامی را دریافت کنید تا در آینده با مشکلات حقوقی روبرو نشوید!در ادامه با نکات مهم قرارداد کار ۹۹ همراه باشید.

یکی از نکات مهم قرارداد کار‌ی موضوع قرارداد می‌باشد؛ در صورتی‌­که دچار مشکلات حقوقی شوید، هیأت حل اختلاف اولین قسمتی که به آن توجه خواهد کرد “موضوع قرارداد” است. پس باید در قسمت موضوع قرارداد، به صورت دقیق و کامل توضیح دهید که در مدت قرارداد چه کارهایی را باید انجام دهید و کار شما دقیقاً چیست؟

یکی دیگر از مهمترین بندهای قرارداد استخدام “مدت زمان قرارداد” است. در صورتی‌­که قرارداد شما دائمی است، باید این مورد در قرارداد مشخص شود (قرارداد دائمی یا پیوسته به قراردادی می‌گویند که فقط زمانی فسخ می‌شود که کارمند استعفا دهد و یا از کار خود با دلایل قابل قبول و طبق قانون کار اخراج شود) و در صورتی‌­که قرارداد شما برای مدت خاصی حتی چند سال می‌باشد، باید تاریخ شروع کار و اتمام کار به دقت در قرارداد درج شود.اگر نیاز به قرارداد کار با مدت موقت دارید همین الان این قرارداد را دریافت کنید.

این امر در ابتدا ممکن است بسیار بدیهی به نظر برسد ولی در عین حال یکی از موارد بسیار مهمی که در قرارداد استخدام باید به آن اشاره شود مبلغ پرداختی و شرایط پرداخت این مبلغ است. عموما یک میزان حداقل دستمزدی وجود دارد که حقوق پرداختی از این میزان کمتر نمی‌تواند باشد. با این حال در هر کسب و کاری این مبالغ ممکن است متفاوت باشد. هم‌چنین شرایط پرداخت نیز متفاوت خواهد بود.

مورد مهم بعدی این است که در مورد زمان قرارداد استخدامی به شما چه مبلغی پرداخت خواهد شد و در چه تاریخی؟ باید تمام جزئیات پرداختی و دریافتی در قرارداد ذکر شود. حقوق شما در چه تاریخی به حساب شما واریز می‌شود؟ به چه شماره حسابی؟ و این­که پاداش، حق اولاد، حق مأموریت و… برای شما محاسبه خواهد شد یا خیر! این مورد باید به صورت دقیق و با جزئیات کامل در قرارداد درج شود.

نمونه قرارداد کار را از اینجا دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید!

چنانچه براساس قرارداد یا عرف کارگاه مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت باید پس از محاسبه در پایان روز یا هفته یا پانزده روز یکبار به نسبت ساعات کار و یا روزهای کارکرد صورت گیرد. اگر پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد، این پرداخت باید در آخر ماه صورت بگیرد. در این حالت مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود.

در برخی موارد پس از پایان مدت زمان قرارداد، کارفرما (حقیقی یا حقوقی) تمایل به ادامه همکاری و تمدید قرارداد دارد؛ این مورد می‌تواند در قرارداد ذکر شود که تمدید قرارداد می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد و منع قانونی ندارد.

هر شرکتی قوانین و مقررات داخلی خود را دارد، پس در قراردادهای کاری این بند نیز اضافه خواهد شد، بهتر است تمام قوانین را با دقت مطالعه کنید تا دچار مسائل داخلی شرکت نشوید.

اگر هدف شما هم از تنظیم قرارداد کار، استخدام اصولی کارمندانتان است همین الان نمونه قراردادهای کار ۹۹ را دریافت کنید.

این قبیل شرایط و ضوابط در قانون کار بیان شده است. این‌ها مقررات آمره محسوب می‌شوند که توافق و تراضی خلاف آن فاقد اثر است. برای کامل‌تر بودن موارد مندرج در قرارداد و شفافیت هر چه بیشتر آن بهتر است به این موارد اشاره شود تا برای طرفین سوتفاهمی باقی نماند و در عین حال طرفین به حقوق خود نیز آگاه باشند. نظیر ساعت کار، مرخصی‌ها

به عنوان مثال مطابق قانون کار ساعات کار کارگر در شبانه روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید.

مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب ۴ روز جمعه جمعا یک ماه است.

چرا با تنظیم قرارداد کار با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت قرارداد کار اقدام کنید.

این مورد نیز می‌تواند به نفع شما تمام شود، البته در صورتی­‌که به آن دقت کنید! در قراردادهای کاری شما یک ماه فرصت خروج از شرکت را دارید و پس از خروج شما، شرکت نیز دو ماه فرصت دارد تا با شما تسویه حساب کند؛ اما برخی شرکت‌ها این مدت زمان را اضافه می‌کنند که به نفع خودشان است و باید هنگام امضای قرارداد به این بند نیز توجه داشته باشید.با خرید نمونه قراردادهای کاری و آموزش کامل آن یک قرارداد کاری حرفه‌ای را در دست داشته باشد.

یکی از مواردی که کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در مورد درج آن در قرارداد استخدامی و یا انعقاد قراردادی جداگانه با کارمندانشان غفلت می‌ورزند و از آن ضربه می‌خوردند بندعدم رقابتو یا قرارداد جداگانه‌ای با عنوان قرارداد عدم رقابت می‌باشد. صاحبان کسب و کار باید این اطمینان را حاصل کنند که کارمندان با اطلاعات و اسرار تجاری کسب و کار فعلی به طور هم زمان در کسب و کار رقیب فعالیت نخواهند کرد و یا اینکه خود آن‌ها بعدها رقیب آن ها در همان کسب و کار یا در کسب و کاری کاملا مشابه آن نخواهند شد به طوری که تمام مشتریان آن‌ها را از آن خود کنند. درج این بند در قرارداد استخدام و یا انعقاد قراردادی مجزا امکان اینکه کارمندان شما به طور هم زمان در تجارت رقیب فعالیت کنند و یا بلافاصله بعد از جدایی از کسب و کار فعلی کاری مشابه را دایر کنند از آن‌ها می‌گیرد و برای کارآفرین امنیت خاطر به همراه دارد.اگر نیاز به قرارداد عدم رقابت دارید همین الان می‌توانید آن را دریافت کنید. 

این امر مهم و حیاتی است که اطلاعات، ایده‌ها و به طور کلی اسرار تجاری کسب و کار مورد حمایت قرار بگیرد. کارمندانی که با شما همکاری را آغاز می‌کنند، ممکن است به جهت جایگاه خود به اطلاعات مهم کسب و کار دسترسی پیدا کنند. برای اطمینان از محرمانه ماندن این اسرار و فاش نشدن آن‌ها بهتر است بند محرمانگی در قرارداد استخدام گنجانده شود و یا قراردادی با عنوان قرارداد محرمانگی به صورت جداگانه منعقد شود.

اگر به دنبال داشتن یک رابطه کاری حرفه‌ای و اصولی می‌باشید نمونه قراردادهای کاری و استخدامی را دریافت نمایید تا رابطه کاری بی‌دغدغه‌ را تجربه کنید.

قراردادها باید در چهار نسخه تهیه شوند و تمام نسخه‌ها به همراه برگه‌ها و پیوست‌ها به مهر و امضای هر دو طرف و دو شاهد برسند؛ یک نسخه از قرارداد نزد طرف اول و یک نسخه نیز نزد طرف دوم می‌ماند. در صورتی‌­که کارفرمایی قصد نگهداری هر دو نسخه را نزد خود داشت، به هیچ عنوان قبول نکنید.

مطابق ماده ۱۱ طرفین می‌توانند با توافق یک‌دیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد بدون اخطار قبلی و بدون آن‌که ملزم به پرداخت خسارت باشد رابطه کار را قطع نماید. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد، وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید، کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود. مدت این دوره باید در قرارداد کار مشخص شود.

چرا با دریافت نمونه قرارداد کار ۹۹ و راهنمای کامل آن، خیال راحت و مشارکت بی‌دغدغه را تجربه نکنید؟ همین الان آن را دریافت کنید.

 مطابق ماده ۵۱ ساعت کار در این قانون مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. به غیر از مواردی که در قانون استثنا شده است، ساعات کار کارگران در شبانه‌روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید. مطابق تبصره ۱ همین ماده کارفرما با توافق کارگران می‌تواند ساعات کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگر روزها اضافه بر این میزان تعیین کند به شرط آن‌که مجموع ساعات کار هر هفته از ۴۴ ساعت تجاوز نکند.

مطابق ماده ۶۲ روز جمعه روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می‌باشد. مطابق ماده ۶۴ مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب ۴ روز جمعه جمعا یک ماه است. برای کار کمتر از یک سال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می‌شود.

بر اساس قانون کار، همه کارگاه‌های مشمول قانون کار باید در پایان هر سال به هر یک از کارگران خود معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

نمونه قراردادهای کار ۹۹ را از بانک قراردادهای وینداد دریافت کنید تا با یک قرارداد کار حرفه‌ای کسب و کار خود را شروع کنید.

مطابق ماده ۳۵ مزد عبارت است از وجوه نقدی و غیر نقدی و یا مجموع آن‌ها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود. مزد باید در فواصل زمانی مرتب و در روز غیر تعطیل و ضمن ساعات کار به وجه نقد رایج کشور پرداخت شود. چنانچه براساس قرارداد یا عرف کارگاه مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت باید پس از محاسبه در پایان روز یا هفته یا پانزده روز یکبار به نسبت ساعات کار و یا روزهای کارکرد صورت گیرد. اگر پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد، این پرداخت باید در آخر ماه صورت بگیرد. در این حالت مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود.

 افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار از ابتدای ۹۹ به میزان پانزده (۱۵) درصد تعیین می‌گردد.قرارداد قانون کار 99

مطابق ماده ۱۴۸ کارفرماهای کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند براساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.

حداقل حقوق سال ۹۹ هم مشخص شد. با توجه به تصمیم نهایی شورای عالی کار که در بامداد روز ۲۱ فروردین ۹۹ گرفته شد، حداقل دستمزد یک کارگر در سال ۹۹ مبلغی حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته باید به این نکته هم توجه داشت که این عدد با در نظر گرفتن بن ماهیانه، بن مسکن و … تعیین شده است و ممکن است برای کارگرانی که این مزایا را دریافت نمی‌کنند عدد نهایی حقوق کمتر هم باشد.

با توجه به ارقام تصویب شده، حداقل حقوق کارگران (بدون احتساب بیمه) در سال ۹۹ عبارت است از: ۲ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان.

قرارداد کار ۹۹ برای جذب نیرو یکی از مهم‌ترین قراردادهای حقوقی است که باید برای امضای آن دقت کافی داشت. نکات مهم قرارداد کار‌ی ذکر شده در این مطلب، به صورت کامل و کافی نیست؛ بلکه باید در هنگام نگارش و عقد قراردادهای حقوقی مسائلی دیگر را نیز مدنظر داشت. سامانه خدمات حقوقی وینداد به عنوان یک مرکز متخصص مسائل حقوقی کسب و کارها می‌تواند این خلأ را برای شما پر کند.

شاید در نگاه اول فرض کنید که نکات مهم قرارداد کار‌ی فوق فقط برای افرادی که در حال استخدام هستند، گفته شده است؛ اما نکات حقوقی بالا برای کارفرماها، شرکت‌ها و نهادها نیز صدق می‌کند و در صورت رعایت نکات بالا هر دو طرف سود خواهند کرد و دچار مشکلات حقوقی نخواهند شد.

سلام وقت بخیر
ممنون از مطالب مفیدتون
1.افزایش حقوق سال 99شامل شرکت و مجموعه های خصوصی هم میشه؟
2.افزایش حقوق کارکرد در تعطیلات رسمی در سال 99همچنان 40درصد هست یا تغییر کرده هست؟

و این که این افزایش حقوق شامل نیروهای تازه کار هم خواهد بود؟!
پایه حقوق شرکت و مجموعه های خصوصی با احتساب مصوبه ی افزایش حقوق در سال 99چقدر خواهد بود؟

سلام
به موجب مصوبه مورخ 20/1/99 شورای عالی کار، کلیه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یکسال سابقه کار شده یا یکسال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشند، مشمول خواهند بود.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

’10 زمان خواندنامروزه با توجه به وضعیت بازار و تمایل مردم به مشارکت با یکدیگر جهت کسب سود، ملاحظه می‌کنیم که افراد به دنبال انعقاد قرارداد جعاله هستند. قرارداد جعاله یکی از عقود معین است ادامه مطلب…

’10 زمان خواندنبه طور حتم تاکنون به کرات در خصوص قرارداد کار و قانون حاکم بر آن که به قانون کار معروف می‏باشد، بسیار شنیده ‏اید. ما نیز در مطالب پیشین در خصوص قرارداد کار ادامه مطلب…

’10 زمان خواندنتنظیم رابطه کارگر و کارفرما یکی از رسالت‌های مهم نظام‌های حقوقی جهان به حساب می‌آید. روابط کارگر و کارفرما در ایران، تابع مقررات قانون کار است و قانون کار سند اصلی مقررات مرتبط ادامه مطلب…

قرارداد کار ۹۹ یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام‌کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام‌شونده) می‌باشد. این قرارداد بیان‌کننده مقررات و ضوابط موجود میان روابط دو طرف قرارداد می‌باشد. کسانی که این قرارداد را منعقد می‌کنند، در هر طرف قرارداد و در هر جایگاهی که باشند می‌بایست حقوق و تعهدات خود را در این قرارداد در ارتباط با یکدیگر در نظر بگیرند.

ما در این متن درصدد هستیم تا در مورد حقوق کارفرما و کارمندان و اصلی‌ترین نکات قرارداد کاری ۹۹ صحبت کنیم. در این میان افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۹، در نهایت با ۲۱ درصد افزایش حقوق تصویب شد که علاوه بر قرارداد کاری، حداقل حقوق سال ۹۹ که به تازگی تصویب شده است را به تفکیک بیان می‌کنیم.

چنانچه پس از خواندن این مطلب نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص قرارداد کار و یا حقوق سال ۹۹ داشتید می‌توانید از مشاوره حقوقی وینداد کمک بگیرید.

زمانی که شما کسب و کاری را آغاز می‌کنید نکته حیاتی و مهم، استخدام نیرو و تنظیم قرارداد کار با آن‌ها می‌باشد. یکی از چالش‌های حقوقی هر کسب‌وکاری به ویژه کسب‌وکارهای جدید، آشنایی با حقوق جایگاه کارفرما و کارمند است که نقص اطلاعات در این زمینه می‌تواند صدمات زیادی از جمله از دست دادن زمان برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید هنگام استخدام کارمند انجام دهید این است که نمونه قرارداد کار را حتما تهیه کنید.قرارداد قانون کار 99

برای ورود به بحث قرارداد کار ۹۹ لازم است ابتدا کارفرما و کارگر را براساس قانون کار تعریف کنیم.

مطابق ماده ۲ قانون کار کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

مطابق ماده ۳ کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند.

برای شفاف شدن حقوق و تعهدات طرفین میان کارگر و کارفرما قراردادی منعقد می‌شود که به قرارداد کار معروف است و طبق تعریف ماده ۷ عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

کارگران و کارفرمایان در هنگام تنظیم قرارداد کار سال ۹۹ ، معمولا اطلاعات جامع و کاملی در مورد حقوق و وظایف خود ندارند، به همین علت، بهتر است برای تنظیم قرارداد کار سال ۹۹ از کارشناسان حقوقی که در این حوزه تخصص دارند استفاده کنبد. وینداد امکانی را فراهم آورده است تا کارگران و کارفرمایان بتوانند در کمترین زمان با پرداخت هزینه مناسب، قرارداد کار سال ۹۹ را در کنار مشاوران حقوقی برجسته تنظیم کنند و از مشاوره آن‌ها بهره‌مند شوند.

قرارداد کار بین کارفرما و کارگر علاوه بر مشخصات دقیق طرفین باید حاوی موارد ذیل باشد:

اگر به دنبال قرارداد کار ۹۹ حرفه‌ای هستید با خرید نمونه قراردادهای کاری و آموزش کامل آن یک قرارداد کاری حرفه‌ای را در دست داشته باشد.

در صورتی‌که با مسائل حقوقی آشنا نیستید، حتماً قبل از امضای هر قراردادی، آن را به دقت مطالعه کنید و در صورت داشتن ابهام در بند و ماده‌ای، درباره آن سوال کنید. در اکثر قراردادهای شرکت‌ها و نهادهای حقوقی جملاتی است که ممکن است برای افراد عادی مبهم باشند، از این رو از پرسیدن معنی عبارات حقوقی داخل قرارداد هراس نداشته باشید. شما می‌توانید همین الان قراردادهای استخدامی را دریافت کنید تا در آینده با مشکلات حقوقی روبرو نشوید!در ادامه با نکات مهم قرارداد کار ۹۹ همراه باشید.

یکی از نکات مهم قرارداد کار‌ی موضوع قرارداد می‌باشد؛ در صورتی‌­که دچار مشکلات حقوقی شوید، هیأت حل اختلاف اولین قسمتی که به آن توجه خواهد کرد “موضوع قرارداد” است. پس باید در قسمت موضوع قرارداد، به صورت دقیق و کامل توضیح دهید که در مدت قرارداد چه کارهایی را باید انجام دهید و کار شما دقیقاً چیست؟

یکی دیگر از مهمترین بندهای قرارداد استخدام “مدت زمان قرارداد” است. در صورتی‌­که قرارداد شما دائمی است، باید این مورد در قرارداد مشخص شود (قرارداد دائمی یا پیوسته به قراردادی می‌گویند که فقط زمانی فسخ می‌شود که کارمند استعفا دهد و یا از کار خود با دلایل قابل قبول و طبق قانون کار اخراج شود) و در صورتی‌­که قرارداد شما برای مدت خاصی حتی چند سال می‌باشد، باید تاریخ شروع کار و اتمام کار به دقت در قرارداد درج شود.اگر نیاز به قرارداد کار با مدت موقت دارید همین الان این قرارداد را دریافت کنید.

این امر در ابتدا ممکن است بسیار بدیهی به نظر برسد ولی در عین حال یکی از موارد بسیار مهمی که در قرارداد استخدام باید به آن اشاره شود مبلغ پرداختی و شرایط پرداخت این مبلغ است. عموما یک میزان حداقل دستمزدی وجود دارد که حقوق پرداختی از این میزان کمتر نمی‌تواند باشد. با این حال در هر کسب و کاری این مبالغ ممکن است متفاوت باشد. هم‌چنین شرایط پرداخت نیز متفاوت خواهد بود.

مورد مهم بعدی این است که در مورد زمان قرارداد استخدامی به شما چه مبلغی پرداخت خواهد شد و در چه تاریخی؟ باید تمام جزئیات پرداختی و دریافتی در قرارداد ذکر شود. حقوق شما در چه تاریخی به حساب شما واریز می‌شود؟ به چه شماره حسابی؟ و این­که پاداش، حق اولاد، حق مأموریت و… برای شما محاسبه خواهد شد یا خیر! این مورد باید به صورت دقیق و با جزئیات کامل در قرارداد درج شود.

نمونه قرارداد کار را از اینجا دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید!

چنانچه براساس قرارداد یا عرف کارگاه مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت باید پس از محاسبه در پایان روز یا هفته یا پانزده روز یکبار به نسبت ساعات کار و یا روزهای کارکرد صورت گیرد. اگر پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد، این پرداخت باید در آخر ماه صورت بگیرد. در این حالت مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود.

در برخی موارد پس از پایان مدت زمان قرارداد، کارفرما (حقیقی یا حقوقی) تمایل به ادامه همکاری و تمدید قرارداد دارد؛ این مورد می‌تواند در قرارداد ذکر شود که تمدید قرارداد می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد و منع قانونی ندارد.

هر شرکتی قوانین و مقررات داخلی خود را دارد، پس در قراردادهای کاری این بند نیز اضافه خواهد شد، بهتر است تمام قوانین را با دقت مطالعه کنید تا دچار مسائل داخلی شرکت نشوید.

اگر هدف شما هم از تنظیم قرارداد کار، استخدام اصولی کارمندانتان است همین الان نمونه قراردادهای کار ۹۹ را دریافت کنید.

این قبیل شرایط و ضوابط در قانون کار بیان شده است. این‌ها مقررات آمره محسوب می‌شوند که توافق و تراضی خلاف آن فاقد اثر است. برای کامل‌تر بودن موارد مندرج در قرارداد و شفافیت هر چه بیشتر آن بهتر است به این موارد اشاره شود تا برای طرفین سوتفاهمی باقی نماند و در عین حال طرفین به حقوق خود نیز آگاه باشند. نظیر ساعت کار، مرخصی‌ها

به عنوان مثال مطابق قانون کار ساعات کار کارگر در شبانه روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید.

مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب ۴ روز جمعه جمعا یک ماه است.

چرا با تنظیم قرارداد کار با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت قرارداد کار اقدام کنید.

این مورد نیز می‌تواند به نفع شما تمام شود، البته در صورتی­‌که به آن دقت کنید! در قراردادهای کاری شما یک ماه فرصت خروج از شرکت را دارید و پس از خروج شما، شرکت نیز دو ماه فرصت دارد تا با شما تسویه حساب کند؛ اما برخی شرکت‌ها این مدت زمان را اضافه می‌کنند که به نفع خودشان است و باید هنگام امضای قرارداد به این بند نیز توجه داشته باشید.با خرید نمونه قراردادهای کاری و آموزش کامل آن یک قرارداد کاری حرفه‌ای را در دست داشته باشد.

یکی از مواردی که کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در مورد درج آن در قرارداد استخدامی و یا انعقاد قراردادی جداگانه با کارمندانشان غفلت می‌ورزند و از آن ضربه می‌خوردند بندعدم رقابتو یا قرارداد جداگانه‌ای با عنوان قرارداد عدم رقابت می‌باشد. صاحبان کسب و کار باید این اطمینان را حاصل کنند که کارمندان با اطلاعات و اسرار تجاری کسب و کار فعلی به طور هم زمان در کسب و کار رقیب فعالیت نخواهند کرد و یا اینکه خود آن‌ها بعدها رقیب آن ها در همان کسب و کار یا در کسب و کاری کاملا مشابه آن نخواهند شد به طوری که تمام مشتریان آن‌ها را از آن خود کنند. درج این بند در قرارداد استخدام و یا انعقاد قراردادی مجزا امکان اینکه کارمندان شما به طور هم زمان در تجارت رقیب فعالیت کنند و یا بلافاصله بعد از جدایی از کسب و کار فعلی کاری مشابه را دایر کنند از آن‌ها می‌گیرد و برای کارآفرین امنیت خاطر به همراه دارد.اگر نیاز به قرارداد عدم رقابت دارید همین الان می‌توانید آن را دریافت کنید. 

این امر مهم و حیاتی است که اطلاعات، ایده‌ها و به طور کلی اسرار تجاری کسب و کار مورد حمایت قرار بگیرد. کارمندانی که با شما همکاری را آغاز می‌کنند، ممکن است به جهت جایگاه خود به اطلاعات مهم کسب و کار دسترسی پیدا کنند. برای اطمینان از محرمانه ماندن این اسرار و فاش نشدن آن‌ها بهتر است بند محرمانگی در قرارداد استخدام گنجانده شود و یا قراردادی با عنوان قرارداد محرمانگی به صورت جداگانه منعقد شود.

اگر به دنبال داشتن یک رابطه کاری حرفه‌ای و اصولی می‌باشید نمونه قراردادهای کاری و استخدامی را دریافت نمایید تا رابطه کاری بی‌دغدغه‌ را تجربه کنید.

قراردادها باید در چهار نسخه تهیه شوند و تمام نسخه‌ها به همراه برگه‌ها و پیوست‌ها به مهر و امضای هر دو طرف و دو شاهد برسند؛ یک نسخه از قرارداد نزد طرف اول و یک نسخه نیز نزد طرف دوم می‌ماند. در صورتی‌­که کارفرمایی قصد نگهداری هر دو نسخه را نزد خود داشت، به هیچ عنوان قبول نکنید.

مطابق ماده ۱۱ طرفین می‌توانند با توافق یک‌دیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد بدون اخطار قبلی و بدون آن‌که ملزم به پرداخت خسارت باشد رابطه کار را قطع نماید. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد، وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید، کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود. مدت این دوره باید در قرارداد کار مشخص شود.

چرا با دریافت نمونه قرارداد کار ۹۹ و راهنمای کامل آن، خیال راحت و مشارکت بی‌دغدغه را تجربه نکنید؟ همین الان آن را دریافت کنید.

 مطابق ماده ۵۱ ساعت کار در این قانون مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. به غیر از مواردی که در قانون استثنا شده است، ساعات کار کارگران در شبانه‌روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید. مطابق تبصره ۱ همین ماده کارفرما با توافق کارگران می‌تواند ساعات کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگر روزها اضافه بر این میزان تعیین کند به شرط آن‌که مجموع ساعات کار هر هفته از ۴۴ ساعت تجاوز نکند.

مطابق ماده ۶۲ روز جمعه روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می‌باشد. مطابق ماده ۶۴ مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب ۴ روز جمعه جمعا یک ماه است. برای کار کمتر از یک سال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می‌شود.

بر اساس قانون کار، همه کارگاه‌های مشمول قانون کار باید در پایان هر سال به هر یک از کارگران خود معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

نمونه قراردادهای کار ۹۹ را از بانک قراردادهای وینداد دریافت کنید تا با یک قرارداد کار حرفه‌ای کسب و کار خود را شروع کنید.

مطابق ماده ۳۵ مزد عبارت است از وجوه نقدی و غیر نقدی و یا مجموع آن‌ها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود. مزد باید در فواصل زمانی مرتب و در روز غیر تعطیل و ضمن ساعات کار به وجه نقد رایج کشور پرداخت شود. چنانچه براساس قرارداد یا عرف کارگاه مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت باید پس از محاسبه در پایان روز یا هفته یا پانزده روز یکبار به نسبت ساعات کار و یا روزهای کارکرد صورت گیرد. اگر پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد، این پرداخت باید در آخر ماه صورت بگیرد. در این حالت مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود.

 افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار از ابتدای ۹۹ به میزان پانزده (۱۵) درصد تعیین می‌گردد.قرارداد قانون کار 99

مطابق ماده ۱۴۸ کارفرماهای کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند براساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.

حداقل حقوق سال ۹۹ هم مشخص شد. با توجه به تصمیم نهایی شورای عالی کار که در بامداد روز ۲۱ فروردین ۹۹ گرفته شد، حداقل دستمزد یک کارگر در سال ۹۹ مبلغی حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته باید به این نکته هم توجه داشت که این عدد با در نظر گرفتن بن ماهیانه، بن مسکن و … تعیین شده است و ممکن است برای کارگرانی که این مزایا را دریافت نمی‌کنند عدد نهایی حقوق کمتر هم باشد.

با توجه به ارقام تصویب شده، حداقل حقوق کارگران (بدون احتساب بیمه) در سال ۹۹ عبارت است از: ۲ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان.

قرارداد کار ۹۹ برای جذب نیرو یکی از مهم‌ترین قراردادهای حقوقی است که باید برای امضای آن دقت کافی داشت. نکات مهم قرارداد کار‌ی ذکر شده در این مطلب، به صورت کامل و کافی نیست؛ بلکه باید در هنگام نگارش و عقد قراردادهای حقوقی مسائلی دیگر را نیز مدنظر داشت. سامانه خدمات حقوقی وینداد به عنوان یک مرکز متخصص مسائل حقوقی کسب و کارها می‌تواند این خلأ را برای شما پر کند.

شاید در نگاه اول فرض کنید که نکات مهم قرارداد کار‌ی فوق فقط برای افرادی که در حال استخدام هستند، گفته شده است؛ اما نکات حقوقی بالا برای کارفرماها، شرکت‌ها و نهادها نیز صدق می‌کند و در صورت رعایت نکات بالا هر دو طرف سود خواهند کرد و دچار مشکلات حقوقی نخواهند شد.

سلام وقت بخیر
ممنون از مطالب مفیدتون
1.افزایش حقوق سال 99شامل شرکت و مجموعه های خصوصی هم میشه؟
2.افزایش حقوق کارکرد در تعطیلات رسمی در سال 99همچنان 40درصد هست یا تغییر کرده هست؟

و این که این افزایش حقوق شامل نیروهای تازه کار هم خواهد بود؟!
پایه حقوق شرکت و مجموعه های خصوصی با احتساب مصوبه ی افزایش حقوق در سال 99چقدر خواهد بود؟

سلام
به موجب مصوبه مورخ 20/1/99 شورای عالی کار، کلیه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یکسال سابقه کار شده یا یکسال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشند، مشمول خواهند بود.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

’10 زمان خواندنامروزه با توجه به وضعیت بازار و تمایل مردم به مشارکت با یکدیگر جهت کسب سود، ملاحظه می‌کنیم که افراد به دنبال انعقاد قرارداد جعاله هستند. قرارداد جعاله یکی از عقود معین است ادامه مطلب…

’10 زمان خواندنبه طور حتم تاکنون به کرات در خصوص قرارداد کار و قانون حاکم بر آن که به قانون کار معروف می‏باشد، بسیار شنیده ‏اید. ما نیز در مطالب پیشین در خصوص قرارداد کار ادامه مطلب…

’10 زمان خواندنتنظیم رابطه کارگر و کارفرما یکی از رسالت‌های مهم نظام‌های حقوقی جهان به حساب می‌آید. روابط کارگر و کارفرما در ایران، تابع مقررات قانون کار است و قانون کار سند اصلی مقررات مرتبط ادامه مطلب…

قرارداد کار ۹۹ یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام‌کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام‌شونده) می‌باشد. این قرارداد بیان‌کننده مقررات و ضوابط موجود میان روابط دو طرف قرارداد می‌باشد. کسانی که این قرارداد را منعقد می‌کنند، در هر طرف قرارداد و در هر جایگاهی که باشند می‌بایست حقوق و تعهدات خود را در این قرارداد در ارتباط با یکدیگر در نظر بگیرند.

ما در این متن درصدد هستیم تا در مورد حقوق کارفرما و کارمندان و اصلی‌ترین نکات قرارداد کاری ۹۹ صحبت کنیم. در این میان افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۹، در نهایت با ۲۱ درصد افزایش حقوق تصویب شد که علاوه بر قرارداد کاری، حداقل حقوق سال ۹۹ که به تازگی تصویب شده است را به تفکیک بیان می‌کنیم.

چنانچه پس از خواندن این مطلب نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص قرارداد کار و یا حقوق سال ۹۹ داشتید می‌توانید از مشاوره حقوقی وینداد کمک بگیرید.

زمانی که شما کسب و کاری را آغاز می‌کنید نکته حیاتی و مهم، استخدام نیرو و تنظیم قرارداد کار با آن‌ها می‌باشد. یکی از چالش‌های حقوقی هر کسب‌وکاری به ویژه کسب‌وکارهای جدید، آشنایی با حقوق جایگاه کارفرما و کارمند است که نقص اطلاعات در این زمینه می‌تواند صدمات زیادی از جمله از دست دادن زمان برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید هنگام استخدام کارمند انجام دهید این است که نمونه قرارداد کار را حتما تهیه کنید.قرارداد قانون کار 99

برای ورود به بحث قرارداد کار ۹۹ لازم است ابتدا کارفرما و کارگر را براساس قانون کار تعریف کنیم.

مطابق ماده ۲ قانون کار کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

مطابق ماده ۳ کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند.

برای شفاف شدن حقوق و تعهدات طرفین میان کارگر و کارفرما قراردادی منعقد می‌شود که به قرارداد کار معروف است و طبق تعریف ماده ۷ عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

کارگران و کارفرمایان در هنگام تنظیم قرارداد کار سال ۹۹ ، معمولا اطلاعات جامع و کاملی در مورد حقوق و وظایف خود ندارند، به همین علت، بهتر است برای تنظیم قرارداد کار سال ۹۹ از کارشناسان حقوقی که در این حوزه تخصص دارند استفاده کنبد. وینداد امکانی را فراهم آورده است تا کارگران و کارفرمایان بتوانند در کمترین زمان با پرداخت هزینه مناسب، قرارداد کار سال ۹۹ را در کنار مشاوران حقوقی برجسته تنظیم کنند و از مشاوره آن‌ها بهره‌مند شوند.

قرارداد کار بین کارفرما و کارگر علاوه بر مشخصات دقیق طرفین باید حاوی موارد ذیل باشد:

اگر به دنبال قرارداد کار ۹۹ حرفه‌ای هستید با خرید نمونه قراردادهای کاری و آموزش کامل آن یک قرارداد کاری حرفه‌ای را در دست داشته باشد.

در صورتی‌که با مسائل حقوقی آشنا نیستید، حتماً قبل از امضای هر قراردادی، آن را به دقت مطالعه کنید و در صورت داشتن ابهام در بند و ماده‌ای، درباره آن سوال کنید. در اکثر قراردادهای شرکت‌ها و نهادهای حقوقی جملاتی است که ممکن است برای افراد عادی مبهم باشند، از این رو از پرسیدن معنی عبارات حقوقی داخل قرارداد هراس نداشته باشید. شما می‌توانید همین الان قراردادهای استخدامی را دریافت کنید تا در آینده با مشکلات حقوقی روبرو نشوید!در ادامه با نکات مهم قرارداد کار ۹۹ همراه باشید.

یکی از نکات مهم قرارداد کار‌ی موضوع قرارداد می‌باشد؛ در صورتی‌­که دچار مشکلات حقوقی شوید، هیأت حل اختلاف اولین قسمتی که به آن توجه خواهد کرد “موضوع قرارداد” است. پس باید در قسمت موضوع قرارداد، به صورت دقیق و کامل توضیح دهید که در مدت قرارداد چه کارهایی را باید انجام دهید و کار شما دقیقاً چیست؟

یکی دیگر از مهمترین بندهای قرارداد استخدام “مدت زمان قرارداد” است. در صورتی‌­که قرارداد شما دائمی است، باید این مورد در قرارداد مشخص شود (قرارداد دائمی یا پیوسته به قراردادی می‌گویند که فقط زمانی فسخ می‌شود که کارمند استعفا دهد و یا از کار خود با دلایل قابل قبول و طبق قانون کار اخراج شود) و در صورتی‌­که قرارداد شما برای مدت خاصی حتی چند سال می‌باشد، باید تاریخ شروع کار و اتمام کار به دقت در قرارداد درج شود.اگر نیاز به قرارداد کار با مدت موقت دارید همین الان این قرارداد را دریافت کنید.

این امر در ابتدا ممکن است بسیار بدیهی به نظر برسد ولی در عین حال یکی از موارد بسیار مهمی که در قرارداد استخدام باید به آن اشاره شود مبلغ پرداختی و شرایط پرداخت این مبلغ است. عموما یک میزان حداقل دستمزدی وجود دارد که حقوق پرداختی از این میزان کمتر نمی‌تواند باشد. با این حال در هر کسب و کاری این مبالغ ممکن است متفاوت باشد. هم‌چنین شرایط پرداخت نیز متفاوت خواهد بود.

مورد مهم بعدی این است که در مورد زمان قرارداد استخدامی به شما چه مبلغی پرداخت خواهد شد و در چه تاریخی؟ باید تمام جزئیات پرداختی و دریافتی در قرارداد ذکر شود. حقوق شما در چه تاریخی به حساب شما واریز می‌شود؟ به چه شماره حسابی؟ و این­که پاداش، حق اولاد، حق مأموریت و… برای شما محاسبه خواهد شد یا خیر! این مورد باید به صورت دقیق و با جزئیات کامل در قرارداد درج شود.

نمونه قرارداد کار را از اینجا دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید!

چنانچه براساس قرارداد یا عرف کارگاه مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت باید پس از محاسبه در پایان روز یا هفته یا پانزده روز یکبار به نسبت ساعات کار و یا روزهای کارکرد صورت گیرد. اگر پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد، این پرداخت باید در آخر ماه صورت بگیرد. در این حالت مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود.

در برخی موارد پس از پایان مدت زمان قرارداد، کارفرما (حقیقی یا حقوقی) تمایل به ادامه همکاری و تمدید قرارداد دارد؛ این مورد می‌تواند در قرارداد ذکر شود که تمدید قرارداد می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد و منع قانونی ندارد.

هر شرکتی قوانین و مقررات داخلی خود را دارد، پس در قراردادهای کاری این بند نیز اضافه خواهد شد، بهتر است تمام قوانین را با دقت مطالعه کنید تا دچار مسائل داخلی شرکت نشوید.

اگر هدف شما هم از تنظیم قرارداد کار، استخدام اصولی کارمندانتان است همین الان نمونه قراردادهای کار ۹۹ را دریافت کنید.

این قبیل شرایط و ضوابط در قانون کار بیان شده است. این‌ها مقررات آمره محسوب می‌شوند که توافق و تراضی خلاف آن فاقد اثر است. برای کامل‌تر بودن موارد مندرج در قرارداد و شفافیت هر چه بیشتر آن بهتر است به این موارد اشاره شود تا برای طرفین سوتفاهمی باقی نماند و در عین حال طرفین به حقوق خود نیز آگاه باشند. نظیر ساعت کار، مرخصی‌ها

به عنوان مثال مطابق قانون کار ساعات کار کارگر در شبانه روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید.

مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب ۴ روز جمعه جمعا یک ماه است.

چرا با تنظیم قرارداد کار با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت قرارداد کار اقدام کنید.

این مورد نیز می‌تواند به نفع شما تمام شود، البته در صورتی­‌که به آن دقت کنید! در قراردادهای کاری شما یک ماه فرصت خروج از شرکت را دارید و پس از خروج شما، شرکت نیز دو ماه فرصت دارد تا با شما تسویه حساب کند؛ اما برخی شرکت‌ها این مدت زمان را اضافه می‌کنند که به نفع خودشان است و باید هنگام امضای قرارداد به این بند نیز توجه داشته باشید.با خرید نمونه قراردادهای کاری و آموزش کامل آن یک قرارداد کاری حرفه‌ای را در دست داشته باشد.

یکی از مواردی که کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در مورد درج آن در قرارداد استخدامی و یا انعقاد قراردادی جداگانه با کارمندانشان غفلت می‌ورزند و از آن ضربه می‌خوردند بندعدم رقابتو یا قرارداد جداگانه‌ای با عنوان قرارداد عدم رقابت می‌باشد. صاحبان کسب و کار باید این اطمینان را حاصل کنند که کارمندان با اطلاعات و اسرار تجاری کسب و کار فعلی به طور هم زمان در کسب و کار رقیب فعالیت نخواهند کرد و یا اینکه خود آن‌ها بعدها رقیب آن ها در همان کسب و کار یا در کسب و کاری کاملا مشابه آن نخواهند شد به طوری که تمام مشتریان آن‌ها را از آن خود کنند. درج این بند در قرارداد استخدام و یا انعقاد قراردادی مجزا امکان اینکه کارمندان شما به طور هم زمان در تجارت رقیب فعالیت کنند و یا بلافاصله بعد از جدایی از کسب و کار فعلی کاری مشابه را دایر کنند از آن‌ها می‌گیرد و برای کارآفرین امنیت خاطر به همراه دارد.اگر نیاز به قرارداد عدم رقابت دارید همین الان می‌توانید آن را دریافت کنید. 

این امر مهم و حیاتی است که اطلاعات، ایده‌ها و به طور کلی اسرار تجاری کسب و کار مورد حمایت قرار بگیرد. کارمندانی که با شما همکاری را آغاز می‌کنند، ممکن است به جهت جایگاه خود به اطلاعات مهم کسب و کار دسترسی پیدا کنند. برای اطمینان از محرمانه ماندن این اسرار و فاش نشدن آن‌ها بهتر است بند محرمانگی در قرارداد استخدام گنجانده شود و یا قراردادی با عنوان قرارداد محرمانگی به صورت جداگانه منعقد شود.

اگر به دنبال داشتن یک رابطه کاری حرفه‌ای و اصولی می‌باشید نمونه قراردادهای کاری و استخدامی را دریافت نمایید تا رابطه کاری بی‌دغدغه‌ را تجربه کنید.

قراردادها باید در چهار نسخه تهیه شوند و تمام نسخه‌ها به همراه برگه‌ها و پیوست‌ها به مهر و امضای هر دو طرف و دو شاهد برسند؛ یک نسخه از قرارداد نزد طرف اول و یک نسخه نیز نزد طرف دوم می‌ماند. در صورتی‌­که کارفرمایی قصد نگهداری هر دو نسخه را نزد خود داشت، به هیچ عنوان قبول نکنید.

مطابق ماده ۱۱ طرفین می‌توانند با توافق یک‌دیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد بدون اخطار قبلی و بدون آن‌که ملزم به پرداخت خسارت باشد رابطه کار را قطع نماید. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد، وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید، کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود. مدت این دوره باید در قرارداد کار مشخص شود.

چرا با دریافت نمونه قرارداد کار ۹۹ و راهنمای کامل آن، خیال راحت و مشارکت بی‌دغدغه را تجربه نکنید؟ همین الان آن را دریافت کنید.

 مطابق ماده ۵۱ ساعت کار در این قانون مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. به غیر از مواردی که در قانون استثنا شده است، ساعات کار کارگران در شبانه‌روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید. مطابق تبصره ۱ همین ماده کارفرما با توافق کارگران می‌تواند ساعات کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگر روزها اضافه بر این میزان تعیین کند به شرط آن‌که مجموع ساعات کار هر هفته از ۴۴ ساعت تجاوز نکند.

مطابق ماده ۶۲ روز جمعه روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می‌باشد. مطابق ماده ۶۴ مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب ۴ روز جمعه جمعا یک ماه است. برای کار کمتر از یک سال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می‌شود.

بر اساس قانون کار، همه کارگاه‌های مشمول قانون کار باید در پایان هر سال به هر یک از کارگران خود معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

نمونه قراردادهای کار ۹۹ را از بانک قراردادهای وینداد دریافت کنید تا با یک قرارداد کار حرفه‌ای کسب و کار خود را شروع کنید.

مطابق ماده ۳۵ مزد عبارت است از وجوه نقدی و غیر نقدی و یا مجموع آن‌ها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود. مزد باید در فواصل زمانی مرتب و در روز غیر تعطیل و ضمن ساعات کار به وجه نقد رایج کشور پرداخت شود. چنانچه براساس قرارداد یا عرف کارگاه مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت باید پس از محاسبه در پایان روز یا هفته یا پانزده روز یکبار به نسبت ساعات کار و یا روزهای کارکرد صورت گیرد. اگر پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد، این پرداخت باید در آخر ماه صورت بگیرد. در این حالت مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود.

 افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار از ابتدای ۹۹ به میزان پانزده (۱۵) درصد تعیین می‌گردد.قرارداد قانون کار 99

مطابق ماده ۱۴۸ کارفرماهای کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند براساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.

حداقل حقوق سال ۹۹ هم مشخص شد. با توجه به تصمیم نهایی شورای عالی کار که در بامداد روز ۲۱ فروردین ۹۹ گرفته شد، حداقل دستمزد یک کارگر در سال ۹۹ مبلغی حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته باید به این نکته هم توجه داشت که این عدد با در نظر گرفتن بن ماهیانه، بن مسکن و … تعیین شده است و ممکن است برای کارگرانی که این مزایا را دریافت نمی‌کنند عدد نهایی حقوق کمتر هم باشد.

با توجه به ارقام تصویب شده، حداقل حقوق کارگران (بدون احتساب بیمه) در سال ۹۹ عبارت است از: ۲ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان.

قرارداد کار ۹۹ برای جذب نیرو یکی از مهم‌ترین قراردادهای حقوقی است که باید برای امضای آن دقت کافی داشت. نکات مهم قرارداد کار‌ی ذکر شده در این مطلب، به صورت کامل و کافی نیست؛ بلکه باید در هنگام نگارش و عقد قراردادهای حقوقی مسائلی دیگر را نیز مدنظر داشت. سامانه خدمات حقوقی وینداد به عنوان یک مرکز متخصص مسائل حقوقی کسب و کارها می‌تواند این خلأ را برای شما پر کند.

شاید در نگاه اول فرض کنید که نکات مهم قرارداد کار‌ی فوق فقط برای افرادی که در حال استخدام هستند، گفته شده است؛ اما نکات حقوقی بالا برای کارفرماها، شرکت‌ها و نهادها نیز صدق می‌کند و در صورت رعایت نکات بالا هر دو طرف سود خواهند کرد و دچار مشکلات حقوقی نخواهند شد.

سلام وقت بخیر
ممنون از مطالب مفیدتون
1.افزایش حقوق سال 99شامل شرکت و مجموعه های خصوصی هم میشه؟
2.افزایش حقوق کارکرد در تعطیلات رسمی در سال 99همچنان 40درصد هست یا تغییر کرده هست؟

و این که این افزایش حقوق شامل نیروهای تازه کار هم خواهد بود؟!
پایه حقوق شرکت و مجموعه های خصوصی با احتساب مصوبه ی افزایش حقوق در سال 99چقدر خواهد بود؟

سلام
به موجب مصوبه مورخ 20/1/99 شورای عالی کار، کلیه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یکسال سابقه کار شده یا یکسال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشند، مشمول خواهند بود.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

’10 زمان خواندنامروزه با توجه به وضعیت بازار و تمایل مردم به مشارکت با یکدیگر جهت کسب سود، ملاحظه می‌کنیم که افراد به دنبال انعقاد قرارداد جعاله هستند. قرارداد جعاله یکی از عقود معین است ادامه مطلب…

’10 زمان خواندنبه طور حتم تاکنون به کرات در خصوص قرارداد کار و قانون حاکم بر آن که به قانون کار معروف می‏باشد، بسیار شنیده ‏اید. ما نیز در مطالب پیشین در خصوص قرارداد کار ادامه مطلب…

’10 زمان خواندنتنظیم رابطه کارگر و کارفرما یکی از رسالت‌های مهم نظام‌های حقوقی جهان به حساب می‌آید. روابط کارگر و کارفرما در ایران، تابع مقررات قانون کار است و قانون کار سند اصلی مقررات مرتبط ادامه مطلب…

قرارداد کار ۹۹ یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام‌کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام‌شونده) می‌باشد. این قرارداد بیان‌کننده مقررات و ضوابط موجود میان روابط دو طرف قرارداد می‌باشد. کسانی که این قرارداد را منعقد می‌کنند، در هر طرف قرارداد و در هر جایگاهی که باشند می‌بایست حقوق و تعهدات خود را در این قرارداد در ارتباط با یکدیگر در نظر بگیرند.

ما در این متن درصدد هستیم تا در مورد حقوق کارفرما و کارمندان و اصلی‌ترین نکات قرارداد کاری ۹۹ صحبت کنیم. در این میان افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۹، در نهایت با ۲۱ درصد افزایش حقوق تصویب شد که علاوه بر قرارداد کاری، حداقل حقوق سال ۹۹ که به تازگی تصویب شده است را به تفکیک بیان می‌کنیم.

چنانچه پس از خواندن این مطلب نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص قرارداد کار و یا حقوق سال ۹۹ داشتید می‌توانید از مشاوره حقوقی وینداد کمک بگیرید.

زمانی که شما کسب و کاری را آغاز می‌کنید نکته حیاتی و مهم، استخدام نیرو و تنظیم قرارداد کار با آن‌ها می‌باشد. یکی از چالش‌های حقوقی هر کسب‌وکاری به ویژه کسب‌وکارهای جدید، آشنایی با حقوق جایگاه کارفرما و کارمند است که نقص اطلاعات در این زمینه می‌تواند صدمات زیادی از جمله از دست دادن زمان برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید هنگام استخدام کارمند انجام دهید این است که نمونه قرارداد کار را حتما تهیه کنید.قرارداد قانون کار 99

برای ورود به بحث قرارداد کار ۹۹ لازم است ابتدا کارفرما و کارگر را براساس قانون کار تعریف کنیم.

مطابق ماده ۲ قانون کار کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

مطابق ماده ۳ کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند.

برای شفاف شدن حقوق و تعهدات طرفین میان کارگر و کارفرما قراردادی منعقد می‌شود که به قرارداد کار معروف است و طبق تعریف ماده ۷ عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

کارگران و کارفرمایان در هنگام تنظیم قرارداد کار سال ۹۹ ، معمولا اطلاعات جامع و کاملی در مورد حقوق و وظایف خود ندارند، به همین علت، بهتر است برای تنظیم قرارداد کار سال ۹۹ از کارشناسان حقوقی که در این حوزه تخصص دارند استفاده کنبد. وینداد امکانی را فراهم آورده است تا کارگران و کارفرمایان بتوانند در کمترین زمان با پرداخت هزینه مناسب، قرارداد کار سال ۹۹ را در کنار مشاوران حقوقی برجسته تنظیم کنند و از مشاوره آن‌ها بهره‌مند شوند.

قرارداد کار بین کارفرما و کارگر علاوه بر مشخصات دقیق طرفین باید حاوی موارد ذیل باشد:

اگر به دنبال قرارداد کار ۹۹ حرفه‌ای هستید با خرید نمونه قراردادهای کاری و آموزش کامل آن یک قرارداد کاری حرفه‌ای را در دست داشته باشد.

در صورتی‌که با مسائل حقوقی آشنا نیستید، حتماً قبل از امضای هر قراردادی، آن را به دقت مطالعه کنید و در صورت داشتن ابهام در بند و ماده‌ای، درباره آن سوال کنید. در اکثر قراردادهای شرکت‌ها و نهادهای حقوقی جملاتی است که ممکن است برای افراد عادی مبهم باشند، از این رو از پرسیدن معنی عبارات حقوقی داخل قرارداد هراس نداشته باشید. شما می‌توانید همین الان قراردادهای استخدامی را دریافت کنید تا در آینده با مشکلات حقوقی روبرو نشوید!در ادامه با نکات مهم قرارداد کار ۹۹ همراه باشید.

یکی از نکات مهم قرارداد کار‌ی موضوع قرارداد می‌باشد؛ در صورتی‌­که دچار مشکلات حقوقی شوید، هیأت حل اختلاف اولین قسمتی که به آن توجه خواهد کرد “موضوع قرارداد” است. پس باید در قسمت موضوع قرارداد، به صورت دقیق و کامل توضیح دهید که در مدت قرارداد چه کارهایی را باید انجام دهید و کار شما دقیقاً چیست؟

یکی دیگر از مهمترین بندهای قرارداد استخدام “مدت زمان قرارداد” است. در صورتی‌­که قرارداد شما دائمی است، باید این مورد در قرارداد مشخص شود (قرارداد دائمی یا پیوسته به قراردادی می‌گویند که فقط زمانی فسخ می‌شود که کارمند استعفا دهد و یا از کار خود با دلایل قابل قبول و طبق قانون کار اخراج شود) و در صورتی‌­که قرارداد شما برای مدت خاصی حتی چند سال می‌باشد، باید تاریخ شروع کار و اتمام کار به دقت در قرارداد درج شود.اگر نیاز به قرارداد کار با مدت موقت دارید همین الان این قرارداد را دریافت کنید.

این امر در ابتدا ممکن است بسیار بدیهی به نظر برسد ولی در عین حال یکی از موارد بسیار مهمی که در قرارداد استخدام باید به آن اشاره شود مبلغ پرداختی و شرایط پرداخت این مبلغ است. عموما یک میزان حداقل دستمزدی وجود دارد که حقوق پرداختی از این میزان کمتر نمی‌تواند باشد. با این حال در هر کسب و کاری این مبالغ ممکن است متفاوت باشد. هم‌چنین شرایط پرداخت نیز متفاوت خواهد بود.

مورد مهم بعدی این است که در مورد زمان قرارداد استخدامی به شما چه مبلغی پرداخت خواهد شد و در چه تاریخی؟ باید تمام جزئیات پرداختی و دریافتی در قرارداد ذکر شود. حقوق شما در چه تاریخی به حساب شما واریز می‌شود؟ به چه شماره حسابی؟ و این­که پاداش، حق اولاد، حق مأموریت و… برای شما محاسبه خواهد شد یا خیر! این مورد باید به صورت دقیق و با جزئیات کامل در قرارداد درج شود.

نمونه قرارداد کار را از اینجا دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید!

چنانچه براساس قرارداد یا عرف کارگاه مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت باید پس از محاسبه در پایان روز یا هفته یا پانزده روز یکبار به نسبت ساعات کار و یا روزهای کارکرد صورت گیرد. اگر پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد، این پرداخت باید در آخر ماه صورت بگیرد. در این حالت مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود.

در برخی موارد پس از پایان مدت زمان قرارداد، کارفرما (حقیقی یا حقوقی) تمایل به ادامه همکاری و تمدید قرارداد دارد؛ این مورد می‌تواند در قرارداد ذکر شود که تمدید قرارداد می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد و منع قانونی ندارد.

هر شرکتی قوانین و مقررات داخلی خود را دارد، پس در قراردادهای کاری این بند نیز اضافه خواهد شد، بهتر است تمام قوانین را با دقت مطالعه کنید تا دچار مسائل داخلی شرکت نشوید.

اگر هدف شما هم از تنظیم قرارداد کار، استخدام اصولی کارمندانتان است همین الان نمونه قراردادهای کار ۹۹ را دریافت کنید.

این قبیل شرایط و ضوابط در قانون کار بیان شده است. این‌ها مقررات آمره محسوب می‌شوند که توافق و تراضی خلاف آن فاقد اثر است. برای کامل‌تر بودن موارد مندرج در قرارداد و شفافیت هر چه بیشتر آن بهتر است به این موارد اشاره شود تا برای طرفین سوتفاهمی باقی نماند و در عین حال طرفین به حقوق خود نیز آگاه باشند. نظیر ساعت کار، مرخصی‌ها

به عنوان مثال مطابق قانون کار ساعات کار کارگر در شبانه روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید.

مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب ۴ روز جمعه جمعا یک ماه است.

چرا با تنظیم قرارداد کار با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت قرارداد کار اقدام کنید.

این مورد نیز می‌تواند به نفع شما تمام شود، البته در صورتی­‌که به آن دقت کنید! در قراردادهای کاری شما یک ماه فرصت خروج از شرکت را دارید و پس از خروج شما، شرکت نیز دو ماه فرصت دارد تا با شما تسویه حساب کند؛ اما برخی شرکت‌ها این مدت زمان را اضافه می‌کنند که به نفع خودشان است و باید هنگام امضای قرارداد به این بند نیز توجه داشته باشید.با خرید نمونه قراردادهای کاری و آموزش کامل آن یک قرارداد کاری حرفه‌ای را در دست داشته باشد.

یکی از مواردی که کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در مورد درج آن در قرارداد استخدامی و یا انعقاد قراردادی جداگانه با کارمندانشان غفلت می‌ورزند و از آن ضربه می‌خوردند بندعدم رقابتو یا قرارداد جداگانه‌ای با عنوان قرارداد عدم رقابت می‌باشد. صاحبان کسب و کار باید این اطمینان را حاصل کنند که کارمندان با اطلاعات و اسرار تجاری کسب و کار فعلی به طور هم زمان در کسب و کار رقیب فعالیت نخواهند کرد و یا اینکه خود آن‌ها بعدها رقیب آن ها در همان کسب و کار یا در کسب و کاری کاملا مشابه آن نخواهند شد به طوری که تمام مشتریان آن‌ها را از آن خود کنند. درج این بند در قرارداد استخدام و یا انعقاد قراردادی مجزا امکان اینکه کارمندان شما به طور هم زمان در تجارت رقیب فعالیت کنند و یا بلافاصله بعد از جدایی از کسب و کار فعلی کاری مشابه را دایر کنند از آن‌ها می‌گیرد و برای کارآفرین امنیت خاطر به همراه دارد.اگر نیاز به قرارداد عدم رقابت دارید همین الان می‌توانید آن را دریافت کنید. 

این امر مهم و حیاتی است که اطلاعات، ایده‌ها و به طور کلی اسرار تجاری کسب و کار مورد حمایت قرار بگیرد. کارمندانی که با شما همکاری را آغاز می‌کنند، ممکن است به جهت جایگاه خود به اطلاعات مهم کسب و کار دسترسی پیدا کنند. برای اطمینان از محرمانه ماندن این اسرار و فاش نشدن آن‌ها بهتر است بند محرمانگی در قرارداد استخدام گنجانده شود و یا قراردادی با عنوان قرارداد محرمانگی به صورت جداگانه منعقد شود.

اگر به دنبال داشتن یک رابطه کاری حرفه‌ای و اصولی می‌باشید نمونه قراردادهای کاری و استخدامی را دریافت نمایید تا رابطه کاری بی‌دغدغه‌ را تجربه کنید.

قراردادها باید در چهار نسخه تهیه شوند و تمام نسخه‌ها به همراه برگه‌ها و پیوست‌ها به مهر و امضای هر دو طرف و دو شاهد برسند؛ یک نسخه از قرارداد نزد طرف اول و یک نسخه نیز نزد طرف دوم می‌ماند. در صورتی‌­که کارفرمایی قصد نگهداری هر دو نسخه را نزد خود داشت، به هیچ عنوان قبول نکنید.

مطابق ماده ۱۱ طرفین می‌توانند با توافق یک‌دیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد بدون اخطار قبلی و بدون آن‌که ملزم به پرداخت خسارت باشد رابطه کار را قطع نماید. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد، وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید، کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود. مدت این دوره باید در قرارداد کار مشخص شود.

چرا با دریافت نمونه قرارداد کار ۹۹ و راهنمای کامل آن، خیال راحت و مشارکت بی‌دغدغه را تجربه نکنید؟ همین الان آن را دریافت کنید.

 مطابق ماده ۵۱ ساعت کار در این قانون مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. به غیر از مواردی که در قانون استثنا شده است، ساعات کار کارگران در شبانه‌روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید. مطابق تبصره ۱ همین ماده کارفرما با توافق کارگران می‌تواند ساعات کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگر روزها اضافه بر این میزان تعیین کند به شرط آن‌که مجموع ساعات کار هر هفته از ۴۴ ساعت تجاوز نکند.

مطابق ماده ۶۲ روز جمعه روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می‌باشد. مطابق ماده ۶۴ مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب ۴ روز جمعه جمعا یک ماه است. برای کار کمتر از یک سال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می‌شود.

بر اساس قانون کار، همه کارگاه‌های مشمول قانون کار باید در پایان هر سال به هر یک از کارگران خود معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

نمونه قراردادهای کار ۹۹ را از بانک قراردادهای وینداد دریافت کنید تا با یک قرارداد کار حرفه‌ای کسب و کار خود را شروع کنید.

مطابق ماده ۳۵ مزد عبارت است از وجوه نقدی و غیر نقدی و یا مجموع آن‌ها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود. مزد باید در فواصل زمانی مرتب و در روز غیر تعطیل و ضمن ساعات کار به وجه نقد رایج کشور پرداخت شود. چنانچه براساس قرارداد یا عرف کارگاه مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت باید پس از محاسبه در پایان روز یا هفته یا پانزده روز یکبار به نسبت ساعات کار و یا روزهای کارکرد صورت گیرد. اگر پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد، این پرداخت باید در آخر ماه صورت بگیرد. در این حالت مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود.

 افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار از ابتدای ۹۹ به میزان پانزده (۱۵) درصد تعیین می‌گردد.قرارداد قانون کار 99

مطابق ماده ۱۴۸ کارفرماهای کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند براساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.

حداقل حقوق سال ۹۹ هم مشخص شد. با توجه به تصمیم نهایی شورای عالی کار که در بامداد روز ۲۱ فروردین ۹۹ گرفته شد، حداقل دستمزد یک کارگر در سال ۹۹ مبلغی حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته باید به این نکته هم توجه داشت که این عدد با در نظر گرفتن بن ماهیانه، بن مسکن و … تعیین شده است و ممکن است برای کارگرانی که این مزایا را دریافت نمی‌کنند عدد نهایی حقوق کمتر هم باشد.

با توجه به ارقام تصویب شده، حداقل حقوق کارگران (بدون احتساب بیمه) در سال ۹۹ عبارت است از: ۲ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان.

قرارداد کار ۹۹ برای جذب نیرو یکی از مهم‌ترین قراردادهای حقوقی است که باید برای امضای آن دقت کافی داشت. نکات مهم قرارداد کار‌ی ذکر شده در این مطلب، به صورت کامل و کافی نیست؛ بلکه باید در هنگام نگارش و عقد قراردادهای حقوقی مسائلی دیگر را نیز مدنظر داشت. سامانه خدمات حقوقی وینداد به عنوان یک مرکز متخصص مسائل حقوقی کسب و کارها می‌تواند این خلأ را برای شما پر کند.

شاید در نگاه اول فرض کنید که نکات مهم قرارداد کار‌ی فوق فقط برای افرادی که در حال استخدام هستند، گفته شده است؛ اما نکات حقوقی بالا برای کارفرماها، شرکت‌ها و نهادها نیز صدق می‌کند و در صورت رعایت نکات بالا هر دو طرف سود خواهند کرد و دچار مشکلات حقوقی نخواهند شد.

سلام وقت بخیر
ممنون از مطالب مفیدتون
1.افزایش حقوق سال 99شامل شرکت و مجموعه های خصوصی هم میشه؟
2.افزایش حقوق کارکرد در تعطیلات رسمی در سال 99همچنان 40درصد هست یا تغییر کرده هست؟

و این که این افزایش حقوق شامل نیروهای تازه کار هم خواهد بود؟!
پایه حقوق شرکت و مجموعه های خصوصی با احتساب مصوبه ی افزایش حقوق در سال 99چقدر خواهد بود؟

سلام
به موجب مصوبه مورخ 20/1/99 شورای عالی کار، کلیه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یکسال سابقه کار شده یا یکسال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشند، مشمول خواهند بود.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

’10 زمان خواندنامروزه با توجه به وضعیت بازار و تمایل مردم به مشارکت با یکدیگر جهت کسب سود، ملاحظه می‌کنیم که افراد به دنبال انعقاد قرارداد جعاله هستند. قرارداد جعاله یکی از عقود معین است ادامه مطلب…

’10 زمان خواندنبه طور حتم تاکنون به کرات در خصوص قرارداد کار و قانون حاکم بر آن که به قانون کار معروف می‏باشد، بسیار شنیده ‏اید. ما نیز در مطالب پیشین در خصوص قرارداد کار ادامه مطلب…

’10 زمان خواندنتنظیم رابطه کارگر و کارفرما یکی از رسالت‌های مهم نظام‌های حقوقی جهان به حساب می‌آید. روابط کارگر و کارفرما در ایران، تابع مقررات قانون کار است و قانون کار سند اصلی مقررات مرتبط ادامه مطلب…

%PDF-1.5
%
9 0 obj
>
endobj

41 0 obj
>/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[9 60]/Info 8 0 R/Length 139/Prev 81458/Root 10 0 R/Size 69/Type/XRef/W[1 3 1]>>stream
hbbd“`b“z&H DEu U~ “@${-f

مشاهده همه >>

مشاهده همه >>

مشاهده همه >>

مشاهده همه >>

مشاهده همه >>

قرارداد قانون کار 99

همکاری بین افراد در زمینه‌های مختلف، می‌تواند در قالب تنظیم قرارداد رخ دهد. به عبارت دیگر، تنظیم قرارداد به نوعی مکتوب کردن توافقات بین افراد به حساب می‌آیند. قرارداد کار ۹۹ نیز، یک نمونه مهم از این قراردادها محسوب می‌شود.اهمیت قرارداد کار بیشتر به دلیل کاربرد فراوان آن در کشور است. همان‌گونه که می‌دانید، اکثر افراد در کشور به عنوان کارمند یا کارگر مشغول به فعالیت‌اند. بنابراین جامعه بزرگ کارمندان و کارگران از یک سو و جامعه کارفرمایی از سوی دیگر، اهمیت قرارداد کار را بالا برده است.

شروع فعالیت بیشتر در قالب استخدام انجام می‌شود که باید در قالب و چارچوب خاصی تعریف شود. قانون کار مهم‌ترین چارچوب را قرارداد کار می‌داند که بر اساس آن وظایف و تعهدات هر یک از طرفین مشخص شده است.

به همین دلیل توصیه می‌شود، هم‌زمان با شروع کار خود در قالب کارمند یا کارگر حتما قرارداد کار تنظیم کنید و همچنین در یک مجموعه کارفرما هستید، اهمیت قرارداد را دست کم نگیرید چرا که نداشتن قرارداد شما را بامسئولیت‌های بیشتری رو به رو می‌کند.

امروزه در بین کارفرمایان شایع شده که قبل از استخدام، مدتی را به عنوان دوره آزمایشی تعیین می‌کنند. اما قانون برای این دوره هم قوانینی را مشخص نموده، که هریک از طرفین ملزم به رعایت آن است. در اینجا شما را با بعضی از  ویژگی‌های این دوره آشنا کرده‌ایم.

دوره آزمایشی همراه با تعیین حقوق است.

در صورت قطع همکاری در هر زمانی طی دوره آزمایشی توسط کارفرما، وی ملزم به پرداخت حقوق کامل این دوره به کارگر است.

 در صورت قطع همکاری توسط کارگر در دوره آزمایشی، وی  فقط حق دریافت حقوق مدتی را دارد که در شرکت کار کرده است

متاسفانه بسیاری از کارفرمایان تمایلی برای تنظیم قرارداد ندارند. یعنی، این افراد ترجیح می‌دهند تا بدون وجود قرارداد، از دانش و مهارت دیگران استفاده کنند. کارفرمایان باید توجه داشته باشند که عدم تنظیم قرارداد، به ضرر آن‌ها محسوب می‌شود.

به خاطر داشته باشید اگر نیروی شما (با شرایط قانون کار) به کار گرفته شود، در هر صورت مشمول این قانون می‌شود. یعنی، مزد ماهانه، سنوات و عیدی این شخص، بر اساس حداقل‌های وزارت کار محاسبه می‌شود. عدم تنظیم قرارداد از سوی کارفرما نیز، سبب خروج این شخص از مقررات قانون کار نمی‌شود.

به عنوان مثال، اگر شخصی به صورت پاره وقت یا تمام وقت در شرکتی به کار گرفته شود و در پایان ماه نیز مبلغی به عنوان مزد برای او واریز گردد، قراردادی هم مبنی بر (پروژه‌ای بودن موضوع قرارداد)، بین طرفین تنظیم نشده باشد. این شخص برای دریافت حقوق و مزایای خود، مشمول مقررات قانون کار است. بنابراین، پیشنهاد ما به کارفرمایان این است که حتما قرارداد خود را به صورت کتبی تنظیم نمایند. همچنین فراموش نکنید که قانون کار ممنوعیت تنظیم قرارداد کار را در برخی موارد بیان کرده است.

اشتباهات متداول: کارفرمایان محترم باید توجه داشته باشند، تمامی قراردادهای شفاهی، دائمی محسوب می‌شوند.

مطابق ماده ۵۱ قانون کار، مدت زمان کار کارگران در شبانه‌روز نباید از ۸ ساعت تجاوز کند. شما می‌توانید توافقی بر خلاف این ماده داشته باشید. اما باید بدانید که در هر صورت، مجموع ساعات کار در هفته نباید بیشتر از ۴۴ ساعت باشد.

بر اساس ماده ۳۵ قانون کار، تمامی کارگران و کارمندان مشمول قانون کار، باید مزد یا حق‌الزحمه دریافت کنند. مطابق توافق طرفین، مزد کارگران می‌تواند به صورت نقدی یا غیرنقدی پرداخت شود.

تعیین حداقل مزد بر اساس میزان تورم در جامعه، بر عهده شورای عالی کار قرار دارد. این مرجع هر ساله، قبل از شروع سال جدید، این مبالغ را مشخص می‌کند.بر اساس تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای عالی کار، حداقل حقوق سال ۹۹ به شرح ذیل است:

توصیه ثبت‌یاری:مبالغ ذکر شده در جدول فوق، حداقل حقوق دریافتی است. اگر شما از آن دسته هستید که  مزد ثابت بالاتری از حداقل حقوق دریافت می‌کنید، حقوق شما به نسبت سال گذشته، افزایش بیش از ۱۵ درصدی داشته است.

یکی از مواردی که کارفرمایان موظف به رعایت و درج آن در قرارداد کار هستند، حق بیمه است. بیمه نمودن کارگران و کامندان، یکی از وظایف کارفرمایان محسوب می‌شود. به خاطر داشته باشید که عدم رعایت این موضوع، می‌تواند جرایم مالیاتی برای کارفرمایان به همراه داشته باشد. بر اساس ماده ۲۸ قانون تامین ‌اجتماعی، حق‌بیمه ۳۰ درصد مزد یا حقوقی‌ست که، ۷ درصد آن به عهده بیمه‌ شده، ۲۳ درصد به عهده کارفرما است.

حداقل بیمه در قرارداد کار ۹۹ به شرح ذیل است:

تمامی کارفرمایان برای جلوگیری از سواستفاده اشخاص، بهتر است قراردادی به نام قرارداد محرمانگی و عدم رقابت تنظیم نمایند. این قرارداد در کنار قرارداد کار، به امضا طرفین می‌رسد. با این کار، شما می‌توانید در صورت سوء استفاده از اطلاعات شرکت، مراتب را از طریق مراجعه قضایی پیگیری کنید.

مجموعه ثبت‌یار با بهره‌گیری از وکلای مجرب و متخصص در زمینه قراردادها، می‌تواند تمامی قراردادهای مورد نیاز شما را در حداقل زمان و هزینه‌ تنظیم قرارداد متناسب در اختیار شما قرار دهد. برای دریافت نمونه قرارداد یا تنظیم قرارداد اختصاصی می‌توانید به سامانه ثبت‌یار مراجعه کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تلفن واحد پشتیبانی:۰۲۱-۷۴۳۱۸۷۰۰

۲۶/۱۱۲/۷۰۰ ریال

سنوات خدمت به تمامی کارگران تعلق می‌گیرد و مبلغ آن ماهانه ۱/۵۹۲/۷۲۵ ریال است. در حالی‌که پایه سنوات فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که حداقل یک سال سابقه خدمت در آن کارگاه را داشته باشند و مبلغ آن ۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال است.

۳/۰۰۰/۰۰۰ ریال

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Notify me via e-mail if anyone answers my comment.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

نمونه قرارداد کار عمومی (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

این قرارداد به موجب ماده (۱۰) قانون کار جمهوری اسلامی ایران بین کارفرما /نماینده قانونی کارفرما و کارگر منعقد می شود.

۱) مشخصات طرفین:

کارفرما/ نماینده قانونی کارفرما آقای/خانم/شرکت …………… فرزند ……………………………………………. شماره شناسنامه/شماره ثبت: …………… به نشانی: ……………………………………………..

و کارگر آقای/خانم ………………………. فرزند …………………………….. متولد …………………….. شماره شناسنامه ………………………….. شماره ملی ……………. میزان تحصیلات …………………….. نوع و میزان مهرات: ………………………………….. به نشانی: …………………………………….  منعقد می گردد.قرارداد قانون کار 99

۲) نوع قرارداد    دائم□               موقت□            کار معین□

۳) نوع کار یا حرفه یا حجم کار یا وظیفه ای که کارگر به آن اشتغال می‌‌یابد: …………………………. 

۴) محل انجام کار: ………………

۵) تاریخ انعقاد قرارداد: ………..

۶) مدت قرارداد:…………………..

۷) ساعت کار: …………………….

میزان ساعت کار و ساعت شروع و پایان آن با توافق طرفین تعیین می‌گردد، ساعت کار نمی تواند بیش از میزان مندرج در قانون کار تعیین شود لیکن کمتر از آن مجاز است.

۸) حق السعی:

الف) مزد ثابت / مبنا روزانه/ ساعتی  ……………………………. ریال.

ب) حق مسکن ماهیانه ………………………….  ریال.

ج) حق اولاد ماهیانه …………………….. ریال.

د) پایه سنوات روزانه……………………… ریال.

ه) کمک هزنه اقلام مصرفی خانوار (بن کارگری)ماهیانه …………….. ریال.

و) سایر مزایا: ………………….. ریال.

۹) حقوق و مزایا: حقوق و مزایا بصورت هفتگی / ماهانه کارگر به حساب شماره …………………………. نزد بانک……………………… شعبه ………… توسط کارفرما یا نماینده قانونی وی پرداخت می گردد.

۱۰) بیمه: به موجب ماده ۱۴۸ قانون کار کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.

۱۱) عیدی و پاداش سالانه: به موجب ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب ۶/۱۲/۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی به ازای یک سال کار معادل شصت روز مزد ثابت/مبنا (تاسقف نود روز حداقل مزد روزانه قانونی کارگران) به عنوان عیدی و پاداش سالانه به کارگر پرداخت می شود. برای کار کمتر از یک سال میزان عیدی و پاداش و سقف مربوط به نسبت محاسبه خواهد شد.

۱۲) حق سنوات یا مزایای پایان کار: به استناد ماده ۲۴ قانون کار در صورت خاتمه قراردادکار، کار معین  یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد یکسال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب  بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار(حق سنوات) به وی پرداخت نماید.

۱۳) فسخ قرارداد: به استناد ماده ۲۵ قانون کار و تبصره آن در قرارداد کار موقت و یا برای انجام کار معین هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارند و رسیدگی به اختلافات ناشی از این نوع قرارداد در صلاحیت هیات‌های تشخیص و حل اختلاف می باشد.

۱۴) سایر: سایر موضوعات مندرج در قانون کار و مقررات تبعی از جمله مرخصی استحقاقی نسبت به این قرارداد اعمال خواهد شد.

۱۵) این قرارداد در ۴ نسخه تنظیم می شود که یک نسخه نزد کارفرما یک نسخه نزد کارگر یک نسخه به تشکل کارگری (در صورت وجود) و یک نسخه نیز توسط کارفرما به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی محل تحویل می شود.

 

          محل امضای کارفرما       

         محل امضای کارگر

 



© 2021 شناسنامه | مقررات اداری، استخدامی و مالی

 

قراردادهای استخدام از جمله قراردادهایی هستند که همه ساله با افراد تمدید می‌شوند. اما بررسی این مورد که چه تغییراتی در قراردادهای کار باید در هر تمدید اعمال شود از جمله مواردی است که نیاز به تخصص و تجربه یک حقوق‌دان دارد و در این مقاله بر آن هستیم که به بررسی تغییرات نمونه قرارداد های کار در سال 99 بپردازیم.

این مطلب را بخوانید: 10 اشتباه رایج در قرارداد استخدام موقت که باید از آن اجتناب کنید

برای تنظیم تمام قراردادهای کاری یک سری از اصول و قواعد وجود دارد که به صورت ثابت و همیشگی باید ذکر شود. به عنوان مثال معرفی و بررسی سوابق طرفین قرارداد کار همیشه اولین ماده یک قرارداد کار را تشکیل می‌دهد.

دانلود رایگان قرارداد کار موقت

قرارداد قانون کار 99

پس از آن نوبت به بیان موضوع قرارداد و مدت زمان آن می‌رسد. البته موضوع قراردادهای کار یا همان شرح وظیفه در تمام قراردادهای کار وجود دارد اما ذکر مدت در قراردادهای استخدام موقت اجباری است و در قراردادهایی مانند قرارداد کار معین این امکان وجود دارد که مدتی جهت انجام موضوع کار در قرارداد درج نشود.

مباحث مربوط به بیمه و تعطیلات و مرخصی‌ها هم به صورت قبل در قراردادهای جدید امسال در نظر گرفته می‌شوند.

از جمله مواردی که در یک قرارداد کار به صورت ثابت نوشته می‌شود مواردی نظیر دریافت تضامین و حل و فصل اختلافات است.

از جمله مهم‌ترین مواردی که در قراردادهای کار جدید باید با تغییرات مندرج شود بحث حقوق و مزایای کارگران است. همانطور که می‌دانید همه ساله مقداری به عنوان پایه حقوق مشخص می‌شود که دریافتی یک کارگر نمی‌تواند از آن مقدار پایین‌تر باشد. چنانچه کارفرمایی از این امر تخطی کند با پیگیری کارگر قابل مجازات خواهد بود.

با شیوع ویروس کرونا و بحران‌های مربوط به آن جلسات مربوط به تعیین حداقل حقوق دریافتی کارگران به تعویق افتاده است و قرار بر آن شد تا آخر فروردین ماه (حداکثر) این مساله مشخص شود. البته گمانه زنی‌هایی مبتی بر مقدار آن انجام شده است که مبلغ دو میلیون و هشتصد هزار تومان را عنوان کرده است. اما تا این تاریخ به تصویب نرسیده است.

دریافت مشاوره حقوقی

به محض تعیین تکلیف این موضوع باید تمام قراردادهای کاری بر اساس این مصوبه، حقوق و مزایای دریافتی کارگران را درنظر بگیرند. همچنین تمام مسائل مربوط و تابع حقوق از قبیل اضافه کاری و پاداش‌ها باید بر همان اساس درنظر گرفته شود.

از جمله مواردی که در هر قرارداد جدید باید به آن توجه داشت پایه سنوات است. همانطور که در مطالب قبلی بیان شد پایه سنوات با حق سنوات متفاوت است. پایه سنوات در واقع میزان اضافه حقوقی است که به هرکارگر از بابت سابقه کاری و حضور او در مجموعه کارفرما باید به وی پرداخت شود.

این مطلب را بخوانید: پایه سنوات یا حق سنوات چیست؟

در تمدید قراردادهای جدید سال 99 حتما مبحث مربوط به پایه سنوات کارگران را هم درنظر داشته باشید.

کانال تلگرام لامینگو

برای مطالعه سایر مقالات ما میتوانید به لامینگو بلاگ مراجعه بفرمایید.



ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تمام حقوق قالب و محتوا برای این وبسایت محفوظ است و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد


نام کاربری یا ایمیل


رمز عبور

مرا به خاطر بسپار


لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید سوال بپرسید

1 پاسخ

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید


نمونه-قرارداد-کار-موقت-بدون-بیمه-pdfDownloads-icon


نمونه-قرارداد-کار-موقت-بدون-بیمه-pdfDownloads-icon

این قرارداد به موجب ماده (10) قانون کار جمهوری اسلامی ایران بین کارفرما /نماینده قانونی کارفرما و کارگر منعقد می شود.

1) مشخصات طرفین:

کارفرما/ نماینده قانونی کارفرما آقای/خانم/شرکت …………… فرزند ……………………………………………. شماره شناسنامه/شماره ثبت: …………… به نشانی: …………………………………………………….

و کارگر آقای/خانم ………………………. فرزند …………………………….. متولد …………………….. شماره شناسنامه ………………………….. شماره ملی ……………. میزان تحصیلات …………………….. نوع و میزان مهرات: ………………………………….. به نشانی: …………………………………….  منعقد می گردد.

2) نوع قرارداد    دائم□               موقت□            کار معین□قرارداد قانون کار 99

3) نوع کار یا حرفه یا حجم کار یا وظیفه ای که کارگر به آن اشتغال می‌‌یابد: …………………………. 

4) محل انجام کار: ………………

5) تاریخ انعقاد قرارداد: ………..

۶) مدت قرارداد:…………………..

7) ساعت کار: …………………….

میزان ساعت کار و ساعت شروع و پایان آن با توافق طرفین تعیین می‌گردد، ساعت کار نمی تواند بیش از میزان مندرج در قانون کار تعیین شود لیکن کمتر از آن مجاز است.

8) حق السعی:

الف) مزد ثابت / مبنا روزانه/ ساعتی  ……………………………. ریال.

ب) حق مسکن ماهیانه ………………………….  ریال.

ج) حق اولاد ماهیانه …………………….. ریال.

د) پایه سنوات روزانه……………………… ریال.

ه) کمک هزنه اقلام مصرفی خانوار (بن کارگری)ماهیانه …………….. ریال.

و) سایر مزایا: ………………….. ریال.

9) حقوق و مزایا: حقوق و مزایا بصورت هفتگی / ماهانه کارگر به حساب شماره …………………………. نزد بانک……………………… شعبه ………… توسط کارفرما یا نماینده قانونی وی پرداخت می گردد.

10) بیمه: به موجب ماده 148 قانون کار کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.

11) عیدی و پاداش سالانه: به موجب ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب 6/12/1370 مجلس شورای اسلامی به ازای یک سال کار معادل شصت روز مزد ثابت/مبنا (تاسقف نود روز حداقل مزد روزانه قانونی کارگران) به عنوان عیدی و پاداش سالانه به کارگر پرداخت می شود. برای کار کمتر از یک سال میزان عیدی و پاداش و سقف مربوط به نسبت محاسبه خواهد شد.

12) حق سنوات یا مزایای پایان کار: به استناد ماده 24 قانون کار در صورت خاتمه قراردادکار، کار معین  یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد یکسال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب  بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار(حق سنوات) به وی پرداخت نماید.

13) فسخ قرارداد: به استناد ماده 25 قانون کار و تبصره آن در قرارداد کار موقت و یا برای انجام کار معین هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارند و رسیدگی به اختلافات ناشی از این نوع قرارداد در صلاحیت هیات‌های تشخیص و حل اختلاف می باشد.

14) سایر: سایر موضوعات مندرج در قانون کار و مقررات تبعی از جمله مرخصی استحقاقی نسبت به این قرارداد اعمال خواهد شد.

15) این قرارداد در 4 نسخه تنظیم می شود که یک نسخه نزد کارفرما یک نسخه نزد کارگر یک نسخه به تشکل کارگری (در صورت وجود) و یک نسخه نیز توسط کارفرما به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی محل تحویل می شود.

 

          محل امضای کارفرما       

         محل امضای کارگر

 

نمونه سند حقوقی که به رایگان در اختیار دارید توسط متخصصین رشته حقوق تهیه شده و یصورت دوره ای ویرایش می شود. شما می توانید فایل ورد و پی دی اف سند فوق را دانلود کرده و پس از اعمال تغییرات ضروری مورد استفاده قرار دهید. بدیهی است که صلح؛ مرجع حقوقی ایران هیچ گونه مسوولیتی در مورد استفاده شما از این سند بر عهده نمی گیرد. پیشنهاد ما همواره این است که در انجام امور حقوقی خود از متخصصین یاری بگیرید، شما می توانید برای یافتن وکیل، کارشناس رسمی و یا دفتر اسناد رسمی مناسب در سراسر کشور از لینک های زیر استفاده کنید.

دسترسی سریع

قرارداد

قوانین

کتاب

متخصصین

دفـاتر

قرارداد قانون کار 99
قرارداد قانون کار 99
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *