قرارداد پیمانکاری تک نفره

قرارداد پیمانکاری تک نفره
قرارداد پیمانکاری تک نفره

قراردادهای پیمانکاری از انواع قراردادهای استخدامی هستند که در میان کسانی که به‌صورت پروژه‌ای همکاری می‌کنند بسیار متداول است. در واقع زمانی که شما برای انجام یک کار مشخص قصد برون‌سپاری فعالیت موردنظرتان را دارید حتماً به قرارداد پیمانکاری احتیاج پیدا خواهید کرد.
قراردادهای پیمانکاری صرفاً در پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز به کار نمی‌رود، بلکه قراردادهایی دیگر که کارفرما پروژه‌ای را به پیمانکار در در ازای پرداخت مبلغی می سپارد هم قرارداد پیمانکاری محسوب می‌شود. اما قرارداد پیمانکاری تک نفره چه نوع قراردادی است؟

قرارداد پیمانکاری تک نفره قراردادی است که کارفرما پروژه‌ای را به پیمانکار (شخص حقیقی) در ازای پرداخت مبلغی می‌سپارد. قراردادهای مشاوره‌ای را می‌توان به جای قراردادهایی که بر اساس میزان ساعت کار، مزد پرداخت می‌شود، به قراردادهای پیمانکاری که پروژه محور هستند تبدیل نمود. به عبارت دیگر قراردادهای پیمانکاری تک نفره، با ماهیت پیمانکاری و انجام قسمتی از امور بین کارفرما و شخص مقابل منعقد می‌گردد، بدین نحو که به طور مثال کارفرما طراحی سایت خود را به شخصی واگذار می‌کند.

در بسیاری از موارد و حتی در مورد کسب کارهای نو پا و استارتآپ‌ها، افرادی وارد شرکت یا کارگاه می‌شوند که در واقع رابطه آنها با کارفرما خارج از چارچوب قانون کار بوده و اصولاً توافقات بین آنها نیز مشمول مواردی است که دال بر وجود رابطه کارگر و کارفرمایی نمی‌باشد. در این موارد و مخصوصاً زمان بروز اختلافات فی‌مابین، طرف دوم اقدام به طرح شکایت مطالبه حقوق کارگری و بیمه خواهد کرد و ممکن است که در بسیاری از موارد کارفرما محکوم شود.

نکته حائز اهمیتان است که برای حل این مشکل و کمک به مدیران شرکت‌ها بایستی موضوع تعهد را در قالب خاص حقوقی که عبارت است از قراردادهای تک نفره پیمانکاری طرح و منعقد نمود. قراردادها از آنجایی که در صورت بروز اختلاف فی مابین طرفین حکمیت دارند دارای ارزش و اعتبار می‌باشند و چنانچه شروطی در این قرارداد ذکر شود تا جایی که مخالف صریح قوانین آمره نباشد برای طرفین لازم الاتباع می‌باشد و در صورت عدم تبعیت می‌توان الزام آنها را از دادگاه درخواست نمود.

شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد پیمانکاری را همین الان ثبت کنید.قرارداد پیمانکاری تک نفره

وضعیت بیمه قرارداد پیمانکاری چگونه است؟

در بسیاری از کسب و کارها، مدیران پرداخت حق بیمه کارمندان را شرط می‌کنند، در صورتی که چنین امری دارای منشأ قانونی نبوده و توافق بر خلاف قوانین آمره قانون کار باطل است. در بخشنامه جدید قانون تأمین اجتماعی که در سال ۹۴ تصویب شد نیز کارفرما مکلف به پرداخت حق بیمه افرادی است که از وی تبعیت اقتصادی و دستوری دارند. بنابراین توجه به تهیه متن قرارداد و عدم شمول مفاد قرارداد به تبعیت اقتصادی و دستوری و سایر مواردی که قرارداد به شکل محکم و منسجمی قرارداد تک نفره پیمانکاری قرار دهد، ضروری است. توجه داشته باشید که تهیه قراردادهایی که بایستی دارای ساختاری منسجم و غیر قابل تفسیر می‌باشد امری بسیار تخصصی می‌باشد.

قراردادهای پیمانکاری دارای کسورات بیمه‌ای می‌باشند و بخشی از مبلغ دریافتی پیمانکار صرف پرداخت بیمه می‌شود. اما قرارداد پیمانکاری تکنفره این گونه نیست. در قرارداد پیمانکاری تکنفره اگر قرارداد کار به نحو صحیحی در قالب قرارداد پیمانکاری تکنفره منعقد شود، استارتاپ دیگر تعهدی به بیمه کردن پرسنل ندارد. حتی مشمول مقررات بیمه‌ای مربوط به سایر قراردادهای پیمانکاری نیز نمی‌گردد.

اگر نیاز به مشاوره در خصوص قرارداد پیمانکاری تک نفره دارید می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

در قرارداد پیمانکاری تک‌ نفره شما انجام یک فعالیت خاص را به یک نفر می‌سپارید که ایشان شخصاً آن را به اتمام می‌رسانند. درواقع وجه‌ تسمیه این قرارداد به این دلیل است که ایشان در قالب یک تیم این کار را انجام نمی‌دهند و به ‌بیان ‌دیگر خودشان کارفرمای تعدادی کارگر نخواهند بود چون در این صورت مفاد قرارداد تا حدودی متفاوت خواهد بود و باید در قالب یک قرارداد پیمانکاری گروهی نوشته شود. در واقع طرف مقابل قرارداد شما که به‌عنوان پیمانکار شناخته می‌شود یک شخص حقیقی است. قراردادهای پیمانکاری تک‌نفره و گروهی در مباحث بیمه‌ای باهم تفاوت دارند که نگارش آن‌ها به‌دقت و دانش کافی نیازمند است. درواقع اگر قراردادهای پیمانکاری تک‌نفره بر اساس قوانین و قالب درستی تنظیم شوند نیازی به بیمه پیمانکار توسط کارفرما نخواهند داشت.

از این‌ رو این قراردادها میان کسب‌وکارهای نوپا به‌شدت پرطرفدار هستند و باید توجه داشت که هر قرارداد با توجه به شرایط طرفین می‌بایست منعقد گردد و نمی‌توان از نمونه قراردادهای آماده در تمام موضوعات بهره بردچرا که این غمل در بسیاری از موارد می‌تواند موجب بروز و ایجاد اختلاف و متضرر شدن طرفین گردد.
پیشنهاد می‌کنیم درخواست تنظیم قرارداد پیمانکاری تک نفره را ثبت کنید تا کارشناسان ما بهترین قرارداد را برای شما تنظیم کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‘3 زمان خواندنبسیاری از ادارت و شرکت‌های خصوصی و دولتی دارای سیستم‌های رایانه‌ای متعددی هستند و امور مرتبط با شرکت خود را از طریق اپراتورهای این سیستم‌های رایانه‌ای پیش می‌برند. ایجاد اشکال‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری ادامه مطلب…

‘3 زمان خواندنموسسات بسیاری در بخش عمومی و خصوصی، امروزه اجرای عملیات بسیاری را به موسسات پیمانکاری واگذار می‌کنند.با گسترده شدن و بزرگ شدن حوزه فعالیت های شرکت‌های پیمانکاری، تنظیم و ثبت قرارداد پیمانکاری را ادامه مطلب…

‘3 زمان خواندنشرکت‌های دولتی و خصوصی یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ممکن است در برخی موارد برای کارکنان خود نیاز به دوخت لباس فرم داشته باشند. همچنین مدارس مقاطع مختلف تحصیلی نیز از جمله مواردی هستند که ادامه مطلب…

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند

در نمونه قراردادپیمانکاری تک نفره
در بخش پرداخت حق پیمان‌ آمده است
پرداخت ناخالص ازسوی خدمات گیرنده به خدمات دهنده‌بعدکسرکسورات قانونی
مستحضریدکسورات قانونی شامل بیمه ومالیات است.
چنانچه این نوع قرادادمشمول حق بیمه نمی باشد
پس چراجمله کسورات قانونی آمده است
واگرمنظورتان‌ فقط کسرمالیات دراین جمله است
بهترنبودکلمه کسورات قانونی ذکرنگردد
جون کلمه کسورات جمع و مشمول بیمه ومالیات
در کلیه قراردادهااست.

شما می‌توانید این قسمت را حذف کنید. جهت حفظ استانداردهای قانونی است.

سلام آیا کارگاه‌هایی که کارگر استخدام می‌کنند و حقوق طبق قانون کار پرداخت نمی‌کنند و بیمه هم نمی‌کنند، می‌توانند قرارداد پیمانکاری تک نفره منعقد کنند که از شمول قانون کار و بیمه خارج شوند؟

قرارداد پیمانکاری تک نفره، قرارداد ظریفی است. اگر نیروی شما تکلیف به حضور در محل دارد و از طرف دیگر، باید در ساعات مشخصی حضور داشته باشد، این قرارداد مناسب شما نیست.قرارداد پیمانکاری تک نفره

معمولا کمتر از یک ساعت پاسخ می دهیم.

سلام! چگونه می توانم به شما کمک کنم؟


we run on

crisp


سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید!


با تیم رکلا صحبت کنید

لامینگو یکی از خدماتی بود که ما مدتها بود منتظر عرضه‌شدن آن بودیم و خوشحالم که این انتظار ارزش داشت و توانستیم خدمات خوب و باکیفیتی رو در بخش‌های مختلف حقوقی بگیریم. شاید بتونم بگم به جرات در زمان ما بسیار بسیار تاثیر گذار بود.

مجموعه ما از خدمات علمی تخصصی لامينگو با مدیریت آقای دکتر قاسمی بهره مند شده و بدین وسیله از ایشان و همکاران محترم در خصوص ارایه رهنمودهای کارساز حقوقی تشکر فراوان می‌نمایم. در شرایط دشوار اقتصادی داشتن مشاوره حقوقی کارآمدی چون ایشان نعمت گرانبهایی است.

پاسخ سریع و دقیق به مسایل حقوقی کسب و کار‌ها به ویژه استارتاپ‌ها، چالشی‌ست که لامینگو راه حل مناسبی برای آن است. نوین‌تک تاکنون از تجربه مشاوران لامینگو در حوزه سرمایه‌گذاری و قراردادهای شتابدهی بهره گرفته که این همکاری قطعا بلندمدت خواهد بود.

اتفاقات توسعه فناوری که در مرکز صنعتی سازی نانو رقم خورد، قطعا بدون بهره‌مندی از مشورت‌های شخص آقای دکتر قاسمی و گروه توانمندشان در لامینگو محقق نمی‌شد و به همین دلیل آی‌کن مدیون تخصص و مشورت با ایشان است.

با دکتر قاسمی و دیگر متخصصین موسسه حرفه‌ای لامینگو، بسیار اقتصادی، دقیق، سریع و هوشمند به نتایج مطلوب رسیدیم و این تازه آغاز کار است.قرارداد پیمانکاری تک نفره

با مدیریت جناب آقای دکتر قاسمی، مجموعه‌ای کاربلد و امین در لامینگو گرد هم آمدند که مجموعه شرکت مهرپارس در مقاطع و حوزه‌های مختلف حقوقی از آن بهره‌مند گردیده است. دانش کافی، خلاقیت و آگاهی به مسایل روز حوزه کسب‌وکارها همکاری با ایشان را برای مهرپارس اطمینان‌بخش و لازم نموده است.

زمانی‌ که در کشور هنوز مفهوم استارتاپ و حقوق تکنولوژی فراگیر نشده بود آقای دکتر قاسمی جزء معدود افرادی بودند که یار و همراه مرکز ما بودند و همیشه از مشورت‌های هوشمندانه و تخصصی ایشان استفاده کردیم. شکی نیست لامینگو هم با مدیریت مدبرانه ایشان یکی از پیشگامان خدمات هوشمند حقوقی در کشور خواهد شد.

خوشحالم اعلام کنم که آقای دکتر قاسمی و تیم ایشان در لامینگو با خدمات حقوقی حرفه‌ای، دقیق، اقتصادی و هوشمند توانسته‌اند جایگاه مشاوره تخصصی آنلاین خود را اثبات کنند.

در طی سالیان اخیر ضرورت حضور نهادی با قابلیت ارایه سبدی متنوع از خدمات حقوقی و قراردادی در کنار ارزشگذاری حرفه‌ای و از همه مهمتر توانمندی در تجاری‌سازی فناوری‌ها و دارایی‌های فکری به شدت احساس می‌شده است که خوشبختانه به همت دوست و برادر عزیزمان آقای دکتر قاسمی و به پشتوانه تخصص بی نظیر و تجربیات گرانبهای ایشان با تاسیس لامینگو این خلا مهم در اکوسیستم نوآوری و فناوری ایران برداشته شده است.

جای خالی این گونه خدمات تخصصی به شدت احساس می‌شد. لامینگو ترکیبی است از تخصص، تجربه و نوآوری که با همت و توانمندی جناب آقای دکتر قاسمی و تیم فوق‌العاده ایشان به وجود آمده است‌‌. امیدوارم روز به روز موفق‌تر باشند.

وقتی یک قرارداد در واحد حقوقی شرکت تنظیم میشه، همیشه به این موضوع فکر می‌کنیم آیا این قرارداد می‌تونست بهتر از این هم باشه. آیا نکته‌ای هست که ما ازش غافل شده باشیم، چون برامون خیلی مهمه قراردادی که از واحد حقوقی شرکت بیرون میره به طور کامل حافظ منافع شرکت باشه. مطمئنا این موضوع دغدغه بسیاری از مدیران نیز است، لامینگو با داشتن تیمی حرفه‌ای و با مدیریت آقای دکتر قاسمی برای این موضوع راه حلی اقتصادی، سریع و کارآمد به شمار می‌آید.

برخی واژه‌ها در عین مثبت بودن دارای تعریف مبهمی هستند. مثلا وقتی می‌گوییم حرفه‌ای با انواع و اقسام صفات و خصوصیات روبه‌رو می‌شویم و برای درک بهتر مفهوم آن، هیچ چیز مانند یک نمونه نمی‌تواند کارساز باشد. آقای دکتر قاسمی عزیز نمونه‌ای بی‌دلیل در تعریف واژه حرفه‌ای هستند. دو سال قبل، وقتی در اوج بحران در یک پرونده مهم بین‌المللی در سوئیس با ایشان روبرو شدم، امید چندانی به بهبود نداشتم. امّا با درایت ایشان نه تنها راه‌های برون رفت پدیدار شدند که توفیق و پیروزی بسیار سهل و مطمئن نمایان شدند.

رویای برون‌سپاری فعالیت‌های حقوقی برای شرکت‌ها و دریافت خدمات حقوقی برای اشخاص حقیقی با کیفیت ممتاز و با هزینه پایین، با تیم فوق‌العاده و تجارب موفق لامینگو در زمینه هوشمندسازی خدمات حقوقی، می‌تواند به بهترین نحو ممکن محقق شود.

از همکاری و مساعدت‌های‎ خالصانه جناب آقای دکتر قاسمی و مجموعه متخصصان لامینگو کمال تشکر و قدردانی را به عمل می‌آورم. خدمات این تیم متخصص منجر به امضای یک قرارداد همکاری فناورانه بین شرکت بنده با یکی از بزرگترین شرکت‌های بین‌المللی حوزه نفت و گاز شده است. تعهد این مجموعه در خصوص حفظ اطلاعات و تخصص مثال‌زدنی این تیم در رعایت استانداردهای حقوقی، برگ ارزشمندی جهت ارایه خدمات نوین حقوقی به جامعه فناوری ایران اسلامی‌مان خواهد بود.

قراردادهای پیمانکاری از انواع قراردادهای استخدامی هستند که در میان کسانی که به‌صورت پروژه‌ای همکاری می‌کنند بسیار متداول است. درواقع زمانی که شما برای انجام یک کار مشخص قصد برون‌سپاری فعالیت موردنظرتان را دارید حتماً به قرارداد پیمانکاری احتیاج پیدا خواهید کرد.

در قرارداد پیمانکاری تک‌نفره شما انجام یک فعالیت خاص را به یک نفر می‌سپارید که ایشان شخصاً آن را به اتمام می‌رسانند. درواقع وجه‌تسمیه این قرارداد به  این دلیل است که ایشان در قالب یک تیم این کار را انجام نمی‌دهند و به‌بیان‌دیگر خودشان کارفرمای تعدادی کارگر نخواهند بود چون در این صورت مفاد قرارداد تا حدودی متفاوت خواهد بود و باید در قالب یک قرارداد پیمانکاری گروهی نوشته شود. درواقع طرف مقابل قرارداد شما که به‌عنوان پیمانکار شناخته می‌شود یک شخص حقیقی است. قراردادهای پیمانکاری تک‌نفره و گروهی در مباحث بیمه‌ای باهم تفاوت دارند که نگارش آن‌ها به‌دقت و دانش کافی نیازمند است. درواقع اگر قراردادهای پیمانکاری تک‌نفره بر اساس قوانین و قالب درستی تنظیم شوند نیازی به بیمه پیمانکار توسط کارفرما نخواهند داشت. ازاین‌رو این قراردادها میان کسب‌وکارهای نوپا به‌شدت پرطرفدار هستند.

{{item.content}}

ثبت اطلاعات تکمیلی کاملا اختیاری بوده و صرفا جهت تسریع در آماده سازی متن کامل قرارداد شما در نظر گرفته شده است .

021-91070885

info (at) lawmingo.com

اولین شرکت دانش‌بنیان کشور در زمینه خدمات حقوقی و ارزش گذاری

نیلوفر طاهری

ژانویه 15, 2020
بیمه, حقوق کار, مسائل حقوقی استارتاپ ها

نظری بدهید
2,344 بازدید

ژوئن 26, 2020

آوریل 19, 2020

آوریل 10, 2020

بسیاری از فارغ التحصیلان تمایل دارند در کاری که تخصص دارند مشغول به کار شوند حتی اگر مشمول حقوق کار نشوند و شرکت آن ها را بیمه نکند. بعضی از استارتاپ ها نیز قادر به بیمه کردن پرسنل خود نیستند، در عین حال نیازمند استخدام نیروی کار هستند. همانطور که سابقا ذکر شده است، قرارداد مشاوره ای ساعتی نیز مشمول قانون کار است و استارتاپ ها را از پرداخت بیمه مبری نمیسازد. اما مدل قراردادی دیگری نیز وجود دارد که می توان در این موارد استفاده نمود: قرارداد پیمانکاری تک نفره.قرارداد پیمانکاری تک نفره

قراردادهای پیمانکاری صرفا در پروژه های عمرانی و ساخت و ساز به کار نمی رود، بلکه قراردادهایی مثل قرارداد توسعه نرم افزار و طراحی سایت نیز در صورتی که در برابر مبلغ مقطوع صورت گیرد، قرارداد پیمانکاری محسوب می شود.

قرارداد پیمانکاری تک نفره قراردادی است که کارفرما (شرکتی که در واقع  خدمات گیرنده است) پروژه ای را به پیمانکار که شخص حقیقی است (منظور آن است که شرکت یا موسسه نیست) در ازای پرداخت مبلغی می سپارد. قراردادهای مشاوره ای را میتوان به جای قراردادهایی که بر اساس میزان ساعت کار، مزد پرداخت می شود، به قراردادهای پیمانکاری که پروژه محور هستند تبدیل نمود.

قراردادهای پیمانکاری دارای کسورات بیمه ای می باشند و بخشی از مبلغ دریافتی پیمانکار صرف پرداخت بیمه می شود. اما قرارداد پیمانکاری تکنفره این گونه نیست. در قرارداد پیمانکاری تکنفره اگر قرارداد کار به نحو صحیحی در قالب قرارداد پیمانکاری تکنفره منعقد شود، استارتاپ دیگر تعهدی به بیمه کردن پرسنل ندارد. حتی مشمول مقررات بیمه ای مربوط به سایر قراردادهای پیمانکاری نیز نمیگردد.

بیشتر بخوانید:

برای دسترسی به نمونه قرارداد پیمانکاری تکنفره اینجا کلیک کنید.

برچسب هابیمه پیمانکاری حق بیمه حقوق استارتاپ قرارداد پیمانکاری تکنفره قرارداد فریلنسر قرارداد کار بدون بیمه گروه وکلای نوآفرین

شروط جلوگیری از رقیق شدن سهام در قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ ها (شرط تعدیل سهام) …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


نام و نام خانوادگی


نشانی ایمیل :

در این نوشتار به بررسی تعهدات قرارداد پیمانکاری پرداخته‌ایم

امروزه، پیشرفت چشمگیر اقتصاد و به تبع آن گسترش روابط اجتماعی، ایجاد و ابداع روابط کاری در قالب های متفاوت حقوقی را اقتضا می کند.شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که انجام برخی پروژه های کاری را از بستر قرارداد های پیمانکاری به سرانجام رسانده باشید.

حقیقت امر این است که تنظیم قراردادهای پیمانکاری به دقت و دانش کافی نیاز دارد که شاید از عهده خیلی از افراد خارج باشد.

لذا در این مقاله سعی شده است مفهوم قرارداد پیمانکاری، ارکان و ضوابط حاکم بر آن و تعهدات هریک از طرفین این قرارداد یعنی کارفرما، پیمانکار و پیمانکاران جزء بررسی گردد و مسائل مرتبط با آن نظیر نحوه پرداخت حق بیمه، مطالبات کارگران و شرایط فسخ قراردادهای پیمانکاری توصیف شود.

طبق تعریف ماده11قانون مالیات بر در آمد، املاک مزروعی و مستغلات و حق تمبر مصوب1335، “مقاطعه كار” به شخصی اطلاق می‌شود كه در ضمن عقد قرارداد، پيمان يا صورت مجلس و مناقصه، انجام هر گونه عمل و يا فروش كالایي را با شرايط مندرجه در قرارداد، پيمان يا صورت مجلس مناقصه، در قبال مزد يا بها و مدت معين تعهد کند.قرارداد پیمانکاری تک نفره

پیمانکار شخص حقوقی یا حقیقی است که از سوی دیگر امضاء کننده ی پیمان است و اجرای موضوع پیمان را براساس اسناد و مدارک پیمان بر عهده گرفته است. نمایندگان و جانشین های قانونی پیمانکار در حکم پیمانکار می باشند.

به ترتیبی که ملاحظه می شود وجوه مشترکی بین قراردادکار معین و قرارداد پیمانکاری دیده می شود که اصلی ترین آن ها تقابل کار با مزد است.

اما وجوه ممیزه ذیل، دلالت بر ظرفیت حقوقی متفاوت این نوع از قرارداد دارد:

کارگر همیشه شخص حقیقی است در حالی که پیمانکار می تواند شخص حقوقی نظیر یک شرکت معین باشد.

پیمانکار با ابزار، ادوات، خلاقیت و ابتکار شخصی خود به انجام کار می پردازد در حالی که در قرارداد کار معین، ابزار کار و خلاقیت متعلق به کارفرما و در اختیار کارگر برای انجام کار می باشد.

در قرارداد کار معین، غالبا مزد در برابر جمع مدت کار و نتیجه آن پرداخت می شود در حالیکه در پیمانکاری پرداخت مزد در برابر ثمره کار بوده و اگرچه مدت نیز معین می گردد، اما پرداخت مزد در برابر زمان انجام کار نیست.

درباره قرارداد کار معین در مقاله قرارداد کار بخوانید : قرارداد کار

در قرارداد کار معین تبعیت حقوقی بین کارگر و کارفرما اجتناب ناپذیر است در حالیکه در پیمانکاری، پیمانکار مستقل و خلاق بوده و کارفرما در نحوه انجام کار دخالتی نمی کند.جلوه های این استقلال را می توان در ابعاد حقوقی،اداری،اقتصادی، شرایط کار،محل کار و نظایر آن مشاهده کرد.

در قرارداد کار معین منافع و خطرات و سود و زیان انجام کار متوجه کارفرما است اما در پیمانکاری ممکن است پیمانکار منتفع گردد یا متضرر شود.

به جز شرایط و تعهدات اختصاصی که بر اساس توافق طرفین در قرارداد مشخص می شود، برای پیمانکاران به طور خاص قانونی وجود ندارد، لذا قوانین عام مسئولیت مدنی شامل آنان نیز می شود.

در قانون مسئولیت مدنی، پیمانکار پس از اینکه کار را از کارفرمای اصلی تحویل گرفت، می تواند برای انجام آن کارکنان یا کارگرانی را به خدمت بگیرد. این کارکنان کارفرمای اصلی را نمی شناسند بلکه برای پیمانکار کار می کنند.بنابراین، پیمانکار در مقابل آنان کارفرما محسوب می شود.

طبق ماده ۱۲ قانون مسئولیت مدنی کارفرما نسبت به اشتباهات و خطاهای کاری کارکنان یا کارگران زیردست خود مسئولیت دارد:

کارفرمایانی که مشمول قانون کار هستند، مسئول جبران خساراتی هستند که از طرف کارکنان اداری و یا کارگران آنان در حین انجام کار یا به مناسبت آن وارد شده است مگر اینکه محرز شود تمام احتیاط‌ هایی که اوضاع و احوال قضیه ایجاب می نموده، به عمل آورده یا اینکه اگر احتیاط‌ های مزبور را به عمل می آوردند، باز هم جلوگیری از زیان مقدور نمی بود.کارفرما می تواند به وارد کننده خسارت در صورتی که مطابق قانون مسئول شناخته شود مراجعه نماید.

طبق این ماده کارفرما در مقابل هر خسارتی که در اثر کار کارکنان یا کارگرانش وارد می شود، مسئول است و باید خسارت زیان دیده را بپردازد. البته پس از پرداخت می تواند به کارمند یا کارگری که خسارت را وارد کرده مراجعه کرده و آنچه را پرداخته از وی بگیرد.

نکته: تنها موردی که با وجود ورود خسارت، پیمانکار مسئول نیست،فرضی است که شهرداری پیمانکار استخدام کرده است. به این معنا که واگذاری امور شهری به پیمانکار از سوی شهرداری، مانع مسئولیت قانونی شهرداری در مقابل اشخاص ثالث نیست و چنانچه در وقوع حادثه، شهرداری مسئول شناخته شود مکلف به جبران خسارت است هرچند که انجام امورِ منجر به حادثه را به پیمانکار واگذاری نموده باشد.

واقعیت این است که در بسیاری از موارد پیمانکاران برای انجام کار خود دارای کارگاه و یا شرکت مستقل همراه با کارگران متعدد می باشند.

در این خصوص ماده13قانون کار مقرر می کند:

در اموری که از طریق مقاطعه(پیمانکاری) کار انجام می شود، پیمانکار مکلف است تمامی مقررات آمره قانون کار را در مورد کارکنان خود اعمال کند. به عبارتی، تمام حقوق، مزایا و مراتب حمایت گرایانه قانون کار نظیر حقوق، عیدی، پاداش، بیمه و…نسبت به کارگران پیمانکار باید رعایت گردد و تخطی از آن ها قابل تعقیب و پی گیری در مراجع حل اختلاف خواهد بود.

تجربه نشان داده چون پیمانکاران سیَارند ممکن است تعهدات قانونی خود را نسبت به کارگران به درستی رعایت نکنند. لذا برای اجتناب از این حق کشی، ضمانت اجرای قانونی در نظر گرفته شده است.

تبصره یک ماده13 قانون کار مقرر می دارد:

مطالبات کارگرانی که برای پیمانکار کار می کنند، جزء بدهی های ممتاز است و کارفرمایانی که کار را با مقاطعه پیش می برند مکلفند بدهی احتمالی پیمانکاران به کارگران را برابر رای مراجع قانونی از محل مطالبات پیمانکار از جمله ضمانت حسن انجام کار،پرداخت نمایند.

توضیح آنکه، حسب اینکه قرارداد پیمانکاری از چه نوعی باشد(ساختمانی،عمرانی،طراحی و ساخت،مدیریتی و…)درصدی از مبلغ کل بهای پیمان که باید از جانب کارفرما به پیمانکار پرداخت شود، جهت تضمین حقوق پیمانکاران جزء(کارگران پیمانکار) نزد کارفرما باقی می ماند تا پس از ارایه صورت حساب مفاصا حساب تامین اجتماعی، به پیمانکار پرداخت شود و چنانچه پیمانکار تکالیف قانونی خود را رعایت نکند، بدهی کارگران وی توسط کارفرما و از محل اعتبار همین مبلغ(در صورت کلی5درصد بهای پیمان)پرداخت می شود.

همچنین، پیمانکار موظف به اجرای مقررات بیمه های درمانی و اجتماعی، مقررات و دستورالعمل های حفاظت فنی و بهداشت کار است.

بر اساس تبصره یک و دو ماده13قانون کار، نه تنها کارفرما مکلف است قرارداد خود را با پیمانکار به نحوی منعقد نماید که در آن پیمانکار متعهد به رعایت تمامی ضوابط و مقررات قانون کار در قبال کارگران خود باشد، بلکه موظف به ضبط5درصد بهای کل پیمان جهت ضمانت حسن انجام کار پیمانکار می باشد.

اگر کارفرما بر خلاف مقررات فوق اقدام به انعقاد قرارداد با پیمانکار نماید،مکلف به پرداخت بدهی پیمانکار در قبال کارگران وی خواهد بود.

مضافا، کارفرما موظف است پس از45روز از تحویل موقت کار توسط پیمانکار،اقدام به تسویه حساب کند؛ و الا مطابق ماده13قانون کار، در برابر کارگران، ضامن است.

پرداخت حق بیمه در قراردادهای پیمانکاری یکی از موضوعات اساسی و چالش برانگیز است.علی الاصول پرداخت حق بیمه به عهده پیمانکار است؛ لیکن، چنانچه شخص پیمانکار کار را به عهده بگیرد، دو حالت متصور است:

۱-پیمانکار کار را به تنهایی و بدون کارگر انجام می‌دهد و مشخصا چون کارگری ندارد، تکلیفی به پرداخت حق بیمه هم ندارد و الزامی نسبت به حبس 5درصد از کل مبلغ پیمان نزد کارفرما نیست.

۲-در مواردی که پیمانکار از کارگر استفاده می‌کند که در این صورت نیز دو حالت متصوراست:

اولا: رابطه ای بین پیمانکار و کارفرما وجود ندارد که در این صورت مشمول قانون تامین اجتماعی و قانون کار نبوده و کارفرما تکلیفی به بیمه نمودن پیمانکار ندارد.

دوما: رابطه بین کارگران و پیمانکار در کارگاه است که به دلیل وجود رابطه کارگری-کارفرمایی، پیمانکار به عنوان کارفرما مکلف است کارگران شاغل خود را بیمه کند و کارفرما مکلف است در قرارداد با پیمانکاران، آن ها را ملزم به بیمه نمودن کارگران شاغل و پرداخت حق بیمه آنها نماید و جهت تضمین5درصد بهای کل پیمان را تا ارائه مفاصا حساب تامین اجتماعی نزد خود نگه دارد.

قراردادهای پیمانکاری صرفا در پروژه های عمرانی و ساخت و ساز به کار نمی رود، بلکه قراردادهایی مثل قرارداد توسعه نرم افزار و طراحی سایت نیز در صورتی که در برابر مبلغ مقطوع صورت گیرد، قرارداد پیمانکاری محسوب می شود.

قرارداد پیمانکاری تک نفره قراردادی است که کارفرما، پروژه ای را به پیمانکار که شخص حقیقی است (منظور آن است که شرکت یا موسسه نیست) در ازای پرداخت مبلغی می سپارد.

قراردادهای پیمانکاری دارای کسورات بیمه ای می باشند و بخشی از مبلغ دریافتی پیمانکار صرف پرداخت بیمه می شود. اما قرارداد پیمانکاری تک نفره این گونه نیست.

در قرارداد پیمانکاری تک نفره اگر قرارداد کار به نحو صحیحی منعقد شود، کارفرما دیگر تعهدی به بیمه کردن پرسنل ندارد. حتی مشمول مقررات بیمه ای مربوط به سایر قراردادهای پیمانکاری نیز نمی گردند.قرارداد پیمانکاری تک نفره

در بخش نامه جدید سازمان تامین اجتماعی که در سال 94 تصویب شد نیز کارفرما مکلف به پرداخت حق بیمه افرادی است که از وی تبعیت اقتصادی و دستوری دارند. لذا پرداخت حق بیمه در قراردادهای پیمانکاری تک نفره به شرح فوق منتفی است.

مشاوره تلفنی با وکیل

مشاوره حقوقی آنلاین رایگانلیست وکلای متخصص

کارشناس ارشد حقوق دانشگاه شهیدبهشتی تهران_دانشجوی دکترای حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران،پژوهشگر در حوزه دعاوی حقوق اداری،دعاوی کارگر و کارفرما و دعاوی ثبتی،فعال حقوق بشر

ضمن عرض ادب و احترام،
بسیار عالی و جامع، قابل فهم و دقیق بود
سپاس

نام و ایمیل من را برای دفعات بعدی ذخیره کن

لامینگو پلتفرم هوشمند تولید قرارداد

امروزه بسیاری از همکاری‌های متقابل میان افراد در قالب‌های مشخص پروژه‌ای صورت می‌پذیرد. شیوع کرونا و افزایش دورکاری اثبات کرد که می‌توان بسیاری از تعاملات حرفه‌ای را در قالبی متفاوت از قالب استخدامی پیش‌برد. این روند مورد استقبال کارفرمایان و مجریان بوده و طبع هر دو گروه را سیراب کرده است. اما لازم است حقایق حقوقی مربوط به اینگونه قراردادها برای هر دو طرف آشکار باشد تا نتیجه حاصل شده هم مورد رضایت آن‌ها باشد. در این نوشتار قصد داریم بیشتر به شرح و توضیح قراردادهای پیمانکاری و انواع آن‌ها بپردازیم.

قراردادهای پیمانکاری راهکار قراردادهای پروژه‌ای!

برای انجام کارهایی با ماهیت پروژه‌ای می‌توان از قراردادهای پیمانکاری استفاده کرد. قراردادهای پیمانکاری اصولا برای کارهایی که ماهیت مستمر دارند مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. این نکته برای کارفرمایانی که می‌خواهند به بهانه امضای قرارداد پیمانکاری از پرداخت حق بیمه کارمندان خود اجتناب کنند بسیار مهم است. کارفرمایان نمی‌توانند برای کارهایی که ماهیت مستمر دارند مانند منشی یا نگهبان از قالب‌های قرارداد پیمانکاری استفاده کنند.قرارداد پیمانکاری تک نفره

از طرفی قراردادهای پیمانکاری به دو گروه تقسیم می‌شوند: 1- قراردادهای پیمانکاری تک‌نفره 2- قراردادهای پیمانکاری گروهی

در ادامه به شرح هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

قرارداد پیمانکاری تک‌نفره

قرارداد پیمانکاری تک‌نفره قراردادی است که میان کارفرما و یک نفر پیمانکار برای انجام موضوع قرارداد منعقد می‌شود. در این گونه از قراردادهای پیمانکاری، پیمانکار موظف است موضوع قرارداد را در مهلت تعیین شده در متن قرارداد بر اساس مصوبات و توافقات صورت گرفته با کارفرما انجام و تحویل ایشان دهد.

هزینه قراردادهای پیمانکاری معمولا به صورت مرحله‌ای پیش‌بینی و پرداخت می‌شود. درواقع با انجام هر مرحله مبلغ مشخص شده به پیمانکار پرداخت می‌گردد. البته پرداخت وجه منوط به انجام درست و کامل تعهدات و رضایت و تایید کارفرما خواهد بود.

آنچه قراردادهای پیمانکاری را از قراردادهای استخدام کار معین متمایز میکند ابزار و ادواتی است که در راستای انجام موضوع قرارداد توسط مجری به کار گرفته می‌شود. در قرارداد کار معین که یکی از انواع قراردادهای استخدامی تحت شمول قانون کار است، همکار موظف است موضوع قرارداد را با وسایل شخص کارفرما انجام دهد. حال آنکه در قراردادهای پیمانکاری وضعیت برعکس است و کارفرما در اینخصوص تکلیفی در قبال پیمانکار ندارد.

در قراردادهای پیمانکاری تک‌نفره بیمه پیمانکار بر عهده کارفرما نیست. به عبارت دیگر کارفرما لزومی به بیمه پیمانکار در طول مدت قرارداد ندارد.

بحث تضمین از مباحث مهمی است که در قراردادهای پیمانکاری بسیار مطرح است. کارفرما برای اطمینان از اجرای صحیح و اصولی قرارداد معمولا مبادرت به اخذ تضمین از پیمانکار می‌کند. بر این اساس پیمانکار مبلغی را تحت عنوان چک یا سفته در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. گاهی بر اساس توافق طرفین مبلغی از وجه قرارداد به عنوان تضمین تا پایان قرارداد نزد کارفرما به امانت خواهد بود. آنچه مسلم است با اتمام همکاری و انجام تعهدات، تضمین باید به هر شکل که باشد به پیمانکار مسترد گردد.

قرارداد پیمانکاری گروهی

در قراردادهای پیمانکاری گروهی که معمولا برای پروژه‌های بزرگتری منعقد می‌شود، کارفرما با پیمانکاری وارد قرارداد می‌شود که برای انجام موضوع قرارداد از کارگرانی که تحت پوشش و حمایت او هستند کمک می‌گیرد. از این رو به این قرارداد عنوان گروهی را داده‌اند.

در قراردادهای پیمانکاری گروهی طرف حساب کارفرما شخص پیمانکار است اما لازم است در متن قرارداد به مواردی اشاره شود که به تبیین روابط میان کارگران با پیمانکار می‌پردازد. به عنوان مثال پرداخت به موقع حق و حقوق کارگران و ایجاد کلیه امکانات ایمنی برای محیط کاری آن‌ها می‌تواند از موارد مورد اشاره باشد.

اما یکی از مهم‌ترین مواردی که در قراردادهای پیمانکاری گروهی باید از سوی کارفرما رعایت شود در خصوص بیمه کارگران تحت پوشش پیمانکار است. همانطور که قبلا اشاره کردیم کارفرما در قبال کارگران پیمانکار وظیفه‌ای بر عهده ندارد اما در رابطه با بیمه ایشان موظف است یک اقدام احتیاطی که از سوی قانون‌گذار مقرر شده است را رعایت کند.

در قراردادهای پیمانکاری گروهی لازم است کارفرما 5 درصد از مبلغ کل قرارداد را زمانی به پیمانکار پرداخت و تسویه کند که مفاصاحساب بیمه کارگران تحت حمایت ایشان را رویت کند. این عمل از سوی قانون‌گذار درنظر گرفته شده است تا بحث بیمه کارگران مغفول نماند.

چگونه یک قرارداد پیمانکاری قانونی تنظیم کنیم؟

هر امری باید توسط متخصص آن صورت پذیرد. تهیه و تنظیم قراردادهای حقوقی هم از این امر مستثنا نیست. برای آنکه بتوانید آینده روابط کاری‌تان را تضمین کنید، طبیعتا بهترین کار اعتماد به یک مشاور حقوقی جهت تنظیم قراردادهای شماست.

بسیار پیش آمده است که افراد با پیوند چند نسخه از قراردادهای اینترنتی به یکدیگر، آینده کاری بدی را برای خود ورق زده‌اند. از طرفی دسترسی و هزینه مشاوران حقوقی هم برای همه افراد امکان‌پذیر نیست. مفتخریم اعلام کنیم که پلتفرم هوشمند لامینگو با آگاهی از نیازهای روز جامعه اقدام به راه‌اندازی یک سامانه حقوقی جامع نموده است. شما با استفاده از این سیستم هوشمند می‌توانید قرارداد مورد نیاز خود را کاملا هوشمند و شخصی سازی شده تهیه کرده و در لحظه فایل آن را دانلود کنید.

لامینگو پلتفرم هوشمند تولید قرارداد

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت


مطلبی دیگر از این نویسنده


مطلبی دیگر در همین موضوع


بر اساس علایق شما

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید سوال بپرسید

1 پاسخ

به اطلاع میرساند اداره کل درآمد حق بیمه به موجب بند 3 نامه شماره 35394/5020 مورخ 11/2/1390 به مؤسسه حسابرسی

تأکید نموده است که درخصوص قراردادهایی که با افراد به صورت انفرادی طبق قانون و مقررات تأمین اجتماعی و در قبال انجام کار و به صورت ساعتی، روزانه، ماهانه، حق الزحمه، حق العمل کاری و … پرداخت می شود می باید در کار برگ مربوطه در ستون مشمول کسر حق بیمه درج شود.

این بند از نامه اداره کل درآمد به موجب دادنامه شماره 1815 مورخ 6/11/93 هیأت عمومی دیوان به جهت اینکه خلاف ماده 38 قانون تأمین اجتماعی و رأی شماره 58 مورخ 25/5/76 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بود به استناد بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال شد.قرارداد پیمانکاری تک نفره

مطابق با رأی ذکر شده و ابطال بند 3 نامه اداره کل درآمد حق بیمه کلیه قراردادهای انفرادی مشمول کسر حق بیمه نخواهد بود.

رأی هیأت عمومی دیوان که با امضای رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابلاغ گردیده است عیناً به شرح ذیل می باشد:

می باشد خلاف ماده 38 قانون تأمین اجتماعی و رأی شماره 58- 25/5/1376 هیات عمومی دیوان عدالت اداری می باشد و به استناد بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392، ابطال می شود. با اعمال ماده 13 قانون پیش گفته مبنی بر تسری ابطال مقرره مورد اعتراض از تاریخ تصویب آن موافقت نشد.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری – محمدجعفر منتظری

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

جدول استهلاک ماده 149 ( جدید سال 1395 )

صورتهای مالی فرموله شده در قالب اکسل و نمونه شرکت اصلی و تلفیقی و بانکها مصوب سازمان حسابرسی

مراسم دید و بازدید نوروز 93 جامعه حسابداران رسمی  

جدول ماده 131 قانون مالیاتها

4 دی 98 و رای دیوان عدالت راجع به علی الحساب بودن بازخرید سنوات خدمت قراردادهای موقت
قرارداد پیمانکاری تک نفره

روز حسابدار گرامی باد

نرم نرمک میرسد اینک بهار ………………….خوش بحال روزگار ……………..

بخشنامه جدید 11 درآمد سازمان تامین اجتماعی در راستای ماده 47 قانون تامین اجتماعی( 15 امرداد 1399 )

جرائم مالیاتی

بخشنامه سازمان امور مالیاتی موضوع ابلاغ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۹ قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحیه مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱


بخشنامه 11 جدید درآمد مرداد 99Downloads-icon


آیین نامه تحریر دفاترDownloads-icon


قانون ارزش افزودهDownloads-icon


قانون مالیاتهاDownloads-icon


حد نصاب معاملات کوچک 1398Downloads-icon


حد نصاب معاملات کوچک 1397Downloads-icon


حد نصاب معاملات کوچک 1396Downloads-icon


قانون تجارتDownloads-icon


دستورالعمل حسابرسی تامین اجتماعیDownloads-icon


صورتهای مالی نمونه اصلی تلفیقیDownloads-icon


اساسنامه جامعه مشاوران مالیاتیDownloads-icon


موارد عدم شمول ماده ۱۶۹ مکررDownloads-icon


کتاب اکسل آقای حیدرپورDownloads-icon


بخشنامه حقوق 1395Downloads-icon


قانون تامین اجتماعی و آیین نامه هاDownloads-icon


گزارش نویسی حسابرسی داخلیDownloads-icon


استاندارد اجرای حرفه ای حسابرسیDownloads-icon


صورتهای مالی نمونه اصلی تلفیقیDownloads-icon


صورتهای مالی نمونه بانکهاDownloads-icon


دستورالعمل تهیه گزارش حسابرسی عملیاتیDownloads-icon


جدول استهلاک ماده 149Downloads-icon


جدول استهلاک ماده 151Downloads-icon


ریز کالاها و خدمات معاف ارزش افزودهDownloads-icon


بخشنامه 14.9 سازمان تامین اجتماعیDownloads-icon


بخشنامه 11.1 بیمه تامین اجتماعیDownloads-icon


بخشنامه ۱۱/۳ بیمه تامین اجتماعیDownloads-icon


جدول استهلاک ماده 149 سال 1395Downloads-icon


بخشنامه 14 جدید درآمدDownloads-icon

قرارداد پیمانکاری تک نفره
قرارداد پیمانکاری تک نفره
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *