قرارداد کار بدون بیمه

قرارداد کار بدون بیمه
قرارداد کار بدون بیمه

کار کردن در معنای قانونی آن به ارائه کالا یا خدمات در مقابل دریافت مزد مشخص گفته می ­شود. امروزه با افزایش کارخانه ها ، کارگاه ها، شرکت های پیمانکاری و غیره نیاز به نیروی کار نیز افزایش پیدا کرده است؛ و همین موضوع باعث قاعده‌مندسازی اقدامات در این زمینه و ایجاد قوانین و مقررات مشخصی برای حفظ حقوق کارگر و کارفرما شده است که برای هر چه بهتر شدن رابطه بین کارگر و کارفرما آَشنایی با این قوانین به نظر ضروری می‌رسد.

با تسلط به قوانین حوزه کار و نوشتن قرارداد می‌­توان از پایمال نشدن حقوق طرفین و رعایت همه نکات حقوقی اطمینان حاصل کرد و قراردادی که شامل همه جزئیات مورد نظر باشد، نوشت.

بنابراین در ادامه با مفاهیم کارگر، کارفرما، انواع قرارداد کار آشنا خواهید شد و نهایتا به این سوال پاسخ خواهیم داد که قرارداد کار موقت بدون بیمه صحیح است یا نه.
چنانچه پس از مطالعه مطلب سوال داشتید می‌توانید از کارشناسان حقوقی امور قراردادها کمک بگیرید و یا قرارداد موردنیازتان را از بانک قراردادهای وینداد دریافت کنید.

تشخیص درست کارگر و کارفرما از آن جهت اهمیت دارد که تنها در صورتی که فردی بر اساس قانون، کارگر یا کارفرما نامیده شود می­‌تواند از حمایت های قانونی بهره­ مند شود و در صورت شکایت در محاکم قانون کار ابتدا باید کارگر یا کارفرما بودن شخص محرز شود، سپس به شکایت رسیدگی می‌­شود؛ پس به این تعاریف قانونی دقت کنید:

کارگر بر اساس ماده ۲ قانون کار ۱۳۶۹ ” کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد ، حقوق ، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.”قرارداد کار بدون بیمه

کار فرما نیز در همان قانون این­گونه تعریف شده است ” کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او درمقابل دریافت حق السعی کار می کند. مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند؛ نماینده کارفرما محسوب می­‌شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می‌گیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.”

رابطه بین کارگر و کارفرما با قرارداد کار مشخص می­‌شود. جزیئیاتی که در قرارداد کار وجود دارد مانند ساعت کار، دست مزد کارگر، مشخصات طرفین و غیره محدوده این رابطه را روشن می­‌سازد.

قرارداد کار طبق تعریف قانون ” قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت، یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد.”

قرارداد کار طبق قانون ۳ نوع است:

۱.قرارداد کار دائم: در این نوع قرارداد طرفین توافقی بر سر خاتمه کار نمی­‌کنند و تا زمانی نا معلوم قرارداد پا برجاست. این نوع از قرارداد به دلیل امنیت شغلی ای که برای کارگر ایجاد می‌­کند مطلوب اوست اما کارفرمایان تمایلی به بستن این نوع از قرارداد ندارند. تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار می­‌گوید در صورتی که کار مستمر باشد و زمانی برای آن تعیین نشده باشد قرارداد کار دائمی خواهد بود.

۲.قرارداد کار موقت: قرارداد کار موقت همان­طور که از نامش پیداست قراردادی ست که کارفرما با کارگر برای مدت معینی مثلا ۳ ماه، یک سال یا هر مدت دیگری می­‌بندد. موقت بودن این قرارداد نباید باعث تضییع شدن حقوق کارگر یا فرار کردن کارفرما از پرداخت حقوق خاص کارگر باشد.

۳.قرارداد کار معین: کار معین کاری ست که در بازه زمانی مشخص شروع و خاتمه می­‌یابد و قراردادی که موضوعش این نوع از کار باشد قرارداد کار معین نامیده می‌­شود. قرارداد کار با پایان یافتن کار معین اتمام می­‌یابد. با مشخص کردن حدودی زمان اتمام کار می‌­توان از حقوق کارگر و کارفرما دفاع کرد.

قبل از پاسخ به این سوال که آیا قرارداد کار موقت بدون بیمه صحیح است یا نه ابتدا باید وضعیت بیمه در قراردادها را مشخص کنیم. طبق ماده ۱۴۸ قانون کار “کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تأمین اجتماعی ، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند”.

پس کارفرمایان موظفند کارگران خود را با هر نوع قراردادی که دارند (موقت، دائم یا کار معین) بیمه کنند.

ماده ۴ قانون تامین اجتماعی نیز بیان می‌­دارد که سه دسته از افراد مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند:

الف- افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند.

ب – صاحبان حرف و مشاغل آزاد.

ج – دریافت‌کنندگان مستمری های بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت.

کارگران نیز جزو دسته اول این تقسیم بندی قرار گرفته اند و فارغ از نوع قراردادشان باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

نحوه بیمه کردن در قرارداد کار موقت بر اساس ساعت کار کارگر است؛ بدین صورت که به ازای هر ۸ ساعت کار باید یک روز حق بیمه به سازمان بیمه پرداخت شود.

حال ببینیم ما قرارداد کار موقت بدون بیمه داریم؟

همان­طور که مشاهده کردید همه کارگران اعم از دائمی یا موقتی باید توسط کارفرما بیمه شوند، حق بیمه کارگر ماهانه از حقوق او کسر می‌شود.

کسر شدن حق بیمه از حقوق کارگر و تمایل نداشتن کارفرما به پرداخت حق بیمه برای کارگران موقتی، باعث شده که طرفین گاهی بر سر پرداخت نکردن حق بیمه و بیمه نشدن کارگر توافق کنند. گرفتن ضمانت از کارگر یا امضای کارگر مبنی بر عدم دریافت بیمه از راه های متداول بیمه نکردن کارگر است.

اما هر نوع توافقی بر سر بیمه نکردن کارگر غیر قانونی بوده و کارگر می­‌تواند از کارفرما در این مورد شکایت کند. قرارداد کار موقتی هر چقدر هم کوتاه (مثلا پاره وقت یا ساعتی) باشد بر اساس ساعت کاری باید حق بیمه از آن کسر شود. بعضی کارفرمایان برای فرار از پرداخت حق بیمه کارگران با آن ها قراردادی با عنوان قرارداد پیمانکاری امضا می­کنند در قرارداد پیمانکاری کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه نیست. عوض شدن عنوان قرارداد در ماهیت قرارداد تفاوتی ایجاد نمی­‌کند و در صورتی که کارگر در محاکم حقوق کار از کارفرما شکایت کند و قرارداد کار او اثبات شود، کارفرما موظف به پرداخت کامل بیمه و جرائم آن است.

پس در قراردادهای کاری تان فراموش نکنید که درمورد حق بیمه شفاف سازی های لازم را انجام دهید و مطمئن باشید که قرارداد کار موقتی که در آن حق بیمه ذکر نشده یا بر سر پرداخت نکردن حق بیمه توافقی ایجاد شده، غیر قانونی است.

امور قراردادها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از تنظیم هر قراردادی با یک مشاور حقوقی مسلط به امور قراردادها مشورت کنید.
برای این که قرارداد کاری استاندارد و قانونی که مختص به خودتان باشد، داشته باشید می­‌توانید به بانک قرارداد وینداد سری بزنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‘4 زمان خواندنقراردادهای کار یکی از مهم‌ترین عناصر دنیای کسب‌وکارها به شمار می‌روند. قرارداد کار قراردادی است که ما بین کارگر و کارفرما با هدف تنظیم رابطه طرفین آن و تصریح حقوق و تعهدات هر ادامه مطلب…

‘4 زمان خواندنقرارداد کار چاه یکی از انواع قراردادهای پیمان‌کاری بوده که بر اساس آن پیمان‌کار متعهد می‌شود در برابر دریافت حق‌الزحمه‌ی توافقی، اقدام به حفر چاه برای کارفرما نماید. عملیات حفر چاه، مانند هر ادامه مطلب…

‘4 زمان خواندنوجود چوب و کارهای چوبی در معماری و طراحی داخلی و خارجی ساحتمان قطعاً سبب زیبایی بیشتر ساختمان می‌شود. بدین سبب شاهد تمایل بیشتر سازندگان ساختمان به استفاده از کارهای چوبی افزایش یافته ادامه مطلب…

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در ضمن یک قرارداد کاری یا استخدامی به آن پرداخته می‌شود مساله حق بیمه و نحوه پرداخت آن است. این مبحث به قدری مهم است که در صورت عدم توجه به آن و رعایت نکردن الزامات قانونی مربوط به بیمه عواقب سختی در انتظار تخطی کنندگان خواهد بود. در این نوشتار قصد داریم به بررسی بیشتر مبحث بیمه در قراردادهای کاری و استخدام بپردازیم.

قراردادهای استخدامی از مجموعه قراردادهایی هستند که میان کارگر و کارفرما به منظور تعامل و همکاری امضا می‌شوند. قراردادهای استخدام انواع مختلفی دارد که هرکدام دارای شرایط و قوانین مخصوص به خود هستند. در ادامه به بررسی نکته به نکته مبحث بیمه در انواع قراردادهای استخدامی می‌پردازیم:

دریافت مشاوره حقوقی استخدام

قراردادهای کار دائمی یا موقت برای موضوعاتی منعقد می‌شوند که ماهیتی مستمر داشته و به اصطلاح ادامه‌دار هستند. وجه تمایز این دو قرارداد تنها در بخش مدت قرارداد است. در اینگونه قراردادها کارفرما موظف است کارگر را نزد شعب معتبر بیمه تأمین اجتماعی بیمه کند.

این مطلب را بخوانید: 10 اشتباه رایج در قرارداد استخدام موقت که باید از آن اجتناب کنیدقرارداد کار بدون بیمه

حق بیمه مشمول اینگونه قراردادها کلا به میزان 30 درصد از حقوق و دستمزد ناخالص کارگر است. کارفرما مکلف است 20 درصد از این میزان را شخصا پرداخت کند و تنها 7 درصد را از حقوق کارگر کسر کند. 3 درصد باقیمانده هم توسط دولت پرداخت می‌گردد.

قراردادهای کار معین هم گونه دیگری از قراردادهای استخدامی هستند که برای انجام موضوعی خاص میان کارگر و کارفرما منعقد می‌گردند. درواقع در قراردادهای کار معین کارگر موظف است موضوع قرارداد را با ابزار و ادوات کارفرما به انجام برساند. در قراردادهای کار معین هم تا پایان قرارداد کارفرما موظف است کارگر را بیمه کند. حق بیمه قراردادهای کار معین هم مانند قراردادهای استخدام موقت انجام می‌شود.

این مطلب را بخوانید: قرارداد کار معین و نکات کلیدی آن

قراردادهای پیمانکاری به دو دسته قراردادهای پیمانکاری تک‌نفره و گروهی تقسیم می‌شوند. در قراردادهای تک‌نفره کارفرما الزامی به بیمه پیمانکار ندارد اما در قراردادهای پیمانکاری گروهی، کارفرما موظف است معادل 5 درصد از مبلغ قرارداد را در ازای مشاهده مفصاحساب بیمه کارگران به پیمانکار، پرداخت کند. اگر کارفرمایی بدون درخواست و مشاهده مفاصاحساب مبلغ قرارداد را به پیمانکار پرداخت کند، شخصا مسئول خواهد بود.

این مطلب را بخوانید: با مفهوم قرارداد پیمانکاری و انواع آن بیشتر آشنا شویم.

ذکر این نکته ضروری است که بدهی که مربوط به سازمان تأمین اجتماعی باشد درواقع طلب ممتاز شناخته می‌شود و نسبت به سایر طلبکاران در مقام اول قرار خواهد گرفت.

آنچه که در تمام مطالب فوق بدیهی است این است که بیمه کردن کارگر توسط کارفرما یک امر کاملا اجباری است و به هیچ عنوان نمی‌توان از آن تخطی کرد.  بعضی از کارفرمایان به بهانه اینکه شخص کارگر با رضایت و آگاهی کامل از اینکه بیمه نخواهد شد برای ما کار می‎کند، از این وظیفه اجباری سربازمی‌زنند. در پاسخ به این عزیزان باید گفت حتی اگر کارگر در دفتر اسناد رسمی به شما امضا دهد که هیچ نارضایتی از بیمه نشدن ندارد باز هم می‌تواند از شما شکایت کند.

کانال تلگرام لامینگو

برای مطالعه سایر مطالب ما به بلاگ لامینگو مراجعه فرمایید.



ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تمام حقوق قالب و محتوا برای این وبسایت محفوظ است و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد


نام کاربری یا ایمیل


رمز عبور

مرا به خاطر بسپار


قرارداد کار ساعتی یکی از انواع قرارداد است که در جای خاص خود کاربرد دارد. برای مثال زمانی که نیاز نباشد کارمند حضور دائم در محیط کار داشته باشد استفاده میشود. به این قرارداد حق الزحمه ساعتی یا قرارداد کارمزد ساعتی هم می گویند. در قرارداد کار پاره وقت میتوان با رضایت طرفین می‌توان ساعت کار را به صورت پاره وقت یا ساعتی و به شرط رعایت مقررات قانون کار تنظیم کرد. قرارداد کار ساعتی با عنایت به تبصره یک ماده 35 و بند الف ماده 37 قانون کار از جمله قراردادهای موضوع ماده 7 این قانون می باشد . اما این قرارداد چه ویژگی‌هایی دارد؟و برای امضای آن باید به چه مواردی دقت کرد؟ آیا میتوان قرارداد کار ساعتی استخدام بدون بیمه با کارگر منعقد کرد؟ برای پاسخ به سوالات فوق و دانلود نمونه ای از این قرارداد با بیلان مهر همراه باشید.

فهرست (با کلیک روی دکمه ، فهرست را ببندید)

قرارداد کار زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که مدت کار بیشتر از 30 روز شود. همچنین قرارداد کار یک قرارداد معین و غیر تشریفاتی و شامل قراردادهای دائم و موقت می‌باشد.

شرایطی که در قرارداد کار درج میشود زمانی ارزش قانونی دارد که مزایای آن کمتر از امتیازاتی نباشد که در قانون کار به عنوان حداقل ها در نظر گرفته شده است. این نکته بسیار مهمی است که بسیاری از کارفرمایان نسبت به آن بی اطلاع هستند و گمان میکنند میتوانند هر قراردادی با هر حقوق و مزایایی با کارگر خود منعقد کنند. لازم به ذکر است که در مواردی که قرارداد کتبی باشد، یک نسخه از آن به اداره محل کار تحویل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نیز نزد کارفرما می‌ماند.

قرارداد کار ساعتی متنی است که پرسنل و کارفرما تنظیم می‌کنند و مطابق با آن، کارگر در مقابل کار ساعتی و با محاسبه تعداد ساعت‌های انجام کار، حقوق و مزایا دریافت می‌کند.قرارداد کار بدون بیمه

طبق قانون کار در قرارداد های عادی یک کارگر باید در هفته 44 ساعت مشغول به کار باشد. در حالی که کارگران پاره وقت با توافق با کارفرما می‌توانند در این ساعات تغییری به وجود آورند. که در نتیجه حقوق و مزایای آن ها نیز تغییر پیدا خواهد کرد.

کارگرانی که به این ترتیب کار می کنند باید به نسبت ساعات کار، حداقل های قانونی در مورد آنان رعایت گردد. ضوابط و مزایای مربوط به مزد ساعتی ، کارمزد ساعتی و کارمزد در آیین نامه مربوط به تبصره 2 ماده 35 قانون کار آمده است.

حق بیمه به تمامی کارهایی که جزو قانون کار هستند تعلق میگیرد. طبق قانون نیز هر فعالیتی که در قبال آن مزد پرداخت شود مشمول قانون کار است. از آنجایی که قرارداد کار ساعتی نیز جزو قانون کار است پس به آن بیمه تامین اجتماعی تعلق میگیرد. نحوه محاسبه آن نیز بدین صورت است که به ازای هر 8 ساعتی که کار انجام میگیرد ، باید حق بیمه محاسبه شود. پس با این حساب شما نمیتوانید قرارداد ساعتی کار بدون بیمه با کارگری ببندید. و همانطور که میدانید قراردادی که حداقل های حقوق و دستمزد اداره کار را نقض کند مورد پذیرش نیست. و بیمه هم جزو همین حداقل ها است. برای مطالعه جدول حق بیمه تامین اجتماعی سال 99 کلیک کنید.

اضافه کاری در کار ساعتی و پاره بدین گونه محاسبه می شود:

فردی قراردادی با کارفرما دارد که برای مثال هفته ای 30 ساعت کار کند . اگر در پایان هفته وی 32 ساعت کار ارائه دهد ، باید 2 ساعت بیشتر را برای وی اضافه کاری محسوب کرد. مبلغ اضافه کاری وی باید طبق ماده 59 قانون کار (40 درصد اضافه بر مزد ساعتی) پرداخت شود.

نحوه پرداخت عیدی در مشاغل کارگری قرارداد کار ساعتی بر اساس ماده 39 قانون کار محاسبه میشود. این عیدی بر اساس ساعات کاری است که کارگر انجام داده باشد. کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به‌ نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به‌عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هریک از کارکنان نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

بنابراین بر اساس تبصره یک این ماده مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به‌مأخذ شصت روز مزد و به‌نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه گردد و مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک‌دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز کند. همچنین میتوانید با مراجعه به صفحه سوالات مربوط به قرارداد کار ، اطلاعات خود را افزایش دهید.

ماخذ محاسبه حق سنوات در قرارداد کار ساعتی ، میانگین مجموع پرداختی در آخرین 90 روز کارکرد کارگر است. بنابر این سنوات نیز به این کارگران تعلق میگیرد. و بر اساس میزان ساعتی که کار کرده اند محاسبه میشود. برای مثال اگر یک کارگر ساعتی به اندازه یک سوم یک کارگر معمولی کار کرده باشد ، سنوات آن نیز یک سوم است.

برای دانلود نمونه فرم قرارداد کار موقت می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

نمونه قرارداد کار موقت

همچنین می توانید برای خرید فرم های اداره کار بر روی لینک زیر کلیک کنید

خرید فرم های اداره کار

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری علامتگذاری شده است *

متن نظر ….

ذخیره اطلاعات برای کامنت های بعدی.

ارسال نظر

شرکت حسابداری بیلان مهر زنده رود ، با 12 سال سابقه در حوزه حسابداری ، یکی از با تجربه ترین شرکتهای حسابداری در استان اصفهان می‌باشد. افتخار ما همکاری با مشتریانی است که از بزرگترین و موفق ترین شرکت ها و مراکز در سرار کشور می‌باشد .

09122198291

09133664423

info@bilanmehr.ir

اینستاگرام

آپارات

قرارداد کار ساعتی یکی از انواع قرارداد کار موقت است که قانون کار، اجازۀ تنظیم آن را داده است. نام دیگر این قرارداد، قرارداد حق الزحمه ساعتی و قرارداد کارمزد ساعتی است. برخی از قرارداد‌های کار ساعتی به صورت روزمزد نیز تنظیم می‌شود.

در این نوشته شما را با مهم‌ترین نکات این نوع از قرارداد آشنا می‌کنیم. با رکلا همراه باشید.

این قرارداد، متنی است که کارگر و کارفرما تنظیم می‌کنند و مطابق با آن، کارگر در مقابل کار ساعتی و با محاسبه تعداد ساعت‌های انجام کار، حقوق و مزایا دریافت می‌کند. این نوع از قرارداد کار، در مواردی که کارگر به صورت پاره وقت کار می‌کند نیز کاربرد دارد. در این نوع از قرارداد، حق الزحمه ساعتی پرداخت می‌شود.

برای تنظیم یک قرارداد کار، باید قواعد و شرایط قانونی موجود در قانون مدنی، قانون کار و قانون تامین اجتماعی رعایت شود. مهم‌ترین نکات قانونی این نوع از قرارداد را در ادامه بیان می‌کنم:

مانند هر قرارداد دیگری، در قرارداد کار حق الزحمه ساعتی نیز، درج مشخصات کامل کارفرما و کارگر ضروری است. کارگر باید مشخصات کامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، نشانی، تلفن، تاریخ تولد، وضعیت تأهل، وضعیت نظام وظیفه، تعداد فرزندان و مدرک تحصیلی خود را در متن قرارداد بنویسد.قرارداد کار بدون بیمه

کارفرما نیز، مشخصات شناسایی خود را در قرارداد درج می‌کند.

در قرارداد کار ساعتی، ضمن نوشتن میزان ساعات کاری کارگر، کل مدت قرارداد و تاریخ امضای آن را بنویسید.

مبنای تاریخ شروع‌به‌کار کارگر، تاریخ نوشته شده در متن قرارداد است.

باید در متن قرارداد، نوع کاری که کارگر یا کارمند موظف به انجام آن است مشخص شود. قرارداد کار مانند هر قرارداد دیگری، نیاز به موضوع دارد و در قرارداد کار ساعتی، نام کار به‌عنوان موضوع آن نوشته می‎‌شود.

باید ساعت کاری کارمند یا کارگر مشخص شود.

در این مورد حتماً باید حداقل‌های قانون کار را رعایت کرد. مطابق با قانون کار، حداکثر مدت کار روزانه، 7 ساعت و 20 دقیقه است. البته در برخی موارد، طرف‌های قرارداد می‌توانند برای ساعت کاری توافق دیگری کنند و در برخی از روز‌ها کمتر و در برخی از روز‌ها بیشتر از هشت ساعت کار شود. اما مدت کار هفتگی از 44 ساعت بیشتر نخواهد بود.

میزان حقوقی که کارفرما موظف به پرداخت آن است بر مبنای میزان ساعات کار مشخص می‌شود.

محل انجام کار در قرارداد مشخص شود. همچنین در مورد امکان جابجایی کارگر یا کارمند به شهر دیگر نیز به توافق برسید و در متن قرارداد نوشته شود.

در این قرارداد، حق الزحمه متناسب با میزان ساعات کار کارگر یا کارفرما تعیین می‌شود.

نکته مهم آن است که حتی اگر قرارداد کاری به صورت پاره وقت و ساعتی نیز باشد، دستمزد کارگر و کارمند از حداقل حقوق اداره کار کمتر نیست. سابقه کار، حق اولاد، حق مسکن و سایر حقوق و مزایا نیز متناسب با میزان ساعات کار تعیین و پرداخت می‌شود.

هر سال، وزارت کار و رفاه اجتماعی حداقل حقوق و مزایا را مشخص می‌کند.

با توجه به الزامی بودن قواعد قانون کار، باید حداقل‌های مرخصی قانون کار را رعایت کرد.

مطابق با قانون کار، روز جمعه به عنوان روز تعطیل هفتگی با مزد است و تعطیلات رسمی نیز مطابق با تعطیلات رسمی اعلام شده از سوی دولت است.

در خصوص مرخصی‌های استحقاقی، استعلاجی و غیره، مطابق با قانون کار عمل می‌شود.

قرارداد کار در چهار نسخه تهیه می‌شود. دو نسخه از قرارداد کار ساعتی برای تشکل کارگری و ادارۀ کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌شود و یک نسخۀ آن متعلق به کارگر است و نسخۀ دیگر، نزد کارفرما باقی می‌ماند.

قرارداد کار ساعتی بدون بیمه قانونی نیست. زیرا قانون کار و قانون تامین اجتماعی از قوانین الزامی است. کارگر و کارفرما حتی اگر خلاف این قوانین توافق کنند، توافق آن‌ها اعتبار قانونی ندارد.

ماده 148 قانون کار در این مورد بیان می‌کند:

«کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.»

بنابراین تمامی قراردادهای کار ساعتی با بیمه است.

تیم حقوقی رکلا اقدام به تهیه یک نمونه قرارداد کار نموده است.

شما می‌توانید با کلیک بر روی تصویر زیر، قرارداد کاری را دریافت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند

عرض ادب ببخشید مزاحم شدم
ما یک کارگاه داریم
و با کارگران بصورت ساعتی
قرار داد توافق کردیم ساعتی ۱۰ تومان بعلاوه بیمه
میخواستم بدونم در قرارداد ذکر شود ایا کارگر میتواند شکایت کند ؟
که دیگه بحث خواروبار و مسکن و حق اولاد مداخل نداشته باشه

مسائل مربوط به قانون کار، آمره و لازم الاجرا است. نمی‌شود برخلاف آن توافق کرد. حقوق و مزایا مطابق با ساعت کاری پرداخت شود.

ببخشید میخواستم بپرسم قرارداد ساعتی و شرکتی چه فرقی دارن و آیا ساعتی/شرکتی هم داریم؟

چیزی به عنوان قرارداد شرکتی نداریم.

سلام آیا کارفرما می‌تواند با بستن قرارداد شراکتی با کارگر یا کارمند قانون را دور بزند و کارگر و کارمند مشمول بیمه و مزایا نباشد؟

به معنای دور زدن قانون نیست. روابط طرفین، وارد مبحث جدیدی به نام شراکت خواهد شد.


سوالی دارید؟ با من صحبت کنید

معمولا کمتر از یک ساعت پاسخ می دهیم.

سلام! چگونه می توانم به شما کمک کنم؟


we run on

crisp


سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید!


با تیم رکلا صحبت کنید

وزارت کار برای پیدا کردن شکل قانونی کار و رخ ندادن مشکلات حقوقی و کیفری، قانون کار و تنظیم آن در قراردادهای کار و شغل های متفاوت را لازم می دانند. تنظیم و انعقاد قرارداد کاری میان کارفرما و کارگر می تواند به کار و همکاری مجموعه با کارمندان و کارگران اعتبار ببخشد و کارگران از امنیت شغلی برخوردار باشند و از جهت آینده و زندگی خود آسایش فکری دارند.

اگر چند نمونه قرارداد کار را مطالعه کنید متوجه می شوید قرارداد کار انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها قرارداد کار ساعتی بدون بیمه می باشد. قراردادهای کار ساعتی در دسته قراردادهای موقت قرار دارند و افراد به صورت روز مزد حقوق و حق السعی خود را دریافت می کنند.

اما یک قرارداد کار ساعتی معتبر که ارزش قانونی دارد باید چه ویژگی هایی داشته باشد و چه موضوعاتی در متن آن ذکر شود، اگر در مورد بیمه شدن کارگران ساعتی، حق اولاد، حق مسکن، حق عائله مندی و تمامی مواردی که شامل حال یک کارمند یا کارگر می شود، نمی دانید؛ این مقاله را مطالعه کنید.

قرارداد کار پاره وقت

قرارداد کار ساعتی همان قرارداد پاره وقت است؟ از آنجایی که در قرارداد کار ساعتی، نیازی به حضوری همیشگی و کامل کارگر یا کارمند در محیط کارگاه یا اداره نیست، این قرارداد کار به نوعی قرارداد پاره وقت نیز تلقی می شود که کارگر تنها ساعاتی از روز را می تواند در یک کارگاه بگذراند و ساعات دیگر خود را در یک شغل دیگه ای با حقوق و مزایای متفاوت تکمیل کند.قرارداد کار بدون بیمه

برای قراردادهای کاری ساعتی، بیمه در نظر گرفته می شود؟ اگر به طور قانونی بخواهیم به ان موضوع نگاه کنیم، افرادی که به صورت پاره وقت و ساعتی برای یک شرکت و مجموعه مشغول به کار می شوند، جز دسته کارگران استخدام رسمی به شمار می آیند و بق قوانین کار وزارت کار، کارفرمایان موظف اند که این افراد را مانند دیگر کارمندها بیمه کنند.

نحوه پرداخت حق السعی کارگران ساعتی چگونه است؟ با توجه به وضعیت جسمانی کارگر، سن او و نوع کاری که قرار است انجام دهد، کارفرما حق و السعی او را محاسبه کرده و می تواند حقوق و دستمزد کارگر را به صورت ساعتی، روزانه و هفتگی و پرداخت کند، به این صورت که تعداد ساعات کاری او را محاسبه کرده و به میزان هر ساعت کاری مبلغ مشخصی را در نظر می گیرد.

قرارداد کار ساعتی یکی از انواع قراردادی است که کارگر و کارفرما در ابتدای کار طی تنظیم متنی جهت توضیح کلیه نکات و وظایف کارگر در مقابل کارفرما و بالعکس، توضیحاتی را جهت اعتبار پیدا کردن قرارداد ذکر می کنند. طی متن قرارداد کار، کارگر موظف است به درخواست کارفرما در یکی از بخش های عملیاتی کار کند و در مقابل کارفرما باید با محسابه تعداد ساعاتی که کارگر در طول روز کار می کند حقوق و مزایای او را پرداخت کند.

قرارداد کار ساعتی

برای تنظیم هر قرارداد کاری با هر نوع و میزان ساعات کاری در روز، هفته یا ماه باید قراردادی مختص به هریک از کارگران و کارمندان با توجه به وظایف، وضعیت جسمانی، میزان کار و حق الزحمه و …. نوشته می شود.

یکی از مواردی که خیلی از کارفرمایان در تنظیم قرارداد کار از روی عمد یا سهواٌ به آن اشاره ای نمی کنند موضوع بیمه شدن کارگران و کارمندان است. از آنجایی که کارگران و کارمندان در صورتی که بیمه صندوق تامین اجتماعی باشند می توانند از مزایای بازنشستگی و حقوق ثابت استفاده کنند.

بنابراین کارفرمایان و نمایندگان آن ها موظف اند که تمامی کارکنان خود را تحت بیمه گروهی دربیاورند و به طور کلی تنظیم قرارداد کاری ساعتی بدون بیمه قانونی نیست و کارمند می تواند با مشورت با یک وکیل اداره کار از حقوق قانونی خود جهت بیمه شدن دفاع کند.

بیمه در قرارداد کار ساعتی

جمع بندی

یکی از انواع قرارداد کار، قرارداد ساعتی می باشد که خیلی از افرادی که می خواهند به صورت پاره وقت و موقت در یک مکان جدید مشغول به کار شوند یا دو شیفت کاری را در مشاغل مختلف، قبول کنند، باید در ابتدای کار قراردادی را تحت عنوان قرارداد کار منعقد کرده و در مورد تمامی حق و حقوق های خود به ویژه بیمه کارگران صحبت کنند.

تخصص ما 10 سال وکالت پرونده های موفق در ادارات کارکل کشور می باشد. بامتخصصان با تجربه، کمتر هزینه کنید و بهتر نتیجه بگیرید. خدمات به کارگران و کارمندان، انجام شکایات وصول مطالبات قانونی درصورت اخراج یا تعدیل نیرو، سنوات و پایه سنوات و… از جمله خدمات مشاورین عدالت گستر می باشد.

نشانی: تهران، خیابان مطهری، خیابان فجر، کوچه نظری، کوچه دلفان، پلاک ۵

تلفن: ۰۹۲۲۷۰۳۲۱۸۹

فکس:

پست الکترونیک: Info@adlodad.com

قانون گستر |
فرم ها و قراردادها |
قرارداد کار پرسنل آموزشی ( بدون بیمه )


فرم قرارداد کار پرسنل آموزش کاملا متفاوت از قرارداد کار پرسنل مشمول قانون کار و بیمه میباشد . رعایت این موضوع برای کارفرمایان الزامی می باشد .مخاطب : مدیران ، کارفرمایان ، مدیران مالی و اداری شرکتها و سازمانهانوع محصول: قرارداد کار پرسنل آموزشی ( بدون بیمه )دسترسی: دریافت لینک دانلود به محض خرید آنلاینمزایای خرید محصول : پشتیبانی و مشاوره رایگان جهت استفاده از پکیج مربوطهقیمت اصلی :  399/000 تومان

قیمت با تخفیف ویژه : 299/000 تومان

توضیحات :با توجه به اینکه برخی از پرسنل به درخواست شخصی و صرفا جهت فراگیری مهارت به شرکتها ورود مینمایند لذا کارفرمایان میبایست در بدو ورود و شروع مهارت آموزی این پرسنل نسبت به عقد قرارداد خاص آموزش اقدام نمایند .عدم عقد این قرارداد با اینگونه پرسنل باعث میشود که در زمان شکایت ، کارفرمایان مجبور به بیمه نمودن و پرداخت سنوات عیدی و پاداش به آنها گردند .در صورتی که چنین پرسنلی را در مجموعه خود دارید جهت پیشگیری از اختلافات همچنین جرایم و مجازاتها نسبت به تهیه قرارداد کار پرسنل آموزشی ( بدون بیمه ) اقدام نمایید .قرارداد کار بدون بیمه

 


افزودن به سبد خرید

مجموعه قانون گستر ارائه دهنده خدمات مشاوره ای در زمینه قوانین کار و تامین اجتماعی و مشاوره در زمینه مدیریت می باشد.

تمام حقوق این وب سایت متعلق به موسسه قانون گستر می باشد. طراحی وب سایت و سئو توسط زاوش

سایت اقدام پژوهی –  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و تلگرام : 09159886819 و آیدی : @dabiryar  –  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .فایل بعد از خرید هم مستقیم دانلود می شود هم به ایمیل شما فرستاده می شود (پوشه inbox یا s pam )

3 – درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل   را بنویسید.

قرارداد کار بدون بیمه

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

نمونه قرارداد کار معین  بصورت رایگان :

 

فایل ورد و قابل ویرایش  مربوط به قرارداد کار معین را می توانید از لینک زیر بصورت رایگان دانلود نمایید.

 

  

همچینن می توانید از سایر فرم های قرارداد از لینک های زیر استفاده کنید :

 

 

نمونه قرارداد کار و امور اجتماعی  بصورت رایگان :

 

فایل ورد و قابل ویرایش  مربوط به قرارداد کار و امور اجتماعی را می توانید از لینک زیر بصورت رایگان دانلود نمایید.

 

  

 

همچنین متن قرارداد بالا در زیر قرار داده شده است :

نمونه قرارداد كار  اين قرارداد به موجب ماده (10) قانون كار جمهوري اسلامي ايران وتبصره (3) الحاقي به ماده (7) قانون كار موضوع بند (الف) ماده(8) قانون رفع برخي از موانع توليد وسرمايه گذاري صنعتي –مصوب 25/8/1387 مجمع تشخيص مصلحت نظام بين كارفرما/نماينده قانوني كارفرما وكارگر منعقد مي شود. 1)مشخصات طرفين:كارفرما/نماينده قانوني كارفرما آقاي/خانم/شركت…………………..فرزند………………..شماره شناسنامه/شماره ثبت: ………………….. به نشاني:… وكارگر آقاي /خانم……………….فرزند………………….متولد………………..شماره شناسنامه…………… شماره ملي……………….ميزان تحصيلات……………….نوع وميزان مهارت……………………………. به نشاني:……………………………………………………………………………….منعقد مي گردد. 2)نوع قرارداد: دائم                        موقت                            كارمعين 3)نوع كار يا حرفه يا حجم كار يا وظيفه اي كه كارگر به آن اشتغال مي يابد:……………………………… … 4)محل انجام كار:… 5)تاريخ انعقاد قرارداد:… 6)مدت قرارداد:… 7)ساعات كار:… ميزان ساعات كار وساعت شروع وپايان آن با توافق طرفين تعيين مي گردد.ساعات كار نمي تواند بيش از ميزان مندرج در قانون كار تعيين شود ليكن كمتر از آن مجاز است. 8)حق السعي: الف:مزد ثابت/مبنروزانه/ساعتي………………………..ريال(حقوق ماهيانه……………………………..ريال) ب:پاداش افزايش توليد يا بهره وري…………………………….ريال كه طبق طوافق طرفين قابل پرداخت است. ج:ساير مزايا:… 9)حقوق ومزايا به صورت هفتگي/ماهيانه كارگر به حساب شماره…………………..نزد بانك……………… شعبه…………………توسط كارفرما يا نماينده قانوني وي پرداخت مي گردد. 10)بيمه:به موجب ماده (148) قانون كار كارفرما مكلف است كارگر را نزد سازمان تامين اجتماعي ويا ساير دستگاههاي بيمه گذار بيمه نمايد. 11)عيدي وپاداش سالانه:به موجب ماده واحده قانون مربوط به تعيين عيدي وپاداش سالانه كارگران شاغل در كارگاههاي مشمول قانون كار-مصوب 6/12/1370 مجلس شوراي اسلامي-به ازاي يكسال كار معادل شصت روز مزد ثابت/مبنا(تا سقف نود روز حداقل مزد روزانه قانوني كارگران)به عنوان عيدي وپاداش سالانه به كارگر پرداخت مي شود.براي كار كمتر از يك سال ميزان عيدي وپاداش وسقف مربوط به نسبت محاسبه خواهد شد. 12)حق سنوات ومزاياي پايان كار:به هنگام فسخ يا خاتمه قرارداد كار حق سنوات مطابق قانون ومصوبه 25/8/78 مجمع تشخيص مصلحت نظام بر اساس نسبت كار كرد پرداخت مي شود. 13)شرايط فسخ قرارداد:اين قرارداد در موارد ذيل توسط هر يك از طرفين قابل فسخ است.فسخ قرارداد ………….روز قبل به طرف مقابل كتبا اعلام مي شود. … 14)ساير موضوعات مندرج در قانون كار ومقررات تبعي از جمله مرخصي استحقاقي كمك هزينه مسكن كمك هزينه عائله مندي نسبت به اين قراردا اعمال خواهد شد. 15)اين قراردا در چهر نسخه تنظيم مي شود كه يك نسخه نزد كارفرما يك نسخه نزد كارگر يك نسخه به تشكل كارگري(در صورت وجود)ويك نسخه نيز توسط كارفرما از طريق نامه الكترونيكي يا اينترنت يا ساير طرق به اداره كار وامور اجتماعي محل تحويل مي شود.                             محل امضاء كارفرما                                            محل امضاء كارگر

 

همچینن می توانید از سایر فرم های قرارداد از لینک های زیر استفاده کنید :

 

 

 

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این
سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام و نام خانوادگی نام فایل و ایمیل خود را به شماره همراه 09159886819 ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل به ایمیل
شما  فرستاده می شود .

سایت آموزش و پرورش

رتبه الکسا سایت

ویکی پدیا

معلم سایت

از اينکه به سايت ما آمده ايد بسيار خوشحاليم. به دليل بروز بودن سايت لطفا از صفحات ديگر هم بازديد نماييد.

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید سوال بپرسید

1 پاسخ

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید


نمونه-قرارداد-کار-موقت-بدون-بیمه-pdfDownloads-icon


نمونه-قرارداد-کار-موقت-بدون-بیمه-pdfDownloads-icon

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید سوال بپرسید

1 پاسخ

با سلام

 نمونه قرارداد کار موقت رو می تونید از طریق لینک زیر دانلود کنید:قرارداد کار بدون بیمه

دانلود رایگان نمونه قرارداد کار موقت 

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

. .


نمونه-قرارداد-کار-موقت-بدون-بیمه-pdfDownloads-icon


قولنامه-خرید-خانه-pdfDownloads-icon


قولنامه-خرید-خانه-pdfDownloads-icon

سوالاتی زیادی از وکلای دادپرداز درباره شکایت از کارفرما بدون قرارداد مکتوب پرسیده می‌شود. در این مطلب قرار است به سوالات زیر جواب بدهیم:

همچنین این مطلب هم می‌تواند برای شما مفید باشد: شرایط شکایت از کارفرما

روابط کار به طور روزمره و مستمر در میانه میدان مدیریت کارفرما و تبعیت کارگر قرار دارد؛ لذا پدیداری اختلاف و تنازع بین طرفین را نمی‌توان نادیده انگاشت. 

این اختلاف که در جلوه‌های فردی و جمعی از یک سو و حقوق و منافع متقابل طرفین از سوی دیگر بروز می‌کند، حل آن‌ها را از نظر حقوقی اجتناب ناپذیر می‌نماید. 

پر واضح است شکایت از کارفرما تابعی از تخلف و نقض قوانین و مقررات آمره قانون کار خواهد بود، به عبارتی، شکایت کارگر متضمن اثبات نقض هریک از حقوق و مزایایی از جانب کارفرما است که توسط قانونگذار به رسمیت شناخته شده است. قرارداد کار بدون بیمه

هرچند که کتبی بودن از شرایط الزام آور صحت قرارداد کار نمی‌باشد، حساسیت رابطه کار و آسیب پذیری حقوق کارگر را در این رابطه نمی‌توان نادیده گرفت.

در همین راستا به موجب اصلاحیه‌ای که بر اساس ماده ۴۱ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور در سال 1394 به قانون کار جاری پیوند خورده، تبصره‌ای به ماده ۷ قانون کار فعلی اضافه شده که مقرر می‌دارد:

“قراردادهای مربوط به قانون کار در صورت
کتبی بودن باید در فرم مخصوصی باشد که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در
چارچوب قوانین و مقررات تهیه می‌شود و در اختیار طرفین قرار می‌گیرد“.

این
تاکید قانونی، به صورت ضمنی، مستند سازی قراردادهای کار را ولو با مدت‌های بسیار
کوتاه لازم دانسته است.

همچنین،
زمانی که قرارداد به صورت کتبی منعقد می‌گردد، طبق الزام قانون، باید در چهار
نسخه تهیه شود:

در
صورتی که کارگاه فاقد شورای اسلامی کار باشد، نسخه آخر در اختیار نماینده کارگران
یا اتحادیه اصناف قرار خواهد گرفت.

لذا
اکیداً پیشنهاد می‌گردد برای حفظ و حراست از امنیت شغلی،قراردادهای کار را به صورت
کتبی منعقد نمایید.

به هر حال، قرارداد کار می‌تواند شفاهی و یا کتبی باشد و هر دو نیز از نظر قانون دارای اعتبار یکسان هستند.

از این رو اگر قراردادی نیز بین کارگر و کارفرما منعقد نشده باشد قواعد و مقررات عام قانون کار و تأمین اجتماعی بر آن قرارداد حاکم است.

برای مشاهده نمونه قرارداد کار اینجا کلیک کنید.

17 مدرک و سندی که می‌توانید با آنها در مراجع حل اختلاف، رابطه کاری خود را ثابت کنید به قرار ذیل هست:

در مقاله شرایط شکایت کارگر از کارفرما درباره فرآیند شکایت از کارفرما پرداختیم. همچنین در مقاله مراحل و مراجع حل اختلاف بین کارگر و کارفرما به بررسی 3 نهاد و مراحل اعتراض و دادخواست در آنها پرداختیم.

سوالات زیادی توسط کاربران درباره روابط کاری بدون قرارداد در بخش سوال حقوقی پرسیده شده است که تعدادی را در ادامه به همراه پاسخ وکلای دادپرداز بررسی می‌کنیم.

فریبرز پرسیده :

من جدیدا در کارگاهی مشغول شدم علی‌رغم گذشت حدود 5 ماه هنوز قرارداد با من نبسته‌اند ولی ثبت نام در سیستم بیمه انجام داده‌اند که غیر از ماه آخر، ماه‌های اولیه حق بیمه نیز برام واریز نکرده‌اند.

سوال اینکه من الان کارگر رسمی کارگاه محسوب می‌شوم؟ چند ماه اشتغال بدون قرارداد منجر به این موضوع می‌شود؟ ضمنا طی دو مرحله علی الحساب حقوق هم گرفتم.

پاسخ نگار پایدار اردکانی به این سوال حقوقی :

نظر به ماده7قانون کار،قرارداد شما از نوع شفاهی بوده و صرف نداشتن قرارداد کتبی، لطمه‌ای به عنوان رابطه کاری شما وارد نمی گردد.

پرداخت حق بیمه نیز مشعر بر پوشش بیمه اجباری موضوع ماده 148 قانون کار بوده و مثبت این مدعاست.عنوان(رسمی)، در روابط استخدامی و شغل های دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما اگر منظور شما، به رسمیت شناختن شما به عنوان کارگر مشغول در کارگاه و نوع فعالیت است؛بله!

وجود فیش حقوقی، پوشش بیمه و گواهی همکاران رابطه کارگری و کارفرمایی را احراز می‌کند.پیشنهاد می‌شود برای ادامه کار، از کارفرما تقاضای قرارداد کتبی نموده، تا در صورت حدوث اختلاف،جهت اثباتی دعوا در دادگاه، به راحتی تامین گردد.

رسول پرسیده:

کارگرانی که در یک کارگاه سال‌ها کار می‌کنند و البته هرسال هم قرارداد سه ماه و یا یکساله تنظیم می‌کنند ،چنانچه در ادامه روند کار ،کارفرما اقدامی برای تنظیم قرارداد با کارگران نداشته باشد و کارگران همچنان ادامه کار را بدون عقد قرارداد در سال بعدی شروع کنند، سپس در وسط سال کارفرما کارگر (کارگران) را به دلیل عدم نیاز اخراج کند ،کارفرما چه حق و حقوقی را و تا چه زمانی باید به کارگر پرداخت فرماید؟

اسحق سویزی در پاسخ این سوال حقوقی:

با طرح شکایت در هیات تشخیص اداره کار و با استناد به مدارک واریزی رابطه کارگری خود را اثبات کنید سپس حقوق تا سقف تعیین شده و سنوات خدمت و مزایا و بیمه خود را مطالبه کنید.

مجید پرسیده:

من مدت 6 ماه در کارگاهی مشغول کار بودم ولی قرارداد ثبتی ندارم و کارفرما حقوقی که با هم توافق کرده بودیم را نصف پرداخت کرده و بیمه هم نکرده و کارفرما مدعی هست که کارگر حق مرخصی ندارد.

والان از کار به علت اینکه دیگه احتیاجی به کارگر ندارد بیکار شدم و وقتی مطالبه مابقی حق و حقوق خود شدم کارفرما ادعا می‌کند حق و حقوقی نداری بدون داشتن قرارداد می‌تونم شکایت کنم و مابقی حقوق و خود را مطالبه کنم؟

پاسخ وکیل پایه یک دادگستری، ستاره ایوبی درباره این سوال:

تنها دلیل اثبات رابطه کاری شما قرارداد نیست.

شهود، پرینت حساب‌های‌تان که کارفرما حقوق پرداخته و گاه اوضاع و احوال حاکم بر قضیه شما (که از طریق بیان جزییات بیشتر مشخص می‌شود) می‌تواند رابطه شما را اثبات کند.

حتی نداشتن قرارداد ممکن است از نظر اداره کار توافق شما را به نحوی دایمی محسوب کند.

ضمنا ادعای کارفرمای شما در خصوص داشتن یا نداشتن حقوق و مزایا موثر در مقام نیست و بنابراین پیشنهاد می شود با جمع آوری ادله مناسب اقدام به پیگیری حقوق و مزایای خود نمایید.

رزرو وقت مشاوره با وکیل

مشاوره حقوقی آنلاین  لیست وکلای متخصص 

کارشناس ارشد حقوق دانشگاه شهیدبهشتی تهران_دانشجوی دکترای حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران،پژوهشگر در حوزه دعاوی حقوق اداری،دعاوی کارگر و کارفرما و دعاوی ثبتی،فعال حقوق بشرقرارداد کار بدون بیمه

سلام
حدود یکماه پیش من از کار اخراج شدم و بدون قرارداد هم کار می کردم.
از کارفرما شکایت کردم جلسه اول نبودن که من خودم با اسناد و مدارک توضیحات را دادم و در جلسه دوم رسیدگی من نبودم اما کارفرما بود..خواستم ببینم چون جلسه دوم نرفتم آیا رای به نفع من صادر خواهد شد یا چگونه می باشد؟

با سلام
صرف عدم حضور شما در جلسه رسیدگی،نه با قانون در مغایرت است و نه لزوما ضرری به حق شما وارد می کند.اما عدم اطلاع از اظهارات کارفرما و مدارک تقدیمی از جانب ایشان،محل تامل است.با این حال چنانچه مدرک یا دلیل دیگری علاوه بر آنچه ارائه کرده اید،تحصیل نموده اید،به اداره کار مراجعه کرده و بصورت کتبی ضمیمه ادله قبلی نمایید.
موفق باشید.

سلام. من قبل از عید کارگری استخدام کردم و بهش گفتم که مدت یک ماه آزمایشی کار کنی تا آشنا بشیم باهم.بعد یک ماه متوجه شدم ایشان معتاد و سیگاری هست،با اینکه کار تولیدی ۱۴ اسفند تمام شد من حقوق ایشان را کامل همراه با عیدی و سنوات پرداخت کردم و قطع همکاری کردم و گفتم بعد از عید نیاد سر کار. الان ایشون میگه می رم شکایت میکنم میگم اصلا به من حقوق ندادی و …
آیا ایشون میتونه شکایت کنه؟ مدرک پرداخت هم دارم به کارت خودشون واریز شده

با سلام
چنانچه کلیه حقوق و مزایای کارگری را مطابق با استاندارد قانون پرداخت کرده و اسناد پرداختی از قبیل رسید یا پرینت حساب را در اختیار دارید،شکایت ایشان وجاهت قانونی نداشته و راه به جایی نخواهد برد.لکن طبق قانون کار،در دوره آزمایشی،چنانچه فسخ یکطرفه از جانب کارفرما باشد،وی ملزم است کلیه حقوق و مطالبات تمام دوره آزمایشی را به کارگر پرداخت کند؛ نه فقط دوره کارکرد ایشان(کلیه حقوق و مزایای یک ماهه دوره آزمایشی)
موفق باشید.

سلام .
من فروشنده لوازم خانگی…دکوری هستم .مدت ۶ماه انجا کار کردم .قرارداد داشتم .یه سری مشکل پیش اومد که نتونستم اونجا کار کنم …ترک کار خوردم..و ۵۰ روز بعد رفتم واسه تصویه….که تصویه کردم تمام شد…
بعد از ۶ماه دوباره رفتم واسه کار همون مغازه…هیچ قراردادی امضا نکردم…الان که اومدم بیرون ..میگن که که ۵۰ روز دیگه یاید بیای تصویه کنی..بهشون که میگم من قرارداد نداشتم .میگن قرارداد پاسال هست…
خواستم بدونم میتونن از قرار دادی که سال پیش داشتمو تصویه شده استفاده کنه؟

با سلام
قانون کار،قرارداد شفاهی را نیز به رسمیت می شناسدو طرق اثبات آن در متن مقاله ذکر شده است.
قرارداد قبل تسویه شده حساب می شود اما می تواند معیار و ملاک قرارداد جدید شما قرار گیرد.به هر حال حقوق و مزایایی که برای شما در نظر گرفته می شود نباید از استاندارد قانون کار پایین تر باشد وگرنه از درجه اعتبار ساقط است.
رابطه جدید کاری خود را از طریق موارد بالا اثبات کنید(در مقاله مدارک لازم ذکر شده است)

سلام بنده کارگر خط تولید قطعات پرسی هستم.از سال۸۵الی۹۳به صورت پیمانکار مشغول بودم و از سال۹۳تا حالا تبدیل وضعیت شده و قرارداد شرکت هستم.با توجه به اینکه شغل اینجانب جزو مشاغل سخت قرار گرفته است میخواستم بدونم که آیا امکان پی گیری سابقه سختی کار دوران پیمانکاری وجود دارد؟چون به ما گفته اند که فقط در زمان قرارداد شرکت بودن سختی کارمان رد میشود و قبل از آن سختی کار به دوران پیمانکار بودن تعلق نمیگیرد.با تشکر

با سلام
چنانچه شما پیمانکار اصلی بوده اید؛سختی کار به کارگران شما به عنوان پیمانکار جزء تعلق می گیرد و شما موظف به پرداخت فوق العاده سختی کار و 4درصد حق بیمه اضافی می باشید.اما به شخص شما در دوران پیمانکاری سختی کار تعلق نمی گیرد،چون علی الاصول در قراردادهای پیمانکاری،کار توسط کارگران پیمانکار انجام می شود نه خود او.با این حال می توانید جهت حصول اطمینان دعوای خود را در کمیته های بررسی سختی کار در ادارات کار مطرح نمایید تا بررسی لازم صورت گیرد.رسیدگی به این دعاوی بدون هزینه و رایگان می باشد.
موفق باشید.

با سلام
من از روز دوم اردیبهشت سال ۹۸ در مجموعه ورزشی فلان مشغول به کار شدم که قراردادشفاهی برای کار داشتم و قرار براین بود حقوق من ماهی یک میلیون هشتصد هزار تومن باشه که کار فرما گفت تا سه ماه اول حقوق تو رو یک وششصت هزار پرداخت میکنم که این مبلغ رو بعد از ۳ماه دیگه برای من اضافه نکرد ودرضمن پرداخت حقوق هر ماه رو ۱۳به ۱۳ هرماه انجام میداد که ۱۰ روزبه من بدهکار بود همیشه والان از برج ۱۱که حقوق منو رو کامل هم پرداخت نکرده و۹روز در اسفند سرکار بودم بعلاوه یدی و سنوات و مزایای دیگه هنوز پرداخت نکرد وداره بازی درمیاره میخواستم بدونم چیکار باید انجام بدم برای دریافت حقوق و عیدی و مزایای دیگه وهمچنین عقب افتاد های سال قبل ممنون وسپاس

با سلام
پراخت حداقل حقوق قانون کار برای شما از جانب کارفرما رعایت شده و چنانچه ماهیت شغلی شما حقوقی بیش ازین را اقتضا می کند باید با مدرک و شواهد اثبات کنید.
پرداخت حقوق طبق قانون در اخر هرماه صورت می گیرد اما این امر منافی با تراضی بر پرداخت حقوق در سایر روزهای ماه توسط طرفین قرارداد نیست.
از باب سایر حقوق معوقه خود نظیر عیدی و سنوات نیز چنانچه طبق قانون پرداخت نشده باشد می توانید با ثبت شکایت در سامانه جامع روابط کار خواستار رسیدگی مقتضی باشید.لازم به ذکر است برای ثبت شکایت باید ابتدا از طریق دفاتر پیشخوان خدمت فرم ثبت نام اخذ نمایید.
موفق باشید.

با سلام
من نزدیک 10 ماه پیش به درخواست یک از اعضای هیئت موسس تعاونی قرار بر این شد که من کارهای اداری شرکت(انجام عضو گیری و ثبت نام سهام و پیگیری ثبت شرکت) را انجام بدهم و بصورت شفاهی به من گفته شد یک ماه اول توافقی مبلغ 1 میلیون و بعد اداره کاری. بعد از 2 ماه مجمع برگذار و هیئت مدیره انتخاب شد. و هیئت موسس من را به هیئت مدیره برای ادامه کار معرفی کردند. و من 8 ماه با هیئت مدیره همکاری کردم و الان که 10 ماه گذشته من می خواهم تسویه کنم. منتها هیئت مدیره مدعی هستش مابقی ماه هم مثل 2 ماه اول حساب پرداخت خواهد شد. البته من از اینها در کل 2 میلیون گرفته ام. من چند مدرک دارم که نشان می ده که برای شرکت کار کردم.1- استشهاد محلی از کارمندان 2- در هنگام ثبت اسم بنده بعنوان متقاضی ثبت شده3- بعضی از واریزهای حساب شرکت از طریق حساب بنده واریز شده4- دستخط و امضای بنده در هنگام ثبت شرکت انجام گرفته. لطفا کمکم کنید.

با سلام
پس از اثبات رابطه کاری با شرکت بدون قرارداد،چنانچه پرداخت حداقل حقوق قانون کار مصوب سال1398(معادل حدودی یک میلیون و پانصد)برای شما رعایت نشده باشد،با ثبت شکایت در سامانه جامع روابط کار،مراتب رسیدگی به شکایت از کارفرما را دنبال کنید.
موفق باشید.

سلام با تشکر از زحمات شما – مبلغی که شرکت به من گفته را بگیرم و بعد شکایت کنم و یا اینکه بدون گرفتن مبلقی از شرکت شکایت کنم.

با سلام
لطفا سوال خود را کامل مطرح کنید.
موید باشید.

با سلام از سال 93 در جایی مشغول به کار بوده و تا به الان که 99 باشه هستم سال های اول خبری از بیمه نبود که بعدها هم من از کارفرما درخواست بیمه کردم گفتن باشه ببینم چیکار میکنم همیشه اینور اونور کردن که حدود 2 سال پیش از بازرسی بیمه اومدن و اینجارو نوشتن که بیمه نکرده و مشخصات منو گرفتن با کدملی و ثبت کردن الان 2 سال میگذره از اون روز از بیمه هم جریمه اومده به کارفرما تازگیا، الان من چطور میتونم شکایت کنم از کارفرما سنوات و پایان کار میتونم بگیرم ؟ و اینکه میتونم سابقه بیمم رو رد کنم در صورت شکایت ؟ چون قراردادی بین ما به صورت کتبی هم نیست چطوری میتونم شکایت کنم که از سال 93 به مشغول به کار بودم ؟ آیا همون 2 سال میتونه گواه بر این باشه که مشخصه از 2 سال که از قبل هم بیمه نمیکرده کارفرما که حق با منه و بیتونم سنوات و پایان کارمو بگیرم و بیمم رد بشه ؟

با سلام
لطفا مقاله شکایت از کارفرما بدون قرارداد کتبی را در همین سایت ملاحظه کرده و پس از جمع آوری مدارک مذکور در مقاله از طریق سامانه جامع روابط کار اقدام به ثبت شکایت از باب عدم پرداخت حق بیمه اجباری موضوع ماده148 قانون نماییدوثبت نام در سامانه مستلزم رجوع به دفاتر پیشخوان دولت می باشد.
موفق باشید.

سلام خسته نباشید،

من کارشناس آزمایشگاه هستم به مدت یک ماه و نیم در یک آزمایشگاه کار کردم با کلی مسولیت و ساعت کاری اداره کار، به من قول صد در صد استخدام و بیمه و حقوق داده بودند، بعد از این تایم ک گفتم خب حقوق و قرارداد بهم بدید، با بدترین شکل ممکن بهم گفتن ک دیگ نیا اگ حقوق میخوای

ایشون با دو نفر دیگ هم قبل از من همین کارو کرده بودن

و وقتی دیدن من حالم خیلی خیلی بد شد و تا مرز بیهوش شدن پیش رفتم اون لحظه گفت اوکی شماره حساب بده حقوق این ماهتو میدم ک با گذشت سه ماه هنوز واریزی نداشتم

میخواستم ببینم میتونم ازشون شکایت کنم ؟یا هر چیز دیگ ای ک باعث بشه توبیخ بشن ک اینطوری با مردم رفتار نکنن
ممنون میشم راهنمایی کنین

با سلام
علیرغم غیراخلاقی بودن فعل کارفرما، امکان شکایت از وی به جهت عدم تمدید قرارداد مبتنی برای قول و وعده شفاهی، وجود ندارد و صرفا می توانید از باب مدت کارکرد یا مدت قرارداد، حقوق و بیمه خود را مطالبه کنید.
موفق باشید.

باسلام بعنوان راننده ای دسگاه پخش آسفالت باشرکتی واقع دراستان خوزستان 24ماه کارکردم از(11-6-97)تا(11-6-99)18ماه بیمه برام ریختن؛الان هم تقاضای پرداخت کل حقوق ومزایارادارم هم حق بیمه بایدچکارکنم قراردادهم ندارم.باتشکر

سلام
مشخصا می خواهم بدونم که با سابقه بیمه و دیگر مدارک ( بدون قرارداد کتبی چون نسخه از قرارداد کتبی به من ندادن ) که ثابت می کنه من مبلغی از شرکت طلب دارم و در جلسه سازش به نتیجه نرسیم و به شورا حل اخلاف ارجاع شود چگونه می توانم از قستی شده طلب جلوگیری کنم و طلب خود را یکجا بگیرم ماده … شرایطی که موجب مجبور شدن کارفرما به پرداخت یکجا شود
من در کل مبلغ 4 میلیون تومان که مبلغ کمی برای شرکت است طلب دارم ولی کار فرما در پرونده های مشابه قست بندی کرده که چند سال زمان برای برخی از پرونده لازمه تا طرف پولش کامل بگیره
لطفا راهی نشان دهید که در شورا بتوم یک جا رای به پرداخت بگیرم

با سلام
اعسار از پرداخت بدهی و تقاضای تقسیط آن در زمره قواعد عمومی آیین دادرسی مدنی و قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی بوده و در بستر قواعد قانون کار بررسی نمی شود.
کارفرما و کارگر هر یک می تواند دلایل و مستندات خویش را مبنی بر عدم تمکن پرداخت یکجای بدهی(کارفرما) و معرفی اموال و اثبات تمکن کارفرما(توسط کارگر) به قاضی اجرای احکام ارائه کرده و تصمیم گیری در این خصوص حسب اوضاع و احوال با قاضی پرونده است.
موید باشید.

درود بر شما.بنده بصورت دوشیفت کار میکنم.کارفرما حاضر به عقد قرارداد نیست اما بیمه ام را رد میکند.حقوقم بر اساس اداره کار نمیدهد و به ناچار بخاطر شرایط زندگی مجبورم قبول کنم.لطفا راهنمایی کنید چجوری میتونم بدون اینکه ایشون بفهمند بازرس اداره کار بیاد.نمیخوام کارمو از دست بدم.لطفا راهنمایی کنید ممنون.آیا سایتی هست بصورت غیر حضوری اداره کار رو در جریان بزارم؟؟ممنون

سلام
از شرکتی که من طلب دارم اگر کار به رد مال برسد شرکت قبلا همه اموالش در تصرف بانک قرار گرفته است و هیچ مال آزادی ندارد و چون قراردادی که امضا کردم نسخه ای ندارم نمی توانم مال شخصی صاحب شرکت را معرفی کنم در این صورت پرونده به هیچ نتیجه ای نمی رسد آیا هیچ راه قانونی در اینچنین شرایطی وجود ندارد که احرمی برای خروج از بمب بست باشد

سلام
آیا می توانم متابق ماده 10 قانون کار از کارفرما به خاطر عدم دادن نسخه ای از قرار داد شکایت کنم تا نسخه قرار داد های خودم را بگیرم تمام بیمه ها من واریز شده و سه مدرک دیگر هم برای ثابت کردن کارکردنم در این شرکت دارم

(‌ماده ۱۰ – قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید حاوی موارد ذیل باشد:
‌تبصره – در مواردی که قرارداد کار کتبی باشد قرارداد در چهار نسخه تنظیم می‌گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و‌یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاه‌های فاقد شورا در اختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد.)

سلام
اگر شرکت از رای صادره شوای حل اختلاف سرباز زند می شود شرکت را مجبور به پرداخت کرد ؟

با سلام
پس از صدور رای و قطعی شدن آن،اجرای رای باید برابر موازین و مقررات از بخش اجرای احکام دادگاه درخواست گردد.لذا چنانچه محکوم علیه علی الراس رای را در زمان مقرر اجرا نکند،خواهان با دریافت صورت جلسه از دبیرخانه شورا،به نزدیک ترین بخش اجرای احکام در حوزه قضایی هدایت می شود تا اجرای رای را درخواست کند.ظرف ده روز پس از ابلاغ اجراییه،بسته به نوع رای،اجرای آن با معرفی دادورز و توقیف اموال خواهد بود.
موید باشید.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در اداره کار چیا هست

باسلام
تکمیل دقیق و کامل فرم دادخواست
ارائه اصل و کپی کارت ملی
ارائه اصل شناسنامه و تصویر صفحات اول و دوم
ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت
تصویر قرارداد و فیش حقوقی (در صورت وجود)
پرینت سابقه پرداخت حق بیمه
پرینت حساب بانکی در صورت واریز حقوق
هرگونه مدرک مثبته دال بر احراز کارکرد و میزان سابقه کار
موید باشید.

سام و خسته نباشید,
من توسط دوستم به یک شرکت فولاد تولیدی ورق معرفی شدم روز اول رفتم و کارفرما یک مهندس بود که خواهرزاده ریس شرکت بود با مهندس شفاهی صحبت کردیم به من گفت کنار این ذوب وای می ایستی و کار میکنی بیمه هم نداری فعلا تا بگیم 8 ساعت کار میکنی به علاوه روزی 2 تا 4 ساعت اضافه کاری اجباری نگه میداشت نه دستکشی نه لباس کاری نه کلاهی نه ماسکی به ما داد هر کاری هم میگفت میکردیم کار ثابتی نداشتیم از تمییز کاری تا تعمیرات و غیره نگهبانی هم استخدام نکرده بود که ساعت ورود و خروج ما رو بزنه چندین بار زخمی شدیم ولی پانسمانی نبود می گفت 15 روز حقوق شما رو نگه میداریم 15 روز دیگه رو میدیم 18 روز رفتم گفتم خرجی دارم فقط 300 تومن بعد از چند روز برام ریخت 27 روز کار کردم دیدم از پول خبری نیست به دایی اش ریس کارخانه گفتم مهندس پولی به من نداده و من چند روز دیگه بیشتر نمیام بعد مهندس گفت برو الان برو گفتم باشه بعد زنگ زدم جواب نداد پیام دادم جواب نداد بعد 15 روز رفتم کارخانه نبود بعد 20 روز رفتم کارخاانه بود ولی گفت فردا بیا رفتم باز گفت فردا بیا روز بعدش رفتم گفت من به حسابدارمون گفتم برات 3 روز دیگه میریزه 5 روز گزشت مزدم نریخت حالا معلوم نیست خودش چند حساب کرده و چند ساعت اضافه کاری نوشته خلااصه هنوز پولی نگرفتم چطوری حقوقم را از این شخص بگیرم ؟ لطفا راهنمایی کنید.

با سلام
شکایت خود را در سامانه جامع روابط کار به جهات عدم شمول بیمه اجباری،عدم رعایت حداقل حقوق استاندارد قانون کار،عدم پرداخت 40درصد مزد ساعتی جهت اضافه کاری،ثبت کنید.مطالعه مقاله شکایت از کارفرما بدون قرارداد کتبی در همین سایت توصیه می گردد.
موید باشید

سلام خسته نباشید ما در شرکت تولید ظروف یکبار مصرف کار می کنیم میخواستم بدونم جزه مشاعل زیان آور حساب میشه یا نه ممنون میشم رهنمایی کنید

باسلام
عنوان شغلی تصریحا و ضمنا در آیین نامه پیش بینی نشده است.با این حال مانع درخواست گواهی سختی کار و رسیدگی در این خصوص در کمیته های ذی صلاح ادارات کار نخواهد بود.
موید باشید.

سلام.من حدود دوسال تو یه شرکت طراحی سایت کار میکردم. هیچ وقت باهام قرارداد نبستن. فقط ماه اول که مشغول بکار شدم به زور 11میلیون سفته ازم گرفتن و گفتن برو تا ما قراردادت رو تنظیم کنیم ولی تا الان که 2سال میگذره هنوز اون قراردادشون تنظیم نشده.
20 اردیبهشت، متاسفانه همسر بنده کرونا گرفت و من هم مشکوک به کرونا بودم. سریع آزمایش دادم و آزمایش کرونای من منفی بود. ولی کارمندان متاسفانه اجازه ندادن من حضوری برم شرکت و کار کنم . بهم گفتن باید تو خونه و از راه دور کار کنی و مجبورم کردن تو خونه با برق و اینترنت و لبتاب خودم کار کنم. من هم تو خونه اصلا شرایط روحی خوبی برای کار کردن نداشتم . چون شوهرم خیلی حالش بد بود و رو به مرگ بود 🙁 و همش در پی دکتر و آزمایشگاه بودم.
من هم یه از کارهایی که بهم سپرده شده بود رو وقت نکردم انجام بدم. و بعد از چند روز یعنی 27 اردیبهشت، کارفرما بهم پیام دادکه دیگه کار نکن. گفتم چرا؟ گفتن بعدا طی یک جلسه حضوری بهت میگیم. ولی دیگه هیچ خبری نشد و بهم نگفتن بیا.
الان من یکماهه تو خونه و بیکار هستم و حقوق اردیبهشت رو بهم ندادن. بیمه اردیبهشت هم رد نمیکنن برام. ظاهرا میخوان ازم خسارت بگیرن که کار مشتری رو انجام ندادم تو خونه. چون مشتری یکم شاکی شده بوده.
چندبار خودم به کارفرما زنگ زدم ازش یه جلسه حضوری خواستم تا برام توضیح بدن چی شده و تعیین تکلیف کنن ولی هی گفتن امروز و فردا نیسیم شرکت که بیای . ظاهرا دارن باهام لجبازی میکنن.
حالا من سوالم این هست: آیا میتونم از کارفرمام شکایت کنم و آیا نتیجه شکایت به نفع بنده هست و راه امیدی وجود داره یا برم به کارفرمام التماس کنم تا بهم حقوق اردیبهشت رو بده؟

با سلام
به نظر می رسد اهمال شما در انجام وظایف کاری،دریافت خسارت را منطقی جلوه بدهد؛چرا که اربابان رجوع نیز بر این اهمال در انجام وظایف صحه گذاشته اند.دلایل شما برای ترک کار نیز چندان موجه نیست و بستر قانونی آن طی نشده است.بهترین راه سازش با کارفرما پیش از رسیدگی شبه قضایی است.اخراج شما نیز مستند به قصور در انجام محوله بوده و غیرقانونی به نظر نمی رسد.منطق کاری طراحی سایت و این قبیل کارها،اصولا دورکاری است و عدم حضور در شرکت و استفاده از اینترنت و برق شخصی دلایل موجهی به نظر نمی رسد.
موید باشید.

سلام . من در شرکتی 18 ماه کار کردم و بیمه ام نکردند. الان که پیگیر شدم و شکایت کردم رییس شرکت که خود را مدیر عامل جا زده گفته که من کار اموز بودم و هفته ای2 روز کار می کردم .درصورتیکه من همه روز های هفته رو تمام وقت کار می کردم . چطوری می تونم ثابت کنم که کارمند بودم و کامل و تمام وقت کار می کردم . در ضمن من فقط3 ماه اول رو قرارداد داشتم که نسخه ای به من ندادن و ایشان هم گفتند که اصلا قراردادی وجود نداره. و توی این مدت واریزی فقط 8 بار بوده که بصورت منظم نبوده و حقوق رو نقدی پرداخت می کردند.ممنون می شم راهنمایی ام بفرمایید.

با سلام
تمامی مدارک گفته شده در همین مقاله رو جهت اثبات رابطه کاری بدون قرارداد مهیا کنید.ضمن شکایت نیز،از هیئت رسیدگی کننده تقاضای مراجعه کارشناس و تحقیق محلی داشته باشید.
موید باشید.

سلام.وققتون بخیر.
بنده از اول مهر ۹۸ درشرکتی مشغول بکار شدم که به مدت ۳ ماه کار آموز بودم و بعد از اون هم بندرو با وعده وعیدتا همین امروز نگه داشتن که قرداد ببندند و حقوق پرداخت کنن.اما حالا از شرکت بهم گفتن که نیازی به بنده ندارند.در این مدت بیمه برام رد شده حتی یک بار به حسابم ۳ تومن پرداخت شده.میخواستم ببینم در صورت شکایت در اداره کار میتونم حق و حقوقمو بدون داشتن قرار داد بگیرم.بنده حتی تایم شیت ها و برگه اضافه کاریمم دارم.(البته از قوانین شرکت بود که اضافه کاری نمیدادن به کار کنان).

سلام. لطفا راهنمایی ام کنید
۲ هفته در کار گاهی کار میکردم بدون قراردادی کار میکردم و بیمه ام نبودم.بند اول انگشت اشاره زیر دستگاه رفت و مجبور به جراحی شدم.هزینه های بیمارستان کارفرما پرداخت کرده ولی من میخواهم شکایتی داشته باشم.چون چند ماه از کار افتادم و هزینه های دکتر بعد بیمارستان هم به گردن خودم افتاده… چکار باید بکنم و از کجا شروع کنم. ممنون میشم کمک کنید

با سلام و شب بخیر من پانزده روز برای کارگاه ام دی اف کار کردم از هشت تا دو نصف شب قرار بود چهار تا چهار ونیم حقوق با اضافه کاری بدن الان سیزده روزه دبه در اورده میگه باید دومات حقوقم رو نگیرم و سیصد به من داده.. هر روز اگهی میده کارگر میاد بنده خدا کار میکنه دو روز بعد میبینه بیگاریه ول میکنن میرن این اقا داره از کارگر جماعت یو استفاده میکنه..بی دست مزد کار به بهانه ازمایشی کار کردن میکشه.. باید چکار کرد

سلام وقت بخیر .
من توی یک فروشگاه اینترنتی کار میکردم و قرارداد ندارم و به صورت شفاهی با کارفرما صحبت کرده بودیم که دو ماه ازمایشی با حقوق پایه وزارت کار و از ماه بعد حقوق رو افزایش بدهند . من دو ماه اول بعلاوه 300 هزار تومن پرداخت بابت حق بیمه حدود 1.900.000 میگرفتم و از ماه بعد 2.589.000 . و مدت 4.5 ماه کلا اونجا کار کردم . ایشون فقط ماه اول بهم اضافه کار پرداخت کرد و دیگه پرداخت اضافه کار نداشتن حالا هم که 6 ماه از بیرون اومدنم از اونجا گذشته حق و حقوق منو نمیدن مثل عیدی و سنوات و اضافه کاریا و حق مرخصی و … و استدلالشون اینه من قرارداد باهات نداشتم شرکت هم ثبت نداشتم تو شکایت کنی هم به هیچ جا نمیرسی .
کلی باهاشون حرف زدم و داستان داشتیم ولی خب پرداخت نمیکنن
حالا من باید چیکار کنم ؟

من حدود 7ساله برای یک ساختمان بزرگ کارمیکنم به عنوان نگهبان وقتی استخدام شدم با من قرارداد نبستند سازنده به گفتش ما طبق وزارت کار باشما کار میکنیم من هم قبول کردم یک سال که کارکردم نه عیدروکامل دادونه سنوات بیمه هم نکردند منو فریب دادن هی میگفتند امسال نه سال آینده انشالله بیمه رد میکنیم آخرش رسید تا 7سال الان میخواد منو اخراج کنه آیا من شکایت کنم میتونم حق بیه وحق سنوات وعیدی خودم رابگیرم لطفا راهنمایم کنید

من حدود۵ساله برای یک ساختمان بزرگ کارمیکنم به عنوان نگهبان وقتی استخدام شدم با من قرارداد نبستند سازنده به من گفتش ما طبق وزارت کار باشما کار میکنیم من هم قبول کردم یک سال که کارکردم بیمه نکردندسنوات ندادن عیدی هم 200هزارتومان برداخت کردند حقوق یک میلیون دویست هزارتومان بهم پرداخت میکردند منو فریب دادن هی میگفتند امسال نه سال آینده انشالله بیمه رد میکنیم آخرش رسید تا 5سال هرسال نصف حقوق عیدی به من پرداخت میکردندبعد اون یه سال اول منم چاره نداشتم هچی نمیگفتم الان کارگاه که تکمیل شده سازنده میگه ما برای شما دیگه کار نداریم میخواد منو اخراج کنه آیا من شکایت کنم میتونم حق بیه وحق سنوات وعیدی .اضافه کاری های خودم رابگیرم لطفا راهنمایم کنید

سلام.من در سال 94 در یک شرکت تولید کودهای کشاورزی بعنوان مروج مشغول بکار شدم و بعلت اعتمادی که به مسوول اونجا پیدا کردم گفت یک ماه آزمایشی مشغول بکار شو اگه راضی بودیم ادامه میدیم و اگه نبودیم این یکماه با حقوق اداره کار تصفیه حساب می کنیم..من مشغول بکار شدم و بعد از چندین ماه مسول و گروه کاری شامل مدیرعامل و سایرین با سهامداران شرکت اختلاف پیدا کردن و کارشون تو اون شرکت ادامه پیدا نکرد و خلاصه من وقتی برای تصفیه حساب رفتم میخواستن کل حقوق منو با حقوق اداره کار حساب کنن که من قبول نکردم و برگه تصفیه حساب رو امضا نکردم..خواستم بدونم من میتونم مطالبه حقوقی بیشتر از اداره کاری بکنم یا نه؟

سلام من مدت 45 روز در کارگاهی کار کردم و قراردادی هم ندارم
کارفرما حقوق و بیمه این مدت را پرداخت نکرده چگونه می شود از او شکایت کرد

با سلام بنده به عنوان راننده پایه یک به مدت 40 روز روی تریلی شخصی کار کردم و هیچ قرارداد یا مواردی که در مقاله فرمودید برای اثبات رابطه کاری ندارم غیر از شاهد و یکی دوتا پرداختی کم از طریق همراه بانک صاحب ماشین و بعد از 40 روز قطع همکاری کردم ایا میتوانم با همان دلایل بابت حقوقم شکایت کنم .باتشکر

سلام من برای پخش بستنی کار میکنم که ۳سال بیمه مشاغل ازاد رد میکردن وامسال هیچ قراردادی باما نبسته
االانم میخواهد تعدیل نیرو کند تکلیف ما چیست

سلام من برای پخش بستنی کار میکنم که ۳سال بیمه مشاغل ازاد رد میکردن وامسال هیچ قراردادی باما نبسته
االانم میخواهد تعدیل نیرو کند تکلیف ما چیست

سلام من برای پخش بستنی کار میکنم که ۳سال بیمه مشاغل ازاد رد میکردن وامسال هیچ قراردادی باما نبسته
االانم میخواهد تعدیل نیرو کند تکلیف ما چیست

سلام وقت بخير
من از خرداد ٩٥ تا ارديبهشت ٩٦ توي يك شركت كار كردم وليكن هيچ حقوقي دريافت نكردم با اين حساب حدود يك سال بعد بيمه من رد شده است و جزوه سوابق بيمه ميباشد، و هيچ مدرك ديگري ندارم آيا با همين سابقه بيمه ميتونم از شركت شكايت كنم با توجه به اينكه زمان زيادي هم گذشته؟

باعرض سلام وخسته نباشید بنده دریک کارگاه حدود سه ماه کارکردم که یک ماه آن را به گفته خودش که من ماهی یک وپانصدمیدهم به پایان رساندیم که ازاول به من گفته بود طبق قانون وزارت کار وماه دوم سوم کلا ازحقوق واضافه کاری حدود 1600داده والباقی آن را امروز فردا می‌کند والان حدود 20 روزاست مرا اذیت می‌کند وهرموقع بهش گفتیم قرارداد ببندم تفره رفت من باید چکارکنم الان

سلام فردی معرف من قرار گرفت و من به مدت 4 سال از سال 92 تا 96 در رستورانی مشغول ب کار شدم بدون قرار داد کتبی کارفرما فقط شفاهی با من صحبت کرد که ماهیانه از ساعت 10 صبح تا 12 شب مبلغ 700 هزار تومن ب من بدهد و ب مرور بیشتر کند . سال اول من ب دلیل مشکلات مالی مجبور شدم بمانم و دریافت حقوقم ب طوری بود ک هفته ایی 100 هزارتومن یا حقوق ماه اردیبهشت رو زمستان دریافت میکردم همچنین کارفرما منو بیمه هم نکرده بود و عیدی هم ب من نمیداد ب مرور سال دوم ب بعد ب دلیل ندادن پول کارگرای دیگه هم رفتن از کار و مرا از سالن داری ب حسابداری و ب مرور ب اشپز خانه و کمک اشپزی فرستاد با همان حقوق 700 تومن ک ماه اخر ک میخاست بفروشه رستورانو ب ما نگفته بود و یک ماه رایگان کار کردم ایا میتوانم از کارفرما شکایت کنم !؟ من 3 شاهد اصلی ک پیش من کار میکردن دارم و فقط شاهد این ک من در انجا کار میکردم ب مدت چهار سال و حقوق مرا کم میداد یا سر وقت نمیداد هستن و جنب رستوران مغازه و نانوایی و آژانس و
. دارد ک اگر استشهادی داشته باشم مبنی بر اینکه من در انجا مشغول ب کار بودم انها امضا میزنن ایا من وکیل بگیرم و از دست کارفرما شکایت کنم مبنی بر نکردن بیمه و ندادن عیدی و حقوق اداره کار ؟؟ چند درصد پرونده شکایتم موفق میشه ؟ من شک دارم اگر شکایت کنم کارفرما بگوید ک من توافقی کار کردم پیشش و دادگاه حق را ب او بدهد !! لطفا راهنماییم کنید

سلام، من در شرکتی بدون قراداد کار میکردم . بیمه ام را رد میکردن و مدرک بانکی از واریز حقوق به حسابم را دارم . بعد از یکسال تصمیم گرفتم تغییر کار بدم و به کارفرما اطلاع دادم و یک هفته بعد رفتم . الان کارفرما حقوق ماه آخرم را نمی دهد و ادعا دارد که تو یکدفعه رفتی و به من زیان رسید و اذیت میکند . آیا ادعای او درست است ؟؟؟ آیا من شکایت کنم به حقم میرسم ؟

من به مدت ۸سال است ک در دفتر پخش به عنوان راننده مشغول به کار بودم، نه قرار داد با من تنظیم کردن نه بیمه کردن بعد از ۴سال بیمه خودم رو اختیاری واریز کردم و اینکه مدیر م مبلغ۷۰ درصد شو پرداخت کردن ،سنوات این سالها رو به من ندادن و عیدی هم فقط سالی ۱ملیون تومن پرداخت کردن ،من هیچ مدرکی ندارم ،فیش حقوقی هم به من ماه به ماه ندادن و نزد خود نگه داشتن فقط اینکه حقوق رو چک دادن و در وجه خودم بابت تسویه حقوق دادن ،لطفا راهنمایی کنید

سلام خسته نباشید..بنده برای یک شرکت خدماتی ریلی کار کردم برای سنگ زنی جوش ریل که حدود ۲۸تومن طلب دارم بابت سختی کار که هر بند جوش ۱۵هزار تومن بوده که کارفمای شرکت دنبه کردن .البته کار خودم راه راهن هست و شاهد دارم وهم کارتکس و هم مبالغی که پول برای ما واریز شده و کار فرما قراردادی نبستن والان بابت طلب هم بی احترامی کردن و شخصیت ما رو زیر سوال بردن .ممنون میشم راهنمایی کنید واقعا با همکارم بابت سختی کار اذیت شدیم

سلام من دوسال کار کردم برام بیمه کامل هم واریز شده برام شب عید گفت دیگه نیا قرارداد هم نداشتیم الان رفتم شکایت کردم برای عیدی و سنوات اومده میگه من براش نیمه وقت کار میکردم حالا دادگاه میگه من باید مدرک ببرم که تمام وقت بودم.میگم بیمه من کامل رد شده پس اون باید ثابت کنه من نیمه وقت بودم.در ضمن قرارداد امضا کردیم ولی به من ندادن.چه کنم

باسلام.من ۲سال در نمایندگی مشغول کار بودم باحقوق ۶۰۰که تقریبا در سال ۹۷یک سوم اداره کار بود بدون بیمه و سنوات و حقوق نقدی پرداخت میشد و هیچ مدرکی ندارم .شکایت هم کردم چطور میتونم ثابت کنم و مدرک ارائه بدم

با سلام و عرض ادب. میخاستم بگم من برج دوازده ۹۸ رفتم سرکار تو ی رستوران بعد کرونا شد رستوران بسته شد .بعد دوباره برج دو رفتم رستوران تا ی هفته قبل کار میکردم ک بام قرداد نبستن و بیمه و حق سنوات هیچی هم ندادند ک من میخاستم برم گفتن باید ی ماه بمونی وگرنه از فردا نیا و این حقوق ۱۵ روزتم نمیدیم میخاستم بدونم میشه من شکایت کنم ازشون .ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام وقت بخیر من تهران تو یه شرکت عمرانی مشغول به کار بودم تا اواخر سال ۹۷ چون کارشون کم شد بعضیا رو گفتن فعلا نیاید البته این بنده خدا از اشناهای نزدیکمه من برگشتم به شهرمون و تو یه کارگاه قنادی مشغول به کار شدم ولی اینجا من رو بیمه نکردن الان ۱۷ماه هستش.چوندمن رو بیمه نکردن من از همون روزای اول به همون اشنامون گفتم برای من بیمه رد کنه مبلغش روهم میپردازم.
سوال من اینه الان با توجه به اینکه من بیمم تهران رد میشه که البته چند وقت دیگه بر میگردم همونجا میخام بدونم با توجه به بیمه بودنم از تهران من میتونم از این جایی که کار میکردم شکایت کنم بابت بیمه مدتشم ۱۷ماهه و کم هم نیست.مشکلی برای بیمه تهرانم پیش نمیاد میتونم شکایت کنم

سلام من سال۹۳ پیش یکی از آشناهمون کار میکردم که ایشون با دستکاری گاز کارخانه و اطلاع ندادن به من باعث خسارت به کارخونه شد و از اون موقع تا الان هر بار حق حقوقم رو میخوام‌میگن نمیدیم ضرر زدیم درصورتی که ازشون اداره گاز شکایت کرد و معلوم شد دستکاری کردن.من قراردادی نداشتم شفاهی بود روزی۷۰هزار شب کاری هم ۱۵هزار خواستم بدونم‌من الان من چجور میتونم حقم رو بگیرم ۶میلیون اون موقع طلب کار بودم که ایشون نه دفتر میارن برا حساب کتاب نه چیزی میشه راهنمایی کنین

سلام
من ۳ماه هست جایی مشغول به کارهستم الان اخراج شدم قراردادهم ندارم اما به طور شفاهی باهم به توافق رسیدیم که من برای مدت طولانی اونجا کار کنم. میخواستم ببینم الان چطوری میتونم حق و حقوق گذشته و آینده ام رو دریافت کنم

سلام وقت بخیر …من 16 ماه در فظای سبز شهر آفتاب کارکردم(تو یک روز 3تعهد غیبت ازم گرفتن که اخراج نشم تعهد برای پارسال بود آیا برام مشکل ساز نمیشه …) که در سال 98/5/5 اخراج شدم . بعد گذشت 5 ماه برگشتم سرکارمشغول شدم. . که تا 99/3/2 باز اخراج شدم وهمون روز شکایت کردم حالا باگذشت چهارماه چیزی دستمو میگیره . بی دلیل اخراج شدم .

سلام وقت بخیر …من 16 ماه در فظای سبز شهر آفتاب کارکردم(تو یک روز 3تعهد غیبت ازم گرفتن که اخراج نشم تعهد برای پارسال بود آیا برام مشکل ساز نمیشه …) که در سال 98/5/5 اخراج شدم . بعد گذشت 5 ماه برگشتم سرکارمشغول شدم. . که تا 99/3/2 باز اخراج شدم وهمون روز شکایت کردم .وتاریخ 99/6/5برگشتم سرکار یک ماه کار کردم گفتن شکایتتو پس نگرفتی دیگه نیا سرکار وباز اخراج شدم همون روز دوباره شکایت کردم حالا باگذشت چهارماه چیزی دستمو میگیره

با عرض سلام
ببخشین من یه سوالی داشتم
من یه جا حدود پنجاه روز کار کردم و کارفرما به صورت شفاهی به من گفتن که حقوق اداره کار به شما تعلق میگردد ولی الان حقوق اداره کار نمیخوان به من بدهند میخواستم بدونم میتونم ازشون به اداره کار شکایت کنم

سلام من در شهریور ماه در یک فست فود مشغول به کار شدم و بعد از ۱۴ کارفرما از من خواست که دیگر نیایم، علت هم قصور یا مشکل نبود و این بود که در ابتدا قرلر این بود که من شیفت صبح باشم، بعد از ۱۴ روز کارفرما گفت شیفت شب بیا یا نیا (زد زیر قرار اولیه…). از من خواست شماره حساب بدم تا تصفیه کنه اما هنوز بعد از ۱ ماه اقدام به تصفیه نکرده، بارها باش تماس گرفتم اما هیچ فایده ای نداشت و حتی بار اخر تماس مرا پاسخ نداد. آیا با ثبت نام در سامانه ی کار میتوانم شکایتی ثبت کنم و حقم را از ایشان بگیرم؟

سلام‌.دوساله در یک مغازه کار میکنم‌ صاحب کارم‌ منو بیمه نکرده و حق و حقوقمو کامل نداده ولی من هیچ قراردادی باهاش ندارم تعطیلی های رسمی هم من و سرکار برده حتی تو کرونا هم که تمام مشاغل یه هفته تعطیل بودن این آقا من و به اجبار سرکار برده.من میخواستم ازشون شکایت کنم ممنون میشم راهنماییم کنید.

سلام ، من حدود دو سال و نیم توی یه نمایشگاه ماشین کار میکردم ک یه روز پنجشنبه حین بردن سند تصادف کردم و حدود دو سال از کارافتاده بودم صاحب کار من ب ما گفت شکایت نکنین من خوب ک بشی دوباره بیا سرکارت هم حقوقتو میدم هم حقت رو ، ولی بعد از پنج ماه از برگشتن حق ما رو ک نداد حتی حقوقم رو هم نمیده ، من میخام شکایت کنم پرینت بانکی تا دلت بخاد دارم ، مرسی

کمک میخام ، در مورد این دیدگاه لطفا راهنمایی کنید ، ممنون

باسلام
من حدود 7 سال در یک مغازه فروشنده بودم
در این مدت من بیمه نبوده ام .. باتوجه به اینکه قصد شکایت از کارفرما را ندارم آیا میتوانم کاری کنم که آن مدت به سابقه بیمه ام اضافه شود ؟ مثلا خودم حق بیمه گذشته را پرداخت نمایم ؟

با سلام
بنده کارگری داشتم که بصورت پاره وقت کار میکرد و قرارداد کتبی هم نداشتیم و من هم حق بیمه اش رو پاره وقت تماما پرداخت کردم الان از شغلش استعفا داده و رفته از بابت اینکه حق بیمه اش رو پاره وقت پرداخت کردم از من شکایت کرده با توجه به اینکه خودش استعفا داده ایا میتونه من رو محکوم و مجاب کنه که حق بیمه اش رو کامل پرداخت کنم؟

باسلام
من قراردادم 10 ماهی هست تموم شده و بخوام قطع همکاری کنم ایا باید قوانینی رو رعایت کنم؟
منظورم یکماهی هست که بعد از استعفا باید درشرکت بمونن جهتتحویل کار
درصورتی که من استعفا ندادم چون قراردادی ندارم

با سلام.
من در شرکتی تبلیغاتی بازاریاب بودم. مدیر شرکت به من گفتن به غیر از پورسانت مبلغ یک میلیون بعنوان حقوق ثابت برای من در نظر گرفته شده. من 4 ماه در انجا کار کردم و فقط دو بار حقوق ثابت به من داده شد و حتی یک ریال پورسانت به من داده نشد. امروز هم که بین ما اختلاف نظر پیش امد از شرکت رفتم. یعنی 4 ماه کار کردم و فقط حقوق 2 ماه به من داده شده بدون پورسانت. هیچ سندی هم ندارم که شکایت کنم از ایشان. باید چکار کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنین. فقط چت هامون داخل تلگرامو دارم با فیش بانکی که میتونم بگیرم دو بار برای من حقوق واریز شده

باسلام من از ۱۷ خرداد قرارداد ۳ماهه بستم تا ۱۷ شهریور ماه ۱۷ خرداد تا ۱تیر تسویه شد و بعد حقوق تیر هم تسویه شد اما مرداد و شهریور خیر .و بعد از اون من یک ماه دیگر سر کار موندم بدون قرارداد و الان ۳ حقوق طلب دارم میخواستم بدونم چطوری میتونم حقوقم و سنوات و عیدی و بیمه هم که رد نکردند رو بگیرم .

سلام من مدت پنج سال در یک شرکت کارمیکنم الان مدت یک سال ودوماه قراردادی با من امضا نشده من کارگر دائم محسوب میشوم یا نه راهنمایی کنید

نام و ایمیل من را برای دفعات بعدی ذخیره کن

قرارداد کار بدون بیمه
قرارداد کار بدون بیمه
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *