قسمت های یک پروپوزال

قسمت های یک پروپوزال
قسمت های یک پروپوزال

شماتیک پروپوزال با توجه به هدفی که دارید و یا دانشگاهی که در آن تحصیل میکنید ممکن است تفاوت هایی داشته باشد، ولی عناصر بنیادین و مهم یک پروپوزال عبارتند از:

عنوان تحقیق با مطالعه مقالات، کتب و پایان نامه های  متعدد و از دل محتوای پروپوزال شکل میگیرد. عنوان نباید خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشد، بلکه باید جامع و رسا باشد. استفاده از عبارت هایی مانند: بررسی، ارائه، مطالعه، طراحی و تحلیلی بر میتواند شروع کننده عنوان در نظر گرفته شود. موضوع انتخابی باید با رشته، علایق و توانایی های درسی و تخصصی دانشجو مرتبط باشد. بهتر است که در انتخاب موضوع کلمات مخفف، اصطلاحات، کلمات انگلیسی در فارسی و عناوین اختصاری استفاده نشود و عنوان سوالی طرح نگردد. تعداد کلمات مناسب میتواند بین 7 الی 15 کلمه باشد و بصورت خبری باشد. یکی از مهم ترین پارامترهای انتخاب موضوع، قابلیت اجرایی بودن آن است که محقق باید آن را در نظر بگیرد.

در بیان مساله باید به این سوال پاسخ داد که هدف ما از انجام این تحقیق چیست؟ بنابراین در ابتدا مقدمه ای در مورد موضوع آورده میشود، سپس مشکل را بصورت کلی بیان می کنیم. در مرحله بعدی مشکل را کاملا شرح میدهیم و به نحوی از کل به جز می پردازیم. در بیان مساله باید مشکل به روشنی تعریف گردد و اینکه پژوهش چگونه میخواهد به حل این مشکل کمک کند در مرحله آخر ذکر می گردد. بهتر است که بیان مساله در حداقل در 1 صفحه نوشته شود.

در نوشتن اهمیت تحقیق شکاف ها را در نظر بگیرید و فوایدی که از این تحقیق نصیب می شود و شکاف ها را پر میکند باید مکتوب گردد. همچنین ذکر این نکته که نتایج حاصل از این تحقیق بدرد چه افرادی میخورد مهم است.  اگر میخواهید ضرورت تحقیق شما تایید گردد، نقل قول از بزرگان و محققان در آن ذکر کنید.

اهداف در یک پروپوزال میتواند به دو دسته هدف کلی و هدف جزئی تقسیم شود:
هدف کلی: آنچه که تحقیق بطور کلی به آن دست خواهد یافت درواقع همان عنوان پروپوزال است، با این تفاوت که با کلمات قابل اندازه گیری مانند “تعیین” یا “شناخت” شروع میگردد.
هدف جزئی: اهدافی هستند که  واقع بینانه و  قابل اندازه گیری هستند و از شکستن هدف کلی به اجزا کوچک تر بدست خواهند آمد. در نوشتن هدف جزئی از افعالی مانند تعیین کردن، مقایسه کردن، اثبات کردن، محاسبه کردن و برقرار کردن استفاده می شود.قسمت های یک پروپوزال

تعداد مقالاتی که در پیشینه تحقیق باید بررسی شوند حداقل 10 و حداکثر 25 مورد می باشد که از این تعداد، 70درصد باید مربوط به دو سال اخیر(ترجیحا سال اخیر) و 30 درصد مربوط به سال های گذشته باشند. همچنین حداقل 20 درصد مقالات باید کاملا مشابه روش تحقیق باشند که در آینده بتوان مقایسه با آنها را صورت داد. پارامترهایی که باید از هر مقاله استخراج کنید عبارتند از عنوان، سال، نویسندگان، contribution مقاله، روش پیشنهادی، ابزار استفاده شده، نمونه داده و آزمایشات. در نهایت تمامی موارد در یک جدول خلاصه شوند و برای هر مقاله نقدی نوشته شود.  مقالاتی که استفاده می کنید باید ISI و با ارجاع بالا باشند و  بهتر است از 1الی 3 مقاله مروری به عنوان مکمل پیشینه استفاده گردد.  مقالات باید به ترتیب سال بررسی شوند و بهتر است که از 1 مقاله معتبر فارسی هم استفاده شود.

مفروضات یک تحقیق، به صورت نتایجی هستند که قرار است با انجام تحقیق به آنها برسیم. درواقع حدس یا پیش داوری اندیشمندانه ای هستند که با آزمایش درستی آن ها باید بررسی شود.فرضیات باید فعل آینده داشته باشند و از نوشتن فرضیات با فعل گذشته پرهیز شود. فرضیه خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:
1- منطقی باشد
2- در چارچوب مباحث باشد
3- قابل بررسی و آزمایش باشد

سوالات تحقیق درواقع مواردی هستند که در ذهن ما شکل گرفته اند و هنوز پاسخیی برای آن ها نداریم و با انجام تحقیق به جواب آنها خواهیم رسید. هرچه قدر که محقق نسبت به مساله مورد بررسی مسلط تر باشد، بهتر میتواند سوالات مناسب پیرامون تحقیق را طرح نماید. معمولا سوالات تحقیق با عباراتی مانند چگونه، آیا، چرا، چه چیز شروع می شوند.

يكي از مهم ترین و اصلی ترین قسمت های پروپوزال، افزایشی بودن آن است یعنی تحقیق باید توانایی این را داشته باشد که دانش جدیدی به دانش قبلی اضافه کند. روش پیشنهادی باید قابل پیاده سازی باشد و کاملا تشریح گردد تا با خوانش آن به نو بودن و جدید بودن آن پی برده شود.

مراحل تحقیق میتواند شامل 4 مرحله زیر باشد:
1- انتخاب و تدوین موضوع
2- گردآوری داده و اطلاعات
3- طبقه بندی و تجزیه تحلیل داده ها
4- ارایه یافته ها و نایج تحقیق

روش های گردآوری اطلاعات میتواند به دو دسته کتابخانه ای یا میدانی تقسیم گردد. در روش کتابخانه های، مطالعه بر روی اسناد و مدارک صورت میگیرد و در روش میدانی(ابزار گردآوری اطلاعات هم نامبرده میشود) مواردی از قبیل مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و آزمایش استفاده می شود.

بعضی مواقع نمیتوان تمام آزمودنی های یک جامعه را بررسی کرد و محدودیت هایی از قبیل زمان، مالی و منابع انسانی مانع از بررسی همه جامعه موجود می شود. از این رو باید از نماینده منطقی و معقولی از آزمودنی ها استفاده کرد که این خود شمال خطا می باشد، بنابراین باید میزان خطار را هم محاسبه و اعلام کرد.در مطالعاتی که استفاده از نمونه گیری در آن الزامی است میتوان از روش های نمونه گیری تصادفی، خوشه ای، ناحیه ای، هدفمند و غیره استفاده کرد.

در این قسمت باید فهرست کاملی از منابعی که استفاده شده است ذکر گردد و شناسنامه کاملی از آن ها نوشته شود. بدین منظور میتوان از استاندارد APA یا IEEE استفاده نمود که منطبق با استانداردهای نگارشی می باشد.

با خواندن یک پروپوزال باید بتوان به سوالات زیر پاسخ داد:
1- آیا روش پیشنهادی، در اولویت های موضوع تحقیق قرار دارد؟
2- آیا دانشجو پشتوانه علمی لازم در موضوع پیشنهادی دارد؟
3- آیا منابع کافی برای انجام تحقیق بررسی شده است؟
5- پروپوزال نوشته شده قرار است چه مشکلی را حل کند و چگونه؟
4- آیا روش پیشنهادی جدید و نوین می باشد؟

احسنت عالی بود?

عالی بود واقعا خیلی خوب بود

عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی بود

سپاس
بدون حاشیه و جان مطلب بیان شده بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

در مقاله قبلی خود در ساعدنیوز در باره این موضوع بحث کردیم که اصولا پروپوزال چیست و درباره ابعاد معنایی آن بیشتر صحبت کردیم. اما ساختار و چارچوب یک پروپوزال خوب چیست ؟ این سوالی است که قصد داریم در این مقاله بیشتر درباره آن بحث کنیم و ساختار و شکل پروپوزال را برای شما بیشتر توضیح دهیم تا برای نوشتن و تنظیم آن به مشکل بر نخورید.

یک پروپوزال دارای ساختاری است که آشنایی با آن می تواند به ما در تنظیم یک پروپوزال یا طرح تحقیق موثر و خوب کمک کند. ساختار کلی پروپوزال ها به شرح زیر است:

اولین بخش در پروپوزال نوشتن عنوان تحقیق است. نخستین گام و قدم در انجام هر تحقیقی انتخاب عنوان آن است. هیچ دانشمند یا محققی نمی تواند تحقیقی را شروع کند مگر اینکه عنوان و موضوع آن را انتخاب کرده باشد. عنوان و موضوع تحقیق به منزله طرح نهایی تحقیق شما بوده و در تنظیم آن باید دقت کافی را به خرج داد. به دلیل اهمیت این موضوع در مقاله دیگری در این رابطه بیشتر حرف خواهیم زد.

هر تحقیقی با ایجاد شدن یک سوال در ذهن محقق شکل می گیرد. در این بخش باید این موضوع کاملا بیان شود. مسئله مطرح شده در این بخش در واقع همان سوالی است که برای پژوهشگر شکل گرفته است و هدف وی از طرح آن ریشه یابی و علت های به وجود آمدن مشکل و ارایه ایده ای برای رفع آن است.

در این بخش از پروپوزال محقق باید روشن کند که موضوع تحقیقی که قصد انجام دادن آن را دارد از چه اهمیتی برخوردار است و انجام این تحقیق اصولا در جامعه علمی چه ضرورت و الزامی دارد و نتایج به دست آمده از این تحقیق در چه مواردی و در کجا از اهمیت بالاتری برخوردار است و می تواند تاثیر گذار باشد.قسمت های یک پروپوزال

در این بخش از پروپوزال، محقق با معرفی تحقیق های پیشین در زمینه تحقیق مورد نظر خود نشان می دهد که تحقیق و پژوهشی که قصد انجام آن را دارد در چه جایگاهی در روند این تحقیقات قرار دارد و همچنین نشان خواهد داد که از نظر کاربردی کاری جدید خواهد بود که می خواهد دست آوردی جدیدی را وارد جامعه علمی کند.

در این بخش از پروپوزال محقق باید اهداف خود را از انجام پژوهش بیان کند که این اهداف شامل اهداف کلی پژوهش و اهداف ویژه ای باشد که در انجام تحقیق به دنبال آن است.

فرضیاتی که در این بخش از پروپوزال ارایه می شوند در واقع حدس و گمان های محقق هستند که در مورد روابط بین دو یا چند مجهول و متغیر تحقیق خود دارد. این فرضیات باید به صورت خبری بیان شوند.

یکی از بخش های مهم پروپوزال بوده که در آن محقق علاوه بر اشاره به نوع پژوهش خود، مراحل انجام کار را توضیح می دهد که شامل ابزار و روش گردآوری اطلاعات در تحقیق، جامعه آماری، روش های آزمایشگاهی و تکنولوژیک، ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها و روش های تجزیه و تحلیل کیفی و کمی، می باشد.

تمامی المان های های به کار رفته در پروپوزال باید کاملا علمی بوده و برای این کار باید تمامی داده هایی که در متن آن می آیند مستند باشند. بدین منظور باید منابعی که در متن به  آن ها رجوع شده است در این بخش معرفی شوند.

نام پروپوزال در زبان انگلیسی : Proposal – مراحل نوشتن پروپوزال

معنای وازه پروپوزال: پروپوزال یک طرح و یا یک موضوع پیشنهادی میباشد که در مورد آن و  گذشته ان و کاری که قرار است روی آن انجام شود در چند صفحه تنظیم میشود. که در این صفحه مراحل نوشتن پروپوزال را توضیح میدهیم

کلیه دانشجویان متقاضی مقطع دکترا و متقاضیان مقطع فوق لیسانس برای رشته های با ساختار تحقیقاتی ( Research ) در هر دانشگاهی که اقدام به اخذ پذیرش میکنند، به همراه مدارک اولیه باید پروپوزال هم داشته باشند.

 قسمتهای یک پروپوزال استاندارد :

 موضوع پروپوزال یا موضوع پروژه یا در واقع موضوع تحقیق ( Project Title  ) :
موضوع پروپوزال از اصلی ترین قسمتهای یک پروپوزال میباشد. موضوع پروپوزال نباید مبهم باشد و تقریبا در 12 کلمه باشد. قسمت های یک پروپوزال

فهرست مطالب ( Table Of Contents ) :
فهرست مطالب به خواننده کمک میکند تا قسمتهای پروپوزال را به راحتی پیدا کند، لذا حتما از فهرست مطالب در پروپوزال استفاده کنید. و کلیه تیترها و جدولها و شکلها را در فهرست مطالب ذکر کنید.

خلاصه ای از کل پروپوزال ( Abstract ) :
این قسمت به خواننده کمک میکند که کل پروپوزال شما را درک کند، معمولا اولین قسمتی که خواننده مراجعه میکند، قسمت خلاصه پروپوزال میباشد. این قسمت 1 الی 2 پاراگراف و خلاصه ای از کل پروپوزال میباشد. 

مقدمه ( Introduction ) :
در مقدمه پروپوزال معمولا موضوع پروپوزال  و همچنین علت انتخاب و اهمیت آن موضوع نوشته میشود، این قسمت شامل معرفی و مزایای پروپوزال میباشد 

هدف اصلی پروپوزال ( Aim and Objectives ) :
در قسمت هدف پروپوزال ، فقط و فقط هدف کلی و اصلی پروپوزال تحقیق نوشته شود. در صورتی که اهداف پروپوزال چند مورد میباشد، با ذکر شماره اهداف نوشته میشوند.

 

مرور ادبیات تحقیق (Literature Review ) :
در این قسمت در مورد گذشته پروپوزال ، کارها و تحقیقاتی که قبلا روی موضوع انجام شده نوشته میشود.در این قسمت میتوانید از مقاله ها و کتابهایی که در مورد موضوع نوشته شده است استفاده کنید

 

روشها و متدهای تحقیق ( Research Methodology ) :
وقتی موضوعی را انتخاب میکنید و قرار است روی ان کاری انجام دهیدف مطمئنا روشهایی رسیدن به نتیجه را هم مشخص کرده اید، در این قسمت همه روشهایی را که برای رسیدن به نتیجه به کار برده اید نوشته شود. 

نتیجه گیری ( Conclusion ) :
در این قسمت شامل یک الی 2 پاراگراف میباشد و نتیجه گیری کلی از پروپوزال در این قسمت نوشته میشود.

فهرست منابع ( Refrences  ) :
در این قسمت باید فهرت همه منابعی که برای نوشتن پروپوزال استفاده شده است از قبلی مقالات، کتابها و سایتهای اینترنتی ذکر شود، برای مثال اگر از کتابی استفاده کرده اید باید نام کتاب، نویسنده و سال انتشال کتاب ذکر شود.

نکات مهم برای نوشتن پروپوزال :
1- پروپوزال به زبان انگلیسی باشد و در صورتی که با زبان انگلیسی آشنایی کافی ندارید،ابتدا به زبان فارسی بنویسید و از طریق دارالترجمه ان را به زبان انگلیسی ترجمه کنید.
2- فونت پروپوزال باید Times and New Romans باشد.
3- سایز نوشته ها 12 باشد.
4- برای اطمنینان بیشتر در تائید پروپوزال با اساتید دانشگاه مورد نظر مکاتبه نمائید، و در انتخاب موضوع راهنمایی های لازم را بگیرید.
5- پروپوزال حداقل 5 صفحه و حداکثر 15 صفحه باشد. 

 

کانال تلگرام ما کلیک کنید و عضو شوید : https://t.me/MNeducationGroup

صفحه ما در اینستاگرام کلیک کنید و فالو کنید : https://www.instagram.com/mngroupmalaysia/

اخطار:  متاسفانه وبسایتهای گزارش شده اند که مطالب وبسایتهای گروه ما را بدون کسب اجازه کپی میکنند و بدون ذکر منبع در سایتهای دیگر قرار میدهند و نمیدانند که مطالب ما بر اساس قوانین مالزی ممکن است هر ماه تغییر کنند . طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای هرگونه کپی برداری از سایتها بدون کسب اجازه ممنوع میباشد و پیگرد قانونی دارد. بر این اساس کلیه وبسایتهای MN Group مجهز به قویترین نرم افزارها برای پیگیری این موارد میباشد و هر هفته گزارشی از سایتهایی که مطالب ما را کپی میکنند از طریق ایمیل به ما اعلام میشود و در اولین فرصت گزارشی به همراه لینک سایت شما تنظیم و به شرکت گوگل ارائه و پیگیری های لازم در این زمینه اعمال میشود . در صورتی که تمایل دارید مطالب سایتهای MN group  را کپی کنید و در سایتهای دیگر قرار بدهید متن زیر را میبایست در پایین مطلب کپی شده در سایتتان قرار بدهید .

این مطلب از سایت ( لینک سایت ما ) گرفته شده است .

مفید بود

نظرات

نظرات بسته شده است.

دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا برای گرفتن مدرک تحصیلی خود بایستی علاوه بر تعداد مشخصی واحد درسی تئوری، تعدادی واحد تحقیقاتی تحت عنوان پایان نامه را نیز در طول دوران تحصیل خود گذرانده باشند. اغلب دانشگاه‌های داخل کشور قبل از شروع به انجام تحقیقات پایان نامه، پیش گزارشی از موضوع تحقیق و روش انجام تحقیقات را تحت عنوان پروپوزال از دانشجو درخواست می‌کنند. نوشتن پروپوزال و موارد قابل طرح در آن دارای قالب مشخصی است. در این مطلب پس از ارائه یک معرفی اجمالی در رابطه با پایان نامه، به چگونگی شکل‌گیری فرمت پروپوزال خواهیم پرداخت.

 

پروپوزال یک خلاصه دقیق از تحقیقات است که اطلاعاتی را در رابطه با مناسب بودن موضوع و نحوه انجام تحقیقات با حوزه تخصصی دانشجو، در اختیار هیئت داوران قرار می‌دهد. پروپوزال بایستی بتواند موضوع اصلی تحقیقات پایان نامه و چگونگی انجام گرفتن تحقیقات و گردآوری اطلاعات را به طور دقیق برای اساتید هیئت داوران منتقل کند. مهم‌ترین قسمت‌های پروپوزال پایان نامه موضوع، بیانیه پایان نامه، سوال اصلی تحقیقات، معرفی تحقیق، مرور ادبیات، روش شناسی تحقیق و قسمت منابع است. یک پروپوزال مناسب، یک دید کلی در رابطه با موضوع تحقیق ارائه می‌دهد، به تمامی سوالات احتمالی پیش آمده پاسخ می‌دهد و ابزار به کار گرفته شده در تحقیقات را به طور کامل توضیح می‌دهد. هدف پروپوزال پایان نامه این است که هیئت داوران را در رابطه با قابل قبول بودن موضوع پایان نامه متقاعد سازد و همچنین دانشجو را در مسیر ادامه تحقیقات یاری کند.

دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مختلف برای نگارش پروپوزال پایان نامه فرمت و استانداردهای خاص خود را دارند. از همین رو برای نگارش پروپوزال بایستی قبل از هر کاری به راهنمای نگارش پایان نامه مختص دانشگاه و دانشکده خودتان مراجعه کنید. این راهنما معمولاً در داخل سایت دانشکده و یا صفحات اساتید قرار داده می‌شود. در این مطلب قصد داریم فرمت رایجی از پایان نامه را که میان اکثر دانشگاه‌ها قابل قبول است، بررسی کنیم.قسمت های یک پروپوزال

فرمت پروپوزال دارای بخش‌های اصلی و فرعی متفاوتی است که قالب اصلی پروپوزال را شکل می‌دهند. برای نگارش پروپوزال بایستی این فرمت توسط دانشجویان رعایت شود. در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف پایان نامه می‌پردازیم:

اولین صفحه پایان نامه معمولاً به معرفی عنوان پایان نامه و نام محقق اختصاص دارد. معمولاً در این صفحه نام دانشگاه، نام دانشکده، رشته و گرایش تحصیلی محقق، عنوان فارسی و انگلیسی پایان نامه، نام استاد راهنما، استاد مشاور و دانشجو و تاریخ ارائه پروپوزال قرار داده می‌شود.

صفحه بعدی مختص فهرست مطالب موجود در پروپوزال است. در این صفحه تمامی تیترهای اصلی و تیترهای فرعی ذکر شده و شماره صفحه اختصاصی به هرکدام از این تیترها اشاره می‌شود.

پس از ارائه فهرست مطالب، متن اصلی پروپوزال نگارش خواهد شد. فرمت پروپوزال برای نگارش بخش‌های مختلف متن اصلی به شکل زیر است:

در این بخش بایستی خلاصه‌ای از موضوع تحقیق، علت انتخاب تحقیق، روش تحقیق و معرفی جامعه نمونه تحقیق ذکر شود. چکیده پروپوزال بایستی در عین مختصر بودن بتواند معرفی کاملی از تحقیق را برای مخاطبان ارائه دهد.

 

 

در انتهای چکیده کلمات کلیدی تحقیق ذکر می‌شود. کلمات کلیدی شامل کلماتی هستند که موضوع اصلی تحقیقات بر پایه آن کلمات شکل گرفته شده است و محققان آینده می‌توانند برای جستجوی تحقیقات مرتبط، از این کلمات استفاده کنند.

در این بخش محقق بایستی به بررسی موضوع خود و علت طرح تحقیقاتی خود بپردازد. مخاطبان بایستی در این بخش متوجه شوند که چه گپ مطالعاتی محقق را وادار ساخته است که چنین موضوعی را برای تحقیقات خود انتخاب کند.

این قسمت به طور مفصل‌تری به بررسی علت انتخاب موضوع پایان نامه و متغیرهای اصلی تحقیق می‌‌پردازد. مخاطب در این بخش به علت ارتباط احتمالی متغیرهای انتخاب شده و همچنین علت انتخاب جامعه نمونه تحقیق پی خواهند برد.

در این بخش برای هر کدام از متغیرهای تحقیق به طور جداگانه یک پاراگراف اختصاص داده می‌شود و تئوری‌های حاکم بر هر کدام از متغیرها و علت شکل‌گیری آنها ذکر می‌شود.

در این قسمت سوالات اصلی که منجر به شکل‌گیری موضوع پایان نامه و ارتباط بین متغیرها گشته است، ذکر خواهد شد.

در این بخش مدل مفهومی تحقیق با رسم شکل و نمایش ارتباط بین متغیرهای تحقیق قرار داده می‌شود و سپس فرضیات برگرفته شده از مدل تحقیق به ترتیب ذکر خواهد شد. توجه داشته باشید که محتوای سوالات و فرضیات تحقیق مشابه خواهد بود.

این قسمت به مرور ادبیات تحقیق و بررسی تحقیقات پیشین انجام گرفته شده خواهد پرداخت. به این ترتیب که محقق بایستی برای نگارش این قسمت از پروپوزال، با در نظر گرفتن متغیرهای اصلی تحقیق، به جستجو و مطالعه تحقیقات مرتبط پیشین بپردازد. تحقیقات مذکور بایستی به طریقی به یکی از متغیرهای اصلی پایان نامه مرتبط باشند. محقق با بررسی این تحقیقات، به بررسی روند مطالعات انجام گرفته شده در حوزه تخصصی خود می‌پردازد و راه را برای ادامه تحقیقات محققان گذشته مشخص می‌کند. در این بخش برای هر کدام از مطالعات گذشته بایستی به اطلاعاتی از قبیل عنوان تحقیق، نام محقق یا محققان، سال انتشار تحقیق، متغیرهای اصلی تحقیق، فرضیات تحقیق، نتایج تحقیق و غیره اشاره شود.

 

در این قسمت محقق به بررسی نوع روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری و علت انتخاب آن، ابزار و روش گردآوری داده‌ها و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌پردازد.

این بخش به معرفی اختصاصی تعریف مفهومی هر کدام از متغیرها می‌پردازد و همچنین یک دید کلی کاربرد هر متغیر در تحقیق و تعریف عملیاتی آن را ارائه خواهد داد.

در این بخش به نتایج احتمالی قابل انتظار پس از انجام تحقیقات اشاره خواهد شد.

معیار موفقیت تحقیقات پایان نامه و محقق در این قسمت ذکر خواهد شد.

در این قسمت مراحل مختلف تحقیقات پایان نامه و تاریخ و مدت زمان احتمالی برای هر مرحله در یک جدول ذکر خواهد شد.

این بخش به معرفی منابع استناد شده در داخل پایان نامه خواهد پرداخت. در پایان نامه‌های فارسی منابع فارسی پیش از منابع انگلیسی ذکر خواهند شد. ترتیب ذکر نام منابع و اطلاعات هرکدام، وابسته به سال انتشار تحقیق خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه رفرنس نویسی پروپوزال می‌توانید روی این آدرس کلیک کنید.

اندازه و نوع قلم یا فونت (فونت) استفاده شده در پروپوزال نیز در راهنمای نگارش پروپوزال دانشگاه ذکر خواهد شد. این استانداردها بین دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و هر دانشگاه یا دانشکده‌ای قلم (فونت) مخصوص و جداگانه‌ای را برای نگارش تیترها، متن فارسی و انگلیسی، پانویس‌ها، فهرست مطالب، عنوان جداول و نمودارها، متن جداول و نمودارها و غیره تعریف کرده است. دانشجویان برای اطلاع از این موارد بایستی به سایت دانشکده خود مراجعه کنند.

3 responses to “قالب اصلی و بخش‌های مختلف و رایج‌ترین فرمت پروپوزال”

سعید گفت:

اردیبهشت 3, 1399 در 2:34 ب.ظ

عالی بود خیلی استفاده کردم موفق باشید

پاسخ

صفی اله ملکی ازدکتری جامعه شناسی گفت:

تیر 5, 1399 در 2:04 ق.ظ

عالی بود.ضمن تشکر موارد زیر پیشنهاد می شود
۱. نوع روش تحقیق (میدانی.پیمایشی و…)اورده شود
۲.ابزارهای گرداوری.مصاحبه.مشاهده و…اورده قید سود
۳بجای بررسی منابع لطفا پیشینه تحقیق آورده شود .
سپاسگزارم

پاسخ

گروه نویسندگان گفت:

تیر 5, 1399 در 2:40 ب.ظ

دوست عزیز
خیلی خیلی خوشحال هستیم که شما همراه ما هستید.
چشم سعی می‌کنیم در نوشته‌های آتی مواردی را که بیان کردین را پوشش بدهیم.
سپاس

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخنشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *دیدگاه نام *
ایمیل *
وب‌ سایت
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

عالی بود خیلی استفاده کردم موفق باشید

عالی بود.ضمن تشکر موارد زیر پیشنهاد می شود
۱. نوع روش تحقیق (میدانی.پیمایشی و…)اورده شود
۲.ابزارهای گرداوری.مصاحبه.مشاهده و…اورده قید سود
۳بجای بررسی منابع لطفا پیشینه تحقیق آورده شود .
سپاسگزارم

دوست عزیز
خیلی خیلی خوشحال هستیم که شما همراه ما هستید.
چشم سعی می‌کنیم در نوشته‌های آتی مواردی را که بیان کردین را پوشش بدهیم.
سپاس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ژورنال هاب از گروهی از دانشجویان و فارق التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی تشکیل شده است که ‌سال‌ها با مسائل مربوط به مقالات و پژوهش‌های علمی درگیر بوده و دارای تجربه بالایی در این زمینه هستند. هدف ما ارائه خدمات رایگان در زمینه پژوهش‌های دانشگاهی و دانشجویی و کمک به انتشار مقالات اصیل و پاک، می‌باشد.قسمت های یک پروپوزال


کلیه حقوق سایت محفوظ است طراحی شده توسط Dada


دسته بندی :
پایان نامه نویسی

هدف از این آموزش، یادگیری نگارش یک پروپوزال (Proposal به معنای پیشنهاد دادن) به صورت عملی با استفاده از یک مثال است. نمونه‌ای که در اینجا استفاده شده، مربوط به رشته داروسازی (اختصاصاً دانشگاه بوعلی سینا) می‌باشد.

در واقع وقتی طرحی در ذهن دارید یا می‌خواهید یک کار تحقیقاتی انجام دهید، باید آن را به گروهی (مخاطب) پیشنهاد بدهید تا در صورت تایید شدن، شروع به انجام کار خود نمایید. به این طرح اولیه پیشنهادشده، پروپوزال گفته می‌شود.

وقتی یک پروپوزال ارائه می‌دهید، در نظر داشته باشید که باید اهداف، سوالات و فرضیات، ویژگی‌های روش اجرای تحقیق، زمان و هزینه‌های لازم برای اجرای آن، همگی به شکلی روشن و قانع‌کننده در آن بیان شوند. هم‌چنین پروپوزال باید طوری باشد که داوران به راحتی به هدف و ضرورت انجام این پژوهش پی ببرند.

و نیز باید پروپوزالی دقیق و مدون ارائه دهید؛ چرا که در جلسه دفاع پروپوزال، سوالات بسیاری از شما پرسیده خواهد شد. باید بتوانید به خوبی از پیشنهاد خود دفاع کرده و آن را عملی کنید.قسمت های یک پروپوزال

بندهای قسمت‌های مختلف این آموزش، به ترتیب شماره‌گذاری شده و تصویر نمونه به همراه توضیح در ادامه آورده شده است. ممکن است این چینش طبق نظر افراد دخیل در اثر شما، جزئاً تغییر یابد یا بندهایی از آن کاسته یا بدان اضافه شود، اما ساختار و روند پروپوزال‌نویسی (برای پایان‌نامه، رساله، طرح فناوری و غیره) در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف، در کل تفاوتی ندارد.

 

در ویدیوی زیر که توسط تیم رایت می ترجمه و منتشر شده است، شیدی آتیا، استاد معماری پایدار دانشگاه بلژیک، به معرفی دقیق پروپوزال، نحوه نگارش، نکات و ترفندهای مرتبط با آن می‌پردازد.

 

 

در این آموزش انتظار داریم خروجی‌های زیر را داشته باشیم:

 

به منظور آمادگی برای شروع، ابتدا به حواشی و چیستی پروپوزال یک کار پژوهشی نگاهی خواهیم انداخت:

 

نمای کلی

 

هدف

 

مخاطبین

 

اضطراب کلی و توصیه‌هایی برای آن

 

اضطراب ویژه پروپوزال و توصیه‌هایی برای آن

 

فهرست محتوا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به عنوان یک پژوهش‌گر، به این سوال پاسخ دهید که «شکافی که باید برطرف شود چیست؟» یا «مشکلی که باید حل شود چه می‌باشد؟»قسمت های یک پروپوزال

 

 

 

 

بخش مرور متون (بررسی متون یا مرور ادبیات) به شما امکان می‌دهد که موارد زیر را بدانید:

 

 

یک مرور متون اثربخش باید:

 

نکاتی در مورد پیش‌نویس مرور متون

 

 

 

 

 

به علاوه، می‌توانید موارد زیر را نیز در این بخش بگنجانید:

 

 

 

در این بخش محقق به مراحل انجام کار از جمله روش گردآوری اطلاعات، روش انتخاب نمونه از جامعه آماری و ابزار آنالیز داده‌ها و سایر روش‌هایی که در انجام این پروژه به آنها پرداخته است اشاره می‌کند

 

 

 

 

 

برای انجام تحقیق در برخی از رشته‌ها لازم است از ابزار خاصی استفاده شود؛ مثلاً آمار گرفته شود، پرسشنامه تدوین شود یا همانند رشته‌های پزشکی، آزمایشاتی انجام گیرد. باید به این ابزار در پروپوزال اشاره گردد.

 

 

بعضی از پروپوزال‌ها حاوی توصیفی در حد یک جمله از هر فصل هستند (مثلاً فصل دو، به بازبینی متون مربوطه می‌پردازد؛ فصل سه، روش تحقیق را مورد بحث قرار می‌دهد).

 

 

 

این موارد را همیشه در ذهنتان داشته باشید:

 

 

در این قسمت باید مختصراً بیان کنید که این پژوهش قرار است چه نتایجی را در بر داشته باشد و با این کار اهمیت انجام این پژوهش را نشان دهید.

در نهایت باید محدویت‌های احتمالی موجود درباره این موضوع را نیز مطرح کنید. همچنین می‌توانید فرضیات و پیشنهاداتی را نیز در این قسمت بیان کنید.

 

 

 

 

طول

 

ملاحظات سبک

 

بیان، و اینکه چرا باید از بیان مجهول استفاده کرد:

 

جلوه‌های بصری

 

در نهایت باید بدانید پروپوزال، همان‌طور که از نامش پیداست، پیشنهاد شماست و باید نسبت به ارائه آن اعتماد و اطمینان داشته باشید تا نشان دهید پیشنهادتان ارزش تحقیق بیشتر و یک مقاله علمی یا پژوهشی را دارد. لذا باید آن را قدرتمند مطرح کنید تا مورد قبول واقع شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

همراه ما باشید

اگر هنوز ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نکرده‌اید، همین الان وارد تلگرام و اینستاگرام شوید و به جمع صدها دنبال‌کننده رایت می بپیوندید.

علاوه بر به اشتراک‌گذاشتن آخرین مطالب مفید و کاربردی سایت، تخفیف‌های ویژه و باورنکردنی ترجمه و ویرایش تخصصی، از این به‌بعد به‌صورت محدود فقط و فقط در تلگرام و اینستاگرام منتشر می‌شوند. 

فراموش نکنید این مطلب را به اشتراک بگذارید!

                     

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

با عضویت در خبرنامه ایمیلی رایت می، جدیدترین و مفیدترین مطالب سایت را به‌همراه تخفیف‌های ویژه و مناسبتی در ایمیل خود دریافت نمایید:

ما هم مثل شما از اسپم متنفریم و ایمیل‌های اسپم و تبلیغاتی ارسال نخواهیم کرد


  


تمامی حقوق برای رایت می محفوظ است.

برای اینکه یک کار پژوهشی همانند پایان نامه یا رساله ارزش علمی پیدا کند، محقق باید علاوه بر استفاده از…

وبلاگ ترجمیک

دنیای ترجمه، ویراستاری و تولید محتوا همراه با ترجمیک

در ابتدا باید تعریفی از پروپوزال را ارائه دهیم. برای معرفی یک طرح پژوهشی، راه‌اندازی یک پروژه کسب و کار و مواردی از این دست نیاز به نوشتن متنی با عنوان پروپوزال است که به افراد ذی‌ربط ارائه شده تا اعتبارات مرتبط با آن شامل موارد مالی، مکانی و زمانی را فراهم آورند. پروپوزال‌های مربوط به انجام پایان‌نامه یکی از مهمترین متونی است که با این عنوان در دانشگاه‌ها برای شروع پروژه تحصیلات تکمیلی از طرف دانشجو به اساتید ارائه می‌شود. می‌توانید توضیحات کاملی در این مورد را در مقاله‌ی پروپزال چیست؟ مطالعه فرمایید. در این مقاله ساختار و قوانین مربوط به نوشتن یک پروپوزال موفق را بیان می‌کنیم.

پروژه‌های علمی و پژوهشی به طور معمول دارای این بخش‌ها می‌باشند:

پروپوزال شما می‌بایست بخش‌های زیر را دارا باشد:قسمت های یک پروپوزال

صفحه عنوان

خلاصه

فهرست

مقدمه

شرح موضوع

روش‌ها

نتایج اولیه و بحث

برنامه کار شامل جدول زمانی

پیشنهادات

لیست منابع

نکات

اگر در فکر تدوین پروپوزال خود برای تاثیر بر رای داوران هستید، ترجمیک آماده‌ی ارائه خدمات به شماست. می‌توانید با مراجعه به سایت ترجمیک، خیال خود را از بابت ویرایش پروپوزال راحت کنید. ما با همکاری بیش از ۶۰۰۰ مترجم و ویراستار، در خدمت شما هستیم که بتوانید یک پروپوزال مناسب برای پایان‌نامه یا رساله دکتری خود را ارائه دهید. ما به شما کمک می‌کنیم متنی شسته‌رفته و عاری از هرگونه اشتباه نگارشی و زبانی برای تحویل آماده کنید.

مقاله خوبی بود
اما در قالب یک پروپوزال کسب و کاری هم اگه توضیح و نمونه قرار بدید عالی میشه!
بیشتر یک پیشنهاد پژوهشی بود و پروپوزال دانشجویی
باسپاس

سلام من کارشناسی مترجمی دارم و ارشد اموزش زبان .و میخواستم بدونم چطور میشه کتاب ترجمه کرد

با تلاش و پشتکار فراوان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

%PDF-1.5
%
1 0 obj
>>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/ExtGState>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/Annots[ 12 0 R] /MediaBox[ 0 0 612 792] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S/StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>
stream
x]o0#|^BTVmZv6ڤUUcE

پروپوزال یکی از مهمترین متونی است که باید برای ارایه پایان نامه به دانشگاه تحویل داده شود. آگاهی از ساختار آن می تواند به ما در نوشتن یک پروپوزال قوی کمک زیادی کند.

در مقاله گذشته با پروپوزال آشنا شدیم. به طور خلاصه پروپوزال روش و طرح تحقیق است. به عبارتی ساده تر پروپوزال یک پیشنهاد اولیه برای تحقیق و پژوهش شما می باشد که به دانشگاه ارایه می شود و تنها در صورت تصویب شدن آن است که شما می توانید کار تحقیقاتی و پایان نامه خود را شروع کنید. اما پروپوزال مانند هر متن علمی دیگری دارای ساختار خاص خود می باشد که برای اینکه بتوانیم پروپوزال موفق و خوبی داشته باشیم باید این ساختار را بشناسیم و در تنظیم پروپوزال خود آن را رعایت کنیم. به دلیل اهمیت این موضوع مرکز طلای کاغذی در این مقاله قصد دارد تا شما را با ساختار یک پروپوزال خوب و بخش های مختلف ان اشنا کند.

می توان به جد گفت که پروپوزال یکی از مهمترین  متونی است که باید به دانشگاه برای شروع تحقیق پایان نامه ارایه گردد. البته دانشگاه های مختلف برگه ها و فرم های آماده ای را در اختیار قرار می دهند که به واسطه آن می توانید پروپوزال را تنظیم کنید. اما ساختار یک پروپوزال خوب دارای قسمت های زیر می باشد:

اولین بخش وشروع کننده پروپوزال شما عنوان پژوهش و تحقیق شما می باشد. عنوان شما باید کوتاه باشد و تمامی بخش های تحقیق شما را در بر بگیرد. یادتان باشد که این بخش بسیار اهمیت دارد و باید بر روی آن وقت گذاشت و به دقت انتخاب شود زیرا در صورت تصویب آن توسط دانشگاه تغیر دادنش سخت و دارای مراحل پیچیده ای خواهد بود.

اول یک سوال در ذهن پژوهشگر شکل می گیرد که به برای پاسخ به این سوال اساسی، تحقیق و پژوهشی صورت می گیرد. در این بخش از پروپوزال باید در مورد این سوال و مسئله ای که پژوهش شما را شکل داده است صحبت کنید. شما باید هدف و مشکلی که باعث به وجود آمدن این مسئله شده است را بیان کرده و باید بتوانید در این بخش به خوبی در مورد ایده هایی برای پاسخ به این سوال و رفع این مشکل صحبت کنید.قسمت های یک پروپوزال

شما به عنوان محقق در این بخش از پروپوزال باید در مورد اهمیت و ضرورتی که نتایج به دست آمده از تحقیق در جامعه علمی خواهد داشت صحبت کنید و باید به گونه مسایل را مطرح کنید که ضرورت انجام تحقیق شما برای خوانندگان مشخص شود.

شما موضوعی را که انتخاب کرده اید باید کاملا نو بوده و نباید در گذشته انجام شده باشد. به این خاطر باید پیشینه تحقیق نسبتا جامع و کاملی در زمینه رشته پژوهشی انتخاب شده آورده و تمامی تحقیقات گذشته داخل و خارج کشور در این زمینه را بیان کنید. به خاطر داشته باشید که این قسمت علاوه بر نشان دادن نو بودن موضوع انتخابی ، کاربردی بودن کار شما را نیز نشان خواهد داد.

در این بخش شما باید اهدافی را که از انجام پژوهش و تحقیق به دنبال آن هستید بیان کنید. این اهداف شامل اهداف کلی تحقیق و هدف های خاص و ویژه ای می باشد که از تحقیق  در این موضوع خاص به دنبال رسیدن به آن ها هستید.

فرضیاتی که در این بخش آورده می شود باید به صورت جملات خبری بیان شود. این فرضیات شامل حدس و گمان های پژوهشگر می باشد که در رابطه با مجهولات پژوهش خود و ارتباط آن ها با یکدیگر و متغیرهای دیگر دارد.  این بخش به روشن شدن پژوهش شما برای خوانندگان کمک بزرگی می کند.

در این بخش پژوهشگر علاوه بر روشن کردن نوع تحقیق و پژوهشی که می خواهد انجام دهد در مورد روش و مراحلی که برای به دست آوردن نتایج مطلوب در تحقیق باید انجام دهد، صحبت می کند. مواردی که باید در مورد آن صحبت کند شامل جامعه آماری، روش های آزمایشگاهی و میدانی، شیوه ها و ابزارهای جمع آوری اطلاعات و داده ها و ابزار ها و روشهای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، می شود.

پروپوزال متنی کاملا علمی است و به واسطه همین علمی بودن باید بتوانید برای تمامی گزاره های مطرح شده در متن پروپوزال رفرنس های علمی و با اعتباری را اریه دهید. در این قسمت از پروپوزال شما باید این رفرنس ها که شامل مقالات علمی، کتاب ها و سایت های معتبر می باشد را به شیوه ای که دانشگاه تعیین کرده است، آورده و نام ببرید.

 

  

طرح بخشودگی جرایم بدهکاران صندوق رفاه تا پایان شهریور تمدید شد

نتایج صد و بیست و نهمین دوره آزمون زبان تولیمو اعلام شد

انتقال به دانشگاه های پزشکی داخل برای ورودی ۲۰۱۹ به بعد ممنوع شد

اعطای وام شهریه با کارمزد ۲.۵ درصد به دانشجویان دانشگاه آزاد

مهلت انتخاب رشته با آزمون دانشگاه آزاد ۱۳ شهریور به پایان می رسد.

پیش نویس آئین نامه عفاف و پوشش در دانشگاه آزاد بررسی شد

نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ منتشر شد

شهریه دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی افزایش می یابد

لیست نشریات و مجلات ISI رشته تحقیق در عملیات

لیست نشریات و مجلات ISI پرنده شناسی

مرکز پژوهشی طلای کاغذی در سال 1391 فعالیت خود را در زمینه مشاوره پروژه های دانشجویی آغاز کرد. هدف ما در راستای خدمات رسانی بهتر به دانشجویان می باشد. انتشار مقاله در ژورنال های معتبر به عنوان جزء اجتناب ناپذیر پروسه تحصیل در مقاطع دانشگاهی به شمار می آید. چاپ مقالات علمی نشان‌ دهنده‌ی علاقه‌ی دانشجو به انجام کار تحقیقاتی و میزان جدیت وی در انجام آن می‌باشد. دانشجویانی که دارای مقالات علمی هستند، شانس بالاتری برای دریافت پذیرش در مقاطع بالای تحصیلی به ویژه در مقطع دکتری دارند همچنین موفقیت در انتشار و چاپ مقالات علمی یکی از فاکتور های تعیین کننده در ارزیابی فعالیت های تحقیقاتی و طرح های پژوهشی محسوب می گردد.

پیشنهاد[۱] پژوهشی (به انگلیسی: research proposal) نقشه و رکن اصلی هر پژوهش است که در آن، پژوهشگر، مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌کند و سپس جهت دستیابی به اهداف به جست‌وجو و آزمایش می‌پردازد.[۲]
پروپوزال انگاره‌ای است که در آن پژوهشگر پرسشی را به عنوان پرسش مورد پژوهش برگزیده و فرضیات اولیه‌ای را پیرامون آن مطرح می‌کند و در ادامه در تحقیق جامعی آن را بسط داده و نتایجی را در راستای تأیید و تثبیت ادعای خود ارائه می‌نماید.
در دوره کارشناسی ارشد و دکترا و نیز گاهی در دوره کارشناسی، محقق پیش از تمرکز بر روی موضوع مورد مطالعه خود لازم است آن را در قالب پروپوزال ثبت نماید و ادعاها، فرضیات و ضرورت‌های تحقیق خود را مطرح کند.

دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد برای درس روش تحقیق موظف هستند یک نمونه پروپوزال ارائه دهند.این پروپوزال باید از نظر قوانین نگارشی و محتوا که شامل آیتم های یک پروپوزال است استاندارد های لازم را داشته باشد تا دانشجویان علاوه بر گذراندن این واحد(درس روش تحقیق) با نحوه چگونگی نگارش پروپوزال نیز آشنا شوند

به زبان ساده تر پروپوزال يا طرح تحقيق ، پيش نويس پ‍ژوهشي است كه شما مي بايست براي اخذ مدرك تحصيلي خود انجام دهيد. در پروپوزال ، شما به معرفي موضوعي كه براي پايان نامه خود انتخاب كرده ايد ، توضيح اهميت آن موضوع ، ذكر پ‍‍ژوهش هايي كه در گذشته در اين باره صورت گرفته ، و نتايجي كه فكر مي كنيد از تحقيق خواهيد گرفت می پردازيد. هم چنين روش يا روش هايي كه در پژوهش از آن ها بهره خواهيد گرفت را ذكر مي كنيد.

نگارش پیشنهادهٔ پژوهشی از اولین قدم‌ها در نگارش پایان‌نامه می‌باشد. دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از دانشجویان و محققان خود درخواست ارائه طرحی پیشنهادی برای پایان‌نامه و برخی مواقع دفاع از آن می‌کنند. پیشنهادهٔ پژوهشی مقاصدی را دنبال می‌کند که روشن‌ترین آن این است که به دانشجو یا محقق کمک می‌کند تا آنچه را که قصد انجام آن را دارد بازنموده و توضیح دهد. از طرف دیگر مسئولان مرتبط نیز مشکلات، مسائل، کاستی‌ها و قوت‌ها را تشخیص داده و به دانشجو متذکر می‌شوند. پیشنهادهٔ پژوهشی به‌طور معمول خلاصه‌ای از سه فصل اول پایان‌نامه می‌باشد. در واقع دانشجو باید نگارش مناسب این طرح می‌تواند بعد با کمی وسعت بخشیدن به آن، سه فصل اول پایان‌نامه خود را تکمیل کند.[۳]

با نگارش پیشنهاده و تأیید آن توسط گروهی از پژوهشگران آن حوزه، موضوع مورد مطالعه را به نام خود ثبت کرده و دیگران را از پرداختن مجدد بر روی آن منع می‌کند. به عبارت دیگر، با این عمل محقق مالکیت تحقیق بر روی موضوع ذکرشده در پیشنهاده را به‌نام خود ثبت می‌کند.
قسمت های یک پروپوزال

شكل پروپوزال بنا بر هدفي كه از آن داريد و يا به مقتضاي رشته تحصيلي شما مي تواند قدري متغير باشد. اما شكل بندي بنيادين آن ، همواره بايد شامل عنوان بندي ها و بخش هاي زير باشد :

1-موضوع تحقيق ( Project Title ):ذيل اين عنوان مي بايست عنوان دقيق تحقيق خود را ذكر كنيد. براي مثال :


Project Title: Women Role in Southeast Thailand

2-توضيح موضوع و اهميت آن ( Importance and Statement of Topic ):در اين بخش مي بايست جوانب موضوع ، چگونگي ارتباط آن با رشته تحصيلي مورد نظر ، و اهميت موضوع به لحاظ علمي و كاربردي را توضيح دهيد.

3-ادبيات تحقيق و پژوهش هاي مرتبط ( Review of Literature and Relevant Topics):زير اين عنوان ، بايد توضيح مختصري درباره پژوهش هايي كه پيش از شما روي اين موضوع و موضوعات نزديك به آن انجام شده بدهيد. در اين بخش در واقع بايد به ذكر پژوهش هايي بپردازيد كه شما قصد داريد يافته هاي آن ها را تكميل كنيد ، اشتباهات آن ها را رفع نماييد و يا نتايج آن ها را رد كنيد.

4-اهداف و فرضيه ها ( Aims and Hypothesizes ) :در اين بخش بايد به ذكر نتايجي بپردازيد كه فكر مي كنيد از تحقيق خواهيد گرفت. توضيح دهيد كه از انجام تحقيق چه هدفي داريد؟ به كدام سمت حركت مي كنيد؟ و فكر مي كنيد به كجا خواهيد رسيد؟

5-روش ها و ابزار هاي تحقيق ( Methodology ) :در اين قسمت توضيح دهيد كه در انجام پروژه از چه روش هاي علمي سود خواهيد برد و چه ابزارهايي را براي رسيدن به اهداف تحقيق به خدمت خواهيد گرفت.

6-منابع( References ) :فهرستي از منابعي كه فكر مي كنيد از آن ها استفاده خواهيد كرد و به كار شما مرتبط هستند را الفبايي و منظم كنيد و در اين بخش بياوريد.

اين نكات را در مورد انتخاب و نگارش تيتر پروژه رعايت كنيد :

الف ) سعي كنيد موضوع روشن و ساده باشد. از خوشگل كردن عنوان تحقيق خودداري كنيد !

ب ) عنوان پروژه را به صورت خلاصه اي فشرده از آن چه در ذهن داريد در نظر بگيريد. سعي كنيد با همان يك جمله عنوان پروژه بتوانيد چارچوب كلي تحقيق و هدف هايتان را به خواننده منتقل كنيد. عنوان كار شما بايد كاملاً مشخص كند كه شما مي خواهيد چه چيز را و در چه شرايطي مطالعه كنيد.

پ ) در جمله بندي عنوان پروژه دقت كنيد تا چيدمان آن طوري باشد كه آن چه اصل موضوع تحقيق شماست از فرع آن قابل تشخيص باشد.

ت ) سعي كنيد كلمات اضافي را از عنوان پروژه حذف كنيد .

دسته‌بندی دیگری از اجزاء پیشنهاده:

قسمت های یک پروپوزال
قسمت های یک پروپوزال
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *