قولنامه خرید ملک

قولنامه خرید ملک
قولنامه خرید ملک

وبلاگ آدرس – اجاره خانه – سامانه اجاره خانه

هر کدام از بخش‌های قولنامه خرید ملک جزئیاتی دارند که شاید بد نباشد قبل از بستن قرارداد خانه با آن‌ها آشنا شوید. حالا که بعد از کلی بازدید و بررسی، خانه‌ موردنظرتان را پیدا کرده‌اید، خوب است نگاهی هم به بخش‌های قولنامه یا مبایعه نامه بیندازید تا آگاهانه و هوشمندانه قرارداد مهم خرید خانه را امضا کنید.

نکته‌ای که پیش از هرچیز باید به آن توجه کنید این است که قولنامه خرید با قولنامه اجاره متفاوت است. امروز می‌خواهیم درباره‌ بخش‌های قولنامه خرید ملک صحبت کنیم و قولنامه اجاره خانه را برای فرصت دیگری بگذاریم. برای این کار بهتر است از متن نمونه مبایعه نامه خرید خانه استفاده کنیم:

۱-۱ فروشنده/فروشندگان…………………………………………………. فرزند ………………………… به شماره شناسنامه ……………………………………صادره از …………………………..کدملی ………………………………………….. متولد ………………………. ساکن ……………………………………………………..  تلفن ……………………………….. با وکالت/قیمومت/ولایت/وصایت ……………………………. فرزند …………………. به شماره شناسنامه …………………… متولد ………………………… بموجب …………………………..

۱-۲ خریدار/خریداران  ……………………………………………… فرزند ………………………… به شماره شناسنامه …………………………………… صادره از …………………………..کدملی ………………………………………….. متولد ………………………. ساکن ……………………………………………………..  تلفن ……………………………….. با وکالت/قیمومیت/ولایت/وصایت ……………………………. فرزند …………………. به شماره شناسنامه …………………… متولد ………………………… بموجب ……………………………قولنامه خرید ملک

ماده‌ی یک قولنامه خرید ملک مربوط به اطلاعات شخصی طرفین است که باید در نهایت دقت و صحت پر شود. با وجودی که این بخش از قولنامه شما را با پیچیدگی زیادی درگیر نمی‌کند، دقت در ثبت اطلاعات صحیح در این قسمت اهمیت زیادی دارد.

عبارتست از انتقال ……………………. دانگ یک ………………………………………. دارای پلاک ثبتی شماره ……………….. فرعی از …………… اصلی قطعه ………………….. واقـع در بخش ……………. حوزه ثبتی …………………….. به مساحت …………………………….. متر مربع دارای سند مالکیت به شماره سریال ……………… صفحه ………….. دفتر ………….. بنام…………………………………………………….. بانضمام ………….. دانگ پارکینگ شماره ……………………. فرعی و ………….. دانگ انباری شماره ………………….. فرعی از ………………. اصلی طبق سند رهنی شماره  ………………….. دفتر اسناد رسمی …………………  مورد رهن بانک ………………… دارای حق اشتراک آب / برق / گاز / اختصاصی / اشتراکی / شوفاژ / روشن / غیرروشن / کولر/ تلفن دایر/ غیر دایر به شماره ……………………………………….به نشانی …………………………………………………………. ………………………………………..

ماده‌ دوم قولنامه خرید ملک به اطلاعات مهم و کلیدی‌ ملک موردنظر می‌پردازد. علاوه بر دقت بالا در هنگام ثبت این اطلاعات، این نکته را فراموش نکنید که صحت همه‌ بخش‌های این قسمت باید از قبل تأیید شود و با توافق طرفین در قولنامه به ثبت برسد.

۳-۱ ثمن مورد معامله به طور مقطوع ……………………………………. ریال به حروف  ……………………………………………….. ریال تعیین گردید.

۳-۲ همزمان با این توافق مبلغ ………………………………………ریال معادل ………………………………………… تومان نقداً/طی چک …………… بانک ………………….. شعبه …………………….. به فروشنده پرداخت گردید، باقیمانده ثمن ……………………………………………. ریال در زمان تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی پرداخت خواهد شد.

کلمه‌ی «ثمن» به معنی بهای معامله یا قیمت ملک است. در ماده‌ سوم قولنامه خرید ملک ، مبلغی که خریدار به فروشنده می‌پردازد به عدد و حروف مشخص می‌گردد. علاوه بر آن چگونگی پرداخت این مبلغ هم در ماده‌ سوم درج می‌شود. قاطعیت و توافق قبلی در این بخش مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در نظر گرفته شود.

۴-۱ طرفین متعهد شدند جهت تنظیم سند طبق قرارداد در تاریخ     /    /    ۱۳  در دفتر اسناد رسمی شماره …………………………………… حاضر شوند و فروشنده متعهد گردید سند را به نام خریدار یا هر کس که خریدار معرفی نماید انتقال دهد، در ضمن اجرای تعهد به تنظیم سند از طرف فروشنده بنام انتقال گیرنده بعدی، موکول به احراز انتقال از طریق ارائه قرارداد می‌باشد. در صورت عدم حضور هر یک از طرفین در دفتر خانه اسناد رسمی برای تنظیم سند، گواهی سر دفتر مثبت تخلف نامبرده می‌باشد.

۴-۲ عدم ارائه مستندات و مدارک لازم جهت تنظیم سند از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن توسط خریدار در حکم عدم حضور است و سر دفتر در موارد مدکور مجاز به صدور گواهی عدم حضور می باشد.

در ماده ۴ قولنامه خرید خانه، دو طرف معامله درباره‌ تاریخی برای تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی به نتیجه می‌رسند. همچنین جریمه‌ تخلف هرکدام از طرفین معامله‌کننده در این بخش از قولنامه تعیین می‌شود. این جریمه‌ها بر اساس توافق بین دو طرف معامله، اشکال مختلفی پیدا می‌کند.

۵-۱ فروشنده موظف است مورد معامله را در تاریخ     /    /    ۱۳  با تمام توابع و ملحقات و منضمات آن تسلیم خریدار کند و هر گونه موانع در استیفاء و بهره برداری کامل از مورد معامله را برطرف کند.

۵-۲ در صورتیکه معلوم گردد مورد معامله به جهت قوه قاهره قابلیت انتقال نداشته و این عامل مربوط به زمان انعقاد مبایعه نامه باشد عقد باطل است و فروشنده موظف است ثمن دریافتی را به خریدار عودت نماید.

۵-۳ در صورتیکه معلوم گردد مورد معامله به هر علتی غیر از عامل قوه قاهره مانند رهن، مصادره، عملیات اجرائی دادگستری و یا اجرای اسناد رسمی، مستحق للغیر و غصبـی بودن قانونـاً قابل انتقــال به خریـدار نبوده فروشنـده موظف است علاوه بر استرداد ثمن معامله معادل ………………………………………………….. ریال بعنوان خسارت به خریدار بپردازد.

۵-۴ کلیه هزینه های ناشی از تسلیم مورد معامله بر عهده فروشنده است، مگر اینکه به صورت دیگری توافق شده باشد.

این ماده از قرارداد خرید خانه به مسائل پیرامون تحویل ملک توسط فروشنده به خریدار می‌‌پردازد. قوانین روشنی که در این بخش برای مواردی از قبیل بدقولی فروشنده در زمان تسلیم ملک گذاشته شده‌اند، باعث می‌شوند فروشنده به قرارداد پایبند بماند؛ در غیر این صورت با عواقب قانونی این ماده روبه‌رو خواهد شد.

۶-۱ این قرارداد فروشنده را از هرگونه انتقال مورد معامله به هر عنوان و دلیل به غیر از خریدار منع می‌کند. در صورت تخلف و انتقال به غیر، خریدار حق خواهد داشت درخواست فسخ قرارداد را نموده و یا با اقامه دعوی ابطال به طرفیت فروشنده و منتقل الیه ، الزام فروشنده را به انتقال مورد معامله بخواهد . در صورتی که الزام ممکن نباشد خریدار حق فسخ معامله را دارد و فروشنده موظف است کلیه هزینه‌هایی که خریدار متقبل شده بپردازد و معادل ……………………………………………. ریال بعنوان خسارت تخلف از عدم انجام تعهد به وی پرداخت نماید.

۶-۲ فروشنده متعهد است قبلاً و یا حداکثر تا زمان مقرر برای تنظیم سند رسمی کلیه مجوزها و مدارک لازم از مراجع مختلف در خصوص مورد معامله از قبیل مفاصاحساب شهرداری، مالیاتی و غیره را اخذ نماید.

۶-۳ فروشنده مکلف است کلیه بدهی‌های احتمالی در خصوص توابع، اعیان، مستحدثات و امکانات موجود در مورد معامله را حداکثر تا زمان تنظیم سند رسمی تصفیه نماید.

۶-۴ هزینه‌های نقل و انتقال اعم از دارایی، شهرداری و به عهده فروشنده است و هزینه حق الثبت و حق التحریر بر عهده …………………. می‌باشد.

۶-۵ قیمت توافق شده برای معامله در بند ۱ ماده ۳ به هیچ عنوان و به جهت نوسان قیمت مورد معامله قابل تغییر نیست و از این حیث حق و ادعایی برای فروشنده یا خریدار متصور نیست.

۶-۶ کلیه خیارات از جمله خیار غبن به استثنای خیار تدلیس با اقرار طرفین اسقاط گردید.

۶-۷ در صورتیکه عدم اجرای تعهد از جانب فروشنده باشد وی مکلف است به ازای هر روز تاخیر مبلغ ………………………….. ریال بعنوان خسارت تاخیر اجرای تعهد به طرف مقابل پرداخت نماید و در صورتیکه ممتنع خریدار باشد وی مکلف است به ازای هر روز تاخیر مبلغ ………………………………. ریال بعنوان خسارت تاخیر اجرای تعهد در وجه طرف مقابل پرداخت نماید. خسارت مذکور علاوه بر انجام تعهد اصلی بوده و با آن قابل جمع است.

این ماده از قولنامه خرید خانه درباره‌ وظایفی است که امضا کردن این قرارداد برای طرفین به وجود می‌آورد. بخش اعظمی از این ماده به مواردی می‌پردازد که فروشنده نباید انجام دهد. کلمه‌ی «خیار» در بند ۶-۶- به معنی اختیار فسخ قرارداد خانه است. «تدلیس» عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود. «خیار غبن» یعنی هر گاه یکی از طرفین عقد در معامله متوجه شود که اختلاف زیادی در ارزش معامله وجود دارد، مثلاً بین قیمت واقعی و قیمت پرداختی تفاوت زیادی وجود داشته باشد، می‌تواند بعد از آگاهی به این اختلاف، معامله را فسخ کند.

حق الزحمه مشاور املاک طبق تعرفه کمیسیون نظارت شهرستان بالمناصفه بعهده طرفین است که همزمان با امضای این قرارداد به موجب قبوض شماره ……….. و ……….. پرداخت شد.

در ماده‌ هفتم، درباره مبلغ حق کمیسیون و پرداخت آن همزمان با امضای این قولنامه بحث می‌کنیم.

این قرارداد در تاریخ     /    /    ۱۳ در دفتر مشاور املاک شماره ………………… به نشانی …………………………………………………………………… در سه نسخه بین طرفین تنظیم و امضاء و مبادله گردید. مشاور املاک موظف است ضمن ممهور نمودن نسخ قرارداد به مهر مخصوص مشاور، نسخه اول و دوم را به خریدار و فروشنده تسلیم نماید و نسخه سوم را در دفتر مخصوص بایگانی کند و هر سه نسخه دارای اعتبار یکسان است که با تنظیم سند رسمی از درجه اعتبار ساقط است.

در ماده‌ هشت قرارداد خرید خانه، رسمیت و صحت قرارداد اعلام شده و مسئولیت‌های مشاور املاک به وضوح تعیین می‌شود. کلمه‌ی «ممهور» در اینجا به معنی مهر زده و امضا شده است.

 موارد حقوقی مفاد این قرارداد مطابق با مقررات جاری است و تایید می‌شود.

و در نهایت در ماده‌ آخر، درستی و صحت تمامی مسائل حقوقی ذکرشده در قولنامه خرید خانه تأیید می‌شود. شناخت بخش‌های مبایعه نامه خرید ملک کار سختی نیست و فقط به تمرکز و دقت احتیاج دارد. با اطلاع دقیق از بخش‌های این قرارداد خرید و فروش خانه و آگاهی نسبت به تمام موارد، می‌توانید از صحت قراردادتان مطمئن باشید و با خیال راحت آنرا را امضا کنید.

پست قبلی

محاسبه متراژ ساختمان را چطور بدون استفاده از متر انجام دهید؟

پست بعدی

نکات مهم خرید ملک و مواردی که در بازدید از خانه باید به آن توجه کنید

امکانات آدرس در زمان کرونا

حق کمیسیون املاک ۹۸ و شیوه محاسبه آن براساس قانون

قولنامه خرید ملک

همه چیز درباره استعلام سند ملک با کد ملی

رهن کامل چند درصد قیمت خانه است و چطور می‌توان آن را محاسبه کرد؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

خریدار و فروشنده خانه می‌توانند براساس مفاد موجود در قولنامه خرید خانه، از یکدیگر مطالباتی داشته باشند، فروشنده می‌تواند مبالغ دریافت نشده خود را طلب کند و خریدار نیز می‌تواند نسبت به دریافت سند رسمی خانه، از فروشنده توضیح بخواهد.

 خریدار باید نسبت به استعلام مجوز مشاور املاک حساسیت داشته باشد. لازم است که در قرارداد خانه، کمیسیون مشاور املاک و سایر مدارک لازم قید شوند.

 رهن بودن خانه را استعلام کنید. شما می‌توانید با کد رهگیری مطمئن شوید که خریدار فقط شما هستید و فرد دیگری در این بین نیست. تطبیق جزئیات با ملک کاری ضروری است و از نصب تاسیساتی مانند برق، آب و گاز و مواردی مانند انباری و پارکینگ اطمینان حاصل کنید که بنام شما در سند قید شده باشد.

 اگر خریدار هستید باید از قانونی بودن وکیل یا نماینده مالک اطمینان حاصل کنید. شما به عنوان خریدار باید نسبت به حق امضای وکیل یا نماینده او اطمینان حاصل کنید تا ضررهای بعدی را متحمل نشوید.

 شما به عنوان خریدار ملزم به مشاهده مدارک مربوط به انحصار وراثت و تسویه حساب مالیات بر ارث ملک موروثی هستید که قصد دارید تا آن را خریداری کنید.قولنامه خرید ملک

 خریداران ملک باید اشخاص ممنوع المعامله را استعلام کنند، اشخاص ممنوع المعامله حق انتقال سند رسمی را به خریدار ندارند.

 همزمان با دریافت سند رسمی خانه، مبلغ خود را به فروشنده پرداخت کنید.

 در صورتی که مستاجری در ملک خریداری شده، ساکن است، زمان و شرایط تخلیه ساختمان را از موجر جویا شوید.

 اگر ملکی چندین مالک دارد، وجود همه مالکان در هنگام عقد قرارداد لازم و ضروری است و باید همگی قولنامه خرید خانه را امضاء کنند. اگر وکیلی را به همین منظور انتخاب کرده باشند، امضای وکیل می‌تواند سندی برای فروش خانه از طرف مالکان قلمداد شود.

 درج اسامی خریدار در قولنامه خرید خانه لازم و ضروری است بدین ترتیب از بروز مشکلات احتمالی نسبت به مالکیت ملک جلوگیری خواهد شد.

 شاهدان عقد قرارداد باید قولنامه خرید خانه را امضا کنند. امضای دو نفر شاهد علاوه بر امضای خریدار و فروشنده بر قانونی بودن قولنامه خرید خانه صحه می‌گذارد. درج تاریخ خرید خانه و آدرس و مشخصات دفترخانه تنظیم کننده سند خانه لازم و ضروری است و می‌تواند از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

 با توجه به برهم زدن معامله توسط فروشنده، باید در قولنامه، اسقاط کافه اختیارات درج شود. بدین ترتیب شمای خریدار از خرید ملک اطمینان حاصل خواهید کرد.

 قولنامه خرید خانه را به صورت دستی تنظیم نکنید،سندیت قولنامه‌های تایپ شده و چاپی بیشتر است. قولنامه باید در سه نسخه اولی برای خریدار، دومی برای فروشنده و سومی برای مشاور املاک تنظیم شود و نزد هر یک از باقی بماند.

 دریافت چک برای مبلغ خانه می‌تواند راهی برای فسخ قرارداد خانه تلقی شود. بخاطر این که با چک برگشتی شما می‌توانید قرارداد خرید خانه را باطل کرده یا از خریدار درخواست کنید تا مبلغ را پرداخت کند.

 وجود خریدار به همراه با پول در دفترخانه لازم و ضروری است، در غیر این صورت معامله به خودی خود باطل است.

 فروشنده می‌تواند بدون حضور خریدار با مبلغ در دفترخانه، خانه را به نفر دیگری بفروشد، و این قضیه باید در قولنامه خرید خانه ذکر شود تا شک و شبهه‌ای باقی نماند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام

ایمیل

وبسایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


در این مقاله خواهید خواند:

خرید و فروش ملک یکی از گزینه های پرطرفدار میان افراد به منظور سرمایه گذاری بوده و افراد بسیاری را با اهداف مختلف به بازار مسکن جذب کرده است. خرید و فروش ملک بایستی با دقت و حوصله بسیار صورت گیرد تا نتیجه قابل قبولی با توجه به معیارهای فردی داشته و بتواند پاسخگوی نیازهای شخصی ساکنین باشد. در زمان خرید ملک بایستی به معیارهای فردی و نیازهای تمامی افراد خانواده توجه شده و بسته به مبلغ مورد نظر برای سرمایه گذاری اقدام به خرید کرد. پیش از اقدام به خرید ملک توصیه می شود تمامی نکات کلیدی خرید خانه، خرید خانه ویلایی و یا آپارتمان، خرید زمین، معاملات وکالتی، نکات مربوط به سند زدن ملک و…. را  که در بخش آموزش سایت بصورت مقاله و تحت عنوان های مشخص ارائه شده اند را مطالعه کرده و با اطلاعات کافی در این زمینه به بازار مسکن وارد شوید.قولنامه خرید ملک

خرید و فروش ملک به دلیل هزینه های بالا می بایست بصورت قانونی و با مشورت افراد متخصص در این حوزه انجام شود تا از ضرر و زیان های احتمالی افراد پیشگیری شود. در این میان مشاورین املاک به سبب تخصص در این زمینه و اطلاعات کافی در مورد املاک مختلف گزینه ای بسیار مناسب بوده و با مشورت آنها می توان تصمیمی درست در زمان و مکان مناسب اتخاذ کرد. گروه مسکن صدف با هدف ارائه تمامی خدمات مربوط به خرید و فروش ملک، رهن و اجاره، پیش فروش مسکن و امتیاز تعاونی های مختلف مشغول به کار بوده و آماده ارائه مشاوره های تخصصی برای سرمایه گذاری مناسب در منطقه 22 تهران می باشد. 

مبایعه نامه به معنی قراردادی است که بین خریدار و فروشنده بسته می شود و به موجب آن ملکی خرید و فروش شده و توافقاتی به صورت مکتوب بین طرفین معامله شکل گرفته است. بر اساس این قرارداد هر یک از طرفین بایستی به توافقات انجام شده و ذکر شده در قرارداد پایبند باشد. باید توجه داشت که در صورت عدم تعهد هر یک از طرفین قرارداد، تعهدات ذکر شده و حقوق شخص مقابل، قابل پیگیری است.

قولنانه بسیار مشابه مبایعه نامه می باشد با این تفاوت که یکی از طرفین معامله شرایط لازم جهت انجام و به پایان رساندن آن را ندارد به همین سبب طرفین بر اساس قولنامه با یکدیگر توافق می کنند تا در زمان مناسب و با فراهم شدن شرایط اقدام به انجام معامله کنند. با اینکه تفاوت بسیاری بین قولنامه و مبایعه نامه دیده می شود اما به موجب آن هر یک از طرفین موظف به انجام تعهدات ذکر شده می باشد و در صورت عدم پایبندی به آنها هر یک از طرفین می تواند با مراجعه به مراجع قانونی حق خود را طلب کند.

برای کسب اطلاعات کافی در خصوص قولنامه های مریوط به خرید و فروش ملک با ما همراه باشید

قولنامه خرید و فروش ملک یکی از مواردی است که بایستی در زمان خرید و فروش ملک با کمک مشاورین املاک صادر شود. قولنامه ها برای اطمینان از خرید و فروش ملک در زمان هایی که شرایط لازم برای به اتمام رساندن معامله محیا نمی باشد، بسته می شوند و دارای مفادی هستند که بایستی در زمان تنظیم آن ها، به نکاتی که در ادامه شرح داده می شود توجه داشت.

املاک ویژه

اخبار محبوب هفته

داغ ترین های هفته

درخواست استخدام

جهت همکاری با مجموعه صدف مشخصات خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.

درخواست ملک

سپردن ملک

در این مقاله خواهید خواند:

خرید و فروش ملک یکی از گزینه های پرطرفدار میان افراد به منظور سرمایه گذاری بوده و افراد بسیاری را با اهداف مختلف به بازار مسکن جذب کرده است. خرید و فروش ملک بایستی با دقت و حوصله بسیار صورت گیرد تا نتیجه قابل قبولی با توجه به معیارهای فردی داشته و بتواند پاسخگوی نیازهای شخصی ساکنین باشد. در زمان خرید ملک بایستی به معیارهای فردی و نیازهای تمامی افراد خانواده توجه شده و بسته به مبلغ مورد نظر برای سرمایه گذاری اقدام به خرید کرد. پیش از اقدام به خرید ملک توصیه می شود تمامی نکات کلیدی خرید خانه، خرید خانه ویلایی و یا آپارتمان، خرید زمین، معاملات وکالتی، نکات مربوط به سند زدن ملک و…. را  که در بخش آموزش سایت بصورت مقاله و تحت عنوان های مشخص ارائه شده اند را مطالعه کرده و با اطلاعات کافی در این زمینه به بازار مسکن وارد شوید.قولنامه خرید ملک

خرید و فروش ملک به دلیل هزینه های بالا می بایست بصورت قانونی و با مشورت افراد متخصص در این حوزه انجام شود تا از ضرر و زیان های احتمالی افراد پیشگیری شود. در این میان مشاورین املاک به سبب تخصص در این زمینه و اطلاعات کافی در مورد املاک مختلف گزینه ای بسیار مناسب بوده و با مشورت آنها می توان تصمیمی درست در زمان و مکان مناسب اتخاذ کرد. گروه مسکن صدف با هدف ارائه تمامی خدمات مربوط به خرید و فروش ملک، رهن و اجاره، پیش فروش مسکن و امتیاز تعاونی های مختلف مشغول به کار بوده و آماده ارائه مشاوره های تخصصی برای سرمایه گذاری مناسب در منطقه 22 تهران می باشد. 

مبایعه نامه به معنی قراردادی است که بین خریدار و فروشنده بسته می شود و به موجب آن ملکی خرید و فروش شده و توافقاتی به صورت مکتوب بین طرفین معامله شکل گرفته است. بر اساس این قرارداد هر یک از طرفین بایستی به توافقات انجام شده و ذکر شده در قرارداد پایبند باشد. باید توجه داشت که در صورت عدم تعهد هر یک از طرفین قرارداد، تعهدات ذکر شده و حقوق شخص مقابل، قابل پیگیری است.

قولنانه بسیار مشابه مبایعه نامه می باشد با این تفاوت که یکی از طرفین معامله شرایط لازم جهت انجام و به پایان رساندن آن را ندارد به همین سبب طرفین بر اساس قولنامه با یکدیگر توافق می کنند تا در زمان مناسب و با فراهم شدن شرایط اقدام به انجام معامله کنند. با اینکه تفاوت بسیاری بین قولنامه و مبایعه نامه دیده می شود اما به موجب آن هر یک از طرفین موظف به انجام تعهدات ذکر شده می باشد و در صورت عدم پایبندی به آنها هر یک از طرفین می تواند با مراجعه به مراجع قانونی حق خود را طلب کند.

برای کسب اطلاعات کافی در خصوص قولنامه های مریوط به خرید و فروش ملک با ما همراه باشید

قولنامه خرید و فروش ملک یکی از مواردی است که بایستی در زمان خرید و فروش ملک با کمک مشاورین املاک صادر شود. قولنامه ها برای اطمینان از خرید و فروش ملک در زمان هایی که شرایط لازم برای به اتمام رساندن معامله محیا نمی باشد، بسته می شوند و دارای مفادی هستند که بایستی در زمان تنظیم آن ها، به نکاتی که در ادامه شرح داده می شود توجه داشت.

املاک ویژه

اخبار محبوب هفته

داغ ترین های هفته

درخواست استخدام

جهت همکاری با مجموعه صدف مشخصات خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.

درخواست ملک

سپردن ملک

در این مقاله خواهید خواند:

خرید و فروش ملک یکی از گزینه های پرطرفدار میان افراد به منظور سرمایه گذاری بوده و افراد بسیاری را با اهداف مختلف به بازار مسکن جذب کرده است. خرید و فروش ملک بایستی با دقت و حوصله بسیار صورت گیرد تا نتیجه قابل قبولی با توجه به معیارهای فردی داشته و بتواند پاسخگوی نیازهای شخصی ساکنین باشد. در زمان خرید ملک بایستی به معیارهای فردی و نیازهای تمامی افراد خانواده توجه شده و بسته به مبلغ مورد نظر برای سرمایه گذاری اقدام به خرید کرد. پیش از اقدام به خرید ملک توصیه می شود تمامی نکات کلیدی خرید خانه، خرید خانه ویلایی و یا آپارتمان، خرید زمین، معاملات وکالتی، نکات مربوط به سند زدن ملک و…. را  که در بخش آموزش سایت بصورت مقاله و تحت عنوان های مشخص ارائه شده اند را مطالعه کرده و با اطلاعات کافی در این زمینه به بازار مسکن وارد شوید.قولنامه خرید ملک

خرید و فروش ملک به دلیل هزینه های بالا می بایست بصورت قانونی و با مشورت افراد متخصص در این حوزه انجام شود تا از ضرر و زیان های احتمالی افراد پیشگیری شود. در این میان مشاورین املاک به سبب تخصص در این زمینه و اطلاعات کافی در مورد املاک مختلف گزینه ای بسیار مناسب بوده و با مشورت آنها می توان تصمیمی درست در زمان و مکان مناسب اتخاذ کرد. گروه مسکن صدف با هدف ارائه تمامی خدمات مربوط به خرید و فروش ملک، رهن و اجاره، پیش فروش مسکن و امتیاز تعاونی های مختلف مشغول به کار بوده و آماده ارائه مشاوره های تخصصی برای سرمایه گذاری مناسب در منطقه 22 تهران می باشد. 

مبایعه نامه به معنی قراردادی است که بین خریدار و فروشنده بسته می شود و به موجب آن ملکی خرید و فروش شده و توافقاتی به صورت مکتوب بین طرفین معامله شکل گرفته است. بر اساس این قرارداد هر یک از طرفین بایستی به توافقات انجام شده و ذکر شده در قرارداد پایبند باشد. باید توجه داشت که در صورت عدم تعهد هر یک از طرفین قرارداد، تعهدات ذکر شده و حقوق شخص مقابل، قابل پیگیری است.

قولنانه بسیار مشابه مبایعه نامه می باشد با این تفاوت که یکی از طرفین معامله شرایط لازم جهت انجام و به پایان رساندن آن را ندارد به همین سبب طرفین بر اساس قولنامه با یکدیگر توافق می کنند تا در زمان مناسب و با فراهم شدن شرایط اقدام به انجام معامله کنند. با اینکه تفاوت بسیاری بین قولنامه و مبایعه نامه دیده می شود اما به موجب آن هر یک از طرفین موظف به انجام تعهدات ذکر شده می باشد و در صورت عدم پایبندی به آنها هر یک از طرفین می تواند با مراجعه به مراجع قانونی حق خود را طلب کند.

برای کسب اطلاعات کافی در خصوص قولنامه های مریوط به خرید و فروش ملک با ما همراه باشید

قولنامه خرید و فروش ملک یکی از مواردی است که بایستی در زمان خرید و فروش ملک با کمک مشاورین املاک صادر شود. قولنامه ها برای اطمینان از خرید و فروش ملک در زمان هایی که شرایط لازم برای به اتمام رساندن معامله محیا نمی باشد، بسته می شوند و دارای مفادی هستند که بایستی در زمان تنظیم آن ها، به نکاتی که در ادامه شرح داده می شود توجه داشت.

املاک ویژه

اخبار محبوب هفته

داغ ترین های هفته

درخواست استخدام

جهت همکاری با مجموعه صدف مشخصات خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.

درخواست ملک

سپردن ملک

 

 

                محل امضاء و اثر انگشت فروشنده/فروشندگان                             نام و نام خانوادگی و محل امضاء و اثر انگشت شاهد نخست

                محل امضاء و اثر انگشت خریدار/خریداران                                   نام و نام خانوادگی و محل امضاء و اثر انگشت شاهد دوم

نمونه سند حقوقی که به رایگان در اختیار دارید توسط متخصصین رشته حقوق تهیه شده و یصورت دوره ای ویرایش می شود. شما می توانید فایل ورد و پی دی اف سند فوق را دانلود کرده و پس از اعمال تغییرات ضروری مورد استفاده قرار دهید. بدیهی است که صلح؛ مرجع حقوقی ایران هیچ گونه مسوولیتی در مورد استفاده شما از این سند بر عهده نمی گیرد. پیشنهاد ما همواره این است که در انجام امور حقوقی خود از متخصصین یاری بگیرید، شما می توانید برای یافتن وکیل، کارشناس رسمی و یا دفتر اسناد رسمی مناسب در سراسر کشور از لینک های زیر استفاده کنید.
قولنامه خرید ملک

دسترسی سریع

قرارداد

قوانین

کتاب

متخصصین

دفـاتر

 

 

            محل امضاء و اثر انگشت فروشنده/فروشندگان                       نام و نام خانوادگی و محل امضاء و اثر انگشت شاهد نخست

            محل امضاء و اثر انگشت خریدار/خریداران                             نام و نام خانوادگی و محل امضاء و اثر انگشت شاهد دوم

 

قولنامه خرید ملک

نمونه سند حقوقی که به رایگان در اختیار دارید توسط متخصصین رشته حقوق تهیه شده و یصورت دوره ای ویرایش می شود. شما می توانید فایل ورد و پی دی اف سند فوق را دانلود کرده و پس از اعمال تغییرات ضروری مورد استفاده قرار دهید. بدیهی است که صلح؛ مرجع حقوقی ایران هیچ گونه مسوولیتی در مورد استفاده شما از این سند بر عهده نمی گیرد. پیشنهاد ما همواره این است که در انجام امور حقوقی خود از متخصصین یاری بگیرید، شما می توانید برای یافتن وکیل، کارشناس رسمی و یا دفتر اسناد رسمی مناسب در سراسر کشور از لینک های زیر استفاده کنید.

دسترسی سریع

قرارداد

قوانین

کتاب

متخصصین

دفـاتر

 

یکی از مسائل حقوقی مهم در امر خرید خانه تنظیم قولنامه یا سند موقت ملک است. افرادی که قصد خرید خانه در تهران یا شهرستان‌ها را دارند، پس از دیدن و پسندیدن خانه‌ی مورد نظر، موافقت خود را به مشاور املاک مربوطه اعلام می‌کنند و مشاور املاک نیز اقدام به نوشتن قراردادی بین خریدار و فروشنده می‌کند که به آن قولنامه می‌گویند. در این قولنامه باید به نحوه انتقال سند و فسخ معامله نیز باید توجه کرد.

اما اینکه قولنامه دقیقاً چیست و نکات حقوقی مهم هنگام تنظیم قولنامه کدام است و برای نوشتن آن به چه نکاتی توجه کرد، انتقال سند چطور انجام می‌شود و شرایط فسخ معامله چیست، موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت:

قولنامه نوعی قرارداد اولیه‌ی فی‌مابین طرف خریدار و طرف فروشنده است. فروشنده قرار است ملکی را به خریدار واگذار کند و شرایط این واگذاری طی قراردادی به نام قولنامه مشخص می‌شود. واگذاری ممکن است در ازای وجه کاملاً نقد مشتری و یا در قالب چند قسط با فاصله‌های زمانی مشخص انجام گیرد.

در قولنامه تمام این جزئیات ذکر می‌گردند و اطلاعات مربوط به سند نیز به یادداشت می‌رسد. نکات حقوقی مهم هنگام تنظیم قولنامه باید به اطلاع خریدار و فروشنده برسد.قولنامه خرید ملک

سپس طرفین معامله آن را امضا کرده و تا وقتی که معامله و انتقال سند و انتقال وجه به صورت کامل انجام نشده، از اعتبار برخوردار است. مسئله‌ی تنظیم قولنامه یکی از اصلی‌ترین مسائل حقوقی است که باید درباره‌ی آن اطلاعات کافی داشته باشید.

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

اولین و مهم‌ترین بخش در قولنامه مشخصات خریدار، فروشنده و ملک مورد نظری است که قرار است معامله بر سر آن صورت بگیرد.

در این سند همچنین زمان آغاز و پایان معامله ذکر می‌گردد و همچنین طرفین بنا به توافقی که بین خودشان می‌کنند، حقی را برای فسخ معامله در صورت به وجود آمدن شرایط خاص در نظر می‌گیرند.

منظور از شرایط خاص شرایطی است که خریدار یا فروشنده بر طبق آن حق دارند از نظر حقوقی و قانونی معامله را بر هم بزنند.

یکی از این شرایط عدم مطابقت اصل ملک ادعایی از سوی فروشنده با جزئیات ثبت شده در سند آن است که در این صورت خریدار حق دارد معامله را فسخ کند. همچنین اگر خریدار مبلغ مربوط به قرارداد را در موعدی که از قبل مقرر شده نپردازد، فروشنده حق اعتراض و فسخ معامله را دارد.

معمولاً در قولنامه‌ها هزینه‌ای را به عنوان ضمانت اجرایی و یا خسارت در نظر می‌گیرند که در مواقع لازم از سوی هر کدام از طرفین معامله، به دیگری پرداخت می‌گردد. به این هزینه اصطلاحاً وجه التزام می‌گویند که پایبندی هر دو طرف به معامله را تضمین می‌کند.

 

 

هنگام تنظیم قولنامه یا سند موقت ملک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در امر خرید خانه به هنگام نوشتن قولنامه هم خریدار و هم فروشنده باید به آن توجه کنند، اعتبار داشتن بنگاه و یا مشاور املاکی است که قولنامه قرار است در آنجا بسته شود.

یکی از مسائل حقوقی مهم آن است که بنگاه املاک باید از اتحادیه‌ی مشاورین املاک مجوز رسمی داشته باشد تا صلاحیت تنظیم قولنامه را داشته باشد. این امر به خصوص برای خرید خانه در تهران به عنوان یک شهر بزرگ اهمیت دارد.

اگر این مجوز قانونی وجود نداشته باشد، قولنامه فاقد اعتبار حقوقی خواهد بود و در صورت مشکلات احتمالی بعدی نمی‌توان به آن استناد کرد.

مشاور املاک در واقع نقش واسطه‌ی بین خریدار و فروشنده را دارد و در صورت وجود هرگونه مشکل در ملک یا در پرداخت هزینه‌ها یا هر مشکل دیگری در زمینه‌ی مسائل حقوقی، طرفین به او مراجعه می‌کنند. یکی دیگر از نکاتی که هم خریدار و هم فروشنده باید به آن توجه کنند، همزمانی معامله است.

منظور از همزمانی معامله آن است که طرفین قرارداد قدم به قدم و به صورت همزمان تعهدات خود را اجرایی کنند. طبعاً تا زمانی که کار انتقال سند به صورت کامل انجام نگرفته، خریدار نباید تمام مبلغ معامله را بپردازد؛ همچنین تا زمانی که فروشنده پول خود را به صورت کامل دریافت نکرده، نباید سند را به نام خریدار انتقال دهد.

 

 

به موارد زیر نیز هنگام بستن قولنامه یا سند موقت ملک توجه کنید

گاهی ممکن است ملک مورد معامله تحت مالکیت چند نفر باشد، در اینصورت تمام آن‌ها باید پای معامله حضور داشته باشند و یا اینکه یک نفر به وکالت از همه‌ی آن‌ها در معامله حضور یابد. دقت داشته باشید که این وکالت باید به صورت محضری در دفترخانه‌ی اسناد رسمی ثبت شده باشد و اصل گواهی آن ارائه گردد.

در غیر این صورت هرگونه دستخط یا مهر و امضا و یا حتی سربرگ‌های شرکتی فاقد اعتبار قانونی است و ممکن است در آینده سبب بروز مشکلاتی شود.

نحوه‌ی پرداخت‌ها و واگذاری‌ها در قولنامه به صورت دقیق باید ذکر شود؛ اگر خریدار قرار است چک ارائه کند، باید مشخصات چک به صورت دقیق در قولنامه بیاید و اگر مدارکی مانند اصل سند از سوی فروشنده باید ارائه شود، عنوان آن‌ها در قولنامه باید ثبت شود تا بعداً مسائل حقوقی با مشکل مواجه نشوند.

بنگاه مشاور املاک به هیچ عنوان جانبدار هیچ کدام از طرفین قرارداد نباید باشد و مدارک ارائه شده از سوی فروشنده و چک‌های خریدار نیز باید نزد او به امانت نگاه داشته شود. بنگاه بدون رضایت فروشنده و خریدار حق ندارد مدارک هر کدام از طرفین را به دیگری ارائه دهد.

در پایان تنظیم قولنامه باید مهر و امضای بنگاه و همچنین امضای طرفین قرارداد وجود داشته باشد. علاوه بر امضای خود طرفین، هرکدام از آن‌ها باید دو نفر را به عنوان شاهد به همراه داشته باشند و شاهدان نیز محل مربوطه در قولنامه را امضا کنند.

 

 

دقت داشته باشید که قولنامه در سه نسخه نوشته می‌شود که یک نسخه نزد خریدار، یک نسخه نزد فروشنده و نسخه‌ی سوم نیز نزد مشاور املاک محفوظ می‌ماند.

هر سه نسخه‌ی قولنامه باید دقیقاً مثل هم باشند و هرگونه مغایرت در اطلاعات ثبت شده می‌تواند به ابطال معامله منجر شود. قبل از عقد قولنامه حتماً باید خریدار سند ملک مورد نظر را به رؤیت خود برساند و اطلاعات ثبت شده در قولنامه را با اطلاعات سند اصلی مطابقت دهد.

نکات بالا اگرچه نکات ساده‌ای برای خرید خانه در تهران و شهرستان‌ها هستند اما رعایت نکردن همین موارد تاکنون منجر به اختلافات زیادی شده است که بعضی از آن‌ها کلاهبرداری و بعضی دیگر اختلافات حقوقی به وجود آمده در امر خرید خانه ناشی از عدم شفافیت قولنامه و بندهای قرارداد بین طرفین معامله، بوده است.

بنابراین سعی کنید قبل از تنظیم این سند حتماً به این نکات توجه کنید تا از بروز هرگونه مشکل در آینده جلوگیری کرده باشید.قولنامه خرید ملک

 

 

  پیدا کردن خانه ایده‌آل، کاری پرزحمت است. سر زدن به بنگاه‌های معاملات املاک، محاسبه هزینه‌ها و بررسی شرایط و انتخاب یکی از موارد، همیشه پر از چالش بوده و […]

  در گوشه و کنار شهر املاکی تحت عنوان اوقافی وجود دارند که به صورت سند اوقافی به فروش می‌رسند. خیلی‌ها نسبت به خرید و فروش این نوع ملک تردید […]

  نام‌های انواع سند ملکی به کرات به گوش شما خورده است؛ اما شاید برای بعضی از افراد ماهیت معنایی و وجودی سند به درستی روشن نشده باشد. آیا ملکی […]

  تعهدات معامله و قول‌نامه ملک و نقل و انتقال اموال و انتقال سند و تنظیم قول‌نامه، همواره پیچیدگی‌ها و دشواری‌هایی داشته است. بسیاری موارد در قراردادها وجود دارد که […]

  منطقه ۱۳ در شرق تهران از مناطق قدیمی شهر به حساب می‌آید. باتوجه به افزایش قیمت خانه‌ها در دو سال گذشته خرید خانه در منطقه ۱۳ با توجه به […]

سلام مطالب ارزنده و مفید هستند .چون متن در مورد معامله ملک است بهتر بود نمونه قولنامه ای هم که گذاشته اید مربوط به ملک می بود نه هرید و فروش خودرو.

با سلام با تشکر از اینکه خواننده مطالب ما هستید، عکس موردنظر حذف شد. سپاس

درود بر شما..سایتتون فوق العاده پر محتوا و عالیه.

عالی مریسی

سلام بنده یه خانه ای رو قولنامه کردم در بنگاه و دو سوم پول خانه را به فروشنده پرداخت کردم.و قرار شد مابقی هنگام سند زدن در دفتر خانه پرداخت شه به فروشنده.و روزی ۲۰۰هزار ضرروزیان و بابت فسخ هم سی میلیون نوشتیم.اما تا اون تاریخ من نمیتونم مابقی پول رو پرداخت کنم چون پولم چند روز بعد از تاریخ سند زدن آمادس.به احتمال زیاد فروشنده درخواست خسارت خواهد کرد.اما یک نکته ای که اینجاس اینه من متوجه شدم سال ساخت خونه ۸۲ میباشد نه ۸۳.و در قولنامه هم نوشته شده ضمنا سال خانه۸۳ میباشد.آیا من هم میتونم درصورتی که فروشنده درخواست ضرر و زیان بکنه من هم نسبت به این موضوع اعتراض کنم تا ضرر وزیان ندم.ممنون میشم راهنماییم کنید.

خیر نمیتوانید طلب ضرر و. زیان کنید.

ما میخواهیم خانه ای را بخریم که مستاجر داخل ان است و هنوز درون آن را ندیده ایم در این صورت چکار بکنیم؟

با سلام و خسته نباشید، من و همسرم یک آپارتمان قولنامه کرده ایم بر اساس گفته مالک و املاک زیر ۱۵ سال (از مجوز صدور پروانه) به علت اینکه بخشی از مبلغ خانه باید از طریق وام بانکی مسکن زوجین داده می شد که در زمان بستن قرارداد این موضوع نیز ذکر شده است ولی پس از اقدام جهت گرفتن وام متوجه شده ایم که زمان صدور پروانه اولیه ساختمان ۱۶ سال بوده است و دیگر برای این ملک امکان گرفتن وام برای آن وجود ندارد، نصف مبلغ ملک نیز به فروشنده پرداخت شده است، در حال حاضر فروشنده اعلام کرده باید به علت خرج کردن پول باید ملک را مجدد به کسی دیگر بفروشد تا مبلغ پرداختی را به ما بپردازد ولی کسی که از این معامله متضرر شده است ما هستیم، آیا امکان شکایت از املاک یا فروشنده وجود دارد؟ با شکایت چه چیزی ممکن است تغییر کند؟ آیا خسارتی از جانب فروشنده باید پرداخت گردد؟‎ با تشکر بنده را راهنمایی فرمایید.

سلام ما حدود ۱۰ سال پیش ی زمین رو در خمین خریداری کردیم بصورت قولنامه دست نویس ک یک میلیون و هشتصد تومان از مبلغ مانده بود و پرداخت نکردیم .یک نکته این که در آن زمان اطراف این زمین ساخته نشده بود و کاربری این زمین کشاورزی می باشد و نکته بعد این که کوچه رو به ما فروخته و مالک زمین میگه که آون موقع میتونستی بسازی و الان نمیتونی و پولش باید بدی حالا ما چکار میتونیم بکنیم

با سلام و خسته نباشید، من و همسرم یک آپارتمان قولنامه کرده ایم بر اساس گفته مالک و املاک زیر ۱۵ سال (از مجوز صدور پروانه) به علت اینکه بخشی از مبلغ خانه باید از طریق وام بانکی مسکن زوجین داده می شد که در زمان بستن قرارداد این موضوع نیز ذکر شده است ولی پس از اقدام جهت گرفتن وام متوجه شده ایم که زمان صدور پروانه اولیه ساختمان ۱۶ سال بوده است و دیگر برای این ملک امکان گرفتن وام برای آن وجود ندارد، نصف مبلغ ملک نیز به فروشنده پرداخت شده است، در حال حاضر فروشنده اعلام کرده باید به علت خرج کردن پول باید ملک را مجدد به کسی دیگر بفروشد تا مبلغ پرداختی را به ما بپردازد ولی کسی که از این معامله متضرر شده است ما هستیم، آیا امکان شکایت از املاک یا فروشنده وجود دارد؟ با شکایت چه چیزی ممکن است تغییر کند؟ آیا خسارتی از جانب فروشنده باید پرداخت گردد؟‎

سلام خیلی مفید بود متشکرم

تشکر میکنم بابت مطالبی که به اشتراک گزاشتید ، برای افراد ناشی مثل من این اطلاعات خیلی باارزش هستند.

درفروش منزل لوستر باقیمت بالا نصب کردم می توان آن‌ها را باز کرد یا نه در قولنامه ذکر نشده

با سلام،بنده یک واحد آپارتمان به صورت قولنامه و وکالتنامه بلاعزل خریداری کردم که از آنجا که این واحدها مسکن مهر هستند هنوز سند ندارند و تا صدور پایان کار و سند شاید چند سال طول بکشه برای اینکه به مشکل نخورم چکاری باید انجام بدم.ضمنا این موضوع را هوم خدمت شما بگم که این خانه چند دست خرید و فروش شده و من از آخرین نفری که صاحب خانه بوده وکالت دارم ولی وکالتنامه قبلی ها هم را دارم و قولنامه به نام شخص دیگه ای هست یعنی اینکه در بنگاه با یک فرد دیگر قولنامه را نوشتیم ولی وکالتنامه را آخرین نفر که وکالت داشته به من وکالت زده بابت این موضوع مشکلی پیش نمیاد؟ با تشکر

سپاس گزارم

با سلام ممنون از نکاتی که فرمودین رعایت همین نکات کوچیک باعث میشه خدایی نکرده کار به دادگاه و حل اختلاف نرسه

سلام بنده. یک. سال پیش ملکی ویلایی خریداری نمودم ولی بعدا “متوجه شدم دیوار وسط ملک با ملک همسایه که آن ملک هم متعلق به فروشنده ملک من یعنی همان کسی که من ملک را از او خریداری کرده ام میباشد این املاک را خودش ساخته . و هنگام عقد قولنامه چیزی در این خصوص به بنده نگفته ودر قولنامه هم ذکر نگردیده است و ایشان این مو ضوع را پنهان کرده است. سوال من این است که بنده میتوانم از این آقا شاکی شوم. متشکرم

لطفا” جواب

سلام خیلی .عالیه مقداری ساده توضیح دهید اشخاص کم تحصیل راحتر پی به متن میبرن

سلام آیا میشه خونه قولنامه ای بدون سند واقع در شهر الف رو در بنگاه معاملات املاک واقع در شهر ب معامله کرد ( با توافق خریدار و فروشنده)؟

خرید خونه به صورت مبایعه نامه با درج کد رهگیری یکی از روش های خرید و فروش است که به نوعی در عرف وجود دارد و محکمه پسند می باشد اما رسمی نیست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تهران، خیابان وزرا، کوچه نهم، پلاک 26 &nbsp&nbsp&nbsp | &nbsp&nbsp&nbsp 02141067000

در مطالب گذشته فرق مبایعه‌نامه و قولنامه را به‌طور مفصل موردبررسی قراردادیم، امروز می‌خواهیم بررسی کنیم تا یک قولنامه باید چه ویژگی‌هایی برای خریدار و فروشنده داشته باشد؟ در یک قولنامه مفادی در نظر گرفته می‌شود که بر طبق آن فروشنده مجبور به تنظیم سند رسمی است و از طرفی به فروشنده نیز کمک می‌کند تا بتواند کل مبلغ پرداخت‌نشده خود را از خریدار مطالبه کند.

حال اگر شما فروشنده هستید باید بدانید که:


 

قیمت‌گذاری بر روی ملک یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فروش یک ملک به‌حساب آمده که اگر کمی دچار اشتباه شوید باید مدت‌ها منتظر برای فروش ملک خود بمانید! برای آنکه بتوانید قیمتی معقول برای ملک خود در نظر بگیرید تا ادامه مطلب امروز همراه با ما همراه باشید. نوع…قولنامه خرید ملک

استعلام از جواز ساختمان و پایان کار این امکان را به شما می‌دهد تا اطلاعاتی همچون تاریخ صدور، مساحت و تعداد طبقات مجاز و … را واکاوی کنید. گاهی اوقات مابین مالکین و مدارکی که وجود دارد اختلافاتی ایجاد می‌شود، در پاره‌ای از این موارد خریدار ممکن است…

پیش‌فروش توسط سازندگان یکی از بهترین روش‌های خرید مسکن است، چراکه مبلغ خرید مسکن به‌صورت جز پرداخت می‌شود و عملاً خانه‌های پیش فروشی مبلغ پایین‌تری ازملک‌ها دیگر دارند و دقیقاً این نوع از املاک همان‌هایی هستند که پس از ساخت قیمت بالاتری برای فروش…

کلیه حقوق این وبلاگ متعلق به شرکت آوای اسکانو نوین شرق می باشد

بیع عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم». عقد بیع عقدی است تملیکی یعنی موجب انتقال مالکیت مبیع از فروشنده به خریدار و انتقال ثمن از خریدار به فروشنده می گردد و همچنین بیع عقدی است معوض یعنی مورد معامله مجانی به طرف مقابل داده نمی شود اگر مجانی باشد عمل حقوقی مورد نظر عقد بیع نیست. به عبارتی  عقد بیع قرارداد یا عقدی است که به موجب آن شخصی، مالی را در ازای مال دیگر به شخص دیگری واگذار کند به نحوی که مالک مال (فروشنده)، مالکیت کالای خود را در مقابل پول یا مالی که دریافت می‌کند به طرف مقابل (خریدار) انتقال دهد و طرف نیز در مقابل دریافت کالا، پول یا مال خود را به فروشنده بدهد. عقد بیع به محض انشای ارادهٔ طرفین تشکیل‌دهندهٔ آن، یعنی بایع و مشتری، تحقق می‌یابد و دارای اثر حقوقی می‌شود. بیع در لغت به معنای خرید و فروش و داد و ستد می‌باشد و و در اصطلاح فقهی ایجاب و قبولی است که بر نقل ملک در مقابل عوض معلوم و متعین دلالت کند.

مورد معامله را در اصطلاح حقوقی «مبیع» می گویند مانند آپارتمان و باغ. ارزش پولی که بابت آن پرداخت می شود را اصلاحاً «ثمن» معامله می نامند.(البته به مبیع مثمن نیز گفته می شود) معاملاتی که عوضین آن مبیع و ثمن باشند را عقد مبیع گویند. به عبارت دیگر معاملات که یک طرف آن پول باشد عقد بیع است. البته عرف، داد وستد کالا با پول را بیع و کالا با کالا را معاوضه می داند مع الوصف در عقد بیع باید دو طرف تراضی نمایند که یکی از دو عوض (عین) مبیع و دیگری ثمن و بهای آن باشد.

مطابق ماده 340 قانون مدنی :« بیع ممکن است مطلق باشد یا مشروط و نیز ممکن است که برای تسلیم تمام یا قسمتی از مبیع یا برای تأدیه تمام یا قسمتی از ثمن اجلی داده شود.» مراد از بیع مشروط بیعی است که در ان شرط و شروطی قید شده باشد. به هر صورت اگر برای پرداخت ثمن مهلتی تعیین می نمایند این مهلت و مدت می بایست معین باشد و احتمال کوتاه و بلند شدن در آن نرود و در غیر این صورت همانطوری که در باب شروط تصریح گردید، مجهول ماندن اجرت و مهلت، باعث بطلان شرط بیع خواهد شد.بیع سلف یا سلم بیعی است که ثمن آن حال و تحویل مبیع موجل باشد البته گفته شده که در این بیع نیز لزومی به نقد بودن ثمن یا تسلیم آن در مجلس عقد وجود ندارد.در همین رابطه ماده 344 قانون مذکور مقرر داشته است :«اگر در عقد بیع، شرطی ذکر نشده باشد یا برای تسلیم مبیع یا تأدیه قیمت موعدی معین نگشته باشد، بیع قطعی و ثمن حال است، مگر اینکه بر حس عرف و عادت محل یا عرف و عادت تجارت درمعاملات تجارتی وجود شرط یا موعدی معهود باشد، اگر چه در قرار داد بیع ذکر نشده باشد.»

فایل word نمونه قرارداد بيع قطعي ملك

فایل pdf نمونه قرارداد بيع قطعي ملك 


فایل pdf نمونه قرارداد بيع قطعي ملكDownloads-icon


Downloads-icon

حتما تا حالا در مورد قولنامه و معاملاتی که به صورت قولنامه انجام می‌شود، زیاد شنیده‌اید. احتمالا خودتان هم معامله قولنامه‌ای انجام دادید. آنچه امروزه در کشور ما به‌عنوان دو روش مرسوم جریان دارد این است که ملک موردنظر یا سند (تک‌برگ یا منگوله‌دار، شش‌دانگ یا سه‌دانگ) دارد یا به ‌صورت قولنامه‌ای معامله می‌شود. خب مسلما سند قطعی مطمئن‌ترین راه برای خرید خانه است اما گاهی به دلایلی مانند قیمت پایین‌تر و … شما می‌خواهید ملک قولنامه‌ای بخرید.

در انجام هر معامله‌ای خصوصا معامله ملک و املاک، باید به چگونگی بسته شدن و انعقاد قرارداد توجه کنید و دقت کافی را داشته باشید، تا خدایی نکرده سرتان کلاه نرود. معاملات قولنامه‌ای هم یکی از معاملات ملک است که اما و اگرها در مورد آن بسیار زیاد است. بنابراین بهتر است با اطلاعات و آگاهی کامل بر سر معاملات قولنامه‌ای بنشینید و ملکی را قولنامه کنید.

در این نوشته سعی می‌کنیم به تمامی شرایط و نکات مهم در مورد اینگونه معاملات و سند قولنامه‌ای بپردازیم. قبل از هرچیز باید بدانیم که تعریف این معامله چیست.

گاهی دو نفر تصمیم می گیرند قراردادی با هم منعقد کنند، در واقع با رضایت خود متعهد می شوند تعهد خود را در موقع مقرر انجام دهند. اما گاهی شرایط لازم برای انجام تعهد وجود ندارد و در واقع مقدمات اولیه تنظیم قرارداد وجود ندارد، با وجود این باز هم دو طرف قرارداد مایلند که با یکدیگر معامله کنند. برای مثال خریدار برای انعقاد قرارداد  پول کافی برای خرید خانه ندارد، اما می‌تواند آن را تا مهلت مشخصی فراهم کند. در این مورد و مواردی از این دست، دو طرف با یکدیگر قراردادی می‌بندند که به آن وعده قرارداد، پیش قرارداد و یا در اصطلاح عام، قولنامه گفته می‌شود .قولنامه خرید ملک

تمام ملک‌هایی که به‌صورت قانونی و تمام و کمال قابل‌انتقال سند نیستند، به‌صورت قولنامه‌ای معامله می‌شوند. عوامل زیادی در معامله‌ی ملک‌ها وجود دارد که مانع از انتقال سند می‌شود و صاحب‌ملک مجبور است ملک خود را به‌ صورت قول‌نامه‌ای معامله کند.

مثلا گاهی یک ساختمان به دلیل ساخت غیر قانونی یک واحد یا ساخت طبقات غیر مجاز، قرار گرفتن در طرح‌های شهرداری ازجمله بافت فرسوده، تعریض خیابان و غیره نتوانسته است پایان‌کار ملک خود را دریافت کند. به همین دلیل نمی‌تواند ملک خود را بفروشد و سند انتقال دهد. بنابراین با قیمتی کمتر از قیمت واقعی ملک خود را به صورت قولنامه‌ای می‌فروشد.

معمولا افراد با این هدف قولنامه منعقد می‌کنند که یک سری مقدمات را برای بستن قرارداد خرید و فروش مثل پرداخت عوارض و مالیات، دریافت مجوز از شهرداری و … را فراهم کنند. دو طرف در قولنامه به یکدیگر تعهد می‌دهند که بعد با هم عقد بیعی(قرارداد خرید و فروش) منعقد کنند و مالی را به یکدیگر منتقل کنند. برای مثال در قولنامه خرید و فروش خانه، تعهد می‌کنند تا در موعد مقرر و بعد از فراهم شدن مقدمات لازم، قرارداد اصلی خرید خانه را بنویسند .

این سند مترادف سند عادی است. به معنای سندی که توسط اداره ثبت اسناد تنظیم نشده و رسمی نمی‌باشد. قولنامه سند و نوشته‌ای است که با توافق طرفین معامله، مثلا خریدار ملک با فروشنده، توسط مشاور املاک و مدیریت املاک نوشته می‌شود. قولنامه باید توسط فردی سرشناس و معتبر منعقد و به امضا برسد تا محکمه‌پسند باشد و از نظر قانونی بدون مشکل باشد .

به دلیل اینکه سند قطعی برای خرید و فروش با اسناد قولنامه‌ای وجود ندارد، این نوع سندها اعتبار کمتری نسبت به سند رسمی و تگ‌برگ یا شش‌دانگ دارند. اگر قصد دارید ملکی را به صورت قولنامه‌ای معامله کنید، حتما در مورد وضعیت ملک تحقیق کنید.

مطمئن‌ترین روش برای اطلاع از وضعیت ملک قولنامه‌ای، استعلام از شهرداری است. اخذ استعلام‌‌هایی در مورد خانه‌‌های قولنامه‌‌ای از شهرداری منطقه به شما این اطمینان را می‌‌دهد که در خرید آن‌ها سرتان کلاه نخواهد رفت.

همچنین اخذ استعلام، اطلاعاتی را در خصوص ملک همچون میزان میزان بدهی ملک، وضعیت تخریب و غیره در اختیار شما قرار می‌‌دهد که این اطلاعات میزان اطمینان از خرید خانه قولنامه‌‌ای را حداکثر و میزان ضرر و زیان‌‌های ناشی از آن را به حداقل ممکن کاهش می‌‌دهد. از طرفی با اخذ استعلام می‌‌توانید به این نکته نیز پی ببرید که آیا خانه در رهن، وثیقه و یا توقیف است یا خیر.

در صورتی که یکی از طرفین از انجام تعهدات خود سرباز زند و یا مفاد قولنامه را آن‌طور که هست اجرا نکند، طرف مقابل می‌‌تواند در دادگاه علیه او شکایت کند. چرا که قولنامه قراردادی قانونی است، در دادگاه دارای اعتبار می‌‌باشد و مفاد آن برای هر دو طرف لازم الاجرا است.

یعنی خریدار می‌‌تواند با مراجعه به دادگاه صالح و ارائه درخواستی از دادگاه بخواهد فروشنده را برای انتقال رسمی سند مجبور کند. با توجه به این که قولنامه‌‌هایی که در بنگاه‌‌های معاملاتی و یا مکان‌‌های دیگر تنظیم می‌‌شوند، جزو اسناد عادی به شمار می‌‌روند، بنابراین لازم است در تنظیم آن نهایت دقت را به کار ببرید.

زمانی که طرفین قرارداد اقدام به تنظیم قولنامه می‌‌کنند، برای محکم کردن آن، از لحاظ این که هم فروشنده و هم خریدار تعهدات خود را به طور کامل انجام خواهند داد، معمولاً در قرارداد مبلغی را قید می‌‌کنند. این مبلغ در صورتی که یکی از طرفین تعهدات خود را به درستی انجام ندهد و یا از انجام تعهدات خود سرباز زند، به طرف دیگر پرداخت خواهد شد، به این مبلغ وجه التزام می‌‌گویند.

از ویژگی‌‌های مبلغ وجه التزام این است که طبق توافق طرفین میزان آن مشخص می‌‌شود و باید در قرارداد به صورت واضح و روشن نوشته و مکتوب شود. این مبلغ در صورت امتناع یکی از طرفین معامله از انجام تعهدات خود باید بلافاصله به طرف مقابل پرداخت شود.

آنچه مسلم است این است که خرید ملک سنددار در هر شرایطی بهترین انتخاب است. اما گاهی می‌توان در مناطق بالاتر و بهتری خانه‌ای با قیمت بسیار پایین‌تر اما قولنامه‌ای خرید. یا در برخی مناطق که اصلا ملک سندداری وجود ندارد، نیز شما مجبور به خرید قولنامه‌ای هستید. بنابراین شرایط و الزامات لازم را رعایت کنید و با خیال راحت امضا کنید.

سوالات متداول معامله قولنامه‌ای:

گاهی دو نفر تصمیم می گیرند قراردادی با هم منعقد کنند، در واقع با رضایت خود متعهد می شوند تعهد خود را در موقع مقرر انجام دهند. اما گاهی شرایط لازم برای انجام تعهد وجود ندارد و در واقع مقدمات اولیه تنظیم قرارداد وجود ندارد  با وجود این باز هم دو طرف قرارداد مایلند که با یکدیگر معامله کنند. در این مورد و مواردی از این دست، دو طرف با یکدیگر قراردادی می بندند که به آن وعده قرارداد ، پیش قرارداد و یا در اصطلاح عام، قولنامه گفته می‌شود.

سند قولنامه‌ای مترادف سند عادی است. به معنای سندی که توسط اداره ثبت اسناد تنظیم نشده و رسمی نمی‌باشد. قولنامه سند و نوشته‌ای است که با توافق طرفین معامله، مثلا خریدار ملک با فروشنده، توسط مشاور املاک و مدیریت املاک نوشته می‌شود. قولنامه باید توسط فردی سرشناس و معتبر منعقد و به امضا برسد تا محکمه‌پسند باشد و از نظر قانونی بدون مشکل باشد .به دلیل اینکه سند قطعی برای خرید و فروش با اسناد قولنامه‌ای وجود ندارد، این نوع سندها اعتبار کمتری نسبت به سند رسمی و تگ‌برگ یا شش‌دانگ دارند.

مطمئن‌ترین روش برای اطلاع از وضعیت ملک قولنامه‌ای، استعلام از شهرداری است. اخذ استعلام‌‌هایی در مورد خانه‌‌های قولنامه‌‌ای از شهرداری منطقه به شما این اطمینان را می‌‌دهد که در خرید آن‌ها سرتان کلاه نخواهد رفت.

در صورتی که یکی از طرفین از انجام تعهدات خود سرباز زند و یا مفاد قولنامه را آن‌طور که هست اجرا نکند، طرف مقابل می‌‌تواند در دادگاه علیه او شکایت کند. چرا که قولنامه قراردادی قانونی است، در دادگاه دارای اعتبار می‌‌باشد و مفاد آن برای هر دو طرف لازم الاجرا است.

زمانی که طرفین قرارداد اقدام به تنظیم قولنامه می‌‌کنند، برای محکم کردن آن، از لحاظ این که هم فروشنده و هم خریدار تعهدات خود را به طور کامل انجام خواهند داد، معمولاً در قرارداد مبلغی را قید می‌‌کنند. این مبلغ در صورتی که یکی از طرفین تعهدات خود را به درستی انجام ندهد و یا از انجام تعهدات خود سرباز زند، به طرف دیگر پرداخت خواهد شد، به این مبلغ وجه التزام می‌‌گویند.

در صورتی که خانه را از فردی پیر یا مریض حال می‌‌خرید حتماً بعد از گرفتن استعلام از شهرداری محل، با مراجعه به اداره سرپرستی محجورین مطمئن شوید که شخص فروشنده تحت سرپرستی آن اداره نیست.

چنانچه می‌‌خواهید خانه‌‌ای را بخرید که شخص فروشنده از طریق ارث آن را به دست آورده است، حتماً گواهی انحصار وراثت را با دقت بررسی کنید. با این کار شما از صحت آن اطمینان حاصل می‌‌کنید.

بله. در صورتی که خانه را از کسی به غیر از صاحب ملک همچون وکیل، قیم، نماینده قانونی او و غیره می‌‌خرید، سعی کنید با بررسی دلایل احراز سمت او مشخص کنید که آیا وی حق فروش خانه و نیز حق گرفتن قیمت خانه را دارد یا خیر. چنانچه خانه را از وکیل صاحب ملک می‌‌خرید، حتماً تاریخ وکالت او را بررسی نمایید.

بله. سعی کنید در هنگام خرید خانه قولنامه‌‌ای از چک‌‌های تضمینی برای پرداخت قیمت آن استفاده کنید. اگر از چک‌‌های تضمینی استفاده کردید، شماره تمامی چک‌‌ها را در قولنامه ثبت کنید. اما اگر نتوانستید از چک‌‌‌های تضمینی برای پرداخت قیمت خانه استفاده کنید و مجبور شدید طی چند دوره مبلغ خانه را به صورت نقدی به فروشنده پرداخت کنید، در ازای هر پولی که به فروشنده می‌‌دهید، حتماً از او رسید دریافت کنید و آن را ضمیمه قولنامه کنید. در این صورت می‌‌‌‌توانید از ادعای فروشنده مبنی بر عدم پرداخت مبلغ جلوگیری کنید.

بله. اگر ملک، چند نفر مالک داشته باشد، همه آن‌ها باید زیر قولنامه را امضا کنند، مگر اینکه یک نفر از طرف همه آن‌ها وکالت داشته باشد.

بله. البته مسلم است که خرید ملک سند دار در هر شرایطی بهترین انتخاب است. اما گاهی می‌توان در مناطق بالاتر و بهتری خانه‌ای با قیمت بسیار پایین‌تر اما قولنامه‌ای خرید. یا در برخی مناطق که اصلا ملک سند داری وجود ندارد، نیز شما مجبور به خرید قولنامه‌ای هستید. بنابراین شرایط و الزامات لازم را رعایت کنید و با خیال راحت امضا کنید.

سپاس از اینکه وقت گذاشتید و مطلب بالا را خواندید. اگر سوالی دارید، در بخش نظرات ازمون بپرسید.

سلام
من در حال انجام یک معامله هستم که فروشنده یک قولنامه از قبل که مربوط به فروشنده و خریدار دیکری بود رو گم کرده در حال حاظر املاک ما قولنامه جدید برای ایشون انجام نمیده تا زمانی که اون قولنامه ای که مفقود شده پیدا نشه. الان مالک باید به چه صورت قولنامه گم شده رو پیدا بکنه . ایا جایی ثبت شده یا نه؟

در خصوص قولنامه مفقود شده، اعلام مفقود شدن را به شورای حل اختلاف بدهید. در صورت عدم وجود قولنامه کلیه مدارک دیگری که نشان دهنده مالکیت مالک بر زمین مذکور است را جمع آوری کنید. همچنین چناچه کپی قولنانه زمین را هم ندارید احتمالن بتوانید کپی قرارداد را از شهرداری مربوطه دریافت نمایید.

با سلام
یک ملک قولنامه ای هست شامل یک مغازه 12متری و 6متر پشت مغازه و یک واحد خدماتی 18متری طبقه دوم مغازه
اینجانب فقط مغازه 12متری را خریدم و قولنامه قبلی که شامل کل ملک میشه پیش منه حالا صاحب قبلی میگه قولنامه قبلی را به من بده که بالای مغازه را بتونم بفروشم منم فعلا بهش ندادم میترسم که مغازه منم بفروشه
من باید چکار کنم؟

سلام بنده ۱۱۶متر آپارتمان قولنامه ای که ساکن ومالک بودم باشرایط فروش نقد وچک دربنگاه چهاربرگی هولوگرام دارفروخته ام ومبلغی چک ازخریدار دریافت نمودم درموعدمقررچک پاس نشدامامبلغی ازچک رادریافت نمودم آیامیتوانم قولنامه را یکطرفه فسخ نمایم؟

در صورتی که یکی از طرفین از انجام تعهدات خود سرباز زند و یا مفاد قولنامه را آن‌طور که هست اجرا نکند، طرف مقابل می‌‌تواند در دادگاه علیه او شکایت کند. چرا که قولنامه قراردادی قانونی است، در دادگاه دارای اعتبار می‌‌باشد و مفاد آن برای هر دو طرف لازم الاجرا است.

با عرض سلام و احترام
دوستان عزیز با تشکر بسیار از این اطلاعات مفید باید بگویم که بسیار عالی بود و من واقعا از این اطلاعات استفاده نمودم . فقط یک موضوعی را عرض کنم شاید بدرد خیلی از دوستان بخورد من یکی از مطالب خوب و مفید شما رو در خرید قولنامه ای در قرارداد ذکر نکردم و بدبخت شدم . اگر فرد دیگری ادعا مالکیت کرد مسولیت جبران خسارت به عهده کیست بنده این بنده را ذکر نکردم و الان سالیان سال است که در بدبختی به سر میبرم امیدوارم دیگر عزیزان به اطلاعات مفغید شما توجه کنند تا به مشکل بر نخورند . واقعا ممنون و سپاسگذارم همواره سلامت و برقرار باشید دوست عزیزم خدانگهدار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قولنامه خرید ملک
قولنامه خرید ملک
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *