قیمت دلار آمریکا

قیمت دلار آمریکا
قیمت دلار آمریکا

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

برای رفتن به هر بخش روی آیکون‌های بالا کلیک کنید

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد امروز چهارشنبه ۱ بهمن با 753 تومان افزایش، 22,548 تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، 22,554 تومان بیشترین قیمت و 21,784 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴,۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

برای اطلاع از آخرین قیمت یورو اینجا را کلیک کنید.قیمت دلار آمریکا

محاسبه با نرخ تبدیل دلار به تومان : 22,548

تاریخ بروزرسانی:


دیدگاه

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

امیدواریم این روند کاهشی دلار رو بازار هم تاثیر بذاره

دلار ارزون نمیشه ساده نباشیم سرابه خوابه .بهتره مست شراب بایدن نباشیم

هیچ انسان عاقل باورنمیکنه دلارارزون شه .ایران میگه برای مامهم نیست آمریکا برگرده به برجام ایران انتظار داره اول آمریکاتحریم هاروبرداره بعد بیاد عضوبرجام شه که محاله بعد ایران بازرسین آژانسواخراج میکنه غنی سازی بیست درصدم شروع شده .درآخرفقط افراد ساده لوحا بایدن رو ناجی میدونن

من که میگم بهتر میشه.

شاید تا دو سه ماه دیگه روند نزولی یا ثابت داشته باشه ولی در دراز مدت میره بالای 30 سال دیگه همین موقع میبینین شده 38 تومن یا بالاتر

اخه بایدن چی میخواد بکنه. دلتونو خوش نکنید.

کلی ارز احتکار کردن الان دارن میریزن تو بازار،خلاصه دلار ارزون تر هم میشه.

دلار نیمایی هم داره سقوط میکنه،دلار تا زیر ۲۰ تومان با این وضعیت میاد.

امروز تا ساعت 12 نزولی بود بعدش تقریبا ثابت شد.احتمالا کمتر از 21 نیاد و اگر باایدن یدن تو سخن رانی از ایران حرفی نزنه یا موضع بگیره دوباره بره بالا.

شیب خوبی رو پیش گرفته.. همینطوری بره که بره، عالی میشه

خوش بینی مفرط به حضور بایدن در کاخ سفید و نیاز دولت برای کاهش نرخ تورم جهت تحیل به دولت بعدی دلار را تا هفته های آینده نزولی حفظ می کند.

بیشتر درآمد ایران از فروش نفت حاصل می‌شود. این درآمد به شکل دلار در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد که به ریال تبدیل شود.

ایران می‌تواند این پول را به اقتصاد کشور تزریق کند، با آن کالای خارجی بخرد، آن را در اختیار واردکنندگان بگذارد یا به‌جای این کارها از درآمد خود برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های کشور استفاده کند.

در حالت عادی باید دلار به شکل درآمد ارزی در اختیار صادرکنندگان و صاحبان صنایع کشور باشد؛ اما در ایران به‌خاطر عظمت غول‌آسای شرکت نفت، بیشترین حجم دلار به بانک مرکزی منقل می‌شود و در اختیار دولت قرار می‌گیرند.

به همین دلیل بانک مرکزی به‌سادگی قادر است با تزریق ارز، قیمت دلار را کم کند یا با متوقف کردن عرضه آن باعث گران شدن ارز شود. برای همین در کوتاه‌مدت اثر بانک مرکزی بر نرخ ارز بیشتر از وزارت صمت است.

در سال ۱۳۵۷ نرخ رسمی دلار ۷ تومان بود. دولت به‌خصوص در سال‌های جنگ سعی می‌کرد قیمت ۷ تومانی را نگه دارد، به شکلی که در سال ۱۳۷۰ با وجود قیمت ۱۴۲ تومنی بازار، نرخ رسمی ارز ۶ تومان بود.

آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مصادف بود با اولین تلاش برای تک‌نرخی کردن ارز و استفاده از منابع ارزی کشور برای سازندگی.

اما بازار گوش به فرمان سردار سازندگی نماند. وقتی سیدمحمد خاتمی دولت را با ارز ۱۷۵ تومانی تحویل می‌گرفت، بازار آزاد رقم ۴۷۸ تومان را به عنوان قیمت می‌شناخت.

دولت خاتمی تا ۱۳۸۰ به نرخ ارز دولتی دست نزد. اما مردم خوش‌بین به آینده هم باعث شدند که ارز همگام با تورم رشدی معقول داشته باشد و با وجود ناهمواری‌های ۱۳۷۸ به مرز ۸۰۰ تومان برسد.

همه منتظر بودند که در دور دوم ریاست‌جمهوری خاتمی فنر تورمی در برود. اما خاتمی دلار ۹۰۰ تومانی را به سلامت به محمود احمدی‌نژاد تحویل داد.

دور اول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به خیر گذشت. اما در سال ۹۰ دلار ۱۱۰۰ تومانی به ۱۸۰۰ تومان و سال بعد به مرز ۴ هزار تومان رسید.

مردم زخم‌خورده از این حادثه، سراغ حسن روحانی رفتند، مردی که توانست تا سال ۱۳۹۶ نرخ دلار را در کانال ۴ هزار تومان نگاه دارد.

اما در سال ۱۳۹۷ و در پی تصمیم‌های عجیب دونالد ترامپ و اعمال تحریم‌های ظالمانه و برخلاف توافق‌های بین‌المللی، کلید بازار از دست روحانی افتاد و قیمت دلار با سرعتی عجیب پر کشید.

وقتی از بازار ارز حرف می‌زنیم منظورمان میدان فردوسی، سبزه‌میدان یا میرداماد نیست. در اصطلاح اقتصادی، بازار به‌عنوان محل به‌ هم رسیدن عرضه و تقاضا تعریف می‌شود. پس برای درک بازار ارز باید متقاضیان و عرضه‌کنندگان دلار را بشناسیم.

همان‌طور که گفتیم خریداران نفت بزرگ‌ترین عرضه‌کننده دلار هستند. اما هر غیرایرانی که کالایی ایرانی بخرد به‌نوعی در عرضه ارز نقش دارد. به همین دلیل گردشگرهایی که به ایران می‌آیند یکی از بهترین منابع عرضه دلار هستند، به‌خصوص که هیچ کشوری (غیر از ایران) نمی‌تواند ورود گردشگر به ایران را تحریم کند.

متقاضیان دلار به دودسته سفته‌بازها و متقاضیان واقعی تقسیم می‌شوند. واردکننده‌ها، صاحبان صنایع که به خرید از خارج نیاز دارند، مسافران خارجی و به‌طورکلی هر کس که جنس خارجی می‌خرد، متقاضی واقعی ارز است.

اگر اتفاقی بیفتد که تقاضای خارجی برای کالا و خدمات ایرانی زیاد شود (مثل رشد عطش گردشگرها برای بازدید از ایران) سمت عرضه سنگین می‌شود و دلار ارزان می‌شود. در مقابل تحریم و تنش‌های بین‌المللی منجر به افت عرضه و رشد قیمت دلار می‌شود.قیمت دلار آمریکا

اگر قیمت دلار کم شود چه اتفاقی می‌افتد؟ سفر خارجی، گوشی موبایل و خودروی خارجی ارزان می‌شود. عده زیادی دلشان می‌خواهد یک سفر به فرانسه بروند و وقتی برگشتند آیفون جدید و سانتافه نو بخرند. سنگین‌شدن کفه تقاضای دلار باعث می‌شود نرخ ارز بالا برود.

اگر قیمت دلار بالا برود، عده زیادی سفر خود را لغو می‌کنند، گوشی خود را عوض نمی‌‌کنند و به همان ۲۰۶ رضایت می‌دهند. کم شدن تقاضای دلار قیمت آن را متعادل می‌کند.

به همین دلیل وقتی یک اتفاقی بیفتد که دلار بالا برود، دلایلی برای پایین آمدن قیمت ایجاد می‌شود و وقتی قیمت پایین بیاید، نیرویی قیمت دلار را بالا می‌کشد. برای همین قیمت دلار به‌طور مداوم نوسان می‌کند.

اما چرا نمودار ارز به‌طورکلی صعودی است؟ یک توجیه این است که از نظر ریاضی، شیب نمودار تغییرات ارز باید برابر باشد تورم ایران منهای تورم آمریکا. یعنی عددی بین ۱۰ تا ۲۰ منهای ۲ تا ۴ درصد. پس قیمت دلار با شیب سالانه ۶ تا ۱۸ درصدی رشد خواهد کرد. (رشد قیمت هر چهار سال تا دو برابر)

شاید شما هم شنیده باشید که می‌گویند نرخ حقیقی دلار فلان قدر است. آدم‌هایی که در مورد نرخ حقیقی حرف می‌زنند همیشه دودسته هستند. اگر قیمت دلار در بازار ده هزار تومان باشد، دسته اول می‌گویند قیمت واقعی ۴۰۰۰ تومان و اختلاف قیمت حباب است، دسته دوم می‌گویند قیمت واقعی بالای ۲۰ هزار و نرخ بازار سرکوب‌شده است.

کدام دسته درست می‌گویند؟ هیچ‌کدام! نرخ حقیقی ارز (RER) یک قیمت نهانی و سری نیست که درنهایت قیمت بازار به سمت آن حرکت کند. نرخ حقیقی با ارزش ذاتی فرق می‌کند. مثلا تصور کنید بانک به پول شما ۱۰ درصد سود بدهد. اما تورم ۱۵ درصد باشد. نرخ بهره واقعی می‌شود منفی ۵ درصد. یعنی شما با گذاشتن پول در بانک ضرر می‌کنید.

نرخ واقعی دلار هم به همین شکل است. قیمت دلار آمریکا، ضرب‌در تورم آمریکا، تقسیم بر تورم ایران می‌شود نرخ واقعی ارز. اما این نرخ چه معنایی دارد؟

فرض کنید با یکی از دوستان ژاپنی خود می‌خواهید به آمریکا سفر کنید. قیمت یک شب هتل ۱۰۰ دلار است. با یوروی ۱۰ هزار تومانی یک شب هتل برای شما یک‌میلیون تمام می‌شود که خیلی گران است. همین اتاق برای مهمان ژاپنی ۱۰ هزار ین می‌شود که خیلی ارزان است.

برعکس این شرایط را خیلی ساده‌تر می‌شود تصور کرد. شما با یک دوست آمریکایی به رستوران می‌روید و غذای ۵۰ هزار تومانی سفارش می‌دهید. گرانی غذا شما را اذیت می‌کند اما دوست آمریکایی از غذای ۵ دلاری خود به‌شدت راضی است.

برای هر دوی شما غذا ۵۰ هزار تومان و یک دلار ۱۰ هزار تومان است، اما برای این که دوست آمریکایی بتواند حال شما را درک کند باید قیمت غذا را با نرخ واقعی دلار (مثلا هزار تومان) حساب کند. برای او هم غذای ۵۰ دلاری گزینه‌ای اقتصادی به‌حساب نمی‌آید. (هزار تومان بودن نرخ واقعی به معنای گران یا ارزان بودن نرخ ۱۰ هزار تومانی نیست. بلکه قدرت خرید شما را نشان می‌دهد.)

با ۱۰۰۰ دلار در آمریکا یک سبد از اقلام مصرفی می‌خریم. همین ۱۰۰۰ دلار را به ریال تبدیل می‌کنیم و به بازار می‌رویم تا خرید کنیم. آیا می‌توانیم در ایران دقیقا همان مقدار کالا را خریداری کنیم؟ قیمت دلار طوری تغییر می‌کند که پاسخ به این سوال همواره بله باشد. اگر سبد ایرانی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شود، می‌فهمیم که نرخ حقیقی ارز با نرخ واقعی هم‌خوانی ندارد.

خیلی‌ها دوست دارند دلار ارزان شود. آن‌ها باور دارند:

الف- صنعت داخلی پاسخگوی نیاز مردم نیست و رشد قیمت دلار زندگی را سخت می‌کند. ازآنجایی‌که بیشتر نهاده‌های تولید (از جمله ماشین‌آلات) وارداتی هستند، گران شدن دلار یعنی نابودی کار و سرمایه ایرانی.

ب_ چه کسی گفته که واردات و سفر بد است؟ واردات می‌تواند واردات کامپیوتر بهتر و تجهیزات راه‌سازی به‌روز باشد. مردم می‌توانند سفر کنند و تجربه به کشور وارد کنند. چرا فکر می‌کنیم مردم فقط برای خرید گوشی و تی‌شرت دلار می‌خواهند؟

ج- نرخ ارز که بالا برود، دولت‌ها احساس می‌کنند درآمدشان بیشتر شده است. فقر مردم و ثروت دولت، یعنی افزایش شکاف حاکمیت و ملت. گران شدن ارز و افزایش کاذب درآمد دولت، بی‌تدبیری مسئولین را پنهان می‌کند.

د- افزایش نرخ ارز به‌معنای پهن‌کردن فرش قرمز برای خارجی‌ها به بهای تنبیه نیروی کار ایرانی است. خارجی‌ها کباب ارزان بخورند درحالی‌که کارگر دستش به نان خالی هم نمی‌رسد؟

در مقابل هستند کسانی که از رشد قیمت ارز استقبال می‌کنند:

الف- تثبیت اجباری قیمت دلار مشکلی را حل نمی‌کند. اگر روابط خارجی خوبی نداریم، اگر تولید ملی نداریم، اگر کسی کالای ایرانی نمی‌خرد، با تزریق مُسکنِ نفتی نمی‌شود سرطان را درمان کرد.

ب- با کاهش کاذب نرخ ارز، گران شدن قالی ایرانی و کاهش تقاضا برای فرش، کارگاه فرش‌بافی جای خود را به نمایندگی سامسونگ می‌دهد. کاهش نرخ ارز یعنی یارانه دادن به شرکت‌های خارجی از طریق تنبیه شرکت‌های داخلی.

ج- کاهش نرخ ارز به‌ظاهر وضع مردم را بهتر می‌کند. اما با تعطیل شدن کارگاه‌ها و از بین رفتن مشاغل، با وجود ارزان شدن برخی از کالاها، مردم پول کافی برای خرید نخواهند داشت.

د- تزریق ارز دولتی و نفتی باعث به وجود آمدن رانت و آقازاده‌پروری می‌شود، چون دولت دارد برای هر خریدی یارانه می‌دهد، احساس می‌کند مردم جیره‌خور و نمک‌پرورده و حتی سربار هستند.

ه- نتیجه سرکوب ارز، رسیدن ایران به فناوری سوئیسی نیست، بلکه ایران را به بیماری هلندی مبتلا می‌کند.

و- در کوتاه‌مدت می‌شود ارز تزریق کرد و قیمت‌ها را پایین آورد و مردم را در خوشی دستیابی به کالای خارجی غرق کرد. اما فنر نرخ ارز بالاخره در می‌رود و به نرخ سرکوب نشده می‌رسد، با این تفاوت که میلیاردها دلار درآمدی نفتی که باید برای توسعه کشور خرج می‌شد، طی سال‌ها تباه‌شده است.

به‌طورکلی سه سیاست ارزی قابل‌تصور است. سیاست ارزی ثابت، شناور و شناور کنترل‌شده. در شرایط مختلف دولت‌ها ممکن است سیاست‌های متفاوتی اتخاذ کنند.

در این روش دولت با تزریق دلار یا با خرید آن سعی می‌کند نرخ ارز را بر روی یک عدد ثابت نگه دارد. برای مثال در پنج سال گذشته دولت ژاپن سعی کرده که صد ین برابر با یک دلار بماند. در غیر این صورت ممکن بود قیمت دلار در ژاپن به‌شدت سقوط کند و با گران شدن ین صادرات کالاهای ژاپنی مثل سونی و تویوتا فلج شود.

در این سیاست کم‌تر پیش می‌آید که دولت قیمت را سرکوب کند، صرافی‌ها را ببندد و با زور و ارعاب قیمت را روی یک عدد ثابت میخکوب کند. همچنین در بیشتر کشورهایی که سعی می‌کنند قیمت را ثابت نگه‌دارند، می‌خواهند از صادرات کشور دفاع کنند و اجازه ندهند رشد اقتصادی باعث ارزان شدن دلار شود.

به باور برخی از اقتصاددان‌ها نرخ ارز یک قیمت است و مثل هر قیمت دیگر باید در بازار و در تعادل عرضه و تقاضا تعیین شود. ازنظر آن‌ها دلار به‌دست‌آمده از مبادلات خارجی باید برنامه‌های جدی‌تر از ثبات قیمت دلار هزینه شود. برنامه‌هایی به جدیت توسعه.

این افراد باور دارند اگر قیمت دلار صد برابر شود اما به‌تناسب آن تولید کالا و خدمات در جامعه بیشتر شود مردم به‌هیچ‌عنوان احساس ناراحتی نخواهند داشت، هرچند خیلی بعید است در کشوری که تولید کالا و خدمات صد برابر شده، نرخ ارز پرش داشته باشد.

در این نظریه، قیمت دلار به‌عنوان یک سیگنال در بازار تلقی می‌شود که به ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازد. این نرخ در شرایط صحیح نشان می‌دهد که میزان واردات و صادرات به چه شکل باید تنظیم شود.

یک سیاست ارزی دیگر آزاد گذاشتن نرخ ارز در یک محدوده کنترل‌شده است. در این مدل دولت می‌پذیرد که نرخ ارز کمی بالا یا پایین برود. اما در صورت سقوط نرخ ارز یا سقوط ارزش پول ملی به فکر کنترل و تثبیت نرخ می‌افتد.

دلیل اتخاذ این سیاست می‌تواند متفاوت باشد. اما باور این که نرخ ارز حقیقی نیست و رشد اقتصادی از رشد صنعت و خدمات در بخش خصوصی حاصل نشده، باعث می‌شود که دولت همیشه نگران فروپاشی نظام ارزی باشد. دولتی که با پول‌‌پاشی بخواهد رفاه را به جامعه بیاورد، منتظر لرزه‌های شدید اقتصادی هم خواهد بود.

برای آگاهی از قیمت یورو مقاله‌ای را که در این زمینه نوشته شده است، بخوانید.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

برای رفتن به هر بخش روی آیکون‌های بالا کلیک کنید

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت یورو در بازار آزاد امروز چهارشنبه ۱ بهمن با 940 تومان افزایش، 27,241 تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، 27,251 تومان بیشترین قیمت و 26,290 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای یورو است.

همچنین، قیمت یورو در بانک مرکزی 4,625 تومان تعیین شد.

 

قیمت دلار آمریکا

محاسبه با نرخ تبدیل یورو به تومان : 27,241

تاریخ بروزرسانی:


دیدگاه

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

مطمن باشید بالا میره،چون تا حالا هیچ چیزی تو ایران پایین نیومده

از امشب قیمت دلار و یورو بشدت کاهش پیدا می کند

پول خودشونو میخوان بالا ببرن آخوندا

دلاریک کاغذ بیش نیست با خرید دلارهای کاغذی خود را در باری در خاک دشمن قرار ندهید ، ثروتتان برباد ندهید عاقل باشید ،بفکر خود وخانوادتان باشید .

Payin miyad

Be omid khoda payin miyad mardom che gonahi kardan gire dalala oftdan

از پنج شنبه به بعد باری دیگر قیمت دلار و یورو روز به روز افزایش خواهد داشت

قیمت ارز بزودی بالا می رود ٫چراکه این یک بازی تکراری است ٫قیمت را پاین می آورند و پولها را جمع می کنند ٫ وباری دیگر قیمت را بالا می برن و کسری بودجه را جبران می کنند ٫منتظر باشید یورو ۳۵ هزار خواهد شد

بستگی به شرایط آینده نزدیک ایران دارد، اگر وارد مذاکره مجدد با آمریکا شود خب اگر هم نتیجه ای داسته باشد ، باعث آزاد شدن ارز ایران خواهد سد و این موضوع باعث پایین آمدن ارز خواهد شد.

صد در صد پایین میاد شک نکنید

در سال گذشته قیمت یورو حدود ۴۱۰۰ تا ۴۳۰۰ تومان بود. یورو از اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری با افزایش قیمت روبه‌رو شد، به‌طوری که قیمت آن در شهریورماه تا ۲۰ هزار تومان نیز بالا رفت.

اما با شکست حباب از افزایش قیمت یورو جلوگیری شد و از هفته دوم مهرماه سال جاری روند نزولی در پیش گرفت و به ثباتی نسبی رسید.

گفتنی است نرخ یورو در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۵۰۰ تومان و در سال ۱۳۸۵ حدود ۱۰۰۰ تومان بود.

یورو، واحد پول 19 کشور اروپایی و دومین واحد پول بزرگ جهان (1.2 تریلیون یورو در گردش) پس از دلار آمریکا است. همچنین این واحد پول، دومین پول برای تبادلات مالی بین‌المللی و ذخیره ارزی به شمار می‌رود.

یورو در سال 1995 تعریف و در ژانویه 1999 به‌طور رسمی معرفی شد. از سال 2002 استفاده از آن رواج پیدا کرد و در مارس همین سال به‌طور کامل جایگزین پول‌های قدیمی شد.

از همان ابتدا پیش‌بینی می‌شد که استفاده از یک واحد پول مشترک بین کشورهایی که تمامی شاخصه‌های اقتصادی‌شان هم‌خوانی ندارد، منجر به بروز مشکلاتی شود.

در سال 2009 عدم توانایی کشورهایی مثل یونان، پرتغال، ایرلند، اسپانیا و قبرس برای بازپرداخت بدهی‌هایشان به یک بحران در اروپا منجر شد.

در سال 1998 قیمت یورو تقریبا با قیمت دلار برابر (1.07 دلار) بود. در سال 2002، وقتی یورو شروع به کار کرد، قیمت هر یورو کم‌تر از 0.9 دلار بود. پیش‌بینی کارشناسان درست از آب درآمد و در دو سال، قیمت یورو 50% رشد کرد و به 1.35 دلار رسید.

رشد بعدی قیمت یورو به خاطر کاهش ارزش دلار بود. بالاخره در آوریل 2008 و هم‌زمان با بحران مالی آمریکا، نرخ یورو با 77 درصد رشد، به سقف تاریخی 1.6 دلار نزدیک شد.

تلاش کشورهای اروپایی برای کاهش قیمت یورو نتیجه داد و در سال 2015 شاخص یورو-دلار به عدد 1.07 بازگشت. نرخی که تا 2017 دوام داشت.

نقطه عطف بعدی برای قیمت یورو انتخاب شدن دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بود. قیمت دلار نسبت به یورو افت کرد و همین موضوع باعث شد قیمت یورو بیش از 15% درصد رشد داشته باشد.

اروپا بار دیگر موفق به کاهش ارزش یورو شد، اما نرخ یورو هنوز در مقایسه با دلار، 8 درصد بالاتر از روزی است که ترامپ به کاخ سفید وارد شد.

از سال 2002 تا امروز در بازار ایران هم با تقریب خوبی نسبت یورو-دلار برقرار بوده است. مثلا تصور کنید دلار 5000 تومان و یورو-دلار 1.1 باشد. قیمت یورو در بازار ایران باید برابر شود با 5500=1.1×5000 تومان. تجربه نشان داده که در ایران این نسبت با تقریب خوبی برقرار است.

دلیل این ماجرا به اصول ابتدایی اقتصاد برمی‌گردد. فرض کنید در تاریخ موردبحث، قیمت یورو 5200 تومان باشد. خریدارها به یورو اقبال بیشتری نشان می‌دهند و خرید آن‌ها قیمت یورو را تا 5.5 بالا می‌کشد.

اگر قیمت یورو کم‌تر از نسبت یورو-دلار باشد، کفه فروش سنگین‌ترین می‌شود. مازاد عرضه باعث کاهش قیمت خواهد شد.

شاید به نظر شما این موضوع بدیهی بیاید. اما نکته‌ای جالب در همین اثر وجود دارد. در مورد قیمت دلار، عرضه ارز (مثلا از فروش نفت) و تقاضا (مثلا برای واردات خودرو) قیمت را مشخص می‌کند. قیمت یورو اما معمولا به تابعیت از قیمت دلار کشف می‌شود.

نهاد بانک مرکزی، نهادی قدرتمند است که می‌تواند سیاست‌های پولی و مالی را کنترل کند. این نهاد با اتخاذ سیاست‌های انقباضی یا انبساطی می‌تواند بر حجم نقدینگی، تورم، اشتغال و نرخ بهره تاثیر بگذارد.قیمت دلار آمریکا

در اولین نگاه به‌نظر می‌رسد واحد پول مشترک باعث می‌شود که کشورهای قدرتمندتر بار کشورهای ضعیف‌تر را به دوش بکشند. اما در سوی دیگر معادله، اقتصادهای ضعیف‌تر هستند که آسیب می‌بینند. چرا که تمام کشورها نیاز مشترک ندارند و نمی‌شود در برای تمام آن‌ها سیاست‌های مشابه در نظر گرفت. اما طبیعی است که نفوذ اقتصادهای قدرتمندتر بر یورو بیشتر از کشورهای ضعیف باشد.

به همین منظور در کنار بانک مرکزی اروپا ECB، بانک مرکزی کشورهای اروپایی NCBs هم به نشر یورو می‌پردازند. اسکناس‌های چاپ‌شده از سوی هرکدام از بانک‌های مرکزی هیچ تفاوت ظاهری‌ای با هم ندارند. بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت بر این فرایند نظارت دارد.

تا پیش از معرفی یورو صندوق‌های ذخیره‌ ارزی کشورها از دلار برای ذخیره ارز استفاده می‌کردند. 71% ذخیره ارزی جهان را دلار تشکیل می‌داد. مارک آلمان و ین ژاپن از دیگر واحدهای پول مرسوم برای ذخیره ارزی بودند.

بعد از معرفی یورو بازی تغییر کرد. این واحد پول به دومین واسطه برای ذخیره ارزش صادرات کشورها تبدیل شد.

از سوی دیگر ظهور اژدهای چینی هم در روند کاهش هژمونی دلار و تضعیف واحدهای دیگر مثل ین، فرانک و پوند بی‌تاثیر نبود.

اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند که در آینده اقتدار دلار به‌طور کامل از بین برود و یورو مبنای مبادلات جهانی شود، هرچند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تحقق این پیش‌بینی را به تعویق می‌اندازد.

در حال حاضر 22 کشور خارج از اتحادیه واحد پول خود را به یورو میخکوب کرده‌اند:

به غیر از وابستگی مستقیم این 22 کشور به قیمت یورو کشورهایی مثل مراکش بیشتر وزن ذخیره ارزی خود را به یورو داده‌اند. در ایران هم صحبت‌هایی مبنی بر جایگزینی یورو به‌جای دلار وجود دارد.

ممکن است فکر کنید ایران می‌تواند از این تغییر به‌عنوان یک اهرم برای امتیازگیری از اروپا استفاده کند. اما کشورهای اروپایی چندان از این‌که ارزش یورو بالا برود و صادرات برای کشورهای اروپایی دشوار شود استقبال نمی‌کنند. درنتیجه این تغییر بیشتر از اروپا، با تسهیل مبادلات ارزی به سود ایران خواهد بود.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

برای رفتن به هر بخش روی آیکون‌های بالا کلیک کنید

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت درهم امارات در بازار آزاد امروز چهارشنبه ۱ بهمن ساعت ۱۳ با 279 تومان افزایش، 6,352 تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، 6,355 تومان بیشترین قیمت و 6,073 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای درهم امارات است.

محاسبه با نرخ تبدیل درهم امارات به تومان : 6,352

تاریخ بروزرسانی:

قیمت دلار آمریکا


دیدگاه

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

اینکه دیگه رفت بالا

بردن بالا که نوسان گیری کنن

یعنی چی؟

انشااله درهم پایین بیاد چون بعضیها خیلی دور گرفتن

کسی درهم نمیخره

سلام من میخرم

چندمیخری

چند

چون قیمت دلار ودرهم کاذب رفته بود بالا کا اتشالله بیاد پایین

میرود‌ بالا

عید سال بالا میرود.

احتمالا ریزش درهم وجودارد

ازخدا چه دیدی میادپایین انشالله

شک نکن الان بانک مرکزی مثل فنر فقط قیمت رو کنترل کرده کی این فنر رو ول کنه ؟ احتمالا نزدیک عید که میخواد عیدی کارکنان رو بدهد

با افزایش تنش بین کره و ایران و حمله های شدید لفظی جهانی بخاطر مصوبه مجلس در مورد نابودی اسرائیل و عدم اقدام موثر دولتمردان جهت رشد اقتصادی و سیاسی ارزش ریال با سرعت و گامهای بلند سقوط خواهد کرد. منظور از سرعت کاهش ارزش ریال در مرحله های زمانی کوتاه و گام بلند منظور این است در هر مرحله میزان این افت زیاد خواهد بود. حیف بر این همه نعمت و ثروت ملی که بخاطر عدم تخصص و ناکارآمدی تبدیل به گرز گران بر سر ما شده

سکه رو خودمو سکه به اماراتی ها زمانت کردیم خودمونم بالا بردیم خودمونم پایین میاریم

دوست داریم پایین بیاید

انشاءالله دلار میاد پایین و در نتیجه درهم نیز بیاد پایین

در یونان باستان و روم، دراخما به عنوان یک واحد پول پذیرفته شده بود. این واحد پول در کنار دناریوس بعدها به خاورمیانه وارد شد و نام‌های آن‌ها به شکل درهم (سکه نقره) و دینار (سکه طلا) تغییر کرد. قبل از اسلام و در زمان ساسانی نیز درهم یا دِرَم کاربرد داشت. واحد پول امپراتوری عثمانی نیز درهم بود. امروزه درهم امارات معروف‌ترین کاربرد برای این واحد پول باستانی است.

درهم امارات امروزه در تمام امارات متحده عربی به عنوان پول رسمی شناخته می‌شود. اما اوضاع همیشه به همین اندازه متحد نبود.

به طور کلی می‌توانیم واحد پول در کشورهای عربی را به دو دسته تقسیم کنیم:

 

تا سال 1966، واحد پول امارات، روپیه خلیجی بود که در هندوستان چاپ می‎شد. بعد از آن و برای مدتی کوتاه، ریال عربستان به عنوان واحد پول رسمی شناخته شد. سپس دینار بحرین در ابوظبی و ریال قطر و دوبی در سایر نقاط این کشور به کار گرفته شد. در سال 1973 درهم امارات با نماد AED یا «د.إ» رسمیت پیدا کرد و در تمام شهرها رواج یافت.

هر درهم امارات معادل صد فلس است. فلس در این امارات به عنوان پول خرد به کار می‌رود. در امارات متحده اسکناس‌های 5، 10، 20، 50، 100، 200 و 500 درهمی مرسوم است. اسکناس 1000 درهمی آن قدرها رواج ندارد. سکه‌های 25 فلس، 50 فلس و یک درهم امارات نیز ضرب می‌شوند. این سکه‌ها به ترتیب با منقش به طرح غزال، چاه نفت و قوریِ قهوه هستند. جالب است بدانید که سکه 1 پسو فیلیپین، 5 روپیه پاکستان و 50 بیسه عمان دقیقا با 1 درهم امارات هم‌اندازه هستند. همین موضوع باعث شد که مردم از این سکه‌ها در دستگاه‌های فروش خودکار استفاده کنند. برای مثال سکه 1 پسو، حدود یک دهم هر درهم ارزش دارد.درهم امارات با نرخ تورم میانگین 2.5 درصد تحت نظارت بانک مرکزی امارات متحده عربی منتشر می‌شود.

از سال 1997 این واحد پول به دلار آمریکا میخکوب شده است به شکلی که هر دلار 3.6725 درهم یا هر درهم 0.272294 دلار بماند. به همین دلیل طبیعی است که نوسان قیمت درهم امارات در بازار تابع مستقیم قیمت دلار باشد. در مواردی که به دلایل غیربنیادی (مثل ناکارآمدی بازار، کمبود منابع، عدم دسترسی، نوسان تاخیردار قیمت و محدودیت‌های قانونی در خرید) درهم امارات جایگزین خوبی برای دلار آمریکا است. به خصوص برای کسانی که قصد تجارت یا پوشش ریسک نوسانات ارز را دارند.

همان‌طور که گفتیم درهم امارات به دلار آمریکا میخکوب شده است. در نتیجه همواره باید نرخ تبدیل هر درهم برابر با 0.27 دلار ثابت بماند. هرگونه انحراف از این نرخ، نشان‌دهنده حباب قیمت در بازار تهران است. برای مثال اگر قیمت درهم امارات 3300 و دلار آمریکا 11000 تومان باشد، هر درهم امارات در بازار تهران معادل 0.3 دلار خواهد بود که نشان‌دهنده حباب در قیمت درهم است.

از نظر ریاضی، این نابرابری می‌تواند دو دلیل داشته باشد: 1- بالا بودن قیمت درهم در بازار تهران (حباب مثبت درهم) 2- پایین بودن قیمت دلار در بازار تهران (حباب منفی دلار)

هر دو اتفاق محتمل هستند و در شرایطی ممکن است پیش بیایند.

1- به دلیل حجم پایین‌تر معامله درهم امارات در بازار تهران، ممکن است واکنش بازار به تغییرات نرخ دلار با تاخیر همراه شود. مثلا قیمت دلار پایین بیاید، اما حجم معامله درهم به قدری نباشد که قیمت درهم امارات اصلاح شود. از سوی دیگر حباب منفی دلار، به سرعت توسط خیل خریداران جبران می‌شود و بعید است که دلار در بازار حباب منفی داشته باشد.قیمت دلار آمریکا

2- به دلیل سرکوب نرخ دلار، پیدایش یک حباب منفی سیستماتیک محتمل است. در حالی که دولت آن‌قدرها برای کنترل قیمت درهم امارات تلاش نمی‌کند. به دلیل بالا بودن حجم تجارت میان ایران و امارات (به خصوص در کالاهای ارزبر مثل خودرو) معمولا تقاضای واقعی برای درهم امارات بالا است و کم‌تر کسی با هدف سرمایه‌گذاری اقدام به خرید و نگه‌داری درهم می‌کند.

برای همین برخلاف امکان ریاضی وجود حباب منفی دلار، در بیشتر موارد درهم امارات نسبت به دلار حباب دارد. در نتیجه برای سرمایه‌گذاری جانشین خوبی برای دلار نیست، مگر در شرایط خاص.

قیمت هر درهم امارات در شهریور سال 1391 اندکی کم‌تر از 600 تومان بود. در مدتی کوتاه (حدود یک ماه) قیمت درهم به مرز هزار تومان نزدیک شد. قیمتی که تا حدود آذرماه 1396 تغییر فاحشی نداشت.

رالی قیمت درهم از ابتدای سال 1397 آغاز شد. درهم امارات سال 97 را با قیمت 1400 تومان آغاز کرد. هفت ماه بعد، هر درهم در بازار تهران به رکورد تاریخی 5100 تومان رسید. هرچند این قیمت دوام چندانی نداشت و تا 3200 تومان ریزش داشت. قیمتی که از در سال 98 در کانال 3 هزار تا 4 هزار تومان جایگاه خود را تثبیت کرد.

با توجه تورم 2.5 درصدی امارات و تورم میانگین 21 درصدی در ایران، توقع داریم که در بلندمدت درهم امارات با نرخ متوسط 18.5 درصد در سال رشد داشته باشد. هر چند معادله تورم ایران منهای تورم امارات در کوتاه‌مدت صادق نیست و عوامل دیگر تاثیر بیشتری بر نوسانات روزانه قیمت دارند.

امارات متحده عربی یکی از موفق‌ترین کشورهای منطقه در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. جایگاه استراتژیک امارات در تنگه هرمز و روابط خارجی مناسب با کشورهای اروپایی، آمریکا، عربستان، عمان، قطر و ایران باعث شده که این کشور اقتصادی باثبات و روبه‌جلو داشته باشد.

امارات از مهم‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است. همچنین این کشور به شدت مورد توجه تجار ایرانی قرار دارد و بیشتر کالاهای وارداتی، از امارات متحده خریداری می‌شوند. به همین دلیل تبدیل درهم و ریال برای تاجران و بازرگانان ایرانی اهمیت دارد. درهم امارات در ایران به سادگی در دسترس است، اما فروختن ریال در امارات کار راحتی نیست. شاید این موضوع نشانه‌ای باشد از این که ما به روابط تجاری بیشتر علاقه‌مند هستیم تا اماراتی‌ها.

با این وجود به خاطر سیاست میخکوب ارزی دولت امارات، نوسان قیمت درهم به عنوان عاملی مهم در روابط تجاری در نظر گرفته نمی‌شود و کالاهای وارد شده از امارات، تابع قیمت دلار هستند. یعنی اگر قیمت دلار دوبرابر شود، قیمت خودرویی که از دوبی به تهران آمده نیز دوبرابر خواهد شد.

به عنوان نکته نهایی، اگر قیمت درهم امارات را نمی‌دانستید، از ضرب قیمت دلار در 0.27 معمولا می‌توانید با تقریب بسیار خوبی، قیمت درهم امارات را محاسبه کنید.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

برای رفتن به هر بخش روی آیکون‌های بالا کلیک کنید

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد امروز چهارشنبه ۱ بهمن با 150 تومان افزایش، 3,090 تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، 3,090 تومان بیشترین قیمت و 2,960 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای لیر ترکیه است.

همچنین می توانید برای اطلاع از نرخ ارز دلار سکه طلا اینجا کلیک کنید.

قیمت های روز های گذشته را میتوانید از طریق جدول و نمودار قیمت لیر در ادامه مطلب دنبال فرمایید .قیمت دلار آمریکا

محاسبه با نرخ تبدیل لیر ترکیه به تومان : 3,090

تاریخ بروزرسانی:


دیدگاه

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

سلام عزیزان ما باید در این وضعیت خراب اقتصادی پشت هم باشیم پس سعی کنید نظرات وایده ها در جهت رشد باشد

نه همون لیر هست فرقی نداره

دوستان ۳تا۲۰ لیری و یک دونه پنجاه لیری چند میشه

من یه ۱۰۰۰۰۰ لیراسی ترکیه را دارم، میخوام بدونم که لیر ترکیه با لیراسی ترکیه فرق می‌کنه… ارزشش چقدر میشه به پول ایران…

با سلام بنده یک اسکناس 100000 لیراسی ترکیه را دارم‌ میخوام بدونم که لیر ترکیه با لیراسی ترکیه فرق می‌کنه؟

شرمنده صد تؤمن میشه

من یک 50 لیری دارم بفروشم؟

آره

دوستان ۱۶هزار لیر به پوله ایران چقدر میشه کسی میدونه؟

میشه ۳۷ میلیون

اقا مبشه 49میلیون

۴۸ملیون تومان

سلام دوستان،من یه سکه 100 هزار لیر ترکیه دارم مربوط به سال 1995،خواستم ببینم الان قیمتش چنده؟؟

١٠٠هزارتومن اونم برا یادگاری و کلکسیون سکه.اما در واقع شما باید ٣ صفر کم کنی.اون سکه در واقع ارزشش ١٠٠لیره ولی منسوخ شده.مثه پولهای زمان شاهی

هیچی نمیرزه

سلام دوستان من لیره صدو هفت هزار دارم سکه هست هرکسی خریداره بگه می فروشم تخفیف هم میدم

ترکیه زندگی میکنم اگر دوستانی نیاز به تبدیل لیر به ریال یا بالعکس را دارند انجام میدهم یا اطلاعاتی در مورد زندگی ،کار، تحصیل …. داشته باشند در حد توان میتوانم راهنمایی کنم

چه جوری با شما در ارتباط باشیم برای مشاوره

حقوق کارگزارانی درترکیه الان چندلایه ماهی چندها یه کارگر ساده است؟

لیره ترکیه پول کشورهای ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی است. یکای زیرین لیره کروش است.

هر صد کروش برابر است با یک لیر ترکیه

در سال 2005 چهار صفر از لیر ترکیه حذف شد .

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

برای رفتن به هر بخش روی آیکون‌های بالا کلیک کنید

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت یوان چین در بازار آزاد امروز چهارشنبه ۱ بهمن با 180 تومان افزایش، 3,590 تومان معامله شد.

همچنین، بانک مرکزی قیمت یوان چین رسمی را 598 تومان اعلام کرده است.

محاسبه با نرخ تبدیل یوان چین به تومان : 3,590

قیمت دلار آمریکا

تاریخ بروزرسانی:


دیدگاه

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

من یک بار اینجا نظرم نوشتم بالاوپایین اومدن ارز هیچ منطق خاصی نداره تو این هفته شنبه تادوشنبه ریزش داشته ازروز سه شنبه سیرصعودی گرفته!!!چه تحولاتی درسیاست جهانی رخ داده؟!؟!؟؟هیچ تحول خاصی نبوده

به سر کار امدن امام بایدن

پایین میاد قیمتش دوستان کسی هست که در ضمینه خرید از سایت علی بابا اطلاعات داشته باشه

.

ایران و چین وارد رابطه جدیدی شدن احتمال اینکه معاملات تجاری دو کشور با یوان محاسبه بشه وجود داره

۲۰۰۰ تا یوان دارم برای فروش

۱۰۰۰۰ تا یوان میخوام بفروشم کسی خواست در خدمتم ریال لازم دارم

یوان هیچوقت در مقابل دلار تنه قدرتمندی نداشته ولی امسال با توجه به مسئله کوید ۱۹ که دنیا درگیر بود چین خیلی جلو افتاد این خیلی که میگم اثراتش تا اواسط سال جدید میلادی نمایان میشه و چین الان دیگه برادر ما نیست الان تو مملکتمون فکر کنم به یوان کاغذی نیاز پیدا خواهیم کرد یوان نسبت به ریال جهش چشمگیری خواهد داشت

معمولا اول هفته ٣٠تومن کاهش قیمت هست و وسط هفته ۶٠تومن گرون میشه
درضمن هیچ تحلیل اساسی نمیشه رو ارز کرد قیمت ارز به یه حرف مفت بستگی داره که بالا پایین بشه

نه اینطور نیست یوان
بسته با تقاضا دارع
تو ۵ سال گذشته دو ماه آخر سال به اوج خودش میرسه و الان پیشنهاد میکنم خرید بزنید

من با شما موافق نیستم چون معاملات به کمترین میزان خود در۱۰ماهه اول سال رسیده وچندبرابرافزایش ارز را داشتیم درعرض ۱۰روز یوان تا ۸۰۰تومن ریزش داشته والان دوباره سیرصعودی گرفته درصورتی که هیچ افزایش وارداتی نداشتیم مافیا وفقط مافیا

سلام ….چطور پیش بینی میکنید یوآن رو تا دو هفته اساتید؟؟

بنده ۵٠٠٠ یوان نو دارم دوستان کسی خواست درخدمتم

سلام ببخشید میشه راهنمایی کنید که چجوری یوان رو بخریم

جهت حواله یوان در تماس باشید:

بنده ۵٠٠٠ تا یوان دارم

سلام فروش یوان در خدمتم

سلام. من 200 یوآن میخوام. داری؟

سلام من ۲تا دارم بیا بهت بدم

سلام از صرافی ها معتبر

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

هر گونه کپی برداری از محتوا، تولیدات، شکل و سایر اجزای سایت صرفا با موافقت مکتوب مجاز می باشد

شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز

هر گونه کپی برداری از محتوا، تولیدات، شکل و سایر اجزای سایت صرفا با موافقت مکتوب مجاز می باشد

شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز

هر گونه کپی برداری از محتوا، تولیدات، شکل و سایر اجزای سایت صرفا با موافقت مکتوب مجاز می باشد

شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز

هر گونه کپی برداری از محتوا، تولیدات، شکل و سایر اجزای سایت صرفا با موافقت مکتوب مجاز می باشد

شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز

هر گونه کپی برداری از محتوا، تولیدات، شکل و سایر اجزای سایت صرفا با موافقت مکتوب مجاز می باشد

شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز

مبلغ سرمایه خود را وارد نمایید تا نتیجه مقایسه آن با سایر بازار ها در مقادیر فعلی جایگزین شود

هر گونه کپی برداری از محتوا، تولیدات، شکل و سایر اجزای سایت صرفا با موافقت مکتوب مجاز می باشد

شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز

روز سه شنبه قیمت دلار در بازار ارز تهران به ۴۲۰۰ تومان رسید. خبرگزاری تسنیم دلیل افزایش بهای ارزهای خارجی را به نقل از چند تن از صرافان تهران، فروش دلار به قیمت ۴۱۹۴ تومان از طرف بانک مرکزی به صرافی ها ذکر کرده است. با تغییر قیمت دلار از طرف بانک مرکزی بعد از ظهر سه شنبه قیمت دلار اندکی کاهش یافت.

دربازار ارز تهران هر یورو حدود ۵۱۱۸ تومان ، پوند بریتانیا ۵۸۵۴ و درهم امارات ۱۱۶۳ تومان معامله شد.

مسعود کرباسیان ، وزیر اقتصاد تاکید کرده است که دولت در صدد افزایش نرخ ارز نیست و به گفته او در دوماه پایانی سال میلادی بطور معمول ارزهای خارجی جهش قیمتی دارند. آقای کرباسیان گفته است انتظار می رود پس از دی ماه قیمت ارز، شیب نزولی طی کند.

در آذر ماه سال گذشته هم قیمت دلار به ۳۹۴۰ تومان رسید ولی پس از چند روز کاهش یافت.

به گفته یک مقام آمریکایی، ایران در جریان رزمایش دریایی اخیر خود در خلیج فارس، یک موشک کوتاه‌برد ضد ناو آزمایش کرده است.قیمت دلار آمریکا

این مقام آمریکایی که نام او ذکر نشده روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفت رزمایش اخیر ایران پیامی به آمریکا پس از بازگشت تحریم‌ها بوده است.

مقام‌های ایران هنوز واکنشی به خبر آزمایش موشک ضدناو نشان نداده‌اند اما سپاه پاسداران بدون اشاره به جزئیات، تایید کرده که در روزهای ۱۱ تا ۱۴ مرداد رزمایشی دریایی در خلیج فارس داشته است.

پیش از این شبکه خبری «فاکس نیوز» به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داده بود که در جریان رزمایش دریایی اخیر، ایران برای نخستین بار طی یک سال گذشته یک موشک بالیستیک از نوع فاتح ۱۱۰ شلیک کرده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سِنتکام، نیز گفته است رزمایش دریایی ایران را از نزدکی دنبال کرده و از آن آگاه است.

در ادامه تنش در روابط ترکیه و آمریکا، روز جمعه روند نزولی ارزش لیر در برابر دلار ادامه یافت و ظرف یک روز حدود ۱۸ درصد سقوط کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه در پیامی توئیتری اعلام کرد که تعرفه فولاد و آلومینیوم وارداتی از ترکیه را دوبرابر بالا می‌برد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، بدون نام بردن از کشوری خاص گفت: به آنها که به اقتصاد ما حمله کرده‌اند پاسخی دندان شکن» خواهیم داد.

به گزارش رویترز، سقوط ارزش لیر در برابر دلار از سال ۲۰۰۱ تاکنون بی‌سابقه است.

دستگاه قضایی ترکیه یک کشیش آمریکایی به نام اندرو برانسن (Brunson) را به ارتباط با کودتای دو سال پیش در این کشور متهم کرده و رأی به ادامه بازداشت او داده است.

آمریکا محاکمه این کشیش را «ناعادلانه» خوانده و گفته است که تداوم این بازداشت «غیرقابل قبول» است. /ج

بانک مرکزی ایران روز جمعه با انتشار اطلاعیه‌ای، گفته‌های یک نماینده مجلس درباره گم شدن ۹ میلیارد دلار ارز را تکذیب کرد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، روز پنج‌شنبه به خبرگزاری تسنیم گفته بود که از ۱۱ میلیارد دلار ارز دولتی که به افراد و شرکت‌های مختلف اختصاص یافته، فقط سرنوشت دو و نیم میلیارد دلار آن روشن است و مشخص نیست حدود ۹ میلیارد دلار دیگر چه شده است.

با این حال بانک مرکزی در اطلاعیه خود گفته است که سرنوشت این منابع کاملا مشخص است و فرآیند دریافت ارز دولتی و واردات کالا، یک فرآیند چند ماهه است. بانک مرکزی تأکید کرده است در برخی موارد که ارز اختصاص داده شده ولی کالا وارد نشده٬ به معنای تخلف نیست.

به دنبال خروج آمریکا از برجام بازار ارز ایران دچار تنش‌های بسیاری شد و بازگشت تحریم‌ها بر شدت این نوسانات افزوده است.

در پی حمله هوایی ائتلافِ به رهبری عربستان به یک اتوبوس در شمال یمن، شورای امنیت سازمان ملل عصر جمعه در نشستی اضطراری خواستار انجام تحقیقاتی «شفاف و قابل اعتماد» شد.

کارن پی‌یرس، سفیر بریتانیا و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، پس از این نشست به خبرنگاران گفت که اعضای شورا، از وقوع این حمله و دیگر حملات اخیر در یمن عمیقا ابراز نگرانی کردند و خواستار انجام تحقایقاتی شفاف و قابل اعتماد شدند.

به گفته حوثی‌های یمن، این حمله علیه اتوبوس حامل کودکان در استان صَعده صورت گرفته و در جریان آن حدود ۴۰ تن کشته شدند.

عربستان سعودی با اشاره به اینکه از این اتوبوس به عنوان سپر انسانی حوثی‌ها استفاده می‌شده گفته است درباره این حمله تحقیقاتی انجام خواهد داد.

بر پایه تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، روز جمعه در ورزشگاه آزادی و در جریان مسابقه فوتبال دو تیم استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز، تماشاگران شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند و مأموران نیروی انتظامی با آنها درگیر شدند.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، هواداران تراکتورسازی از اینکه تنها ۱۰ درصد از ظرفیت ورزشگاه به آنها اختصاص یافته خشمگین شدند و برای از بین بردن موانع، با تماشاگران تیم استقلال و همچنین با نیروی انتظامی درگیر شدند.

همچنین به نوشته وبسایت برنامه ۹۰، ادامه درگیری‌های فیزیکی در بیرون از ورزشگاه شماری زخمی برجای گذاشت و تعدادی نیز بازداشت شدند.بازی فوتبال تراکتور سازی تبریزو استقلال تهران روز جمعه در استادیوم آزادی تهران به درگیری با نیروی انتظامی کشیده شد.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه و ولری گراشینوف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه، روز دوشنبه به اسرائیل می‌روند تا درباره تحولات سوریه با مقام‌های اسرائیلی مذاکره کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت که این مذاکرات به درخواست ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه انجام می‌شود.

رهبران اسرائیل و روسیه در ماههای اخیر در چندین نوبت مذاکراتی را درباره سوریه انجام داده‌اند.

اسرائیل از مخالفان سرسخت حضور نظامی ایران در سوریه است. در عین حال، مسکو از متحدان استراتژیک تهران محسوب می‌شود و دو کشور روابط گرمی دارند. ایران و روسیه هر دو از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه حمایت می‌‌کنند.

اسرائیل دستکم یکبار در جریان یک سری حملات هوایی به مواضع نیروهای ایرانی در سوریه حمله کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اسرائیل به دنبال ضمانت‌هایی است تا گروه‌های ایرانی یا وابسته به ایران مانند حزب‌الله لبنان از مرزهای بلندی‌های جولان دور نگاه داشته شوند. بلندی‌های جولان بخشی از خاک سوریه است که در اشغال کشور اسرائیل است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه موضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور را در برابر ایران ستایش کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای نتانیاهو که در آغاز جلسه کابینه اسرائیل سخن می‌گفت، مواضع دولتمردان آمریکایی را سخت‌گیرانه توصیف کرد که به گفته او در برابر «تهاجم رژیم ایران» قابل ستایش است.

آقای نتانتیاهو اخیرا رایزنی گسترده‌ای برای لغو برجام و بازگشت تحریم‌های ایران در واشنگتن انجام داده بود.

وی همچنین از جمله منتقدان مهم حضور ایران در سوریه است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در بامداد دوشنبه به وقت تهران، در توییتی حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران را به شکل مستقیم خطاب قرار داد و او را تهدید کرد. مایک پومپئو نیز در یک سخنرانی در جمع ایرانی-آمریکایی‌های مقیم کالیفرنیا گفت که واشنگتن حامی معترضین در ایران است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، سخنان اخیر مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا را مصداق دخالت این کشور در امور ایران خواند و به تندی این سخنان را محکوم کرد.

آقای قاسمی افزود که سخنان وزیر خارجه آمریکا ناقض تعهدات بین‌المللی این کشور است.قیمت دلار آمریکا

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه در جمعی گروهی از ایرانی-آمریکایی‌های مقیم کالیفرنیا گفت که کشورش از اعتراضهای مردم ایران حمایت می‌کند.

وی همچنین افزود که ایالات متحده با اجرای یک کمپین بین‌المللی در تلاش است تا منابع مالی حکومت ایران را قطع کند.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد که این کشور همچنان حاضر است در صورت تغییر رفتار ایران، با مقام‌های جمهوری اسلامی مذاکره کند.

بهرام قاسمی و دیگر مقام‌های وزارت خارجه ایران هنوز به توییت دونالد ترامپ که در آن به حسن روحانی هشدار داد، واکنشی نشان نداده‌اند.

غلامحسین غیب‌پرور، فرمانده سازمان بسیج مستضعفین در واکنش به توییت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، این تهدید را «جنگ روانی» نامید.

آقای غیب‌پرور افزود: «او غلط می‌کند که بخواهد علیه ایران اقدامی انجام بدهد. ما از اصول و باورهای انقلابی کوتاه نمی‌آییم.»

این نخستین واکنش یک مقام ایرانی به تهدید کم‌سابقه دونالد ترامپ است که بامداد دوشنبه در توییتر منتشر شد. آقای ترامپ در آن توییت، خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نوشت که اگر بار دیگر آمریکا را تهدید کند با عواقبی روبه‌رو خواهد شد که به گفته آقای ترامپ، کمتر کسی با آن روبه‌رو شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه نوشت: «ما دیگر کشوری نیستیم که حرف‌های دیوانه‌وار تو در مورد خشونت و مرگ را تحمل کنیم. مراقب باش.»

او این توییت را در واکنش به سخنرانی آقای روحانی منتشر کرد که جنگ با ایران را «مادر همه جنگ‌ها» و صلح با ایران را «مادر همه صلح‌ها» توصیف کرده بود.

در ماههای اخیر و در پی خروج آمریکا از برجام، تنش میان دو کشور به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است.

یکی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون ولایی مجلس که فراکسیون اصلی اصولگرایان محسوب می‌شود خبر داد که طرح استیضاح وزیر اقتصاد با ۹۰ امضا به هیات رئیسه مجلس ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد رضا بیگی، نماینده اصولگرای تبریز با این حال گفت که از نظر او، مقصر اصلی در بحران اقتصادی فعلی، حسن روحانی، رئیس‌ جمهور و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه هستند.

او گفت: «آقای ظریف مدام وعده می‌داد که ظرف ۶ ماه تحریم ها به پایان می‌رسد و مشکلات اقتصادی از بین رفته و انجام مبادلات بانکی بین‌المللی از این به بعد به سهولت انجام خواهد شد.»

در پی خروج آمریکا از برجام، ارزش ریال سقوط کرده و برخی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی اعلام کرده‌‌اند که از سرمایه‌گذاری در ایران منصرف شده‌اند. همزمان موضوعاتی مانند نوسانات شدید بازار ارز، بیکاری و کمبود آب در برخی نقاط، به اعتراض‌های پراکنده‌ای در کشور منجر شده است.

مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد از سال ۹۶ و در دومین کابینه حسن روحانی بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، این سمت را برعهده گرفت.

پیشتر نمایندگان اصولگرای مجلس گفته بودند که موضوعاتی چون «ناتوانی در اداره امور اقتصادی کشور»، «عدم توانایی در افزایش ثروت عمومی» و «عدم توانایی در شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد کشور» از جمله دلایل استیضاح آقای کرباسیان هستند.

در پی حمله شامگاه یکشنبه یک فرد مسلح در منطقه مرکزی تورنتو ،‌بزرگترین شهر کانادا،۱۴ نفر هدف گلوله قرار گرفته و به بیمارستان منتقل شدند . پلیس می‌گوید این حادثه یک کشته داشته و فرد مسلح نیز دردرگیری با پلیس جان خود را از دست داده است .

مارک سندرز پلیس ارشد تورنتو از وخیم بودن شرایط جسمی یک دختر جوان در این حادثه خبر داده است . هنوز از وضعیت جسمی دیگر مجروحان این حادثه اطلاعی در دست نیست .

پلیس، امدادرسانان و آتش نشانان در محل تیراندازی در بخش شرقی تورنتو، که دارای رستوران ها، کافه ها و مغازه ها ی بسیاری است، حضور دارند.

هنوز هویت و انگیزه عامل حمله مشخص و اعلام نشده است .

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیامی توییتری ‌ حسن روحانی رئیس جمهور ایران را خطاب قرار داده و گفته است هرگز و دیگر هیچ وقت ایالات متحده را تهدید نکند .

آقای ترامپ در این توییت تاکید کرده تهدید مجدد ایالات متحده ،‌برای ایران به گفته وی عواقب بدی به همراه خواهد داشت که تاکنون نظیرش را کمتر کسی در تاریخ تجربه کرده است .

آقای ترامپ گفته است آمریکا دیگر کشوری نیست که سخنان به گفته وی دیوانه وار ایران درباره خشونت و مرگ را تحمل کند . او به حسن روحانی گفته است مراقب باش .

روز یکشنبه حسن روحانی با توصیف دولت آمریکا به عنوان «بی‌سر و پاها» به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، هشدار داده بود که «با دم شیر بازی نکند زیرا پشیمان کننده خواهد بود .به گفته آقای روحانی آمریکا در برابر ملت ایران قطعا شکست خواهد خورد .

این نخستین بار است که رئیس جمهور آمریکا در یک توییت حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را مستقیم خطاب چنین جملاتی قرار می دهد.

m.v

رویترز گزارش داد که یک خودروی حامل مسولان سفارت آمریکا در گواتمالا عصر یکشنبه به وقت محلی هدف تیراندازی قرار گرفت .

یک سخنگوی پلیس گواتمالا در آمریکای مرکزی گفته است که این حمله کشته یا مجروح نداشته است .

جزییات بیشتری از این حمله و هویت حمله کنندگان منتشر نشده است.

سفارت آمریکا در گواتمالا به سوال رویترز در این باره پاسخی نداده است .

شمار مصدومان زمین لرزه بامداد دوشنبه در منطقه سیرچ در استان کرمان ۹۱ نفر اعلام شد.

زمین لرزه پنج و هشت دهم ریشتری در کرمان ، پس از زمین لرزه تازه آباد در استان کرمانشاه و زمین لرزه منطقه رویدر در استان هرمزگان در روز یکشنبه ،سومین زمین لرزه با قدرتی بالای پنج ریشتر ،ظرف ۲۴ ساعت گذشته در ایران به شمار می رود .

گزارش دیگری حاکی است بامداد امروز دوشنبه نیز بار دیگر ،‌زمین لرزه ای به بزرگی چهار و هفت دهم ریشتر،‌تازه آباد ثلاث باباجانی کرمانشاه را لرزاند . زمین لرزه روز یکشنبه در این منطقه ۲۳۲ مصدوم بر جای گذاشته و به برخی از منازل مسکونی منطقه خساراتی وارد کرده است. از زمین‌لرزه‌ استان هرمزگان تلفاتی گزارش نشده است.

مایک پمپئو می گوید آمریکا صدای مردم ایران را می شنود و از آنها حمایت می کند

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی آنچه را که سرکوب مردم ایران از سوی حکومت خواند محکوم کرد و گفت آمریکا صدای مردم ایران را می شنود و از آنها حمایت می کند.

آقای پمپئو که در کتابخانه رونالد ریگان در کالیفرنیا در برابرجمعی از ایرانیان آمریکا سخن می گفت افزود مسیر آینده ایران را در نهایت مردم ایران تعیین خواهند کرد.

آقای پمپئو که در کتابخانه رونالد ریگان در کالیفرنیا در برابرجمعی از ایرانیان آمریکا سخن می گفت افزود مسیر آینده ایران را در نهایت مردم ایران تعیین خواهند کرد.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه فشارها بر حکومت ایران از جمله در حوزه انرژی ، بانکی و نفت ادامه خواهد یافت گفت این فشارها فقط وقتی کم خواهد شد که تغییری مستمرو ملموس در رفتار ایران مشاهده شود .

آقای پمپئو با اعلام اینکه رهبران حکومت ایران از جمله فرماندهان سپاه پاسداران مانند قاسم سلیمانی باید پیامدهای دردناک اقدامات خود را بچشند، کشورهای دیگر را به همسویی با سیاست آمریکا علیه حکومت ایران فراخواند.

با این وجود آقای پمپئو با اعلام آمادگی آمریکا برای گفتگو ،ابراز امیدواری کرد که رژیم ایران رفتار خود در داخل و بیرون کشور را تغییر دهد .

وزیر خارجه آمریکا همچنین رهبران حکومت ایران را فاسد خطاب کرد که به گفته وی دنبال حمایت از تروریسم و صدور انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر با زور هستند .

آقای پمپئو با اشاره به اینکه یک سوم مردم ایران زیر خط فقر هستند با نام بردن اسامی برخی از مسئولین ارشد نظام چون رئیس قوه قضاییه ، آیت الله خامنه ای و برخی فرماندهان سپاه و روحانیون ارشد و دارایی بالای آنها و فساد در حکومت ، حکومت ایران را شبیه مافیا دانست.

در این سخنرانی ،‌آقای پمپئو همچنین موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران از جمله نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی ،‌جوانان ، زنان و دراویش را بر شمرد و گفت دولت آمریکا برای آزادی آمریکاییان بازداشت شده در ایران تلاش خواهد کرد.

مقامات ایران با رد حمایت از تروریسم و انتقاد از سیاست های دولت ترامپ در قبال ایران و خروج آمریکا از توافق هسته ای ، معترضان داخلی را به عوامل خارجی مرتبط دانسته و از آنچه تحریک بیگانگان خوانده اند انتقاد کرده اند


بیشتر

نماینده پیشین مجلس و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی

«شما کسی را پیدا نمی‌کنید که مثل بابا آزادی و دموکراسی را عملاً پیاده کرده باشد… [در زمان او در کشور] آزادی بود»

© 2021 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

پس از پذیرش انتقادها نسبت به عدم تحقق وعده‌های ارزانی ارز توسط رئیس کل بانک مرکزی ایران، قیمت رسمی و آزاد دلار روز یکشنبه بیش از هزار تومان کاهش یافت.

قیمت دلار آمریکا(اسکناس)، امروز چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ در صرافی‌های بانکی به ۲۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ اعلام کرد که بر اساس آن، نرخ ۵ ارز کاهش و ۳۱ ارز افزایش یافت. نرخ ۱۱ ارز نیز ثابت ماند.

قیمت هر اسکناس دلار آمریکا، امروز سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ در صرافی‌های بانکی برای خرید به ۲۱ هزار تومان و برای فروش به ۲۱ هزار و ۵۹۰ تومان رسید.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از سخنان مسئولان درباره نرخ ارز، گفت: انتظار داریم مسئولان اظهارات کارشناسی داشته باشند و تأثیر سخنان خود را در واردات و صادرات بسنجند.

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد که بر اساس آن، نرخ ۱۱ ارز کاهش و ۲۲ ارز افزایش یافت. نرخ ۱۴ ارز نیز ثابت ماند.
قیمت دلار آمریکا

قیمت جهانی طلا در معاملات روز سه‌شنبه در حالی رشد کرد که امید به بسته کمک مالی جدید آمریکا فشارهای ناشی از تقویت دلار را خنثی کرد.

قیمت هر دلار آمریکا(اسکناس) امروز دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ در صرافی‌های بانکی برای خرید به ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان و برای فروش به ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران گفت: طی چند روز گذشته به دلیل کاهش نرخ دلار، قیمت ها در بازار خودرو کاهشی شده است و هر روز شاهد ریزش قیمت ها در این بازار هستیم.

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد که بر اساس آن، نرخ ۲۶ ارز کاهش و ۸ ارز افزایش یافت. نرخ ۱۳ ارز نیز ثابت ماند.

قیمت دلار آمریکا (اسکناس) ۲۸ دی ۱۳۹۹ در صرافی‌های بانکی به ۲۲ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

قیمت دلار آمریکا(اسکناس) ۲۷ دی ۱۳۹۹ در صرافی‌های بانکی به ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز شنبه ٢٧ دی ١٣٩٩ اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۲ ارز کاهش و ۱۶ ارز افزایش یافت. نرخ ۹ ارز نیز ثابت ماند.

روحانی می‌گوید دولت درواپسین ماههای عمرش نرخ دلار را به۱۵تا۱۶هزار تومان ‌رسانده و این قابلیتی است که به گفته وی از آزادسازی منابع بلوکه‌ ایران حاصل می‌شود؛اما آیا یک ارزپاشی دیگر در راه است.

قیمت دلار آمریکا(اسکناس)، امروز پنجشنبه ٢٥ دی ١٣٩٩ برای خرید ٢٣ هزار و ٣٥٠ تومان و برای فروش ٢٣ هزار و ٩٥٠ تومان است.

ارزش دلار در حالی در معاملات روز پنجشنبه تقویت شد که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار جزئیات بسته مالی کرونایی رئیس‌جمهور جدید آمریکا هستند. تقویت دلار قیمت جهانی طلا را پایین کشید.

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۸ ارز کاهش و ۱۰ ارز افزایش یافت. نرخ ۹ ارز نیز ثابت ماند.

اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می رسد.

قیمت دلار آمریکا(اسکناس)، امروز چهارشنبه ٢۴ دی ١٣٩٩ برای خرید ٢۴ هزار تومان و برای فروش ٢۴ هزار و ٨٠٠ تومان است.

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۴ ارز کاهش و ۳۳ ارز افزایش یافت. نرخ ۱۰ ارز نیز ثابت ماند.

قیمت فروش هر دلار آمریکا(اسکناس)، امروز سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ به ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۹ ارز کاهش و ۷ ارز افزایش یافت.

قیمت هر دلار آمریکا(اسکناس)، امروز دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ برای خرید ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان و برای فروش ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان است.

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد که بر اساس آن، نرخ ۲۸ ارز کاهش و ۸ ارز افزایش یافت. نرخ ۱۱ ارز نیز ثابت ماند.

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز یکشنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که بر اساس آن، نرخ تمام ارزها نسبت به روزگذشته ثابت ماند.

قیمت هر دلار آمریکا(اسکناس) امروز شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ در صرافی‌های بانکی برای خرید ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان و برای فروش ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان است.

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۳۲ ارز کاهش و ۷ ارز افزایش یافت. نرخ ۸ ارز نیز ثابت ماند.

قیمت هر دلار آمریکا( اسکناس) امروز پنج شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ در صرافی های بانکی به ۲۵ هزار و ۷۵۰ تومان رسید.

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز، پنج شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ اعلام‌ کرد، که بر اساس آن نرخ ۳۱ ارز افزایش و ۵ ارز کاهش داشت؛ نرخ سایر ارزها نیز ثابت ماند.

اغلب سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات پنجشنبه تحت تاثیر جهش و رکوردزنی دیشب شاخص سهام داوجونز آمریکا رشد کردند.

قیمت هر دلار آمریکا(اسکناس)، امروز چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ در صرافی‌های بانکی برای خرید ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان و برای فروش ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان است.

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


خوش آمدید

برای مشاهده آرشیو قیمت‌ها ابتدا وارد شوید. برای ورود

اینجا
کلیک
کنید.

در صورتی که ثبت نام نکرده اید می‌توانید از اینجا عضو
شوید.

© تمام حقوق این وب سایت برای ارانیکو محفوظ است.
تمامی كالاها و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند
و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.‎


ورود

قبلاً عضو نشده‌اید؟
عضویت در ارانیکو
قیمت دلار آمریکا

کلمه عبور را فراموش کرده‌ام.

دلار آمریکا (به انگلیسی: United States dollar) یکای پول رسمی ایالات متحده آمریکا است. کنگره ایالات متحده آمریکا در ۶ ژوئیه ۱۷۸۵ (که در آن زمان، تنها یک مجلس بود) به اتفاق آرا دلار را یکای پول آن کشور قرار داد.[نیازمند منبع]
پیش از استقلال ایالات متحده یعنی در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶، پول انگلستان (لیره) در ۱۳ مهاجرنشین انگلیسی آمریکای شمالی رایج بود.
در جریان انقلاب، آمریکاییان سکه نقره‌ای اسپانیا به نام «دلار» را که در مکزیک رایج بود وسیله داد و ستد قرار داده دادند و به همین دلیل نام پول ملی خود را «دلار» گذاشتند.[نیازمند منبع]
سکه دلار نقره‌ای از قرن چهاردهم بیش از سه قرن به نام «تالر، دالر، تلار و دلار» در اروپا رایج بود که اسپانیایی‌ها آن را حفظ کردند و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل ساختند.[نیازمند منبع]

مرکزیت دلار به عنوان ارز ذخیرهٔ جهانی این امتیازات چشم‌گیر را به اقتصاد آمریکا داده‌است. آمریکا ضمن داشتن کسری تراز پرداخت‌های عظیم، می‌تواند هزینه و سرمایهٔ مصرفی را فراتر از تولید داخلی تأمین کند و به سرمایه‌گذاری‌هایی دست زند که بسیار بیشتر از اندوخته‌های داخلی آن است، زیرا خارجی‌ها علاقه‌مندند دارایی‌های خود را به دلار افزایش دهند.[۸]

علامت $ برای دلار آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر استفاده می‌شود. در قرن ۱۸ میلادی ps برای پزو استفاده می‌شد و به مرور دو حرف s و p به هم چسبیده شده و علامت $ را تشکیل دادند. اس با خط عمودی «$» که علامت بین‌المللی دلار است نیز از اسپانیایی‌ها اقتباس شده که پول خود را با علامت P (پی) مشخص می‌کردند و این “P” در آمریکای شمالی به تدریج و در جریان نوشتن به شکل «$» درآمد.[۹][۱۰][۱۱][۱۲]

سکه‌های رسمی ایالات متحده آمریکا که از سال ۱۷۹۲ تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند

۱¢

قیمت دلار آمریکا

شاخه بلوط،

مشعل

۵طرح در هر سال

هرسال یک طرح جدید

در سال ۱۳۹۶ برخی از نشریات ایرانی به نقل از نشریات اروپایی،[۱۳][۱۴] مدعی شدند که جمهوری اسلامی ایران از فوریه ۲۰۰۴ یک کارگاه مجهز چاپ اسکناس ارزهای غربی از جمله دلار را در شرق تهران راه اندازی کرده‌است.[۱۵] که در پی آن مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران آن را تکذیب کردند.


“demtullpitcairn.com”Downloads-icon


the originalDownloads-icon


“Triennial Central Bank Survey Foreign exchange turnover in April 2019”Downloads-icon

نماد سنت یک حرفِ C‏ (c) است که یک خط عمودی یا مورب (اسلش) بر روی آن افتاده‌است. در کانادا و ایالات متحده به شکل ¢، در منطقهٔ یورو، استرالیا و نیوزلند به شکل c، و در آفریقای جنوبی و ایرلند تا کنون از c استفاده می‌شود.
موقعیت ویژه یونی‌کد این نماد U+00A2 است.[۱][۲]

نشانه‌های سجاوندی

نشانه‌های سجاوندی

نماد دلار یا نماد پزو نمادی است که در سراسر جهان به عنوان نماد دلار استفاده می‌شود و حتی گاهی به عنوان نماد پول نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.[۱]

این نماد از سال ۱۷۷۰ میلادی در آمریکا، بریتانیا و مکزیک استفاده می‌شود[۲][۳]

نماد “$” در یونی‌کد U+0024 است و در زبان‌های برنامه‌نویسی مانند پی‌اچ‌پی کاربرد دارد.

علامت $ برای دلار آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر استفاده می‌شود. در قرن ۱۸ میلادی ps برای پزو استفاده می‌شد و به مرور دو حرف s و p به هم چسبیده شده و علامت $ را تشکیل دادند. اس با خط عمودی «$» که علامت بین‌المللی دلار است نیز از اسپانیایی‌ها اقتباس شده که پول خود را با علامت P (پی) مشخص می‌کردند و این “P” در آمریکای شمالی به تدریج و در جریان نوشتن به شکل «$» درآمد.[۴][۵][۶][۷]قیمت دلار آمریکا

این علامت در زبان های برنامه نویسی به‌طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است. در زبان های شبیه بیسیک، پاسکال و پی‌اچ‌پی به عنوان تعریف متغیر استفاده می شود.[۸]

قیمت دلار آمریکا
قیمت دلار آمریکا
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *