مبایعه نامه ملک

مبایعه نامه ملک
مبایعه نامه ملک

مبایعه نامه املاک به قراردادی گفته می شود که در طی آن بیع (مالی که به دیگری فروخته می شود) انجام شده است. عرفا قرارداد مکتوبی که بین طرفین، فروشنده و خریدار یا به اصطلاح بایع و مشتری تنظیم می شود، که بر اساس این قرارداد مالی در مقابل دریافت عوض یا بهاء یا قیمت فروخته می شود مبایعه نامه نام دارد. به مبایعه نامه در اصطلاح بیع نامه نیز گفته می شود که مفهوم آن با مبایعه نامه هیچ فرقی ندارد.

گاهی شرایطی به وجود می آید که برای خرید و فروش ملک، مقدمات اولیه و لازم فراهم نیست، به طور مثال پول کافی وجود ندارد و یا فروشنده بسیاری از کارهای مفاصا حساب شهرداری و کارهای دارایی را به طور کامل انجام نداده است. در این شرایط قراردادی عادی مابین طرفین تنظیم می شود که در آن متعهد می شوند در زمان و مکان مشخصی حضور یافته و با شرایطی تعیین شده در قرارداد معامله را انجام دهند. به چنین قراردادی قولنامه می گویند.

آن چه را که در زبان حقوقی مبایعه نامه می گویند همان چیزی است که در عرف قولنامه نام دارد، و نمی توان بر این اساس که لفظ قولنامه و مبایعه نامه باهم متفاوت است آثار حقوقی متفاوتی را برای آنها وضع کرد. برخی قولنامه را مرکب از دو واژه قول و نامه می دانند و این بدان معنی است که، به موجب قول مکتوب نمی توان اجبار متعهد را به انجام دادن تعهداتش درخواست کرد، از طرفی برخی مبایعه نامه را مرکب از دو کلمه خرید و فروش می دانند و معتقدند که بر اساس آن اجبار متهعد مبایعه نامه به انجام تعهداتش را می توان درخواست کرد، اما همانطور که گفتیم، مبایعه نامه و قولنامه در نظر قانون یکی بوده و تفاوت حقوقی در قانون با یکدیگر ندارند. ضمانت اجرای قولنامه همانند دیگر قراردادهایی است که طرفین برای انجام تعهداتی مابین خود تنظیم کرده اند، و این نوع از قرارداد ها در دادگاه نیز معتبر بوده است؛ و به موجب آن باید مفادش اجرا گردد، که با استفاده از قولنامه در قانون می توان طرف مقابل را به انجام تعهداتش مجبور کرد.

قیمت‌گذاری بر روی ملک یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فروش یک ملک به‌حساب آمده که اگر کمی دچار اشتباه شوید باید مدت‌ها منتظر برای فروش ملک خود بمانید! برای آنکه بتوانید قیمتی معقول برای ملک خود در نظر بگیرید تا ادامه مطلب امروز همراه با ما همراه باشید. نوع…مبایعه نامه ملک

استعلام از جواز ساختمان و پایان کار این امکان را به شما می‌دهد تا اطلاعاتی همچون تاریخ صدور، مساحت و تعداد طبقات مجاز و … را واکاوی کنید. گاهی اوقات مابین مالکین و مدارکی که وجود دارد اختلافاتی ایجاد می‌شود، در پاره‌ای از این موارد خریدار ممکن است…

پیش‌فروش توسط سازندگان یکی از بهترین روش‌های خرید مسکن است، چراکه مبلغ خرید مسکن به‌صورت جز پرداخت می‌شود و عملاً خانه‌های پیش فروشی مبلغ پایین‌تری ازملک‌ها دیگر دارند و دقیقاً این نوع از املاک همان‌هایی هستند که پس از ساخت قیمت بالاتری برای فروش…

کلیه حقوق این وبلاگ متعلق به شرکت آوای اسکانو نوین شرق می باشد

در این وب سایت تلاش گردیده است اطلاعات حقوقی مفید و کاربردی، با هدف ارتقاء دانش حقوقی کشور، به طور رایگان در اختیار شما کاربران عزیز قرار گیرد.

نمونه قرارداد مبایعه نامه املاک مبایعه نامه املاک ماده ۱: طرفین قرارداد ۱-۱- فروشنده/ فروشندگان…. فرزند… به شماره شناسنامه …. صادره از …. کدملی …. متولد…. ساکن…. تلفن…. با وکالت/ قیمومیت/ ولایت/ وصایت …. فرزند…. به شماره شناسنامه …. متولد….به موجب …. ۱-۲- خریدار/ خریداران…. فرزند…. به شماره شناسنامه …. صادره از…. کد ملی…. متولد…. ساکن…. […]

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *مبایعه نامه ملک

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

شماره تلفن : 88772691 – 88671120

آدرس : تهران، میدان ونک، نرسیده به چهارراه جهان کودک، پلاک 53، طبقه سوم

« مشاوره به صورت حضوری و با تعیین وقت قبلی می باشد »

 

021-88772691

021-88671120

 

info@abdilawyer.com

تهران، میدان ونک، نرسیده به چهارراه جهان کودک، پلاک 53، طبقه سوم

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به موسسه حقوقی علی عبدی می باشد

مبایعه نامه در فقه و قانون مدنی عبارت است از بیع نامه یا قراردادی که در آن بیع واقع شده‌است. منظور از بیع، دادن مالی است به عوض معلوم یا به عبارتی بیع نامه قراردادی است در رابطه با خرید و فروش مالی بین خریدار و فروشنده که در مقابل دادن مال باید پول یا عوض دیگری پرداخت شود.

مبایعه نامه عمدتا می بایست  در سه نسخه تنظیم شود هر سه نسخه می بایست با یک خط و به یک صورت نوشته شود که عمدتا در قرارداد های قدیمی برای نوشتن مبایعه نامه از کاربن استفاده می شد و اکنون در قرارداد های جدید بصورت پرینتی و تمام نسخه ها یکسان تنظیم می شود.از سه نسخه قرارداد یک نسخه برای خریدار ، یک نسخه برای فروشنده و نسخه اصل قرارداد توسط متصدی معاملات بایگانی می شود که بهمراه کپی مدارک می بایست تا ۵ سال در دفتر املاک نگه داری شود تا در صورت لزوم به آن مراجعه نمود. مبایعه نامه می بایست در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت شده و پس از ثبت دارای کد رهگیری معتبر باشد. مبایعه نامه می بایست دارای هولوگرام معتبر صادر شده توسط اصناف و وزارت بازرگانی باشد.مبایعه نامه می بایست دارای شماره هولوگرام و شماره ثبت معتبر باشد.مبایعه نامه می بایست توسط متصدی معاملات و یا مباشر آن مهمور به مهر دارای جواز کسب و ممضی به امضای شخص حقوقی و تایید کننده اصالت قرارداد و اسناد و هویت طرفین باشد.

مبایعه نامه عموما دارای اجزای مختلفی است که اجبارا می بایست در مبایعه نامه بکار روند این اجزا شامل موارد زیر است:

۱-مشخصات طرفین(خریدار و فروشنده)  ۲-موضوع معامله(مورد معامله ای که فروخته می شود)

۳-ملحقات و جزئیات مورد معامله 

مبایعه نامه ملک

۴-ثمن معامله(قیمت مورد توافق طرفین قرارداد)

۵-نحوه پرداخت ثمن مورد توافق طرفین قرارداد

۶-شرایط تسلیم و تحویل مورد قرارداد و همچنین شرایط انتقال مدارک از جمله اسناد مورد معامله. ۷-شرایط و اثار قرارداد(مواردی که در قانون معاملات می بایست توسط طرفین معامله انجام شود)

۸-تعهدات طرفین قرارداد

۹-شروط ضمن عقد 

۱۰-جرایم و ضرر زیان ناشی از عدم انجام تعهدات طرفین قرارداد

۱۱-امضای فروشنده و خریدار و حداقل ۲ شاهد ومتصدی معاملات

فایل word نمونه قرارداد مبایعه نامه

فایل pdf نمونه قرارداد مبایعه نامه


فایل pdf نمونه قرارداد مبایعه نامهDownloads-icon


Downloads-icon

وبلاگ آدرس – اجاره خانه – سامانه اجاره خانه

شاید خیلی از ما که تازه با فرآیند خرید ملک یا اجاره خانه آشنا شده‌ایم به خوبی ندانیم مبایعه نامه چیست و چه تفاوتی با سند دارد. در واقع در دنیای املاک با اصطلاحات قانونی زیادی مواجه می‌شویم که ممکن است با خیلی‌هایشان آشنا نباشیم. داشتن اطلاعات کافی در زمینه‌های مختلف حقوقی کمکمان می‌کند تا با اعتمادبه‌نفس و آرامش بیشتری وارد فرآیند عقد قرارداد شویم. علاوه بر آن زمانی که نسبت به مسائل حقوقی مختلف دانش اجمالی داشته باشیم، امکان کلاهبرداری هم به حداقل می‌رسد.

یکی از اصطلاحات حقوقی که به هنگام عقد قرارد خرید ملک زیاد به گوشمان می‌خورد، اصطلاح مبایعه نامه است. اما مبایعه نامه چیست و چه فرقی با سند رسمی دارد؟

به زبان خودمانی و ساده، می‌توانیم بگوییم مبایعه نامه همان قولنامه است. چیزی که در زبان حقوقی به مبایعه نامه معروف است، همان مفهومی است که در عرف با نام قولنامه شناخته می‌شود. بر این اساس، کلمات قولنامه و مبایعه نامه می‌توانند جایگزین هم شوند و به خاطر این تفاوت نام، آثار حقوقی متفاوتی نخواهند داشت. مبایعه نامه به قراردادی گفته می‌شود که طی آن مالی به فرد دیگری فروخته می‌شود. در عرف، به قرارداد مکتوبی که بین طرفین، یعنی فروشنده و خریدار یا در اصطلاح حقوقی بایع و مشتری، تنظیم می شود و بر اساس این قرارداد، چیزی در مقابل دریافت بهاء یا قیمت فروخته می‌شود، مبایعه نامه می‌گویند. در اصطلاح، مبایعه نامه به بیع نامه هم معروف است و تفاوتی بین این دو اصطلاح وجود ندارد.

مبایعه نامه ملک

مبایعه نامه سندی عادی است که به وسیله‌ آن خریدار و فروشنده در خصوص ملک یا کالای موردمعامله با هم توافق می‫کنند. طرفین در مبایعه نامه در مورد زمان و مکان تحویل مال و  نحوه پرداخت هزینه، تعهداتی را قبول می‫کنند. پس مبایعه نامه سندی عادی است که فقط بین دو طرف نوشته می‌شود. فرض کنید برای خرید خانه‌ای لازم داشته باشید که صحبت‌های شما و فروشنده به صورت مکتوب در دستتان باشد که هیچ سندیتی ندارد. اما سند عادی با سند رسمی چه تفاوتی دارد؟

سند رسمی، سندی است که مأموران رسمی آن را تنظیم می‌کنند. مثلاً شناسنامه یا سندی که در دفترخانه‌‌ی اسناد و املاک تنظیم می‌شود یک سند رسمی محسوب می‌شود. به‌طور کل اسنادی که در دفترخانه تنظیم شده باشند، به عنوان سند رسمی تعریف می‌شوند. تفاوت سند رسمی با عادی در این است که سند رسمی در برابر همه‌ی افراد قابل استناد است ولی سند عادی فقط بین دو طرفی که آن را منعقد کرده‌اند و قائم مقام آن‌ها از جمله وراث الزام‌آور است. مبایعه نامه هم سندی عادی است و همین شرایط را دارد.

مبایعه نامه یا قولنامه بخش‌های مختلفی دارد که آشنایی با این بخش‌ها به طرفین کمک می‌کند تا این قرارداد را آگاهانه امضا کنند. با وجود اهمیت مطالعه درباره‌ی مسائل حقوقی، همیشه خوب است در صورت وجود ابهام یا شک، به منابع موثق حقوقی مراجعه کنیم و از نتایج تصمیماتمان مطمئن شویم. مخصوصاً باید به این نکته توجه کنیم که تصمیماتی که در حوزه‌ی خرید یا اجاره‌ی ملک می‌گیریم، تأثیر چشمگیری در زندگی ما خواهند داشت.

پست قبلی

بازرسی حرفه ای خانه چه اهمیتی دارد و چطور آن را انجام دهیم؟

پست بعدی

اسباب کشی فوری را چطور به بهترین شکل ممکن انجام دهیم؟

امکانات آدرس در زمان کرونا

حق کمیسیون املاک ۹۸ و شیوه محاسبه آن براساس قانون

همه چیز درباره استعلام سند ملک با کد ملی

رهن کامل چند درصد قیمت خانه است و چطور می‌توان آن را محاسبه کرد؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم


سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

 

بزرگترین مشکلی که بیشتر خریداران و فروشندگان خانه با آن دست و پنجه نرم میکنند، توجه نکردن به بندهای درج شده در مبایعه های چاپی آژانس های املاک می باشد و بدون مطالعه تمامی برگه هایی که مشاوران املاک در برابر آنها می گذارند آن را امضا می کنند. در حالی که این مبایعه نامه ها دارای بندهایی می باشند که می تواند در صورت متضرر شدن خریدار یا فروشنده از انجام آن معامله، حق اعتراض یا شکایت را از فرد متضرر سلب کند. 

 

لازم به ذکر است که طبق ماده ۱۲۸۶ قانون مدنی، سند به دو نوع عادی و رسمی دسته بندی می شود. سند رسمی، سندی می باشد که در دفاتر اسناد رسمی تهیه شده و هر نوع سند دیگری غیر از آن، سند عادی به شمار می رود. بنابراین هر نوشته ای که تحت عنوان مبایعه نامه در بنگاه های معاملات ملکی در خصوص جابه جایی ملک و واحد مسکونی میان متعاملین (خریدار و فروشنده) به امضا برسد، در حکم سند عادی بوده و در دادگاه به آن استناد می شود. حتی در مواردی، سند عادی، می تواند سند رسمی را در صورت داشتن شرایطی مانند تقدم تاریخی، باطل کند؛ حتی اگر آن سند عادی در آژانس املاک امضا نشده و صرفا یک دست نوشته میان دو طرف باشد. بنابراین خریداران و فروشندگان لازم است پیش از امضای مبایعه نامه ها در آژانس های املاک، از جزئیات همه بندهای آن مطلع شوند و تمامی بندها را مطالعه کنند.

 

مبایعه نامه ملک

 

 

یکی از بندهایی که در مبایعه نامه های چاپی موجود در بنگاه های املاک گنجانده شده و اکثر خریداران مسکن بدون توجه به آن، مبایعه نامه را امضا می کنند، عبارت حقوقی «اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش» می باشد. بعضی از کارشناسان حقوقی اعتقاد دارند معاملات خرید و فروش مسکن با توجه به اینکه باید الزام آور باشند، وجود عبارات این چنینی نه تنها یک مشکل و معضل نمی باشد، بلکه از وقوع مشکلات حقوقی متعدد پس از آن نیز جلوگیری می کند. اما برخی دیگر از حقوقدانان نیز اعتقاد دارند وجود چنین عباراتی در مبایعه نامه ها، خریدار و فروشنده را از حق طبیعی و ذاتی آنها محروم می کند.

 

 

برای توضیح این عبارت باید تک تک کلمات آن به صورت کامل شرح داده شود :

إسقاط: به معنی ساقط شدن و بر وزن إفعال از مصادر ثلاثی مزید که بر اثر قوانین زبان عربی، اثرگذاری آن بر جمله علاوه بر آنکه فعل را از صورت لازم به متعدی تغییر می دهد، معنی واژه را نیز از شک و تردید به قطعیت تغییر می دهد. این اثر وضعی لغات و واژه ها، در مباحث حقوقی نیز وارد شده و معنی واژه ساقط شدن در حالت شک و تردید را به قطعیتی که بار حقوقی دارد، تغییر می دهد. بنابراین اگر فردی ذیل این واژه را امضا کند، امکان برگشت از نظر خود را نخواهد داشت.

کافه (به تشدید فاء): به معنی کلیه و تمامی چیزهایی می باشد که تحت این عبارت قرار می گیرد. این واژه نیز بار معنایی قطعیت در خود داشته و اثرگذاری آن از واژه های «همه و کلیه» بیشتر می باشد.

خیارات: به معنی داشتن اختیار دو فرد معامله کننده در بر هم زدن معامله می باشد که در قانون تجارت و مدنی ایران تعداد خیارات مشخصی وجود داشته که در ادامه مبحث به آن اشاره خواهد شد.

ولو: حرف «لو» در زبان عربی همراه با واو ماقبل از آن معنای تقلیل و جدا کردن حداقل از مابعد خود را می دهد؛ بنابراین ولو در این عبارت در صدد ضمیمه کردن حداقل ها به یک دستورالعمل کلی است به این معنا که این دستورالعمل هیچ استثنایی را شامل نمی شود.

خیار: واژه مصدری به معنی اختیار داشتن می باشد. در مباحث فقهی و حقوقی به اختیاری که فرد برای بر هم زدن معامله به صورت ذاتی و نه اکتسابی دارد، گفته می شود. به این معنی که در هر قرارداد و بیعی متعاملین بر اساس ذات عقد بیع اختیاراتی برای فسخ آن قرارداد دارند که می توانند با توافق یکدیگر، این اختیارات را از آن معامله سلب کنند.

 

 

خیار غبن: یک نوع از خیارات است که در ماده ۳۹۶ قانون مدنی ۱۰ نوع خیار ذکر شده و تعریف غبن به این صورت می باشد : «اختیار فسخ معامله برای کسی که دچار غبن فاحش شده ‌است.» به این معنی که اگر خریدار ببیند که در اثر انجام این معامله متضرر شده و این ضرر فاحش است، طبق قانون امکان فسخ آن قرارداد را دارد.

سایر خیاراتی که بر اثر امضا و تأیید بند «اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش» در مبایعه نامه از دو طرف معامله (خریدار و فروشنده) سلب می شود، بر اساس ماده ۳۹۶ قانون مدنی شامل موارد زیر می باشند :

خیار مجلس: به معنی امکان بر هم زدن بیع تا زمانی که دو طرف معامله در مجلس عقد بیع حضور دارند.

خیار حیوان: به معنی امکان فسخ قرارداد خرید حیوان تا سه روز پس از امضای قرارداد که این خیار در بحث معامله ملک و مسکن جایی ندارد

خیار شرط: امکان وارد کردن شرطی در قرارداد که به هر یک از متعاملین امکان فسخ قراداد تا مدت زمان معینی را می دهد

خیار تأخیر ثمن: اختیار در فسخ معامله بر اثر عدم پرداخت ثمن یا مبلغ مورد توافق در قرارداد در ظرف سه روز از تاریخ خرید و فروش.

خیار رؤیت و تخلف وصف: که به معنی اختیار بر هم زدن قرارداد برای شخصی که مالی را ندیده و فقط به اعتبار اوصافی که برای آن ذکر شده، آن مال یا ملک را خریده باشد و سپس می بیند که کالا یا واحد مسکونی معامله شده، دارای اوصافی که ذکر شده، نیست.

خیار عیب: اختیار فسخ معامله به دلیل عیبی که در مبیع ( مبیع در اینجا واحد مسکونی خریداری شده است ) بوده و مشتری در هنگام عقد از آن اطلاع نداشته.

خیار تدلیس: اختیار فسخ برای کسی که فریب خورده باشد.

خیار تبعض صفقه  این خیار زمانی برای خریدار یک واحد مسکونی ایجاد می شود که وی نسبت به بخشی از ثمن معامله ( همان ملک مورد نظر ) آگاهی دارد و نسبت به بخشی دیگر از آن ناآگاه است که پس از عقد بیع متوجه وجود مشکلاتی در آن بخشی که نسبت به آن ناآگاهی داشته، می شود؛ در این صورت خریدار می تواند کل معامله را فسخ کند یا بخشی از ثمن عقد که سالم است را نگه داشته و بخش ناسالم را باطل کند.

 

خیار تخلف شرط: به این معنی که یکی از متعاملین از شرطی که در ضمن عقد، تعیین و بر آن توافق کرده اند، تخطی کند مثلا طرفین نسبت به پرداخت وجه معامله برای زمان مشخصی توافق کرده اند اما خریدار وجه مورد نظر را در زمان معین پرداخت نمی کند؛ در این صورت فروشنده می تواند کل معامله را فسخ کند.

بنابراین عبارت «اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش» به این معنی می باشد که خریدار و فروشنده از هر گونه اختیاری برای بر هم زدن معامله حتی اگر ضرر فاحشی به آنها برسد، ممنوعند و اجازه فسخ قرارداد را ندارند.

برخی حقوقدانان وجود کلمه فاحش در مبایعه نامه ها را نوعی اشتباه حقوقی می دانند به این معنا که اگر خریدار یا فروشنده مدعی غبن أفحَش ( به معنی ضرری که فاحش تر از غبن فاحش باشد ) شود و بتواند این ادعای خود را ثابت کند، امکان فسخ قرارداد را دارا می باشد. البته اثبات غبن افحش در دادگاه بسیار مشکل می باشد.

در صورت درخواست طرفین معامله، و در صورت موافقت طرف دیگر معامله، این بند را می توان از قرارداد حذف کرد یعنی روی آن را خط کشید. از سویی نیز با توجه به اینکه مبایعه نامه ها در سه نسخه یعنی برای هر کدام از خریدار، فروشنده و مشاور املاک، یک نسخه تهیه می شود، هر گونه دخل و تصرف در آن باید به صورت یکسان انجام گیرد. بنابراین اگر مثلا خریدار یا فروشنده بخواهد عبارت «اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش» را از متن مبایعه نامه حذف کند، می بایست حذف این بند از مبایعه نامه به صورت یکسان در هر سه نسخه صورت بگیرد تا این عبارت را از حیّز انتفاع ساقط کند.

 

در این مقاله خواهید خواند:

مبایعه نامه به قراردادی گفته می‌شود که طی آن مالی به فرد دیگری فروخته می‌شود. قرارداد مکتوبی که بین طرفین، فروشنده و خریدار یا به اصطلاح بایع و مشتری تنظیم می شود، و بر اساس این قرارداد، چیزی در مقابل دریافت مبلغی مشخص، فروخته می‌شود، مبایعه نامه می‌گویند. در اصطلاح، مبایعه نامه به بیع نامه هم معروف است و مفهوم آن با مبایعه نامه هیچ فرقی ندارد. مبایعه نامه به منظور داشتن یک فرم و شرایط مشخص و ثابت دارای بخش های زیر می باشد:مبایعه نامه ملک

نحوه نگارش و تنظیم مبایعه نامه یکی از مهارت هایی است که مشاورین املاک بایستی به آن واقف باشند و نکات حقوقی را در زمان تنظیم آن رعایت کنند. علاوه بر اینها در زمان تنظیم قرارداد، شما ممکن است با سوالات طرفین پیرامون بندهای مختلف مبایعه نامه مواجه شوید. برای همین منظور باید پیش از قرار گرفتن در موقعیت تنظیم مبایعه نامه با تمامی بخش ها و اصطلاحات بکار رفته در متن آن آشنا باشید تا بتوانید پاسخ هایی مناسب و حرفه ای ارائه دهید و از طرفی به گونه ای مبایعه نامه را تنظیم کنید که مشکلی برای شما و همچنین طرفین قرارداد ایجاد نشود. لذا در ادامه، بخش های مختلف مبایعه نامه را بررسی خواهیم کرد که با مطالعه آن می توانید نکات لازم را دریافت کرده و در زمان لازم آن ها را بکار ببرید.

این بند از مبایعه نامه شامل مشخصات طرفین قرارداد یا همان فروشنده و خریدار می باشد. در زمان درج اطلاعات افراد دقت کنید تا مشخصات طرفین به‌درستی و کامل مطابق باکارت ملی و یا شناسنامه آنها درج گردد. پس از نوشتن مشخصات و اطلاعات فردی طرفین آنها را مجدد چک کنید تا مشکلی برای شما و طرفین در بر نداشته باشد. چرا که در صورت وجود خطا در اطلاعات درج شده طرفین شما را مقصر دانسته و می تواند دردسر هایی را برای شما به وجود آورد.

در این بخش از مبایعه نامه اطلاعات مربوط به ملک معامله شده و مشخصات آن درج می شود که می تواند شامل موارد زیر باشد.

در زمان درج اطلاعات این بخش از مبایعه نامه آدرس دقیق ملک و صحت کد رهگیری را بررسی کنید و از صحت آن مطمئن شوید. برای این منظور می توانید تاییدیه کد پستی که توسط اداره پست صادر می شود را از فروشنده تقاضا کنید.

همانطور که گفته شد در زمان تنظیم مبایعه نامه مبلغی نیز رد و بدل می شود که به آن ثمن معامله گفته می شود. در این بخش از مبایعه نامه مقدار مبلغی که مورد توافق طرفین قرار گرفته و شرایط پرداخت آن ذکر می شود. بایستی به عنوان مشاور املاک و ثبت کننده اطلاعات نحوه پرداخت هزینه را نیز درج کنید و در صورتی که خریدار با استفاده از چک قصد پرداخت هزینه را داشته باشد بایستی شماره های چک نیز در این بخش از متن مبایعه نامه نوشته شود.

در زمان معاملات ملکی دفاتر املاک برای شرح معامله و ایجاد تعهدی میان طرفین مبایعه نامه را تنظیم خرده و به عبارتی معامله را قطعی می کنند. بر اساس مبایعه نامه تنظیم شده طرفین تعهداتی را تقبل کرده و متعهد به اجرای آن ها هستند. اما پس از تنظیم مبایعه نامه بایستی طرفین توافقاتی را به منظور تنظیم سند و مراجعه به دفاتر اسناد رسمی انجام دهند. این تعهدات برای اطمینان بایستی در متن مبایعه نامه درج شود تا افراد در صورت بروز مشکل بتوانند به آن استناد کنند. 

علاوه بر این مورد شروط و تعهدات دیگری نیز طرفین خواهد داشت مانند زمان تخلیه ملک، زمان دریافت پول، تعمیرات احتمالی و درخواستی افراد، شرایط مربوط به مستاجر در صورت وجود و اجازه یا توافق برای فسخ قرارداد.

شرایط مربوط به تنظیم سند و تعهد طرفین برای مراجعه باید به طور کامل و با جزئیات نوشته شود. تاریخ و مکان قرار برای تنظیم سند تعیید شده و به توافق طرفین برسد و سپس در مبایعه نامه درج شود. چرا که در صورت عدم مراجعه هر یک از طرفین بتوان به مبایعه نامه تنظیم شده استناد کرده و حقوق فرد دیگر را طلب کرد. به طرفین یادآور شوید که بایستی در زمان و مکان تعیید شده حضور یابند و مدارک را به طور کامل همرا داشته باشند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

از جمله نکاتی که باید در این بخش درج شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این بخش از مبایعه نامه شامل شرایط مربوط به زمان و چگونگی تحویل ملک می باشد که می تواند موارد زیر را شامل شود.

مبایعه نامه ملک

با سلام بنده 2زمین خریدم ودر مبایعنامها قیدشده فروشنده تعهد به ارائه سند تک برگ در روز محضر میباشد ولی فروشنده سند کلی زمینو روز محضر آورده و میگه من وکالت میدم خودتون برید دنبال گرفتن سند تک برگی مشاع در صورتی که در دو تا مبایعنامه اسمی از سند وکالتی برده نشده قانون با این مبایعنامه حق رو به چه کسی میده با تشکر

قطعا به خریدار

املاک ویژه

اخبار محبوب هفته

داغ ترین های هفته

درخواست استخدام

جهت همکاری با مجموعه صدف مشخصات خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.

درخواست ملک

سپردن ملک

&nbsp مبتکر ارائه فایل مسکن

ورود اعضاء
عضویت

به منظور استفاده از امکانات سامانه و مشاهده اطلاعات کامل ملک ها وارد سامانه شوید و در صورتی که عضو نیستید ثبت نام کنید.

ورود اعضاء

عضویت

  ثبت درخواست
مبایعه نامه ملک

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آگهی های ویژه کلیک کنید.

مبایعه نامه سندی عادی است که به وسیله‌ی آن خریدار و فروشنده درخصوص مال مورد معامله با یکدیگر توافق میکنند ،با این توضیح که در مورد زمان و مکان تحویل مال و نحوه‌ی پرداخت وجه معامله تعهداتی را قبول میکنند.

 در خصوص املاک طبق مقررات قانون ثبت ،افراد مکلفند نقل و انتقال املاک خود را در دفاتر اسناد رسمی انجام دهند و سند رسمی دریافت کنند. باید به این نکته توجه شود که حتی در خصوص املاک که قانون‌گذار ،تنظیم سند رسمی را به موجب قوانین ثبت اجباری کرده است به محض انعقاد مبایعه نامه خریدار مالک میشود چون در حقوق ایران اصل بر رضایی بودن عقود است ولی چون به موجب قوانین ثبت فقط کسی که نامش در دفتر ثبت اسناد به موجب تنظیم سند رسمی ثبت شده به عنوان مالک شناخته میشود اگر سند رسمی تنظیم نشود شخص خریدار در آینده برای اثبات مالکیت ممکن است با مشکلاتی مواجه شود.زمانی که خریدار و فروشنده بر اساس حسن نیت و صداقت در دفتر اسناد رسمی حاضر می‌شوند و به تنظیم سند انتقال مبادرت میکنند مشکلی نیست ولی اغلب افراد در خصوص مرحله‌ی قبل از آن یعنی چگونگی نحوه‌ی تنظیم مبایعه نامه نگرانی دارند چرا که پبش از تنظیم سند رسمی معمولا افراد مبایعه نامه تنظیم می‌کنند و همیشه این دغدغه را دارند که چگونه مبایعه نامه را تنظیم کنند که کمترین خطر را متوجه خود کنند و ما در ادامه به نحوه‌ی تنظیم مبایعه نامه از جانب خریدار و فروشنده هر دو می‌پردازیم.

نکته اول

موقعیت واقعی و نشانی محل استقرار ملک را با سند مالکیت و پایان کار آن مطابقت دهید ،چه بعنوان خریدار و یا مشاور املاک .

نکته دوم

دقت کنید که مبایعه‌نامه بر اساس اصل سند مالکیت تنظیم شود و نه از روی کپی سند. 

نکته سوم

به پلاک ثبتی ملک و نوع کاربری آن حتما توجه کنید تا مبادا مثلاً ملکی با موقعیت اداری را بجای کاربری اداری بخرید!

نکته چهارم

اگر موضوع معامله مغازه و یا ملک تجاری است حتما قید شود و دقت شود که مالکیت ششدانگ عرصه و اعیان و کلیه حقوق سرقفلی و حق کسب و پیشه است یا خیر و این بستگی به توافق طرفین دارد چون گاهی از قبل سرقفلی به شخص ثالثی منتقل شده و فقط مالکیت مورد معامله قرار می گیرد. 

نکته پنجم

اگر ملک دارای پارکینگ و انباری و سایر ملزومات و غیره است حتما باید در قرارداد قید شود و ضمن اینکه باید بررسی شود که آیا ملک موضوع قرارداد واقعاً دارای پارکینگ و انباری یا بالکن است یا خیر و صرفاً به اظهارات فروشنده اکتفا نشود. 

نکته ششم

تحقیق کافی شود که ملک بواسطه موقعیت آن در طرح‌های شهرداری و یا پل سازی و راه سازی و غیره نباشد.

نکته هفتم

اگر ساختمانی دارای چند طبقه و در هر طبقه چند واحد احداث شده حتماً موقعیت دقیق آپارتمان و بر اساس کد‌پستی واقعی آن در قرارداد ذکر شود و جهت جغرافیایی سایر موارد قید شود. متاسفانه برخی به شماره واحد که از سوی فروشنده اظهار می‌شود اکتفا می‌کنند در حالی که ملاک شماره‌گذاری واحدها عملاً محل اختلاف بین شهرداری و ثبت و سازندگان است و برخی افراد سودجو از ناآگاهی خریداران سواستفاده کرده و یک واحد را به چند نفر می‌فروشند. 

نکته هشتم

حتما توصیه می‌شود که صفحات پایانی در دفترچه‌های مالکیت قدیمی و پشت اسناد تک برگی جدید مو به مو خوانده شود تا مبادا ملک در بازداشت مراجع قضایی و یا در رهن بانک و غیره نباشد. چون برخی به واسطه عدم توجه به همین قضایا دچار مشکلات حقوقی شده و مشکلات زیادی برایشان بوجود آمده است. 

نکته نهم

ساختمانی که فضای همکف آن از پارکینگ تبدیل به مسکونی شده محل توجه زیاد باید قرار بگیرد چون معمولاً بدون اجازه شهرداری به مسکونی تبدیل می‌شوند و خریداری که حتی واحدهای طبقات بالا را خریداری می‌کند با مشکلات شهرداری و ثبتی بابت تخلفات ساختمانی صورت گرفته توسط مالکین قبلی مواجه می‌شوند و تنظیم سند رسمی انتقال آپارتمان خریداری شده با مانع جدی روبرو می گردد. 

نکته دهم

در اخر هم نگاه کنید که اگر ملک مشاعی است حتماً باید همه مالکین ذیل مبایعه‌نامه را امضا و اثر انگشت نمایند و قبلاً هم باید اگر ملک ورثه‌ای است گواهی حصر وراثت و گواهی پرداخت مالیات بر ارث هم ملاحظه شود.

در صورتی که در مورد نوشتن مبایعه نامه نظری دارید در زیر آن را عنوان کنید تا دیگران از آن استفاده کننده و بلکه گره گشا باشد . با تشکر

سلام وقت بخیر ازنظرمن سایت اسکان بهترگزینه برای تنظم مباینامه میباشدکه دوطرف ازهم سواستفاده نکنند

ارسال

در خصوص نحوه پرداخت معامله را هم بی زحمت توضیح دهید. ممنون

ارسال

مبایعه نامه ملک
مبایعه نامه ملک
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *