محل رویش گیاه جینسینگ در ایران

محل رویش گیاه جینسینگ در ایران
محل رویش گیاه جینسینگ در ایران

by Sepahan_Admin | Mar 3, 2019 | آموزشی, گل های آپارتمانی, گیاهان فصلی،باغچه ای و فضای باز | ۳ comments

یکی از گیاهان نیروبخش و مقوی که مشهوریت زیادی در جهان دارد جینسینگ می باشد که بهتر است آن را گیاه جوانی یا نوشدارو بنامیم. در کتب سنتی و به عربی ریشه گیاه را «جنسه» و «جنسا» می نامند. به فرانسوی و انگلیسی Ginseng و Asiatie ginsengو Chinsese ginseng گفته می شود. گیاهی است از خانوادۀ عشقه Araliaceae می باشد که نام علمی آن Panax ginseng می باشد.این گیاه Panax ginseng که بیش از ۵۰۰۰ سال است در چین به کار می رود. برای پزشکان عرب قرن نهم میلادی شناخته شده بود.

جینسنگ نامی عمومی برای هر یک از ۱۱ گونه گیاهان همیشه سبز از خانواده آرالیاسیه می‌باشد. پراکنش آن اغلب در حوزه جنگل های آسیای شرقی متمرکز می باشد. البته این بدین معنی نمی باشد که در سایر نفاط دنیا نمی شود جنسینگ پیدا کرد بله ما در فلور برخی کشورها میبینیم که جنسینگ های وحشی بسیاری رشد و نمو میکنند و بومیان آن منطفه از ریشه آن برای فواید درمانی ان استفاده می کنند. یکی از این مناطق آمریکا می باشد در منطقه ویسکانسین، نمونه های وحشی و بومی بسیاری رشد میکند که بومیان از آن استفاده های بسیاری میکنند. آنها حتی برای خرید و فروش و جمع آوری آن نیز برنامه ریزی می کنند. دستورالعمل کشت جنسینگ بذر جنسینگ یا پرورش آن در مزرعه در مناطف مختلف دنیا متفاوت می باشد.جنسینگ یک گیاه خزان کننده است و قسمت بالایی آن با شروع پاییز خشک میگردد و در شروع فصل بهار مجدد رشد میکند.

معمولا جنسینگ در مکان هایی سایه دار (بخصوص دامنه های شمال و شرق) در جنگل های چوبی و مرطوب بویژه آن جنگل های خزان کننده مانند صنوبر زرد، بلوط، افرا و صنوبر بهترین رشد را دارد. جنگل های بالغ با درصد سایه ۷۵ الی ۸۰ درصد ایدآل می باشد.

لازم است که ۷ الی ۱۰ سال برای رسیدن جنسینگ به مرحله بلوغ صبر کنید. در این سن ریشه های بزرگ جنسینگ بسیار با ارزش و با کیفیت هستند. که اغلب از حوصله کشاورز خارج است که این مدت را صبر کند. در شرایط اقتصادی و متراکم معمولا ۴ سال دوره کشت و برداشت جنسینگ می باشد.

محل رویش گیاه جینسینگ در ایران

میوه جنسینگ نوعی توت می باشد توت همان بری می باشد. معمولا بعد از سال سوم شروع به گلدهی و تولید میوه میکند. در واقع با شروع بلوغ در جنسینگ خوشه گل نیز تولید میشود. درون این بری ها بذر تکامل می یابد. اگر هدف شما برداشت بذر جهت کشت یا فروش می باشد خوشه را در فصل پاییز برداشت کنید.

از نظر ترکیبات شیمیایی برای اینکه به اسرار خواص شفابخش این ریشه پی برده شود ، مطالعات وسیعی صورت گرفته است و آنچه که تا به حال گزارش شده است این است که این گیاه دارای گلوکوزیدهای استروئیدی به نام پاناکیلون ، یک ساپونین به نام پاناکسوزید یا پاناکسین ، مواد صابونی ، یک اساس روغنی فرار به نام پاناسین و یک هورمون و ویتامین B و ویتامین D ، ترکیبات استیلنی ، استرول ها و سرانجام یک گلوکوزید به نام جینسینگ می باشد.

از این دارو برای تهیۀ داروهای جوانی که در ترکیبات داروهای به کار می رود استفاده می شود.از گزارش دیگری آمده است که در سال ۱۹۷۴ ریشه این گیاه و سایر اعضای اندام گیاه برای یافتن اسرار شگفت انگیز شفابخش آن تحت بررسی دانشمندان قرار دارد و تاکنون چندین ماده عامل فیزیولوژیک از آن جدا شده است، از آن جمله عمده ترین آن عبارتند از پانکسین که مقاومت عضلات را در برابر بی نظمی ها و ناراحتی ها افزایش می دهد و پانکس اسید که متابولیسم و سیستم عروقی را اصلاح می کند و پاناکولین یا پانکس ویلون که روی سیستم غدد مترشحه داخلی یا آندوکرین اثر می گذارد و پاناسن که مرکز اعصاب را تحریک می کند. جینسینگ برای بیماری قند اثر مثبت دارد.

خاک مورد نیاز برای کاشت جنسینگ: ۵٠٪ پیت ماس ٢۵٪ کوکوپیت و ٢۵٪ ماسه که بعد از مخلوط کردن کامل بایستی با محلول سم قارچ و سم حشره کش با دز بالا (به اختیار) شستشو دهید و ٢۴ ساعتت در هوای آزاد بگذارید و بعد برای رفع اثرات سم آبشویی کنید و بعد از ٢۴ ساعت آماده برای کاشت هست.
بذرها رو با دست خورد می‌کنیم (بذر اصلی داخل پوسته هست) و سپس با دست روی خاک آماده شده که در سینی نشاء ریختیم پخش می‌کنیم و طوری آب میدیم که کاملاً خیس باشد و تا ۵ روز باید خیس آب باشد و بعد از ۵ روز با آب پاش روی اونها آب می‌ریزیم (هر روز) و سپس تا ٣ ماه ادامه می‌دهیم و بعد از سه ماه آبیاری رو شروع می‌کنیم. سم قارچ هم هر پانزده رو یک‌بار باید تا سه ماهگی به صورت آب پاش داده به شه و از سه ماهگی به بعد تا یک‌سالگی ماهی یک‌بار. رطوبت باید تأمین باشه و تا سه ماهگی به آفتاب تند نیاز نداره و معمولاً در گلخانه‌ها با شید ٨٠٪ می‌کارند. و برای تأمین رطوبت تا دو یا سه ماه رویان رو با پلاستیک می‌پوشانند و فقط قسمتی بابت رد و بدل شدن هوا باز خواهد ماند.
معمولاً در ٨ ماهگی از سینی نشاء به گلدان ۶ انتقال داده میشه و در یک سالگی برای تبدیل شدن به بونسای سر این گیاه زده میشه که از ٩٩ ماهگی هم این کار امکان پذیر هست، و ظرف مدت ١٨ ماه به یک پایه بونسای حدود سی گرمی تبدیل می‌شود.

جنسینگ به بیماری قارچ حساس هست و در صورت مبتلا شدن ابتدا ساقه چروک و یک‌دفعه گندیده و خراب می شود و معمولاً درمان خیلی سخت و غیر ممکنه و بهترین راه پیشگیری از بیماری با مانکوزب ٨٠٪ هست که ماهی یک‌بار گیاه رو از گزند بیماری قارچ بیمه خواهد کرد.
بیماری دوم شپشک آرد آلود هست که بسیار بیماری سمجی هست که بهترین راه با پیشگیری به صورت سم پاشی از سموم سیستماتیک هر دو ماهه یک‌بار هست.
برگ‌های جنسینگ بسیار شبیه ficus microcarpa هست فقط خیلی نازک‌تر و پیوند این فیکوس به راحتی روی جنسینگ امکان پذیر هست و درصدد خرابی پیوند معمولاً نزدیک به صفر هست.

البته در دنیای حرفه‌ای این گیاه در رسته بونسای های حرفه‌ای قرار نمی‌گیرد اما به دلیل زیبایی و رشد عالی و قیمت بسیار ارزان در تمام دنیا طرفدار دارد.کود NPK و کود آهن ماهی یک‌بار کمک شایانی به رشد گیاه می‌کند. و بهترین خاک پیت ماس و ماسه ۵٠/۵٠ هست برای این گیاه.هر دو ماه یکبار باید سر شاخه‌ها کوتاه و هرس شود و
سالی یک‌بار باید کل برگ‌ها هرس شود. که معمولاً بهترین زمان اسفند ماه هست.هرس کردن سر شاخه‌ها و برگ‌ها کمک شایانی به رشد غده جنسینگ خواهد کرد.

جینسینگ محل نورگیری را میپسندد که دور از تابش مستقیم آفتاب باشد. مکانی بسیار سایه گیر برای این بونسای نامناسب است هر چند در مقابل نور کم مقاومت خوبی دارد.

پس اگر آنرا نزدیک پنجره‌ای که به سمت جنوب و یا غرب است قرار دهید خوشحال خواهد شد. اگر از لامپهای گرمایشی استفاده مینمایید مراقب باشید که گیاه را زیاد نزدیک قرار ندهید و سعی کنید فاصله‌ای در حدود ۳۱ سانتی‌متر بین بونسای و لامپ حفظ شود. اگر بون سای رو به پنجره است روزانه آنرا ۹۰ درجه بچرخانید.

دما بایستی نسبتا ثابت نگه داشته شود. حداقل ۱۶ و حداکثر ۲۷ درجه سانتی‌گراد باشد و از ۱۲ درجه کمتر نشود. حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۵ درجه سانتیگراد و در تابستان حداکثر ۲۴ درجه می باشد.

معمولا در بهار و تابستان هفته‌ای دو بار، در پاییز هفته‌ای یکبار و در زمستان هر دو هفته یکبار آبیاری برای این گیاه کافی است. هرچه محیط روشن‌تر و گرم‌تر باشد آب بیشتری مورد نیاز است.بین دو آبیاری خاک سطحی (معمولا تاعمق یک سانتی‌متری) باید خشک شود اما هیچ‌ گاه اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود. آب بدون کلر با دمای اتاق مناسب آبیاریست.حدود یک سوم فنجان آب را به آرامی در پای گیاه بریزید. گاهی خاک کمتر از این میزان نیاز دارد.

اجازه ندهید آب به ریشه‌های هوایی بخورد و همین‌طور آب نبایست در پای گیاه جمع شود بلکه باید به سرعت جذب خاک شود.آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدن ریشه می‌شود. روزی یک و حداکثر دوبار بونسای جینسینگ را به صورت ملایم غبارپاشی (اسپری آب) نمایید.

 برای ایجاد رطوبت مناسب از زیرگلدانی حاوی سنگریزه استفاده نمایید. کمبود آب موجب ریز برگها می‌شود ولی به محض اینکه شرایط بهتر شد برگها مجدد رویش میکنند.

خاک مناسب برای بونسای جنسینگ باید سبک باشد با زهکشی مناسب و بتواند رطوبت را تا حدودی حفظ کند. ترکیب کوکوپیت، ماسه، و مقداری ورمی برای این گیاه مناسب می‌باشد.

ترکیبات مناسب خاک بونسای جنسینگ :

۱ – %۳۰ کوکوپیت  ۲۰%برگ – ۲۰%خاک باغچه – ۱۵%کود دامی – ۱۰%ماسه -۵%پوست برنج

۲ –  %۲۵ کوکوپیت –  ۳۰% برگ – ۲۰ % خاک باغچه – ۱۵% ورمی کومپوست – ۱۰% ماسه

۳ –  %۵۰ کوکوپیت  – ۲۵% خاک باغچه – ۱۵% کود دامی یا ورمی کومپوست – ۱۰% ماسه

۴ – %۷۰پیت ماس – ۲۰% خاک باغچه – ۱۰% ماسه

کود باید سرشار از نیتروژن،‌ ویتامین و اسیدفسفریک باشد و در فصل رشد (بهار و تابستان) هر دو هفته یکبار به گیاه داده شود. میتوانید در یک وعده زمانی پلت‌های کود را در خاک رها کنید و مجدد هر زمان که پلتها ناپدید شدند این کار را تکرار کنید . (۳ تا ۶ ماه). در پایان فصل رشد (شهریور) کوددهی را متوقف کنید.

حذف شاخه‌های جدید و جوانه‌ها در تمام طول سال (ترجیحا در بهار و تابستان) میتواند صورت گیرد. پس از رویش ۵ یا ۶ برگ در شاخه‌های جدید آنها را با هرس به دو یا سه عدد برسانید.برای اینکه سیستم ریشه فضای بیشتری برای رشد داشته باشد باید هر سال و یا هر دو سه سال یکبار در اوایل بهار درست پیش از آنکه فصل رشد آغاز شود تعویض گلدان صورت گیرد و خاکی که سرشار از مواد مغذی است و زه‌کشی خوبی دارد مورد استفاده قرار گیرد.

بونسای جینسینگ را نمیتوان از راه قلمه برگ تکثیر نمود. برای این منظور بایستی از قلمه ساقه استفاده نمود. یکی دو برگ انتهای قلمه ساقه را بکنید. ساقه را در گلدان بسیار کوچکی که با بسترگیاهی مخلوط  POTTING MIXبا پایه پیت پرشده و مرطوب باشد قرار دهید.

سپس قلمه و گلدان را در کیسه تمیز پلاستیکی که آن را باد کردید و انتهایش را محکم بستید بگذارید. این یسه پلاستیکی رطوبت را در خاک و اطراف برگ‌ها حفظ می‌کند. آن را درجایی قرار دهید که نور طبیعی فراوان غیرمستقیم دریافت کند.

پس از ۴ تا ۶ هفته و به تدریج طی یک هفته پلاستیک را باز و خارج کنید. اکنون قلمه باید تعدادی ریشه سالم داشته باشد. سپس باید نگهداری و آبیاری را شروع کنید و به تدریج نور را افزایش دهید. با این روش یک درخت کوچک خلق میکنید که در فرم بونسای جینسینگ نیست. این هنریست که پرورش به آن سالها آموزش نیازمند است.

شپشک و ‌کنه تارعنکبوتی از آفاتی هستند که می‌تواند این گیاه را درگیر کند. در رطوبت زیاد قارچ‌ها ممکن است گیاه را بیمار کنند و سبب ریزش برگ شوند.

چرا در ایران پرورش داده نمیشه تا اینقدر ریشه وارد کشور نشه؟!

با سلام جز گیاهانی است که برای رشد نیاز به شرایط خاص داره و ایجاد این شرایط هزینه بر و تولید این گیاه مقرون به صرفه نبوده

این گیاه فواید زیادی دارد، باعث افزایش طول عمر می شود انواع خاصی دارد درجه فوق کیفیت آن بسیار گران می باشد.

سلام دوست عزیز دوستدار طبیعت؛

جینسینگ  گیاهی است که عمدتا در نقاطی از آسیا می روید. این گیاه دارای خواص دارویی بیشماری می باشد. از خواص دارویی این گیاه می توان به درمان مشکلات قلبی ، مشکلات کبدی، تقویت عمومی بدن، درمان تب و سرماخوردگی، افزایش میل جنسی مخصوصا در مردان و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود. در مصارف و کاربردهای دارویی  ریشه آن مصرف می شود.

 

تیره گیاه :    Araliaceae    

نام انگلیسی گیاه :  Ginseng

محل رویش گیاه جینسینگ در ایران

نام فارسی گیاه :  جینسینگ

گیاه به ارتفاع 20-60 سانتیمتر، علفی چند ساله، بدون کرک، با ریشه بزرگ گوشتی با رشد خیلی کند ،به طول 5-5/7 سانتی متر(گاهی تا 2 برابر این اندازه) و به ضخامت 12-25 میلیمتر، بشکل گرزی، ساقه ساده، ایستاده، حاوی سه برگ هر برگ تقسیم شده به 5 برگچه دندانه دار کوچک. گل آذین چتر منفرد انتهایی، با گلهای زرد کوچک و کم تعداد می باشد. میوه های آن به صورت قرمز روشن ، بصورت گروهی یا دسته ای  می باشند.

گیاه جینسینگ دارای خواص درمانی بیشماری می باشد. از خواص درمانی گیاه میتوان به  محرک دستگاه عصبی و جسمی و ذهنی، فعال کننده تبادلات گلیکوژنز و مدر دافع اوره، طراوت بخش، مقوی جنسی، مقوی قلب، مقوی اعصاب ، محرک عروق، محافظت از کبد، کاهش دهنده قند خون، کاهش دهنده چربی خون، مقوی معده، تب بر و ضد درد بودن اشاره نمود. همچنین برای درمان خستگی های عمومی، تصلب شرایین، سرگیجه، تاری دید، سردرد، وز وز گوش، نقاهت های پس از بیماری های حاد، ناتوانی جنسی، بیماری های ریوی، بی اشتهایی، سندرمهای عروقی، بیماری های همراه با تب، بیماریهای روان تنی مصرف می شود.

از سایر اثرات درمانی آن می توان به ضد استرس بودن،مقوی، کاهش حساسیت نسبت به استرس، مقابله با پیری و عوارض آن، افزایش قدرت روحی و جسمی، تحریک کننده سیستم ایمنی بدن، افزایش قدرت ترشح غدد داخلی، جلوگیری از سردرد، کاهش کلسترول، بهبود بی خوابی و بد خوابی، ضدسموم و محافظت از آثار  زیان بار اشعه ها اشاره نمود.

سازگار و زیادکننده مقاومت بدن در برابر استرس، خستگی مفرط و سرماخوردگی، جینسینگ بطور چشمگیری ظرفیت بدن را در مقابله با گرسنگی، افزایش درجه حرارت و استرسهای روانی و عاطفی زیاد می کند، بعلاوه با تولید اثرات آرام بخش مقاومت بدن را در برابر بی خوابی افزایش می دهد. جینسینگ کار و عمل سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و حاوی ترکیباتی مشابه هورمون های مقاومت بدن در برابر استرس است. جینسینگ مقوی و نیروبخش و حتی مسکن برای ضعف بعد از بیماری و افراد مسن است. در چین، جینسینگ به عنوان محرک، مقوی و افزایش دهنده میل جنسی در افراد مذکر شناخته می شود.

ریشه های مسن تر از 2 سالگی آن از مشهورترین محرک های قوای جنسی مردانه می باشد. جین سینگ با افزایش توانایی غدد داخلی، متابولیسم، گردش خون و سیستم گوارشی قدرت بدن را افزایش می دهد، با افزایش دادن جریان خون در سلولهای قرمز و افزایش ایمنی و قدرت گلبولهای سفید و انحلال سموم باعث کاهش استرسهای فیزیکی، روانی و عاطفی می شود. آزمایش ها نشان داده که جین سینگ از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند و سبب افزایش هوشیاری، اعمال آرام بخش، بنیه و توانایی می شود.

 

پراکندگی جهانی: جین سینگ بومی شمال شرق چین، شرق روسیه و شمال کره است، اما امروزه به حالت خودرو بسیار کمیاب است. کاشت آن به مهارت کافی نیاز دارد، تکثیر آن توسط بذر در بهار و در خاک غنی با بافت سبک صورت می گیرد، گیاه بعد از 4 سال بالغ میشود، سپس ریشه آن در پاییز برداشت می شود و پس از شستن و بخار دادن خشک می شود.

پراکندگی جغرافیایی در ایران: این گونه در ایران نمی روید و کاشته نیز نمی شود. اما در سالهای اخیر با گسترش ارتباطات ریشه این گیاه به ایران وارد و در داروخانه ها بفروش می رسد.

جینسینگ گیاهی گران قیمت و بسیار پرکاربرد در درمان بسیاری از بیماریها همچون درمان مسایل قلبی، افزایش قوای جنسی ،درمان تب و سرماخوردگی و بسیاری بیماریهای دیگر نقش موثر دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

 

میل جنسی

بیماریهای قلب

درمان تب

تقویت بدن

درمان استرس

 

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

محل رویش گیاه جینسینگ در ایران

Subgenus Panax

Subgenus Trifolius

جینسنگ (به انگلیسی: Ginseng) نامی است عمومی برای هر یک از ۱۱ گونه گیاهان همیشه سبز از سرده پاناکس از خانواده آرالیاسیه. ویژگی تمام این گیاهان آن است که حاوی نوعی گلیکوزید استروئیدی به نام جینسنوزاید هستند. جینسینوزاید با نام علمی Saponins Tri pterpenoid و در برخی مواقع نیز با نام panaxoside در ریشه جینسنگ شناخته می‌شود.

اعتقاد بر این است که جینسنگ برای بهبود سلامت مفید است. این گیاهان کوتاه، با رشد کم و با ریشه‌های گوشتی دارای یک ریشه رنگی دندانه‌دار شکل، یک ساقه نسبتاً بلند و برگ‌های سبز با شکل بیضوی هستند. اعتقاد بر این که هر دو جینسنگ آمریکایی(Panax quinquefolius, L) و جینسنگ آسیایی (P ginseng) انرژی را افزایش می‌دهند، سطح قند خون و سطح کلسترول را پایین آورده و استرس را کم کرده. آرام بخش هستند و در درمان دیابت مؤثرند و اختلال عملکرد جنسی در مردان را مدیریت می‌کنند.[۱]

ریشه‌های جینسنگ فقط در فصل پاییز جمع‌آوری می‌شوند چرا که فقط در این حالت است که می‌توانند حالت گوشتی و ظاهر مناسب و مطبوع خود را حتی پس از خشک شدن نیز حفظ کنند.

محل رویش گیاه جینسینگ در ایران

کلمه جینسنگ در واقع اقتباس شده از واژه چینی رینشین است که دو جزء آن به ترتیب به معنای «مرد» و «ریشه» هستند و اشاره به شکل دو شاخه ریشه این گیاه که شبیه پاهای یک مرد است دارند ریشه این گیاه با نام جین – چن (jin-chen) در میان بومیان چینی معروف است که این واژه به معنای آدم نما (شبیه آدم) بوده و وجه تسمیه آن به علت شباهت خاص شکل ظاهری ریشه این گیاهان با هیبت یک انسان است.

این گیاه در زمره گیاهان بومی مناطق شرقی آسیا و شمال آمریکا به‌شمار می‌آید ریشه آن به عنوان دارویی اساطیری، بیش از هزاران سال است که در میان مردم کشورهای چین، کره، تایلند، ویتنام، منچوری و نیز در بین سرخپوستان آمریکایی مورد مصرف قرار می‌گیرد. این گیاه قرن هاست که به منظور بهبود عملکرد حافظه، کاهش استرس، درمان ناتوانی، سستی و سایر علائم ناشی از فرسودگی و افزایش سن و همچنین برای افزایش طول عمر افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه در دوران گذشته از چنان ارزش والایی در شرق برخوردار بود که به عنوان مثال در چین تنها امپراتوران حق جمع‌آوری و نگهداری ریشه‌های آن را داشتند و در دوران‌های بعد نیز به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از وعده غذایی پادشاهان و امپراتوران به منظور افزایش قوای جسمانی، ذهنی، و به عنوان اکسیر جوانی و شادابی جایگاه خود را همچنان حفظ نمود.

ریشه این گیاه از چنان جایگاهی در میان بومیان چینی و درطب سنتی آن دوران بر خوردار بوده‌اند که اطبای کهن، از آن به عنوان جزئی لاینفک در همه نسخه‌های تجویزی خود استفاده می‌کردند و آن را در درمان هر نوع بیماری مفید می‌دانستند، این چنین بود که ریشه‌های آماده شده این گیاه (پس از طی مراحل تکمیلی) توسط خود بیمار به منظور بازیابی سلامت گذشته و از دست رفته یا توسط افراد سالم برای دستیابی و بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر و شگفت‌آور این گیاه جویده می‌شدند.

اگر چه جینسنگ بیش از ۴۰۰۰ سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و نام آن به عنوان ارزنده‌ترین و محبوب‌ترین گیاه در میان نوشته‌های بدست آمده از ۲۰۰۰ سال پیش در چین قابل رویت است، اولین بار توسط گیاه‌شناسی به نام کولینسون (Collinson) در سال ۱۷۴۰ به جامعه علمی انگلستان شناسانده شد در قرن ۱۹ هم‌زمان یک کشیش که به عنوان مبلغ مذهبی پا به سرزمین چین نهاده بود پس از آشنایی با فواید این گیاه اعجاب‌آور مقاله‌ای ارائه داد با عنوان «شرحی دربارهٔ گیاهی تاتاری به نام جینسنگ» و در مورد خواص درمانی آن مطالبی منتشر ساخت و نقش بسزایی را در شناساندن این گیاه به مردم دیگر کشورها ایفا کرد.

این ماده قرن‌ها به صورت سنتی در سراسر آسیا و آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می‌گرفت، این داروی گیاهی باعث افزایش توجه، حافظه و تمرکز می‌شود. و حتی به عنوان یک مکمل آرام بخش برای افرادی که دچار اضطراب می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد.[۲]

جینسنگ در دسته گیاهان همه ساله و دائمی قرار می‌گیرد. بسیار کند رشد بوده و به سال‌ها وقت برای بلوغ خود نیازمند است. ریشه‌ای بزرگ و گوشتی داشته و طول آن به cm 7-5 می‌رسد. ضخامت ریشه در حدود cm5/2-1 می‌باشد و بخش اصلی آن حالتی دوکی شکل و معمولاً ۲ شاخه در انتها را به خود می‌گیرد. معمولاً ریشه چه‌های کوچکی نیز از اطراف آن به سمت خارج رشد می‌کنند. ریشه این گیاهان در بین دوران ۳ تا۱۰ سالگی گیاه قابل برداشت است و در صورت گذشت سالیان بسیار دراز به تدریج فرسوده شده و تغییر شکل می‌دهد و می‌تواند منفذدار و چوبی شود.

این گیاه در حدود سال چهارم از زندگی خود شروع به گل دادن می‌کند و پس از سپری کردن حدوداً ۴ تا ۶ سال از عمر خود، ریشه اش، به بلوغ می‌رسد جالب این که اهمیت این گیاهان در چین تا به حدی است که صادرات بذر این گیاه ممنوع است و از گیاهان تحت حفاظت در این سرزمین به‌شمار می‌آیند. همچنین در کشور روسیه کندن گونه‌هایی وحشی این گیاهان غیرقانونی ست و در صورت تخلف شرایط خاص خود را دارا می‌باشد.

محدوده رنگی در بین ریشه این گیاه از زرد بسیار کم رنگ مایل به سفید تا خرمایی و قهوه‌ای در انواع آمریکایی آن است. این گیاه دارای ساقه‌ای برافراشته با ارتفاعی که می‌تواند به یک فوت نیز برسد و برگ‌های سبز رنگ با کناره‌های مضرس، میوه‌ای مشابه به تمشک یا شاتوت با تجمع خوشه‌ای مشابه، به رنگ قرمز روشن در لابلای برگ‌های نسبتاً پهن و زیبای آن به‌طور جالبی خود نمایی می‌کند.

در دوران باستان جینسنگ قرمز به جینسنگی اطلاق می‌شد که پس از عملیات خشک شدن در برابر نور آفتاب به دست می‌آمد؛ ولی در دوران مدرن جینسنگ قرمز معمولاً طی پروسه بخار دادن که تأثیر مشابه‌ای را بر روی رنگ آن می‌گذارد حاصل می‌شود. در هر دو صورت این تغییر رنگ در نتیجه کاراملیزه شدن قندهای موجود در ریشه این گیاه اتفاق می‌افتد. به نظر می‌آید که تفاوت چندانی میان ریشه خشک شده در آفتاب یا بخار داده شده جینسنگ (جینسنگ قرمز) با ریشه معمولی جوشانده شده آن (جینسنگ سفید) در خواص، وجود نداشته باشد.
تحقیقات انجام شده در دانشگاه توکیو نشان داده‌است که جینسنگ قرمز کره‌ای می‌تواند با تحریک سلول‌های مغزی از نابودی تدریجی سلول‌های مغر جلوگیری کند و قادر به افزایش و توسعه فعالیت‌های ذهنی و بهبود و ارتقای عملکرد یادگیری و حافظه شود. هم‌اکنون در بسیاری از کشورها از این ماده برای درمان ناباروری و اختلالات اسپرم‌سازی در مردان استفاده می‌شود.[۳]

مزایای متعددی برای جینسنگ گزارش شده‌است. با این حال، برای تأیید این، تحقیقات بیشتری لازم است. جینسنگ به‌طور سنتی برای کمک به طیف وسیعی از بهبود سلامتی در نظر گرفته شده اما دانشمندان غربی و متخصصان بهداشت، اغلب خواص دارویی جین سنگ را مورد سؤال قرار می‌دهند و معتقدند تحقیقات بیشتری برای تأیید فواید آن به عنوان یک مکمل غذایی ضروری است. هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که اثربخشی واقعی جینسنگ را تأیید کند. محصولات دارای جینسنگ می‌توانند با کیفیت و خواص دارویی متفاوتی همراه باشند. بررسی این محصولات قبل از خرید به شدت توصیه می‌شود. بعضی از محصولات حاوی مقادیر کم یا نامنظم جینسنگ بوده و برخی از آن‌ها حاوی مواد دیگری است.[۱]

شواهد مستند نشان می‌دهد که گیاه جینسنگ دارای آثار متعدد فارماکولوژی از جمله دارای اثر ضد خستگی (تقویت‌کننده قوای جسمی و فکری) می‌باشد.[۴] مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که بسیاری از اثرات ضد خستگی جینسنگ مربوط به اثر محرک جینسنگ روی سیستم اعصاب مرکزی است.[۵]

از جینسنگ در طب سنتی برای درمان دیابت، تقویت قوای جسمی و جنسی و نیز به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌شده‌است. در طب نوین نیز مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از جینسنگ به عنوان مکمل غذایی باعث بهبود کیفیت زندگی شده‌اند که می‌تواند به خاطر خاصیت ضدالتهابی جینسنوزایدها و اثر آن‌ها در مقابله بهتر بدن با استرس باشد. برای درمان سرطان نیز این گیاه بسیار توصیه می‌شود.[۶]

جینسنگ را به عنوان یک عامل پیشگیری‌کننده و نیز اعاده‌کننده و کارا به منظور افزایش ظرفیت جسمانی و ذهنی و روانی تأیید کرده و نقش به سزای آن را به منظور کمک در بهبود عوارضی چون ضعف، ناتوانی، از دست دادن تمرکز در طول دوره نقاهت مورد توجه قرار داده‌است تاکنون حدود ۳۰ نوع مختلف آن از ریشه این گیاهان تخلیص شده و مورد بررسی قرار گرفته‌است.

محققان اظهار می‌کنند که مزایای بهداشتی زیر به جینسنگ مرتبط است:[۱]

ممکن است جینسنگ به عنوان یک عارضه جانبی باعث سردرد شود. اگرچه مصرف جینسنگ ایمن در نظر گرفته شده‌است اما همه عوارض جانبی جینسنگ شناخته شده نیستند. در برخی موارد عوارض جانبی زیر برای جینسنگ گزارش شده‌است:[۱]

همچنین زنان ممکن است تورم سینه‌ها و خون‌ریزی واژینال را تجربه کنند.[۱]

ریشه خشک شده این گیاه سال‌هاست که مورد استفاده خوراکی افراد قرار می‌گیرد. این ریشه خشک شده می‌تواند به تنهایی به صورت دم کرده (جوشانده و چای) یا به عنوان بخشی از یک نوشیدنی دم شده گیاهی همراه با سایر گیاهان یا حتی به صورت افزودنی به سوپ یا به شکل قرص مورد مصرف قرار بگیرد. اما رایج‌ترین شکل استفاده از آن، به صورت دم کرده و چای یا به صورت عصاره (شیره) می‌باشد.

از فاکتورهای مهم برای نگهداری بونسای جنسینگ می باشد. این نور بهتر است از پشت پنجره و در شکل فیلتر شده دریافت شود. نبود نور بر روند رشد این گیاه بسیار تاثیر دارد. زمانی که بونسای جنسینگ با کمبود نور مواجه می شود، ریزش برگ را تجربه خواهد کرد.

این گیاه باید به شکل منظم و متوسط آبیاری شود. البته خاک بونسای باید همواره حد کمی از رطوبت را در خود جای داده باشد. این رطوبت به معنای نمناکی است و تا خیس بودن خاک فاصله زیادی دارد. آبیاری زیاد این گیاه، زرد شدن برگ های بونسای را به دنبال خواهد داشت. ضمن اینکه رطوبت مازاد در خاک اسباب پوسیدگی گیاه خواهد شد. در فصل استراحت گیاه آبیاری گیاه را به یک بار در هفته برسانید. این میزان در فصول رشد به ۲ بار در هفته می رسد.

از نظر زهکشی به خاک های سبک گرایش دارد. برای تهیه این خاک های سبک از ماسه، مقدار کمی ورمی و کوکوپیت بهره مند شوید.

با توجه به زادگاه بومی خود دمای بالا را برای رشد می پسندد. این گیاه در مناطق گرمسیری رشد خوبی را از خود نشان می دهد و از این نظر شبیه نخل ماداگاسکار است. از نظر شکل ظاهری نیز پرورش آدنیوم را یادآوری می کند. دمای مناسب برای نگهداری بونسای جنسینگ بین ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است.

توجه داشته باشید که بونسای نسبت به امراض قارچی به شدت واکنش نشان می دهد. برای مبارزه با این آفات و امراض به فکر پیشگیری باشد. برای جلوگیری از بیماری قارچی ریشه، برگ ها و تنه درخت از قارچ کش استفاده نمایید. اگر در نگهداری بونسای جنسینگ آفت های کنه، شپشک و شته را مشاهده کردید از سم های حشره کش کمک بگیرید.

محل رویش گیاه جینسینگ در ایران

برای تغذیه این گیاه از کود شامل اسید فسفریک، نیتروژن و ویتامین بهره مند شوید. در فصول رشد کود دهی را هر ۲ هفته یک بار تکرار نمایید. برای این کار پلت هایی را بر روی خاک بگذارید. ناپدید شدن این پلت ها بر روی خاک نشان می دهد که نوبت کود دهی فرا رسیده است. شهریور ماهی است که دیگر تقریباً کود دهی به اتمام رسیده است.

این گیاه مانند آدنیوم نیاز به هرس دارد. بهتر است زمان هرس در فصل بهار و تابستان باشد. هرس اولیه بعد از نمایان شدن ۵ یا ۶ برگ رویش انجام می گیرد. این برگ ها باید به ۲ یا ۳ عدد برسند.

ابتدای بهار زمان مناسبی برای تعویض گلدان می باشد. این تعویض هر ۲ یا ۳ سال انجام می شود و برای فضا دهی به ریشه اهمیت دارد. ضمن اینکه امکان یک زهکشی مناسب با خاک های مغذی را برای گیاه فراهم می کند.

برای پرورش بونسای جنسینگ از قلمه یا بذر استفاده می شود. قلمه انتخابی را درون یک گلدان کوچک با خاک مرغوب حاوی پیت بگذارید. این خاک باید مرطوب باشد. این قلمه را درون یک کیسه پلاستیکی(باد کرده) قرار دهید. درب پلاستیک را محکم ببندید. این پلاستیک به شکل فضای گلخانه ای برای گیاه عمل می کند و باعث حفظ رطوبت می شود.

پلاستیک باید نور کافی را به شکل مستقیم داشته باشد. بعد از گذشت ۴ تا ۶ هفته درب پلاستیک را باز کرده و گیاه را از آن بیرون آورید. قلمه گذاشته شده درون خاک باید دارای چند ریشه شده باشد. حالا باید گام دوم برای نگهداری بونسای جنسینگ را آغاز نمایید.

زرد شدن برگ ها در این گیاه به دلیل کمبود نور، بیماری های قارچی و سرما می باشد.

توجه داشته باشید که کودهای NPK بهترین کودهای در نظر گرفته شده برای این گیاه می باشند. کود دهی هر ۲ هفته یک بار برای این گیاه انجام می گیرد.

ابتدا خاک مناسب برای این گیاه را فراهم کرده و آن گاه بذرها را در آن قرار دهید. این خاک باید از شن تشکیل شده باشد.

برای نگهداری بونسای جنسینگ از یک پوشش پلاستیکی استفاده کنید. ضمن اینکه این خاک باید مرطوب باشد.

یکی از گیاهان مشهور مقوی و نیروزا در جهان ، جنسینگ نام دارد که به گیاه جوانی و نوش دارو نیز معروف است. “جنسه ” و ” جنسا ” دو کلمه ای است که در کتاب های سنتی و عربی به ریشه این گیاه گفته می شود. در فرانسه و انگلیس Ginseng و Asiatic ginseng و chinese ginseng نامیده می شود. جنسینگ گیاهی است از خانواده عَشقه Araliaceae و نام علمی آن Panax ginseng می باشد.

جینسینگ یکی از گیاهان نیروبخش و مقوی است که در جهان معروف است و بهتر است آن را گیاه جوانی یا نوشدارو بنامیم. در کتب سنتی و به عربی ریشه گیاه را «جنسه» و «جنسا» می نامند. به فرانسوی و انگلیسی Ginseng و Asiatie ginsengو Chinsese ginseng گفته می شود. گیاهی است از خانوادۀ عشقه Araliaceae می باشد که نام علمی آن Panax ginseng می باشد.این گیاه Panax ginseng که بیش از ۵۰۰۰ سال است در چین به کار می رود. برای پزشکان عرب قرن نهم میلادی شناخته شده بود.
جینسنگ نامی عمومی برای هر یک از ۱۱ گونه گیاهان همیشه سبز از خانواده آرالیاسیه می باشد. پراکنش آن اغلب در حوزه جنگل های آسیای شرقی متمرکز می باشد. البته این بدین معنی نمی باشد که در سایر نفاط دنیا نمی شود جنسینگ پیدا کرد بله ما در فلور برخی کشورها میبینیم که جنسینگ های وحشی بسیاری رشد و نمو میکنند و بومیان آن منطفه از ریشه آن برای فواید درمانی ان استفاده می کنند.

یکی از این مناطق آمریکا می باشد در منطقه ویسکانسین، نمونه های وحشی و بومی بسیاری رشد می کند که بومیان از آن استفاده های بسیاری می کنند. آنها حتی برای خرید و فروش و جمع آوری آن نیز برنامه ریزی می کنند. دستورالعمل کشت جنسینگ، بذر جنسینگ یا پرورش آن در مزرعه در مناطف مختلف دنیا متفاوت می باشد.جنسینگ یک گیاه خزان کننده است و قسمت بالایی آن با شروع پاییز خشک می گردد و در شروع فصل بهار مجدد رشد می کند.

معمولا جنسینگ در مکان هایی سایه دار (بخصوص دامنه های شمال و شرق) در جنگل های چوبی و مرطوب بویژه آن جنگل های خزان کننده مانند صنوبر زرد، بلوط، افرا و صنوبر بهترین رشد را دارد. جنگل های بالغ با درصد سایه ۷۵ الی ۸۰ درصد ایدآل می باشد.

خاک مورد نیاز برای کاشت جنسینگ: ۵٠٪ پیت ماس ٢۵٪ کوکوپیت و ٢۵٪ ماسه که بعد از مخلوط کردن کامل بایستی با محلول سم قارچ و سم حشره کش با دز بالا (به اختیار) شستشو دهید و ٢۴ ساعتت در هوای آزاد بگذارید و بعد برای رفع اثرات سم آبشویی کنید و بعد از ٢۴ ساعت آماده برای کاشت هست.

محل رویش گیاه جینسینگ در ایران

بذرها رو با دست خورد می کنیم (بذر اصلی داخل پوسته هست) و سپس با دست روی خاک آماده شده که در سینی نشاء ریختیم پخش می کنیم و طوری آب میدیم که کاملاً خیس باشد و تا ۵ روز باید خیس آب باشد و بعد از ۵ روز با آب پاش روی اونها آب می ریزیم (هر روز) و سپس تا ٣ ماه ادامه می دهیم و بعد از سه ماه آبیاری رو شروع می کنیم.

سم قارچ هم هر پانزده رو یک بار باید تا سه ماهگی به صورت آب پاش داده به شه و از سه ماهگی به بعد تا یک سالگی ماهی یک بار. رطوبت باید تأمین باشه و تا سه ماهگی به آفتاب تند نیاز نداره و معمولاً در گلخانه ها با شید ٨٠٪ می کارند. و برای تأمین رطوبت تا دو یا سه ماه رویان رو با پلاستیک می پوشانند و فقط قسمتی بابت رد و بدل شدن هوا باز خواهد ماند.

معمولاً در ٨ ماهگی از سینی نشاء به گلدان ۶ انتقال داده میشه و در یک سالگی برای تبدیل شدن به بونسای سر این گیاه زده میشه که از ٩٩ ماهگی هم این کار امکان پذیر هست، و ظرف مدت ١٨ ماه به یک پایه بونسای حدود سی گرمی تبدیل می شود.

جینسینگ محل نورگیری را میپسندد که دور از تابش مستقیم آفتاب باشد. مکانی بسیار سایه گیر برای این بونسای نامناسب است هر چند در مقابل نور کم مقاومت خوبی دارد.

پس اگر آنرا نزدیک پنجره ای که به سمت جنوب و یا غرب است قرار دهید خوشحال خواهد شد. اگر از لامپهای گرمایشی استفاده مینمایید مراقب باشید که گیاه را زیاد نزدیک قرار ندهید و سعی کنید فاصله ای در حدود ۳۱ سانتی متر بین بونسای و لامپ حفظ شود. اگر بون سای رو به پنجره است روزانه آنرا ۹۰ درجه بچرخانید.

دما بایستی نسبتا ثابت نگه داشته شود. حداقل ۱۶ و حداکثر ۲۷ درجه سانتی گراد باشد و از ۱۲ درجه کمتر نشود. حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۵ درجه سانتیگراد و در تابستان حداکثر ۲۴ درجه می باشد.

معمولا در بهار و تابستان هفته ای دو بار، در پاییز هفته ای یکبار و در زمستان هر دو هفته یکبار آبیاری برای این گیاه کافی است. هرچه محیط روشن تر و گرم تر باشد آب بیشتری مورد نیاز است.بین دو آبیاری خاک سطحی (معمولا تاعمق یک سانتی متری) باید خشک شود اما هیچ گاه اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود. آب بدون کلر با دمای اتاق مناسب آبیاریست.حدود یک سوم فنجان آب را به آرامی در پای گیاه بریزید. گاهی خاک کمتر از این میزان نیاز دارد.

اجازه ندهید آب به ریشه های هوایی بخورد و همین طور آب نبایست در پای گیاه جمع شود بلکه باید به سرعت جذب خاک شود.آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدن ریشه می شود. روزی یک و حداکثر دوبار بونسای جینسینگ را به صورت ملایم غبارپاشی (اسپری آب) نمایید.

برای ایجاد رطوبت مناسب از زیرگلدانی حاوی سنگریزه استفاده نمایید. کمبود آب موجب ریز برگها می شود ولی به محض اینکه شرایط بهتر شد برگها مجدد رویش میکنند.

خاک مناسب برای بونسای جنسینگ باید سبک باشد با زهکشی مناسب و بتواند رطوبت را تا حدودی حفظ کند. ترکیب کوکوپیت، ماسه، و مقداری ورمی برای این گیاه مناسب می باشد.

ریشه خشک شده جنسینگ سالیان سال است که مصرف خوراکی دارد. ریشه خشک شده این گیاه به تنهایی به صورت دمنوش و چای یا حتی به صورت افزودنی به سوپ یا به شکل قرص مصرف می شود. اما رایج ترین شکل استفاده از آن، به صورت دم کرده و چای یا به صورت عصاره (شیره) می باشد. سرخپوستان در هنگام طی مسافت های طولانی،برای رفع گرسنگی ، ریشه های جینسینگ را می جوند و به این ترتیب از خواص آن بهره می برند.

مقداری آب را در ظروف غیر فلزی مانند قوری لعابی یا چینی یا پیرکس بجوشانید. 1 تا 3 گرم ریشه خشک شده ی جینسینگ را به آب در حال جوش اضافه نمایید. سپس با کم کردن شعله اجازه دهید تا 20 یا 30 دقیقه ، چای دم بکشد. برای غلظت بیشتر می توانید بیشتر از این زمان برای دم کشیدن چای ، صرف کنید. در طب سنتی همیشه پیشنهاد می شود که چای گیاهیی را باید کمی سرد و ولرم بنوشید. می توانید روزانه 1 یا 2 فنجان از این چای بنوشید. برای تهیه چای می توانید ریشه های جینسینگ را قطعه قطعه کنید. البته باید توجه داشت که این ریشه ها باید تا پایان مرحله خنک شدن چای ، درون قوری باقی بمانند.

جنسینگ به بیماری قارچ حساس هست و در صورت مبتلا شدن ابتدا ساقه چروک و یک دفعه گندیده و خراب می شود و معمولاً درمان خیلی سخت و غیر ممکنه و بهترین راه پیشگیری از بیماری با مانکوزب ٨٠٪ هست که ماهی یک بار گیاه رو از گزند بیماری قارچ بیمه خواهد کرد.

بیماری دوم شپشک آرد آلود هست که بسیار بیماری سمجی هست که بهترین راه با پیشگیری به صورت سم پاشی از سموم سیستماتیک هر دو ماهه یک بار هست.

برگ های جنسینگ بسیار شبیه ficus microcarpa هست فقط خیلی نازک تر و پیوند این فیکوس به راحتی روی جنسینگ امکان پذیر هست و درصدد خرابی پیوند معمولاً نزدیک به صفر هست.

البته در دنیای حرفه ای این گیاه در رسته بونسای های حرفه ای قرار نمی گیرد اما به دلیل زیبایی و رشد عالی و قیمت بسیار ارزان در تمام دنیا طرفدار دارد.کود NPK و کود آهن ماهی یک بار کمک شایانی به رشد گیاه می کند. و بهترین خاک پیت ماس و ماسه ۵٠/۵٠ هست برای این گیاه.هر دو ماه یکبار باید سر شاخه ها کوتاه و هرس شود و سالی یک بار باید کل برگ ها هرس شود. که معمولاً بهترین زمان اسفند ماه هست.هرس کردن سر شاخه ها و برگ ها کمک شایانی به رشد غده جنسینگ خواهد کرد.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش کاشت بذر جنسینگ و شرایط نگهداری از آن:
خاک مورد نیاز برای کاشت جنسینگ: ۵٠٪ پیت ماس ٢۵٪ کوکوپیت و ٢۵٪ ماسه که بعد از مخلوط کردن کامل بایستی با محلول سم قارچ و سم حشره کش با دز بالا (به اختیار) شستشو دهید و ٢۴ ساعت در هوای آزاد بگذارید و بعد برای رفع اثرات سم آبشویی کنید و بعد از ٢۴ ساعت آماده برای کاشت هست.
بذرها رو با دست خورد می‌کنیم (بذر اصلی داخل پوسته هست) و سپس با دست روی خاک آماده شده که در سینی نشاء ریختیم پخش می‌کنیم و طوری آب میدیم که کاملاً خیس باشد و تا ۵ روز باید خیس آب باشد و بعد از ۵ روز با آب پاش مثل عکس روی انها آب می‌ریزیم (هر روز) و سپس تا ٣ ماه ادامه می‌دهیم و بعد از سه ماه آبیاری رو شروع می‌کنیم. سم قارچ هم هر پانزده رو یک‌بار باید تا سه ماهگی به صورت آب پاش داده بشه و از سه ماهگی به بعد تا یک‌سالگی ماهی یک‌بار. رطوبت باید تأمین باشه و تا سه ماهگی به آفتاب تند نیاز نداره و معمولاً در گلخانه‌ها با شید ٨٠٪ می‌کارند.
و برای تأمین رطوبت تا دو یا سه ماه روی ان را با پلاستیک می‌پوشانند و فقط قسمتی بابت رد و بدل شدن هوا باز خواهد ماند.

معمولاً در ٨ ماهگی از سینی نشاء به گلدان ۶ انتقال داده میشه و در یک سالگی برای تبدیل شدن به بونسای سر این گیاه زده میشه که از ٩٩ ماهگی هم این کار امکان پذیر هست، و ظرف مدت ١٨ ماه به یک پایه بونسای حدود سی گرمی مثل عکس زیر تبدیل می‌شود.

جنسینگ به بیماری قارچ حساس هست و در صورت مبتلا شدن ابتدا ساقه چروک و یک‌دفعه گندیده و خراب می شود و معمولاً درمان خیلی سخت و غیر ممکنه و بهترین راه پیشگیری از بیماری با مانکوزب ٨٠٪ هست که ماهی یک‌بار گیاه رو از گزند بیماری قارچ بیمه خواهد کرد.

محل رویش گیاه جینسینگ در ایران

بیماری دوم شپشک آرد آلود هست که بسیار بیماری سمجی هست که بهترین راه پیشگیری به صورت سم پاشی از سموم سیستماتیک هر دو ماه یک‌بار هست.

برگ‌های جنسینگ بسیار شبیه ficus microcarpa هست فقط خیلی نازک‌تر و پیوند این فیکوس به راحتی روی جنسینگ امکان پذیر هست و درصدد خرابی پیوند معمولاً نزدیک به صفر هست.

البته در دنیای حرفه‌ای این گیاه در رسته بونسای های حرفه‌ای قرار نمی‌گیرد اما به دلیل زیبایی و رشد عالی و قیمت بسیار ارزان در تمام دنیا طرفدار دارد.

کود NPK و کود آهن ماهی یک‌بار کمک شایانی به رشد گیاه می‌کند. و بهترین خاک پیت ماس و ماسه ۵٠/۵٠ هست برای این گیاه.

هر دو ماه یکبار باید سر شاخه‌ها کوتاه و هرس شود.
سالی یک‌بار باید کل برگ‌ها لخت و هرس شود. که معمولاً بهترین زمان اسفند ماه هست.
هرس کردن سر شاخه‌ها و برگ‌ها کمک شایانی به رشد غده جنسینگ خواهد کرد.

این بذر خورد نشده هست که هنگام کاشت با فشار دست خورد می کنیم و سپس در روی بستر پخش می کنیم .


چهار روز بعد از کاشت کم کم جوانه ها ظاهر میشوندبعد از کاشت و روش ابیاری واسپری کردن سم قارچ کش


جنسینگ ٢ ساله کاشته شده در
کوکوپیت برای صادرات با برگ اصلی
جنسینگ ١٨ ماهه ٣٠
گرمی اماده فروش و صادرات ، بدون ریشه و برگ

پیوند فیکوس روی جنسینگ ٢/۵ ساله

نویسنده: مهندس جعفرزاده
منبع:میهن کاکتوس
کپی بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.


۴۰ Comments


۵۷ Comments


۲۶ Comments


۱۷ Comments


۶۲ Comments


۱۸ Comments

 

سلام خسته نباشی لطفا نحوه پیوند زدن بونسای جینسینگ را توضیح دهید چه فصلی و چه نوع پیوندی؟ اگر با تصویر باشه ممنون میشم.

سلام، در این مورد اطلاع دقیقی ندارم میتونید روی مرور گرتون در این زمینه سرچ کنید.

سلام ایا درجنوب مثل قشم میتوان درغالب گلخانه ای میتوان انجام داد؟

سلام، در این مورد اطلاع دقیقی ندارم ،اگر دما زیاد بالا باشه فکر کنم باید از خنک کننده داخل گلخانه استفاده کنید.

سلام شیراز مرودشت چگونه کاشت میشودایا آماده فروشی هست راهنمای کنیدلطفا

سلام، نحوه کشت نوشته شده مطالعه بفرمایید، ما فعلا موجود نداریم.

سلام

لطفا بفرمائید این همان جین سینگی هست که داروخانه ها و عطاری ها می فروشند؟! من شنیدم ریشه این گیاه هفت سال طول میکشه که قابل برداشت تجاری باشه اما اینی که شما عکس گذاشتین دو ساله خیلی رشد کرده

این با جین سینگ خوراکی فرق داره ؟

سلام، در این مورد اطلاع دقیقی ندارم.

سلام من میخواهم به صورت خوراکی کاشت و برداشت کنم
چی کار کنم

سلام، در این مورد اطلاعی ندارم.

سلام
گلدون جینسینگ افتاد, گلدونشو عوض کردم, یسری برگاش زرد شدن رسختن, الان برگ زرد نمیکنه, ولی ننش باریک شده چروک, برای چیه ؟

محل رویش گیاه جینسینگ در ایران

سلام، بهش شوک وارد شده، جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ابیاری رو کامل انجام بدید وبرای تامین رطوبت روزانه مه پاشی کنید یا برای تامین رطوبت جزیره زیر گلدانی درست کنید، مدتی جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید درست میشه.

باسلام لطفا راهنمایی کنید که در مازندران کشت جنسیگ باید گلخانه ای باشد یا هوای آزاد

سلام، بهتر هست داخل گلخانه کشت بشه چون دمای سبز شدن بذرها بین۲۵_۳۰ درجه هست وتا سه ماهگی نور مستقیم نباید داشته باشند.

بذر رو شما دارید یا از کجا میتونم تهیه کنم ممنون

متاسفانه نه.

باسلام و خسته نباشید اگه من بذر جیسینگ رو تهیه کنم ایا تنه مثل این عکسهایی گزاشتید میشه یا نه ؟اگر نمیشه چکاری باید انجام بدم و اینکه بذر جیسینگ فروشگاه شما داره یا نه؟ممنون

سلام. بعد ازرشد باید هرس بشه تا شکل بنسای رو بگیره.حداقل باید دوساله بشه که بتوان هرس کرد.

سلام
این گیاه همون تقویت کننده جسم هست که خیلی هم گرونه؟

سلام بعضی گونه های این کیاه دارویی هستن

با سلام و خسته نباشید
ممنون از سایت خوبتون
اول اینکه لطفا بذرش رو برای فروش موجود کنید و دوم اینکه لطفا برای اموزش بهتر و درک بهتر از مطالب آموزشیتون ویدیوی این آموزش رو هم تو سایت قرار بدید
ممنون

لططفا تهیه بذر وکاشت جنسینگ خوراکی رو راهنمایی کنین

سلام.کاشت بذر شون یکی هست فرقی نداره لطفا مقاله رو مطالعه بفرمایید.

سلام من یه بن سای فیکوس دارم که هرس کردم وءداشتم تو آب وریشه دادن آیا از اونا میتونم یه بن سای درست کنم

سلام.بله میتونید.بنسای کردن فقط صبر وحوصله میخواد هر سال باید شاخه ها وریشه ها رو هرس کنید.

اقا لطفا بگین بذرشو کجا باید تهیه کرد قیمتش چنده بذرش

سلام جنسینگ که اموزش دادید همون جنسینگ خوراکی هست؟ که ریشه داخل عطاری میفروشن؟

سلام.گیاه جنسینگ همون گیاه دارویی هست.با پیوند زدن فیکوس روی گیاه جنسینگ بنسای جنسینگ بوجود میاد.این گیاه بنسای جنسینگ هست.

بله ولی اینو هرکی بخوره درجا میره سینه ثبرستون از بس سم بهش زدن

سلام.خود گیاه جنسینگ سمی نیست ولی وقتی بهش فیکوس رو پیوند میزنن سمی میشه چون گیاه فیکوس سمی هست.هرگز گیاهانی رو که شناخت کافی از سمی بودن و یا نبودنش رو ندارید برای خوردن امتحان نکنید.

سالم خسته نباشی..من میخوام کشت گیاه جنسینگ رو آغاز کنم..مدت ۱۵ سال کارباغبانی میکنم و سرباغبان بودم..آموزش فنی حرفه ای کشت کار گلخانه ای رو دیدم…خواهش میکنم اگه میشه ازچطور تهیه کردن بذر واموزش کامل کاشت این گیاه رو بفرمایید..در مورد نحوه فروش این گیاه رو هم راهنمایی بفرمایی ممنون مشم..متشکرم..از گیلان..رشت

سلام شما اگ گیاه جنسینگ کاشتین من خیلی نیاز دارم لطفا اطلاع بدید و اگر موافقید سفارش بدم

سلام بهترین دما برای کاشت گلخانه ای جینسینگ چند درجه است؟ و گیاه بعد از چند سال اماده برداشت میشود؟

سلام دمای مناسب برای سبز شدن حدود ۲۰-۳۵ درجه می باشد.

سلام دمای کشت در گلخانه باید چند درجه باشه؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

 واحد فروش: 09121064980دفتر مرکزی: 04442237373

ساعت پاسخگویی:هفت روز هفتهاز ساعت 10 صبح تا 6 عصر پاسخگوی شما هستیماس ام اس پاسخ داده نمی‌شود.

میهن کاکتوس را دنبال کنید:

  

آخرین بروزرسانی محصولات:13 مهر 1399

1. قیمت درج شده بر روی محصولات، قیمت ده عدد بذر می باشد.2. برای خرید تعداد بسته های بیشتر بر روی محصول مورد نظر کلیک کنید.3. راهنمای کامل کشت همراه بذرها ارسال می شود.4. فروش فقط اینترنتی بوده و فروش حضوری نداریم.5. میهن کاکتوس هیچ آدرس دیگری جز این سایت ندارد و در قبال سوء استفاده وب سایت ها و کانال های متخلف هیچ مسئولیتی ندارد. اگر سوال بیشتری دارید اینجا کلیک کنید.

از اعتماد شما به میهن کاکتوس متشکریم

نماد اعتماد:
نماد ساماندهی:


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟


آدرس ایمیل *


گذرواژه *


عضویت


نام کاربری یا ایمیل *


رمز عبور *


ورود

با ما سبز زندگی کنید


نمایش یک نتیجه

محل رویش گیاه جینسینگ در ایران

چرا معجون ساز ؟

شرکت معجون ساز با شعار برای زندگی سالم نجنگید قدم های کوچک بردارید و پیشگیری بهتر از درمان با مصرف گیاهان دارویی را به عرصه آورده است. در این راستا شرکت معجون ساز قصد ترویج طب سنتی را نیز دارد و یک شعار مهم را برای همه آرزومند است :

“یک عمر سلامتی با خود مراقبتی”

خدمات

✈️ ارسال به سراسر کشور

☎️ پشتیبانی 24 ساعته

سریع ترین پاسخگو
پشتیبانی آنلاین

اعتماد شما اعتبار ماست

محل رویش گیاه جینسینگ در ایران
محل رویش گیاه جینسینگ در ایران
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *