مزایای افزایش سرمایه

مزایای افزایش سرمایه
مزایای افزایش سرمایه

شرکت ها با هدف های مختلفی اقدام به افزایش سرمایه می کنند، افزایش سرمایه انواع مختلفی دارد و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند، همچنین مزایا و پیامدهای هر یک از انواع افزایش سرمایه بر وضعیت شرکت و سهامدار متفاوت است، ما در این مطلب سعی داریم ابتدا افزایش سرمایه و انواع آن را توضیح داده و در نهایت شما را با مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران بیشتر آشنا کنیم.

افزایش سرمایه اقدامی مطلوب و موثر در جهت تأمین منافع آتی سهامداران است

قبل از تعریف افزایش سرمایه ابتدا باید بدانیم که تعریف سرمایه چیست؟ سرمایه عددی است که به عنوان آورده سهامداران در اداره ثبت شرکت ها و به عنوان سرمایه شرکت ثبت شده است، شرکت ها با طی کردن یک سری مراحل قانونی می توانند رقم سرمایه ثبت شده خود نزد اداره ثبت شرکت ها را افزایش دهند که به این فرایند افزایش سرمایه گفته می شود.

بیشتر بخوانید: افزایش سرمایه چیست؟ بررسی روش های افزایش سرمایه بصورت کامل

حال افزایش سرمایه می تواند از روش های مختلفی انجام گیرد:مزایای افزایش سرمایه

۱- از طریق سود ذخیره ی شرکت
۲- سرمایه های نقدی که توسط سرمایه داران آورده شده
۳- دارایی های شرکت را مورد بازرسی و ارزیابی دوباره قرار می دهند
۴- صرف سهام

شرکت ها بخشی از سود خودشان را در حسابی با عنوان سود انباشته نگه داری می کنند، حال در این شرایط شرکت مقداری از سرمایه شرکت را با توجه به میزان سود افزایش می دهد در این نوع افزایش سرمایه، مبالغ نقدی شرکت افزایش پیدا نمی کند و شرکا برای سهام های جدید پولی پرداخت نمی کنند به همین دلیل به آن سهام جایزه گفته میشود، در این حالت از افزایش سرمایه، با افزایش تعداد سهام قیمت سهام پایین می آید.

در این نوع افزایش سرمایه منابع ذخیره شرکت برای افزایش سرمایه کفایت نمی کند و شرکت برای افزایش سرمایه از آورده های نقدی شرکا استفاده می کند، نحوه ی افزایش سرمایه در این حالت به این شکل است که ابتدا به سهامداران اوراقی با عنوان حق تقدم سهام واگذار می شود و شرکا برای معامله ی این اوراق دو ماه زمان دارند که در طی این دو ماه می توانند دو کار انجام دهند ۱-پرداخت مبلغ اسمی سهام ۲-فروش حق تقدم

راجب این مطالب بیشتر بدانید:

چگونه حق تقدم سهام را بخریم؟

اگر سهام حق تقدم را نفروشیم چه می شود؟

سهام حق تقدم را چگونه بفروشیم؟

در این نوع افزایش سرمایه شرکت اقدام به برآورد دارایی های خود شرکت می کند و با توجه به اینکه با گذر زمان بر ارزش دارایی های شرکت افزوده شده ارزش آنها را دوباره مورد ارزیابی قرار می دهد در این صورت مبالغ نقدی وارد شرکت نمی شود اما حسابهای مالی شرکت توسط حسابدارن تغییر می کند.

در این روش شرکت سهام خود را از طریق پذیره نویسی به فروش می رساند که بهترین روش برای افزایش سرمایه شرکت هم روش صرف سهام است.

از مهم ترین دلایل افزایش سرمایه شرکت ها می توان به روند صعودی قیمت ها، نوسانات و شوک های ارزی، بالا بودن نرخ سود بانکی اشاره کرد. افزایش سرمایه می تواند اتفاق خوبی در راستای پیشرفت و توسعه شرکت و همچنین افزایش قیمت سهام و سود دهی سرمایه گذاران باشد، اما به طور قطعی هم نمی توان این رشد را تضمین کرد چه بسا ممکن است مواردی پیش بیاید و افزایش عرضه و عدم رغبت سرمایه داران شرکت برای داشتن سهام آن شرکت باعث شود قیمت جدید آن سهام بعد از افزایش سرمایه پایین بیاید و به ترتیب زبان ده شود بنابراین افزایش سرمایه همیشه برای سهامداران خوب نیست. اما به طور کل می توان گفت افزایش سرمایه اقدامی مطلوب و موثر در جهت تأمین منافع آتی سهامداران است، چون در نهایت منجر به بهبود وضعیت و یا رشد تولید و همچنین سود آوری شرکت می شود.

حال از دیگر مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران به جز اثرات بنیادی، اثرات روانی آن بر قیمت تابلو خواهد بود به این صورت که با انتشار خبر افزایش سرمایه، توجه سهامداران به آن سهم افزایش پیدا می کند و شرکت می تواند تا زمان ثبت افزایش سرمایه مورد توجه سهامداران قرار بگیرد و سهامش را به آنها بفروشد.

سخن آخر:

افزایش سرمایه به تنهایی ملاکی برای ارزنده بودن سهام یک شرکت نیست، اما انتظار مثبت و اطمینان سهامداران نسبت به محقق شدن عملیات اجرایی مدنظر شرکت از جمله عواملی است که باعث مثیت شدن یک سهم در افزایش سرمایه ها می شود، و در صورت کلی سهامدار باید به منطق افزایش سرمایه شرکت، سوابق و شرایط کلی شرکت و درصد افزایش سرمایه توجه کند.

 

 

آدرس واحد مرکزی: تهران،خیابان شهید بهشتی ،جنب متروی میرزای شیرازی ،ساختمان پارسه ،پلاک ٤٣٦ ،طبقه چهارم ،واحد ١٥

آدرس واحد پذیرش: تهران،خیابان شهید بهشتی ،جنب متروی میرزای شیرازی، شرکت سبدگردان هدف

کد پستی: 1586764649تلفن: 02191004770 (30 خط پشتیبانی)
دورنگار: 88714383
پست الکترونیکی: info@ihadaf.com

جهت دریافت مشاوره سرمایه گذاری در سبدگردان هدف نام استان خود را به 10000604 پیامک کن

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهاد رمضان مدیرعامل گروه مالی سپهر سینا در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها توسط شرکت های بازار سرمایه و نگاه های مثبت و منفی به این فرآیند به سنا گفت: رکود حاکم بر شرکت ها در سال های گذشته باعث کاهش حاشیه سود این بنگاه ها و به تبع آن افت اعتبار آنها نزد نهادهای مالی شد.

وی با تاکید بر اینکه امیدنامه و حقوق صاحبان سهام شرکت ها شاخص های بسیار مهم برای تعیین سقف اعتبار نزد بانک ها است، افزود: رکود حاکم بر اقتصاد در سال های گذشته، شرکت ها را با مشکلات مالی زیادی مواجه کرد که باعث ریزش حاشیه سود در بنگاه های اقتصادی شد.

این مقام مسئول در شرایط کاهش حاشیه سود، تنها راهکار بالا بردن حقوق صاحبان سهام را افزایش سرمایه دانست و ادامه داد: بحران نقدینگی باعث می شود امکان افزایش سرمایه از محل آورده نقدی یا سود شرکت ها وجود نداشته باشد، همچنین از محل افزایش قیمت سهام نیز برای سهامداران خرد سودی شناسایی نمی شود. بر همین اساس افزایش سرمایه از محل آورده نقدی نه تنها در توان بنگاه ها نیست بلکه مورد استقبال نیز قرار نمی گیرد.

به گفته رمضان، در شرایط فوق بهترین راهکاری که قانون گذار در اختیار شرکت ها قرار داده، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها است تا با اجرای آن مقداری از دارایی های بنگاه های اقتصادی به روز شود و میزان اعتبار آنها نزد بانک ها افزایش یابد. به این ترتیب نظام پولی نیز برای تسهیلات دهی به شرکت ها ترغیب می شود.

وی درباره مزیت های افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اظهار داشت: به روز رسانی دارایی شرکت ها، عامل محرکه ای است که باعث می شود سهام بیشتر از گذشته مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گیرد. این فرآیند ضمن اینکه باعث افزایش اعتبار شرکت نزد نظام بانکی می شود، سهامداران عمده را نیز برای نگهداری سهام ترغیب کرده ، رونق و افزایش گردش مالی در بورس را به همراه دارد.مزایای افزایش سرمایه

این کارشناس درباره اختلاف دیدگاه بین سهامداران خرد و عمده درباره افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها گفت: زمانی که این نحوه تامین مالی مطرح شد اطلاع رسانی عمومی به خوبی انجام نگرفت و ناآگاهی بازار نسبت به این فرآیند اختلاف دیدگاه هایی را به وجود آورد. وقتی بنگاهی با زیان مواجه می شود علاوه بر اینکه سهامش در بازار مورد اقبال قرار نمی گیرد، اعتبارش نزد بانک ها نیز کاهش می یابد.

رمضان با تاکید بر اینکه وقتی سهامی با افزایش قیمت مواجه نشده و مورد معامله نیز قرار نمی گیرد در بازار فراموش می شود، افزود: در نتیجه این شرکت زیانده باقی می ماند و توسط سهامدار عمده حمایت نمی شود، در این شرایط زیان به صورت تصاعدی بالا می رود ، شرکت با ماده 141 قانون تجارت مواجه ، ملزم به تعیین تکلیف شده و به نقطه اول خود بر می شود.

وی چنین روندی را باعث زیان سنگین سهامداران خرد دانست و ادامه داد: بر همین اساس اگر این روش تامین مالی کامل و صحیح به بازار سرمایه معرفی و تحلیل شود، بهترین راهکار برای خروج شرکت ها از رکود است و باعث احیا و تزریق نقدینگی تازه می شود.در این روش افزایش سرمایه، هرچند وجه نقدی وارد شرکت نمی شود اما دارایی ها به روز شده و ارزش شرکت افزایش می یابد و افزایش ارزش شرکت ها باعث اقبال بازار به سهام آنها نیز می شود.

وی این فرآیند را برای شرکت هایی که دارایی های ثابت و تجهیزات زیادی دارند، بسیار مفید دانست و گفت: یک نکته منفی در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها وجود دارد که نقطه اختلاف سهامداران عمده و خرد است.در این روش تامین مالی، استهلاکی که در موعد قانونی به عنوان درآمد شناخته شده و ملزم به پرداخت مالیات می شود به بنگاه اقتصادی آسیب خواهد زد اما شرکت هایی که آگاهی کامل از این روش داشتند با اجرای بهتر آن از این نقطه ضعف عبور کردند.

رمضان تجدید ارزیابی ماشین آلات و ساختمان را که استهلاک پذیر است و در یک بازه زمانی 4 الی 5 ساله هزینه آن استهلاک به عنوان درآمد با مالیات سنگین مواجه می شود و تنها نکته منفی این روش تامین مالی اعلام کرد و افزود: برخی شرکت ها به نحو بهتری این قانون را اجرا می کنند و دارایی هایی مثل چاه های آب و زمین، امتیاز تلفن همراه و غیره را تجدید ارزیابی می کنند که در سرفصل دارایی ها شامل استهلاک نمی شوند.


انتهای پیام


امتیاز کاربران

شرکتها برای اینکه از نظر مالی بالا بروند سرمایه ی خود را افزایش می دهند که از طریق انتشار سهام جدید در بازار بورس انجام می شود که این افزایش سرمایه در جهت بهتر کردن شرکت یا بالا بردن قدرت رقابت در بازار است .
افزایش سرمایه  شامل چه مراحلی است :
1-ابتدا هیئت مدیره دلایلی را مبنی بر افزایش سرمایه برای شرکا بیان می کند
2-سپس مجمع عمومی فوق العاده به بررسی ان می پردازد و سهامداران به ان رای میدهند
3-زمانیکه مجمع فوق العاده با ان پیشنهاد موافقت کردند پس از گرفتن مجوز از بورس سرمایه ی شرکت افزایش پیدا می کند
4-پس از اینکه سرمایه شرکت افزایش پیدا کرد بر همان مبنا قیمت سهام شرکت نیز افزایش می یابد
افزایش سرمایه ی شرکت به چه روش هایی انجام می شود :
1-از طریق سود ذخیره ی شرکت
2-سرمایه های نقدی که توسط سرمایه داران اورده شده
3-دارایی های شرکت را مورد بازرسی و ارزیابی دوباره قرار می دهند
4-صرف سهام

1-1  از طریق سود ذخیره ی شرکت سرمایه را افزایش داد :
اصولا شرکتها مقداری از سود خود را در حسابی تحت عنوان سود انباشته نگهداری می کنند در این شرایط شرکت با توجه به میزان سود  مقداری از سرمایه ی شرکت را افزایش می دهد در این نوع افزایش سود شرکت، مبالغ نقدی شرکت افزایش پیدا نمی کند وشرکا برای سهام های جدید مبلغی پرداخت نمی کنند به همین دلیل به ان سهام جایزه می گویند .در این نوع از افزایش سرمایه با افزایش تعداد سهام قیمت سهام کاهش پیدا می کند

2-1سرمایه های نقدی که توسط سرمایه داران اورده شده:
در این نوع از افزایش سرمایه منابع ذخیره ی شرکت برای افزایش سرمایه کافی نبوده و شرکت برای افزایش سرمایه از اورده های نقدی شرکا استفاده می کند به این صورت که به انها اوراقی تحت عنوان حق تقدم سهام واگذار می کند شرکا برای معامله ی این اوراق دو ماه زمان دارند که در طی این دو ماه می توانند دو کار انجام دهند 1-پرداخت مبلغ اسمی سهام 2-فروش حق تقدم
3-1 ارزیابی مجدد دارایی های شرکت:
در این روش افزایش سرمایه شرکت به براورد دارایی های خود شرکت می پردازد و با توجه به اینکه با گذشت زمان بر ارزش انها اضافی می شود ارزش انها را دوباره مورد ارزیابی قرار می دهند در این نوع افزایش سود شرکت مبالغ نقدی وارد شرکت نمی شود اما حسابهای مالی شرکت توسط حسابدارن مورد تغییر قرار می گیرد .

4-1  صرف سهام :
در این روش شرکت سهام خود را از طریق پذیره نویسی به فروش می رساند  
بهترین روش برای افزایش سرمایه شرکت کدام است؟
برای افزایش سرمایه سرمایه ی شرکت بهترین روش از طریق صرف سهام می باشد .
چند نکته در مورد افزایش سرمایه:
1-هر تصمیمی که برای افزایش سرمایه شرکت گرفته می شود شامل حال افرادی می شود که در زمان برگزاری جلسات مجمع جز سهامداران شرکت بوده اند
2-پس از تصویب افزایش سرمایه توسط مجمع باید در روزنامه های کثیرالانتشار به چاپ برسد
3-در بعضی مواقع شرکت از روش ترکیبی برای افزایش سرمایه ی شرکت استفاده می کند
4-قیمت هایی که با استفاده از فرمول به دست می اید تئوری است ودر بعضی مواقع تغییر پیدا می کند .مزایای افزایش سرمایه

تلفن: 88888273 021

فکس: 88879894 021

پیش از این مطالبی در رابطه با افزایش سرمایه شرکت های بورسی منتشر نمودیم و می دانیم که شرکت ها از روش های مختلفی همچون سود ذخیره ی شرکت ، سرمایه های نقدی که توسط سرمایه داران آورده شده ، تجدید ارزیابی و صرف سهام اقدام به افزایش سرمایه می نمایند از این رو در این مقاله می خواهیم مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران و شرکت را مورد بررسی قرار دهیم.

در انتهای این مطلب می توانید در رابطه با مزایای انواع روش های افزایش سرمایه برای شرکت و سهامداران کسب نمایید.

شرکت های بورسی به دلیل نوسانات و شوک های ارزی ، بالا بودن نرخ سود بانکی و روند صعودی قیمت ها اقدام به افزایش سرمایه می نمایند. زمانیکه شرکت های بورسی تصمیم به افزایش سرمایه می گیرند گام بزرگی در راستای پیشرفت و توسعه شرکت و همچنین افزایش قیمت سهام و سود دهی سرمایه گذاران بر می دارند.

البته نمی توان بطور حتمی گفت که افزایش سرمایه تضمینی برای رشد قیمت سهام است زیرا ممکن است به دلیل افزایش عرضه و عدم تمایل سرمایه داران شرکت به حفظ سهام آن شرکت موجب افت قیمت جدید آن سهام بعد از افزایش سرمایه شود و برای برخی از سهامداران آن شرکت ضرر مالی به همراه داشته باشد از این رو نمی توان گفت که همیشه افزایش سرمایه به نفع سهامداران می باشد.مزایای افزایش سرمایه

در کل افزایش سرمایه یک روش مناسب برای بهبود وضعیت مالی سهامداران محسوب می شود زیرا شرکت ها با انتشار خبر افزایش سرمایه می توانند انگیزه خرید سهام ، در سرمایه داران بوجود آورد و این اقدام به بهبود وضعیت و یا رشد تولید و همچنین سود آوری شرکت سهامی کمک می نماید.

برخی از شرکت ها از محل سود انباشته و یا سهام جایزه ، افزایش سرمایه می دهند و از مزایای اصلی این روش می توان به سرعت گرفتن فرایند توسعه ، اهدای سهام جایزه و عدم نیاز به پرداخت قیمت اسمی سهم ،  کمک به بهبود سودآوری شرکت و عدم ورود نقدینگی از خارج شرکت اشاره نمود.

صرف سهام نیز یکی از روش هایی است که شرکت ها از آن برای افزایش سرمایه استفاده می نمایند. از مزایای افزایش به روش صرف سهام می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1. از نظر شرکت ها افزایش سرمایه به روش صرف سهام بهترین روش افزایش سرمایه می باشد زیرا در این روش نیاز به بازپرداخت نداشته و دغدغه شرکت برای پرداخت بدهی را کاهش می دهد و سبب افزایش اعتبار شرکت در بازار می‌شود.

2. از اصلی ترین مزایای افزایش سرمایه به روش صرف سهام ، کارگیری آن در ساختار مالی شرکت است می باشد. اغلب شرکت هایی که از این روش را برای افزایش سرمایه انتخاب می کنند، شرکت هایی هستند که نیازمند منابع سنگین مالی برای دستیابی به طرح‌های توسعه‌ای خود هستند و نیاز به اصلاح ساختار سرمایه دارند.

3. انتخاب این روش برای افزایش سرمایه ، منابع قابل ‌توجهی را در اختیار شرکت قرار می‌دهد و باعث رشد EPS و سود آوری شرکت می شود که در نهایت باعث افزایش قیمت سهام شرکت و کاهش ریسک سهم در بازار بورس می‌ شود.

از جمله مزایای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

کلام آخر :

هدف از انتشار این مقاله بیان فایده افزایش سرمایه شرکت های بورسی برای سهامداران و شرکت می باشد. نمی توان افزایش سرمایه را معیاری برای ارزشمند بودن سهام دانست از این رو بهتر است جهت تصمیم برای شرکت در افزایش سرمایه شرکت های بورسی حتما عملکرد گذشته و اهداف آن و برنامه های آینده شرکت را مورد بررسی قرار دهید.

عاشق مسافرت و ماجراجویی و موزیک و ورزش، مدتی هست دارم در اینترنت فعالیت میکنم و بنظرم اشتراک گذاری مطالب آموزشی به فرهنگسازی ایران کمک میکند و هم روحیه‌شون بهتر می شود.
دوستتون دارم 🙂 با ارسال نظراتتون در مطالبم بهم انرژی بدین
در آخرم میگم : “سعی کنید بهترین خودتون باشید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اکتبر 28, 2020 بورس و سهام نظری بدهید 1,539 بازدید

یکی از اصطلاحاتی که در میان فعالان بازار بورس بسیار شنیده می شود ” افزایش سرمایه ” است. سهامداران شرکت های بورسی افزایش سرمایه شرکت ها را به عنوان یک فاکتور مهم در تحلیل ها و خرید و فروش های خوددر نظر می گیرند. در این مطلب در ادامه مطالب آموزش بورس از صفر انواع و مزایای آن برای شرکت ها توضیح داده می شود.

برای آموزش بورس از صفر تا صد به لینک روبرو مراجعه کنید: آموزش بورس از صفر

فهرست عناوین این مطلب

افزایش سرمایه در شرکت به منظور تامین منابع برای طرح توسعه، رقابت با دیگر شرکت های فعال در همان حوزه فعالیت و تغییر ساختار مالی شرکت و همچنین جذب سهامدار بیشتر انجام می گردد. از این رو سهامداران شرکت با خرید سهام های جدید شرکت پول مورد نیاز شرکت را تامین می کنند.مزایای افزایش سرمایه

یک شرکت به منظور افزایش سرمایه یک مجمع عمومی فوق العاده تشکیل می دهد. افرادی که در زمان این مجمع سهامدار شرکت باشند مشمول آن می شوند.

پیش از اجرا، هیئت مدیره گزارش توجیهی خود را نشر می دهد. پس از آن گزارش حسابرس درباره آن ارائه می شود. با اخذ مجوز از سازمان بورس مجمع عمومی فوق العاده در این مورد تشکیل می گردد. کلیه سهامدارانی که در تاریخ این مجمع سهامدار شرکت باشند مشمول آن می گردند.

پیش از اجرای افزایش سرمایه با اعلام خبر آن،  معمولاً فعالان بازار بورس به سهم مورد نظر توجه بیشتری می کنند. نتیجه این توجه و قدرت خرید افزایش قیمت سهم قبل از افزایش سرمایه می باشد. البته بایستی به این نکته توجه نمود که عامل افزایش سرمایه  جدای از دیگر عوامل موید مناسب بودن سهم برای سرمایه گذاری نیست. تحلیل گران بازار بورس به شرایط سهم و علت افزایش سرمایه توجه می کنند تا ارزنده بودن سهم بررسی گردد.

 

 

با توجه به اینکه ارزش دارایی های یک شرکت در طول زمان به علت تأثیرپذیری از تورم تغییر می کند، شرکت های بورسی دارایی های خود نظیر تجهیزات و دستگاه ها، زمین و ساختمان و … را ارزیابی می کنند تا ارزش و قیمت آن به روز رسانی گردد.

یکی از انگیزه های بالای شرکت ها افزایش اعتبار خود نزد بانک می باشد. سقف اعتبار تابع میزان حقوق صاحبان سهام شرکت است. از این رو شرکت های بورسی با افزایش سرمایه حقوق صاحبان سهام خود را افزایش می دهند.

شرکت هایی که تحت تاثیر رکود قرار دارند و زیان ده می باشند می توانند افزایش سرمایه خود را از تجدید ارزیابی دارایی ها انجام دهند.  البته مقدار زیان شرکت نیز مهم است و اگر بیش از یک دوم سرمایه شرکت باشد شرکت زیان ده مشمول ماده 141 قانون تجارت می گردد. روش تجدید ارزیابی دارایی ها برای شرکت هایی که مشمول ماده 141 شده اند مناسب است. علت آن هم اینست که پس از افزایش سرمایه می توانند تسهیلات دریافت نمایند.

شرکت ها همه سود بدست آمده در یک سال مالی را بین سهامداران تقسیم نمی کنند. مطابق با قانون تجارت بخشی از سود را به عنوان سود انباشته نگه می دارند. با زیاد شدن سود انباشته و رسیدن آن به یک مقدار قابل توجه شرکت بخشی از آن را صرف افزایش سرمایه می کند و در قالب سهام جایزه به سهامداران خود می دهد. از این رو سهامداران برای دریافت سهام جایزه هیچ مبلغی نمی پردازند و نقدینگی جدیدی وارد شرکت نمی شود. محاسبه در این شیوه به صورت زیر است:

 

100/درصد افزایش سرمایه=x

 (1+x) / قیمت سهم قبل از افزایش سرمایه =قیمت سهم پس از افزایش سرمایه

 

در صورتیکه سود انباشته شرکت برای تامین هزینه طرح توسعه شرکت کافی نباشد، شرکت به افزایش سرمایه از آورده نقدی سهامداران رو می آورد. هر سهامدار به اختیار خود می تواند در آن شرکت کند. نحوه اجرا بدین نحو است که اوراقی با نام حق تقدم سهام به سهامداران داده می شود. هر سهامدار می تواند تا پایان زمان پذیره نویسی اوراق یا مبلغ اسمی سهام را پرداخت کند یا حق تقدم خود را بفروشد.

سهامدارانی که تصمیم به پرداخت مبلغ اسمی سهام دارند بایستی در برابر هر برگه سهم 100 تومان پرداخت نمایند. پس از مدتی با پایان یافتن افزایش سرمایه شرکت حق تقدم به سهام عادی تبدیل می شود.

در صورتیکه یک سهامدار تمایلی به استفاده از حق تقدم نداشته باشد، در مهلت پذیره نویسی (دو ماه) می تواند حق تقدم خود را بفروشد.

شرکت در این شیوه قیمت هر برگه سهام جدید را بیشتر از قیمت اسمی برای سهامداران خود و از طریق پذیره نویسی در نظر می گیرد.

به منظور ایجاد جذابیت در روش صرف سهام قیمت هر برگه سهم کمی پایین تر از قیمت بازار عرضه می گردد. تفاوت قیمت اسمی و قیمت عرضه سهام جدید به حساب اندوخته شرکت واریز می گردد یا به صورت سهام جدید به سهامداران گذشته شرکت ارائه می شود. این تفاوت قیمت نیز در سمت چپ ترازنامه شرکت نمایش داده می گردد. روش صرف سهام به دلیل تامین منابع مالی جدید در مدت کوتاه برای شرکت های بورسی جایگاه ویژه ای دارد. به مثال زیر دقت کنید:

فرض کنید سرمایه شرکتی برابر با 20000 میلیون ریال است و 20 میلیون برگه‌ سهام آن دارد. ارزش هر سهم  آن در بازار در حال حاضر 18000 ریال می باشد. حال شرکت تصمیم به افزایش سرمایه صد درصدی به روش صرف سهام گرفته است. بنابراین به مبلغ 20000 میلیون ریال دیگر نیاز دارد. 20000 میلیون ریال برابر با 20 میلیون برگه سهم جدید می باشد. برای انجام آن شرکت مورد نظر قیمت سهام جدید در پذیره نویسی را به فرض برابر با 10000 ریال که کمتر ارزش ارزش جاری سهم در بازار و بیشتر قیمت اسمی سهم است اعلام می کند. در این صورت فروش ۲ میلیون تعداد سهم، پول لازم در این افزایش سرمایه را تامین می کند. بنابراین باقیمانده سهم جدید که معادل با  18 میلیون سهم می باشد در میان سهامداران قبلی شرکت توزیع می شود.

سهامداران برخی شرکت ها ممکن است مطالباتی از شرکت داشته باشند. هنگامیکه شرکت تصمیم به افزایش سرمایه می گیرد، می تواند اعلام کند که درصدی از آن از محل آورده نقدی و درصدی از مطالبات حال شده است. در این صورت سهامداران به مقدار کمتری از کل آورده نقدی را به شرکت پرداخت می کنند و به جای آن از مطالبات سهامداران کاسته می شود.

در سه روش تجدید ارزیابی دارایی ها، صرف سهام و سود انباشته با انجام افزایش سرمایه سهام جدید به نام سهمدار ایجاد می گردد. در روش آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران حق تقدم بوجود می آید که هر سهامدار بنابر تصمیم خود می تواند سهام جدید را با قیمت اسمی (صد تومان) خریداری کند یا حق تقدم خود را بفروشد.

پس از افزایش سرمایه قیمت هر سهم کاهش می یابد. علت آن اینست که با بیشتر شدن تعداد سهام ارزش هر سهم کمتر می شود. از آن طرف تعداد سهام هر سهامدار افزایش می یابد و در کل پس از آن تفاوتی در ارزش دارایی هر سهامدار ایجاد نمی گردد.

شرکت ها برای ادامه فعالیت و اصلاح ساختار مالی خود نیازمند به تامین پول و تزریق به شرکت هستند. افزایش سرمایه یکی از شیوه های دستیابی به منابع مالی می باشد. البته ذکر این نکته لازم است که این مقوله برای سهامداران یک شرکت بورسی نیز مهم به شمار می رود. علت آن تغییر قیمت سهام شرکت پس از انجام آن می باشد. هر شرکت بسته به شرایطی که در آن قرار دارد یکی از روش های ذکر شده را انتخاب می کند. برای شرکتی که دچار زیان گردیده بهترین روش از محل تجدید ارزش دارایی های شرکت است. در این شیوه سهامداران نقدینگی به شرکت نمی آورند و تنها با یک سری فرآیندهای حسابداری صورت های مالی شرکت اصلاح می گردد. روش صرف سهام و آورده نقدی سهامداران از آنجا که باعث ورود پول جدید به شرکت است برای بسیاری از شرکت ها مورد توجه در نظر گرفته می شود.

یکی از اصطلاحات و مفاهیم مهم در آموزش بورس افزایش سرمایه می باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

مزایای افزایش سرمایه

[email protected]

کپیتال اکستند

آلپاری

لایت فارکس

اکسپرت آپشن

پاکت آپشن

آلپاری

از سال 85 که با وبلاگ بورس نگار(ابتدا میهن بلاگ،سپس بلاگفا) و در حال حاضر با وب سایت بورس نگار در خدمت شما عزیزان هستیم ،تنها یک هدف اساسی داشتیم و آنهم اطلاع رسانی شفاف به سهامداران با تجربه و انتقال تجربیات بورسی به سهامداران تازه کار بوده است .

خط مشی ما تلاش برای شناساندن سهام برتر بازار به سهامداران و ارائه بهترین نقشه راه به معامله گران بازارهای مالی می باشد .

موفق و پیروز باشید / مدیریت وب سایت تحلیلی بورس نگار

.نقل و استفاده از مطالب سایت بورس نگار فقط با ذکر منبع مجاز می باشد مطالب منتشر شده از ساير رسانه ها، الزاما ديدگاه بورس نگار نمي باشد.

یکی دیگر از روش های افزایش سرمایه شرکت های بورسی، افزایش سرمایه از سود انباشته شرکت است. در این مقاله این نوع بصورت کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مطالب ویژه : ✅ حقوقی سهمتان اینگونه از شما نوسان می گیرد و سود می کند + تجربه واقعی و عملی✅ تجربه واقعی و عملی افرادی که در ریزش های بورس ضرر نمی کنند + مثال واقعی✅ پول های بزرگ با این روش در بورس سود می کنند + مثال عملی و تجربه واقعی

تجربه این مطلب :

سال 94 بود یه سهمی داشتم که افزایش سرمایه داد. منم که کلا نمیدونستم قضیه چیه کلی گیج شده بودم و آخرش کل سهام و جایزه و … همه رو با ضرر فروختم و دقیقا بعد چند ماه 3 برابر سهم رو مجدد خریدم.مزایای افزایش سرمایه

بعد اون برای اینکه دوباره این اشتباه رو نکنم مفصل در مورد افزایش سرمایه مطالعه کردم و خلاصه مطالعاتم رو در این مطلب براتون میذارم.

در این مقاله میخوانیم :

لازم به یادآوری است که هر یک از شرکت های سهامی، مقداری سود انباشته از سال های مالی قبلی خود دارند که به دلیل عدم توزیع آن بین سهامداران، در حساب شرکت انباشته شده و قابل دسترسی است.

به این صورت در صورت نیاز به انجام افزایش سرمایه شرکت، هیئت مدیره و سهامداران کل می توانند از این محل برای افزایش دادن سرمایه شرکت سهامی، استفاده نمایند. در واقع شرکت در سال های قبل فعالیت خود صندوقی برای ذخیره پول ایجاد کرده است که هر وقت بخواهد می تواند از آن استفاده کند.

هر شرکت بورسی، معمولا سالانه سودی را کسب می کند. مثلا شما مغازه ای دارید و در یک سال موفق به کسب سود یک میلیارد تومانی شده اید. 800 میلیون تومان آن راه دوباره به کار میگیرید و 200 میلیون تومان را در حسابی ذخیره می کنید. اگر سه سال پشت سرهم این کار را انجام دهید، 600 میلیون تومان در حساب ذخیره شده دارید که به آن سود انباشته می گویند.

فرض کنید شرکت فولاد در سال های قبل در هر سال 100 تومان سود در هر سهم تحقق داده است. اما هر سال 20 درصد از سود یعنی 20 تومان را ذخیره کرده است. حال مبالغ جمع شده در سالیان گذشته را قصد دارد بعنوان افزایش سرمایه ارائه دهد. در واقع در این نوع افزایش سرمایه شرکت به دلیل توسعه و یا هر فعالیت دیگر می خواهد از سودهایی که سال های قبل پس انداز کرده است استفاده کند.

 

برای انجام افزایش سرمایه از محل سود اندوخته، شرکت حتما باید دارای مقدار مشخصی سود پس انداز شده از سال های قبل باشد. در ادامه مراحل کامل افزایش سرمایه توضیح داده خواهد شد.

اگر این مبلغ ذخیره شده، به عدد قابل توجهی برسد، شرکت می تواند تصمیم بگیرد که این مبلغ را مجدد به سهام تبدیل کند. درواقع شرکت با این کار تعداد سهام خود را افزایش می دهد و در نتیجه بزرگتر نیز می شود.

در این بین به سهامداران که در زمان برگزاری مجمع، سهام آن شرکت را داشته اند، سهامی با عنوان سهام جایزه تعلق می گیرد. معمولا شرکت های با بازدهی و سود بالا از این نوع روش برای افزایش سرمایه استفاده می کنند.

 

 

معمولا انجام افزایش سرمایه در شرکت ها دارای مراحل زیادی است و سهامداران نیز درگیر این موضوع می شوند. اما یکی از آسان ترین فرآیند های افزایش سرمایه متعلق به سود انباشته است که سهامدار نیاز به انجام کاری ندارد.

در این روش دیگر نیازی نیست که سهامداران ارزش اسمی سهم را برای شرکت واریز کنند. در نتیجه فرآیند افزایش سرمایه سریع انجام می شود. در واقع دیگر نیازی نیست که حق تقدم ها منتشر شود. به همین شرکت می تواند پروژه های خود را با سرعت بیشتری شروع کند.

 

مهمترین و بزرگترین عیب این روش افزایش سرمایه این است که عملا سرمایه و پول جدید وارد شرکت نشده است. سهامداران نیز درصد مالکیتشان تغییری پیدا نمی کند و صرفا تعداد سهام بیشتر می شود.

چون پول جدید به شرکت وارد نشده است و شرکت عملا صرفا از سودی که قبلا به دست آورده است استفاده می کند. در واقع یعنی شرکت در سال های قبل پس انداز داشته و حال می خواد از آن پس انداز ها استفاده کند.

 

بطور کلی ترتیب افزایش سرمایه ها از نظر کیفیت به شرح زیر است :

 

این مورد به درصد افزایش سرمایه بستگی مستقیم دارد. معمولا افزایش سرمایه های بالای 200 درصد نیاز به زمانی بین 2 تا 5 ماه دارند در حالیکه در افزایش سرمایه های زیر 200 درصد این زمان بسیار بسیار کمتر است.

 

اصولا در هر دو روش پول جدید وارد شرکت نمی شود اما در کل سود انباشته کمی بهتر از تجدید ارزیابی می باشد.

 

برای درک این موضوع این بخش را با یک مثال پیش می بریم.

سهم نیروگاه دماوند در سال 99 اقدام به افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود انباشته کرد (اعداد فرضی هستند). بطور مثال اگر شما قبل از مجمع 2 هزار سهم از این نماد را داشته باشید تعداد و دارایی شما قبل و بعد از افزایش سرمایه به شرح زیر خواهد بود.

 

قبل از مجمع : 

 

بعد از مجمع و تصویب افزایش سرمایه : 

 

همانطور که مشاهده کردین قبل و بعد از مجمع عملا میزان دارایی شما ثابت است. خب اینجا سوال پیش می آید که مزیت افزایش سرمایه چیست ؟ این بخش را نیز با یک مثال توضیح می دهیم.

فرض کنید شما یک پراید 100 میلیون دارید. به شما گفته می شود که قیمت پراید را 50 میلیون تومان می کنیم و بجای یک پراید به شما دو پراید اختصاص می دهیم.

دارایی شما باز همان 100 میلیون تومان است اما پراید 50 میلیون تومانی را راحتر از پراید 100 میلیون تومانی میخرند. نکته بعدی این است که در مواقع افزایش سرمایه معمولا قیمت ها دوست دارند به قیمت قبل از مجمع برسند.مزایای افزایش سرمایه

یعنی اگر شما سرمایه گذار بلند مدت باشید می توانید انتظار داشته باشید که قیمت پراید از 50 میلیون دوباره به 100 میلیون برسد، با این تفاوت که این بار 2 پراید دارید!

بطور کلی در بورس، سهامداران به سهامی با قیمت و عدد کمتر توجه بیشتری دارند و این یکی از موضوعات روانشناسی در بورس است. مزیت بعدی افزایش سرمایه این است که بعد از اعمال معمولا قیمت ها پس از مدت زمانی به قیمت قبل از مجمع بر می گردند در حالیکه دارایی شما چند برابر شده است.

 

هر شرکت که در بورس حضور دارد برای افزایش سرمایه باید این ۶ مرحله رو انجام دهد تا افزایش سرمایه آن به ثبت برسد.

۱- پیشنهاد هیات مدیره به مجمع عمومی فوق العاده (گزارش توجیهی):

هیئت مدیره شرکت با توجه به فعالیت و شرایط پیشنهاد می دهد که مثلا فلان درصد افزایش سرمایه داشته باشیم. به این مرحله گزارش توجیهی می گویند.

۲- اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی :

هر شرکت بورسی باید حسابرس داشته باشد. گزارش توجیهی را حسابرس بررسی می کند و اعلام نظر می فرماید (مرحله مهمی است)

۳- صدور مجوز افزایش سرمایه

در این مرحله سازمان بورس بر اساس گزارش شرکت و حسابرس اقدام به صدور مجوز می کند. در این مرحله شاید نیاز باشد ارگان های دیگر نیز نظر دهند. مثلا در افزایش سرمایه شرکت های بانکی، بانک مرکزی نیز باید موافقت کند.

 

۴- آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق العاده 

پس از صدور مجوز باید همه سهامداران آن را به تصویب برسانند. در این مرحله نماد سهم بسته می شود و مجمع فوق العاده تشکیل می شود.

 

۵- تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده

پس از برگزاری مجمع تصمیمات گرفته شده باید به اطلاع همگان برسد که بصورت نهایی چقدر افزایش سرمایه تصویب شده است.

 

۶- آگهی ثبت افزایش سرمایه

این مرحله نیز بسیار مهم است چرا که تا این مرحله انجام نشود عملا افزایش سرمایه ای اختصاص نیافته است. این ثبت نزد نهاد شرکت ها ثبت می شود. یکی از سوالات رایج در این زمینه این است که سهام جایزه به پرتفو ما اضافه شده است اما قبل فروش نیست. تا زمانی که افزایش سرمایه ثبت نشود قابل فروش نخواهد بود.

تمام مراحل بالا بصورت کامل و دقیق از طریق سایت کدال به اطلاع سهامدار می رسد. کافیست وارد سایت کدال شده و اسم سهام و مرحله مورد نظر را جستجو کنید. بطور مثال سهم وبانک در مرداد 99 افزایش سرمایه داد اما زمان ثبت آن تا اسفند 99 طول کشید و در این بازه زمانی با اینکه سهام جایزه به پرتفو ها اضافه شده بود اما قابلیت فروش نداشت.

 

اگر با یک شرکت افزایش سرمایه از سود انباشته و تجدید ارزیابی رفتیم در زمان بازگشایی چقدر سهام جایزه به ما تعلق خواهد گرفت.به عنوان مثال اگر یک شرکت غذایی 80 درصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته (یا تجدید ارزیابی )داشته باشد و شخصی قبل از افزایش سرمایه تعداد 4000 سهم در قیمت 5400 ریال را خریداری کرده ایم ،بعد از بازگشایی چه مقادر سهام جایزه به ما تعلق میگیرد؟

💡جواب: قبل از مجمع مالکیت این شخص تعداد 4000 سهم 5400 ریالی به ارزش 21/600/000 ریال بود و بعد از مجمع مالکیت فرد به 7200 سهم 3000 ریالی به ارزش 21/600/000 تغییر یافت و در دارایی و مالکیت سهامدار تغییری ایجاد نشده است.

روش محاسبه تعداد سهام جایزه پس از افزایش سرمایه:

A= تعداد سهام قبل از مجمع × درصدافزایش سرمایه

تعداد سهام

این نوع فروش حقوقی مهم نیست!

بعضا ما مشاهده می نماییم سهمی بر فرض مثال ۳۰% افت داشته و نفس های آخر خود را سپری میکند. در همین حین یک حقوقی، فروش های آبشاری خود را شروع می نماید. حال بایستی سوال کرد که آیا این فروش، نشانه بدی است؟

جواب خیر می باشد. بطور مثال فروش حقوقی می تواند دستوری باشد و مثلا در انتهای مال برای تامین حقوق پرسنل درحال فروش است.

 

این نوع خرید حقوقی بسیار خطرناک است!

در بخش خرید نیز همه خریدهای حقوقی نشانه خوبی به شمار نمی رود. بطور مثال بعضی از اوقات کد های خاص حقیقی که در سود هستند، با هماهنگی تعدادی زیادی از سهم خود را به کد حقوقی می فروشند. بعد از این فروش قیمت سهم بشدت کاهش می یابد. در واقع این نوع خرید حقوقی نوعی فرصت خروج محسوب می شود.

 

فریب حقوقی ها را نخورید!

با ارائه مثال های بالا متوجه شدیم که لزوما هر خرید حقوقی نشانه خوب و هر فروش حقوقی نشانه بدی نیست. با دانستن نکاتی که در فایل زیر گفته ایم(همراه با مثال های واقعی و متعددی)، دیگر هرگز فریب حقوقی ها را نخورده و ضرر نخواهید کرد. نکاتی که در جایی گفته نمی شود.

 

در این فایل چه تجربیاتی نوشته شده ؟

 

 

بعد از مطالعه این فایل می توانید کلیه رفتارهای حقوقی را متوجه شوید. با دانستن این نکات تا حد زیادی از ضررهای شما در بورس کاسته خواهد شد.

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

افزایش سرمايه بانک مهر ايران از محل سود انباشته :سهامداران بانک قرض الحسنه مهرایران در مجمع فوق العاده اخیر بانک با افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیارد ریالی این بانک موافقت کردند که پس از صدور مجوز بانک مرکزی ج.ا.ا، صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده در سامانه ثبت شرکت ها مورد پذیرش واقع شد.

مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران در این باره گفت: با صدور مجوز بانک مرکزی، سرمایه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از 15 هزار میلیارد ریال به 25 هزار میلیارد ریال افزایش یافت. وی افزود: این افزایش سرمایه صورت گرفته در شرایط مختلف به قدرت تسهیلات‌دهی بانک کمک می‌کند و سبب شده است تا بانک بتواند خدمات و طرح های تسهیلاتی بیشتری را در حوزه های اشتغالزایی و کارآفرینی، رفع مایحتاج ضروری، بهداشت و درمان و سایر بخش ها به نیازمندان واقعی جامعه پرداخت کند.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران خاطرنشان کرد: حداقل نسبت کفایت سرمایه که حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی‌های موزون شده به ضرایب ریسک است برای بانک‌ها و موسسات اعتباری غیردولتی 8 درصد تعیین شده که در حال حاضر این نسبت در بانک قرض الحسنه مهرایران 18.6 درصد می باشد.

وی تصریح کرد: این افزایش سرمایه صورت گرفته بانک قرض الحسنه مهر ایران به 25 هزار میلیارد ریال، اصلاح و بهبود نسبت کفایت سرمایه، افزایش میزان جذب سپرده‌، افزایش ظرفیت‌های عملیاتی و همچنین بهبود شاخص‌های عملکردی از دیدگاه سود و زیان، ریسک و بازار را به همراه دارد. اکبری خاطرنشان کرد: این افزایش سرمایه صورت گرفته بر اساس اعتماد سهامداران باتوجه به عملکرد بسیار خوب بانک در سال های اخیر انجام شده است.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در رابطه با محل افزایش سرمایه بیان داشت: سهامداران بانک باهدف ارائه خدمات بیشتر به مشتریان، به جای توزیع و دریافت سود سهام خود، اقدام به تامین مالی این افزایش سرمایه از محل سود انباشته، مطالبات سهامداران و سایر اندوخته ها نمودند تا ساختار مالی این بانک برای ارائه خدمات بهتر و پرداخت تسهیلات بیشتر به آحاد جامعه تقویت شود.مزایای افزایش سرمایه

تحلیل سهام های بازار بورس در حامی بورس : کلیک کنید

مرتضی اکبری با اشاره به دلایل موافقت سهامداران و بانک مرکزی برای افزایش سرمایه این بانک اظهارداشت: باتوجه به اینکه جامعه هدف بانک قرض الحسنه مهر ایران بیشتر اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند، سهامداران بانک و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور ارائه خدمات و تسهیلات قرض الحسنه بیشتر به نیازمندان، با این افزایش سرمایه بانک موافقت کردند چرا که این موضوع در افزایش توانمندی جذب منابع، ارتقای سهم بازار، توسعه ظرفیت بانک در اعطای تسهیلات و … بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: با این افزایش سرمایه صورت گرفته بانک قرض الحسنه مهر ایران توان مالی برای پرداخت تسهیلات به نیازمندان بیشتر و نیز تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد از طریق اعطای وام های قرض الحسنه افزایش یافته است که این مهم راهکار موثری برای بهبود شاخص های رونق اقتصادی است.

شایان ذکر است، بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال 1386 با سرمایه اولیه 15 هزار میلیارد ریال توسط بانک های ملی ایران، ملت، صادرات ایران، بانک سپه، تجارت، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، صنعت و معدن، توسعه صادرات ایران تاسیس شد. با این افزایش سرمایه صورت گرفته، سرمایه ثبت شده سهامداران به 25 هزار میلیارد ریال و حقوق صاحبان سهام بانک به 28 هزار میلیارد ریال رسید.

02188880006

info [ at ] kararegister.com

ونک، خیابان ملاصدرا، تقاطع پل کردستان، ضلع شمال غربی تقاطع، بن بست فرشید، پلاک 8، واحد 1

مزایای افزایش سرمایه

افزایش سرمایه به معنای بالا بردن سرمایه اسمی و ثبت شده شرکت است. با افزایش سرمایه مسئولیت صاحبان سهام در قبال دیون شرکت افزایش می یابد. شرکت به دلیل بهره مندی از مزایا افزایش سرمایه می دهد، زیرا با افزایش سرمایه شرکت های دیگر ارزش و اعتبار خوبی برای شرکت قائل می شوند. افزایش سرمایه از دو طریق قابل تحقق است : 1. افزایش مبلغ اسمی : مثلاَ مبلغ اسمی هر سهم از 500 به 700 تومان افزایش پیدا کند.

– ثبت شرکت آنلاین در سامانه اداره ثبت شرکت ها

– مزایای ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

2. صدور سهام جدید ( افزایش تعداد سهام ) : در این روش مبلغ اسمی سهم هیچ تغییری نمی کند. مثلاَ اگر شرکت بخواهد به اندازه 200 میلیون تومان افزایش سرمایه دهد، معادل 200 میلیون سهام صادر می کند. در این صورت اولویت برای خرید سهام جدید با سهامداران شرکت است مگر آن که حق تقدم در خرید از سهامداران سلب شود و یا این که آنان نخواهند حق تقدم را اعمال کنند. در این روش، مبلغ اسمی سهم بدون تغییر باقی می ماند. به موجب ماده 165 لایحه قانون تجارت ، از شروط الزامی افزایش سرمایه ، تادیه تمام سرمایه قبلی شرکت می باشد و اگر قبل از پرداخت تمام مبلغ اسمی سهام جدید صادر شود، در ماده 261 لایحه برای رئیس و اعضای هیات مدیره و مدیر عامل ، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی شده است. 1. افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام به موجب ماده 94 لایحه ، هیچ مجمع عمومی نمی تواند با هیچ اکثریتی به تعهدات صاحبان سهام بیفزاید. این مقرره بدین معناست که اگر قرار بر افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام به همراه افزایش تعهدات صاحبان سهام باشد، کلیه صاحبان سهام باید در مجمع عمومی فوق العاده حاضر و به اتفاق آرا به این مهم رای بدهند، زیرا نمی توان برای شخصی تعهد یک طرفه ایجاد کنیم . اگر افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهم موجب افزایش تعهد سهامداران نشود، مانند آن که افزایش سرمایه از طریق انتقال سود ذخیره شده به شرکت باشد، نیازی به اتفاق آرا نیست و با اکثریت دو ثلث آرای حاضر در جلسه رسمی تصمیم افزایش سرمایه تصویب می شود. مثلاَ مبلغ اسمی هر سهم 200 تومان افزایش یابد و مبلغ 200 تومان افزایش یافته از سود ذخیره شده در شرکت به مبلغ اسمی سهم اضافه شود. در حقیقت اگر افزایش سرمایه با بالا بردن مبلغ اسمی از طریق سود ذخیره شده باشد، تهاتر رخ می دهد زیرا سهامداران بابت سود ذخیره شده طلبکار شرکت بوده اند. افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهم : برای صاحبان سهام ایجاد تعهد کند : اتفاق آراء برای صاحبان سهام ایجاد تعهد نکند : اکثریت دو سوم آرای حاضر مجمع عمومی فوق العاده 2. تادیه مبلغ اسمی سهام جدید چنانچه شرکت بخواهد سرمایه خود را از طریق انتشار سهام جدید افزایش بدهد، اولین چیزی که به ذهن می رسد راه تامین سرمایه این سهام جدید ست. برای تادیه مبلغ اسمی سهام جدید 4 راه حل در ماده 158 لایحه آمده است. راه های پرداخت سهام جدید : الف: پرداخت مبلغ اسمی سهم به نقد ب: تبدیل مطالبات نقدی حال شده ج: انتقال سود تقسیم نشده و اندوخته اختیاری و اضافه ارزش سهم د: اوراق مشارکت قابل تبدیل با سهام

در عمل این راه موجب افزایش شرکت می شود. در شرکت سهامی عام پرداخت غیرنقدی در زمان افزایش سرمایه امکان پذیر نمی باشد و به عنوان مثال خریدار سهام جدید نمی تواند به جای پول، اتومبیل به شرکت بدهد و سهام دریافت کند. در شرکت سهامی خاص تادیه مبلغ اسمی در زمان افزایش سرمایه به صورت غیرنقد امکان پذیر است. طبق ظاهر قانون ، برخلاف زمان تاسیس فقط قسمتی از سرمایه را می توان به صورت غیرنقد پرداخت کرد اما به عقیده دکتر اسکینی ، در سهامی خاص تمامی مبلغ افزایش سرمایه می تواند به صورت غیرنقد پرداخت باشد.

اگر شخصی از شرکت طلبی داشته باشد، به جای دریافت طلب خود از شرکت سهام دریافت می کند و مبلغ اسمی سهم با طلبی که از شرکت دارد تهاتر می شود. به موجب ماده 185 لایحه ، در این طریق افزایش سرمایه : 1. باید مجمع عمومی فوق العاده تصویب بکند. 2. امضا ورقه تعهد سهم توسط طلبکارانی که مایل به پذیره نویسی هستند . یعنی بدون تمایل طلبکاران امکان تبدیل مطالبات به سهام ممکن نیست و چنانچه طلبکاران شرکت مایل باشند، می توانند به جای مطالبات نقدی حال شده از شرکت سهام جدید را دریافت کنند. به عقیده دکتر اسکینی، زمانی که افزایش سرمایه از این طریق باشد نیازی به انتشار اعلامیه پذیره نویسی ماده 177 لایحه و مراجعه به بانک نمی باشد، زیرا تبدیل مطالبات نقدی از طریق تهاتر انجام می شود. به موجب ماده 187 لایحه ، پس از افزایش سرمایه از این طریق مدارک ذیل باید برای ثبت به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم بشود تا اثبات شود، واقعاَ این اشخاص طلبکار شرکت بوده اند : صورت کاملی از مطالبات نقدی حال شده بستانکاران پذیره نویس رونوشت اسناد و مدارک مثبت این گونه مطالبات تایید شده توسط بازرسان شرکت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر اینکه کلیه سهام شرکت خریداری و بهای آن دریافت شده است.

منظور از سود تقسیم نشده، سود قابل تقسیم ماده 239 لایحه می باشد. این سود، حق سهامداران است که ممکن است یا به صورت نقد بین آن ها تقسیم شود و یا اینکه به جای پرداخت نقدی سود، سهام جدید منتشر و بین صاحبان سهام تقسیم شود. منظور از اندوخته در این ماده اندوخته اختیاری می باشد، زیرا به موجب تبصره 2 ماده 158 انتقال اندوخته قانونی به سرمایه ممنوع است. اضافه ارزش سهم ، تفاوت میان مبلغ اسمی و واقعی سهام است. مثلاَ اگر شرکتی 10 میلیون سرمایه ثبتی داشته باشد اما ارزش واقعی آن بالغ بر 100 میلیون تومان باشد، حاضر نخواهد شد مبلغ اسمی سهام را به همان مبلغ 500 تومان اولیه در زمان افزایش سرمایه بفروشد. به عنوان مثال در صورت فروش سهام جدید، مبلغی معادل 600 تومان دریافت می نماید. در این صورت مبلغ 100 تومان اضافه بر مبلغ اسمی را اضافه ارزش سهم می نامند. طبق مواد 160 و 236 لایحه ، عواید حاصل از اضافه ارزش سهم به 4 شکل قابل استفاده است : 1. انتقال به اندوخته 2. تقسیم نقدی بین صاحبان سهام سابق 3. دادن سهام جدید به صاحبان سهام سابق 4. استهلاک هزینه افزایش سرمایه

شرکت اوراق مشارکت قابل تبدیل با سهام صادره را دریافت و به جای پرداخت سود به دارندگان این اوراق، به آنان سهام جدید می دهد. اوراق مشارکت قابل تبدیل با سهام فقط توسط شرکت سهامی عام پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار منتشر می شود.

ثبت شرکت کارا ” ارائه دهنده ی خدمات تخصصی ثبت شرکت و ثبت برند “

ثبت شرکت

ثبت برند

جواز تاسیس

رتبه بندی پیمانکاری

ونک، خیابان ملاصدرا، تقاطع پل کردستان، ضلع شمال غربی تقاطع، بن بست فرشید، پلاک 8، واحد 1

02188880006

کپی رایت © 2021 – کارا ثبت

طراحی سایت دارکوب | میزبانی هاست دارکوب

مزایای افزایش سرمایه
مزایای افزایش سرمایه
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *