مضرات روغن کنجد

مضرات روغن کنجد
مضرات روغن کنجد

روغن کنجد در بین روغن های خوراکی به ملکه ی روغن ها مشهور است. دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است. روغن کنجد سالیان دراز بعنوان یک روغن بهبود دهنده زخم ها معرفی می شده است. این روغن دارای خاصیت آنتی باکتریال برای باکتری های متداول در پوست مانند: استافیلوکوکوس و قارچ های پوستی می باشد همچنین این روغن به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد در هند برای درمان بیماریی های عروق نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. مصرف روغن کنجد باعث کاهش 85% باکتری های موثر در التهاب لثه ها می شود. و با عوامل ایجاد کننده در سینوزیت و مشکلات پوست نیز مبارزه می نماید.

روغن کنجد به دلیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی که دارد به عنوان یکی از بهترین روغن های گیاهی برای درمان اگزما و پسوریازیس شناخته می شود.

مقادیر بالای ویتامین E موجود در روغن کنجد از اکسیداسیون سلول های پوست جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان سزامول موجود در روغن کنجد باعث رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شود.
ماسک روغن کنجد برای پوست صورت: یک قاشق غذاخوری روغن کنجد را با 5 قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و هر شب قبل از خواب در حرکات دایره ای بر روی پوست صورت و دور چشم ها ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب سرد خوب بشویید.

خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی روغن کنجد به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند. همچنین مقادیر بالای ویتامین E، ویتامین D و ویتامین های B موجود در روغن کنجد برای درمان جای جوش مفید هستند.
ماسک روغن کنجد و زردچوبه: 8 قاشق غذا خوری پودر زردچوبه را با 5 قاشق غذا خوری روغن کنجد مخلوط کنید، این مخیوط را بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید 15-20 دقیقه بماند سپس با آب ولرم بشویید.
ماسک روغن کنجد و شکر: 2 قاشق چای خوری روغن کنجد را با 10 قطره روغن اوکالیپتوس و 2 قاشق شکر ترکیب کنید، این ترکیب را به آرامی بر روی پوست بمالیدو بگذارید 15-20 دقیقه بماند سپس با آب بشویید.

روغن کنجد یکی از بهترین مرطوب کننده ها و نرم کننده های طبیعی پوست صورت و بدن است که شما بدون ترس از عوارض جانبی می توانید از آن استفاده کنید.

مضرات روغن کنجد

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در روغن کنجد آن را به یکی از بهترین ضد آفتاب های طبیعی تبدیل کرده که از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند.
ماسک روغن کنجد و سرکه سیب برای آفتاب سوختگی: 4 قاشق غذا خوری سرکه سیب سرخ شده را با 4 قاشق غذا خوری آب و 5 قاشق غذا خوری روغن کنجد مخلوط کنید، آن را بر روی آفتاب سوختگی ها بمالید و بگذارید 15-20 دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید.

روغن کنجد یک آبرسان قوی است که با بهبود گردش خون در زیر چشم به درمان سیاهی دور چشم کمک می کند.

گفته می شود که ماساژ صورت با روغن کنجد یک یا دو مرتبه در روز باعث چاقی صورت می شود.

روغن کنجد به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی که دارد یکی از بهترین روغن های گیاهی برای ماساژ است که با بهبود گردش خون در پوست صورت و بدن باعث پاک سازی و سم زدایی پوست می شود.

اسید های چرب و ویتامین های موجود در روغن کنجد رنگ موی طبیعی را حفظ می کند، از سفیدی زودرس موی سر جلوگیری کرده و حتی رنگ مو را تیره تر می کند.

روغن کنجد با بهبود جریان خون در پوست سر باعث تقویت فولیکول های مو شده و به افزایش رشد مو کمک می کند.
ماسک روغن کنجد برای موی سر: مقداری روغن کنجد را در ظرفی بریزید و کمی حرارت دهید تا گرم شود، این روغن را بر روی پوست سر و مو ها ماساژ دهید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

روغن کنجد یک مرطوب کننده طبیعی پوست و مو می باشد که خارش پوست سر را کاهش داده و به درمان شوره سر کمک می کند. همچنین خواص ضد التهابی، ضد قارچی و اسیدهای چرب و ویتامین های موجود در روغن کنجد هم برای درمان شوره سر مفید هستند.

روغن کنجد با بهبود گردش خون در پوست سر و با تقویت فولیکول های موی سر از ریزش مو و طاسی جلوگیری می کند.

روغن کنجد یک روش طبیعی برای درمان شپش سر محسوب می شود، در واقع روغن کنجد با از بین بردن شپش و تخم شپش به درمان این بیماری کمک می کند.

روغن کنجد با بهبود گردش خون در ابرو ها باعث تقویت و افزایش رشد ابرو ها شده و به پرپشت شدن ابرو ها کمک می کند.
هر شب قبل از خواب مقداری روغن کنجد را بر روی ابرو ها به صورت دایره ای ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب ولرم بشویید.
رو روشی دیگر 2 قاشق غذاخوری روغن کنجد را با نصف قاشق غذا خوری آب لیموترش تازه و 5 قطره روغن اسانس رزماری ترکیب کنید و بر روی ابرو ها ماساژ دهید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب خوب بشویید. از این روش 2 بار در روز استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

گفته می شود که روغن کنجد با افزایش جریان خون در مژه ها در 2 تا 3 هفته باعث تقویت و افزایش رشد مژه می شود.
هر شب قبل از خواب یک قطره روغن کنجد را با یک تکه پنبه بر روی مژه ها بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب گرم بشویید.

روغن کنجد یکی از بهترین روغن های گیاهی برای سم زدایی و پاک سازی کبد است که به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.

ماساژ نوزادان و کودکان با روغن کنجد باعث افزایش رشد و بهبود خواب آن ها می شود. ماساژ پوست کشاله ران با روغن کنجد به درمان سوختگی پوشک نوزادان کمک می کند.

مطالعات نشان داده که اسید چرب غیر اشباع موجود در روغن کنجد می توانند باعث افزایش سطح پروتئین لپتین شوند، این هورمون با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری کرده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

روغن کنجد به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد باعث از بین رفتن هلیکوباکتر پیلوری که یکی از عوامل ایجاد کننده ی زخم معده است، می شود.

روغن کنجد از زمان های گذشته به عنوان یک ملین طبیعی و ملایم شناخته می شود که با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست و هموروئید یا بواسیر کمک می کند. برای درمان یبوست روزی 2 قاشق روغن کنجد بکر مصرف کنید.

روغن کنجد مانند انواع روغن های گیاهی به دلیل مقادیر بالای ویتامین های B و اسید های چرب مفیدی که دارد به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و حمله ی قلبی را کاهش می دهد.

روغن کنجد به دلیل محتوای پایین سدیم موجود در آن به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. یک مطالعه در هند نشان داده که اگر افراد مبتلا به فشار خون بالا روغن کنجد را به مدت 45 روز استفاده کنند، نه تنها فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آن ها کاهش می یابد بلکه لاغرتر هم می شوند.

مقادیر بالای منیزیم موجود در روغن کنجد باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود. مطالعات نشان داده که روغن کنجد باعث کاهش گلوکز پلاسما در افراد مبتلا به دیابت می شود.

مس، روی و کلسیم موجود در کنجد به رشد و تقویت استخوان های بدن کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در زنان یائسه را کاهش می دهند.

مقادیر بالای آمینواسید تیروزین موجود در روغن کنجد به طور مستقیم باعث افزایش سروتونین در مغز شده و با بهبود خلق و خو به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

روغن کنجد دارای خواص ضد باکتری قوی بوده و به همین دلیل برای سلامت دهان و رفع بوی بد دهان مفید می باشد.
روغن کنجد یکی از بهترین روغن هایی است که متخصصان دندانپزشکی استفاده از آن را توصیه می کنند، روغن کنجد با کاهش پلاک بر روی دندان ها، خطر پوسیدگی را کاهش داده و باعث سفیدتر شدن دندان می شود.
برای سفید تر شدن دندان ها هر روز صبح به مدت 10 دقیقه روغن کنجد را در دهان خون نگهدارید و پس از آن دندان ها مسواک کنید.

روغن کنجد حاوی مقادیر بالای فیتیک اسید است که به طور مستقیم با کاهش رشد سرطان ارتباط دارد. همچنین مقادیر بالای منیزیم و کلسیم موجود در روغن کنجد خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

مقادیر بالای مس و روی موجود در روغن کنجد گردش خون را بهبود بخشیده و با افزایش گلبول های قرمز در بدن به درمان کم خونی کمک می کنند.

روغن کنجد حاوی مقادیر بالای مس که یک ماده ضد التهابی طبیعی است، می باشد به همین دلیل روغن کنجد را برای درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس استفاده می کنند. گفته می شود که روغن کنجد تورم مفاصل را کاهش می دهد و استخوان ها و رگ های خونی را تقویت می کند.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در روغن کنجد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به درمان سرماخوردگی، سردرد و تب بالا کمک می کند. روغن کنجد به دلیل خواص ضد ویروسی که دارد از ابتلا به آنفلونزا و سینوزیت پیشگیری می کند. یک مطالعه در سوئد نشان داده که استفاده از روغن کنجد به عنوان قطره بینی به درمان خشکی و گرفتگی بینی در سرماخوردگی کمک می کند.

تحقیقات نشان داده که روغن کنجد به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای پیشگیری و درمان بیماری ام اس (MS) مفید می باشد.

روغن کنجد به ویژه روغن کنجد بکر و بابو می تواند در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود.
روغن کنجد باعث کاهش فشار خون بالا می شود به همین دلیل ممکن است با دارو هایی که برای کاهش فشار خون استفاده می شوند، تداخل دارویی ایجاد کند.
زنان باردار و شیرده: گفته می شود که روغن کنجد با افزایش تولید هورمون ها باعث انقباض رحم شده و خطر ابتلا به سقط جنین و زایمان زودرس در زنان باردار را افزایش می دهد به همین دلیل بهتر است که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف روغن کنجد اجتناب کنند.

این دانه های سبک، دارای کالری و چربی اشباع بالایی هستند. ۱۰۰ گرم دانه کنجد که فقط یک مشت دانه سالم یا پودر آن است، ۵۹۰ کالری دارد. همین مقدار کنجد، ۸ گرم چربی اشباع دارد که حدود ۴۰ درصد مصرف مجاز روزانه را تشکیل می دهد. بنابراین، گنجاندن دانه کنجد در رژیم غذایی می تواند باعث افزایش وزن ناسالم شود.

مصرف منظم کنجد در مقادیر زیاد می تواند به روده بزرگ آسیب برساند. محققان دریافتند که خوردن ۱۵ نانوگرم کنجد در روز می تواند باعث التهاب روده بزرگ شود که به بیماری های کشنده ای مانندسرطان روده بزرگ می انجامد. این یکی از خطرناک ترین مضرات کنجد است زیرا می تواند باعث مرگ شود.

کنجد می تواند با ایجاد دیورتیکولیت، بر سلامت روده بزرگ تاثیربگذارد. این یک مشکل خاص پزشکی است که باعث ایجاد کیسه های دردناکی در دیواره داخلی روده بزرگ می شود. این باعث انقباض، درد شکمی، یبوست و غیره می شود. بنابراین، مصرف کنجد خود را متعادل کنید تا نیازی به جراحی نباشد.

حساسیت، یکی دیگر از مضرات مصرف کنجد است. اگر به کنجد حساسیت داشته باشید، چه با مصرف دانه کنجد کامل چه روغن آن، احتمال زیادی دارد که به حساسیت های مختلف دچار شوید (مانند مشکلات گوارشی، التهاب چشم، آبریزش بینی، آسم و غیره). بنابراین، در چنین موقعیتی، از مصرف کنجد خودداری کنید.

آنافیلاکسی، یک آلرژی شدید است که به دلیل مصرف کنجد به وجود می آید. تمام بدن تحث تاثیر این واکنش حساسیتی شدید و سریع قرارمی گیرد. این باعث خس خس، افت فشار خون، گرفتگی سینه و غیره می شود و گلو و مجاری تنفسی فرد را مسدود می کند. درنتیجه، شخص دچار خفگی می شود که ممکن است به مرگ بینجامد.

خوب، این خیلی مشکل شایعی نیست اما ممکن است برخی افراد با خوردن بیش از حد کنجد، دچار عفونت آپاندیس شوند. گاهی وقت ها، ممکن است چند عدد از دانه های کنجد، به عضوی بچسبند که ممکن است باعث عفونت های خفیف تا شدید شود.

به گفته دانشمندان، کنجد دارای خواص ملین است. به این معنا که مصرف بیش از مقدار مجاز روزانه کنجد می تواند باعث شل شدن مدفوع و گاهی اوقات اسهال شود. بنابراین، هنگامی که کنجد را در رژیم غذایی خود دارید، آن را در مقدار مناسب مصرف کنید.

مضرات روغن کنجد

کنجد می تواند بر پوست نیز تاثیربگذارد. اگر مقدار زیادی کنجد را در غذا استفاده کنید یا محصولاتی که حاوی روغن کنجد هستند بخورید، ممکن است به دانه های پوستی همراه با خارش و قرمزی دچارشوید.

خیلی از ما برای سلامت موهای مان از کنجد سیاه استفاده می کنیم. اما استفاده بیش از حد از این دانه می تواند نتایج معکوسی داشته باشد. این می تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که پوست سر را چرب و فولیکول های مو را خشک می کند. درنتیجه، سرعت ریزش مو، به میزان زیادی افزایش می یابد. این موضوع ممکن است باعث طاسی کامل شود.

مضرات روغن کنجد را نیاز است بهتر بشناسید تا در مصرف این دانه گیاهی افراط نکنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید شیوع بیماری‌های مرتبط با روغن کنجد از زمان فراوری آن حاصل می‌شود. زمانی که روغن کنجد خام تحت یک سری فرایندها از دانه‌های ریز کنجد به دست می‌آید. عوارضی مثل اگزالات، فیتات، فلزات سنگین و مواد حساسیت‌زا برای شما فراهم می شود.

ازآنجایی‌که دانه‌های کنجد سریع‌تر از سایر گیاهان دیگر فاسد می‌شوند خطر سموم آفلاتوکسین نیز با این روغن‌ها همراه است. پس این را به یاد داشته باشید که حتماً باید از نوع تصفیه‌شده روغن کنجد خریداری شود و این عمل تصفیه باید در خلأ شدید ۲۰۰ درجه حرارت دنبال شده باشد تا عوارض شایع آن از بین برود. این راه به یاد داشته باشید که اولین تفاوت بین روغن کنجد تصفیه‌شده و روغن کنجد تصفیه نشده نقطه دود آن است که در تصفیه‌شده‌ها این درجه و قدرت تحمل حرارت بسیار نسبت به نوع بدون تصفیه آن بالاتر است.

 

موضوعات :

مضرات روغن کنجد

مضرات روغن کنجد قدری قابل‌تأمل است از همین رو به خانم‌های باردار توصیه می‌شود تا پیش از بستن نطفه از خوردن این روغن خودداری کنند زیرا منجر به سقط‌جنین می‌شود. استفاده روغن اگر به هر دلیلی سبب بروز ناراحتی معده در شما شد یا اینکه حالت تهوع را به سراغ شما آورد حتماً با پزشک متخصص در این راستا مشورت‌های لازم را داشته باشید تا سلامت فرزند شما به خطر نیفتد. داشتن سابقه آلرژی به هر ماده غذایی خوردن این روغن را برای شما منع می‌کند پس در صورت داشتن حساسیت پیش از دوره بارداری به یک ماده غذایی مخصوص از خوردن روغن کنجد نیز خودداری کنید. آلرژی، انقباضات رحم، القای هورمونی و درد معده بخشی از معایب روغن کنجد در طول دوره بارداری به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: این ۱۰ فواید روغن کنجد در سلامتی بسیار تاثیرگذار است

 

عوارض روغن کنجد سبب می‌شود شما در طی گذر زمان دچار اضافه‌وزن شوید. ازآنجایی‌که کالری این روغن گیاهی در هر صد گرم دانه کنجد چیزی در حدود ۵۹۰ کالری است بهتر است در طی رژیم‌های لاغری خود از خوردن این روغن گیاهی خودداری کنید. البته کسانی که طبع سردی دارند با خوردن این روغن با کاهش وزن روبرو نمی‌شوند و می‌توانند برای افزایش وزن خود روزی دو بار برای سرو غذای خود از روغن کنجد استفاده کنند. داشتن پیاده‌روی، ورزش‌های روزانه و خوردن مرتب شیره و ارده سبب می‌شود با مصرف روغن کنجد به وزن ایده ال خود دست پیدا کنید. افزایش وزن ناسالم با مصرف چربی اشباع‌شده روغن کنجد برای شما فراهم می‌شود پس به یاد داشته باشید که استفاده این روغن در طی روزهای که در رژیم لاغری به سر می‌برید مفید فایده نیست.

 

مضرات روغن کنجد بسیار زیاد است و استفاده بیش‌ازحد آن سبب می‌شود به رود شما آسیب جدی وارد شود. نه‌تنها روغن کنجد که مصرف هر روغن گیاهی دیگری اگر بیشتر از حد استاندارد آن دنبال شود سبب بروز بیماری‌های جدی در شما می‌شود. اگر به‌صورت مرتب از روغن کنجد استفاده می‌کنید خطر ابتلا به روده بزرگ برای شما فراهم است. محققان در طی آزمایش‌های خود به این مهم دست پیداکرده‌اند که مصرف ۱۵ نانوگرم کنجد در روز می‌تواند سبب بروز التهاب روده شود و این بیماری در بلندمدت کشنده است. استفاده بی‌رویه از روغن کنجد التهاب روده را به سرطان تبدیل می‌کند و این‌یکی از خطرناک‌ترین مضرات روغن کنجد است که سبب مرگ در افراد می‌شود. به دلیل داشتن منیزیم خوردن کنجد سبب از بین رفتن سرطان می‌شود اما اگر به قاعد استفاده نشود مضراتی را برای شما در پی دارد.

بیشتر بخوانید: با خواص روغن کنجد برای پوست همیشه جوان بمانید

 

عوارض روغن کنجد اگر با علائمی مثل مشکلات تنفسی، غش کردن، ضربان شدید قلب، حمله قلبی و سرگیجه برای شما همراه شده است شما دچار آلرژی آنافیلاکسی شده‌اید. آلرژی به‌خودی‌خود حاصل نمی‌شود و از مصرف روغن کنجد، دانه کنجد و ارده آن برای شما حاصل می‌شود. فرد مبتلابه حساسیت اگر دچار حالت تهوع، استفراغ، اسهال، کهیر، درد در ناحیه شکم، سرفه، گرفتگی صدا، خارش گلو، قرمز شدن صورت و تورم روبرو شد حتماً باید به پزشک مراجعه کند و از مصرف روغن کنجد خودداری کند.

زیرا این علائم به دلیل مصرف این روغن در برخی از افراد بروز پیدا می‌کند. از کنجد برای تهیه غلات صبحانه، آرد سوخاری، گوشت‌های فراوری‌شده مثل سویس، مارگارین، سوشی، فلافل، برخی سوپ‌ها، دمنوش های گیاهی، عصاره گوشت، سس‌ها، برگرهای گیاهی، برنج طعم دار و برخی از لوازم‌آرایشی استفاده می‌شود. پس مصرف روغن کنجد به‌صورت مستقیم سبب بروز مشکلاتی در شما نمی‌شود و دست‌های در پشت پرده برای بروز مسمومیت در شما وجود دارد.

 

مضرات روغن کنجد شاید اگر با مقدار مناسب آن دنبال شود برای شما سودمند باشد. همه شما به‌خوبی می‌دانید که خاصیت روغن کنجد برای مو بسیار زیاد است و شمارا از شر موهای سفید هم در طی گذر زمان در امان نگاه می‌دارد؛ اما اگر استفاده این روغن طولانی‌مدت دنبال شود و نظافت شخصی موی سرخود را رعایت نکنید و روزها این روغن روی سر شما باقی بماند در طی گذر زمان دچار ریزش مو می‌شوید. عدم تعادل هورمون‌ها و چرب مانده بیش‌ازحد پوست سر و اضافه شدن چربی ساختگی بدن برای جلوگیری از خشکی سر سبب ریزش موی شما می‌شود و شمارا حتی با طاسی روبرو می‌کند. استفاده از روغن کنجد بهتر است حداقل ۴۵ دقیقه و یا نهایتاً یک‌شب تا صبح برای کشتن شپش‌های روی سر دنبال شود در غیر این صورت استفاده طولانی‌مدت آن شمارا دچار طاسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: از تاثیرات روغن کنجد برای مو غافل نشوید!

 

مضرات روغن کنجد بسیار زیاد است و حتی سبب بروز عفونت‌های آپاندیسی در شما می‌شود. یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها، عفونت آپاندیس است که به دلیل استفاده از روغن کنجد برای افراد حاصل می‌شود. گاهی وقت‌ها ممکن است چند عدد کنجد به عضوی در بدن بچسبد و در بلندمدت فرد را با عفونت روبرو کند. توصیه می‌شود حتماً از روغن‌های تصفیه‌شده استفاده شود و در هفته سه بار بیشتر از این روغن برای سرو غذاهای خود کمک نگیرید، زیرا در بلندمدت شمارا با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌کند.

 

مضرات روغن کنجد شاید برای کسانی که مشکل یبوست ندارند با اسهال همراه باشد، زیرا این دانه گیاهی خاصیت ملین دارد؛ اما اگر دچار بیماری یبوست هستید می‌توانید با استفاده از این روغن گیاهی قدری مشکلات دفع غذا را برای خود کمتر کنید؛ اما اگر در سلامت کامل به سر می‌برید این را به یاد داشته باشید که خیلی استفاده روغن کنجد را پررنگ دنبال نکنید زیرا سبب شل شدن مدفوع و مسهل شدن شما می‌شود. همچنین در دوران بارداری به دلیل خاصیت ملین بودن این دانه گیاهی به جنین به سمت پایین فشار وارد می‌شود و گاها منجر به سقط‌جنین نیز می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که مصرف زیاد این روغن سبب بروز اسهال می‌شود و استفاده دم‌کرده برگ کنجد با اسهال خونی مبارزه می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماسک خانگی با روغن کنجد

 

از روغن کنجد اگر به‌اندازه استفاده کنید مزیت‌های بسیار زیادی برای شما فراهم می‌شود اما استفاده بیشتر از حد آن شمارا با بیماری‌های شایع بسیار زیادی روبرو می‌کند.

 

 

سلام من برای دختر کوچیکم استفاده کردم و خون و بلغم دفع کرد حتی اسهال و استفراغ گرفت و تو ازمایش تخصصی مدفوعی که دکتر گوارش نوشت معلوم شد به چیزی حساسه خود من حدسم روغن کنجد بود قطع کردم ولی همچنان نگرانم از چی بود دکترش تشخیصش خوبه

مضرات روغن کنجد را نیاز است بهتر بشناسید تا در مصرف این دانه گیاهی افراط نکنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید شیوع بیماری‌های مرتبط با روغن کنجد از زمان فراوری آن حاصل می‌شود. زمانی که روغن کنجد خام تحت یک سری فرایندها از دانه‌های ریز کنجد به دست می‌آید. عوارضی مثل اگزالات، فیتات، فلزات سنگین و مواد حساسیت‌زا برای شما فراهم می شود.

ازآنجایی‌که دانه‌های کنجد سریع‌تر از سایر گیاهان دیگر فاسد می‌شوند خطر سموم آفلاتوکسین نیز با این روغن‌ها همراه است. پس این را به یاد داشته باشید که حتماً باید از نوع تصفیه‌شده روغن کنجد خریداری شود و این عمل تصفیه باید در خلأ شدید ۲۰۰ درجه حرارت دنبال شده باشد تا عوارض شایع آن از بین برود. این راه به یاد داشته باشید که اولین تفاوت بین روغن کنجد تصفیه‌شده و روغن کنجد تصفیه نشده نقطه دود آن است که در تصفیه‌شده‌ها این درجه و قدرت تحمل حرارت بسیار نسبت به نوع بدون تصفیه آن بالاتر است.

 

موضوعات :

مضرات روغن کنجد

مضرات روغن کنجد قدری قابل‌تأمل است از همین رو به خانم‌های باردار توصیه می‌شود تا پیش از بستن نطفه از خوردن این روغن خودداری کنند زیرا منجر به سقط‌جنین می‌شود. استفاده روغن اگر به هر دلیلی سبب بروز ناراحتی معده در شما شد یا اینکه حالت تهوع را به سراغ شما آورد حتماً با پزشک متخصص در این راستا مشورت‌های لازم را داشته باشید تا سلامت فرزند شما به خطر نیفتد. داشتن سابقه آلرژی به هر ماده غذایی خوردن این روغن را برای شما منع می‌کند پس در صورت داشتن حساسیت پیش از دوره بارداری به یک ماده غذایی مخصوص از خوردن روغن کنجد نیز خودداری کنید. آلرژی، انقباضات رحم، القای هورمونی و درد معده بخشی از معایب روغن کنجد در طول دوره بارداری به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: این ۱۰ فواید روغن کنجد در سلامتی بسیار تاثیرگذار است

 

عوارض روغن کنجد سبب می‌شود شما در طی گذر زمان دچار اضافه‌وزن شوید. ازآنجایی‌که کالری این روغن گیاهی در هر صد گرم دانه کنجد چیزی در حدود ۵۹۰ کالری است بهتر است در طی رژیم‌های لاغری خود از خوردن این روغن گیاهی خودداری کنید. البته کسانی که طبع سردی دارند با خوردن این روغن با کاهش وزن روبرو نمی‌شوند و می‌توانند برای افزایش وزن خود روزی دو بار برای سرو غذای خود از روغن کنجد استفاده کنند. داشتن پیاده‌روی، ورزش‌های روزانه و خوردن مرتب شیره و ارده سبب می‌شود با مصرف روغن کنجد به وزن ایده ال خود دست پیدا کنید. افزایش وزن ناسالم با مصرف چربی اشباع‌شده روغن کنجد برای شما فراهم می‌شود پس به یاد داشته باشید که استفاده این روغن در طی روزهای که در رژیم لاغری به سر می‌برید مفید فایده نیست.

 

مضرات روغن کنجد بسیار زیاد است و استفاده بیش‌ازحد آن سبب می‌شود به رود شما آسیب جدی وارد شود. نه‌تنها روغن کنجد که مصرف هر روغن گیاهی دیگری اگر بیشتر از حد استاندارد آن دنبال شود سبب بروز بیماری‌های جدی در شما می‌شود. اگر به‌صورت مرتب از روغن کنجد استفاده می‌کنید خطر ابتلا به روده بزرگ برای شما فراهم است. محققان در طی آزمایش‌های خود به این مهم دست پیداکرده‌اند که مصرف ۱۵ نانوگرم کنجد در روز می‌تواند سبب بروز التهاب روده شود و این بیماری در بلندمدت کشنده است. استفاده بی‌رویه از روغن کنجد التهاب روده را به سرطان تبدیل می‌کند و این‌یکی از خطرناک‌ترین مضرات روغن کنجد است که سبب مرگ در افراد می‌شود. به دلیل داشتن منیزیم خوردن کنجد سبب از بین رفتن سرطان می‌شود اما اگر به قاعد استفاده نشود مضراتی را برای شما در پی دارد.

بیشتر بخوانید: با خواص روغن کنجد برای پوست همیشه جوان بمانید

 

عوارض روغن کنجد اگر با علائمی مثل مشکلات تنفسی، غش کردن، ضربان شدید قلب، حمله قلبی و سرگیجه برای شما همراه شده است شما دچار آلرژی آنافیلاکسی شده‌اید. آلرژی به‌خودی‌خود حاصل نمی‌شود و از مصرف روغن کنجد، دانه کنجد و ارده آن برای شما حاصل می‌شود. فرد مبتلابه حساسیت اگر دچار حالت تهوع، استفراغ، اسهال، کهیر، درد در ناحیه شکم، سرفه، گرفتگی صدا، خارش گلو، قرمز شدن صورت و تورم روبرو شد حتماً باید به پزشک مراجعه کند و از مصرف روغن کنجد خودداری کند.

زیرا این علائم به دلیل مصرف این روغن در برخی از افراد بروز پیدا می‌کند. از کنجد برای تهیه غلات صبحانه، آرد سوخاری، گوشت‌های فراوری‌شده مثل سویس، مارگارین، سوشی، فلافل، برخی سوپ‌ها، دمنوش های گیاهی، عصاره گوشت، سس‌ها، برگرهای گیاهی، برنج طعم دار و برخی از لوازم‌آرایشی استفاده می‌شود. پس مصرف روغن کنجد به‌صورت مستقیم سبب بروز مشکلاتی در شما نمی‌شود و دست‌های در پشت پرده برای بروز مسمومیت در شما وجود دارد.

 

مضرات روغن کنجد شاید اگر با مقدار مناسب آن دنبال شود برای شما سودمند باشد. همه شما به‌خوبی می‌دانید که خاصیت روغن کنجد برای مو بسیار زیاد است و شمارا از شر موهای سفید هم در طی گذر زمان در امان نگاه می‌دارد؛ اما اگر استفاده این روغن طولانی‌مدت دنبال شود و نظافت شخصی موی سرخود را رعایت نکنید و روزها این روغن روی سر شما باقی بماند در طی گذر زمان دچار ریزش مو می‌شوید. عدم تعادل هورمون‌ها و چرب مانده بیش‌ازحد پوست سر و اضافه شدن چربی ساختگی بدن برای جلوگیری از خشکی سر سبب ریزش موی شما می‌شود و شمارا حتی با طاسی روبرو می‌کند. استفاده از روغن کنجد بهتر است حداقل ۴۵ دقیقه و یا نهایتاً یک‌شب تا صبح برای کشتن شپش‌های روی سر دنبال شود در غیر این صورت استفاده طولانی‌مدت آن شمارا دچار طاسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: از تاثیرات روغن کنجد برای مو غافل نشوید!

 

مضرات روغن کنجد بسیار زیاد است و حتی سبب بروز عفونت‌های آپاندیسی در شما می‌شود. یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها، عفونت آپاندیس است که به دلیل استفاده از روغن کنجد برای افراد حاصل می‌شود. گاهی وقت‌ها ممکن است چند عدد کنجد به عضوی در بدن بچسبد و در بلندمدت فرد را با عفونت روبرو کند. توصیه می‌شود حتماً از روغن‌های تصفیه‌شده استفاده شود و در هفته سه بار بیشتر از این روغن برای سرو غذاهای خود کمک نگیرید، زیرا در بلندمدت شمارا با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌کند.

 

مضرات روغن کنجد شاید برای کسانی که مشکل یبوست ندارند با اسهال همراه باشد، زیرا این دانه گیاهی خاصیت ملین دارد؛ اما اگر دچار بیماری یبوست هستید می‌توانید با استفاده از این روغن گیاهی قدری مشکلات دفع غذا را برای خود کمتر کنید؛ اما اگر در سلامت کامل به سر می‌برید این را به یاد داشته باشید که خیلی استفاده روغن کنجد را پررنگ دنبال نکنید زیرا سبب شل شدن مدفوع و مسهل شدن شما می‌شود. همچنین در دوران بارداری به دلیل خاصیت ملین بودن این دانه گیاهی به جنین به سمت پایین فشار وارد می‌شود و گاها منجر به سقط‌جنین نیز می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که مصرف زیاد این روغن سبب بروز اسهال می‌شود و استفاده دم‌کرده برگ کنجد با اسهال خونی مبارزه می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماسک خانگی با روغن کنجد

 

از روغن کنجد اگر به‌اندازه استفاده کنید مزیت‌های بسیار زیادی برای شما فراهم می‌شود اما استفاده بیشتر از حد آن شمارا با بیماری‌های شایع بسیار زیادی روبرو می‌کند.

 

 

سلام من برای دختر کوچیکم استفاده کردم و خون و بلغم دفع کرد حتی اسهال و استفراغ گرفت و تو ازمایش تخصصی مدفوعی که دکتر گوارش نوشت معلوم شد به چیزی حساسه خود من حدسم روغن کنجد بود قطع کردم ولی همچنان نگرانم از چی بود دکترش تشخیصش خوبه

مضرات روغن کنجد را نیاز است بهتر بشناسید تا در مصرف این دانه گیاهی افراط نکنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید شیوع بیماری‌های مرتبط با روغن کنجد از زمان فراوری آن حاصل می‌شود. زمانی که روغن کنجد خام تحت یک سری فرایندها از دانه‌های ریز کنجد به دست می‌آید. عوارضی مثل اگزالات، فیتات، فلزات سنگین و مواد حساسیت‌زا برای شما فراهم می شود.

ازآنجایی‌که دانه‌های کنجد سریع‌تر از سایر گیاهان دیگر فاسد می‌شوند خطر سموم آفلاتوکسین نیز با این روغن‌ها همراه است. پس این را به یاد داشته باشید که حتماً باید از نوع تصفیه‌شده روغن کنجد خریداری شود و این عمل تصفیه باید در خلأ شدید ۲۰۰ درجه حرارت دنبال شده باشد تا عوارض شایع آن از بین برود. این راه به یاد داشته باشید که اولین تفاوت بین روغن کنجد تصفیه‌شده و روغن کنجد تصفیه نشده نقطه دود آن است که در تصفیه‌شده‌ها این درجه و قدرت تحمل حرارت بسیار نسبت به نوع بدون تصفیه آن بالاتر است.

 

موضوعات :

مضرات روغن کنجد

مضرات روغن کنجد قدری قابل‌تأمل است از همین رو به خانم‌های باردار توصیه می‌شود تا پیش از بستن نطفه از خوردن این روغن خودداری کنند زیرا منجر به سقط‌جنین می‌شود. استفاده روغن اگر به هر دلیلی سبب بروز ناراحتی معده در شما شد یا اینکه حالت تهوع را به سراغ شما آورد حتماً با پزشک متخصص در این راستا مشورت‌های لازم را داشته باشید تا سلامت فرزند شما به خطر نیفتد. داشتن سابقه آلرژی به هر ماده غذایی خوردن این روغن را برای شما منع می‌کند پس در صورت داشتن حساسیت پیش از دوره بارداری به یک ماده غذایی مخصوص از خوردن روغن کنجد نیز خودداری کنید. آلرژی، انقباضات رحم، القای هورمونی و درد معده بخشی از معایب روغن کنجد در طول دوره بارداری به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: این ۱۰ فواید روغن کنجد در سلامتی بسیار تاثیرگذار است

 

عوارض روغن کنجد سبب می‌شود شما در طی گذر زمان دچار اضافه‌وزن شوید. ازآنجایی‌که کالری این روغن گیاهی در هر صد گرم دانه کنجد چیزی در حدود ۵۹۰ کالری است بهتر است در طی رژیم‌های لاغری خود از خوردن این روغن گیاهی خودداری کنید. البته کسانی که طبع سردی دارند با خوردن این روغن با کاهش وزن روبرو نمی‌شوند و می‌توانند برای افزایش وزن خود روزی دو بار برای سرو غذای خود از روغن کنجد استفاده کنند. داشتن پیاده‌روی، ورزش‌های روزانه و خوردن مرتب شیره و ارده سبب می‌شود با مصرف روغن کنجد به وزن ایده ال خود دست پیدا کنید. افزایش وزن ناسالم با مصرف چربی اشباع‌شده روغن کنجد برای شما فراهم می‌شود پس به یاد داشته باشید که استفاده این روغن در طی روزهای که در رژیم لاغری به سر می‌برید مفید فایده نیست.

 

مضرات روغن کنجد بسیار زیاد است و استفاده بیش‌ازحد آن سبب می‌شود به رود شما آسیب جدی وارد شود. نه‌تنها روغن کنجد که مصرف هر روغن گیاهی دیگری اگر بیشتر از حد استاندارد آن دنبال شود سبب بروز بیماری‌های جدی در شما می‌شود. اگر به‌صورت مرتب از روغن کنجد استفاده می‌کنید خطر ابتلا به روده بزرگ برای شما فراهم است. محققان در طی آزمایش‌های خود به این مهم دست پیداکرده‌اند که مصرف ۱۵ نانوگرم کنجد در روز می‌تواند سبب بروز التهاب روده شود و این بیماری در بلندمدت کشنده است. استفاده بی‌رویه از روغن کنجد التهاب روده را به سرطان تبدیل می‌کند و این‌یکی از خطرناک‌ترین مضرات روغن کنجد است که سبب مرگ در افراد می‌شود. به دلیل داشتن منیزیم خوردن کنجد سبب از بین رفتن سرطان می‌شود اما اگر به قاعد استفاده نشود مضراتی را برای شما در پی دارد.

بیشتر بخوانید: با خواص روغن کنجد برای پوست همیشه جوان بمانید

 

عوارض روغن کنجد اگر با علائمی مثل مشکلات تنفسی، غش کردن، ضربان شدید قلب، حمله قلبی و سرگیجه برای شما همراه شده است شما دچار آلرژی آنافیلاکسی شده‌اید. آلرژی به‌خودی‌خود حاصل نمی‌شود و از مصرف روغن کنجد، دانه کنجد و ارده آن برای شما حاصل می‌شود. فرد مبتلابه حساسیت اگر دچار حالت تهوع، استفراغ، اسهال، کهیر، درد در ناحیه شکم، سرفه، گرفتگی صدا، خارش گلو، قرمز شدن صورت و تورم روبرو شد حتماً باید به پزشک مراجعه کند و از مصرف روغن کنجد خودداری کند.

زیرا این علائم به دلیل مصرف این روغن در برخی از افراد بروز پیدا می‌کند. از کنجد برای تهیه غلات صبحانه، آرد سوخاری، گوشت‌های فراوری‌شده مثل سویس، مارگارین، سوشی، فلافل، برخی سوپ‌ها، دمنوش های گیاهی، عصاره گوشت، سس‌ها، برگرهای گیاهی، برنج طعم دار و برخی از لوازم‌آرایشی استفاده می‌شود. پس مصرف روغن کنجد به‌صورت مستقیم سبب بروز مشکلاتی در شما نمی‌شود و دست‌های در پشت پرده برای بروز مسمومیت در شما وجود دارد.

 

مضرات روغن کنجد شاید اگر با مقدار مناسب آن دنبال شود برای شما سودمند باشد. همه شما به‌خوبی می‌دانید که خاصیت روغن کنجد برای مو بسیار زیاد است و شمارا از شر موهای سفید هم در طی گذر زمان در امان نگاه می‌دارد؛ اما اگر استفاده این روغن طولانی‌مدت دنبال شود و نظافت شخصی موی سرخود را رعایت نکنید و روزها این روغن روی سر شما باقی بماند در طی گذر زمان دچار ریزش مو می‌شوید. عدم تعادل هورمون‌ها و چرب مانده بیش‌ازحد پوست سر و اضافه شدن چربی ساختگی بدن برای جلوگیری از خشکی سر سبب ریزش موی شما می‌شود و شمارا حتی با طاسی روبرو می‌کند. استفاده از روغن کنجد بهتر است حداقل ۴۵ دقیقه و یا نهایتاً یک‌شب تا صبح برای کشتن شپش‌های روی سر دنبال شود در غیر این صورت استفاده طولانی‌مدت آن شمارا دچار طاسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: از تاثیرات روغن کنجد برای مو غافل نشوید!

 

مضرات روغن کنجد بسیار زیاد است و حتی سبب بروز عفونت‌های آپاندیسی در شما می‌شود. یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها، عفونت آپاندیس است که به دلیل استفاده از روغن کنجد برای افراد حاصل می‌شود. گاهی وقت‌ها ممکن است چند عدد کنجد به عضوی در بدن بچسبد و در بلندمدت فرد را با عفونت روبرو کند. توصیه می‌شود حتماً از روغن‌های تصفیه‌شده استفاده شود و در هفته سه بار بیشتر از این روغن برای سرو غذاهای خود کمک نگیرید، زیرا در بلندمدت شمارا با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌کند.

 

مضرات روغن کنجد شاید برای کسانی که مشکل یبوست ندارند با اسهال همراه باشد، زیرا این دانه گیاهی خاصیت ملین دارد؛ اما اگر دچار بیماری یبوست هستید می‌توانید با استفاده از این روغن گیاهی قدری مشکلات دفع غذا را برای خود کمتر کنید؛ اما اگر در سلامت کامل به سر می‌برید این را به یاد داشته باشید که خیلی استفاده روغن کنجد را پررنگ دنبال نکنید زیرا سبب شل شدن مدفوع و مسهل شدن شما می‌شود. همچنین در دوران بارداری به دلیل خاصیت ملین بودن این دانه گیاهی به جنین به سمت پایین فشار وارد می‌شود و گاها منجر به سقط‌جنین نیز می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که مصرف زیاد این روغن سبب بروز اسهال می‌شود و استفاده دم‌کرده برگ کنجد با اسهال خونی مبارزه می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماسک خانگی با روغن کنجد

 

از روغن کنجد اگر به‌اندازه استفاده کنید مزیت‌های بسیار زیادی برای شما فراهم می‌شود اما استفاده بیشتر از حد آن شمارا با بیماری‌های شایع بسیار زیادی روبرو می‌کند.

 

 

سلام من برای دختر کوچیکم استفاده کردم و خون و بلغم دفع کرد حتی اسهال و استفراغ گرفت و تو ازمایش تخصصی مدفوعی که دکتر گوارش نوشت معلوم شد به چیزی حساسه خود من حدسم روغن کنجد بود قطع کردم ولی همچنان نگرانم از چی بود دکترش تشخیصش خوبه

مضرات روغن کنجد را نیاز است بهتر بشناسید تا در مصرف این دانه گیاهی افراط نکنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید شیوع بیماری‌های مرتبط با روغن کنجد از زمان فراوری آن حاصل می‌شود. زمانی که روغن کنجد خام تحت یک سری فرایندها از دانه‌های ریز کنجد به دست می‌آید. عوارضی مثل اگزالات، فیتات، فلزات سنگین و مواد حساسیت‌زا برای شما فراهم می شود.

ازآنجایی‌که دانه‌های کنجد سریع‌تر از سایر گیاهان دیگر فاسد می‌شوند خطر سموم آفلاتوکسین نیز با این روغن‌ها همراه است. پس این را به یاد داشته باشید که حتماً باید از نوع تصفیه‌شده روغن کنجد خریداری شود و این عمل تصفیه باید در خلأ شدید ۲۰۰ درجه حرارت دنبال شده باشد تا عوارض شایع آن از بین برود. این راه به یاد داشته باشید که اولین تفاوت بین روغن کنجد تصفیه‌شده و روغن کنجد تصفیه نشده نقطه دود آن است که در تصفیه‌شده‌ها این درجه و قدرت تحمل حرارت بسیار نسبت به نوع بدون تصفیه آن بالاتر است.

 

موضوعات :

مضرات روغن کنجد

مضرات روغن کنجد قدری قابل‌تأمل است از همین رو به خانم‌های باردار توصیه می‌شود تا پیش از بستن نطفه از خوردن این روغن خودداری کنند زیرا منجر به سقط‌جنین می‌شود. استفاده روغن اگر به هر دلیلی سبب بروز ناراحتی معده در شما شد یا اینکه حالت تهوع را به سراغ شما آورد حتماً با پزشک متخصص در این راستا مشورت‌های لازم را داشته باشید تا سلامت فرزند شما به خطر نیفتد. داشتن سابقه آلرژی به هر ماده غذایی خوردن این روغن را برای شما منع می‌کند پس در صورت داشتن حساسیت پیش از دوره بارداری به یک ماده غذایی مخصوص از خوردن روغن کنجد نیز خودداری کنید. آلرژی، انقباضات رحم، القای هورمونی و درد معده بخشی از معایب روغن کنجد در طول دوره بارداری به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: این ۱۰ فواید روغن کنجد در سلامتی بسیار تاثیرگذار است

 

عوارض روغن کنجد سبب می‌شود شما در طی گذر زمان دچار اضافه‌وزن شوید. ازآنجایی‌که کالری این روغن گیاهی در هر صد گرم دانه کنجد چیزی در حدود ۵۹۰ کالری است بهتر است در طی رژیم‌های لاغری خود از خوردن این روغن گیاهی خودداری کنید. البته کسانی که طبع سردی دارند با خوردن این روغن با کاهش وزن روبرو نمی‌شوند و می‌توانند برای افزایش وزن خود روزی دو بار برای سرو غذای خود از روغن کنجد استفاده کنند. داشتن پیاده‌روی، ورزش‌های روزانه و خوردن مرتب شیره و ارده سبب می‌شود با مصرف روغن کنجد به وزن ایده ال خود دست پیدا کنید. افزایش وزن ناسالم با مصرف چربی اشباع‌شده روغن کنجد برای شما فراهم می‌شود پس به یاد داشته باشید که استفاده این روغن در طی روزهای که در رژیم لاغری به سر می‌برید مفید فایده نیست.

 

مضرات روغن کنجد بسیار زیاد است و استفاده بیش‌ازحد آن سبب می‌شود به رود شما آسیب جدی وارد شود. نه‌تنها روغن کنجد که مصرف هر روغن گیاهی دیگری اگر بیشتر از حد استاندارد آن دنبال شود سبب بروز بیماری‌های جدی در شما می‌شود. اگر به‌صورت مرتب از روغن کنجد استفاده می‌کنید خطر ابتلا به روده بزرگ برای شما فراهم است. محققان در طی آزمایش‌های خود به این مهم دست پیداکرده‌اند که مصرف ۱۵ نانوگرم کنجد در روز می‌تواند سبب بروز التهاب روده شود و این بیماری در بلندمدت کشنده است. استفاده بی‌رویه از روغن کنجد التهاب روده را به سرطان تبدیل می‌کند و این‌یکی از خطرناک‌ترین مضرات روغن کنجد است که سبب مرگ در افراد می‌شود. به دلیل داشتن منیزیم خوردن کنجد سبب از بین رفتن سرطان می‌شود اما اگر به قاعد استفاده نشود مضراتی را برای شما در پی دارد.

بیشتر بخوانید: با خواص روغن کنجد برای پوست همیشه جوان بمانید

 

عوارض روغن کنجد اگر با علائمی مثل مشکلات تنفسی، غش کردن، ضربان شدید قلب، حمله قلبی و سرگیجه برای شما همراه شده است شما دچار آلرژی آنافیلاکسی شده‌اید. آلرژی به‌خودی‌خود حاصل نمی‌شود و از مصرف روغن کنجد، دانه کنجد و ارده آن برای شما حاصل می‌شود. فرد مبتلابه حساسیت اگر دچار حالت تهوع، استفراغ، اسهال، کهیر، درد در ناحیه شکم، سرفه، گرفتگی صدا، خارش گلو، قرمز شدن صورت و تورم روبرو شد حتماً باید به پزشک مراجعه کند و از مصرف روغن کنجد خودداری کند.

زیرا این علائم به دلیل مصرف این روغن در برخی از افراد بروز پیدا می‌کند. از کنجد برای تهیه غلات صبحانه، آرد سوخاری، گوشت‌های فراوری‌شده مثل سویس، مارگارین، سوشی، فلافل، برخی سوپ‌ها، دمنوش های گیاهی، عصاره گوشت، سس‌ها، برگرهای گیاهی، برنج طعم دار و برخی از لوازم‌آرایشی استفاده می‌شود. پس مصرف روغن کنجد به‌صورت مستقیم سبب بروز مشکلاتی در شما نمی‌شود و دست‌های در پشت پرده برای بروز مسمومیت در شما وجود دارد.

 

مضرات روغن کنجد شاید اگر با مقدار مناسب آن دنبال شود برای شما سودمند باشد. همه شما به‌خوبی می‌دانید که خاصیت روغن کنجد برای مو بسیار زیاد است و شمارا از شر موهای سفید هم در طی گذر زمان در امان نگاه می‌دارد؛ اما اگر استفاده این روغن طولانی‌مدت دنبال شود و نظافت شخصی موی سرخود را رعایت نکنید و روزها این روغن روی سر شما باقی بماند در طی گذر زمان دچار ریزش مو می‌شوید. عدم تعادل هورمون‌ها و چرب مانده بیش‌ازحد پوست سر و اضافه شدن چربی ساختگی بدن برای جلوگیری از خشکی سر سبب ریزش موی شما می‌شود و شمارا حتی با طاسی روبرو می‌کند. استفاده از روغن کنجد بهتر است حداقل ۴۵ دقیقه و یا نهایتاً یک‌شب تا صبح برای کشتن شپش‌های روی سر دنبال شود در غیر این صورت استفاده طولانی‌مدت آن شمارا دچار طاسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: از تاثیرات روغن کنجد برای مو غافل نشوید!

 

مضرات روغن کنجد بسیار زیاد است و حتی سبب بروز عفونت‌های آپاندیسی در شما می‌شود. یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها، عفونت آپاندیس است که به دلیل استفاده از روغن کنجد برای افراد حاصل می‌شود. گاهی وقت‌ها ممکن است چند عدد کنجد به عضوی در بدن بچسبد و در بلندمدت فرد را با عفونت روبرو کند. توصیه می‌شود حتماً از روغن‌های تصفیه‌شده استفاده شود و در هفته سه بار بیشتر از این روغن برای سرو غذاهای خود کمک نگیرید، زیرا در بلندمدت شمارا با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌کند.

 

مضرات روغن کنجد شاید برای کسانی که مشکل یبوست ندارند با اسهال همراه باشد، زیرا این دانه گیاهی خاصیت ملین دارد؛ اما اگر دچار بیماری یبوست هستید می‌توانید با استفاده از این روغن گیاهی قدری مشکلات دفع غذا را برای خود کمتر کنید؛ اما اگر در سلامت کامل به سر می‌برید این را به یاد داشته باشید که خیلی استفاده روغن کنجد را پررنگ دنبال نکنید زیرا سبب شل شدن مدفوع و مسهل شدن شما می‌شود. همچنین در دوران بارداری به دلیل خاصیت ملین بودن این دانه گیاهی به جنین به سمت پایین فشار وارد می‌شود و گاها منجر به سقط‌جنین نیز می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که مصرف زیاد این روغن سبب بروز اسهال می‌شود و استفاده دم‌کرده برگ کنجد با اسهال خونی مبارزه می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماسک خانگی با روغن کنجد

 

از روغن کنجد اگر به‌اندازه استفاده کنید مزیت‌های بسیار زیادی برای شما فراهم می‌شود اما استفاده بیشتر از حد آن شمارا با بیماری‌های شایع بسیار زیادی روبرو می‌کند.

 

 

سلام من برای دختر کوچیکم استفاده کردم و خون و بلغم دفع کرد حتی اسهال و استفراغ گرفت و تو ازمایش تخصصی مدفوعی که دکتر گوارش نوشت معلوم شد به چیزی حساسه خود من حدسم روغن کنجد بود قطع کردم ولی همچنان نگرانم از چی بود دکترش تشخیصش خوبه

روغن ارده کنجد در نظر بسیاری از مصرف کنندگان همان روغن کنجد محسوب می‌شود و در خرید روغن ارده کنجد خوراکی و درمانی این نظر در بسیاری از خریداران صادق است. اما باید توجه داشت که بین روغن ارده کنجد و روغن کنجد تفاوت وجود دارد.

تفاوت اصلی بین این دو صرفا در نحوه استخراج این دو محصول روغنی است. بر اساس شیوه روغن‌گیری از محصول کنجد، می‌توان دو نوع محصول روغنی را تولید کرد.

با رجوع به نظر حکما و طبیبان طب سنتی مشاهده می‌شود، عطاران دوران گذشته نیز به تفاوت بین این دو روغن وقوف کامل داشتند. چراکه بررسی و مطالعه آثار آنان نشان می‌دهد که روغن کنجد به طور کلی جهت مصرف خوراکی مضر و ممنوع است.

موارد استفاده از روغن کنجد در طب سنتی به صورت ضماد است و استفاده خوراکی از آن متداول نبود. متاسفانه به علت عدم آگاهی مصرف‌کنندگان از خواص درمانی و دارویی این دو نوع روغن، شاهد هستیم مراکزی به وسیله دستگاه های روغن‌کشی از دانه کنجد مستقیما برای تولید روغن با نام اشتباه ارده استفاده می‌کنند.

مضرات روغن کنجد

خصوصیت پوسته لزج کنجد در طب سنتی باعث بروز برخی بیماری‌ها می‌شود که مهمترین و شایع‌ترین آن کبد چرب در افرادی است که از روغن کنجد به صورت خوراکی استفاده کرده‌اند. در حالی که روغن خوراکی پس از تبدیل کردن کنجد به ارده و روغن‌گیری از ارده به دست می آید.

همان‌طور که اشاره شد، دلیل اصلی وجه تمایز روغن کنجد از روغن ارده کنجد روش روغن‌گیری از دانه گیاهی کنجد است. به‌طور کلی دو روش برای تهیه روغن کنجد وجود دارد که به‌صورت سنتی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در روش اول که با نام روش گرم شناخته می‌شود برای افزایش راندمان تولید روغن، کنجد بالای صد درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود. این موضوع باعث شده تا روغن بیشتری تولید شود. اما این روش به علت استفاده از درجه حرارت بالا باعث از بین رفتن بسیاری از خواص روغن خواهد شد. گاهی پدید آمدن انواع سرطان و مشکلات گوارشی و عروقی نتیجه استفاده مستقیم از این نوع روغن‌ها است. در روش صنعتی برای قابل استفاده شدن این روغن‌ها از روش‌های تصفیه صنعتی خاص استفاده می‌شود.

بنابراین تولید این نوع روغن‌ها صرفا جنبه تجاری دارد و نمی‌توان از آن به عنوان ماده‌ای برای درمان بیماری یا تقویت بدن استفاده نمود.

در روش دوم که به روش سرد موسوم است، میزان درجه حرارت به 40 درجه نمی‌رسد و در برخی موارد از درجه پایین‌تر نیز استفاده می‌شود. روغن تولیدی در این روش خاصیت آنتی اکسیدانی، طعم و ویتامین‌های خود را حفظ می‌کند. این روش در حقیقت یک روش مکانیکی برای استخراج روغن از دانه کنجد محسوب می‌شود و روغن به واسطه فشار بر دانه کنجد از آن خارج می‌شود.

این نوع استخراج روغن از دانه روغنی کنجد امروزه در بسیاری از مراکز تولید روغن انجام میشود در حالی که نمی‌توان آن را جزو روغن‌های خوراکی قلمداد کرد.

آنچه از روش پرس سرد منتج شد، همان روغن کنجد است؛ ولی اگر این روش روغن‌گیری در مورد دانه کنجد بو داده یا تفت داده شده اجرا شود، روغن حاصل از این فرآیند، روغن ارده کنجد خواهد بود. ارده در حقیقت از بو دادن یا تفت دادن و سپس آسیاب کردن دانه کنجد حاصل می‌شود.

برای تهیه روغن ارده با کیفیت، لازم است دانه‌های کنجد خام حداقل به مدت هشت ساعت در آب خیسانده شوند تا آب به‌طور کامل در دانه خام نفوذ نماید. سپس دانه‌ها را در حرارت بالای 300 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند. از این طریق دانه کنجد با حفظ تمامی خصوصیات اصطلاحا بو داده می‌شود.

با آسیاب کردن کنجدهای بو داده شده، ماده خمیری به رنگ کرمی تولید می‌شود که اصطلاحا به آن ارده می‌گویند. ارده تولید شده به مرور زمان روغن خود را خارج می‌کند که با جمع‌آوری آن روغن ارده کنجد اصلی و با کیفیت را استحصال می‌کنند. اگر اجرای این مراحل دشوار است و از نظر مالی برای شما به صرفه نیست، می‌توانید با خیال راحت خرید روغن ارده کنجد را در عطاری اینترنتی عطارخونه انجام دهید. به دلیل آنکه این مراحل برای حجم انبوهی از کنجد انجام می‌شود، قیمت روغن ارده کنجد مورد تایید حکیم روازاده در این فروشگاه، بسیار مناسب‌تر از انجام شخصی این کار خواهد بود.

از روغن ارده کنجد در مصارف آشپزی و خصوصا تهیه سالاد استفاده می‌شود. در حرارت متعادل می‌توان از آن برای سرخ کردن مواد غذایی نیز استفاده کرد. بوی زننده روغن کنجد نیز در روش تولید سرد از بین می‌رود و بویی مطبوع در مصرف روغن احساس می‌شود. روغن کنجد به واسطه بالا بودن اسیدیته، حاوی بوی نامطبوع است و به هیچ عنوان از آن برای مصارف سرخ‌کردنی استفاده نکنید.

موضوع طعم روغن ارده کنجد در سطح بالایی به ذائقه افراد بستگی دارد. بسیاری از افراد طعم روغن ارده کنجد را بسیار مطلوب می‌دانند و برای برخی استفاده از آن به واسطه طعم و بو مشکل است.

چربی‌ها انواع مختلفی دارند که در طب از آن‌ها به عنوان چربی مضر یا چربی سالم یاد می‌شود. روغن ارده کنجد، سرشار از چربی‌های دارای حلقه اشباع نشده و غیر اشباع است که این موضوع در سطح بالایی بر سلامت قلب موثر واقع می‌شود. این موضوع در کنترل میزان کلسترول و چربی بد ارگان‌های بدن نیز موثر است.

مالیدن این روغن به صورت و کف پا در طب سنتی برای ایجاد احساس آرامش و انجام یک خواب کامل قبل از خواب شبانه در کنار سایر تدابیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید: خواص روغن ارده کنجد برای پوست و مو

استفاده از روغن ارده کنجد به منظور حفظ بهداشت دهان و دندان نیز از دیگر خصوصیات این روغن است. این راه‌کار از ایام گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت. گذشتگان برای حفظ سلامت دندان و لثه‌ها به جای مسواک زدن با خمیردندان از چرخاندن انواع روغن‌های گیاهی استفاده می‌کردند که رایج‌ترین آن‌ها روغن ارده کنجد بود.

غنای این روغن از عنصر زینک باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن شده و عامل موثری در حفظ و شادابی پوست بدن محسوب می‌شود. این عنصر در تقویت و استحکام سیستم استخوان‌بندی بدن نیز نقش مهمی دارد.

از روغن ارده کنجد در طب سنتی در هنگام بروز برخی اختلالات گوارشی نظیر یبوست به عنوان ملینی قوی استفاده می‌شد. روغن اردهکنجد باعث افزایش فعالیت های روده‌ای در فرد می‌شود.

وجود ویتامین‌های گروه B و E و وجود عناصر منیزیم، کلسیم و فسفر سبب شده است که از این روغن در جهت حفاظت از موهای سر در طب سنتی بهره گرفته شود.

مبارزه با رادیکال‌های آزاد روغن ارده کنجد سبب شده است که مصرف آن برای بیماری‌هایی نظیر پارکینسون و سرطان در کنار سایر تدابیر تجویز گردد. خصوصیت آنتی اکسیدانی روغن ارده کنجد آن را در درمان بیماری‌های عصبی و آرتروز نیز مطرح کرده است.

تهیه خمیر ارده به همراه روغن ارده کنجد می‌تواند به‌عنوان غذای مکمل برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد. از این مکمل برای افزایش قدرت ایمنی بدن کودکان و جلوگیری از بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی استفاده می‌شود.

قدرت طعم دهندگی بالای روغن ارده کنجد سبب شده است که کدبانوهای محترم از این روغن در اولویت برای مصارفی چون تهیه سالاد یا انواع خورشت‌ها استفاده نمایند.

در طب سنتی به طور کلی از روغن ارده کنجد به عنوان ملیّن رطوبت‌زا و عامل چاق کننده، رفع کننده صفرای سوخته سودا و درمانی برای تنگی نفس، سرفه خشک، زخم ریه و آسم، تشنج خشک و در نهایت ادرار سوختگی کودکان و سوزش ادرار استفاده می‌شود.

تاکید طب سنتی در استفاده از مواد غذایی ارگانیک رعایت حالت اعتدال است و تفریط در استفاده از روغن دانه کنجد نیز باعث ایجاد ضرر در ارگان‌های بدن می‌شود. یکی از شایع‌ترین مضرات روغن کنجد مربوط به نحوه روغن‌گیری از این دانه روغنی می‌شود.

آنچه طب سنتی برای استفاده از روغن‌های گیاهی تاکید دارد، استفاده سریع از آن‌ها است. در صورت عدم استفاده سریع از روغن دانه کنجد نیز خواص آن به ضرر مبدل خواهد شد. در حال حاضر استخراج روغن از طریق دستگاه‌های دستی و خانگی در کشور ما بسیار رایج است. این موضوع تولید زیاد و نگهداشت طولانی می‌تواند زمینه ایجاد ضرر را در جامعه فراهم نماید.

روغن  کنجد استحصالی در روش دستی حاوی موم، صمغ، ذرات ریز خارجی، اسیدهای چرب و رطوبت است که الزاما باید از روغن استحصالی جدا شود. به این عمل عمل تصفیه روغن گفته می‌شود.

متاسفانه در حال حاضر به این موضوع مهم در استحصال توجه نمی‌شود و این موضوع مضرات روغن کنجد را در سطح قابل توجهی افزایش داده است. چراکه روغن استحصالی در این حالت در اثر هیدرولیز و اکسیداسیون فاسد شده که زمینه ضرر را برای مصرف کننده فراهم می‌آورد.

از مضرات روغن کنجد در استفاده بی‌رویه می‌توان به بروز بیماری شایع کبد چرب غیر الکلی اشاره کرد که در عملکرد طبیعی کبد افراد ایجاد اخلال می‌کند. همچنین روغن کنجد تصفیه نشده، خطر ریسک انسداد رگ‌های قلبی و متعاقب آن افزایش احتمال سکته قلبی را فراهم می‌نماید. این موضوع به دلیل وجود رادیکال‌های آزاد باعث بروز پیری زودرس می‌شود.

روغن کنجد درمانی به علت پایین بودن نقطه دود برای مصارف سرخ‌کردنی مناسب نیست. این موضوع از مضرات روغن کنجد محسوب می‌شود و باعث بروز انواع سرطان ها خواهد شد. نگهداری غیر اصولی دانه و روغن استحصالی مضرات روغن کنجد را افزایش می‌دهد؛ چراکه این امکان وجود دارد، مواد کپکی و اسپورهای بسیار خطرناک از طریق دانه و روغن، سلامت افراد را تهدید نماید.

همچنین بخوانید: 10 مورد از خواص درمانی روغن ارده کنجد

شستشو نکردن دستگاه‌های استحصال روغن کنجد نیز مضرات روغن کنجد را افزایش می‌دهد. این موضوع به واسطه ایجاد آلودگی میکروبی، سیستم دفاعی بدن مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کند. شایع‌ترین آلودگی وجود سم آفلاتوکسین است که باعث عدم باروری می‌شود. توجه داشته باشید که این موارد فقط در روغن کنجد ممکن است پیش بیاید و در مورد روغن ارده کنجد مصداق ندارد.

مضرات روغن کنجد

مضرات روغن کنجد به علت بالا بودن میزان کالری آن در استفاده بی‌رویه به صورت افزایش وزن مصرف‌کننده بروز می‌کند. چاقی مفرط و مشکلات ثانویه از عوارض استفاده مفرط از این روغن هستند.

مصرف بی‌رویه از طریق ایجاد دیورتیکولیت با تاثیر بر انقباظ روده بزرگ سبب ایجاد دل درد و یبوست خواهد شد. آنافیلاکسی مشهودترین حساسیت گزارش شده از  مضرات روغن کنجد است که سبب افزایش فشار خون و ایجاد تنگی نفس در فرد می‌شود و می‌تواند تمامی ارگان‌های بدن را درگیر کند.

از دیگر مضرات روغن کنجد در مورد پوست‌های چرب شایع است که باعث تجمع بیشتر مواد زاید و روغنی در منافذ پوست می‌شود. این موضوع باعث ایجاد آلودگی‌های باکتریایی و قارچی ثانویه می‌شود.

استفاده از ارده و مشتقات آن به طور کلی در بارداری ممنوع و مضر است. زیرا احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد. در بیماران مبتلا به اسهال مزمن استفاده از روغن کنجد مضر بوده؛ چراکه این موضوع باعث تشدید بیماری خواهد شد.

همچنین بخوانید: ارده و عسل، دوستِ خوشمزه خانم‌ها

به واسطه غنای این روغن از اسیدهای چرب اشباع نشده، جهت جلوگیری از کاهش خاصیت و فساد این روغن، برای نگهداری باید از محل خنک، خشک و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب استفاده کنید.

سلام دختر 38 روزه دارم که حدود دوهفته هست که دل درد و دل پیچه داره و خیلی ناآرومه و فقط میخواد بغل بشه و شکمش نفخ داره و خیلی داره اذیت میشه. میشه بگید چیکار کنم که زودتر خوب بشه؟

سلامروغن مالی شکم نوزاد روزی 1باردختر با روغن بنفشه و روغن بادام.پسر با روغن گاو و پیه تازهاستفاده از کد 125 مجموعه مادر و نوزاد.مادر از مصرف مواد غذایی با طبع سرد پرهیز کنند.شربت عسل،کنجد کوبیده + عسل،حلوا ارده عسلی مادر صبح ناشتا بخورد.کولیک نوزادی در ۵-۲۵٪ از نوزادان رخ می‌دهد.نفخ یا دل پیچه نوزادان از مشکلاتی است که باعث ناراحتی های زیادی در خانواده می شود.در این رابطه نکات ذیل قابل ذکر است:این مشکل دوره خاصی دارد که طول آن در کودکان مختلف، متفاوت است و پس از طی این دوره معمولاً مساله خود به خود حل می شود. برخی کودکان، چهل روزه و بعضی دیگر سه چهار ماهه این مشکل را از سر می گذرانند.از راه حل های رایج و تا حدّی موثّر که معمولاً در مراکز بهداشتی درمانی به مادران آموزش داده می شود این است که پس از شیر دادن کودک، وی را در آغوش گرفته آرام با کف دست ضرباتی را به پشت او وارد کنند تا آروغ بزند.در این دوره مادر باید از مصرف غذاهای نفّاخ به شدت پرهیز کند(حبوبات، سیر، پیاز و …). همچنین بهتر است در سبد غذایی خود از غذاها یا داروهایی که نفخ را کم می کنند هم استفاده کند. مصرف آویشن یا زیره سبز(در اشکال مختلف آنها به صورت دم کرده، جوشانده، عرقیات، یا در غذاها) یک راه حل ساده است که هم شیر مادر را زیاد می کنند و هم نفخ او را کم.از روشهای مفید دیگر این است که شکم کودک را روزی یک بار با روغن زیتون تصفیه نشده به آرامی ماساژ دهید تا روغن به خورد پوست کودک برود. ماساژ ناف او با روغن کرچک هم راه مناسبی است.گرم کردن موضعی مثل گذاشتن حوله یا پارچه گرم روی شکم نوزاد نیز روش موثّری در کاهش نفخ و دل پیچه کودک است.ترنجبین یک داروی آزموده شده است. روزی یکی دو بار و هر بار نصف قاشق چایخوری ترنجبین را در نصف استکان آب جوش حل کرده صاف کنید و به تدریج به نوزاد بخورانید. ترنجبین نیاز به شیرین کردن ندارد و خودش به اندازه کافی شیرین هست.برای افزایش اثر این نسخه می توانید ترنجبین را به جای آب، در عرق شیرین بیان یا بابونه حل کنید. اگر مشکل بی خوای کودک شدید است افزودن چند قاشق غذاخوری گلاب به این ترکیب هم خیلی خوب است.توصیه اکید می کنم که با مصرف داروهای آرامبخش و ضدّ نفخ شیمیایی( که از اتّفاق، اکثرا اثربخشی مناسبی نیز ندارند) به کودک دلبند خود خیانت نکنید و مطمین باشید که با به کار بستن دستورات ساده فوق، به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

شربت کامی وی اگه گیرتون بیاد عالیه


مورد تایید نیست


مطالب بسیار خوبی بود ممنون

سلام جنابوقت بخیر از توجه شما متشکریم

باسلام آنزیم های کبدمن بالا رفته وازهر لحاظ برسی وآزمایشهای لازم درچند نوبت انجام که علل ان مشخض نشده وسونگرافی هم انجام که قاقد چربی نشان مدهدبا عنایت به اینکه اهل استفاده از مشروبات الکلی نبوده وفاقدانواع بیماریهای که متوندانزیم میتوندانزیم راببردبلا بودم بیشتر مواقع ازدمنوشهای به وسیب استفاده میکنم آیامتوندعلل ان باشد لطفا راهنمائی فرمائید باتشکر ازشما

حب و شربت هپاتیت،حب کبد،سماق و آش سماق،شربت سکنجبین و حجامت مفید است.ترکیب کاسنی وشاهتره صبح وعصر_سکنجبین عسلی شربت نموده هرشب یه ساعت قبل خواب_حجامت عام دومرحله هرماه یکبار_چای خارمریم روزی یک استکان._مصرف سماق واش سماق._شربت مصفای خون دکتر._مصرف روغن زیتون یاکنجد_مصرف گوشت وفراورده های گوشتی به حداقل برسد.حجم غذاکم شود.ودرصورت امکان ناهار حذف شود.کد99 مجموعه مفید است.عرق کبد مجموعه استفاده شود.

سلام.چه روغن کنجد و چه روغن ارده بخاطر اینکه ازنوع اشباع نشده است‌،به شرط اینکه رعایت بهداشت صورت گیردبرای آشپزی مناسبند،تبلیغات سو و نظربرخی کارشناسان فقط برای منافع اقتصادی خودشان است نه واقعیت.

دمت گرم واقعییت رو گفتی …..من میخواستم بگم….

سلام حرارت 300 درجه یعنی چی ، هیچی از این کنجد نمی مونه که، اون وقت روغنش مزه سوختگی میده


خیر سوخته نمیشود


روغن نباتی چیضرر نداره


مورد تائید نیست

سلام ببخشید هیچ معلومه چی نوشتید ؟! خودتون سر در میارید از نوشته تون ؟!، ی بار میگید روغن کنجد بده نخورید ی بار میگید ن خوبه بخورید ،،، !!!!! تکلیفتون با خودتونم مشخص نیس چ برسه با مخاطب … بهتر نبود یا نظر نمیدادید یا تحقیق و پژوهش بیشتری میکردید ؟! چرا مردم و سر در گم میکنید

سلام روز بخیر؛استفاده از روغن کنجد مضر است زیرا به روش درستی متاسفانه روغن گیری نمیشه و باید از ارده کنجد روغن گرفته شود.

روغن ارده کنجدی که همین سایت میفروشه ، تصفیه شده ست؟ در جای خنک و خشک چه مدت میمونه؟


تاریخ انقضاندارد

سلام ببخشید ارده راتاچه مدت میشه خورد وضرری برای بدن ندارد؟


منع مصرف ندارد

سلام ببخشید من زخم معده دارم آیا میتونم روغن ارده کنجد استفاده کنم اشکال نداره؟


بله مانعی ندارد بسیار مفید است

سلام میتونیم از روغن ارده کنجد برای غذاهای سرخ کردنی مثل کتلت استفاده کرد


بله بسیار عالی است

سلام.روغن ارده کنجد برای من سنگین هست و بعد از مصرف دچار سوزش معده و سوهاضمه و کسالت میشم. با مصرف حلوا ارده نیز همین حالت به من دست می دهمثل اینکه گرمم میشه.مشکل از کبدم هست یا معدم ضعیفه؟


معده به گرمی روغن حساسیت دارد


ممنون

با عرض سلام و وقت بخیرخواهش می کنم

سلام در مورد دمنوش ها گفته میشود که بهتر است در هر روز از دمنوش های مختلفی استفاده شود که ضرر مصرف طولانی مدت هیچ کدام به فرد نرسد. در مورد روغن هم آیا این قضیه صدق می کند؟ یعنی استفاده دائمی از این روغن بلامانع است؟ یا اینکه بهتر است مثلا از روغن زیتون هم استفاده شود؟

درود.خیر روغن ها را مرتب میتوان استفاده کرد.

سلامضمن تشکر از اطلاعات خوب تون در مقاله های سایت ، سوال بنده این است که در فرایند روغن گیری کنجد و ارده کنجد به هیچکدام پالم اضافه نمیکنند و این بدون پالم بودن روغن ها باعث میشود آستانه تحمل حرارت روغن پایین بیاید و در نتیجه عدد پراکساید روغن در حین سرخ کردن مواد غذایی بالا برود و موجب سرطان شود. آیا استفاده از هر دوی این روغن ها بجهت مصارف سرخ کردنی صحیح است؟

با سلام و عرض ادب.استفاده از روغن ارده کنجد در مصارف سرخ کردنی نیز ایرادی ندارد.اما روغن کنجد مورد تایید نیست.

صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » روغن کنجد: مضرات و خواص کلی روغن کنجد برای پوست و مو و لک صورت

روغن کنجد (به انگلیسی Sesame Oil) مثل روغن زیتون معمولا در آشپزی استفاده می شود.

پزشکان هر دو طب غربی و آیورودا خواص زیادی برای روغن کنجد قائل هستند.

روغن کنجد دارای خواص زیادی بوده از جمله برای پوست و مو، لک صورت و رفع چین و چروک، و  تقویت مو بسیار مفید است.

روغن کنجد, خواص کلی روغن کنجد, مضرات روغن کنجد, خواص روغن کنجد, طبع روغن کنجد, خواص روغن کنجد برای پوست و مو, روغن کنجد برای لک صورت, روغن کنجد برای چین و چروک

مضرات روغن کنجد

شما می توانید از روغن کنجد برای همه نیازهای غذایی و خوراکی خود استفاده کنید و همچنین تمام نیازهای مراقبت از پوست خود را نیز براورده کنید.

با این حال، اگر جزو افرادی هستید که به بادام زمینی یا مواد دیگر آلرژی دارید در مصرف روغن کنجد حتما احتیاط کنید.

برای دسترسی سریع به محتوای مطلب از لینکهای زیر استفاده کنید:

روغن کنجد در بین روغن‌های خوراکی به ملکه‌ی روغن‌ها مشهور است.

دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه‌های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است.

روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می‌شود.

این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد.

نوع لیگنان و آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است.

خواص کلی روغن کنجد

خواص ذکر شده در مورد روغن کنجد بدین معنا نیست که شما آزادید هر چه قدر که می‌خواهید از آن در طی یک روز استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که کالری همه‌ی روغن‌ها یکسان است؛ یعنی هر ۵ گرم آن که معادل یک قاشق چای خوری می‌شود چیزی در حدود ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد.

این دانه‌های سبک، دارای کالری و چربی اشباع بالایی هستند.

۱۰۰ گرم دانه کنجد که فقط یک مشت دانه سالم یا پودر آن است، ۵۹۰ کالری دارد.

همین مقدار کنجد، ۸ گرم چربی اشباع دارد که حدود ۴۰ درصد مصرف مجاز روزانه را تشکیل‌می‌دهد.

بنابراین، گنجاندن دانه کنجد در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش وزن ناسالم شود.

مصرف منظم کنجد در مقادیر زیاد می‌تواند به روده بزرگ آسیب‌ برساند.

محققان دریافتند که خوردن ۱۵ نانوگرم کنجد در روز می‌تواند باعث التهاب روده بزرگ شود که به بیماری‌های کشنده‌ای مانند سرطان روده بزرگ می‌انجامد.

این یکی از خطرناک‌ترین مضرات کنجد است زیرا می‌تواند باعث مرگ شود.

مضرات روغن کنجد

کنجد می‌تواند با ایجاد دیورتیکولیت، بر سلامت روده بزرگ تاثیربگذارد.

این یک مشکل خاص پزشکی است که باعث ایجاد کیسه‌‌های دردناکی در دیواره داخلی روده بزرگ می‌شود.

این باعث انقباض، درد شکمی، یبوست و غیره می‌شود.

بنابراین، مصرف کنجد خود را متعادل کنید تا نیازی به جراحی نباشد.

حساسیت، یکی دیگر از مضرات مصرف کنجد است.

اگر به کنجد حساسیت داشته‌باشید، چه با مصرف دانه کنجد کامل چه روغن آن، احتمال زیادی دارد که به حساسیت‌های مختلف دچار شوید (مانند مشکلات گوارشی، التهاب چشم، آبریزش بینی، آسم و غیره).

بنابراین، در چنین موقعیتی، از مصرف کنجد خودداری‌ کنید.

آنافیلاکسی، یک آلرژی شدید است که به‌دلیل مصرف کنجد به‌وجود می‌آید.

تمام بدن تحث تاثیر این واکنش حساسیتی شدید و سریع قرارمی‌گیرد.

این باعث خس‌خس، افت فشار خون، گرفتگی سینه و غیره می‌شود و گلو و مجاری تنفسی فرد را مسدود می‌کند.

درنتیجه، شخص دچار خفگی می‌شود که ممکن است به مرگ بینجامد.

خوب، این خیلی مشکل شایعی نیست اما ممکن است برخی افراد با خوردن بیش از حد کنجد، دچار عفونت آپاندیس شوند.

گاهی وقت‌ها، ممکن است چند عدد از دانه‌های کنجد، به عضوی بچسبند که ممکن است باعث عفونت‌های خفیف تا شدید شود.

به گفته دانشمندان، کنجد دارای خواص ملین است.

به این معنا که مصرف بیش از مقدار مجاز روزانه کنجد می‌تواند باعث شل‌شدن مدفوع و گاهی اوقات اسهال شود.

بنابراین، هنگامی که کنجد را در رژیم غذایی خود دارید، آن را در مقدار مناسب مصرف‌ کنید.

مضرات روغن کنجد

کنجد می‌تواند بر پوست نیز تاثیربگذارد.

اگر مقدار زیادی کنجد را در غذا استفاده‌کنید یا محصولاتی که حاوی روغن کنجد هستند بخورید، ممکن است به دانه‌های پوستی همراه با خارش و قرمزی دچارشوید.

خیلی از ما برای سلامت موهای‌مان از کنجد سیاه استفاده‌ می‌کنیم.

اما استفاده بیش‌ از حد از این دانه می‌تواند نتایج معکوسی داشته‌ باشد.

این می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که پوست سر را چرب و فولیکول‌های مو را خشک‌ می‌کند.

درنتیجه، سرعت ریزش مو، به میزان زیادی افزایش‌ می‌یابد. این موضوع ممکن است باعث طاسی کامل شود.

گفته‌می‌شود خوردن کنجد در سه ماهه اول بارداری، برای سلامتی مضر است. گاهی وقت‌ها باعث سقط جنین می‌شود.

روغن کنجد در بین روغن‌های گیاهی سالم و پر مصرف‌ترین‌ روغن است‌.

این روغن طبع‌ گرم و تر ( مزاج دموی‌ ) دارد و برای فصل پاییز و زمستان مناسب است‌.

روغن کنجد نیز مانند روغن بادام یک تقویت کننده و حالت دهنده بی نظیر برای مو است و از خارش پوست سر جلوگیری کرده و شوره سر را کاهش می دهد.

روغن کنجد را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به مو بزنید.

روغن کنجد غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و از علائم متداول پیری پوست جلوگیری می کند.

چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد.

می توان برای ماساژ از این روغن به صورت موضعی نیز استفاده کرد.

آن را به پوست زده و به مدت چهار تا پنج دقیقه ماساژ دهید تا پوست را جوان تر جلوه دهید.

پوست نرم و مرطوب روغن کنجد با مواد مغذی، اسیدهای چرب و ویتامین‌هایی مثل ویتامین E می‌تواند نقش یک کرم عالی مرطوب‌کننده و نرم‌کننده را برای هر نوع پوستی بازی کند.

روغن کنجد در درجه‌های مختلف تصفیه، در بازار وجود دارد و اگر بخواهید این روغن را به صورت خالص استفاده کنید، بد نیست با چند قطره گلاب یا اسانس مورد علاقه‌تان آن را معطر کنید.

چند قطره از این روغن می‌تواند حین حمام یا بعد از آن کل پوست بدن را نرم و مرطوب کند و همچنین این روغن به دلیل خاصیت ترمیم‌کنندگی، بهترین درمان برای رفع چروک و ترک زانو، ترک آرنج و ترک پاشنه‌ پا است.

استفاده‌ی روزانه از روغن کنجد، پوست خشک این قسمت‌ها را نرم و ترمیم کرده و دیگر نیازی به درمان دارویی نخواهد بود.

در میان مواد طبیعی، گیاهان اندکی وجود دارند که بتوانند مانع تاثیر اشعه‌ی مضر آفتاب بر پوست شوند.

در این میان روغن کنجد این خاصیت شگفت‌آور را دارد و می‌تواند کار یک کرم ضدآفتاب موثر را انجام دهد!

ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد نمی‌گذارند آفتاب، رد خود را با لک و چروک‌ها روی پوست صورت‌ و بدن‌تان حک کند.

همین ویژگی این روغن را تبدیل به روغن جوانی پوست کرده است.

مصرف مداوم روغن کنجد به جای کرم‌ دست و صورت، مصداق یک تیر و دو نشان است، چون همزمان با نرمی پوست، مانع پیری زودرس آن نیز می‌گردد.

خواص روغن کنجد برای پوست و مو

روغن کنجد مثل بسیاری از روغن‌های گیاهی دیگر، خاصیت سم‌زدایی دارد و می‌تواند سموم روی پوست را در خود حل کرده و پوست را به صورت عمیق تمیز کند.

با ترکیب مقداری روغن کنجد و شکر و یک ربع زمان برای ماساژ، می‌توانید پوست صورت و بدن‌تان را از شر عمیق‌ترین آلودگی‌ها رها کنید.

روغن کنجد به سرعت از طریق پوست جذب شده و همه‌ی خواص خود را به بدن و پوست و مو می‌رساند.

مواد مغذی موجود در این روغن را با روغن‌های گیاهی دیگری مثل زیتون و آفتابگردان چند برابر کرده و به پوست خود، خصوصا در بخش‌های آسیب‌دیده بمالید.

این روغن با تسهیل گردش خون در پوست، پاک‌سازی سلول‌های مرده و تقویت پوست جدید، آسیب‌های مختلف پوستی را از بین می‌برد.

جالب است بدانید که این روغن یک ضدباکتری طبیعی است.

برای همین پوست ملتهب از عفونت‌های قارچی یا باکتریایی هم از تصمیم شما برای استفاده‌ی منظم از روغن کنجد استقبال می‌کنند.

اگرچه محصولات خالص گیاهی ریسک مصرف بسیار کمتری در مقایسه با محصولات شیمایی دارند.

با این حال قبل از استفاده از این روغن برای هر کاربردی، مقدار کمی از آن را روی دست بمالید.

اگر حساسیتی به آن نداشتید، این روغن را وارد چرخه‌ی محصولات بهداشتی و زیبایی روزانه‌تان کنید.

یکی دیگر از مزایای روغن کنجد برای پوست، به تأخیر اندازی پیری آن می باشد.

چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد.

محصولات ضد پیری بسیاری وجود دارند اما به این نکته توجه داشته باشید که روغن کنجد علاوه بر این مزیت، فواید بسیار زیادی برای پوست داشته و فاقد مواد شیمیایی می باشد.

پوست به عنوان یک لایه خارجی، هر روز تقریبا در معرض همه سموم خطرناک محیط زیست قرار دارد.

خوشبختانه، برخی از سموم در روغن محلول هستند و شما می توانید با استفاده از روغن کنجد آنها را از بین ببرید.

بدین منظور روغن گرم را به مدت ۱۵ دقیقه بر پوست خود قرار دهید و سپس برای گرفتن نتیجه بهتر، صورت خود را با آب ولرم و بدون صابون بشویید.

اگرچه روغن کنجد نسبتا سنگین و چسبناک است اما به راحتی توسط پوست جذب می گردد.

در واقع، این روغن، به عنوان روغن حامل یا روغن پایه، برای رقیق کردن سایر روغن های مفید برای ماساژ استفاده می شود.

ترکیب های مختلف انواع روغن اغلب به نوع پوست افراد بستگی دارد.

با این حال، مخلوط کردن روغن کنجد با انواع دیگر روغن های گیاهی بی خطر و آسان است.

هنگامی که این روغن برای ماساژ به کار می رود، جریان خون را بهبود بخشیده و سلول های آسیب دیده را ترمیم می کند.

وقتی که پوست در معرض تابش پرتوهای آفتاب قرار بگیرد، تولید سلول‌هایی به نام «ملانوسیت» افزایش می‌یابد.

این امر موجب افزایش ملانین در پوست می‌شود.

نتیجه‌ی این اتفاق ایجاد لکه‌هایی بر روی پوست است که با عنوان‌هایی چون لکه های قهوه ای یا لکه‌های پیری، لکه‌های تیره، لکه‌های آفتاب‌سوختگی و لکه‌های کبدی شناخته می‌شوند.

همه‌ی اینها در مجموعه‌ای به نام «هیپرپیگمانتاسیون» قرار می‌گیرد.

روغن کنجد برای لک صورت

روغن کنجد از جمله ی بهترین روغن های گیاهی به نظر بسیاری از کارشناسان می باشد برای از بین بردن لک صورت است.

این روغن به علت خواص ضد پیری که دارد به بازسازی سلول های پوست و همچنین ثابت ماندن حالت ارتجاعی پوست کمک می کند.

اسیدهای چرب موجود در این روغن خاصیت ضد التهابی دارند و از ایجاد لک و آکنه بر روی صورت در اثر اشعه های مضر خورشید جلوگیری می کنند.

فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

فال روزانه : فال روزانه نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

فال PMC 🔥 فال پی ام سی روزانه نایریکا

فال شمع : فال شمع روزانه نایریکا / انواع فال و طالع بینی

فال ماهانه نایریکا : طالع بینی ماهانه متولدین ماه ها

فال تاروت : فال تاروت روزانه / انواع فال و طالع بینی نایریکا

امیرعبداللهیان: تاریخ منطقه مملو از اقدامات ضدبشری انگلیس است

رویکرد مجلس در مواجهه با فضای مجازی، فرصت‌محوری به جای تهدیدانگاری است

ویدئو / نشست رئیس‌جمهور با مدیران رسانه‌های کشور

معزی: گزارش عملکرد ۷ ساله دولت منتشر می‌شود

آصفری: جامعه بین‌الملل به خواسته‌های غیرقانونی ترامپ تن نمی‌دهد

جوکار: مهم ترین چالش کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ مسائل اقتصادی است

سفر ۷۴ گردشگر خارجی در ۳ ماه اول سال/ احداث منطقه آزاد گردشگری در ایران

واکنش جهانگیری به تیراندازی پلیس آمریکا به یک سیاه پوست آمریکایی

داربی ۹۳ با چاشنی نیمه‌نهایی/ مچ‌اندازی فرهاد و یحیی برای فینالیست شدن

محمودی: تراکتور پیشرفت لازم را با الهامی نداشته است

اعمال محدودیت ترافیکی در آزاده راه تهران – شمال در تعطیلات پیش‌رو

از تحقق قانون دائمی مدیریت بحران در کشور تا کنترل ساخت و ساز در حریم رودخانه ها

تاکید قالیباف بر رویکرد فرصت محوری به جای تهدید انگاری در فضای مجازی

مخالفت توییتری یک نماینده مجلس با طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی

مهار متاستاز سرطان روده بزرگ با کمک یک مولکول کوچک

شهاب سنگی که پارسال در کاستاریکا سقوط کرد ۴۵۶۰ میلیون سال قدمت دارد

جریان تحریف به دنبال کتمان قدرت گرفتن ایران در عرصه‌های گوناگون است

اعضای هیئت رئیسه فراکسیون طب سنتی انتخاب شدند

جهانگیری:‌ ثبات و امنیت لبنان برای همه کشورهای منطقه مهم است

خبرنگاران می توانند با پرسشگری و مطالبه گری زمینه ساز توسعه و پیشرفت شوند

طیبی: مطمئن هستم با بنفیکا قهرمانی های زیادی کسب می کنم

چرا فیفا جواب فدراسیون فوتبال را نمی‌دهد؟

پیام تبریک رییس اورژانس کشور به مناسبت روز خبرنگار

پلیس فتا مرجع هماهنگ کننده امنیت سایبری کسب و کارها

صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » روغن کنجد: مضرات و خواص کلی روغن کنجد برای پوست و مو و لک صورت

روغن کنجد (به انگلیسی Sesame Oil) مثل روغن زیتون معمولا در آشپزی استفاده می شود.

پزشکان هر دو طب غربی و آیورودا خواص زیادی برای روغن کنجد قائل هستند.

روغن کنجد دارای خواص زیادی بوده از جمله برای پوست و مو، لک صورت و رفع چین و چروک، و  تقویت مو بسیار مفید است.

روغن کنجد, خواص کلی روغن کنجد, مضرات روغن کنجد, خواص روغن کنجد, طبع روغن کنجد, خواص روغن کنجد برای پوست و مو, روغن کنجد برای لک صورت, روغن کنجد برای چین و چروک

مضرات روغن کنجد

شما می توانید از روغن کنجد برای همه نیازهای غذایی و خوراکی خود استفاده کنید و همچنین تمام نیازهای مراقبت از پوست خود را نیز براورده کنید.

با این حال، اگر جزو افرادی هستید که به بادام زمینی یا مواد دیگر آلرژی دارید در مصرف روغن کنجد حتما احتیاط کنید.

برای دسترسی سریع به محتوای مطلب از لینکهای زیر استفاده کنید:

روغن کنجد در بین روغن‌های خوراکی به ملکه‌ی روغن‌ها مشهور است.

دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه‌های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است.

روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می‌شود.

این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد.

نوع لیگنان و آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است.

خواص کلی روغن کنجد

خواص ذکر شده در مورد روغن کنجد بدین معنا نیست که شما آزادید هر چه قدر که می‌خواهید از آن در طی یک روز استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که کالری همه‌ی روغن‌ها یکسان است؛ یعنی هر ۵ گرم آن که معادل یک قاشق چای خوری می‌شود چیزی در حدود ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد.

این دانه‌های سبک، دارای کالری و چربی اشباع بالایی هستند.

۱۰۰ گرم دانه کنجد که فقط یک مشت دانه سالم یا پودر آن است، ۵۹۰ کالری دارد.

همین مقدار کنجد، ۸ گرم چربی اشباع دارد که حدود ۴۰ درصد مصرف مجاز روزانه را تشکیل‌می‌دهد.

بنابراین، گنجاندن دانه کنجد در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش وزن ناسالم شود.

مصرف منظم کنجد در مقادیر زیاد می‌تواند به روده بزرگ آسیب‌ برساند.

محققان دریافتند که خوردن ۱۵ نانوگرم کنجد در روز می‌تواند باعث التهاب روده بزرگ شود که به بیماری‌های کشنده‌ای مانند سرطان روده بزرگ می‌انجامد.

این یکی از خطرناک‌ترین مضرات کنجد است زیرا می‌تواند باعث مرگ شود.

مضرات روغن کنجد

کنجد می‌تواند با ایجاد دیورتیکولیت، بر سلامت روده بزرگ تاثیربگذارد.

این یک مشکل خاص پزشکی است که باعث ایجاد کیسه‌‌های دردناکی در دیواره داخلی روده بزرگ می‌شود.

این باعث انقباض، درد شکمی، یبوست و غیره می‌شود.

بنابراین، مصرف کنجد خود را متعادل کنید تا نیازی به جراحی نباشد.

حساسیت، یکی دیگر از مضرات مصرف کنجد است.

اگر به کنجد حساسیت داشته‌باشید، چه با مصرف دانه کنجد کامل چه روغن آن، احتمال زیادی دارد که به حساسیت‌های مختلف دچار شوید (مانند مشکلات گوارشی، التهاب چشم، آبریزش بینی، آسم و غیره).

بنابراین، در چنین موقعیتی، از مصرف کنجد خودداری‌ کنید.

آنافیلاکسی، یک آلرژی شدید است که به‌دلیل مصرف کنجد به‌وجود می‌آید.

تمام بدن تحث تاثیر این واکنش حساسیتی شدید و سریع قرارمی‌گیرد.

این باعث خس‌خس، افت فشار خون، گرفتگی سینه و غیره می‌شود و گلو و مجاری تنفسی فرد را مسدود می‌کند.

درنتیجه، شخص دچار خفگی می‌شود که ممکن است به مرگ بینجامد.

خوب، این خیلی مشکل شایعی نیست اما ممکن است برخی افراد با خوردن بیش از حد کنجد، دچار عفونت آپاندیس شوند.

گاهی وقت‌ها، ممکن است چند عدد از دانه‌های کنجد، به عضوی بچسبند که ممکن است باعث عفونت‌های خفیف تا شدید شود.

به گفته دانشمندان، کنجد دارای خواص ملین است.

به این معنا که مصرف بیش از مقدار مجاز روزانه کنجد می‌تواند باعث شل‌شدن مدفوع و گاهی اوقات اسهال شود.

بنابراین، هنگامی که کنجد را در رژیم غذایی خود دارید، آن را در مقدار مناسب مصرف‌ کنید.

مضرات روغن کنجد

کنجد می‌تواند بر پوست نیز تاثیربگذارد.

اگر مقدار زیادی کنجد را در غذا استفاده‌کنید یا محصولاتی که حاوی روغن کنجد هستند بخورید، ممکن است به دانه‌های پوستی همراه با خارش و قرمزی دچارشوید.

خیلی از ما برای سلامت موهای‌مان از کنجد سیاه استفاده‌ می‌کنیم.

اما استفاده بیش‌ از حد از این دانه می‌تواند نتایج معکوسی داشته‌ باشد.

این می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که پوست سر را چرب و فولیکول‌های مو را خشک‌ می‌کند.

درنتیجه، سرعت ریزش مو، به میزان زیادی افزایش‌ می‌یابد. این موضوع ممکن است باعث طاسی کامل شود.

گفته‌می‌شود خوردن کنجد در سه ماهه اول بارداری، برای سلامتی مضر است. گاهی وقت‌ها باعث سقط جنین می‌شود.

روغن کنجد در بین روغن‌های گیاهی سالم و پر مصرف‌ترین‌ روغن است‌.

این روغن طبع‌ گرم و تر ( مزاج دموی‌ ) دارد و برای فصل پاییز و زمستان مناسب است‌.

روغن کنجد نیز مانند روغن بادام یک تقویت کننده و حالت دهنده بی نظیر برای مو است و از خارش پوست سر جلوگیری کرده و شوره سر را کاهش می دهد.

روغن کنجد را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به مو بزنید.

روغن کنجد غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و از علائم متداول پیری پوست جلوگیری می کند.

چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد.

می توان برای ماساژ از این روغن به صورت موضعی نیز استفاده کرد.

آن را به پوست زده و به مدت چهار تا پنج دقیقه ماساژ دهید تا پوست را جوان تر جلوه دهید.

پوست نرم و مرطوب روغن کنجد با مواد مغذی، اسیدهای چرب و ویتامین‌هایی مثل ویتامین E می‌تواند نقش یک کرم عالی مرطوب‌کننده و نرم‌کننده را برای هر نوع پوستی بازی کند.

روغن کنجد در درجه‌های مختلف تصفیه، در بازار وجود دارد و اگر بخواهید این روغن را به صورت خالص استفاده کنید، بد نیست با چند قطره گلاب یا اسانس مورد علاقه‌تان آن را معطر کنید.

چند قطره از این روغن می‌تواند حین حمام یا بعد از آن کل پوست بدن را نرم و مرطوب کند و همچنین این روغن به دلیل خاصیت ترمیم‌کنندگی، بهترین درمان برای رفع چروک و ترک زانو، ترک آرنج و ترک پاشنه‌ پا است.

استفاده‌ی روزانه از روغن کنجد، پوست خشک این قسمت‌ها را نرم و ترمیم کرده و دیگر نیازی به درمان دارویی نخواهد بود.

در میان مواد طبیعی، گیاهان اندکی وجود دارند که بتوانند مانع تاثیر اشعه‌ی مضر آفتاب بر پوست شوند.

در این میان روغن کنجد این خاصیت شگفت‌آور را دارد و می‌تواند کار یک کرم ضدآفتاب موثر را انجام دهد!

ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد نمی‌گذارند آفتاب، رد خود را با لک و چروک‌ها روی پوست صورت‌ و بدن‌تان حک کند.

همین ویژگی این روغن را تبدیل به روغن جوانی پوست کرده است.

مصرف مداوم روغن کنجد به جای کرم‌ دست و صورت، مصداق یک تیر و دو نشان است، چون همزمان با نرمی پوست، مانع پیری زودرس آن نیز می‌گردد.

خواص روغن کنجد برای پوست و مو

روغن کنجد مثل بسیاری از روغن‌های گیاهی دیگر، خاصیت سم‌زدایی دارد و می‌تواند سموم روی پوست را در خود حل کرده و پوست را به صورت عمیق تمیز کند.

با ترکیب مقداری روغن کنجد و شکر و یک ربع زمان برای ماساژ، می‌توانید پوست صورت و بدن‌تان را از شر عمیق‌ترین آلودگی‌ها رها کنید.

روغن کنجد به سرعت از طریق پوست جذب شده و همه‌ی خواص خود را به بدن و پوست و مو می‌رساند.

مواد مغذی موجود در این روغن را با روغن‌های گیاهی دیگری مثل زیتون و آفتابگردان چند برابر کرده و به پوست خود، خصوصا در بخش‌های آسیب‌دیده بمالید.

این روغن با تسهیل گردش خون در پوست، پاک‌سازی سلول‌های مرده و تقویت پوست جدید، آسیب‌های مختلف پوستی را از بین می‌برد.

جالب است بدانید که این روغن یک ضدباکتری طبیعی است.

برای همین پوست ملتهب از عفونت‌های قارچی یا باکتریایی هم از تصمیم شما برای استفاده‌ی منظم از روغن کنجد استقبال می‌کنند.

اگرچه محصولات خالص گیاهی ریسک مصرف بسیار کمتری در مقایسه با محصولات شیمایی دارند.

با این حال قبل از استفاده از این روغن برای هر کاربردی، مقدار کمی از آن را روی دست بمالید.

اگر حساسیتی به آن نداشتید، این روغن را وارد چرخه‌ی محصولات بهداشتی و زیبایی روزانه‌تان کنید.

یکی دیگر از مزایای روغن کنجد برای پوست، به تأخیر اندازی پیری آن می باشد.

چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد.

محصولات ضد پیری بسیاری وجود دارند اما به این نکته توجه داشته باشید که روغن کنجد علاوه بر این مزیت، فواید بسیار زیادی برای پوست داشته و فاقد مواد شیمیایی می باشد.

پوست به عنوان یک لایه خارجی، هر روز تقریبا در معرض همه سموم خطرناک محیط زیست قرار دارد.

خوشبختانه، برخی از سموم در روغن محلول هستند و شما می توانید با استفاده از روغن کنجد آنها را از بین ببرید.

بدین منظور روغن گرم را به مدت ۱۵ دقیقه بر پوست خود قرار دهید و سپس برای گرفتن نتیجه بهتر، صورت خود را با آب ولرم و بدون صابون بشویید.

اگرچه روغن کنجد نسبتا سنگین و چسبناک است اما به راحتی توسط پوست جذب می گردد.

در واقع، این روغن، به عنوان روغن حامل یا روغن پایه، برای رقیق کردن سایر روغن های مفید برای ماساژ استفاده می شود.

ترکیب های مختلف انواع روغن اغلب به نوع پوست افراد بستگی دارد.

با این حال، مخلوط کردن روغن کنجد با انواع دیگر روغن های گیاهی بی خطر و آسان است.

هنگامی که این روغن برای ماساژ به کار می رود، جریان خون را بهبود بخشیده و سلول های آسیب دیده را ترمیم می کند.

وقتی که پوست در معرض تابش پرتوهای آفتاب قرار بگیرد، تولید سلول‌هایی به نام «ملانوسیت» افزایش می‌یابد.

این امر موجب افزایش ملانین در پوست می‌شود.

نتیجه‌ی این اتفاق ایجاد لکه‌هایی بر روی پوست است که با عنوان‌هایی چون لکه های قهوه ای یا لکه‌های پیری، لکه‌های تیره، لکه‌های آفتاب‌سوختگی و لکه‌های کبدی شناخته می‌شوند.

همه‌ی اینها در مجموعه‌ای به نام «هیپرپیگمانتاسیون» قرار می‌گیرد.

روغن کنجد برای لک صورت

روغن کنجد از جمله ی بهترین روغن های گیاهی به نظر بسیاری از کارشناسان می باشد برای از بین بردن لک صورت است.

این روغن به علت خواص ضد پیری که دارد به بازسازی سلول های پوست و همچنین ثابت ماندن حالت ارتجاعی پوست کمک می کند.

اسیدهای چرب موجود در این روغن خاصیت ضد التهابی دارند و از ایجاد لک و آکنه بر روی صورت در اثر اشعه های مضر خورشید جلوگیری می کنند.

فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

فال روزانه : فال روزانه نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

فال PMC 🔥 فال پی ام سی روزانه نایریکا

فال شمع : فال شمع روزانه نایریکا / انواع فال و طالع بینی

فال ماهانه نایریکا : طالع بینی ماهانه متولدین ماه ها

فال تاروت : فال تاروت روزانه / انواع فال و طالع بینی نایریکا

امیرعبداللهیان: تاریخ منطقه مملو از اقدامات ضدبشری انگلیس است

رویکرد مجلس در مواجهه با فضای مجازی، فرصت‌محوری به جای تهدیدانگاری است

ویدئو / نشست رئیس‌جمهور با مدیران رسانه‌های کشور

معزی: گزارش عملکرد ۷ ساله دولت منتشر می‌شود

آصفری: جامعه بین‌الملل به خواسته‌های غیرقانونی ترامپ تن نمی‌دهد

جوکار: مهم ترین چالش کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ مسائل اقتصادی است

سفر ۷۴ گردشگر خارجی در ۳ ماه اول سال/ احداث منطقه آزاد گردشگری در ایران

واکنش جهانگیری به تیراندازی پلیس آمریکا به یک سیاه پوست آمریکایی

داربی ۹۳ با چاشنی نیمه‌نهایی/ مچ‌اندازی فرهاد و یحیی برای فینالیست شدن

محمودی: تراکتور پیشرفت لازم را با الهامی نداشته است

اعمال محدودیت ترافیکی در آزاده راه تهران – شمال در تعطیلات پیش‌رو

از تحقق قانون دائمی مدیریت بحران در کشور تا کنترل ساخت و ساز در حریم رودخانه ها

تاکید قالیباف بر رویکرد فرصت محوری به جای تهدید انگاری در فضای مجازی

مخالفت توییتری یک نماینده مجلس با طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی

مهار متاستاز سرطان روده بزرگ با کمک یک مولکول کوچک

شهاب سنگی که پارسال در کاستاریکا سقوط کرد ۴۵۶۰ میلیون سال قدمت دارد

جریان تحریف به دنبال کتمان قدرت گرفتن ایران در عرصه‌های گوناگون است

اعضای هیئت رئیسه فراکسیون طب سنتی انتخاب شدند

جهانگیری:‌ ثبات و امنیت لبنان برای همه کشورهای منطقه مهم است

خبرنگاران می توانند با پرسشگری و مطالبه گری زمینه ساز توسعه و پیشرفت شوند

طیبی: مطمئن هستم با بنفیکا قهرمانی های زیادی کسب می کنم

چرا فیفا جواب فدراسیون فوتبال را نمی‌دهد؟

پیام تبریک رییس اورژانس کشور به مناسبت روز خبرنگار

پلیس فتا مرجع هماهنگ کننده امنیت سایبری کسب و کارها

صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » روغن کنجد: مضرات و خواص کلی روغن کنجد برای پوست و مو و لک صورت

روغن کنجد (به انگلیسی Sesame Oil) مثل روغن زیتون معمولا در آشپزی استفاده می شود.

پزشکان هر دو طب غربی و آیورودا خواص زیادی برای روغن کنجد قائل هستند.

روغن کنجد دارای خواص زیادی بوده از جمله برای پوست و مو، لک صورت و رفع چین و چروک، و  تقویت مو بسیار مفید است.

روغن کنجد, خواص کلی روغن کنجد, مضرات روغن کنجد, خواص روغن کنجد, طبع روغن کنجد, خواص روغن کنجد برای پوست و مو, روغن کنجد برای لک صورت, روغن کنجد برای چین و چروک

مضرات روغن کنجد

شما می توانید از روغن کنجد برای همه نیازهای غذایی و خوراکی خود استفاده کنید و همچنین تمام نیازهای مراقبت از پوست خود را نیز براورده کنید.

با این حال، اگر جزو افرادی هستید که به بادام زمینی یا مواد دیگر آلرژی دارید در مصرف روغن کنجد حتما احتیاط کنید.

برای دسترسی سریع به محتوای مطلب از لینکهای زیر استفاده کنید:

روغن کنجد در بین روغن‌های خوراکی به ملکه‌ی روغن‌ها مشهور است.

دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه‌های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است.

روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می‌شود.

این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد.

نوع لیگنان و آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است.

خواص کلی روغن کنجد

خواص ذکر شده در مورد روغن کنجد بدین معنا نیست که شما آزادید هر چه قدر که می‌خواهید از آن در طی یک روز استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که کالری همه‌ی روغن‌ها یکسان است؛ یعنی هر ۵ گرم آن که معادل یک قاشق چای خوری می‌شود چیزی در حدود ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد.

این دانه‌های سبک، دارای کالری و چربی اشباع بالایی هستند.

۱۰۰ گرم دانه کنجد که فقط یک مشت دانه سالم یا پودر آن است، ۵۹۰ کالری دارد.

همین مقدار کنجد، ۸ گرم چربی اشباع دارد که حدود ۴۰ درصد مصرف مجاز روزانه را تشکیل‌می‌دهد.

بنابراین، گنجاندن دانه کنجد در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش وزن ناسالم شود.

مصرف منظم کنجد در مقادیر زیاد می‌تواند به روده بزرگ آسیب‌ برساند.

محققان دریافتند که خوردن ۱۵ نانوگرم کنجد در روز می‌تواند باعث التهاب روده بزرگ شود که به بیماری‌های کشنده‌ای مانند سرطان روده بزرگ می‌انجامد.

این یکی از خطرناک‌ترین مضرات کنجد است زیرا می‌تواند باعث مرگ شود.

مضرات روغن کنجد

کنجد می‌تواند با ایجاد دیورتیکولیت، بر سلامت روده بزرگ تاثیربگذارد.

این یک مشکل خاص پزشکی است که باعث ایجاد کیسه‌‌های دردناکی در دیواره داخلی روده بزرگ می‌شود.

این باعث انقباض، درد شکمی، یبوست و غیره می‌شود.

بنابراین، مصرف کنجد خود را متعادل کنید تا نیازی به جراحی نباشد.

حساسیت، یکی دیگر از مضرات مصرف کنجد است.

اگر به کنجد حساسیت داشته‌باشید، چه با مصرف دانه کنجد کامل چه روغن آن، احتمال زیادی دارد که به حساسیت‌های مختلف دچار شوید (مانند مشکلات گوارشی، التهاب چشم، آبریزش بینی، آسم و غیره).

بنابراین، در چنین موقعیتی، از مصرف کنجد خودداری‌ کنید.

آنافیلاکسی، یک آلرژی شدید است که به‌دلیل مصرف کنجد به‌وجود می‌آید.

تمام بدن تحث تاثیر این واکنش حساسیتی شدید و سریع قرارمی‌گیرد.

این باعث خس‌خس، افت فشار خون، گرفتگی سینه و غیره می‌شود و گلو و مجاری تنفسی فرد را مسدود می‌کند.

درنتیجه، شخص دچار خفگی می‌شود که ممکن است به مرگ بینجامد.

خوب، این خیلی مشکل شایعی نیست اما ممکن است برخی افراد با خوردن بیش از حد کنجد، دچار عفونت آپاندیس شوند.

گاهی وقت‌ها، ممکن است چند عدد از دانه‌های کنجد، به عضوی بچسبند که ممکن است باعث عفونت‌های خفیف تا شدید شود.

به گفته دانشمندان، کنجد دارای خواص ملین است.

به این معنا که مصرف بیش از مقدار مجاز روزانه کنجد می‌تواند باعث شل‌شدن مدفوع و گاهی اوقات اسهال شود.

بنابراین، هنگامی که کنجد را در رژیم غذایی خود دارید، آن را در مقدار مناسب مصرف‌ کنید.

مضرات روغن کنجد

کنجد می‌تواند بر پوست نیز تاثیربگذارد.

اگر مقدار زیادی کنجد را در غذا استفاده‌کنید یا محصولاتی که حاوی روغن کنجد هستند بخورید، ممکن است به دانه‌های پوستی همراه با خارش و قرمزی دچارشوید.

خیلی از ما برای سلامت موهای‌مان از کنجد سیاه استفاده‌ می‌کنیم.

اما استفاده بیش‌ از حد از این دانه می‌تواند نتایج معکوسی داشته‌ باشد.

این می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که پوست سر را چرب و فولیکول‌های مو را خشک‌ می‌کند.

درنتیجه، سرعت ریزش مو، به میزان زیادی افزایش‌ می‌یابد. این موضوع ممکن است باعث طاسی کامل شود.

گفته‌می‌شود خوردن کنجد در سه ماهه اول بارداری، برای سلامتی مضر است. گاهی وقت‌ها باعث سقط جنین می‌شود.

روغن کنجد در بین روغن‌های گیاهی سالم و پر مصرف‌ترین‌ روغن است‌.

این روغن طبع‌ گرم و تر ( مزاج دموی‌ ) دارد و برای فصل پاییز و زمستان مناسب است‌.

روغن کنجد نیز مانند روغن بادام یک تقویت کننده و حالت دهنده بی نظیر برای مو است و از خارش پوست سر جلوگیری کرده و شوره سر را کاهش می دهد.

روغن کنجد را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به مو بزنید.

روغن کنجد غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و از علائم متداول پیری پوست جلوگیری می کند.

چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد.

می توان برای ماساژ از این روغن به صورت موضعی نیز استفاده کرد.

آن را به پوست زده و به مدت چهار تا پنج دقیقه ماساژ دهید تا پوست را جوان تر جلوه دهید.

پوست نرم و مرطوب روغن کنجد با مواد مغذی، اسیدهای چرب و ویتامین‌هایی مثل ویتامین E می‌تواند نقش یک کرم عالی مرطوب‌کننده و نرم‌کننده را برای هر نوع پوستی بازی کند.

روغن کنجد در درجه‌های مختلف تصفیه، در بازار وجود دارد و اگر بخواهید این روغن را به صورت خالص استفاده کنید، بد نیست با چند قطره گلاب یا اسانس مورد علاقه‌تان آن را معطر کنید.

چند قطره از این روغن می‌تواند حین حمام یا بعد از آن کل پوست بدن را نرم و مرطوب کند و همچنین این روغن به دلیل خاصیت ترمیم‌کنندگی، بهترین درمان برای رفع چروک و ترک زانو، ترک آرنج و ترک پاشنه‌ پا است.

استفاده‌ی روزانه از روغن کنجد، پوست خشک این قسمت‌ها را نرم و ترمیم کرده و دیگر نیازی به درمان دارویی نخواهد بود.

در میان مواد طبیعی، گیاهان اندکی وجود دارند که بتوانند مانع تاثیر اشعه‌ی مضر آفتاب بر پوست شوند.

در این میان روغن کنجد این خاصیت شگفت‌آور را دارد و می‌تواند کار یک کرم ضدآفتاب موثر را انجام دهد!

ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد نمی‌گذارند آفتاب، رد خود را با لک و چروک‌ها روی پوست صورت‌ و بدن‌تان حک کند.

همین ویژگی این روغن را تبدیل به روغن جوانی پوست کرده است.

مصرف مداوم روغن کنجد به جای کرم‌ دست و صورت، مصداق یک تیر و دو نشان است، چون همزمان با نرمی پوست، مانع پیری زودرس آن نیز می‌گردد.

خواص روغن کنجد برای پوست و مو

روغن کنجد مثل بسیاری از روغن‌های گیاهی دیگر، خاصیت سم‌زدایی دارد و می‌تواند سموم روی پوست را در خود حل کرده و پوست را به صورت عمیق تمیز کند.

با ترکیب مقداری روغن کنجد و شکر و یک ربع زمان برای ماساژ، می‌توانید پوست صورت و بدن‌تان را از شر عمیق‌ترین آلودگی‌ها رها کنید.

روغن کنجد به سرعت از طریق پوست جذب شده و همه‌ی خواص خود را به بدن و پوست و مو می‌رساند.

مواد مغذی موجود در این روغن را با روغن‌های گیاهی دیگری مثل زیتون و آفتابگردان چند برابر کرده و به پوست خود، خصوصا در بخش‌های آسیب‌دیده بمالید.

این روغن با تسهیل گردش خون در پوست، پاک‌سازی سلول‌های مرده و تقویت پوست جدید، آسیب‌های مختلف پوستی را از بین می‌برد.

جالب است بدانید که این روغن یک ضدباکتری طبیعی است.

برای همین پوست ملتهب از عفونت‌های قارچی یا باکتریایی هم از تصمیم شما برای استفاده‌ی منظم از روغن کنجد استقبال می‌کنند.

اگرچه محصولات خالص گیاهی ریسک مصرف بسیار کمتری در مقایسه با محصولات شیمایی دارند.

با این حال قبل از استفاده از این روغن برای هر کاربردی، مقدار کمی از آن را روی دست بمالید.

اگر حساسیتی به آن نداشتید، این روغن را وارد چرخه‌ی محصولات بهداشتی و زیبایی روزانه‌تان کنید.

یکی دیگر از مزایای روغن کنجد برای پوست، به تأخیر اندازی پیری آن می باشد.

چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد.

محصولات ضد پیری بسیاری وجود دارند اما به این نکته توجه داشته باشید که روغن کنجد علاوه بر این مزیت، فواید بسیار زیادی برای پوست داشته و فاقد مواد شیمیایی می باشد.

پوست به عنوان یک لایه خارجی، هر روز تقریبا در معرض همه سموم خطرناک محیط زیست قرار دارد.

خوشبختانه، برخی از سموم در روغن محلول هستند و شما می توانید با استفاده از روغن کنجد آنها را از بین ببرید.

بدین منظور روغن گرم را به مدت ۱۵ دقیقه بر پوست خود قرار دهید و سپس برای گرفتن نتیجه بهتر، صورت خود را با آب ولرم و بدون صابون بشویید.

اگرچه روغن کنجد نسبتا سنگین و چسبناک است اما به راحتی توسط پوست جذب می گردد.

در واقع، این روغن، به عنوان روغن حامل یا روغن پایه، برای رقیق کردن سایر روغن های مفید برای ماساژ استفاده می شود.

ترکیب های مختلف انواع روغن اغلب به نوع پوست افراد بستگی دارد.

با این حال، مخلوط کردن روغن کنجد با انواع دیگر روغن های گیاهی بی خطر و آسان است.

هنگامی که این روغن برای ماساژ به کار می رود، جریان خون را بهبود بخشیده و سلول های آسیب دیده را ترمیم می کند.

وقتی که پوست در معرض تابش پرتوهای آفتاب قرار بگیرد، تولید سلول‌هایی به نام «ملانوسیت» افزایش می‌یابد.

این امر موجب افزایش ملانین در پوست می‌شود.

نتیجه‌ی این اتفاق ایجاد لکه‌هایی بر روی پوست است که با عنوان‌هایی چون لکه های قهوه ای یا لکه‌های پیری، لکه‌های تیره، لکه‌های آفتاب‌سوختگی و لکه‌های کبدی شناخته می‌شوند.

همه‌ی اینها در مجموعه‌ای به نام «هیپرپیگمانتاسیون» قرار می‌گیرد.

روغن کنجد برای لک صورت

روغن کنجد از جمله ی بهترین روغن های گیاهی به نظر بسیاری از کارشناسان می باشد برای از بین بردن لک صورت است.

این روغن به علت خواص ضد پیری که دارد به بازسازی سلول های پوست و همچنین ثابت ماندن حالت ارتجاعی پوست کمک می کند.

اسیدهای چرب موجود در این روغن خاصیت ضد التهابی دارند و از ایجاد لک و آکنه بر روی صورت در اثر اشعه های مضر خورشید جلوگیری می کنند.

فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

فال روزانه : فال روزانه نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

فال PMC 🔥 فال پی ام سی روزانه نایریکا

فال شمع : فال شمع روزانه نایریکا / انواع فال و طالع بینی

فال ماهانه نایریکا : طالع بینی ماهانه متولدین ماه ها

فال تاروت : فال تاروت روزانه / انواع فال و طالع بینی نایریکا

امیرعبداللهیان: تاریخ منطقه مملو از اقدامات ضدبشری انگلیس است

رویکرد مجلس در مواجهه با فضای مجازی، فرصت‌محوری به جای تهدیدانگاری است

ویدئو / نشست رئیس‌جمهور با مدیران رسانه‌های کشور

معزی: گزارش عملکرد ۷ ساله دولت منتشر می‌شود

آصفری: جامعه بین‌الملل به خواسته‌های غیرقانونی ترامپ تن نمی‌دهد

جوکار: مهم ترین چالش کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ مسائل اقتصادی است

سفر ۷۴ گردشگر خارجی در ۳ ماه اول سال/ احداث منطقه آزاد گردشگری در ایران

واکنش جهانگیری به تیراندازی پلیس آمریکا به یک سیاه پوست آمریکایی

داربی ۹۳ با چاشنی نیمه‌نهایی/ مچ‌اندازی فرهاد و یحیی برای فینالیست شدن

محمودی: تراکتور پیشرفت لازم را با الهامی نداشته است

اعمال محدودیت ترافیکی در آزاده راه تهران – شمال در تعطیلات پیش‌رو

از تحقق قانون دائمی مدیریت بحران در کشور تا کنترل ساخت و ساز در حریم رودخانه ها

تاکید قالیباف بر رویکرد فرصت محوری به جای تهدید انگاری در فضای مجازی

مخالفت توییتری یک نماینده مجلس با طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی

مهار متاستاز سرطان روده بزرگ با کمک یک مولکول کوچک

شهاب سنگی که پارسال در کاستاریکا سقوط کرد ۴۵۶۰ میلیون سال قدمت دارد

جریان تحریف به دنبال کتمان قدرت گرفتن ایران در عرصه‌های گوناگون است

اعضای هیئت رئیسه فراکسیون طب سنتی انتخاب شدند

جهانگیری:‌ ثبات و امنیت لبنان برای همه کشورهای منطقه مهم است

خبرنگاران می توانند با پرسشگری و مطالبه گری زمینه ساز توسعه و پیشرفت شوند

طیبی: مطمئن هستم با بنفیکا قهرمانی های زیادی کسب می کنم

چرا فیفا جواب فدراسیون فوتبال را نمی‌دهد؟

پیام تبریک رییس اورژانس کشور به مناسبت روز خبرنگار

پلیس فتا مرجع هماهنگ کننده امنیت سایبری کسب و کارها

روغن کنجد یکی از روغن های گیاهی است که متخصصان تغذیه، مصرف آن را به تمام گروه های سنی توصیه می کنند. برخی می گویند این روغن را هم می توان برای سرخ کردن به کار برد و هم برای طبخ غذا و البته نوع بودارش طعم دهنده سالاد است. برای روشن شدن موضوع، بهتر است با ما همراه شوید.

روغن کنجد در بین روغن‌های خوراکی به ملکه‌ی روغن‌ها مشهور است. دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه‌های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است.

روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می‌شود. این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیر اشباع دارد. نوع لیگنان و آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است. ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد به گونه‌ای است که برای هر سه مصرف سرخ کردن، پخت و پز و سالاد قابل استفاده است.

روغن کنجد منبع ویتامین E است به همین دلیل مصرف آن کلسترول خون را کاهش می دهد. اسیدهای چرب غیراشباعی که در این روغن وجود دارد، آن را به یک عامل کنترل کننده چربی خون تبدیل کرده و کسانی که چربی خون و فشار خون بالا دارند، بهتر است که این روغن برای تهیه غذاهای روزانه شان استفاده کنند.

مضرات روغن کنجد

حتما بخوانید: ویتامین E برای مردان

روغن کنجد یک محافظ طبیعی در برابر اشعه فرابنفش به حساب می آید و پوست را در برابر کلر موجود در آب استخر محافظت می کند. ترک های پوستی، اگزما، بریدگی ها و جراحت های سطحی را درمان می کند و پوست صورت به خصوص اطراف بینی را سفت می کند و مانع بزرگ شدن منفذهای پوستی صورت می شود. در واقع روغن کنجد موجب شفافیت پوست می شود. روغن کنجد از بروز آکنه جلوگیری می کند و مانع شوره سر و سفید شدن موها می شود. ویتامین E موجود در این روغن به رشد مو سرعت می بخشد. مصرف موضعی این روغن نیز پوست را نرم و لطیف می کند. این روغن در درمان لک سوختگی بدن نیز کاربرد دارد.

حتما بخوانید: خواص روغن کرچک – ۴۶ فایده روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی

یبوست مادر بسیار از بیماری هاست اما می توان با روش های مختلفی آن را درمان کرد، اصلاح برنامه غذایی یکی از ساده ترین روش های ممکن برای درمان یبوست و خشکی مزاج است. اضافه کردن فقط یک تا 2 قاشق روغن کنجد به سالاد و بشقاب غذای روزانه نه تنها باعث درمان یبوست می شود حتی در تناسب اندام نیز نقش مهمی دارد.

مصرف مرتب روغن کنجد اضطراب را کاهش می دهد، گردش خون را تقویت می کند، مانع اختلالات عصبی می شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند. مصرف روغن کنجد، نشاط آور است، هوشیاری ایجاد می کند، به رفع عصبانیت کمک می کند، دردهای مزمن و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد و برای افرادی که از کم خونی و سرگیجه رنج می برند مفید است.

روغن کنجد از روغن های غیراشباع است. ارزش غذایی این روغن بسیاری بالاست زیرا بیشترین اسیدهای چرب آن «لینولییک اسید» (امگا 6) و «لینولنیک اسید» (امگا 3) هستند که هر دوی آنها از اسیدهای چرب ضروری اند و دریافت روزانه شان به علت اینکه بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسند، توصیه می شود. از بارز ترین خواص درمانی روغن کنجد در پیشگیری و درمان سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش، سکته های قلبی و بسته شدن عروق(تصلب شرایین) است که با وجود این خواص درمانی بی نظیر این روغن به ملکه روغن ها بدل شده است.

حتما بخوانید: سرطان سینه؛ علائم و راه های پیشگیری و درمان

روغن کنجد دارای مقدار زیادی گاما توکوفرول است که فعالیت آنتی اکسیدانی اش زیاد است و دارای مقدار کمتری دلتا و آلفا توکوفرول است. این خاصیت آنتی اکسیدانی مقاومت روغن را در برابر حرارت افزایش می دهد. آنتی اکسیدان روند پیری را به تعویق می اندازد و سبب افزایش طول عمر می شود. مطالعات بر روی موش ها نشان داده است که sesamin و لیگنان های موجود در دانه کنجد می تواند عامل محرکی برای آسکوربیک اسید سنتتاز در کلیه و قلب موش ها باشد و مصرف منظم دانه کنجد در انسان ها سبب افزایش غلظت گاما توکوفرول و تغییرات نسبت توکوفرول ها در پلاسما می شود. 

بد نیست بدانید که روغن کنجد سرشار از کلسیم است و آهن فراوانی دارد به طوری که با خوردن 100 گرم از آن، بدن 670 میلی گرم کلسیم و 10 میلی گرم آهن دریافت می کند. به همین دلیل مصرف این روغن به کسانی که گوشت و لبنیات کمی استفاده می کنند، توصیه می شود. می توان نتیجه گرفت که این روغن در مقایسه با سایر روغن ها املاح بیشتری دارد. مصرف این روغن برای ماساژ یکی از بهترین هاست و همچنین با توجه به مقدار کلسیم بیشتر در مقایسه با لبنیات در سنین پایین باعث پیشگیری از خشکی مفاصل و پوکی استخوان در سنین میانسالی و سنین بالا می شود. 

روغن کنجد نیز مانند روغن بادام یک تقویت کننده و حالت دهنده بی نظیر برای مو است  و  از خارش پوست سر جلوگیری کرده و شوره سر را کاهش می دهد. روغن کنجد را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به موی سر بزنید.

روغن کنجد غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و از علائم متداول پیری پوست جلوگیری می کند. چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد می توان برای ماساژ از این روغن به صورت موضعی نیز استفاده کرد. آن را به پوست زده و به مدت چهار تا پنج دقیقه ماساژ دهید تا پوست را جوان تر جلوه دهید.

حتما بخوانید: میکرونیدلینگ و جوان سازی پوست

روغن کنجد، فشار خون را پایین می آورد، کلسترول مفید را افزایش و کلسترول مضر را کاهش می دهد و به حفظ فشار طبیعی خون کمک می کند. ارتباط بین افزایش چربی های خون و بیماری های قلبی عروقی به خوبی آشکار است. بزرگترین عامل خطر جهت پیشرفت بیماری های قلبی عروقی سطح بالای چربی های خون (بخصوص LDL و کلسترول تام) می باشد. وجود رادیکال های آزاد نیز سبب افزایش پراکسیداسیون چربی ها می شود که به عنوان یک عامل توکسیتیک (سمی) جهت سیستم عروقی محسوب می گردد. بسیاری از متخصصان تغذیه بر این باورند که روغن دانه کنجد اثر کاهنده کلسترول خون، کاهنده قند خون و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.   

برای این منظور ابتدا توصیه می شود مقداری روغن را به گوشه ی کوچکی از پوست ماساژ داد و در صورت عدم وجود حساسیت به روغن می توان پوست صورت را روزانه یک تا دو بار پس از استفاده از صابون گلیسرینه ماساژ داد.

حتما بخوانید: درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

از روغن کنجد می توانید به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده پوست کل بدن خود استفاده نمایید. این روغن، علاوه بر ویتامین E حاوی اسید لینوئیک، اسید استئاریک و اسیدهای چرب نیز می باشد، به منظور رسیدن به نتایج مطلوب، می توانید به طور روزانه از آن برای ماساژ کل بدن استفاده کنید. روغن کنجد دارای عطر قوی می باشد اما می توان برای بهبود عطر آن با مقداری گلاب ترکیب و سپس استفاده نمود حتی می توان در حمام در صورت استفاده از وان برای جلوگیری از مشکلات خشکی پوست چند قطره روغن کنجد را به آب وان اضافه نمایید.

بعضی از ما قبل از خواب روتین خاصی داریم. دندان هایمان را مسواک می زنیم، صورتمان را می شوییم، به پوست صورتمان کرم می زنیم، اما یک چیز آرامش بخش مانند ماساژ پا چه؟ ماساژ دادن خود یکی از قسمت های اساسی برنامه درمانی آیورودا است و همچنین روغن کنجد برای پوست نیز مفید است. مالیدن یک قاشق چای خوری روغن کنجد یا بیشتر به کف پا قبل از خواب کمک می کند شب خواب راحت تری داشته باشید. به خاطر داشته باشید بعد از مالیدن روغن کنجد به کف پا جوراب بپوشید.

اجداد ما برای داشتن دندان هایی سالم و رفع بوی بد دهان مسواک نداشتند، بنابراین مدت ها پیش آنها از شستشوی دهان با روغن استفاده می کردند ( در این روش یک قاشق غذا خوری روغن را به مدت 5 تا 10 دقیقه در دهان خود می چرخانید و سپس بیرون میریزید ). تحقیقات پزشکی نشان داده است این کار می تواند مقدار باکتری های دهان را کاهش دهد و به سالم نگه داشتن دهان و لثه ها کمک کند. روغن کنجد توسط متخصصان دندانپزشکی به شدت توصیه می شود. در فرایندی به نام روغن کشی شما می توانید روغن را در دهان خود بگذارید و قبل از ریختن آن به بیرون از دهان، آن را در اطراف دندان ها بچرخانید. به کمک روغن کنجد این فرایند می تواند شما را به دندان سفید تر و سطح پلاک دندانی کمتر برساند. اثرات آنتی باکتریایی قدرتمند در این روغن دلیل اصلی برای محافظت از سلامت دندان هاست

خواص نرم کنندگیِ آن، می تواند از طریق حفاظت و بهبود لایه های آسیب دیده بیرونیِ موهای شما، با خشکی مو مبارزه کند. علاوه بر این، خواص ضدباکتری، ضدویروسی و ضدالتهابی آن می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. دو تا سه قاشق چایخوری روغن کنجد را با مقداری از زنجبیلِ رنده شده مخلوط کنید و آن را به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه به پوست سر خود ماساژ دهید. موهای خود را در یک حوله گرم بپیچید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باقی بماند. سپس، موهای خود را به طور معمول با شامپو شستشو دهید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید. در روش دیگر، یک قاشق غذاخوری از هر یک از مواد آب چغندر، روغن کنجد و آب لیمو را مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست سر خود با استفاده از نوک انگشتان خود بمالید. در طول شب آن را باقی گذاشته و صبح روز بعد بشویید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

حتما بخوانید: ۵۳ خاصیت زنجیل برای سلامتی

خاصیت بعدی روغن کنجد که در اینجا می خواهیم به آن اشاره کنیم، تاثیر آن در درمان ترک پاشنه پا و خشکی پوست دست هاست. برای این منظور قبل از خواب روغن کنجد را به پا و دست تان بمالید و سپس دست و پا را ماساژ دهید و بگذارید تا در طول شب روغن کنجد جذب پوست شده و به رفع خشکی و ترک خوردگی دست و پا کمک کند. برای اینکه روغن در موقع خواب رخت خواب و ملحفه ها کثیف نکند، می توانید پس از ماساژ دادن، جوراب یا دستکش نرمی بپوشید. به این شکل هم رخت خواب کثیف نمی شود و هم روغن از سطح پوست پاک نمی شود و اثر بخشی آن افزایش می یابد و پس از چند بار استفاده مشاهده خواهید کرد که پوست تان نرم تر، لطیف تر و جوان تر شده است.

حتما بخوانید: خواص شاهدانه و روغن شاهدانه + نحوه مصرف

Tyrosine، در روغن کنجد، به طور مستقیم به فعالیت های سروتونین در مغز مرتبط است که می تواند موجب تقویت خلق و خوی بدن توسط آنزیم ها و هورمون هایی شود که فرد را خوشحال می کند. به عبارت دیگر، هنگامی که شما از اضطراب یا افسردگی رنج می برید، روغن کنجد می تواند باعث بهبود خلق و خویتان شود.

حتما بخوانید: افسردگی چیست و راه درمان؛ علایم و عوامل افسردگی

همچنین بخوانید: افسردگی در سالمندان – عوامل و راه های درمان

رادیکال های آزاد باعث آسیب رسیدن به DNA، سلول ها و پروتئین بدن ما می شوند. این نوع آسیب می تواند منجر به بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر، پارکینسون و سرطان شود. مواد خاصی مانند الکل، دود تنباکو، آفت کش ها، آلودگی هوا و غذاهایی که می خوریم باعث تولید رادیکال های آزاد می شوند. مهم است که برنامه غذایی سرشار از آنتی اکسیدان استفاده کنیم تا با آسیب رادیکال های آزاد مبارزه کنیم و استرس اکسیداتیو را کاهش دهیم. حتی تحقیقات جدید نشان داده آنتی اکسیدان ها به مقابله با آرتروز، پیشرفت سرطان، آسیب های عصبی و التهاب کمک می کنند.

روغن نارگیل و یا روغن اکسترا ویرجین زیتون هم برای پخت و پز مناسب است اما می توانید روغن کنجد را هم که می تواند حرارت بالا را تحمل کند نیز به این جمع اضافه کنید. روغن سوخته به جز بد بو کردن آشپزخانه و خراب کردن غذا برای سلامتی هم مناسب نیست. نقطه دود کردن روغن حرارتی است که در آن روغن شروع به شکستن می کند و شروع به آزاد کردن رادیکال های آزاد و بو می کنند. یکی از چیزهای خوبی که در مورد روغن کنجد وجود دارد این است که نقطه دودش حدود 400 درجه فارنهایت است. بنابراین بدون اینکه غذا را دچار مشکل خاصی کند می تواند در پخت و پز مورد استفاده قرار بگیرد.

روغن کنجد جدای فواید و ویژگی مقاوم بودن در برابر سوختن به عنوان طعم دهنده ای عالی نیز در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. روغن کنجد طعمی آجیلی دارد و در غذاهای چینی و کره ای و همچنین هندی زیاد استفاده می شود. روغن کنجد را می توانید به دو شکل روغن کنجد بو داده و روغن کنجد معمولی پیدا کنید. روغن کنجد بو داده را از دانه های بو داده کنجد درست می کنند و تیره رنگ تر است و برای افزودن طعم آجیلی و دودی غذاها به کار می رود. روغن کنجد معمولی را هم با استفاده از دانه های کنجد غیر بو داده تولید می کنند. در درجه اول برای پخت و پز استفاده می شود. هر دوی این روغن ها را باید در یخچال نگهداری کرد تا از فاسد شدنشان جلوگیری شود، مخصوصا اگر مرتب استفاده شان نمی کنید.

استفاده از روغن کنجد به عنوان یک چاشنی بسیار رواج دارد و در صورت تهیه آن لازم نیست نگران این باشید که حالا چطور استفاده اش کنید می توانید آن را در بیشتر غذاهای همیشگی مورد استفاده قرار دهید. کافیست چند دستور پخت که در آنها از روغن کنجد استفاده شده را مورد بررسی قرار دهید تا مقدراش نیز دستتان بیاید.

یکی از زمان‌هایی که به هیچ وجه نباید انواع مواد غذایی و داروهای گیاهی را بدون مشاوره با پزشک مصرف کرد، دوران بارداری است و زنان باردار باید در استفاده از هرگونه ماده غذایی، داروی شیمیایی و حتی داروهای گیاهی با احتیاط کامل عمل نمایند، چرا که سلامت جنین ممکن است در خطر قرار بگیرد. زیاده‌روی و افراط در مصرف کنجد و روغن آن خطر سقط جنین را افزایش می دهند، به همین دلیل همان قدر که مصرف زیاد آن در ماه‌های نخست بارداری می‌تواند نامطلوب باشد، مصرف آن در ماه آخر بارداری و به ویژه یک هفته به زایمان می‌تواند به انجام زایمانی طبیعی و آسان کمک کند. به طور کلی لازم است زنان باردار در مصرف کنجد در بارداری اعتدال را رعایت کرده و با پزشک خود در این باره مشورت نمایند.

از جمله نکات بهداشتی که باید در نگهداری و مصرف کلیه روغن‌ها و به ویژه روغن کنجد رعایت شود این است که آن‌ها را دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید نگهداری کرده و در جای خنک قرارداد، همچنین بایستی در ظرف درب بسته نگهداری شود و پس از هر بار مصرف درب ظرف محکم بسته شود. روغن مصرفی باید در ظروفی با درب محکم و سالم و به دور از گرمای اجاق گاز نگهداری شود و هرگز نباید قاشق آغشته به رطوبت و مواد غذایی را داخل ظرف روغن فرو برد و یا اینکه روغنی که یک‌بار مصرف شده است را مجدداً به ظرف روغن برگرداند. تنها مورد منع مصرف روغن کنجد در برخی از افراد است که با مصرف آن دچار حساسیت می‌شوند.

برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه‌ها را می‌شویند تا رنگ روی آن از بین برود سپس دانه‌ها را آسیاب و در آب می‌ریزند و خمیر می‌کنند. این خمیر را تحت فشار قرار می‌دهند تا روغن آن جدا شود. این روغن را روغن سرد فشار اول می‌نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی به دست می‌آید که با نام روغن گرم یا فشار دوم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد. روغن کنجد یکی از روغن‌های گیاهی است که متخصصان تغذیه، مصرف آن را به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌کنند. برخی می‌گویند این روغن را هم می‌توان برای سرخ کردن به کار برد و هم برای طبخ غذا. در حقیقت روغن کنجد با رنگ روشن به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، برای سرخ کردن مناسب است در حالیکه روغن کنجد تیره برای پخت و پز مناسب می‌باشد. همچنین دو نوع بودار و بدون بوی آن در دسترس است که می‌توان نوع بودارش را برای تهیه کیک و شیرینی و سالاد به کار برد و نوع بدون بو را برای طبخ غذا استفاده کرد.

مضرات روغن کنجد

آیا هنوز برای شما این ابهام وجود دارد که روغن کنجد تصفیه شده استفاده کنید یا تصفیه نشده؟ وقتی تفاوت این دو نوع روغن را بدانید به راحتی می توانید از هرکدام در انواع پخت و پز استفاده کنید. بطور کلی روغن کنجد موجود در بازار را می توان به دو دسته ی طبیعی تصفیه نشده و همین طور نوع تصفیه شده آن تقسیم بندی کرد. هرکدام از انواع روغن کنجد دارای ویژگی های خاصی هستند که آن را برای انواع مختلف پخت و پز مناسب می کند.

رنگ این روغن کهربایی روشن و طعم آن آجیلی ملایم می باشد. نقطه دود بالایی دارد که آن را برای انواع پخت و پز و سرخ کردن های سطحی مناسب می کند. از آنجا که این نوع دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان است با حداقل احتمال در معرض فساد قرار می گیرد. این روغن همچنین حاوی دیگر ویتامین ها و مواد معدنی مانند منیزیم، مس، کلسیم و ویتامین B6 می باشد.

دارای رنگ بسیار روشن (در صورت وجود)، و عطر و بویی خنثی می باشد. نقطه دود بالاتری نسبت به روغن کنجد تصفیه نشده دارد، لذا نه تنها برای سرخ کردن سطحی مناسب است بلکه برای سرخ کردن عمیق هم بکار میرود. روغن کنجد تصفیه شده در هنگام پخت و پز طعم و بویی به غذا نمی دهد. اما این نوع روغن از لحاظ تغذیه ای نسبت به روغن کنجد تصفیه نشده ضعیف تر می باشد.

خواص ذکر شده در مورد روغن کنجد بدین معنا نیست که شما آزادید هر چقدر که می خواهید از روغن کنجد در طی یک روز استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید که کالری همه روغن ها یکسان است و هر یک قاشق چایخوری آن حدود 45 کیلو کالری انرژی دارد پس مراقب باشید تا با مصرف بی رویه آن دچار اضافه وزن و در پی آن مشکلات و بیماری های مختلف نشوید.

اگر داروهای رقیق کننده خون یا ضد لخته شدن خون مصرف می کنید باید قبل از اضافه کردن این روغن به رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنید. این روغن سطح فشار خون را کاهش می دهد و باعث رقیق شدن خون می گردد. به همین خاطر ترکیب آن با داروهای رقیق کننده خون بسیار خطرناک است. اگر چنین شرایطی ندارید می توانید از مصرف روغن کنجد لذت ببرید.

به طور کلی افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت باید در مصرف روغن کنجد احتیاط کنند. همچنین مصرف کنجد و فراورده‌های آن برای افرادی که معده ضعیف دارند مناسب نیست زیرا هضم آن سنگین و مشکل است.

منبع: بیتوته | دکتر سلام | مجله سلامت | عصر ایران | ستاره | ستاره | تبیان

مشاهده

جامعه سلامت پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند. جامعه سلامت با هدف ارتقا دانش عمومی و با تمرکز بر مواردی که به سلامت جسم و روح افراد مرتبط است می‌کوشد تا به سهم خود و به عنوان یک رسانه در مسیر ارتقا جامعه حرکت نماید. افزایش آگاهی، راهنمایی و سنجش چرخه‌ایست که با کمک شما مخاطبین تکمیل خواهد شد.

توجه: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

توجه: استفاده از مطالب سایت به هر شکل و در هر فرمتی مجاز نمی باشد و شامل پیگرد قانونی خواهد شد.

ضمن تقدیر از همراهی شما مخاطب گرامی، خواهشمند است تمامی سوالات خود را در سایت و در بخش نظرات مطالب مطرح فرمایید. لطفا از راه‌های ارتباطی ذیل تنها برای مباحث بازرگانی استفاده نمایید.

شما می‌توانید برای درج هر نوع آگهی تبلیغاتی از جمله تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی و یا ثبت دفاتر مشاوره در سایت از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید.

برای دریافت وقت مشاوره به صفحه “لیست بهترین مراکز مشاوره روانشناسی در تهران” مراجعه بفرمایید.

ایمیل تبلیغات : [email protected]

ارسال نظرات: [email protected]esalamat.com

تلفن تبلیغات (لطفا تنها برای امور تبلیغاتی تماس بگیرید): 09375386828



از فواید روغن کنجد می توان به ضد سرطان بودن آن اشاره کرد

 

روغن کنجد حاوی ویتامین E است که می تواند از سلول های پوست در برابر آسیب های ناشی از عوامل محیطی مانند اشعه ماورا UV بنفش، آلودگی و سموم محافظت کند.

 

مضرات روغن کنجد

روغن کنجد همچنین حاوی چندین ترکیب فنلی است که به آن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می بخشد. این ترکیبات عبارتند از:

 

توکوفرول

پینورسینول

کنجد

سزامولین

سزامینول

سسامول

همچنین حاوی چندین اسید چرب ضروری است. این اسیدها مرطوب کننده های موثری هستند که می توانند پوست را لطیف، نرم و مرطوب نگه دارند.

 

اسید اولئیک

اسید پالمیتیک

اسید استریک

اسید لینولئیک

 

از خواص روغن كنجد می توان به مفید بودن برای قلب اشاره کرد

 

روغن کنجد حاوی کنجد و سزامول است، دو آنتی اکسیدان که ممکن است تأثیرات زیادی بر سلامتی شما داشته باشد.

 

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به کاهش آسیب سلول ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. تجمع رادیکال های آزاد در سلول های شما ممکن است منجر به التهاب و بیماری شود.

 

یک مطالعه یک ماهه بر روی موش ها نشان داد که مصرف مکمل های روغن کنجد در برابر آسیب سلول های قلبی محافظت می شود.

 

در همان مطالعه، فعالیت آنتی اکسیدانی در موش هایی که روزانه حدود 2 یا 5 میلی لیتر روغن کنجد در هر پوند (5 یا 10 میلی لیتر در هر کیلوگرم) از وزن بدن دریافت می کردند، افزایش یافت.

 

روغن کنجد در صورت استفاده موضعی ممکن است اثرات مشابهی داشته باشد. یک مطالعه روی موش ها نشان داد که ممکن است با مهار ترکیباتی مانند گزانتین اکسیداز و اکسید نیتریک، که باعث ایجاد رادیکال های آزاد می شوند، آسیب سلول را کاهش دهد.

 

آنتی اکسیدان هایی که در مورد آنها صحبت کردیم دارای خواص ضد سرطانی هستند.

 

سزامول یک لیگنان اصلی در دانه کنجد است و به دلیل خاصیت ضد جهش، ضد التهاب نقش محافظتی در ارگانیسم دارد.

 

این می تواند مراحل مختلف سلول ها را تنظیم کند و می تواند به عنوان یک ماده شیمی درمانی در درمان پیشگیری از سرطان عمل کند.

 

آنزیم اکسیدان سزامین گفته می شود، که همان ویژگی کنجد را دارد و می تواند به عنوان یک ماده شیمی درمانی در ایجاد تومور هم استفاده شود.

 

مضرات روغن کنجد

آشنایی با خواص روغن کنجد

 

التهاب مزمن می تواند مضر باشد و منجر به بیماری شود، به همین دلیل مهم است که آن را تا حد ممکن محدود کنید.

 

داروی سنتی تایوانی مدت زیادی است که روغن کنجد را به دلیل خاصیت ضد التهابی استفاده می کند و از آن برای درمان التهاب مفاصل، دندان درد و خراش استفاده می کند.

 

اخیراً، مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده است که روغن کنجد می تواند التهاب را کاهش دهد، که ممکن است یکی از مزایای اصلی آن برای سلامتی باشد.

 

یک تحقیق ثابت شده نشان می دهد که یک رژیم غذایی غنی از چربی های اشباع نشده برای سلامت قلب مفید است.

 

روغن کنجد شامل 82٪ اسیدهای چرب اشباع نشده است.

 

به ویژه، غنی از اسیدهای چرب امگا 6 است. اسیدهای چرب امگا 6 نوعی چربی اشباع نشده چندگانه است که برای رژیم غذایی شما ضروری است و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی دارد.

 

تحقیقات انجام شده روی موش های صحرایی نشان می دهد که روغن کنجد می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کند و حتی رشد پلاک را در رگ ها کند کند.

 

در حقیقت، ممکن است سطح کلسترول شما را در صورت استفاده به جای روغن های پر چربی اشباع کاهش دهد.

 

یک مطالعه یک ماهه بر روی 48 بزرگسال نشان داد کسانی که 4 قاشق غذاخوری (59 میلی لیتر) روغن کنجد مصرف کردند، در مقایسه با کسانی که روغن زیتون مصرف کردند، کاهش بیشتری در کلسترول LDL (بد) و تری گلیسیریدها دارند.

 

فشار خون را کاهش می دهد بی دلیل نیست که در دوران باستان از روغن کنجد به طور معمول در پخت و پز استفاده می کردند. طبق تحقیقی که توسط یک محقق هندی انجام شده است، “روغن کنجد به عنوان روغن خوراکی فشار خون را کاهش می دهد، پراکسیداسیون لیپید را کاهش می دهد و وضعیت آنتی اکسیدانی را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا افزایش می دهد.”

 

از خواص روغن کنجد خوراکی کنترل قند خون را می توان نام برد

 

روغن کنجد ممکن است از تنظیم قند خون سالم، که به ویژه برای افراد دیابتی بسیار مهم است، پشتیبانی کند.

 

یک مطالعه نشان داد قرار دادن موشهای صحرایی مبتلا به دیابت در رژیم غذایی 6٪ روغن کنجد به مدت 42 روز منجر به کاهش قابل توجه قند خون در مقایسه با موشهایی که از روغن تغذیه نشده بودند.

 

روغن کنجد حتی ممکن است در تنظیم طولانی مدت قند خون نقش داشته باشد.

 

روغن کنجد حاوی یک آمینو اسید معروف به تیروزین است که مستقیماً با فعالیت سروتونین ارتباط دارد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که بر روحیه ما تأثیر می گذارد. عدم تعادل آن می تواند منجر به افسردگی و استرس شود. به گفته متخصصان، مصرف غذاهایی که به تولید سروتونین کمک می کنند به احساس مثبت کمک می کند و استرس مزمن را از بین می برد. روغن کنجد مثال خوبی برای آن است.

 

آرتروز تقریباً 15٪ از مردم را تحت تأثیر قرار می دهد و علت شایع درد مفاصل است. با چندین مطالعه مربوط به جوندگان مشخص شد، روغن کنجد باعث بهبود در آرتروز شده است.

 

اگرچه مطالعات حیوانی نشان داده است که روغن کنجد می تواند آرتروز را تسکین دهد، اما تحقیقات در مورد انسان مورد نیاز است.

 

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از آسیب سلول هایی که ممکن است در اثر فشارهای محیطی یا دیگر اکسیداتیو ایجاد شده باشند جلوگیری یا حداقل آن را کند می کنند.

 

سلول ها چیزی به نام رادیکال های آزاد تولید می کنند که مواد زائدی هستند که هنگام مصرف غذا در بدن ظاهر می شوند.

 

گاهی اوقات بدن نمی تواند این مواد زائد را به موقع و با موفقیت از بین ببرد، این زمانی است که آسیب به سلول ها و عملکرد بدن ایجاد می شود.

 

تعداد مواد زائد ممکن است در معرض منابع مضر خارجی مانند دود، اشعه ماورا بنفش یا برخی دیگر از منابع آلودگی افزایش یابد.

 

روغن کنجد منبع غنی از دو آنتی اکسیدان قدرتمند به نام های سزامول و سزامینول است که به عنوان آنتی اکسیدان ها ارگانیسم را تقویت می کنند و به دفع مواد زائد در بدن ما کمک می کنند.

 

فوایدروغن کنجد برای پوست و مو

 

تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان از بی خوابی رنج می برند و مشکل خوابیدن دارند.

 

استفاده از روغن کنجد به صورت، به آنها کمک می کند تا به آرامشی دست یابند که به آنها کمک می کند تا سریعتر و بهتر بخوابند.

 

هنگامی که روغن کنجد را قبل از خواب می مالید، احساس سنگینی می کنید و شما را آرام می کند و به شما کمک می کند تا از نظر ذهنی در تخت خود فرو بروید.

 

اگر فضای مناسب را تنظیم نکنید، به عنوان مثال در یک اتاق با نور زیاد یا یک اتاق پر سر و صدا، نباید انتظار داشته باشید که به شما کمک کند.

 

این روغن به شما کمک می کند قبل از خواب خیال خود را راحت کرده و آرام باشید.

 

در حالی که روغن کنجد می تواند به دلیل فواید سلامتی آن مصرف شود، اما ممکن است به صورت موضعی برای زخم و سوختگی نیز استفاده شود.

 

ازون گاز طبیعی است که می تواند از نظر پزشکی استفاده شود. کاربرد بالینی آن به سال 1914 برمی گردد که برای درمان عفونت ها در طول جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت. روغنهایی که ازون به آنها اضافه شده است – معروف به روغن های ازون – به صورت موضعی برای درمان بیماری های مختلف پوست استفاده می شود.

 

در یک مطالعه موش صحرایی ، درمان موضعی با روغن کنجد ازون دار با سطوح بالاتر کلاژن در بافت زخم ارتباط داشت. کلاژن یک پروتئین ساختاری است که برای ترمیم زخم لازم است.

 

مطالعات دیگر نشان داده است که درمان موضعی با روغن کنجد باعث کاهش سوختگی و بهبود زخم در موش ها می شود ، اگرچه تحقیقات انسانی در این زمینه کم است.

 

احتمالاً توانایی روغن در بهبود زخم ها و سوختگی ها به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن است.

 

فوايد روغن كنجد برای درمان زخم دهان و لثه

 

روغن کنجد نه تنها برای موهای شما، بلکه برای کل سر و به ویژه پوست سر مفید است.

 

روغن کنجد غنی شده است از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین هایی که سلول های موی شما را تغذیه می کنند، روغن کنجد یک روش عالی برای سلامت سر و موی شما است.

 

مواد موجود در روغن موها را تغذیه می کند و به او کمک می کند تا سفیدی را به تعویق بیندازد، پوست سر شما را آرام می کند و جلوه ای براق به مو می دهد.

 

یکی از بزرگترین مشکلاتی که اکثر مردم با آن روبرو هستند، شوره سر است. مالیدن روغن کنجد بر روی سر با داشتن خواص ضد باکتری، از شوره سر بیشتر جلوگیری می کند و به کاهش احساس خارش که گاهی اوقات باعث ایجاد شوره می شود، کمک می کند و همچنین به افرادی که مشکل شپش دارند کمک می کند.

 

همچنین به ریزش موی ناشی از استرس کمک می کند. پس از استفاده روی سر، به دلیل احساس خنک شدن به فرد کمک می کند تا آرامش بیشتری پیدا کند.

 

روغن کنجد همچنین به دلیل بهبود گردش خون در پوست سر و تأمین تغذیه ساقه های مو، باعث رشد مو می شود.

 

اگر در داشتن موهای خشک مشکل دارید، معجونی وجود دارد که می توان در خانه از روغن کنجد و آب لیمو تهیه کرد و به خشکی موهای خود کمک کنید.

 

علاوه بر تمام این مزایا، برخی دیگر از مزایای روغن کنجد می تواند کمک به حرکات روده، بهبود سلامت چشم، جلوگیری از خماری، کاهش سطح سدیم، کمک به مشکلات یبوست و ماساژ نوزادان با روغن کنجد کند.

 

استفاده موضعی ممکن است درد را تسکین دهد. برخی مطالعات نشان داده اند که ماساژ با روغن کنجد می تواند به کاهش درد دست و پا کمک کند.

 

ممکن است سلامت مو را بهبود بخشد. ترکیبات موجود در این روغن ممکن است درخشندگی و قدرت مو را افزایش دهد. یک مطالعه هشت هفته ای نشان داد که مصرف مکمل های متشکل از کنجد و ویتامین E روزانه باعث تقویت قدرت و درخشندگی مو می شود.

 

روغن کنجد، خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی آن به شما کمک می کند تا با باکتری های دهان خود مبارزه کنید و همچنین هر زخمی که ممکن است در دهان و لثه دندان داشته باشید را درمان کند.

 

کافی است 1 قاشق غذاخوری روغن کنجد را تا جایی که می توانید در دهان خود بچرخانید و باکتری های موجود در آن را بشویید.

 

روغن کنجد خواص بی شماری دارد

 

استفاده از روغن کنجد برای بیشتر افراد بی خطر است. از آنجایی که هر ماده ای می تواند واکنش ایجاد کند، به خصوص اگر پوست حساس دارید، بهتر است قبل از استفاده از آن تست پچ انجام دهید.

 

برای انجام تست پچ این مراحل را انجام بدهید :

قسمت بالای بازوی داخلی خود را نزدیک آرنج بشویید و خشک کنید.

مقدار کمی روغن کنجد را با یک پنبه ای تمیز به محل مورد نظر بمالید.

روی آن را به مدت 24 ساعت با پد گاز بپوشانید.

اگر احساس سوزن سوزن شدن و خارش داشتید، لنت گاز را بردارید، محل را بشویید و استفاده از روغن را قطع کنید.

 

اگر احساس نمی کنید، لنت گاز را به مدت 24 ساعت کامل بگذارید و سپس آن را بردارید.

اگر پوست شما به نظر می رسد و احساس شفافیت می کند، احتمالاً به روغن کنجد حساسیت ندارید و می توانید از آن به صورت آزادانه روی پوست خود استفاده کنید.

اگر به کنجد حساسیت دارید از روغن کنجد استفاده نکنید.

 

روغن کنجد کاربردهای زیاد و متفاوتی دارد

 

روغن کنجد یک روغن اساسی نیست ، بنابراین لازم نیست قبل از استفاده رقیق شود.

 

سعی کنید روغن کنجدی را پیدا کنید که فاقد سایر مواد و مواد شیمیایی باشد. برچسب محصول را بخوانید تا بفهمید روغن خالص است یا چیز دیگری به آن اضافه شده است.

 

برای ماساژ و مرطوب سازی می توانید از روغن کنجد به صورت آزاد روی پوست خود استفاده کنید.

 

اگر از روغن کنجد برای جوش های پوستی یا آکنه استفاده می کنید، آن را با پنبه بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید یک شب بماند. ممکن است ابتدا بخواهید پوست خود را لایه برداری کنید تا سلول های مرده و بقایای پوست را از بین ببرید. این ممکن است به جذب روغن در پوست کمک کند.

 

اگر می خواهید از روغن کنجد روی پوست خود استفاده کنید، با پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید تا بفهمید آیا گزینه مناسبی برای نوع پوست شما است.

 

علاوه بر مزایای احتمالی روغن کنجد برای پوست، روش های زیادی وجود دارد که می توانید از این روغن استفاده کنید، از جمله:

 

پخت و پز: روغن کنجد طعم دار مغذی است و این باعث می شود برای غذاهای سرخ شده و سس سالاد بسیار عالی باشد. تحقیقات حاکی از آن است که فواید سلامتی زیادی نیز دارد.

 

دهان شویه: کیفیت آنتی باکتریال روغن کنجد باعث می شود دهان شویه ای موثر باشد. 

 

رفع یبوست: شواهد حکایتی نشان می دهد که روغن کنجد رقیق شده می تواند به رفع یبوست جزئی کمک کند. برای استفاده، یک تا دو قاشق غذاخوری روغن کنجد را با آب مخلوط کنید و دو بار در روز بنوشید.

 

تغذیه مو و پوست سر: همان مواد مغذی و خواصی که باعث می شود روغن کنجد برای پوست شما مفید باشد، در مورد موهای شما نیز وجود دارد. سعی کنید مقدار کمی روغن کنجد را به پوست سر و موهای خود ماساژ دهید و در صورت خشک شدن، روی انتهای آن تمرکز کنید. حداقل یک ساعت روغن را روی موها یا پوست سر خود بگذارید، سپس بشویید.

 

گردآوری: بخش آشپزی بیتوته

 

خوراکی های پرخاصیت

قطعات یدکی انواع لوازم خانگی رواینجاپیداکن

جلوگیری از بور شدن لباس های مشکی

خرید بهترین چرخ خیاطی موجود در بازار

ازبهترین متخصص‌ها آنلاین نوبت بگیر

دریافت پاسخ پزشکی در کمترین زمان

شانست رو برای مهاجرت به آمریکا از دست نده

پرپشت کردن طبیعی و دائم ابرو

مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

قطعات یدکی جاروبرقی،چرخ گوشت،سماور و…

خرید ظروف مسی فیروز کوب/قیمت کارگاهی

جدیدترین ست های اسپرت و شیک دخترانه

ابروهایی که همیشه میخواستید داشته باشید

مایع مشکین شوی رو ارزان تر از همه جا بخر!!

درمان انواع اعتیادبه موارد مخدر و محرک

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

روغن کنجد ، یک روغن گیاهی است که از دانه های کنجد گرفته می شود. از آن گذشته به عنوان یک روغن آشپزی در هند جنوبی استفاده می شود و به عنوان طعم دهنده خوش مزه در غذاهای خاور میانه، آفریقا و جنوب شرقی آسیا به کار می رود. یک عطر و مزه معطر متمایزی دارد. روغن استخراج شده از دانه کنجد در علم پزشکی نیز محبوبیت خاصی دارد. این روغن در آسیا محبوب است و یکی از قدیمی ترین روغن ها بر پایه چیدنی است، اما تولید انبوه در سراسر جهان به دلیل فرآیند برداشت دستی نامناسب که برای استخراج روغن مورد نیاز است، همچنان محدود است.

یک قاشق سوپ خوری روغن کنجد (13.6 گرم) حاوی 120.2کالریکل مقدار چربی، 13.6 g است، که از آن مقدار چربی اشباع شده 1 / 9 گرم بوده و تک چربی اشباع نشده، 4.5 گرم است. روغن کنجد غنی از لینولئیک اسید و اولئیک اسید است.

مقدار ویتامین E 0.2 میلی گرم (2 %)و ویتامین K 1.8 میکروگرم (2 %) است. غلظت گاما توکوفرول بیش از سایر ایزومرهای ویتامین E است. این روغن حاوی هیچ کربوهیدرات، پروتئین و فیبری نیست. مقدار کلوئین در این روغن 1 % است.

روغن کنجد را می توانید به دو شکل روغن کنجد بو داده و روغن کنجد معمولی پیدا کنید. روغن کنجد بو داده را از دانه های بو داده کنجد درست می کنند و تیره رنگ تر است و برای افزودن طعم آجیلی و دودی غذاها به کار می رود. روغن کنجد معمولی را هم با استفاده از دانه های کنجد غیر بو داده تولید می کنند. هر دوی این روغن ها را باید در یخچال نگهداری کرد تا از فاسد شدنشان جلوگیری شود، مخصوصا اگر مرتب استفاده شان نمی کنید.

خواص شیمیایی

مضرات روغن کنجد

روغن کنجد به گروه اسیدهای اولئیک – لینولئیک متعلق است. این روغن کمتر از 15 درصد اسید چرب اشباع دارد که بیشترین آن پالمیتیک و استئاریک و بیش از 85 درصد مجموع اسیدهای چرب آن غیراشباع است. اسید اولئیک و اسید لینولئیک بیش از 80 درصد کل اسیدهای چرب روغن کنجد را تشکیل می دهند.

روغن کنجد در مقایسه با سایر روغن های گیاهی، مواد غیرقابل صابونی(حدود 2 درصد) بیشتری دارد. مواد غیرقابل صابونی شامل استرول ها، تری ترپن ها و تری ترپن الکل ها، توکوفرول ها و لیگنان های کنجد می باشد. روغن کنجد یکی از منابع غنی استرول های گیاهی(فیتواسترول) می باشد.فیتواسترول ها یا استرول های گیاهی رقیب کلسترول در جذب هستند.

روغن کنجد در برابر اکسید شدن مقاومت دارد که دلیل آن وجود توکوفرول در این روغن است و میزان آن در روغن کنجد 1200 میلی گرم بر کیلوگرم است. گاما توکوفرول بیشترین میزان موجود در روغن کنجد را شامل می شود و پس از آن دلتا و آلفا هستند که حدود 5 درصد توکوفرول موجود در روغن را شامل می شوند.

1.به درمان سفیدی زودرس مو کمک می کند:

ماساژ دادن این روغن روی پوست سر و مو می تواند به جلوگیری از سفید شدن مو و به حفظ رنگ طبیعی مو به مدت طولانی کمک کند. در حقیقت، روغن کنجد خاصیت تیره کنندگی دارد.

دانه های کنجد، منبع خوبی از ویتامین و مواد معدنی هستند.آن ها غنی از مس، روی، منیزیم، آهن و کلسیم هستند و چنانچه در بخش سلامت نمناک آورده ایم روغن کنجد ممکن است حاوی مواد مغذی زیادی به عنوان بذر نباشد، چون مقداری از آن در طول فرآیند استخراج از دست رفته است، اما هنوز ویژگی های مفید زیادی دارد. به ویژه به خاطر محتوای روی و مس اش مشهور است که به تولید گلبول های قرمز خون، گردش خون و متابولیسم کمک می کند. مس نیز به خاطر خواص ضد التهابی مشهور است و به کاهش درد مفاصل، ورم مفاصل و تقویت استخوان ها کمک می کند.

روغن کنجد به طور معمول در پخت وپز از زمان های قدیم استفاده می شده است.به گفته یک محقق هندی از دانشگاه آنامالای و در مجله بیولوژی و پزشکی ییل، ” روغن کنجد به عنوان روغن خوراکی فشار خون را کاهش داده، پراکسیداسیون چربی را کاهش داده و وضعیت آنتی اکسیدان در بیماران با فشار خون فشار خون بالا را افزایش می دهد.

کنجد حاوی یک آمینو اسید معروف به تیروزین است که مستقیماً با فعالیت سروتونین مرتبط است.سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که حالت و خلق و خوی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.عدم تعادل آن می تواند منجر به افسردگی و استرس شود. طبق نظر متخصصان، استفاده از روغن کنجد در رژیم غذایی به تولید سروتونین، که به نوبه خود به احساس مثبت و حفظ استرس مزمن کمک می کند، کمک می کند.

گرفتن روغن یک تکنیک آیووردا باستانی است که به دنبال ترویج سلامت دهانی و از بین بردن پلاک وجود دارد.یک قاشق سوپ خوری روغن کنجد را با معده خالی بخورید و 20 دقیقه در دهانتان نگه دارید و سپس تف کنید. آن ها معتقدند که سموم بدن را خارج می کند. کنجد به خاطر خواص دارویی اش عموماً برای این روش مورد استفاده قرار می گیرد.

کنجد، به خاطر خواص آنتی باکتریایی و ضد التهابی ، در آیووردا به کار می رود. عموماً در درمان های زیبایی برای پوست به کار می رود، زیرا یک مرطوب کننده عالی است، تجدید حیات پوست سالم را ترویج می کند، خواص ضد پیری دارد و یک SPF طبیعی تلقی می شود. هم چنین به طور گسترده به خاطر خاصیت های گسترده اش و توانایی آن برای نفوذ عمیق به پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

آنتی اکسیدان های موجود در روغن کنجد به سم زدایی پوست فرد کمک می کنند. آنتی اکسیدان ها همه آن سموم محلول در آب را جذب می کنند و در نتیجه سم زدایی را انجام می دهد.شستن صورت به طور مرتب با مخلوطی از نصف فنجان کنجد, نصف فنجان سرکه سیب و یک چهارم فنجان آب، به سم زدایی پوست کمک می کند و پوست را سالم و درخشان می کند.

روغن کنجد خواص ضد التهابی دارد که آن را به یک عامل درمانی طبیعی تبدیل می کند.خواص ضد میکروبی اش به مبارزه با باکتری های مختلفی از جمله استافیلوکوکوس, استرپتوکوکوس و قارچ عامل موثر بر پوست کمک می کند.مخلوطی از روغن کنجد و آب ولرم یک درمان خانگی موثر برای عفونت های قارچی واژینال می باشد.

دانه های کنجد منبع خوبی از منیزیم و سایر مواد مغذی دیگر هستند.تمام اینها با هم می توانند باعث کاهش سطح گلوکز خون و در نتیجه کاهش خطر دیابت شوند. افرادی که از دیابت رنج می برند، می توانند روغن دانه کنجد را برای پخت وپز انتخاب کنند.

روغن کنجد مقدار زیادی آهن دارد و به همین دلیل است که آن ها یکی از بهترین درمان های خانگی برای کم خونی و سایر مشکلات کمبود آهن هستند.

روغن کنجد حاوی منیزیم است. همچنین حاوی یک ترکیب ضد سرطان شناخته شده به نام فیتات است.استفاده از این ترکیبات باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده و حتی جلوگیری از بروز آن می شود.

طبق داروهای سنتی چینی, چشم ها و کبد یک رابطه مستقیم باهم دارند.اعتقاد بر این بود که کبد می تواند خون را ذخیره کند و شاخه های کبد خون را به چشم ها منتقل کنند و عملکرد صحیح آن را فعال سازند.روغن کنجد یک داروی نیروبخش طبیعی برای کبد است، که جریان خون را بهتر می کند که به نوبه خود به تغذیه رسانی چشم ها کمک می کند.

این اثرات درمانی می توانند تاری دید, چشم های خسته و دردناک را درمان کنند. همچنین ماساژ مداوم پلک های چشم با روغن کنجد می تواند به از بین بردن حلقه های تیره و چروک ها کمک کند.

همانطور که قبلاً گفته شد, روغن کنجد تمام انواع ویژگی های طبیعی و سم زدایی را دارد که به حفظ سلامت و تمیزی پوست کمک می کنند.طبیعت این روغن مطمئنا به پوست نفوذ می کند و به روغن اجازه می دهد تا به بافت های عمیق برسد و آن ها را تغذیه کند!

روغن کنجد و ویژگی های طبیعی آن, آن را مرطوب کننده بزرگی می سازد.روغن کنجد به دلیل ویژگی های طبیعی و سم زدایی اش, به فرد کمک می کند تا صورت خود را از همه سموم ها پاک کند و نرم و مرطوب کند.

روغن کنجد سرشار از آنتی اکسیدان است که پوست را از پیری حفظ می کند و همیشه آن را تازه و جوان نگه می دارد. به همین دلیل در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم که استفاده از روغن کنجد به طور منظم باعث می شود چین و چروک کاهش پیدا کند و سن شما کمتر نشان دهد.

محتوای بالای ویتامین و خواص ضد باکتریایی روغن کنجد, زخم ها و بریدگی ها را التیام می بخشد و به سرعت زخم ها را خوب می کند و از تشکیل هر گونه آثار زخم زشت جلوگیری می کند.

روغن کنجد می تواند به عنوان ضد آفتاب طبیعی عمل کند و پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش حفظ می کند.روغن کنجد به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی, لایه نازکی را روی پوست تشکیل می دهد و ذرات اوزون را اجازه نمی دهد تا آن را اکسید کنند، و یک بلوک آفتاب طبیعی ایجاد می کند. روغن کنجد, همراه با اثرات کلی در کرم روزانه, هیچ آسیبی را به خاطر خورشید نمی رساند, و پوست خوب را تضمین می کند!

تمام ویژگی های ذکر شده برای پاشنه های ترک خورده ایده آل است!تمام کاری که باید بکنید این است که آن را شب بمالید و بگذارید یک شب بماند. خواص تغذیه ای روغن و خواص التیام کننده اش تضمین می کند که پاشنه های ما سریع تر از همیشه التیام یابند.

آکنه را می توان از طریق خواص ضد میکروبی روغن کنجد، کاهش داد.با شستن موهای خود با آب گرم شروع کنید، سپس روغن کنجد را روی صورت خود بمالید. این روغن نه تنها شما را از شر جوش هایتان خلاص می کند, بلکه باعث نرم تر و سالم تر شدن پوستتان هم می شود.

اغلب، موادی در روغن کنجد وجود دارند که مردم آن را دوست ندارند, مانند بوی تند.در این مورد, افزودن مواد خوراکی دیگر مثل سایر روغن ها و میوه های غنی از ویتامین c, باعث ایجاد روغنی جدید و یا تهیه اسکراب می شود.در این حالت, نه تنها بوی روغن را بهتر می کند, بلکه خواص مفید بیشتری را نیز فراهم می کند.

اگر سعی دارید وزن خود را کم کنید، روغن کنجد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.با این حال, با افزایش مصرف روغن کنجد تضمینی نیست که وزن کم کنید, به خصوص به این دلیل که این روغن کالری بالایی دارد.افزودن این روغن به برنامه وعده غذایی کاهش وزن, بهترین شانس برای موفقیت در کاهش وزن را به شما می دهد.

22.افزایش رشد مو:

روغن کنجد گردش خون را در پوست سر بهبود می بخشد و در نتیجه رشد مو را افزایش می دهد.هم چنین به شدت به التیام آسیب شیمیایی کمک می کند و به ساقه مو و کیسه های ترشحی مو تغذیه رسانی می کند.

یکی دیگر از فواید دیگر روغن کنجد این است که می تواند با دیگر روغن های اسانس برای درمان شپش سر استفاده شود.به طور منظم این روغن را قبل از شامپو زدن، به کار ببرید تا به میزان زیادی برای شما مفید باشد. در بخش نسخه های درمان شپش با طب سنتی در نمناک گفتیم که روغن کنجد خواص ضد میکروبی دارد و استفاده از آن بر پوست سر به دور نگه داشتن عفونت های قارچی و باکتریایی کمک می کند.

ماساژ دادن پوست سر با روغن کنجد، هر شب قبل از خواب، به درمان شوره سر کمک می کند .همچنین پوست سر را تسکین می دهد و از تشدید بیشتر آن جلوگیری می کند.

ترکیب روغن کنجد و آب لیمو، معجون کاملی برای مقابله با خشکی را ایجاد می کند. شما می توانید این را با نوک انگشتان خود روی پوست سر خود بمالید و در یک حرکت دایره ای آن را ماساژ دهید و تمام قسمت های پوست سر را بپوشانید.یک شب اجازه دهید بماند و صبح روز بعد آن را بشویید.

مضرات روغن کنجد

برای نتایج بهتر، یک حوله را در آب داغ خیس کنید، آب اضافی اش را خارج کنید و آن را دور سر خود بپوشانید. آن را به مدت 30 دقیقه نگه دارید و سپس موهایتان را شامپو بزنید.گرما به مخلوط روغن اجازه می دهد تا به عمق پوست سر شما نفوذ کند.

2 – 3 قطره روغن را بین کف دست هایتان بمالید و سپس آن را روی موهای خود اعمال کنید.این کار نه تنها باعث درخشش اضافه خواهد شد، بلکه به عنوان یک عامل نرم کننده نیز کار خواهد کرد.

روغن کنجد را گرم کنید و با هر نرم کننده عمیق دیگری آن را ترکیب کنید.مخلوط را روی موهای خود بمالید و حداقل یک ساعت اجازه دهید تا بماند.برای رسیدن به حداکثر نتایج، اجازه دهید تا یک شب تا صبح روی موهایتان بماند..

روغن کنجد دارای خواص نفوذ پذیری بالا است و برای زنده کردن موهای آسیب دیده با تغذیه مو و پوست سر از اعماق مفید است.

استرس یکی از عوامل اصلی ریزش مو است.با توجه به خواص شگفت انگیز خنک کنندگی آن، روغن کنجد به کاهش استرس کمک می کند و در نتیجه نقش حیاتی در مبارزه با ریزش مو ایفا می کند.

روغن کنجد، ویژگی های آرامش بخش و آرام کنندگی دارد.گرمای شدید می تواند به کیسه های ترشحی مو، آسیب برساند.روغن کنجد به عنوان یک خنک کننده عمل می کند، پوست را از داخل و خارج تغذیه می کند.

روغن کنجد همچنین رطوبت را نگه می دارد در نتیجه از آسیب بیشتر جلوگیری می کند. مهم است که توجه داشته باشید که فقط استفاده از این روغن برای ماساژ دادن مو، درمان خشکی نیست.

خشکی اغلب با کمبود مواد مرطوب کننده و مایعات در رژیم غذایی شما ایجاد می شود.اگر چه روغن کنجد پوست سر را تغذیه و کنترل خشکی را کنترل می کند، اما شما باید برای مبارزه با خشکی پوست سر و شوره سر چند کار اضافی انجام دهید.هر روز مقدار زیادی آب بنوشید و میوه ها و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.مطمئن شوید که مقدار زیادی آجیل و دانه هایی را می خورید که به کمبود اسیده ای چرب ضروری مقابله می کنند.هم چنین، موهای خود را با آب ولرم بشویید، چون آب داغ موی روغن طبیعی خود را از بین می برد.

دانه کنجد حاوی ویتامین های خانواده B از جمله ویتامین B1 و B2 و اسید فولیک و ویتامین E است که برای تکامل جنین و ارتقاء سلامتی مادر باردار مفید هستند . مصرف کنجد در سه ماهه دوم بارداری ، موجب تامین کلسیم می شود . امگا 3 بالایی دارد و روی ضریب هوشی کودک تاثیر می گذارد.

دانه کنجد می تواند به عنوان منبع کلسیم مناسب در دوران بارداری نیز به شمار رود. در سه ماهه سوم بارداری املاح و ویتامین های متعددی از جمله کلسیم برای تکمیل سیستم عصبی جنین نیاز است که مادر باردار می تواند بخشی از آن را با خوردن کنجد تامین کند. 30 گرم دانه کنجد حدود 25 درصد کلسیم مورد نیاز را تأمین می کند که معادل یک سوم لیوان شیر است.کنجد منبع خوبی از مس، منگنز، فسفر و منیزیم در دوران بارداری هستند .

یکی از مشکلات رایج در بارداری کمبود و فقر آهن می باشد و در این دوره نیاز به مصرف آهن به شدت افزایش می یابد. حجم خون در دوره بارداری تقریباً دو برابر می شود، سلول های خونی جنین و جریان خون آن نیز در این دوره در حال شکل گیری می باشد، بنابراین مصرف 30 گرم کنجد به صورت روزانه یک پنجم نیاز آهن را تامین خواهد کرد .وجود آنتی اکسیدانهای موجود در دانه کنجد و روغن آن از دیگر فواید خوردن کنجد در بارداری است . مصرف کنجد در تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین موثر است.

زیاده روی و افراط در مصرف کنجد و روغن آن خطر سقط جنین را افزایش می دهد. مصرف زیاد کنجد در ماههای نخست بارداری میتواند نامطلوب باشد. مصرف آن در ماه آخر بارداری و به ویژه یک هفته به زایمان میتواند به انجام زایمانی طبیعی و آسان کمک کند.

زنان باردار در مصرف کنجد نباید زیاده روی کنند و باید با پزشک خود در این باره مشورت نمایند.

ماساژ بدن نوزاد با روغن کنجد برای آرام شدن گریه شبانه نوزادان مفید است و روی حافظه، رشد مغزی و سیستم عصبی تأثیرات مثبت می گذارد. کنجد در کودکان دو برابر بزرگسالان باعث جلوگیری از بروز آلزایمر می شود . مصرف روغن کنجد در کودکان سبب تقویت حافظهو افزایش قدرت سلول های ایمنی و افزایش رشد و نمو سلول های بدن می شود.

برای پر پشت شدن ابروهایتان از روغن کنجد استفاده کنید. ویتامین E موجود در آن به پر شدن و رشد ابروها سرعت می بخشد.

همه ما ممکن است گاهی دچار یبوست شویم. یکی دیگر از مزایای روغن کنجد این است که کمک می کند همه چیز دوباره به حرکت دربیاید. استفاده یک یا دو قاشق غذا خوری روغن کنجد کمک می کند روده ها چرب شوند و شدت یبوست کاهش بیابد.

روغن کنجد غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده است و می تواند به کاهش سطح کلسترول بد در بدن کمک کند و خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. این روغن غنی از لستین است و می تواند از لخته شدن خون در بدن جلوگیری کند.

هنگامی که این روغن برای ماساژ به کار می رود، جریان خون را بهبود بخشیده و سلول های آسیب دیده را ترمیم می کند .

دانه کنجد منبع بزرگ کلسیم می باشند که برای سلامت استخوان ضروری است. مصرف مداوم و به اندازه روغن کنجد باعث افزایش تراکم مواد معدنی و سلامت کلی استخوان ها شده و در پیشگیری از خشکی مفاصل و پوکی استخوان در سنین میانسالی و سنین بالا موثر است.

روغن کنجد می تواند حرارت بالا را تحمل کند و برای پخت و پز مناسب است . نقطه دود روغن کنجد حدود 400 درجه فارنهایت است. بنابراین بدون اینکه غذا را دچار مشکل خاصی کند می تواند در پخت و پز مورد استفاده قرار بگیرد.

استفاده از روغن کنجد به عنوان یک چاشنی بسیار رواج دارد .تنها با مقدار کمی روغن کنجد می توانید تاثیر گسترده ای روی غذا بگذارید. روغن کنجد قدرت طعم دهندگی و بوی قوی دارد.

روغن کنجد سرشار است از چربی های دارای حلقه های اشباع نشده و چربی های غیر اشباع و همچنین میزان چربی های اشباع شده اش نیز پایین است که برای کنترل کلسترول و سلامت قلب مفید هستند.

طبع آن گرم و تر است.

یک غذای خوب برای ورزشکاران و کشتی ‎ گیران و وزنه ‎ برداران می ‎ باشد.

کسانی که دارای چربی بالا هستند از روغن کنجد استفاده کنند.

کنجد باعث طول عمر و حفظ جوانی می ‎ شود.

کنجد خشونت حلق را برطرف و صدا را صاف می ‎ کند.

افراد لاغر و متمایل به چاق شدن از کنجد استفاده کنند.

افراد سوداوی مزاج روزی یک قاشق کنجد بخورند.

مالیدن روغن کنجد به پوست باعث شفافیت پوست می ‎ شود.

کسانی که میگرن دارند یا سرگیجه با روغن کنجد سر را ماساژ دهند.

خوردن کنجد باعث کاهش خستگی فکر می ‎ شود.

کسانی که زیاد مطالعه می ‎ کنند بهتر است کنجد میل کنند.

کنجد دیر هضم است زیاده روی در مصرف آن باعث سوءهاضمه می ‎ شود و معده را خسته می ‎ کند.

روغن کنجد قرن ها در غذاهای آسیایی استفاده می شده است. این ماده همچنین دارای اهداف دارویی به ویژه در طب سوزنی است که در آن به عنوان یک روغن پایه برای حدود 90 % از روغن های گیاهی استفاده می شود. روغن کنجد به دلیل توانایی اش در تقویت و سم زدایی بدن و اطمینان از عملکرد صحیح تمام اندام های حیاتی مشهور است.

همچنین در مراسم های مذهبی نیز استفاده می شود.امروزه روغن کنجد یکی از اجزای معمول روغن های پوست و ماساژ, محصولات مراقبت از مو, محصولات آرایشی, صابون, عطر و ضد آفتاب است.روغن کنجد خواص مرطوب کنندگی و نرم کننده عالی دارد.

اگرچه افزودن روغن کنجد سالم به برنامه غذایی شما می تواند مفید باشد, بیش از حد می تواند مانع کاهش وزن شود. 1 قاشق غذاخوری از روغن کنجد حاوی 120 کالری است که همه آنها – حدود 14 گرم – – از چربی رژیم غذایی هستند. برای کاهش موثر وزن, باید کالری کمتری به نسبت سوخت بدننتان بخورید. به عنوان مثال، مصرف روزانه انرژی خود را 500 کالری در روز کاهش دهید و این کاراغلب به شما کمک می کند 1 پوند در هفته را از دست بدهید.در ادامه، لیستی از 9 روش مختلف برای ترکیب روغن کنجد برای رژیم مراقبت از موهای شما آورده شده است.

عوارض جانبی استفاده از روغن کنجد در رژیم غذایی ممکن است شامل افزایش وزن بدن، خطرات سرطان روده، دیورتیکولیت، واکنش های آلرژی در میان افرادی باشد که نسبت به آن حساس هستند، و همچنین شامل آنافیلاکسی، عفونت آپاندیس، اسهال، خارش پوست، کاهش مو و حتی سقط جنین باشد.

کنجد در هنگام ورود به شکم از طریق بینی یا زمانی که به عنوان اسپری بینی استفاده می شود, ایمن است. یک اسپری بینی مخصوص (Nozoil) حاوی روغن کنجد به مدت 20 روز به طور ایمن مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات کافی در دسترس نیست تا بدانید که آیا کنجد برای مشکلات پزشکی از طریق مسیرهای دیگر ایمن است یا خیر.

تغذیه و شیردهی:

کنجد زمانی که به مقدار معمول با دهان مصرف شود ایمن است. اطلاعات کافی در دسترس نیست تا بدانید که آیا کنجد برای گرفتن مقادیر مورد استفاده برای دارو در حالی که باردار یا شیردهی استفاده می شود، ایمن است یا خیر. بهتر است که در این شرایط از مصرف آن بپرهیزید.

کنجد زمانی که به مقدار معمول با دهان مصرف شود ایمن است. کنجد زمانی ایمن و ایمن است که با دهان به طور مناسب و کوتاه مدت گرفته می شود. مقدار 5 میلی لیتر از روغن کنجد قبل از خوابیدن به مدت 3 روز به طور ایمن مورد استفاده قرار گرفت.

کنجد ممکن است بر سطح قند خون تاثیر بگذارد.در تئوری، کنجد ممکن است بر کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت تاثیر بگذارد.

کنجد ممکن است فشار خون را پایین بیاورد. در تئوری، کنجد ممکن است باعث افت فشار خون در افرادی شود که فشار خون پایینی دارند.

کنجد ممکن است بر سطح قند خون تاثیر بگذارد. در تئوری، کنجد ممکن است در طول و بعد از جراحی، با کنترل قند خون تداخل داشته باشد. اگر جراحی برنامه ریزی شده داشته باشید، حداقل 2 هفته پیش از استفاده از کنجد به عنوان دارو توقف کنید.

دوز مناسب کنجد به چند عامل از جمله سن مصرف کننده، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد. در این زمان اطلاعات علمی کافی برای تعیین یک محدوده مناسب از دوزهای لازم برای کنجد (در کودکان / در بزرگسالان) وجود ندارد.

به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً ایمن نیستند و دوزهای صحیح نیز می توانند مهم باشند. دقت کنید که دستورالعمل های مربوط به برچسب های کالا را دنبال کنید و قبل از استفاده از پزشک یا پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

دانه های کنجد می تواند برای بدن شما مفید باشد تا سلامت خوبی به دست آورید. تنها بذری است که حاوی آهن و کلسیم می باشد. اما اگر شما سعی دارید با رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنید، می توانید بدن خود را با مواد مغذی زیادی پر کنید.این دانه ها حاوی فیبر با کلسیم بر روی آهن و دیگر مکمل های غذای سالم آسیب پذیر هستند.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ طی این سال‌ها و در پی افزایش میزان بیماری‌های  قلبی و عروقی، بسیاری از مردم کشورمان به‌توصیه اساتید برجسته حوزه طب سنتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به مصرف روغن‌های سالمی مانند روغن ارده کنجد، روغن کنجد، روغن‌های حیوانی مانند شحم گاوی و روغن زرد روی آورده‌اند و از مصرف “روغن‌های مایع” موجود در بازار که عموماً تراریخته هستند به‌شدت پرهیز دارند.

جالب اینکه در یک تحقیق میدانی به‌راحتی می‌توان رابطه مستقیمی بین نوع روغن مصرفی افراد با میزان ابتلای آنها به بیماری‌‌های قلبی و عروقی یافت اما متأسفانه با وجود فکت‌‌های مستقیم و غیرمستفیم متعدد مبنی بر مضر بودن روغن‌های مایع موجود در بازار که ترکیبی از روغن‌های ذرت، سویا، کانولا، پالم، پارافین و… که تراریخته نیز هستند اما متأسفانه تا به امروز هیچ هشدار خاصی از سوی مسئولان حوزه سلامت کشورمان درباره ناسالم بودن این دسته از روغن‌ها داده نشده است!

اما در نقطه مقابل، متأسفانه شاهد برخی اعلام هشدارها درباره ناسالم بودن روغن‌هایی مانند روغن کنجد، روغن ارده کنجد و روغن‌های حیوانی هستیم! و با صدافسوس باید گفت که به‌دلیل همین هشدارهای بی‌اساس، شاهد تولید و انتشار برخی مطالب غیرعلمی و غلط برای تشکیک وارد کردن به سلامت روغن‌های سالمی مانند روغن کنجد در فضای مجازی و از سوی برخی کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستیم!

مثلاً طی این سال‌ها که مراکز عرضه روغن کنجد در سطح شهرها گسترش یافته و برخی از این مراکز، اقدام به روغن‌گیری کنجد در حضور مشتری می‌کنند، در مطالب مجعول و فاقد سند علمی مدعی ناسالم بودن این دسته از روغن‌ها شده‌اند؛ به این مطلب توجه کنید:

“این دستگاه‌ها که در ابعاد بزرگ‌تر در کارخانجات روغن‌کشی نیز موجود است، فقط بخش کوچکی از خط تولید روغن‌گیری دانه‌ها را تشکیل می‌دهد و پس و پیش این دستگاه‌ها، وسایل و ملزوماتی است که به‌واسطه آن روی دانه‌ها و روغن خام استخراج‌شده عمل تصفیه و فرآیندهای مختلف و آزمایشات موشکافانه‌ای انجام می‌گیرد که متأسفانه در فروشگاه‌های مذکور این وسایل و مراحل حذف و فقط از دانه، روغن گرفته می‌شود آن هم در شرایط نه‌چندان بهداشتی و دور از آزمایشات و نظارت مسئولان فنی! همه روغن‌های مایع، فسادپذیری بالایی دارد، به‌ویژه انواع خام و تصفیه‌نشده آن؛ روغن کنجد و سیاهدانه‌ای که این روزها در برابر دید مشتری گرفته می‌شود روغنی خام و تصفیه‌نشده است! این روغن باید بلافاصله پس از استخراج مصرف یا در غیر این صورت تصفیه شود، روغن خام حاوی صمغ، موم، ذرات ریز، رطوبت، اسیدهای چرب آزاد، اجزای دانه و ترکیبات زائد دیگری است که در اثر ماندگاری و مجاورت با هوا، نور، حرارت و رطوبت محیط دچار فعل و انفعالات میکروبی و شیمیایی مختلفی شده و بدون شک در اثر هیدرولیز و اکسیداسیون فاسد و مسموم می‌شود!”.

مضرات روغن کنجد

یا به این اظهارات کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی یکی از دانشگاه علوم پزشکی توجه کنید:

“این کارگاهها صرفاً مجهز به یک دستگاه پرس برای استخراج روغن هستند و روغن خروجی را بدون هیچ‌گونه عملیات تصفیه به مصرف کنندگان عرضه می‌کنند و این در حالیست که این روغن قبل از تصفیه، حاوی مقادیر زیادی مواد مضر مانند رطوبت، ذرات باقی‌مانده دانه، صمغ، اگزالات، فیتات، فلزات سنگین و مواد حساسیت‌زاست!”.

آیا واقعاً سلامت روغن‌هایی مانند روغن کنجد که در حضور مشتری عملیات روغن‌گیری توسط یک دستگاه روغن‌گیری انجام می‌شود، روغنی فاسد و مضر است یا داستان چیز دیگری است؟!

برای پاسخ به این سؤال، مطالب و مستندات مختلفی در دست داریم که به‌مرور اقدام به انتشار این مطالب خواهیم کرد اما در ادامه صرفاً پاسخ مختصر “دکتر رضا منتتظر” از پزشکان، اساتید و مؤلفان حوزه طب سنتی کشورمان درباره ادعای ناسالم بودن روغن‌ کنجدهای تهیه‌شده به‌شیوه پرس با دستگاه‌های روغن‌گیری آمده است:

نقد و انتقاد همیشه باید مستند به منابع علمی باشد در غیر این صورت هر کس می‌تواند با الفاظ زیبا و به‌ظاهر علمی، ادعاهایی را مطرح کند؛ این رویه که عده‌ای ژست علمی بگیرند اما در تمامی مطالب خود به هیچ منبع علمی یا کتاب و مقاله‌ای رفرنس ندهند، رویه‌ای غلط و غیرقابل قبول است.

بنده معمولاً به بیماران و مخاطبان خود در فضای مجازی توصیه می‌کنم مطالبی را که گوینده‌اش مشخص نیست یا منبع مشخصی ندارد اصلاً نخوانند و وقت خود را تلف نکنند.

“روغن ارده و روغن کنجد”از روغن‌های بسیار مرغوب است و نیازی هم به تصفیه ندارند؛ اگر افرادی ادعا می‌کنند که این روغن‌ها آلودگی دارند، مستندات خود را ارائه کنند؛ از نظر عقلی و منطقی، اثبات هر ادعایی با مدعی است.

ضمن اینکه اگر این دسته افراد و کارشناسان، نگران سلامت مردم‌ هستند چرا تاکنون و در همه این سالها علیه روغن‌های جامد و مایع که به‌اعتراف خود وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو تراریخته و سرطان‌زا هستند، هیچ مطلبی ننوشته‌اند و در مقابل آن سکوت کرده‌اند؟!

آیا می‌شود پذیرفت که ما در یک مسئه‌ای دلسوز مردم باشیم و در صحنه‌ای مهمتر و مهلکتر، سکوت کنیم؟!

کدام‌یک خطرناکتر است؟ “روغن کنجد تصفیه‌نشده” یا روغن کلزای تراریخته و روغن پالم و روغن‌هایی که به‌دروغ تبلیغ می‌شود که از پنبه‌دانه و آفتابگردان است؟!

انتهای پیام/*

مضرات روغن کنجد
مضرات روغن کنجد
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *