معاملات بلوکی چیست

معاملات بلوکی چیست
معاملات بلوکی چیست



وبینار بررسی شرایط فعلی بورس – امشب ساعت ۹

ثبت نام رایگان

khanesarmaye – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

فعالان بازار سرمایه، با اصطلاح «بلوک» کمابیش آشنا هستند. ولی احتمالا برخی از سهامداران با فرآیند دقیق معامله بلوکی آشنایی نداشته و هدف از این نوع معامله را نمی‌دانند. تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا معامله بلوکی انجام می‌شود؟ حجم معاملات در بلوک چقدر است؟ فرق بلوک با کد به کد چیست؟ آیا اثر مستقیم یا غیرمستقیم این اقدام را بر سهم مشاهده کرده‌اید؟ آیا معاملات بلوکی باعث رشد قیمت سهم می‌شوند؟ در این مقاله قصد داریم به تعریف معاملات بلوکی و پاسخ این سوالات بپردازیم.

معاملات بلوکی چیست

فهرست

معاملات در بازار اوراق بهادار به خرد، بلوک و عمده تقسیم می‌شوند. در معاملات بلوک و عمده، حجم بیشتر و قابل توجهی از سهام شرکت، معامله می‌شود. قیمت سهام این نوع معاملات معمولا از معاملات خرد بالاتر است و سازوکار انجام معامله و تسویه نیز تفاوت‌هایی با معاملات خرد دارد. معامله عمده بر اساس زمان تسویه بها به دو نوع «عادی» و «شرایطی» تقسیم می‌شوند. فرایندی که طی آن، سهام موضوع فروش به خریداران بالقوه عرضه شده و در نتیجه، آن سهام در سیستم معاملاتی خریداری می‌شود. میان معاملات عمده عادی و عمده، شرایط مشترکی وجود دارد. اما شیوه تحقق معاملات عمده شرایطی، روال متفاوتی را طی می‌کند. در معاملات عمده عادی، مبادله طرفین، ظرف ۳ روز انجام می‌شود. اما در معاملات عمده شرایطی، در حالی که انتقال سهام در زمان قطعیت معامله صورت می‌گیرد، پرداخت بخشی از بها، خارج از سازوکار بورس یا فرابورس و به‌صورت مدت‌دار انجام می‌پذیرد.

سفارش خرید یا فروش بخش بزرگی از سهام یک شرکت را «معامله بلوکی» می‌گویند. این معامله با یک قیمت توافقی معین، میان خریدار و فروشنده، انجام می‌شود. قواعد مربوط به محدودیت حجمی و محدودیت قیمتی در معامله بلوکی، رعایت نمی‌شود. به‌طور معمول، سرمایه‌گذاران حقوقی وارد این معاملات می‌شوند. با توجه به نقد شوندگی سهام، معاملات بلوکی قیمت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای جلوگیری از این تاثیرات شدید، خریدار و فروشنده در خارج از سیستم معاملاتی روی قیمت معامله، توافق می‌کنند. معاملات بلوکی با عنوان «سفارش‌های بلوکی» هم شناخته می‌شوند. در ایران، بازار جداگانه‌ای برای انجام این معاملات ایجاد شده که به آن «بازار بلوک» گفته می‌شود.

در بیشتر موارد، سرمایه گذاران می‌توانند سهام و حق تقدم قابل معامله بورسی را در شرایطی که حجم آن حداقل ۵۰ برابر محدودیت حجم هر سفارش در بازار عادی – یا ارزش معامله آن معادل ۲۰ میلیارد ریال – باشد را در بازار معاملات بلوک معامله کنند، البته به شرطی که این پیشنهاد مشمول نصاب‌های معامله عمده نباشد. حداقل و حداکثر تعداد سهام قابل معامله در معاملات بلوک برای شرکت‌های فرابورسی نیز به شرح زیر است:

«شرکت‌هایی که تعداد سهام پایه آن‌ها بـیش از سه میلیـارد سهم باشد، بزرگ‌تر یا مساوی نیم و کمتر از یک درصد تعداد سهام پایه و برای شرکت‌هایی کـه تعداد سهام پایه آن‌ها کمتر یا مساوی سه میلیارد سهم باشد، بزرگ‌تر یا مساوی یک و کمتر از پـنج درصـد تعداد سهام پایه و این مقدار باید کوچک‌تر از سازوکار معاملات عمده باشد.» ساعت آغاز، خاتمه و طول هر جلسه معاملاتی مانند بازار عادی است. دامنه نوسان مجاز قیمت نیز مانند بازار معاملات خرد است. قیمت مرجع روزانه برای بازار معاملات بلوک، معادل قیمت مرجع همان روز بازار عادی است. سایر شرایط معاملات بلوک، مشابه معامله در نماد اصلی است. وقتی نماد معاملاتی سهم در بازار عادی متوقف باشد، نماد معاملاتی سهم در بازار بلوک نیز متوقف خواهد بود. معاملات در بازار بلوک در نمادی مجزا از معاملات بازار عادی صورت می‌گیرد و در محاسبه قیمت پایانی و شاخص‌های فرابورس لحاظ نمی‌شود. در بازار بلوک، فقط سفارش محدود قابل‌اجرا بوده و استفاده از کد معاملاتی گروهی در این بازار مجاز نیست.

ابتدا پیشنهاد خرید یا فروش توسط کارگزار مربوطه در سامانه معاملات بلوک با قیمت معین ثبت می‌شود. کارگزار پذیرنده پیشنهاد، قیمت پیشنهادی را در سامانه را می‌پذیرد. درصورتی‌که پیشنهاد فروش «با امکان تسویه خارج از پایاپای» باشد، کارگزار پذیرنده پیشنهاد فروش، می‌تواند پیشنهاد ارائه شده را با یکـی از شروط «صرفاً خارج از پایاپای» یا «نقدی و خارج از پایاپای» بپذیرد. درصورتی‌که روش تسویه پیشنهاد فروش ارائـه شـده «صـرفاً نقـدی» باشد، سفارش‌های تطبیق یافته جهت تائیـد بـه بـورس / فرابـورس ارسـال می‌شود. در صورتی که روش تسـویه پیشـنهاد فـروش ارائـه شـده، «بـا امکـان تسویه خارج از پایاپای» باشـد، درخواسـت کـارگزار پذیرنده پیشـنهاد، برای کارگزار پیشنهاد دهنده فـروش ارسـال می‌شود. در ایـن صـورت حالت‌های زیر ممکن است اتفاق بیفتد:

در صــورت تائیــد تســویه خــارج از پایاپــای توســط کــارگزار پیشنهاد دهنده فروش، سفارش تطبیق یافته با عنـوان تسـویه خـارج از پایاپای به بورس/ فرابورس ارسال می‌شود.

در صورت عدم تائید تسویه خارج از پایاپـای توسـط کـارگزار پیشنهاد دهنده فروش، به شرط این که کـارگزار پذیرنـده پیشـنهاد، شرط «نقدی و خارج از پایاپای» را پذیرفتـه باشـد، معاملـه بـا عنـوان تسویه نقدی جهت تائید به بورس/ فرابورس ارسال می‌شود.

در صورت عدم تائید تسویه خارج از پایاپـای توسـط کـارگزار پیشنهاد دهنده فروش، به شرط این که کـارگزار پذیرنـده پیشـنهاد، شرط «صرفاً خارج از پایاپای» را پذیرفته باشد، درخواست کـارگزار پذیرنـده پیشـنهاد رد می‌شود و پیشـنهاد فـروش، مجـدداً در سـامانه معاملات بلوک ثبت می‌شود.

در صورت عدم مغایرت سفارش‌های تطبیق یافته با قـوانین و مقـررات، بورس/ فرابورس معامله را تائیـد می‌نماید و سـفارش‌هـای تطبیـق یافتـه جهت انجام معامله و ثبت نهـایی بـه سـامانه معـاملات ارسـال و در نمـاد معاملاتی مربوط به بازار بلوک ثبت می‌شود.

برای مشاهده معاملات بلوکی باید به سایت مدیریت فناوری بورس مراجعه کنید. در دیده بان این سایت، نمادهایی که کنارشان عدد «۲» زده شده، یعنی معامله بلوکی روی آن‌ها صورت گرفته است؛ مثلا ونیکی ۲٫

ارزش کل معاملات شامل ارزش معاملات خرد، بلوک و عمده است. برای به دست آوردن ارزش معاملات خرد بازار، لازم است از ارزش کل معاملات، ارزش معاملات بلوک و عمده را کسر کنیم تا ارزش خالص خرد حاصل شود.

وقتی روی یک نماد، معامله بلوکی انجام می‌شود، سهامداران انتظار رشد قیمتی را خواهند داشت. دلیل آن این است که در بیشتر موارد، قیمت بلوک معامله شده بالاتر از قیمت خود سهم روی تابلو است. همین موضوع می‌تواند بر تقاضای سهم اثر بگذارد و باعث رشد قیمتی آن شود. به‌عنوان مثال اگر ملی مس ایران، عرضه‌کننده بلوک باشد و قیمت مدنظر برای فروش از قیمت تابلو بالاتر باشد، سهم فملی، مورد توجه قرار گرفته و رشد قیمتی را تجربه خواهد کرد. معمولا با انتشار آگهی عرضه بلوک با قیمتی بالاتر از تابلو، معاملات سهم با موجی از تقاضا همراه خواهند شد، حتی اگر معامله بلوکی صورت نگیرد. تاثیر یک معامله بلوکی بر قیمت تابلوی یک سهم در دو حالت می‌تواند معقول باشد:

حالت اول: با انجام معاملات بلوکی، تغییر مدیریتی در آن شرکت اتفاق بیفتد. به عبارتی یا اندازه بلوک بالاتر از ۵۰ درصد باشد یا خریدار بتواند با مالکیت آن سهم، صاحب کرسی مدیریتی شود. بر این اساس و با توجه به سیاست‌های سهامدار جدید که در روند فعالیت آتی شرکت تاثیر گذار است، قیمت سهم در بازار افزایش می‌یابد.

حالت دوم: خریداری به دنبال بلوک است که برای در اختیار گرفتن یک عضو هیئت‌مدیره با کسری سهم مواجه است و به هر قیمتی می‌خواهد سهم را از بازار جمع‌آوری نماید. این اقدام سهامدار باعث رشد قیمتی سهم خواهد شد.

رویه کار در کد به کد به این صورت است که یک کد معاملاتی برای یک سهم سفارش، خرید و فروش را همزمان قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، ممکن است یک کد حقوقی، چندین کد حقیقی برای خود داشته باشد و زمانی که سهم، شرایط مناسبی برای رشد داشته باشد با کد حقوقی سفارش فروش و با کد حقیقی سفارش خرید ثبت می‌کند و باعث رشد قیمتی سهم می‌شود. به این ترتیب، سود خوبی نصیب کد حقیقی خریدار می‌شود. البته همین حالت در جهت منفی و در هنگام کاهش قیمت سهم نیز وجود دارد. در واقع کد به کد، معامله‌ای صوری جهت اثرگذاری بر قیمت سهم است. در حالی که در معامله بلوکی، کدهای خریدار و فروشنده متفاوت هستند و هدف فقط اثرگذاری بر قیمت نیست. گاهی شرکت، بلوک برخی شرکت‌های زیرمجموعه خود را به دلیل زیان‌ ده بودن واگذار می‌کند تا از این طریق بر اصلاح مالی خود اثر مثبت بگذارد.

یک بلوک در شرایطی می‌تواند ارزنده باشد که بتواند کرسی هیئت مدیره را به خریدار بدهد. اما در حالتی که بلوک، کمتر از حدی باشد که یک کرسی را بدهد قیمت آن می‌تواند معادل قیمت سهام عادی باشد. از سوی دیگر و در بعضی موارد، برخی سهام برای افرادی که درصدی از سهام شرکت را دارند ولی در مجمع انتخاب هیئت‌مدیره نیاز به رای بیشتری دارند، ارزش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کنند. در این حالت به آن بلوک کوچک، «سهام طلایی» گفته می‌شود. بد نیست بدانید که بلوک‌های مدیریتی سهام معمولا ارزش ریالی بالایی دارند. برای اینکه خریداران به خرید تشویق شوند، روش‌های پرداخت متعددی مثل نقد و اقساط پیش‌بینی می‌شود. وقتی بلوک به‌صورت اقساط فروخته شود، با توجه به ارزش زمانی پول، قیمت را بالاتر می‌برد. در هر صورت، ارزش یک بلوک سهام با توجه به دارایی‌ها و وضعیت شرکت می‌تواند برای خریدار جذاب باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.2 / 5. تعداد امتیاز: 26

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

سلام من سهام عدالتمو داخل ایزی تریدر گذاشتم برای فروش ولی فروش نمیره نماد وسکرشا نماد کرمانشاه داخل سبدمم هست ولی کسی نمیخرش چکار کنم برای فروشش؟؟؟؟

با سلام و احترام زمانی که صف فروش این نماد برچیده شده و در صورتی که تقاضای خرید به اندازه کافی باشد، سفارش فروش شما نیز انجام خواهد شد. معمولاً با ایجاد جو مثبت در بازار سهام اغلب صفوف فروش برچیده خواهند شد.

باسلام دوست عزیز باید خریداری برای سهام وجود داشته باشد تا فروش انجام شود

امروز ۶ ماه ۸ و سال ۹۹ هست من در کارگذاری مفید خواستم ۶۰ درصد سهامم رو بفروشم نمیدونم چکار کنم بلد نیستم هر خریدی هم میزنم میگه محدوده زمانی معتبر نیست لطفا راهنمایی کنید چطور ۶۰ درصد سهامن در کارگذاری مفید بفروشم.

باسلام دوست عزیز در سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید ثبت نام کنید. توجه کنید که برای ثبت نام بایستی شماره موبایل به نام فرد باشد. ۲- پس از ثبت نام و ورود به سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید «ثبت درخواست فروش» را انتخاب کنید. ۳- در ستون «تعداد جهت فروش» تعداد سهمی از هر نماد را که تصمیم به فروش آن دارید، مشخص کنید. ۴- گزینه «ثبت درخواست» را انتخاب کنید.

سلام در کارگذهری مفید چطوری من سهام عدال ۶۰ درصد رو بفروشم من از هیجیش سردرنمیارم توروخدا توضیح داده بده

باسلام دوست عزیز در سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید ثبت نام کنید. توجه کنید که برای ثبت نام بایستی شماره موبایل به نام فرد باشد. ۲- پس از ثبت نام و ورود به سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید «ثبت درخواست فروش» را انتخاب کنید. ۳- در ستون «تعداد جهت فروش» تعداد سهمی از هر نماد را که تصمیم به فروش آن دارید، مشخص کنید. ۴- گزینه «ثبت درخواست» را انتخاب کنید.

سلام.دو هفته بیشتره درخواست فروش یکی دوتا سهم از سهام عدالت رو تو کارگزاری مفید دادم، فقط مینویسه ارسال شده پولشم نیومده حسابم.چندروز طول میکشه تا فروخته بشه و پول بیاد حساب

با سلام و احترام سفارش شما در نوبت اجرا بوده و مبلغ آن به صورت مرحله‌ای واریز می‌شود. به طور کلی برای فروش هر بخش ۳۰ درصدی سهام عدالت باید یک بازه زمانی حداقل یک ماهه را درنظر بگیرید.

سلام من از کجا باید وارد معاملات بلوکی بشم و سهام عدالتم رو به قیمت بالا بفروشم

معاملات بلوکی چیست

باسلام دوست عزیز تجمیع درخواستهای فروش سهام عدالت توسط کارگزاری ها به صورت بلوکی به فروش می رسد.شما باید درخواست فروش خود را در درگاههای مربوط به فروش سهام عدالت ثبت کنید

سلام وقتی برای سهام عدالت معاملات بلوکی انجام میشه من مثلا سهم فولاد رو میخوام بفروشم از سهام عدالتم‌ من از کجا بدونم‌ کارگزاری در چه قیمتی برام میفروشه‌ سهم رو؟ اگه من فولاد رو تو قیمت ۱۷۹۰ تومن برای فروش بزارم و ۱۰ روز بعد قیمت فولاد کاهش داشته باشه آیا کارگزاری به قیمت پایین میفروشه سهام رو؟

باسلام دوست عزیز در هر صورت(بلوکی-غیر بلوکی) کارگزاریها با در نظر گرفتن منافع مشتری اقدام به فروش می کنند. ولی قیمت روز فروش برای شما لحاظ می شود

سلام میخایم یه حجم از نمادی رو بخرم میزنه دامته قیمت خارج از محدوده باید چیکار کنم؟

باسلام دوست عزیز قیمت را در دامنه مجاز انتخاب کنید اگر با وجود اینکار به مشکل برخوردید با کارگزاری تماس بگیرید تا مشکل را سیستمی بررسی کنند

سلام میخواستم ببینم چطوری میشه فهمید درخواست فروش سهام عدالت مون به شکل بلوکی به فروش میره یا کلی. بعد اینکه کدوم حالت بیشتر به نفع سهامدار است

باسلام دوست عزیز سخنگوی آزادسازی سهام عدالت درباره عرضه بلوکی سهام عدالت به خبرنگار گفت: با توجه به اینکه امکان فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت مهیا شد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که ممکن است گاهی تعداد مشمولانی که قصد فروش سهام عدالت خود را دارند زیاد باشد. وی ادامه داد: اگر جمع سفارش‌های تجمیع شده مشمولین سهام عدالت در یک نماد مشمول معامله بلوکی و عمده شود، کارگزار موظف است تا سهام را به صورت بلوکی و عمده عرضه کند تا از این طریق ضمن حفاظت از معاملات بازار به منابع مردم لطمه‌ای وارد نشود.

خیلی ممنونم از توضیحات کامل و مفیدتون،واقعا کمکم کرد💗💗💗💗💗💗

سلام فرق بین سرمایه گزاری در صندوق های بورس با اینکه فرد خودش خرید و عروش کند چیست ۲ ایا صندوق ها هم فقط سهام خرید و فروش میکنند ؟ ممنون ؟

با سلام و احترام صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تجمیع سرمایه‌های خرد و کلان افراد و به واسطه تخصص و تجربه مشاوران سرمایه‌گذاری اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند. صندوق‌های مشترک در سهام تا سقف ۷۰ درصد و صندوق‌های مختلط تا ۶۰ درصد در سهام سرمایه‌گذاری کرده و بقیه سرمایه نیز به دارایی‌های کم ریسک و درآمد ثابت اختصاص داده می‌شود. در نتیجه اگر تخصص و زمان کافی را در اختیار ندارید، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی ریسک کمتر و بازدهی بیشتری دارد.

عالی

سلام.من امروز سهام اولیه شرکت امین رو که ۳۰۰ سهم بود خریداری کردم ولی ۱۶۱ سهم آزاد کرده و مابقی پولم رو بلوکه کرد باید چکار کنم آیا به من فقط ۱۶۱ سهم رسیده در صورتی که تمام مبلغ معامله از ۳۰۰ سهم از من کسر شده

باسلام دوست عزیز مابه التفاوت به حساب شما واریز می شود

سلام و خسته نباشید سابقه معاملات بلوکی از کجا قابل مشاهده ست؟

باسلام دوست عزیز در دیده بان بازار نمادهایی که معاملات بلوکی دارند؛ در کنار نماد خود شماره ۲ را دارند به عنوان مثال معامله بلوکی نماد وامید در نماد وامید۲ انجام می شود.

با عرض سلام معاملات بلوکی روزانه رو چگونه و از چه طریق باید پیگیری کنم؟

باسلام دوست عزیز معاملات بلوکی در سایت مدیریت فناوری بورس قابل مشاهده می باشد. توجه داشته باشید در دیده بان سایت مدیریت فناوری بورس، نمادهایی که کنارشان عدد «۲» زده شده، به این معنی است که معامله بلوکی روی آن‌ها صورت گرفته است.

مطالب آموزشی جالبی در سایت دیدم،بسیار سپاسگذارم

با عرض سلام و خسته نباشید من امروز یک نماد رو خریداری کردم ولی تا زمانی که کلید خرید رو زدم قیمت نماد کمی افزایش یافت و هنوز فرآیند خرید کامل نشده بود که پیامی اومد: به مدت یک ساعت نماد مذکور متوقف میشود و این باعث شد پولم بلوکه بشه. لطفا راهنمایی کنید که چه کار باید بکنم؟ صبر کنم معامله خودش انجام خواهد شد؟؟

با سلام دوست عزیز مبلغ بلوکه شده در روز بعدی معاملاتی آزاد می شود

سلام پیشنهاد خرید سهام برای طولانی مدت به صرفه هست یا کوتاه مدت؟ ممنون

با سلام دوست عزیز سهامداری به سه شیوه کوتاه، میان و بلند مدت می باشد و انتخاب شما موجب تشکیل این سبد می گردد

با سلام من هربار خرید انجام میدم قدرت خریدم به حالت بلوکه شده انتقال پیدا میکنه و حتی نمیتونم خریدی انجام بدم به چه دلیل این اتفاق میفته میشه راهنمایی کنید؟

با سلام دوست عزیز با پشتیبانی کارگزاری تماس بگیرید

با سلام .برای سهام عدالت در بورس چه طوری در حساب خودم ببینم و خرید و فروش کنم؟

با سلام دوست عزیز نظر به اینکه ساز و کار فروش سهام عدالت برای آن دسته از سهامدارانی که قصد فروش سهام خود را دارند به صورتی متفاوت از فروش سهام عادی انجام می پذیرد ( از طریق سامانه ی معاملات برخط صورت نمی پذیرد) امکان افزودن پرتفوی سهام عدالت شما به پرتفوی نزد کارگزاری در حال حاضر وجود ندارد

سلام موقع خرید مینویسه حجم دامنه مجاز +k۱۰۰ تا -k۱۰۰ این یعنی در کل میشه فقط ۱۰۰هزار حجم از یک شرکت رو به روش خرد خرید و اگر بیشتر میخوایم از طریق معاملات بلوکی بخریم؟

با سلام دوست عزیز ابتدا پیشنهاد خرید یا فروش توسط کارگزار مربوطه در سامانه معاملات بلوک با قیمت معین ثبت می‌شود. کارگزار پذیرنده پیشنهاد، قیمت پیشنهادی را در سامانه را می‌پذیرد. درصورتی‌که پیشنهاد فروش «با امکان تسویه خارج از پایاپای» باشد، کارگزار پذیرنده پیشنهاد فروش، می‌تواند پیشنهاد ارائه شده را با یکـی از شروط «صرفاً خارج از پایاپای» یا «نقدی و خارج از پایاپای» بپذیرد. درصورتی‌که روش تسویه پیشنهاد فروش ارائـه شـده «صـرفاً نقـدی» باشد، سفارش‌های تطبیق یافته جهت تائیـد بـه بـورس / فرابـورس ارسـال می‌شود. در صورتی که روش تسـویه پیشـنهاد فـروش ارائـه شـده، «بـا امکـان تسویه خارج از پایاپای» باشـد، درخواسـت کـارگزار پذیرنده پیشـنهاد، برای کارگزار پیشنهاد دهنده فـروش ارسـال می‌شود.

سلام بنده امروز خواستم سفارش بخرم بعد ازچند دقیقه انصراف دادم پول بلوکه شد بعد ازچه مدت به حسابم واریز میشه

فردا صبح برمیگرده جای نگرانی نیست

با سلام من میخواستم بدونم اگر بخواهم مبلغ ۲٫۵ میلیارد تومن از سهام یک شرکت خیلی بزرگ رو بخرم دقیقا باید چکار کنم مراحل روند کار رو توضیح میدهید با تشکر

با سلام و احترام، فرآیند به صورت زیر خواهد بود: ثبت نام در سامانه سجام، احراز هویت و سپس دریافت کد بورسی، مراجعه به کارگزاری و دریافت نام کاربری و رمز عبور جهت دسترسی به سامانه معاملات انلاین.

سلام ترتیبی که برای مطالعه ی مقاله ها پیشنهاد دادین اقدام ارزنده ای هست که من دنبال همچین چیزی بودم چون شخص رو از تحیر در می آره و به هزینه کرد وقت و انرژیش سر و سامان و در نتیجه قدرت و انگیزه ی ادامه می ده

سپاسگزارم.

سلام خواهش میکنم

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

از سال 1390 که مجموعه خانه سرمایه شروع به کار کرد تمام تلاش من و همکارانم ایجاد مرجعی برای آموزش واقعی و صحیح موفقیت مالی و سرمایه گذاری بوده است مرجعی که کمک می کند زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان بسازیم.ما اعتقاد داریم ثروت زمینه ساز رشد انسان در سایر ابعاد زندگیست و با آموزش روش های درست موفقیت مالی و سرمایه گذاری، نه تنها خودمان به ثروت دست خواهیم یافت بلکه وطنی ثروتمند خواهیم داشت.

تهران، پاسداران، بوستان دوم، گیلان غربی، بن بست مریم، پلاک ۲  ۰۲۱-۹۱۰۰۷۵۹۰  

لینک های آموزشی مهم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

آیا یک روش ساده تر برای ورود به سیستم می خواهید؟

لینک جادویی به ایمیل شما ارسال می شود که فوراً از طریق آن می توانید وارد سایت شوید.

ارسال لینک جادویی به ایمیل

ورود با نام کاربری و رمزعبور

با یک لینک جادویی وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد



وبینار بررسی شرایط فعلی بورس – امشب ساعت ۹

ثبت نام رایگان

khanesarmaye – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

فعالان بازار سرمایه، با اصطلاح «بلوک» کمابیش آشنا هستند. ولی احتمالا برخی از سهامداران با فرآیند دقیق معامله بلوکی آشنایی نداشته و هدف از این نوع معامله را نمی‌دانند. تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا معامله بلوکی انجام می‌شود؟ حجم معاملات در بلوک چقدر است؟ فرق بلوک با کد به کد چیست؟ آیا اثر مستقیم یا غیرمستقیم این اقدام را بر سهم مشاهده کرده‌اید؟ آیا معاملات بلوکی باعث رشد قیمت سهم می‌شوند؟ در این مقاله قصد داریم به تعریف معاملات بلوکی و پاسخ این سوالات بپردازیم.

معاملات بلوکی چیست

فهرست

معاملات در بازار اوراق بهادار به خرد، بلوک و عمده تقسیم می‌شوند. در معاملات بلوک و عمده، حجم بیشتر و قابل توجهی از سهام شرکت، معامله می‌شود. قیمت سهام این نوع معاملات معمولا از معاملات خرد بالاتر است و سازوکار انجام معامله و تسویه نیز تفاوت‌هایی با معاملات خرد دارد. معامله عمده بر اساس زمان تسویه بها به دو نوع «عادی» و «شرایطی» تقسیم می‌شوند. فرایندی که طی آن، سهام موضوع فروش به خریداران بالقوه عرضه شده و در نتیجه، آن سهام در سیستم معاملاتی خریداری می‌شود. میان معاملات عمده عادی و عمده، شرایط مشترکی وجود دارد. اما شیوه تحقق معاملات عمده شرایطی، روال متفاوتی را طی می‌کند. در معاملات عمده عادی، مبادله طرفین، ظرف ۳ روز انجام می‌شود. اما در معاملات عمده شرایطی، در حالی که انتقال سهام در زمان قطعیت معامله صورت می‌گیرد، پرداخت بخشی از بها، خارج از سازوکار بورس یا فرابورس و به‌صورت مدت‌دار انجام می‌پذیرد.

سفارش خرید یا فروش بخش بزرگی از سهام یک شرکت را «معامله بلوکی» می‌گویند. این معامله با یک قیمت توافقی معین، میان خریدار و فروشنده، انجام می‌شود. قواعد مربوط به محدودیت حجمی و محدودیت قیمتی در معامله بلوکی، رعایت نمی‌شود. به‌طور معمول، سرمایه‌گذاران حقوقی وارد این معاملات می‌شوند. با توجه به نقد شوندگی سهام، معاملات بلوکی قیمت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای جلوگیری از این تاثیرات شدید، خریدار و فروشنده در خارج از سیستم معاملاتی روی قیمت معامله، توافق می‌کنند. معاملات بلوکی با عنوان «سفارش‌های بلوکی» هم شناخته می‌شوند. در ایران، بازار جداگانه‌ای برای انجام این معاملات ایجاد شده که به آن «بازار بلوک» گفته می‌شود.

در بیشتر موارد، سرمایه گذاران می‌توانند سهام و حق تقدم قابل معامله بورسی را در شرایطی که حجم آن حداقل ۵۰ برابر محدودیت حجم هر سفارش در بازار عادی – یا ارزش معامله آن معادل ۲۰ میلیارد ریال – باشد را در بازار معاملات بلوک معامله کنند، البته به شرطی که این پیشنهاد مشمول نصاب‌های معامله عمده نباشد. حداقل و حداکثر تعداد سهام قابل معامله در معاملات بلوک برای شرکت‌های فرابورسی نیز به شرح زیر است:

«شرکت‌هایی که تعداد سهام پایه آن‌ها بـیش از سه میلیـارد سهم باشد، بزرگ‌تر یا مساوی نیم و کمتر از یک درصد تعداد سهام پایه و برای شرکت‌هایی کـه تعداد سهام پایه آن‌ها کمتر یا مساوی سه میلیارد سهم باشد، بزرگ‌تر یا مساوی یک و کمتر از پـنج درصـد تعداد سهام پایه و این مقدار باید کوچک‌تر از سازوکار معاملات عمده باشد.» ساعت آغاز، خاتمه و طول هر جلسه معاملاتی مانند بازار عادی است. دامنه نوسان مجاز قیمت نیز مانند بازار معاملات خرد است. قیمت مرجع روزانه برای بازار معاملات بلوک، معادل قیمت مرجع همان روز بازار عادی است. سایر شرایط معاملات بلوک، مشابه معامله در نماد اصلی است. وقتی نماد معاملاتی سهم در بازار عادی متوقف باشد، نماد معاملاتی سهم در بازار بلوک نیز متوقف خواهد بود. معاملات در بازار بلوک در نمادی مجزا از معاملات بازار عادی صورت می‌گیرد و در محاسبه قیمت پایانی و شاخص‌های فرابورس لحاظ نمی‌شود. در بازار بلوک، فقط سفارش محدود قابل‌اجرا بوده و استفاده از کد معاملاتی گروهی در این بازار مجاز نیست.

ابتدا پیشنهاد خرید یا فروش توسط کارگزار مربوطه در سامانه معاملات بلوک با قیمت معین ثبت می‌شود. کارگزار پذیرنده پیشنهاد، قیمت پیشنهادی را در سامانه را می‌پذیرد. درصورتی‌که پیشنهاد فروش «با امکان تسویه خارج از پایاپای» باشد، کارگزار پذیرنده پیشنهاد فروش، می‌تواند پیشنهاد ارائه شده را با یکـی از شروط «صرفاً خارج از پایاپای» یا «نقدی و خارج از پایاپای» بپذیرد. درصورتی‌که روش تسویه پیشنهاد فروش ارائـه شـده «صـرفاً نقـدی» باشد، سفارش‌های تطبیق یافته جهت تائیـد بـه بـورس / فرابـورس ارسـال می‌شود. در صورتی که روش تسـویه پیشـنهاد فـروش ارائـه شـده، «بـا امکـان تسویه خارج از پایاپای» باشـد، درخواسـت کـارگزار پذیرنده پیشـنهاد، برای کارگزار پیشنهاد دهنده فـروش ارسـال می‌شود. در ایـن صـورت حالت‌های زیر ممکن است اتفاق بیفتد:

در صــورت تائیــد تســویه خــارج از پایاپــای توســط کــارگزار پیشنهاد دهنده فروش، سفارش تطبیق یافته با عنـوان تسـویه خـارج از پایاپای به بورس/ فرابورس ارسال می‌شود.

در صورت عدم تائید تسویه خارج از پایاپـای توسـط کـارگزار پیشنهاد دهنده فروش، به شرط این که کـارگزار پذیرنـده پیشـنهاد، شرط «نقدی و خارج از پایاپای» را پذیرفتـه باشـد، معاملـه بـا عنـوان تسویه نقدی جهت تائید به بورس/ فرابورس ارسال می‌شود.

در صورت عدم تائید تسویه خارج از پایاپـای توسـط کـارگزار پیشنهاد دهنده فروش، به شرط این که کـارگزار پذیرنـده پیشـنهاد، شرط «صرفاً خارج از پایاپای» را پذیرفته باشد، درخواست کـارگزار پذیرنـده پیشـنهاد رد می‌شود و پیشـنهاد فـروش، مجـدداً در سـامانه معاملات بلوک ثبت می‌شود.

در صورت عدم مغایرت سفارش‌های تطبیق یافته با قـوانین و مقـررات، بورس/ فرابورس معامله را تائیـد می‌نماید و سـفارش‌هـای تطبیـق یافتـه جهت انجام معامله و ثبت نهـایی بـه سـامانه معـاملات ارسـال و در نمـاد معاملاتی مربوط به بازار بلوک ثبت می‌شود.

برای مشاهده معاملات بلوکی باید به سایت مدیریت فناوری بورس مراجعه کنید. در دیده بان این سایت، نمادهایی که کنارشان عدد «۲» زده شده، یعنی معامله بلوکی روی آن‌ها صورت گرفته است؛ مثلا ونیکی ۲٫

ارزش کل معاملات شامل ارزش معاملات خرد، بلوک و عمده است. برای به دست آوردن ارزش معاملات خرد بازار، لازم است از ارزش کل معاملات، ارزش معاملات بلوک و عمده را کسر کنیم تا ارزش خالص خرد حاصل شود.

وقتی روی یک نماد، معامله بلوکی انجام می‌شود، سهامداران انتظار رشد قیمتی را خواهند داشت. دلیل آن این است که در بیشتر موارد، قیمت بلوک معامله شده بالاتر از قیمت خود سهم روی تابلو است. همین موضوع می‌تواند بر تقاضای سهم اثر بگذارد و باعث رشد قیمتی آن شود. به‌عنوان مثال اگر ملی مس ایران، عرضه‌کننده بلوک باشد و قیمت مدنظر برای فروش از قیمت تابلو بالاتر باشد، سهم فملی، مورد توجه قرار گرفته و رشد قیمتی را تجربه خواهد کرد. معمولا با انتشار آگهی عرضه بلوک با قیمتی بالاتر از تابلو، معاملات سهم با موجی از تقاضا همراه خواهند شد، حتی اگر معامله بلوکی صورت نگیرد. تاثیر یک معامله بلوکی بر قیمت تابلوی یک سهم در دو حالت می‌تواند معقول باشد:

حالت اول: با انجام معاملات بلوکی، تغییر مدیریتی در آن شرکت اتفاق بیفتد. به عبارتی یا اندازه بلوک بالاتر از ۵۰ درصد باشد یا خریدار بتواند با مالکیت آن سهم، صاحب کرسی مدیریتی شود. بر این اساس و با توجه به سیاست‌های سهامدار جدید که در روند فعالیت آتی شرکت تاثیر گذار است، قیمت سهم در بازار افزایش می‌یابد.

حالت دوم: خریداری به دنبال بلوک است که برای در اختیار گرفتن یک عضو هیئت‌مدیره با کسری سهم مواجه است و به هر قیمتی می‌خواهد سهم را از بازار جمع‌آوری نماید. این اقدام سهامدار باعث رشد قیمتی سهم خواهد شد.

رویه کار در کد به کد به این صورت است که یک کد معاملاتی برای یک سهم سفارش، خرید و فروش را همزمان قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، ممکن است یک کد حقوقی، چندین کد حقیقی برای خود داشته باشد و زمانی که سهم، شرایط مناسبی برای رشد داشته باشد با کد حقوقی سفارش فروش و با کد حقیقی سفارش خرید ثبت می‌کند و باعث رشد قیمتی سهم می‌شود. به این ترتیب، سود خوبی نصیب کد حقیقی خریدار می‌شود. البته همین حالت در جهت منفی و در هنگام کاهش قیمت سهم نیز وجود دارد. در واقع کد به کد، معامله‌ای صوری جهت اثرگذاری بر قیمت سهم است. در حالی که در معامله بلوکی، کدهای خریدار و فروشنده متفاوت هستند و هدف فقط اثرگذاری بر قیمت نیست. گاهی شرکت، بلوک برخی شرکت‌های زیرمجموعه خود را به دلیل زیان‌ ده بودن واگذار می‌کند تا از این طریق بر اصلاح مالی خود اثر مثبت بگذارد.

یک بلوک در شرایطی می‌تواند ارزنده باشد که بتواند کرسی هیئت مدیره را به خریدار بدهد. اما در حالتی که بلوک، کمتر از حدی باشد که یک کرسی را بدهد قیمت آن می‌تواند معادل قیمت سهام عادی باشد. از سوی دیگر و در بعضی موارد، برخی سهام برای افرادی که درصدی از سهام شرکت را دارند ولی در مجمع انتخاب هیئت‌مدیره نیاز به رای بیشتری دارند، ارزش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کنند. در این حالت به آن بلوک کوچک، «سهام طلایی» گفته می‌شود. بد نیست بدانید که بلوک‌های مدیریتی سهام معمولا ارزش ریالی بالایی دارند. برای اینکه خریداران به خرید تشویق شوند، روش‌های پرداخت متعددی مثل نقد و اقساط پیش‌بینی می‌شود. وقتی بلوک به‌صورت اقساط فروخته شود، با توجه به ارزش زمانی پول، قیمت را بالاتر می‌برد. در هر صورت، ارزش یک بلوک سهام با توجه به دارایی‌ها و وضعیت شرکت می‌تواند برای خریدار جذاب باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.2 / 5. تعداد امتیاز: 26

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

سلام من سهام عدالتمو داخل ایزی تریدر گذاشتم برای فروش ولی فروش نمیره نماد وسکرشا نماد کرمانشاه داخل سبدمم هست ولی کسی نمیخرش چکار کنم برای فروشش؟؟؟؟

با سلام و احترام زمانی که صف فروش این نماد برچیده شده و در صورتی که تقاضای خرید به اندازه کافی باشد، سفارش فروش شما نیز انجام خواهد شد. معمولاً با ایجاد جو مثبت در بازار سهام اغلب صفوف فروش برچیده خواهند شد.

باسلام دوست عزیز باید خریداری برای سهام وجود داشته باشد تا فروش انجام شود

امروز ۶ ماه ۸ و سال ۹۹ هست من در کارگذاری مفید خواستم ۶۰ درصد سهامم رو بفروشم نمیدونم چکار کنم بلد نیستم هر خریدی هم میزنم میگه محدوده زمانی معتبر نیست لطفا راهنمایی کنید چطور ۶۰ درصد سهامن در کارگذاری مفید بفروشم.

باسلام دوست عزیز در سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید ثبت نام کنید. توجه کنید که برای ثبت نام بایستی شماره موبایل به نام فرد باشد. ۲- پس از ثبت نام و ورود به سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید «ثبت درخواست فروش» را انتخاب کنید. ۳- در ستون «تعداد جهت فروش» تعداد سهمی از هر نماد را که تصمیم به فروش آن دارید، مشخص کنید. ۴- گزینه «ثبت درخواست» را انتخاب کنید.

سلام در کارگذهری مفید چطوری من سهام عدال ۶۰ درصد رو بفروشم من از هیجیش سردرنمیارم توروخدا توضیح داده بده

باسلام دوست عزیز در سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید ثبت نام کنید. توجه کنید که برای ثبت نام بایستی شماره موبایل به نام فرد باشد. ۲- پس از ثبت نام و ورود به سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید «ثبت درخواست فروش» را انتخاب کنید. ۳- در ستون «تعداد جهت فروش» تعداد سهمی از هر نماد را که تصمیم به فروش آن دارید، مشخص کنید. ۴- گزینه «ثبت درخواست» را انتخاب کنید.

سلام.دو هفته بیشتره درخواست فروش یکی دوتا سهم از سهام عدالت رو تو کارگزاری مفید دادم، فقط مینویسه ارسال شده پولشم نیومده حسابم.چندروز طول میکشه تا فروخته بشه و پول بیاد حساب

با سلام و احترام سفارش شما در نوبت اجرا بوده و مبلغ آن به صورت مرحله‌ای واریز می‌شود. به طور کلی برای فروش هر بخش ۳۰ درصدی سهام عدالت باید یک بازه زمانی حداقل یک ماهه را درنظر بگیرید.

سلام من از کجا باید وارد معاملات بلوکی بشم و سهام عدالتم رو به قیمت بالا بفروشم

معاملات بلوکی چیست

باسلام دوست عزیز تجمیع درخواستهای فروش سهام عدالت توسط کارگزاری ها به صورت بلوکی به فروش می رسد.شما باید درخواست فروش خود را در درگاههای مربوط به فروش سهام عدالت ثبت کنید

سلام وقتی برای سهام عدالت معاملات بلوکی انجام میشه من مثلا سهم فولاد رو میخوام بفروشم از سهام عدالتم‌ من از کجا بدونم‌ کارگزاری در چه قیمتی برام میفروشه‌ سهم رو؟ اگه من فولاد رو تو قیمت ۱۷۹۰ تومن برای فروش بزارم و ۱۰ روز بعد قیمت فولاد کاهش داشته باشه آیا کارگزاری به قیمت پایین میفروشه سهام رو؟

باسلام دوست عزیز در هر صورت(بلوکی-غیر بلوکی) کارگزاریها با در نظر گرفتن منافع مشتری اقدام به فروش می کنند. ولی قیمت روز فروش برای شما لحاظ می شود

سلام میخایم یه حجم از نمادی رو بخرم میزنه دامته قیمت خارج از محدوده باید چیکار کنم؟

باسلام دوست عزیز قیمت را در دامنه مجاز انتخاب کنید اگر با وجود اینکار به مشکل برخوردید با کارگزاری تماس بگیرید تا مشکل را سیستمی بررسی کنند

سلام میخواستم ببینم چطوری میشه فهمید درخواست فروش سهام عدالت مون به شکل بلوکی به فروش میره یا کلی. بعد اینکه کدوم حالت بیشتر به نفع سهامدار است

باسلام دوست عزیز سخنگوی آزادسازی سهام عدالت درباره عرضه بلوکی سهام عدالت به خبرنگار گفت: با توجه به اینکه امکان فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت مهیا شد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که ممکن است گاهی تعداد مشمولانی که قصد فروش سهام عدالت خود را دارند زیاد باشد. وی ادامه داد: اگر جمع سفارش‌های تجمیع شده مشمولین سهام عدالت در یک نماد مشمول معامله بلوکی و عمده شود، کارگزار موظف است تا سهام را به صورت بلوکی و عمده عرضه کند تا از این طریق ضمن حفاظت از معاملات بازار به منابع مردم لطمه‌ای وارد نشود.

خیلی ممنونم از توضیحات کامل و مفیدتون،واقعا کمکم کرد💗💗💗💗💗💗

سلام فرق بین سرمایه گزاری در صندوق های بورس با اینکه فرد خودش خرید و عروش کند چیست ۲ ایا صندوق ها هم فقط سهام خرید و فروش میکنند ؟ ممنون ؟

با سلام و احترام صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تجمیع سرمایه‌های خرد و کلان افراد و به واسطه تخصص و تجربه مشاوران سرمایه‌گذاری اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند. صندوق‌های مشترک در سهام تا سقف ۷۰ درصد و صندوق‌های مختلط تا ۶۰ درصد در سهام سرمایه‌گذاری کرده و بقیه سرمایه نیز به دارایی‌های کم ریسک و درآمد ثابت اختصاص داده می‌شود. در نتیجه اگر تخصص و زمان کافی را در اختیار ندارید، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی ریسک کمتر و بازدهی بیشتری دارد.

عالی

سلام.من امروز سهام اولیه شرکت امین رو که ۳۰۰ سهم بود خریداری کردم ولی ۱۶۱ سهم آزاد کرده و مابقی پولم رو بلوکه کرد باید چکار کنم آیا به من فقط ۱۶۱ سهم رسیده در صورتی که تمام مبلغ معامله از ۳۰۰ سهم از من کسر شده

باسلام دوست عزیز مابه التفاوت به حساب شما واریز می شود

سلام و خسته نباشید سابقه معاملات بلوکی از کجا قابل مشاهده ست؟

باسلام دوست عزیز در دیده بان بازار نمادهایی که معاملات بلوکی دارند؛ در کنار نماد خود شماره ۲ را دارند به عنوان مثال معامله بلوکی نماد وامید در نماد وامید۲ انجام می شود.

با عرض سلام معاملات بلوکی روزانه رو چگونه و از چه طریق باید پیگیری کنم؟

باسلام دوست عزیز معاملات بلوکی در سایت مدیریت فناوری بورس قابل مشاهده می باشد. توجه داشته باشید در دیده بان سایت مدیریت فناوری بورس، نمادهایی که کنارشان عدد «۲» زده شده، به این معنی است که معامله بلوکی روی آن‌ها صورت گرفته است.

مطالب آموزشی جالبی در سایت دیدم،بسیار سپاسگذارم

با عرض سلام و خسته نباشید من امروز یک نماد رو خریداری کردم ولی تا زمانی که کلید خرید رو زدم قیمت نماد کمی افزایش یافت و هنوز فرآیند خرید کامل نشده بود که پیامی اومد: به مدت یک ساعت نماد مذکور متوقف میشود و این باعث شد پولم بلوکه بشه. لطفا راهنمایی کنید که چه کار باید بکنم؟ صبر کنم معامله خودش انجام خواهد شد؟؟

با سلام دوست عزیز مبلغ بلوکه شده در روز بعدی معاملاتی آزاد می شود

سلام پیشنهاد خرید سهام برای طولانی مدت به صرفه هست یا کوتاه مدت؟ ممنون

با سلام دوست عزیز سهامداری به سه شیوه کوتاه، میان و بلند مدت می باشد و انتخاب شما موجب تشکیل این سبد می گردد

با سلام من هربار خرید انجام میدم قدرت خریدم به حالت بلوکه شده انتقال پیدا میکنه و حتی نمیتونم خریدی انجام بدم به چه دلیل این اتفاق میفته میشه راهنمایی کنید؟

با سلام دوست عزیز با پشتیبانی کارگزاری تماس بگیرید

با سلام .برای سهام عدالت در بورس چه طوری در حساب خودم ببینم و خرید و فروش کنم؟

با سلام دوست عزیز نظر به اینکه ساز و کار فروش سهام عدالت برای آن دسته از سهامدارانی که قصد فروش سهام خود را دارند به صورتی متفاوت از فروش سهام عادی انجام می پذیرد ( از طریق سامانه ی معاملات برخط صورت نمی پذیرد) امکان افزودن پرتفوی سهام عدالت شما به پرتفوی نزد کارگزاری در حال حاضر وجود ندارد

سلام موقع خرید مینویسه حجم دامنه مجاز +k۱۰۰ تا -k۱۰۰ این یعنی در کل میشه فقط ۱۰۰هزار حجم از یک شرکت رو به روش خرد خرید و اگر بیشتر میخوایم از طریق معاملات بلوکی بخریم؟

با سلام دوست عزیز ابتدا پیشنهاد خرید یا فروش توسط کارگزار مربوطه در سامانه معاملات بلوک با قیمت معین ثبت می‌شود. کارگزار پذیرنده پیشنهاد، قیمت پیشنهادی را در سامانه را می‌پذیرد. درصورتی‌که پیشنهاد فروش «با امکان تسویه خارج از پایاپای» باشد، کارگزار پذیرنده پیشنهاد فروش، می‌تواند پیشنهاد ارائه شده را با یکـی از شروط «صرفاً خارج از پایاپای» یا «نقدی و خارج از پایاپای» بپذیرد. درصورتی‌که روش تسویه پیشنهاد فروش ارائـه شـده «صـرفاً نقـدی» باشد، سفارش‌های تطبیق یافته جهت تائیـد بـه بـورس / فرابـورس ارسـال می‌شود. در صورتی که روش تسـویه پیشـنهاد فـروش ارائـه شـده، «بـا امکـان تسویه خارج از پایاپای» باشـد، درخواسـت کـارگزار پذیرنده پیشـنهاد، برای کارگزار پیشنهاد دهنده فـروش ارسـال می‌شود.

سلام بنده امروز خواستم سفارش بخرم بعد ازچند دقیقه انصراف دادم پول بلوکه شد بعد ازچه مدت به حسابم واریز میشه

فردا صبح برمیگرده جای نگرانی نیست

با سلام من میخواستم بدونم اگر بخواهم مبلغ ۲٫۵ میلیارد تومن از سهام یک شرکت خیلی بزرگ رو بخرم دقیقا باید چکار کنم مراحل روند کار رو توضیح میدهید با تشکر

با سلام و احترام، فرآیند به صورت زیر خواهد بود: ثبت نام در سامانه سجام، احراز هویت و سپس دریافت کد بورسی، مراجعه به کارگزاری و دریافت نام کاربری و رمز عبور جهت دسترسی به سامانه معاملات انلاین.

سلام ترتیبی که برای مطالعه ی مقاله ها پیشنهاد دادین اقدام ارزنده ای هست که من دنبال همچین چیزی بودم چون شخص رو از تحیر در می آره و به هزینه کرد وقت و انرژیش سر و سامان و در نتیجه قدرت و انگیزه ی ادامه می ده

سپاسگزارم.

سلام خواهش میکنم

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

از سال 1390 که مجموعه خانه سرمایه شروع به کار کرد تمام تلاش من و همکارانم ایجاد مرجعی برای آموزش واقعی و صحیح موفقیت مالی و سرمایه گذاری بوده است مرجعی که کمک می کند زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان بسازیم.ما اعتقاد داریم ثروت زمینه ساز رشد انسان در سایر ابعاد زندگیست و با آموزش روش های درست موفقیت مالی و سرمایه گذاری، نه تنها خودمان به ثروت دست خواهیم یافت بلکه وطنی ثروتمند خواهیم داشت.

تهران، پاسداران، بوستان دوم، گیلان غربی، بن بست مریم، پلاک ۲  ۰۲۱-۹۱۰۰۷۵۹۰  

لینک های آموزشی مهم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

آیا یک روش ساده تر برای ورود به سیستم می خواهید؟

لینک جادویی به ایمیل شما ارسال می شود که فوراً از طریق آن می توانید وارد سایت شوید.

ارسال لینک جادویی به ایمیل

ورود با نام کاربری و رمزعبور

با یک لینک جادویی وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد



وبینار بررسی شرایط فعلی بورس – امشب ساعت ۹

ثبت نام رایگان

khanesarmaye – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

فعالان بازار سرمایه، با اصطلاح «بلوک» کمابیش آشنا هستند. ولی احتمالا برخی از سهامداران با فرآیند دقیق معامله بلوکی آشنایی نداشته و هدف از این نوع معامله را نمی‌دانند. تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا معامله بلوکی انجام می‌شود؟ حجم معاملات در بلوک چقدر است؟ فرق بلوک با کد به کد چیست؟ آیا اثر مستقیم یا غیرمستقیم این اقدام را بر سهم مشاهده کرده‌اید؟ آیا معاملات بلوکی باعث رشد قیمت سهم می‌شوند؟ در این مقاله قصد داریم به تعریف معاملات بلوکی و پاسخ این سوالات بپردازیم.

معاملات بلوکی چیست

فهرست

معاملات در بازار اوراق بهادار به خرد، بلوک و عمده تقسیم می‌شوند. در معاملات بلوک و عمده، حجم بیشتر و قابل توجهی از سهام شرکت، معامله می‌شود. قیمت سهام این نوع معاملات معمولا از معاملات خرد بالاتر است و سازوکار انجام معامله و تسویه نیز تفاوت‌هایی با معاملات خرد دارد. معامله عمده بر اساس زمان تسویه بها به دو نوع «عادی» و «شرایطی» تقسیم می‌شوند. فرایندی که طی آن، سهام موضوع فروش به خریداران بالقوه عرضه شده و در نتیجه، آن سهام در سیستم معاملاتی خریداری می‌شود. میان معاملات عمده عادی و عمده، شرایط مشترکی وجود دارد. اما شیوه تحقق معاملات عمده شرایطی، روال متفاوتی را طی می‌کند. در معاملات عمده عادی، مبادله طرفین، ظرف ۳ روز انجام می‌شود. اما در معاملات عمده شرایطی، در حالی که انتقال سهام در زمان قطعیت معامله صورت می‌گیرد، پرداخت بخشی از بها، خارج از سازوکار بورس یا فرابورس و به‌صورت مدت‌دار انجام می‌پذیرد.

سفارش خرید یا فروش بخش بزرگی از سهام یک شرکت را «معامله بلوکی» می‌گویند. این معامله با یک قیمت توافقی معین، میان خریدار و فروشنده، انجام می‌شود. قواعد مربوط به محدودیت حجمی و محدودیت قیمتی در معامله بلوکی، رعایت نمی‌شود. به‌طور معمول، سرمایه‌گذاران حقوقی وارد این معاملات می‌شوند. با توجه به نقد شوندگی سهام، معاملات بلوکی قیمت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای جلوگیری از این تاثیرات شدید، خریدار و فروشنده در خارج از سیستم معاملاتی روی قیمت معامله، توافق می‌کنند. معاملات بلوکی با عنوان «سفارش‌های بلوکی» هم شناخته می‌شوند. در ایران، بازار جداگانه‌ای برای انجام این معاملات ایجاد شده که به آن «بازار بلوک» گفته می‌شود.

در بیشتر موارد، سرمایه گذاران می‌توانند سهام و حق تقدم قابل معامله بورسی را در شرایطی که حجم آن حداقل ۵۰ برابر محدودیت حجم هر سفارش در بازار عادی – یا ارزش معامله آن معادل ۲۰ میلیارد ریال – باشد را در بازار معاملات بلوک معامله کنند، البته به شرطی که این پیشنهاد مشمول نصاب‌های معامله عمده نباشد. حداقل و حداکثر تعداد سهام قابل معامله در معاملات بلوک برای شرکت‌های فرابورسی نیز به شرح زیر است:

«شرکت‌هایی که تعداد سهام پایه آن‌ها بـیش از سه میلیـارد سهم باشد، بزرگ‌تر یا مساوی نیم و کمتر از یک درصد تعداد سهام پایه و برای شرکت‌هایی کـه تعداد سهام پایه آن‌ها کمتر یا مساوی سه میلیارد سهم باشد، بزرگ‌تر یا مساوی یک و کمتر از پـنج درصـد تعداد سهام پایه و این مقدار باید کوچک‌تر از سازوکار معاملات عمده باشد.» ساعت آغاز، خاتمه و طول هر جلسه معاملاتی مانند بازار عادی است. دامنه نوسان مجاز قیمت نیز مانند بازار معاملات خرد است. قیمت مرجع روزانه برای بازار معاملات بلوک، معادل قیمت مرجع همان روز بازار عادی است. سایر شرایط معاملات بلوک، مشابه معامله در نماد اصلی است. وقتی نماد معاملاتی سهم در بازار عادی متوقف باشد، نماد معاملاتی سهم در بازار بلوک نیز متوقف خواهد بود. معاملات در بازار بلوک در نمادی مجزا از معاملات بازار عادی صورت می‌گیرد و در محاسبه قیمت پایانی و شاخص‌های فرابورس لحاظ نمی‌شود. در بازار بلوک، فقط سفارش محدود قابل‌اجرا بوده و استفاده از کد معاملاتی گروهی در این بازار مجاز نیست.

ابتدا پیشنهاد خرید یا فروش توسط کارگزار مربوطه در سامانه معاملات بلوک با قیمت معین ثبت می‌شود. کارگزار پذیرنده پیشنهاد، قیمت پیشنهادی را در سامانه را می‌پذیرد. درصورتی‌که پیشنهاد فروش «با امکان تسویه خارج از پایاپای» باشد، کارگزار پذیرنده پیشنهاد فروش، می‌تواند پیشنهاد ارائه شده را با یکـی از شروط «صرفاً خارج از پایاپای» یا «نقدی و خارج از پایاپای» بپذیرد. درصورتی‌که روش تسویه پیشنهاد فروش ارائـه شـده «صـرفاً نقـدی» باشد، سفارش‌های تطبیق یافته جهت تائیـد بـه بـورس / فرابـورس ارسـال می‌شود. در صورتی که روش تسـویه پیشـنهاد فـروش ارائـه شـده، «بـا امکـان تسویه خارج از پایاپای» باشـد، درخواسـت کـارگزار پذیرنده پیشـنهاد، برای کارگزار پیشنهاد دهنده فـروش ارسـال می‌شود. در ایـن صـورت حالت‌های زیر ممکن است اتفاق بیفتد:

در صــورت تائیــد تســویه خــارج از پایاپــای توســط کــارگزار پیشنهاد دهنده فروش، سفارش تطبیق یافته با عنـوان تسـویه خـارج از پایاپای به بورس/ فرابورس ارسال می‌شود.

در صورت عدم تائید تسویه خارج از پایاپـای توسـط کـارگزار پیشنهاد دهنده فروش، به شرط این که کـارگزار پذیرنـده پیشـنهاد، شرط «نقدی و خارج از پایاپای» را پذیرفتـه باشـد، معاملـه بـا عنـوان تسویه نقدی جهت تائید به بورس/ فرابورس ارسال می‌شود.

در صورت عدم تائید تسویه خارج از پایاپـای توسـط کـارگزار پیشنهاد دهنده فروش، به شرط این که کـارگزار پذیرنـده پیشـنهاد، شرط «صرفاً خارج از پایاپای» را پذیرفته باشد، درخواست کـارگزار پذیرنـده پیشـنهاد رد می‌شود و پیشـنهاد فـروش، مجـدداً در سـامانه معاملات بلوک ثبت می‌شود.

در صورت عدم مغایرت سفارش‌های تطبیق یافته با قـوانین و مقـررات، بورس/ فرابورس معامله را تائیـد می‌نماید و سـفارش‌هـای تطبیـق یافتـه جهت انجام معامله و ثبت نهـایی بـه سـامانه معـاملات ارسـال و در نمـاد معاملاتی مربوط به بازار بلوک ثبت می‌شود.

برای مشاهده معاملات بلوکی باید به سایت مدیریت فناوری بورس مراجعه کنید. در دیده بان این سایت، نمادهایی که کنارشان عدد «۲» زده شده، یعنی معامله بلوکی روی آن‌ها صورت گرفته است؛ مثلا ونیکی ۲٫

ارزش کل معاملات شامل ارزش معاملات خرد، بلوک و عمده است. برای به دست آوردن ارزش معاملات خرد بازار، لازم است از ارزش کل معاملات، ارزش معاملات بلوک و عمده را کسر کنیم تا ارزش خالص خرد حاصل شود.

وقتی روی یک نماد، معامله بلوکی انجام می‌شود، سهامداران انتظار رشد قیمتی را خواهند داشت. دلیل آن این است که در بیشتر موارد، قیمت بلوک معامله شده بالاتر از قیمت خود سهم روی تابلو است. همین موضوع می‌تواند بر تقاضای سهم اثر بگذارد و باعث رشد قیمتی آن شود. به‌عنوان مثال اگر ملی مس ایران، عرضه‌کننده بلوک باشد و قیمت مدنظر برای فروش از قیمت تابلو بالاتر باشد، سهم فملی، مورد توجه قرار گرفته و رشد قیمتی را تجربه خواهد کرد. معمولا با انتشار آگهی عرضه بلوک با قیمتی بالاتر از تابلو، معاملات سهم با موجی از تقاضا همراه خواهند شد، حتی اگر معامله بلوکی صورت نگیرد. تاثیر یک معامله بلوکی بر قیمت تابلوی یک سهم در دو حالت می‌تواند معقول باشد:

حالت اول: با انجام معاملات بلوکی، تغییر مدیریتی در آن شرکت اتفاق بیفتد. به عبارتی یا اندازه بلوک بالاتر از ۵۰ درصد باشد یا خریدار بتواند با مالکیت آن سهم، صاحب کرسی مدیریتی شود. بر این اساس و با توجه به سیاست‌های سهامدار جدید که در روند فعالیت آتی شرکت تاثیر گذار است، قیمت سهم در بازار افزایش می‌یابد.

حالت دوم: خریداری به دنبال بلوک است که برای در اختیار گرفتن یک عضو هیئت‌مدیره با کسری سهم مواجه است و به هر قیمتی می‌خواهد سهم را از بازار جمع‌آوری نماید. این اقدام سهامدار باعث رشد قیمتی سهم خواهد شد.

رویه کار در کد به کد به این صورت است که یک کد معاملاتی برای یک سهم سفارش، خرید و فروش را همزمان قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، ممکن است یک کد حقوقی، چندین کد حقیقی برای خود داشته باشد و زمانی که سهم، شرایط مناسبی برای رشد داشته باشد با کد حقوقی سفارش فروش و با کد حقیقی سفارش خرید ثبت می‌کند و باعث رشد قیمتی سهم می‌شود. به این ترتیب، سود خوبی نصیب کد حقیقی خریدار می‌شود. البته همین حالت در جهت منفی و در هنگام کاهش قیمت سهم نیز وجود دارد. در واقع کد به کد، معامله‌ای صوری جهت اثرگذاری بر قیمت سهم است. در حالی که در معامله بلوکی، کدهای خریدار و فروشنده متفاوت هستند و هدف فقط اثرگذاری بر قیمت نیست. گاهی شرکت، بلوک برخی شرکت‌های زیرمجموعه خود را به دلیل زیان‌ ده بودن واگذار می‌کند تا از این طریق بر اصلاح مالی خود اثر مثبت بگذارد.

یک بلوک در شرایطی می‌تواند ارزنده باشد که بتواند کرسی هیئت مدیره را به خریدار بدهد. اما در حالتی که بلوک، کمتر از حدی باشد که یک کرسی را بدهد قیمت آن می‌تواند معادل قیمت سهام عادی باشد. از سوی دیگر و در بعضی موارد، برخی سهام برای افرادی که درصدی از سهام شرکت را دارند ولی در مجمع انتخاب هیئت‌مدیره نیاز به رای بیشتری دارند، ارزش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کنند. در این حالت به آن بلوک کوچک، «سهام طلایی» گفته می‌شود. بد نیست بدانید که بلوک‌های مدیریتی سهام معمولا ارزش ریالی بالایی دارند. برای اینکه خریداران به خرید تشویق شوند، روش‌های پرداخت متعددی مثل نقد و اقساط پیش‌بینی می‌شود. وقتی بلوک به‌صورت اقساط فروخته شود، با توجه به ارزش زمانی پول، قیمت را بالاتر می‌برد. در هر صورت، ارزش یک بلوک سهام با توجه به دارایی‌ها و وضعیت شرکت می‌تواند برای خریدار جذاب باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.2 / 5. تعداد امتیاز: 26

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

سلام من سهام عدالتمو داخل ایزی تریدر گذاشتم برای فروش ولی فروش نمیره نماد وسکرشا نماد کرمانشاه داخل سبدمم هست ولی کسی نمیخرش چکار کنم برای فروشش؟؟؟؟

با سلام و احترام زمانی که صف فروش این نماد برچیده شده و در صورتی که تقاضای خرید به اندازه کافی باشد، سفارش فروش شما نیز انجام خواهد شد. معمولاً با ایجاد جو مثبت در بازار سهام اغلب صفوف فروش برچیده خواهند شد.

باسلام دوست عزیز باید خریداری برای سهام وجود داشته باشد تا فروش انجام شود

امروز ۶ ماه ۸ و سال ۹۹ هست من در کارگذاری مفید خواستم ۶۰ درصد سهامم رو بفروشم نمیدونم چکار کنم بلد نیستم هر خریدی هم میزنم میگه محدوده زمانی معتبر نیست لطفا راهنمایی کنید چطور ۶۰ درصد سهامن در کارگذاری مفید بفروشم.

باسلام دوست عزیز در سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید ثبت نام کنید. توجه کنید که برای ثبت نام بایستی شماره موبایل به نام فرد باشد. ۲- پس از ثبت نام و ورود به سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید «ثبت درخواست فروش» را انتخاب کنید. ۳- در ستون «تعداد جهت فروش» تعداد سهمی از هر نماد را که تصمیم به فروش آن دارید، مشخص کنید. ۴- گزینه «ثبت درخواست» را انتخاب کنید.

سلام در کارگذهری مفید چطوری من سهام عدال ۶۰ درصد رو بفروشم من از هیجیش سردرنمیارم توروخدا توضیح داده بده

باسلام دوست عزیز در سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید ثبت نام کنید. توجه کنید که برای ثبت نام بایستی شماره موبایل به نام فرد باشد. ۲- پس از ثبت نام و ورود به سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید «ثبت درخواست فروش» را انتخاب کنید. ۳- در ستون «تعداد جهت فروش» تعداد سهمی از هر نماد را که تصمیم به فروش آن دارید، مشخص کنید. ۴- گزینه «ثبت درخواست» را انتخاب کنید.

سلام.دو هفته بیشتره درخواست فروش یکی دوتا سهم از سهام عدالت رو تو کارگزاری مفید دادم، فقط مینویسه ارسال شده پولشم نیومده حسابم.چندروز طول میکشه تا فروخته بشه و پول بیاد حساب

با سلام و احترام سفارش شما در نوبت اجرا بوده و مبلغ آن به صورت مرحله‌ای واریز می‌شود. به طور کلی برای فروش هر بخش ۳۰ درصدی سهام عدالت باید یک بازه زمانی حداقل یک ماهه را درنظر بگیرید.

سلام من از کجا باید وارد معاملات بلوکی بشم و سهام عدالتم رو به قیمت بالا بفروشم

معاملات بلوکی چیست

باسلام دوست عزیز تجمیع درخواستهای فروش سهام عدالت توسط کارگزاری ها به صورت بلوکی به فروش می رسد.شما باید درخواست فروش خود را در درگاههای مربوط به فروش سهام عدالت ثبت کنید

سلام وقتی برای سهام عدالت معاملات بلوکی انجام میشه من مثلا سهم فولاد رو میخوام بفروشم از سهام عدالتم‌ من از کجا بدونم‌ کارگزاری در چه قیمتی برام میفروشه‌ سهم رو؟ اگه من فولاد رو تو قیمت ۱۷۹۰ تومن برای فروش بزارم و ۱۰ روز بعد قیمت فولاد کاهش داشته باشه آیا کارگزاری به قیمت پایین میفروشه سهام رو؟

باسلام دوست عزیز در هر صورت(بلوکی-غیر بلوکی) کارگزاریها با در نظر گرفتن منافع مشتری اقدام به فروش می کنند. ولی قیمت روز فروش برای شما لحاظ می شود

سلام میخایم یه حجم از نمادی رو بخرم میزنه دامته قیمت خارج از محدوده باید چیکار کنم؟

باسلام دوست عزیز قیمت را در دامنه مجاز انتخاب کنید اگر با وجود اینکار به مشکل برخوردید با کارگزاری تماس بگیرید تا مشکل را سیستمی بررسی کنند

سلام میخواستم ببینم چطوری میشه فهمید درخواست فروش سهام عدالت مون به شکل بلوکی به فروش میره یا کلی. بعد اینکه کدوم حالت بیشتر به نفع سهامدار است

باسلام دوست عزیز سخنگوی آزادسازی سهام عدالت درباره عرضه بلوکی سهام عدالت به خبرنگار گفت: با توجه به اینکه امکان فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت مهیا شد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که ممکن است گاهی تعداد مشمولانی که قصد فروش سهام عدالت خود را دارند زیاد باشد. وی ادامه داد: اگر جمع سفارش‌های تجمیع شده مشمولین سهام عدالت در یک نماد مشمول معامله بلوکی و عمده شود، کارگزار موظف است تا سهام را به صورت بلوکی و عمده عرضه کند تا از این طریق ضمن حفاظت از معاملات بازار به منابع مردم لطمه‌ای وارد نشود.

خیلی ممنونم از توضیحات کامل و مفیدتون،واقعا کمکم کرد💗💗💗💗💗💗

سلام فرق بین سرمایه گزاری در صندوق های بورس با اینکه فرد خودش خرید و عروش کند چیست ۲ ایا صندوق ها هم فقط سهام خرید و فروش میکنند ؟ ممنون ؟

با سلام و احترام صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تجمیع سرمایه‌های خرد و کلان افراد و به واسطه تخصص و تجربه مشاوران سرمایه‌گذاری اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند. صندوق‌های مشترک در سهام تا سقف ۷۰ درصد و صندوق‌های مختلط تا ۶۰ درصد در سهام سرمایه‌گذاری کرده و بقیه سرمایه نیز به دارایی‌های کم ریسک و درآمد ثابت اختصاص داده می‌شود. در نتیجه اگر تخصص و زمان کافی را در اختیار ندارید، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی ریسک کمتر و بازدهی بیشتری دارد.

عالی

سلام.من امروز سهام اولیه شرکت امین رو که ۳۰۰ سهم بود خریداری کردم ولی ۱۶۱ سهم آزاد کرده و مابقی پولم رو بلوکه کرد باید چکار کنم آیا به من فقط ۱۶۱ سهم رسیده در صورتی که تمام مبلغ معامله از ۳۰۰ سهم از من کسر شده

باسلام دوست عزیز مابه التفاوت به حساب شما واریز می شود

سلام و خسته نباشید سابقه معاملات بلوکی از کجا قابل مشاهده ست؟

باسلام دوست عزیز در دیده بان بازار نمادهایی که معاملات بلوکی دارند؛ در کنار نماد خود شماره ۲ را دارند به عنوان مثال معامله بلوکی نماد وامید در نماد وامید۲ انجام می شود.

با عرض سلام معاملات بلوکی روزانه رو چگونه و از چه طریق باید پیگیری کنم؟

باسلام دوست عزیز معاملات بلوکی در سایت مدیریت فناوری بورس قابل مشاهده می باشد. توجه داشته باشید در دیده بان سایت مدیریت فناوری بورس، نمادهایی که کنارشان عدد «۲» زده شده، به این معنی است که معامله بلوکی روی آن‌ها صورت گرفته است.

مطالب آموزشی جالبی در سایت دیدم،بسیار سپاسگذارم

با عرض سلام و خسته نباشید من امروز یک نماد رو خریداری کردم ولی تا زمانی که کلید خرید رو زدم قیمت نماد کمی افزایش یافت و هنوز فرآیند خرید کامل نشده بود که پیامی اومد: به مدت یک ساعت نماد مذکور متوقف میشود و این باعث شد پولم بلوکه بشه. لطفا راهنمایی کنید که چه کار باید بکنم؟ صبر کنم معامله خودش انجام خواهد شد؟؟

با سلام دوست عزیز مبلغ بلوکه شده در روز بعدی معاملاتی آزاد می شود

سلام پیشنهاد خرید سهام برای طولانی مدت به صرفه هست یا کوتاه مدت؟ ممنون

با سلام دوست عزیز سهامداری به سه شیوه کوتاه، میان و بلند مدت می باشد و انتخاب شما موجب تشکیل این سبد می گردد

با سلام من هربار خرید انجام میدم قدرت خریدم به حالت بلوکه شده انتقال پیدا میکنه و حتی نمیتونم خریدی انجام بدم به چه دلیل این اتفاق میفته میشه راهنمایی کنید؟

با سلام دوست عزیز با پشتیبانی کارگزاری تماس بگیرید

با سلام .برای سهام عدالت در بورس چه طوری در حساب خودم ببینم و خرید و فروش کنم؟

با سلام دوست عزیز نظر به اینکه ساز و کار فروش سهام عدالت برای آن دسته از سهامدارانی که قصد فروش سهام خود را دارند به صورتی متفاوت از فروش سهام عادی انجام می پذیرد ( از طریق سامانه ی معاملات برخط صورت نمی پذیرد) امکان افزودن پرتفوی سهام عدالت شما به پرتفوی نزد کارگزاری در حال حاضر وجود ندارد

سلام موقع خرید مینویسه حجم دامنه مجاز +k۱۰۰ تا -k۱۰۰ این یعنی در کل میشه فقط ۱۰۰هزار حجم از یک شرکت رو به روش خرد خرید و اگر بیشتر میخوایم از طریق معاملات بلوکی بخریم؟

با سلام دوست عزیز ابتدا پیشنهاد خرید یا فروش توسط کارگزار مربوطه در سامانه معاملات بلوک با قیمت معین ثبت می‌شود. کارگزار پذیرنده پیشنهاد، قیمت پیشنهادی را در سامانه را می‌پذیرد. درصورتی‌که پیشنهاد فروش «با امکان تسویه خارج از پایاپای» باشد، کارگزار پذیرنده پیشنهاد فروش، می‌تواند پیشنهاد ارائه شده را با یکـی از شروط «صرفاً خارج از پایاپای» یا «نقدی و خارج از پایاپای» بپذیرد. درصورتی‌که روش تسویه پیشنهاد فروش ارائـه شـده «صـرفاً نقـدی» باشد، سفارش‌های تطبیق یافته جهت تائیـد بـه بـورس / فرابـورس ارسـال می‌شود. در صورتی که روش تسـویه پیشـنهاد فـروش ارائـه شـده، «بـا امکـان تسویه خارج از پایاپای» باشـد، درخواسـت کـارگزار پذیرنده پیشـنهاد، برای کارگزار پیشنهاد دهنده فـروش ارسـال می‌شود.

سلام بنده امروز خواستم سفارش بخرم بعد ازچند دقیقه انصراف دادم پول بلوکه شد بعد ازچه مدت به حسابم واریز میشه

فردا صبح برمیگرده جای نگرانی نیست

با سلام من میخواستم بدونم اگر بخواهم مبلغ ۲٫۵ میلیارد تومن از سهام یک شرکت خیلی بزرگ رو بخرم دقیقا باید چکار کنم مراحل روند کار رو توضیح میدهید با تشکر

با سلام و احترام، فرآیند به صورت زیر خواهد بود: ثبت نام در سامانه سجام، احراز هویت و سپس دریافت کد بورسی، مراجعه به کارگزاری و دریافت نام کاربری و رمز عبور جهت دسترسی به سامانه معاملات انلاین.

سلام ترتیبی که برای مطالعه ی مقاله ها پیشنهاد دادین اقدام ارزنده ای هست که من دنبال همچین چیزی بودم چون شخص رو از تحیر در می آره و به هزینه کرد وقت و انرژیش سر و سامان و در نتیجه قدرت و انگیزه ی ادامه می ده

سپاسگزارم.

سلام خواهش میکنم

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

از سال 1390 که مجموعه خانه سرمایه شروع به کار کرد تمام تلاش من و همکارانم ایجاد مرجعی برای آموزش واقعی و صحیح موفقیت مالی و سرمایه گذاری بوده است مرجعی که کمک می کند زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان بسازیم.ما اعتقاد داریم ثروت زمینه ساز رشد انسان در سایر ابعاد زندگیست و با آموزش روش های درست موفقیت مالی و سرمایه گذاری، نه تنها خودمان به ثروت دست خواهیم یافت بلکه وطنی ثروتمند خواهیم داشت.

تهران، پاسداران، بوستان دوم، گیلان غربی، بن بست مریم، پلاک ۲  ۰۲۱-۹۱۰۰۷۵۹۰  

لینک های آموزشی مهم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

آیا یک روش ساده تر برای ورود به سیستم می خواهید؟

لینک جادویی به ایمیل شما ارسال می شود که فوراً از طریق آن می توانید وارد سایت شوید.

ارسال لینک جادویی به ایمیل

ورود با نام کاربری و رمزعبور

با یک لینک جادویی وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

معاملات در بازار اوراق بهادار تهران به سه گروه خرد، بلوک و عمده تقسیم می‌شود. در معاملات بلوکی و عمده، حجم قابل‌توجهی از سهام شرکت معامله می‌شود. قیمت در این نوع معاملات عموماً بالاتر از معاملات خرد است و سازوکار انجام معامله و تسویه آن‌ها نیز تفاوت‌هایی با معاملات خرد دارد.

به‌احتمال‌زیاد تاکنون درباره انجام معاملات بلوکی در بازار بورس شنیده‌اید. در این مقاله قصد داریم تا معاملات بلوکی را تعریف کرده و به تفاوت‌های آن با سایر معاملات بپردازیم.

معاملات عمده، معاملاتی است که یکی از شرایط زیر را داشته باشد:
۱. تعداد سهام مورد معامله از درصد معینی از کل سهام آن شرکت بیشتر باشد.
۲. حجم معاملات آن، طی دوره معین از کل حجم معاملات بازار طی مدت معین، بیشتر باشد.

در این معاملات دامنه نوسان قیمت و محدودیت حجمی اعمال نمی‌شود.

معاملات بلوکی چیست

معاملات عمده به دو نوع معاملات عمده عادی و شرایطی تقسیم می‌شود. در معاملات عمده عادی، نقل و انتقال ثمن و سهام ظرف ۳ روز کاری انجام می‌شود؛ اما در معاملات عمده شرایطی، پرداخت بخشی از وجه، خارج از سازوکار بورس یا فرابورس، به‌صورت مدت‌دار انجام می‌پذیرد.

معاملات عمده در بورس شامل محدودیت‌هایی برای انواع شرکت‌هاست. یکی از این محدودیت‌ها، وابسته به ارزش سهام پایه شرکت است. برای شرکت‌هایی که ارزش سهام پایه آن‌ها بیشتر از سه میلیارد ریال است، حداقل یک درصد سهام پایه آن‌ها باید معامله شود. برای شرکت‌هایی نیز که ارزش سهام پایه آن‌ها کمتر یا مساوی سه میلیارد ریال است، حداقل پنج درصد سهام پایه آن‌ها باید معامله شود.

در معاملات فرابورس نیز برای انتقال عمده سهام، محدودیت حداقل ارزش سهام وجود دارد. برای شرکت‌هایی که سرمایه پایه آن‌ها بیش از یک میلیارد ریال است، بزرگ‌تر یا مساوی یک درصد سرمایه پایه است. در شرکت‌هایی نیز که سرمایه پایه آن‌ها کمتر یا مساوی یک میلیارد ریال است، بزرگ‌تر یا مساوی پنج درصد از سرمایه پایه است.

معامله بلوکی، معاملاتی است که در آن قوانین مربوط به محدودیت حجمی و محدودیت قیمتی رعایت نمی‌شود.
این نوع معامله، سفارشی است که برای خرید و فروش بخش بزرگی از یک نوع اوراق بهادار مانند سهام یک شرکت ثبت می‌گردد. معامله بلوکی شامل تعداد زیادی از سهام یا اوراق مشارکت است که با یک قیمت تعیین‌شده بین خریدار و فروشنده، خارج از بازار بورس یا فرابورس، برای کاهش تأثیر چنین معامله بزرگی بر قیمت جاری سهم در بازار، انجام می‌شود.

بازار بلوک، بازار مجزایی است که برای انجام معاملات بلوکی ایجاد شده است. حداقل‌های معاملات بلوکی می‌تواند با تصویب هیئت‌مدیره بورس تغییر و پس از اطلاع‌رسانی اعمال شود.

زمانی معامله بلوکی شرکت‌های بورسی انجام می‌شود که حجم معاملات سهام و یا حق تقدم سهام، ۵۰ برابر محدودیت حجم هر سفارش در بازار یا ارزش معامله آن بیشتر از ۲ میلیارد تومان باشد. این معاملات معمولاً در زمان معاملات بازار انجام می‌شود و شرایط آن همانند بازار عادی است؛ یعنی سهم در دامنه مجاز خود معامله می‌شود.

در فرابورس تعداد سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در آن برای شرکت‌هایی که سرمایه پایه آن‌ها بیش از یک میلیارد ریال است، بزرگ‌تر یا مساوی نیم و کمتر از یک درصد سرمایه پایه و برای شرکت‌هایی که سرمایه پایه آن‌ها کمتر یا مساوی یک میلیارد ریال است بزرگ‌تر یا مساوی یک و کمتر از پنج درصد سرمایه پایه شرکت است.

در کل، این حجم کمتر از حدنصاب‌های معاملات عمده است.

شکل زیر فرآیند معاملات بلوکی را نشان می‌دهد:

ساعت آغاز، خاتمه و طول هر جلسه معاملاتی مانند بازار عادی است.
دامنه نوسان مجاز قیمت معاملات بلوکی مانند بازار معاملات خرد است. قیمت مرجع روزانه برای بازار معاملات بلوک، مانند قیمت مرجع همان روز بازار عادی است. سایر شرایط معاملات بلوک نیز، مشابه معامله در نماد اصلی است.

معاملات بلوکی به روش حراج ناپیوسته و هر ۵ دقیقه یک بار برگزار می‌شود.

معاملات در بازار بلوک در نمادی مجزا از معاملات بازار عادی انجام می‌شود و در محاسبه قیمت پایانی و شاخص های فرابورس لحاظ نمی‌شود.

در معاملات بلوکی فقط سفارش های محدود قابل اجرا هستند و معامله از طریق کد گروهی در این بازار امکان پذیر نیست.

تا زمانی که نماد معاملاتی سهم در بازار عادی متوقف نباشد، نماد معاملاتی در بازار بلوک نیز متوقف نخواهد بود. نماد معاملاتی سهم در بازار بلوک تا زمانی که دامنه نوسان روزانه قیمت سهم در بازار عادی به دلیل بازگشایی نماد معاملاتی افزایش می‌یابد، متوقف خواهد بود.

به دلیل اینکه در بیشتر موارد، قیمت معامله‌شده بالاتر از قیمت سهم روی تابلو است، زمانی که روی یک نماد معامله بلوکی انجام می‌شود، سهامداران انتظار رشد قیمت سهم دارند. معمولاً با انتشار آگهی عرضه بلوک با قیمتی بالاتر از تابلو، معاملات سهم با موجی از تقاضا همراه خواهد شد، حتی اگر معامله بلوکی صورت نگیرد.

برای مثال معاملات بلوکی بانک‌های بورسی ملت، تجارت و صادرات در سال ۱۳۹۴ انجام شد.

این بلوک ها شامل ۹۵/۱ درصد سهام بانک ملت (بیش از ۷۸۱ میلیون و ۸۹۳ هزار سهم)، ۳۹/۲ درصد بانک تجارت (بیش از یک میلیارد و ۹۴ میلیون) و ۸۴/۳ درصد از سهام بزرگ‌ترین بانک بورسی یعنی بانک صادرات (شامل دو میلیارد و ۲۱۹ میلیون و ۸۱۵ هزار) بودند.

معامله بلوکی در سه نماد مذکور باعث افزایش تقاضا برای خرید سهام در گروه بانکی شده بود و معاملات پرحجمی در این گروه به‌ویژه سه بانک صادرات، تجارت و ملت انجام شد که این امر به‌زعم بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه حاکی از ورود نقدینگی جدید به گروه بانک و بازار سرمایه بود.

بنابراین این اتفاق می‌تواند دارای ابعاد مثبتی برای بازار سرمایه باشد. به نظر می‌رسد سهامدارانی که تردید و دودلی نسبت به روند مثبت و متعادل بورس دارند، با فروش سهام درصدد شناسایی سود بر می‌آیند. در مقابل برخی دیگر بر این باورند که با توجه به حجم معاملات قابل توجه و ورود نقدینگی جدید، بازار سرمایه از پتانسیل‌های زیادی برای رشد و بالندگی برخوردار است و به همین دلیل متقاضیان خرید سهام بیشتر هستند.

به‌طورمعمول در شرایطی که بازار سرمایه در پی حرکت در مسیر جدید و یافتن روند آتی خود باشد، چنین رفتارهای متفاوتی از سوی فعالان بازار سرمایه مشاهده می‌شود و با گذشت زمان و بررسی روند بازار می‌توان گفت که دیدگاه کدام گروه از سهامداران درست و منطقی خواهد بود.

در این مطلب در خصوص معاملات بلوکی و عرضه‌های عمده در بازار بورس صحبت کردیم. معاملات بلوکی در نماد دیگری در زمان عادی بازار انجام می‌شود. این معاملات معمولاً با قیمتی بالاتر از بازار عادی و با توافق قبلی انجام می‌شود. انجام معاملات بلوکی با قیمتی بالاتر از قیمت بازار عادی، می‌تواند باعث بهبود معاملات در بازار اصلی نیز شود.

 

تشکر. بسیار خوب!

تشکر

ممنون از توضیحاتتون

عالی بود از اطلاعاتی که دادین ممنون

سپاسگذارم

در ایران بازار مجزایی برای انجام معاملات بلوکی ایجاد شده که به آن بازار بلوک گفته می‌شود. عموماً سرمایه گذاران می‌توانند سهام و حق تقدم قابل معامله بورسی را در شرایطی که حجم آن حداقل ۵۰ برابر محدودیت حجم هر سفارش در بازار عادی و یا ارزش معامله آن معادل ۲۰ میلیارد ریال باشد در بازار معاملات بلوک معامله کنند، البته به شرطی که این پیشنهاد مشمول نصاب‌های معامله عمده نباشد.

سلام وقت بخیر خیلی ممنون از شما که با انتخاب مطالب خوب وآموزنده باعث میشید سطح علمی کاربران گرامی افزایش پیدا کند پر سود باشید.

سلام بسیار عالی و آموزنده

مرسی از سایت بسیار کاربردی اگاه

سپاس از توضیحات بسیار خوبتون
پرسود باشید!

با سلام و عرض ادب ممنون از تمام اطلاعاتی که بدون منت در اختیار عموم قرار میدید
این اطلاعاتی که شما در باشگاه ارائه میدهید پیش زمینه ای هستش برای یادگیری بیشتر درباره معاملات بلوکی

معاملات بلوکی چیست

موفق و موید باشید

سلام مطلب مفیدی بود

مرسی

مفید بود و اندکی سطح بالا

ممنون از توضیحات خوبتون

آموزنده و مفید

از اطلاع رسانی مفید شما سپاسگذارم

عالی
ممنون از مطالب مفیدتون.

بسیار عالی

با تشکر از اموزشهای خوب شما

خوب بود

سلام و خسته نباشید خدمت تیم‌باشگاه. ممنون از اطلاعاتتون

بسیار مفید و اموزنده

بسیار عالی

بسیار خوب

خیلی مفید و عالی ، سپاس

ممنون

آیا راهی برای پیدا کردن کد معامله گری که به صورت بلوکی خرید انجام میدهد وجود دارد؟

سلام دوست عزیز
برای مشاهده معاملات بلوکی باید به سایت مدیریت فناوری بورس مراجعه کنید. در دیده بان این سایت، نمادهایی که کنارشان عدد «۲» زده شده، یعنی معامله بلوکی روی آن‌ها صورت گرفته است؛ مثلا ونیکی
همچنین از طریق پیام ناظر اطلاع رسانی می شود.

کاش دوره های اموزشی اوراق بهادار هم رایگان باشه

خوب بود

بسیار عالی و آموزنده بود

ممنون از سایت خوبتون❤

سلام بسیار عالی و آموزنده

بسیار عالیییی

جامع و کامل

سلام بسیار عالی

سلام ممنون

آموزنده بود.متشکرم

بسیار عالی و ساده بیان شده است.

خوب بود

با نهایت تشکر و قدردانی از مطالب آموزنده و مفید باشگاه

عالی است .لطفا متن رو بخوانید.توی این متن که حتما خودتان ملاحضه کردید مطالب زیادی است که اگر برای هر کدام از آنها وقت گذاشته شود مطمئن باشد موفق می شد. ممنون که وقتتان را برای خواندن دیدگاه من صرف کردید.

واقعا ممنون بخاطر مطالب خوب وآموزنده.

ممنون از توضیحات کامل و کابردری

ممنون از زحمات

مرسی از سایت بسیار کاربردی اگاه

سلام
چطور میتوان معاملات بلوکی انجام داد.

سلام دوست عزیز
به‌طور معمول، سرمایه‌گذاران حقوقی وارد این معاملات می‌شوند.ابتدا پیشنهاد خرید یا فروش توسط کارگزار مربوطه در سامانه معاملات بلوک با قیمت معین ثبت می‌شود. کارگزار پذیرنده پیشنهاد، قیمت پیشنهادی را در سامانه را می‌پذیرد. درصورتی‌که پیشنهاد فروش «با امکان تسویه خارج از پایاپای» باشد، کارگزار پذیرنده پیشنهاد فروش، می‌تواند پیشنهاد ارائه شده را با یکـی از شروط «صرفاً خارج از پایاپای» یا «نقدی و خارج از پایاپای» بپذیرد. درصورتی‌که روش تسویه پیشنهاد فروش ارائـه شـده «صـرفاً نقـدی» باشد، سفارش‌های تطبیق یافته جهت تائیـد بـه بـورس / فرابـورس ارسـال می‌شود. در صورتی که روش تسـویه پیشـنهاد فـروش ارائـه شـده، «بـا امکـان تسویه خارج از پایاپای» باشـد، درخواسـت کـارگزار پذیرنده پیشـنهاد، برای کارگزار پیشنهاد دهنده فـروش ارسـال می‌شود.برای مشاهده معاملات بلوکی باید به سایت مدیریت فناوری بورس مراجعه کنید. در دیده بان این سایت، نمادهایی که کنارشان عدد «۲» زده شده، یعنی معامله بلوکی روی آن‌ها صورت گرفته است؛ مثلا ونیکی ۲٫

عالی

سپاس

سلام بسیار عالی و آموزنده

سلام بسیار آموزنده

متشکرم بسیار مفید و آموزنده بود و تاثیر معاملات بلوکی بر قیمت سهام هم جالب بود

سلام از چه طریقی باید از زمان انجام معاملات بلوکی اطلاع پیدا کرد؟

سلام دوست عزیز
برای مشاهده معاملات بلوکی باید به سایت مدیریت فناوری بورس مراجعه کنید. در دیده بان این سایت، نمادهایی که کنارشان عدد «۲» زده شده، یعنی معامله بلوکی روی آن‌ها صورت گرفته است؛ مثلا ونیکی ۲٫

بسیار عالی

سلام خیلی عالی بود

عالی بود

نمادهایی که معاملات بلوکی دارند در انتهای نمادشان عدد ۲ اضافه می شود که در دیدبان قابل مشاهده است.

فیلتر مورد نیاز برای مشاهده معاملات بلوکی:

‘l18)[(l18).length-1]==’۲)

واقعا کارگزاری آگاه در بالا بردن آگاهی بورسی عالیست

عالی بود

با سلام و خسته نباشید
بسیار اموزنده و کاربردی بود ممنونم
کاش فایل پی دی اف بذارین که امکان ذخیره سازی هم باشه

جالب بود

Ali

ممنون از تلاشتون

سلام ممنون از مطلبتون

ممنون عالی بود

خیلی ممنون

مطالب عالی

بسیار عالی و مفید

ممنونم..موفق باشید

goodlike

با تشکر فراوان بابت لطف شما
ارایه چنین مقالاتی باعث افزایش سواد بورسی و افزایش دانش اعضای باشگاه خواهد شد.

سلام . معاملات بلوکی گاهی نظرم را جلب می کرد و دوست داشتم در موردش بیشتر بدانم .

سپاس از شما به خاطر مطلب بسیار کاربردی و مفید معاملات بلوکی .

سلام، سپاس فراوان بابت مطالب سودمندتون.

ممنون از توضیح روان.به نظرم توضیحات مختصر خیلی میتونه مفید باشه. چون وقت گیر نیست.

عالی.

سلام بسیار عالی
مطالب مفید بود

سلام بسیار مفید بود با تشکر از مطالب خوبی که برای افزایش سطح اطلاعات کاربران منتشر میکنید.

خیلی عالی بود

مفید بود
ممنون

با سلام و سپاس ، عالی و اموزنده

مطالب عالی

ارزشمند بود.

ممنون عالی بود

ممنون از توضیحاتتون

عالی بود

یادگیری نکات جدید در بازار سرمایه واقعا جالب و لذت بخشه. ممنونم از مطالب ارزنده ای که ارائه کردید.

ممنون

با سلام و خسته نباشید
بسیار عالی بود

بسیار عالی،لطفا مثل قبل حجم مطالب موضوعی و خاص و آموزشی رو تو بلاگ افزایش بدین

بسیار عالی

مطالب مفیدی بود.ممنون

خیلی ممنون. مطالب آموزشیتون عالی بود

همیشه دوس داشتم راجبه معاملات بلوکی اطلاع پیدا کنم ممنونممممم

سلام
مفید مثل همیشه.
سپاس آگاه

ممنونم بسيار مفيد بود

عالی

سپاسگذارم

جامع و کامل

بسیار مفید و عالی

با سلام
آیا با انجام معاملات بلوکی در هر نماد می تونیم منتظر رشد نماد به دلیل افزایش نقدینگی باشیم ؟

سلام دوست عزیز
به دلیل اینکه در بیشتر موارد، قیمت معامله‌شده بالاتر از قیمت سهم روی تابلو است، زمانی که روی یک نماد معامله بلوکی انجام می‌شود، سهامداران انتظار رشد قیمت سهم دارند. معمولاً با انتشار آگهی عرضه بلوک با قیمتی بالاتر از تابلو، معاملات سهم با موجی از تقاضا همراه خواهد شد، حتی اگر معامله بلوکی صورت نگیرد. این معاملات معمولاً با قیمتی بالاتر از بازار عادی و با توافق قبلی انجام می‌شود. انجام معاملات بلوکی با قیمتی بالاتر از قیمت بازار عادی، می‌تواند باعث بهبود معاملات در بازار اصلی و رشد نماد نیز شود.

بسیار مفید و عالی

بسیار هم عالی و کامل

بسیار جالب بود خیلی ممنون

مفید و عالی

بسیار عالی

سپاسگزارم

خوبه ولی بازم بایستی ادم تو بورس ریسک پذیر باشه

ممنون از اطلاعات مفیدی که گذاشتید

بسیارعالی سپاس

خیلی ممنون

مفید بود سپاس

سلام و سپاس

احتمالا فردا شاهد این نوع معاملات در سطح وسیع خواهیم بود

ممنون اینو هیچ جا آموزش ندیده بودم آموزشهاتون عالیست

من به تمام مردم سرمایه گذاری دربورس راپیشنهادمیکنم البته اول ازهمه گذراندن کلاس های آموزشی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


کد کپچا
*
عدد را وارد کنید:

مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون ارسال دیدگاه مشترک شوید.


دفتر مرکزی: تهران- خیابان نلسون ماندلا(آفریقا)- بالاتر از میرداماد- بن بست پیروز – پلاک 13

مدرسه بورسی: خیابان ولیعصر- بالاتر از میرداماد- خیابان یزدان پناه- پلاک 91- طبقه نهم

احتمالا تا به حال بارها شنیده اید که میگویند فلان سهم کد به کد یا معامله بلوکی شده اما چیزی از آن متوجه نشده اید. اما معاملات بلوکی در بورس به چه معناست؟ من در این مطلب قصد دارم به بررسی مفهوم معاملات بلوکی در بورس و شرایط و ویژگی های آن بپردازم.

به معاملاتی که در آن قوانین مرتبط با محدودیت قیمتی و محدودیت حجمی رعایت نمی‌شود معاملات بلوکی میگویند.

اگر تمایل دارید درباره نحوه خرید و فروش اوراق مشارکت بیشتر بدانید کلیک کنید.

بازار بلوک چیست؟ به بازار مجزایی که هدف از تشکیل آن انجام معاملات بلوکی بوده است بازار بلوکی گفته می شود. حداقل‌های معاملات بلوکی می‌تواند با تصویب هیئت‌مدیره بورس تغییر و پس از اطلاع‌رسانی اعمال شود.

معاملات بلوکی چیست

چه زمانی معاملات بلوکی انجام میشود؟ معامله بلوکی شرکت‌های بورسی زمانی انجام می‌شود که

در فرابورس تعداد سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در آن برای شرکت‌هایی که:

معاملات بلوکی در سایت مدیریت فناوری بورس قابل مشاهده می باشد. توجه داشته باشید در دیده بان سایت مدیریت فناوری بورس، نمادهایی که کنارشان عدد «۲» زده شده، به این معنی است که معامله بلوکی روی آن‌ها صورت گرفته است.

ساعات معامله در معاملات بلوکی مانند بازار عادی می باشد.

دامنه نوسان مجاز قیمت معاملات بلوکی شبیه به بازار معاملات خرد است که قیمت مرجع روزانه برای بازار معاملات بلوک، شبیه به قیمت مرجع همان روز بازار عادی می باشد.

توجه داشته باشید که معاملات بلوکی به روش حراج ناپیوسته و هر ۵ دقیقه یک بار برگزار می‌شود همچنین لازم به ذکر است که سایر شرایط معاملات بلوک همانند معامله در نماد اصلی می باشد.

برای انجام معاملات بلوکی در گام اول پیشنهاد خرید یا فروش سهام با قیمت مشخص به واسطه کارگزار مربوطه در سامانه معاملات بلوک ثبت می‌گردد سپس کارگزار پذیرنده پیشنهاد، قیمت پیشنهادی را در سامانه معاملات می‌پذیرد.

اگر پیشنهاد فروش «با امکان تسویه خارج از پایاپای» باشد، کارگزاری که پیشنهاد فروش را میپذیرد، می‌تواند پیشنهاد ارائه شده را با یکـی از شرط های «نقدی و خارج از پایاپای» یا «صرفاً خارج از پایاپای» بپذیرد که بر این اساس دو حالت پیش می آید:

زمانی نماد معاملاتی در بازار بلوک متوقف میشود که نماد معاملاتی سهم در بازار عادی متوقف شود و وضعیت بازگشایی نماد معاملاتی سهم در بازار بلوک به این صورت است که نماد تا زمانی که در بازار عادی دامنه نوسان روزانه قیمت سهم به دلیل بازگشایی نماد معاملاتی افزایش می‌یابد، متوقف خواهد ماند.

س. ممنون از ارائه اطلاعات خوبتان

سلام مرسی

آدرس واحد مرکزی: تهران،خیابان شهید بهشتی ،جنب متروی میرزای شیرازی ،ساختمان پارسه ،پلاک ٤٣٦ ،طبقه چهارم ،واحد ١٥

آدرس واحد پذیرش: تهران،خیابان شهید بهشتی ،جنب متروی میرزای شیرازی، شرکت سبدگردان هدف

کد پستی: 1586764649
تلفن: 02191004770 (30 خط پشتیبانی)
دورنگار: 88714383
پست الکترونیکی: info@ihadaf.com

جهت دریافت مشاوره سرمایه گذاری در سبدگردان هدف نام استان خود را به 10000604 پیامک کن

یکی از اصطلاحاتی که فعالان بورس تا حدودی با آن آشنایی دارند، معاملات بلوکی است؛ اما از آن جایی که کم پیش می‌آید یک سرمایه گذار معمولی با معاملات بلوکی سر و کار داشته باشد، احتمالا خیلی‌ها اطلاعات چندانی در باب این موضوع نداشته باشند و ندانند منظور از معاملات بلوکی چیست و در چه شرایطی اعمال می‌شود. به همین علت قصد داریم در ادامه این مطلب، کمی بیشتر از معاملات بلوکی حرف بزنیم و از چگونگی تاثیرش بر بازار بورس بگوییم.

به طور کلی در بازار بورس اوراق بهادار سه نوع معامله انجام می‌شود؛ معاملات خرد، عمده و بلوکی.

معمولا در معاملات عمده و بلوکی، حجم گسترده‌تری از سهام یک شرکت، با قیمتی توافق شده مورد معامله قرار می‌گیرد. تفاوتی که معاملات بلوکی را از معاملات عمده متمایز می‌کند، نبود محدودیت برای حجم معاملات است. در واقع، به معاملاتی که در آن‌ها قوانین مرتبط با محدودیتِ حجمی و قیمتی رعایت نمی‌شود، معاملات بلوکی می‌گویند.

یکی از دلایلی که معاملات به صورت بلوکی صورت می‌پذیرند، پیش‌گیری از تغییر روند معاملاتی در سایر معاملات عادی بازار است. زمانی که بخش بزرگی از سهام یک شرکت یا اوراق بهادار مشارکت مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، معامله بلوکی انجام شده است. این معاملات که با عنوان «سفارشات بلوکی» هم شناخته می‌شوند معمولا بین سرمایه گذاران حقوقی صورت می‌پذیرد.

همان‌طور که گفتیم در بازار بلوکی قانون و محدودیتی برای حجم و قیمت معاملات وجود ندارد؛ به همین علت برای صورت گرفتن یک معامله بلوکی، خریدار و فروشنده با یکدیگر بر سر حجم و قیمتی به توافق خواهند کرد. از آن جایی که حجم و قیمت معاملات بلوکی بزرگ‌تر از معاملات عادی هستند و ممکن است تاثیر بسیاری بر قیمت سهام عادی داشته باشند، خارج از بازار بورس و فرابورس، مورد معامله قرار می‎گیرند. با این وجود، با انجام یک معامله بلوکی یا انتشار خبر عرضه آن، سهامداران انتظار دارند که قیمت آن سهم با رشد قیمتی رو به رو شود. همین موضوع ممکن است باعث بالا رفتن تقاضای سهام و رشد قیمت آن بشود. معمولا زمانی که آگهی عرضه بلوک با قیمتی بالاتر از تابلو بازار منتشر می‌شود، آن سهم با موجی از تقاضای خرید مواجه خواهد شد.

معاملات بلوکی چیست

در ایران بازارهای مشخصی برای انجامِ این معاملات در نظر گرفته شده است که به آن‌ها «بازار بلوکی» می‌گویند. حداقل‌های معاملات بلوکی را هیئت مدیره بورس تعیین و تصویب کرده و با اعمال هر تغییر اطلاع رسانی خواهند کرد. در حال حاضر حداقل‌های مقرر شده در بازار بلوکی به شرح زیر است:

زمان انجام معاملات بلوکی، تفاوتی با دیگر معاملات عادی ندارد و زمان آغاز و خاتمه آن درست مشابه تایمِ داد و ستدهای عادی در بازار بورس است. دامنه قیمت نوسان مجاز هم تفاوتی با دامنه نوسان مجاز قیمت‌ها در بازار معاملاتی خرد ندارد. قیمت‌های مرجع برای معاملات بلوکی، همان قیمت‌های اعلام شده در بازار عادی است.

این معاملات به روش حراج ناپیوسته و هر 5 دقیقه یک بار برگزار می‌گردند.

برای انجام یک معامله بلوکی، ابتدا فروشندگان یا خریدارانِ سهام بلوکی پیشنهادات خود را به کارگزاری ‌ها ارائه می‌دهند. سپس کارگزار مربوطه پیشنهاد را در سامانه معامله بلوک ثبت می‌کند و در مرحله بعد، کارگزار پذیرنده قیمت پیشنهادی را در سامانه معاملاتی می‌پذیرد. در صورتی که پیشنهاد فروش «با امکان تسویه خارج از پایاپای» باشد، برای کارگزار پذیرندهِ پیشنهادِ فروش، دو راهکار به وجود خواهد آمد. کارگزار پذیرنده می‌تواند یکی از دو شرط «صرفاً خارج از پایاپای» یا «نقدی و خارج از پایاپای» را انتخاب کند.

برای دیدن معاملات بلوکی می‌توانید به سایت مدیریت فناوری بورس(www.tsetmc.com) مراجعه کنید. در سر برگ «جستجوی نماد»، نماد شرکت مورد نظرتان را جستجو کرده و از میان یافته‌ها، بر روی «خرده فروشی» نمادِ اصلی کلیک کنید. با باز شدن صفحه اطلاعاتِ نماد، روی گزینه «سابقه مخفی» ,«اطلاعات مخفی» کلیک کنید. در باکس ظاهر شده، اطلاعات معاملات بلوکی مربوط به این سهم ذکر شده است. برای دیدن و کسب اطلاعات این معاملات راه دومی هم وجود دارد. از همان سایت بورس تهران، وارد سر برگِ دیدبان بازار شوید. به نمادهای سهام مختلف نگاهی بیندازید. مقابل بعضی از نمادها عدد 2 به چشم می‌خورد. روی نمادهایی که کنارشان عدد 2 قرار گرفته است، معامله بلوکی صورت گرفته است.

به عنوان مثال نمادهای زیر مورد معامله بلوکی قرار گرفته‌اند:

خساپا2، اطلس2، کچاد2، فولاد2، صایند2، آگاس2 و …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مایلید در کدام زمینه ها ایمیل دریافت کنید؟


در معاملات بلوکی و عمده، حجم قابل‌ توجهی از سهام شرکت معامله می‌شود. قیمت در این نوع معاملات عموماً بالاتر از معاملات خرد است و سازوکار انجام معامله و تسویه آن‌ها نیز تفاوت‌هایی با معاملات خرد دارد.

معاملات عمده، معاملاتی است که یکی از شرایط زیر را داشته باشد:
۱. تعداد سهام مورد معامله از درصد معینی از کل سهام آن شرکت بیشتر باشد.
۲. حجم معاملات آن، طی دوره معین از کل حجم معاملات بازار طی مدت معین، بیشتر باشد.

 در این معاملات دامنه نوسان قیمت و محدودیت حجمی اعمال نمی‌شود.

معاملات عمده به دو نوع معاملات عمده عادی و شرایطی تقسیم می‌شود. در معاملات عمده عادی، نقل و انتقال ثمن و سهام ظرف ۳ روز کاری انجام می‌شود؛ اما در معاملات عمده شرایطی، پرداخت بخشی از وجه، خارج از سازوکار بورس یا فرابورس، به‌صورت مدت‌دار انجام می‌پذیرد.

معاملات بلوکی چیست

معاملات عمده در بورس شامل محدودیت‌هایی برای انواع شرکت‌هاست. یکی از این محدودیت‌ها، وابسته به ارزش سهام پایه شرکت است. برای شرکت‌هایی که ارزش سهام پایه آن‌ها بیشتر از سه میلیارد ریال است، حداقل یک درصد سهام پایه آن‌ها باید معامله شود. برای شرکت‌هایی نیز که ارزش سهام پایه آن‌ها کمتر یا مساوی سه میلیارد ریال است، حداقل پنج درصد سهام پایه آن‌ها باید معامله شود.

در معاملات فرابورس نیز برای انتقال عمده سهام، محدودیت حداقل ارزش سهام وجود دارد. برای شرکت‌هایی که سرمایه پایه آن‌ها بیش از یک میلیارد ریال است، بزرگ‌تر یا مساوی یک درصد سرمایه پایه است. در شرکت‌هایی نیز که سرمایه پایه آن‌ها کمتر یا مساوی یک میلیارد ریال است، بزرگ‌تر یا مساوی پنج درصد از سرمایه پایه است.

معامله بلوکی، معاملاتی است که در آن قوانین مربوط به محدودیت حجمی و محدودیت قیمتی رعایت نمی‌شود.
این نوع معامله، سفارشی است که برای خرید و فروش بخش بزرگی از یک نوع اوراق بهادار مانند سهام یک شرکت ثبت می‌گردد. معامله بلوکی شامل تعداد زیادی از سهام یا اوراق مشارکت است که با یک قیمت تعیین‌شده بین خریدار و فروشنده، خارج از بازار بورس یا فرابورس، برای کاهش تأثیر چنین معامله بزرگی بر قیمت جاری سهم در بازار، انجام می‌شود.

بازار بلوک، بازار مجزایی است که برای انجام معاملات بلوکی ایجاد شده است. حداقل‌های معاملات بلوکی می‌تواند با تصویب هیئت‌مدیره بورس تغییر و پس از اطلاع‌رسانی اعمال شود.

زمانی معامله بلوکی شرکت‌های بورسی انجام می‌شود که حجم معاملات سهام و یا حق تقدم سهام، ۵۰ برابر محدودیت حجم هر سفارش در بازار یا ارزش معامله آن بیشتر از ۲ میلیارد تومان باشد. این معاملات معمولاً در زمان معاملات بازار انجام می‌شود و شرایط آن همانند بازار عادی است؛ یعنی سهم در دامنه مجاز خود معامله می‌شود.

در فرابورس تعداد سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در آن برای شرکت‌هایی که سرمایه پایه آن‌ها بیش از یک میلیارد ریال است، بزرگ‌تر یا مساوی نیم و کمتر از یک درصد سرمایه پایه و برای شرکت‌هایی که سرمایه پایه آن‌ها کمتر یا مساوی یک میلیارد ریال است بزرگ‌تر یا مساوی یک و کمتر از پنج درصد سرمایه پایه شرکت است.

 در کل، این حجم کمتر از حدنصاب‌های معاملات عمده است

ساعت آغاز، خاتمه و طول هر جلسه معاملاتی مانند بازار عادی است.
دامنه نوسان مجاز قیمت معاملات بلوکی مانند بازار معاملات خرد است. قیمت مرجع روزانه برای بازار معاملات بلوک، مانند قیمت مرجع همان روز بازار عادی است. سایر شرایط معاملات بلوک نیز، مشابه معامله در نماد اصلی است.

 معاملات بلوکی به روش حراج ناپیوسته و هر ۵ دقیقه یک بار برگزار می‌شود.

معاملات در بازار بلوک در نمادی مجزا از معاملات بازار عادی انجام می‌شود و در محاسبه قیمت پایانی و شاخص های فرابورس لحاظ نمی‌شود.

در معاملات بلوکی فقط سفارش های محدود قابل اجرا هستند و معامله از طریق کد گروهی در این بازار امکان پذیر نیست.

تا زمانی که نماد معاملاتی سهم در بازار عادی متوقف نباشد، نماد معاملاتی در بازار بلوک نیز متوقف نخواهد بود. نماد معاملاتی سهم در بازار بلوک تا زمانی که دامنه نوسان روزانه قیمت سهم در بازار عادی به دلیل بازگشایی نماد معاملاتی افزایش می‌یابد، متوقف خواهد بود.

به دلیل اینکه در بیشتر موارد، قیمت معامله‌شده بالاتر از قیمت سهم روی تابلو است، زمانی که روی یک نماد معامله بلوکی انجام می‌شود، سهامداران انتظار رشد قیمت سهم دارند. معمولاً با انتشار آگهی عرضه بلوک با قیمتی بالاتر از تابلو، معاملات سهم با موجی از تقاضا همراه خواهد شد، حتی اگر معامله بلوکی صورت نگیرد.

برای مثال معاملات بلوکی بانک‌های بورسی ملت، تجارت و صادرات در سال ۱۳۹۴ انجام شد.

این بلوک ها شامل ۹۵/۱ درصد سهام بانک ملت (بیش از ۷۸۱ میلیون و ۸۹۳ هزار سهم)، ۳۹/۲ درصد بانک تجارت (بیش از یک میلیارد و ۹۴ میلیون) و ۸۴/۳ درصد از سهام بزرگ‌ترین بانک بورسی یعنی بانک صادرات (شامل دو میلیارد و ۲۱۹ میلیون و ۸۱۵ هزار) بودند.

معامله بلوکی در سه نماد مذکور باعث افزایش تقاضا برای خرید سهام در گروه بانکی شده بود و معاملات پرحجمی در این گروه به‌ویژه سه بانک صادرات، تجارت و ملت انجام شد که این امر به‌زعم بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه حاکی از ورود نقدینگی جدید به گروه بانک و بازار سرمایه بود.

بنابراین این اتفاق می‌تواند دارای ابعاد مثبتی برای بازار سرمایه باشد. به نظر می‌رسد سهامدارانی که تردید و دودلی نسبت به روند مثبت و متعادل بورس دارند، با فروش سهام درصدد شناسایی سود بر می‌آیند. در مقابل برخی دیگر بر این باورند که با توجه به حجم معاملات قابل توجه و ورود نقدینگی جدید، بازار سرمایه از پتانسیل‌های زیادی برای رشد و بالندگی برخوردار است و به همین دلیل متقاضیان خرید سهام بیشتر هستند.

به‌طورمعمول در شرایطی که بازار سرمایه در پی حرکت در مسیر جدید و یافتن روند آتی خود باشد، چنین رفتارهای متفاوتی از سوی فعالان بازار سرمایه مشاهده می‌شود و با گذشت زمان و بررسی روند بازار می‌توان گفت که دیدگاه کدام گروه از سهامداران درست و منطقی خواهد بود.

بعد از اینکه دلایل جذاب بودن بازار سرمایه برای عموم مردم رو …

تاریخچه بورس:

تاریخچه تاسیس اولین بورس به اواخر قرن چهارد …

وقتی اتفاقی چون عرضه ETF های دولتی در زمان مقرر خود انجام …

گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به فرصتی طلایی در بورس …

تاریخچه بورس
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که بورس …

در بازار دوم فرابورس همانند بازار اول معاملات سهام شرکت‌های …

بیت کوین یک شبکه و ارز پرداخت جدید است. تراکنش های این شبکه …

با توجه به اهمیت آگاهی به این دسته از قوانین در معاملات، در …

از زمان ظهور بازارهای مالی تاکنون، سرمایه‌گذاران همواره سعی …

همواره به سرمایه‌گذاران بازار سهام توصیه می‌شود، تنوع در تشک …

شوک ناشی از تحریم فلزات در میان‌مدت با بورس چه می‌کند؟
با ت …

علاوه بر این تولید ناخالص داخلی از نماگرهای اقتصادی در بازار …

در این راستا اولین قدم، شناسایی سهام شرکت‌ها با استفاده از ی …

در این فضا، شرایطی جهت استفاده از ظرفیت‌های علمی مخترعان و م …

در این مقاله از بورس تیم، بنگاه‌های اقتصادی را زیر ذره‌بین م …

پیش از آنکه بخواهیم در مورد اوراق مشارکت و نحوه خرید آن اورا …

همه سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار نیز با موضوع ریسک روب …

معاملات بلوکی چیست

در واقع حجم معاملات در بورس تعداد سهم یا اوراق بهاداری استه …

امکان دریافت کد معاملاتی و معاملات آنلاین برای اتباع خارجی ک …

در این مطلب می‌خواهیم، در مورد روش‌های معمول و زمان درست خر …

چگونه از تحلیل بنیادی و سیگنال تکنیکال استفاده نماییم؟ برای …

در این مقاله از بورس تیم به بررسی تصمیمات عاطفی یک معامله‌گر …

SME مخفف عبارت Small & Medium Enterprises است و در برگیر …

بورس، بازاری پر از شرکت‌های گوناگون است که هر کدام در زمینه‌ …

کدام شرکت سبدگردانی از بقیه بهتر است؟
بسیاری از عزیزان به د …

در این شرایط به ابزاری نیاز داریم که وضعیت عمومی قیمت یا باز …

در این مقاله سعی می کنیم که مفهوم شاخص را به صورت ساده برای …

تفاوت اصلی بین انواع روش های افزایش سرمایه،در محل تامین این …

در این قسمت قصد داریم به بررسی دو کلمه ساده ولی بسیار پرکارب …

بررسی دارایی شرکتهای بورسی گام مهمی برای شروع بررسی صورتهای …

یکی از ویژگی‌های مثبت بورس و بازار سرمایه، شفافیت آن است هر …

در ابتدای ورود به بازار سرمایه، ممکن است بعضی از فرایندها و …

سود و زیان یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که سهامداران در فعالی …

اندیکاتور RSI یا شاخص قدرت نسبی، مخفف Relative Strength Inde …

افشای اطلاعات با اهمیت یکی از مهمترین نکات بازار سهام است که …

کانسلیم یک روش انتخاب شرکت مناسب برای سرمایه‌ گذاری در بازار …

صندوق قابل معامله صندوقی متشکل از دارایی‌های مختلف است که با …

خطرات بورس و ریسکهای موجود در بازار بورس از جمله مولفه‌های م …

صنایع بورس ایران و شناخت آنها از موارد مهم آموزش بورس و بازا …

بورس های بزرگ جهان در واقع در اوج قله توسعه و پیشرفت بازارها …

شرکت سهامی عام را بشناسیم. قبل از آموزش بورس، باید یک نکته م …

بزرگترین راز بورس چیست؟ آموزش بورس در این مطلب را به بزرگتری …

در این مطلب از آموزش بورس، به معرفی نماد ونفت می‌پردازیم.

در بخش قبلی از آموزش بورس با صنعت فولاد اندکی آشنا شدیم و حا …

در این آموزش بورس مختصری درباره صنعت فولاد توضیح خواهیم داد. …

در این لیست نام همه شرکت های بورسی که در تابلوهای بورس درج ش …

لیست کامل نام و نماد شرکتهای بورسی بر اساس حروف الفبا تنظیم …

صنایع بورس تنوع زیادی دارند که دانستن گروه بندی آنها کمک بزر …

در این آموزش بورس به بیان یک اصل مهم در دنیای سرمایه گذاری م …

در بورس ایران هر شرکت و هر صنعت شرایط خاص خود را دارند و الب …

خطرات بورس و ریسکهای موجود در بازار بورس از جمله مولفه‌های م …

یک نکته بسیار مهم را امروز در سایت آموزش بورس بررسی خواهیم ن …

نوسانگیری در بورس یا بازار سهام چیست این سوالی است که همه ما …

بورس چیست بورس کلمه‌ای است که امروزه در محاورات روزانه همه م …

ارزش زمانی پول چیست؟ این جمله‌ای است که در بورس بارها و باره …

در ابتدای این مطلب از سایت آموزش بورس باید بدانیم که آموزش ب …

سرمایه گذاری در بورس یکی از بهترین روش‌های شناخته شده در سرم …

در سرمایه گذاری در هر بازار، باید فقط و فقط بر اساس قوانین م …

کد سهامداری بورس در واقع اولین ابزار مورد نیاز برای آغاز فعا …

مطلب امروز آموزش بورس درباره معایب بازار بورس است. هر بازاری …

رانت در بورس چیست و دلیل اینکه در بورس رانت وجود دارد، چه می …

لیست اوراق مشارکت بورس یکی از ابزارهای مورد نیاز بسیاری از ف …

مدیریت ریسک در بورس از اساسی‌ترین نیازهای مهارتی هر سرمایه‌گ …

نسبت های مالی بورس یکی از ابزار بسیار مهم و کارآمد برای شناخ …

بازار گاوی بازار خرسی دو عبارت بسیار متداول برای نامیدن روند …

امروز یک مبحث مربوط به آموزش تحلیل تکنیکال را با عنوان تایم …

تحلیل بنیادی سهام بورس از اساسی‌ترین نیازهای غیر قابل اجتناب …

سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است، این مهمترین سوال همه ما د …

این سوال در زمان افزایش قیمتها و رونق در معاملات بازار بورس …

ترس و طمع بورس دو یار همیشگی یکدیگر، در ذهن همه فعالان بورسی …

موفقیت در بازار بورس در حقیقت تنها با پایبندی به اصول و قوان …

آموزش بورس و سرمایه‌گذاری یکی از نیازهای همه افراد در جامعه …

آموزش بورس امروز اختصاص به یکی از ابزارهای جدید در معاملات ب …

اکثر ما بارها توصیه به بررسی سهام خوبی را فراموش نموده و بعد …

اصول اولیه بورس مواردی هستند که در صورتیکه دقیقا همه آنها را …

شرکت های کارگزاری وکیل و نماینده تام الاختیار برای خرید و فر …

لیست شرکتهای خودروساز بورس یکی از خبرسازترین صنایع موجود در …

صندوق ETF یا Exchange Tradable Found نوعی از صندوق های سرمای …

در آموزش بورس امروز درباره یک موضوع بسیار جالب از مباحث مهم …

ارزش گذاری سهام بورس یا ارزشیابی سهام بورس مهمترین وظیفه هر …

برای استفاده از مشاوره، تحلیل و سیگنال‌ها باید تا حدودی با …

اندیکاتورها مجموعه ای از نقاط اطلاعاتی نمودار که بر اساس فرم …

بعداز قانون اتمام دوره ۱۰ ساله تسویه اقساط سهام عدالت مشمولا …

برای فراهم شدن امکان خرید و فروش سهام عدالت ابتدا باید شرکت‌ …

سهام عدالت نوعی یارانه است که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت …

انواع قراردادهای قابل معامله در بورس کالای ایران،انواع قرارد …

معاملات غیرنقدی معاملاتی که است که مستلزم‌ استفاده‌ از وجه ن …

برای سرمایه‌گذاری در بورس خبرگان بازار سرمایه توصیه‌هایی به …

تازه واردان بورس می‌توانند با دو روش مستقیم و غیر مستقیم در …

در این مطلب انواع صندوق های سرمایه گذاری معرفی می شود. …

صندوق های مختلط در سهام و اوراق با درآمد ثابت تقریبا به نسبت …

برای نمایش ارزش‌گذاری‌های انجام شده بر روی سهام شرکت‌های مخت …

نوسانات قیمتی در بازار و تصمیم‌گیری صحیح و به‌موقع برای خروج …

برای آشنایی ابتدایی با بورس، دراین قسمت ابتدا چند مورد ساده …

کلمه شاخص (INDEX) در کل به معنای نمودار یا نشان دهنده یا نما …

میدانید حجم مبنا به چ معنی است؟ …

برای وارد شدن در بورس نیازمند داشتن شناختی از خودتان و آشنای …

آموزش بورس(چرا در صف های خرید میخریم و در صف های روش میفروشی …

سرمایه گذاری نگاه به آینده بلندمدت پیش رو است. همین امر مهم …

آموزش بورس امروز درباره اطلاع‌رسانی در بورس می‌باشد. از ابزا …

ما تلاش می‌کنیم با یک روند پایدار و رو به رشد یک مرجع حرفه‌ای برای سرمایه‌گذاری شما باشیم. ما می‌خواهیم با اولویت حفظ سرمایه‌تان، برای شما منافع بلند مدت ایجاد کنیم.


Design by Rebin-Group

کپی رایت @ 2019 بورس تیم . تمام حقوق محفوظ است.


pdfDownloads-icon

معاملات در بازار اوراق بهادار به خرد، بلوک و عمده تقسیم می‌شوند. در معاملات بلوک و عمده حجم زیادی از سهام شرکت، معامله می‌شود. قیمت سهام این نوع معاملات عموماً از معاملات خرد بالاتر است و نحوه انجام معامله و تسویه نیز تفاوت‌هایی با معاملات خرد دارد. معامله عمده بر اساس زمان تسویه بها به دو نوع عادی و شرایطی تقسیم می‌شود. فرایندی که طی آن سهام موضوع فروش به خریداران بالقوه عرضه می‌شود و آن سهام در سیستم معاملاتی خریداری می‌شود، در معاملات عمده عادی و عمده شرایطی مشترک است، اما نحوه تحقق معاملات عمده شرایطی، روال متفاوتی را طی می‌کند. در معاملات عمده عادی، مبادله طرفین، ظرف ۳ روز انجام می‌شود؛ اما در معاملات عمده شرایطی، در حالی که انتقال سهام در زمان قطعیت معامله صورت می‌گیرد، پرداخت بخشی از بها، خارج از سازوکار بورس یا فرابورس و به‌صورت مدت‌دار انجام می‌پذیرد.

تعریف معامله بلوکی

سفارشی که برای فروش یا خرید بخش بزرگی از یک نوع اوراق بهادار نظیر سهام یک شرکت ثبت می‌گردد، معامله بلوکی نام دارد.

معاملات بلوکی به معاملاتی گفته می شود که در آن حجم و محدودیت قیمتی وجود ندارد. . معمولا معاملات بلوکی در یک بازار جدا انجام می­شود و دلیل آن هم بیشتر مربوط به این است که حجم معاملات انجام شده تاثیراتی در قیمت سهم در بازار ایجاد نکند.

برای شرکت­های بورسی زمانی معامله بلوکی انجام می­شود که حجم معاملات سهام و یا حق تقدم سهام ۵۰ برابر محدودیت حجم هر سفارش در بازار باشد و یا معاملاتی که ارزش معامله آن بیشتر از ۲ میلیارد تومان باشد. ساعت آغاز به کار، پایان و طول هر جلسه معاملاتی در بازار بلوک نیز مطابق با بازار عادی است و دامنه نوسان قیمت نیز در این بازار با بازار عادی تفاوتی ندارد

معاملات بلوکی چیست

برای شرکت­های فرابورسی تعداد سهام و حق تقدم قابل معامله در آن برای شرکت­هایی که سرمایه پایه آن­ها بیش از یک میلیارد عدد است بزرگتر یا مساوی نیم و کمتر از یک درصد سرمایه پایه و برای شرکت­هایی که سرمایه پایه آن­ها کمتر یا مساوی یک میلیارد عدد است بزرگتر یا مساوی یک و کمتر از 5 درصد سرمایه شرکت باشد.

در دیده بان بازار نمادهایی که معاملات بلوکی دارند؛ در کنار نماد خود شماره ۲ را دارند.

فرآیند انجام معاملات بلوکی

1-ثبت پیشنهاد خرید یا فروش توسط کارگزار پیشنهاد دهنده در سامانه معاملات بلوک با قیمت معین

2- پاسخ دادن کارگزار پذیرنده پیشنهاد به پیشنهاد ثبت شده در سامانه معاملات بلوک

3- در صورتی که پیشنهاد فروش ” با امکاناز تسویه خارج از پایاپای” باشد، کارگزار پذیرنده پیشنهاد فروش می­تواند پیشنهاد ارائه شده را با یکی از شروط ” صرفا خارج از پایاپای” یا نقدی و خارج از پایاپای” بپذیرد.

4- در صورتی که روش تسویه پیشنهاد فروش ارائه شده ” صرفا نقدی” باشد، سفارش­های تطبیق یافته جهت تایید به بورس یا فرابورس ارسال می­شود.

5- در صورتی که روش تسویه پیشنهاد فروش ارائه شده ” با امکان تسویه خارج از پایاپای ”  باشد درخواست کارگزار پذیرنده پیشنهاد، برای کارگزار پیشنهاد دهنده فروش ارسال می­شود. در این صورت حالت­های زیر متصور است:

زمان انجام معاملات

معاملات بلوک به روش حراج ناپیوسته و هر 5 دقیقه یکبار برگزار می­شود.

سامانه معاملاتی

معاملات در بازار بلوک در نمادی مجزا از معاملات بازار عادی انجام می­شود و در محاسبه قیمت پایانی و شاخص فرابورس لحاظ نمی­شود.

روش سفارش دهی

در بازار بلوک صرفا سفارش محدود قابل اجرا بوده و استفاده از کد معاملاتی گروهی در این بازار مجاز نمی­باشد.

وضعیت نماد

مادامی که نماد معاملاتی سهم در بازار عادی متوقف باشد، نماد معاملاتی سهم در بازار بلوک نیز متوقف خواهد بود.

نماد معاملاتی در بازار بلوک مادامی که دامنه نوسان روزانه قیمت سهم در بازار عادی به دلیل بازگشایی نماد معاملاتی افزایش یافته است، متوقف خواهد بود.

آموزشگاه  تجارت برتر  از سال 1386 فعالیت آموزشی خود را با عنوان  اولین آموزشگاه تخصصی بورس و بازار سرمایه در جنوب کشور آغاز کرد.

این  آموزشگاه  با مجوز  از  سازمان  آموزش  فنی و حرفه ای کشور، همچنین موردتایید کمیته راهبری آموزش بازار سرمایه و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، ارائه دهنده سمینارهای رایگان می باشد. آموزشگاه تجارت برتر هم اکنون به عنوان یکی از معتبرترین آموزشگاه های بخش خصوصی استان فارس در رشته های امور مالی و بازرگانی و همچنین امور اداری فعالیت دارد.

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آموزشگاه تجارت برتر می باشد.

در بیشتر موارد، سرمایه گذاران می توانند سهام و حق تقدم قابل معامله بورسی را در شرایطی که حجم آن حداقل ۵۰ برابر محدودیت حجم هر سفارش در بازار عادی – یا ارزش معامله آن معادل ۲۰ میلیارد ریال – باشد را در بازار معاملات بلوک معامله کنند، البته به شرطی که این پیشنهاد مشمول نصاب های معامله عمده نباشد. حداقل و حداکثر تعداد سهام قابل معامله در معاملات بلوک برای شرکت های فرابورسی نیز به شرح زیر است:
«شرکت هایی که تعداد سهام پایه آن ها بـیش از سه میلیـارد سهم باشد، بزرگ تر یا مساوی نیم و کمتر از یک درصد تعداد سهام پایه و برای شرکت هایی کـه تعداد سهام پایه آن ها کمتر یا مساوی سه میلیارد سهم باشد، بزرگ تر یا مساوی یک و کمتر از پـنج درصـد تعداد سهام پایه و این مقدار باید کوچک تر از سازوکار معاملات عمده باشد.» ساعت آغاز، خاتمه و طول هر جلسه معاملاتی مانند بازار عادی است. دامنه نوسان مجاز قیمت نیز مانند بازار معاملات خرد است. قیمت مرجع روزانه برای بازار معاملات بلوک، معادل قیمت مرجع همان روز بازار عادی است. سایر شرایط معاملات بلوک، مشابه معامله در نماد اصلی است. وقتی نماد معاملاتی سهم در بازار عادی متوقف باشد، نماد معاملاتی سهم در بازار بلوک نیز متوقف خواهد بود. معاملات در بازار بلوک در نمادی مجزا از معاملات بازار عادی صورت می گیرد و در محاسبه قیمت پایانی و شاخص های فرابورس لحاظ نمی شود. در بازار بلوک، فقط سفارش محدود قابل اجرا بوده و استفاده از کد معاملاتی گروهی در این بازار مجاز نیست.

ابتدا پیشنهاد خرید یا فروش توسط کارگزار مربوطه در سامانه معاملات بلوک با قیمت معین ثبت می شود. کارگزار پذیرنده پیشنهاد، قیمت پیشنهادی را در سامانه را می پذیرد. درصورتی که پیشنهاد فروش «با امکان تسویه خارج از پایاپای» باشد، کارگزار پذیرنده پیشنهاد فروش، می تواند پیشنهاد ارائه شده را با یکـی از شروط «صرفاً خارج از پایاپای» یا «نقدی و خارج از پایاپای» بپذیرد. درصورتی که روش تسویه پیشنهاد فروش ارائـه شـده «صـرفاً نقـدی» باشد، سفارش های تطبیق یافته جهت تائیـد بـه بـورس / فرابـورس ارسـال می شود. در صورتی که روش تسـویه پیشـنهاد فـروش ارائـه شـده، «بـا امکـان تسویه خارج از پایاپای» باشـد، درخواسـت کـارگزار پذیرنده پیشـنهاد، برای کارگزار پیشنهاد دهنده فـروش ارسـال می شود. در ایـن صـورت حالت های زیر ممکن است اتفاق بیفتد:
در صــورت تائیــد تســویه خــارج از پایاپــای توســط کــارگزار پیشنهاد دهنده فروش، سفارش تطبیق یافته با عنـوان تسـویه خـارج از پایاپای به بورس/ فرابورس ارسال می شود.
در صورت عدم تائید تسویه خارج از پایاپـای توسـط کـارگزار پیشنهاد دهنده فروش، به شرط این که کـارگزار پذیرنـده پیشـنهاد، شرط «نقدی و خارج از پایاپای» را پذیرفتـه باشـد، معاملـه بـا عنـوان تسویه نقدی جهت تائید به بورس/ فرابورس ارسال می شود.
در صورت عدم تائید تسویه خارج از پایاپـای توسـط کـارگزار پیشنهاد دهنده فروش، به شرط این که کـارگزار پذیرنـده پیشـنهاد، شرط «صرفاً خارج از پایاپای» را پذیرفته باشد، درخواست کـارگزار پذیرنـده پیشـنهاد رد می شود و پیشـنهاد فـروش، مجـدداً در سـامانه معاملات بلوک ثبت می شود.
در صورت عدم مغایرت سفارش های تطبیق یافته با قـوانین و مقـررات، بورس/ فرابورس معامله را تائیـد می نماید و سـفارش هـای تطبیـق یافتـه جهت انجام معامله و ثبت نهـایی بـه سـامانه معـاملات ارسـال و در نمـاد معاملاتی مربوط به بازار بلوک ثبت می شود.

برای مشاهده معاملات بلوکی باید به سایت مدیریت فناوری بورس مراجعه کنید. در دیده بان این سایت، نمادهایی که کنارشان عدد «۲» زده شده، یعنی معامله بلوکی روی آن ها صورت گرفته است؛ مثلا ونیکی ۲٫

ارزش کل معاملات شامل ارزش معاملات خرد، بلوک و عمده است. برای به دست آوردن ارزش معاملات خرد بازار، لازم است از ارزش کل معاملات، ارزش معاملات بلوک و عمده را کسر کنیم تا ارزش خالص خرد حاصل شود.

وقتی روی یک نماد، معامله بلوکی انجام می شود، سهامداران انتظار رشد قیمتی را خواهند داشت. دلیل آن این است که در بیشتر موارد، قیمت بلوک معامله شده بالاتر از قیمت خود سهم روی تابلو است. همین موضوع می تواند بر تقاضای سهم اثر بگذارد و باعث رشد قیمتی آن شود. به عنوان مثال اگر ملی مس ایران، عرضه کننده بلوک باشد و قیمت مدنظر برای فروش از قیمت تابلو بالاتر باشد، سهم فملی، مورد توجه قرار گرفته و رشد قیمتی را تجربه خواهد کرد. معمولا با انتشار آگهی عرضه بلوک با قیمتی بالاتر از تابلو، معاملات سهم با موجی از تقاضا همراه خواهند شد، حتی اگر معامله بلوکی صورت نگیرد. تاثیر یک معامله بلوکی بر قیمت تابلوی یک سهم در دو حالت می تواند معقول باشد:
حالت اول: با انجام معاملات بلوکی، تغییر مدیریتی در آن شرکت اتفاق بیفتد. به عبارتی یا اندازه بلوک بالاتر از ۵۰ درصد باشد یا خریدار بتواند با مالکیت آن سهم، صاحب کرسی مدیریتی شود. بر این اساس و با توجه به سیاست های سهامدار جدید که در روند فعالیت آتی شرکت تاثیر گذار است، قیمت سهم در بازار افزایش می یابد.
حالت دوم: خریداری به دنبال بلوک است که برای در اختیار گرفتن یک عضو هیئت مدیره با کسری سهم مواجه است و به هر قیمتی می خواهد سهم را از بازار جمع آوری نماید. این اقدام سهامدار باعث رشد قیمتی سهم خواهد شد.

 به معاملاتی که در آن قوانین مرتبط با محدودیت قیمتی و محدودیت حجمی رعایت نمی‌شود، معاملات بلوکی می‌گویند. در واقع معامله بلوکی سفارشی است که به منظور معامله قسمت بزرگی از یک نوع اوراق بهادار یک شرکت ثبت می‌شود. معامله بلوکی شامل تعداد زیادی از سهام یا اوراق مشارکت است که با یک قیمت تعیین شده بین خریدار و فروشنده، خارج از بازار سرمایه، بورس یا فرابورس، برای کاهش تأثیر چنین معامله بزرگی بر قیمت جاری سهم در بازار انجام می‌شود.

 

 به بازار مجزایی که هدف از تشکیل آن انجام معاملات بلوکی بوده است بازار بلوکی گفته می شود. حداقل های معاملات بلوکی می‌تواند با تصویب هیئت‌ مدیره بورس تغییر و پس از اطلاع رسانی اعمال شود.

 

 معامله بلوکی شرکت‌های بورسی زمانی انجام می‌شود که حجم معاملات سهام و یا حق تقدم سهام ۵۰  برابر محدودیت حجم هر سفارش در بازار باشد. ارزش معامله آن بیش‌تر از ۲ میلیارد تومان باشد.

معاملات بلوکی چیست

 

 سرمایه پایه آن‌ها بیش از یک میلیارد ریال است، بزرگ‌تر یا مساوی نیم و کم‌تر از یک درصد سرمایه پایه است.

برای شرکت‌هایی که سرمایه پایه آن‌ها کم‌تر یا مساوی یک میلیارد ریال است بزرگ‌تر یا مساوی یک و کم‌تر از پنج درصد سرمایه پایه شرکت است.

 

  معاملات بلوکی در سایت مدیریت فناوری بورس قابل مشاهده می‌باشد. توجه داشته باشید در دیده بان سایت مدیریت فناوری بورس، نمادهایی که کنارشان عدد «۲» زده شده، به این معنی است که معامله بلوکی روی آن‌ها صورت گرفته است.

 

 ساعات معامله در معاملات بلوکی مانند بازار عادی می‌باشد.

 دامنه نوسان مجاز قیمت این معاملات شبیه به بازار معاملات خرد است که قیمت مرجع روزانه برای بازار معاملات بلوک، شبیه به قیمت مرجع همان روز بازار عادی می باشد. توجه داشته باشید که معاملات بلوکی به روش حراج ناپیوسته و هر ۵ دقیقه یک بار برگزار می‌شود؛ همچنین لازم به ذکر است که سایر شرایط معاملات بلوک همانند معامله در نماد اصلی می‌باشد.

 برای انجام معاملات بلوکی در گام اول پیشنهاد خرید یا فروش سهام با قیمت مشخص به واسطه کارگزار مربوطه در سامانه معاملات بلوک ثبت می‌گردد؛ سپس کارگزار پذیرنده پیشنهاد، قیمت پیشنهادی را در سامانه معاملات می‌پذیرد.

 اگر پیشنهاد فروش «با امکان تسویه خارج از پایاپای» باشد، کارگزاری که پیشنهاد فروش را می‌پذیرد، می‌تواند پیشنهاد ارائه شده را با یکـی از شرط‌های «نقدی و خارج از پایاپای» یا «صرفاً خارج از پایاپای» بپذیرد که بر این اساس دو حالت پیش می‌آید:

1-اگر «صرفاً نقدی» روش تسویه پیشنهاد فروش ارائه شده، باشد، سفارش‌های منطبق به منظور تائید به بورس/ فرابورس ارسال خواهد شد.

2-اگر «با امکان تسویه خارج از پایاپای» روش تسویه پیشنهاد فروش ارائه شده باشد، درخواست کارگزار پذیرنده پیشنهاد، به کارگزار پیشنهاد دهنده فروش ارسال خواهد شد.

 

 ارزش کل معاملات شامل ارزش معاملات خرد، بلوک و عمده است. برای به دست آوردن ارزش معاملات خرد بازار، لازم است از ارزش کل معاملات، ارزش معاملات بلوک و عمده را کسر کنیم تا ارزش خالص خرد حاصل شود.

 

 وقتی روی یک نماد معامله بلوکی انجام می‌شود، سهامداران انتظار رشد قیمتی را خواهند داشت. دلیل آن این است که در بیش‌تر موارد، قیمت بلوک معامله شده بالاتر از قیمت خود سهم روی تابلو است. همین موضوع می‌تواند بر تقاضای سهم اثر بگذارد و باعث رشد قیمتی آن شود. به عنوان مثال اگر بانک ملت، عرضه کننده بلوک باشد و قیمت مدنظر برای فروش از قیمت تابلو بالاتر باشد، سهم وبملت، مورد توجه قرار گرفته و رشد قیمتی را تجربه خواهد کرد. معمولا با انتشار آگهی عرضه بلوک با قیمتی بالاتر از تابلو، معاملات سهم با موجی از تقاضا همراه خواهند شد، حتی اگر معامله بلوکی صورت نگیرد. تاثیر یک معامله بلوکی بر قیمت تابلوی یک سهم در دو حالت می‌تواند معقول باشد:

 

 رویه کار در کد به کد به این صورت است که یک کد معاملاتی برای یک سهم سفارش، خرید و فروش را همزمان قرار می‌دهد. به عنوان مثال، ممکن است یک کد حقوقی، چندین کد حقیقی برای خود داشته باشد و زمانی که سهم، شرایط مناسبی برای رشد داشته باشد با کد حقوقی سفارش فروش و با کد حقیقی سفارش خرید ثبت می‌کند و باعث رشد قیمتی سهم می‌شود. به این ترتیب، سود خوبی نصیب کد حقیقی خریدار می‌شود. البته همین حالت در جهت منفی و در هنگام کاهش قیمت سهم نیز وجود دارد. در واقع کد به کد، معامله‌ای صوری جهت اثرگذاری بر قیمت سهم است. در حالی که در معامله بلوکی، کدهای خریدار و فروشنده متفاوت هستند و هدف فقط اثرگذاری بر قیمت نیست. گاهی شرکت، بلوک برخی شرکت‌های زیرمجموعه خود را به دلیل زیان‌ده بودن واگذار می‌کند تا از این طریق بر اصلاح مالی خود اثر مثبت بگذارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آکادمی بورسی پشوتن یک پایگاه آموزشی و اطلاع رسانی در زمینه ی بازارهای مالی می باشد، که سعی دارد با فراهم آوردن بستری حرفه ای، روزنه ی کوچکی باشد برای کمک به معامله گران و کسانی که در بازاهای مالی فعالیت می کنند.

معاملات بلوکی چیست
معاملات بلوکی چیست
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *