معرفی رشته زیست شناسی

معرفی رشته زیست شناسی
معرفی رشته زیست شناسی

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته زیست شناسی پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در رشته زیست شناسی باید در آن‌ها پایه‌ای قوی داشته باشید، گرایش‌ها، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

از آن‌جایی که این رشته نیاز به اطلاعات گسترده‌ای دارد و ماهیت آن پژوهشی و تحقیقاتی است، قدرت حافظه و درک بالا، توجه به جزئیات، اراده قوی، صبر و استمرار کافی برای انجام پژوهش‌ها، تسلط بر زبان انگلیسی برای بهره‌مندی از منابع روز دنیا و علاقه و پیگیری بالا از جمله خصوصیاتی هستند که به موفقیت فرد کمک خواهند کرد. فردی که کنجکاو است، سوال می‌پرسد و به اطراف خود با دقت و توجه نگاه می‌کند، قادر به طراحی سوالاتی است که بر اساس آن‌ها فرضیه‌ها و در نهایت روند پژوهش شکل خواهند گرفت. از طرفی خلاق بودن یک بیولوژیست یا زیست شناس، برای طراحی روش‌های آزمایش و راه رسیدن به پاسخ اهمیت دارد.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

قدرت تجزیه و تحلیل در کنار حافظه قوی، به یک زیست شناس کمک می‌کند تا با در کنار هم قرار دادن دانش تئوری خود بتواند به تعریف و حل مسئله بپردازد. اگر قصد ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی را دارید، نباید از شکست هراسی داشته باشید. در تمامی علوم تجربی، رسیدن به جواب یک موضوع غیر قابل پیش‌بینی است. انجام آزمایشات زمان زیاد، کار مداوم و صبر زیادی را می‌طلبد و شکست اصلی در رشته زیست شناسی، ناامید شدن است.

معرفی رشته زیست شناسی

 

زیست شناسی و شیمی دارای بالاترین ضریب برای قبولی در همه ‌گرایش‌های این رشته هستند اما درس زمین شناسی در زیرگروه زیست شناسی ضریب صفر دارد و بنابراین داوطلبان زیست شناسی، می‌توانند این درس را کنار بگذارند. رتبه قبولی در گرایش‌های زیست شناسی در سال ۱۳۹۸ تا حدود 12 هزار بوده است.

گرایش‌های رشته زیست شناسی در کنکور سراسری عبارتند از:

دوره تحصیل در تمام گرایش‌های مقطع کارشناسی رشته زیست شناسی، 4 ساله و شامل گروه‌های درسی زیر هستند:

دروس عمومی گرایش های زیست شناسی:

دروس‌ مشترک‌ در گرایش‌های‌ ‌ زیست‌ شناسی جانوری، گیاهی و زیست دریا عبارتند از‌:

در برخی دانشگاه‌ها دروس اختیاری یا حتی اختصاصی خاصی ممکن است جایگزین شوند. به طور معمول ۱۰ الی ۱۴ واحد به عنوان دروس اختیاری ارائه می‌شوند که بر اساس نیازهای اختصاصی هر گرایش، صلاح‌دید گروه در دانشکده و یا امکانات و اساتید انتخاب شده‌اند.

به طور کلی زیست‌شناسی و گرایش‌های مختلف آن، علوم تحقیق و پژوهش هستند اما برخی از آن‌ها مانند میکروبیولوژی یا زیست دریا، در صنایع مختلفی مانند پرورش آبزیان، کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها کاربرد دارند. برای اشتغال نمی‌توان به مقطع کارشناسی این رشته بسنده کرد و لازم است که حداقل در یکی از گرایش‌ها کارشناسی ارشد یا دکتری داشته باشید. از مشاغل موجود در بازار کار رشته زیست شناسی، می‌توان موارد زیر را نام برد:

به دلیل گستردگی گرایش های رشته زیست شناسی بازار کار متنوعی در این رشته وجود دارد و زیست شناسان در صورت داشتن تلاش، خلاقیت، و مهارت می توانند در مراکز دولتی یا خصوصی مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته زیست شناسی گیاهی

فارغ التحصیلان گرایش «زیست شناسی گیاهی» (Plant Biology) می توانند کار تدریس را در مقطع دبیرستان یا دانشگاه انجام دهند. همچنین فعالیت در مراکز تحقیقاتی کشاورزی، ژنتیک و بیوتکنولوژی گیاهی، فضای سبز سازمان شهرداری، موزه های ملی تاریخ طبیعی، صنایع تولیدی کشت و تکثیر گیاهان زینتی یا گیاهان دارویی، احیای زیستگاه‌های گیاهی، گلخانه‌ها، دارویی و کشاورزی، و جهاد کشاورزی، از جمله دیگر مشاغل موجود برای فارغ‌التحصیلان این گرایش هستند.

بازار کار رشته زیست شناسی جانوری

برای فارغ التحصیلان گرایش «زیست شناسی جانوری» (Zoology) (animal Biology) مشاغلی همچون کار در سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، شیلات ایران، مراکز دامپزشکی، موزه‌های ملی تاریخ طبیعی یا تکنسین آزمایشگاه مشغول وجود دارند. همچنین این افراد می‌توانند با ادامه تحصیل در زیرمجموعه‌های بالینی مانند خون‌شناسی، انگل شناسی و فیزیولوژی جانوری وارد حوزه های پزشکی شوند.

بازار کار رشته زیست شناسی دریا

«زیست دریا» (Marine Biology) به بررسی و مطالعه محیط آبی، بیولوژی آبزیان و فعالیت‌های آبزی‌پروری می پردازد. فارغ‌التحصیلان گرایش زیست شناسی دریا می‌توانند در مراکز پرورش ماهی آبزیان، شیلات، مراکز تحقیقاتی و نگهداری از آبزیان در حال انقراض کار کنند.

بازار کار رشته زیست شناسی سلولی مولکولی

زیرشاخه‌های مختلف «زیست شناسی سلولی و مولکولی» (Cell And Molecular Biology)، نسبت به سایر گرایش‌های زیست شناسی بازار کار تحقیقاتی و پژوهشی بهتری دارد. فارغ التحصیلان سلولی و مولکولی می توانند به دنبال فعالیت در یکی از موقعیت‌های کاری زیر باشند:

دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور و پردیس‌های خودگردان ارائه دهنده گرایش‌های مختلف زیست شناسی هستند که به طور معمول، در مقطع کارشناسی پذیرش بالاتری دارند. وزارت بهداشت و وزارت علوم هر دو، در مقطع ارشد و دکتری برای زیست شناسی آزمون برگزار می‌کنند و پذیرش دارند. اما کاربرد، وضعیت کاری، دروس کنکور و دروس دانشگاهی آن‌ها با یکدیگر تا حدودی متفاوت خواهد بود. مثلا بیوشیمی در وزارت بهداشت به صورت بیوشیمی بالینی ارائه می‌شود. در آزمون وزارت علوم تقریبا محدودیتی در رشته‌های مجاز شرکت کننده آزمون ارشد و دکتری در گرایش‌ها یا حتی رشته‌های غیر مشابه، وجود ندارد اما در وزارت بهداشت در هر گرایش فقط رشته‌های محدودی می‌توانند شرکت کنند.

در خارج از کشور به دلیل اینکه بودجه بالاتری به تحقیقات اختصاص می‌یابد، درآمد و وضعیت اشتغال رشته‌های علوم پایه از جمله زیست شناسی بالاتر از ایران است. دسترسی به بهترین کیت‌ها و مواد آزمایشگاهی، مجهزترین دستگاه‌ها و تخصیص بودجه‌های تحقیقاتی، از جمله مزایای تحصیل در خارج از کشور هستند.

در آمریکا امکان پذیرش phD بدون داشتن مدرک کارشناسی ارشد نیز امکان‌پذیر است. اگرچه یک رزومه قوی مانند دانشگاه معتبر دولتی، معدل بالا، کارهای پژوهشی و چاپ مقاله در دریافت فاند و پذیرش اهمیت دارند اما این به معنای عدم پذیرش افرادی با شرایط متفاوت نیست. مهم‌ترین فاکتورها در دریافت پذیرش، یک یا چند توصیه‌نامه از اساتید، نمره زبان بالا و ارتباط برقرار کردن با استادی که می‌خواهید با او کار کنید. در اکثر دانشگاه‌ها مهمترین فاکتور، پذیرش استاد مربوطه است. بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، خصوصا در دوره دکترا یا پسادکترا، به دانشجویان هزینه‌کمک تحصیلی می‌دهند که می‌توان با آن به خوبی هزینه زندگی دانشجویی را تأمین کرد.

همانطور که در بخش اول گفته شد، تئوری و حفظیات، تنها یکی از ملزومات موفقیت هستند. به طور معمول، در دانشگاه‌ها فرصت و امکانات کافی برای آموزش عملی وجود ندارد و متأسفانه دانشجویان کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی، تکنیک‌ها و روش‌ها را به خوبی آموزش نمی‌بینند. کار در آزمایشگاه به عنوان یک همراه پروژه و شرکت در کارگاه‌های آموزشی می‌تواند این خلأها را تا حدودی پر کند. اصلی‌ترین مرحله‌ای که می‌تواند از زیست شناس، یک محقق بسازد، انجام پایان‌نامه کارشناسی ارشد است.

هرچه پایان‌نامه، تکنیک‌های بیشتر یا مهم‌تری را در بر بگیرد، آموزه‌های دانشجو نیز در نهایت بیشتر خواهند بود و همین مهارت‌ها به اشتغال دانشجو در آینده یا پذیرش در مقاطع بالاتر در خارج از کشور بسیار مؤثر هستند. در نهایت نمی‌توان از پیش تعیین کرد که فراگیری کدام بخش‌های کار آزمایشگاهی، آینده شغلی فرد را تضمین خواهد کرد. همه چیز بستگی به کار مورد نظر و اهداف آن دارد. فراگرفتن تکنیک‌های پایه و اصلی منطقی‌ترین کار است و پس از آن با توجه به مسیر شغلی می‌توان در ابتدای کار روش‌های لازم را آموزش دید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

مریم بصیری (+)

«مریم بصیری»، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته زیست‌ شناسی-علوم سلولی و مولکولی، گرایش بیوشیمی و علاقه‌مند به مباحث روانشناسی و علوم اعصاب است. او در حال حاضر مطالب زیست شناسی، سلامت، پزشکی و روانشناسی مجله فرادرس را می‎نویسد.

معرفی رشته زیست شناسی

بر اساس رای 50 نفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سازمان علمی و آموزشی «فرادرس» (Faradars) از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۲۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود.

فرادرس با پایبندی به شعار «دانش در دسترس همه، همیشه و همه جا» با همکاری بیش از ۱۸۰۰ مدرس برجسته در زمینه‌های علمی گوناگون از جمله آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک کامپیوتری، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای گوناگون، دروس رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی، آموزش‌های دانش‌آموزی و نوجوانان، آموزش زبان‌های خارجی، مهندسی برق، الکترونیک و رباتیک، مهندسی کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران توانسته بستری را فراهم کند تا افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های با کیفیت، به روز و مهارت‌محور همواره به یادگیری بپردازند. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید.
مشاهده بیشتر

هر گونه بهره‌گیری از مطالب مجله فرادرس به معنی پذیرش شرایط استفاده از آن بوده و کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب، تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

© فرادرس ۱۳۹۹

@media (max-width:1008px) {
.noresp {
display: none !important
}
}
.form-control {
width: auto !important;
border-radius: 0px
}
.inner-contentbox {
margin-bottom: 15px !important
}
.alink img {
max-width: 100% !important;
width: auto !important;
height: auto !important
}
.alink h2 {
color: rgb(58, 109, 151);
font-size: 16px;
margin-bottom: 20px
}
.alink h3 {
font-size: 15px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-bottom: 20px
}
.alink h4 {
font-size: 14.5px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-bottom: 20px
}
.alink h5 {
font-size: 14px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-bottom: 20px
}
.alink h6 {
font-size: 13.5px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-bottom: 20px
}

.alink p {
line-height: 27px
}
.alink a {
font-size: 15px
}
.shoar {
background: rgb(249, 249, 249) none repeat scroll 0% 0%;
text-align: center;
padding: 30px 10px;
font-weight: bold;
font-size: 23px;
margin-bottom: 20px;
line-height: 32px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-top: 20px
}
.end {
border: 1px solid rgb(220, 222, 181);
background-color: rgb(254, 255, 232);
padding: 10px;
margin: 10px 0px;
line-height: 1.5;
}
.slo {
font-size: 50px;
font-family: yekan;
margin-left: 20px;
}
.slo2 {
font-size: 50px;
font-family: yekan;
position: relative;
top: 33px;
margin-right: 20px;
}
.mytable tr td {
border: 1px solid #ccc;
}
.mytable tr:nth-child(even) {
background: #ED7D31;
color: white
}
.mytable tr:nth-child(even) td {
color: white !important
}
.mytable tr:nth-child(odd) {
background: #FFF
}
.mytable tr:first {
background:#EBFC87
}
.mytable li:nth-child(5n+3) {
font-weight: bold
}
address, blockquote, dd, dl, p, pre, q {
margin-bottom: 1px;
}
.mb-5 {
margin-bottom: 3px !important
}
h4 {
font-size: 14px !important;
font-weight: bold;
color: rgb(58, 109, 151);
}

رشته‌ زیست‌ شناسی‌ دارای‌ سه‌ گرایش‌ علوم‌گیاهی‌، علوم‌ جانوری‌ و زیست‌دریا است‌.‌ این‌ گرایش‌ها تنها در 17 واحد تخصصی‌ با یکدیگر تفاوت‌ دارند.

معرفی رشته زیست شناسی

برای مشاوره و معرفی رشته زیست شناسی و بازار کار آن 

برای مشاوره و معرفی رشته زیست شناسی و بازار کار آن 

زیست‌ شناسی‌
دیباچه:

رشته‌ زیست‌ شناسی‌ دارای‌ سه‌ گرایش‌ علوم‌گیاهی‌، علوم‌ جانوری‌ و زیست‌دریا است‌.‌ این‌ گرایش‌ها تنها در 17 واحد تخصصی‌ با یکدیگر تفاوت‌ دارند.
گرایش‌ علوم‌ گیاهی‌:
این رشته‌ یکی‌ از شاخه‌های‌ زیست‌ شناسی‌ است‌ که‌ صرفاً موارد مربوط‌ به‌ گیاه‌ را اعم‌ از گیاهان‌ اولیه‌ تا گیاهان‌ امروزی‌ بررسی‌ می‌کند و دارای‌ زمینه‌های‌ مختلفی‌ مانند:
گیاه‌ شناسی‌، فیزیولوژی‌ گیاهی‌، ریخت‌ زایی‌ و اندام‌ زایی‌ در گیاهان‌، بیوشیمی‌ و جلبک‌ شناسی‌ است‌. علوم‌ گیاهی‌ دارای‌ دو بخش‌ عمده‌ “فیزیولوژی‌” و “سیستماتیک‌” است‌ که‌ بخش‌ فیزیولوژی‌ به‌ شناخت‌ زندگی‌ گیاهان‌ و اندام‌های‌ مختلف‌ یک‌ گیاه‌ می‌پردازد و بخش‌ سیستماتیک‌ نیز درباره‌ اسامی‌ و طبقه‌بندی‌ گیاهان‌ می‌باشد.گیاه، اعجوبه سبزپوش طبیعت است که چون در هر گوشه و کنار به چشم می‌خورد، عادی و پیش پاافتاده به نظر می‌آید در حالی که بیش از هر موجود زنده دیگری در روی کره زمین، اعجاب‌آور است.موجودی که در آشپزخانه ذره‌بینی خود برای همه مخلوقات زنده کره زمین غذا تهیه می‌کند و پیشرفته‌ترین نیروگاه خورشیدی، شبکه لوله‌کشی و سیستم پمپاژ آب را در اختیار دارد و از سوی دیگر مایه زیبایی، لطافت ، نشاط و آرامش هستی است. به همین دلیل شناخت و حفظ آن یک نیاز است. و رشته علوم گیاهی نیز برای پاسخ به همین نیاز در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی معتبر جهان دایر شده است.
موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :
حضور کارشناسان‌ علوم‌ گیاهی‌ در مؤسسه‌های‌ تحقیقاتی‌ و اجرایی‌ کشور امری‌ ضروری‌ است‌ تا بتوان‌ محیط‌ زیست‌ ایران‌ را به‌ خوبی‌ حفظ‌ کرد، اما به‌ گفته‌ اساتید و دانشجویان‌ علوم‌ گیاهی‌ در حال‌ حاضر فارغ‌التحصیلان‌ دوره‌ لیسانس‌ این‌ گرایش‌ موقعیت‌های‌ شغلی‌ مناسبی‌ ندارند. چون‌ دانش‌ و اطلاعات‌ آن‌ها جنبه‌ تخصصی‌ ندارد و مؤسسات‌ و مراکز تحقیقاتی‌ و اجرایی‌ بیشتر مایلند که‌ نیروهای‌ مورد نیاز خود را از میان‌ فارغ‌التحصیلان‌ کارشناسی‌ ارشد یا دکترای‌ این‌ رشته‌ انتخاب‌ کنند. بیشتر فارغ‌ التحصیلان‌ علوم‌ گیاهی‌ در سطح‌ کارشناسی‌ جذب‌ آموزش‌ و پرورش‌ می‌شوند چون‌ معلومات‌ آنها جنبه‌ عمومی‌ دارد و می‌توانند در تدریس‌ کتب‌ زیست‌ شناسی‌ دوره‌ متوسطه‌ موفق‌ باشند، اما نمی‌توانند در مراکز تحقیقاتی‌ که‌ نیاز به‌ متخصص‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌ علوم‌ گیاهی‌ دارد، فرصت‌ شغلی‌ مناسبی‌ به‌ دست‌ بیاورند. از سوی‌ دیگر اگر کسی‌ در گرایش‌ علوم‌ گیاهی‌ سرمایه‌گذاری‌ کند و متأثر از محیط‌ نشود، می‌تواند در بخش‌های‌ کشاورزی‌ ـ زیستی‌، ژنتیک‌ و بیوتکنولوژی‌ فعالیت‌ داشته‌ باشد.
درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل‌:
دروس‌ مشترک‌ در گرایش‌های‌ مختلف‌ زیست‌ شناسی‌ :
ریاضی‌، فیزیک‌، شیمی‌، شیمی‌ آلی‌، بیوشیمی‌، آمار زیستی‌ ، زیست‌ سلولی‌ و مولکولی‌ ، ژنتیک‌ ، اکولوژی‌ ، میکروبیولوژی‌ ، تکامل‌ موجودات‌ زنده‌ ، تالوفیت‌ها، فیزیولوژی‌ جانوری‌، بافت‌ شناسی‌ ، جنین‌ شناسی‌ ، جانور شناسی‌، تشریح‌ و مرفولوژی‌ گیاهی‌ ، ریخت‌زایی‌ و اندام‌ زایی‌ در گیاهان‌ ، سیستماتیک‌ گیاهی‌، فیزیولوژی‌ گیاهی‌، رشد و نمو گیاهی‌، بیوفیزیک‌ ، ویروس‌ شناسی‌ ، زیست‌ شناسی‌ پرتوی‌ ، اکولوژی‌ عملی‌.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ علوم‌ گیاهی‌:
اکو فیزیولوژی‌ گیاهی‌ ، ازدیاد گیاهان‌ ، قارچ‌ شناسی‌ ، اکولوژی‌ گیاهی‌ ، انتقال‌ مواد در گیاه‌ ، متمم‌ سیستماتیک‌ گیاهی‌، اصول‌ رده‌بندی‌ گیاهان‌. (بسیاری‌ از درس‌های‌ این‌ گرایش‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ است‌).
گرایش‌ علوم‌ جانوری‌:
علوم‌ جانوری‌ به‌ مطالعه‌ مسائل‌ مربوط‌ به‌ جانوران‌ می‌پردازد و دارای‌ سه‌ بخش‌ اصلی‌ جانورشناسی‌ یا بیوسیستماتیک‌، فیزیولوژی‌ جانوری‌ اعم‌ از انسانی‌ و حیوانی‌ و بافت‌شناسی‌ و جنین‌شناسی‌ جانوری‌ است‌.بسیاری‌ از گرایش‌های‌ زیست‌ شناسی‌ وابسته‌ به‌ علوم‌جانوری‌ هستند. برای‌ مثال‌ یک‌ محقق‌ علوم‌سلولی‌ و مولکولی‌ تا با یک‌ جانور و وضعیت‌ زیستی‌ آن‌ آشنا نباشد، نمی‌تواند روی‌ سلول‌ آن‌ کار کند. یک‌ محقق‌ ژنتیک‌ نیز در آغاز باید بیولوژی‌ جانور را به‌ طور کامل‌ بداند و بعد در زمینه‌ ژنتیک‌ آن‌ کار کند. به یاری بیوسیستماتیک یعنی شناسایی گونه‌های مختلف جانوران نیز می‌توان به نقش مفید گونه‌های مختلف جانوری برای کمک به طرح‌های اقتصادی پی برد.برای مثال امروزه استفاده از مواد شیمیایی برای کنترل آفات راه درستی نیست چون این مواد تعادل اکولوژی محیط زیست را برهم می‌زنند در حالی که با شناخت گونه‌های حشرات شکارچی می‌توان بسیاری از آفات مثل حشرات مضر را از بین برد. در این میان می‌توان به کفش‌دوزک‌ها اشاره کرد که امروزه کاربرد بسیاری در اقتصاد کشاورزی آمریکا دارند یا مگس‌های مفید که از شته‌ها تغذیه می‌کنند. از طرف دیگر بیوسیستماتیک در شناخت گونه‌های بیماری‌زا مثل «پشه آنوفل» و معرفی آنها به دنیای پزشکی نقش مهمی دارد. همچنین می‌‌توان به بخش دیرین‌شناسی یا فسیل‌شناسی اشاره کرد که یکی از فواید این بخش، پی بردن به منابع عظیم اقتصادی مثل نفت است که از طریق مطالعه محل فسیل‌ها یا رسوبات فسیل‌ها به دست می‌‌آید.
موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :
هرچند که‌ تعداد قابل‌ توجهی‌ از فارغ‌التحصیلان‌ علوم‌ جانوری‌ جذب‌ بازار کار نمی‌شوند اما بهترین‌ دانشجویان‌ همیشه‌ موفق‌ بوده‌ و هستند. این دسته از دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی گاه‌ برای‌ کارهای‌ تحقیقاتی‌ یا اداره‌ آزمایشگاه‌ها جذب‌ دانشگاه‌ها می‌شوند یا در سازمان‌ حفاظت‌ از محیط‌ زیست‌ و سازمان‌های‌ مربوط‌ به‌ فعالیت‌ می‌پردازند. چون‌ سازمان‌ محیط‌ زیست‌ برای‌ بررسی‌ اکوسیستم‌ها به‌ محققان‌ زیست‌ شناسی‌ از جمله‌ علوم‌جانوری‌ نیاز دارد. همچنین‌ بعضی‌ از فارغ‌التحصیلان‌ این‌ گرایش‌ وارد دنیای‌ پزشکی‌ شده‌ و در زمینه‌های‌ خون‌شناسی‌ یا انگل‌شناسی‌ فعالیت‌ می‌کنند.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ علوم‌ جانوری‌ :
زیست‌ انگل‌ها، فیزیولوژی‌ مقایسه‌ای‌، جانورشناسی‌، رفتارشناسی‌، حشره‌شناسی‌. (بسیاری از درس‌های این گرایش همراه با آزمایشگاه است).
گرایش‌ زیست‌ دریا:
گرایش‌ زیست‌ دریا به‌ بررسی‌ و مطالعه‌ خواص‌ محیط‌ آبی‌، بیولوژی‌ آبزیان‌ و فعالیت‌های‌ آبزی‌پروری‌ می‌پردازد؛ یعنی‌ برخلاف‌ دو گرایش‌ علوم‌ جانوری‌ و علوم‌ گیاهی‌ که‌ در آنها بیشتر موجودات‌ خشک‌زی‌ مطالعه‌ می‌شوند این‌ گرایش‌ جانوران‌ و گیاهان‌ آبزی‌ را بررسی‌ و مطالعه‌ می‌کند. گرایش‌ زیست‌ دریا علاوه‌ بر بررسی‌ فیزیولوژی‌ آبزیان‌ به‌ مطالعه‌ اکولوژی‌ دریا یعنی‌ بررسی‌ آلودگی‌ آب‌ دریاها و تأثیر آن‌ بر محیط‌ دریا می‌پردازد.
موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :
فارغ‌التحصیلان‌ گرایش‌ زیست‌ دریا می‌توانند‌ در مراکز پرورش‌ ماهی‌ و مراکز‌ تحقیق‌ بر روی‌ ارزش‌ مواد غذایی‌ دریایی‌ فعالیت کنند. علاوه‌ بر کار در شیلات‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ گرایش‌ می‌توانند در حفظ‌ بعضی‌ از گونه‌های‌ آبزیان‌ که‌ در حال‌ انقراض‌ هستند مثل‌ ماهی‌ ازون‌برون‌ یا ماهی‌ سفید کار کنند و مهمتر از همه‌ این‌ که‌ ما باید به‌ یاری‌ کارشناسان‌ زیست‌دریا یک‌ اطلس‌ دقیق‌ در مورد گونه‌های‌ آبزی‌ موجود در آب‌های‌ کشورمان‌ تهیه‌ کنیم‌.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ زیست‌ دریا:
ماهی‌شناسی‌، لیمنولوژی‌، انگل‌ها و بیماری‌های‌ انگلی‌ آبزیان‌، اکولوژی‌ آبزیان‌، شناخت‌ کف‌زیان‌، اصول‌ و تکثیر و پرورش‌ آبزیان‌. (بسیاری از درس‌های‌ این‌ گرایش‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ است).
توانایی‌های‌ لازم‌ :
دانشجوی‌ رشته‌ زیست‌شناسی‌ باید عاشق‌ کشف‌ حقایق‌ پدیده‌های‌ طبیعی‌ باشد و به‌ گردش‌ در طبیعت‌ علاقه‌مند باشد. چون‌ اطلاعاتی‌ که‌ با حضور در محیط‌ طبیعی‌ زندگی‌ گیاه‌ یا جانور می‌توان‌ به‌ دست‌ آورد در هیچ‌ کتابی‌ پیدا نخواهد شد. در ضمن‌ دانشجو لازم‌ است‌ فردی‌ منظم‌ و مرتب‌ بوده‌ و بتواند مطالب‌ را در ذهن‌ خویش‌ به‌ خوبی‌ طبقه‌بندی‌ کند تا در زمینه‌ سیستماتیک‌ موفق‌ گردد.

برگرفته شده از کتاب آشنایی با رشته های مختلف دانشگاهی و زمینه های شغلی، گردآوری و تنظیم توسط

“مهندس رضا فریدون نژاد”

 

 

باید توجه داشت که برای انتخاب رشته زیست شناسی فقط آشنایی با کلیت رشته زیست شناسی و بازار کار آن نمی تواند تنها معیار داوطلبان کنکور سراسری قرار بگیرد بلکه علاوه بر این مطالب باید داوطلبان با مقایسه کارنامه کنکور سراسری خود با رتبه های قبولی داوطلبان در کنکور سال های گذشته بتوانند شانس خود را برای قبولی در این رشته بسنجند و فرم انتخاب رشته خود را بر اساس شانس قبولی در انتخاب های خوشبینانه ، منطقی و بدبینانه تکمیل نمایند . به کلیه متقاضیان شرکت در انتخاب رشته ، استفاده از نرم افزار رایگان انتخاب رشته مجازی هیوا که شامل آخرین رتبه های قبولی رشته زیست شناسی در دانشگاه های محتلف است را توصیه می کنیم . همچنین داوطلبان برای انتخاب رشته زیست‌ شناسی‌ در کنکور سراسری می توانند مقالات زیر را نیز مطالعه نمایند .

 

 

 

کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا سوالات شما را در ارتباط با رشته زیست‌ شناسی‌ و بازار کار آن پاسخگو باشندبرای این کار می توانید از سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا استفاده نمایید . همچنین داوطلبان می توانند برای کسب آخرین اخبار و اطلاعات کنکور سراسری عضو کانال تلگرام کنکور سراسری هیوا شوند و یا صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا را دنبال نمایند .  

برای مشاوره و معرفی رشته زیست شناسی و بازار کار آن 

برای مشاوره و معرفی رشته زیست شناسی و بازار کار آن 

سلام . ببخشید زیست جانوری تا چه مقطعی میشه ادامه داد ؟؟ میشه بعد از اتمام تحصیل یا حین تحصیل آزمایشگاه با کلینیک راه اندازی کرد؟ از چه مقطعی به بعد میشه توی دانشگاه به تدریس مشغول شد؟ زمینه برای پژوهش توی این رشته فراهمه  ؟ممنون میشم جواب بدید من بیست سالمه می خوام اگر خدا بخواد وارد این رشته بشم و خیلی کم درموردش اطلاعات دارم

سلام . می تونین تا مقطع دکتری در رشته زیست جانوری تحصیل کنین ، زمینه و امکانات پژوهشی برای این رشته موجوده .

سلام من علوم تربیتیم اما می خوام رشته زیست بخونم ایا گرایش فیزیولوژی جانوری خوبه ؟ یا تشریح حیوان داره چون این مدلی دوست ندارم . و در منابع لطفا راهنماییم کنید

سلام . بیشتر در مورد رشته ها و دروسی که در دانشگاه باید بگذرونین تحقیق کنین ، در واحد آزمایشگاه تشریح حیوان صورت می گیره .

سلام خسته نباشید ، لیسانسیه من شیلات بوده و ارشدم زیست فناوری دریا، الان با رشته ارشدم هیچ جا کار پیدا نمی کنم دوست داشتم وارد عرصه اموزش و پرورش و یا دانشگاه بشم برای تدریس، اما دکترای زیست فناوری تو ایران نیست شرایط برای خارج هم مهیا نیست که برم و نمی تونم، به رشته خودم تو زمینه دریا علاقمندم و دلم می خواست دکترای زیست دریا بگیرم اما اساتیدم میگن جدیدا دانشگاه نیرو جذب نمی کنه، نمیدونم چیکار کنم؟! برم دوباره ارشده یه رشته بدرد بخور ادامه بدم یا برم دکترا نزدیک به رشته خودم یعنی همون زیست دریا واقعا نمیدونم چیکار کنم، تورو خدا یکی بیاد راهنمایم کنه

سلام . باید با توجه به علاقه وهدفی که دارین راه تون رو انتخاب کنین ، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ای غیر مرتبط با رشته کارشناسی آینده شغلی شما رو تضمین نمی کنه .

با سلام می خواستم بدونم در رشته زیست شناسی جانوری مقطع دکتری رو می تونیم میکروبیولوژی بخونیم؟

سلام . می تونین در مقطع دکتری در رشته میکروبیولوژی تحصیل کنین .

سلام در مقطع کارشناسی ارشد می تونیم تغییر رشته بدیم و زیست شناسی انسانی بخونیم

سلام من رشته دبیرستانم ریاضی فیزیک بود. دانشگاه شهرمون زیست شناسی بدون کنکور می گیره اگر برم زیست شناسی بخونم داخل دانشگاه و درسا مشکلی پیش نمیاد؟. اخه دیدم معدل ریاضی برای تمام رشته های تجربی کامل حساب میشه واسه همین فکر می کنم داخل دانشگاه زیست از پایه شروع می کنم

سلام . مشکلی برای تحصیل در رشته زیست شناسی ندارین البته در صورتی که به این رشته علاقه دارین .

با سلام. پذیرش رشته زیست شناسی جانوری بر اساس سوابق تحصیلی صورت می گیره یا باید توی کنکور رتبه مطلوب رو کسب کرد؟!

سلام .فارق التحصیلان رشته زیست شناسی جانوری میتونن در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ژنتیک یا میکروبیولوژی بخونن؟!

سلام . می تونین در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ژنتیک و یا میکروبیولوژی تحصیل کنین .

سلام . فارغ التحصیلان رشته زیست جانوری میتونن جذب آموزش و پرورش بشن ؟ لطفا جواب بدین

سلام . فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش میشن ، برای اینکه معلم بشین باید در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنین البته در صورتی که از رشته شما و در استان بومی شما پذیرش صورت بگیره .


مقالات منتخب سردبیر

معرفی رشته زیست شناسی

منتخب های خواندنی

آیا مهارت خودشناسی دارید

مشکلات خود را به شکلات تبدیل کنید

روش های مدیریت زمان

راه های افزایش تمرکز حواس

راهکارهای افزایش ساعت مطالعه برای آزمون

رمز موفقیت در کنکور

دسترسی سریع

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099075305 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 40000 ریال ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری گروه آموزشی هیوا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره هیوا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از سازمان سنجش ، دانشگاه آزاد و …. هیچگونه وابستگی ندارد. جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787700-021 تماس حاصل فرمایید.

دانلودها | وبلاگ | اخبار و اطلاعیه ها | هیوامگ | تماس با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به هیوا می باشد ©

ایران مشاوره

نظری بدهید


علم زیست شناسی ، به شناخت تمامی موجودات زنده و تاثیر وجود آن ها در زندگی بشر می پردازد. وجود کارشناسان متخصص در این زمینه ، که از مفاهیم کلی و اساسی زیست شناسی و جنبه های نظری و کاربردی آن دارای آگاهی کافی باشند ، تا حد زیادی می تواند به کاهش وابستگی به سایر کشورها کمک کند. رشته های مرتبط به زیست شناسی در مقطع کارشناسی عبارتند از زیست شناسی عمومی ، جانوری ، گیاهی ، دریا و سلولی و مولکولی. هر کدام از این رشته ها در مقاطع ارشد و دکتری دارای گرایش های مختلفی می باشند.

معرفی رشته زیست شناسی

وجود کارشناسان کارآمد در مراکز و مؤسسات تحقیقاتی و اجرایی کشور ، جهت حفاظت مناسب از محیط زیست ، بسیار لازم است. اما با توجه به اظهارات دانشجویان و اساتید این رشته ، فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی علوم زیست شناسی ، به این علت که دارای دانش و اطلاعات تخصصی نمی باشند ، دارای موقعیت شغلی مناسبی نمی باشند. هم چنین مراکز و مؤسسات تحقیقاتی و اجرایی کشور ، معمولا به جذب نیروی مورد نیاز خود از میان فارغ التحصیلان مقطع ارشد و دکترای این رشته می پردازند.

علم زیست شناسی ، به جهت نیاز به شناخت همه گونه های موجودات زنده و فواید آن ها در زندگی بشر ، همواره نیروهای متخصص بیشتری می طلبد.

اکثریت فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته زیست شناسی گیاهی ، که دانش تخصصی مورد نیاز برای سازمان های تحقیقاتی و اجرایی را ندارند ، می توانند در آموزش و پرورش مشغول به کار شده و به تدریس کتاب های زیست شناسی دوره متوسطه بپردازند. اما اگر افرادی در این رشته سرمایه گذاری کرده و تحت تأثیر محیط قرار نگیرند ، می توانند در بخش های مختلفی مانند کشاورزی – زیستی ، ژنتیک و بیوتکنولوژی فعالیت داشته باشند.

در مورد فارغ التحصیلان علوم جانوری می توان گفت که اکثریت این دسته از افراد نمی توانند در بازار کار مرتبط جذب شوند. این دسته از افراد پس از فراغت از تحصیل می توانند در کارهای تحقیقاتی و اداره آزمایشگاه های دانشگاه ها مشارکت داشته باشند. هم چنین امکان فعالیت در سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان ها و مراکز مرتبط با آن ، برای داوطلبان ، وجود دارد. زیرا سازمان حفاظت از محیط زیست برای بررسی اکوسیستم ها به پژوهشگران زیست شناسی جانوری نیاز دارد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند به دنیای پزشکی قدم گذاشته و در زمینه های خون شناسی و یا انگل شناسی مشغول به فعالیت شوند.

فارغ التحصیلان رشته زیست شناسی دریا ، معمولا ، حوزه کاری محدودتری دارند چون تماماً با دریا و موجودات آبزی سر و کار دارند. بنابراین امکان اشتغال در هر شرایط و مکانی ، برای این دسته از افراد ، فراهم نیست. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز پرورش ماهی و مراکز تحقیقاتی بر روی ارزش مواد غذایی دریایی به تحقیق بپردازند و یا در سازمان شیلات فعالیت داشته باشند. علاوه بر این ها ، این افراد می توانند در راستای حفظ گونه های درحال انقراض آبزیان ، مانند ماهی ازون برون و یا ماهی سفید ، تلاش کنند.

برای فارغ التحصیلان این رشته ، موارد زیادی جهت اشتغال وجود دارد.

در رابطه با درآمد زیست شناسان ، اطلاعات دقیقی در دست نمی باشد اما تنوع زمینه های کاری آن ها ، نشان دهنده درآمدهای متفاوت می باشد. از مؤلفه های مهمی که روی این میزان درآمد تأثیرگذارند می توان به میزان تحصیلات (لیسانس ، ارشد و یا دکتری) ، تجربه ، توانایی و نوع صنعت اشتغال اشاره کرد. هرچه این مؤلفه ها قوی تر و مفید تر باشند ، مسلما درآمد حاصل هم بیشتر خواهد بود.

دانشجویان رشته های زیست شناسی باید توجه داشته باشند که علاوه بر علاقه ، نیاز به صبر و پشتکار هم دارند. آن ها باید به کشف حقایق پدیده های طبیعت از طریق گردش در آن علاقه داشته باشند. زیرا دانشی که از این طریق به دست می آید با دانش هیچ کتابی قابل مقایسه نمی باشد. علاوه بر این ها ، دانشجو باید فردی منظم بوده و بتواند مطالب را به بهترین شکل در ذهن خود دسته بندی کند. به همین سبب باید دارای حافظه به حد کافی خوب ، توانایی قوی در زمینه شیمی ، فیزیک و ریاضی بوده و علاقه مند به کارهای آزمایشگاهی باشند.

دانشگاه های سراسری که در سال گذشته رشته زیست شناسی را ارئه داده اند مطابق جدول زیر می باشند.

جمعیت کثیری از فارغ التحصیلان رشته های علوم زیستی ، با وجود زمینه های کاری متعدد ، مانند بسیاری از فارغ التحصیلان سایر رشته ها از بیکاری رنج می برند. بنابراین بهتر است علاقه مندان به این رشته دقت لازم را داشته باشند و تمامی جوانب آن را درنظر بگیرند. هم چنین برای آگاهی از رتبه قبولی زیست شناسی سلولی و مولکولی آزاد 97 – 98و یا بازار کار رشته های مشابه مانند بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی ، بازار کار رشته بهداشت عمومی ، بازار کار رشته میکروبیولوژی و سایر رشته ها می توانید از لینک های مرتبط استفاده کنید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب هابازار کار رشته ها

بهمن ۱۵, ۱۳۹۹

دی ۲۴, ۱۳۹۹

آذر ۲, ۱۳۹۹

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره با توجه به نیاز های موجود به مشاوره تحصیلی باکیفیت و کارآمد در سراسر کشور شروع به کار کرد و همیشه کیفیت در مشاوره را مدنظر قرار داده است.این مرکز به عنوان اولین و مجرب ترین مرکز مشاوره تحصیلی با پشتوانه تخصص مشاوران حرفه ای پاسخگوی سوالات تحصیلی شما دوستان عزیز در 7 روز هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب می باشد.شماره تماس ایران مشاوره 9099071647 از طریق تلفن های ثابت در سراسر کشور می باشد

باکلاسهای غیرحضوری،چطورکمک درس فرزندم باشم


ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

 

 

معرفی رشته زیست شناسی

 

 

هدف:

هدف این شاخه شناخت جانداران میکروسکوپی و مسائل مختلف مربوط به زندگی آنهاست.

 

علم میکروبیولوژی در مورد چگونگی استفاده بهینه از میکروارگانیسم ها و جلوگیری از ضررها و زیانهایی که میکروارگانیسم ها می توانند به حیات انسانها، دامها و نباتات وارد کنند، بحث می کند.

 

در گذشته به میکروبها شیطانهای نامرئی می گفتند اما امروزه باید به آنها فرشته های نامرئی بگوییم چرا که اگر میکروارگانیسم ها در چرخه حیات، وظیفه خویش را انجام ندهند، زندگی تمام موجودات از نباتات و حیوانات گرفته تا انسان به زوال کشیده می شود.

 

و باز بخشی از این میکروارگانیسم ها هستند که با ایجاد انواع بیماریهای عفونی زندگی بشر را به خطر می اندازند مانند “ابولا” که یک بیماری ویروسی ناشناخته بود و در آفریقا تعداد زیادی از افراد را به کشتن داد و یا “ایدز” که بشر را تا آستانه سال ۲۰۰۰ عاجز و ناتوان کرده است. بی شک نمی توان به نقش مهم میکروارگانیسم ها در هستی اعتقاد داشت و از اهمیت کاربرد رشته میکروبیولوژی که به عنوان بررسی میکروارگانیسم ها می پردازد، غافل ماند.

 

 

ماهیت:

اما میکروارگانیسم ها که اساس و پایه علم میکروبیولوژی را تشکیل می دهند، چه هستند؟

 

میکروارگانیسم ها موجودات ریز ذره بینی مانند: باکتریها، ویروسها، قارچهای میکروسکوپی و ژرتوزوئرها هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند.

 

علم میکروبیولوژی که گرایشی از علم زیست شناسی است به بررسی و مطالعه میکروارگانیسم ها می پردازد. در این علم ارتباط میکروارگانیسم ها با خودشان و همچنین با موجودات عالی تر مانند انسان، حیوانات و گیاهان مورد بررسی قرار می گیرد.

 

رشته میکروبیولوژی که با میکروارگانیسم ها یعنی موجودات ریز ذره بینی سروکار دارد، دو جنبه مهم دارد. یکی مبارزه با میکروارگانیسم های خطرناک و بیماری زا که حیات انسانها، حیوانات و گیاهان را به خطر می اندازند و میکروبیولوژیست با شناسایی روش و مسیر ایجاد بیماری ها می تواند این مسیر را متوقف کرده و از چرخه و سیر بیماری جلوگیری کند و جنبه دیگر استفاده بهینه و مناسب از میکروارگانیسم ها برای تولید مواد غذایی و تبدیل بهینه صنایع غذایی مثل تهیه پنیر، ماست و یا حتی نان و همچنین تولید داروهای پزشکی و دامپزشکی می باشد.

 

اهمیت این رشته با توجه به نیاز صنایع غذایی و تخمیری به کارشناسان این رشته، نیاز علوم پزشکی و دارویی، نیاز سازمان های محیط زیست و مبارزه با آلودگی آن، نیاز کشاورزی و دام پروری، نیاز دانشگاه ها به مدرس و محقق و … به خوبی روشن می شود.

 

 

گرایش های مقطع لیسانس:

گرانش میکروبیولوژی یکی از پنج گرایش رشته زیست شناسی سلولی و ملکولی است. اما لازم به توضیح است که …

 

 

علم میکروبیولوژی گرایشهای مختلفی دارد که عبارتند از:

الف) گرایش پزشکی. در این گرایش میکروبهایی که برای انسان بیماری زا هستند و چگونگی فعالیت آنها بررسی می شود. البته این گرایش قسمت کوچکی از علم میکروبیولوژی را به خود اختصاص می دهد چرا که از میان میکروبهای شناخته شده فقط حدود ۱۷۰ نوع میکروب، بیماری زا هستند و بقیه میکروبها تاکنون شناخته شده اند، میکروبهایی مفید می باشند.

 

معرفی رشته زیست شناسی

ب) میکروبیولوژی غذایی. بسیاری از مواد غذایی مثل ماست یا پنیر به یاری میکروبها تولید می شوند.

 

ج) میکروبیولوژی صنعتی. در این گرایش از میکروبیولوژی از میکروبهای مفید برای تولید مواد صنعتی مانند اسیدها و کمپوست میکروبی (تهیه کود به یاری مواد زاید و زباله ها) استفاده می شود. همچنین از میکروبها در رفع آلودگی های محیط زیست استفاده می گردد.

 

 

آینده شغلی، بازار کار، درآمد:

میکروبیولوژی پایه و اساس بسیاری از علوم از قبیل: بیوشیمی، بیوتکنولوژی، زنتیک و پزشکی است.

برای مثال یکی از پایه های مستحکمی که پزشکی بر روی آن استوار است، میکروبشناسی است. چون علم میکروبشناسی است که توانسته است در مقابل حملات سهمگین بیماری های بسیار خطرناک و جهانگیر مانند فلج اطفال و یا طاعون با تشخیص، درمان و یا تهیه واکسن و راههای اساسی و موثر در اختیار بشر قرار دهد و باز علم میکروبشناسی است که باید راهی برای نجات انسان از چنگال بیماریهای عفونی جدید پیدا بکند.

یکی از کاربرهای رشته میکروبیولوژی حداقل در بعد سنتی، تشخیص بیماری است چون در آزمایشگاههای تشخیص طبی محققان عمدتاً با بیماریهای عفونی میکروارگانیسم ها سروکار دارند یعنی یا بطور مستقیم به تشخیص میکروارگانیسم ها می پردازند یا به تشخیص آثار حیاتی آنها می پردازند که نهایتاً این آثار حیاتی ما را به سوی یک میکروارگانیسم هدایت می کند مثل ترشح یک آنزیم یا تبدیل قند به اسید که در این موارد ما خود میکروارگانسم را نمی بینیم اما از آثار حیاتی آن می توانیم تشخیص دهیم که با چه میکروارگانیسمی سروکار داریم و این میکروارگانیسم چه بیماری را ایجاد کرده است. با توجه به اینکه متاسفانه امروزه دنیا با خطر شیوع مجدد بیماریهای میکروبی قدیمی و شیوع بیماریهای جدید روبرو است رشته میکروبیولوژی در پیشگیری و جلوگیری از بیماری کاربرد دارد مثل علم واکسینه لوژی که علم جدیدی است و وظیفه آن ساخت واکسنها و سرمهای مختلف می باشد. مواد غذایی و تولید مواد غذایی مختلف اثر میکروارگانیسم ها بسیار قابل توجه است. همچنین رشته میکروبیولوژی در کشاورزی بطور بسیار وسیعی در تشخیص آفات گیاهی، مبارزه با آفات گیاهی و ایجاد مقاومت گیاهی نسبت به آفات (ایجاد گیاهانی مقاوم به آفات و حشرات) مورد استفاده قرار می گیرد.

در صنایع و معادن نیز برای استخراج فلزات سنگین و در تصفیه نفت در گوگردزدایی از نفت مورد استفاده قرار می گیرند. همین استفاده از رشته میکروبیولوژی در گوگردزدایی بسیار مهم است چون در تصفیه نفت مرحله گوگردزدایی بسیار گران تمام می شود. اما میکروارگانیسم هایی هستند که گوگرد را در خودشان تثبیت می کنند و جدا می شوند و به این وسیله می توان بهترین نفت بدون گوگرد را خیلی ارزان به دست آورد.

در محافظت از محیط زیست نیز میکروارگانیسم هایی هستند که تصفیه فاضلابها و مبارزه بیولوژیک با عفونتها آلودگی های فاضلابی مورد استفاده قرار می گیرند و آب سالم و در حقیقت بدون آلودگی تحویل می دهند همچنین در آلودگیهای نفتی میکروبهای نفت خواری هستند که پارافین و خود نفت را به عنوان مواد غذایی استفاده می کنند و توده ای سلولی می سازند که مورد مصرف تغذیه آبزیان را از بین می برد، تبدیل به یک ماده غذایی می کنند که مورد استفاده آبزیان قرار می گیرد. تبدیل به یک ماده غذایی می کنند که مورد استفاده آبزیان را از بین می برد، تبدیل به یک ماده غذایی می کنند که مورد استفاده آبزیان قرار می گیرد. تا حدودی نیز همین کار در خلیج فارس برای تصفیه آلودگی چاههای نفتی کویت انجام گرفت.

حتی در صنعت نساجی نیز این علم به یاری بشر آمده است و به تازگی در صنعت نساجی از میکروارگانیسم ها برای تثبیت نشاسته و آهار دادن پارچه استفاده می شود.

فعالیت در مراکز میکروب شناسی، کارشناسی علوم آزمایشگاهی، بررسی آلودگی های میکروبی مواد غذایی اعم از فرآورده های گیاهی و دامی، صنایع غذایی مراکز تشخیص بیماری میکروبی، ویروس، عوامل و فرآورده های تخمیری و … نمونه هایی از توانایی های فارغ التحصیلان گرایش میکروبیولوژی است.

سازمان ها و مراکزی مانند وزارت بهداشت و درمان، آزمایشگاه های پاتولوژی و میکروب شناسی بیمارستان ها، بیماری های دامی (دام پزشکی). آزمایشگاه های تشخیص طبی، صنایع غذایی مختلف و کارخانه های کنسروسازی، نوشابه سازی، عصاره گیری میوه ها، عرقیات و صنایع گوشتی و …

همه و همه محل هایی هستند که فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آنها مشغول به کار شوند.

 

 

ظرفیت پذیرش کل و گرایش مختلف:

طی سه سال تحصیلی ۷۵ تا ۷۸ بطور متوسط در هر سال ۲۸ نفر داوطلب در رشته میکروبیولوژی پذیرفته شده اند.

توانایی های جسمی، علمی، روانی و … مورد نیاز و قابل توصیه

 

 

الف) توانایی علمی:دانشجوی این رشته باید در درس زیست شناسی بخصوص در بخشهایی که به علوم سلولی مولکولی می پردازد و شیمی قوی و توانا باشد.

به هر حال فارغ التحصیلان دیپلم تجربی در این رشته موفق ترند.

 

 

ب) توانایی جسمی:

 

 

ج) علاقمندیها: صبر و حوصله و عشق و علاقه دو نکته اساسی برای موفقیت در رشته میکروبیولوژی است که تمام استادان و دانشجویان این رشته به آن اشاره می کنند چرا که تحقیق در آزمایشگاههای میکروبیولوژی و کشت دادن یک میکروب نیازمند صبر و حوصله است و تحقیق در مورد بیماریهای میکروبی و مبارزه با آنها عشق و علاقه ای وافر می طلبد. این علاقه باید از دو جهت باشد، یکی علقه به مسائل زیستی و دیگری علاقه به کارهای آزمایشگاهی (نظیر کشت میکروارگانیسم ها)

 

دانشجوی این رشته باید از دو توانایی مهم برخوردار باشد که یکی از آنها حافظه ای قوی است چون بیشتر مطالب این رشته تئوری است و دوم قدرت تجزیه و تحلیل است چرا که اگر دانشجویی نتواند از اطلاعاتی که در حافظه اش جمع کرده است، بهره برداری مناسب کرده و تحلیل مناسبی داشته باشد، مثل یک کامپیوتر خاموش می ماند که هیچ استفاده ای از آن نمی شود.

 

 

د) توانایی مالی:

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: (کارشناسی ارشد و …)

رشته های مشابه و نزدیک به این رشته:

زمین شناسی- علوم سیاسی – جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر:

در مورد موقعیتهای شغلی این رشته : در حال حاضر کارشناسان میکروبیولوژی به عنوان نیروهایی که مسلط به تکنیکهای میکروبیولوژی هستند در پژوهشگاه نفت برای تحقیق بر روی میکروبهای نفت خوار یا گوگردزدایی، در بخش صنایع غذایی در کارخانه های کنسروسازی و کمپوت سازی و در صنایع بهداشتی مشغول به کار هستند اما مسلم است کسی که در رشته میکروب شناسی مدرک لیسانس دارد، باید در کنار یک کارشناس یا متخصص که دارای تحصیلات عالی تری است کار بکند اما اگر دانشجوی این رشته به مدارج بالاتر تحصیلی دست پیدا کند، علاوه بر به دست آوردن اطلاعات جدیدتر، می تواند موقعیتهای شغلی بهتر و متنوع تری داشته باشد.

دکتر همتی نیز با اشاره به موارد فوق می گوید: کاربرد این رشته آنقدر گسترده است که قابل ذگر نیست برای مثال محقق این رشته از یک سوی می تواند به بررسی کاربرد سلاحهای میکروبی و راههای پیشگیری از این سلاحها بپردازد و از سوی دیگر می تواند در کارخانه های عطرسازی به ساخت عطرهای خوشبو به یاری میکروبها مشغول باشد.

دکتر همتی همچنین در مورد امکان داشتن شغل آزاد در این رشته می گوید: تهیه لوازم آزمایشگاهی مورد نیاز در این رشته یکی از شغلهایی است که بعضی از فارغ التحصیلان میکروبیولوژی جذب آن می شوند و در این زمینه خدمات شایسته ای انجام می دهند.

طیبه جلیلی دانشجوی کارشناسی ارشد میکروبیولوژی دانشگاه تهران نیز در مورد موقعیتهای شغلی این رشته می گوید: رشته میکروبیولوژی موقعیتهای شغلی متنوعی دارند که از ان جمله می توان به فعالیت در موسسه استاندارد و یا آزمایشگاههای کارخانجات تهیه مواد بهداشتی و غذایی در جهت تشخیص کیفیت و سلامت این مواد از نظر عدم آلودگی میکروبی (بیماری زا یا مولد فساد) اشاره کرد.

همچنین عده ای از فارغ التحصیلان در مراکز تهیه مواد دارویی مانند تهیه آنتی بیوتیک ها کار می کنند چرا که از برخی میکروارگانیسم ها مانند کپکها و اکتیومیست ها می توان برای تهیه بعضی از آنتی بیوتیک ها مثل پنی سیلین ها و استرپتومایسین استفاده کرد و بالاخره کارخانجات تهیه اسیدها مانند اسید بوتریک و اسید استیک و حلال ها مانند الکل و استون و مراکز تهیه واکسن مانند موسسه رازی و انستیتو پاستور ایران می توانند مراکز جذب فارغ التحصیلان این رشته باشند.

میکروبیولوژی یا زیست شناسی سلولی مولکولیگاه می شنویم که از رشته میکروبیولوژی با عنوان زیست شناسی سلولی مولکولی یاد می شود. برای مثال در برخی از قسمتهای دفترچه ها راهنمای آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور از این رشته با عنوان زیست شناسی سلولی مولکولی یاد شده است و به همین دلیل تعدادی از داوطلبان آزمون سراسری تصور می کنند که رشته میکروبیولوژی همان رشته علوم سلولی مولکولی است و در نتیجه هنگام انتخاب رشته با مشکلاتی روبرو می شوند.

دکتر محمدی درباره تفاوت مابین این دو رشته می گوید: در حقیقت علم میکروبیولوژی سلول (به اصطلاح چگونگی کارکردن و سوخت و ساز بدن سلول) صحبت می شود، در واقع ساختار سلول به عنوان یک میکروارگانیسم مورد بررسی قرار می گیرد، اما این باعث نمی شود که دو رشته فوق را یکی بدانیم چون علوم سلولی مولکولی از حیطه فعالیتهای بیرونی میکروب خارج شده و وارد فعالیتهای درونی آن می شود، در حالیکه در علم میکروبیولوژی تاثیرات بیرونی میکروارگانیسم ها مطالعه می شود. برای مثال شما در علم میکروبیولوژی نگاه می کنید که میکروارگانیسم مورد نظر شما نظر شما چه نوع بیماری ایجاد کرده و از روی آثار بیماری حدس می زنید میکروارگانیسمی را که بررسی می کنید، چه نوع میکروبی است.

دکتر محمدی همچنین در مورد نام رشته میکروبیولوژی می گوید: با توجه به این که امروزه علوم بسیار ریز، جزئی و تخصص شده است، بهتر است که دو علم میکروبیولوژی و علوم سلولی و مولکولی در کنار یکدیگر و با نام تخصصی خود به علم زیست شناسی خدمت بکنند نه اینکه یک علم، دیگری را احاطه بکند. مثلاً اگر بخواهیم میکروبیولوژی را زیر مجموعه ای از علوم سلولی و مولکولی بدانیم، اشتباه است چون بعضی از اوقات علوم سلولی و مولکولی کاری به میکروارگانیسم ها ندارد و در مورد سلولهای یوکاریوتی یا سلولهای انسانی صحبت می کند.

چند دقیقه با دانستنی ها

بهترین روش برای داشتن فالور واقعی و هدفمند


معرفی خدمات خارج از کشور برای ایرانیان


لذت خوردن کره خانگی رو از دست ندین


صدور آنلاین بلیط با ارزانترین نرخ

حراج خاص ترین ساعت های مچی را از دست ندهید

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشود


رزرواسیون آنلاین هتل/تضمین کمترین قیمت


اصلاح طرح لبخند با کمک ارتودنسی

برای خریدبلیط اتوبوس دنبال سایت معتبری؟


خارج از کشور برای هیچ خدماتی لنگ نمون!


خرید کامنت ایرانی ۱۰۰ % واقعی و فعال


رزرواسیون آنلاین هتل/تضمین کمترین قیمت


ژل آبرسان آلوئه ورا 100 درصد طبیعی کامان


آموزش آنلاین گرافیک 100% تضمینی


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


دنبال فالوور فعال و ایرانی هستی؟


آنلاین جواب بانکیت رو بگیر!


تضمین افزایش فالوور در کوتاهترین زمان


تکنیک های گفتار درمانی کودکان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

معرفی کامل مقطع کارشناسی رشته زیست شناسی را در این مطلب می خوانید. در این معرفی به بیان بازار کار رشته زیست شناسی ، تاریخچه رشته زیست شناسی ، دوره تحصیلی رشته زیست شناسی ، مزایای رشته زیست شناسی و … می پردازیم.

ثبت نام در پنل مشاوره و برنامه ریزی

رشته زیست شناسی یکی از زیرمجموعه های علوم تجربی است و طیف وسیعی از دانش های تجربی را در بر می گیرد. شناخت و مطالعه در علم در رشته زیست شناسی زمینه موفقیت در بسیاری از علوم را فراهم می آورد. در واقع می توان رشته زیست شناسی را یکی از پایه های بنیادین مجموعه علوم تجربی دانست و بسیاری از پیشرفت های بشر مدیون توسعه علم زیست شناسی و فعالیت زیست شناسان است. همچنین می توانید معرفی سایر رشته های دانشگاهی علوم تجربی را در سایت 3گام بخوانید.

 

در جدول و نمودار زیر به اجمال رشته زیست شناسی را بررسی می کنیم.

معرفی رشته زیست شناسی

عنوان ویژگی کارشناسی رشته زیست شناسی

وضعیت

آرامش و امنیت روانی کارشناسی رشته زیست شناسی

بالا

بازار کار کارشناسی رشته زیست شناسی

پایین

میزان شناخته بودن رشته زیست شناسی در میان مردم

بالا

مدت  زمان ورود به بازار کار رشته زیست شناسی

نسبتا بالا

سختی کار نسبت به درآمد کارشناسی رشته زیست شناسی

 متوسط

درصد قبولی در کارشناسی رشته زیست شناسی داوطلبان در کلیه دانشگاه های کشور

حدود 6 هزار نفر پذیرش

شانس قبولی کارشناسی رشته زیست شناسی در دانشگاه های برتر

زیر 50 نفر پذیرش در دانشگاه های برتر

امکان ادامه تحصیل کارشناسی رشته زیست شناسی

 کارشناسی ارشد و دکتری

امکان بورسیه تحصیلی رشته زیست شناسی در سایر کشورها

متوسط

خطرپذیری کارشناسی رشته زیست شناسی

پایین

ثبت نام در پنل مشاوره و برنامه ریزی

 

زیست شناسی یکی از رشته های قدیمی بشری است و از دوران باستان تا به امروز تحقیقاتی در حوزه زیست شناسی انجام شده و بسیاری از پیشرفت های بشری مرهون تلاش زیست شناسان از گذشته های دور بوده است. در گذشته دانشمندانی نظیر جالینوس در روم، آیورودا، پزشک مصری، و ابن سینا دانشمند ایرانی در زمینه زیست شناسی به مطالعه و تعمق می پرداختند.

در دوران رنسانس نیز علاقه به تجربه گرایی و علوم طبیعی سبب توجه به علم زیست شناسی شد و کسانی نظیر ویلیام هاروی، کارل لینه و بوفون در توسعه رفتار موجودات و زیست شناسی کوشیده اند. در قرن نوزدهم و با ورود به عصر صنعتی و پسا صنعتی به تدریج زیست شناسی به منزله یک علم و رشته دانشگاهی به مراکز آموزش عالی راه یافت و تحصیل در آن آغاز شد.

در ایران نیز آموزش زیست شناسی نزدیک به یک قرن عمر دارد و از سال 1307 شمسی در دارالمعلمین عالی تدریس آن آغاز شد و رشته آموزشی آن تحت عنوان رشته طبیعی در دانشکده علوم دانشگاه تهران در سال 1313 تدریس شد.

در سال 1384 گروه زیست شناسی دانشگاه تهران به دانشکده زیست شناسی تبدیل شد. به تدریج رشته زیست شناسی در دانشگاه های مختلف ایران توسعه یافته و دانشجو می پذیرد.

 

رشته زیست شناسی را می توان یکی از پایه های اساسی علوم تجربی دانست و در تعریفی کوتاه می توان گفت :« رشته زیست شناسی به شناخت همه ی موجودات زنده اعم انسان ها، گیاهان، و جانوران و تاثیر آن ها در زندگی بشر می پردازد.»

درواقع می توان گفت زیست شناسان سردمداران علوم تجربی هستند. مطالعات آن ها در زمینه های سلول ها و مولکول ها، گیاهان و جانوران و تمامی موجودات زنده و نحوه تعامل آن ها با محیط اطراف، اطلاعات بسیاری را در اختیار سایر علوم قرار می دهد. از این اطلاعات در حوزه های مختلف علوم برای بهبود شرایط زندگی بشر و پیشبرد اهداف آن استفاده می شود.

 

رشته زیست شناسی دارای 5 گرایش است. گرایش های رشته زیست شناسی عبارتند از؛

 

​گرایش های رشته زیست شناسی –  زیست شناسی عمومی

معرفی رشته زیست شناسی

دوره کارشناسی زیست شناسی عمومی دوره ای است که هدف شناخت و تحقیق در زمینه مفاهیم کلی و اساسی زیست شناسی است. به طوری که جنبه های کاربردی و نظری مختلف زیست شناسی را بشناسند.

 

گرایش های رشته زیست شناسی –  گرایش علوم جانوری

همانطور که از نام این گرایش بر می آید، زیست شناسی جانوری به مطالعه مسائل مربوط به جانوران می پردازد و در سه حوزه جانورشناسی، فیزیولوژی جانوری، و علوم جانوری تکوینی فعالیت می کند که در مقاطع تحصیلی بالاتر به طور تخصصی هر یک از آن ها بررسی می شود.

 

گرایش های رشته زیست شناسی –  علوم گیاهی

گرایش علوم گیاهی زیست شناسی به طور تخصصی درباره گیاهان گوناگون به مطالعه می پردازد و در زمینه شناسایی، رده بندی، تبارزایی گونه های گیاهی و قارچ های ایران و جهان، ساختار گیاهان، ژنتیک و تکامل گیاهی، فیزیولوژی گیاهی، بوم شناسی، و زیست فناوری پژوهش می کنند.

 

گرایش های رشته زیست شناسی –  گرایش سلولی مولکلی

در گرایش زیست شناسی سلولی مولکولی، سلول ها و ملکول ها واحد مطالعه هستند و اجزای آن ها مثل DNA، RNA، و پروتئین ها و نحوه پروتئین سازی مورد بررسی قرار می گیرد.  با توجه به پیشرفت گسترده علوم و نقش و کاربرد مولکول ها و سلول ها در زندگی بشری گرایش زیست شناسی سلولی مولکولی در میان علوم تجربی جایگاه ویژه ای دارد. رشته زیست شناسی سلولی مولکولی نیز در مقطع کارشناسی دارای 5 گرایش است که عبارتند از؛

 

گرایش های رشته زیست شناسی –  زیست دریا

رشته زیست شناسی دریا رشته ای جدید و نوظهور در ایران محسوب می شود. حوزه های مطالعه رشته زیست شناسی دریا شامل ویژگی های زیست شناسی محیط دریاها و اقیانوس ها، خصوصیات جانداران دریایی، روابط و تعامل موجودات دریایی با یکدیگر و روابط آن ها با محیط اطراف می شود. رشته زیست شناسی دریا دارای چهار گرایش است که عبارتند از؛

ثبت نام در پنل مشاوره و برنامه ریزی

وظایف زیست شناس جانوری

زیست شناس جانوری وظیفه دارد در زمینه موارد زیر به مطالعه و پژوهش و انجام آزمایشات گوناگون بپردازد.

 

وظایف زیست شناس عمومی

 

وظایف زیست شناس گیاهی

 

وظایف زیست شناس سلولی مولکولی

ثبت نام در پنل مشاوره و برنامه ریزی

وظایف زیست شناس زیست دریا

 

مهم ترین ویژگی فرد در رشته زیست شناسی، علاقه است؛ چراکه دانشجویان زیست شناسی همواره با موجودات زنده سروکار دارند و باید به این موجودات علاقمند باشند. این رشته رشته ای تئوری و بنیادی است و دانشجویان زیست شناسی باید به نمونه برداری، انجام آزمایشات گوناگون و تحقیق و پژوهش و مطالعه علاقمند باشند. پس روحیه پژوهشگری و خلاقیت جز لاینفک از زیست شناس یا بیولوژیست است.

برای انجام یک تحقیق خوب و نتیجه بخش ویژگی های جزئی نگری، داشتن هوش کاربردی، خودکنترلی، توانایی تحلیل گری، ابتکار و تلاشگری، انعطاف پذیری و آمادگی پذیرش شکست، و گروه محوری ضروری است. هرچه دانشجویان زیست شناسی بیشتر به این ویژگی ها آراسته باشند، در کار خود موفق تر خواهند بود.

 

برای قبولی در رشته زیست شناسی، درس زیست شناسی و شیمی دبیرستان ضروری است و داوطلبان کنکور تجربی باید درصد های خوبی را در این دو درس کسب کنند. علاوه براین پایه و اساس بسیاری از دروس رشته زیست شناسی، شیمی و زیست شناسی است پس علاقه به این دو درس و استعداد اهمیت بسیاری دارد.

برای اطلاع از بهترین منابع کنکور علوم تجربی مطلب بهترین منابع کنکور تجربی نظام جدید را بخوانید.

 

رشته زیست شناسی یکی از رشته های زیبای علوم تجربی است چراکه با حیات موجودات کار دارد. زیست شناس زمان بسیاری از زندگی خود را صرف مشاهده و حضور در طبیعت می کند که باعث آرامش می شود و از محیط شهری شلوغ دور است.

رشته زیست شناسی به نسبت رشته های تاپ و پرطرفدار علوم تجربی از بازار کار چندان خوبی برخوردار نیست و کسب موقعیت شغلی خوب منوط به تلاش و مهارت های زیست شناس است. علاوه بر این در این کار رقابت بین زیست شناسان وجود دارد که همانند شمشیر دو لبه است؛ هم می تواند بعضی بیولوژیست ها را از کارزار به در کند و هم می تواند باعث انگیزه بیشتر در کار شود. 

همچنین زیست شناسان گاهی در شرایط یا حیوانات خطرناکی کار می کنند و امکان ابتلا به بیماری ها و امراض، برخورد با تشعشعات، گزیدگی و بریدگی و گازگرفتگی وجود دارد.

 

ثبت نام در پنل مشاوره و برنامه ریزی

مشاوره حضوری و تلفنی انتخاب رشته

 

به دلیل گستردگی گرایش های رشته زیست شناسی بازار کار متنوعی در این رشته وجود دارد و زیست شناسان در صورت داشتن تلاش، خلاقیت، و مهارت می توانند در مراکز دولتی یا خصوصی مشغول به کار شوند.

بازار کار و درآمد رشته زیست شناسی – زیست شناسی گیاهی

فارغ التحصیلان گرایش زیست شناسی گیاهی می توانند به عنوان دبیر زیست شناسی در مدارس مشغول به تدریس شوند. همچنین آن ها می توانند در مراکز تحقیقاتی کشاورزی – زیستی، ژنتیک و بیوتکنولوژی، فضای سبز سازمان شهرداری، موزه های ملی تاریخ طبیعی، صنایع تولیدی کشت و تکثیر گیاهان زینتی، دارویی و کشاوری، و جهاد کشاورزی مشغول به کار شوند.

بازار کار و درآمد رشته زیست شناسی – زیست شناسی جانوری

فارغ التحصیلان گرایش زیست شناسی جانوری می توانند به عنوان دبیر زیست شناسی در مدارس مشغول به تدریس شوند. همچنین می توانند در سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، شیلات ایران، موزه های ملی تاریخ طبیعی یا به عنوان تکنسین آزمایشگاه مشغول به کار شوند. علاوه بر این آن ها می توانند با ادامه رشته در زیرمجموعه های پزشکی مثل خون شناسی یا انگل شناسی، وارد حوزه های پزشکی شوند.

بازار کار و درآمد رشته زیست شناسی – زیست شناسی دریا

فارغ التحصیلان گرایش زیست شناسی دریا می توانند در مراکز پرورش ماهی و آبزیان و شیلات مشغول به کار شوند. همچنین آن ها می توانند در مراکز تحقیقاتی ارزش مواد غذایی دریایی یا تحقیق و نگهداری از آبزیان در حال انقراض مشغول شوند.

بازار کار و درآمد رشته زیست شناسی – زیست شناسی سلولی مولکولی

گرایش زیست شناسی سلولی مولکولی نسبت به سایر گرایش های زیست شناسی بازار کار بهتری دارد. فارغ التحصیلان رشته زیست شناسی سلولی مولکولی می توانند در مراکز تحقیقاتی مثل مرکز تحقیقات ژنتیک، انستیتو پاستور، مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، شرکت های خصوصی در زمینه ساخت مواد اولیه آزمایشگاه های علوم سلولی مولکولی، موسسه استاندارد، آزمایشگاه های کارخانه های تهیه مواد بهداشتی، صنایع غذایی و دارویی، ساخت واکسن ها و اسیدها مشغول به کار شوند.

 

دوره تحصیل کارشناسی زیست شناسی در کلیه گرایش ها 4 ساله است.

دروس عمومی گرایش های زیست شناسی:

دروس‌ مشترک‌ در گرایش‌های‌ ‌ زیست‌ شناسی جانوری، گیاهی و زیست دریا عبارتند از‌ :

ثبت نام در پنل مشاوره و برنامه ریزی

فارغ التحصیلان گرایش های زیست شناسی با توجه به گرایش خود می توانند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر – زیست شناسی گیاهی

فارغ التحصیلان گرایش های زیست شناسی با توجه به گرایش های فیزیولوژی گیاهی، سیستماتیک و اکولوژی گیاهی، زیست شناسی تکوینی گیاهی می توانند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند.

 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر – زیست شناسی جانوری

فارغ التحصیلان گرایش زیست شناسی جانوری می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش های فیزیولوژی جانوری، بیوسیستماتیک ، و زیست شناسی سلولی و تکوینی ادامه تحصیل دهند

 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر – زیست شناسی دریا

فارغ التحصیلان گرایش زیست شناسی زیست دریا می توانند در مقطع کارشناسی ارشد همین گرایش ادامه تحصیل دهند

 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر – زیست شناسی سلولی مولکولی

فارغ التحصیلان گرایش زیست شناسی سلولی مولکولی می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های زیست فناوری گرایش میکروبی، زیست فناوری دریا، بیوفیزیک، بیوشیمی، میکروبیولوژی، ژنتیک، و علوم سلولی و مولکولی ادامه تحصیل دهند.

ثبت نام در پنل مشاوره و برنامه ریزی

مشاوره حضوری و تلفنی انتخاب رشته

پذیرش در رشته زیست شناسی چندان زیاد نیست به طوری که در سال های اخیر بسیاری از رشته های برتر کشور در بعضی از گرایش های آن دانشجو نمی پذیرند و یا ظرفیت پایینی را به آن اختصاص می دهند. برای مثال دانشگاه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی – تهران 6 نفر پذیرش داشته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به معرفی رشته زیست شناسی مراجعه کنید.

ظرفیت پذیرش رشته های دانشگاهی علوم تجربی را در مطلب دانشگاه های پذیرنده و ظرفیت آنها در آزمون سراسری علوم تجربی بخوانید.

گرایش های دوره کارشناسی رشته زیست شناسی عبارتند از؛

 

همچنین گرایش سلولی مولکولی زیست شناسی نیز به زیر شاخه هایی تقسیم می شوند که عبارتند از؛

می توان تا حدودا 12 هزار برای قبولی در رشته زیست شناسی امیدوار بود. برای مثال در کارنامه ای برای قبولی در دانشگاه دامغان در رشته زیست شناسی درصد های زیر لازم است:

ادبیات فارسی : 36

زبان عربی:  19

دین و زندگی:  39

زبان خارجی:  39

زمین شناسی: 3

ریاضیات: 7

زیست شناسی: 7 

فیزیک: 0

شیمی:  5


داوود‏ – 99/8/5

با سلام و سپاسسوالی که بنده داشتم این هست که آیا با مدرک فوق لیسانس زیست فناوری(گرایش دریا)و میتوان در مقطع دکتری رشته های پزشکی و یا ژنتیک را انتخاب کرد؟


فاطمه برازنده‏ – 99/7/19

سلام زیست شناسی دبیری جزو گرایش زیست محسوب میشه؟

شما هم نظرتان را در مورد این مطلب بگویید.


داوطلب هم اکنون در 3گام هستند !

اخبار تخصصی مورد نظرتان شامل:

ثبت نام، اعلام نتایج و آزمونهای داخلی دانشکاه ها را رایگان دریافت نمایید.


Copyright © 2021 AtiTech. All Rights Reserved.

زیست شناسان اصول اساسی زندگی گیاهان و حیوانات ، مانند مبدا، رابطه، توسعه، آناتومی و توابع را تحقیق یا مطالعه می کنند. آنها همچنین گزارش های فنی و پژوهشی مانند گزارش های تأثیرات زیست محیطی را تهیه کرده و نتایج را به افراد در صنعت ، دولت یا عموم مردم اطلاع می دهند. رشته زیست شناسی مانند دیگر رشته های گروه تجربی، شناخته شده نیست و دانشجویان با طرز فکر خاصی نسبت به انتخاب این رشته اقدام می کنند.

زیست شناسان با مطالعه بیولوژی، بدن انسان، عملکرد اندام های مختلف، چگونگی تأثیر بیماری ها بر بدن و راه های کنترل مؤثر بیماری ها را درک می کنند. دامپزشکان برای آشنایی از عملکرد حیوانات ، از جمله حیوانات دریایی و موجوداتی که در خشکی زندگی می کنند، باید زیست شناسی را مطالعه کنند. متخصصان محیط زیست متکی به مطالعه زیست شناسی هستند تا بدانند که چگونه اقدامات انسان بر محیط پیرامون او و اکوسیستم های موجودات زنده دیگر تأثیر می گذارد.

مطالعه زیست شناسی پایه و اساس تمام خصوصیات زندگی روی کره زمین است. گذشته از این موارد یک زیست شناس با ایجاد راه حل هایی برای چالش های بسیاری از موجودات زنده، راه را برای اختراعات و اکتشافات بهبود کیفیت زندگی هموار می کند.

بدون مطالعه بیولوژی ، انسان احتمالاً هرگز نمی فهمید که حفظ یک اکولوژی سالم برای خود ، حیوانات و زندگی گیاهان تا چه اندازه مهم است. علاوه بر این ، مطالعه زیست شناسی امکان استفاده از پزشکی قانونی را برای ردیابی و دستگیری اعضای گمراه کننده جامعه فراهم می کند. همچنین به کشاورزان این امکان را می دهد تا نژادهای منحصر به فرد گیاهان و حیوانات را عقب نگه دارند.

ژنتیک در درجه اول بر مطالعه وراثت متمرکز است در حالی که فیزیولوژی به عملکرد موجودات زنده و قسمت های آنها می پردازد. جانورشناسی روی مطالعه حیوانات و رفتار و تکامل آنها تمرکز دارد. اکولوژی مطالعه چگونگی تعامل و ارگانیسم ها به محیط و تغییرات مداوم آن است و گیاه شناسی به مطالعه کشاورزی و گیاهان خاص متمرکز است. سرانجام ، آناتومی انسان به بررسی عملکرد انسانها و بخشهای مختلف آنها می پردازد.

معرفی رشته زیست شناسی

رشته زیست شناسی

این رشته همانطور که گفته شد این رشته بسیار منحصر به فرد است و اغلب کارها در این رشته مرتبط با کشف حقایق پدیده های طبیعت است. به همین دلیل اولین قدم برای ورود به این رشته داشتم علاقه بسیار زیاد به کشف کردن وگردش در طبیعت داشته باشید، زیرا تجربه و دانشی که شما در این رشته از طریق این راه به دست می آورید با هیچ دانش تئوری قابل مقایسه نیست.

علاوه بر مورد بالا یک زیست شناس باید علاوه بر دارا بودن از انضباط فردی عالی، ذهنی منظم هم داشته باشد، زیرا تمام مطالب در این رشته به صورت پیوسته و به هم مربوط هستند، که فرد باید قدرت به خاطر سپردن این مطالب را داشته باشد.

اگر از لحاظ تسلیط روی موضوعات درسی بخواهیم این رشته را مورد بررسی قرار دهیم، میتوانیم بگوییم یک دانشجوی رشته زیست شناسی باید بداند دروس مباحث دروس فیزیک، ریاضی و شیمی تا آخر طول تحصیل با اون همراه خواهد بود و حتی در طی دوران تحصیل کارهای بسیار لذت بخش در آزمایشگاه هم دارند.

این رشته در مقطع کارشناسی دارای 3 علوم جانوری، علوم گیاهی و زیست دریا است.

علم زیست شناسی، به جهت نیاز به شناخت همه گونه های موجودات زنده و فواید آن ها در زندگی بشر، همواره نیروهای متخصص بیشتری می طلبد.

بسیاری از گرایش های زیست شناسی مانند علوم سلولی و ملکولی و ژنتیک وابسته به گرایش علوم جانوری هستند. این گرایش به مطالعه جانوران می پردازد و شامل بافت شناسی، جانور شناسی، جنین شناسی جانوری، فیزیولوژی جانوری است. دانش آموختگان این رشته اگر جز دانشجویان خوب باشند، موقعیت های شغلی خوبی می توانند داشته باشند. فارغ التحصیلان این گرایش می توانند به کارهای تحقیقاتی، اداره کردن آزمایشگاه ها در دانشگاه ها، سازمان های حفاظت از محیط زیست مشغول به کار شوند. برخی از این دانشجویان با توجه به علاقه خود مجدد در کنکور شرکت می کنند و در وارد دنیای پزشکی در زمینه های خون شناسی یا انگل شناسی می شوند.

*بسیاری از درس‌های این گرایش همراه با آزمایشگاه است*

این گرایش برخلاف گرایش های علوم جانوری و علوم گیاهی به مطالعه و بررسی گیاهان آبزی، محیط آبی، فعالیت های آبزی پروری، بیولوژی آبزیان می پردازند. افرادی که در گرایش زیست دریا تحصیل کرده اند می توانند در شیلات، مراکز تحقیق بر روی ارزش مواد غذایی، مراکز پورش ماهی مشغول به کار شوند. برخی از فارغ التحصیلان این گرایش بر روی گونه های آبزیان در حال انقراض تحقیق می کنند.

*بسیاری از درس‌های‌ این‌ گرایش‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ است*

یکی دیگر از گرایش های زیست شناسی، علوم گیاهی است که به بررسی گیاهان اولیه تا گیاهان امروزی می پردازند. این گرایش به دو دسته سیستماتیک و فیزیولوژی تقسیم می شود. با توجه به حفظ پوشش های گیاهی، حضور کارشناسانی در حوزه علوم گیاهی در موسسه های تحقیقاتی مفید باشد. در حال حاظر فارغ التحصیلان گرایش علوم گیاهی که دارای مدرک کارشناسی هستند، به دلیل نداشتن اطلاعات تخصصی، موقعیت شغلی خوبی ندارند، اما فارغ التحصیلان دارای مدراک بالاتر  هب راحتی جذب مراکز تحقیقاتی واجرایی کشور می شوند.

*بسیاری‌ از درس‌های‌ این‌ گرایش‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ است‌*

زیست شناسی گیاهی

هر کدام از گرایش های فوق در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های مختلفی هستند.

امکان ادامه تحصیل دراین رشته تا مقطع دکترا در ایران وجود دارد.

در بالا به بررسی بازار کار و فرصت های شغلی هر کدام از گرایش ها در مقطع کارشناسی پرداختیم. دانشجویان این رشته باید در گرایش خود دانش کافی داشته باشند تا جذب دانشگاه ها، شیلات یا سازمان محیط زیست شوند. دانشجویانی که از طریق این رشته وارد رشته های  انگل شناسی، بیوشیمی پزشکی، ایمونولوژی، ژنتیک شناسی، هماتولوژی می شوند دارای فرصت های شغلی بهتری نسبت دانشجویانی که به کارهای تحقیقاتی می پردازند، هستتند.  اگر علاقه مند به آشنایی با بازار کار دیگر رشته های تجربی مانند رشته بهداشت عمومی، رشته ارتوپد، رشته داروسازی، رشته میکروبیولوژی، رشته مهندسی پزشکی، رشته داروسازی، رشته رادیولوژی، رشته دندانپزشکی، رشته بیوتکنولوژی هستید می توانید به لینک مطالب مراجعه کنید.

بازارکار زیست شناسی

امروزه وجود کارشناسان خبره برای حفاظت از محیط زیست در مؤسسات و مراکز تحقیقاتی و اجرایی کشور، امری بسیار ضروری و مهم است. فارغ التحصیلان رشته زیست شناسی در مقطع کارشناسی دارای تخصصی و دانش کافی برای کار نمی باشند و به همین دلیل مؤسسات و مراکز تحقیقاتی و اجرایی کشور، اگر قصد جذب نیرو و استخدام داشته باشند تنها از میان فارغ التحصیلان ارشد و دکترا انتخاب می کنند. از جمله وظایفی که یک زیست شناس در حیطه کاری خود می تواند داشته باشد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

با توجه به گسترده بودن زمینه های کاری این رشته، اطلاعات دقیق درباره درآمد این کارشناسان نداریم. اگراین افراد در بخش های دولتی مشغول به کار شوند،حقوقی مطابق قانون مدیریت کشوری دریافت میکنند. هر چه فرد تجربه، مهارت و تحصیلات بیشتری داشته باشد، قطعا درآمد بیشتری دارد.

از برترین دانشگاه های این رشته میتوان به دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه الزهرا (س) تهران، دانشگاه خوارزمی تهران اشاره کرد. برخی دیگر از دانشگاه های ارائه دهنده رشته زیست شناسی عبارت اند از:

دانشگاه شاهد تهران، دانشگاه مازندران، دانشگاه کاشان، دانشگاه یزد، دانشگاه شیراز، دانشگاه تبریز، دانشگاه کردستان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شهید باهنر – کرمان، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه رازی کرمانشاه، حکیم سبزواری – سبزوار، دانشگاه مراغه، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه قم، دانشگاه هرمزگان – بندرعباس، دانشگاه ملایر، دانشگاه اراک، غیرانتفاعی علم و فرهنگ – تهران، غیرانتفاعی کاویان – مشهد، غیرانتفاعی آل طه – تهران (ویژه خواهران)، غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی – اصفهان، غیرانتفاعی دانش البرز-آبیک.

زیست شناسی شاید جالب ترین و منحصر به فردترین رشته باشد، خصوصاً اگر حیوانات را دوست دارید یا به عملکرد بدن انسان علاقه دارید. با دریافت مدرک کارشناسی زیست شناسی فرصت های شغلی زیادی به روی شما باز می شود. زیست شناسی با مطالعه زندگی سر و کار دارد و شاخه ای از علوم طبیعی است. با گذشت سالها، زیست شناسی به یکی از مباحث استاندارد آموزش در مدارس تبدیل شده است . تمام موسسات آموزش عالی در سراسر جهان دوره های زیست شناسی را ارائه می دهند. تدریس یک گزینه شغلی محبوب در این حرفه است. زیست شناسی در سال های اخیر به عنوان یکی از زمینه های غالب در علوم مدرن ظهور کرده است . بنابراین، حرفه زیست شناسی برای دانشجویان انتخاب بسیار خوبی است.

زیست شناسان از فرصت خوبی برای دستیابی به فرصت های شغلی در بخش های دولتی برخوردار هستند. با این حال ، زمینه های خوبی برای این حرفه در بخش خصوصی مانند پژوهش، مراقبت های بهداشتی، مدیریت و حفاظت از محیط زیست، تدریس، موزها، شرکت های داروسازی، باغ وحش ها، پارک ها و مراکز طبیعی وجود دارد. این رشته در آینده رشد 4 درصدی دارد.

در جدول زیر برخی از بهترین مشاغلی این حوزه را همراه با حقوق آن معرفی کرده ایم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

به کمک اپلیکیشن فسفر می تونید کنکور سراسری رو در هر رشته‌ای که هستید؛ ریاضی، تجربی و انسانی شبیه‌سازی کنید و مهارت‌های تست‌زنی خودتون رو افزایش بدید.
در فسفر نه تنها کلی نکات درسی و کنکوری یاد می گیرید؛ بلکه میتونید در کل‌کل بزرگ کنکوری‌های ایران شرکت کنید، هم تست بزنید، هم مسابقه بدید و هم از یک رقابت هیجان‌انگیز لذت ببرید و رتبه کنکورتون رو از همین الان تخمین بزنید.

 

معرفی رشته زیست شناسی(تمام گرایش ها)

مکان زیست انسان‌ها به مطالعه نیاز دارد، و مطالعه و تحصیل در این رشته به صورت تخصصی دارای گرایش‌های گوناگونی شده است و این گوناگونی ها تابع انواع و اقسام مختلف موجودات و زیستگاه‌های مختلفی است که در جهان خلقت موجود می باشد.گیاهان، جانوران، سلول‌ها، دریا و سایر موجودات برخی از گرایش‌های این رشته را تشکیل می‌دهند، گرایش‌های رشته زیست‌شناسی عمومی جهت دبیری زیست‌شناسی عبارت است از: علوم گیاهی ، دبیری، عمومی، علوم جانوری ، دریا. رشته زیست شناسی سلولی ملکولی نیز در گرایش‌های ،ژنتیک و بیوشیمی و بیوفیزیک ،علوم سلولی و ملکولی میکروبیولوژی عرضه میشود. در رشته زیست‌شناسی سلولی ملکولی و زیست شناسی عمومی هر کدام در طول 4 سال عرضه می‌گردد.

و باز بخشی از این میکروارگانیسم ها هستند که با ایجاد انواع بیماریهای عفونتی زندگی بشر را به خطر می اندازند مانند ابولا که یک بیماری ویروسی ناشناخته بود و در آفریقا تعداد زیادی از افراد کشت و یا ایدز که بشر را تا آستانه سال ۲۰۰۰ عاجز و ناتوان کرده است. بی شک نمی توان به نقش مهم میکروارگانیسمها در هستی اعتنا نداشت و از اهمیت کاربرد رشته زیست شناسی که به عنوان بررسی میکروارگانیسم ها می پردازد، غافل ماند.

معرفی رشته زیست شناسی

اما میکروارگانیسمها که اساس علم میکروبیولوژی را تشکیل می دهند، چه هستند؟

میکروارگانیسم ها موجودات ریز ذره بینی مانند: ویروسها، باکتریها، قارچهای میکروسکوپی و ژرتوزوئرها هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند.

دانش میکروبیولوژی که گرایشی از علم زیست شناسی است به مطالعه میکروارگانیسم ها می پردازد. در این علم ارتباط میکروارگانیسم ها با خودشان و ایضا با موجودات عالی تر مانند ادم ، حیوانات و گیاهان مورد بررسی قرار می گیرد.

اهمیت این رشته با توجه به احتیاج صنایع غذایی و تخمیری به کارشناسان این رشته، نیاز سازمان های محیط زیست و مبارزه با آلودگی آن، نیاز کشاورزی و دام پروری،، نیاز دانشگاه ها به مدرس و محقق نیاز علوم پزشکی و دارویی و … به خوبی روشن می شود.

توانایی های لازم

دانشجوی این رشته باید در درس زیست شناسی خصوصا در بخشهایی که به علوم سلولی مولکولی می پردازد و شیمی قوی و توانا باشد.

صبر و حوصله و عشق و علاقه چهار نکته اساسی برای موفقیت در رشته میکروبیولوژی است که تمام استادان و دانشجویان این رشته به آن اشاره می کنند زیرا تحقیق در آزمایشگاههای میکروبیولوژی و کشت دادن یک میکروب نیازمند صبر و حوصله است و تحقیق درباره بیماری های میکروبی و مبارزه با آنها عشق و علاقه ای وافر می طلبد. این علاقه باید از دو جهت باشد، یکی علقه به مسائل زیستی و دیگری علاقه به امور آزمایشگاهی.

دانشجوی این رشته باید از دو توانایی مهم برخوردار باشد که یکی از آن ها حافظه ای قوی است چون بیشتر مطالب این رشته تئوری است و دوم قدرت تجزیه و تحلیل است چرا که اگر دانشجویی نتواند از اطلاعاتی را که در حافظه اش جمع آوری کرده است، بهره برداری مناسب کرده و تحلیل مناسبی داشته باشد، مثل کامپیوتری که خاموش می ماند ، هیچ استفاده ای از آن نمی شود.

 

گرایش های زیست شناسی

1-گرایش علوم گیاهى

دانشجویان با گذراندن دروس مشترک و اختصاصى خود که در آن ۱۰ واحد دروس اختیارى و با جنبه کاربردى نیز پیش بینى شده است می توانند احتیاج مؤسسات پژوهشی، آموزشی، تولیدى و خدماتى به کارشناسان علوم گیاهى را برطرف نمایند. از جمله دروس تخصصى گرایش علوم گیاهى عبارتند از: قارچشناسی، جلبکشناسی، مورفولوژى گیاهی، فیزیولوژى گیاهی، اصول و روشهاى ردهبندى گیاهان ، اکولوژى گیاهی و … . اهمیت این گرایش با توجه به احتیاج مراکز پژوهشى به کارشناسى علوم گیاهى آشنا به مسئله های گیاه شناسى و فیزیولوژى گیاهی، نیاز به کارشناسان علوم گیاهى در کشاورزى و صنایع دارویی، نیاز علوم گیاه پزشکى به کارشناسان علوم گیاهی، غذائى و چوب و کاغذ و … نیاز به کارشناسان علوم گیاهى در مسئله های محیط زیست، رفع نیازمندىهاى علوم طبیعى و باغهاى کشاورزى به کارشناسان علوم گیاهى و پاسخگویى به نیاز مرکز های آموزشى و پژوهشى در زمینه تربیت مدرس و محقق علوم گیاهى به خوبى روشن می شود.

2-گرایش علوم جانورى

هدف این گرایش به وجود آوردن زمینههاى مساعد براى شناخت علوم جانوری، برقرارى ارتباط صحیح آن با سایر علوم و به طبع تربیت کارشناسانى است که قابلیت درک و حل مسائل بنیادى علوم جانورى را داشته و به جنبه هاى کاربردى آن آشنا باشند. متقاضیان ورود به این گرایش باید در دروس – زیستشناسی، فیزیک، شیمى و ریاضى دبیرستان قوى باشند. مهم بودن این گرایش با توجه به احتیاج علوم پزشکی، بخشهاى تحقیقاتى و آموزشى و موزهها و باغهاى وحش به کارشناس و محقق در گرایش علوم جانورى به خوبى مشخص میشود. حشره شناسى و زیست شناسی مولکولی، جانورشناسی، فیزیولوژیک جانورى و … از جمله دروس تخصصى این گرایش میباشند.

3-گرایش علوم میکروبیولوژى

هدف این گرایش شناخت جانداران میکروسکوپى و مسائل مختلف مربوط به زندگى آن ها است. متقاضیانى که دیپلم تجربى داشته باشند در این گرایش موفقتر هستند. علاوه بر علاقه به مسائل زیستى داوطلب می باید به امور آزمایشگاهى (نظیر کشت میکروارگانیزمها) علاقهمند باشد. میکروبیولوژى عمومی، میکروبیولوژى محیطی، میکروبیولوژى صنعتی، قارچشناسى ویروسشناسی، باکترىشناسی، تک یاخته شناسى و … از جمله دروس اختصاصى این گرایش مىباشند. اهمیت این رشته با توجه به احتیاج صنایع غذیى و تخمیرى به کارشناسان این گرایش، نیاز علوم پزشکى و دارویی، نیاز سازمانهاى محیط زیست و مبارزه با آلودگى آن، نیاز دانشگاهها به مدرس و محقق ، نیاز کشاورزى و دامپروری و … به خوبى روشن میشود.

4-گرایش علوم سلولى و مولکولى

تربیت کارشناسان متخصص براى شناخت مسائل و پدیدههاى زیستى در قالب سلولى و مولکولى هدف این گرایش است. اهمیت این گرایش با توجه به لزوم توسعه این دانش، لزوم تحقیقات گسترده در زمینه اعتلا علوم پزشکى و دارویى و صنعتی، لزوم قطع وابستگى و اغاز نو اندیشى در مسائل علوم سلولى و مولکولی، لزوم فراهم آوردن تربیت محقق و مدرس در این زمینه، به خوبى روشن می شود.متقاضی ورود به این رشته می باید علاقه مند و مستعد (مخصوصاً در کارهاى آزمایشگاهی) باشد. ایمنولوژى بافت شناسی، زیست شناسی سلولی، بیوشیمى ویروسها، سیتوشیمى و … از جمله درس های اختصاصى این گرایش میباشد.

5-گرایش دبیرى زیست شناسی (زیست شناسی عمومى)

فارغ تحصیلان این گرایش با گذرانیدن دروس مشترک تخصصى خود (به همراه تعدادى دروس تربیتى به منظور آشنائى با فنون معلمی) می توانند توانائیهاى لازم براى رفع نیازهاى وزارت آموزش و پرورش به دبیران زیست شناسی را به دست آورند. ادامه تحصیل در کلیه گرایش هاى بالا تا کارشناسى ارشد در داخل و تا سطوح بالاتر در خارج از کشور امکان پذیر است. ضمناً بر اساس مصوبه های جدید شوراى عالى برنامه ریزى در نظر است رشته زیست شناسی در مقطع کارشناسى داراى ۲ رشته و ۱۰ گرایش باشد.

 

بازار کار زیست شناسی در ایران

در باره موقعیتهای شغلی این رشته : در حال حاضر کارشناسان میکروبیولوژی به عنوان نیروهایی که مسلط به تکنیکهای میکروبیولوژی هستند در پژوهشگاه نفت برای تحقیق روی میکروبهای نفت خوار یا گوگردزدایی، در بخش صنایع غذایی در کارخانه های کنسروسازی و کمپوت سازی و در صنایع بهداشتی مشغول به کار هستند ولی مسلم است کسی که در رشته میکروب شناسی مدرک لیسانس دارد، باید در کنار یک کارشناس که دارای تحصیلات عالی تری است کار بکند اما اگر دانشجوی این رشته به مدارج بالاتر تحصیلی دست یابد، افزون بر بدست آوردن اطلاعات جدیدتر، می تواند موقعیتهای شغلی بهتر و متنوع تری داشته باشد.

-کاربرد این رشته آنقدر گسترده است که قابل ذگر نیست برای مثال محقق این رشته از یک سوی می تواند به بررسی کاربرد سلاح های میکروبی و طرق پیشگیری از این سلاح ها بپردازد و از سوی دیگر می تواند در کارخانه های عطرسازی به ساخت عطرهای خوشبو به یاری میکروب ها مشغول باشد.

-تهیه ابزار آزمایشگاهی مورد نیاز در این رشته یکی از شغلهایی است که برخی از فارغ تحصیلان میکروبیولوژی جذب آن می شوند و در این زمینه خدمت های شایسته ای انجام می دهند.

-رشته میکروبیولوژی موقعیت های شغلی متنوعی دارند که از ان جمله می توان به فعالیت در موسسه استاندارد و یا آزمایشگاه های کارخانه های تهیه مواد بهداشتی و غذایی در جهت تشخیص کیفیت و سلامت این مواد از نظر عدم آلودگی میکروبی اشاره کرد.

همچنین عده ای از فارغ تحصیلان در مراکز تهیه مواد دارویی مانند تهیه آنتی بیوتیک ها کار می کنند زیرا از برخی میکروارگانیسم ها مثل کپکها و اکتیومیست ها می توان برای تهیه بعضی از آنتی بیوتیک هایی مثل پنی سیلین ها و استرپتومایسین استفاده کرد و بالاخره کارخانه های تهیه اسیدها مانند اسید بوتریک و اسید استیک و حلال ها مانند الکل و استون و مرکز های تهیه واکسن مانند موسسه رازی و انستیتو پاستور ایران می توانند مرکز های جذب فارغ تحصیلان این رشته باشند.

میکروبیولوژی یا زیست شناسی سلولی مولکولی

گاهی اوقات می شنویم که از رشته میکروبیولوژی با عنوان زیست شناسی سلولی مولکولی یاد می شود. برای مثال در بعضی از قسمتهای دفترچه ها راهنمای آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور از این رشته با عنوان زیست شناسی سلولی مولکولی یاد شده است و به همین دلیل شماری از داوطلبان آزمون سراسری تصور می کنند که رشته میکروبیولوژی همان رشته علوم سلولی مولکولی است و به طبع هنگام انتخاب رشته با مشکلاتی روبرو می شوند.

تفاوت مابین این دو رشته : در حقیقت دانش میکروبیولوژی سلول (به اصطلاح چگونگی کارکردن و سوخت و ساز بدن سلول) صحبت می شود، در واقع ساختار سلول به عنوان یک میکروارگانیسم مورد تجزیه و بررسی قرار می گیرد، اما این باعث نمی شود که دو رشته فوق را یکی بدانیم چون علوم سلولی مولکولی از محیط فعالیتهای بیرونی میکروب خارج شده و وارد فعالیتهای درونی آن می شود، در حالیکه در علم میکروبیولوژی اثرات بیرونی میکروارگانیسم ها مطالعه می شود. برای مثال شما در علم میکروبیولوژی نگاه می کنید که میکروارگانیسم مورد نظر شماچه نوع بیماری ایجاد کرده و از روی آثار بیماری حدس می زنید میکروارگانیسمی را که بررسی می کنید، از چه نوع میکروبی است.

اسم رشته میکروبیولوژی: با توجه به این که امروزه علوم بسیار ریز، جزیی و تخصص شده است، بهتر است که دو دانش میکروبیولوژی و علوم سلولی و مولکولی در کنار یکدیگر و با نام تخصصی خود به علم زیست شناسی خدمت کنند نه اینکه یک علم، دیگری را احاطه بکند. مثلاً اگر بخواهیم میکروبیولوژی را زیر مجموعه ای از علوم سلولی و مولکولی بدانیم، غلط است چون بعضی از اوقات علوم سلولی و مولکولی کاری به میکروارگانیسم ها ندارد و در مورد سلولهای یوکاریوتی یا سلولهای انسانی صحبت می کند.

زیست شناسی و کنکور ( حداقل)

برای قبولی در این رشته در یکی از دانشگاه های برتر تراز حد اقلی 5500 کانون و رتبه حداقلی 25هزار کشوری لازم است.

نتیجه گیری راجع به زیست شناسی

زیست شناسی رشته ای بسیار علمی است که برای کشور ما لازم است . این رشته در بخش های بجز دبیری نیاز مبرم به دانشجوی خوب و با استعداد دارد و در بخش دبیری نیز با کمی تلاش و پشت کار بیشتر میتوان موفق شد . این رشته با درنظر گرفتن پیش نیاز هایش رشته ای خوب برای داوطلبان محسوب می شود .

معرفی رشته زیست شناسی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دانلود اپلیکیشن دکتر رونقی

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به وبسایت دکتر رونقی می باشد.

زیست‌شناسی علم زندگی است. زیست شناسان ساختار، عملکرد، رشد، منشا، تکامل وتوزیع ارگان‌های زنده را مورد مطالعه قرار می‌دهند. هدف رشته زیست شناسی تربیت کارشناسانی متخصص و متعهد است که به مفاهیم اساسی این رشته تسلط داشته باشند و جنبه‌های کاربردی این رشته را با گذراندن واحدهای مربوطه بشناسند و نیازهای جامعه را برطرف سازند.

زیست شناسی ، مطالعه موجودات زنده و فرآیندهای حیاتی آن‌ها است. این رشته با تمام جوانب فیزیک وشیمیایی زندگی سروکار دارد. گرایش مدرن به تحقیق مقطعی و اتحاد دانش علمی و تحقیق از زمینه‌های مختلف منجر به همپوشانی قابل توجهی در حوزه زیست شناسی با سایر رشته‌های علمی شده است. به عنوان مثال اصول مدرن رشته‌های دیگر – شیمی ، پزشکی و فیزیک – در زمینه‌هایی مانند بیوشیمی ، زیست پزشکی و بیوفیزیک با زیست شناسی ادغام شده است.زیست شناسی برای سهولت مطالعه به شاخه‌های جداگانه تقسیم می‌شود ، اگرچه تمام زیرمجموعه‌ها با اصول اساسی در ارتباط هستند. در حالی که مرسوم است مطالعه گیاهان (گیاه شناسی) از حیوانات (جانورشناسی) و بررسی ساختار ارگانیسم‌ها (مورفولوژی) از عملکرد (فیزیولوژی) جدا شود ، همه موجودات زنده به طور مشترک در برخی بیولوژیکی مشترک هستند پدیده‌ها – به عنوان مثال ، ابزارهای مختلف تولید مثل ، تقسیم سلولی و انتقال مواد ژنتیکی یکسان است.

واقعیت این است که این زمینه‌ها با هم همپوشانی دارند. بدون اطلاع زیادی درباره تکامل، فیزیولوژی و محیط زیست، مطالعه جانورشناسی غیرممکن است. شما نمی‌توانید زیست شناسی سلولی را بدون دانستن بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی مطالعه کنید.

تمام شاخه‌های زیست شناسی را می‌توان در چارچوب پنج درک اساسی درباره موجودات زنده یکپارچه کرد. بررسی جزئیات این پنج ایده باعث جذابیت بی‌پایان تحقیقات بیولوژیکی می‌شود:

این رشته یکی از رشته‌های مطرح در علوم تجربی است و بسیاری از دانش آموزان به دلیل علاقه به این درس در زمان انتخاب رشته برای دانشگاه این رشته را انتخاب می‌کنند. برنامه‌هاى آموزشى دوره‌هاى کارشناسى زیست شناسی به این شکل ارائه می‌شود:۱. دبیرى زیست شناسی و زیست شناسی عمومى۲. رشته زیست شناسی در گرایش‌هاى (علوم گیاهی، علوم جانوری، علوم میکروبیولوژی، علوم سلولى و مولکولی)

معرفی رشته زیست شناسی

زیست شناسی سلولی و مولکولی در مقطع ارشد دارای چندین گرایش است ازجمله:  گرایش‌های  علوم سلولی و مولکولی،  ژنتیک، میکروبیولوژی، بیوشیمی، بیوفیزیک؛ از گرایش‌های رشته زیست فناوری در مقطع کارشناسی ارشد می‌توان به گرایش‌های مولکولی، میکروبی، دریا، صنعت و محیط زیست اشاره کرد. زبان عمومی و تخصصی، میکروبیولوژی، سلولی و مولکولی، ویروس شناسی، قارچ شناسی و ایمنی شناسی، بیوفیزیک و ژنتیک  از دروس اصلی آزمون کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی هستند.

این رشته دارای گرایش‌های مختلفی است و با توجه به فرصت‌های شغلی که هریک از این گرایش‌ها داراست بازار کار متفاوتی در پیش رو دارند.به صورت کلی موقعیت‌های شغلی که می‌توان برای این رشته نام برد موارد زیر است: دبیری، مراکز‌ تحقیق‌ بر روی‌ ارزش‌ مواد غذایی‌،کارشناس آزمایشگاه ، پژوهشگاه‌های شرکت‌های نفتی و … می‌باشد.

انتخاب این رشته را به دانش آموزان علاقه مند به حوزه علوم تجربی توصیه می‌کنیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دیدگاه

این کتابچه به معرفی سازمان بین‌المللی دانشگاهیان و خدمات آن در ایران پرداخته است.

قوانین و مقررات

آموزش زبان انگلیسی

واحد عضویت: 02166564575 واحد پشتیبانی: 02166564595راهنمایی عضویت: 09331301400 راهنمایی عضویت: 09331308765 روابط عمومی: 09331304748 آی دی تلگرام: isicard@ایمیل: info (at) isic.ir


Downloads-icon

معرفی رشته زیست شناسی
معرفی رشته زیست شناسی
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *