معرفی رشته مهندسی صنایع

معرفی رشته مهندسی صنایع
معرفی رشته مهندسی صنایع

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره تحصیلی در مورد معرفی رشته مهندسی صنایع از طریق تلفن ثابت تماس حاصل نمایید.


رشته مهندسی صنایع که با استفاده از آزمون سراسری گروه ریاضی می توان وارد آن شد و ادامه تحصیل داد، شامل کاربرد اصول و تکنیک هایی است که باعث طراحی و نصب سیستمهایی می‌شود که شامل انسان، مواد، اطلاعات، انرژی و تجهیزات مختلف برای فراهم کردن شرایط تولید کالا و ارائه خدمات به شکل مناسب می باشد. برای این که بتوانیم سیستم ها را ارزیابی کنیم و کاربردشان را بدانیم لازم است که به علوم ریاضی و فیزیکی و اجتماعی به همراه تکنیک ها و فن های طراحی مهندسی مسلط باشیم. در واقع کار مهندسی صنایع مانند یک پل رابطه بین اهداف مدیریت و عملکرد عملیاتی سازمان ها را به هم متصل می کند. 

حتما بخوانید: نکات و راهنمای مشاوره تحصیلی

 

معرفی رشته مهندسی صنایع

وظیفه مهندسان صنایع این است که بهره وری در مدیریت منابع انسانی و تکنولوژی را بهبود بدهند ولی برخی رشته های مهندسی کارشان مرتبط با ماهیت فنی فرایندها و فراورده ها است. یعنی مهندسی صنایع تنها رشته مهندسی است که مولفه اصلی آن عامل انسان می باشد. مهندسان صنایع برای امور برنامه ریزی، نصب و کنترل و بهبود فعالیتهای موسسات در بین رشته ها کار می کنند. فعالیتهایی که این افراد در ارتباط با آن کار می کنند شامل: تولید، نوآوری در محصولات، ارائه خدمات، حمل و نقل و جریان اطلاعات سازمانی است. بنابراین مهندسان صنایع راه را برای تعامل تخصص های مختلف و کار گروهی فراهم می کنند و باعث می شوند کارها بطور منظم انجام شوند.

این افراد همیشه به دنبال یافتن بهترین راه برای تولید محصول و حل مسائل و مشکلات یک واحد صنعتی یا خدماتی هستند و هنگام‌ برنامه‌ریزی‌ برای‌ اداره‌ کارخانه‌ای‌ که‌ دارای‌ کارگران‌ زیاد و ماشین‌ آلات‌ بسیار است‌ به این فکر میکنند که چطور می شود بیکاری‌ ماشین‌آلات‌ را به‌ حداقل‌ رساند و از نیروی‌ انسانی‌ هم بهترین‌ استفاده‌ را کرد و باعث شد محصول‌ کارخانه‌ کمترین‌ ضایعات‌ را داشته‌ باشد.

حتما بخوانید: انتخاب رشته ریاضی

 


 

در اوایل انقلاب صنعتی قرن 19 فکر پیدایش مهندسی صنایع به ذهن افراد رسید. همانطور که کارخانجات گسترش پیدا کردند احتیاج به مدیریت تفکر مدیریتی بیشتر احساس شد زیرا افراد تلاش می‌کردند که کیفیت محصولات را افزایش دهند. روش های تحلیل و تفسیر کارهای علمی، آزمایشات و اثبات های علمی در طراحی و ساخت ابزارآلات و ماشین ها استفاده شد و باعث شد اثرگذاری این تحولات در تفکر سازمانی مدیریت موجب شد مدیریت علمی به عنوان یک نگرش و روش حرفه ای مطرح شود.

 

با توجه کارها و خدماتی که مهندسین صنایع انجام داده اند می توان فهمید که اهمیت این رشته چقدر زیاد است. اهمیت این رشته در حدی است که بخش اقتصادی سازمانها و موسسات تولیدی و خدمات در بازار به وجود این رشته نیاز دارند. منابع در دسترس شامل مواد، منابع انسانی، ماشین آلات (شامل تجهیزات، لوازم جانبی، امکانات مورد نیاز شامل فضا و انرژی و …)، منابع اطلاعاتی و منابع مالی می شوند. تولید و نگهداشتن این منابع هزینه های زیادی را  برای سازمان به دنبال دارد. و اگر شرکت تولیدی یا خدماتی بتواند هزینه های خود را به حداقل برساند و استفاده بهینه از منابع را در تمام ارکان سازمانی خود داشته باشد سود زیادتری خواهد داشت.

با توجه به تغییر و تحولات اقتصاد جهانی توان رقابت کردن یک شرط اساسی برای کسب موفقیت در کسب و کار است. و باید دانست که توجه به نوآوری ها و ارتقا کیفی محصولات و خدمات که با تلاش برای پیدا کردن طرح های بهبود یافته و همچنین تحول در فرآیند کسب و کار نیز بقا و رشد موسسات را در پی خواهد داشت. 

حتما بخوانید: نکات کنکور سراسری

 

کار مهندسی دید فنی و ماشینی لازم دارد که باعث محدودیت دیدگاه در سایر ابعاد می شود و نمیتوان روش های مدیریتی و ارتباطات انسانی مناسب را یافت. ولی دقیقا مهندسی صنایع با داشتن دید وسیع تر ارتباط تخصص های مختلف و نهاد مدیریت سازمان را ایجاد می کند و کارهای برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر امور اجرایی با هماهنگی بیشتری انجام خواهد شد. نگاه مهندسی صنایع به مسائل از زوایای مختلف است مثل توجه به خروجی و محصول سیستم، توجه به مشتری و توجه به بهره وری سازمان قابل طرح و پیگیری است که طبق اصول فکری مشابهی صورت می گیرد. اصول فکری مهندسی صنایع بر پایه عوامل زیر برقرار است:


1- خلاقیت 

کار اصلی هر مهندس صنایع ارائه دادن طرحی جهت بهبود سیستم های جاری و یا ارائه طرح جدید است که این کار نیاز به خلاقیت و نوع آوری برای ارائه طرح های نو و بدیع دارد. و اگر متوجه گستردگی مسائل باشیم میفهمیم مهندسی صنایع مثل اقیانوسی از فنون و علوم مختلف به عمق نیم متر با برخورداری از زمینه خلاقیت و ابتکار به مهندسین صنایع این اجازه را میدهد که برای حرفه کاربردی مشخص به دانش خود پر و بال بدهند و فرصتی فراهم می شود تا ایده های جدید و خلاق در زمینه های مربوطه مطرح شود.
2- تفکر فراگیر 

نگاه سیستماتیک و فراگیر از مهمترین خصوصیات مهندسی صنایع است و نامیده شدن این رشته تحت عنوان مهندسی صنایع و سیستمها بی ارتباط با این جریان نیست. زیرا این نوع نگاه موجب میشود که به مسائل از کل به جز و در تعامل اجزا با هم نگاه کنیم و یک مدل کامل از سیستم های مورد نظر تهیه و مسائل مورد نظر آن به بهترین شکل طرح و بررسی میگردد. 
3- رهبری گروه 

اگر سیستمی که طرح میشود درست اجرا نشود نتیجه نمی دهد و باید سیستم به خوبی اجرا شود. پس باید با همه ی قسمت های سیستم آشنا بود و طرز صحیح اجرا را دانست چون در این صورت است که هدایت و رهبری به درستی انجام شده است. مهندس صنایع علاوه بر طراحی، باید سیستم های پیاده سازی و اجرا را هم پایه ریزی کند. 
4- مدیریت زمان 

برای انجام هر کاری باید به ظرف زمانی و تحویل به موقع خروجی مورد نظر سیستم توجه داشت در غیر اینصورت ارزشی ندارد. بخاطر رقابت در این زمینه ها باید بدانید که زمان چقدر مهم است و مهندس صنایع با درک این موضوع تکنیک هایی را استفاده می کند که زمان اجرای اجزای کاری را در همه ی فرایندها مورد توجه و مدیریت قرار دهد.

5- ارتباط بهره وری و بهبود مستمر 

یک مهندس صنایه باید بداند که نتیجه کارش باید ارتقا و بهبود وضع موجود باشد و تکرار مکررات ارزشی ندارد و نباید درجا بزند. پس مهندس صنایع با پذیرش این موضوع که سطح دانش و مهارت ها یک موضوع نسبی همواره سعی در افزایش بهره وری و بهبود وضعیت کاری کند و امور کارایی بیشتری داشته باشند.
6- ذهن کنجکاو و یادگیری 

برای یادگیری نمی شود حد و مرز گذاشت. مهندسی صنایع برای مطالعه و پیگیری مسائل باید توجه کند که هر مورد را، منحصر به فرد بررسی کند و به  کشف واقعیت های حاکم بر اجزا و کل سیستم بپردازد. پس نباید تعصب خاص به ماهیت فنی امور داشته باشد تا ذهنیت کنجکاو برای کشف حقایق پنهان در پدیده ها تقویت شود و راه حل های خیلی بهتری ارائه شود. 

 

 

با پیشرفت علم های مختلف طبیعتا نظام های تولیدی و خدماتی هم گسترش پیدا کرده است و اداره درست این گونه واحدها نیاز به بکارگیری تکنیک های علمی و پیشرفته برای پیشبینی مدلسازی، برنامه ریزی، تأمین و تدارک، اجرا و نظارت و ارزیابی نتایج در جهت وظایف مدیریتی است. خوب است بدانید که فناوری دارای چهار جز اصلی است: 

رشته های مهندسی مثل مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی ساختمان و غیره بیشتر به زوایای فنی صنعت توجه دارند.

حتما بخوانید: چگونه کنکوری درس بخوانیم

 

ریاضی‌

معادلات‌دیفرانسیل‌

برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر

محاسبات‌ عددی‌

فیزیک‌

شیمی‌ عمومی‌

مبانی‌ مهندسی‌ برق‌

اقتصاد مهندسی‌

معرفی رشته مهندسی صنایع

نقشه‌کشی‌ صنعتی‌

استاتیک‌

مقاومت‌ مصالح‌

علم‌ مواد

اقتصاد عمومی‌

اصول‌ حسابداری‌ و هزینه‌یابی‌

ارزیابی‌ کار و زمان‌

طرح‌ریزی‌ واحدهای‌ صنعتی‌

برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ تولید

موجودی‌ها‌

کنترل‌ پروژه‌

کنترل‌ کیفیت‌ آماری‌

تحقیق‌ در عملیات‌

روش‌های‌ تولید

تئوری‌ احتمالات‌ و کاربردهای‌ آن‌

آمار مهندسی‌

آزمایشگاه‌ اندازه‌گیری‌ دقیق‌

کارگاه‌ ماشین‌ابزار

کارگاه‌ عمومی‌ جوش‌

کارگاه‌ ریخته‌گری‌.

حتما بخوانید: روش صحیح تست زدن در کنکور

 

زبان‌ تخصصی‌

پروژه‌ طراحی‌ ایجاد صنایع‌

مهندسی‌ فاکتورهای‌ انسانی‌

برنامه‌ریزی‌ تولید

برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ تولید و موجودی‌ها

کاربرد کامپیوتر در مهندسی‌ صنایع‌

برنامه‌ریزی‌ نگهداری‌ و تعمیرات‌

اصول‌ مدیریت‌ و تئوری‌ سازمان‌

پروژه‌

کارآموزی‌.

حتما بخوانید: مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی‌

 

این گرایش‌ بیشتر جنبه‌ نرم‌افزاری‌ دارد و کارش ارائه راهکار سیستماتیک‌ است. هدف‌ این‌ گرایش‌ تربیت‌ کارشناسانی‌ است‌ که‌ بتوانند با استفاده از روش‌های‌ جدید و سیستماتیک‌ و مدل‌های‌ ریاضی‌ مسائل‌ واحدهای‌ صنعتی‌ بزرگ‌ را بررسی کنند و بهترین رهنمودها را برای‌ استفاده‌ از منابع‌ موجود در عملکرد اجزاء تشکیل‌ سیستم‌ ارائه‌ بدهند.

حتما بخوانید: مهندسی صنایع گرایش تحلیل‌ سیستم‌ها

 

زبان‌ تخصصی‌

برنامه‌ریزی‌ حمل‌ و نقل‌

اصول‌ شبیه‌سازی‌

تحلیل‌ سیستم‌ها

کاربرد کامپیوتر در مهندسی‌ صنایع‌

پروژه‌ پایانی‌

اصول‌ مدیریت‌ و تئوری‌ سازمان‌

کارآموزی‌

سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ و کنترل‌ مدیریت‌

 

این گرایش از تولید صنعتی‌ و تحلیل‌ سیستم‌ها فنی‌تر است و به‌ مهندسی‌ مکانیک‌ نزدیک‌تر می‌باشد. و هدف‌ش تربیت‌ تکنولوژیست‌های‌ کارخانه‌ است‌.

حتما بخوانید: مهندسی صنایع گرایش تکنولوژی‌ صنعتی‌

 

ماشین‌های‌ افزار

قید و بندها (جیک‌ و فیکسچر)

طراحی‌ قالب‌

کنترل‌ عددی‌

مونتاژ مکانیکی‌

عملیات‌ حرارتی‌

زبان‌ تخصصی‌

پروژه‌.

 

این گرایش به‌ ایمنی مسائل‌ مشکل‌ساز در صنعت‌ می‌پردازد و تلاش می‌کند تا با اجرای دستورالعمل‌ها از خطرات احتمالی جلوگیری کند و در صورت بروز مشکل یا خطری، راهی برای رفع آن پیدا کند. مثلا کوره‌ها یا آلودگی‌ هوا از این موارد هستند.

حتما بخوانید: مهندسی صنایع گرایش ایمنی‌ صنعتی‌

 

ایمنی‌ در برق‌

اعلام‌ و اطفاء حریق‌

دیگ‌ها و ظروف‌ تحت‌ فشار

عوامل‌ شیمیایی‌ محیط‌ کار

عوامل فیزیکی محیط کار

حفاظت‌ صنعتی‌ (ایمنی‌ صنعتی‌)

مهندسی‌ احتراق‌

گازرسانی‌.

 

تحلیل و بررسی سیستم ها، بازنگری جدول زمانبندی تولید، مشخصات فنی، جریان کار تولید و سایر اطلاعات برای درک روش ها و فعالیت های بخش تولید یا خدمات سنجش، چگونگی تولید محصولات یا ارائه خدمات با حداکثر کارآیی، توسعه  سیستم های کنترل مدیریت برای برنامه ریزی مالی و تحلیل هزینه ها به شکل موثرتر، انجام روش های کنترل کیفیت برای حل مشکلات تولید و کاهش هزینه، همکاری با مشتریان و مدیریت برای افزایش استانداردهای طراحی و تولید، طراحی سیستم های کنترلی برای هماهنگی فعالیت ها و برنامه ریزی تولید برای اطمینان از کیفیت مناسب محصولات ،آموزش مدیران، سرپرستان و کارگران در صورت نیاز، رعایت کلیه اصول ایمنی در کار

 

به علت ارتباط نزدیک این‌ رشته با مدیریت دانشجو باید توانایی‌های‌ مدیریتی‌ هم داشته‌ باشد و قدرت‌ تحلیل‌ و درک‌ بالایی‌ داشته‌ باشد. دانشجویان‌ رشته‌ مهندسی‌ صنایع‌ باید در دو درس‌ ریاضی‌ و فیزیک‌ قوی‌ باشند. خصوصا در ریاضیات‌ جدید که‌ آمار و احتمالات‌ این‌ درس‌ تا حدی‌ به‌ مهندسی‌ صنایع‌ مربوط‌ می‌شود و در ضمن باید از خلاقیت‌ و نوآوری‌ نیز برخوردار باشد.

در مهندسی صنایع داشتن یکسری از مهارت و توانمندی ها ضروری است. برخی از این توانمندی های کلی عبارتند از :

نرم افزارهای رایانه ای یکی از مهمترین وسایل مهندسی صنایع اگر نگاهی ب آگهی های استخدام مهندسی صنایع بیندازیم متوجه می شویم که بسیاری از شرکت ها لازمه استخدام این افراد را تسلط بر نرم افزارهای این رشته دانستند.

پس اگر می خواهید در شغل مهندسی صنایع موفق باشید و بیکار نمانید و درآمد خوبی را در حوزه تخصصی خود یعنی مهندسی صنایع داشته باشید باید کار با نرم افزارهای تخصصی مهندسی صنایع را یاد بگیرید.

MSP – Microsoft Project

TL6 – Time Line

HPM-Harvard Project Manager

COMLAD

Factory Flow

Minitab

SPSS

Statistica

GAMS – General Algebraic Modeling System

LINDO

LINGO

QSB

AutoMod

Siman

Taylor

VISIO – Visio For Business Graphics

MS PowerPoint

افرادی که در تمامی مقاطع مهندسی صنایع (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) و مدیریت صنعتی فارغ التحصیل می توانند وارد حوزه کاری شوند. دوره های تخصصی و مدیریتی زیادی متناسب با آخرین دستاوردها و یافته های حوزه مهندسی صنایع، در موسسات و مراکز آموزشی معتبر کشور مثل سازمان مدیریت صنعتی برگزار می شود که شرکت در آنها برای مهندسان صنایع خیلی میتواند خوب باشد و در پیشرفت شغلی آنها موثر خواهد بود.

 

بخاطر گسترده بودن حوزه کاری مهندسی صنایع، امکان کار در همه مراکز و کارخانجات صنعتی، تولیدی و خدماتی برای مهندسان صنایع وجود دارد. یعنی مهندسی صنایع در حرفه‌ها و مشاغلی مانند بانکداری، خدمات مشاوره‌ای، صنعت بیمه، شرکتهای هواپیمایی، کشتیرانی، بیمارستانها، کارخانجات، کشت و صنعت، خدمات شهری، استادیوم های ورزشی و خیلی از جاها که لازم است برنامه‌ریزی، هدایت، مدیریت و ارتقا داشته باشند باید حضور داشته باشند.

جایگاه این‌ رشته‌ در چند سال‌ گذشته خیلی بهتر شده است و بیشتر مسئولان فهمیده اند که جامعه‌ نیاز زیادی به‌ تخصص‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ دارد. چون رشته‌ مهندسی‌ صنایع‌ افراد را برای‌ مدیریت‌ تربیت می کند و بهترین‌ و نزدیکترین‌ رشته‌ به‌ کارهای‌ مدیریتی‌ و برنامه‌ریزی‌ و اداره‌ امور است‌ و اگر قرار باشد برای‌ مدیریت‌ یک‌ واحد صنعتی‌ در بخش تولید از بین‌ مهندس‌ مکانیک‌، برق‌ و صنایع‌ که شرایط‌ مساوی‌ دارند یکی انتخاب شود مهندس‌ صنایع‌ اولویت‌ اول‌ را دارد.

مهندس صنایع در بازارکار کشور به صورت ها و عناوین شغلی مختلفی مطرح است:

به علت نیاز سازمان، شرکت یا موسسات صنعتی، تجاری و خدماتی بازار کار این رشته خوب است ولی به این شرط افراد استخدام می شوند که دارای تخصص، دانش، مهارت و تجربه کافی باشند. کشور در جهت رشد و توسعه صنایع و تولیدات در حال توسعه است و در زمینه تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، هم مشغول فعالیت است و احتمالا بازار کار بهتر هم می شود.

یکنواختی و عدم تنوع کار در برخی از گرایش ها

وارد شدن تعداد زیادی از مهندسان صنایع در حیطه مدیریت صنعتی به دلیل ساده تر بودن کار

به روز نبودن و عدم آگاهی بسیاری از مهندسان صنایع از آخرین پیشرفت های علمی و ابداعات جدید در این حوزه

عدم حمایت کردن مدیران بعضی سازمان ها و کارخانه ها از مهندسان صنایع به علت رقابت

بسیار محدود بودن واحدهای عملی در این رشته در دانشگاه ها

تحقیقات بیانگر این موضوع هستند که احتمالا استخدام مهندسان صنایع تا سال 2020، 6 درصد رشد می کند و این رشد برای همه مشاغل دیگر 14 درصد است. این اعداد و ارقام مربوط به آمریکا می باشد و در استرالیا در پنج سال که گذشته است رشد استخدام مهندس صنایع چهل و پنج و نیم درصد افزایش پیدا کرده است.

حتما بخوانید: نکات انتخاب رشته کنکور سراسری

بازار کار رشته مهندسی صنایع بسیار گسترده است و امکان فعالیت در قسمت های مختلف برای مهندس صنایع وجود دارد که اینها هر کدام درآمد متفاوتی می توانند داشته باشند. اگر افراد در بخش دولتی کار کند با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق می گیرند و اگر در بخش خصوصی کار کنند با توجه به شرایط و معیارها که وابسته به میزان تحصیلات و دانش و سابقه کار افراد است می‌توانند دریافتی متفاوتی داشته باشند.

این افراد می توانند در سمت های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) مشغول به کار شوند و همچنین میتوانند بعنوان کارشناس فنی، برنامه ریز، کارشناس کنترل پروژه، کارشناس تضمین کیفیت، مهندس صنایع، سرپرست کنترل پروژه، سرپرست برنامه ریزی، مدیر پروژه، مدیر کارخانه و غیره کار کنند.


بر اساس رای 547 نفر از بازدیدکنندگان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

‘+response.data.comment+’

imoshavere_tel@  

info@imoshavere.com  

 

مهندسی صنایع (به انگلیسی: Industrial Engineering) شاخه‌ای از مهندسی است، که می‌کوشد با توسعه، بهبود و یکپارچه سازی سیستم‌های پیچیده افراد، پول، دانش، اطلاعات، تجهیزات، انرژی و مواد، فرایندها، سیستم‌ها و سازمان‌های پیچیده را بهینه‌سازی کند.[۱]

مهندسی صنایع به‌طور کلی اثربخشی، کارایی، تطبیق پذیری، پاسخ گویی، کیفیت و بهبود مستمر کالاها، خدمات و سودآوری را مدنظر قرار می‌دهد. پیشینه کاربردی مهندسی صنایع به نخستین سال‌های انقلاب صنعتی بازمی‌گردد، ولی از نظر آکادمیک و علمی، مهندسی صنایع نخستین بار توسط فردریک تیلور به کار برده شد.

مهندسی صنایع ابتدا به عنوان یک شاخه فرعی از مهندسی مکانیک شناخته می‌شد، در سال ۱۹۰۹ دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نخستین دپارتمان مستقل رشته مهندسی صنایع را بنیان نهاد.

در زمان فردریک تیلور که تعدادی از موضوعات مدیریتی توسط وی ارائه گردید توسط افراد دیگر برای اینکه اهمیت این موضوعات و نیز جایگاه دست‌اندرکاران مربوطه از رشته‌های مهندسی کمتر نمود داده نشود و مهندسین برای آن‌ها نیز اهمیت قائل شوند از اصطلاح مهندسی صنایع استفاده شد. موضوعات با نام مهندسی صنایع بخشی از موضوعات علم مدیریت می‌باشد. فردریک تیلور (۱۹۱۵–۱۸۵۶) بنیان‌گذار علم مدیریت را پدر مهندسی صنایع می‌دانند.

تعاریفی که از مهندسی صنایع ارائه می‌شود مانند اینکه رشته‌ای است که با طراحی، بهبود، و پیاده‌سازی سیستم‌های یکپارچه از افراد، مواد، اطلاعات، تجهیزات و انرژی مرتبط می‌باشد، بیانی از علم مدیریت می‌باشد. مهندسی صنایع آن‌گونه که در ایران تدریس می‌شود مبتنی بر بهینه‌سازی، بهینه‌سازی خطی (تحقیق در عملیات) کارسنجی و زمان‌سنجی می‌باشد.
معرفی رشته مهندسی صنایع

دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف به عنوان اولین دانشکده مهندسی صنایع کشور در سال ۱۳۴۷ با پذیرش ۳۹ دانشجو آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۵۲ نیز دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران آغاز به کار کرد؛ و در سال ۱۳۵۵ گروه مستقلی تحت عنوان مهندسی صنایع در دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) تشکیل شد و اولین گروه فارغ‌التحصیلان دانشکدهٔ مهندسی صنایع این دانشگاه در سال ۱۳۶۲ وارد جامعهٔ صنعتی کشور گردید. با گذشت زمان، این رشته به عنوان رشته‌ای در دانشگاه‌های مختلف کشور جایگاه خود را پیدا کرده‌است.

عناوین برخی از دروس اجباری رشته تحصیلی مهندسی صنایع در دانشگاه‌های ایران (در مقطع تحصیلی کارشناسی)[نیازمند منبع] موارد زیر هستند:

مهندسین صنایع در سال‌های اخیر در طیف وسیعی از مشاغل به کار گرفته شده‌اند. علاوه بر زمینه‌های تخصصی، فارغ التحصیلان این رشته در زمینه‌هایی مانند مهندسی نرم‌افزار، فناوری اطلاعات، هوش کسب و کار، داده کاوی، علم داده و کلان‌داده نیز عملکرد موفقی داشته‌اند.

درچند سال اخیر نیز با ورود مهندسان صنایع به حوزه‌های آی تی پیشرفت در فیلدهایی مانند کلان داده، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی که نیاز به آمار پیشرفته مهندسی نظیر رگرسیون، سری‌های زمانی و… دارند با شتاب مضاعف مواجه شده‌است.

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته مهندسی صنایع پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته مهندسی باید در آن‌ها پایه‌ای قوی داشته باشید، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

رشته مهندسی صنایع، طیف گسترده‌ای از دانش‌ها و مهارت‌ها است که لازمه طراحی و بهبود فرآیندها در صنعت، مدیریت افراد و سایر امور مربوط به صنایع گوناگون هستند. عدم وجود مهندسین صنایع در هر صنعتی، می‌تواند باعث افت راندمان کاری و تحمیل شدن هزینه‌های زیادی به آن شود.

اگر رشته‌های گوناگون مهندسی همچون مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر، عمران، مواد، شیمی و غیره را همچون مصالح ساختمانی در نظر بگیریم که ساختمان صنعت کشور را می‌سازند، رشته مهندسی صنایع همچون ماده‌ای چسبناک است که این مصالح را به یکدیگر چسبانده و باعث می‌شود تا ساختمان صنعت بتواند با استحکام زیاد سرپا بایستد؛ در اصل مهندسی صنایع بین رشته‌های مختلف مهندسی ارتباط ایجاد کرده و درک و فهم متقابل آن‌ها از یکدیگر را میسر می‌سازد.

این رشته برای افرادی مناسب است که علاقه‌مند به مباحثی همچون مدیریت، مالی و اقتصادی، کنترل تولید و موجودی‌ها، کنترل پروژه‌های بزرگ، برنامه‌ریزی و مدیریت واحدهای صنعتی (بزرگ و کوچک) هستند و به طور کلی تمایل دارند در طراحی‌ها و بهینه‌سازی‌های ممکن در صنایع گوناگون دخیل باشند. اینگونه بهینه‌سا‌زی‌ها توسط مهندسین صنایع در حوزه‌های گوناگونی مانند منابع انسانی، فرآیندهای کاری، کاهش ضایعات تولید، بهبود کیفیت تولید، بهبود زمان‌بندی‌ها، طراحی سیستم‌ها و بهبود کارکرد و اثربخشی آن‌‌ها صورت می‌گیرد.معرفی رشته مهندسی صنایع

مباحث درس حساب دیفرانسیل و انتگرال (حسابان) در رشته مهندسی صنایع به صورت بسیار پیشرفته‌تر با دروسی همچون ریاضی 1، ریاضی 2، محاسبات عددی و غیره دوباره وجود خواهند داشت؛ همچنین این مباحث، پایه دروس بسیار مهمی در رشته مهندسی صنایع هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به آمار و احتمالات مهندسی، تحقیق در عملیات 1 و 2 و اکثر دروس تخصصی این رشته که نیازمند مباحثی همچون توابع، حد و پیوستگی، مشتق، انتگرال، انتگرال دوگانه و سه‌گانه و غیره هستند، اشاره داشت.

درس جبر خطی نیز به صورت بسیار پیشرفته‌تر در رشته مهندسی صنایع وجود دارد و پایه دروس بسیار مهم آن، مانند تحقیق در عملیات 1 و 2 است. ناگفته نماند که مباحث ریاضیات گسسته و احتمال هم در دروس آمار و احتمالات مهندسی، مبانی برنامه‌نویسی و… دوباره تکرار می‌شوند.

اکثر مباحث فیزیک دبیرستان همچون الکتریسیته، مغناطیس، مکانیک، ترمودینامیک و… به شکل بسیار پیشرفته‌تر و در قالب دروسی همچون فیزیک 1، فیزیک 2، استاتیک، مقاومت مصالح، مبانی مهندسی برق و… وجود دارند. ضمناً، تقریبا تمامی مباحث شیمی دبیرستان باید در قالب دروسی همچون شیمی 1، علم مواد و… به شکلی بسیار کامل‌تر مورد مطالعه قرار گیرند.

در پایان لازم است یادآور شویم که دروس عمومی مانند فارسی، زبان انگلیسی و دروس گروه معارف اسلامی نیز در رشته مهندسی صنایع وجود دارند و دانشجویان بایستی حدود 24 واحد از آن‌ها را همانند دیگر رشته‌های مهندسی بگذرانند.

در ادامه به گرایش‌های گوناگون رشته مهندسی صنایع پرداخته‌ایم و هر یک از آن‌ها را به صورت مختصر و مفید معرفی کرده‌ایم.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی صنایع عبارت هستند از:

عمده‌ترین مشاغل و صنایعی که یک فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع می‌تواند در آن‌ها مشغول به کار شود، عبارت هستند از:

رشته مهندسی صنایع از جمله رشته‌های تحصیلی است که بازار کار متنوع و گسترده‌ای دارد و به موارد جزئی‌تر پیرامون این موضوع در پاسخ سوال قبل اشاره شد. همچنین بازار کار در هر شرایطی به تعداد قابل قبولی مهندس صنایع نیاز دارد، زیرا اموری همچون ارزیابی اقتصادی، مدیریت پروژه‌ها، طراحی و بهینه‌سازی فرایندها و سیستم‌ها و مواردی دیگر از این دست، از جمله اموری محسوب می‌شوند که در هر شرایطی مورد نیاز صنایع گوناگون هستند.

گفتنی است، حقوق و مزایای ماهانه دریافتی فارغ التحصیلان این رشته در سال 1398، بسته به میزان مسئولیت کاری، میزان مهارت، سابقه کار، صنعت، محل کار و… از 15 میلیون ریال تا حتی بیش از 500 میلیون ریال است.

رشته مهندسی صنایع در ایران در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری قابل ادامه دادن است که گرایش‌های کارشناسی ارشد و دکتری آن کمی قبل‌تر در پرسشی جداگانه شرح داده شدند. بهترین دانشگاه‌های ایران برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ ارشد و دکتری رشته مهندسی صنایع، دانشگاه‌های صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک)، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان و صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی هستند.

با توجه به اینکه رشته مهندسی صنایع بیشتر در دانشگاه‌های کشورهای ایالات متحده آمریکا و کانادا وجود دارد و بهترین دانشگاه‌های جهان در این رابطه در این دو کشور قرار دارند، اکثر افرادی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع در خارج از ایران هستند، به این دو کشور مهاجرت می‌کنند.

عده‌ای هم به کشورهای اروپایی مانند فرانسه، بلژیک، انگلستان و یا کشورهای خاور دور همچون سنگاپور، چین، ژاپن، کره جنوبی و سایر کشورها مانند هندوستان، افریقای جنوبی و برزیل جهت ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع مهاجرت می‌کنند. در این کشورها، دانشگاه‌هایی دارای رشته مهندسی صنایع و یا رشته‌های مشابه مهندسی صنایع، حهت ادامه تحصیل در دوره‌های کارشناسی‌ارشد و یا دکتری هستند.

دروس دانشگاهی رشته مهندسی صنایع، نه تنها دروس کاربردی و مفیدی برای استفاده در صنعت هستند، بلکه در زندگی شخصی هم به کار فارغ التحصیلان این رشته می‌آیند. این دروس به مهندسان صنایع کمک می‌کنند تا امور مالی و اقتصادی خود را بهتر مدیریت کنند و بتوانند به راحتی در مورد خرید و یا عدم خرید یک محصول، سرمایه‌گذاری روی امور مختلف کاری و… تصمیم‌گیری کنند؛ زیرا مهندسین صنایع با مفاهیم مالی و اقتصادی به خوبی آشنایی دارند و دائماً به دنبال بهینه‌سازی در زندگی شخصی خود هستند. چیزی که این قشر از آن با نام «دید صنایعی» یاد می‌کنند و معتقدند این دید در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان زندگی شخصی و کاری، چند وجهی‌تر، همه‌ جانبه‌ گرایانه‌تر و بهینه‌تر از دیدگاه سایر افراد است.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

همچنین مهندسان صنایع می‌توانند زمان‌بندی بهتری در کارهای روزمره داشته‌ باشند، پروژه‌های کوچک و بزرگ زندگی شخصی خود را به خوبی مدیریت کنند و مفاهیم و اصولی که در دروس مختلف آموخته‌اند را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در امور گوناگون زندگی خود به کار بندند.

جهت حضور بهتر در بازار‌ کار و یادگیری مهارت‌های عملی‌تر از آنچه در دانشگاه تدریس می‌شود، نیاز است تا دانشجویان این رشته در حدود 6 ماه تا یک سال به صورت کارآموزی در صنایع، کارخانجات و شرکت‌های کشور، مشغول به کار شوند تا مهارت‌های عملی بازار کار را بهتر بیاموزند و اتصالی بین دانش‌های عمدتاً نظری (تئوریک) آموخته شده آنها در دانشگاه و مهارت‌های عملی مورد نیاز در بازار کار ایجاد شود.

این مطلب توسط نویسنده مهمان، «بهنام محمدیان دوگاهه» نوشته شده است. محمدیان، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، گرایش مدیریت پروژه‌های نفت و گاز از دانشگاه تهران است. وی تاکنون در حوزه مدیریت پروژه، مدیریت اجرایی و همچنین ارزیابی اقتصادی، اعتبارسنجی و توسعه پروژه‌ها و کسب و کارهای نوپا (استارتاپ‌ها) فعالیت داشته است.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای 54 نفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

باسلام، درکل سایت فرادرس بسیار کمک میکند به افزایش آگاهی و بینش افراد در زمینه های مختلف که خودم بارها تجربه کرده ام…بسیار سپاسگزارم

سلام
میشه لطفا بگید برای مهندسی صنایع دانشگاه تهران بهتره یا امیرکبیر

با سلام و احترام
سوال) بین دو رشته (اقتصاد) و (مهندسی صنایع) دکتری کدام رشته بهتر است؟…
دکتری اقتصاد شرکت نمایم یا دکتری مهندسی صنایع؟؟؟…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سازمان علمی و آموزشی «فرادرس» (Faradars) از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۲۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود.

فرادرس با پایبندی به شعار «دانش در دسترس همه، همیشه و همه جا» با همکاری بیش از ۱۸۰۰ مدرس برجسته در زمینه‌های علمی گوناگون از جمله آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک کامپیوتری، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای گوناگون، دروس رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی، آموزش‌های دانش‌آموزی و نوجوانان، آموزش زبان‌های خارجی، مهندسی برق، الکترونیک و رباتیک، مهندسی کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران توانسته بستری را فراهم کند تا افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های با کیفیت، به روز و مهارت‌محور همواره به یادگیری بپردازند. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید.
مشاهده بیشترمعرفی رشته مهندسی صنایع

هر گونه بهره‌گیری از مطالب مجله فرادرس به معنی پذیرش شرایط استفاده از آن بوده و کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب، تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

© فرادرس ۱۳۹۹

Industrial Engineering bezeichnet ein Arbeitsgebiet, in dem es um die Gestaltung, Planung und Optimierung von Leistungserstellungsprozessen im weitesten Sinne mit ingenieurwissenschaftlichen Methoden geht. In der Umsetzung handelt es sich immer um Arbeitsgestaltung. Dementsprechend haben die zugehörigen Studiengänge Studieninhalte sowohl aus den Ingenieurswissenschaften als auch der Managementlehre.

Die Wurzeln des Industrial Engineering reichen zurück bis zur Wissenschaftlichen Betriebsführung (Scientific Management) von Frederick Winslow Taylor.

Der Begriff des Industrial Engineering findet seit Mitte der sechziger Jahre in Deutschland durch die Übersetzung des Industrial Engineering Handbook von Maynard[1] Verwendung. Mittlerweile hat sich das Industrial Engineering im deutschen Sprachraum als eigenständiger Begriff etabliert und löst damit seine ursprüngliche deutsche Vokabel „Arbeitsingenieurwesen“ ab. Bisher existiert jedoch weder im deutschen noch im englischen Sprachraum eine einheitliche Definition.

Aufbauend auf einer Analyse zahlreicher nationaler und internationaler Beschreibungen charakterisiert Sascha Stowasser das Industrial Engineering wie folgt:[2]

Während die meisten Ingenieurwissenschaften auf sehr spezielle Anwendungsgebiete konzentriert sind, ist das des Industrial-Engineers breit und in nahezu jeder Branche auffindbar. Beispielsweise gehört das Verkürzen der Warteschlangen in einem Vergnügungspark, die effiziente Nutzung eines Operationssaals, die Ausgestaltung eines Logistiksystems – Supply-Chain-Management –, aber auch einfach Rationalisierungen bei der Herstellung von Autos zum Aufgabengebiet. Typisch im Industrial Engineering ist die Nutzung von Computersimulationen, besonders auch Ereignisgesteuerte Prozessketten, zur Systemanalyse und System-Evaluation.
معرفی رشته مهندسی صنایع

Mittlerweile ist die Wirkungsbreite des Industrial Engineering deutlich angewachsen und umfasst neben den klassischen Aufgaben der Arbeitsplanung auch weitere Aufgabenfelder wie die Arbeitsplanerstellung, die Zeitwirtschaft, die Entgeltgestaltung, die Planungsvorbereitung, die Materialplanung, Betriebsmittelplanung und Methodenplanung. Im Zuge der Weiterentwicklung ist das moderne Industrial Engineering verantwortlich für das Produktivitätsentwicklungssystem bestehend aus Mensch, Material und Maschine.[3] Das Industrial Engineering gestaltet den Wertstrom von der Produktplanung über die Produktionsplanung/Prozessplanung bis zur Fertigungsoptimierung. Diese gehören zusammen und treiben ganzheitlich die Produktivitätsentwicklung unter Berücksichtigung von Humanaspekten. Des Weiteren sorgt das Industrial Engineering für die notwendige Transparenz und liefert Daten für die strategische Planung des Managements, beispielsweise im Rahmen des Produktivitätsmanagements.

Bei allen Anstrengungen des Industrial Engineering gilt die primäre Zielsetzung, die Produktivität zu verbessern und so die Wettbewerbsfähigkeit des Unternehmens sicherzustellen.

In Deutschland angebotene Studiengänge mit dem Titel Industrial Engineering sind zumeist mit einem englischen Titel versehene Wirtschaftsingenieurstudiengänge. Die originären Themen des Industrial Engineering fehlen in diesen Studiengängen mitunter gänzlich. Studiengänge, die nicht aus der Tradition eines Wirtschaftsingenieurstudiums entstanden sind, sondern sich originär am Aufgabengebiet des Industrial Engineer orientieren, finden sich an Hochschulen in Aachen[4], Berlin,[5] Kleve,[6] Kiel und Lübeck.[7] Ein Äquivalent an anderen Hochschulen wäre somit eher z. B. der Maschinenbau mit Vertiefung auf Produktion oder Produktionstechnik.

In Berlin wird der Master berufsbegleitend im Fernstudium erworben, in Kleve an der Hochschule Rhein-Waal findet der Bachelor-Studiengang komplett in englischer Sprache statt, und Aachen trägt der Breite des Einsatzgebietes insofern Rechnung, dass sich in den dortigen Masterstudiengang auch Absolventen wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge einschreiben können, die spezifische Studienschwerpunkte belegt haben. Der Studiengang Produktionstechnik als Master of Science an der Universität Bremen hat eine Vertiefungsrichtung „Industrial Engineering“, die in Kooperation mit dem REFA-Verband angeboten wird.[8] In Zusammenarbeit mit der University of Louisville bietet die Hamburger Fern-Hochschule ein Promotionsstudium dort an.[9]

Der Weiterbildung im Bereich des Industrial Engineering widmet sich im Wesentlichen und traditionell der REFA-Verband, welcher der Entwicklung unter anderem insofern Rechnung trug, als er mit der Ausgabe 1(2008) seine traditionelle Fachzeitschrift REFA-Nachrichten in Industrial Engineering umbenannte[10] – gleichzeitig mit einer Modernisierung des redaktionellen Konzeptes. Zuvor war mit 1(2007) das European Journal of Industrial Engineering (EJIE) erstmals erschienen.[11] Auch die MTM-Vereinigung hat begonnen, ihre MTM-spezifischen Ausbildungen um weitere Themen des Industrial Engineering zu ergänzen, damit MTM-Anwender neben spezifischen Kenntnissen der Methoden auch ein breiteres Grundlagenwissen erhalten.

Als typische Studienfächer für den Industrial Engineer werden angesehen:

In der Chronologie werden folgende wesentliche Entwicklungsschritte und Publikationen gesehen:[12]


PDFDownloads-icon


Produktivität steigern – erfolgreich mit Industrial Engineering.Downloads-icon

@media (max-width:1008px) {
.noresp {
display: none !important
}
}
.form-control {
width: auto !important;
border-radius: 0px
}
.inner-contentbox {
margin-bottom: 15px !important
}
.alink img {
max-width: 100% !important;
width: auto !important;
height: auto !important
}
.alink h2 {
color: rgb(58, 109, 151);
font-size: 16px;
margin-bottom: 20px
}
.alink h3 {
font-size: 15px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-bottom: 20px
}
.alink h4 {
font-size: 14.5px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-bottom: 20px
}
.alink h5 {
font-size: 14px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-bottom: 20px
}
.alink h6 {
font-size: 13.5px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-bottom: 20px
}

.alink p {
line-height: 27px
}
.alink a {
font-size: 15px
}
.shoar {
background: rgb(249, 249, 249) none repeat scroll 0% 0%;
text-align: center;
padding: 30px 10px;
font-weight: bold;
font-size: 23px;
margin-bottom: 20px;
line-height: 32px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-top: 20px
}
.end {
border: 1px solid rgb(220, 222, 181);
background-color: rgb(254, 255, 232);
padding: 10px;
margin: 10px 0px;
line-height: 1.5;
}
.slo {
font-size: 50px;
font-family: yekan;
margin-left: 20px;
}
.slo2 {
font-size: 50px;
font-family: yekan;
position: relative;
top: 33px;
margin-right: 20px;
}
.mytable tr td {
border: 1px solid #ccc;
}
.mytable tr:nth-child(even) {
background: #ED7D31;
color: white
}
.mytable tr:nth-child(even) td {
color: white !important
}
.mytable tr:nth-child(odd) {
background: #FFF
}
.mytable tr:first {
background:#EBFC87
}
.mytable li:nth-child(5n+3) {
font-weight: bold
}
address, blockquote, dd, dl, p, pre, q {
margin-bottom: 1px;
}
.mb-5 {
margin-bottom: 3px !important
}
h4 {
font-size: 14px !important;
font-weight: bold;
color: rgb(58, 109, 151);
}

“آیا این بهترین روش است؟” این سؤالی است که فکر یک مهندس صنایع را دائماً به خود مشغول می‌کند تا به این وسیله بهترین راه را برای تولید محصول و حل مسائل و مشکلات یک واحد صنعتی یا خدماتی پیدا کند.معرفی رشته مهندسی صنایع

برای مشاوره و معرفی رشته مهندسی صنایع و بازار کار آن 

برای مشاوره و معرفی رشته مهندسی صنایع و بازار کار آن 

مهندسی صنايع
دیباچه:

“آیا این بهترین روش است؟” این سؤالی است که فکر یک مهندس صنایع را دائماً به خود مشغول می‌کند تا به این وسیله بهترین راه را برای تولید محصول و حل مسائل و مشکلات یک واحد صنعتی یا خدماتی پیدا کند. در واقع فارغ‌التحصیل این رشته تلاش می‌کند تا با یک نگرش سازمان یافته‌، مسائل‌ و مشکلات‌ کارخانه‌ را تحلیل‌ کرده‌ و به‌ گونه‌ای‌ عمل‌ کند که‌ با حداقل‌ ورودی‌ مواد، حداکثر خروجی‌ را داشته‌ باشد. زیرا امکان دارد که‌ طراحان‌ یک‌ واحد صنعتی‌ وقتی‌ مشغول‌ طراحی‌ می‌شوند به مسائل‌ اقتصادی‌، افزایش‌ بهره‌وری‌ و سایر مسائل‌ توجه کافی نداشته باشند، اما یک‌ مهندس‌ صنایع‌ هنگام‌ برنامه‌ریزی‌ برای‌ اداره‌ کارخانه‌ای‌ که‌ دارای‌ کارگران‌ زیاد و ماشین‌ آلات‌ بسیار است‌ برای‌ مثال‌ به‌ این‌ مسأله‌ توجه‌ می‌کند که‌ چگونه‌ می‌توان‌ بیکاری‌ ماشین‌آلات‌ را به‌ حداقل‌ رساند و از نیروی‌ انسانی‌ نیز بهترین‌ استفاده‌ را کرد و در ضمن‌ محصول‌ کارخانه‌ کمترین‌ ضایعات‌ را داشته‌ و نگهداری‌ و تعمیرات‌ ماشین‌آلات‌ نیز به‌ بهترین‌ نحو انجام‌ بگیرد. این‌ رشته‌ در دوره‌ کارشناسی‌ دارای‌ چهار گرایش‌ تولید صنعتی‌ ، تحلیل‌ سیستم‌ها، تکنولوژی‌ صنعتی‌ و ایمنی‌ صنعتی‌ است‌. گرایش‌ تولید صنعتی‌ گرایش‌ تولید صنعتی‌ فن‌ به‌کارگیری‌ مهارت‌های‌ تکنیکی‌ ـ اقتصادی‌ و استفاده‌ مؤثر و نظام‌یافته‌ از نیروی‌ انسانی‌، زمان‌، ماشین‌آلات‌، ساختمان‌ و مواد به‌ منظور تولید کالا با کیفیت‌ مطلوب‌ می‌باشد. در واقع‌ هدف‌ این‌ گرایش‌ تربیت‌ مدیران‌ تولید واحدهای‌ صنعتی‌ است‌.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل‌ :
دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ مختلف‌ مهندسی‌ صنایع‌:
ریاضی‌، معادلات‌دیفرانسیل‌، برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر، محاسبات‌ عددی‌، فیزیک‌ ، شیمی‌ عمومی‌ ، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌ ، اقتصاد مهندسی‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌ ، استاتیک‌، مقاومت‌ مصالح‌، علم‌ مواد، اقتصاد عمومی‌ ، اصول‌ حسابداری‌ و هزینه‌یابی‌، ارزیابی‌ کار و زمان‌، طرح‌ریزی‌ واحدهای‌ صنعتی‌، برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ تولید، موجودی‌ها‌ ، کنترل‌ پروژه‌، کنترل‌ کیفیت‌ آماری‌، تحقیق‌ در عملیات‌ ، روش‌های‌ تولید ، تئوری‌ احتمالات‌ و کاربردهای‌ آن‌، آمار مهندسی‌، آزمایشگاه‌ اندازه‌گیری‌ دقیق‌، کارگاه‌ ماشین‌ابزار ، کارگاه‌ عمومی‌ جوش‌، کارگاه‌ ریخته‌گری‌.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ تولید صنعتی‌ :
زبان‌ تخصصی‌، پروژه‌ طراحی‌ ایجاد صنایع‌، مهندسی‌ فاکتورهای‌ انسانی‌، برنامه‌ریزی‌ تولید، برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ تولید و موجودی‌ها ، کاربرد کامپیوتر در مهندسی‌ صنایع‌، برنامه‌ریزی‌ نگهداری‌ و تعمیرات‌، اصول‌ مدیریت‌ و تئوری‌ سازمان‌، پروژه‌، کارآموزی‌.
گرایش‌ برنامه‌ریزی‌ و تحلیل‌ سیستم‌ها
گرایش‌ برنامه‌ریزی‌ و تحلیل‌ سیستم‌ها تا حدودی‌ جنبه‌ نرم‌افزاری‌ دارد و بیشتر به‌ ارائه‌ راهکار سیستماتیک‌ می‌پردازد. در واقع‌ هدف‌ این‌ گرایش‌ تربیت‌ کارشناسانی‌ است‌ که‌ بتوانند با بهره‌گیری‌ از روش‌های‌ جدید و سیستماتیک‌ و مدل‌های‌ ریاضی‌ مسائل‌ واحدهای‌ صنعتی‌ بزرگ‌ را تجزیه‌ و تحلیل‌ نموده‌ و بیشترین‌ رهنمودها را برای‌ استفاده‌ از منابع‌ موجود در عملکرد اجزاء تشکیل‌ سیستم‌ ارائه‌ بدهند.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ برنامه‌ریزی‌ و تحلیل‌ سیستم‌‌ها:
زبان‌ تخصصی‌، برنامه‌ریزی‌ حمل‌ و نقل‌، اصول‌ شبیه‌سازی‌، تحلیل‌ سیستم‌ها، کاربرد کامپیوتر در مهندسی‌ صنایع‌، پروژه‌ پایانی‌، اصول‌ مدیریت‌ و تئوری‌ سازمان‌، کارآموزی‌، سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ و کنترل‌ مدیریت‌ .
گرایش‌ تکنولوژی‌ صنعتی‌:
گرایش‌ تکنولوژی‌ صنعتی‌ نسبت‌ به‌ گرایش‌های‌ تولید صنعتی‌ و تحلیل‌ سیستم‌ها فنی‌تر بوده‌ و به‌ مهندسی‌ مکانیک‌ نزدیک‌تر می‌باشد. هدف‌ این‌ گرایش‌ تربیت‌ تکنولوژیست‌های‌ کارخانه‌ است‌.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ تکنولوژی‌ صنعتی‌:
ماشین‌های‌ افزار ، قید و بندها (جیک‌ و فیکسچر)، طراحی‌ قالب‌ ، کنترل‌ عددی‌، مونتاژ مکانیکی‌، عملیات‌ حرارتی‌، زبان‌ تخصصی‌، پروژه‌.
گرایش‌ ایمنی:
‌ صنعتی گرایش‌ ایمنی‌ صنعتی‌ به‌ مسائل‌ مشکل‌ساز در صنعت‌ از لحاظ‌ ایمنی‌ می‌پردازد؛ یعنی تلاش می‌کند تا با اجرای دستورالعمل‌ها از خطرات احتمالی جلوگیری کند و در صورت بروز مشکل یا خطری، راهی برای رفع آن پیدا نماید. از جمله‌ این‌ مسائل‌ می‌توان‌ به‌ کوره‌ها یا آلودگی‌ هوا اشاره‌ نمود.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ ایمنی‌:
ایمنی‌ در برق‌، اعلام‌ و اطفاء حریق‌، دیگ‌ها و ظروف‌ تحت‌ فشار، عوامل‌ شیمیایی‌ محیط‌ کار، عوامل فیزیکی محیط کار، حفاظت‌ صنعتی‌ (ایمنی‌ صنعتی‌)، مهندسی‌ احتراق‌، گازرسانی‌.
توانایی‌های‌ لازم :
این‌ رشته‌ ارتباط‌ نزدیکی‌ با مدیریت‌ دارد و دانشجوی‌ آن‌ باید توانایی‌های‌ مدیریتی‌ داشته‌ و قدرت‌ تحلیل‌ و درک‌ بالایی‌ داشته‌ باشد. دانشجویان‌ رشته‌ مهندسی‌ صنایع‌ باید در دو درس‌ ریاضی‌ و فیزیک‌ قوی‌ باشند. بخصوص‌ در درس‌ ریاضیات‌ جدید که‌ آمار و احتمالات‌ این‌ درس‌ تا حدی‌ به‌ مهندسی‌ صنایع‌ مربوط‌ می‌شود. همچنین‌ یک‌ دانشجوی‌ مهندسی‌ صنایع‌ باید از خلاقیت‌ و نوآوری‌ برخوردار باشد.
موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :
این‌ رشته‌ در چند سال‌ اخیر جایگاه‌ خود را یافته‌ است‌ و اکثر مسؤولان‌ و متخصصان‌ نیز به‌ این‌ موضوع‌ واقف‌ شده‌اند که‌ جامعه‌ نیاز بسیاری‌ به‌ تخصص‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ دارد. چرا که‌ رشته‌ مهندسی‌ صنایع‌ افراد را برای‌ مدیریت‌ پرورش‌ می‌دهد و بهترین‌ و نزدیکترین‌ رشته‌ به‌ کارهای‌ مدیریتی‌ و برنامه‌ریزی‌ و اداره‌ امور است‌ و اگر قرار باشد برای‌ مدیریت‌ بخش‌ تولید یک‌ واحد صنعتی‌ بین‌ مهندس‌ مکانیک‌، برق‌ و صنایع‌ که‌ دارای‌ شرایط‌ مساوی‌ هستند، یک‌ نفر را انتخاب‌ کرد، مهندس‌ صنایع‌ اولویت‌ اول‌ را دارد. بنابراین‌ این‌ رشته‌ از نظر بازار کار مشکلی‌ ندارد.

 

برگرفته شده از کتاب آشنایی با رشته های مختلف دانشگاهی و زمینه های شغلی، گردآوری و تنظیم توسط

“مهندس رضا فریدون نژاد”

باید توجه داشت که برای انتخاب رشته مهندسی صنایع فقط آشنایی با کلیت رشته مهندسی صنایع و بازار کار آن نمی تواند تنها معیار داوطلبان کنکور سراسری قرار بگیرد بلکه علاوه بر این مطالب باید داوطلبان با مقایسه کارنامه کنکور سراسری خود با رتبه های قبولی داوطلبان در کنکور سال های گذشته بتوانند شانس خود را برای قبولی در این رشته بسنجند و فرم انتخاب رشته خود را بر اساس شانس قبولی در انتخاب های خوشبینانه ، منطقی و بدبینانه تکمیل نمایند . به کلیه متقاضیان شرکت در انتخاب رشته ، استفاده از نرم افزار رایگان انتخاب رشته مجازی هیوا که شامل آخرین رتبه های قبولی رشته مهندسی صنایع در دانشگاه های محتلف است را توصیه می کنیم . همچنین داوطلبان برای انتخاب رشته مهندسی صنايع در کنکور سراسری می توانند مقالات زیر را نیز مطالعه نمایند .

 

 

 

کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا سوالات شما را در ارتباط با رشته مهندسی صنايع و بازار کار آن پاسخگو باشندبرای این کار می توانید از سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا استفاده نمایید . همچنین داوطلبان می توانند برای کسب آخرین اخبار و اطلاعات کنکور سراسری عضو کانال تلگرام کنکور سراسری هیوا شوند و یا صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا را دنبال نمایند .  

برای مشاوره و معرفی رشته مهندسی صنایع و بازار کار آن 

برای مشاوره و معرفی رشته مهندسی صنایع و بازار کار آن 

ممنونم بابت توضیحاتتون عالی بود


مقالات منتخب سردبیر

منتخب های خواندنی

آیا مهارت خودشناسی دارید

مشکلات خود را به شکلات تبدیل کنید

روش های مدیریت زمان

راه های افزایش تمرکز حواس

راهکارهای افزایش ساعت مطالعه برای آزمون

رمز موفقیت در کنکور

دسترسی سریع

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071789 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 30000 ریال ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری گروه آموزشی هیوا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره هیوا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از سازمان سنجش ، دانشگاه آزاد و …. هیچگونه وابستگی ندارد. جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787700-021 تماس حاصل فرمایید.

دانلودها | وبلاگ | اخبار و اطلاعیه ها | هیوامگ | تماس با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به هیوا می باشد ©


راهنمای خرید کالسکه با کیفیت نوزاد


میزان افزایش حقوق کارمندان مشخص شد

رشته مهندسی صنایع

 

آنچه باید درباره رشته مهندسی صنایع بدانید

معرفی رشته مهندسی صنایع

 

رشته مهندسی صنایع برای چه اشخاصی مناسب است؟

رشته مهندسی صنایع مجموعه بزرگی از دانش ها و مهارت ها را در بر می گیرد که همه این ها برای طراحی و بهبود فرآیندها در صنعت، مدیریت افراد و باقی امور مربوط به صنایع ضرورت دارند. در صورتی که مهندسین صنایع در هر صنعتی وجود نداشته باشند، می تواند منجر به کاهش شدید راندمان کاری و همچنین تحمیل هزینه های بسیار بالا به آن ها شود.

 

در صورتی که رشته های مختلفی مانند: مهندسی برق، مهندسی مکانیک، کامپیوتر، عمران، مواد، شیمی و غیره را همانند مصالح ساختمانی در نظر بگیریم که صنعت کشور را می سازند، رشته مهندسی صنایع مانند ماده ای چسبنده است که باعث شده این مصالح به هم بچسبند و سبب شده صنعت استحکام بیشتری پیدا کند.

 

رشته مهندسی صنایع برای اشخاصی مناسب است که به رشته مباحثی مثل مدیریت، مالی و اقتصادی، کنترل تولید و موجودی ها، کنترل پروژه های بزرگ، برنامه ریزی و مدیریت واحدهای بزرگ و کوچک صنعتی علاقه مند می باشند و قصد دارند در طراحی و بهینه سازی های ممکن در صنایع مختلف شرکت داشته باشند. چنین بهینه سازی هایی به وسیله مهندسین صنایع در بخش های مختلفی مانند منابع انسانی، کاهش ضایعات تولید، بهبود زمان بندی ها، فرآیندهای کاری، بهبود کیفیت تولید، طراحی سیستم ها و بهبود کارکرد و اثر بخشی آن ها شکل می گیرد.

 

تاریخچه مهندس صنایع

در ابتدای انقلاب صنعتی قرن 19 افراد به پیدایش مهندسی صنایع فکر کردند. همانگونه که کارخانه ها بزرگ تر می شدند، احتیاج به مدیریت و تفکر مدیریتی نیز بیشتر حس می شد؛ چون اشخاص سعی داشتند تا کیفیت و مرغوبیت محصولات خود را بالاتر ببرند. در طراحی و ساختن ابزار آلات و ماشین ها از روش هایی مانند: تحلیل و تفسیر کارهای علمی، آزمایش و اثبات علمی استفاده کردند و سبب شدند اثر گذاری این دگرگونی ها در تفکر سازمانی مدیریت، سبب شود مدیریت علمی به شکل یک نگرش و روشی حرفه ای شناخته شود.

چه دروسی از دوره دبیرستان در رشته مهندسی صنایع کارآیی بالاتری دارند؟

 

دروس رشته مهندسی صنایع کدامند؟

 

مباحث درس حساب دیفرانسیل و انتگرال (حسابان) در این رشته به شکلی بسیار پیشرفته تر و همچنین دروسی مثل ریاضی1، ریاضی2، محاسبات عددی و غیره باز هم وجود خواهد داشت؛ البته این مباحث، برای برخی از دروس این رشته پایه بسیار پر اهمیت به حساب می آیند. این درس ها عبارتند از: آمار و احتمالات مهندسی، تحقیق در عملیات 1 و 2 و بیشتر دروس تخصصی رشته مهندسی صنایع که به مباحثی مانند توابع، حد و پیوستگی، مشتق، انتگرال، انتگرال دوگانه و سه گانه و غیره نیازمند می باشد.

 

در رشته مهندسی صنایع درس جبر خطی نیز به شکلی بسیار پیشرفته تر وجود دارد. لازم به ذکر است که این درس پایه دروس بسیار پر اهمیتی مانند: تحقیق در عملیات 1 و 2 می باشد. البته این را هم بگوییم که مباحث ریاضیات گسسته و احتمال هم در دروس آمار و احتمالات مهندسی، مبانی برنامه نویسی و غیره دوباره تکرار خواهند شد.

 

بیشتر مباحث فیزیک دبیرستان مانند: الکتریسیته، مغناطیس، مکانیک، ترمودینامیک و … به صورتی بسیار پیشرفته تر و به شکل دروسی مثل فیزیک 1، فیزیک 2، استاتیک، مقاومت مصالح، مبانی مهندسی برق و غیره وجود دارند. همچنین به طور تقریبی همه مباحث شیمی دبیرستان باید به شکل دروسی مثل شیمی1، علم مواد و … البته به صورتی کامل تر تدریس و مطالعه شود.

 

همچنین خوب است که بدانید دروس عمومی مثل ادبیات فارسی، زبان انگلیسی و دروس گروه معارف اسلامی هم در رشته مهندسی صنایع وجود دارد و دانشجویان این رشته باید حدود 24 واحد از این گونه دروس را مانند: بقیه دروس رشته مهندسی صنایع پاس کنند.

 

رشته مهندسی صنایع برای ادامه تحصیل چه گرایش هایی دارد؟

در ادامه این مطلب به گرایش های مختلفی که در رشته مهندسی صنایع وجود دارد اشاره کرده و هر کدام از آن ها را به صورت مختصر شرح داده ایم.

 

گرایش بهینه سازی سیستم ها: شامل طراحی سیستم ها و ایجاد بهینه سازی در فرآیند آن ها. 

گرایش سیستم های سلامت: طراحی سیستم هایی که با سلامت ارتباط دارند مانند: سیستم های بیمارستانی، درمانگاهی و … .

 

گرایش مدیریت نوآوری و فناوری: مدیریت در بخش نوآوری، فناوری، پارک های علم و فناوری، اختراعات و … .

 

گرایش مدل سازی سیستم های کلان: شامل مدل سازی سیستم ها به شکل کلان و همچنین سیاست گذاری های عمومی در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و … و همچنین کشف اینکه چه ارتباطی میان اجزای گوناگون یک سیستم وجود دارد و کشف رابطه بین سیستم های مختلف.

 

گرایش آینده پژوهی: آینده پژوهی درباره موارد اجتماعی، اقتصادی، صنعت و… .

گرایش سیستم های مالی: داشتن تخصص در حوزه سیستم های مالی و اقتصادی، مهندسی مالی و مدیریت مالی و اقتصادی.

 

معرفی رشته مهندسی صنایع

گرایش لجستیک و زنجیره تامین: بهتر شدن فرآیندهای لجستیک و زنجیره تامین کردن محصولات فیزیکی و نیز غیر فیزیکی، همچنین محصولاتی که فساد پذیر و فساد ناپذیر هستند. همچنین کاهش ضایعات محصولات هنگام رد شدن از مراحل زنجیره تامین و کاهش دیر کرد و همین طور هزینه های لجستیک.

 

گرایش مدیریت پروژه: شامل داشتن دانش مدیریت پروژه های بزرگ و کوچک، بهینه سازی پروژه ها از نظر زمانی، کیفیت و هزینه.

گرایش مدیریت مهندسی: مدیریت انواع مهندسی های مشغول به کار در صنعت.

 

گرایش مدیریت و بهره وری: مدیریت سیستم های مختلف برای بالا بردن بهره وری و کارایی اشخاص و فرایندهای موجود در سیستم ها البته با تعریف ورودی و همچنین فرآیند خروجی برای هر کدام از سیستم ها.

 

دروس‌ تخصصی این رشته در‌ گرایش‌ ایمنی‌ عبارتند از:

ایمنی‌ در برق‌، اعلام‌ و اطفاء حریق‌، دیگ‌ها و ظروف‌ تحت‌ فشار، عوامل‌ شیمیایی‌ محیط‌ کار، عوامل فیزیکی محیط کار، حفاظت‌ صنعتی‌ (ایمنی‌ صنعتی‌)، مهندسی‌ احتراق‌، گازرسانی‌.

اشخاصی که در رشته مهندسی صنایع فارغ التحصیل شده در چه کارها و صنایعی مشغول به کار می شوند؟

 

چه مشاغلی در انتظار مهندسین صنایع است

 

بزرگ ترین شغل ها و صنایعی که فارغ التحصیلان در رشته صنایع می تواند در آن ها مشغول به کار شوند عبارتند از:

مدیریت واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک مانند: کارخانه ها، کارگاه ها، شرکت ها و … ، مدیریت و کنترل پروژه مدیریت و برنامه ریزی و کنترل موجودی ها، مدیریت و کنترل کیفیت کار آفرینی و موارد بازاریابی، استراتژی، منابع انسانی، مالی و … استارتاپ های تحلیل مالی و اقتصادی پیش از پروژه، حین پروژه، تولید و … برنامه ریزی و مدیریت زمان بندی های واحد صنعتی، تحلیل و مدل سازی سیستم ها و فرآیندها و بهبود بخشیدن به آن ها، تحلیل اقتصاد خرد و همچنین کلان مدیریت سازمان ها و نهادهای دولتی و رفتارهای صنعت لجستیک و زنجیره تامین کردن آینده پژوهش اقتصادی، اجتماعی و … مهندسی فاکتورهای انسانی و HSE مدیریت، برنامه ریزی و کنترل تولید به صورت کلی برای هر گونه شغلی که به مهارت ها و دانش یک مهندس صنایع نیازمند است.

 

در ادامه به مهم ترین نرم افزارهای تخصصی و کابردی رشته مهندسی صنایع می پردازیم:

 

در رشته مهندسی صنایع از چه نرم افزارهایی استفاده می شود

 

این نرم افزار ها عبارتند از:

• MSP – Microsoft Project

• TL6 – Time Line

• HPM-Harvard Project Manager

• COMLAD

• Factory Flow

• Minitab

• SPSS

• Statistica

• GAMS – General Algebraic Modeling System

• LINDO

• LINGO

• QSB

• AutoMod

• Siman

• Taylor

• VISIO – Visio For Business Graphics

• MS PowerPoint

 

بازار کار رشته مهندسی صنایع چه شکل و حالتی دارد؟

این رشته یکی از رشته های تحصیلی می باشد که از لحاظ بازار کار بسیار متنوع و گسترده است. به موارد جزئی تر اطراف این مطلب در پاسخ سوال پیشین اشاره شد. البته ناگفته نماند که بازار کار در هر شرایطی به تعدادی مهندس صنایع نیازمند است و از آن ها استفاده می کنند. زیرا کارهایی مثل ارزیابی اقتصادی، مدیریت پروژه ها، طراحی و بهینه سازی فرایند ها، سیستم ها و … از کاری هایی محسوب می شوند که در هر صورت مورد نیاز صنایع مختلف هستند.

 

لازم به ذکر است که برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی صنایع حقوق و مزایای ماهیانه دریافتی در سال 1398، طبق میزان مسئولیت کاری، میزان مهارت، سابقه کار، صنعت، محل کار و غیره بین 15 میلیون ریال یا حتی بیشتر از 500 میلیون ریال متغییر است.

 

مهندسان رشته مهندسی صنایع در کشور چه مشکلاتی دارند؟

مشکلات مهندسین این رشته عبارتند از:

یکنواختی و نبودن تنوع کاری در بعضی از گرایش های آن، ورود افراد زیادی از مهندسین صنایع به رشته مدیریت صنعتی به دلیل آسانی کار، بروز نبودن و آگاهی نداشتن بیشتر مهندسین صنایع از آخرین پیشرفت های علمی و اختراعات جدید در این رشته، حمایت نکردن مدیران برخی کارخانه ها و سازمان ها از مهندسین این صنایع به دلیل رقابت بالا، محدود بودن شدید واحدهای علمی در این رشته و درون دانشگاه.

 

شرایط ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع در داخل ایران به چه شکل است؟

 

شرایط تحصیل در خارج از کشور در رشته مهندسی صنایع

 

رشته مهندسی صنایع در کشورمان ایران در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری قابل ادامه دادن است که البته گرایش های آن کمی پیشتر در سوالی جداگانه توضیح داده شدند.

 

بهترین دانشگاه های ایران برای ادامه تحصیل در این رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری عبارتند از: دانشگاه های صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک)، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان و صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی.

 

آیا این امکان وجود دارد که افراد بتوانند در رشته مهندسی صنایع در خارج از کشور به تحصیل بپردازند؟

به دلیل اینکه رشته مهندسی صنایع در بیشتر دانشگاه های کشورهایی مانند: ایالات متحده آمریکا و کانادا تدریس می شود و بهترین دانشگاه های جهان برای این رشته در این کشورها وجود دارند، بیشتر اشخاصی که علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع در خارج از کشور هستند به این دو کشور سفر می کنند.

 

البته عده ای هم به کشورهای اروپایی مثل: بلژیک، انگلستان، فرانسه یا برخی کشورهای آسیایی مانند: چین، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی، هندوستان و حتی کشورهایی از قاره های دیگر مثل: برزیل و آفریقای جنوبی جهت ادامه تحصیل در این رشته می روند. در چنین کشورهایی، دانشگاه هایی برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع یا رشته های مشابه رشته مهندسی صنایع در مقاطع کارشناسی ارشد و حتی دکتری وجود دارد.

 

استخدام و به کارگیری مهندسین این رشته در سایر کشورهای جهان چه وضعیتی دارد؟

چه مشاغلی برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی صنایع وجود دارد

 

بنابر تحقیقات اخیر، احتمالا نرخ استخدام و به کارگیری مهندسان این رشته تا سال 2020، 6 درصد افزایش می یابد. این در حالیست که افزایش درصد برای سایر شغل ها حدود 14 درصد است. این درصدها مربوط به کشور آمریکا است. در کشور استرالیا در طی پنج سال اخیر رشد استخدام مهندسان این رشته چهل و پنج و نیم درصد رشد داشته است.

 

دروس دانشگاهی رشته مهندسی صنایع تا چه اندازه می توانند احتیاجات بازار کار را کاهش دهند؟

دروس دانشگاهی رشته مهندسی صنایع، علاوه بر اینکه دروسی بسیار کاربردی و مفید برای استفاده در صنعت هستند، در زندگی شخصی نیز به درد فارغ التحصیلان می خورد.

 

دروس دانشگاهی رشته مهندسی صنایع به مهندسان کمک می کند که امور مالی و اقتصادی خود را به خوبی مدیریت کنند و بتوانند به آسانی درباره خرید و عدم خرید یک کالا، سرمایه گذاری روی امور گوناگون کاری و … به راحتی تصمیم گیری کنند؛ چون مهندسین صنایع با مباحث مالی و اقتصادی به خوبی آشنا هستند و مدام به دنبال بهینه سازی در زندگی شخصی خودشان می باشند. آن چیزی که مهندسین این رشته آن “دید صنایعی” می نامند و اعتقاد دارند.

 

این دید در تصمیم گیری های خرد و کلان زندگی خود، زندگی کاری، چند وجهی تر، همه جانبه گرایانه تر و بهینه تر از نگاه بقیه افراد است.

 

برای حضور هر چه بهتر در بازار کار و یاد گیری مهارت های عملی از چیزی که در دانشگاه درس داده می شود، لازم است که دانشجویان این رشته حدود 6 ماه الی یک سال به شکل کار آموزی در صنایع، کارخانجات و شرکت های موجود در کشور، به کار مشغول شوند تا بتوانند مهارت های عملی بازار کار را بهتر یاد بگیرند و بین دانش های نظری (تئوریک) آنها که در دانشگاه آموخته اند و مهارت های عملی بازار کار اتصال ایجاد کنند. 

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته

 

 


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


ماسک سگک دار با 3فیلتر قابل تویض


ویدئو تست کیفیت ماسک های یحیی

جدیترین یخچال ها رو باکمترین قیمت بازاربخر


چگونه حامی کودکان بی سرپرست شویم؟

کاملترین درگاه رزرو تورهای داخلی و خارجی

آسانترین روش تهیه کره خانگی/دستگاه کره گیر


خودت سه سوته ماست درست کن

برترین روتختی های ترند امسال| سفارش آنلاین


بازسازی انگشتان آسیب دیده


رفع اختلالات یادگیری در کودکان


از عمل افزایش قد، چقدر می دانید؟


چگونه فالوور واقعی و فعال داشته باشیم؟


درمان اختلالات گفتاری کودکان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

ایران مشاوره

یک نظر


در این مقاله قصد داریم برای داوطلبانی که قصد تحصیل در رشته مهندسی صنایع را دارند به طور کامل به معرفی و بررسی بازارکار این رشته بپردازیم. بنابراین توجه داشته باشید که رشته مهندسی از شاخه‌ های مهندسی است،که کارایی سیستم‌ های تولیدی، فرایندها و سازمان‌ ها را با تلفیق دانش مهندسی، ریاضیات، اقتصاد و مدیریت،بهبود می بخشد.مهندسی صنایع به طور کلی اثربخشی، کارایی، تطبیق پذیری، پاسخ گویی، کیفیت و بهبود مستمر کالاها، خدمات و سودآوری را مدنظر قرار می‌دهد.با تحلیل و مدیریت و برنامه ریزی دقیق به این موارد می پردازد.مهندسان صنایع به طراحی و پیاده سازی و بهبود سیستم ها ، انسان ، مواد، اطلاعات و تجهیزات و انرژی می پردازند و به نوعی افزایش بهره وری در مدیریت منابع انسانی ، روش ها و تکنولوژی بر عهده آن ها می باشد، مهندسان صنایع به در خصوص استفاده موثر از نیروی کار ، مواد ، ماشین آلات ، تولید محصول به مدیران صنایع مشاوره می دهند و توسعه سیستم های کنترل مدیریت برای برنامه ریزی مالی و تحلیل هزینه ها به شکل موثرتر، طراحی سیستم های کنترلی برای هماهنگی فعالیت ها و برنامه ریزی تولید برای اطمینان از کیفیت مناسب محصولات هم از جمله وظایف مهندسان صنایع می باشد.معرفی رشته مهندسی صنایع

اگر علاقه مند به تحصیل در رشته مهندسی صنایع هستید لازم است بدانید که رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی چهار گرایش (تولید صنعتی، برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها، تکنولوژی صنعتی و ایمنی صنعتی) را در برمی گیرد.طول دوره تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی 4 سال  شامل 140 واحد درسی می باشد که 20 واحد درسی آن مربوط به دروس عمومی ، 22 واحد درسی مربوط به دروس پایه ، 66 واحد درسی مربوط به دروس اصلی ، 3 واحد کارگاه ها ، 1 واحد کارآموزی و 28 واحد هم به دروس اختیاری اختصاص دارد.

معارف اسلامی 1 و 2 – ادبیات فارسی – اخلاق اسلامی – زبان عمومی – انقلاب اسلامی و ریشه های آن – تربیت بدنی 1 – تاریخ اسلام – تربیت بدنی 2 – متون اسلامی – جمعیت و تنظیم خانواده – روانشناسی  –  جامعه شناسی  – فلسفه علم  – نجوم

در رابطه با امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع به اطلاعتان می رسانیم که فارغ التحصیلان می توانند تا مقطع دکتری در داخل و خارج از کشور  در این رشته ادامه تحصیل دهند.داوطلبان گرامی توجه داشته باشید که رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی ارشد گرایش هایی نظیر مهندسی آینده پژوهی – مهندسی سیستم های اقتصادی اجتماعی – مهندسی صنایع – لجستیک و زنجیره تأمین – مهندسی صنایع – مدیریت نوآوری و فناوری – مهندسی سیستم های مالی – ​مهندسی صنایع گرایش بهینه سازی سیستم ها – مدیریت پروژه – مهندسی حمل و نقل ریلی – مهندسی صنایع گرایش سیستم های سلامت – مهندسی مدیریت ساختارها و تجهیزات – مهندسی صنایع گرایش مدیریت پروژه – مهندسی صنایع گرایش مدیریت مهندسی و در مقطع دکتری گرایش مهندسی صنایع را در برمی گیرد.

یکی دیگر از مواردی که داوطلبان می بایست پیش از انتخاب رشته به آن توجه داشته باشند، آگاهی از بازار کار رشته مورد نظرشان است.بنابراین در رابطه با بازار کار رشته مهندسی صنایع باید بگوییم که این رشته  فرصت های شغلی بسیار زیادی در جامعه دارد و مهندسان صنایع می توانند در تمامی مراکز و کارخانجات صنعتی ، تولیدی ، خدماتی به فعالیت بپردازند.همچنین امکان اشتغال برای مهندسان صنایع در صنعت بیمه، شرکت های هواپیمایی ،  بانکداری، خدمات مشاوره‌ای ، کشتیرانی، بیمارستان ها، کارخانجات، کشت و صنعت، خدمات شهری، استادیوم های ورزشی و … نیز وجود دارد.ضمن اینکه  طراحی فرایندها و ساختارهای سازمانی ، مهندسی سیستم های بهره وری، برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی سازمان، مدیریت تولید و  مدیریت مهندسی و …از حوزه های کاری مهندسان صنایع می باشد.برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی مهندسی صنایع دانشگاه سراسری و آخرین تراز و رتبه قبولی رشته مهندسی صنایع دانشگاه آزادمی توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی  ایران مشاوره تماس بگیرید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب هاانتخاب رشته بازار کار رشته ها رشته مهندسی صنایع مشاوره انتخاب رشته مهندسی صنایع

بهمن ۱۵, ۱۳۹۹

دی ۲۴, ۱۳۹۹

آذر ۲, ۱۳۹۹

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

با سلام
میخواستم بپرسم بازار کار این رشته در دانشگاه پیام نور به چه صورتیه ایا بازار کار اون مثل دانشگاه های دولتی خوب هست ممنون میشم اگه جواب بدید

مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره با توجه به نیاز های موجود به مشاوره تحصیلی باکیفیت و کارآمد در سراسر کشور شروع به کار کرد و همیشه کیفیت در مشاوره را مدنظر قرار داده است.این مرکز به عنوان اولین و مجرب ترین مرکز مشاوره تحصیلی با پشتوانه تخصص مشاوران حرفه ای پاسخگوی سوالات تحصیلی شما دوستان عزیز در 7 روز هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب می باشد.شماره تماس ایران مشاوره 9099071647 از طریق تلفن های ثابت در سراسر کشور می باشد

شما وارد حساب کاربری خود نشده اید جهت استفاده از تمام امکانات سایت وارد حساب کاربری خود شوید. در صورتی که هنوز عضو کاربران سایت نشده اید ثبت نام کنید.

در بازار رقابتی امروز، شرکت ها و سازمان ها برای بقا و رسیدن به اهداف خود باید از منابع موجود خود اعم از مالی و غیرمالی به صورت بهینه استفاده کنند تا هزینه های خود را به حداقل برسانند. علاوه بر این موارد تلاش در جهت افزایش کیفیت محصولات و خدمات در کنار بکارگیری نوآوری های مختلف، در موفقیت آنها بسیار موثر است. مهندسی صنایع ابزاری اساسی و موثر است که به مدیران و صاحبان شرکت ها و سازمان ها در انجام موارد فوق یاری می رساند.

مهندسی صنایع به طراحی، پیاده سازی و بهبود سیستم‌های یکپارچه‌ای از انسان، مواد، اطلاعات، تجهیزات و انرژی می پردازد. حوزه مهندسی صنایع به دنبال حذف و کاهش منابع تلف شده، از قبیل زمان، پول، مواد اولیه و انرژی می باشد.

مهندس صنایع راه های جلوگیری از هدر رفتن مواد، تجهیزات و ماشین آلات در فرآیند تولید را یافته و پیاده سازی می کند. او بیشتر درگیر افزایش بهره وری در مدیریت منابع انسانی، روشها و تکنولوژی می باشد. مهندس صنایع در خصوص راه های استفاده موثر و کارا از نیروی کار، ماشین آلات، مواد، اطلاعات و انرژی برای تولید محصول یا ارائه خدمات به مدیران صنایع مشاوره می دهد. در واقع مهندس صنایع پلی میان مدیران سازمان و سایر عوامل از جمله سیستم ها و کارکنان آن است. کار مهندس صنایع تنها به بخش صنعت محدود نبوده و بخش های خدماتی، تجاری و هر جایی که نیاز به برنامه ریزی، هدایت، مدیریت و ارتقا بهره وری دارد را در بر می گیرد.

در  پروژه های مختلف، مهندسان صنایع بر چگونگی انجام کارها به صورت کارآتر و موثرتر و ایجاد تعادل بین عوامل مختلف از جمله زمان، تعداد کارکنان مورد نیاز، کاری که باید انجام دهند، دستیابی به نتایج بدون خطا، تکنولوژی مورد نیاز، ایمنی کارکنان، محیط و هزینه تمرکز دارند. برای یافتن راه های کاهش ضایعات و بهبود عملکرد، مهندسان صنایع تجهیزات تولید را به دقت بررسی می کنند و از مدل ها و روش های ریاضی برای طراحی سیستم های اطلاعاتی و تولیدی به منظور افزایش کارآیی تولید استفاده می کنند. “آیا این بهترین روش است؟” این سوالی است که فکر یک مهندس صنایع را دائماً به خود مشغول می کند تا به این وسیله بهترین راه را برای تولید محصول و حل مسایل و مشکلات یک واحد صنعتی یا خدماتی پیدا کند.معرفی رشته مهندسی صنایع

حوزه کاری مهندس صنایع تلفیقی از مدیریت و مهندسی است. از مهم ترین زمینه های کاری که مهندس صنایع با آن درگیر است می توان به موارد زیر اشاره کرد :

داشتن مهارت و تخصص خوب از ازامات موفقیت در هر شغلی است. در مهندسی صنایع نیز وجود برخی مهارت و توانمندی ها ضروری می باشد. برخی از این توانمندی های کلی عبارتند از :

امروزه نرم افزارهای رایانه ای یکی از مهم ترین ابزارهای کمکی مهندس صنایع است که یاری گر او در رسیدن به اهدافش می باشد. اگر به بررسی اجمالی آگهی های استخدامی مهندس صنایع بپردازید، متوجه خواهید شد اکثر کارفرماها، شرکت ها و سازمان ها یکی از شرایط جذب مهندس صنایع را تسلط بر نرم افزارهای مربوط به حوزه مهندسی صنایع قرار داده اند.

بنابراین اگر می خواهید در شغل مهندسی صنایع موفق باشید، به راحتی و سریعا بتوانید شغل مناسب و پردرآمدی را در حوزه تخصصی خود یعنی مهندسی صنایع پیدا کنید و یا اگر شاغل در این حوزه هستید و می خواهید پله های ترقی را سریعتر طی کنید، مطمئن باشید یادگیری نرم افزارهای تخصصی مهندسی صنایع یکی از راه های اصلی و مطمئن برای شماست.

فارغ التحصیلان رشته های مهندسی صنایع (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) و مدیریت صنعتی در مقاطع مختلف می توانند وارد این حوزه شوند. دوره های تخصصی و مدیریتی زیادی متناسب با آخرین دستاوردها و یافته های حوزه مهندسی صنایع، در موسسات و مراکز آموزشی معتبر کشور از جمله سازمان مدیریت صنعتی برگزار می شود که شرکت در بسیاری از آنها برای مهندسان صنایع لازم و مفید می باشد و در پیشرفت شغلی آنها بسیار موثر است.

به دلیل گستردگی حوزه کاری مهندسی صنایع، امکان کار در همه مراکز و کارخانجات صنعتی، تولیدی و خدماتی برای مهندسان صنایع وجود دارد. به عبارتی مهندسی صنایع در حرفه‌ها و مشاغلی مانند بانکداری، خدمات مشاوره‌ای، صنعت بیمه، شرکتهای هواپیمایی، کشتیرانی، بیمارستانها، کارخانجات، کشت و صنعت، خدمات شهری، استادیوم های ورزشی و یا هر مکان دیگری که نیاز به برنامه‌ریزی، هدایت، مدیریت و ارتقا بهره‌وری دارد، کاربرد دارد. به علت شباهت زیاد این شغل با مدیریت صنعتی، بسیاری از مهندسان صنایع در حوزه های مدیریتی فعالیت می کنند.

از آنجا که هر سازمان، شرکت یا موسسه صنعتی، تجاری و خدماتی در کار خود به مهندس صنایع نیاز دارند، مشخص است که بازارکار خوبی در کشور برای مهندسان صنایع وجود دارد. البته به شرطی که فرد دارای تخصص، دانش، مهارت و تجربه خوبی باشد. با توجه به اینکه کشور در جهت رشد و توسعه صنایع و تولیدات مختلف می باشد و از طرفی در عرصه های جدیدی مانند تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و … وارد شده است، پیش بینی می شود آینده شغلی خوبی پیش روی مهندسی صنایع در ایران باشد.

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام مهندسان صنایع بین سال های۲۰۱۰  تا۲۰۲۰، رشد۶  درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل۱۴  درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی۵  سال گذشته میزان استخدام مهندس صنایع رشد۴۵.۵  درصدی داشته و رشد زیاد در آینده برای آن پیش بینی شده است.

با توجه به گستردگی بازارکار مهندسی صنایع و امکان فعالیت آنها در حوزه های مختلف، مهندسان صنایع درآمدهای متفاوتی دارند. مهندس صنایعی که در بخش دولتی فعالیت می کند، با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کند. در بخش خصوصی به معیارهای تخصص، دانش و تجربه فرد بیشتر توجه شده و بر اساس آنها میزان حقوق او تعیین می شود.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مهندسان صنایع در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است. برخی از سمت هایی که در این پژوهش در نظر گرفته شده اند شامل کارشناس فنی، برنامه ریز،کارشناس کنترل پروژه، کارشناس تضمین کیفیت، مهندس صنایع، سرپرست کنترل پروژه، سرپرست برنامه ریزی، مدیر پروژه، مدیر کارخانه و … می باشند که یک مهندس صنایع می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.

برای مهندس صنایع در هر سمت  و در هر رده سازمانی حداقل درآمد، حداکثر درآمد و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال مهندس صنایعی که در سمت کارشناس پروژه در رده کارشناسی کار می کند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۷۵۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۲۲۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۲۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.

همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین حقوق و درآمد هر فردی از جمله مهندسان صنایع می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، درآمد مهندس صنایع از نظر سابقه کاری در رده های مختلف سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است در هر رده سازمانی با افزایش سابقه کاری، درآمد و حقوق فرد نیز افزایش می یابد.

آمریکا – متوسط درآمد سالانه مهندسی صنایع ۷۶.۱۰۰ دلار (متوسط درآمد سالانه مهندسان۸۳.۳۴۰ دلار و برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰ دلار) در سال۲۰۱۰  و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۷۷.۱۵۰ دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه مهندسان صنایع ۷۷.۳۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) است.

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

برای اطلاع از آخرین آگهی های مربوط به شغل مهندس صنایع اینجا را کلیک کنید.

شما وارد حساب کاربری خود نشده اید جهت استفاده از تمام امکانات سایت وارد حساب کاربری خود شوید. در صورتی که هنوز عضو کاربران سایت نشده اید ثبت نام کنید.

جهت اشتراک در شبکه های اجتماعی روی کلیدهای زیر کلیک کنید

همچنین میتوانید لینک کوتاه زیر را جهت دسترسی به صفحه فوق برای اشتراک گذاری کپی کنید

تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

این وب سایت در سامانه ساماندهی به آدرس www.samandehi.ir ثبت گردیده است.

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

در این مطلب سراغ رشته ی مهندسی صنایع رفته ایم و با آقای یونس میرچولی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر و آقای ذبیح قلیچی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی صنایع دانشگاه لوییویل به گفت و گو پرداخته ایم.

در آخر آقای محمد سنجری دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی صنایع دانشگاه تهران توضیحات تکمیلی رو ارائه خواهند داد.

همچنین می توانید برای مشاهده ی معرفی سایر رشته های دانشگاهی به لینک زیر مراجعه کنید.معرفی رشته مهندسی صنایع

معرفی رشته های دانشگاهی ( لیست رشته ها )

بخش اول:

یونس میرچولی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر

1. رشته ی مهندسی صنایع را در چند سطر معرفی کنید.

رشته‌ی مهندسی صنایع کارایی سیستم‌‌های تولیدی، فرایندها و سازمان‌‌ها را با تلفیق دانش مهندسی، ریاضیات، اقتصاد و مدیریت بهبود می بخشد. مهندسی صنایع به طور کلی اثربخشی، کارایی، تطبیق پذیری، پاسخگویی، کیفیت و بهبود مستمر کالاها، خدمات و سودآوری را مدنظر قرار داده و با تحلیل، مدیریت و برنامه ریزی دقیق به این موارد می پردازد.

2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

این رشته برای افرادی مناسب است که علاقه‌مند به مباحثی همچون مدیریت، اقتصاد، کنترل تولید و موجودی‌، کنترل پروژه‌های بزرگ، برنامه‌ریزی و مدیریت واحدهای صنعتی (بزرگ و کوچک) هستند و به طور کلی تمایل دارند در طراحی‌ها و بهینه‌سازی‌های ممکن در صنایع گوناگون دخیل باشند. در رشته مهندسی مثل تمامی رشته های مهندسی دیگر بحث ریاضیات و فیزیک مطرح میشود، البته عمده کارایی دروس دبیرستان کم و بیش درس آمار هست که به صورت تخصصی در این رشته مطرح میگردد.

3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

به علت ارتباط نزدیک این‌ رشته با مدیریت، دانشجو باید توانایی‌های‌ مدیریتی‌، قدرت‌ تحلیل‌ و درک‌ بالایی‌ داشته‌ باشد و در ضمن باید از خلاقیت‌ و نوآوری‌ نیز برخوردار باشند.

در مهندسی صنایع داشتن یک سری از مهارت و توانمندی ها ضروری است. برخی از این توانمندی‌های کلی عبارتند از توان حل مساله، ذهن پویا و جستجوگر، خلاقیت و نوآوری، مهارت‌های ارتباطی خوب، داشتن توان مدیریتی، توان تجزیه و تحلیل مناسب، توان علمی خوب در ریاضی و آمار، کار تیمی، توانایی تحمل فشار کاری زیاد، دقت و توجه به جزئیات، توان مدیریت زمان و تسلط به زبان انگلیسی.

4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

رشته‌ی مهندسی از دو دسته دروس پایه؛ اصلی و تخصصی تشکیل شده است.

دروس پایه شامل ریاضی 1و2، معادلات، فیزیک 1و2، برنامه نویسی و… است. دروس اصلی نیز شامل مبانی اقتصاد، اصول حسابداری، اقتصاد مهندسی، آمارمهندسی، جبرخطی، بهینه سازی و… می باشند. دروس تخصصی نیز برنامه ریزی تولید، اصول شبیه سازی، برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات، مبانی تصمیم گیری و… هستند.

5. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟

با توجه به اینکه بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته‌ی مهندسی صنایع درکشورهای ایالات متحده آمریکا و کانادا وجود دارند، اکثر افرادی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع در خارج از ایران هستند، به این دو کشور مهاجرت می‌کنند و تعداد قابل قبولی از آن‌ها پذیرش می‌گیرند.

بخش دوم:

ذبیح قلیچی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی صنایع دانشگاه لوییویل آمریکا

1. گرایش‌های این رشته در دوره‌ی کارشناسی ارشد چیست؟

گرایش‌های ارشد مهندسی صنایع عبارتند از مدیریت پروژه، سیستم‌های کلان، آینده پژوهی، مدیریت مهندسی، بهینه‌سازی سیستم‌ها، سیستم‌های سلامت، مدیریت نوآوری، سیستم‌های مالی، لجستیگ و زنجیره تامین. برای مثال در گرایش سیستم‌های مالی، تخصص در زمینه سیستم‌های مالی و اقتصادی، مهندسی مالی و مدیرت مالی و اقتصادی و در گرایش لجستیک و زنجیره تأمین، بهبود فرآیندهای لجستیک و زنجیره تامین محصولات فیزیکی یا غیرفیزیکی، فسادپذیر و غیر فسادپذیر و کاهش ضایعات محصولات حین عبور از مراحل زنجیره تامین و کاهش دیرکرد و هزینه‌های لجستیک آموزش داده می‌شود.

2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

دروس دانشگاهی رشته مهندسی صنایع، نه تنها دروس کاربردی و مفیدی برای استفاده در صنعت هستند، بلکه در زندگی شخصی نیز برای فارغ التحصیلان این رشته بسیار کاربردی می باشند. این دروس به مهندسان صنایع کمک می‌کنند تا امور مالی و اقتصادی خود را بهتر مدیریت کنند و بتوانند به راحتی در مورد خرید یا عدم خرید یک محصول، سرمایه‌گذاری روی امور مختلف کاری و… تصمیم‌گیری کنند؛ زیرا مهندسین صنایع با مفاهیم مالی و اقتصادی به خوبی آشنا می‌شوند و دائماً به دنبال بهینه‌سازی در زندگی شخصی خود هستند. چیزی که این قشر از آن با نام «دید صنایعی» یاد می‌کنند و معتقدند این دید در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان زندگی شخصی و کاری چند وجهی‌تر، همه‌ جانبه‌ گرایانه‌تر و بهینه‌تر از دیدگاه سایر افراد است. همچنین مهندسان صنایع می‌توانند زمان‌بندی بهتری در کارهای روزمره داشته‌ باشند، پروژه‌های کوچک و بزرگ زندگی شخصی خود را به خوبی مدیریت کنند و مفاهیم و اصولی که در دروس مختلف آموخته‌اند را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در امور گوناگون زندگی خود به کار بندند.

معرفی رشته مهندسی صنایع

3. وظایف یک مهندس صنایع در محیط کار چیست؟

شرکت‌ها و سازمان‌ها برای بقا و رسیدن به اهداف خود باید از منابع موجود خود اعم از مالی و غیرمالی به صورت بهینه استفاده کنند تا هزینه‌های خود را به حداقل برسانند. علاوه بر این موارد تلاش در جهت افزایش کیفیت محصولات و خدمات در کنار به کارگیری نوآوری‌های مختلف، در موفقیت آن‌ها بسیار موثر است. مهندسی صنایع ابزاری اساسی و موثر است که به مدیران و صاحبان شرکت‌ها و سازمان‌ها در انجام موارد فوق یاری می رساند و به طراحی، پیاده سازی و بهبود سیستم‌های یکپارچه‌ای از انسان، مواد، اطلاعات، تجهیزات و انرژی می پردازد. حوزه مهندسی صنایع به دنبال حذف و کاهش منابع تلف شده، از قبیل زمان، هزینه‌ها، مواد اولیه و انرژی می باشد. راه‌های جلوگیری از هدر رفتن مواد، تجهیزات و ماشین آلات در فرآیند تولید را می یابد و پیاده سازی می کند و به طور کلی بیشتر درگیر افزایش بهره وری در مدیریت منابع انسانی، روش‌ها و تکنولوژی است. مهندس صنایع در خصوص راه‌های استفاده موثر و کارا از نیروی کار، ماشین آلات، مواد، اطلاعات و انرژی برای تولید محصول یا ارائه خدمات به مدیران صنایع مشاوره می‌دهد. در واقع مهندس صنایع پلی میان مدیران سازمان و سایر عوامل از جمله سیستم‌ها و کارکنان آن است. کار مهندس صنایع تنها به بخش صنعت محدود نبوده بلکه بخش‌های خدماتی، تجاری و هر جایی که نیاز به برنامه ریزی، هدایت، مدیریت و ارتقا بهره وری دارد را در بر می گیرد.

در  پروژه‌های مختلف، مهندسان صنایع بر چگونگی انجام کارها به صورت کاراتر و موثرتر و ایجاد تعادل بین عوامل مختلف از جمله زمان، تعداد کارکنان مورد نیاز، کاری که باید انجام دهند، دستیابی به نتایج بدون خطا، تکنولوژی مورد نیاز، ایمنی کارکنان، محیط و هزینه تمرکز دارند. برای یافتن راه‌های کاهش ضایعات و بهبود عملکرد، مهندسان صنایع تجهیزات تولید را به دقت بررسی می کنند و از مدل ها و روش‌های ریاضی برای طراحی سیستم‌های اطلاعاتی و تولیدی به منظور افزایش کارایی تولید استفاده می‌کنند.

4. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

رشته‌ی مهندسی صنایع از جمله رشته‌های تحصیلی است که بازار کار متنوع و گسترده‌ای دارد. همچنین بازارکار در هر شرایطی به تعداد قابل قبولی مهندس صنایع نیاز دارد، زیرا اموری همچون ارزیابی اقتصادی، مدیریت پروژه‌ها، طراحی و بهینه‌سازی فرایندها و سیستم‌ها و مواردی دیگر از این دست، از جمله اموری محسوب می‌شوند که در هر شرایطی مورد نیاز صنایع گوناگون هستند. 

عمده‌ترین مشاغل و صنایعی که یک فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع می‌تواند در آن‌ها مشغول به کار شود، عبارت هستند از مدیریت واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک از جمله کارخانجات، کارگاه‌ها، شرکت‌ها و…، مدیریت و کنترل پروژه مدیریت و برنامه‌ریزی و کنترل موجودی‌ها، مدیریت و کنترل کیفیت، کارآفرینی و موارد بازاریابی، استراتژی، منابع انسانی، مالی و… استارتاپ‌ها.

5. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

مهندسی صنایع در میان تمام رشته‌های مهندسی در حوزه کارآفرینی قوی‌تر است؛ زیرا مهارت‌هایی که به دانشجویان این رشته آموزش داده می‌شود باعث می شود فارغ التحصیلان بتوانند با سرمایه‌ی اولیه‌ی نسبتا پایینی کسب و کار خود را راه اندازی کنند. همچنین تسلط بر نرم افزارهای این رشته در راه اندازی کسب و کار کمک شایانی به فارغ‌التحصیلان می‌کند.

بخش آخر:

محمد سنجری دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی صنایع دانشگاه تهران

با تشکر از آقای میرچولی و آقای قلیچی که توضیحات کاملی رو ارائه فرمودن، لازمه یه سری توضیح ساده و ملموس تر رو درباره مهندسی صنایع بگم خدمتتون،

مهندسی صنایع به طور کلی شامل برنامه ریزی، مدیریت، بهبود و بهینه سازی است، این یعنی در هر پروسه کاری از ابتدا که بحث برنامه ریزی مطرحه تا انتهای کار که مدیریت و ارتقای روند کاری موجود رو داریم، مهندس صنایع حضور فعال داره. اصولا مهندسی صنایع رو دریایی به عمق یک متر بیان میکنن، این یعنی مهندس صنایع در زمینه های مختلف علمی وارد میشه و با تخصص های مختلف آشنایی داره ولی فقط درحد کلیات و نه جزئیات دقیق، این بُعد از مهندسی صنایع و شناخت کلی تخصص های مختلف در محیط کار برای برنامه ریزی و مدیریت واقعا لازمه… البته جنبه های تخصصی مهندسی صنایع که مخصوص این رشته است مثل برنامه ریزی تولید، کنترل موجودی، کنترل کیفیت، تعمیرات و نگهداری، طرح ریزی سیستم ها و واحد های صنعتی و تجاری و … جزو برنامه آموزشی این رشته است که به صورت کامل تدریس میشه.

فرض کنید در یک شرکت صنعتی تعدادی مهندس برق، تعدادی مهندس مکانیک، تعدادی مهندس کامپیوتر و خیلی از تخصص های دیگه وجود داره، مهندس صنایع با توجه به دیدگاه برنامه ریزی که داره و همچنین با توجه به آشنایی با تخصص های مختلف خیلی خوب میتونه برای انجام کارها و ایجاد روابط بین سایر تخصص ها برنامه ریزی کنه و همچنین بعد از شروع فعالیت ها مدیریت کنه که کارها طبق برنامه و اهداف تدوین شده پیش بره (همون دریای یک متری اینجا خیلی مهمه).

البته دیدگاه مهندسی صنایع همواره دنبال بهبوده و این برای ارتقای یه سازمان خیلی مهمه، اینجور نیست که یه مهندس صنایع بعد از برنامه ریزی امور فقط مانیتورینگ کنه بلکه دنبال بهبود مستمره کارهاست (همون چیزی که ژاپنی ها با عنوان کایزن میشناسنش) و همواره در تلاشه با شیوه های مختلف و تخصص هایی که داره روند اجرایی کارها رو بهینه کنه مثلا هزینه های شرکت رو کاهش بده، میزان ضایعات رو به حداقل ممکن برسونه، زمان انجام کارها رو با حفظ کیفیت انجام کار کمینه کنه، تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت رو بهینه کنه، کیفیت محصولات و خدمات رو افزایش بده، رضایت مشتری رو جلب کنه، میزان موجودی در انبارها رو تا حد ممکن کاهش بده و بهینه کنه، بهترین تامین کنندگان مواد اولیه رو انتخاب کنه و ….

مهندسی صنایع تشکیل شده از سه تا علم اساسی و مهم که سه راس مثلث مهندسی صنایع رو تشکیل میدن:علوم انسانی، علوم اقتصادی و دانش تخصصی و فنی

یه مهندس صنایع باید بتونه توی این علوم خودشه رشد بده، همه این علوم برای پیشرفت کاری در مهندسی صنایع لازمه، علوم انسانی شامل توانایی رهبری، مدیریت، ایجاد ارتباط با سایر همکاران، داشتن بیان قوی و حتی کمی جنبه روانشناسی است. در حوزه علوم اقتصادی یه مهندس صنایع باید دنیای اقتصادی پیرامون خودش رو بشناسه و بتونه تحلیل کنه چون قراره شما برنامه ریزی انجام بدین و طبیعتا یه برنامه باید از لحاظ اقتصادی حتما به صرفه و بهینه باشه. اما دانش فنی و تخصصی همون دروسی هست که تو دانشگاه باهاشون آشنا خواهید شد و نرم افزارهایی که لازمه یاد بگیرید تا بتونید در جنبه های مختلف صنعتی، تجاری و اداری ازشون استفاده کنید. حتما این سه حوزه علمی رو در خودتون رشد بدین چون توی دنیای امروزی برای هر کسی لازمه.

معمولا ظرفیت پذیرش این رشته تو دانشگاه ها 50% پسر و 50% دختره. در مورد بازار کار هم بگم هرجایی که نیاز به برنامه ریزی، مدیریت و بهینه سازی داره حضور مهندس صنایع لازمه یعنی همه جا و هر کاری!

با توجه به تجربه ای که تو این رشته دارم باید بگم اکثر درسای مهندسی صنایع کاملا ملموسه و خیلی راحت میشه درکشون کرد چون همشون کاملا کاربردی بیان میشن و این طور نیست که صرفا یه سری فرمول و تئوری رو بخونید بدون اینکه بفهمید کاربردش چیه!!

با توجه به توضیحات کاملی که دوستان دادن من خیلی بحث رو ادامه نمیدم، فقط حتما حتما برای انتخاب رشتتون درباره تمامی رشته ها تحقیق کنید حتی رشته هایی که نام آشنا نیستند مثل مهندسی دریا، مهندسی انرژی و مهندسی کشاورزی و… . درباره تمام رشته ها تحقیق کنید و بعد تصمیم بگیرید، به اسم رشته و اینکه همه دنبال یه رشته هستن هم توجه نکنید فقط علاقه، توانایی و کم و بیش بازار کار آینده رشته انتخابی رو در نظر بگیرید.

موفق باشید، با آرزوی بهترین ها

برای مشاهده چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته‌ی مهندسی صنایع

معرفی رشته مهندسی صنایع
معرفی رشته مهندسی صنایع
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *