موارد منع مصرف عرق،کاسنی

موارد منع مصرف عرق،کاسنی
موارد منع مصرف عرق،کاسنی

مضرات عرق کاسنی,مضرات عرق کاسنی برای قلب,عوارض داروی گیاهی کاسنی,مضرات کاسنی برای مردان,مضرات دمنوش کاسنی,مضرات چای کاسنی,مضرات روغن کاسنی,موارد منع مصرف گیاه کاسنی,مضرات زیاد خوردن عرق کاسنی,مضرات عرق کاسنی برای معده,مضرات عرق کاسنی برای کبد,عوارض کاسنی,مضرات عرق کاسنی,عوارض عرق کاسنی

کاسنی یکی از گیاهان دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است. تقریبا این گیاه در کشور ما شناخته شده است. کاسنی از قدیم در جهت درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد داشته است. در این مطلب از سایت با فواید و خواص کاسنی به همراه مضرات آن آشنا می شویم.

موارد منع مصرف عرق،کاسنی

خواص عرق کاسنی به همراه ارزش غذایی آن

ارزش غذایی عرق کاسنی

کاسنی یکی از گیاهان مغذی به شمار می آید که دارای مواد معدنی و ویتامین های مختلفی است. ۱۰۰ گرم از این گیاه حدود ۲۳ کیلوکالری انرژی برای بدن فراهم می کند. از جمله مواد معدنی موجود در کاسنی روی, سدیم, پتاسیم, فسفر, منگنز, منیزیم, آهن, کلسیم است که بیشترین ماده معدنی در آن منگنز می باشد که در صد گرم کاسنی حدود ۲۱ درصد منگنز یافت می شود. ۱۰۰ گرم کاسنی شامل ۳۲ درصد ویتامین A, ویتامین B نیز ۳۲ درصد, ۵ درصد ویتامین B1, ویتامین ب دو ۷ درصد, ویتامین ب پنج ۲۳ درصد, ویتامین ب نه ۲۸ درصد, ۴۰ درصد ویتامین C, ویتامین E پانزده درصد و ۲۸۳ درصد ویتامین K است. عرق کاسنی یکی از فرآورده های این گیاه می باشد که استفاده از آن در میان افراد, عمومیت بیشتری دارد. در ادامه با برخی از خواص عرق کاسنی آشنا می شویم.

عرق کاسنی و اعصاب

کاسنی استرس و تاثیرات خطرناک آن بر بدن را از بین می‌برد و دارای خاصیت آرامش بخشی است. از این رو عرق کاسنی اضطراب را کاهش داده و ذهن را آرام می‌سازد و منجر به خواب راحت می شود. به علاوه از این گیاه جهت درمان ضعف اعصاب استفاده می شود. یکی از مهمترین خواص کاسنی از گذشته تا به امروز رفع احساس رخوت و سستی است.

مزایای عرق کاسنی بر دستگاه گوارش

یکی از خواص عرق کاسنی, شستشو دهندهٔ کبد و کلیه می باشد. از طرف دیگر این گیاه کبد را تقویت می کند و پاک کننده مجاری ادرار و کلیه ها است. همچنین از این گیاه در جهت تقویت معده نیز استفاده می شود. کاسنی تمیز کننده و تصفیه کننده خون است و در مجموع عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد. برخی از بیماری های گوارشی که مصرف عرق کاسنی در بهبود آن ها تاثیر مثبتی دارد عبارت است از: بیماری رفلاکس اسیدی، سوء هاضمه و سوزش معده و یبوست. همچنین دفع دائم ادرار به دفع سموم بدن که در کبد و کلیه ها ذخیره می شوند کمک می کند و مانع از بیماری های خطرناکی که بر اثر انباشته شدن سموم در بدن پدید می آید می شود.

کاهش وزن و عرق کاسنی

کنترل و کاهش وزن از دیگر خواص عرق کاسنی به شمار می آیند. در واقع عرق کاسنی حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که این مواد منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می شود که در نتیجه کاهش وزن را به دنبال دارد.

پیشگیری از سرطان ها با عرق کاسنی

تحقیقات بسیاری نشان داده است که عصاره کاسنی موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی می گردد. در واقع این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی است که تاثیرات مثبتی بر پیشگیری از انواع مختلف سرطان ها از جمله سرطان سینه و سرطان های مرتبط با روده دارد.

خواص عرق کاسنی در بیماری های مفصلی

کاسنی به طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می‌باشد, از این رو در تسکین دردهای مفصلی نقش بسزایی دارد. به علاوه این گیاه در بهبود دردهای عضلانی- استخوانی و ماهیچه ایی کاربرد دارد. یکی از مشکلات مفصلی که عرق کاسنی جهت درمان آن استفاده می شود, آرتروز است.

فواید عرق کاسنی برای مردان

از آن جایی که کاسنی سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مختلف است, در مردان باعث افزایش حجم اسپرم می شود. علاوه بر این نیروی جنسی را در آن ها افزایش می دهد.

خواص عرق کاسنی برای سلامتی قلب و عروق

ار آن جایی که کاسنی فشار خون را تنظیم می کند و قند خون را کاهش می دهد و خون را تصفیه می کند به منظور حفظ سلامتی و بهبود عملکرد قلب و عروق بسیار مفید است. به همین دلیل در درمان بیماری های قلبی نیز می تواند موثر واقع شود.

کاسنی و زیبایی پوست

گیاه کاسنی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی برای پوست می باشد. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان های است که احتمال پیری زودرس پوست را کاهش می دهد. با این گیاه ماسک های زیادی می توان برای حفظ سلامتی پوست تهیه کرد. برخی از این ماسک ها غدد پوستی را تحریک می کنند و عرق پوست را زیاد کرده و منجر به درمان برخی از بیماری های پوستی مانند امراض جلدی و اگزما می شوند.

مهمترین مضرات گیاه کاسنی

خانم‌های باردار باید دقت کنند که از مصرف خودسرانه و بیش از حد عرق کاسنی به شدت پرهیز کنند، زیرا احتمال زایمان زودرس، انقباض عضلات رحمی، خونریزی و سقط جنین وجود دارد و بهتر است در دوران شیردهی نیز به اعتدال مصرف شود.

در صورت عدم رعایت اعتدال در مصرف عرق کاسنی ممکن است دچار ترش کردن معده شد. افرادی که می خواهند از خواص عرق کاسنی بهره ببرند اما معده‌شان ترش می‌کند، بهتر است از آن بعد از میل کردن غذا استفاده کنند.

مصرف بیش از حد و طولانی مدت از عرق این گیاه ممکن است موجب تخریب عروق شبکیه شود و بینایی را کاهش دهد.

مصرف بیش از حد و رعایت نکردن اعتدال ممکن است موجب افت فشار خون و افزایش یافتن ترشحات صفراوی را در پی داشته باشد.

افرادی که سرفه می کنند عرق کاسنی برایشان مضر می باشد.

تخم کاسنی بدمزه و قی آور است.

گاهی می تواند موجب درماتیت و حساسیت پوستی می‌شود و این مورد زمانی اتفاق می افتد که در مصرف آن زیاده روی شود و یا خود شخص نسبت به کاسنی حساسیت داشته باشد که معمولا کم اتفاق می افتد.

کاسنی دارای مقدار زیادی ویتامین A است و با نیکوتین داخل سیگار تداخل پیدا میکند، لذا افرادی سیگاری در زمان خوردن کاسنی باید از کشیدن سیگار خودداری کنند.

از دیگر مضرات عرق کاسنی می توان به تشدید تشنج در افراد مبتلا به صرع اشاره نمود  که ممکن است سبب تحریك تشـنج‌ شود.

در ضمن نوشتار “طریقه مصرف عرق کاسنی” راهنمای تمام عیاری است برای طریقه مصرف کاسنی، از این راهنمای جامع نیز دیدن فرمایید.

• خطر سقط جنین: مصرف مقادیر متعادل کاسنی در بارداری ایمن و بی خطر است ولی با این حال از آنجایی که این گیاه یک قاعده آور طبیعی محسوب می شود مصرف بیش از حد آن می تواند باعث ایجاد سیکل قائدگی و در نتیجه افزایش خطر سقط جنین در مادران باردار شود.

• تحریک انقباضات رحمی: افراط در مصرف کاسنی می تواند موجب تحریک انقباضات رحمی شود و این در حالی است که انقباضات زودرس رحمی از جمله عوامل خطر سقط جنین در مادران باردار به شمار می رود.

• عدم تعادل بدن: مصرف روزانه و متعادل کاسنی می تواند مواد مغذی مورد نیاز مادران باردار را در این دوران تامین کند ولی با این حال افراط در مصرف این گیاه مضر بوده و می تواند منجر به بروز اختلالات تعادلی در بدن شود.

• کاهش وزن: از آنجایی که مصرف کاسنی می تواند منجر به سرکوب اشتها شود بهتر است در دوران بارداری در مقادیر محدود مورد استفاده قرار گیرد زیرا مصرف زیاد آن در این دوران اثرات نامطلوبی از جمله کاهش وزن مادران باردار را به دنبال دارد.

موارد منع مصرف عرق،کاسنی

• بیماری های پوستی: مصرف بیش از حد کاسنی باعث ایجاد مشکلات پوستی از جمله درماتیت تماسی و سایر حساسیت های پوستی در مادران باردار می شود.

• واکنش های آلرژیک: آن دسته از مادرانی که به گل هایی از جمله گل آفتابگردان، داوودی و گل همیشه بهار حساسیت دارند به دلیل خطر ابتلا به آلرژی بهتر است از مصرف کاسنی در این دوران خودداری کنند. مشکلات مختلفی از جمله کهیر، تورم صورت، خارش شدید و مداوم، تنگی نفس، مشکل در بلع، خس خس سینه، احساس سرگیجه، از دست دادن هوشیاری و پریدگی رنگ از جمله مهمترین علائمی است که می تواند در اثر آلرژی ناشی از مصرف کاسنی در بدن ایجاد شود.

• مشکلات گوارشی: ریشه گیاه کاسنی حاوی مقادیر بسیار زیادی از انواع فیبرهای محلول در آب می باشد. از این رو افراط در مصرف این گیاه می تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی متعددی از جمله تولید گازهای شکمی، نفخ، احساس تهوع، گرفتگی شدید معده، اسهال و تولید صدای غرغر شکم شود.

 

منبع:

giahnoosh.com

arga-mag.com

roozaneh.net

niniplus.com

quickfit.ir

مطالب مشابه :

عوارض و مضرات نعناععوارض و مضرات اسطوخودوسعوارض و مضرات گلابعوارض و مضرات سیاه دانهعوارض و مضرات آویشنعوارض و مضرات آلوورا

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

اسطوخودوس پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین برای بالابردن آگاهی و ارتقا سلامت تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند.

تمام توصیه های دارویی ، گیاهی و پزشکی موجود در این سایت فقط جهت افزایش آگاهی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست.شما به هیچ عنوان مجاز به خوددرمانی و مصرف خودسرانه داروها و گیاهان دارویی نیستید.این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.

مضرات عرق کاسنی,مضرات عرق کاسنی برای قلب,عوارض داروی گیاهی کاسنی,مضرات کاسنی برای مردان,مضرات دمنوش کاسنی,مضرات چای کاسنی,مضرات روغن کاسنی,موارد منع مصرف گیاه کاسنی,مضرات زیاد خوردن عرق کاسنی,مضرات عرق کاسنی برای معده,مضرات عرق کاسنی برای کبد

اسطوخودوس پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین برای بالابردن آگاهی و ارتقا سلامت تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند.

تمام توصیه های دارویی ، گیاهی و پزشکی موجود در این سایت فقط جهت افزایش آگاهی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست.شما به هیچ عنوان مجاز به خوددرمانی و مصرف خودسرانه داروها و گیاهان دارویی نیستید.این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.

فواید و مضرات عرق کاسنی ، مصرف کاسنی برای کبد و پوست و جوش صورت ، فواید و مضرات کاسنی در بارداری و عوارض عرق کاسنی و نیز موارد منع مصرف عرق کاسنی  را در مجله گیاه نوش بخوانید.

گیاه کاسنی ( Chicory ) دارای دو گونه بوده، یک گونه آن بیشتر مصرف غذایی و سالاد دارد که با نام‌های اندیو، کاسنی فرنگی و کاسنی سالادی شناخته میشود و گونه دیگر بیشتر برای مصارف دارویی استفاده میشود.

كاسنی گیاهی است با ساقه‌های باریك و طویل كه در حالت خودرو ارتفـاعش بـه ۰٫۵  تا ۱٫۵ متر می‌رسد ولی اگر پرورش یابد از ۲ متر نیز تجـاوز می‌نماید.

گیاه كاسنی از جمله گیاهان مفیدی است كه تاریخ استفاده از آن به دوران‌های قبل از میلاد مسیح می‌رسـد و مصـرف آن بین ملل مختلف متداول بوده است.

اطباء قدیم از جمله جالینوس، پلین، دیوسـكورید و عـده‌ای دیگر برای تمامی قسمت‌های این گیاه، به عنوان درمان و بهبودی بیماری‌ها اهمیـت زیادی قائل بوده‌اند.

موارد منع مصرف عرق،کاسنی

قسمت دارویی و مورد استفاده آن خود گیاه و برگ‌ها است. کاسنی دارای مقدار زیادی سلنیوم، منیزیم، پتاسیم، روی و کلسیم است، همچنین منبع غنی از برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین C ، پیش‌ساز ویتامین A و فولات است.

ابن‌سینا پزشك بزرگ ایرانی، در مورد فواید کاسنی گفته است كه كاسنی برطرف ‌كننده تشنگی مفرط، مدر صفرا، تب‌بر، مؤثر در درمان دیفتری، تصفیه‌‌كننده خون می باشد و برای درمان بیماری‌های پوستی مفید است.

امروزه نیز از خواص عرق کاسنی برای مداوای بیماری‌های مختلف استفاده میشود و کشت آن در برخی مناطق رایج شده است.

از این گیاه در کتب سنتی با نام‌های اندیو، کاسیا، کاسنی تلخ، کاسنی وحشی و کاسنی صحرایی یاد شده است.

فواید عرق کاسنی را شاید نتوان در یک مقاله عنوان کرد، اما سعی می کنیم مهمترین آنها را به طور خلاصه شرح دهیم. 

از دیدگاه طب سنتی طبع کاسنی سرد و تر است.

سبزی کاسنی دارای چربی اشباع شده بوده، کلسترول پایینی دارد و بنابراین مصرف آن برای بیمارانی که رژیم کم کلسترول دارند، مانند بیماران قلبی عروقی بسیار مفید است.

استفاده از گیاه کاسنی برای تصفیه خون بسیار مفید است.

از دیگر فواید عرق کاسنی، تقویت کبد، معده و کلیه‌ها است، به این منظور میتوان سالاد کاسنی را در برنامه غذایی روزانه گنجاند. همچنین كاسنی، مقوی اشتها و مقوی معده است.

برگ کاسنی دارای کالری بسیار کمی است، از اینرو برای افرادی که خواهان کاهش وزن و رژیم‌های لاغری هستند بسیار مفید است. جالب اینکه همان مقدار چربی اندک آن هم، تبدیل به انرژی شده و نیروی مورد نیاز فرد را تامین میکند.

استفاده از کاسنی مخلوط با آب سبزیجات و مصرف مداوم آن در درمان آکنه بسیار موثر است.

تركیبات محلول در آب كاسنی، خاصیت مسكن دارند و بعضی از قندهای موجود در آن دارای خاصیت افرایش میكروب‌‌های مفید و كاهش باكتری‌‌های بیماری‌‌زا در روده است.

به دلیل فراوان بودن کاسنی از انواع ویتامینها، مصرف این سبزی از کمبود ویتامین جلوگیری کرده و مانع از خستگی بدن در اثر کمبود ویتامینها خواهد شد.

یکی دیگر از فواید عرق کاسنی ، تقویت چشم و کمک به سالم ماندن چشم ها است. تلخی اندک موجود در این سبزی حاوی ماده‌ای است که پیش‌ساز ویتامین آ بوده و برای سلامت چشم ها بسیار مفید است.

از دیگر خواص کاسنی خاصیت ضد یبوست بودن آن است. مصرف آن با آب سیب یا هویج برای درمان یبوست بسیار مفید است.

یکی از مهمترین فواید کاسنی دفع سموم کبدی است. گیاه کاسنی با تاثیراتی که بر روی کبد دارد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند. به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می‌شود.

استفاده از گیاه کاسنی برای تصفیه خون بسیار مفید است. به این منظور میتوان سالاد کاسنی را در برنامه غذایی روزانه گنجاند.

از اثرات مفید کاسنی، حفاظت کبد در برابر سموم کبدی است و این اثر با ماده‌ای به نام تتراکلروکربن (CARBON TETRACHOLORIDE) به اثبات رسیده است.

بسیاری از جوش های صورت ناشی از گرمی و حرارت و یا کثیف شدن خون است که منشأ همه این پدیده ها “کبد” می باشد. بنابراین باید تصفیه کبد را جدی گرفته و از خون کثیف و غلیظ پاک کرد.

وقتی کبد آینه شد صورت هم به تبع آن شفاف و بدون لک و جوش می شود. کاسنی، بهترین درمان برای صاف کردن کبد و درخشندگی پوست است.

بهره گیری از فواید عرق کاسنی برای شادابی پوست و رهایی از جوش صورت نیز موثر است. روزی ۳ لیوان مخلوط عرق کاسنی  و شاه تره (۲به۱) قبل از هر وعده غذایی مصرف شود.

گیاه کاسنی دارای فروکتوز بوده و اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعی است و اگر در برنامه غذایی گنجانده  شود همین فیبر موجود در کاسنی تاثیر بسزایی در تحرکات روده و در درمان یبوست را دارد و به کنترل و کاهش وزن کمک شایانی می کند.

هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذاجویانه مرتبط است، کمک می کند.

مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می شود، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن میباشد و برای حفظ تناسب اندام مناسب است.

عصاره کاسني موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی شده ، گزارشات اخیر حاکی از آن است که شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار بوده که اجازه رشد به تومورها را نداده و از خواص آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است. پلی فنول های کاسنی، تاثیرات مثبتی بر پیشگیری از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه و سرطان های مرتبط با روده  را دارد.

این گیاه به طور سنتی برای درمان آرتروز به کار گرفته و مطالعات نشان داده اند که کاسنی به طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می باشد که به همین دلیل موجب کاهش دردهای مفصلی – استخوانی می شود.

کاسنی را عموما برای کاهش دردهایی که عامل التهابی داشته و یا دردهای ماهیچه ای و درد مفاصل می توان مصرف  نمود.

یکی از مشکلاتی که در بدو تولد کودک می تواند ، کودک و خانواده او را تحت تاثیر خود قرار دهد زردی نوزاد است.

یکی از روش های جلوگیری از زردی نوزادان ، جلوگیری آن در دوران بارداری است.

عرق کاسنی با پاک سازی کبد و دفع مواد زائد و سمومات کبد و نیز تصفیه خون ، نقش بسیار ارزنده ای در جهت جلوگیری از زردی نوزادان در طول دوران بارداری دارد.

وقتی کبد و خون مادر باردار از مواد زائد و سمی پاک شود، تاثیر فوق العاده ای بر روی زیبایی جنین دارد. مصرف عرق کاسنی در بارداری می تواند با پاک سازی کبد و تصفیه خون ، نقش مهم در زیبایی کودک ایفا نماید.

یکی از مواد طبیعی که می تواند در کاهش و کنترل فشار خون بارداری نقش ارزنده ای ایفا نماید ، عرق کاسنی می باشد.

عرق کاسنی با تصفیه خون و کبد و پاک سازی بدن از سمومات و نیز به دلیل اینکه طبع کاسنی نسبتا سرد می باشد، می تواند کمک موثری در کنترل و کاهش فشار خون بارداری باشد.

ایمنی در برابر بیماری های عفونی از فواید کاسنی است. عرق کاسنی خاصیت ادرار آوری داشته و با تقویت مثانه و کلیه ها و پاک کردن آن ها از سنگ و خارج کردن سموم از بدن و نیز با پاک کردن مجاری ادراری نقش ارزنده ای در جلوگیری و درمان عفونت ادراری در دوران بارداری دارد.

موارد منع مصرف عرق،کاسنی

مضرات عرق کاسنی شاید خیلی زیاد نباشد اما می توان به این موارد اشاره نمود، به طور مثال برای افرادی که دارای نارسایی‌های کلیه بوده یا سنگ کلیه دارند، توصیه نمیشود.

از دیگر مضرات عرق کاسنی می توان به تشدید تشنج در افراد مبتلا به صرع اشاره نمود  که ممکن است سبب تحریك تشـنج‌ شود.

معمولا کاسنی را در ماه های آخر بارداری جهت جلوگیری از زردی نوزاد مصرف می کنند. خانم های باردار باید به این نکته توجه داشته باشند که مصرف فرآورده های این گیاه موجب انقباض عضلات رحمی می‌شود، مصرف زیاد عرق کاسنی در بارداری احتمال زایمان زودرس را تقویت می‌کند.

عوارض عرق کاسنی محدود می باشد. به برای مثال گاهی می تواند موجب درماتیت و حساسیت پوستی می‌شود و این مورد زمانی اتفاق می افتد که در مصرف آن زیاده روی شود و یا خود شخص نسبت به کاسنی حساسیت داشته باشد که معمولا کم اتفاق می افتد.

لازم به ذکر است کاسنی دارای مقدار زیادی ویتامین A است و با نیکوتین داخل سیگار تداخل پیدا میکند، لذا افرادی سیگاری در زمان خوردن کاسنی باید از کشیدن سیگار خودداری کنند.

مورد دیگری که باید به آن توجه داشت این است که مصرف بلند مدت و بی رویه عرق كاسنی می تواند موجب افت فشار خـون شود. بنابراین افرادی که دارای فشار پایین هستند باید در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت نمایند.

یکی از تاثیراتی که کاسنی روی بدن دارد این است که می تواند در کاهش وزن به افراد کمک کند. بنابراین افرادی که نیاز به کاهش وزن ندارند باید در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنند.

نکته که لازم است به آن اشاره شود این است که گاها گفته می شود افزایش ترشحات صفرا از مضرات عرق کاسنی است یعنی کاسنی صفرا زا هست. این در حالی است که کاسنی صفرابر هست. یعنی با اثر انقباظی خود ترشحات کیسه صفرا را به مجاری روده دوازده ارسال می کند که به این طریق سبب هضم چربی های موجود در غذا می شود.

 

 

مطلب مرتبط: خواص گلاب برای پوست صورت و بدن و طرز تهیه ماسک گلاب 

مصرف چه مدتی باعث تخریب عروق شبکیه میشود؟؟ لطفا جواب دهید

کاسنی یا هندبا سرد و تر است و برای تقویت معده و باز کردن راه بندان های کبد بسیار مفید است. بسیار بازکننده و زداینده است. به این معنا که از رسوب در عروق و بویژه کبد جلوگیری می کند. اما در مورد سوال شما اینکه مصرف چه مدتی باعث تخریب عروق شبکیه می شود ابتدا لازم است به این نکته توجه کنید که چرا می تواند به عروق شبکیه اسیب بزند؟ ممکن است به دلیل سردی و قبوضیتی که کاسنی دارد در اثر زیاده روی در استفاده از آن عروق نازک و حساس چشم منقبض شده و خشک شوند و در نتیجه چنین تخریبی بوجود اید که معمولا درصد اتفاق آن بسیار پایین است. بنابراین از خوردن کاسنی به مقدار نیاز هیچ ترسی نداشته باشید. موفق باشید امیر جان.

جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

فروشگاه اینترنتی گیاه نوش اولین مرجع فروش عرقیات گیاهی و گلاب کاشان  تولید شده به روش سنتی و مستقیم از کارگاه تولیدی در کاشان می باشد. هم وطن های عزیز می توانند با آسودگی و اطمینان کامل محصولات کاملا طبیعی را به صورت آنلاین خرید و درب منزل تحویل بگیرند.

 [0913-262-0814 ساعت تماس 9 الی 23] [03155722590  ساعت تماس 16 الی 23]giahnoosh_help 

irajmahmoodi2 at gmail dot com

کاشان نیاسر خیابان ولیعصر کارگاه باغ بهشت

عرق بهار نارنج | عرق کاسنی | عرق رازیانه |  عرق چهل گیاه | عرق آویشن | عرق شاتره | عرق نعنا | عرق شیرین بیان | عرق بابا آدم |  عرق بوقناق | عرق برگ گردو | عرق زنیان | عرق هل | عرق بیدمشک | گلاب دو آتیشه | عرق اسطوخودوس | عرق خارشتر | عرق گل گاوزبان | عرق یونجه | عرق زیره سبز | گلاب درجه یک | خرید گلاب اصل کاشان | تشخیص گلاب اصل | مضرات عرق کاسنی | عرقیات گیاهی | عرق فراسیون | عرقیات سرد | عرقیات گرم 

Copyright © 2016 giahnoosh.com

استفاده از مطالب فروشگاه اينترنتی گياه نوش فقط برای مقاصد غيرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و پشتیبانی :  نوین صدرا

بالا

کاسنی دو نوع صحرایی (وحشی) و کاسنی کشت شده توسط کشاورزان وجود دارد که نوع وحشی در کنار جویبار یا در میان سبزه زار و در اوایل بهار رشد می کند. این گیاه دارویی را در اواسط خرداد ماه برداشت می کنند.   کاسنی گیاهی است که از ریشه های خشک و قطعات زمینی آن برای دارو استفاده می شود.کاسنی تلخ است و برای از دست دادن اشتها، ناراحتی معده، یبوست، اختلالات کبد و کیسه صفرا، سرطان و ضربان قلب سریع استفاده می شود. رومیان از کاسنی به عنوان یک سبزی، و یا در سالاد استفاده می کردند.

کاسنی و عرق کاسنی مملو از روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، آهن اسید فولیک و همچنین ویتامین های 6B ،C ،E و K است که بسیار غنی برای سلامت و ایمنی بدن می باشد

ریشه کاسنی خاصیت ضد نفخ داشته و خاصیت چربی سوزی عرق کاسنی موجب رفع چربی ها بخصوص چربی دور شکم می شود.

بیشتر بخوانید: خواص عرق نعناع؛ یک نوشیدنی بی همتا با فواید بی شمار

موارد منع مصرف عرق،کاسنی

از فایده عرق کاسنی خاصیت ادرارآوری بالایی است که با دفع سموم از بدن کلیه و مثانه را از سنگ، پاک و نارسایی آن را برطرف می سازد.

حتما بخوانید: عفونت مجاری ادرار در افراد و راه های درمان آن

بر اساس گفته کارشناس داروهای گیاهی، عصاره و عرق کاسنی در تصفیه خون و بهبود جریان خون رسانی موثر می باشد.

بیشتر بخوانید: خواص عرق شاتره | 20 خاصیت معجزه آسای عرق شاتره

عرق کاسنی با نوسازی سلول های کبدی و خاصیت چربی زدایی و دفع صفرا باعث پاک شدن کبد و رفع امراض آن می شود.

عرق کاسنی باعث تنظیم هورمون‌ ها، کروکوزوم ها و افزایش قدرت باروری می شود که در مردان با افزایش حجم اسپرم میل جنسی را هم افزایش می دهد.

عرق کاسنی مملو از ویتامین C، فسفر و آهن گیاهی است که با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن، بیماری‌ های پوستی مانند: اگزما، جوش‌ ها و التهابات پوستی را بر طرف می کند.

بیشتر بخوانید: خواص عرق بیدمشک | ۷ خاصیت بیدمشک در پیشگیری و درمان بیماری ها

ساقه و برگ کاسنی مملو از باکتری مفید اینولین پروبیوتیکی است که برخلاف باکتری های مضر، برای بدن میزبان مفید است و سوزش معده را برطرف و هضم را بهبود می نماید.

حتما بخوانید: مشکلات دستگاه گوارش | ۸ مشکل رایج دستگاه گوارش و راه های درمان طبیعی آنها

عصاره کاسنی سرشار از فنول هایی با خاصیت آنتی اکسیدانی است که مانع از لخته شدن خون و بی نظمی تپش قلب می شود.

 phytochemicals و پلی فنول های موجود در کاسنی، با اثرات مثبت آنتی اکسیدانی غنی مانع رشد سلول های سرطانی و تومور ها می شود. عصاره کاسنی موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی شده، شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار بوده که اجازه رشد به تومورها را نداده و از خواص آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است. پلی فنول ها کاسنی، تاثیرات مثبتی بر پیشگیری از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه و سرطان های مرتبط با روده را دارد.

حتما بخوانید: سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

حتما بخوانید: سرطان سینه | علائم و راه های پیشگیری و درمان

کاسنی منبعی از فیبر طبیعی ست که فروکتوز و اینولین موجود در آن منجر به کاهش هورمون گرلین و کنترل پرخوری و سیری کاذب می شود.

حتما بخوانید: کاهش ۱۰ کیلو در یک ماه | رژیم لاغری یک ماهه با وعده های کامل غذایی

شربت دم کرده ریشه کاسنی با خاصیت خلط آوری بالا مناسب برای درمان گلو درد و سرفه های خشک می باشد.

کاسنی دارای ویتامین C بوده و با خاصیت آنتی اکسیدانی و دفع سموم دمای بدن را تنظیم و یک تب بر طبیعی محسوب می شود. 

از فواید دیگر کاسنی، خاصیت ضد التهابی است. کاسنی را عموما برای کاهش دردهایی که عامل التهابی دردهای ماهیچه ای و درد مفاصل می توان مصرف نمود. براساس تحقیقات جدید در حدود 70 % از بیمارانی که از ورم و دردهای مفاصلی رنج می بردند، با مصرف کاسنی (عرق، عصاره و گیاه) بطور چشمگیری از دردهایشان کاسته شده است.

اینولین موجود در کاسنی باعث کاهش میزان کلسترول مضر LDL در بدن شده و سطح کلسترول مطلوب را بالا برده و با بهبود جریان خونی از امراض سکته های قلبی و مغزی می کاهد.

عصاره برگ های کاسنی حاوی ویتامین C است که با مالیدن برلثه یا غرغر کردن در دهان می تواند التهابات لثه و زخم دهان را برطرف سازد.

عصاره ریشه کاسنی با خاصیت مسکن قوی و آرامش بخشی بالا، برعملکرد سیستم عصبی اثر مثبت داشته و خواب را بهبود و مانع از استرس و اضطراب می شود.

حتما بخوانید: درمان استرس و اضطراب؛ خانگی و گیاهی

ویتامین C و E در برگ کاسنی موجب رفع چین و چروک صورت و عوارض پیری زودرس شده و درحفظ جوانی بسیارموثر است.

اینولین فیبر مغذی در کاسنی می باشد که با افزایش تحرکات روده ای و اسید معده، هضم را بهبود داده و یبوست را در حد زیادی کاهش می دهد.

استفاده از گیاه کاسنی برای تصفیه خون بسیار مفید است. به این منظور میتوان سالاد کاسنی را در برنامه غذایی روزانه گنجاند. از اثرات مفید کاسنی، حفاظت کبد در برابر سموم کبدی است و این اثر با ماده‌ای به نام تتراکلروکربن (CARBON TETRACHOLORIDE) به اثبات رسیده است. هرچه عرق کاسنی تلخ تر باشد فواید عرق کاسنی بیشتر است و در التیام امراض کبدی موثرتر است.

زردی یکی از مشکلات بسیار رایج است که کودکان در بدو تولد دچار آن می‌شوند. برای اینکه از زردی کودک جلوگیری شود، زنان باردار می‌توانند در دوران بارداری کاسنی مصرف کنند. این گیاه با پاکسازی کبد و دفع سموم آن، خون را تصفیه می‌کند و نقش مؤثری در جلوگیری از زردی نوزاد خواهد داشت. پاکسازی کبد و خون مادر از مواد زائد و سمی، تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی زیبایی جنین نیز دارد.

کاسنی خواص تقویت کننده ای نیرومند برای سیستم ایمنی بدن داشته. تاثیرات آنتی باکتریال نیرومندی بر روی برخی از باکتری های خطرناک و مقاوم از خود نشان داده و در ضمن پلی فنول موجود در کاسنی نقش آنتی اکسیدانی و زدایندگی رادیکال های آزاد در رگ های خونی که زمینه ساز انوع بیماری ها یا امراض است را ایفا که از جمله این بیماری ها می توان به بیماری های قلبی و سرطان اشاره نمود.

حتما بخوانید: بیماری ام اس و علائم آن

بسیاری از جوش های صورت ناشی از گرمی و حرارت و یا کثیف شدن خون است که منشأ همه این پدیده ها “کبد” است. بنابراین باید کبد را تصفیه و از خون کثیف و غلیظ پاک کرد. وقتی کبد آینه شد صورت هم به تبع آن شفاف و بدون لک و جوش می شود. کاسنی، بهترین درمان برای صاف کردن کبد و درخشندگی پوست است.

بهره گیری از عرق کاسنی برای طراوت و شادابی پوست و رهایی از جوش صورت نیز موثر است. روزی 3 لیوان مخلوط عرق و شاتره (2به1) قبل از هر وعده غذایی مصرف شود.

حتما بخوانید: خواص عرق شاتره | 20 خاصیت معجزه آسای عرق شاتره

برای تهیه ماسک زیبائی از این گیاه، ابتدا این گیاه را بکوبید و آب آن را بگیرید و با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و به صورت بمالید. پس از یک ربع ساعت آن را با آب ساده بشوئید. این ماسک غدد را تحریک می‌کند و عرق پوست را زیاد می‌کند. برای مبتلایان به امراض جلدی و اگزما مفید است.

موارد منع مصرف عرق،کاسنی

حتما بخوانید: خواص گلاب برای پوست | انواع ماسک با ترکیب گلاب

1. از بین بردن جای جوش: یک قاشق مربا خوری از پودر برگ کاسنی را مقداری در آب بجوشانید، سپس کمی از آب غلیظ را صاف کرده و با ۲ قاشق سوپخوری ماست مخلوط کرده و خوب بهم بزنید و به محل جوشها بمالید.

2. شفاف کننده پوست: سه قاشق غذا خوری از آب کاسنی له شده را با ۲ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و خوب بهم بزنید سپس روزی سه بار (صبح، ظهر، عصر) کمی از آن را به پوست بمالید و خوب ماساژ دهید.

3. شاداب کننده پوست: ۲۰ گرم برگ کاسنی تازه را با ۲۰ گرم برگ شاه تره تازه مخلوط کرده و در هاون بکوبید و له کنید. سپس یک قاشق سوپخوری ژل کتیرای نیمه غلیظ مخلوط کرده، خوب بهم بزنید و به صورت بمالید.

4. اگزما: برای تهیه ماسک زیبایی کاسنی را بکوبید و آب آن را بگیرید و با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید، پس از یک ربع ساعت آن را با آب ساده بشویید. این ماسک غدد را تحریک می کند و برای مبتلایان به امراض جلدی و اگزما مناسب است.

حتما بخوانید: خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

استفاده از عرق کاسنی در طب سنتی بسیار رواج داشته و به این دلیل تقریباً در هر خانه‌ای پیدا می‌شده است. ارتباط عرق کاسنی و درمان جوش به تجربه ثابت شده است. 

بسیاری از جوش‌ها به دلیل غلبه گرمی مزاج و مصرف گرمی‌جات است. عرق کاسنی طبع سردی دارد که با مصرف آن طبع فرد معتدل شده و جوش‌های ناشی از گرمی درمان می‌شوند.

جوش‌هایی که به علت غلیظ شدن خون به وجود آمده‌اند، با مصرف عرق کاسنی که مستقیماً بر عملکرد کبد تأثیرگذار است، غلظت خونشان رفع شده و همین کارکرد یکی از مهم‌ترین دلایل درمان جوش با عرق کاسنی است. عرق کاسنی یکی از بهترین درمان‌های طبیعی و سنتی برای صاف کردن کبد است. وقتی که کبد پاکسازی شده و خون کثیف و غلیظ پالایش شود، پوست شما هم شفاف و بدون لک و جوش خواهد شد

بسیاری از جوش‌ها با به هم ریختن تنظیم هورمونی بدن ایجاد می‌گردند. کبد وظیفه تنظیم هورمون‌ها را در بدن به عهده دارد که با اختلال عملکرد کبد مشکلات بسیاری از جمله اختلال هورمونی به وجود می‌آید. عرق کاسنی با دفع صفرا از بدن و بهبود عملکرد کبد، زمینه را برای تنظیم هورمون‌ها و نابودی جوش‌های ناشی از آن فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

عرق کاسنی بدن را سم‌زدایی کرده و میکروب‌ها را منهدم می‌کند؛ بنابراین جوش‌های میکروبی با مصرف آن بهبود می‌یابند. درمان جوش با عرق کاسنی تنها یکی از تأثیرات این ماده برای پوست است. عرق کاسنی رنگ پوست را روشن می‌کند و بیماری‌های مزمن پوستی به خصوص اگزما را نیز التیام می‌بخشد. همچنین با داشتن انواع ویتامین‌ها، از پیری پوست جلوگیری می‌کند. در واقع عرق کاسنی یکی از بهترین درمان‌های طبیعی و سنتی برای صاف کردن کبد است. وقتی که کبد پاکسازی شده و خون کثیف و غلیظ پالایش شود، پوست شما هم شفاف و بدون لک و جوش خواهد شد.

کاسنی با تأثیراتش روی کبد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند، به همین دلیل مسکنی تأثیرگذار برای تب محسوب می‌شود.

کبد عضو سم‌زدای بدن بوده و بیش از ۵۰۰ کارکرد حیاتی دارد که تفکیک مواد مغذی از مواد زائد، سم‌زدایی، تجزیه مواد شیمیایی، انهدام میکروب‌ها، تنظیم هورمون‌ها، سوخت‌وساز چربی‌ها، پروتئین‌ها و قندها، دفع اوره و … از جمله وظایف کبد است.

هر چیزی که می‌خوریم، می‌نوشیم، تنفس می‌کنیم یا با پوستمان تماس دارد سرانجام به کبدمان می‌رسد، بنابراین اگر این عضو دچار اختلال شود، همه بدن را درگیر کرده و عوارض آن به‌سرعت انتشار پیدا می‌کند و علائمی چون زردی پوست، خستگی مفرط، التهاب بدن، عطش، چربی خون بالا و… از جمله علائم بروز مشکل در کبد محسوب می‌شود.

کاسنی با تأثیراتش روی کبد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند، به همین دلیل مسکنی تأثیرگذار برای تب محسوب می‌شود

از دیگر فواید عرق کاسنی این است که ملین و ادرارآور خوبی بوده و با خروج سموم از بدن التهاب بدن، تب‌های صفراوی، یرقان و زردی ناشی از گرمی را رفع، کیسه صفرا، کلیه و مثانه را از سنگ پاک، التهاب معده را برطرف، اسیدکلریدریک معده را تحریک و اشتها را زیاد می‌کند.

هرچه این عرق تلخ‌تر باشد فواید عرق کاسنی بیشتر است و در التیام امراض کبدی موثرتر است.

حتما بخوانید: کبد چرب | 17 روش خانگی برای درمان کبد چرب

از دلایل گنجاندن کاسنی در رژیم غذایی تاثیر آن در بهبود عملکرد سیستم گوارشی بوده. کاسنی حاوی اینولین است که پروبیوتیکی قویست. پروبیوتیک ها طبقه خاصی از باکتری هابوده که بر خلاف دیگر باکتری ها که موجب بیماری میزبان می شوند، در واقع برای میزبان نیز مفیدند. اینولین به مقابله با برخی باکتری های مربوط به روده و گوارش می پردازد از جمله بیماری رفلاکس اسیدی، سوء هاضمه و سوزش معده زیرا کاسنی، فعالانه میزان اسیدی بودن بدن را تقلیل داده.

اینولین علاوه بر مفید بودن بر سیستم گوارشی باعث کاهش میزان کلسترول مضر(LDL) بدن نیز می شود. این ماده شیمیایی مضر در خون که به LDL معروف است یکی از دلایل عمده تصلب شریان و فشار خون بالاست زیرا هنگامی که به سرخرگ ها و سیاهرگ ها می رسد به نوعی مانع از گردش خون می گردد، همچنین می تواند زمینه سازِ حمله های قلبی و مغزی نیز شود. نکته بسیار جالب اینکه، فعالیت معبر شیمیایی ویژه اینولین برای کاهش ماده شیمیایی موسوم به کلسترول مضر نادر بوده ، مگر آنکه فرد کربوهیدرات فراوانی مصرف کرده باشد.

بنابراین در این مورد تاثیر آن چندان هم سودمند نبوده. همچنین مملو از فنول هایی می باشد که در بررسی های گسترده ای اثبات شده و از جمله عوامل مانع از لخته شدن خون و بی نظمی ضربان قلب نیز می شود. فنول ها خواص آنتی اکسیدانی دارند. مطالعاتشان داده که مصرف قهوه با عصاره کاسنی به طور قابل توجهی بیش از قهوه های متداول توازن سلول های خون و پلاسمای خون را در بدن بهبود بخشیده و احتمال بروز بیماری قلبی عروقی را بسیار کاهش میدهد.

برای درمان جوش با عرق کاسنی، توصیه می‌شود که عرق کاسنی و شاتره را با هم مخلوط کرده (نسبت دو به یک) و روزی سه لیوان از این مخلوط را قبل از هر وعده غذایی بنوشید.

گیاه کاسنی دارای فروکتوز بوده و اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعی است و اگر در برنامه غذایی گنجانده شود همین فیبر موجود در کاسنی تاثیر بسزایی در تحرکات روده و در درمان یبوست را دارد و به کنترل و کاهش وزن کمک شایانی می کند.

هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذا جویانه مرتبط است، کمک می کند. مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می شود، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن میباشد و برای حفظ تناسب اندام مناسب است.

حتما بخوانید: راهکارهای لاغری با چای سبز در بازه کوتاه

از فواید و خواص عرق کاسنی برای زنان, بهبود عملکرد رحم می باشد. این مسئله باعث می شود رحم وظیفه خود را بهتر انجام دهد. یکی از مسائل مورد توجه افراد و به ویژه زنان, تناسب اندام و کنترل وزن است. از آن جایی که عرق کاسنی سرشار از فیبرهاست, می تواند در کنترل و حتی کاهش وزن موثر باشد. بنابراین به افرادی که قصد کاهش وزن دارند, توصیه می شود عرق کاسنی را در رژیم لاغری خود قرار دهند. در واقع عرق کاسنی موجب افزایش میل سیری می شود.

توجه شود که زیاده روی در مصرف عرق کاسنی ممکن است برای سلامتی خطرناک باشد. یکی از مهمترین این خطرات, افزایش احتمال زایمان زودرس در زنان باردار است. همچنین مصرف بیش از حد کاسنی در اوایل بارداری, خطر سقط جنین را افزایش می دهد. بنابراین به زنان به ویژه زنان باردار توصیه می شود از عرق کاسنی به طور محدود استفاده نمایند. 

حتما بخوانید: دیابت بارداری | ۹ نشانه دیابت بارداری و راه های درمان آن

از جمله خواص عرق کاسنی, افزایش میل جنسی مردان است. از آن جایی که کبد می تواند هورمون ها را بررسی و متعادل کند, در تنظیم قدرت باروری نطفه و تقسیم کروموزوم‌های نر و ماده بسیار موثر است. از این رو مصرف عرق کاسنی در مردان, موجب افزایش حجم اسپرم می شود و این مسئله تاثیر به سزایی در باروری دارد.

حتما بخوانید: درمان شب ادرای کودکان | 11 مورد از دلایل شب ادراری کودکان و راه های درمان

حتما بخوانید: مصرف داروی ضد حساسیت در دوران بارداری

طبع عرق کاسنی سرد است و در از بین بردن حرارت بدن و احساس سستی و ضعف و رنگ‌پریدگی و به‌ خصوص مشکلات کبد بسیار مفید است. اگر طبع شما سرد است در استفاده از عرق کاسنی باید احتیاط کنید.

کارشناسان به افراد توصیه می کنند از خوردن و نوشیدن داروهای گیاهی بدون نظارت پزشک، عدم آگاهی کامل از وضعیت بیماری فرد، مسافت رفت و آمد، نوع کار و مواردی از این دست خودداری کنند و تنها پس از مشاوره با پزشک,  از این دمنوش ها استفاده کنند.

گفتنی است؛ کارشناسان همچنین توصیه می کنند افراد, عرق کاسنی را با آب در دمای معمولی بنوشند و بهترین زمان برای نوشیدن آن صبح ناشتا است.

مصرف بلند مدت فرآورده‌ های این گیاه، موجب تخریب عروق شبکیه می‌شود، علاوه بر این مصرف طولانی مدت فرآورده‌های این گیاه موجب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می‌شود.

و با توجه به این‌که مصرف فرآورده‌های کاسنی موجب انقباض عضلات رحمی می‌شود، مصرف عرق کاسنی در بارداری احتمال زایمان زودرس را تقویت می‌کند.

دوز مناسب کاسنی برای استفاده بستگی به عوامل مختلفی از جمله سن، سلامت و چندین شرایط دیگر دارد تا این زمان اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب دوز برای کاسنی وجود ندارد به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً ایمن نیستند و دوز می تواند مهم باشد لازم است تا دستورالعمل های مربوطه بر روی برچسب محصول را قبل از استفاده با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

منبع: فوتوکده | باشگاه خبرنگاران | تبیان | فرادید

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

جامعه سلامت پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند. جامعه سلامت با هدف ارتقا دانش عمومی و با تمرکز بر مواردی که به سلامت جسم و روح افراد مرتبط است می‌کوشد تا به سهم خود و به عنوان یک رسانه در مسیر ارتقا جامعه حرکت نماید. افزایش آگاهی، راهنمایی و سنجش چرخه‌ایست که با کمک شما مخاطبین تکمیل خواهد شد.

توجه: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

توجه: استفاده از مطالب سایت به هر شکل و در هر فرمتی مجاز نمی باشد و شامل پیگرد قانونی خواهد شد.

ضمن تقدیر از همراهی شما مخاطب گرامی، خواهشمند است تمامی سوالات خود را در سایت و در بخش نظرات مطالب مطرح فرمایید. لطفا از راه‌های ارتباطی ذیل تنها برای مباحث بازرگانی استفاده نمایید.

شما می‌توانید برای درج هر نوع آگهی تبلیغاتی از جمله تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی و یا ثبت دفاتر مشاوره در سایت از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید.

برای دریافت وقت مشاوره به صفحه “مرکز مشاوره روانشناسی و روانشناس خوب در تهران” مراجعه بفرمایید.

ایمیل تبلیغات : marketing@jameesalamat.com

ارسال نظرات: info@jameesalamat.com

تلفن تبلیغات (لطفا تنها برای امور تبلیغاتی تماس بگیرید): 09375386828

عرق کاسنی جزء عرقیات شناخته شده در سرتاسر جهان است. گیاه کاسنی یکی از گیاهان دارویی به شمار می آید که عصاره و عرق آن نیز مزایا و فواید زیادی دارد. از خواص عرق کاسنی می توان به آرامش دهندگی آن اشاره کرد.

کاسنی یکی از گیاهان دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است. تقریبا این گیاه در کشور ما شناخته شده است. کاسنی از قدیم در جهت درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد داشته است. در این مطلب با فواید و خواص کاسنی به همراه مضرات آن آشنا می شویم.

کاسنی یکی از گیاهان مغذی به شمار می آید که دارای مواد معدنی و ویتامین های مختلفی است. ۱۰۰ گرم از این گیاه حدود ۲۳ کیلوکالری انرژی برای بدن فراهم می کند. از جمله مواد معدنی موجود در کاسنی روی, سدیم, پتاسیم, فسفر, منگنز, منیزیم, آهن, کلسیم است که بیشترین ماده معدنی در آن منگنز می باشد که در صد گرم کاسنی حدود ۲۱ درصد منگنز یافت می شود. ۱۰۰ گرم کاسنی شامل ۳۲ درصد ویتامین A, ویتامین B نیز ۳۲ درصد, ۵ درصد ویتامین B1, ویتامین ب دو ۷ درصد, ویتامین ب پنج ۲۳ درصد, ویتامین ب نه ۲۸ درصد, ۴۰ درصد ویتامین C, ویتامین E پانزده درصد و ۲۸۳ درصد ویتامین K است. عرق کاسنی یکی از فرآورده های این گیاه می باشد که استفاده از آن در میان افراد, عمومیت بیشتری دارد. در ادامه با برخی از خواص عرق کاسنی آشنا می شویم.

موارد منع مصرف عرق،کاسنی

کاسنی استرس و تاثیرات خطرناک آن بر بدن را از بین می‌برد و دارای خاصیت آرامش بخشی است. از این رو عرق کاسنی اضطراب را کاهش داده و ذهن را آرام می‌سازد و منجر به خواب راحت می شود. به علاوه از این گیاه جهت درمان ضعف اعصاب استفاده می شود. یکی از مهمترین خواص کاسنی از گذشته تا به امروز رفع احساس رخوت و سستی است.

یکی از خواص عرق کاسنی, شستشو دهندهٔ کبد و کلیه می باشد. از طرف دیگر این گیاه کبد را تقویت می کند و پاک کننده مجاری ادرار و کلیه ها است. همچنین از این گیاه در جهت تقویت معده نیز استفاده می شود. کاسنی تمیز کننده و تصفیه کننده خون است و در مجموع عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد. برخی از بیماری های گوارشی که مصرف عرق کاسنی در بهبود آن ها تاثیر مثبتی دارد عبارت است از: بیماری رفلاکس اسیدی، سوء هاضمه و سوزش معده و یبوست. همچنین دفع دائم ادرار به دفع سموم بدن که در کبد و کلیه ها ذخیره می شوند کمک می کند و مانع از بیماری های خطرناکی که بر اثر انباشته شدن سموم در بدن پدید می آید می شود.

کنترل و کاهش وزن از دیگر خواص عرق کاسنی به شمار می آیند. در واقع عرق کاسنی حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که این مواد منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می شود که در نتیجه کاهش وزن را به دنبال دارد.

تحقیقات بسیاری نشان داده است که عصاره کاسنی موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی می گردد. در واقع این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی است که تاثیرات مثبتی بر پیشگیری از انواع مختلف سرطان ها از جمله سرطان سینه و سرطان های مرتبط با روده دارد.

کاسنی به طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می‌باشد, از این رو در تسکین دردهای مفصلی نقش بسزایی دارد. به علاوه این گیاه در بهبود دردهای عضلانی- استخوانی و ماهیچه ایی کاربرد دارد. یکی از مشکلات مفصلی که عرق کاسنی جهت درمان آن استفاده می شود, آرتروز است.

از آن جایی که کاسنی سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مختلف است, در مردان باعث افزایش حجم اسپرم می شود. علاوه بر این نیروی جنسی را در آن ها افزایش می دهد.

ار آن جایی که کاسنی فشار خون را تنظیم می کند و قند خون را کاهش می دهد و خون را تصفیه می کند به منظور حفظ سلامتی و بهبود عملکرد قلب و عروق بسیار مفید است. به همین دلیل در درمان بیماری های قلبی نیز می تواند موثر واقع شود.

گیاه کاسنی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی برای پوست می باشد. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان های است که احتمال پیری زودرس پوست را کاهش می دهد. با این گیاه ماسک های زیادی می توان برای حفظ سلامتی پوست تهیه کرد. برخی از این ماسک ها غدد پوستی را تحریک می کنند و عرق پوست را زیاد کرده و منجر به درمان برخی از بیماری های پوستی مانند امراض جلدی و اگزما می شوند.

با وجود مزایا و خواص عرق کاسنی, مصرف بیش از حد این گیاه برای برخی از افراد مضر است. از آن جایی که کاسنی ممکن است موجب خونریریزی شود, مصرف بیش از حد آن به زنان باردار توصیه نمی شود چرا که ممکن است احتمال خطر سقط جنین را افزایش دهد. به علاوه برخی تحقیقات نشان داده اند مصرف این گیاه در دوران شیردهی از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود به همین دلیل به زنان شیرده نیز توصیه می شود از مصرف بیش از حد این گیاه بپرهیزند.

از آن جایی که این گیاه تاثیر بسیاری بر دستگاه گوارش دارد, مصرف بیش از حد آن ممکن است سبب ترش کردن معده شود. همچنین به دلیل خاصیت کم کنندگی وزن , مصرف زیاد کاسنی به افرادی که کمبود وزن دارند, توصیه نمی شود.

مصرف کاسنی و فرآورده های آن برای اشخاصی که دچار سرفه هستند, مضر است. بنابراین با اینکه خواص عرق کاسنی بی شمار است با این حال برخی از افراد باید از مصرف آن اجتناب کنند.

منبع : آرگا


بهترین فیلم های آموزش نقاشی با مداد رو در یوتیوب رایگان ببین (فیلتر شکنت رو روشن کن)


ساخت وسایل خلاقانه با سبد های میوه بی استفاده


چظوری با همسرم صمیمی تر شوم؟ و روابط عاشقانه تری داشته باشم؟


جذاب ترین انواع مدل مانتو عید 99 رو اینجا ببین


نحوه درست کردن خمیر هزارلا در خانه برای پخت شیرینی های معرکه



چطور در خانه ژل ضد عفونی کننده درست کنیم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آیا می‌دانید عرق کاسنی چیست و چه خواصی دارد؟ کاسنی گیاه دارویی بسیار مهمی است که اگر به حد اعتدال مصرف شود، فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. کاسنی منبعی سرشار از منیزیم، روی، منگنز، کلسیم، فولیک و ویتامین‌های مختلف است که برای سلامت انسان بسیار مهم هستند. از فواید عرق کاسنی می‌توان به ضد سرطان بودن، تقویت قلب، افزایش میل جنسی، تقویت گوارش و غیره اشاره کرد. البته مصرف بیش از حد کاسنی در برخی افراد مانند زنان باردار با مشکلاتی همراه است و توصیه می‌شود که برای مصرف با پزشک مشورت شود. در ادامه مقاله به بررسی کامل خواص عرق کاسنی می‌پردازیم. برای داشتن یک خانواده سالم توجه به موارد مفیدی چون عرقیجات سنتی مهم است. 

برای کسب اطلاعات تکمیلی راجع به گیاهان دارویی می‌توانید با یک مشاور تغذیه در ارتباط باشید. عرق کاسنی خواص بسیار فراوانی دارد که برخی از آنها را نام می‌بریم.

کاسنی خاصیت ادرارآوری بسیار بالایی دارد و از این طریق باعث می‌شود که سموم و سنگ های کلیه و مثانه راحت‌تر دفع شوند.

تحقیقات نشان داده است که عرق کاسنی باعث بهبود گردش خون می‌شود و از این طریق، به تسریع فرآیند تصفیه خون کمک می‌کند.

موارد منع مصرف عرق،کاسنی

عرق کاسنی هورمون های را تنظیم می‌کند و حجم اسپرم را افزایش می‌دهد. این کار باعث افزایش قدرت باروری و میل جنسی ‌می‌شود.

عرق کاسنی سرشار از فسفر، آهن و ویتامین c است. عرق کاسنی با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن می‌کند و باعث بهبود مشکلاتی همچون اگزما، جوش و التهاب می‌شود.

عرق کاسنی سرشار از باکتری اینولین پروبیوتیکی است که برای بدن بسیار مفید هستند و سوزش معده و مشکلات هضم را بهبود می‌بخشند.

عرق کاسنی، منبعی سرشار از فنول‌هایی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. این خاصیت عرق کاسنی مانع از مشکلاتی مثل لخته شدن خون و بی نظمی طپش قلب می‌شود.

ترکیبات موجود در عرق کاسنی، خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و به همین دلیل مانع از رشد سلول های سرطانی می‌شوند. با مصرف عرق کاسنی می‌توان از بروز سرطان های همچون سرطان سینه و روده پیشگیری کرد.

عرق کاسنی خاصیت خلط آوری بالا دارد. با استفاده از شربت دم کرده ریشه کاسنی، می‎‌توان گلود درد و سرفه های خشک را درمان کرد.

کاسنی سرشار از ویتامین c است و با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، سموم بدن را دفع می‌کند و به صورت طبیعی تب را کاهش می‌دهد.

کاسنی خاصیت ضد التهابی دارد و معمولا برای بهبود درد های عضلانی و مفصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان داده است که افرادی که از دردهای عضلانی و مفصلی رنج می‌برده اند، با مصرف این گیاه دارویی تا حد زیادی بهبود یافته اند.

ترکیبات موجود در کاسنی، کلسترول مضر جمع شده در خون را کاهش داده و از بیماری‌هایی همچون سکته قلبی و مغزی، پیشگیری می‌کند.

کاسنی خاصیت آرام‌بخش دارد و یک مسکن قوی طبیعی و در درمان اضطراب موثر است.  این گیاه بر سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و مانع از استرس می‌شود. همچنین کاسنی مشکلات خواب را بهبود می‌بخشد و کیفیت خواب را بالا می‌برد.

برگ کاسنی سرشار از ویتامینC و E است و به همین دلیل به رفع چین و چروک های ناشی از پیری زودرس کمک می‌کند. این گیاه دارویی در حفظ جوانی بسیار موثر است.

زردی یکی از رایج‌ترین مشکلات نوزادان است. مصرف کاسنی در دوران بارداری، باعث پاکسازی کبد و دفع سموم آن می‌شود و به این طریق از زردی نوزاد پیشگیری می‌کند. البته لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد این گیاه در دوران بارداری، خطر سقط به همراه دارد. برای مصرف کاسنی در دوران بارداری بهتر است با پزشک مشورت کنید.

کاسنی دارای فیبر است و در صورتی که به طور منظم مصرف شود، یبوست را درمان کرده و باعث کاهش وزن می‌شود. از طرف دیگر، کاسنی هورمون ها را کنترل می‌کند و باعث احساس سیری در فرد می‌شود.

 

در صورتی که عرق کاسنی بیش از حد مصرف شود، ممکن است مشکلاتی ایجاد ‌کند که عبارتند از:

-خطر سقط جنین برای زنان باردار

-زایمان زودرس

-درد و ترش شدن معده

-مشکلاتی همچون تخریب شبکیه چشم

-افت فشار خون

-افزایش ترشحات صفرا

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خواص گیاهان دارویی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

آیا میدانید کاسنی چیست ؟ از خواص و مضرات کاسنی اطلاع دارید ؟ یک گیاه دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی با خواص دارویی فراوان که به آن گیاه جادویی نیز گفته میشود. با هفت گنج در این مقاله همراه باشید تا با این گیاه اسرار آمیز بصورت کامل آشنا شوید.

 

کاسنی معمولی یا ‎Cichorium گیاهی است از ریشه گل مینا، از تیره گل‌ستاره‌ای‌ها میباشد. از این گیاه دو گونه کِشتی و چهار تا شش گونه وحشی موجود است. این گیاه انواع مختلفی دارد سه نوع آن معروف است.

گیاه معمولی : یک گیاه دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است.این گیاه در اصل بومی جهان قدیم است و بعداً در قاره آمریکا نیز به‌صورت گیاه خودروی کنار جاده‌ای درآمده است. منشا اصلی این گیاه اروپای مرکزی، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است و پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شهرستان اقلید، آذربایجان، کردستان و مناطق کوهستانی خراسان دارد. به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان راتحمل نمی‌کند.

موارد منع مصرف عرق،کاسنی

پزشک بزرگ ایرانی ابن سینا، در مورد گیاه کاسنی و خواص دارویی آن گفته است:

گیاه کاسنی با تاثیراتی که بر روی کبد دارد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند، به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می‌شود.

همانطور که میدانید کبد عضو سم زدای بدن بوده و بیش از ۵۰۰ کارکرد حیاتی دارد که تفکیک مواد مغذی از مواد زاید، سم زدایی، تجزیه مواد شیمیایی، انهدام میکروب ها، تنظیم هورمون‌ها، سوخت و ساز چربی‌ها، پروتئین‌ها و قندها، دفع اوره و … از جمله وظایف کبد است.

هر چیزی که می‌خوریم، می‌آشامیم، تنفس می‌کنیم یا با پوستمان تماس دارد سرانجام به کبدمان می‌رسد، بنابراین اگر این عضو دچار اختلال شود، همه بدن را درگیر کرده و عوارض آن به سرعت انتشار پیدا می‌کند و علائمی چون زردی پوست، خستگی مفرط، التهاب بدن، عطش، چربی خون بالا و… از جمله علائم بروز مشکل در کبد محسوب می‌شود.

همچنین از دیگر فواید عرق کاسنی میتوان گفت که ملین و ادرارآور خوبی بوده و با خروج سموم از بدن التهاب بدن، تب‌های صفراوی، یرقان و زردی ناشی از گرمی را رفع، کیسه صفرا، کلیه و مثانه را از سنگ پاک، التهاب معده را برطرف، اسید کلریدریک معده را تحریک و اشتها را زیاد می‌کند.

هرچه عرق کاسنی تلخ تر باشد فواید عرق کاسنی بیشتر است و در التیام امراض کبدی موثرتر است.

عرق کاسنی برای مبتلایان به نقرس و هپاتیت مفید است. ایمنی در برابر بیماری‌های عفونی از دیگر خواص عرق کاسنی است.

این عرق سرشار از ویتامین C بوده و نوع وحشی آن فسفر و آهن گیاهی دارد.

از فواید این عرق برای پوست میتوان گفت که عرق این گیاه با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن، بیماری‌های مزمن پوستی به خصوص اگزما را التیام، رسوبات ادراری و جوش‌های ناشی از گرمی غذاها را رفع میکند.

این عرق بهترین دارو برای افزایش نیروی جنسی است. که این یکی از خواص عرق کاسنی برای مردان است.

دیگر خاصیت عرق کاسنی این است که به دلیل آن که روی کبد اثری نیکو دارد این عضو می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها پرداخته و در افزایش قدرت باروری نطفه و تنظیم و تقسیم کروموزوم‌های نر و ماده تاثیرگذار باشد.

مصرف عرق کاسنی در درمان فشار خون، تقویت معده، کبد، کلیه، درمان ضعف اعصاب و همچنین رفع عطش بسیار مناسب است.

 

 

غیر از فواید عرق کاسنی مضراتی نیز دارد. مصرف بلند مدت فرآورده‌ های این گیاه، موجب تخریب عروق شبکیه می‌شود، علاوه بر این مصرف طولانی مدت فرآورده‌های این گیاه موجب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می‌شود.

و با توجه به این که مصرف فرآورده های این گیاه موجب انقباض عضلات رحمی می‌شود، مصرف عرق کاسنی در بارداری احتمال زایمان زودرس را تقویت می‌کند.

 

گرداوری توسط گروه هفت گنج – خواص کاسنی

دیدگاه شما

نام *

ایمیل *

آدرس وبسایت

متشکر عالی بود

سلام و تشکر برای مقاله خوبتون؛
میخواستم بدونم با استفاده از عرق نسترن میشه درد معده رو هم درمان کرد یا خیر؟

میشه کسی بخاطر مصرف عرق کاسنی با شاه تره صورتش بیشتر دور چشم باد کنه ؟

ببخشید مصرف طولانی مدت مثلا چند وقت مد نظره ؟

بنام هستی بخش
مطالب بسیاررساوعالی بود،بدینوسیله
مراتب تقدیروتشکرخودوخانواده رااز
کلیه عزیزانی که سهمی ازاین مجموعه
داشته و دارند وخواهندداشت ابرازمی
دارم وتوفیق روزافزونشان راازحّی ناظر
خواهانم،یاعلی مدد،التماس دعا.

خواص عرق کاسنی برای سم زدایی کبد، پالایش و تصفیه خون بدن بسیار موثر است. به همین علت موجب صافی پوست و از بین رفتن جوش و لک‌ها می‌شود.

در کنار آن موجب از بین رفتن مشکلات کبدی و اختلالات هورمونی نیز خواهد شد. کاسنی به عنوان گیاهی با گل‌های آبی ارغوانی، در نواحی مختلف می‌روید که از فواید آن بهره می‌برند. در ادامه متن به معرفی مهمترین تاثیرات عرق این گیاه خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

کاسنی را به عنوان گیاهی که خواص درمانی بسیاری دارد می‌توان نام برد. کاهش مشکلات گوارشی، آرام بخش، تقویت سیستم ایمنی بدن، سم زدایی کیسه صفرا و کبد از مهمترین خواص این گیاه به شمار می‌رود.

گیاه کاسنی در شرایط‌های مختلف آب و هوایی قابلیت رشد دارد. در اکثر مناطق اروپا به صورت خودرو رشد می‌کند ولی اصالت این گیاه را متعلق به مناطق آمریکا می‌دانند.

ریشه، برگ‌ها، جوانه‌ها و گل‌های این گیاه همگی خاصیت‌های مفیدی برای بدن دارند. ریشه پودر شده این گیاه مانند قهوه مصرف می شود و خواص درمانی بسیاری دارد.

موارد منع مصرف عرق،کاسنی

از انواع نوشیدنی این گیاه به صورت‌های مختلف از جمله دمنوش ریشه‌ها، عرق کاسنی و دمنوش برگ‌ها و گل‌ها برای درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌توان استفاده کرد. اما در ادامه این متن به خواص عرق کاسنی بیشتر خواهیم پرداخت.

عرق کاسنی سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی است. املاح معدنی همچون منیزیم، روی، کلسیم، منگنز، آهن اسید فولیک و پتاسیم را شامل می‌شود.

ویتامین‌هایی نظیر ویتامین A, K, C, E, B6 را که برای بدن بسیار ضروری هستند، در ترکیبات آن می‌توان یافت. ترکیبات موجود در عرق کاسنی بسیار مفید برای سلامتی و ایمنی بدن هستند.

طبع عرق کاسنی سرد است و گرایشی رو به اعتدال دارد که به همین دلیل برای رفع عطش، کاهش حرارت بدن، بهبود بیماری‌های پوستی و تصفیه خون بسیار مفید واقع می‌شود.

عرق کاسنی به عنوان تقویت کننده‌ای برای سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شود. تاثیراتی که به عنوان یک آنتی باکتریال بر بدن می‌گذارد موجب مقاومت بدن در مقابل باکتری‌های خطرناک می‌شود.

پلی فنول به عنوان یکی دیگر از ترکیبات موجود در عرق کاسنی است که نقش آنتی اکسیدانی و زدایندگی رادیکال‌های آزاد را در رگ‌ها دارد. به همین دلیل موجب جلوگیری از بروز انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان می‌شود.

عرق کاسنی تاثیرات خوبی روی کبد می گذارد، زمینه دفع صفرا برای کبد را فراهم می‌کند و یرقان (زردی) را از بین می‌برد. مسکنی تاثیر گذار برای کاهش تب محسوب می‌شود و بار کبد را بسیار سبک می‌کند.

کبد به عنوان عضوی از بدن که وظیفه سم زدایی، جدا کردن مواد زائد از مواد مغذی، تجزیه کردن مواد شیمیایی، از بین بردن میکروب‌ها، متابولیسم چربی‌ها، تنظیم هورمون‌ها، دفع اوره، تنظیم سوخت و ساز پروتئین‌ها و ویتامین‌ها، حتی بسیاری وظایف دیگر را بر عهده دارد.

نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنیم، غذاهایی که می‌خوریم، هوایی که نفس می‌کشیم و با پوستمان تماس دارد، همه و همه بر کبدمان اثر گذار است و به کبد می‌رسد.

پس در صورت بروز اختلال برای کبد، همه اعضای بدن درگیر می‌شوند. در نتیجه عوارضی جدی در بدن انتشار یافته و علائمی مانند یرقان و زردی پوست، التهابات در بدن، احساس خستگی، عطش شدید، افزایش چربی خون و مشکلاتی دیگر را ایجاد خواهد کرد.

خواص عرق کاسنی برای از بین بردن و دفع سموم بدن، از بین رفتن التهابات بدن، کاهش تب‌های صفراوی، از بین بردن یرقان و زردی بر اثر گرمی، از بین بردن سنگ کلیه و سنگ مثانه، بهبود التهاب معده و دستگاه گوارش خواهد شد.

بهتر است این نکته را در نظر گرفت که هرچه عرق کاسنی تلخ‌تر باشد، خواص آن بیشتر و برای بهبود امراض کبدی موثرتر واقع خواهد شد.

وجود پلی فنول‌ها و مواد شیمیایی دیگر در ترکیبات عرق کاسنی با تاثیرات آنتی اکسیدانی از رشد سلول‌های سرطانی و بروز تومورها جلوگیری می‌کند.

برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ و سرطان سینه می‌توان از خاصیت آنتی اکسیدانی عرق کاسنی استفاده کرد و از تاثیرات پلی فنول‌های موجود در ترکیبات آن بهره برد.

جوش‌های ناشی از کثیفی خون، گرمی و حرارت بدن بر اثر عدم سلامت کبد هستند. برای تصفیه کبد، تصفیه و پاکسازی خون و کاهش یافتن غلظت خون می‌توان از خواص عرق کاسنی بهره برد.

هنگامی که کبد صاف شود، پوست صورت و بدن نیز شفاف و بدون جوش و لک خواهد شد. بهترین راه حل برای درمان کبد و پاکسازی آن برای درخشندگی پوست، مصرف عرق کاسنی است.

روزی سه فنجان از ترکیب عرق کاسنی و آب، به نسبت 1 به 2 قبل از هر وعده غذایی، می‌تواند موجب رهایی از جوش، لک و رسیدن به پوستی با طراوت و شاداب شود.

یکی از پرکربردترین عرقیات گیاهی در طب سنتی عرق کاسنی است. این نوشیدنی خاصیت بسیار زیادی در از بین بردن حرارت بدن و التهابات ناشی از آن دارد.

ترکیبات کاسنی برای دفع صفرا و تصفیه کبد بسیار مفید است. همانطور که می‌دانید کبد عضوی سم زدا در بدن است و وجود سموم، میکروب‌ها، بیمار‌ها و مشکلات بدنی دیگر، به طور مستقیم روی سطح پوست دیده می‌شود. با مصرف متعادل این نوشیدنی و تاثیر آن بر کبد، بهبود پوست همچون موارد زیر دیده خواهد شد:

با مصرف خوراکی‌های با طبع گرم ممکن است سبب بروز جوش و لک بر سطح پوست شد. عرق کاسنی دارای طبعی سرد است. با مصرف آن طبع افراد معتدل شده، از بروز لک و جوش‌های ناشی از گرمی جلوگیری می‌کند و موجب درمان آنها نیز می‌شود.

فروکتوز و اینولین به عنوان فیبر طبیعی که موجود در ترکیبات گیاه کاسنی هستند، اگر در برنامه غذایی به کار گرفته شوند تاثیر بسیاری بر تحرک روده‌ها و درمان یبوست خواهند گذاشت.

عرقیات گیاهی حاوی فیبر هستند و علاوه بر این مورد آب زیادی را به بدن می‌رسانند. این نوشیدنی نیز سرشار از آب و فیبر است که به حرکت روده‌ها می‌انجامد و راهکاری سریع برای درمان یبوست محسوب می‌شود.

امروزه چاقی و اضافه وزن به علت کاهش فعالیت بدنی و ماشینی شدن در اکثر افراد دیده می‌شود. رژیم‌های کاهش وزن و همینطور ورزش کردن برای رسیدن به لاغری گزینه‌های بسیار موثری هستند اما در این بین مواردی به عنوان محرک نیاز است تا به وسیله آنها بتوان گرسنگی را تحمل کرد و روند لاغری را سرعت بخشید.

گرلین در بدن به عنوان اسید آمینه‌ای برای ایجاد احساس گرسنگی و ولع برای خوردن غذا است. عرق کاسنی با کاهش ترشح این هورمون باعث کنترل پرخوری و گرسنگی می‌شود. احساس پری و سیری در فرد ایجاد شده که این امر موجب کمک به کاهش وزن و حفظ تناسب اندام خواهد شد.

با به هم ریختن تنظیمات هورمونی در سطح پوست علائمی همچون لک، جوش و موهای زائد در برخی قسمت‌ها بروز داده می‌شود. از وظایفی که برای کبد می‌توان برشمارد، تنظیم هورمون‌ها است.

با بروز اختلال در عملکرد کبد، مشکلاتی در سطح هورمون‌ها ایجاد می‌شود. استفاده متعادل از عرق کاسنی می‌تواند موجب دفع صفرا از بدن شده و منجر به بهبود عملکرد کبد شود. مصرف عرق کاسنی زمینه‌ای برای تنظیم سطح هورمون‌ها و از بین رفتن علائم ناشی از آن خواهد شد.

عرق کاسنی خاصیت ادرار آوری بالایی به همراه دارد و از این رو موجب دفع سموم زائد از بدن می‌شود. کلیه و مثانه را از ایجاد سنگ در امان نگه داشته و نارسایی کلیه و مثانه را نیز بهبود می‌بخشد.

افرادی که در اجابت مزاج، دچار مشکل هستند و یا دچار دل درد می‌شوند، می‌توانند به عنوان یک داروی بسیار تاثیر گذار و مفید به مصرف عرق کاسنی رجوع کنند و از خواص دارویی آن بهره ببرند.

عرق کاسنی همانطور که گفته شد موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن و ورود به جریان خون جلوگیری می‌کند. از طرفی دیگر عرق کاسنی با خاصیت مدر بودن مانع از تشکیل رسوب و چربی در رگ‌ها و مجاری ادراری خواهد شد.

در طب سنتی از کاسنی برای تسکین دردهای مفصلی بهره می‌برند. عرق کاسنی با از بین بردن التهابات موجب کاهش دردهای استخوانی و مفصلی می‌شود. بیماران تحت درمان با عرق کاسنی به طور چشمگیری دردهایشان کاهش یافته و سبب از بین رفتن دردهای ماهیچه‌ای و مفصلی‌شان شده است.

ایجاد یرقان و زردی در نوزادان یکی از مشکلاتی است که در بدو تولد، خانواده و نوزاد را درگیر می‌کند. از روش‌های سنتی که موجب جلوگیری از بروز زردی در نوزادان می‌شود و باید در دوران بارداری استفاده کرد، عرق کاسنی است.

با پاک سازی و دفع سموم زائد از کبد، تصفیه خون و سمومات بدن توسط عرق کاسنی در طول زمان بارداری، به میزان چشمگیری از بروز زردی در نوزاد جلوگیری می‌شود.

البته باید از پزشک در مورد مصرف آن جویا شد؛ زیرا شرایط بدنی هر مادر با دیگری متفاوت است.

وقتی کبد و خون مادر از سموم زائد پاک شده باشند، اثر به سزایی بر زیبایی، سلامت و رنگ پوست جنین خواهد داشت. مصرف عرق کاسنی در دوران بارداری نقش مهمی در زیبایی کودک می‌گذارد.

از مواد غذایی مفیدی که در دوران بارداری برای تنظیم فشار خون و غلظت خون می‌توان استفاده کرد، عرق کاسنی است. طبع سرد و خنک کننده عرق کاسنی به طور موثر فشار خون را کنترل می‌کند.

موارد منع مصرف عرق،کاسنی

با مصرف عرق کاسنی در دوران بارداری، بدن مادر در مقابل بیماری‌های عفونی مقاوم می‌شود. با خاصیت ادرار آوری موجب تصفیه کلیه‌ها، مثانه و پاکسازی آنها از سنگ و تخلیه سموم خواهد شد. مجاری ادراری پاکسازی شده و در جلوگیری از بیماری‌های عفونتی مجاری ادراری در دوران بارداری جلوگیری می‌شود.

بهتر است بدون تجویز و تایید پزشک از مصرف داروهای گیاهی، طبیعی و همینطور عرقیات به صورت خودسرانه پرهیز کنید. نوع بیماری، تداخلات دارویی و موارد آلرژی زا در انتخاب داروهای طبیعی بسیار مهم هستند.

به گفته کارشناسان بهتر است برای بهره بردن از خواص درمانی و دارویی عرق کاسنی آنرا با آب هم دما با محیط مخلوط کرده و بنوشید. بهترین زمان برای نوشیدن عرق کاسنی هنگام صبح به صورت ناشتا است که اگر لازم به مصرف بیشتر از آن شد، بهتر است در طول روز قبل از وعده‌های غذایی آنرا میل کرد.

خواص عرق کاسنی بیشترین تاثیر را برای پاکسازی و دفع سموم به همراه دارد. از آن به صورت متعادل می‌توانید روزانه مصرف کنید و از عوارض احتمالی زیاده روی در مصرف دور باشید. اما بهتر است از این نوشیدنی به عنوان تنها راه درمان برای مشکلات بدنی استفاده نکرد و در کنار درمان اصلی برای تسریع در درمان از آن بهره گرفت.

ذخیره نام، ایمیل و سایت توسط مرورگر برای ارسال دیدگاه در زمانی دیگر.

 جدیدترین مطالب حوزه سلامت، تناسب اندام و تغذیه را در پیج اینستاگرام کوئیک فیت دنبال کنید

ایمیل خود را وارد کرده و جدیدترین مطالب ما را در ایمیل خود دریافت کنید

با موفقیت عضو خبرنامه شدید

ایمیل خود را وارد کرده و جدیدترین مطالب ما را در ایمیل خود دریافت کنید

با موفقیت عضو خبرنامه شدید

موارد منع مصرف عرق،کاسنی
موارد منع مصرف عرق،کاسنی
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *