نتیجه آزمایش خون

نتیجه آزمایش خون
نتیجه آزمایش خون

یکی از روش های تشخیص بیماری ها، آزمایش ابتدایی خون یا پانل خونی است. آزمایش خون می تواند علائم بیماری ها، مواد زائد درون خون و … را تشخیص دهد. با یک ویزیت و یک آزمایش خون ساده که توسط پزشک پس از معاینه بالینی تجویز می شود، از وضعیت سلامت خودتان باخبر می شوید.

بعد از گرفتن جواب آزمایش احتمالا چیزی از آن متوجه نمی شوید و حتما باید از یک پزشک کمک بگیرید، اما اگر اطلاعات خود را در این زمینه گسترش دهید، می توانید برگه آزمایش خود را به راحتی بخوانید و تفسیر کنید. با این بخش از سلامت نمناک همراه باشید تا شما را با آزمایشات مختلف خون و روش خواندن آن آشنا کنیم.

نتیجه آزمایش خون

انجام آزمایش خون برای هر شخص تقریبا هر شش ماه یک بار لازم است. اما افرادی که دچار بیماری خاصی هستند باید بنابر نظر پزشک معالج خود، آزمایشات لازم را در دوره های کوتاه تری انجام دهند.

زمان انجام آزمایش خون بستگی به نوع آزمایش دارد، به طور مثال، آزمایش قند خون ناشتا باید صبح و به صورت ناشتا انجام شود، تست کورتیزول نیز بهتر است 8 صبح یا 4 بعد از ظهر انجام شود.

شمارش کامل خون یا CBC به بررسی سلول های خونی از نظر تعداد، سایز و شکل ظاهری آنها و همچنین اندازه گیری مقدار هموگلوبین و هماتوکریت می گویند.

کم خونی را می توان در یک آزمایش خون cbc با مطالعه پارامترهای خونی مانند تعداد گلبول های قرمز، میزان هموگلوبین و هماتوکریت خون تشخیص داد.

بالا بودن میزان چربی خون را می توان با یک آزمایش و اندازه گیری میزان تری گلیسیرید خون تشخیص داد. اگر تری گلیسرید خون بالای 400 میلی گرم در دسی لیتر و میزان کلسترول بالای 240 میلی گرم در دسی لیتر باشد، چربی خون بالایی دارید.

مهم ترین عامل گرفتگی رگ های قلب و سایر عروق، بالا بودن چربی خون است. همه افراد بالای 20 سال باید یک بار در سال، با انجام یک آزمایش خون ساده از لحاظ چربی های خون شامل کلسترول تام، کلسترول خوب، کلسترول بد و تری گلیسیرید ها بررسی شوند، اگر نتایج طبیعی بود این آزمایش باید حداقل هر 5 سال یک بار تا 40 سالگی و پس از آن هر دو سال یک بار تا 50 سالگی تکرار شود. از 50 سالگی به بعد نیز سالی یک بار باید انجام شود.

اندازه گیری T3 (میزان طبیعی در افراد بالغ :0.52 تا 1.85 نانوگرم در میلی لیتر)، T4 (میزان طبیعی در افراد بالغ:4 تا 13 میکرو گرم در دسی لیتر) و TSH (میزان طبیعی در افراد بالغ:0.32 تا 5.2 میکرویونیت در میلی لیتر) عمده ترین آزمایشی است که برای غده تیروئید انجام می شود. در صورت اختلال در این اعداد شخص دچار پرکاری یا کم کاری تیروئید خواهد شد.

برای تشخیص میزان قند خون انجام یک آزمایش خون الزامی است، قند خون ناشتا به صورت طبیعی بین 70 تا 99 میلی گرم در دسی لیتر است، بنابراین اگر قند خون از عدد 126 بالاتر رود شخص دچار دیابت می شود. در مرحله پیش دیابت، قند خون بین 100 تا 126 است. آزمایش HbA1C در یک دوره زمانی، میزان قند خون را در بدن چک می کند؛ اگر میزان آن از 9 درصد بالاتر باشد بیانگر قند خون بالا است.

افراد بعد از 40 سالگی باید یک بار آزمایش قند خون را انجام دهند، در صورت طبیعی بودن نتیجه تا 50 سالگی هر دو سال یکبار و بعد از 50 سالگی آزمایش قند خون باید سالی یک بار انجام شود. اگر از شرایط زیر برخوردارید باید به طور مرتب از لحاظ قند خون بررسی شوید:

سابقه داشتن دیابت نوع دو در بستگان درجه اول، شاخص توده بدنی (BMI) 25 یا بیشتر، داشتن زندگی بدون تحرک، بارداری، فشار خون بالا ( 14 روی 9)، میزان کلسترول خوب خون مساوی یا کمتر از 35، تری گلیسیرید مساوی یا بیشتر از 250 میلی گرم در دسی لیتر، سابقه کیست های متعدد تخمدان و بیماری های عروقی.

برای تشخیص اختلالات کبدی از جمله هپاتیت، انجام آزمایش خون ضروری است. معمولا ساده ترین آزمایشات کبدی عبارتند از:SGPT (میزان طبیعی:در خانم ها کمتر از 31 واحد در لیتر و در آقایان کمتر از 41 واحد در لیتر) و SGOT (میزان طبیعی:در خانم ها کمتر از 31 واحد در لیتر و در آقایان کمتر از 37 واحد در لیتر).

عفونت های ویروسی مانند هپاتیت که باعث آسیب کبد می شود.

مصرف بعضی داروها که بر کبد تاثیر می گذارند.

در آزمایش خون، اوره ( BUN ) و کراتینین( Cr ) دو آزمایش برای عملکرد کلیه هستند، اگر شما به کم کاری یا اختلالات شدید کلیوی دچار باشید، میزان اوره و کراتین شما از مقدار طبیعی بالاتراست. افرادی که مبتلا به کم کاری کلیه، درد های کلیوی، عفونت های کلیوی یا ناچار به دیالیز هستند باید این آزمایشات را به طور مرتب انجام دهند.

مقدار طبیعی اوره در خانمها بین 7.9 تا 20 mg/dl و مقدار طبیعی کراتینین بین 0.6 تا 1.2 mg/dl و در آقایان 0.8 تا 1.3 mg/dl است.

اگر پزشک به وجود سنگ کلیه و بیماری نقرس در شما مشکوک شود، انجام آزمایش اسید اوریک را تجویز می کند. مقدار طبیعی اسید اوریک در آقایان 3.6 تا 8.2 میلی گرم در دسی لیتر و در خانم ها 2.6 تا 6.1 میلی گرم در دسی لیتر است.

پزشک برای اندازه گیری ویتامین ها، آزمایش خون تجویز می کند. ویتامین های D و B12 عمده ترین ویتامین هایی هستند که به طور روتین اندازه گیری می شوند. بررسی ویتامین D برای جذب کلسیم، پوکی استخوان بخصوص در بانوان، بررسی اختلالات سوء جذب، مطالعات و بررسی سرطان ها ازجمله سرطان پستان، سرطان پانکراس، سرطان کولون لازم است.

میزان طبیعی این ویتامین بین 25 تا 80 ng/ml است. برای دانستن نوعی کم خونی و بعضی اختلالات سیستم گوارشی، ویتامین B12 را بررسی می کنند، میزان طبیعی این ویتامین بین 160 تا 950 pg/ml است.

نتیجه آزمایش خون

پزشک برای اندازه گیری هورمون ها از آزمایش خون استفاده می کند و متناسب با نوع تشخیص، هورمون های مختلفی را برای اندازه گیری انتخاب می کند؛ زیرا هورمون ها طیف وسیعی دارند. رایج ترین هورمون هایی که بررسی می شوند عبارتند از :

هورمون بارداری (BHCG)، هورمون های تیروئیدی و هورمون های جنسی که بسته به نوع اختلال و جنس فرد در خواست می شوند. رایج ترین هورمون های جنسی در مردان PSA (برای بررسی عملکرد پروستات) و در خانم ها LH و FSH هستند.

کودکان، افراد سالخورده و بانوان در سنین و شرایط خاص که دچار اختلالات متابولیکی هستند باید از نظر مواد معدنی مورد آزمایش قرارگیرند.

خوشبختانه با پیشرفت علوم آزمایشگاهی، با یک آزمایش خون ساده می توان از بروز سرطان ها آگاهی یافت و به موقع جلوی پیشرفت آنها را گرفت.البته این موضوع مشروط به انجام به موقع آزمایش و درمان سریع بیماری است.

کبود شدن دست به علت حساس بودن پوست بیمار، مدت زمان اعمال فشار روی محل نمونه گیری و انجام رگ گیری غلط توسط نمونه گیر ایجاد می شود.

عوامل ایجاد تداخل و تیجه کاذب در آزمایشات خونی عبارتند از :

مصرف دارو ها، ورزش کردن، زمان خون گیری (صبح یا عصر)، حاملگی، اضطراب ، افسردگی ، تروما (ضربه) و ناشتا نبودن در برخی آزمایشات.

بنابراین همیشه باید مسئول پذیرش آزمایشگاه را از این موارد آگاه کرده و توصیه به ناشتا بودن را رعایت کنید.

وجود یک نتیجه خارج از محدوده طبیعی به تنهایی نمی تواند دلیل بر وجود بیماری باشد. در پنج درصد از افراد سالم هم ممکن است نتیجه یک آزمایش خارج از حدود طبیعی باشد.

با توجه به اینکه امروزه آزمایشات به صورت اتوماسیون دستگاهی انجام می شود، میزان خطا به حداقل ممکن رسیده است. علاوه براینآزمایشگاه ها با انجام کنترل کیفی و کالیبراسیون دستگاه ها سعی بر به حداقل رساندن میزان خطای کاری خود دارند.

رعایت بعضی نکات باعث جواب گیری دقیق آزمایشها می شود و بعضی فعالیت ها و بی دقتی ها باعث می شوند که جواب آزمایش به صورت کاذب منفی یا مثبت شود یا اینکه مقادیر پارامترهای آن تغییر یابد. این نکات عبارتند از:

برای انجام بعضی آزمایش ها مانند آزمایش قند خون ناشتا، تری گلیسیرید وکلسترول، ناشتا بودن افراد الزامی است؛ زیرا غذا خوردن مواد غذایی باعث تغییر در نتیجه آزمایش می شود.

آزمایش قند خون دو ساعته یکی از آزمایشات لازم برای تشخیص بیماری دیابت است. پس از 10 تا 12 ساعت ناشتایی آزمایش قند خون ناشتا ( FBS ) انجام می شود و بعد برحسب درخواست پزشک در آزمایشگاه شربت قند می دهندو یا توصیه به صبحانه خوردن می کنند، سپس با گذشت دو ساعت دوباره آزمایش می گیرند.

برای تشخیص زودرس بزرگی و سرطان پروستات آزمایش PSA انجام می شود. اواسط دهه چهارم زندگی به طور منظم و حداقل سالی یک بار برای مردان توصیه می شود.

برای تشخیص و اثبات وجود بعضی از مواد و سلول ها از جمله قند، پروتئین، گلبول های سفید و گلبول های قرمز خون، آزمایش کامل ادرار انجام می شود. اگر در ادرار عفونت وجود داشته باشد با انجام کشت ادرار می توان به آن پی برد. در این صورت با رشد باکتری های مسبب عفونت، نوع آنها و نحوه درمان مشخص می شود. نتایج آزمایش ادرار و کشت آن به خصوص از نظر تشخیص عفونت ها زمانی دچار اشکال می شود که نمونه ادرار در زمان جمع آوری آلوده شود. بنابراین به نکات زیر توجه کنید:

نکته:در حالت عادی پروتئین در ادرار وجود ندارد. دفع پروتئین در ادرار نشانه صدمات کلیوی، دیابت یا فشار خون بالا است.

جراحی باعث وارد شدن استرس های شدیدی به فرد می شود و این استرس ها باعث کاهش میزان هورمون های تیروئیدی می شوند. بنابراین توصیه می شود تا دو هفته بعد از جراحی، آزمایش های تیروئید را انجام ندهید. عوامل دیگری مانند قرص های ضد بارداری و آمیودارون (داروی قلبی) نیز موجب افزایش هورمونهای استرس می شوند.غلظت هورمون های تیروئیدی در تابستان 20 درصد کمتر از زمستان است.

در آزمایش های ادرار 24ساعته برای تشخیص بیماری به خصوص بیماری های کلیوی به فاکتورهایی نیاز داریم. بررسی کیفی و سریع بیماری هایی که وجودشان از طریق ادرار مشخص می شود از طریق آزمایش ادرار معمولی امکان پذیر است.

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.



خواندن جواب آزمایش

 

تا به حال شده جواب آزمایش خود را از آزمایشگاه دریافت کنید و با دیدن علامت «*» یا «high» جلوی بعضی از فاکتور‌های اندازه‌گیری شده به ترس و وحشت بیفتید که نکند بیماری خطرناکی دارید یا اینکه دچار دیابت، اختلالات تیروئید، چربی خون بالا و … شده‌اید؟!

نتیجه آزمایش خون

 

شاید چند روزی تا وقت ویزیت پزشک‌تان باقی مانده باشد و در عین حال دل توی دل‌تان نباشد که بدانید هر یک از این علامت‌‌ها در برگه آزمایش خون نشان‌دهنده چیست و میزان طبیعی هر کدام باید چقدر باشد. 

 

چه اطلاعاتی در جواب آزمایش آورده می شود؟

هر جواب آزمایش شامل ۴ ستون مجزا می‏باشد.

– ستون اول با نام Test نشان می‏دهد که چه آزمایش‏هایی بر روی شما انجام گرفته است.

– ستون دوم نتایجی است که برای شما به دست آمده و با نام result در برگه مشخص می‏شود. این عدد یا نوشته نشان می‏دهد که شما در آن آزمایش ویژه چه امتیازی به دست آورده ‏اید.

– سومین ستون نشانگر واحد سنجش بوده و با کلمه Unit مشخص می‏شود، شما در عمل کاری به این ستون Unit ندارید و تنها پزشک و متخصص آزمایشگاه به آن نیاز پیدا می‏کنند.

– چهارمین ستون با نام Normal Range  نشانگر مقدار استاندارد برای هر آزمایش می‏باشد. عدد اول از سمت چپ حداقل میزان استاندارد و عدد دوم هم بیشترین مقدار مجاز را برای هر آزمایش بیان می‏کند. شما باید نتیجه آزمایش خود را که در ستون Result قرار گرفته با این مقادیر مقایسه کنید. مقدار استاندارد براساس سن و جنس شما تعیین می‏گردد.

 

در بسیاری از آزمایش‌ها حد طبیعی در مردان و زنان با یکدیگر متفاوت است

 

نتایج را چگونه باید بخوانیم؟

با مقایسه نتایج آزمایش خودتان در ستون Result با مقادیر استاندارد در ستون Normal Range  متوجه می‏شوید که آیا در محدوده استاندارد قرار دارید یا نه و اگر در محدوده استاندارد هستید آیا نتایج شما به مقدار حداقل نزدیک است یا حداکثر.

در مواردی که میزان بدست آمده در آزمایش فرد بالاتر یا پایین تر از حد استاندارد باشد، یک علامت خطر در کنار عدد بدست آمده در ستون جواب‏ها یا Result به نمایش در می‏آید. این علامت با توجه به نوع نرم ‏افزار پاسخ‏دهی آزمایشگاه ممکن است متفاوت باشد که در ادامه تمامی حالت‏ها را برای شما توضیح می‏دهیم.

 

– F مخفف واژه Flag به معنای پرچم خطر است که در نمونه ‏های قدیمی تر کنار هر جوابی که در محدوده استاندارد نبود به نمایش در می آمد.

– L از اول کلمه Low به معنی کم گرفته شده و هرگاه جواب یا ریزالت شما کمتر و پایین‏ تر از Noral Range  یا محدوده استاندارد باشد کنار نتیجه نوشته می شود.

– H از اول کلمه High به معنی زیاد گرفته شده و هرگاه جواب یا ریزالت شما بیشتر و بالاتر از Normal Range یا مقدار استاندارد باشد، کنار آن نوشته می‏شود.

– Positive به معنای مثبت می‏باشد و در آزمایش های کیفی مانند بررسی وجود خون یا میکروب در ادرار از آن استفاده می شود و معمولا خبر خوبی نیست.

– Negative به معنای منفی یا وجود نداشتن می‏باشد که در آزمایش های کیفی معمولا خبر خوبی است.

 

در بعضی آزمایش‌ها مانند هموگلوبین نتیجه آزمایش به سن وابسته است 

 

آزمایش خون نرمال به چه معناست؟

در بسیاری از موارد پزشکان آزمایش خون CBC برای افراد تجویز می‌کنند و در شرایطی که فرد سلامت کامل داشته باشد آزمایش نتایج نرمال خواهد داشت اما در این موارد حتما آزمایش قبلی خود را همراه داشته باشید و از پزشک خود بخواهید که با توجه به تغییرات نتیجه آزمایش فعلی با قبلی به شما توضیح دهد.

 

محدوده نرمال آزمایش ها در خانم ها و آقایان تفاوت دارد : 

در بسیاری از آزمایش‌ها حد طبیعی در مردان و زنان با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال گلبول‌های قرمز خون در مردان 5 تا 6 میلیون در میکرومتر و در خانم‌ها 4 تا 5 میلیون در میکرومتر است.

 

نتیجه نرمال با توجه به شرایط سنی متفاوت است :

در بعضی آزمایش‌ها مانند هموگلوبین نتیجه آزمایش به سن وابسته است در کودکان هموگولبین بین 11 تا 13 گرم بر دسی لیتر در آقایان بین 14 تا 17 و در خانم‌ها بین 12 تا 15 گرم بر دلسی لیتر است، ‌افزون بر این در برخی آزمایش‌ها با وجود آن که حد نرمال در سنین مختلف یکسان است اما پزشک با توجه به سن فرد نظر خود را اعلام می‌کند به عنوان مثال اگر فردی بالای 45 سال و مبتلا به بیماری قلبی یا قند خون باشد پزشک در صورتی که LDL خون بالای 100 نشان داده شود توصیه می‌کند که با رعایت برخی نکات LDL خون را پایین بیاورد.

 

امروزه آزمایشات میزان خطا در آزمایشات به حداقل ممکن خود رسیده است 

 

نتیجه آزمایش خون

مخفف اندازه گیری آزمایش خون:

نتایج آزمایش خون به طور کلی از سیستم اندازه گیری و اختصارات مختلف استفاده می کند ، از جمله:

cmm : سلول بر میلی‌مترمکعب

fL (femtoliter) : یک میلیونوم لیتر

g/dL : گرم بر دسی‌لیتر

IU/L : واحد‌های بین‌المللی بر لیتر

mEq/L : میلی اکی‌والانت بر لیتر

mg/dL : میلی‌گرم بر دسی‌لیتر

mL : میلی‌لیتر

mmol/L: میلی‌مول بر لیتر

ng/mL : نانوگرم بر میلی‌متر

pg (picograms) : یک میلیاردم گرم 

 

احتمال خطا در آزمایشات چقدر است؟

باتوجه به اینکه امروزه آزمایشات به صورت اتوماسیون دستگاهی انجام می‌شوند، میزان خطا به حداقل ممکن خود رسیده است. علاوه براین، آزمایشگاه‌‌ها با انجام کنترل کیفی و کالیبراسیون دستگاه‌‌ها سعی بر به حداقل رساندن میزان خطای کاری خود دارند.

 

اولین آزمایش غربالگری برای یک بیماری اغلب باید با آزمایش دومی تایید شود. باید از آزمایش های مشخص تری برای یافتن نتایج دقیق و معنی دار استفاده کرد. نمونه ای از این آزمایش ها تست سریع HIV است که اغلب دقت کافی را داراست اما به ندرت ممکن است به اشتباه مثبت اعلام شود. باید تست های خاصی انجام دهید که میزان پادتن ها را اندازه گیری نماید، زیرا ممکن است فردی دچار بیماری های سیستم ایمنی (مثل آرتریت روماتوئید یا میلوم مالتیپل) باشد و بدن او تولید آنتی بادی هایی کند که با نتایج تست تداخل ایجاد نماید.

 

نتایج آزمایش خون به طور کلی از سیستم اندازه گیری و اختصارات مختلف استفاده می کند 

 

چرا برخی از آزمایشات خون نیاز به ناشتا بودن دارد؟

همه چیزهایی که می خورید و می نوشیدید حاوی ویتامین ها ، پروتئین ها و سایر مواد مغذی است که می تواند باعث شود سطح مقادیر مربوط به خون شما به طور موقتی افزایش یا افت پیدا کند. ناشتا بودن به مدت 8-12 ساعت باعث اطمینان شود که نتایج آزمایش خون عاری از این متغیرها است و نتیجه آزمایش شما را تا حد ممکن دقیق می کند.

 

برخی از آزمایشات معمول که ممکن است نیاز به ناشتا بودن داشته باشد عبارتند از:

آزمایش کلسترول

آزمایش قند خون

آزمایش عملکرد کبد

آزمایش عملکرد کلیه

پانل متابولیک اساسی

آزمایشات گلوکز

 

چقدر طول می کشد تا نتیجه آزمایش را بگیرید؟

نتایج ممکن است از دسترس چند ساعت تا چند روز طول بکشد. در اینجا مروری بر چگونگی طول انجام برخی تست های رایج ارائه شده است :

شمارش کامل خون CBC :  24ساعت

پانل متابولیک اساسی: 24 ساعت

پانل متابولیک کامل : 24-72 ساعت

پانل لیپید: 24 ساعت 

این می تواند به آزمایشگاه بستگی داشته باشد که در آن آزمایش انجام شده و یا اینکه چند آزمایش به طور همزمان انجام می شود. اگر چندین  آزمایش انجام دهید ، ممکن است تا پایان تمام آزمایشات، نتایج کاملی را کسب نکنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

 

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

چطور سیگار را ترک کنیم؟

درمان سریع وقطعی بواسیر بدون درد و خونریزی

میخوای از همیشه زیباتر باشی؟

اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان

ارتودنسی توسط پزشک دارای بورد تخصصی اروپا

سیگاررا نه؛ وسوسه سیگارکشیدن راترک کنید!

درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه

ترک اعتیاد و سم زدایی بدن

هوشمند سرمایه گذاری کنید

نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

ارائه موثرین راهکاررفع اضطراب و حواس پرتی

سم زدایی بدن از مواد مخدر، سیگار و الکل

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

ساعدنیوز- وقتی که برای معاینۀ روتین نزد پزشک خود می روید، معمولاً آزمایش خون و ادرار برای شما تجویز می کنند. جرا؟ چه آزمایش هایی انجام می شود؟ و نتیجه چه چیز ها را نشان می دهد؟
این نوع آزمایش ها اگرچه بسیار متدوال هستند، اما پزشکان چنانچه مسئله ای وجود نداشته باشد، کمتر آن را برای بیماران خود تشریح می کنند.
توجه: محدوده های “نرمال” که در اینجا ذکر شده اند، تقریبی هستند و هر آزمایشگاهی تعریف خاص خود را دارد.

چیست؟ شمارش کامل خون، تست خونی است که هدف اصلی اندازه گیری موارد زیر در شماست:

چرا انجام می شود؟ از این تست سلول های خونی شما برای کمک به تشخیص و نظارت بر درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می شود. این تست برای تشخیص کم خونی و سایر نارسایی های خونی استفاده شده و با کمک آن می توان عفونت ها را تشخیص داد.

چه مقادیری نرمال محسوب می شود:

گلوبول های قرمز (RBC):

نتیجه آزمایش خون

بین ۴.۳۲ تا ۵.۷۲ تریلیون گلوبول در لیتر (cells/ liter) برای مردان
بین ۳.۹۰ تا ۵.۰۳ تریلیون گلوبول در لیتر (cells/ liter) برای زنان

هموگلوبین (Hb):

بین ۱۳۵ تا ۱۷۵ گرم در لیتر (grams/ liter) برای مردان
بین ۱۲۰ تا ۱۵۵ گرم در لیتر (grams/ liter) برای زنان

هماتوکریت (Hct):

بین ۳۸.۸ تا ۵۰ درصد برای مردان
بین ۳۴.۹ و ۴۴.۵ درصد برای زنان

گلوبول سفید (WBC): بین ۳.۵ تا ۱۰.۵ میلیارد سلول در لیتر

پلاکت (Plt): بین ۱۵۰ تا ۴۵۰ میلیارد سلول در لیتر

گلوبول های قرمز، هموگلوبین و هماتورکریت همگی در انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن در بدن شما نقش دارند. میزان کمتر از نرمال ممکن است نشانگرکم خونی باشد. میزان به شکل غیرنرمال زیاد می تواند نشانگر پلی سیتمی ورا (The Polycythemia Vera) یا بیماری قلبی باشد. اندازۀ سلول ها و گوناگونی آن ها نیز به عنوان دیگر سرنخ های تشخیصی مورد استفاده قرار می گیرند.

گلوبول های سفید به بدن شما در مبارزه با بیماری و عفونت ها کمک می کنند. میزان کم آن ها ممکن است ناشی از سرطان، اختلال در سیستم ایمنی، مسائل مربوط به مغز استخوان یا فقط در اثر واکنش به یک دارو باشد. میزان بالای آن معمولاً نشانگر یک عفونت یا التهاب است، هر چند که بسیاری از عواملی که برای کاهش آن ذکر شد، می توانند به افزایش آن نیز دامن بزنند.

پلاکت ها در انعقاد خون اهمیت دارند. میزان کمتر از نرمال آن ها می تواند به اختلالاتی نظیر سرطان خون یا لوپوس مربوط باشد. میزان بیش از نرمال پلاکت به ندرت مشاهده می شود. اما در صورت مشاهده، از شما تست های بیشتری به عمل خواهد آمد تا دلیلش را تشخیص دهند.

تست های CBC differential جزییاتی در رابطه با گلوبول های سفید به شما ارایه می کنند. جزییاتی از قبیل: اندازه، شکل و درصد هر یک پنج زیرگونۀ آن. هدف از این آزمایش کمک به تشخیص دقیق بیماری یا آلرژی است. این تست همچنین گلوبول های قرمز را از نظر نرمال بودن، بررسی می کند.

نکتۀ مهم: تست CBC قطعی نیست؛ بنابراین ارقامی که خارج از بازۀ نرمال قرار می گیرند، ممکن است نیازمند پیگیری باشند یا نباشند. در این مورد باید با پزشک خود مشورت کنید.

چیست؟ پنل متابولیک جامع با استفاده از نمونۀ خون ۱۴ نتیجه به ما می دهد؛ از جمله:

چرا انجام می شود؟ این ابزار گستردۀ غربالگری وضعیت متابولیسم شما را بررسی می کند. با استفاده از آن می توان به تشخیص بیماری ها پرداخت، بیماری های فعلی نظیر فشار خون بالا را تحت نظر قرار داد یا مشخص کرد که دارو هایی که مصرف می کنید چگونه بر عملکرد کلیه و کبدتان تاثیر می گذارند.


چه مقادیری نرمال محسوب می شود:

نیتروژن اورۀ خون (Blood urea nitrogen) از ۶ تا ۲۰ میلی گرم بر دسی لیتر (mg/dL) (برای بزرگسالان ۱۸ تا ۶۰ سال)؛ ۸ تا ۲۳ میلی گرم بر دسی لیتر (برای بزرگسالان مسن تر از ۶۰ سال)

کراتینین (Creatinine) از ۰.۹ تا ۱.۳ میلی گرم بر دسی لیتر (mg/dL) (برای مردان بزرگسال)؛ ۰.۶ تا ۱.۱ میلی گرم بر دسی لیتر (برای زنان بزرگسال)
بیلی روبین مجموع (Total bilirubin) (صفرا در کبد) از ۰.۳ تا ۱.۹ میلی گرم بر دسی لیتر (mg/dL)

نتایج آزمایش CMP معمولاً به طور کلی ارزیابی می شوند تا الگوهایشان کشف شود. نتایج غیرنرمال می توانند ناشی از طیف گوناگونی از عوامل باشند. از جمله:

چیست؟ این آزمایش خون، لیپید ها را اندازه گیری می کنند. لیپیدها، چربی ها یا مواد چربی هستند که بدن شما از آن ها به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. اندازه گیری ها از جمله شامل موارد زیر است:

ممکن است نیاز باشد که برای این تست، از ۱۲ ساعت قبل چیزی نخورید. دستور های پزشک خود را در زمینۀ چگونگی آماده شدن برای آزمایش، به دقت دنبال کنید.
چرا انجام می شود؟ این تست به تشخیص خطر بیماری قلبی در شما کمک می کند. غربالگری ابتدایی ممکن است تنها به بررسی کلسترول مجموع شما اکتفا کند. اما معمولاً پنل چربی کامل توصیه می شود، به خصوص اگر سایر عوامل خطر نظیر موارد زیر را داشته باشید:

خواندن نتایج
تفسیر نتایج کلسترول HDL و LDL می تواند گیج کننده باشد، چرا که میزان بیشتر HDL مفید خطر بیماری قلبی عروقی را در شما کاهش می دهد و در دیگر سو، میزان بیشتر LDL خطر بیماری قلبی عروقی را در شما افزایش می دهد. شما همچنین باید نسبت LDL/HDL را مدنظر قرار دهید که حد ایده آل آن کمتر از ۵:۱ است.
اگر پزشک شما متوجه اختلال لیپید (چربی) شود، ممکن است درمان هایی را جهت پایین آوردن سطح چربی خون توصیه کند. این درمان ها می توانند شامل دارو یا تغییراتی در سبک زندگی نظیر رژیم غذایی، کاهش وزن و ورزش باشد.

چیست؟ آزمایش ادرار با استفاده از یک نمونۀ کوچک ادرار، محتویات، تراکم و ظاهر ادرار شما را بررسی می کند. نمونه ها به منظور تحلیل میکروسکوپیک به آزمایشگاه فرستاده می شوند.

چرا انجام می شود؟ نتایج این آزمایش به شناسایی دستۀ گسترده ای از بیماری ها و نظارت بر روند درمان آن ها کمک می کند. از جملۀ این بیماری ها می توان به طور اخص به عفونت ادراری، بیماری کلیه و دیابت اشاره کرد.

چه چیز هایی نرمال محسوب می شوند:

ظاهر (Appearance) باید عموماً زرد کمرنگ و شفاف باشد، اگرچه استثنا های بی ضرر زیادی در این زمینه وجود دارد.

اگرچه میزان معمول pH حدود ۶ است، اما بازۀ ۴.۵ تا ۸ نرمال محسوب می شود.

نتایج برای اکثر چیز هایی که مورد آزمایش قرار گرفته اند (همچون گلوکوز و گلوبول قرمز) منفی (negative) باشد.


خواندن نتایج

آزمایش ادرار می تواند شامل غربالگری بصری، شیمیایی و میکروسکوپیک باشد. یافت شدن مواد غیرمعمول در ادرار، نظیر گلوکوز، نیتراتها، پروتئین (آلبومین) یا گلوبول های سفید یا قرمز، ممکن است نشانگر وجود مشکلی باشند که باید به آن رسیدگی شود.

با این حال، نتایج آزمایش ادرار به تنهایی، تصویری ناقص را در اختیار می گذارند. تفسیر های زیادی می توان از آن ها صورت داد، بنابراین پیش از آنکه هر نوع تشخیصی صورت گیرد، یافته های حاصل از آزمایش ادرار همواره در کنار نتایج دیگر آزمایشها، سایر علامت ها و یافته های کلینیکال مورد بررسی قرار می گیرد.

آزمایش های زیر بیشتر به صورت موردی توسط پزشک تجویز می شوند:

پنل تیرویید: این آزمایش عملکرد غدۀ تیرویید را ارزیابی می کند. این آزمایش اغلب برای کسانی که سابقۀ خانوادگی مشکلات تیرویید دارند، زنان باردار یا زنانی که در حال یائسه شدن هستند یا هر کسی که از سندروم خستگی مزمن یا اختلال غدد هیپوفیز یا درون ریز رنج می برد، تجویز می شود.

ویتامین د. (D): این آزمایش برای هر کسی که در خطر کمبود ویتامین د. یا مشکلات مربوط به جذب باشد، تجویز می شود.
پادگن ویژۀ پروستات: تست PSA مردان را برای یافتن سرطان پروستات غربالگری می کند. این تست که زمانی متداول بود، اکنون تنها در مورد مردانی توصیه می شود که علائم بزرگ شدن پروستات را بروز دهند.

به طور کلی آزمایش تشخیص ویروس کرونا یا بیماری کووید-19 با دو روش آزمایش تشخیص عفونی (مولکولی یا PCR) و آزمایش آنتی بادی یا پادتن امکان پذیر است. در صورتی که مایل به بررسی احتمال ابتلا به کرونا هستید، در تست هوسمند کرونا درمانکده شرکت کنید. اگر هم مایل به تشخیص قطعی کرونا هستید، برای آزمایش PCR و آنتی بادی در محل شهر تهران درخواست بدهید.

باید گفت که هیچ تستی همیشه بی­‌نقص نیست. گاهی ممکن است نتیجه­‌ی تمام آزمایشات به اشتباه مثبت (نتیجه­ ی آزمایش باید منفی باشد چون مبتلا به کووید-19 نیستید اما مثبت در می­ آید) یا منفی نشان داده شود (نتیجه­ ی آزمایش باید مثبت باشد چون به کووید-19 مبتلا هستید اما نتیجه منفی در می­ آید). گاهی نتیجه قطعی نیست (نتیجه روشن نیست و نمی­ دانید مثبت است یا منفی). به همین دلیل و دلایل دیگر، یک پزشک متخصص بیماری های عفونی یا فوق تخصص ریه همیشه باید نتایج را مورد بررسی قرار دهد.

تست تشخیص عفونی یا پی سی آر (PCR) معمولا روی نمونه­‌ی دستگاه تنفسی مانند مخاط حلق یا بینی انجام می­ شود. معمولا وجود ویروس از طریق تست RNA یا پروتئین ویروس (تست آنتی ژن) مشخص می ­شود. ممکن است میزان حساسیت تست آنتی ژن از تست RNA ویروس پایین­ تر باشد. اگر جواب تست آنتی ژن منفی بود، لطفا از پزشک بپرسید آیا به انجام تست RNA نیاز است؟ و چه مدت باید در خانه بمانید.

 

نتیجه آزمایش خون

 

تست آنتی بادی، که به آن «تست سرولوژیک» یا «سرولوژی» هم گفته می­ شود، روی نمونه­ ی خون اجرا می­ شود. در شرایط مطلوب، نتیجه نشان می­ دهد آیا فرد قبلا به بیماری مبتلا شده یا در حال حاضر مبتلاست یا خیر. تست آنتی بادی پادتن ­هایی را که ظرف یک الی سه هفته بعد از ظهور علائم در خون تولید می ­شود و ممکن است تا پایان عمر در بدن باقی بماند، نشان می ­دهد. ممکن است همزمان با ابتلای فرد، تست آنتی بادی مثبت شود. هنوز نمی­ دانیم این پادتن‌­ها در برابر ویروس کووید-19 مصونیت ایجاد می کند یا خیر. آنتی بادی بسیاری از ویروس‌­های مشابه تا چند سال یا بیشتر از بدن محافظت می­‌کند اما هنوز اطلاعات کافی درمورد آنتی بادی کووید-19 در اختیار نداریم.

طبق این جدول می توانید برای تفسیر و تحلیل نتایج آزمایش کرونا اقدام کنید.

اگر جزو کادر درمان یا کارمند داخلی هستید، محل کار را از نتیجه­ی آزمایش باخبر سازید.

منفی

اگر علامت ندارید، تنها درصورت تجویز پزشک باید دوباره تست دهید. اقدامات مناسب برای مراقبت از خود و دیگران را انجام دهید.

(آزمایش ابتلا به بیماری در گذشته)

(تست آنتی بادی و تشخیص عفونی)

اگر جزو کادر درمان یا کارمند داخلی هستید، محل کار را از نتیجه­ی آزمایش باخبر سازید.

اگر جزو کادر درمان یا کارمند داخلی هستید، محل کار را از نتیجه­ی آزمایش باخبر سازید.

 

سلام وقت بخیر ،ت
پدر بنده تست کرونا داده اند و جواب تست حلق و بینی این شده sarscov-2rna deteced
RDRp genect value 28,97
Ngenectvalue 30.65

سلام
وقت بخیر
تستشون مثبت شده و اگر هیچ علائمی ندارن، به مدت ده روز بعد مثبت شدن تستشون در قرنطینه باشن. و روزانه از جهت تب و علائم تنفسی بررسی بشن.

سلام شبتون بخیر من آزمایش آنتی بادی دادم مقدارIgm=2/5ومقدارIgg=2لطفا اگه امکان داره براتون راهنمایی کنید

سلام
وقت بخیر
علامت دار بودید؟
طبق این آزمایش احتمالا یه ایمنی نسبی به بیماری پیدا کردید ولی باز هم قطعی نمیشه گفت و ترجیحا پروتکول های بهداشتی و فاصله ی اجتماعی رو رعایت کنید.

سلام میشه بگید اعداد CT توی ازمایش PCR چه معنی دارن؟

سلام
وقت بخیر
سیکل تایم بررسی ژن ویرسو هشتش که اگر زیر 40 باشه مثبت در نظر گرفته میشه.

سلام
تست pcr حلق و بینی خانم بنده مثبت شده و در قسمت comment نوشته شده Ct.22
منظور از این عدد چیه ؟

سلام
این سیکل تایم ژن ویروس هستش و اگر زیر 40 باشه مثبت در نظر گرفته میشه.

سلام من 15 روز پیش علائم داشتم و تستم مثبت شد با CT عدد 17.
الان بعد از 15 روز تست دادم باز مثبت شد با CT عدد 31
آیا باز هم باید در قرنطینه بمانم؟

نتیجه تست جدید:
Test Result Unit Refrence Range
COVID-19-RT PCR Positive
RDRP Gene 31.6 CT 1-40
N Gene 31.4 CT 1-40

سلام
وقت بخیر
با وجود این که علائمی ندارید چون تست pcr مثبت شده همچنان ده روز دیگه باید قرنطینه رو رعایت کنید.

سلام
توی آزمایش PCR جوابش شده NON DETECTED
ولی rdrp شده 16.51
n.gene 20.58
چی میشه جواب این آزمایش

سلام
وقت بخیر
جواب آزمایشتون منفی هستش
علائمی ندارید؟

سلام
جواب آزمایش خون همسر من 1+positive شده و W.B.C=14.1 و L.D.H=571H شده
این یعنی جوابش مثبت و درگیر کرونا شده ؟

سلام
تستشون آنتی بادی بوده یا crp؟

سلام
تست rt-pcr مثبت شده و ct:32.04 شررایط چجوریه

سلام
اگر هیچ علامتی ندارید تا 10 روز بعد مثبت شدن تست باید در قرنطینه باشید.
.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید.

شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:
https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/

اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:
https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام وقت بخیر
میخواستم بدونم ک علائم کرونا ممکنه بعد از گذشت 14 روز از شروع علائم، شدت بگیره؟
یا اوج بیماری تو این تایم 14 روزه گذشته و روند رو ب بهبود میره؟
یعنی اگر 14 روز گذشت ممکنه روز 15 بازم علائم حدید ایجاد شه یا حال بیمار بدتر بشه؟

سلام
وقت بخیر
معمولا طی 14 روز علائم روبه بهبودی میره ولی به طور قطع نمیشه گفت برای همه افراد همینه. ممکنه بعد این مدت هم علائم همچنان ادامه داشته باشه.
برای تموم شدن قرنطینه ی 14 روزه، باید بعد این مدت، فرد به مدت سه روز متوالی هیچ علاتمت تنفسی و تبی نداشته باشه.

نتیجه آزمایش خون

سلام من سه روز پیش تست اکسیژن دادم تب و لرز و سرفه داشتم ولی الان این علائم ندارم فقط حالت تهوع و بی اشتها شدم آیا الان نیازه تست بدم یا چند روزه دیگه بگذره بعد تست بدم

سلام
علائم به طور کامل رفع شده؟
ترجیحا قرنطینه رو رعایت کنید اگر علائم برگشت، تا 14 روز بعد شروع علائم قرنطینه رو ادام بدید
برای اطمینان بیشتر تست هم می تونید بدید.

سلام من ۱ مهرماه نتیجه pcr تستم مثبت شد و از ۳۱شهریور علائمم شروع شد.به مدت ۱۴ روز قرنطینه خانگی بودم و در طی این مدت تب و سرفه نداشتم و علائمی مانند ابریزش بینی ، گلودرد و سردرد و خستگی داشتم.تقریبا از روز ۱۱ علائمم بسیار کمتر شد.روز ۱۵ آزمایش خون آنتی بادی و عفونت خون دادم که همه چی خوب بود .اما سه الی چهار روزه که تپش قلب دارم و نفس تنگی والبته میزان کمی سردرد! ضمنا ۱ مهرماه عکس ریه ام مشکلی رو نشون نداده
آیا هنوز کرونای من مثبته و به ریه من آسیب زده؟!

سلام
وقت بخیر
اگر تنگی نفس دارید بهتره به درمانگاه مراجعه کنید تا اکسیژن خونتون اندازه گیری بشه و مجددا معاینه بشید.

سلام من 21 روز پیش درگیر کرونا شدم و رفتم توی قرنطینه. دو هفته پیش تست pcr مثبت شد. حالم اوکی شده دیروز مجدد تست pcr دادم مثبت شد.چه تستی بدم الان؟ توی این تست مجدد pcr ی بندی اضافه کردن و نوشتن SARS-Cov-2-N Gene 34.20 این عدد چیه؟ کل توضیحات تست رو گذاشتم.
Internal Control Passed
— SARS-Cov-2-rdrp Gene
SARS-Cov-2-N Gene 34.20
Specimen Type Naso/Oropharyngeal swab
Method
Real-time PCR methodology is used to amplify three related genes to SARS-Cov-2
detection including N and RdRP(specific for COVID-19) and a human gene
(confirming appropriate sampling from the patient).
, Ct Value interpretion
Ct value routinely ranging from 13 to 45, is a numerical basis of COVID-19 viral
load in a specimen.This number has a reverse correlation with viral load .

Ct value is scientifically applied for quantitative assays with less variation in
sampling. Hence,its use for COVID-19 as a qualitative assay should be done with
care, considering a few logs of difference between two consecutive specimens as a
rising or falling trend of the viral load.

سلام
اگر تا 14 روز بعد از شروع علائم گذشته و سه روز متوالی هیچ علامتی نداشتید می تونید قرنطینه رو تموم کنید. ولی همچنان فاصله اجتماعی رو رعایت کنید و ماسک بزنید.

سلام وقت بخیر
مادر من با یهزده رو پیش علائم تب و بدن درد به مرکز بهداشت مراجعه کردن و تست حلق انجام دادن که متاسفانه مثبت شد.
تست خون ندادن
عکس ریه شکر خدا سالم بود همون موقع
اما از اون زمان به شدددت شبها بدن درد داره و با مسکن هم اروم نمیشه…
البته ایشون آرتروز و مشکل دیسک کمر دا‌شتن از قبل
میخواستم ببینم این حد بدن درد میتونه بخاطر کرونا باشه؟
یا اینقد زیاد طول بکشه؟ آخه هفته دوم باید علائم کمتر بشه اما بدن درد مادرم ب شدت روز اوله

سلام
وقت شما هم بخیر
متاسفانه علائمی که ذکر کردید می تونه بخاطر کرونا باشه و بعضی اوقات بدن درد همچنان ادامه پیدا می کنه. مایعات فراوان مصرف کنن، مسکن های که پزشک براشون تجویز کرده رو ادامه بدن و می تونید از مکمل های منزیوم و کلسیم و مولتی ویتامین هم بهشون بدید.
تا 14 روز بعد شروع علائم هم باید قرنطینه رو رعایت کنن.

سلام
دایی من کرونا مثبت بود ولی تست مادربزرگم منفی بود و ما آوردیمش پیش خودمون اما بعد چند روز هم پدرم هم مادربزرگم هر دو با علائم کاملا متفاوت و بدون تب بد حال شدن و تست دادن اما از فرداش حال هر دو خوب شد الان بعد یک هفته جواب آزمایش هر دو مثبت در اومده و تازه امروز مادربزرگم سرفه میکنه اما حال پدرم کاملا خوبه
سوال من اینه اینا الان خوب شدن یا تازه داره شروع میشه؟ لازم هست من هم تست بدم چون هیچ علائمی ندارم!؟ و الان چاره چیه؟

سلام
مادربزرگتون به دلیل کهولت سن باید مرتب علائمشون و تبشون بررسی بشه. ممکنه علائمشون پیشرفت کنه. اگر تنگی نفس پیدا کردن یا سایر علائم خطر رو داشتن به درمانگاه مراجعه کنند.
برای هر دو نفر قرنطینه به مدت 14 روز بعد شروع علائم ادامه داشته باشه.
شرایط قرنطینه رو از این لینک ها بخونید:
https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/

اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:
https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام.من از یک هفته پیش خیلی کم سرفه خشک داشتم و بعد گلو درد شدید شروع شد و یه کم سرگیجه تا دو روز پیش.همون موقع تست Pcr دادم و متوجه شدم نتیجه مثبته.
الان دو روزه حالم خیلی خوبه و فقط یه کم سرفه خشک دارم.گلوم هم درد نمیکنه و خشک نمیشه.
میخوام بدونم احتمال داره من تو دوره خوب شدن قرار گرفتم؟ آیا وضعیتم با ثبات میشه یا احتمالا نوسان داره ؟

سلام
علائم کرونا می تونه دوره ای باشه و نوسان داشته باشه و بعد چند روز بهبودی نسبی دوباره تب و ضعف داشته باشید.
حداقل تا 14 روز بعد شروع علائم، حتما قرنطینه رو رعایت کنید.
اگر علائم خطر داشتید یا علائم شدت پیدا کرد حتما به درمانگاه مراجعه کنید.

سلام وقتتون بخیر، همسر من حدودا از ۱۶ روز پیش علائم بیماریش با گلو درد شروع شد، ۳روز بعدش قرنطینه شد و الان تقریبا ۱۴ روز از قرنطینه ش میگذره.
دیگه هیچ علائمی هم نداره. دیروز برای احتیاط مجددا تست PCR داد ولی متاسفانه بازم مثبت شد! این یعنی تا چه مدت دیگه باید قرنطینه رو ادامه بده؟ ممکن اشتباه شده باشه؟
چون من باردار هستم و الان بعد از دو هفته قرنطینه کامل همچنان نمیتونم ببینمش؟ 🙁

سلام
وقتتون بخیر
چون درحال حاضر هیچ علائمی ندارن و صرفا تست مثبت شده توصیه میشه تا ده روز بعد انجام تست، قرنطینه رو ادامه بدن.

سلام ببخشید من ۱۵ روز پیش مثبت بوده ام با عدد candle 13
الان علایم‌ ندارم مجدد تست دادم باز مثبته با عدد ۳۰ این یعنی‌چی

سلام
تست آنتی بادی دادید؟

سلام
من دو هفته پيش تست pcr دادم مثبت بوده الان دوباره امروز بايد تست بدم چون يه ازموني دارم امكانش هست منفي بشه؟خيلي برام مهمه
قرقره اب نمك تاثيري داره؟

سلام
اگر علائمی ندارید، امکان منفی شدن تست pcr بعد دو هفته بیشتره.

سلام من ١٢ مهر تست PCR دادم و مثبت شد.هيچ علائمي ندارم . نميدونم كي ميتلا شدم ايا به خانوادم انتقال دادم يا نه. الان ٤ روزه تو خونه قرنطينه هستم ميخام بدونم تست مجدد رو چند روز بعدش انجام بدم ؟

سلام
تست مجدد رو می تونید بعد 10 الی 14 روز بعد از مثبت شدن آزمایش اولیه انجام بدین و طی این مدت قرنطینه رو رعایت کنید.
شرایط قرنطینه و خود مراقبتی:
https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/

برای تست مجدد: https://www.darmankade.com/landing/corona-test/

علائمتون رو هم می تونید با این قسمت مدام چک کنید: https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام من تست pcr دادم و مثبت شده احتمال داره اشتباه شده باشه؟

سلام
مثبت بودن تست pcr اهمیت داره و خودتون رو ناقل در نظر بگیرید. تا دو هفته هم شرایط قرنطینه رو رعایت کنید.
علائمی ندارید؟

سلام خسته نباشید
من با دوستم کلا همه جا باهم هستیم تو ماشین تو خونه همه جا حتی شیشه اب و هردو بادهن شاید بخوریم ولی آزمایش igm من مثبت بوده ولی برای دوستم منفی بوده، میخوام بدونم ک امکانش هست بخاطر یه عفونت دیگه یا مسمومیت غذایی ک قبل آزمایش داشتم، تستم مثبت درومده باشه؟!!
لطفا جواب بدین ❤️

سلام مهدی جان

دقیق‌ترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.

شما میتونید از طریق این لینک، در سایت درمانکده تست آنلاین کرونا رو رایگان انجام بدید تا وضعیت کلی سلامتی شما در رابطه با این بیماری بررسی بشه
–> تست آنلاین کرونا <–

در صورت مثبت بودن جواب تست آنلاین کرونا، میتونید از طریق چت سایت، که در گوشه پایین-سمت راست صفحه قرار گرفته از همکاران بخش پشتیبانی سایت درمانکده بخواید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار بدن

سلام من ازمایش خون دادم و معلوم شد که کرونا دارم و 27درصده ایا نیازه ک برم تستای دیگشو هم بدم

سلام سارا جان
دقیق‌ترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.

شما میتونید از طریق این لینک، در سایت درمانکده تست آنلاین کرونا رو رایگان انجام بدید تا وضعیت کلی سلامتی شما در رابطه با این بیماری بررسی بشه
–> تست آنلاین کرونا تست آنلاین کرونا، میتونید از طریق چت سایت، که در گوشه پایین-سمت راست صفحه قرار گرفته از همکاران بخش پشتیبانی سایت درمانکده بخواید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار بدن

سلام
من ۳بار آزمایش خون رو دادم (چند روز اول ،هفته ی بعد و هفته ی دوم)
همش منفی بود
ولی بعد رفتم تست pcr رو انجام دادم و مثبت بود
میخواستم بدونم چرا انقدر جوابا متفاوته و اینکه حالا باید چند وقت تو خونه بمونم

سلام نیلوفرجان
پیشنهاد میکنم برای این که تفاوت این تست ها رو دقیق متوجه بشی این مطلب رو بخونی

–> تست‌های مختلف ویروس کرونا

سلام من حدود ۱۲روز پیش با احساس گلودرد بیدارشدم و بعد از اون سردردهای شدید اسهال و از دست رفتن حس بویایی چشایی به سراغم اومد چندروز بعدش دوروز پشت هم سرغثفه خشک داشتم اختمال دادم کرونا باشه تست دادمو نتیجه بعد از ۵روز رسیده دستم که مثبته و الان من هیچ علایمی ندارم حالم خیلی خوبه ممکنه تو این ۱۲روز خوب شده باشم؟ ممکنه الان من ناقل بیماری باشم؟

سلام آرزو جان
امیدوارم تا الان حالت بهتر شده باشه
حتما بعد از پایان 14 روزی که پزشک بهت گفته مجدد باید توسط همون پزشک ویزیت بشید

سلام چند وقتی هست که گلو درد دارم البته بیشتر ترشح پشت حلق هم دارم که معمولا باعثش میشه، سرفه هم میکنم اما دایم نیست و معمولا وقتی دراز میکشم یا تو خواب، دوسه روز پیش هم جناق وسط سینه ام درد گرفته بود که در حالت نشسته مشکل نداشت اما موقع خواب درد میگرفت و نمیتوستم تکون بخورم ، نمیدونم بنظرتون من علامت کرونا دارم؟
تب و لرز و خستگی هم ندارم . در همین حد بوده

سلام وحید جان
بهترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.

شما میتونید از طریق این لینک، در سایت درمانکده تست آنلاین کرونا رو رایگان انجام بدید تا وضعیت کلی سلامتی شما در رابطه با این بیماری بررسی بشه

–> تست آنلاین کرونا تست آنلاین کرونا، میتونید از طریق چت سایت، که در گوشه پایین-سمت راست صفحه قرار گرفته از همکاران بخش پشتیبانی سایت درمانکده بخواید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار بدن

سلام تست عفونی من ۲۰ روز قبل مثبت شد ولی تا الان هیچ علائمی نداشتم .
تازگی تست آنتی بادی دادم و مثبت شد.
الان میخوام بدونم که بعد ۲۰ روز ممکنه ناقل بیماری باشم ؟

سلام سهند جان
جند تا نکته

1- مثبت شدن تست یعنی شما مبتلا به ویروس هستی، مطمئنی درست نوشتی؟ فکر کنم منظورت منفی بوده

2- تا این لحظه مدت زمان لازم برای قرنطینه فرد بیمار 14 روز هست و بعدش اون فرد باید مجدد تست بده

3- متاسفانه خیلی از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا میشن هیچ علامت ظاهری خاصی نداشته و ناقل بیماری محسوب میشن، با توجه به این موضوع خیلی مراقب باشید و به هیچ عنوان بدون ماسک جایی نرید.

سلام من قبل از آزمایش صبحونه خوردم تاثیر داره تو جوابش،خواهرمم عادت ماهانه بود اینم تاثیر داره تو جواب

سلام ستایش جان
من با پزشک مشاور سایت درمانکده سوال شما رو مطرح کردم
به صورت کلی بهتره اگر فرد قبل از انجام تست pcr، چیزی خورده، دهانش رو شست و شو بده تا احتمال خطا کمتر بشه. البته معمولا تکنیسن هایی که این تست رو میگیرن خیلی دقت میکنن.
عادت ماهیانه هم تاثیری روی نتیجه تست کرونا نداره.

سلام. تست سی پی ار و آزمایش خون من منفی شده ولی احساس تنگی نفس دارم. واقعا فکر میکردم جوابش مثبت باشه… الان باید چیکار کنم؟

سلام رها جان
خوشجالم که جواب آزمایش هایی که گفتی منفی بوده
یادت باشه که بهترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.

شما میتونید از طریق این لینک، در سایت درمانکده تست آنلاین کرونا رو رایگان انجام بدید تا وضعیت کلی سلامتی شما در رابطه با این بیماری بررسی بشه

–> تست آنلاین کرونا تست آنلاین کرونا، میتونید از طریق چت سایت، که در گوشه پایین-سمت راست صفحه قرار گرفته از همکاران
بخش پشتیبانی سایت درمانکده بخواید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار بدن

ممکن است میزان حساسیت تست آنتی ژن از تست RNA ویروس پایین­ تر باشد معنی این جمله یعنی چی

سلام صدیقه جان
بهترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.
و سایر روش‌های تشخیصی دقت لازم رو ندارن و نمیتونن مثل این تست میزان ابتلای این فرد رو مشخص کنن.

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

آزمایش کرونا در محل سرتاسر شهرهای تهران، کرج و اصفهان

با تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا دیگه نگران نباش.

با تست آنلاین می‌تونی احتمال ابتلا رو چک کنی.

با آزمایش در محل می‌تونی مطمئن شی که کرونا نداری!

آزمایش آنتی بادی کرونا تستی است از خون شما برای تشخیص سریع کرونا همچنین آزمایش دیگری با نام crp هست که برای تشخیص COVID-19 می باشد که شامل قرار دادن یک سواب بلند 6 اینچی به داخل حفره بین بینی و دهان به مدت 15 ثانیه و چرخش چندین بار آن است. سپس جابجایی در طرف دیگر بینی تکرار می شود تا از جمع آوری مواد کافی اطمینان حاصل شود. سپس سواب در ظرفی قرار داده می شود و برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود. 

ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شوید و متوجه آن نشوید. زیرا تمام افرادی که به ویروس آلوده می شوند ، علائم ندارند. آزمایش کرونا به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا آلوده هستید یا خیر، یک آزمایش خون سریع وجود دارد که به شما میگوید آلوده شده اید یا خیر. این آزمایش ، آزمایش آنتی بادی نامیده می شود. متخصصان امیدوارند که این آزمایش اطلاعات بهتر و بیشتری در مورد میزان شیوع ویروس کرونا برای مسئولان سلامت داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تست کرونا در منزل می توانید برروی لینک کلیک کنید.

ممکن است آن را با عنوان آزمایش سرولوژی نیز بشنوید. این آزمایش در جستجوی مواد خاصی به نام آنتی بادی ها در خون شما می باشد. بدن شما هنگام مبارزه با عفونتی مانند کووید-19 آنتی بادی ها را تولید میکند. زمانی که شما واکسن میزنید نیز همین اتفاق میفتد مثلا هنگام تزریق یک دوز واکسن آنفولانزا  نیز بدن شما آنتی بادی تولید میکند. با تولید آنتی بادی بدن شما در برابر یک ویروس ایمنی ( مصونیت ) پیدا می کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تفسیر نتایج آزمایش های کرونا می توانید برروی لینک کلیک کنید. 

نتیجه آزمایش خون

آزمایش آنتی بادی وجود خود ویروس را بررسی نمی کند. در عوض ، اینکه سیستم ایمنی بدن شما – سیستم دفاعی بدن شما در برابر بیماری – به عفونت پاسخ داده یا خیر را بررسی میکند.

مجموعه آزمایشگاهی مندل برای راحتی شما امکان انجام تست کرونا را به صورت آنلاین و در منزل فراهم کرده است به این منظور کافیست برروی لینک زیر کلیک کنید.

آزمایش کرونا در منزل

 

شما باید مقداری خون بدهید. متخصصان دو نوع آنتی بادی ضد کووید-19 را آزمایش می کنند. آنها به دنبال موارد زیر هستند :

حدود 4 هفته طول می کشد تا بدن شما آنتی بادی های IgM را تولید کند. اما دانشمندان مطمئن نیستند چقدر طول خواهد کشید تا این اتفاق در مورد کرونا رخ دهد. برای فهمیدن این موضوع آزمایشات بیشتری لازم است.

بخاطر داشته باشید که آزمایشهای فعلی آنتی بادی نمی توانند به شما بگویند که نسبت به کرونا ایمن هستید یا خیر. زیرا نمی دانیم این آنتی بادی ها چه مدت می توانند از شما در برابر ویروس کرونا محافظت کنند. و برای تشخیص ویروس نباید از این آزمایش ها استفاده کرد.

آزمایش های آنتی بادی می توانند نشان دهنده میزان شیوع کووید-19 باشند. زمانی که دانشمندان بدانند چه کسانی ویروس را داشته اند ، می توانند دریابند که این ویروس بیشتر افراد را چقدر بیمار میکند. دانشمندان میتوانند بررسی کنند که اگر افرادی که دچار این بیماری شده اند دوباره در معرض آن قرار بگیرند ، چه اتفاقی میفتد. زمانی که این اطلاعات با سایر اطلاعات علمی ترکیب شوند ، به محققان کمک می کنند تا بفهمند چه کسانی ممکن است نسبت به ویروس مصون باشند.

امید بر این است ، افرادی که دارای آنتی بادی COVID-19 بودند بتوانند هر چه سریعتر با خیال راحت به کار و زندگی عادی خود برگردند. این آزمایشات همچنین ممکن است به یک درمان آزمایشی مخصوص کرونا به نام پلاسما بهبودیافته کمک کنند. پلاسما بخش مایع خون شماست.

محققان در حال مطالعه این موضوع هستند که چگونه اهداء آنتی بادی های موجود در پلاسما افرادی که از کرونا بهبود یافته اند ، ممکن است به کسانی که به ویروس مبتلا هستند کمک کند. یک نظریه این است که ممکن است این پلاسما به افراد بیمار کمک کند تا سریعتر بهبود یابند. اما تحقیقات بیشتری لازم است.

اگر آزمایش کرونا (COVID-19) شما مثبت بود و کاملا بهبود یافته اید ، احتمالاً اکنون می توانید آزمایش آنتی بادی های خود را انجام دهید. شما می توانید داوطلبانه برای اهدا پلاسما از طریق پروژه ملی پلاسما بهبود یافته کرونا اقدام کنید. یا از سازمان اهدا خون خود اطلاعات بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش کرونا می توانید کلیپ زیر را مشاهده نمایید


اگر برای وجود آنتی بادی های ویروس کرونا کووید-19 مثبت باشید ، معمولا به این معنی است که به کرونا مبتلا بوده اید. اما اگر تنها برای مدت کوتاهی دارای ویروس بودید ، ممکن است نتیجه منفی بگیرید. ممکن است در معرض ویروس قرار گرفته باشید و آنتی بادی تولید نکرده باشید. همچنین ممکن است یک جواب “مثبت کاذب” دریافت کنید. این یعنی شما آنتی بادی ها را دارید اما دارای نوع دیگری از ویروس کرونا می باشید.

 

مجموعه آزمایشگاهی مندل برای راحتی شما امکان انجام تست کرونا را به صورت آنلاین و در منزل فراهم کرده است به این منظور کافیست برروی لینک زیر کلیک کنید.

آزمایش کرونا در منزل

 

آزمایش آنتی بادی های IgG و IgM نشان دهنده ابتلای قبلی و همچنین ابتلای فعلی هستند و درگیری سیستم ایمنی را به صورت اختصاصی با کووید 19 از طریق نمونه برداری از خون بیان می کنند.برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع تست های تشخیص کرونا می توانید برروی لینک آزمایش های کرونا کلیک کنید. 

 

توجه نمایید که انواع متفاوتی از آزمایش های مرتبط با ویروس کرونا قابل انجام است و هر کدام از آنها در شرایطی مفید و در شرایط دیگر غیر مفید و حتی مضر هستند، پس ضروری است تا آزمایش صحیح را انتخاب نمایید.

آزمایشگاه مندل از جمله مراکز پیشرو در تشخیص بیماری ها بوده و با در اختیار داشتن جدیدترین تجهیزات روز دنیا در بخش های ژنتیک و کلینیکال به روزترین خدمات را به مراجعین محترم ارائه می نماید.
حسن شهرت این آزمایشگاه در کنار خدمات بروز و دقیق باعث شده تا علاوه بر مراجعین حضوری آزمایشگاه، افتخار سرویس دهی به بیش از 400 مرکز آزمایشگاهی همکار را نیز داشته باشیم. در این راستا سیاست اجرایی آزمایشگاه مندل اطمینان از رضایت مراجعین و همکاران آزمایشگاهی می باشد، لذا خواهشمند است با نظرات و انتقادات سازنده خود ما را در راستای ارتقا بیش از پیش یاری نمایید.

آزمایشگاه مندل از جمله مراکز پیشرو در تشخیص بیماری ها بوده و با در اختیار داشتن جدید ترین تجهیزات روز دنیا در بخش های ژنتیک و کلینیکال به روز ترین خدمات را به مراجعین محترم ارائه می نماید. حسن شهرت این آزمایشگاه در کنار خدمات بروز و دقیق باعث شده تا علاوه بر مراجعین حضوری آزمایشگاه، افتخار سرویس دهی به بیش از 400 مرکز آزمایشگاهی همکار را نیز داشته باشیم. در این راستا سیاست اجرایی آزمایشگاه مندل اطمینان از رضایت مراجعین و همکاران آزمایشگاه می باشد، لذا خواهشمند است با نظرات و انتقادات سازنده خود مارا در راستای ارتقا بیش از پیش یاری نمایید.

برای
ورود
یا
ثبت نام
شماره تلفن خود را وارد کنید.

گذرواژه
خود را وارد کنید.
چنانچه گذرواژه خود را به یاد نمی آورید روی دکمه ارسال گذرواژه جدید کلیک کنید.
شماره همراه وارد شده
{{account.authorizeModule.phone}}
می باشد. اگر این شماره اشتباه است اینجا
کلیک
کنید.

گذرواژه جدید برای شما ایجاد شده و به شماره
{{account.authorizeModule.phone}}
ارسال شد.

نام کامل و گذرواژه
ارسال شده به همراه خود را وارد کنید.
شماره همراه وارد شده
{{account.authorizeModule.phone}}
می باشد. اگر این شماره اشتباه است اینجا
کلیک
کنید.

آزمایش خون یک روند مربوط به علوم آزمایشگاهی است که بر روی یک نمونه خونی گرفته شده از سیاه‌رگ، سرخ‌رگ و یا مویرگ انجام می‌شود. به چند آزمایش خون مرتبط به‌هم یک پانل می‌گویند.[۱]آزمایش خون اغلب در بهداشت و درمان برای تعیین وضعیت فیزیولوژیک و بیوشیمیایی، مانند بیماری، میزان مواد معدنی، اثر بخش بودن دارویی، و عملکرد اندام درونی بدن استفاده می‌شود. نمونه پانل‌های خون بالینی همیشه شامل یک پانل متابولیک پایه یا شمارش کامل خون هستند. آزمایش خون همچنین در آزمایش مواد مخدر برای تشخیص سوء مصرف مواد مخدر بکار می‌رود.

خون‌گیری وریدی به‌عنوان یک روش کم‌تهاجمی برای داشتن سلول‌ها و مایع برون‌سلولی یا همان پلاسما از بدن بیمار برای آزمایش امروزه بهترین روش است. از آنجا که جریان خون در سراسر بدن به‌عنوان وسیله فراهم‌آوری اکسیژن و مواد غذایی و حمل مواد زائد دفعی به سیستم‌های دفعی بدن وجود دارد، بسیاری از وضعیت‌های بالینی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل، آزمایش خون یکی از پرکاربردترین آزمایش‌های پزشکی است.[۲]
مداخله پزشکی خون‌گیری از وظایف تکنیسین آزمایشگاه، پرستار و مسئول خون‌گیری است. در اورژانس، نیروهای امدادگر دوره دیده و پزشکان آمبولانس نیز می‌توانند اقدام به خون‌گیری نمایند. متخصصین تنفسی همچنین برای آنالیز خون شریانی باید دوره ویژه خون‌گیری از سرخ‌رگ را گذرانده باشند.[۳][۴]

شامل آزمایش‌های خاصی همچون هپاتیت و ایدز و سیفلیس و تب مالت و ویدال و … می‌باشد که معمولاً از روی سرم خون انجام می‌گیرد.

یکی‌از پانل‌های خون در بخش بیوشیمی برای اندازه‌گیری سدیم، پتاسیم، کلر، بی‌کربنات، نیتروژن اوره خون (BUN)، منیزیم، کراتینین، گلوکز و گاهی نیز کلسیم بکار می‌رود. آزمایش‌های مربوط به کلسترول در دو گروه ال. دی. ال و اچ. دی. ال و نیز تری‌گلیسرید تعریف می‌گردند.[۵] برخی آنالیزها مانند اندازه‌گیری گلوکز و یا پروفایل لیپیدها در بخش بیوشیمی، در فرد ناشتا انجام شده و پیش از خون‌گیری فرد بین ۸ تا ۱۲ ساعت پیش از آن نباید چیزی خورده و یا نوشیده باشد.[۶]

بیشترین استفاده خون در آزمایشگاه‌ها از سیاه‌رگ گرفته می‌شود درحالیکه گروهی از آزمایش‌های تخصصی مانند ای. بی. جی نیازمند نمونه خون گرفته شده از سرخ‌رگ یا شریان است. اندازه‌گیری و آنالیز گازهای درون خون شریانی بهترین وسیله برای مانیتورینگ و کنترل سطح کربن دی‌اکسید و اکسیژن در فهم و درک عملکرد شش‌ها است و نیز این خون در آنالیز و اندازه‌گیری اسید-بازی خون یا همان سطح پی‌اچ و اندازه سطح بی‌کربنات در تعیین وضعیت دقیق متابولیک خون است.[۷]

نتیجه آزمایش خون

به نمونه‌های ادرار برای کشت میکروب و بررسی عفونت و سنگ کلیه و قارچ و همینطور مدفوع برای بررسی عفونتهای روده‌ای و انگل و کرم به کار می‌رود.در این بخش نمونه‌های آزمایشی کشت میکروبی از جمله خلط،کشت گلو،کشت از تمامی مایعات بدن و تشخیص نوع میکروب نیز انجام می‌شود.

در سال ۲۰۰۸، دانشمندان اعلام کردند که آزمایش بر روی بزاق بسیار مقرون به صرفه‌تر بوده و در نهایت می‌تواند جایگزین برخی آزمایش‌های خون شود چراکه بزاق شامل ۲۰٪ از پروتئین‌های موجود در خون است.[۱۰]

شرایط لازم برای آزمایش خون

نتیجه آزمایش خون
نتیجه آزمایش خون
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *