نحوه صحیح مسواک زدن

نحوه صحیح مسواک زدن
نحوه صحیح مسواک زدن

آموزش صحیح مسواک زدن

هنگامی که به طور صحیح مسواک بزنید ، پلاک و باکتری هایی که می توانند بین دندان ها و زبان شما جمع شوند را از بین می برید. این می تواند از بیماری لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری کند و همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی قوی تر و شیوه زندگی سالم تری شود.

 

آنچه برای مسواک زدن نیاز دارید

اولین قدم برای مسواک زدن صحیح ، اطمینان از آماده بودن وسایل مناسب است. شما نیاز دارید به :

نحوه صحیح مسواک زدن

مسواک

خمیر دندان فلوراید

نخ دندان

دهانشویه (اختیاری)

 

مسواک شما باید هر 3 تا 4 ماه عوض شود. اگر مسواک شما بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته باشد ، برس مسواک دچار فرسایش می شود و بخشی از اثر بخشی آن را از دست می دهد.

 

یک خمیر دندان حاوی فلوراید، بهترین انتخاب برای اکثر بزرگسالان است. فلوراید دندان های شما را در برابر پوسیدگی تقویت می کند. برخی از کودکان بسیار خردسال نباید از خمیردندان فلوراید استفاده کنند. 

 

نحوه صحیح مسواک زدن دندان ها ، قدم به قدم :

مسواک زدن دندان شما باید حدود 2 دقیقه طول بکشد. اول دندان‌هايتان را نخ بکشيد.

 

مراحل صحیح مسواک زدن

 

1. مسواک خود را با مقدار کمی آب خیس کنید. مقدار کمی خمیردندان – تقریباً به اندازه نخود – را روی سر مسواک بگذارید.

 

2. مسواک را با زاویه 45 درجه ای نسبت به لثه خود وارد دهان کنید و از حرکت های کوتاه و آرام و چرخشی برای مسواک زدن دندانهای جلوی خود استفاده کنید.

 

الگوریتم مسواک زدن 

 

3. سطوح بیرونی دندانهای خود را مسواک بزنید و حتماً از دندانهای مولرهای پشت و قسمتهای فوقانی جونده دندانهای خود را نیز مسواک بزنید.

 

4. برای دسترسی به سطح داخلی دندانهای جلویی بالا ، مسواک را به صورت برعکس بگیرید. آن را به عقب برگردانید تا به سطح داخلی دندانهای جلویی پایین خود دسترسی پیدا کنید.

 

روش صحیح مسواک زدن

 

5. زبان خود را مسواک بزنید تا از شر باکتری ها یا پلاک هایی که در طی مراحل مسواک زدن در آن گیر کرده اید خلاص شوید.

 

6. بقایای خمیر دندان،بزاق و آب دهانتان را دور بریزید و دهان خود را با آب سرد  آبکشی کنید.

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

 

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

نحوه صحیح مسواک زدن


برای ازدواج دنبال روانشناس خوب میگردی؟


مرتب سازی دندان ها با قیمت مناسب


خرید ماست ساز خانگی


کوتاهی قد معضل بزرگ زندگیتان شده است؟

برترین باشگاه بدنسازی اطرافتان را پیداکنید


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!


تهیه کره سالم و خوشمزه خانگی


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


پک بسته‌بندی بهداشتی و استریل شده ماسک


خرید ماسک به قیمت عمده با ارسال رایگان


انواع جراحی زیبایی سینه


از بیماری دردناک هموروئید خلاص شوید


ماسک سلامت فیلتردار با قابلیت تعویض


کلینیک ترک اعتیاد در مناطق مختلف تهران

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

روش صحیح مسواک زدن یکی از نکات مهم در رعایت بهداشت دهان و دندان است. داشتن اطلاعات دقیق در خصوص نحوه و روش صحیح مسواک زدن تا حد زیادی را از مواجهه با پوسیدگی دندان و آسیب‌های وارده بر دندان و لثه جلوگیری می‌کند. نحوه صحیح مسواک زدن برای کودکان تا ارائه یک روش صحیح مسواک زدن دندان ارتودنسی شده همه در سلامت دندان‌ها از کودکی تا سنین بزرگسالی تاثیر بسزایی دارد. بسیاری از مجلات پزشکی با به نمایش گذاشتن عکس روش صحیح مسواک زدن و همین طور به نمایش گذاشتن فیلم روش صحیح مسواک زدن دندان درصدد پر اهمیت نشان دادن این روش برای داشتن دندان‌های درخشان و سالم هستند. مسواک زدن در دسترس ترین و آسان ترین روش برای نگهداری صحیح دندان‌ها است.

 

 

رعایت نکات بهداشتی و دقت در نحوه مسواک زدن یک راهکار مناسب برای جلوگیری از انواع پوسیدگی و جرم دندان است. به عبارتی ساده تر روش صحیح مسواک زدن همان پیشگیری قبل از درمان در خصوص دندان‌ها می‌باشد.

 

نحوه صحیح مسواک زدن

بنا به تحقیقات انجام شده در این زمینه روش صحیح مسواک زدن از انتخاب زمان‌ها و دفعات مناسب برای مسواک شروع می‌شود. بر طبق نظرات دانشمندان در این خصوص حداقل دو بار در روز باید عمل مسواک زدن انجام شود. این بدین معناست بیشتر از دوبار یعنی سه بار در روز نیز می‌تواند نتایج مطلوبی را روی دندان‌ها داشته باشد.

اما نکته‌ی مهمی که در این مورد بسیار حائز اهمیت است توجه به روش صحیح مسواک زدن است. عدم رعایت نکات اصولی و دقت در روش صحیح مسواک زدن عواقبی مانند آسیب جدی به لثه و دندان را به دنبال دارد.پس همین حالا باور غلط محکم مسواک کشیدن برای داشتن دندان‌هایی تمیز را دور بریزید.

به این دلیل که این کار لایه‌ی سطحی لثه و دندان را از بین برده و خونریزی لثه ناشی از فرسایش لثه را به دنبال خواهد داشت. آگاهی از بهترین روش صحیح مسواک زدن شما را از مواجهه با این عوارض دردناک در امان نگه می‌دارد.

 

 

بر اساس تحقیقات انجام شده روشی را که اصطلاحا به آن «تکنیک اصلاح شده‌ی باس» می‌گویند در این قسمت معرفی می‌شود:

 

در ادامه با چندین روش صحیح مسواک زدن در مواقع و سنین خاص و مختلف با شما همراه خواهیم بود.

 

یکی از موارد مهم و قابل توجه در روش صحیح مسواک زدن مربوط به رعایت مراحل این کار برای تمیز کردن دندان‌های کودکان است. آشنایی با روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و ضرورت بخشیدن به این عادت‌های سالم و پر اهمیت از کودکی تاثیر پر رنگی در نگهداری دندان‌ها دارد. در این قسمت نحوه صحیح مسواک زدن کودکان را در چند مرحله مهم آموزش می‌دهیم.

 

 

 

 

 

یکی دیگر از موارد پر اهمیت در روش صحیح مسواک زدن دندان زمان استفاده از روش درمانی- زیبایی ارتودنسی است. در این زمان به دلیل نصب سیم و براکت‌های روی دندان سطح دسترسی به دندان نسبت به گذشته محدود شده است. از طرفی رعایت بهداشت دهان و دندان از مهم ترین نکات مراقبتی ارتودنسی دندان می‌باشد. بنابراین افراد باید از روش صحیح مسواک زدن در زمان ارتودنسی اطلاعات دقیقی داشته باشند. البته بهتر است به توصیه متخصص ارتودنسی خود، مسواک ارتودنسی مناسب تهیه کنید.

 

 

روش صحیح مسواک زدن دندان ارتودنسی شده با استفاده از مسواک‌های معمولی به راحتی قابل انجام است. اوصولا برای اثر بخشی بیشتر به کارگیری مسواک‌های برقی و همین طور مسواک‌های مخصوص ارتودنسی برای تمیز کردن اطراف براکت‌ها پیشنهاد می‌شود. اصول و روش کلی مسواک زدن در زمان ارتودنسی دندان به صورت زیر است:

 

روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با توجه به زمان و دفعات استفاده می‌تواند متفاوت باشد. به گفته و توصیه‌ی متخصصان و دندانپزشکان مسواک زدن در دو الی سه بار در روز با شیوه‌ی درست بر روی سلامت دندان تاثیر مثبت دارد. در کنار این مورد استفاده از نخ دندان بین یک الی دو بار در روز در زمان پاک کردن بین دندان‌ها از موا غذایی مصرف شده تاثیر مثبتی بر جلوگیری از ایجاد جرم، پلاک و پوسیدگی دندان می‌شود.

 

 

رعایت نکات بهداشتی در سلامت دهان و دندان با انجام روش صحیح مسواک زدن و همین طور استفاده از نخ دندان و دیگر موارد تمیز کننده دندان‌ها مثل انواع دهانشویه‌ها شما را از مواجهه با انواع مشکلات پوسیدگی و از بین رفتن بافت‌های دندانی ایمن می‌کند.

 

نکته قابل توجه در روش صحیح مسواک زدن استفاده از یک مسواک مناسب است. گاها دندانپزشکان به افرادی که مهارت استفاده صحیح از حرکات دست خود را ندارند و یا در شرایط ویژه‌ای مثل اعمال روش‌های درمانی مثل ارتودنسی روی دندان‌هایشان هستند، پیشنهاد استفاده از مسواک برقی را می‌کنند. اما این به منزله برتریت این نوع مسواک بر مسواک‌های معمولی نیست. بیشترین توصیه استفاده از مسواک‌های نرم، متوسط با سری کوچک است تا قابلیت تمیز کردن دندان‌های انتهایی را نیز داشته باشد.

 

مطالب مرتبط در آموزش بهداشت ارتودنسی

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

 

تهران، سعادت آباد، میدان فرهنگ، بلوار ۲۴ متری، پلاک ۱۱، واحد ۲

 

پذیرش یکشنبه و پنج شنبه عصر ۳ الی ۷

نحوه صحیح مسواک زدن

 

021-22068646

 

021-22073785

 

فلکه دوم تهران پارس، فرجام، پ ۸۹، ساختمان آریانا، طبقه پنجم، واحد۲۳

 

پذیرش چهارشنبه ها عصر ۳ الی ۷

 

021-77731007-9

 

مرکز تهران، تقاطع آذربایجان، برج شهاب۱، طبقه اول، واحد ۱۱۷

 

پذیرش شنبه عصر ساعت ۳ الی ۷ و پنجشنبه صبح ۹ الی۱۲

 

021-66381195-9

 

قم، بلوار امین، بلوار جمهوری، میدان سپاه، ساختمان جمهوری، طبقه۵

 

پذیرش دوشنبه و سه شنبه عصر ۳ الی ۷

 

025-32920056

 

021-32920057

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به متخصص ارتودنسی، دکتر سعید قریشی می باشد.

مشاور کسب و کار: حمید طهماسبی

خانه » ویدیوها » دندانپزشکی پیشگیری » آموزش روش صحیح و بهترین زمان مسواک زدن دندان

فهرست مطالب

مسواک زدن با خمیردندان مناسب به چند دلیل بسیار مهم است؛ اولین و مهم‌ترین دلیل این است که خمیردندان و مسواک زدن صحیح پلاک یعنی فیلم باکتریایی چسبنده‌ی مضری را که روی دندان‌ها ایجاد می‌شود را از بین می‌برد و پوسیدگی دندان، بیماری لثه و در نهایت از دست دادن دندان و لزوم کاشت دندان را در صورت کنترل نشدن و رفع پلاک به دنبال خواهد داشت. بنابراین آموزش شیوه صحیح مسواک زدن نخستین گام برای حفظ سلامتی دندان‌ها و لثه‌ها است.

اگر چه چند روش مختلف برای مسواک زدن وجود دارد، بهتر است همواره با متخصص دندانپزشکی معالج خود درباره طریقه درست مسواک زدن مشاوره کنید و از دستورات ایشان به دقت پیروی کنید. اول از هر چیز خمیردندان فلورایددار و مسواک نرم تهیه کنید و مسواک را هر سه ماه یک بار عوض کنید. دندانپزشکان ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت شیوه صحیح مسواک زدن را به شما آموزش می‌دهند و راهنماییتان می‌کنند تا مسواک مناسب را برای دندان‌های خود انتخاب کنید. اگر مطمئن نیستید که آیا خود یا فرزندتان بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت می‌کنید یا خیر، به متخصصین ما مراجعه کنید تا در صورت لزوم فیشور سیلانت یا فلورایدتراپی برای بهبود وضعیت دندان‌هایتان انجام شود. برای اطلاع از ضرورت و مناسب بودن درمان‌های مختلف برای دندان‌های خود یا فرزندتان با شماره‌های 26710760 – 66520980 تماس حاصل فرمایید تا اولین وقت ویزیت به شما تخصیص داده شود یا می‌توانید با مشاورین ما از طریق تلگرام سوالات خود را مطرح فرمایید.

نحوه صحیح مسواک زدن

طرز صحیح در دست گرفتن مسواک بستگی به این دارد که در حال مسواک زدن کدام بخش از دندان‌ها هستید.

اگر نمی‌توانید دندان‌ها را به خوبی مسواک بزنید، از دندانپزشک معالج خود درباره شیوه صحیح مسواک زدن راهنمایی بگیرید.

مسواک زدن دندان‌ها بلافاصله پس از غذا خوردن به دندان‌ها آسیب می‌زند. سطح PH دهان پس از صرف غذا پایین‌تر از حد معمول و محیط دهان اسیدی‌تر است، بنابراین مسواک زدن در این زمان موجب ساییدگی مینای دندان می‌شود.

اکثر مردم مسواک زدن را از یک نقطه معین شروع می‌کنند و تا رسیدن به آخرین دندان‌ها کسل می‌شوند و با عجله مسواک زدن را تمام می‌کنند. بنابراین مسواک زدن را هر بار از یک ناحیه آغاز کنید تا تمام دندان‌ها از توجه یکسان برخوردار شود.

افراد مختلف دندان‌ها را به روش‌های گوناگون مسواک می‌زنند، در این بین عده‌ای چنان با خشونت مسواک می‌زنند که دندان‌ها آسیب می‌بیند. دندان‌ها را با ملایمت مسواک بزنید، در غیر این صورت به آن‌ها صدمه می‌زنید و زمینه تحلیل لثه را ایجاد می‌کنید. به جای این که دندان‌ها را با حرکت‌های طولانی مسواک بزنید، مسواک را به آرامی و به صورت دورانی حرکت دهید.

مسواک زدن صحیح دندان‌ها حداقل دو دقیقه زمان می‌برد، مسواک زدن هر بخش از دهان (راست بالا، چپ بالا، راست پایین و چپ پایین) 30 ثانیه طول می‌کشد. دندان‌ها را باید دو بار در روز، صبح و شب، مسواک بزنید. از آنجایی که اکثر مسواک‌های معمولی زمان‌سنج دو دقیقه‌ای ندارند، بهتر است برای تنظیم وقت مسواک زدن از ساعت استفاده کنید.

بسیاری از ما دندان‌های جلو را بیشتر و بادقت‌تر از بقیه دندان‌ها مسواک می‌زنیم. هر چند این دندان‌های جلو هستند که دیده می‌شوند، اما تمام دندان‌ها به توجه و مراقبت یکسان نیاز دارند. از دندان‌های آسیا و سطح داخلی دندان‌ها بیشتر مراقبت کنید، چون زبان غالباً روی این ناحیه‌ها قرار می‌گیرد.

مسواک مورد استفاده غالباً کوچکتر یا بزرگتر از اندازه دهان است و به همین دلیل تمام ناحیه‌های دهان را تمیز نمی‌کند. یک مشکل رایج دیگر این است که مسواک سخت است و به لثه‌ها آسیب می‌زند. دندانپزشکان توصیه می‌کنند از مسواک نرم استفاده کنید تا پرزهای سخت مسواک به لثه‌ها صدمه نزند.

هر چند مسواک پس از اتمام مسواک زدن تمیز به نظر می‌رسد، اما باکتری‌های بدبو کننده دهان و ایجادکننده پوسیدگی می‌توانند روی مسواک رشد کنند. مسواک را پس از اتمام کار آب بکشید تا باکتری‌ها را از بین ببرید. همچنین می‌توانید سرپوش مسواک تهیه کنید. بهتر است مسواک را بدون سرپوش در روشویی یا قفسه رها نکنید، چون با این کار احتمال دارد باکتری‌های دستشویی روی مسواک جمع شود.

در حالیکه بسیاری از افراد در مسواک زدن دندان‌ها به مدت کافی تنبلی می‌کنند، اما اغلب همین افراد مدت طولانی از مسواک فرسوده خود دل نمی‌کنند. مسواک را هر سه تا چهار ماه یک بار عوض کنید، چون پرزهای مسواک به تدریج فرسوده و بدون اثر می‌شود و باکتری‌ها روی مسواک و دسته آن جمع می‌شود.

 


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت می باشد.

اگر از دوستان خود در مورد مسواک زدن سوال کنید که آیا می دانند چگونه دندان های خود را مسواک بزنند، قطعا می گویند: البته این کاری است که آنها از دوران کودکی دو بار در روز انجام داده اند، بنابراین حتی ممکن است از سوال شما ناراحت نیز بشوند. قطعا آنها از شما سوال خواهند کرد که مگر استفاده از خمیردندان و مسواک چقدر می تواند سخت باشد؟

اما به نظر می رسد صحیح مسواک زدن کمی پیچیده تر از آن چیزی است که بسیاری از مردم فکر می کنند.

ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان برای داشتن دهان و لبخندی سالم ضروری است. ما در این مطلب چند نکته مهم درباره مسواک زدن دندان ها را بررسی کرده ایم که پیشنهاد می کنیم در ادامه مطالعه کنید.

نحوه صحیح مسواک زدن

همچنین بخوانید: ویژگی های یک مسواک خوب چیست؟

اصلاح طرح لبخند

با توجه به تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۵ در مورد بهداشت دهان و دندان، ابتدا از نخ دندان استفاده کنید و سپس مسواک بزنید. این امر به شما کمک می کند تا از شر پلاک های دندان خلاص شوید.

ایمپلنت

سخن پایانی

علاوه بر داشتن لبخندی زیبا و سالم، بهداشت دهان و دندان می تواند سلامت عمومی را نیز بهبود بخشد. علاوه بر مسواک زدن، مطمئن باشید که از یک رژیم غذایی سالم استفاده می کنید و به طور مرتب مورد معاینات دندانپزشک قرار بگیرید.

طریق صحیح مسواک زدن باعث حفظ دندان‌های شما از پوسیدگی می‌شود. در واقع شما با نحوه صحیح مسواک زدن از ایجاد جرم بر روی دندان خود جلوگیری می‌کنید.

هم‌چنین وقتی مسواک به شکل صحیح زده شود، از ساییدگی و تحلیل لثه نیز جلوگیری می‌شود. در بسیاری از موارد دلیل از بین رفتن لثه و ایجاد زخم بر روی آن، ناآگاهی از طریقه صحیح مسواک زدن است.

همه افرادی که به حفظ بهداشت دندان و دهان، اهمیت می‌دهند و والدین مسئولیت پذیری که قصد آموزش صحیح مسواک زدن به کودکان خود را دارند، با این پرسش رو به رو هستند که روش صحیح مسواک زدن چگونه است؟ بدون شک مسواک زدن یکی از مهم‌ترین راه‌های رعایت بهداشت شخصی، حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از پوسیدگی آن‌ها است.

توصیه ما به والدین گرامی این است که روش‌های صحیح مسواک زدن و رعایت بهداشت دندان‌ها را از اوایل دوران کودکی و از زمان رویش اولین دندان‌ها، به کودکان خود آموزش دهند.

با پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های شیری، نیازی به صرف هزینه‌های بعدی جهت ترمیم آن‌ها نخواهید داشت. آموزش شیوه صحیح مسواک زدن به کودک بسیار اهمیت دارد، زیرا در صورتی که کودک به درستی این کار را انجام ندهد، ممکن است به لثه‌های خود آسیب بزند و به دلیل حس درد و ناراحتی ناشی از تحریک لثه‌ها، از مسواک زدن خودداری کند. همچنین ممکن است در صورت عدم آموزش صحیح، کودک قادر به پاک کردن و جرم زدایی کامل دندان‌های خود به وسیله مسواک زدن، نباشد و در نتیجه پس از مدتی دچار پوسیدگی دندان شود.

نحوه صحیح مسواک زدن

در این مطلب قصد داریم به آموزش صحیح مسواک زدن بپردازیم.

مسواک زدن کاری است که به توصیه بهترین دندانپزشک زیبایی برای حفظ زیبایی دندان ها  باید در طی شبانه‌روز 2 بار آن را انجام دهید. با این کار از ایجاد جرم بر روی دندان جلوگیری می‌کنید. در عین حال دندان‌های سفید و زیبا خواهید داشت. پلاک و جرمی که روی دندان باقی می‌ماند، محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌های مضر ایجاد می‌کند. در صورت ازدیاد این باکتری‌ها، روند پوسیدگی دندان تسریع می شود. مسواک زدن با خمیردندان مناسب به چند دلیل بسیار مهم است. اولین و مهم‌ترین دلیل این است که خمیردندان و مسواک زدن صحیح باکتری‌های مضری را که روی دندان‌ها خانه می‌کنند، از بین می‌برد. پوسیدگی دندان، بیماری لثه، از دست رفتن دندان و لزوم کاشت دندان همه از وجود جرم و پلاک روی دندان ناشی می‌شود. به همین دلیل است که آموزش طریقه صحیح مسواک زدن اولین گام مهم برای حفظ سلامتی دندان و لبخند لثه ای است.

برای داشتن دندان و لثه سالم لازم است که طریقه صحیح مسواک زدن را با توصیه‌های زیر رعایت کنید:

تا نیم ساعت بعد از غذاخوردن مسواک نزنید وقتی غذا میل می‌کنید و بلافاصله بعد از آن مسواک می‌زنید، به دندان‌ها آسیب وارد می‌شود. شاید شما هم جزء کسانی باشید که فکر می‌کنند بلافاصله بعد از غذاخوردن، بر روی دندان و لثه جرم و باکتری ایجاد می شود. در حالی که در این زمان سطح PH دهان پایین می‌آید و دهان اسیدی می‌شود. در این هنگام اگر مسواک بزنید، مینای دندان‌ها ساییده می‌شوند. پس بهترین کار این است تا 30 دقیقه بعد از غذا خوردن مسواک نزنید.

 

یکی از اشتباهات رایج بسیاری از افراد زمان مسواک زدن، تمرکز بر روی یک نقطه است. در این صورت از تمیز کردن سایر قسمت‌های دهان و دندان خود غافل می‌شوند. برای جلوگیری از این اشتباه زمان مسواک زدن، باید آن را بر روی تمامی قسمت‌های دندان به یک اندازه بکشید تا همه جای دندان‌های شما تمیز شود.

یک توصیه‌ی مهم برای طریق صحیح مسواک زدن، حرکت ملایم است. نباید با خشونت مسواک را بر روی دندان‌های خود بکشید. وقتی مسواک را با تندی بر روی دندان‌ها می‌کشید، نه تنها مینای دندان ساییده می‌شود، بلکه لثه هم به تحلیل می‌رود و عقب نشینی می‌کند. هرگز در زمان مسواک زدن عجله نکنید. می‌توانید به جای سرپا ماندن، روی صندلی بنشینید و به آرامی مسواک بزنید. هم‌چنین حرکت مسواک بر روی دندان‌ها باید به صورت دورانی باشد.

شما باید دو بار در طی روز مسواک بزنید؛ قبل از خواب و بعد از بیدار شدن. در این دو زمان، باید حداقل 2 دقیقه برای مسواک زدن، وقت صرف کنید. اغلب مسواک‌هایی که در بازار هستند، زمان سنج ندارند و بنابراین شاید صرف این مقدار زمان در ابتدا دشوار باشد. اما می‌توانید با گوشی همراه برای خود وقت تعیین کنید.

 

زمانی که در حال مسواک زدن هستید، دندان‌های خلفی و آسیاب را مد نظر قرار دهید. آن‌ها را بیش‌تر از سایر دندان مسواک بزنید. در حالی که بسیاری بر روی دندان‌های جلو خود تاکید دارند تا سفید و زیبا شوند، اما از دندان‌های عقب غافل می‌شوند. دندان‌های آسیب به دلیل سطح ناهمواری که دارند، بیش‌تر در معرض ایجاد پلاک و جرم  و آفت دهانی هستند. هم‌چنین این سطح جونده است و باقیمانده‌ی غذا بر روی آن‌ها باقی می‌ماند. بنابراین لازم است که بیش‌تر مورد توجه قرار بگیرند.

 

پیش از آموزش روش صحیح مسواک زدن لازم است ابتدا مسواک و خمیردندان مناسب تهیه شود. بر خلاف تصور عموم مردم، برند خمیردندان، اهمیت چندانی ندارد؛ زیرا همه ی خمیردندان‌ها از تعدادی مواد اولیه مشخص تهیه می‌شوند که شامل مواد کف کننده، ساینده، فلوراید، خوشبو کننده و مقداری مواد شوینده و پایه هستند.

تفاوت خمیردندان‌ها تنها در مواد خوشبو کننده و احیاناً مواد سفید کننده دندان‌ها است.این که خمیردندان با کیفیت، باید از میان برندهای خارجی و گران قیمت تهیه شود، یک باور نادرست است که متأسفانه بین مردم رواج دارد.

اما بدون داشتن مسواک مناسب، نه تنها به لثه‌ها و دندان‌ها آسیب وارد می‌شود؛ بلکه نظافت دهان و دندان نیز به خوبی انجام نشده و موجب باقی ماندن جرم و در نهایت پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد.

مسواک‌های زیادی در بازار موجود است که برخی از آن‌ها استاندارد نیستند و قیمت پایینی دارند.بخصوص بعد از انجام لمینت دندانی و ارتودنسی برای حفظ سلامت دهان و دندان لازم است که از مناسب بودن مسواک خود مطمئن شوید و از هر نوع مسواکی استفاده نکنید.

مسواک باید به اندازه‌ی دهان شما باشد و به گونه‌ای طراحی شده باشد که بتواند دندان‌های آسیاب را نیز تحت پوشش قرار دهد. مسواک‌های که روی آن‌ها کلمه‌ی Hard نوشته شده است، سفت و سخت هستند و به لثه آسیب می‌رسانند. مسواک‌های نرم یا Soft برای لثه مناسبند اما برای تمیز کردن جرم روی دندان، باید مسواک زدن شما بیش‌تر طولانی‌تر شود. مسواک‌های Medium بهترین گزینه برای دندان هستند.

 

مسواک مسئولیت تمیز کردن دندان‌های شما را برعهده دارد. اما شما نیز در برابر بهداشت و تمیز بودن مسواک خود مسئول هستید. هر 6 ماه یکبار باید مسواک خود را تعویض کنید.

 

 

یکی دیگر از قسمت‌های مهمی که در زمان مسواک زدن باید تمیز شود، زبان است. درست است که شما با مسواک زدن دندان‌ها و لثه‌ی خود را تمیز می‌کنید، اما اگر زبان به حال خود رها شود، میکروب‌ها و باکتری‌های مضر آن به سمت دندان منتقل می شود.

زمانی که در حال مسواک زدن هستید، آن را به آرامی بر روی زبان خود بکشید به گونه‌ای که باعث زخم شدن زبان نشود و سپس زبان را آب بکشید.

 

نوع خمیردندانی که برای مسواک زدن استفاده می‌کنید، اهمیت زیادی در حفظ سلامت دهان و دندان دارد. در اینجا ما تاکیدی بر روی خارجی یا ایرانی بودن خمیردندان نداریم. بلکه باید هر چند وقت یکبار خمیردندان خود را تعویض نمایید. زیرا بعد از مدتی، باکتری‌های دندان در برابر خمیردندان مقاوم می‌شوند و باید به سراغ خمیردندان دیگری بروید. از خمیردندان باید به اندازه استفاده کنید. استفاده‌ی زیاد از خمیردندان، کار شستشوی دندان‌ها را سخت‌تر می‌کند. به اندازه‌ی یک نخود خمیردندان برای هر بار مسواک زدن کافیست

بعد از اینکه دندان‌های خود را کامل مسواک زدید، دهان و دندان ها را چندین بار با آب بشویید تا هیچ ردی از خمیردندان بر روی دندان‌ها و لثه باقی نماند. در غیر این‌صورت خودِ خمیردندان هم ممکن است باعث خرابی دندان‌ها شود.

اولین مشخصه یک مسواک مرغوب و با کیفیت، قابلیت ارتجاعی پرزهای آن است. شاید در ویترین فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها، مسواک‌هایی با پرزهای رنگارنگ و شکل‌های متنوع وجود داشته باشد که باعث فریب مصرف کنندگان شود؛ اما آن چه مهم است، کیفیت پرزهای مسواک است.

در صورتی که پرزهای مسواک قابلیت ارتجاعی خوبی داشته باشند، هنگام عبور از روی مواد غذایی چسبیده به دندان‌ها و سایش آن‌ها، به خوبی خم و راست شده و به دلیل مقاومت بالایی که دارند، سطوح دندان‌ها را پاک کرده و ذرات غذا را از آن‌ها جدا می‌کنند. اگر مسواک دارای پرزهای بی کیفیتی باشد، پرزهای آن پس از مدت کوتاهی به حالت خمیده در می‌آید و در این حالت نمی‌تواند دندان‌ها را تمیز کند.

زبر یا نرم بودن مسواک بیشتر به سلیقه شخصی مصرف کننده بستگی دارد؛ اما زبری مسواک نباید در حدی باشد که باعث آسیب زدن به لثه‌ها و تحلیل آن‌ها شود.

همچنین باید دقت شود که قسمت کف مسواک و بین پرزها کاملاً تمیز باشد. در صورتی که کف مسواک کثیف شده و خمیردندان خشک شده به آن چسبیده باشد، باید مسواک را تعویض نمود. به طور کلی بهتر است مسواکی از برندهای شناخته شده و باکیفیت خریداری نمایید.

مسواک زدن و روش صحیح نخ دندان کشیدن باید همراه با هم باشند تا کاملاً مواد غذایی به دام افتاده لابه لای دندان‌ها را تمیز کنند. بهتر است لااقل روزی دو نوبت به روش صحیح مسواک بزنید. برای این کار در ابتدا لازم است به میزان معینی خمیردندان روی مسواک قرار دهید. معمولاً توصیه می‌شود در هر نوبت، به اندازه یک نخود از خمیردندان استفاده شود. بعضی افراد تصور می‌کنند با مصرف مقدار بیشتری از خمیردندان، دندان‌های آن‌ها تمیزتر خواهد شد! این یک تصور اشتباه است.

در مرحله بعد با صبر و حوصله دندان‌ها را به وسیله حرکات چرخشی و دایره‌ای تمیز کنید. پس از آن از حرکات بالا و پایین نیز برای نظافت کامل همه دندان‌ها استفاده کنید.

فراموش نکنید که سطوح داخلی دندان‌ها (که به سمت داخل دهان قرار دارند) را به دقت مسواک بزنید. همچنین سطوح جونده دندان‌ها که دارای پستی‌ و بلندی‌هایی هستند را به خوبی پاک‌سازی نمایید. دندان‌های انتهایی معمولاً به سختی قابل دسترسی هستند، اما بسیار ضروری است که آن‌ها را به خوبی تمیز کنید؛ زیرا در صورت پوسیدگی، ترمیم آن‌ها دشوار خواهد بود. مرز بین دندان‌ها و لثه، محل تجمع باکتری‌ها است. هنگام مسواک زدن به یاد داشته باشید که این نواحی را با حرکات چرخشی، زاویه 45 درجه و اندکی فشار تمیز کنید.

در مرحله پایانی سطح زبان را هم مسواک زده و دهان را آبکشی نمایید. لازم است مسواک را هم پس از استفاده به خوبی بشویید و در محلی خشک قرار دهید. (نگهداری مسواک در سرویس بهداشتی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود)

در صورتی که ارتودنسی انجام داده اید توصیه می کنیم مقاله آموزش مسواک در ارتودنسی در خصوص مسواک در طول درمان ارتودنسی را مطالعه نمایید.

نحوه صحیح مسواک زدن

پیشنهاد می شود به منظور اقدام به روش های درمانی و زیبایی مانند ساخت دندان های مصنوعی بر پایه ایمپلنت و لمینت به دندانپزشک متخصص در این حوزه مراجعه نموده و درمان خود را در مراکز معتبر، شناخته شده و قابل اعتماد آغاز، اجرا و پیگیری نمایید.

ذخیره سازی اطلاعات من در مرورگر برای نظرات بعدی

سئو و بهینه سازی سایت توسط اینتن

تهران – سعادت آباد، سرو شرقی، نرسیده به میدان کاج، خیابان بهزاد جنوبی، نبش کوچه دوازدهم. ساختمان ارس، پلاک ۴، واحد ۱۹

مختصات روی نقشه :

تلفن : 

نحوه صحیح مسواک زدن

تهران – فلکه دوم صادقیه ،بلوار فردوس شرق ،نرسیده به اتوبان ستاری، بین ستاری و ابراهیمی ،پلاک ٤٢٨ ،ساختمان بلوط، واحد ٣٦

مختصات روی نقشه :

تلفن : 

 

سیاست حفظ حریم خصوصی | شرایط استفاده از خدمات و مطالب سایت | تماس با دکتر سپهریان | درباره دکتر سپهریان

نحوه صحیح مسواک زدن
نحوه صحیح مسواک زدن
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *