نمونه قرارداد اجاره

نمونه قرارداد اجاره
نمونه قرارداد اجاره

اجاره عقدی است که به موجب آن مستأجر مالک منافع عین مستأجره می شود. اجاره دهنده را مؤجر و اجاره کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره گویند.  اجاره از جمله عقود معوض و تملیکی است که به لحاظ اهمیت و نقشی که در روابط اجتماعی دارد، مورد توجه روزافزون قانونگذاران قرار گرفته است، به نحوی که مهم ترین مبحثی که بعد از بیع مواد متعدد و فراوانی را در بین عقود معین، به خود اختصاص داده، عقد اجاره است. 

اجاره ‌نامه به سند نوشتاری قرارداد اجاره گفته می‌شود که بین مالک (موجر) و اجاره کننده (مستاجر) تنظیم می ‌شود که شامل مشخصات طرفین قرارداد و میزان اجاره بها و مدت اجاره و مورد اجاره و شرایط طرفین در آن می باشد. 

در قانون مدنی، اجاره بر سه قسم است:

۱- اجاره اشیاء

۲- اجاره حیوانات

نمونه قرارداد اجاره

۳- اجاره اشخاص

فایل word نمونه قرارداد اجاره نامه(استاندارد سازمان ثبت اسناد و املاک)

فایل pdf نمونه قرارداد اجاره نامه(استاندارد سازمان ثبت اسناد و املاک)

فایل word نمونه قرارداد اجاره ‌نامه

فایل pdf نمونه قرارداد اجاره ‌نامه 


فایل pdf نمونه قرارداد اجاره نامه(استاندارد سازمان ثبت اسناد و املاک)Downloads-icon


فایل pdf نمونه قرارداد اجاره ‌نامهDownloads-icon


Downloads-icon

برای مشاوره نمونه قرارداد اجاره آپارتمان

برای مشاوره نمونه قرارداد اجاره آپارتمان

 

طبق قانون ، تعریف عقد اجاره به این صورت آمده است : ” اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک عین منافع عین مستاجره می شود ” . عقد اجاره یکی از رایج ترین عقودی است که در کشور ما منعقد می شود و به همین دلیل ، قانون گذار با توجه ویژه به آن ، قواعد و مقررات خاصی را بر آن حاکم کرده است . از این رو افراد برای آگاهی نسبت به اینکه چگونه یک قرارداد اجاره را منعقد کنند ممکن است با ابهامات و مشکلاتی رو به رو شوند .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم برای آشنایی نسبی با نحوه اجاره کردن آپارتمان و نحوه انعقاد قرارداد اجاره منزل یا مسکن ،  به ارائه یک نمونه قرارداد اجاره آپارتمان که در واقع نمونه قرارداد اجاره خانه است بپردازیم . نمونه قرارداد اجاره

اطلاع از احکام و شرایط مربوط به انعقاد قرارداد اجاره آپارتمان زمانی مفید واقع می شود که نمونه ای از قرارداد ارائه شده و موضوعات درج شده در آن مورد توجه قرار گیرد . البته قرارداد اجاره آپارتمان و منزل متعدد است ؛ با این حال نمونه قرارداد اجاره مسکن که در ادامه این مقاله  آورده می شود ، بر اساس استانداردهای سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور است که اگر طرفین قرارداد بخواهند می توانند در صورت توافق بندهایی را از آن حذف و یا به آن اضافه کنند .

 

ماده 1 –  طرفين قرارداد 

1 – 1 ) موجر/ موجرین ……….. فرزند ……….. به شماره شناسنامه ……….. صادره از ……….. كد ملي ……….. متولد ……….. ساكن ……….. تلفن ……….. 

با وكالت / قيوميت / ولايت / وصايت ……….. فرزند ……….. به شماره شناسنامه ……….. متولد  ……….. به موجب ………..

2 – 1 ) مستاجر/مستاجرین ……….. فرزند  ……….. به شماره شناسنامه ……….. صادره از ……….. كد ملي ……….. متولد ………..  ساكن ……….. تلفن ………..

با وكالت / قيوميت / ولايت / وصايت ……….. فرزند ……….. به شماره شناسنامه ……….. متولد  ……….. به موجب ………..

 

ماده 2 –  موضوع قرارداد و مشخصات مورد اجاره 

عبارت است از تملیک منافع ……….. دانگ/دستگاه/یک باب ……….. واقع در  ……….. دارای پلاک ثبتی شماره ……….. فرعی از  ……….. اصلی ……….. بخش ……….. به مساحت ……….. متر مربع دارای سند مالکیت به شماره سریال ……….. صفحه ……….. دفتر ……….. به نام ……….. مشتمل بر ……….. اتاق خواب با حق استفاده برق / آب /گاز به صورت اختصاصی/ اشتراکی / شوفاژ روشن /غیر روشن / کولر / پارکینگ ……….. فرعی به متراژ ……….. متر مربع / انباری فرعی ……….. به متراژ ……….. متر مربع تلفن دایر/غیر دایر به شماره ……….. و سایر لوازم و منصوبات و مشاعات مربوطه که جهت استفاده به رویت مستاجر/مستاجرین رسیده و مورد قبول قرار گرفته است.

 

ماده 3 –  مدت اجاره

مدت اجاره  ……….. ماه/سال شمسی از تاریخ  … / … / …13 الی … / … / …13 می باشد.  

 

ماده 4 –  اجاره بها و نحوه پرداخت

4 – 1 )  میزان اجاره بها جمعاً ……….. ریال، از قرار ماهیانه مبلغ ……….. ریال که در اول / آخر هر ماه به مو جب قبض رسید پرداخت می شود .
4 – 2 ) مبلغ ……….. ریال از طرف مستاجر / مستاجرین بعنوان قرض الحسنه نقداً / طی چک به شماره ……….. بانک ……….. شعبه ……….. پرداخت شد و یا نقداً / طی چک شماره ……….. بانک  ……….. شعبه  ……….. در تاریخ    … / … / …13 به موجر پرداخت خواهد شد . معادل مبلغ پرداختی به عنوان قرض الحسنه با انقضاء مدت اجاره و فسخ آن همزمان با تخلیه عین مستاجره به مستاجر مسترد خواهد شد .

 

ماده 5 –  تسليم مورد اجاره

موجر مکلف است در تاريخ … / … / …13 مورد اجاره را با تمام توابع و ملحقات و منضمات آن جهت استیفاء به مستاجر/ مستاجرین تسلیم کند . 


ماده 6 –  شرايط و آثار قرارداد 

6 – 1 )   مستاجر نمی تواند از مورد اجاره بر خلاف منطور قرارداد (مسکونی ، تجاری ، اداری ) استفاده نماید . مستاجر مکلف است به نحو متعارف از مورد اجاره استفاده نماید . 
6 – 2 )  مستاجر حق استفاده از مورد اجاره را به نحو مباشرت دارد و بایستی شخصاً از مورد اجاره استفاده کند . علاوه بر این مستاجر حق انتقال و واگذاری مورد اجاره را به غیردارد / ندارد . در صورت تخلف و انتقال به غیر ، اعتبار اجاره منوط به تنفیذ مالک خواهد بود . در صورتیکه مستاجر مورد اجاره را به غیر بدون اذن مالک تسلیم کرده باشد شخص متصرف در صورت عدم تنفیذ در برابر مالک در حدود مقررات قانونی مسئول خواهد بود .
6 – 3 ) موجر باید مالک یا متصرف قانونی یا قراردادی مورد اجاره باشد و در صورتیکه به عنوان  ولایت ، وصایت ، وکالت ، قیومیت ، اجاره با حق انتقال و از این قبیل  اختیار اجاره دادن داشته باشد . بایستی اسناد و مدارک مثبت حق انتقال را ضمیمه کند و مشاوره موظف به احراز موضوع فوق است .
 6 – 4 ) در صورتی که مستاجر از پرداخت اجاره بها بیش ازیک ماه تاخیر نماید ، موجر می تواند قرارداد را فسخ و تخلیه مورد اجاره را از مراجع ذی صلاح بخواهد .
6 – 5 ) پرداخت هزنه های مصرفی آب / برق / گاز/ تلفن / شارژ/ فاضلاب شهری بر عهده مستاجر است و باید در موعد تخلیه یا فسخ قبوض پرداختی را به مستاجر ارائه نماید .
6 – 6 )  پرداخت هزینه نگهداری آپارتمان ( حق شارژ و غیره ) و همچنین افزایش احتمالی آن بر مبنای مصوب مسئول یا مسئولین ساختمان بر عهده مستاجر است .
6 – 7 ) پرداخت هزینه تعمیرات و هزینه های کلی از قبیل نصب و راه اندازی به منظور بهره برداری از دستگاه تهویه ، ،شوفاژ ، کولر ، آسانسور و شبکه آب و برق و گاز با مالک است و هزینه های جزئی مربوط به استفاده از مورد اجاره به عهده مستاجر است و نوع هزینه ها و میزان آن را عرف تعیین می کند .
6 – 8 )  مالیات مستغلات و تعمیرات اساسی و عوارض شهرداری با موجر است و مالیات بردرآمد و مشاغل ( تجاری ، اداری ) بر عهده مستاجر می باشد .
6 – 9 ) در خصوص اماکن تجاری مبلغ ……….. ریال به حروف  ……….. ریال به عنوان حق سرقفلی توسط مستاجر به موجر تسلیم و پرداخت گردیده / نگردیده است .               
6 – 10 ) مستاجر مکلف است در زمان تخلیه ، مورد اجاره را به همان وضعی که تحویل گرفته به موجر تحویل داده و رسید دریافت نماید . در صورت حدوث خسارات نسبت ب عین مستاجره ، مستاجر  متعهد به جبران خسارت وارده خواهد بود .
 6 – 11 ) موجر ملزم است در زمان تخلیه نهایی و با تسویه حساب بدهی های زمان اجاره ، نسبت به استرداد قرض الحسنه دریافتی از مستاجر، با اخذ رسید اقدام نماید .
6 – 12 ) در صورتیکه موجر نسبت به پرداخت هزینه هایی که موجب انتفاع  مستاجر از ملک می باشد ، اقدام نکند و به مستاجر اجازه انجام تعمیرات لازم ندهد مستاجر میتواند شخصاً نسبت به انجام تعمیرات مربوطه اقدام و هزینه های مربوطه را با موجر محاسبه کند .
6 – 13 )  تمدید قرارداد اجاره فقط با توافق طرفین قبل از انقضاء مدت قرارداد ممکن است . در صورت تمدید قرارداد اجاره الحاقی با شرایط و تغییرات مورد توافق بخش لا ینفکی از قرارداد اجاره خواهد بود . 
6 – 14 ) مستاجر مکلف است به محض اتمام مدت اجاره ، عین مستاجره را بدون هیچ عذر و بهانه ای تخلیه  و به موجر تسلیم نماید ، چنانچه مستاجر مورد اجاره را راس تاریخ انقضاء تخلیه کامل ننماید و یا به هر دلیلی از تسلیم آن به موجر خودداری نماید موظف است روزانه مبلغ ……….. ریال به عنوان اجرت المثل ایام تصرف بعد از اتمام قرارداد ، به موجر بپردازد و تهاتر خسارت ناشی از تخلیه ( اجرت المثل ) با مبلغ قرض الحسنه بلااشکال است .

      
ماده 7 

كليه اختيارات ولو اختیار غبن به استثناء اختیار تدلیس از طرفین ساقط گردید .


ماده 8 

این قرارداد در سایر موارد تابع مقررات قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1376 خواهد بود .

 

ماده 9

به استناد ماده 2 قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376 شهود با مشخصات زیر این قرارداد را امضاء و گواهی می نماید .


ماده 10

حق الزحمه مشاور املاک طبق تعرفه کمیسیون نظارت شهرستان ……….. بطور جداگانه ای به عهده طرفین است که همزمان با امضای این قرارداد مبلغ ……….. ریال پرداخت شده و رسید دریافت نمایند . فسخ یا اقاله قرارداد تاثیری در میزان حق الزحمه نخواهد داشت .


ماده 11

اين قرارداد در تاريخ  … / … / …13 ساعت ……….. در دفتر مشاور املاك ……….. به نشاني ……….. در سه نسخه بين طرفين تنظيم ، امضاء و مبادله گرديد . مشاور املاك مکلف است نسخ قرارداد را به مهر دفتر املاک و نسخه اول و دوم را به موجر و مستاجر تسلیم نماید و نسخه سوم را در دفتر مخصوص بايگاني كند و هر سه نسخه داراي اعتبار واحد است . 


ماده 12

موارد حقوقي اين قرارداد مطابق با مقررات جاري است و تاييد مي شود .


توضیحات : 

نمونه قرارداد اجاره

 

امضاي موجر      امضاي مستاجرین       امضاي شاهد 1            امضاي شاهد 2

 

برای مطالعه بیشتر درباره نمونه قرارداد اجاره آپارتمان در کانال تلگرام حقوق قراردادها عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه قرارداد اجاره آپارتمان پاسخ دهند .

 

 

برای مشاوره نمونه قرارداد اجاره آپارتمان

برای مشاوره نمونه قرارداد اجاره آپارتمان


درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071667 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 30000 ریال ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری سایت مشاوره دینا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و …. هیچگونه وابستگی ندارد.

جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.


قانون مجازات اسلامی جدیدDownloads-icon


دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستریDownloads-icon


ظرفیت پذیرش آزمون اخذ پروانه مشاوره خانوادهDownloads-icon

ماده ۲ – موضوع قرارداد

 

               محل امضاء و اثر انگشت موجر                                                 نام و نام خانوادگی و محل امضاء و اثر انگشت شاهد نخست

                محل امضاء و اثر انگشت مستأجر                                            نام و نام خانوادگی و محل امضاء و اثر انگشت شاهد دوم

 

نمونه قرارداد اجاره

 

نمونه سند حقوقی که به رایگان در اختیار دارید توسط متخصصین رشته حقوق تهیه شده و یصورت دوره ای ویرایش می شود. شما می توانید فایل ورد و پی دی اف سند فوق را دانلود کرده و پس از اعمال تغییرات ضروری مورد استفاده قرار دهید. بدیهی است که صلح؛ مرجع حقوقی ایران هیچ گونه مسوولیتی در مورد استفاده شما از این سند بر عهده نمی گیرد. پیشنهاد ما همواره این است که در انجام امور حقوقی خود از متخصصین یاری بگیرید، شما می توانید برای یافتن وکیل، کارشناس رسمی و یا دفتر اسناد رسمی مناسب در سراسر کشور از لینک های زیر استفاده کنید.

دسترسی سریع

قرارداد

قوانین

کتاب

متخصصین

دفـاتر

021-86095462

9:00 تا 18:00

وقتی مالک مال (اعم از منقول یا غیر منقول) بخواهد منافع یا حق استفاده از مال یا ملک خود را به دیگری واگذار نماید متداول ترین قالب، عقد اجاره است.به قرارداد اجاره عرفاً اجاره نامه هم می گویند.غیر از عقد اجاره تحت عناوین دیگر نیز می توان منافع و حق استفاده از ملک را به دیگری واگذار نمود.این قالب ها عبارتند از : صلح منافع، اباحه منفعت، حبس مطلق، رهن و بخشش (هبه).هر یک از این عقود و قراردادها ویژگی ها، خصوصیات و شرایط خود را دارند که توصیه می شود جهت اطلاع و آگاهی و انتخاب بهترین قالب و برای تعریف یک رابطه حقوقی درست قبل از هر اقدامی و امضای هر قراردادی با یک وکیل متخصص و با تجربه در زمینه قراردادها و دعاوی ملکی مشورت نمایید.

تماس و مشاوره با وکیل برای تنظیم قرارداد

 

نمونه قرارداد اجاره

ماده 1- طرفین قرارداد

قرارداد حاضر بین ………… فرزند ………. به شماره شناسنامه ……. صادره ……… به کدملی ……….متولد……… ساکن ………………………………………….. تلفن …………… به عنوان موجر و …………… فرزند ……………. به شماره شناسنامه ……….. صادره از ………….به کدملی …………….. متولد ……………………. ساکن ……………………… تلفن …………………. به عنوان مستأجر منعقد می گردد.

 

ماده 2 – موضوع قرارداد و مشخصات ملک مورد اجاره

عبارت است از تملیک منافع 6 دانگ یک دستگاه آپارتمان واقع در تهران ………………………….. پلاک ثبتی شماره ………….. فرعی از …………… به مساحت 88 متر مربع دارای سند مالکیت به شماره سریال ………………… به نام موجر، مشتمل بر 2 اتاق خواب با حق استفاده از برق، گاز، تلفن به صورت اختصاصی و سایر لوازم و منصوبات و متفرعات مربوطه از جمله آب که جهت استفاده به رؤیت مستأجر رسیده و مورد قبول قرار گرفته است.

 

ماده 3 – مدت اجاره

مدت اجاره ار تاریخ 28/10/95 آغاز و در مورخ 15/12/95 خاتمه می یابد. (47روز)

 

ماده 4 – اجاره بها، نحوه پرداخت

 

ماده 5 – تقسیم مورد اجاره

با عنایت به قرارداد اجاره مورخ 5/2/1393، آپارتمان مورد اجاره به همراه تمامی توابع و ملحقات آن هم اکنون در تحویل و ید مستأجر و تحت تصرف وی می باشد.

 

ماده 6 – شرایط قرارداد

 

ماده 7 – این قرارداد در سایر موارد تابع قانون مدنی و قانون روابط مالک و مستأجر مصوب 1376 خواهد بود.

قرارداد مزبور در 7 ماده در مورخ 28/10/1395 و در حضور شهود به امضای طرفین رسید.

 

امضاء موجر                             امضاء مستأجر                     امضاء شاهد                            امضاء شاهد

 

دانلود فایل  PDF  قرارداد اجاره از طریق فایل پیوست

 

 

1- پرونده الزام به تنظیم سند رسمی

2- دستور تخلیه فوری، نمونه دادخواست و رأی

3- خلع ید از املاک و بیرون کردن متصرف غیرقانونی

4- تخلیه املاک تجاری و مسکونی

 

 

مشورت با وکیل برای خرید ملک و آپارتمان

وکیل برای تنظیم سند رسمی آپارتمان، ملک، زمین، مغازه

عقد بیع – قرارداد خرید و فروش

نکات حقوقی که هنگام اجاره ملک مسکونی لازم است رعایت کنیم

نمونه قرارداد اجاره

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.

دفتر وکالت دادگران از سال 1384 با همکاری جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه تهران تاسیس شد و تا به امروز با هدف قبول وکالت و اعطای مشاوره حقوقی به هموطنان ایرانی سراسر دنیا و خارجیان مقیم ایران، به حیات خود ادامه داده است.


دانلود فایل  PDF  قرارداد اجاره از طریق فایل پیوستDownloads-icon


قرارداد اجاره(110 KB)
Downloads-icon

در این وب سایت تلاش گردیده است اطلاعات حقوقی مفید و کاربردی، با هدف ارتقاء دانش حقوقی کشور، به طور رایگان در اختیار شما کاربران عزیز قرار گیرد.

نمونه قرارداد اجاره یا اجاره نامه « املاک تجاری »   اجاره نامه   موجر : خانم/ آقاي……..فرزند……….به شناسنامه شماره……….به نشاني……..شركت………..ثبت شده به شمارة …………به نشاني………..با مديريت ……….(به موجب روزنامه رسمي شماره ……….مورخ ……..) وكيل موجر : خانم/ آقاي………كه با اختيار حاصله از وكالتنامة شماره…….مورخ……..تنظيمي در دفترخانة………..اين اجاره نامه را امضاء كرده است. مستأجر : […]

مستأجر :
خانم/ آقاي………فرزند……..به شناسنامه شماره………صادره از………..به نشاني…………شركت………..ثبت شده به شمارة……….به نشاني………با مديريت………..(به موجب روزنامه رسمي شماره ……..مورخ……..).
وكيل مستاجر :
خانم / آقاي……كه با اختيار حاصله از وكالتنامه شماره ………مورخ………تنظيمي در دفترخانة………..اين اجاره نامه را امضاء كرده‌اند.

مورد اجاره: 
……دانگ يك باب مغازه/ يك دستگاه آپارتمان/ يك باب ساختمان واقع در شهر ………خيابان …….. كوچه ……..شماره ……….كه مشخصات ثبتي آن به شرح آتي است:
پلاك ثبتي اصلي……….پلاك ثبتي فرعي……..منطقه ثبتي ………مساحت……..ساير مشخصات……….مورد اجارة به موجب پروانه ساختمان شماره ……….مورخ ……..و گواهي پايان كار مورخ ………شماره ………داراي كاربري تجاري است و براي شغل……….اجاره داده مي‌شود.
تجهيزات و امكانات مورد اجاره به شرح ذيل است:
۱-     وسائل گرمايش و سرمايش: شوفاژ- كولر- فن كويل- تهوية مطبوع مركزي- پكيج حرارتي و برودتي- بخاري- شومينه- ساير…….
۲-    برق- آب- گاز تلفن/تلفنهاي (به شماره……….)
۳-    لوستر- تجهيزات اداري- قفسه بندي- يخچال صنعتي.
۴-    پاركينگ و انباري
۵-    ساير موارد …….نمونه قرارداد اجاره

مدت اجاره:
…………سال/ماه شمسي كه آغاز آن ………..مي‌باشد.

مبلغ اجاره:
براي تمام مدت…………..ريال معادل…………تومان است كه: (۱) مبلغ ………..ريال آن در اول هر ماه در قبال اخذ رسيد به موجر پرداخت می شود. (۲) طي ………فقره چك به موجر پرداخت شد. (۳) طي ……..فقره سفته به موجر پرداخت شد. (۴) مستأجر در اول ماه مبلغ ………ريال به حساب جاري شماره ………شعبة…………بانك ……….واقع در……….به نام موجر واريز خواهد كرد و بري الذمه خواهد شد. (۵) ساير روشهاي دیگر پرداخت ………. (با تفصيل نوشته شود).

سرقفلي:
۱- مستأجر هيج وجهي بابت سرقفلي پرداخت نكرده است و به اين ترتيب هيچ حقي نسبت به سرقفلي و حقوق صنفي متعقله به ملك ندارد و در انقضاء مدت چيزي از اين بابت به وي تعلق نخواهد گرفت.
۲- مستأجر مبلغ …………ريال به عنوان سرقفلي به موجر پرداخت كرد و بين طرفين مقرر گردید :
الف- اين وجه متعلق به موجر است و در قبال پرداخت آن با اجاره دادن ملك به مستأجر با شرايط و مبلغ مندرج در اين اجاره نامه موافقت كرده است و براي اين سرقفلي هيچ ما بازاء و عوض ديگري در نظر گرفته نشده و در انقضاء مدت مستأجر مكلف به تخليه است و چيزي بابت سرقفلي يا عوض آن دريافت نخواهد كرد.
ب- در پايان مدت و زمان تخليه معادل همين مبلغ به مستأجر پرداخت خواهد شد. افزايش نرخ تورم و تغيير قيمت سرقفلي تأثيري در اين امر نخواهد داشت.
ج- در پايان مدت رقم پرداختي مستاجر به علاوه مبلغي كه بر مبناي شاخص بانك مركزي جبران كاهش ارزش پول را  با توجه به مدت اجاره بكند به مستأجر تآديه خواهد شد.
د- در پايان مدت سرقفلي متعلق به محل بر مبناي نرخ عادله و قيمت معاملاتي زمان تخليه به مستأجر پرداخت خواهد شد. منظور از نرخ عادله و قيمت معاملاتي وجهي است كه مستأجرين جهت اجاره كردن مورد اجاره اين سند، با مدت و شروط مشابه و مبلغ اجاره‌اي معادل مبلغ احاره اين سند به علاوه نرخ تورم به نسبت مدت اجاره، آمادگي پرداخت آن را به عنوان سرقفلي دارند. در صورت عدم توافق در اين خصوص، نظر هيأتي متشكل از سه نفر كارشناس رسمي دادگستري متبع خواهد بود.

شروط ضمن عقد:
۱- مستأجر حق انتقال مورد اجاره را به غير ندارد/ دارد.
۲- مورد اجازه صرفاً براي شغل ……اجاره داده شده و مستأجر به هيچ وجه حق تغيير شغل ندارد.
۳- حفظ و نگهداري مورد اجاره و تجهيزات آن بر عهدة مستأجر است. و بايد در انقضاء مدت، مورد اجاره و تجهيزات آن را صحيح و سالم تحويل دهد.
۴- تعميرات جزئي عين مستأجره بر عهده مستأجر و تعميرات كلي بر عهده موجر است.
۵- پرداخت هزينة آب و برق و گاز و تلفن بر عهدة مستأجر است.
۶-   پرداخت هزينه نگهداري (شارژ) ساختمان بر مبناي مصوبات هيات‌ مديره بر عهدة مستأجر/موجر است و تغييرات اين ارقام نيز مورد قبول مي‌باشد.
۷-    اسقاط كافه خيارات منجمله غبن- به هر درجه‌اي كه باشد- از طرفين به عمل آمد.
۸-   مستأجر مكلف است مالياتها و عوارض كسبي و حق بيمة كارگران و كاركنان خود را به موقع پرداخت و نيز در كسب و كار خود ضوابط قانوني و شرعي را دقيقاً رعايت كند.
۹-   تأخير در پرداخت اجاره بها براي موجر حق فسخ اجاره و تخليه عين مستأجره را ايجاد خواهد كرد. در اين حالت حق مستأجر نسبت به سرقفلي نيز (در صورت وجود) ساقط خواهد شد. تخلف مستأجر از هر يك از شروط مندرج در اين سند نيز همين آثار را خواهد داشت.

اين اجاره نامه در تاريخ …………با حضور آقايان:
۱-     …………………..فرزند……….به شناسنامه………به نشاني…………
۲-     …………………..فرزند……….به شناسنامه………به نشاني…………
افراد معتمد موجر و مستأجر كه به عنوان شاهد ذيل آن را امضاء كرده‌اند. در دو نسخه با اعتبار واحد تنظيم و امضاء و مبادله شد.
قسمتها و مطالب زايد در هر دو نسخه قلم زده و ابطال شده است.

امضاء موجر                                                                           امضاء مستأجر

امضاء شاهد ۱                                                                       امضاء شاهد ۲

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

شماره تلفن : 88772691 – 88671120

آدرس : تهران، میدان ونک، نرسیده به چهارراه جهان کودک، پلاک 53، طبقه سوم

« مشاوره به صورت حضوری و با تعیین وقت قبلی می باشد »

 

021-88772691

021-88671120

 

info@abdilawyer.com

تهران، میدان ونک، نرسیده به چهارراه جهان کودک، پلاک 53، طبقه سوم

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به موسسه حقوقی علی عبدی می باشد

وبلاگ آدرس – اجاره خانه – سامانه اجاره خانه

بسیاری از ما از بندها و قوانین قرارداد اجاره ملک یا اجاره آپارتمان اطلاعی نداریم و فقط قرارداد را امضا می‌کنیم؛ در صورتی که مبنای بررسی دادخواست شکایت در صورت بروز مشکل در بحث اجاره، اجاره نامه و بندهای آن است؛ برای مثال اگر خودرو داریم باید تکلیف آن را در قرارداد مشخص کنیم بنابراین لازم است که از تمامی مفاد اجاره نامه اطلاع داشته باشیم. در ادامه به بررسی چند بند اصلی قولنامه اجاره خانه می‌پردازیم. با آدرس همراه باشید.

تمامی مشخصات شناسنامه‌ای طرفین قرارداد مانند اسم، فامیل، شماره شناسنامه و … باید به طور دقیق در قرارداد معاملات ذکر شود و اگر یکی از طرفین قصد دارد به صورت وکالتی اقدام به عقد قرارداد اجاره کند، لازم است که هم مشخصات وکیل و هم موکل به طور کامل در فرم اجاره ذکر شود.
نکته: در وارد کردن اطلاعات مربوط به موجر و مستأجر در قولنامه اجاره خانه دقت کافی داشته باشید. از صحت مدارکی که طرف مقابل شما ارائه می‌دهد، اطمینان حاصل کنید.

این ماده شامل مشخصات مورد اجاره اعم از آدرس، مشخصات ظاهری، امکانات، کد پستی و مشخصات سند مالکیت است که به طور صحیح باید در قولنامه اجاره خانه یا اجاره نامه ذکر شود.
نکته: در هنگام عقد قرارداد اجاره ملک حتماً مدارک مالک را به طور دقیق بررسی کنید تا از مالکیت او مطمئن شوید.

در این بند مدت زمان اجاره، تاریخ تحویل و تاریخ پایان قولنامه اجاره خانه آورده می‌شود.
نکته ۱: در صورتی که تاریخ عقد قرارداد و پایان قولنامه اجاره خانه در متن آن ذکر نشده باشد، قرارداد فاقد اعتبار بوده و فسخ شده تلقی می‌شود.
نکته ۲: اگر مالک واحد مسکونی مورد اجاره را دیرتر تحویل مستأجر بدهد یا مبلغ ودیعه را دیرتر از موعد تعیین شده به او برگرداند باید به ازای هر روز، مبلغ خسارت عنوان شده در قرارداد را پرداخت نماید.
نکته ۳: مستأجر تا یک هفته بعد از مدت زمان تعیین شده در قولنامه اجاره خانه، زمان دارد تا ملک را تخلیه کند. اگر دیرتر از موعد، ملک را به مالک باز گرداند، باید در ازای هر روز مبلغ خسارت عنوان شده در قولنامه اجاره خانه را پرداخت نماید. حتی مالک این اجازه را دارد که مبلغ خسارت روزانه را از ودیعه کم و مابقی را به مستأجر برگرداند.
نکته ۴: در صورتی که در قولنامه اجاره خانه توافقی مبنی بر تخلیۀ پیش از موعد ذکر شده باشد، بنا بر توافق طرفین این امر صورت می‌گیرد و اگر هر یک از طرفین از زیر این توافق شانه خالی نماید، طرف دیگر می‌تواند برای تنظیم دادخواست شکایت به دادگاه مراجعه نماید.نمونه قرارداد اجاره

در تعیین اجاره بها مواردی مانند امکانات ملک، دسترسی‌های شهری آن، وجود آسانسور (در ساختمان‌ها)، سن بنا، سطح فرهنگی و اجتماعی محله، منطقه و ناحیه، دسترسی به لوازم حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس و … مؤثر هستند و هر چه این امکانات بیشتر باشد، مبلغ اجاره‌بها بیشتر می‌شود.
نکته ۱: به امکانات ملک توجه کنید و دقت کنید تا پولی اضافه در برابر چیزی که وجود ندارد، از شما گرفته نشود.
نکته ۲: مستأجر موظف است تا مبلغ اجاره را در موعد توافق شده پرداخت کند و در صورتی که از این امر امتناع کند مالک می‌تواند هنگام پایان قرارداد میزان اجاره‌های پرداخت نشده را از مبلغ ودیعه کسر نماید و مابقی را به او بازگرداند.
نکته ۳: صورت پرداخت منظم اجاره توسط مستأجر و عدم ذکر هرگونه توافقی مبنی بر تخلیۀ پیش از موعد در قولنامه اجاره خانه، مالک به هیچ وجه نمی‌تواند مستأجر را به تخلیۀ پیش از موعد وادار کند.

این بند شامل تاریخی است که باید موجر ملک مورد اجاره را به‌صورت سالم و کامل تحویل مستأجر نماید و بلعکس.
نکته: در صورت وارد کردن هر گونه خسارتی به ملک از طرف مستأجر، او موظف به پرداخت خسارت بر طبق قرارداد نوشته شده در مشاور املاک خواهد بود.

۱- مستأجر حق اجاره دادن مورد اجاره (مسکونی یا مغازه) را به غیر ندارد.
۲- در مدت اجاره، ملک به طور کامل تحویل مستأجر بوده و مالک حق هیچ گونه دخالتی ندارد.
۳- در مدت قرارداد، تمامی هزینه‌های جزئی، مانند هزینه تعویض پوشال، پرداخت هزینه آب و برق و گاز و تلفن و فاضلاب شهری، هزینه عوارض پسماند سالیانه و سرویس دوره‌ای آسانسور، بر عهدۀ مستأجر است؛ اما هزینه‌های اساسی و کلی تر مانند ترکیدگی لوله‌ها، نصب دوربین مداربسته، ریموت کردن در پارکینگ، گل‌کاری باغچه‌ها، کف سابی پارکینگ و خرابی سیستم گرمایش و سرمایش بر عهده مالک است.
۴- قولنامه اجاره خانه بدون کد رهگیری و مهر و امضاء مشاور املاک دارای جواز کسب، فاقد اعتبار قانونی است.
۵- از قولنامه اجاره خانه دو نسخه توسط مشاورین املاک تهیه می‌شود که یک نسخه نزد مستأجر و نسخۀ دیگر در نزد مالک می‌ماند.

هزینه های ساختمان که بر عهده مستاجر است:

هزینه های ساختمان که بر عهده مالک است:

نکته: در صورتی که مالک در حین این مشکلات، امکان پرداخت هزینه‌ها را نداشته باشد، با هماهنگی مستاجر، هزینه از مبلغ اجاره کم می‌شود و در واقع این هزینه‌ها توسط مستاجر پرداخت می‌شود. اما این موضوع باید به توافق طرفین برسد.

نکته: قبل از نوشتن اجاره نامه، وسایل و تجهیزات خانه را به خوبی بررسی کنید تا اگر قرار است موردی از آن تعمیر شود، در قرارداد ذکر شود.

نمونه قرارداد اجاره خام در فایل پیوست آمده است:

اجاره-نامه- فرم خام ۱ / اجاره-نامه- فرم خام ۲ / اجاره-نامه- فرم خام ۳

طبق قانون تمام اختیارات فسخ قرارداد از دو طرف گرفته شده است حتی اگر ضرر کرده باشند ولی اگر تقلبی در کار باشد فرد زیان دیده می‌تواند به استناد این تقلب دادخواست فسخ اجاره نامه را ارائه دهد که بهتر است این کار توسط مشاوران املاک انجام گیرد.
فسخ اجاره تنها در موارد خاص امکان پذیر است و اگر بدون دلایل قابل قبول قانونی باشد منجر به پرداخت خسارت می‌شود.

۱- در صورتی که خانه یا ملک استیجاری با شرایطی که در قرارداد نوشته شده منطبق نباشد.
۲- اگر حق فسخ اجاره توسط مستأجر به صورت دستی در توضیحات قرارداد ذکر شده باشد.
۳- اگر کل یا قسمتی از ملک خراب شود یا در معرض خراب شدن قرار بگیرد به نحوی که قابل تعمیر نباشد.
نکته: اگر مستأجر بنا به دلایلی بخواهد از ملک نقل مکان کند باید از سه ماه قبل موضوع فسخ اجاره را به مالک خبر دهد.

۱- اگر مستأجر در پرداخت اجاره‌بها به مالک بد حسابی کند و یا اجاره‌بها را پرداخت نکند، به موجر حق فسخ اجاره داده می‌شود و موجر می‌تواند به دلیل عملی نشدن شروط قرارداد اقدام به فسخ اجاره نماید.
۲- اگر مستأجر بدون دریافت اجازه از مالک، ملک را به دیگری واگذار کند.
۳- اگر مستأجر مسکن را برای کارهای نامربوط مانند فعالیت‌های نادرست یا فعالیت تجاری عمده استفاده کند.
۴- مستأجر مسئول است که به مالک اجازه ورود به آپارتمان را به منظور مواردی مثل انجام تعمیرات بدهد. اگر وی بدون دلیل موجه از این کار خودداری کند و یا وظایفی که بنا به قرارداد استیجاری به وی محول شده را به درستی انجام نداده باشد، مالک حق فسخ اجاره پیش از موعد و یک طرفه را دارد.

زمان اجاره‌ای که در مبایعه نامه یا قولنامه اجاره خانه درج می‌شود معمولاً یک سال است و با پایان یافتن این زمان، قرارداد میان مالک و مستأجر به خودی خود، فسخ می‌شود. اگر هر یک از دو طرف معامله قصد تمدید دارند لازم است قراردادی جدید نوشته شود. تمدید قولنامه اجاره خانه باید طبق اصول و قوانین کشور و با کمک مشاورین املاک انجام شود تا مالک و مستأجر در آینده دچار مشکل نگردند. هنگام تمدید قرارداد اجاره خانه ابتدا باید مشخص شود که قرارداد قبلی نیاز به تغییر دارد یا خیر. بعد از این که دو طرف به توافق جدید رسیدند، می‎توان متن تمدید قرارداد اجاره خانه را در پشت قولنامه اجاره خانه نوشته می‌شود و به امضای طرفین معامله و دو نفر شاهد می‌رسد.

دانلود نمونه فرم درخواست تمدید اجاره به صورت فایل word: تمدید قولنامه اجاره خانه

قولنامه اجاره خانه، قراردادی دو طرفه و قانونی است که بین مالک و مستأجر برقرار می‌شود. این قرارداد مانند تمام قراردادهای دیگر اهمیت بسیاری دارد و نباید در تنظیم آن کوتاهی کرد. سعی کنید این قرارداد را به صورت رسمی و در دفاتر معتبر مشاور املاک انجام دهید و برای حذف هزینه حق الزحمه مشاورین املاک قولنامه اجاره خانه را به صورت دستی ننویسید؛ چون در صورت بروز هر گونه مشکلی امکان پیگیری قراردادهای دستی وجود ندارد.
امیدوارم آنچه که در این مطلب آورده شد تا حدی راهنمای شما برای تهیه قولنامه اجاره خانه باشد.

پست قبلی

پنت هاوس چیست ؟ مزایا و معایب سکونت در آن را می‌دانید؟

پست بعدی

دکوراسیون مینیمال و سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی

امکانات آدرس در زمان کرونا

حق کمیسیون املاک ۹۸ و شیوه محاسبه آن براساس قانون

همه چیز درباره استعلام سند ملک با کد ملی

رهن کامل چند درصد قیمت خانه است و چطور می‌توان آن را محاسبه کرد؟

سلا . وقت بخیر. عالی بود. خیلی ممنونم.

سپاس از همراهی شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم


نمونه قرارداد اجاره

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد


اجاره-نامه- فرم خام ۱Downloads-icon


اجاره-نامه- فرم خام ۲Downloads-icon


اجاره-نامه- فرم خام ۳Downloads-icon



توضیح: دقت داشته باشید که این نمونه قرارداد یک فرم خام است و طرفین قرارداد اگر بخواهند می توانند شرایطی دیگری را با توافق در هنگام تنظیم قرارداد تعیین و در متن قرارداد درج کنند و یا بندی از قرارداد را که با آن موافق نیستند حذف کنند. به طور مثال در متن زیر در ماده ۸) شرایط قرارداد بند۱-۸ اسقاط کافّه خیارات منجمله غبن ولو به درجه أعلی به این معنی است که تمام اختیارات فسخ معامله را از خود ساقط کرده ایم حتی اختیار فسخ به دلیل تفاوت آشکار مورد اجاره و مبلغ تعیین شده که به آن خیار غبن گفته می شود. بنابراین ما با قبول وجود این بند در قرارداد تمامی اختیارات فسخی را که قانون یا توافق برای ما در معاملات گذاشته‌اند، از بین می‌بریم و ملتزم می‌شویم که تحت هیچ شرایطی قرارداد را فسخ نکنیم. پس بهتر است آگاهانه و متناسب با شرایط خودمان قرارداد را تنظیم کنیم.

 ماده ۱) طرفین قرارداد:

نمونه قرارداد اجاره

الف) موجر

شخص حقیقی:

خانم/آقای: ………………… فرزند: …………. به شماره شناسنامه: …….. کد ملی: ……………………… صادره از: …….. ساکن: ……………………………………………….

شماره تلفن ثابت: ………………….. همراه: ……………………

شخص حقوقی:

شرکت/مؤسسه/کانون/انجمن: …………………………………………….. با مدیریت: ………………………………… به شماره ثبت: …………………………………… به آدرس: …………………………………………….. شماره تلفن: …………………………..

ب) مستأجر

شخص حقیقی:

خانم/آقای: ………………… فرزند: …………. به شماره شناسنامه: …….. کد ملی: …………………….. صادره از: ………….. ساکن: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

شماره تلفن ثابت: ………………….. همراه: ……………………

شخص حقوقی:

شرکت/مؤسسه/کانون/انجمن: ……………………………………. با مدیریت: ………………………………… به شماره ثبت: ………………………… به آدرس: …………………………………. شماره تلفن: ………………………………….

که در متن قرارداد طرفین، به اختصار موجر/مستأجر نامیده می­‌شوند.

ماده ۲) موضوع قرارداد:

اجاره تمامی شش‌دانگ یک دستگاه آپارتمان/یک باب ساختمان واقع در شهر: …………………….. خیابان: ……………….. کوچه: …………………….. شماره پلاک: ………….. در طبقه: …………. به مساحت: …………….. مترمربع به شماره پلاک ثبتی اصلی: ………………. ثبتی فرعی: …………………. منطقه ثبتی: ……………………

تجهیزات و منضمات آن به قرار زیر است:

۱-۲- وسایل گرمایش و سرمایش: شوفاژ: ……. کولر: ……. فن کوئل: …… تهویه مطبوع مرکزی: …… پکیج حرارتی و برودتی: ….. بخاری: ….. شومینه: ….. سایر: ………

۲-۲- برق: ….. آب: ….. گاز: ….. تلفن به شماره: ………………………

۳-۲- استخر: ….. جکوزی: ….. سونا: …..

۴-۲- لوستر: ….. وسایل چوبی غیر منصوب (مثل میز، صندلی و گنجه) با ذکر تعداد نوشته شود: ……

۵-۲- پارکینگ: ….. انباری: …..

۶-۲- سایر موارد: ………………..

ماده ۳) مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن:

۱-۳- برای تمام مدت اجاره مبلغ: ……………………….. ریال وجه رایج کشور معادل: ……………………. تومان به قرار ماهانه مبلغ: …………………. ریال معادل: ……………… تومان مقرر گردید.

۲-۳- مستأجر متعهد گردیده مال‌الاجاره ماهانه مزبور را در اول هر ماه نقداً در قبال دریافت رسید به موجر تأدیه نماید و عدم پرداخت هر قسط از مال‌الاجاره بعضاً یا تماماً ظرف: ……….. روز از تاریخ سررسید موجب خیار فسخ از طرف موجر خواهد بود.

ماده ۴) مدت قرارداد:

……………. سال/ماه شمسی/روز که آغاز آن از تاریخ ….. / …../ …..۱۳ می‌باشد.

ماده ۵) تعهدات طرفین قرارداد:

۱-۵- حفظ و نگهداری مورد اجاره و تجهیزات آن بر عهده مستأجر است و باید در انقضای مدت، مورد اجاره و تجهیزات آن را صحیح و سالم تحویل دهد.

۲-۵- تعمیرات جزئی مورد اجاره بر عهده مستأجر و تعمیرات کلی با موجر است.

۳-۵- مستأجر متعهد به پرداخت هزینه آب، برق، گاز و تلفن در تمام مدت مدت اجاره می‌باشد.

ماده ۶) فسخ قرارداد:

۱-۶- تأخیر در پرداخت اجاره برای موجر حق فسخ اجاره را نسبت به باقیمانده مدت ایجاد می‌کند و در این حالت اقساط باقیمانده اجاره‌بها حال می‌شود و یکجا قابل مطالبه خواهد بود.

۲-۶- تخلف مستأجر از هر یک از شروط و ضوابط این اجاره نامه برای موجر حق فسخ و تخلیه را ایجاد خواهد کرد.

ماده ۷) وثایق و تضامین:

نمونه قرارداد اجاره

۱-۷- یک برگ سفته به مبلغ: …………… ریال معادل: ……………… تومان ممضی به امضای مستأجر، بدون تاریخ در اختیار موجر قرار داده شد و بین طرفین مقرر گشت در صورت عدم تخلیه ملک یا در صورت عدم پرداخت هزینه‌های آب، برق، تلفن، گاز و شارژ از طرف مستأجر، موجر می‌تواند سفته مذکور را مورخ نموده و نسبت به وصول کل مبلغ یا قسمتی از آن – به تشخیص خود – اقدام کند.

۲-۷- یک فقره چک به تاریخ: …../ ….. / …..۱۳ / بدون تاریخ به مبلغ: ………….. ریال معادل: ………….. تومان از حساب جاری شماره: ……………….. بانک: …………………. شعبه: ……………… از طرف مستأجر در اختیار موجر قرار داده شد. در صورتی که مستأجر هزینه‌های آب، برق، گاز، تلفن و شارژ را نپردازد موجر می‌تواند این وجوه را پرداخت و از محل چک مستأجر طلب خود را وصول کند. چک مورخ: ….. / ….. / …..۱۳ در صورتی که تا تاریخ: ….. / ….. / ….. ۱۳ مورد استفاده قرار نگرفته باشد، در تاریخ أخیر با چک دیگری با تاریخ روز تعویض خواهد شد (منظور این است که از تاریخ صدور و تنظیم چک بیش از شش ماه نگذرد چرا که این امر باعث انتفاء جنبه کیفری چک خواهد شد). در خصوص چک بدون تاریخ، موجر در مورخ کردن آن به میل خود مختار و مجاز است.

ماده ۸) شرایط قرارداد:

۱-۸- اسقاط کافّه خیارات منجمله غبن (ولو به درجه أعلی) از طرفین به عمل آمد. (به این معنی است که تمام اختیارات فسخ معامله را از خود ساقط کرده ایم حتی اختیار فسخ به دلیل تفاوت آشکار بین قیمت واقعی مورد اجاره و مبلغ تعیین شده که به آن خیار غبن گفته می شود.)

۲-۸- مستأجر حق انتقال مورد اجاره را به غیر ندارد/دارد.

۳-۸- مبلغ: ……………………… ریال معادل: ……………………… تومان از طرف مستأجر به عنوان قرض‌الحسنه به موجر پرداخت و بین طرفین مقرر شد که زمان باز پرداخت آن مقارن با انقضای مدت اجاره باشد. در عین حال بین طرفین شرط شد که مستأجر حق مطالبه این مبلغ را نداشته باشد، مگر اینکه محل را تخلیه و کلید آن را برای تحویل به موجر آماده کرده باشد.

۴-۸- پرداخت هزینه نگهداری آپارتمان (شارژ – هزینه های مشترک) بر عهده مستأجر/موجر است. در صورت تغییر مبلغ از طرف هیئت مدیره ساختمان نیز مبلغ جدید ملاک پرداخت خواهد بود.

۵-۸- چنانچه مستأجر بابت هزینه آب، برق، گاز، تلفن و هزینه نگهداری (شارژ) بدهکار باشد، بدهی او از مبلغ قرض‌الحسنه کسر خواهد شد.

۶-۸- مورد اجاره برای سکونت ……… نفر اجاره داده شده است.

ماده ۹) نحوه جبران خسارات:

۱-۹- بین طرفین مقرر شد که چنانچه مستأجر محل را در انقضای مدت تخلیه و تحویل ننماید، بابت هر روز تأخیر: …………… ریال معادل: …………… تومان به موجر بپردازد. این اقلام نیز از وجه موضوع بند ۱ ماده ۷ کسر خواهد شد.

۲-۹- وجه التزام تأخیر در تخلیه و تحویل عین مستأجره، روزانه: …………… ریال معادل: ………………… تومان خواهد بود و چنانچه بدهی مستأجر از مبلغ سفته مذکور در بند ….. ماده …. بیشتر شود، مازاد از طرق قانونی قابل وصول خواهد بود.

ماده ۱۰) مرجع حل اختلاف:

در صورت بروز اختلاف بین طرفین آقا/خانم: …………………… به نشانی: ……………………………………………… به عنوان داور مرضی‌الطرفین به حل و فصل اختلافات طرفین می‌پردازد.

تبصره ۱: چنانچه داور مذکور نخواهد یا نتواند در خصوص اختلاف بوجود امده داوری و حکمیت نماید، آقا/خانم: ………………………….. به نشانی: ……………………………………. به عنوان جانشین وی به عنوان داور تعیین می‌گردد.

تبصره ۲: داور مذکور با توجه به درخواست کتبی هر یک از طرفین، مجاز به رسیدگی و صدور رأی خواهد بود و رأی ایشان برای طرفین قطعی و لازم الاجرا و غیر قابل اعتراض است.

ماده ۱۱) نُسَخ قرارداد:

این قرارداد مشتمل بر یازده ماده و دو تبصره در تاریخ …../ …../ …..۱۳ به تعداد …… نسخه با اعتبار واحد تنظیم و تمام مفاد و مندرجات آن مورد قبول طرفین واقع گردید.

این سند با حضور:

– ………………………………… فرزند: ……………… به شماره شناسنامه: ………… به نشانی: ……………

……………………………………………………….

– ……………………………… فرزند: ……………….. به شماره شناسنامه: ………….. به نشانی: …………..

………………………………………………………

افراد معتمد موجر و مستأجر به عنوان شاهد تنظیم، امضاء و مبادله شد.

امضاء موجر                                   امضاء مستأجر

امضاء شاهد اول                              امضاء شاهد دوم

مهر و امضای مدیر بنگاه معاملات ملکی

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوچه 34، پلاک 4

تلفن: 02188106553

ایمیل: info[at]dadrah[dot]ir

ایمیل شکایات: report[at]dadrah[dot]ir

© تمامی حقوق این وبسایت متعلق به دادراه می باشد.

اجاره عقدی است که به موجب آن مستأجر مالک منافع عین مستأجره می شود. اجاره دهنده را مؤجر و اجاره کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره گویند.  اجاره از جمله عقود معوض و تملیکی است که به لحاظ اهمیت و نقشی که در روابط اجتماعی دارد، مورد توجه روزافزون قانونگذاران قرار گرفته است، به نحوی که مهم ترین مبحثی که بعد از بیع مواد متعدد و فراوانی را در بین عقود معین، به خود اختصاص داده، عقد اجاره است. 

اجاره ‌نامه به سند نوشتاری قرارداد اجاره گفته می‌شود که بین مالک (موجر) و اجاره کننده (مستاجر) تنظیم می ‌شود که شامل مشخصات طرفین قرارداد و میزان اجاره بها و مدت اجاره و مورد اجاره و شرایط طرفین در آن می باشد. 

شبکه مترجمین اشراق در این بخش نمونه ای از قرارداد اجاره نامه استاندارد را برای دانلود ارائه می کند.

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید

ماده 1 –  طرفين قرارداد

1-1 موجر/ موجرین                    فرزند                به شماره شناسنامه                     صادره از       كد ملي     متولد                ساكن                                                                                    تلفن          

با وكالت / قيوميت / ولايت / وصايت          فرزند      به شماره شناسنامه                   متولد             به موجب

1-2 مستاجر/مستاجرین           فرزند             به شماره شناسنامه             صادره از          كد ملي            متولد                    ساكن                                                                   تلفن نمونه قرارداد اجاره

با وكالت / قيوميت / ولايت / وصايت          فرزند      به شماره شناسنامه                   متولد             به موجب

ماده 2 –  موضوع قرارداد و مشخصات مورد اجا ره

عبارتست از تملیک منافع                          دانگ/دستگاه/یک باب                         واقع در                                              دارای پلاک ثبتی شماره                 

فرعی از                       اصلی                         بخش                           به مساحت                           متر مربع دارای سند مالکیت به شماره سریال                                   

صفحه                    دفتر                بنام                                      مشتمل بر                اتاق خواب با حق استفاده برق/آب/گاز به صورت اختصاصی/

اشتراکی/شوفاژ روشن/غیر روشن /کولر/پارکینگ                      فرعی به متراژ                  متر مربع/انباری فرعی          به متراژ              متر مربع تلفن دایر/غیر دایر به شماره                       و سایر لوازم و منصوبات و مشا عات مربوطه که جهت استفاده به رویت مستاجر/مستاجرین رسیده و مورد قبول قرار گرفته است.

ماده 3 –  مدت اجاره

مدت اجاره   ماه/سال شمسی از تاریخ        /        /     13 الی      /       /     13میباشد. 

ماده 4 –  اجاره بها و نحوه پرداخت

1-4  میزان اجاره بها جمعاً                             ریال،از قرار ماهیانه مبلغ                                         ریال که در اول/آخر هر ماه به مو جب قبض رسید پرداخت می شود.

2-4 مبلغ                                    ریال از طرف مستاجر/مستاجرین بعنوان قرض الحسنه نقداً/طی چک به شماره             بانک                شعبه                  پرداخت شد و یا نقداً/طی چک شماره                          بانک                     شعبه                       در تاریخ     /    /    13به موجر پرداخت خواهد شد . معادل مبلغ پرداختی به عنوان قرض الحسنه با انقضاء مدت اجاره و فسخ آن همزمان با تخلیه عین مستاجره به مستاجر مسترد خواهد شد.

 

ماده 5 –  تسليم مورد اجاره

موجر مکلف است در تاريخ      /      /    13 مورد اجاره را با تمام توابع و ملحقات و منضمات آن جهت استیفاء به مستاجر/ مستاجرین تسلیم کند .

ماده 6 –  شرايط و آثار قرارداد

1-6  مستاجر نمی تواند از مورد اجاره بر خلاف منطور قرارداد (مسکونی، تجاری، اداری) استفاده نماید. مستاجر مکلف است به نحو متعارف از مورد اجاره استفاده نماید.

2-6  مستاجر حق استفاده از مورد اجاره را به نحو مباشرت دارد و بایستی شخصاً از مورد اجاره استفاده کند. علاوه بر این مستاجر حق انتقال و واگذاری مورد اجاره را  به غیردارد/ندارد.در صورت تخلف و انتقال به غیر ،اعتبار اجاره منوط به تنفیذ مالک خواهد بوددر صورتیکه مستاجر مورد اجاره را به غیر بدون اذن مالک تسلیم کرده باشد شخص متصرف در صورت عدم تنفیذ در برابر مالک در حدود مقررات قانونی مسئو ل خواهد بود.

3-6 موجر باید مالک یا متصرف قانونی یا قراردادی مورد اجاره باشد و در صورتیکه به عنوان  ولایت، وصایت،وکالت، قیومیت ،اجاره با حق انتقال و از این قبیل  اختیار اجاره دادن داشته باشد. بایستی اسناد و مدارک مثبت حق انتقال را ضمیمه کند و مشاوره موظف به احراز موضوع فوق است .

 4-6 در صورتی که مستاجر از پرداخت اجاره بها بیش ازیکماه تاخیر نماید،موجر میتواند قرارداد را فسخ و تخلیه مورد اجاره را از مراجع ذی صلاح بخواهد

5-6 پرداخت هزنه های مصرفی آب/ برق/گاز/ تلفن/شارژ/فا ضلاب شهری بر عهده مستاجر است و باید در موعد تخلیه یا فسخ قبوض پرداختی را به مستاجر ارائه نماید.

6-6 پرداخت هزینه نگهداری آپارتمان ( حق شارژ و غیره)و همچنین افزایش احتمالی آن بر مبنای مصوب مسئول یا مسئولین ساختمان بر عهده مستاجر است.

7-6 پرداخت هزینه تعمیرات و هزینه های کلی از قبیل نصب و راه اندازی به منظور بهره برداری از دستگاه تهویه، ،شوفاژ ،کولر ،آسانسور و شبکه آب و برق و گاز با مالک است و هزینه های جزئی مربوط به استفاده از مورد اجاره به عهده مستاجر است و نوع هزینه ها و میزان آن را عرف تعیین میکند.

8-6 مالیات مستغلات و تعمیرات اساسی و عوارض شهرداری با موجر است و مالیات بردرآمد و مشاغل(تجاری،اداری) بر عهده مستاجر میباشد.

9-6در خصوص اماکن تجاری مبلغ                                     ریال به حروف                                                  ریال به عنوان حق سر قفلی توسط مستاجر به موجر تسلیم و پرداخت گردیده / نگردیده است.                   

10-6مستاجر مکلف است در زمان تخلیه ، مورد اجاره را به همان وضعی که تحویل گرفته به موجر تحویل داده و رسید دریافت نماید. در صورت حدوث خسارات نسبت ب عین مستاجره . مستاجر  متعهد به جبران خسارت وارده خواهد بود.

 11-6  موجر ملزم است در زمان تخلیه نهایی و با تسویه حساب بدهی های زمان اجاره ،نسبت به استرداد قرض الحسنه دریافتی از مستاجر، با اخذ رسید اقدام نماید.

12-6در صورتیکه موحر نسبت به پرداخت هزینه هایی که موجب انتفاع  مستاجر از ملک میباشد. اقدام نکند و به مستاجر اجازه انجام تعمیرات لازم ندهد مستاجر میتواند شخصاً نسبت به انجام تعمیرات مربوطه اقدام و هزینه های مربوطه را با موجر محاسبه کند .

13-6  تمدید قرارداد اجاره فقط با توافق طرفین قبل از انقضاء مدت قرارداد ممکن است . در صورت تمدید قرارداد اجاره الحاقی با شرایط و تغییرات مورد توتفق بخش لا ینفکی از قرارداد اجاره خواهد بود.

14-6 مستاجر مکلف است به محض اتمام مدت اجاره، عین مستاجره را بدون هیچ عذر و بهانه ای تخلیه  و به موجر تسلیم نماید ،چنانچه مستاجر مورد اجاره را راس تاریخ انقضاء دتخلیه کامل ننماید و یا به هر دلیلی از تسلسن آن به موجر خودداری نماید موظف است روزانه مبلغ              

ریال به عنوان اجرت المثل ابام تصرف بعد از اتمام قرارداد به موجر بپردازد و تهاتر خسارت ناشی از تخلیه (اجرت المثل) با مبلغ قرض الحسنه بلا اشکال است .                      

ماده 7

كليه اختيارات ولو اختیار غبن به استثناء اختیار تدلیس از طرفین ساقط گردید.

ماده 8

این قرارداد در سایر موارد تابع مقررات قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1376 خواهد بود.

ماده 9

نمونه قرارداد اجاره

به استنلد ماده 2 قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376 شهود با مشخصات زیر این قرارداد را امضاء و گواهی مینماید

 

ماده 10

حق الزحمه مشاور املاک طبق تعرفه کمیسیون نظارت شهرستان                              بطور جداگانه ای به عهده طرفین است که همزمان با امضای این قرارداد مبلغ                           ریال پرداخت شده و رسید دریافت نمایند،فسخ یا اقاله قرارداد تاثیری  در میزان حق الزحمه نخواهد داشت .

ماده 11

اين قرارداد در تاريخ     /      /   13 ساعت             در دفتر مشاور املاك                به نشاني                               در سه نسخه بين طرفين تنظيم ، امضاء و مبادله گرديد . مشاور املاك مکلف است نسخ قرارداد را به مهر دفتر املاک و نسخه اول و دوم را به موجر و مستاجر تسلیم نماید و نسخه سوم را در دفتر مخصوص بايگاني كند و هر سه نسخه داراي اعتبار واحد است .

ماده12

موارد حقوقي اين قرارداد مطابق با مقررات جاري است و تاييد مي شود .

توضیحات:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.

دفتر وکالت ره جویان عدالت همچنین یک مرکز مشاوره حقوقی در محدوده هفت حوض نارمک میباشد که با ارائه مشاوره حضوری و تلفنی و همچنین راه اندازی بزرگترین کانال حقوقی تلگرام ، سعی در بالا بردن سطح حقوقی افراد و آگاهی ایشان دارد.

گروه وکلای ره جویان عدالت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دفاتر وکالت در تهران با بیش از دو دهه تجربه، موفق شده تا همگام با دیگر موسسات حقوقی، به بزرگ‌ترین دفتر وکالت در تهران تبدیل شود. به محض سپردن وکالت پرونده های خود به وکلای ما، با خیالی آسوده زندگی خود را به روال سابق بازگردانید.

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است اما در متون قانونی طلاق توافقی تعریف نشده است.
وکیل ملکی به وکیلی گفته می شود که در حوزه دعاوی ملکی تخصص دارد.
وصول چک یکی از روش های متداول برای مطالبه وجه چک طرح دعوی حقوقی در دادگاه های حقوقی یا شورای حل اختلاف می باشد.
در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تهران دارید میتوانید به صورت رایگان مورد حقوقی خود را از طریق تلفن با بهترین وکیل تهران مطرح کنید و یا در صورت تمایل به مشاوره حضوری با وکیل تهران با مراجعه به صفحه قرار مشاوره وکیل تهران زمان مشاوره خود را ثبت کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و قرار مشاوره وکیل تهران شما را قطعی کنند.

نارمک – ضلع شرقی میدان هفت حوض – پلاک 39 – طبقه سوم021-77947264

نمونه قرارداد اجاره
نمونه قرارداد اجاره
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *