نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری
نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

با عنایت به مفاد ماده10 قانون مدنی در خصوص آزادی اراده در انعقاد قرار داد ها و با توجه به ماده ۱۳۸ مکرر قانون مالیاتهای  مستقیم و نظر بر اینکه، شرکت ……………………………………(سهامی ………….) و آقای/خانم ……………………………… …. در نظردارند با یکدیگر همکاری تجاری داشته باشند لذا  با توجه به  توافق و تفاهم کامل طرفین و ضمن العقد خارج لازم که به اقرار عقد مزبور بطور شفاهی بین طرفین ذیل الذکر انعقاد یافته قرارداد مشارکت مدنی ذیل فیمابین:

الف :  ……………………………. .( سهامی …………………….. )  به‏ شماره …………………. در اداره ثبت ………………………… و شمارة اقتصادی ……………………………… به مدیریت آقایان/خانم ………………….. به نمایندگی/وکالت…………………………..به ‏نشانی:………………………. که من بعد در این قرار داد به اختصار شریک اول ”  نامیده میشود از یکطرف ، ” 

و

ب : آقای /خانم ………………………………… فرزند ………………… دارای شماره شناسنامه …………. و کدملی ……………………………. به‏ نشانی: …………………………………………………………. که در این قرارداد اختصارا” ” شریک دوم “نامیده می شود از طرف دیگر منعقد گردید و طرفین  ضمن العقد خارج لازم مرقوم متعهد و ملتزم به اجرای تمامی مفاد این قرارداد گردیدند.

ماده ۱ )  مقدمه

نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

عبارات و عناوین بکار رفته در این قرارداد دارای معانی  وتعاریف زیر می باشند :

۱-۱  )شریک اول  :  شرکت ………………………………. به شماره شناسایی …………………… به نشانی…………………………….شماره تماس ………………………………………. می باشد.

۲-۱ ) شریک دوم : آقای/خانم …………………….. فرزند ……………………. دارای شماره شناسنامه………… و کدملی ……………………………. به‏ نشانی: ……. ………………………………………….. می باشد.

۳-۱) ضمایم قرارداد:  کلیه پیوست های مندرجه دراین قرارداد و تمامی  اقدامات مکتوب مرتبطه با این قرارداد ازقبیل الحاقات؛ اضافات؛ اصلاحات، تغییرات، صورتجلسات ، خلاصه مذاکرات و متمم های آتی میباشد که به امضاء طرفین یا نمایندگان منتخب آنان رسیده و جزء لاینفک این  قرارداد بوده و به همراه  اصل قرارداد پیکر واحدی را تشکیل میدهند.

۴-۱) شخص : شخص بغیر از مواردی که صراحتاً در این قرارداد  مشخص شده به معنی شخص یا اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی می باشد.

۵-۱) شخص ثالث : هر شخص حقیقی یا حقوقی بغیر از شرکاء اول ودوم  بمنزلۀ شخص ثالث می باشد.

۶-۱) مفرد و جمع : کلماتی که بصورت مفرد و جمع در این قرارداد بکار رفته دارای هر دو معنی جمع و مفرد بوده و بکار بردن کلمه ای بصورت مفرد یا جمع موجب نفی دیگری نخواهد شد.

۷-۱)  تاریخ :  سال و ماه بکار رفته در این قرارداد به معنی سال و ماه شمسی است و بغیر از مواردی که ابتداء و انتهای تاریخ درج شده ، سال به معنی ۱۲ ماه شمسی و ۳۶۵ روز و ماه به معنی ۳۰ روز و روز به معنی ۲۴ ساعت خواهد بود . ایام کاری در برگیرندۀ روزهای تعطیل نمی باشند لیکن ایام تقویمی شامل روزهای تعطیل نیز خواهند بود

۸-۱) عناوین قرارداد : عناوین بکار رفته در این قرارداد بمنظور سهولت در رجوع بوده و در صورت ابهام یا تفاوت یا تباین فیمابین عناوین و متن مواد ، متن مواد معتبر می باشد و در صورتیکه تعارض یا تباینی بین متون قرارداد و ضمائم آن حادث گردد متن قرارداد مرجح و صائب خواهد بود .

ماده ۲- موضوع قرارداد :

موضوع قرارداد عبارتست از مشارکت مدنی طرفین در………………………………………….

ماده۳- مرکز اصلی :

مرکز اصلی این مشارکت مدنی ، …………………………………….. می باشد.

ماده ۴- مدت  مشارکت مدنی:

۱-۴ ) مدت  مشارکت مدنی حاضر از تاریخ  …………….  تاتاریخ …………………بمدت ……………. سال تمام شمسی می باشد و درصورتیکه در طول مدت قرارداد فسخ و یا اقاله نشده باشد ، با توافق کتبی طرفین قابل تمدید به مدت مورد توافق خواهد بود .

۲-۴)  مذاکره برای تمدید و یا سکوت و یا تداوم فعالیت طرفین، مادامیکه توافق کتبی تنظیم و امضاء و مبادله نگردیده به منزله تمدید قرارداد  تلقی نخواهد شد.

۳-۴) خاتمه مدت و یا فسخ قرارداد درخصوص تعهدات طرفین به مالکیت مشترک طرفین در محصول و حفظ اسرار واطلاعات ماخوذه و التزام به استرداد اسناد و مدارک  تاثیری ندارد و تعهدات طرفین در این خصوص تداوم خواهد یافت.

ماده۵- سرمایه:  

۱-۵ ) سرمایه مشارکت مدنی متشکل از دو بخش ریالی و غیر ریالی بشرح زیرمی باشد.

آورده شریک اول مشتمل بر ………………………………………………در چارچوب موضوع فعالیت طبق اساسنامه خود می­باشد.

آورده شریک دوم معادل ………….. میلیون ریال وجه نقد است.

۲-۵)  درصورتیکه شریک دوم قصد خارج نمودن هر قسمت از آورده خود پیش از تکمیل دوره ………….  ساله فوق الذکر را داشته باشد، مراتب به صورت کتبی درخواست و شریک اول مکلف به پذیرش آن می­باشد.

۳-۵)  در صورت افزایش یا کاهش سرمایه نسبتهای مندرج در بندهای قبلی رعایت خواهد شد.

۴-۵) سرمایه مشارکت مدنی حاضر با توافق طرفین دفعتا” واحده در اختیار شریک اول بعنوان مدیر اجرایی قرار خواهد گرفت و شریک اول بعنوان امین و وکیل طرفین متعهد است سرمایه دراختیار را در جهت موضوع قرارداد با قید شرط ضمان تلف جزئی و کلی مصرف نماید.

ماده۶ – سود وزیان :

۱-۶ ) سود وزیان حاصله از مشارکت حاضر به میزان ……………………………درصد در سال/ماه  بصورت علی الحساب به شریک دوم پرداخت و در پایان دوره مشارکت سود و زیان حاصله محاسبه و تسویه خواهد شد.

۲-۶) شریک اول، استرداد اصل سرمایه‌ی شریک دوم و حداقل سود معینه طبق جدول بند ۶-۳ آتی را تا زمان استرداد اصل و سود متعلقه، تضمین و تعهد می نماید.

۳-۶) چنانچه شریک دوم به هر دلیل تمامی یا قسمتی از سرمایه خود را زودتر از موعد مقرر در ماده ۴-۱ دریافت دارد پرداخت سود مندرج در بند ۶-۱ فوق به شرح توافق پیوست تغییر خواهد کرد. 

۴-۶) در صورتیکه در پایان دوره، سود مشارکت شریک دوم از میزان ………………….. علی‌الحساب دریافتی وی در طول دوره کمتر شد، شریک اول از مال خود تا میزان پرداختی عهده‌دار تأمین مابه‌التفاوت خواهد بود.

ماده ۷) مدیریت اجرایی  :

۱-۷ ) مدیریت اجرای قرارداد حاضر عهده شریک اول خواهد بود

۲-۷ ) اعمال مدیریت شریک اول رایگان ومجانی است و هیچگونه هزینه‌ای از این جهت منظور نخواهد شد.

ماده۸- وظایف مدیر اجرایی

 شریک اول عهده دار هدایت ،اجراء و نظارت بر حسن انجام امور قرارداد از جمله موارد زیر است  :

         مدیریت مستمر و دائم در خصوص قرارداد حاضر تا خاتمه مدت .نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

         بازاریابی و مذاکره با مشتریان متقاضی خدمات موضوع قرارداد.

         تأدیه هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم  ناشی از انجام موضوع قرارداد از قبیل مالیات و بیمه و غیره.

         حفاظت از ابوابجمعی تحت تصرف در رابطه با موضوع این قرارداد با قید اینکه شریک اول برای حفاظت مزبور ضامن است.

         جلوگیری از تضییع و تفریط و اسراف و تبذیر

        بستن حسابهای این مشارکت در پایان هر سال شمسی و نیز در پایان این قرارداد و تنظیم و امضاء ترازنامه عملیات سالانه در پایان هر سال شمسی و صورتحسابهای سود و زیان.

         پرداخت/واریز سهم سود سالانه به شریک دوم  به حساب اعلام شده مربوطه درپایان هر ماه شمسی.

         نظارت بر عملکرد و  پیگیری اجرای صحیح  اقدامات در جریان.

ماده ۹ ) سایر حقوق و  تعهدات طرفین

۱-۹ ) تامین نیروی انسانی مجرب و هزینه‌های متعلقه به آنان اعم حقوق ومزایای جاری و سنواتی و بیمه و ایاب وذهاب وغیره ، جهت انجام موضوع قرارداد بر عهده شریک اول می باشد.

۲-۹)  شریک دوم حق انتقال این قرارداد را جزئا یا کلا ،ولو به صورت نمایندگی و وکالت و صلح حقوق و غیره بدون موافقت شریک اول را ندارد.

۳-۹ ) طرفین تأیید می‌نمایند که از موضوع و جزئیات مشارکت حاضر  اطلاع کامل داشته و و دامنه قرارداد و الزامات تعریف شده در آن و همچنین تمامی مخاطرات اجرای پروژه را بررسی و شناسایی کرده و به آن واقف هستند و دانش فنی و سایر نیازمندی‌های اجرای تعهدات خود را در اختیار دارند و یا می‌توانند تأمین کنند و هیچ‌گونه امر مجهول و مبهمی برای آن‌ها وجود ندارد که بعداً بتوانند در مورد آن به جهل خود استناد کنند.

ماده ۱۰ ) فسخ قرارداد :

۱-۱۰ ) شریک دوم  میتواند با اعلام کتبی  به شریک اول نسبت به فسخ قرارداد اقدام نمایند .

۲-۱۰ ) طرفین با توافق یکدیگر می توانند نسبت به اقاله این قرارداد اقدام نمایند.

۳-۱۰) در صورت فسخ قرارداد از سوی شریک دوم  اصل سرمایه وی حداکثر ظرف …………………. روز کاری به وی مسترد می­گردد.

۴-۱۰ ) پس از تحقق اقاله و یا فسخ از سوی شریک دوم، شریک اول نسبت به محاسبه بدهی و مطالبات یکدیگر و  تسویه حساب اقدام خواهد نمود.

ماده ۱۱ ) فورس ‏ماژور

۱-۱۱) هرگاه اجرای هریک از تعهدات موضوع این قرارداد از طرف هریک از طرفین، در نتیجة حوادث غیرمترقبه یعنی واقعه‌ای‏ که خارج از کنترل معقول طرفین باشد، از قبیل جنگ، سیل یا زمین‏ لرزه ، بحرانهای اقتصادی ، متوقف گردد و یا به تأخیر افتد، طرف مربوطه از وظیفة ایفای تعهداتی ‏که واقعه فوق ‏الذکر بر آن اثر گذاشته است، تا زمانی‏که اثر واقعه مذکور متوقف گردد، معاف خواهد بود.

۲-۱۱ ) در صورتی‏که دورة فورس ‏ماژور بیش از سه ‏ماه به‏ طول انجامد، طرفین در مورد نحوه ادامه قرارداد یا اقاله آن با  یکدیگر به توافق خواهند رسید.

۳-۱۱) تغییر نرخ ارز ویا تحریم های بین المللی فورس ماژور تلقی نمیگردد.

ماده ۱۲ ) حفظ اسناد و  اطلاعات

۱-۱۲ ) طرفین قرارداد و نمایندگان، کارشناسان و کلیه عوامل  مرتبط با موضوعات و فعالیت‏های قرارداد حاضر ، متعهد هستند کلیة اطلاعات و اسنادی را که مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار می‏گیرند یا از آن مطلع می‏شوند خواه سازمانی یا اجرایی یا فنی ویا مالی وحقوقی ، کاملاً محرمانه تلقی نموده و در غیر از موارد قانونی و یا با موافقت کتبی و قبلی طرفین درطول مدت قرارداد و پس از قطع رابطه قراردادی طرفین، از افشای جزیی یا کلی آنان به هر شخصی و به هر شکل و بابت و حالت خودداری نمایند و در صورت کشف خلاف، متخلف علاوه بر مسئولیت کیفری، متعهد به جبران خسارات مادی، معنوی و اعتباری ناشی از آن به طرف مقابل خواهد بود؛ طرفین در هر صورت و شرایطی (دوران همکاری و یا پس از آن) متعهد می‏گردند، از افشاء و در اختیار قراردادن هرگونه اطلاعات فنی، اجرایی و سازمانی برنامه‌ها و پروژه‌های مرتبط یا غیرمرتبط با قراردادبه شخص ثالث خودداری نموده و آن را کاملاً محرمانه تلقی نمایند.

 ۲-۱۲  )  طرفین قرارداد می‏بایست به ‏محض کشف هرگونه استفاده و یا افشای غیرمجاز اطلاعات و یا موارد محرمانه یا هرشکل دیگر ، شریک دیگر را مطلع نموده و به هر روش معقولی با یکدیگر در جهت بازیابی مالکیت اطلاعات و یا موارد محرمانه همکاری نموده و مانع استفادة غیرمجاز آن در آینده گردند.

۳- ۱۲ ) هریک از شرکاء ممکن است اطلاعات محرمانه را حسب دستور مقامات ذی‏صلاح قضایی افشا نماید که در این صورت باید قبل از چنین عملی به ‏صورت مستدل و کتبی شریک دیگر را مطلع و توافق ایشان را کسب نماید.

 ماده ۱۳ )  حل اختلاف

۱-۱۳)  کلیۀ حقوق و تعهدات و روابط مالی و حقوقی طرفین قرارداد  تابع قوانین و مقررات جاریه در جمهوری اسلامی ایران است و قوانین مربوطه حاکم بر روابط طرفین خواهد بود.

۲-۱۳ ) در صورت بروز اختلاف در اجراء یا تفسیر این قرارداد ، موضوع یا موضوعات مورد اختلاف بدواً از طریق مذاکره و در صورت عدم حصول توافق از طریق …………………………………………….. حل و فصل می گردد

۵-۱۳) نظر  داورمرضی الطرفین منتخب فوق برای طرفین قطعی – غیر قابل اعتراض و لازم الاجراء می باشد.

۶-۱۳ ) حق الزحمه داور عهده محکوم علیه می باشد.

۷-۱۳)  رای  داوری از طریق پست پیشتاز به طرفین ابلاغ خواهد شد.

ماده۱۴ )  اقامتگاه قانونی و مکاتبات

اقامتگاه قانونی طرفین قرارداد، نشانی های مندرج در صدر این قرارداد بوده  و مادامیکه تغییر آن کتبا” به طرف مقابل ابلاغ نگردیده به منزله اقامتگاه قانونی طرفین محسوب میگردد.

ماده ۱۵ ) نسخ قرارداد

این قرارداد در پانزده  ماده، و در ……………………………… نسخه تهیه ، تنظیم  و درتاریخ ………….  در شهر تهران امضا و مبادله  گردید و همگی نسخ آن دارای ارزش واحد هستند.

 

                                                          شریک اول                                                                     شریک دوم

 

نمونه سند حقوقی که به رایگان در اختیار دارید توسط متخصصین رشته حقوق تهیه شده و یصورت دوره ای ویرایش می شود. شما می توانید فایل ورد و پی دی اف سند فوق را دانلود کرده و پس از اعمال تغییرات ضروری مورد استفاده قرار دهید. بدیهی است که صلح؛ مرجع حقوقی ایران هیچ گونه مسوولیتی در مورد استفاده شما از این سند بر عهده نمی گیرد. پیشنهاد ما همواره این است که در انجام امور حقوقی خود از متخصصین یاری بگیرید، شما می توانید برای یافتن وکیل، کارشناس رسمی و یا دفتر اسناد رسمی مناسب در سراسر کشور از لینک های زیر استفاده کنید.

دسترسی سریع

قرارداد

قوانین

کتاب

متخصصین

دفـاتر

۸۸۳۲۱۰۸۸

ادامه مطلب

 

 

نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

متن کوتاه توضیخ در مورد مهدی قاسمی

مهدی قاسمی متولد بیستم مردادماه سال 1359 در شهر زیبا و باستانی مراغه از توابع استان آذربایجان شرقی و ساکن تهران هستم که هرسه مقطع دبیرستان و کارشناسی و کارشناسی ارشد را با رتبه ممتاز فارغ التحصیل شده‌ام و در حال حاضر به عنوان مدیر عامل شرکت بین المللی حقوقی برهان متین مشغول به ارائه خدمات حقوقی بوده و … .

ادامه مطلب

این قرارداد از جمله قراردادهای مشارکت مدنی است و مورد استفاده اشخاصی قرار می گیرد که بدون ثبت شرکت ( شخصیت حقوقی)  و تقبل محدودیتهای ناشی از ثبت شرکت همچون مباحث مالیاتی و تامین اجتماعی فعالیتهایی مشابه فعالیت یک شرکت انجام می دهند و در واقع شرکتی هستند که ثبت نشده است.

مقدمه : نظر به اینکه امضاء کنندگان این قرارداد با حسن اعتماد به یکدیگر تمایل به همکاری و مشارکت در سرمایه گذاری در حوزه های مختلف تجارت داخلی و خارجی داشته و با آگاهی از ضوابط ، شرایط و مفهوم مشارکت ، آثار حقوقی و مالی و اعتباری آنرا تقبل نموده اند و از طرف دیگر اذعان دارند که هر نوع تجارتی همراه با ریسک و خطر پذیری بوده و ممکن است آستانه خطر پذیری در مواردی بیش از حد متعارف بوده و در نتیجه زیانهای مالی و اعتباری غیر قابل پیش بینی بر شرکاء تحمیل گردد و لذا با این آگاهی به مدیران منتخب خود اذن و اجازه اعطا می نمایند تا به نمایندگی از طرف همه امضاء کنندگان این قرارداد بسترهای مناسب سرمایه گذاری را شناسایی و با رعایت مفاد این قرارداد و به تشخیص جمعی خود نسبت به سرمایه گذاری در حوزه های مختلف تجاری با سرمایه شرکاء اقدام نمایند بدیهی است که تشخصیص اکثریت مدیران در همه حال برای شرکاء و قائم مقام های قانونی آنها محترم و غیر قابل اعتراض بوده و کلیه مدیران در حدود این قرارداد تام الاختیار خواهند بود.با این توافق کلی ، قرارداد ذیل پیرو تفاهم نامه شماره 101/ س/ ع/ الف مورخه 01/10/1381 و به استناد ماده 10 قانون مدنی و با در نظر داشتن مقررات قانون تجارت بین امضاء کنندگان منعقد و از تاریخ امضاء برای طرفین و قائم مقام قانونی آنها لازم الاجرا می باشد.

مشارکت اطراف قرارداد برای هر نوع سرمایه گذاری و هر گونه فعالیت تجاری در حوزه های مختلف تجارت داخلی و خارجی اعم از واردات و صادرات ، خرید و فروش اوراق سهام ، هر گونه خرید و فروش ( املاک ، اراضی ، صنایع ، معادن و … ) هر نوع ساخت و ساز ، اخذ و اعطای هر نوع وام ارزی و ریالی ، مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیر دولتی در هر نوع سرمایه گذاری و به طور کلی هر نوع فعالیتی که احتمال سود آوری داشته باشد بدون استثناء شیئی از آن . ( یا ) به استثناء فعالیت هایی که در ایران مواجه با منع قانونی باشند.

نام و نام خانوادگی کد ملی آورده به ریال تعداد سهم الشرکه میزان سهم الشرکه نشانی

از تاریخ امضاء این قرارداد تا زمانی که سه چهارم شرکاء که مجموعاً بیش از پنجاه درصد سرمایه را در اختیار دارند به طور کتبی از هیئت مدیره مشارکت تقاضای انحلال داشته باشند.

تبصره یک : مدیران مشارکت مکلف هستند ظرف دو ماه از تاریخ وصول تقاضا نامه با تشکیل جلسه ای با حضور سه چهارم شرکاء نسبت به انحلال مشارکت تصمیم گیری نمایند.

تبصره دو : عدم حضور غیر موجه هر یک از تقاضا کنندگان یا وکیل رسمی آنان به منزله انصراف از انحلال مشارکت خواهد بود.

تبصره سه : در صورتی که برخی از شرکاء با انحلال مشارکت مخالفت نمایند می توانند در مدت دو ماهه موضوع تبصره یک این ماده نسبت به خرید سهم الشرکه متقاضیان انحلال اقدام نمایند. در صورت خرید توافقی سهم الشرکه یک یا چند نفر از متقاضیان توسط یک یا چند نفر از شرکاء ، موضوع عدم انحلال مشارکت طی صورتجلسه ای به امضاء شرکاء خواهد رسید .

تبصره چهار : در صورت اتخاذ تصمیم مبنی بر انحلال مشارکت ، مدیران باید صورتی از اموال و دارائیها و سود و زیان حسابرسی نشده مشارکت را تهیه و پس از تائید تمام شرکاء نسبت به تعیین تکلیف اموال و دارائیهای مذکور جهت تسویه نهایی اقدام نمایند.

سرمایه اولیه شرکت مبلغ ………………. ریال معادل ………………. تومان و ارزش هر سهم الشرکه ………….. ريال می باشد که هر یک از شرکاء ارزش ریالی تمام سهم الشرکه خود را نقداً به حساب شماره ………… نزد بانک ……. شعبه …………. که مخصوص مشارکت افتتاح گردیده واریز و وجوه حساب مذکور با امضاء مشترک دو نفر از مدیران منتخب اکثریت شرکاء { یا } دو نفر از مدیران منتخب دارندگان ……. درصد کل سرمایه شرکت قابل برداشت خواهد بود.

تبصره : کلیه دریافتها و پرداختهای ناشی از مشارکت حدالامکان از طریق حساب مذکور انجام خواهد شد. در خصوص موارد استثنایی با مجوز کتبی سه نفر از مدیران اقدام خواهد شد.

سود احتمالی ناشی از سرمایه گذاری ها در پایان بهمن ماه هر سال و به نسبت سهم الشرکه هر یک از شرکاء تقسیم و به حساب شخصی معرفی شده از سوی هر یک از شرکاء واریز خواهد شد.

تبصره یک : شناسایی سود موجبی برای تقسیم نبوده و ممکن است بنا به تشخیص اکثریت شرکاء { یا } دارندگان بیش از پنجاه درصد سرمایه ، سود شناسایی شده چندین سال انباشته شده و یکجا یا در فواصل زمانی مختلف به نحوی که اکثریت شرکاء { یا } دارندگان بیش از پنجاه درصد سرمایه تصمیم خواهند گرفت تقسیم خواهد شد.

تبصره دو : شناسایی سود و میزان قابل تقسیم آن باید به تائید یک نفر حسابرس رسمی برسد.

تبصره سه : پرداخت هر گونه سود در مقابل اخذ رسید کتبی خواهد بود.

برای مدیریت سرمایه شرکاء و انجام امورات اجرایی مشارکت و سرمایه گذاری و نظارت بر آن و هر گونه امور مربوط به نوع و نحوه استفاده از سرمایه مشارکت در داخل و خارج از کشور ، اکثریت شرکاء { یا } دارندگان بیش از پنجاه درصد سرمایه ، 5 نفر از اعضاء مشارکت را به عنوان مدیران مشارکت و یک نفر از 5 نفر منتخب را با عنوان مدیر اجرایی انتخاب خواهند نمود .

تبصره یک : مدت مدیریت مدیران منتخب تا زمان بقاء مشارکت خواهد بود مگر اینگه در هر زمانی دارندگان بیش از پنجاه درصد سرمایه ، عزل یک یا تمام مدیران را تقاضا نمایند که در اینصورت مدیران جدید به نحوی که ذکر گردید انتخاب خواهند شد.

تبصره دو : در صورتی که تمام مدیران عزل شوند مکلف هستند ظرف یک ماه از تاریخ عزل ،گزارش کاملی از اقدامات انجام شده و وضعیت سرمایه گذاریهای انجام شده را به صورت کتبی به مدیران جدید ارائه نمایند در غیر اینصورت جبران هر گونه خسارت ناشی از عدم ارائه گزارش بر عهده هر یک از مدیران معزول بوده و مدیران جدید یا شرکاء می توانند خسارت وارده را از محل سرمایه مدیران معزول و سود احتمالی متعلق به سهم الشرکه آنان جبران نمایند.

تبصره سه : هر یک از مدیران در هر زمانی می توانند از مدیریت مشارکت کناره گیری نمایند ولی متعهد هستند تا زمان انتخاب مدیر جدید وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند . شرکاء نیز مکلف هستند ظرف حداکثر دو ماه از اعلام کتبی مدیر مذکور نسبت به انتخاب مدیر جدید اقدام نمایند در غیر اینصورت مدیر مذکور مسئولیتی بر عهده نخواهد داشت.

به غیر از مدیر اجرایی ، مدیریت سایر مدیران تبرعی بوده و در مقابل خدمات آنها حق الزحمه ای پرداخت نخواهد شد . حق الزحمه مدیر اجرایی نیز هر سال توسط اکثریت شرکاء تعیین و از حساب شرکت پرداخت خواهد شد.

تبصره چهار : در پایان هر سال ……….. درصد از سود حاصل از سرمایه گذاریها به عنوان پاداش به مدیران پرداخت خواهد شد.

مدیران متعهد هستند نسبت به شناسایی بستر های مناسب سرمایه گذاری اقدام و پس از بررسی و تحلیل کارشناسی موضوعات مورد سرمایه گذاری اقدام به سرمایه گذاری نمایند.مدیران متعهد هستند در همه سرمایه گذاریها ریسک متعارف را رعایت نمایند. در مواردی که بنا به ضرورت و مصلحت ، اقدام در خصوص موضوعی مستلزم ریسک بیشتر می باشد موضوع مذکور به طی صورتجلسه ای به تائید همه مدیران خواهد رسید.مدیران متعهد هستند حداقل هر دو ماه یکبار جلسه ای جهت بررسی موضوعات مختلف مشارکت تشکیل و صورتجلسه مربوطه را در سوابق بایگانی نمایند.مدیران متعهد هستند شخصاً یا از طریق متخصصان ذیربط نسبت به تمام سرمایه گذاری های انجام شده و روند پیشرفت امور نظارت نمایند.مدیران متعهد هستند کلیه قوانین و مقررات مرتبط با موضوع سرمایه گذاری ها و استخدام کارکنان و مشاورین و سایر موارد مرتبط با موضوع مشارکت را رعایت نمایند.مدیران متعهد هستند در کلیه سرمایه گذاریها و امور مرتبط با آن در حد متعارف صرفه و صلاح شرکاء را رعایت نمایندمدیران متعهد هستند به عنوان امین شرکاء همواره جانب امانتداری را نسبت به سرمایه و اموال شرکاء حفظ نموده و در تمام موارد موضوع مشارکت منافع جمع شرکاء را بر منافع شخص ترجیح دهند.مدیران متعهد هستند در همه حال و نسبت به همه امور مربوط به مشارکت صادقانه عمل نموده و از مخفی نمودن هر موضوع مرتبط با موضوع مشارکت ولو بصورت مصلحتی خودداری نمایند.مدیران در انجام کلیه امور مرتبط با موضوع مشارکت دارای اختیار تام بوده و نماینده تمام شرکاء محسوب می شوند.کلیه امور اجرایی مشارکت به استثناء مواردی که در این قرارداد تصمیم گیری در مورد آنها در صلاحیت تمام مدیران یا شرکاء می باشد بر عهده مدیر اجرایی خواهد بود. و در این راستا مدیریت و نظارت بر کارکنان و مشاورین ، پرداخت حقوق و پاداش کارکنان ، اجاره محل کار ، پاسخگویی به ارباب رجوع و مشتریان و اطراف قراردادها ، مراجعه به نهادها و موسسات دولتی و خصوصی و سایر موارد مربوط به حسن اجرای موضوع مشارکت بر عهده مدیر اجرایی می باشد.مدیر اجرایی در استخدام کارکنان دفتری و اجرایی متناسب با حجم کاری و با حقوق متناسب با قانون کار و مقررات مربوطه و مشاورین متخصص با حقوق توافقی مورد تائید 2 نفر از مدیران دارای اختیار کامل می باشد.مدیر اجرایی در انجام مسئولیتهای خود دارای تمام اختیارات لازم برای اعمال مدیریت از جمله تشویق و تنبیه کارکنان ، اعطای مرخصی، انتخاب وکیل جهت طرح دعاوی و دفاع از آنها ، و سایر موارد می باشد.

در همه سرمایه گذاریها و خرید و فروشها کلیه اسناد تنظیمی که توسط یک یا چند نفر از شرکاء امضاء می شود به نمایندگی از تمام شرکاء بوده و در متن اسناد به این نمایندگی تصریح خواهد شد.کلیه شرکاء در خصوص سرمایه گذاریهای انجام شده مسئولیت داشته و هر گونه پاسخگویی در مراجع دولتی و قضایی و در مقابل اشخاص ثالث بر عهده تمام شرکاء خواهد بودپرداخت هر نوع مالیات و حق بیمه و هر گونه حقوق دولتی مربوط به موضوع مشارکت بر عهده تمام شرکاء بوده و در مواردی که سندی به نام یک یا چند نفر از شرکاء باشد و در خصوص آن سند در هر زمان ولو پس از انحلال مشارکت به هر نحو و دلیلی مالیات یا حقوق دولتی تعلق گیرد یا دولت به هر عنوانی ادعایی داشته باشد تمام شرکاء مسئول می باشند.

به غیر از موارد قهری که احد از وراث هر یک از شرکاء به نمایندگی از سایر ورثه جانشین مورث خود می شود ورود هر شخص جدید به جمع شرکاء منوط به تائید و تصویب دارندگان بیش از پنجاه درصد سرمایه خواهد بود.

در هر زمانی که یکی از شرکاء به هر دلیلی قصد خروج از مشارکت را داشته باشد لازم است درخواست کتبی خود را حداقل سه ماه زودتر به مدیر اجرایی تحویل دهد . مدیر اجرایی ظرف یک هفته از وصول درخواست ، موضوع را به اطلاع تمام شرکاء خواهد رساند. در صورتی که سهم الشرکه مذکور توسط برخی از شرکاء خریداری نشود یا موجودی حساب برای تسویه کفایت نکند نحوه تسویه با شریک مذکور در جلسه ای که اکثریت شرکاء حضور دارند تعیین تکلیف خواهد شد.

تبصره : در صورتی که هر یک از شرکاء قصد خروج از شرکت را داشته باشند در زمان تسویه اصل سرمایه آنها عیناً مسترد و سود احتمالی متعلق به دوران مشارکت که هنوز تسویه نشده است در زمان خروج از شرکت محاسبه و با کسر x درصد از سود قابل تقسیم ظرف یکسال پرداخت خواهد شد.

این قرارداد در تاریخ …………. در شهرستان تهران خیابان ……………………………………………………… مطابق مواد قانون مدنی منعقد و نشانی مذکور تا زمانی که تغییر نیافته است به عنوان اقامتگاه مشارکت محسوب خواهد شد.

از تاریخ انعقاد این قرارداد تفاهم نامه شماره 101/ س/ ع/ الف مورخه 01/10/1381 که تا زمان انعقاد این قرارداد مبنای مشارکت بوده است به غیر از قراردادهایی که در آنها به این تفاهم نامه اشاره شده است باطل و کان لم یکن تلقی و روابط شرکاء بر اساس این قرارداد خواهد بود.

این قرارداد در 11 ماده و 13 تبصره و در 3 نسخه متحد المتن که همه نسخ آن دارای ارزش و اعتبار یکسان بوده و در حکم واحد می باشند تنظیم و در اختیار همه شرکاء قرار گرفت و از تاریخ امضاء برای تمام شرکاء و قائم مقام قانونی آنها لازم الاجرا می باشد.

امضاء شرکاء

وکیل پایه یک دادگستریعضو هیأت مدیره گروه بین المللی حقوقی برهانوکیل متخصص دعاوی املاک و اراضی، بیمه، حقوق مهندسی و پیمانکاریوکیل متخصص تنظیم قراردادهای داخلی، دعاوی ناشی از قراردادها، امور تجاری و شرکت‌هانمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

باسلام وخسته نباشید من قصد شراکت بایکی از دوستان درزمینه آموزشگاه تعمیرخودرو رو دارم سرمایه یا آورده های هرکدام از طرفین تجهیزات آموزشگاه می باشد و پول نقدنیست
سوالی که اینجا پیش میاد زمانی که هرکدام از طرفین به هردلیلی بخواد قرارداد رو فسخ کنه سرمایه یا همان تجهیزات به چه صورتی جدا می شود؟ باتشکر از پاسخگوییتون پاسخ به کاربر محترم : تفکیک تجهیزات موجود بر حسب توافقات طرفین در ضمن قرارداد اولیه و یا شرایطی است که بعداً توافق خواهند کرد ولی در صورت اختلاف بین شرکاء دادگاه از طریق ارجاع به کارشناسی حل اختلاف خواهد کرد.

با سلام همسر بنده قصد شراکت در شرکتی را داشته و میخواهیم با مشورت با وکیل تمام حق و حقوق و قوانین را بدانیم که مشکلی پیدا نکنیم. آیا امکان مشورت به صورت تلفنی یا حضوری هست؟ پاسخ به کاربر محترم
لطفاً برای هماهنگی جهت اخذ مشاوره تلفنی یا جلسه حضوری با دفتر تماس بگیرید شماره های تماس:
02188321088 02188323279

آیا در این قرارداد قوانین سال 95 لحاظ شده است؟

از زحمات شما سپاسمندم

با سلام اینجانب تصمیم به شراکت در یک آتلیه عکاسی و فیلم برداری را به یکی از آشناها را دارم
خواهشمند است نمونه قراردادی که موارد این نوع شراکت شامل :مبلغ اولیه، تقسیم کار مجالس، تقسیم کار حظور در مغازه، نحوه تقسیم سود و زیان، شرایط اتمام شراکت و….. در آنم آمده باشد. با تشکر

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

موارد ستاره دار اجباری هستند.

تمام حقوق مادی و معنوی بانک قراردادهای ایران (بقا) محفوظ است. بازنشر محتوای این سایت با ذکر نام و آدرس سایت قراردادها بلامانع است. | طراحی وب امیتیس

قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری را می‌توان یک قرارداد بسیار کاربردی در حوزهٔ کسب و کار در نظر گرفت.

درواقع این قرارداد یک قرارداد مشارکت است که وفق ماده ۱۰ قانون مدنی منعقد شده و به موجب آن اشخاص حقیقی یا حقوقی سرمایه خود را اعم از مادی یا معنوی به صورت سهم الشرکه نقدی یا غیرنقدی ارزشیابی کرده و به نحو اشاعه و برای انجام کاری معین در زمینه فعالیت‌های بازرگانی، خدماتی و تولیدی برای مدت زمان معین و به قصد کسب سود به کار می‌گیرند.

در این راستا توجه نمایید که تنظیم قرارداد مشارکت مدنی به جهت آنکه دارای پیچیدگی‌های حقوقی بسیاری است، نکاتی را در پی دارد که در این مطلب نسبت به آنها می‌پردازیم.

همانطور که در مقدمه بیان شد، مشارکت مدنی عبارتست از تلفیق سرمایه نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد است که به نحو اشاعه و برای انجام کاری معیّن در زمینه فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی به مدت زمان محدود به قصد انتفاع محقق می‌شود.

مشارکت مدنی به صورت کلی نسبت به موضوعات مختلفی صورت می‌گیرد که شامل صادرات کالا، بخش خدمات، بازرگانی داخلی، تولید و فروش محصول، واردات کالا به قصد فروش، احداث مسکن انفرادی و انبوه سازی، واردات ماشین آلات و مواد اولیه و ابزار کار است.نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

مشارکت مدنی دارای ویزگی‌هایی می‌باشد. اولین ویژگی مشارکت مدنی آنست که کاملاً برخلاف قرارداد مضاربه که سرمایه نقدی را فقط مالک تأمین می‌کند، تأمین سرمایه اعم از نقدی و غیر نقدی به مشارکت شرکاء تأمین می‌شود.

ویژگی دیگر مشارکت مدنی عبارتست از آنکه شرکاء سهم الشرکه نقدی خود را در اختیار شرکت یا موسسه قرار داده و اگر تمام یا بخشی از سهم الشرکه غیرنقدی باشد، بایستی با توافق شرکاء، تقویم شده و ارزش ریالی آن در سرمایه اشتراکی منظور شود.

ماده ۱- موضوع قرارداد

ماده ۲- مرکز اصلی

ماده ۳- مدت  مشارکت مدنی

ماده ۴- سرمایه

ماده ۵ – سود وزیان

ماده ۶- مدیریت اجرایی

ماده ۷-وظایف مدیر اجرایی

ماده ۸- سایر حقوق و  تعهدات طرفین

ماده ۹- فسخ قرارداد

ماده ۱۰- فورس ماژور

ماده ۱۱- حفظ اسناد و  اطلاعات

ماده ۱۲-  حل اختلاف

ماده ۱۳-  اقامتگاه قانونی و مکاتبات.

ماده ۱۴ – نسخ قرارداد

به خاطر داشته باشید که اگر شما نیز به دنبال انعقاد قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری هستید، می‌توانید به بخش درخواست ثبت تنظیم قرارداد مراجعه کرده تا قراردادی مختص خودتان با در نظر داشتن جمیع شرایطتان داشته باشید.

۱. به منظور جلوگیری از بروز اختلافات حقوقی حتماً در قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری مدت زمان معین نموده و میزان سهم‌الشرکه هر یکی از شرکا را به تفکیک معین و مشخص نمایید.

۲. در بخش میزان سرمایه علاوه بر تفکیک سهم الشرکه هر یک از سرمایه‌گذاران ُ ضرورت دارد تا این بخش به دو قسم سرمایه نقدی و غیرنقدی تقسیم شود. در بخش یرمایه غیرنقدی می‌بایست ارزش ریالی آورده‌های غیرنقدی با تراضی سرمایه‌گذاران برآورد گردد.

۳. علاوه بر موارد فوق ضرورت دارد که صراحتاً در این قرارداد مشخص شود سرمایه به چه حسابی واریز شده و در اختیار چه شخصی قرار می‌گیرد.

۴. همانطور که می‌دانید هدف از این قرارداد کسب سود است فلذا ضرورت دارد که به صور مشخص و معین میزان سهم هر یک از شرکا از سود بدست آمده مشخص شده و به جهت جلوگیری از ربوی شدن قرارداد، بایستی سهم هریک از سرمایه‌گذاران در زیان وارده نیز پیش‌بینی شود.

۵. لازم است به منظور جلوگیری از فسخ قرارداد، در ضمن آن مشخصاً درج شود که طرفین تأیید می‌نمایند از موضوع مشارکت سرمایه‌گذاری مطلع بوده و دامنه قرارداد و الزامات تعریف شده در آن و همچنین تمامی ریسک‌های مربوط به اجرای پروژه را بررسی نموده‌اند.

همچنین سرمایه‌گذاران صراحتاً اعلام نمایند که دانش فنی و سایر نیازمندی‌های اجرای تعهدات خود را در اختیار داشته و یا می‌توانند تأمین کنند و هیچ‌گونه امر مجهول و مبهمی برای آن‌ها وجود ندارد که بعداً بتوانند در مورد آن به جهل خود استناد نمایند.

۶. در این قرارداد این امکان وجود دارد که در ضمن آن قید شود، طرفین با توافق یکدیگر می‌توانند نسبت به اقاله این قرارداد اقدام نمایند.

۷. همانند سایر قراردادهایی که در حوزه مشارکت مدنی منعقد می‌شود، مهم است که در قرارداد وقوع شراط فورس ماژور نیز پیش‌بینی گردد.

بدین شرح که اگر اجرای تعهدات موضوع این قرارداد توسط هریک از طرفینیا سرمایه‌گذاران، به دلیل وقوع حوادث غیرمترقبه و وقایعی که از کنترل معقول طرفین خارج است همانند جنگ، سیل یا زمین لرزه، بحران‌های اقتصادی، متوقف گردد و یا به تأخیر افتد، طرف مربوطه از وظیفهٔ انجام تعهدات موقوف شده تا زمانی‌که اثر فورس ماژور متوقف گردد، معاف خواهد بود.

۸. نکتهٔ مهم دیگری که لازم است در قرارداد مشارکت سرمایه‌گذرای درج شود، پیش‌بینی یندی در رابطه با حفظ محرمانگی اطلاعات است.

با این توضیح که طرفین قرارداد متعهد شوند که کلیه اطلاعات و اسنادی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد را محرمانه تلقی کرده و از افشای آنان خودداری نمایند.

درغیر این صورت متخلف علاوه بر مسئولیت کیفری، متعهد به جبران خسارات مادی، معنوی و اعتباری ناشی از آن به طرف مقابل است.

قرارداد مشارکت سرمایه‌گذرای از جمله قراردادهای مهمی است که به منظور تأمین منابع مالی شرکت‌ها یا سایر فعالیت‌ها و به منظور کسب سود و منفعت صورت می‌گیرد. در این مطلب ضمن بیان نکات مهم این قرارداد، شرح مختصری از مفهوم مشارکت مدنی و نمونه قرارداد مشارکت مدنی سرمایه‌کذاری مورد توجه قرار گرفته است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‘4 زمان خواندناقامتگاه‌های بوم‌گردی به عنوان جاذبه‌های مهم گردشگری در بسیاری از شهرهای ایران محسوب می‌شوند. تاسیس و بهره‌برداری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی مشروط به رعایت برخی مقررات و ضوابط حقوقی است که گاه نیاز به ادامه مطلب…

‘4 زمان خواندنتولید دارو برای درمان انواع بیماری‌ها، یکی از بزرگ‌ترین زمینه‌های تجارت و همکاری‌های ملی و بین‌المللی را فراهم کرده است. به همین خاطر چه در سطح داخلی و چه در سطح جهانی، شرکت‌های ادامه مطلب…نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

‘4 زمان خواندنمی‌توان ادعا کرد که قراردادهای مشارکت مدنی، از جمله پرکاربردترین قراردادهای موجود در نظام حقوقی کشور ایران است. افراد زیادی با انگیزه‌های مختلف به استفاده از قرارداد مشارکت مدنی روی می‌آورند و در ادامه مطلب…

قرارداد سرمایه گذاری از انواع نمونه قرارداد جذب سرمایه گذار است. با کمک این قرارداد، سرمایه جذب می‌شود و مشارکت اتفاق می‌افتد. نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری زیربنای هرفعالیت موفقی است. کسب و کار‌ها قبل از جذب سرمایه و پس از آن، قابل مقایسه نیستند و رشدی که پس از سرمایه‌گذاری در یک کسب و کار آینده‌دار اتفاق می‌افتد، یک رشد پرسرعت و دست ‌نیافتنی است. بنابراین، طبیعی است که هر صاحب شغل و کارآفرینی به دنبال جذب سرمایه و تنظیم نمونه قرارداد تامین سرمایه باشد. برعکس، سرمایه گذاران نیز اهمیت این موضوع را به خوبی می‌دانند و به دنبال کاری و تیمی موفق برای شراکت تامین سرمایه قانونی می‌باشند. کسب سود به ویژه در سرمایه گذاری خطرپذیر بسیار بالا است.

فعالیت‌های سرمایه‌ای با وضعیت اقتصادی هرکشور ارتباط دارد.

اگر شرایط اقتصادی موجود در کشور مناسب باشد، درصد خطرپذیری سرمایه‌گذاری کم می‌شود اما برعکس، اگر کشوری دارای اقتصاد ضعیف و نامناسب باشد، شرایط برای جذب سرمایه گذار دشوار می‌شود. زیرا سرمایه‌گذاری در این نوع از کشور‌ها تا حد زیادی دشوار است. دشواری این کار و تغییرات نرخ ارز و کاهش ارزش پول داخلی سبب می‌شود که درصد اختلافات در همکاری‌ها و شراکت‌ها روز به روز بیشتر شود. بدیهی است که در این صورت، وجود یک قرارداد قانونی و قدرتمند، بسیاری از این اختلافات را پایان می‌دهد.

با ما همراه باشید تا مهم‌ترین قواعد انواع مدل های مشارکت و قراردادهای این حوزه را بررسی کنیم.

نمونه قرارداد تامین سرمایه نخستین گام امن در یک همکاری تجاری و بازرگانی است.نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

طرفین این توافق، یک هدف مشترک دارند و آن افزایش سرمایه‌های مالی خود است.

توجه به تمامی جوانب این شراکت مالی ضرورت دارد. لازم است در مورد میزان آورده سرمایه گذار و سهم او از شراکت قواعد قدرتمندی وجود داشته باشد. از طرف دیگر، ضروری است در مورد نحوه پرداخت سرمایه به طرف دیگر قرارداد، قواعد منسجمی بین طرفین، توافق شود. از طرف دیگر، در مورد حل اختلافات نیز، ضرورت‌های قانونی زیادی وجود دارد.

پاسخ مسائل بالا و بسیاری از مسائل نگران کننده و اختلاف ساز دیگر نمونه قرارداد تامین سرمایه است.

اینکه سرمایه گذاری در داخل یا خارج از کشور انجام می‌شود در تعیین انواع این قرارداد موثر است. از طرف دیگر، سطح خطرپذیری سرمایه گذار و هدف جذب سرمایه انواع مدل های مشارکت و انواع قراردادهاي سرمايه گذاري را تعیین می‌کند.

گاهی دو شخص یا بیشتر تصمیم می‌گیرند که برای افزایش سود و سرمایه، بخشی از دارایی خود را روی هم بگذارند و برای موضوع مالی مشخصی، نمونه قرارداد سرمایه گذاری مشترک امضا کنند. سود حاصل از این قرارداد همكاري ، مطابق با مندرجات قرارداد، بین طرفین تقسیم می‌شود.

نمونه قرارداد تامین سرمایه مشترک ، به ویژه در زمان شراکت در پروژه های متوسط و بزرگ کاربرد بیشتری دارد.

در نمونه قرارداد سرمایه گذاری مشترک ، سهم هرسرمایه گذار مشخص می‌شود و در مواعد دریافت سود، سهم هریک از آن‌ها براساس میزان سهم، تقسیم می‌شود.

بازار ساخت و ساز با تمام ریسک خود، همیشه جاذبه داشته است.

همین جاذبه است که باعث می‌شود نمونه قرارداد تامین سرمایه ساختمان تنظیم شود و پس از پایان ساختمان سازی، سهم هریک از سرمایه گذاران از مجموع ساختمان، به ایشان منتقل شود. در نوشته دیگری، به صورت مفصل در مورد این نوع از قرارداد صحبت کرده‌ایم. نمونه قرارداد سرمایه گذاری ساخت و ساز نیز تهیه شده است و می‌توانید از آن استفاده کنید. این قرارداد در دو نسخه pdf  (قابل چاپ) و word  (قابل ویرایش) آماده شده است.

یکی از انواع قرارداد‌های سرمایه گذاری، مشارکت در بورس است.

بازار سرمایه همیشه جذاب بوده است اما تخصصی بودن مدیریت سرمایه در بورس و ضرورت گذراندن دوره‌های آموزشی ایجاب می‌کند افرادی که دارای سرمایه می‌باشند اما وقت کافی ندارند، سرمایه خود را در قالب نمونه قرارداد سرمایه گذاری در بورس به کار بگیرند و از منافع حاصل از آن، استفاده کنند.

یکی از مزیت‌های بازار بورس، نبود محدودیت مالی است. ما با هر میزان سرمایه‌ای که داریم، می‌توانیم به این بازار ورود کنیم و سرمایه گذاری کوچک در بورس امکان پذیر است.

نمونه قرارداد سبدگردانی یکی از انواع این قرارداد است. یک طرف این قرارداد، صاحب سرمایه است و طرف دیگر آن، شخصی است که وظیفه استفاده از سرمایه را در بازار بورس دارد. طرف دوم دارای دانش کافی در حوزه بورس است و در مقابل دریافت درصد مشخص از سود یا دریافت پول ثابت، تلاش می‌کند سرمایه را افزایش دهد. ریسک این نوع از قرارداد همكاري مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر سرمایه گذاری، بالا است. در واقع این تفاهم نامه ، یک نمونه قرارداد مشاوره سرمایه گذاری نیز است با این تفاوت که شخص مشاور، شخصاً اقدام به تزریق سرمایه در بازار بورس می‌کند و سرمایه گذار پس از تحویل سرمایه به طرف مقابل، فقط برای دریافت سود در زمان‌های مشخص منتظر می شود.

نوسان‌ قیمت ارز و مقایسه آن با پول رایج کشور، باعث شده است که تمایل به سرمایه گذاری خارجی زیاد شود و حوزه صادرات و واردات کالا به سرعت رونق بگیرد. نمونه قرارداد تامین سرمایه خارجی ، یک نوع قرارداد بازرگانی است که مختص به همین موضوع می‌باشد.

مشارکت در صادرات و واردات کالا، نیازمند صرف هزینه‌های بالای نقل و انتقال کالا و پرداخت صورتحساب‌های اداری از قبیل مالیات است. تعیین میزان مسئولیت هریک از طرف‌های همكاري ، فقط به لطف نمونه قرارداد تامین سرمایه خارجی امکان پذیر است.

یکی از انواع مدل های مشارکت سرمایه گذاری، تولید ارزش افزوده است.

صنایع تولیدی نیازمند به زیرساخت‌های متعددی هستند. از یک طرف، دستگاه‌های تولیدی و سازنده قطعه و از سوی دیگر، تهیه مواد اولیه، این صنعت را در مقایسه با اکثر شراکت‌های دیگر، نیازمند به سرمایه بیشتر کرده است. از طرفی، دستگاه‌های تولیدی، عمر محدودی دارند و پس از گذشت مدتی نیازمند به جایگزینی می‌باشند. تمام مسائل فوق باعث شده است که جذب سرمایه در این بازار، یک شرط نجات بخش باشد. قرارداد سرمایه گذاری در تولید میزان ریسک یک نمونه قرارداد همكاري است که ریسک این نوع از همکاری از نظر قانونی به حداقل ممکن می‌رساند.

نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture capital) به صورت مخفف، vc نامیده می‌شود.

سرمایه گذاری در بسیاری از بخش‌ها خطر از دست دادن سرمایه را به همراه دارد. در این حوزه‌ها، سرمایه گذار با مدیریت حرفه‌ای و برنامه ریزی‌های راهبردی، نقش مهمی در موفقیت سرمایه گذاری دارد. بنابراین نظارت بالای سرمایه گذار در سرمایه گذاری خطرپذیر به دلیل بالا بودن ریسک موضوع سرمایه است. بهترین نمونه قرارداد سرمایه گذاری خطرپذیر ، قرارداد سرمایه گذاری در ازای سهام است. در این قرارداد میزان مشارکت هریک از طرفین به روشنی مشخص شده است و ابهامی وجود نخواهد داشت. ما این قرارداد را تنظیم کرده ایم و می‌توانید آن را دریافت کنید.

استارت آپ‌ها در شرایط عدم قطعیت می‌باشند و موفقیت آن‌ها از قبل مشخص نیست.

سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها نمونه بارز تامین سرمایه خطرپذیر است و در این نوع از همکاری، نقش سرمایه گذار در موفقیت استارت آپ و سرمایه گذاری پررنگ است. طرف دیگر این قرارداد، معمولا بیشتر از یک نفر است و نمونه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در استارتاپ یک قرارداد چند جانبه می‌باشد.

این تفاهم نامه یک قرارداد سرمایه گذاری شخصی است باعث ایجاد یک شراکت کاری بین دو نفر و بیشتر می‌شود. ما در مورد این قرارداد در نوشته دیگری به صورت مفصل صحبت کرده‌ایم. همچنین نمونه قرارداد مشارکت مدنی تنظیم شده است و در اختیار شما است.

این قرارداد در دو نسخه pdf  (قابل چاپ) و word  (قابل ویرایش) نوشته شده است.

فیلم و فیلم سازی، دنیای بزرگ و پرجاذبه‌ای است.

مخاطبان و بینندگان این هنر در ایران بسیار زیاد است و هرساله فیلم‌های زیادی موفق به کسب درآمد‌های میلیاردی می‌شوند. برخی از این فیلم‌ها بیشترین فروش تاریخ سینمای ایران را تحت تاثیر قرار داده‌اند و رکورد زده‌اند. این موضوع باعث شده است که تعدادی صاحبان سرمایه علاقه مند به تهیه کنندگی فیلم‌های سینمایی شوند. این نوع از تفاهم نامه ، نوعی قرارداد همكاري است و امضای نمونه قرارداد تامین سرمایه در تولید فیلم ، ضروری است.

جدایی زمانی اتفاق می‌افتد که تمامی طرف‌های نمونه قرارداد تامین سرمایه یا هر نوع قرارداد دیگری، راضی باشند که شرایط به حالت قبل از توافق برگردد. مثل اینکه از ابتدا تفاهم نامه‌ای امضا نکرده‌اند و تمامی سرمایه هریک از طرفین، به آن‌ها برمی‌گردد و تمامی مسئولیت‌ها از بین می‌رود. پس بزرگترین تفاوت فسخ و اقاله ، این است که در اقاله تمامی مسئولیت‌ها منتفی می‌شود. نمونه اقاله قرارداد مشارکت معمولاً یک سند مکتوب است که در آن تمامی طرفین رضایت خود را برای پایان دادن به قرارداد اعلام کرده‌اند.

در این نمونه تفاهم نامه سرمایه گذاری ، سرمایه گذار در تولید پروژه سهیم می‌شود و پس از تکمیل و راه اندازی پروژه ، برای مدتی از تولیدات پروژه بهره می‌برد اما پس از پایان مدت قرارداد تامین سرمایه در پروژه ، موضوع اصلی قرارداد به مالک آن تحویل داده می‌شود.

ماده 10 قانون مدنی اصلی‌ترین قانون شراکت در سرمایه گذاری است.

براساس این ماده قانونی، هرقراردادی صحیح است مگرآنکه برخلاف قانون یا شرع باشد. این ماده به اصل آزادی قرارداد‌ها مشهور است. قرارداد‌های زیادی براساس ماده 10 قانون مدنی اعتبار پیدا کرده‌اند و یکی از این قرارداد‌ها، قرارداد سرمایه گذاری است.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند

من در کار فروش لب تاپ و ملزومات کامپیوتر فعالیت دارم. از آشنایان می‌خواهم مبلغی را بعنوان سرمایه گذاری در خرید لب تاپ به من بدهند و بصورت یکساله و ذو شرط را گذاشته‌ام اولا ایشان کلا نه حضور دارند و نه در مدت قرارداد یکساله در مسایل کاری شرکت می‌کنند و دوما به علت گرفتاری مالی، هر ماه مبلغی را به صورت علی الحساب دریافت می‌کنند. ولی در انتهای سال نسبت به سود و زیان شریک هستند. حال بفرمایید ایا این سرمایه گذاری از نظر شرعی درست است و چگونه قرارداد باید تنظیم شود؟ ممنون

سلام. وقت بخیر. از نظر قانونی هیچ منعی ندارید. شما می‌توانید بین قرارداد مضاربه و قرارداد مشارکت یکی را انتخاب کنید. البته با توجه به اینکه ایشان در سود و زیان شریک هستند بهتر است از قرارداد مشارکت استفاده کنید.


سوالی دارید؟ با من صحبت کنید

نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

معمولا کمتر از یک ساعت پاسخ می دهیم.

سلام! چگونه می توانم به شما کمک کنم؟


we run on

crisp


سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید!


با تیم رکلا صحبت کنید

قرارداد مشارکت سرمایه گذاری ، یکی از قراردادهای کاربردی در زمینه مشارکت است. چه شراکت‌های کاری بزرگ، و چه شراکت‌های کوچک می‌توانند از سرمایه گذاری شراکتی بهره ببرند. دلیل بسیاری از شراکت‌ها هم تامین منابع مالی، یا به عبارت دقیق‌تر جذب سرمایه گذار است. به خوبی می‌دانیم که انجام بسیاری از فعالیت‌های کاری بدون پرداخت هزینه امکان پذیر نیست.

راه اندازی یک کسب و کار، تاسیس یک مغازه، احداث یک کارگاه و شرکت، تولید محصول، اقدام به فروش و توزیع یا بسیاری از مشاغل و کارهای دیگری که جزء اقتصاد و تجارت محسوب می‌شوند، بدون داشتن سرمایه عملی نمی‌شوند. به جز بحث اقتصاد و تجارت، در زمینه‌های دیگری مانند انجام پروژه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی نیز تامین هزینه‌ها و سرمایه گذاری بسیار مهم است. بدون شک برای آغاز هر کسب و کار، شما باید به هزینه، سرمایه و مبالغی که برای پیشرفت آن کار پرداخت می‌کنید، توجه داشته باشید و همچنین از یک برنامه منسجم برخوردار باشید.

به همین دلیل است که قرارداد مشاركت سرمايه گذاري از جمله قراردادهای بسیار مهم در دنیای تجارت امروزی به شمار می‌آید. شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که قصد داشته باشید کسب و کاری را آغاز کنید یا اینکه برنامه و ایده‌ای برای انجام داشته باشید، اما هزینه و سرمایه کافی برای آن در اختیار شما نباشد. نبود سرمایه شما را مایوس می‌کند و مانع از رسیدن به هدف توسط شما می‌شود. از طرفی ممکن است سرمایه داشته باشید، ولی مقدار آن از چیزی که احتیاج دارید، کمتر باشد.

همچنین ممکن است که شما سرمایه زیادی در اختیار داشته باشید، ولی مطلع نباشید که بهترین راه استفاده از آن چیست و سرمایه شما راکد مانده باشد. چیزی که در هر کدام از این شرایط به شما کمک می‌کند، نمونه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری است. در این مطلب درباره مفهوم قرارداد شراکت در سرمایه گذاری ، نحوه نوشتن یا تنظیم و مسائل قانونی مربوط به آن صحبت می‌کنیم. اگر تمایل دارید که درباره قرارداد مشارکتی سرمایه گذاری اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما همراه باشید.

شراکت نامه سرمایه گذاری یا نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری ، قراردادی است که به صورت مکتوب از ارتباط کاری، پیوند و تعهد کاری دو یا چند شخص صحبت می‌کند. همانطور که می‌دانید، سرمایه گذاری هزینه کردن سرمایه مشخص برای یک هدف است. سرمایه می‌تواند به صورت نقدی باشد، مانند موجودی و میزان پولی که در حساب بانکی خود دارید. ممکن است ملک باشد، برای مثال یک ساختمان، یک مغازه، یک زمین زراعی یا هر ملک دیگری را برای شروع به کار در اختیار شرکا می‌گذارید و آن‌ها نیز سایر موارد را مهیا می‌کنند. سرمایه حتی می‌تواند یک ماشین یا به صورت کلی یک وسیله نقلیه باشد. همچنین می‌توانید سرمایه علمی و تجربیات و دانش را به عنوان سرمایه غیر نقدی برای شراکت هزینه کنید، هرچند که در این مطلب، بیشتر تمرکز و موضوع بحث درباره سرمایه نقدی و استفاده از آن در نمونه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری است.نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

نمونه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری را می‌توانیم نوعی قرارداد مدنی در نظر بگیریم چرا که براساس موادی از قانون مدنی که درباره شراکت می‌باشد، تنظیم می‌شود. به همین دلیل است که به این قرارداد، قرارداد مشارکت مدنی سرمایه گذاری نیز می‌گویند. قانون مدنی به طور مستقیم به شراکت اشاره کرده است و در ماده 571 درباره آن توضیح داده است. این ماده می‌گوید:

«شرکت یا شراکت به معنی درآمیختن سهم الشرکه نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد است.»

با توجه به این ماده، طرفین قرارداد که می‌توانند هم اشخاص حقوقی و هم اشخاص حقیقی باشند، با هم نسبت به همکاری و شراکت در مورد موضوع واحدی توافق می‌کنند. برای این شراکت، هر دو طرف سرمایه‌هایی را می‌آورند. همچنین طرفین متعهد می‌شوند که در سود و زیاد شریک باشند و ضرر و منفعت این قرارداد بین آن‌ها تقسیم شود. بنابراین از نظر قانون مدنی این قرارداد موجه و معتبر است چراکه با توجه به مندرجات همین قانون میان طرفین تنظیم می‌شود.

علاوه بر این قرارداد موضوع این نوشتار، نوعی قرارداد خصوصی محسوب می‌شود. براساس ماده 10 قانون مدنی که حکم به آزادی قراردادها می‌دهد، قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون ایرادی ندارند و صحیح هستند.

بنابراین اگر در تنظیم و عقد قرارداد مشاركت سرمايه گذاري به رعایت نکات قانونی توجه شود، در تنظیم این قرارداد ایرادی وجود نخواهد داشت و در نتیجه از هر جهت صحیح و قابل اجرا خواهد بود. همچنین این قرارداد هم به صورت رسمی و هم به صورت غیر رسمی انجام می‌شود. از آنجایی که بحث سرمایه بسیار مهم است و ممکن است که سرمایه بسیار زیادی را برای شراکت آورده‌ باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای آسودگی خاطر بیشتر نمونه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری را بعد از تنظیم، در دفترخانه ثبت کنید و آن را به یک قرارداد رسمی شراکت تبدیل کنید. در واقع از آنجایی که قرارداد یک سند معتبر قانونی است، رسمی کردن اعتبار بیشتری به آن می‌دهد و در نتیجه برای شما کارایی بیشتری خواهد داشت. به این طریق از سرمایه خود نیز محافظت کرده‌اید.

از آنجایی که قرارداد شراکت و سرمایه گذاری از موضوعات بسیار مهم و کاربردی میان عموم مردم و بسیاری از فعالان عرصه تجارت و اقتصاد است، نمی‌توان تعداد خاصی برای فرم قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در نظر گرفت. به نظر می‌رسد که به ازای هر شراکت سرمایه گذاری، فرم خاصی از قرارداد وجود داشته باشد، زیرا قراردادها، به ویژه قراردادهای خصوصی با توجه به ویژگی‌ها و توافقات میان طرفین تنظیم می‌شوند. اما اگر به صورت کلی بخواهیم بدانیم که این قرارداد چه کاربردی دارد، می‌توانیم در دسته بندی‌های مشخص به مواردی اشاره کنیم.

در ادامه معرفی انواع سرمایه گذاری‌ها باید بگوییم که پر طرفدارترین سرمایه گذاری‌ها که احتمالا سود بسیار زیادی برای سرمایه گذاران دارد، شراکت نامه سرمایه گذاری در تولید، گردشگری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ساخت کارخانه و کشاورزی است.

شما می‌توانید تنظیم قرارداد مشارکت سرمایه گذاری خود را به ما بسپارید. برای این کار روی اینجا کلیک کنید.

 

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند


سوالی دارید؟ با من صحبت کنید

معمولا کمتر از یک ساعت پاسخ می دهیم.

سلام! چگونه می توانم به شما کمک کنم؟


we run on

crisp


سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید!


با تیم رکلا صحبت کنید

یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاوردهای هر کسب‌وکار جذب سرمایه و ورود سرمایه‌گذار به مجموعه است.
زمانی که سرمایه‌گذار به کسب‌وکاری وارد می‌شود، در ازای تزریق سرمایه خواسته‌هایی از تیم کارآفرین دارد، از طرفی تیم کارآفرین که سال‌ها برای رشد و اعتلای کسب‌وکار خود تلاش کرده است نگرانی‌های خاص خود را در ازای ورود افراد جدید به مجموعه و چالش‌های همراه با آن دارد…

لامینگو یکی از خدماتی بود که ما مدتها بود منتظر عرضه‌شدن آن بودیم و خوشحالم که این انتظار ارزش داشت و توانستیم خدمات خوب و باکیفیتی رو در بخش‌های مختلف حقوقی بگیریم. شاید بتونم بگم به جرات در زمان ما بسیار بسیار تاثیر گذار بود.

مجموعه ما از خدمات علمی تخصصی لامينگو با مدیریت آقای دکتر قاسمی بهره مند شده و بدین وسیله از ایشان و همکاران محترم در خصوص ارایه رهنمودهای کارساز حقوقی تشکر فراوان می‌نمایم. در شرایط دشوار اقتصادی داشتن مشاوره حقوقی کارآمدی چون ایشان نعمت گرانبهایی است.

پاسخ سریع و دقیق به مسایل حقوقی کسب و کار‌ها به ویژه استارتاپ‌ها، چالشی‌ست که لامینگو راه حل مناسبی برای آن است. نوین‌تک تاکنون از تجربه مشاوران لامینگو در حوزه سرمایه‌گذاری و قراردادهای شتابدهی بهره گرفته که این همکاری قطعا بلندمدت خواهد بود.

اتفاقات توسعه فناوری که در مرکز صنعتی سازی نانو رقم خورد، قطعا بدون بهره‌مندی از مشورت‌های شخص آقای دکتر قاسمی و گروه توانمندشان در لامینگو محقق نمی‌شد و به همین دلیل آی‌کن مدیون تخصص و مشورت با ایشان است.نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

با دکتر قاسمی و دیگر متخصصین موسسه حرفه‌ای لامینگو، بسیار اقتصادی، دقیق، سریع و هوشمند به نتایج مطلوب رسیدیم و این تازه آغاز کار است.

با مدیریت جناب آقای دکتر قاسمی، مجموعه‌ای کاربلد و امین در لامینگو گرد هم آمدند که مجموعه شرکت مهرپارس در مقاطع و حوزه‌های مختلف حقوقی از آن بهره‌مند گردیده است. دانش کافی، خلاقیت و آگاهی به مسایل روز حوزه کسب‌وکارها همکاری با ایشان را برای مهرپارس اطمینان‌بخش و لازم نموده است.

زمانی‌ که در کشور هنوز مفهوم استارتاپ و حقوق تکنولوژی فراگیر نشده بود آقای دکتر قاسمی جزء معدود افرادی بودند که یار و همراه مرکز ما بودند و همیشه از مشورت‌های هوشمندانه و تخصصی ایشان استفاده کردیم. شکی نیست لامینگو هم با مدیریت مدبرانه ایشان یکی از پیشگامان خدمات هوشمند حقوقی در کشور خواهد شد.

خوشحالم اعلام کنم که آقای دکتر قاسمی و تیم ایشان در لامینگو با خدمات حقوقی حرفه‌ای، دقیق، اقتصادی و هوشمند توانسته‌اند جایگاه مشاوره تخصصی آنلاین خود را اثبات کنند.

در طی سالیان اخیر ضرورت حضور نهادی با قابلیت ارایه سبدی متنوع از خدمات حقوقی و قراردادی در کنار ارزشگذاری حرفه‌ای و از همه مهمتر توانمندی در تجاری‌سازی فناوری‌ها و دارایی‌های فکری به شدت احساس می‌شده است که خوشبختانه به همت دوست و برادر عزیزمان آقای دکتر قاسمی و به پشتوانه تخصص بی نظیر و تجربیات گرانبهای ایشان با تاسیس لامینگو این خلا مهم در اکوسیستم نوآوری و فناوری ایران برداشته شده است.

جای خالی این گونه خدمات تخصصی به شدت احساس می‌شد. لامینگو ترکیبی است از تخصص، تجربه و نوآوری که با همت و توانمندی جناب آقای دکتر قاسمی و تیم فوق‌العاده ایشان به وجود آمده است‌‌. امیدوارم روز به روز موفق‌تر باشند.

وقتی یک قرارداد در واحد حقوقی شرکت تنظیم میشه، همیشه به این موضوع فکر می‌کنیم آیا این قرارداد می‌تونست بهتر از این هم باشه. آیا نکته‌ای هست که ما ازش غافل شده باشیم، چون برامون خیلی مهمه قراردادی که از واحد حقوقی شرکت بیرون میره به طور کامل حافظ منافع شرکت باشه. مطمئنا این موضوع دغدغه بسیاری از مدیران نیز است، لامینگو با داشتن تیمی حرفه‌ای و با مدیریت آقای دکتر قاسمی برای این موضوع راه حلی اقتصادی، سریع و کارآمد به شمار می‌آید.

برخی واژه‌ها در عین مثبت بودن دارای تعریف مبهمی هستند. مثلا وقتی می‌گوییم حرفه‌ای با انواع و اقسام صفات و خصوصیات روبه‌رو می‌شویم و برای درک بهتر مفهوم آن، هیچ چیز مانند یک نمونه نمی‌تواند کارساز باشد. آقای دکتر قاسمی عزیز نمونه‌ای بی‌دلیل در تعریف واژه حرفه‌ای هستند. دو سال قبل، وقتی در اوج بحران در یک پرونده مهم بین‌المللی در سوئیس با ایشان روبرو شدم، امید چندانی به بهبود نداشتم. امّا با درایت ایشان نه تنها راه‌های برون رفت پدیدار شدند که توفیق و پیروزی بسیار سهل و مطمئن نمایان شدند.

رویای برون‌سپاری فعالیت‌های حقوقی برای شرکت‌ها و دریافت خدمات حقوقی برای اشخاص حقیقی با کیفیت ممتاز و با هزینه پایین، با تیم فوق‌العاده و تجارب موفق لامینگو در زمینه هوشمندسازی خدمات حقوقی، می‌تواند به بهترین نحو ممکن محقق شود.

از همکاری و مساعدت‌های‎ خالصانه جناب آقای دکتر قاسمی و مجموعه متخصصان لامینگو کمال تشکر و قدردانی را به عمل می‌آورم. خدمات این تیم متخصص منجر به امضای یک قرارداد همکاری فناورانه بین شرکت بنده با یکی از بزرگترین شرکت‌های بین‌المللی حوزه نفت و گاز شده است. تعهد این مجموعه در خصوص حفظ اطلاعات و تخصص مثال‌زدنی این تیم در رعایت استانداردهای حقوقی، برگ ارزشمندی جهت ارایه خدمات نوین حقوقی به جامعه فناوری ایران اسلامی‌مان خواهد بود.

شاید یکی از شیرین‌ترین اتفاقات در مسیر یک کسب‌وکار از روز تولد تا نقطه اوج شکوفایی، پدیده جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری باشد. ورود سرمایه گذار به یک کسب‌وکار نوید بخش موفقیت‌آمیز بودن قدم‌های اولیه آن کسب‌وکار یا استارتاپ است. به همین منظور یکی از مهم‌ترین قراردادهایی که در استارتاپ‌ها تنظیم و منعقد می‌گردد همان قرارداد سرمایه گذاری یا SHA (shareholder agreement) است.قرارداد سرمایه گذاری به قدری مهم و سرنوشت ساز است که اگر یک نکته در آن نادیده گرفته شود ممکن است به آینده کسب‌وکار آسیب بزرگی وارد کند یا بالعکس موجبات ضرر را برای سرمایه گذار فراهم کند. در این نوشته برآن هستیم تا توضیحات جامعی در خصوص یک قرارداد سرمایه گذاری به شما ارائه کنیم.

زمانیکه مذاکرات اولیه میان مدیران یک کسب‌وکار و سرمایه گذار به نتیجه میر‌سد و زمینه مناسب برای مستند کردن توافقات فراهم می‌شود، لازم است که طرفین یک قرارداد سرمایه گذاری با یکدیگر امضا کنند. در یک قرارداد سرمایه گذاری به مسائلی نظیر نحوه ورود سرمایه به کسب‌و کار و انتقال سهام به سرمایه گذار پرداخته می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین نکات یک قرارداد سرمایه گذاری می‌پردازیم.

شاید زمانی‌که همه چیز مهیای ورود سرمایه گذار می‌شود از اهمیت ثبت شرکت در قالب سهامی خاص مطلع شوید. طبیعی است که سرمایه گذار در ازای ورد سرمایه به استارتاپ تقاضای انتقال سهام معادل آن را دارد. پس بهتر است اگر تاکنون اقدام به ثبت شرکت نکرده‌اید حتما به شرکت سهامی خاص فکر کنید. زیرا این قالب از شرکت‌های تجاری برای سرمایه گذاران جذابتر هستند.

برای آنکه بتوانید سهام کسب‌وکار خود را در ازای قیمتی مناسب به سرمایه گذار منتقل کنید لازم است بر اساس یک سری از متد ارزش‌گذاری ابتدا ارزش سهام را مشخص کنید. خوشبختانه واحدهای ارزش‌گذاری بسیاری در کشور فعالیت می‌کنند که می‌توان با مراجعه به آن‌ها از قیمت واقعی سهام استارتاپ خود مطلع شوید معمولا در ضمن قراردادهای سرمایه گذاری، یک نهاد ارزش‌گذاری مرضی‌الطرفین مشخص می‎شود تا بر اساس نتایج بررسی‌های آن تصمیم‌گیری شود.

بعد از آنکه ارزش سهام کسب‌وکار شما مشخص شد نوبت به انتقال آن می‌رسد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا سهام در نظر گرفته شده برای سرمایه گذار به صورت یکجا باید به ایشان منتقل شود یا راهکاری در این خصوص وجود دارد؟

قطعا انتقال یک‌جای سهام اصلا ایده مناسبی نیست. سهام باید متناسب با مراحل ورود سرمایه منتقل شود. اگر سرمایه گذار شما این شرط را نمی‌پذیرد حتما شروط و تعهدات کافی و ضمانت اجرای مناسب برای بازگشت سهام درصورت عدم انتقال به موقع سرمایه را در متن قرارداد سرمایه گذاری پیش‌بینی کنید.

م دارایی‌های مادی و معنوی به شرکت

اگر استارتاپ در مرحله‌ای است که هنوز ثبت شرکت نکرده و در خلال عملیات سرمایه گذاری اقدام به ثبت شرکت کرده است باید این شرط را در متن قرارداد سرمایه گذاری درج کنید که تمام دارایی‌ها از اشخاص به شرکت منتقل شود.

قطعا اطلاعات مربوط به هر کسب‌وکاری برای آن کسب‌وکار بسیار مهم و با ارزش است. پس لازم است در تمام مراحل مذاکره با سرمایه گذار و در ضمن قرارداد سرمایه گذاری هم شروط مربوط به محرمانگی به صورت کامل نوشته شود.

از نکات مهمی که در یک قرارداد سرمایه گذاری نوشته می‌شود، مسائل مربوط به ترکیب هیأت مدیره و انتخاب مدیر عامل است. همچنین قوانین و نحوه تصمیم‌گیری هم باید در این قرارداد مکتوب شود.

قطعا هر استارتاپی کارکنانی دارد که برای وی بسیار ارزشمند هستند و به منظور تثبیت نقش این افراد در کسب‌وکار به آن‌ها سهام تشویقی اعطا می‌کند. مقدار سهام تشویقی و نحوه تصمیم‌گیری در خصوص  اعطای این سهام از جمله مواردی است که باید در متن قرارداد سرمایه گذاری مندرج شود.

معمولا با ورود سرمایه و اعطای سهام در هر مرحله، سهام افراد رقیق می‌شود. معمولا در متن قرارداد سرمایه گذاری برای بنیان‌گذاران استارتاپ یا کسب‌وکار نوپا، شرطی مبنی بر عدم رقیق شدن سهام به مدت یا مقدار خاص در نظر گرفته می‌شود.

قطعا برای اداره یک شرکت تصمیمات مختلفی از سطح خرد تا تصمیمات مهم و حیاتی وجود دارد. معمولا سرمایه گذاران در تمامی تصمیات دخالت نمی‌کنند و تنها برای تصمیمات مهم ورود می‌کنند. به همین دلیل لازم است که در یک قرارداد سرمایه گذاری سطوح مختلف تصمیم‌گیری و نحوه اقدام توسط اشخاص ذی‌ربط مشخص شود.

اگر در ضمن یک قرارداد سرمایه گذاری اختلافاتی میان کارآفرینان و سرمایه گذار به وجود بیاید نحوه حل آن چگونه خواهد بود؟ باید در متن قرارداد به یک روش مناسب جهت حل و فصل اختلافات ناشی از قرارداد سرمایه گذاری ارجاع داده شود.

تنظیم یک قرارداد سرمایه گذاری از پرچالش‌ترین اقدامات برای هر حقوق‌دانی است. تمرکز و وحدت ذهن بالا از ضروری‌ترین خصوصیات یک حقوقدان خبره در تنظیم قرارداد سرمایه گذاری است. خوشبختانه لامینگو با داشتن مشاوران باتجربه و متخصص توانایی بالایی در تنظیم انواع قراردادهای سرمایه گذاری دارد. قراردادی که در پیش روی شما قرار گرفته است ضمن دارا بودن استانداردهای جهانی یک نمونه قرارداد سرمایه گذاری، نکات حقوقی داخلی را هم مدنظر قرار داده است، از این رو این قرارداد یک قرارداد کاملا منطقی و قابل استناد است. امیدواریم با استفاده از این قرارداد تجربه سرمایه گذاری شیرینی برای شما رقم بخورد.

در صورت داشتن هرگونه سوالی با ما تماس بگیرید

متخصص امور قرارداد‌ها و وکیل پایه یک دادگستری

دانش‌آموخته دانشگاه شهید بهشتی، هم‌بنیانگذار لامینگو

دکتری حقوق از فرانسه، بنیان‌گذار شرکت دادفلامینگو و هم‌بنیان‌گذار لامینگو

مدیر دپارتمان خدمات حقوقی دادفلامینگو، دانش‌آموخته دانشگاه منچستر انگلستان

پژوهشگر دکتری حقوق نفت وگاز، وکیل پایه یک دادگستری

متخصص امور قرارداد‌ها و وکیل پایه یک دادگستری

چنانچه به هر دلیلی در انتخاب این قرارداد تردید دارید، می‌توانید با ثبت درخواست خود در قسمت تنظیم قرارداد سفارشی ضمن مشورت با مشاورین حقوقی ما، قرارداد مورد نیاز خود را دریافت کنید.

{{item.content}}

نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

ثبت اطلاعات تکمیلی کاملا اختیاری بوده و صرفا جهت تسریع در آماده سازی متن کامل قرارداد شما در نظر گرفته شده است .

021-91070885ساعات اداری ۸ الی ۱۷:۳۰

info (at) lawmingo.com

اولین شرکت دانش‌بنیان کشور در زمینه خدمات حقوقی و ارزش گذاری

به نام خدا

قرارداد مشارکت و سرمایه گذاری

این قرارداد برابر ماده ده قانون مدنی و تحت حاکمیت اصول آزادی و لزوم بین اشخاص به شرح مندرج در ماده نخست که اقرار و اعتراف دارند در سلامت عقل و صحت جسم بوده و من دون الکراه هستند؛ منعقد می گردد.

ماده ۱ : طرفین قرارداد

تبصره) طرفین اعلام می نمایند کلیه مکاتبات صرفاً در نشانی اعلامی در این قرارداد رسمی خواهد بود و هرگونه ابلاغی می بایست به همین نشانی ها انجام پذیرد. بدیهی است مکاتبه و ارسال مدارک در غیر نشانی اعلامی برای طرف مقابل مسئولیتی را ایجاد نخواهد نمود و موجد حقی برای ارسال کننده نمی باشد. نشانی های فوق الذکر اقامتگاه قراردادی طرفین محسوب می‌گردد.نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

ماده ۲ : موضوع قرارداد

عبارتست از مشارکت از طریق اعطای سرمایه توسط طرف اول به عنوان سرمایه گذار در طرح یا طرح های اقتصادی سرمایه پذیر یعنی طرف دوم برابر شرایطی که در این قرارداد درج شده است.

ماده ۳ : مدت قرارداد

       این قرارداد از تاریخ اجرایی شدن آن بمدت ……….. ماه شمسی معتبر می باشد که درصورت تمایل طرفین این مدت کتباً و با امضای ذیل قرارداد و یا در قالب تهیه الحاقیه برابر ماده مربوطه قابل تمدید می باشد.

تبصره) پایان یافتن مدت قرارداد به منزله خاتمه آن بوده و چنانچه طرفین به هر نحو نسبت به انجام تعهدات قراردادی خود مباردت ورزند چیزی بر عهده طرف مقابل نخواهد بود و استحقاقی بر اجرت المثل نیز ندارد لذا تاخیر در استرداد سرمایه و سود حاصله به هر طریقی که باشد به منزله تداوم قرارداد نبوده و تابع شرایط مندرج است.

تبصره ۲) چنانچه در هر زمان زیان وارده به سرمایه بیش از …. درصد آن گردد سرمایه گذار حق فسخ یکجانبه قرارداد را داشته و در صورتی که میزان ضرر از ….. درصد تجاوز نماید این قرارداد منفسخ محسوب و سرمایه پذیر ضامن استرداد الباقی سرمایه می باشد.

ماده ۴ : حق الزحمه

           نسبت به فعالیت های اقتصادی طرف دوم ایشان مستحق اجرتی جداگانه نبوده و قرارداد حاضر حق العمل کاری یا جعاله محسوب نمی گردد و صرفاً طرفین در منافع حاصله شریک خواهند بود.

تبصره۱) هزینه های لازم جهت انجام موضوع قرارداد به هر نحو که باشد اعم از مالیاتی و اداری و سایر هزینه ها قابلیت مطالبه جداگانه ندارد و از محل سرمایه یا منافع تحصیلی پرداخت خواهد شد.

تبصره ۲) چنانچه جهت موضوع سرمایه گذاری ضرورت اقتضا نماید تا اجرتی به فردی پرداخت شود در صورت اقدام توسط طرف دوم ایشان مستحق اجرت عرفی آن عمل است مگر آن که به نحو مکتوب توسط سرمایه گذار منع شده باشد.

ماده ۵ : شرایط قرارداد

ماده ۶ : حسابرسی و تقسیم سود

ماده ۷ : رفع اختلاف و داوری

         در صورت ایجاد هرگونه اختلاف در تفسیر این قرارداد و یا اعلام خسارت و یا اجرای مفاد قراردادی و تعهدات مندرج در آن، ابتدا از طریق گفتگو و سپس با اخذ نظر داور مرضی الطرفین اقدام خواهد شد. نظر ایشان برای طرفین لازم الاتباع می باشد. در صورت عدم حصول تراضی در انتخاب داور واحد هیات سه نفره داوری متشکل از نماینده واحد از سوی طرفین و درخواست ضم داور سوم از مرکز داوری اتاق بازرگانی تهران اقدام می شود.

تبصره) این مقرره به عنوان شرط مستقل داوری محسوب می گردد و برای طرفین در هر صورت لازم الاجرا می باشد.

ماده ۸ : قانون حاکم

این قراراداد و کلیه ملحقات و تعهدات ایجاد شده از آن چه مستقیما چه با واسطه تحت حاکمیت قوانین کشور ایران می باشد.

ماده۹ : شرایط تغییر مفاد قرارداد

 چنانچه در طول اجرای قرارداد تغییر بند یا ماده ای از قرارداد ضرورت یابد صرفاً ضمن تنظیم الحاقیه و با اعلام رضایت طرفین ممکن خواهد گردید.

ماده ۱۰ : انحلال

       این قرارداد تحت حاکمیت اصل لزوم بوده و طرفین ضمن عقد خارج لازم حق فسخ یکجانبه قرارداد را از خود سلب و ساقط نمودند لذا جز در موارد مصرحه ذیل قابلیت فسخ و یا انحلال را ندارد:

ماده ۱۱: پیوست  

تصویر مدارک مصرحه ذیل به عنوان جزء لاینفک قرارداد محسوب و قابلیت استناد دارد؛ طرفین صحت و اعتبار و تطابق تصاویر با اصول اسناد را اقرار نموده و به آن معترف هستند.

ماده ۱۲: نسخ

این قرارداد در۱۲ ماده و در …. نسخه با حکم واحد در حضور شهود امضا کننده ذیل و در تاریخ     /       /    ۱۳  تنظیم و کلیه صفحات به امضای طرفین رسیده و نسخه ایشان مبادله گردید.

%PDF-1.5
%
1 0 obj
>>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/MediaBox[ 0 0 595.32 842.04] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S/StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>
stream
x=ێu|N/nL`#YyXAXkkĻ ߧN]Ⱥ=H HNϟ/_>O˯?|_>~_N8
?A~|djdÇGzia6bfh ?BO#$fy903G9(1j1=(>r*X(u/[7Ѩqn7i

نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری
نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *