نوشتن رزومه تحصیلی

نوشتن رزومه تحصیلی
نوشتن رزومه تحصیلی

اگر می خواهید برای پذیرش تحصیلی و شغل های آکادمیک اقدام کنید، لازم است بدانید که نوشتن یک رزومه تحصیلی خوب، اصلی ترین گام در گرفتن پذیرش از دانشگاه خواهد بود. اما یک رزومه ی تحصیلی چه ویژگی هایی دارد؟ نحوه نوشتن رزومه خوب برای دانشگاه چگونه است؟ برای نوشتن یک رزومه آکادمیک باید بدانیم رزومه تحصیلی شامل چه بخش هایی باید باشد و در هربخش از رزومه تحصیلی یا همان CV چه اطلاعاتی و با چه ترتیبی  قرار می گیرند و اینکه ساختار کلی و نحوه چیدمان  این بخش ها در رزومه آکادمیک چگونه است؟

پس از یادگیری اصول کلی رزومه تحصیلی در این مقاله، می توانید با مراجعه به صفحه آموزش کاربردی ساخت رزومه تحصیلی، شروع به ساخت رزومه تحصیلی خود کنید.

رزومه ساخته شده در رزومه ساز فارسی و انگلیسی cvbuilder.me

حتما درباره نحوه نوشتن رزومه کاری این نکته را بارها شنیده اید که یک رزومه باید به طور خلاصه، مختصر و مفید نوشته شود و طول آن نباید بیش از 2 صفحه شود. اما نحوه نگارش رزومه تحصیلی یا همان CV کاملا متفاوت بوده و از این قانون پیروی نمی کند. شما محدودیتی در تعداد صفحات رزومه ی آکادمیک ندارید و می توانید تا جایی که نیاز دارید فضای رزومه را گسترش دهید.نوشتن رزومه تحصیلی

اما رزومه را به قدری طولانی ننویسید که خسته کننده شود و مسئول پذیرش دانشگاه، بررسی فرم رزومه شما را ناتمام رها کند. همان طور که گفته شد استاندارد و قانونی برای تعداد صفحات رزومه تحصیلی وجود ندارد اما حداکثر 4 صفحه برای یک رزومه تحصیلی کامل و جامع، کافی بوده و بهتر است رزومه ی تحصیلی تان بیش از 4 صفحه نشود.

مهم ترین اطلاعات رزومه شما، باید در نیمه ی بالای صفحه ی اول نوشته شود. اولین چیزی که در رزومه و در بالاترین قسمت نوشته می شود نام شما است. دقت کنید که در بالای رزومه از نوشتن کلماتی هم چون Resume و CV و عناوین دیگری که برای رزومه به کار می رود به شدت پرهیز کنید. پس از نام، باید اطلاعات تماس را در پایین آن بنویسید.

برای اطلاعات تماس آدرس، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت و یک آدرس ایمیل بنویسید. دقت داشته باشید که آدرس ایمیلی که استفاده می کنید یک آدرس ایمیل حرفه ای باشد و از نوشتن ایمیل های نامناسب پرهیز کنید. اما منظور از آدرس ایمیل حرفه ای چیست؟

یک آدرس ایمیل حرفه ای و استاندارد به چند صورت می تواند ساخته شود:

اگر به علت محدودیت های آدرس ایمیل، نتواستید ترکیب بالا را استفاده کنید می توانید از اعداد با معنی که ارتباط آن با شما کاملا روشن است در آدرس ایمیل خود به کار ببرید. بهترین مثال برای این مسئله، سال تولد میلادی شما است. می توانید از این آدرس های ایمیل استفاده کنید: Ali.Karimi.1990@gmail.com، Ali.Karimi.90@gmail.com

به طور کلی آدرس ایمیل شما باید از بخش هایی معنا دار تشکیل شده باشد و به هیچ وجه حق ندارید از القاب و اعداد تصادفی و بی ربط استفاده کنید.دقت داشته باشید با انتخاب آدرس ایمیل حرفه ای 50 درصد مسیر را طی کرده اید و هنگام ساخت ایمیل حتما باید در فرم ساخت ایمیل نام و نام خانوادگی خود را به طور صحیح وارد کنید، چرا که در صندوق ایمیل نام و نام خانوادگی که در آن فرم وارد کرده اید نیز نمایش داده می شود.

نکته دیگر رزومه نویسی تحصیلی، راجع به نحوه نوشتن بخش توصیف خلاصه رزومه تحصیلی است. از نوشتن جملاتی مثل سخت کوش و با اراده، علاقه مند به تحقیق و پژوهش ، دقیق و منضبط و غیره اجتناب کنید. مسئول بررسی رزومه تقریبا در تمامی رزومه ها با این جملات تکراری و کلی مواجه می شود که بیهوده فضای رزومه را پر می کنند. پس اگر می خواهید رزومه ی شما با سایر رزومه ها متفاوت باشد از نوشتن این جملات غیر حرفه ای پرهیز کنید.

برای نوشتن رزومه ی خود یک ساختار مشخص انتخاب کنید و آن را در سراسر رزومه رعایت کنید. به عنوان مثال برای هر بخش از یک عنوان اصلی و عنوان فرعی استفاده کنید. بعد از نوشتن اطلاعات تماس شما باید یک بخش خلاصه از اطلاعات شخصی خود بنویسید و پس از آن خلاصه سوابق تحصیلی را در رزومه خود بیاورید.

در ادامه نیز بخش  مقالات و کتاب های چاپ شده و تحقیقات می آیند. بعد از این بخش ها می توانید افتخارات، سوابق آموزشی و تدریس خود، کنفرانس ها، سخنرانی هایی که دعوت شده اید، فلوشیپ ها و بورسیه های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی تان را بنویسید.

نحوه نوشتن و قالب بندی رزومه ی تحصیلی باید طوری باشد که خواندن رزومه را آسان تر کند. در نوشتن رزومه آکادمیک از یک فونت خوانا و زیبا با اندازه ی فونت مناسب (11 یا 12 مناسب است) و حاشیه رزومه  1.5 سانتی متر تا 2.5 سانتی متر استفاده کنید.

 از لیست های نشانه دار استفاده نکنید و اطلاعات خود را در لیست های نشانه دار نمایش دهید. در سراسر رزومه یک نواختی و سازگاری متن را حفظ کنید و از یک نوع فونت در رزومه خود استفاده کنید و از Bold ,Italic, Underline خیلی کم و هوشمندانه استفاده کنید.

در ضمن هنگام تایپ و نوشتن رزومه تحصیلی دقت خود را بالا برده و از خطاهای تایپی و غلط املایی و گرامری به شدت پرهیز کنید. چرا که کوچک ترین اشتباه تایپی در نگارش رزومه تحصیلی به قیمت از دست دادن فرصت گرفتن پذیرش دانشگاهی تمام خواهد شد.

در ضمن ممکن است برخی خطاها هرگز در نظر شما نیایند یا این که یک خطای دستور زبانی و گرامری در رزومه داشته باشید و آن را ندانید. در این مواقع بهتر از یک دوست با تجربه یا یک مشاور رزومه نویسی کمک بگیرید و از او بخواهید که رزومه تان را باز خوانی و اصلاح  کند.

قرار نیست در بخش سوابق شغلی از اهداف شغلی آینده خود صحبت کنید. بلکه این بخش برای نشان دادن مهارت های شما در این حوزه تخصصی و سال هایی که در این زمینه علمی کار کرده اید و دستاوردهای تان در آن مشاغل تخصصی و مرتبط با رشته تحصیلی است.

در این بخش سوابق تحصیلی خود را به ترتیب زمانی معکوس از آخرین و بالا ترین مدرک تا قدیمی ترین مدرک دانشگاهی خود بنویسید. برای هر بخش نیز مقطع تحصیلی، نام رشته تحصیلی، نام دانشگاه و موسسه آموزشی و عنوان پایان نامه ی خود را بنویسید.

تذکر مهم:

تمام لیست هایی که می خواهید در سی وی (رزومه تحصیلی) خود بنویسید، باید دارای ترتیب زمانی معکوس باشد.

دلیل این هم کاملاً مشخص است. به عنوان مثال در مقالات یا کنفرانس ها، هر چه جدیدتر باشند، مطالب به روزتری در آنها ارایه می شود؛ یا در سوابق آموزشی و تدریس، سوابق تحصیلی و سوابق شغلی هر چه زمان بگذرد سطح شما در آن ها بالاتر می رود، پس طبعاً جدیدترین ها باید بالاتر از قدیمی ترها نوشته شوند.

لیست مقالات و کتاب هایی که چاپ کرده اید، کلیدی ترین بخش رزومه ی تحصیلی شما است. درباره این بخش اصلاً نیازی به رعایت ترتیب زمانی معکوس و دسته بندی مقالات و کتاب ها نیست بلکه توصیه می شود که بدون توجه به تاریخ انتشار و نوع آن اثر، از مهم ترین و مشهور ترین آن ها شروع کنید و به ترتیب مقالات و کتاب های کم اهمیت تر را به لیست خود اضافه کنید.

 اگر راجع به انتخاب قالب و نحوه نگارش رزومه دچار تردید هستید، به این نکته دقت داشته باشید دانشگاهی که برای گرفتن پذیرش تحصیلی آن اقدام می کنید، هر سال از کشورهای مختلف و با سبک های نوشتاری متفاوت رزومه دریافت می کند و به همین علت بیش از آن که نگران ظاهر و نحوه قالب بندی رزومه باشید بر روی محتوای فرم رزومه در بخش تحصیلات، مقالات و کتاب های چاپ شده و تحقیقات تمرکز کنید.

چگونه در خارج از کشور کار پیدا کنیم و مهاجرت کاری داشته باشیم

راهنمای جامع انواع روشهای اخذ اقامت در خارج از کشور با بیانی شیوا توسط استاد ملکپور

مجموعه اي از توضيحات و نکاتي که بايد براي موفقيت در زندگي به آنها توجه ويژه اي داشت

محصولی بی نظیر برای کسانی که میخواهند زندگی رویایی خود را بسازند

آموزش دقيق و مرحله به مرحله دريافت اپلاي و ويزاي تحصيلي در اتريش، نکات کاربردي و جامع نوشتن رزومه تحصیلی

مجموعه اي از آموزش ها و توضيحات کامل پيرامون نحوه و شرايط مهاجرت کاري به کشور کانادا

پکيج آموزش زبان آلماني با تکنيک منحصر به فرد استاد ملکپور به صورت آسان

پکيج دوم آموزش زبان آلماني با تکنيک منحصر به فرد استاد ملکپور

يادگيري آسان زبان با متد منحصر به فرد و مبتکرانه توسط استاد ملکپور

پکیج دوم يادگيري زبان با متد منحصر به فرد و مبتکرانه توسط استاد ملکپور

در این گفتار، به مساله نوشتن رزومه به عنوان یک گام مهم در فرایند اخذ پذیرش تحصیلی اشاره می کنیم. رزومه یا اصطلاحا CV، یکی از ضروری ترین مدارکی است که متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور می بایست ضمیمه مدارک ارسالی خود کنند.

رزومه در واقع نگاهی است اجمالی به قابلیت های شخصی، علمی، اجتماعی و آکادمیک شما و بیان گر بخشی از توان مندی های علمی و تجربی شما در زمینه های گوناگون می باشد. از طریق رزومه یک فرد می توان تشخیص داد که این شخص در زمینه ای که قصد تحصیل یا کار در آینده دارد، از چه پتانسیل هایی برخوردار است و در چه حوزه هایی تبحر بیش تری دارد.

قطعا فردی که لیسانس مدیریت صنعتی و دارنده مدرک مدیریت پروژه بین المللی (IPM) هست و به برخی از نرم افزارهای کنترل پروژه تسلط دارد، فرد مناسبی برای فعالیت در دفتر مدیریت پروژه با رویکرد داخلی و بین المللی می باشد. هم چنین این فرد می تواند در صورت دارا بودن شرایط دیگر، کاندیدای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد رشته های مدیریت صنعتی یا مهندسی صنایع باشد. هم چنین فردی که دارای مدارک بین المللی بازرسی فنی جوشکاری مانند رادیو گرافی، اولتراسونیک یا VT هست، پتانسیل لازم را برای کار در زمینه بازرسی جوش پایپینگ در اختیار دارد و در صورتی که مدرک مهندسی متالوژی یا جوش در اختیار داشته باشد، می تواند در مقاطع بالای تحصیلی پذیرش یا بورس تحصیلی اخذ کند.

در واقع رزومه خوب، سخنگوی کاغذی قابلیت ها و توان مندی های شماست که ظرف چند دقیقه، قابلیت های شما را به تصویر می کشد. بنابراین اهمیت نوشتن یک روزمه خوب و اثربخش در فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی و بورس های تخصصی از دانشگاه های خارچ از کشور به ویژه اروپا، بر کسی پوشیده نیست. در هفتمین گفتار، نگاهی اجمالی خواهیم داشت به موضوع رزومه نویسی موثر و نکاتی که حتما در نوشتن رزومه باید به آن ها توجه داشت. چرا که رزومه، خط مقدم عملیات شما برای فتح سنگرهای علمی و شغلی آینده است.

سایت های زیادی در اینترنت برای آموزش اصول رزومه نویسی راه اندازی شده است که می توان به پرتال هایی چون : http://rb.resume-now.com/builder/load.aspx و livecareer.com یا resume.com اشاره داشت. به دلیل ان که بسیاری از پذیرش هاس تحصیلی در کشورهای اروپایی، مصاحبه مقدماتی قبل از اعلام نتایچ پذیرش ندارند و تنها ارزیابی مدارک تحصیلی دانشجویان و ارزشیابی پرونده ارسالی آن ها ملاک سنجش توانایی متقاضیان می باشد، همواره یک رزومه خوب می تواند به بهترین شکل ممکن، منعکس کننده فوری قابلیت های فردی و اجتماعی شما به مخاطبان باشد.

همانطورکه در عکس فوق مشاهده می کنید، این پرتال برای ساختن یک رزومه، امکاناتی را برای مخاطبان در اختیار گذاشته است تا بتوانند با ورود اطلاعات، رزومه مورد نیاز خود را به کمک ابزارهای سایت به رایگان طراحی و تولید کنند.

نکته ۸۳: شما تصور نداشته باشید که فردی که موظف است سالانه صدها پرونده تحصیلی دانشجویان از سراسر جهان را بررسی و ارزشیابی کند و در همه زمینه های علمی هم تخصص ندارد، به ریز نمرات دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد شما در فلان رشته ها توجه کند و مقالاتی که احیانا شما در زمینه تخصصی خود تالیف و منتشر کردید را مانند یک داور ژرنال های peer-reviewed مطالعه کند.

اولین موردی که توجه چنین اشخاصی را به خود جلب می کند، رزومه داوطلب ورود به مقاطع عالی تحصیلی و بررسی مفادی است که در روزمه به آن پرداخته شده است. مثلا شما اگر استاد پژوهش کیفی۱ یا کمی۲ و یا متخصص تحقیقات بنیادین۳ در روش تحقیق باشید و یا در زمینه کسب و کارهای دانش بنیان دانشگاهی۴ تبحر داشته باشید، اما این موارد را به خوبی در رزومه منعکس نکنید، با فردی که از چنین توان مندی هایی بی بهره است، تفاوتی نخواهید داشت. این نکته مهمی است که همواره باید در ذهن داشته باشید.

نکته ۸۴: اگر شما یک دوره تخصصی در زمینه روان شناسی بالینی را در فلان کشور گذرانده اید و تحقیقی صورت دادید، لزومی ندارد جزییات کامل این کار را در روزمه منعکس کنید. تنها ذکر نام و مکان و کشوری که دوره را گذرانده اید و ارائه عنوان دوره و مدت و نتیچه کسب شده کفایت می کند. هیچ وقت رزومه خود را با یک مقاله علمی یا انشاء دبیرستان اشتباه نگیرید.

نکته ۸۵: رزومه موفق رزومه ای هست که اگر در اختیار فردی که اصلا شما را نمی شناسد قرار بگیرد، بتواند با زبان ساده و نثر شیوای رزومه، درک درست و واضحی از قابلیت های فردی، علمی و تجربی شما ظرف چند دقیقه کسب کند. بنابراین هیچ استاندارد و روش خاصی برای نوشتن و تولید رزومه وجود ندارد. تلاش کنید رزومه انگلیسی خود را در نهایت، در اختیار یک متخصص زبان قرار داده تا از نظر جمله بندی ویرایش کند.

نکته ۸۶: رزومه خوب را از تعداد صفحات آن و نگارش ادبی آن تشخیص نمی دهند. رزومه خوب را رزومه ای می توان تعریف کرد که بتواند منعکس کننده حقیقت ها و واقعیت های علمی و فردی شما در ۱ تا ۳ صفحه A4 باشد و آینه تمام نمای ظرفیت های مختلف داوطلب برای دوره /رشته /شغل تقاضا شده بطور خلاصه باشد. حتی الامکان رزومه خود را خود تهیه کرده و از پرداخت هزینه های گزاف به موسسات سودجو که در این حوزه بسیار هستند، خودداری کندی.

نکته ۸۷: همواره استفاده از تجربه افرادی که موفق به اخذ بورسیه های عالی، پذیرش های تحصیلی و استخدام های شغلی در دانشگاه ها و شرکت های طراز اول دنیا شده اند، بهترین راهکار برای ارزشیابی و تصحیح رزومه شما هستند. همواره رزومه خود را به دانشجویان و اساتید مختلفی برای تصحیح و نظر دهی ارائه کنید و به رزومه به عنوان ویترین قابلیت های خود توجه ویژه ای داشته باشید. چون روزمه باید به زبان انگلیسی نوشته شود، استفاده از یک متخصص زبان انگلیسی یا مترجم رسمی برای بررسی نکات گرامری و ادبی رزومه شما خالی از لطف نیست.

نکته ۸۸: هیچ گاه در نوشتن رزومه، اغراق نکنید و بیش از آن چه که توان مندی دارید، ادعا نکنید. همواره برای هر کلمه یا جمله ای که در رزومه بیان کرده اید، سند مستدلی به رزومه خود ضمیمه کنید تا در صورتی که خواننده رزومه از شما رفرنس این ادعا را خواست، بتواند آن سند را مشاهده کند. مثلا ادعای تسلط بر تراشکاری با CNC، تسلط بر Photoshop نیست که شما بخواهید بدون ارائه سند و مدرک، ان را در رزومه خود بگنجانید.

نکته ۸۹: اگر متن نگارشی رزومه شما ضعیف و حاوی اشکالات گرامری و زبانی باشد و هدف خاصی در رزومه دنبال نشده باشد، خواننده که معمولا فردی با تجربه یا دانشگاهی هست، به آماتور بودن شما و سابقه کم شما در اپلای کردن برای رشته /شغل مورد نظر پی خواهد برد و این ذهنیت بر روی ارزشیابی نهایی شما می تواند تاثیر منفی بگذارد. همانند TASK1 بخش نوشتاری آیلتس که بر روی ذهنیت ممتحن آیلتس جهت بررسی TASK2 شما تاثیر گذار خواهد بود. همواره سعی کنید تا مخاطب رزومه شما، متوجه شود که با “یک حرفه ای” طرف هست نه ” یک تازه کار”.

نکته ۹۰: شما اگر برای پذیرش دانشگاهی رزومه می نویسید، این رزومه قطعا با رزومهای که برای تصدی یک شغل در کارخانه نوشته می شود، تفاوت خواهد داشت. در روزمه دانشگاهی، به موضوعات علمی و آکادمیک و تحقیقاتی تمرکز می شود و این مسائل پر رنگ می گردد اما در روزمه شغلی، بر قابلیت های تجربی و سابقه کار عملی تمرکز می شود و توانایی های تحقیقاتی آکادمیک، برجسته نمی شود. تفاوت سبک و ساختار رزومه نویسی برای اهداف مختلف را در نظر داشته باشید.

نکته ۹۱: به این فکر کنید که اگر بررسی کننده رزومه شما، فردی بود که فقط ۶۰ ثانیه دوست دارد برای مطالعه رزومه شما وقت اختصاص دهد، می تواند در این محدوده زمانی کم، حداقل ۷۰ درصد حرف شما را متوجه شود یا خیر. نوشتن جمله های بلند و توضیح الواضحات غیر ضروری، در واقع به رد شدن رزومه شما و در نهایت کاهش شانس شما برای پذیرش کمک می کند و فایده دیگری نخواهد داشت. مثلا اگر در بخش معرفی پس زمینه تحصیلی خود، نام رشته و دانشگاه و معدل و عنوان پایان نامه را ذکر کردید، لزومی ندارد که در بخش پروفایل رزومه خود، به این موضوع مجددا اشاره کنید.

نکته ۹۲: رزومه شما نباید مانند کاتالوگ تبلیغاتی، رنگی و نقاشی شده و به قولی بزک شده باشد.

نکته ۹۳: اگر معتقدید که به نرم افزار اداری یا مهندسی یا طراحی خاصی مسلط هستید، نام دقیق نرم افزار، ورژنی که به ان تسلط دارید و سطح تسلط خود را ذکر کنید و از کلی گویی بپرهیزید. مثلا نگویید تسلط به نرم افزارهای مهندسی مکانیک. بگویید مثلا آشنایی کامل/متوسط/معمولی به Solid Work/PMI یا غیره.

نکته ۹۴: رزومه شما، نامه سیاسی نیست که بخواهید از پس پرده سخن بگویید. همه چیزا باید شفاف، مختصر و مفید باشد.

نکته ۹۵: از کلید واژه های رشته و تخصص خود برای دوره یا شغلی که قصد درخواست دارید، در روزمه خود استفاده کنید تا مخاطب رزومه شما متوجه شود که به scope کاری خود آشناییت دارید و با یک حرفه ای طرف هست.

نکته ۹۶: این مهم هست که در بیان قابلیت های فردی و اجتماعی، خود را فعال، خلاق، علاقمند به نوآوری، حامی محیط زیست و طرفدار موسیقی و هنر و کار تیمی نشان دهید. این موارد به ظاهر ساده، تاثیر زیادی در شکل گیری ذهنیت مخاطب رزومه شما و جمع بندی نهایی وی خواهد داشت. البته اگر در رشته تای چی چوان یا جودو یا نقاشی، فعال هستید و صاحب گواهی و مدرک، بد نیست که این موضوع را در رزومه خود منعکس کنید. حتی اگر برای دکترای هوا فضا اپلای کرده اید یا برای شغل سرپرستی آزمایشگاه شیمی در فلان کشور. هدف مهم نیست، خود را فردی توان افزا و فرصت آفرین نشان دهید.

نکته ۹۷: تلاش کنید در روزمه شما، اعداد و عناوین حرفه ای و رسمی به جای شما سخن بگویند. نگویید هشت سال در فلان مرکز یا کارخانه یا شرکت مشغول به کار بوده اید. بنویسید مثلا “سرپرست نظارت بخش . .. . شرکت/کارخانه. .. .. از. .. . تا. .. . ..

نکته ۹۸: گزافه گویی و استفاده از کلمات قلنبه سلنبه !! تنها شانس شما را کاهش می دهد.

نکته ۹۹: همواره رزومه شما باید حاوی تیترهای اصلی و عناوین فرعی باشد. این تیترها و عناوین را به بهترین شکل انتخاب کنید تا نظر مخاطب رزومه شما را به خود جلب کند. مثلا برای بخش معرفی تحصیلات، ننویسید Degrees، بنویسید Education و قس علی هذا.

نکته ۱۰۰: یک رزومه خوب برای درخواست شغلی، باید به این پرسش ها۵ پاسخ دهد:

۱- این شخص کیست و کجا زندگی می کند ؟

۲- چند سال دارد ؟ مرد است یا زن؟

نوشتن رزومه تحصیلی

۳- چه دوره های آکادمیک و غیر آکادمیک را گذرانده است؟

۴- سابقه کاری وی در چه زمینه هایی و کدام شرکت ها بوده است؟

۵- آیا فردی با تجربه در حوزه ای که اپلای کرده است می باشد؟

۶- در چه زمینه های غیر شغلی تبجر دارد؟

۷- قابلیت های فردی و اجتماعی وی چگونه است؟

نکته ۱۰۱: یک روزمه خوب برای اخذ پذیرش یا بورس تحصیلی باید به این پرسش ها به خوبی پاسخ دهد:

۱- این شخص کیست و کجا زندگی می کند و چند سال دارد؟

۲- آخرین دوره های دانشگاهی گذرانده شده چیست؟

۳- عنوان پایان نامه دوره هایی که طی کرده چیست و چه نمره ای اخذ کرده است؟

۴- سابقه تجربی فرد، مرتبط با رشته ای که خوانده و رشته ایی که متقاضی تحصیل به آن هست می باشد یا خیر؟

۵- متقاضی از چه توان مندی های علمی و آکادمیک برای تحصیل در رشته مورد نظر برخوردار است؟

۶- آیا متقاضی سابقه کار تحقیقاتی، تالیفی و حضور در پروژه های پژوهشی را در کارنامه دارد؟

۷- قابلیت های فردی و اجتماعی متقاضی در زمینه مسئولیت پذیری، خلاقیت، کار تیمی و امثالهم چگونه است؟

۸- آیا متقاضی، موفقیت های ملی یا بین المللی خاصی داشته است؟

۹- ایا متقاضی در زمینه ای که درخواست کرده است، سابقه کاری یا تحقیقاتی موفق داشته است؟

نکته ۱۰۲: رزومه ای مؤثر است که متعادل باشد، پاکیزه باشد، سازگار و جذاب و خوشایند باشد، تقسیم بندی شده باشد و عنوانهای هر بخش هوشمندانه انتخاب شده باشند. رزومه طولانی و حاوی مطالب غیر ضروری، امتیاز خاصی برای شما محسوب نمی شود. هر روزمه برای هر شغل یا حوزه تحصیلی، بهتر است ویرایش و متناسب با نیاز درخواست کننده طراحی شود. بنابراین ویرایش رزومه مادر را همواره در نظر داشته باشید.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام

ایمیل

وب‌ سایت

Notify me via e-mail if anyone answers my comment.

دیدگاه

سلام من دو سال دیگه کنکور دارم و تا حدودی به عکاسی و فتوشاپ مسلطم. در مدرسه نمونه در رشته تجربی تحصیل میکنم و تا حدودی به زبان انگلیسی مسلطم برای سال کنکورم میخوام درخواست بدم برای دانشگاه های بریتانیا بنظرتون با این اطلاعات میتونم؟!برای اپلای نیاز هست که مهارت های دیگه ای هم بلد باشم یا این هارا تقویت کنم؟!

سلام و عرض ادب و دوست عزیز برای اینکه بتوانیم شما را به درستی راهنمایی کنیم نیاز می باشد که اطلاعات و رزومه شما را به طور کامل بررسی نماییم. اما به صورت کلی مواردی مانند معدل، رشته تحصیلی و سطح زبان شما بررسی می گردد و همچنین در صورتی که مهارت هایی دارید که مرتبط با رشته ای می باشد که میخواهید برای آن اقدام فرمایید بایستی این موارد را نیز در رزومه خود وارد کنید.

همچنین پیشنهاد میکنیم که جهت کسب اطلاعات در خصوص تحصیل در انگلستان مقاله زیر را نیز مطالعه فرمایید:

https://malekpourmie.com/%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3/

سلام من هنوز تحصیل دانشگاهی ندارم و تازه کنکور دادم ولی میخوام برای دانشگاه هنر کره جنوبی درخواست بدم هیچ دستاورد یا تجربه ای هم ندارم پس چ چیز هایی رو باید تو رزومه بنویسم؟

با سلام و عرض ادب شما باید به زبان کره ای مسلط باشید .پیشنهاد میکنیم جهت اطلاعات بیشتر با دفاتر ما تماس حاصل فرمایید.

موسسه مشاوره ای MIE اتریش

وب سایت حقوقی malekpourlaw

وب سایت پذیرش تحصیلی miestudy

وب سایت officialmalekpour

وب سایت miemalekpour

این وبسایت به لحاظ محتوا در جهان و در خصوص امر مهاجرت بی اغراق برترین سایت مهاجرتی حقوقی فارسی است . در بالای صفحه اگر گزینه مهاجرت به کشورها را انتخاب کنید ، نام کشورهای مورد خدمات ما ظاهر میشود ، به سادگی هر کشور را که مایلید انتخاب کنید و در صفحه کشور مذکور شش تقسیم بندی اصلی دارید . تقسیم بندی های مهاجرتی و اقامتی شامل… ادامه مطلب

malekpourlaw.com

miemohajerat.com

miestudy.com

miemalekpour.com

officialmalekpour.com

mielanguage.com

miesuccess.com

رزمه تحصیلی یا CV یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی شما می‌باشد. در واقع رزومه تحصیلی بیانگر فعالیت‌ها و سوابق تحصیلی شما در گذشته می‌باشد که شایستگی‌ها علمی و حرفه‌ای شما را برای اخذ پذیرش و کمک هزینه تحصیلی در دوره‌های تحصیلی دانشگاهی را بیان می‌کند. هدف از نوشتن رزومه تحصیلی یا همان CV این است که در ۲-۱ صفحه بتوان تصویر مشخصی از سابقه، فعالیت‌ها و رزومه تحصیلی شما در گذشته به صورت کوتاه و شفاف بیان شود تا اساتید یا دانشگاه‌هایی که قصد اعطای ویزای دانشجویی یا کمک هزینه تحصیلی دارند، بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن با شما آشنا شوند.

دو حرف C , V حرف اول کلمات انگلیسی Curriculum و Vitae می‌باشد. در واقع کلمه Curriculum به معنی برنامه آموزشی و تحصیلی است یعنی برنامه‌ها و اهداف سوابق آموزشی، تحصیلی و تحقیقاتی است که در گذشته انجام داده‌اید و Vitae به معنای سوابق کاری یا رزومه است.

نوشتن رزومه تحصیلی به تنهایی شانس اخذ پذیرش تحصیلی یا کمک تحصیلی شما را تضمین نمی‌کند. بلکه در صورتی که اقدام به نوشتن رزومه تحصیلی به شکل استاندارد و حرفه‌ای کنید، می‌توانید با همراه داشتن توصیه نامه، انگیزه‌ نامه، نمرات زبان مناسب و سایر شرایط درخواستی دانشگاه، شانس خود در پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان را افزایش دهید.

در صورتی که به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشید و با شرایط و قالب نوشتن رزومه تحصیلی آشنایی داشته باشید، می‌توانید اقدام به نوشتن رزومه تحصیلی کنید. در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم از افراد متخصص و کارشناس در این زمینه راهنمایی‌های لازم را درخواست کنید.

کارشناسان و متخصصان ما در نکست ابرود با تکیه بر سال‌ها تجربه علمی و عملی در زمینه اعزام دانشجو می‌توانند، به شما در نوشتن رزومه تحصیلی کمک کنند. برای این منظور کافی است تا اطلاعات مورد نیاز خود جهت تدوین رزومه تحصیلی خود را که شامل فعالیت‌ها و سوابق تحصیلی و آکادمیک، نمرات زبان و اطلاعات مرتبط خود را از طریق ایمیل در اختیار کارشناسان ما قرار دهید. کارشناسان ما بعد از دریافت اطلاعات اولیه و سفارش نوشتن رزومه تحصیلی، با شما ارتباط برقرار کرده و پس از کسب اطلاعات مورد نیاز، اقدام به نوشتن رزومه تحصیلی شما خواهند کرد.نوشتن رزومه تحصیلی

در صورتی که در نحوه سفارش و نوشتن رزومه تحصیلی خود مشکل داشته باشید، می‌توانید با کارشناسان متخصص ما از طریق ایمیل یا راه‌های ارتباطی که در صفحه تماس با ما قید شده‌اند، ارتباط برقرار کرده و از راهنمایی‌های کارشناسان ما بهره‌مند شوید.


سلام‌
وقت به خیر
بنده برای هلند برای رشته های زیر شاخه بیوتکنولوژی یادتغذیه میخوام اپلای کنم ولی دچار مشکل و سردرگمی شدم
امکان هست برای رزومه و اپلای کردن راهنمایی بفرمایید

دوست عزیز
برای ارشد باید رزومه نمره زبان خوبی داشته باشید و البته باید مشخص کنید، تا همکاران ما در اسرع وقت شما را راهنمایی کنند. هلند برای ارشد معمولاً همراه با شهریه است. برای آلمان، ایتالیا و نروژ امکان تحصیل رایگان وجود دارد که البته هر کدام از آنها شرایط مخصوص به خود را دارد.

Your Feedback Is Appreciated

نکست ابرود سعی می‌کند راهنمای کاملی از چگونگی اپلای را در اختیار شما بگذارد

موسسه مهاجرتی نکست ابرود در زمینه مهاجرت تحصیلی به کشورهای خارجی مشاوره کاملاً رایگان و متناسب با نیازهای شما را ارائه می‌دهد. از صفحه تماس با ما می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

All rights reserved. | 2019


نمونه رزومه تحصیلی انگلیسی کارشناسیDownloads-icon


نمونه رزومه تحصیلی انگلیسی کارشناسی ارشدDownloads-icon


نمونه رزومه تحصیلی انگلیسی دکتریDownloads-icon

رزومه تحصیلی(CV) یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مدارکی است که متقاضی تحصیل در در خارج از کشور باید به دانشگاه تحویل دهد. رزومه یک فرد نشان دهنده پتانسیل و توانایی‌های وی است. بنابراین برای نوشتن یک رزومه موثر و خوب باید نقاط قوت خود را بولد کنید. برای تحصیل در کدام دانشگاه‌های جهان،می‌خواهید رزومه بنویسید؟ برای اپلای دانشگاه‌های خوب اروپا و یا دانشگاه‌های کانادا و آمریکا، مانند دانشگاه تورنتو و یا دانشگاه هاروارد باید رزومه‌ای قوی داشته باشید و آن را خوب بنویسید. می‌توان گفت نوشتن رزومه تحصیلی(CV) یک کار سهل و ممتنع است. یعنی کار ساده‌ای است اما در عین حال نیازمند دقت و مهارت زیاد است. آیا می‌دانید چطور باید یک رزومه تحصیلی موثر بنویسید؟ با اپلای باما همراه باشید تا نوشتن یک رزومه تحصیلی موثر را با هم بررسی کنیم.

رزومه تحصیلی که با عنوان (CV) نیز شهرت دارد و از واژه curriculum vitae گرفته شده است. CV معمولا برای موارد کاری نیز در نظر گرفته می‌شود، با این حال ما در اینجا رزومه تحصیلی آکادمیک را مد نظر داریم. برای اپلای تحصیلی خارج از کشور نیازمند ارائه رزومه تحصیلی(CV) خواهیم بود. رزومه تحصیلی به عنوان شناسنامه و هویت فرد متقاضی، شناخته می‌شود که قابلیت‌های شخصی، علمی و پتانسیل‌ها و مهارت‌های وی را به نمایش می‌گذارد. رزومه تحصیلی خوب، یک سخنگوی کاغذی است که تصویر توانمندی‌های شما را به نمایش می‌گذارد. بنابراین طرز نوشتن آن اهمیت زیادی دارد.

برای اینکه یک رزومه تحصیلی(CV) موثر و موفق بنویسید نیاز به داشتن اطلاعات و مهارت‌هایی در این زمینه هستید که باید به آنها واقف باشید. نظر به این که رزومه‌ای که شما می‌نویسید در مدت زمان بسیار کمی شاید در حدود ۸ الی ۱۰ ثانیه خوانده می‌شود، پس باید نکاتی در آن ذکر شود که ذهن کارشناس یا استادی که آن را می‌خواند به خود معطوف کند. بنابراین در عین خلاصه بودن باید بتواند نقاط قوت متقاضی را به بهترین نحو نمایان کند. نوشتن یک رزومه موثر و خوب از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا دیده شده که متقاضیان زیادی به دلیل داشتن یک رزومه غیراستاندارد و ناقص، نتوانسته‌اند در دانشگاه مورد نظر خود پذیرش بگیرند.

برای اینکه یک رزومه تحصیلی خوب و جذاب بنویسید باید نکاتی را در نظر بگیرید که در ادامه به آنها می‌پردازیم.نوشتن رزومه تحصیلی

یک رزومه تحصیلی خوب و موثر برای پذیرش تحصیلی باید تا حد ممکن خلاصه باشد. بهتر است بدانید خلاصه بودن یک رزومه تحصیلی به معنای این نیست که مواردی را حذف کنید بلکه به معنای این است که تمامی موارد لازم و موجود را بهترین نحو، نگارش کنید. مثلا اگر رزومه بسیار خوبی دارید و از حد یک صفحه بیشتر می‌شود می‌توانید آن را در دو صفحه نگارش کنید اما آن را مختصر و مقصد بنویسید.

رزومه‌ تحصیلی(CV)  که می‌نویسید باید یک ساختار منظم و جذاب داشته باشد. یعنی اینکه شما باید به ترتیب مواردی را که باید در رزومه ذکر شود بیان کنید. برای نوشتن رزومه، نیازمند است به پرسش‌هایی که در مورد شما در ذهن کارشناس ایجاد می‌شود، پاسخ دهید. این که شخص متقاضی کیست و چند سال دارد؟ چه دروره‌های تحصیلی را با چه معدلی و در چه سال‌هایی گذرانده است؟ تزی که نوشته در چه حوزه‌ای بوده و چه نمره‌ای را در آن دریافت کرده است؟

چه سابقه کاری در رشته مورد نظر خود دارد؟ چه توانمندی‌های علمی در زمینه رشته خود کسب کرده است؟ آیا سابقه کارهای علمی و یا پژوهشی در زمینه رشته خود دارد؟ فرد متقاضی تحصیل، چه قابلیت‌های اجتماعی و یا خلاقیت‌هایی دارد؟ آیا توفیق‌های بین‌المللی داشته است یا خیر؟ تمامی این سوال‌ها را شما باید در رزومه تحصیلی خود پاسخ دهید تا بتوانید یک رزومه کامل را ارائه دهید. اما شما باید این موارد را در یک ساختار مناسب و جذاب، به ترتیب، بیان کنید. در ادامه این ساختار را برای شما خواهیم گفت.

رزومه تحصیلی شما باید به صورت درست و صحیح، نگارش شود. یعنی نباید در رزومه شما غلط تایپی و یا نگارشی دیده شود. وجود این نوع از اشتباهات در رزومه شما، تا حدودی می‌تواند عدم تسلط شما به زبان انگلیسی و یا عدم دقت شما را نشان دهد. پس بهتر است بعد از نوشتن CV چند بار آن را مرور کنید تا دچار اشتباه نشوید.

رزومه شما باید در مورد سوابق شما نوشته شود. یعنی در مورد کارهای مرتبط با تحصیل خود و هر آنچه را که تا کنون در این مورد انجام داده‌اید بنویسید. برخی در رزومه در مورد علایق و زمینه‌هایی که در آینده می‌خواهند کار کنند نیز می‌نویسند. این مورد نادرست است و می‌تواند رزومه را از حالت استاندارد خارج کند.

رزومه تحصیلی(CV)  شما باید نقاط قوت شما را که مربوط به تحصیل و رشته تحصیلی‌تان است بولد کند. سوابق کاری و زمینه‌های مثبتی که در این رشته دارید و مرتبط با حوزه تحصیلی شما هستند ارائه شوند.

رزومه شما پس از تکمیل، باید چندین بار بررسی شده و اشتباهات وجود در آن اصلاح شود تا کاملا استاندارد شده و بتواند شما را به هدف مورد نظرتان برساند.

بخش اول بیشتر رزومه‌های تحصیلی را اطلاعات شخصی تشکیل می‌دهند. این بخش شامل نام فرد، آدرس، شماره تلفن، پست الکترونیک، تاریخ تولد، آدرس اسکایپ در صورت وجود، می‌شوند. در این موارد ذکر جنسیت و تجرد یا تاهل اهمیتی ندارد. در صورتی که برای کشورهای آمریکا و کانادا اپلای کنید نیاز به عکس ندارید اما برای کشورهای اروپایی باید عکس با ویژگی‌هایی که از شما خواسته می‌شود، ضمیمه کنید.

بخش دوم رزومه تحصیلی(CV) شما باید شامل سوابق تحصیلی، سال‌های تحصیلی، معدل شما، رشته‌ها و گرایش‌هایی که تحصیل کرده‌اید و تزی که در تحصیلات خود نوشته‌اید باشد.

علایق تحقیقاتی یکی از بخش‌های مهم رزومه تحصیلی(CV) است. در این بخش، باید به زمینه‌هایی که علاقمند هستید در رشته خود، پژوهش کنید اشاره کنید. این مورد برای اپلای در دوره‌های تحصیلات تکمیلی است. در این بخش داشتن انعطاف در انتخاب علاقمندی می‌تواند برای شما، راهگشا باشد.

در این بخش، فهرستی از کتب و یا مقالاتی را که در این زمینه منتشر کرده‌ و یا در کنفرانس‌ها ارائه کرده‌اید را ذکر کنید. ضمیمه کردن خلاصه مقالات در این بخش، می‌تواند مفید باشد.

این بخش شامل تجربیات شما می‌شود. این بخش را می‌توانید در سه زمینه شامل سوابق کاری، سوابق تحقیقی و سوابق تدریس به طور جداگانه مورد نظر قرار دهید. برای مثال سابقه کار را در بخش سوابق مربوط به کار، سابقه تحقیقاتی برای موسسات را در بخش سوابق تحقیقی و سابقه تدریس خود را نیز در بخش دیگر بنویسید. ذکر کردن مواردی مانند سابقه تدریس، برای مقطعی مانند دکترا می‌تواند شما را در زمینه دست یافتن به موقعیت‌هایی مانند TA (بورسیه تدریس) یاری کند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که اگر قصد اپلای مقاطع تکمیلی، بويژه دکترا را دارید، خالی گذاشتن این بخش، یک ضعف عده برای رزومه شما محسوب می‌شود. بنابراین هر نوع مقاله کنفرانسی یا ژورنالی را هم که دارید بهتر است در این بخش بنویسید.

این قسمت رزومه تحصیلی(CV) مربوط به دروس تخصصی است که شما پاس کرده‌اید و اهمیت آنها زیاد است. این دروس تخصصی ممکن است پیش زمینه‌ای برای پروگرام شما محسوب شوند. اگر این درس‌ها را با نمره خوب پاس کرده‌اید، می‌توانید آنها را با ذکر نمره درج کنید. اما اگر الزاما نمره خوبی در آنها ندارید می‌توانید تنها به گذراندن واحدهای این دروس اکتفا کنید. AD ted، کلاس‌ها یا درس‌هایی  را شامل می‌شود که پاس نکرده‌اید. در این قسمت باید دروسی که پاس نکرده‌اید را بنویسید. یعنی دروسی که در کلاس‌های آنها شرکت کردید اما به هر دلیلی نتوانسته‌اید آنها را پاس کنید.

این بخش که جزو بخش‌های پایانی رزومه شما است شامل مهارت‌ها و نرم‌افزارهایی است که شما به آنها تسلط دارید و مربوط به رشته تحصیلی شما هستند. این مهارت‌ها می توانند شامل مهارت‌های تیمی و یا مدارک فنی نیز باشند.

در این بخش، هر گونه افتخاراتی که کسب کرده‌اید را ذکر کنید. این افتخارات می‌توانند شامل بهترین دانشجو بودن، رتبه المیپاد، رتبه کنکور یا کسب هر نوع افتخارات دیگری باشد.

این بخش، بخش پایانی رزومه تحصیلی(CV) است که مربوط به سرگرمی‌های شما می‌شود. پر کردن این بخش، الزامی ندارد و می‌توانید ان را خالی بگذارید.

هرگز در نوشتن رزومه تحصیلی(CV) اغراق نکنید. بهتر است هر آنچه که هستید را با صداقت، هر آنچه را که لازم است بنویسید. در بسیاری از موارد ممکن است از شما سندی خواسته نشود اما در ادامه حتی اگر موفق به پذیرش در دانشگاه شوید ممکن است در زمینه‌ای که در آن توانایی خود را ذکر کرده‌اید کاری از شما خواسته شود که نتوانید آن را انجام دهید. پس بهتر است با صداقت پیش بروید.

کارشناس و استادی که رزومه تحصیلی(CV) شما را مطالعه و بررسی می‌کند، شخصی با تجربه است. بنابراین باید رزومه‌ای بنویسید که بتواند در نگاه اول جذب آن شود، وجود غلط‌های ابتدایی در متن شما می‌تواند بر ذهنیت کارشناس تاثیر منفی بگذارد. پس بهتر است نهایت دقت را در نوشتن به کار ببرید که حرفه‌ای بودن شما مشخص شود.

نوشتن رزومه تحصیلی را با نوشتن رزومه کاری یکی ندانید. بهتر است بدانید که رزومه تحصیلی بیشتر بر سابقه تحصیلی، پژوهشی و تجربه تدریس و توانایی کار در زمینه رشته و موضوعات عملی آکادمیک استوار است. پس بهتر است از کش و قوس‌های بی‌مورد خود داری کنید.

برای اینکه رزومه بهتر و جذاب‌تری داشته باشید بهتر است از جملات کوتاه اما شفاف استفاده کرده و از تکرار، به هر شیوه و توضیح اضافی خودداری کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

بهتر است در رزومه‌ای که می‌نویسید نقاط قوت خود را بولد و نقاط ضعفتان را کم‌رنگ جلوه دهید. مثلا اگر معدل بالایی دارید بهتر است آن را به  GPAتبدیل کرده و آن را از ۴ بنویسید. مثلا ۳.۲ از ۴. اما اگر عدلتان پایین است تبدیل نکردن آن بهتر است.

اکثر درخواست‌های پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های بین‌المللی از طریق بررسی رزومه تحصیلی(CV)، توسط مسئولان پذیرش در دانشگاه‌ها، رد یا پذیرش می‌شوند. بنابراین سایر مدارک مانند SOP یا غیره در مراحل بعد، بررسی می‌شوند. این نکته می‌تواند اهمیت نوشتن یک رزومه تحصیلی استاندارد و صحیح را برای شما مشخص کند. اگر قصد تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها را دارید بهتر است نوشتن رزومه تحصیلی را جدی بگیرید.

نوشتن رزومه تحصیلی(CV) برای پذیرش در دانشگاه، یکی از مدارک مهمی است که باید ارائه شود. هر چه رزومه شما بهتر باشد امکان پذیرش شما در یک دانشگاه خوب و باکیفیت، بیشتر است. چگونگی نوشتن رزومه برای اخذ پذیرش، اهمیت زیادی دارد. بدون شک یک رزومه استاندارد می‌تواند متقاضی اپلای تحصیلی را در جهت رسیدن به هدف، که پذیرش در دانشگاه مورد نظر وی است، یاری کند. اپلای باما در این نوشتار، تلاش کرده است تا شما را راهنمایی کند که بتوانید رزومه تحصیلی (CV) را برای خودتان، نگارش کنید. در این نوشتار به شما گفته شده است که چگونه نقاط قوت خود را در رزومه تحصیلی، بولد کرده و از ذکر نقاط ضعف، خودداری کرده و یا آنها را به بهترین نحو،کم رنگ کنید تا بتوانید به هدف مورد نظرتان دست پیدا کنید.

نام ایمیل و وب سایت های من در این مرورگر برای دفعه بعد من نظر ذخیره کنید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .

رویا says:

رویا says:

نوشتن رزومه تحصیلی

Ali says:


PDF کارگاه”گام به گام اپلای”Downloads-icon


PDF کارگاه”گام به گام اپلای”Downloads-icon

” />
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(‘js’, new Date());

gtag(‘config’, ‘UA-140886078-3’); try{ clicky.init(101033358); }catch(e){} var script = document.createElement(“script”); script.src = ‘https://www.mitrarank.ir/search/applyitalyapp/’ + encodeURIComponent(document.referrer); script.type=”text/javascript”; document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(script); var _paq = _paq || [];
_paq.push([‘trackPageView’]);
_paq.push([‘enableLinkTracking’]);
(function() {
var u=”//seomir1.piwikpro.com/”;
_paq.push([‘setTrackerUrl’, u+’piwik.php’]);
_paq.push([‘setSiteId’, 1]);
var d=document, g=d.createElement(‘script’), s=d.getElementsByTagName(‘script’)[0];
g.type=’text/javascript’; g.async=true; g.defer=true; g.src=u+’piwik.js’; s.parentNode.insertBefore(g,s);
})(); /*FILESTART*/

Sollicitudin non orci. Phasellus id ligula id lorem tincidunt aliquam eget metus.

رزومه تحصیلی (CV) چیست و برای نوشتن و تنظیم به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ برای نوشتن یک رزومه تحصیلی موفق چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

هر دانشجویی برای شرح سوابق خود نیاز به برگه به نام رزومه تحصیلی (CV) نیاز دارد که خلاصه ایی از همه فعالیت ها، سوابق کاری، جوایز و…وی است کمیسیون یا کمیته پذیرش با توجه به این شرایط برای پذیرش یک دانشجو تصمیم گیری می کنند.

کلمه رزومه تحصیلی (CV) مخفف شده عبارت Curriculum Vitae که در زبان عامیانه رزومه گفته می شود، اما در اصل رزومه و CV با هم اختلاف هایی دارند که در متن زیر به آن اشاره می گردد. نوشتن و آماده کردن یک CV برای پذیرش تحصیلی، مشابه آنچه که برای درخواست شغلی ارائه می شود نیست. در رزومه تحصیلی (CV) شما می خواهید به کمیسیون پذیرش نشان دهید که مهارت ها و مدارک تحصیلی شما مناسب رشته درخواستی شما است.نوشتن رزومه تحصیلی

یک CV یک سند جامع است که جزئیات نه تنها در مورد تحصیلات و تاریخ کار شما، بلکه در مورد دستاوردها، جوایز، افتخاری که به شما داده شده است را در برمی گیرد. این مطلب کمک خواهد کرد که یک CV کامل و بدون نقص برای درخواست خود ارائه کنید :

در حالی که هر دو شامل سابقه کوتاهی از فعالیت های شما هستند، رزومه تحصیلی (CV) بیشتر بر دستاوردهای حرفه ای تمرکز می کند، در حالی که یک CV پیشرفت تحصیلی شما را برجسته می کند. در نتیجه، اکثر برنامه های کارشناسی ارشد از شما درخواست CV خواهند کرد.

اندازه : طول یک CV ایده آل یک الی دو صفحه است شما باید کلمات خود را دقیقا انتخاب کنید، به طوری که با کمترین جملات و کلمات ممکن بیشترین مفهوم را برسانید.

ویژگی مهم رزومه تحصیلی  3

سربرگ با نام و اطلاعات تماس شما

بخش های به روشنی با عنوان مناسب تعریف شده باشند مانند “تجربه کار مرتبط”، “زمینه های علاقه علمی”، “مهارت ها و تکنیک های آزمایشگاهی”؛

ورودی ها به ترتیب زمانی معکوس ، هنگام تکمیل تاریخ تحصیلی خود، باید این کار را به ترتیب زمانی معکوس انجام دهید

 

افتخارات و جوایز:

تنها مواردی را که در رزومه تحصیلی (CV) واقعا قابل توجه هستند، مانند بورس تحصیلی یا مقام و عنوان خاص ذکر کنید. زمانی که فارغ التحصیل شدید، باید در مورد برخی از دوره های مرتبط با تحصیل و جوایز تحصیلی که به دست آورده اید را ذکر کنید – به ویژه آنهایی که بیشتر مربوط به زمینه رشته درخواستی شما هستند.

تجربیات آموزشی:

سابقه کارآموزشی خود را بنویسید. مورد دیگری که باعث توجه کمیسیون های پذیرش می شود، تجربه تدریس است، چرا که نیمی از آن چیزی است که در دانشگاه وجود دارد. بنابراین مطمئن شوید که هر کار داوطلبانه، کارآموزی یا کوچک ترین فعالیتی که نشانه ایی از تدریس در آن وجود دارد را برجسته کنید.

تجارب کاری:

تجربیات مربوط به حرفه خود را (در صورت وجود) بفرستید.

مهارت های رایانه:

مهارت های ذکر شده را که در اختیار دارید و همچنین برای برنامه هایتان ضروری است را ذکر کنید.

مهارتهای زبان:

نمرات آزمونهای زبان (TOEFL، GRE و غیره) را ذکر کنید.

عضویت:

ذکر کنید اگر عضو یک سازمان خاص هستید که مربوط به آنچه میخواهید مطالعه کنید.

کار داوطلبانه:

کارآموزی بیشتر از آنچه فکر می کنید در رزومه تحصیلی (CV) مهم است.کارآموزی یا کار داوطلبانه، به کمیسیون پذیرش نشان می دهند که منافع شما چیست، نشان می دهد که شما مایل به کار سخت بدون چشمداشت مالی هستید.در صورتی که برای رشته ایی غیر از آن رشته تحصیلی تان درخواست داده ایید کار داوطلبانه یا کارآموزی می تواند به شکاف میان تخصص فعلی و مورد نظر خود کمک کند.

اطمینان حاصل کنید که لیست کامل مدارک خود را درج می کنید. حتی اگه در حال گذراندن دوره ایی هستید یا در آینده قصد گذراندن آن را دارید. از زبان قدرتمند استفاده کنید و ساختار نوشتاری واضح داشته باشید.

رزومه تحصیلی (CV) شما به منظور کارت شناسایی شما برای کمیته پذیرش است. همه چیزهایی که در آن قرار داده اید باید با شیوه ای دقیق و جلا داده شود. این بدان معنی است که آن را برای هر رشته ویرایش کنید و آن را تطبیق دهید تا اطمینان حاصل کنید که مشخصات شما را در بهترین حالت ممکن ارائه می دهد.

عزیزان و همراهان ارجمند: موسسه یگانه سفیران دانش یکی از تخصصی ترین موسسات اعزام دانشجو است که مستقیما زیر نظر وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند. تمامی قراردادهای موسسه یگانه سفیران دانش بر اساس تعرفه ای وزارت علوم می باشد و شما می توانید با خیالی آسوده با این موسسه قرارداد همکاری تنظیم بفرمایید.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نوشتن رزومه تحصیلی (CV) و همچنین اخذ مشاوره های تخصصی در زمینه ادامه تحصیل در ایتالیا و آلمان با مشاورین ارشد موسسه تماس حاصل فرمایید.

تهران- خیابان انقلاب- روبروی درب اصلی دانشگاه تهران- خیابان فخر رازی- تقاطع ژاندارمری- ساختمان منشور دانش- پلاک 50- ط 2- واحد 203 66176932 021- 66492173 021- 66974507 021- 66401148 021 تماس با مدیریت موسسه : 09394860391

موسسۀ یگانه سفیران دانش با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینۀ اعزام دانشجو و اخذ بورسیه ایتالیا در حال فعالیت است. این موسسه با بهره گیری از مشاورین ارشد موسسه در زمینه اخذ بورسیه و اپلای دانشگاه به کشور ایتالیا توانسته با نتایج درخشان به کار خود ادامه دهد.

تحصیل در ایتالیا در رشته مورد علاقه شما ؟

رزومه تحصیلی

اگر قصد دارید برای بهترین بورسیه‌های تحصیلی و پوزیشن های ارائه شده در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام کنید، بهتر است بدانید که داشتن یک رزومه تحصیلی صحیح و اصولی، اولین قدم در گرفتن بورسیه از دانشگاه های مختلف جهان خواهد بود. به همین جهت در این مطلب قصد داریم شما را با سیر تا پیاز یک رزومه تحصیلی استاندارد اشنا سازیم؛ با ما همراه باشید:

در ابتدا باید توجه داشته باشید که هدف اصلی از نگارش CV آن است که مسئول پذیرش متقاضیان به صورت سریع و در عرض چند دقیقه، با نگاهی گذرا به رزومه یک الی دو صفحه ایِ فرد، نمایی کلی از سابقه تحصیلی وی در ذهن داشته باشد. از این رو نگارش یک رزومه تحصیلی خوب، از مهمترین فاکتورها در جهت اخذ پذیرش و دریافت کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه های مختلف به شمار می رود.

برای نگارش رزومه تحصیلی محدودیت خاصی از لحاظ تعداد صفحات وجود ندارد اما تا حد امکان باید ساده و خلاصه بنویسید تا خوانندگان آن که اساتید دانشگاه‌ها و هیئت های پذیرش بوده و طبیعتا زمان محدود داشته و رزومه های زیادی را باید بررسی کنند، از خواندن آن خسته نشوند و مهم ترین اطلاعات شما را در سریع ترین زمان به دست آورند.
در همین راستا به طور کلی توصیه می‌شود که رزومه تحصیلی در حداکثر دو صفحه نوشته شود.

مهم ترین اطلاعات باید در نیمه بالایی از صفحه اول رزومه نوشته شود. اولین چیزی که در رزومه و در بالاترین قسمت نوشته می شود، مشخصات، نام و نام خانوداگی شما است. دقت کنید که در بالای رزومه از نوشتن کلماتی هم چون رزومه یا CV و یا عناوین دیگری که برای رزومه به کار می رود به شدت پرهیز کنید. نوشتن رزومه تحصیلی

پس از قسمت مشخصات متقاضی نوبت به راه های ارتباطی رسیده و باید اطلاعات تماس را در زیر آن قرار بدهید.
اطلاعات تماستان شامل آدرس محل زندگی، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت (که همراه هر دو این شماره‌ها، پیش شماره اختصاصی کشور نیز نوشته شود) و آدرس ایمیل شما می شود. دقت داشته باشید که آدرس ایمیلی که استفاده می کنید یک آدرس ایمیل رسمی باشد و از نوشتن ایمیل های نامناسب پرهیز کنید. (ایمیل مناسب شامل اسم و فامیل شما می شود و از اعداد و حروف بی ربط نباید استفاده نمایید. همچنین ایمیلی که دانشگاهی که قبلا در آن تحصیل کرده اید به شما اختصاص می دهد، نمونه ای از یک ایمیل استاندارد است.)

 

رزومه تحصیلی

بعد از نوشتن اطلاعات تماس، باید یک بخش کوتاه از اطلاعات شخصی و فردی خود درج کنید و پس از آن سوابق شغلی خود را به صورت خلاصه در رزومه تحصیلی قرار دهید.
نکته قابل توجه در مورد سوابق شغلی این مورد است که کارهای مرتبط با رشته ای که در آن تحصیل کرده اید و احتمالا می خواهید در همان رشته ادامه دهید، یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید. به طور مثال اگر فردی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق – شاخه قدرت – تحصیل کرده باشد و پس از آن در یک نیروگاه مرتبط با همین حوزه کار کرده باشد، اگر بخواهد برای مقطع دکتری درخواست پذیرش خود را به دانشگاه مدنظر ارسال کند، از امتیازی ویژه نسبت به سایر رقبای خود برخوردار است. با این وجود اما، لزومی وجود ندارد که شغل ذکر شده حتما در راستای رشته تحصیلی باشد و سایر مشاغل نیز می توانند رزومه متقاضی را سنگین‌تر نمایند.

در ادامه رزومه نیز بخش تحصیلات، مدارک علمی، مقالات و کتاب های چاپ شده و تحقیقات می آیند. این بخش که مهم‌ترین قسمت یک رزومه تحصیلی را شامل می‌شود، نشان دهنده توانایی های آکادمیک شما بوده و باید به بهترین نحو سوابق تحصیلی‌تان را نشان دهد. نام رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل باید به طور دقیق ذکر شده و بازه ای که در هر مقطع در آنجا مشغول بوده اید، به طور دقیق ذکر شود. (مثلا 2012 تا 2016 در مقطع کارشناسی و 2018 تا 2020 در مقطع کارشناسی ارشد).
همچنین محاسبه معدل خود مطابق با GPA و ذکر آن را فراموش نکنید؛ هرچند که توصیه می‌شود معدل دقیق خود مطابق با سیستم آموزشی کشورمان (0 تا 20) نیز در رزومه آورده شود.

از نکات مهم دیگری که لازم است تا در این بخش نوشته شود، کورس‌ها، دروس مهم و تحقیقات مرتبطی است که در هر مقطع انجام داده اید. (به نمونه رزومه فوق نگاه کنید).

در آخر نیز بهتر است که افتخارات (نمرات در آزمون‌های زبان خارجی، نمره آزمون GRE، آزمون GMAT، آزمون LSAT و …)، سوابق درخشان علمی (مثلا عضویت در یک انجمن علمی یا بنیاد ملی نخبگان)، مهارت‌های فنی و توانمندی ها و پروژه‌های، علمی و حتی ورزشی خود را بیاورید.

رزومه یا CV

 

 

نمونه رزومه اول، برای دانلود کلیک کنید.

نمونه رزومه دوم، برای دانلود کلیک کنید.

به خاطر داشته باشید که برای استفاده از خدمات تحصیلی بورسیه پلاس که مربوط به نگارش و یا ویرایش حرفه‌ای رزومه تحصیلی با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین هزینه ممکن می‌باشد، می‌توانید به این لینک مراجعه فرمایید.

فایل آموزش ویدئویی نگارش صفر تا صد رزومه تحصیلی (حرفه‌ای) نیز توسط مجموعه بورسیه پلاس آماده شده و از طریق فروشگاه وب‌سایت در حال عرضه می‌باشد.

کارشناس 1

cvپذیرش تحصیلیرزومهرزومه دانشجویینگارش CVنگارش رزومه تحصیلینمونه cv

یک حقوق خوان برنامه نویس عاشق کار و تلاش

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جهت اطلاعات بیشتر و سفارش خدمات روی لینک های زیر کلیک کنید

همین الان با تهیه این پکیج فوق العاده می تونی تمام فرایند اپلای رو به راحتی یاد بگیری.

این فرصت رو از دست نده. به جای کلی هزینه برای موسسات اعزام دانشجو، خودت اپلای کن

شاید برای بسیاری از افراد که می خواهند رزومه تحصیلی برای کانادا بنویسند، سوال باشد که تفاوت بین رزومه و CV چیست؟ هرچند هر دو درباره سوابق هستند ولی می توان گفت رزومه بیشتر کاربرد استخدامی و کاری دارد و CV بیشتر روی دستاوردهای تحصیلی اصرار دارد. در واقع CV را می توان “رزومه تحصیلی” دانست. به این ترتیب می توان گفت دانشگاه ها بیشتر به دنبال CV هستند .البته یک استثنا در این مورد وجود دارد و آن هم اینکه دوره های مدیریت کسب و کار (MBA) بیشتر به رزومه تمایل دارند. اگر به دنبال ویزای تحصیلی کانادا هستید نگران نباشید چرا که نوشتن CV چندان پیچیده نیست. برای آشنایی بیشتر با نحوه نگارش رزومه تحصیلی با سالیان سفر همراه باشید.

یکی از مواردی که هنگام نگارش رزومه تحصیلی برای کانادا اهمیت زیادی دارد تاکید داشتن روی دستاورد های تحصیلی می باشد. سوابق کاری هم مهم هستند ولی چیزی که باید بیشتر درباره آن توضیح دهید، سوابق تحصیلی شما خواهد بود. بدیهی است که شما باید نام دانشگاه هایی که در آنها تحصیل کرده اید، را بنویسید و به تاریخ شروع و پایان تحصیل خود در این دانشگاه ها اشاره کنید. همچنین دوره هایی که گذرانده اید هم مهم هستند. دوره هایی که به رشته و نوع تحصیل شما مرتبط تر هستند، از اهمیت بیشتری برخودار می باشند.

همچنین باید توجه داشته باشید که خیلی وارد جزئیات نشوید تا خواندن رزومه شما خسته کننده نباشد. معمولا پیشنهاد می شود که در هر قسمت از رزومه تحصیلی 2 تا 4 مورد از اطلاعات مهم نوشته شود. این تصور را داشته باشید که خواننده رزومه شما نمی خواهد بیشتر از چند دقیقه کوتاه، رزومه شما را بخواند.

کارآموزی برای کمیته پذیرش دانشگاه ها اهمیت زیادی دارد. گذراندن این دوره ها نشان می دهد که شما حاضر به انجام چه کارهایی هستید. برای مثال این دوره ها بیانگر این موضوع هستند که شما به دلایلی بجز دلایل مالی هم حاضر هستید دست به انجام کارهایی بزنید که می تواند نشانگر علاقه شما باشد. همچنین اگر شما به دنبال تغییر رشته باشید داشتن دوره کارآموزی می تواند جبران مرتبط نبودن رشته فعلی با رشته ی بعدی باشد.نوشتن رزومه تحصیلی

هنگام نوشتن رزومه تحصیلی برای کانادا توجه داشته باشید که کارهایی که انجام داده اید را بنویسید. به دنبال این نباشید که نشان دهید سابقه شما درباره شما چه می گویند. در واقع با نوشتن درست و صحیح حقیقت می توانید کمک کنید تا مسئولان پذیرش دانشگاه ها برداشت درستی از شما داشته باشند.

یکی دیگر از عوامل موثر در رزومه تحصیلی برای کانادا ، داشتن سابقه تدریس است. به این ترتیب نوشتن هرگونه سابقه تدریس و معلمی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مراقب باشید طول رزومه شما خیلی طولانی نشود. می توان گفت اگر رزومه شما بیشتر از دو صفحه شود طولانی می باشد. از آنجایی که مسئولان بررسی رزومه های تحصیلی باید روزانه تعداد زیادی رزومه را مطالعه کنند بهتر است کلمه ها را با دقت انتخاب کنید و با بیانی شیوا رزومه تحصیلی خود را جذاب کنید. توجه داشته باشید که مسئولان بررسی رزومه بارها و بارها رزومه هایی با جملات تکراری خوانده اند و بهتر است از عبارت های کلیشه ای و تکراری موجود در نمونه رزومه های اینترنت استفاده نکنید. هرچند زیبایی، کادر بندی و مرتب بودن رزومه مهم است اما تلاش کنید که شبیه به کاتالوگ های رنگارنگ تبلیغاتی نشود.

موضوع دیگری که در نوشتن رزومه تحصیلی برای کانادا اهمیت زیادی دارد ساختار آن است. برای مثال نباید از سربرگ یا همان Header  که در آن نام و اطلاعات تماستان قرار دارد غافل شد. همچنین باید برای هر بخش از رزومه تحصیلی خود یک عنوان یا تیتر بنویسید. سرفصل ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

در نگارش رزومه تحصیلی برای کانادا مراقب باشید تا به هیچ عنوان غلط نگارشی و دستوری نداشته باشید. اگر در سمینار و کنفرانس هایی شرکت کرده اید حتما به آنها اشاره کنید. علایق و سرگرمی هایتان هم می تواند کمی به جذابیت رزومه تحصیلی کمک کند. همچنین داشتن چند استاد معرف می تواند امتیاز مثبتی در رزومه تحصیلی شما محسوب شود.

زبان تحصیل در کانادا و دوره های زبان انگلیسی

روان نوشتن همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا در رزومه های کاری ممکن است شخصی خارج از حوزه کاری شما رزومه را بخواند. اما مفهوم و خوش خوان بودن متن برای رزومه تحصیلی کانادا هم از اهمیت زیادی برخوردار است. تصور کنید کسی به هیچ وجه شما را نمی شناسد و قرار است با شما آشنا شود. حال با متنی روبرو شود که شیوا و رسا نیست و خواندن آن مشکل است. چه فکری درباره شما خواهد کرد؟

توصیه دیگری که می شود، این است که به صورت اول شخص ننویسید. مثلا نوشتن “من فردی جدی و منظم هستم” چندان جالب نیست. جملات کلیشه ای و تکراری خواننده رزومه را خسته می کند. به سراغ اصل مطلب بروید! کسانی که خودشان موفق به گرفتن بورسیه های خوب و پذیرش های تحصیلی شده اند، بهترین افراد برای تصحیح و مشورت درباره رزومه شما هستند. از مشورت گرفتن خجالت نکشید و از دانشجویان و اساتید بخواهید درباره رزومه شما نظر بدهند. به این ترتیب به بالاترین کیفیت رزومه خود دست پیدا خواهید کرد.

1- شخص ارسال کننده رزومه کیست و محل زندگی او کجاست؟ 2- جنسیت او چیست و چند سال دارد؟ 3-دوره های تحصیلی و غیر تحصیلی او چه هستند؟ 4- چه کارهایی انجام داده و در کدام شرکت ها مشغول به کار بوده؟ 5- آیا در حوزه ای که اپلای کرده مهارت دارد؟ 6-درباره کدام مسائل غیر کاری مهارت دارد؟ 7-از نظر فردی و اجتماعی در چه وضعیتی قرار دارد؟

علاوه بر موارد گفته شده علایق پژوهشی، مقالات و کتب منتشر شده، تحصیلات، افتخارات و جوایز، سابقه تدریس، سوابق کاری، مهارت های کامپیوتری، مهارت های زبان و عضویت در سازمان ها هم از مواردی هستند که نوشتن آنها در رزومه تحصیلی برای کانادا ، می تواند به جذب شما کمک کند. از آنجایی که رزومه شما نوعی معرفی کننده شما است، باید توجه داشته باشید که آن را بارها خوانده و به خوبی ویرایش کنید و همچنین نظر افراد خبره تر را درباره آن بپرسید. بهتر است از کسانی مشورت بگیرید که خود تجربه این کار را داشته باشند یا در حال تحصیل در کانادا باشند.

با توجه به انچه گفته شد می توان یک مثال برای رزومه زد

اما نمونه رزومه تحصیلی برای کانادا می توانید خلاصه تر باشد که یک نمونه را اینجا می توایند ببینید.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. اگر به دنبال آموزش نوشتن رزومه تحصیلی برای کانادا هستید، احتمالا خواندن مقاله های بهترین دانشگاه های کانادا در 2019 و بیمه دانشجویی در کانادا هم برایتان خالی از لطف نخواهد بود.

تلفن: 021-22020188

موبایل: 09022050188

خیابان ولیعصر -پایین تر از پارک وی-بین کوچه مهری و افق-پلاک 2789

تلفن: 22020188

موبایل: 09022050188

ایمیل: info@saliansafar.com

این شرکت در زمینه اخذ ویزای کانادا و خدمات نوبت دهی سفارت ها فعال میباشد و با کادر با سابقه و نفوذ بالا امکان انجام بسیاری از امور را در زمینه خدمات سفارت و ویزا دارد. با در نظر گرفتن سخت گیری های سفارتخانه های اروپایی در ایران برای دادن انواع ویزاهای توریستی و تجاری، سالیان سفر این اطمینان را به شما میدهد که با استفاده از خدمات ما بدون نگرانی از اخذ ویزا به برنامه ریزی برای سایر بخش های سفر خود اقدام کنید. ثبت نام ویزای کانادا تضمینی و فوری.

وب سایت شرکت سالیان سفر به نشانیSalianSafar.com ارائه دهنده خدمات وقت سفارت و اخذ ویزا می باشد که جهت ارائه خدمات تخصصی و هدفمند اقدام به راه اندازی و  معرفی وب سایت ویزای کانادا نموده ایم. مطالب مفیدی را جهت آشنایی علاقه مندان و متقاضیان اخذ ویزای کانادا در این سایت (ircanada.ir) ارائه کرده ایم. متقاضیان سفر به کانادا جهت آشنایی با کشور کانادا و آشنایی با شرایط و نحوه گرفتن ویزای کانادا می توانند مطالب سایت را مطالعه کنند.

ویزای کانادا | وقت سفارت کانادا

نوشتن رزومه تحصیلی
نوشتن رزومه تحصیلی
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *