نوشتن صورت جلسه

نوشتن صورت جلسه
نوشتن صورت جلسه

هر جلسه‌ای که برگزار می‌شود، دو سند اصلی دارد: یکی دستور جلسه (Agenda) و دیگری صورت جلسه (Minute of Meeting).

دستور جلسه، قبل از شروع جلسه تنظیم می‌شود و در آن مشخص می‌کنند که در جلسه چه اتفاقاتی خواهد افتاد و چه موضوعاتی مطرح خواهد شد.

صورت جلسه، بعد از برگزاری جلسه تنظیم و تدوین می‌شود و گزارشی است که بیان می‌کند در جلسه چه گذشته و چه تصمیم‌هایی اتخاذ شده است. همیشه همه‌ی شرکت‌کنندگان در جلسه، صورت جلسه را امضا و تأیید می‌کنند. صورت جلسه به واسطه‌ی همین امضاها، ارزش استنادی پیدا می‌کند و حتی در موارد بسیاری، قدرت اجرایی و اعتبار قانونی هم دارد.

صورت جلسه را دبیر جلسه تنظیم می‌کند. اما در نهایت این رئیس جلسه است که به خاطر محتوای صورت جلسه، مسئول و پاسخ‌گو است. به همین خاطر، همیشه قبل از این‌که دبیر جلسه امضای همه‌ی شرکت‌کنندگان را بگیرد، باید متن را به رئیس جلسه نشان دهد و تأیید او را کسب کند.

در این درس، به نحوه نوشتن صورت جلسه می‌پردازیم و به چارچوب و ساختار گزارش جلسه اشاره می‌کنیم.

نوشتن صورت جلسه

حتماً از بحث انواع گزارش به خاطر دارید که گزارش‌ها به چهار دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند: توصیفی، تحلیلی، نقادانه و تجویزی.

صورت جلسه نمونه‌ای از یک گزارش توصیفی است. به این معنا که خواننده‌ی صورت جلسه از شما انتظار دارد که فقط آن‌چه را روی داده بنویسید.

هیچ‌کس هنگام خواندن صورت جلسه، علاقه ندارد دیدگاه‌های شخصی نویسنده‌ی صورت جلسه را بداند و تحلیل‌های او را بخواند. شما در جایگاه تنظیم‌کننده‌ی صورت جلسه، فقط باید «چشم و گوش» باشید و آن‌چه را در جلسه گذشته ثبت و ضبط کنید.

طبیعتاً هر چقدر سوگیری‌های شخصی را در تنظیم صورت جلسه کمتر دخیل کنید، کار شما را حرفه‌ای‌تر خواهند دید.

هنر اصلی شما، خنثی‌نویسی است

فرض کنید در متن یک صورت‌جلسه چنین جمله‌ای را می‌بینید: «در نهایت، پس از صحبت‌های مخالفان و مخالفان، متأسفانه ایده‌ی تشکیل تیم بازرسی رأی نیاورد و تصویب نشد.»

فقط با یک کلمه‌ی «متأسفانه»، خنثی بودن صورت جلسه زیر سوال رفته است. چون نظر شخصی نویسنده با همین یک کلمه افشا شده است.

متأسفانه و خوشبختانه و واژه‌هایی از این دست، واژه‌های صورتجلسه‌ای نیستند و باید حتماً از آن‌ها اجتناب کنید.

صورت جلسه (یا به قول قدیمی‌ترها: صورت مجلس) دو کارکرد اصلی دارد: گزارش خبری برای کسانی که در جلسه حاضر نبوده‌اند و سند توافق که توسط همه‌ی حاضران امضا می‌شود تا کسی بعداً از بار تعهدات ایجاد شده،‌ شانه خالی نکند.

بنابر این همیشه هنگام تنظیم صورت جلسه باید از خود بپرسید:

البته واضح است که در این‌جا منظور ما از اطلاعات، توافق‌ها و تصمیم‌ها و بحث‌های کلیدی مطرح شده در جلسه است. وگرنه، هر جلسه‌ای حاشیه‌های فراوانی دارد که در صورت جلسه مطرح نمی‌شود و شما هم، در مقام تنظیم‌کننده‌ی صورت جلسه، تعهدی ندارید که همه‌ی غایبان را از جزئی‌ترین رویدادها و حاشیه‌ها مطلع کنید.

مجموعه درس‌های گزارش نویسی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند. با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به مطالب با موضوعِ گزارشی نویسی به سایر درس‌هایی هم که به مهارت ارائه و سخنرانی و نیز اسلایدسازی مربوط می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

  درس‌های متمم

البته شاید بهتر باشد از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مهارت ارائه  |  تقویت فن بیان

  مهارت مذاکره  | متقاعد کردن دیگران

  پرورش تسلط کلامی  |  مدیریت زمان

  تولید محتوا

بسیاری از افراد معتقدند که جلسات، قاتل زمان هستند و می‌توانند ده‌ها مثال بیاورند که جلسات کاری با وجود صرف ساعت‌ها وقت، خروجی چندانی نداشته‌اند.

این مسئله خصوصاً در کشور ما جدی‌تر هم می‌شود. چون کمابیش همه‌‌‌ی ما تجربه‌ کرده‌ایم که فرهنگ مذاکره ما، تا حد زیادی غیرمستقیم، غیررسمی و کم‌توجه به زمان است.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود که جلسات ما طولانی شوند و حاشیه‌ها و تعارفات و بحث‌های پیش‌بینی‌نشده، بخش قابل‌توجهی از جلسات‌مان را به خود اختصاص دهند. [ مطالعه ادامه مطلب… ]

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت گزارش نویسی به شما پیشنهاد می‌کند:

شناسه کاربری:

پسورد:

نام و نام خانوادگی

شناسه کاربری:

ایمیل:

نوشتن صورت جلسه

پسورد:

لطفا معادله زیر را تکمیل نمایید:

چهار + 3 =

شناسه کاربری یا ایمیل خود را وارد نمایید.در صورت صحیح بودن، پسورد جدید به ایمیلتان ارسال خواهد شد

شناسه کاربری یا ایمیل:


متمم چیست؟Downloads-icon

نوشتن صورتجلسات ودستور جلسه های مختلف همواره یکی ازمهمترین وظایف مدیران برای برگزاری جلسات مختلف می باشد . اما نوشتن صورتجلسه اداری دارای قواعد واصول خاصی است که عدم رعایت آن موجب ناکارآمد بودن یک صورتجلسه وعدم اثرگذاری آن خواهدشد .

دانستن چگونگی صورت جلسه نویسی صحیح و نوشتن سریع آنها و تدوین و تنظیم یک صورت جلسه بی نقص یک مهارت در ارتباطات تجاری است که بسیار ارزشمند است . عدم وجود صورت جلسه باعث می شود ساعات زیادی در سعی برای بخاطر آوردن اینکه چه کسانی برای انجام چه کارهایی موافقت کرده اند٬ تلف شود .

معمولا متن صورتجلسات باید طوری تنظیم شوند که علاوه بر عدم ابهام ، از چهارچوب اداری خاصی برخوردار باشند چرا که اغلب شرکت کنندگان در جلسات ، از مقام بالای سازمانی برخوردار هستند.

توجه داشته باشید که برای استفاده ی واقعی از جلسات حتی جلسات غیر رسمی نوشتن صورتجلسه می تواند نقشی کلیدی داشته باشد.چرا که صورتجلسه نوشتن ضمن مکتوب و قابل استناد کردن مطالب کمک می کند تمام افراد نسبت به آنچه مطرح شده است تعهد بیشتری را حس کنند .

ابزار بسیاری وجود دارند که در یادداشت برداری بهتر به شما کمک می کنند ٬ مثلا می توانید بی درنگ برروی یک لپ تاپ تایپ کنید ٬ از یک ضبط صوت استفاده کنید یا حتی از وایت بردی استفاده کنید که آنچه روی آن نوشته می شود را چاپ می کند . اما آگاه باشید ٬ حتی بهترین و سریعترین لپ تاپ ها هم هنگامی که عمر باطریشان از جلسه کوتاه تر باشد ٬ بی ارزش هستند .

نوشتن صورت جلسه

استفاده از تبلت یا تلفن های هوشمند و برنامه های مناسب هم می توانید گزینه های مدرن خوبی باشند به شرط آنکه شما و سازمانتان آمادگی کافی برای استفاده ی کاربردی از آنها داشته باشید .

نکته مهم – همواره یک قلم و کاغذ جایگزین به همراه داشته باشید !

بطور کلی در هر جلسه یک نفر به عنوان رئیس، چند نفر به عنوان اعضاء و یک نفر به عنوان دبیر شرکت دارند که اداره جلسات با رئیس جلسه که رئیس جلسه ممکن است در همان جلسه توسط اعضاء تعیین و یا اینکه به موجب مقررات از قبل تعیین گردیده باشد.  

به مانند سایر اعضاء دارای یک رأی خواهد بود با این تفاوت که درصورت مساوی بودن تعداد آراء می تواند نظر نهائی را درخصوص تصویب یا عدم تصویب یک مصوبه ارایه نماید.  

که به عنوان منشی وظایف را انجام می دهد، یا از بین اعضاء انتخاب می شود و یا اینکه از قبل طبق مقررات انتخاب می گردد.  

لازم به ذکر اینکه : حضور تمامی اعضاء در جلسه الزامی و در صورت غیبت باید در صورتجلسه اسامی قید گردد.  

صورت جلسه نوشته ای است که در آن خلاصه گفتگوهای اعضاء جلسه ذکر می گردد. به عبارت دیگر نوشته ای است که در برگیرنده مطالب مطرح شده، هم چنین در مورد گفتگو ها و تصمیمات اتخاذ شده در یک نشست رسمی و یا یک جلسه اداری.  

هر صورت جلسه ای دارای ارکانی است که بدون تردید باید ذکر شود . حال اینکه برخی از این ارکان بسیار مهم بوده و بدون آنها صورت جلسه تحقق پیدا نمی کند. اما برخی از ارکان در درجه دوم اهمیت قرار دارند که با نبود آنها صورت جلسه دچار مشکل نخواهد شد. 

وبلاگ

دانستن چگونگی صورت جلسه نویسی صحیح و نوشتن سریع آنها و تدوین و تنظیم یک صورت جلسه بی نقص یک مهارت در ارتباطات تجاری است که بسیار ارزشمند است . در صورت نوشتن بد و یا بدتر از آن ٬ عدم وجود صورت جلسات ٬ ساعات زیادی در سعی برای بخاطر آوردن اینکه چه کسانی برای انجام چه کارهایی موافقت کرده اند٬ تلف می شد . چگونگی برداشتن موثر صورت جلسات را در این مقاله کوتاه بیاموزید .

اصول و قالب صورت جلسات رسمی یا غیر رسمی ؟

اصول و قالب صورت جلسات رسمی اغلب با خط مشی شرکت معین می شوند ٬ و باید از یک شیوه از پیش تعیین شده ضبط و نوشته شوند ٬ مانند جلسات عمومی سالیانه شرکت . در صورت تردید ٬ یک نسخه از صورت جلسات پیشین را برای ایجاد اصول و قالب عادی صورت جلسات بخواهید .

توجه داشته باشید که برای استفاده ی واقعی از جلسات حتی جلسات غیر رسمی نوشتن صورتجلسه می تواند نقشی کلیدی داشته باشد.چرا که صورتجلسه نوشتن ضمن مکتوب و قابل استناد کردن مطالب کمک می کند تمام افراد نسبت به آنچه مطرح شده است تعهد بیشتری را حس کنند .

نوشتن صورت جلسه

 

نقش صورت جلسه نویس

نقش شما به عنوان گیرنده صورت جلسه میتواند بر چگونگی تعامل شما طی جلسه تاثیر داشته باشد . منشی های معمولی بیصدا نشسته و یادداشت برمی دارند ٬ اما احتمال دارد که شما در جلسه شرکت کرده و یادداشت بردارید .

نکته مهم – با توافق با صاحب جلسه درمورد نقشتان ٬ یادداشت برداری خوب آسانتر شده و نتایج ارزشمندی را بوجود می آورد . اغلب درصورتیکه صاحب جلسه ٬ تسهیل گر و گیرنده صورت جلسه ۳ فرد مختلف باشند ٬ بهترین حالت است .

سلاح خود را عاقلانه انتخاب کنید !

ابزار بسیاری وجود دارند که در یادداشت برداری بهتر به شما کمک می کنند ٬ مثلا می توانید بی درنگ برروی یک لپ تاپ تایپ کنید ٬ از یک ضبط صوت استفاده کنید یا حتی از وایت بردی استفاده کنید که آنچه روی آن نوشته می شود را چاپ می کند . اما آگاه باشید ٬ حتی بهترین و سریعترین لپ تاپ ها هم هنگامی که عمر باطریشان از جلسه کوتاه تر باشد ٬ بی ارزش هستند .

استفاده از تبلت یا تلفن های هوشمند و برنامه های مناسب هم می توانید گزینه های مدرن خوبی باشند به شرط آنکه شما و سازمانتان آمادگی کافی برای استفاده ی کاربردی از آنها داشته باشید .

نکته مهم – همواره یک قلم و کاغذ جایگزین به همراه داشته باشید !

برای نوشتن صورت جلسه می توانید از الگوی استاندارد زیر ایده بگیرید :

الگوی استاندارد صورت جلسه

موارد اصلی در نوشتن صورت جلسه:

 

توصیه : بعد از جلسه صورتجلسه را از طریق ایمیل یا فاکس حتما برای سایر شرکت کنندگان هم ارسال کنید تا آنها هم راهی برای بخاطر سپردن جلسه و پیگیری موثر تصمیمات و مسائل مطرح شده در ان داشته باشند .

منبع : مدیران ایران – www.modiriran.ir

 

اگر می خواهید آموزش های لازم را برای حرفه ای شدن، به منشی یا مسئول دفترتان ارائه دهید، شاید این محصول برای شما باشد :

[button color=”red” size=”medium” url=”https://modiriran.ir/?p=11237″ target=”blank” ]دوره ۵ ساعته اینترنتی مسئول دفتری[/button]

 

 

این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد نظرات: 14

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

با سلام. من تازه درسم تموم شده و اصلا تجربه کاری ندارم در حال حاضر میخوام در زمینه منشی و کارمند اداری وارد بازار کار بشم اما هر شرکتی میرم قبولم نمیکنن. ممنون میشم اگر دوره های غیر حضوری آموزش منشیگری یا کارمند اداری میشناسید که کار با پیرینتر/ فکس/ اسکنر/ دستگاه کپی/ کار با تلفن ( دریافت و مخابره و وصل شدن به واحدهای دیگر سازمان) زمانبندی جلسات کاری مدیران/ گزارش نویسی/ نحوه بایگانی رو آموزش میدن به ایمیلم معرفی کنید. راستش همه آموزش هایی تا بحال دیدم فقط در مورد نحوه لباس پوشیدن و صحبت کردن هست اما دریغ از یک مهارت کار با این ابزار. ممنونم

سلام بهتون تبریک می گویم که به شکل جدی به فکر آموزش مهارت های حرفه ای خودتان هستیم . ما یک دوره منشی گری داریم شاید برای شروع بتونه براتون جالب و مفید باشه .

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

نوشتن صورت جلسه

 اگر کامنت جدیدی برای این مطلب گذاشته شد، به من خبر بده.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

محور اصلی فعالیت سایت مدیران ایران ارائه خدمات برای توسعه فردی و سازمانی است و مفتخریم که در این مسیر ثابت قدم هستیم.

خدمات مدیران ایران:

 

تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.

دو سه روز یکبار ایمیل می‌زنیم و گاهی کدهای تخفیف هم داریم.

;

window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(‘js’, new Date());

gtag(‘config’, ‘UA-141812294-1’);


ما در این مقاله قصد داریم نحوه صحیح نوشتن صورت جلسات اداری را به شما خوانندگان گرامی بیان کنیم. در ابتدا به توضیح آن و سپس نگارش صحیح آن می پردازیم.

نوشتن صورت جلسات اداری و همچنین نوشتن دستور جلسه های مختلف همیشه یکی از مهم ترین وظایف مدیران برای برگزاری جلسات مختلف می باشد. اما نوشتن صورت جلسه دارای قواعد و اصول خاصی است که عدم رعایت آن موجب ناکارآمد بودن یک صورت جلسه و عدم اثرگذاری آن خواهد شد.

دانستن چگونگی صورت جلسه نویسی صحیح و نوشتن سریع آنها و تدوین و تنظیم یک صورت جلسه بی نقص یک مهارت در ارتباطات تجاری است که بسیار ارزشند می باشد و عدم وجود آن باعث می شود ساعات زیادی برای به یاد آوردن صحبت های دیگران تلف شود.

نوشتن صورت جلسه

اصول و قواعد و قالب صورت جلسات رسمی یا غیر رسمی ؟

اصول و قالب صورت جلسات رسمی اغلب با خط شی شرکت معین می شوند و باید از یک شیوه از پیش تعیین شده ضبط و نوشته شوند. درست مانند جلسات عمومی شرکت. برای اطمینان بیشتر یک نسخه از صورت جلسات پیشین را برای ایجاد اصول و قواعد صورت جلسات عادی بخواهید.

این را بدانید که حتی برای جلسات عادی صورت جلسه می تواند نقش مهمی داشته باشد زیرا صورت جلسه نوشتن ضمن اینکه آن را مکتوب و قابل استناد می کند باعث می شود تمامی افراد نسبت به آنچه مطرح شده است تعهد بیشتری را حس کنند.

نحوه ی تنظیم صورت جلسات مجمع عمومی فوق العاده :

نحوه نوشتن و تنظیم صورت جلسات مجمع عمومی :

یک شرکت پس از ثبت ، می تواند تغییراتی را در مواردی از اساسنامه و یا هر آنچه مربوط به شرکت می باشد اعمال کند. منظور از این مورد ، تمامی تغییرات و تصمیمات شرکت است که طی مجمع عمومی عادی یا محمع عمومی فوق العاده در جلسات به دلیل ضرورت هایی صورت میگیرد.

به موجب ماده ی 200 قانون تجارت ثبت تغییرات ذیل در شرکت ها الزامی است :

در کل در هر جلسه یک نفر به عنوان رئیس جلسه و چند نفر به عنوان اعضاء و یک نفر به عنوان دبیر شرکت دارند که اداره جلسات با رئیس جلسه می باشد که ممکن است در همان جلسه از بین اعضا تعیین شود.

رئیس جلسه : مانند سایر اعضاء جلسه دارای یک رای خواهد بود و تنها تفاوت در این است که در صورت مساوی بودن تعداد آرا می تواند نظر نهایی را در خصوص تصویب یا عدم تصویب یک مصوبه ارایه نماید.

دبیرجلسه :

این فرد به عنوان منشی وظایف را انجام می دهد یا از بین اعضاء انتخاب می شود و یا اینکه از قبل طبق مقررات انتخاب می گردد. که شرح وظایفش به صورت زیر می باشد :

صورت جلساتی که در خصوص موارد زیر باشد باید به اداره ثبت شرکت ها ارجاع داده شوند :

هر یک از این موارد باید به دلایل حقوقی به اداره ثبت مطابق تنظیم صورت جلسه ای اعلام شود. این تغییرات معمولا با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و عادی به صورت فورس انجام می شود ولی در صورت توافق و تنظیم اساسنامه و یا شرکتنامه می تواند این تصمیمات بر عهده هیئت مدیره هم گذاشته شود.

در این صورت هریک از مراجع که حق اعمال این تغییرات را داشته باشند باید مطابق با صورت جلسات این تغییرات را به اداره ثبت شرکت ها ارائه دهند در غیر این صورت باعث عدم پذیرش تغییرات و اعمال آنها خواهد شد و تا زمانی که این تغییرات در اداره ثبت شرکت ها وارد نشود تغییرات شرکت پذیرفته نخواهد شد و نمی تواند آگهی شود.

با وارد کردن ایمیل خود و عضویت در خبرنامه ما از جدیدترین مطالب با خبر شوید.

۰۲۱۸۶۰۸۶۲۵۶ و ۰۹۱۲۰۲۵۲۶۰۷

sabtsherkatorg@gmail.com

به نام خدا

گزارش پنجمین جلسه ی کارگروه کشوری نوشتن خلاق

 

پنجمین جلسه ی کارگروه نوشتن خلاق در روز سه شنبه 25/11/90 رأس ساعت 8:30 صبح در محل کتابخانه آموزش تهران  برگزار شد.

موضوع جلسه : تعیین شاخص های کمی و کیفی

نوشتن صورت جلسه

اعضاء شرکت کننده :

1-   سرکار خانم صباغ زاده سرپرست محترم آفرینش های ادبی و مدیریت تخصصی کارگروه.

2-   جناب آقای موزونی ، مدیر محترم کانون استان کرمانشاه و رئیس کارگروه

3-   جناب آقای دکتر حمید رضا محبی ، عضو آکادمیک

4-   جناب آقای بهمن کاظمی ، مشاور تعلیم و تربیت

5-   خانم سوسن سهرابی، نماینده ستاد

6-   خانم فاطمه ناظری، دبیر کارگروه

7-   خانم ها مهناز فتاحی–فاطمه جعفر زاده–زهره تقوی– بهناز ضرابی زاده،اعضاء کارگروه

8-   خانم ها شایگان و اجتهادی، میهمان جلسه

جلسه با یاد و نام خداوند و سلام و صلوات آغاز شد. ابتدا خانم صباغ زاده در مورد روند کارگروه و مسائل آن صحبت نمودند و پیشرفت آنرا خوب و مثبت ارزیابی نمودند.

سپس آقای موزونی ضمن خوش آمد گویی به میهمانان از زحمات آنها تشکر نمودند.

خانم ناظری دبیر کارگروه در مورد سیر عملکرد کارگروه به ارائه ی گزارش پرداختند.

v     مبحث اول

تعریف شاخص ها: شاخص ، متغیری است که برای ارزیابی شرایط و حساسیت ها ، مقایسه بین مکان ها و موقعیت ها و نیز ارزیابی شرایط و گرایش ها در ارتباط با اهداف و مقاصد ، تأمین اطلاعات هشدار دهنده، پیش بینی شرایط و روند آینده به کار رود. در واقع شاخص ها متغیر هایی هستند که نشان می دهند که سیستم در عمل چگونه خصوصیاتی دارد.

v     ویژگی اصلی شاخص ها

1-   قابل درک، واضح و شفاف باشد.

2-   بیانگر میزان یادگیری باشد.

3-   میزان دست یابی به اهداف قابل تحلیل و بررسی باشد.

4-   قابلیت استفاده در شرایط و مناطق مختلف را دارا باشد.

5-   بر اساس اهداف مورد نظر  تدوین شود.

v     هدف از تعیین شاخص

–       تدوین شرایط و موقعیت هایی باشد که بتوان دستیابی به اهداف را در آن نشان داد.

v     انواع شاخص ها

1-   شاخص کمی

2-   شاخص کیفی

نکته : شاخص های کیفی در سه حالت بر شاخص های کمی ترجیح دارند:

1-   وقتی اطلاعات کمی ( مقداری) در دسترس نباشد.

2-   وقتی مشخصه ی مورد نظر  غیر قابل اندازه گیری باشد.

3-   زمانی که هزینه ی اندازه گیری تعیین کننده باشد.

–       در برخی حالات ارزیابی کیفی می توانند به نماد های کمی تبدیل شوند.

v     در فعالیت نوشتن خلاق شاخص های کمی و کیفی کمک می کنند تا دریابیم عضو از کجا شروع کرده و به کجا رسیده است و به اهداف مشخص شده ی مورد نظر  چقدر دست یافته ایم.

در فعالیت نوشتن خلاق به طور کلی باید بتوانیم عضو را از مرحله ی ورود به کلاس های ادبی به مرحله ی کارگاه ها برسانیم.

 

مبحث شاخص های کمی فعالیت نوشتن خلاق

نکته : تمامی بند های این قسمت به صلاحدید مربی قابلیت انعطاف دارند.

نوشتن صورت جلسه

v      

1-   فعالیت برای چه گروه سنی اجرا می شود

: گروه سنی 7 تا 13 سال.

2-   مدت زمان اجرای فعالیت در هر جلسه چقدر باشد

: حد اقل 45 دقیقه و حد اکثر 90 دقیقه.

3-   تعداد اعضاء شرکت کننده در فعالیت چند نفر باشد

: حد اقل 5 نفر و حد اکثر 15 نفر باشند.

با کمتر از 5 نفر کلاس تشکیل نمی شود.”رسمیت ندارد”

4-   تعداد اجرای فعالیت در هر هفته چند جلسه باشد

: هفته ای دو جلسه

5-   طول دوره ی رسیدن به نوشتن خلاق چند جلسه باشد؟

: حداقل 24 جلسه ، معادل 3 ماه و با توجه به اینکه در این بخش شاخص کیفی بر کمی ارجحیت دارد ، زیرا مشخصه ی مورد نظر  ذاتاً غیر قابل اندازه گیری است، چون این فعالیت مهارتی است و احتیاج به تمرین و استمرار بیشتر دارد، بنابراین سقف آن با توجه به صلاحدید و نیاز مخاطب باز گذاشته شده است.

 

شاخص کیفی فعالیت نوشتن خلاق

v     تعریف شاخص کیفی

اندازه گیری میزان یادگیری و توانمندی ذوقی اعضاء که درکارگاه نوشتن خلاق اتفاق می افتد .شامل اندازه گیری حیطه ی شناختی، ذوقی و ادبی و میزان تغییر رفتار ادبی و نوع نگارش متن ادبی.

 

v     ملاک ها و معیار هایی برای تعیین میزان تحقق اهداف در شاخص های کیفی

1-   رساندن عضو داوطلب از مرحله ی شرکت در فعالیت نوشتن خلاق تا رسیدن به نوشتن خلاق.

–       توانمندی نوشتن در قالب عبارات و جملات سالم.

–       تمام اثر کودک متعلق به خود کودک باشد.

–       اصالت شکلی و محتوایی اثر .

–       توانایی استفاده از حواس ظاهری و باطنی و کاربرد آن در یک اثر ادبی.

–       تنوع در دست نوشته های کودکان.

 

2-   چشاندن لذت نوشتن به اعضاء

–       تعداد نوشته های اعضاء

–       درک لذت ادبی

–       توانمندی نوشتن احساسات در قالب یک متن ادبی

–       میزان حضور عضو در کلاس ادبی

–       تنوع در دست نوشته های کودکان

–       لذت و شادی و تلذذ روحی کودکان از فعالیت

 

3-   کشف و پرورش استعداد های ادبی اعضاء

–       میزان حضور عضو در کلاس ادبی

–       مربی بتواند در پایان فعالیت نوشتن خلاق، اعضاء مستعد را معرفی نماید و یا در پایان هر دوره ی ادبی تعدادی عضو مستعد حاصل شود.

–       کشف استعداد های ادبی

 

4-   پرورش تفکر خلاق در اعضاء

–       توانایی بدیهه گویی و بدیهه نویسی و استفاده از تعابیر نو و تصاویر تازه.

–       تنوع در دست نوشته های اعضاء .

–       آشنایی زدایی در آثار اعضاء .

5-   پرورش حس زیبا شناسی در اعضاء

–       تشخیص یک متن ادبی معمولی .

–       توانایی اظهار نظر  در مورد یک نوشته ی زیبا .

–       عکس العمل ذوقی و عاطفی نسبت به یک اثر ادبی و محیط اطراف .

 

6-   عادت به مطالعه

–       توانمندی خوانش یک متن ادبی ساده

–       تعداد کتاب های امانتی از کتابخانه

–       شرکت در جلسات کتابخوانی

–       آشنایی و نحوه ی استفاده از متون خواندنی ، مخصوص کودکان و نوجوانان.

–       توانایی اظهار نظر  درباره کتاب های مورد مطالعه.

 

7-   افزایش گنجینه ی لغات و نزدیک شدن به زبان نوشتاری

–       توانمندی نوشتن در قالب عبارات و جملات سالم

–       استفاده تعداد زیادی از واژگان در نوشته ها

–       بررسی روند درست نوشته های کودک با تکیه بر افزایش دایره واژگانی

–       استفاده از مفاهیم ضمنی کلمات

 

8-   توانایی استفاده بهینه از حواس و کاربرد آن در خلق یک اثر ادبی و دادن نگاهی نو و متفاوت

–       استفاده از محرک های حسی در اثر .

–       توانایی مشارکت در جمع

–       استفاده از تصاویر ذهنی در اثر عضو

9-   آشنایی با احساس و علایق هم سالان

–       ارزیابی نوشته های هم سالان

–       در دست نوشته هایش از مسائل خود و همسالان صحبت کند.

–       ارزیابی و تحلیل نوشته های هم سالان.

–       علاوه بر احساس خود به احساس دیگران هم توجه کند.

–       علاقمندی به شنیدن آثار بقیه ی اعضاء کلاس.

 

 

در پایان جلسه قرار شد جلسه ی آینده ، اعضاء کارگروه به جمع بندی کلی نظرات و برنامه های کارگروه بپردازند ، همچنین شیوه های نوشتن خلاق نیز از سراسر کشور جمع آوری گشته تا مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

 

 

به نام یگانه نگارنده ی هستی

 

سومین جلسه ی کارگروه کشوری کلاس های ادبی – حضوری در تاریخ 15/8/90 صبح با موضوع چیستی ، چرایی و چگونگی فعالیت ادبی با حضور اعضاء کارگروه در دفتر استان کرمانشاه تشکیل شد، این نشست تا ساعت 17 بعد از ظهر ادامه داشت.

 

اعضاء حاضر در جلسه:

·        مدیر  کانون استان کرمانشاه ، جناب آقای موزونی

·        مدیر  آموزش و پژوهش و مشاور تعلیم و تربیت کارگروه، جناب آقای کاظمی

·        عضو آکادمیک جناب آقای دکتر محبی

·        نماینده ی مدیریت ستادی ، سرکار خانم سهرابی

·        دبیر کارگروه ، سرکار خانم ناظری

·        اعضاء گروه خانم ها تقوی ، فتاحی ، ضرابی زاده

 

       جلسه با نام خداوند و سلام و صلوات آغاز شد. ابتدا آقای موزونی مدیر محترم استان در مورد اهمیت آموزش غیر مستقیم به کودکان و هم چنین جایگاه کانون در این زمینه صحبت کردند . ایشان به اهداف ارزش مند کارگروه که بازنگری فعالیت ادبی – حضوری است ، اشاره نمود و آن را یک برنامه ی مثبت دانستند که طی 4 سال به نتایج قطعی خواهد رسید. ایشان همچنین فعالیت بازنگری این کارگروه را به خاطر جوانی آن بسیار حساس و ظریف ذکر کردند.

سپس خانم ناظری گزارشی از عملکرد کارگروه ارائه دادند و به دلیل حضور همه ی اعضاء این جلسه را دومین جلسه ی رسمی دانستند.

بخش اول : تغییر نام فعالیت

 

       برخی از اعضاء ، به خصوص عضو آکادمیک و مشاوره تعلیم و تربیت کارگروه ، بر این عقیده بودند که استفاده از واژه ی « کلاس » به دلیل ذهنیت مخاطب ( یاد آوری آموزش های کلاسیک و مستقیم ) می تواند شبه ساز باشد ، هم چنان واژه ی « ادبی » یادآور آموزش ادبیات و یا تربیت و ادبی است . اعضاء به این نتیجه رسیدند که از واژه کلاس استفاده نشود و « فعالیت » به جای کلاس ، مناسب تر است.

      البته مربی باید بداند که بچه ها در محیطی این فعالیت را انجام می دهند که مناسب برای نوشتن باشد. جمع به این نتیجه رسید که عنوان فعالیت «نوشتن خلاق» مناسب ترین گزینه است، زیرا هدف رسیدن به فعالیت نوشتاری منسجم و خلاق است . عضو ( مخاطب )  هم متوجه می شود فعالیتی متفاوت  از تکالیف درسی مدرسه انجام می دهد.

در ادامه اعضاء جلسه به چند مشخصه ی «نوشتن خلاق» اشاره کردند که مورد قبول واقع شد:

·        نوشتن خلاق فعالیتی است که در آن کودک و نوجوان با هدایت مربی از طریق فعالیت های مستمر و حضوری ، با استفاده از ابزار های مناسب و برنامه ریزی مدون، توانایی را کسب می کند تا متن هایی منسجم و منحصر به خودش خلق کند و بنویسد.

·        برنامه ریزی مربی هدفمند است و این سیر گام به گام صورت می گیرد.

·        نوشتن در این فعالیت خلاقانه و آگاهانه است.

·        نوشته های خلاق از احساس و اندیشه کودک متأثر است .

·        در این فعالیت کسب تجربه و گسترش و استمرار تجارب تازه مهم و اساسی است.

 

بخش دوم : ضرورت فعالیت

 

در قرآن کریم و احادیث به کلمه و نوشتن و ارزش آن بارها اشاره شده است.

 

ن و القلم و ما یسطرون  (قسم به قلم و هرآنچه که می نویسد.)

 

استاد مطهری تربیت را به فعلیت در آوردن استعداد های درونی می دانند و بر اساس تعریف مذکور این طور می توان استنباط کرد که فعالیت نوشتن خلاق،، به بار آوردن استعداد های نوشتاری است که از احساسات و تفکر کودک ناشی می شود.

·       نوشتن یکی از راه هایی است که استعداد های درونی کودک شکوفا می شود.

·       در تربیت کودک و نوجوان پرداختن به استعداد های ادبی یکی از ضرورت های تربیت است.

·       در این فعالیت کودکان و نوجوانان به این آگاهی دست می یابند که موجوداتی منحصر به فرد در نظام آفرینش هستند و قادرند به تجربیات با ارزش و روز افزونی دست یابند و خواهند توانست احساسات و افکار تربیت شده ی خود را به راحتی به روی کاغذ بیاورند.

از دیدگاه استاد مطهری «تعلیم و تربیت» باید مجال فکر کردن را به دانش آموز بدهد تا او به فکر کردن ترغیب گردد . کاری کند که قوه ی تجزیه و تحلیل او قدرت گیرد نه اینکه فقط در مغز وی معلومات ریخته شود  ، اگر معلومات خیلی به مغز فشار آورند ذهن کودک راکد می شود. « استاد مطهری» می فرماید :تمیز کردن، جدا کردن ، تشخیص کردن جزء تربیت است . « لذا اهداف فعالیت نوشتن خلاق در راستای تعلیم و تربیت اسلامی بوده و به عنوان ابزاری مفید، مؤثر و در دسترس همگان در جهت تربیت اسلامی می تواند عمل نماید.»

به عنوان مثال « تربیت به معنای رسیدن به حد بلوغ و تشخیص آگاه کردن انسان از پایگاه خویش در جهان است.(احمدی، تربیت از دیدگاه اسلام،ص )» این یکی از اهدافی است که در این فعالیت به آن توجه می شود تا کودک بتواند تجربیات خود را گسترش دهد و نگاهش به جهان هستی پرورش یابد.

 همان طور که استاد مطهری اشاره دارند : تربیت به معنای تشخیص در انسان از طریق مشاهده، تجربه، تفکر و تعلیم می باشد ، مربی نیز وظیفه دارد در راستای اهداف کلی فعالیت نوشتن خلاق فرصت های لازم و کافی را برای کسب تجربیات تازه حاصل از مشاهدات و درک عمیق تر دنیای پیرامون  کودک و نوجوان را فراهم نماید. تا علاوه بر ارتقاء مهارت های نوشتاری اش ، جنبه های تربیتی و پرورشی را نیز داشته باشد.

در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام هم چنین استاد مطهری می فرماید: تربیت به معنای رشد عقلانی و استقلال فکری است که به انسان قوه ی انبساط داده باشد. با توجه به این جنبه از تربیت از دیدگاه اسلامی در فعالیت نوشتن خلاق کودکان و نوجوانان به سمتی هدایت می شوند که افکار و احساسات و آرزوهای خود را بشناسند و از آن ها نوشته و در جهت تربیت و ارتقاء شخصیت اجتماعی خود بکوشند.

 

 

 

 

 

بخش سوم:  ارکان و قلمرو فعالیت

 

ارکان

·        مربی به عنوان راهنما و هدایت کننده با اجرای برنامه های هدفمند یکی از ارکان مهم فعالیت است.

·        عضو ( متربی ) کودک یا نوجوان داوطلب شرکت در فعالیت به عنوان یک رکن اصلی فعالیت محسوب می شود که طی یک سلسله برنامه هدفمند خواهد توانست متن های خلاق ومنحصر به خودش را بیافریند و در قالب های ادبی مورد علاقه اش به نگارش بپردازد .

·        طرح و برنامه ی هدف مند در فعالیت:

قلمرو:

·        کودک و نوجوان 7 تا 13 سال

·        کودکان 4 تا 6 سال به علت اینکه توانایی نوشتن ندارند ، نمی توانند مخاطب فعالیت باشند.

·        با توجه به شرایط بومی و منطقه ایی و تشخیص مربی اعضاء گروه سنی «د» هم می توانند مخاطب این فعالیت باشند.

 

قلمرو از نقطه نظر  گستره ی فعالیت: از مرحله ی شناسایی عضو داوطلب و شرکت او در فعالیت نوشتن خلاق تا رسیدن به کارگاه های ادبی.

 

 

 

بخش چهارم : چرایی ( رسالت ، کارکرد)

 

·        این فعالیت به متربی کمک می کند تا از طریق نوشتن خلاق، احساسات، عواطف، اندیشه ها و تخیلات خود را پرورش و ارتقاء بخشد.، به معنای دیگر، رسالت فعالیت مذکور تربیت و پرورش شخصیت کودکان و نوجوانان به واسطه ی نوشتن خلاق است.

·        متون ادبی و شیوه ی اجرای طرح های ادبی همگی در جهتی پیش خواهند رفت که از کودکان و نوجوانان انسانهای سالم و متعهد می سازند.

 

کارکرد های فعالیت:

·        تشویق کودکان به بیان نظرات و احساسات خود به وسیله نوشتن.

·         برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران از طریق نوشتن

·         تسکین عواطف به وسیله نوشتن

·         پرورش قوه ی استدلال ، تفکر و دقت کودکان و نوجوانان

·        پرورش تفکر خلاق از طریق برنامه هایی که در این زمینه اجرا می شود.

·        پرورش حواس و پرورش نگاه مخاطب ، توانایی استفاده ی بهینه از حواس و کاربرد آن در خلق یک اثر

·        چشاندن لذت نوشتن به کودکان و نوجوانان  ، (عملی که در بیشتر اوقات برای کودکان و نوجوانان هراس آور می باشد.)

·        افزایش گنجینه ی لغات و کاربر درست واژه ها و استفاده صحیح در یک متن ادبی

·        تقویت توان نوشتاری (در انتها اعضاء خواهند توانست متن هایی منسجم و خلاق بنویسند که به شعر یا داستان نزدیک هستند. )

·        ارتقا ذوق ادبی از طریق خواندن متون ارزشمند

 

اهداف ویژه فعالیت

·        چشاندن لذت نوشتن به اعضاء

·        کشف و پرورش استعدادهای ادبی اعضاء

·        پرورش تفکر خلاق در اعضاء

·        رشد و پرورش ذوق ادبی کودکان و نوجوانان از مرحله ی فعالیت های نوشتن خلاق تا خلق آثار ادبی .

·        مقرر گردیده در باره ی چگونگی و ساختار فعالیت های نوشتن خلاق

·        کتاب کار ، بخش «گام به گام تا نوشتن خلاق» خوانده و در جلسه ی بعدی مورد نقد و بررسی قرار گیرد .

 

 

 

تأییدیه مدیر محترم کارگروه:                                تاریخ:

تأییدیه مدیریت تخصصی:                                   تاریخ:

به نام خدا

 

چهارمین جلسه ی کارگروه «نوشتن خلاق» در تاریخ 5/9/90 در محل کتابخانه ی مرکز آموزش تهران با موضوع” چگونگی ” تشکیل شد.

 

اعضاء حاضر در جلسه:

–        سرپرست آفرینش های ادبی ، سرکار خانم صباغ زاده ایرانی

–        مدیر  کانون استان کرمانشاه ، جناب آقای موزونی

–        مدیر  آموزش و پژوهش و مشاور تعلیم و تربیت کارگروه، جناب آقای کاظمی

–        نماینده ی مدیریت ستادی ، سرکار خانم سهرابی

–        دبیر کارگروه ، سرکار خانم ناظری

–        اعضاء گروه خانم ها تقوی ، فتاحی ، ضرابی زاده

–        کارشناسان  ستاد آفرینش های ادبی خانم ها شایگان ، اجتهادی ، دباغیان

 

ابتدا سرکار خانم صباغ زاده در مورد کارگاه ها و سیر کار آنها صحبت کردند. سپس مدیر  کارگروه، جناب آقای موزونی به ذکر توضیحاتی در باره ی عملکرد کارگروه ها و مسیر کار آن ها صحبت کردند .

در ادامه خانم ناظری به ارائه ی گزارشی از جلسات پیشین پرداختند.

در مورد مبحث« چگونگی » توضیحاتی از جانب نماینده ی ستاد داده شد و درباره ی مولفه های مبحث « چگونگی» اعضاء به بحث و گفتگو پرداختند.

 

مولفه ها

1-   مربی

2-   عضو

3-   طرح و برنامه

مربی :

     مربی ادبی ، کسی است که با شناخت کافی از ادبیات ، شیوه های نوشتن خلاق و آشنایی با تربیت کودکان با زمینه سازی های لازم و برنامه ریزی اعضاء را در جهت نوشتن  خلاق هدایت می کند.

 

عضو:

–        عضو کتابخانه باشد.

–        داوطلب شرکت در فعالیت باشد.

–        اعضاء گروه سنی 7 تا 13 سال می توانند در این فعالیت شرکت نمایند.

طرح برنامه:

       مجموعه طرح های هدفمندی که مربی اجرا می کند. این طرح ها با هدف گسترش دامنه تجربیات زندگی ، پرورش نگاه و ادراک ،پرورش تخیل خلاق و گسترده شدن دامنه واژگان عضو اجرا می شود.( تربیت ادبی)

در کنار نوشتن اصلی است، مربی در هر جلسه یک متن ( شعر یا داستان) را با هدف ارتقاء ذوق ادبی و کسب تجربه ادبی برای اعضاء می خواند، مشخصه اصلی این متون جذابیت و ارزش ادبی آنهاست.

 

 

ساختار فعالیت:

       ساختار فعالیت را مجموعه ی طرح و برنامه ی فعالیت تشکیل می دهد که شامل دو بخش است.

1-   تربیت ادبی

2-   تجربه ادبی

1-   غنی کردن تجربه های شخصی و روزمره کودکان و نزدیک شدن به محیط زندگی.

2-   گسترش تخیل خلاق

3-   آشنایی با کلمات و گسترش دایره واژگانی متربی

ابزار رسیدن به تربیت ادبی 6 مرحله است

–        پرورش حواس و نگاه

–        آشنایی با کلمات و کاربرد آن به عنوان ابزار کار نوشتن

–        پرورش خلاقیت ، تخیل و تداعی

–        مشاهده نویسی

–        خاطره نویسی

–         پرورش توان نوشتاری

اعضاء کارگروه با بحث و گفتگو و آوردن نمونه تجربه های خود و مربیان به این نتیجه رسیدند که مرحله بندی و ترتیب اجرای آن می تواند خلاقیت و نوآوری را از مربی بگیرد و او را محدود کند. در تدوین کتاب کار جدید به جای مرحله ، فصل آورده شود، زیرا مرحله مربی را ملزم به رعایت توالی مراحل می کند در حالی که تشخیص مربی و شرایط حاکم بر اعضاء مهم است. البته در کتاب توضیح داده می شود که مربیان تازه کار بهتر است بر اساس ترتیب فصل ها کار کنند.

 

 

اصول کلی فعالیت:

       هدف اصلی فعالیت رساندن اعضاء داوطلب از مرحله ی ورود تا رسیدن خلاق و نزدیک شدن به قالب شعر یا د استان است.

هدف های فرعی

1-  چشاندن لذت نوشتن

2- کشف و پرورش استعداد ادبی

3-                        پرورش تفکر خلاق

4-  پرورش حس زیبایی شناسی

5- عادت به مطالعه

هدف های رفتاری

1-   بیان اندیشه ، احساسات و تخیلات در قالب نوشته

2-   توانایی اظهار نظر در مورد نوشته های خود و دیگران

3-   توانایی مشارکت در فعالیت های جمعی و نقد پذیری

4-   استفاده ی آگاهانه از کلمه به عنوان ابزار نوشتن و کار ادبی

5-   توانایی نظم دادن به فکر و اندیشه و احساس برای نوشتن متنی که منحصر به خودش است.

6-   استفاده از خواندن و نوشتن برای پر کردن اوقات فراغت.

 

در ارتباطات تجاری اینکه بتوانید صورتجلسه صحیح را تدوین و تنظیم نمایید از مواردی است که بسیار ارزشمند می باشد .در این مقاله به نکاتی که باید در تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت توجه نمایید نیز مطالعه نمایید :

جهت تحقق یا صورتجلسه که با موفقیت انجام شود ملزم به تنظیم نمودن صورتجلسه ای می باشید که ملیه استاندارد های لازم را در آن رعایت نمایدی . د راین صورت می توانید صورت جلسه تغییرات را انعکاس دهید باتوجه به توضیحات بالا هر فرم تغییرات شرکت و یا صورتجلسه دارای ارکانی می باشد :

در اصل قالب صورتجلسات باید از قبل تنظیم شود .که این مورد بر اساس خط مشی شرکت مشخص می شود که معمولا از قبل آن را تهیه کرده اند .

برای استفاده واقعی از جلسات حتی جلسات غیر رسمی تدوین صورتجلسه نقش کلیدی نیز دارد .زیرا زمانی که صورتجلسه را به صورت مکتوب ارائه می دهید بیشتر می توانید مفهوم و هدف را برسانید و تمام افراد نسبت به آنچه مطرح شده است تعهد بیشتری را حس می کنند .

شخصی که صورتجلسه را تنظیم می نماید می تواند در جلسه حضور داشته باشد و با قواعد و قوانین تنظیم صورتجلسه آشنایی کامل داشته باشد .

نوشتن صورت جلسه

در تنظیم صورتجلسه می توان از نرم افزارهای کامپیوتری استفاده نمایید تا به شما کمک نمایند که راحتتر و بهتر تنظیم آن را انجام دهید .

این مورد اموره جایگزین قلم و کاغذ شده است

برای نوشتن صورت جلسه می توانید از الگوی استاندارد زیر ایده بگیرید :

نتیجه دقیقی پیدا نشد . جهت نمایش پیشنهادات

اینجا کلیک کنید

مجتمع ایلیا با دارا بودن دپارتمان های مجزا و با برخورداری از مشاوران برتر ثبتی و حقوقی درراستای ارائه ی خدمات با اقل هزینه ها و در کوتاه ترین زمان ممکن تلاش می نماید

آرم تجاری سبب می شود که مشتریان وفادار و علاقه مند به محصولات و خدمات شرکت آن ها به راحتی بتوانند محصولات مورد نظر خودشان را از میان همه محصولات دیگر تشخیص دهند در این مقاله می توان مطالبی از چگونگی ثبت آرم تجاری مطالعه نمایید.

لوگو نمادی به صورت تصویری می باشد که با ثبت آن می توانید از آن محافظت نمایید که الزامی است در ثبت لوگو مدارکی را ارائه دهید که در این مقاله از مدارک مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی مطالبی ذکر شده است لطفا مطالعه نمایید .

موسساتی هستند که امور تجارتی فعالیت نمی کنند و در زمینه فعالیت های حقوقی توسط کارشناسان حقوقی و یا وکلای رسمی دادگستری که به انجام امور وکالت می پردازند

بازرگانان، شرکت ها و موسسات وظایف مهمی از جمله گرفتن کد اقتصادی را به عهده دارند در این مقاله به تعریفی کاملتری از کد اقتصادی پرداخته می شود لطفا مطالعه نمایید .

در جهت اینکه شرکت در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسد موسسین باید مدارکی را ارائه دهند.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدارک ثبت شرکت مقاله را مطالعه نمایید.

در ارتباطات تجاری اینکه بتوانید صورتجلسه صحیح را تدوین و تنظیم نمایید از مواردی است که بسیار ارزشمند می باشد .در این مقاله به نکاتی که باید در تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت توجه نمایید نیز مطالعه نمایید

برپایه و اساس قوانین و مقررات گمرکی کشور کارت بازرگانی مجوزی می باشد که مالک آن شخصی اعم از شخص حقوقی و حقیقی است و قادر می باشد با دربرداشتن آن به امر تجارت در زمینه واردات و صادرات کالا مبادرت نماید.

پیشرفت و پیشروی صنعت و تجارت و تولید جنس های یک شکل و توسعه فروش کارخانه ها و پیشرفت رابطه های جهانی به برند اهمیت بسیار زیادی اعطا نموده است.

مجمع عمومی شرکت سهامی از اجتماع مالکان سهام تشکیل می گردد مقررات مربوط به حضور عده لازم به منظور تشکیل مجمع عموم و آراء لازم به منظور گرفتن تصمیمات در اساسنامه مشخص خواهد شد

در جهت واردات و صادرات کالا باید مجوز کارت بازرگانی را دارا باشید . اخذ کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی صنایع و معادن صادر می شود .در این مقاله مطالعه می نمایید که شرکت بازرگانی واردات و صادارت را با چه قالب ثبتی ثبت نمایید .

پاسخ دادن به :

تمامی حقوق برای ارزان ثبت محفوظ است.

کانال ارتباط با مدیران ارشد ارزان ثبت : ۲۶ ۲۱ ۸۶۲ ۰۹۱۲

اتاق خبر ارزان ثبت

جهت مشاوره رایگان کی با شما تماس بگیریم

؟

چگونه يك صورت جلسه بد ننويسيم!

 

مقدمه

بي شك براي شما هم پيش آمده است كه مسئول تدوين صورت جلسه كامل و دقيقي براي يك جلسه شده باشيد. معمولا هنگام تدوين اولين صورت جلسه امكان توجه به تمام زواياي تنظيم يك صورت جلسه مناسب سخت است، چرا كه صورت جلسه مورد نظر بايد علاوه بر اينكه اهداف و نيازهاي جلسه را برآورده مي نمايد بتواند بعنوان مرجع مناسبي در آينده نيز مورد استناد قرار گيرد.

اگر در خود صبر و حوصله كافي سراغ داريد، مي توانيد با خواندن اين دست نوشته و مرور مستمر آن قبل از تدوين صورت جلسات آتي، دانش كافي براي تدوين صورت جلسات رسمي را آموخته و با نوشتن حداقل ده صورت جلسه با توجه به مباني مطرح در اين دست نوشته، به مهارت كافي در تدوين يك صورت جلسه مناسب دست يابيد.  بدين منظور كافيست پنج گام تشريح شده را به ترتيب مدنظر قرار دهيد.

نوشتن صورت جلسه

 

گام اول: استفاده از يك الگوي مناسب                                                                                

اگر مي خواهيد هنگام نوشتن صورت جلسه، براي يادآوري اطلاعات عمومي جلسه و همچنين ثبت نكات كليدي زمان زيادي را صرف نكنيد، بايد قبل از برگزاري جلسه براي آن آماده شويد. از اين رو هميشه يك الگوي مناسب براي يادداشت اطلاعات جلسه و نكات مطرح شده در آن همراه داشته باشيد.

شما مي توانيد به راحتي از الگوي پيشنهادي در اين دست نوشته استفاده كرده و يادداشت لازم را قبل از شروع جلسه و حين آن با ثبت در اين الگو و يا الگوهاي مشابه انجام دهيد.

 

گام دوم: يادداشت هاي قبل از جلسه

زمان هاي ابتدايي جلسه كه معمولا به خاطر به موقع حاضر نشدن اعضاي جلسه، با كندي و تشويش خاطر سپري مي شود موقع مناسبي براي تنظيم بخش هاي عمومي يك صورت جلسه است.

محل برگزاري، ساعت شروع، تاريخ برگزاري، موضوع جلسه، نام دبيرجلسه، نام و سمت اعضاء جلسه معمولا اطلاعات عمومي يك جلسه هستند كه در اكثر اوقات قبل از شروع جلسه مشخص مي باشند و شما مي توانيد قبل از رسمي شدن جلسه اين اطلاعات را در صورت جلسه يادداشت كنيد.

بدين ترتيب علاوه بر اينكه بخشي از صورت جلسه را تنظيم كرده ايد، از اتلاف وقت خود نيز جلوگيري نموده ايد.

  

گام سوم: جمله آغاز كننده

 اين جلسه با حضور اعضاي ذيل برگزار گرديد.

يادآوري: اين جمله ساده علاوه بر اينكه راهگشاي تداوم نگارش صورت جلسه مي تواند باشد، هدايتگر خوبي براي توجه دادن خوانندگان صورت جلسه به اسامي حاضرين در جلسه مي باشد كه نام آنها معمولا در ذيل صورت جلسه ثبت مي گردد.

جملات بعدي بستگي به ذوق و سليقه شما در نگارش صورت جلسه دارد كه مي توانيد از الگوهاي ذيل و يا تركيبي از آنها استفاده نماييد. ليكن به آنها محدود نشويد.

هدف اين جلسه عبارت است از …

پيرو بررسي مفاد صورت جلسه قبلي و مذاكرات انجام يافته حين جلسه، نتايج ذيل حاصل گرديد:

در ابتداي جلسه آقاي/ خانم … در خصوص … توضيحات لازم را ارايه نمودند.

 

گام چهارم: ثبت نكات كليدي و مصوبات جلسه

به خاطر داشتن نكات مطرح در اين دست نوشته، ممارست در نوشتن صورت جلسه و توجه به خواسته هاي ذينفعان هر جلسه سبب ساز كسب مهارت در تدوين به هنگام (حين جلسه) و دقيق يك صورت جلسه خواهد گرديد. ليكن تا زمان كسب چنين مهارتي كافيست نكات كليدي جلسه و مصوبات آنرا يادداشت نماييد و پس از جلسه و با آسودگي خاطر صورت جلسه اصلي را تنظيم و منتشر نماييد.نكات اصلي جلسه كه لازم است كليات ويا جزييات اين نكات (بسته به اهميت و خواسته هاي صاحب جلسه) در صورت جلسه ثبت گردد عبارت است از:

خلاصه مذاكرات انجام يافته حين جلسه با قيد نام فرد مطرح كننده،

عناوين پيشنهاد هاي مطرح شده در جلسه با قيد نام پيشنهاد دهنده،

شرح مصوبات جلسه با قيد مشخصات زماني و مسئول اجراي هر مصوبه.

ثبت دقيق و كامل مصوبات جلسه نيز مهمترين بخش تدوين يك صورت جلسه است. روش كامل ثبت مصوبات جلسه بايد مبتني بر الگوي 5W-H به شرح ذيل باشد.

شرح موضوع مصوبات (what)،

نام محل اجراي مصوبه (where)،

نام فرد مسئول (who)،

زمان دقيق اجراي مصوبات (when)،

دلايل اجراي مصوبه (why)،

چگونگي انجام مصوبه (how).

يادآوري: در برخي موارد و به دلايل مختلف امكان ثبت كامل نكات ياد شده براي مصوبات جلسه نيست ليكن ضروري است پس از ثبت عنوان هر مصوبه جلسه، نام فرد مسئول و مهلت زماني اجراي مصوبه حتما در كنار مصوبه قيد گردد.توصيه مي گردد براي راحتي نوشتن و پيگيري هاي بعدي، ثبت مصوبات جلسه به صورت عبارت (جمله بدون فعل و فاعل) باشد. به مثال ذيل توجه نماييد.

 

خلاصه مطالب و مصوبات جلسه

مسئول انجام

تاریخ انجام

نوشتن صورت جلسه

معرفي اين دست نوشته به كليه علاقه مندان

كليه خوانندگان

بدون فوت وقت

 

 

گام پنجم: ثبت اطلاعات تكميلي

ثبت ساعت خاتمه، تكميل اسامي و سمت حاضرين در جلسه، ثبت اسامي غايبين جلسه، درج شماره صفحه و شماره كل صفحات صورت جلسه و اخذ امضاء حاضرين در صورت امكان و حصول اطمينان از تكميل بودن صورت جلسه گام پاياني تدوين يك صورت جلسه خوب است.

پس از حصول اطمينان از تكميل تمامي قسمت هاي يك صورت جلسه مطابق الگوي پيشنهادي، به تعداد لازم از صورت جلسه تكثير نموده و آنها را براي ذينفعان جلسه ارسال نماييد.

يادآوري: توصيه مي گردد صورت جلسه را به صورت الكترونيكي تدوين نموده و فايل آن را براي ذينفعان جلسه ايميل نماييد. 

 

در صورت تمايل با تكميل اين فرم به اين مقاله امتياز بدهيد.

 

Sign in|Recent Site Activity|Report Abuse|Print Page|Powered By Google Sites

بی شک برای همه ما پیش آمده که مسئول تدوین صورت جلسه کامل و دقیقی برای یک جلسه شده باشیم. معمولا هنگام تدوین اولین صورت جلسه امکان توجه به تمام زوایای تنظیم یک صورت جلسه مناسب سخت است، چرا که صورت جلسه مورد نظر باید علاوه بر اینکه اهداف و نیازهای جلسه را برآورده می نماید بتواند بعنوان مرجع مناسبی در آینده نیز مورد استناد قرار گیرد.
با خواندن این مقاله و مرور مستمر آن قبل از تدوین صورت جلسات آتی، میتوانید دانش کافی برای تدوین صورت جلسات رسمی را آموخته و با نوشتن حداقل ده صورت جلسه با توجه به مبانی مطرح در این دست نوشته، به مهارت کافی در تدوین یک صورت جلسه مناسب دست یابید. بدین منظور کافیست پنج گام تشریح شده را به ترتیب مدنظر قرار دهید.

 

 

اگر می خواهید هنگام نوشتن صورت جلسه، برای یادآوری اطلاعات عمومی جلسه و همچنین ثبت نکات کلیدی زمان زیادی را صرف نکنید، باید قبل از برگزاری جلسه برای آن آماده شوید. از این رو همیشه یک الگوی مناسب برای یادداشت اطلاعات جلسه و نکات مطرح شده در آن همراه داشته باشید.
شما می توانید به راحتی از الگوی پیشنهادی در این دست نوشته استفاده کرده و یادداشت لازم را قبل از شروع جلسه و حین آن با ثبت در این الگو و یا الگوهای مشابه انجام دهید.

زمان های ابتدایی جلسه که معمولا به خاطر به موقع حاضر نشدن اعضای جلسه، با کندی و تشویش خاطر سپری می شود موقع مناسبی برای تنظیم بخش های عمومی یک صورت جلسه است.
محل برگزاری، ساعت شروع، تاریخ برگزاری، موضوع جلسه، نام دبیرجلسه، نام و سمت اعضاء جلسه معمولا اطلاعات عمومی یک جلسه هستند که در اکثر اوقات قبل از شروع جلسه مشخص می باشند و شما می توانید قبل از رسمی شدن جلسه این اطلاعات را در صورت جلسه یادداشت کنید.
بدین ترتیب علاوه بر اینکه بخشی از صورت جلسه را تنظیم کرده اید، از اتلاف وقت خود نیز جلوگیری نموده اید.

نوشتن صورت جلسه

معمولا در تدوین هر نوشته ای جمله شروع کننده بسیار مهم و راهگشا است. اگر نمی دانید متن صورتجلسه را چگونه باید آغاز کنید از این جمله پیشنهادی استفاده نمایید:
– این جلسه با حضور اعضای ذیل برگزار گردید.

یادآوری: این جمله ساده علاوه بر اینکه راهگشای تداوم نگارش صورت جلسه می تواند باشد، هدایتگر خوبی برای توجه دادن خوانندگان صورت جلسه به اسامی حاضرین در جلسه می باشد که نام آنها معمولا در ذیل صورت جلسه ثبت می گردد.

جملات بعدی بستگی به ذوق و سلیقه شما در نگارش صورت جلسه دارد که می توانید از الگوهای ذیل و یا ترکیبی از آنها استفاده نمایید. لیکن به آنها محدود نشوید.

به خاطر داشتن نکات مطرح در این دست نوشته، ممارست در نوشتن صورت جلسه و توجه به خواسته های ذینفعان هر جلسه سبب ساز کسب مهارت در تدوین به هنگام (حین جلسه) و دقیق یک صورت جلسه خواهد گردید. لیکن تا زمان کسب چنین مهارتی کافیست نکات کلیدی جلسه و مصوبات آنرا یادداشت نمایید و پس از جلسه و با آسودگی خاطر صورت جلسه اصلی را تنظیم و منتشر نمایید.نکات اصلی جلسه که لازم است کلیات ویا جزییات این نکات (بسته به اهمیت و خواسته های صاحب جلسه) در صورت جلسه ثبت گردد عبارت است از:

یادآوری: در برخی موارد و به دلایل مختلف امکان ثبت کامل نکات یاد شده برای مصوبات جلسه نیست لیکن ضروری است پس از ثبت عنوان هر مصوبه جلسه، نام فرد مسئول و مهلت زمانی اجرای مصوبه حتما در کنار مصوبه قید گردد.توصیه می گردد برای راحتی نوشتن و پیگیری های بعدی، ثبت مصوبات جلسه به صورت عبارت (جمله بدون فعل و فاعل) باشد.

ثبت ساعت خاتمه، تکمیل اسامی و سمت حاضرین در جلسه، ثبت اسامی غایبین جلسه، درج شماره صفحه و شماره کل صفحات صورت جلسه و اخذ امضاء حاضرین در صورت امکان و حصول اطمینان از تکمیل بودن صورت جلسه گام پایانی تدوین یک صورت جلسه خوب است.
پس از حصول اطمینان از تکمیل تمامی قسمت های یک صورت جلسه مطابق الگوی پیشنهادی، به تعداد لازم از صورت جلسه تکثیر نموده و آنها را برای ذینفعان جلسه ارسال نمایید.

در صورتی که به عنوان نماینده یک مجموعه در جلسه ای حاضر میشوید ، باید به تعهداتی که در مصوبات جلسات برای مجموعه شما مقرر می شود ، دقت مضاعف داشته باشید و از قبول تعهداتی که قادر به تحویل آنها در زمان و شرایط ملحوظ نیستید بپرهیزید . همچنین به حدود اختیارات خود در قبول آنها اهتمام ورزید.
نفراتی در جلسات موفق ترند که با قبول حداقل تعهد ، بیشترین مطالبات را بدست بیاورند.

امید است یادآوری نکات مطرح شده سبب ساز تدوین یک صورت جلسه خوب در جلسات آتی شما در ایده باشد و با مطالعه مطالب مرتبط ذیل نیز به مهارت افزایی خود تداوم ببخشید.

مجله تخصصی آموزش و توسعه منابع انسانی ، دانشنامه ای در جهت ارتقا سطح دانش و اطلاع رسانی اخبار منابع انسانی

تلفن : 00 20 11 49 21 98+

ایمیل : info@ideaco.ir

صورتجلسه به نوشته‌ای گفته می‌شود که حاوی مذاکرات و مصوبات جلسه‌های رسمی است. به‌طور معمول صورتجلسه‌ها شامل تاریخ و محل برگزاری جلسه، حاضرین و غایبین، و مصوبات و مذاکرات جلسه است.

معمولا صورتجلسه‌ها در قالبی از پیش‌تعیین شده نوشته می‌شوند. تمرکز اصلی صورتجلسات بر ذکر مصوبات با ذکر اقدام‌کنندگان و مهلت اقدام است. برای نوشتن دقیق مصوبات می‌توان از الگوی 5W-H استفاده کرد. پنج پرسش اساسی شامل موارد زیر است:

نوشتن صورت جلسه
نوشتن صورت جلسه
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *