واگرایی در مکدی

واگرایی در مکدی
واگرایی در مکدی



وبینار بررسی شرایط فعلی بورس – امشب ساعت ۹

ثبت نام رایگان

khanesarmaye – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

در ابتدا  اندیکاتورها  را معرفی می کنیم  و در ادامه آموزش انواع واگرایی ها که در قیمت و اندیکاتورها به وجود می آید را ارائه می کنیم .واگرایی در مکدی

فهرست

اندیکاتورها ابزارثانویه ای هستند که بر مبنای محاسبه قیمت ، حجم معاملات ، جریانات نقدی پولی حرکات و نوسانات واقعی قیمت در محاسبه می کنند.

کاربرد این اندیکاتورها این است که در واقع این امکان را برای تحلیلگر فراهم می کند که اطلاعات اضافی و مازاد بر روند کلی سهم جمع آوری کند.

اندیکاتورها را از یک منظر به دو دسته زیر تقسیم می کنند :

۱٫ اندیکاتورهای پیشرو (Laeding): این نوع از اندیکاتور ها به عنوان یک نوع سیگنال برای شناسایی رویدادهایی در آینده شناخته شده اند. در واقع ماهیت پیش بینی رخدادهای صورت گرفته در قیمت را دارد. عمده اندیکاتورهای پیشرو شامل اسیلاتورها می شوند. منظور از اسیلاتورها هم این است که در یک بازه خاصی در حال نوسان هستند . برای مثال : اندیکاتور RSI  به عنوان یکی از اندیکاتورهای پبشرو هست و در عین حال جزء اسیلاتورها هم می باشد چون در بازه ۰ تا ۱۰۰ است ( ولی به طور معمول بین  ۳۰ تا ۷۰ ) در حال نوسان هستند. در طول صورت گرفتن این نوسان ، نقاط اشباع خرید  (over bought) و اشباع فروش (over sold) هم مورد بررسی قرار می گیرد. در شکل زیر نمونه ای از اشباع خرید و اشباع فروش در RSI مشخص شده است. زمانی که با اشباع خرید در روند مواجه می شویم باید اتظار داشته باشیم که روند به مرور روند کاهشی به خودش بگیرد و در صورتی که به نقطه اشباع فروش می رسیم ، روند آماده این است که وارد روند صعودی بشود.

۲٫ اندیکاتورهای تاخیری (Lagging): این اندیکاتور اطلاعات مفید و ارزشمندی در خصوص سهم ، در طول روند در اختیار  تحلیلگر قرار می دهد. در اصل حالت پیش بینی روند را که در اندیکاتور پیشرو می باشد را ندارد. تمرکز بیشتر این اندیکاتورها به روی روند معاملاتی هست و اینکه کمتر سیگنال های خرید و فروش را به معامله گران می دهند. باند بولینگر و میانگین متحرک نمونه هایی از این اندیکاتورها می باشند.

شکل زیر مثالی از باند بولینگر در سهم وپاسار در نمودار روزانه است.

در نمودار باند بولینگر به عنوان خطوط حمایتی و مقاومتی عمل کرده است. خطوط پایین به عنوان حمایت سهم و خطوط بالایی هم مقاومت های سهم محسوب می گردند. در آموزش های بعدی به طور مفصل باند بولینگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

واگرایی در حالت کلی به معنای حرکت قیمت و اندیکاتور در خلاف جهت یکدیگر می باشد و نتیجه این امر عموما این است که در هنگام وقوع واگرایی قیمت از ادامه حرکت می ایستد و تغییر جهت می دهد. مشاهده واگرایی در اندیکاتورها به عنوان یکی از سیگنال های بسیار قوی در علم تحلیل تکنیکال شناخته شده است.

واگرایی به دو دسته تقسیم می شود :

خود این واگرایی معمولی به دو دسته واگرایی مثبت و واگرایی منفی تقسیم می شود .

واگرایی معمولی منفی :  زمانی به وجود می آید که قیمت سقف جدیدی تشکیل می دهد ، اما اندیکاتور موفق نمی شود که سقف جدیدی بالاتر از سقف قبلی  تشکیل دهد .

همان طور که در مثال بالا مشاهده می کنیم (نمودار ساعتی سهم خساپا ) واگرایی منفی (RD) وجود دارد. قیمت سقف جدید تشکیل داده در حالی که اندیکاتور موفق به این کار نشده است و به وجود آمدن این حالت خودش می تواند هشداری باشد مبنی برای اینکه کنترل ریسک صورت بگیرد چون امکان نزول بازار توسط اندیکاتور MACD  تایید شده است.

برای معامله گران سفته باز (منظور از سفته بازارن ، افرادی است که به فکر بدست آوردن سود در بازه زمانی کوتاه مدت هستند) این واگرایی منفی  نشانه ای از این می باشد که روند بازار وارد یک فاز نزولی جدید می شود و در نتیجه چشم انداز معاملاتی را مطلوب برانداز نمی کنند.

واگرایی معمولی مثبت : این نوع واگرایی در روند نزولی به وجود می آید و به این صورت است که قیمت موفق به تشکیل کف جدید ، پایین تر از کف قبلی خود  می شود اما اندیکاتور نمی تواند کف جدید بسازد. نمودار زیر این مطلب را به خوبی نشان می دهد .

نمودار بالا نمودار ساعتی سهم خساپا است . همان طور که مشخص است بعد از مشاهده واگرایی مثبت در اندیکاتور در حالی که قیمت  سهم روند نزولی دارد ، شاهد صعودی شدن روند  و رشد  سهم هستیم .

الف : واگرایی مخفی مثبت : زمانی به وجود می آید که قیمت موفق می شود کفی بالاتر از کف قبلی خودش تشکیل بدهد اما اندیکاتور یک کف پایین تر از کف قبلی خودش تشکیل می دهد . در شکل زیر به خوبی تناقض بین قیمت و اندیکاتور را مشاهده می کنید.

همان طور که مشخص است در شکل ، روند شکل صعودی به خودش پس از مشاهده واگرایی مخفی مثبت در نمودار قیمت به خود گرفته است.

ب : واگرایی مخفی منفی : این حالت که طی یک روند نزولی به وجود می آید ، قیمت قدرت اینکه به سقف قبلی خودش برسد را ندارد اما اندیکاتور موفق می شود که یک سقفی بالاتر از سقف قبلی خودش بزند. که موضوع خودش می تواند به عنوان هشداری برای ریزش سهم باشد که باید در نظر داشته باشیم.

همان طور که در تصویر مشخص است ، قیمت موفق نشده سقف جدیدی بسازد در نتیجه ، وارد یک روند نزولی شده است . (با فلش در شکل مشخص شده است)

شکل زیر نمودار روزانه وساخت است . که در آن واگرایی مثبت مشاهده می شود. در این شکل اندیکاتور RSI مورد بررسی قرار گرفته است.

همان طور که دیده می شود با اینکه از اتصال کف های قیمت سهم  روند نزولی دارد ، اما در اندیکاتور همان کف های متناظر روند صعودی داشته و در نتیجه اینجا واگرایی مثبت رخ داده است ، که باعث رشد سهم در کوتاه مدت شده است . زمانی که از اسیلاتور  RSI  برای تشخیص واگرایی استفاده می کنیم ، به دلیل اینکه این اندیکاتور جزء اسیلاتورها  می باشد ، نقاط اشباع خرید و اشباع فروش  را به خوبی در آن مشخص است می تواند  برای شناخت واگرایی در روند سهم عامل مهمی به شمار آید. زیرا معمولا واگرایی ها در نقاط اشباع خرید و یا فروش رخ می دهد ( برای آشنایی بیشتر با این اندیکاتور مطلب آن را مطالعه نمایید)

این تصویر نمودار ساعتی در نمودار قیمت ایران خودرو است و اندیکاتور MFI در آن بررسی شده است. همان طور که مشاهده می کنیم ، نمودار قیمت باروند نزولی همراه بوده ولی اندیکاتور MFI  روندی صعودی به خودش گرفته و در نهایت سهم با واگرایی مثبت همراه بوده و نمودار با افزایش قیمت رو به رو شده است.

نمودار بالا که سهم وبملت در نمودار روزانه  است ، واگرایی منفی در اندیکاتور CCI را نشان می دهد. و همان طور که می بینیم سهم بعد از واگرایی ، ریزش کوتاهی را تجربه کرده است.

برای تکنیکالیست ها واگرایی عاملی مهمی برای تخمین  روند سهم که از طریق شناسایی آن امکان متنوع سازی پرتفوی  آنها فراهم شود بسیار حائز اهمیت است. تشخیص این واگرایی ها به کمک اندیکاتورها  و روند قیمتی سهم صورت می گیرد . به همین دلیل اندیکاتور جزء ابزارهای دقیق برای شناسایی واگرایی ها محسوب می شوند. در آخر این نکته مهم را مد نظر داشته باشید که  واگرایی چون خلاف جهت مسیر حرکت سهم است ، امکان اینکه مسیر کامل نشود وجود دارد و اگر مبنای خرید را  فقط بر پایه واگرایی ها قرار بدهیم درصد شکست در معاملات افزایش پیدا می کنند.

به این مقاله امتیاز دهید

واگرایی در مکدی

میانگین امتیازات: 4 / 5. تعداد امتیاز: 23

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

با سلام سوال: بهترین اندیکاتور برای پیدا کردن واگرایی کدوم یکی است. چون در بعضی از موارد اندایکاتور ار اس ای واگرایی نشان می دهد ولی در MACD این روند دیده نمی شود.

باسلام دوست عزیز از اندیکاتور هایی که برای شناسایی واگرایی در بورس استفاده می شود می توان از اندیکاتورهای مکدی (MACD)، آر اس آی (RSI)، سی سی آی (CCI) و … نام برد. از بین اندیکاتور هایی که برای شناسایی واگرایی در تحلیل تکنیکال استفاده می شود اندیکاتور مکدی یکی از بهترین اندیکاتورها برای شناسایی واگرایی در بورس می باشد.

درود بر شما بسیار عالی و مفید کارگزاری خوب هم اگر سراغ دارید لطفا ایمیل کنید ممنون

عالی

سپاس بیکران

سلام با سپاس از آموزش مفید شما. اما سوالی که برای من پیش می آید این است که واگرایی با کدام اندیکاتور یا اسیلاتور قابل قبول است شما برای هر نماد یک اسیلاتور جدا استفاده کردید. مثلاً در تاریخ امروز ۱۳۹۸۰۳۰۹ نماد زگلدشت من با اندیکاتور حجم و قیمت واگرایی دارم اما RSI و OBV چنین چیزی را نشان نمی دهند و حرکت آنها در راستای روند است لطفاً راهنمایی بفرمایید که کدام یک قابل قبول است؟. سوال دیگر من این است که آیا آموزشی که خانه سرمایه ارایه می کند با اعطای مدرک است یا خیر و چه مدرکی را اعطا میکند آیا مدرک شما از سازمان فنی و حرفه ایی اعطا می شود؟ سپاس از آقای صابریان و تیم پر قدرت ایشان

با سلام و احترام نظر لطف شماست. توجه داشته باشید، که این مورد بستگی به نوع ابزار تحلیل مورد استفاده شما دارد. در واقع بسیاری از اوقات دو ابزار تحلیل نموداری به صورت هم‌زمان سیگنال‌های متفاوتی را صادر می‌کنند؛ که در این شرایط شما باید از روش تحلیلی خود که به اندازه کافی آن را تست کرده‌اید، پیروی نمایید. در صورتی که به دنبال سیگنال‌های قدرتمندتری باشید، باید از روش‌های ترکیبی استفاده کنید و به طور مثال زمانی که واگرایی در اکثر اندیکاتورها قابل تأیید بود، تصمیم معاملاتی خود را اجرایی کنید. مأموریت شما به عنوان یک معامله‌گر هوشمند، پیروی از روش معاملاتی خودتان است و تعدد ابزار تحلیل، نتیجه‌ای جز سردرگمی در پی نخواهد داشت. به منظور کسب اطلاعات کامل در زمینه جزئیات دوره‌های آموزشی، با بخش پشتیبانی آموزشگاه خانه سرمایه(۰۲۱۹۱۰۰۷۵۹۰) تماس حاصل فرمایید.

بنده فرق بین واگرایی معمولی و واگرایی مخفی رو نفهمیدم.طبق تعاریف واگرایی مخفی مثبت با واگرایی معمولی منفی برابره.هرچی هم تو سایت ها میگردم همه یه چیز میگن

با سلام و احترام تعاریف اصلی و ساده واگرایی‌ها به شرح زیر می‌باشند: واگرایی معمولی مثبت: قیمت(کف پایین‌تر) و اندیکاتور(کف بالاتر) واگرایی معمولی منفی: قیمت(سقف بالاتر) و اندیکاتور(سقف پایین‌تر)

واگرایی مخفی مثبت: قیمت(کف بالاتر) و اندیکاتور(کف پایین‌تر) واگرایی مخفی منفی: قیمت(سقف پایین‌تر) و اندیکاتور(سقف بالاتر)

بر اساس ترکیب‌های مذکور واگرایی مشاهده شده را شناسایی نموده و بر اساس خاصیت‌های هر کدام از آن‌ها، جهت بازار را تشخیص دهید. لازم به ذکر است، که واگرایی مخفی مثبت معادل واگرایی معمولی منفی برابر نیست!

با سلام. خیلی عالی هست . کاملا مفید و روان توضیح دادین.

با سلام. خیلی عالی هست . کاملا مفید و روان توضیح دادین

این نکته ی آخر ک بهش اشاره کردید خیلی برام مفید بود. اینکه واگرایی سیگنالی است در مورد خلاف جهت سهم و ممکنه که ادامه پیدا نکنه. بنده به عنوان یه ترند تریدر رو به این فکر انداخت که اصلا توی استراتژیم استفاده بکنم هیچ وقت از واگرایی یا نه.

مطالب مورد استفاده قرار گرفت و مفید بود .لطفا فهرست وهزینه های مربوط به آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی و پیشرفته به تفکیک به صورت غیر حضوری اعلام بفرمایید.

با تشکر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

از سال 1390 که مجموعه خانه سرمایه شروع به کار کرد تمام تلاش من و همکارانم ایجاد مرجعی برای آموزش واقعی و صحیح موفقیت مالی و سرمایه گذاری بوده است مرجعی که کمک می کند زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان بسازیم.ما اعتقاد داریم ثروت زمینه ساز رشد انسان در سایر ابعاد زندگیست و با آموزش روش های درست موفقیت مالی و سرمایه گذاری، نه تنها خودمان به ثروت دست خواهیم یافت بلکه وطنی ثروتمند خواهیم داشت.

تهران، پاسداران، بوستان دوم، گیلان غربی، بن بست مریم، پلاک ۲  ۰۲۱-۹۱۰۰۷۵۹۰  

لینک های آموزشی مهم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

آیا یک روش ساده تر برای ورود به سیستم می خواهید؟

لینک جادویی به ایمیل شما ارسال می شود که فوراً از طریق آن می توانید وارد سایت شوید.

ارسال لینک جادویی به ایمیل

ورود با نام کاربری و رمزعبور

با یک لینک جادویی وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد



وبینار بررسی شرایط فعلی بورس – امشب ساعت ۹

ثبت نام رایگان

khanesarmaye – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

در ابتدا  اندیکاتورها  را معرفی می کنیم  و در ادامه آموزش انواع واگرایی ها که در قیمت و اندیکاتورها به وجود می آید را ارائه می کنیم .واگرایی در مکدی

فهرست

اندیکاتورها ابزارثانویه ای هستند که بر مبنای محاسبه قیمت ، حجم معاملات ، جریانات نقدی پولی حرکات و نوسانات واقعی قیمت در محاسبه می کنند.

کاربرد این اندیکاتورها این است که در واقع این امکان را برای تحلیلگر فراهم می کند که اطلاعات اضافی و مازاد بر روند کلی سهم جمع آوری کند.

اندیکاتورها را از یک منظر به دو دسته زیر تقسیم می کنند :

۱٫ اندیکاتورهای پیشرو (Laeding): این نوع از اندیکاتور ها به عنوان یک نوع سیگنال برای شناسایی رویدادهایی در آینده شناخته شده اند. در واقع ماهیت پیش بینی رخدادهای صورت گرفته در قیمت را دارد. عمده اندیکاتورهای پیشرو شامل اسیلاتورها می شوند. منظور از اسیلاتورها هم این است که در یک بازه خاصی در حال نوسان هستند . برای مثال : اندیکاتور RSI  به عنوان یکی از اندیکاتورهای پبشرو هست و در عین حال جزء اسیلاتورها هم می باشد چون در بازه ۰ تا ۱۰۰ است ( ولی به طور معمول بین  ۳۰ تا ۷۰ ) در حال نوسان هستند. در طول صورت گرفتن این نوسان ، نقاط اشباع خرید  (over bought) و اشباع فروش (over sold) هم مورد بررسی قرار می گیرد. در شکل زیر نمونه ای از اشباع خرید و اشباع فروش در RSI مشخص شده است. زمانی که با اشباع خرید در روند مواجه می شویم باید اتظار داشته باشیم که روند به مرور روند کاهشی به خودش بگیرد و در صورتی که به نقطه اشباع فروش می رسیم ، روند آماده این است که وارد روند صعودی بشود.

۲٫ اندیکاتورهای تاخیری (Lagging): این اندیکاتور اطلاعات مفید و ارزشمندی در خصوص سهم ، در طول روند در اختیار  تحلیلگر قرار می دهد. در اصل حالت پیش بینی روند را که در اندیکاتور پیشرو می باشد را ندارد. تمرکز بیشتر این اندیکاتورها به روی روند معاملاتی هست و اینکه کمتر سیگنال های خرید و فروش را به معامله گران می دهند. باند بولینگر و میانگین متحرک نمونه هایی از این اندیکاتورها می باشند.

شکل زیر مثالی از باند بولینگر در سهم وپاسار در نمودار روزانه است.

در نمودار باند بولینگر به عنوان خطوط حمایتی و مقاومتی عمل کرده است. خطوط پایین به عنوان حمایت سهم و خطوط بالایی هم مقاومت های سهم محسوب می گردند. در آموزش های بعدی به طور مفصل باند بولینگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

واگرایی در حالت کلی به معنای حرکت قیمت و اندیکاتور در خلاف جهت یکدیگر می باشد و نتیجه این امر عموما این است که در هنگام وقوع واگرایی قیمت از ادامه حرکت می ایستد و تغییر جهت می دهد. مشاهده واگرایی در اندیکاتورها به عنوان یکی از سیگنال های بسیار قوی در علم تحلیل تکنیکال شناخته شده است.

واگرایی به دو دسته تقسیم می شود :

خود این واگرایی معمولی به دو دسته واگرایی مثبت و واگرایی منفی تقسیم می شود .

واگرایی معمولی منفی :  زمانی به وجود می آید که قیمت سقف جدیدی تشکیل می دهد ، اما اندیکاتور موفق نمی شود که سقف جدیدی بالاتر از سقف قبلی  تشکیل دهد .

همان طور که در مثال بالا مشاهده می کنیم (نمودار ساعتی سهم خساپا ) واگرایی منفی (RD) وجود دارد. قیمت سقف جدید تشکیل داده در حالی که اندیکاتور موفق به این کار نشده است و به وجود آمدن این حالت خودش می تواند هشداری باشد مبنی برای اینکه کنترل ریسک صورت بگیرد چون امکان نزول بازار توسط اندیکاتور MACD  تایید شده است.

برای معامله گران سفته باز (منظور از سفته بازارن ، افرادی است که به فکر بدست آوردن سود در بازه زمانی کوتاه مدت هستند) این واگرایی منفی  نشانه ای از این می باشد که روند بازار وارد یک فاز نزولی جدید می شود و در نتیجه چشم انداز معاملاتی را مطلوب برانداز نمی کنند.

واگرایی معمولی مثبت : این نوع واگرایی در روند نزولی به وجود می آید و به این صورت است که قیمت موفق به تشکیل کف جدید ، پایین تر از کف قبلی خود  می شود اما اندیکاتور نمی تواند کف جدید بسازد. نمودار زیر این مطلب را به خوبی نشان می دهد .

نمودار بالا نمودار ساعتی سهم خساپا است . همان طور که مشخص است بعد از مشاهده واگرایی مثبت در اندیکاتور در حالی که قیمت  سهم روند نزولی دارد ، شاهد صعودی شدن روند  و رشد  سهم هستیم .

الف : واگرایی مخفی مثبت : زمانی به وجود می آید که قیمت موفق می شود کفی بالاتر از کف قبلی خودش تشکیل بدهد اما اندیکاتور یک کف پایین تر از کف قبلی خودش تشکیل می دهد . در شکل زیر به خوبی تناقض بین قیمت و اندیکاتور را مشاهده می کنید.

همان طور که مشخص است در شکل ، روند شکل صعودی به خودش پس از مشاهده واگرایی مخفی مثبت در نمودار قیمت به خود گرفته است.

ب : واگرایی مخفی منفی : این حالت که طی یک روند نزولی به وجود می آید ، قیمت قدرت اینکه به سقف قبلی خودش برسد را ندارد اما اندیکاتور موفق می شود که یک سقفی بالاتر از سقف قبلی خودش بزند. که موضوع خودش می تواند به عنوان هشداری برای ریزش سهم باشد که باید در نظر داشته باشیم.

همان طور که در تصویر مشخص است ، قیمت موفق نشده سقف جدیدی بسازد در نتیجه ، وارد یک روند نزولی شده است . (با فلش در شکل مشخص شده است)

شکل زیر نمودار روزانه وساخت است . که در آن واگرایی مثبت مشاهده می شود. در این شکل اندیکاتور RSI مورد بررسی قرار گرفته است.

همان طور که دیده می شود با اینکه از اتصال کف های قیمت سهم  روند نزولی دارد ، اما در اندیکاتور همان کف های متناظر روند صعودی داشته و در نتیجه اینجا واگرایی مثبت رخ داده است ، که باعث رشد سهم در کوتاه مدت شده است . زمانی که از اسیلاتور  RSI  برای تشخیص واگرایی استفاده می کنیم ، به دلیل اینکه این اندیکاتور جزء اسیلاتورها  می باشد ، نقاط اشباع خرید و اشباع فروش  را به خوبی در آن مشخص است می تواند  برای شناخت واگرایی در روند سهم عامل مهمی به شمار آید. زیرا معمولا واگرایی ها در نقاط اشباع خرید و یا فروش رخ می دهد ( برای آشنایی بیشتر با این اندیکاتور مطلب آن را مطالعه نمایید)

این تصویر نمودار ساعتی در نمودار قیمت ایران خودرو است و اندیکاتور MFI در آن بررسی شده است. همان طور که مشاهده می کنیم ، نمودار قیمت باروند نزولی همراه بوده ولی اندیکاتور MFI  روندی صعودی به خودش گرفته و در نهایت سهم با واگرایی مثبت همراه بوده و نمودار با افزایش قیمت رو به رو شده است.

نمودار بالا که سهم وبملت در نمودار روزانه  است ، واگرایی منفی در اندیکاتور CCI را نشان می دهد. و همان طور که می بینیم سهم بعد از واگرایی ، ریزش کوتاهی را تجربه کرده است.

برای تکنیکالیست ها واگرایی عاملی مهمی برای تخمین  روند سهم که از طریق شناسایی آن امکان متنوع سازی پرتفوی  آنها فراهم شود بسیار حائز اهمیت است. تشخیص این واگرایی ها به کمک اندیکاتورها  و روند قیمتی سهم صورت می گیرد . به همین دلیل اندیکاتور جزء ابزارهای دقیق برای شناسایی واگرایی ها محسوب می شوند. در آخر این نکته مهم را مد نظر داشته باشید که  واگرایی چون خلاف جهت مسیر حرکت سهم است ، امکان اینکه مسیر کامل نشود وجود دارد و اگر مبنای خرید را  فقط بر پایه واگرایی ها قرار بدهیم درصد شکست در معاملات افزایش پیدا می کنند.

به این مقاله امتیاز دهید

واگرایی در مکدی

میانگین امتیازات: 4 / 5. تعداد امتیاز: 23

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

با سلام سوال: بهترین اندیکاتور برای پیدا کردن واگرایی کدوم یکی است. چون در بعضی از موارد اندایکاتور ار اس ای واگرایی نشان می دهد ولی در MACD این روند دیده نمی شود.

باسلام دوست عزیز از اندیکاتور هایی که برای شناسایی واگرایی در بورس استفاده می شود می توان از اندیکاتورهای مکدی (MACD)، آر اس آی (RSI)، سی سی آی (CCI) و … نام برد. از بین اندیکاتور هایی که برای شناسایی واگرایی در تحلیل تکنیکال استفاده می شود اندیکاتور مکدی یکی از بهترین اندیکاتورها برای شناسایی واگرایی در بورس می باشد.

درود بر شما بسیار عالی و مفید کارگزاری خوب هم اگر سراغ دارید لطفا ایمیل کنید ممنون

عالی

سپاس بیکران

سلام با سپاس از آموزش مفید شما. اما سوالی که برای من پیش می آید این است که واگرایی با کدام اندیکاتور یا اسیلاتور قابل قبول است شما برای هر نماد یک اسیلاتور جدا استفاده کردید. مثلاً در تاریخ امروز ۱۳۹۸۰۳۰۹ نماد زگلدشت من با اندیکاتور حجم و قیمت واگرایی دارم اما RSI و OBV چنین چیزی را نشان نمی دهند و حرکت آنها در راستای روند است لطفاً راهنمایی بفرمایید که کدام یک قابل قبول است؟. سوال دیگر من این است که آیا آموزشی که خانه سرمایه ارایه می کند با اعطای مدرک است یا خیر و چه مدرکی را اعطا میکند آیا مدرک شما از سازمان فنی و حرفه ایی اعطا می شود؟ سپاس از آقای صابریان و تیم پر قدرت ایشان

با سلام و احترام نظر لطف شماست. توجه داشته باشید، که این مورد بستگی به نوع ابزار تحلیل مورد استفاده شما دارد. در واقع بسیاری از اوقات دو ابزار تحلیل نموداری به صورت هم‌زمان سیگنال‌های متفاوتی را صادر می‌کنند؛ که در این شرایط شما باید از روش تحلیلی خود که به اندازه کافی آن را تست کرده‌اید، پیروی نمایید. در صورتی که به دنبال سیگنال‌های قدرتمندتری باشید، باید از روش‌های ترکیبی استفاده کنید و به طور مثال زمانی که واگرایی در اکثر اندیکاتورها قابل تأیید بود، تصمیم معاملاتی خود را اجرایی کنید. مأموریت شما به عنوان یک معامله‌گر هوشمند، پیروی از روش معاملاتی خودتان است و تعدد ابزار تحلیل، نتیجه‌ای جز سردرگمی در پی نخواهد داشت. به منظور کسب اطلاعات کامل در زمینه جزئیات دوره‌های آموزشی، با بخش پشتیبانی آموزشگاه خانه سرمایه(۰۲۱۹۱۰۰۷۵۹۰) تماس حاصل فرمایید.

بنده فرق بین واگرایی معمولی و واگرایی مخفی رو نفهمیدم.طبق تعاریف واگرایی مخفی مثبت با واگرایی معمولی منفی برابره.هرچی هم تو سایت ها میگردم همه یه چیز میگن

با سلام و احترام تعاریف اصلی و ساده واگرایی‌ها به شرح زیر می‌باشند: واگرایی معمولی مثبت: قیمت(کف پایین‌تر) و اندیکاتور(کف بالاتر) واگرایی معمولی منفی: قیمت(سقف بالاتر) و اندیکاتور(سقف پایین‌تر)

واگرایی مخفی مثبت: قیمت(کف بالاتر) و اندیکاتور(کف پایین‌تر) واگرایی مخفی منفی: قیمت(سقف پایین‌تر) و اندیکاتور(سقف بالاتر)

بر اساس ترکیب‌های مذکور واگرایی مشاهده شده را شناسایی نموده و بر اساس خاصیت‌های هر کدام از آن‌ها، جهت بازار را تشخیص دهید. لازم به ذکر است، که واگرایی مخفی مثبت معادل واگرایی معمولی منفی برابر نیست!

با سلام. خیلی عالی هست . کاملا مفید و روان توضیح دادین.

با سلام. خیلی عالی هست . کاملا مفید و روان توضیح دادین

این نکته ی آخر ک بهش اشاره کردید خیلی برام مفید بود. اینکه واگرایی سیگنالی است در مورد خلاف جهت سهم و ممکنه که ادامه پیدا نکنه. بنده به عنوان یه ترند تریدر رو به این فکر انداخت که اصلا توی استراتژیم استفاده بکنم هیچ وقت از واگرایی یا نه.

مطالب مورد استفاده قرار گرفت و مفید بود .لطفا فهرست وهزینه های مربوط به آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی و پیشرفته به تفکیک به صورت غیر حضوری اعلام بفرمایید.

با تشکر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

از سال 1390 که مجموعه خانه سرمایه شروع به کار کرد تمام تلاش من و همکارانم ایجاد مرجعی برای آموزش واقعی و صحیح موفقیت مالی و سرمایه گذاری بوده است مرجعی که کمک می کند زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان بسازیم.ما اعتقاد داریم ثروت زمینه ساز رشد انسان در سایر ابعاد زندگیست و با آموزش روش های درست موفقیت مالی و سرمایه گذاری، نه تنها خودمان به ثروت دست خواهیم یافت بلکه وطنی ثروتمند خواهیم داشت.

تهران، پاسداران، بوستان دوم، گیلان غربی، بن بست مریم، پلاک ۲  ۰۲۱-۹۱۰۰۷۵۹۰  

لینک های آموزشی مهم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

آیا یک روش ساده تر برای ورود به سیستم می خواهید؟

لینک جادویی به ایمیل شما ارسال می شود که فوراً از طریق آن می توانید وارد سایت شوید.

ارسال لینک جادویی به ایمیل

ورود با نام کاربری و رمزعبور

با یک لینک جادویی وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد



وبینار بررسی شرایط فعلی بورس – امشب ساعت ۹

ثبت نام رایگان

khanesarmaye – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

در ابتدا  اندیکاتورها  را معرفی می کنیم  و در ادامه آموزش انواع واگرایی ها که در قیمت و اندیکاتورها به وجود می آید را ارائه می کنیم .واگرایی در مکدی

فهرست

اندیکاتورها ابزارثانویه ای هستند که بر مبنای محاسبه قیمت ، حجم معاملات ، جریانات نقدی پولی حرکات و نوسانات واقعی قیمت در محاسبه می کنند.

کاربرد این اندیکاتورها این است که در واقع این امکان را برای تحلیلگر فراهم می کند که اطلاعات اضافی و مازاد بر روند کلی سهم جمع آوری کند.

اندیکاتورها را از یک منظر به دو دسته زیر تقسیم می کنند :

۱٫ اندیکاتورهای پیشرو (Laeding): این نوع از اندیکاتور ها به عنوان یک نوع سیگنال برای شناسایی رویدادهایی در آینده شناخته شده اند. در واقع ماهیت پیش بینی رخدادهای صورت گرفته در قیمت را دارد. عمده اندیکاتورهای پیشرو شامل اسیلاتورها می شوند. منظور از اسیلاتورها هم این است که در یک بازه خاصی در حال نوسان هستند . برای مثال : اندیکاتور RSI  به عنوان یکی از اندیکاتورهای پبشرو هست و در عین حال جزء اسیلاتورها هم می باشد چون در بازه ۰ تا ۱۰۰ است ( ولی به طور معمول بین  ۳۰ تا ۷۰ ) در حال نوسان هستند. در طول صورت گرفتن این نوسان ، نقاط اشباع خرید  (over bought) و اشباع فروش (over sold) هم مورد بررسی قرار می گیرد. در شکل زیر نمونه ای از اشباع خرید و اشباع فروش در RSI مشخص شده است. زمانی که با اشباع خرید در روند مواجه می شویم باید اتظار داشته باشیم که روند به مرور روند کاهشی به خودش بگیرد و در صورتی که به نقطه اشباع فروش می رسیم ، روند آماده این است که وارد روند صعودی بشود.

۲٫ اندیکاتورهای تاخیری (Lagging): این اندیکاتور اطلاعات مفید و ارزشمندی در خصوص سهم ، در طول روند در اختیار  تحلیلگر قرار می دهد. در اصل حالت پیش بینی روند را که در اندیکاتور پیشرو می باشد را ندارد. تمرکز بیشتر این اندیکاتورها به روی روند معاملاتی هست و اینکه کمتر سیگنال های خرید و فروش را به معامله گران می دهند. باند بولینگر و میانگین متحرک نمونه هایی از این اندیکاتورها می باشند.

شکل زیر مثالی از باند بولینگر در سهم وپاسار در نمودار روزانه است.

در نمودار باند بولینگر به عنوان خطوط حمایتی و مقاومتی عمل کرده است. خطوط پایین به عنوان حمایت سهم و خطوط بالایی هم مقاومت های سهم محسوب می گردند. در آموزش های بعدی به طور مفصل باند بولینگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

واگرایی در حالت کلی به معنای حرکت قیمت و اندیکاتور در خلاف جهت یکدیگر می باشد و نتیجه این امر عموما این است که در هنگام وقوع واگرایی قیمت از ادامه حرکت می ایستد و تغییر جهت می دهد. مشاهده واگرایی در اندیکاتورها به عنوان یکی از سیگنال های بسیار قوی در علم تحلیل تکنیکال شناخته شده است.

واگرایی به دو دسته تقسیم می شود :

خود این واگرایی معمولی به دو دسته واگرایی مثبت و واگرایی منفی تقسیم می شود .

واگرایی معمولی منفی :  زمانی به وجود می آید که قیمت سقف جدیدی تشکیل می دهد ، اما اندیکاتور موفق نمی شود که سقف جدیدی بالاتر از سقف قبلی  تشکیل دهد .

همان طور که در مثال بالا مشاهده می کنیم (نمودار ساعتی سهم خساپا ) واگرایی منفی (RD) وجود دارد. قیمت سقف جدید تشکیل داده در حالی که اندیکاتور موفق به این کار نشده است و به وجود آمدن این حالت خودش می تواند هشداری باشد مبنی برای اینکه کنترل ریسک صورت بگیرد چون امکان نزول بازار توسط اندیکاتور MACD  تایید شده است.

برای معامله گران سفته باز (منظور از سفته بازارن ، افرادی است که به فکر بدست آوردن سود در بازه زمانی کوتاه مدت هستند) این واگرایی منفی  نشانه ای از این می باشد که روند بازار وارد یک فاز نزولی جدید می شود و در نتیجه چشم انداز معاملاتی را مطلوب برانداز نمی کنند.

واگرایی معمولی مثبت : این نوع واگرایی در روند نزولی به وجود می آید و به این صورت است که قیمت موفق به تشکیل کف جدید ، پایین تر از کف قبلی خود  می شود اما اندیکاتور نمی تواند کف جدید بسازد. نمودار زیر این مطلب را به خوبی نشان می دهد .

نمودار بالا نمودار ساعتی سهم خساپا است . همان طور که مشخص است بعد از مشاهده واگرایی مثبت در اندیکاتور در حالی که قیمت  سهم روند نزولی دارد ، شاهد صعودی شدن روند  و رشد  سهم هستیم .

الف : واگرایی مخفی مثبت : زمانی به وجود می آید که قیمت موفق می شود کفی بالاتر از کف قبلی خودش تشکیل بدهد اما اندیکاتور یک کف پایین تر از کف قبلی خودش تشکیل می دهد . در شکل زیر به خوبی تناقض بین قیمت و اندیکاتور را مشاهده می کنید.

همان طور که مشخص است در شکل ، روند شکل صعودی به خودش پس از مشاهده واگرایی مخفی مثبت در نمودار قیمت به خود گرفته است.

ب : واگرایی مخفی منفی : این حالت که طی یک روند نزولی به وجود می آید ، قیمت قدرت اینکه به سقف قبلی خودش برسد را ندارد اما اندیکاتور موفق می شود که یک سقفی بالاتر از سقف قبلی خودش بزند. که موضوع خودش می تواند به عنوان هشداری برای ریزش سهم باشد که باید در نظر داشته باشیم.

همان طور که در تصویر مشخص است ، قیمت موفق نشده سقف جدیدی بسازد در نتیجه ، وارد یک روند نزولی شده است . (با فلش در شکل مشخص شده است)

شکل زیر نمودار روزانه وساخت است . که در آن واگرایی مثبت مشاهده می شود. در این شکل اندیکاتور RSI مورد بررسی قرار گرفته است.

همان طور که دیده می شود با اینکه از اتصال کف های قیمت سهم  روند نزولی دارد ، اما در اندیکاتور همان کف های متناظر روند صعودی داشته و در نتیجه اینجا واگرایی مثبت رخ داده است ، که باعث رشد سهم در کوتاه مدت شده است . زمانی که از اسیلاتور  RSI  برای تشخیص واگرایی استفاده می کنیم ، به دلیل اینکه این اندیکاتور جزء اسیلاتورها  می باشد ، نقاط اشباع خرید و اشباع فروش  را به خوبی در آن مشخص است می تواند  برای شناخت واگرایی در روند سهم عامل مهمی به شمار آید. زیرا معمولا واگرایی ها در نقاط اشباع خرید و یا فروش رخ می دهد ( برای آشنایی بیشتر با این اندیکاتور مطلب آن را مطالعه نمایید)

این تصویر نمودار ساعتی در نمودار قیمت ایران خودرو است و اندیکاتور MFI در آن بررسی شده است. همان طور که مشاهده می کنیم ، نمودار قیمت باروند نزولی همراه بوده ولی اندیکاتور MFI  روندی صعودی به خودش گرفته و در نهایت سهم با واگرایی مثبت همراه بوده و نمودار با افزایش قیمت رو به رو شده است.

نمودار بالا که سهم وبملت در نمودار روزانه  است ، واگرایی منفی در اندیکاتور CCI را نشان می دهد. و همان طور که می بینیم سهم بعد از واگرایی ، ریزش کوتاهی را تجربه کرده است.

برای تکنیکالیست ها واگرایی عاملی مهمی برای تخمین  روند سهم که از طریق شناسایی آن امکان متنوع سازی پرتفوی  آنها فراهم شود بسیار حائز اهمیت است. تشخیص این واگرایی ها به کمک اندیکاتورها  و روند قیمتی سهم صورت می گیرد . به همین دلیل اندیکاتور جزء ابزارهای دقیق برای شناسایی واگرایی ها محسوب می شوند. در آخر این نکته مهم را مد نظر داشته باشید که  واگرایی چون خلاف جهت مسیر حرکت سهم است ، امکان اینکه مسیر کامل نشود وجود دارد و اگر مبنای خرید را  فقط بر پایه واگرایی ها قرار بدهیم درصد شکست در معاملات افزایش پیدا می کنند.

به این مقاله امتیاز دهید

واگرایی در مکدی

میانگین امتیازات: 4 / 5. تعداد امتیاز: 23

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

با سلام سوال: بهترین اندیکاتور برای پیدا کردن واگرایی کدوم یکی است. چون در بعضی از موارد اندایکاتور ار اس ای واگرایی نشان می دهد ولی در MACD این روند دیده نمی شود.

باسلام دوست عزیز از اندیکاتور هایی که برای شناسایی واگرایی در بورس استفاده می شود می توان از اندیکاتورهای مکدی (MACD)، آر اس آی (RSI)، سی سی آی (CCI) و … نام برد. از بین اندیکاتور هایی که برای شناسایی واگرایی در تحلیل تکنیکال استفاده می شود اندیکاتور مکدی یکی از بهترین اندیکاتورها برای شناسایی واگرایی در بورس می باشد.

درود بر شما بسیار عالی و مفید کارگزاری خوب هم اگر سراغ دارید لطفا ایمیل کنید ممنون

عالی

سپاس بیکران

سلام با سپاس از آموزش مفید شما. اما سوالی که برای من پیش می آید این است که واگرایی با کدام اندیکاتور یا اسیلاتور قابل قبول است شما برای هر نماد یک اسیلاتور جدا استفاده کردید. مثلاً در تاریخ امروز ۱۳۹۸۰۳۰۹ نماد زگلدشت من با اندیکاتور حجم و قیمت واگرایی دارم اما RSI و OBV چنین چیزی را نشان نمی دهند و حرکت آنها در راستای روند است لطفاً راهنمایی بفرمایید که کدام یک قابل قبول است؟. سوال دیگر من این است که آیا آموزشی که خانه سرمایه ارایه می کند با اعطای مدرک است یا خیر و چه مدرکی را اعطا میکند آیا مدرک شما از سازمان فنی و حرفه ایی اعطا می شود؟ سپاس از آقای صابریان و تیم پر قدرت ایشان

با سلام و احترام نظر لطف شماست. توجه داشته باشید، که این مورد بستگی به نوع ابزار تحلیل مورد استفاده شما دارد. در واقع بسیاری از اوقات دو ابزار تحلیل نموداری به صورت هم‌زمان سیگنال‌های متفاوتی را صادر می‌کنند؛ که در این شرایط شما باید از روش تحلیلی خود که به اندازه کافی آن را تست کرده‌اید، پیروی نمایید. در صورتی که به دنبال سیگنال‌های قدرتمندتری باشید، باید از روش‌های ترکیبی استفاده کنید و به طور مثال زمانی که واگرایی در اکثر اندیکاتورها قابل تأیید بود، تصمیم معاملاتی خود را اجرایی کنید. مأموریت شما به عنوان یک معامله‌گر هوشمند، پیروی از روش معاملاتی خودتان است و تعدد ابزار تحلیل، نتیجه‌ای جز سردرگمی در پی نخواهد داشت. به منظور کسب اطلاعات کامل در زمینه جزئیات دوره‌های آموزشی، با بخش پشتیبانی آموزشگاه خانه سرمایه(۰۲۱۹۱۰۰۷۵۹۰) تماس حاصل فرمایید.

بنده فرق بین واگرایی معمولی و واگرایی مخفی رو نفهمیدم.طبق تعاریف واگرایی مخفی مثبت با واگرایی معمولی منفی برابره.هرچی هم تو سایت ها میگردم همه یه چیز میگن

با سلام و احترام تعاریف اصلی و ساده واگرایی‌ها به شرح زیر می‌باشند: واگرایی معمولی مثبت: قیمت(کف پایین‌تر) و اندیکاتور(کف بالاتر) واگرایی معمولی منفی: قیمت(سقف بالاتر) و اندیکاتور(سقف پایین‌تر)

واگرایی مخفی مثبت: قیمت(کف بالاتر) و اندیکاتور(کف پایین‌تر) واگرایی مخفی منفی: قیمت(سقف پایین‌تر) و اندیکاتور(سقف بالاتر)

بر اساس ترکیب‌های مذکور واگرایی مشاهده شده را شناسایی نموده و بر اساس خاصیت‌های هر کدام از آن‌ها، جهت بازار را تشخیص دهید. لازم به ذکر است، که واگرایی مخفی مثبت معادل واگرایی معمولی منفی برابر نیست!

با سلام. خیلی عالی هست . کاملا مفید و روان توضیح دادین.

با سلام. خیلی عالی هست . کاملا مفید و روان توضیح دادین

این نکته ی آخر ک بهش اشاره کردید خیلی برام مفید بود. اینکه واگرایی سیگنالی است در مورد خلاف جهت سهم و ممکنه که ادامه پیدا نکنه. بنده به عنوان یه ترند تریدر رو به این فکر انداخت که اصلا توی استراتژیم استفاده بکنم هیچ وقت از واگرایی یا نه.

مطالب مورد استفاده قرار گرفت و مفید بود .لطفا فهرست وهزینه های مربوط به آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی و پیشرفته به تفکیک به صورت غیر حضوری اعلام بفرمایید.

با تشکر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

از سال 1390 که مجموعه خانه سرمایه شروع به کار کرد تمام تلاش من و همکارانم ایجاد مرجعی برای آموزش واقعی و صحیح موفقیت مالی و سرمایه گذاری بوده است مرجعی که کمک می کند زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان بسازیم.ما اعتقاد داریم ثروت زمینه ساز رشد انسان در سایر ابعاد زندگیست و با آموزش روش های درست موفقیت مالی و سرمایه گذاری، نه تنها خودمان به ثروت دست خواهیم یافت بلکه وطنی ثروتمند خواهیم داشت.

تهران، پاسداران، بوستان دوم، گیلان غربی، بن بست مریم، پلاک ۲  ۰۲۱-۹۱۰۰۷۵۹۰  

لینک های آموزشی مهم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

آیا یک روش ساده تر برای ورود به سیستم می خواهید؟

لینک جادویی به ایمیل شما ارسال می شود که فوراً از طریق آن می توانید وارد سایت شوید.

ارسال لینک جادویی به ایمیل

ورود با نام کاربری و رمزعبور

با یک لینک جادویی وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد



وبینار بررسی شرایط فعلی بورس – امشب ساعت ۹

ثبت نام رایگان

khanesarmaye – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

در ابتدا  اندیکاتورها  را معرفی می کنیم  و در ادامه آموزش انواع واگرایی ها که در قیمت و اندیکاتورها به وجود می آید را ارائه می کنیم .واگرایی در مکدی

فهرست

اندیکاتورها ابزارثانویه ای هستند که بر مبنای محاسبه قیمت ، حجم معاملات ، جریانات نقدی پولی حرکات و نوسانات واقعی قیمت در محاسبه می کنند.

کاربرد این اندیکاتورها این است که در واقع این امکان را برای تحلیلگر فراهم می کند که اطلاعات اضافی و مازاد بر روند کلی سهم جمع آوری کند.

اندیکاتورها را از یک منظر به دو دسته زیر تقسیم می کنند :

۱٫ اندیکاتورهای پیشرو (Laeding): این نوع از اندیکاتور ها به عنوان یک نوع سیگنال برای شناسایی رویدادهایی در آینده شناخته شده اند. در واقع ماهیت پیش بینی رخدادهای صورت گرفته در قیمت را دارد. عمده اندیکاتورهای پیشرو شامل اسیلاتورها می شوند. منظور از اسیلاتورها هم این است که در یک بازه خاصی در حال نوسان هستند . برای مثال : اندیکاتور RSI  به عنوان یکی از اندیکاتورهای پبشرو هست و در عین حال جزء اسیلاتورها هم می باشد چون در بازه ۰ تا ۱۰۰ است ( ولی به طور معمول بین  ۳۰ تا ۷۰ ) در حال نوسان هستند. در طول صورت گرفتن این نوسان ، نقاط اشباع خرید  (over bought) و اشباع فروش (over sold) هم مورد بررسی قرار می گیرد. در شکل زیر نمونه ای از اشباع خرید و اشباع فروش در RSI مشخص شده است. زمانی که با اشباع خرید در روند مواجه می شویم باید اتظار داشته باشیم که روند به مرور روند کاهشی به خودش بگیرد و در صورتی که به نقطه اشباع فروش می رسیم ، روند آماده این است که وارد روند صعودی بشود.

۲٫ اندیکاتورهای تاخیری (Lagging): این اندیکاتور اطلاعات مفید و ارزشمندی در خصوص سهم ، در طول روند در اختیار  تحلیلگر قرار می دهد. در اصل حالت پیش بینی روند را که در اندیکاتور پیشرو می باشد را ندارد. تمرکز بیشتر این اندیکاتورها به روی روند معاملاتی هست و اینکه کمتر سیگنال های خرید و فروش را به معامله گران می دهند. باند بولینگر و میانگین متحرک نمونه هایی از این اندیکاتورها می باشند.

شکل زیر مثالی از باند بولینگر در سهم وپاسار در نمودار روزانه است.

در نمودار باند بولینگر به عنوان خطوط حمایتی و مقاومتی عمل کرده است. خطوط پایین به عنوان حمایت سهم و خطوط بالایی هم مقاومت های سهم محسوب می گردند. در آموزش های بعدی به طور مفصل باند بولینگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

واگرایی در حالت کلی به معنای حرکت قیمت و اندیکاتور در خلاف جهت یکدیگر می باشد و نتیجه این امر عموما این است که در هنگام وقوع واگرایی قیمت از ادامه حرکت می ایستد و تغییر جهت می دهد. مشاهده واگرایی در اندیکاتورها به عنوان یکی از سیگنال های بسیار قوی در علم تحلیل تکنیکال شناخته شده است.

واگرایی به دو دسته تقسیم می شود :

خود این واگرایی معمولی به دو دسته واگرایی مثبت و واگرایی منفی تقسیم می شود .

واگرایی معمولی منفی :  زمانی به وجود می آید که قیمت سقف جدیدی تشکیل می دهد ، اما اندیکاتور موفق نمی شود که سقف جدیدی بالاتر از سقف قبلی  تشکیل دهد .

همان طور که در مثال بالا مشاهده می کنیم (نمودار ساعتی سهم خساپا ) واگرایی منفی (RD) وجود دارد. قیمت سقف جدید تشکیل داده در حالی که اندیکاتور موفق به این کار نشده است و به وجود آمدن این حالت خودش می تواند هشداری باشد مبنی برای اینکه کنترل ریسک صورت بگیرد چون امکان نزول بازار توسط اندیکاتور MACD  تایید شده است.

برای معامله گران سفته باز (منظور از سفته بازارن ، افرادی است که به فکر بدست آوردن سود در بازه زمانی کوتاه مدت هستند) این واگرایی منفی  نشانه ای از این می باشد که روند بازار وارد یک فاز نزولی جدید می شود و در نتیجه چشم انداز معاملاتی را مطلوب برانداز نمی کنند.

واگرایی معمولی مثبت : این نوع واگرایی در روند نزولی به وجود می آید و به این صورت است که قیمت موفق به تشکیل کف جدید ، پایین تر از کف قبلی خود  می شود اما اندیکاتور نمی تواند کف جدید بسازد. نمودار زیر این مطلب را به خوبی نشان می دهد .

نمودار بالا نمودار ساعتی سهم خساپا است . همان طور که مشخص است بعد از مشاهده واگرایی مثبت در اندیکاتور در حالی که قیمت  سهم روند نزولی دارد ، شاهد صعودی شدن روند  و رشد  سهم هستیم .

الف : واگرایی مخفی مثبت : زمانی به وجود می آید که قیمت موفق می شود کفی بالاتر از کف قبلی خودش تشکیل بدهد اما اندیکاتور یک کف پایین تر از کف قبلی خودش تشکیل می دهد . در شکل زیر به خوبی تناقض بین قیمت و اندیکاتور را مشاهده می کنید.

همان طور که مشخص است در شکل ، روند شکل صعودی به خودش پس از مشاهده واگرایی مخفی مثبت در نمودار قیمت به خود گرفته است.

ب : واگرایی مخفی منفی : این حالت که طی یک روند نزولی به وجود می آید ، قیمت قدرت اینکه به سقف قبلی خودش برسد را ندارد اما اندیکاتور موفق می شود که یک سقفی بالاتر از سقف قبلی خودش بزند. که موضوع خودش می تواند به عنوان هشداری برای ریزش سهم باشد که باید در نظر داشته باشیم.

همان طور که در تصویر مشخص است ، قیمت موفق نشده سقف جدیدی بسازد در نتیجه ، وارد یک روند نزولی شده است . (با فلش در شکل مشخص شده است)

شکل زیر نمودار روزانه وساخت است . که در آن واگرایی مثبت مشاهده می شود. در این شکل اندیکاتور RSI مورد بررسی قرار گرفته است.

همان طور که دیده می شود با اینکه از اتصال کف های قیمت سهم  روند نزولی دارد ، اما در اندیکاتور همان کف های متناظر روند صعودی داشته و در نتیجه اینجا واگرایی مثبت رخ داده است ، که باعث رشد سهم در کوتاه مدت شده است . زمانی که از اسیلاتور  RSI  برای تشخیص واگرایی استفاده می کنیم ، به دلیل اینکه این اندیکاتور جزء اسیلاتورها  می باشد ، نقاط اشباع خرید و اشباع فروش  را به خوبی در آن مشخص است می تواند  برای شناخت واگرایی در روند سهم عامل مهمی به شمار آید. زیرا معمولا واگرایی ها در نقاط اشباع خرید و یا فروش رخ می دهد ( برای آشنایی بیشتر با این اندیکاتور مطلب آن را مطالعه نمایید)

این تصویر نمودار ساعتی در نمودار قیمت ایران خودرو است و اندیکاتور MFI در آن بررسی شده است. همان طور که مشاهده می کنیم ، نمودار قیمت باروند نزولی همراه بوده ولی اندیکاتور MFI  روندی صعودی به خودش گرفته و در نهایت سهم با واگرایی مثبت همراه بوده و نمودار با افزایش قیمت رو به رو شده است.

نمودار بالا که سهم وبملت در نمودار روزانه  است ، واگرایی منفی در اندیکاتور CCI را نشان می دهد. و همان طور که می بینیم سهم بعد از واگرایی ، ریزش کوتاهی را تجربه کرده است.

برای تکنیکالیست ها واگرایی عاملی مهمی برای تخمین  روند سهم که از طریق شناسایی آن امکان متنوع سازی پرتفوی  آنها فراهم شود بسیار حائز اهمیت است. تشخیص این واگرایی ها به کمک اندیکاتورها  و روند قیمتی سهم صورت می گیرد . به همین دلیل اندیکاتور جزء ابزارهای دقیق برای شناسایی واگرایی ها محسوب می شوند. در آخر این نکته مهم را مد نظر داشته باشید که  واگرایی چون خلاف جهت مسیر حرکت سهم است ، امکان اینکه مسیر کامل نشود وجود دارد و اگر مبنای خرید را  فقط بر پایه واگرایی ها قرار بدهیم درصد شکست در معاملات افزایش پیدا می کنند.

به این مقاله امتیاز دهید

واگرایی در مکدی

میانگین امتیازات: 4 / 5. تعداد امتیاز: 23

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

با سلام سوال: بهترین اندیکاتور برای پیدا کردن واگرایی کدوم یکی است. چون در بعضی از موارد اندایکاتور ار اس ای واگرایی نشان می دهد ولی در MACD این روند دیده نمی شود.

باسلام دوست عزیز از اندیکاتور هایی که برای شناسایی واگرایی در بورس استفاده می شود می توان از اندیکاتورهای مکدی (MACD)، آر اس آی (RSI)، سی سی آی (CCI) و … نام برد. از بین اندیکاتور هایی که برای شناسایی واگرایی در تحلیل تکنیکال استفاده می شود اندیکاتور مکدی یکی از بهترین اندیکاتورها برای شناسایی واگرایی در بورس می باشد.

درود بر شما بسیار عالی و مفید کارگزاری خوب هم اگر سراغ دارید لطفا ایمیل کنید ممنون

عالی

سپاس بیکران

سلام با سپاس از آموزش مفید شما. اما سوالی که برای من پیش می آید این است که واگرایی با کدام اندیکاتور یا اسیلاتور قابل قبول است شما برای هر نماد یک اسیلاتور جدا استفاده کردید. مثلاً در تاریخ امروز ۱۳۹۸۰۳۰۹ نماد زگلدشت من با اندیکاتور حجم و قیمت واگرایی دارم اما RSI و OBV چنین چیزی را نشان نمی دهند و حرکت آنها در راستای روند است لطفاً راهنمایی بفرمایید که کدام یک قابل قبول است؟. سوال دیگر من این است که آیا آموزشی که خانه سرمایه ارایه می کند با اعطای مدرک است یا خیر و چه مدرکی را اعطا میکند آیا مدرک شما از سازمان فنی و حرفه ایی اعطا می شود؟ سپاس از آقای صابریان و تیم پر قدرت ایشان

با سلام و احترام نظر لطف شماست. توجه داشته باشید، که این مورد بستگی به نوع ابزار تحلیل مورد استفاده شما دارد. در واقع بسیاری از اوقات دو ابزار تحلیل نموداری به صورت هم‌زمان سیگنال‌های متفاوتی را صادر می‌کنند؛ که در این شرایط شما باید از روش تحلیلی خود که به اندازه کافی آن را تست کرده‌اید، پیروی نمایید. در صورتی که به دنبال سیگنال‌های قدرتمندتری باشید، باید از روش‌های ترکیبی استفاده کنید و به طور مثال زمانی که واگرایی در اکثر اندیکاتورها قابل تأیید بود، تصمیم معاملاتی خود را اجرایی کنید. مأموریت شما به عنوان یک معامله‌گر هوشمند، پیروی از روش معاملاتی خودتان است و تعدد ابزار تحلیل، نتیجه‌ای جز سردرگمی در پی نخواهد داشت. به منظور کسب اطلاعات کامل در زمینه جزئیات دوره‌های آموزشی، با بخش پشتیبانی آموزشگاه خانه سرمایه(۰۲۱۹۱۰۰۷۵۹۰) تماس حاصل فرمایید.

بنده فرق بین واگرایی معمولی و واگرایی مخفی رو نفهمیدم.طبق تعاریف واگرایی مخفی مثبت با واگرایی معمولی منفی برابره.هرچی هم تو سایت ها میگردم همه یه چیز میگن

با سلام و احترام تعاریف اصلی و ساده واگرایی‌ها به شرح زیر می‌باشند: واگرایی معمولی مثبت: قیمت(کف پایین‌تر) و اندیکاتور(کف بالاتر) واگرایی معمولی منفی: قیمت(سقف بالاتر) و اندیکاتور(سقف پایین‌تر)

واگرایی مخفی مثبت: قیمت(کف بالاتر) و اندیکاتور(کف پایین‌تر) واگرایی مخفی منفی: قیمت(سقف پایین‌تر) و اندیکاتور(سقف بالاتر)

بر اساس ترکیب‌های مذکور واگرایی مشاهده شده را شناسایی نموده و بر اساس خاصیت‌های هر کدام از آن‌ها، جهت بازار را تشخیص دهید. لازم به ذکر است، که واگرایی مخفی مثبت معادل واگرایی معمولی منفی برابر نیست!

با سلام. خیلی عالی هست . کاملا مفید و روان توضیح دادین.

با سلام. خیلی عالی هست . کاملا مفید و روان توضیح دادین

این نکته ی آخر ک بهش اشاره کردید خیلی برام مفید بود. اینکه واگرایی سیگنالی است در مورد خلاف جهت سهم و ممکنه که ادامه پیدا نکنه. بنده به عنوان یه ترند تریدر رو به این فکر انداخت که اصلا توی استراتژیم استفاده بکنم هیچ وقت از واگرایی یا نه.

مطالب مورد استفاده قرار گرفت و مفید بود .لطفا فهرست وهزینه های مربوط به آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی و پیشرفته به تفکیک به صورت غیر حضوری اعلام بفرمایید.

با تشکر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

از سال 1390 که مجموعه خانه سرمایه شروع به کار کرد تمام تلاش من و همکارانم ایجاد مرجعی برای آموزش واقعی و صحیح موفقیت مالی و سرمایه گذاری بوده است مرجعی که کمک می کند زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان بسازیم.ما اعتقاد داریم ثروت زمینه ساز رشد انسان در سایر ابعاد زندگیست و با آموزش روش های درست موفقیت مالی و سرمایه گذاری، نه تنها خودمان به ثروت دست خواهیم یافت بلکه وطنی ثروتمند خواهیم داشت.

تهران، پاسداران، بوستان دوم، گیلان غربی، بن بست مریم، پلاک ۲  ۰۲۱-۹۱۰۰۷۵۹۰  

لینک های آموزشی مهم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

آیا یک روش ساده تر برای ورود به سیستم می خواهید؟

لینک جادویی به ایمیل شما ارسال می شود که فوراً از طریق آن می توانید وارد سایت شوید.

ارسال لینک جادویی به ایمیل

ورود با نام کاربری و رمزعبور

با یک لینک جادویی وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد



وبینار بررسی شرایط فعلی بورس – امشب ساعت ۹

ثبت نام رایگان

khanesarmaye – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

در ابتدا  اندیکاتورها  را معرفی می کنیم  و در ادامه آموزش انواع واگرایی ها که در قیمت و اندیکاتورها به وجود می آید را ارائه می کنیم .واگرایی در مکدی

فهرست

اندیکاتورها ابزارثانویه ای هستند که بر مبنای محاسبه قیمت ، حجم معاملات ، جریانات نقدی پولی حرکات و نوسانات واقعی قیمت در محاسبه می کنند.

کاربرد این اندیکاتورها این است که در واقع این امکان را برای تحلیلگر فراهم می کند که اطلاعات اضافی و مازاد بر روند کلی سهم جمع آوری کند.

اندیکاتورها را از یک منظر به دو دسته زیر تقسیم می کنند :

۱٫ اندیکاتورهای پیشرو (Laeding): این نوع از اندیکاتور ها به عنوان یک نوع سیگنال برای شناسایی رویدادهایی در آینده شناخته شده اند. در واقع ماهیت پیش بینی رخدادهای صورت گرفته در قیمت را دارد. عمده اندیکاتورهای پیشرو شامل اسیلاتورها می شوند. منظور از اسیلاتورها هم این است که در یک بازه خاصی در حال نوسان هستند . برای مثال : اندیکاتور RSI  به عنوان یکی از اندیکاتورهای پبشرو هست و در عین حال جزء اسیلاتورها هم می باشد چون در بازه ۰ تا ۱۰۰ است ( ولی به طور معمول بین  ۳۰ تا ۷۰ ) در حال نوسان هستند. در طول صورت گرفتن این نوسان ، نقاط اشباع خرید  (over bought) و اشباع فروش (over sold) هم مورد بررسی قرار می گیرد. در شکل زیر نمونه ای از اشباع خرید و اشباع فروش در RSI مشخص شده است. زمانی که با اشباع خرید در روند مواجه می شویم باید اتظار داشته باشیم که روند به مرور روند کاهشی به خودش بگیرد و در صورتی که به نقطه اشباع فروش می رسیم ، روند آماده این است که وارد روند صعودی بشود.

۲٫ اندیکاتورهای تاخیری (Lagging): این اندیکاتور اطلاعات مفید و ارزشمندی در خصوص سهم ، در طول روند در اختیار  تحلیلگر قرار می دهد. در اصل حالت پیش بینی روند را که در اندیکاتور پیشرو می باشد را ندارد. تمرکز بیشتر این اندیکاتورها به روی روند معاملاتی هست و اینکه کمتر سیگنال های خرید و فروش را به معامله گران می دهند. باند بولینگر و میانگین متحرک نمونه هایی از این اندیکاتورها می باشند.

شکل زیر مثالی از باند بولینگر در سهم وپاسار در نمودار روزانه است.

در نمودار باند بولینگر به عنوان خطوط حمایتی و مقاومتی عمل کرده است. خطوط پایین به عنوان حمایت سهم و خطوط بالایی هم مقاومت های سهم محسوب می گردند. در آموزش های بعدی به طور مفصل باند بولینگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

واگرایی در حالت کلی به معنای حرکت قیمت و اندیکاتور در خلاف جهت یکدیگر می باشد و نتیجه این امر عموما این است که در هنگام وقوع واگرایی قیمت از ادامه حرکت می ایستد و تغییر جهت می دهد. مشاهده واگرایی در اندیکاتورها به عنوان یکی از سیگنال های بسیار قوی در علم تحلیل تکنیکال شناخته شده است.

واگرایی به دو دسته تقسیم می شود :

خود این واگرایی معمولی به دو دسته واگرایی مثبت و واگرایی منفی تقسیم می شود .

واگرایی معمولی منفی :  زمانی به وجود می آید که قیمت سقف جدیدی تشکیل می دهد ، اما اندیکاتور موفق نمی شود که سقف جدیدی بالاتر از سقف قبلی  تشکیل دهد .

همان طور که در مثال بالا مشاهده می کنیم (نمودار ساعتی سهم خساپا ) واگرایی منفی (RD) وجود دارد. قیمت سقف جدید تشکیل داده در حالی که اندیکاتور موفق به این کار نشده است و به وجود آمدن این حالت خودش می تواند هشداری باشد مبنی برای اینکه کنترل ریسک صورت بگیرد چون امکان نزول بازار توسط اندیکاتور MACD  تایید شده است.

برای معامله گران سفته باز (منظور از سفته بازارن ، افرادی است که به فکر بدست آوردن سود در بازه زمانی کوتاه مدت هستند) این واگرایی منفی  نشانه ای از این می باشد که روند بازار وارد یک فاز نزولی جدید می شود و در نتیجه چشم انداز معاملاتی را مطلوب برانداز نمی کنند.

واگرایی معمولی مثبت : این نوع واگرایی در روند نزولی به وجود می آید و به این صورت است که قیمت موفق به تشکیل کف جدید ، پایین تر از کف قبلی خود  می شود اما اندیکاتور نمی تواند کف جدید بسازد. نمودار زیر این مطلب را به خوبی نشان می دهد .

نمودار بالا نمودار ساعتی سهم خساپا است . همان طور که مشخص است بعد از مشاهده واگرایی مثبت در اندیکاتور در حالی که قیمت  سهم روند نزولی دارد ، شاهد صعودی شدن روند  و رشد  سهم هستیم .

الف : واگرایی مخفی مثبت : زمانی به وجود می آید که قیمت موفق می شود کفی بالاتر از کف قبلی خودش تشکیل بدهد اما اندیکاتور یک کف پایین تر از کف قبلی خودش تشکیل می دهد . در شکل زیر به خوبی تناقض بین قیمت و اندیکاتور را مشاهده می کنید.

همان طور که مشخص است در شکل ، روند شکل صعودی به خودش پس از مشاهده واگرایی مخفی مثبت در نمودار قیمت به خود گرفته است.

ب : واگرایی مخفی منفی : این حالت که طی یک روند نزولی به وجود می آید ، قیمت قدرت اینکه به سقف قبلی خودش برسد را ندارد اما اندیکاتور موفق می شود که یک سقفی بالاتر از سقف قبلی خودش بزند. که موضوع خودش می تواند به عنوان هشداری برای ریزش سهم باشد که باید در نظر داشته باشیم.

همان طور که در تصویر مشخص است ، قیمت موفق نشده سقف جدیدی بسازد در نتیجه ، وارد یک روند نزولی شده است . (با فلش در شکل مشخص شده است)

شکل زیر نمودار روزانه وساخت است . که در آن واگرایی مثبت مشاهده می شود. در این شکل اندیکاتور RSI مورد بررسی قرار گرفته است.

همان طور که دیده می شود با اینکه از اتصال کف های قیمت سهم  روند نزولی دارد ، اما در اندیکاتور همان کف های متناظر روند صعودی داشته و در نتیجه اینجا واگرایی مثبت رخ داده است ، که باعث رشد سهم در کوتاه مدت شده است . زمانی که از اسیلاتور  RSI  برای تشخیص واگرایی استفاده می کنیم ، به دلیل اینکه این اندیکاتور جزء اسیلاتورها  می باشد ، نقاط اشباع خرید و اشباع فروش  را به خوبی در آن مشخص است می تواند  برای شناخت واگرایی در روند سهم عامل مهمی به شمار آید. زیرا معمولا واگرایی ها در نقاط اشباع خرید و یا فروش رخ می دهد ( برای آشنایی بیشتر با این اندیکاتور مطلب آن را مطالعه نمایید)

این تصویر نمودار ساعتی در نمودار قیمت ایران خودرو است و اندیکاتور MFI در آن بررسی شده است. همان طور که مشاهده می کنیم ، نمودار قیمت باروند نزولی همراه بوده ولی اندیکاتور MFI  روندی صعودی به خودش گرفته و در نهایت سهم با واگرایی مثبت همراه بوده و نمودار با افزایش قیمت رو به رو شده است.

نمودار بالا که سهم وبملت در نمودار روزانه  است ، واگرایی منفی در اندیکاتور CCI را نشان می دهد. و همان طور که می بینیم سهم بعد از واگرایی ، ریزش کوتاهی را تجربه کرده است.

برای تکنیکالیست ها واگرایی عاملی مهمی برای تخمین  روند سهم که از طریق شناسایی آن امکان متنوع سازی پرتفوی  آنها فراهم شود بسیار حائز اهمیت است. تشخیص این واگرایی ها به کمک اندیکاتورها  و روند قیمتی سهم صورت می گیرد . به همین دلیل اندیکاتور جزء ابزارهای دقیق برای شناسایی واگرایی ها محسوب می شوند. در آخر این نکته مهم را مد نظر داشته باشید که  واگرایی چون خلاف جهت مسیر حرکت سهم است ، امکان اینکه مسیر کامل نشود وجود دارد و اگر مبنای خرید را  فقط بر پایه واگرایی ها قرار بدهیم درصد شکست در معاملات افزایش پیدا می کنند.

به این مقاله امتیاز دهید

واگرایی در مکدی

میانگین امتیازات: 4 / 5. تعداد امتیاز: 23

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

با سلام سوال: بهترین اندیکاتور برای پیدا کردن واگرایی کدوم یکی است. چون در بعضی از موارد اندایکاتور ار اس ای واگرایی نشان می دهد ولی در MACD این روند دیده نمی شود.

باسلام دوست عزیز از اندیکاتور هایی که برای شناسایی واگرایی در بورس استفاده می شود می توان از اندیکاتورهای مکدی (MACD)، آر اس آی (RSI)، سی سی آی (CCI) و … نام برد. از بین اندیکاتور هایی که برای شناسایی واگرایی در تحلیل تکنیکال استفاده می شود اندیکاتور مکدی یکی از بهترین اندیکاتورها برای شناسایی واگرایی در بورس می باشد.

درود بر شما بسیار عالی و مفید کارگزاری خوب هم اگر سراغ دارید لطفا ایمیل کنید ممنون

عالی

سپاس بیکران

سلام با سپاس از آموزش مفید شما. اما سوالی که برای من پیش می آید این است که واگرایی با کدام اندیکاتور یا اسیلاتور قابل قبول است شما برای هر نماد یک اسیلاتور جدا استفاده کردید. مثلاً در تاریخ امروز ۱۳۹۸۰۳۰۹ نماد زگلدشت من با اندیکاتور حجم و قیمت واگرایی دارم اما RSI و OBV چنین چیزی را نشان نمی دهند و حرکت آنها در راستای روند است لطفاً راهنمایی بفرمایید که کدام یک قابل قبول است؟. سوال دیگر من این است که آیا آموزشی که خانه سرمایه ارایه می کند با اعطای مدرک است یا خیر و چه مدرکی را اعطا میکند آیا مدرک شما از سازمان فنی و حرفه ایی اعطا می شود؟ سپاس از آقای صابریان و تیم پر قدرت ایشان

با سلام و احترام نظر لطف شماست. توجه داشته باشید، که این مورد بستگی به نوع ابزار تحلیل مورد استفاده شما دارد. در واقع بسیاری از اوقات دو ابزار تحلیل نموداری به صورت هم‌زمان سیگنال‌های متفاوتی را صادر می‌کنند؛ که در این شرایط شما باید از روش تحلیلی خود که به اندازه کافی آن را تست کرده‌اید، پیروی نمایید. در صورتی که به دنبال سیگنال‌های قدرتمندتری باشید، باید از روش‌های ترکیبی استفاده کنید و به طور مثال زمانی که واگرایی در اکثر اندیکاتورها قابل تأیید بود، تصمیم معاملاتی خود را اجرایی کنید. مأموریت شما به عنوان یک معامله‌گر هوشمند، پیروی از روش معاملاتی خودتان است و تعدد ابزار تحلیل، نتیجه‌ای جز سردرگمی در پی نخواهد داشت. به منظور کسب اطلاعات کامل در زمینه جزئیات دوره‌های آموزشی، با بخش پشتیبانی آموزشگاه خانه سرمایه(۰۲۱۹۱۰۰۷۵۹۰) تماس حاصل فرمایید.

بنده فرق بین واگرایی معمولی و واگرایی مخفی رو نفهمیدم.طبق تعاریف واگرایی مخفی مثبت با واگرایی معمولی منفی برابره.هرچی هم تو سایت ها میگردم همه یه چیز میگن

با سلام و احترام تعاریف اصلی و ساده واگرایی‌ها به شرح زیر می‌باشند: واگرایی معمولی مثبت: قیمت(کف پایین‌تر) و اندیکاتور(کف بالاتر) واگرایی معمولی منفی: قیمت(سقف بالاتر) و اندیکاتور(سقف پایین‌تر)

واگرایی مخفی مثبت: قیمت(کف بالاتر) و اندیکاتور(کف پایین‌تر) واگرایی مخفی منفی: قیمت(سقف پایین‌تر) و اندیکاتور(سقف بالاتر)

بر اساس ترکیب‌های مذکور واگرایی مشاهده شده را شناسایی نموده و بر اساس خاصیت‌های هر کدام از آن‌ها، جهت بازار را تشخیص دهید. لازم به ذکر است، که واگرایی مخفی مثبت معادل واگرایی معمولی منفی برابر نیست!

با سلام. خیلی عالی هست . کاملا مفید و روان توضیح دادین.

با سلام. خیلی عالی هست . کاملا مفید و روان توضیح دادین

این نکته ی آخر ک بهش اشاره کردید خیلی برام مفید بود. اینکه واگرایی سیگنالی است در مورد خلاف جهت سهم و ممکنه که ادامه پیدا نکنه. بنده به عنوان یه ترند تریدر رو به این فکر انداخت که اصلا توی استراتژیم استفاده بکنم هیچ وقت از واگرایی یا نه.

مطالب مورد استفاده قرار گرفت و مفید بود .لطفا فهرست وهزینه های مربوط به آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی و پیشرفته به تفکیک به صورت غیر حضوری اعلام بفرمایید.

با تشکر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

از سال 1390 که مجموعه خانه سرمایه شروع به کار کرد تمام تلاش من و همکارانم ایجاد مرجعی برای آموزش واقعی و صحیح موفقیت مالی و سرمایه گذاری بوده است مرجعی که کمک می کند زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان بسازیم.ما اعتقاد داریم ثروت زمینه ساز رشد انسان در سایر ابعاد زندگیست و با آموزش روش های درست موفقیت مالی و سرمایه گذاری، نه تنها خودمان به ثروت دست خواهیم یافت بلکه وطنی ثروتمند خواهیم داشت.

تهران، پاسداران، بوستان دوم، گیلان غربی، بن بست مریم، پلاک ۲  ۰۲۱-۹۱۰۰۷۵۹۰  

لینک های آموزشی مهم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

آیا یک روش ساده تر برای ورود به سیستم می خواهید؟

لینک جادویی به ایمیل شما ارسال می شود که فوراً از طریق آن می توانید وارد سایت شوید.

ارسال لینک جادویی به ایمیل

ورود با نام کاربری و رمزعبور

با یک لینک جادویی وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد



وبینار بررسی شرایط فعلی بورس – امشب ساعت ۹

ثبت نام رایگان

khanesarmaye – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

فهرست

واگرایی در مکدی

اندیکاتور MACD مخفف عبارت Moving Average Convergence Divergence  است . این عبارت به معنی همگرایی (Convergence) و واگرایی (Divergence)  میانگین متحرک است .  این اندیکاتور ابداع آقای جرالد بی اپل است . از این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال برای به دست آوردن قدرت ، جهت و شتاب در یک روند استفاده می شود .این اندیکاتور در اغلب موارد با استفاده از  قیمت پایانی محاسبه می شود . بر خلاف اندیکاتور های دیگر اندیکاتور  MACD  فرمول سختی برای محاسبه خود ندارد

اندیکاتور به اصطلاح اکثر فارسی زبانان مک دی دو نوع دارد ، MACD جدید  ,  MACD قدیم که از لحاظ ظاهری با هم مقداری تفاوت دارند . در اینجا هر دو این اندیکاتور ها را برای شما آموزش می دهیم . در شکل زیر دو نوع و شکل اندیکاتور MACD قدیم (classic MACD)  و  جدید را مشاهده می کنید. همانطور که می بینید با وجود اینکه کارایی هر دو تقریبا مشابه است اما از نظر ظاهری با هم تفاوت دارند که در این مطالب  کاربرد هر دو را توضیح می دهیم

اندیکاتور مک دی کلاسیک(در شکل بالا  اندیکاتور بالایی) شامل یک هیستوگرام (خطوط عمودی مشکی) و دو خط است که در اینجا این دو خط با آبی و قرمز نشان داده شده اند . خط قرمز رنگ با نام خط سیگنال (Signal) و خط آبی رنگ با نام خط MACD  شناخته می شوند.

اندیکاتور MACD جدید نیز از یک هیستوگرام و یا همان نمودار میله ای و خط قرمز رنگ که همان خط سیگنال است تشکیل شده است

همانطور که گفته شد از اندیکاتور MACD استفاده های متفاوتی می شود . از جمله محاسبه واگرایی MACD همانطور که در شکل زیر می بینید زمانی که واگرایی در  اندیکاتور MACD و خط روند اتفاق افتاده است بعد از آن ریزش سهم ایران خودرو اتفاق افتاده است و برعکس این موضوع نیز صادق است ( اینکه واگرایی چیست را به طور مفصل در آموزش های تکنیکال و یا مطالب بعدی آموزش ببینید )

همچنین زمانی که دو خط سیگنال و مک دی همدیگر را قطع می کنند نیز نوعی سیگنال خرید و فروش محسوب می شود که البته به تنهایی قابل استفاده نیست و باید حتما در کنار ابزار های دیگر تحلیل تکنیکال درست استفاده شود ، در شکل زیر این نوع سیگنال را همزمان در هر دو اندیکاتور نشان داده ایم.

از اندیکاتور مکدی برحسب مورد در موارد دیگری مثل موج شماری امواج الیوت و یا تلفیق با اندیکاتور های دیگر برای خرید و فروش استفاده می شود که بسته به جای خود در همانجا باید آموزش دید.

خط MACD = تفاضل میانگین نمایی ۱۲ روزه قیمت از ۲۶ روزه آن

MACD = [stockPrices,12]EMA – [stockPrices,26]EMA

خط سیگنال : میانگین نمایی ۹ روزه اندیکاتور MACD

signal = [MACD,9]EMA

هیستوگرام MACD در مک دی کلاسیک: تفاوت بین خط سیگنال و خط مک دی است ، به همین خاطر هر زمان که این دو به هم رسیده اند هیستوگرام نیز صفر شده است

در مک دی جدید خط سیگنال تبدیل به همان هسیتوگرام و یا نمودار میله ای شده است . اگر دقت کنید در اندیکاتور پائینی که مک دی کلاسیک است هیستوگرامش دقیقا مثل خط MACD نوسان می کند . و خط قرمز رنگ همان خط سیگنال است

نکته مهم : برای استفاده درست از اندیکاتور MACD لازم نیست فرمول و نحوه محاسبه آن را بدانید فقط استفاده از کاربرد های آن کافیست.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.1 / 5. تعداد امتیاز: 62

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

سلام جسارتا فرمودید “نکته مهم : برای استفاده درست از اندیکاتور MACD لازم نیست فرمول و نحوه محاسبه آن را بدانید فقط استفاده از کاربرد های آن کافیست.” آیا استفاده از کاربرد های آن را هم توضیح می دهید؟ سپاس

با سلام و احترام در بخش انتهایی مقاله کاربردهای اندیکاتور MACD شرح داده شده است. به طور کلی این اندیکاتور در تعیین قدرت و جهت روند بازار، سیگنال‌های معاملاتی (تقاطع خطوط مکدی با یکدیگر، تقاطع مکدی و خط صفر، عبور هیستوگرام از خط صفر) و واگرایی کاربرد دارد.

درود نرم افزار مک از کجا دانلود کنم؟

با سلام و احترام در اغلب موارد نیازی به دانلود اندیکاتور مکدی نبوده و در پلتفرم‌های تحلیل به صورت پیش‌فرض موجود است. برای دانلود به سایت mql4.com یا mql5.com مراجعه بفرمایید.

فکر نمیکنید اگر مطالبتون به جای متن، قیلم باشه بسیار کاربردی تر باشه؟

باسلام دوست عزیز نظر شما به قسمت مدیریت محتوا منعکس شد

سلام خسته نباشید سوالی داشتم از خدمتتون که با تعویض تایم فریم نمودار قیمت باید تایم های اندیکاتور مورد نظر رو هم عوض کنیم یا اندیکاتور خود به خود تنظیم میشود؟

با سلام دوست عزیز با بررسی تایم فریمهای مختلف استراتژیهای کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت قابل ارزیابی است

سلام می خواستم بدونم وقتی که دو خط مک دی و سیگنال بیرون از میله ها رشد صهودی داشته باشه چطور سیگنالی به ما میده؟

با سلام و احترام روند صعودی یا نزولی این خطوط، نمای حدودی از روند حاکم بر بازار را نشان می‌دهد. در واقع سیگنال‌های معاملاتی مبتنی بر این ابزار معمولاً به واسطه تقاطع آ‌نها با یکدیگر، واگرایی و… صادر می‌شود. به طور کلی، روند صعودی این خطوط زمانی که کمتر از سطح صفر اندیکاتور باشند، نشان از شروع روند صعودی قیمت است و در صورتی که این روند صعودی در بالای خط صفر مکدی روئیت شود، یک روند صعودی تثبیت شده را نشان می‌دهد و هر لحظه ممکن است، بازار تغییر جهت داده یا هم‌چنان به صعود خود ادامه دهد.

سلام من نقطه صفر مکدی جدید رو درک نمیکنم و یه سوال دیگه منظور از تفاضل میانگین ۱۲ و ۲۶ چیه کدوم آخره یعنی نمره ۱۲ دوازده تای آخره یا ۲۶ یه راهنمایی کنید ممنون میشم در مورد نقطه صفر مکدی هم توضیح بدید ممنون میشم

با سلام دوست عزیز نحوه محاسبه در مک دی قدیم و جدید و توضیح اجزا MACD خط MACD = تفاضل میانگین نمایی ۱۲ روزه قیمت از ۲۶ روزه آن

MACD = [stockPrices,12]EMA – [stockPrices,26]EMA

واگرایی در مکدی

خط سیگنال : میانگین نمایی ۹ روزه اندیکاتور MACD

signal = [MACD,9]EMA

هیستوگرام MACD در مک دی کلاسیک: تفاوت بین خط سیگنال و خط مک دی است ، به همین خاطر هر زمان که این دو به هم رسیده اند هیستوگرام نیز صفر شده است

در مک دی جدید خط سیگنال تبدیل به همان هسیتوگرام و یا نمودار میله ای شده است . اگر دقت کنید در اندیکاتور پائینی که مک دی کلاسیک است هیستوگرامش دقیقا مثل خط MACD نوسان می کند . و خط قرمز رنگ همان خط سیگنال است

نکته مهم : برای استفاده درست از اندیکاتور MACD لازم نیست فرمول و نحوه محاسبه آن را بدانید فقط استفاده از کاربرد های آن کافیست.

مطالب خوب بود

سلام. نوشتید: “در مک دی جدید خط سیگنال تبدیل به همان هسیتوگرام و یا نمودار میله ای شده است. اگر دقت کنید در اندیکاتور پائینی که مک دی کلاسیک است هیستوگرامش دقیقا مثل خط MACD نوسان می کند . و خط قرمز رنگ همان خط سیگنال است.” فکر کنم این جمله باید اصلاح بشه. اولا ادینکاتور بالایی مکدی کلاسیک است و پایینی جدید. در مکدی جدید ظاهرا خط سیگنال مثل مکدی کلاسیکه و مکدی تبدیل به هیستوگرام شده است.

دقیقا درست میفرمایید. خط سیگنال در هر دو یکی است و در مک دی جدید خط مک دی تبدیل به هیستوگرام شده است.

سلام مکدی جدید رو چطوری میشه روی سیستم قرار داد من فقط مکدی کلاسیک رو دارم هم تو سیستم آگاه هم سهامیاب ممنون

shoma mofid trader ro nasb kon onja MACD jadid ro dare

از تنظیمات مکدی قسمت style، تیک هیستوگرام بردار و بجاش نوع خط آبی (مکدی) تغییر بده به هیستوگرام

عال ممنون

ممنون از راهنماییتون خیلی مفید بود.

دمتون گرم واقعا مفید بود

سلام ممنون از متن شما. برای ابزار مکمل MACD از چه چیزی بهتر است استفاده کنم؟ RSI؟ و اینکه نبود لاین MACD در نوع جدید اندیکاتور چه تاثیری بر کارکردن با آن دارد؟

اشتباه تایپی کردید دو خط مانده به اخر ” در مک دی جدید خط سیگنال تبدیل به همان هسیتوگرام و یا نمودار میله ای شده است ” میخواستید بنویسید خط مکدی نوشتید خط سیگنال

با تشکر از جزوه آموزشی بسیار خوبتون. لطفا مبحث را پیشرفته تر هم بگین. مثلا کاربردهای دقیقتر چطوری سیگنال بگیریم . ضمنا کاربر علی درست میگه. دو خط آخر اشتباه تایپی داره.

با سلام دوست عزیز مطالعه مطلب زیر به شما کمک می کند چگونه از تحلیل بنیادی و سیگنال های تکنیکال استفاده نماییم؟

ممنون

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

از سال 1390 که مجموعه خانه سرمایه شروع به کار کرد تمام تلاش من و همکارانم ایجاد مرجعی برای آموزش واقعی و صحیح موفقیت مالی و سرمایه گذاری بوده است مرجعی که کمک می کند زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان بسازیم.ما اعتقاد داریم ثروت زمینه ساز رشد انسان در سایر ابعاد زندگیست و با آموزش روش های درست موفقیت مالی و سرمایه گذاری، نه تنها خودمان به ثروت دست خواهیم یافت بلکه وطنی ثروتمند خواهیم داشت.

تهران، پاسداران، بوستان دوم، گیلان غربی، بن بست مریم، پلاک ۲  ۰۲۱-۹۱۰۰۷۵۹۰  

لینک های آموزشی مهم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

آیا یک روش ساده تر برای ورود به سیستم می خواهید؟

لینک جادویی به ایمیل شما ارسال می شود که فوراً از طریق آن می توانید وارد سایت شوید.

ارسال لینک جادویی به ایمیل

ورود با نام کاربری و رمزعبور

با یک لینک جادویی وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

مهم

اندیکاتورها ابزارثانویه ای هستند که بر مبنای محاسبه قیمت ، حجم معاملات ، جریانات نقدی پولی حرکات و نوسانات واقعی قیمت در محاسبه می کنند.

کاربرد این اندیکاتورها این است که در واقع این امکان را برای تحلیلگر فراهم می کند که اطلاعات اضافی و مازاد بر روند کلی سهم جمع آوری کند.

واگرایی در حالت کلی به معنای حرکت قیمت و اندیکاتور در خلاف جهت یکدیگر می باشد و نتیجه این امر عموما این است که در هنگام وقوع واگرایی قیمت از ادامه حرکت می ایستد و تغییر جهت می دهد. مشاهده واگرایی در اندیکاتورها به عنوان یکی از سیگنال های بسیار قوی در علم تحلیل تکنیکال شناخته شده است

خود این واگرایی معمولی به دو دسته واگرایی مثبت و واگرایی منفی تقسیم می شود .واگرایی در مکدی

واگرایی معمولی منفی :  زمانی به وجود می آید که قیمت سقف جدیدی پایین تر سقف قبلی تشکیل می دهد ، اما اندیکاتور موفق می شود که سقف جدیدی بالاتر از سقف قبلی  تشکیل دهد.

واگرایی معمولی مثبت : این نوع واگرایی در روند نزولی به وجود می آید و به این صورت است که قیمت موفق به تشکیل کف جدید ، پایین تر از کف قبلی خود نمی شود  اما اندیکاتور می تواند کف جدید پایین تر از کف قبلی بسازد. نمودار زیر این مطلب را به خوبی نشان می دهد.

امتیاز بینندگان:5 ستاره

امتیاز بینندگان:5 ستاره

امتیاز بینندگان:5 ستاره

امتیاز بینندگان:5 ستاره

امتیاز بینندگان:5 ستاره

امتیاز بینندگان:1 ستاره

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

فارکس سنتر در کشور ارمنستان به نام FXCENTER LLC با شماره ۲۶۴.۱۱۰.۱۰۸۱۱۰۸ به ثبت رسیده و وابسته به شرکت FOREXCO CAPITAL MARKETS LLC با آی دی ۰۴۲۱۹۲۹ از سازمان NFA آمریکا٬ در نظر دارد با آموزش حرفه ای علاقمندان معاملات در بازارهای بورس جهانی به شیوه ای برتر٬ گامی در جهت رشد و ارتقای این رشته بردارد.

این مرکز در حال حاضر در کشورهای ارمنستان و ترکیه مستقر است و هیچ شعبه ای در ایران ندارد.

بورس، سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار

مشاهده سایر اصطلاحات واژه‌نامه بورسینس

واگرایی در مکدی

اندیکاتور میانگین متحرک همگرایی واگرایی (به انگلیسی Moving Average Convergence Divergence) که به اختصار MACD (در فارسی مکدی) خوانده می‌شود یک اندیکاتور مومنتوم تعقیب‌گر روند (trend-following momentum indicator) است که رابطه بین دو میانگین متحرک (moving average) را در نمودار قیمت اوراق بهادار نشان می‌دهد.

اندیکاتور مکدی، کاربرد زیادی در تحلیل تکنیکال دارد.

MACD از تفریق میانگین متحرک نمایی 26 دوره‌ای از میانگین متحرک نمایی 12 دوره‌ای به دست می‌آید.

نتیجه این محاسبه خط MACD است.

سپس، یک میانگین متحرک نمایی 9 روزه از MACD، که خط سیگنال (signal line) نامیده می‌شود، روی خط MACD کشیده می‌شود که می‌تواند صادرکننده سیگنال‌های خرید و فروش باشد.

معامله‌گران معمولا اوراق بهادار را هنگامی خریداری می‌کنند که MACD از خط سیگنال خود عبور کرده و بالاتر رفته باشد و اوراق بهادار را هنگامی می‌فروشند (یا Short می‌کنند) که MACD از خط سیگنال عبور کرده و پایین‌تر رفته باشد.

اندیکاتورهای MACD را می‌توان به طرق مختلف تفسیر کرد اما رایج‌ترین روش شامل تقاطع‌ها، واگرایی‌ها، و افزایش/کاهش‌های سریع قیمت‌ است.

مکدی به این روش محاسبه می‌شود:

میانگین متحرک نمایی 26 دوره‌ای – میانگین متحرک نمایی 12 دوره‌ای = MACD

MACD توسط تفریق میانگین متحرک نمایی بلند مدت (26 دوره‌ای) از میانگین متحرک نمایی کوتاه‌مدت (12 دوره‌ای) به دست می‌آید.

منظور ما از 12 یا 26 دوره‌ای، 12 روز یا 26 روز، 12 یا 26 هفته یا مثلا 12 یا 26 ساعتی است.

تنظیمات بازه‌های زمانی، روی نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال قابل تغییر هستند.

میانگین متحرک نمایی (EMA) نوعی از میانگین متحرک (MA) است که وزن و اهمیت بیشتری به برخی نقاط داده اخیر می‌دهد.

میانگین متحرک نمایی به عنوان میانگین متحرکی که وزنی نمایی دارد نیز شناخته می‌شود. یک میانگین متحرک که وزنی نمایی دارد به تغییرات اخیر قیمت واکنش بیشتری نشان می‌دهد. ولی یک میانگین متحرک ساده (SMA) وزنی یکسان به تمام مشاهدات در طول یک بازه زمانی مشخص می‌دهد.

نکات کلیدی:

هنگامی که میانگین متحرک نمایی (آبی) 12 دوره‌ای بالاتر از میانگین متحرک نمایی (قرمز) 26 دوره‌ای قرار گیرد، مقدار MACD مثبت و هنگامی که میانگین متحرک نمایی 12 دوره‌ای پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی 26 دوره‌ای قرار گیرد، مقدار MACD منفی می‌شود.

هر قدر فاصله MACD از خط مبنای خود (Baseline) بالاتر یا پایین‌تر باشد، نشان‌دهنده زیاد شدن فاصله بین دو میانگین متحرک نمایی است.

در نمودار زیر، می‌توانید ببینید چگونه دو میانگین متحرک نمایی اعمال شده در نمودار قیمت با خط MACD (آبی) که از بالا یا پایین خط مبنا (خط تیره‌های قرمز رنگ) عبور می‌کند مطابقت دارند.

MACD اغلب با یک هیستوگرام (در نمودار زیر مشاهده می‌کنید) نشان داده می‌شود که فاصله بین MACD و خط سیگنال آن را در قالب میله‌ها نشان می‌دهد.

اگر MACD بالای خط سیگنال باشد، هیستوگرام بالاتر از خط مبنای MACD خواهد بود. و اگر MACD پایین خط سیگنال باشد، هیستوگرام پایینتر از خط مبنا خواهد بود. معامله‌گران از هیستوگرام MACD برای تعیین زمان بالا بودن مومنتوم صعودی یا نزولی استفاده می‌کنند.

هدف شاخص قدرت نسبی (RSI) ایجاد سیگنال به هنگام فراهم شدن شرایط بیش‌خرید (overbought) یا بیش‌فروش (oversold) با توجه به قیمت‌های اخیر بازار است.

شاخص قدرت نسبی (RSI) اسیلاتوری است که سود و زیان قیمت میانگین را در طول یک بازه زمانی مشخص محاسبه می‌کند. بازه زمانی RSI بطور پیش فرض 14 دوره‌ای است و مقدار RSI بین صفر تا 100 نوسان می‌کند.

MACD رابطه بین دو میانگین متحرک نمایی را محاسبه می‌کند، درحالیکه شاخص مقاومت نسبی تغییر قیمت را در رابطه با بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌های اخیر اندازه‌گیری می‌کند. تحلیلگران از این دو اندیکاتور اغلب همراه با یکدیگر استفاده می‌کنند تا تصویر تکنیکال کاملتری از بازار داشته باشند.

این اندیکاتورها هر دو مومنتوم (اندازه حرکت) بازار را اندازه‌گیری می‌کنند، اما از آنجا که هر کدام فاکتورهای مختلفی را اندازه‌گیری می‌کنند، گاهی علائم متضادی ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال، شاخص مقاومت نسبی ممکن است در یک دوره زمانی پایدار بالاتر از 70 قرار گیرد، به این معنا که بازار با توجه به قیمت‌های اخیر بیش از حد به سمت خرید کشیده شده است، درحالیکه MACD نشان می‌دهد بازار هنوز در حال افزایش مومنتوم خرید است.

هر اندیکاتور ممکن است با نمایش یک واگرایی از قیمت سیگنالی برای یک تغییر روند پیش رو ایجاد کند. واگرایی یعنی قیمت به افزایش خود ادامه می‌دهد درحالیکه اندیکاتور بازگشت کرده و پایین می‌آید، و یا بالعکس.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات واگرایی این است که بسیاری اوقات سیگنالی برای روند معکوس احتمالی ایجاد می‌کند اما در عمل روند معکوس نمی‌شود.

مشکل دیگر این است که واگرایی، نمی‌تواند معکوس‌شدن تمام روندها را پیش بینی کند. به عبارت دیگر، این اندیکاتور سیگنال‌های زیادی از معکوس‌شدن روند اعلام می‌کند ولی این اتفاق نمی‌افتد اما از پیش‌بینی برخی روندهای معکوس واقعی باز می‌ماند.

واگرایی مثبت کاذب (false positive divergence) هنگامی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارایی در محدوده رنج (روند خنثی) حرکت کند، بطور مثال بعد از یک روند در یک الگوی مثلث (triangle pattern).

کند شدن مومنتوم قیمت (حرکات قیمت در محدوده رنج یا کند شدن روند) باعث می‌شود، حتی در صورت عدم وجود یک روند معکوس حقیقی، MACD از بالاترین حد خود فاصله گرفته و به سمت خطوط صفر متمایل شود.

همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، هنگامی که MACD از خط سیگنال پایین‌تر می‌رود سیگنالی بازار نزولی ایجاد می‌کند که به منزله زمان مناسب برای فروش است.

در مقابل، هنگامی که MACD بالاتر از خط سیگنال می‌رود، اندیکاتور سیگنالی بازار صعودی صادر می‌کند مبنی بر اینکه احتمالا دارایی موردنظر قرار است افزایش قیمتی به سمت بالا داشته باشد.

برخی معامله‌گران برای کاهش احتمال فریب خوردن و ورود زودهنگام به موقعیت معاملاتی، منتظر ایجاد تقاطعی تائید شده بالای خط سیگنال می‌مانند.واگرایی در مکدی

تقاطع‌ها هنگامی که مطابق با روند غالب باشند قابل اطمینان‌تر هستند.

اگر MACD پس از یک اصلاحیه کوتاه در طول روند صعودی طولانی‌مدت از خط سیگنال خود عبور کرده و بالاتر برود می‌تواند تائیدی قابل اطمینان بر شکل‌گیری یک روند صعودی در بازار باشد.

اگر در یک روند نزولی بلندمدت‌تر، در نتیجه یک رشد مختصری قیمت، MACD از خط سیگنال خود پایین‌تر بیاید، معامله‌گران باید آن را تائیدی بر وجود بازار نزولی در نظر بگیرند.

واگرایی‌ها به شرایطی از بازار گفته می‌شود که تضادی آشکار بین قیمت و ابزارهای دیگر تحلیل تکنیکال ایجاد شده و نشان‌دهنده چرخش‌های کوچک و بزرگ بازار، در آینده است. این وضعیت بیانگر ضعف روند بوده و از قریب‌الوقوع بودن تغییر روند حکایت دارد.

به‌بیان‌دیگر واگرایی به معنی ضعف یک روند بوده و زمانی مشاهده می‌شود که قیمت و اندیکاتور در خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند.

واگرایی مثبت و صعودی به این شکل است:

واگرایی منفی و نزولی به این شکل است:

 

واگرایی در MACD هنگامی رخ می‌دهد که MACD مقادیر بالا و پایینی شکل دهد که از مقادیر بالا و پایین‌های متناظر روی نمودار قیمت فاصله بگیرند.

واگرایی صعودی هنگامی رخ می‌دهد که MACD دو مقدار پایین در حال رشد شکل دهد که با دو مقدار پایین در حال افت روی نمودار قیمت متناظر باشند.

این شرایط، در زمانیکه روند بلندمدت هنوز مثبت است، یک سیگنال صعودی معتبر محسوب می‌شود. برخی معامله‌گران حتی وقتی روند طولانی‌مدت منفی است به دنبال واگرایی‌های صعودی هستند زیرا با وجود اینکه این تکنیک از اعتبار کمتری برخوردار است می‌تواند نشان‌دهنده تغییر در روند باشد.

هنگامی که MACD مجموعه‌ای از 2 سقف‌ کاهشی شکل می‌دهد که با دو مقدار بالای در حال صعود روی نمودار قیمت متناظر هستند، یک واگرایی نزولی شکل گرفته است.

یک واگرایی نزولی که در طول روند نزولی طولانی مدت شکل می‌گیرد تائیدی بر احتمال ادامه‌دار بودن روند نزولی است.

برخی معامله‌گران در طول روندهای صعودی طولانی‌مدت به دنبال واگرایی‌های نزولی هستند زیرا می‌توانند سیگنال ضعف در روند را را در مکدی مشاهده کنند. با این حال، این مسئله به اندازه یک واگرایی نزولی در طول یک روند نزولی قابل اعتماد نیست.

افت یا صعود سریع MACD (فاصله گرفتن میانگین متحرک کوتاه‌مدت‌تر از میانگین متحرک بلند‌مدت‌تر) نشان‌دهنده وجود وضعیت بیش‌خرید یا بیش‌فروش در قیمت اوراق بهادار است که به سرعت به سطوح نرمال بازخواهد گشت.

معامله گران اغلب این تحلیل را با شاخص قدرت نسبی یا سایر اندیکاتورهای تکنیکال ترکیب می‌کنند تا شرایط بیش خرید یا بیش فروش را تائید کنند.

برای سرمایه‌گذاران، استفاده از هیستوگرام MACD مانند استفاده از خود MACD چندان غیرمعمول نیست.

تقاطع‌های مثبت یا منفی، واگرایی‌ها، و فراز و فرودهای سریع را نیز می‌توان روی هیستوگرام مشخص کرد. نیاز است سرمایه‌گذاران پیش از تصمیم‌گیری در مورد صلاحیت MACD یا هیستوگرام آن در یک موقعیت مشخص تجربه کافی به دست آورده باشند زیرا بین سیگنال‌های این دو اختلاف زمانی وجود دارد.

 

قصد شروع سرمایه‌گذاری در بورس را دارید؟ اولین قدم این است که افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

ما در بورسینس به شما کمک می‌کنیم:

• منابع درآمد دیگری برای خودتان بسازید
• کسب‌وکارتان را رشد دهید
• ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
• از سرمایه‌تان برای کسب سود استفاده کنید
• سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بدانید

ایمیل‌تان را وارد کنید تا جدیدترین مطالب به ایمیل‌تان ارسال شود:

بعد از ثبت ایمیل لینک تایید برایتان ارسال می‌شود، لطفا روی آن کلیک کنید

سلب مسئولیت: در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری (اوراق بهادار، بازار آتی، طلا و ارز و…) ارزش دارایی‌ها ممکن است به سرعت تغییر کند و ریسک از دست رفتن سرمایه وجود دارد. محتوای موجود در سایت بورسینس صرفا جهت اطلاع‌رسانی است و نظرات شخصی نویسنده را منعکس می‌کند. بورسینس هیچ منفعت یا مسئولیتی در قبال سود و زیان کاربران ندارد و مسئولیت استفاده از تمامی مطالب و محتوای سایت بر عهده کاربران است.

Copyright © Bourseiness 2013-2019

کپی‌برداری از مطالب این سایت به هرشکل، غیرمجاز و غیرقانونی است.

ژانویه 19, 2020
بورس, مقالات

12 دیدگاه

واگرایی در تحلیل تکنیکال یکی دیگر از مفاهیم بسیار مهم در بورس می باشد.  واگرایی در بورس نشان دهنده تغییرات در بازار سرمایه می باشد و در واقع می توان واگرایی (Divergence) را از اجزای روانشناسی بورس در نظر گرفت. به بیان دیگر واگرایی در بورس زمانی اتفاق می افتد که معامله گران در گام آخر دچار تردید شوند و این زمانی است که سهم روند خود را تغییر داده  و برخلاف روند قبلی حرکت کند.

زمانی که واگرایی در بورس اتفاق می افتد با درصد بسیار بالا می توان به آن اعتماد کرد. با این تعریف می توان گفت واگرایی در تحلیل تکنیکال نسبت به روش های دیگر تکنیکالی از اعتبار بیشتری برخوردار است. به همین دلیل است که معامله گران شناسایی واگرایی ها را در اولویت معاملات خود قرار می دهند.

در ادامه مقاله به آموزش واگرایی در تحلیل تکنیکال خواهیم پرداخت و مطمئن باشید با آموزش واگرایی در بورس می توانید معاملات موفقی داشته باشید.

واگرایی در مکدی

 

پیشنهاد ویژه ثروت آفرین : محصول جادوی فیلتر و اندیکاتور 

 

واگرایی در تحلیل تکنیکال زمانی اتفاق می افتد که قیمت یک سهم و اندیکاتور بر خلاف جهت یکدیگر حرکت کنند و این نشان دهنده ضعف یک روند می باشد. در نتیجه قیمت یک سهم به انتهای روند خود میرسد و تمایل به تغییر روند دارد در این حالت می‌گوییم واگرایی در بورس رخ داده است.

همچنین از واگرایی ها می توان برای شناسایی سطوح مهم قیمت سهم از جمله سطوح حمایت و مقاومت استفاده نمود. اگر واگرایی صحیحی در بورس اتفاق بیفتد به احتمال زیاد شاهد برگشت قیمت سهم خواهیم.

در حقیقت می توان گفت واگرایی زمانی اتفاق می‌افتد که خریداران و فروشندگان در تصمیم خود دچار تردید می شوند.

از اندیکاتور هایی که برای شناسایی واگرایی در بورس استفاده می شود می توان از اندیکاتورهای مکدی (MACD)، آر اس آی (RSI)، سی سی آی (CCI) و … نام برد.

از بین اندیکاتور هایی که برای شناسایی واگرایی در تحلیل تکنیکال استفاده می شود اندیکاتور مکدی یکی از بهترین اندیکاتورها برای شناسایی واگرایی در بورس می باشد.

 

همچنین می توانید مقاله حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال را مطالعه کنید

 

سه نوع واگرایی در بورس وجود دارد که در ادامه به توضیح هر کدام از واگرایی ها می پردازیم.

 

واگرایی معمولی در تحلیل تکنیکال در انتهای یک روند به وجود می آید. واگرایی معمولی در بورس زمانی اتفاق می افتد که قیمت یک سهم با اندیکاتور بر خلاف جهت هم حرکت کنند این نوع واگرایی در بورس نشان از از بازگشت قیمت سهم دارد.

بعد از مشاهده واگرایی معمولی در تحلیل تکنیکال قیمت سهم متوقف می شود و در جهت مخالف حرکت می کند.

واگرایی معمولی در تحلیل تکنیکال با علامت (RD) نشان داده می شود.

واگرایی معمولی در بورس به واگرایی معمولی مثبت و واگرایی معمولی منفی تقسیم بندی می شود.

 

پیشنهاد می کنم حتما مقاله کاربردی آموزش الگوهای کندل استیک در تحلیل تکنیکال را مطالعه فرمایید.

 

واگرایی معمولی مثبت در تحلیل تکنیکال در میان دو کف قیمتی تشکیل می شود. باید توجه داشت واگرایی معمولی مثبت در بورس در انتهای یک روند نزولی به وجود می آید.

به عبارت دیگر واگرایی معمولی مثبت در بورس نشان دهنده نزدیک شدن قیمت به خط حمایت می باشد.

واگرایی معمولی مثبت بیانگر قدرت زیاد خریداران و تضعیف قدرت فروشندگان می باشد.

در این واگرایی در نمودار قیمت و در اندیکاتور در هر کدام دو کف قیمت تشکیل می شود:

در نمودار قیمت کف اول بالاتر از کف دوم به وجود می آید.

در اندیکاتور کف اول پایین تر از کف دوم تشکیل خواهد شد. (اندیکاتور توانایی تشکیل کف جدید را ندارد)

 

در تصویر زیر نمونه ای از واگرایی معمولی مثبت را مشاهده کنید.

 

پیشنهاد می کنم مقاله امواج الیوت در تحلیل تکنیکال – شمارش امواج الیوت را مطالعه کنید

 

واگرایی معمولی منفی در تحلیل تکنیکال در میان دو سقف قیمت تشکیل می شود. باید توجه داشت واگرایی معمولی منفی در بورس در انتهای یک روند صعودی به وجود می آید.

به عبارت دیگر واگرایی معمولی منفی در بورس نشان دهنده نزدیک شدن قیمت به خط مقاومت می باشد.واگرایی در مکدی

واگرایی معمولی منفی بیانگر قدرت زیاد فروشندگان و تضعیف قدرت خریداران می باشد.

در این واگرایی در نمودار قیمت و در اندیکاتور در هر کدام دو سقف قیمت تشکیل می شود:

در نمودار قیمت سقف اول پایین تر از سقف دوم به وجود می آید.

در اندیکاتور سقف اول بالاتر از سقف دوم تشکیل خواهد شد. (اندیکاتور توانایی تشکیل سقف جدید را ندارد)

 

نمونه ای از واگرایی معمولی منفی در تصویر زیر ترسیم شده است.

 

پیشنهاد می کنم مقاله آموزش فیلتر نویسی در سایت دیده بان بورس را مطالعه کنید 

 

واگرایی مخفی در تحلیل تکنیکال زمانی اتفاق می افتد که قیمت یک سهم با اندیکاتور بر خلاف جهت هم حرکت کنند.

به عبارت دیگر در واگرایی مخفی اندیکاتور توانسته است کف و یا سقف جدیدی تشکیل دهد اما قیمت توانایی تشکیل کف یا سقف جدید را نداشته است. در این حالت می‌گوییم واگرایی مخفی رخ داده است.

واگرایی مخفی در بورس در انتهای یک روند اصلاحی به وجود می آید و با علامت (HD) نشان داده می شود.

واگرایی مخفی در بورس به واگرایی مخفی مثبت و واگرایی مخفی منفی تقسیم بندی می شود.

 

واگرایی مخفی مثبت در تحلیل تکنیکال در بین دو کف قیمتی ایجاد می شود. واگرایی مخفی مثبت در بورس زمانی به وجود می آید که در اندیکاتور کف اول بالاتر از کف دوم قرار گیرد. ولی در نمودار قیمت کف اول پایین تر از کف دوم تشکیل می شود.

این وضعیت نشان دهنده افزایش قدرت خریداران و کاهش قدرت فروشندگان و همچنین رشد قیمت سهم می باشد.

این واگرایی در کانال صعودی و در انتهای یک روند اصلاحی تشکیل می شود.

 

در تصویر زیر می توان نمونه ای از واگرایی مخفی مثبت را مشاهده نمود.

 

پیشنهاد می کنم مقاله بیش از 50 فیلتر کاربردی در سایت دیده بان بازار را حتما ببینید

 

واگرایی مخفی منفی در تحلیل تکنیکال در بین دو سقف قیمتی ایجاد می‌شود. واگرایی مخفی منفی در بورس زمانی به وجود می آید که در اندیکاتور سقف اول پایین تر از از سقف دوم قرار گیرد. ولی در نمودار قیمت سقف اول بالاتر از سقف دوم تشکیل می شود.

این وضعیت نشان دهنده افزایش قدرت فروشندگان و کاهش قدرت خریداران و همچنین کاهش قیمت سهم می باشد.

این واگرایی در کانال نزولی و در انتهای یک روند اصلاحی ایجاد می شود.

 

در تصویر زیر نمونه ای از واگرایی مخفی منفی را مشاهده کنید.

 

پیشنهاد می کنم مقاله پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال چیست؟ را مطالعه کنید

 

واگرایی زمانی در تحلیل تکنیکال زمانی به وجود می آید که بین قیمت و زمان تضاد وجود داشته باشد. واگرایی زمانی در بورس در یک روند اصلاحی به وجود می آید. واگرایی زمانی در بورس زمانی به وجود می آید که در یک روند اصلاحی نمودار قیمت نسبت به روند قبلی خود ضعف نشان می دهد.

برای این که بتوانیم با استفاده از واگرایی زمانی در بورس معاملات موفقی داشته باشیم می بایست زمانی که قدرت خریداران زیاد می باشد خرید خود را انجام دهیم و زمانی که قدرت فروشندگان زیاد می باشد از خرید سهم اجتناب کرده و نسبت به فروش اقدام نماییم.

برای اینکه استراتژی موفقی در واگرایی زمانی داشته باشیم می بایست در زمانی که سرمایه‌ گذاران قدرتمند معاملات خود را انجام می دهند در این زمان خرید خود را تکمیل کنیم و به عبارتی در جهت روند بازار بورس حرکت کنیم.

واگرایی زمانی در تحلیل تکنیکال با استفاده از فیبوناچی زمانی انجام می شود و با علامت (TD) نشان داده می شود.

واگرایی زمانی در بورس به واگرایی زمانی معمولی و واگرایی زمانی هوشمند تقسیم بندی می شود.

 

واگرایی زمانی معمولی در تحلیل تکنیکال زمانی به وجود می‌آید که تعداد کندل های روند اصلاحی جدید بیشتر از تعداد کندل های روند اصلاحی قبلی می باشد.

به عبارت دیگر واگرایی زمانی معمولی در بورس زمان تشکیل می شود که نمودار قیمت بیش از سطح 100% فیبوناچی را اصلاح می‌کند.

زمانیکه واگرایی زمانی معمولی در بورس اتفاق می‌افتد نشان دهنده قدرت زیاد خریداران وضع فروشندگان در یک روند اصلاحی می‌باشد.

با ترسیم فیبوناچی بازگشتی زمانی می توان واگرایی زمانی معمولی را مشاهده کرد. در تصویر زیر واگرایی زمانی معمولی مشخص می باشد.

 

نمونه ای دیگر از واگرایی زمانی معمولی در تصویر زیر ترسیم شده است.

 

واگرایی زمانی هوشمند در تحلیل تکنیکال زمانی به وجود می‌آید که تعداد کندل های روند اصلاحی جدید کمتر از تعداد کندل های روند اصلاحی قبلی می باشد.

به عبارت دیگر در واگرایی زمانی هوشمند در بورس در مدت زمان کمتری روند اصلاحی قبل طی شده است.

برای مشاهده واگرایی زمانی هوشمند می بایست فیبوناچی بازگشتی زمانی را ترسیم نمود. در عکس زیر واگرایی زمانی هوشمند را می توان مشاهده کرد.

 

در تصویر زیر می توان واگرایی زمانی هوشمند را بعد از واگرایی زمانی معمولی مشاهده نمود.

 

سطوح فیبوناچی بازگشتی زمانی

سطوح 38/2% ، 50% ، 61/8% ، 100% ، 161/8%  در فیبوناچی بازگشتی زمانی مورد استفاده قرار می گیرند. از بین سطوح ذکر شده نسبتهای100% و 161/8  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند.

 

مقاله کاربردی تحت عنوان آموزش ابزارها و سطوح فیبوناچی در تحلیل تکنیکال را حتما ببینید

 

اگر از واگرایی ها در بورس برای معاملات خود استفاده می کنید بهتر است از دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال در کنار شناسایی واگرایی استفاده نماید.

سعی کنید حتماً واگرایی را در تحلیل های تکنیکال خود لحاظ کنید و بهتر است از از دو اندیکاتور MACD و RSI برای شناسایی واگرایی استفاده نمایید.

برای شناسایی واگرایی ها در اندیکاتور MACD تنظیمات را در بازه زمانی 12،26،9 قرار دهید.

برای شناسایی واگرایی ها در اندیکاتور RSI در کف سطح زیر ۳۰ و در سقف سطح بالای ۷۰ را بررسی کنید. برای شناسایی واگرایی ها سطوحی غیر از این ۲ عدد در اندیکاتور RSI از اعتبار کمتری برخوردار می باشند.

 

پیشنهاد می کنم مقاله پولبک در تحلیل تکنیکال – شناسایی پولبک را مطاله کنید

 

1- استراتژی خرید با استفاده از واگرایی معمولی مثبت (RD+) :

استراتژی خرید با استفاده از واگرایی معمولی مثبت در تحلیل تکنیکال بدین صورت می باشد که ابتدا خط روند نزولی سهم را ترسیم می نماییم.

برای شناسایی واگرایی معمولی مثبت در بورس صبر می کنیم تا قیمت با یک کندل قدرتمند مثبت و با حجم بالا که در واگرایی اتفاق می‌افتد خط روند ترسیم شده را به سمت بالا قطع کند سپس در این زمان است که می‌توان نسبت به خرید سهم اقدام نمود.

برای کسب سود در این استراتژی می بایست واگرایی های مثبت را شناسایی کرد و در روند صعودی سهم مورد نظر را خرید نمود.

باید توجه داشت در این استراتژی هر زمان که قیمت خط روند ترسیم شده را به سمت پایین قطع کند می بایست حد ضرر را فعال نمود و از سهم خارج شد.

 

2- استراتژی خرید با استفاده از واگرایی مخفی مثبت (HD+) :

استراتژی خرید با استفاده از واگرایی مخفی مثبت در تحلیل تکنیکال بدین صورت می باشد که می بایست قله تشکیل شده در سهم را عنوان مقاومت در نظر گرفت. در این استراتژی زمانی که نمودار قیمت به سمت بالا حرکت کرد و از قله عبور نمود می بایست وارد سهم شد.

در این استراتژی نیز بررسی واگرایی های مثبت و شناسایی روند صعودی سهم از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این نوع استراتژی بهتر است حد ضرر را حدود ۲ تا ۳ درصد در زیر خط مقاومت که قله را تشکیل داده است قرارداد.

در نتیجه با عبور قیمت پایانی سهم در حدود ۲ تا ۳ درصد در زیر خط مقاومت می بایست نسبت به فروش سهم اقدام نمود.

 

این استراتژی با استفاده از شناسایی واگرایی و اندیکاتور RSI انجام می شود. در این استراتژی پس از اینکه واگرایی را در سهمی مشاهده شد می بایست اندیکاتور RSI را بررسی نماییم در صورتی که RSI سطح ۵۰ را به سمت بالا قطع کرده باشد می بایست وارد سهم شد.

باید توجه داشت زمانی که اندیکاتور RSI سطح ۵۰ را به سمت پایین قطع نماید می‌بایست حد ضرر را فعال نمود و از سهم خارج شد.

 

استراتژی که در این واگرایی مورد استفاده قرار می گیرد یکی از بهترین استراتژی ها برای ورود به سهم می باشد.

در این واگرایی می بایست قیمت را رصد نمود تا سقف جدیدی در سهم تشکیل شود. در نتیجه قیمت جدید را می بایست به عنوان یک مقاومت در نظر گرفت.

نقطه ورود در این استراتژی زمانی است که قیمت سقف جدید و یا نقطه مقاومت را به سمت بالا قطع کند.

البته ممکن است نقطه ورود در این استراتژی با کمی تاخیر همراه باشد.

در این استراتژی می بایست حد ضرر را حدود ۲ تا ۳ درصد در زیر خط مقاومت که قله را تشکیل داده است قرارداد.

 

استراتژی خروج از سهم با استفاده از واگرایی در بورس

برای خروج از سهم بهتر است از واگرایی منفی در بورس استفاده نشود. برای خارج شدن از سهم می بایست استراتژی خاصی داشته باشیم چون ممکن است در زمانی که حد ضرر را فعال می‌کنیم واگرایی مورد نظر ما رخ ندهد.

در استراتژی خروج از سهم با استفاده از واگرایی در بورس بهتر است با استفاده از تکنیکال سود مورد انتظار را پیش بینی کرد.

روش دیگری که می توان استفاده کرد این است که سودی حدود ۱۵ تا ۲۰ بعد از ورود به سهم در نظر گرفته شود و در این هنگام زمانی که قیمت سهم به این هدف رسید می‌بایست حد ضرر را فعال کرد و زمانی که قیمت سهم حدود ۶ درصد زیر بیشترین قیمت پایانی نزول کرد از سهم خارج شد.

 

پیشنهاد می کنم از مقاله الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال را بازدید نمایید

 

1- واگرایی را باید با نمودار قیمت اگر یک اندیکاتور می باشد.

2- واگرایی زمانی اتفاق می افتد نمودار قیمت در جهت مخالف یک اندیکاتور حرکت کند.

3- واگرایی مثبت نشان دهنده افزایش قیمت و رشد سهم می باشد.

4- در واگرایی مثبت قیمت کاهش پیدا میکند ولی اندیکاتور در حال صعود می باشد.

5- واگرایی منفی نشان دهنده کاهش قیمت و افت قیمت سهم می باشد.

6- در واگرایی منفی قیمت افزایش پیدا میکند ولی اندیکاتور در حال ریزش می باشد.

7- برای معاملات تنها به واگرایی اکتفا نکنید.

8- سعی کنید از واگرایی برای احتمال تغییر روند قیمت یک سهم استفاده کنید.

 

پیشنهاد می کنم از محصول فیلتر طلایی بورس بازدید فرمایید 

 

واگرایی در تحلیل تکنیکال یکی از روش های بسیار مهم در بورس می باشد. با ادغام چندین روش واگرایی در بورس می توان به موفقیت های بسیار جالبی دست یافت.

برای شناسایی واگرایی در تحلیل تکنیکال نقاط حمایت و مقاومت را مد نظر قرار دهید.

از اندیکاتور های macd ، rsi و cci برای شناسایی واگرایی در بورس استفاده کنید.

شناسایی واگرایی در بازار بورس به همراه کمک گرفتن از سطوح فیبوناچی در تحلیل تکنیکال را حتماً مد نظر قرار دهید.

برای اینکه بتوانید به طور صحیح از واگرایی در بورس استفاده کنید سعی کنید استراتژی مشخصی را داشته باشید. داشتن استراتژی کمک می کند با هر سیستم معاملاتی و با استفاده از انواع روش های تحلیل تکنیکال بتوانید در بازار بورس موفقیت‌های قابل توجهی کسب نمایید.

در این مقاله سعی کردم واگرایی در تحلیل تکنیکال را به طور کامل آموزش دهم.  لطفاً تجربیات و آموخته های خود را در مورد واگرایی در بورس برای دیگر خوانندگان وب سایت ثروت آفرین به اشتراک بگذارید.

برچسببورس تحلیل تکنیکال واگرایی در تحلیل تکنیکال

7 روز قبل

1 هفته قبل

1 هفته قبل

ممنون از وقتی که گذاشتین و نکاتی که فرمودین
موفق باشید

سلام مسعود عزیز
از توجه شما سپاسگزاریم.
موفق باشید

سلام خیلی ممنون از شما
مقاله بسیار عالی و کاملی بود

سلام مهدی عزیز
خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته است.
موفق باشید

دست شما درد نکنه واقعا عالی توضیح داده بودید . من فیلم های فراچارت رو نگاه کردم ولی نسبت به اموزش متنی شما ، باید بگم بهتر از اونها بود . خسته نباشید .

سلام جناب احمدی عزیز
دوستانی که در مجموعه های دیگر فعالیت دارند آنها هم زحمت می کشند ولی از توجه و لطفی که به مجموعه ما دارید واقعا سپاسگزاریم.
موفق باشید

سلام
ممنون از زحماتتان مقالات مفصلی تهیه کردید
تشکر

سلام وحید عزیز
سپاسگزاریم و خوشحالیم که مقاله واگرایی در تحلیل تکنیکال مورد توجه شما قرار گرفته است.
موفق باشید

سلام و خسته نباشید
دستخوش
خیلی مطالب کامل و جامع و مفید
اگه کسی واقعا مطالب رو با دقت بخونه از هزار تا فیلم آموزشی هم بهتره
من که خیلی استفاده کردم
ان شاالله هر چی از امام حسین میخوایند حضرت ابوالفضل بهتون بده
یا علی مدد
یا مهدی ادرکنی …..

سلام دوست عزیز
از لطفا شما بسیار سپاسگزاریم. خوشحالیم که از مقاله واگرایی در تحلیل تکنیکال – آموزش انواع واگرایی استفاده کردید و این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته است.
موفق باشید

با درود و سپاس فراوان از آموزش بسیار مفیدتان.

سلام سروش عزیز
سپاسگزاریم و از اینکه مقاله واگرایی در تحلیل تکنیکال مورد توجه شما قرار گرفته است بسیار خرسندیم.
موفق باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

اندیکاتور MACD مخفف عبارت Moving Average Convergence Divergence است . این عبارت به معنی همگرایی (Convergence) و واگرایی (Divergence) میانگین متحرک است . این اندیکاتور ابداع آقای جرالد بی اپل است . از این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال برای به دست آوردن قدرت ، جهت و شتاب در یک روند استفاده می شود .این اندیکاتور در اغلب موارد با استفاده از قیمت پایانی محاسبه می شود . بر خلاف اندیکاتور های دیگر اندیکاتور MACD فرمول سختی برای محاسبه خود ندارد.

اندیکاتور به اصطلاح اکثر فارسی زبانان مک دی دو نوع دارد ،
MACD جدید
MACD قدیم
که از لحاظ ظاهری با هم مقداری تفاوت دارند . در اینجا هر دو این اندیکاتور ها را برای شما آموزش می دهیم . در شکل زیر دو نوع و شکل اندیکاتور MACD قدیم (classic MACD) و جدید را مشاهده می کنید. همانطور که می بینید با وجود اینکه کارایی هر دو تقریبا مشابه است اما از نظر ظاهری با هم تفاوت دارند که در این مطالب کاربرد هر دو را توضیح می دهیم.

اندیکاتور مک دی کلاسیک(در شکل بالا اندیکاتور بالایی) شامل یک هیستوگرام (خطوط عمودی مشکی) و دو خط است که در اینجا این دو خط با آبی و قرمز نشان داده شده اند . خط قرمز رنگ با نام خط سیگنال (Signal) و خط آبی رنگ با نام خط MACD شناخته می شوند. اندیکاتور MACD جدید نیز از یک هیستوگرام و یا همان نمودار میله ای و خط قرمز رنگ که همان خط سیگنال است تشکیل شده است

همانطور که گفته شد از اندیکاتور MACD استفاده های متفاوتی می شود . از جمله محاسبه واگرایی MACD همانطور که در شکل زیر می بینید زمانی که واگرایی در اندیکاتور MACD و خط روند اتفاق افتاده است بعد از آن ریزش سهم ایران خودرو اتفاق افتاده است و برعکس این موضوع نیز صادق است.

خط MACD = تفاضل میانگین نمایی ۱۲ روزه قیمت از ۲۶ روزه آن
MACD = [stockPrices,12]EMA – [stockPrices,26]EMA
خط سیگنال : میانگین نمایی ۹ روزه اندیکاتور MACD
signal = [MACD,9]EMA
هیستوگرام MACD در مک دی کلاسیک: تفاوت بین خط سیگنال و خط مک دی است ، به همین خاطر هر زمان که این دو به هم رسیده اند هیستوگرام نیز صفر شده است
در مک دی جدید خط سیگنال تبدیل به همان هسیتوگرام و یا نمودار میله ای شده است . اگر دقت کنید در اندیکاتور پائینی که مک دی کلاسیک است هیستوگرامش دقیقا مثل خط MACD نوسان می کند . و خط قرمز رنگ همان خط سیگنال است
نکته مهم : برای استفاده درست از اندیکاتور MACD لازم نیست فرمول و نحوه محاسبه آن را بدانید فقط استفاده از کاربرد های آن کافیست.واگرایی در مکدی

یکی از مزایای اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) نشان دادن نواحی است که در آنها قیمت تحت عنوان قرار گرفتن در ناحیه ی اشباع فروش یا اشباع خرید طبقه بندی می شود.
اندیکاتور مکدی رابطه ی بین دو میانگین متحرک را اندازه گیری می کند در حالی که شاخص قدرت نسبی (RSI)، نسبت تغییر قیمت را در ارتباط با سقف ها و کف های اخیر اندازه گیری می کند. تحلیلگران برای داشتن دید بهتری از بازار اغلب از هر دو اندیکاتور برای تحلیلهای خود استفاده می کنند.
هر دوی این اندیکاتورها برای اندازه گیری مومنتوم بازار (اندازه ی حرکت) استفاده می شوند. اما از جایی که هر کدام از آنها از فاکتورهای مختلفی را اندازه گیری می کنند گاهی نشانه های متضادی را ارائه می دهند. به عنوان مثال ممکن است RSI برای مدتی بالای ناحیه 70 قرار گیرد که نشان می دهد بازار در ناحیه ی اشباع خرید قرار گرفته است اما مکدی نشان دهنده ی افزایش مومنتوم در جهت صعودی یا خرید باشد.
یکی از محبوب ترین، کاربردی ترین و در عین حال ساده ترین اندیکاتورها، اندیکاتور مکدی (MACD) یا است. مکدی در واقع یک اُسیلاتور به منظور نشان دادن رابطه ی بین دو میانگین متحرک (مووینگ اوریج) قیمتی است.
در نمایش نموداری مکدی ،اجزای اندیکاتور به صورت دو خط مکدی و خط سیگنال و جزء سوم که هیستوگرام باشد نمایش داده می شود. MACD، با کم کردن میانگین متحرک نمایی 26 دوره از میانگین متحرک نمایی 12 دوره محاسبه و به صورت خط نمایش داده می شود. خطی که نمایش دهنده ی میانگین متحرک نمایی خود MACD است نیز خط سیگنال نامیده می شود، چراکه سیگنالهای خرید و فروش را صادر می کند. اندیکاتور مکدی اغلب با نمودار میله ای به نام هیستوگرام بر روی خود همراه است که نشان دهنده ی فاصله ی بین خط MACD و خط سیگنال است.
هنگامی که میانگین متحرک نمایی 12 دوره ای (خط آبی) بالای میانگین متحرک نمایی 26 دوره (خط قرمز) قرار می گیرد، اندیکاتور مکدی دارای ارزشی مثبت و هنگامی که به زیر آن می رود ارزشی منفی دارد. فاصله ی بین مکدی و خط مبنا (Base Line) نشان دهنده ی فاصله ی بین دو میانگین متحرک نمایی است.
از اندیکاتور مک دی به سه روش اصلی می توان در معاملات بهره برد:

در معاملات با اندیکاتور مکدی مدیریت سرمایه، اعمال فیلترهای بیشتر برای ورود به معامله و دریافت تاییدیه های بیشتر اهمیت پیدا می کند. هر کدام از سه کاربرد معاملاتی را می توان با هم ترکیب کرد و سیستم جدیدی برای معاملات ایجاد کرد. این فیلترها و تاییدیه ها احتمال سیگنالهای کاذب را کاهش می دهند اما باعث کاهش سود در معاملات می شوند.

اندیکاتور مکدی از دو عامل میله ها و خط سیگنالی قرمزرنگ و خط مکدی آبی رنگ تشکیل شده است. در حالت اول وقتی میله ها از بالا به سطح صفر نزدیک می شوند، نشان دهنده حمایت از سهم و اگر میله ها از پایین به سطح صفر نزدیک شوند نشان دهنده مقاومت سهم است. به صورت خلاصه سطح صفر در این نوع از اندیکاتور، نقش حمایتی و مقاومتی را ایفا می کند.

• همان طور که گفته شد اندیکاتور مکدی از دو بخش میله ها و خط سیگنالی تشکیل شده است. در این میان تقاطع میله ها و خط سیگنال بسیار بااهمیت است. به بیان دیگر، هرگاه شاهد ورود خط سیگنال در محدوده مثبت به درون میله ها باشیم (در محدوده بالای سطح صفر)، می تواند نشان دهنده سیگنال خرید باشد و بالعکس؛ یعنی چنانچه خط سیگنال درون میله ها بوده و در حال خارج شدن از آن باشد، سیگنال خروج از سهم خواهد بود. در محدوده منفی ها این فرآیند برعکس عمل می کند. به این معنا که اگر خط سیگنال در محدوده منفی وارد میله ها شود سیگنال فروش و اگر خط سیگنال در محدوده منفی که در حال خروج از میله ها است مشاهده شود، سیگنال خرید در نظر خواهیم گرفت.

– یکی از اصلی ترین مشکلات واگرایی این است که بسیاری اوقات سیگنالی برای روند معکوس احتمالی ایجاد می کند اما در عمل روند معکوس نمی شود.
– مشکل دیگر این است که واگرایی، نمی تواند معکوس شدن تمام روندها را پیش بینی کند. به عبارت دیگر، این اندیکاتور سیگنال های زیادی از معکوس شدن روند اعلام می کند ولی این اتفاق نمی افتد اما از پیش بینی برخی روندهای معکوس واقعی باز می ماند.
– واگرایی مثبت کاذب (false positive divergence) هنگامی اتفاق می افتد که قیمت یک دارایی در محدوده رنج (روند خنثی) حرکت کند، بطور مثال بعد از یک روند در یک الگوی مثلث (triangle pattern).
– کند شدن مومنتوم قیمت (حرکات قیمت در محدوده رنج یا کند شدن روند) باعث می شود، حتی در صورت عدم وجود یک روند معکوس حقیقی، MACD از بالاترین حد خود فاصله گرفته و به سمت خطوط صفر متمایل شود.

واگرایی ها به شرایطی از بازار گفته می شود که تضادی آشکار بین قیمت و ابزارهای دیگر تحلیل تکنیکال ایجاد شده و نشان دهنده چرخش های کوچک و بزرگ بازار، در آینده است. این وضعیت بیانگر ضعف روند بوده و از قریب الوقوع بودن تغییر روند حکایت دارد.
به بیان دیگر واگرایی به معنی ضعف یک روند بوده و زمانی مشاهده می شود که قیمت و اندیکاتور در خلاف جهت یکدیگر حرکت می کنند.

واگرایی مثبت و صعودی به این شکل است:

واگرایی صعودی هنگامی رخ می دهد که MACD دو مقدار پایین در حال رشد شکل دهد که با دو مقدار پایین در حال افت روی نمودار قیمت متناظر باشند.
این شرایط، در زمانیکه روند بلندمدت هنوز مثبت است، یک سیگنال صعودی معتبر محسوب می شود. برخی معامله گران حتی وقتی روند طولانی مدت منفی است به دنبال واگرایی های صعودی هستند زیرا با وجود اینکه این تکنیک از اعتبار کمتری برخوردار است می تواند نشان دهنده تغییر در روند باشد.

یک واگرایی نزولی که در طول روند نزولی طولانی مدت شکل می گیرد تائیدی بر احتمال ادامه دار بودن روند نزولی است.

واگرایی در مکدی
واگرایی در مکدی
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *