چاقی و کرونا

چاقی و کرونا
چاقی و کرونا

تهران- ایرنا- مطالعات انجام شده درباره کووید۱۹ و اطلاعات جمع آوری شده از این ویروس نظرات پزشکان را مبنی بر این که کرونا از چاقی بهره می برد و در زمان مناسب به بدن صدمه می زند، تایید می کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی لایو ساینس، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در جدیدترین خبرها گزارش داده است که ۷۳ درصد پرستارانی که به دلیل آلودگی به ویروس کووید۱۹ در بیمارستان بستری شده اند، چاق هستند. علاوه بر این، به تازگی یک مطالعه نشان داد که چاقی می تواند در اثر بخشی واکسن کرونا تداخل ایجاد کند.

ابتدا پزشکان بر این باور بودند که چاقی تنها خطر ابتلا به موارد شدیدتر بیماری کووید۱۹ را و نه احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد؛ اما اکنون، تجزیه و تحلیل های جدیدتر نشان می دهد که نه تنها چاقی خطر ابتلا به موارد وخیم تر بیماری کرونا و مرگ ناشی از آن را افزایش می دهد بلکه خطر آلوده شدن فرد به این ویروس را در اولین مکانی که با آن مواجه می شود نیز افزایش می دهد.

مطالعات مشاهده ای در مارس ۲۰۲۰، فشار خون بالا، دیابت و بیماری عروق کرونر را به عنوان شایع ترین وضعیت های دیگر مشاهده شده در بیماران مبتلا به موارد شدیدتر بیماری کووید۱۹ عنوان کردند.

اما این سردبیران مجله «چاقی» برای اولین بار در اول آوریل سال ۲۰۲۰، این زنگ خطر را به صدا درآوردند که به احتمال زیاد چایی یک عامل خطرساز مستقل برای اثرات شدیدتر عفونت کووید۱۹ است.

چاقی و کرونا

علاوه بر این ٢ مطالعه که تقریباً بر روی ۱۰ هزار بیمار انجام شد، نیز نشان داده اند که بیمارانی که هم کووید١٩ دارند و هم چاق هستند در مقایسه با بیمارانی که شاخص توده بدنی یا BMI معمولی دارند، در روزهای ۲۱ و ۴۵ این بیماری با خطر مرگ بیشتری روبرو هستند.

بالاخره مطالعه ای که در سپتامبر ۲۰۲۰ منتشر شد،  میزان بالاتری از چاقی را در بیماران مبتلا به موارد بسیار شدید کرونا که به لوله گذاری برای اکسیژن رسانی نیاز دارند، نشان داد.

چاقی یک وضعیت پزشکی است که بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد انباشته شده باشد. انباشت بیش از حد بافت چربی می‌تواند باعث پسرفت شاخص‌های سلامتی، از جمله کاهش میانگین طول عمر ویا کاهش کیفیت زندگی شود.

شایع‌ترین روش برای تخمین چاقی استفاده از شاخص توده بدن (BMI) است. شاخصی که با تقسیم کردن وزن شخص بر حسب کیلوگرم بر توان دوم قد وی بر حسب متر به دست می‌آید. طبق تعریف هنگامی که شاخص توده بدن از ۳۰ (kg/m^۲) بیشتر شود، ۳۰ kg/m۲، آن فرد چاق محسوب می‌شود.

دلایل متنوعی برای علت چاقی ارائه شده‌است. اما مهم‌ترین علت مؤثر در چاقی و اضافه وزن، عبارت است از تمایل بدن برای ذخیره انرژی به صورت چربی این تمایل به صورت تکاملی به انسان امروزی به ارث رسیده‌ است.

هزاران سال پیش، اجداد انسان امروزی به دلیل نحوه تغذیه که عبارت بود از دوره‌های پرخوری، و انتظار طولانی مدت برای پیدا کردن دوباره غذا، توانایی ذخیره انرژی به صورت بافت اضافه چربی را به دست آوردند.

انسان‌های دارای اضافه وزن یا چاق همیشه در معرض خطرات ابتلا به بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای هستند. مرض چاقی احتمال ابتلا به بیماری‌های گوناگون، به خصوص بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دوم، آپنه مسدودکننده خواب، انواع مشخصی از سرطان، آرتروز استخوان و آسم را افزایش می‌ دهد.

تهران- ایرنا- محققان دریافتند سلول‌های چربی دارای گیرنده‌های ویروس SARS-CoV-۲ هستند و به عنوان…

تهران – ايرنا – مطالعات جديد نشان مي‌دهد چربي شكم و پهلو احتمال حمله قلبي را در زنان افزايش…

تهران- ایرنا- جدول زمانی پخش برنامه‌های درسی دانش آموزان ابتدایی و…

تهران- ایرنا- سازمان سنجش آموزش کشور نتیجه پذیرش بدون آزمون کارشناسی…

تهران- ایرنا- رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش…

تهران- ایرنا- تفاهم نامه همکاری مشترک بین صندوق نوآوری و شکوفایی و…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

ما از کوکی‌ها Cookies استفاده می‌کنیم تا پیشکش‌های خود به شما را بهبود ببخشیم. معلومات بیشتر در این رابطه می‌توانید در اعلامیه حفظ داده‌ها بیابید.

باری پاپکین، کارشناس تغذیه توضیح می‌دهد که چاقی می‌تواند عوارض مرگباری برای موارد شدید ابتلا به کووید۱۹ داشته باشد. به گفته او، افراد چاق به سختی می‌توانند در برابر این بیماری مقابله کنند.

سازمان جهانی صحت چاقی را یک اپیدمی جهانی توصیف کرده است. شمار افراد دچار چاقی از سال ۱۹۷۵ میلادی تا حالا سه برابر بیشتر شده است.

چاقی و کرونا

در ایالات متحده امریکا از نظر معیارهای طبی تقریباً یک سوم جمعیت دچار چاقی اند. در روسیه، افریقای جنوبی و برخی کشورهای اروپایی بیش از ۲۰ درصد جمعیت آن‌ها چاق اند. کشورهای کانادا، بخش‌هایی از امریکای جنوبی و آسترالیا نیز میزان بالای چاقی در میان جمعیت‌های شان را دارند.

چاقی به صورت بالقوه تهدیدکننده زندگی است. چاقی می‌تواند باعث بیماری‌هایی چون فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ یا بیماری شکر و بیماری‌های قلبی گردد.

حالا یک گزارش بیانگر این است که چاقی می‌تواند عوارض و پیامد بیماری کووید۱۹ را بسیار تشدید کند.

پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی ۷۵ تحقیق از سراسر جهان را که در مجموع شامل ۴۰۰ هزار بیمار می‌شود، مورد ارزیابی قرار داده اند. آن‌ها نتیجه گرفته اند که چاقی می‌تواند خطر وفات در پی ابتلا به بیماری کووید۱۹ را تقریباً ۵۰ درصد افزایش دهد.

باری پاپکین، پروفیسور رشته تغذیه که ریاست این تحقیق در دیپارتمنت تغذیه این دانشگاه و مرکز جمعیت کارولینا را به عهده داشته است، در این مصاحبه راجع به ارتباط چاقی و شدت بیماری کووید۱۹ معلومات می‌دهد.

دویچه وله: آقای باری پاپکین، چه چیزی از یافته‌های این تحقیق شما را متعجب ساخت؟

پاپکین: دو نکته. نخست، میزان کسانی که در شفاخانه بستری شده اند. اگر کسی چاق باشد، احتمال این که [به دلیل ابتلا به کووید۱۹] بستری شود، دو برابر بیشتر از دیگران است. دوم، آمار مرگ و میر است. آمار در هر دو بخش به مراتب بیشتر از آن بود که انتظار می‌رفت و به همین گونه بسیار بیشتر از بیماری‌های انفرادی مانند فشار خون بالا و دیابت.

دویچه وله: دلیل این بلند بودن آمار در میان افراد چاق در چیست؟

پاپکین: اگر شما چاق باشید، سیستم ایمنی بدن تان به خودی خود ضعیف است و سیستم ایمنی تان به شکلی کار نمی‌کند که باید بکند. در این صورت شما بیشتر در معرض بیماری کووید۱۹ قرار دارید و از آنجایی که انتی‌بادی برای مقابله با این ویروس ندارید، شاهد علایم شدید این بیماری خواهید بود.

علاوه بر این، اگر شما چاق باشید – که ۲۵ درصد آلمانی‌ها و بیش از ۲۰ درصد شهروندان اکثر کشورهای جهان با آن مواجه اند – از نظر فیزیولوژیک ضعیف خواهید بود. ظرفیت شش‌های شما محدود است و زمانی که ویروس به شش‌ها حمله ور می‌شوند، نیاز به تجهیزات کمکی خاص دارید. به این ترتیب، چاقی به مشکلات و علت‌های مرگ و میر می‌افزاید.

دویچه وله: شما به سیستم ایمنی ضعیف‌تر در افراد چاق اشاره کردید. آیا به همین دلیل است که برخی‌ها هشدار می‌دهند واکسن برای افراد چاق موثر نخواهد بود؟

پاپکین: دقیقاً. ما از دو واکسن ویروس‌های خانواده کرونا، یعنی واکسن آنفلوانزا و کار تجربی روی واکسن سارس، می‌دانیم که به خوبی موثر واقع نمی‌شوند. در واقع ایالات متحده امریکا برای نخستین بار واکسن قوی‌تر را برای افراد چاق و کهن‌سال خواهد داشت؛ بنابراین یک واکسن قوی‌تر آنفلوانزا برای افراد چاق وجود خواهد داشت.

دویچه وله: راجع به آن افرادی که مدت طولانی به خاطر ویروس کرونا در خانه‌های شان مانده اند و حتی اجازه بیرون رفتن و ورزش کردن در بیرون را هم نداشته اند، چه فکر می‌کنید. آیا ما به خاطر بحران کرونا شاهد افزایش افراد چاق خواهیم بود؟

پاپکین: بله، ما چنین چیزی را در سراسر جهان می‌بینیم. ما در همه کشورهایی که کار می‌کنیم شاهد این هستیم که مردم فعالیت ندارند و از تولیدات ارزان مانند غذاهایی که آماده خوردن است یا به آسانی گرم می‌شود و غذاهای آماده حاوی مقدار زیاد کالری استفاده می‌کنند، خصوصاً آن‌هایی که فقیر اند. همچنین نوشیدنی‌های شکردار بیشتر استفاده می‌شوند. همه این‌ها به مشکلات می‌افزایند و ما می‌بینیم که تغذیه ناسالم در میان مردمی با درآمد پایین یا متوسط در سراسر جهان افزایش می‌یابد.

دویچه وله: آیا این یک زنگ هشدار برای مردم است که عادات و شیوه زندگی شان را تغییر بدهند؟

پاپکین: چنین خواهد بود، اما من فکر می‌کنم که باید قواعد حکومتی و تغییرات دیگری در این زمینه روی دست گرفته شوند. بدون این تغییرات، ما نمی‌توانیم فضای غذایی را تغییر بدهیم و زمان سختی را در وادار کردن مردم، به استثنای تعداد محدودی، در تغییر دادن عادات غذایی و فعالیت‌های شان خواهیم داشت.

تاهنوز ثابت نشده است که پوشیدن ماسک به صورت موثر از آلوده شدن به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند. اما این ماسک‌ها می‌توانند از رسیدن برخی مکروب‌ها به دهان جلوگیری کنند. مهم‌تر از همه این است که این ماسک‌ها باعث می‌شوند به دهان و بینی خود دست نزنیم. اگر شما مریض باشید، این ماسک‌ها شاید بتوانند از سرایت بیماری از شما به دیگران جلوگیری کنند.

سازمان صحی جهان ماسک را شامل فهرست توصیه‌های خود برای وقایه در برابر ویروس کرونا نکرده است. در صدر این فهرست آمده است که دست‌ها را باید به صورت مرتب بشوییم. سازمان صحی جهان توصیه کرده که دست‌های خود را با مواد حاوی الکول یا مواد ضد عفونی‌کننده شستشو کنیم.

یکی از راه‌های ساده روزمره این است که دست‌های خود را با آب و صابون بشوییم. باید اطمینان حاصل کنیم که دست‌ها به صورت کامل و تمیز شسته شوند.

داکتران توصیه کرده اند که در هنگام سرفه یا عطسه زدن، دهان و بینی خود را با آرنج دست یا دستمال کاغذی بپوشانیم. اما مهم این است که بعداَ فوراَ دست‌ها شسته شده و دستمال دور انداخته شود. اگر به این منظور از دستمال‌های پارچه‌ای استفاده می‌شود، باید بعداَ شسته شوند.

یکی دیگر از توصیه‌ها این است که از تماس با افراد مریض و بیمار جلوگیری شود که البته این کار برای همه مقدور نخواهد بود. بنابراین اگر از افراد مریض پرستاری می‌کنید، به اندازه کافی تدابیر وقایوی بگیرید.

اگر تب دارید، سرفه می‌کنید و در تنفس مشکل دارید، فوراَ به داکتر مراجعه کنید. در چنین حالتی از رفتن به محلات عامه و تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید تا آن‌ها را مریض نسازید. در چنین صورتی به داکتر توضیح بدهید که قبلاَ در کجاها بوده و مسافرت کرده اید.

اگر در مناطقی که ویروس کرونا شیوع یافته است به بازارهای حیوانات زنده می‌روید، از تماس مستقیم و حفاظت‌نشده با حیوانات خودداری کنید. به همین گونه به مکان‌هایی که حیوانات نگهداری می‌شود نیز نزدیک نشده و تماس پیدا نکنید.

گوشت را خوب پخته کنید و بعداَ صرف نمایید. از مصرف تولیدات حیوانی خام یا نیم‌پخته خودداری شود. در نگهداری گوشت خام و دیگر تولیدات حیوانی دقت شود تا با دیگر مواد غذایی در تماس نباشند. این کار از انتقال احتمالی ویروس از این مواد خام حیوانی جلوگیری می‌کند.

مصاحبه‌کننده: بن فاجزولین/ ع. ف.

سازمان جهانی صحت احتمال غلبه بر پاندمی کرونا را به این زودی ها در اروپا بعید عنوان کرده است. براساس پیش‌بینی این سازمان، احتمال دارد که در همین نزدیکی‌ها تعداد تلفات ناشی از ابتلا به کرونا در اروپا افزایش یابد.  

واکسن زیر توسعه آسترازنکا زیر نام « AZD1222» یکی از پیشتازترین واکسن‌های احتمالی ویروس کرونا نگریسته می‌شود. اما حالا آزمایش بالینی این واکسن متوقف شده و دلیل آن هم بروز عوارض جانبی احتمالی در یکی از اشتراک‌کنندگان است.
 

بر اساس گزارش کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان، پاندمی کرونا فرصت‌های آینده میلیون ها مهاجر کودک و نوجوان در جهان را تهدید می کند. این سازمان از حکومت های جهان خواهان حمایت بیشتر از این پناهجویان شده است.
 

شرکت دوا سازی  “کیورواک” آلمان می‌خواهد تا پایان سال جاری میلادی ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا را تولید کند. دولت فدرال آلمان به این شرکت ده ها میلیون یورو کمک می کند.  

در ایالات متحده امریکا، در ۲۴ ساعت گذشته شمار افرادی که از اثر بیماری کرونا جان داده اند به بلند ترین رقم رسیده است. آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا در آلمان نیز تکان دهنده است.

برای اولین بار در آلمان تقریباً ۳۰ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت ثبت گردید. رقم تلفات جانی در یک شبانه روز نیز بی سابقه بوده است.

مارگاریت کینان ۹۱ ساله روز سه شنبه به عنوان نخستین شخص در جهان واکسین کرونای بایونتیک-فایزر را دریافت کرد. بریتانیا ۸۰۰ هزار دوز از این واکسین را دریافت کرده و تا آخر این ماه چهار میلیون دوز دیگر به دست می‌آورد.

به عنوان نخستین نشانه های بهبود مناسبات میان قطر و چهار کشور دیگر عربی، عربستان سعودی تحریم های خود علیه قطر را لغو می‌کند. ایالات متحده از کشورهای دیگر عربی نیز خواهان بهبود روابط با قطر شده است. 
 

محکمه‌ای در پاکستان آزمایش جنجالی بکارت دختران را ممنوع کرده است. از دو سال به اینسو سازمان ملل و فعالان حقوق بشر بر متوقف ساختن آزمایش بکارت که مبنای طبی و علمی ندارد، تأکید داشتند. 
 

هزاران تن از شیعیان سوگوار درشهر کویته پاکستان با حمل کردن جسدهای کارگران معدن زغال سنگ که روز گذشته کشته شدند، تظاهرات کرده و خواستار تامین امنیت و عدالت شدند. وزارت خارجه افغانستان گفته که هفت تن از قربانیان افغان اند. 
 

چاقی و کرونا

مردان مسلح دست کم ۱۱ تن از کارگران یک معدن را در جنوب غرب پاکستان و در مرز با افغانستان کشته و سه تن را زخمی کردند. مقامات محلی گفته اند که این افراد اعضای یک اقلیت مذهبی بوده اند. 
 

حکومت پاکستان اعلام کرده است که مصارف تعمیر مجدد معبد هندو ها درایالت خیبرپشتونخوا را به دوش می گیرد. این معبد روزچهارشنبه توسط مسلمانان افراطی تخریب گردید. این معبد قبل از این نیز در سال ۱۹۹۷ به عین شیوه تخریب شده بود. 
 

© 2021 Deutsche Welle |
حفظ داده ها |
یادداشت حقوقی |
تماس
| نسخه موبایل

منبع تصویر، Getty Images

متخصصان پس از بررسی مطالعات موجود می‌گویند که چاقی و اضافه وزن، شما را بیشتر در معرض ابتلای نوع وخیم و مرگ ناشی از کووید ۱۹ قرارمی‌دهد.

بررسی مطالعات انجام شده توسط بخش بهداشت درمان بریتانیا نشان می‌دهد که افراد دارای اضافه وزن در صورت ابتلا به ویروس کرونا بیشتر نیاز به بستری شدن در بیمارستان و یا بخش مراقبت‌های ویژه خواهند داشت.

و این خطر با بیشتر شدن وزن افزایش چشمگیری دارد.

در این بررسی گفته شده که خطر مرگ ناشی از کرونا برای افراد چاق دو برابر است.

چاقی و کرونا

دکتر آلیسون تدستون، از متخصصان بخش بهداشت و درمان بریتانیا گفته که شواهد موجود در این باره واضح و آشکار است هر چه اضافه وزن بیشتری داشته باشید خطر ابتلا به نوع وخیم و مرگ ناشی از ویروس کرونا و بسیاری دیگر از بیماری‌ها بیشتر می‌شود.

بریتانیا یکی از کشورهای اروپایی است که بالاترین میزان چاقی را داراست.

تقریبا دو سوم بزرگسالان در این کشور اضافه وزن دارند.

در ریه افراد چاق، چربی مشاهده شد

آیا خطر کرونا برای مردان بالای ۵۰ سال بیشتر است؟

چرا مبتلایان به کرونا را روی شکم می‌خوابانند؟

کربو‌هیدرات، دوست یا دشمن؟

پروفسور سوزان جب از دانشگاه آکسفورد گفته که ما تاکنون می‌دانیم که در افراد مسن، مردان، افرادی که اصالتا متعلق به کشورهای جنوب آسیا هستند، برخی دیگر از اقلیت‌های نژاد و همچنین کسانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند، خطر ابتلا به کووید ۱۹ بیشتر است.

به گفته این استاد دانشگاه، “جدای از همه این‌ها، مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که اضافه وزن و چاقی یکی دیگر از عوامل مهم در ابتلا به نوع وخیم ویروس کروناست.”

در گزارش منتشر شده از سوی متخصصان همچنین آمده هر چند که برخی اطلاعات نشان می دهد که شمار بیشتری از مردم در دوران قرنطینه ورزش کرده اند، اما شواهد حاکی است که میزان این فعالیت ها در مجموع افزایش نداشته است.

علاوه برآن خوردن غذاهای فوری یا فست فود، میان وعده‌ها و الکل هم در این دوران افزایش داشته است.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

منبع تصویر، Getty Images

می‌دانیم که چاقی خطر ابتلا به بیماری‌هایی را افزایش می‌دهد از جمله بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نوع دوم.

تحقیقات مقدماتی نشان داده است که چاقی ممکن است باعث احتمال بیشتر ابتلا به کوویدـ ۱۹ شود. چرا؟

آیا شواهدی مبنی بر ارتباط چاقی و خطر ابتلا به ویروس وجود دارد؟

این پرسش موضوع چندین تحقیق بوده است و کارشناسان در تلاشند تا پاسخی برای آن بیابند.

چاقی و کرونا

این ارقام در مقایسه با ٪۶۴ افراد دارای اضافه وزن و چاق در کل بریتانیاست، ٪۳۵ با بی‌ام‌آی ۲۵ تا ۲۹ و باقی با بی‌ام‌ای ۳۰ و بالاتر.

شاخص تودهٔ بدنی یا بی‌ام‌آی با تقسیم وزن فرد در واحد کیلوگرم بر قد او در واحد متر به دست می‌آید.

فدراسیون جهانی چاقی می‌گوید با توجه به میزان بالای چاقی در جهان، درصد بالایی از افرادی که مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند “بی‌ام‌آی بالاتر از ۲۵ داشته‌اند”. پژوهش‌های اولیه در ایالات متحده، ایتالیا و چین هم آن را به عنوان عامل مهم خطرساز تأئید کرده است.

سالمندی، مذکر بودن و بیماری‌های زمینه‌ای همه از عواملی است که باعث می‌شود افراد دچار عوارض شدید کوویدـ ۱۹ بشوند.

هرچه اضافه وزن بیشتری داشته باشید، بدن شما چربی بیشتری دارد و تناسب بدنی کمتری دارید و گنجایش ریه‌های شما هم کمتر است. به این معنا که بدن شما باید تلاش بیشتری کند تا اکسیژن را به خون و سراسر بدن شما برساند که این خود بر کارکرد قلب و گردش خون هم اثر می‌گذارد.

پروفسور نوید ستار، از دانشگاه گلاسگو می‌گوید:” بیشتر افرادی که اضافه وزن دارند، نیاز بیشتری به اکسیژن دارند. به این معنا که بدن آنها مورد تهدید شدیدتری قرار می‌گیرد”.

در دوران بیماری‌هایی مانند ویروس کرونا این موضوع خطرساز است.

دکتر دیان سلایا، از دانشگاه ردینگ می‌گوید:” بدن افراد چاق به تدریج بر اثر کمبود و نرسیدن اکسیژن به اعضای اصلی تحت فشار قرار می‌گیرد”.

این یکی از دلایلی است که افراد چاق یا دارای اضافه وزن در بخش مراقبت‌های ویژه بیشتر نیاز به کمک‌های تنفسی و حمایت در مورد کارکرد کلیه‌ها پیدا می‌کنند.

منبع تصویر، Getty Images

پژوهشگران دریافتند که آنزیمی به نام آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین (ACE2) که در سلول‌های بدن وجود دارد، راه اصلی ورود ویروس به بدن است.

میزان بالایی از این مولکول در بافت‌های چربی قرار دارد که در افراد چاق بیشتر در زیر پوست و اطراف اعضای داخلی بدن‌شان وجود دارد.

این یکی از دلایلی است که افراد چاق احتمال بیشتری برای ابتلا به این ویروس و بیمار شدن با آن دارند.

مهم‌تر از هر چیز دیگری، توانایی خود بدن در مقابله با ویروس اهمیت دارد که همان واکنش ایمنی بدن است. این واکنش در افراد چاق به خوبی عمل نمی‌کند.

به دلیل التهاب سلول‌های ایمنی به نام ماکروفاژ‌ها و ورود به بافت‌های چربی، باعث اختلال در واکنش سلول‌های بدن در برابر بیماری می‌شوند.

بنا به نظر کارشناسان، این امر منجر به توفان سیتوکین می‌شود که نوعی واکنش شدید و کشندهٔ‌ سیستم ایمنی بدن است که ایجاد التهاب و عفونت و آسیب‌های جدی می‌کند .

نوع ویژه‌ای از بافت چربی بیشتر در معرض حملهٔ ماکروفاژ‌ها قرار می‌گیرد. این موضوع شاید روشن کند که چرا افراد اقلیت‌های قومی‌-‌ نژادی و آفریقایی‌تبارها، که مقدار بیشتری از این نوع بافت در بدن خود دارند؛ به گفتهٔ دکتر سلایا: ” میزان بالاتری از ابتلا به دیابت دارند و هم‌چنین در برابر ویروس هم آسیب‌پذیرترند”.

منبع تصویر، Getty Images

چاقی به طور معمول با مشکلات دیگر سلامتی همراه است، مانند مشکلات قلب و ریه یا کارکرد ضعیف کلیه‌ها و دیابت نوع دوم.

همهٔ این مشکلات ممکن است تا زمانی که بیماری شدیدی مانند کووید ـ ۱۹ از راه نرسد، خود را نشان ندهند و در چنین وضعیتی شرایط بدنی فرد وخیم‌تر می‌شود.

لخته‌های خونی هم احتمال بیشتری دارد که تشکیل شوند که دلیل آن هنوز روشن نیست.

مراقبت از بیماران چاق در بخش مراقبت‌های ویژه کار دشواری برای کادر درمان است و لوله‌گذاری تنفسی نای (انتوبه) و اسکن به دلیل وزن زیاد به آسانی ممکن نیست.

بیماران سنگین‌وزن مشکلاتی برای نفس کشیدن دارند و به سختی می‌توانند تنفس خود را تنظیم کنند.

بهترین راه تغذیهٔ سالم است، رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم.

راه‌رفتن سریع، دویدن و دوچرخه‌سواری انتخاب‌های خوبی هستند که حتی در دوران فاصله‌‌گیری اجتماعی هم ممکن است.

از طرف دیگر تلاش کنید تا آهسته غذا بخورید و از موقعیت‌هایی که وسوسهٔ پر‌خوری به سراغ‌تان بیاید، پرهیز کنید.

کووید-۱۹ نام بیماری واگیری است که در اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ در چین کشف شد.

صدها ویروس کرونا وجود دارد که عمدتا حیوان‌ها را آلوده می‌کنند، از جمله خوک، شتر، خفاش و گربه. اما تعداد کمی از آن‌ها – مثل ویروس کرونای جدید – انسان‌ها را آلوده می‌کنند.

بعضی از ویروس‌های کرونا به بیماری‌هایی با علائم خفیف یا ملایم منجر می‌شوند، مثل سرماخوردگی عادی. اما ویروس کرونای جدید از آن دسته ویروس‌ها است که می‌توانند به بیماری‌ حاد منجر شوند، مثل سینه‌پهلو.

علائم بیشتر مبتلایان خفیف خواهد بود – مثل تب، بدن‌درد و سرفه – و بدون درمان خاصی بهبود خواهند یافت.

اما حال بعضی از سالخوردگان، و کسانی که مشکلات زمینه‌ای مانند دیابت یا سرطان دارند، ممکن است وخیم شود.

مردم وقتی از بیماری عبور می‌کنند و بهبود می‌یابند، بدنش شیوه مبارزه با این بیماری در آینده را یاد می‌گیرد.

اما این مصونیت همیشه پایدار یا یا کاملا موثر نیست و می‌تواند به مرور زمان کاهش پیدا کند.

گمان می‌رود که فرد مبتلا به ویروس کرونا در صورت بهبودی مصونیت پیدا می‌کند. اما هنوز مشخص نیست که این مصونیت به چه مدت ادامه پیدا می‌کند.

به گفته دانشمندان، بروز علائم بیماری به طور متوسط ۵ روز زمان می‌برد، اما علائم ممکن است در بعضی‌ها خیلی زودتر یا خیلی دیرتر بروز کند.

چاقی و کرونا

بنا به گفته سازمان بهداشت جهانی، دوره کمون این بیماری می‌تواند تا ۱۴ روز طول بکشد، اما برخی از محققان می‌گویند که ممکن است ۲۴ روز هم بشود.

دانستن و درک دوره کمون بسیار مهم است، چرا که به پزشکان و مقامات بهداشتی اجازه می‌دهد تا تمهیدات موثرتری برای مهار شیوع ویروس بیندیشند.

میزان واگیری هر دو ویروس خیلی زیاد است.

گمان می‌رود که افراد مبتلا به کووید-۱۹ به طور میانگین دو تا سه نفر دیگر را نیز آلوده می‌کنند، در حالی که مبتلایان به آنفلوآنزا حدودا یک نفر دیگر را مبتلا می‌کنند.

شما می‌توانید برای ممانعت از شیوع کووید-۱۹ یا آنفلوآنزا دست به اقدامات ساده‌ای بزنید.

کووید-۱۹ در ۸۰ درصد مبتلایان خفیف خواهد بود، مثل آنفلوآنزا.

علائم آن شامل تب و سرفه خشک می‌شود. شاید حالتان چند روزی خوب نباشد، اما باید بعد از گذشت حدودا یک هفته از بروز علائم عادی شود.

اگر ویروس به خوبی در ریه‌ها پا بگیرد می‌تواند به مشکلات تنفسی و سینه‌پهلو منجر شود. از هر هفت نفر یک نفر ممکن است به درمان بیمارستانی نیاز پیدا کند.

توصیه متخصصان آسم این است که به استفاده از اسپری تنفسی خود (که معمولا قهوه ای رنگ است) طبق دستور پزشک ادامه دهید. این کار احتمال بروز حمله آسم به خاطر وجود ویروس، از جمله ویروس کرونای جدید، را کاهش می‌دهد.

اسپری استنشاقی آبی زنگ خود را همیشه همراه داشته باشید تا در صورت بروز علائم آسم در دسترس باشد. اگر علائم آسم شدیدتر شده باشد ممکن است به کووید-۱۹ مبتلا شده باشید.

ویروس کرونا می‌تواند در سالخوردگان و کسانی که مشکلات زمینه‌ای دارند، مانند مشکلات ریوی یا دیابت، به بیماری حادتری منجر شود.

در حال حاضر مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ویروس کرونا برای معلولانی که مشکل سلامتی دیگری، مثلا بیماری ریوی، ندارند خطرناکتر است.

کووید-۱۹ ممکن است در موارد کمی به سینه‌پهلو منجر شود. این اتفاق عمدتا برای افرادی می‌افتد که از قبل مشکلات ریوی داشته‌اند.

اما از آنجایی که این یک ویروس جدید است کسی نسبت به آن مصون نیست، حتی اگر قبلا به سینه‌پهلو گرفته باشد یا به یک ویروس کرونای دیگر مثل سارس مبتلا شده باشد.

شاید قرنطینه شهرها و درخواست از مردم برای ماندن در خانه‌ها به نظر افراط باشد، اما تنها جایگزین این است که بگذاریم ویروس بدون هیچ محدودیتی پخش شود.

این ویروس برخلاف آنفلوآنزا واکسن ندارد و به همین خاطر برای سالخوردگان و افرادی که مشکلات زمینه‌ای دارند بسیار خطرناک است.

دولت‌ها در سراسر دنیا مرتب نظر خود درباره استفاده از ماسک را به‌روز می‌کنند – اما توصیه فعلی سازمان بهداشت جهانی این است که افراد باید در صورت داشتن علائم کووید-۱۹ و یا هنگام مراقبت از مبتلایان با موارد مشکوک به کووید-۱۹ از ماسک استفاده کنند.

ماسک می‌تواند مانع انتقال بیماری به شما و دیگران شود، اما تنها به شرطی که درست استفاده شود و با اقدامات دیگری نظیر شستن کامل دست‌ها و کاهش خروج از خانه همراه باشد.

توصیه به استفاده از ماسک با ملاحظات گوناگونی همراه است. بعضی از کشورها تلاش می کنند که اقلام لازم برای کادر درمانی دچار کمبود نشود و بعضی‌ها هم فکر می‌کنند که استفاده از ماسک می‌تواند باعث ایجاد حس امنیت کاذب شود. استفاده از ماسک در عین حال می‌تواند باعث افزایش دست زدن به صورت شود.

حواستان به دستورالعمل‌های محلی باشد چون در بعضی از کشورها، مثل آرژانتین، چین، ایتالیا و مراکش استفاه از ماسک در اماکن عمومی الزامی است.

اگر در چنین وضعیتی قرار دارید باید تماس خود را با آن شخص به حداقل برسانید و در صورت امکان همزمان در یک اتاق نباشید.

شخصی که در قرنطینه است باید در اتاقی بماند که جریان هوای خوبی دارد و پنجره‌اش باز می‌شود، و از بقیه ساکنان خانه فاصله بگیرد.

روی سطوح سخت – مانند دستگیره درها، کلیدهای آسانسور یا میز آشپزخانه، احتمالا حدود ۴۸ ساعت. اگرچه برخی تحقیقات قبلی در مورد ویروس‌های کرونا نشان می‌دادند که این ویروس‌ها می‌توانند در شرایط مناسب برای یک هفته زنده بمانند.

روی سطوح نرم مانند لباس، ویروس مدت زمان کمتری زنده می‌ماند ، بنابراین اگر کُتی دارید که ویروس ممکن است روی آن باشد، اگر آن را یک یا دو روز نپوشید، ویروس از بین خواهد رفت.

دانشمندان دارند روی تاثیرات کووید-۱۹ بر خانم‌های حامله تحقیق می‌کنند، اما در حال حاضر اطلاعات کافی وجود ندارد.

مشخص نیست که آیا مادر مبتلا به ویروس کرونا می‌تواند در دوره حاملگی یا هنگام زایمان آن را به فرزندش مبتلا کند یا نه، اما تا به امروز هیچ ردی از ویروس در مایع آمنیوتیک یا شیر مادر دیده نشده است.

در مورد مادرانی که هنوز زایمان نکرده‌اند، فعلا هیچ مدرکی نیست که نشان دهد بیشتر از بقیه در خطر قرار دارند. اما خانم‌های حامله به خاطر بروز تغییرات در سیستم ایمنی و بدنشان ممکن است دچار عفونت‌های تنفسی شدیدی شوند.

هز پادتنی که در بدن مادر باشد از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شود.

اگر بدنتان در حال ساخت پادتن برای مقابله با کووید-۱۹ باشد، این پادتن از طریق شیر منتقل خواهد شد.

مادرن شیرده باید مثل بقیه به توصیه‌ها عمل کنند تا احتمال ابتلا کمتر شود – پوشاندن دهان هنگام سرفه و عطسه، دور انداختن دستمال و شستن مرتب دست‌ها و اجتناب از لمس چشم‌ها، بینی و دهان با دستان کثیف.

بنا به بر آمارهای چین و دیگر کشورها، به نظر می‌رسد که تاثیر ویروس کرونا بر کودکان در کل کمتر است.

دلیلش شاید این باشد که می‌توانند ویروس را خیلی راحت شکست دهند، یا مبتلای بی‌علامت باشند، یا علائم بسیار خفیفی در حد سرماخودرگی بروز دهند.

اما کودکانی که مشکلات زمینه‌ای مانند آسم دارند باید بیشتر مراقب خود باشند.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

رژیم غذایی دکتر کرمانی

این روزها تب و تاب کرونا بالاست و بسیاری از افراد به خاطر این بیماری مهلک جان خود را از دست می دهند. ویروس منحوسی که به شکل مردی هزارچهره در می آید تا افراد بیشتری را به خود آلوده کند. ترس و وحشت همه را فراگرفته و هر کسی را که می بینی، ماسک و دستکش دارد. شهر شبیه به خانه ی ارواح شده و هر روز بیانیه های مختلفی از سوی وزارت بهداشت مبنی بر توصیه های ایمنی منتشر می شود:

 دست ها را یک سره بشویید و ضد عفونی کنید.

استفاده از ماسک و دستکش را جدی بگیرید.

فاصله ۲ متری را با دیگران رعایت کنید.

چاقی و کرونا

سیستم ایمنی بدن را تا جایی که می توانید تقویت کنید و ….

اما سوال اینجاست که چطور می توان سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری ها تقویت کرد؟

روش های زیادی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد. مصرف مواد غذایی و خوراکی های حاوی ویتامین C، استفاده از مکمل ها و مولتی ویتامین ها، مصرف غذاهای سالمی همچون تخم مرغ، ورزش، کاهش مصرف کربوهیدرات های ساده (شیرینی)، خواب کافی و سبک زندی سالم.

جالب است بدانید بر اساس یک مقاله ی جدید در نشریه ی سان، افراد با BMI (شاخص توده بدنی) بالای ۳۰ بیشتر از افرادی که تناسب اندام دارند، به ویروس کووید-۱۹ دچار می شوند. پس از بررسی های انجام شده محققان انگلیسی به این نتیجه دست یافته اند که اضافه وزن باعث گرفتگی عروق، التهاب مزمن، دشواری در گردش خون می شود که همه عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نتیجه ابتلا به بیماری های مهلکی از جمله کروناست.

علاوه بر موارد بالا، اضافه وزن موجب فشار بر روی دیافراگم شده و تنفس را سخت تر می کند. از طرفی کرونا با درگیر کردن ریه ها موجب تنگی نفس شده، در نتیجه عامل چاقی و درگیری ریه ها وضعیت را برای بیمار خطرناک تر می کند.

به گزارش بی بی سی نیوز و به نقل از فدراسیون جهانی چاقی، درصد بالایی از افراد مبتلا به کرونا “BMI بالاتری از ۲۵ داشته ‌اند”. پژوهش‌های اولیه در ایالات متحده، ایتالیا و چین هم آن را به عنوان عامل مهم خطرساز تأئید کرده است.

هرچه اضافه وزن بیشتری داشته باشید، بدن شما چربی بیشتری حمل می کند. در نتیجه گنجایش ریه‌های شما کمتر می شود. به این معنا که بدن شما باید تلاش بیشتری کند تا اکسیژن را به خون و سراسر بدن شما برساند که این خود بر کارکرد قلب و گردش خون اثر می‌گذارد.

پروفسور نوید ستار، از دانشگاه گلاسگو می‌گوید:” بیشتر افرادی که اضافه وزن دارند، نیاز بیشتری به اکسیژن دارند. به این معنا که بدن آنها مورد تهدید شدیدتری قرار می‌گیرد”.

به گزارش خبرگذاری تسنیم به نوشته از سایت “Timesofindia” نتایج مطالعات پزشکان انگلیسی نشان داد که چاقی یکی از عوامل افزایش خطر ابتلا به کروناست.

پس از انجام تحقیقات متعدد از بیماران کرونایی در بیمارستان های انگلیس نشان داده شد که ۷۳ درصد از بیماران مبتلا به کرونا دچار اضافه وزن بودند. علاوه بر خطر ابتلا به کرونا احتمال مرگ و میر افراد چاق بر اثر این بیماری منحوس بیشتر از سایر افراد جامعه است.

به گزارش مشرق نیوز، بر اساس آخرین مشاهدات دانشمندان انگلیسی، از هر ۱۰ فرد مبتلا به کرونا، ۸ نفر جان خود را از دست می ‌دهند که از این میان ۶ نفر دارای اضافه وزن هستند.

افراد چاق نسبت به  افراد دارای تناسب اندام با تولید بیش از اندازه نوعی آنزیم به نام آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین (ACE2) که در واقع دروازه‌ای برای ورود ویروس کووید -۱۹ است، بیشتر در خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند.

به گزارش ایرنا نتایج مطالعه ای در نشریه لنست نشان می دهد که اکثر بیماران جوانی که به دلیل کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جان هاپکینز آمریکا تحت درمان قرار گرفتند، اضافه وزن داشتند. گفته می‌شود آسیب پذیرترین قشر در برابر ویروس کرونا، افراد مسن و کهنسال هستند، اما بیماری چاقی هشداریست که کودکان و نوجوانان را نیز به این ویروس مبتلا می کند.

به گزارش ایسنا، ‌ دکتر فرزاد شیدفر درباره برخی نگرانی‌های مبنی بر ارتباط چاقی و ابتلا به ویروس کرونا گفت: افراد چاق معمولا با افزایش توده چربی در بدن مواجه هستند که می‌تواند خطرات متعددی را متوجه فرد کند و باعث افزایش چربی خون و عوامل التهابی در بدن شود و عروق بدن را مستعد به رسوب چربی و انسداد شریان کند.

به گزارش خبر آنلاین به نقل از مریم مظاهریون، متخصص تغذیه: افرادی که بالای ۶۰ سال هستند بیشترین دلیل بستری شدن آنها بیماری زمینه‌ ای بوده و در افراد جوانتر، چاقی می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و زمینه ابتلا به کرونا را فراهم کند.

فرد چاق، ورزش و تحرک ندارد، شیوه زندگی مناسبی ندارد و از رژیم غذایی مناسبی برخوردار نیست. این موارد به مرور زمان موجب می شود تا فرد فشار زیادی را تحمل کند و مستعد ابتلا به کرونا باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

نام *

ایمیل

تبریک میگم‌ماشالا خیلی خوب شدین امیدوارم یه روزی هم اونجا جایگاه من بشه واسم من جزو رکوردارا بشه منم ۱۸ کیلو کاهش داشتم والان ۶ کیلو آخرمم منم به خاطر درس ودانشگاه خیلی چاق شده بودم دقیقا شرایطتتون مثل من بوده موفق باشین

برای دریافت مشاوره خرید رژیم دکتر کرمانی شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

کلیه حقوق متعلق به مجموعه به اندام دکتر کرمانی می باشد.

رئیس ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه کشور، گفت: چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به نوع حاد ویروس کرونا می شود و خطر بستری شدن را تا ۳ برابر افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرجان عجمی، با بیان اینکه همه گیری ویروس کرونا تبدیل به یک چالش جهانی شده و گسترش سریع بیماری باعث مرگ بسیاری از افراد در سرتاسر جهان شده است، افزود: چاقی، یک علل زمینه‌ای مهم برای ابتلا به کرونا و بیماری‌های دیگری مثل فشار خون، اختلال در چربی‌های خون مانند کلسترول، تری گلیسیرید، دیابت نوع ۲، بیماری‌های عروق کرونری، سکته‌ها، بیماری‌های کیسه صفرا، سرطان و استئوآرتریت است.

وی ادامه داد: افرادی که چاق هستند و یا سایر مشکلات متابولیکی مانند دیابت و فشار خون بالا دارند، بیشتر از دیگران نیاز به بستری شدن در بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا دارند.

عجمی اظهار داشت: چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به نوع حاد ویروس کرونا می‌شود و خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل ویروس کرونا را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد.

وی، چاقی را موجب کاهش عملکرد سیستم ایمنی، کاهش ظرفیت ریه و دشواری تهویه هوا دانست و تصریح کرد: با افزایش شاخص توده بدنی، خطر مرگ ناشی از ویروس کرونا افزایش می‌یابد و همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که چاقی با کاهش احتمال اثربخشی واکسن آنفلوانزا، هپاتیت و کزاز در ارتباط است.

چاقی و کرونا

رئیس ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به توصیه‌های تغذیه‌ای اشاره کرد و گفت: مدت‌ها است نقش تغذیه در ارتباط با سیستم ایمنی اثبات شده است، افرادی که برنامه غذایی نامناسبی دارند بیشتر در معرض خطر عفونت‌های مختلف باکتریایی و ویروسی هستند. عفونت‌های مزمن وضعیت تغذیه‌ای افراد مبتلا را بدتر می‌کند. علاوه بر این، کووید ۱۹ در بین افراد مسن و مبتلایان بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشارخون بالا، سرطان و عفونت‌هایی مانند AIDS/HIV شدیدتر است.

عجمی افزود: یک رژیم غذایی سالم، بر مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و مغزها، مصرف متوسط ماهی، غذاهای لبنی و مرغ، و مصرف محدود گوشت قرمز و فرآوری شده، کربوهیدرات تصفیه شده و شکر تاکید دارد. روغن‌های مایع گیاهی مثل کانولا آفتابگردان و زیتون که دارای اسیدهای چرب غیر اشباع هستند به جای روغن حیوانی و دمبه که سرشار از اسیدهای چرب اشباع است بهتر است استفاده شود. و مصرف روغن‌های گیاهی جامد و کره گیاهی که سرشار از اسیدهای چرب ترانس است محدود شود.

وی همچنین در ادامه به ویتامین D اشاره کرد و اظهار داشت: ویتامین D باعث افزایش پاسخ ایمنی ذاتی سلول می‌شود، زیرا بیان ژن گیرنده‌های آن در سلول‌های ایمنی اتفاق می‌افتد. کمبود ویتامین D در افراد چاق به دلیل احتباس آن در بافت چربی شایع است.

رئیس ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، گفت: نتایج مطالعات نشان داده است ک کمبود ویتامین D باعث افزایش خط عفونت تنفسی پنومونی می‌شود. نقش مکمل یاری با ویتامین D برای پیشگیری و یا درمان ویروس کرونا، هنوز به خوبی شناخته نشده است اما در صورت کمبود آن در بدن، دریافت مکمل تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه توصیه می‌شود.

عجمی افزود: داشتن فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید، در افراد چاق به ندرت دیده می‌شود اما می‌تواند باعث تقویت ایمنی و کاهش احتمال مرگ ناشی از عفونت‌های ویروسی و بیماری‌های حاد تنفسی شود. داشتن فعالیت بدنی در دوران قرنطینه خانگی می‌تواند دشوار باشد. حتی با رعایت فاصله اجتماعی نیز می‌توان فعالیت بدنی داشت. فعالیت بدنی باعث کاهش فشار خون، استرس و اضطراب می‌شود. توصیه می‌شود که در زمان قرنطینه خانگی از فعالیت‌هایی مانند تمیز کردن خانه و یا جارو کشیدن، غافل نشوید. زیرا این موارد هم فعالیت بدنی محسوب می‌شوند.

وی گفت: در مطالعه‌ای بر روی ۹۷ هزار و ۸۴۴ نفر که به مدت ۹ سال انجام شده بود، نشان داد که میزان مرگ ناشی از بیماری‌های عفونی در افرادی که حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشتند، به میزان ۴۰ درصد کمتر از افراد بی تحرک بود.

رئیس ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور تصریح کرد: بنابراین در شرایط فعلی که بحرانی همچون همه گیری کرونا سلامت انسان‌ها را به خطر انداخته است به نظر می‌رسد نقش تغذیه سالم و متعادل و همچنین داشتن فعالیت بدنی و پیروی از اصول سبک زندگی سالم نه تنها خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان را کاهش می‌دهد بلکه باعث ارتقای عملکرد سیستم ایمنی در مقابل بیماری‌ها می‌شود و کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد.

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

چاقی و کرونا
چاقی و کرونا
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *