چطور در بورس ثبت نام کنیم

چطور در بورس ثبت نام کنیم
چطور در بورس ثبت نام کنیم

برای دریافت مشاوره در مورد چگونگی عضویت در صندوق و شرایط سبد های مختلف کافیست عدد 2 را به سامانه زیر پیامک کنید.

برای اولین بار میخوام ثبت نام کنم ممنون میشم راهنماییم کنید با حداقل بوجه ۵٠٠ تومان میخوام بدونم ایا میشه شروع کرد با این مقدار پول ممنون میشم راهنماییم کنید 🙏🏾

روش مستقیم رو زدم سجام اهراز هویت انجام دادم از بورس سر در نمیارم میشه همون جوری باشه نه خرید نه فروش درسال سود تعلق میگیره؟؟

چطور در بورس ثبت نام کنیم

بسیار عالی بود ممنون

سپاس از توجه شما

سلام منم میخوام دربورس باشم سرمایه ۵۰۰یا۱میلیون دارم باید چیکارکنم

باید در سجام ثبت نام کنید و کد بورسی بگیرید بهتره با این میزان سرمایه اقدام به خرید و فروش عرضه اولیه کنید تا وقتی که سرمایتون بیشتر بشه و بتونید خریدهای بیشتری انجام بدید.

سلام
من در مناطق سیل زده زندگی کردم و مدارک تحصیلی پیش خودم بودش که متاسفانه سیل برد همه رو لطفا راهنمایی کنید می خوام کد بورسی بگیرم،متشکرم

شمامیتوانیدبوسیله آموزش وپرورش آن استان یا منطقه تمام مدارک تحصیلی خودراتهیه نمایید

سلام خسته نباشید. کد بورسی من هنوز بعد از دو هفته نیومده. همه مراحل هم مو به مو انجام دادم.سامانه سجام ثبت نام کردم. کارگزاری مفید ثبت نام کردم. احراز هویت هم انجام دادم

برنامه خوبی بیشتربراکسای که اولین بارشون برامعامعله دربورس ممنوع

سلام من ثبت نام توی سجام انجام دادم بعد پیام امد که شماره به نام خودتون نیست بعد ویرایش زدم ولی ۵روز هنوز کد ۱۰رقمی نیامده برام چیکار کنم

سلام خسته نباشید. کد بورسی من هنوز بعد از دو هفته نیومده. همه مراحل هم مو به مو انجام دادم.سامانه سجام ثبت نام کردم. کارگزاری مفید ثبت نام کردم. احراز هویت هم انجام دادم

سلام خسته نباشید. کد بورسی من هنوز بعد از دو هفته نیومده. همه مراحل هم مو به مو انجام دادم.سامانه سجام ثبت نام کردم. کارگزاری مفید ثبت نام کردم. احراز هویت هم انجام دادم

سلام
با کارگزاریتون تماس بگیرید چون ارسال کد بورسی معمولا دو روزه انجام میشه و حتما مشکلی وجود داشته که تا الان ارسال نشده

سلام من هرچی شهر محل بانک میزنم نمیشه

دیدگاه
با سلام ببخشید میخواستم بدونم برای ثبت نام برای فروش سهام عدالت باید احراز هویت کنم

سلام
در حال حاضر برای فروش سهام عدالت نیازی به داشن کد بورسی یا احراز هویت نیست ولی بهتره اقدام کنید چون بعدا همه دارندگان سهام عدالت باید کد بورسی داشته باشن

شرکت سبدگردان هدف در ۱۳۹۱/۱۱/۲۴ تحت شماره ۴۳۵۰۱۵ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۸۵۰۹۷۳ با مجوز رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار، درتهران و همزمان با شماره ۱۱۱۴۰ نزد سازمان بورس اوراق بهادار تاسیس گردید.

دفتر مرکزی: تهران، خیابان میرزای شیرازی، خیابان بهشتی، پلاک 436، طبقه 4، واحد 15

برای دریافت مشاوره در مورد چگونگی عضویت در صندوق و شرایط سبد های مختلف کافیست عدد 2 را به سامانه 10000604 پیامک کنید.

© 1399 سبدگردان هدف تمام حقوق محفوظ است.


اساسنامه شرکت هدفDownloads-icon

بورس اوراق بهادار، یکی از فعال‌ترین بازارهای مالی حال حاضر است که سرمایه گذاری در آن به همراه مهارتی کافی می‌تواند بازده بسیاری برایتان به همراه داشته باشد؛ اما در حال حاضر برای ثبت نام در بورس اوراق بهادار و انجام معامله در آن مانند گذشته دیگر نیازی به حضور فیزیکی در تالار بورس نیست و شما با در اختیار داشتن اینترنت و لپ تاب یا گوشی همراه قادر خواهید بود به‌راحتی سهام موردنظر خود را خرید و فروش کنید.

ما در این مقاله سعی داریم برای ثبت نام در بورس اوراق بهادار و شروع معاملاتتان، شما را مرحله به مرحله راهنمایی کنیم، اما قبل از هر چیز، مراحلی که باید به‌صورت کلی طی شوند عبارت‌اند از:

۱- ثبت نام در سجام

۲- دریافت کد بورسی

۳- ثبت نام در کارگزاری و دریافت اطلاعات حساب

چطور در بورس ثبت نام کنیم

۳- شروع معاملات

برای سرمایه گذاری در بورس، چه به‌صورت یک شخص حقیقی و چه به‌صورت حقوقی، در ابتدا نیاز به یک کارگزار رسمی و مورد تائید سازمان بورس اوراق بهادار دارید تا “کد بورسی یا کد معاملاتی” خود را از آن دریافت کنید.

این کد برای هر شخص منحصر به فرد است و درواقع شناسه‌ی او در بازار بورس به‌حساب می‌آید که از تعدادی حرف و عدد تشکیل شده است. کد بورسی یکی از الزامات ورود به بورس اوراق بهادار و خرید و فروش در بازار سرمایه است.

چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی در سامانه اطلاعاتی بورس از طریق این کد شناسایی می‌شوند. نحوه‌ی ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی در بیشتر کارگزاری‌ها در شهرهای مختلف، به‌صورت غیر حضوری و حضوری از طریق شعب کارگزاری انجام می‌شود.

پیشنهاد خانه سرمایه ثبت نام در کارگزاری فارابی است و از لینک زیر می توانید ثبت نام کنید!

پس از آنکه از طریق شرکت‌های کارگزاری برای دریافت کد بورسی خود اقدام کردید، کارگزاری‌ها مدارک و فرم‌های مرتبط را برای صدور کد بورسی به سازمان بورس ارائه می‌دهند و کد بورسی شما معمولا بعد از سه روز کاری صادر می‌شود که با آن می‌توانید خرید و فروش سهام خود را انجام دهید.

پس از ثبت نام در کارگزاری‌ها و دریافت کد بورسی، اکنون باید در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) ثبت نام کنید، اطلاعات خود را ثبت کنید و کد رهگیری ۱۰ رقمی خود را دریافت نمایید.

این سامانه در واقع مرجع اصلی داده‌ها و اطلاعات سرمایه ‌گذاران در بازار بورس است. سجام متعلق به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است که زیر نظر سازمان بورس برای ایجاد سامانه‌ای یکپارچه و فراگیر و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به سرمایه‌ گذاران ایجاد شده است.

نماینده‌ی قانونی ممکن است “ولی قهری“، “قیم“، “وکیل” و یا “وصی” باشد که در هرکدام از این حالت‌ها نیاز به بارگذاری فایل نمایندگی وجود دارد. فراموش نکنید که نماینده‌ی قانونی باید خودش در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد.

پس از پایان ثبت نام در بورس، استعلام اطلاعات وارد شده توسط فرد از مراجع ذی‌صلاح گرفته می‌شود و پس از آن کد پیگیری ۱۰ رقمی برای شماره‌ی همراه وارد کرده در سامانه ارسال می‌شود. سپس باید برای احراز هویت حضوری به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان منتخب دولت مراجعه کرده و با ارائه‌ی کارت ملی و کد پیگیری ۱۰ رقمی مراحل نهایی را انجام دهید و یا اینکه از طریق اپلیکیشن های سیگنال، آپ و کارگزاری آشنا به سادگی احراز هویت غیر حضوری خود را انجام دهید.

توجه: در سامانه سجام با مراجعه به قسمت مشاهده وضعیت و واردکردن شماره موبایل و شماره ملی‌تان می‌توانید وضیعت خود را در مراحل ثبت نام در بورس مشاهده کنید.

پس از طی این مراحل، اکنون قادر هستید معاملات خود را در بورس اوراق بهادار آغاز کنید.

معامله در بورس اوراق بهادار و ثبت درخواست خرید یا فروش سهام از طریق کارگزاری‌ها به چند روش انجام می‌شود:

درروش اول می‌توانید به‌صورت حضوری به یکی از شعب کارگزاری خود مراجعه کنید و سفارش خود را با پر کردن “فرم سفارش خرید یا فروش” ثبت کنید که نمونه‌ی این فرم به‌صورت زیر است:

اما مراجعه‌ی حضوری تنها روش ثبت سفارشتان نیست.

درروش بعدی برای ثبت نام در بورس می‌توانید به‌صورت تلفنی با کارگزاری خود تماس بگیرید و با وصل شدن به سیستم ثبت سفارش تلفنی، با نام کاربری و کلمه عبوری که شرکت کارگزاری در اختیار شما قرار می‌دهد سفارش خود را ثبت کنید. ثبت سفارش خود را به‌صورت اینترنتی انجام می‌دهید. درواقع می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز با مراجعه به وب‌سایت ثبت سفارش‌های شرکت کارگزاری، درخواست خرید یا فروش خود را ثبت کنید.

درروش آخر، به‌جای اینکه شما سفارش خود را از طریق کارگزاری ثبت کنید و کارگزار سفارش شما را در ساعات معامله در سامانه خرید و فروش بورس وارد کند، این کار را شخصا خودتان در ساعات معامله انجام می‌دهید (اگر هم در خارج از ساعات معامله قصد ثبت سفارش دارید باید از روش‌های دوم یا سوم استفاده کنید).

در این روش شرکت کارگزاری در صورتی که دارای حداقل مدرک دیپلم باشید، سیستم معاملات آنلاین را در اختیار شما قرار می‌دهند. درروش مستقیم، برای شخص امکان خرید و فروش آنی و لحظه‌ای سهام وجود دارد و به‌محض واردکردن سفارش خرید یا فروش، درخواست شما بدون نیاز به کارگزار در سیستم ثبت می‌شود.

پس از آن نیز می‌توانید اطلاعات سهام و قیمت‌ها را به‌صورت لحظه‌ای و آنلاین در سایت مدیریت فناوری بورس (tsetmc) پیگیری کنید و آخرین اطلاعات صورت‌های مالی شرکت‌ها را نیز در سایت کدال مشاهده کنید.

به یاد داشته باشید که معامله در بورس، نیاز به مهارت دارد و بدون اطلاعات و دانش کافی در این خصوص نباید سرمایه‌ی اصلی خود را وارد بورس کنید چراکه ریسک از دست دادن بخش عظیمی از سرمایه‌تان را در پی خواهد داشت. در طی انجام معاملات خود، عجله نکنید و از روی احساسات تصمیم نگیرید. کسب درآمد از بورس، نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد که قبل از هر چیز باید برای یادگیری آن اقدام نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: ۳.۵ / ۵. تعداد امتیاز: ۲۴

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

با سلام. در مورد دریافت کد بورسی مشتریان حقوقی، شرکت با مسئولیت محدود دارم که در سال ۹۰ ثبت شده و کد اقتصادی دارم و اظهارنامه مالیاتی هرسال میدهم و بدهی مالیاتی ندارم و هفته قبل بانک ملی افتتاح حساب حقوقی کردم و مشکلی نداشت. در شرکت سپرده گذاری سامانه سجام به عنوان شخصیت حقوقی ثبت نام کردم و کد رهگیری گرفتم. فقط از تمامی مدارک موردنیاز را به جز تصویر روزنامه رسمی – آگهی کلیه تغییرات دارم. دفترکارگزاری تون رفتم مسوول دفتر میگفت حتما آگهی تغییرات میخواد. وقتی تغییراتی در ثبت شرکت ندادیم نیاز به آگهی تغییرات نیست. لطف میکنید راهنمایی میکنید

باسلام دوست عزیز
با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرید و مشکل را طرح کنید تا راهنمایی کامل را انجام دهند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

چطور در بورس ثبت نام کنیم

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

با گسترش دانش افراد راجع به بازار سرمایه و همچنین آگاهی نسبت به مزایای آن، تعداد سهامداران روز به روز در حال افزایش است. ورود سهامداران جدید مساوی با تزریق سرمایه هنگفت است. یکی از اقدامات مفید در راستای راحتی سهامداران، راه‌اندازی سامانه سجام است. سجام، مخفف عبارت سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان است، که جهت تسریع عملیات احراز هویت مشتریان، مبارزه با پول شویی و … راه‌اندازی شده است. افراد حقیقی و حقوقی با ثبت نام در سجام بورس می‌توانند از کلیه خدمات بازار سرمایه استفاده کنند.

طبق دستورالعمل سازمان بورس و سپرده‌گذاری مرکزی، تمامی افراد فعال در بازار سرمایه که شامل فعالان بازار بورس و بازار بدهی، سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد گردانی و به‌طورکلی تمام افرادی که هر نوع دارایی مالی دارند باید در سامانه سجام احراز هویت شوند. سجام در دسته سامانه‌های زیرساختی بازار سرمایه بوده و هدف آن کسب درآمد نیست. همچنین، به لحاظ گستردگی ارائه خدمات نیز سامانه‌ای ملی محسوب می‌شود. سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان سجام، مسئولیت خودکار فرآیند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را بر عهده دارد. با راه‌اندازی این سامانه نه‌تنها شاهد تسهیل در گردآوری اطلاعات سهامداران هستیم، بلکه با تجمیع اطلاعات و سوابق معاملاتی، شفافیت بازار نیز با رشد قابل‌توجهی همراه شده است.

۱- شما با ثبت اطلاعات شخصی و سهامداری خود به تجهیز و طبقه‌بندی بانک اطلاعاتی بازار سرمایه و نهادهای مالی کمک شایانی می‌نمایید.

۲- با یکپارچه شدن این اطلاعات، دسترسی به آن‌ها راحت خواهد بود و شما مجبور نیستید برای به دست آوردن هر اطلاعاتی به چند سازمان مراجعه نمایید.

۳- همچنین شما با یک‌بار ثبت‌نام در این سامانه، برای انجام اموری چون اخذ کد بورسی، صدور کد سبد گردانی، تغییر کارگزاری، تغییر صندوق، دریافت سود سهام و … دیگر نیاز به مراجعه مداوم به دفاتر کارگزاری و پیشخوان دولت برای انجام عملیات احراز هویت نخواهید داشت.

چطور در بورس ثبت نام کنیم

۴- یکی از مهم‌ترین دلایل پیدایش سجام، مبارزه با پول شویی و تأمین مالی غیرمجاز است.

۵- مزیت بعدی، کوتاه شدن دست سوءاستفاده گران به اطلاعات سرمایه‌گذاران است. اطلاعات شما در این سامانه محفوظ است.

۶- شما بدون نیاز به احراز هویت مجدد و تکمیل فرم کامل می‌توانید از خدمات مؤسسات فعال در بازار مالی بهره‌مند شوید. به‌عنوان‌مثال، اگر بخواهید کارگزاری یا صندوق سرمایه گذاری خود را عوض کنید، دیگر نیازی نیست، مدام مشغول پر کردن فرم باشید. سجام این مشکل را برای همیشه حل می‌کند.

۷- سود شرکت‌های بورسی که در آن سهامدار هستید بدون نیاز به مراجعه به بانک و به‌صورت مستقیم به‌حساب بانکی (که به سامانه سجام معرفی کرده‌اید) واریز خواهد شد.

۸- سامانه سجام درگاه ورودی مردم برای خدمات سهام عدالت نیز است. به‌زودی سهام عدالت در قالب صندوق‌های ETF (قابل معامله) قابل‌خرید و فروش خواهند شد که هر فرد از طریق سامانه سجام به سهام عدالت خود دسترسی خواهد داشت.

برای عضویت و ثبت اطلاعات در سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان نیاز به طی کردن مراحل زیر است:

۱- وضعیت اولیه

۲- تکمیل فرم‌ها

۳- تائید استعلام و دریافت کد پیگیری

۴- احراز هویت غیر حضوری یا حضوری

۵- انجام عملیات احراز هویت در مراکز منتخب

۶- تائید سهام‌دار در سامانه سجام بورس

اگر شما به تازگی می‌خواهید وارد حوزه معاملات در بازار سرمایه بشوید ضمن پر کردن فرم‌های کارگزاری می‌بایست حتماً اطلاعات خواسته‌شده در سامانه سجام بورس را نیز تکمیل نمایید تا پس از گذراندن مراحل و مشاهده نهایی شدن اطلاعات، یک کد ده رقمی به شماره همراه اعلامی به سامانه ارسال می‌گردد و شما حتماً باید این کد را به مسئول کارگزاری اعلام فرمایید تا فرآیند ثبت‌نام شما در کارگزاری کامل گردد. حال به‌صورت مرحله به مرحله به شما توضیح می‌دهیم که ثبت نام در سامانه سجام بورس چگونه انجام می شود.

سجامی شدن شخص حقوقی بعد از سجامی شدن اعضای هیئت‌مدیره، صاحبان امضا و اشخاص مجاز به سفارش آن شخصیت حقوقی به‌صورت خودکار انجام می‌شود. بر اساس اطلاعیه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کلیه‌ی سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه کشور، مکلف‌اند ضمن مراجعه به سامانه سجام و تکمیل پرسشنامه، نسبت به ثبت‌نام در این سامانه اقدام نمایند. لازم به ذکر است پس از گذشت مهلت، کد معاملاتی اشخاصی که در سامانه فوق‌الذکر، ثبت‌نام ننموده‌اند، غیرفعال خواهد گردید.

البته در ابتدای امر مهلتی تعیین شده بود که در صورتی که در این بازه اقدام به ثبت نام در سامانه سجام نکرده بودید، کد بورسی شما متوقف می شد، اما در حال حاضر و پس از گذشت مهلت قانونی کدها غیرفعال نشدند، با این حال به نظر می رسد با توجه به این که راه اندازی سامانه سجام، در راستای سیستمی کردن جمع آوری داده ها و سهولت ارتباط جامعه سهامداران و شرکت ها و نهادهای ناظر است، در اسرع وقت بهتر است که نسبت به ثبت نام و احراز هویت غیر حضوری و ثبت اطلاعات خود در این سامانه اقدام کنید.

در قدم نخست شما باید وارد سایت sejam.ir شوید. شماره همراه خود را وارد نمایید تا کد برای شما پیامک شود. پس از واردکردن کد ارسالی شما وضعیت اولیه را پشت سر گذاشتید.

در مرحله بعدی شما لازم است فرم‌های مربوطه را با اطلاعات صحیح پر کنید.

این اطلاعات، در چند دسته هویتی، ارتباطی، سهامداری، شغلی، مالی و اطلاعات حساب بانکی، تقسیم‌بندی می‌شوند.

بعد از تکمیل مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام و پذیرفتن تعهدات استعلام اطلاعات هویتی، اطلاعات کدهای سهامداری و اطلاعات حساب بانکی شخص گرفته‌شده و در صورت تائید کد پیگیری برای شخص پیامک می‌شود، در این مرحله شخص راستی آزمایی شده و شروع از قسمت ثبت‌نام اولیه ثبت‌نام را آغاز می‌کنید.

پس از ثبت‌نام در سامانه، یک کد ۱۰ رقمی برای شما پیامک می‌شود که باید با استفاده از آن احراز هویت الکترونیکی را از طریق اپلیکیشن های سیگنال، آپ و کارگزاری آشنا انجام دهید و یا با مراجعه به یکی از شعب منتخب دفاتر الکترونیک دولت یا کارگزاری‌ها، مراحل نهایی را انجام دهید تا ثبت اطلاعات شما در سامانه سجام نهایی گردد و احراز هویت شوید.

در حال حاضر ثبت نام و سپس احراز هویت سامانه سجام، شرط اولیه دریافت کد بورسی و شروع معاملات در بورس است و همانطور که اشاره شد در صورتی که شما از قبل کد بورسی داشته و فعال بازار سرمایه هستید نیز پیشنهاد ما این است که ثبت نام در سجام را به تعویق نیندازید و هرچه سریعتر اطلاعات خود را وارد سامانه کرده و احراز هویت را انجام دهید، در زمان ارائه این مقاله تعدادی از شرکت ها سود تقسیمی سالانه خود را از طریق سامانه سجام پرداخت می کنند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به بانک ندارید که این مورد را باید تنها یکی از مزایای ثیت نام در این سامانه دانست.

در شهر تهران بیش از ۲۶۰ مرکز احراز هویت را انجام می‌دهند. بعد از دریافت کد پیگیری از سامانه سجام از زمانی که شرکت اعلام می‌نماید شخص حقیقی با همراه داشتن مدارک هویتی و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت گردیده و سجامی محسوب می‌گردد.

۱- وارد سامانه ثبت‌نام در سامانه سجام بورس به آدرس https://profilesejam.csdiran.com بشوید. با ورود به این آدرس به صفحه ذیل هدایت می‌شوید:

۳- حال در این صفحه شما می‌بایست شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید و پس از آن دکمه ((دریافت تائید کد)) را کلیک نمایید. سپس به این صفحه وارد خواهید شد:

۴- در این صفحه شما بایستی کد تائید ارسال‌شده به شماره تلفن همراه را وارد نموده و در قسمت پایین صفحه کد ملی ۱۰ رقمی را وارد نمایید. هم‌چنین با توجه به اینکه برای خود یا شرکتتان کد می‌گیرید بایستی به ترتیب شخص حقیقی و یا شخص حقوقی را انتخاب نمایید. پس از آن با زدن دکمه تائید به صفحه ذیل ارجاع داده می‌شوید:

۵- در این صفحه چنانچه شما شخصاً اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنید می‌بایست حتماً گزینه اصیل را انتخاب نمایید اما اگر به نمایندگی از فرد یا شرکتی اقدام به افتتاح حساب می‌کنید گزینه دوم را انتخاب کرده و توجه داشته باشید که در مورد دوم حتماً بایستی یک برگه وکالت که از سوی دفترخانه‌های رسمی کشور تائید شده باشد همراه داشته باشید. پس از آن شما ب صفحه زیر هدایت می‌شوید:

۶- شما در این مرحله با انتخاب یکی از درگاه‌های ارائه‌شده مبلغ ۱۰۰ هزار ریال (۱۰ هزار تومان) را واریز نموده و پس از آن به صفحه ذیل خواهید رفت:

۷- در این صفحه بایستی اطلاعات هویتی خود اعم از نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، نام پدر، شماره شناسنامه و سایر اطلاعات موجود در شناسنامه را وارد نمایید. پس از تکمیل اطلاعات فوق و زدن دکمه تائید، به صفحه ذیل ارجاع داده می‌شوید:

چطور در بورس ثبت نام کنیم

۸- در این صفحه اطلاعات ارتباطی خود اعم از آدرس دقیق پستی به ترتیب خواسته‌شده و هم‌چنین پست الکترونیک (E-mail)، تلفن ثابت (منزل) و تلفن همراه خود را وارد نموده و پس از بررسی عدم وجود خطا در اطلاعات واردشده با زدن دکمه تائید به مرحله بعد می‌روید:

۹- در این مرحله شما بایستی با توجه به اینکه شما می‌خواهید در کدام بازار به فعالیت بپردازید یکی از گزینه‌ها را انتخاب نمایید. بازار بورس و فرابورس که همان بازار اوراق بهادار است و بورس کالا و بورس انرژی نیز از سایر گزینه‌هاست. سرمایه‌گذاران حقیقی عموماً در بورس‌های اوراق بهادار و کالا فعال هستند اما اشخاص حقوقی متناسب با برنامه‌های خودشان ممکن است در بورس انرژی نیز وارد شوند. لازم به ذکر است که برای تکمیل این مرحله، پس از انتخاب نوع بازار، حتماً کد سهامداری خود را نیز وارد نمایید. پس از تکمیل این مرحله وارد مرحله بعدی بشوید.

۱۰- در این قسمت اطلاعات شغلی خود را وارد نمایید. توجه فرمایید که می‌توانید تنها موارد ستاره‌دار را تکمیل نمایید و سایر موارد که درواقع داده‌های اختیاری می‌باشند را رها نمایید. چنانچه خانه‌دار هستید می‌توانید اطلاعات منزل خود را وارد نمایید تا موردی خالی نمانده و بتوانید سایر مراحل را نیز طی نمایید. پس از تکمیل اطلاعات به صفحه اطلاعات مالی ارجاع داده خواهید شد که تصویر آن را در ذیل می‌بینید:

۱۱- در این مرحله نیز تنها اطلاعات ستاره‌دار را پر نمایید و در ضمن حتماً نیاز نیست که به‌حساب و کتاب دقیق بپردازید و محاسبات انجام دهید بلکه صرفاً یک برآورد کلی از آینده معاملات را در نظر گرفته و به سؤالات پاسخ دهید. پس از آن دکمه تائید را زده تا به صفحه اطلاعات حساب بانکی ارجاع داده شوید:

۱۲- در این صفحه می‌بایست شماره‌حسابی که به کارگزاری معرفی می‌کنید تا تمامی مراودات مالی شما با نهادهای بورسی انجام بگیرد، ارائه نمایید؛ بنابراین تمامی اطلاعات اعم از شماره‌حساب و شماره شبای بانکی، نام شعبه و کد شعبه و … را درج نمایید. حتماً تیک حساب پیش‌فرض را بزنید. توجه فرمایید که تمامی مطالبات شما از نهادها و شرکت‌های بورسی مانند سود تقسیمی به‌حساب پیش‌فرض معرفی‌شده از سوی شما واریز خواهد شد.

۱۳- در آخر شما در صفحه تعهدات بایستی متعهد شوید که تمامی اطلاعات را به‌درستی وارد کرده‌اید و در ضمن در صورت هرگونه تغییر در اطلاعات ثبتی، فورا اقدام به ویرایش اطلاعات خود از طریق سامانه سجام بورس sejam.ir نمایید. پس از نهایی شدن این مرحله، تمامی اطلاعات واردشده به‌صورت یکجا برای شما به نمایش داده می شود و شما در آن صفحه مجدداً بررسی می‌کنید که تمامی اطلاعات را صحیح وارد کرده‌اید و به این ترتیب با نهایی کردن اطلاعات ثبت‌نام اولیه شما تکمیل می‌گردد و در این مرحله یک کد ۱۰ رقمی به شماره همراه شما پیامک می‌گردد.

بعد از دریافت کد ۱۰ رقمی می توانید از طریق اپلیکیش های رسمی و معرفی شده در سجام اقدام به احراز هویت الکترونیکی کنید و یا به شعب دولت الکترونیک مراجعه کنید و حضوری احراز هویت شوید تا در اسرع وقت کد بورسی تان را دریافت کنید.

درصورتی‌که کد پیگیری شما پیامک نشود، احتمالاً بخشی از اطلاعات هویتی مهم خود مانند کد ملی یا شماره شناسنامه را اشتباه وارد کرده‌اید. در این صورت با ورود مجدد به سامانه سجام از این لینک می‌توانید وضعیت خود را در مراحل ثبت‌نام ببینید و اطلاعات هویتی را ویرایش کنید.

اگر اطلاعات ثبتی شما نزد یک کارگزار (اعم از آدرس محل سکونت یا شماره‌حساب اعلامی و …) تغییر می‌کرد به‌منظور الزامات سازمان بورس حتماً بایستی موضوع را به تمامی نهادهای بازار سرمایه اعم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا کارگزاری اعلام می‌کردید و شاید بابت این موضوع نیاز به مراجعه حضوری و صرف وقت داشتید و این خود موضوعی فرسایشی محسوب می‌شود. درحالی‌که با راه‌اندازی سامانه سجام شما بلافاصله با مراجعه به سایت sejam.ir می‌توانید سریعاً اطلاعات خود را ویرایش نمایید.

هزینه ثبت‌نام آنلاین در سجام ۱۰ هزار تومان است. البته برخی کارگزاری‌ها هزینه ثبت‌نام آنلاین سجام را به هنگام ثبت‌نام در کارگزاری پرداخت می‌کنند. احراز هویت سجام نیز در کارگزاری‌ها رایگان هست ولی اگر به مراکز پیشخوان برای احراز هویت مراجعه کنید، هزینه‌ای بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان باید بپردازید.

برای ثبت نام در سامانه سجام مهلتی تعیین نشده و در هر زمان می توانید در این سامانه ثبت نام کنید.

در سایت سجام بر روی گزینه “ورود به سجام” کلیک کنید و وارد سامانه شوید. در صفحه ورود کد پیگیری شما در سامانه نمایش داده می‌شود.

برای انجام احراز هویت کافی است شناسنامه و کارت ملی هوشمند را به همراه داشته باشید.

برای انجام احراز هویت الکترونیکی، حتما لازم است قبلاً در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌ و احراز هویت نشده‌ باشید. در این صورت وارد بخش استعلام سجام شده و احراز هویت خود را انجام دهید. در صورتی که دارای شرایط فوق هستید، وارد بخش ثبت نام شده، مشخصات موردنیاز را در فرم‌های مربوطه وارد و پس از ارسال تصویر امضاء خود، در نهایت ویدئوی سلفی خود را آپلود کنید و احراز هویت خود را تکمیل کنید.

بله تمامی افراد کد معاملات آنلاین بورس دارند و قبلاً توسط کارگزاری احراز هویت شده‌اند باید یک‌بار دیگر در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شوند.

۱- اگر پس از نهایی شدن ثبت‌نام اولیه یا نهایی خود نیاز به ویرایش اطلاعات داشتید به دو شیوه می‌توانید اقدام نمایید: اول مراجعه به سایت https://profilesejam.csdiran.com/ و طی کردن مجدد گام‌های اول و دوم، تمامی اطلاعات واردشده از سوی شما نمایش داده خواهد شد و شما می‌توانید تمامی اطلاعاتی را که مدنظر شما است ویرایش نمایید. هم‌چنین می‌توانید با شماره ۶۴۶۱-۰۲۱ تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

۲- حتماً بایستی کد رهگیری ۱۰ رقمی را تا پایان مراحل ثبت نام نزد خود نگاه دارید. چنانچه به هر دلیلی کد مزبور از دسترس شما خارج شد می‌توانید با طی گردن گام‌های یک و دو در این مقاله به صفحه اطلاعات ثبتی وارد شوید و در قسمت بالای صفحه به کد رهگیری دسترسی پیدا خواهید کرد.

۳- فارغ از نوع فعالیت شما و بدون توجه به اینکه شما در کدام کارگزاری معامله می‌کنید حتماً بایستی در سامانه سجام بورس ثبت‌نام نمایید و شخصاً تا نهایی شدن فرایند ثبت‌نام مراحل را طی نمایید.

۴- چنانچه تا پایان اسفندماه شما به هر دلیلی ثبت‌نام خود را نهایی نکنید و اطلاعیه تمدید فرصت ثبت‌نام از سوی سازمان‌های مربوطه اعلام نگردد ریسک غیرفعال شدن کد سهامداری شما در تمامی کارگزاری‌ها وجود دارد و تا زمانی که ثبت‌نام شما تکمیل نشود حساب شما بلوکه باقی خواهد ماند و اگر شما در این برهه با زیان مواجه شوید مسئولیتی از سوی سازمان پذیرفته نخواهد شد و تمام مسئولیت این موضوع بر عهده شما خواهد بود؛ به همین دلیل حتماً تا پایان اسفندماه ۱۳۹۷ اقدام به نهایی کردن ثبت‌نام خود نمایید و چنانچه شما این مقاله را در سال ۱۳۹۸ به بعد مطالعه می‌کنید مطابق جدول زمانی تعریف‌شده و اعلامی به شما ثبت‌نام خود را نهایی نمایید تا از این بابت مشکلی برای شما پیش نیاید.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: ۳.۲ / ۵. تعداد امتیاز: ۲۹

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

سلام من برای در تابستان در سجام ثبت نام کردم ولی نتونستم احراز هویت کنم الان که برای احراز هویت رفتم به من گفتن دوباره در سجام ثبت نام کنم ایا باید دوباره ثبت نام کنم مجاز هستم برای ثبت نام دوباره؟

باسلام دوست عزیز
بله امکان ثبت نام وجود دارد

آیا افرادی که روش غیر مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده اند نیاز به ثبت نام در کارگزاری واخذ نام کاربری ورمز عبور سامانه های معاملاتی دارند.من با اپراتور یکی از کارگزاری ها تماس گرفتم تایید کردن.ایا احتیاج هست یا خیر

باسلام دوست عزیز
باید برای دریافت کد بورسی و سجامی شدن اقدام شود ولی برای فعالیت در کارگزاری خاص مختار هستید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

همواره یکی از دغدغه‌های افراد حاضر در هر جامعه‌ای افزایش سود حاصل از سرمایه‌گذاری است و این مسئله موجب می‌شود که افراد به ارزیابی گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری جهت ورود به آن باشند. تا مدت‌ها عموم افراد حاضر در جامعه ما از بانک و ملک به عنوان گزینه‌های اصلی سرمایه‌گذاری خودشان یاد می‌کردند اما از سال ۱۳۸۸ به بعد با توجه بیشتر دولتمردان بر بازار بورس به تدریج توجه بخش بیشتری از جامعه ایرانی به بورس جلب شده است.

در این مقاله به نقش کارگزاری در معاملات بازار بورس و اهمیت حضور این نهاد مالی در بازار سرمایه می‌پردازیم و به این پرسش پاسخ خواهیم داد که کارگزاری بورس چیست؟ و چه خدماتی را ارائه می دهند؟

ٖ

پیشنهاد خانه سرمایه ثبت نام در کارگزاری فارابی است و از لینک زیر می توانید ثبت نام کنید!

بیمه، بانک و بورس سه ضلع اصلی اقتصاد را در یک کشور تشکیل می‌دهند. در کشور ما با توجه به گستردگی نقش بانک‌ها عامه مردم شناخت اولیه خوبی را از جایگاه بانک و شیوه سرمایه‌گذاری از طریق بانک به دست آورده‌اند و به تازگی با گسترش مبحث بیمه عمر و سرمایه‌گذاری از طریق رسانه‌های جمعی مردم با حوزه فعالیت‌های بیمه‌ای نیز شناخت مناسبی پیدا کرده‌اند.

چطور در بورس ثبت نام کنیم

همان‌طور که شما جهت افتتاح حساب بانکی به یکی از شعب بانک‌های مورد تائید بانک مرکزی و یا جهت اخذ یکی از خدمات صنعت بیمه به شعب شرکت‌های بیمه مورد تائید بیمه مرکزی مراجعه می‌فرمایید، برای ورود به بورس و سرمایه‌گذاری در آن بایستی به یکی از کارگزاری‌های مورد تائید سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه نمایید.

در واقع شما با مراجعه به کارگزاری بورس بایستی فرم‌های تعریف‌شده توسط سازمان را پر نموده و هم‌چنین در سامانه سجام ثبت‌نام نمایید و پس از آن طی دو روز کاری کدی یکتا برای شما صادر می‌گردد که به کد بورسی معروف است.

پس از صدور این کد شما می‌توانید اقدام به خرید و فروش سهام در بازار بورس نمایید. در واقع کارگزاران بورس به‌عنوان واسطی می‌باشند تا شما بتوانید به‌راحتی معاملات بازار را انجام دهید (توجه فرمایید که ثبت‌نام در کارگزاری‌ها به صورت رایگان انجام می‌گیرد و تنها بابت ثبت‌نام در سامانه سجام از شما مبلغی دریافت می‌گردد).

شما از طریق سامانه معاملات آنلاین، اینترنتی یا حضوری درخواست خود را ثبت نمایید و پس‌ازآن کارگزاری به نمایندگی از شما در بازار معامله را به انجام می‌رساند.

برای درک بهتر نقش کارگزاری فرض کنید که کارگزاری‌ها نبودند؛ در این صورت شما برای انجام معاملات در بازار سهام مجبور بودید در ساعات فعالیت بازار، دائماً در ساختمان مرکزی بورس واقع در خیابان حافظ حاضر می‌شدید و در بین جمعیت انبوه معامله گران که در حال حاضر بیش از یک‌میلیون نفر می‌باشند حاضر شده و درخواست خود را در همهمه موجود اعلام می‌کردید و حالا ممکن بود تلاش شما به نتیجه برسد، درحالی‌که با وجود کارگزاری‌ها شما به راحتی در قیمت و تعداد مدنظر خود سفارش را ثبت نموده و پس از آن تمامی فعالیت‌ها به‌صورت خودکار انجام می‌گیرد و خرید یا فروش انجام می‌گیرد.

بنابراین نقش کارگزاری‌ها لازمه فعالیت و حیات و گسترش بازار سرمایه است و این موضوع برای تمامی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی صادق است.

حال کارگزاری‌ها در قبال خدمات معاملاتی مزبور، مبلغی تحت عنوان کارمزد معاملاتی را از شما دریافت می‌کنند. توجه فرمایید که کارمزد معاملات پس از خرید یا فروش انجام‌شده از حساب شما کسر می‌گردد و از این دریچه دغدغه‌ای بابت انجام امور اداری تکمیل فرم‌های پرداخت کارمزد در طی یک ماه یا یک سال وجود ندارد.

هم‌چنین طبق قانون بابت فروش سهام معادل ۰٫۵ درصد ارزش فروش سهام( و نه سود حاصله برای شما) به صورت خودکار کسر می‌گردد.

یک سؤال ممکن است پیش بیاید و آنکه آیا فعالیت کارگزاری‌ها تنها به معاملات بازار بورس انحصار دارد؟ در پاسخ به این موضوع باید گفت که در حال حاضر علاوه بر بازار اوراق بهادار، بورس کالا، بورس انرژی و بورس مشتقات نیز وجود دارد که کارگزاری‌های مختلف متناسب با سیاست‌های خود در این بازارها فعالیت می‌کنند و به‌طور مشابه بابت معاملات شما در این بازارها کارمزد مصوب سازمان را اخذ می‌نمایند.

ازآنجایی‌که ممکن است برای شما این سؤال پیش بیاید که در سایر بورس‌های مطرح شده چه فعالیت‌هایی انجام می‌گیرد توضیح مختصری در رابطه با این بازارها مطرح می‌کنیم.

بورس کالا محلی برای مبادله محصولات کالایی است. برای مثال در این بازار تیرآهن، ورق گرم و سرد و بسیاری از محصولات دیگر پتروشیمی، فلزی، کشاورزی و … مبادله می‌گردد. عرضه‌کنندگان این بازار اشخاص حقوقی هستند و خریداران این بازار نیز عموماً اشخاص حقوقی بورسی و غیربورسی می‌باشند. با توجه به ماهیت و حجم محصولات ارائه‌شده در این بازار اشخاص حقیقی در این بازار وارد نمی‌گردند مگر اینکه یک شرکت حقوقی داشته باشند که محصولات ارائه‌شده در این بازار برای آن‌ها مفید باشد. آدرس سایت شرکت بورس کالای ایران http://www.ime.co.ir/ است.

ماهیت ساختاری این بورس نیز مانند بورس کالا است با این تفاوت که در این بازار محصولات حوزه انرژی مانند نفت، برق و … در حجم‌های سنگین ارائه می‌گردد و طبعا عموم متقاضیان محصولات این بازار نیز اشخاص حقوقی است. لازم به ذکر است که برخی محصولات مانند متانول در بورس انرژی عرضه می‌گردند. سایت بورس انرژی ایران http://www.irenex.ir/ است.

در این بازار اوراق مشتقه معامله می‌گردد. اوراق مشتقه اوراقی هستند که مبتنی بر یک دارایی پایه قرار دارند و سررسید این اوراق در تاریخی در آینده است. دارایی‌های پایه این بازار اوراق، سکه طلا، گندم، ذرت و … می‌توانند باشند. فرض کنید که قیمت سکه طلا در حال حاضر ۴ میلیون تومان است. حال شما می‌خواهید به تاریخ ۹۰ روز دیگر تعداد ۱۰ سکه خریداری کنید، از طرفی احتمال افزایش شدید قیمت سکه تا قیمت ۶ میلیون تومان را در آن تاریخ می‌دهید، درنتیجه می‌توانید وارد یک قرارداد آتی سکه طلا (هر قرارداد آتی سکه طلا معادل ۱۰ سکه است) به تاریخ ۹۰ روز دیگر به قیمت اعمال ۵٫۵ میلیون تومان می‌شوید و از این دریچه خود را در برابر افزایش شدید قیمت سکه طلا ایمن می‌کنید، حال اگر تحلیل شما اشتباه بود می‌توانید زودتر از موعد از قرارداد خود خارج شوید. با توجه به ماهیت ابزارهای موجود در این بازار اشخاص حقیقی حضور پررنگی در این بازار دارند و در صورت شناخت مناسب از این بازار سود جذابی را نیز تجربه می‌کنند ولی برای ورود به این بازار سرمایه سنگینی نیاز است درحالی‌که در بازار سهام با ۱۰۰ هزار تومان نیز می‌توانید معامله کنید. البته اگر موقعیت معاملاتی شما به تحویل کالا منجر شود بایستی بر اساس استانداردهای موجود در بورس کالا تحویل کالا انجام پذیرد.

کارگزاری‌ها صرفاً واسطه معامله‌گری را انجام نمی‌دهند بلکه خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند، خدماتی همچون ارائه اعتبار معاملاتی، مشاوره سرمایه‌گذاری برای صاحبان سرمایه، تخفیف کارمزد معاملاتی، ارائه کلاس‌های آموزشی در حوزه تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و … می‌پردازند. هم‌چنین خدمات پشتیبانی آنلاین و آفلاین، ارائه مطالب آموزشی رایگان ازجمله دیگر خدمات عمومی کارگزاری‌ها محسوب می‌شود. در ادامه توضیح مختصری در رابطه با این نوع از خدمات ارائه می‌گردد.

برخی از کارگزاری‌ها متناسب با سطح گردش معاملاتی شما( میزان خرید و فروش شما) بر اساس سیاست‌های تعریف‌شده خودشان، اعتبار معاملاتی( مشابه وام بانکی ) را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند که این موضوع می‌تواند جذابیت معاملات در آ> کارگزاری را افزایش دهد زیرا مبلغ سودآوری شما را افزایش می‌دهد.

افراد یک جامعه در زمینه‌های متفاوتی تخصص دارند. بسیاری از افراد درزمینهٔ غیرمالی فعالیت دارند درحالی‌که سرمایه‌گذاری در بورس برای تمامی اقشار جامعه توصیه می‌شود. به همین دلیل قطعاً برای انجام یک سرمایه‌گذاری موفق نیازمند تبیین مسائل مختلف در حوزه سرمایه‌گذاری در بورس دارید و به همین دلیل کارگزاری‌های مختلف در این حوزه مشاوره‌هایی را ارائه می‌دهند. البته توجه فرمایید که سطح سرمایه شما به کیفیت خدمات مشاوره‌ای کارگزاران مختلف اثرگذار است، مثلاً برخی از کارگزاران فقط برای سرمایه‌های بالای یک میلیارد تومان خدمات مشاوره ارائه می‌دهند و برخی دیگر بدون توجه به سرمایه شما خدمات مشاوره را ارائه می‌دهند.

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز ذکر گردید بابت خدمات ارائه‌شده جهت انجام معاملات در کارگزاری‌ها مبلغی تحت عنوان کارمزد معاملات از شما اخذ می‌گردد که سقف آن توسط سازمان بورس تصویب شده است. با این وجود برخی از کارگزاران متناسب با سیاست‌های خود تخفیفانی در کارمزد معاملات اعمال می‌کنند تا از این طریق بتوانند مشتریان بیشتری را جذب کنند.

برای پیدا کردن بهترین کارگزاری های بورس باید جستجو کنید و ببینید کدامیک از کارگزاران بورسی این خدمات را به نحو مطلوبی به مشتریان خود، به خصوص مشتریان خرد ارائه می دهند.

مؤلف: احمد لحیم گرزاده

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: ۳.۷ / ۵. تعداد امتیاز: ۱۹

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

مطالب بسیار مفید بود و خیلی خوب به زبان ساده توضیح داده بودین ممنونم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مراجعه به هر نهاد مالی و استفاده از خدمات آن مستلزم دریافت یک شناسه کاربری واحد است که با استفاده از آن افراد متوجه می‌شوند که آن شناسه به شکل خاص برای شما تعریف‌ شده است. جهت ورود به بورس و انجام معاملات در آن شما نیاز به یک کد بورسی دارید که منحصر به فرد است.

همان‌طور که وقتی شما به بانک جهت افتتاح حساب مراجعه می‌کنید و یک شماره‌حساب انحصاری برای شما صادر می‌گردد و هیچ‌گاه شماره مزبور با فرد دیگری یکسان نخواهد بود، زمانی که شما تصمیم به سرمایه‌گذاری در بورس می‌گیرید با انجام مراحلی یک کد بورسی انحصاری دریافت خواهید کرد. درواقع کد بورسی همانند کد ملی برای هر فرد منحصربه‌فرد است و تا زمانی که این کد تعریف نگردد شما نمی‌توانید در هیچ نهادی اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم نمایید و شخصاً به خریدوفروش اوراق بهادار بپردازید. لازم به ذکر است که به کد بورسی، کد سهامداری نیز می‌گویند.

ساختار کد بورسی از ترکیب سه حرف اول نام خانوادگی افراد و ۵ رقم که به‌صورت تصادفی توسط سازمان بورس تعیین می‌گردد تشکیل می شود. فرض کنید که خانم و آقای بهمنیان قصد افتتاح حساب معاملاتی برای بار اول را دارند. این دو پس از تکمیل مدارک و انجام مراحل نهایی ثبت‌نام دارای دو کد منحصربه‌فرد بهم۱۲۳۴۵ و بهم۵۴۳۲۱ می‌شوند.

شما برای دریافت کد بورسی بایستی به یکی از شعب کارگزاری‌های دارای مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه فرمایید و در آنجا پس از ارائه مدارک هویتی و تکمیل فرم‌های مربوطه پس از گذشت چند روز (معمولاً ۴۸ ساعت) کد بورسی خود را دریافت خواهید کرد. لازم به ذکر است که می‌توانید به‌صورت غیرحضوری نیز اقدام به اخذ کد سهامداری نمایید که در مقاله بعدی در این رابطه توضیحات تفصیلی ارائه خواهد شد. به‌منظور دریافت کد بورسی شما بایستی مدارک ذیل را به همراه داشته باشید: اصل شناسنامه به همراه تصویر از تمامی صفحات آن، اصل کارت ملی به همراه تصویر پشت و روی آن، مدرک نمایانگر کد پستی محل سکونت شما مانند قبض تلفن ثابت ،آخرین مدرک تحصیلی و شماره‌حساب و شبای بانکی. همراه داشتن مدارک فوق در کنار پر کردن فرم‌های مربوطه منجر به صدور کد سهامداری برای شما خواهد شد. هم‌چنین پس از صدور کد بورسی با توجه به شرایطی که در ادامه ذکر خواهد شد برای شما کد معاملاتی یا همان کد آنلاین بورسی صادر می‌گردد تا از این طریق شما بتوانید به‌صورت آنلاین و به‌صورت شخصی اقدام به خرید و فروش سهام کنید.

چطور در بورس ثبت نام کنیم

در این راستا، دو بند مهم به تعهدنامه قبلی اضافه شده است، که به شرح زیر است:

بدیهی است در غیر این صورت سازمان بورس و فرابورس می توانند کد معاملاتی اینجانب را مسدود کرده و علاوه بر آن برخوردهای قانونی را از طریق مراجع ذیصلاح نسبت به اینجانب پیگیری کنند. همچنین تعهد می کنم کلیه خسارات و زیان های ناشی از این گونه اقدامات که متوجه اینجانب باشد جبران کرده و حق هرگونه ایراد، اعتراض و پیگیری را نسبت به اقدامات سازمان، بورس و فرابورس از خود سلب و ساقط می کنم.

لازم به ذکر است خرید و فروش سهام شرکت‌های عرضه اولیه، خرید و فروش تسه و اوراق با درآمد ثابت و هم‌ چنین خرید و فروش واحدهای صندوق‌ سرمایه‌ گذاری از قانون نامبرده مستثنی است.

توجه به چرایی تصویب قوانین جدید در رابطه با صدور کد معاملاتی، بالاخص قراردادن شرط قبولی در آزمون جهت صدور کد معاملاتی نشان از اهمیت موضوع آموزش سهامداران دارد. بدون شک آموزش کافی سهامداران منجر به بهبود تصمیم گیری آن ها، رفتار تحلیلی هرچه بیشتر و جلوگیری از رفتارهای هیجانی می گردد. شناخت فاکتورهای اقتصاد جهانی، اقتصاد کلان داخلی، صنعت و … موثر بر شرکت­ها یکی از مهم ترین دیدگاه های تحلیلی رایج بازار است که از آن با عنوان تحلیل فاندامنتال یاد می کنند، از سویی دیگر شناخت چگونگی رفتار قیمتی سهم در روندها که از ان به عنوان تحلیل تکنیکال یاد می شود نیز یکی دیگر از مهمترین رویکردهای تحلیلی در انتخاب صحیح سهام در بازار سرمایه است. انتخاب صحیح فرصت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه کاملا مبتنی بر یک تصمیم گیری چند معیاره بوده و هرچه ابزارهای بیشتری برای تصمیم گیری وجود داشته باشد، جوانب بیشتری از یک شرکت بررسی می گردد و این امر متعاقبا منجر به انتخاب صحیح تری از سهام یک شرکت می گردد که این مهارت جز با آموزش نیز حاصل نمی شود.

خانه سرمایه با فراهم آوردن کلاس آموزش بورس نخبگان به صورت عادی (حضوری) و نوین (غیرحضوری) در سالیان اخیر، گام موثری در آموزش صحیح سهامداران جدید بازار سرمایه برداشته، بدون شک انتخاب منبع صحیح و معتبر آموزشی نیز خود یکی از مهم ترین موضوعاتی است که سرمایه گذاران باید به ان توجه داشته باشند که در این راستا نیز بررسی سوابق و تجربیات استفاده کنندگان قبلی هر منبع ضروری به نظر می رسد.

مؤلف: احمد لحیم گرزاده

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: ۲.۹ / ۵. تعداد امتیاز: ۹

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

سلام بنده چند وقتی هست ثبت نام کردم ولی هی پیام میاد که تصویر شناسنامه شما تأیید نشده است،ضمنا بنده از اپلیکیشن آپ ثبت نام کردم،چجوری ویرایش کنم نمیشه،

با سلام و احترام
با پشتیبانی سجام ۱۵۶۹ تماس بگیرید، تا مشکل توسط کارشناسان مربوطه برطرف شود.
برای ویرایش نیز می‌توانید از خود سامانه سچام و قسمت ویرایش اطلاعات اقدام نمایید.

سلام. من همه کارهای سجام واحراز هویت وانتخاب کارگزاری راانجام دادم وکد معاملاتی واسم اومد ولی کدبورسی هنوز نیومده هرچه تو برنامه ایزی تریدر واردمیشم میگه قدرت خرید یا ارزش سرمایه ۰صفر هست چکاربایدبکنم.

باسلام دوست عزیز
باکارگزاری تماس بگیرید تا مشکل حساب کاربری شما را بررسی کنند

با سلام خدمت شما. من ۲۰روزه همه کارهای سجام واحراز هویت وانتخاب کارگزار راانجام دادم وکدمعاملاتی واسم اومد.سوالم.هرچه ازبرنامه ایزی تریدر وارد میشوم مگه قدرت خرید ۰ صفر هست درصورتی که سهام عدالت دولت دارم ولی کد بورسی نیومد

باسلام دوست عزیز
سهام عدالت در پرتفوی شما قابل نمایش نمی باشد.برای مشاهده و فروش سهام عدالت به صفحه مخصوص فروش هام عدالت در کارگزاری مذکور مراجعه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

بازدهی ۳۱ درصدی بورس در فروردین ماه باعث شده تا استقبال مردم از بازار سهام بیش از گذشته شده و تقاضا برای دریافت کد بورسی افزایش پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، عملکرد فوق‌العاده بورس در یکسال اخیر و رشد خیره‌کننده شاخص از ابتدای سال ۹۹ تاکنون از یکسو و رکود بازارهای موازی از سوی دیگر باعث سرازیر شدن سیل نقدینگی به این بازار جذاب شده است. بازاری که در سال گذشته بازدهی ۱۸۰ درصدی داشته و در فروردین ماه نیز ۳۱ درصد رشد داشته است. موضوعی که باعث شده تعداد متقاضیان عرضه اولیه در بورس به بیش از دو میلیون نفر برسد. این رقم نسبت به عرضه اولیه کویر که در مهرماه سال ۹۸ انجام شد بیش از ۲ برابر شده است. استقبال فراوان از عرضه اولیه‌ها و حمایت دولت و مقامات بازار سرمایه از این بازار و ارائه عرضه‌اولیه‌های جدید همگی باعث شده تا جذابیت بورس همچنان برای مدتی بیشتر از سایر بازارهای موازی باشد.

اما موضوعی که وجود دارد نحوه ورود به این بازار جذاب است. بر اساس قانون بورس، برای حضور در بازار و انجام معامله هر فرد نیازمند یک کد بورسی است. کدی که همانند کد ملی یکتا بوده و مختص یک نفر است. این کد از سه حرف فارسی و ۵ رقم تشکیل شده است و توسط کارگزاری صادر می‌شود.

متقاضیان ورود به بورس بعد از دریافت کد بورسی ( که کد سهامداری نیز تامیده می‌شود) می‌توانند از طریق نرم‌افزار معاملات آنلاین نیز به خرید و فروش سهام مختلف بپردازند.
برای دریافت کد بورسی باید به صورت حضوری یا غیرحضوری (آنلاین) به کارگزاری مراجعه کرد و در آنجا درخواست داد. اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی، داشتن شماره حساب بانکی و شماره شبا به نام فرد متقاضی، تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی، ارائه آخرین مدرک تحصیلی و تکمیل فرم درخواست کد معاملاتی آنلاین، مدارکی است که برای دریافت کد بورسی، باید انجام شود.

چطور در بورس ثبت نام کنیم

به طور معمول صدور کد بورسی پس از ارائه مدارک لازم به صورت حضوری در کارگزاری‌ها زمان کمتری نسبت به حالت اینترنتی خواهد برد اما در شرایط فعلی که به دلیل شیوع کرونا بهتر است در خانه بمانیم و کمتر در مکان‌های شلوغ حاضر شویم، روش اینترنتی می‌تواند بهینه‌تر باشد. کافی است به وبسایت کارگزاری‌ها مراجعه کرده و پس از تکمیل مشخصات و بارگزاری مدارک، برای احراز هویت به دفاتر منتخب پیشخوان دولت یا شعب کارگزاری مراجعه کنید.

اگر چه درخواست کدبورسی هیچ هزینه‌ای ندارد اما اگر مراحل احراز هویت شما از طریق دفاتر پیشخوان صورت گیرد، متقاضی باید هزینه‌ای را برای این خدمت پرداخت کند. اما برای اینکه فردی بخواهد در بورس معامله کند، درخواست کد بورسی تنها کافی نیست و باید هر فرد در سامانه سجام بورس خود را ثبت نام کند.

سامانه سجام در واقع مخفف «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که زیر نظر سازمان بورس و با هدف ایجاد یک سامانه فراگیر و ارائه خدمات بهرت و سریع‌تر به سرمایه‌گذاران ایجاد شده است.

از شهریور ۱۳۹۷ تمام سرمایه‌گذاران ملزم به ثبت مشخصات خود در این سامانه هستند. در واقع هر فرد برای ورود به بازار سهام نیز پیش از گرفتن کد بورسی باید مشخصات خود را در این سامانه ثبت کرده و پس از گرفتن کد رهگیری و احراز هویت به کارگزاری مراجعه کند. البته به منظور تسهیل فرایند ورود به بازار سهام، بسیاری از کارگزاری‌ها ثبت نام در سامانه سجام را انجام داده و تنها متقاضی باید برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان مراجعه کند. معمولا پس از یک ماه از تاریخ تکمیل اطلاعات در سامانه، پیامکی به شما ارسال خواهد شد تا با مراجعه به یکی از شعب منتخب دفاتر الکترونیک دولت یا کارگزاری‌ها، مراحل نهایی را انجام دهید تا ثبت اطلاعات شما در سامانه سجام نهایی شود.

از مزایایی که برای سامانه سجام برشمرده‌اند می‌توان دریافت راحت سود مجامع، ثبت نام آسان در کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، امکان ویرایش سریع اطلاعات و مشخصات شخصی و دسترسی به تمام سرویس‌های بازار سرمایه مانند تغییر کارگزار ناظر اشاره کرد.


دیدگاه

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

سلام امروز سهام عدالت کسانی که سهام آن غیر مستقیم آلان آزاد میشود راهنمای من کنید

اگه کسی ثبت نام سجامو انجام ند چی میشه اگر انجام بده چی میشه

سلام ببخشی منظور از سجام چیه؟؟

سلام وقت بخیر راهنمایی برای تغییرشماره تلفن وثبت نام برای آزاد سازی وفروش سهام عدالت خود،ممنون میشم راهنماییم کنید.

منم میخوام وارد بورس شوم چکار کنم لطفآ مرا راهنمایی کنید

خب شما میری میری تا برسی به خیابان اصلی از دفتر کار میگیری

عالی

سلام کسی میتوانم با کدام سایت میتونم ثبت نام کنم

سلام دوستان منم میخوام وارد بورس شم لطفا راهنمایی کنید

بابک

سلام اطلاعات دختر م رو در سجام ثبت کردم شماره حساب رو نمی پذیره و کد تایید نمیده شماره حساب مربوط به دخترم هست

سلام منم میخام وارد بورس شم وسرمایه گذاری کنم لطفا راهنمایی کنید

شاخص بازار سهام در هفته اخیر یک روند نزولی دیگری را ثبت کرد تا سهامداران همچنان منتظر رسیدن روزهای بهتری باشند. آیا در هفته آینده ممکن است شاخص بورس بهبود پیدا کند؟ آخرین اخبار چه سیگنال‌هایی برای بازار سهام دارد؟

سرانجام پرونده تصمیم‌گیری درباره وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ بسته شد و با وجود انتقادهای سیستم بانکی مبنی بر عدم توانایی در پرداخت مبالغ و همچنین گلایه‌های وزارت ورزش که این مبالغ وام ازدواج، جوانان را بدهکارتر می‌کند مبلغ وام ازدواج افزایش یافت.

آخرین اخبار از زمان پرداخت سود سهام عدالت حاکی از این است که امسال به مانند سال گذشته سود سهام عدالت تا پیش از سال پرداخت نمی‌شود و مردم باید در بهار سال بعد منتظر دریافت این سود باشند.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

ثبت‌نام در بورس چه مراحلی دارد؟ این روزها شاید شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر به‌دنبال پاسخ این سؤال باشید. به‌ویژه که با عرضه صندوق‌های ETF دولتی و آزادسازی سهام عدالت تقریباً برای همه ما ایرانی‌ها لازم شده است کد بورسی داشته باشیم و در سامانه سجام تأیید هویت شویم. در ادامه این مطلب می‌خواهیم ببینیم ثبت‌نام در بورس چه مراحلی دارد و برای این کار به چه مدارکی نیاز است.

ثبت نام در بورس دو مرحله کلی دارد: اول ثبت‌نام در سامانه سجام و تکمیل مراحل احراز هویت و  دوم افتتاح حساب در یکی از کارگزاری‌های مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار.

قدم اول برای ثبت نام در بورس دریافت کد سجام است. سجام یا «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» سامانه‌ای است که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای ارائه خدمات یکپارچه به سهامداران ایجاد کرده و دریافت خدمات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (شرکتی که وظیفه ثبت و نگهداری و انتقال مالکیت اوراق بهادار را به عهده دارد) مشروط به ثبت‌نام در این سامانه است.

 

قبلاً و در همین لینک زیر، در «رده» درباره ثبت‌نام در سجام مفصل گفته‌ایم و راهنمای گام به گام ارائه داده‌ایم که می‌توانید با کلیک روی همین لینک، مشاهده کنید، اما به‌طور خلاصه روال کار این است که به سایت سجام مراجعه کنید و بعد از تکمیل مراحل ثبت‌نام و احراز هویت که چندان سخت هم نیست، یک کد پیگیری ده‌رقمی دریافت کنید. مرحله احراز هویت هم به دو شیوه حضوری (مراجعه به یکی از دفترهای پیشخوان منتخب با همان کد ده رقمی) و غیرحضوری (با استفاده از درگاه‌های تأییده شده سازمان بورس) امکان‌پذیر است.

چطور در بورس ثبت نام کنیم

خیلی خلاصه بدانید که مدارک لازم برای دریافت کد بورسی خیلی ساده و دم‌دست است و شامل این‌هاست:

برای اینکه زیادی مراحل ثبت نام در بورس و احراز هویت را تکرار نکنیم، اطلاعات بیشتر و کامل‌تر را در لینک زیر بخوانید:

چگونه در سجام ثبت‌نام کنیم | راهنمای گام به گام

 

بعد از تکمیل احراز هویت حضوری یا غیرحضوری، در مدت کوتاهی که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مدارک را تأیید کرد، کد بورسی شامل ۳ حرف اول نام خانوادگی و ۵ عدد تصادفی است که برای هر شخص منحصربه‌فرد صادر و به شماره همراه ارسال می‌شود که همانند شماره ملی شما در تمامی فعالیت‌های مرتبط با بورس و اوراق بهادار است و با داشتن آن، دیگر نیازی به تایید یا احراز هویت مجدد نیست.

اما شرکت‌ها باید چه مراحلی را برای حضور در بورس طی کنند؟ اولین گام همان سجامی شدن و سپس دریافت کد بورسی است.

مدارک موردنیاز به نسبت اشخاص حقیقی سختگیرانه‌تر است که خب قابل درک است. فقط مدارک نماینده شرکت هم به این فهرست اضافه می‌شود:

 

در حال حاضر ۱۰۸ کارگزاری در ایران فعالیت می‌کنند که به روش‌های مختلف می‌توانید در این کارگزاری‌ها ثبت‌نام کنید. ساده‌ترین راه برای افتتاح حساب در کارگزاری این است که به یکی از شعبه‌های آن کارگزاری مراجعه کنید و با راهنمایی کارمند کارگزاری فرم‌های مربوط به ثبت‌نام را پر کنید. در مراجعه حضوری به شعبه کارگزاری هم باید اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی همراه‌تان باشد.

بعضی از کارگزاری‌ها هم این امکان را فراهم کرده‌اند که از طریق سایت اینترنتی‌شان ثبت‌نام اولیه را انجام دهید و سپس برای تأیید هویت به یکی از شعبه‌های آن کارگزاری مراجعه کنید. بعضی از کارگزاری‌ها هم که می‌خواهند مشتریان بیشتری جذب کنند، با تعدادی از دفترهای پیشخوان دولت قرارداد بسته‌اند و این امکان را فراهم کرده‌اند که مشتری مرحله احراز هویت کارگزاری را با مراجعه به یکی از دفترهای پیشخوان منتخب انجام دهد.

اما اگر بخواهید در یکی از کارگزاری‌هایی که زیرمجموعه یکی از بانک‌های کشورند ثبت‌نام کنید، می‌توانید به یکی از شعبه‌های این بانک‌ها مراجعه کنید و به کارمند بانک بگویید که قصد دارید در کارگزاری آن بانک ثبت‌نام کنید.

در حال حاضر ۱۹ بانک کشور کارگزاری دارند که با جست‌وجو در گوگل می‌توانید سایت کارگزاری هر بانکی را که بخواهید پیدا کنید و با آن کارگزاری آشنا شوید. روال کار هم معمولا به این صورت است که باید یک حساب عادی یا یک حساب ویژه معاملات سهام در بانک مورد نظر باز کنید و فرم‌های مربوط به بورس را پر کنید.

از هر کدام از این روش‌ها که برای افتتاح حساب در یکی از کارگزاری‌ها اقدام کرده باشید، معمولاً یکی دو روز پس از انجام مراحل ثبت‌نام، پیامکی حاوی نام کاربری و رمز عبور سامانه معاملات آنلاین کارگزاری را دریافت خواهید کرد.

 

کارگزاری‌ها از طریق واسطه‌گری معاملات بورسی درآمد به دست می‌آورند. چون امکانات معاملات برخط (آنلاین) در اختیار قرار می‌دهند و هزینه آن را با عنوان «کارمزد» از مشتریان دریافت می‌کنند. این رقم اگرچه کوچک است ولی وقتی ضرب در تعداد مشتریان بورسی و البته تعداد معاملات شود، با عدد بزرگ و سرسام‌آوری مواجه می‌شویم که هوش از سر می‌رباید.

رقم کارمزد و شیوه محاسبه‌اش در بورس، فرابورس و در هنگام خرید سهام یا فروش سهام متفاوت است و جدول پیچیده‌ای دارد که چند درصد این کارمزد دقیقا به چه بخشی اختصاص دارد. ولی خلاصه و ساده‌اش می‌شود حدود این عددها!

مالیات فقط در زمان فروش سهام گرفته می‌شود (اختلاف درصد بالا به همین دلیل است) و در زمان خرید، مالیاتی از شما دریافت نمی‌شود. این هم به دلیل حمایت و تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس اعمال می‌شود.

مطلب قبلی

بورس چیست؟ | بورس به زبان ساده

مطلب بعدی

افزایش سرمایه شرکت ها در بورس چگونه است؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

نام و ایمیل را برای ارسال دیدگاه در آینده ذخیره کن

[…] آموزش ثبت نام در بورس تهران […]

[…] ثبت نام در بورس تهران […]

تازه‌ترین نوشته‌ها


آسمان یکم برترین صندوق سهامی تا اسفند ۹۹

چطور در بورس ثبت نام کنیم


مرور همه تصمیم‌های مالی بانکی بودجه 1400


پولکادات چیست؟


مراحل و روش برگشت زدن چک


لایت کوین چیست؟

آخرین تغییرها

صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی


صندوق سرمایه‌گذاری یکم نیکوکاری آگاه

صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری کشتی ورزش ملی ایران

صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری لوتوس رویان

صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری میراث ماندگار پاسارگاد

پیشنهادهای دیگر


آیا مالیات بر سپرده تصویب خواهد شد

کارت سپهر دانش بانک صادرات جایگزین پول تو جیبی نقد دانش…

سیف: فقط در بانک‌ها و موسسات مجاز سپرده‌گذاری کنید/ مدیران…

شرایط افتتاح حساب بانکی برای افراد زیر 18 سال


سپرده‌های ویژه 3، 6 و 9 ماهه ممنوع شد
















n “);
var doc = document.querySelector(“.myBox”);
doc.innerHTML = html;
};

var close = function close(e) {
tempClose();
hide();
showSticky();
};

var tempClose = function tempClose() {
db().save(“instagram-instaRadeNew-temp”, new Date().getTime());
};

var check = function check() {
var scrollTop = window.pageYOffset !== undefined ? window.pageYOffset : (document.documentElement || document.body.parentNode || document.body).scrollTop;
var body = document.body,
html = document.documentElement;
var w_height = window.innerHeight;
var d_height = Math.max(body.scrollHeight, body.offsetHeight, html.clientHeight, html.scrollHeight, html.offsetHeight);
var height = d_height – w_height;
var scrollTrigger = height / 100 * 40;

if (scrollTop >= scrollTrigger) {
unregister();
show();
}
};

function delegate(el, evt, sel, handler) {
el.addEventListener(evt, function (event) {
var t = event.target;

while (t && t !== this) {
if (t.matches(sel)) {
handler.call(t, event);
return;
}

t = t.parentNode;
}
});
}

if ( checkBeforeLaunch().isClicked() && checkBeforeLaunch().isTempClicked()) {
content();
register();
}

return {
show: show,
hide: hide
};
}

window.myBox = myBox;
window.onload = window.myBox;

},{}]},{},[1])

#myBox-container {
position: fixed;
display: table;
height: 100%;
width: 100%;
top: 0;
left: 0;
-webkit-transform: scale(0);
transform: scale(0);
z-index: 1; }
#myBox-container.four {
z-index: 999999;
-webkit-transform: scale(1);
transform: scale(1); }
#myBox-container.four .myBox-background {
background: rgba(0, 0, 0, 0.7); }
#myBox-container.four .myBox-background .myBox {
-webkit-animation: blowUpmyBox 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards;
animation: blowUpmyBox 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards; }
#myBox-container.four + .content {
z-index: 1;
-webkit-animation: blowUpContent 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards;
animation: blowUpContent 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards; }
#myBox-container.four.out .myBox-background .myBox {
-webkit-animation: blowUpmyBoxTwo 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards;
animation: blowUpmyBoxTwo 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards; }
#myBox-container.four.out + .content {
-webkit-animation: blowUpContentTwo 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards;
animation: blowUpContentTwo 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards; }
#myBox-container .myBox-background {
display: table-cell;
background: rgba(0, 0, 0, 0.8);
text-align: center;
vertical-align: middle; }
#myBox-container .myBox-background .myBox {
display: inline-block;
border-radius: 3px;
font-weight: 300;
position: relative; }
#myBox-container .myBox-background .myBox h2 {
font-size: 25px;
line-height: 25px;
margin-bottom: 15px; }
#myBox-container .myBox-background .myBox p {
font-size: 18px;
line-height: 22px; }
#myBox-container .myBox-background .myBox img {
width: 100%;
height: 100%;
display: block; }
#myBox-container .myBox-background .myBox .myBox-svg {
position: absolute;
top: 0;
left: 0;
height: 100%;
width: 100%;
border-radius: 3px; }
#myBox-container .myBox-background .myBox .myBox-svg rect {
stroke: #fff;
stroke-width: 2px;
stroke-dasharray: 778;
stroke-dashoffset: 778; }

@-webkit-keyframes blowUpContent { 0% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } 99.9% { -webkit-transform: scale(2); transform: scale(2); opacity: 0; } 100% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); } }

@keyframes blowUpContent { 0% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } 99.9% { -webkit-transform: scale(2); transform: scale(2); opacity: 0; } 100% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); } }

@-webkit-keyframes blowUpContentTwo { 0% { -webkit-transform: scale(2); transform: scale(2); opacity: 0; } 100% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } }

@keyframes blowUpContentTwo { 0% { -webkit-transform: scale(2); transform: scale(2); opacity: 0; } 100% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } }

@-webkit-keyframes blowUpmyBox { 0% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); } 100% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); } }

@keyframes blowUpmyBox { 0% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); } 100% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); } }

@-webkit-keyframes blowUpmyBoxTwo { 0% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } 100% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); opacity: 0; } }

@keyframes blowUpmyBoxTwo { 0% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } 100% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); opacity: 0; } }

.close-button { color: white; cursor: pointer; padding: 10px; }

.box-left { position: fixed; z-index: 99999; top: 10%; width: 36px; height: 36px; background: #fff; left: 0; margin-left: 10px; border-radius: 10px; } .box-left img { width: 100%; }

.hide { display: none; }

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

بازیابی رمز عبور

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد کنید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

تا همین چند سال‌ اخیر، اکثر مردم اطلاعی در مورد ثبت نام در بورس نداشتند و تنها راه پس‌انداز یا حتی سرمایه‌ گذاری کردن را نگهداری پول‌های خود در بانک می‌دانستند. دلیلش هم این بود که با سایر روش‌های سرمایه‌ گذاری آشنایی نداشتند. مثلاً آن‌ها نمی‌دانستند که یک فرد عادی می‌تواند با سرمایه‌ گذاری در واحدهای یک شرکت تولیدی، به اندازه دارایی خود در مالکیت آن‌ شرکت مشارکت کند. یا اینکه به اندازه دارایی خود در یک شرکت سرمایه‌گذاری سهیم شود.

حال سوال این است که آیا یک فرد عادی می‌تواند با سرمایه اندک خود، در سرمایه‌ گذاری‌های بزرگ شریک شود؟

چطور در بورس ثبت نام کنیم

پاسخ این سوال مثبت است. بازار سرمایه و به ویژه بازار بورس اوراق بهادار این امکان را فراهم می‌کند تا هر فرد به میزان دارایی و سرمایه‌ای که دارد در یک یا چند شرکت بزرگ سرمایه‌ گذاری کند، و در سود آن‌ها شریک شود

در مقاله قبلی اطلاعات کلی راجع به ثبت نام در بورس، بورس و سود سرمایه گذاری در بورس ارائه شد.  در این مقاله ما قصد داریم تا نحوه ثبت نام در بورس اوراق بهادار تهران را به شما آموزش دهیم.

برای انجام معامله در بورس هر شخص حقیقی یا حقوقی نیاز به یک کارگزار رسمی و دریافت کد معاملاتی از آن دارد. همان‌طور که بانک به مشتریان خود شماره حساب می‌دهد و این شماره شناسه مشتری به شمار می‌آید، در بورس هم کد معاملاتی هر فرد شناسه او در بازار است.

برای شروع فعالیت در بورس اوراق بهادار، ابتدا باید کد بورسی یا کد معاملاتی داشته باشیم.برای تهیه کد بورسی ابتدا باید به صورت حضوری یا به صورت آنلاین به یکی از کارگزاری ها مراجعه کنید. اطلاعات کلیه کارگزاری ها را می توان از سایت سازمان بورس و اوراق بهادار مشاهده کرد.از معروف ترین کارگزاری ها می توان به : کارگزاری مفید،کارگزاری فارابی،آگاه، مبین سرمایه و… اشاره نمود. شما می توانید از طریق ایترنت در سایت کارگزاری فارابی اقدام به ثبت نام کنید.ابتدا برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید.سپس افتتاح حساب آنلاین را کلیک نمایید و گزینه افتتاح حساب بورس اوراق بهادار را بزنید. پس از تکمیل کردن فرم مشخصات و اطلاعات بانکی ، شما برای احراز هویت خود نیاز دارید تا تصویر اصل کارت ملی و شناسنامه و… را اسکن و در سایت آپلود نمایید. در انتها شما باید به یک سری سوالات آزمون افتتاح حساب پاسخ دهید.در اینجا من مطالبی را توضیح می دهم که برای این منظور مفید است.

قیمت اسمی(ارزش اسمی) سهم مبلغی است که در اساسنامه برای هر سهم معین شده و این مبلغ روی ورقه سهم نیز قید می‌شود. تعیین قیمت اسمی و قید آن روی ورقه سهم هرگز به این معنا نیست که سهم باید به قیمت اسمی به فروش برسد، بلکه با توجه به وضع بازار و شرایط شرکت، ممکن است سهام به قیمت‌هایی بیشتر یا کمتر از ارزش اسمی آن به فروش رود. به طور کلی ارزش اسمی سهم ارتباط مشخصی با قیمت بازار آن ندارد. گفتنی است در بورس ایران، قیمت اسمی تمام سهم‌ها برابر با یک هزار ریال است.

همان‌طور که می‌دانید آنچه قیمت سهم در بورس را تعیین می‌کند، میزان عرضه و تقاضا برای یک سهم است. برای مثال، ممکن است به علت عملکرد خوب یک شرکت، سرمایه‌گذاران زیادی متقاضی خرید سهام آن شرکت در بورس باشند؛ بنابراین، قیمت آن در بورس براساس میزان تقاضا، افزایش خواهد یافت و حتی ممکن است این افزایش تا چندین برابر قیمت اسمی هم باشد. در نقطه مقابل، عملکرد ضعیف یک شرکت ممکن است باعث بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران به خرید یا نگهداری سهم مذکور و در نتیجه، افزایش عرضه آن در بورس باشد. طبیعتا با افزایش عرضه، قیمت سهم کاهش‌یافته و اگر این روند ادامه یابد، ممکن است قیمت سهم حتی به زیر قیمت اسمی( ۱۰۰ تومان) برسد.

حاصل‌ضرب ارزش اسمی هر سهم در تعداد سهامی که شرکت منتشر کرده، نشان‌دهنده جمع سرمایه یا سرمایه قانونی شرکت است. همچنین حاصل ضرب قیمت روز سهام در تعداد سهامی که شرکت ثبت کرده است، ارزش بازار سهام شرکت را نشان می‌دهد.

حجم مبنـا، حداقل تعداد سهام یک شرکت است که باید در طول روز، معامله شود تا قیمت آن سهم، بتوانـد براساس سقف دامنه نوسان، افزایش یا کاهش یابد.

درصورتی که تعداد سهام معامله شده یک شرکت در طول روز، کمتر از حجم مبنا باشد، به همان نسبت درصد نوسان قیمت آن سهم نیز کاهش خواهد یافت. در حال حاضر، حجم مبنای شرکت های پذیرفته شده در بورس، ۰۰۰۸/۰ «هشت ده هزارم» است «این عدد کنترل شود»، بنابراین، اگر به عنوان مثال تعداد کل سهام یک شرکت پذیرفته شده در بورس ۲۰ میلیون سهم باشد، تنها درصورتی قیمت سهام این شرکت در طول یک روز می تواند ۴ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد که حداقل ۱۶ هزار سهم شرکت الف در طول روز، مورد داد و ستد قرار گیرد.

۱۶۰۰۰=۰.۰۰۰۸*۲۰۰۰۰۰۰۰

هدف از تعیین حجم مبنا، این است که سرمایه گذاران اطمینان داشته باشند نوسانات قیمت سهام، در نتیجه خرید و فروش تعداد مشخص و قابل توجهی سهام صورت گرفته است، چرا که در غیر اینصورت، معامله حتـی چند عدد سهم یک شرکت، می تواند قیمت سهام این شرکت در بورس را تحت تأثیر قرار داده و منجر به ایجاد قیمت های غیرواقعی و کاذب در بورس شود.

خود کلمه EPS مخفف عبارت Earning Per Share است که به معنی درآمد هر سهم است.وقتی که شما کل درآمد ( سود پس از کسر مالیات) یک شرکت در پایان سال(سال مالی) را بر تعداد سهام آن شرکت تقسیم بکنید در واقع eps آن شرکت را محاسبه کرده اید.برای مثال فرض کنید شرکتی توانسته است در پایان یک سال ۱۰۰ میلیون ریال سود کسب کند و تعداد سهام آن شرکت نیز ۱ میلیون سهم است.در نتیجه eps آن شرکت برابر است با : ریال۱۰۰ = ۱,۰۰۰,۰۰۰ / ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰

کلمه DPS مخفف عبارت Dividend Per Share است.dps آن قسمتی از eps است که بین سهامداران تقسیم می شود.درصد سود تقسیمی یا dps در بین شرکتها متفاوت است.شرکت‌ها سیاست‌های متفاوتی درخصوص تقسیم سود دارند.برخی ترجیح می‌دهند بیشتر سود سهام را بین سهامداران تقسیم کنند.اما برخی دیگر درصد کمی از سود را تقسیم کرده و بخش عمده آن را به تأمین نقدینگی مورد نیاز برای انجام طرح‌های توسعه‌ای، اختصاص می‌دهند.حال اینکه چه مقدار از eps به عنوان dps بین سهامداران تقسیم شود،در مجمع شرکت تصمیم گیری می شود.

پس از تکمیل مراحل شما باید در سامانه سجام ثبت نام نموده و کد پیگیری دریافت نمایید.

سجام در دسته سامانه‌های زیرساختی بازار سرمایه است و به هیچ عنوان سامانه‌ای تجاری نیست؛ لذا هدف آن کسب درآمد نیست و به لحاظ گستردگی ارائه خدمات نیز سامانه‌ای ملی محسوب می‌شود. سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان سجام، مسئولیت خودکار فرآیند جمع آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را بر عهده دارد. با راه اندازی این سامانه نه تنها شاهد تسهیل در گردآوری اطلاعات سهامداران هستیم، بلکه با تجمیع اطلاعات و سوابق معاملاتی، شفافیت بازار نیز با رشد قابل توجهی همراه شده است.

بعد از دریافت کد سجام وارد اینجا شوید و کد پیگیری خود را وارد نمایید.بدین ترتیب ثبت نام در بورس تکمیل گردید. سپس منتظر بمانید تا مراتب امر از کارگزاری فارابی برای شما ایمیل و یا پیامک شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

کد امنیتی را حل کنیدEnter Captcha Here :

موانع پیشرفت آموزش حسابداری در ایران آموزش یک امر بسیار مهم برای پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی و همچنین پیشرفت آموزش عالی به‌حساب می…

بیمه بیکاری چیست ؟ این روزها که به خاطر شرایط اقتصادی، خیلی از کسب‌و‌کارها به تعدیل نیرو روی آورده‌اند و گاه‌و‌بی‌گاه خبر تعدیل نیروی گسترده‌…

تراز آزمایشی چیست؟ تراز آزمایشی یک فهرست از نام و مانده حساب های دفتر کل می باشد که معمولا در پایان ماه تهیه می شود،…

CRM چیست؟ مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)  یک فناوری برای مدیریت کلیه روابط و تعاملات شرکت شما با مشتریان و مشتریان بالقوه است. هدف از…

کلیه حقوق این بلاگ متعلق به گروه نرم افزاری قیاس می باشد.

ثبت نام در بورس پیش شرط فعالیت و خرید و فروش در بازار بورس و اوراق بهادار می باشد که به همین منظور لازم است هم در سامانه سجام و هم در یک کارگزاری به انتخاب سرمایه گذار ثبت نام به عمل آمده و سپس نسبت به انجام احراز هویت آن ها اقدام شود . پس از انجام تمام این اقدامات ثبت نام بورس تکمیل شده و یک کد بورسی برای سرمایه گذار صادر می شود .

برای مشاوره ثبت نام بورس سجام

برای مشاوره ثبت نام بورس سجام

 

در کشور ما قانون بورس و اوراق بهادار در سال 1345 به تصویب رسید و از سال 1346 بازار بورس شروع به کار کرد . در واقع بازار بورس برای دو گروه از خریداران و فروشندگان بستری را برای معامله و کسب سود و منفعت فراهم می آورد اما ورود به این بازار سرمایه ای تشریفات خاص خودش را دارد .

چطور در بورس ثبت نام کنیم

به عبارت دیگر کسانی که تمایل به سرمایه گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار دارند ابتدا باید کد بورسی دریافت کنند . ثبت نام بورس چند مرحله مجزا را شامل می شود که تمام آن ها باید به صورت کامل انجام شود تا نهایتا ثبت نام کننده بتواند کد بورسی دریافت کرده و بتواند در بازار بورس معامله انجام دهد . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص مراحل و نحوه ثبت نام بورس می پردازیم .

اولین سوالی که شاید ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد آن است که برای ثبت نام در بورس چه باید کرد ؟ برای ثبت نام و فعالیت در بورس باید ابتدا یک کد بورسی دریافت کرد . کد بورسی یا کد اقتصادی یک شناسه متشکل از سه حرف اول نام خانوادگی شما و پنج عدد که به صورت تصادفی انتخاب شده اند تشکیل می شود .

اما نکته مهم در خصوص ثبت نام در بورس آن است که از آنجا که امروزه معاملات بازار بورس از طریق کارگزاری ها انجام می گیرد ، سرمایه گذار با استفاده از کد بورسی که با ثبت نام در بورس دریافت می کند ، می تواند از طریق پنل کاربری خود در کارگزاری به صورت آنلاین خرید و فروش سهام های مورد نظر خود را انجام دهد .

برای ثبت نام در بورس لازم است ابتدا در سامانه سجام و یک کارگزاری به انتخاب سرمایه گذار ثبت نام به عمل آید . این ثبت نام به صورت اینترنتی انجام شده و تفاوت کارگزاری ها صرفا در خدماتی است که به کاربران خود ارائه می کنند . البته تمام آن ها امکان دسترسی آنلاین کاربر به بازار بورس را فراهم می آورند .

بعد از آنکه مراحل ثبت نام به طور کامل انجام گرفت لازم است نسبت به انجام احراز هویت اقدام شود . احراز هویت سجام و کارگزاری به صورت مجزا انجام می شود و در صورتی که می خواهید به صورت حضوری مراجعه کنید بهتر است با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات پیشخوان دولت که در لیست مراکز احراز هویت منتخب کارگزاری می باشند ، هر دو را به صورت همزمان انجام دهید . در ادامه توضیحات کاملی در مورد نحوه ثبت نام بورس ارائه می کنیم :

 

1- ابتدا باید در مرورگر اینترنتی خود نام کارگزاری مورد نظر خود را جستجو کنید و بعد از ورود به قسمت افتتاح حساب کد ملی ، شماره همراه و کد امنیتی را وارد کرده و بر روی گزینه دریافت کد فعالسازی کلیک کنید .

 

 

2- منتظر بمانید تا یک کد امنیتی برای تلفن همراه شما ارسال شود ، بعد از دریافت کد ، آن را در قسمت مربوطه وارد کرده و گزینه ارسال را فعال کنید ، در صورتی که کد برای شما ارسال نشده گزینه کد دریافت نکرده ام را فعال کنید .

 

 

3- بخش اول مربوط به تکمیل اطلاعات شناسنامه ای است و باید ابتدا اطلاعات شناسنامه ای خواسته شده را تکمیل کرده و سپس گزینه ادامه – اطلاعات ارتباطی را انتخاب کنید .

 

 

4- در بخش مربوط به اطلاعات ارتباطی لازم است در قسمت های خالی محل سکونت ، کد پستی ، شماره تلفن و … خود را وارد کرده و سپس گزینه ادامه – اطلاعات شغلی را فعال نمایید .

 

 

5- حالا باید اطلاعات مربوط به شغل خود را نمایید و در صورتی که شاغل نیستید می توانید دوباره اطلاعات مربوط به محل سکونت خود را وارد کرده و در انتها گزینه ادامه _ اطلاعات حساب بانکی را انتخاب نمایید . 

 

 

6- بخش چهارم در خصوص اطلاعات بانکی است و دقت داشته باشید حسابی که اطلاعات آن را وارد می کنید باید حتما متعلق به متقاضی ثبت نام باشد .

 

 

7- در بخش آخر تکمیل اطلاعات ، لازم است اطلاعات مربوط به دانش مالی و میزان آشنایی متقاضی با بورس وارد شود .

 

 

12- در آخرین مرحله امکان اسکن صفحه اول شناسنامه و تصویر کارت ملی برای شما فراهم شده است البته بارگذاری این اسکن ها اختیاری است و سپس مرحله بعد را انتخاب کنید بعد از آن یک پیغام از طرف سایت مبنی بر تکمیل فرآیند ثبت نام به شما داده می شود .

چطور در بورس ثبت نام کنیم

 

 

با ثبت نام در بعضی از کارگزاری ها خود به خود اطلاعات کاربر به سامانه سجام ارسال شده و ثبت نام سجام نیز انجام می گیرد . از طریق لینک زیر می توانید ثبت نام کارگزاری و سجام را هم زمان انجام دهید اما اگر موفق نشدید با مطالعه ادامه مقاله می توانید نسبت به ثبت نام سجام بورس به صورت مجزا اقدام نمایید .

 

 

همانطور که گفته شد برای ثبت نام بورس علاوه بر ثبت نام در یکی از کارگزاری های موجود باید در سامانه سجام بورس نیز ثبت نام انجام شود . سامانه سجام در واقع به وسیله شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار برای یکپارچه سازی اطلاعات تمام سرمایه گذاران بازار بورس و ارائه خدمت به آن ها ایجاد شد .

برای ثبت نام در سامانه سجام باید به آدرس sejam.ir مراجعه کرده و تمام مراحل ثبت نام را تا انتها تکمیل نمود . البته بعضی از کارگزاری ها این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده اند که بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام ، اطلاعات کاربر را به سامانه سجام ارسال شده و همزمان ثبت نام در این سامانه نیز انجام می گیرد .

در آخرین مرحله سرمایه گذار باید برای انجام احراز هویت اقدام کند . احراز هویت کارگزاری ها فعلا به صورت حضوری انجام گرفته و باید به یکی از دفاتر خدمات پیشخوان دولت منتخب کارگزاری با در دست داشتن مدارک لازم برای احراز هویت سجام که در ذیل آورده شده ، مراجعه شود :

1- اصل و فتوکپی شناسنامه

2- اصل و فتوکپی کارت ملی

3- فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی ( اختیاری )

4- آدرس و مشخصات پستی متقاضی ثبت نام

5- شماره حساب و اطلاعات بانکی متقاضی ثبت نام

 

به غیر از احراز هویت کارگزاری باید احراز هویت سجام نیز انجام شود که هم می توان به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری نسبت به آن اقدام کرد . دقت کنید که اگر امکان انجام احراز هویت آنلاین سجام برای شما وجود ندارد ، در زمان مراجعه به دفاتر خدمات پیشخوان دولت برای انجام احراز هویت کارگزاری ، فرم احراز هویت سجام را نیز دریافت و تکمیل کنید .

بعد از انجام احراز هویت ، ثبت نام بورس تکمیل شده و در این مرحله یک کد بورسی به تلفن همراه سرمایه گذار پیامک می شود . اگر بعد از انجام معاملات در صفحه کارگزاری منتخب خود ، به هر علتی از آن رضایت نداشتید می توانید نسبت به تغییر کارگزاری بورس خود اقدام کنید .

 

لازم به ذکر است که هزینه ثبت نام برای دریافت کد سجام رایگان می باشد.

سامانه سمات مخفف شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بوده و در واقع پس انجام معاملات بازار های بورس یا خارج از بورس کار این شرکت آغاز می شود . وظیفه سپرده گذاری ، ثبت ، نگهداری اوراق بهادار و مواردی از این دست برعهده سمات قرار دارد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام بورس سجام در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام بورس پاسخ دهند .

 

 

برای مشاوره ثبت نام بورس سجام

برای مشاوره ثبت نام بورس سجام


درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071667 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 30000 ریال ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری سایت مشاوره دینا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و …. هیچگونه وابستگی ندارد.

جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.


قانون مجازات اسلامی جدیدDownloads-icon


دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستریDownloads-icon


ظرفیت پذیرش آزمون اخذ پروانه مشاوره خانوادهDownloads-icon

تا همین چند سال اخیر، اکثر مردم تنها راه پس انداز یا حتی سرمایه گذاری کردن را نگهداری پول های خود در بانک می دانستند. دلیلش هم این بود که با سایر روش های سرمایه گذاری آشنایی نداشتند. مثلاً آن ها نمی دانستند که یک فرد عادی می تواند با سرمایه گذاری در واحدهای یک شرکت تولیدی، به اندازه دارایی خود در مالکیت آن شرکت مشارکت کند. یا اینکه به اندازه دارایی خود در یک شرکت سرمایه گذاری سهیم شود.

حال سوال این است که آیا یک فرد عادی می تواند با سرمایه اندک خود، در سرمایه گذاری های بزرگ شریک شود؟

پاسخ این سوال مثبت است. بازار سرمایه و به ویژه بازار بورس اوراق بهادار این امکان را فراهم می کند تا هر فرد به میزان دارایی و سرمایه ای که دارد در یک یا چند شرکت بزرگ سرمایه گذاری کند، و در سود آن ها شریک شود

برای انجام معامله در بورس هر شخص حقیقی یا حقوقی نیاز به یک کارگزار رسمی و دریافت کد معاملاتی از آن دارد. همان طور که بانک به مشتریان خود شماره حساب می دهد و این شماره شناسه مشتری به شمار می آید، در بورس هم کد معاملاتی هر فرد شناسه او در بازار است.

چطور در بورس ثبت نام کنیم

برای شروع فعالیت در بورس اوراق بهادار، ابتدا باید کد بورسی یا کد معاملاتی داشته باشیم.برای تهیه کد بورسی ابتدا باید به صورت حضوری یا به صورت آنلاین به یکی از کارگزاری ها مراجعه کنید. اطلاعات کلیه کارگزاری ها را می توان از سایت سازمان بورس و اوراق بهادار مشاهده کرد. از معروف ترین کارگزاری ها می توان به : کارگزاری مفید، کارگزاری فارابی، آگاه، مبین سرمایه و… اشاره نمود.

شما می توانید از طریق ایترنت در سایت کارگزاری ​ها اقدام به ثبت نام کنید. سپس افتتاح حساب آنلاین را کلیک نمایید و گزینه افتتاح حساب بورس اوراق بهادار را بزنید. پس از تکمیل کردن فرم مشخصات و اطلاعات بانکی، شما برای احراز هویت خود نیاز دارید تا تصویر اصل کارت ملی و شناسنامه و… را اسکن و در سایت آپلود نمایید. در انتها شما باید به یک سری سوالات آزمون افتتاح حساب پاسخ دهید.

قیمت اسمی (ارزش اسمی) سهم مبلغی است که در اساسنامه برای هر سهم معین شده و این مبلغ روی ورقه سهم نیز قید می شود. تعیین قیمت اسمی و قید آن روی ورقه سهم هرگز به این معنا نیست که سهم باید به قیمت اسمی به فروش برسد، بلکه با توجه به وضع بازار و شرایط شرکت، ممکن است سهام به قیمت هایی بیشتر یا کمتر از ارزش اسمی آن به فروش رود. به طور کلی ارزش اسمی سهم ارتباط مشخصی با قیمت بازار آن ندارد. گفتنی است در بورس ایران، قیمت اسمی تمام سهم ها برابر با یک هزار ریال است.

همان طور که می دانید آنچه قیمت سهم در بورس را تعیین می کند، میزان عرضه و تقاضا برای یک سهم است. برای مثال، ممکن است به علت عملکرد خوب یک شرکت، سرمایه گذاران زیادی متقاضی خرید سهام آن شرکت در بورس باشند؛ بنابراین، قیمت آن در بورس براساس میزان تقاضا، افزایش خواهد یافت و حتی ممکن است این افزایش تا چندین برابر قیمت اسمی هم باشد. در نقطه مقابل، عملکرد ضعیف یک شرکت ممکن است باعث بی رغبتی سرمایه گذاران به خرید یا نگهداری سهم مذکور و در نتیجه، افزایش عرضه آن در بورس باشد. طبیعتا با افزایش عرضه، قیمت سهم کاهش یافته و اگر این روند ادامه یابد، ممکن است قیمت سهم حتی به زیر قیمت اسمی ( ۱۰۰ تومان) برسد.

حاصل ضرب ارزش اسمی هر سهم در تعداد سهامی که شرکت منتشر کرده، نشان دهنده جمع سرمایه یا سرمایه قانونی شرکت است. همچنین حاصل ضرب قیمت روز سهام در تعداد سهامی که شرکت ثبت کرده است، ارزش بازار سهام شرکت را نشان می دهد.

حجم مبنـا، حداقل تعداد سهام یک شرکت است که باید در طول روز، معامله شود تا قیمت آن سهم، بتوانـد براساس سقف دامنه نوسان، افزایش یا کاهش یابد.

در صورتی که تعداد سهام معامله شده یک شرکت در طول روز، کمتر از حجم مبنا باشد، به همان نسبت درصد نوسان قیمت آن سهم نیز کاهش خواهد یافت. در حال حاضر، حجم مبنای شرکت های پذیرفته شده در بورس، ۰۰۰۸/۰ «هشت ده هزارم» است «این عدد کنترل شود»، بنابراین، اگر به عنوان مثال تعداد کل سهام یک شرکت پذیرفته شده در بورس ۲۰ میلیون سهم باشد، تنها درصورتی قیمت سهام این شرکت در طول یک روز می تواند ۴ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد که حداقل ۱۶ هزار سهم شرکت الف در طول روز، مورد داد و ستد قرار گیرد.

۱۶۰۰۰=۰.۰۰۰۸*۲۰۰۰۰۰۰۰

هدف از تعیین حجم مبنا، این است که سرمایه گذاران اطمینان داشته باشند نوسانات قیمت سهام، در نتیجه خرید و فروش تعداد مشخص و قابل توجهی سهام صورت گرفته است، چرا که در غیر اینصورت، معامله حتـی چند عدد سهم یک شرکت، می تواند قیمت سهام این شرکت در بورس را تحت تأثیر قرار داده و منجر به ایجاد قیمت های غیرواقعی و کاذب در بورس شود.

خود کلمه EPS مخفف عبارت Earning Per Share است که به معنی درآمد هر سهم است. وقتی که شما کل درآمد (سود پس از کسر مالیات) یک شرکت در پایان سال (سال مالی) را بر تعداد سهام آن شرکت تقسیم بکنید در واقع eps آن شرکت را محاسبه کرده اید. برای مثال فرض کنید شرکتی توانسته است در پایان یک سال ۱۰۰ میلیون ریال سود کسب کند و تعداد سهام آن شرکت نیز ۱ میلیون سهم است. در نتیجه eps آن شرکت برابر است با: ریال۱۰۰ = ۱،۰۰۰،۰۰۰ / ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰

کلمه DPS مخفف عبارت Dividend Per Share است. dps آن قسمتی از eps است که بین سهامداران تقسیم می شود.درصد سود تقسیمی یا dps در بین شرکتها متفاوت است. شرکت ها سیاست های متفاوتی درخصوص تقسیم سود دارند. برخی ترجیح می دهند بیشتر سود سهام را بین سهامداران تقسیم کنند. اما برخی دیگر درصد کمی از سود را تقسیم کرده و بخش عمده آن را به تأمین نقدینگی مورد نیاز برای انجام طرح های توسعه ای، اختصاص می دهند. حال اینکه چه مقدار از eps به عنوان dps بین سهامداران تقسیم شود، در مجمع شرکت تصمیم گیری می شود.
پس از تکمیل مراحل شما باید در سامانه سجام ثبت نام نموده و کد پیگیری دریافت نمایید.

در حال حاضر، این سایت فقط جهت ثبت نام اولیه سرمایه گذاران کاربرد دارد. بنابراین باید در مرحله اول با مراجعه به این سایت، اطلاعات هویتی، بانکی، بورسی و سکونت خود را طبق مراحل خواسته شده و به ترتیب پر کنید.

www.sejam.ir

در واقع مخزن و مرجع اصلی داده ها و اطلاعات سرمایه گذاران بازار بورس در این سایت ذخیره می گردد. پس از نهایی کردن ثبت نام اولیه و ثبت نام نهایی تان می توانید با مراجعه به این سایت، اطلاعاتتان را مشاهده کرده و حتی آنها را ویرایش کنید.

«سجام» مخفف «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که توسط شرکت «سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» و زیر نظر سازمان بورس با هدف ایجاد سامانه یکپارچه، فراگیر و ارائه خدمات بهتر و سریع تر به سرمایه گذاران ایجاد شده است. طبق مصوبه اعلامی از سوی سازمان بورس اوراق بهادار، تمام سرمایه گذاران فعلی که پیش از شهریور ۱۳۹۷ کد بورسی دریافت کرده اند باید به سامانه ثبت نام سجام به آدرس «https://profilesejam.csdiran.com» مراجعه کرده و اطلاعات خواسته شده را وارد کنند. از طرفی، اگر افراد تازه وارد در بورس به کارگزاری ها مراجعه می کنند باید علاوه بر پر کردن اطلاعات لازم که کارگزاری از افراد تقاضا می کند، وارد سامانه سجام شده و اطلاعات خواسته شده را هم تکمیل کنند. در مقاله بعدی، شیوه پر کردن فرم ها در سامانه سجام را توضیح خواهیم داد. در نهایت، با انجام هر دو مرحله گفته شده، کارگزاری طی مدت زمان مشخصی کد بورسی و کد معاملاتی را برای افراد صادر خواهد کرد.

لازم به ذکر است که از اوایل سال ۱۳۹۷ در طی چند مرحله به معامله گران فرصت داده شد تا اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت نام کنند که در مرحله اول این فرصت تا پایان شهریور ۹۷ به طول انجامید.

در تازه ترین دستورالعمل از تمام سرمایه گذاران قدیمی بازار سرمایه خواسته شده که تا پایان سال ۱۳۹۷ اطلاعات هویتی خود را در سامانه ثبت کنند. اگر ثبت نام اولیه در این سامانه انجام نگیرد و مهلت مقرر به اتمام برسد، آن گاه کد معاملاتی افراد بسته می شود و اجازه انجام معاملات را از دست می دهند. این روند تا زمانی که سرمایه گذاران ثبت نام خود را در سامانه به انجام برسانند، ادامه خواهد داشت.

پس از ثبت نام در سامانه، یک کد ۱۰ رقمی برای شما پیامک می شود که باید آن را نزد خود نگه دارید. معمولا پس از یک ماه از تاریخ تکمیل اطلاعات در سامانه، پیامکی به شما ارسال خواهد شد تا با مراجعه به یکی از شعب منتخب دفاتر الکترونیک دولت یا کارگزاری ها، مراحل نهایی را انجام دهید تا ثبت اطلاعات شما در سامانه سجام نهایی گردد.

تا قبل از عملیاتی شدن سامانه سجام، افراد مجبور بودند بخش عمده ای از وقت خود را برای مراجعه حضوری و پر کردن تعداد بی شماری از اطلاعات تلف کنند. این موضوع زمانی بغرنج تر می شد که مشتری از کارگزاری فعلی خود رضایت نداشت و مجبور بود تمام مراحل فوق را دوباره طی کند؛ گاهی این چرخه، چندین و چندبار تکرار می شد. هرچند این مسئله برای افرادی که درگیر بازار سرمایه هستند زیاد به چشم نمی آید؛ ولی با این وجود، مسئله مهمی بود که بارها موضوع شکایت سرمایه گذاران شده بود.

هم چنین متقاضیان انواع صندوق های سرمایه گذاری مانند درآمد ثابت، درآمد متغیر و مختلط نیز که افراد مبتدی و حرفه ای بازار سرمایه را تشکیل می دهند نیز مجبور بودند اطلاعات ثابت و تکراری را در فرم های مختلفی که از سوی سازمان تعریف شده بود وارد کنند و وقت بسیاری را در تایم اداری از دست بدهند. با راه اندازی سامانه سجام، این بخش مهم از فرایند ثبت نام با سرعت بیشتری انجام شد. به این ترتیب، سرمایه گذاران تازه کار با پر کردن اطلاعات در سامانه سجام، می توانند به هنگام مراجعه های بعدی خود به انواع نهادهای بازار سرمایه مانند صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های تأمین سرمایه – معمولا برای اشخاص حقوقی – و سایر کارگزاری ها زمان بسیار کمتری را از دست بدهند.

تا قبل از عملیاتی شدن سامانه سجام، رویه پرداخت سود به شکل های مختلفی صورت می گرفت که رایج ترین آنها را در ادامه برایتان می گوییم. پس از آنکه شرکت ها در مجمع عمومی عادی خود قسمتی از سود هر سهم (EPS) محقق شده را بین سهامداران تقسیم می کردند، سرمایه گذاران باید طبق اطلاعیه ای که در سامانه «codal.ir» منتشر می شد به یکی از شیوه های زیر – با توجه به برنامه شرکت – برای دریافت سود تقسیم شده دست به کار می شدند.

یکی از این روش ها دریافت شماره حساب سرمایه گذاران از طریق ایمیل و واریز سود تقسیمی به حساب آن ها بود. روش دیگر، معرفی یک بانک به سرمایه گذاران بود تا با مراجعه به آن در تاریخ مشخص شده و ارائه کارت ملی و کد بورسی خود سود تقسیمی را دریافت کنند. جدا از هزینه های بی موردی که در این روش به شما وارد می شد، مسئله اصلی داشتن یک سبد سهام متنوع با اهداف مختلف بود؛ مثلاً شاید شما از ۹ سهم موجود در سبد خود، تنها روی سود تقسیمی (DPS) دو سهم حساب باز کرده بودید. از طرفی به دلیل عدم توجه به تاریخ مجمع برخی از سهام خود، نماد بسته شده، به مجمع می رود، سودی را تقسیم می کند و چون تاریخ پرداخت تا زمان سرمایه گذاری تان فاصله زیادی دارد فراموش می کنید که DPS را بگیرید و به این ترتیب هزینه ای به شما تحمیل می گردد. یکی از مزایای مهم سامانه سجام کمک به سرمایه گذاران در این زمینه است. به این ترتیب برای هر سهمی که با آن به مجمع می روید و از آن سود تقسیمی طلب دارید در تاریخ اعلام شده از سوی شرکت، وجوه مربوط به سود تقسیمی به حساب «شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» واریز می گردد. سپس این شرکت، وجوه مربوطه را به حساب های اعلامی از سوی شما در این سامانه واریز می کند. می توانید روند پرداخت سود را در شکل زیر مشاهده کنید.

حساب اعلامی از سوی سرمایه گذار → شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه → شرکت

همان طور که مشاهده می فرمایید این سامانه زمینه ای برای راحتی سرمایه گذاران ایجاد کرده است.

اگر در گذشته، اطلاعات ثبتی شما نزد یک کارگزار – مانند آدرس محل سکونت یا شماره حساب اعلامی و … – تغییر می کرد باید حتما موضوع را به تمام نهادهای بازار سرمایه مانند صندوق های سرمایه گذاری یا کارگزاری اعلام می کردید و شاید بابت این موضوع نیاز به مراجعه حضوری و صرف وقت داشتید که این خود موضوعی فرسایشی محسوب می شد. در حالی که با راه اندازی سامانه سجام، می توانید به راحتی اطلاعات خود را ویرایش کنید.

تصور کنید که در دو کارگزاری مختلف در حال معامله هستید و برنامه تان این است که سهم «ولساپا» را تنها از طریق کارگزاری «الف» انجام دهید. حالا اگر این موضوع را فراموش کرده و بخشی از سهام ولساپا را از طریق کارگزاری «ب» انجام دهید باید برای یکی کردن کارگزاری ها به کارگزاری «ب» مراجعه می کردید، گواهی سهام را می گرفتید و فرم تغییر کارگزار ناظر را پر می کردید تا بتوانید تحویل اوراق گواهی سهام ولساپا را به کارگزاری «الف» منتقل کنید. این در حالی است که با راه اندازی سامانه سجام تنها با انجام چند عملیات ساده این فرایند انجام خواهد شد.

منبع: قیاس – خانه سرمایه

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید…

چطور در بورس ثبت نام کنیم
چطور در بورس ثبت نام کنیم
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *