چه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم

چه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم
چه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم

یکی از متداول ترین سوال های سرمایه گذارن این است که: کی عرضه اولیه را بفروشیم ؟ یا بهترین زمان فروش عرضه اولیه چه موقعی است؟ همان‌طور که خرید به موقع سهام یکی از مهمترین حرکتها در بازار سهام است، اینکه سرمایه‌گذار بداند که چه زمانی از سهام خریداری شده خارج شود و یا به عبارتی آن را به فروش برساند نیز نکته بسیار مهمی در تعیین سرنوشت سرمایه‌گذاران در بازار سهام به شمار می‌رود. از آنجا که اگر سهم عرضه اولیه شده به قیمت مناسبی عرضه شود معمولا رشد قیمت آن در طی چند روز اتفاق می افتد و به همین دلیل تمایلی برای فروش سهم در ابتدا وجود ندارد. زمانی که شرکتی سهام خود را برای اولین بار در بازار بورس اورراق بهادار عرضه می‌کند، اصطلاحا آن سهام عرضه اولیه شده است. به دلیل توانایی در حصول سود کم ریسک از عرضه اولیه‌ها، اقبال عمومی از آنها بالاست. حال پرسش اصلی اینجاست که چه زمانی باید عرضه اولیه ها را بفروشیم؟

در محاسبه بازدهی اولیه سهام تازه عرضه اولیه شده 3 فاکتور به‌عنوان متغییر تاثیرگذارند. این سه فاکتور عبارت‌اند از:

کی عرضه اولیه را بفروشیم؟ چهار عامل مهم موثر بر رشد قیمت سهم پس از عرضه اولیه در بورس بشرح ذیل می باشند:

سوالی که ممکن است برای تعدادی از عزیزان پیش اید این است که: کی عرضه اولیه را بفروشیم ؟

تعداد سهام عرضه شده: هرچقدر تعداد عرضه کمتر بوده باشد، معمولا فروشندگان کمتری نیز وجود خواهند داشت

چه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم

رفتار سهامدار عمده: اگر سهامدار عمده پس از عرضه اولیه، سهام دیگری عرضه نکند معمولا سهام رشد بیشتری می‌کند.

جو کلی بازار: در زمانی که جو کلی بازار مثبت است و همه خوشبین هستند، افراد کمی حاضر به فروش می‌شوند.

اخبار و شایعه‌های پیرامون سهم: گاهی اخبار و شایعات منفی یا مثبتی پیرامون سهام عرضه شده شکل می‌گیرد و افراد براساس این شایعات و اخبار تصمیم می‌گیرند.تصمیم‌گیری برای فروش سهام بر عهده خود شماست. حتی این اختیار را دارید روز پس از عرضه اولیه، سهام خود را بفروشید ولی به عنوان یک توصیه کلی، بهتر است تا زمانی که صف خرید در سهم وجود دارد، سهام خود را نگهداری نمایید.

حتی می‌توانید در روزهای پس از عرضه، باز هم از این سهم خریداری نمایید چون محدودیت خرید فقط در روز عرضه اولیه وجود دارد و پس از آن محدودیت برداشته می‌شود.

بطور کلی عرضه اولیه در بورس تهران اغلب اوقات با حواشی زیادی انجام می‌شود.  معمولا سهم‌هایی که به تازگی در بورس عرضه می‌شوند تا مدتی مورد توجه قرار می‌گیرند ولی پس از مدتی از توجه به آنها کاسته می‌شود.

کی عرضه اولیه را بفروشیم ؟ توجه کنید به دلیل تقاضای بسیار زیادی که برای عرضه‌های اولیه وجود دارد، معمولا سهمیه کمی به افراد شرکت‌کننده خواهد رسید؛ با این حال، خرید سهام در عرضه اولیه یک راه بی‌خطر برای تجربه اولین سرمایه‌گذاری در بورس می باشد، زیرا بیشتر مواقع مقداری سود نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد.

تلگرام عرضه اولیه

در عرضه اولیه با بوک بیلدینگ، یک بازه زمانی، حداقل و حداکثر قیمت قابل خرید و سهمیه برای هر کدمعاملاتی در نظر گرفته می‌شود.

شما باید بر اساس این اطلاعات که توسط ناظر بازار در روز عرضه اعلام می‌شود، سفارش خود را در ساعت مشخص شده ارسال نمایید.

تخصیص سهام توسط ناظرین به کدهای معاملاتی انجام می‌گیرد و معمولا در صورت وجود تقاضای بالا، همه افراد بطور مساوی از عرضه‌ها بهره‌مند می‌شود.

حق انحصاری © 2020 وب سایت عرضه اولیه . کلیه حقوق محفوظ می‌باشد.

اینجا قرار است درباره زمان فروش عرضه اولیه برایتان مفصل بنویسیم. از ارزیابی عرضه های اولیه گرفته تا شناسایی زمان خرید و فروش آن.

عرضه اولیه یعنی سهام شرکتی که برای اولین در بازار بورس عرضه می‌شود. خرید سهام عرضه اولیه برای همه افرادی که دارای کد بورسی هستند آزاد است. به زبان ساده تر، شرکت‌هایی که برای اولین بار سهامشان را عرضه می­کنند‌ معمولا چند سالی فعالیت خوبی داشته ‌اند و احتمالا سهامشان قبلا برای افراد خاصی بوده و تا روز عرضه اولیه، سهام این شرکت ‌ها هنوز در بورس معامله نشده است. این موقعیت برای سرمایه‌گذاران بسیار با اهمیت و با ارزش خواهد بود، چراکه می تواند فرصتی استثنایی برای آن‌ها باشد.

هر چه عرضه ­های اولیه بیشتری بخریم، به احتمال زیاد سود خواهیم کرد. در چند سال اخیر تمام عرضه‌­های اولیه سودده بوده اند. قبلا خرید این سهم ‌ها به سادگی امروز نبود، چراکه همزمان سفارشات زیادی به سامانه معاملاتی فرستاده می شد و البته تعداد سهام شرکت مورد نظر هم محدود بود. از این رو عده ‌ای نمی‌توانستند مالک سهام شوند. ولی طی چند سال گذشته با استفاده از شیوه ثبت سفارش بوک بیلدینگ(Book Building) کار خیلی ساده ‌تر شده و سرمایه گذاران بیشتری می‌توانند در خرید سهام عرضه اولیه مشارکت نمایند. در روش بوک بیلدینگ نیازی نیست خریداران سهام، در یک لحظه سفارش را وارد سیستم کنند و نوبت ارسال سفارش مهم نیست.

ویژگی‌ های روش بوک بیلدینگ برای ثبت سفارش به شکل زیر می باشد:

بدین شکل خریدار عرضه اولیه می‌تواند با خیالی آسوده در زمان اعلام شده قیمت مورد نظر را وارد سیستم کند. پس از اینکه محدوده زمانی اعلام شده به اتمام رسید، سفارشاتی که توسط خریداران وارد سامانه معاملاتی بورس شده طبق قوانین پردازش می‌شود.

چه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم

توضیح عرضه اولیه به زبان ساده

یکی از سوالات سرمایه گذاران این است که چه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم؟ همانطور که خرید به موقع سهام یکی از مهمترین تصمیمات در بازار بورس است، اینکه سرمایه‌گذاران بدانند چه زمانی از سهام خریداری شده خارج شوند یعنی آن را بفروشند هم نکته خیلی مهمی است که در تعیین سرنوشت سرمایه‌گذاران در بازار بورس تاثیر زیادی دارد. اگر سهام در عرضه اولیه به قیمت مناسبی عرضه شود احتمالا رشد قیمت سهام در طی روزهای بعدی اتفاق می افتد و معمولا تمایلی برای فروش سهام در ابتدا وجود ندارد. به دلیل وجود پتانسیل در کسب سود کم ریسک از عرضه اولیه‌ سهام شرکت ها، معمولا مردم استقبال زیادی از آن می کنند.

به دلیل استقبال زیاد مردم از سهام عرضه اولیه شده، سرمایه‌گذاران معمولا به خرید سهام در روز های معاملاتی بعدی تمایل پیدا می کنند. چون افراد به دلیل ارزش بالایی که برای این سهام قائل هستند حاضرند تا در حداکثر قیمت آن روز معاملاتی نیز سفارش خرید بگذارند و برای همین تقاضای سنگینی در حداکثر قیمت برای سهام به وجود می‌آید و صف خرید سنگینی برای آن تشکیل می شود. سپس سهامدار عمده متناسب با برنامه‌ریزی های خود عرضه سهام به متقاضیان را آغاز می­کند. این مسئله طی روز های معاملاتی بعد نیز تکرار خواهد شد و این موضوع سبب ایجاد سود معاملاتی جذاب در عرضه اولیه‌ سهام می‌گردد.

در تیم‌شیم بخوانید:

بیمه سازمانی رایگان

نحوه فروش عرضه اولیه بستگی به استراتژی و شرایط شما دارد. از منظر تئوریک و بر اساس آنچه در دنیا رواج دارد قیمت فروش عرضه اولیه سهام را به گونه‌ای تعیین می‌کنند تا شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه بتوانند از سوددهی ۱۰ % الی ۲۰ % بهره‌مند گردند. شرکت‌ هایی که متقاضی ورود به بازار بورس هستند باید از طریق نهادهای مالی هم چون شرکت ‌های تأمین سرمایه و یا شرکت‌ های مشاور سرمایه‌گذاری مورد تائید سازمان بورس، ارزش‌گذاری شوند و پس از آن سهامداران عمده با توجه به ارزش ذاتی کسب شده قیمتی را جهت ورود به بورس به سازمان بورس ارائه می نمایند.

در روش بوک بیلدینگ، سر فرصت و با خیال آسوده قیمت و حجم معامله خود را ثبت کنید!

سهامداران را می توان به ۳ دسته تقسیم کرد. دسته اول سهامداران کوتاه-مدت، دسته دوم سهامداران میان-مدت و دسته سوم سهامدارن بلند-مدت؛ که یعنی تا چند ماه یا چند سال بعد شخصی که سهام خریداری کرده، به پولی که برای خرید عرضه اولیه سرمایه گذاری کرده نیاز پیدا می کند. مثلا شما ممکن است ۱ ماه یا ۶ ماه یا ۱۲ ماه بعد به پول خود نیاز پیدا کنید و قاعدتا باید تا آن زمان سهام خود را بفروشید. طبق تجربه سهام عرضه اولیه ۳ نوع سود به سهامداران می دهد؛ بازدهی اولیه، بازدهی ثانویه، بازدهی ناشی از رشد بازار… که به ترتیب به رشد چند روز اول، رشد پس از به تعادل رسیدن در صورت با ارزش بودن سهام، و در نهایت رشد به دلیل توسعه بازار سرمایه یا رشد مضاعف + رشد کلی اقتصاد بازار بستگی دارد.

اصولا با توجه به چهار عامل مهم و موثر بر روی رشد قیمت سهام پس از عرضه اولیه در بازار بورس می توان تصمیم مناسبی برای زمان فروش گرفت:

در نهایت تصمیم ‌گیری در مورد نحوه فروش عرضه اولیه بر عهده خود شما خواهد بود… و این می تواند یک استراتژی شخصی و محرمانه برای شما باشد. حتی شما این اختیار را دارید که روز پس از عرضه اولیه، سهام خود را به فروش برسانید… اگرچه معمولا پیشنهاد می شود تا زمانی که صف خرید در سهم وجود دارد، سهام خود را نگهداری نمایید و نفروشید!

به عنوان یک استراتژی پیشنهادی می توانید بدین شکل عمل کنید که اگر سهامدار کوتاه-مدت هستید، پس از متعادل شدن سهم و شکستن صف خرید، سهام خود را بفروشید. اگر سهامدار میان-مدت هستید، می توانید حداقل ۳ ماه صبر کنید که اگر سهم مورد نظرتان رشد ثانویه ای داشت از آن بهره مند شوید. اگر سهامدار بلند-مدت هستید و به آینده بازار بورس در ایران خوشبین، می توانید تا یکسال دیگر سهام عرضه اولیه خود را نفروشید و منتظر رشد بازار باشید.

با ورود اینترنت در معاملات بورس و توسعه آن شاهد انتشار رایگان تحلیل بنیادی سهام عرضه اولیه در وبسایت ‌های گوناگون تحلیلگری و کارگزاری هستیم. پیشنهاد می شود که حتماً چند تحلیل بنیادی از وبسایت ‌هایی که مورد اعتماد هستند، مطالعه نمایید و مجموع نظرات و انتقادات را در رابطه با ارزش ذاتی آن سهام را در نظر بگیرید. بعضی وقت ها در تحلیل‌ های انجام شده گران بودن قیمت سهام در عرضه اولیه نتیجه می‌شود، که در این صورت چنانچه از چشم‌انداز صنعت یا خاص نبودن سهامدار عمده اطمینان دارید می‌توانید در عرضه اولیه خرید نمایید ولی این کار همیشه دلیل و نتیجه قطعی نمی دهد!

برای تعیین میزان ارزش شرکت باید تعداد سهام شرکت را در قیمت پایانی سهام (در مورد سهام آماده عرضه، قیمت تعیین‌شده در عرضه اولیه) ضرب کنید و بدین شکل ارزش آن شرکت در بازار سهام را محاسبه کنید. معمولاً اگر ارزش ریالی به دست آمده کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان شود می‌توان گفت که این شرکت در سهام کوچک دسته‌بندی می‌شود و چنانچه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان شود در دسته شرکت ‌های متوسط قرار گرفته و بالاتر از آن را معمولاً جزو شرکت ‌های بزرگ در نظر میگیرند.

بازار بورس نیز مثل هر فعالیت اقتصادی دیگری دارای دوره‌های رکود، رشد و رونق می باشد. اگر سهام شرکتی در وقت رکود یا نزول بازار عرضه گردد معمولاً به دلیل خروج سرمایه حجم تقاضا برای عرضه اولیه افت پیدا می‌کند و به همین دلیل چون شرایط عمومی بازار منفی است تعداد روزهای مثبت در سهام عرضه اولیه پایین‌تر از دوران رونق می شود.

این وظیفه سهامداران عمده است تا از سهم حمایت کنند و از طریق عرضه سهام به متقاضیان، معاملات روزانه انجام پذیرد که در این زمینه ذکر دو نکته ضروری است. اولا، چنانچه سهم عرضه ‌شده در بورس مورد معامله قرار گیرد، سهم دارای حجم مبنا خواهد بود. لذا یکی از وظایف سهامداران عمده این است که عرضه روزانه را به گونه‌ای انجام دهند تا به اصطلاح حجم مبنا پر شود و قیمت پایانی نیز مثبت کامل بخورد. دوما، بعضی وقت ها مشاهده می‌شود که یک سهم طی چند روز کاری صف خرید سنگینی دارد و در آن ایام به شکل عادی معامله می‌شود. اما در یک روز معاملاتی با وجود اینکه صف خرید سنگینی وجود دارد ولی به خاطر عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده که از آن تحت عنوان عرضه آبشاری نیز یاد می‌شود یکدفعه صف خرید به طور کامل عرضه می‌شود و برخی اوقات شاهد کاهش قیمت آخرین معامله نیز هستیم. در این حالت لازم است شما تصمیم‌گیری کنید تا با سهم می‌مانید یا اینکه از آن خارج می‌شوید.

هر شرکتی که سهامی عرضه می­کند دارای محصولات یا خدمات مختلفی است و در صنعت خاصی فعال می باشد. شما به عنوان یک سرمایه‌گذار بهتر است تا در مورد محصولات یا خدمات اصلی این شرکت ها و چشم‌انداز آینده آن، صنعتی که در آن فعال می باشد، و وضعیت آن صنعت و اینکه آیا روند در حال رشدی را می‌توان از آن انتظار داشت یا اینکه آیا آن صنعت مورد حمایت دولت قرار دارد یا وابسته به اقتصاد جهانی است و … تحقیق کنید تا بدین شکل بتوانید تصمیم‌گیری بهتری در رابطه با فروش عرضه اولیه، ماندن با آن و حتی خرید سنگین‌تر در آن و … اتخاذ کنید.

اینکه چه زمانی بهترین نقطه برای فروش عرضه اولیه است را نمی توان با قطعیت گفت زیرا این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. زمان عرضه اولیه بعدی را نیز می توانید از وبسایت های معتبر پیگیری نمایید. قبل از آخرین عرضه اولیه بورس یعنی عرضه اولیه آریا، قرار بود همزمان با این نماد، نماد «غزر» نیز بوسیله عرضه اولیه رسما وارد بورس گردد. اما یک روز پیش از زمان مقرر اعلام شد که انجام نخواهد شد. در هر صورت پس از به تعویق افتادن عرضه اولیه «غزر» سهامداران منتظر هستند تا در آینده نزدیک شاهد این عرضه اولیه باشند گفته می شود که امکان دارد پیش از آن، عرضه اولیه «وپویا» هم انجام شود.

به دلیل استقبال زیاد مردم از سهام عرضه اولیه شده، سرمایه‌گذاران معمولا به خرید سهام در روز های معاملاتی بعدی تمایل پیدا می کنند. چون افراد به دلیل ارزش بالایی که برای این سهام قائل هستند حاضرند تا در حداکثر قیمت آن روز معاملاتی نیز سفارش خرید بگذارند و برای همین تقاضای سنگینی در حداکثر قیمت برای سهام به وجود می‌آید و صف خرید سنگینی برای آن تشکیل می شود. این مسئله طی روز های معاملاتی بعد نیز تکرار خواهد شد و این موضوع سبب ایجاد سود معاملاتی جذاب در عرضه اولیه‌ سهام می‌گردد.

ترتیب پیشنهادی مقالات:

متخصص تولید محتوا در حوزه بیمه

متخصص تولید محتوا در حوزه بیمه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

زمان فروش عرضه اولیه سهام چه زمانی است؟ این سوالی است که شاید ذهن خیلی از افراد را به خود درگیر کرده باشد. لذا سعی کردیم تا در این مقاله اطلاعات مفیدی به شما و افراد خطر پذیر حوزه بورس بدهیم تا از زمان خرید سها‌م‌های اولیه یک شرکت مطلع باشید و بتوانید سود خوبی به جیب بزنید.

قبل از اینکه به طور دقیق درباره زمان فروش عرضه اولیه در بورس اطلاعات کسب کنید، بد نیست بدانید که عرضه اولیه سهام به چه معناست. شرکت‌هایی که برای اولین بار وارد بورس می‌شوند، به عنوان عرضه اولی شناخته شده و سهام آن‌ها معمولا با قیمیتی نه چندان بالا به فروش می‌رسند. همچنین به خاطر محدودیت، تعداد سهام قابل خرید و سهام قابل عرضه، رشد قیمت زیادی رخ می‌دهد که مورد توجه سهامداران بسیاری قرار می‌گیرد. به دلیل ارزان بودن این نوع از سهام، طرفداران زیادی دارند که بعد از خرید با سود زیادی رو به رو می‌شوند و ارزش آن‌ها چند برابر می‌شود. برای آشنایی با نحوه خرید عرضه اولیه می توانید مطلب “صفر تا صد نحوه خرید عرضه اولیه” را در سایت مطالعه کنید.

شاید از خود بپرسید که چرا باید از زمان فروش عرضه اولیه بورس اطلاع داشته باشیم؟ در جواب باید به شما بگوییم که با دانستن این موضوع می‌توانید در طی یک زمان عالی در بازار بورس حضور یافته و سهمی پرسود را برای خودتان تهیه کرده و سرمایه‌گذاری قابل قبولی را رقم بزنید. اگر فردی هستید که می‌خواهید برای اولین بار اقدام به خرید سهم کنید، دانستن زمان فروش عرضه اولیه به شما کمک می‌کند تا با خطر کمتری وارد این بازار شده و ضرر مالی متوجه شما نباشد. همچنین به عنوان اولین گام برای سرمایه‌گذاری در بورس باعث می‌شود تا اطلاعات دقیق‌تری درباره این بازار کسب کرده و دانشتان در این مسیر افزایش یابد.

قوانین خاصی برای زمان فروش عرضه اولیه سهام در نظر گرفته شده که خوب است تا با آن‌ها آشنا شوید. قبل از هر چیز باید بدانید که هر شرکتی که قصد ورود به بازار بورس را دارد، باید پذیرش شده و روند خاصی را طی کند. سپس زمان ورود آن به بورس اعلام می‌شود و اگر قصد خرید دارید باید در تاریخ اعلام شده، وارد سامانه و اقدام به خرید کنید. در زمان خرید عرضه اولیه تعداد محدودی که از قبل تعیین می‌شود، می‌توانید بخرید. همچنین به خاطر بسپارید که امکان اینکه از چند کارگزار و یا با چند کد بورسی اقدام به خرید کنید، وجود ندارد.

بهترین زمان فروش عرضه های اولیه کی است؟ در پاسخ به شما می‌گوییم که پس از متعادل شدن قیمت سهام، امکان فروش سهامتان وجود دارد. در آن زمان می‌توانید بسته به شرایط موجود مانند ارزش سهام، شرایط سود و زیان شرکت، تعداد تقاضا و غیره اقدام به فروش سهام کنید. فراموش نکنید که هر روز قیمت سهامتان را چک نمایید تا از ارزش آن مطلع شوید.

چه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم

علاوه بر دانستن زمان مناسب برای فروش عرضه اولیه، خوب است تا با عوامل تاثیرگذار آن هم آشنا شوید. تعداد سهام ارزش عرضه شده از جمله فاکتورهایی است که بر فروش اثر می‌گذارد. به آن معنا که اگر تعداد عرضه کمتر باشد، تعداد فروشندگان نیز کاهش می‌یابد و به تبع آن بر ارزش سهم نیز اثرگذار است. رفتار سهامدار نیز از دیگر عوتمل تاثیرگذار است به نحوی که اگر سهامدار عمده اقدام به فروش نکند، ارزش سهم افزایش پیدا می‌کند. اخبار و شایعه‌ها هم بر عرضه، قیمت و حتی فروش عرضه اولیه می‌تواند اثرگذار باشد که لازم است به آن نیز توجه نمایید.

اکنون که با زمان فروش عرضه های اولیه آشنا شدید، باید بدانید که هیچ تاریخ دقیقی به عنوان بهترین زمان فروش عرضه اولیه وجود ندارد؛ چرا که این عامل به موارد متعددی مانند نقدینگی، خرید اولیه و غیره بستگی دارد. ولی در نظر داشته باشید که با راهنمایی‌های کارگزاران می‌توانید در بهترین زمان اقدام به فروش سهام خود کرده و یا به خرید آن اقدام نمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آکادمی اسکناس به عنوان زیرمجموعه پلتفرم سرمایه‌گذاری نیکات ، با رویکرد مدیریت سرمایه‌گذاری در کشور ، به آموزش و تولید محتوای تخصصی در این حوزه میپردازد.
کلیه حقوق متعلق است به شرکت تجارت الکترونیک نیکات (سهامی خاص)

 

زمانی که شرکتی سهام خود را برای اولین بار در بازار بورس اورراق بهادار عرضه می‌کند، اصطلاحا آن سهام عرضه اولیه شده است. به دلیل توانایی در حصول سود کم ریسک از عرضه اولیه‌ها، اقبال عمومی از آنها بالاست. حال پرسش اصلی اینجاست که چه زمانی باید عرضه اولیه ها را بفروشیم؟


فرایند تأمین مالی شرکت‌ها در کشورهای پیشرفته به گونه‌ای است که 80 درصد از طریق بازار سرمایه و 20 درصد از طریق بانک‌ها صورت می‌پذیرد. این در حالیست که این نسبت تا کنون در ایران برعکس بوده است. در دهه اخیر با افزایش نقدینگی کشور و به وجود آمدن مشکلاتی برای بانک‌ها، تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بانک‌ها با مشکلاتی همراه شده است. این اتفاق در کنار مزیت‌هایی که بازار بورس برای تأمین مالی شرکت‌ها ارائه می‌نماید باعث شده تا ایران نیز به سمت تأمین مالی بهینه حرکت کند و در سالیان اخیر عرضه اولیه‌ متعددی را شاهد باشیم.

چه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم

نکته دیگر این است که شرکت‌ها ممکن است در بازار بورس و یا فرابورس عرضه می‌شوند به گونه‌ای که هرچه شرکت از استانداردهای بالاتری برخوردار باشد احتمال عرضه شدن آن در بازار بورس بیشتر خواهد بود.این استاندارد‌ها به شرح زیر هستند:

شرکت‌ها به علل مختلف تمایل به ورود به بازار بورس دارند که مهم ترین آنها به شرح زیر است:

تیم خبر فیندو در محاسبه بازدهی اولیه سهام تازه عرضه اولیه شده به فرمولی رسیده است که در آن 4 فاکتور به‌عنوان متغییر تاثیرگذارند. این چهار فاکتور عبارت‌اند از:

براین اساس در مورد سهم آریا بازدهی اولیه حداقل 60 درصد را برای آن متصور هستیم. البته باید توجه نمود که این میزان ممکن است با توجه به تغییرات وضعیت بازار و عوامل اثرگذار دیگر کم یا بیشتر شود و پیش‌بینی ما در صورت ثبات شرایط حاکم بر بازار موضوعیت خواهد داشت.

 

 

 

 

 

اهمیت عرضه اولیه کردن سهام

فرایند تأمین مالی شرکت‌ها در کشورهای پیشرفته به گونه‌ای است که 80 درصد از طریق بازار…

اهمیت عرضه اولیه کردن سهام

فرایند تأمین مالی شرکت‌ها در کشورهای پیشرفته به گونه‌ای است که 80 درصد از طریق بازار…

اهمیت عرضه اولیه کردن سهام

فرایند تأمین مالی شرکت‌ها در کشورهای پیشرفته به گونه‌ای است که 80 درصد از طریق بازار…

دسترسی سریع

«فیندو» در قالب پلتفرمی جامع در تلاش خواهد بود تا پاسخگوی سه نیاز اصلی فعالان بازارهای سرمایه‌گذاری باشد….

برای تشخیص بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه باید به عوامل زیادی مانند اندازه شرکت، صنعتی که شرکت در آن فعالیت دارد، عملکرد سهامداران عمده آن سهم و … توجه نمایید. ما در ادامه به بررسی این سوال که چگونه بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه را تشخیص دهیم؟ میپردازیم.

عرضه اولیه سهام با حفظ منافع سرمایه‌گذاران باعث رونق بازار بورس و همچنین توسعه اقتصادی می‌شود و یک رابطه برد – برد را ایجاد می‌کند.

البته با اینکه عرضه اولیه سود خوبی را برای سهامداران به همراه دارد دلیل نمیشود سرمایه‌گذاران سهام تازه عرضه‌شده را تا مدت های خیلی طولانی در سبد سرمایه‌گذاری خود نگهدارند.

افرادی که در بازار بورس سرمایه‌گذاری میکنند همیشه به دنبال کسب سود از سهام دارای پتانسیل بالا می باشند. بر این اساس افراد باید از نشانه‌های خروج سهامی که به تازگی در بازار بورس عرضه شده‌اند آگاهی داشته باشند.

چه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم

با توجه به آمار و تجربه عرضه‌های اولیه قبلی نتیجه گیری میکنیم که در همه عرضه‌های اولیه شرکت کنیم تا به امروز تمامی عرضه ای اولیه بجز چند مورد معدود حداقل بازدهی ۱۰تا ۲۰ درصدی محقق شده است.

درباره مراحل خرید سهام عرضه اولیه بیشتر بدانید.

اما بهتر است که شما در مورد تحلیل‌های پیرامون سهام آماده عرضه اولیه مطالعه ای و تحلیلی داشته باشید و در صورتی که اکثریت تحلیل‌ها بیانگر سودآور بودن عرضه اولیه مورد نظر بود آنگاه در عرضه اولیه شرکت کنید.

طبق آنچه در دنیا رایج است و بر اساس تئوریک قیمت فروش عرضه اولیه سهام به نحوی مشخص میشود که خریداران عرضه اولیه حداقل از بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی آن بهره‌ ببرند.

البته توجه داشته باشید شرکت‌هایی که تصمیم دارند به بورس وارد شوند به واسطه ی نهادهای مالی مانند شرکت‌های تأمین سرمایه و یا شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری که مورد تائید سازمان بورس هم هستند  ارزش‌گذاری می‌شوند.

بعد از ارزش گذاری شرکت توسط نهادهای مورد تایید سازمان بورس، سهامداران عمده بر اساس ارزش ذاتی به‌دست‌آمده قیمتی را برای ورود به بورس به سازمان بورس ارائه می‌دهند.

همیشه انچه در عمل رخ میدهد با آنچه از نظر تئوری بیان میشود متفاوت است و فروش عرضه اولیه سهام از منظر عمل دارای جزییات بیشتری است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت. در فروش عرضه اولیه به نکات زیر توجه فرمایید؛

برای مشخص کردن اندازه شرکت باید تعداد سهام شرکت ضربدر قیمت پایانی سهام کنید و از این طریق ارزش بازار سهام را محاسبه نمایید.

اگر خودتان به تحلیل بنیادی مسلط هستید وضعیت شرکت را از نظر بنیادی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید اما اگر اطاعاتی در این باره ندارید میتوانید به سایت‌های مختلف تحلیلگری و کارگزاری مراجعه نمایید که خیلی از این سایت ها اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار میدهند.

اگر تمایل دارید درباره نحوه انجام تحلیل بنیادی بیشتر بدانید کلیک کنید.

البته توجه داشته باشید که به یک تحلیل اکتفا نکنید و حتماً چند تحلیل بنیادی از سایت‌هایی که از تحلیل های آنها اطمینان کسب کرده اید را مورد مطالعه قرار داده و برآیند نظرات در رابطه با ارزش ذاتی آن سهام را در نظر بگیرید.

آنچه در فوق ذکر کردیم می‌تواند مهم و موثر در دیدگاه شما نسبت به فروش عرضه اولیه باشد.

بازار بورس هم مثل دیگر فعالیت های اقتصادی دوره‌های متفاوتی را از جمله رونق، رکود و رشد را تجربه کرده است و بعد از آن دوباره شروع روندش نزولی بوده است و این سیکل در طول زمان بطور متوالی اتفاق خواهد افتاد.

در صورتی که شرکتی در زمان رکود یا نزول بازار عرضه گردد به علت خروج سرمایه، حجم تقاضا هم برای عرضه اولیه کاهش پیدا خواهد کرد و بر همین اساس جو عمومی بازار منفی میشود و شمار روزهای مثبت در سهام عرضه اولیه پایین‌تر از دوران رونق خواهد بود.

درباره دلایل افت بازار سهام و قیمت سهام بیشتر مطالعه کنید.

اما در دوره های زمانی رونق و صعود شدید بازار زمانی که یک سهم عرضه اولیه می‌شود به دلیل اینکه حجم نقدینگی بزرگی در بازار در جریان است معمولا تقاضای سنگینی برای سهام ایجاد می‌شود که در حالت برای مدت زیادی شاهد تشکیل صف‌های خرید سنگین در آن سهم خواهیم بود.

صنعت های متفاوتی در حال فعالیت در بورس هستند. هر شرکتی هم که عرضه می‌شود در صنعت خاصی فعال و دارای محصولاتی است.

بهتر است که شما به عنوان یک سرمایه‌گذار تحقیقاتی درباره محصولات اصلی شرکت‌، آینده آن، وضعیت صنعتی که در آن فعال است، پتانسیل روند روبه رشد آن، حمایت دولت از آن صنعت و یا بررسی اینکه وابسته به اقتصاد جهانی است و … انجام دهید.

اگر تمایل دارید درباره چگونگی تشخیص بهترین سهام در بورس بیشتر بدانید کلیک کنید.

شما باید تحقیقات ذکر شده را انجام دهید تا از این راه بتوانید تصمیم‌گیری بهتری را درباره فروش عرضه اولیه، نگهداری آن و یا خرید بیشتر آن و … اتخاذ کنید.

بنابر دلایل متفاوتی تقاضا برای خرید سهام پس از عرضه اولیه در سقف قیمتی ایجاد و بعدها شاهد تقاضای چند صد میلیونی خواهیم بود.

زمانی که سهم عرضه‌شده در بازار بورس معامله می شود، سهم حجم مبنا خواهد داشت بر این اساس یکی از وظایف سهامداران عمده این است که عرضه روزانه را گونه‌ای انجام دهند تا حجم مبنا پر شود و در نهایت قیمت پایانی مثبت کامل شود.

در مواردی مشاهده شده که به دلیل عدم حمایت کافی از طرف سهامدار عمده معاملات روزانه سهم تازه عرضه‌شده به میزان حجم مبنا انجام نمیشود و در نهایت قیمت پایانی کمتر از ۵ درصد رشد می‌کند.

در صورتی که برای دو الی سه روز این موضوع تکرار شود امکان دارد بر تقاضای سهام اثر منفی بگذارد و باعث از بین رفتن خالی صف خرید سهم شود.

آدرس واحد مرکزی: تهران،خیابان شهید بهشتی ،جنب متروی میرزای شیرازی ،ساختمان پارسه ،پلاک ٤٣٦ ،طبقه چهارم ،واحد ١٥

آدرس واحد پذیرش: تهران،خیابان شهید بهشتی ،جنب متروی میرزای شیرازی، شرکت سبدگردان هدف

کد پستی: 1586764649
تلفن: 02191004770 (30 خط پشتیبانی)
دورنگار: 88714383
پست الکترونیکی: info@ihadaf.com

جهت دریافت مشاوره سرمایه گذاری در سبدگردان هدف نام استان خود را به 10000604 پیامک کن

چه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم
چه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *