چگونه رساله دکتری بنویسیم

چگونه رساله دکتری بنویسیم
چگونه رساله دکتری بنویسیم


دسته بندی :
پایان نامه نویسی

رساله نیز همانند پایان نامه به نوشته و پژوهشی گفته می­ شود که دانشجویان درباره موضوعی خاص انجام می ­دهند تا مدرک تحصیلی بگیرند. یکی از اصلی­ ترین تفاوت­ های رساله و پایان نامه در این است که پایان نامه مخصوص دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد است و رساله برای دوره دکتری استفاده می­ شود.

وقتی شما به پایان دوره دکتری خود می­ رسید باید رساله دکتری بنویسید و در جلسه دفاعیه در برابر داوران حاضر شده و به سوالاتشان پاسخ دهید. با ارائه پاسخ ­های قانع کننده شما می ­توانید به آن ­ها نشان دهید برای تهیه رساله خود زمان کافی گذاشته­ اید و تحقیقات بسیاری انجام داده اید. اما پیش از رسیدن به این مرحله باید بدانید چطور رساله دکتری بنویسید.


 

فهرست محتوا

چگونه رساله دکتری بنویسیم

همانطور که گفته شد نحوه نوشتن رساله دکتری تفاوت­ هایی با نحوه نوشتن پایان نامه دارد که همین مساله موجب می­ شود برای بسیاری از دانشجویان نوشتن یک رساله خوب مشکل باشد. این کار نیاز به برنامه ریزی، تحقیق و نوشتن دارد که می­ تواند طولانی­ ترین مراحلی باشند که در طول دوران تحصیلتان به آن مواجه می­ شوید.


 

از آنجایی که زمان زیادی برای تهیه رساله دکتری خواهید داشت، این مساله موجب می­ شود برخی از دانشجویان شروع کار تحقیق خود را دائما به تعویق بیندازند و نتوانند به خوبی برای انجام رساله خود زمانبندی کنند. در این صورت همچنان که به زمان تحویل و ارائه رساله نزدیک می ­شوند با استرس بیشتری مواجه خواهند شد.


 

برخی از دانشجویان ممکن است تجربه زیادی در نوشتن متون علمی و تحقیقاتی نداشته باشند، آن­ها اغلب فکر می ­کنند فقط باید چند منبع مرتبط با موضوعشان را جمع آوری کرده و اطلاعات درون آن ­ها را در رساله خود وارد کنند.

این صحیح نیست چرا که در رساله شما باید اطلاعاتی را که استخراج می­ کنید آنالیز کرده و در نوشته­ ی خود به بحث درباره آن بپردازید بنابراین کپی پیست کردن از یک مقاله یا ترجمه مقالات انگلیسی یک رساله نمی­ سازد.


 

برای نوشتن رساله قوانین خاص نگارشی باید رعایت شود، بنابراین باید با زبان و ساختار خاصی به نوشتن رساله بپردازید. این ساختار و قوانین خاص نیز برای برخی از افراد ممکن است دشوار باشد.

برای اینکه با این مشکلات مواجه نشوید بد نیست برای نوشتن رساله خود حتما مشاوره بگیرید تا بتوانید کار تحقیقاتی خود را به بهترین شکل انجام دهید. برای شروع نوشتن رساله باید ابتدا پروپوزال رساله را تهیه کنید. 


 


 

مطرح کردن این سوالات برای اینکه به یک نتیجه و پاسخ نهایی برسید مهم است بنابراین به خوبی به روی آن­ ها فکر کنید تا به موضوعی برسید که ارزشمند، منحصر به فرد و جدید است.

اما این سوالات نباید به قدری پیچیده و پراکنده باشند که در نهایت با پاسخ دادن به آن ها به بن بست برسید بلکه باید پاسخ این سوالات شما را به یک فرضیه برساند که شما بتوانید آن را مطرح کرده و به خوبی درباره آن بحث و گفتگو کنید.

با استاد راهنمای خود درباره عنوان رساله خود صحبت کنید و پیش از نوشتن پروپوزال از او مشاوره بگیرید. همچنین این راهنما می­ تواند به شما کمک کند چطور پروپوزال بنویسید.


 

مرحله پژوهش و تحقیقات برای رساله اصلی ­ترین مرحله ­ای است که باید طی کنید و هر چه تحقیقات شما در این مرحله موثرتر باشد در نتیجه نهایی شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

از آنجایی که تحقیق شما باید موثر و علمی باشد و برای جلوگیری از اینکه زمانتان را با بررسی منابع غیرمرتبط هدر دهید، این نکات می­ تواند به شما کمک کند تحقیق موثرتری داشته باشید:


 

خیلی مهم است که برای جمع آوری اطلاعات درباره موضوعی که انتخاب کرده اید از منابع کافی استفاده کنید اما شما قرار نیست تمام زمانتان را به روی این مرحله بگذارید و بالاخره باید یکجا این کار را متوقف کنید.

بنابراین تصمیم بگیرید، چقدر می­ خواهید برای این کار زمان بگذارید؟ یک جدول زمانبندی شده تهیه کنید و بر اساس آن برای تحقیقات و مطالعاتتان زمان بگذارید. هدف اصلی این مرحله این است که نشان دهید موضوعات مختلفی را مرور کرده ­اید و مطالعات پیشین انجام شده را مطالعه نموده ­اید اما شما زمان برای مطالعه و یادداشت برداری از تمامی مطالعات و پژوهش ­های انجام شده نخواهید داشت بنابراین باید در انتخاب آن­ ها نیز دقت داشته باشید تا تحقیقات شما مفید و موثر باشد.


 

بدون شک جستجو در اینترنت اولین جاییست که برای رسیدن به منابع خاص موضوع مورد نظرتان به آن مراجعه می­ کنید. اما این را نیز باید در نظر داشته باشید هر آنچه در اینترنت با آن برخورد می ­کنید لزوما صحیح نیست و شما باید منبع موثق ­تری برای مطالعاتتان داشته باشید.

Google Scholar می ­تواند شما را به منابع علمی مطمئنی برساند. ویکی پدیا نیز منبع موثقی نیست اما رفرنس ­های آن می ­توانند به شما ایده بدهند تا به دنبال چه مقالات یا کتاب­ هایی بروید.

مراجعه به کتابخانه ­ها را نیز فراموش نکنید، شاید بسیاری از منابعی که در اینترنت به آن­ها می ­رسید و دسترسی به کتاب یا مجلات مورد نظر ندارید در کتابخانه قابل دسترسی باشند. بنابراین منابع مختلفی که می­ خواهید بررسی کنید را یادداشت کنید و در کتابخانه ­ها به دنبال آن­ ها بگردید.


 

شما باید همچنان که به مطالعه می­ پردازید از نکاتی که فکر می­کنید به درد مقاله شما می­ خورد یادداشت برداری کنید. در نظر داشته باشید که هر یادداشت را از چه منبعی بر می­دارید چرا که باید به آن ­ها اشاره کنید. طوری این مرحله را سازماندهی کنید که در نهایت گیج نشوید و بتوانید به راحتی از یادداشت­ هایی که نوشتید یک رساله تهیه کنید.


 

پس از اینکه مرحله تحقیقات و یادداشت برداری ­های لازم را بر اساس زمانبندی انجام شده به اتمام رساندید نوبت به اصلی ­ترین مرحله یعنی گردآوری اطلاعات بدست آمده و نوشتن رساله می­ رسد.

این مرحله برای بسیاری از دانشجویان حتی از مرحله تحقیقات نیز سخت­ تر است اما با برنامه ریزی صحیح و دانستن اینکه چه باید بنویسید می ­توانید این مرحله را نیز به راحتی طی کنید و نتیجه تلاش­های خود را با ارائه یک رساله کامل و خوب نشان دهید.


 

شما از قبل پروپوزال رساله خود را دارید که خود یک طرح اولیه برای رساله اصلی به شمار می­ رود. هرچند باید هنوز جزییات بیشتری به آن اضافه کنید تا یک طرح عالی برای یک پروژه بزرگ داشته باشید.

بنابراین از همان طرح اولیه کمک بگیرید و اطلاعات جدید را به آن اضافه کنید تا تکمیل ­تر شود.


 

این طرح اولیه و ساده می ­تواند به شما کمک کند رساله نهایی را بهتر و ساده­ تر بنویسید :

اولین فصل رساله شما شامل یک پیش زمینه درباره مشکل یا موضوع مطرح شده می­ شود. سپس شما دلیل این مطالعه را مشخص کرده و سوال مورد نظرتان را مطرح می­ کنید. در مرحله بعد باید توضیحات شفافی از شرایط مرتبط با موضوع پروژه ارائه کنید.

چگونه رساله دکتری بنویسیم

همچنین فرضیات و انتظارات خود را از نتایج نهایی در این مرحله افشا می­ کنید.


 

در این فصل از رساله، به مرور فرآیند تحقیق و پژوش پرداخته و مهم ­ترین دستاوردهایی که به آنها رسیدید را بیان می­ کنید.


 

این بخش از رساله به روی منابعی که برای این پژوهش استفاده کردید و روش­ هایی که برای نتیجه گیری به کار برده اید تمرکز دارد.

اگر یک پایان نامه کیفی می­ نویسید، در این بخش باید به روی سوالات تحقیق، زمینه ­های تحقیق، نحوه جمع آوری اطلاعات و مراحل ارزیابی و آنالیز اطلاعات تمرکز کنید.

در غیر اینصورت، اگر یک رساله کمی می ­نویسید در این قسمت باید درباره سوالات تحقیق و فرضیات و اطلاعاتی و روش ­هایی که به این پژوهش و گردآوری و آنالیز داده ­ها به شما کمک کرده است بپردازید.


 

این مرحله، مهم ­ترین مرحله کل فرآیند نوشتن رساله است چرا که ظرفیت فکری شما را نشان می­ دهد.

شما در این مرحله باید به نتایج و یافته ­هایی که خودتان به آن­ ها رسیده ­اید بپردازید و توضیح دهید این یافته ­ها شما را به چه مسیر برده ­اند. در حقیقت در این قسمت باید به همان سوالاتی که در ابتدا پرسیدید پاسخ بدهید.


 

نتیجه گیری آخرین فصل رساله شما را در بر می­ گیرد که در آن به خلاصه ­ی تحقیقات انجام شده و گزارشی کوتاه از نتایج بدست آمده می ­پردازید. فراموش نکنید باید توضیح دهید چطور یافته ­های شما تغییری در جامعه علمی ایجاد می­ کند و چقدر موثر است.

در انتهای این فصل، بخشی به نام «پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده» وجود دارد که در این قسمت شما می ­توانید پیشنهاداتی برای بهبود و تکمیل فرضیات و موضوعات مورد بحث این رساله ارائه دهید و توضیح دهید چرا فکر می­ کنید این تحقیقات پیشنهادی می­ توانند موثر باشند.


 

همانند هر مقاله علمی دیگر، در رساله نیز باید به تمامی منابعی که در طول تحقیقات و نوشتن رساله به آن­ها مراجعه کردید با صحیح ترین روش های رفرنس دهی آورده شود.


 

در تمام مراحل نوشتن رساله زمانبندی بسیار مهم است چرا که اغلب دانشجویان علیرغم زمان زیادی که برای تهیه رساله یا تز خود دارند در نهایت برای آن وقت کم می آورند.

بنابراین از مرحله تحقیقات گرفته تا نوشتن طرح و رساله اصلی باید به خوبی تمامی مراحل را زمانبندی کنید تا راحت­ تر و دقیق ­تر بتوانید به همه مراحل نوشتن رساله بپردازید.


 

وقتی که طرح اولیه را با نکاتی که گفته شد تکمیل کردید می ­توانید رساله اولیه خود را به صورت یک پیش نویس بنویسید.

این کار به شما کمک می ­کند هنگام نوشتن رساله اصلی حواستان پرت نشود و نخواهید چیزی کم و زیاد کنید چرا که در این مرحله تمام این کارها را انجام می ­دهید و مرحله آخر به ویرایش و نگارش صحیح آن می ­پردازید.


 

تا زمانیکه آخرین جمله پیش نویس را ننوشته ­اید به ویرایش آن فکر نکنید. معمولا پیشنهاد می ­شود وقتی که پیش نویس رساله تمام شد چند روز استراحت کنید و بعد از آن به ویرایش بپردازید چرا که با این کار ذهنتان بازتر است و دقت بیشتری برای ویرایش خواهید داشت. اگر به درستی زمانبندی کرده باشید حتما زمان برای استراحت خواهید داشت.

همچنین از آنجایی که شما به این پروژه عادت کرده ­اید شاید برخی ایرادات رساله خود را نبینید برای همین پیشنهاد می­ شود برای ویرایش پایان نامه یا ویرایش رساله از شخص دیگری کمک بگیرید. شخصی که بتوانید دید دیگری به متن شما داشته باشد و ایراداتی که شما نمی بینید را در آن ببیند.


 

پیش از اینکه تز یا رساله نهایی خود را ارائه دهید از دوستان یا همکارانتان بخواهید آن را مطالعه کرده و نظرشان را با شما در میان بگذارند.

اما دقت داشته باشید که از شخصی بازخورد بگیرید که به او اطمینان دارید چرا که رساله شما حاوی اطلاعات منحصر به فرد و تفکرات و ایده ­های خاص شماست و نباید در اختیار هر کسی قرار بگیرد.

از استاد راهنمای خود کمک بگیرید تا به شما راهنمایی کند چطور رساله خود را بهتر کنید و آن را ارائه دهید.


 


 

پروسه ­ی نوشتن رساله یک چالش بزرگ است که بسیاری از دانشجویان از آن استقبال نمی­ کنند. اما باید این را در نظر داشته باشید اگر تا این مرحله پیش آمده ­اید که حالا باید یک رساله تهیه کنید پس ارزش زمان گذاشتن و هزینه کردن را خواهد داشت.

این پروژه را قدم به قدم طی کنید و هرجا به مشکلی خوردید مشاروه بگیرید تا بتوانید رساله خود را به بهترین شکل ارائه دهید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

همراه ما باشید

اگر هنوز ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نکرده‌اید، همین الان وارد تلگرام و اینستاگرام شوید و به جمع صدها دنبال‌کننده رایت می بپیوندید.

علاوه بر به اشتراک‌گذاشتن آخرین مطالب مفید و کاربردی سایت، تخفیف‌های ویژه و باورنکردنی ترجمه و ویرایش تخصصی، از این به‌بعد به‌صورت محدود فقط و فقط در تلگرام و اینستاگرام منتشر می‌شوند. 

فراموش نکنید این مطلب را به اشتراک بگذارید!

                     

15 Comments

دست شما درد نکند حاوی نکات ارزشمند و بسیار خوبی بود.

سلام
خوشحالیم که مقاله نظرتون رو جلب کرد،
مابقی مطالب سایت رو هم حتما مطالعه کنید و نظرتون رو به ما اعلام کنین.
ممنون

سلام چطور وارد سایتتون بشیم

سلام، با این شماره تماس بگیرید راهنماییتون می‌کنن: ۰۹۱۰۱۶۶۹۰۰۹

سلام. مرسی از مطلبتون. استفاده کردم. نکات مهمی داشت.

سلام
خوشحالیم که مقاله نظرتون رو جلب کرد،
مابقی مطالب سایت رو هم حتما مطالعه کنید و نظرتون رو به ما اعلام کنین.
ممنون

باسلام ،مطالب در عین موجز وروان بودن چارچوب روشن وشفافی از مراحل مهم نوشتن یک رساله خوب را بیان می کند .

سلام
نظر لطف شماست. ممنون که دیدگاه خودرا با ما به اشتراک گذاشتید.
مابقی مطالب را نیز مطالعه و حتما دیدگاه خودرا بیان کنید.
سپاس

درود و سپاس. عالی بود ولی به راهنمایی بیشتری نیاز داریم

سلام
ممنون از شما، حتما.
لطفا دغدغه های خودرا عنوان نمایید تا در وبلاگ بیشتر به آنها بپردازیم.

خیلی عالی بود.
لطفا نمونه ای از یک پروپزال دکتری را با جزئیات شرح دهید تا با روند تهیه پروپزال آشنا شویم.
سپاس

سلام، خواهش می کنم، خوشحالیم که نظرتون رو جلب کرد و مفید بود.
این مطلب رو مطالعه کنید حتما: پروپوزال چیست؟ همه چیز درباره پروپوزال نویسی

کم پیش میاد ایرانی جماعت بدون قر و قمیش و ادا و اصول حرف اصلیش رو بزنه!! جز معدود دفعاتیه که میبینم یک متن خیلی شسته رفته نکات خوب و کاربردی رو بیان کرده!! ممنونم از نویسنده ی این متن، امیدوارم خداوند عوض خیر به ایشان عنایت کناد!!!

سلام، نظر لطف شماست
خوشحالیم که مورد استفاده شما قرار گرفته.

ممنونم بسیار عالی بود

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

با عضویت در خبرنامه ایمیلی رایت می، جدیدترین و مفیدترین مطالب سایت را به‌همراه تخفیف‌های ویژه و مناسبتی در ایمیل خود دریافت نمایید:

ما هم مثل شما از اسپم متنفریم و ایمیل‌های اسپم و تبلیغاتی ارسال نخواهیم کرد


  


تمامی حقوق برای رایت می محفوظ است.


دسته بندی :
پایان نامه نویسی

رساله نیز همانند پایان نامه به نوشته و پژوهشی گفته می­ شود که دانشجویان درباره موضوعی خاص انجام می ­دهند تا مدرک تحصیلی بگیرند. یکی از اصلی­ ترین تفاوت­ های رساله و پایان نامه در این است که پایان نامه مخصوص دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد است و رساله برای دوره دکتری استفاده می­ شود.

وقتی شما به پایان دوره دکتری خود می­ رسید باید رساله دکتری بنویسید و در جلسه دفاعیه در برابر داوران حاضر شده و به سوالاتشان پاسخ دهید. با ارائه پاسخ ­های قانع کننده شما می ­توانید به آن ­ها نشان دهید برای تهیه رساله خود زمان کافی گذاشته­ اید و تحقیقات بسیاری انجام داده اید. اما پیش از رسیدن به این مرحله باید بدانید چطور رساله دکتری بنویسید.


 

فهرست محتوا

چگونه رساله دکتری بنویسیم

همانطور که گفته شد نحوه نوشتن رساله دکتری تفاوت­ هایی با نحوه نوشتن پایان نامه دارد که همین مساله موجب می­ شود برای بسیاری از دانشجویان نوشتن یک رساله خوب مشکل باشد. این کار نیاز به برنامه ریزی، تحقیق و نوشتن دارد که می­ تواند طولانی­ ترین مراحلی باشند که در طول دوران تحصیلتان به آن مواجه می­ شوید.


 

از آنجایی که زمان زیادی برای تهیه رساله دکتری خواهید داشت، این مساله موجب می­ شود برخی از دانشجویان شروع کار تحقیق خود را دائما به تعویق بیندازند و نتوانند به خوبی برای انجام رساله خود زمانبندی کنند. در این صورت همچنان که به زمان تحویل و ارائه رساله نزدیک می ­شوند با استرس بیشتری مواجه خواهند شد.


 

برخی از دانشجویان ممکن است تجربه زیادی در نوشتن متون علمی و تحقیقاتی نداشته باشند، آن­ها اغلب فکر می ­کنند فقط باید چند منبع مرتبط با موضوعشان را جمع آوری کرده و اطلاعات درون آن ­ها را در رساله خود وارد کنند.

این صحیح نیست چرا که در رساله شما باید اطلاعاتی را که استخراج می­ کنید آنالیز کرده و در نوشته­ ی خود به بحث درباره آن بپردازید بنابراین کپی پیست کردن از یک مقاله یا ترجمه مقالات انگلیسی یک رساله نمی­ سازد.


 

برای نوشتن رساله قوانین خاص نگارشی باید رعایت شود، بنابراین باید با زبان و ساختار خاصی به نوشتن رساله بپردازید. این ساختار و قوانین خاص نیز برای برخی از افراد ممکن است دشوار باشد.

برای اینکه با این مشکلات مواجه نشوید بد نیست برای نوشتن رساله خود حتما مشاوره بگیرید تا بتوانید کار تحقیقاتی خود را به بهترین شکل انجام دهید. برای شروع نوشتن رساله باید ابتدا پروپوزال رساله را تهیه کنید. 


 


 

مطرح کردن این سوالات برای اینکه به یک نتیجه و پاسخ نهایی برسید مهم است بنابراین به خوبی به روی آن­ ها فکر کنید تا به موضوعی برسید که ارزشمند، منحصر به فرد و جدید است.

اما این سوالات نباید به قدری پیچیده و پراکنده باشند که در نهایت با پاسخ دادن به آن ها به بن بست برسید بلکه باید پاسخ این سوالات شما را به یک فرضیه برساند که شما بتوانید آن را مطرح کرده و به خوبی درباره آن بحث و گفتگو کنید.

با استاد راهنمای خود درباره عنوان رساله خود صحبت کنید و پیش از نوشتن پروپوزال از او مشاوره بگیرید. همچنین این راهنما می­ تواند به شما کمک کند چطور پروپوزال بنویسید.


 

مرحله پژوهش و تحقیقات برای رساله اصلی ­ترین مرحله ­ای است که باید طی کنید و هر چه تحقیقات شما در این مرحله موثرتر باشد در نتیجه نهایی شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

از آنجایی که تحقیق شما باید موثر و علمی باشد و برای جلوگیری از اینکه زمانتان را با بررسی منابع غیرمرتبط هدر دهید، این نکات می­ تواند به شما کمک کند تحقیق موثرتری داشته باشید:


 

خیلی مهم است که برای جمع آوری اطلاعات درباره موضوعی که انتخاب کرده اید از منابع کافی استفاده کنید اما شما قرار نیست تمام زمانتان را به روی این مرحله بگذارید و بالاخره باید یکجا این کار را متوقف کنید.

بنابراین تصمیم بگیرید، چقدر می­ خواهید برای این کار زمان بگذارید؟ یک جدول زمانبندی شده تهیه کنید و بر اساس آن برای تحقیقات و مطالعاتتان زمان بگذارید. هدف اصلی این مرحله این است که نشان دهید موضوعات مختلفی را مرور کرده ­اید و مطالعات پیشین انجام شده را مطالعه نموده ­اید اما شما زمان برای مطالعه و یادداشت برداری از تمامی مطالعات و پژوهش ­های انجام شده نخواهید داشت بنابراین باید در انتخاب آن­ ها نیز دقت داشته باشید تا تحقیقات شما مفید و موثر باشد.


 

بدون شک جستجو در اینترنت اولین جاییست که برای رسیدن به منابع خاص موضوع مورد نظرتان به آن مراجعه می­ کنید. اما این را نیز باید در نظر داشته باشید هر آنچه در اینترنت با آن برخورد می ­کنید لزوما صحیح نیست و شما باید منبع موثق ­تری برای مطالعاتتان داشته باشید.

Google Scholar می ­تواند شما را به منابع علمی مطمئنی برساند. ویکی پدیا نیز منبع موثقی نیست اما رفرنس ­های آن می ­توانند به شما ایده بدهند تا به دنبال چه مقالات یا کتاب­ هایی بروید.

مراجعه به کتابخانه ­ها را نیز فراموش نکنید، شاید بسیاری از منابعی که در اینترنت به آن­ها می ­رسید و دسترسی به کتاب یا مجلات مورد نظر ندارید در کتابخانه قابل دسترسی باشند. بنابراین منابع مختلفی که می­ خواهید بررسی کنید را یادداشت کنید و در کتابخانه ­ها به دنبال آن­ ها بگردید.


 

شما باید همچنان که به مطالعه می­ پردازید از نکاتی که فکر می­کنید به درد مقاله شما می­ خورد یادداشت برداری کنید. در نظر داشته باشید که هر یادداشت را از چه منبعی بر می­دارید چرا که باید به آن ­ها اشاره کنید. طوری این مرحله را سازماندهی کنید که در نهایت گیج نشوید و بتوانید به راحتی از یادداشت­ هایی که نوشتید یک رساله تهیه کنید.


 

پس از اینکه مرحله تحقیقات و یادداشت برداری ­های لازم را بر اساس زمانبندی انجام شده به اتمام رساندید نوبت به اصلی ­ترین مرحله یعنی گردآوری اطلاعات بدست آمده و نوشتن رساله می­ رسد.

این مرحله برای بسیاری از دانشجویان حتی از مرحله تحقیقات نیز سخت­ تر است اما با برنامه ریزی صحیح و دانستن اینکه چه باید بنویسید می ­توانید این مرحله را نیز به راحتی طی کنید و نتیجه تلاش­های خود را با ارائه یک رساله کامل و خوب نشان دهید.


 

شما از قبل پروپوزال رساله خود را دارید که خود یک طرح اولیه برای رساله اصلی به شمار می­ رود. هرچند باید هنوز جزییات بیشتری به آن اضافه کنید تا یک طرح عالی برای یک پروژه بزرگ داشته باشید.

بنابراین از همان طرح اولیه کمک بگیرید و اطلاعات جدید را به آن اضافه کنید تا تکمیل ­تر شود.


 

این طرح اولیه و ساده می ­تواند به شما کمک کند رساله نهایی را بهتر و ساده­ تر بنویسید :

اولین فصل رساله شما شامل یک پیش زمینه درباره مشکل یا موضوع مطرح شده می­ شود. سپس شما دلیل این مطالعه را مشخص کرده و سوال مورد نظرتان را مطرح می­ کنید. در مرحله بعد باید توضیحات شفافی از شرایط مرتبط با موضوع پروژه ارائه کنید.

چگونه رساله دکتری بنویسیم

همچنین فرضیات و انتظارات خود را از نتایج نهایی در این مرحله افشا می­ کنید.


 

در این فصل از رساله، به مرور فرآیند تحقیق و پژوش پرداخته و مهم ­ترین دستاوردهایی که به آنها رسیدید را بیان می­ کنید.


 

این بخش از رساله به روی منابعی که برای این پژوهش استفاده کردید و روش­ هایی که برای نتیجه گیری به کار برده اید تمرکز دارد.

اگر یک پایان نامه کیفی می­ نویسید، در این بخش باید به روی سوالات تحقیق، زمینه ­های تحقیق، نحوه جمع آوری اطلاعات و مراحل ارزیابی و آنالیز اطلاعات تمرکز کنید.

در غیر اینصورت، اگر یک رساله کمی می ­نویسید در این قسمت باید درباره سوالات تحقیق و فرضیات و اطلاعاتی و روش ­هایی که به این پژوهش و گردآوری و آنالیز داده ­ها به شما کمک کرده است بپردازید.


 

این مرحله، مهم ­ترین مرحله کل فرآیند نوشتن رساله است چرا که ظرفیت فکری شما را نشان می­ دهد.

شما در این مرحله باید به نتایج و یافته ­هایی که خودتان به آن­ ها رسیده ­اید بپردازید و توضیح دهید این یافته ­ها شما را به چه مسیر برده ­اند. در حقیقت در این قسمت باید به همان سوالاتی که در ابتدا پرسیدید پاسخ بدهید.


 

نتیجه گیری آخرین فصل رساله شما را در بر می­ گیرد که در آن به خلاصه ­ی تحقیقات انجام شده و گزارشی کوتاه از نتایج بدست آمده می ­پردازید. فراموش نکنید باید توضیح دهید چطور یافته ­های شما تغییری در جامعه علمی ایجاد می­ کند و چقدر موثر است.

در انتهای این فصل، بخشی به نام «پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده» وجود دارد که در این قسمت شما می ­توانید پیشنهاداتی برای بهبود و تکمیل فرضیات و موضوعات مورد بحث این رساله ارائه دهید و توضیح دهید چرا فکر می­ کنید این تحقیقات پیشنهادی می­ توانند موثر باشند.


 

همانند هر مقاله علمی دیگر، در رساله نیز باید به تمامی منابعی که در طول تحقیقات و نوشتن رساله به آن­ها مراجعه کردید با صحیح ترین روش های رفرنس دهی آورده شود.


 

در تمام مراحل نوشتن رساله زمانبندی بسیار مهم است چرا که اغلب دانشجویان علیرغم زمان زیادی که برای تهیه رساله یا تز خود دارند در نهایت برای آن وقت کم می آورند.

بنابراین از مرحله تحقیقات گرفته تا نوشتن طرح و رساله اصلی باید به خوبی تمامی مراحل را زمانبندی کنید تا راحت­ تر و دقیق ­تر بتوانید به همه مراحل نوشتن رساله بپردازید.


 

وقتی که طرح اولیه را با نکاتی که گفته شد تکمیل کردید می ­توانید رساله اولیه خود را به صورت یک پیش نویس بنویسید.

این کار به شما کمک می ­کند هنگام نوشتن رساله اصلی حواستان پرت نشود و نخواهید چیزی کم و زیاد کنید چرا که در این مرحله تمام این کارها را انجام می ­دهید و مرحله آخر به ویرایش و نگارش صحیح آن می ­پردازید.


 

تا زمانیکه آخرین جمله پیش نویس را ننوشته ­اید به ویرایش آن فکر نکنید. معمولا پیشنهاد می ­شود وقتی که پیش نویس رساله تمام شد چند روز استراحت کنید و بعد از آن به ویرایش بپردازید چرا که با این کار ذهنتان بازتر است و دقت بیشتری برای ویرایش خواهید داشت. اگر به درستی زمانبندی کرده باشید حتما زمان برای استراحت خواهید داشت.

همچنین از آنجایی که شما به این پروژه عادت کرده ­اید شاید برخی ایرادات رساله خود را نبینید برای همین پیشنهاد می­ شود برای ویرایش پایان نامه یا ویرایش رساله از شخص دیگری کمک بگیرید. شخصی که بتوانید دید دیگری به متن شما داشته باشد و ایراداتی که شما نمی بینید را در آن ببیند.


 

پیش از اینکه تز یا رساله نهایی خود را ارائه دهید از دوستان یا همکارانتان بخواهید آن را مطالعه کرده و نظرشان را با شما در میان بگذارند.

اما دقت داشته باشید که از شخصی بازخورد بگیرید که به او اطمینان دارید چرا که رساله شما حاوی اطلاعات منحصر به فرد و تفکرات و ایده ­های خاص شماست و نباید در اختیار هر کسی قرار بگیرد.

از استاد راهنمای خود کمک بگیرید تا به شما راهنمایی کند چطور رساله خود را بهتر کنید و آن را ارائه دهید.


 


 

پروسه ­ی نوشتن رساله یک چالش بزرگ است که بسیاری از دانشجویان از آن استقبال نمی­ کنند. اما باید این را در نظر داشته باشید اگر تا این مرحله پیش آمده ­اید که حالا باید یک رساله تهیه کنید پس ارزش زمان گذاشتن و هزینه کردن را خواهد داشت.

این پروژه را قدم به قدم طی کنید و هرجا به مشکلی خوردید مشاروه بگیرید تا بتوانید رساله خود را به بهترین شکل ارائه دهید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

همراه ما باشید

اگر هنوز ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نکرده‌اید، همین الان وارد تلگرام و اینستاگرام شوید و به جمع صدها دنبال‌کننده رایت می بپیوندید.

علاوه بر به اشتراک‌گذاشتن آخرین مطالب مفید و کاربردی سایت، تخفیف‌های ویژه و باورنکردنی ترجمه و ویرایش تخصصی، از این به‌بعد به‌صورت محدود فقط و فقط در تلگرام و اینستاگرام منتشر می‌شوند. 

فراموش نکنید این مطلب را به اشتراک بگذارید!

                     

15 Comments

دست شما درد نکند حاوی نکات ارزشمند و بسیار خوبی بود.

سلام
خوشحالیم که مقاله نظرتون رو جلب کرد،
مابقی مطالب سایت رو هم حتما مطالعه کنید و نظرتون رو به ما اعلام کنین.
ممنون

سلام چطور وارد سایتتون بشیم

سلام، با این شماره تماس بگیرید راهنماییتون می‌کنن: ۰۹۱۰۱۶۶۹۰۰۹

سلام. مرسی از مطلبتون. استفاده کردم. نکات مهمی داشت.

سلام
خوشحالیم که مقاله نظرتون رو جلب کرد،
مابقی مطالب سایت رو هم حتما مطالعه کنید و نظرتون رو به ما اعلام کنین.
ممنون

باسلام ،مطالب در عین موجز وروان بودن چارچوب روشن وشفافی از مراحل مهم نوشتن یک رساله خوب را بیان می کند .

سلام
نظر لطف شماست. ممنون که دیدگاه خودرا با ما به اشتراک گذاشتید.
مابقی مطالب را نیز مطالعه و حتما دیدگاه خودرا بیان کنید.
سپاس

درود و سپاس. عالی بود ولی به راهنمایی بیشتری نیاز داریم

سلام
ممنون از شما، حتما.
لطفا دغدغه های خودرا عنوان نمایید تا در وبلاگ بیشتر به آنها بپردازیم.

خیلی عالی بود.
لطفا نمونه ای از یک پروپزال دکتری را با جزئیات شرح دهید تا با روند تهیه پروپزال آشنا شویم.
سپاس

سلام، خواهش می کنم، خوشحالیم که نظرتون رو جلب کرد و مفید بود.
این مطلب رو مطالعه کنید حتما: پروپوزال چیست؟ همه چیز درباره پروپوزال نویسی

کم پیش میاد ایرانی جماعت بدون قر و قمیش و ادا و اصول حرف اصلیش رو بزنه!! جز معدود دفعاتیه که میبینم یک متن خیلی شسته رفته نکات خوب و کاربردی رو بیان کرده!! ممنونم از نویسنده ی این متن، امیدوارم خداوند عوض خیر به ایشان عنایت کناد!!!

سلام، نظر لطف شماست
خوشحالیم که مورد استفاده شما قرار گرفته.

ممنونم بسیار عالی بود

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

با عضویت در خبرنامه ایمیلی رایت می، جدیدترین و مفیدترین مطالب سایت را به‌همراه تخفیف‌های ویژه و مناسبتی در ایمیل خود دریافت نمایید:

ما هم مثل شما از اسپم متنفریم و ایمیل‌های اسپم و تبلیغاتی ارسال نخواهیم کرد


  


تمامی حقوق برای رایت می محفوظ است.


دسته بندی :
پایان نامه نویسی

رساله نیز همانند پایان نامه به نوشته و پژوهشی گفته می­ شود که دانشجویان درباره موضوعی خاص انجام می ­دهند تا مدرک تحصیلی بگیرند. یکی از اصلی­ ترین تفاوت­ های رساله و پایان نامه در این است که پایان نامه مخصوص دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد است و رساله برای دوره دکتری استفاده می­ شود.

وقتی شما به پایان دوره دکتری خود می­ رسید باید رساله دکتری بنویسید و در جلسه دفاعیه در برابر داوران حاضر شده و به سوالاتشان پاسخ دهید. با ارائه پاسخ ­های قانع کننده شما می ­توانید به آن ­ها نشان دهید برای تهیه رساله خود زمان کافی گذاشته­ اید و تحقیقات بسیاری انجام داده اید. اما پیش از رسیدن به این مرحله باید بدانید چطور رساله دکتری بنویسید.


 

فهرست محتوا

چگونه رساله دکتری بنویسیم

همانطور که گفته شد نحوه نوشتن رساله دکتری تفاوت­ هایی با نحوه نوشتن پایان نامه دارد که همین مساله موجب می­ شود برای بسیاری از دانشجویان نوشتن یک رساله خوب مشکل باشد. این کار نیاز به برنامه ریزی، تحقیق و نوشتن دارد که می­ تواند طولانی­ ترین مراحلی باشند که در طول دوران تحصیلتان به آن مواجه می­ شوید.


 

از آنجایی که زمان زیادی برای تهیه رساله دکتری خواهید داشت، این مساله موجب می­ شود برخی از دانشجویان شروع کار تحقیق خود را دائما به تعویق بیندازند و نتوانند به خوبی برای انجام رساله خود زمانبندی کنند. در این صورت همچنان که به زمان تحویل و ارائه رساله نزدیک می ­شوند با استرس بیشتری مواجه خواهند شد.


 

برخی از دانشجویان ممکن است تجربه زیادی در نوشتن متون علمی و تحقیقاتی نداشته باشند، آن­ها اغلب فکر می ­کنند فقط باید چند منبع مرتبط با موضوعشان را جمع آوری کرده و اطلاعات درون آن ­ها را در رساله خود وارد کنند.

این صحیح نیست چرا که در رساله شما باید اطلاعاتی را که استخراج می­ کنید آنالیز کرده و در نوشته­ ی خود به بحث درباره آن بپردازید بنابراین کپی پیست کردن از یک مقاله یا ترجمه مقالات انگلیسی یک رساله نمی­ سازد.


 

برای نوشتن رساله قوانین خاص نگارشی باید رعایت شود، بنابراین باید با زبان و ساختار خاصی به نوشتن رساله بپردازید. این ساختار و قوانین خاص نیز برای برخی از افراد ممکن است دشوار باشد.

برای اینکه با این مشکلات مواجه نشوید بد نیست برای نوشتن رساله خود حتما مشاوره بگیرید تا بتوانید کار تحقیقاتی خود را به بهترین شکل انجام دهید. برای شروع نوشتن رساله باید ابتدا پروپوزال رساله را تهیه کنید. 


 


 

مطرح کردن این سوالات برای اینکه به یک نتیجه و پاسخ نهایی برسید مهم است بنابراین به خوبی به روی آن­ ها فکر کنید تا به موضوعی برسید که ارزشمند، منحصر به فرد و جدید است.

اما این سوالات نباید به قدری پیچیده و پراکنده باشند که در نهایت با پاسخ دادن به آن ها به بن بست برسید بلکه باید پاسخ این سوالات شما را به یک فرضیه برساند که شما بتوانید آن را مطرح کرده و به خوبی درباره آن بحث و گفتگو کنید.

با استاد راهنمای خود درباره عنوان رساله خود صحبت کنید و پیش از نوشتن پروپوزال از او مشاوره بگیرید. همچنین این راهنما می­ تواند به شما کمک کند چطور پروپوزال بنویسید.


 

مرحله پژوهش و تحقیقات برای رساله اصلی ­ترین مرحله ­ای است که باید طی کنید و هر چه تحقیقات شما در این مرحله موثرتر باشد در نتیجه نهایی شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

از آنجایی که تحقیق شما باید موثر و علمی باشد و برای جلوگیری از اینکه زمانتان را با بررسی منابع غیرمرتبط هدر دهید، این نکات می­ تواند به شما کمک کند تحقیق موثرتری داشته باشید:


 

خیلی مهم است که برای جمع آوری اطلاعات درباره موضوعی که انتخاب کرده اید از منابع کافی استفاده کنید اما شما قرار نیست تمام زمانتان را به روی این مرحله بگذارید و بالاخره باید یکجا این کار را متوقف کنید.

بنابراین تصمیم بگیرید، چقدر می­ خواهید برای این کار زمان بگذارید؟ یک جدول زمانبندی شده تهیه کنید و بر اساس آن برای تحقیقات و مطالعاتتان زمان بگذارید. هدف اصلی این مرحله این است که نشان دهید موضوعات مختلفی را مرور کرده ­اید و مطالعات پیشین انجام شده را مطالعه نموده ­اید اما شما زمان برای مطالعه و یادداشت برداری از تمامی مطالعات و پژوهش ­های انجام شده نخواهید داشت بنابراین باید در انتخاب آن­ ها نیز دقت داشته باشید تا تحقیقات شما مفید و موثر باشد.


 

بدون شک جستجو در اینترنت اولین جاییست که برای رسیدن به منابع خاص موضوع مورد نظرتان به آن مراجعه می­ کنید. اما این را نیز باید در نظر داشته باشید هر آنچه در اینترنت با آن برخورد می ­کنید لزوما صحیح نیست و شما باید منبع موثق ­تری برای مطالعاتتان داشته باشید.

Google Scholar می ­تواند شما را به منابع علمی مطمئنی برساند. ویکی پدیا نیز منبع موثقی نیست اما رفرنس ­های آن می ­توانند به شما ایده بدهند تا به دنبال چه مقالات یا کتاب­ هایی بروید.

مراجعه به کتابخانه ­ها را نیز فراموش نکنید، شاید بسیاری از منابعی که در اینترنت به آن­ها می ­رسید و دسترسی به کتاب یا مجلات مورد نظر ندارید در کتابخانه قابل دسترسی باشند. بنابراین منابع مختلفی که می­ خواهید بررسی کنید را یادداشت کنید و در کتابخانه ­ها به دنبال آن­ ها بگردید.


 

شما باید همچنان که به مطالعه می­ پردازید از نکاتی که فکر می­کنید به درد مقاله شما می­ خورد یادداشت برداری کنید. در نظر داشته باشید که هر یادداشت را از چه منبعی بر می­دارید چرا که باید به آن ­ها اشاره کنید. طوری این مرحله را سازماندهی کنید که در نهایت گیج نشوید و بتوانید به راحتی از یادداشت­ هایی که نوشتید یک رساله تهیه کنید.


 

پس از اینکه مرحله تحقیقات و یادداشت برداری ­های لازم را بر اساس زمانبندی انجام شده به اتمام رساندید نوبت به اصلی ­ترین مرحله یعنی گردآوری اطلاعات بدست آمده و نوشتن رساله می­ رسد.

این مرحله برای بسیاری از دانشجویان حتی از مرحله تحقیقات نیز سخت­ تر است اما با برنامه ریزی صحیح و دانستن اینکه چه باید بنویسید می ­توانید این مرحله را نیز به راحتی طی کنید و نتیجه تلاش­های خود را با ارائه یک رساله کامل و خوب نشان دهید.


 

شما از قبل پروپوزال رساله خود را دارید که خود یک طرح اولیه برای رساله اصلی به شمار می­ رود. هرچند باید هنوز جزییات بیشتری به آن اضافه کنید تا یک طرح عالی برای یک پروژه بزرگ داشته باشید.

بنابراین از همان طرح اولیه کمک بگیرید و اطلاعات جدید را به آن اضافه کنید تا تکمیل ­تر شود.


 

این طرح اولیه و ساده می ­تواند به شما کمک کند رساله نهایی را بهتر و ساده­ تر بنویسید :

اولین فصل رساله شما شامل یک پیش زمینه درباره مشکل یا موضوع مطرح شده می­ شود. سپس شما دلیل این مطالعه را مشخص کرده و سوال مورد نظرتان را مطرح می­ کنید. در مرحله بعد باید توضیحات شفافی از شرایط مرتبط با موضوع پروژه ارائه کنید.

چگونه رساله دکتری بنویسیم

همچنین فرضیات و انتظارات خود را از نتایج نهایی در این مرحله افشا می­ کنید.


 

در این فصل از رساله، به مرور فرآیند تحقیق و پژوش پرداخته و مهم ­ترین دستاوردهایی که به آنها رسیدید را بیان می­ کنید.


 

این بخش از رساله به روی منابعی که برای این پژوهش استفاده کردید و روش­ هایی که برای نتیجه گیری به کار برده اید تمرکز دارد.

اگر یک پایان نامه کیفی می­ نویسید، در این بخش باید به روی سوالات تحقیق، زمینه ­های تحقیق، نحوه جمع آوری اطلاعات و مراحل ارزیابی و آنالیز اطلاعات تمرکز کنید.

در غیر اینصورت، اگر یک رساله کمی می ­نویسید در این قسمت باید درباره سوالات تحقیق و فرضیات و اطلاعاتی و روش ­هایی که به این پژوهش و گردآوری و آنالیز داده ­ها به شما کمک کرده است بپردازید.


 

این مرحله، مهم ­ترین مرحله کل فرآیند نوشتن رساله است چرا که ظرفیت فکری شما را نشان می­ دهد.

شما در این مرحله باید به نتایج و یافته ­هایی که خودتان به آن­ ها رسیده ­اید بپردازید و توضیح دهید این یافته ­ها شما را به چه مسیر برده ­اند. در حقیقت در این قسمت باید به همان سوالاتی که در ابتدا پرسیدید پاسخ بدهید.


 

نتیجه گیری آخرین فصل رساله شما را در بر می­ گیرد که در آن به خلاصه ­ی تحقیقات انجام شده و گزارشی کوتاه از نتایج بدست آمده می ­پردازید. فراموش نکنید باید توضیح دهید چطور یافته ­های شما تغییری در جامعه علمی ایجاد می­ کند و چقدر موثر است.

در انتهای این فصل، بخشی به نام «پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده» وجود دارد که در این قسمت شما می ­توانید پیشنهاداتی برای بهبود و تکمیل فرضیات و موضوعات مورد بحث این رساله ارائه دهید و توضیح دهید چرا فکر می­ کنید این تحقیقات پیشنهادی می­ توانند موثر باشند.


 

همانند هر مقاله علمی دیگر، در رساله نیز باید به تمامی منابعی که در طول تحقیقات و نوشتن رساله به آن­ها مراجعه کردید با صحیح ترین روش های رفرنس دهی آورده شود.


 

در تمام مراحل نوشتن رساله زمانبندی بسیار مهم است چرا که اغلب دانشجویان علیرغم زمان زیادی که برای تهیه رساله یا تز خود دارند در نهایت برای آن وقت کم می آورند.

بنابراین از مرحله تحقیقات گرفته تا نوشتن طرح و رساله اصلی باید به خوبی تمامی مراحل را زمانبندی کنید تا راحت­ تر و دقیق ­تر بتوانید به همه مراحل نوشتن رساله بپردازید.


 

وقتی که طرح اولیه را با نکاتی که گفته شد تکمیل کردید می ­توانید رساله اولیه خود را به صورت یک پیش نویس بنویسید.

این کار به شما کمک می ­کند هنگام نوشتن رساله اصلی حواستان پرت نشود و نخواهید چیزی کم و زیاد کنید چرا که در این مرحله تمام این کارها را انجام می ­دهید و مرحله آخر به ویرایش و نگارش صحیح آن می ­پردازید.


 

تا زمانیکه آخرین جمله پیش نویس را ننوشته ­اید به ویرایش آن فکر نکنید. معمولا پیشنهاد می ­شود وقتی که پیش نویس رساله تمام شد چند روز استراحت کنید و بعد از آن به ویرایش بپردازید چرا که با این کار ذهنتان بازتر است و دقت بیشتری برای ویرایش خواهید داشت. اگر به درستی زمانبندی کرده باشید حتما زمان برای استراحت خواهید داشت.

همچنین از آنجایی که شما به این پروژه عادت کرده ­اید شاید برخی ایرادات رساله خود را نبینید برای همین پیشنهاد می­ شود برای ویرایش پایان نامه یا ویرایش رساله از شخص دیگری کمک بگیرید. شخصی که بتوانید دید دیگری به متن شما داشته باشد و ایراداتی که شما نمی بینید را در آن ببیند.


 

پیش از اینکه تز یا رساله نهایی خود را ارائه دهید از دوستان یا همکارانتان بخواهید آن را مطالعه کرده و نظرشان را با شما در میان بگذارند.

اما دقت داشته باشید که از شخصی بازخورد بگیرید که به او اطمینان دارید چرا که رساله شما حاوی اطلاعات منحصر به فرد و تفکرات و ایده ­های خاص شماست و نباید در اختیار هر کسی قرار بگیرد.

از استاد راهنمای خود کمک بگیرید تا به شما راهنمایی کند چطور رساله خود را بهتر کنید و آن را ارائه دهید.


 


 

پروسه ­ی نوشتن رساله یک چالش بزرگ است که بسیاری از دانشجویان از آن استقبال نمی­ کنند. اما باید این را در نظر داشته باشید اگر تا این مرحله پیش آمده ­اید که حالا باید یک رساله تهیه کنید پس ارزش زمان گذاشتن و هزینه کردن را خواهد داشت.

این پروژه را قدم به قدم طی کنید و هرجا به مشکلی خوردید مشاروه بگیرید تا بتوانید رساله خود را به بهترین شکل ارائه دهید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

همراه ما باشید

اگر هنوز ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نکرده‌اید، همین الان وارد تلگرام و اینستاگرام شوید و به جمع صدها دنبال‌کننده رایت می بپیوندید.

علاوه بر به اشتراک‌گذاشتن آخرین مطالب مفید و کاربردی سایت، تخفیف‌های ویژه و باورنکردنی ترجمه و ویرایش تخصصی، از این به‌بعد به‌صورت محدود فقط و فقط در تلگرام و اینستاگرام منتشر می‌شوند. 

فراموش نکنید این مطلب را به اشتراک بگذارید!

                     

15 Comments

دست شما درد نکند حاوی نکات ارزشمند و بسیار خوبی بود.

سلام
خوشحالیم که مقاله نظرتون رو جلب کرد،
مابقی مطالب سایت رو هم حتما مطالعه کنید و نظرتون رو به ما اعلام کنین.
ممنون

سلام چطور وارد سایتتون بشیم

سلام، با این شماره تماس بگیرید راهنماییتون می‌کنن: ۰۹۱۰۱۶۶۹۰۰۹

سلام. مرسی از مطلبتون. استفاده کردم. نکات مهمی داشت.

سلام
خوشحالیم که مقاله نظرتون رو جلب کرد،
مابقی مطالب سایت رو هم حتما مطالعه کنید و نظرتون رو به ما اعلام کنین.
ممنون

باسلام ،مطالب در عین موجز وروان بودن چارچوب روشن وشفافی از مراحل مهم نوشتن یک رساله خوب را بیان می کند .

سلام
نظر لطف شماست. ممنون که دیدگاه خودرا با ما به اشتراک گذاشتید.
مابقی مطالب را نیز مطالعه و حتما دیدگاه خودرا بیان کنید.
سپاس

درود و سپاس. عالی بود ولی به راهنمایی بیشتری نیاز داریم

سلام
ممنون از شما، حتما.
لطفا دغدغه های خودرا عنوان نمایید تا در وبلاگ بیشتر به آنها بپردازیم.

خیلی عالی بود.
لطفا نمونه ای از یک پروپزال دکتری را با جزئیات شرح دهید تا با روند تهیه پروپزال آشنا شویم.
سپاس

سلام، خواهش می کنم، خوشحالیم که نظرتون رو جلب کرد و مفید بود.
این مطلب رو مطالعه کنید حتما: پروپوزال چیست؟ همه چیز درباره پروپوزال نویسی

کم پیش میاد ایرانی جماعت بدون قر و قمیش و ادا و اصول حرف اصلیش رو بزنه!! جز معدود دفعاتیه که میبینم یک متن خیلی شسته رفته نکات خوب و کاربردی رو بیان کرده!! ممنونم از نویسنده ی این متن، امیدوارم خداوند عوض خیر به ایشان عنایت کناد!!!

سلام، نظر لطف شماست
خوشحالیم که مورد استفاده شما قرار گرفته.

ممنونم بسیار عالی بود

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

با عضویت در خبرنامه ایمیلی رایت می، جدیدترین و مفیدترین مطالب سایت را به‌همراه تخفیف‌های ویژه و مناسبتی در ایمیل خود دریافت نمایید:

ما هم مثل شما از اسپم متنفریم و ایمیل‌های اسپم و تبلیغاتی ارسال نخواهیم کرد


  


تمامی حقوق برای رایت می محفوظ است.


دسته بندی :
پایان نامه نویسی

رساله نیز همانند پایان نامه به نوشته و پژوهشی گفته می­ شود که دانشجویان درباره موضوعی خاص انجام می ­دهند تا مدرک تحصیلی بگیرند. یکی از اصلی­ ترین تفاوت­ های رساله و پایان نامه در این است که پایان نامه مخصوص دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد است و رساله برای دوره دکتری استفاده می­ شود.

وقتی شما به پایان دوره دکتری خود می­ رسید باید رساله دکتری بنویسید و در جلسه دفاعیه در برابر داوران حاضر شده و به سوالاتشان پاسخ دهید. با ارائه پاسخ ­های قانع کننده شما می ­توانید به آن ­ها نشان دهید برای تهیه رساله خود زمان کافی گذاشته­ اید و تحقیقات بسیاری انجام داده اید. اما پیش از رسیدن به این مرحله باید بدانید چطور رساله دکتری بنویسید.


 

فهرست محتوا

چگونه رساله دکتری بنویسیم

همانطور که گفته شد نحوه نوشتن رساله دکتری تفاوت­ هایی با نحوه نوشتن پایان نامه دارد که همین مساله موجب می­ شود برای بسیاری از دانشجویان نوشتن یک رساله خوب مشکل باشد. این کار نیاز به برنامه ریزی، تحقیق و نوشتن دارد که می­ تواند طولانی­ ترین مراحلی باشند که در طول دوران تحصیلتان به آن مواجه می­ شوید.


 

از آنجایی که زمان زیادی برای تهیه رساله دکتری خواهید داشت، این مساله موجب می­ شود برخی از دانشجویان شروع کار تحقیق خود را دائما به تعویق بیندازند و نتوانند به خوبی برای انجام رساله خود زمانبندی کنند. در این صورت همچنان که به زمان تحویل و ارائه رساله نزدیک می ­شوند با استرس بیشتری مواجه خواهند شد.


 

برخی از دانشجویان ممکن است تجربه زیادی در نوشتن متون علمی و تحقیقاتی نداشته باشند، آن­ها اغلب فکر می ­کنند فقط باید چند منبع مرتبط با موضوعشان را جمع آوری کرده و اطلاعات درون آن ­ها را در رساله خود وارد کنند.

این صحیح نیست چرا که در رساله شما باید اطلاعاتی را که استخراج می­ کنید آنالیز کرده و در نوشته­ ی خود به بحث درباره آن بپردازید بنابراین کپی پیست کردن از یک مقاله یا ترجمه مقالات انگلیسی یک رساله نمی­ سازد.


 

برای نوشتن رساله قوانین خاص نگارشی باید رعایت شود، بنابراین باید با زبان و ساختار خاصی به نوشتن رساله بپردازید. این ساختار و قوانین خاص نیز برای برخی از افراد ممکن است دشوار باشد.

برای اینکه با این مشکلات مواجه نشوید بد نیست برای نوشتن رساله خود حتما مشاوره بگیرید تا بتوانید کار تحقیقاتی خود را به بهترین شکل انجام دهید. برای شروع نوشتن رساله باید ابتدا پروپوزال رساله را تهیه کنید. 


 


 

مطرح کردن این سوالات برای اینکه به یک نتیجه و پاسخ نهایی برسید مهم است بنابراین به خوبی به روی آن­ ها فکر کنید تا به موضوعی برسید که ارزشمند، منحصر به فرد و جدید است.

اما این سوالات نباید به قدری پیچیده و پراکنده باشند که در نهایت با پاسخ دادن به آن ها به بن بست برسید بلکه باید پاسخ این سوالات شما را به یک فرضیه برساند که شما بتوانید آن را مطرح کرده و به خوبی درباره آن بحث و گفتگو کنید.

با استاد راهنمای خود درباره عنوان رساله خود صحبت کنید و پیش از نوشتن پروپوزال از او مشاوره بگیرید. همچنین این راهنما می­ تواند به شما کمک کند چطور پروپوزال بنویسید.


 

مرحله پژوهش و تحقیقات برای رساله اصلی ­ترین مرحله ­ای است که باید طی کنید و هر چه تحقیقات شما در این مرحله موثرتر باشد در نتیجه نهایی شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

از آنجایی که تحقیق شما باید موثر و علمی باشد و برای جلوگیری از اینکه زمانتان را با بررسی منابع غیرمرتبط هدر دهید، این نکات می­ تواند به شما کمک کند تحقیق موثرتری داشته باشید:


 

خیلی مهم است که برای جمع آوری اطلاعات درباره موضوعی که انتخاب کرده اید از منابع کافی استفاده کنید اما شما قرار نیست تمام زمانتان را به روی این مرحله بگذارید و بالاخره باید یکجا این کار را متوقف کنید.

بنابراین تصمیم بگیرید، چقدر می­ خواهید برای این کار زمان بگذارید؟ یک جدول زمانبندی شده تهیه کنید و بر اساس آن برای تحقیقات و مطالعاتتان زمان بگذارید. هدف اصلی این مرحله این است که نشان دهید موضوعات مختلفی را مرور کرده ­اید و مطالعات پیشین انجام شده را مطالعه نموده ­اید اما شما زمان برای مطالعه و یادداشت برداری از تمامی مطالعات و پژوهش ­های انجام شده نخواهید داشت بنابراین باید در انتخاب آن­ ها نیز دقت داشته باشید تا تحقیقات شما مفید و موثر باشد.


 

بدون شک جستجو در اینترنت اولین جاییست که برای رسیدن به منابع خاص موضوع مورد نظرتان به آن مراجعه می­ کنید. اما این را نیز باید در نظر داشته باشید هر آنچه در اینترنت با آن برخورد می ­کنید لزوما صحیح نیست و شما باید منبع موثق ­تری برای مطالعاتتان داشته باشید.

Google Scholar می ­تواند شما را به منابع علمی مطمئنی برساند. ویکی پدیا نیز منبع موثقی نیست اما رفرنس ­های آن می ­توانند به شما ایده بدهند تا به دنبال چه مقالات یا کتاب­ هایی بروید.

مراجعه به کتابخانه ­ها را نیز فراموش نکنید، شاید بسیاری از منابعی که در اینترنت به آن­ها می ­رسید و دسترسی به کتاب یا مجلات مورد نظر ندارید در کتابخانه قابل دسترسی باشند. بنابراین منابع مختلفی که می­ خواهید بررسی کنید را یادداشت کنید و در کتابخانه ­ها به دنبال آن­ ها بگردید.


 

شما باید همچنان که به مطالعه می­ پردازید از نکاتی که فکر می­کنید به درد مقاله شما می­ خورد یادداشت برداری کنید. در نظر داشته باشید که هر یادداشت را از چه منبعی بر می­دارید چرا که باید به آن ­ها اشاره کنید. طوری این مرحله را سازماندهی کنید که در نهایت گیج نشوید و بتوانید به راحتی از یادداشت­ هایی که نوشتید یک رساله تهیه کنید.


 

پس از اینکه مرحله تحقیقات و یادداشت برداری ­های لازم را بر اساس زمانبندی انجام شده به اتمام رساندید نوبت به اصلی ­ترین مرحله یعنی گردآوری اطلاعات بدست آمده و نوشتن رساله می­ رسد.

این مرحله برای بسیاری از دانشجویان حتی از مرحله تحقیقات نیز سخت­ تر است اما با برنامه ریزی صحیح و دانستن اینکه چه باید بنویسید می ­توانید این مرحله را نیز به راحتی طی کنید و نتیجه تلاش­های خود را با ارائه یک رساله کامل و خوب نشان دهید.


 

شما از قبل پروپوزال رساله خود را دارید که خود یک طرح اولیه برای رساله اصلی به شمار می­ رود. هرچند باید هنوز جزییات بیشتری به آن اضافه کنید تا یک طرح عالی برای یک پروژه بزرگ داشته باشید.

بنابراین از همان طرح اولیه کمک بگیرید و اطلاعات جدید را به آن اضافه کنید تا تکمیل ­تر شود.


 

این طرح اولیه و ساده می ­تواند به شما کمک کند رساله نهایی را بهتر و ساده­ تر بنویسید :

اولین فصل رساله شما شامل یک پیش زمینه درباره مشکل یا موضوع مطرح شده می­ شود. سپس شما دلیل این مطالعه را مشخص کرده و سوال مورد نظرتان را مطرح می­ کنید. در مرحله بعد باید توضیحات شفافی از شرایط مرتبط با موضوع پروژه ارائه کنید.

چگونه رساله دکتری بنویسیم

همچنین فرضیات و انتظارات خود را از نتایج نهایی در این مرحله افشا می­ کنید.


 

در این فصل از رساله، به مرور فرآیند تحقیق و پژوش پرداخته و مهم ­ترین دستاوردهایی که به آنها رسیدید را بیان می­ کنید.


 

این بخش از رساله به روی منابعی که برای این پژوهش استفاده کردید و روش­ هایی که برای نتیجه گیری به کار برده اید تمرکز دارد.

اگر یک پایان نامه کیفی می­ نویسید، در این بخش باید به روی سوالات تحقیق، زمینه ­های تحقیق، نحوه جمع آوری اطلاعات و مراحل ارزیابی و آنالیز اطلاعات تمرکز کنید.

در غیر اینصورت، اگر یک رساله کمی می ­نویسید در این قسمت باید درباره سوالات تحقیق و فرضیات و اطلاعاتی و روش ­هایی که به این پژوهش و گردآوری و آنالیز داده ­ها به شما کمک کرده است بپردازید.


 

این مرحله، مهم ­ترین مرحله کل فرآیند نوشتن رساله است چرا که ظرفیت فکری شما را نشان می­ دهد.

شما در این مرحله باید به نتایج و یافته ­هایی که خودتان به آن­ ها رسیده ­اید بپردازید و توضیح دهید این یافته ­ها شما را به چه مسیر برده ­اند. در حقیقت در این قسمت باید به همان سوالاتی که در ابتدا پرسیدید پاسخ بدهید.


 

نتیجه گیری آخرین فصل رساله شما را در بر می­ گیرد که در آن به خلاصه ­ی تحقیقات انجام شده و گزارشی کوتاه از نتایج بدست آمده می ­پردازید. فراموش نکنید باید توضیح دهید چطور یافته ­های شما تغییری در جامعه علمی ایجاد می­ کند و چقدر موثر است.

در انتهای این فصل، بخشی به نام «پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده» وجود دارد که در این قسمت شما می ­توانید پیشنهاداتی برای بهبود و تکمیل فرضیات و موضوعات مورد بحث این رساله ارائه دهید و توضیح دهید چرا فکر می­ کنید این تحقیقات پیشنهادی می­ توانند موثر باشند.


 

همانند هر مقاله علمی دیگر، در رساله نیز باید به تمامی منابعی که در طول تحقیقات و نوشتن رساله به آن­ها مراجعه کردید با صحیح ترین روش های رفرنس دهی آورده شود.


 

در تمام مراحل نوشتن رساله زمانبندی بسیار مهم است چرا که اغلب دانشجویان علیرغم زمان زیادی که برای تهیه رساله یا تز خود دارند در نهایت برای آن وقت کم می آورند.

بنابراین از مرحله تحقیقات گرفته تا نوشتن طرح و رساله اصلی باید به خوبی تمامی مراحل را زمانبندی کنید تا راحت­ تر و دقیق ­تر بتوانید به همه مراحل نوشتن رساله بپردازید.


 

وقتی که طرح اولیه را با نکاتی که گفته شد تکمیل کردید می ­توانید رساله اولیه خود را به صورت یک پیش نویس بنویسید.

این کار به شما کمک می ­کند هنگام نوشتن رساله اصلی حواستان پرت نشود و نخواهید چیزی کم و زیاد کنید چرا که در این مرحله تمام این کارها را انجام می ­دهید و مرحله آخر به ویرایش و نگارش صحیح آن می ­پردازید.


 

تا زمانیکه آخرین جمله پیش نویس را ننوشته ­اید به ویرایش آن فکر نکنید. معمولا پیشنهاد می ­شود وقتی که پیش نویس رساله تمام شد چند روز استراحت کنید و بعد از آن به ویرایش بپردازید چرا که با این کار ذهنتان بازتر است و دقت بیشتری برای ویرایش خواهید داشت. اگر به درستی زمانبندی کرده باشید حتما زمان برای استراحت خواهید داشت.

همچنین از آنجایی که شما به این پروژه عادت کرده ­اید شاید برخی ایرادات رساله خود را نبینید برای همین پیشنهاد می­ شود برای ویرایش پایان نامه یا ویرایش رساله از شخص دیگری کمک بگیرید. شخصی که بتوانید دید دیگری به متن شما داشته باشد و ایراداتی که شما نمی بینید را در آن ببیند.


 

پیش از اینکه تز یا رساله نهایی خود را ارائه دهید از دوستان یا همکارانتان بخواهید آن را مطالعه کرده و نظرشان را با شما در میان بگذارند.

اما دقت داشته باشید که از شخصی بازخورد بگیرید که به او اطمینان دارید چرا که رساله شما حاوی اطلاعات منحصر به فرد و تفکرات و ایده ­های خاص شماست و نباید در اختیار هر کسی قرار بگیرد.

از استاد راهنمای خود کمک بگیرید تا به شما راهنمایی کند چطور رساله خود را بهتر کنید و آن را ارائه دهید.


 


 

پروسه ­ی نوشتن رساله یک چالش بزرگ است که بسیاری از دانشجویان از آن استقبال نمی­ کنند. اما باید این را در نظر داشته باشید اگر تا این مرحله پیش آمده ­اید که حالا باید یک رساله تهیه کنید پس ارزش زمان گذاشتن و هزینه کردن را خواهد داشت.

این پروژه را قدم به قدم طی کنید و هرجا به مشکلی خوردید مشاروه بگیرید تا بتوانید رساله خود را به بهترین شکل ارائه دهید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

همراه ما باشید

اگر هنوز ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نکرده‌اید، همین الان وارد تلگرام و اینستاگرام شوید و به جمع صدها دنبال‌کننده رایت می بپیوندید.

علاوه بر به اشتراک‌گذاشتن آخرین مطالب مفید و کاربردی سایت، تخفیف‌های ویژه و باورنکردنی ترجمه و ویرایش تخصصی، از این به‌بعد به‌صورت محدود فقط و فقط در تلگرام و اینستاگرام منتشر می‌شوند. 

فراموش نکنید این مطلب را به اشتراک بگذارید!

                     

15 Comments

دست شما درد نکند حاوی نکات ارزشمند و بسیار خوبی بود.

سلام
خوشحالیم که مقاله نظرتون رو جلب کرد،
مابقی مطالب سایت رو هم حتما مطالعه کنید و نظرتون رو به ما اعلام کنین.
ممنون

سلام چطور وارد سایتتون بشیم

سلام، با این شماره تماس بگیرید راهنماییتون می‌کنن: ۰۹۱۰۱۶۶۹۰۰۹

سلام. مرسی از مطلبتون. استفاده کردم. نکات مهمی داشت.

سلام
خوشحالیم که مقاله نظرتون رو جلب کرد،
مابقی مطالب سایت رو هم حتما مطالعه کنید و نظرتون رو به ما اعلام کنین.
ممنون

باسلام ،مطالب در عین موجز وروان بودن چارچوب روشن وشفافی از مراحل مهم نوشتن یک رساله خوب را بیان می کند .

سلام
نظر لطف شماست. ممنون که دیدگاه خودرا با ما به اشتراک گذاشتید.
مابقی مطالب را نیز مطالعه و حتما دیدگاه خودرا بیان کنید.
سپاس

درود و سپاس. عالی بود ولی به راهنمایی بیشتری نیاز داریم

سلام
ممنون از شما، حتما.
لطفا دغدغه های خودرا عنوان نمایید تا در وبلاگ بیشتر به آنها بپردازیم.

خیلی عالی بود.
لطفا نمونه ای از یک پروپزال دکتری را با جزئیات شرح دهید تا با روند تهیه پروپزال آشنا شویم.
سپاس

سلام، خواهش می کنم، خوشحالیم که نظرتون رو جلب کرد و مفید بود.
این مطلب رو مطالعه کنید حتما: پروپوزال چیست؟ همه چیز درباره پروپوزال نویسی

کم پیش میاد ایرانی جماعت بدون قر و قمیش و ادا و اصول حرف اصلیش رو بزنه!! جز معدود دفعاتیه که میبینم یک متن خیلی شسته رفته نکات خوب و کاربردی رو بیان کرده!! ممنونم از نویسنده ی این متن، امیدوارم خداوند عوض خیر به ایشان عنایت کناد!!!

سلام، نظر لطف شماست
خوشحالیم که مورد استفاده شما قرار گرفته.

ممنونم بسیار عالی بود

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

با عضویت در خبرنامه ایمیلی رایت می، جدیدترین و مفیدترین مطالب سایت را به‌همراه تخفیف‌های ویژه و مناسبتی در ایمیل خود دریافت نمایید:

ما هم مثل شما از اسپم متنفریم و ایمیل‌های اسپم و تبلیغاتی ارسال نخواهیم کرد


  


تمامی حقوق برای رایت می محفوظ است.

چگونه رساله دکتری بنویسیم؟ شاید این پرسش در ذهن بسیاری از دانشجویان این مقطع تحصیلی شکل گرفته باشد. آکادمی ابن سینا در تلاش است تا با ارائه مطالب مفید و آموزشی به صورت جزء به جزء به سوال چگونه رساله دکتری بنویسیم؟ پاسخ دهد. در این بخش نیز نکاتی کلی پیرامون چکیده، عنوان، اشکال، جداول و پیوست ها ارائه می گردد.

بخش چکیده نسخه کوتاه و فشرده کل رساله یا پایان نامه است. چکیده باید کوتاه و بدون عنوان بوده و بیش از یک صفحه تک رو نباشد. چکیده باید نسخه کوتاه، مثبت و قدرتمند پروژه شما بوده و به موارد زیر بپردازد:

– سوال پژوهشی شما چیست؟
– در کدام سیستم آزمایشی فعالیت می کنید؟
– چه نتایجی به دست آمده است؟
– پاسخ شما به سوال طرح شده چیست؟

همانند متن اصلی رساله، اگرچه این سبک به صورت منطقی مطالعه می شود و این شیوه بهترین ترتیب برای ارائه مطالب است، اما معقول ترین روش برای نگارش نیست. سعی کنید با نگارش جملات کوتاه در مورد پروژه به ترتیب زیر برای چکیده خود طرح ریزی نمایید: (1) مواد و روش ها/تکنیک های آزمایشی؛ (2) نتایج؛ (3) مقدمه؛ (4) بحث. سپس این جملات را از نو چیدمان نمایید تا به ترتیب فوق به چهار سوال فوق پاسخ دهند.

برای برخی مقاطع نظیر برخی دکتراها، باید چند ماه قبل از ارسال رساله ابتدا چکیده و عنوان را به دانشگاه محل تحصیل خود ارسال کنید. بررسی کنید که آیا این روش در دانشگاه شما مرسوم است یا خیر. نگارش چکیده بهترین راه برای تفکر در مورد محتوای رساله بوده و به شما نسخه ای دقیق در مورد اثر نهایی ارائه می دهد که این نیز در طرح ریزی های متعاقب کمک بسزایی به شما می کند.

چگونه رساله دکتری بنویسیم

بعد از طرح ریزی برای چکیده قطعا به ایده های خوبی در مورد موضوع رساله خود دست یافته و می توانید عنوان خود را مشخص کنید. اگر برای شما تامل در مورد عنوان دشوار است، سعی کنید هدف خود را به شکل عنوان بازگویی نمایید. یک عنوان کوتاه و توصیفی بهترین عنوان است و در مورد محتوای رساله اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده قرار می دهد. در سایر بخش ها به چند مثال در مورد عناوین مناسب و نامناسب اشاره شده است. 

اشکال، جداول و پیوست ها برای ارائه داده ها به ارزیاب ها و برای تبیین نمودارهای مطالبی که در متن در مورد آنها بحث کره اید به کار می روند. به دقت در مورد محتوای خود طرح ریزی کنید. در متن اصلی صرفا در مورد نکات مهم بحث کنید، نیازی به بحث در مورد تمام جزئیات وجود ندارد. هر شکل (شامل نمودارها)، جدول و پیوست نیازمند یک عنوان است و اشکال و جداول نیز به زیرنویسی و توضیح (راهنمای جدول) نیاز دارند. در متن نیز باید خواننده به هر یک از آنها ارجاع داده شود. سعی کنید اشکال و جداول تا حد امکان به محلی که در مورد آنها بحث کرده اید نزدیک باشند؛ پیوست ها معمولا در انتهای رساله درج می شوند.

قبل از تهیه پرینت آخرین نسخه از رساله یا پایان نامه خود اشکال را آماده کنید. اگر اشکال را از قبل شماره گذاری کرده اید این کار به شناسایی هر نوع اشتباه مانند دو شکل دارای یک شماره واحد کمک می کند.

در صورت نیاز به پاسخ بیشتر برای سوال چگونه رساله دکتری بنویسیم؟ با آکادمی ابن سینا در ارتباط باشید.

جهت کمک به دانشجویان در انجام پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره در این بخش یک […]

به منظور انجام پایان نامه معماری یک پروپوزال آماده کمکی با موضوع طراحی مدرسه متوس […]

در راستای آموزش انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مدیریت بازرگانی گرایش تح […]

زلزله تهران را لرزاند. زلزله ساعت 12.50 دقیقه شب تهران را لرزاند.

[…]

بنا به اعلام روابط عمومی سازمان سنجش کشور، زمان برگزاری آزمون های ورود به دانشگاه ها در تمامی مقاطع تغییر یافته

[…]

تکمیل رزومه در شرایطی که کرونا بسیاری از مراکز علمی داخلی و خارجی را به تعطیلی کشانده است یکی از دغدغه های مهم

[…]

بنا به اعلام اداره کل غذا و داروی ایالات‌متحده امریکا داروی جدیدی به نام رمدسیویر به‌منظور

[…]

بنا به گزارش سازمان سنجش نامه‌های متعددی از سراسر کشور در اعتراض به زمان برگزاری آزمون ارشد و دکتری سال 99

[…]

از شرایط فارغ‌التحصیل شدن در مقاطع مختلف و البته دکتری که موضوع این مقاله می‌باشد نگارش و تدوین و دفاع از پایان نامه است. سوالی که اغلب دانشجویان در حال تحصیل در این مقطع با آن مواجه می‌شوند “چگونه پایان نامه دکترا بنویسیم ؟” و ما در این مقاله سعی داریم به آن پاسخ دهیم. دانشجویان در این مقطع باید با اصول و مبانی تحقیق علمی در تحصیلات تکمیلی آشنا باشند تا با رعایت و تمرین این اصول در به انجام رساندن تحصیل خود موفق باشند. پایان نامه، گزارش مفصل از پژوهشی است که دانشجو به کمک و راهنمایی و نظارت یک استاد مشاور و راهنما در زمینه‌ای خاص انجام داده و می‌نویسد. اما اغلب به دلیل این‌که اولین کار جدی تحقیقاتی دانشجو محسوب می‌شود در این زمینه با دشواری‌هایی روبرو می‌شوند. برای حل مشکلات در انجام پایان نامه دکترا بهتر است تا دانشجویان با نحوه نگارش پایان نامه دکترا آشنایی داشته باشند.

موارد زیر همگی از مراحلی است که به نوعی لازمه به پایان رساندن این پژوهش خواهد بود:

 

انجام پایان نامه دکتری همواره با راهنمایی یکی از استادان به عنوان مشاور و راهنما به دست دانشجو انجام می‌گیرد و در اغلب دانشگاه‌های دنیا یکی از شرایط فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد. نام این گزارش معمولا در مقطع کارشناسی ارشد، پایان نامه و در مقطع دکتری، رساله است که در زبان فارسی برای رساله نیز اغلب واژه پایان نامه دکترا به کار برده می‌شود. بعد از انجام این پژوهش، دانشجو می‌بایستی در جلسه دفاعی که از قبل برای ارائه این گزارش معین شده حضور یافته و به سوالات داوران حاضر در این جلسه پاسخ دهد. کار تحقیقی در مقطع دکترا کاری است که بسته به شیوه و زمان تدریس ۳ تا ۵ سال و حتی بیشتر از آن زمان می‌برد.

چگونه رساله دکتری بنویسیم

 

در برخی کشورها مانند ایران، گذراندن این مقطع تحصیلی شامل دو مرحله آموزش و پژوهش است. همان‌طور که از نام این بخش‌ها بر می‌آید بخش آموزش، شامل گذراندن و پاس کردن واحدهای مربوط به رشته تحصیلی می‌باشد و دو سال بعد از موفقیت در آزمون جامع دکترا زمان پژوهش و تدوین رساله می‌باشد. اما در کشورهای دیگری مانند انگلستان که پژوهش محور هستند از همان ابتدای پذیرفته شدن در این مقطع، انجام پایان نامه دکترا و تحقیق و پژوهش شروع می‌شود.

 

بسیاری از مقالات علمی، نتیجه همین پژوهش‌های دانشگاهی هستند. یعنی به راحتی می‌توانند مبنای پژوهش‌های علمی بعدی در سطح وسیع باشند. تنها عیب پژوهش‌های دانشگاهی در این است که در سطح وسیع چاپ نمی‌شوند. تعداد نسخه‌هایی که از این پایان نامه‌ها چاپ می‌شود نهایت ۱۰ نسخه است. یک نسخه از این پایان نامه‌ها در اختیار واحد آموزش دانشکده، نسخه دیگر در کتابخانه دانشکده محل تحصیل دانشجو، نسخه دیگر در اختیار استاد مشاور و راهنما قرار می‌گیرد. یک نسخه از پایان نامه دکترا به امانت دست مراکز ملی علمی سپرده می‌شود. در ایران نسخه‌ای از پایان نامه تمام دانشجویان سراسر کشور و دانشجویان خارج از کشور در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) نگهداری می‌شود. استخراج مقاله از این پایان نامه‌ها راه حلی برای استخراج دانش جدید کشف شده است. این کار باعث می‌شود تا سطح دسترسی به این علوم افزایش یابد. امروزه یک نسخه الکترونیکی از این پایان نامه‌ها در اختیار دانشگاه (در صورتی که امکان نگهداری این فایل‌های الکترونیکی را داشته باشند) قرار می‌گیرد. این در حالی است که برای در دسترس بودن این مقالات قوانینی تصویب شده است.

 

در بین استاد راهنما، مشاور و داور، استاد راهنما با هدایت دانشجو در مسیرهای درست تحقیق و پژوهش نقش اساسی ایفا می‌کند. همان‌طور که از اسم مشاور پیداست می‌تواند مشورت‌هایی را در زمینه روش تحقیق و پژوهش، منابعی که دانشجو می‌بایستی به آن‌ها رجوع کند، دیدگاه‌های مشاوره‌ای خود را در اختیار استاد راهنما و دانشجو قرار دهد. داور نیز در این پروسه نقش خود را در روز داوری ایفا می‌کند. یکی از داوران  می‌بایستی از دانشگاه دیگری به این پروسه وارد شود و در زمینه تحقیق صورت گرفته نیز اطلاعات بسیار زیاد داشته و صاحب مقالات متعدد باشد. متن پایان نامه مدتی قبل از دفاع در اختیار داوران قرار می‌گیرد تا بتوانند قبل از جلسه دفاع وقت کافی برای مطالعه آن داشته باشند و در مورد آن جلسه دیدگاه‌های منتقدانه و منصفی ارائه دهند. در این زمینه انتظار می‌رود تا با تمامی این تفاسیر قضاوت عادلانه‌ای در مورد پایان نامه صورت گیرد.

 

اولین مشکل دانشجویان در رابطه با انجام پایان نامه، انتخاب موضوع است چرا که هر موضوع علمی که انتخاب می‌شود معمولا توسط دانشجویان قبلی انجام شده است. انتخاب موضوعی که ارزش کار و پژوهش بر روی آن را داشته باشد کمی مشکل است. مواردی که می‌تواند به شما در حل این مشکل کمک کند به این ترتیب است:

 

بعد از انتخاب موضوع، مرحله بعدی در انجام پایان نامه، نگارش و تدوین پروپوزال است. پروپوزال در حقیقت طرح اولیه موضوع پژوهش شما می‌باشد. معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ صفحه است. در پروپوزال مسائلی از قبیل فرضیه‌های موضوع و روش و مراحل انجام پژوهش و در حقیقت نتیجه‌ای که پیش بینی می‌کنید تا در پایان از انجام این پژوهش بگیرید در آن می‌بایستی قید شود. در پروپوزال به موارد اهمیت موضوع مورد پژوهش و دلایل کافی برای کار بر روی این پژوهش پرداخته می‌شود. علاوه بر مورادی که گفته شد به مواردی از قبیل سابقه موضوع پژوهش نیز باید اشاره کنید.

 

یکی از قدم‌های مهم در انجام هر پایان نامه‌ای به خصوص پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی، جستجو و مطالعه منابع دیگر در موضوع پژوهش است. به دلیل این که گذراندن این راه، در حقیقت ادامه راه‌های پیموده شده توسط دیگران است، چه بسا بدون ارتباط با این منابع پیمودن این راه بسیار دشوارتر خواهد بود. می‌توان این مسئله را به نوعی مشابه با این موضوع دانست که راهی را شخصی پیموده و در آن تجربیاتی را به دست آورده و شما مجددا تجربیات قبلی را تجربه کنید و سپس به موضوع خودتان بپردازید. این کار قطعا وقت و انرژی شما را به هدر خواهد داد. برای جستجو باید کلید واژه‌های اصلی در زمینه پژوهش را بدانید و برای این کار به پایگاه بانک‌های اطلاعاتی مراجعه کنید و به کاوشی عمیق و همه جانبه بپردازید.

مواردی هست که اگر در این زمینه در نظر بگیرید کار شما را در این جستجو بسیار راحت خواهد کرد:

 

در این بخش، داده‌هایی که توسط دانشجو گردآوری می‌شود به نوعی تنظیم شده، مورد تحلیل و بررسی و مقایسه قرار می‌گیرد. اما نوع داده‌ها باتوجه به رشته تحصیلی و موضوع پژوهش متفاوت است. برخی داده‌ها کیفی و تفسیری و داده‌های دیگر کمی و آماری هستند. در برخی حوزه‌ها مانند علوم اجتماعی و … گردآوری داده‌ها با مصاحبه، پرکردن پرسش‌نامه و اسناد و مدارک تاریخی و … صورت می‌گیرد و در برخی حوزه‌ها، داده‌ها از طرح‌ها و محیط‌های آزمایشگاهی استخراج و گردآوری می‌شوند. برای گردآوری و تحلیل این داده‌ها نیز باید اصول مربوط به آن‌ها رعایت شود. دانشجو می‌بایستی در تحلیل این داده‌ها از جهت‌گیری دور باشد تا بتواند تحلیل درستی از آن‌ها داشته باشد.

 

در مرحله قبل در مورد گردآوری داده‌ها توضیحاتی داده شد اما اگر داده‌های به دست آمده به خوبی تحلیل نشوند حتی بهترین داده‌ها هم که گردآوری شده باشند عملا کار پژوهش شما را بی‌نتیجه خواهند گذاشت. این داده‌ها به نحوی باید تفسیر شوند که شخصی که به مطالعه این داده‌ها می‌پردازد باتوجه به تفسیر ویرایشگر این اثر از آن تصویری درست در ذهنش نقش ببندد. نکات مهمی را که در این زمینه می‌بایستی رعایت کنید تا در ارائه و تفسیر نتایج بتوانید گامی موفق بردارید در اختیار شما قرار خواهم داد:

 

در این مرحله، نگارش متن اصلی پایان نامه دکترا باتوجه به پروپوزال نوشته شده در ابتدای انجام پایان نامه صورت می‌گیرد. این بخش مرحله بسط دادن داده‌های گردآوری و سازمان‌دهی پژوهش است. متن رساله می‌بایستی روان و واضح و به دور از هرگونه ابهامی باشد. ارتباط بین بخش‌های مختلف به درستی رعایت شود و متنی یکدست نگارش شود. مهم‌ترین نکاتی که در این بخش می‌بایستی رعایت کنید از این دست می‌باشند:

 

در این جلسه که با حضور داوران داخلی و خارجی (داوری که از دانشگاه دیگری دعوت شده) برگزار می‌شود به دانشجو در حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه وقت داده می‌شود تا درباره دستاوردهای پژوهش خود سخنرانی نماید. در ایران جلسه دفاع عمومی است و هرکسی می‌تواند در این جلسه حضور پیدا کند. حضور استاد راهنما و مشاور پایان نامه در این جلسه اجباری نمی‌باشد. سوالاتی که در جلسه دفاع از دانشجو پرسیده می‌شود فقط توسط داوران (همان‌طور که پیش از این گفته شد متن پایان نامه از قبل در اختیار آن‌ها قرار گرفته است) حاضر در جلسه است. در این جلسه توانایی دانشجو در صحبت کردن نقشی اساسی را در موفق بودن این جلسه ایفا می‌کند. در این جلسه دانشجو می‌بایستی تا به مهم‌ترین نکات پژوهش خود بپردازد و درباره آن‌ها صحبت کند در غیر اینصورت حاضران در جلسه دفاع برداشت درستی در زمینه پژوهش صورت گرفته نخواهند داشت. این جلسه فرصتی برای دانشجو است تا کاستی‌ها و اشکالات پایان نامه خود را پیدا کرده و تا ارائه نهایی آن‌ها را اصلاح نماید. در این جلسه اغلب، داوران پیشنهادهایی سودمند را در صورت لزوم به دانشجویان می‌دهند.

نکاتی که در جلسه دفاع می‌بایستی رعایت شود:

 

معمولا به دلیل این‌ که در جلسه دفاع از طرف داوران پیشنهادهایی برای اصلاح در پژوهش صورت گرفته ارائه می‌شود جلسه دفاع، آخرین جلسه در کار تدوین و نگارش پایان نامه دکترا نیست. بعد از این جلسه اگر کار اصلاحات کم باشد در صورت تصدیق اصلاحات انجام شده توسط استاد راهنما و مشاور کار ارائه پایان می‌یابد. در غیر اینصورت می‌بایستی تا این اصلاحات به تایید استادان داور برسد.

 

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، نگارش و تدوین پایان نامه دکترا اولین کار پژوهشی جدی دانشجو محسوب می‌شود. پایان نامه را می‌توان از یک جهت فرصتی برای تمرین اخلاق پژوهشی دانشجو دانست. علاوه بر صداقتی که نگارنده پایان نامه باید در نگارش پژوهش خود داشته باشد حتی اگر یافته‌های او با فرضیه‌ها و پیش فرض‌هایش مغایرت داشته باشد موازین و حقوق‌های متعددی وجود دارد که هر نگارش‌گری ملزم به رعایت آن موارد می‌باشد. نگارش‌گر پایان نامه باید صادق، منصف و بی‌طرف بوده و هیچ گونه جهت‌گیری در نگارش و تدوین پایان نامه خود نداشته باشد. رعایت اخلاق پژوهش از الزامات انجام هر پایان نامه‌ای است. یک نگارنده پایان نامه باید حریم و حقوق افرادی که با پژوهش در ارتباط بوده‌اند را حفظ نماید. حفظ اطلاعات شخصی کسانی که در پرسش نامه‌ها اطلاعات خود را پر کرده‌اند و حقوق مولفانی که از آثار آن‌ها در پایان نامه خود استفاده کرده‌اند از مواردی است که دانشجویان ملزم به رعایت آن‌ها هستند.

 

طی پژوهش و نگارش پایان نامه‌ها، دانشجویان از مشاوره‌ها وراهنمایی‌های استادان راهنما و مشاور بهره بسیار می‌برند. در مورد این موضوع دانشجویان بایستی در رابطه با نقش استادان راهنما و مشاور توجیه باشند. نقش استادان راهنما و مشاور در اجرای پایان نامه، فقط هدایت دانشجو در مسیرهای درست انجام پژوهش می‌باشد. از کارهایی که یک استاد راهنما طی این پژوهش می‌تواند برای دانشجو انجام دهد طرح سوال‌هایی است که ذهن دانشجو را در موضوع پژوهش بیشتر درگیر کند تا دانشجو به تحقیق و مطالعه بیشتری در این زمینه بپردازد. دانشجو باید با اتخاذ تدابیر منطقی بتواند از راهنمایی‌های استادان راهنما و مشاور بهترین استفاده را کند. تمامی مطالبی که در این بخش گفته شد به معنی این نیست که استاد راهنما و حتی مشاور بایستی در این پژوهش هم گام با دانشجو قدم برداشته و به پژوهش بپردازند. استاد راهنما و مشاور فقط در حکم راهنما برای دانشجو هستند و گام اصلی در پژوهش بر عهده خود دانشجو است.

انجام پروپوزال

سلام وقت بخیر. اگر یک موسسه خوب و قدیمی برای انجام پایان نامه میخواید سایت مشاوران تهران بهترین انتخاب هست.

چکیده رساله مینیاتوری از کل رساله است و لازم است شامل عصاره‌ای از همه بخش‌های اصلی رساله که به طور معمول و به ترتیب عبارت­اند­از بیان مسئله، پرسش‌ها، فرضیه‌ها و محدودیت‌ها، مرور پیشینه، مبنای نظری، روش‌شناسی و بحث و تحلیل داده‌ها و نتیجه‌گیری باشد. چکیده مقاله نباید مشتمل بر کلی‌گویی‌های واضح و بدیهی و احیاناً مبهم باشد و لازم است تصویری هرچند کلی ولی دقیق از نقشه پژوهش ترسیم نماید.

هر رساله‌ علاوه بر ترجمه‌ دقیق چکیده فارسی به انگلیسی، باید شامل چکیده مبسوط دیگری در دست‌کم سه صفحه به زبان انگلیسی باشد. در ضمن، لازم است در چکیده مبسوط انگلیسی کلیه اطلاعات مربوط به مقاله‌هاي مستخرج از رساله

(منتشرشده و یا ارسال شده برای چاپ) ذكر شود؛ همچنین واژه‌های کلیدی باید بعد از چکیده بیان شوند. بدیهی است که در چکیده مبسوط هر یک از بخش‌های مذکور در چکیده معمول رساله‌ها با تفصیل بیشتری درج خواهند شد.

چگونه رساله دکتری بنویسیم؟

موارد زیر از جمله شرایط احراز کفایت دستاوردهای رساله و صدور مجوز دفاع است:

چگونه رساله دکتری بنویسیم

متن رساله لازم است به فارسی روان و قابل فهم نگاشته شود به طوری که خواننده را به درک مطلب رهنمون سازد؛

غامض‌گویی، متون گرده‌برداری شده ترجمه‌ای و یا الگوگرفته از یکی از زبان‌های خارجی مورد قبول نخواهد بود.

سادگی، روانی و انسجام متن فارسی از ضروریات است.  

جملات تشکیل‌دهنده متن رساله بهتر است متعدد اما کوتاه باشند، چراکه جملات بیش از حد طولانی مخل فهم هستند.

استفاده از کلمه‌ها و عددهای انگليسی در متن فارسی رساله نادرست است.

عنوان فصل‌ها يا بخش‌ها كوتاه باشد و همچنین نبايد انگليسی یا فرمول باشد.

رعایت قواعد دستور زبان از جمله نكات مهمی است كه در سرتاسر رساله بايد در نظر گرفته شود؛

متن رساله باید عاری از هوگونه غلط‌ املايي باشد، به همین دلیل به دانشجویان گرامی توصیه می‌شود دفترک «دستور خط فارسی» فرهنگستان زبان و ادب فارسی را که نسخه رایگان آن در وبگاه فرهنگستان و زبان ادب فارسی به نشانی:

 http://www.persianacademy.ir/fa/das.aspx قابل دسترسی است، راهنمای تدوین رساله خود قرار دهند.

همچنین کتاب‌های «‌‌شیوه‌نامه‌» و «‌غلط ننویسیم»  (مرکز نشر دانشگاهی) می‌توانند مفید باشند.  

چگونه رساله دکتری بنویسیم؟

استفاده مکرر و غیرلازم از فعل «می‌باشد» و «می‌گردد» به‌جای «است» و «می‌شود»؛

پیشوند فعلی«مى» همواره جدا از ریشه فعلی پس از خود نوشته‌ مى‌شود و بايد بين آنها و کلمه بعد يک نيم‌فاصله باشد نه يک فاصله تمام(به عنوان مثال «می ‌شود» نادرست و «می‌شود» صحیح است)؛

کلمه‌های مرکب که از چند جزء تشکیل شده‌اند در بیشتر موارد باید جدا و با نیم‌فاصله نوشته شوند(مانند «بطوریکه» که لازم است به‌صورت «به‌طوری‌که» نوشته شود)؛

استفاده از علامت‌های سجاوندی مانند ويرگول، كاما، نقطه و … به حد مورد نياز و برای برطرف‌كردن ابهام‌ها است. از افراط در به‌كارگيری اين نشانه‌ها خودداری كنيد. انتهای هر جمله با نقطه مشخص می‌شود و بلافاصله بعد از نقطه «و» آورده ‌نمی‌شود. نبايد بين كاما و كلمه قبل از آن فاصله‌ای درج شود. همچنين بايد بين كلمه بعد از نقطه یا كاما حتما يک فاصله درج گردد؛

هيچ‌گاه در نگارش جمله‌ای معترضه در داخل جمله‌ای ديگر، حرف اضافه «را» را پس از فعل جمله معترضه قرار ندهيد. به‌طور مثال ننويسيد «او كتاب‌های جديدی كه خريده بود را به كتاب‌خانه تحويل داد». بلكه بنويسيد «او كتاب‌های جديدی را كه خريده بود، به كتاب‌خانه تحويل داد»؛

متن رساله باید یک‌دست باشد. به‌عنوان مثال در همه جای رساله باید از کوتاه شده «ی» یعنی «ء» و یا از «ی» استفاده شود.

موسسه نگارشگران برتر با هدف آموزش انجام پایان­ نامه اقدام به برگزاری کلاسهای آموزش انجام پایان نامه بر حسب رشته­ های مختلف و مقاطع تحصیلی نموده است . موسسه نگارشگران برتر دارای تیم پژوهشی قوی ، متخصص و مجرب است که در تمام مراحل آموزش انجام پایان نامه ،گام به گام با دانشجو حرکت می­کند تا در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت پایان نامه خود را ارائه دهند. هدف اصلی این موسسه آموزش انجام پایان نامه به دانشجویان است تا خطا و اشتباهات دانشجویان عزیز را به حداقل برساند و دانشجویان بتوانند در کوتاه ترین زمان و بدون خطا پایان نامه خود را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری انجام دهند.

اگر شما دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری باشید احتمالا نوشتن پایان نامه یکی از دغدغه های شماست. انجام پایان نامه علاوه بر مشکلاتی که برای نگارش ، انتخاب موضوع پایان نامه و نوشتن پروپزال دارد ، جنبه مالی آن نیز یکی از مشکلات دانشجویان است. نگارش پایان نامه از ابتدا تا انتها شامل هزینه هایی است که شاید برخی از دانشجویان توان پرداخت آن را نداشته باشند. بنابراین ما در نگارشگران برتر با استفاده از برترین مشاوران کشور سعی کرده ایم تا هزینه های اضافی را کسر و انجام پایان نامه برای شما ارزان تمام شود. کافیست تا با مشاورین ما تماس بگیرید تا شما در انجام پایان نامه ارزان راهنمایی کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ایمیل:

negareshgranebartar@gmail.com

شماره تماس ها :

02166843012

09337438218

09386882677

 

برای نوشتن پایان نامه دکتری از کجا شروع کنیم ؟

از دانشجویان دوره های دکترا، انتظار بالاتری برای نوشتن پایان نامه می رود. چرا که آنها حداقل ۱ پایان نامه در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد نوشته و از آن به طور موفقیت آمیزی دفاع کرده اند. اما به هر حال‌ نوشتن پایان نامه دکترا چه در داخل و چه در خارج از کشور، ضوابط و معیارهای خاص خود را دارد و سخت گیری دانشگاه ها برای پایان نامه های دانشجویان دکترای خود به مراتب بیشتر از مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد است

در ابتدا برای نوشتن پایان نامه دکتری بهتر است موضوع پایان نامه خوب و یکتایی را انتخاب کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید ، یادتان باشد حتما برای انتخاب موضوع پایان نامه و رساله دکتری حتما از اساتید راهنما و دوستان خود که رساله حود را تکمیل کرده اند کمک بگیرید. اما ما به شما مشاورین و موسسات آموزش انجام پایان نامه را پیشنهاد می دهیم شما میتوانید با مشاوره با این موسسات انجام پایان نامه بسیار ساده موضوع خود را انتخاب کنید.

پایان نامه و رساله در واقع آخرین مرحله از فعالیت یک دانشجو در مقطع رشته تحصیلی بوده و آخرین نمره ای که فرد در دانشگاه کسب می کند،‌ خواهد بود. با مطالعه پایان نامه یک دانشجو می توان متوجه شد که وی تا چه اندازه روی محتوای دروسی که در طول تحصیل خوانده، تسلط پیدا کرده و تا چه اندازه اصول روش تحقیق (Research methodology)، اصول نوشتن پروپزال ، اصول طراحی مساله (Research questions)، پیدا کردن گپ های تحقیقاتی (Research gaps) و اصول منبع یابی (Referencing) را می داند.

چگونه رساله دکتری بنویسیم ؟ قسمت اول

چگونه رساله دکتری بنویسیم

هدف شما بایستی شامل مساله تحقیق که قبلا شفاف شده و همچنین حوزه ای که قصد بررسی آن را دارید، باشد. معمولا این قسمت در ابتدای پروپوزال ارائه میشود. زمانی که مساله تحقیق خود را بررسی می کنید آن را از طریق مطرح کردن سوالات متعدد با جزئیات بیشتر مشخص نمایید. این سوالات میتواند هدف مشخص مطالعات شما باشد. پاسخهایی که به این سوالات در آینده می یابید می تواند پاسخگوی مساله اصلی تحقیق باشد.

کلیه مواردی را که مایلید در تحقیق شما گنجانده شود، در تعریف مساله و اهداف طرح، بیان میشود. شما احتمالا نمیتوانید تمام ابعاد یک مساله خاص را در تحقیق خود بگنجانید. از اینرو توصیه میشود مواردی را که شامل تحقیقتان نمیگردد نیز بیان کنید. بررسی هایی که حوزه بیش از وسیعی را دربرگیرند، عملی نبوده و منجر به بروز مشکلاتی خواهند شد. مرزهای تحقیق خود را مشخص کنید.

بایستی خواننده را متقاعد نمایید که حوزه انتخابی مورد تحقیق توسط شما، مهم بوده و در آینده می تواند کمکی به حل مسائل این زمینه کاری باشد. باید به نحوه ایجاد تغییرات توسط یافته های شما و همچنین دلیل اهمیت اجرا و انجام این تحقیق اشاره گردد.

فرضیه یک حدس منطقی است که نشان میدهد چه نوع اطلاعاتی مورد نیازتان میباشد. همه بخشهای تحقیق نیازمند در نظر گرفتن فرضیه نمی باشد. در علوم طبیعی ارائه فرضیه بسیار معمول است. فرضیه از این جهت سودمند است که به محقق هدف و جهتی را برای تحقیق مشخص می کند. به یاد داشته باشید که فرضیه صرفا یک پیش بینی است که بایستی به صورت ارزیابی شده و با مدارک معقول رد یا پذیرفته شود.

موارد زیر نیازمندیهای ارائه یک فرضیه درست می باشند:

فرضیه بایستی شفاف بیان شده و به در جهت نکات اصلی باشد.

فرضیه باید قابلیت آزمون داشته باشد.

فرضیه بایستی ارتباطی بین متغیرها برقرار سازد.

فرضیه بایستی در محدوده مدیریت پذیر ارائه شود.

فرضیه بایستی با حقایق و اصول تعریف شده فعلی مرتبط باشد.

فرضیه بایستی در بازه زمانی معقولی قابل ارزیابی و تست باشد.

اگر شما دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری باشید احتمالا نوشتن پایان نامه یکی از دغدغه های شماست. انجام پایان نامه علاوه بر مشکلاتی که برای نگارش ، انتخاب موضوع پایان نامه و نوشتن پروپزال دارد ، جنبه مالی آن نیز یکی از مشکلات دانشجویان است. نگارش پایان نامه از ابتدا تا انتها شامل هزینه هایی است که شاید برخی از دانشجویان توان پرداخت آن را نداشته باشند. بنابراین ما در نگارشگران برتر با استفاده از برترین مشاوران کشور سعی کرده ایم تا هزینه های اضافی را کسر و انجام پایان نامه برای شما ارزان تمام شود. کافیست تا با مشاورین ما تماس بگیرید تا شما در انجام پایان نامه ارزان راهنمایی کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ایمیل:

negareshgranebartar@gmail.com

شماره تماس ها :

02166843012

09337438218

09386882677

 

نوشته رادنی ای. رود. وی در سال 2010 دکتری‌ خود را به اتمام رساند. او استادیار دانشگاه ایالتی تگزاس در رشته علوم پزشکی آزمایشگاهی است.

22 نکته برای قبول شدن در مصاحبه دکتری

در این مطلب 10 توصیه استادیار دانشگاه ایالتی تگزاس آمریکا را عنوان می‌کنیم. توصیه‌هایی که بعد از سال‌ها تجربه در زمینه پژوهش به دست آمده‌اند. دوره دکتری می‌تواند دوره‌ای دشوار باشد اما با یک برنامه‌ریزی خوب و پشتکار می‌تواند این دوره را به خوبی به پایان برد و از ثمره آن بهره‌مند شد.

1. خود را با نگارش آن درگیر کنید – و یاد بگیرید چگونه یک پروپوزال برای فاند بنویسید
بعضی‌ها ممکن است بگویند این امر بعد از پایان دکتری مهم‌تر است. گون این حرف را نخورید! یاد گرفتن نگارش یک پروپوزال فاند مانند پایان‌نامه یا مقاله معمولی نیست. با این حال‌ همه انواع پروپوزال (فدرال، ایالتی، نهادها، تجاری/خصوصی، ارتشی) ممکن است به شما موقعیتی برای فاند پژوهش‌‌تان در حال تحصیل دکتری بدهند. و ممکن است اصلا بهترین و جالب‌ترین آیتم رزومه‌تان برای پیدا کردن کاری عالی باشد. به طور مثال، سازمانی که من در آن کار می‌کنم، مجمع علوم پزشکی آزمایشگاهی آمریکا، گرنت‌های پژوهشی برای پژوهش‌های دکتری ارائه می‌دهد. من توانستم بیشتر بودجه پژوهشم را با این موقعیت تامین کنم. بسیاری از دیگر آزانس‌های گرنت فدرال، سازمان‌ها و نهادهای خصوصی موقعیت‌های فاند دارند که به دانشجویان دکتری امکانی برای تامین مالی پژوهششان را می‌دهند؛ مخصوصا اگر شما پژوهشی را انجام می‌دهید که برای اهداف آن نهاد/آژانس مهم است.

2. راهنمایی قوی پیدا کنید
این موضوع خیلی مهم است. آیا این راهنمای می‌تواند استاد راهنمای شما باشد؟ امکان دارد، ولی سعی کنید کسی را پیدا کنید که بتواند به شما بازخورد‌هایی انتقادی و انگیزه برای پروژه بدهد. من این شانس را داشتم که چندین همکارم در دانشگاه مسیر دکتری را در پیش گرفتند. من چند نفر از این «پیشکسوتان دکتری» را پیرامون خودم جمع کردم و آنها توانستند به من کمک کنند تا از معضلاتی که کار من را کندتر می‌کرد جلوگیری کنم. آنها همچنین توانستند مهم‌ترین چیزی که یک دانشجوی دکتری ممکن است نیاز داشته باشند را به من هدیه دهند – فهم درست و بازخوردهای مستمر. سعی کنید فردی را پیدا کنید که می‌داند چگونه به شما را در راه اتمام کار انگیزه بدهد. این فرد می‌تواند یک همکار یا یک استاد قدیمی باشد. با این حال، نباید دوستی باشد که به شما می‌گوید همه چیز خوب است.

چگونه رساله دکتری بنویسیم

3. پوست کلفت باشید و بازخوردهای انتقادی برای آنچه انجام داده‌اید دریافت کنید – انتقاد سازنده
اشکالی ندارد که کمی غصه بخورید (همه ما وقتی می‌فهمیم در سال اول دکتری برنده جایزه نوبل نمی‌شویم کمی غصه می‌خوریم) ولی هر چه زودتر از آن بگذرید و از نظرات بیاموزید. بیشتر اساتید و مشاوران چیزهای زیادی درباره بالا و پایین‌های طراحی پژوهش، نوشتن برای نشریه‌ها و پیدا کردن گرنت دارند. یک مثل قدیمی هست که من همه به دانشجویان و همکارانم می‌گویم: «ما همیشه سخت‌گیرترین معلم را به یاد می‌سپاریم.» – به دلایلی این درست است.

4. استاد راهنمای درست را انتخاب کنید
من همیشه به دانشجویان دکتری می‌گویم که بهترین استاد در دانشکده ممکن است بهترین انتخاب نباشد – یا جدیدترین استاد دپارتمان. خودتان تحقیق کنید! آیا آنها با دانشجویان دکتری در وقت درست فارغ‌التحصیل می‌کنند، و آیا آنها در حوزه پژوهشی خود شناخته شده‌اند؟ آیا آنها دانشگاهی‌اند؟

یک راه برای پیدا کردن استادراهنما انجام دادن تحقیق بر روی اینترنت است، یا می‌توانید با دانشجویان فعلی درباره اساتید صحبت کنید. دپارتمان همچنین ممکن است بتواند شما را با دادن اطلاعات آماری اساتید کمک کند. به طور مثال، من اطلاعاتی درباره دوره تمام کردن دانشجویان دکتری با استاد ایکس را به دست آوردم. نظر شخصی من این است که یک استاد تازه‌کار به درد نمی‌خورد که می‌خواهد رزومه جمع کند و یک استاد در حال بازنشسته شدن که دیگر نگران پژوهش نیست هم همینطور. اشکالی ندارد اگر سخت‌گیر باشند، اگر آنها چیزی به شما بیاموزند و شما را از پروسه عبور دهند؛ این چیزی است که اهمیت دارد. مانند بچه‌داری می‌مانند؛ آنها نباید دوستانتان باشند وقتی شما به اولیا نیاز دارید! 

5. پروژه‌های پژوهشی دوره تحصیلی یا مطالعات مستقل برای نمره را به سمت پایان‌نامه‌تان هدایت دهید
این می‌تواند توصیه شماره یک من باشد. اگر شما می‌توانید بررسی ادبیات یا پروژه‌های اولیه پژوهش را در دوره‌های پیشین خود به سمت آنچه می‌خواهید در دکتری انجام دهید، حتما این کار را بکنید. این قدم در ذخیره زمان در فاز پایان‌نامه دکتری به شما کمک می‌کند. من سه مطالعه مستقل (با اعضای کمیته پایان‌نامه آینده) در نه ساعت ساعت کار دکتری اضافه کردم در حالی که همچنان بیشتر دو فصل اول پایان‌نامه‌ام را به اتمام رساندم.

6. موضوع پایان‌نامه‌تان را محدود نگه دارید
ممکن است شما بخواهید دنیا را نجات دهید ولی آیا می‌خواهید 10 سال برای دکتری خود وقت بگذارید؟ شما بعد از دکتری زمان برای نجات دنیا خواهید داشت. اگر می‌خواهید جایزه نوبل ببرید در حالی که بر روی پایان‌نامه خود کار می‌کنید، خدا قوت، ولی برای یک تعهد طولانی آماده باشد. این خیلی مهم است.

یک موضوع محدود ممکن است به نظر بیاید که شما داده‌ کافی یا حرفی برای گفتن نخواهید داشت. ولی هر چه من بیشتر پژوهش انجام می‌دهد، بیشتر به ارزش یک طرح پژوهشی قوی و محدود پی می‌برم. با پژوهشگران فعال در حوزه علاقه‌ اصلی‌تان آشنا شوید و درباره «نیاز» پژوهش به بحث و گفتگو بپردازید. آیا چیزی از پژوهش شما کم است؟ آیا سوالات پژوهشی یا فرضیه‌های که پرسیده‌ شده‌اند نیاز به پاسخ دارند؟ اینها راه‌های عالی برای محدود کردن موضوع و متناسب کردن آن برای انتشار است.

7. دلیلی وجود دارد که 50 درصد دانشجویان دکتری در اتمام پایان‌نامه خود تاخیر دارند
پشت‌کار و تمام کردن کار، به نظر من، دو ویژگی مهم هستند که یک فرد بعد از اتمام کلاس‌های نیاز دارد. من به دو فرزندم هم می‌گویم، اشکالی ندارد اگر شکست بخورید ولی نباید کار بکشید. اهداف و برنامه‌ای برای پایان‌نامه‌تان داشته باشد و به آن عمل کنید. من با استاد راهنمایم هر سه هفته یک بار ملاقات می‌کردن و کارم را در یک سال و نیم به پایان رساندم. این کار شدنی است! خودتان یا استاد راهنمایتان را زیر سیبیلی رد نکنید. برای دیدار در زمان مشخص وقت بگذارید. من معمولا به استاد راهنمایم این قول را می‌دادم که بخشی از یک فصل را تا پیش از دیدار بعدی آماده می‌کنم.

و استاد راهنمایتان را با ایمیل کردن صفحات برای ویرایش در شب قبل تنها نگذارید. همیشه مطمئن شوید که به آنها حداقل یک هفته برای بررسی کارتان تا زمان معوق شده وقت می‌دهید. آنها نیز سرشان خیلی شلوغ است و اگر آنها زمان کافی برای ویرایش صفحات کار شما داشته باشند، کارایی بیشتری خواهد داشت. هر قدمی که برمی‌دارید را جشن بگیرید تا حس کنید که در حالی پیشروی هستید.

8. تنها بر روی قدم یا مانع بعدی تمرکز کنید
این می‌تواند خیلی سخت باشد – نگران نبودن درباره تمام روند پایان‌نامه. خیلی راحت است که با کوهی از لیست‌ کارها فلج شد. هدف، برنامه و تمرکزتان را بر آنچه دقیقا روبروی شما قرار دارند تنظیم کنید. معمولا اولین قدم شکل دادن کمیته با استاد راهنما است. آن را انجام دهید و جشن بگیرید. سپس به سمت قدم بعدی حرکت کنید و بعد قدم بعدی:

9. یک همکار پژوهش کمی (یا کیفی) قوی که به شما در طراحی پژوهش کمک می‌کند پیدا کنی
این یک تصمیم حیاتی است، و انجام به هنگام و درست آن باعث می‌شود پایان‌نامه شما بر روی قفسه کتابخانه خاک نخورد. تجربه من نشان داده که بیشتر پایان‌نامه‌ها ضعیف نگارش شده یا بی‌معنا به دلیل طراحی پژوهش غلط شکل گرفته‌اند. اگر دانشگاه شما یک فرد مطمئن برای طراحی پژوهش کمی دارد، به او رجوع کنید. ولی اگر پژوهش ما کیفی است، به آن فرد را برای کمیته خود یا برای راهنمایی رجوع نکنید.

اگر شما در نظر دارید از رویکر جند روشی استفاده کنید، بد نیست از آن استفاده کنید. من دوست خوبی دارم که پژوهشگر کمی متخصصی است که جوایز متعددی برای پروژه‌هایی در رشته‌های مختلف برده است. او همیشه می‌گوید که بزرگترین ضعف پایان‌نامه‌ها، طراحی ضعیف است. این یک مشکل ملی است پس آن را نادیده نگیرید. اگر نیاز به کمک دارید آن را درخواست کنید. پایان‌نامه‌تان را از ابتدا درست بنا کنید. این کار نه تنها به شما کمک می‌کند که کار را به پایان برسانید، بلکه باعث می‌شود کارتان برای چاپ مرتبط باشد.

10.  برای کارتان تبلیغ کنید و با دیگران صحبت کنید
این توصیه ممکن است به نظر برای پایان‌نامه غیر مرتبط بیاید. با این حال، من می‌گویم که شما باید این کار را نه تنها در دانشگاه بلکه در نشست‌ها، سازمان‌های حرفه‌ای برای پرزنتیشن‌های دانشجویات دکتری، همکاران در حوزه پژوهشی شما و دیگر راه‌ها برای تبلیغ کارتان استفاده کنید. قطعا، در دنیای امروز این امر در یک بلاگ خوب نیز امکان پذیر باشد. ممکن است با این کار بتوانید به یک هیئت علمی قوی برای پژوهشتان بربخورید که با رفتن به بخش‌های پایانی تکمیل پایان‌نامه‌تان به یک موقعیت شغلی منجر شود.

حالا بروید و پایان‌نامه‌تان را انجام دهید. بر روی هر قدم تمرکز کنید و خودتان را تصور کنید که آن را تمام می‌کنید. موفقیت بیشتر مرتبط با سخت کوشی و تلاش است. این چیزی است که یک پروژه «تقریبا تمام‌شده» را با یک «کار بسیار عالی» متفاوت می‌کند. با تجربه من، هیچ چیزی جایگزین سماجت و سختکوشی است. با آروزی بهترین‌ها!

اولین نفری باشید که از جدیدترین اخبار ما مطلع می شوید.

تمامی کالاها و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.


قوانین و مقررات

Copyright © Tehran Trainer Institute

به گزارش خبرنگار حوزه پایان‌نامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نگارش پایان‌نامه از جمله موارد تخصصی است که اغلب دانشجویان در نحوه نگارش علمی آن با مشکلاتی روبرو هستند، از انتخاب عنوان گرفته تا نگارش بخش‌های مختلف پایان‌نامه و اصلاحات تخصصی مربوط به آن، از این رو خبرگزاری آنا بر آن است تا با ارائه سلسله مباحثی در رابطه با نحوه نگارش پایان‌نامه و نکاتی که در این خصوص دانشجویان باید بدانند، چراغ راهی برای علاقه‌مندان به نگارش دقیق و تخصصی پایان نامه‌ها باشد.

پس از خواندن این گزارش دانشجویان و علم دوستان با نحوه نگارش پایان‌نامه مقطع دکتری آشنا خواهند شد.

یکی از پرسش‌هایی که در هنگام مصاحبه دکتری از شما سؤال می‌شود، در مورد موضوع پایان‌نامه دکتری شما است. انتظار می‌رود قبل از ورود به مرحله دکتری در مورد آن فکر کرده باشید و این گواه اهمیت انجام پایان‌نامه است. زیرا قبل از ورود میزان آگاهی شما بر تحقیق و علاقه‌مندی شما بر جستجوگری پرسیده می‌شود.

مقطع دکتری با توجه به اینکه دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد با پایان‌نامه نویسی آشنا شده کمتر با مشکل برخورد می‌کند ولی به 10 نکته باید قبل از شروع پایان‌نامه توجه نماید.

تحقیق مناسب

چگونه رساله دکتری بنویسیم

1. تحقیق و جستجوگری اصل اساسی یک دانشجوی دکتری است؛ او باید در تحقیق و پروژه علمی توان فکری و شرایط ذهنی بهتری نسبت به پایان‌نامه کارشناسی ارشد پیدا کرده باشد.

شناسایی دقیق مسئله

2.  شناسایی تمام جوانب تحقیقاتی موضوع شما، اینکه توانایی تأمین و رفع موانع و مشکلات مورد مطرح در موضوع خود را خواهید داشت یا خیر، آیا می‌تواند موضوع انتخابی شما یکی از نیازهای جامعه را رفع نماید؟ باید تمام این مسائل قبل از انتخاب موضوع را بسنجید.

انتخاب موضوع

3. انتخاب موضوع و گزینش بهترین و شایسته‌ترین موضوع درخور رساله دکتری شما، اینجا زمان آزمون‌وخطا دیگر نیست، موضوع شما باید جنبه کاربردی خود را داشته باشد زیرا اعتبار علمی شما در ابتدا از رساله دکتری شما نشئت می‌گیرد.

مسائل مالی

4. بحث‌های مالی پروژه شما جزء مهم‌ترین بحث‌های انتخاب موضوع است. چنانچه رساله دکتری شما هزینه‌بر است و به تأمین مالی زیادی نیازمندید و نمی‌توانید به‌صورت شخصی آن را پرداخت نمایید، در ابتدا دنبال مؤسسات مطالعاتی و پژوهش‌محوری باشید که تأمین‌کننده این هزینه هستند و چنانچه این کار مقدور نشد بهتر است موضوع خود را تغییر دهید.

پروپوزال

5. نوشتن پروپوزال: پروپوزال قوی با تمام مستندات و دلایل، بر کاربردی و تحقیق‌پذیر بودن جهت پروژه و کار مطالعاتی از ضروریات قبل از شروع پایان‌نامه است.

استاد مشاور

6. انتخاب استاد راهنما و مشاور: در انتخاب استادانی که بتوانند شما را در مسیر پروژه تحقیقاتی پایان‌نامه خود کمک کنند دقت کنید، سعی‌تان بر این باشد از استادانی درخواست کمک کنید که بیشتر بر موضوع شما تخصص داشته باشند و حداقل پروژه‌های مشابه و یا نزدیک به موضوع تحقیقاتی شما را انجام داده‌اند.

به‌روز بودن

7. پایان‌نامه باید با علم روز هماهنگ باشد به‌همین دلیل فراگیری زبان انگلیسی برای مطالعه و جستجوی کتاب‌ها و مقالات انگلیسی قبل از شروع پایان‌نامه نویسی می‌تواند یکی از الزامات باشد.

استخراج مقالات علمی مرتبط

8. استخراج چندین مقاله برای دفاع از رساله الزامی است، پایان‌نامه شما باید به شکلی باشد که بتوان حتماً از آن چند مقاله جهت ژورنال‌های تخصصی و اجلاس‌ها به دست آورد، این نکته را در نظر داشته باشید که در دفاع دکتری یکی از موارد اجباری، داشتن اکسپت پذیرش مقاله و یا گواهی مقالات در مجلات معتبر است.

زمان کافی برای تحقیق

9. زمان‌بَر بودن مقالات: در نظر داشته باشید انجام رساله دکتری زمان زیادی در حدود ۲ تا ۳ سال خواهد برد. به‌همین دلیل فرصت کافی برای پروژه و انجام مطالعات تحقیق خود خواهید داشت.

اشتباه نگارشی ممنوع

10. پایان‌نامه‌ای بدون اشتباهات دستوری و نگارشی بنویسید، هیچ‌گونه خطای نوشتاری و دستوری نباید در پایان‌نامه شما وجود داشته باشد چراکه ممکن است بعداً بخواهید رساله دکتری خود را به شکل کتاب چاپ کنید و با رعایت این موضوع گامی مؤثر در تدوین نهایی آن برداشته‌اید.

انتهای پیام/4133/پ

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی – آنا می باشد

ترجمانو

شبکه‌ای از مترجمین و ارزیابان حرفه‌ای

حتماً در حال حاضر بسیاری از دانشجویان مقطع تحصیلی دکتری درگیر نگارش پایان نامه دکتری خود هستند. اما به دلیل آن‌که گردآوری و نگارش ماه‌ها و حتی سال‌ها تحقیق در صفحات پایان نامه کار دشواری است، از فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری کمک گرفته‌ایم تا تجربیات خود را در اختیار همگان قرار دهند.

دانشجویان معمولا روند نوشتن پایان نامه را بدون چک کردن با استاد پروژه خود جلو می‌برند. یک استاد در این باره می‌گوید: استاد راهنمای یکی از دانشجویان دکتری به وی گفته بود که حجم معمول پایان‌نامه‌های دکتری در دانشکده‌شان ۳۰۰ صفحه است. برهمین اساس، وی ۳۰۰ صفحه مطلب برای پایان‌نامه‌ی دکتری خود آماده کرده بود. متاسفانه منظور استاد راهنمای این دانشجو ۳۰۰ صفحه با فاصله خطوط ۲ فاصله‌ای بود، اما وی پایان نامه خود را با فاصله خطوط ۱ واحدی به اتمام رسانده بود! عدم ملاحضه‌ی صحیح الزامات پایان نامه نویسی، این فرد را مجبور کرده بود در حدود ۴۰۰۰۰ کلمه اضافی مطلب تهیه و سپس ویرایش کند! بنابراین در خلال نگارش پایان نامه دکتری خود، مطمئن شوید که از الزامات دانشکده یا موسسه‌تان به‌خوبی اطمینان حاصل کرده‌اید.

همه دانشجویان دکتری می‌خواهند پایان نامه‌شان به طرز شگفت‌انگیزی شاهکار باشد. اما کار اصلی شما در آینده و بعد از فارغ التحصیلی، یعنی درست زمانی که نگارش پایان نامه دکتری خود را به پایان بردید آغاز خواهد شد! پس به پایان نامه خود به چشم یک کارآموزی و تجربه‌اندوزی نگاه کنید. مطمئن باشید هم‌سالان و هم‌کلاسیان شما فرصت خواندن پایان‌نامه‌تان و قضاوت در مورد عملکرد شما را نخواهند داشت و معمولاً احتمال این‌که نتایج تحقیقات شما را که پس از دفاع از پایان‌نامه دکتری‌تان، در قالب‌های مختلف (مقاله، کتاب، فصل کتاب و. . . ) منتشر می‌کنید، مطالعه کنند بسیار بیشتر است.

چگونه رساله دکتری بنویسیم

نوشتن بخش‌های مقدمه و نتیجه‌گیری هم‌زمان با هم، به بستن کار نگارش پایان نامه دکتری کمک خواهد کرد. پس آن را به‌عنوان آخرین مرحله‌ی نگارش پایان‌نامه، نگه دارید و سعی کنید پیش از پایان کار، شروع به نوشتن مقدمه نکنید.

Trello یک برنامه‌ی کاربردی مدیریت پروژه برای تلفن‌های هوشمند است که مانند یک تخته سیاه به شما اجازه می‌دهد ایده‌ها، ضرب‌الاجل‌ها، برنامه‌ها و . . . را روی آن یادداشت کنید. این برنامه‌ی کاربردی به شما در تهیه چک لیست کمک می‌کند. مزیت تهیه چک لیست آن است که شما همه‌ی کارهای مهم خود را در محلی درج کرده‌اید و می‌توانید با آسودگی خاطر در هر زمان تنها روی یک کار تمرکز کنید.

برای آشنایی بیشتر با نرم‌افزارهای و اپلیکیشن‌های کاربردیِ مفید در امر نگارش پایان نامه دکتری می‌توانید به مطلب «نرم‌افزارهای اثربخش در نگارش پایان‌نامه» مراجعه نمایید.

در روند نگارش پایان نامه دکتری همیشه سوالاتی به‌وجود می‌آید که در پایان‌نامه‌ی شما بی پاسخ باقی خواهد ماند. سعی نکنید از آن‌ها چشم‌پوشی یا بدتر از آن، آن‌ها را رها کنید. برعکس بهتر است توجه‌ها را به این سوالات و ابهامات جلب کنید. می‌توانید این سوالات را در بخش آخر پایان نامه دکتری خود، به عنوان تحقیقات و بررسی‌های آینده اضافه کنید.

اگر بخواهید سوالات و ابهامات پایان نامه دکتری خود را نادیده بگیرید، اعتبار پایان نامه‌تان پایین خواهد آمد.

خرید یک پرینتر تک رنگ ساده که تنها بتواند دو طرف کاغذ چاپ نماید هزینه زیادی نخواهد داشت. اما این وسیله برای تدوین پایان نامه‌ی دکتری شما بسیار پرکاربرد خواهد بود. در روند پایان نامه نویسی ممکن است نیاز داشته باشید بارها و بارها فصل‌هایی از پایان نامه دکتری خود را چاپ و بررسی نمایید. هم‌چنین مطالعه و بررسی بخش‌های پایان نامه روی کاغذ گاهی ساده‌تر از خیره شدن به مانیتور است. از سوی دیگر با چاپ قسمت‌های مختلف پایان نامه‌تان، مجبور نیستید برای ویرایش و بررسی آن دائما پشت میز کامپیوتر بنشینید.

زمانی که مغز و ذهن شما از نوشتن در مورد پایان‌نامه خسته شده است، استناد‌ها، مراجع و. . . پایان نامه خود را بررسی نمایید. با این کار، پیشروی و حرکت روبه‌جلوی خود را حفظ خواهید کرد.

دانشجویان معمولا پس از اتمام نگارش هر فصل از پایان نامه دکتری، به‌طور جداگانه از اساتید خود بازخورد دریافت می‌کنند. امّا یکی از مهم‌ترین نکات، اخذ بازخور برروی کل پایان‌نامه است تا بتوانید از انسجام و تناسب کل مطالب با یک‌دیگر اطمینان حاصل کنید.

گاهی اوقات اساتید راهنما با عبارات خوش‌بینانه‌ای نظیر “کار نگارش پایان نامه شما رو به پایان است” به شما دل‌داری می‌دهند. خودتان را گول نزنید تا روند انجام کارهای نگارش پایان‌نامه دکتری‌تان به تعویق نیفتد. از آن‌ها بپرسید دقیقا چه مقدار دیگر باید روی پایان نامه دکتری خود کار کنید؟ شش ماه دیگر، سه ماه دیگر، یا این‌که با چند هفته کار و تحقیق کار پایان نامه دکتری شما به اتمام خواهد رسید؟

تمام آن‌چه استاد راهنمایتان به شما گوش‌زد می‌کند را رعایت کنید، پیشنهادهای اساتید خود را در پایان نامه تان اعمال نمایید، با این وجود سبک نوشتن خود را در تنظیم پایان نامه رعایت کنید و متاثر از سایرین نباشید.

حتما در طی نوشتن پایان نامه خود مقالات فراوانی را مطالعه خواهید کرد. در زمان مطالعه این مقالات روی کاری که نویسنده انجام داده است تمرکز کنید. گاهی ممکن است فکر کنید تحقیقات آنان با موضوع پایان نامه دکتری شما ارتباطی ندارد. اما چندان مهم نیست، چرا که می‌توانید از تحقیقات، ایده‌ها و نتایج به‌دست آمده از مقالات و پایان نامه‌های سایرین، ایده بگیرید و کار پایان نامه نویسی خود را بهبود بخشید.

پایان نامه دکتری مسابقه‌ای برای داشتن صفحات بیشتر نیست. با ایجاد حاشیه‌های اضافی در متن، زمان خود را تلف نکنید!

به‌خاطر داشته باشید که پایان‌نامه دکتری یک شاهکار علمی ادبی نیست. هیچ عاملی فلج‌کننده‌تر از کمال‌گرایی نیست. بنابراین تا می‌توانید سعی کنید قانون پارتو را در مورد پایان نامه دکتری خود اعمال کنید و تمرکز خود را بر ۲۰ درصد تلاشی بگذارید که برای شما ۸۰ درصد نتایج را در پی خواهد داشت.

سلام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تهران، ابتدای خیابان کارگر شمالی، نرسیده به خیابان نصرت، کوچه مهر، پلاک۶، ساختمان کسب و کارهای دانشجویی دانشگاه تهران، واحد ۳

tarjomanohelp@gmail.com

۰۹۱۲-۹۴۶-۴۷۸۵

@tarjomenetwork

تاریخ بروزرسانی : 1398/11/09

 

مراحل انتخاب موضوع رساله دکتری

چگونه رساله دکتری بنویسیم

انتخاب موضوع پایان نامه یکی از چالش های اصلی دانشجویان مقطع دکتری است. شیوه انتخاب موضوع پایان نامه به شرح زیر است:

اطلاعات تکمیلی در حوزه رساله دکتری

www.phdphd.org

نظرات در انتظار تایید: 0

کل نظرات :3

عبدالحسین رسولی نژاد

تاریخ : 7 – تیر – 1397

مطالب بیشتر در ارتباط کارافربنی مد نظر بنده می باشد.

پاسخ

admin

تاریخ : 9 – تیر – 1397

در صورتی که سوالی داشتید تماس بگیرید با 09306406058

پاسخ

admin

تاریخ : 9 – تیر – 1397

سلام درخواست را ایمیل بزنیدinfo@phdphd.org

پاسخ

بسته های آموزشی

بسته مشاور خصوصی چیست؟ در بسته مشاور خصوصی به شما آموزش میدهیم، چطور متناسب با شرایط شما و با همکاری خودتون برنامه ریزی انجام دهید، منابعی که باید مطالعه کنید رو مشخص میکنیم، روش و…

تحصیل در رشته دلخواهتان در دانشگاه (آزاد،پردیس و …) شهر خودتان بهتر از تحصیل در یک شهر دور است. چرا؟   بعد از ادغام ثبت نام آزمون دکتری سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی تنها یک…

فهرست مطالب 1.مقدمه 2.Resume یا CV 3.رزومه چیست و چگونه یک رزومه خوب بنویسیم 4.ساختار رزومه 5.نکاتی کلیدی در یک رزومه 6.انواع رزومه 7.نمونه رزومه 8.منابع و مآخذ   به جهت احترام به شما عزیزان…

وبینار کپسول های موفقیت در آزمون دکتری‎ با محوریت انتخاب رشته و مصاحبه دکتری ، توسط پایگاه خبری آزمون دکتری برگزار گردید. 48 دقیقه فیلم وبینار جهت دانلود قابل دسترسی می باشد. در صورتی که…

وبینار تکنیک های جمع بندی آزمون دکتری جمع بندی به معنی مرور خلاصه درس ها و تست های انتخابی که شما در طی زمان مطالعه منابع دکتری گلچین نموده اید. بر اساس ازمون های سال…

دانلود رایگان

جهت دانلود رایگان

ایمیل ، شماره موبایل و رشته خود را در کادر های زیر وارد نمائید.

توجه داشته باشید فایل به آدرس ایمیل ارسال خواهد شد. 

نوشته‌های تازه

ورود کاربران

تبلیفات متنی

چگونه رساله دکتری بنویسیم
چگونه رساله دکتری بنویسیم
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *