چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna

چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna
چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna

چگونه رساله دکتری بنویسیم؟ شاید این پرسش در ذهن بسیاری از دانشجویان این مقطع تحصیلی شکل گرفته باشد. آکادمی ابن سینا در تلاش است تا با ارائه مطالب مفید و آموزشی به صورت جزء به جزء به سوال چگونه رساله دکتری بنویسیم؟ پاسخ دهد. در این بخش نیز نکاتی کلی پیرامون چکیده، عنوان، اشکال، جداول و پیوست ها ارائه می گردد.

بخش چکیده نسخه کوتاه و فشرده کل رساله یا پایان نامه است. چکیده باید کوتاه و بدون عنوان بوده و بیش از یک صفحه تک رو نباشد. چکیده باید نسخه کوتاه، مثبت و قدرتمند پروژه شما بوده و به موارد زیر بپردازد:

– سوال پژوهشی شما چیست؟
– در کدام سیستم آزمایشی فعالیت می کنید؟
– چه نتایجی به دست آمده است؟
– پاسخ شما به سوال طرح شده چیست؟

همانند متن اصلی رساله، اگرچه این سبک به صورت منطقی مطالعه می شود و این شیوه بهترین ترتیب برای ارائه مطالب است، اما معقول ترین روش برای نگارش نیست. سعی کنید با نگارش جملات کوتاه در مورد پروژه به ترتیب زیر برای چکیده خود طرح ریزی نمایید: (1) مواد و روش ها/تکنیک های آزمایشی؛ (2) نتایج؛ (3) مقدمه؛ (4) بحث. سپس این جملات را از نو چیدمان نمایید تا به ترتیب فوق به چهار سوال فوق پاسخ دهند.

برای برخی مقاطع نظیر برخی دکتراها، باید چند ماه قبل از ارسال رساله ابتدا چکیده و عنوان را به دانشگاه محل تحصیل خود ارسال کنید. بررسی کنید که آیا این روش در دانشگاه شما مرسوم است یا خیر. نگارش چکیده بهترین راه برای تفکر در مورد محتوای رساله بوده و به شما نسخه ای دقیق در مورد اثر نهایی ارائه می دهد که این نیز در طرح ریزی های متعاقب کمک بسزایی به شما می کند.

چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna

بعد از طرح ریزی برای چکیده قطعا به ایده های خوبی در مورد موضوع رساله خود دست یافته و می توانید عنوان خود را مشخص کنید. اگر برای شما تامل در مورد عنوان دشوار است، سعی کنید هدف خود را به شکل عنوان بازگویی نمایید. یک عنوان کوتاه و توصیفی بهترین عنوان است و در مورد محتوای رساله اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده قرار می دهد. در سایر بخش ها به چند مثال در مورد عناوین مناسب و نامناسب اشاره شده است. 

اشکال، جداول و پیوست ها برای ارائه داده ها به ارزیاب ها و برای تبیین نمودارهای مطالبی که در متن در مورد آنها بحث کره اید به کار می روند. به دقت در مورد محتوای خود طرح ریزی کنید. در متن اصلی صرفا در مورد نکات مهم بحث کنید، نیازی به بحث در مورد تمام جزئیات وجود ندارد. هر شکل (شامل نمودارها)، جدول و پیوست نیازمند یک عنوان است و اشکال و جداول نیز به زیرنویسی و توضیح (راهنمای جدول) نیاز دارند. در متن نیز باید خواننده به هر یک از آنها ارجاع داده شود. سعی کنید اشکال و جداول تا حد امکان به محلی که در مورد آنها بحث کرده اید نزدیک باشند؛ پیوست ها معمولا در انتهای رساله درج می شوند.

قبل از تهیه پرینت آخرین نسخه از رساله یا پایان نامه خود اشکال را آماده کنید. اگر اشکال را از قبل شماره گذاری کرده اید این کار به شناسایی هر نوع اشتباه مانند دو شکل دارای یک شماره واحد کمک می کند.

در صورت نیاز به پاسخ بیشتر برای سوال چگونه رساله دکتری بنویسیم؟ با آکادمی ابن سینا در ارتباط باشید.


در […]


در ادامه […]

در این بخش می توانید یک نمونه پروژه پایانی کارشنای عمران در زمینه طراحی سازه های بتنی دانلود نمایید. دانشجو […]

زلزله تهران را لرزاند. زلزله ساعت 12.50 دقیقه شب تهران را لرزاند.

[…]

بنا به اعلام روابط عمومی سازمان سنجش کشور، زمان برگزاری آزمون های ورود به دانشگاه ها در تمامی مقاطع تغییر یافته

[…]

تکمیل رزومه در شرایطی که کرونا بسیاری از مراکز علمی داخلی و خارجی را به تعطیلی کشانده است یکی از دغدغه های مهم

[…]

بنا به اعلام اداره کل غذا و داروی ایالات‌متحده امریکا داروی جدیدی به نام رمدسیویر به‌منظور

[…]

بنا به گزارش سازمان سنجش نامه‌های متعددی از سراسر کشور در اعتراض به زمان برگزاری آزمون ارشد و دکتری سال 99

[…]

انجام پایان نامه یک سری اصول و فرایندی دارد که این اصول و مراحل کار، در رشته های مختلف علوم مهندسی و پزشکی و علوم انسانی و… با تفاوت هایی جزیی و گاهی اساسی همراه است. یک پایان نامه عموما شامل بخش هایی همچون پروپزال، فهرست بندی، چکیده، مقدمه، 5 فصل همراه با نتیجه گیری می باشد.

آکادمی ابن سینا با آموزش گام به گام دانشجویان در تمامی این مراحل تا پایان کار و دفاع نهایی از پایان نامه آماده خدمت رسانی می باشد. آکادمی ابن سینا آموزش انجام پایان نامه را در سه جلسه برای دانشجویان برگزار نموده و تمامی اصول انجام پایان نامه از نگارش طرح اولیه تا چگونگی نگارش چکیده و مقدمه، و انجام 5 فصل را به صورت تضمینی آموزش می دهد.

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان و دریافت مشاوره رایگان در زمینه انجام پایان نامه به بخش ثبت سفارش مراجعه نمایید.

بنا به اعلام روابط عمومی سازمان سنجش کشور، زمان برگزاری آزمون های ورود به دانشگاه […]

زلزله تهران را لرزاند. زلزله ساعت 12.50 دقیقه شب تهران را لرزاند. […]

چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna

تکمیل رزومه در شرایطی که کرونا بسیاری از مراکز علمی داخلی و خارجی را به تعطیلی کش […]

زلزله تهران را لرزاند. زلزله ساعت 12.50 دقیقه شب تهران را لرزاند.

[…]

بنا به اعلام روابط عمومی سازمان سنجش کشور، زمان برگزاری آزمون های ورود به دانشگاه ها در تمامی مقاطع تغییر یافته

[…]

تکمیل رزومه در شرایطی که کرونا بسیاری از مراکز علمی داخلی و خارجی را به تعطیلی کشانده است یکی از دغدغه های مهم

[…]

بنا به اعلام اداره کل غذا و داروی ایالات‌متحده امریکا داروی جدیدی به نام رمدسیویر به‌منظور

[…]

بنا به گزارش سازمان سنجش نامه‌های متعددی از سراسر کشور در اعتراض به زمان برگزاری آزمون ارشد و دکتری سال 99

[…]

با توجه به اهمیت پژوهش در تمامی کشور ها در ایران نیز دوره تخصصی و تحصیلی دکتری شامل دو مرحله می باشد. آموزش و پژوهش لذا دانشجوی دوره دکتری بنابر اجبار بعد از سپری کردن دوره آموزشی باید یک کار پژوهشی ارائه کند تا فارغ التحصیل شوند. در طول چندین سال اخیر پایان نامه ها نقش برجسته ای در تولید علم ایفا می کنند و در واقع مبنا و پایه ای می شوند برای انجام کارهای تحقیقاتی دیگر مانند مقالات. البته دانشجویان دکتری یقینا در دوره کارشناسی ارشد نیز تجربه ارائه پایان نامه دارند و یقینا کمتر دچار استرس می شوند. اما به هر حال ارائه یک کار پژهشی که قرار است نمره نهایی دوره تحصیلی دکتری را رقم بزند دشوار و استرس زا می باشد. از همین رو دانشجویان در پی یک منبع رسمی و موثق می باشند که استاندارد ها و چهارچوب های پایان نامه نویسی را به صورت دقیق ارائه کند. شناخت دانشجو از مراحل کار قبل از شروع به تحقیقات کمک می کند دانشجو در اواسط مسیر سردر گم نشود و با هدف پیش برود و تمامی مراحل را بشناسد از این رو توصیه می کنیم قبل از ارائه پایان نامه هر مرحله را دقیق بشناسید و مرحله به مرحله پیش بروید تا نتیجه کار شما درخشان و مفید باشد.

بخش های اصلی پایان نامه به ترتیب فوق می باشد اما نحوه انجام تحقیق و مسیر نگارش پایان نامه چگونه است؟

انتخاب موضوع

انتخاب موضوع برای پایان نامه اساسا مووع مفیدی می باشد که باید با رعایت نکات خاصی انجام شود. برخی از دانشجویان به دلیل ک تجربه بود سعی در حفظ عنوان خود دارند و نمی خواهند آنرا تغییر دهند غافل از اینکه عنوان تاثیر به سزایی در کل تحقیق خواهد داشت. دانشجو باید عنوان را تحت حمایت استاد راهنما برگزیند و همچنین قبل از انتخاب تحقیقات کافی انجام دهد که مبادا عنوان تکراری نشود. قبل از انتخاب عنوان پایان نامه باید موارد زیر را رعایت کنید:

چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna

بعد از اینکه عنوان تحقیق مشخص شد شروع به انجام تحقیقات و گرد آوری داده ها و نتایج کنید. و سعی کنید در طول مسیر از راهنمایی های استاد راهنما و اخذ مشاره غافل نشوید. از همه مهم تر اخلاق پژوهش را در تحقیقات خود رعایت نمایید و مانع وقوع سرقت علمی در متن پایان نامه شوید.

در مورد نگارش پایان نامه دکتری واقع بین باشید

با توجه به اینکه انسان موجود نا محدودی می باشد و همیشه تمایل دارد در رقابت ها پیروز باشد ممکن است کمی بلند پرواز رفتار کند و به پایان نامه خود به چشم یک شاهکار علمی نگاه کند که توصیه می کنید از چنین دیدگاهی دوری کنید تا حد ممکن واقع بین باشید و سعی کنید ایرادات و خطاها را با کمال میل بپزید. خود را به عنوان یک کار آموز کم تجربه تصور کنید که هنوز نیاز به تکامل دارد بنابر این همیشه و در هر مرحله بعد از تکمیل نگارش از دوستان و استادان و همراهان خود بخواهید که این متن شما را مطالعه کنند یقینا آنها بهتر از شما تواند نقد و روشن کردن خطا ها را دارند.

مقدمه پایان نامه را پس از اتمام نگارش کل گزارش پایان نامه بنویسید

نوشتن بخش های مقدمه و نتیجه گیری هم زمان با هم، به بستن کار نگارش پایان نامه دکتری کمک خواهد کرد. پس آن را به عنوان آخرین مرحله ی نگارش پایان نامه، نگه دارید و سعی کنید پیش از پایان کار، شروع به نوشتن مقدمه نکنید.

سوالاتی که به آن ها پاسخی داده نشده است را ذکر کنید

در روند نگارش پایان نامه دکتری همیشه سوالاتی به وجود می آید که در پایان نامه ی شما بی پاسخ باقی خواهد ماند. سعی نکنید از آن ها چشم پوشی یا بدتر از آن، آن ها را رها کنید. برعکس بهتر است توجه ها را به این سوالات و ابهامات جلب کنید. می توانید این سوالات را در بخش آخر پایان نامه دکتری خود، به عنوان تحقیقات و بررسی های آینده اضافه کنید.

اگر بخواهید سوالات و ابهامات پایان نامه دکتری خود را نادیده بگیرید، اعتبار پایان نامه تان پایین خواهد آمد.

حجم پایان نامه مهم نیست بلکه مهم اهداف و نتایجی است که در طول پایان نامه عنوان خواهد شد تا حدی که می توانید از بیان جزئیات خودداری کنید و سعی کنید به درستی و اصولی بنویسید. سبک نوشتن خود را در تنظیم پایان نامه رعایت کنید و متاثر از سایرین نباشید.

و اما زمانی که تمام تلاش های شما نتیجه داد و موفق به تکمیل پایان نامه شدید زمان ارائه آن در حضور اساتید و داوران فرا خواهد رسید. در این جلسه تمام تلاش های چندین ماهه شما مثمر ثمر خواهد بود و نمره پایان نامه دکتری خود را اخذ خواهید کرد از این رو بسیار حائز اهمیت می باشد. در این جلسه داوران داخلی و خارجی (داوری که از دانشگاه دیگری دعوت شده) حضور دارند و شما نیز می توانید از خانواده و استاد راهنما خود بخواهید که در این جلسه حضور داشته باشد. در این جلسه دانشجو از لحاظ سواد علمی و میزان تسلط به بخش ارزیابی خواهد شد و همچنین توانایی صحبت کردن و ارائه مفاهیم پایان نامه مهم است که داوران بعد از ارزیابی تمامی این موارد در پایان جلسه نمره ای را به دانشجو اختصاص می دهند که نمره پایان نامه دکتری و اتمام دوره تحصیلی وی خواهد بود. همچنین قبل از شرکت در جلسه باید پاور پوینتی آماده کنید که از رئوس مطالب خود رد این پاور پوینت بیاورید.

نکاتی که در جلسه دفاع می بایستی رعایت شود:


دسته بندی :
پایان نامه نویسی

رساله نیز همانند پایان نامه به نوشته و پژوهشی گفته می­ شود که دانشجویان درباره موضوعی خاص انجام می ­دهند تا مدرک تحصیلی بگیرند. یکی از اصلی­ ترین تفاوت­ های رساله و پایان نامه در این است که پایان نامه مخصوص دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد است و رساله برای دوره دکتری استفاده می­ شود.

وقتی شما به پایان دوره دکتری خود می­ رسید باید رساله دکتری بنویسید و در جلسه دفاعیه در برابر داوران حاضر شده و به سوالاتشان پاسخ دهید. با ارائه پاسخ ­های قانع کننده شما می ­توانید به آن ­ها نشان دهید برای تهیه رساله خود زمان کافی گذاشته­ اید و تحقیقات بسیاری انجام داده اید. اما پیش از رسیدن به این مرحله باید بدانید چطور رساله دکتری بنویسید.


 

فهرست محتوا

چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna

همانطور که گفته شد نحوه نوشتن رساله دکتری تفاوت­ هایی با نحوه نوشتن پایان نامه دارد که همین مساله موجب می­ شود برای بسیاری از دانشجویان نوشتن یک رساله خوب مشکل باشد. این کار نیاز به برنامه ریزی، تحقیق و نوشتن دارد که می­ تواند طولانی­ ترین مراحلی باشند که در طول دوران تحصیلتان به آن مواجه می­ شوید.


 

از آنجایی که زمان زیادی برای تهیه رساله دکتری خواهید داشت، این مساله موجب می­ شود برخی از دانشجویان شروع کار تحقیق خود را دائما به تعویق بیندازند و نتوانند به خوبی برای انجام رساله خود زمانبندی کنند. در این صورت همچنان که به زمان تحویل و ارائه رساله نزدیک می ­شوند با استرس بیشتری مواجه خواهند شد.


 

برخی از دانشجویان ممکن است تجربه زیادی در نوشتن متون علمی و تحقیقاتی نداشته باشند، آن­ها اغلب فکر می ­کنند فقط باید چند منبع مرتبط با موضوعشان را جمع آوری کرده و اطلاعات درون آن ­ها را در رساله خود وارد کنند.

این صحیح نیست چرا که در رساله شما باید اطلاعاتی را که استخراج می­ کنید آنالیز کرده و در نوشته­ ی خود به بحث درباره آن بپردازید بنابراین کپی پیست کردن از یک مقاله یا ترجمه مقالات انگلیسی یک رساله نمی­ سازد.


 

برای نوشتن رساله قوانین خاص نگارشی باید رعایت شود، بنابراین باید با زبان و ساختار خاصی به نوشتن رساله بپردازید. این ساختار و قوانین خاص نیز برای برخی از افراد ممکن است دشوار باشد.

برای اینکه با این مشکلات مواجه نشوید بد نیست برای نوشتن رساله خود حتما مشاوره بگیرید تا بتوانید کار تحقیقاتی خود را به بهترین شکل انجام دهید. برای شروع نوشتن رساله باید ابتدا پروپوزال رساله را تهیه کنید. 


 


 

مطرح کردن این سوالات برای اینکه به یک نتیجه و پاسخ نهایی برسید مهم است بنابراین به خوبی به روی آن­ ها فکر کنید تا به موضوعی برسید که ارزشمند، منحصر به فرد و جدید است.

اما این سوالات نباید به قدری پیچیده و پراکنده باشند که در نهایت با پاسخ دادن به آن ها به بن بست برسید بلکه باید پاسخ این سوالات شما را به یک فرضیه برساند که شما بتوانید آن را مطرح کرده و به خوبی درباره آن بحث و گفتگو کنید.

با استاد راهنمای خود درباره عنوان رساله خود صحبت کنید و پیش از نوشتن پروپوزال از او مشاوره بگیرید. همچنین این راهنما می­ تواند به شما کمک کند چطور پروپوزال بنویسید.


 

مرحله پژوهش و تحقیقات برای رساله اصلی ­ترین مرحله ­ای است که باید طی کنید و هر چه تحقیقات شما در این مرحله موثرتر باشد در نتیجه نهایی شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

از آنجایی که تحقیق شما باید موثر و علمی باشد و برای جلوگیری از اینکه زمانتان را با بررسی منابع غیرمرتبط هدر دهید، این نکات می­ تواند به شما کمک کند تحقیق موثرتری داشته باشید:


 

خیلی مهم است که برای جمع آوری اطلاعات درباره موضوعی که انتخاب کرده اید از منابع کافی استفاده کنید اما شما قرار نیست تمام زمانتان را به روی این مرحله بگذارید و بالاخره باید یکجا این کار را متوقف کنید.

بنابراین تصمیم بگیرید، چقدر می­ خواهید برای این کار زمان بگذارید؟ یک جدول زمانبندی شده تهیه کنید و بر اساس آن برای تحقیقات و مطالعاتتان زمان بگذارید. هدف اصلی این مرحله این است که نشان دهید موضوعات مختلفی را مرور کرده ­اید و مطالعات پیشین انجام شده را مطالعه نموده ­اید اما شما زمان برای مطالعه و یادداشت برداری از تمامی مطالعات و پژوهش ­های انجام شده نخواهید داشت بنابراین باید در انتخاب آن­ ها نیز دقت داشته باشید تا تحقیقات شما مفید و موثر باشد.


 

بدون شک جستجو در اینترنت اولین جاییست که برای رسیدن به منابع خاص موضوع مورد نظرتان به آن مراجعه می­ کنید. اما این را نیز باید در نظر داشته باشید هر آنچه در اینترنت با آن برخورد می ­کنید لزوما صحیح نیست و شما باید منبع موثق ­تری برای مطالعاتتان داشته باشید.

Google Scholar می ­تواند شما را به منابع علمی مطمئنی برساند. ویکی پدیا نیز منبع موثقی نیست اما رفرنس ­های آن می ­توانند به شما ایده بدهند تا به دنبال چه مقالات یا کتاب­ هایی بروید.

مراجعه به کتابخانه ­ها را نیز فراموش نکنید، شاید بسیاری از منابعی که در اینترنت به آن­ها می ­رسید و دسترسی به کتاب یا مجلات مورد نظر ندارید در کتابخانه قابل دسترسی باشند. بنابراین منابع مختلفی که می­ خواهید بررسی کنید را یادداشت کنید و در کتابخانه ­ها به دنبال آن­ ها بگردید.


 

شما باید همچنان که به مطالعه می­ پردازید از نکاتی که فکر می­کنید به درد مقاله شما می­ خورد یادداشت برداری کنید. در نظر داشته باشید که هر یادداشت را از چه منبعی بر می­دارید چرا که باید به آن ­ها اشاره کنید. طوری این مرحله را سازماندهی کنید که در نهایت گیج نشوید و بتوانید به راحتی از یادداشت­ هایی که نوشتید یک رساله تهیه کنید.


 

پس از اینکه مرحله تحقیقات و یادداشت برداری ­های لازم را بر اساس زمانبندی انجام شده به اتمام رساندید نوبت به اصلی ­ترین مرحله یعنی گردآوری اطلاعات بدست آمده و نوشتن رساله می­ رسد.

این مرحله برای بسیاری از دانشجویان حتی از مرحله تحقیقات نیز سخت­ تر است اما با برنامه ریزی صحیح و دانستن اینکه چه باید بنویسید می ­توانید این مرحله را نیز به راحتی طی کنید و نتیجه تلاش­های خود را با ارائه یک رساله کامل و خوب نشان دهید.


 

شما از قبل پروپوزال رساله خود را دارید که خود یک طرح اولیه برای رساله اصلی به شمار می­ رود. هرچند باید هنوز جزییات بیشتری به آن اضافه کنید تا یک طرح عالی برای یک پروژه بزرگ داشته باشید.

بنابراین از همان طرح اولیه کمک بگیرید و اطلاعات جدید را به آن اضافه کنید تا تکمیل ­تر شود.


 

این طرح اولیه و ساده می ­تواند به شما کمک کند رساله نهایی را بهتر و ساده­ تر بنویسید :

اولین فصل رساله شما شامل یک پیش زمینه درباره مشکل یا موضوع مطرح شده می­ شود. سپس شما دلیل این مطالعه را مشخص کرده و سوال مورد نظرتان را مطرح می­ کنید. در مرحله بعد باید توضیحات شفافی از شرایط مرتبط با موضوع پروژه ارائه کنید.

چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna

همچنین فرضیات و انتظارات خود را از نتایج نهایی در این مرحله افشا می­ کنید.


 

در این فصل از رساله، به مرور فرآیند تحقیق و پژوش پرداخته و مهم ­ترین دستاوردهایی که به آنها رسیدید را بیان می­ کنید.


 

این بخش از رساله به روی منابعی که برای این پژوهش استفاده کردید و روش­ هایی که برای نتیجه گیری به کار برده اید تمرکز دارد.

اگر یک پایان نامه کیفی می­ نویسید، در این بخش باید به روی سوالات تحقیق، زمینه ­های تحقیق، نحوه جمع آوری اطلاعات و مراحل ارزیابی و آنالیز اطلاعات تمرکز کنید.

در غیر اینصورت، اگر یک رساله کمی می ­نویسید در این قسمت باید درباره سوالات تحقیق و فرضیات و اطلاعاتی و روش ­هایی که به این پژوهش و گردآوری و آنالیز داده ­ها به شما کمک کرده است بپردازید.


 

این مرحله، مهم ­ترین مرحله کل فرآیند نوشتن رساله است چرا که ظرفیت فکری شما را نشان می­ دهد.

شما در این مرحله باید به نتایج و یافته ­هایی که خودتان به آن­ ها رسیده ­اید بپردازید و توضیح دهید این یافته ­ها شما را به چه مسیر برده ­اند. در حقیقت در این قسمت باید به همان سوالاتی که در ابتدا پرسیدید پاسخ بدهید.


 

نتیجه گیری آخرین فصل رساله شما را در بر می­ گیرد که در آن به خلاصه ­ی تحقیقات انجام شده و گزارشی کوتاه از نتایج بدست آمده می ­پردازید. فراموش نکنید باید توضیح دهید چطور یافته ­های شما تغییری در جامعه علمی ایجاد می­ کند و چقدر موثر است.

در انتهای این فصل، بخشی به نام «پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده» وجود دارد که در این قسمت شما می ­توانید پیشنهاداتی برای بهبود و تکمیل فرضیات و موضوعات مورد بحث این رساله ارائه دهید و توضیح دهید چرا فکر می­ کنید این تحقیقات پیشنهادی می­ توانند موثر باشند.


 

همانند هر مقاله علمی دیگر، در رساله نیز باید به تمامی منابعی که در طول تحقیقات و نوشتن رساله به آن­ها مراجعه کردید با صحیح ترین روش های رفرنس دهی آورده شود.


 

در تمام مراحل نوشتن رساله زمانبندی بسیار مهم است چرا که اغلب دانشجویان علیرغم زمان زیادی که برای تهیه رساله یا تز خود دارند در نهایت برای آن وقت کم می آورند.

بنابراین از مرحله تحقیقات گرفته تا نوشتن طرح و رساله اصلی باید به خوبی تمامی مراحل را زمانبندی کنید تا راحت­ تر و دقیق ­تر بتوانید به همه مراحل نوشتن رساله بپردازید.


 

وقتی که طرح اولیه را با نکاتی که گفته شد تکمیل کردید می ­توانید رساله اولیه خود را به صورت یک پیش نویس بنویسید.

این کار به شما کمک می ­کند هنگام نوشتن رساله اصلی حواستان پرت نشود و نخواهید چیزی کم و زیاد کنید چرا که در این مرحله تمام این کارها را انجام می ­دهید و مرحله آخر به ویرایش و نگارش صحیح آن می ­پردازید.


 

تا زمانیکه آخرین جمله پیش نویس را ننوشته ­اید به ویرایش آن فکر نکنید. معمولا پیشنهاد می ­شود وقتی که پیش نویس رساله تمام شد چند روز استراحت کنید و بعد از آن به ویرایش بپردازید چرا که با این کار ذهنتان بازتر است و دقت بیشتری برای ویرایش خواهید داشت. اگر به درستی زمانبندی کرده باشید حتما زمان برای استراحت خواهید داشت.

همچنین از آنجایی که شما به این پروژه عادت کرده ­اید شاید برخی ایرادات رساله خود را نبینید برای همین پیشنهاد می­ شود برای ویرایش پایان نامه یا ویرایش رساله از شخص دیگری کمک بگیرید. شخصی که بتوانید دید دیگری به متن شما داشته باشد و ایراداتی که شما نمی بینید را در آن ببیند.


 

پیش از اینکه تز یا رساله نهایی خود را ارائه دهید از دوستان یا همکارانتان بخواهید آن را مطالعه کرده و نظرشان را با شما در میان بگذارند.

اما دقت داشته باشید که از شخصی بازخورد بگیرید که به او اطمینان دارید چرا که رساله شما حاوی اطلاعات منحصر به فرد و تفکرات و ایده ­های خاص شماست و نباید در اختیار هر کسی قرار بگیرد.

از استاد راهنمای خود کمک بگیرید تا به شما راهنمایی کند چطور رساله خود را بهتر کنید و آن را ارائه دهید.


 


 

پروسه ­ی نوشتن رساله یک چالش بزرگ است که بسیاری از دانشجویان از آن استقبال نمی­ کنند. اما باید این را در نظر داشته باشید اگر تا این مرحله پیش آمده ­اید که حالا باید یک رساله تهیه کنید پس ارزش زمان گذاشتن و هزینه کردن را خواهد داشت.

این پروژه را قدم به قدم طی کنید و هرجا به مشکلی خوردید مشاروه بگیرید تا بتوانید رساله خود را به بهترین شکل ارائه دهید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

همراه ما باشید

اگر هنوز ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نکرده‌اید، همین الان وارد تلگرام و اینستاگرام شوید و به جمع صدها دنبال‌کننده رایت می بپیوندید.

علاوه بر به اشتراک‌گذاشتن آخرین مطالب مفید و کاربردی سایت، تخفیف‌های ویژه و باورنکردنی ترجمه و ویرایش تخصصی، از این به‌بعد به‌صورت محدود فقط و فقط در تلگرام و اینستاگرام منتشر می‌شوند. 

فراموش نکنید این مطلب را به اشتراک بگذارید!

                     

15 Comments

دست شما درد نکند حاوی نکات ارزشمند و بسیار خوبی بود.

سلام
خوشحالیم که مقاله نظرتون رو جلب کرد،
مابقی مطالب سایت رو هم حتما مطالعه کنید و نظرتون رو به ما اعلام کنین.
ممنون

سلام چطور وارد سایتتون بشیم

سلام، با این شماره تماس بگیرید راهنماییتون می‌کنن: ۰۹۱۰۱۶۶۹۰۰۹

سلام. مرسی از مطلبتون. استفاده کردم. نکات مهمی داشت.

سلام
خوشحالیم که مقاله نظرتون رو جلب کرد،
مابقی مطالب سایت رو هم حتما مطالعه کنید و نظرتون رو به ما اعلام کنین.
ممنون

باسلام ،مطالب در عین موجز وروان بودن چارچوب روشن وشفافی از مراحل مهم نوشتن یک رساله خوب را بیان می کند .

سلام
نظر لطف شماست. ممنون که دیدگاه خودرا با ما به اشتراک گذاشتید.
مابقی مطالب را نیز مطالعه و حتما دیدگاه خودرا بیان کنید.
سپاس

درود و سپاس. عالی بود ولی به راهنمایی بیشتری نیاز داریم

سلام
ممنون از شما، حتما.
لطفا دغدغه های خودرا عنوان نمایید تا در وبلاگ بیشتر به آنها بپردازیم.

خیلی عالی بود.
لطفا نمونه ای از یک پروپزال دکتری را با جزئیات شرح دهید تا با روند تهیه پروپزال آشنا شویم.
سپاس

سلام، خواهش می کنم، خوشحالیم که نظرتون رو جلب کرد و مفید بود.
این مطلب رو مطالعه کنید حتما: پروپوزال چیست؟ همه چیز درباره پروپوزال نویسی

کم پیش میاد ایرانی جماعت بدون قر و قمیش و ادا و اصول حرف اصلیش رو بزنه!! جز معدود دفعاتیه که میبینم یک متن خیلی شسته رفته نکات خوب و کاربردی رو بیان کرده!! ممنونم از نویسنده ی این متن، امیدوارم خداوند عوض خیر به ایشان عنایت کناد!!!

سلام، نظر لطف شماست
خوشحالیم که مورد استفاده شما قرار گرفته.

ممنونم بسیار عالی بود

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

با عضویت در خبرنامه ایمیلی رایت می، جدیدترین و مفیدترین مطالب سایت را به‌همراه تخفیف‌های ویژه و مناسبتی در ایمیل خود دریافت نمایید:

ما هم مثل شما از اسپم متنفریم و ایمیل‌های اسپم و تبلیغاتی ارسال نخواهیم کرد


  


تمامی حقوق برای رایت می محفوظ است.


دسته بندی :
پایان نامه نویسی

تدوین و نگارش پایان­ نامه یکی از الزامات تحصیل در دوره­ های تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکتری) است. پایان نامه یا تز (یا رساله) نوشتاری است که دانشجو در رابطه با موضوعی خاص مربوط به رشته تحصیلی خود می ­نویسد تا مدرک تحصیلی بگیرد.

در پایان نامه، دانشجو سئوال یا موضوعی را بررسی می­ کند و با تجزیه و تحلیل یا تجارب علمی یا آزمایشی به آن پاسخ می دهد. بنابراین پایان نامه باید دارای مشخصات و ویژگی­ هایی باشد که آن را از نظر استادان راهنما و مشاور و سپس نزد داوران قابل قبول سازد.

اغلب دانشجویان به دلیل اینکه اجرای پایان نامه اولین کار پژوهشی آن هاست در انجام این کار دشواری­ های متعددی دارند. بنابراین باید در ابتدا بدانند چه اصولی را باید برای پایان نامه نویسی رعایت کنند.

دشوارترین و اولین مرحله در پایان­ نامه نویسی، انتخاب موضوع پایان نامه است. اگر هنوز موضوع پایان­ نامه خود را انتخاب نکرده ­اید یا در انتخاب موضوع خوب برای پایان نامه تردید دارید، راهنمای انتخاب موضوع پایان­ نامه می­ تواند به شما کمک کند موضوع بهتری انتخاب کنید.

چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna

حتما بخوانید : چگونه برای پایان نامه خود موضوع انتخاب کنیم؟

فهرست محتوا

پس از انتخاب موضوع پایان­ نامه باید به آماده سازی بخش­ های مختلف آن بپردازید. ساختار کلی پایان­ نامه بدین شکل است:

 

همانطور که می ­بینید اولین چیزی که پس از انتخاب موضوع در یک پایان­ نامه مطرح می ­شود عنوان پایان ­نامه است. شما باید بدانید یک عنوان خوب برای پایان­ نامه چه ویژگی ­هایی دارد و بر اساس آن بهترین عنوان را برای پایان­ نامه خود انتخاب کنید.

حتما بخوانید : چگونه یک عنوان خوب برای پایان نامه بنویسیم؟

پس از عنوان پایان­ نامه، چکیده نقش مهمی در آن ایفا می­ کند چرا که چکیده موجب می­ شود خواننده به مطالعه پایان­ نامه علاقه ­مند شود بنابراین باید بسیار دقیق و صحیح نوشته شود. چکیده باید علاوه بر کوتاه بودن به برخی از اصلی­ ترین سوالاتی که در ذهن خواننده وجود دارد پاسخ دهد.

 

سئوالاتی از قبیل :

 

به طور کلی، چکیده باید اهمیت پایان­ نامه را توضیح دهد اما به طور مختصر و حداکثر ۴۰۰ کلمه. چکیده باید قابل خواندن باشد، اطلاعات موجود در عنوان نباید در آن تکرار شوند و رفرنس نیز در این قسمت از پایان نامه داده نمی ­شود.

بعد از چکیده پایان­ نامه، به ترتیب فهرست مطالب، فهرست علائم و نشانه­ ها، فهرست جداول، فهرست اشکال و سایر فهرست ها قرار می­ گیرند. در فهرست­ ها صفحات اولیه پایان­ نامه ( تقدیر و تشکر، چکیده و …) ذکر نمی ­شوند.

دقت داشته باشید که عناوین ذکر شده در فهرست باید دقیقا با عناوین خود متن یکی باشند، حتی این مساله باید در شماره­ گذاری، نقطه­ گذاری یا با حروف بزرگ نوشتن نیز رعایت شود. همچنین در نظر داشته باشید که عناوین سرفصل­ ها مختصر و گویا باشند و به صورت جملات طولانی ذکر نشوند. اگر عناوین اصلی دارای زیرشاخه هستند حتما در فهرست این زیرشاخه­ها را با تورفتگی (Indentation) مشخص کنید.

 

پایان­ نامه­ های کارشناسی ارشد طبق استاندارد اکثر دانشگاه­ها شامل ۵ فصل می­شوند. این فصول به ترتیب موارد زیر را در بر می­ گیرند:

 

فصل اول پایان نامه با مقدمه آغاز می ­شود. برای نوشتن مقدمه باید بدانید باقی قسمت­ های پژوهش در مورد چه موضوعاتی هستند. پس بهتر است ابتدا بخش­ های دیگر پایان­ نامه را تکمیل کنید و پس از آن به نگارش بخش ­ها و زیرشاخه­ های مقدمه بپردازید.

جمله ­ی اول مقدمه بسیار مهم است، این جمله می­ تواند خواننده را برای خواندن ادامه پایان­ نامه متقاعد کند. پاراگراف­ های بعدی باید به موضوعاتی از جمله تحقیقات پیشین در زمینه موضوع پژوهش، افرادی که ایده اولیه این موضوع را مطرح کردند و همچنین جدیدترین مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته بپردازد. در نهایت باید توضیح داده شود که چرا مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

اگر هنوز در نوشتن مقدمه پایان­ نامه تردید دارید نکاتی درباره نوشتن مقدمه پایان نامه را مطالعه کنید. همچنین بد نیست به طور دقیق ­تر و شفاف تر بدانید فصل اول پایان­ نامه چگونه نوشته می ­شود؟

 

در این فصل از پایان­ نامه اطلاعاتی ارائه می­شود که خواننده را متقاعد کند نتایج بدست آمده در این پژوهش درست است.همچنین به برخی سوالات نیز در این قسمت باید پاسخ داده شود. این بخش همچنین نشانگر پیشرفت اطلاعات و دانش پژوهشگر در یک رشته تحقیقاتی است. بنابراین باید سابقه موضوع به خوبی بررسی شود و متنی که ارائه می ­شود فواید زیر را داشته باشد:

 

این فصل از پایان­ نامه نقش سرنوشت سازی را ایفا می­ کند. در این فصل متغیر معرفی می ­شود، متغیر در اصل خصوصیات و حالات مورد اندازه­ گیری است که می ­تواند تغییر کرده یا تغییر ایجاد کند بنابراین هنگام طرح و برنامه ریزی یک تحقیق مهم است که متغیرهایی که اندازه گیری ­خواهند شد انتخاب شده و تشریح شوند چرا که متغیرها با اهداف تحقیق ارتباط خواهند داشت.

 

فصل چهارم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و برخی آن را قلب تپنده پایان­ نامه می­دانند چرا که در این قسمت، نتایج حاصل از حل معادلات، شبیه­ سازی یا انجام آزمایشات بیان می­شود و به طور کلی می­توان نتایج حاصل از تدوین پایان نامه را در این قسمت بدست آورد.

این فصل از پایان­نامه جاییست که پاسخ­ها در آن قرار دارند بنابراین باید فقط محدود به ارائه داده­ ها باشد و در آن تفسیری صورت نگیرد.

 

آخرین بخش از فضول پایان­ نامه بخشی است که در آن نتایج نهایی تفسیر و بررسی شده و پیشنهاداتی ارائه می ­شود. هدف از نگارش این فصل بازگشت به بیان مساله و هدف اصلی تحقیق است.

فصل پنجم می­تواند نقش فشرده­ای از تحقیق را برای کسانی که وقت خواندن تمام مطالب گزارش را ندارند ایفا کند. بنابراین، این بخش به طور خلاصه و اجمالی هر آنچه در فصل­های مهم گزارش تحقیق بیان شده است را بازگو می­کند.

برای ارائه این بخش سعی کنید از دید خواننده­ها فکر کنید. فصل چهار نتایج را ارائه می­ کند در حالی که فصل پنج معنای این نتایج را می­ گوید. در پایان این قسمت می ­توانید پیشنهادات خود را در رابطه با نتیجه تحقیق ارائه دهید و توصیه­ هایی برای انجام پژوهش­ های بیشتر داشته باشید.

 

پس از اتمام فصول پایان­ نامه باید به منابع و مراجع اشاره شود. سعی کنید هر منبعی که از آن برای تهیه پایان­ نامه استفاده کرده­اید را در این بخش جای دهید، از آوردن منابع در متن به صورت زیرنویس خودداری کنید. در این مطلب درباره روش­ های ارجاع دهی و رفرنس نویسی بیشتر بدانید.

 

چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna

در نهایت پایان ­نامه شما نیاز به ویرایش خواهد داشت بنابراین بهتر است پس از اتمام کار نگارش پایان­ نامه، آن را از نظر ساختار و محتوا بررسی و ویرایش کنید. پایان­ نامه را چند بار بخوانید تا مطمئن شوید هیچ اشتباه چاپی، املایی یا جمله بندی در متن وجود ندارد.

می ­توانید از نرم­افزارهایی که دیکته لغات را بررسی می کنند ( مانند ویراستیار) استفاده کنید. خوانده شدن پایان­ نامه توسط افراد دیگر نیز می­تواند به شما کمک کند نکاتی که از دید شما دور مانده اصلاح شود.

در ویرایش نهایی پایان ­نامه دقت داشته باشید که محتوا و مطالب تکراری نباشند و از لحاظ منطق و ارتباط معنایی با سایر قسمت­ ها همخوانی داشته باشند. سبک نگارش فصول و معنای فصول نیز نباید با یکدیگر متفاوت باشد.

اگرچه تعداد صفحات پایان­ نامه در رشته­ ها و موضوعات مختلف متفاوت است اما معمولا به طور استاندارد یک پایان نامه با تمامی جداول، شکل ­ها، منابع و مراجع چیزی حدود ۷۰ الی ۱۰۰ صفحه است.

 

چنانچه مطلب فوق برای شما مفید بود، خوشحال می شویم آن را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید و نظرات و تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

همراه ما باشید

اگر هنوز ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نکرده‌اید، همین الان وارد تلگرام و اینستاگرام شوید و به جمع صدها دنبال‌کننده رایت می بپیوندید.

علاوه بر به اشتراک‌گذاشتن آخرین مطالب مفید و کاربردی سایت، تخفیف‌های ویژه و باورنکردنی ترجمه و ویرایش تخصصی، از این به‌بعد به‌صورت محدود فقط و فقط در تلگرام و اینستاگرام منتشر می‌شوند. 

فراموش نکنید این مطلب را به اشتراک بگذارید!

                     

19 Comments

بسیار عالی و کامل بود
تشکر از شما

سلام
خوشحالیم که مقاله نظرتون رو جلب کرد،
مابقی مطالب سایت رو هم حتما مطالعه کنید و نظرتون رو به ما اعلام کنین.
ممنون

با سلام بسیار عالی بود

سلام
خوشحالیم که مقاله نظرتون رو جلب کرد،
مابقی مطالب سایت رو هم حتما مطالعه کنید و نظرتون رو به ما اعلام کنین.
ممنون

بسیار عالی

نظر لطف شماست.

هزینه هاتون رو لطف می کنید؟

سلام، بله به این صفحه مراجعه کنید:
https://www.writeme.ir/prices/

با سلام بسیار عالی و کامل بود.

سلام
خوشحالیم که مقاله نظرتون رو جلب کرد،
مابقی مطالب سایت رو هم حتما مطالعه کنید و نظرتون رو به ما اعلام کنین.
ممنون

سلام مطالبتون خیلی عالیه من خودم رایگان آموزش میدم حتما پیجتون رو تو اینستا تبلیغ میکنم تا استفاده کنن دوستان ممنونم ازتون

سلام خواهش می کنم، نظر لطف شماست. انشالله بتونیم جبران کنیم

سلام.من پایان نامه ارشدم در مورد بهبود یه الگوریتمه که ترکیب الگوریتمو انجام دادم نتایجش رو هم گرفتم اما نمیدونم پایان نامرو چطوری بنویسم شما میتونید فقط پایان نامرو بنویسید و هزینه اش چقدره؟

سلام، متاسفانه ما خدمات نگارش پایان نامه ارایه نمی‌دهیم.

سلام من تا کارشناسی توی دانشگاه سطح پایین درس خوندم الان برای ارشد تو دانشگاه سطح یک کشورم اما بخاطر پاس نکردن درس روش تحقیق سمینار را با سختی پاس کردم و الان برای پایان نامه نمیدونم باید چه جوری شروع کنم باید چی بنویسم حتی روش رفرنس دهی رو هم نمیدونم
اگر میشه کمک کنید

سلام، جای نگرانی نیست. در همین وب سایت مطالبی جهت آموزش قرارداده شده که میتونین مطالعه کنین:
روش های رفرنس دهی

سلام وقتتون بخیر، ببخشید در مورد روش تحقیق های کیفی در رشته های انسانی دوره ارشد هم مطلبی دارید؟

سلام وقت بخیر
درحال حاضر خیر متاسفانه، انشالله در آینده به آن خواهیم پرداخت.

ممنون از سایت خوبتون

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

با عضویت در خبرنامه ایمیلی رایت می، جدیدترین و مفیدترین مطالب سایت را به‌همراه تخفیف‌های ویژه و مناسبتی در ایمیل خود دریافت نمایید:

ما هم مثل شما از اسپم متنفریم و ایمیل‌های اسپم و تبلیغاتی ارسال نخواهیم کرد


  


تمامی حقوق برای رایت می محفوظ است.

نوشتن رساله دکتری یکی از دشوارترین و گاه طولانی‌ترین مراحل تحصیلات دانشگاهی است که در این مقطع تحصیلی باید انجام شود. دانشجویان این مقطع برای انجام رساله دکتری حداکثر تا چهار سال، معادل هشت ترم تحصیلی، فرصت دارند و باید برای آن برنامه‌ریزی کنند. همچنین آنها باید بر ساختار نگارش رساله دکتری کاملا مسلط شوند و از نکات مهم در به ثمر رسیدن پروژه و البته موثر در کسب نمره عالی و موفقیت در اخذ مدرک دکتری خود آگاه باشند تا بتوانند درست و بجا از آنها استفاده کنند.

 

ساختار رساله دکتری بر اساس اصول و قواعد استانداردی تعریف و تعیین شده است و طبق آن قوانین، در نگارش رساله دکتری باید تقسیم‌بندی زیر مد نظر قرار گیرد:

•           صفحات مقدماتی (صفحات بسم الله، عنوان، اصالت و مالکیت، تقدیم و سپاسگزاری، چکیده فارسی و انگلیسی و فهرست مطالب)

•           فصل اول یا مقدمه (شامل بیان مسئله، ضرورت انجام تحقیق، اهداف کلی و جزئی، پرسش‌ها و واژگان کلیدی پژوهش است.)

چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna

•           فصل دوم یا پیشینه تحقیق (شامل سابقه تحقیقات، تاریخچه، مبانی نظری، فرضیه‌ها، مستندات و مشکلات سر راه محقق و پیشبینی یافته‌های احتمالی می‌شود.)

•           فصل سوم یا روش تحقیق (حاوی شرحی کامل از نحوه مطالعات، معرفی ابزارها و نرم‌افزارهای مورد استفاده، جامعه آماری، متغیرها، آزمونها و آنالیز داده‌هاست.)

•           فصل چهارم یا مباحث و نتایج تحقیق (درباره دستاوردهای پژوهش و تجزیه و تحلیل آنها به کمک جداول و نمودارها و نیز مقایس‌هاش با نتایج تحقیقات دیگر است.)

•           فصل پنجم یا نتیجه‌گیری و پیشنهادها (جمع‌بندی تحقیق و نتیجه نهایی آن و نیز پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آینده درباره این موضوع را شامل می‌شود.)

•           فهرست منابع (منابع فارسی و انگلیسی به ترتیب الفبا)

 

❖         برای آگاهی از جزئیات بیشتر درباره ساختار رساله دکتری توصیه می‌کنیم مطلب ساختار رساله دکتری چگونه است؟ را در همین سایت مطالعه کنید. همچنین می‌توانید از مطلب پنج نکته ضروری که در انجام رساله دکتری باید بدانید برای نوشتن رساله دکتری خود کمک بگیرید.

 

دانستن برخی نکات برای نوشتن رساله دکتری بسیار ضروری است که ما در اینجا به تعدادی از مهمترین‌هایشان می‌پردازیم.

● توانمندی

پیش از آغاز نگارش رساله دکتری از میزان توانمندی خود مطمئن شوید، چراکه نوشتن رساله دکتری فقط گردآوری اطلاعات یا کپی پیست کردن آنها نیست. شما باید بتوانید اطلاعات معتبر را استخراج و سپس تجزیه و تحلیل کنید و نظریهای علمی ارائه دهید. از طرفی، رویاپردازی هم نکنید و در دام کمالگرایی گرفتار نشوید. پژوهش شما شاهکار علمی دنیا نیست! سعی کنید منطقی پیش بروید و بر توان فکری و تمرکزتان بیفزایید تا نتیجه بهتری به دست آورید.

 

● استاد راهنما

در تمام مراحل انجام رساله دکتری از استاد راهنما مشاوره و راهنمایی بگیرید؛ در پایان هر فصل نظر و بازخوردهایش را دریافت و اصلاحات لازم را انجام دهید و سپس نگارش فصول بعدی رساله را ادامه دهید. تمام نکاتی را که استاد راهنمایتان به شما می‌گوید، رعایت کنید و هیچ موردی را پشت گوش نیندازید. ارتباط و مشاوره نزدیک با استاد راهنما از عوامل اصلی موفقیت دانشجویان در نوشتن رساله دکتری قوی و باکیفیت است.

 

● انتخاب موضوع

انتخاب موضوع رساله دکتری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، زیرا نمایانگر اعتبار علمی شماست. سعی کنید برای انتخاب موضوع وقت بگذارید و از مشورت با استادان و متخصصان غافل نشوید. موضوعی انتخاب کنید که هم کاربردی باشد و مسئله‌ای مهم را در جامعه حل کند و هم به رشد علمی شما و کشور بینجامد.

 

مطلب ده نکته ضروری برای انتخاب موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری به شما در زمینه انتخاب موضوع کمک بسیاری خواهد کرد؛ حتما آن را مطالعه کنید.

 

● برآورد هزینه

برخی از پروژه‌های تحقیقاتی مستلزم صرف هزینه‌های زیادی است و تامین آن با مشکلات فراوانی همراه است. بهتر است برای تامین مالی این نوع پژوهش‌ها سراغ موسسات مطالعاتی و پژوهش‌محور بروید تا در طول پروژه دردسری ایجاد نشود. اگر موفق به یافتن تامین‌کننده مالی نشدید، بهتر است موضوع تحقیق خود را تغییر دهید.

 

همواره راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های پژوهش و صرفه‌جویی در آنها وجود دارد که ما در مقاله چگونه هزینه نوشتن پروپوزال را کم کنیم؟ برخی از آنها را توضیح داده‌ایم.

 

● منابع موثق

یافتن منابع معتبر علمی فقط جستجویی ساده در اینترنت نیست، چراکه هر چه در اینترنت می‌خوانید، الزاما درست و موثق نیست؛ بنابراین فقط از سایتهای معتبر مانند گوگل اسکولار استفاده کنید. همچنین باید روحیه جستجوگری خود را تقویت کنید و دقیق و موشکافانه و با حوصله به دنبال داده‌های به‌روز و معتبر علمی بگردید و برای جستجوی درست و کامل بیشتر وقت بگذارید.

 

برای آشنایی با سایت‌های معتبر مطلب پرکاربردترین وبسایت‌های دانشجویی را در همین سایت مطالعه کنید.

 

● زمان‌بندی

نداشتن برنامه زمان‌بندی دقیق برای انجام رساله دکتری باعث می‌شود کار به تعویق بیفتد و از زمان ما کاسته شود، در نتیجه هر چه به تاریخ ارائه رساله نزدیکتر شویم، بر استرس ما افزوده خواهد شد. دقت کنید برای هر کار زمانی متناسب و منطقی در نظر بگیرید و برای این منظور حتما با استاد راهنمایتان مشورت کنید.

 

● پروپوزال قوی

نوشتن پروپوزال قوی و قابل قبول بسیار مهم است. پروپوزالی که بر پایه ساختاری اصولی و استاندارد نوشته شود، توانایی علمی و تسلط دانشجو بر موضوع رساله را نشان می‌دهد و نویدبخش ارائه رساله‌ای خوب و موفق است. به عبارت دیگر، پروپوزال ماکتی از رساله است و کیفیت بالای آن، ذهنیت مثبتی در استادان ایجاد خواهد کرد، به همین دلیل برای نوشتن آن همه توان خود را به کار ببندید.

چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna

 

پیشنهاد می‌کنیم حتما مطلب هفت نکته مهم در پروپزوال‌نویسی برای دانشجویان ارشد و دکتری و همچنین مقاله چگونه به بیان مسئله در پروپوزال بپردازیم؟ را در همین سایت بخوانید.

 

● یادداشت‌برداری

همه نکات مهم را با ذکر دقیق منبع یادداشت کنید تا بتوانید در پایان مرحله گردآوری اطلاعات، آنها را دسته‌بندی و مرتب کنید. این کار به نظم و سرعت بیشتر شما در جمع‌بندی و چینش محتوا کمک می‌کند.

 

● نرم‌افزارهای کاربردی

امروزه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های متنوع و کاربردی بسیاری طراحی و به بازار عرضه می‌شوند و هر روز بر تعداد و کارایی آنها افزوده می‌شود. نوشتن رساله دکتری مراحل مختلفی دارد و بر حسب نوع رشته و گرایش تحصیلی و البته موضوع انتخاب‌شده حتما نرم‌افزارهای خوبی وجود دارد که می‌توانند در بخش‌های گوناگون رساله مفید و کمک‌کننده باشند. با پرسوجو و راهنمایی استادان و متخصصان آنها را تهیه کنید و با استفاده از آنها راحتتر و سریعتر پیش بروید.

 

● پاسخگویی کامل

موضوع رساله معمولا مسئله و معضلی در جامعه است و اغلب با طرح پرسش‌هایی آغاز می‌شود. دقت کنید در رساله‌تان از هیچ پرسشی عبور نکنید؛ یا به آنها پاسخ دهید، یا پاسخ دادن به آنها را سوژه‌ای برای تحقیقات آتی معرفی کنید تا اعتبار رساله‌تان زیر سوال نرود.

 

● نظرخواهی

بهتر است از چند نفر از دوستان و همکاران قابل اعتمادتان بخواهید رساله‌تان را مطالعه کنند و نظر دهند. حواستتان باشد که به هر کسی اعتماد نکنید، چراکه رساله شما حاصل ایده‌ها و تفکرات شماست و سالها برایش زحمت کشیده‌اید، بنابراین حاوی اطلاعات منحصربه‌فرد و جدید ارزشمندی است و نیاز به مراقبت دارد.

 

● ویرایش

به فاصله یکی دو روز پس از تکمیل نگارش رساله دکتری آن را بازخوانی و با دقت ویراستاری کنید و اشکالات احتمالی را اصلاح کنید. اگر در کار ویرایش تخصصی ندارید، حتما از یک متخصص ویراستاری باتجربه کمک بگیرید. باید بدانید در این مقطع برخورد هیات داوران و استادان با اشتباه‌های دستوری و نگارشی بسیار جدیتر از دوره کارشناسی ارشد است و آنها از هیچ خطایی چشم‌پوشی نخواهند کرد.

 

در نهایت از دانشجویان عزیز دعوت می‌کنیم برای مشاوره تخصصی و رفع اشکالات و ابهامات خود در مسیر دشوار و طولانی انجام رساله دکتری با موسسه تهران آموز در تماس باشید و از خدمات استادان باتجربه و کارشناسان متخصص ما بهره‌مند شوید.

اولین نفری باشید که از جدیدترین اخبار ما مطلع می شوید.

تمامی کالاها و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.


قوانین و مقررات

Copyright © Tehran Trainer Institute

آگاهی و تسلط بر ساختار رساله دکتری برای نوشتن آن امری ضروری است و دانشجویان این مقطع تحصیلی با انجام رساله دکتری و ارائه آن موفق به کسب مدرکشان خواهند شد. بر همین اساس ما در این مطلب سعی می‌کنیم ساختار رساله دکتری را تشریح و فصول مختلف آن را معرفی کنیم.

 

رساله دکتری یا تز، پروژه تحقیقاتی دانشجویان دکتری درباره موضوعی مرتبط با رشته و گرایش تحصیلی‌شان است که از مهمترین واحدهای درسی این مقطع دانشگاهی است. دانشجویان این دوره با نگارش رساله دکتری باید به بررسی موضوع یا سوالی مهم در مورد یکی از مسائل رشته تحصیلی‌شان بپردازند و با پژوهش و تجزیه و تحلیل علمی و مستند درباره آن به نظریات منطقی و پاسخی موثق برسند و در جلسه دفاع از رساله‌شان آن را استدلال و برای هیات داوران تشریح کنند تا آنها را قانع کنند و موفق به کسب نمره قبولی و دریافت مدرک دکتری شوند. به عبارت دیگر، نوشتن رساله دکتری قوی و دفاع موفق از آن، شرط اصلی اخذ مدرک دکتری در دانشگاه است، به همین دلیل شناخت کامل ساختار رساله دکتری و دانستن نکات کلیدی پیش از آغاز نگارش آن بسیار مهم است.

 

✔       برای آگاهی از نکات کلیدی مطالعه مطلب چگونه رساله دکتری بنویسیم؟ و همچنین مطلب جالب پنج نکته ضروری که در انجام رساله دکتری باید بدانید را در همین سایت به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna

 

ساختار رساله دکتری بر پنج فصل بنا شده است که به ترتیب عبارتاند از:

صفحات ابتدایی

در صفحات ابتدایی رساله پس از جلد، به ترتیب، صفحه بسم الله، صفحه عنوان رساله کاملا همشکل جلد و سپس صفحه اصالت و مالکیت رساله شامل نام دانشجو، مقطع، نام استادان و نام دانشگاه قرار می‌گیرد. صفحات تقدیم و سپاسگزاری و چکیده‌ای از رساله، که حداکثر یک صفحه 300 کلمه‌ای را به آن اختصاص می‌دهند، برگه‌ای بعدی رساله را تشکیل می‌دهند. در چکیده باید هدف پژوهش و خلاصه روش تحقیق و نتایج آن بیان شود و سه تا پنج واژه کلیدی تحقیق زیر آن نوشته شود. در این قسمت میتوان چکیده انگلیسی را نیز افزود، یا چکیده انگلیسی را در پایان رساله اضافه کرد. پس از چکیده نوبت به صفحات فهرست مطالب شامل عناوین اصلی و فرعی، عناوین کتاب‌نامه و پیوست‌ها، جداول، تصاویر، اختصارات و علائم می‌رسد.

 

در فصل نخست رساله دکتری باید به بیان مسئله پژوهش و ضرورت انجام دادن پروژه و اهداف آن بپردازید، چالش‌ها، کاستی‌ها و ابهامات فعلی در این موضوع را تشریح و پرسش‌های کلیدی و مهم تحقیق را مطرح کنید. بهتر است پس از شرح چرایی انجام دادن پژوهش، کاربران احتمالی نتایج آن را نیز معرفی کنید. در توضیح اهداف پروژه، ابتدا هدف کلی را در یک جمله به طور واضح بیان کنید و سپس اهداف جزئی، اختصاصی  و کاربردی را مطرح کنید. توضیح واژه‌های کلیدی و تخصصی پژوهش را فراموش نکنید و آنها را واضح و شفاف تعریف کنید تا برداشت مشترک و صحیحی از مفاهیم تحقیق در مخاطبان حاصل شود. بیان محدودیت‌های مطالعات و تحقیقاتتان، از مباحث دیگر این فصل است. در انتهای فصل می‌توانید چکیده‌ای از فصل و چگونگی تنظیم فصل‌های دیگر رساله را بنویسید. داشتن مقدمه‌ای جذاب در نگارش رساله دکتری گام موثری در ترغیب خوانندگان برای مطالعه کامل رساله دارد، بنابراین برای نوشتن آن به اندازه کافی وقت و انرژی صرف کنید.

 

سابقه پژوهش و تحقیقات انجام‌شده درباره موضوع پژوهش مورد نظرتان در مسیر انجام رساله دکتری موثر است و باید کامل و جامع به آنها پرداخته شود. بنابراین در این فصل مطالعات قبلی را به ترتیب زمانی بررسی و تاریخچه طرح این موضوع را بیان کنید. مقالات و کتابهای منتشرشده، مبانی نظری، نظریه‌های مرتبط و قابل بحث، فرضیه‌ها، مستندات و مدارک موجود در روند منطقی مطالعات را نیز مرور کنید. همچنین لازم است همه پژوهش‌های داخلی و خارجی را که در نوشتن رساله دکتری خود از آنها استفاده کرده‌اید، در اینجا نام ببرید. یادآوری می‌شود که برای درک بهتر خوانندگان تلاش کنید پیوستگی و انسجام مطالب را حفظ کنید. با توضیح ابهامات و کاستی‌ها در تحقیقات پیشین نیازهای فعلی را مشخص کنید و با بیان انگیزه‌تان از انتخاب موضوع رساله دکتری خود، معضلات و محدودیت‌ها را متذکر شوید و در پایان دستاوردهای احتمالی پژوهشتان را پیش‌بینی کنید. نوشتن خلاصه‌ای از مطالب ارائه‌شده در این فصل را در انتهای آن فراموش نکنید.

 

فصل سوم را به تشریح کامل روش مطالعاتتان اختصاص دهید و از ابزارها و متدهایی که استفاده کرده‌اید، بنویسید. البته باید دلایل انتخاب این روشها و ابزارها و چگونگی استفاده از آنها را نیز بیان کنید. فراموش نکنید درباره جامعه آماری نمونه، محدوده مورد مطالعه، متغیرهای تحقیق با توضیح ماهیت‌شان از نظر کمی و کیفی و نقششان در فرایند پژوهش، چگونگی آزمونها و ارزیابیها، روش انتخاب، اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و تکنیک‌های آماری توصیفی و تحلیلی یا تلفیقی و همچنین نرم‌افزارهای مورد استفاده در بخشهای مختلف تحقیق توضیح دهید. در پایان چکیده‌ای از این فصل را بنویسید.

 

✔       گفتنی است که مطالعه مطلب اهمیت تجزیه و تحلیل آماری در پایان‌نامه و نیز مقاله انواع پرسشنامه در انجام پایان‌نامه ارشد و دکتری برای نوشتن این فصل به شما کمک خواهد کرد.

 

در این فصل تمام یافته‌های تحقیقاتتان را ارائه کنید و تحلیل‌هایتان را درباره آنها با استفاده از جداول، تصاویر، اشکال، نقشه‌ها و نمودارهای مختلف توضیح دهید. آنالیز داده‌ها به صورت توصیفی یا استنباطی و مقایسه آن با سایر پژوهشها از مهمترین بخش‌های این فصل رساله است که باید دقیق و جامع به آنها بپردازید و نتایجشان را تفسیر و تشریح کنید. نوشتن خلاصه این فصل را در پایان آن فراموش نکنید.

 

همانطور که از عنوان فصل مشخص است، این فصل مختص نتیجه‌گیری پژوهش شماست؛ نخست خلاصه تحقیق و چهار فصل پیشین را بنویسید، سپس با جمع‌بندی یافته‌های خود به نتیجه نهایی برسید؛ پیام پژوهش شما و دستاوردهای تحقیقاتتان را با خلاقیت و به شکلی جذاب و قابل درک در این بخش ارائه دهید. در این فصل باید درباره پذیرش یا رد فرضیه‌های تحقیق و سپس محدودیت‌های تحقیق نیز توضیح دهید. در نهایت، پیشنهادهایتان را در چارچوب نتایج به دست‌آمده برای انجام دادن پژوهشهای آتی در روند تکمیل پروژه برای دانشجویان دیگر مطرح کنید تا کاربردی و مفید بودن تحقیقاتتان را کامل و ثابت کنید.

 

پس از پایان متن رساله، منابع استفاده‌شده در پژوهش را به ترتیب حروف الفبا ذکر کنید. لازم به یادآوری است که منابع فارسی بر منابع انگلیسی مقدم‌اند. برای معرفی منابع، نام و نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان، نام منبع، سال انتشار منبع، نام مجله منتشرکننده منبع، شماره جلد و صفحه آن را بنویسید.

 

اگر چه خواندن مطالب گوناگون برای آشنایی با ساختار رساله دکتری به شما برای انجام رساله دکتری کمک می‌کند، طبیعی است که برخی مسائل حین انجام کار پیش می‌آید که اغلب پیش‌بینی نشده است. به هر حال نگارش رساله دکتری کار دشوار و زمانبری است و به احتمال زیاد مشاوره و راهنمایی افراد متخصص و کاربلد در پیشرفت این پروسه مهم راه‌گشاست، از اینرو موسسه تهران آموز با مساعدت جمع کثیری از استادان بنام و متخصصان باسابقه و متبحر رشته‌ها و گرایشهای مختلف دانشگاهی آماده ارائه خدمات در همه زمینه‌های انجام رساله دکتری است و مشتاقانه و صمیمانه شما را در مسیر رشد و توسعه علم و فناوری همراهی خواهد کرد.

 

✔       چنانچه در انتخاب مشاوران باتجربه تردید دارید، بهتر است در این زمینه بیشتر بررسی و جستجو کنید و به همین منظور توصیه می‌کنیم حتما مطلب ویژگی‌های یک موسسه خوب برای مشاوره انجام رساله دکتری را در همین سایت بخوانید تا بهتر و مطمئن‌تر انتخاب کنید.

اولین نفری باشید که از جدیدترین اخبار ما مطلع می شوید.

تمامی کالاها و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.


قوانین و مقررات

Copyright © Tehran Trainer Institute

از شرایط فارغ‌التحصیل شدن در مقاطع مختلف و البته دکتری که موضوع این مقاله می‌باشد نگارش و تدوین و دفاع از پایان نامه است. سوالی که اغلب دانشجویان در حال تحصیل در این مقطع با آن مواجه می‌شوند “چگونه پایان نامه دکترا بنویسیم ؟” و ما در این مقاله سعی داریم به آن پاسخ دهیم. دانشجویان در این مقطع باید با اصول و مبانی تحقیق علمی در تحصیلات تکمیلی آشنا باشند تا با رعایت و تمرین این اصول در به انجام رساندن تحصیل خود موفق باشند. پایان نامه، گزارش مفصل از پژوهشی است که دانشجو به کمک و راهنمایی و نظارت یک استاد مشاور و راهنما در زمینه‌ای خاص انجام داده و می‌نویسد. اما اغلب به دلیل این‌که اولین کار جدی تحقیقاتی دانشجو محسوب می‌شود در این زمینه با دشواری‌هایی روبرو می‌شوند. برای حل مشکلات در انجام پایان نامه دکترا بهتر است تا دانشجویان با نحوه نگارش پایان نامه دکترا آشنایی داشته باشند.

موارد زیر همگی از مراحلی است که به نوعی لازمه به پایان رساندن این پژوهش خواهد بود:

 

انجام پایان نامه دکتری همواره با راهنمایی یکی از استادان به عنوان مشاور و راهنما به دست دانشجو انجام می‌گیرد و در اغلب دانشگاه‌های دنیا یکی از شرایط فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد. نام این گزارش معمولا در مقطع کارشناسی ارشد، پایان نامه و در مقطع دکتری، رساله است که در زبان فارسی برای رساله نیز اغلب واژه پایان نامه دکترا به کار برده می‌شود. بعد از انجام این پژوهش، دانشجو می‌بایستی در جلسه دفاعی که از قبل برای ارائه این گزارش معین شده حضور یافته و به سوالات داوران حاضر در این جلسه پاسخ دهد. کار تحقیقی در مقطع دکترا کاری است که بسته به شیوه و زمان تدریس ۳ تا ۵ سال و حتی بیشتر از آن زمان می‌برد.

چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna

 

در برخی کشورها مانند ایران، گذراندن این مقطع تحصیلی شامل دو مرحله آموزش و پژوهش است. همان‌طور که از نام این بخش‌ها بر می‌آید بخش آموزش، شامل گذراندن و پاس کردن واحدهای مربوط به رشته تحصیلی می‌باشد و دو سال بعد از موفقیت در آزمون جامع دکترا زمان پژوهش و تدوین رساله می‌باشد. اما در کشورهای دیگری مانند انگلستان که پژوهش محور هستند از همان ابتدای پذیرفته شدن در این مقطع، انجام پایان نامه دکترا و تحقیق و پژوهش شروع می‌شود.

 

بسیاری از مقالات علمی، نتیجه همین پژوهش‌های دانشگاهی هستند. یعنی به راحتی می‌توانند مبنای پژوهش‌های علمی بعدی در سطح وسیع باشند. تنها عیب پژوهش‌های دانشگاهی در این است که در سطح وسیع چاپ نمی‌شوند. تعداد نسخه‌هایی که از این پایان نامه‌ها چاپ می‌شود نهایت ۱۰ نسخه است. یک نسخه از این پایان نامه‌ها در اختیار واحد آموزش دانشکده، نسخه دیگر در کتابخانه دانشکده محل تحصیل دانشجو، نسخه دیگر در اختیار استاد مشاور و راهنما قرار می‌گیرد. یک نسخه از پایان نامه دکترا به امانت دست مراکز ملی علمی سپرده می‌شود. در ایران نسخه‌ای از پایان نامه تمام دانشجویان سراسر کشور و دانشجویان خارج از کشور در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) نگهداری می‌شود. استخراج مقاله از این پایان نامه‌ها راه حلی برای استخراج دانش جدید کشف شده است. این کار باعث می‌شود تا سطح دسترسی به این علوم افزایش یابد. امروزه یک نسخه الکترونیکی از این پایان نامه‌ها در اختیار دانشگاه (در صورتی که امکان نگهداری این فایل‌های الکترونیکی را داشته باشند) قرار می‌گیرد. این در حالی است که برای در دسترس بودن این مقالات قوانینی تصویب شده است.

 

در بین استاد راهنما، مشاور و داور، استاد راهنما با هدایت دانشجو در مسیرهای درست تحقیق و پژوهش نقش اساسی ایفا می‌کند. همان‌طور که از اسم مشاور پیداست می‌تواند مشورت‌هایی را در زمینه روش تحقیق و پژوهش، منابعی که دانشجو می‌بایستی به آن‌ها رجوع کند، دیدگاه‌های مشاوره‌ای خود را در اختیار استاد راهنما و دانشجو قرار دهد. داور نیز در این پروسه نقش خود را در روز داوری ایفا می‌کند. یکی از داوران  می‌بایستی از دانشگاه دیگری به این پروسه وارد شود و در زمینه تحقیق صورت گرفته نیز اطلاعات بسیار زیاد داشته و صاحب مقالات متعدد باشد. متن پایان نامه مدتی قبل از دفاع در اختیار داوران قرار می‌گیرد تا بتوانند قبل از جلسه دفاع وقت کافی برای مطالعه آن داشته باشند و در مورد آن جلسه دیدگاه‌های منتقدانه و منصفی ارائه دهند. در این زمینه انتظار می‌رود تا با تمامی این تفاسیر قضاوت عادلانه‌ای در مورد پایان نامه صورت گیرد.

 

اولین مشکل دانشجویان در رابطه با انجام پایان نامه، انتخاب موضوع است چرا که هر موضوع علمی که انتخاب می‌شود معمولا توسط دانشجویان قبلی انجام شده است. انتخاب موضوعی که ارزش کار و پژوهش بر روی آن را داشته باشد کمی مشکل است. مواردی که می‌تواند به شما در حل این مشکل کمک کند به این ترتیب است:

 

بعد از انتخاب موضوع، مرحله بعدی در انجام پایان نامه، نگارش و تدوین پروپوزال است. پروپوزال در حقیقت طرح اولیه موضوع پژوهش شما می‌باشد. معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ صفحه است. در پروپوزال مسائلی از قبیل فرضیه‌های موضوع و روش و مراحل انجام پژوهش و در حقیقت نتیجه‌ای که پیش بینی می‌کنید تا در پایان از انجام این پژوهش بگیرید در آن می‌بایستی قید شود. در پروپوزال به موارد اهمیت موضوع مورد پژوهش و دلایل کافی برای کار بر روی این پژوهش پرداخته می‌شود. علاوه بر مورادی که گفته شد به مواردی از قبیل سابقه موضوع پژوهش نیز باید اشاره کنید.

 

یکی از قدم‌های مهم در انجام هر پایان نامه‌ای به خصوص پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی، جستجو و مطالعه منابع دیگر در موضوع پژوهش است. به دلیل این که گذراندن این راه، در حقیقت ادامه راه‌های پیموده شده توسط دیگران است، چه بسا بدون ارتباط با این منابع پیمودن این راه بسیار دشوارتر خواهد بود. می‌توان این مسئله را به نوعی مشابه با این موضوع دانست که راهی را شخصی پیموده و در آن تجربیاتی را به دست آورده و شما مجددا تجربیات قبلی را تجربه کنید و سپس به موضوع خودتان بپردازید. این کار قطعا وقت و انرژی شما را به هدر خواهد داد. برای جستجو باید کلید واژه‌های اصلی در زمینه پژوهش را بدانید و برای این کار به پایگاه بانک‌های اطلاعاتی مراجعه کنید و به کاوشی عمیق و همه جانبه بپردازید.

مواردی هست که اگر در این زمینه در نظر بگیرید کار شما را در این جستجو بسیار راحت خواهد کرد:

 

در این بخش، داده‌هایی که توسط دانشجو گردآوری می‌شود به نوعی تنظیم شده، مورد تحلیل و بررسی و مقایسه قرار می‌گیرد. اما نوع داده‌ها باتوجه به رشته تحصیلی و موضوع پژوهش متفاوت است. برخی داده‌ها کیفی و تفسیری و داده‌های دیگر کمی و آماری هستند. در برخی حوزه‌ها مانند علوم اجتماعی و … گردآوری داده‌ها با مصاحبه، پرکردن پرسش‌نامه و اسناد و مدارک تاریخی و … صورت می‌گیرد و در برخی حوزه‌ها، داده‌ها از طرح‌ها و محیط‌های آزمایشگاهی استخراج و گردآوری می‌شوند. برای گردآوری و تحلیل این داده‌ها نیز باید اصول مربوط به آن‌ها رعایت شود. دانشجو می‌بایستی در تحلیل این داده‌ها از جهت‌گیری دور باشد تا بتواند تحلیل درستی از آن‌ها داشته باشد.

 

در مرحله قبل در مورد گردآوری داده‌ها توضیحاتی داده شد اما اگر داده‌های به دست آمده به خوبی تحلیل نشوند حتی بهترین داده‌ها هم که گردآوری شده باشند عملا کار پژوهش شما را بی‌نتیجه خواهند گذاشت. این داده‌ها به نحوی باید تفسیر شوند که شخصی که به مطالعه این داده‌ها می‌پردازد باتوجه به تفسیر ویرایشگر این اثر از آن تصویری درست در ذهنش نقش ببندد. نکات مهمی را که در این زمینه می‌بایستی رعایت کنید تا در ارائه و تفسیر نتایج بتوانید گامی موفق بردارید در اختیار شما قرار خواهم داد:

 

در این مرحله، نگارش متن اصلی پایان نامه دکترا باتوجه به پروپوزال نوشته شده در ابتدای انجام پایان نامه صورت می‌گیرد. این بخش مرحله بسط دادن داده‌های گردآوری و سازمان‌دهی پژوهش است. متن رساله می‌بایستی روان و واضح و به دور از هرگونه ابهامی باشد. ارتباط بین بخش‌های مختلف به درستی رعایت شود و متنی یکدست نگارش شود. مهم‌ترین نکاتی که در این بخش می‌بایستی رعایت کنید از این دست می‌باشند:

 

در این جلسه که با حضور داوران داخلی و خارجی (داوری که از دانشگاه دیگری دعوت شده) برگزار می‌شود به دانشجو در حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه وقت داده می‌شود تا درباره دستاوردهای پژوهش خود سخنرانی نماید. در ایران جلسه دفاع عمومی است و هرکسی می‌تواند در این جلسه حضور پیدا کند. حضور استاد راهنما و مشاور پایان نامه در این جلسه اجباری نمی‌باشد. سوالاتی که در جلسه دفاع از دانشجو پرسیده می‌شود فقط توسط داوران (همان‌طور که پیش از این گفته شد متن پایان نامه از قبل در اختیار آن‌ها قرار گرفته است) حاضر در جلسه است. در این جلسه توانایی دانشجو در صحبت کردن نقشی اساسی را در موفق بودن این جلسه ایفا می‌کند. در این جلسه دانشجو می‌بایستی تا به مهم‌ترین نکات پژوهش خود بپردازد و درباره آن‌ها صحبت کند در غیر اینصورت حاضران در جلسه دفاع برداشت درستی در زمینه پژوهش صورت گرفته نخواهند داشت. این جلسه فرصتی برای دانشجو است تا کاستی‌ها و اشکالات پایان نامه خود را پیدا کرده و تا ارائه نهایی آن‌ها را اصلاح نماید. در این جلسه اغلب، داوران پیشنهادهایی سودمند را در صورت لزوم به دانشجویان می‌دهند.

نکاتی که در جلسه دفاع می‌بایستی رعایت شود:

 

معمولا به دلیل این‌ که در جلسه دفاع از طرف داوران پیشنهادهایی برای اصلاح در پژوهش صورت گرفته ارائه می‌شود جلسه دفاع، آخرین جلسه در کار تدوین و نگارش پایان نامه دکترا نیست. بعد از این جلسه اگر کار اصلاحات کم باشد در صورت تصدیق اصلاحات انجام شده توسط استاد راهنما و مشاور کار ارائه پایان می‌یابد. در غیر اینصورت می‌بایستی تا این اصلاحات به تایید استادان داور برسد.

 

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، نگارش و تدوین پایان نامه دکترا اولین کار پژوهشی جدی دانشجو محسوب می‌شود. پایان نامه را می‌توان از یک جهت فرصتی برای تمرین اخلاق پژوهشی دانشجو دانست. علاوه بر صداقتی که نگارنده پایان نامه باید در نگارش پژوهش خود داشته باشد حتی اگر یافته‌های او با فرضیه‌ها و پیش فرض‌هایش مغایرت داشته باشد موازین و حقوق‌های متعددی وجود دارد که هر نگارش‌گری ملزم به رعایت آن موارد می‌باشد. نگارش‌گر پایان نامه باید صادق، منصف و بی‌طرف بوده و هیچ گونه جهت‌گیری در نگارش و تدوین پایان نامه خود نداشته باشد. رعایت اخلاق پژوهش از الزامات انجام هر پایان نامه‌ای است. یک نگارنده پایان نامه باید حریم و حقوق افرادی که با پژوهش در ارتباط بوده‌اند را حفظ نماید. حفظ اطلاعات شخصی کسانی که در پرسش نامه‌ها اطلاعات خود را پر کرده‌اند و حقوق مولفانی که از آثار آن‌ها در پایان نامه خود استفاده کرده‌اند از مواردی است که دانشجویان ملزم به رعایت آن‌ها هستند.

 

طی پژوهش و نگارش پایان نامه‌ها، دانشجویان از مشاوره‌ها وراهنمایی‌های استادان راهنما و مشاور بهره بسیار می‌برند. در مورد این موضوع دانشجویان بایستی در رابطه با نقش استادان راهنما و مشاور توجیه باشند. نقش استادان راهنما و مشاور در اجرای پایان نامه، فقط هدایت دانشجو در مسیرهای درست انجام پژوهش می‌باشد. از کارهایی که یک استاد راهنما طی این پژوهش می‌تواند برای دانشجو انجام دهد طرح سوال‌هایی است که ذهن دانشجو را در موضوع پژوهش بیشتر درگیر کند تا دانشجو به تحقیق و مطالعه بیشتری در این زمینه بپردازد. دانشجو باید با اتخاذ تدابیر منطقی بتواند از راهنمایی‌های استادان راهنما و مشاور بهترین استفاده را کند. تمامی مطالبی که در این بخش گفته شد به معنی این نیست که استاد راهنما و حتی مشاور بایستی در این پژوهش هم گام با دانشجو قدم برداشته و به پژوهش بپردازند. استاد راهنما و مشاور فقط در حکم راهنما برای دانشجو هستند و گام اصلی در پژوهش بر عهده خود دانشجو است.

انجام پروپوزال

سلام وقت بخیر. اگر یک موسسه خوب و قدیمی برای انجام پایان نامه میخواید سایت مشاوران تهران بهترین انتخاب هست.

چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna
چگونه رساله دکتری بنویسیم avicenna
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *