چگونه گزارش کار بنویسیم

چگونه گزارش کار بنویسیم
چگونه گزارش کار بنویسیم

گزارش نویسی یعنی نوشتن اخبار، اطلاعات، رویدادها و دلایل وتجزیه و تحلیل آن ها به شکل روشن وکوتاه با رعایت دو اصل مهم ساده نویسی و درست نویسی.

نکته: گزارش باید به گونه ای تهیه شود که هدف مورد نظر را در کوتاه ترین زمان و با ساده ترین گفتار بیان کند.

همیشه باید در نظر داشته باشید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و قرار است گزارش پاسخ گوی چه نیازی باشد.

انتخاب عنوان: عنوان باید تا حد امکان کوتاه و با محتوای متن هماهنگ باشد. در عنوان گذاری از واژگان کلیدی که در متن آمده است استفاده شود.

اگر خودگزارش نویس نویسنده گزارش است، باید توجه داشته باشد که مخاطب در آغاز از هدف او آگاهی ندارد. در این صورت باید مسئله را به گونه ای در اول گزارش خود بیاورد. اگر درباره ی همایشی گزارش می دهد، در همان چند خط اول روشن شود که این گزارش از چه مراسمی است و به چه دلیل به آن پرداخته شده است.

چگونه گزارش کار بنویسیم

گزارشگر برای تهیه ی گزارش خود باید کاملا آگاه باشد که این گزارش به چه دلیل تهیه می شود ، برای پاسخ گفتن به چه نیازی است و برای هر چه بهتر شدن مطلب به چه امکانات و اطلاعاتی نیازمند است.

نکته : گزارشگر باید مخاطب گزارش را کاملا نسبت به موضوع و آنچه برایش در گزارش دارای اهمیت بیشتری است آگاه ، و روی موارد اصلی و فرعی گزارش تاکید کند.

گزارشگر برای آنکه بداند چه چیزی را باید به گزارش بیافزاید یا از آن حذف کند، باید توجه داشته باشد که اجزای گزارش با هدف گزارش ساز گاری دارند. برای این کار باید بتواند به پرسش های زیر پاسخ دهد:

یعنی یک گزارش خوب باید به پنج سوال: چه چیز؟ چگونه؟ برای چه کسی؟ کجا؟ چه موقع؟ پاسخ دهد.

در مرحله ی دوم گزارش نویسی، یعنی شکل و صورت گزارش، مطالب باید به ترتیب منطقی سامان داده شوند. در این مرحله باید:

چند اصل در تعیین اولویت ها:

در این مرحله باید به ۴ اصل توجه داشت:

پیش نویس، ستون و بدنه ی اصلی گزارش است. در این مرحله، قالب اصلی گزارش شکل می گیرد.

گزارش باید روشن، دقیق، و خلاقانه باشد. گزارشگر باید بکوشد با حفظ جنبه ی رسمی و علمی گزارش ، آن را ازحالت خشک و بی روح در آورد. از به کار بردن واژه ها و اصطلاح های گزافه آمیز همچون: هرگز، بی نهایت، بدون ذره ای شبهه باید گفت و … خودداری کند.

گزارشگر نباید برای پر رنگ جلوه دادن گزارش خود یا نشان دادن میزان اطلاعاتش درباره ی موضوع، از واژه های سنگین و دشوارفهم بهره بگیرد.

جمله باید شامل یک مضمون و نکته ی اصلی باشد. گزارش نویس باید توجه داشته باشد که:

برای آگاهی بیشتر به شیوه نامه ی ویرایش کتابک نگاه کنید.

در گزارش، پاراگراف (بند) به معنای مجموعه جمله هایی است که فکر یا مطلب واحدی را بیان می کنند.

نکته: در نگارش باید کوشید همان گونه که در یک جلسه ی غیر رسمی سخن می گوییم، بنویسیم. به این معنا که مطالب با بیشترین میزان دقت، صراحت، روشنی و کوتاهی نگاشته شوند.

این مرحله، آخرین بخش تهیه ی گزارش است. در این بخش از کار، گزارشگر باید تمام مطالب را یک بار دیگر بازبینی ، و ایراد های آن را اصلاح کند.

آخرین نکته: همیشه پیش از برگزاری مراسم و رویدادهای رسمی مانند نمایشگاه کتاب و…برای گرفتن کارت یا مجوز تهیه ی گزارش و عکاسی با بخش روابط عمومی برگزار کننده تماس گرفته شود. بروشور و کارت خبرنگاری را همراه داشته باشید.

وبلاگ‌ کتاب هدهد با نوشته‌هایی کاربردی برای خانواده‌ها و معلمان

همه حقوق سایت کتابک برای پدیدآورندگان آن محفوظ و  باز نشر نوشته ها و تصویرها با آوردن منبع آزاد است.

Copyright 2008 – 2019

گزارش در لغت به معنی اظهار نظر کردن، در میان نهادن، شرح و تفسیر کردن است. گزارش در اصطلاح به مطلبی گفته می شود که از شرح، تفسیر، بیان، تحلیل مطالب و نیز علل مسائلی خاص گفتگو کند.

گزارش نویسی عبارت است از به تحریر در آوردن اخبار، اطلاعات، حقایق، علل مسائل و رویدادها، تجزیه و تحلیل منطقی و متوالی آنها، برای رسیدن به راه حل صحیح، که همراه با اختصار و روشنی تدوین شده و بر دو اصل «سالم نویسی» و «ساده نویسی» استوار باشد.

در دانشگاه بعضی وقت‌ها از شما خواسته می‌شود به‌جای مقاله، گزارش بنویسید و دانشجویان معمولا نمی‌دانند منظور از گزارش دقیقا چیست. همین اتفاق در محیط کار هم می‌افتد و وقتی مدیران ارشد‌ از کارمندان تقاضای گزارش می‌کنند، خیلی از افراد نمی‌دانند چه باید بنویسند.

در این مقاله می‌خوانید که چطور یک گزارش بنویسید. سَردرگمی در نوشتن گزارش بیشتر به سبک نوشتن مربوط می‌شود و اینکه چه چیزهایی باید در مقاله گنجانده شوند، از چه زبانی استفاده شود، تعداد صفحات آن چقدر باشد و نکاتی از این دست. در اینجا می‌خواهیم بعضی از این موارد را شفاف‌سازی کرده و چند توصیه برای گزارش نویسی در اختیارتان قرار دهیم.

چگونه گزارش کار بنویسیم

در واقع گزارش نویسی، فنی است که با آگاهی از آن فن، مطالب هر موضوعی را می توان، طوری طبقه بندی کرد و نظم بخشید که هدف مورد نظر را در کوتاه ترین زمان و با ساده ترین کلام به دست آورد. مهم این است که نویسنده گزارش، قادر باشد تصویری روشن از فکر و هدف خود را در ذهن خواننده ترسیم نماید.

بسیاری افراد نوشتن گزارش کار اداری را وقت گیر، کار بیهوده، سخت و صرف انرژی زیادی می‌دانند و فکر می‌کنند حجم کارها و فعالیت های روزانه بالاست و زمانی برای نوشتن گزارش باقی نمی ماند و از ثبت آن سر باز می‌زنند.

عده ای از کارمندان میانی هم هستند که گزارش کار اداری می نویسند؛ اما گزارش آن ها به دلیل عدم رعایت برخی اصول و قواعد، چنگی به دل نمی زند و چندان کاربردی و مثمر ثمر نمی‌باشد.

در صورت رعایت اصول گزارش نویسی می‌توانید عملکرد خود را بالا برده و بهبود بخشید. با گزارش نویسی، ذهن‌تان به مرور نظم گرفته، سرعتتان را بالا رفته و قطعا بازدهی و پیشرفت بیشتری پیدا می‌کنید.

احتمالا برخی از همکاران شما هم در محیط کار هستند که با وجودِ فعالیت کم‌تر، به علتِ تسلط بر شیوه‌ی گزارش کردن فعالیت‌ها می‌توانند مُهِم و اثرگذار جلوه کنند و به این شیوه، پله‌های رشد و ترقی را با سرعت بیشتری طی کنند.

این گزارش بر مبنای تحقیق خالص آماده می‌شود یعنی انگیزه دانشجو یا هنرجوی محقق در تهیه گزارش، ذوق و علاقه به مطالعه و حل مشکل موردنظر بوده و به منظور بالا بردن سطح اطلاعات و معلومات در زمینه موضوع مورد تحقیق و مطالعه می‌باشد.

طرح تحقیقاتی زمانی کامل محسوب می‌شود که گزارش نهایی آن نوشته شده باشد. بسیاری از تحقیقات هرگز به اطلاع سایرین نرسیده است زیرا محققین نتوانسته‌اند نتایج آنها را به صورت نوشته منتشر کنند.

حتی اگر قرار باشد نتیجه یک طرح به صورت شفاهی ارائه گردد، لازم است به غیر از آن، گزارش‌نهایی (جامع) تحقیق به صورت کامل نوشته شود.

اگر کارمند سازمان یا شرکتی هستید، احتمالا باید برای ثبت فعالیت ها و برنامه هایی که انجام می دهید، گزارش کار اداری بنویسید. مثلا به ماموریتی رفته یا به عنوان نماینده مجموعه خود از مکانی بازدید کرده اید؛ یا با افرادی جلسه گذاشته اید.

در هر شرایط لازم است خلاصه ای از فعالیتی که انجام داده اید را در قالب گزارش کار اداری مکتوب کرده و به مدیر خود ارائه دهید.

یکی از رایج‌ترین شیوه های ارتباط رسمی و کاربردی با مدیران و ارائه عملکرد درون سازمانی و یا برون سازمانی گزارش کار است.

بنا به دلایل مختلف شیوه‌های مدیریتی در برخی از سازمان ها و موسسات، در گزارش نویسی از روش مشخصی پیروی می‌شود بنابراین اگر می‌خواهید گزارشِ کاری بنویسید، حتما بررسی کنید آیا دستورالعمل یا ساختار خاصی هست که باید از آن پیروی کنید یا نه.

در این سازمان‌ها، دستورالعمل‌های از پیش تعیین‌شده‌ای برای نوشتن و ارائه‌‌ی گزارش به مقامات مافوق دارند وجود دارد که باید حتما در هنگام نوشتن گزارش از آنها پیروی کرد.

آموزش کارکنان سازمان ها یکی از مهمترین عوامل در نظم بخشیدن به این مهم، با هدف ایجاد یکنواختی در بکارگیری اصول صحیح نگارش و رعایت سلسله مراتب اداری است.

کاربرد و هدف مورد نظر برای ثبت گزارش بسیار حائز اهمیت است. این اهداف می‌تواند: نتجیه گیری، زمان اختصاصی برای هر کار، روند پیشرفت کاری، تعیین میزان تاثیر هر عامل با توجه به نتایجی که در آینده به دست می‌آید، کاربردی کردن هر عمل و عدم تکرار آن در صورت نیاز و…

چگونگی تنظیم گزارش، مهم ترین عامل در تنظیم آن است. اول از هر چیز باید مخاطب یا مخاطبان خود را در گزارش بشناسید؛ منظور از شناخت این است که برای آن‌ها دقیقا چه چیزهایی اهمیت دارد که شما باید در گزارش‌ خود به آن اشاره کنید.

باید بدانید که مخاطب شما دقیقا به چه اطلاعاتی نیاز دارد و دانستن چه مواردی برای او مهم است؟ در گزارش نویسی، هنگام برنامه‌ریزی و نوشتن حتما دستور کار را در ذهن داشته باشید، اینکه برای چه کسی و چرا می‌نویسید؟ تمام افکار شما باید بر این موضوع تمرکز داشته باشد.

مقدمه نشان می‌دهد که می‌خواهید به چه چیزی بپردازید و خلاصه‌ای از از برنامه‌هایی باید انجام شود را مطرح می‌کند. همچنین باید اشاره‌ی کوتاهی هم به نتیجه‌ مورد نظر داشته باشد.

برای گزارش‌های چند صفحه‌ای و طولانی حتما فهرستی از عناوین تهیه کنید. این کار دسترسی به بخش‌های مختلف گزارش را برای مخاطب ساده‌تر کرده و به او کمک می‌کند، روی محتوای گزارش نیز مرور کلی داشته باشد. از طرفی فهرست‌نویسی، گزارش کار اداری شما را ساختاریافته‌ و حرفه‌ای‌تر نشان می‌دهد.

بدنه‌ی اصلی گزارش باید به‌دقت و به‌گونه‌ای ساختاربندی شده باشد که خواننده را به‌خوبی در میان موضوعات ارائه شده، هدایت کند. به این منظور باید بدنه را به بخش‌های مختلف تقسیم و برای هر بخش، زیربخش‌هایی مرتبط با موضوع یا قسمت‌هایی که باید بیشتر به آن پرداخته شود، در نظر بگیرید.

برای هر موضوع باید نکات اصلی و قسمت‌هایی که مورد اختلاف هستند را به‌صورت خلاصه و شفاف مورد بحث قرار دهید. همچنین می‌توانید نتایج تجربی را نیز در این بخش قرار دهید. تمام اطلاعاتی که ارائه می‌دهید باید به دستور کار و موضوع اصلی مورد بحث مرتبط باشند.

در حین گزارش نویسی، هدف‌تان باید کاملا واضح باشد. جمله باید شامل یک مضمون و نکته‌ی اصلی باشد و هیچ نکته‌ی اضافی و غیرضروری در جمله گنجانده نشود.

از همه مهم‌تر اینکه گزارش باید به‌گونه‌ای نوشته شود که پس از گذشت زمان نه تنها برای خودتان بلکه دیگران نیز قابل مفهوم باشد. بنابراین باید از زبان ساده و جملات کوتاه استفاده و از جملات بلند و پیچیده خودداری کنید. همچنین باید از برخی از مخففات و نشانه‌های مختص خود اجتناب کنید.

اگر مجبورید از زبان تخصصی استفاده کنید باید به شکل درست ثبت آن توجه داشته باشید. گزارش نویس باید توجه داشته باشد که هیچ نکته ی اصلی نباید برای آسان فهم کردن جمله از آن حذف شود،

به قواعد دستور زبان از نظر جای فعل، فاعل، مفعول و فارسی سازی( در اندازه ی متعادل) واژگان، دقت شود و حروف ربط مانند از، و، که و … در یک جمله پشت سر هم قرار نگیرند. در نگارش باید کوشید مطالب با بیشترین میزان دقت، صراحت، روشنی و کوتاهی نگاشته شوند.

مجموعه بندی:

در گزارش، پاراگراف (بند) به معنای مجموعه جمله هایی است که فکر یا مطلب واحدی را بیان می کنند. استفاده از پاراگراف(بند) باعث: شکستن یکنواختی متن، کمک به درک تقسیم بندی موضوع، آسان کردن رجوع به هر مطلب و جلب توجه خواننده به تغییر موضوع یا موضوع های فرعی.

در گزارش نویسی سعی کنید مواردی که در زمینه کاری مربوط به هم هستند را جدا کرده و عنوان مناسبی برای آن انتخاب کنید. این باعث منظم بودن، قابل فهم بودن و کاربردی بودن گزارش شما می‌شود. باید توجه داشته باشد که مخاطب در آغاز از موضوع و هدف آگاهی نداشته و یا آن را فراموش کرده است.

در این صورت باید مسئله را به گونه ای در اول گزارش خود بیاورد. عنوان باید تا حد امکان کوتاه و با محتوای متن هماهنگ باشد. در عنوان گذاری می‌توانید از واژگان کلیدی که در متن آمده است استفاده کنید.

هر قدر نکته ای در گزارش مهم تر باشد، باید فضای بیشتری به آن اختصاص داده شود. همچنین زبان تاکید و به کار بردن عبارت هایی همچون: “مهم ترین عامل”، “نکته ی اساسی” و … توجه خواننده را جلب می کند.

کاربرد و هدفی که برای گزارش نویسی دارید تعیین کننده اصول ترتیبی است که باید حین ثبت گزارش رعایت کنید. به طور مثال اگر زمان در گزارش شما مهم است باید عملکردتان را به ترتیب زمان مشخص کنید. و یا اگر ارزش و نتیج کارها مورد نظر است باید عمکردتان را بر اساس الویتی که دارند ثبت کنید.

گاهی در حین جمع‌آوری اطلاعات به مستنداتی بر می‌خوریم که باید آن‌ها را نیز در گزارش ذکر کنیم؛ مانند عکس و فیلم، نامه، اسناد مالی و غیره. اگر چنین چیزهایی باعث طولانی‌شدن متن اصلی گزارش می‌شود، بهتر است آنها را به عنوان پیوست گزارش به مخاطب ارائه دهیم.

چگونه گزارش کار بنویسیم

مثلا می‌توان در متن گزارش مضمون کلی یک نامه اداری را شرح داد و اشاره کرد که تصویری از نامه در فایل پیوست شماره فلان در دسترس است.

آخرین بخش تهیه ی گزارش، بازبینی و در صورت نیاز اصلاح آن است. ممکن است در حین ثبت گزارش به دلیل مشغله فکری و کاری، خطایی داشته باشید که باعث غیرقابل فهم بودن و یا کج فهمی شود.

در این بخش از کار، گزارشگر باید تمام مطالب را یک بار دیگر بازبینی، و ایراد های آن را اصلاح کند. در آخر حتما از خودتان سوال کنید: «آیا گزارش من در راستای هدف مورد نظر آماده شده است؟» فقط در صورتی که پاسخ مثبت بود، می‌توانید آن را به مخاطب مورد نظر ارسال کنید.

در این مرحله باید به جمع آوری اطلاعات و داده ها، تحلیل و تفسیر و نتیجه گیری بر اساس داده ها بپردازید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با نحوه پروگرس نوت یا گزارش نویسی پرستاری

مراحل نوشتن نامه اداری

یکی از نخستین گام‌ها در گزارش نویسی آشنایی با ساختار یک گزارش است.

به این معنا که باید بدانید بخش‌های اصلی یک گزارش چیست و چه قطعاتی در کنار هم چیده می‌شوند تا یک گزارش شکل بگیرد و تولید شود.

واضح است که گزارش‌ها از نظر حجم و پیچیدگی در یک سطح نیستند و طبیعتاً ساختار آن‌ها هم از گزارشی به گزارش دیگر، تا حدی تغییر می‌کند.

مثلاً به سند برنامه ریزی استراتژیک یک سازمان فکر کنید. این سند را می‌توان یک نوع گزارش در نظر گرفت. گزارشی که ممکن است صد صفحه باشد و طبیعی است که در پایان آن، یک بخش منابع و مآخذ چند صفحه‌ای قرار بگیرد.

در حالی که یک گزارش سفر یا گزارش بازدید، ممکن است اصلاً بخش منابع و مآخذ نداشته باشد.

چگونه گزارش کار بنویسیم

به عنوان یک تفاوت دیگر، شاید در سند برنامه ریزی استراتژیک شرکت، یک صفحه‌ی کامل به جدول اصطلاحات تخصصی و معادل انگلیسی آن‌ها اختصاص پیدا کند. اما در یک گزارش بازدید ساده، کل مسئله می‌تواند با یک پاورقی ساده حل شود.

از آن‌جا که ما هیچ‌وقت نمی‌دانیم وظیفه‌ی نوشتن چه نوع گزارش‌هایی بر دوش‌مان گذاشته خواهد شد، بهتر است اجزای یک گزارش بزرگ و پیچیده (مثلاً همان گزارش صد صفحه‌ای) را بشناسیم و سپس، در گزارش‌های کوچک‌تر و ساده‌تر، برخی اجزا را حذف کرده یا مختصر کنیم.

پس در تمام مدت مطالعه‌ی این درس،‌ به خاطر داشته باشید که ما در حال بررسی ساختار یک گزارش مفصل هستیم و بسیاری از گزارش‌های واقعی شما در محیط کار، کوچک‌تر و مختصرتر از این‌ها خواهد بود.

معمولاً کسانی که سخنرانی در جمع و نیز مهارت ارائه و اسلایدسازی را آموزش می‌دهند، یک توصیه‌ی قدیمیِ سه‌بخشی دارند که حتماً تا کنون بارها و بارها آن را شنیده‌اید:

این حرف ساده و قدیمی، هنوز خیلی جاها صادق است و کاربرد دارد. یکی از موارد کاربرد آن در گزارش نویسی است.

گزارش‌ها هم کمابیش به این سه بخش تقسیم می‌شوند: ابتدا چند بخش مقدماتی وجود دارد که بیشتر می‌خواهند مخاطب را برای اصل مطلب آماده کنند. بعد اصل مطلب گفته می‌شود و در پایان، آن‌چه گفته شده خلاصه و جمع‌بندی می‌شود.

ما هم با تکیه بر این توصیه، می‌خواهیم ساختار گزارش را به سه بخش اصلی تقسیم کنیم:

درباره‌ی این‌که اصل پیام و محتوای گزارش چه باشد، در درس‌های بعد به تفصیل صحبت خواهیم کرد. چون بخش اصلی، از گزارشی به گزارش دیگر، به کلی تغییر می‌کند.

اما بخش ابتدایی و پایانی در بیشتر گزارش‌ها،‌ کمابیش شبیه هستند و ما هم در این‌ درس بیشتر بر روی این دو بخش متمرکز خواهیم بود.

مجدداً توجه داشته باشید که قرار نیست تمام اجزای گزارش، دقیقاً به همین شکل و به همین ترتیب که ما در اینجا می‌گوییم تنظیم شوند. ممکن است شما به صلاح‌دید خود، ترتیب متفاوتی را انتخاب کرده و بعضی از بخش‌ها را به کلی حذف کنید.

بدیهی است که جلد گزارش، اولین قطعه در ساختار گزارش است و گزارش با آن آغاز می‌شود.

متأسفانه جلد گزارش معمولاً آن‌قدر که باید و شاید جدی گرفته نمی‌شود و فقط در حدِ «از سر باز کردن» چیزی طراحی شده و روی گزارش قرار می‌گیرد.

این در حالی است که اهمیت جلد برای گزارش، مانند اهمیت بسته‌بندی برای کالاست و شکل و محتوای آن می‌تواند روی میزان رغبت مخاطب برای خواندن گزارش تأثیر بگذارد.

به همین علت، ما یک درس مستقل را به طراحی جلد گزارش اختصاص داده‌ایم:

طراحی جلد گزارش

مجموعه درس‌های گزارش نویسی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند. با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به مطالب با موضوعِ گزارشی نویسی به سایر درس‌هایی هم که به مهارت ارائه و سخنرانی و نیز اسلایدسازی مربوط می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

  درس‌های متمم

البته شاید بهتر باشد از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مهارت ارائه  |  تقویت فن بیان

  مهارت مذاکره  | متقاعد کردن دیگران

  پرورش تسلط کلامی  |  مدیریت زمان

  تولید محتوا

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت گزارش نویسی به شما پیشنهاد می‌کند:

شناسه کاربری:

پسورد:

نام و نام خانوادگی

شناسه کاربری:

ایمیل:

چگونه گزارش کار بنویسیم

پسورد:

لطفا معادله زیر را تکمیل نمایید:

شش − 3 =

شناسه کاربری یا ایمیل خود را وارد نمایید.در صورت صحیح بودن، پسورد جدید به ایمیلتان ارسال خواهد شد

شناسه کاربری یا ایمیل:


متمم چیست؟Downloads-icon

اگر تا به حال پروژه‌های چند هفته‌ای یا چند ماهه انجام داده باشید، حتماً پیش آمده که کارفرما، مشتری یا سرپرست‌تان از شما گزارش پیشرفت پروژه بخواهد.

بسته به طول مدت پروژه، چنین گزارش‌هایی را به صورت هفتگی، ماهانه و گاه فصلی (سه ماه یک بار) تنظیم می‌کنند.

در این درس می‌خواهیم به این پرسش بپردازیم که گزارش پیشرفت کار و پروژه را چگونه می‌نویسند و اساساً چنین گزارشی به چه کاری می‌آید. خواهید دید که چنین گزارش‌هایی می‌توانند بسیار مفید باشند و به نظم کاری‌تان کمک کنند. در حدی که در بسیاری از پروژه‌ها، حتی اگر هیچ‌کس از شما گزارش پیشرفت کار نمی‌خواهد، باز هم بهتر است چنین گزارشی را برای «مستندسازی شخصی» تنظیم کرده و آرشیو کنید.

هر کاری که حالت پروژه داشته باشد، یعنی آغاز و پایان مشخصی برای آن در نظر گرفته باشید، می‌تواند گزارش پیشرفت کار هم داشته باشد (تعریف پروژه).

البته معمولاً گزارش پیشرفت کار را برای پروژه‌هایی می‌نویسند که:

چگونه گزارش کار بنویسیم

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که گزارش پیشرفت کار، قرار نیست الزاماً یک گزارش بزرگ و مفصل و رسمیِ مکتوب باشد. چنین گزارشی ممکن است حتی در یک صفحه‌ی A5 و یا در قالب یک ایمیل کوتاه و یا حتی یک مجموعه اسلاید، تنظیم شود.

اصل مسئله، محتوای گزارش است و فرم آن، می‌تواند از پروژه‌ای به پروژه‌ی دیگر کاملاً تغییر کند.

کم نیستند کسانی که فکر می‌کنند گزارش پیشرفت کار پروژه، نوعی کاغذبازی است و کارفرما یا سرپرست، بیهوده چنین گزارشی را می‌خواهند. این افراد معمولاً گزارش پیشرفت کار را در حد از سر باز کردن، و بستن دهان کارفرما انجام می‌دهند.

طبیعی است وقتی با چنین پیش‌فرضی گزارش خود را بنویسید، نتیجه‌ی چندانی هم از آن نمی‌گیرید و این باور در شما تقویت می‌شود که گزارش پیشرفت پروژه، واقعاً کاغذبازی است.

اما نوشتن گزارش پیشرفت کار، فواید بسیاری دارد که در این‌جا به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ایجاد آمادگی ذهنی برای کارفرما / سرپرست / مشتری: پروژه همیشه به خوبی پیش نمی‌رود. مشکلات و موانع بسیاری در مسیر شما پدید می‌آیند که ممکن است آن‌ها را پیش‌بینی نکرده باشید. اگر گزارش پیشرفت پروژه را به شکل منظم به کارفرما ندهید، ناگهان در اواخر پروژه کارفرما متوجه می‌شود که شما نمی‌توانید کار را به موقع تحویل دهید؛ یا این‌که به بودجه و منابع بیشتری نیاز دارید. این نوع «انحراف‌های غیرمنتظره» از برنامه‌ی پروژه، زمینه‌ی اعتراض، نارضایتی و بهانه‌جویی کارفرما/سرپرست/مشتری را فراهم می‌کند. اما وقتی در طول پروژه، به صورت منظم چنین گزارش‌هایی را تنظیم کرده و ارائه می‌دهید، دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد و حتی اگر مشکلی در کار پیش بیاید، راحت‌تر می‌توانید طرف مقابل را با خود همراه کنید.

کمک به تصمیم‌سازی: کارفرما یا سرپرست یا هر کسی که باید در برابر او پاسخ‌گو باشید، در مقاطع مختلف باید درباره‌ی پروژه تصمیم بگیرد. مثلاً تصمیم بگیرد که بودجه‌ی فاز بعدی را چه زمانی در اختیار شما قرار دهد؛ یا این‌که زمان‌بندی اولیه را اصلاح و تعدیل کند. شما با تنظیم گزارش پیشرفت کار می‌توانید برای طرف مقابل تصمیم سازی کنید (تفاوت تصمیم گیری و تصمیم سازی).

پیشگیری از درخواست‌های دیرهنگام: یکی از نارضایتی‌ها و دغدغه‌های مدیران پروژه، درخواست‌های دیرهنگام است. پروژه تمام شده یا به آخرین مرحله رسیده و کارفرما / سرپرست / مشتری، ناگهان یادش می‌افتد که باید تغییری در پروژه ایجاد شود. اگر گزارش پیشرفت کار را به صورت منظم بنویسید و ارائه کنید، بسیاری از این درخواست‌ها را زودتر دریافت خواهید کرد. حتی اگر چنین نشود، وقتی درخواست‌های دیرهنگام را روی میزتان می‌گذارند، قدرت چانه‌زنی بیشتری خواهید داشت (برای گرفتن مهلت یا پول بیشتر).

کمک به حل تعارض‌های احتمالی: کمتر سندی به اندازه‌ی گزارش پیشرفت کار می‌تواند به افزایش شفافیت و شکل‌گیری ارتباط موثر کمک کند. بسیاری از اختلاف‌هایی که میان مدیر پروژه با دیگران به وجود می‌آید، ناشی از مستند نشدن فعالیت‌هاست. مدیران پروژه به سرعت یاد می‌گیرند که هماهنگی تلفنی و حضوری، بدون مستندسازی گفته‌ها و تعهدات، کاری دردسرساز است و حرف‌ها و قول‌ها و تعهدات، به سرعت فراموش یا انکار می‌شوند. اگر عادت کرده باشید گزارش پیشرفت کار را تنظیم و ارائه کنید، همیشه در هنگام تعارض‌ها و اختلاف‌ها، می‌توانید به عنوان شواهد، به آن‌ها استناد کرده و از حرف‌ها و ادعاهای خود به شکلی محکم دفاع کنید.

به طور کلی پیشنهاد متمم این است که  حتی اگر کارفرما از شما گزارش پیشرفت کار نمی‌خواهد، شما روی ارائه‌ی چنین گزارشی اصرار داشته باشید.  با این‌کار هم تصویر حرفه‌ای‌تری از خودتان می‌سازید و هم از منافعی که برای تنظیم این سند گفتیم، بهره‌مند خواهید شد.

مجموعه درس‌های گزارش نویسی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند. با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به مطالب با موضوعِ گزارشی نویسی به سایر درس‌هایی هم که به مهارت ارائه و سخنرانی و نیز اسلایدسازی مربوط می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

  درس‌های متمم

البته شاید بهتر باشد از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مهارت ارائه  |  تقویت فن بیان

  مهارت مذاکره  | متقاعد کردن دیگران

  پرورش تسلط کلامی  |  مدیریت زمان

  تولید محتوا

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت گزارش نویسی به شما پیشنهاد می‌کند:

شناسه کاربری:

پسورد:

نام و نام خانوادگی

شناسه کاربری:

ایمیل:

پسورد:

لطفا معادله زیر را تکمیل نمایید:

سه × 9 =

شناسه کاربری یا ایمیل خود را وارد نمایید.در صورت صحیح بودن، پسورد جدید به ایمیلتان ارسال خواهد شد

شناسه کاربری یا ایمیل:

چگونه گزارش کار بنویسیم


متمم چیست؟Downloads-icon

طی دوران تحصیل خود در دبیرستان یا دانشگاه احتمالاً چندین بار در آزمایشگاه‌های مربوطه، چندین پدیده فیزیکی، شیمیایی و … را بررسی کرده‌ و می‌بایست نتایج کار خود را در گزارشی با قالب مشخص و با عنوان گزارش کار آزمایشگاه تدوین کنید. گزارش کار کمک می‌کند که روند و نتایج کار خود را با استاد راهنما و یا هر فرد دیگری که علاقه‌مند به یادگیری آن مطلب باشد، در میان بگذارید.

شاید در نگاه اول، تدوین گزارش کار، سخت و طاقت‌فرسا به نظر آید، اما واقعاً کاری ساده و شیرین است. اگر برای شما هم نوشتن یک گزارش کار آزمایشگاه امری دشوار بوده و یا برای اولین بار قصد نوشتن آن را داشته و ایده‌ای در مورد آن ندارید؛ در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا به زبانی ساده اصول صحیح در مورد تدوین گزارش کار آزمایشگاه فیزیک، شیمی یا هر درس دیگری را طی چند مرحله بررسی کنیم.

یک گزارش کار آزمایشگاه فیزیک و یا شیمی باید شامل بخش‌هایی مناسب و البته اساسی به شرح ذیل باشد. رعایت این نکات باعث نظم بخشیدن به گزارش کار شده که در نتیجه آن، با یک نگاه می‌توان اطلاعات نسبتاً خوب و کاملی در خصوص آزمایش مذکور به دست آورد.

چگونه گزارش کار بنویسیم

برای بسیاری از گزارش‌های آزمایشگاهی، استفاده از سربرگ یا جلد مناسب امری مهم و ضروری است. برای اینکه بدانید متناسب با قوانین هر آزمایشگاه، دقیقاً چه مطالبی در سربرگ یا جلد گزارش کار درج می‌شود یا ترتیب آن‌ها به چه صورت است، حتماً از استاد خود سوال کنید. اما به طور معمول، اطلاعات زیر در سربرگ حتماً باید درج شوند:

قسمت «چکیده» اولین مطلبی است که خوانندگاه یک مقاله یا گزارش کار آن را می‌بینند. اما «چکیده» آخرین مطلبی است که توسط شما نوشته می‌شود! چرا که «چکیده» خلاصه‌ای از اطلاعاتی است که شما در گزارش کار خود ذکر کرده‌اید. هدف از تدوین «چکیده»، آشنایی خوانندگان با اطلاعات پایه‌ای در خصوص آزمایش و نتایج به دست آمده است. در واقع یک «چکیده» خوب باعث ترقیب خواننده به مطالعه کامل مقاله و یا گزارش کار می‌شود.

در «چکیده»، حتما خلاصه و هدف انجام آزمایش، فرضیه‌ها و نتایج اصلی خود را ذکر کنید.

ممکن است که ماهیت آزمایش و الزامات کلاس درس، ایجاب کنند که مقدمه‌ای به گزارش کار خود اضافه کنید. یک مقدمه خوب باید اصول و تئوری آزمایش مربوطه و تحقیقات صورت گرفته پیشین را شامل شود؛ همچنین انگیزه شما را از انجام این آزمایش خاص شرح دهد.

هدف خود از انجام آزمایش را به طور موردی در چند جمله بیان کنید. ممکن است که هدف شما تحقیق یک قانون فیزیکی یا به دست آوردن پارامترهای یک جسم یا پدیده فیزیکی باشد. در صورت لزوم، می‌توانید فرضیه‌های خود برای انجام آزمایش را به طور کامل بیان کنید.

این بخش باید به طور صریح، روان و کامل، روشی که شما برای انجام آزمایش پیش گرفتید را بازگو کند. در نوشتن این قسمت دقت کنید که تمامی مراحل و قدم‌های خود را بنویسید. به طوری که خواننده با خواندن گزارش کار، خود بتواند آن آزمایش را دقیقاً تکرار کند. رعایت نکات زیر برای نوشتن این قسمت می‌تواند مفید واقع شود:

این بخش مربوط به نمودار یا داده‌هایی است که شما طی مراحل مختلف آزمایش به آن‌ها رسیده‌اید. دقت کنید که واحد‌های سنجش و اندازه‌گیری را به درستی نوشته باشید. می‌توانید داده‌های خود را در قالب جدول، منظم و سامان‌دهی کنید. توجه داشته باشید که هنوز تجزیه و تحلیلی روی این داده‌های به اصطلاح خام صورت نگرفته است. تحلیل نتایج و نتیجه گیری، آخرین قسمت یک مقاله یا گزارش کار هستند.

به یاد داشته باشید که داده‌های خود را به همراه خطای اندازه‌گیری پس از چند بار تکرار آزمایش، به همراه در نظر گرفتن تمامی نویزهای محیط و خطاهای موجود در آزمایش بنویسید.

اگر از معادله‌ای برای تجزیه و تحلیل و یا به‌ دست آوردن داده‌ای خاص استفاده کردید، بهتر است که یک مثال از نحوه استفاده آن، در گزارش کار خود ذکر کنید.

نمودار و یا داده‌هایی را که در طول آزمایش به دست آوردید، تجزیه و تحلیل کنید و نتیجه را به طور کامل شرح دهید. این قسمت یکی از مهم‌ترین قسمت‌های گزارش کار محسوب می‌شود.

در این قسمت بهتر است تا اطلاعات مربوط به مقایسه نتایج با انتظارات،‌ فرضیه‌ها و تئوری آزمایش آورده شوند. همچنین ممکن است که یک پارامتر از چند روش و آزمایش مختلف نتیجه شود، پس بهتر است که مقایسه‌ای بین آن‌ها ترتیب دهید. گاهی اوقات تجزیه و تحلیل نتایج را در بخشی جداگانه از نتیجه‌گیری می‌آورند تا از شلوغی و سردرگمی در این بخش جلوگیری شود.

به یاد داشته باشید که اگر از هر فرمول یا مطلبی که مربوط به کار دیگران بود، در متن گزارش کار خود استفاده کردید، حتما لینک و یا نام مطلب را در قسمت مراجع، طبق فرمت اساس نامه کلاس درس خود تدوین کنید.

رعایت نکات مرتبط به دستور زبان و همینطور قواعد نگارش در حین تهیه گزارش کار یک الزام هستند و در ادامه به همین موضوع پرداخته‌ایم.

یک گزارش کار آزمایشگاه خوب، علاوه بر دقت در محتوای علمی، باید از نقطه نظر نگارشی و املایی نیز مورد توجه قرار گیرد. نگارش مناسب یک متن یا محتوا شاید ارتباطی به تخصص یا سطح علمی شما در خصوص آن مطلب آزمایشگاهی نداشته باشد، اما به یاد داشته باشید، یک متن علمی که قواعد دستور زبان و نگارشی در آن رعایت نشده باشد، ارزش چندانی برای مخاطبان ندارد.

در نظر داشته باشید که یکی از اهداف نوشتن گزارش کار، ترقیب و راهنمایی دیگران در اجرای مجدد آن آزمایش است. پس اگر نتوانید به روشنی روند کار را توضیح دهید، کسی قادر به فهم دقیق کار شما نبوده و در نتیجه زحمات شما بی ثمر خواهد ماند.

پس از اینکه مطمئن شدید متن گزارش کار از لحاظ نگارشی و قواعد دستور زبان مشکلی ندارد، یک بار متن را از نقطه نظر یک خواننده تازه وارد خوانده و مطمئن شوید که جملات گنگ و یا خیلی طولانی نباشند. باز هم تاکید می‌کنیم که یک گزارش کار آزمایشگاه، باید برای خواننده‌ای که هیچ سر رشته‌ای از آن آزمایش ندارد، ساده و قابل فهم باشد.

سعی کنید که در متن گزارش کار، به جای جملات مجهول، بیشتر از جملات معلوم استفاده کنید. به طور مثال می‌توانید جمله «این آزمایش به همراه نتایج آن به راحتی قابل تکرار توسط هر شخصی که تجهیزات مناسب را داشته باشد، است» با جمله «هر کسی که تجهیزات مناسب را داشته باشد، می‌تواند آزمایش را به راحتی تکرار کند» جایگزین کنید.

برای اینکه گزارش کار آزمایشگاه تدوین شده، ساده و قابل درک باشد، فکر و ایده‌های خود را مطابق سرفصل‌ یا زیربخش‌هایی سازماندهی کنید. سعی کنید در هر جمله فقط به یک موضوع یا هدف خاص بپردازید. جملات گروهی که پشت سر هم می‌آیند و مربوط به یک موضوع هستند را در یک پاراگراف بیاورید. همچنین با عوض شدن بحث یا هدف، پاراگراف جدیدی را شروع کنید.

دقت کنید که تجزیه و تحلیل نتایج و داده‌ها را در بخش مخصوص به خود انجام دهید و در بخش‌های دیگر به آن‌ها نپردازید.

بهتر است در نگارش یک گزارش کار آزمایشگاه جملات را به صورت سوم شخص بنویسید و از ضمایر «من» و «ما» استفاده نکنید.

سعی کنید به هنگام نوشتن گزارش کار، بیشتر از جملات زمان حال استفاده کنید. به طور مثال می‌توانید جمله‌ای نظیر «داده‌های حاصل از آزمایش کاملا با فرضیه‌ها مطابق داشت» را با جمله «داده‌های حاصل از آزمایش کاملا سازگار و مطابق با فرضیه‌ها است» جایگزین کنید.

به منظور راحتی خوانندگان و رسایی بهتر متن گزارش کار، بهتر است در صورت امکان برای هر بخش از زیربخش‌هایی با شماره گذاری مناسب استفاه کنید. همچنین یک عنوان و توضیحات مختصری را به صورت بالانویس یا زیرنویس برای نمودار یا جداولی که در گزارش کار خود آوردید، درج کنید.

چگونه گزارش کار بنویسیم

 

حتما قبل از ارائه گزارش یک الی دو مرتبه با دقت کافی، متن آن را بازخوانی کرده تا مطمئن شوید نکات بازگو شده در آن، به درستی رعایت شده‌اند.

در صورتی که مطلب بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

اشکان ابوالحسنی (+)

«اشکان ابوالحسنی» دانشجو مقطع دکتری واحد علوم و تحقیقات تهران در رشته مهندسی برق مخابرات، گرایش میدان و امواج است. علاقه خاص او به فرکانس‌های ناحیه اپتیکی و مکانیک کوانتومی باعث شده که در حال حاضر در دو زمینه‌ مخابرات نوری و محاسبات کوانتومی تحقیق و پژوهش کند. او در حال حاضر، آموزش‌هایی را در دو زمینه فیزیک و مهندسی برق (مخابرات) در مجله فرادرس می‌نویسد.

بر اساس رای 22 نفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ممنون.

ممنونم از سایت عالیتون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سازمان علمی و آموزشی «فرادرس» (Faradars) از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۲۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود.

فرادرس با پایبندی به شعار «دانش در دسترس همه، همیشه و همه جا» با همکاری بیش از ۱۸۰۰ مدرس برجسته در زمینه‌های علمی گوناگون از جمله آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک کامپیوتری، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای گوناگون، دروس رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی، آموزش‌های دانش‌آموزی و نوجوانان، آموزش زبان‌های خارجی، مهندسی برق، الکترونیک و رباتیک، مهندسی کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران توانسته بستری را فراهم کند تا افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های با کیفیت، به روز و مهارت‌محور همواره به یادگیری بپردازند. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید.
مشاهده بیشتر

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله فرادرس تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

© فرادرس ۱۳۹۹. تمامی حقوق محفوظ است.

 

در اکثر رشته‌های دانشگاهی، واحدهای آزمایشگاهی وجود دارند که در کنار کار عملیِ درون آزمایشگاه، نیاز است که یک گزارش‌کار خوب و کامل درباره‌ی آزمایش انجام شده، نوشته شود.

پس با ما همراه باشید تا روش صحیح نوشتن یک گزارش‌کار مطلوب را با هم مرور کنیم.

 

نحوه‌ی نوشتن گزارش‌کار

چگونه گزارش کار بنویسیم

تو بیشتر واحدهای آزمایشگاهی تو رشته‌های مختلف مثل شیمی، میگن نوشتن گزارش‌کار به نوعی مکمل کارهای عملی هستش (که البته خیلی یه جوریه!!!) اما شاید بتونیم بگیم که نوشتن صحیح و دقیق یه گزارش‌کار می‌تونه به یادگیری خودمون کمک کند و همچنین یادداشتی باشه برای وقت‌هایی که دوباره به روش انجام آزمایش یا مطالبش احتیاج داریم مثل موقع امتحان پایان ترم!

اما جدا از شوخی :)، اگر نوشتن گزارش‌کار رو کم اهمیت‌تر از کار عملی در آزمایشگاه بدونیم خیلی بی‌انصافی کردیم.

تو ادامه، نحوه‌ی نوشتن یک گزارش‌کار مطلوب و باب میل اساتید گرامی رو توضیح میدم؛ گرچه ممکنه روشی که تو ادامه میگم بهترین نباشه اما لااقل میتونه راهنمای خوبی باشه برای نوشتن صحیح یک گزارش‌کار. البته این رو هم بگم که معمولاً هر کدوم از اساتید شیوه‌ی خاصی برای گزارش‌کار می‌خوان اما کلیّت یه گزارش‌کار همینه که اینجا میگم. پس همراهمون باشید:

بخش‌های اصلی و فرعی یه گزارش‌کار عبارتند از:

     1. صفحه‌ی معرفی؛     2. هدف و مقدمه آزمایش؛     3. تئوری آزمایش؛     4. مواد و وسایل مورد نیاز و روش آزمایش؛     5. محاسبات، جداول و نمودارها؛     6. مشاهدات و نتیجه‌گیری؛     7. سؤالات (اگه استاد پرسیده بود!)؛     8. و منابع.

از این 8 قسمتی که برای یه گزارش‌کار خوب گفتم، بعضی وقت‌ها یکی دو قسمتش رو لازم نیست که بنویسم؛ مثل محاسبات (برای بعضی آزمایش‌های خاص) و سؤالات. خوب حالا کمی قسمت‌های بالا را توضیح میدم تا شک و شبهه‌ای تو کار نباشه!!

1. صفحه‌ی معرفی مثل نمونه زیر:

2. مقدمه و هدف

تو مقدمه و هدف باید توضیحی درباره‌ی آزمایش و تاریخچه اون و هدف از انجام آزمایش رو بدیم که نباید خیلی زیاد شه؛ در حد نصف تا یه صفحه کافیه!

3. تئوری آزمایش

این قسمت جزء قسمت‌های اصلی یه گزارش‌کار هستش و حتماً باید نوشته شه چه کم، چه زیاد! تو این بخش باید اصول علمی، فرمول‌ها، قوانین، تعریف‌ها و سایر مطالبی که تو تئوری میاد رو بگیم. تئوری رو می‌تونیم از روی کتاب، اینترنت، مقاله، دستورکار و … بنویسیم.

4. مواد و وسایل مورد نیاز و رَوش آزمایش

تو اینجا اول مواد و دستگاه‌ها و وسایلی رو که استفاده می‌کنیم، می‌نویسیم و بعدش رَوش آزمایش رو دقیق و موبه‌مو می‌گیم. اگه عکسی از دستگاه گرفته باشیم تو این بخش می‌گزاریم و اگر حوصله داشتیم روشِ کار با دستگاه رو هم توضیح میدیم (اگه دستگاهی هست)!

5. محاسبات، جداول و نمودارها

یکی از قسمت‌های تقریباً سخت گزارش‌کار، این قسمته (مخصوصاً تو آزمایشگاه شیمی فیزیک). اگه آزمایش محاسباتی داشت، انجام میدیم و اگه لازم بود جدول یا نموداری بکشیم باید تو این قسمت باشه.

6. مشاهدات و نتیجه‌گیری

تو این قسمت مشاهداتمون و نتایجی که از آزمایش به دست اومده رو می‌نویسیم. گاهی اوقات اساتیدی پیدا می‌شن که میگن باید بحث و نتیجه‌گیری بنویسید که اونوقت دیگه کارتون سخت میشه و باید یه چند خطی هم با خودتون بحث کنید و از آزمایش نتیجه بگیرید!

7. سؤالات

اگه استاد خیلی اهل سؤال باشه، حتماً یه چند تا سوال می‌پرسه که باید اینجا جواب بدیم.

8. منابع و مرجع

تو بخش منابع و مراجع باید اسم منابعی که ازشون برای نوشتن گزارش‌کار استفاده شده رو بنویسیم. اصولاً ترتیب خاصی نداره ولی اگه خواستید، منابع مهمتر رو اول بنویسید. بهترش هم اینه که اول منابع فارسی، بعد لاتین و در آخر مراجع اینترنتی نوشته شه.

امیدوارم که این آموزش به کارتون بیاد و همیشه گزارش‌کارهای درجه یک بنویسید 🙂

اگه نقد و انتقادی هست خوشحال میشیم که بهمون بگید. راه‌های ارتباطی هم تو بخش زیر نوشته شده. البته می‌تونید از بخش پشتیبانی هم باهامون در ارتباط باشید!

Page : 8 / Word + pdf

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید

  آموزش تصویری و بسیار کامل نحوه‌ی ثبت شرکت در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به همراه پشتیبانی کامل و رایگان. آموزش مرحله به مرحله؛ تمامی نکات و ترفندهای ثبت شرکت. فرمت پی دی اف 39 صفحه   تقریباً میشه گفت که امروزه برای ورود به دنیای کسب و کار و پیشرفت اقتصادی، اولین قدمی که باید برداریم، ثبت شرکت هستش. برای ثبت کردن یه شرکت حداقل 2 شریک لازمه و اولین اقدام برای ثبت یه شرکت، …

  پیش به سوی آزمون نظام مهندسی تأسیسات برقی با خلاصه نشریه 110 که شامل نکات مهم و کاربردی برای آزمون نظام مهندسی می باشد! بخرید ، پرینت کنید، تمرین کنید و قبول شوید! 49 صفحه!   اول بدونیم سازمان نظام مهندسی چیه؟! سازمان نظام مهندسی یه سازمان غیرانتفاعی هستش که به کیفیت ساخت و ساز نظارت میکنه تا بر اساس مقررات ملی ساختمان طراحی و اجرا بشن. یعنی اگه کسی بخواد ساختمانی رو بسازه باید ک …

  دوره ی تکمیلی فن ورز داروخانه  آموزش کامل و جامع اشکال دارویی ، نام داروها ، دوز ، تعداد ، دستور مصرف داروها و همچنین معرفی برخی از بیماری های مهم و داروهای آنها به همراه آموزش نسخه پیچی . 76 صفحه!   یکی از مهارت‌هایی که شاید بتونیم بگیم طرفدارهای زیادی داره، یادگرفتن نسخه خ وانی در داروخانه هستش. وقتی خودمون بتونیم یه نسخه را بخونیم برامون لذت بخشه البته امیدوارم …

چگونه گزارش کار بنویسیم

با وارد کردن آدرس ایمیلی که زمان خرید درج کرده اید می توانید وضعیت پرداخت سفارش را مشاهده کنید و درصوت نیاز مجدد لینک دانلود را توسط ایمیل دریافت کنید

© تمامی حقوق معنوی برای فروشگاه محفوظ است. طراحی فروشگاه اینترنتی توسط “فایل سل”

چگونه گزارش کار بنویسیم
چگونه گزارش کار بنویسیم
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *