کشف استعداد کودکان

کشف استعداد کودکان
کشف استعداد کودکان



اولين روش براي كشف استعدادهاي كودك مشاهده رفتار اوست

 

انسان با توانايي‌هاي ذاتي بالقوه‌اي به دنيا مي‌آيد که در طول زندگي و گذر عمر، درصدي از اين توانايي‌ها بالفعل و توانايي‌هاي اکتسابي نيز به آن افزوده مي‌شود. وقتي کودک به دنيا مي‌آيد، کاملا ناتوان است، اما به تدريج هر کودکي علاقه‌مندي‌هاي خود را در رفتار خود بروز مي‌دهد.

کشف استعداد کودکان

 

ممکن است فرزند شما عاشق ورزش کردن باشد يا عاشق تعمير وسايل خانه يا اينکه هنر فوق‌العاده‌اي در حفظ اشعار تبليغاتي داشته باشد. تمام اين رفتارها و رفتارهاي ديگري که در ادامه درباره آنها صحبت خواهيم کرد، علامت و نشانه‌هايي است که والدين براساس آن مي‌توانند استعداد و علايق کودکان خود را کشف کنند و همين کشف استعداد مي‌تواند در امور مهم زندگي کودک ازجمله پر کردن اوقات فراغتش، انتخاب رشته تحصيلي مناسب و انتخاب شغل و حرفه به او و والدينش کمک کند .

 

-مهارت تفکر منطقيکودکان برخوردار از تفکر منطقي به بازي‌هاي اعداد علاقه‌مند هستند. بعضي از آنها فکر مي‌کنند که روزي بزرگ‌ترين عدد دنيا را کشف کنند. درس رياضي براي آنها شيرين‌ترين درس است که بعدها جاي خود را به جبر و هندسه مي‌دهد.

 

برخي از ويژگي‌هاي اين کودکان در ادامه آورده مي‌شود:۱ – معمولا در مورد نحوه کار ماشين‌آلات و دستگاه‌ها سوال مي‌کند.

۲ – واحدهاي سنجش مانند ميلي‌متر و ميکرومتر يا اعداد بزرگ مانند ميليون را به خوبي مي شناسد.

۳ – وقتي وسيله‌اي را تعمير مي کنيد با علاقه کنار شما مي‌ايستد.۴ – درباره علت حوادث طبيعي مثل رعد و برق، برف و باران و ديگر پديده هاي فيزيکي زياد سوال مي‌کند.5 – از اصطلاحات منطقي مانند بنابراين، علاوه بر اين يا اين طور نيست زياد استفاده مي‌کند.6 – به رويدادهاي فيزيکي علاقه نشان مي‌دهد مثلا چرا لامپ خراب مي‌شود؟ چرا لامپ روشنايي مي‌دهد؟ و…7 – طرز کار وسايلي مانند آبميوه‌گيري، جاروبرقي و دستگاه‌هاي برقي را به خوبي مي‌داند.

– استعداد ورزشيممکن است برخي والدين بگويند که فرزند ما خيلي پرجنب وجوش است و تحرک را دوست دارد، آيا اين کار به معناي اين است که کودک ما استعداد ورزشي دارد؟ بايد گفت کودکي استعداد ورزشي دارد که :۱ – موفقيت‌هاي ورزشي او بالاتر ازميانگين معمول باشد و بتواند در برنامه‌هاي ورزشي منطبق با جديدترين استانداردهاي علمي ورزش بين‌المللي در گروه نوجوانان کسب موفقيت کند.۲ – از تعادل جسمي خوبي برخوردار است مثلا خوب بالانس مي‌زند يا روي يک پا مي ايستد.۳ – در يک پياده‌روي مي‌تواند مسافت زيادي را طي کند.4- به ياد گرفتن ورزش‌هاي جديد علاقه نشان مي‌دهد.۵- حرکات دراز و نشست و حرکات کششي مانند بارفيکس زدن را خوب انجام مي‌دهد.6- دوست دارد در يک تيم ورزشي شرکت کند. 

کودکی با مهارت‌هاي  فني میتواند با ايده‌هاي شخصي خودش کاردستي بسازد

 – مهارت‌هاي علمي و فنياگر کودکي داراي استعداد فني باشد کار کردن با آچار و ديگر ابزار براي او راحت است و مشکلات فني را مي تواند به راحتي برطرف کند. دقت به اين موضوع هم مهم است که حتي يک دندانپزشک، يک جراح، يک موسيقيدان، يک معمار و نقاش هم براي موفقيت در کارش بايد دست‌هاي پرتحرک و هنرمندي داشته باشد و نيازمند انگشت‌هايي ماهر و کارکشته است.برخي ويژگي‌هاي اين کودکان شامل رفتارهاي زير است:۱ – از کاردستي خوشش مي‌آيد.۲ – مي‌تواند يک ميخ را با چکش بکوبد يا يک پيچ را با آچار سفت کند.3 – به کار کردن با مواد مختلف مانند پارچه، چوب و کاغذ تمايل دارد.4 – با ايده‌هاي شخصي خودش کاردستي مي‌سازد.5 – از انجام تعميرات کوچک و کارهاي فني لذت مي‌برد. به کارهاي فني يا تعويض گلدان و… علاقه‌مند است.6 – ايده‌هاي ابتکاري براي تزيين اتاقش دارد.7 – وسايل به دردنخور را به قصد تعمير يا استفاده از قطعاتش نگه مي‌دارد.8 – با علاقه به کارهاي ساختماني نگاه مي‌کند.9 – براي تعمير وسايل مثلا يک اسباب بازي خراب ايده‌هاي جالبي دارد.

– مهارت تجسم فضاييمنظور از تجسم فضايي توانايي تصور سه بعدي اجسام و اشکال در ذهن و همچنين تجسم نقش‌ها و طرح‌هاي پيچيده در ذهن و ترسيم مجدد آنهاست. کودکاني که مهارت تجسم فضايي دارند مي‌توانند در مشاغلي مانند برنامه‌ريزي شهري، معماري، طراحي داخلي، ترسيم يا مدل تصويري مانند نقشه‌کشي، مهندسي ساختمان يا مهندسي الکترونيک موفق ‌شوند.

 

اين مهارت‌ها با رفتارهاي زير شناخته مي‌شود:۱ – فاصله‌ها را خوب تخمين مي‌زند.۲ – با نقشه و مقياس خوب کار مي‌کند.۳ – رابطه بين فاصله و بزرگي اجسام را درک مي‌کند.۴ – در يک اتاق تاريک با چشمان بسته به خوبي مي‌تواند مسير خود را انتخاب کند.۵ – مي‌تواند يک نقشه از آپارتمان يا خانه‌تان را رسم کند.۶ – اشياء موجود در اتاق را مي‌تواند از حفظ رسم کند.7 – مي‌تواند تصوير يک مکعب يا اجسام سه بعدي را به خوبي رسم کند.8 – مي‌تواند با رعايت نسبت و مقياس چيزي را نقاشي کند.9 – از کلماتي که رابطه مکاني اشياء را نسبت به هم نشان مي‌دهد مانند زير، بالا، کنار و روبه‌رو به درستي استفاده مي‌کند.

 

کودکان برخوردار از تفکر منطقي به بازي‌هاي اعداد علاقه‌مند هستند

 

  – مهارت تعامل اجتماعيمنظور از توانمندي‌هاي اجتماعي و تعامل در جامعه، شناخت روحيه و احساسات دروني خود و ديگران و برخورد صحيح و متناسب با آن است. اين کودکان در مشاغلي که به خدمات اجتماعي مربوط مي‌شود مانند معلمي که به خوبي مي‌تواند مشکلات کودکان را حل کند و آنها را هنگام مشاجرات آرام کند، مشاوره، مددکاري اجتماعي و… مي‌توانند موفق باشند.

 

برخي از رفتارهاي زير نشانه‌اي از اين مهارت در کودکان است:۱ – تعدادي دوستان خوب در مدرسه دارد.۲ – صلح طلب و مسالمت‌جو است. اغلب از درگير شدن پرهيز مي‌کند.۳ – بازي هاي دسته‌جمعي و تکاليف گروهي را دوست دارد.۴ – تلاش مي‌کند دوستاني را که با هم دعوا کرده‌اند آشتي دهد.۵ – با حيوانات و گياهان همدردي مي‌کند.۶ – با ديگر انسان‌ها احساس تفاهم و همدلي دارد.۷ – اسباب‌بازي‌هايش را با رغبت با ديگران تقسيم مي‌کند.۸ – از هديه دادن لذت مي‌برد.

– مهارت گفتارياين دسته از کودکان مطالعه و صحبت کردن را دوست دارند، کاربرد کلمات را به خوبي مي‌دانند، زبان‌هاي بيگانه را نسبتا راحت‌تر ياد مي‌گيرند. احتمالا اين افراد در مشاغلي مانند مشاوره ، روزنامه‌نگاري، نويسندگي، مجري گري برنامه و ميزگردها، فروشندگي و… موفق خواهند شد.

 

برخي از رفتارهايي که اين ويژگي را نشان مي‌دهد به شرح زير است:۱ – به داستان پردازي علاقه‌مند است.۲ – به قصه‌گويي با بيان تجربيات خودش علاقه دارد.۳ – به استفاده از کلمات جديد علاقه دارد.۴ – معني کلماتي را که نمي‌داند مي‌پرسد.5 – با کلمات بازي مي‌کند و سعي مي‌کند ترکيب‌هاي متفاوتي از کلمات بسازد. مثلا به جاي آبگرمکن مي‌‌گويد گرماب!

6 – ديکته‌اش به نسبت سنش خوب است.7 – به نسبت سن خود گياهان و حيوانات را مي‌شناسد و مي‌تواند آنها را توصيف کند.8 – مي‌تواند موضوعات پيچيده را خوب توضيح دهد.9 – براي خود دفتر خاطرات دارد يا براي روزنامه مدرسه مطلب مي‌نويسد.

  منبع:migna.ir

 

آنچه والدین باید بدانند

بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی

چگونگی مواجهه بااختلالات شخصیتی کودکان

لذت تماشای فیلم باجزییات وکیفیت بالای نور

چگونه زندگی شاد و آرامی داشته باشم؟

درمان بیماری های مقعدی و اختلال دفعی

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی

عصرای جمعه دیگه حوصلت سر نمیره!

کشف استعداد کودکان

سینما رو به خونت بیار!

موهات می تونه ساعت ها مثل حالت اول بمونه

ست های لباس زیر جذاب و لاکچری

تست شنوایی و درمان وزوز گوش

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

ست اسپرت مردانه جنس خوب*قیمت تولیدی

قاعدگی دردناک زنان و دختران

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

اکثر والدین به دنبال پیدا کردن مهارت‌ها و استعداد کودک خود هستند تا با پرورش آن‌ها بتوانند آینده خوبی برای فرزند خود بسازند. پدر و مادر به کودک خود کمک می‌کنند تا در راستای پرورش استعدادهایش گام برداشته و پیشرفت کند. استعداد بعضی از کودکان را می‌توان به راحتی تشخیص داد ولی برخی دیگر استعدادهایشان به صورت پنهان است؛ والدین می‌توانند با تکنیک‌هایی همچون حرف زدن، توجه به خیال بافی‌ها، نظم و تربیت کودک در تمیز نگاه داشتن وسایل اتاق و… متوجه آن شوند. برای کشف و شناسایی استعدادهای نهفته در کودکان خود می‌توانید از جلسات مشاوره کودک استفاده نمایید. همچنین ما در این مقاله به بررسی چگونگی کشف مهارت و استعداد کودکان پرداختیم. 

هر کودکی با توانایی‌ها و استعدادهای بالقوه‌ای به دنیا می‌آید که برای شکوفا شدن نیاز به محیط مناسب دارد. در واقع درست است که برخی توانمندی‌ها به طور ارثی در برخی افراد وجود دارند اما اگر همین افراد در محیط نامناسبی قرار بگیرند و راه خود را پیدا نکنند، ممکن است هرگز به موفقیت دست نیابند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که بتوانید فرزندتان را به عنوان یک موجود منحصر به فرد در نظر گرفته و اجازه دهید آزادانه مسیر دلخواه خود را پیدا کند. از پیش تعیین کردن اهداف خاص برای فرزندان بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص آن‌ها می‌تواند فرصت شکوفا شدن را از کودکان بگیرد و حتی در صورت موفقیت در آینده رضایت شخصی چندانی برای آن‌ها به بار نیاورد.

مهم‌ترین منبع برای کشف استعدادهای کودکان و راهنمایی آن‌ها در مسیرهای مناسب خودشان هستند. در نتیجه اولین اصل این است که به آن‌ها حق انتخاب داده و بگذارید در دوران کودکی توسط نیروهای درونی خود هدایت شوند. رسیدن به این هدف نیازمند آن است که به علاقه مندی‌ها فرزندتان توجه کنید و بدون سوگیری‌های قبلی برای موفقیت او در هر زمینه‌ای ارزش قائل شوید.

هم چنین باید تلاش کنید علاقه‌مندی‌های شخصی‌تان در این زمینه کم‌تر مداخله نمایند. در واقع بسیار اهمیت دارد که بدانید کودکان ابزاری برای رسیدن به اهداف دست نیافته شما نیستند بلکه می‌توانند مسیرهای جدیدی را شروع کرده و زندگی متفاوتی نسبت به دیگران داشته باشند. تفاوت با والدین لزوماً به معنای انحراف از مسیرهای اصلی زندگی نیست و در صورت هدایت و پرورش درست می‌تواند به موفقیت‌های ارزشمندی در بزرگسالی بیانجامد. 

کشف استعداد کودکان

بسیاری از والدین به دنبال روش‌های تخصصی برای کشف استعدادهای فرزند خود هستند و می‌خواهند توانایی‌های بالقوه کودک خود را بشناسند. برای این هدف روش‌های تخصصی بسیاری در قالب آزمون‌های روانی وجود دارد که شما می‌توانید با مراجعه به روانشناسان بالینی از آن‌ها بهره مند شوید. در واقع یکی از وظایف اصلی روانشناسان بالینی اجرای آزمون‌های روانشناختی است که آزمون‌های هوش و استعدادیابی یکی از آن‌هاست.

امروزه نظریه‌های نوین، هوش را به صورت توانایی در حوزه‌های گوناگون مورد توجه قرار می‌دهند و در کنار هوش کلی زمینه‌های اختصاصی توانمندی کودک نظیر هوش حرکتی، موسیقایی، کلامی یا ریاضی را نیز به عنوان اجزای هوش در نظر می‌گیرند. بر اساس این نظریه‌ها آزمون‌های هوشی مختلفی شکل گرفته‌اند که اجزای هوش را به طور مجزا بررسی می‌نمایند. از جمله معروف‌ترین آزمون‌های موجود در این زمینه می‌توان به آزمون هوش وکسلر اشاره کرد.

شما بر اساس نتایج این آزمون‌ها می‌توانید استعداد کودک خود را کشف کرده به یک نقشه راه کلی برای هدایت توانایی‌های فرزندتان دست یابید. اما مسئله بسیار مهم این است که باید آزمون‌ها را در یک فضای تخصصی انجام دهید و در کنار نمرات خامی که از آزمون‌ها  به دست می‌آیند از نظرات بالینی متخصص هم کمک بگیرید. چراکه تفسیر این نمرات به آموزش‌ها و توانایی‌های خاصی نیاز دارد که در صورت عدم اطلاعات کافی می‌تواند به تحریف و کج اندیشی در مورد توانایی‌های کودک بیانجامد. به همین دلیل ضروری است که از کمک یک متخصص و روانشناس در زمینه کودک کمک بگیرید. برای اطلاع بیشتر از مشاوره کودک کلیک کنید.

امروزه تحقیقات بسیار گسترده‌ای در مورد توانایی‌های هوشی و استعدادهای کودکان انجام شده است که نتایج آن‌ها در دسترس متخصصین و عموم مردم قرار دارند. پیگیری این مطالعات از طریق کتاب‌ها و یا پایگاه‌های اطلاعاتی می‌تواند به والدین کمک کند تا درک بهتری از مفهوم استعداد داشته و بتوانند برای پرورش فرزندشان فعالیت‌های مؤثرتری انجام دهند. برای آگاهی بیشتر از آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

کشف استعداد کودک ابتدا باید توسط پدر و مادر صورت گیرد چرا که در سنین پایین، اکثر اوقات فراغت کودک توسط والدین پر می‌شود؛ معمولا کودک را به برنامه‌های ورزشی، آموزشی و… می‌فرستند. با آگاهی والدین از استعداد فرزندشان، می‌توانند انتخاب‌های بهتری برا او داشته باشند و آینده ی بهتری را برای او بسازند. والدین بیشترین زمان را با فرزند خود می‌گذرانند، پس بهتر از همه می‌توانند استعداد کودک خود را کشف کنند.

مشاهده دقیق رفتارهای کودک یکی از روش‌هایی است که می‌تواند تا حد بسیاری در کشف استعدادهای او کمک نماید. به همین خاطر باید در طول روز و هنگام مواجهه فرزندتان با تکالیف مختلف، میزان تسلط و تبحر او را دقیق‌تر مشاهده کنید و او را در مسیری هدایت نمایید که بیش از هر چیز در آن توانایی دارد. دادن اطلاعات در این زمینه به متخصصان در کنار استفاده از آزمون‌های هوشی می‌تواند به طور مؤثرتری استعدادهای فرزندتان را پیش بینی کند و به اعتبار این آزمون‌ها بیفزاید. برای استعدادیابی کودکان به روش علمی کلیک کنید. ما در ادامه به چند نمونه از مواردی که باید به آن‌ها توجه کنید اشاره کرده‌ایم:

برخی کودکان وسایل و اسباب بازی‌هایشان را بر اساس رنگ، اندازه یا شکل می‌چینند یا در موقع ورود به خانه کفش‌های خود را جفت می‌کنند. این کودکان به عنوان یادگیرنده دائمی شنیداری شناخته می‌شوند و یک متفکر تحلیل گر و منظم هستند. استفاده از بازی‌هایی با الگوی جفت کردن برای پرورش استعداد کودکان یادگیرنده دائمی شینداری بسیار مفید است. همچنین فعالیت‌های تقویت ریاضی نیز در پرورش استعداد این کودکان تاثیر می‌گذارد.

کودکان پر حرفی که می‌توانند داستان‌های مختلف را بهم ربط دهند و تا وقت خواب دائما در حال صحبت کردن بوده و می‌خواهند با استعدلال‌هایشان شما را قانع کنند. کودکانی که در قانع کردن دیگران استعداد دارند؛ این کودکان در آینده مشاغلی مانند وکالت، روزنامه نگاری و … را انتخاب می‌کنند. برای تقویت استعداد این کودکان بگذارید تا برایتان داستان بگویند. با او صحبت کرده و صدایش را ضبط کنید. برای این کودکان کتاب‌هایی که دارای کلمات بیشتری نسبت به تصویر هستند را تهیه نمایید.

کودکانی که همه وسایل خانه و یا اسباب بازی‌ها را باز می‌کند تا کارکرد آن را بفهمد و در اکثر مواقع می‌تواند آن وسیله را مانند اولش ببندد. بازی کردن با اسباب بازی و ساختن خانه و یا بلوک‌های خانه سازی را دوست دارند. این کودکان یادگیرنده دیداری – فضایی هستند. در آینده چنین کودکانی مشاغلی مانند مکانیک، رشته‌های مهندسی مختلف و… را انتخاب خواهند کرد. برای تقویت استعداد کودکان یادگیرنده دیداری-فضایی اسباب بازی‌هایی بخرید که امکان خراب کردن و بازسازی آن وجود داشته باشد. در صورتی که نحوه کار کردن وسایل مکانیکی را از شما پرسید به زبان ساده برایش توضیح بدهید. این کودکان به دلیل علاقه به کشف و دستکاری ممکن است دست به کارهای خطرناکی بزنند، به همین دلیل مواظب باشید تا از برق گرفتی و بریده شدن دست توسط اشیا تیز جلوگیری نمایید.

این کودکان با دوستان خیالی خود زندگی می‌کنند و در اوقات فراغت نقاشی می‌کشند. در هنگام بروز مشکل از راه حل‌های خلاقانه استفاده می‌کنند. این کودک در آینده به احتمال زیاد هنرپیشه، نویسنده، طراح لباس،… می‌شوند و در فعالیت‌های مرتبط با هنر مشغول می‌گردند. برای تقویت استعداد این کودکان،  وسایل لازم  را در اختیار او بگذارید، با هم ساز بزنید، به کنسرت بروید و به قصه‌های خیالی‌اش گوش دهید.

کودکی که حل کردن پازل را دوست دارد و قطعه مناسب را بار اول در جای درست می‌گذارد دارای استعداد بزرگی در کشف نقاط مبهم است. این کودکان در آینده شغل‌های کارگاهی، باستان شناسی یا محققی را انتخاب می‌کنند. برای تقویت این استعداد پازل و جدول برایشان تهیه کرده و بازی‌های مرتبط با چیدن منظم اشیا برایشان بگیرید.

کودکانی که برای نشان دادن استعداد‌های خودشان در بازی و فعالیت مختلف تمایل به رهبر بودن دارند. برای تقویت ویژگی رهبری، هدایت مسیر را به دست کودک بدهید؛ مثلا هدایت کارهای خانه مثل مرتب کردن لباس‌ها را به عهده او بگذارید و به او فرصت دهید تا وسایل اتاقش را به سلیقه خود مرتب کند. برای حل مشکلات از او کمک بگیرید مثلا بگویید”ما همیشه دیر به محل کار می‌رسیم، تو راه حلی برای برطرف کردن این مشکل داری؟”

کودک هر کاری را با عجله انجام می‌دهد و از وسایل متحرک خوشش می‌آید. این کودکان یادگیرنده جنبشی-بدنی هستند و کارهایی با حرکت و عمل را دوست دارند. آنان در آینده مشاغلی را انتخاب می‌کنند که پشت میز نباشد. برای پرورش این استعداد کودک باید در برنامه‌اش فعالیت‌های فیزیکی را قرار دهید چرا که از فعالیت‌های تکراری سریع خسته می‌شوند. آن‌ها از رقصیدن و آواز خواندن لذت می‌برند. نقاشی و مجسمه سازی برای کودکانی که به استفاده از دست علاقمندند بسیار مفید است.

برای دریافت مشاوره در زمینه کشف مهارت ها و استعداد کودک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

دوران کودکی شادترین دوره زندگی هر انسانی است که از آن به عنوان بهترین روزهایی که گذرانده اند ، یاد می کنند . در این زمان مشخص می شود که آیا کودک شما تیزهوش است یا خیر ؟ اما نکته مهم اینجا است که استعداد کودکان را چگونه شناسایی کنیم ؟

همه انسان ها کره خاکی با استعداد و توانایی های خاص خودشان به دنیا آمده اند و هیچکس بدون استعداد نیست . اما مهم کشف آن ها است و در صورتی که این استعداد ها شناسایی نشوند ، با مرگ فرد دفن می شوند .

شناخت استعداد و توانایی های کودکان در آینده آن ها تاثیرات چشمگیری می گذارد و سبب موفقیت آن ها می شود . این استعداد ها در اغلب فعالیت های کودکان پنهان شده است ، بنابراین باید به فعالیت ها و کارهای آن ها بیشتر توجه کنید تا استعداد های آن ها را شناسایی کنید .

استعداد کودکان هر چه در سنین کمتر شناسایی شود ، نتیجه بهتری دارد زیرا باعث می شود نظر آن ها در مورد شغل آیندشان عوض شود و در نتیجه بتوانند تصمیم بهتری برای آینده خود بگیرند . استعدادیابی کودکان باعث پرورش و تقویت روح و روان آن ها نیز می شود .

عدم شناخت استعدادهای کودکان باعث بی مصرف و نا کارآمد بودنشان شده و در مقابل شناخت آن ها باعث می شود کودک در طی مراحل زندگی خود رشد و شکوفایی بیشتری داشته باشد . کودک زمانی که بخواهد در مسیری قدم بگذارد که در مورد آن تجربه ای نداشته ، مسیر سختی را پیش رو دارد اما اگر استعداد ها و توانایی های آن ها در گذشته به کمک خانواده اش شناسایی شده باشد به او کمک خواهد کرد که مسیر خود را مصمم تر انتخاب کنند .

کشف استعداد کودکان

همانطور که گفتیم کشف استعداد و توانایی های کودکان توسط والدین آن ها امکان پذیر است . در ادامه این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه استعداد کودک خود را شناسایی کنید .

 

شما می توانید در زمان مناسب با کودک خود حرف بزنید تا متوجه علاقه و استعداد های او شوید . به طور مثال از او بپرسید چه چیزی را بیشتر از همه دوست داری ؟ در آینده می خواهی چه کاره شوی ؟ کدام بازی را بیشتر از دیگر بازی ها دوست داری ؟

یا از او بپرسید زمانی که بازی مورد علاقه ات را انجام دادی چه احساسی داشتی ؟ اما شما نباید با این سوال ها او را خسته کرده و هر روز بپرسید . کودکان به خوبی می توانند تجربیات و علایق خود را نشان دهند و رفته رفته بهتر می توانند توانایی های خود را به شما نشان دهند .

می توان گفت هر چه اطلاعات شما در مورد عملکرد آن ها در مهدکودک ، مدرسه ، باشگاه و حتی کلاس های هنری بیشتر باشد ، راحت تر می توانید استعداد های آن ها را کشف کنید و به شکوفایی و رشد آن ها کمک کنید .

 

توانایی ها و استعداد های کودکان تنها در فعالیت های آن ها پنهان شده است بنابراین والدین باید فعالیت های معمولی و بازی های کودکان را زیر نظر داشته باشند و به سادگی از آن ها نگذرند . به گذشته کودکان نگاه کنید و بررسی کنید که به چیزهایی علاقه داشته است ؟ به چه بازی هایی بیشتر علاقه نشان می داده ؟

با توجه بیشتر به فعالیت ها و بازی های کودکان به نقطه ای روشن خواهید رسید که فرزندتان به چه چیزی علاقه مند است . می توان گفت بیشتر استعدادهای کودکان ارثی می باشد که یا به آن ها توجه زیادی می شود یا اینکه آن ها را نادیده می گیرند . لازم به ذکر است بدانید اگر به این استعداد ها بیشتر توجه شود ، ممکن است استعدادهای دیگر به چشم نیایند . باید به دنبال استعداد هایی باشید که باعث می شود کودک هیجان زده شود یا او را به وجد آورد .

باید زمینه را برای کودک خود فراهم کنید تا بتواند خودش تصمیم بگیرد و حق انتخاب داشته باشد . او باید تجربه کند تا بتواند بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرد و آن کاری را انجام دهد که خودش دوست دارد .

شما می توانید به فرزند خود در انتخاب هایش کمک کنید اما نمی توانید او را مجبور به کاری کنید . به طور مثال او را به کلاس موسیقی برده تا با موسیقی آشنا شود یا او را با کلاس نقاشی آشنا کنید و پس از آن به خودش اجازه دهید که بین موسیقی و نقاشی یک کلاس را انتخاب کند .

 

لازم به ذکر است بدانید اگر کودک حس کند که شما به توانایی ها و استعداد هایش بی توجه هستید ، آن ها را به راحتی فراموش می کند و کنار می گذارد . به طور مثال زمانی که در حال انجام کار مورد علاقه اش است به او نگویید که ” این کار را زودتر تمام کن و به تکالیفت برس ” .

دیدگاه خود را عوض کنید ، به سلایق او احترام بگذارید و در نتیجه او را درک کنید که به چه کاری علاقه مند است . خانواده کودک وظیفه دارند استعداد و توانایی های کودکان را شناسایی کنند و به بهترین روش آن ها را پرورش دهند .

 

 

اغلب والدین حس می کنند کودک آن ها احمق است به همین خاطر حق انتخاب را از او می گیرند . به طور مثال اجازه نمی دهند فرزندشان رنگ لباس مورد علاقه خود را انتخاب کند یا خودش تصمیم بگیرد که به چه کلاسی برود .

فرزندان خود را داخل منگنه نگذارید ! شاید استعداد او در چیزی که شما علاقه دارید ، نباشد . او را به زور به مسیری که دلش نمی خواهد هل ندهید . تا جایی که می توانید او را تشویق کرده و حمایتش کنید که مبادا در این را خطری تهدیدش کند .

آیا شما استعداد فرزند خود را کشف کرده اید ؟ آیا می دانید فرزندتان به چه کاری علاقه مند است ؟ چه روشی را برای کشف استعداد کودک خود انتخاب کرده اید ؟

منبع : سایت بیتوته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نام *


تمامی حقوق برای وبسایت هیوامگ محفوظ است.© 2019

استعداد یابی کودکان ، مسئله مهمی است که به دلیل این که افراد زیادی آن را بلد نیستند، برای کشف استعداد فرزندشان اشتباهات زیادی را مرتکب می‌شوند و معمولاً آن ها را به گمراهی می‌کشانند. افراد زیادی هستند که موفقیت در مدرسه و کسب نمرات بالا را دلیل هوش بالای دانش آموزان می‌دانند. این موضوع تنها یک نوع از انواع هوش را اثبات می‌کند. در حالی که ما ده نوع هوش دیگر هم داریم که آقای هوارد گاردنر آنها را معرفی کرده است و ممکن است ما پس از استعدادیابی کودکان متوجه شویم در کارهای متفاوتی از جمله هنر فن بیان، برقراری ارتباط، نقاشی، موسیقی و مجسمه سازی و… استعداد دارند. در ادامه با ما باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن استعدادهای کودک خود را کشف کنید.

همین الآن تست آنلاین استعداد یابی کودکان رو انجام بده

در این مقاله با 10 هوشی که از هوارد گاردنر برای استعداد یابی کودکان نام برده خواهد شد و تست آنلاینی که از شما گرفته خواهد شد، حتماً می‌توانید استعداد کودکان خود را به بهترین شکل ممکن پیدا کنید. پس تا پایان با ما همراه باشید.

برای بسیاری از والدین همیشه این سوال مطرح است که استعدادیابی کودکان از چه سنی باید آغاز شود؟ کمترین سن برای استعداد یابی کودکان از سن ۳ سالگی می باشد. سنی که کودکان کم کم شخصیتشان ساخته می‌شود و می‌توان گفت آماده اند تا استعدادشان کشف شود.

از 3 سالگی به بعد، هر چه سن کودکان بیشتر شود استعدادیابی برای آن ها هم راحت تر می‌شود. اما اگر بخواهیم آن روی سکه را ببینیم، متوجه می‌شویم که هر چقدر در سن پایین تری استعداد فرزندانمان را کشف کنیم، باعث می‌شود آن ها بتوانند بیشتر و بهتر در مسیر استعدادشان حرکت کنند و احتمال رسیدن به موفقیتشان هم بیشتر خواهد شد.

کشف استعداد کودکان

البته استعدادیابی کودکان، کاری زمان بر است و در سنین پایین باید با حوصله و صبر انجام شود و با پر کردن یک پرسش نامه، نمی‌توان به نتیجه درستی دست یافت! اما می‌توان کم کم پی برد که فرزندتان، کدام یک از هوش یا استعدادهای های ده گانه در کودکان که ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد را دارد.

از آنجا که طبق تحقیقات مؤسسه بلوم، 80 درصد افزایش هوش کودکان تا قبل از سن 8 سالگی صورت می گیرد، انتظار می رود والدین و مربیان عزیز برای این سال ها برنامه های ویژه ای داشته تا با این کار درخشش آینده کودکان خود را به آنها هدیه دهند. در بسته جامع استعدادیابی و افزایش هوش کودکان، هر آنچه که شما برای برای کشف استعداد کودکان خود و افزایش هوش های ده گانه آن ها نیاز دارید در اختیار شما قرار گرفته است. برای مشاهده این بسته رو کلمه استعداد یابی و تقویت هوش کودکان کلیک کنید.

ما افراد زیادی را می‌شناسیم که با وجود پایین بودن نمرات درسی در مدرسه، موفقیت های زیادی در دنیا به نامشان ثبت شده است. مانند ادیسون، هنری فورد، گاندی، موتزارت و…

بنابراین نتیجه می‌گیریم که بر خلاف تصورات خیلی از افراد، تنها دلیل موفقیت، کسب نمرات بالا در مدرسه نمی باشد و یا کسب نمرات پایین دلیل شکست و بی استعدادی نیست. بلکه ما باید استعداد هر فردی را کشف کنیم و هوش او را در زمینه های مختلف مورد سنجش قرار دهیم تا مشخص کنیم استعداد و هوش او در چه زمینه ای قوی تر است و با توجه به آن رشته تحصیلی و شغل آینده کودکان خود را تعیین کنیم. البته در ادامه درباره این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

وقتی زندگینامه افراد موفق را می‌خوانیم، اکثر آنها از زمان کودکی علاقه مند به حیطه های خود بودند و با پیگیری علایق واقعی خود در جوانی به موفقیت های بزرگی رسیدند.

شاید دلیل این که اکثر ما تصور می‌کنیم نمرات پایین در مدرسه نشان دهنده بی استعدادی است، این است که معنای دقیق آن را نمی‌دانیم. اگر دقیقاً بدانیم که اصلاً استعداد به چه چیزی می‌گویند، خیلی بهتر و منطقی تر با این قضایا برخورد می‌کنیم. به همین منظور به شما توصیه می‌کنم حتماً مقاله استعداد چیست را هم مطالعه کنید تا به طور کامل متوجه معنای استعداد شوید تا بهتر متوجه اشتباه خود شده و از آن جلوگیری کنید.

در سیستم آموزشی ما فقط به دو نوع هوش اهمیت بیشتری داده می‌شود. هوش منطقی و ریاضی، هوش زبانی و کلامی!

در صورتی که جامعه نیازمند ترکیبی از تمام هوش ها می‌باشد تا فرد در اداره زندگی و کسب درآمد به موفقیت برسد. چقدر افرادی را دیده اید که در دانشگاه و مدرسه افراد موفقی هستند ولی در صنعت خانواده و جامعه افرادی کم توان و شکست‌خورده می باشند؟

بنابراین با مشخص کردن استعداد کودکان در سنین پایین، علاوه بر دانستن استعداد ذاتی و علایق واقعی او، در کنار آموزش‌های مدرسه می توانیم در کلاس های فوق برنامه این کاستی ها را پوشش دهیم. مانند کلاس های نقاشی، طراحی، شطرنج، مجسمه‌سازی، ادبیات، ورزش، قصه گویی و نمایش…

بنابراین وظیفه ما کشف استعداد و سپس تلاش در جهت تغذیه و تقویت آن استعداد می‌باشد تا خودمان را در جهت استعداد و علایق مان، رشد و توسعه دهیم و فقط منتظر سیستم آموزش و پرورش کشور نباشیم که کلاس هوش و استعداد برای ما برگزار کند. همین الآن این کار را می‌توانید با خواندن مقاله تست استعدادیابی اوکانر شروع کنید. 

استاد مصطفایی در کلیپ زیر که بخشی از سمینار بزرگ استعداد یابی است، دقیقاً درباره همین موضوع صحبت می‌کند و توضیحات فوق العاده ای در این باره ارائه می‌دهد که پیشنهاد می‌کنم حتماً مشاهده کنید.

در حال بارگذاری… .jw-rightclick{display:none!important}.jw-title-primary,.jw-title-secondary{text-align:right!important}.jw-breakpoint-5 .jw-related-item-next-up .jw-related-item-description,.jw-breakpoint-5 .jw-related-item-next-up .jw-related-item-title strong,.jw-breakpoint-5 .jw-related-item-next-up .jw-related-item-title span{text-align:right}.jw-breakpoint-3 .jw-related-item-next-up,.jw-breakpoint-4 .jw-related-item-next-up,.jw-breakpoint-5 .jw-related-item-next-up,.jw-breakpoint-6 .jw-related-item-next-up,.jw-breakpoint-7 .jw-related-item-next-up{float:right}.jw-related-item-group{float:right!important}.jw-related-item{float:right!important}.jw-related-item-title span{text-align:right}

به هر حال هر نظریه ای دارای موافقان و مخالفان فراوانی است. برخی این روش استعدادیابی را باعث ماشینی شدن انسان ها می‌دانند و یا آن را به فاشیست های آلمانی و یا تندروهای ژاپنی نسبت می دهند که انسان ها را به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف اقتصادی و سیاسی خود قرار می‌دادند.

اما نکته اینجاست که هر نظریه ای، به خودی خود نظریه مثبت یا منفی نیست. بلکه نوع استفاده ما از این نظریه مشخص می کند که اجرای این نظریه تأثیرات مثبت دارد یا خیر.

به عنوان مثال وقتی آقای جانسون اوکانر وارد کارخانه جنرال موتورز شد، از او خواستند جهت افزایش کارایی کارخانه طرحی را پیشنهاد دهد. آقای جانسون اوکانر ابتدا تمام کارکنان کارخانه را مورد ارزیابی قرار داد و با استفاده از تست های استعدادیابی، استعداد هر کدام از کارکنان را مشخص نمود و هر کدام از کارکنان را با توجه به استعدادها و علایق واقعی آنها در بخش مربوطه قرار داد. این کار باعث افزایش رضایت شغلی افراد و همچنین افزایش کارایی کارخانه شد. پس می‌توان گفت که استعدادیابی کودکان نیز کمک بسیار زیادی به موفقیت آن ها در آینده خواهد کرد.

برای اینکه بتوانید در مسیر کشف استعداد کودکتان به بهترین نتیجه ممکن برسید، باید ابتدا روش استعداد یابی کودکان را به خوبی بدانید و برای سپس برای کشف آن اقدام کنید. با رعایت نکات زیر می‌توانید قدم اول را برای پیدا کردن استعداد های فرزند خود بردارید:

یکی از راه های مهم و مناسب برای استعدادیابی کودک ، این است که آن ها را به خوبی تحت نظر بگیریم و ببینیم چه کارهایی را به خوبی انجام می‌دهند و در کدامشان مهارت بالایی دارند. این گونه می‌توانیم تا حدودی متوجه استعدادها و توانایی ها آن ها شویم.

این که کودک را آزاد بگذارید تا به دنبال علایق خود برود، می‌تواند گام بلندی در راستای کشف استعداد او باشد. چرا که در بیشتر اوقات، کسانی که به کاری علاقه دارند، در آن استعداد هم دارند. پس حواستان باشد که کاری نکنید که در علایق کودکتان اخلال ایجاد کنید.

یکی از تفکرات اشتباهی که متاسفانه در ین افراد رایج است، این است که کودک به هیچ وجه نباید اشتباهی مرتکب شود! اصلاً مگر چنین چیزی ممکن است؟ برخی والدین ممکن است با گفتن جملاتی که کودک را از اشتباه می‌ترساند، ناخواسته باعث کور شدن همه استعدادهای او شوند. چون کودک وقتی از کاری بترسد، به سراغ آن نرود و همین اتفاق، باعث می‌شود او هیچ کاری انجام ندهد و در نتیجه استعدادهای او برای همیشه نهفته باقی بماند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که کودک خود را مجبور نکنید کاری را انجام دهد که در آن ها استعداد ندارد. مثلاً پدر و مادری هستند که دوست دارند فرزندشان فوتبالیست خوبی شود و هر طوری که شده او را مجبور به رفتن به کلاس های فوتبال و بازی کردن می‌کنند. در حالی که آن کودک نه در فوتبال استعداد دارد و نه علاقه. پس حتماً توجه کنید که اجبار، به هیچ وجه راه حل خوبی برای کشف استعداد نیست و حتی ممکن است استعدادهایی که کودکتان دارد را هم از بین ببرد.

شما هرگز نباید به کودک خود بگویید که تو در فلان کار استعداد داری و در فلان کار نداری. به این کار در اصطلاح “برچسب زدن” می‌گویند. زمانی که شما این کار را انجام می‌دهید، به نوعی در حال تحمیل کردن علایق خود به کودکتان هستید و ممکن است استعدادهای او را از بین ببرید. نگذارید برچسب های شما مسیر زندگی فرزندتان را عوض کنند.

در بین صحبت های کودکان شما ممکن است نشانه هایی از استعدادهای او پیدا شود. با دقت به سخنان او گوش کنید و ببینید چه چیزهایی می‌گوید. شک نکنید توجه به صحبت های او قطعاً می‌تواند به شما در کشف استعدادهایش کمک بسیار زیادی بکند.

داشتن انتظارات بیجا از کودکانتان، باعث می‌شود کار فوق العاده سختی در کشف استعدادهای او داشته باشید. زمانی که از کودک انتظارت بالایی دارید و او از پس پس انتظارات شما بر نمی‌آید، قطعاً اعتماد به نفس او کاهش پیدا خواهد کرد و دیگر سراغ انجام هیچ کاری نمی‌رود. در نتیجه شما نخواهید تناونست به راحتی استعدادهای او را شناسایی کنید.

در کلیپ زیر می‌توانید این 7 تکنیک فوق العاده را به صورت خلاصه وار در 1 دقیقه مشاهده کنید.

در حال بارگذاری… .jw-rightclick{display:none!important}.jw-title-primary,.jw-title-secondary{text-align:right!important}.jw-breakpoint-5 .jw-related-item-next-up .jw-related-item-description,.jw-breakpoint-5 .jw-related-item-next-up .jw-related-item-title strong,.jw-breakpoint-5 .jw-related-item-next-up .jw-related-item-title span{text-align:right}.jw-breakpoint-3 .jw-related-item-next-up,.jw-breakpoint-4 .jw-related-item-next-up,.jw-breakpoint-5 .jw-related-item-next-up,.jw-breakpoint-6 .jw-related-item-next-up,.jw-breakpoint-7 .jw-related-item-next-up{float:right}.jw-related-item-group{float:right!important}.jw-related-item{float:right!important}.jw-related-item-title span{text-align:right}

حالا زمان آن رسیده که هوش های 10 گانه هوارد گاردنر را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید با استفاده از آن ها و تست هوش گاردنر برای کودکان که در ادامه از شما گرفته خواهد شد، استعداد کودک خود را به راحتی کشف کنید. هوش های دهگانه، هوش هایی هستند که آقای هوارد گاردنر آن ها را دسته بندی کرده و اکنون یکی از مهم ترین روش های استعدادیابی، همین استعدادیابی به شیوه گاردنر است.

در ادامه این 10 هوش را به طوری با یکدیگر بررسی خواهیم کرد که مخصوص کودکان باشد. در مقاله هوش چیست + معرفی هوش های گاردنر ، به صورت کامل به این هوش ها ویژه بزرگسالان اشاره کردیم و در آنجا هم با انجام تست آنلاین و رایگان، هوش های دهگانه بزرگسالان را مورد ارزیابی قرار دادیم که پیشنهاد می‌کنم حتماً سری هم به آن مقاله بزنید. البته پس از معرفی هر کدام از هوش های گاردنر، لینکی در اختیارتان قرار می‌گیرد که بتوانید با کلیک روی آن، مقاله ای با موضوع تخصصی همان هوش مطالعه کنید.

انواع هوشهای دهگانه عبارتند از:

البته استعدادیابی، انواع دیگری هم دارد که هر کدام از آن ها در یک حیطه به کشف استعداد ما کمک می‌کنند. مثلاً تست استعداد یابی هالند که در مقاله ای مجزا به طور کامل به آن پرداختیم، برای کشف استعداد شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یا تست استعدادیابی اوکانر ، در کشف استعداد ما در زندگی بهمان کمک می‌کند که می‌توانید از آن ها هم استفاده کنید.

شاید از این دسته کودکان زیاد دیده باشید. در اصطلاح به آن ها شیرین زبان هم می‌گویند! کودکانی که معمولاً زیاد حرف می‌زنند، پر قدرت صحبت می‌کنند، خیلی دوست دارند همه را قانع کنند و حاضر جواب هستند، دارای هوش زبانی و کلامی بالایی می‌باشند و فن بیان خوبی هم دارند.

این کودکان، می‌توانند در شغل هایی مانند تدریس، سخنرانی، معلمی، وکالت، خبرنگاری، روزنامه نگاری و… به موفقیت برسند. البته این نکته به این معنا نیست که کودکان با هوش زبانی و کلامی بالا نمی‌توانند در شغل ها و حرفه های دیگر به موفقیت برسند! بلکه منظور ما این است که اگر برای موفق شدن در این کارها تلاش کنند، قطعاً نتایج بهتری خواهند گرفت.

کشف استعداد کودکان

برای مطالعه مقاله هوش کلامی زبانی بزرگسالان و هوش کلامی کودکان کلیک کنید.

اگر کودک شما به خانه سازی و مرتب کردن بلوک های اسباب بازی علاقه دارد، برج ها و خانه های زیبا و معناداری می سازد، کتاب های خود را خط خطی می‌کند، از انجام فعالیت های هنری لذت می‌برد و به دیدن فیلم علاقه زیادی نشان می‌دهد، یعنی هوش دیداری و فضایی بالایی دارد و در واقع این ها به نوعی بازی های استعداد یابی کودکان محسوب می شود.

با تقویت این استعداد احتمالاً در آینده می‌تواند کارهایی مانند معماری، مهندسی ساختمان، مجسمه سازی، طراحی داخلی، دریانوردی، مخترع و یا دانشمندی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

برای مطالعه مقاله هوش دیداری فضایی کلیک کنید.

هوش منطقی یا ریاضی، یعنی توانایی استفاده از اعداد، منطق و استدلال.

افراد و کودکانی که هوش منطقی و ریاضی بالایی دارند، به طبقه بندی و منظم کردن وسایل علاقه مند هستند، کار با اشکال را دوست دارند، در مورد پدیده های طبیعی کنجکاوی می‌کنند و بهتر از بقیه افراد تصمیمات منطقی می‌گیرند.

به فرزند خود دقت کنید، اگر دیدید این ویژگی ها در او وجود دارد، احتمالاً می تواند در کارهایی مانند مهندسی، برنامه نویسی کامپیوتر، ریاضی، پژوهشگری و حسابداری موفق باشد.

برای مطالعه مقاله هوش منطقی ریاضی کلیک کنید.

طبق گفته هوارد گاردنر، قابلیت کار با وسایل و اشیای مختلف و همچنین به کارگیری تمام اعضای بدن را هوش جسمی و حرکتی می‌گویند.

اگر کودک شما در ورزش یا انجام کارهایی مانند بازی با توپ، انجام حرکات موزون و هماهنگ مانند ژیمناستیک، حرکات تعادلی و یا ابراز احساسات با حرکات بدن و تقلید حرکات دیگران خوب عمل می‌کند، نشان دهنده قوی بودن هوش حرکتی جسمی او می‌باشد.

افرادی با هوش جسمی و حرکتی، در شغل های ورزشی حرفه ای مانند فوتبال، ژیمناستیک، والیبال، شنا و همچنین معلم ورزش، بازیگر، آتش‌نشان و صنعتگر موفق خواهند بود.

برای مطالعه مقاله هوش حرکتی کلیک کنید.

این نوع هوش به نوعی به معنای توانایی برقراری ارتباط درست با دیگران و البته درک کردن آن هاست.

دقت کنید که کودکانی که این هوش را دارا هستند، به راحتی تمایلات و مزایای کسانی که دور و برشان هست را درک می‌کنند و از مهارت های آن ها، توانایی بالایشان در برقراری ارتباط کلامی و چشمی با دیگران، فرونشاندن اختلافات در داخل گروه ها و ایجاد روابط مثبت با دیگران می باشد.

شغل هایی که برای این دسته از افراد مناسب است شامل معلمی، مشاور مدرسه، مشاور خانواده، روانشناس، مدیر روابط عمومی، مددکاری و فروشندگی می‌باشد.

برای مطالعه مقاله هوش اجتماعی کلیک کنید.

هوش درون فردی، یعنی توانایی انسان در شناخت افکار، احساسات و حالات درونی خودش.

افرای با هوش درون فردی بالا، دارای درک روشن از ریشه انگیزه‌ها و احساسات خود می باشند. این افراد از خودآزمایی، تخیل روزانه، کندوکاو کردن روابط خود با دیگران و برآورد توانایی های فردی خود به وجد می آیند.

شغل مناسب هوش درون فردی عبارتند از: روانشناسی بالینی، روان کاو، فیلسوف، نویسنده و متخصص الهیات.

برای مطالعه مقاله هوش درون فردی کلیک کنید.

این روش بیانگر تمایل انسان به جستجوی پاسخ به پرسش‌های بنیادی درباره وجود و هستی می‌باشد. درباره پرسش های عمیق درباره هستی انسان معنای زندگی مفهوم مرگ و زندگی و علت آفرینش انسان و موجودات و چرایی و مفهوم زندگی و زندگی پس از مرگ است.

افرادی مانند ارسطو و بو علی سینا هم از هوش هستی گرای بالایی برخوردار بوده اند. شغل های مناسب برای آنها فیلسوف، متخصص الهیات، ستاره شناس و کیهان شناس است.

برای مطالعه مقاله هوش هستی گرا کلیک کنید.

هوارد گاردنر پس از بیان هوش های ذکر شده، احساس کرد افرادی وجود دارند که در هیچ کدام از این دسته ها قرار نمی‌گیرند ولی علاقه زیادی به طبیعت و کار در آن دارند. این افراد علاقه زیادی به گیاه شناسی، جانورشناسی، عکاسی، پیاده روی در و چادر زدن در طبیعت و کوه نوردی دارند. این نوع افراد هوش طبیعت گرای بالایی دارند و شغل هایی هم مناسب آن هاست که مربوط به طبیعت است.

مانند کشاورزی، باغبانی، گیاه شناسی و جانورشناسی، حفاظت از محیط زیست، نقاشی و عکاسی از طبیعت و کوهنوردی.

برای مطالعه مقاله هوش طبیعت گرا کلیک کنید.

هوش موسیقایی، به میزان توانایی درک و فهم موسیقی، آهنگسازی و اجرای آهنگ فرد گفته می‌شود.

افرادی که هوش موسیقیایی بالایی دارند، معمولاً در حال صوت زدن یا آواز خواندن هستند. ساختار آهنگ ها را به خوبی درک می‌کنند و الگوی های آهنگین را به خوبی تشخیص می‌دهند. 

شغل های مناسب افراد با هوش موسیقایی بالا عبارتند از: موسیقی دان، خواننده، آهنگ ساز.

برای مطالعه مقاله هوش موسیقایی کلیک کنید.

هوش اخلاقی به معنای توانایی درک درست از اخلاق، داشتن اعتقادات اخلاقی قدرتمند و عمل به آن ها و رفتار صحیح می‌باشد.

با قدرت می‌توان هوش اخلاقی را به عنوان مبنای اساسیدر تقویت جامعه سالم و اخلاقی مد نظر گرفت.

برای مطالعه مقاله هوش اخلاقی کلیک کنید.

قطعاً جواب ما به سوال بالا منفی است. چرا که قطعاً امکان دارد کودک شما در چند هوش مختلف استعداد داشته باشد. قطعاً شما هم دیدید افرادی را که در چند حوزه مختلف استعداد بالایی داشته باشند. مثلاً یک نفر می‌تواند انواع استعداد را دارا باشد یعنی هم در نویسندگی استعداد داشته باشد، هم در رهبری و هم در کلی مهارت های دیگر.

در نتیجه این امکان وجود دارد که کودک شما در چند هوش مختلف رتبه و نمره بالایی بگیرد و در آن ها استعداد داشته باشد بنابر این آزمون استعداد یابی کودکان می‌تواند در کشف استعداد کودکان به شما کمک کند. همچنین پیشنهاد می‌کنم اگر هوش کودکان شما در برخی از این موارد پایین است، سری هم به مقاله راه های افزایش هوش بزنید تا بتوانید با استفاده از تکنیک های آن مقاله، به خوبی هوش کودکان خودتان را تقویت کنید.

شاید تا این قسمت مقاله به ذهن شما نیز آمده باشد که کتابی را تهیه و مطالعه کنید تا بتوانید شناخت بیشتری از استعداد کودکتان داشته باشید. اما باید بگویم که با توجه به تحقیقاتی که در زمینه کرده ایم کتابی با این موضوع نیافته ایم و کمتر کسی در این زمینه ورود کرده است. البته کتاب هایی در زمینه استعدادیابی نگاشته شده اند اما نمیتوان آن ها را کتابی معتبر و منبع دانست.

با توجه به هوش ها و استعداد های دهگانه ذکر شده که توسط هوارد گاردنر بیان شده، ما می‌توانیم برای شناسایی هوش و استعداد فرزندان خود اقدام کنیم.

دقت کنید هیچ زمانی برای کشف استعداد و علاقه واقعی دیر نیست و شما در هر سنی که باشید، اگر در زندگی خود احساس خلاء یا بی هدفی دارید، هر چه سریع تر باید نسبت به استعدادیابی خود اقدام کنید. برای این کار پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله چگونه استعداد خود را کشف کنیم را هم مطالعه کنید تا با استفاده از آن بتوانید بهترین راه های استعدادیابی را یاد بگیرید و از آن برای کشف استعداد خود و اطرافیانتان استفاده کنید و یا همان طور که گفتم از تست هوش های گاردنر که در مقاله ای جداگانه که به شما معرفی کردم استفاده کنید.

شاید شما در کودکی خود، استعدادی داشتید که مغفول مانده و آن را شکوفا نکرده اید، پس حتماً می‌توانید به استعداد های خود پی ببرید و از آن ها بهره مند شوید.

کانون فرهنگی گام برتر یکی از مراکز کشف استعداد کودکان با کشف استعداد کاملاً کاربردی و با استعداد شناسی محققین خود قدم بزرگی را در استعدادیابی کودکان و نوجوانان و استعدادیابی های شغلی برداشته است. در این مرکز نحوه استعدادیابی کودکان و نوجوانان به دو صورت حضوری و غیر حضوری انجام می پذیرد. عزیزان برای رزرو مشاوره حضوری و یا غیر حضوری می توانند همه روزه با شماره 02156692113 تماس حاصل نمایند.

استعداد یابی کودکان در اسلامشهر به صورت حضوری در محل کانون گام برتر به آدرس اسلامشهر باغ فیض کوچه 1 پلاک 15 طبقه 4 انجام خواهد پذیرفت. همچنین شما عزیزان می توانید مشاوره تخصصی استعدادیابی را با موضوعات هوش و استعدادهای 10 گانه گاردنر کودکان ، استعداد یابی کودکان جانسون اوکانر ، نحوه استعدادیابی کودکان ، استعداد یابی کودکان خردسال ، تست های هوش کودکان و… را از متخصصین امر استعدادیابی این مرکز بگیرید.

اکنون نوبت به آن می‌رسد که تست استعداد یابی کودکان خود را انجام دهید.

تست استعداد یابی کودکان روشی است که آقای هوارد گاردنر آن را معرفی کرده است.

این آزمون مبتنی بر 7 نوع هوش می‌باشد که شما با پاسخ های درست به سوالات این آزمون قادر خواهید بود به راحتی اطلاع نسبی از هوش کودکتان به دست بیاوردید و او را در جهت رسیدن به علایق و استعدادهایش راهنمایی کنید.

چگونه از این آزمون بهترین نتیجه را بگیریم؟

0 سوال از 28 سوال تکمیل شد.

سؤالات:

آماده اید آزمون رو شروع کنیم؟

شما قبلا این آزمون را به پایان رسانده اید و نمی توانید مجددا درون آن شرکت کنید.

آزمون در حال بارگذاری است

برای شروع آزمون لازم است که ثبت نام کرده و به حساب کاربری خود وارد شوید.

برای شروع آزمون، لازم است آزمون زیر را به اتمام برسانید.

به 0 سوال از 28 سوال به درستی پاسخ داده اید.

زمان سپری شده است

با توجه به امتیاز بدست آمده در هر هوش،می‌توانید مشخص کنید که  کودکتان به کدام گروه نزدیکتر است و با جدول زیر شغل ها و مهارت های آینده پیشنهادی را مطالعه بفرمایید

این کودکان به دلیل توانایی و تعادل خوب بدنی می‌توانند در کارهای ورزشی و جسمی مانند ورزشهای حرفه ای و کارهای فیزیکی دیگر مثل آتش نشانی،صنعت گری،کماندویی و بازیگری موفق باشند

این کودکان استعداد بالایی در تصویر سازی و تجسم فضایی و طراحی و نقاشی دارند و با تمرین و آموزش های مناسب می‌توانند در مشاغلی مثل:نقاشی،طراحی،معماری، مهندسی ساختمان،مجسمه سازی و طراحی داخلی موفق باشند

این کودکان درک روشنی از احساسات،تمایلات و توانایی های خود دارند و می‌توانند در مشاغلی مثل:روانشناسی،روانکاوی، نویسندگی،مشاوره و متخصص الاهیات موفق باشند.

این کودکان علاقه زیادی به گیاهان،جانوران و عکاسی و پیاده روی در طبیعت دارند. شغل های مناسب برای این کودکان میتواند کشاورزی،باغبانی،گیاه شناسی، جانورشناسی،حفاظت از محیط زیست،عکاسی مستند و ساخت مستند های حیات وحش باشد.

این دسته از کودکان غالباً کنجکاو،متفکر و اغلب گوشه گیر و منطقی هستند. این کودکان میتوانند در کارهای پژوهشی ، مهندسی ، ریاضی و برنامه نویسی موفق باشند.

این کودکان توانایی بالایی در برقراری روابط اجتماعی دارند و می‌توانند در مشاغلی مثل بازاریابی،فروش،مدیریت,معلمی، مشاور مدرسه،مدیر روابط عمومی و مددکاری موفق باشند

این کودکان بسیار خوش صحبت هستند و به راحتی می‌توانند در جمع صحبت کنند که با تمرین و آموزش های مناسب قادر خواهند بود جزء سخنرانان،نویسندگان و مدرسان خوبی باشند. شغل‌های مناسب برای آینده آنها شامل:تدریس،معلمی، وکالت،خبرنگاری،روزنامه نگاری و امثال این ها می‌باشد.

کودکتان پر حرف و خوش صحبت است؟

اعداد و جمع و تفریق را خوب می‌فهمد؟

از ساخت جورچین و مجسمه و اشکال سه بعدی لذت می‌برد؟

آیا کودکان زود راه اُفتاد و تعادل خوبی در حرکات ورزشی دارد؟

آیا بازی های گروهی را بیشتر از بازی های انفرادی دوست دارد؟

آیا به طبیعت و گیاهان و حیوانات علاقه دارد؟

وانمود می‌کند کتاب میخواند و به داستان ها گوش می‌دهد؟

قبل از انجام کارها سعی می‌کند فکر کند؟

بازی های فکری و تنهایی را بیشتر دوست دارد؟

رنگ ها و اشکال را به خوبی تشخیص میدهد؟

از بازی های بدنی بیشتر لذت می‌برد تا بازی های کامپیوتری؟

بچه های فامیل و دوستان علاقه دارند با او بازی کنند؟

اغلب در گروه بچه ها کم حرف و گوشه گیر است؟

در تعطیلات به دامن طبیعت رفتن را بیشتر از بازی در شهربازی یا بازی های دیگر دوست دارد؟

حاضر جواب و برای هر سوالی پاسخ دارد؟

به حل کردن پازل و جداول علاقه دارد؟

به گِل بازی علاقه زیادی دارد؟

خیلی مشکل است آرام در جایی بنشیند؟

وقتی به مشکلی بر می‌خورد ترجیح می‌دهد از کسی کمک بگیرد تا این که آن را تنهایی حل کند؟

یک سرگرمی یا مشغولیت ویژه ای دارد که به تنهایی انجام می‌دهد؟

علاقه به جمع آوری سنگها،صدفها یا برگ ها دارد؟

بازی با کلمات و جملات بهم ریخته را دوست دارد؟

به چگونگی کارکرد ابزار و وسایل علاقه دارد؟

به نقاشی و طراحی علاقه ویژه ای دارد؟

بیشتر دوست دارد بیرون از خانه باشد؟

در جمع احساس راحتی می‌کند؟

قادر است مشکلاتش را تنهایی حل کند؟

تفاوت های بین انواع درختان،پرندگان و گیاهان را به خوبی متوجه می‌شود؟

سلام به همه من نگار هستم من ۱۰سالم هستش من به نقاشی علاقه دارم و نقاشی های بسیار قشنگی میکشم ولی من نمیدونم که کدام راه درست که درس هایم را بنویسم یا به چیزی که علاقه دارم ادامه بدم واقعا نمیدونم. لطفا راه درست را بگین. 🎨🎨

سلام آیا برای بزرگسالان هم استعداد یابی انجام می شود؟ لطفاً اگر پاسخ مثبت است توضیح کامل دهید سپاسگزار

وقتتون بخیر

بله؛ استعدادیابی بزرگسالان هم انجام میشه و اصلا تخصص ما همین موضوع هستش. شماره 09038942379 در واتساپ مخصوص مسائل استعدادیابیه و میتونید به وسیله اون مستقیما با خود استاد استعدادیابی ما صحبت کنید و حتی ازشون مشاوره رایگان بگیرید. به این شماره پیام بدید تا خود ایشون به طور کامل کمکتون کنند.

موفق باشید

چرا باز سایت خرابه تست رو نمیشه انجام داد

سلام. وقتتون بخیر

تست مشکلی نداره و به راحتی میشه انجامش داد. شما چه مشکلی براتون پیش اومد؟ بگید که کمکتون کنیم

خیلی مطالبتون عالیه،من خودم از بی توجهی به استعدادم ضربه خوردم وهمیشه احساس میکنم که چیزی رو کدارم، ولی نمیخام این اتفاق برای دخترم هم بیفته

ممنون از نظر لطف شما

واقعا استعداد چیزیه که باید تو سنین کودکی و خردسالی کشف بشه تا راه رسیدن به موفقیت در آینده به شدت هموارتر بشه. امیدوارم تو کشف استعداد دخترتون موفق باشید.

یه پیشنهاد فوق العاده هم که براتون داریم، استفاده از بسته جامع استعدادیابی و افزایش هوش کودکانه که داخل همین مقاله هم بهش اشاره کردیم. شک نکنید استفاده از این بسته به شدت تاثیر بالایی در کشف استعداد و هوش دختر شما خواهد داشت…

– – – – – – – – بدنی – حرکتی 25% – – – – – – – – تصویری – فضایی 41.67% – – – – – – – – درون فردی 66.67% – – – – – – – – طبیعت گرا 33.33% – – – – – – – – منطقی – ریاضی 58.33% – – – – – – – – میان فردی 50% – – – – – – – – کلامی – زبانی 53.33%

سلام

عزیز جان ویژگی ها و توضیحات همه این هوش ها داخل مقاله موجوده و حتی در مورد هر یک مقاله جداگانه ای هم نوشته شده است حتما مطالعه کنید و در صورت نیاز به مشاوره تخصصی به شماره 09038942379 در شبکه های اجتماعی پیام دهید تا کارشناسان ما پاسخ شمارو کامل تقدیمتون کنند .

سلام و خسته نباشید ببخشید من سنم ۱۶ سال است و به نظرم تو درس استعداد دارم و در ورزش در رشته های متفاوت مثلا سریع یاد میگیرم حرکات رو بعد نمیدونم مطمئن نیستم که کدوم به دردم میخوره گیج شدم میشه که راهنمایی کنید؟ بعد تست استعدادی یابی مناسب با سن من چه چیزی هست که آن را انجام بدهم؟

سلام

مقاله هوش چیست را حتما مطالعه کنید و در انتهای آن تست استعدادیابی را هم انجام دهید

و عزیز جان دقت کن برای انتخاب شغل مناسب فقط استعدادیابی صرف کفایت نمی کند و نیاز دارد علایق و ارزش ها و مهارت ها هم مورد ارزیابی قرار بگیره . در صورت تمایل به شماره 09038942379 در شبکه های اجتماعی پیام دهید تا بهتر شمارو راهنمایی کنیم .

موفق باشید

ممنون مقاله بسیار خوبی بود. خیلی جالب بود در حین خوندن چند نفر از بچه های نزدیکانمون رو هم استعدادیابی کردم.

خیلی عالیه خانم حسینی عزیز موفق باشید

سلام خیلی مقاله ی مفیدی بود .

سلام متشکرم

سلام خیلی مقاله جالب و مفیدی بود و اطلاعات زیادی رو در مورد کشف استعداد بیان کردید انشالله بتونیم با آگاهی از استعداد هامون و کمک ب کشف استعدادهای اطرافیانمون بیشترین بهره رو از این موضوع ببریم.

سلام ممنون از شما کاربر گرامی

سلام مقاله خوبی بود فقط درمورد کسانی که درآینده هنرمند میشن ودرکودکی چگونه هستند زیاد توضیح ندادید ممنون

سلام ممنون از شما

سلام مقاله خوبی بود من قبلا با انواع هوش های گاردنر اشنا شده بودم اما مشاغل مناسب هر کدام را نمی دانستم خودم هم این تست را دادم که بالاترین نمره من مربوط به هوش کلامی بود در هوش درون فردی هم نمره بالایی به دست اوردم ممنون

سلام خیلی عالیه ممنون از شما

سلام ممنون توضیحات خوبی بود . امیدوارم با خوندن این مقاله به کشف استعداد هامون بپردازیم تا هدف واقعی خودمون رو پیدا کنیم .و مهم تر اینکه به بچه ها کمک کنیم زودتر استعدادهاشون کشف بشه و از سنین پایین تو مسیر درست قرار بگیرند. ??

سلام خانم پریزاد عزیز موفق و سربلند باشید

خیلی عالی بود ممنون

ممنون از شما دوست عزیز

سلام این مطالب برام تازگی داشت و خیلی استفاده کردم

سلام خوشحالیم براتون مفید بوده متشکرم

خییییلی عالی بود… ممنون جناب وطن پور

سلام خیلی ممنون از لطف شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

محبوب ترین مطالب استعدادیابی

چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

دوره رایگان سیر تا پیاز استعدادیابی

تست استعدادیابی هالند

استعداد چیست؟

بسته جامع استعدادیابی و کشف علایق

سخت کوشی مهم تر است یا استعداد؟

استعدادیابی کودکان

کشف علایق واقعی

بهترین و کامل ترین بسته استعدادیابی و کشف علایق کشور

استان تهران، اسلامشهر، باغ فیض

کــوچه 1، پـلاک 15، طـبقه چهارم

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:



صبر کنید…

ارسال بسته به صورت پکیج

هزینه ارسال: رایگان

کشف استعداد کودکان

زمان ارسال: در سریعترین زمان ممکن

ارسال بسته به صورت پکیج

هزینه ارسال: رایگان

زمان ارسال: در سریعترین زمان ممکن

 

 

 برای حضور در وبینار لازم نیست جایی بروید

 می توانید در زمان و هزینه‌های خود صرفه جویی کنید

 با موبایل و تبلت هم می توانید در وبینار شرکت کنید

 چون وبینار زنده برگزار می شود همان لحظه به سوالاتتان جواب داده می شود

و …

 

 

 

سخنران اصلی: رایحه صنعتگر – به همراه پیام بهرام پور

مطالب آموزشی دوره: کشف استعدادیابی کودکان

محل برگزاری: هر جایی که شما دوست دارید (کامپیوتر، موبایل)

 

   💲 مبلغ سرمایه گذاری: مبلغ اصلی برای تهیه این دوره 97 هزار تومان است که با تخفیف ویژه میتوانید این دوره را تهیه کنید

 

 

آیا استعداد در طول زمان تغییر می کند؟

شخصیت شناسی کودکان و ارتباط ان با استعداد یابی چیست؟

زمان مناسب استعدادیابی برای کودک چه سنی است؟

علاقه مهم تر است یا استعداد؟

 

 

استعدادیابی چیست؟

بایدها و نبایدهایی که به عنوان والد برای استعدادیابی کودکم باید بدانم؟

آیا برای تقویت استعداد کودکم باید کار خاصی انجام بدهم؟

برای استعدادیابی به چه متخصصی مراجعه کنم؟ 

و..

شناسایی و کشف استعدادهای پنهان کودکان هرچه در سنین پایین تر ایجاد شود، بهتر است و نتیجه بیشتری در پی خواهد داشت.

این کار باعث می شود هم دیدگاه آنها در مورد شغل آینده شان سریعتر شکل بگیرد و پرورش یابد و هم از نظر روحی – روانی در این زمینه تقویت شوند.

تمام انسان های این کره خاکی هرکدام با استعداد و توانایی خاص خودشان به دنیا آمده اند. برخی از این استعدادها هیچ گاه تشخیص داده نمی شوند و با مرگ فرد، دفن می شوند.

کشف استعداد کودکان

عدم شناخت استعدادهای فردی باعث بی مصرف ماندنشان می شود و برعکس تشخیصشان باعث شکوفایی و رشد بیشترشان.

مشکل اصلی وقتی بروز می کند که کودک قرار است در مسیری قرار بگیرد و انتخاب کند و راهی را پیشرو دارد که قبلا اطرافیانش طی نکرده اند و تازگی دارد.

 

❓ استعدادیابی کودک چیست

❓ فرزندم در چه چیزی استعداد دارد

❓ چطور استعداد فرزندم را کشف کنم

❓ چه کاری را بعد از متوجه شدن استعداد کودکم انجام دهم

 

 

پیام بهرام پور: 

 

 موسس مجموعه آموزشی بیشتر از یک نفر

 نگارش بیش از 10 جلد کتاب از جمله کتاب جعبه ابزار سخنرانی (با مقدمه‌ای از Diane Windingland) و کتاب انسان 2020 و ازشنبه و تیغ و مهندس خوشبختی و مهندسی آرزوها و چگونه در بیست ساعت هر چیزی را یاد بگیرید؟

 اجرای بیش از 20000 نفر ساعت سخنرانی و کارگاه آموزشی (در مراکز مختلف از جمله دانشگاه‌های شریف، تهران و …)

 نگارش بیش از 100 مقاله آموزشی (در مجلاتی از جمله راز، خلاقیت و …)

 تدارک بیش از 15 دوره آموزشی غیر حضوری

 اجرای بیش از 30 برنامه در رسانه ملی (شبکه دو سیما، شبکه استانی همدان، شبکه استانی یزد، رادیو اقتصاد)

 مشاور و مربی شماری از غول‌های اقتصادی کشور

 

رایحه صنعتگر:

 

 

 کارشناسی روان شناسی کودکان استثنایی از دانشگاه فردوس مشهد

 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم تحقیقات

 عضو سازمان نظام روان شناسی ایران

 سرپرست گروه مادران خلاق اصفهان

 نویسنده کتاب نجوم کودک

 تربیت بازی درمانگر

 مشاور پروژه های تحقیقاتی کودک محور

 دارای مدارک رویکردهای اموزشی از کشورهای مالزی،هلند،فنلاند و سوئد

 نویسنده کتاب قایم باشک تا نور

 مدیر قسمت خیریه بیشتر از بیشتر از یک نفر

 

می‌توانید مستند زندگی پیام بهرام‌پور را در اینجا مشاهده کنید:

اگر کمی تردید دارید، یا احساس می‌کنید که وقت ندارید، حتماْ وقت بگذارید و این فیلم آموزشی را ببینید. این فیلم اصلاً تبلیغاتی نیست و آموزشی است و امیدواریم که مورد توجه شما قرار بگیرید.  

از آنجایی که افراد اهمال کار برای تغییر نکردن بهانه‌هایی می‌خواهند، من می‌خواهم به دوستان اهمال کار کمک کنم تا زحمت کمتری بکشند و لیست بهانه‌های متداول را در ادامه برایشان آماده کرده‌ام:

  باشه بعد عید و تعطیلات

  الان کارهای مهم تری دارم

  من درست بشو نیستم و تنبلم

  حالا باشه بعداً الان وقت ندارم

  خیلی گرونه، ارزشش رو نداره!

  بعید می دونم اثری داشته باشه

  الان حس و حالش رو ندارم

  دیگه از من که گذشته

  این چیزا با آموزش درست نمی شه

  من که الان شاغل نیستم

  توی این شرایط جامعه و مملکت نمی شه کاری کرد

  من می‌خواهم موفق شوم اما دیگران و اطرافیان نمی گذارند.

  من استعداد موفق شدن ندارم

  برای موفق شدن نیاز به پارتی و شانس و … دارم نه آموزش

  سر یه فرصت خوب یه روزی که حال و حوصله داشتم به این فایل‌ها گوش میدم. الان که ضروری نیست.

  با آموزش که آدم تغییر نمی‌کنه! باید خودم تصمیم بگیرم تغییر کنم

  من که نمی‌خوام آپولو هوا کنم، همین زندگی عادی که دارم خوبه

  اگه آدم تلاش کنه کافیه! مکانیزم مغز و این حرفا حاشیه‌است…

 

باور کنید هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد! و همه چیز همانطور که هست باقی می‌ماند!  جمله‌ای منصوب به آلبرت انیشتین است که می‌گوید: عجیب است که عده‌ای کارهای همیشگی را انجام می‌دهند و نتیجه‌ای متفاوت را انتظار دارند.

اصلاً دلیل این که این وبینار را برای شما آماده کردیم این است که بتوانید تغییرات فوق‌العاده‌ای را رقم بزنید. و از تنبلی و اهمال کاری که گریبان گیر بسیاری از مردم ما شده رها شوید.

لطفاً به این فکر کنید که با شرکت نکردن در این وبینار که آسان ترین راه برای جدا شدن از تنبلی است ممکن است چه پیامدهایی را در زندگی شما داشته باشد، ممکن است برای همیشه حسرت آرزوهایی که در زندگی دارید و به دلیل تنبلی به آن نمی رسید در دلتان بماند.

 

متأسفانه همیشه یکی از بزرگترین بهانه‌های ما برای فرار از آموزش همین موضوع است.

ما موقع سرمایه گذاری بر روی خودمان دائماً مبلغ را بزرگ جلوه می‌دهیم و حال اگر بخواهیم در یک رستوران خوب غذا بخورم اصلاً این قیمت‌ها به چشم نمی‌آید.

پیشنهاد می‌کنم که این مبلغ را هزینه‌هایی مانند تعییر ماشین، مبلغی که به یک لوله کش برای باز کردن لوله ساختمان می‌دهید، هزینه‌ای که برای خرید یک جفت کفش می‌کنید و … مقایسه کنید و ببینید کدام ضروری تر و ماندگارتر خواهند بود.

فراموش نکنید، تهیه محصولات و دوره‌های آموزشی مناسب، سرمایه گذاری برای خودتان و فرزندتان است.

 

از آنجاکه به راهکارهای ارائه شده بر این دوره اطمینان داریم (و شخصاً آن را تجربه کرده ایم) به کاربردی بودن این دوره و نتایج آن بدون هیچ تردیدی ایمان داریم از همین رو با خیال آسوده این دوره را به صورت صد در صد گارانتی می نماییم. تردید نداریم که شما در انتهای این دوره اینقدر از مطالب آن استفاده کرده‌اید و تغییرات خوبی در زندگی خود ایجاد نموده‌اید که اصلاً به مقوله گارانتی فکر نمی‌کنید.

 

شما با ثبت نام در این دوره هیچ ریسکی نمی‌کنید زیرا در صورت عدم رضایت خود می‌توانید تمام وجه پرداختی خود را دریافت کنید.

 

همه چیز آماده است!

و هیچ بهانه‌ای باقی نمانده است!

حالا تصمیم با شماست که حتی دقیقه‌ای را برای قرار گرفتن در مسیر موفقیت هدر نکنید و شما نیز به جمع شرکت کنندگان خوشحال دوره‌ها و سمینارهای ما بپیوندید

فیلم وبینارکشف استعداد کودکان

حق استفاده از محصول

باشگاه تقویت حافظه : تمام آن چیزی که برای داشتن حافطه فوق العاده لازم دارید

فیلم وبینار بی خوابی: رفع بی خوابی و داشتن خواب آسوده

وبینار «سبک زندگی»

فیلم وبینار معارفه شهامت

فیلم وبینار چطور جذاب باشیم ؟

بسته آموزشی الفبای نویسندگی و تولید محتوا متنی

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما

Institute Of E-learning

بنیاد آموزش مجازی و الکترونیکی ایرانیان


بنیاد
آموزش مجازی ایرانیان

Institute Of E-learning

بنیاد آموزش مجازی و الکترونیکی ایرانیان

کشف استعداد کودکان

شما اینجا هستید:
بنیاد آموزش مجازی ایرانیان > مقاله های روانشناسی > پرورش استعداد در کودکان

پرورش استعداد در کودکان

کشف استعدادها در کودکانتان

وقتی نوزاد شما به دنیا می‌آید و کمی بزرگ‌تر می‌شود می‌توانید بفهمید چپ دست است یا راست دست، این خودش نوعی کشف استعداد است. در افراد چپ دست نیمکره راست مغز فعال است و نیمکره راست شامل تصور و تجسم، شناخت رنگ، موسیقی و وزن آهنگ و کلا هنر است. افراد راست دست دارای نیمکره چپ فعال هستند و نیمکره چپ در ریاضیات، زبان و ارتباط کلامی، منطق و بررسی و تجزیه و تحلیل و نویسندگی فعال‌تر است. چپ دست یا راست دست بودن یکی از نشانه‌های چگونگی استعداد فرزندتان است که البته تعیین‌کننده نیست.

اولین روش برای کشف استعدادهای کودک مشاهده رفتار اوست. اکثر مادرها با دیدن رفتار‌های کودک خود به خصوص اگر فرزند اولشان باشد به وجد می‌آیند و فکر می‌کنند تنها کودک آنهاست که این حرکت شگفت‌انگیز را انجام می‌دهد. شما باید به عنوان والدین کودکتان آگاهی کامل از روند رشد کودک داشته باشید تا آنچه لازمه رشد کودک در رفتار است را بدانید مثلا سن دندان درآوردن، راه افتادن، حرف زدن و… . با این آگاهی که از قبل پیدا کرده‌اید می‌توانید به ارزیابی دقیق‌تری از رفتار‌های کودک خود دست پیدا کنید مثلا می‌توانید بفهمید کودکتان با توجه به سنش زود یا دیر به حرف افتاده است.

والدین آگاه و واقع بین می‌توانند بگویند فرزندشان حدودا از چه سطح هوشی برخوردار است، توانایی‌های حرکتی او در چه سطحی است. گنجینه لغات، حافظه کلامی، حافظه عددی، سرعت یادگیری و… از جمله مسائلی است که والدین می‌توانند در فرزند خود دریابند.

والدین باید دقت کنند که واقع‌بینی در کشف استعدادها یکی از مهم‌ترین وظایف آنهاست. اکثر والدین به دلیل این‌که دوست دارند فرزندشان بسیار باهوش باشد و در زمینه‌های خاصی که آنها می‌خواهند مستعد نشان داده شوند، بسیاری از استعدادهای واقعی کودک را نادیده گرفته و تنها به خواسته‌های خود توجه می‌کنند و گاهی از کودک خود انتظارات واهی و نادرست دارند که این کارشان تنها به هرز رفتن استعدادهای واقعی فرزندشان می‌انجامد. خداوند در هر فردی استعدادهای خاصی گذاشته است که او را منحصر به فرد می‌کند پس سعی کنید استعدادهای واقعی فرزندتان را بیابید.

دقت داشته باشید که بچه‌ها در هر آنچه استعداد دارند علاقه نشان می‌دهند و به هر چه علاقه نشان می‌دهند در آن توانمندتر می‌شوند. در واقع علاقه و استعداد رابطه مستقیم با هم دارند. وقتی کودک بزرگ‌تر می‌شود می‌توان به علایق او توجه کرد و دید که کودک بیشتر به سمت چه چیزی علاقه و توجه نشان می‌دهد. کودکانی هستند که ساعت‌ها سرگرم ساختن و خراب کردن وسایلند، بعضی از بچه‌ها علاقه شدیدی به گوش دادن موسیقی، کتاب قصه و دیدن برنامه‌های موزیکال تلویزیون دارند و بعضی نیز عاشق نقاشی کشیدن‌ هستند. تنها وظیفه والدین دقت به این رفتارها و در اختیار گذاشتن آنچه که به آن علاقه نشان می‌دهد به کودک است.

وقتی فرزندتان به سن مهد کودک رسید یعنی حدود پنج شش سالگی، می‌توان با ایجاد ارتباط با مربیان به استعدادهای فرزند خود پی ببرید. از خود کودک بپرسید که دوست دارد چه کلاسی در مهد برود، به علایق خودتان توجه نکنید بلکه به علایق فرزندتان احترام بگذارید.

در سن مدرسه نیز می‌توانید از معلمان او بپرسید و با توجه به نمرات و حرف‌های کودک خود متوجه علایق و استعدادهای او شوید. از پرسشنامه‌های استعداد و تست‌های کشف استعداد که روان‌شناسان در اختیار دارند نیز می‌توان کمک گرفت. خانه‌های کشف استعداد نیز مکان‌هایی هستند که می‌توانند در این امر کمک کنند. آنها با ابزار و روش‌هایی که به کار می‌برند می‌توانند تا حدودی به شما بگویند فرزندتان در چه زمینه‌هایی مستعد است.

پرورش استعدادها

وقتی فهمیدید که فرزندتان در چه زمینه‌ای استعداد دارد و علاقه نشان می‌دهد شما دو وظیفه دارید اول این‌که علاقه فرزندتان را حفظ کنید و در مواردی علاقه را ایجاد کنید دوم این‌که آن استعداد را پرورش دهید تا از حالت بالقوه درآید و بالفعل شود.

اولین چیزی که به ذهن والدین راجع به پرورش استعداد می‌رسد خرید وسایل مختلف در زمینه‌ای که فرزندشان استعداد دارد است و دوم گذاشتن کلاس‌های مختلف در آن زمینه است. هر دو اینها خوب است، اما اولین قدم شما دادن اطلاعات به فرزندتان است. اطلاعات در هر سنی متفاوت است در سنین کودکی شما با مشاهده و اطلاعات تصویری فرزندتان را مطلع می‌کنید و در سنین نوجوانی با مطالعه و گفتگو با کسانی که در آن زمینه خاص موفقند. فرزند خود را به محل کار افراد موفق ببرید تا با محیط کاری آن استعداد خاص آشنا شوند. برای فرزند خود زمینه‌های تفریحی فراهم کنید که با آن استعداد خاص مرتبط است و برای این‌که زمینه‌های تفریحی را بشناسید حتما با متخصصان آن مشورت کنید.

اگر احساس کردید علاقه کودکتان کم شده است کمی به او استراحت دهید و بگذارید خودش به دنبال استعدادش برود و شما همه چیز را در اختیارش قرار ندهید. اصلا او را تا خودش نخواست درگیر کلاس‌های آکادمیک و تئوریک نکنید مخصوصا در سنین پائین؛ چرا که اگر برایش خسته کننده باشد علاقه‌اش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. تمام روز فرزند خود را به یک فعالیت خاص اختصاص ندهید و تنها بخشی از فعالیت روزانه‌اش را به استعدادش اختصاص دهید تا او را خسته نکنید.

حتما یک فعالیت ورزشی و بدنی برای او در نظر بگیرید و اگر استعداد او در زمینه ورزش و بدنی است یک فعالیت ذهنی و تمرکزی یا هنری برایش درنظر بگیرید تا به جنبه‌های دیگر شخصیت او نیز کمک کنید، اما بدانید که جنبه مخالف استعداد کودک فقط باید تفریحی و برای تنوع باشد و انتظار پیشرفت چشمگیر از او نداشته باشید و تمرکز خود را روی استعداد اصلی فرزندتان حفظ کنید.

گاهی ممکن است کودک در چند زمینه مختلف استعداد و علاقه نشان دهد. وظیفه پدر و مادر این است که قبل ازاین‌که فرزندشان در زمینه خاصی مشغول به فعالیت و پیشرفت شود او را با تمام رشته‌ها و زمینه‌های فعالیت آشنا کند و بعد از کشف همه استعدادهای فرزندشان به علاقه خود او توجه کنند. والدین باید بدانند که پیشرفت در چند جنبه همزمان بسیار سخت است یا باید به پیشرفت سطحی و در حد متوسط در چند استعداد باهم بسنده کرد یا قید چند استعداد را زد و به یک استعداد محوری پرداخت. اما بهترین روش برای بچه‌هایی که دارای چند استعداد محوری هستند این است که با توجه به علاقه کودک استعداد‌ها را اولویت‌بندی کرده و در حد توان به آنها پرداخت.

گاهی فرزند شما در نیمه راه تصمیم می‌گیرد به رشته خاصی بپردازد و در زمینه‌ای که شما برای او امکانات فراهم آورده‌اید دیگر فعالیتی نکند. اکثر پدر و مادر‌ها در این مواقع عصبانی می‌شوند و اجازه چنین کاری را نمی‌دهند. بعضی از والدین هم هر چه بچه بگوید گوش می‌دهند و اجازه می‌دهند فرزندشان دائما از این شاخه به آن شاخه بپرد. در چنین مواقعی والدین باید به فرزندشان اجازه دهند تا برود و علاقه اصلی خود را پیدا کند و مطمئن شود در آن زمینه استعداد دارد بعد اگر بخواهد می‌تواند تغییر مسیر دهد. اما به هیچ وجه اجازه ندهید فرزندتان از این شاخه به آن شاخه بپرد. البته گاهی برای این‌که فرزندتان بتواند علاقه‌اش را بشناسد لازم است، اما به صورت مقطعی و کوتاه‌مدت نه این‌که همیشه بخواهد به این رویه ادامه دهد.

شما نیز باید به فرزندتان کمک کنید تا بتواند یک تصمیم درست بگیرد و علاقه‌اش را پیدا کند. گاهی بچه‌ها تحت تاثیر چیزی غیر از علاقه و استعداد خود قرار می‌گیرند مثل دیدن یک فیلم یا یک دوست که در زمینه خاصی فعالیت موفقی دارد. در چنین مواقعی فرزندتان ممکن است به اصطلاح جوگیر شده باشد و فقط یک تصمیم لحظه‌ای و هیجانی گرفته باشد. شما به هیجان او دامن نزنید و منطقی باشید. گاهی والدین بیشتر از بچه‌ها هیجانی تصمیم می‌گیرند، اما راه درست زمان دادن است.

بلافاصله تصمیم نگیرید، بگذارید حداقل ۲ هفته بگذرد تا اگر این تصمیم و انتخاب از سر هیجان است از بین برود و در این ۲ هفته اصلا راجع به آن فعالیت حرف نزنید. اگر فرزندتان باز به آن فعالیت علاقه نشان داد به جمع‌آوری اطلاعات و دادن آگاهی به فرزندتان بپردازید؛ بدون این‌که به ذهنش جهت‌دهی مثبت یا منفی بدهید.
با یک برنامه ریزی دقیق و با آگاهی کامل و رفتاری حساب شده استعدادهای فرزندتان را پرورش دهید.

جهت ثبت نام در دوره آموزشی پرورش استعداد در کودکان بر روی تصویر فوق کلیک نمایید.

دوره غیر حضوری است و محتوای الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال می گردد.

پس از پایان گواهی و مدرک معتبر دوره آموزشی پرورش استعداد در کودکان  با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید.

مشاوره رایگان: ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۱۳۰۰۰۱۶۸۸ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴


آنچه شما می‌خواهید

گاهی پدر و مادرها فکر می‌کنند استعدادهای فرزندشان صددرصد شبیه خودشان است. البته ژنتیک در استعدادها نقش مهمی دارد، اما این دلیل نمی‌شود که شما از این‌که فرزندتان شبیه شماست مطمئن باشید، پس قبل از این‌که بخواهید پیش‌بینی کنید و استعدادهای او را به عنوان یک انسان مستقل از خودتان بشناسید.

بعضی از پدر و مادر‌ها می‌خواهند از همان ابتدا استعدادهای فرزندان خود را به همان جهتی که می‌خواهند سوق دهند. شما می‌توانید با قرار دادن کودک خود در محیطی که می‌خواهید استعدادهای او را سوق دهید مثلا با قرار دادن او در محیطی که پر است از وسایل مکانیکی و اسباب‌بازی‌های ساختنی و خراب کردنی جنبه فیزیکی و مکانیکی استعدادهای او را پرورش داده‌اید یا با قرار دادن صرفا وسایل نقاشی در اختیارش، او را به نقاشی ترغیب کنید. درست مثل بچه‌های چپ دستی که مداد را به زور به دست راست آنها می‌دهند و آنها را مجبور به نوشتن با دست راست می‌کنند کودک شما یاد می‌گیرد که با دست راست بنویسد، اما هیچ وقت خوش خط نخواهد شد.

یاد دادن استعدادها نیز این چنین است اگر شما بخواهید استعدادی را به کودکتان یاد دهید شاید آن را یاد بگیرد اما در آن پیشرفت چشمگیری نمی‌کند و از همه بدتر این‌که هیچ‌گاه به آن علاقه نشان نمی‌دهد. استعداد را باید کشف و بعد پرورش داد. شما نمی‌توانید از کسی که استعداد نقاشی ندارد یک نقاش ماهر بسازید، اما شاید بتوانید او را یک نقاش آماتور کنید که بدون خلاقیت تنها یاد گرفته کپی‌برداری کند. گاهی والدین می‌خواهند فرزندشان راه آنها را ادامه دهد مثلا چون پدر و مادر هر دو پزشک هستند حتما فرزندشان هم باید پزشک شود و اگر در هنر استعداد نشان دهد هیچ کار مهمی نکرده است.

همه ما باید بدانیم موفقیت در هر کاری مهم و کار بزرگی است و هیچ کاری بر کار دیگر ارجحیت ندارد مهم این است که ما در هر کاری بهترین باشیم و این وقتی اتفاق می‌افتد که ما نقطه تلاقی استعدادها و علایق خود را بیابیم و آن را بدرستی پرورش دهیم. همین که فرزندتان شما را در محیط کاریتان دیده است و با کار شما آشناست کافی است اگر فرزندتان به کار شما علاقه‌مند باشد و در زمینه استعدادهای شما نیز مستعد باشد خودش ناخودآگاه به سمت شما سوق پیدا می‌کند و لازم به این نیست که شما او را مجبور کنید.

در هر حال به یاد داشته باشید که انسان وقتی از زندگی لذت می‌برد که دائما در حال پیشرفت باشد و ما در زمینه‌ای پیشرفت نخواهیم کرد مگر زمینه‌ای که در آن مستعد و علاقه‌مند باشیم و این وظیفه مهمی برای والدین است که استعدادهای فرزندشان را کشف کنند و پرورش دهند تا افراد مفیدی برای خود و دیگران به جامعه تحویل دهند.

روش برای شکوفایی استعداد کودکان

دوران کودکی همواره به عنوان بهترین و شادترین دوره زندگی انسان شناخته شده است. کودکی دنیائی از معصومیت و پاکی در کنار شادی و سبکبالی را در ذهن تداعی می کند. بسیاری از بزرگسالان در کشاکش سختی ها و مشکلات زندگی با یاد کردن از دوران خوش کودکی خود، دمی از غم زمانه فارغ می شوند و بر بال خاطرات به دنیایی کوچ می کنند که در آن از فشار مسئولیت و مرارت خبری نیست و مسلماً آرزوی هر پدر و مادری فراهم کردن یک چنین دوران کودکی ای برای فرزند دلبندشان خواهد بود.

اما مسئله اینجاست که شادی و نشاط آموختنی نیست و شکوفایی استعدادهای او هم نباید بدون در نظر گرفتن علائق او باشد. شاید شما نتوانید به فرزند خود یاد بدهید که خوشحال باشد ولی فراهم کردن امکانات و بستر مناسب برای خوشبختی و شاد زیستن فرزند، هدیه ای است که فقط شما می توانید به فرزندتان بدهید. در همین رابطه با مطالبی که در این ایمیل مرور خواهید کرد ما روشهایی را به شما پیشنهاد می کنیم که می توانند شما را در فراهم کردن این خوشبختی در سایه ی به ظهور رساندن استعدادهای خدادادی او، به فرزندتان یاری دهند.

۱٫ به فرزند خود اجازه دهید علائق خود را کشف کند. به بازی ها و فعالیتهایی که او انتخاب می کند توجه نشان دهید. این گونه بازیها می تواند اطلاعات بسیاری درباره استعدادهای نهفته فرزندتان در اختیار شما قرار دهد.

۲٫ فرزند خود را روی طیف وسیعی از تجارب قرار دهید. این امر باعث فعال شدن استعدادهای نهفته می گردد. فکر نکنید چون او علاقه ای نشان نمی دهد، بنابراین استعدادی هم در آن زمینه ندارد.

کشف استعداد کودکان

۳٫ بگذارید مرتکب اشتباه شود. اگر همه کارها را به طور کامل و بی نقص انجام دهد، هرگز برای کشف و گسترش یک استعداد، خطر نخواهد کرد.

۴٫ سؤال بپرسید. با پرسیدن سؤالهای اساسی از قبیل: چرا آسمان آبی است؟ به کودک خود کمک کنید تا با شگفتیهای دنیا مواجه شود. به اتفاق هم پاسخ سؤال را بیابید.

۵٫ پروژه های خانوادگی ویژه ای را طرح ریزی نمایید. فعالیتهای مشترک می تواند استعدادهای جدید را بیدار کند و گسترش دهد.

۶٫ کودک را مجبور به یادگیری نکنید. این امید که برای پیشرفت و رشد دادن استعدادهای کودکان، باید هر روز درسهای خاصی را به آنان آموخت، ممکن است آنان را مضطرب یا دلزده سازد.

۷٫ انتظارات سطح بالایی داشته باشید، اما این انتظارات باید واقع بینانه باشند.

۸٫ در انجام کارها، کودک خود را سهیم کنید. بگذارید او با انجام کارها موفقیت را در ذهن خود مجسم کند. بگذارید ببیند که شما درگیر فعالیتهای معنادار هستید و به او اجازه دهید درگیر این فعالیتها شود.

۹٫ محیطی را فراهم آورید که به لحاظ تحریکات حسی غنی باشد. مواد و اسبابهایی را در خانه قرار دهید که حواس کودک را تحریک می کنند، موادی از قبیل: نقاشی با انگشت، آلات موسیقی و عروسک های خیمه شب بازی.

۱۰٫ شور و اشتیاق خود را به یادگیری فعال حفظ کنید.

۱۱٫ کودک خود را با برچسب زدن به او محدود نکنید. این برچسبها ممکن است شرایطی را به او تحمیل نماید که با استعدادهای ذاتی اش همخوانی ندارند.

۱۲٫ به عنوان خانواده و با یکدیگر به بازی بپردازید.

۱۳٫ برای فعالیتهایی نظیر خواندن، گوش دادن به موسیقی و صحبت کردن برنامه زمانی منظم در نظر بگیرید.

۱۴٫ موادی را برای کودک در نظر بگیرید که همواره بتواند با رجوع به آنها به دنیای خود دسترسی داشته باشد.

۱۵٫ بگذارید فرزندتان به فعالیتهای گروهی که مورد علاقه اش هستند، بپردازد.

۱۶٫ برای پرورش خلاقیت کودک خود داستانهای طنز آمیز برایش بخوانید.

۱۷٫ فعالیتهایی را که فرزندتان انجام می دهد مورد انتقاد یا قضاوت قرار ندهید. اگر احساس کند مورد ارزشیابی قرار می گیرد، احتمالا” شکوفاسازی استعدادهای خود را پیگیری نخواهد کرد.

۱۸٫ با کودک خود بازی کنید و از این طریق سرزندگی و شوخ طبعی خود را به او نشان دهید.

۱۹٫ خانواده را در موفقیتهای خود سهیم کنید. درباره اتفاقات خوشایندی که طی روز اتفاق افتاده اند، صحبت کنید تا عزت نفس او از این طریق افزایش یابد.

۲۰٫ کاری کنید که فرزندتان به کامپیوتر خانه، مدرسه یا یک کتابخانه عمومی دسترسی داشته باشد.

۲۱٫ به صحبتهای کودک خود گوش فرا دهید. چیزهایی که او به آنها اهمیت بسیاری می دهد، می تواند سرنخی از استعدادهای خاصی باشد که از آنها برخوردار است.

۲۲٫ فضای خاصی را در خانه برای پرداختن به فعالیتهای خلاقانه در نظر بگیرید.

۲۳٫ هنگامی که کارهای روزمره ای را که به عهده فرزندتان گذاشته اید، با موفقیت انجام می دهد، حس مسئولیتش را در انجام کارهای خانه مورد قدردانی قرار دهید.

۲۴٫ بصورت خانوادگی از مکانهای جدید دیدن کنید.

۲۵٫ بازی های بازپاسخ به فرزند خود بدهید. اسباب بازی هایی مانند سر هم کردن قطعات و عروسکهای دستی باعث تشویق بازیهای تخیلی می شود.

۲۶٫ بگذارید در روز تا حدی به رویاپردازی و کنجکاوی بپردازد.

۲۷٫ داستانهای الهام بخشی را بخوانید که قهرمانانشان در زندگی موفقیت هایی را کسب کرده اند.

۲۸٫ با دادن جایزه به فرزند خود رشوه ندهید. از مشوقهایی استفاده کنید که به کودک این پیام را منتقل می کنند که یادگیری نباید به خاطر گرفتن جایزه باشد.

۲۹٫ اجازه بدهید فرزندتان به گروههای همسالی بپیوندد که همگام با استعدادهای او هستند.

۳۰٫ برای برانگیختن علائق کودک، درباره خبرهایی که می شنوید، با او به بحث بپردازید.

۳۱٫ سوگیریهایی جنسیتی را تشویق نکنید. برای کودک خود هم اسباب بازیها و فعالیتهای زنانه و هم مردانه تدارک ببینید.

۳۲٫ از مقایسه کودک خود با دیگران اجتناب ورزید. به او کمک کنید تا عملکرد فعلی خود را با عمکرد گذشته اش مقایسه کند.

۳۳٫ سعی کنید پدر یا مادری اقتدارگرا باشید.

۳۴٫ برای برانگیختن علائق و استعدادهای فرزندتان از موقعیتهای گروهی یا جمعی(خارج از منزل) بهره ببرید. با هم به کتابخانه، موزه، کنسرت، یا مسابقه بروید.

۳۵٫ پاداشهایی به فرزندتان بدهید که نقاط قوتش را تقویت می کند.

۳۶٫ کودکتان را به صحبت درباره آینده اش تشویق کنید. از دیدگاههای او حمایت کنید بدون آنکه به سمت حیطه یا رشته ای خاص هدایتش نمایید.

۳۷٫ کودک خود را با افراد جالب و موفق آشنا کنید.

۳۸٫ خانه خود را به عنوان فضایی برای یادگیری تلقی کنید. فضای آشپزخانه و آشپزی برای آموزش ریاضیات و علوم بسیار مناسب است.

۳۹٫ در احساسات با یکدیگر سهیم شوید. سرکوبی حوادث می تواند به سرکوبی استعدادهای کودک بیانجامد.

۴۰٫ کودک خود را تشویق به خواندن کنید.

۴۱٫ ابداعات و ساخته های کودک خود را به شوخی بگیرید.

۴۲٫ با کودک خود فعالیتهایی را انجام دهید که در ارتباط با علائق و استعدادهایش است.

۴۳٫ به کودک خود بیاموزید که به قوه شهود خویش اعتماد کند و به ظرفیتهایش اعتماد داشته باشد.

۴۴٫ به کودک خود حق انتخاب بدهید. این عمل، قدرت اراده او را مستحکم و حس نوآوری را در وی بیدار می کند.

۴۵٫ به کودک خود یاد بدهید که برای شکوفا ساختن استعداد خویش چگونه از کتابها استفاده کند. به عنوان مثال، برای یادگیری “درست کردن چیزی” از کتابهای “چگونه …” استفاده کند.

۴۶٫ در گوشه ای از خانه فضایی را برای به نمایش گزاردن ساخته ها و جایزه های کودک اختصاص دهید.

۴۷٫ کودک خود را تشویق کنید تا در حیطه هایی که با مشکل مواجه است، دست و پنجه نرم کند و کلنجار برود. به او کمک کنید تا با هر محدودیتی رو در رو شود.

۴۸٫ رابط بین دنیای واقعی و استعدادهای خاص کودک خود باشید. به او کمک کنید راهی برای نشان دادن استعدادهایش بیابد.

۴۹٫ کودک را با مطالبی آشنا کنید که درباره افتخارات و استعدادهای کودکان است. کتابهایی مانند “مهندس کوچکی که می توانست …” می تواند نگرش “می توانم انجام دهم” را تشویق کند.

۵۰٫ کودک خود را همان طور که هست بپذیرید.

 چگونه استعدادهای کودکان را کشف کنیم؟

کشف استعدادهای پنهان کودکان هرچه در سنین پایینتر ایجاد شود، بهتر است
ریشه استعدادهای نهانی کودکان همواره در برخی از فعالیت‌های معمولی آنها، پنهان شده است. اگر به عقب برگردید، می‌بینید که فرزندتان قبل از دوران کودکی و در دوران خردسالی به برخی فعالیت‌ها و کارها علاقه عمیق‌تری داشته است.

شناسایی و کشف استعدادهای پنهان کودکان هرچه در سنین پایینتر ایجاد شود، بهتر است و نتیجه بیشتری در پی خواهد داشت. این کار باعث میشود هم دیدگاه آنها در مورد شغل آیندهشان سریعتر شکل بگیرد و پرورش یابد و هم از نظر روحی – روانی در این زمینه تقویت شوند. تمام انسانهای این کره خاکی هرکدام با استعداد و توانایی خاص خودشان به دنیا آمدهاند. برخی از این استعدادها هیچگاه تشخیص داده نمیشوند و با مرگ فرد، دفن میشوند.

عدم شناخت استعدادهای فردی باعث بیمصرف ماندنشان میشود و برعکس تشخیصشان باعث شکوفایی و رشد بیشترشان. مشکل اصلی وقتی بروز میکند که کودک قرار است در مسیری قرار بگیرد و انتخاب کند و راهی را پیشرو دارد که قبلا اطرافیانش طی نکردهاند و تازگی دارد. در چنین شرایطی شناخت استعدادها و تواناییهای خاص کودک که قبلا به کمک بزرگترهایش اتفاق افتاده است، به او کمک میکند تا مسیر خود را روشنتر ببیند و راحتتر و مصمم‌تر انتخاب کند.

فعالیت‌های کودک را یک بررسی دقیق کنید
ریشه توانایی‌ها و استعدادهای نهانی کودکان همواره در برخی از فعالیت‌های معمولی و کودکانه آنها، پنهان شده است. اگر به عقب برگردید و روزهای قبل را بررسی کنید، می‌بینید که فرزندتان قبل از دوران کودکی و در دوران خردسالی به برخی فعالیت‌ها و کارها علاقه عمیق‌تری داشته است. تمام آن فعالیت‌ها را پشت‌سر هم به عقب برگردید تا بالاخره به نقطه‌ای برسید که روشن می‌کند کودکتان به چه چیزی بیشتر علاقه دارد.

بیشتر علایق که ریشه در وراثت و ژنتیک دارند یا به راحتی فراموش می‌شوند و یا اینکه بیش از اندازه پرداخت می‌شوند، بنابراین ممکن است در این میان استعدادهای دیگر به چشم نیایند پس در این زمینه باید به دنبال آن دسته از استعدادهایی باشید که کودک را هیجان زده می‌کنند و او با انجام آنها به وجد می‌آید.

به دنبال پرسشها و پروژه های کتاب کار در این زمینه باشید
معمولا برخی پرسشنامه ها که در اغلب تحقیقات مورد استفاده قرار میگیرند، میتوانند کمک زیادی کنند و باعث کشف استعدادهای پنهان کودکان شوند.

اگر یکی از این پرسشها را مدنظر قرار دهید و شروع به پاسخ دادن به سوالاتشان کنید خواهید دید که کمکم ذهنتان باز میشود و به چیزهایی فکر میکنید که قبلا فکرش را نمیکردید در این پروسه، بخش پنهان و پوشیده علایق کودک بیدار میشود و فرصت شناخته شدن را به دست می‌آورد.

کشف استعداد کودک, کشف استعداد کودکان

ریشه استعدادهای نهانی کودکان در برخی از فعالیت‌های معمولی و کودکانه آنها، پنهان شده

حرف زدن با خود کودک
استعداد با هوش، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت فرق دارد. همه ما استعدادهایی داریم که ممکن است هیچگاه آنها را نشناخته باشیم. گاهی این استعدادها بسیار واضح هستند ولی ما باز هم آنها را نمیبینیم. حرف زدن با کودکان یکی از بهترین شیوهها برای تشخیص استعدادهای آنهاست. از آنجاییکه والدین تجربه زندگی دارند میتوانند راهنماییهای فوق‌العادهای برای فرزندانشان داشته باشند. والدین میتوانند به فرزندان خود کمک کنند تا بفهمند و یاد بگیرند که چگونه با رفتارهای امروزشان، زندگی آیندهشان را میسازند.

شما میتوانید از آنها بپرسید که در طول انجام کار یا فعالیت مورد نظرشان، چه احساسی داشتند؟ چرا این احساس را داشتند؟ از او بپرسید آیا میتوانی مثال بزنی؟ چه چیزی را بیشتر از همه دوست داری؟ چه چیزی را دوست نداری؟ البته کودک را نباید با این نوع سوال هر روز بمباران کرد بلکه باید در فضای مناسب قرار بگیرند. کودکان تجربیات خود را به خوبی انعکاس میدهند و رفته رفته در این امر نیز موفقتر میشوند و به زودی میتوانند تواناییهای خود را بهتر برای شما توصیف کنند. هرچه اطلاعات شما در مورد عملکرد آنها در محیطهایی مثل مدرسه، باشگاه ورزشی و کلاسهای هنری بیشتر باشد، راحتتر میتوانید تواناییهای آنها را کشف کنید.

این اطلاعات به شما بینش بیشتری میدهد که به پرورش بهتر استعدادهای کودکتان کمک میکند.

به کودک خود حق انتخاب بدهید
به یاد داشته باشید که در آخر راه کودکتان باید مسیر خودش را پیدا کند و بسیار مهم است که خودش تجربه کند پس باید به او اجازه دهید تا تصمیم بگیرد و آن کاری را انجام دهد که خودش میخواهد. حمایت و تشویق شما بسیار لازم است اما کودک باید فضای کافی برای تصمیمگیری داشته باشد.

شما میتوانید به او پیشنهاد بدهید اما به هیچوجه اجبار در کار نباشد مثلا او را به کلاس موسیقی ببرید و با موسیقی آشنا کنید یا اینکه او را به کلاسهای هنری و ورزشی ببرید تا از میان آنها علایق کودکتان مشخص شود و خودش به شما بگوید که با کدامیک راحتتر است و دوست دارد آن را ادامه بدهد.

در زمان بازی رفتارها و حالات کودکتان را مورد توجه قرار دهید
به جای اینکه برای تمام فعالیتهای کودکتان برنامه‌ریزی کنید، بگذارید که خودش تصمیم بگیرد و کاری را که دوست دارد انجام دهد. در سکوت به او نگاه کنید، چه میکشد چگونه آواز میخواند و… آیا کودکتان شخصیت ورزشی دارد؟ یا اینکه از فعالیتهای درسی لذت میبرد؟ کودکان استعدادها و تواناییهای خود را با بازیهای خود نشان میدهند.  آیا کودکتان ترجیح میدهد به تنهایی بازی کند یا بازی با دیگران را دوست دارد؟ این مشاهدات کمک زیادی به شما میکنند و شما را به هدفتان میرسانند.

به علایق  کودکتان احترام بگذارید و انتخابهای او را حمایت کنید
گاهی اوقات به اشتباه فکر میکنیم چون آنها سن کمی دارند، پس احمق هستند و خیلی چیزها را نمی فهمند. بهتر است دخالتهای بیجا را فراموش کنید. کودکان همیشه نمیدانند استعدادهایشان در چیست اما به زودی یاد میگیرند. آنها نیاز دارند که شما فرصت کافی در اختیارشان قرار  دهید تا خودشان تشخیص دهند. هرگز کودک خود را لای منگنه نگذارید شاید او از چیزی که شما میخواهید، هیچ لذتی نمیبرد. او را به زور به مسیری هل ندهید که نمیخواهد و وقتی که راهی را انتخاب کرد، او را حمایت کنید مگر اینکه احساس کنید ممکن است خطری تهدیدش کند.

هرگز به استعدادها و توانایی‌هایشان بی‌توجهی نکنید
بسیار مهم است که به یاد داشته باشید کودکتان به راحتی آن چیزی را که در آن استعداد بسیار زیاد دارد فراموش میکند و کنار میگذارد اگر فقط و فقط احساس کند شما به او توجه ندارید و اهمیت نمیدهید.

مثلا وقتی که مشغول انجام کار مورد علاقهاش است به او بگویید: «بهتر نیست اینها را جمع کنی و به تکالیفت برسی». سعی کنید که دیدگاه خود را عوض کنید و او را بیشتر درک کنید.

ما در مقام والدین کودکان وظیفه داریم کودکان خود را به درستی پرورش دهیم و به آنها کمک کنیم در آینده انسانهای بهتری باشند.

ما باید برای آنها پناهگاه امنی باشیم و محیطی دوستداشتنی را فراهم کنیم تا این شکوفه‌ها، گل شوند و میوه بدهند.

کلمات کلیدی :
آموزش پرورش استعداد پرورش استعداد کودکان کشف و پرورش استعداد کودکان استعداد

دیدگاه شما نسبت به این موضوع چیست ؟

مدارک معتبرقابل اعطاء به شما:

آیا میدانید تنها با گذراندن یک دوره . آموزش مجازی در همین رابطه شما می توانید بیش ا ز ۲۰ نوع مدرک معتبر آموزشی ملی و بین المللی اخذ نمایید؟

راهنمای شرکت در دوره های مجازی:

آیا میدانید شما می توانید مرتبط با علاقه خود در دوره های آموزش مجازی بنیاد شرکت و بسته های آموزشی جامع درب منزل دریافت نموده و پس از پایان دوره برای خود مدرک معتبر ملی و بین المللی اخذ نمایید ؟

فرم درخواست مشاوره رایگان :

اهدافی که تمایل دارید بنیاد در راه رسیدن به آن ها مشاور شما باشد :

آموزش مجازی پر مخاطب

دوره آموزشی تفسیر موضوعی قرآن کریم The Holy Qur’an’s thematic commentary E-learning

تست

مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA گرایش حقوق کاربردی DBA Management – Applied Law tendency E-learningC

جزا و جرم شناسی Punishment and Criminology E-learningC

مدیریت کسب و کار DBA گرایش مدیریت روابط عمومی DBA – Public Relations Tendency E-learning

مدیریت کسب و کار MBA گرایش مدیریت روابط عمومی MBA – Public Relations Tendency E-learning

دوره آموزشی اهداف و برنامه ریزی مزرعه هیدروپونیک Goals & Action Planning for Hydroponic Farm E-LearningA

سردفتری و قضاوت notary public E-learning

طراحی محصول دیجیتال Digital Product Design E-learning

رایانه کار جامع ویژه سازمان ها و ارگان ها ICDL special for organizations and organs E-learningA

تدریس در بنیاد و کسب درآمد

آزمون های ادواری بنیاد

اطلاعات تماس با کارشناسان بنیاد:

کارشناس آموزش ۱:

۰۹۱۳۰۰۰۱۶۸۸

کارشناس آموزش ۲:

۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴

کارشناس آموزش ۳:

۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴

کارشناس آموزش ۴:

۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴

کارشناس آموزش ۵:

۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴

مدیر بازرگانی(امور نمایندگی)

۰۹۳۳۰۰۴۴۲۸۴

آموزش رایگان صوتی و PDF

کتاب صوتی کارما اثر دو زانتا ماتا

کتاب صوتی نیروی حال اثر اکهارت تله

کتاب صوتی ده راز موفقیت و آرامش درون اثر وین دایر

کتاب صوتی در باب حکمت زندگی اثر آرتور شوپنهاور

کتاب صوتی هنر عشق ورزیدن اثر اریش فروم

کتاب صوتی راهنمای درون اثر استر هیکس

کتاب صوتی سارا اسرار قانون جذب را یاد می گیرد اثر استر هیکس

چگونه در محیط کار خود رهبر باشیم؟

کتاب صوتی والدین سمی اثر سوزان فوروارد

کتاب صوتی مدیریت نگرش اثر جان ماکسول

سایرمقاله های آموزش پرورش استعداد :

در هر کسب و کاری که هستید ما به شما کمک می کنیم تا رزومه فردی و رزومه بنگاه اقتصادی خود را تقویت نمایید و فروش خود را افزایش دهید:

مزایای اخذ مدرک ایزو معتبر :

تسهیل شرایط اخذ مجوزهای گوناگون

ارتقاء سطح سازمان و افزایش رضایت

کسب امتیاز در مناقصه و مزایده ها

افزایش نفوذ تبلیغات و تقویت برند

فروش و مشتریان خود را افزایش دهید

اولین نرم افزار بانک اطلاعات مشاغل دارای مجوز در کشور

اطلاعات مشاغل بیش از ۲ میلیون بنگاه اقتصادی

جستجوی پیشرفته | امکان سفارشی سازی | امکان ارسال پیامک

بنیاد آموزش مجازی و الکترونیکی ایرانیان

Institute Of E-learning

هرگونه کپی برداری از نام و طرح و سوء استفاده پیگرد قانونی خواهد داشت. ایباما – بنیاد آموزش مجازی ایرانیان یک واسط و بستر نرم افزاری (آموزشی و آزمون) میباشد و دارای سند رسمی تائید فنی و گواهی ثبت نرم افزار میباشد و تحت حمایت حقوقی هولدینگ تدسا و قانون حمایت از مولفین و مصنفین قرار دارد و هیچگونه فعالیت در زمینه صدور یا اخذ مدرک تحصیلی دانشگاهی ندارد – تامین محتوای آموزشی و ارائه گواهینامه ها توسط آموزشگاه و دانشگاه ها و مراکز علمی طرف قرار داد صورت می پذیرد.

Copyright © 2016 Tedsa Holding www.tedsa.com All rights reserved

if you want to be our agent in the world, you are welcome and please Contact us by click here.

Islamic republic Of Iran

choose your country or state

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت،  استعداد بعضی از کودکان کاملا برای اطرافیان قابل مشاهده است اما برخی دیگر ممکن است استعدادهای پنهانی داشته باشند که در قالب پرحرفی، خیال بافی، انرژی زیاد و یا حتی سورفتار خودشان را نشان دهند. در این مقاله سعی می کنیم شما را با نشانه های استعداد پنهان کودک و شیوه های پرورش و شکوفایی آنها آشنا کنیم.

کودک به طبقه بندی اشیا علاقه زیادی دارد

جوراب هایش را جفت می کند، ماشین های اسباب بازی را بر اساس رنگ، اندازه یا شکل در یک خط می چیند و یا ممکن است دوست داشته باشد اشیا مرتب و سازمان یافته باشند. در صورت وجود این نشانه ها، کودک شما احتمالا به عنوان یادگیرنده دائمی شنیداری شناخته می شود که به این معنی است که یک متفکر تحلیل گر، بسیار منظم و دقیق در جزئیات است. او ممکن است به دنبال یافتن الگوهای گوناگون باشد که معمولا از نشانه های اولیه استعداد ریاضی و علوم است.

برای پرورش این ویژگی کودک بازی ها و فعالیت هایی را پیدا کنید که شامل الگوها و جفت کردن هستند. انجام فعالیت هایی که مهارت های ریاضی را تقویت می کنند و تجربیاتی که مورد علاقه دانشمند کوچک هستند هم می توانند بسیار مفید باشند. کودک را مسئول انجام کارهایی بکنید که با علاقه کودک به طبقه بندی در ارتباط باشند. برای این دسته از کودکان جمع آوری اشیا بسیار جالب است. بهتر است ظرف های پلاستیکی در اختیار کودک قرار دهید تا بتواند اشیا کوچک مانند سنگ، صدف و هر چیز دیگری که دوست دارد را در آنها جمع آوری کند.

کودک بدون وقفه حرف می زند

کشف استعداد کودکان

احتمالا کودک وراج شما توانایی کلامی پیشرفته ای دارد، داستان ها و موضوعات مختلف را به هم ارتباط می دهد و اشکالات مختصر دستوری و تلفظی دارد. علاوه بر این ممکن است بسیار سریع حرف بزند و تا وقتی که به خواب نرفته است از حرف زدن دست نکشد. کودک تمایل دارد کلام آخر را بگوید و شاید اینطور به نظر برسد که تلاش می کند شما را با استدلالش کاملا قانع کند. مهارت کلامی می توانید یکی از نشانه های کودکان بااستعداد و کلید موفقیت در مدرسه و بسیاری دیگر از جنبه های زندگی باشد. کودکانی که از استعداد بالای قانع کردن و متقاعد کردن برخوردار هستند احتمالا مشاغلی مانند وکالت یا روزنامه نگاری را انتخاب می کنند.

برای تقویت این استعداد کودک، از او بخواهید داستان هایی را برایتان بگوید که بتوانید با کمک همدیگر به یک کتاب تبدیل کنید تا آن را باهم بخوانید. با کودک مصاحبه کنید و افکارش را در فایل تصویری یا صوتی ثبت کنید. به او کمک کنید برای اعضای خانواده یا دوستانش نامه بنویسد. فراموش نکنید به موازات تشویق و تقویت مهارت های نوشتن و حرف زدن، شنونده خوب بودن را هم به او آموزش دهید.

هر چند وقت یکبار از یک کتابخانه یا کتاب فروشی دیدن کنید و کتاب هایی پیدا کنید که کودک را به چالش می کشند. ممکن است کودک بر خلاف همسالانش بیشتر کتاب هایی را ترجیح بدهد که کلمات بیشتری نسبت به تصاویر داشته باشد. به ایده ها و نظرات کودک گوش کنید اما اگر کودک از حرف زدن خسته نمی شود بهتر است برای این کار محدودیت زمانی در نظر بگیرید تا حداقل مدت زمان کوتاهی را در روز به سکوت اختصاص دهید!  

کودک همه چیز را دستکاری می کند

او به شدت دوست دارد کشف کند که اشیا مختلف چگونه کار می کنند و به دلیل ممکن است اجزای وسایل گوناگون را باز کند و تلاش کند تا شیوه کارکرد آن را کشف کند و دوباره آنها را روی هم سوار کند. اوعاشق ساختن برج با بلوک های خانه سازی است و از بازی کردن با ماشین ها لذت می برد. این ویژگی ها نشانگر این است که کودک شما احتمالا یک یادگیرنده دیداری-فضایی است. کودکانی که از سرهم کردن لذت می برند احتمالا در آینده مکانیک، مهندس، معمار، مخترع یا دانشمند می شوند.

در صورت مشاهده این خصوصیات در کودک بهتر است اسباب بازی ها و بلوک های خانه سازی در اختیار کودک قرار دهید تا کودک فرصت خلق، نابودی و خلق مجدد داشته باشد. او را تشویق کنید تا با جعبه های خالی مواد غذایی یا هر چیز دیگری که در خانه پیدا می کند، کاردستی درست کند. او را به مراکز و زمین ها بازی ببرید که امکان اکتشاف از طریق دست ورزی وجود دارد و از هر فرصتی برای نشان دادن و معرفی اشیا مکانیکی مانند چراغ راهنمایی و رانندگی به کودک استفاده کنید. این دسته از کودکان به این دلیل که علاقه زیادی به کشف و دستکاری اشیا دارند ممکن است در معرض خطر قرار بگیرند و به همین دلیل باید همیشه مواظب باشید تا به وسایل برقی یا اشیا تیز نزدیک نشوند.

کودک خیالباف است

احتمال دارد به نظر برسد کودک با دوستان خیالی اش در دنیای خودش غرق شده است. این دسته از کودکان معمولا از بازی های وانمودی لذت می برند و در وقت آزادشان نقاشی می کشند و ایده های زیادی برای قسمت کردن با دیگران دارند. آنها ممکن است از وسایل به شیوه های تازه و غیرمعمول استفاده کنند، نسبت به ایده های مسخره اشتیاق نشان دهند و برای حل مشکلات از راه حل های خلاقانه استفاده کنند.

با وجود این ویژگی های احتمالا کوچولوی رویایی شما بدون تمرکز به نظر برسد اما شاید زمانش را به رویا بافتن در مورد ایده های بزرگش اختصاص می دهد. این گونه رفتارها اغلب نشانگر قدرت خلاقیت زیاد و علامت استعداد کودک است. زندگی روزمره ممکن است به نظر این متفکران خیال پرداز بسیار خسته کننده به نظر برسد و به همین علت و برای گریز از واقعیتی که دوست ندارند به دنیای خیال پناه می برند.

این دسته از کودکان به احتمال زیاد در آیند به کارهای خلاق مانند هنرپیشگی، نویسندگی، فیلم سازی یا طراحی لباس یا طراحی داخلی و به طور کلی فعالیت هایی که با هنر در ارتباط هستند، مشغول خواهند شد و تفکرات خلاقشان را برای حل مسئله در مسیرهای تازه در هنر و علم به کار می گیرند.

خلاقیت کودک را مورد تشویق قرار دهید و برای پرورش این هنرمند کوچولو ابزار لازم را در اختیارش قرار دهید. باهم ساز بزنید و آواز بخوانید و پروژه های علمی ساده ترتیب دهید. او را همراه خودتان به کنسرت موسیقی ببرید، به داستان های خیالی اش گوش کنید و برای نشان دادن عملکرد کودک برایش تماشاچی جمع کنید! بازدید از موزه به همراه سایر اعضای خانواده هم از فعالیت های است که می تواند بسیار مفید و لذت بخش باشد.

کودک به حل پازل علاقه زیادی دارد

او به شکل اغراق آمیزی عاشق حل کردن انواع مختلف پازل ها است. به نظر می رسد که کودک در حین بازی با پازل آزمون و خطای کمی انجام می دهد و قطعه مناسب را تقریبا با تلاش اول در جای مناسب قرار می دهد. این استادان حل کردن پازل یادگیرندگان دیداری-فضایی هستند. آنها بیشتر به صورت تصویری می اندیشند و می توانند به خوبی اجزا مختلف را در کنار یکدیگر قرار دهند. معمولا این کودکان می توانند در آینده کارآگاه، باستان شناس یا محقق شوند

برای بهبود عملکرد این کودکان تا جایی که امکان دارد پازل و جدول، داستان های معمایی در اختیارشان قرار دهید و علاوه بر اینها بازی های مرتبط با چینش منظم اشیا و یا اسباب بازی هایی که برای حل مسائل فضایی ساخته شده اند هم برای کودک از اهمیت زیادی برخوردارند.

کودک خود را در قبال همه چیز مسئول می داند

کودک عقاید محکمی درباره شیوه انجام کارهای مختلف دارد و علاقه دارد خودش را در بازی ها و به طور کلی در هر فعالیتی نشان دهد. این دسته از کودکان معمولا به طور ذاتی رهبر هستند و این ویژگی در مدرسه، ورزش و بسیاری دیگر از جنبه های زندگی برای آنها پرفایده است. کودک مسئول اغلب برای دیگران الهام بخش است و پیچیدگی ها و مشکلات را از زاویه دید متفاوتی می بیند. این کودکان معمولا بهترین عضو تیم هستند. از آنجا که قدرت رهبری در مشاغلی مانند تجارت، سیاست، نمایندگی و سازمان دهی عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است، این کودکان به احتمال بیشتری به این حرفه های مشغول خواهند شد.

برای تقویت این ویژگی کودک به او اجازه بدهید هدایت مسیر را در دست بگیرد، مثلا ممکن است بخواهد شما را در مسیر پیاده روی هدایت کند. به او فرصت بدهید مسئولیت پروژه های خانگی مانند مرتب کردن خانه یا مرتب کردن کفش ها را به عهده بگیرد. اجازه دهید وسایل اتاقش را به شیوه خودش مرتب کند و از او برای حل مشکلات خانواده کمک بخواهید. مثلا به او بگویید ” ما همیشه برای رسیدن به کلاس ورزش دیر می کنیم، راه حلی به نظرت می رسد که به سروقت رسیدنمان کمک کند؟!”

نیاز کودک به رهبری را اقناع کنید اما در عین حال به او بفهمانید که وقتی نوبت به مسائل بزرگسالان می رسد، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید. علاوه بر این کودک را با مفاهیمی از قبیل رعایت نوبت و گوش دادن آشنا کنید.

کودک نمی تواند آرام بگیرد

او دوست دارد همه چیز را با عجله انجام دهد و از هر چیزی که حرکت می دهد، لمس می کند، احساس می کند و به طور کلی با بدنش در ارتباط است لذت می برد. این دسته از کودکان یادگیرنده های فیزیکی یا جنبشی-بدنی هستند که اطلاعات را جذب می کنند و فعالیت هایی را ترجیح می دهند که با حرکت و عمل همراه هستند. آنها ممکن است به فعالیت های ورزشی، رقص یا موسیقی که به مهارت های حرکتی ظریف نیاز دارند، بیشتر تمایل داشته باشند و در آینده به سمت مشاغلی می روند که مجبور نباشند پشت میز بنشینند مانند معلمی یا جنگلبانی و یا ممکن است از مهارت های پیشرفته دست برای مشاغلی مانند سرآشپزی استفاده کنند.

برای پرورش این استعداد کودک باید فعالیت های فیزیکی را در برنامه روزانه او قرار دهید و از آنجا که این کودکان از انجام فعالیت های حرکتی تکراری به آسانی  خسته می شوند، فعالیت ها را به صورت چرخشی انجام دهید تا جذابیتشان را از دست ندهند. چون کودکان جنبشی-حرکتی از کشف موسیقی از خلال حرکت لذت می برند، به آنها فرصت آواز خواندن و رقصیدن بدهید. برای کودکانی که دوست دارند از دستانشان بیشتر استفاده کنند پروژه های نقاشی، مجسمه سازی، نخ کردن مهره و … ترتیب دهید.

یک برنامه خواب منظم و آرامش بخش برای این کودکان از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار است. سعی کنید یک تا دو ساعت قبل از خواب یک میان وعده سبک مانند شیر و غلات کامل در نظر بگیرید و بعد از آن یک حمام گرم، یک داستان زیبا می تواند به خوبی کودک را برای خواب آماده کند. گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش در تاریکی هم می تواند به تجدید قوای کودک کمک کند.

قادر به کشف استعداد کودک نیستید!

حتی اگر هیچ کدام از این نشانه ها را در کودک مشاهده نمی کنید، باز هم برای کشف استعدادهای پنهان کودک آماده باشید. احتمال دارد با گذشت زمان ویژگی های منحصر به فرد او توجه شما جلب کند. پرسیدن بازخورد افراد دیگر در خصوص زندگی کودک می تواند بینش تازه ای به شما بدهد. ممکن است مربی مهدکودک هنگام درست کردن کاردستی با کودک، متوجه توانایی خاصی در او شود و یا پرستارش متوجه چالاکی او در پارک و زمین بازی شده باشد و یا حتی پدربزرگ علاقه خاص او به طبیعت را کشف کرده باشد.

با مشاهده و کشف حوزه های استعداد طبیعی کودک می توانید به او کمک کنید تا دیده، شنیده و فهمیده شود اما به یاد داشته باشید در عین حال که برای دستیابی کودک به استعدادهای بالقوه اش تلاش می کنید،هدف نهایی شما باید عشق ورزی بی قید و شرط به کودک به خاطر خودش باشد.

 

هلدینگ ايليا دکور از سال 1378 فعاليت خود را به صورت كاملا حرفه ای در زمينه طراحی و اجرای دكوراسيون مبلمان اتاق كودک و نوجوان آغاز نمود.

اکثر افرادی که در زمینه های متفاوت مثل موسیقی نقاشی و علوم مختلف به موفقیتی بزرگ دست پیدا کرده اند دارای استعداد های ویژه و منحصر به فردی بوده اند .

شما می توانید استعداد های کودکان خود را با توجه به علاقه ی او به فعالیت ها و حرکاتش و برخورد او در مواقع مختلف کشف کنید . استعداد بعضی از کودکان کاملا برای اطرافیان قابل مشاهده است اما برخی دیگر ممکن است استعدادهای پنهانی داشته باشند که در قالب پرحرفی، خیال بافی، انرژی زیاد و یا حتی سورفتار خودشان را نشان دهند.

مطلب زیر را بخوانید و بدانیدکه کودک شما به کدام یک از فعالیت ها علاقه دارد و چه نوع استعدادی در خود نهفته است.

کشف استعداد کودکان

کشف استعداد کودک ار روی حرکاتشان

از آنجایی که کودک بیشتر وقت خود را با پدر و مادرش می گذراند پس کشف استعداد های کودک به عهده ی پدر ومادر است نه معلم و مربی و یا مشاور او. شما پدر و مادر عزیز بهتر از هرکسی می توانید توانایی ها و استعداد های کودکتان را کشف کنید و به آنها پر و بال دهید تا استعداد های کودکتان بیش از پیش شکوفا شود .

منظور از استعداد، ذوق و توانمندی خاصی است که در افراد نهفته است و موجب می شود که شخص با استفاده از این نعمت در زمینه های علمی، عملی، صنعتی یا هنری به موفقیت هایی بالاتر از حد متوسط سایر افراد نایل شود.

دانشمندان دیگر به دنبال این موضوع نیستند که استعداد امری کاملا ذاتی است یا کاملا اکتسابی و ناشی از تاثیرات محیطی است. بلکه پژوهشگران معتقدند که صفات ذاتی شخص و محیطی که کودک در آن زندگی میکند و رشد میکند هر دو در تکوین و رشد استعداد دخالت دارند. در حال حاضر موضوع پژوهش پژوهشگران در رابطه با استعداد دست یافتن به رابطه بین صفات ذاتی و تاثیر عوامل محیطی در استعدادهای مختلف است.

پژوهش های به عمل آمده در خصوص ذاتی یا اکتسابی بودن استعداد

مثلا نتیجه پژوهش های به عمل آمده نشان می دهد که ۶۰ درصد استعداد موسیقی ذاتی و ۴۰ درصد آن از طریق آموزش اکتسابی است. در مورد هوش و ذکاوت این نسبت به صورت ۷۰ درصد ذاتی و ۳۰ درصد اکتسابی است.

این موضوع در مورد صفات شخصی هم صدق می کند. مثلا براساس نتیجه پژوهش ها، خجالتی بودن تا حد بسیار زیادی موروثی است در حالی که توانایی برقراری ارتباط با دیگران بیش از هر چیز تحت تاثیر ضرورت و تجربه و به عبارت دیگر وابسته به تاثیرات محیط رشد کودک است. بنابراین هوشمندی و استعداد را نباید به عنوان یک اصل عمده و ثابت ارزیابی کرد، بلکه فرآیندی از تکامل توانایی های مادرزادی و تاثیرات خارجی و محیطی است.

و اما این مساله که استعداد چه سهمی در مجموع توانمندی های فرد دارد، به شرایط متعددی وابسته است و مهمتر از همه آنها، تاثیر متقابل دنیای درونی فرد با عوامل پیرامونی یا جهان خارج است.

چند توصیه برای پیشرفت کودکتان

۱- کودک را تشویق کنید تا به دنبال چیز هایی که دوست دارند بروند و برای رسیدن به خواسته ها و هدف هایش تلاش کند .شما نیز باید به کودک حس اعتماد را بدهید تا او بتواند توانایی های خود را باور کند و به خودش اعتماد داشته باشد .این موضوع عامل بسیار مهمی در به دست آوردن موفقیت کودک است .

2- پدر و مادر ها نیز باید با تعیین هدف و برنامه ریزی برای کودکان به پیشرفت آن ها کمک کنند . در تعیین هدف باید دقت کنید که هدفی را انتخاب کنید که کودکتان را برای رسیدن به آن هدف به وجد بیاورید و او مشتاق باشد تا هدف را دنبال کند .زیرا اگر هدفی سطحی را تعیین نمایید کودک آن هدف را جدی نمیی گیرد و اهمیتی برایش ندارد .

3 – باید هواستان باشد از رفتارهایی که شور و شوق کودک را می گیرد و علاقه ی او را از بین می برد دوری کنید .کارهایی مثل مخالفت های زیادی یا منع کردن کودک و محروم کردن او از بازی ها و امکانات اشتیاق و خلاقیت های کودک را از بین می برد .

۴- تشویق و جایزه هم اهمیت زیادی دارد. کودک در مقابل موفقیت ها و پیشرفت های خود نیاز به همراهی و تاییدی جدی و مناسب دارد. انتقاد منطقی هم گاهی لازم است، ولی توجه داشته باشید که انتقاد باید سازنده باشد.

۵- کودکان به بازی کردن با هم علاقه مند هستند ولی هر کودک باید این فرصت را هم داشته باشد که گاهی با تمرکز روی یک موضوع به تنهایی خود را مشغول کند. سعی کنید مزاحم خلوت او نشوید.

۶- شما هم هر از گاهی فعالیت هایی را برنامه ریزی کنید که با ذوق کودک مطابقت داشته باشد. و کار هایتان را با توجه به علاقه ی کودک انجام دهید که او هم بتواند در فعالیت ها کمکتان کند و با شما همراه شود . والدین بهترین الگوی کودکانند. برای آنها خیلی مهم است که ببینند پدر و مادرشان هم اهل نشاط و فعالیت هستند و تمایلات و توانمندی های خود را دنبال می کنند، بگذارید کودکان هم در برنامه ریزی شما شریک باشند.

اگر کودک به حل پازل علاقه زیادی دارد

اگر کودکتان عاشق چیدن انواع پازل است و در چیدن تکه های پازل خطای کمی می کند و بیشتر تکه ها را اولین بار در جای مناسب خودش قرار می دهد باید گفت یادگیری کودک به صورت دیداری – فضایی است .این بچه های بیشتر به صورت تصویری فکر میکنند و از طریق دیداری قدرت یادگیری بیشتری نیز دارند . معمولا این کودکان می توانند در آینده کارآگاه، باستان شناس یا محقق شوند .

برای بهبود عملکرد این کودکان تا جایی که امکان دارد پازل و جدول، داستان های معمایی در اختیارشان قرار دهید و علاوه بر اینها بازی های مرتبط با چینش منظم اشیا و یا اسباب بازی هایی که برای حل مسائل فضایی ساخته شده اند هم برای کودک از اهمیت زیادی برخوردارند.

بدانید که کودک خود را در قبال همه چیز مسئول می داند

کودک عقاید محکمی درباره شیوه انجام کارهای مختلف دارد و علاقه دارد خودش را در بازی ها و به طور کلی در هر فعالیتی نشان دهد. این دسته از کودکان معمولا به طور ذاتی رهبر هستند و این ویژگی در مدرسه، ورزش و بسیاری دیگر از جنبه های زندگی برای آنها پرفایده است.

کودک مسئول اغلب برای دیگران الهام بخش است و پیچیدگی ها و مشکلات را از زاویه دید متفاوتی می بیند. این کودکان معمولا بهترین عضو تیم هستند. از آنجا که قدرت رهبری در مشاغلی مانند تجارت، سیاست، نمایندگی و سازمان دهی عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است، این کودکان به احتمال بیشتری به این حرفه های مشغول خواهند شد.

برای تقویت این ویژگی کودک به او اجازه بدهید رهبری مسیر را در دست بگیرد، مثلا ممکن است بخواهد شما را در مسیر پیاده روی هدایت کند. به او فرصت بدهید مسئولیت پروژه های خانگی مانند مرتب کردن خانه یا مرتب کردن کفش ها را به عهده بگیرد.

اجازه دهید لباس ها و وسایل اتاقش را به شکلی که دوست دارد بچیند و ایده هایی که برای زیباکردن اتاقش به ذهنش میرسد را اجراکند . از او برای حل مشکلات خانواده کمک بخواهید. مثلا به او بگویید ” ما همیشه برای رسیدن به کلاس ورزش دیر می کنیم، راه حلی به نظرت می رسد که به سروقت رسیدنمان کمک کند؟!”

نیاز کودک به رهبری را اقناع کنید و جوری رفتار کنید که حس کند می تواند امور را به خوبی اداره کند اما در عین حال به او بفهمانید که وقتی نوبت به مسائل بزرگسالان می رسد، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید. علاوه بر این کودک را با مفاهیمی از قبیل رعایت نوبت و گوش دادن آشنا کنید.

اگر کودک به طبقه بندی اشیا علاقه زیادی دارد

جوراب هایش را جفت می کند، ماشین های اسباب بازی را بر اساس رنگ، اندازه یا شکل در یک خط می چیند و یا ممکن است دوست داشته باشد اشیا مرتب و سازمان یافته باشند و به جای اینکه شما تخت خواب کودک خود را مرتب کنید خودش این کار ار انجام دهد ، در صورت وجود این نشانه ها، کودک شما احتمالا به عنوان یادگیرنده دائمی شنیداری شناخته می شود که به این معنی است که یک متفکر تحلیل گر، بسیار منظم و دقیق در جزئیات است. او ممکن است به دنبال یافتن الگوهای گوناگون باشد که معمولا از نشانه های اولیه استعداد ریاضی و علوم است.

برای پرورش این ویژگی کودک بازی ها و فعالیت هایی را پیدا کنید که شامل الگوها و جفت کردن هستند. انجام فعالیت هایی که مهارت های ریاضی را تقویت می کنند و تجربیاتی که مورد علاقه دانشمند کوچک هستند هم می توانند بسیار مفید باشند. کودک را مسئول انجام کارهایی بکنید که با علاقه کودک به طبقه بندی در ارتباط باشند. برای این دسته از کودکان جمع آوری اشیا بسیار جالب است. بهتر است ظرف های پلاستیکی در اختیار کودک قرار دهید تا بتواند اشیا کوچک مانند سنگ، صدف و هر چیز دیگری که دوست دارد را در آنها جمع آوری کند.

اگر کودک بدون وقفه حرف می زند

اگر کودک شما مدام در حال حرف زدن است و قصه ها را به شکل جدید برای شما تعریف میکند وهمچنین اگر مسائل مختلف را به هم ربط می دهد او از توانایی کلامی خوبی برخوردار است .او تند تند صحبت میکند و از حرف زدن خسته نمی شود و همچنین در همه جا دوست دارد حرف آخر را او بزند و بسیار تلاش می کند تا شما را قانع کند و برای کارهایش استدلال های متفاوتی نیز دارد.

مهارت کلامی می توانید یکی از نشانه های کودکان بااستعداد و کلید موفقیت در مدرسه و بسیاری دیگر از جنبه های زندگی باشد. کودکانی که از استعداد بالای قانع کردن و متقاعد کردن برخوردار هستند احتمالا مشاغلی مانند وکالت یا روزنامه نگاری را انتخاب می کنند.

برای تقویت این استعداد کودک، از او بخواهید داستان هایی را برایتان بگوید که بتوانید با کمک همدیگر به یک کتاب تبدیل کنید تا آن را باهم بخوانید.

با کودک مصاحبه کنید و افکارش را در فایل تصویری یا صوتی ثبت کنید.

به او کمک کنید برای اعضای خانواده یا دوستانش نامه بنویسد. و حرف ها احساساتش را روی کاغذ بیاورد .به یاد داشته باشید. به اندازه ای که او را تشویق می کنید به نوشتن و صحبت کردن به همان اندازه به او یاد دهید که شنونده ی خوبی هم باشد .

هر چند وقت یکبار از یک کتابخانه یا کتاب فروشی دیدن کنید و کتاب هایی پیدا کنید که کودک را به چالش می کشند. ممکن است کودک بر خلاف همسالانش بیشتر کتاب هایی را ترجیح بدهد که کلمات بیشتری نسبت به تصاویر داشته باشد.

به ایده ها و نظرات کودک گوش کنید اما اگر کودک از حرف زدن خسته نمی شود بهتر است برای این کار محدودیت زمانی در نظر بگیرید تا حداقل مدت زمان کوتاهی را در روز به سکوت اختصاص دهید!

کشف استعداد کودکان

اگر کودک نمی تواند آرام بگیرد

او دوست دارد همه چیز را با عجله انجام دهد و از هر چیزی که حرکت می دهد، لمس می کند، احساس می کند و به طور کلی با بدنش در ارتباط است لذت می برد. این دسته از کودکان یادگیرنده های فیزیکی یا جنبشی-بدنی هستند که اطلاعات را جذب می کنند و فعالیت هایی را ترجیح می دهند که با حرکت و عمل همراه هستند

. آنها ممکن است به فعالیت های ورزشی، رقص یا موسیقی که به مهارت های حرکتی ظریف نیاز دارند، بیشتر تمایل داشته باشند و در آینده به سمت مشاغلی می روند که مجبور نباشند پشت میز بنشینند مانند معلمی یا جنگلبانی و یا ممکن است از مهارت های پیشرفته دست برای مشاغلی مانند سرآشپزی استفاده کنند.

برای پرورش این استعداد کودک باید فعالیت های فیزیکی و جنبشی را در برنامه روزانه او قرار دهید تا او هرروز فعالیت هایش را انجام دهد و این کودکان معمولا از انجام فعالیت های حرکتی تکراری به آسانی خسته می شوند، فعالیت ها را به صورت چرخشی انجام دهید تا جذابیتشان را از دست ندهند.

چون کودکان جنبشی-حرکتی از کشف موسیقی از خلال حرکت لذت می برند، به آنها فرصت آواز خواندن و رقصیدن بدهید. برای کودکانی که دوست دارند از دستانشان بیشتر استفاده کنند پروژه های نقاشی، مجسمه سازی، نخ کردن مهره و … ترتیب دهید.

یک برنامه خواب منظم و آرامش بخش برای این کودکان از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار است. سعی کنید یک تا دو ساعت قبل از خواب یک میان وعده سبک مانند شیر و غلات کامل در نظر بگیرید و بعد از آن یک حمام گرم، یک داستان زیبا می تواند به خوبی کودک را برای خواب آماده کند. گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش در تاریکی هم می تواند به تجدید قوای کودک کمک کند.

اگر کودک همه چیز را دستکاری می کند

او به شدت دوست دارد کشف کند که اشیا مختلف چگونه کار می کنند و به دلیل ممکن است اجزای وسایل گوناگون از انواع اسباب بازی هایش تا وسایل خانه و سرویس خواب خود را را باز کند و تلاش کند تا شیوه کارکرد آن را کشف کند و دوباره آنها را روی هم سوار کند. اوعاشق ساختن برج با بلوک های خانه سازی است و از بازی کردن با ماشین ها لذت می برد. این ویژگی ها نشانگر این است که کودک شما احتمالا یک یادگیرنده دیداری-فضایی است. کودکانی که از سرهم کردن لذت می برند احتمالا در آینده مکانیک، مهندس، معمار، مخترع یا دانشمند می شوند.

در صورت مشاهده این خصوصیات در کودک بهتر است اسباب بازی ها و بلوک های خانه سازی در اختیار کودک قرار دهید تا کودک فرصت خلق، نابودی و خلق مجدد داشته باشد. او را تشویق کنید تا با جعبه های خالی مواد غذایی یا هر چیز دیگری که در خانه پیدا می کند، کاردستی درست کند. او را به مراکز و زمین ها بازی ببرید که امکان اکتشاف از طریق دست ورزی وجود دارد و از هر فرصتی برای نشان دادن و معرفی اشیا مکانیکی مانند چراغ راهنمایی و رانندگی به کودک استفاده کنید. این دسته از کودکان به این دلیل که علاقه زیادی به کشف و دستکاری اشیا دارند ممکن است در معرض خطر قرار بگیرند و به همین دلیل باید همیشه مواظب باشید تا به وسایل برقی یا اشیا تیز نزدیک نشوند.

اگر کودک خیالباف است

احتمال دارد به نظر برسد کودک با دوستان خیالی اش در دنیای خودش غرق شده است. این دسته از کودکان معمولا از بازی های وانمودی لذت می برند و در وقت آزادشان نقاشی می کشند و ایده های زیادی برای قسمت کردن با دیگران دارند.

آنها ممکن است از وسایل به شیوه های تازه و غیرمعمول استفاده کنند، نسبت به ایده های مسخره اشتیاق نشان دهند و برای حل مشکلات از راه حل های خلاقانه استفاده کنند.

قادر به کشف استعداد کودک نیستید!

حتی اگر هیچ کدام از این نشانه ها را در کودک مشاهده نمی کنید، باز هم برای کشف استعدادهای پنهان کودک آماده باشید. احتمال دارد با گذشت زمان ویژگی های منحصر به فرد او توجه شما جلب کند. پرسیدن بازخورد افراد دیگر در خصوص زندگی کودک می تواند بینش تازه ای به شما بدهد. ممکن است مربی مهدکودک هنگام درست کردن کاردستی با کودک، متوجه توانایی خاصی در او شود و یا پرستارش متوجه چالاکی او در پارک و زمین بازی شده باشد و یا حتی پدربزرگ علاقه خاص او به طبیعت را کشف کرده باشد.

با مشاهده و کشف حوزه های استعداد طبیعی کودک می توانید به او کمک کنید تا دیده، شنیده و فهمیده شود اما به یاد داشته باشید در عین حال که برای دستیابی کودک به استعدادهای بالقوه اش تلاش می کنید،هدف نهایی شما باید عشق ورزی بی قید و شرط به کودک به خاطر خودش باشد.

با مشاهده و کشف حوزه های استعداد طبیعی کودک می توانید به او کمک کنید تا دیده، شنیده و فهمیده شود اما به یاد داشته باشید در عین حال که برای دستیابی کودک به استعدادهای بالقوه اش تلاش می کنید،هدف نهایی شما باید عشق ورزی بی قید و شرط به کودک به خاطر خودش باشد.

هلدینگ ايليا دکور از سال 1378 فعاليت خود را به صورت كاملا حرفه ای در زمينه طراحی و اجرای دكوراسيون مبلمان اتاق كودک و نوجوان آغاز نمود.

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت


مطلبی دیگر از این نویسنده


مطلبی دیگر در همین موضوع


بر اساس علایق شما

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

کشف استعداد کودکان
کشف استعداد کودکان
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *