مقاله علمی ترویجی دارای امتیاز بالایی برای مصاحبه دکتری است. در ادامه این مطلب به شرح مفصلی از شیوه نگارش این مقالات و شیوه ارسال و اخذ پذیرش مقالات علمی ترویجی می پردازیم. شیوه نگارش مقاله علمی ترویجی و ارکان تشکیل دهنده آن شباهت زیادی به مقاله علمی پژوهشی دارد و تفاوت عمده این مقالات با مقالات علمی پژوهشی در ماهیت آنها است. مقالات علمی ترویجی بر اساس دانش گدشته شکل می گیرد در حالی که مقاله علمی پژوهشی دارای نوآوری است و به علم موجود می افزاید. برای مشاهده شیوه نگارش مقالات علمی پژوهشی وارد این لینک شوید.
مقاله علمی ترویجی
یک مقاله علمی ترویجی دارای بخش های استاندارد یک مقاله علمی است که در پایین به شیوه نگارش هر یک از آنها می پردازیم.
عنوان، مفهوم اصلی مقاله را نشان میدهد و باید به طور خلاصه، مضمون اصلی پژوهش را نشان دهد. عنوان مقاله باید جذاب باشد، یعنی به گونهای انتخاب شود که نظر خوانندگان را که معمولاً ابتدا فهرست عناوین مندرج در یک مجله علمی را میخوانند به خود جلب نماید. همچنین عنوان باید کوتاه و گویا و تنها بیانگر متغیرهای اصلی پژوهش باشد. تعداد کلمات در عنوان را حداکثر دوازده واژه بیان کردهاند.
بعد از عنوان پژوهش، نام مؤلف یا مؤلفان ذکر میشود و در سطر زیر آن، نام دانشگاه یا مؤسسه که هر یک از مؤلفان در آن مشغول به کارند، میآید. ترتیب قرار گرفتن نام مؤلفان به دنبال یکدیگر، معمولاً متناسب با میزان مشارکت آنان در انجام پژوهش است.نمونه مقاله علمی ترویجی
چکیده، خلاصه جامعی از محتوای یک گزارش پژوهشی است که همه مراحل و اجرای اصلی پژوهش را در خود دارد. هدفها، پرسشها، روشها، یافتهها و نتایج پژوهش، به اختصار، در چکیده آورده میشود. در متنِ چکیده باید از ذکر هرگونه توضیح اضافی خودداری شود. مطالب چکیده باید فقط به صورت گزارش (بدون ارزشیابی و نقد) از زبان خود پژوهشگر (نه نقل قول) به صورت فعل گذشته تهیه شود.
چکیده در حقیقت بخشی کامل، جامع و مستقل از اصل مقاله تهیه شود. طول چکیده برای مقاله، بستگی به روشهای خاص هر مجله دارد و معمولاً بین صد تا ۱۵۰کلمه پیشنهاد شده است.
معمولاً در انتهای چکیده، واژگان کلیدی پژوهش را بیان میکنند تا به خواننده کمک کنند، پس از خواندن چکیده و آشنایی اجمالی با روند تحقیق، بفهمد چه مفاهیم و موضوعاتی در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است. معمولاً با توجه به حجم و محتوای مقاله، پنج تا هفت واژه کلیدی در هر مقاله بیان میشود.
آنچه در مقدمه یک مقاله تحقیق کتابخانهای قرارمیگیرد – همانند تحقیفات میدانی – کلیاتی است که محقق باید قبل از شروع بحث، آن را برای خواننده روشن نماید؛ مانند تعریف و بیان مسئله تحقیق، تبیین ضرورت انجام آن و اهدافی که این تحقیق به دنبال دارد. همچنین محقق باید خلاصهای از سابقه بحث را – که به طور مستقیم مرتبط با موضوع است – بیان کند و در نهایت توضیح دهد که این مقاله به دنبال کشف یا به دستآوردن چه مسئلهای است؛ به عبارتی، مجهولات یا سؤالهای مورد نظر چیست که این مقاله درصدد بیان آنهااست.
در این بخش، مؤلف وارد اصل مسئله میشود. در اینجا باید با توجه به موضوعی که مقاله در پی تحقیق آن است، عناوین فرعیتر از هم متمایز گردند. محقق در تبیین این قسمت از بحث، باید اصول مهم قواعد محتوایی مقاله را مورد توجه قراردهد و سعی کند آنها را مراعات نماید؛ اصولی مانند: منطقی و مستدل بودن، منظم و منسجمبودن، تناسب بحث با عنوان اصلی، ارتباط منطقی بین عناوین فرعیتر در مسئله، خلاقیت و نوآوری در محتوا، اجتناب از کلیگویی، مستندبودن بحث به نظریههای علمی، جلوگیری از حاشیهروی افراطی که به انحراف بحث از مسیر اصلی میانجامد و موجب خستگی خواننده میشود و همچنین پرهیز از خلاصهگویی که به ابهام در فهم میانجامد، رعایت امانت حقوق مؤلفان، اجتناب از استناددادن به صورت افراطی، توجهداشتن به ابعاد مختلف مسئله و امثال اینها. محقق می تواند در این بخش به تعاریف اصطلاحات و واژگان – اهمیت و ضرورت تحقیق – مدل مفهومی تحقیق – تشریح اجزای مدل و نیز تحلیل یافته های تحقیق بپردازد.
در این قسمت محقق باید به نتیجه معقول، منطقی و مستدل برسد. نداشتن تعصب و سوگیری غیرمنصفانه در نتیجهگیری، ارتباطدادن نتایج با مباحث مطرح شده در پیشینه، ارائه راهبردها و پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده، مشخصکردن نقش نتایج در پیشبرد علوم بنیادی و کاربردی و امثال آن، از جمله مواردی است که محقق باید به آنهاتوجه داشته باشد.
پس از نوشتن مقاله علمی ترویجی ۲ مرحله دیگر باقی می ماند.
در پست زیر می توانید لیست کاملی از ژورنال های علمی ترویجی مورد تایید وزارت علوم را مشاهده نمایید.
مقاله نویسی
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
نام *
ایمیل *
وبسایت
برای آکاهی از آخرین اخبار دکتری و مطالب ضروری آدرس ایمیل خود را وارد نمایید. عضویت رایگان است.
برای تکمیل عضویت ، باید به ایمیل خود مراجعه نمایید و روی لینک تایید کلیک نمایید
نظر شما بسیار مهم است. به عنوان یک فرهیحته و نخبه ایرانی کدام یک از موارد زیر را برای پیشرفت و آبادانی ایران عزیز ضروری می دانید ؟ لطفا در بخش کامنت ها نظر کامل خود را توضیح دهید.
مشاهده نتایج
برای تداوم خدمات رایگان پی اچ دی پارس ، لطفا در صورت داشتن وب سایت یا وبلاگ لینک سایت ما با نام پی اچ دی پارس و آدرس http://www.phdpars.com/ را در صفحه خود قرار دهید.
تیم مدیریت پی اچ دی پارس
توسعه تجارت : طراحی سایت
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به پی اچ دی پارس می باشد. copyright 2014استفاده از مطالب این وب سایت تنها با درج لینک به پی اچ دی پارس و ذکر منبع مجاز است.
لطفا شکيبا باشيد
نمونه مقاله علمی ترویجی
مقالات از لحاظ ساختار به سه نوع تقسیم میشوند: مقالات علمی- پژوهشی , مقالات علمی- ترویجی , مقالات علمی- تخصصی . هر کدام از این مقالات دارای ساختار نوشتاری ویژه خود می باشند که با یکدیگر متفاوت است. در این بخش قصد داریم در خصوص ساختار و چاپ مقالات علمی ترویجی را برای شما ارائه میدهیم.
این نوع مقالات قالب بندی و ساختار خاص خود را دارند و نتایج را با هم ترکیب میکنند و در قالب ساختاری جدید عرضه مینمایند. این نمونه مقالات، تفسیری نوین از دانش گذشته میباشد. یعنی نوآوری و ابداع جدیدی ندارد و فقط دانش های پیشین را باهم ترکیب کرده و در ساختاری جدید ارائه میکند.در حالت کلی میتوان گفت: مقاله علمی ترویجی می تواند تفسیری جدید از مقالات و کارهای قبلی ارائه دهد یا اطلاعاتی جدید را با تفاسیر قبلی در هم آمیزد، یا سیر جریان پیشرفت فکری حوزه مورد بحث و مباحثات مربوط به آن را ترسیم کند. مقاله علمی ترویجی بسته به موقعیت ممکن است مقالات و منابع را مورد ارزیابی قرار دهد و مناسب ترین و مربوط ترین منابع را به خواننده پیشنهاد کند.
یک مقاله علمی-ترویجی دارای قسمت های معینی است که در زیر هرکدام بصورت جداگانه شرح داده می شود:
نتیجه گیری مقاله علمی-ترویجی : در این بخش محقق باید به یک نتیجه منطقی و درست برسد. ارتباط دادن نتایج با متن مطرح شده، ارائه راهکار و راهبردها و پیشنهاداتی که برای تحقیقات آینده ارائه می شود و همچنین مشخص کردن نتایج در پیشبرد علوم بنیادی و… از نکاتی است که پژوهشگر باید به آنها توجه کند تا بتواند یک مقاله علمی-ترویجی خوب به چاپ برساند.
قدم به قدم تا
در کوتاه تربن زمان کنارتان هستیم
PK
هدف از نگارش مقالات علمی
ترویجی مرور پیشرفتهای اخیر در یک موضوع خاص و خلاصه مقالات علمی پژوهشی سایر
پژوهشگران در مورد آن موضوع است. خوانندگان و پژوهشگران با مطالعه این نوع مقالات
میتوانند بهطور خلاصه از یافتههای اخیر محققان مطلع شوند و نیازی نیست که آنها
چندین مقاله بخوانند.
درواقع در مقالات علمی
ترویجی یک دیدگاه خاص در زمینهای علمی بررسی شده و شواهد رد یا تایید آن ارائه میشود.
بنابراین تمرکز اصلی در نگارش مقالات مروری و ترویجی، توصیف دادهها و مطالب جمعآوری
شده است بهنحویکه آن دیدگاه تایید یا رد شود.
اگر شما نمیدانید که
چگونه مقاله علمی ترویجی بنویسید، این مطلب را بخوانید. تمرکز ما در این مطلب توضیح
مراحل نگارش مقالات علمی ترویجی است.
اگر میخواهید برای اولین بار مقاله علمی ترویجی
بنویسید، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
نخست موضوع خود را انتخاب و سپس چند مقاله جدید که در حیطه آن موضوع اخیراً منتشر شده است، دانلود کنید. نمونه مقاله علمی ترویجی
لینکهای مفید دیگر را نیز مطالعه کنید: نحوه انتخاب موضوع مقاله دانلود مقاله بهصورت رایگان
دانلود رایگان متن کامل پایان نامه
برای نگارش مقالات مروری شما باید چند مقاله پژوهشی
را در یک موضوع علمی مطالعه کرده و تفاسیر خود را از مفاهیم بیان شده در آن مقالات
را ارائه دهید. هنگامیکه شما شروع به مطالعه مقالات میکنید ممکن است وسوسه شوید
که همه مطالب را در مقاله خود ذکر کنید. بدیهی است که این کار امکانپذیر نیست.
بنابراین دامنه و حوزه کاری خود را از ابتدا تعریف کرده و مشخص کنید که چه جنبهای
از موضوع را بررسی خواهید کرد.
توجه کنید که ساختار مقالهنویسی در مقالات ترویجی مشابه ساختار مقالات علمی پژوهشی و مقالات isi است.
مجلهای را برای چاپ مقاله انتخاب کنید. در صفحه “معیارهای انتخاب مجله” نحوه انتخاب ژورنال توضیح داده شده است.
بعد از انتخاب مجله به سایت ژورنال مراجعه کرده
و چک کنید که موضوع مقاله در حوزه کاری ژورنال باشد.
سپس مقاله خود را به فرمت و چارچوبی که مجله خواسته دربیاورید و حتماً با نرمافزارهای
ویرایش مطالب انگلیسی و فارسی، مقاله خود را ویرایش کنید. سپس مقاله خود را به
مجله موردنظر خود ارسال کرده و منتظر نظر داوران مجله باشید.
در مقالات مروری پژوهشگر میتواند نظرات و
دیدگاههای خود را در مورد موضوع مقاله ارائه داده و مشخص کند که چه بخشهایی
بررسی نشده و ارزش مطالعه و پژوهش را دارد. او میتواند در انتهای مقاله برای
مطالعات آتی پیشنهاداتی داشته باشد.
با پر کردن فرم زیر، سفارش خود را ثبت نمائید.
02191070426
بر خلاف تمامی مقالاتی که تا کنون با آنها آشنایی دارید مقالات علمی ترویجی به هیچ عنوان دارای ایده جدید و نوآوری نمیباشند. این مقالات نتایج و دادههای موجود در مقالات پیشین را گردآوری میکنند و به طور خلاصه و در یک مقاله جامع آنها را به نگارش در میآورند. نویسنده این مقالات همچنین میتواند ساختار جدیدی به تحقیقات گذشته دهد و نتایج را طبق نظر خود تفسیر کند. مقالات علمی ترویجی برای خوانندگان خود یک دید کلی از مجموع تحقیقات انجام شده در یک زمینه خاص و نتایج آنها فراهم میکند و سعی میکند آنها را به زبان خود برای مخاطبان تفسیر کند. روشن است که اعتبار مقالات علمی پژوهشی به دلیل نوآوری بسیار بالا میباشد اما مجلات علمی ترویجی نیز به نوبه خود اعتبار بسیار بالایی دارد و در توسعه علوم مختلف بسیار نقش مثبتی را ایفا میکنند.
مقالات علمی ترویجی دارای ایده ناب و جدیدی نمیباشند و ایده خود را از مقالات علمی موجود دریافت میکنند. البته چندین نوع مقاله علمی ترویجی وجود دارد که مصداق علمی ترویجی در هر یک کاملا متفاوت میباشد.
مقالات علمی ترویجی مروری: این نوع از مقالات بیشتر وظیفه گردآوری اطلاعات مقالات پیشین را برعهده دارند. اطلاعات و مقالات علمی موجود در یک حوزه تخصصی را بررسی و گرد آوری میکنند و در اختیار تمام دنیا قرار میدهند.
مقالات علمی ترویجی تحلیلی: نویسنده این نوع از مقالات، علاوه بر گردآوری نتایج تحقیقات پیشین در یک موضوع مشخص، نتایج آنها را تحلیل میکنند و روش انجام تحقیق و نتایج به دست آمده را به زبان خود تفسیر کرده، در اختیار مخاطبان قرار میدهند.نمونه مقاله علمی ترویجی
با شناخت کامل از هر سه نوع مقالات فوق میتوانید تفاوت و اختلافات مقاله را مشاهده فرمایید و سعی داشته باشید مناسبترین مقاله علمی ترویجی را نگارش کنید برای نگارش مقالات علمی ترویجی همان طور که ذکر شد ابتدا باید شناخت خود را از مسائل علمی بررسی شده تکمیل تر کنید و سعی داشته باشید مقاله ای که مینویسید در چهارچوب استانداردی نگارش شود. مقالات علمی ترویجی چهارچوب و ساختار خاصی دارند که محتوای مقاله باید طبق همین استاندارد و چهارچوب نگارش شود. در بین انواع مقالات علمی ترویجی، مقالات تحلیلی از ارزش علمی بالاتری برخوردارند و امتیاز بیشتری برای خود و نویسنده خود از منظر رزومه کاری و تحصیلی کسب خواهند کرد.
اما چهارچوب و نحوه نگارش مقاله علمی پژوهشی چگونه است؟ روشن است که مقاله باید چهارچوب ساختار یافته ای داشته باشد و بخش های آن به صورت منظم و منسجم در امتداد هم قرار گرفته باشند. همچنین برای نگارش مقاله علمی ترویجی میبایست اصول خاصی رعایت شوند که با مطالعه دقیق این بخش میتوانید اطلاعات کافی از نحوه نگارش مقاله علمی ترویجی را به دست آورید.
چهارچوب مقاله علمی ترویجی
عنوان مقاله
با اینکه ایده مقاله علمی ترویجی از مقالات دیگر گرفته میشود اما بهتر است تکراری نباشد و عنوان جدید برای مقاله انتخاب شود. عنوان باید متناسب با متن اصلی و محتوای مقاله باشد عنوان تاثیر جدی در جذب مخاطب دارد و چنانچه ناب و جدید باشد یقینا در تسریع روند داوری نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت.
افیلیشن یا چهارچوب مقاله
این قسمت شامل معرفی نویسندگان مقاله، ذکر نام آنها، مرتبه علمی آنها، آدرس، شماره تلفن، آدرس ایمیل و فاکس میشود.
چکیده
چکیده بخشی است که تمامی مقالات دارند و در بخش چکیده میبایست اشاره به بخش های اصلی مقاله داشته باشید که مخاطب بتواند بدون ورود به جزئیات در مورد موضوع اصلی توضیحاتی ارائه کنید.
کلمات کلیدی
کلمات کلیدی به دنبال چکیده در مقاله آورده میشوند و شامل کلماتی هستند که بیشترین ارتباط را با متن مقاله دارند و مخاطبان را در جستجوی مقالات مرتبط یاری میکنند.
مقدمه
مقدمه نیز بخش ثابت تمامی مقالات میباشد که نویسینده میبایست در این بخش از بخش های جزئی شروع کند و به بخش های کلی برسد در واقع میخواهید در مخاطب ذهنیتی در مورد موضوع ایجاد کنید.
تعاریف
در این قسمت متغیرهای مختلف تحقیق با ارائه منابع معتبر و استناد به آنها تعریف خواهد شد.
متن اصلی
این قسمت با تیترهای مختلفی برای مخاطب ارائه میشود و برای هر تیتر موضوعات مختلف و مناسب با تیتر مربوط در اختیار خواننده قرار داده میشود.
نتایج
در این قسمت با ارائه جداول و نمودارها خواننده از نتایج تحقیقات مختلف آگاه میشود و همچنین تفسیر نویسنده از نتایج به دست آمده را نیز دریافت میکند.
جمع بندی
در این قسمت که به زبان خود نویسنده نگارش خواهد شد، نویسنده بایستی ضرورت تحقیقات انجام گرفته شده و جمعآوری نتایج تحقیقات مختلف را در اختیار مخاطبان قرار دهد و کاربرد نتایج به صورت تئوری و کاربردی را برای مخاطب شرح دهد.
سپاس گذاری
این بخش اختیاری میباشد و میتوانید از تمام کسانی که کمک کرده اند تشکر و قدر دانی کنید و همچنین در این بخش میتوانید از تمام کسانی که با استناد و مراجعه به مقاله آنها تحقیقات خود را تکمیل کرده اید نیز اشاره داشته باشید.
منابع
در این بخش منابعی که نویسنده در متن مقاله به آنها استناد کرده است به ترتیب حروف الفبا ذکر میشود. منابع فارسی بایستی پیش از منابع انگلیسی ذکر شوند.
10 قانون رسمی وجود دارد که اگر برای نگارش مقاله علی ترویجی از آنها کمک بگیرید یقینا اعتبار مقاله چندین برابر افزایش خواهد یافت. برای نگارش مقاله 10 گام زیر را مطالعه فرمایید و در نظر داشته باشید که حتما از این روش ها استفاده کنید.
رشته حسابداری یکی از قدیمیترین و پرطرفدارترین رشتهها و مشاغلی میباشد که امروزه کاملا تخصصی شده است و خود چندین گرایش مجزا دارد. در صورتی که تمایل به نگارش مقاله علمی ترویجی داشته باشید میتوانید با مطالعه منابع اطلاعاتی و مقالات پیشین در این رشته عنوان و موضوعی برای مقاله انتخاب کنید و سپس طبق همین استاندارد و چهارچوبی که در این مطلب در رابطه با نگارش مقالات علمی ترویجی قید شد نگارش مقاله را آغاز کنید. برای نگارش مقالات علمی ترویجی بهتر است کلیه گامهای فوق را مطالعه فرمایید و با دقت نگارش را آغاز کنید. بعد از اتمام نگارش میتوانید آنرا چاپ کنید و اگر اطلاعات کافی از نحوه چاپ مقاله نداشته باشید میتوانید از موسسات معتبر در زمینه چاپ مقاله استفاده کنید.
موسسه پژوهش برتر ضمن همراهی با شما نویسندگان عزیز که در راستای تولید علم و تحقیق و پژوهش تلاش میکنید خدمات ارزندهای ارائه میکند. کلیه خدماتی که در این موسسه ارائه میشوند به صورت تضمینی و با بالاترین سطح کیفی توسط کارشناسان مجرب و متخصص ارائه میگردد. خدمات این موسسه برای چاپ مقالات تخصصی علمی ترویجی رشته حسابداری شامل موارد زیر میباشند:
جهت اطلاع از نحوه همکاری و هزینه خدمات میتوانید در هر ساعت از شبانه روز که تمایل داشتید با کارشناسان موسسه در ارتباط باشید و سوالات و مشاوره های مورد نیازتان را دریافت کنید.
ما در موسسه پژوهش برتر با در اختیار داشتن کادری مجرب و حرفهای جهت ترجمه تخصصی مقالات، پذیرش مقالات در مجلات ISI ، ISC ، SCOPUS و سایر مجلات داخلی و خارجی آمـادهی ارائه خدمات به کلیهی اساتید، فرهیختگان و دانشجویان هستیم.
ارسال سفارش چاپ و ترجمه در کوتاه ترین زمان
نام شما (الزامی)
نمونه مقاله علمی ترویجی
آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)
شماره تماس (الزامی)
سرویس مورد نظر استخراج مقاله ترجمه تخصصی ویرایش مقاله چاپ مقاله ترجمه کتاب چاپ کتاب واریز هزینه مقالات شرکت در همایش
انتخاب کارشناس خانم پورباقر خانم شکاری
آپلود فایل
توضیحات سفارش
اگر سوالی دارید و یا نیاز به راهنمایی دارید تماس بگیرید
نام شما (الزامی)
آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)
شماره تماس (الزامی)
موضوع
پیام شما (الزامی)
خانم پورباقر خانم شکاری
برای ارتباط با ما همواره میتوانید از طریق پل های ارتباطی زیر اقدام فرمایید
خانم پورباقر
09911755943
isipaper100@gmail.com
خانم شکاری
04133376501
09214572013
p.bartar100@gmail.com
کانال تلگرام
صفحه اینستاگرام
لینکدین
سامانه مشاوره و راهنمایی پژوهش برتر که با بهره گیری از کادری مجرب و کار آزموده به صورت کاملاً مکانیزه و رایگان خدمات مشاوره ی ارائه می نماید. برای ارتباط، تماس تلفنی با بخش مشاوره شرکت برقرار نموده و سوالات خود را مطرح نمایئد یا با پرکردن فرم تماس سریع، مشاوران با شما تماس حاصل فرمایند .
© تمامی حقوق برای موسسه پژوهشی تحقیقاتی پژوهش برتر محفوظ می باشد
مقاله ترویجی ممکن است خلاصهای از مقالات علمی و منابع موجود باشد ولی سازماندهی و ساختار خاص خود را به همراه دارد. در این مقالات خلاصه و یافتهها ترکیب میشود و اطلاعات در یک ساختار جدید ارائه میشود. مقالات ترویجی میتواند یک تفسیر نو از مقالات و کارهای گذشته را ارائه دهد یا اینکه اطلاعات تازه را با تفسیرات قبلی ادغام کند.
مقاله علمی ترویجی طبق موقعیت و شرایط ممکن است مقالات و منابع را بررسی کرده و در آخر مناسبترین و بهترین منابع را به خواننده معرفی نماید.این مقالات بر اساس جابهجایی، تلفیق و ترکیب و ادغام دانش موجود تهیه میشوند واغلب به روشن شدن زوایای یک مسئله کمک میکنند، ازاین نوع مقالات میتوان به مقالات مروری، تدوینی، ترجمهای، تحلیلی هم اشاره نمود. به لحاظ ارزش علمی در بین این دسته از مقالات، مقالههای تحلیلی از ارزش و اعتبار بالاتری برخوردارند. مقالات ترویجی شامل موارد زیر می باشند:
عنوان مقاله ترویجی باید متناسب و مرتبط با موضوع، اهداف و نتایج پژوهش و بررسی باشد و بتواند موضوع پژوهش را خلاصه برای خواننده بیان کند.شامل كلمات یا عبارات زائد نباشد و تا جایی که ممکن است از یك خط بیشتر نباشد و تا حد امكان جامع وکامل باشد.
اسامی نویسندگان معمولاً زیر عنوان در مقاله نوشته می شود. مشخصات، مرتبه علمی، آدرس، تلفن، فاکس وایمیل نویسنده (نویسندگان) به دو زبان فارسی و انگلیسی درج می شود.
در چکیده مقاله ترویجی، (حدود 15-5 خط) به آنچه در متن مقاله آمده اشاره دارد. چکیده مقاله، باید کوتاه، گویا و سلیس بوده و کلیت و جامعیت متن مقاله را نشان دهد.نمونه مقاله علمی ترویجی
كليدواژهها، مفاهيم اصلی و مهم در يک مقاله هستند كه بيشترين تكرار را دارند و می توان آنها را از عنوان مقاله استخراج کرد. واژگان کلیدی می تواند بین 3 تا 6 کلمه باشد.
مقدمه از بخش تشکیل است: بخش اول معرفی موضوع مقاله در حدود(15- 5) خط برای آشنایی و تاثیر در خواننده.
سپس حدود پنج خط با گفتمانی آینده نگر، به مطالبی که در ادامه مقاله خواننده با آن برخورد خواهد داشت اشاره می شود.
طبق عنوان مقاله، ممکن است دارای چند پاراگراف وجود داشته باشد. در هر پاراگراف به یک موضوعی پرداخته و بصورتی مستند (نام خانوادگی، سال، صفحه) از قول سایرنویسندگان نقل قول شود. در این تیتر، خواننده با مبانی ومفاهیم نظری عنوان مقاله آشنا میشود. بهتر است این تیتر بین 30-10 خط باشد.
در این بخش به اصل مقاله میپردازند. طبق عنوان و محتوای مقاله، ممکن است این بخش ممکن است در صورت لزوم شامل چند پاراگراف و چند تیتر باشد. در هر صورت بر اساس اینکه عنوان و محتوای مقاله شما چیست، لازم است تیترهای مناسب و جذابی برای این شمارها در نظر بگیرید ومطالب آنها بهتر است به صورت مستند نوشته شود. اصل مقاله بهتر است بین (10- 5) صفحه A4 باشد.
این تیتر آنچه که در متن مقاله ارائه شده و نوآوری به کار رفته در مقاله را به خواننده نشان میدهد. در واقع، گفته نویسنده در این تیتر با گفته او در پاراگراف دوم مقدمه باید هماهنگ و یکسان باشد. این تیتر بهتر است حدود یک صفحه A4 بوده و در قالب یک جدول، نمودار، شکل، عکس، فرمول و یا حداقل جملاتی زیبا، نوآوری مقاله را بیان کند.
جمعبندی حداقل شامل سه تیتر فرعی میباشد. این تیتر نظر و برداشت نویسنده از محتوای مقاله را نشان بیان میکند، فواید خواندن این مقاله چیست.
در تیتر فرعی نویسنده نوآوری به کار رفته در مقاله خود را با نوآوریهای موجود رمقالات دیگر، شباهتها و تفاوتهای آنها را با هم مقایسه میکند. نکته حائز اهمیت این است که خواننده متوجه شود نویسنده یک چیز جدید و تازه را به دنیای علمی افزوده است این تیتر بهتر است بین (15- 5) خط نوشته شود.
در این بخش نویسنده از افرادی که در اجرای تحقیق با او همکاری داشتهاند قدردانی میکند. این بخش بهتر است بین (5- 2) خط باشد. البته این تیتر اختیاری است.
فقط منابعی که در متن مقاله مورد استناد قرار گرفتهاند در این بخش طبق الگوی مشخص نوشته می شوند. ابتدا منابع فارسی و بعد منابع انگلیسی درج می شوند. چند مورد از منابع استنادی مقاله باید بسیار جدید و نو باشند.
محققان و نویسندگان مقالات، پس از نگارش یک مقاله علمی قصد دارند آن را در یکی از مجلات معتبر و با ایمپکت فاکتور بالا به چاپ برسانند. شاید یکی از مهمترین موارد برای انتخاب مجله هدف جهت ارسال مقاله، اطلاع یافتن از اهداف مجله و نوع مقالات چاپ شده در آن باشد. مقالات معتبر علمی از نظر سطح علمی به دو نوع علمی ترویجی و علمی پژوهشی طبقهبندی میشوند. همان طور که در مطالب پیشین اشاره کردیم، مقالات علمی پژوهشی به مقالاتی اطلاق میشود که نویسنده یا محقق در نگارش آنها با تحقیق بر روی دادههای خام، ایده جدیدی به جامعه علمی ارائه دهد و تنها به بررسی تحقیقات پیشین بسنده نمیکند( برای مشاهده مطلب مربوط میتوانید روی این آدرس کلیک کنید). در این مطلب قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که مقاله علمی ترویجی چیست و چه تفاوتی با مقالات علمی پژوهشی دارد؟
بر خلاف مقالات علمی پژوهشی این مقالات دارای ایده جدید و نوآورانهای از جانب نویسنده مقاله نیستند و هدف آنها اغلب مرور فرآیند تحقیقات پیشین و مطالعه نتایج آنها در یک حوزه تخصصی به خصوص و موضوع مشخص است. این مقالات نتایج و دادههای موجود در مقالات پیشین را گردآوری میکنند و به طور خلاصه و در یک مقاله جامع آنها را به نگارش در میآورند. نویسنده این مقالات همچنین میتواند ساختار جدیدی به تحقیقات گذشته دهد و نتایج را طبق نظر خود تفسیر کند. مقالات علمی ترویجی برای خوانندگان خود یک دید کلی از مجموع تحقیقات انجام شده در یک زمینه خاص و نتایج آنها فراهم میکند و سعی میکند آنها را به زبان خود برای مخاطبان تفسیر کند.
از لحاظ درجهبندی نشریات علمی در ایران، بالاترین درجه نشریات دانشگاهی در ایران، مربوط به نشریات علمی پژوهشی است و در رتبه دیگر مقالههای علمی ترویجی قرار دارند.
همان گونه که ذکر شد، نویسنده این مقالات ایده اصلی خود را از مقالات و تحقیقات پیشین موجود در یک زمینه تخصصی مشخص میگیرند و مطلب جدیدی به جامعه علمی اضافه نمیکنند. با این وجود نویسنده مقاله علمی ترویجی میتواند به روشهای مختلفی این کار را انجام دهد که منجر به تولید نوع خاصی از مقالات علمی ترویجی میگردد. انواع مقالات علمی ترویجی به ترتیب زیر قابل طبقهبندی هستند:نمونه مقاله علمی ترویجی
در بین انواع مقالات علمی ترویجی، مقالات تحلیلی از ارزش علمی بالاتری برخوردارند و امتیاز بیشتری برای خود و نویسنده خود از منظر رزومه کاری و تحصیلی کسب خواهند کرد.
عنوان مقاله بایستی عبارتی متشکل از حاقل کلمات ممکن باشد که بتواند به صورت جامع و کامل موضوع اصلی مقاله را به مخاطب انتقال دهد.
این قسمت شامل معرفی نویسندگان مقاله، ذکر نام آنها، مرتبه علمی آنها، آدرس، شماره تلفن، آدرس ایمیل و فاکس میشود.
در این قسمت نویسنده بایستی به صورت کلی و بدون ورود به جزئیات خواننده را از موضوع مقاله آگاه سازد و وی را برای مطالعه ادامه متن مشتاق سازد.
کلمات کلیدی به دنبال چکیده در مقاله آورده میشوند و شامل کلماتی هستند که بیشترین ارتباط را با متن مقاله دارند و مخاطبان را در جستجوی مقالات مرتبط یاری میکنند.
این قسمت شامل معرفی موضوع مقاله و بخشهای مختلفی آن است که در ادامه مخاطب با آنها مواجه خواهد شد.
در این قسمت متغیرهای مختلف تحقیق با ارائه منابع معتبر و استناد به آنها تعریف خواهد شد.
این قسمت با تیترهای مختلفی برای مخاطب ارائه میشود و برای هر تیتر موضوعات مختلف و مناسب با تیتر مربوط در اختیار خواننده قرار داده میشود.
در این قسمت با ارائه جداول و نمودارها خواننده از نتایج تحقیقات مختلف آگاه میشود و همچنین تفسیر نویسنده از نتایج به دست آمده را نیز دریافت میکند.
در این قسمت که به زبان خود نویسنده نگارش خواهد شد، نویسنده بایستی ضرورت تحقیقات انجام گرفته شده و جمعآوری نتایج تحقیقات مختلف را در اختیار مخاطبان قرار دهد و کاربرد نتایج به صورت تئوری و کاربردی را برای مخاطب شرح دهد.
این قسمت شامل قدردانی از افرادی است که نویسنده را در انجام تحقیقات و نگارش مقاله یاری کردهاند.
در این بخش منابعی که نویسنده در متن مقاله به آنها استناد کرده است به ترتیب حروف الفبا ذکر میشود. منابع فارسی بایستی پیش از منابع انگلیسی ذکر شوند.
در این نوشته سعی کردیم تا به این سوال که مقاله علمی ترویجی چیست پاسخ دهیم و تفاوتهای رایج بین مقاله علمی پژوهشی و علمی ترویجی را بیان کنیم. در صورتی که تجربه نگارش مقاله علمی ترویجی را دارید، تجربههای خود را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
نام *
ایمیل *
وب سایت
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
ژورنال هاب از گروهی از دانشجویان و فارق التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی تشکیل شده است که سالها با مسائل مربوط به مقالات و پژوهشهای علمی درگیر بوده و دارای تجربه بالایی در این زمینه هستند. هدف ما ارائه خدمات رایگان در زمینه پژوهشهای دانشگاهی و دانشجویی و کمک به انتشار مقالات اصیل و پاک، میباشد.
کلیه حقوق سایت محفوظ است طراحی شده توسط Dada
دسته بندی :
مقاله نویسی
مقالهنویسی یکی از مهمترین مهارتهایی است که هر کس باید در دنیای فعالیتهای علمی و تخصصی خود یاد بگیرد.
مقالهنوشتن فقط برای گرفتن نمره کامل در جلسه دفاع پایاننامه مقاطع تحصیلات تکمیلی نیست، بلکه راهی است برای ابراز نظرات علمی، دستاوردهای پژوهشی، افزایش اعتبار خود در حیطههای تخصصی داخلی و خارجی و البته یافتن ارتباطات بیشتر با کسانی که در زمینه رشته شما در حال فعالیت و پژوهش هستند.
انتشار بسیاری از مقالات علمی کاربردی میتواند منجر به شکلگیری همکاریهایی میان محققان و شرکتهایی شود که نتیجه پژوهش را به شکلی عملی و یک محصول یا خدمت روانه بازار میکنند. پس مقالهنویسی فعالیتی به شدت مهم در دنیای علم است. اما برای اینکه بتوانید به این عرصه وارد شوید، بهتر است که انواع مقالات را بشناسید و شیوه نگارش آن را هم بدانید. کسی که میخواهد در این زمینه گام بردارد نیاز به شناخت مراحل چاپ مقاله دارد و لازم است در جریان ساختار مقالات هم باشد.
نمونه مقاله علمی ترویجی
فهرست محتوا
مقالات دارای ساختار نسبتا مشخصی هستند اما انواعی دارند که برای داشتن دیدی تخصصی در این زمینه و نگارش اصولی نیاز به شناخت آنها دارید.
بهطور کلی میتوان مقالات را به انواعی تقسیمبندی کرد:
مقالات پژوهشی نوعی از مقالات هستند که در آنها، فردی براساس انجام پژوهش و تحقیقاتی که خودش حول موضوعی جدید انجام داده است، دست به نگارش میزند. یعنی محتوای مقاله پژوهشی کاملا نو و تازه است. قبلا درباره آن صحبت نشده و همه چیز از صفر تا صد کار پژوهشی بر عهده نگارنده مقاله بوده است.
هر گونه کپیبرداری از آثار دیگران در این مقالات، مصداق سرقت ادبی است و میتواند برای نگارنده مقاله مشکلات زیادی به وجود بیاورد. اولا که چنین موضوعی مانع از راهیافتن مقاله به ژورنالهای مهم میشود و دوما اینکه اعتبار علمی فردی که سرقت ادبی در کارش وجود داشته است، بهشدت کاهش پیدا میکند و دیگر نمیتواند با نام و نشان خوبی در دنیای رشته تخصصی خود فعالیت کند.
البته این را هم بدانید که هر پژوهش تازهای هم براساس تحقیقات و پژوهشهای پیشین به کارش ادامه میدهد و اساسا تولید علم بدون در نظر گرفتن کشفیات و دستاوردهای پیشین ناممکن است. اما قوانینی وجود دارد که باعث میشود، استفاده از دستاوردهای علمی پیشین و حقایق موجود در مقالات گذشته، مصداق سرقت ادبی نباشند. مثلا نامبردن از نویسندگان، آوردن نقلقولهای صحیح و استناددهی و ذکرکردن مراجع و منابع بهشکلی درست و استاندارد اجازه نمیدهد که برچسب سرقت ادبی به یک مقاله زده شود. پس برای نگارش مقالهای علمیپژوهشی نیاز دارید تا موضوعی دستاول را بنا به تحقیقات و پژوهشهای خودتان نگارش کنید.
برای دانلود نمونه مقاله پژوهشی کلیک کنید
مقالات مروری، همانطور که از نامشان پیداست به مرور موضوعاتی میپردازند که قبلا مطرح شدهاند. در واقع، وظیفه نگارنده در این سبک از مقالات، جمعآوری تمام مقالات و ایدههای موجود پیرامون موضوعی خاص است. این کار باعث میشود تا پایگاهی غنی درباره تمام مقالات نوشتهشده حول موضوعی خاص شکل بگیرد. این دست از مقالات، مرجع خوبی برای پژوهشگران دیگر هستند و به آنها کمک میکنند تا درباره موضوع مرورشده در مقاله، اطلاعات خوبی کسب کنند.
جایگاه فعلی موضوع مورد بحث به همراه چشماندازهای آینده و مشکلات پیش روی آن برای توسعه و پرداختن بیشتر هم در مقالات مروری مورد بررسی قرار میگیرد. مقالات مروری معمولا آثاری هستند که در مقالات دیگر به عنوان مرجع و منبع زیاد استفاده میشوند. برای نگارش آنها باید با ژورنالها از قبل هماهنگیهای لازم را انجام داد و فرمت و تعداد کلمات مجاز برای نگارش را دانست.
برای دانلود نمونه مقاله مروری کلیک کنید
ماهیت این مقالات هم از روی نامشان کاملا پیداست. مقاله نظری یعنی مقالهای که فردی درباره تحقیق و پژوهشی اظهار نظر میکند و تئوریهای ارائهشده حول آن را مورد نقد و بررسی خودش قرار میدهد. این بررسی میتواند به شکل نقد منفی یا مثبت باشد. البته نقد و نظری که بدون اساس و پایهای علمی و منطقی باشد، راهی به سوی این مقالات ندارد.
در واقع، نویسنده مقالات نظری باید بتواند به شکلی اصولی و مدلل، موضوع پژوهشی را نقد کند و نظرات خود را پیرامون آن مطرح نماید. این دسته از مقالات کوتاه هستند و اصولا اطناب در آنها جایی ندارد. شاید بتوان گفت که حدود ۲هزار لغت برای نگارش آنها کافی است.
گزارشها در واقع گزارشی از مقالات پژوهشی هستند و شمار لغاتشان بسیار اندک است. در واقع، به عنوان متن و مقالهای نوشته میشوند که از مقالهای مفصل در آن صحبت میشود و نوید تحقیقی جامع درباره یک موضوع را به جامعه علمی میدهد.
محققان خبره و باتجربه هستند که میتوانند درباره یک شرایط خاص دست به نگارش مقاله بزنند. در واقع، مقالات موردی درباره مورد یا موضوعی خاص هستند که زیر ذرهبین پژوهشگران قرار میگیرد.
این دست از مقالات بیشتر در حوزه علوم پزشکی صورت میگیرند. مثلا تحقیقی روی بیمارانی خاص، شرایطی ویژه و… انجام میشود و بعد نتایج آن مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد و در قالب مقالهای منتشر میشود.
برای دانلود نمونه مقاله کیس استادی کلیک کنید
نقد کتاب هم گونه دیگری از مقالات کوتاهی است که درباره کتابهای تخصصی نوشته میشود. این مقالات هم کوتاه هستند و نظرات نویسنده را درباره کتابهای علمی منتشرشده در حیطه تخصصیشان ابراز میکنند. نگارش نقد کتاب باعث میشود تا نگارنده کتابهای تازه منتشرشده در رشته خود را مطالعه کند و در جریان امور روز قرار بگیرد.
این دست از مقالات هم بسیار مهمند و میتوانند به رشد مطالعه و معرفی کتابی در حوزهای خاص کمک کنند.
برای دانلود نمونه مقاله نقد کتاب کلیک کنید
نگارش و چاپ مقاله هم دارای اصول و گامهایی است که باید با آنها بهخوبی آشنا باشید. باید بدانید که میخواهید چه نوع مقالهای را بنویسید.
همانطور که در قسمت قبلی گفته شد، مقالات دارای انواعی هستند. حال فرض را بر این میگیریم که مشخص است چه مقالهای میخواهید بنویسید و در اینجا به شرح و توضیح روند نگارش و چاپ میپردازیم.
زمانی که مقالهای را مینویسید، دو انتخاب پیش رویتان است. یا میخواهید آن اثر را در ژورنالی داخلی به چاپ برسانید یا خارجی. اگر بخواهید مقالهتان در مجلهای داخلی به چاپ برسد که هیچ. بعد از نگارش و رعایت اصول و چارچوبهای متن باید به دنبال مجلهای ایرانی باشید که موضوع مقالهتان با موضوعات موجود در آن مرتبط است و میتواند متنتان را در صورت داشتن کیفیتهای لازم پذیرش کند.
لازم است، سری به وبسایت آن مجله بزنید و با بررسی فرمت و اصولی که در نظر دارد، مقالهتان را برای آن ژورنال متناسبسازی کنید و سابمیت یا ارسال مقاله را انجام بدهید. بنا به اینکه مجله مورد نظر چه مدت زمانی را برای فرایند بررسی و داوری مقالات در نظر میگیرد، در صف انتظار خواهید نشست و منتظر نتیجه خواهید بود.
بعضی مجلات داخلی رایگان هستند و برخی هم هزینههایی از حوالی ۵۰۰ هزار تومان تا ۲-۳ میلیون تومان از شما دریافت میکنند. البته یادتان باشد که مرحله آمادهسازی مقاله برای انتشار در مجلات داخلی به ویرایش عمومی و تخصصی کارتان نیاز دارد. یعنی باید قبل از ارسال مقاله برای ژورنالهای داخلی، متنتان را ویراستاری کنید تا نکات دستوری، ظاهری و محتوایی متن رعایت شده باشد. اما اگر بخواهید مقاله را برای نشریهای خارجی ارسال کنید، اوضاع کمی فرق خواهد کرد. چون در این صورت، پای ترجمه و ویرایش تخصصی هم به میان میآید. یعنی بعد از اینکه مقالهتان آماده شد باید، اقدام به ترجمه کارتان کنید.نمونه مقاله علمی ترویجی
ترجمهکردن یک مقاله هم کار ساده و آسانی نیست. یعنی نیاز به تخصص و دانش دارد. اگر نتوانید به خوبی متنی را ترجمه کنید، نیاز است تا این کار را به مترجمی خبره بسپارید. برای دسترسی به مترجمان خبره هم لازم است با موسساتی آشنا باشید که در این زمینه به طور حرفهای فعالیت میکنند.
برای مثال، رایت می یکی از این مجموعههاست و میتواند به شما در زمینه ترجمه مقالاتتان کمک شایانی کند. مزیت رایت می در این است که با مترجمانی متخصص در رشتههای مختلف همکاری دارد. بنابراین، ترجمه مقاله را به مترجم همرشته خودتان میسپارد. بعد از ترجمه هم میتوانید کار ویرایش را به رایت می و ویراستاران خبره آن بسپارید.
ویرایش تخصصی یا ویرایش نیتیو که از سوی ویراستاران بومی انگلیسیزبان انجام میشود، جای هیچ شک و تردیدی در درستبودن مقالهتان باقی نمیگذارد. پس شما میتوانید به رایت می اعتماد کنید تا اثرتان را به درستی ترجمه کند و بعد آن را به ویراستاران خبره داخلی یا ویراستاران بومی انگلیسیزبانی بسپارد که در موسسهای کانادایی با این مجموعه همکاری دارند.
بعد از آمادهشدن مقالات و بررسی آنها از نقطهنظرات مختلف مثلا چککردن مقالات با نرمافزارهای بررسی و رفع سرقت ادبی برای شناسایی میزان تشابه محتویات مقاله با مقالات چاپشده دیگر، امکان ارسال اثر به ژورنالها وجود دارد. ژورنالها هم باید اسکوپ یا چشماندازی مشابه عنوان مقالهتان داشته باشند و از نظر محتوایی با موضوع مقاله کارشده از سوی شما همخوانی داشته باشند.
فرمت نگارش و اصول ظاهری مجلات هم که باید روی مقاله پیادهسازی شود و بعد اقدام به ارسال کارتان کنید. بعد از اینکه مقاله را به ژورنالها میفرستید باید منتظر پاسخ داوران و سردبیران باشید. آنها در وبسایتشان مشخص میکنند که برای داوری هر اثر به چقدر زمان نیاز دارند. گاهی این زمان بسیار اندک و گاهی هم بسیار طولانی میشود. باید از طریق ایمیل و پیگیریهای لازم ببینید که روند کارتان به کجا رسیده است؛ البته اگر روند بسیار طولانی شد و به ویژه، زمانی که عجله برای چاپ و دریافت پذیرش مقالهتان دارید.
ممکن است داوران به شما چند نوع پاسخ بدهند: یکی اینکه مقاله را رد کنند که دیگر کاری از دستتان برنمیآید. دیگری این است که مقالهتان را بیچون و چرا بپذیرند.
امکان دیگر هم این است که از شما بخواهند اشکالاتی را که به کارتان وارد شده، رفع و مقاله را مجددا ارسال کنید. این اشکالات میتواند به محتوای کارتان گرفته شود و از شما سوالاتی درباره بخشهای گنگ کار پرسیده شود، یا مشکلات نگارشی و حتی گرامری باشند.
بعد از اینکه مقاله را رفع اشکال کردید، باید مجددا آن را به مجله بسپارید تا یا دوباره کار را بررسی کنند یا بدون نگاه دوباره، آن را به چاپ برسانند. همه اینها دیگر به تصمیمگیریهای سردبیری و شورای داوری مجلات وابسته است. هزینه چاپ مقاله در مجلات غیررایگان هم معمولا بیش از ۶-۷ میلیون تومان است.
هر مقالهای باید ساختار و اسلوبی خاص را رعایت کند. اجزای اصلی عموم مقالات به شکل زیرند:
عموم مقالات باید ساختاری مشابه عناوین و بخشهای بالا داشته باشند. البته بسته به اینکه مقالهتان مبتنی بر اصولی کیفی نوشته شده یا تحقیقات میدانی در کار بوده یا اینکه پژوهشی توصیفی یا علمی است، میتواند کمی تغییر ساختار وجود داشته باشد. در ادامه درباره هر یک از عناوین مقاله، توضیحی مختصر خواهید خواند:
عنوان مقالات باید جذاب باشند و ضمن اینکه مخاطب را جذب میکنند، درباره محتوای اثری که قرار است، خوانده شود هم اطلاعات کافی در اختیار او قرار بدهند.
عنوانهای تکراری یا برداشتن عنوان مقالات دیگران برای اثر خود، سرقت ادبی است و هیچ سودی برایتان نخواهد داشت چون مقالهتان از سوی مجلات به راحتی کنار گذاشته میشود و اعتبارتان را هم از دست خواهید داد. پس باید عنوانی جذاب درباره موضوع ناب و تازهای که کار کردهاید، برای اثر خود انتخاب کنید.
افیلیشن یا مشخصات نویسندگان هم بخش بعد از عنوان در هر مقاله است. در این قسمت باید نام نویسندگان، مرکز آموزشی یا موسسهای که به آن مرتبطند و ایمیل ارتباطیشان قرار بگیرد.
چکیده هر مقاله به معرفی آن میپردازد. در واقع، چکیدهها با ذکر نکات برجستهای از مقالات، حکم ویترینی را دارند که مشخص میکنند، مخاطب از اثر خوشش خواهد آمد یا نه. در واقع، اگر بتوانید در این قسمت از اثر، نکات مهم مقالهتان را به درستی بازگو کنید و متن خوبی بنویسید، مخاطب به ادامه خواندن مقاله علاقه پیدا میکند.
مقدمه هم بخش مهم دیگری است که وجودش در هر مقاله ضرورت دارد. در این قسمت از کار مشخص میشود که علت انجام یک پژوهش و نگارش مقاله چه بوده است.
در این بخش هم مشخص است که روشهای به کار رفته در تحقیقات، جمعآوری، تحلیل و کنترل نتیجه در تحقیقات مقالهای که نوشته شده، مطرح میگردند.
در بخش نتایج باید دستاوردهای تحقیق و پژوهش به نمایش گذاشته شود. در مسیر نمایش این موارد از جداول و نمودارها هم استفاده میکنند. اما باید بدانید که شرح و توضیحی ارائه نمیشود.
این مورد هم کاملا واضح است و نویسنده سعی میکند تا نتایج دستاوردهای خود را شرح دهد و تحلیل کند. مثلا از متغیرها، همبستگی میان آنها و تفاسیر نتایج صحبت خواهد کرد.
نتیجهگیری نهایی هم که نشان میدهد که پژوهش به چه دستاوردی در کار پژوهشی خود رسیده است و حسنختام کار مقالهنویسی خواهد بود.
منابع همان بخش مهمی هستند که اگر به درستی قید نشوند، امکان دارد اتهام سرقت ادبی به مقاله وارد شود. پس باید در هر پژوهش، تمام مراجع و منابعی که برای نگارش مقالهتان از آنها استفاده کردهاید به روشی استاندارد در پایان کار قرار دهید.
برای مقالهنویسی باید اصول آن را بدانید و گامهایش را پلهپله و به شکلی حرفهای پشت سر بگذارید. در برخی از این مراحل نیاز به کمکگرفتن از نیروها و کارشناسان خبرهای دارید که در امر ترجمه و ویرایش به شما کمک میکنند.
موسسه رایت می به طور آنلاین و بدون کوچکترین اتلاف وقت و تحمیل زحمت به شما میتواند در امر نگارش و آمادهسازی مقالات کنارتان باشد و یاریتان دهد. کافیاست در طی چند مرحله ساده به سایت این تیم بزرگ کاری مراجعه کنید و با خدمات رنگارنگی که در زمینه نگارش و آمادهسازی مقالات ارائه میکنند، آشنا شوید.
برای مثال، ویرایش تخصصی و نیتیو مقالات و ارائه گواهیهای معتبر در این زمینهها از جمله اقدامات درخشان رایت می است که در طی حضور و فعالیتش توانسته، مشتریان راضی بسیاری را به خود جلب کند. برای دیدن نمونه مقالات مختلفی که با استفاده از خدمات مختلف رایت می آماده شدهاند به سایت این تیم سری بزنید. رایت می در کنارتان است تا ورود و حضورتان به دنیای مقالهنویسی سادهتر و شیرینتر شود.
ممکن است به این مطالب نیز علاقهمند باشید
همراه ما باشید
اگر هنوز ما را در شبکههای اجتماعی دنبال نکردهاید، همین الان وارد تلگرام و اینستاگرام شوید و به جمع صدها دنبالکننده رایت می بپیوندید.
علاوه بر به اشتراکگذاشتن آخرین مطالب مفید و کاربردی سایت، تخفیفهای ویژه و باورنکردنی ترجمه و ویرایش تخصصی، از این بهبعد بهصورت محدود فقط و فقط در تلگرام و اینستاگرام منتشر میشوند.
فراموش نکنید این مطلب را به اشتراک بگذارید!
نام *
ایمیل *
وب سایت
با عضویت در خبرنامه ایمیلی رایت می، جدیدترین و مفیدترین مطالب سایت را بههمراه تخفیفهای ویژه و مناسبتی در ایمیل خود دریافت نمایید:
ما هم مثل شما از اسپم متنفریم و ایمیلهای اسپم و تبلیغاتی ارسال نخواهیم کرد
تمامی حقوق برای رایت می محفوظ است.
اگر دانشجو یا محقق باشید حتما با وب آو ساینس آشنا هستید. شاید هم دقیقا نمیدانید که کارکرد و خدمات…
Ø¨Ø±Ø§Û Ø¯Ø§ÙÙÙد ÙÙ ÙÙÙ Ù ÙاÙÙ Ù¾ÚÙÙØ´Û Ú©ÙÛÚ© Ú©ÙÛد
Ø¨Ø±Ø§Û Ø¯Ø§ÙÙÙد ÙÙ ÙÙÙ Ù ÙاÙ٠٠رÙØ±Û Ú©ÙÛÚ© Ú©ÙÛد
Ø¨Ø±Ø§Û Ø¯Ø§ÙÙÙد ÙÙ ÙÙÙ Ù ÙاÙÙ Ú©Ûس Ø§Ø³ØªØ§Ø¯Û Ú©ÙÛÚ© Ú©ÙÛد
Ø¨Ø±Ø§Û Ø¯Ø§ÙÙÙد ÙÙ
ÙÙÙ Ù
ÙاÙÙ ÙÙد کتاب Ú©ÙÛÚ© Ú©ÙÛد
0